• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 19:36
Tranquility schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 07:35:
[...]

Dat is netjes hoor. Bij mij slijten de banden aan de randen dus harder dan in het midden. Met meer dan 3 bar geen issues meer.
A check, die herken ik wel, want ik vervang (met name achterbanden) altijd omdat de randen het meest versleten zijn. Ik zal eens poging wagen door ze vanaf nu op 3 bar te zetten. Over 90.000 km zal ik me melden of ze nu langer meegaan 8)7

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:50
Kammika schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 07:31:
[...]

Hoe lang doe je dan met jouw banden? Bij bijvullen zet ik nooit hoger dan 2.8 en zit met 180k gereden voor nog op mijn 2e set. Achter zijn ze op 180k naar 3e set vervangen. Dus gemiddeld zo’n 90k km’s per band

Lijken me prima scores…
Dat is zeer netjes. Bij mij moesten de all seasons vooraan (heb nog voorwielaandrijving) al na een kleine 60k vervangen worden. Rekeninghoudend met het feit dat ik er maar de helft van de tijd op rijd (heb winterbanden in de winter), is dat dus eigenlijk al na 30k km dus dat is erg snel imo. En ik rijd vrij rustig en vertrek niet met piepende banden.

Bij mij zei de ene monteur bij de dealer trouwens dat Volvo 2.9 aanraadt en 2 weken later toen ik terugging zei een collega 2.8, dus ze weten het daar zelf ook niet precies. Ik merk bij alles boven de 2.8 wel dat je de schokken een pak beter voelt, dus mss minder slijtage maar ook minder comfort imo en gezien het een leasing is en ik de banden niet zelf hoef te betalen, kies ik toch voor comfort :) .

[ Voor 22% gewijzigd door Largamelion op 01-09-2026 09:39 ]

YouTube

• Bwlian
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13:24
Hier ook versleten randen aan de all seasons vooraan ( maar achteraan niet!) met een twin motor @ 59k. Na de post ergens hierboven de druk verhoogd van 2.8 naar 3, bedankt voor de tip @Tranquility !

[ Voor 4% gewijzigd door Bwlian op 01-09-2026 16:07 ]

This space was intentionally left blank.

• Udo71
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 05-09 04:58
Goedenmiddag,

Wilde mij even voorstellen;

Udo de Haan, woonachtig in Berltsum, Friesland.

Sinds afgelopen donderdag eigenaar van een MY2021 CX40 P8 in Clacier Silver, met nagenoeg bijna alle opties. Heeft 72500 km gelopen en bevalt tot nu toe erg goed.

Sinds gisteren lekker met deze auto naar het werk en tot nu toe gemiddeld 20,2 kWh/100km.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eSzy66_TsYa2XYluLXx-CAHksAQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pA8ZkeN2ZobyvI9ztgrt7R8Q.jpg?f=fotoalbum_large

• mversluis
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 18:22
Gefeliciteerd

Wij hebben zelfde kleur en model 😉

An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture

• Udo71
mversluis schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 17:35:
Gefeliciteerd

Wij hebben zelfde kleur en model 😉
Thx!! :)

• NaN
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

Udo71 schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 17:21:
Goedenmiddag,

Sinds afgelopen donderdag eigenaar van een MY2021 CX40 P8 in Clacier Silver, met nagenoeg bijna alle opties. Heeft 72500 km gelopen en bevalt tot nu toe erg goed.

Sinds gisteren lekker met deze auto naar het werk en tot nu toe gemiddeld 20,2 kWh/100km.

[Afbeelding]
Gefeliciteerd! Wat zijn het toch een prachtige auto’s, he! ;)

• Venomer
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 17:44
Udo71 schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 17:21:
Goedenmiddag,

~[Afbeelding]
Welkom hier. Gefeliciteerd met je mooie auto. Een kopie van de mijne, zie mijn onderschrift. Hoewel, zijn dat 20” wielen?

Ik heb de mijne nieuw gekocht in 2021.

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 19:16
Ik ben een beetje aan het rondneuzen voor een auto voor wat woon/werk verkeer van mijn vrouw.

