• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 18:54
Largamelion schreef op woensdag 8 april 2026 @ 13:01:
Vandaag met de fietsdrager naar zee, was even vergeten wat er dan allemaal niet meer werkt omdat de auto denkt dat het een aanhangwagen is. Geen PA, geen dode hoek lichtjes, geen aankomstpercentage in Google Maps, geen parkeersensoren. Beetje jammer dat dat allemaal uitgeschakeld wordt, meeste zaken zouden nog perfect bruikbaar zijn lijkt me, maar zal wel weer veiligheiddingetje zijn. Je zou eigenlijk moeten kunnen aangeven dat het om een fietsdrager gaat zodat tenminste PA en het aankomstpercentage nog werken.
Geen aankomstpercentage? In de zomer (voor de 5.x update) heb ik ook de fietsendragen erop gehad, toen gaf ie aankomstpercentage netjes aan. Na de update nog niet met aanhanger/fietsendrager gereden. Dat andere zaken uitstaan, kan ik mee leven, maar geen aankomstpercentage zou wel echt matig zijn.

Over 2 weken midweekje weg, geen idee nog of dan de fietsen mee gaan, dan kan ik het ervaren met de 5.x update.

• nujtrug
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 12:26
MartijnEV schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 20:44:
Vandaag opgehaald, mijn nieuwe EX40 Ultra Europa (MY26)!
Netjes, proficiat!
Wat wil die Europa zeggen? Ik vind dat niet terug in de Belgische configurator.

Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (3.7.0) - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - HASS (2026.2.1)

• MartijnEV
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 08-04 23:58
nujtrug schreef op woensdag 8 april 2026 @ 13:36:
[...]

Netjes, proficiat!
Wat wil die Europa zeggen? Ik vind dat niet terug in de Belgische configurator.
Europa is een speciaal optiepakket (met tevens een significante korting op de totale prijs van de auto) voor Nederland.

Een leuke feature van dit Europa-pakket als toevoeging op de Ultra is de achterbankverwarming. Dit is een optie die volgens mij voorheen niet in Nederland leverbaar was (zag hem een aantal jaren geleden wel al in Engeland op een Engelse EX40 uitvoering). De kinderen vinden het (zelfs met dit mooie weer) geweldig! Hij is zelfs instelbaar in 3 standen, net als bij de voorstoelen. Wat wel jammer is, is dat het alleen te bedienen is met de knopjes achterop de middentunnel, dus alleen vanaf de achterbank en niet vanaf het infotainment scherm. Heb al gecheckt of bij een volgende rit de achterbankverwarming altijd in de uit-stand begint, lijkt zo te zijn, gelukkig wel, want anders weet je niet bij een kantoorrit/alleen in de auto, of die onnodig aan staat :-)

En natuurlijk vinden de kinderen het panoramadak met schuifdak ook prachtig - een fraaie toevoeging ten opzichte van de EX40 Plus die wij hiervoor hadden. En verder ook heel prettig van de Ultra: de elektrisch verstelbare stoelen met geheugenfunctie voor stoelen en spiegels, en de naar beneden kantelbare spiegels (dubbel-drukken op L of R knop) voor bij het achteruit rijden/inparkeren.

Wat mij verder opvalt: de 5.0.5 software lijkt een nog verdere verfijning te hebben ten opzichte van de 4.2.13 versie (die ik nog op de Plus had) met betrekking tot de aandrijflijn. Lijkt nog soepeler en verfijnder te reageren op het 'gas'pedaal, en het 'jengel'geluid rond 30 km/u is nu nagenoeg volledig verdwenen.

Ook leuk: Honk&Flash werkt nu eindelijk ook!

En nieuw voor de recent geproduceerde EX40's is het 'Driver understanding systeem' - een uitbreiding op het 'Driver awareness systeem' dat de EX40 al had; nu wordt er nog meer opgelet of je niet afgeleid van het verkeer bent. (Dit ivm aangescherpte Europese regelgeving). Lijkt op wat de EX30 al eerder had (maar gelukkig op een minder irritantenerveuze manier).

