Nee stemcommando's herkennen is geen AI voor nodig, dat kan al decennia prima met gewone software op een CPUtje. (Mijn 80386 kon al stemcommando's verwerken.) Zelfs algemene spraak-naar-woord is prima te doen zonder AI, en wordt ook zo gedaan (want dan hoef je geen dure hardware toe te voegen).Venomer schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 11:08:
Hoe denken jullie dat Google nu stemcommando's herkent? Dat is toch ook een "taalmodel, dat je niet zelf controleert"? Dat het straks Google Gemini heet is marketing. Het verandert het principe niet.
Maar alle spraakassistenten gebruiken tegenwoordig wel AI daarvoor, omdat die meer herkend dat je dat op andere manieren doet... Google Assistent en SIRI gebruiken iig wel AI hiervoor...cdwave schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 12:23:
[...]
Nee stemcommando's herkennen is geen AI voor nodig, dat kan al decennia prima met gewone software op een CPUtje. (Mijn 80386 kon al stemcommando's verwerken.) Zelfs algemene spraak-naar-woord is prima te doen zonder AI, en wordt ook zo gedaan (want dan hoef je geen dure hardware toe te voegen).
Ja ik ook. Helaas nog een ritje naar Nijverdal gehad. Maar erg netjes opgelost idd… Nu wel erg blijAvvd schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 12:01:
[...]
Bij mij ging het ook niet helemaal soepel, later kreeg ik problemen met de camera die weer opgelost zijn. Het is overigens erg netjes opgelost door de dealer. De polestar ihu staat inmiddels ook niet meer op hun site, ik kan mij voorstellen dat de tijdsinvestering en risico ook niet helemaal rendabel is.
MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue
Maak er een leuk dagje uit van! In die omgeving heb je heel veel bos, parken en bergen voor een fijne wandeling. Neem aan dat je wel even een leen auto mee magChildofbodom schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 08:28:
Is het iemand al gelukt om de boordcomputer te laten vervangen/upgraden naar de Snapdragon module bij een andere garage dan Nijverdal? Mijn lokale dealer houdt het steeds af en Nijverdal is meer dan 150km rijden vanaf hier(XC40 SMER MY24)
[ Voor 15% gewijzigd door Juancho op 30-01-2026 17:16 ]
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Hoe kan je de accu van de ex40 voorbereiden op fast chargen?
Ik stond vandaag te lurken aan een tesla charger en kwam niet boven de 60kw uit.
Terwijl er theoretisch 200kw geladen zou moeten kunnen worden
Ik stond vandaag te lurken aan een tesla charger en kwam niet boven de 60kw uit.
- leeg -
snip: inderdaad offtopic
[ Voor 95% gewijzigd door We Are Borg op 30-01-2026 19:19 ]
An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture
Via Google Maps navigeren naar de fast charger in kwestie. En geloof dat je batterij ook onder bepaald percentage moet zitten anders gaat Google Maps zeggen dat opladen daar niet nodig is en de batterij dus ook niet voorverwarmen.luigi87 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 18:25:
Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (3.7.0) - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - HASS (2025.11.3)
snip: reactie op verwijderde reactie
[ Voor 90% gewijzigd door We Are Borg op 30-01-2026 19:20 ]
XC40 Twin Ultimate MY23 19" nubuck + pixel
Dat herken ik.luigi87 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 18:25:
Ik heb mijn XC40 verteld dat ik alleen naar Tesla Superchargers wil.
Omdat de XC40 discrimineert stuurt het AOS mij naar een Ionity of wat voor charger dan ook.
Ik geef het ding zijn zin en zeg ja.
Dan gaat het keurig voorverwarmen.
Ondertussen kies ik op AA (mijn favoriete routeplanner) de Tesla Supercharger waar ik heen wil en kom daar aan met een voorverwarmde batterij.
Laadsnelheid:
Er zal toch wel een reden zijn dat de gewone Volvo dealers er (nog) niet aan willen.Avvd schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 12:01:
Bij mij ging het ook niet helemaal soepel, later kreeg ik problemen met de camera die weer opgelost zijn. Het is overigens erg netjes opgelost door de dealer. De polestar ihu staat inmiddels ook niet meer op hun site, ik kan mij voorstellen dat de tijdsinvestering en risico ook niet helemaal rendabel is.
Zeker met het bericht dat ze terughoudender zijn geworden en de IHU upgrade voor de Polestar van de site is verdwenen ben ik blij het gedaan te hebben. Geniet iedere dag van de vlotte werking!
Hmm die melding zag ik inderdaad op de terug rit en bij aankomst zou ik 24% hebben.nujtrug schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 18:33:
[...]
Via Google Maps navigeren naar de fast charger in kwestie. En geloof dat je batterij ook onder bepaald percentage moet zitten anders gaat Google Maps zeggen dat opladen daar niet nodig is en de batterij dus ook niet voorverwarmen.
Opzich prima natuurlijk maar ik zou het eigenlijk meer zelf in de hand willen hebben wanneer ik voorverwarm voor een fastcharge
Enig idee welke percentage het dan om gaat?
[ Voor 3% gewijzigd door luigi87 op 30-01-2026 19:27 ]
- leeg -
Hmmm oke dus voor tesla charger voorverwarmen doet die niet aan.tukker999 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 18:47:
[...]
Dat herken ik.
Omdat de XC40 discrimineert stuurt het AOS mij naar een Ionity of wat voor charger dan ook.
Ondertussen kies ik op AA (mijn favoriete routeplanner) de Tesla Supercharger waar ik heen wil en kom daar aan met een voorverwarmde batterij.
Laadsnelheid:
[Afbeelding]
Maar waarom zit er niet gewoon een knopje bij het oplaad menu "batterij voorverwarmen"
Hoe zie je btw hoe hij aan het voorverwarmen is?
- leeg -
Vindt het wel een redelijke botte aktie zo. Net of er iets onwettige gevraagd wordt. Je kan ook aangeven dat dit niet wenselijk is of doorverwijzen naar andere plek.mversluis schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 18:32:
[mbr]snip: inderdaad offtopic[/]
An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture
Jawel. Ook als je naar een tesla supercharger navigeert verwarmt ie gewoon voor. Het kan met dit weer wel zo 30min duren dat voorverwarmen. Let daar dus op. Zien doe je het niet. Je zal hooguit als je stil staat in de range assistant zien dat ie veel (5-6kw) aan vermogen trekt.luigi87 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 19:24:
[...]
Hmmm oke dus voor tesla charger voorverwarmen doet die niet aan.
Maar waarom zit er niet gewoon een knopje bij het oplaad menu "batterij voorverwarmen"
Hoe zie je btw hoe hij aan het voorverwarmen is?
Een tesla laat wel zien dat ie aan het voorverwarmen is, maar je kunt het zelf niet anders beinvloeden dan op tijd naar een lader navigeren, zo ook voor de volvo. Jammer wel dat volvo nergens toont dat ie aan het voorverwarmen is.caspervc schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 20:16:
[...]
Jawel. Ook als je naar een tesla supercharger navigeert verwarmt ie gewoon voor. Het kan met dit weer wel zo 30min duren dat voorverwarmen. Let daar dus op. Zien doe je het niet. Je zal hooguit als je stil staat in de range assistant zien dat ie veel (5-6kw) aan vermogen trekt.
Heb je in het filter ook alleen non Tesla aangezet?tukker999 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 18:47:
[...]
Dat herken ik.
Laadsnelheid:
[Afbeelding]
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Toelichting
In de keuze heb ik als enige staan Tesla Superchargers.
Afgelopen week kwam ik uit Rotterdam naar Twente. De XC40 ziet dat ik met een lege batterij thuiskom en toont dan alleen maar andere chargers en wil daar graag voor voorverwarmen.
Als ik dan als reisdoel de Tesla Supercharger in Nieuwerkerk kies dan verwarmt de auto niet voor, want reisdoel Twente is weg.
Kies ik als reisdoel Twente dan stuurt de XC40 mij naar een andere snellader in Gouda of zo.
Ik geef daar toestemming voor en ga dan met de andere navigatie naar Ridderkerk en kom daar aan met voorverwarmde batterij.
Tsja, dat noem je een workaround, maar of het makkelijk is?
Afgelopen week kwam ik uit Rotterdam naar Twente. De XC40 ziet dat ik met een lege batterij thuiskom en toont dan alleen maar andere chargers en wil daar graag voor voorverwarmen.
Als ik dan als reisdoel de Tesla Supercharger in Nieuwerkerk kies dan verwarmt de auto niet voor, want reisdoel Twente is weg.
Kies ik als reisdoel Twente dan stuurt de XC40 mij naar een andere snellader in Gouda of zo.
Ik geef daar toestemming voor en ga dan met de andere navigatie naar Ridderkerk en kom daar aan met voorverwarmde batterij.
Terwijl het zo makkelijk op te lossen is met een optie om de batterij zelf te kunnen voortukker999 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 22:14:
Toelichting
verwamen.
