Hier ook al meer dan 24u de auto offline. Intussen ook al gereden en biedt geen oplossing.
dito.Tranquility schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 16:45:
[...]
Precies, geluid via USB is echt geweldig.
Het echte gemis is het gebrek aan een alternatief. Toen de cassette verdween, kwam de CD speler. Die bleef een tijdje, toen kwam USB erbij, en ging de CD speler eruit. Nu gaat de USB eruit en er komt helemaal niks voor terug. De volvo biedt dus voor het eerst sinds pakweg 1950 geen enkele optie aan om eigen muziek af te spelen.
Waarschijnlijk komt het erop neer dat ik een bordje moet knutselen die zich als bluetooth (of USB, als dat kan) audio bron aanmeldt en dan zelf die USB content afspeelt. Ziet er natuurlijk ruk uit, dat je niet de titel/artiest ergens op het display kunt zien...
Ik heb nog geen verschil kunnen ontdekken.ArnoudN schreef op woensdag 3 september 2025 @ 19:54:
3.7 heeft bij mij ook niet echt verbetering gebracht.
Heb wel het idee dat maps nog trager opstart dan voorheen, maar dat kan toeval zijn.
Weliswaar heb ik een ander type auto, V60 T6 (2024), maar ook bij mij na de laatste OTA update alleen 3G of soms helemaal geen internet.ron65 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 10:24:
[...]
had ik gistermiddag ook last van (was in Belgie, vlak naast Luxemburg), duurde enkele uurtjes en toen was de verbinding er weer.
De tidal app heeft toch ongecomprimeerde CD kwaliteit (ofwel gelijk aan FLAC bestanden)? Is dat dan niet het alternatief voor audiofielen?cdwave schreef op donderdag 4 september 2025 @ 12:12:
[...]
dito.
Het echte gemis is het gebrek aan een alternatief. Toen de cassette verdween, kwam de CD speler. Die bleef een tijdje, toen kwam USB erbij, en ging de CD speler eruit. Nu gaat de USB eruit en er komt helemaal niks voor terug. De volvo biedt dus voor het eerst sinds pakweg 1950 geen enkele optie aan om eigen muziek af te spelen.
Waarschijnlijk komt het erop neer dat ik een bordje moet knutselen die zich als bluetooth (of USB, als dat kan) audio bron aanmeldt en dan zelf die USB content afspeelt. Ziet er natuurlijk ruk uit, dat je niet de titel/artiest ergens op het display kunt zien...
Niet alleen voor audiofielen hoor. Ik heb in de auto doorgaans 320kbps LAME-encoded mp3's. Klinkt transparant. Ik heb een enorme verzameling, voornamelijk zelf gemaakte compilaties van een wat minder populair genre muziek.Om dat allemaal in streaming diensten terug op te zoeken is onbegonnen werk.Kammika schreef op donderdag 4 september 2025 @ 15:39:
De tidal app heeft toch ongecomprimeerde CD kwaliteit (ofwel gelijk aan FLAC bestanden)? Is dat dan niet het alternatief voor audiofielen?
Daarnaast vind ik bijv. Spotify niet lekker werken. Geen overzicht welke playlist je momenteel aan het afspelen bent, net als de volgorde die je niet kan bepalen, en zo zijn er nog veel meer irritaties met deze dienst.
Nee, ik wil gewoon mijn eigen muziekbestanden afspelen die ik netjes geordend en genummerd in mappen heb staan. Is dat echt zo veel gevraagd?
Nee denk dat het met iets anders te maken heeft, ik heb soms ook gewoon dat het niet werkt maar mijn telefoon werkt prima. Die zit ook op Odido met een voormalige T-Mobile simkaart.Kammika schreef op donderdag 4 september 2025 @ 10:01:
[...]
Had ik gisteren ook bij een ritje (was gelukkig lang niet gebeurd). Na een half uur het volgende ritje en toen werkte het allemaal weer. Kennelijk is er weer wat instabiliteit op de oude Tmobile (zal nu wel Odido zijn) netwerk...
De standaard workaround (via de hotspot van de telefoon) werkte prima overigens, blijft wel irritant natuurlijk dat dat nodig is....
Ik gok, dat net als je internet via een access point gaat op je mobiel dit ook zo is voor de Volvo echter dat deze access point van Volvo is om zodoende slimmer met data etc. om te gaan. Stel je voor caching, etc. wat kan helpen voor reductie op data gebruik en dus kosten voor Volvo. Maar wat als dat access point nu eens instabiel is? Dan is je verbinding wel live maar er gaat gewoon geen data doorheen.
XC40 Ultimate MY24 - Single Motor Extended Range - Silver Dawn | Alfen Eve Single Pro-line
Het gaat helemaal niet om de "kwaliteit" van de audio, maar puur en alleen om het bedieningsaspect. Dus niet of de Volvo wel oxidevrije audio kabels gebruikt. Gewoon, ik heb een verzameling audio, ik wil die op een of andere manier in de auto hebben. Of ik die dan op een DVD moet branden of op een SD kaart moet zetten in OGG formaat, dat maakt me allemaal niet uit.Kammika schreef op donderdag 4 september 2025 @ 15:39:
[...]
De tidal app heeft toch ongecomprimeerde CD kwaliteit (ofwel gelijk aan FLAC bestanden)? Is dat dan niet het alternatief voor audiofielen?
Ik denk dat het probleem is dat Google dan niet mee kan luisteren. Die wil weten wat je speelt en waar en wanneer. Dat lijkt zo waardevol te zijn dat een auto van 56000 euro nog steeds zijn navigatie dienst moet bekostigen met je privacy.Tranquility schreef op donderdag 4 september 2025 @ 16:17:
[...]
Nee, ik wil gewoon mijn eigen muziekbestanden afspelen die ik netjes geordend en genummerd in mappen heb staan. Is dat echt zo veel gevraagd?
Hoewel ze natuurlijk graag alle informatie van je willen, kunnen ze dat perfect doen ook als je files leest van een datadrager die niet ingebouwd is in de wagen.cdwave schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 08:29:
[...]
Ik denk dat het probleem is dat Google dan niet mee kan luisteren. Die wil weten wat je speelt en waar en wanneer. Dat lijkt zo waardevol te zijn dat een auto van 56000 euro nog steeds zijn navigatie dienst moet bekostigen met je privacy.
Het is net omdat ze dat soort telemetrie gegevens hebben, dat ze kunnen inschatten dat de voordelen die dit biedt voor gebruikers niet opweegt tegen enerzijds de inherente veiligheidsrisico's die dit creëert (die veel zwaarder doorwegen voor een wagen dan voor je persoonlijke telefoon) en de effort die nodig is om dit makkelijk en veilig te houden voor de waarschijnlijk enorm kleine groep van gebruikers die dit wensen.
Ik snap dat je het wilt en dat het dus vervelend voor je is. Maar daar zo'n samenzweringsverklaring voor bedenken is wel zeer vergezocht, vooral omdat er meer waarschijnlijke verklaringen zijn die niet zo moeilijk te begrijpen zijn.
Heb je ook maar enig bewijs om dat te kunnen onderbouwen? Ik kan niks terugvinden over het verzamelen van data van een app die geen verbinding maakt met Google services in de privacy policy van zowel Volvo als Google.cdwave schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 08:29:
[...]
Ik denk dat het probleem is dat Google dan niet mee kan luisteren. Die wil weten wat je speelt en waar en wanneer. Dat lijkt zo waardevol te zijn dat een auto van 56000 euro nog steeds zijn navigatie dienst moet bekostigen met je privacy.
Jammere is dat dit soort uitspraken blijven rondzingen. Net zoals de zogenaamde teruggetrokken updates continu of zogenaamde voorkeuren van bepaalde snelladers. Straks moeten we nog alu hoedjes op als we in onze Volvo rondrijden…
ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR
Laten we even doorredeneren in deze paranoia gedachte. Ik zou dan liever voor een streaming dienst gaan. Een usb stick is veel makkelljker te scannen door Google, dan dat Google zo´n 3rd party app als spotify qua verkeer moeten gaan afluisteren..cdwave schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 08:29:
[...]