Al wat kilometertjes gereden, heerlijke auto, prachtige kleur en mooie uitrusting, heel blij mee!

MY26 | Volvo EX40 Ultra Europa | Single Motor Extended Range | Denim Blue | Connect Microtec/Nubuck | Donkergetinte achterruiten | Pirelli Scorpion All-Season banden | Trekhaak | geproduceerd: 19 maart 2026 | afgeleverd: 7 april 2026 | software 5.0.5

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19:05
In mijn particuliere autozoektocht lijkt de C40/XC40 een goede kanshebber te zijn om mijn Polestar2 op te volgen. Omdat ik nauwelijks zakelijke km's meer ga rijden, zocht ik eigenlijk een kleinere auto maar ik wil 'm niet te oud (vanaf 2022) en met goede stoelen. Daarom al met al op de C40/XC40 uitgekomen.
Liefst met achterwielaandrijving, maar die zijn nog nauwelijks op de markt, laat staan binnen mijn budget.
Zijn er nog specifieke zaken om op te letten?

• TFZ61
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:08

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooie kleur! :+ Fijne auto hoor, veel plezier ermee.

EX40 | Single Motor ER | MY26 | Ultra | Black Edition - Denim Blue | Privacy glass | Pixel LED |

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13:47
Highland schreef op woensdag 8 april 2026 @ 15:19:
In mijn particuliere autozoektocht lijkt de C40/XC40 een goede kanshebber te zijn om mijn Polestar2 op te volgen. Omdat ik nauwelijks zakelijke km's meer ga rijden, zocht ik eigenlijk een kleinere auto maar ik wil 'm niet te oud (vanaf 2022) en met goede stoelen. Daarom al met al op de C40/XC40 uitgekomen.
Liefst met achterwielaandrijving, maar die zijn nog nauwelijks op de markt, laat staan binnen mijn budget.
heb je Volvo lease (buiten je werk om) al eens besproken? Misschien is er een mooie deal mogelijk, dat je de nieuwe MY26 kan gaan rijden.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:11

JB

Cédric roelt!

Tranquility schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 18:42:
[...]

Het is een geforceerde reset van de lichtsensor had ik eens ergens gelezen en ook hier op het forum is het al een paar keer langsgekomen. Maar ben blij dat deze oplossing bestaat i.p.v. gedwongen in nachtmodus te blijven rijden en dat je naar de dealer moet. Heb hier wel gelezen dat de sensor dan is vervangen, maar dat is denk ik niet het probleem. Als die stuk was dan zou de reset ook niet werken.

Overigens nog steeds geen 5.0.5 software op mijn Snapdragon IHU.
Heb na de eerste mislukte update deze nadien nog twee keer opnieuw aangeboden gekregen maar de installatie bleef elke keer hangen en mislukte steeds. Ik vermoed toch dat het te maken heeft met het moeizame initiële laden van de software na installatie van de nieuwe IHU en dat er ergens iets niet goed is geïnstalleerd of corrupt is geraakt. Aangezien de software niet meer wordt aangeboden ga ik binnenkort maar een afspraak maken in Nijverdal. Mogen zij het gaan oplossen.
Ik draai nu wel/weer 5.0.5. Sinds vandaag een MY25 V60 voorzien van IHU 4.2 Dus daar werkt het ook voor :)

Mijn boefje is liev!

• gustaveau
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18:53
Highland schreef op woensdag 8 april 2026 @ 15:19:
Ik denk vooral aan de juiste versie qua verbruik. Ik heb zelf de "oude" P8 en hoewel het heerlijk rijdt, is het verbruik wat minder prettig.

• Venomer
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 18:25
MartijnEV schreef op woensdag 8 april 2026 @ 14:51:
[...]

Europa is een speciaal optiepakket (met tevens een significante korting op de totale prijs van de auto) voor Nederland.

