ik heb iphone idd, en dan werkt het simpel... laten we die vragen wat kost vooral niet aan volvo stellen, tot nu toe kost het niks, dus laten we dat lekker zo houden ;-)ron65 schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 14:54:
[...]
Ik zou dat dus hindelijk vinden, want de GSM gaat standaard als er geen apparaat mee verbonden is in "hotspot uit" modus. En die gaat niet automatisch naar "aan"
Dan zou je dus elke keer als je wilt gaan rijden even je GSM moeten ontgrendelen, naar de hotspotknop swipen en die aanzetten. Is voor een keer niet erg, maar als je meerdere ritten oper dag hebt ...
Bovendien, vergeet het een keer en je hebt geen accurate maps verkeersinfo...
De iphone kan misschien wel zo geconfigureerd worden dat die automatisch connect als hutspot, maar die heb ik alleen op werkuren bij me, prive weer niet. Bovendien heeft onze ICT besloten ooit dat 500 MB voor een maand wel genoeg databundel is voor wat mailverkeer op een GSM (letterlijke tekst die ze als evrklaring gaven), daar ben je echt zo doorheen.
Ik zou wel eens willen weten hoeveel het voor de volvo connectivity optie kost per jaar als je daar inderdaad aan moet beginnen....
Kan met een Samsung ook eenvoudig automatisch, via de app standen en routinesron65 schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 14:54:
[...]
Ik zou dat dus hindelijk vinden, want de GSM gaat standaard als er geen apparaat mee verbonden is in "hotspot uit" modus. En die gaat niet automatisch naar "aan"
Dan zou je dus elke keer als je wilt gaan rijden even je GSM moeten ontgrendelen, naar de hotspotknop swipen en die aanzetten. Is voor een keer niet erg, maar als je meerdere ritten oper dag hebt ...
De iphone kan misschien wel zo geconfigureerd worden dat die automatisch connect als hutspot, maar die heb ik alleen op werkuren bij me, prive weer niet. Bovendien heeft onze ICT besloten ooit dat 500 MB voor een maand wel genoeg databundel is voor wat mailverkeer op een GSM (letterlijke tekst die ze als evrklaring gaven), daar ben je echt zo doorheen.
Ik zou wel eens willen weten hoeveel het voor de volvo connectivity optie kost per jaar als je daar inderdaad aan moet beginnen....
Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)
Beste mensen - met genot afgelopen 5 jaar hier mogen meelezen/posten en reageren op alles wat deze auto toch een fijne wagen maakt.
Hij rijd heerlijk - ondanks zn wat mindere bereik, het systeem word nu wel echt heel traag (P8 , 1 van de eerste)
Ik ga dit topic niet meer verder volgen, aangezien ik over 2 weken mn nieuwe auto krijg - iedereen bedankt voor alle tips etc de afgelopen jaren
Hij rijd heerlijk - ondanks zn wat mindere bereik, het systeem word nu wel echt heel traag (P8 , 1 van de eerste)
Ik ga dit topic niet meer verder volgen, aangezien ik over 2 weken mn nieuwe auto krijg - iedereen bedankt voor alle tips etc de afgelopen jaren
Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld
Oke, maar ik heb een oneplus na diverse samsungs die nooit echt bevielen, oneplus daartegen wel (prijs prestatie is daarbij al 1 grote reden)guido66 schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 15:33:
[...]
Kan met een Samsung ook eenvoudig automatisch, via de app standen en routines
Ik kan bij oneplus geen setting vinden die de hotspot automatisch laat aangaan als een bepaalde client ermee wil verbinden.
XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp
Ik doe het op basis van de bluetooth verbinding met de auto. Een universele android app zoals Tasker of Automate moet zoiets ook kunnen, lijkt me.ron65 schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 16:06:
[...]
Oke, maar ik heb een oneplus na diverse samsungs die nooit echt bevielen, oneplus daartegen wel (prijs prestatie is daarbij al 1 grote reden)
Ik kan bij oneplus geen setting vinden die de hotspot automatisch laat aangaan als een bepaalde client ermee wil verbinden.
Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)
Dat zou toch via NFC moeten kunnen?! (met een NFC-tag in de auto)ron65 schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 16:06:
[...]
Oke, maar ik heb een oneplus na diverse samsungs die nooit echt bevielen, oneplus daartegen wel (prijs prestatie is daarbij al 1 grote reden)
[ Voor 3% gewijzigd door Vulcan750 op 12-12-2025 16:54 ]
Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19", Easee Home, Marstek Venus C 2,56kWh, Venus A 2,12kWh, HW P1, MT CT003, ☀️2,7kWp, Ariston Lydos Hybrid WP boiler
Juni, dus je zit al in de reservetijd.Waterblok schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 15:12:
Zie mijn post gisteren morgen 08:43
Maar zoals @Kammika vraagt, wat staat er bij je in de app voor einddatum?
Bij mij staat er "Verbonden diensten: Actief".Tranquility schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 17:10:
[...]
Juni, dus je zit al in de reservetijd.![]()
Maar zoals @Kammika vraagt, wat staat er bij je in de app voor einddatum?
Geen datum ofzo te bespeuren.
P8 05/2021
Volvo XC40 P8 20" / Polestar 2 LRDM Pilot Plus 19"
Toch een gedoe elke keer.Kammika schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 14:29:
Qua gemak: met hotspot is ook super simpel. Als die geconfigureerd is, pakt de auto die standaard (en heb al proefondervindelijk vastgesteld dat de auto dat prefereert boven zijn eigen simmetje). Dus hoef je ook helemaal niets voor te doen (anders dan die hotspot een keer aanzetten en je auto op die hotspot configureren)
En vergeet ook niet dat een hotspot je batterij enorm snel leegzuigt, dus moet je die ook constant aan de lader hebben. Van die wireless lader ben ik niet zo gecharmeerd, want daar wordt de telefoon -en dus de batterij- warm van en dat is niet bevorderlijk voor de levensduur. Dan maar een paar tientjes per jaar aan connectiviteitskosten. Ik meen en keer ergens gelezen te hebben dat dat iets van €35,- per jaar zou kosten.
Hoezo elke keer? Als dat aanstaat werkt het gewoon en maakt de auto contact als de telefoon in de buurt isTranquility schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 17:14:
[...]
Toch een gedoe elke keer.
En vergeet ook niet dat een hotspot je batterij enorm snel leegzuigt, dus moet je die ook constant aan de lader hebben. Van die wireless lader ben ik niet zo gecharmeerd, want daar wordt de telefoon -en dus de batterij- warm van en dat is niet bevorderlijk voor de levensduur. Dan maar een paar tientjes per jaar aan connectiviteitskosten. Ik meen en keer ergens gelezen te hebben dat dat iets van €35,- per jaar zou kosten.
Als je een Samsung Android toestel hebt kun je dit met routines doen. Dus bij verbinden auto op BT gaat automatisch de Hotspot aan, bij disconnect wordt automatisch de hotspot weer uitgezet. Ik gebruik er ook eentje zo om FM automatisch te starten zodra ik in de auto stap.ron65 schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 14:54:
[...]
Maar goed zag al dat je geen Samung hebt, dan is zoals Guido66 zegt ook een optie Tasker kan wat dat betreft echt alles.
Ik ben btw wel super tevreden met de Samsung maar zijn wel eens momenten geweest dat ik twijfelde. Echter andere merken zijn ook duur en niets is perfect
[ Voor 9% gewijzigd door marcel_76 op 12-12-2025 19:02 ]
XC40 Ultimate MY24 - Single Motor Extended Range - Silver Dawn | Alfen Eve Single Pro-line
Zie hier:
https://www.volvocars.com...77a7e089c0a8296870d1a409/
Pas vanaf MY22 is het gratis data-abonnement beperkt tot 4 of 5 jaar. Bij MY21 is het gratis abonnement oneindig!