Luisteren via bluetooth, carplay of android auto valt dan ook af, want ook daar wordt aan het OS doorgegeven welke muziek afgespeeld wordt op die telefoon. (en sowieso was de kans natuurlijk ook al 70% was dat er android op dat Device draaide...).
Roept bij mij wel de vraag op: Als je hier bang voor bent, Waarom heb je dan uberhaupt een auto gekozen waar Google Infotainment op draait? En ben je dan alleen bang voor Google, of meer voor corporates in het algemeen, want dan vallen eigenlijk alle infotainment met internetconnectie af.....
Ja, het gekke is dat het de 2e reisdag opeens wel perfect ging. Zelfs een heel plan tot de eindbestemming met alleen Tesla laders en onderweg nog een verbetering van het reisplan.
Vanochtend opeens alleen geen internet en gps in de auto en ook de reset wilde niet werken. Als in, het SOS lampje bleef wit en ging niet knipperen. Nadat de auto 10 minuten stil had gestaan in een parkeergarage werkte alles weer goed.
Zal wel ouderdom van de auto zijn. Hij wordt ook al bijna 4 jaar in oktober.
XC40 P8 - Wallbox Copper SB
Ooh ben ik dan de enige die met een alu hoedje in de Volvo zit?Ophidian schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 08:52:
[...]
Heb je ook maar enig bewijs om dat te kunnen onderbouwen? Ik kan niks terugvinden over het verzamelen van data van een app die geen verbinding maakt met Google services in de privacy policy van zowel Volvo als Google.
Jammere is dat dit soort uitspraken blijven rondzingen. Net zoals de zogenaamde teruggetrokken updates continu of zogenaamde voorkeuren van bepaalde snelladers. Straks moeten we nog alu hoedjes op als we in onze Volvo rondrijden…
Alle gekheid op een stokje bepaalde privacy is vind ik al weg, maar goed we kunnen er tegen aan blijven schoppen sommige dingen veranderen niet. Zelfde als dat de halve wereld wild is van AI en alle persoonlijke foto's en gegevens erin stopt. Tsja wat gebeurt daar mee? Iedereen moet het zelf weten, AI helemaal top, gebruik het ook maar wel door na te denken.
Google in de Volvo luistert toch wel mee, ik heb ingesteld dat er niet geluisterd wordt naar OK, Google. Kortom ik moet de knop op het stuur indrukken voor spraak commando's, dit testen door OK Google te roepen werkt ook want de auto geeft geen kick. Toch heel soms zonder een knop in te drukken roept de Google Assistent (terwijl we in de auto in gesprek zijn) spontaan ik begrijp niet wat je bedoeld. Nee .... want ik vraag je ook niets. Kortom, er wordt meer meegeluisterd dan we verwachten.
XC40 Ultimate MY24 - Single Motor Extended Range - Silver Dawn | Alfen Eve Single Pro-line
Makkelijkst is gewoon de audio stream oppikken (want die gaat toch al naar de auto) en fingerprinten, dat werkt prima, weet hij ook meteen wat er afgespeeld wordt. Dus het maakt helemaal niks uit hoe je geluid bij de speakers komt.Kammika schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 11:27:
Laten we even doorredeneren in deze paranoia gedachte. Ik zou dan liever voor een streaming dienst gaan. Een usb stick is veel makkelljker te scannen door Google, dan dat Google zo´n 3rd party app als spotify qua verkeer moeten gaan afluisteren...
In de keus voor een volgende auto is Google wel een zwaar wegend minpunt geworden ja. Ik heb deze leasebak overgenomen omdat dat makkelijk uitkwam (en niet omdat na veel proefritten en wikken en wegen van allerlei alternatieven deze als beste uit de bus kwam ofzo).Roept bij mij wel de vraag op: Als je hier bang voor bent, Waarom heb je dan uberhaupt een auto gekozen waar Google Infotainment op draait?
Wat mij vooral tegenstaat is hoeveel "toestemming" er nodig is. Na een fabrieksreset ben je ruim een uur zoet met het doorlezen en doorklikken van allerlei permissie schermen, tot je er zo murw van bent dat je maar gewoon op de "ja op alles" blijft rammelen om er maar vanaf te zijn. Waarom heeft, bijvoorbeeld, de rittenadminstratie speciale toestemming nodig? Als hij z'n spul netjes in de auto opslaat en een beetje redelijk beveiligt, dan is dat niet nodig. Omdat het zo nodig naar "de cloud" geslingerd moet worden? Nergens voor nodig. Zonder speciale toestemming en koppeling met je Google account kun je geen locaties opslaan in de navigatie. Dat de navie helemaal niks lokaal wil opslaan is niet alleen raar, maar ook nog eens onhandig. Als m'n vrouw toevallig de volgende dag rijdt, kan ze de bestemming van de dag ervoor niet terughalen en makkelijk kiezen.
Oh, heb je ook zo'n glazen dak die je niet dicht kan maken?marcel_76 schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 17:30:
[...]
Ooh ben ik dan de enige die met een alu hoedje in de Volvo zit?
Ik ook, want elke grapjas die in de auto stapt en het Google logo in het scherm ziet, begint meteen vanaf de achterbank "he google" te roepen.marcel_76 schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 17:30:
[...]... ik heb ingesteld dat er niet geluisterd wordt naar OK, Google...
Dat is helemaal waar.Ophidian schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 08:52:
[...]Jammere is dat dit soort uitspraken blijven rondzingen.
Ondanks dat ik het altijd wel leuk vind om allerlei complottheorieën te opperen, ga ik voorlopig uit van "don't attribute to malice what can be sufficiently explained by stupidity".
Op een halfbakken complot suggestie reageren werkt ook averechts - wat je aandacht geeft, groeit juist...
Grappig. Ik was juist in m'n nieuwe PS2 met AAOS in amper 15 min klaar om m'n eigen profiel + die van mn partner en alles wat er bij hoort in te stellen.
Zo simpel en ook handig. Als je tenminste privé ook Google zaken gebruikt. Zoals Apple fans vooral aan IOS willen vasthouden.
Was zo gepiept.
Zo simpel en ook handig. Als je tenminste privé ook Google zaken gebruikt. Zoals Apple fans vooral aan IOS willen vasthouden.
Was zo gepiept.
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
cdwave schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 19:45:
[...]
Oh, heb je ook zo'n glazen dak die je niet dicht kan maken?

Precies... Zo eentje heb ik er ook, dus dat staat uit. Eerst vragen mag ik wat aan Google vragen? Dan gaan we geen gekke dingen vragen? Ja papa, ok dan druk ik op de knop.cdwave schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 19:46:
[...]
Ik ook, want elke grapjas die in de auto stapt en het Google logo in het scherm ziet, begint meteen vanaf de achterbank "he google" te roepen.
Al een keertje gehad dat mijn dochter riep Google wat is poep? En vervolgens keihard uit de speakers de toilet werd doorgetrokken

[ Voor 13% gewijzigd door marcel_76 op 05-09-2025 21:53 ]
@cdwave schreef dat hij ook alle schermen doorgelezen heeft.. ik krijg het gevoel jij dat niet gedaan hebt…;-)Juancho schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 21:40:
Grappig. Ik was juist in m'n nieuwe PS2 met AAOS in amper 15 min klaar om m'n eigen profiel + die van mn partner en alles wat er bij hoort in te stellen.
Ik lees de tekst bij de vinkjes die je wel/niet kan zetten. Dat is idd voor mij genoeg. Als je je zo'n zorgen maakt zou ik sowieso geen Google/Apple of wat voor account dan ook nemen. Sterker nog, ik zou data in de auto uitzetten 😁jorisjansen3 schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 14:10:
[...]
@cdwave schreef dat hij ook alle schermen doorgelezen heeft.. ik krijg het gevoel jij dat niet gedaan hebt…;-)
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Even checken of meer mensen dit hebben gehad, ik rijd met one pedal uit, de auto gedraagt zich dus als een klassieke automaat.
