• ron65
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Kammika schreef op woensdag 30 september 2026 @ 18:14:
[...]

Ik ben wel enorm fan van AI, maar heb wel een mooi on-topic voorbeeld waarom je moet oppassen.

Nadat mijn XC40 één dag na overname een motorstoring kreeg (uiteindelijk een nieuwe elektromotor van bijna €7.000, zie mijn posts in mei), heb ik ChatGPT met alle contracten en voorwaarden om juridisch advies gevraagd. Uitkomst: de leasemaatschappij moest alles oplossen.

Vervolgens heb ik exact dezelfde casus in een nieuwe sessie voorgelegd, maar dan vanuit het perspectief van de leasemaatschappij. Uitkomst: de klant had getekend en had juridisch geen poot om op te staan en moest zelf alles oplossen.

Allebei de antwoorden klonken uiterst overtuigend, maar kunnen niet beiden waar zijn.

Dat maakt AI niet waardeloos (de combi van de antwoorden zorgde ervoor dat ik de gesprekken met lm zonder rechtsbijstand kon voeren), maar wel iets waar je kritisch naar moet blijven kijken (achteraf waren beide antwoorden niet volledig juist).

En dat is ook mijn punt bij de Gemini-posts hier, of het AI advies over naar 100% laden hierboven: Als Gemini zegt hoeveel kWh er nog in de accu zit of wat de SOH is, hoe weet je dan zeker dat dat echt uit de auto komt en niet gewoon een plausibel klinkend antwoord van het taalmodel is?
Dat is ook precies de reden voor mij twee andere acties uit te voeren:

1) ik heb op enig moment geladen, ik wist hoeveel kWh er in ging en dat is dan exclusief laadverlies berekend dus echte inhoud, heb dat omgeslagen naar kWh per % en dat maal 100. De uitkomst gedeeld door de 69,2 kWh die de accu volgens fabrieksopgave totaal meet en kwam op 94,nogwat % uit.

2) Ik heb een kabel gekocht en de software gedownloaded, en daarmee uit gelezen, 94,3%

Gemini gaf aan dat de accu 67,1 kWh kon hebben en dan kwam ik op 98% uit.
Dat bewijst in feite wat jij hierover zegt.

Los daarvan, ik vind AI onveilig, en zeker niet duurzaam omdat het veel meer processorkracht en dus energie vergt. Mijn beroep is doorspekt van het tegenovergestelde: energie verbruik terugdraaien bij allerlei installaties en bouwkundige constructies, HVAC en meer, en dan doet AI het tegenovergestelde waardoor er weer datacentra bij moeten komen. In mijn omgeving verschijnen er de komende 5 jaar 4 waarvan 3 stuks vanwege AI toepassingen, elk goed voor een aansluitcapaciteit van 100 - 150 MegaWatt. In de wijde omgeving is alleen om die reden al een absolute stop op uitbreidingsaanvragen van netaansluitingen ook voor partikulieren (daarom kon ik geen dreifasen laadpaal krijgen en moet het met 1 fase doen)...
Allemaal om studenten valse scripties te kunnen laten indienen, hackers en oplichters steeds betere nepmails te laten schrijven en AI agents op eigen initiatief andere bedrijven te laten hacken...

Ik vind het om al die redenen geen goede ontwikkeling. Ook al kan het ook veel goeds doen.

XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10:31
In de nu ruim 6 jaar tijd nooit last gehad van knallende remschijven. Ik rij vanaf dag 1 met OPD aan en rem soms ook bij omdat het gewoon moet. Dat is bij elkaar blijkbaar allemaal voldoende. Nooit vragen over gehad bij een keuring of zelfs het inleveren van de P8. Dus als feit zou ik het niet zo snel betitelen. Net zoals ik je mening over AI enorm zwart wit vindt maar dat is geen discussie voor hier.

[ Voor 20% gewijzigd door Juancho op 30-09-2026 21:32 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio | MacBook Air 13" M5 24GB 1TB

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Juancho schreef op woensdag 30 september 2026 @ 21:29:
In de nu ruim 6 jaar tijd nooit last gehad van knallende remschijven. Ik rij vanaf dag 1 met OPD aan en rem soms ook bij omdat het gewoon moet. Dat is bij elkaar blijkbaar allemaal voldoende. Nooit vragen over gehad bij een keuring of zelfs het inleveren van de P8. Dus als feit zou ik het niet zo snel betitelen. Net zoals ik je mening over AI enorm zwart wit vindt maar dat is geen discussie voor hier.
Ik rij ook 99,9% OPD, en zoals ik al zei komen de verklevende remmen alleen voor bij de achterremmen en alleen na een wasstraat beurt. Misschien heb jij een andere wasstraat of zelfs helemaal niet, of met andere schoonmaakmiddelen erin... Het is in elk geval daaraan gerelateerd.

De hele discussie is overbodig, ik blaas de remschijven en de remklauwen even droog na elke wasbeurt. Heel simpel, dan heb ik er geen last van de volgende dag.
Dat is precies hoe ik het beleef, ik kan er niets anders van maken en ik zit ook echt niet te zwetsen, zl lijk je daar wel een beetje op te zinspelen want je loopt het constant tegen te spreken.
Het is gewoon iets wat ik gewoon echt zo meemaak, ik loop hier echt geen kletspraatjes op te hangen.

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 07:10
ron65 schreef op woensdag 30 september 2026 @ 21:57:
[...]

Ik rij ook 99,9% OPD, en zoals ik al zei komen de verklevende remmen alleen voor bij de achterremmen en alleen na een wasstraat beurt. Misschien heb jij een andere wasstraat of zelfs helemaal niet, of met andere schoonmaakmiddelen erin... Het is in elk geval daaraan gerelateerd.

De hele discussie is overbodig, ik blaas de remschijven en de remklauwen even droog na elke wasbeurt. Heel simpel, dan heb ik er geen last van de volgende dag.
Dat is precies hoe ik het beleef, ik kan er niets anders van maken en ik zit ook echt niet te zwetsen, zl lijk je daar wel een beetje op te zinspelen want je loopt het constant tegen te spreken.
Het is gewoon iets wat ik gewoon echt zo meemaak, ik loop hier echt geen kletspraatjes op te hangen.
Sinds de Volvo mijn 2e auto is geworden rijdt die soms een aantal dagen niet. Heb er “last” van als het dan vochtig of regenachtig weer is. Toen ik dagelijks gebruikte heb ik er nooit “last” van gehad.

En “last” is een groot woord. Je merkt het even bij het wegrijden en is dan gelijk over…

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Kammika schreef op woensdag 30 september 2026 @ 22:00:
[...]

Sinds de Volvo mijn 2e auto is geworden rijdt die soms een aantal dagen niet. Heb er “last” van als het dan vochtig of regenachtig weer is. Toen ik dagelijks gebruikte heb ik er nooit “last” van gehad.

En “last” is een groot woord. Je merkt het even bij het wegrijden en is dan gelijk over…
ja dat dus. Alleen vind ik het dan gewoon irritant, en door ze droog te blazen is het probleem weg.
Maar bij vochtig of regenachtig weer heb ik het nog maar zelden tot nooit meegemaakt.

Hoe dan ook, hij staat klaar voor de APK morgen, alle verlichting werkt, de banden zijn op spanning, profiel diep genoeg, ruitenwissers en sproeiers ok, en dat moest ik van de LM voroaf allemaal even zelf nalopen en in orde brengen om afkeur te voorkomen. De roestige remschijven werden er ook bij genoemd.

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:26
Kammika schreef op woensdag 30 september 2026 @ 22:00:
[...]

Als pensionado staat mijn auto ook soms enkele dagen stil, gelukkig wel onder een carport en blijven de wielen dus droog! 😉

Maar als ik de auto (zelf) gewassen heb, dan herken ik de "kloink" wel als ik de volgende dag weg wil rijden en de remmen lijken even ook wat aan te lopen. Dan rem ik ook even stevig op een stil stukje weg.

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19", Easee Home, Marstek Venus C 2,56kWh, Venus A 2,12kWh, HW P1, MT CT003, ☀️2,7kWp, Ariston Lydos Hybrid WP boiler

• StevendGraaf
  • Registratie: Juni 2021
Zodra de dag komt dat ik er zoveel tijd aan kwijt zou zijn om mijn auto door een keuring te krijgen zou ik hem direct inleveren. Maar wederom voel ik me gezegend met een blijkbaar uniek exemplaar waarvoor iets als extra rem momenten allemaal niet nodig lijkt te zijn.

• Juancho
ron65 schreef op woensdag 30 september 2026 @ 21:57:
[...]

Ging mij erom dat je het als feit neerzet en zo ook bedoeld. Maar als je bedoelt als feit voor je eigen wagen dat je het altijd hebt (de knappende remschijven) dan wordt het verhaal wel iets anders ja. Bedoel je met feit dat het voor de wagen in zijn algemeenheid geldt dan is dat idd pertinent niet waar.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio | MacBook Air 13" M5 24GB 1TB

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Juancho schreef op woensdag 30 september 2026 @ 23:13:
[...]

Ging mij erom dat je het als feit neerzet en zo ook bedoeld. Maar als je bedoelt als feit voor je eigen wagen dat je het altijd hebt (de knappende remschijven) dan wordt het verhaal wel iets anders ja. Bedoel je met feit dat het voor de wagen in zijn algemeenheid geldt dan is dat idd pertinent niet waar.
Ja als je het op dat level bekijkt heb je gelijk.
Maar ik bedoelde echt dat het een feit is dat ik dat heb na elk wasstraat bezoek, tot ik uitvond dat de remmen droogblazen na de wasbeurt de oplossing gaf ;)

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Juancho schreef op woensdag 30 september 2026 @ 15:50:
Ik laad wel eens tot 100% en dat moet dan meestal tot savonds aan de openbare laadpaal. Dan staat de wagen een nacht voor de deur op 100% voor weg gaan. Totaal niks van te merken. Niet bij de vorige XC40 en nu niet met de PS2. Maargoed, dan praat je dus over een nacht, hooguit halve dag. Dus geen dagenlang.
Maar dat is dus prima, ik heb een klant waar ik kan laden, mits er plek is. Ik moet er laden want er is in de wijde omgeving geen andere laadvoorziening en heen/terug is net even teveel voor een acculading, betreft 430 km totaal. Ik moet er 1x per week naartoe.