Heb ik ook eens geluk!
https://www.volvocars.com...77a7e089c0a8296870d1a409/
Pas vanaf MY22 is het gratis data-abonnement beperkt tot 4 of 5 jaar. Bij MY21 is het gratis abonnement oneindig!
XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus
Is op zich wellicht een goede tip.guido66 schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 16:15:
[...]
Ik doe het op basis van de bluetooth verbinding met de auto. Een universele android app zoals Tasker of Automate moet zoiets ook kunnen, lijkt me.
Ga ik ook zeker wel naar kijken tegen die tijd, maar ik heb dankzij de ICT beveiligingsdriften geen dualsim meer in de GSM. Ik had dat wel, prive en werknummer in 1 toestel, vooral voor op de zakelijke vliegreizen een ideale oplossing.
Maar op een kwade dag anderhalf jaar terug besloot een koekwaus bij ICT dat er van alles beveligd moest worden, en ging daarin zo ver dat mijn eigen apps (men name mijn telebankieren app) geblokkeerd en zelfs ongevraagd verwijderd werden. Dat terwijl ik een sim only account had, de GSM was prive eigendom.
Ook instellingen waren geblokkeerd. Dat ging way to far!
Toen heb ik ze verplicht om mij een bedrijfs telefoon te geven, daarop mogen ze van mijn blokken wat ze willen, maar van mijn prive GSM blijven ze nu lekker af.
maar ja... prive... en werk. Overdag dorodeweek moet de Iphone van het werk gekoppeld zijn met de auto, savonds en in het weekend (nee, géén Jambers) is het mijn prive GSM. Dat is nog te doen, even wisselen van GSM op het dashboard wil ik voor lief nemen.
Maar hoe gaat dat met connectiviteit, zelfs bia BlueTooth dan? Schakelt die mee over?
Bovendien is de databundel van het werk max 500 MB per maand. Stamt nog uit de middeleeuwen, en is in een paar dagen op.
Ik denk dat een paar tientjes per jaar zoals ik iemand al zag noemen, nog wel acceptabel is. Zelfs als ik dat zelf mag dokken en niet vergoed zou krijgen (meer dan aannemelijk, werd bij mijn vorige wagen ook niet vergoed, dan had ik die geweldige 500MB bundel maar te gebruiken)
Maar we lopen op de zaken vooruit nu, ik heb nog tot 31-10-2026 en als wat hier bij anderen gebeurde ook dan gebeurt, hij blijft gewoon werken, ga ik me er niet eens meer druk om maken of tijd erin steken.
We gaan het zien.
Bij Apple wellicht, en kennelijk op samsung androids, maar als mijn GSM meer dan 5 minuten geen gekoppeld apparaat ziet, schakelt data sharing via een hotspot of bluetooth thetering zich netjes uit, ter beveiliging.Kammika schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 18:28:
[...]
Hoezo elke keer? Als dat aanstaat werkt het gewoon en maakt de auto contact als de telefoon in de buurt is
En dan moet je echt elke keer weer die meuk aanzetten op je GSM.
Samsung is een mooie GSM op zich, heb er een aantal gehad, maar enkele jaren terug wilde ik iets dat de iphone evenaart maar niet voor iphone money, en kwam bij oneplus uit. Die is zelfs beter geclassificeerd in vrijwel alles dan de vergelijkbare I-phone maar kost daar de helft maar van, en is ook goedkoper dan een Samsung die er in de buurt kwam.marcel_76 schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 18:50:
[...]
Als je een Samsung Android toestel hebt kun je dit met routines doen. Dus bij verbinden auto op BT gaat automatisch de Hotspot aan, bij disconnect wordt automatisch de hotspot weer uitgezet. Ik gebruik er ook eentje zo om FM automatisch te starten zodra ik in de auto stap.
Maar goed zag al dat je geen Samung hebt, dan is zoals Guido66 zegt ook een optie Tasker kan wat dat betreft echt alles.
Ik ben btw wel super tevreden met de Samsung maar zijn wel eens momenten geweest dat ik twijfelde. Echter andere merken zijn ook duur en niets is perfect
Vandaar mijn keuze.
Ik ga dit weekeinde wel eens in de auto zitten en eens stoeien met BlueTooth thetering op beide toestellen, gewoon omdat het me intrigreert nu, maar ik heb nog tot 31-10-26 connect, en wie weet gaat het daarna vanzelf verder of komt er een prijs van 30 a 40 euro per jaar in beeld, dan is dat de moeite van knoeien met GSM's en connectiviteit daarmee niet waard en ga ik gewoon dokken per jaar.
Wat ik gewoon bijzonder vind is dat er vroeger inderdaad stond "actief" en nu "geldig tot 31-10-2026", maar anderen hier weer "actief" zien staan.
Volvo maakt het er niet helderder op zo, zeker als je dan leest dat er bij zijn die merken dat de datum naar achteren verschuift ineens.
Het hangt er echt vanaf wat je nodig hebt, voor mijn vrouw gewoon onbeperkt bellen en data voor 25 euro per maand. Voor onze dochter een abbo van Simpel afgesloten met onbeperkt bellen en 20GB data per maand, eerste 12 maanden voor 5 euro en daarna 10 euro per maand. Tsja, met beide bundels heb je prive volgens mij voldoende data voor de auto ook.ron65 schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 23:17:
[...]
Is op zich wellicht een goede tip.
Ga ik ook zeker wel naar kijken tegen die tijd, maar ik heb dankzij de ICT beveiligingsdriften geen dualsim meer in de GSM. Ik had dat wel, prive en werknummer in 1 toestel, vooral voor op de zakelijke vliegreizen een ideale oplossing.
Maar op een kwade dag anderhalf jaar terug besloot een koekwaus bij ICT dat er van alles beveligd moest worden, en ging daarin zo ver dat mijn eigen apps (men name mijn telebankieren app) geblokkeerd en zelfs ongevraagd verwijderd werden. Dat terwijl ik een sim only account had, de GSM was prive eigendom.
Ook instellingen waren geblokkeerd. Dat ging way to far!
Toen heb ik ze verplicht om mij een bedrijfs telefoon te geven, daarop mogen ze van mijn blokken wat ze willen, maar van mijn prive GSM blijven ze nu lekker af.
maar ja... prive... en werk. Overdag dorodeweek moet de Iphone van het werk gekoppeld zijn met de auto, savonds en in het weekend (nee, géén Jambers) is het mijn prive GSM. Dat is nog te doen, even wisselen van GSM op het dashboard wil ik voor lief nemen.
Maar hoe gaat dat met connectiviteit, zelfs bia BlueTooth dan? Schakelt die mee over?
Bovendien is de databundel van het werk max 500 MB per maand. Stamt nog uit de middeleeuwen, en is in een paar dagen op.
Ik denk dat een paar tientjes per jaar zoals ik iemand al zag noemen, nog wel acceptabel is. Zelfs als ik dat zelf mag dokken en niet vergoed zou krijgen (meer dan aannemelijk, werd bij mijn vorige wagen ook niet vergoed, dan had ik die geweldige 500MB bundel maar te gebruiken)
Maar we lopen op de zaken vooruit nu, ik heb nog tot 31-10-2026 en als wat hier bij anderen gebeurde ook dan gebeurt, hij blijft gewoon werken, ga ik me er niet eens meer druk om maken of tijd erin steken.
We gaan het zien.
XC40 Ultimate MY24 - Single Motor Extended Range - Silver Dawn | Alfen Eve Single Pro-line
Bij mij is het inderdaad tot 2028, daarna heel erg leuk maar kijk ik wel of het in onderhoud mee kan bij de dealer. Het is een lease auto dus hoppa wat mij betreft komt het gewoon bij de lease maatschappij uit.ron65 schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 23:24:
[...]
