Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:10
Vandaag exact 2 jaar geleden dat ik m'n XC40 ophaalde bij de dealer. Vanmorgen werd ik nogmaals getrakteerd op een melding voor te lage bandenspanning, zomerbanden liggen er op sinds 7 mei... De Autostatus app duidde alle 4 de banden aan dus daarnet na het werk dan maar eens gestopt aan zo een akelig ding dat ze een tankstation noemen O-) om de banden wat bij te pompen en beide linkse banden begonnen op 2,65 bar. Rechtsachter zat ie op 2,42 en rechtsvoor op 2,16. Bij die laatste ontbrak ook het ventieldopje dus benieuwd of iemand daar heeft zitten prutsen of men dat bij die laatste wissel vergeten is.

In elk geval nog nooit zoveel mijn banden moeten bijpompen als met deze wagen. Komt dat nu omdat ie elektrisch is en zwaarder weegt, ligt dat aan het type banden of wat is de oorzaak?

Bijzonder ook dat hij rechtsvoor over de ingestelde 2,8 bar ging bij het oppompen, tot 2,94 zelfs als ik hem lostrok. Vond ik maar beangstigend dus weer wat lucht afgelaten en toen ging hij bij de volgende poging opnieuw erover. Bij de 3e keer dan losgetrokken toen ik 2,84 zag en zo gelaten. Ga het wel in 't oog houden de komende dagen.

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10:40
Vanuit Polestar (de 2, die vrijwel identiek is aan de XC40) zijn de 3g issues bekent en komt het zeer waarschijnlijk door de laatste OTA/update (vanuit de werkplaats). Ze kunnen/willen er niks aan doen want je hebt gewoon dataverbinding en met een volgende update moet het opgelost zijn.

Ik heb hierop mijn Volvo dealer even een bericht gestuurd. Nog geen reactie maar las ik die krijg geef ik het door. Bij mij speelt dat issue ook op sinds volgens mij de laatste update die ik er toen op heb laten zitten bij een beurt bij de dealer. Dat zou ook verklaren waarom het maar bij een aantal mensen is en niet allemaal.

[ Voor 7% gewijzigd door Juancho op 02-06-2025 20:11 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 |Volvo XC40 P8 (MY20)|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rolfio
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:43
Juancho schreef op maandag 2 juni 2025 @ 20:11:
Vanuit Polestar (de 2, die vrijwel identiek is aan de XC40) zijn de 3g issues bekent en komt het zeer waarschijnlijk door de laatste OTA/update (vanuit de werkplaats). Ze kunnen/willen er niks aan doen want je hebt gewoon dataverbinding en met een volgende update moet het opgelost zijn.

Ik heb hierop mijn Volvo dealer even een bericht gestuurd. Nog geen reactie maar las ik die krijg geef ik het door. Bij mij speelt dat issue ook op sinds volgens mij de laatste update die ik er toen op heb laten zitten bij een beurt bij de dealer. Dat zou ook verklaren waarom het maar bij een aantal mensen is en niet allemaal.
Inmiddels heb ik sinds 2 dagen weer een LTE verbinding...

XC40 Ultimate Single Motor ER MY24 Sage Green 30000km

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montalbano
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Ik heb ook de laatste update maar geen issues met verbinding *klopt af

P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterblok
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 07-06 21:33
rolfio schreef op zondag 1 juni 2025 @ 18:21:
[...]

Welke banden ga je doen? En hoe bevielen de Conti's?
Pirelli's waarschijnlijk all seasons die voor Volvo gemaakt zijn

P8, 19 inch Continental, MY21, Warmtepomp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ron65
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Als de sensor voor de achterklep weer eens weigert.... (even wat humor tussendoor hier ;) )

https://www.facebook.com/reel/1211636237126992

XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:10

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Update 3.5.27 is er ook al. Niet OTA.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mRW-m8acU17WYdHMH3ANHG3JOcU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7GcgzYFgOZ62TEz4dcUJelh0.png?f=fotoalbum_large

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

.

[ Voor 99% gewijzigd door Microkid op 03-06-2025 08:50 ]

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 07-06 13:03

Mijn auto heeft versie 3.5.14 gekregen in de garage en heeft geen problemen met de dataverbinding.

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Dan lijkt het erop dat mijn theorie, ook vanuit Polestar rijders, helaas niet klopt voor de XC40... :'(

Maar ik heb mijn 2 issues bij Volvo neergelegd en verwacht dat ik de auto binnenkort weer mag komen langsbrengen. Vanmorgen kon ik de auto ook weer niet in. Sleutel niet herkent. Na wat rammen op de afstandbediening, even weg lopen etc ging de auto open. Maar wegrijden kon niet want transponder sleutel niet herkent. Meestal lukt het dan wel als ik de sleutel in het speciale deel leg van de armsteun.

Ze mogen het gaan fixen.

Edit: het aparte is, volgens de handleiding zou de auto zelf moeten aangeven als de batterij vervangen moet worden. Ik zie dit icon echter niet:
U moet de batterij in de transpondersleutel vervangen in de volgende gevallen
het informatiesymbool gaat branden en de melding De batterij van de autosleutel is bijna leeg. Voor vervangen zie gebruikershandleiding. op het bestuurdersdisplay verschijnt

[ Voor 28% gewijzigd door Juancho op 03-06-2025 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Juancho schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 10:03:
Dan lijkt het erop dat mijn theorie, ook vanuit Polestar rijders, helaas niet klopt voor de XC40... :'(

Maar ik heb mijn 2 issues bij Volvo neergelegd en verwacht dat ik de auto binnenkort weer mag komen langsbrengen. Vanmorgen kon ik de auto ook weer niet in. Sleutel niet herkent. Na wat rammen op de afstandbediening, even weg lopen etc ging de auto open. Maar wegrijden kon niet want transponder sleutel niet herkent. Meestal lukt het dan wel als ik de sleutel in het speciale deel leg van de armsteun.

Ze mogen het gaan fixen.

Edit: het aparte is, volgens de handleiding zou de auto zelf moeten aangeven als de batterij vervangen moet worden. Ik zie dit icon echter niet:

[...]
Ik heb ook nooit die warning gehad, maar stond wel bij de sportschool met een weigerende sleutel eind vorig jaar.
Gek detail: destijds was niet alleen de batterij van de hoofdsleutel leeg, ook die van de oranje sleutel was leeg terwijl die netjes in een kluisje heeft gelegen al die tijd (nooit gebruikt).

Maar een waarschuwing in de display? nooit gezien.