Nou had ik laatst enkele mensen op de achterbank, na parkeren had ik nog niet het pedaal nogmaals ingetrapt voor de ‘handrem’. Ook de P niet gedrukt.
Nu stapt er iemand achter uit, de deur is dus open. Ik haalde, zonder het in de gaten te hebben, mijn voet van de rem en de auto begon meteen te rijden, terwijl iemand uitstapte. Lijkt me niet de bedoeling toch ?
Begin me langzaam af te vragen wie hier de auto bestuurd, vroeger was ik dat zelf.
Nou had ik laatst enkele mensen op de achterbank, na parkeren had ik nog niet het pedaal nogmaals ingetrapt voor de ‘handrem’. Ook de P niet gedrukt.
Nu stapt er iemand achter uit, de deur is dus open. Ik haalde, zonder het in de gaten te hebben, mijn voet van de rem en de auto begon meteen te rijden, terwijl iemand uitstapte. Lijkt me niet de bedoeling toch ?
Begin me langzaam af te vragen wie hier de auto bestuurd, vroeger was ik dat zelf.
De XC40 heeft naar mijn weten geen creep mode dus dat is idd gek want het klinkt wel als creep mode. Wat ik wel heel soms had was dat ik vanuit parkeerstand iets stroompedal indrukte de auto met een rotganf naar voren schoot.
[ Voor 8% gewijzigd door Juancho op 06-09-2025 19:38 ]
Jawel wel creep mode, hij gaat vanzelf rijden zonder one pedal drive of wanneer je hem niet op P of auto hold hebt gezet. Ik gebruik ook geen one pedal en zodra ik de rem loslaat gaat de auto rijden, volgens mij doen alle auto's dit alleen wanneer bestuurdersdeur open gaat is volgens mij automatisch op P. Al gebruik ik dat persoonlijk niet en druk altijd op de P en hoor de remklauwen aangrijpen.Juancho schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 19:38:
De XC40 heeft naar mijn weten geen creep mode dus dat is idd gek want het klinkt wel als creep mode. Wat ik wel heel soms had was dat ik vanuit parkeerstand iets stroompedal indrukte de auto met een rotganf naar voren schoot.
Ah ok ja dan is het logisch. En dan kan je bij de Volvo dat dus niet uitzetten. Kan bij de Polestar 2 wel. OPD en Creep mode los van elkaar.
Ook de off-road mode kent creep. Dan is ineens je one pedal drive weg...
MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue
Audiowagon als appje is prima met USB muziek in FLAC formaat. Werkt als een trein. Ik snap het probleem niet vermoed ik.Kammika schreef op donderdag 4 september 2025 @ 15:39:
[...]
Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride
Volgens mij is dat standaard gedrag voor een automaat. Mijn Octavia met DSG7 bak die ik 2 autos hoervoor had, deed precies hetzelfde.Jetro schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 19:15:
Even checken of meer mensen dit hebben gehad, ik rijd met one pedal uit, de auto gedraagt zich dus als een klassieke automaat.
Je dient als bestuurder als je zo'n voertuig tot stilstand brengt en iemand wil in/uitstappen je voet gewoon op de rem te houden, of de handrem aan te trekken/zetten.
is meen ik zelfs onderdeel van de rijopleidingen met automaat, maar in de wegenverkeerswet staat dat je je voertuig dient te zekeren tegen ongecontroleerd bewegen als het geparkeerd staat of mensen bezig zijn in/uit te stappen.
Ik zie dit dus niet als gebrek aan de wagen, maar gewoon standaard gedrag waar je als bestuurder correct mee om moet gaan.
Overigens rij ik altijd OPD, zelfs met caravan, en dat rijdt voor mij voortreffelijk. maar ook dan: bij stilstaan waarbij mensen in/uitstappen zet ik hem op de P, of ik hou de voet op de rem.
XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp
Je kan dat als het goed is wel voorkomen door ff de rem flink in te trappen. Dan zou de auto wel stil moeten blijven staan.
Ik mag me eind dit jaar officieel melden in dit forum. Van het weekend de EX40 Twin Ultra in bestelling gezet bij de LM
Mijn vrouw wilde de power seats, en mijn dochter wilde een dak wat open kan. Dat werd vanzelf de Ultra. Dan mag papa ook wel iets: dan maar meer vermogen
Mijn vrouw wilde de power seats, en mijn dochter wilde een dak wat open kan. Dat werd vanzelf de Ultra. Dan mag papa ook wel iets: dan maar meer vermogen
GB Aorus Elite | AMD 3700X | 32GB 3733C16 | GTX 1070 Ti
Automaat is niet hetzelfde als one pedal drive. Bij one pedal drive mag de wagen niet vooruitrijden in stilstand, zelfs al staat ie in D (daarom is er de creep mode).ron65 schreef op zondag 7 september 2025 @ 14:54:
[...]
Volgens mij is dat standaard gedrag voor een automaat. Mijn Octavia met DSG7 bak die ik 2 autos hoervoor had, deed precies hetzelfde.
Je dient als bestuurder als je zo'n voertuig tot stilstand brengt en iemand wil in/uitstappen je voet gewoon op de rem te houden, of de handrem aan te trekken/zetten.
is meen ik zelfs onderdeel van de rijopleidingen met automaat, maar in de wegenverkeerswet staat dat je je voertuig dient te zekeren tegen ongecontroleerd bewegen als het geparkeerd staat of mensen bezig zijn in/uit te stappen.
Ik zie dit dus niet als gebrek aan de wagen, maar gewoon standaard gedrag waar je als bestuurder correct mee om moet gaan.
Overigens rij ik altijd OPD, zelfs met caravan, en dat rijdt voor mij voortreffelijk. maar ook dan: bij stilstaan waarbij mensen in/uitstappen zet ik hem op de P, of ik hou de voet op de rem.
Volvo XC40 P8 20" / Polestar 2 LRDM Pilot Plus 19"
Het dak open? Ik dacht dat dat vanaf model 2025 ofzo eruit gehaald was? Alleen de eerste modellen konden dat. Maar kan me vergissen hoor maar staat me iets van bij.
Anyway, gefeliciteerd natuurlijk! Dikke uitvoering dus. Welke kleur?
[ Voor 18% gewijzigd door Juancho op 07-09-2025 19:09 ]
Nee hoor, ook toen ik hem heb besteld (Jan 24) was een open dak onderdeel van het ultra pakket.Juancho schreef op zondag 7 september 2025 @ 19:08:
Het dak open? Ik dacht dat dat vanaf model 2025 ofzo eruit gehaald was? Alleen de eerste modellen konden dat. Maar kan me vergissen hoor maar staat me iets van bij.
Nice! Dat mis ik nu wel, gewoon lekker dakraam open al cruisend door de bergen.caspervc schreef op zondag 7 september 2025 @ 19:09:
[...]
Nee hoor, ook toen ik hem heb besteld (Jan 24) was een open dak onderdeel van het ultra pakket.
Wat @caspervc al aangeeft, het pano dak kan open op de EX40. De EC40 heeft een gesloten dak.Juancho schreef op zondag 7 september 2025 @ 19:08:
Ja, hij is heel dik en het paste gelukkig net-niet binnen budget
Ik ben voor de Forest Lake gegaan. De rest van de kleuren vond ik wat saaier/standaard. Vapour Grey is heel mooi, maar nu heb ik een V60 in Thunder Grey. Aangezien ons nieuwe huis grijs is wilde ik niks meer in de grijs/zwart tinten. En de binnenkant van het huis is beige (helemaal trend
Dank!
Fjord Blue vind ik ook heel mooi, jammer dat hij niet meer beschikbaar is!
Fjord Blue vind ik ook heel mooi, jammer dat hij niet meer beschikbaar is!