Een leuke feature van dit Europa-pakket als toevoeging op de Ultra is de achterbankverwarming. Dit is een optie die volgens mij voorheen niet in Nederland leverbaar was (zag hem een aantal jaren geleden wel al in Engeland op een Engelse EX40 uitvoering). De kinderen vinden het (zelfs met dit mooie weer) geweldig! Hij is zelfs instelbaar in 3 standen, net als bij de voorstoelen. Wat wel jammer is, is dat het alleen te bedienen is met de knopjes achterop de middentunnel, dus alleen vanaf de achterbank en niet vanaf het infotainment scherm. Heb al gecheckt of bij een volgende rit de achterbankverwarming altijd in de uit-stand begint, lijkt zo te zijn, gelukkig wel, want anders weet je niet bij een kantoorrit/alleen in de auto, of die onnodig aan staat :-)

En natuurlijk vinden de kinderen het panoramadak met schuifdak ook prachtig - een fraaie toevoeging ten opzichte van de EX40 Plus die wij hiervoor hadden. En verder ook heel prettig van de Ultra: de elektrisch verstelbare stoelen met geheugenfunctie voor stoelen en spiegels, en de naar beneden kantelbare spiegels (dubbel-drukken op L of R knop) voor bij het achteruit rijden/inparkeren.

Wat mij verder opvalt: de 5.0.5 software lijkt een nog verdere verfijning te hebben ten opzichte van de 4.2.13 versie (die ik nog op de Plus had) met betrekking tot de aandrijflijn. Lijkt nog soepeler en verfijnder te reageren op het 'gas'pedaal, en het 'jengel'geluid rond 30 km/u is nu nagenoeg volledig verdwenen.

Ook leuk: Honk&Flash werkt nu eindelijk ook!

En nieuw voor de recent geproduceerde EX40's is het 'Driver understanding systeem' - een uitbreiding op het 'Driver awareness systeem' dat de EX40 al had; nu wordt er nog meer opgelet of je niet afgeleid van het verkeer bent. (Dit ivm aangescherpte Europese regelgeving). Lijkt op wat de EX30 al eerder had (maar gelukkig op een minder irritantenerveuze manier).

Al wat kilometertjes gereden, heerlijke auto, prachtige kleur en mooie uitrusting, heel blij mee!
De achterbankverwarming was helemaal in het begin (MY21) wel leverbaar, maar is kort daarna geschrapt als optie. Mijn XC40 MY21 heeft het niet en ik mis het ook niet. Het komt niet zo vaak voor dat er iemand op de achterbank zit.

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

• NaN
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Nog even een nieuwsgierig vraagje, wanneer had je deze besteld?

Ik zit ook te wachten op mijn nieuwe EX40, he... ;)

• MartijnEV
NaN schreef op woensdag 8 april 2026 @ 18:30:
[...]

Nog even een nieuwsgierig vraagje, wanneer had je deze besteld?

Ik zit ook te wachten op mijn nieuwe EX40, he... ;)
Eind januari. Wanneer heb jij hem besteld? Leuk vooruitzicht! Welke versie krijg jij?

[ Voor 7% gewijzigd door MartijnEV op 08-04-2026 20:43 ]

MY26 | Volvo EX40 Ultra Europa | Single Motor Extended Range | Denim Blue | Connect Microtec/Nubuck | Donkergetinte achterruiten | Pirelli Scorpion All-Season banden | Trekhaak | geproduceerd: 19 maart 2026 | afgeleverd: 7 april 2026 | software 5.0.5

• ron65
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Largamelion schreef op woensdag 8 april 2026 @ 13:01:
Vandaag met de fietsdrager naar zee, was even vergeten wat er dan allemaal niet meer werkt omdat de auto denkt dat het een aanhangwagen is. Geen PA, geen dode hoek lichtjes, geen aankomstpercentage in Google Maps, geen parkeersensoren. Beetje jammer dat dat allemaal uitgeschakeld wordt, meeste zaken zouden nog perfect bruikbaar zijn lijkt me, maar zal wel weer veiligheiddingetje zijn. Je zou eigenlijk moeten kunnen aangeven dat het om een fietsdrager gaat zodat tenminste PA en het aankomstpercentage nog werken.
Ehhh... met caravan erachter had ik vorig jaar en daarvoor gewoon een aankomst percentage in maps staan.
DIe wijzigde rap tijdens de rit, maar stond er gewoon.
Is dat nu weg dan? dat zou echt vervelend zijn

XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp

• ron65
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

MartijnEV schreef op woensdag 8 april 2026 @ 20:42:
[...]