Ik ben er vaak al vroeg, vetrek dan thuis om 5 uur, en kan meestal meteen terecht. Daar laad ik tot 100% zeker als ik de dag erna ook nog wegmoet (kan thuis niet altijd zeker zijn van plek om te laden), en dan staat de wagen zo vanaf 11 uur tot 15 uur op 100% in een parkeervakje te wachten.
Gaat gewoon prima, was de eerste keren wat spannend, ging dan tot 90% om de volgende dag net te kort te komen... maar nu is het gewoonte.

Over twee maanden loopt die klus af en dan verandert mijn laadgedrag weer flink.

Maar inderdaad af en toe tot 100% laden kan geen kwaad zei de dealer ook destijds, mits je binnen een dag gaat rijden. Dat ie dan een aantal uren op 100% staat kan niet zo kwaad.

• MeHeKaCh
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 06-10 16:41

MeHeKaCh

XC40 SMER MY24 Plus

Tussen alle SoH, OPD, remschijven en AI door een update van mijn XC40: diagnose is dinsdag gedaan door de monteur en het is geen software of elektronisch probleem, maar een defecte slang en klep van het koelsysteem voor de elektromotor. Kan gebeuren. Levertijd onderdeel is alleen onbekend.... To be continued.

• Venomer
  • Registratie: April 2021
  • Nu online
MeHeKaCh schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 08:58:
Tussen alle SoH, OPD, remschijven en AI door een update van mijn XC40: diagnose is dinsdag gedaan door de monteur en het is geen software of elektronisch probleem, maar een defecte slang en klep van het koelsysteem voor de elektromotor. Kan gebeuren. Levertijd onderdeel is alleen onbekend.... To be continued.
Bij mijn auto was er ook een keer zo’n slang defect en dat was veroorzaakt door een marter volgens de monteur. In mijn geval hadden ze het onderdeel wel op voorraad en kon het meteen gerepareerd worden.

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

• cdwave
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:51
Venomer schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 09:43:
[...] Bij mijn auto was er ook een keer zo’n slang defect en dat was veroorzaakt door een marter volgens de monteur.
Voor de benzineauto was het advies bij een soortgelijk euvel (bougiekabels aangeknaagd door een marter) om een toiletblok in de auto te hangen onder de motorkap. Dat vinden ze nogal stinken blijkbaar.

Ik zou alleen zou niet weten waar je zo'n toiletblok moet ophangen in een EV...

• cdwave
Vulcan750 schreef op woensdag 30 september 2026 @ 22:26:
[...] Maar als ik de auto (zelf) gewassen heb, dan herken ik de "kloink" wel als ik de volgende dag weg wil rijden en de remmen lijken even ook wat aan te lopen.
Jup. Ik denk dat je bij het wassen water krijgt op plaatsen waar het doorgaans niet zo makkelijk komt, en je zet de auto dan relatief "koud" weg, zodat de schijven nog urenlang nat blijven. Na een ritje door de regen zijn de banden en schijven nog wel warm en droogt de boel snel op.

De auto lijkt ook wel een anti-roest start te doen, de eerste keer remmen lijkt hij grotendeels mechanisch te doen.

Mijn tip voor de APK zou zijn om 'm tot 100% te laden voor je erheen rijdt. Dan kan hij niet goed regenereren en remt de eerste kilometers regelmatig op de mechanische rem. Als je niet rechtstreeks aan een provinciale weg woont kom je waarschijnlijk wel met schone schijven aan zonder er rare capriolen voor uit te halen.

[ Voor 16% gewijzigd door cdwave op 01-10-2026 13:11 ]

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

cdwave schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 13:08:
[...]

Jup. Ik denk dat je bij het wassen water krijgt op plaatsen waar het doorgaans niet zo makkelijk komt, en je zet de auto dan relatief "koud" weg, zodat de schijven nog urenlang nat blijven. Na een ritje door de regen zijn de banden en schijven nog wel warm en droogt de boel snel op.

De auto lijkt ook wel een anti-roest start te doen, de eerste keer remmen lijkt hij grotendeels mechanisch te doen.

Mijn tip voor de APK zou zijn om 'm tot 100% te laden voor je erheen rijdt. Dan kan hij niet goed regenereren en remt de eerste kilometers regelmatig op de mechanische rem. Als je niet rechtstreeks aan een provinciale weg woont kom je waarschijnlijk wel met schone schijven aan zonder er rare capriolen voor uit te halen.
Jouw tip is dus exact wat ik gedaan heb, en daar kwam de vraag over waarom je dat zou doen voor een APK ;)

Anyway, APK goedgekeurd, de keurmeester was er 20 min mee kwijt en kreeg steekproefherkeuring om 1300 uur, die was 10 min bezig.
Auto is in topconditie werd opgemerkt. Ach... ik ben er gewoon zuinig op ;)

• MartijnEV
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 06-10 19:51
Dinsdagmiddag de nieuwe softwareversie 5.2.16 ontvangen en geïnstalleerd.

Ik ben erg blij met de equalizer die er nu is bijgekomen! (kennelijk alleen voor auto’s met Harman Kardon audio en de Snapdragon ICU)

Met de equalizer ingesteld met wat meer laag, pietsie minder midden, en wat meer hoog (en Spotify in streaming- en downloadkwaliteit Zeer Hoog) klinkt het geluid nu aanzienlijk beter dan voorheen. Het wat ‘doffe’ geluid van voorheen is nu helder en sprankelend van laag tot hoog. En de bassen zijn nu serieus te horen. Absoluut prachtig!

Andere zaken die de nieuwe versie brengt:

- Weer een verdere verfijning van de aansturing van de elektromotor: nu nog soepeler en stiller, en het ‘jengelgeluid’ op lage snelheden dat bij 5.1.17 al een stuk minder was geworden is nu helemaal weg. Vermoedelijk zijn de sinussen/frequenties vanuit de DC/AC inverter nog verder geoptimaliseerd. Echt genieten (nu ook bij lage snelheden en audio uit).

- Icoon van het app menu gewijzigd

- Statusbalken onderaan nu ‘slimmer’/praktischer

MY26 | Volvo EX40 Ultra Europa | Single Motor Extended Range | Denim Blue | Connect Microtec/Nubuck | Donkergetinte achterruiten | Pirelli Scorpion All-Season banden | Trekhaak | geproduceerd: 19 maart 2026 | afgeleverd: 7 april 2026 | software 5.2.16

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:35
Je moet eens YouTube music luisteren op hoogste kwaliteit. Echt serieus verschil tov spotify.

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

caspervc schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 20:18:
Je moet eens YouTube music luisteren op hoogste kwaliteit. Echt serieus verschil tov spotify.
Ik hoor de verschillen niet. Maarja.. opgegroeid onder de landende vakantiegangers die zonder CO2 schaamte vliegtuig na vliegtuig op Schiphol lieten landen, op nog geen 300 meter hoogte over ons dak, elke anderhalve minuut kwam er weer eentje de hele dag door...
En in die tijd waren die krengen echt een stuk luidruchtiger dan nu.. en dat merk ik nog altijd aan een gehoor waar hoge tonen en een deel middeltonen gewoon slecht geworden zijn.

Daarom vind ik de Equalizer niet zo belangrijk, heb hem ook niet, ook niet na de update, maar ik kan de hoge tonen en lage tonen wel harder zetten, dus laag iets afgevlakt en hoog flink opgeschroefd en dan vind ik het wel best klinken.

Als ik hem al aan heb, want heel vaak staat de muziek gewoon uit, lekker genieten van de rust. Dat heb ik vroeger te veel moeten missen.

• Juancho
MartijnEV schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 19:55:
Dinsdagmiddag de nieuwe softwareversie 5.2.16 ontvangen en geïnstalleerd.

Ik ben erg blij met de equalizer die er nu is bijgekomen! (kennelijk alleen voor auto’s met Harman Kardon audio en de Snapdragon ICU)

Met de equalizer ingesteld met wat meer laag, pietsie minder midden, en wat meer hoog (en Spotify in streaming- en downloadkwaliteit Zeer Hoog) klinkt het geluid nu aanzienlijk beter dan voorheen. Het wat ‘doffe’ geluid van voorheen is nu helder en sprankelend van laag tot hoog. En de bassen zijn nu serieus te horen. Absoluut prachtig!
Tamelijk bizar dat ze daar pas na ruim 6 jaar achter komen. Zowel van Volvo als van HK zelf.

• MartijnEV
Juancho schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 22:39:
[...]

Tamelijk bizar dat ze daar pas na ruim 6 jaar achter komen. Zowel van Volvo als van HK zelf.
Ik heb het vermoeden dat Google eerst wat audio gerelateerde bugs in AAOS moest oplossen voordat ze de equalizer voor HK konden uitrollen. En dat dat weer minder prioriteit had totdat de Snapdragon ICU werd geïntroduceerd.

MY26 | Volvo EX40 Ultra Europa | Single Motor Extended Range | Denim Blue | Connect Microtec/Nubuck | Donkergetinte achterruiten | Pirelli Scorpion All-Season banden | Trekhaak | geproduceerd: 19 maart 2026 | afgeleverd: 7 april 2026 | software 5.2.16

• Venomer
  • Nu online
MartijnEV schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 19:55:

- Weer een verdere verfijning van de aansturing van de elektromotor: nu nog soepeler en stiller, en het ‘jengelgeluid’ op lage snelheden dat bij 5.1.17 al een stuk minder was geworden is nu helemaal weg. Vermoedelijk zijn de sinussen/frequenties vanuit de DC/AC inverter nog verder geoptimaliseerd. Echt genieten (nu ook bij lage snelheden en audio uit).
Ik dacht al dat er iets anders was na de update en dit zou het wel eens kunnen zijn. Ik zal morgen eens gericht hier op letten.

• Juancho
MartijnEV schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 22:46:
[...]

Ik heb het vermoeden dat Google eerst wat audio gerelateerde bugs in AAOS moest oplossen voordat ze de equalizer voor HK konden uitrollen. En dat dat weer minder prioriteit had totdat de Snapdragon ICU werd geïntroduceerd.
Audio gerelateerde bugs? Wat moet ik me daarbij voorstellen? Heb je een voorbeeld?
Mijn PS2 met het Bowers & Wilkens audio systeem had overigens direct al een uitgebreide equalizer (en nog wat extra 'kamers'). Enorm verschil met de vorige P8 met HK en geen EQ.

[ Voor 17% gewijzigd door Juancho op 01-10-2026 22:51 ]

• MartijnEV
Juancho schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 22:49:
[...]