Ah gaaf! Heb forest lake 1x in het wild gespot, prachtige kleur! Mooie opvolger van sage green. En met het juiste pakket kon je het mooie lichte interieur er gratis bij krijgen. Die configuratie, welleswaar voor de EC40, was mijn alternatief voor de Polestar 2. Prachtige samenstelling was dat ook geweest.The GUI schreef op zondag 7 september 2025 @ 19:19:
[...]
Wat @caspervc al aangeeft, het pano dak kan open op de EX40. De EC40 heeft een gesloten dak.
Ja, hij is heel dik en het paste gelukkig net-niet binnen budget
Ik ben voor de Forest Lake gegaan. De rest van de kleuren vond ik wat saaier/standaard. Vapour Grey is heel mooi, maar nu heb ik een V60 in Thunder Grey. Aangezien ons nieuwe huis grijs is wilde ik niks meer in de grijs/zwart tinten. En de binnenkant van het huis is beige (helemaal trend) dus Sand Dune viel ook af.
Had iemand deze al gezien?
Ik vind het toch niet goed vormgegeven. Het scherm is portrait en door het grote lettertype passen er in de Spotify widget amper 3 woorden. De widget ernaast heeft weinig meerwaarde dus had liever de optie gezien om Spotify over heel de breedte te zetten, maar dat kan niet.marcel_76 schreef op zondag 7 september 2025 @ 22:55:
Had iemand deze al gezien?
[YouTube: The new EX40 2026: The new UI coming to your Volvo]
Gevalletje way too little, way too late imo.
Overigens is de bug om de juiste muziek app van de eerste keer te openen niet opgelost in 3.7.0, ik had blijkbaar 2 toevalstreffers na de upgrade maar nu gaat het weer zoals voorheen.
[ Voor 13% gewijzigd door Largamelion op 08-09-2025 09:21 ]
Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ
Ik val in herhaling, maar het scherm is gewoon te klein voor alle informatie. Het media widget konden ze oplossen door er te kunnen op swipen, zodoende je er meerdere info balken in kon plaatsen, de widget er naast is inderdaad totaal nutteloos.Largamelion schreef op maandag 8 september 2025 @ 07:14:
[...]
Ik vind het toch niet goed vormgegeven. Het scherm is portrait en door het grote lettertype passen er in de Spotify widget amper 3 woorden. De widget ernaast heeft weinig meerwaarde dus had liever de optie gezien om Spotify over heel de breedte te zetten, maar dat kan niet.
En er zit nu al lag in.. wat gaat dat worden na een paar ETA's?
ik val ook in herhaling: Ik heb auto's met (veel) kleinere schermen gehad die dat prima op orde hadden (vb mijn R-link systeem in mijn renault). Dus ja groot scherm is fijn, maar echt geen randvoorwaarde om dit te regelen.RigolleM schreef op maandag 8 september 2025 @ 09:49:
[...]
Ik val in herhaling, maar het scherm is gewoon te klein voor alle informatie. Het media widget konden ze oplossen door er te kunnen op swipen, zodoende je er meerdere info balken in kon plaatsen, de widget er naast is inderdaad totaal nutteloos.
En er zit nu al lag in.. wat gaat dat worden na een paar ETA's?
Ik hou idd wel mijn adem een beetje in voor de performance van de nieuwe UI. Na vele OTA´s heb ik eindelijk weer een voldoende performend systeem. Zou toch wel doodzonde dat voor de iets mooiere interface die performance achteruit ga. Dit wordt denk ik ook de eerste OTA die ik pas ga installeren nadat ik goede verhalen hier op het forum gehoord heb...
ja maar als je goed las reageer ik op de situatie zonder OPD aan, dan acteert de auto net als een standaard automaat. Rem los en hij gaat al rollen. iemand zei dat de wagen dan ging rollen zelfs als er een deur openstaat. Mijn reactie is: dat is niet afwijkend van standaard automaatgedrag, je moet als chauffeur altijd zelf de wagen veilig stellen hiertegen als er mensen in of uit stappen of als de wagen wordt geparkeerd.Cpt. Peacock schreef op zondag 7 september 2025 @ 19:08:
[...]
Automaat is niet hetzelfde als one pedal drive. Bij one pedal drive mag de wagen niet vooruitrijden in stilstand, zelfs al staat ie in D (daarom is er de creep mode).
Met OPD aan komt de wagen tot full stop, en dat is heel fijn ook ;-)
[ Voor 29% gewijzigd door ron65 op 08-09-2025 17:33 ]
Klopt, bij mij ook niet hoor... Die zit er nog altijd in, ik gok dat die ook niet opgelost gaat worden tot je dus een nieuwe interface met widgets hebt op nieuwe Android versie. Het idee achter de nieuwe interface is wel heel mooi, ik hoop dat de widgets in de toekomst aangepast kunnen worden zodat je misschien tekst iets kleiner kunt maken etc.Largamelion schreef op maandag 8 september 2025 @ 07:14:
[...]
Ik vind het toch niet goed vormgegeven. Het scherm is portrait en door het grote lettertype passen er in de Spotify widget amper 3 woorden. De widget ernaast heeft weinig meerwaarde dus had liever de optie gezien om Spotify over heel de breedte te zetten, maar dat kan niet.
Overigens is de bug om de juiste muziek app van de eerste keer te openen niet opgelost in 3.7.0, ik had blijkbaar 2 toevalstreffers na de upgrade maar nu gaat het weer zoals voorheen.
Wat ik nog steeds mis en jammer vind is dat je gewoon achter je stuur niet basis informatie krijgt, een vakje met welke zender op staat etc. Dat doet dan een VW met Active Info displaym, Audi of BMW een stuk beter. Maar goed elk merk is anders, je kunt niet alles hebben. De auto rijdt verder prima en dat is mij ook wat waard, de rest is "irritant" maar niet onoverkomelijk.
dan zijn er toch verschillen.. die bug is bij mij opgelost sinds 3.7marcel_76 schreef op maandag 8 september 2025 @ 18:07:
[...]
Klopt, bij mij ook niet hoor... Die zit er nog altijd in, ik gok dat die ook niet opgelost gaat worden tot je dus een nieuwe interface met widgets hebt op nieuwe Android versie.
Ja, vreemd he? Ik heb toch geen ladingen apps geinstalleerd en toch elke rit heb ik last van de bug. Tik op een audio app en radio komt weer naar voren, nog een keer en werkt direct.Kammika schreef op maandag 8 september 2025 @ 18:08:
[...]
dan zijn er toch verschillen.. die bug is bij mij opgelost sinds 3.7
Ik heb ook vaak (daarom wissel ik altijd terug naar radio voor ik de auto uitzet) dat als ik Deezer open heb en muziek speelt en de auto even heeft stilgestaan en ik instap het eerste moment internet nog niet direct werkt. Dan is Deezer dus gewoon leeg, krijg je de melding kan niet geladen worden, muziek loopt niet etc. Als ik dan dus even radio luister een minuutje ofzo en dan wissel, dan heb ik ineens wel allemaal informatie. Het lijkt ondanks LTE etc. dat het internet soms toch te langzaam is in de auto.
Koppel ik de mobiel via Android Auto, dan gaat alles flitsend snel.. Maar goed OK daar zit een snelle Qualcomm Snapdragon Processor in.
Had dat nogal eens bij oudere Fastned stations, de stekker kan dan door de zware kabel soms wat teveel omlaag hangen waardoor de kabel teveel aan de stekker trekt en de verbinding niet lekker tot stand komt. Wat toen bij mij hielp was de stekker licht omhoog houden bij het tot stand brengen van de verbinding en dan voorzichtig loslaten als dat is gelukt. Als je pech hebt moet je de kabel daarna vast blijven houden of als de kabel lang genoeg is in een grote lus aansluiten.MicroStar_NL schreef op woensdag 3 september 2025 @ 22:13:
Vandaag had ik onderweg naar Denemarken dat ik bij een snellaadplein van Allego, elke keer een laadstoring kreeg (rood ledlampje bij de uitsluiting).
3 verschillende palen geprobeerd en ook de auto 15min zonder stekker, afgesloten met rust geladen.
