Idem hier, nooit last gehad van geluidsproblemen, en nu al een paar keer gehad dat er geen geluid meer kwam (radio, richtingsaanwijzers, .., allemaal stil). Enkel na een reset was het in orde.DoubleDot schreef op zondag 28 juni 2026 @ 21:05:
[...]
Met 5.1.17 heb ik ook best wel wat geluidsproblemen ervaren die ik op 5.1.9 niét had.Erg vreemd allemaal.
- Vlak na de update klonk het geluid af en toe robot-achtig
- Op een ochtend was dit constant en was er een reset nodig. Ook de richtingaanwijziger klonk zo
- Deze ochtend was er géén geluid, reset nodig
Dat.rolfio schreef op maandag 29 juni 2026 @ 09:29:
[...]
....... na zo'n 3 uur rijden vind ik het niet erg om te stoppen voor koffie/toiletbezoek/laden
Bij mij mag je invullen tweeënhalf uur.
Veel rapporteren hier wat de auto op het dashboard claimt te kunnen halen, en niet wat ze ook daadwerkelijk gereden hebben. Daar zit nogal een verschil in. De "dashboard" range lijkt iets van de laatste (50? 100?) kilometers te gebruiken als basis, maar niet helemaal. Na 90 km met een lompe paardentrailer (tussen 30 en 37 kWh/100km) krijg je lollige schattingen van de "range optimizer", waarbij de verwachte range lager is dan het minimum...Largamelion schreef op zondag 28 juni 2026 @ 23:36:
[...]
Ik weet niet hoe iedereen hier aan die hoge range komt of rijden jullie niet sneller dan 100km/u? Ik rijd gewoon de limiet in Frankrijk en Spanje en dat is grotendeels 120-130km/u, max dat ik uit die 67kWh haal is een kleine 300km als ik van 100% tot 0% ga in gunstige omstandigheden.
Met 120 a 130 km/h op de autobahn (zonder aanhanger) kom ik ook een krappe 300 km ver in de zomer. Aangezien ik toch maar een of twee keer hoef te laden, is voor mij de aanwezigheid van Apfelstrudel en koffie het belangrijkste criterium voor de laadstops.
Het enige criterium is het werkelijk aantal geladen kWh en de gerealiseerde afstand.
Ik rij altijd 85 of 105 op de cruise control op provinciale en snelwegen.
Dat... Maar je kunt de resultaten van anderen toch niet echt vergelijken, er zijn gewoon teveel factoren die meespelen. Met name "waar" en "wanneer" je rijdt. Ik heb al eens gezien dat de terugweg 20% meer gebruikte dan de heenweg...tukker999 schreef op maandag 29 juni 2026 @ 11:37:
Het enige criterium is het werkelijk aantal geladen kWh en de gerealiseerde afstand
...
dat + dat de prestaties enorm veranderd zijn.cdwave schreef op maandag 29 juni 2026 @ 15:06:
[...]
Dat... Maar je kunt de resultaten van anderen toch niet echt vergelijken, er zijn gewoon teveel factoren die meespelen. Met name "waar" en "wanneer" je rijdt. Ik heb al eens gezien dat de terugweg 20% meer gebruikte dan de heenweg...
De my21's dual motor schijnen het slechts te performance. Ik heb zelf een my22 single motor, maar dus maar 67kwh van het oude type motor en inmiddels SOH van 89%. De nieuwe extended range single motor heeft grotere accu + veel lager verbruik en begint met SOH van 100%...
WLTP begon bij mij op 400km. Zal dus nu nog 360 zijn. Als je dat met een splinternieuwe EX40 single motor extended reange vergelijk is dat nu 585. Da's bijna de helft meer...
In de vorige P8 en nu PS2 merk ik weldegelijk verschil tussen 3g en LTE bij Spotify gebruik. Simpelweg wat langer bufferen. Je ziet dat ook letterlijk in beeld staan.LTE is echt fors sneller en voor mij iig zeker wel merkbaar in praktijk.Kammika schreef op zondag 28 juni 2026 @ 11:26:
[...]
14mbps is een prima score voor 3G. Toont ook gelijk aan waarom je in de praktijk (dwz tot je video gaat streamen) geen lte nodig hebt
Spotify gebruikt op op piekmomenten (lossless) Max 2 mbps. Volgens mij zit de lossless setting niet eens op aaos dus dan is het 320kbps bij de hoogste setting
Maps gebruikt op piekmomenten 1,5mbps
Dus zolang de snelheid minimaal 4 Mbps blijft zul je (zolang je geen video apps gebruikt) dat lte niet missen…
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
bijzonder.. bij mij begint spotify vrijwel altijd meteen te spelen wel of geen LTE..Juancho schreef op maandag 29 juni 2026 @ 20:11:
[...]
In de rode P8 en nu PS2 merk ik weldegelijk verschil tussen 3g en LTE bij Spotify gebruik. Simpelweg wat langer bufferen. Je ziet dat ook letterlijk in beeld staan.LTE is echt fors sneller en voor mij iig zeker wel merkbaar in praktijk.
NB: laat onverlet dat ik 3G ook wel echt oud vind hoor. Sterker nog, ik had eigenlijk wel verwacht dat in laatste modellen gewoon 5G ondersteund werd...dat is de laatste markt standaard.