Tip: auto openen via de app, daarna sleutel zoals jij al aangeeft in de armsteun op het sleutelsymbool leggen, dan kom je nog weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Ik zal eens kijken of ik in de auto bij settings iets van de data even kan uitzetten, of opnieuw kan accepteren of wat dan ook. Misschien zit daar iets fout. Nog niet gechecked eigenlijk, kom nooit aan die data settings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:16
Microkid schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 08:50:
Update 3.5.27 is er ook al. Niet OTA.
[Afbeelding]
In de App (iOS) staat nog gewoon 3.5.24 vermeld.
Maar als er weer een nieuwe update gereed is zal 3.5.24 waarschijnlijk niet meer worden uitgerold.
Wel raar dat ze allebei dezelfde releasedatum (2 juni) hebben.

[ Voor 6% gewijzigd door Tranquility op 03-06-2025 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Tranquility schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 13:00:
[...]

Maar als er weer een nieuwe update gereed is zal 3.5.24 waarschijnlijk niet meer worden uitgerold.
zal wel de bugfix voor de connectie problemen met .24 zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
ron65 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 13:21:
zal wel de bugfix voor de connectie problemen met .24 zijn
Helemaal een reden om die dan terug te trekken. Dus geen OTA deze zomer aangezien .27 werkplaats only is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 16:23
Tranquility schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 13:00:
[...]

Dat weet je niet... kan ook zijn dat ze in werkplaats hogere patchversie uitrollen. Is wel vaker zo geweest.

omdat 3.5.24 ook de officiele terugroep is vanwege legal redenen met die camera zie ik ze die niet snel intrekken (maar goed je weet het ook maar nooit met Volvo)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Montalbano
  • Niet online

Ze mogen het gaan fixen.

[...]
Als ik het goed heb begrepen, zit er in de sleutels een mechanisme wat de sleutel activeert en deactiveert bij wel of geen beweging. Dat zou er voor moeten zorgen dat als een sleutel al een tijdje stilligt, de auto niet met de bekende inbraaktechniek geopend kan worden waarmee ze proberen met een versterker het signaal op te pikken.
Wellicht dat dat mechanisme bij jou defect-ish is. Dan is er met de batterij niets aan de hand, maar wordt de sleutel niet actief omdat het mechanisme dat beweging detecteert niet goed meer werkt.

P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montalbano
  • Niet online
[...]
Ik zie nu dat ik gejokt heb trouwens, ik zit op 3.4.4, was net voor de 3.5.14 bij de dealer.

P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Montalbano schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 13:26:
[...]

Als ik het goed heb begrepen, zit er in de sleutels een mechanisme wat de sleutel activeert en deactiveert bij wel of geen beweging. Dat zou er voor moeten zorgen dat als een sleutel al een tijdje stilligt, de auto niet met de bekende inbraaktechniek geopend kan worden waarmee ze proberen met een versterker het signaal op te pikken.
Wellicht dat dat mechanisme bij jou defect-ish is. Dan is er met de batterij niets aan de hand, maar wordt de sleutel niet actief omdat het mechanisme dat beweging detecteert niet goed meer werkt.
dat zit er alleen in bij alarm klasse 3 en hoger begreep ik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Montalbano
  • Niet online
ron65 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 13:34:
[...]

dat zit er alleen in bij alarm klasse 3 en hoger begreep ik
In MY21 was dat (zover mij bekend) standaard.

P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Montalbano schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 13:48:
[...]

Die hadden wel meer standaard dat later stilzwijgend naar extra paketten is verplaatst, leeslampjes achterin bijvoorbeeld... 12V stekkertje in de kofferbak..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
[...]

Klopt en een goede om richting Volvo mee te nemen. Ondertussen een afspraak gemaakt, pas over 2,5 week helaas. Dus hopelijk tot die tijd dat het niet erger wordt.

Wbt de 3g issues, ik heb even bij data gekeken in de Volvo, dan ga je naar een Tmobile pagina en daar staat gewoon netjes dat er een actieve verbinding is. Daar ligt het dus niet aan. Dus dat mogen ze dan ook gelijk proberen op te lossen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• JSD00
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07-06 11:33
Lichtjes off-topic, maar ik denk dat het wel kan in dit topic: Zijn er hier mensen die het leuk vinden om eens een rondleiding te krijgen door de Volvo-fabriek in Gent? Hier worden de EX30, XC40, EX40, EC40 en V60 geproduceerd. Ik vind het leuk om dit te organiseren als er voldoende animo is.

We zouden een groep van 10-15 personen bij elkaar moeten verzamelen, dan zijn de kosten 20-30 euro per persoon. Geef even een duimpje aan dit bericht als je interesse hebt om mee te gaan, dan kan ik een beetje inschatten of er voldoende animo is. Als je van plan bent om met meer dan 1 te komen, stuur me dan even een privébericht.

Bij voldoende animo zal ik een formuliertje uitzetten om aanmeldingen te ontvangen en een datumprikker te versturen. Dan kan ik daarna de rest regelen met Volvo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
[...]

Nope. Mijn MY21 heeft geen klasse 3 alarm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:22
JSD00 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 22:38:
Lichtjes off-topic, maar ik denk dat het wel kan in dit topic: Zijn er hier mensen die het leuk vinden om eens een rondleiding te krijgen door de Volvo-fabriek in Gent? Hier worden de EX30, XC40, EX40, EC40 en V60 geproduceerd. Ik vind het leuk om dit te organiseren als er voldoende animo is.

We zouden een groep van 10-15 personen bij elkaar moeten verzamelen, dan zijn de kosten 20-30 euro per persoon. Geef even een duimpje aan dit bericht als je interesse hebt om mee te gaan, dan kan ik een beetje inschatten of er voldoende animo is. Als je van plan bent om met meer dan 1 te komen, stuur me dan even een privébericht.

Bij voldoende animo zal ik een formuliertje uitzetten om aanmeldingen te ontvangen en een datumprikker te versturen. Dan kan ik daarna de rest regelen met Volvo.
Op het Volvo-forum wordt momenteel in het kader van de ex30 een bezoek gepland.

https://www.volvo-forum.n...opic.php?t=98340&start=20

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montalbano
  • Niet online
Venomer schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 00:18:
[...]

Nee inderdaad niet het alarm (heb ik ook niet) maar wel het beveiligingsmechanisme in de sleutel.

