XC40 Ultimate Single Motor ER MY24 Sage Green 30000km
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 |Volvo XC40 P8 (MY20)|
Ik van 't weekend gewoon continue...rolfio schreef op maandag 19 mei 2025 @ 20:13:
Heeft iemand hier al weer een LTE verbinding? Ikke niet, heb al een paar week een 3G verbinding...
MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue
Geloof dat ik er de afgelopen week wel 3 heb gehad, vandaag in ieder geval weer 1.
:strip_exif()/f/image/z9HIMPBqGuGKRmx73BALhFp3.jpg?f=fotoalbum_large)
Blijkbaar wordt er aan gewerkt
Lijkt erop als de ISA nog geen bord geeft gezien of het niet weet, geen snelheid meldt of gokt en nu dit bord laat zien:
:strip_exif()/f/image/q5kxmEYlnTKsYDwYngIgR2ky.jpg?f=fotoalbum_large)
Zolang dit bord wordt getoond, blijft de ISA nu stil.
Op de snelweg (A2 / A12 bij Utrecht) bleef de ISA ook stil, maar dat was omdat hij dacht dat je 130 mocht, op een stuk waar het altijd 100 is

Verderop pakte hij een 100 bord op en hield die vast zonder die van de parallelrijbaan te pakken.
Ook pakte hij de matrixborden op met 70 en 50 km goed op en sprong na de file weer naar 100.
Fijn dat de ISA wat langer stil is, maar dan niet altijd om de juiste reden
Wellicht wordt het ooit nog wat
Volvo EX40 Ultra SMER MY25 Vapour Grey 19" Microtech
Yes had hem ook rond 16u vanmiddag, is wel nodig ook want ISA is erg van slag de laatste tijd. Op de snelweg was het al knipperen tussen 100/130 met time eronder dat je er hoofdpijn van krijgt. Maar ook ging het van de week even verder dat er een brod 50 komt want binnen de bebouwde kom, dat wordt gelezen en een paar seconden later gewoon weer verder knipperen tussen 100/130 en ik reed in de bebouwde kom. Dus hopelijk na deze update is het morgen een stuk beter rijden niet dat met de files rondom Amsterdam je van rijden kan spreken somsMicroStar_NL schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 16:39:
Hebben meer gelukkigen onder ons met ISA, ook ISAMapsUpdater meldingen?
Geloof dat ik er de afgelopen week wel 3 heb gehad, vandaag in ieder geval weer 1.
[Afbeelding]
Blijkbaar wordt er aan gewerkt
Lijkt erop als de ISA nog geen bord geeft gezien of het niet weet, geen snelheid meldt of gokt en nu dit bord laat zien:
[Afbeelding]
Zolang dit bord wordt getoond, blijft de ISA nu stil.
Op de snelweg (A2 / A12 bij Utrecht) bleef de ISA ook stil, maar dat was omdat hij dacht dat je 130 mocht, op een stuk waar het altijd 100 is![]()
Verderop pakte hij een 100 bord op en hield die vast zonder die van de parallelrijbaan te pakken.
Ook pakte hij de matrixborden op met 70 en 50 km goed op en sprong na de file weer naar 100.
Fijn dat de ISA wat langer stil is, maar dan niet altijd om de juiste reden
Wellicht wordt het ooit nog wat
XC40 Ultimate MY24 - Single Motor Extended Range - Silver Dawn | Alfen Eve Single Pro-line
4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.
Had ik ook vanaf de 15e. De 17e in de auto, toen ik toevallig naar beneden sleepte bovenin 't scherm, zag ik een melding dat ivm privacy weer goedkeuring nodig was.Microkid schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 21:12:
Hmmm, bij mij zie ik in de ritregistratie geen plattegrond meer. Alleen van de laatste rit. Op iPhone. Zijn er meer berijders die daar last van hebben?
Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.
Dank, ik zal eens kijken.DrBOB101 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 21:31:
[...]
Had ik ook vanaf de 15e. De 17e in de auto, toen ik toevallig naar beneden sleepte bovenin 't scherm, zag ik een melding dat ivm privacy weer goedkeuring nodig was.
Gekeken, niks te zien helaas.
[ Voor 4% gewijzigd door Microkid op 20-05-2025 21:40 ]
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.
Zowel op Android als IOS, geen opties meer om te knipperen of knipperen/toeteren.Microkid schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 21:33:
[...]
Dank, ik zal eens kijken.
Gekeken, niks te zien helaas.
Wil ik het eens een keer gebruiken, is het weer weggehaald uit de app.
Het kaartje met de route per rit is nog gewoon aanwezig, kan bij alle ritten tot een heel eind terug gewoon die kaartjes zien.