Samsung is een mooie GSM op zich, heb er een aantal gehad, maar enkele jaren terug wilde ik iets dat de iphone evenaart maar niet voor iphone money, en kwam bij oneplus uit. Die is zelfs beter geclassificeerd in vrijwel alles dan de vergelijkbare I-phone maar kost daar de helft maar van, en is ook goedkoper dan een Samsung die er in de buurt kwam.
Vandaar mijn keuze.
Ik ga dit weekeinde wel eens in de auto zitten en eens stoeien met BlueTooth thetering op beide toestellen, gewoon omdat het me intrigreert nu, maar ik heb nog tot 31-10-26 connect, en wie weet gaat het daarna vanzelf verder of komt er een prijs van 30 a 40 euro per jaar in beeld, dan is dat de moeite van knoeien met GSM's en connectiviteit daarmee niet waard en ga ik gewoon dokken per jaar.
Wat ik gewoon bijzonder vind is dat er vroeger inderdaad stond "actief" en nu "geldig tot 31-10-2026", maar anderen hier weer "actief" zien staan.
Volvo maakt het er niet helderder op zo, zeker als je dan leest dat er bij zijn die merken dat de datum naar achteren verschuift ineens.
Maar in het ergste geval via mobiele hotspot of via BT tethering. Ik heb toch onbeperkte data op hoge 5g snelheid dus geen enkel probleem.
Klopt, ik heb nu KPN en ook onbeperkt data op mijn prive GSM.marcel_76 schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 23:28:
[...]
Het hangt er echt vanaf wat je nodig hebt, voor mijn vrouw gewoon onbeperkt bellen en data voor 25 euro per maand. Voor onze dochter een abbo van Simpel afgesloten met onbeperkt bellen en 20GB data per maand, eerste 12 maanden voor 5 euro en daarna 10 euro per maand. Tsja, met beide bundels heb je prive volgens mij voldoende data voor de auto ook.
Ach.. per 1-11-2027 verloopt het contract van deze wagen, dan wil ik hem vermoedelijk overkopen voor prive gebruik. En dan is die GSM koppelen een prima idee, mits ik niet elke keer weer de bloe handmatig moet aanzetten op die GSM.
Voor die tijd zit ik met gebruik van werk doeleinden overdag, dan is de werk GSM mee en die heeft veel te beperkt data in de bundel.
Weet jw at me nu te binnen schiet? met een BT thetering of via Wifi Hotspot, heb je een 5G connect, en geen LTE of zelfs 3g
Maar als de auto geparkeerd staat, is er dan nog wel connect mee voor laadstatus, status van deuren en ramen, op afstand openen/sluiten via de app en timers instellen voor laden en preconditioneren etc? of valt die dan ook weg tot je met de GSM in de buurt bent?
[ Voor 12% gewijzigd door ron65 op 12-12-2025 23:35 ]
Klopt, ik heb het laatst gebruikt omdat de auto geen verbinding had en weet je wat, alles werkte gewoon 3 keer zo snelron65 schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 23:32:
[...]
Klopt, ik heb nu KPN en ook onbeperkt data op mijn prive GSM.
Ach.. per 1-11-2027 verloopt het contract van deze wagen, dan wil ik hem vermoedelijk overkopen voor prive gebruik. En dan is die GSM koppelen een prima idee, mits ik niet elke keer weer de bloe handmatig moet aanzetten op die GSM.
Voor die tijd zit ik met gebruik van werk doeleinden overdag, dan is de werk GSM mee en die heeft veel te beperkt data in de bundel.
Weet jw at me nu te binnen schiet? met een BT thetering of via Wifi Hotspot, heb je een 5G connect, en geen LTE of zelfs 3g
Lees even terug. Afhankelijk van het modeljaar heb je recht op 4 jaar, of lifetime internetron65 schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 23:24:
[...]
Is een 4G/5G router met 12V adapter die je dan rechtstreeks op accu of sigaretten stopcontact aansluit een oplossing?marcel_76 schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 23:34:
[...]
Klopt, ik heb het laatst gebruikt omdat de auto geen verbinding had en weet je wat, alles werkte gewoon 3 keer zo snel
XC40 Recharge Essential MY24 en Renault Zoe R90
maar daar moet ook weer een simmetje in, dan kan je net zo goed gaan betalen.Plead schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 10:17:
[...]
Is een 4G/5G router met 12V adapter die je dan rechtstreeks op accu of sigaretten stopcontact aansluit een oplossing?
Maarre.. ik heb op nog geen enkel forum gezien dat iemand heeft moeten betalen voor deze connectiviteit. Dus vooralsnog wordt hier gediscussieerd over een theoretisch probleem dat nog niet bestaat...
Bij mij loopt die Connect Plus nog een jaar, maar ik vermoed dat het daarna gewoon met regulier onderhoud telkens verlengd wordt. En mocht het €35 per jaar kosten, dat is het gemak zeker ook waard!Kammika schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 10:43:
[...]
maar daar moet ook weer een simmetje in, dan kan je net zo goed gaan betalen.
Maarre.. ik heb op nog geen enkel forum gezien dat iemand heeft moeten betalen voor deze connectiviteit. Dus vooralsnog wordt hier gediscussieerd over een theoretisch probleem dat nog niet bestaat...
Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19", Easee Home, Marstek Venus C 2,56kWh, Venus A 2,12kWh, HW P1, MT CT003, ☀️2,7kWp, Ariston Lydos Hybrid WP boiler
ja, bij mij zou het maar om een paar maanden gaan (einde lease), alhoewel ik ook niet uitsluit dat de leasemij gewoon zit heeft zitten rekenen en al voor mij verlengd heeft. Ik heb eens zitten rekenen en mijn nieuwe einddatum van de connected services zit ik precies op 180k kilometers (wat dus samenvalt met het leasecontract, want die gaat ook tot 180k)Vulcan750 schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 10:59:
[...]
Bij mij loopt die Connect Plus nog een jaar, maar ik vermoed dat het daarna gewoon met regulier onderhoud telkens verlengd wordt. En mocht het €35 per jaar kosten, dat is het gemak zeker ook waard!
Dat werd mij een tijdje geleden idd wel verteld door de dealer.Vulcan750 schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 10:59:
[...]
Bij mij loopt die Connect Plus nog een jaar, maar ik vermoed dat het daarna gewoon met regulier onderhoud telkens verlengd wordt.
XC40 Recharge Essential MY24 en Renault Zoe R90
Dat is heel goed mogelijk en een goede klantbinding.Plead schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 14:31:
Dat werd mij een tijdje geleden idd wel verteld door de dealer.
Dat is een beetje hetzelfde als de pech assistant die bijna ieder merk aanbied zolang je auto daar in onderhoud is en jaarlijks zijn beurt krijgt. Heb hiervoor een Opel Ampoera-e gehad waarbij de Pech Assistance ook elk jaar werd verlengd na een beurt. Zelfde met Nissan (Leaf).
[ Voor 4% gewijzigd door Tranquility op 14-12-2025 10:55 ]
Mijn vrouw heeft een bocht in onze woonwijk te wijd genomen en is daardoor met lage snelheid (20km/u) tegen een betonnen paal van een tuinafscheiding geklapt. En, heel vreemd, mijn vrouw is gewoon "dat stukje" kwijt.
Tot nu toe heeft ze al 50 jaar zonder enige schade gereden. Hoe kan dat, is het misschien een kleine tia geweest? 's Middags zijn we voor de zekerheid langs de huisarts geweest, en begin komende week een neurologisch onderzoek in het ziekenhuis. Hopelijk valt het allemaal mee voor haar!