[ Voor 6% gewijzigd door StevendGraaf op 30-01-2026 22:49 ]
Maar je kan de voorgestelde stop van Maps toch veranderen in de Tesla lader die jij wil? Of ziet Maps dat niet als laad optie? Ik laad zelf echt nooit bij Tesla maar het lijkt me dat Tesla chargers toch wel als snelladers worden gezien en dus ook dat je batterij opgewarmd wordt?tukker999 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 22:14:
Toelichting
[ Voor 8% gewijzigd door Juancho op 31-01-2026 00:00 ]
Dat is het vreemde.Juancho schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 23:59:
[...]
Maar je kan de voorgestelde stop van Maps toch veranderen in de Tesla lader die jij wil? Of ziet Maps dat niet als laad optie? Ik laad zelf echt nooit bij Tesla maar het lijkt me dat Tesla chargers toch wel als snelladers worden gezien en dus ook dat je batterij opgewarmd wordt?
Voorkeur alleen Tesla en in de keuze op de route alles behalve Tesla.
Als Tesla tussen de opties zat dan was het geen probleem.
Klik, klaar.
Het is echt heel simpel: gewoon een Tesla SUC in je navigatie zetten en hij verwarmt voor (indien nodig natuurlijk). Als je hem als tussenstop wil, dan eerst de eindbestemming invoeren en daarna de Tesla lader, dan zet ie hem ertussen.
Die filters hebben weinig effect vlg mij…..
@luigi87 Als het een Tesla Supercharger van een oudere generatie is, dat wordt het vermogen verdeeld tussen een aantal laadpalen. Als jij aan 2A staat en er staat ook een auto aan 2C, dan krijg je minder vermogen. Zou dit aan de hand geweest kunnen zijn?
XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus
Dat zijn V2 superchargers, die delen 150 kW over 2 stalls. Deze hebben alleen A en B.Venomer schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 09:07:
@luigi87 Als het een Tesla Supercharger van een oudere generatie is, dat wordt het vermogen verdeeld tussen een aantal laadpalen. Als jij aan 2A staat en er staat ook een auto aan 2C, dan krijg je minder vermogen. Zou dit aan de hand geweest kunnen zijn?
De V3 en later hebben A, B, C en D.
Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.
Mogelijk wel, maar ik had het ook eerder bij een shell recharge, al bedenk ik mij nu dat ik heel laat in de nav had gezet.Venomer schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 09:07:
- leeg -
Zo doe ik dus de laatste tijd.Marko72 schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 08:13:
Het is echt heel simpel: gewoon een Tesla SUC in je navigatie zetten en hij verwarmt voor (indien nodig natuurlijk). Als je hem als tussenstop wil, dan eerst de eindbestemming invoeren en daarna de Tesla lader, dan zet ie hem ertussen.
En vaak poog ik voor mijn afspraak dus even bij te laden voor de rit naar huis toe.
Maar mogelijk heb ik in de nav van de valk ingevoerd en dus niet de teslacharger..
Ik ga in het vervolg hier beter opletten dat in maps de charger goed invoer.
- leeg -
[.........................................................]tukker999 schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 02:10:
[...]
Dat is het vreemde.
Klik, klaar.
[ Voor 77% gewijzigd door ron65 op 01-02-2026 13:29 ]
XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp
Sja Tesla.. nog nooit gebruikt omdat ze vaak op afgesloten poarkeerterreinen achter de slagboom zitten, en omdat ik een laadpas heb die geen Tesla ondersteunt, ena angezien dat een pas van de werkgever is heb ik daar weinig over te zeggen. Kosten bij Tesla zou ik dan eerst zelf moeten maken en vervolgens declareren, en dat gaat bij ons dan weer heel lastig omdat de medewerker daarachter niet snapt waarom je daar je laadpas niet gebruikte terwijl je via een app moet laden, passen moet je dan aan die app koppelen, en dat weigert het systeem dan weer.luigi87 schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 09:46:
[...]
Zo doe ik dus de laatste tijd.
En vaak poog ik voor mijn afspraak dus even bij te laden voor de rit naar huis toe.
Maar mogelijk heb ik in de nav van de valk ingevoerd en dus niet de teslacharger..
Ik ga in het vervolg hier beter opletten dat in maps de charger goed invoer.
Daarom vermijd ik die tesla chargers, Fastned en Ionity werken probleemloos en met de pas.
In de Tesla app staat bij de lader de code om binnen en buiten te rijden als het terrein niet 24/7 beschikbaar is.ron65 schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 10:02:
[...]
Sja Tesla.. nog nooit gebruikt omdat ze vaak op afgesloten poarkeerterreinen achter de slagboom zitten,
Volvo XC40 P8 20" / Polestar 2 LRDM Pilot Plus 19"
We hebben deze discussie al eens gehad.ron65 schreef op donderdag 5 december 2024 @ 16:34:
[...]
je krijgt hem niet als laadoptie, natuurlijk kun je dan naar e=de Hackelaar navigeren, maar dat is dan de parkeerplaats, maar NIET het fastned station. EN juist dat laatste wil ik omdat dan de auto kan preconditioneren.
Ik had er 10 minuten nodig, niet langer, maar dat hadden er 5 kunnen zijn, Ik kwam maar tot 70 kW laadsterkte bij 15% accu en dat had 137 kw moeten zijn. En de oorzaak is dat wat ik ook probeerde, fastned Hackelaar volgens GM niet bestond.
Hij ging alternatieven voorstellen die nergens op sloegen. Toen ik gewoon "hackelaar" als bestemming opgaf pakte hij die wel, maar zoals gezegd niet als laadstation dus werd de accu van de wagen ook niet voorverwarmd.
De reden dat onze Volvo deze herkent als snellader is daarom:
:strip_exif()/f/image/IOrqFv30jxUpVo7XS4CbBdIA.jpg?f=fotoalbum_large)
Dus zie je CCS aansluitingen staan, dan zal hij ALTIJD voorverwarmen, en deze instellen als laadpunt.
Je zal terug het fenomeen "als alles bezet is toont hij hem niet" gebruiken, maar toen heb ik ook aangehaald dat je altijd naar een laadstation kunt navigeren, om bv. een flesje water te kunnen kopen. Ik heb in mijn privé Tesla de mogelijkheid om voorverwarmen manueel op te starten, maar heb dit tot op heden 0 keer gebruikt.
[ Voor 3% gewijzigd door RigolleM op 31-01-2026 12:38 ]
Je kunt als je in maps zit, bij betaalmogelijkheden, tesla supercharger als voorkeur opgeven. Hij zal dan alleen tesla laadpunten inplannen.tukker999 schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 02:10:
[...]
Dat is het vreemde.
Klik, klaar.
Dat weet ik en dat heb ik gedaan.Henk Pi schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 15:44:
[...]
Je kunt als je in maps zit, bij betaalmogelijkheden, tesla supercharger als voorkeur opgeven. Hij zal dan alleen tesla laadpunten inplannen.
Zoals ik al eerder schreef biedt de auto mij alles aan behalve Tesla, de enige van alle opties die een vinkje heeft.
[....................................................................]RigolleM schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 12:26:
[...]
We hebben deze discussie al eens gehad.
De reden dat onze Volvo deze herkent als snellader is daarom:
[Afbeelding]
Dus zie je CCS aansluitingen staan, dan zal hij ALTIJD voorverwarmen, en deze instellen als laadpunt.
Je zal terug het fenomeen "als alles bezet is toont hij hem niet" gebruiken, maar toen heb ik ook aangehaald dat je altijd naar een laadstation kunt navigeren, om bv. een flesje water te kunnen kopen. Ik heb in mijn privé Tesla de mogelijkheid om voorverwarmen manueel op te starten, maar heb dit tot op heden 0 keer gebruikt.
[ Voor 62% gewijzigd door ron65 op 01-02-2026 13:30 ]
Lang verhaal beste Ron, maar net als toen: dat was gewoon een bugje in jouw wagen. Je loopt lang genoeg mee om te weten dat men soms een bug heeft die een ander (of in dit geval volgens mij verder iedereen) niet heeft.
[........................................]Juancho schreef op zondag 1 februari 2026 @ 11:22:
Lang verhaal beste Ron, maar net als toen: dat was gewoon een bugje in jouw wagen. Je loopt lang genoeg mee om te weten dat men soms een bug heeft die een ander (of in dit geval volgens mij verder iedereen) niet heeft.
Hopelijk is de discussie zo beter naar ieders zin?
Succes ermee
[ Voor 8% gewijzigd door ron65 op 01-02-2026 13:31 ]
Je kunt toch ook gewoon op de inhoud reageren?ron65 schreef op zondag 1 februari 2026 @ 13:30:
[...]
[........................................]
Hopelijk is de discussie zo beter naar ieders zin?