[ Voor 16% gewijzigd door ron65 op 20-05-2025 21:49 ]
XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp
[ Voor 10% gewijzigd door Juancho op 20-05-2025 22:13 ]
een oplossing kan zijn je auto met wifi op een hotspot van je GSM te koppelen, maar het is gewoon absurd dat je zoiets moet gaan doen terwijl je een LTE verbinding zou moeten hebben, maar niet krijgt.Juancho schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 22:13:
Begin me ondertussen wel behoorlijk te irriteren dat ik al weken 3g heb en daarmee een tragere en onstabiele verbinding. Bijv. Spotify staat heel vaak en best lang te bufferen of geeft uiteindelijk maar een fout. Super irritant. Beide resets werken niet meer.
Ik merk dat de laatste weken het aantal gekke spontane gebreken weer toeneemt, net alsof er weer druk aan de servers gesleuteld wordt. Misschien vanwege ene mega update OTA ? (dromen mag altijd natuurlijk)
Hier in NL waar alles geweldig goed voor elkaar is qua verbinding mag je gewoon verwachten dat het grotendeels werkt. Een storing kan altijd, maar ik hoor steeds meer mensen om mij heen (ook vanuit Polestar) dat ze al weken lopen te kloten met 3g.
Niet te doen.
Maar dan zou je verwachten dat iedereen in het netwerk in je omgeving er last van heeft.Juancho schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 22:38:
Een eigen hotspot zie ik alleen als noodoplossing. Als je bijv. in de middle of nowhere staat in het Spaanse binnenland en geen bereik hebt vanuit de auto. En dan natuurlijk hopen dat je mobiel nog 1 streepje heeft waarmee je de hotspot kan aanzetten. Dat is de enige keer dat ik het zou doen.
Hier in NL waar alles geweldig goed voor elkaar is qua verbinding mag je gewoon verwachten dat het grotendeels werkt. Een storing kan altijd, maar ik hoor steeds meer mensen om mij heen (ook vanuit Polestar) dat ze al weken lopen te kloten met 3g.
Niet te doen.
Volgens mij rijd ik in dezelfde regio als jij en heb dit probleem niet. Wellicht toch iets met je tcam module…
Verdomd, blijkbaar is de feature inderdaad weer weggehaald..ron65 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 21:48:
Zowel op Android als IOS, geen opties meer om te knipperen of knipperen/toeteren.

Ik zie geen kaartjes, maar heb net ontdekt als ik per rit naar links of rechts swipe, het kaartje wel getoond wordt. Vreemd...ron65 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 21:48:
[...]
Zowel op Android als IOS, geen opties meer om te knipperen of knipperen/toeteren.
Het kaartje met de route per rit is nog gewoon aanwezig, kan bij alle ritten tot een heel eind terug gewoon die kaartjes zien.
Als ik het nu nakijk, lijkt dit inderdaad weer weg. Een week geleden had ik het wel zeker nog, toen had ik het immers eens aan een collega getoond die wou weten wat je met de volvo app kon.ron65 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 21:48:
[...]
Volvo Cars app, Honk & Flash-functie uitgeschakeld voor iCUP-voertuigen.
De Honk & Flash-functie is uitgeschakeld voor Android-voertuigen/iCUP-voertuigen in afwachting van onderzoek naar een probleem waarbij, in sommige gevallen, de 12V-batterij leeg kan raken.
De functie wordt opnieuw ingeschakeld zodra het onderzoek is uitgevoerd en er oplossing is geïmplementeerd.
dus, de rest van het leasecontract (nog ruim 2 jaar) zullen we het weer zonder die opties moeten doen... want ik denk niet dat ze snel de oplossing zullen gaan zoeken en implementeren.. ze zijn alleen snel als het om weghalen van functies gaat (voorbeeld: ETA balkje dat nog steeds weg is terwijl de OTA die het terug moet brengen niet meer als OTA wordt uitgerold)Hennn schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 09:35:
Klopt:
De Honk & Flash-functie is uitgeschakeld voor Android-voertuigen/iCUP-voertuigen in afwachting van onderzoek naar een probleem waarbij, in sommige gevallen, de 12V-batterij leeg kan raken.
De functie wordt opnieuw ingeschakeld zodra het onderzoek is uitgevoerd en er oplossing is geïmplementeerd.