…
Beetje buurman&buurman oplossing maar het werkte wel 🤣
Volvo XC40 P8 (MY20) | Audi A6 Avant e-tron Quattro S edition Performance
Als je hier last van hebt, kun je even langs de Volvo-werkplaats gaan. Daar hebben ze een tooltje waarmee ze de polen van de laadpoort ietsje bijbuigen. Dan kun je er weer een tijdje tegen. Bij mij hebben ze dat twee keer gedaan sinds mei 2021.jkottier schreef op maandag 8 september 2025 @ 22:54:
[...]
Had dat nogal eens bij oudere Fastned stations, de stekker kan dan door de zware kabel soms wat teveel omlaag hangen waardoor de kabel teveel aan de stekker trekt en de verbinding niet lekker tot stand komt. Wat toen bij mij hielp was de stekker licht omhoog houden bij het tot stand brengen van de verbinding en dan voorzichtig loslaten als dat is gelukt. Als je pech hebt moet je de kabel daarna vast blijven houden of als de kabel lang genoeg is in een grote lus aansluiten.
XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus
Volgens mij zit die actie nu in de standaard onderhoudsplannen (als je je beurten regelmatig doet)Venomer schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 10:03:
[...]
Als je hier last van hebt, kun je even langs de Volvo-werkplaats gaan. Daar hebben ze een tooltje waarmee ze de polen van de laadpoort ietsje bijbuigen. Dan kun je er weer een tijdje tegen. Bij mij hebben ze dat twee keer gedaan sinds mei 2021.
Van dat ondersteunen doe ik doorgaans standaard bij een snellader, nouja totdat ik de auto de stekker hoor vergrendelen.jkottier schreef op maandag 8 september 2025 @ 22:54:
[...]
Had dat nogal eens bij oudere Fastned stations, de stekker kan dan door de zware kabel soms wat teveel omlaag hangen waardoor de kabel teveel aan de stekker trekt en de verbinding niet lekker tot stand komt. Wat toen bij mij hielp was de stekker licht omhoog houden bij het tot stand brengen van de verbinding en dan voorzichtig loslaten als dat is gelukt. Als je pech hebt moet je de kabel daarna vast blijven houden of als de kabel lang genoeg is in een grote lus aansluiten.
Dat mocht nu ook niet baten, ook niet als ik de stekker+kabel ondersteunde, hij schoot in de error.
Ik denk dat die Duitse palen gewoon geen Nederlander wilde bedienen, kan niet anders
In Denemarken bijna dagelijks even aan een 150kW snellader gestaan tijdens de boodschappen doen, geen een keer proberen gehad.
Zag ook dat die snellader slechts €0,514/kWh rekent. Nogal een verschil met NL
Volvo EX40 Ultra SMER MY25 Vapour Grey 19" Microtech | 3.6.4
Yep, klopt inderdaad. Ik had het originele bericht niet goed gelezen.ron65 schreef op maandag 8 september 2025 @ 17:29:
[...]
ja maar als je goed las reageer ik op de situatie zonder OPD aan, dan acteert de auto net als een standaard automaat. Rem los en hij gaat al rollen. iemand zei dat de wagen dan ging rollen zelfs als er een deur openstaat. Mijn reactie is: dat is niet afwijkend van standaard automaatgedrag, je moet als chauffeur altijd zelf de wagen veilig stellen hiertegen als er mensen in of uit stappen of als de wagen wordt geparkeerd.
Met OPD aan komt de wagen tot full stop, en dat is heel fijn ook ;-)
Volvo XC40 P8 20" / Polestar 2 LRDM Pilot Plus 19"
Ik ben vandaag met het Volvo-forum naar de fabriek in Gent geweest. Helaas geen foto's mogen maken, maar wat een logistiek! Niet normaal.
De lashal van de EX/XC40 mogen zien en de assemblage lijn waar EX30, EC40, XC40, EX40 en V60 door elkaar (!) werden geproduceerd. Met alle logistiek die daarbij komt.
Enorm indrukwekkend en gaaf te zien dat de body van de elektrische en benzine XC40 identiek is, maar dat het platform incl batterij, motor zo anders is. Een EX30 is dan helemaal anders. Ook in de fabriek een paar huwelijken gezien van onderstel en koets. 't was een bijzondere ervaring. Krijg je een keer de kans: doen!
Enige foto van de dag.. De entree vd fabriek.
De lashal van de EX/XC40 mogen zien en de assemblage lijn waar EX30, EC40, XC40, EX40 en V60 door elkaar (!) werden geproduceerd. Met alle logistiek die daarbij komt.
Enorm indrukwekkend en gaaf te zien dat de body van de elektrische en benzine XC40 identiek is, maar dat het platform incl batterij, motor zo anders is. Een EX30 is dan helemaal anders. Ook in de fabriek een paar huwelijken gezien van onderstel en koets. 't was een bijzondere ervaring. Krijg je een keer de kans: doen!
Enige foto van de dag.. De entree vd fabriek.
:strip_exif()/f/image/7HmwuBoUEHJvh3tRjqJ4Y24i.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 30% gewijzigd door caspervc op 09-09-2025 22:30 ]
Lijkt me ook wel tof om eens te zien hoe zoiets werkt, leuk hoor!
FYI, voor de mensen die het evt leuk vinden om te lezen heb ik een uitgebreide review geschreven over onze nieuwe PS2 (met in het achterhoofd de XC40 te vergelijking) in het Polstar 2 topic nav onze roadtrip direct na aflevering van de auto:
Juancho in "Het grote Polestar 2 Topic"
FYI, voor de mensen die het evt leuk vinden om te lezen heb ik een uitgebreide review geschreven over onze nieuwe PS2 (met in het achterhoofd de XC40 te vergelijking) in het Polstar 2 topic nav onze roadtrip direct na aflevering van de auto:
Juancho in "Het grote Polestar 2 Topic"
[ Voor 10% gewijzigd door Juancho op 10-09-2025 13:16 ]
Hoi,
vraagje voor de MY26 mensen: Wat zien jullie op het infotainment als je de auto in zijn achteruit zet?
Reden van de vraag: Sinds 3.7 is bij mij (MY22) de default view de achteruitrij camera. Dat was altijd de 360 graden camera. Ik kan ook nergens vinden om het aan te passen. Enige wat ik me kan voorstellen is dat Volvo dit doet, omdat de nieuwe modellen dat scherm ook de 360 tegelijk toont... dus vroeg me even af of dat idd zo is.. (anders snap ik helemaal niets van deze keuze...)
vraagje voor de MY26 mensen: Wat zien jullie op het infotainment als je de auto in zijn achteruit zet?
Reden van de vraag: Sinds 3.7 is bij mij (MY22) de default view de achteruitrij camera. Dat was altijd de 360 graden camera. Ik kan ook nergens vinden om het aan te passen. Enige wat ik me kan voorstellen is dat Volvo dit doet, omdat de nieuwe modellen dat scherm ook de 360 tegelijk toont... dus vroeg me even af of dat idd zo is.. (anders snap ik helemaal niets van deze keuze...)
Is dat niet sinds een update standaard 2 schermen? In het grotere vak de achteruit camera, in een vakje daaronder de 360. Zo is het bij onze PS my26 iig wel. En volgens mij is dat hetzelfde als de my26 volvo's? Maar omdat die splitscreen functie bij achteruitrijden volgens mij niet is gekomen voor de oudere modellen...zal ik logisch vinden als dan de achteruitrijcamera default is.Kammika schreef op woensdag 10 september 2025 @ 14:22:
Hoi,
Lijkt me wel enorm irritant, ik klik ook nu nog vaak zelf op de 360 camera in fullscreen.
[ Voor 13% gewijzigd door Juancho op 10-09-2025 14:29 ]
bij mij is het sinds 3.7 (en idd mega irritant), qua gedrag zou ik precies verwachten wat jij beschrijft idd, maar dat is dus mijn checkvraag voor de my26 rijders..Juancho schreef op woensdag 10 september 2025 @ 14:27:
[...]