Je kan geen telefoon meer kopen die 5G niet ondersteunt.
anyway volvo is niet de enige. Net even gegoogled en tesla en volkswagen zitten ook allemaal nog op 4G. Wel bijzonder...
3g gaat gelukkig snel uitgefaseerd worden. Dan is dat probleem ook gelijk opgelost.
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Het blijft bizar waarom LTE op dit moment disabled is. Je zou verwachten dat dat andersom zou zijn, dus ik begin inderdaad te vermoeden dat dit wel eens een FUP issue zou kunnen zijn van het netwerk dat Volvo gebruikt wat @JB al opperde.Juancho schreef op maandag 29 juni 2026 @ 21:08:
3g gaat gelukkig snel uitgefaseerd worden. Dan is dat probleem ook gelijk opgelost.
Ik ben inderdaad ook weer terug op 3G. Joe met Open Radio bufferde vanochtend ook helaas…Tranquility schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 08:21:
[...]
Het blijft bizar waarom LTE op dit moment disabled is. Je zou verwachten dat dat andersom zou zijn, dus ik begin inderdaad te vermoeden dat dit wel eens een FUP issue zou kunnen zijn van het netwerk dat Volvo gebruikt wat @JB al opperde.
[ Voor 6% gewijzigd door JB op 30-06-2026 09:27 ]
Mijn boefje is liev!
Ik heb zelf gewoon nog steeds LTE. Zijn er meer mensen waar het wel nog werkt dan? Ik heb wel een import vanuit DE, geen idee of dat nog mee speelt.Tranquility schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 08:21:
[...]
Het blijft bizar waarom LTE op dit moment disabled is. Je zou verwachten dat dat andersom zou zijn, dus ik begin inderdaad te vermoeden dat dit wel eens een FUP issue zou kunnen zijn van het netwerk dat Volvo gebruikt wat @JB al opperde.
Tuurlijk werkt het nog bij de meeste mensen. Dit topic komt af en toe naar boven en sommige NL-gebruikers hebben al meermaals gemeld dat als zij in België rondrijden ze wel LTE hebben, maar zodra ze over de grens zijn vallen ze terug op 3G. Het is een puur netwerk issue, en zoiets is puur lokaal. Sommige NL-gebruikers zullen dit probleem hebben en sommige niet.danny.s schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 09:55:
[...]
Ik heb zelf gewoon nog steeds LTE. Zijn er meer mensen waar het wel nog werkt dan? Ik heb wel een import vanuit DE, geen idee of dat nog mee speelt.
Naar wat de root-cause is, hebben we natuurlijk allemaal het raden. Als we er geld op moeten inzetten zou ik gokken dat de organisatie waar we allemaal een acocunt moesten maken bij het afhalen van de wagen een raamcontract heeft waarin staat dat de provider alle sim-kaarten aan hen gekoppeld als partner van snelheid mag doen minderen als zij vinden dat dat nodig is om een betere service te bieden aan hun eigen klanten of partners die meer betalen.
Op het werk is er ook een dienst die bepaalde apparaten buitenstuurt met sim-kaarten en dat is daar net zo, langs onze kant gaat het over industrial appliances waar wij weten wat normaal gebruik is en moesten wij dus nog voor 2G kunnen kiezen, zouden wij dat dan ook doen.
De provider die wij allemaal moeten gebruiken rekent gewoon dat je met 3G ook toekomt, of dat terecht is, is iets anders.
ik denk dat je te negatief denkt: die provider heeft geen enkel belang bij dat mensen nog 3G gebruikten, ze willen er niet voor niets van af. Ik denk eerder LTE ondersteuning op dat netwerk (is officieel 4G, maar eigenlijk een soort 3.5G, een voorloper van echt 4G) niet helemaal lekker is bij die provider in combi met de hardware van de volvo... en dat die daarom nog vaak terugvalt naar 3G. Is idd wel risico als ze echt stoppen met 4G-Vasa- schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 10:09:
[...]
Tuurlijk werkt het nog bij de meeste mensen. Dit topic komt af en toe naar boven en sommige NL-gebruikers hebben al meermaals gemeld dat als zij in België rondrijden ze wel LTE hebben, maar zodra ze over de grens zijn vallen ze terug op 3G. Het is een puur netwerk issue, en zoiets is puur lokaal. Sommige NL-gebruikers zullen dit probleem hebben en sommige niet.
Naar wat de root-cause is, hebben we natuurlijk allemaal het raden. Als we er geld op moeten inzetten zou ik gokken dat de organisatie waar we allemaal een acocunt moesten maken bij het afhalen van de wagen een raamcontract heeft waarin staat dat de provider alle sim-kaarten aan hen gekoppeld als partner van snelheid mag doen minderen als zij vinden dat dat nodig is om een betere service te bieden aan hun eigen klanten of partners die meer betalen.
Op het werk is er ook een dienst die bepaalde apparaten buitenstuurt met sim-kaarten en dat is daar net zo, langs onze kant gaat het over industrial appliances waar wij weten wat normaal gebruik is en moesten wij dus nog voor 2G kunnen kiezen, zouden wij dat dan ook doen.