Audio gerelateerde bugs? Wat moet ik me daarbij voorstellen? Heb je een voorbeeld?
Mijn PS2 met het Bowers & Wilkens audio systeem had overigens direct al een uitgebreide equalizer (en nog wat extra 'kamers'). Enorm verschil met de vorige P8 met HK en geen EQ.
Knipperlichtgeluid en andere audio die soms bij de start niet ‘opstart’, bijvoorbeeld. Iets in de trant vab audio processing en mengen van audiokanalen binnen het infotainmentsysteem. Bijvoorbeeld. Er zijn ook stabiliteitsverbeteringen doorgevoerd voor Bluetooth, en ook dat hangt vermoedelijk samen met de interne audioprocessing.

• Juancho
MartijnEV schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 22:54:
[...]

Knipperlichtgeluid en andere audio die soms bij de start niet ‘opstart’, bijvoorbeeld. Iets in de trant vab audio processing en mengen van audiokanalen binnen het infotainmentsysteem. Bijvoorbeeld. Er zijn ook stabiliteitsverbeteringen doorgevoerd voor Bluetooth, en ook dat hangt vermoedelijk samen met de interne audioprocessing.
Heel mooi dat ze dat dan na ruim 6 jaar opgelost hebben en nu tijd hebben gehad voor de EQ :)

• MartijnEV
Juancho schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 22:57:
[...]

Heel mooi dat ze dat dan na ruim 6 jaar opgelost hebben en nu tijd hebben gehad voor de EQ :)
Zeker mooi. En hopelijk is dat knipperlichtgeluidprobleem nu écht opgelost.

Denk dat die EQ al heel lang klaar stond, maar dat ze die nu pas konden uitrollen.

Hoe dan ook, ik ben erg blij met het nu veel mooier klinkende geluid, eindelijk komt het Harman Kardon systeem nu volledig tot zijn recht!

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:49
MartijnEV schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 23:10:
Zeker mooi. En hopelijk is dat knipperlichtgeluidprobleem nu écht opgelost.

Denk dat die EQ al heel lang klaar stond, maar dat ze die nu pas konden uitrollen.

Hoe dan ook, ik ben erg blij met het nu veel mooier klinkende geluid, eindelijk komt het Harman Kardon systeem nu volledig tot zijn recht!
Jammer dat ze de standaard audio met 7 speakers hebben overgeslagen. Die had ook best een equalizer kunnen gebruiken, al was het een simpelere 6 bands EQ of zo.

• cdwave
MartijnEV schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 22:46:
[...] Ik heb het vermoeden dat Google eerst wat audio gerelateerde bugs in AAOS moest oplossen voordat ze de equalizer voor HK konden uitrollen. En dat dat weer minder prioriteit had totdat de Snapdragon ICU werd geïntroduceerd.
Eenvoudigere verklaring is dat de equalizer gewoon een stukje software is, en de CPU is al zwaar overbelast door AAOS. De snapdragon kan nog wel 1% missen om de equalizer erbij te doen.

• WildOne
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-10 17:25
Kan iemand die de ihu met Intel Atom heeft laten vervangen door een Snapdragon bevestigen of dat de EQ daar ook zichtbaar is? Ben wel benieuwd namelijk of dit de “houdbaarheid” qua functionaliteit ook verlengt behalve alleen de snellere interface.

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

cdwave schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 09:44:
[...]

Eenvoudigere verklaring is dat de equalizer gewoon een stukje software is, en de CPU is al zwaar overbelast door AAOS. De snapdragon kan nog wel 1% missen om de equalizer erbij te doen.
Ze kunnen ook een hardware upgrade aanbieden omdat ze met de gemonteerde CPU gewoon aantoonbaar een onderdeel met te weinig capaciteit hebben gemonteerd voor wat de auto aan functies moet kunnen bieden. Het is een ontwerpfoutje zeg maar, want dit hadden ze redelijkerwijze kunnen voorspellen dat toekomstige software meer druk op de CPU zet.

Nu gaan ze besparen op die functies om de CPU te ontzien, maar netter zou zijn om te zeggen "Oke, fout van ons, we bieden een zwaardere CPU unit aan zodat we die functies kunnen inbouwen die je redelijkerwijs geleverd had moeten krijgen".
Kost ze teveel geld natuurlijk, maar als ze dan coulant doen en zeggen 50/50 betalen, is het voor ons een betaalbare oplossing en zullen veel mensen het wellicht aanpakken.

• Kammika
ron65 schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 10:25:
[...]

Ze kunnen ook een hardware upgrade aanbieden omdat ze met de gemonteerde CPU gewoon aantoonbaar een onderdeel met te weinig capaciteit hebben gemonteerd voor wat de auto aan functies moet kunnen bieden. Het is een ontwerpfoutje zeg maar, want dit hadden ze redelijkerwijze kunnen voorspellen dat toekomstige software meer druk op de CPU zet.

Nu gaan ze besparen op die functies om de CPU te ontzien, maar netter zou zijn om te zeggen "Oke, fout van ons, we bieden een zwaardere CPU unit aan zodat we die functies kunnen inbouwen die je redelijkerwijs geleverd had moeten krijgen".
Kost ze teveel geld natuurlijk, maar als ze dan coulant doen en zeggen 50/50 betalen, is het voor ons een betaalbare oplossing en zullen veel mensen het wellicht aanpakken.
waarom zouden ze dat doen? kost ze klauwen met geld en er zit nu echt geen defect in je auto. die equalizer/snelheid in je systeem is gewoon hoe je de auto gekocht hebt, dus waarom zouden ze "coulance" doen?

• Kammika
[quote]ron65 schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 10:25:
[...]
<< kan reactie niet verwijderen, maar is kennelijk 2x geplaatst>>

[ Voor 77% gewijzigd door Kammika op 02-10-2026 13:27 ]

• Tranquility
WildOne schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 10:21:
Kan iemand die de ihu met Intel Atom heeft laten vervangen door een Snapdragon bevestigen of dat de EQ daar ook zichtbaar is? Ben wel benieuwd namelijk of dit de “houdbaarheid” qua functionaliteit ook verlengt behalve alleen de snellere interface.
Ik heb de Snapdragon IHU upgrade en heb vorige week de nieuwe 5.2.16 OTA gehad, maar geen EQ erbij gekregen. Daarvoor moet je de Harman Kardon audio met 13 speakers hebben. De Standard audio met 7 speakers heeft geen EQ en zat die ws ook niet krijgen.

[ Voor 49% gewijzigd door Tranquility op 02-10-2026 12:27 ]

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Kammika schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 11:35:
[...]

waarom zouden ze dat doen? kost ze klauwen met geld en er zit nu echt geen defect in je auto. die equalizer/snelheid in je systeem is gewoon hoe je de auto gekocht hebt, dus waarom zouden ze "coulance" doen?
Het is een dingetje dat toen we de auto kochten ( in elk geval toen ik hem bestelde) er verwachtingen werden gewekt van een snel soepel multitainment systeem, Niet alleen reclameerde Volvo daarmee, er werden ook filmpjes geplaatst waarin ze dat onderstreepten.
Al snel, nar enekele maanden, begon links en rechts duidelijk te worden dat met de updates die kwamen, de snelle soepele werking langzaam maar zeker wegviel.
Men had dus een systeem op het scherptst van de snede berekend, en geen rekening gehouden met meer belasting van de CPU in de zelfs nabije toekomst. Dat was een vergissing van ze, want die hadden ze zeker wel kunnen voorzien.

Toegeven die fout te hebben gemaakt en dan met wat coulance een betaalbare oplossing geven is waar ik dan op doel, dat zou je mogen verwachten. Juist omdat dit probleem gewoon te voorzien was.

Geen defect nee, maar wel een hinder als je bedenkt dat veel mensen een heleboel apps die ze hadden willen draaien er maar weer afgehaald hebben omdat het anders bijna vastloopt.Dus als gebruiker ondervind je er wel gewoon de negatieve gevolgen van.

Ik weet dat jij er niet tegen kunt als iemand iets negatiefs over Volvo zegt, daar heb ik wel eens eerder met je mee te maken gehad, maar ik probeer het gewoon nuchter en eerlijk te bekijken, en dan is dit toch echt wat mijn gevoel ervan zegt. Er zijn verwachtingen geschapen die niet zijn waargemaakt, al is door het skippen van veel apps en rustig met de opties omgaan het systeem wel bruikbaar, maar soms nog altijd traag als dikke ..... vooral net na opstarten.

• Kammika
ron65 schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 14:08:
[...]

Ik weet dat jij er niet tegen kunt als iemand iets negatiefs over Volvo zegt, daar heb ik wel eens eerder met je mee te maken gehad,
Niet echt een nette reactie, en bovendien feitelijk onjuist:

De trage UI van Volvo was al bij de eerste proefritten duidelijk zichtbaar en is sindsdien niet significant sneller geworden. Als consument mag je verwachten dat je je vooraf informeert, en dit was breed bekend uit reviews en praktijkervaringen.

Ik vind het zelf ook geen sterke keuze van Volvo. Maar dan hebben we het over een producteigenschap waar je het blij of minder blij mee kunt zijn, niet over een defect,

Dat is het punt dat ik maak.

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:55
Bij de EX90 hebben ze wel gratis een CPU-upgrade gedaan, maar dat was binnen het jaar na de release omdat het systeem gewoon niet deftig werkte met de originele CPU. Kan je van de XC40 niet zeggen, die werkt gewoon stabiel (maar traag).

Geen enkele autofabrikant gaat je gratis een upgrade geven voor een normaal werkend product, dat is niet realistisch.

YouTube

• cdwave
ron65 schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 14:08:
[...] Toegeven die fout te hebben gemaakt en dan met wat coulance een betaalbare oplossing geven is waar ik dan op doel, dat zou je mogen verwachten. Juist omdat dit probleem gewoon te voorzien was.
Ben het met je klachten helemaal eens, maar niet met je verwachtingen. Ja, het ding is traag, maar functioneel is hij niet echt stuk, en uiteindelijk zijn er meer bugs opgelost dan aangemaakt. Om te verwachten dat de fabrikant 4 jaar na aankoop nog even duizend euro uit de broekzak haalt is gewoon niet realistisch.

Dat steeds trager worden lijkt ook meer een ontwerpfout van Android te zijn dan van Volvo. Ik heb hier een oude telefoon die ik als metronoom/stemapparaat gebruik. Als je die een factory reset geeft en er dan de APK op zet met de "Semitone" app, dan is die gewoon prima bruikbaar. Als ik 't ding online laat gaan dan gaat hij zich updaten en binnen een dag of wat is hij dan tergend traag geworden.