Auto stond ingesteld om te stoppen met laden om 19u30 maar heeft dus gewoon tot vannacht doorgeladen tot de batterij vol zat. 100% zeker dat het zo stond want ik heb mezelf al gewoon gemaakt van dit te dubbelchecken. Ik keek zonet in de app en de laadplanning stond uit en is ook weer gereset naar 0u00-6u00. Zoveelste keer dat ze mij dit lappen
App is niet meer geüpdatet sinds 29 april dus dat was deze keer niet de oorzaak. Tof dus dat ze bij Volvo gewoon ergens op een knopje kunnen drukken om uw instellingen te wijzigen zonder enige vorm van communicatie.
Met wat geluk over een jaartje ofzo, Volvo kennende ...Hennn schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 09:35:
[ Voor 15% gewijzigd door Largamelion op 21-05-2025 09:45 ]
Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ
Gemini is coming to your Volvo.
Volvo drivers with Google built-in will be among the first to experience advanced conversational AI through Google Gemini.
Gemini in your car doesn’t just give directions, it anticipates what’s next on your schedule and learns details about your destination. Need to reply in Spanish, but haven’t quite mastered your pronunciation? Just ask Gemini to translate your message before sending.
In addition, Volvo will be a lead development partner for testing Android-related features, so you always get the best driving partner.
Vimo Fotografie - www.vimo.be
Ik merkte ook dat ik high voltage battery drain had nadat ik een beetje met de flash en honk had lopen spelen. Ws door de 12V drain en het continue bijladen. Was 2% per dag. Hield op na een app logout, Tcam Reset en infotainment reset. Ik snap wel dat ze dit hebben gedisabled even...Hennn schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 09:35:
Klopt:
Hennn schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 09:35:
Klopt:
Ik dan wel weer want mijn huidige Google vriendin heeft niet veel antwoorden of ze snapt het weer niet…. Dus meer dan welkom. Beetje met de knipperlichten spelen op afstand of twee keer de ETA op mijn dashboard kan ik prima zonder.Juancho schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 11:00:
Op die AI zooi zit ik eigenlijk niet te wachten in de auto. Laat ze eerst idd andere dingen maar eens fixen en wat handige extra's toevoegen.
Ik zie wel een heel groot verschil tussen mensen hier op het forum die aan de lopende band issues hebben en ikzelf als voorbeeld die vrijwel nooit een storing heeft. Lijkt dan toch iets te zijn in de specifieke auto’s ipv het generieke systeem.
En ja bij bij roept ie ook wel eens dat ie uitgelogd is of ik toestemming moet geven. Ik negeer dat dan en een minuut later werkt het gewoon.
ETA balkje na de bandenwissel ook weer netjes in de display. En toeteren via de app staat niet echt hoog op mijn wensenlijstje, had niet gezien dat het uberhaupt kon dus ga het ook niet missen.
Eerdaags keuze maken tussen nog een keer een EX40, of een Enyaq. Het blijft een lastige keuze, want ik heb er nu bijna 5 jaar met veel plezier in gereden en vind het nog steeds een mooie auto. Maar qua interieur afwerking en opties/features, kan hij niet meer echt mee met de Enyaq (of andere modernere EV's). Aan de andere kant, hoe meer features hoe meer er ook kapot kan.
P8
Polestar 4 geen optie voor je? Echt een hele gave auto, lekker ruim, van binnen prachtig en modern en je blijft toch in Scandinavische sferenMontalbano schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 13:03:
Fijn dat mijn ouwetje een keer bespaard blijft van verbindingsproblemen :-)
ETA balkje na de bandenwissel ook weer netjes in de display. En toeteren via de app staat niet echt hoog op mijn wensenlijstje, had niet gezien dat het uberhaupt kon dus ga het ook niet missen.
Eerdaags keuze maken tussen nog een keer een EX40, of een Enyaq. Het blijft een lastige keuze, want ik heb er nu bijna 5 jaar met veel plezier in gereden en vind het nog steeds een mooie auto. Maar qua interieur afwerking en opties/features, kan hij niet meer echt mee met de Enyaq (of andere modernere EV's). Aan de andere kant, hoe meer features hoe meer er ook kapot kan.
Helaas, grote hond en dan is die donkere bagageruimte niet echt handig. Los daarvan vind ik het een rare keuze.Juancho schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 13:19:
[...]
Polestar 4 geen optie voor je? Echt een hele gave auto, lekker ruim, van binnen prachtig en modern en je blijft toch in Scandinavische sferen
Heb wel proefrit gemaakt in een polestar 3. Reed heerlijk maar vond het verder echt helemaal niks.
P8
Mbt de hond snap ik het haha. Uit nieuwsgierigheid; je spreekt jezelf enorm tegen; ‘reed heerlijk maar vond het verder helemaal niks’. Ik neem aan dat je het interieur of exterieur (of beiden) bedoelt?Montalbano schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 13:32:
[...]