De provider die wij allemaal moeten gebruiken rekent gewoon dat je met 3G ook toekomt, of dat terecht is, is iets anders.
Ik zeg ook niet dat ze daar voordeel uit halen om dat expliciet te doen. Ik vermoed eerder dat er een achterlopend proces zo is ingesteld om dit toe te laten in bepaalde situaties die eigenlijk voortdurend van toepassing is nu.Kammika schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 10:20:
[...]
ik denk dat je te negatief denkt: die provider heeft geen enkel belang bij dat mensen nog 3G gebruikten, ze willen er niet voor niets van af. Ik denk eerder LTE ondersteuning op dat netwerk (is officieel 4G, maar eigenlijk een soort 3.5G, een voorloper van echt 4G) niet helemaal lekker is bij die provider in combi met de hardware van de volvo... en dat die daarom nog vaak terugvalt naar 3G. Is idd wel risico als ze echt stoppen met 4G
Sinds vanochtend LTE weg en 3G ervoor terug, kon niet uitblijven, was al 6 maanden stabiel LTE. Dan moeten ze kennelijk toch weer even laten merken dat het ook slechter kan of zoiets.JB schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 08:22:
[...]
Ik ben inderdaad ook weer terug op 3G. Joe met Open Radio bufferde vanochtend ook helaas…
XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp
Iemand een idee waarom de Volvo geen TP-Link access points ziet? Heb hier aan het huisje in Spanje 2 access points die perfect zichtbaar zijn en werken op alle GSM's, maar de Volvo toont ze simpelweg niet. Ze zenden zowel 2,4 als 5GHZ uit. De Starlink mesh die helemaal aan de andere kant van het domein staat ziet ie wel, maar die is net buiten range voor een deftige verbinding.
Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ
WPS uitzetten op je TP-link zou moeten helpen. Dit helpt in elk geval bij Fritz! apparaten.Largamelion schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 13:23:
Iemand een idee waarom de Volvo geen TP-Link access points ziet? Heb hier aan het huisje in Spanje 2 access points die perfect zichtbaar zijn en werken op alle GSM's, maar de Volvo toont ze simpelweg niet. Ze zenden zowel 2,4 als 5GHZ uit. De Starlink mesh die helemaal aan de andere kant van het domein staat ziet ie wel, maar die is net buiten range voor een deftige verbinding.
[ Voor 3% gewijzigd door guido66 op 30-06-2026 13:38 ]
Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)
Ik heb hier thuis TP-link met een Omada controller, die kent niet eens WPS, maar ik zie mijn thuisnetwerk ook niet maar een hotspot van mijn mobiel die binnen ligt ziet ie wel.guido66 schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 13:35:
[...]
WPS uitzetten op je TP-link zou moeten helpen. Dit helpt in elk geval bij Fritz! apparaten.
intussen 3G hier, hardnekkig. Geen idee wat daar nu weer aan de hand mee is.
M'n Volvo XC40 MY23 geeft aan dat die onderhoud nodig heeft. Ik heb deze auto tweede hands gekocht een paar maanden terug, maar ik dacht laat ik eens kijken wat dat kost bij de volvo dealer.
Net geen 450 euro voor "Orginele service" + "Gratis sproeiervloeistof" + "Luchtfilter passafierscompartiment" + "Kleinmateriaal & gereedschap".
Ik vind het een hoop geld en heb het idee dat echt zonde geld is. De auto is verkocht door een goed bekend staande dealer die de auto heeft laten nakijken bij een garage waarbij ook twee banden zijn gewisseld. Dus ik denk dat alles gewoon prima in orde is.
Wat denken jullie? En indien "Nee joh niet doen, doe het volgend jaar pas", hoe krijg ik die melding weg?
Net geen 450 euro voor "Orginele service" + "Gratis sproeiervloeistof" + "Luchtfilter passafierscompartiment" + "Kleinmateriaal & gereedschap".
Ik vind het een hoop geld en heb het idee dat echt zonde geld is. De auto is verkocht door een goed bekend staande dealer die de auto heeft laten nakijken bij een garage waarbij ook twee banden zijn gewisseld. Dus ik denk dat alles gewoon prima in orde is.
Wat denken jullie? En indien "Nee joh niet doen, doe het volgend jaar pas", hoe krijg ik die melding weg?
Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800
Waarom zou je je daar druk om maken op vakantie?Largamelion schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 13:23:
kan bij quickfit een stuk goedkoper, maar dan mis je ook pechulp van volvo. Je mist dan ook de updates die niet met OTA meekomen, maar wel een aantal interne dingen van de volvo qua software updaten. Wel lekker dat die er ook bij in zit...Soepstengel schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 13:47:
M'n Volvo XC40 MY23 geeft aan dat die onderhoud nodig heeft. Ik heb deze auto tweede hands gekocht een paar maanden terug, maar ik dacht laat ik eens kijken wat dat kost bij de volvo dealer.
[ Voor 6% gewijzigd door Kammika op 30-06-2026 14:55 ]
voglens mij kent die alleen maar 2.4ghz wifi, niet de 5ghz bandron65 schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 13:45:
[...]