P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Venomer schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 00:18:
[...]

het ging om de optie in de sleutel die de sleutel in slaap sust als die stilligt. Tegenwoordig (vanaf MY22 dus) is dat alleen vanaf een klasse 3 alarm, maar de MY21 blijkt het standaard te hebben gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
ron65 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 08:38:
[...]

het ging om de optie in de sleutel die de sleutel in slaap sust als die stilligt. Tegenwoordig (vanaf MY22 dus) is dat alleen vanaf een klasse 3 alarm, maar de MY21 blijkt het standaard te hebben gehad.
Ik heb een EX40 Twin ultra, uit my25, volgens mij hebben die standaard het klasse 3 alarm (Was ook geen optie om te selecteren), echter zit er bij de batterij in de sleutel geen mechanisme of iets dergelijks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Dat zal ook geen fysiek zichtbaar mechanisme zijn neem ik aan, maar gewoon in de elektronica zitten?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Avvd schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 08:46:
[...]

Ik heb een EX40 Twin ultra, uit my25, volgens mij hebben die standaard het klasse 3 alarm (Was ook geen optie om te selecteren), echter zit er bij de batterij in de sleutel geen mechanisme of iets dergelijks
oke, wijzigt dus ook steeds weer.
Ik heb wel een gecertificeerd klasse-III alarm, het is een zakelijke lease en die optie was aangezet en kon ik ook niet uitzetten bij de bestelling. Dat was vanuit werkgever verplicht aangezet.
Ik heb dus ook een A4 certificaat document, en op de ruiten zit een sticker met waarschuwing dat er gecertificeerd KL-III op zit. En in de sleutel een printje dat op de batterij zit die daardoor ook dunner moest zijn, vandaar de batterij elke 2 jaar vervangen moet worden.
En dat mag dan alleen weer door de dealer worden gedaan vanwege dat certificaat.

Ik weet dat velen het gewoon zelf doen, en dat moet ook kunnen, maar ik heb met een contract met mijn werkgever te maken waar in staat dat zoiets dus echt alleen door de dealer mag, en niet zelf.

Overigens snap ik dat wel, ik ben zelf van een generatie die altijd met de handen gewerkt heeft, en na school als 18 jarige eerst onderaan de ladder in de praktijk ging werken en dan savonds bijleerden. Maar dat type collega's met echte praktijkervaringen sterft langzaam uit.

Tegenwoordig komen ze van HBO of universiteit nadat ze daar zolang gesturdeerd hebben dat ze al bijna 30 zijn, en willen direct als manager aan de slag. Van die schoenen aan met lange neuzen, stropdasje, de hele dag interessant doen door heen en weer wandelend in de gangen met klanten te bellen waarbij ik soms adviezen hoor waar mijn tenen van kromtrekken....
die wil je echt geen batterij in een sleutel laten vervangen waar ook nog een stukje elektronica op zit.... dat is garantie voor problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montalbano
  • Niet online
Orion84 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 08:59:
Dat zal ook geen fysiek zichtbaar mechanisme zijn neem ik aan, maar gewoon in de elektronica zitten?
Volgens ChatGPT is het inderdaad een elektronische bewegingsensor en is het onderdeel van Keyless Entry. Maar ook dat zal vast kapot kunnen.

[ Voor 5% gewijzigd door Montalbano op 04-06-2025 09:05 ]

P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lancer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:30

Lancer

What the......

Ze mogen het gaan fixen.

[...]
Ik kan je bevestigen dat de batterij gewoon leeg is. Ik had hetzelfde (onze auto's zijn ongeveer even oud....). Stond om 06:00 in de ochtend en regen om de auto heen te dansen om hem open te krijgen (gelukkig kun je hem ook openen met de app). Nieuwe batterij erin en daarna is het niet meer gebeurd. Auto gaf niets aan overigens, buiten dat hij de sleutel niet kond vinden.

Een andere manier om dit te tripleren is je iPad met pencil in de buurt van de sleutel houden bij het openen (bv met je laptoptas over je schouder en de sleutel in je zak). Die stoort en na een aantal pogingen luistert de auto even helemaal niet meer naar de transponder. Die is op te lossen met even wachten.

Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Montalbano schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 09:05:
[...]

Volgens ChatGPT is het inderdaad een elektronische bewegingsensor en is het onderdeel van Keyless Entry. Maar ook dat zal vast kapot kunnen.
Dit zat er bij de auto, lees ook de tekst op de sticker linksonder.
Het is dus van Keylessprotector, type KE01.
Als je de QR code op de foto scant kom je op een pagina met zelfs een uitleg filmpje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iedKV1dHc-WE-zfLZTSOAtplrDY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3vdGMorT1Hyr2igrHHFWh47e.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

[...]

op de batterij zit in dat geval een klein stukje elektronica.

Eer is overigens verschil tussen klasse-III alarm en gecertificeerd klasse-III alarm, de laatste heeft de protector voor de sleutel als eis extra.

Je kunt het testen, loopt naar je auto en leg de sleutel naast de deur op de grond, of een tafeltje. Op het dak van de auto is geen optie, de ontvangers in de auto zijn richtinggevoelig en zien die plek niet altijd.

Wacht nu gewoon 3 tot 5 minuten zonder de sleutel aan te raken, en probeer dan de auto te openen ook zonder de sleutel te bewegen. gaat deze open, dan heb je de protector niet. Anders krijg je de auto pas open als je de sleutel weer beweegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdwave
  • Laatst online: 07-06 19:03
Orion84 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 08:59:
Ja, waarschijnlijk een MEMS sensor chipje. Deze hebben overigens geen bewegende onderdelen in de normale betekenis van het woord, en gaan vrijwel nooit stuk.
Stroomgebruik van zo'n chipje in een detectie mode (voor bewegen/vallen etc) ligt doorgaans onder de 1 microampere. Een CR2025 van 100mAh kan zo'n chip dus zo'n 100000 uur (ca 11 jaar) van prik voorzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

cdwave schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 10:21:
[...]

Ja, waarschijnlijk een MEMS sensor chipje. Deze hebben overigens geen bewegende onderdelen in de normale betekenis van het woord, en gaan vrijwel nooit stuk.
Stroomgebruik van zo'n chipje in een detectie mode (voor bewegen/vallen etc) ligt doorgaans onder de 1 microampere. Een CR2025 van 100mAh kan zo'n chip dus zo'n 100000 uur (ca 11 jaar) van prik voorzien.
Alleen hebben ze wel omdat het een dunne ruimte inneemt, de accu vervangen door een kleiner (dunner) exemplaar. Die heeft minder opgeslagen energie, en is dus wel degelijk eerder leeg dan de originele accu.
Niet door de elektronica, maar door de normale energieconsumptie van de MOB in combinatie met een kleinere accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
ron65 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 08:38:
[...]