Succes ermee
Zat net in de auto. Maar ik kan nu prima naar de fastned bij de hackelaar navigeren, dus lijkt erop dat het gewoon klopt wat @Juancho hier schrijft
Wat doe die bij jou @ron65 ? Is het nog steeds een issue? Anders heeft @Juancho een punt lijkt me…
Het ging mij erom dat hier iemand soortgelijke gekkigheden heeft als ik, de discussie in het verleden niet heeft meegekregen, en ik gaf alleen maar aan dat hij dus niet de enige is.Kammika schreef op zondag 1 februari 2026 @ 14:13:
[...]
Je kunt toch ook gewoon op de inhoud reageren?
Zat net in de auto. Maar ik kan nu prima naar de fastned bij de hackelaar navigeren, dus lijkt erop dat het gewoon klopt wat @Juancho hier schrijft
Wat doe die bij jou @ron65 ? Is het nog steeds een issue? Anders heeft @Juancho een punt lijkt me…
Ook gaf ik aan dat het niet alleen om de hackelaar gaat, die gaf ik als voorbeeld, maar het gebeurt ook met andere snelladers.
Ook gaf ik aan dat eht niet consequent gebeurt, soms zie ne een snellader helemaal niet alsof die niet bestaat, zelfs niet op de kaart in de display inzoomend, een half uur later kan het ineens weer aanwezig zijn.
En verder is dit voorlopig het laatste wat ik erover zeg, want het leidt kennelijk bij enkelen tot irritatie en dat wil ik niet, vandaar ik alles weggehaald heb.
nhf, ik pas me wel aan.
Zo, de eerste ervaring met echt lange ritten met de EX40 MY25 Twin Performance is ook een feit. Afgelopen week op wintersport geweest in Oostenrijk. Op de heenweg 14 uur onderweg geweest voor de ruim 900km die we moesten afleggen. Op de terugweg slechts 11,5 uur over dezelfde route gedaan.
Zal wel wat verschil in verbruik hebben gezeten door temperatuur verschil / windrichting of zo, want ik kon op de terugweg ook makkelijker wat hogere snelheden aanhouden zonder dat daarmee de geplande stops in gevaar kwamen. Op basis van de informatie uit de trip log kom ik op iets van 26kWh/100km op de heenweg en 23.5kWh/100km op de terugweg.
Deel van het verschil zat 'm sowieso ook in dat we op de heenweg twee keer moesten wachten voor er een lader vrij kwam, de eerste keer ruim een half uur (dan sta je alles bij elkaar dus al snel bijna anderhalf uur stil) de tweede keer wat korter. En op de terugweg hebben we het met 3 stops gehaald, terwijl we op de heenweg wat ongelukkig uitkwamen qua stop locaties en mede daardoor 4 stops nodig hebben gehad.
Het wat langer stoppen an sich is me niet slecht bevallen. Het gehannes om stops te zoeken, hopen dat er palen vrij zijn etc. werd ik minder blij van. Uiteindelijk een beetje van stop naar stop genavigeerd (dus tijdens het stoppen uitzoeken wat de volgende stop gaat zijn).
Zal wel wat verschil in verbruik hebben gezeten door temperatuur verschil / windrichting of zo, want ik kon op de terugweg ook makkelijker wat hogere snelheden aanhouden zonder dat daarmee de geplande stops in gevaar kwamen. Op basis van de informatie uit de trip log kom ik op iets van 26kWh/100km op de heenweg en 23.5kWh/100km op de terugweg.
Deel van het verschil zat 'm sowieso ook in dat we op de heenweg twee keer moesten wachten voor er een lader vrij kwam, de eerste keer ruim een half uur (dan sta je alles bij elkaar dus al snel bijna anderhalf uur stil) de tweede keer wat korter. En op de terugweg hebben we het met 3 stops gehaald, terwijl we op de heenweg wat ongelukkig uitkwamen qua stop locaties en mede daardoor 4 stops nodig hebben gehad.
Het wat langer stoppen an sich is me niet slecht bevallen. Het gehannes om stops te zoeken, hopen dat er palen vrij zijn etc. werd ik minder blij van. Uiteindelijk een beetje van stop naar stop genavigeerd (dus tijdens het stoppen uitzoeken wat de volgende stop gaat zijn).
[ Voor 5% gewijzigd door Orion84 op 03-02-2026 12:15 ]
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Ook gepost in het evcc én Peblar topic, maar zolang ik niet weer waar het probleem zit ook maar hier:
Ik heb een Peblar business, evvc als Addon in Home Assistant draaien en een Volvo XC40 recharge EV.
De Peblar is via de modbus aangesloten in evcc, modbus staat in de instellingen van de Peblar op lezen/scrhijven. (Ik heb de Peblar integratie in Home Assistant ook draaien).
De Volvo XC40 is via de officiële API ook bekend in evcc.
Gisteravond gepland dat de auto vanochtend om 7:00 90% lading moest hebben, ik zie keurig dat hij plant om te starten om 5:44:10. Maar al wat gebeurt op dat tijdstip, laden start niet.
Zijn er mensen die deze combi werkend hebben gekregen?
Ik dacht dat hij bij plannen met name naar prijs keek, kan het zo simpel zijn dat ik evcc op "Snel" moet zetten ipv op "PV"?
Of zie ik iets heel anders over het hoofd? Zit er aan de Volvo kant nog een addertje onder het gras?
Dit zijn de logs van evcc rond die tijd:
Ik heb een Peblar business, evvc als Addon in Home Assistant draaien en een Volvo XC40 recharge EV.
De Peblar is via de modbus aangesloten in evcc, modbus staat in de instellingen van de Peblar op lezen/scrhijven. (Ik heb de Peblar integratie in Home Assistant ook draaien).
Gisteravond gepland dat de auto vanochtend om 7:00 90% lading moest hebben, ik zie keurig dat hij plant om te starten om 5:44:10. Maar al wat gebeurt op dat tijdstip, laden start niet.
Ik dacht dat hij bij plannen met name naar prijs keek, kan het zo simpel zijn dat ik evcc op "Snel" moet zetten ipv op "PV"?
Of zie ik iets heel anders over het hoofd? Zit er aan de Volvo kant nog een addertje onder het gras?
Dit zijn de logs van evcc rond die tijd:
code:
En dit van de Peblar:1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
| [site ] DEBUG 2026/02/03 05:44:01 ---- [lp-1 ] DEBUG 2026/02/03 05:44:01 charge power: 0W [lp-1 ] DEBUG 2026/02/03 05:44:02 charge currents: [0 0 0]A [site ] DEBUG 2026/02/03 05:44:02 pv 2 power: 0W [site ] DEBUG 2026/02/03 05:44:02 ext 1 power: 0W [site ] DEBUG 2026/02/03 05:44:02 ext 2 power: 0W [site ] DEBUG 2026/02/03 05:44:02 ext 3 power: 1497W [site ] DEBUG 2026/02/03 05:44:02 grid power: 2180W [site ] DEBUG 2026/02/03 05:44:02 grid currents: [8.71 0.175 0.472]A [site ] ERROR 2026/02/03 05:44:10 pv 1 power: Get "https://192.168.178.181/production.json?details=1": tls: failed to verify certificate: x509: cannot validate certificate for 192.168.178.181 because it doesn't contain any IP SANs [site ] DEBUG 2026/02/03 05:44:10 pv power: 0W [site ] DEBUG 2026/02/03 05:44:10 !! solar production: accumulate add db:1 0.000W power (was: Accumulated: 0.000kWh updated: 2026-02-03 05:43:40 +0100 CET) [site ] DEBUG 2026/02/03 05:44:10 !! solar production: accumulate moved db:1 from 0.000 to 0.000 [site ] DEBUG 2026/02/03 05:44:10 !! solar production: accumulate add db:6 0.000W power (was: Accumulated: 11.801kWh updated: 2026-02-03 05:43:40 +0100 CET) [site ] DEBUG 2026/02/03 05:44:10 !! solar production: accumulate moved db:6 from 11.801 to 11.801 [site ] DEBUG 2026/02/03 05:44:10 site power: 2180W [lp-1 ] DEBUG 2026/02/03 05:44:10 charge voltages: [233 234 232]V [lp-1 ] DEBUG 2026/02/03 05:44:10 charge total import: 209.562kWh [lp-1 ] DEBUG 2026/02/03 05:44:10 charger