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

cdwave schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 14:45:
[...]

Ben het met je klachten helemaal eens, maar niet met je verwachtingen. Ja, het ding is traag, maar functioneel is hij niet echt stuk, en uiteindelijk zijn er meer bugs opgelost dan aangemaakt. Om te verwachten dat de fabrikant 4 jaar na aankoop nog even duizend euro uit de broekzak haalt is gewoon niet realistisch.

Dat steeds trager worden lijkt ook meer een ontwerpfout van Android te zijn dan van Volvo. Ik heb hier een oude telefoon die ik als metronoom/stemapparaat gebruik. Als je die een factory reset geeft en er dan de APK op zet met de "Semitone" app, dan is die gewoon prima bruikbaar. Als ik 't ding online laat gaan dan gaat hij zich updaten en binnen een dag of wat is hij dan tergend traag geworden.
Kijk, dat snap ik ook wel, ik verwacht niet dat Volvo echt die CPU gaat wijzigen.. en ik weet ook dat het werkt, al is het traag en ben je beperkt in het installeren van apps daardoor.
Maar ik gaf gewoon even aan wat mijn gevoel erbij is, verder ben ik gewoon meer dan dik tevreden met de auto. Zo eenvoudig is het ook nog eens een keer.

Zie het als gewoon even kwijt willen wat ik dacht. Verder fijne wagen :-)

Vanochtend ook opgemerkt dat het jengelende geluid vrijwel weg is na de OTA. dat is dan weer heel erg positief.

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Kammika schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 14:35:
[...]

Niet echt een nette reactie, en bovendien feitelijk onjuist:

De trage UI van Volvo was al bij de eerste proefritten duidelijk zichtbaar en is sindsdien niet significant sneller geworden. Als consument mag je verwachten dat je je vooraf informeert, en dit was breed bekend uit reviews en praktijkervaringen.

Ik vind het zelf ook geen sterke keuze van Volvo. Maar dan hebben we het over een producteigenschap waar je het blij of minder blij mee kunt zijn, niet over een defect,

Dat is het punt dat ik maak.
Ik heb het gewoon netjes gesteld, ik heb wel eerder met jou gemerkt dat iets zeggen over Volvo wat negatief voor ze kan zijn bij jou altijd wel een soort protest reactie oproept.
Is niets mis mee, maar ik ben kennelijk gewoon net iets nuchterder in dat soort dingen en als iets me niet positief aanspreekt dan zeg ik dat gewoon, zoals nu met dat infotainment systeem.

Ik heb met jou verder geen enkel probleem, nooit gehad ook, dus excuus als ik je op een of andere manier beledigde, dat was echt de bedoeling niet!

Ik heb destijds een pos lang alleen maar gehoord en gelezen dat dat systeem zo soepel en snel was, pas toen ik de wagen ebsteld had kwamen de eerste barstjes in die beeldvorming doordat gebruikers op o.a. youtube kanalen de traagheid begonnen te melden.
Dat was echt in die volgorde, en dus feitelijk van mijn beleving uit wel degelijk juist.

Maar waar gaat het nog over, ja het systeem is wat onderbemeten en daardoor traag, daarover zijn we het allemaal eens.
En ik zeg alleen maar dat het jammer is dat ze niet erkennen dat het wellicht de verkeerde processorkeuze geweest is destijds (want dat was al heel snel duidelijk) en dus een oplossing bieden. Oke, al dan niet onder coulance, bijvoorbeeld door gewoon de hardware upgrade die sommigen hier gedaan hebben te erkennen en via de dealers optioneel aan te bieden.

Verder NHF, was echt niet de bedoeling je te beledigen of aan te vallen, maar meer de constatering dat je er vaak best floink bovenop duikt en mensen die iets over Volvo zeggen daarop aanspreekt en zegt dat ze het fout zien, niet fair is wat ze zeggen... dat soort dingen. Want dat doe je bij mij nu ongeveer voor de 5e keer sinds ik hier mee babbel :)

• Tranquility
cdwave schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 14:45:
Om te verwachten dat de fabrikant 4 jaar na aankoop nog even duizend euro uit de broekzak haalt is gewoon niet realistisch.
Voor de mensen die meer dan 1200 euro hebben uitgegeven aan de Snapdragon IHU upgrade hadden ze er wel een equalizer bij mogen doen. ;)

• Plead
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 06-10 22:58
MartijnEV schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 22:54:
[...]

Helaas. Ik heb inmiddels twee keer geen knipperlichtgeluid, eigenlijk totaal geen audio, gehad na de laatste update... Alleen een reboot van het multimedia systeem hielp.

XC40 Recharge Essential MY24. Victron 3XMP4K5 + 2X16kWh

• Cpt. Peacock
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 06-10 22:03
Juancho schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 22:49:
[...]

Dat had je bij de Harman Kardon vroeger ook hoor. :)

Volvo XC40 P8 20" / Polestar 2 LRDM Pilot Plus 19"

• Avvd
  • Niet online
WildOne schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 10:21:
Met de nieuwe ihu krijg je ook de EQ in het oude model met harmon/kardon.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:00

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

NaN schreef op woensdag 23 september 2026 @ 17:04:
Vandaag kreeg ik Gemini aangeboden (EX40, SMER, MY27).

Heb eerst de stem aangepast, want ik kreeg spontaan rode vlekken in mijn nek van de stem die gebruikt werd.

Na een vraag of 5 heb ik Gemini weer uitgezet en ben ik terug naar de ‘normale’ assistent gegaan. Ik vond het helemaal niks. Blijft maar door ratelen, meh.

My 2 cents.
Sinds vorige week ook Gemini. Ik vind het vreselijk. Het is erg traag en voert de helft van de opdrachten domweg niet uit. Ik vroeg Gemini ergens naar toe te navigeren. Toen er eindelijk een antwoord kwam was ik al kilometers verder. Dit werkt niet. Hoe kan ik terug naar assistant?

[ Voor 10% gewijzigd door Microkid op 03-10-2026 09:46 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• DrBOB101
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 05:56
Venomer schreef op woensdag 30 september 2026 @ 20:31:
Ik heb vandaag opnieuw aan Gemini gevraagd wat volgens de auto de accucapaciteit is. Deze keer kreeg ik wel antwoord: 75,6 kWh. Mijn P8 MY21 heeft een bruto capaciteit van 78 kWh, dus dat zou inhouden dat de SoH 97% is. Na bijna vijf en een half jaar en 90k km zou dat geweldig zijn. Maar ik neem het met een korreltje zout.

Hoewel, de app geeft op dit moment een geschat bereik van 300 km bij 75%, oftewel 400 km bij 100%. De WLTP-range van mijn uitvoering is 418 km. Dat klopt dan wel weer aardig.
(En ja, ik weet het. Het geschatte bereik varieert door rijgedrag en weersomstandigheden.)
Mijn beredening is dat Google Maps toegang moet hebben tot capaciteit + huidige laadniveau om een inschatting te maken wanneer / waar / hoelang je moet gaan laden. Met wat doorvragen kreeg ik de namen van de variabelen terug: ev_battery_capacity en ev_battery_level. Home Assistant heeft via de Volvo API ook toegang tot die gegevens.
Logischerwijs moet dat netto- niet de bruto capaciteit zijn. Het verschil tussen die twee mag/kun je immers niet gebruiken. Jouw auto had oorspronkelijk 75 kWh netto, toch? Dat korreltje zout lijkt me dan terecht ;)

Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.

• NaN
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

Microkid schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 09:44:
[...]

Sinds vorige week ook Gemini. Ik vind het vreselijk. Het is erg traag en voert de helft van de opdrachten domweg niet uit. Ik vroeg Gemini ergens naar toe te navigeren. Toen er eindelijk een antwoord kwam was ik al kilometers verder. Dit werkt niet. Hoe kan ik terug naar assistant?
Staat een optie voor in je instellingen menu.

• Venomer
  • Nu online
DrBOB101 schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 11:41:
[...]

Mijn beredening is dat Google Maps toegang moet hebben tot capaciteit + huidige laadniveau om een inschatting te maken wanneer / waar / hoelang je moet gaan laden. Met wat doorvragen kreeg ik de namen van de variabelen terug: ev_battery_capacity en ev_battery_level. Home Assistant heeft via de Volvo API ook toegang tot die gegevens.
Logischerwijs moet dat netto- niet de bruto capaciteit zijn. Het verschil tussen die twee mag/kun je immers niet gebruiken. Jouw auto had oorspronkelijk 75 kWh netto, toch? Dat korreltje zout lijkt me dan terecht ;)
Is ev_battery_capacity dan de geschatte resterende capaciteit?

Mijn auto heeft (had?) inderdaad bruto 78 kWh en netto 75 kWh. Ik was bij de berekening uitgegaan van bruto, omdat ik anders boven de 100% zou komen. 8)7

• DrBOB101
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 05:56
Venomer schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 12:45:
[...]

Is ev_battery_capacity dan de geschatte resterende capaciteit?

Mijn auto heeft (had?) inderdaad bruto 78 kWh en netto 75 kWh. Ik was bij de berekening uitgegaan van bruto, omdat ik anders boven de 100% zou komen. 8)7
Wat ik er van begrijp is dat ev_battery_capacity is wat de auto rapporteerd als maximale (netto) capaciteit van de accu. Nogal vreemd dat jij dan inderdaad hoger dan 100% komt - vandaar die korrel zout ;-)

Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.

• Kammika
<< was als privé bericht bedoeld, maar kan niet wissen >>

[ Voor 104% gewijzigd door Kammika op 03-10-2026 15:26 ]

• Microkid

Microkid

Smile

Sinds de laatste firmware heb ik iets raars. Google Maps geeft op de A12 bij Driebergen steeds aan dat er een rijstrook afgesloten is, terwijl dat niet zo is. Al diverse malen gehad. Vandaag van Rotterdam naar Utrecht wilde hij me omleiden via de A16 Brienenoord en dan binnendoor naar Alexanderpolder, maar er was niks aan de hand op de A20 (ik ben dus gewoon doorgereden). Lijkt wel alsof er oude informatie aanwezig is. Een reset heeft niet geholpen. Iemand wellicht een suggestie?

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Rianata
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:03

Rianata

Have you played Atari today?