Ik heb hier thuis TP-link met een Omada controller, die kent niet eens WPS, maar ik zie mijn thuisnetwerk ook niet maar een hotspot van mijn mobiel die binnen ligt ziet ie wel.
intussen 3G hier, hardnekkig. Geen idee wat daar nu weer aan de hand mee is.
ehrmmmmmKammika schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 14:56:
[...]
voglens mij kent die alleen maar 2.4ghz wifi, niet de 5ghz band
Niet alleen 2,4 hoor ;)
Maar goed, de auto ziet hem niet, vermoedelijk iets te goed beveiligd.
Intussen steady 3G terwijl LTE is verdwenen sinds vanochtend.
Bizar eigenlijk!
Die pechhulp interesseert me niet heel veel, die heb ik al via de ANWB. Maar ik lees ook dat garantie op je batterij komt te vervallen als je het onderhoud niet netjes doet, dat vind ik wel een dingetje... In hoeverre klopt dit? Vind het aardige bak met geld wat elk jaar neergelegd moet worden dan...Kammika schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 14:54:
[...]
kan bij quickfit een stuk goedkoper, maar dan mis je ook pechulp van volvo. Je mist dan ook de updates die niet met OTA meekomen, maar wel een aantal interne dingen van de volvo qua software updaten. Wel lekker dat die er ook bij in zit...
Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800
Ik heb wel eens met andere aparatuur gehad dat je ze niet kon connecten als 2.4GHz en 5GHz aanstonden. Hoewel deze wel het wifi netwerk konden vinden. Dus je zou eens kunnen proberen alleen 2.4 aan te zetten.ron65 schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 15:13:
[...]
ehrmmmmm
[Afbeelding]
Niet alleen 2,4 hoor ;)
Bizar eigenlijk!
Die poging heb ik al ondernomen, ik heb een IOT ssid met alleen 2,4 en eentje met alleen 5 ghz, maar ook die ziet hij niet terwijl alle andere apparatuur in huis ze wel kan vinden.danny.s schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 15:33:
[...]
Ik heb wel eens met andere aparatuur gehad dat je ze niet kon connecten als 2.4GHz en 5GHz aanstonden. Hoewel deze wel het wifi netwerk konden vinden. Dus je zou eens kunnen proberen alleen 2.4 aan te zetten.
Maakt niet uit, de 3G doet het op zich redelijk, soms wat gebuffer, maar goed, de auto is er om van A naar B te komen en dat kan ook met 3G nog wel.
Ik ben redelijk basic, al dat gepruts met carplay of AA hoeft voor mij niet, ze bieden geen van beiden de functies in maps mbt de auto (preconditioneren en SOC bijvoorbeeld) die ik nu juist wel graag zie, en zolang die werken is het maar 3G.
Ik merkte alleen op dat iemand meende dat WPS uitzetten de oplossing kon zijn, maar ik weet al dat die het niet is omdat ik een systeem heb dat geen WPS kent, en toch ook die SSID in de auto niet oppik.
Het moet dus iets anders zijn dat de boel frustreert.
Zou het de WPA versie kunnen zijn? geen idee.. dan moet je de SSID toch kunnen vinden in de auto maar is connecten moeilijk of onmogelijk zou je zeggen..
Sommige wifi clients hebben wel eens een probleem als zowel het 2.4 als 5ghz ssid hetzelfde is.danny.s schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 15:33:
[...]
Ik heb wel eens met andere aparatuur gehad dat je ze niet kon connecten als 2.4GHz en 5GHz aanstonden. Hoewel deze wel het wifi netwerk konden vinden. Dus je zou eens kunnen proberen alleen 2.4 aan te zetten.
tsja ik zou dus geen ANWB nemen als je al standaar pechhulp van volvo hebt... dan betaal je idd 2xSoepstengel schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 15:22:
[...]
Die pechhulp interesseert me niet heel veel, die heb ik al via de ANWB. Maar ik lees ook dat garantie op je batterij komt te vervallen als je het onderhoud niet netjes doet, dat vind ik wel een dingetje... In hoeverre klopt dit? Vind het aardige bak met geld wat elk jaar neergelegd moet worden dan...
Hier pakt hij alle SSID's: 2.4 Ghz only, 5 Ghz only en mixed...ron65 schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 16:18:
[...]
Die poging heb ik al ondernomen, ik heb een IOT ssid met alleen 2,4 en eentje met alleen 5 ghz, maar ook die ziet hij niet terwijl alle andere apparatuur in huis ze wel kan vinden.
Maakt niet uit, de 3G doet het op zich redelijk, soms wat gebuffer, maar goed, de auto is er om van A naar B te komen en dat kan ook met 3G nog wel.
Ik ben redelijk basic, al dat gepruts met carplay of AA hoeft voor mij niet, ze bieden geen van beiden de functies in maps mbt de auto (preconditioneren en SOC bijvoorbeeld) die ik nu juist wel graag zie, en zolang die werken is het maar 3G.
Ik merkte alleen op dat iemand meende dat WPS uitzetten de oplossing kon zijn, maar ik weet al dat die het niet is omdat ik een systeem heb dat geen WPS kent, en toch ook die SSID in de auto niet oppik.
Het moet dus iets anders zijn dat de boel frustreert.
Zou het de WPA versie kunnen zijn? geen idee.. dan moet je de SSID toch kunnen vinden in de auto maar is connecten moeilijk of onmogelijk zou je zeggen..