Eind januari. Wanneer heb jij hem besteld? Leuk vooruitzicht! Welke versie krijg jij?
Dan is er veel verbeterd, ik bestelde mijn wagen destijds ook eind Januari en kreeg hem met een voorrangslevering per november geleverd, anders was het opnieuw Januari geworden maar dan 12 maanden na bestelling. Was destijds gewoon een ellenlange wachttijd.

XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp

• peutje
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 19:23

peutje

XC40 recharge my24ER

De zuinige ritjes zijn er weer dankzij hogere temperaturen.
Snelweg op continue 105 op de cruise en laatste stuk den haag kruip sluip.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_N-7qcrlvGHcRBDvzqtn3pbgp68=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WPOoChJfVasvz1a8Zr3VSzWY.jpg?f=fotoalbum_large

• NaN
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

MartijnEV schreef op woensdag 8 april 2026 @ 20:42:
[...]

9 maart, maar toen kwamen we erachter dat we dan niet het volledige interieur verlichtingspakket erbij kregen, dus hebben we een paar dagen later nog wat nieuwe wensen doorgeven, die wollen bekleding. Daar zit dat pakket wel bij, zag ik in de prijslijst. Voor de rest de PlusEuropa SMER versie, 360 cam (parkeer pakket), lighting pakket erbij, spatlappen voor en achter, zwart dakje en extra getinte achterramen en een ander sierpaneel (zelfde als we nu ook hebben, besefte ik later) 19 inch, want ik wil all-season banden.

Oh ja de kleur! Denim Blue, maar dat had je al gelezen, denk ik.

Zo, een hoop om op te wachten, dus 8)

Bedankt voor je snelle antwoord!

[ Voor 4% gewijzigd door NaN op 08-04-2026 21:53 ]

• NaN
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

ron65 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 20:55:
[...]

Dan is er veel verbeterd, ik bestelde mijn wagen destijds ook eind Januari en kreeg hem met een voorrangslevering per november geleverd, anders was het opnieuw Januari geworden maar dan 12 maanden na bestelling. Was destijds gewoon een ellenlange wachttijd.
Ja, die levertijden zijn gelukkig weer wat normaler geworden!

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:33
ron65 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 20:44:
[...]

Ehhh... met caravan erachter had ik vorig jaar en daarvoor gewoon een aankomst percentage in maps staan.
DIe wijzigde rap tijdens de rit, maar stond er gewoon.
Is dat nu weg dan? dat zou echt vervelend zijn
Ik hoop dat het een bug was maar ik ben 2x gestopt om iets/iemand op te pikken en bij het hervatten van de rit was het in elk geval niet opgelost, nooit een aankomstpercentage gezien. Zaterdag keer ik huiswaarts dus dan zal ik bevestiging hebben of het iets eenmaligs was.

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

• MartijnEV
NaN schreef op woensdag 8 april 2026 @ 21:49:
[...]

9 maart, maar toen kwamen we erachter dat we dan niet het volledige interieur verlichtingspakket erbij kregen, dus hebben we een paar dagen later nog wat nieuwe wensen doorgeven, die wollen bekleding. Daar zit dat pakket wel bij, zag ik in de prijslijst. Voor de rest de PlusEuropa SMER versie, 360 cam (parkeer pakket), lighting pakket erbij, spatlappen voor en achter, zwart dakje en extra getinte achterramen en een ander sierpaneel (zelfde als we nu ook hebben, besefte ik later) 19 inch, want ik wil all-season banden.

Mooie uitvoering! Dan krijg je denk ik de MY27, want de productie van een nieuw MY begint meestal rond week 17. En in de MY27 prijslijst kun je inderdaad nu kiezen voor een ander sierpaneel, los van het bekledingspakket. En ook een optie voor de Ultra om deze zonder zwart dak uit te voeren trouwens.
(Maar ik ben blij met mijn zwarte dak icm Denim Blue!)