status: B [lp-1 ] DEBUG 2026/02/03 05:44:10 plan: charge 1h15m50s between 2026-02-03 05:44:10 +0100 CET until 2026-02-03 07:00:00 +0100 CET (overruns by 0s, power: 11040W, avg cost: 0.302) [lp-1 ] DEBUG 2026/02/03 05:44:10 switched phases: 3p [lp-1 ] DEBUG 2026/02/03 05:44:10 wake-up timer: start [lp-1 ] DEBUG 2026/02/03 05:44:10 set charge current limit: 16A [lp-1 ] DEBUG 2026/02/03 05:44:10 charger enable [lp-1 ] DEBUG 2026/02/03 05:44:10 wake-up timer: start [lp-1 ] DEBUG 2026/02/03 05:44:10 pv timer elapse [lp-1 ] DEBUG 2026/02/03 05:44:10 pv timer inactive [site ] DEBUG 2026/02/03 05:44:10 solar forecast: accumulated 0.000Wh from 2026-02-03 05:43:40 +0100 CET to 2026-02-03 05:44:10 +0100 CET [site ] DEBUG 2026/02/03 05:44:10 solar forecast: produced 11.801 [site ] DEBUG 2026/02/03 05:44:10 solar forecast: accumulated 24.047kWh, produced 11.801kWh, scale 0.491 [site ] DEBUG 2026/02/03 05:44:31 ---- [lp-1 ] DEBUG 2026/02/03 05:44:32 charge power: 0W [lp-1 ] DEBUG 2026/02/03 05:44:32 charge currents: [0 0 0]A [site ] DEBUG 2026/02/03 05:44:32 ext 1 power: 0W [site ] DEBUG 2026/02/03 05:44:32 ext 3 power: 1497W [site ] DEBUG 2026/02/03 05:44:32 pv 2 power: 0W [site ] DEBUG 2026/02/03 05:44:32 ext 2 power: 0W [site ] DEBUG 2026/02/03 05:44:32 grid power: 2188W [site ] DEBUG 2026/02/03 05:44:32 grid currents: [8.72 0.174 0.47]A [site ] ERROR 2026/02/03 05:44:40 pv 1 power: Get "https://192.168.178.181/production.json?details=1": tls: failed to verify certificate: x509: cannot validate certificate for 192.168.178.181 because it doesn't contain any IP SANs [site ] DEBUG 2026/02/03 05:44:40 pv power: 0W [site ] DEBUG 2026/02/03 05:44:40 !! solar production: accumulate add db:1 0.000W power (was: Accumulated: 0.000kWh updated: 2026-02-03 05:44:10 +0100 CET) [site ] DEBUG 2026/02/03 05:44:40 !! solar production: accumulate moved db:1 from 0.000 to 0.000 [site ] DEBUG 2026/02/03 05:44:40 !! solar production: accumulate add db:6 0.000W power (was: Accumulated: 11.801kWh updated: 2026-02-03 05:44:10 +0100 CET) [site ] DEBUG 2026/02/03 05:44:40 !! solar production: accumulate moved db:6 from 11.801 to 11.801 [site ] DEBUG 2026/02/03 05:44:40 site power: 2188W [lp-1 ] DEBUG 2026/02/03 05:44:40 charge voltages: [234 235 233]V [lp-1 ] DEBUG 2026/02/03 05:44:40 charge total import: 209.562kWh [lp-1 ] DEBUG 2026/02/03 05:44:40 charger status: B [lp-1 ] DEBUG 2026/02/03 05:44:40 plan: charge 1h15m50s between 2026-02-03 05:44:40 +0100 CET until 2026-02-03 07:00:00 +0100 CET (overruns by 30s, power: 11040W, avg cost: 0.303) [site ] DEBUG 2026/02/03 05:44:40 solar forecast: accumulated 0.000Wh from 2026-02-03 05:44:10 +0100 CET to 2026-02-03 05:44:40 +0100 CET [site ] DEBUG 2026/02/03 05:44:40 solar forecast: produced 11.801 [site ] DEBUG 2026/02/03 05:44:40 solar forecast: accumulated 24.047kWh, produced 11.801kWh, scale 0.491 [site ] DEBUG 2026/02/03 05:45:01 ---- [lp-1 ] DEBUG 2026/02/03 05:45:01 charge power: 0W [lp-1 ] DEBUG 2026/02/03 05:45:01 charge currents: [0 0 0]A [site ] DEBUG 2026/02/03 05:45:02 ext 1 power: 0W [site ] DEBUG 2026/02/03 05:45:02 ext 2 power: 0W [site ] DEBUG 2026/02/03 05:45:02 pv 2 power: 0W [site ] DEBUG 2026/02/03 05:45:02 ext 3 power: 1497W [site ] DEBUG 2026/02/03 05:45:02 grid power: 2196W [site ] DEBUG 2026/02/03 05:45:02 grid currents: [8.75 0.179 0.475]A |
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
| 2026-02-02T17:27:31Z|ESystem|UserActionPerformed|Cable plugin EV 2026-02-02T17:27:31Z|ESystem|SessionStatusChanged|Session state changed to EConnectorStatePreparingPluggedIn 2026-02-02T17:27:31Z|ESystem|SessionStatusChanged|Session state changed to EConnectorStateStarting 2026-02-02T17:27:31Z|ESystem|SessionStatusChanged|Session state changed to EConnectorStateSuspendEVSE 2026-02-02T17:27:32Z|ESystem|ReconfigurationOfParameter|Parameter OpenedTransaction has been reconfigured to true 2026-02-02T17:27:32Z|ESystem|ReconfigurationOfParameter|Parameter CurrentTransactionId has been reconfigured to 239072 2026-02-02T17:27:42Z|ESystem|UnknownStatus|Current limitation source changed to ECurrentControlLocalRestApi and phases limitation source changed to ECurrentControlLocalModbusApi 2026-02-03T04:44:10Z|ESystem|UnknownStatus|Current limitation source changed to ECurrentControlLocalRestApi and phases limitation source changed to ECurrentControlLocalRestApi 2026-02-03T06:08:13Z|ESystem|UnknownStatus|Current limitation source changed to ECurrentControlConfigurationLimit 2026-02-03T06:08:13Z|ESystem|SessionStatusChanged|Session state changed to EConnectorStateSuspendEV 2026-02-03T06:08:15Z|ESystem|SessionStatusChanged|Session state changed to EConnectorStateCharging 2026-02-03T06:09:07Z|ESystem|UnknownStatus|Current limitation source changed to ECurrentControlLocalModbusApi 2026-02-03T06:09:49Z|ESystem|UnknownStatus|Current limitation source changed to ECurrentControlBop 2026-02-03T06:10:01Z|ESystem|UnknownStatus|Current limitation source changed to ECurrentControlConfigurationLimit 2026-02-03T06:11:22Z|ESystem|UnknownStatus|Current limitation source changed to ECurrentControlLocalRestApi 2026-02-03T06:11:23Z|ESystem|SessionStatusChanged|Session state changed to EConnectorStateSuspendEVSE 2026-02-03T06:30:21Z|ESystem|SessionStatusChanged|Session state changed to EConnectorStateStopping 2026-02-03T06:30:22Z|ESystem|SessionStatusChanged|Session state changed to EConnectorStateFinishing 2026-02-03T06:30:23Z|ESystem|ReconfigurationOfParameter|Parameter OpenedTransaction has been reconfigured to false 2026-02-03T06:30:23Z|ESystem|SessionStatusChanged|Session state changed to EConnectorStateAvailable 2026-02-03T06:30:23Z|ESystem|ReconfigurationOfParameter|Parameter CurrentTransactionId has been reconfigured to -1 2026-02-03T07:14:41Z|ESystem|UserActionPerformed|Successful web interface login 2026-02-03T07:14:58Z|ESystem|ReconfigurationOfParameter|Parameter ModbusServerAccessMode has been reconfigured to ReadOnly 2026-02-03T07:14:59Z|ESystem|ReconfigurationOfParameter|Parameter ModbusServerAccessMode has been reconfigured to ReadWrite |
Het helpt je niet naar antwoord, maar mogelijk wel met uitsluiten.Graif schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 12:23:
Ook gepost in het evcc én Peblar topic, maar zolang ik niet weer waar het probleem zit ook maar hier:
Dit zijn de logs van evcc rond die tijd:code:En dit van de Peblar:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 [site ] DEBUG 2026/02/03 05:44:01 ---- [lp-1 ] DEBUG 2026/02/03 05:44:01 charge power: 0W [lp-1 ] DEBUG 2026/02/03 05:44:02 charge currents: [0 0 0]A [site ] DEBUG 2026/02/03 05:44:02 pv 2 power: 0W [site ] DEBUG 2026/02/03 05:44:02 ext 1 power: 0W [site ] DEBUG 2026/02/03 05:44:02 ext 2 power: 0W [site ] DEBUG 2026/02/03 05:44:02 ext 3 power: 1497W [site ] DEBUG 2026/02/03 05:44:02 grid power: 2180W [site ] DEBUG 2026/02/03 05:44:02 grid currents: [8.71 0.175 0.472]A [site ] ERROR 2026/02/03 05:44:10 pv 1 power: Get "https://192.168.178.181/production.json?details=1": tls: failed to verify certificate: x509: cannot validate certificate for 192.168.178.181 because it doesn't contain any IP SANs [site ] DEBUG 2026/02/03 05:44:10 pv power: 0W [site ] DEBUG 2026/02/03 05:44:10 !! solar production: accumulate add db:1 0.000W power (was: Accumulated: 0.000kWh updated: 2026-02-03 05:43:40 +0100 CET) [site ] DEBUG 2026/02/03 05:44:10 !! solar production: accumulate moved db:1 from 0.000 to 0.000 [site ] DEBUG 2026/02/03 05:44:10 !! solar production: accumulate add db:6 0.000W power (was: Accumulated: 11.801kWh updated: 2026-02-03 05:43:40 +0100 CET) [site ] DEBUG 2026/02/03 05:44:10 !! solar production: accumulate moved db:6 from 11.801 to 11.801 [site ] DEBUG 2026/02/03 05:44:10 site power: 2180W [lp-1 ] DEBUG 2026/02/03 05:44:10 charge voltages: [233 234 232]V [lp-1 ] DEBUG 2026/02/03 05:44:10 charge total import: 209.562kWh [lp-1 ] DEBUG 2026/02/03 05:44:10 charger status: B [lp-1 ] DEBUG 2026/02/03 05:44:10 plan: charge 1h15m50s between 2026-02-03 05:44:10 +0100 CET until 2026-02-03 07:00:00 +0100 CET (overruns by 0s, power: 11040W, avg cost: 0.302) [lp-1 ] DEBUG 2026/02/03 05:44:10 switched phases: 3p [lp-1 ] DEBUG 2026/02/03 05:44:10 wake-up timer: start [lp-1 ] DEBUG 2026/02/03 05:44:10 set charge current limit: 16A [lp-1 ] DEBUG 2026/02/03 05:44:10 charger enable [lp-1 ] DEBUG 2026/02/03 05:44:10 wake-up timer: start [lp-1 ] DEBUG 2026/02/03 05:44:10 pv timer elapse [lp-1 ] DEBUG 2026/02/03 05:44:10 pv timer inactive [site ] DEBUG 2026/02/03 05:44:10 solar forecast: accumulated 0.000Wh from 2026-02-03 05:43:40 +0100 CET to 2026-02-03 05:44:10 +0100 CET [site ] DEBUG 2026/02/03 05:44:10 solar forecast: produced 11.801 [site ] DEBUG 2026/02/03 05:44:10 solar forecast: accumulated 24.047kWh, produced 11.801kWh, scale 0.491 [site ] DEBUG 2026/02/03 05:44:31 ---- [lp-1 ] DEBUG 2026/02/03 05:44:32 charge power: 0W [lp-1 ] DEBUG 2026/02/03 05:44:32 charge currents: [0 0 0]A [site ] DEBUG 2026/02/03 05:44:32 ext 1 power: 0W [site ] DEBUG 2026/02/03 05:44:32 ext 3 power: 1497W [site ] DEBUG 2026/02/03 05:44:32 pv 2 power: 0W [site ] DEBUG 2026/02/03 05:44:32 ext 2 power: 0W [site ] DEBUG 2026/02/03 05:44:32 grid power: 2188W [site ] DEBUG 2026/02/03 05:44:32 grid currents: [8.72 0.174 0.47]A [site ] ERROR 2026/02/03 05:44:40 pv 1 power: Get "https://192.168.178.181/production.json?details=1": tls: failed to verify certificate: x509: cannot validate certificate for 192.168.178.181 because it doesn't contain any IP SANs [site ] DEBUG 2026/02/03 05:44:40 pv power: 0W [site ] DEBUG 2026/02/03 05:44:40 !! solar production: accumulate add db:1 0.000W power (was: Accumulated: 0.000kWh updated: 2026-02-03 05:44:10 +0100 CET) [site ] DEBUG 2026/02/03 05:44:40 !! solar production: accumulate moved db:1 from 0.000 to 0.000 [site ] DEBUG 2026/02/03 05:44:40 !! solar production: accumulate add db:6 0.000W power (was: Accumulated: 11.801kWh updated: 2026-02-03 05:44:10 +0100 CET) [site ] DEBUG 2026/02/03 05:44:40 !! solar production: accumulate moved db:6 from 11.801 to 11.801 [site ] DEBUG 2026/02/03 05:44:40 site power: 2188W [lp-1 ] DEBUG 2026/02/03 05:44:40 charge voltages: [234 235 233]V [lp-1 ] DEBUG 2026/02/03 05:44:40 charge total import: 209.562kWh [lp-1 ] DEBUG 2026/02/03 05:44:40 charger status: B [lp-1 ] DEBUG 2026/02/03 05:44:40 plan: charge 1h15m50s between 2026-02-03 05:44:40 +0100 CET until 2026-02-03 07:00:00 +0100 CET (overruns by 30s, power: 11040W, avg cost: 0.303) [site ] DEBUG 2026/02/03 05:44:40 solar forecast: accumulated 0.000Wh from 2026-02-03 05:44:10 +0100 CET to 2026-02-03 05:44:40 +0100 CET [site ] DEBUG 2026/02/03 05:44:40 solar forecast: produced 11.801 [site ] DEBUG 2026/02/03 05:44:40 solar forecast: accumulated 24.047kWh, produced 11.801kWh, scale 0.491 [site ] DEBUG 2026/02/03 05:45:01 ---- [lp-1 ] DEBUG 2026/02/03 05:45:01 charge power: 0W [lp-1 ] DEBUG 2026/02/03 05:45:01 charge currents: [0 0 0]A [site ] DEBUG 2026/02/03 05:45:02 ext 1 power: 0W [site ] DEBUG 2026/02/03 05:45:02 ext 2 power: 0W [site ] DEBUG 2026/02/03 05:45:02 pv 2 power: 0W [site ] DEBUG 2026/02/03 05:45:02 ext 3 power: 1497W [site ] DEBUG 2026/02/03 05:45:02 grid power: 2196W [site ] DEBUG 2026/02/03 05:45:02 grid currents: [8.75 0.179 0.475]Acode:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 2026-02-02T17:27:31Z|ESystem|UserActionPerformed|Cable plugin EV 2026-02-02T17:27:31Z|ESystem|SessionStatusChanged|Session state changed to EConnectorStatePreparingPluggedIn 2026-02-02T17:27:31Z|ESystem|SessionStatusChanged|Session state changed to EConnectorStateStarting 2026-02-02T17:27:31Z|ESystem|SessionStatusChanged|Session state changed to EConnectorStateSuspendEVSE 2026-02-02T17:27:32Z|ESystem|ReconfigurationOfParameter|Parameter OpenedTransaction has been reconfigured to true 2026-02-02T17:27:32Z|ESystem|ReconfigurationOfParameter|Parameter CurrentTransactionId has been reconfigured to 239072 2026-02-02T17:27:42Z|ESystem|UnknownStatus|Current limitation source changed to ECurrentControlLocalRestApi and phases limitation source changed to ECurrentControlLocalModbusApi 2026-02-03T04:44:10Z|ESystem|UnknownStatus|Current limitation source changed to ECurrentControlLocalRestApi and phases limitation source changed to ECurrentControlLocalRestApi 2026-02-03T06:08:13Z|ESystem|UnknownStatus|Current limitation source changed to ECurrentControlConfigurationLimit 2026-02-03T06:08:13Z|ESystem|SessionStatusChanged|Session state changed to EConnectorStateSuspendEV 2026-02-03T06:08:15Z|ESystem|SessionStatusChanged|Session state changed to EConnectorStateCharging 2026-02-03T06:09:07Z|ESystem|UnknownStatus|Current limitation source changed to ECurrentControlLocalModbusApi 2026-02-03T06:09:49Z|ESystem|UnknownStatus|Current limitation source changed to ECurrentControlBop 2026-02-03T06:10:01Z|ESystem|UnknownStatus|Current limitation source changed to ECurrentControlConfigurationLimit 2026-02-03T06:11:22Z|ESystem|UnknownStatus|Current limitation source changed to ECurrentControlLocalRestApi 2026-02-03T06:11:23Z|ESystem|SessionStatusChanged|Session state changed to EConnectorStateSuspendEVSE 2026-02-03T06:30:21Z|ESystem|SessionStatusChanged|Session state changed to EConnectorStateStopping 2026-02-03T06:30:22Z|ESystem|SessionStatusChanged|Session state changed to EConnectorStateFinishing 2026-02-03T06:30:23Z|ESystem|ReconfigurationOfParameter|Parameter OpenedTransaction has been reconfigured to false 2026-02-03T06:30:23Z|ESystem|SessionStatusChanged|Session state changed to EConnectorStateAvailable 2026-02-03T06:30:23Z|ESystem|ReconfigurationOfParameter|Parameter CurrentTransactionId has been reconfigured to -1 2026-02-03T07:14:41Z|ESystem|UserActionPerformed|Successful web interface login 2026-02-03T07:14:58Z|ESystem|ReconfigurationOfParameter|Parameter ModbusServerAccessMode has been reconfigured to ReadOnly 2026-02-03T07:14:59Z|ESystem|ReconfigurationOfParameter|Parameter ModbusServerAccessMode has been reconfigured to ReadWrite
Ik draai EVCC met:
Alfen single pro laadpaal
En de EX40
Bij werkt het naar behoren op dit moment!