En een nieuwe iOS versie, het kan niet op vandaag
ik ging wat kort door de bocht met mijn antwoord, hopelijk heb je er zo iets meer aan:ron65 schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 15:13:
[...]
ehrmmmmm
[Afbeelding]
Niet alleen 2,4 hoor ;)
Bizar eigenlijk!
De wifi-module in de Volvo is van een wat ouder type en kan slecht overweg met moderne standaarden. Hij struikelt vaak over:
- WPA3 (en vaak ook de WPA2/WPA3 mixed mode)
- Wi-Fi 6 (en de mixed modus met Wi-Fi 5/6)
- 5 GHz band (en mesh-netwerken met 'band steering' die 2.4 en 5 GHz mixen)
- Kanalen boven de 11,12,13 (maar ook weer niet altijd)
Stel je netwerk in puur op 2.4 GHz , ingesteld op Wi-Fi 4/5 (802.11b/g/n), met puur WPA2 of geen beveiliging en op een standaard kanaal (1 t/m 11). Gegarandeerd dat de auto hem dan wél ziet en verbindt.
De permanente oplossing:
Als dat werkt, kun je de instellingen weer wat opschroeven om te kijken waar de grens ligt. De makkelijkste oplossing is echter een apart gastnetwerk (eigen SSID) aanmaken op 2.4 GHz / WPA2 / WIFI5 speciaal voor dit soort apparaten. Dat gebruik ik thuis ook voor de Volvo, Tesla, accu's en ESP-hobbydingen en doen het daar veel beter op.
Pff, ik vind €450 voor een heel minimaal beurtje ook een hoop geld. De helft hiervan zou ik al netjes betaald vinden. Ik kan me trouwens niet voorstellen dat de garantie op de batterij niet meer geldig is bij onderhoud door een andere garage.Soepstengel schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 13:47:
Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19", Easee Home, Marstek Venus C 2,56kWh, Venus A 2,12kWh, HW P1, MT CT003, ☀️2,7kWp, Ariston Lydos Hybrid WP boiler
Wat een onding van een WiFi module zit er hier in?Kammika schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 16:42:
[...]
ik ging wat kort door de bocht met mijn antwoord, hopelijk heb je er zo iets meer aan:
De wifi-module in de Volvo is van een wat ouder type en kan slecht overweg met moderne standaarden. Hij struikelt vaak over:De test om het direct werkend te krijgen:
Stel je netwerk in puur op 2.4 GHz , ingesteld op Wi-Fi 4/5 (802.11b/g/n), met puur WPA2 of geen beveiliging en op een standaard kanaal (1 t/m 11). Gegarandeerd dat de auto hem dan wél ziet en verbindt.
De permanente oplossing:
Als dat werkt, kun je de instellingen weer wat opschroeven om te kijken waar de grens ligt. De makkelijkste oplossing is echter een apart gastnetwerk (eigen SSID) aanmaken op 2.4 GHz / WPA2 / WIFI5 speciaal voor dit soort apparaten. Dat gebruik ik thuis ook voor de Volvo, Tesla, accu's en ESP-hobbydingen en doen het daar veel beter op.
Is de eerste keer dat ik er tijd voor vrij maak om eens te analyseren.
Eerst niks van verbinding via WiFi, maar ook niet via LTE... ik schakel WiFi in en uit en 10s later krijg ik LTE en begint hij de WiFi SSID's te scannen (wellicht een 5.1.17 ding want dit had ik niet met 4.2.13).
Ik kijk welk IP adres ik gekregen heb, en hij zit in een VLAN die ik niet eens heb.
Kijk ik op mijn netwerk dan heeft hij een gewoon default VLAN adres (had hem dan ook op mijn default SSID gezet) gekregen. Hij ziet hem ook als een Switchbot stofzuiger
Hij verbindt dus met een mixed 2.4/5Ghz SSID op kanaal 4 (2.4Ghz) met een gewoon WPA2 wachtwoord.
[ Voor 22% gewijzigd door RigolleM op 30-06-2026 17:09 ]
Mwa, slecht excuus. Mijn nieuwste wifi spul is pakweg 10 jaar oud. De Volvo is de enige die er niet mee overweg kan.Kammika schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 16:42:
[...]
De wifi-module in de Volvo is van een wat ouder type ...
Lijkt me waarschijnlijker dat er een bug in de wifi hard- of firmware zit waardoor maar een beperkte set werkt. Heb een paar van de dingen uitgeprobeerd, maar hij ziet geen enkel netwerk hiero. Aangezien de auto toch een eigen internet connectie heeft, er verder maar niks aan gedaan.
Ik heb een last gen WiFi AP (WiFi 7) in mijn garage hangen en daar verbindt hij zich probleemloos mee, maar stabiel kan je het niet noemen. Gelukkig weinig problemen via LTE, mss begint het nu pas daar ik nu ook op 5.1.17 zit, maar dat zijn zorgen voor de volgende eigenaar.cdwave schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 17:07:
[...]
Mwa, slecht excuus. Mijn nieuwste wifi spul is pakweg 10 jaar oud. De Volvo is de enige die er niet mee overweg kan.