Is dat niet sinds een update standaard 2 schermen? In het grotere vak de achteruit camera, in een vakje daaronder de 360. Zo is het bij onze PS my26 iig wel. En volgens mij is dat hetzelfde als de my26 volvo's? Maar omdat die splitscreen functie bij achteruitrijden volgens mij niet is gekomen voor de oudere modellen...zal ik logisch vinden als dan de achteruitrijcamera default is.
Lijkt me wel enorm irritant, ik klik ook nu nog vaak zelf op de 360 camera in fullscreen.
Dit is vanwege de terugroepactie in de VS waar de camera altijd direct moet werken als je de auto in R zet. Is voor alle oudere P2's en XC40's hetzelfde. Nieuwere kunnen split screen. Voor mij reden genoeg om 3.7 te weigeren op mijn P2.Kammika schreef op woensdag 10 september 2025 @ 14:22:
Hoi,
Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)
Bij mijn MY23 is dat gelukkig niet veranderd, zou me ook enorm irriteren. Ik gebruik altijd de 360 cam en dat doe ie gelukkig nog altijd standaard. Ik moet alleen elke keer weer die noodstop uitzetten voor ik van m'n oprit rij als ik geen halve hartaanval wil.Kammika schreef op woensdag 10 september 2025 @ 14:22:
Hoi,
Sluit weer aan bij m'n grootste ergernis aan Volvo, het gebrek aan customisatie... Het beeld van die camera's onder de spiegels kan bijvoorbeeld ook niet full screen en het scherm is al zo klein dat je er vooral 's avonds amper wat van ziet. Als ik zie waar andere fabrikanten nu mee komen op de IAA MOBILITY 2025 dan kijk ik toch al uit naar m'n volgende lease.
Dat kan..wel? Eens je in 360 mode bent tik je nog eens op het scherm en kan je een individuele camera uitkiezen?Largamelion schreef op woensdag 10 september 2025 @ 15:23:
[...]
Het beeld van die camera's onder de spiegels kan bijvoorbeeld ook niet full screen en het scherm is al zo klein dat je er vooral 's avonds amper wat van ziet.
luxe probleem!DoubleDot schreef op woensdag 10 september 2025 @ 15:56:
[...]
Dat kan..wel? Eens je in 360 mode bent tik je nog eens op het scherm en kan je een individuele camera uitkiezen?
Ik heb uitsluitend een achteruit rij camera, 360 beelden heb ik er nog nooit uit kunnen toveren ;-)
Nee, dat is split screen met aan de ene kant de top view van de auto. Eigenlijk is dat net zo groot als op de 360 cam view.DoubleDot schreef op woensdag 10 september 2025 @ 15:56:
[...]
Dat kan..wel? Eens je in 360 mode bent tik je nog eens op het scherm en kan je een individuele camera uitkiezen?
360 cam view:
:strip_exif()/f/image/NDm2v6Sb9yhRi5YgTCuQXDzd.jpg?f=fotoalbum_large)
Rechtse cam view:
:strip_exif()/f/image/7pzWT4obsuIc42hCcT8VGrEf.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik zie nu ook dat het beeld gewoon slechter is want het lijkt alsof ik net tot aan het 'gras' sta maar daar zit makkelijk nog 30cm tussen, dat doet de 360 view een pak nauwkeuriger:
:strip_exif()/f/image/4MXuHCzfneYljOiFQ8sZkGRc.jpg?f=fotoalbum_large)
Die view is dus compleet waardeloos.
[ Voor 71% gewijzigd door Largamelion op 10-09-2025 16:20 ]
De xc40 maar ook PS2 zijn ondertussen natuurlijk ook al wat jaartjes oud. Straks als ze over een paar jaar aan de beurt zijn en ongetwijfeld op een geheel nieuw EV gericht platform komen zal het infotainment ook volledig anders zijn. Dat zie je nu al terug in de hogere modellen van Volvo en Polestar. Ik heb bijv. ook proefgereden in de PS4 maar dat is echt al weer next level hoor.Largamelion schreef op woensdag 10 september 2025 @ 15:23:
[...]
Bij mijn MY23 is dat gelukkig niet veranderd, zou me ook enorm irriteren. Ik gebruik altijd de 360 cam en dat doe ie gelukkig nog altijd standaard. Ik moet alleen elke keer weer die noodstop uitzetten voor ik van m'n oprit rij als ik geen halve hartaanval wil.
Sluit weer aan bij m'n grootste ergernis aan Volvo, het gebrek aan customisatie... Het beeld van die camera's onder de spiegels kan bijvoorbeeld ook niet full screen en het scherm is al zo klein dat je er vooral 's avonds amper wat van ziet. Als ik zie waar andere fabrikanten nu mee komen op de IAA MOBILITY 2025 dan kijk ik toch al uit naar m'n volgende lease.
Alleen het gebrek aan customisatie zie ik bij Volvo/Polestar niet zo snel echt flink veranderen. Dat zie je vooral terug volgens mij bij de Chinese merken. Als ik zag wat ik tijdens proefritten kon aanpassen bij de BYD Sealion en Xpeng G6... dat is buitengewoon uitgebreid maar wel iets voor die markt volgens mij.
Dit is niet voor alle oudere XC40s het geval. Op onze MY24 schakelt hij naar de 360 graden camera als ik de auto in z’n achteruit zet. Wij hebben de splitscreen overigens niet.guido66 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 15:23:
[...]
Dit is vanwege de terugroepactie in de VS waar de camera altijd direct moet werken als je de auto in R zet. Is voor alle oudere P2's en XC40's hetzelfde. Nieuwere kunnen split screen. Voor mij reden genoeg om 3.7 te weigeren op mijn P2.
[ Voor 40% gewijzigd door StevendGraaf op 10-09-2025 19:23 ]
My24 is voor mij geen oudere... dit gaat over my21 t/m 22 of 23, en alleen met versie 3.7.StevendGraaf schreef op woensdag 10 september 2025 @ 19:22:
[...]
Dit is niet voor alle oudere XC40s het geval. Op onze MY24 schakelt hij naar de 360 graden camera als ik de auto in z’n achteruit zet. Wij hebben de splitscreen overigens niet.
3.6.4. heeft deze "feature" nog niet.
Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)
C40 my 22 hier… voor 3.6.4 kreeg ik 360 graden view bij inschakelen r, 3.6.4 gaf bij mij de achteruit rij camera, en 3.7 geeft weer 360 graden view.guido66 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 19:39:
[...]
My24 is voor mij geen oudere... dit gaat over my21 t/m 22 of 23, en alleen met versie 3.7.
3.6.4. heeft deze "feature" nog niet.
Er is lastig iets terug te vinden over deze aanpassingen op de Volvo software update pagina’s. Alleen bij 3.5.24 staat “ Updates van de parkeerzichtcamera (alleen voor MJ24 en MJ25 auto's met de 360-camera)”.
Op de pagina voor de Polestar staat iets meer: bij 3.5.24 staat ‘ Wijziging in de logica van de parkeerhulpcamera zodat deze altijd het achteruitrijcamerabeeld toont wanneer de auto in zijn achteruit wordt gezet. Auto's met gedeeld schermweergave met 360-camera en achteruitkijkcamera tonen het gedeelde scherm wanneer de auto in zijn achteruit wordt gezet.“
Dat zou het andere gedrag verklaren sinds de update naar 3.5.24 (bij de garage) of 3.6 (ota).
Polestar heeft nog geen 3.7, lijkt het, dus staat nog nergens dat het weer teruggedraaid is in 3.7. Volvo zegt alleen “ Verbeteringen en bugfixes”…
In m'n hoofd was dat full screen, idd waardeloosLargamelion schreef op woensdag 10 september 2025 @ 16:12:
[...]
Nee, dat is split screen met aan de ene kant de top view van de auto. Eigenlijk is dat net zo groot als op de 360 cam view.
In mijn EX40 MY26 met 3.6.4 wordt in achteruitrijstand het split screen getoond, met boven de 360 view en onder de achtercamera. Werkt erg fijn.
Ik hoop dat dit bij 3.7.0 zo blijft.