Maar dan kom ik dit tegen... (zie de trekhaak)
Als verkoop foto's van auto's ook al door AI gehaald worden, waarom plaatsen ze dan nog foto's?
Ik vraag me dan af wat ze proberen weg te moffelen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7xMuPMksIzGWwkdgNTBlT9PPVcM=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/ceLzzQSxwg62rYR7aHo3fhgx.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/spbrKB4RcwUWbUEj_h9UNoTMc1s=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/ruRdOs1WNhw4SJGnTnZTtm87.png?f=fotoalbum_tile

www.fjmbouw.nl - AMD Ryzen 7 9800X3D RTX5070Ti 96GB DDR5

• Udo71
Venomer schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 21:28:
[...]

Welkom hier. Gefeliciteerd met je mooie auto. Een kopie van de mijne, zie mijn onderschrift. Hoewel, zijn dat 20” wielen?

Ik heb de mijne nieuw gekocht in 2021.
Hartelijk dank!

Nee, zijn ook 19" velgen. Ben er wel blij mee. Comfort is zo prima! ;)

• Venomer
FRANQ schreef op woensdag 2 september 2026 @ 15:04:
Ik ben een beetje aan het rondneuzen voor een auto voor wat woon/werk verkeer van mijn vrouw.

Als verkoop foto's van auto's ook al door AI gehaald worden, waarom plaatsen ze dan nog foto's?
[Afbeelding][Afbeelding]
Misschien hebben ze een "slimme" tool gebruikt om storende dingen op de achtergrond te wissen. En is daarbij ook de trekhaak deels weggepoetst.

Je moet de auto dus in real life gaan bekijken, helaas.

• TAA
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-09 12:13

TAA

Liever IRC

Hier krijgt de MY22 P8 begin oktober een nieuwe IHU voor zijn 5e verjaardag. Vervanging gewoon aangevraagd bij de dealer is bij de eerst volgende beurt ingepland. Hoop dan wel definitief verlost te zijn van de ontbrekende audio bij het wegrijden en spontane reboots van het systeem om de haverklap... verder nog steeds enorm tevreden met deze auto na 165.000km. Bij 100% nog zo'n 380km op het display wat eerst 400-410 was; accu degradatie valt dus mee ondanks het dagelijks tot 100% laden. Aantal keer snelladen is dan wel zeer beperkt tot hooguit 1 of 2 keer per maand maar vaak ook helemaal niet.

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:58
TAA schreef op woensdag 2 september 2026 @ 17:07:
Hier krijgt de MY22 P8 begin oktober een nieuwe IHU voor zijn 5e verjaardag. Vervanging gewoon aangevraagd bij de dealer is bij de eerst volgende beurt ingepland. Hoop dan wel definitief verlost te zijn van de ontbrekende audio bij het wegrijden en spontane reboots van het systeem om de haverklap... verder nog steeds enorm tevreden met deze auto na 165.000km. Bij 100% nog zo'n 380km op het display wat eerst 400-410 was; accu degradatie valt dus mee ondanks het dagelijks tot 100% laden. Aantal keer snelladen is dan wel zeer beperkt tot hooguit 1 of 2 keer per maand maar vaak ook helemaal niet.
Nice! Nieuwe IHU is fijn! Alleen heb ik nog steeds missend geluid soms. Reboots veel minder. Scheelt ook wel dat een reboot voor 't einde van de straat gedaan is 😅

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

• Plead
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 19:02
FRANQ schreef op woensdag 2 september 2026 @ 15:04:

[Afbeelding][Afbeelding]
Volgens mij is de semi automatische trekhaak gewoon voor de helft ingeklapt op de linker foto. Het laatste stukje moet je zelf terug drukken.

XC40 Recharge Essential MY24. Victron 3XMP4K5 + 2X16kWh

• RoelsRules
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:20
Nee zo klik je hem niet weg. Dat is het ronde stukje waar de stekker in moet (andere kant). Lijkt gewoon te komen door zo'n 360 camera of (ai) software die de foto's maakt van de auto op de draaiende schijf. Op de andere foto staat hij netjes dus zal niet veel aan de hand zijn

tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...

• ComTech
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-09 17:07
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yvQtS550ZyOV8gI1PDpibv1Tgbc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nURYgXyJ2opfiRAufBLYLiun.png?f=fotoalbum_large

Mijn nieuwe aanwinst sinds een kleine week.
2023 XC40 recharge single motor extended range in de plus uitvoering.
Niet de meest luxe maar de opties die ik wil zitten erop.
Rijdt heerlijk, en erg zuinig, gemiddeld verbruik tot nu toe 16,7kWh/100km.