Lijkt me waarschijnlijker dat er een bug in de wifi hard- of firmware zit waardoor maar een beperkte set werkt. Heb een paar van de dingen uitgeprobeerd, maar hij ziet geen enkel netwerk hiero. Aangezien de auto toch een eigen internet connectie heeft, er verder maar niks aan gedaan.
ik had mixed mode (wifi5 / 6) op zowel 2.4 als 5.0 band. Dan zag die het netwerk 80% van de tijd wel, 20% niet. Nu ik apart 2.4 ghz netwerk erbij heb (heb ik al mijn wat oudere apparatuur op zitten) ziet die 'm altijd...RigolleM schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 17:15:
[...]
Ik heb een last gen WiFi AP (WiFi 7) in mijn garage hangen en daar verbindt hij zich probleemloos mee, maar stabiel kan je het niet noemen. Gelukkig weinig problemen via LTE, mss begint het nu pas daar ik nu ook op 5.1.17 zit, maar dat zijn zorgen voor de volgende eigenaar.
is niet alleen de volvo. Mijn esp apparaatjes en mijn marstek hebben hier ook last van..
Normaal zat hij ook altijd op een IOT netwerk (2.4Ghz) only, maar daar ik een vreemd IP adres kreeg (VLAN die niet bestaat), heb ik hem op een mixed SSID gezet, maar die zag hij altijd al, maar kreeg hetzelfde IP adres te zien, maar dat klopt niet met de werkelijkheid.Kammika schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 17:18:
[...]
ik had mixed mode (wifi5 / 6) op zowel 2.4 als 5.0 band. Dan zag die het netwerk 80% van de tijd wel, 20% niet. Nu ik apart 2.4 ghz netwerk erbij heb (heb ik al mijn wat oudere apparatuur op zitten) ziet die 'm altijd...
is niet alleen de volvo. Mijn esp apparaatjes en mijn marstek hebben hier ook last van..
kan best zijn dat die volvo een vpn op zet en dat je dat ip adres in de volvo ziet...RigolleM schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 17:24:
[...]
Normaal zat hij ook altijd op een IOT netwerk (2.4Ghz) only, maar daar ik een vreemd IP adres kreeg (VLAN die niet bestaat), heb ik hem op een mixed SSID gezet, maar die zag hij altijd al, maar kreeg hetzelfde IP adres te zien, maar dat klopt niet met de werkelijkheid.
Oh, zou het dat zijn? Geen zin om laptop naar de Volvo te sleuren... ik laat het gewoon hierbij.Kammika schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 17:26:
[...]
kan best zijn dat die volvo een vpn op zet en dat je dat ip adres in de volvo ziet...
Ah ja, duidelijk.Kammika schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 16:42:
[...]
ik ging wat kort door de bocht met mijn antwoord, hopelijk heb je er zo iets meer aan:
De wifi-module in de Volvo is van een wat ouder type en kan slecht overweg met moderne standaarden. Hij struikelt vaak over:De test om het direct werkend te krijgen:
De permanente oplossing:
Wat die separate wifi betreft, die heb ik.
Ik gebruik 1 SSID met alle banden voor gewoon gebruik met laptop, tablet, ipad, telefoon, ect ect, maar voor de IOT apparatuur als wasmachine, CV installatie, airco's, weerstations, etc etc etc gebruik ik 3 losse SSID, 1 met 2,4, 1 met 5 ghz en eentje op 2,4 ghz die geen verbinding met Internet heeft (ACL ingesteld)
Die laatste voor de deurbelcamera en een IP camera in de achtertuin.
Ik benader die via een VPN tunnel, maar direct vanaf internet is die onbereikbaar.
Terug naar de auto met bovenstaande in gedachte, ik zou dus minimaal het SSID met 2,4 ghz / WPA2 moeten kunnen zien, de auto staat 4 meter vanaf het outdoor accespoint in de achtertuin dus de afstand is het niet en ook is er geen hindernis tussen AP en auto in de zin van muren, beton of andere verstoorders.
Toch ziet de wagen de WIFi SSID niet.
Niet heel belangrijk, want niet echt nodig, tenzij de LTE/3G van Volvo weer eens meld dat de wagen offline zou zijn, dan is even Wifi acces kunnen maken wel nuttig.
Maar ik zal komend weekeinde in een verloren uurtje eens tijd maken om een auto SSID op te stellen met minimale specs zoals jij die al aangeeft, en eens zien wat dat voor resultaat geeft.
Vandaag trouwens aan andere beleving: wasstraat na 4 weken vuil vergaren in de Ardennen, fijn als hij dan weer zo glanzend te voorschijn komt, minder fijn dat je 10 km verderop aan de kant wordt gezet "meneer, rij en kentekenbewijs graag... weet u dat u voor geen kentekenplaat hebt? "
Enfin, uitgelegd dat die er een uur daarvoor zeker nog wel op zat en de verdeking dat de wasstraat er wel eens debet aan kon zijn, en dat werd begrepen. ik kreeg toestemming nog daarheen terug te rijden, mocht hij daar niet zijn dan een tijdelijke voorziening met de witte plaat van de aanhanger te regelen.
Uiteindelijk lag hij in de wasstraat.
De plaathouder is door de hitte in de ardennen (zaterdag 41 graden zonder schaduw) gewoon licht vervormd waardoor de plaat losser zit in de klemmetjes.