Die functie zit er inderdaad in. Maar als ik het mij goed herinner was het interval (de tijd waarna de sleutel “in slaap valt”) te lang naar de smaak van Nederlandse verzekeraars. Er was een modificatie nodig om de boel te kunnen laten certificeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Venomer schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 10:35:
[...]

Die functie zit er inderdaad in. Maar als ik het mij goed herinner was het interval (de tijd waarna de sleutel “in slaap valt”) te lang naar de smaak van Nederlandse verzekeraars. Er was een modificatie nodig om de boel te kunnen laten certificeren.
die ken ik weer niet, zou zomaar eens kunnen inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Watmaakhetuit
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 06-06 12:35
ron65 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 09:04:
[...]

Tegenwoordig komen ze van HBO of universiteit nadat ze daar zolang gesturdeerd hebben dat ze al bijna 30 zijn, en willen direct als manager aan de slag. Van die schoenen aan met lange neuzen, stropdasje, de hele dag interessant doen door heen en weer wandelend in de gangen met klanten te bellen waarbij ik soms adviezen hoor waar mijn tenen van kromtrekken....
die wil je echt geen batterij in een sleutel laten vervangen waar ook nog een stukje elektronica op zit.... dat is garantie voor problemen.
Die willen dat waarschijnlijk zelf ook helemaal niet…… ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jorisjansen3
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09:34
[...]

Is er nog een nuance: het zit er wel op, maar om het te certificeren moet je bijbetalen? Zie hier:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pxvO1-b6hCfUFQTmzU17Bz4LjJ8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZoQnTe6mcm6bdg0PQJrupAPd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Bijzonder, gister was ik er zo klaar mee dat ik toch even zelf wilde checken of de dealer onlangs wel een nieuwe batterij had geplaatst. Ik de sleutel uit elkaar halen maar ik kreeg dat draai ding niet open en had geen euro in huis.

Toen maar weer de boel in elkaar gezet. Vanmorgen geen probleem met instappen. Wegrijden ook niet. Einde middag weer naar... Ook geen issues. Terwijl het de afgelopen week een ramp was.

Wellicht heb ik, onbedoeld, de batterij beter op zn plek laten leggen door wat druk op de afdekplaat uit te oefenen. Geen idee maar opmerkelijk is het wel.

Eens zien of het de komende dagen goed blijft gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wharf
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07-06 19:36
Kijk even onder het kapje van de sleutel naar het model nummer, als deze eindigt op ms dan zit er een motion sensor in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Niet online
wharf schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 19:11:
Kijk even onder het kapje van de sleutel naar het model nummer, als deze eindigt op ms dan zit er een motion sensor in.
Ik heb even gekeken, er staat inderdaad MS achter het type nr met dus een klasse 3 alarm (kennelijk dus niet gecertificeerd). Van het mechanisme is verder niks te zien en de batterij is een standaar cr2032, geen extra dunne batterij of iets dergelijks.

Er staat overigens 'aanvullende maatregel' tbv certificering, het kan dus ook meer zijn dan enkel het certificaat, waaronder wellicht de aanpassing van de sleutel?

Ik zal het nog eens proberen om hem langs de auto te leggen.

[ Voor 18% gewijzigd door Avvd op 04-06-2025 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Avvd schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 20:20:
[...]

Ik heb even gekeken, er staat inderdaad MS achter het type nr met dus een klasse 3 alarm (kennelijk dus niet gecertificeerd). Van het mechanisme is verder niks te zien en de batterij is een standaar cr2032, geen extra dunne batterij of iets dergelijks.
Bij mij staat er ook MS achter, en toch hebben ze voor de certificering de CR2032 vervangen door een CR2025 met die plakker met elektrische componenten erop. Dat zou dus dubbelop zijn ook nog eens.... ach, het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Juancho schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 18:01:
Bijzonder, gister was ik er zo klaar mee dat ik toch even zelf wilde checken of de dealer onlangs wel een nieuwe batterij had geplaatst. Ik de sleutel uit elkaar halen maar ik kreeg dat draai ding niet open en had geen euro in huis.

Toen maar weer de boel in elkaar gezet. Vanmorgen geen probleem met instappen. Wegrijden ook niet. Einde middag weer naar... Ook geen issues. Terwijl het de afgelopen week een ramp was.

Wellicht heb ik, onbedoeld, de batterij beter op zn plek laten leggen door wat druk op de afdekplaat uit te oefenen. Geen idee maar opmerkelijk is het wel.

Eens zien of het de komende dagen goed blijft gaan.
De sleutelbaard onder het kapje kun je gebruiken om de accuklep te draaien, daar is die sleuf op bemeten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Niet online
Ik heb het even getest maar na een kwartier is de sleutel nog actief, het zit er dus niet in ook niet als er MS bij staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Fotogenie(k)?

Avvd schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 20:51:
Ik heb het even getest maar na een kwartier is de sleutel nog actief, het zit er dus niet in ook niet als er MS bij staat.
Misschien is de time-out nog langer? Dat zou wel ook verklaren waarom er voor klasse 3 certificering een extra component in moet.

Dit is wat ik in de documentatie van de fabrikant van die sleutels lees:
Relay-Station-Attack (RSA) countermeasure: when the key has been stationary without movement for adefined time (timer configurable), the motion sensor will deactivate the LF front end in the keyfob and thekey will not react to Keyless Entry or Start LF triggers from the vehicle. Only when motion has been detected by the implemented motion sensor, the LF front end of the keyfob will become active for a defined time.

[ Voor 44% gewijzigd door Orion84 op 04-06-2025 21:11 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdwave
Avvd schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 20:51:
Misschien zit de sensor er wel altijd in, maar wordt die niet gebruikt tenzij je betaalt voor de duurdere versie (wat dan gewoon een software licentie is).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:22
Wat ik begreep van de dealer bij aankoop is dat het standaard alarm
- praktisch qua sensoren gelijk aan klasse 3, sleutel zou na 30 min in slaap gaan.
- klasse 3 upgrade is certificeren, labels op de ruiten etc en aanpassing sleutel naar 30 seconden slaap tijd.

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Fotogenie(k)?