Ik kreeg van de week wel 1x een foutmelding: ' Storing extern audiosysteem '
Ik vermoed dat dat te maken heeft met het geluid bij langzaam en/of achteruitrijden dat de auto maakt en dat doet hij dus niet.

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:58
Nice, mooie kleur ook! Wij zijn uiteindelijk voor de blauwe gegaan. Verbruik is in de winter wel een bak hoger, maar dat ga je wel merken 😇.

Veel plezier ermee!

Wbt die storing. Je hebt gelijk. Ik zou ff langs volvo rijden als 't vaker voorkomt. Je hebt nog fabriek garantie toch? (Gezien de recente kleur).

[ Voor 31% gewijzigd door caspervc op 03-09-2026 08:51 ]

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:04
ComTech schreef op woensdag 2 september 2026 @ 21:57:
[Afbeelding]

Ik vermoed dat dat te maken heeft met het geluid bij langzaam en/of achteruitrijden dat de auto maakt en dat doet hij dus niet.
Gefeliciteerd, hier ga je veel plezier aan beleven!
MY24 van eind 2023 met RWD toch?
Ik heb dezelfde uitvoering, ook de Plus maar dan in Vapour Grey en 20".

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:50
ComTech schreef op woensdag 2 september 2026 @ 21:57:
[Afbeelding]

Modeljaar is volgens mij 2024 want de 2023 had je nog niet met grotere batterij.

Veel rijplezier ermee! Dat het verbruik zo laag is komt vast door de gunstige temperaturen en lage snelheid, want daar kom ik met mijn 2023 niet bij in de buurt. Na 70k km zit ik op 21,7 kWh/100km.

YouTube

• tukker999
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 19:10
Largamelion schreef op donderdag 3 september 2026 @ 10:38:
[...]

Modeljaar is volgens mij 2024 want de 2023 had je nog niet met grotere batterij.

Veel rijplezier ermee! Dat het verbruik zo laag is komt vast door de gunstige temperaturen en lage snelheid, want daar kom ik met mijn 2023 niet bij in de buurt. Na 70k km zit ik op 21,7 kWh/100km.
Ik ook. (MY, kleur, uitvoering, verbruik.)

[ Voor 4% gewijzigd door tukker999 op 03-09-2026 10:53 ]

21,9 kWh/100km

• Tranquility
Largamelion schreef op donderdag 3 september 2026 @ 10:38:
En niet met RWD. Eigenlijk had Volvo MY24 al EX40 moeten noemen.

• ComTech
caspervc schreef op donderdag 3 september 2026 @ 08:49:
Nice, mooie kleur ook! Wij zijn uiteindelijk voor de blauwe gegaan. Verbruik is in de winter wel een bak hoger, maar dat ga je wel merken 😇.

Veel plezier ermee!

Wbt die storing. Je hebt gelijk. Ik zou ff langs volvo rijden als 't vaker voorkomt. Je hebt nog fabriek garantie toch? (Gezien de recente kleur).
Volvo select garantie 2 jaar dus dat zit wel goed.

Hij is van september 2023 dus zal wel modeljaar 2024 zijn automodellen lopen vaker van september tot september dacht ik.

• Tranquility
ComTech schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 19:19:
Volvo select garantie 2 jaar dus dat zit wel goed.

Hij is van september 2023 dus zal wel modeljaar 2024 zijn automodellen lopen vaker van september tot september dacht ik.
De mijne is van oktober 2023 en is MY24.
Alle XC40's die achterwielaandrijving (RWD) en een extended range batterijpakket hebben zijn MY24 of hoger.
MY23 en lager is voorwielaandrijving (FWD) en hebben geen extended range uitvoering.
Vanaf MY24 is het eigenlijk dus een EX40.

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19:38
Tranquility schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 21:45:
[...]