Nu even dubbelzijdig nanotape erachter gedaan (dat spul is oersterk en waterbestendig), en binnenkort even via de app een herstelactie aanvragen bij LM om dit door de dealer te laten verbeteren weer. .
Sinds vanmiddag weer van 3G af en ik heb LTE weer terug.ron65 schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 11:22:
[...]
Sinds vanochtend LTE weg en 3G ervoor terug, kon niet uitblijven, was al 6 maanden stabiel LTE. Dan moeten ze kennelijk toch weer even laten merken dat het ook slechter kan of zoiets.
XC40 Ultimate MY24 - Single Motor Extended Range - Silver Dawn | Alfen Eve Single Pro-line
Dat niet verbinden met WiFi is herkenbaar. Ik had een oude Linksys Velop WiFi 5 mesh setje bestaande uit drie nodes waar alle apparaten prima op werkten en alleen de auto zag dit netwerk niet. Toen ik een gastnetwerk instelde werd deze wel probleemloos gezien. Aan dat gast netwerk heb ik verder niets veranderd of andere instellingen voor gebruikt.
Ongeveer een half jaar terug kocht ik een nieuwe Linksys Velop Pro 7 mesh set met WiFi 7 ondersteuning bestaande uit eveneens drie nodes met echt overal een loeisterk bereik. Geweldig systeem maar weer zag de Volvo deze als enige niet. Toen ook hier weer een gastnetwerk ingesteld en de Volvo ziet en verbind hier prima mee.
Toen ik in januari de nieuwe Snapdragon IHU upgrade liet doen heb ik deze niet opnieuw verbonden met mijn WiFi netwerk, want niet nodig. Nu met dat 3G geneuzel toch maar weer eens gedaan en wat blijkt? Nu wordt mijn gewone niet-gast netwerk wél gezien en kan er ook mee verbinden. Het lijkt dus dat er in de Snapdragon IHU een verbeterde WiFi module zit.
Ongeveer een half jaar terug kocht ik een nieuwe Linksys Velop Pro 7 mesh set met WiFi 7 ondersteuning bestaande uit eveneens drie nodes met echt overal een loeisterk bereik. Geweldig systeem maar weer zag de Volvo deze als enige niet. Toen ook hier weer een gastnetwerk ingesteld en de Volvo ziet en verbind hier prima mee.
Toen ik in januari de nieuwe Snapdragon IHU upgrade liet doen heb ik deze niet opnieuw verbonden met mijn WiFi netwerk, want niet nodig. Nu met dat 3G geneuzel toch maar weer eens gedaan en wat blijkt? Nu wordt mijn gewone niet-gast netwerk wél gezien en kan er ook mee verbinden. Het lijkt dus dat er in de Snapdragon IHU een verbeterde WiFi module zit.
Eind vd middag zag ik ook bij mij dat hij deze update wilde installeren. Eindelijk
EX40 | Single Motor ER | MY26 | Ultra | Black Edition - Denim Blue | Privacy glass | Pixel LED |
misschien een gekke gedachte, maar zou ook de mobiele module dan niet ook een verouderd model zijn bij de originele hardware van de oudere modeljaren? En dat de LTE/3G knoeierijen kunnen verklaren?Tranquility schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 20:11:
Dat niet verbinden met WiFi is herkenbaar. Ik had een oude Linksys Velop WiFi 5 mesh setje bestaande uit drie nodes waar alle apparaten prima op werkten en alleen de auto zag dit netwerk niet. Toen ik een gastnetwerk instelde werd deze wel probleemloos gezien. Aan dat gast netwerk heb ik verder niets veranderd of andere instellingen voor gebruikt.
duh.. waarom denk je dat die geen 5G ondersteunt? Vast niet omdat die zo nieuw isron65 schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 21:32:
[...]
misschien een gekke gedachte, maar zou ook de mobiele module dan niet ook een verouderd model zijn bij de originele hardware van de oudere modeljaren? En dat de LTE/3G knoeierijen kunnen verklaren?
Ik lees hier steeds dat er in België en Duitsland wel LTE verbinding is en in Nederland dan weer 3G. Ik heb dat zelf ook meegemaakt. Zo gauw je de grens overgaat springt het van 3G naar LTE of weer terug. Dat wijst toch meer in de richting van een netwerkprobleem of -eigenschap.ron65 schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 21:32:
[...]
misschien een gekke gedachte, maar zou ook de mobiele module dan niet ook een verouderd model zijn bij de originele hardware van de oudere modeljaren? En dat de LTE/3G knoeierijen kunnen verklaren?
Bij mij is het op dit moment ook 3G. Morgen eens kijken of het weer LTE is. Het maakt mij verder niet uit, want alles werkt gewoon.
XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus
Ik vind het ergens dan wel vreemd dat ze er een dure nieuwe processor in my26 gooien maar geen hedendaagse module die wel beter 4g aan kan en evt. ook 5g. Immers, 3g gaat er binnenkort uit terwijl 5g bijna de norm is voor sowieso mobiele telefoons. Mijn mobiel, Vodafone, heeft bijna altijd 5g in NL. Je zou denken dat elke provider daar naar toe wil werken of al is.Kammika schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 21:32:
[...]
duh.. waarom denk je dat die geen 5G ondersteunt? Vast niet omdat die zo nieuw is
Omdat we off-grid zitten en hier geen GSM-masten zijn, enkel wifi via Starlink. Als de auto niet online is kan ik hem dus niet voorkoelen met de app en ook geen routes doorsturen als we ergens heengaan, wat erg handig is.RigolleM schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 14:38:
[...]