Helaas, grote hond en dan is die donkere bagageruimte niet echt handig. Los daarvan vind ik het een rare keuze.
Heb wel proefrit gemaakt in een polestar 3. Reed heerlijk maar vond het verder echt helemaal niks.
Ik ga de stap andersom maken. Teveel issues met de enyaq en de dealer heeft nooit tijd.Montalbano schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 13:03:
Fijn dat mijn ouwetje een keer bespaard blijft van verbindingsproblemen :-)
Weet ook wel dat het gras groener is bij de buurman dus wellicht ren ik over 4 jaar wel weer terug
Dat laatste ging over de Polestar 3. Hij reed heerlijk, maar verder vond ik het uiterlijk in het echt niet fraai (bijv soort spoiler voor op de motorkap) en interieur bijzonder. Op de achterbank kunnen grote mensen niet normaal zitten doordat de vloer veel te hoog is ten opzichte van de zitting. De display boven het stuur stond scheef. En wie er bedacht heeft dat het mooi is om de CO besparing op de stoel te printen…austin_77 schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 13:40:
[...]
Mbt de hond snap ik het haha. Uit nieuwsgierigheid; je spreekt jezelf enorm tegen; ‘reed heerlijk maar vond het verder helemaal niks’. Ik neem aan dat je het interieur of exterieur (of beiden) bedoelt?
Ach, gelukkig vinden we niet allemaal hetzelfde mooi.
P8
Dat met die dealer zal er denk ik niet veel beter op worden… dat is overal een probleem.sparks schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 13:50:
[...]
Ik ga de stap andersom maken. Teveel issues met de enyaq en de dealer heeft nooit tijd.
Weet ook wel dat het gras groener is bij de buurman dus wellicht ren ik over 4 jaar wel weer terug
P8
- Vooral value for money bij Volvo
- Met VAG is er altijd wel iets mis
- Infotainmentsysteem zie ik als een plus bij Volvo, het is het toch allemaal niet niet bij VAG>
- Meer power (Twin motor)
- Looks
Waar vind je die info? Niet dat ik het niet geloof, maar als ontwikkelaar van de Home Assistant integratie is het wel interessant om dit te weten. Ik zie het niet in de iOS release notes, en ik vind online geen Android release notes van de app.Hennn schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 09:35:
Klopt:
Temeer omdat enkele gebruikers (een tijd geleden al) gemeld hadden dat hun 12V batterij plots leeg was. Toen gewoon op "bad luck" gestoken... Maar kan dus evengoed veroorzaakt zijn door met de honk & flash te spelen.
[ Voor 6% gewijzigd door MrMathos op 21-05-2025 17:24 ]
Bron?vimofoto schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 10:38:
En nu komt Volvo met dit, maar misschien eerst andere issues/updates oplossen?
[...]
Wel mooie ontwikkeling. Betekent dat je veel
Meer in natuurlijke taal met je Google assistent kan praten
Enne nee.. ik denk niet dat Volvo hier veel voor hoeft te doen. Dit heeft is google die wat doet (en Volvo die er een pr berichtje van maakt)
Heb ik wel eens geprobeerd maar ik kreeg de auto echt niet verbonden met mijn hotspot op mijn mobiel, misschien heb ik de eisen te hoog staan, zie net dat hij op WPA3-Personal staat. Zal hem eens wat naar beneden schroeven de oude HW kan vast geen WPA3 aanron65 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 22:23:
[...]
een oplossing kan zijn je auto met wifi op een hotspot van je GSM te koppelen, maar het is gewoon absurd dat je zoiets moet gaan doen terwijl je een LTE verbinding zou moeten hebben, maar niet krijgt.
Ik merk dat de laatste weken het aantal gekke spontane gebreken weer toeneemt, net alsof er weer druk aan de servers gesleuteld wordt. Misschien vanwege ene mega update OTA ? (dromen mag altijd natuurlijk)
XC40 Ultimate MY24 - Single Motor Extended Range - Silver Dawn | Alfen Eve Single Pro-line
Die laatste 2 argumenten zouden mij ook bij Volvo kunnen houden, van buiten ziet het er veel beter uit en de twin engine is ongeëvenaard in die klasse.Superflip schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 16:53:
Ik sta ook op het punt om te switchen naar een EC40 komende van een ID.7 Tourer (en daarvoor een Enyaq Coupe). Mijn redenen:
- Vooral value for money bij Volvo
- Met VAG is er altijd wel iets mis
- Infotainmentsysteem zie ik als een plus bij Volvo, het is het toch allemaal niet niet bij VAG>
- Meer power (Twin motor)
- Looks
P8
Banden die er mooier uitzien - hier haak ik af….Tranquility schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 13:22:
Voor degene die (binnenkort) aan nieuwe banden toe zijn, Michelin heeft de nieuwe CrossClimate 3 aangekondigd. Tyre Reviews heeft al een preview van de nieuwe CC3. Er zou ook een "sport" versie van komen die velgrandbescherming heeft en er veel mooier uitziet. Hopelijk komen die ook in onze maten! Ben benieuwd naar de definitieve reviews.