Ik hoop dat dit bij 3.7.0 zo blijft.
MY26 | Volvo EX40 Plus | Single Motor Extended Range | Vapour Grey | Connect Microtech/Nubuck | Visual Park Assist | Donkergetinte achterruiten | Trekhaak | geproduceerd: 12 mei 2025 | afgeleverd: 27 juni 2025 | software 3.6.4
Wel bijzonder. Heb ook een my22. 3.5 en 3.6.4 gaven bij mij niet dit gedrag. 3.7 wel. Dat is dus echt anders dan bij jou. Het geeft i.i.g. wel hoop dat bij een volgende ota het gedrag ook weer veranderd. Het is vrij stompzinnig dat als je als extra optie de 360 view hebt,die standaard niet aangezet wordtjorisjansen3 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 20:51:
[...]
C40 my 22 hier… voor 3.6.4 kreeg ik 360 graden view bij inschakelen r, 3.6.4 gaf bij mij de achteruit rij camera, en 3.7 geeft weer 360 graden view.
Er is lastig iets terug te vinden over deze aanpassingen op de Volvo software update pagina’s. Alleen bij 3.5.24 staat “ Updates van de parkeerzichtcamera (alleen voor MJ24 en MJ25 auto's met de 360-camera)”.
Op de pagina voor de Polestar staat iets meer: bij 3.5.24 staat ‘ Wijziging in de logica van de parkeerhulpcamera zodat deze altijd het achteruitrijcamerabeeld toont wanneer de auto in zijn achteruit wordt gezet. Auto's met gedeeld schermweergave met 360-camera en achteruitkijkcamera tonen het gedeelde scherm wanneer de auto in zijn achteruit wordt gezet.“
Dat zou het andere gedrag verklaren sinds de update naar 3.5.24 (bij de garage) of 3.6 (ota).
Polestar heeft nog geen 3.7, lijkt het, dus staat nog nergens dat het weer teruggedraaid is in 3.7. Volvo zegt alleen “ Verbeteringen en bugfixes”…
Even een cross post vanuit het Polestar topic want ik weet dat het 3G/LTE verhaal bij de XC40 ook vaak speelt (zijn dezelfde wagens verder)....
Ik was trouwens nog 1 ding vergeten in m'n review: de data verbinding! Wat dit viel mij op namelijk. In Nederland constant 3g, al vanaf de handover. Resets deden niks. Over de grens bij België een netwerk switch en binnen een tel LTE. Over de grens bij Frankrijk? Binnen een tel na netwerk switch LTE. over de grens bij Spanje? Binnen een tel na netwerk switch LTE.
Op de terug weg dan. Exact hetzelfde verhaal. Na elke grensovergang direct weer LTE behalve... De Nederlandse grens. Direct weer 3G.
Dit lijkt me dus echt een netwerk dingetje te zijn die ik straks wel even ga aankaarten bij Polestar.
tsja.. er zal wel een soort esim inzitten waarvoor in elk land iets gecontracteerd is en wellicht dus ook andere afspraken voor de capabilties die ze afnemen.Juancho schreef op donderdag 11 september 2025 @ 10:26:
Even een cross post vanuit het Polestar topic want ik weet dat het 3G/LTE verhaal bij de XC40 ook vaak speelt (zijn dezelfde wagens verder)....
[...]
Ik herken overigens niet dat 3G in nederland: bij mij staat die bijna altijd op LTE (of geen verbinding). Betreft een my22.
Dataproblemen bij grensovergangen herken ik dan weer wel. Roamen gaat lang niet altijd goed. Heb al meerdere keren gehad dat ik na grensovergang de verbinding gewoon kwijt was, en alleen bij tcam reset weer terugkreeg... Sowieso doet die er erg lang over om van het netwerk in het ene land naar het andere land te schakelen. Streaming via telefoon werkt gewoon bij een grensovergang, maar als ik spotify op internetradio aan heb op de volvo, ben ik altijd een tijdje de audio kwijt als ik een grens over ga.. dus helemaal lekker gaat dat niet in de volvo
Ik vind dat je ervaring daarin bevestigt wat velen onder ons al lang proberen duidelijk maken aan iedereen die klaagt over de slechte verbinding. Dit heeft niets met de software/firmware te maken van de wagen maar met de dataprovider. Niets van reset e.d. gaat daar iets aan verhelpen jammer genoeg.Juancho schreef op donderdag 11 september 2025 @ 10:26:
[...]
Oh, verhelderend.Largamelion schreef op woensdag 10 september 2025 @ 16:12:
[...]
Ik zie nu ook dat het beeld gewoon slechter is want het lijkt alsof ik net tot aan het 'gras' sta maar daar zit makkelijk nog 30cm tussen, dat doet de 360 view een pak nauwkeuriger:
[...]
Die view is dus compleet waardeloos.
Ik denk dat het probleem is dat de camera's verschrikkelijk vervormen (fish-eye). Dat zie je ook bij het beeld van de voorcamera, die is ook onbruikbaar. Een rechte stoeprand wordt een boomerang.,,
De 360 view breit de boel een beetje recht, maar zit er onder sommige omstandigheden, zoals wanneer de grond niet vlak is, maar er een stoeprand of greppel is, dan klopt er weinig meer van.
Ik hou het op slecht geteste feature. Gewoon camera's op de auto geplakt, beetje software erbij en klaar, we hebben een product. Niet nagedacht over hoe die camera verder moet interacteren ofzo.Largamelion schreef op woensdag 10 september 2025 @ 15:23:
[...]
Ik zie liever dat er gewoon een goed werkende instelling uit de fabriek komt. Zo'n "customisatie" komt neer op dat ik het werk moet gaan doen dat de fabrikant had moeten doen toen hij de feature bedacht.
De Nissan had een van de eerste 360 camera's en die is vanaf de eerste versie (in 2005 ofzo?) al stukken beter geweest dan die van de Volvo. Die had standaard al split screen, en ging op de juiste momenten in de goede modus, hoefde je vrijwel nooit te bedienen. Waarom hebben ze die niet gewoon nagemaakt?
Ik zie eigenlijk alleen maar die 3G verbinding staan als er weer een update aan zit te komen. Merk daar eigenlijk verder niets van. Nog een tip voor Spotify, je kunt nu offline mode aanzetten waardoor muziek lokaal opgeslagen wordt. En dus doorspeelt op het moment dat er geen verbinding is.
En nog een nieuwtje over Spotify, wellicht beter geluid als je via Apple CarPlay aangesloten bent...
En nog een nieuwtje over Spotify, wellicht beter geluid als je via Apple CarPlay aangesloten bent...
[ Voor 27% gewijzigd door rolfio op 11-09-2025 15:07 ]
XC40 RWD Ultimate Single Motor ER MY24 Sage Green 45000km
Mooie ontwikkeling (was al lang aangekondigd)rolfio schreef op donderdag 11 september 2025 @ 15:02:
Ik zie eigenlijk alleen maar die 3G verbinding staan als er weer een update aan zit te komen. Merk daar eigenlijk verder niets van. Nog een tip voor Spotify, je kunt nu offline mode aanzetten waardoor muziek lokaal opgeslagen wordt. En dus doorspeelt op het moment dat er geen verbinding is.
Ik vind spotify sowieso stukken beter klinken via Carplay dan via de AAOS client. Die is echt niet lekker. De hardware kan prima geluid geven. Tunein en Openradio klinken ook stukken beter dan Spotify op AAOS zelf...
MY26 | Volvo EX40 Plus | Single Motor Extended Range | Vapour Grey | Connect Microtech/Nubuck | Visual Park Assist | Donkergetinte achterruiten | Trekhaak | geproduceerd: 12 mei 2025 | afgeleverd: 27 juni 2025 | software 3.6.4
Even onderaan op "laadstations" klikkenMartijnEV schreef op donderdag 11 september 2025 @ 18:32:
Iemand al opgevallen dat in de Volvo Cars app geen enkel laadpunt meer wordt getoond?