Waarom zou je je daar druk om maken op vakantie?
5G staat overigens sinds vandaag uit, maar dat verandert niets. Wat ik me wel net bedenk is dat de beveiliging ook is uitgezet en misschien toont de Volvo geen onbeveiligde netwerken. Op de mesh van Starlink zelf is wel WPA2 beveiliging en die ziet ie wel, net zoals het netwerk van de buren.
Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ
Dat maakt de situatie anders natuurlijk, maar toch blijven het luxe problemen... Vroegha..Largamelion schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 00:45:
[...]
Omdat we off-grid zitten en hier geen GSM-masten zijn, enkel wifi via Starlink. Als de auto niet online is kan ik hem dus niet voorkoelen met de app en ook geen routes doorsturen als we ergens heengaan, wat erg handig is.
5G staat overigens sinds vandaag uit, maar dat verandert niets. Wat ik me wel net bedenk is dat de beveiliging ook is uitgezet en misschien toont de Volvo geen onbeveiligde netwerken. Op de mesh van Starlink zelf is wel WPA2 beveiliging en die ziet ie wel, net zoals het netwerk van de buren.
Gisteravond zag de aujto mijn SSID ineens, ik kon er ook mee verbinden.Largamelion schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 00:45:
[...]
Omdat we off-grid zitten en hier geen GSM-masten zijn, enkel wifi via Starlink. Als de auto niet online is kan ik hem dus niet voorkoelen met de app en ook geen routes doorsturen als we ergens heengaan, wat erg handig is.
korte tijd later was de verbinding ineens weg, en was de SSID niet meer te vinden, ondanks allerlei pogingen incl t-cam reset etc.
Aan de SSID en instellingen is niets gewijzigd, het lijkt volstrekt willekeur zo
Kreeg je deze update gisteren aangeboden? (zelfde voor @RigolleM )TFZ61 schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 20:40:
Eind vd middag zag ik ook bij mij dat hij deze update wilde installeren. Eindelijk
Dat betekent dus dat ze nog steeds uitgerold worden.
Ik had de indruk dat de uitrol was stopgezet omdat het de laatste tijd erg stil is rond de OTA.
[ Voor 4% gewijzigd door Tranquility op 01-07-2026 08:54 ]
Klopt, iets na de middag...Tranquility schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 08:50:
[...]
Kreeg je deze update gisteren aangeboden? (zelfde voor @RigolleM )
Ik had de indruk dat de uitrol was stopgezet omdat het de laatste tijd erg stil is rond de OTA.
Heb hem gisteren ook gehad. Na installatie alleen nog 3G, voorheen was het LTE, zou het met die versie van de software te maken hebben?
Ik had na de installatie van versie 5.1.17 nog LTE. Dus het heeft niet met de software te maken. Bij mij is het op dit moment ook 3G, maar dat begon anderhalve week na de installatie van de software.sparks schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 09:45:
[...]
Heb hem gisteren ook gehad. Na installatie alleen nog 3G, voorheen was het LTE, zou het met die versie van de software te maken hebben?
XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus
Ja. Ik was rond 17:00 thuis, toen zag ik op mijn telefoon dat 3 uur eerder een melding stond dat er een update aangeboden was.Tranquility schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 08:50:
[...]
Kreeg je deze update gisteren aangeboden? (zelfde voor @RigolleM )
EX40 | Single Motor ER | MY26 | Ultra | Black Edition - Denim Blue | Privacy glass | Pixel LED |
Ik denk niet dat het met de software te maken heeft. Ik heb nu een kleine week 3G en heb nog 5.1.9.Venomer schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 10:06:
Ik had na de installatie van versie 5.1.17 nog LTE. Dus het heeft niet met de software te maken. Bij mij is het op dit moment ook 3G, maar dat begon anderhalve week na de installatie van de software.
Als je dit topic er op naleest zou je intussen moeten doorhebben dat helemaal niets met software te maken heeft maar met de provider / capaciteit / ..
"Bewijs": Hier in België altijd gewoon LTE met dezelfde software.
"Bewijs": Hier in België altijd gewoon LTE met dezelfde software.
Het rare is wel dat het voor telefoon gebruik veel meer gelijk is: of vrijwel iedereen (of iedereen) heeft verbinding x tenzij er een storing is en er een groep geen of slechte verbinding heeft wat dan vaak wordt gecommuniceerd door de aanbieder.
Bij autos is het blijkbaar nog niet zo terwijl het eigenlijk ook gewoon een rijdend mobieltje is 😁
Bij autos is het blijkbaar nog niet zo terwijl het eigenlijk ook gewoon een rijdend mobieltje is 😁
Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.
Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.
Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"
/f/image/KdMdDlxN6cMvfJuB5yeui0KM.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/eA7LU3iJIHdwFzbDxGqdCyvc.png?f=fotoalbum_large)