Fijn dat je dat ons laat weten.Watmaakhetuit schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 23:41:
Banden die er mooier uitzien - hier haak ik af….
Velgrandbescherming -zoals de naam al aangeeft- beschermt de velgrand en zier er daarnaast ook mooier uit.
Wat is daar mis mee?
Officiele Facebookpagina van VolvoKammika schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 18:47:
[...]
Bron?
Wel mooie ontwikkeling. Betekent dat je veel
Meer in natuurlijke taal met je Google assistent kan praten
Enne nee.. ik denk niet dat Volvo hier veel voor hoeft te doen. Dit heeft is google die wat doet (en Volvo die er een pr berichtje van maakt)
Vimo Fotografie - www.vimo.be
Zo te zien geen zichtbare veranderingen.
Ook de toeter en lichtsignalen zijn nog niet terug.
Owja dan van die hond had je al eens gezegd. De ruimte achterin is wel enorm groot, dat gaat dus niet passen? Dus niet de kofferbak, maar gewoon op de achterstoelen. Weet natuurlijk niet hoe groot jullie hond is... Ik vond het wel echt een geweldige auto om in te rijden. Van buiten super sportief, van binnen klasse, stijl en prachtig afgewerkt. Vond het alleen te duur in de lease gezien wij niet zoveel ruimte nodig hebben, vandaar het kleine broertje de PS2Montalbano schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 13:32:
[...]
Helaas, grote hond en dan is die donkere bagageruimte niet echt handig. Los daarvan vind ik het een rare keuze.
Heb je wel eens aan de EC40 gedacht? Toch net iets andere sportievere look zodat je toch een beetje naar een andere auto kijkt. Met die nieuwe groene kleur + het (gratis) lichte interieur heb je echt een hele gave auto, nieuwe hardware, nieuwe AAOS UI met verder wel alles hetzelde als nu natuurlijk.
Of zit je dan ook weer met je hond gezien de aflopende daklijn van de EC40?
Nee, hond op de achterbank is echt no-go voor mij. EC40 was zeker een optie, behalve dat wij alledrie niet rechtop achterin kunnen zitten. Dus die valt helaas ook af.Juancho schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 14:11:
[...]
Owja dan van die hond had je al eens gezegd. De ruimte achterin is wel enorm groot, dat gaat dus niet passen? Dus niet de kofferbak, maar gewoon op de achterstoelen. Weet natuurlijk niet hoe groot jullie hond is... Ik vond het wel echt een geweldige auto om in te rijden. Van buiten super sportief, van binnen klasse, stijl en prachtig afgewerkt. Vond het alleen te duur in de lease gezien wij niet zoveel ruimte nodig hebben, vandaar het kleine broertje de PS2.
Heb je wel eens aan de EC40 gedacht? Toch net iets andere sportievere look zodat je toch een beetje naar een andere auto kijkt. Met die nieuwe groene kleur + het (gratis) lichte interieur heb je echt een hele gave auto, nieuwe hardware, nieuwe AAOS UI met verder wel alles hetzelde als nu natuurlijk.
Of zit je dan ook weer met je hond gezien de aflopende daklijn van de EC40?
P8
Dat heeft met de mensen te maken en niet met de auto. Dat wil dus niet zeggen dat 't aan die mensen ligt - de problemen zijn er wel, alleen iedereen ervaart ze anders.Marko72 schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 12:36:
[...]
Ik zie wel een heel groot verschil tussen mensen hier op het forum die aan de lopende band issues hebben en ikzelf als voorbeeld die vrijwel nooit een storing heeft. Lijkt dan toch iets te zijn in de specifieke auto’s ipv het generieke systeem.
Ik heb 'm in lease overgenomen van een collega. Ik zit hier al een half jaar te klagen en te zeuren, terwijl die collega helemaal niks van de problemen herkent.
Als je de radio niet gebruikt dan merk je ook niet dat die meestal niet vanzelf weer aan gaat, dat die vergeet op welke zender hij stond (heeft een Arrow fetish lijkt het) en dat die soms helemaal geen geluid geeft tot je de boel reset. De 40 jaar oude radio die ik in de stal heb staan doet dat allemaal wel goed, dus mijn verwachtings patroon van hoe een radio zich gedraagt zal wel anders zijn...