@Microkid zou mij verbazen wanneer het een firmware issue is. Wat als je dezelfde route in Google Maps op je telefoon of pc plant, geeft hij dan wel de juiste route, oftewel zonder de afgesloten rijstrook? Zo kun je uitsluiten of het niet gewoon aan de kant van Google fout zit en zij onjuiste informatie hebben en doorgeven.

Atari 16/32bit | Volvo EX40 Twin Motor (MY26), 19" All Season

• vdburg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:38
Microkid schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 21:20:
Sinds de laatste firmware heb ik iets raars. Google Maps geeft op de A12 bij Driebergen steeds aan dat er een rijstrook afgesloten is, terwijl dat niet zo is. Al diverse malen gehad. Vandaag van Rotterdam naar Utrecht wilde hij me omleiden via de A16 Brienenoord en dan binnendoor naar Alexanderpolder, maar er was niks aan de hand op de A20 (ik ben dus gewoon doorgereden). Lijkt wel alsof er oude informatie aanwezig is. Een reset heeft niet geholpen. Iemand wellicht een suggestie?
Ik heb dat vaker in maps gezien. Bij ons in het dorp was er een keer een week een straat afgesloten. maar weken nadat de alsluiting was opgeheven kreeg je van maps nog steeds een andere route voorgeschoteld. Je kan dat in maps rapporteren, en een paar dagen nadat ik dat gedaan had was het aangepast.

• cdwave
Google geeft wel vaker opstoppingen en afsluitingen aan die er helemaal niet zijn. Dat komt volgens mij omdat Google "zijn eigen ding" doet en niet gewoon informatie van betrouwbare bronnen overneemt.

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Microkid schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 21:20:
Op de A4 ook, als je langs den Haag naar het zuiden rijdt krijg je nu ook steevast te horen dat er verderop een rijbaan is afgesloten. In werkelijkheid is daar helemaal geen sprake van.
Overigens heeft maps op de telefoon dat ook, en die staat los van de OTA die we kregen.

Ik denk dus (maar dat is maar wat IK denk, en ik kan fout denken heb ik gemerkt) dat het een toevalligheid is en een bug in maps.

• mversluis
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 08:07
Google maps maakt gebruik van diverse input zoals hoeveelheid telefoons op de weg ( meer dan gebruikelijk , dan wordt er alternatieve route aangeven) maar ook handmatige input van gebruikers over bv ongelukken of afsluitingen, wegwerkers melden het ook aan bij rws en komt dan centraal weer terug in Google maps

Alles samen in de blender zorgt ervoor dat rijbaan op Google afgesloten is en omleiding aangeeft. Veelal bij rechte eind, maar zijn ook edgecases bekend die echt fout waren.

Zie voorbeeld dan " straatafsluiting" in Zandvoort, wat door de bewoners zelf aangemeld werd bij Google, waardoor het algoritme bedacht dat idd de straat afgesloten was. Dit is nog hele rel geweest bij politie en b&w om het weer ongedaan te krijgen.

An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture

• Juancho
Cpt. Peacock schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 21:13:
[...]

Dat had je bij de Harman Kardon vroeger ook hoor. :)
Kan best, ik heb eigenlijk vanaf de V40 altijd H&K gehad. Weet wel dat in de P8 het geluid nooit helemaal top eruit kwam door eerder genoemde zaken. Dus mooi voor de rijders van nu die wel veel meer kunnen tweaken. Maar B&W is wel echt weer next level hoor, geloof me. Dat klinkt echt heel goed.

Benieuwd of de toekomstige nieuwe Volvo modellen onder de EX60 die keuze gaan krijgen. Als de PS2 over 3 jaar weer ingeleverd mag/moet worden is zijn de opvolgers van EX40/EC40 zeker weer een kanshebber. Zou tof zijn als B&W dan ook een optie in de lijst is!

• amarissimo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06-10 14:45
Ik ben hier door de tegels aan het scrollen maar zie het zo snel niet: kan Gemini überhaupt apps openen?

Ik kan in mijn my24 geen route plannen via een hey Google vraag al geeft ie aan dat de route gepland wordt in maps. Daar gebeurt verder niets. Bij een verzoek iets af te spelen op spotify krijg ik een heel verhaal over de tekst van het lied, maar geen muziek.

Is dit een bug bij mij , of een feature bij iedereen

• marcel_76
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 06-10 22:47
amarissimo schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 17:08:
Ik ben hier door de tegels aan het scrollen maar zie het zo snel niet: kan Gemini überhaupt apps openen?

Ik kan in mijn my24 geen route plannen via een hey Google vraag al geeft ie aan dat de route gepland wordt in maps. Daar gebeurt verder niets. Bij een verzoek iets af te spelen op spotify krijg ik een heel verhaal over de tekst van het lied, maar geen muziek.

Ik heb het met Gemini nog niet geprobeerd maar met Google Assistent kon ik voorheen gewoon opgeven dat ik wilde dat hij songtitel van artiest ging afspelen uit Deezer. De app werd netjes geopend en de muziek gestart, dus ik neem aan dat Gemini het ook wel kan. Gebruik het niet mega vaak.

XC40 Ultimate MY24 - Single Motor Extended Range - Silver Dawn | Alfen Eve Single Pro-line

• RickKoets
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10:28
Ook mijn auto (MY23/ 85.000km) eens uitgelezen met de Hanterill software om mijn SoH te bekijken. Ik was wel benieuwd aangezien ik mijn auto vanaf dag 1 tot 100% laad, regelmatig helemaal leeg rij en ik ook met enig regelmaat aan de snellader hang. Resultaat valt mij niet tegen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mfVtOzH3DSBM82diFJX0yMO-9hw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vfUDn1mSMfMhtZn9jj82lpqX.png?f=fotoalbum_large

• Kammika
marcel_76 schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 19:18:
[...]

Ik heb het met Gemini nog niet geprobeerd maar met Google Assistent kon ik voorheen gewoon opgeven dat ik wilde dat hij songtitel van artiest ging afspelen uit Deezer. De app werd netjes geopend en de muziek gestart, dus ik neem aan dat Gemini het ook wel kan. Gebruik het niet mega vaak.
Met Gemini werkt dit ook gewoon bij mij. Kan radiozenders starten (gewone radio en TuneIn), spotify muziek afspelen en van alles met de navigatie

• GJV63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 04:04
amarissimo schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 17:08:

Bij mij ook exact hetzelfde als wat jij benoemt. Ik heb al uitgebreid gezocht in instellingen maar kon niets vinden om het op te lossen. Ook de mogelijkheid in de instellingen om terug te gaan naar Google assistant werkt helaas niet. Ik houd het voorlopig maar op een bug.

• Kammika
GJV63 schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 19:53:
[...]

Bij mij ook exact hetzelfde als wat jij benoemt. Ik heb al uitgebreid gezocht in instellingen maar kon niets vinden om het op te lossen. Ook de mogelijkheid in de instellingen om terug te gaan naar Google assistant werkt helaas niet. Ik houd het voorlopig maar op een bug.
Ik heb wel ooit een keer dit probleem gehad met de Google assistent. Toen opgelost met factory reset en opnieuw aanmaken van de profielen

• Venomer
  • Nu online
Ik krijg wisselende resultaten met Gemini. Ik kan de navigatie meestal wel aan de praat krijgen via Gemini, maar een keer liep Gemini vast. Spotify kan ik ook bedienen, maar een keer kraamde Gemini een hoop onzin uit voordat hij deed wat ik vroeg. De stoelverwarming en het klimaat kan ik ook bedienen, maar Gemini zette de verwarming van beide stoelen aan, terwijl Assistant alleen de bestuurdersstoel deed. Ik noem het maar kinderziektes.

• Juancho
Ik noem het een half af product die nog niet de markt op had gemogen eigenlijk 😆

• Largamelion
Dit weekend gewoon 'hey Gemini, rij naar huis' en hij laadde netjes de route naar huis.

Wel klein bugje bij het selecteren van 'werk' op het beginscherm van Maps, hij toont dan op de kaart mijn werk en in het venster staat 'opnieuw', maar hij navigeert er niet naar, ook niet als ik op 'opnieuw' druk. Als ik 'werk' selecteer uit een van de diepere menu's in Maps dan werkt het wel. Is begonnen nadat ik moest uit- en inloggen na de installatie van Gemini. Homeknop reset lost het niet op dus niet direct een idee wat ik nog kan doen.

Ik moest overigens ook mijn telefoon ontkoppelen van bluetooth omdat Gemini geen toegang meer had tot mijn contacten. Die toegang stond nochtans aangevinkt op de telefoon in de bluetooth settings van mijn Volvo en dit uit- en aanvinken bracht niet op. Pas na ontkoppelen en opnieuw koppelen met code lukte het weer.

Toch paar kleine, irritante brugjes dus na de introductie van Gemini.

YouTube

• Paku
  • Laatst online: 10:24

Paku

C40 Extended Plus

Overmorgen ruil ik mijn Polestar 2 in voor een Volvo C40 Recharge Extended Range Plus. De P2 heeft er bijna 5 jaar en 150.000 km op zitten en de lease loopt af. Op de parkeerplaats staat nog een C40 waarvan er nog een leasecontract loopt dat ik kan overnemen. Nu had ik zelf al een Volvo XC40 of zo op het oog dus dit kwam erg goed uit en ik neem deze graag over. De resterende tijd is nog 2 jaar voor deze wagen.

Aangezien de 2 wagens erg op elkaar lijken qua features en bediening ben ik erg benieuwd hoe de C40 gaat bevallen. Ik ga hier ook eens door het forum struinen voor tips en trucs.

Ik heb de sleutel al gekregen maar mocht er nog niet in rijden qua verzekering. Vandaag heb ik al wel ingelogd met mijn gmailaccount in de C40 en ik had meteen alle apps al te pakken. Lekker transparant met de P2.

De iets hogere instap lijkt me heel prettig want ik moest mezelf af en toe wel uit de P2 hijsen. Bij mij in de straat zijn vrij hoge stoepranden dus ik moet bijna omhoog klimmen als ik er te strak langs parkeer :-) Het glazen dak en de kleur (blauw) vind ik erg mooi en ik kijk uit naar de grotere range.

Heb er zin in!

