Jemig wat een werk... nog een reden om niet met een caravan op vakantie te gaan. Maar als je elke 160 km moet laden, dat schiet toch ook voor geen meter op?ron65 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 12:49:
[...]
Ligt er ook een beetje aan hoe je dat voorbereiden oppakt.
Ik noteer langs de route alle laadstations die laden met caravan aangekoppeld mogelijk maken, incl de afstand tov het startpunt om er te komen.
Dat zet ik in een sheet, ik heb altijd een 10 inch laptopje mee op vakantie, en kan daarin heel snel obv die kilometerstanden bepalen welk station binnen de actieradius ligt vanaf het punt waar ik dan sta.
Met caravan kan die wat verschillen, soms 160 km, soms 190. Ligt aan weer en wind. Als ik de eerste stint 190 km haal, dan reken in voor de volgende 160 km (20% minder ivm laden tot 80%) en kijk welke stations dan rond 160 km vanaf dat punt liggen, en programmeer die in.
Ik ben dan vooraf een uurtje bezig, onderweg heb ik er nauwelijks zoekwerk meer aan ;-)
Die van mij doet dat ook, maar niet zo erg als die van jou...ron65 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 12:53:
[...]
Uiteraard doet mijn caravan dat ook, maar de stabilisatiekoppeling gaat versneld naar de filisteinen als er veel roest op de kogel zit.
Het gekke is dat die onder die IX1 van mijn broer geen spoortje roest vertoont waar die van mij dit keer veel roest vertoont, ze zijn beide hetzelfde (op die betere klapconstructie van BMW na dan) en hetzelfde materiaal en vorm, maar duidelijk verschil in aantasting. Dat verbaast me, vandaar de vraag hier of meer mensen er last van hebben.
[Afbeelding]
valt wel mee, het is ca 1 uur en 45 minuten rijden steeds, en dan 20 minuten pauze.Kammika schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 13:16:
[...]
Jemig wat een werk... nog een reden om niet met een caravan op vakantie te gaan. Maar als je elke 160 km moet laden, dat schiet toch ook voor geen meter op?
Ik hou er rekening mee en ga eerder van huis weg, uiteindelijk vinden wij allebei (mijn vrouw en ik) dit best ontspannen reizen en hebben geen enkel probleem met die 160 km.
We maken van de reis ook vakantie zo, en wij zijn geen mensen die naar spanje of italie gaan met de caravan. Dichterbij is ook genoeg moois te vinden.
Heel dichtbij bijv : de ardennen, met name het stuk tegen de duitse grens, als je van natuur houdt.... supermooi.
Iets verder weg: Schwartswald, of de Harz, dat kuin je allemaal in een dag bereiken met de caravan en 160 km per 2 uur (incl laden).
XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp
Ik had er een dop op zitten met ontwateringsgaatje onderin, hij hangt immers op zijn kop onder de auto als hij is ingeklapt.Kammika schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 13:17:
[...]
Die van mij doet dat ook, maar niet zo erg als die van jou...
Mogelijk is dat de oorzaak, dat ondanks dat gaatje het water onvoldoende wegkan en de kogel te lang nat blijft.
De originele Volvo dop heb ik nooit gehad, die is meer open.
Dat snap ik... wij reizen zonder sleurhut, dus geen issues van aan- en afkoppelen, en kunnen overal laden, enkel voorkeur waar we willen laden.ron65 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 12:49:
[...]
Ik noteer langs de route alle laadstations die laden met caravan aangekoppeld mogelijk maken, incl de afstand tov het startpunt om er te komen.
Dat zet ik in een sheet, ik heb altijd een 10 inch laptopje mee op vakantie, en kan daarin heel snel obv die kilometerstanden bepalen welk station binnen de actieradius ligt vanaf het punt waar ik dan sta.
Met caravan kan die wat verschillen, soms 160 km, soms 190. Ligt aan weer en wind. Als ik de eerste stint 190 km haal, dan reken in voor de volgende 160 km (20% minder ivm laden tot 80%) en kijk welke stations dan rond 160 km vanaf dat punt liggen, en programmeer die in.
Ik ben dan vooraf een uurtje bezig, onderweg heb ik er nauwelijks zoekwerk meer aan ;-)
Zijn jullie ervan op de hoogte dat je met een lader die een MID meter ingebouwd heeft, je ERE certificaten kunt sparen en deze dan verkopen. Het brengt iets van €0,10 /kWh op. Ik heb hiervoor zelfs een nieuwe easee max lader gekocht . Ik denk dat ik hem binnen 1,5 jaar terug heb verdiend.
Ik weet het, maar ik beheer mijn laadpaal (nog) niet, dat doet de werkgever. En daardoor kon ik hem niet aanmelden.Henk Pi schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 15:34:
Zijn jullie ervan op de hoogte dat je met een lader die een MID meter ingebouwd heeft, je ERA certificaten kunt sparen en deze dan verkopen. Het brengt iets van €0,10 /kWh op. Ik heb hiervoor zelfs een nieuwe easee max lader gekocht . Ik denk dat ik hem binnen 1,5 jaar terug heb verdiend.
Die van mij gaat ook via mijn werkgever, maar daar wel in de portal dat ik kan aanmelden voor dit ere stukron65 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 17:08:
[...]