De auto is flink beschadigd, zelfs de bestuurderskant deur klemt een beetje bij het openen. Ik vind het wel heel vreemd dat de auto niet heeft ingegrepen, normaal gesproken gaat ie al op de rem voor een polletje onkruid. Afgesproken om morgen even langs de garage te gaan om de schade te bekijken.
Tot nu toe heeft ze al 50 jaar zonder enige schade gereden. Hoe kan dat, is het misschien een kleine tia geweest? 's Middags zijn we voor de zekerheid langs de huisarts geweest, en begin komende week een neurologisch onderzoek in het ziekenhuis. Hopelijk valt het allemaal mee voor haar!
De auto is flink beschadigd, zelfs de bestuurderskant deur klemt een beetje bij het openen. Ik vind het wel heel vreemd dat de auto niet heeft ingegrepen, normaal gesproken gaat ie al op de rem voor een polletje onkruid. Afgesproken om morgen even langs de garage te gaan om de schade te bekijken.
Of oorzaak en gevolg zijn omgekeerd - de schok en stress van het ongeval leiden tot geheugenverlies. Dat komt wel vaker voor (ook heel lastig voor een eventueel onderzoek naar de oorzaak...)Vulcan750 schreef op zondag 14 december 2025 @ 13:14:
Mijn vrouw heeft een bocht in onze woonwijk te wijd genomen en is daardoor met lage snelheid (20km/u) tegen een betonnen paal van een tuinafscheiding geklapt. En, heel vreemd, mijn vrouw is gewoon "dat stukje" kwijt.
Mja, paaltjes zijn moeilijk heb ik altijd al gemerkt. Alle auto's die ik gehad heb met radar enzo hadden wel wat "blinde vlekken" waar het paaltjes betrof.De auto is flink beschadigd, zelfs de bestuurderskant deur klemt een beetje bij het openen. Ik vind het wel heel vreemd dat de auto niet heeft ingegrepen, normaal gesproken gaat ie al op de rem voor een polletje onkruid.
Wat naar vooral voor je vrouw, hoop dat zij gezond bevonden wordt.
Wat ik vreemd vind is dat de schade, de paal rechts is en dat je deur links klemt?
Wat ik vreemd vind is dat de schade, de paal rechts is en dat je deur links klemt?
P8, Pirelli All Season, MY21, Warmtepomp
Jazeker, de gezondheid van mijn vrouw is het allerbelangrijkste!Waterblok schreef op zondag 14 december 2025 @ 15:14:
Wat naar vooral voor je vrouw, hoop dat zij gezond bevonden wordt.
En wat de schade betreft, tja... De aanrijding is in een bocht naar rechts gebeurd, wellicht heeft dat invloed op de krachten die dan vrijkomen. De motorkap is blijkbaar wat naar achteren geschoven en drukt ietswat tegen de deur. Het is niet veel, maar je hoort een "kloink" als je de deur open doet, klemmen is eigenlijk niet het juiste woord. Er loopt blijkbaar wel wat aan.
Sterkte voor je vrouw! Een auto is maar een hoop blik op wielen.Vulcan750 schreef op zondag 14 december 2025 @ 13:14:
[Afbeelding]
jeetje, sterkte voor jou en je vrouw.Vulcan750 schreef op zondag 14 december 2025 @ 13:14:
[Afbeelding]
Hopelijk is het een blackout van schrik en niet andersom een aanrijding door blackout.
De auto komt wel weer in orde.
Die systemen vertrouw ik nooit, ik heb jaren terug met een auto achteruit in een parkeervak ingeparkeerd, en precies in de dode hoek van de spiegels, en net achter de C-stijl, en net buiten beld van de achterruitrij camera stond een betonnen pilaar, zelfs de parkeersensoren zagen hem niet.
Gevolg, hele rechter achterzijde in de puin, bumper, kofferbakklep, zijspatbord achterrechts, en zelfs de achterdeur klemde.
en ging het hard? welnee, vrijwel stapvoets, maar wel raar als je zo in eenmaal stilstaat zonder te remmen.
De kleur was grijs tegen een grijze achtergrond, en achteraf heb ik doelbewust die inparkeerbeweging nogmaals gemaakt en gekeken of ik dat kreng echt niet toch had kunnen zien, maar nee... geen moment in welk beeld dan ook.
Wat ik ermee zeggen wil, die systemen kunnen net als wij mensen dingen over het hoofd zien, dit was een achteraf erkende blinde vlek voor dat merk en type wagen, waar niets mee werd gedaan om te verhelpen.
Dat kan met jouw wagen nu ook het geval zijn geweest.
Bovenal: wens je vrouw veel sterkte met de onderzoeken. We duimen dat er niets aan de hand is voor haar.
[ Voor 9% gewijzigd door ron65 op 14-12-2025 16:18 ]
Maar dat is bij achteruit rijden zeker, dat komt door de Rear Auto Brake, en ook die schakelt alleen in bij snelheden onder de 10 km/u. Vooruit remt hij af voor een voertuig of een voetganger bij normaal verkeer, maar een paaltje met die snelheid gaat hij niet voor in de remmen helaas. Goed om te horen dat het alleen blikschade betreft.Vulcan750 schreef op zondag 14 december 2025 @ 13:14:Ik vind het wel heel vreemd dat de auto niet heeft ingegrepen, normaal gesproken gaat ie al op de rem voor een polletje onkruid.
Toevallig hier is vandaag hetzelfde gebeurd alleen dan met een paal op een parkeerplaats toen mijn vriendin achter het stuur zat. Per ongeluk in D ipv R om het parkeervak uit te gaan, verder weet ze niet meer precies wat er was gebeurd. Rechtsvoor zit de auto flink in elkaar, motorkap, bumper, koplamp en vanalles er achter (nog een stuk forser als jouw foto), tevens gaat de passagiersdeur ook niet meer open. De auto deed niks qua ingreep, normaal gaat de auto op de rem als een blaadje voor dwarrelt maar nu niks, het valt mij toch wat tegen.Vulcan750 schreef op zondag 14 december 2025 @ 13:14:
[Afbeelding]
@Avvd en @Vulcan750 wat vervelend dat dit jullie partners is overkomen. Fijn dat er niemand gewond is maar toch bijzonder dat de systemen voor achteruit zo scherp zijn maar vooruit je toch behoorlijke schade kan hebben als de auto een obstakel niet detecteerd. Succes met de afwikkeling beiden.
MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue
Jemig joh! Heel veel sterkte voor je vrouw, gezondheid is het allerbelangrijkste. De rest komt vast ook allemaal wel weer goed.Vulcan750 schreef op zondag 14 december 2025 @ 13:14:
[Afbeelding]
Wow wat balen zeg... Maar geen klap gehad in de auto? Met je vriendin alles in orde?Avvd schreef op zondag 14 december 2025 @ 16:33:
[...]
Toevallig hier is vandaag hetzelfde gebeurd alleen dan met een paal op een parkeerplaats toen mijn vriendin achter het stuur zat. Per ongeluk in D ipv R om het parkeervak uit te gaan, verder weet ze niet meer precies wat er was gebeurd. Rechtsvoor zit de auto flink in elkaar, motorkap, bumper, koplamp en vanalles er achter (nog een stuk forser als jouw foto), tevens gaat de passagiersdeur ook niet meer open. De auto deed niks qua ingreep, normaal gaat de auto op de rem als een blaadje voor dwarrelt maar nu niks, het valt mij toch wat tegen.
Apart want als ik achteruit inparkeer bij ons langs de bosjes dan gaan alle sensoren als een gek tekeer. Als ik hem in zijn achteruit zet terwijl ik stil sta gelijk piepen en ook aan 1 van de voorkanten. Dus apart dat de auto dan zomaar toch kan bewegen en door kan gaan. Maar vooruit zal wel iets anders zijn dan achteruit.