Volvo C40 Recharge Extended Range Plus

• MicroStar_NL
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 06-10 21:00

MicroStar_NL

Knowledge is power

Largamelion schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 22:00:
Wel klein bugje bij het selecteren van 'werk' op het beginscherm van Maps, hij toont dan op de kaart mijn werk en in het venster staat 'opnieuw', maar hij navigeert er niet naar, ook niet als ik op 'opnieuw' druk. Als ik 'werk' selecteer uit een van de diepere menu's in Maps dan werkt het wel.
Ik heb hetzelfde. Overigens niet direct na de overgang naar Gemini, maar sinds een paar weken of zo.
Ik navigeer nu vaak naar de laadpaal bij mijn werk en eentje vlak bij thuis. Dat laatste stukje red ik wel zonder :).

Volvo EX40 Ultra SMER MY25 Vapour Grey 19" Microtech | 5.1.17

• Mga1600
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 10:12

Mga1600

Volvo’s sinds 1981

Juancho schreef op zondag 4 oktober 2026 @ 22:50:
[...]

Kan best, ik heb eigenlijk vanaf de V40 altijd H&K gehad. Weet wel dat in de P8 het geluid nooit helemaal top eruit kwam door eerder genoemde zaken. Dus mooi voor de rijders van nu die wel veel meer kunnen tweaken. Maar B&W is wel echt weer next level hoor, geloof me. Dat klinkt echt heel goed.

Benieuwd of de toekomstige nieuwe Volvo modellen onder de EX60 die keuze gaan krijgen. Als de PS2 over 3 jaar weer ingeleverd mag/moet worden is zijn de opvolgers van EX40/EC40 zeker weer een kanshebber. Zou tof zijn als B&W dan ook een optie in de lijst is!
Tegen die tijd is de 40 vermoed ik alleen nog maar als ICE te krijgen en heeft de nieuwe 50 de EV rol overgenomen. Maar als die EX50 qua rijden een beetje gaat lijken op de EX60 - en dat wordt wel beweerd - dan ga je vast blij zijn.

Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride en ‘straks’ een EX60 P10 Ultra

• Mga1600
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 10:12

Mga1600

Volvo’s sinds 1981

GJV63 schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 19:53:
[...]

Ik denk dat je Gemini ergens moet geven, (waarschijnlijk via het auto symbool en dan Google).

Als het eenmaal werkt kun je de route gewoon in een praatje opvragen en laten maken. Zo de geest van ( die was echt) ;: ik moet om 2 uur iemand spreken rond de Grote Markt in Groningen. Ik moet ook ergens parkeren en ik zoek een rustig restaurant of café waar ik met die persoon kan afspreken. Hoe loop ik van die parkeergarage naar dat café?

En dan krijg ik een uitgebreid antwoord en suggestie, de route naar de parkeergarage werd gegeven en ingevoerd in maps en er werd een café gesuggereerd dat op 2 loopminuten van de parkeergarage ligt. Met een aanwijzing hoe ik moest lopen.

Briljant!

Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride en ‘straks’ een EX60 P10 Ultra

• Kammika
DrBOB101 schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 11:41:
[...]

De Volvo api geeft bij mij op het veld batterij capacity al jarenlang steevast 67kwh terug. Dus de netto capaciteit obv 100%soh. Daar zit dus geen enkele intelligentie in. Is gewoon een vaste waarde voor je auto.

De verwachte range schommelt wel

• cdwave
Largamelion schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 22:00:
Wel klein bugje bij het selecteren van 'werk' op het beginscherm van Maps, hij toont dan op de kaart mijn werk en in het venster staat 'opnieuw', maar hij navigeert er niet naar, ook niet als ik op 'opnieuw' druk. Als ik 'werk' selecteer uit een van de diepere menu's in Maps dan werkt het wel. Is begonnen nadat ik moest uit- en inloggen na de installatie van Gemini. Homeknop reset lost het niet op dus niet direct een idee wat ik nog kan doen.
Staat los van Gemini, mijn C40 heeft hetzelfde euvel maar dan met "thuis". Ik moet mijn adres selecteren als ik naar huis wil.

Ik vermoed dat het probleem in "maps" zit, ik heb ook wel eens gehad dat "werk" pakweg 1 op 5 keer helemaal ergens anders heen navigeerde (stadscentrum ipv industrieterrein). Destijds opgelost door die te verwijderen en opnieuw aan te maken.

In tegenstelling tot alle navigatiesystemen die ik ooit gezien heb, kun je in Google Maps navigatie niet gewoon je huidige locatie opslaan. Dus je moet dit op de kaart aanwijzen.

• Largamelion
cdwave schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 09:17:
[...]

Staat los van Gemini, mijn C40 heeft hetzelfde euvel maar dan met "thuis". Ik moet mijn adres selecteren als ik naar huis wil.

Ik vermoed dat het probleem in "maps" zit, ik heb ook wel eens gehad dat "werk" pakweg 1 op 5 keer helemaal ergens anders heen navigeerde (stadscentrum ipv industrieterrein). Destijds opgelost door die te verwijderen en opnieuw aan te maken.

In tegenstelling tot alle navigatiesystemen die ik ooit gezien heb, kun je in Google Maps navigatie niet gewoon je huidige locatie opslaan. Dus je moet dit op de kaart aanwijzen.
Oké, goed om weten dat ik niet de enige ben. Het opnieuw registreren van mijn werk locatie was inderdaad de volgende stap die ik ging zetten, ga ik zo meteen doen. Ik heb gewoon een pin op de parking staan waar ik m'n auto zet, het is dus geen 'plaats' in Google Maps. Hopelijk is het daarmee opgelost.

YouTube

• Juancho
Al vaker gezegd maar Thuis en Werk zijn in te stellen via je Google account (volgens mij ook in de auto zelf) en dan komt dat netjes altijd naar voren. Als dat niet werkt bij een enkeling is dat een issue die je kan voorleggen bij de dealer. Want bij zoveel meer mensen werkt het wel gewoon. Sterker nog, het werkt ook best slim en het onthoud een beetje op welke dag bijv. mijn kantoordag is. Dan staat het adres van de klant er altijd al in en als ik weer naar huis ga popt Thuis ook direct naar voren als ik Maps open. Dat werkt gewoon en moet ook gewoon werken. If not... auto inleveren en Volvo het laten oplossen.

• Juancho
Mga1600 schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 00:48:
[...]

Tegen die tijd is de 40 vermoed ik alleen nog maar als ICE te krijgen en heeft de nieuwe 50 de EV rol overgenomen. Maar als die EX50 qua rijden een beetje gaat lijken op de EX60 - en dat wordt wel beweerd - dan ga je vast blij zijn.
Dat is nog altijd afwachten denk ik. Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat Volvo zo "dom" is om een enorm succesnummer als de XC40/EC40/EC40 uit hun lijn te halen om de EX50 er voor in de plaatst te doen die groter en dus ook duurder is. Dat slaat helemaal nergens op als je het mij vraagt.

Ik ga er eigenlijk altijd nog vanuit dat er gewoon een volledig nieuwe EX/EC40 komt, op een volledig elektrisch platform en eigenlijk een ingedeukte versie van de EX60. Nieuwe hardware, sneller laden, wellicht iets grotere accu. Als ze weer zo'n succesmodel willen leveren zullen ze wel moeten. De nieuwe generatie zeg maar.

• Largamelion
Juancho schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 09:35:
Al vaker gezegd maar Thuis en Werk zijn in te stellen via je Google account (volgens mij ook in de auto zelf) en dan komt dat netjes altijd naar voren. Als dat niet werkt bij een enkeling is dat een issue die je kan voorleggen bij de dealer. Want bij zoveel meer mensen werkt het wel gewoon. Sterker nog, het werkt ook best slim en het onthoud een beetje op welke dag bijv. mijn kantoordag is. Dan staat het adres van de klant er altijd al in en als ik weer naar huis ga popt Thuis ook direct naar voren als ik Maps open. Dat werkt gewoon en moet ook gewoon werken. If not... auto inleveren en Volvo het laten oplossen.
Lol, we zijn tweakers, ik ga heus mijn auto niet binnenbrengen voor een bugje in Google Maps. Alsof ze dat gaan oplossen bij de dealer, die resetten waarschijnlijk heel de boel en daarmee is het dan waarschijnlijk niet eens opgelost.

Ik heb m'n huidige werklocatie gewoon verwijderd uit Maps en dan een nieuwe speld geplaatst, kans is groot dat het daarmee opgelost is en anders zoeken we wel verder, het is ook geen ramp en er zijn workarounds. Vanop de pc in de browser krijg je echter geen optie om een geplaatste speld als 'werk' te bewaren, maar vanuit Maps op de telefoon heb je die optie wel. Benieuwd ...

YouTube

• Juancho
Largamelion schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 09:40:
[...]

Lol, we zijn tweakers, ik ga heus mijn auto niet binnenbrengen voor een bugje in Google Maps. Alsof ze dat gaan oplossen bij de dealer, die resetten waarschijnlijk heel de boel en daarmee is het dan waarschijnlijk niet eens opgelost.
Het kan ook gewoon een keer als je er al bent, of er langs komt. Waarom zou je het niet gewoon vragen? Als het je irriteert of wat dan ook vraag je het toch gewoon ff? Snap dat nooit zo goed....
Ik heb m'n huidige werklocatie gewoon verwijderd uit Maps en dan een nieuwe speld geplaatst, kans is groot dat het daarmee opgelost is en anders zoeken we wel verder, het is ook geen ramp en er zijn workarounds. Vanop de pc in de browser krijg je echter geen optie om een geplaatste speld als 'werk' te bewaren, maar vanuit Maps op de telefoon heb je die optie wel. Benieuwd ...
Als dat werkt prima, maar je kan dus gewoon je huis/werk adres invullen. Dat is gewoon functionaliteit van Maps/de auto.

• tukker999
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 10:06
TIP

Voor thuis heb ik een adres op een paar honderd meter afstand van ons huis ingesteld.

Mocht iemand mijn autosleutel met daaraan de huissleutel samen met de auto meenemen, dan wordt het lastig binnenkomen.

21,9 kWh/100km

• cdwave
Al vaker gezegd maar Thuis en Werk zijn in te stellen via je Google account (volgens mij ook in de auto zelf) en dan komt dat netjes altijd naar voren.
Ja, dat werkt maandenlang prima, en van de ene op de andere dag ineens niet meer. Dat is bij mij met "werk" gebeurd, en nu pas met "thuis". In mijn geval is het sneller om dan zelf maar die locatie opnieuw in te stellen via Google Maps, aangezien "even langs de dealer" betekent 29 minuten enkele reis. En ik denk dat de dealer met dezelfde oplossing gaat komen, dus dan help ik een medetweaker maar even met mijn ervaring.

• Largamelion
Juancho schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 09:44:
[...]