De mijne is van oktober 2023 en is MY24.
Alle XC40's die achterwielaandrijving (RWD) en een extended range batterijpakket hebben zijn MY24 of hoger.
MY23 en lager is voorwielaandrijving (FWD) en hebben geen extended range uitvoering.
Vanaf MY24 is het eigenlijk dus een EX40.
Bijna.. vanaf MY25 is het EX40.
Kort samengevat:
MY23 = FWD en geen extended range
MY24 = RWD en extended range
MY25 = bovenstaande + naamwijziging naar EX40
MY26 = bovenstaande + nieuwe HMI (+ interface die nadien ook naar alle andere MY's zijn uitgerold)

• Tranquility
RigolleM schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 22:01:
Kort samengevat:
MY26 = bovenstaande + nieuwe HMI (+ interface die nadien ook naar alle andere MY's zijn uitgerold)
Ik zei ook “eigenlijk” want technisch is MY24 gelijk aan MY25. Met HMI bedoel je denk ik de nieuwe IHU met de Snapdragon CPU? Daar heb ik mijn MY24 ook mee laten upgraden, dus kan rustig zeggen dat ik een EX40 heb. Ik heb er dan ook een EX40 embleem op laten zetten. Ook om opmerkingen als “is dit een plugin hybride?” te voorkomen.

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:09
RigolleM schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 22:01:
[...]

Kort samengevat:
Bijna... De eerste model jaren xc40 P8 zitten nog voor MY23 😉

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio | MacBook Air 13" M5 24GB 1TB

• RigolleM
Juancho schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 00:19:
[...]

Bijna... De eerste model jaren xc40 P8 zitten nog voor MY23 😉
Ik ben begonnen aan MY23 omdat de oorspronkelijke vraagsteller het over de MY23 had, terwijl het eerder de MY24 is. Ook heb ik een MY23 gehad en alles er voor heb ik geen ervaring mee.

@Tranquility Blijkbaar ben je daar gevoelig voor, terwijl je in 2 oogblikken onmiddellijk kunt zien dat het een EV is, laadpoort achteraan aan de bestuurderszijde en geen zwarte grille.

• Tranquility
RigolleM schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 09:23:
Ik ben begonnen aan MY23 omdat de oorspronkelijke vraagsteller het over de MY23 had, terwijl het eerder de MY24 is. Ook heb ik een MY23 gehad en alles er voor heb ik geen ervaring mee.

@Tranquility Blijkbaar ben je daar gevoelig voor, terwijl je in 2 oogblikken onmiddellijk kunt zien dat het een EV is, laadpoort achteraan aan de bestuurderszijde en geen zwarte grille.
Nouja gevoelig... 8)7
Oorspronkelijk zat er bij aankoop geen typeaanduiding op en waren de Volvo letters zwart. Toen hebben ze er bij aflevering XC40 bij gezet, maar dat heeft nooit recht gezeten en was de 4 ook los gaan zitten en heb ik die er zelf eens opnieuw opgeplakt, maar dat zag er lelijk uit en heb ik het er weer afgehaald. Toen had ik de afspraak voor de IHU upgrade in Nijverdal en hadden zij ook de EX40 emblemen in zwart op voorraad en hebben ze er die meteen zonder extra kosten voor me opgezet.

• Kammika
Tranquility schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 10:36:
[...]

Nouja gevoelig... 8)7
Oorspronkelijk zat er bij aankoop geen typeaanduiding op en waren de Volvo letters zwart. Toen hebben ze er bij aflevering XC40 bij gezet, maar dat heeft nooit recht gezeten en was de 4 ook los gaan zitten en heb ik die er zelf eens opnieuw opgeplakt, maar dat zag er lelijk uit en heb ik het er weer afgehaald. Toen had ik de afspraak voor de IHU upgrade in Nijverdal en hadden zij ook de EX40 emblemen in zwart op voorraad en hebben ze er die meteen zonder extra kosten voor me opgezet.
Klinkt wel als service. Ik heb overigens die vraag of het een hybride was nog nooit gehad (zou er denk ik ook niet zo’n moeite mee hebben, ik denk dat mensen die de dicht voorgril niet herkennen ook niet het verschil tussen ex40 en xc40 herkennen

• Tranquility
Kammika schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 10:40:
Klinkt wel als service. Ik heb overigens die vraag of het een hybride was nog nooit gehad (zou er denk ik ook niet zo’n moeite mee hebben, ik denk dat mensen die de dicht voorgril niet herkennen ook niet het verschil tussen ex40 en xc40 herkennen
Het maakt ook weinig uit, waarschijnlijk moeten binnenkort de typeaanduiding en letters er toch weer af want helaas is de achterklep vorige maand licht beschadigd door een ongelukje met de fietsendrager. Tijdens montage daarvan op de trekhaak schoot de hendel om hem vast te zetten uit mijn handen en knalde tegen de gesloten achterklep aan met een héél klein, maar gemeen deukje net op de vouwnaad als gevolg. Helaas kan die niet met spotrepair uitgedeukt worden en moet de hele achterklep dus gespoten worden, á €650,-. Dus les geleerd: altijd de fietsendrager op de trekhaak zetten met de achterklep open. De fietsendrager heeft een kantelfunctie dus kan die zo recht zetten na montage.