Wel goed om te weten, ik was me helemaal niet bewust van die feature. 30 min lijkt me in de praktijk best prima, maar kan me voorstellen dat verzekeraars dat wat ruim vinden, zeker bij nog duurdere auto's die meer gewild zijn bij het dievengilde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdwave
Even een andere vraag...

Hoe laat ik de auto iemand bellen via een stemcommando?

Als ik roep "Bel Jan Janssen" (en diverse variaties daarop) dan zegt dat vrouwtje in het dashboard altijd dat ze het niet begrijpt.

Ik kan wel via touch scherm Jan Janssen in mijn contactlijst opsnorren en bellen, maar dat is toch niet van deze eeuw meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Vasa-
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13:45
cdwave schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 11:25:
Even een andere vraag...

Hoe laat ik de auto iemand bellen via een stemcommando?

Als ik roep "Bel Jan Janssen" (en diverse variaties daarop) dan zegt dat vrouwtje in het dashboard altijd dat ze het niet begrijpt.

Ik kan wel via touch scherm Jan Janssen in mijn contactlijst opsnorren en bellen, maar dat is toch niet van deze eeuw meer...
Bij mij werkt dat met dat commando redelijk goed moet ik zeggen. Alleen vervelend als je iemand wilt bellen met twee nummers want dan moet je nog steeds de juiste nummer manueel selecteren.

Verstaat de assistant je andere voice opdrachten wel? (verwarming/airco/zetelverwarming aanpassen e.d.?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
-Vasa- schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 11:32:
[...]

Verstaat de assistant je andere voice opdrachten wel? (verwarming/airco/zetelverwarming aanpassen e.d.?)
Dit doet de auto juist super goed. Heb daar wel eens wat mee gespeeld door de muziek best hard te zetten en dan zelf zachtjes Hey Google te zeggen. Bijna altijd kwam de assistent er wel door heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdwave
[...]
"Navigeer naar" gaat wel goed. Iets anders heb ik niet geprobeerd eigenlijk...

("Navigeer naar kantoor" gaf wel een hilarisch effect overigens, toen besloot Google dat ik naar een of ander gebouw in Someren wou dat toevallig "Het Kantoor" heet. Zouden die vaak verdwaasde bezoekers krijgen?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Als je je werkadres hebt opgegeven kan je zeggen navigeer naar werk... Bij mij zit daar ook intelligentie in. Als ik op mijn kantoordagen sochtends de auto in stap, staat die gelijk al in de optielijst als ik Maps/zoeken aantik. Op andere dagen niet.

[ Voor 56% gewijzigd door Juancho op 05-06-2025 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Childofbodom
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 06-06 14:15
Hebben andere mensen ook last van het eeuwig stuck on 3G euvel?

Ik heb een MY24 Ultimate, en staat al meer dan 2 maanden vast op 3G ipv LTE. (meerdere TCAM resets veranderen dit niet).
Volvo heeft mijn auto 2 weken in onderzoek gehad met advanced logging maar helaas lukte het niet om iets te vinden. Saillant detail is dat in mijn familie iemand een zelfde XC40 MY24 Ultimate gekocht heeft op de zelfde dag (tegelijk geleverd met 1 kentekennummer verschil) en die auto heeft gewoon constant LTE.

Word er gek van! Traag laden spotify (soms helemaal vast), kaart laden is traag etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Childofbodom schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 11:47:

Ik heb een MY24 Ultimate, en staat al meer dan 2 maanden vast op 3G ipv LTE. (meerdere TCAM resets veranderen dit niet).
Volvo heeft mijn auto 2 weken in onderzoek gehad met advanced logging maar helaas lukte het niet om iets te vinden. Saillant detail is dat in mijn familie iemand een zelfde XC40 MY24 Ultimate gekocht heeft op de zelfde dag (tegelijk geleverd met 1 kentekennummer verschil) en die auto heeft gewoon constant LTE.

Word er gek van! Traag laden spotify (soms helemaal vast), kaart laden is traag etc.
Even berichten van de laatste paar dagen/weken teruglezen. Je bent idd niet de enige. Ik heb zelf met de Volvo dealer gebeld en ze moeten de auto daarvoor analyseren in de garage en dus een afspraak gemaakt.

[ Voor 7% gewijzigd door Juancho op 05-06-2025 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Childofbodom
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 06-06 14:15
Juancho schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 11:49:
[...]

Even berichten van de laatste paar dagen/weken teruglezen. Je bent idd niet de enige. Ik heb zelf met de Volvo dealer gebeld en ze moeten de auto daarvoor analyseren in de garage en dus een afspraak gemaakt.
THnx, ze hebben bij mij zelfs al een keer de antenne vervangen EN dus die logging analyse gedaan, maar dat helpt niks. Ook schijnen sommige auto's in de instellingen (die je als gebruiker niet kan zien/bedienen) hun IP adres op statisch te hebben staan terwijl anderen op Dynamisch staan. Lijkt me dat er in de SW van Volvo een fout zit OF dat Odido/T-Mobile sommige verbindingen afknijpt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Childofbodom schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 12:05:
[...]

THnx, ze hebben bij mij zelfs al een keer de antenne vervangen EN dus die logging analyse gedaan, maar dat helpt niks. Ook schijnen sommige auto's in de instellingen (die je als gebruiker niet kan zien/bedienen) hun IP adres op statisch te hebben staan terwijl anderen op Dynamisch staan. Lijkt me dat er in de SW van Volvo een fout zit OF dat Odido/T-Mobile sommige verbindingen afknijpt..
Dat laatste gebeurde/gebeurt bij een OTA die eraan komt, waarschijnlijk om wat data vrij te maken. Maar ik heb het nu ook een maand of 2 en resetten helpt niet. Daarvoor vaak wel. Dus er is wel iets aan de hand, of het nu bij de auto ligt of bij Tmobile... dat mogen ze dan uitzoeken. Als het nog nodig is trouwens want ik lever mijn XC40 zoals het er nu uitziet over 2 maanden al in. 3g zou ik vooral heel vervelend vinden op de lange roadtrip in Europa die we later in augustus gaan maken. Dus als we met de Volvo zouden gaan, wil ik dat wel opgelost hebben.

[ Voor 8% gewijzigd door Juancho op 05-06-2025 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Juancho schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 11:47:
Als je je werkadres hebt opgegeven kan je zeggen navigeer naar werk... Bij mij zit daar ook intelligentie in. Als ik op mijn kantoordagen sochtends de auto in stap, staat die gelijk al in de optielijst als ik Maps/zoeken aantik. Op andere dagen niet.
Klopt, en op dinsdagmiddagen staat het adres van de sportschool bovenin de lijst, ik ga vaak savonds even sporten op dinsdag.