[ Voor 6% gewijzigd door MartijnEV op 08-04-2026 23:13 ]

• DoubleDot
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:15
NaN schreef op woensdag 8 april 2026 @ 21:49:
[...]

Je hoeft geen 19inch te kiezen omdat je all-season banden wil, die heb je namelijk ook voor de 20's ;)

• NaN
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

DoubleDot schreef op donderdag 9 april 2026 @ 08:04:
[...]

Je hoeft geen 19inch te kiezen omdat je all-season banden wil, die heb je namelijk ook voor de 20's ;)
Nope, die kon ik niet kiezen in de configurator, de verkoper zei ook dat die combinatie niet mogelijk was. Enne, het kan mij verder niet boeien.

[ Voor 18% gewijzigd door NaN op 09-04-2026 09:32 ]

• DoubleDot
NaN schreef op donderdag 9 april 2026 @ 08:19:
[...]

Nope, die kon ik niet kiezen in de configurator, de verkoper zei ook dat die combinatie niet mogelijk was. Enne, het kan mij verder niet boeien.
Dat is nieuw dan - maar goed, als het voor jou verder niet uitmaakt is dat helemaal prima

• vimofoto
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 15:22
Ik vind dat hier nog weinig gesproken word over volumeregeling bij muziek en lopende navigatie. Wat irritant nu zeg!

Het volume van de muziek verzacht niet bij spreken van navigatie. Is dit nu een bug of iets vergeten bij meenemen bij de update?

The best thing about a picture is that it never changes, even when the people in it do.

• DoubleDot
vimofoto schreef op donderdag 9 april 2026 @ 15:22:
Ik vind dat hier nog weinig gesproken word over volumeregeling bij muziek en lopende navigatie. Wat irritant nu zeg!

Het volume van de muziek verzacht niet bij spreken van navigatie. Is dit nu een bug of iets vergeten bij meenemen bij de update?
Bug bij Google Maps, komt goed, weet verder geen status van wanneer.
Zelf geen last van want ik gebruik nooit gesproken navigatie.

Op reddit vond ik wel deze stappen (in meerdere topics). Ik heb dit zelf niet getest.
I had this issue on my 2023 XC60 after updating to 5.0.5. Volvo was of no help via chat. They just said take into dealer. I saw some people mentioning google maps cache. I deleted cache and storage and the problem is fixed!

Below are the steps. Note: I think you need to do this for each profile on the car (at least it required it for mine):
  1. Open Settings (Car symbol).
  2. Navigate to Settings → System → Apps → Show all apps.
  3. Locate and select Google Maps.
  4. Choose Storage & cache.
  5. Tap Clear cache, then Clear storage.
  6. Go back one step and tap Force close.
  7. Press the Home button and open Google Maps.

[ Voor 49% gewijzigd door DoubleDot op 09-04-2026 15:47 ]

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17:46
Het is zelfs bij alle AAOS modellen: Renault, Polestar, Volvo,.. dus het is gewoon afwachten tot ze dit fixen bij Google.

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:02
Ben ik blij dat ik nooit met de navigatie stem aan rijd 😅

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

• marcel_76
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 18:22
vimofoto schreef op donderdag 9 april 2026 @ 15:22:

Hmm niet gemerkt nog. Ik heb geen gesproken navigatie maar wel als ik start en de melding komt "Deze route vermijd wegafsluitingen etc. of ondanks drukte bla bla" en dan wordt mijn muziek/radio wel gedimd.

XC40 Ultimate MY24 - Single Motor Extended Range - Silver Dawn | Alfen Eve Single Pro-line

• marcel_76
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 18:22
caspervc schreef op donderdag 9 april 2026 @ 17:17:
Ben ik blij dat ik nooit met de navigatie stem aanrijden 😅
Same... Ze gaan alijd roepen als er net een lekker nummer aan staat O-) 8)

XC40 Ultimate MY24 - Single Motor Extended Range - Silver Dawn | Alfen Eve Single Pro-line

Pagina: 1 ... 367 368 Laatste

Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.

Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.

Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"