• RigolleM
Tranquility schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 10:36:
[...]

Nouja gevoelig... 8)7
Ik doelde op het verschil tussen ICE/hybride en EV, daar lag ik ook niet wakker van en er heeft mij nooit iemand hierover aangesproken met die vraag. Ik heb wel eens iemand in mijn wagen gehad die niet door had dat het een EV was, tot ik de gaspedaal eens goed intrapte... zei hij: is dat een elektrische wagen misschien? 8)7

• Tranquility
RigolleM schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 10:53:
Ik doelde op het verschil tussen ICE/hybride en EV, daar lag ik ook niet wakker van en er heeft mij nooit iemand hierover aangesproken met die vraag. Ik heb wel eens iemand in mijn wagen gehad die niet door had dat het een EV was, tot ik de gaspedaal eens goed intrapte... zei hij: is dat een elektrische wagen misschien? 8)7
Hahaha, ja dat had ik ook eens. Maar zoals hierboven gemeld moet alles er toch af voor herstel van de achterklep na dat avontuur met de fietsendrager.. Dan wil ik alleen de Volvo letters er weer op en geen typeaanduiding meer.

• RigolleM
Tranquility schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 10:56:
[...]

Hahaha, ja dat had ik ook eens. Maar zoals hierboven gemeld moet alles er toch af voor herstel van de achterklep na dat avontuur met de fietsendrager.. Dan wil ik alleen de Volvo letters er weer op en geen typeaanduiding meer.
Ik had links ook de aanduiding dat het een extended range was op de EC40, had je dit dan ook of alleen het EX40 embleem? Helemaal niks vind ik niet zo mooi, de oppervlakte is daarvoor te groot, zie toch liever iets van embleem, maar dat is smaak hé.

• Tranquility
RigolleM schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 10:59:
Ik had links ook de aanduiding dat het een extended range was op de EC40, had je dit dan ook of alleen het EX40 embleem? Helemaal niks vind ik niet zo mooi, de oppervlakte is daarvoor te groot, zie toch liever iets van embleem, maar dat is smaak hé.
Nee, ik had nooit iets van een extended range aanduiding gehad. Wel hadden ze de aanduiding met Twin Motor er achter, maar die heb ik niet, dus had alleen EX40 in het zwart er op laten plakken. Of bedoelt je dat rechthoekje rechts op de achterklep? Heb ik ook nooit gehad. Ik zag ook eens een (E)XC40 zonder ook maar iets op de achterklep, dus ook geen V O L V O, maar dat vind ik inderdaad erg kaal. Nouja, ik moet er nog maar eens ff over denken. Heb nog geen afspraak gemaakt voor schadeherstel. Wil eerst nog wat offertes afwachten.

[edit]
Ik heb dus alleen dit op de achterklep in het zwart:

Afbeeldingslocatie: https://www.vstore.nl/media/catalog/product/cache/bf09640eb3edf4d57c43d17dc9527a69/j/p/jpg_medium-ex40_black_emblem.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door Tranquility op 05-09-2026 12:00 ]

• ComTech
Nog 1 ding over die modeljaren, ik zie ergens dat MY24 nog niet de snapdragon cpu heeft in het systeem, ik heb MY24 maar vind de interface echt supervloeiend en snel aanvoelen.
Ik dacht dus zelf dat het wel de snapdragon cpu had maar blijkbaar dus pas een jaar later.
Ik heb in mijn zoektocht naar een andere auto een keer een proefrit gemaakt in een polestar2 van 2021 en die voelde echt merkbaar trager aan.

• mversluis
Laatst een leenauto xc40 van dealer mee gekregen en die was ook veel sneller in en beter met reageren (cpu) dan onze my22

Wij hebben kenteken startend met k en leenauto was een s. Heb niet idee dat kenteken met s startend my24 is.

Hoe zal je kunnen zien of er snapdragon in zot of niet ?

An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture

• Kammika
mversluis schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 16:06:
Laatst een leenauto xc40 van dealer mee gekregen en die was ook veel sneller in en beter met reageren (cpu) dan onze my22

Wij hebben kenteken startend met k en leenauto was een s. Heb niet idee dat kenteken met s startend my24 is.