Ik heb het huisadres onder "thuis" opgeslagen, maar had altijd ruzie met GA, als ik zei "navigeer naar huis" kwam ik in Huizen terecht, 30 km verkeerd.
Blijkt dat je echt moet zeggen "Navigeer naar thuis" wat krom nederlands is, maar dan begrijpt die muts het en kom je wel thuis :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 07-06 09:16

Een maand of 2 geleden was het bij mij ook ineens 3G, en inderdaad resetten hielp daar niets aan, maar zonder verder iets te doen stond er een paar weken later weer full pull LTE en dat is zo gebleven tot de dag van vandaag.

Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolfio
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:43

Bij mij had ik ook spontaan weer een LTE verbinding.. Ook een tijd rond gereden met 3G verbinding. Merkte daar trouwens weinig van, behalve dat het soms wat langer duurde voordat een nummer via Spotify ging afspelen.

XC40 Ultimate Single Motor ER MY24 Sage Green 30000km

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jswinkels
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 13:06
ron65 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 14:04:
[...]

Klopt, en op dinsdagmiddagen staat het adres van de sportschool bovenin de lijst, ik ga vaak savonds even sporten op dinsdag.

Ik heb het huisadres onder "thuis" opgeslagen, maar had altijd ruzie met GA, als ik zei "navigeer naar huis" kwam ik in Huizen terecht, 30 km verkeerd.
Blijkt dat je echt moet zeggen "Navigeer naar thuis" wat krom nederlands is, maar dan begrijpt die muts het en kom je wel thuis :)
Bij mij werkt 'Navigeer naar huis' wel gewoon, althans als het systeem helemaal is opgestart. Als ik het direct bij het wegrijden zeg krijg ik altijd de melding dat ik mijn privacyinstellingen moet aanpassen voor persoonlijke resultaten (of iets dergelijks). Rete irritant, na een paar minuten rijden werkt het dan wel.

Overigens duurt het bij mij steeds langer voordat de route daadwerkelijk zichtbaar is. Als ik een adres opnoem of intik krijg ik direct een overzicht van de route en de reistijd. Als ik dan op 'beginnen' druk is het systeem lang bezig om de daadwerkelijke route te bepalen. Best irritant wanneer je op onbekende plek bent en niet weet of je links of rechts moet afslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jswinkels
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 13:06
rolfio schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 15:39:
[...]

Bij mij had ik ook spontaan weer een LTE verbinding.. Ook een tijd rond gereden met 3G verbinding. Merkte daar trouwens weinig van, behalve dat het soms wat langer duurde voordat een nummer via Spotify ging afspelen.
Bij mij wisselt het continue. Ik merk ook weinig verschil. Irritanter is dat er soms helemaal geen verbinding is. Dat kan best lang duren en een reset van netwerk en/of hele systeem werkt ook lang niet altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tukker999
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 12:57
Juancho schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 11:43:
[...]

Dit doet de auto juist super goed. Heb daar wel eens wat mee gespeeld door de muziek best hard te zetten en dan zelf zachtjes Hey Google te zeggen. Bijna altijd kwam de assistent er wel door heen.
Je kunt ook op de knop rechts op het stuur linksboven drukken en dan vraagt die juffrouw die zo vaak niks weet je om een opdracht te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Dat weet ik maar hrt ging er even om hoe goed de assistent je kon horen met omgevingsgeluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel_76
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 14:59
[...]

Bij mij werkt dat met dat commando redelijk goed moet ik zeggen. Alleen vervelend als je iemand wilt bellen met twee nummers want dan moet je nog steeds de juiste nummer manueel selecteren.

Als ik zeg bel Jan Jansen mobiel dan wordt direct het mobiele nummer gekozen, misschien dat ze "vast" ook begrijpt? Maar ik heb er nooit problemen mee en hoor ook niet dat de assistent mij niet begrijpt. Maar heb je twee nummers als mobiel ingesteld dan wordt het moeilijk, maar als je 1 nummer als werk en 1 als mobiel hebt kun je volgens mij ook gewoon "werk" of "mobiel" toevoegen aan je opdracht.

XC40 Ultimate MY24 - Single Motor Extended Range - Silver Dawn | Alfen Eve Single Pro-line

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcel_76
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 14:59
ron65 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 14:04:
[...]

Grappig ik zeg om te voorkomen dat het mis gaat ook altijd "navigeer naar thuis" klinkt idd heel stom, als antwoord krijg je altijd "Naar huis navigeren" uhm ja 8)7

XC40 Ultimate MY24 - Single Motor Extended Range - Silver Dawn | Alfen Eve Single Pro-line

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peutje
  • Laatst online: 15:01
Iemand een suggestie, 4 laadpalen in de buurt, aansluiting, initialiseren: fout sluit opnieuw aan. Geen gang in te krijgen. Op kantoor laadpaal zonder tag, gewoon direct laden, met zelfde kabel. Nu aan de snellader, ook geen probleem. Zou tag alleen op ac laders geweigerd kunnen worden?

[ Voor 3% gewijzigd door peutje op 05-06-2025 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

marcel_76 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 19:20:
[...]

Grappig ik zeg om te voorkomen dat het mis gaat ook altijd "navigeer naar thuis" klinkt idd heel stom, als antwoord krijg je altijd "Naar huis navigeren" uhm ja 8)7
Ja ik moet echt niet zeggen "navigeer naar huis" want dan wordt ik echt steevast naar de plaats Huizen gedirigeerd.

En "navigeer naar werk" werkt goed, en toch kreeg ik eenmaal een navigatie naar "Werkendam" voorgeschoteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tukker999
ron65 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 21:43:
[...]

Ja ik moet echt niet zeggen "navigeer naar huis" want dan wordt ik echt steevast naar de plaats Huizen gedirigeerd.

En "navigeer naar werk" werkt goed, en toch kreeg ik eenmaal een navigatie naar "Werkendam" voorgeschoteld.
Wat beslist niet werkt: Navigeer naar <naam uit mijn adresboek>
Het schijnt dat je om dat te bereiken iets in moet stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnEV
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 07-06 00:12
peutje schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 21:19:
Iemand een suggestie, 4 laadpalen in de buurt, aansluiting, initialiseren: fout sluit opnieuw aan. Geen gang in te krijgen. Op kantoor laadpaal zonder tag, gewoon direct laden, met zelfde kabel. Nu aan de snellader, ook geen probleem. Zou tag alleen op ac laders geweigerd kunnen worden?
Kan afhangen van het feit of de CPO (laadpaalexploitant) wel of geen roaming overeenkomst heeft met jouw EMSP (laadpasuitgever).
Welke EMSP (laadpasuitgever) heb jij, en wat is de CPO van de laadpalen die niet autoriseren en wat is de CPO van de snellader die wel autoriseerde? Dan kan ik misschien checken of het aan de roaming kan liggen.