Tjee, dat is schrikken! Hopelijk is je vriendin de schrik te boven. Sterkte! En succes met de afwikkeling van de schade!Avvd schreef op zondag 14 december 2025 @ 16:33:
[...]
Toevallig hier is vandaag hetzelfde gebeurd alleen dan met een paal op een parkeerplaats toen mijn vriendin achter het stuur zat. Per ongeluk in D ipv R om het parkeervak uit te gaan, verder weet ze niet meer precies wat er was gebeurd. Rechtsvoor zit de auto flink in elkaar, motorkap, bumper, koplamp en vanalles er achter (nog een stuk forser als jouw foto), tevens gaat de passagiersdeur ook niet meer open. De auto deed niks qua ingreep, normaal gaat de auto op de rem als een blaadje voor dwarrelt maar nu niks, het valt mij toch wat tegen.
Tjemig zeg, dit verwacht je inderdaad niet van een auto zoals de onze die volgepakt zit met sensoren en veiligheidssystemen. Ik hoop dat alles in orde is met je vrouw en dat ze het moment even kwijt was van de schrik. Beter schade aan de auto dan aan je vrouw! Veel succes van deze kant en de schade zal vast wel weer in orde komen!Vulcan750 schreef op zondag 14 december 2025 @ 13:14:
[Afbeelding]
Op heel veel parkeerplaatsen bij winkecentra, o.i.d. staan er altijd van die lage paaltjes die je vanuit de auto net niet ziet of makkelijk over het hoofd ziet. Net als stoepranden. Waarom moeten parkeervakken vaak d.m.v. een hoge, hoekige of scherpe stoepranden van elkaar gescheiden zijn? Is een witte streep als afscheiding niet voldoende zou je denken. In het buitenland zie je dit soort onzinnig ingerichte parkeerplaatsen niet. Ik heb echt vaak het idee dat wegbeheerders in ons land bestaat uit een stel idioten die zelf geen auto rijden en er genoegen in scheppen om paaltjes en stoepranden zo onzichtbaar mogelijk te maken..ron65 schreef op zondag 14 december 2025 @ 16:18:
Die systemen vertrouw ik nooit, ik heb jaren terug met een auto achteruit in een parkeervak ingeparkeerd, en precies in de dode hoek van de spiegels, en net achter de C-stijl, en net buiten beld van de achterruitrij camera stond een betonnen pilaar, zelfs de parkeersensoren zagen hem niet.
Gevolg, hele rechter achterzijde in de puin, bumper, kofferbakklep, zijspatbord achterrechts, en zelfs de achterdeur klemde.
en ging het hard? welnee, vrijwel stapvoets, maar wel raar als je zo in eenmaal stilstaat zonder te remmen.
De kleur was grijs tegen een grijze achtergrond, en achteraf heb ik doelbewust die inparkeerbeweging nogmaals gemaakt en gekeken of ik dat kreng echt niet toch had kunnen zien, maar nee... geen moment in welk beeld dan ook.
Alles gebeurt tegelijk lijkt het wel. Wel frappant dat voor de tweede keer de auto niet ingreep.Avvd schreef op zondag 14 december 2025 @ 16:33:
Veel sterkte voor je vriendin en hopelijk is je auto snel weer hersteld.
Ik raakte gisteren op de snelweg een duif. Ik weet niet hoe die het er vanaf gebracht heeft. Ik zag een hoop veren in de achteruitkijkspiegel. Stel je voor dat de veiligheidssystemen van de auto hadden ingegrepen en een noodstop hadden gedaan. Dan was er waarschijnlijk een kettingbotsing ontstaan om een duif te redden. Wat wil ik hiermee zeggen? De veiligheidssystemen moeten niet altijd ingrijpen. Er moet ergens een grens zijn. Is de grens te scherp, dan is het middel misschien erger dan de kwaal. Of kun je zo’n parkeervak niet eens uitrijden, omdat het systeem ingrijpt als je te dicht bij een paaltje of stoeprand komt. Staat de grens te ruim, dan zal het systeem niet ingrijpen bij iets kleins, met de kans dat je dan een keer iets raakt. Ik neem aan dat Volvo na vele simulaties en testen besloten heeft wat de beste grens is.
Ik krijg af en toe wel een ingreep als er in een flauwe bocht een fietser op het fietspad naast de weg rijdt. Blijkbaar zit een fietser boven de grens en een paaltje of een duif eronder.
Ik krijg af en toe wel een ingreep als er in een flauwe bocht een fietser op het fietspad naast de weg rijdt. Blijkbaar zit een fietser boven de grens en een paaltje of een duif eronder.
Jemig @Avvd en @Vulcan750 heftig.Hopelijk alleen wat schrik en wat blikschade. Sterkte daar!
Ik zat gisteren ook bijna tegen een muurtje. Mijn auto staat op opd, dus als ik wegrij druk ik heel even het gas in en dan laat ik los en stopt die wel. Nu bleef die rijden, en kon net op tijd op de rem trappen voor ik die muur raakte. Daarna weer andere kant uit en hetzelfde euvel
Daarna kon ik wegrijden bleek de opd uit te staan. Ging naar instellingen en volgens dat scherm stond die aan. Pas toen ik ‘m uit en weer aanzette werd die weer actief
Nog nooit eerder gehad. Wel schrikken als de auto wat anders doet dan jij verwacht. Hoop dat dit eenmalig blijft…
Ik zat gisteren ook bijna tegen een muurtje. Mijn auto staat op opd, dus als ik wegrij druk ik heel even het gas in en dan laat ik los en stopt die wel. Nu bleef die rijden, en kon net op tijd op de rem trappen voor ik die muur raakte. Daarna weer andere kant uit en hetzelfde euvel
Daarna kon ik wegrijden bleek de opd uit te staan. Ging naar instellingen en volgens dat scherm stond die aan. Pas toen ik ‘m uit en weer aanzette werd die weer actief
Nog nooit eerder gehad. Wel schrikken als de auto wat anders doet dan jij verwacht. Hoop dat dit eenmalig blijft…
Bedankt en jij ook! Alles was verder prima, gelukkig geen airbags die af zijn gegaan enkel de schrik zat er even flink in. We konden er niet mee verder rijden dus de auto is afgesleept, ik ben bang dat het lang gaat duren met de lange wachttijden bij de schadeherstellers. De auto's zijn ook best zwaar wat ook sneller meer schade veroorzaakt.Vulcan750 schreef op zondag 14 december 2025 @ 18:39:
[...]
Tjee, dat is schrikken! Hopelijk is je vriendin de schrik te boven. Sterkte! En succes met de afwikkeling van de schade!
[ Voor 14% gewijzigd door Avvd op 14-12-2025 21:45 ]
Er is altijd 1 rij zichtbaar. Zie foto's.Kammika schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 16:46:
[...]
ja maar ik heb in dat laatste filmpje al wel een nadeel van die nieuwe UX gezien: Het maps scherm lijkt stukken kleiner. Zitten er al mensen met MY26 hier in het draadje? Mijn vraag is: Kun je maps nog wel fullscreen zetten, of blijven al die extra knoppen + die player en dat telefoonbalkje nu altijd in beeld?