Hoe zal je kunnen zien of er snapdragon in zot of niet ?
Tik gewoon een beetje heen en weer in de menu’s

Is alles lekker responsieve? Dan heb je de snapdragon. Zit er regelmatig een kleine vertraging als je iets aantikt voordat die wat doet? Dan heb je de Intel atom

Nb: de my24 modellen hebben dacht ik nog steeds Intel, maar hebben wel meer geheugen en zijn daaarom ook al iets sneller…

Ik heb zelf een my22. Is ook prima te doen, als je maar niet teveel apps installeert…

• Mga1600
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 19:21
Ik heb een xc60 my24, dus nog geen snapdragon. Het systeem is hetzelfde als in de 40 met dezelfde structuren en mogelijkheden. (wel hier en daar een aangepast menu vanwege hybride i.p.v. EV). En omdanks de oude processor ervaar ik het in het algemeen als snel genoeg!

Maar dat het anders kan heb ik gemerkt toen ik laatst in een EX60 proefgereden heb….. daar is het hele systeem absurd snel. Er zitten ook nieuwe functies in die wij niet hebben, zoals bijvoorbeeld de mogelijkheid om het camerabeeld 360 graden rond te draaien. Aan alles merk je dat de ontwikkelingen doorgegaan zijn. Heerlijke auto!

Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride en ‘straks’ een EX60

• Asterion
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18:41
Vandaag mijn handtekening gezet voor een XC40 P8 Recharge uit 2021.
115.000 km en 91% SoH wat me net iets onder het gemiddelde lijkt maar voor de weinige km's die we doen wel aanvaardbaar.

Maar wat een kanon is me dat zeg?! 400 PK is echt wow!

• Venomer
Asterion schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 20:47:
115.000 km en 91% SoH wat me net iets onder het gemiddelde lijkt maar voor de weinige km's die we doen wel aanvaardbaar.

P8 powerrrr!

Eigenlijk wel opvallend dat Volvo bij de EX/EC40 is afgestapt van de aanduidingen P6 en P8. Dat heet nu Single Engine of Twin. Bij de EX60 gebruiken ze wel weer de P-aanduidingen. Beetje inconsistent.

• RigolleM
Venomer schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 22:41:
[...]

P8 powerrrr!

Eigenlijk wel opvallend dat Volvo bij de EX/EC40 is afgestapt van de aanduidingen P6 en P8. Dat heet nu Single Engine of Twin. Bij de EX60 gebruiken ze wel weer de P-aanduidingen. Beetje inconsistent.
Waren voor de EX/EC40 al gestopt met P-aanduiding, mijn MY23 was gewoon Recharge Pure Electric, de P6 was er al afgevallen.

Het is duidelijk, en niet alleen bij Volvo, dat door de transmissie naar elektrische wagens er niet echt een visie is op de lange termijn, en ze allemaal nog zoekende zijn en niet goed weten wat er nog allemaal gaat veranderen in de electrificatie. Nemen ook geen afscheid van het ICE verhaal, daarmee zit men te klooien met hun naamgevingen.
Bv. bij VW: ID.3 wordt ID3.Neo, de ID.4 wordt ID Tiguan, de cijfer 4 valt daar al weg. Mercedes stapt af van EQ-verhaal en keren terug naar hun oude benoemingen, bv. EQA wordt terug GLA.

[ Voor 37% gewijzigd door RigolleM op 06-09-2026 09:20 ]

• mversluis

Gefeliciteerd ga je hoop plezier aan beleven

• Kammika

9% degradatie in 5 jaar is helemaal geen slechte score hoor. En ben benieuwd waar je dat gemiddelde vandaan haalt. Ik heb recent mijn eigen leaseauto overgenomen, ook uit 2021. Had 11% degradatie. Wel met 180k op de teller. Vond ik geen slechte score als ik met de soh scores vergeleek die ik op mp zag voor vergelijkbare auto’s met vergelijkbare leeftijd en km standen

Nb: bij veel mp advertenties stond de soh er niet bij. Heb gebeld en dat bleken ze slechte soh te hebben en dan wordt het gewoon niet gemeld, want slecht voor de verkoop. Pak dus niet wat je in advertenties ziet als gemiddelde. Daar zie je alleen de goede scores

[ Voor 15% gewijzigd door Kammika op 06-09-2026 11:11 ]

• Asterion
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18:41
@Kammika

Gemiddelde is een beetje gegokt op de auto’s die op gaspedaal te vinden zijn waar een SoH bij vermeld staat van dit model, zelfde bouwjaar en vergelijkbare km’s.