MY25 | Volvo EX40 Plus | Single Motor | Silver Dawn | Connect Microtech/Nubuck/Fjord Blue | Donkergetinte achterruiten | Trekhaak | geproduceerd: 4 juni 2024,| afgeleverd: 1 juli 2024 | software 3.3.16

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peutje
MartijnEV schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 01:25:
[...]

Kan afhangen van het feit of de CPO (laadpaalexploitant) wel of geen roaming overeenkomst heeft met jouw EMSP (laadpasuitgever).
Welke EMSP (laadpasuitgever) heb jij, en wat is de CPO van de laadpalen die niet autoriseren en wat is de CPO van de snellader die wel autoriseerde? Dan kan ik misschien checken of het aan de roaming kan liggen.
Pas is van eneco, van de week snellader fastned en gisteren shell geen probleem. Ac palen hier in de buurt van allego en ecotap doen het niet, initialiseren en dan gelijk rood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdwave
[...]

Wreed irritant die "intelligentie". Ik hou wel van voorspelbare machines...

Ik heb heel lang gehad dat "navigeer naar werk" soms goed ging (naar het industrieterrein) en soms naar het stadscentrum ging. Kon er geen pijl op trekken. Heb het uiteindelijk opgelost door in Google maps op de PC in te loggen, en daar mijn werk en thuis adressen te wissen en weer opnieuw aan te maken.

Sinds een maand ofzo is het "thuis" adres aan het schuiven gegaan, Google denkt dat ik een paard ben ofzo, aangezien het plaatsprikkertje nu in het weiland van de buren staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 16:23
peutje schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 21:19:
Als die het alleen op dc laders doet, kan het ook een issue met je onboard charger zijn…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

[...]

"navigeer naar huis" werkt anders prima bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peutje
Kammika schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 08:31:
[...]

Als die het alleen op dc laders doet, kan het ook een issue met je onboard charger zijn…
Op kantoor is ook een ac laders, die deed het wel, maar zonder tag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnEV
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 07-06 00:12
peutje schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 07:32:
[...]

Pas is van eneco, van de week snellader fastned en gisteren shell geen probleem. Ac palen hier in de buurt van allego en ecotap doen het niet, initialiseren en dan gelijk rood.
Tussen Eneco en Allego / Ecotap zit de roaming wel goed, dus daar kan het niet aan liggen.
Bovendien, als de palen pas op rood gaan na autorisatie en initialisatie, lijkt het meer een elektrisch issue te zijn. Staan die palen allemaal in dezelfde buurt ? Kan het zijn dat de grond daar (ondanks de regen van de afgelopen dagen) nog erg droog is? Dan zou het een aardingsprobleem van die laadpalen kunnen zijn. Dan het beste even bellen met de helpdesks van Allego en Ecotap. Of rapporteren via Allego’s Smoov app.

MY25 | Volvo EX40 Plus | Single Motor | Silver Dawn | Connect Microtech/Nubuck/Fjord Blue | Donkergetinte achterruiten | Trekhaak | geproduceerd: 4 juni 2024,| afgeleverd: 1 juli 2024 | software 3.3.16

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idr548
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 07-06 16:45
Even een vraag.

Ik heb een tijd met een MY23 gereden, nu een jaartje met een MY24.
Sinds een tijd erger ik me vaak aan het "ufo" geluid wanneer je trager / file rijdt.
Iedere keer als ik vertrekt of licht remt heb ik zo een "ufo / whine" geluid.

Het valt me ook denk ik vooral op omdat we een 2de EV hebben van een ander merk die dat totaal niet heeft.
Hierdoor vraag ik me af of dat geluid er altijd al was, of het me meer opvalt door de komst van een "stillere" EV :)

Ervaren jullie ook het UFO vertrek / regeneratie geluid met jullie (X)C40?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:09
@Idr548 dat geluid is wettelijk verplicht, maar de aard van het geluid verschilt per fabrikant. Als je andere auto stil is, is die mogelijk wat ouder (toen het nog niet verplicht was).

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plead
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 15:44
Idr548 schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 09:57:
Even een vraag.

Ik heb een tijd met een MY23 gereden, nu een jaartje met een MY24.
Sinds een tijd erger ik me vaak aan het "ufo" geluid wanneer je trager / file rijdt.
Iedere keer als ik vertrekt of licht remt heb ik zo een "ufo / whine" geluid.

Het valt me ook denk ik vooral op omdat we een 2de EV hebben van een ander merk die dat totaal niet heeft.
Hierdoor vraag ik me af of dat geluid er altijd al was, of het me meer opvalt door de komst van een "stillere" EV :)

Ervaren jullie ook het UFO vertrek / regeneratie geluid met jullie (X)C40?
Dat wyning geluid komt iid van de electromotor op de achteras. Hoor je goed als je de achterbank neerklapt. Net alsof je in een electrische trein rijdt die optrekt. Ik stoor me er niet aan. Wss hoor je het minder in een my23 en eerder. Daar die de motor voorin heeft.

XC40 Recharge Essential MY24 en Renault Zoe R90

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Geluid bij achteruitrijden is sowieso verplicht, je hoort dan een langzame piep-piep. Het whine geluid bij remmen herken ik wel, net alsof je in de metro zit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
Microkid schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 11:04:
Geluid bij achteruitrijden is sowieso verplicht, je hoort dan een langzame piep-piep. Het whine geluid bij remmen herken ik wel, net alsof je in de metro zit ;)
AVAS is verplicht tot 20 km/h en ook voor achteruit rijden. Dit sinds 1 juli 2021.

[ Voor 3% gewijzigd door guido66 op 07-06-2025 11:10 ]

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterblok
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 07-06 21:33
Microkid schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 08:46:
[...]

"navigeer naar huis" werkt anders prima bij mij.
Mijn lief zegt ook altijd "navigeer naar huis" en ik zie haar altijd weer thuis komen!

P8, 19 inch Continental, MY21, Warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

guido66 schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 11:09:
[...]