- leeg -
Maar je kan toch zien of er laders vrij zijn? Dat kan op de ingebouwde navi. Maar ook als je bijv. via Tesla laadt. In die app kun je perfect zien hoeveel laadpalen er vrij zijn zijn. Dat doen wij altijd op de lange reizen...Orion84 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 11:47:
Zo, de eerste ervaring met echt lange ritten met de EX40 MY25 Twin Performance is ook een feit. Afgelopen week op wintersport geweest in Oostenrijk. Op de heenweg 14 uur onderweg geweest voor de ruim 900km die we moesten afleggen. Op de terugweg slechts 11,5 uur over dezelfde route gedaan.
XC40 RWD Ultimate Single Motor ER MY24 Sage Green 50000km
Daar heb je alleen weinig aan als je niet voldoende marge over hebt om door te rijden naar een volgende stop. En je kan ook niet zien hoe lang de rij met wachtende auto's is. Ik had onderweg een paar keer gekeken en af en toe was er dan een paal vrij en af en toe waren ze allemaal bezet. Dan verwacht je niet zes bezette palen met nog zes wachtenden voor jerolfio schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 14:37:
[...]
Maar je kan toch zien of er laders vrij zijn? Dat kan op de ingebouwde navi. Maar ook als je bijv. via Tesla laadt. In die app kun je perfect zien hoeveel laadpalen er vrij zijn zijn. Dat doen wij altijd op de lange reizen...
Sowieso is het gewoon irritant om daar onderweg dan op te moeten gaan letten, laat staan onderweg nog je plan aan te gaan passen en een andere stop te gaan zoeken. Tenzij je een bijrijder hebt die daar handig genoeg mee is om dat werk uit handen te nemen.
Maar dat is ook een beetje het nadeel van mijn keuze op de heenweg om te mikken op stops bij raststättes direct aan de autobahn. Op de terugweg hebben we meer gemikt op laadparken die net even van de snelweg af zijn bij zo'n autohof etc. en daar was steeds volop beschikbaarheid.
Maar goed, dat is verder misschien ook meer iets voor een ander topic, ik wilde in elk geval even mijn eerste ervaringen met de EX40 delen op dit gebied
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Ik weet niet of je het al gezien had, maar tegenwoordig laat Maps niet alleen bij je geplande snellader zien hoeveel palen er vrij zijn, maar ook als het vol is, hoe lang de geschatte wachttijd is. Dus als je dat bijv. 15-20min voor die laadstop nog even checked weet je ook of je die snellader moet skippen of dat de kans groot is dat je redelijk snel aan de beurt bent.Orion84 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 11:47:
Oprechte vraag, maar hoe ziet Maps dan dat er zes auto’s staan te wachten zoals het geval was bij Orion84?Juancho schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 15:07:
[...]
Ik weet niet of je het al gezien had, maar tegenwoordig laat Maps niet alleen bij je geplande snellader zien hoeveel palen er vrij zijn, maar ook als het vol is, hoe lang de geschatte wachttijd is. Dus als je dat bijv. 15-20min voor die laadstop nog even checked weet je ook of je die snellader moet skippen of dat de kans groot is dat je redelijk snel aan de beurt bent.
En dan heb je het over maps in de auto, of op je telefoon? Ik kan me niet herinneren dat ik die info in eender van die opties gezien heb. Wel meestal een indicatie van aantal palen en aantal beschikbare palen (wat overigens ook niet altijd accuraat bleek) en ik meen af en toe iets gezien te hebben van een aantal beschikbaar bij aankomst. Al zal dat ook vooral gebaseerd zijn op laadvoortgang van de al aangesloten auto's en niet/maar beperkt op basis van hoeveel auto's er staan te wachten. Kan me voorstellen dat google op basis van allerlei info wel iets van een idee heeft of er auto's staan te wachten, maar echt betrouwbare data daarover bestaat natuurlijk niet.Juancho schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 15:07:
[...]
Ik weet niet of je het al gezien had, maar tegenwoordig laat Maps niet alleen bij je geplande snellader zien hoeveel palen er vrij zijn, maar ook als het vol is, hoe lang de geschatte wachttijd is. Dus als je dat bijv. 15-20min voor die laadstop nog even checked weet je ook of je die snellader moet skippen of dat de kans groot is dat je redelijk snel aan de beurt bent.
Maar hoe dan ook: als je dan dus kort voor aankomst tot de conclusie komt dat die lader te druk is, dan zit je alsnog met de uitdaging om dan tijdens het rijden een alternatief te gaan zoeken en moet je ook nog marge hebben om die te bereiken (of je moet nog een stop eerder kunnen maken).
Zit waarschijnlijk een AI achtige voorspelling aanvast. Hoelang een paal al bezet is kan men natuurlijk zien. En wellicht op basis van een shitload aan data kunnen ze een vrij aardige inschatting maken wanneer paal X weer vrij zou moeten komen.StevendGraaf schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 15:31:
[...]
Oprechte vraag, maar hoe ziet Maps dan dat er zes auto’s staan te wachten zoals het geval was bij Orion84?
Beide als ik het goed heb. Een functie die eind vorig jaar aangekondigd werd. Ik bedoel dan ook niet dat Maps live mee kijkt hoeveel autos er staan te wachten, maar ze kunnen met al die data natuurlijk wel een aardige verwachting doen van hoelang de palen al bezet zijn en hoelang het ongeveer nog zou duren voor ze vrij komen en dus hoeveel er vrij zijn als jij aankomt.Orion84 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 15:36:
[...]
En dan heb je het over maps in de auto, of op je telefoon?
Dit is tijdens onze roadtrip, zelfs 2x, richting noord/oost/west Spanje echt meer dan prima gegaan hoor. Maargoed, dat is ook afhankelijk van de snelladers bezetting op je route natuurlijk. Maar daar kan je wagen of Maps niks aan veranderen.Maar hoe dan ook: als je dan dus kort voor aankomst tot de conclusie komt dat die lader te druk is, dan zit je alsnog met de uitdaging om dan tijdens het rijden een alternatief te gaan zoeken en moet je ook nog marge hebben om die te bereiken (of je moet nog een stop eerder kunnen maken).
Die raststattes zijn soweiso ruk in DLD, ook met gewoon tanken, smerige koffie en vieze betaalde toiletten. Wij tankten al jaren bij een autohof, koffie voor 1 euro bij de mc en gratis pinkelen. Nu met laden weer hetzelfde, vaak verschillende aanbieders van tesla, ionity etc zodat je eigenlijk nooit hoeft aan te sluiten. Alleen een domper dat de koffie inmiddels 1.50 is geworden🤪 volgend week weer een rit naar de sneeuw.Orion84 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 14:59:
[...]
Maar dat is ook een beetje het nadeel van mijn keuze op de heenweg om te mikken op stops bij raststättes direct aan de autobahn. Op de terugweg hebben we meer gemikt op laadparken die net even van de snelweg af zijn bij zo'n autohof etc. en daar was steeds volop beschikbaarheid.
Maar goed, dat is verder misschien ook meer iets voor een ander topic, ik wilde in elk geval even mijn eerste ervaringen met de EX40 delen op dit gebied
Da’s een kwestie van handigheid en ervaring. De laders op raststattes zijn niet de beste en vaak vrij vol. Dus ik ga ook langs de autohofs.Orion84 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 14:59:
[...]
Daar heb je alleen weinig aan als je niet voldoende marge over hebt om door te rijden naar een volgende stop. En je kan ook niet zien hoe lang de rij met wachtende auto's is. Ik had onderweg een paar keer gekeken en af en toe was er dan een paal vrij en af en toe waren ze allemaal bezet. Dan verwacht je niet zes bezette palen met nog zes wachtenden voor je
Sowieso is het gewoon irritant om daar onderweg dan op te moeten gaan letten, laat staan onderweg nog je plan aan te gaan passen en een andere stop te gaan zoeken. Tenzij je een bijrijder hebt die daar handig genoeg mee is om dat werk uit handen te nemen.
1e keer was ik ook vrij veel aan het plannen en vond ik het gehannes. Nu zoek ik tijdens het laden altijd een volgende stop uit… en dat werkt prima (als je maar niet 1 op een raststatte uitzoekt, want dat is niet zonder risico)
Is overigens niet anders dan met ice auto. Heb ook wel eens in de file gestaan om te kunnen tanken op een rastatte. Dus was toen ook al geneigd naar de autohofs te gaan..
Google weet welke Maps-gebruikers er allemaal dat laadstation als bestemming hebben ingegeven en ook wanneer de auto bij het laadstation aankomt. En het aantal bezette palen is ook bekend. Zo kan Google een redelijke inschatting maken.Juancho schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 17:39:
[...]
Zit waarschijnlijk een AI achtige voorspelling aanvast. Hoelang een paal al bezet is kan men natuurlijk zien. En wellicht op basis van een shitload aan data kunnen ze een vrij aardige inschatting maken wanneer paal X weer vrij zou moeten komen.