Op zich zeker geen verkeerde SoH. Actieradius is nog meer ruim dan voldoende voor ons.

Het valt me wel op dat de waarde van een EV ferm verminderd op 5 jaar tijd. Ongeveer de helft van de nieuwwaarde! 😮 En dan heb ik het over verkoopprijs, niet de overnameprijs.

• DrBOB101
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-09 23:45
Asterion schreef op zondag 6 september 2026 @ 19:24:
@Kammika

Gemiddelde is een beetje gegokt op de auto’s die op gaspedaal te vinden zijn waar een SoH bij vermeld staat van dit model, zelfde bouwjaar en vergelijkbare km’s.

Op zich zeker geen verkeerde SoH. Actieradius is nog meer ruim dan voldoende voor ons.

Het valt me wel op dat de waarde van een EV ferm verminderd op 5 jaar tijd. Ongeveer de helft van de nieuwwaarde! 😮 En dan heb ik het over verkoopprijs, niet de overnameprijs.
Dat is voor een auto relatief weinig afschrijving. Ik reken meestal met halvering elke 3 a 4 jaar.

Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.

• Kammika
Asterion schreef op zondag 6 september 2026 @ 19:24:
@Kammika

A check, maar de lagere scores zetten ze er niet op, dus wat je op gaspedaal en marktplaats is alleen als het een redelijke soh is…

• Tranquility
Op 6 oktober wordt mijn MY24 drie jaar oud en dus einde van de drie jaar Service, Wear and Tear included. Dus ik dacht de dealer te bellen voor een afspraak om er toch nog gebruik van te kunnen maken ondanks dat hij bijna 50k op de klok heeft staan. Maar helaas was dat niet genoeg en moet de auto aan de juiste intervals voldoen, dus 60k of elke twee jaar wat het eerst wordt bereikt. Helaas dus geen gratis onderhoud meer... Wel gaat dan de twee jaar extra garantieverzekering in, dus nog twee jaar rust...

• rolfio
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20:29
Tranquility schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 09:36:
Op 6 oktober wordt mijn MY24 drie jaar oud en dus einde van de drie jaar Service, Wear and Tear included. Dus ik dacht de dealer te bellen voor een afspraak om er toch nog gebruik van te kunnen maken ondanks dat hij bijna 50k op de klok heeft staan. Maar helaas was dat niet genoeg en moet de auto aan de juiste intervals voldoen, dus 60k of elke twee jaar wat het eerst wordt bereikt. Helaas dus geen gratis onderhoud meer... Wel gaat dan de twee jaar extra garantieverzekering in, dus nog twee jaar rust...
Grappig, die van mij op 7 oktober. Ik heb al wel de 60k aangetikt en kon nog (net) de laatste gratis onderhoudsbeurt krijgen. Ik zag trouwens de prijs van zo'n beurt en ik vroeg me af of je voor de garantie perse bij de dealer onderhoud moet laten doen. Of kan dat ook bij een universele garage/specialist?

XC40 RWD Ultimate Single Motor ER MY24 Sage Green 60000km

• Tranquility
rolfio schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 09:45:
Grappig, die van mij op 7 oktober. Ik heb al wel de 60k aangetikt en kon nog (net) de laatste gratis onderhoudsbeurt krijgen.
Ik durf het niet met zekerheid te zeggen, maar ik denk dat je voor garantie je wel aan de juiste onderhoudsintervallen bij de dealer moet houden.
Ik zag trouwens de prijs van zo'n beurt en ik vroeg me af of je voor de garantie perse bij de dealer onderhoud moet laten doen. Of kan dat ook bij een universele garage/specialist?
Heb jij ook de twee jaar extra garantie? En wat was de prijs van de beurt?

[ Voor 30% gewijzigd door Tranquility op 08-09-2026 09:55 ]

• rolfio
Tranquility schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 09:51:
[...]

Ik durf het niet met zekerheid te zeggen, maar ik denk dat je voor garantie je wel aan de juiste onderhoudsintervallen bij de dealer moet houden.

[...]

Heb jij ook de twee jaar extra garantie? En wat was de prijs van de beurt?
Ik zit nog beetje te twijfelen over die extra garantie... Prijs van de beurt is 500 euro.