Het kan ook gewoon een keer als je er al bent, of er langs komt. Waarom zou je het niet gewoon vragen? Als het je irriteert of wat dan ook vraag je het toch gewoon ff? Snap dat nooit zo goed....
Ik kom niet langs/bij de dealer tenzij voor onderhoud en dat is tot nu toe 2x gebeurd in de 3,5 jaar dat ik met de auto rijd. Ik twijfel verder ook sterk dat men bij de dealer meer kennis heeft van die zaken dan wij hier op Tweakers. Bij de dealer zitten verkopers en mecaniciens, die zijn in mijn ervaring minder op de hoogte dan ikzelf als het op software aankomt want die lezen niet dagelijks mee in een topic als dit. Je verliest er ook een hoop tijd mee dus zelf een oplossing zoeken werkt meestal sneller.
tukker999 schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 09:46:
[...]

TIP

Voor thuis heb ik een adres op een paar honderd meter afstand van ons huis ingesteld.

Mocht iemand mijn autosleutel met daaraan de huissleutel samen met de auto meenemen, dan wordt het lastig binnenkomen.
Ik heb sinds de installatie van Chrome een patroon als beveiliging op het infotainment staan. Zonder dat je dat ingeeft kan je dus niet naar recente locaties of thuis/werk navigeren. Al moet ik zeggen dat het waarschijnlijk niet moeilijk te achterhalen is want meestal zie je de vegen van het patroon op het scherm staan. Ik kuis dat wel geregeld eens, maar zeker niet dagelijks.

YouTube

• cdwave
... Sterker nog, het werkt ook best slim en het onthoud een beetje op welke dag bijv. mijn kantoordag is. Dan staat het adres van de klant er altijd al in en als ik weer naar huis ga popt Thuis ook direct naar voren als ik Maps open...
Die logica heb ik nooit weten te doorgronden. Ik keek pas een keer via maps op de telefoon waar "Dedemsvaart" ook al weer lag, en nu komt de auto al twee weken met "Dedemsvaart" als top-suggestie, terwijl ik nooit om een route gevraagd heb of iets van dien aard, en al naar allerlei andere bestemmingen genavigeerd heb die dan niet in die lijst komen.

• Kammika
cdwave schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 09:17:
[...]

wel bijzonder die verschillen. Gisteren weer eens lange tijd gereden met de volvo. gemini draait als een zonnetje bij (Google Assisstent daarvoor ook). Zaken als huis, thuis, werk enz... herkent die prima.

Gisteren voor de grap eens "ik ben klaar met werk, wat zal ik nu doen?" tegen Gemini, kreeg een keurige vraag of ik naar huis wou terug en bij "ja doe maar" zette die de navigatie naar huis erin.

wel nieuwsgierig dus waar die verschillen vandaan komen.

BTW: enige waar die wel moeite mee heeft is sommige namen die niet helemaal nederlands klinken (probeer maar eens naar een raifeissenstraat in eindhoven te navigeren of zo.., elke keer een verrassing wat je dan krijgt...)

• Juancho
Gemini is een een AI machine. Die kan dus natuurlijk op dezelfde vragen door andere gebruikers andere antwoorden geven. Ik ga er alleen vanuit dat standaard auto commandos/vragen wel altijd hetzelfde resultaat geven. Bijv temperatuur omhoog, stoelverwarming aan etc.

Toen we vrijdag een langere rit hadden van 4 uur hebben we ook wat met Gemini gebabbeld over de plaats van bestemming. Tips en trics, wat historische kennis, goede lunch tentjes etc . Werkte prima op een keer een storing na dat de dame opeens een Engelman werd.

• Venomer
  • Nu online
Ik heb wel eens geprobeerd om de ingang van het parkeerterrein op te geven als “werk”, maar dat lukte mij niet. Ik kan alleen een adres koppelen aan “werk”. Maps toont die locatie midden op ons fabrieksterrein, maar daar kan ik niet komen met mijn auto. Maps schat de reis naar het werk altijd twee minuten te lang in, omdat die naar het midden van het terrein wil navigeren. Ik heb dat nog niet op kunnen lossen.

Dus ik ben benieuwd of het @Largamelion lukt om “werk” te koppelen aan een speld.

EDIT: Ik heb in de Google Maps-app op de iPad geprobeerd om mijn werkadres aan te passen. Ik heb dit geprobeerd via “Kiezen op kaart” en de ingang van het parkeerterrein gekozen. In de instellingen staat die locatie nu als coördinaten in plaats van een adres. Maar als ik Maps de route naar “werk” vraag, staat het eindpunt nog steeds midden op het bedrijfsterrein.

[ Voor 27% gewijzigd door Venomer op 06-10-2026 11:17 ]

• cdwave
Kammika schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 10:55:
[...] Zaken als huis, thuis, werk enz... herkent die prima.
Die moet ik nog eens proberen met Gemini. De oude assistent snapte er niks van en navigeerde dan zonder blikken of blozen naar een gebouw dat "Ons Kantoor" heette, of naar een interieurwinkel met "Thuis" in de naam, en dat soort dingen. Ik heb nooit ontdekt wat je moest zeggen om naar huis te navigeren...

• Kammika
Juancho schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 11:01:
Gemini is een een AI machine. Die kan dus natuurlijk op dezelfde vragen door andere gebruikers andere antwoorden geven. Ik ga er alleen vanuit dat standaard auto commandos/vragen wel altijd hetzelfde resultaat geven. Bijv temperatuur omhoog, stoelverwarming aan etc.
ja, maar daarom vind ik bijzonder dat die bij de een wel apps opent, en bij de ander niet. Dat bij de een zowel thuis als huis werken, maar bij de ander niet, enz..

Dat zouden toch de standaard endpoints moeten zijn die die wel kent...

anyway ik blijf die natuurlijke taal wel heel fijn vinden. Gisteren ook nog "hey google, ik heb het koud" geprobeerd. kreeg keurig vragen of ik liever stoelverwarming wou of de intereurverwarming wat hoger wou zetten en in dialoog met Gemini mooi alles ingesteld hoe ik het wou...

• cdwave
Venomer schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 11:10:
Ik heb wel eens geprobeerd om de ingang van het parkeerterrein op te geven als “werk”, maar dat lukte mij niet. Ik kan alleen een adres koppelen aan “werk”...
Oh, misschien is dat wel wat er stuk is gegaan de laatste tijd. Ik had "thuis" op de garage geprikt en niet op het woonhuis. Dat heeft dus een jaar ofzo goed gewerkt.

Bij het werk had ik ook de parkeerplaats aangegeven, maar die heb ik dan waarschijnlijk destijds maar op het adres gezet.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:59

Orion84

Admin Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Wel benieuwd hoe nuttig dat gaat zijn bij lange ritten om te helpen zoeken naar laadstops langs je route. Bijvoorbeeld als je ziet dat de geplande stop toch iets te ver weg is, of juist dat je range over hebt en nog een stukje door wil.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• cdwave
Tot nu toe was het probleem dat hij de snelladers gewoon helemaal niet vindt en/of de meest absurde routes bedenkt om er te komen (overkant snelweg). Dat lijkt meer een probleem met de onderliggende database dan met de "assistent" interface.

Nou heeft de auto doorgaans meer range dan ik, dus ik plan de stops op de aanwezigheid van Gulashsuppe of Apfelstrudel op loopafstand van de lader, misschien dat hij daar nu wel mee kan helpen.

• Largamelion
Venomer schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 11:10:
Ik heb wel eens geprobeerd om de ingang van het parkeerterrein op te geven als “werk”, maar dat lukte mij niet. Ik kan alleen een adres koppelen aan “werk”. Maps toont die locatie midden op ons fabrieksterrein, maar daar kan ik niet komen met mijn auto. Maps schat de reis naar het werk altijd twee minuten te lang in, omdat die naar het midden van het terrein wil navigeren. Ik heb dat nog niet op kunnen lossen.

Dus ik ben benieuwd of het @Largamelion lukt om “werk” te koppelen aan een speld.

EDIT: Ik heb in de Google Maps-app op de iPad geprobeerd om mijn werkadres aan te passen. Ik heb dit geprobeerd via “Kiezen op kaart” en de ingang van het parkeerterrein gekozen. In de instellingen staat die locatie nu als coördinaten in plaats van een adres. Maar als ik Maps de route naar “werk” vraag, staat het eindpunt nog steeds midden op het bedrijfsterrein.
Bij mij stond dit tot nu toe altijd als coördinaten (via een speld dus), maar vanop de pc lukte het mij daarnet niet om een speld toe te voegen als werklocatie. Vanop de telefoon (Android) lukte het wel, maar ik rij pas over een uurtje naar huis dus dan pas zie ik het effect in de wagen. Ik laat het resultaat nog weten.

YouTube

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 05:35
Dat verklaart dan waarom de Thuis-locatie het niet meer doet in de navigatie. Dat is bij mij ook een speld/coördinaat.

• marcel_76
Kammika schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 19:51:
[...]

Met Gemini werkt dit ook gewoon bij mij. Kan radiozenders starten (gewone radio en TuneIn), spotify muziek afspelen en van alles met de navigatie
Vandaag geprobeerd via Gemini. Ik vroeg om een muzieknummer te starten in Deezer en Gemini opende spotify waar ik geen abonnement voor heb. Ik vroeg het nogmaals en kreeg terug "ik ben slechts een simple assistent gebaseerd op AI". ZUCHT

Dus maar gevraagd om de Deezer app te openen, dat ging wel, daarna gevraagd om in de deezer app een muziek nummer af te spelen van een artiest met songtitel en daarna ging het goed.

Bij de Google Assistant was het simpel "Deezer speel x van y af" en klaar. Dus nee... Alles gaat ook veel trager want het moet allemaal eerst naar de cloud, dan weer terug... Dus nee ben niet zo een grote fan van Gemini in mijn huidige auto. Mogelijk dat de verbinding en/of de processor er gewoon niet snel genoeg voor zijn.

XC40 Ultimate MY24 - Single Motor Extended Range - Silver Dawn | Alfen Eve Single Pro-line

• Kammika
marcel_76 schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 19:56:
[...]

Vandaag geprobeerd via Gemini. Ik vroeg om een muzieknummer te starten in Deezer en Gemini opende spotify waar ik geen abonnement voor heb. Ik vroeg het nogmaals en kreeg terug "ik ben slechts een simple assistent gebaseerd op AI". ZUCHT

Dus maar gevraagd om de Deezer app te openen, dat ging wel, daarna gevraagd om in de deezer app een muziek nummer af te spelen van een artiest met songtitel en daarna ging het goed.