AVAS is verplicht tot 20 km/h en ook voor achteruit rijden. Dit sinds 1 juli 2021.
Ik hoor toch echt geen piep bij langzaam vooruit rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
Microkid schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 11:28:
[...]

Bij veel XC40's en P2's waren er in het begin problemen. De mijne is pas na een jaar gaan werken na een update. Een defect wil ook nog wel eens voorkomen. Geen geluid is apk afkeur, maar ik vraag me af of men dit weet en controleert.

Het geluid is zacht, ik hoor het alleen met radio uit en het raam open.

[ Voor 8% gewijzigd door guido66 op 07-06-2025 11:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
Ik heb ook proefgereden in de Xpeng G6 maar dat is dat zoem geluid nog 10x zo erg dan in de Volvo. Zelfs met muziek aan hoor je het nog gewoon als je, volgens mij, tot max 15/30km rijdt. Ik heb ook proefgereden in de Polestar 2 modelyear 2025 (ik krijg binnenkort modelyear 2026) maar daar was het van binnenuit eigenlijk niet te horen. Verschilt dus echt per merk in welke mate van volume ze het laten horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
Microkid schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 11:28:
Ik ook niet. (MY24)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tukker999
Waterblok schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 11:19:
[...]

Mijn lief zegt ook altijd "navigeer naar huis" en ik zie haar altijd weer thuis komen!
YouTube: Thuis Ben (Remaster)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
Nog mensen uitgelogd uit de Volvo app op Android?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Largamelion schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 16:06:
verscheidene malen afgelopen week.
zowel op IOS als Android

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:56
Largamelion schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 16:06:
Afgelopen week 1x gehad, moest Volvo ID opnieuw invoeren.

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Vulcan750 schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 19:15:
[...]

Afgelopen week 1x gehad, moest Volvo ID opnieuw invoeren.
en zojuist weer, de android app was uitgelogd, IOS niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
Waterblok schreef op maandag 2 juni 2025 @ 23:31:
Pirelli's waarschijnlijk all seasons die voor Volvo gemaakt zijn
Hier zit ik ook aan te denken als m'n CrossClimate2's af zijn.
Let er op dat je wel de versie krijgt met velgrandbescherming (FSL).
Deze banden zijn namelijk in twee smaken leverbaar met de VOL codering:
Met FSL
Zonder FSL
Echt vaag waarom er twee soorten leverbaar zijn van dezelfde band, beide met de VOL codering.
De band met velgrandbescherming is zelfs nog goedkoper ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
Mga1600 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 14:29:
Een maand of 2 geleden was het bij mij ook ineens 3G, en inderdaad resetten hielp daar niets aan, maar zonder verder iets te doen stond er een paar weken later weer full pull LTE en dat is zo gebleven tot de dag van vandaag.
Hier ook, bij mij duurde het afwisselend maar een paar dagen. Sindsdien gewoon altijd LTE en een prima verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
Nu staat 3.5.27 ook in de app als werkplaats only update.
Ik heb zo'n gevoel dat 3.5.24 via OTA niet meer gaat komen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
Tranquility schreef op zondag 8 juni 2025 @ 09:35:
Nu staat 3.5.27 ook in de app als werkplaats only update.
Ik heb zo'n gevoel dat 3.5.24 via OTA niet meer gaat komen..
Die staat er intussen al meer dan een week, werd hier paar pagina's terug ook gemeld. Gezien de OTA 3.5.24 er nog steeds staat, heb ik nog hoop. Verder boeit het me weinig, op het ETA-balkje na is er niets om naar uit te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
Largamelion schreef op zondag 8 juni 2025 @ 11:10:
[...]
Die staat er intussen al meer dan een week, werd hier paar pagina's terug ook gemeld. Gezien de OTA 3.5.24 er nog steeds staat, heb ik nog hoop. Verder boeit het me weinig, op het ETA-balkje na is er niets om naar uit te kijken.
Nee, hij stond eerder alleen op het middendisplay in de auto, zie de post van @Microkid, en nog niet in de app op de telefoon, wellicht wel op Android, dat weet ik niet. Maar nu staat deze dus ook in de app op iOS.

[ Voor 15% gewijzigd door Tranquility op 08-06-2025 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicroStar_NL
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12:20

MicroStar_NL

Knowledge is power

Tranquility schreef op zondag 8 juni 2025 @ 12:11:
[...]

Hij stond eerder alleen op het middendisplay in de auto, nog niet in de app op de telefoon, wellicht wel op Android, dat weet ik niet. Maar nu staat deze dus ook in de app op iOS.
3.5.27 zie ik ook in de android app staan.

Ik zit zelf nog op 3.2.8.
3.3.16 heb ik in het begin genegeerd, na verloop van tijd was die teruggetrokken en sindsdien geen OTA's meer ontvangen.

Op de 'Default camera view is 360°' van 2.5.24 maakt het mij ook niet echt uit.
Bij achteruit inparkeren gebruik ik 9/10 keer de 360° camera. Scheelt dan weer een keer drukken ;)
Android Auto is leuk om na 5 jaar weer te hebben, maar ik mis het eigenlijk helemaal niet.

't zou leuk zijn als 3.5.24 alsnog via OTA komt, maar ik lig er niet wakker van.
Anders toch maar eens langs de dealer voor de update(s).
Van collega heb ik begrepen dat de LM daar niet zo moeilijk over doet, mits niet te vaak ;) .

Volvo EX40 Ultra SMER MY25 Vapour Grey 19" Microtech

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGP
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 14:53
Juancho schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 11:47:
Dat gaat allemaal via Maps toch? Ik heb sinds een maand ofzo dat Maps de meest wonderlijke plaatsen voorstelt om naartoe te navigeren. Plaatsen waar ik nog nooit van heb gehoord laat staan ben geweest.

Gisteren werd mij nog de optie voorgeschoteld om naar Tiendeveen te navigeren. Uit interesse even opgezocht en daar schijnen 670 zielen te wonen. Hoop wel dat ik door die zoekactie nu niet mijn interesse in dat gehucht heb bevestigd aan het algoritme :+

Maar goed, ik meld mij hier ook maar eens, want ik mag volgende week ook mijn '23 XC40 Recharge van werk ophalen *O*

Niet mega praktisch want ik ben boswachter en moet met een hoop gereedschap het bos in. Wat dat betreft was mijn vorige dieselgestookte lichte bus een stuk handiger, maar mij hoor je verder niet klagen.
Pagina: 1 ... 318 319 Laatste

Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.

Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.

Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"