• Tranquility
rolfio schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 13:53:
Ik zit nog beetje te twijfelen over die extra garantie... Prijs van de beurt is 500 euro.
Betreffende de extra garantie moet je denk ik wel een beslissing nemen voor het einde van de fabrieksgarantie, in jouw geval dus voor 7 oktober.

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16:26
Die garantie vraag is al eens eerder gesteld (want ik liep hier een maandje geleden ook tegenaan). Voor zover ik terug kon vinden en na heb kunnen vragen moet die inderdaad bij de dealer onderhouden worden omdat alleen die de juiste apparatuur hebben om alles goed te controleren en te onderhouden. Doe je dat onderhoud niet bij de dealer, dan hoeft dat niet per se een probleem te zijn, alleen moet je wel kunnen aantonen dat alles goed is onderhouden en nagekeken (en volgens mij is dat heel lastig zo niet onmogelijk).

Die 500 euro heb ik maar betaald. Was een hoop geld voor een relatief nieuwe auto, maar je krijgt er wel wegenwacht Europa voor terug van Volvo zelf voor 2 jaar geloof ik. Dus ik heb mijn ANWB opgezegd en praat het op die manier een beetje recht voor mezelf. De volgende beurt is pas over 2 jaar weer na alle waarschijnlijkheid, dus we hebben het over 250 euro per jaar qua standaard onderhoud en 100 euro besparing qua ANWB wegenwacht.

Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800

• Claude
  • Niet online

Claude

not AI... (member since 2001)

rolfio schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 13:53:
[...]

Pfff... Vind ik toch veel geld voor een routine beurtje. Het lijkt me, dat het verminderde onderhoud voor elektrische auto's t.o.v. ICE op die manier wordt gecompenseerd.

• cdwave
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:02
Claude schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 15:40:
[...]
Pfff... Vind ik toch veel geld voor een routine beurtje. Het lijkt me, dat het verminderde onderhoud voor elektrische auto's t.o.v. ICE op die manier wordt gecompenseerd.
Dat lijkt me volstrekt overbodig. Als je een afspraak maakt voor een beurt ben je over een maand of twee, drie pas aan de, eh, beurt. Ik ben al maanden die irritante popup aan het wegklikken, ben deze week aan de beurt beurt... Misschien drijven ze de prijs op om de vraag te drukken en intussen de winst te verhogen, maar compenseren voor "we hebben minder werk" is echt niet nodig.

En Volvo heeft natuurlijk ook een "premium" naam groot te houden, dus ze moeten wel een premium tarief hanteren, anders denken de klanten dat er een Kia monteur aan hun auto sleutelt ofzo.

• peutje
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 19:55

peutje

XC40 recharge my24ER

Vanmiddag even in een ex60 gereden, dat is wel echt next level, grote auto en stil vooral. Net ietsje boven het budget maar als de geruchtenmolen die een ex50 op zelfde platform zet over een jaar zou komen houdt ik me aanbevolen als vervanger voor de ex40.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3uDyDCvyzA193-in16qSc727RuE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yNiBnFDQHJHVb6KkddPaFSGE.jpg?f=fotoalbum_large

• Venomer
Ik heb ook net een afspraak voor een onderhoudsbeurt gemaakt. De prijs voor “originele service” is €324,55 incl. BTW bij mijn dealer. Dat is duidelijk minder dan €500.

De kilometerstand van mijn auto is 90k. Vroeger had je om en om een grote en een kleine beurt. Ik neem aan dat dat bij een EV niet zo is.

• rolfio
Venomer schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 17:03:
Ik heb ook net een afspraak voor een onderhoudsbeurt gemaakt. De prijs voor “originele service” is €324,55 incl. BTW bij mijn dealer. Dat is duidelijk minder dan €500.

De kilometerstand van mijn auto is 90k. Vroeger had je om en om een grote en een kleine beurt. Ik neem aan dat dat bij een EV niet zo is.
Klopt, das bij mij precies hetzelfde bedrag. Alleen staan er bij mij nog ruitenwissers, interieurfilter en wat kleinmateriaal en arbeid op de rekening waardoor het eindbedrag op die 500 euro uitkomt. Overigens staat er ook een (gratis) service 2.0 update op de rekening.

Pagina: 1 ... 383 384 Laatste

Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.

Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.

Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"