Ik ben tot voor kort Tomtom (en daarvan afgeleide) navigatie gewend. De navi aanwijzingen van Google zijn veel onduidelijker ("duidelijk" heeft niks te maken met "mooi"), en de bediening is meer gericht op een tablet dan op een auto.
Heeft veel met verwachtingen te maken. Ik verwacht dat de navigatie gereed is voor gebruik voor ik goed en wel de garage uit ben. Iemand anders zal misschien denken van ach, mijn telefoon doet er langer over.
Het staat in een interne memo van Volvo.MrMathos schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 17:23:
[...]
Waar vind je die info? Niet dat ik het niet geloof, maar als ontwikkelaar van de Home Assistant integratie is het wel interessant om dit te weten. Ik zie het niet in de iOS release notes, en ik vind online geen Android release notes van de app.
Temeer omdat enkele gebruikers (een tijd geleden al) gemeld hadden dat hun 12V batterij plots leeg was. Toen gewoon op "bad luck" gestoken... Maar kan dus evengoed veroorzaakt zijn door met de honk & flash te spelen.
Overigens is het een functie die ik niet zal missen. Enige keer dat ik het gebruikte was toen een collega mijn auto meenam om een meisje op een eerste date mee te nemen. Beetje indruk maken met een Volvo, die vervolgens voor de deur staat te toeteren
Praktisch nut zie ik ook niet, maar dit is (was) by far de leukste feature die die ze geïntroduceerd hebben: Wacht even tot er iemand tegen je auto aan zit te leunen en druk dan op die knop. Het resultaat is hilarisch...Hennn schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 15:22:
[...]
Het staat in een interne memo van Volvo.
Overigens is het een functie die ik niet zal missen. Enige keer dat ik het gebruikte was toen een collega mijn auto meenam om een meisje op een eerste date mee te nemen. Beetje indruk maken met een Volvo, die vervolgens voor de deur staat te toeteren
Ik dacht eigenlijk dat die bedoeld was als "waar heb ik 'm ook alweer neergezet" functie. Aangezien Volvo geen kleur in het pakket heeft waar je in een oogopslag je auto op de parkeerplaats bij het stadion eruit weet te pikken...Kammika schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 15:33:
[...]
Praktisch nut zie ik ook niet, maar dit is (was) by far de leukste feature die die ze geïntroduceerd hebben:
Dat Arrow probleem heb ik ook.cdwave schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 14:43:
[...]
Als je de radio niet gebruikt dan merk je ook niet dat die meestal niet vanzelf weer aan gaat, dat die vergeet op welke zender hij stond (heeft een Arrow fetish lijkt het) en dat die soms helemaal geen geluid geeft tot je de boel reset. De 40 jaar oude radio die ik in de stal heb staan doet dat allemaal wel goed, dus mijn verwachtings patroon van hoe een radio zich gedraagt zal wel anders zijn...
XC40 P8 - Wallbox Copper SB
Dat is geen bug, maar een feature.. ik heb altijd Arrow classic rock aanstaan. Heel fijn dat die terug gaat naar Arrow als iemand 'm eraf gezet heeft ;-)
ROFL, Arrows fetish

Overigens heeft die van mij dat niet, gaat gewoon terug naar de laatste zender, maar vergeet soms wel dat hij aanstond.
Grappige is, dan rij je al vijf minuten en dan bedenkt de radio zich ineens "ohja, ik stond aan op een zender vorige rit... ach.. laat ik dat even herstellen" en gaat dan ineens alsnog aan
Ouderdom komt misschien met gebreken, maar ik vind een jaar of drie wel erg vroeg om al de diagnose "dement" te krijgen.
Of misschien in dit geval caviajaren...
[ Voor 33% gewijzigd door MeHeKaCh op 22-05-2025 17:33 ]
jij hébt nog lampjes in de binnenportieren, ik had die ook in de bestelling zitten maar doordat de levering te lang duurde kreeg ik een volgend modeljaar en daar zaten die lampjes (net als leeslampjes achterin) er helemaal niet eens meer in.cdwave schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 16:15:
Laatste symptoom is dat hij nu regelmatig de binnenlampjes in de deuren aan zet (alleen in de deuren, niet op het dashboard). Dan moet ik naar de instellingen, dan de interieur verlichting eerst weer aan zetten en dan weer uit, en dan is het weer lekker donker in de auto.