Voorspellen wanneer laadpaal vrij komt.
Als..... de paal kan zien hoever je wil laden
(als je dat ingesteld hebt en niet 100% ingesteld bij 70% vertrekken)
En als de paal ziet hoe snel je laadt (lijkt me wel)
En als de paal ziet/weet hoe groot je accu is.
Dan kan de paal je vertrek inschatten denk ik.
Als..... de paal kan zien hoever je wil laden
(als je dat ingesteld hebt en niet 100% ingesteld bij 70% vertrekken)
En als de paal ziet hoe snel je laadt (lijkt me wel)
En als de paal ziet/weet hoe groot je accu is.
Dan kan de paal je vertrek inschatten denk ik.
P8, Pirelli All Season, MY21, Warmtepomp
Tenzij uit alle verzamelde data blijkt dat er best een patroon (evt per locatie) in zet. Ik gok zomaar dat 26 minuten per laadbeurt gemiddeld wel eens een redelijk benadering is....
Maar we gaan aardig off-topic zo, misschien meer iets voor het openbare laadpaal topic.
Dus: heeft iemand al interessante dingen gelezen over de nieuwe EX/EC40 die er aan komt als oplvoger van de huidige? Iets compacter dan de 60 met 800v tech erin lijkt mij wel gaaf.
Maar we gaan aardig off-topic zo, misschien meer iets voor het openbare laadpaal topic.
Dus: heeft iemand al interessante dingen gelezen over de nieuwe EX/EC40 die er aan komt als oplvoger van de huidige? Iets compacter dan de 60 met 800v tech erin lijkt mij wel gaaf.
Die kan je zo uittekenen ja. De hele lijn van Volvo is wat saai zo: de EX30 kwam eerst en je ziet die look/bouw volledig terug in de grootste EX90 en nu ook de nieuwe EX60. Zijn gewoon dezelfde wagens, alleen de afmetingen verschillen. Ik vind dat wel jammer.Marko72 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 10:03:
De nieuwe EX40 zal wel het interieur krijgen van de EX60, misschien iets minder luxe maar wel weer duidelijk een stuk luxer dan de wel hele saaie/kale EX30.
Lichtgewicht chassis dmv megacasting.Dus: heeft iemand al interessante dingen gelezen over de nieuwe EX/EC40 die er aan komt als oplvoger van de huidige? Iets compacter dan de 60 met 800v tech erin lijkt mij wel gaaf.
Betere cw-waarde.
Standaard hogere uitrustingsniveau.
Roterende wieldoppen bij stilstaande auto.
XC40 Recharge Essential MY24 en Renault Zoe R90
De EX60 is compleet nieuw, heeft weinig geërfd van de EX30 en EX90. Het is de eerste Volvo op het SPA3 platform.Juancho schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 10:18:
[...]
Die kan je zo uittekenen ja. De hele lijn van Volvo is wat saai zo: de EX30 kwam eerst en je ziet die look/bouw volledig terug in de grootste EX90 en nu ook de nieuwe EX60. Zijn gewoon dezelfde wagens, alleen de afmetingen verschillen. Ik vind dat wel jammer.
Om maar één iets op te noemen: de deurhendels
Dat zijn speculaties... en over smaak valt niet te discussiëren wat voor de één saai is, kan voor iemand anders net juist zijn wat hij/zij graag ziet.De nieuwe EX40 zal wel het interieur krijgen van de EX60, misschien iets minder luxe maar wel weer duidelijk een stuk luxer dan de wel hele saaie/kale EX30.
Dat laatste idd. Volvo’s zijn onmiskenbaar op de weg met de Thor hammer lights en achterlicht stijl. De deurhandeloplossing is wel apart, maar vraag me af nu China mechanische opening gaat vereisen of deze handels wel mogen?
Dat zit er al een tijdje in hoor.Largamelion schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 20:15:
Nieuwe functie in de app:
4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.
Inderdaad. Maar in de release notes van de laatste app-versie staat dat het nieuw is.
Ik wist het toegegeven niet, maar als ik ga kijken is het inderdaad een optie die zelfs aan zou staan. Hoewel ik nog nooit zo'n melding heb ontvangen.Venomer schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 21:17:
[...]
Inderdaad. Maar in de release notes van de laatste app-versie staat dat het nieuw is.
Bij mij staan ook drie meldingen aan, nog nooit een melding gezien.....
P8, Pirelli All Season, MY21, Warmtepomp
Ik krijg alleen meldingen als het laden voltooid is.
Ik krijg die meldingen ook al een tijdje. Hebben jullie in iOS/android wel de permissies goed staan dat de app berichten kan sturen?
Wat is je punt..?Venomer schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 21:18:
Volgens de ritten registratie in de app ben ik vandaag op en neer gereden naar de Zeilmakerstraat 1 in Hengelo. Kan iemand mij vertellen waar dat is? (Zoek maar eens in Google Maps…)
En ik vooral voor reclame/lancering-events, of voor het care plan dat verlopen was. (Wat raar is om mij te sturen als ik een leasewagen heb vind ik.)Tranquility schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 13:39:
Ik krijg alleen meldingen als het laden voltooid is.
En toevallig of niet, misschien omdat ik naar het alert scherm ben gegaan, maar vandaag voor de eerst keer ooit een melding gehad dat mijn wagen klaar was met laden.
[ Voor 20% gewijzigd door -Vasa- op 06-02-2026 10:41 ]
Mijn punt is dat er een rare bug in de app zit. Er wordt een niet bestaande bestemming weergegeven in de rittenregistratie.
Ik zie alleen nog weinig andere Volvo's. Dealers die vaag doen dat een V60 nog niet mogelijk is, als je juist de V60 vraagt. Slaat natuurlijk nergens op want een MY26 V60 komt ook met een Snapdragon IHU (4.2). De upgrade staat nog gewoon op hun website hoor. Voor 1250 euro doen ze het voor je;Tranquility schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 19:11:
[...]
Er zal toch wel een reden zijn dat de gewone Volvo dealers er (nog) niet aan willen.
Zeker met het bericht dat ze terughoudender zijn geworden en de IHU upgrade voor de Polestar van de site is verdwenen ben ik blij het gedaan te hebben. Geniet iedere dag van de vlotte werking!
https://www.svanderveen.nl/snapdragon-processor/
Waarom kan/wil alleen Nijverdal dit? Waarom willen andere dealers er niet aan?"De snapdragon is wel leverbaar maar wordt niet actief aangeboden voor de V60.
Ook is het niet duidelijk welk type er nodig is specifiek voor de V60.
De XC60, XC90 en de V90 kan die het wel uitfilteren. Ik ben bang dat het voor de V60 nog niet of helemaal niet leverbaar is."
mbt kessy, dit lag voornamelijk aan 3.7.0, daar werd alles enorm traag. Kessy zit niet gekoppeld aan de IHU. Ik had na 4.2.13 ook geen lag meer. Laadrobot reageerde ook weer snel, de stoel gaat weer meteen terug als je met de andere sleutel de auto opent etc.
[ Voor 5% gewijzigd door JB op 06-02-2026 11:35 ]
Mijn boefje is liev!
Ik ben Belg dus misschien snap ik het niet, maar dat adres bestaat toch gewoon? https://maps.app.goo.gl/EfcdVJ7khDWmXtHT8Venomer schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 10:23:
[...]
Mijn punt is dat er een rare bug in de app zit. Er wordt een niet bestaande bestemming weergegeven in de rittenregistratie.
Vreemd, ik heb dit echt al heel lang, volgens mij al langer dan een jaar, dat ik een melding krijg in de app als het laden voltooid is.-Vasa- schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 07:59:
En ik vooral voor reclame/lancering-events, of voor het care plan dat verlopen was. (Wat raar is om mij te sturen als ik een leasewagen heb vind ik.)
En toevallig of niet, misschien omdat ik naar het alert scherm ben gegaan, maar vandaag voor de eerst keer ooit een melding gehad dat mijn wagen klaar was met laden.
De upgrade was echt even van de site verdwenen en is deze nu blijkbaar weer terug. Wellicht dat de voorraad even op was, o.i.d. en ze de vraag niet aan kunnen en het daarom maar even "on hold" hebben gezet.JB schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 10:42:
Ik zie alleen nog weinig andere Volvo's. Dealers die vaag doen dat een V60 nog niet mogelijk is, als je juist de V60 vraagt. Slaat natuurlijk nergens op want een MY26 V60 komt ook met een Snapdragon IHU (4.2). De upgrade staat nog gewoon op hun website hoor. Voor 1250 euro doen ze het voor je;
https://www.svanderveen.nl/snapdragon-processor/
Prijs is wel met €100,- gestegen zie ik..
Uh, dat is raar! Bij mij kan Google Maps het adres nu ook vinden, maar gisteren niet. En neem van mij aan dat het niet klopt. De straten heten daar anders. De weergegeven postcode klopt ook niet.DoubleDot schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 10:53:
[...]