[Afbeelding]
Viel mij vandaag op, dat als ik naar mijn werk navigeer, dat hij op plek van bestemming laat zien hoever het van elke parkeerplaats en garage lopen is. Was mij nog niet eerder opgevallen.
ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR
Ah, dus de UI is iets gewijzigd, had dat gemist. Dank. Interessante vraag waarom ze dat gedaan hebben.caspervc schreef op donderdag 11 september 2025 @ 18:36:
[...]
Even onderaan op "laadstations" klikken
Is al een tijdje zo hoorMartijnEV schreef op donderdag 11 september 2025 @ 19:32:
[...]
Ah, dus de UI is iets gewijzigd, had dat gemist. Dank. Interessante vraag waarom ze dat gedaan hebben.
Ik had vandaag weer prijs... aangekomen op het werk met 22% batterij en toen ik een kleine 9u later vertrok stond er 16% op het dashboard. Ik zou thuiskomen met 3% maar dat liep uiteindelijk terug op tot 6% met de optimizer aan. Waar die 6% overdag naartoe is gegaan is me een raadsel maar dat vind ik echt niet oké. Deze keer was het buiten geen 30° maar gewoon 15° en niet zonnig, dus van de batterij te koelen kan het niet zijn.
@rolfio bedankt voor de tip over Spotify. Ik heb het geprobeerd op mijn iPhone met een goede bekabelde koptelefoon. Klinkt super!
Terug on topic: Helaas kun je in de auto de audiokwaliteit niet kiezen. Die is altijd middelmatig. De tip is dus inderdaad om je muziek te downloaden in Spotify op je telefoon en dan via CarPlay af te spelen.
Terug on topic: Helaas kun je in de auto de audiokwaliteit niet kiezen. Die is altijd middelmatig. De tip is dus inderdaad om je muziek te downloaden in Spotify op je telefoon en dan via CarPlay af te spelen.
Damn it... Vanavond kop staart botsing gehad, achterkant goed stuk. Baal er goed van! Nu afwachten wat de garage etc gaat zeggen.
Auto deed niets qua ingreep of airbag.
tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...
Oei! Zelf ongedeerd?RoelsRules schreef op donderdag 11 september 2025 @ 21:37:
Damn it... Vanavond kop staart botsing gehad, achterkant goed stuk. Baal er goed van! Nu afwachten wat de garage etc gaat zeggen.
Klinkt goed idd, maar 1gb per uur is mij wat te gortig voor wat muziek in de auto…Venomer schreef op donderdag 11 september 2025 @ 21:34:
@rolfio bedankt voor de tip over Spotify. Ik heb het geprobeerd op mijn iPhone met een goede bekabelde koptelefoon. Klinkt super!
Helaas zelf wat last van nek dus even afwachten hoe die morgen voelt (wel telefonisch overleg over gehad). Andere inzittende niets gelukkig
tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...
Hoop dat alles goed komt, sterkte bij de afhandeling.RoelsRules schreef op donderdag 11 september 2025 @ 21:51:
[...]
Helaas zelf wat last van nek dus even afwachten hoe die morgen voelt (wel telefonisch overleg over gehad). Andere inzittende niets gelukkig
Ik heb in een grijs verleden alle muziek van Spotify in de hoogst mogelijke kwaliteit gedownload (offline gebruik dus). Zo kan ik altijd en overal muziek afspelen vanaf mijn telefoon, ook als er geen verbinding is. En dus ook via CarPlay. Zie nu net op mijn telefoon dat ik die losless variant ook kan aanzetten:Kammika schreef op donderdag 11 september 2025 @ 21:48:
[...]
Klinkt goed idd, maar 1gb per uur is mij wat te gortig voor wat muziek in de auto…
/f/image/amz413A5PkBOsfe93b82KlZW.png?f=fotoalbum_large)
Maar eens een beetje mee spelen. Tis jammer dat je die keuze niet hebt voor het downloaden van je muziek...
Euh, ik zie net dat dat wel kan. Ben alleen bang dat dit nogal wat opslag vergt...
[ Voor 4% gewijzigd door rolfio op 11-09-2025 22:17 ]
Ik ben nu niet in de buurt van de auto, maar mij staat bij dat je dat wel kunt aanpassen. Online kan ik het in ieder geval wel voor de XC40 Hybrid vinden:Venomer schreef op donderdag 11 september 2025 @ 21:34:
:strip_exif()/f/image/XCd4rtrT4D9KmDMQvS3oaJAy.png?f=user_large)
https://www.volvocars.com...68b3ba49c0a801516c97fc75/
Ik kan in de auto in spotify in instellingen alles kiezen behalve FLAC. Scheelt veel in geluidVenomer schreef op donderdag 11 september 2025 @ 21:34:
Jeetje balen. Hoop dat je nek meevalt. Die auto is maar materiaal om jou te beschermen 👍RoelsRules schreef op donderdag 11 september 2025 @ 21:51:
[...]
Sinds softwareversie 3.7, welke vorige week is geïnstalleerd heb ik al een paar keer gehad dat het infotainmentsysteem spontaan gaat herstarten. Na twee keer herstarten werkt het dan weer. Dat is echt ontzettend irritant. Het gebeurt namelijk steeds op een moment dat ik vlakbij een nog voor mij onbekende bestemming ben en ik de navigatie even nodig heb voor aanwijzingen.
Hebben meer mensen hier last van?
Vanmiddag bevestiging gehad van de LM dat de auto in order is gezet. Binnen een uur reactie van de dealer dat ze hem hebben besteld
Topservice van Volvo

Topservice van Volvo
Ja hier ook (P8 Recharge 2020) maar er is geen echt patroon in te ontdekken. N.B. die reboots zijn ook niet specifiek voor deze versie. Dat speelt al zo lang als ik de auto heb. Paar weken terug een nieuwe Lynk & Co als leenauto gehad. Lynk & Co is natuurlijk ook van Geely net als Volvo en leent veel van de techniek, maar wat een verademing qua entertainment systeem, start instant op, net zo responsive als een mobiele telefoon. Hoop voor de nieuwe Volvo’s dat die net zo’n top systeem krijgen.jjcmulder schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 10:39:
Sinds softwareversie 3.7, welke vorige week is geïnstalleerd heb ik al een paar keer gehad dat het infotainmentsysteem spontaan gaat herstarten. …
Volvo XC40 P8 (MY20) | Audi A6 Avant e-tron Quattro S edition Performance
Yep, gistermiddag nog.jjcmulder schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 10:39:
Sinds softwareversie 3.7, welke vorige week is geïnstalleerd heb ik al een paar keer gehad dat het infotainmentsysteem spontaan gaat herstarten. Na twee keer herstarten werkt het dan weer. Dat is echt ontzettend irritant. Het gebeurt namelijk steeds op een moment dat ik vlakbij een nog voor mij onbekende bestemming ben en ik de navigatie even nodig heb voor aanwijzingen.
Ik stap op m'n werk in de auto om naar huis te rijden. Alles nog goed, Spotify ging spelen, maar na nog geen vijf meter gereden te hebben valt opeens het geluid weg incl. het geluid van de richtingaanwijzers en wordt alles zwart. Na een minuut of wat kwam alles weer terug incl. geluid. Een paar dagen daarvoor 's morgens toen ik de garage uitreed ging het infotainment systeem ook rebooten..
Yes heb ik ook gehad vooral in het begin, ineens is het weer gestopt. Heb dat veel vaker gehad met updates maar meestal stopt dit na een bepaalde tijd. Dan is het weken rustig tot het spontaan ineens weer een paar keer gebeurt. Ik kan de vinger er niet op leggen waarom, maar komt het op mij over als software bugs of memory leaks.jjcmulder schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 10:39:
Ik reed vandaag vanuit Belgie naar NL terug en inderdaad, na 3 weken feilloos LTE direct na de grens 3g en niets helpt, het blijft 3g.Juancho schreef op donderdag 11 september 2025 @ 10:26:
[...]
lijkt mij idd een NL netwerk dingetje, misschien betaalt Volvo de providers te weinig of zo
Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.
Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.
Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"