Ervaringen MY26 (8k km) tov MY23:
- systeem is daadwerkelijk sneller
- verbinding valt nog steeds af en toe weg
- HK bij instellen subwoofer nauwelijks verschil hoorbaar. Geluid lijkt ook vlakker
- actieradius nu bij 100% 410-420 km tov 440-450 bij deze temperaturen
- gem. verbruik 19,5 kWh bij gem. snelheid van 67 km/h (tja, veel files 😅)
Maar nog steeds een heerlijke auto. En Volvo is zo slim geweest om de verplichte snelheidswaarschuwing met 1 knopdruk uit te kunnen zetten 😁
:strip_exif()/f/image/veyHuvqSl9IhaVWBceCc4OAS.jpg?f=fotoalbum_large)
EX40 | Single Motor ER | MY26 | Ultra | Forest Lake | 19"| privacy glass | pixel led l trekhaak vs XC40 | Single Motor ER | MY24 | Ultimate | Sage Green | 20"| privacy glass | trekhaak |
Auto stond ook niet per ongeluk in offroad modus? Dan is OPD ook niet actief (maar staat het in het menu nog wel steeds als ingeschakeld).Kammika schreef op zondag 14 december 2025 @ 20:58:
Jemig @Avvd en @Vulcan750 heftig.Hopelijk alleen wat schrik en wat blikschade. Sterkte daar!
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Niet gecheckt, maar ik zet 'm nooit in offroadmodus. En de avondervoor weggezet. 's ochtends weer weggereden, heb nergens aan de instellingen gezeten...Orion84 schreef op maandag 15 december 2025 @ 13:08:
[...]
Auto stond ook niet per ongeluk in offroad modus? Dan is OPD ook niet actief (maar staat het in het menu nog wel steeds als ingeschakeld).
Hmmm, en major release nummertje en dan toch "kleine verfijningen"?
4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.
@Kensingtonnie Ah, een mede-Forest Laker! Ik mag die van mij de 29e ophalen. Heb je toevallig een foto van de buitenkant? Ik heb hem nog niet in het wild gespot. Ben erg benieuwd hoe de kleur uitpakt in het echt.
GB Aorus Elite | AMD 3700X | 32GB 3733C16 | GTX 1070 Ti
die kleur lijkt me wel echt fraai ja.The GUI schreef op maandag 15 december 2025 @ 17:36:
@Kensingtonnie Ah, een mede-Forest Laker! Ik mag die van mij de 29e ophalen. Heb je toevallig een foto van de buitenkant? Ik heb hem nog niet in het wild gespot. Ben erg benieuwd hoe de kleur uitpakt in het echt.
Ik denk dat die nieuwe UI tegenvalt en daarom toch maar een “kleine verfijning” isMicrokid schreef op maandag 15 december 2025 @ 17:31:
[...]
Goedendag,
Ik wil binnenkort een xc40 occasion uit 2022 kopen nu zie ik hier veel geklaag over de software.
Nu ga ik dus twijfelen of ik een xc40 ga kopen.
Is de software echt zo slecht en langzaam of valt het wel mee.
Mvg Remco
Ik wil binnenkort een xc40 occasion uit 2022 kopen nu zie ik hier veel geklaag over de software.
Mvg Remco
Uit ervaring met de EX40 2025 versie kan ik melden dat het mee valt. We lopen hier wel te zeuren maar echt major bugs zijn er niet meer. Sterker nog, sinds ik de auto heb, heb ik geen echte bugs meegemaakt.remco111 schreef op maandag 15 december 2025 @ 18:49:
Goedendag,
Mvg Remco
De hardware is wat gedateerd. Mijn ervaring is als je er geen grote aantallen apps op zet (en die heb je toch niet nodig, ik gebruik alleen spotify en openradio) dat die wat traag opstart, maar verder prima te doen is.remco111 schreef op maandag 15 december 2025 @ 18:49:
Goedendag,
Mvg Remco
Functioneel werkt het heel erg goed, beter dan in veel andere auto's die ik ken...
Maar er zijn ook mensen die er heel anders over denken, dus heeft kennelijk veel met de beleving te maken, dus ik zou vooral zelf even proberen en kijken wat je er van vindt...
Valt goed mee, het doet wat het moet doen maar meer niet. Ik heb 'n MY23 en een kleine 10 apps geïnstalleerd en het systeem werkt gewoon vlot imo. Enkel bij de eerste opstart na 'n OTA kan je ondertussen gaan ontbijten.remco111 schreef op maandag 15 december 2025 @ 18:49:
Goedendag,
Mvg Remco
Ik stoor me persoonlijk nooit echt aan de snelheid van de UI, maar wel aan de beperkte mogelijkheden om 'm aan te passen naar eigen voorkeur.
Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ
Ik heb de indruk dat de software hier op Tweakers een stuk slechter draait dan in het echt.remco111 schreef op maandag 15 december 2025 @ 18:49:
Mvg Remco
SW werkt gewoon prima. T is een auto, geen iPad Protukker999 schreef op maandag 15 december 2025 @ 19:31:
[...]
Ik heb de indruk dat de software hier op Tweakers een stuk slechter draait dan in het echt.
En t is gewoon een erg fijne wagen. Ga proefrijden en zelf ervaren zou ik zeggen.
MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue
https://www.volvocars.com...0/software-release-notes/
Hier de update van november met 4.1.2 versie. Lijkt dus wel toch wat aan te komen alhoewel er bij start dat het alleen voor auto's van eind 2026 betreft:
Deze update bevat compatibiliteitsupgrades om ervoor te zorgen dat de auto klaar is voor de nieuwste functies en hardware. Dit helpt de bruikbaarheid, betrouwbaarheid en optimale prestaties te behouden (alleen voor auto's van eind modeljaar 2026).
Hier de update van november met 4.1.2 versie. Lijkt dus wel toch wat aan te komen alhoewel er bij start dat het alleen voor auto's van eind 2026 betreft:
Deze update bevat compatibiliteitsupgrades om ervoor te zorgen dat de auto klaar is voor de nieuwste functies en hardware. Dit helpt de bruikbaarheid, betrouwbaarheid en optimale prestaties te behouden (alleen voor auto's van eind modeljaar 2026).
[ Voor 8% gewijzigd door jacob.korf op 15-12-2025 19:59 ]
Thanks en met een MY24 heb ik ook een bereik rond de 420 bij deze koudere temperaturen en wind. Zelfde inderdaad als jij ongeveer. Ik weet dat ik vorig jaar wel iets meer haalde maar lijkt dit jaar (of er is meer wind) wel wat minder, zomer was ook iets minder al heb ik nog wel een keer de 520 gezien op 100% bij gunstig rijden.Kensingtonnie schreef op maandag 15 december 2025 @ 12:43:
[...]
Er is altijd 1 rij zichtbaar. Zie foto's.