Ouderdom komt misschien met gebreken, maar ik vind een jaar of drie wel erg vroeg om al de diagnose "dement" te krijgen.
DUs ik zou maar blij zijn dat die lampjes branden, dat betekend dat ze erbij geleverd zijn
Volgens mij deels ook als functie om de aandacht te trekken als je in gevaar bent? Al is dat via een app op je telefoon wel aardig bewerkelijk, in het verleden zat daarvoor volgens mij een knop voor op de sleutel?cdwave schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 15:49:
[...]
Ik dacht eigenlijk dat die bedoeld was als "waar heb ik 'm ook alweer neergezet" functie. Aangezien Volvo geen kleur in het pakket heeft waar je in een oogopslag je auto op de parkeerplaats bij het stadion eruit weet te pikken...
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
zit nog steeds op de sleutel, aan de andere kant als de knoppen voor sluiten en ontgrendelen.Orion84 schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 09:13:
[...]
Volgens mij deels ook als functie om de aandacht te trekken als je in gevaar bent? Al is dat via een app op je telefoon wel aardig bewerkelijk, in het verleden zat daarvoor volgens mij een knop voor op de sleutel?
Ik probeer een beetje uit te vogelen wat de verschillen zullen zijn tov 5 jaar geleden.
Wat ik zo kan zien/vinden:
- vernieuwde motoren
- groter bereik
- andere bekleding (geen leer meer)
- elektrische stoelen
- verbeterde vering/schokbrekers (frequency selective damping)
Wat ik me afvraag:
- zit er nog steeds extra geïsoleerd glas in?
- is het ISA systeem makkelijk uit te schakelen (met 1 klik)
- is het HK audiosysteem in de loop der tijd nog wat verbeterd
- is de suède bekleding goed schoon en mooi te houden?
- is het klepje van de laadpoort nog steeds niet vergrendeld als de auto op slot is?
- zijn er nog noemenswaardige problemen met recente auto’s?
[ Voor 4% gewijzigd door Montalbano op 24-05-2025 08:46 ]
P8
Je oude P8 heeft permanente AWD. Bij de nieuwe versie worden de voorwielen alleen aangedreven als het nodig is.Montalbano schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 00:12:
Talloze proefritten en ellenlange overwegingen verder ben ik eigenlijk op het punt aangekomen om een (lease) bestelling voor een EX40 Black Edition Ultra Twin Engine te gaan plaatsen (in het Denim Blue). Dit ter vervanging van de XC40 P8 my21 die ik bijna 5 jaar rijd. De alternatieven vind ik ofwel niet mooi ofwel de meerprijs niet waard.
Ik probeer een beetje uit te vogelen wat de verschillen zullen zijn tov 5 jaar geleden.
- vernieuwde motoren
- groter bereik
- elektrische stoelen
Wat ik me afvraag:
- is het klepje van de laadpoort nog steeds niet vergrendeld als de auto op slot is?
XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus
Ja, ISA is heel makkelijk uit te schakelen met het pijltje naar links, links op het stuur.Montalbano schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 00:12:
Wat ik me afvraag:
Zonder te kijken klik ik het zo uit m'n duim.
Grootte plus voor Volvo als je het mij vraagt.
Bij een vakantie eens een huurauto gehad waarbij je elke keer 3 lagen diep moest zijn om het uit te zetten.
Volvo EX40 Ultra SMER MY25 Vapour Grey 19" Microtech
Is dat zo? Ik dacht dat (na updates) de P8 ook al zo werkt en dat dat ook de reden is dat hij nu veel zuiniger rijdt dan in het begin.Venomer schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 09:40:
[...]
Je oude P8 heeft permanente AWD. Bij de nieuwe versie worden de voorwielen alleen aangedreven als het nodig is.
P8
- HK is bij mijn model 2024 niet veranderd en nog steeds achterin hoor je niets, deze klacht speelt geloof ik ook bij de V60 HK als ik de forums geloof. Het is dus een keuze vanuit Volvo met HK om dit zo te implementeren. Ik heb dit bij BMW met HK nooit gehad en ook niet gehoord van een collega met een i4 met HK.Montalbano schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 00:12:
Talloze proefritten en ellenlange overwegingen verder ben ik eigenlijk op het punt aangekomen om een (lease) bestelling voor een EX40 Black Edition Ultra Twin Engine te gaan plaatsen (in het Denim Blue). Dit ter vervanging van de XC40 P8 my21 die ik bijna 5 jaar rijd. De alternatieven vind ik ofwel niet mooi ofwel de meerprijs niet waard.