Ik ben Belg dus misschien snap ik het niet, maar dat adres bestaat toch gewoon? https://maps.app.goo.gl/EfcdVJ7khDWmXtHT8
Als je zoekt op “Zeilmakerstraat Hengelo” dan vindt GM het niet. Met huisnummer 1 erbij wijst hij de plaatselijke afhaalchinees aan.
Anyway, het ligt dus niet aan de Volvo Cars app, maar aan Google Maps.
Het is ook dat de tekst duidelijk is aangepast. Ook de melding dat 't soms niet soepel loopt. Verwachtingsmanagement... Ik denk dat als je ze belt ze de xc40 recharge ook nog wel willen doen hoor...Tranquility schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 13:05:
[...]
De upgrade was echt even van de site verdwenen en is deze nu blijkbaar weer terug. Wellicht dat de voorraad even op was, o.i.d. en ze de vraag niet aan kunnen en het daarom maar even "on hold" hebben gezet.
Prijs is wel met €100,- gestegen zie ik..
die 100 EUR extra is vast ook voor het extra arbeidsloon waar ze nu wat meer ervaring mee hebbencaspervc schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 15:17:
[...]
Het is ook dat de tekst duidelijk is aangepast. Ook de melding dat 't soms niet soepel loopt. Verwachtingsmanagement... Ik denk dat als je ze belt ze de xc40 recharge ook nog wel willen doen hoor...
Wij zijn ook met terug uit Westendorf. De heenweg 11,5u en de terugweg 11 uur. Beide keer met een eetstopje. Vertrek uit Holten. Filter alleen op Tesla supercharger. Nooit geen stress dat palen bezet zijn. Zit altijd vlak bij de snelweg met horeca. Verder ook nog eens relatief goedkoop. Ik doe dit al een aantal jaren op deze manier.Orion84 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 11:47:
Mja, ik zie in de Tesla app geen optie om een (zakelijke) Shell Recharge laadpas toe te voegen. Dan zou ik daarvoor een privé pas (ANWB of zo) moeten gebruiken en achteraf die kosten weer declareren. Dat is ook weer gehannes.Henk Pi schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 16:57:
[...]
Wij zijn ook met terug uit Westendorf. De heenweg 11,5u en de terugweg 11 uur. Beide keer met een eetstopje. Vertrek uit Holten. Filter alleen op Tesla supercharger. Nooit geen stress dat palen bezet zijn. Zit altijd vlak bij de snelweg met horeca. Verder ook nog eens relatief goedkoop. Ik doe dit al een aantal jaren op deze manier.
Ik weet niet of er een verschil zit tussen een zakelijke Shell Recharge laadpas en een Eneco laadpas/druppel, die bij mijn lease auto zit, maar de Eneco druppel heb ik wel kunnen toevoegen.Orion84 schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 17:08:
[...]
Mja, ik zie in de Tesla app geen optie om een (zakelijke) Shell Recharge laadpas toe te voegen. Dan zou ik daarvoor een privé pas (ANWB of zo) moeten gebruiken en achteraf die kosten weer declareren. Dat is ook weer gehannes.
Menu > Opladen > Betalingen beheren
Het duurde wel een paar dagen voordat hij erbij stond. Denk dat iemand nog op een knop moest drukken voor toestemming.
De pas kan ik niet meer toevoegen, daarvoor zie ik ook geen optie meer.
Kan je misschien maar 1 pas toevoegen?
Volvo EX40 Ultra SMER MY25 Vapour Grey 19" Microtech | 3.7
Eneco zie ik inderdaad staan in de lijst met laadpas aanbieders waar je uit moet kiezen. Shell staat daar simpelweg niet tussen. Tesla stations zijn ook niet zichtbaar in de Shell app, dus ik vermoed dat Shell geen overeenkomst met Tesla heeft of zo om hun passen bij de superchargers te kunnen gebruiken. Maar goed, dat gaat hier wat off-topic
Vanmorgen onze "nieuwe" auto opgehaald , het is de Volvo XC40 AWD P8 geworden.
Auto is van 2020 en heeft tot einde van het jaar nog fabrieksgarantie ( of 160k km)
Vraagje over de interne SIM kaart van Volvo , deze werkt nu nog maar kan niet vinden hoe lang deze nog geldig is. ( ook zoekmachines leverde geen resultaat op :-))
Weet iemand hoe dit precies zit ?
alvast bedankt
Auto is van 2020 en heeft tot einde van het jaar nog fabrieksgarantie ( of 160k km)
Vraagje over de interne SIM kaart van Volvo , deze werkt nu nog maar kan niet vinden hoe lang deze nog geldig is. ( ook zoekmachines leverde geen resultaat op :-))
alvast bedankt
Ook gezocht in dit draadje? 
Maar voor dit/ons model is het onbeperkt geldig
Maar voor dit/ons model is het onbeperkt geldig
tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...
Zie deze pagina van Volvo Cars: https://www.volvocars.com...77a7e089c0a8296870d1a409/mversluis schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 19:04:
Vanmorgen onze "nieuwe" auto opgehaald , het is de Volvo XC40 AWD P8 geworden.
alvast bedankt
De belangrijke informatie staat bij de tweede “N.b.”.
En welkom bij de club! Ik heb mijn P8 al sinds mei 2021 en ik vind het nog steeds een heerlijke auto.
[ Voor 6% gewijzigd door Venomer op 06-02-2026 20:42 ]
Dank, deze had ik idd al gevonden. Maar de nb over heen gelezen.Venomer schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 20:40:
[...]
Zie deze pagina van Volvo Cars: https://www.volvocars.com...77a7e089c0a8296870d1a409/
De belangrijke informatie staat bij de tweede “N.b.”.
En welkom bij de club! Ik heb mijn P8 al sinds mei 2021 en ik vind het nog steeds een heerlijke auto.
Klopt, dat heeft Stefan destijds ook tegen mij gezegd in de mail. Volvo Nederland hebben hun verzocht de upgrade voor de XC40 niet actief meer te adverteren maar wordt op verzoek gewoon gedaan. Waarom de Polestar 2 wel gewoon wordt geadverteerd snap ik dan ook niet. Maar hoe dan ook, iedereen met een Google based MY20-MY25 (E)X(C)40 kan de upgrade daar laten uitvoeren.caspervc schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 15:17:
Het is ook dat de tekst duidelijk is aangepast. Ook de melding dat 't soms niet soepel loopt. Verwachtingsmanagement... Ik denk dat als je ze belt ze de xc40 recharge ook nog wel willen doen hoor...
Update: het is snel nog slechter geworden. Ondertussen komen er bij het starten van de auto meteen allerlei waarschuwingen van verschillende systemen.DrBOB101 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 18:11:
Sinds een paar weken valt de cruise control regelmatig uit. Vandaag extreem vaak, elke paar minuten.
Er verschijnt een melding in beeld dat de cruise controle gedeactiveerd is. Ik kan deze wel meteen weer starten. De cruise control (doel) snelheid blijft ook in beeld staan.
Af en toe gaat het 'controlelampje' branden dat het hulpsysteem voor dreigende botsing niet beschikbaar is. Dat zijn meerdere sensoren. De auto is behoorlijk schoon. Zeker geen extreem vuil op de buitenkant zichtbaar.
Het lijkt erop dat het systeem vaker uit valt op een hobbelige weg. Wat mogelijk een los contact of slechte kabel kan betekenen.
Iemand hier ervaring mee?
Toen de storingen begonnen afspraak gemaakt: kon 2 weken later. Afgelopen woensdag bij Volvo Nieuwenhuijse in Zwolle geweest. Het onderzoek zelf duurde niet lang: radar unit defect. Had de specialist nog nooit meegemaakt zei hij. Je kunt raden dat ze het dus niet op voorraad hadden. Zou (ook) wel even gaan duren voor het gerepareerd kon worden. Uitgelegd dat ik al een paar weken geduld heb gehad en ik over een paar weken 2000 km op vakantie moet afleggen. Daarbij moet dat dan zonder de nodige veiligheidssystemen en cruise control. Wat de rit een stuk minder prettig maakt.
Dat begreep hij. Nu een afspraak voor 16 februari. Uit-/inbouwen duurt ongeveer 1,5 uur.
Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.
Vandaag bij mijn XC40 (recharge) wat schoonmaak uitgevoerd omtrent het panoramadak. Met een klein trekveertje de voorste afvoeren schoongemaakt, dat loopt nu weer zeer goed door. Heeft iemand al eens de achterste afvoeren van het panoramadak schoon gekregen en wat is daar de beste work-around voor?
Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.
Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.
Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"
:strip_exif()/f/image/OiAo0wi6zB39qN8udRAPD0YU.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/2KrNAWMJJl9jnea4i0KBj5mq.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/sm0k7azETNTBBavmA1g12Xo5.jpg?f=fotoalbum_large)