Ervaringen MY26 (8k km) tov MY23:
- systeem is daadwerkelijk sneller
- verbinding valt nog steeds af en toe weg
- HK bij instellen subwoofer nauwelijks verschil hoorbaar. Geluid lijkt ook vlakker
- actieradius nu bij 100% 410-420 km tov 440-450 bij deze temperaturen
- gem. verbruik 19,5 kWh bij gem. snelheid van 67 km/h (tja, veel files 😅)
Maar nog steeds een heerlijke auto. En Volvo is zo slim geweest om de verplichte snelheidswaarschuwing met 1 knopdruk uit te kunnen zetten 😁
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik denk (voor mijn gevoel ook) dat de wind vanuit een bepaalde hoek ons geen goed doet met deze vierkante auto. Maar hij rijdt geweldig dus ik neem het wel voor lief
Als ik dan lees dat een BYD Sea Lion 7 met 91,3 kWh het maar schopt tot 502 dan valt het mij alles mee
Wel in alle eerlijkheid dat de laatste updates het echt wel wat verbeterd hebben. Dus ik vind het de laatste tijd erg meevallen, is het zo snel als op je smartphone? Nee, maar de hardware die erin zit is wat ouder. Je kunt dus wel blijkbaar (als je het topic doorleest) een upgrade van de HW doen. Ik zou eens kijken in een 2022 en een 2026 model wat je van beide snelheden vind om te bepalen of je die upgrade zou willen doen mocht je tot aankoop overgaan.remco111 schreef op maandag 15 december 2025 @ 18:49:
Goedendag,
Mvg Remco
Misschien uit onderhandelen dat ze die nieuwe processor vergoeden of er laten inbouwen voor je de auto krijgt? Wbt de software, dat is gewoon prima hoor. De echte issues zijn er allang uit, dat was alleen een flink issue bij de 1e generatie P8 versies. Het is ondertussen gewoon heel stabiel.remco111 schreef op maandag 15 december 2025 @ 18:49:
Goedendag,
Mvg Remco
Je kan er alleen vrij weinig mee ivm bijv. een Zeekr of Xpeng of BYD qua customalisatie. Het is maar net wat je wil dus. Persoonlijk had ik op gebied van AAOS wel veel meer verwacht dan wat er nu na ruim 5 jaar staat ,maargoed, daar doe je weinig aan. Ik heb ondertussen de XC40 ingeruild voor een PS2 MY26 en daar draait natuurlijk ook AAOS op. Zelfde beperkingen, maar nu wel super snel met de nieuwe processor. Ik hoop tegen beter in dat er nog wel wat leuke AAOS updates komen maar ik weet tegelijkertijd ook dat die kans klein is en je daarvoor toch echt naar een Tesla of Chinese wagen moet kijken die het wel aanbiedt. Al is het wel zo dat de nieuwe Polestar modellen (en ik verwacht Volvo later ook nog wel) wat meer bieden op gebied van UI voorkeuren etc.
Voor mij is de stabiliteit, sneller systeem en toch een beetje het vertrouwde meer dan voldoende. Puur uit interesse, zijn de prijsverschillen groot tussen een 2022 versie of bijv. een 2024/2025 versie? Ik weet wel dat die modellen na de eerste generatie een stuk zuiniger zijn.
[ Voor 5% gewijzigd door Juancho op 15-12-2025 20:16 ]
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Hangt er ook grotendeels vanaf welke software je denkt te gaan gebruiken. Als je net zoals ik CarPlay gebruikt voor muziek afspelen of navigatie, heb je verder weinig met de software te doen.remco111 schreef op maandag 15 december 2025 @ 18:49:
Goedendag,
Mvg Remco
[ Voor 9% gewijzigd door StevendGraaf op 15-12-2025 20:59 ]
Kwam dit tegenMicrokid schreef op maandag 15 december 2025 @ 17:31:
[...]
https://insideevs.com/news/781786/volvo-aaos-update-delay/
het is dus verschoven, maar er komt nog steeds een major ui upgrade aan.
Als ze lang genoeg wachten is over 2 jaar mijn leasecontract afgelopen tegen dat ze het écht gaan uitrollen ..
[ Voor 4% gewijzigd door ron65 op 15-12-2025 21:18 ]
Het is door de Intel Atom processor niet de snelste infotainment, maar er is mee te leven en het werkt over het algemeen naar behoren. Maar het leuke is dat sinds kort bekend is dat je de Atom processor unit kan laten vervangen door de nieuwe Snapdragon processor unit, die o.a. in de nieuwe MY26 EX40 en de Polestar 2 zit.remco111 schreef op maandag 15 december 2025 @ 18:49:
Goedendag,
Mvg Remco
Dus mocht de infotainment systeem je tegenvallen, dan kan je altijd nog voor ongeveer €1140,- de nieuwe laten inbouwen. Ik laat de unit van mijn MY24 XC40 in januari vervangen voor de Snapdragon. Ik wil de auto langere tijd houden en heb daarvoor ook de twee jaar extra garantie gekocht. Dus mij is die upgrade het geld wel waard.
Ha Remco,remco111 schreef op maandag 15 december 2025 @ 18:49:
Goedendag,
Mvg Remco
JE valt wel met je neus in de beklaagbank ja.
Weet dat er hier een handvol XC40 rijders zit, in verhouding tot hoeveel er rondrijden is dat niets.
Weet ook dat hier mensen zitten die best wel veeleisend zijn, vooral omdat er echte techneuten en programmeurs bij zitten.
Volvo is soms wat laks met updates, het is wel gebeurd dat een handige toevoeging (het ETA balkje achter het stuur bijvoorbeeld) waar iedereen heel blij van werd, een volgende update weer verdwenen was. Foutje, maar snel herstellen was er niet bij.. dat heeft heel wat maanden geduurd.
Over het algemeen moeten we realistisch zijn, ik heb nog nooit eerder zo'n fijn infotainment gehad, vooral Maps is perfect waar andere autos een eigen navigatiesysteem hadden wat amper of niet werd bijgewerkt.
Zo reed ik in 2022 nog rond met navigatiekaarten uit 2011 in mijn vorige wagen.
Het infotainment in de XC40 is prima, alleen hebben ze een trage processor ingebouwd waardoor het met alle updates steeds wat trager is gaan werken.
De oplossing was alle overbodige apps eraf, dan is het prima te doen.
Wel rekening houden met een langzame opstart van het systeem bij instappen, zeker als de wagen een poosje stil stond. Bij de een is dat een tiental seconden, bij de ander een paar minuten.
Gaat het langer duren dan zit e.e.a. nogal volgelopen, en kun je in maps een setting bij rpivacy instellingen uit en aan zetten, dat schoont wat geheugen op, waarna het weer vlotter wordt.
Cache geheugen af en toe wissen kan ook geen kwaad, eerlijk gezegd doe ik dat nooit.
Soms moet je een reset geven op het scherm en 1 op de connection unit, was voorheen veel vaker nodig dan tegenwoordig, dus verbetert al.
Ja, het is een auto van een echte autobouwer, en dat merk je in rijgedrag, in degelijkheid (nergens rammelen of kraken al zijner die de stoel vinden kraken, ook weer uitzondering), alles voelt echt degelijk aan (geen ID.4 plastic zeg maar), maar qua software is Volvo nog in een learning curve lijkt soms wel .
Neem je de T....a dan heb je een computer van een ICT bedrijf waar een auto omheen gebakken is, design is voor velen leuk maar ook voor velen een drama (een soort vensterbank onder het voorruit waar een ipad en een stuur tegenaan geplakt zijn straalt niets van het echte auto design meer uit). Al maakt Volvo zich daar nu ook schuldig aan inmiddels met de EX30, en ook wel in de EX90.
Let bij een 2022 jaar op de maand van aflevering, vóór Juni dat jaar heb je de oude neus, na die tijd de nieuwe.
En ook qua motoren merk je daarin wat verschil, de eerdere edities zijn iets minder zuinig, al scheelt het niet heel veel.
Maar er zit halverwege 2022 dus een knip waarna het model aan de voorzijde met name mooier gemodelleerd werd, maar met die knip hebben ze tevens wijzigingen in de uitvoering aangebracht.
Als je een strip in het dashboarrd hebt met het relief van de stad Gotenborg erin, dan heb je standaard stoelbekelding en mis je een leeslampje achterin en boven het laadpad in de middelconsole, en die strip met dat relief is niet verlicht.
Alle andere uitvoeringen van die strip zijn wel verlicht en dan heb je ook lampjes bij de achterbank, boven de laadpad en nog wel wat hier en daar, en een niet standaard bekleding.
In de modellen van voor Juli 2022 met de oude neus was dat alles standaard altijd aanwezig ook bij standaard stoelbekleding. .
Weet wel dat als je een occasion XC40 koopt, je een beest van een wagen koopt waar je echt heel veel rijplezier en comfort aan gaat beleven. Laat de vele verhalen hier die toch door een stel exoten met veel eisen en kennis van diverse zaken zijn geplaatst,niet je keuze beinvloeden. We zijn hier maar de speld in de hooiberg wat dat betreft.... er zijn vele vele vele malen meer gebruikers die je nooit ergens over hoort
Bedankt voor alle reacties.