- vernieuwde motoren
- groter bereik
- elektrische stoelen
Wat ik me afvraag:
- Klepje van de laadpoort is voor zover ik weet niet vergrendeld, tenminste is mij wel eens vaker opgevallen of dat per ongeluk is of altijd durf ik niet te zeggen.
- Ik heb achteraf leder in laten bouwen (lease ook) en dat scheelde mij in de bijtelling want leder is gauw 2200 euro en daar geen 22% over betalen is een plus.
- Ik heb volgens mij niet perse geisoleerd glas of ik kan het mis hebben maar vind de auto ook niet luidruchtig binnenin
- Ik heb bij sommige snelle optrek of afhankelijk van wat weers omstandigheden wel eens wat trillen maar het is niet meer zo extreem als voorheen. Had dit niet met winterbanden tot de temperatuur begon te klimmen, het is volgens mij echt een beetje iets van rubbers/temperatuur. Dus heb er niet veel last van, als de auto voor onderhoud moet dan laat ik het even controleren/meenemen maar hoef er niet op stel en sprong voor naar de dealer. Verder buiten heel soms eens verbinding kwijt heb ik eigenlijk geen last, snelladen tsja heb ik nog nooit gedaan kan altijd thuis of op kantoor laden ook al hebben we thuis geen eigen oprit.
Nee, dit is technisch onmogelijk voor de 1e generatie motoren. Die hadden en hebben full time 4WD.Montalbano schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 10:23:
[...]
Is dat zo? Ik dacht dat (na updates) de P8 ook al zo werkt en dat dat ook de reden is dat hij nu veel zuiniger rijdt dan in het begin.
[ Voor 5% gewijzigd door guido66 op 24-05-2025 11:26 ]
Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)
[ Voor 3% gewijzigd door peutje op 24-05-2025 13:18 ]
Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.
/f/image/AhU5yMw476172tR7YhrdX7CK.webp?f=fotoalbum_large)
Ik zie het wel als hij effectief uitrolt. De tijd dat ik er nog naar uitkeek of in geloofde is al even voorbij. Ook weer niets bijzonders als dat de volledige changelog is.caspervc schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 22:39:
Op https://www.swedespeed.co...ortby=oldest#post-8352356 de melding/gerucht dat 3.5.24 binnenkort OTA wordt gereleased. Zou het dan toch?
[Afbeelding]
Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ
Idem hier. Heb er nog geen regelmaat in gevonden. Eventueel heeft het te maken met maps op mijn Apple. Deze was verbonden met kabel en mijn profiel was geswitched.4v4t4r schreef op zondag 25 mei 2025 @ 09:45:
Ik vind soms zo irritant, ik moet laden en wat ik ook vraag of zoek, dit is het resultaat..
[ Voor 18% gewijzigd door amarissimo op 25-05-2025 11:24 ]
We wachten maar af... Staan voor mij in ieder geval niet heel schokkende veranderingen in...caspervc schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 22:39:
Op https://www.swedespeed.co...ortby=oldest#post-8352356 de melding/gerucht dat 3.5.24 binnenkort OTA wordt gereleased. Zou het dan toch?
[Afbeelding]
XC40 Ultimate Single Motor ER MY24 Sage Green 30000km
Nee, is meer dat ik dat ETA balkje wel graag terug wil vanuit eerdere update die dus ook nog niet geinstalleerd is. Maar heb ook niet echt vertrouwen dat deze melding op swedespeed dat gaat oplossen.rolfio schreef op zondag 25 mei 2025 @ 12:36:
[...]
We wachten maar af... Staan voor mij in ieder geval niet heel schokkende veranderingen in...
Wsch is die wel OTA als gevolg voor de landen waar de recall actief is.
Overigens is rond 1 juni de ca 6 weken sinds vorige update weer om, dus hopelijk hebben we binnen 1 a 2 weken een 3.6 update die wel OTA gaat..
[ Voor 3% gewijzigd door Kammika op 25-05-2025 14:19 ]
Die is aangekondigd als OTA.
Overigens kan je er niet voetstoots van uit gaan dat er iedere x weken een update komt.
(die dan ook nog eens achteraf niet OTA blijkt te zijn)
[ Voor 10% gewijzigd door tukker999 op 25-05-2025 16:41 ]

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus
dat dus, de laatste OTA belofte van ca 10 feb 2025 is ook nog altijd niet nagekomen... en zelfs weer ingetrokkenLargamelion schreef op zondag 25 mei 2025 @ 00:00:
[...]
Ik zie het wel als hij effectief uitrolt. De tijd dat ik er nog naar uitkeek of in geloofde is al even voorbij. Ook weer niets bijzonders als dat de volledige changelog is.
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.
Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"