Bij de Google Assistant was het simpel "Deezer speel x van y af" en klaar. Dus nee... Alles gaat ook veel trager want het moet allemaal eerst naar de cloud, dan weer terug... Dus nee ben niet zo een grote fan van Gemini in mijn huidige auto. Mogelijk dat de verbinding en/of de processor er gewoon niet snel genoeg voor zijn.
ik heb geen deezer. Maar bij mij is de truc "luister naar << zoekterm>> op spotify". Als ik alleen "luister naar <<zoekterm>>" ingeef, probeert die dat soms als radiozender op gewone radio. En aangezien ik geen DAB+ heb doe ik ook regelmatig "luister naar <<radiozender>> op tunein", die werkt ook. Misschien dat "luister naar <<< zoekterm>> op deezer" werkt ?

• marcel_76
Kammika schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 20:03:
[...]

ik heb geen deezer. Maar bij mij is de truc "luister naar << zoekterm>> op spotify". Als ik alleen "luister naar <<zoekterm>>" ingeef, probeert die dat soms als radiozender op gewone radio. En aangezien ik geen DAB+ heb doe ik ook regelmatig "luister naar <<radiozender>> op tunein", die werkt ook. Misschien dat "luister naar <<< zoekterm>> op deezer" werkt ?
Ik zal morgen weer een lange rit naar kantoor het inderdaad eens proberen om te draaien kijken wat er dan gebeurt. Apart ook dat Spotify er bij mij opstaat want ik heb die app niet zelf geinstalleerd. Bij assistent was ik meestal vrij kort, maar Gemini is natuurlijk wat meer natuurlijk bedoeld dus misschien maar gewoon een normale Nederlandse zin er tegen aan gooien. Ik gebruik niet zovaak spraak in de auto verder, maar normaal tegen AI gebruik ik meestal volledige lange zinnen omdat de uitkomst dan veelal beter is. Zelfs vragen om mijn vrouw te bellen duurt al langer dan met de assistent.

Letterlijk mijn bovenstaande antwoord maar even opgezocht met Gemini 8) :
Why Gemini is Slow on Volvo x86 Hardware
  1. Legacy Intel Atom (Atom x86) Limitations
    Older Volvo vehicles equipped with Google built-in (such as early XC40, XC60, and C40 models) utilize an Intel Atom x86 processor to power the Android Automotive OS (AAOS). These chips were designed for basic infotainment, navigation, and media streaming—not for running or parsing modern, heavy Artificial Intelligence models.
  2. Heavy Translation Layers
    Google optimized Gemini natively for modern ARM-based system-on-chips (SoCs) equipped with specialized Neural Processing Units (NPUs). To run Gemini features on an older x86 architecture, the system relies on heavier execution stacks that add significant processing overhead compared to the lightweight, legacy Google Assistant.
  3. Cloud Latency & Content Parsing
    Unlike simple local voice commands (e.g., "turn on seat heating"), Gemini attempts to process complex queries, summarize text, and contextualize requests. It sends data to Google's cloud servers, parses it, and sends it back to a car processor that is already heavily taxed by baseline vehicle functions like Google Maps and background telemetry.
Performance Comparison: Gemini vs. Legacy Assistant
Feature Legacy Google AssistantGoogle Gemini Update
Response Speed Fast / Near-instant Noticeably slow / High lag
Processing Style Strict keyword-matching LLM-based natural language processing
System Overhead Minimal High (Causes screen lag or reboots)

[ Voor 55% gewijzigd door marcel_76 op 06-10-2026 22:43 ]

• Juancho
marcel_76 schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 19:56:
[...]
Die vertraging heeft helaas weinig te maken met de processor of bouwjaar. Ik rij een relatief nieuwe MY26 PS2 met nieuwe hardware (zoals bekend vrijwel een clone van jullie Volvo's) en ik heb ook een vertraging die de vorige Assistent niet had. Je ziet het ook letterlijk in beeld, dat Gemini wat aan het versturen is. Dat moet idd allemaal eerst naar de cloud en dan weer terug. Er zit een hele vervelende vertraging in die ze ongetwijfeld zelf ook wel weten en hopelijk gaan oplossen.

• marcel_76
Juancho schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 21:18:
[...]

Die vertraging heeft helaas weinig te maken met de processor of bouwjaar. Ik rij een relatief nieuwe MY26 PS2 met nieuwe hardware (zoals bekend vrijwel een clone van jullie Volvo's) en ik heb ook een vertraging die de vorige Assistent niet had. Je ziet het ook letterlijk in beeld, dat Gemini wat aan het versturen is. Dat moet idd allemaal eerst naar de cloud en dan weer terug. Er zit een hele vervelende vertraging in die ze ongetwijfeld zelf ook wel weten en hopelijk gaan oplossen.
Dat snap ik, dat is het stukje van versturen naar de cloud maar ik denk dat de lokale processor niet meehelpt in die zin. Het moet lokaal verwerkt worden verstuurd worden, antwoord komt terug en dat moet ook verwerkt worden. Het duurt al even voordat Gemini op de knop reageert, dan duurt het even voordat Gemini wat ik gesproken heb op het scherm zet, daarna gaat het pas naar de cloud.

• Venomer
  • Nu online
Vandaag zei ik tegen Gemini: “Navigeer naar <bestemming>.” Deze tekst kwam ook op het scherm te staan. Vervolgens zei Gemini iets als “Je moet eerst een provider kiezen voordat ik dit kan verwerken.”

Toen zei ik: “Ik wil naar <bestemming>. Geef mij de route.” Toen kwam er “Even geduld” op het scherm te staan en gebeurde er verder niets meer.

Daarna nog eens de eerste formulering gebruikt en toen zei Gemini: “Maar natuurlijk kan ik de navigatie voor je aanzetten”, en toen werkte het wel.

Ik overweeg sterk om terug te gaan naar Assistant. Dat werkt tenminste. Maar uit de aankondiging van Volvo concludeer ik dat je over een tijdje geen keuze hebt en alleen maar Gemini kunt gebruiken.
https://www.volvocars.com...77a7e089c0a8296870d1a409/
Zodra Gemini voor je account beschikbaar is, kun je ervoor kiezen om er gebruik van te maken. Op een later tijdstip wordt Gemini de standaard spraakassistent in je auto.

• Microkid

Microkid

Smile

Venomer schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 23:51:
Vandaag zei ik tegen Gemini: “Navigeer naar <bestemming>.” Deze tekst kwam ook op het scherm te staan. Vervolgens zei Gemini iets als “Je moet eerst een provider kiezen voordat ik dit kan verwerken.”

Toen zei ik: “Ik wil naar <bestemming>. Geef mij de route.” Toen kwam er “Even geduld” op het scherm te staan en gebeurde er verder niets meer.

Daarna nog eens de eerste formulering gebruikt en toen zei Gemini: “Maar natuurlijk kan ik de navigatie voor je aanzetten”, en toen werkte het wel.

Ik overweeg sterk om terug te gaan naar Assistant. Dat werkt tenminste. Maar uit de aankondiging van Volvo concludeer ik dat je over een tijdje geen keuze hebt en alleen maar Gemini kunt gebruiken.

[...]
Ik ervaar hetzelfde. Zeer irritant als je ergens naartoe wilt rijden. Normaliter kon je gewoon meteen tegen Assistant je bestemming opgeven en dan werkte het direct. De huidige werkwijze en traagheid is onwerkbaar.

• Tranquility
Tranquility schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 22:08:
Ook had ik afgelopen week de OBDII kabel binnengekregen en de SOH uitgelezen met de Hanterill software. Hier kwam de ietwat teleurstellende waarde uit van 93.69%. Dat valt me wel tegen en had toch echt wel meer verwacht van een pack die ik met consequent tot 80% laden in de watten leg.. Ook klopt het dus niet wat Gemini meldde.
Even mijzelf quoten,
Sinds lange tijd weer eens een lange laadsessie gedaan. Auto leeggereden tot 9% (lager kwam ik niet want kwam aan op bestemming) en de auto éénmalig tot 100% galaden en 2.5 uur laten staan om uit te balanceren. Hierna van m'n werk naar huis gereden en weer met Hanterill gemeten en is de SOH waarde gestegen naar 94.66%. Eén procentje winst dus, jay..

• Largamelion
[...]

Het is inderdaad eigen aan de manier waarop Gemini werkt en voor simpele commando's werkt dat helaas averechts en dus een pak trager. Ik heb exact hetzelfde voor op mijn Watch 4 als ik vraag om een simpele timer te zetten. Met de Assistant was dat instant, maar bij Gemini duurt dat minstens 2x zo lang.

Het probleem met navigeren naar 'werk' vanop het hoofdscherm van Maps is trouwens niet opgelost na de werklocatie opnieuw aan te maken met een nieuwe pin. Ik ben wel niet 100% zeker of dat al gesynct is naar de auto want ik heb de pin op zowat dezelfde plaats gezet. Ik ga ze nu 20m verder zetten en morgenvroeg opnieuw testen.

[ Voor 15% gewijzigd door Largamelion op 07-10-2026 08:25 ]

YouTube

• ProfaNe
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
Microkid schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 06:37:
[...]

Ik ervaar hetzelfde. Zeer irritant als je ergens naartoe wilt rijden. Normaliter kon je gewoon meteen tegen Assistant je bestemming opgeven en dan werkte het direct. De huidige werkwijze en traagheid is onwerkbaar.
Daarom ben ik weer terug naar Google Assistant. Gemini vertikte het om de route met "navigeer naar bla bla bla" aan te zetten op google maps. Dat is het enige waar ik de assistent voor gebruik.

• cdwave
[...] Dat moet idd allemaal eerst naar de cloud en dan weer terug. Er zit een hele vervelende vertraging in die ze ongetwijfeld zelf ook wel weten en hopelijk gaan oplossen.
De oplossing dat zijn die datacenters die ze her en der uit de grond aan het stampen zijn.

Ik denk dat de vertraging gewoon de wachtrij is om je LLM query uit te voeren. Ik vermoed ook dat als je geen (zinnige) reactie krijgt (zoals "navigeer naar ..." en dan niks, nog eens proberen en dan werkt het wel) dat je gewoon voortijdig uit de wachtrij geknikkerd bent om plaats te maken voor een beter betalende klant.
Pagina: 1 ... 388 389 Laatste

Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.

Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.

Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"