Zakelijk rij ik een Renault Kangoo full electric MY2023 en gebruik bij Android auto vooral de standaard apps zoals maps, Flitsmeister Spotify en Podimo.
Ik ga binnenkort de snelheid eens ervaren.
Zakelijk rij ik een Renault Kangoo full electric MY2023 en gebruik bij Android auto vooral de standaard apps zoals maps, Flitsmeister Spotify en Podimo.
Het verschil met de goedkoopste auto's die te koop staan uit 2024 is het prijsverschil zo'n 8kPuur uit interesse, zijn de prijsverschillen groot tussen een 2022 versie of bijv. een 2024/2025 versie? Ik weet wel dat die modellen na de eerste generatie een stuk zuiniger zijn.
Geen spijt van 😁The GUI schreef op maandag 15 december 2025 @ 17:36:
Foto's van het ophalen. Buiten lijkt hij iets donkerder.
:strip_exif()/f/image/iBkRvryDMBl0avau64AiIk1u.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/i8kCfBDmNWOihfRghCrolN0R.jpg?f=fotoalbum_large)
EX40 | Single Motor ER | MY26 | Ultra | Forest Lake | 19"| privacy glass | pixel led l trekhaak vs XC40 | Single Motor ER | MY24 | Ultimate | Sage Green | 20"| privacy glass | trekhaak |
@Kensingtonnie Heel fraaie, chique kleur! Ik heb toevallig net een YouTube filmpje gezien, daar lijkt Forest Lake iets minder groenig, meer richting antraciet. Hoe dan ook, heel mooi! 👌
Zie: YouTube: EX40 ULTRA Getest: Dit is de slimste & meest comfortabele elektrisch...
Zie: YouTube: EX40 ULTRA Getest: Dit is de slimste & meest comfortabele elektrisch...
Ook niet onbelangrijk is dat vanaf MY24 de single motor achterwielaandrijving heeft. Om die reden heb ik speciaal gewacht om de MY24 te kopen. Ik kon nu bijna twee jaar geleden een leuke drie maanden oude demo kopen met 3500km op de klok met alle opties die ik wilde met een significante korting én een goed inruilaanbod voor mijn vorige auto. Ondanks wat quirks hier en daar geen moment spijt van! Het blijft een van de mooiste en stoerste SUV's in dit segment.remco111 schreef op maandag 15 december 2025 @ 22:34:
Het verschil met de goedkoopste auto's die te koop staan uit 2024 is het prijsverschil zo'n 8k
Hoi,remco111 schreef op maandag 15 december 2025 @ 22:34:
[...]
Het verschil met de goedkoopste auto's die te koop staan uit 2024 is het prijsverschil zo'n 8k
zit in die Kangoo R-Link-2? Dan zou ik me niet zo'n zorgen maken.
Ik had voor mijn Volvo ook een renault (Scenic) met R-Link 2. Die was trager (m.n. bij opstart) dan wat er nu (pre my26) in de Volvo zit ... Dus als dat je referentiekader is, dan ga je er behoorlijk op vooruit...
zowel qua responsiveness (als je niet te veel apps hebt geinstalleerd is die Volvo software prima te doen), als functionaliteit (die ingeintegreerd maps werkt veel fijner dan dan die r-link navigatie), als stabiliteit (r-link 2 had bij mij af en toe nog wel rare crashes), als updates (bij r-link moest ik af en toe nieuwe kaarten kopen, deze is altijd bij)
[ Voor 23% gewijzigd door Kammika op 16-12-2025 08:31 ]
Kensingtonnie schreef op maandag 15 december 2025 @ 22:36:
[...]
Geen spijt van 😁
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
GB Aorus Elite | AMD 3700X | 32GB 3733C16 | GTX 1070 Ti
Ik rij nu in mijn derde AAOS auto en kan zeggen dat het allemaal gewoon prima gaat. Stembediening is fantastisch goed, navigatie werkt als een trein, en spotify en andere muziekbronnen gaan ook prima. Ik zal zonder twijfelen weer een AAOS Volvo kiezen als de tijd daarvoor rijp is.remco111 schreef op maandag 15 december 2025 @ 18:49:
Goedendag,
Mvg Remco
En problemen met traagheid merk ik ook niet: 9 van de 10 keer start ik de auto op en klinkt er onmiddellijk muziek en is er beeld op,de camera, de 10e keer is de infotainment its van 10 seconden bezig om wakker te worden terwijl ik achteruit de garage uit rij, So what!? En juist bij waar het om gaat: reactie van het navigatiesysteem is snel. Als je andere rijdt dan de Google voorstelt heeft het systeem de nieuwe route in een seconde te pakken. We hadden tot voor kort ook een 5 jaar oude VW met ingebouwd infotainment infotainment systeem, maar dat was echt traag en ouderwets vergeleken met het AAOS systeem..
Dus ik zou zeggen , maal een proefrit in doe Volvo en ervaar het zelf!
[ Voor 35% gewijzigd door Mga1600 op 17-12-2025 10:51 ]
Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride
Dan zal dat wel niet de 2022 uitvoering zijn.Mga1600 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 10:39:
[...]
En problemen met traagheid merk ik ook niet: 9 van de 10 keer start ik de auto op en klinkt er onmiddellijk muziek en is er beeld op,de camera, de 10e keer is de infotainment its van 10 seconden bezig om wakker te worden terwijl ik achteruit de garage uit rij,
Ik heb 'n 2022, waarschijnlijk wat de vraagsteller ook overweegt, en die is echt met afstand de meest belabberde die ik ooit in een auto gehad heb.
In 10 seconden wakker worden is bij mij het meest gunstige geval. 1 op de 10 keer doet de camera helemaal niks bij achteruit de garage uitrijden. Meestal kan ik aan het eind van de oprit een keer de bestemming gaan invoeren ("werk"). Soms duurt het langer (wat erg vervelend is, aangezien ik aan het eind van de straat de keuze moet gaan maken welke route ik ga volgen)
Als je gaat proefrijden, zorg dan dat de auto nog uit zijn slaapstand moet komen (dus dat de vorige eigenaar hem niet alvast voor je heeft "klaar" gezet).
En een tip, als je issues hebt of extreem trage software ervaart: ga naar de dealer.
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Met de hoeveelheid frustratie die je hier over je auto hier op het forum zet snap ik echt niet dat je er nog in rijdt…cdwave schreef op woensdag 17 december 2025 @ 11:16:
[...]
Dan zal dat wel niet de 2022 uitvoering zijn.
Ik heb 'n 2022, waarschijnlijk wat de vraagsteller ook overweegt, en die is echt met afstand de meest belabberde die ik ooit in een auto gehad heb.
In 10 seconden wakker worden is bij mij het meest gunstige geval. 1 op de 10 keer doet de camera helemaal niks bij achteruit de garage uitrijden. Meestal kan ik aan het eind van de oprit een keer de bestemming gaan invoeren ("werk"). Soms duurt het langer (wat erg vervelend is, aangezien ik aan het eind van de straat de keuze moet gaan maken welke route ik ga volgen)
Als je gaat proefrijden, zorg dan dat de auto nog uit zijn slaapstand moet komen (dus dat de vorige eigenaar hem niet alvast voor je heeft "klaar" gezet).
Prachtkleur.Kensingtonnie schreef op maandag 15 december 2025 @ 22:36:
[...]
Geen spijt van 😁
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.
Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.
Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"
:strip_exif()/f/image/pqDposmlDWSjlm5I6j1zGMsd.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/UpekTYP1ZUQkmLAnE1uxZGOu.jpg?f=fotoalbum_large)