Ik weet het, maar ik beheer mijn laadpaal (nog) niet, dat doet de werkgever. En daardoor kon ik hem niet aanmelden.
Overigens weet ik nog niet of het me dan wat oplevert. De werkgever vergoedt de kosten en met ere gaan de laadkosten omlaag. dus het is maar de vraag of mij persoonlijk iets oplevert
Yes die mijne ziet er net zo beroerd uit, zou die dop niet meer kwaad dan goed doen? Ga eens een tijdje zonder proberen, blijft er ook geen vocht in hangenron65 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 12:53:
[...]
Uiteraard doet mijn caravan dat ook, maar de stabilisatiekoppeling gaat versneld naar de filisteinen als er veel roest op de kogel zit.
Het gekke is dat die onder die IX1 van mijn broer geen spoortje roest vertoont waar die van mij dit keer veel roest vertoont, ze zijn beide hetzelfde (op die betere klapconstructie van BMW na dan) en hetzelfde materiaal en vorm, maar duidelijk verschil in aantasting. Dat verbaast me, vandaar de vraag hier of meer mensen er last van hebben.
[Afbeelding]
Ik heb bewust geen dop omdat ie op zijn koppie hangt, geen roest...en met caravan heel ontspannen rijden hoor. Gewoon weer naar midden scandinavie deze zomer.
Dat wist ik niet. Ik snap nu dat de frictie nodig is om de stabilisatie te laten werken door de weerstand te meten. Die is dan uiteraard weg met een klodder vet.ron65 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 12:41:
Dat is het laatste wat je moet doen, dan werkt de stabilisatiekoppeloing niet meer op de caravan.
https://www.autodoc.nl/info/trekhaak-smeren
Weer wat geleerd!
Henk Pi schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 15:34:
Zijn jullie ervan op de hoogte dat je met een lader die een MID meter ingebouwd heeft, je ERE certificaten kunt sparen en deze dan verkopen. Het brengt iets van €0,10 /kWh op. Ik heb hiervoor zelfs een nieuwe easee max lader gekocht . Ik denk dat ik hem binnen 1,5 jaar terug heb verdiend.
offtopic:
Helaas zit in mijn Wallbox geen MID meter ingebouwd.
Ik laad zo’n 3000 kWh per jaar thuis. Met ERE zou ik ongeveer €300 per jaar kunnen verdienen. Een nieuwe laadpaal met MID zou ik in twee tot drie jaar terugverdienen. Tegen die tijd heeft de overheid de regels vast al weer veranderd…
Ik laad zo’n 3000 kWh per jaar thuis. Met ERE zou ik ongeveer €300 per jaar kunnen verdienen. Een nieuwe laadpaal met MID zou ik in twee tot drie jaar terugverdienen. Tegen die tijd heeft de overheid de regels vast al weer veranderd…
XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus
Zou een Homewizard kWh meter niets zijn? Deze kun je toch (laten) inbouwen op de groep waar de laadpaal op is aangesloten. Er is zowel een 1 fase als een 3 fase variant. Beide MID gecertificeerd.Venomer schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 09:34:
[...]offtopic:
https://www.homewizard.com/kwh-meter/
Dan zou je niet de gehele laadpaal hoeven te vervangen.
MacBook Air 13.6” M4 16 Gb Sky Blue iPad Pro 12.9” M1 iPhone Air Cloud White Apple Watch Ultra 2 Black Apple TV 4K HDR & 4K & HD HomePods & HomePods Mini’s AirPods Max & Pro MagSafe HomeKit CarPlay
De regels zijn dat de MID meter ingebouwd moet zijn in de laadpaal zelf. Een aparte MID meter mag niet voor de ERE regeling.TheKerremenke schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 09:51:
[...]
Zou een Homewizard kWh meter niets zijn? Deze kun je toch (laten) inbouwen op de groep waar de laadpaal op is aangesloten. Er is zowel een 1 fase als een 3 fase variant. Beide MID gecertificeerd.
https://www.homewizard.com/kwh-meter/
Dan zou je niet de gehele laadpaal hoeven te vervangen.
Maar dit is hier offtopic. Er is een apart topic voor thuisladen.
Bedankt voor de toelichting, inderdaad meer iets voor het thuisladen topic.Venomer schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 10:08:
[...]
De regels zijn dat de MID meter ingebouwd moet zijn in de laadpaal zelf. Een aparte MID meter mag niet voor de ERE regeling.
Maar dit is hier offtopic. Er is een apart topic voor thuisladen.
MacBook Air 13.6” M4 16 Gb Sky Blue iPad Pro 12.9” M1 iPhone Air Cloud White Apple Watch Ultra 2 Black Apple TV 4K HDR & 4K & HD HomePods & HomePods Mini’s AirPods Max & Pro MagSafe HomeKit CarPlay
Er is een speciaal ERE topic. [EV] ERE certificaten, geld verdienen met thuisladenTheKerremenke schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 10:19:
[...]
Bedankt voor de toelichting, inderdaad meer iets voor het thuisladen topic.
Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)
Dat denk ik ook! Mijn Easee Home laadpaal heeft ook geen mid meter, ik laat het lekker zo! Van mijn negatieve ervaringen op dit gebied heb ik uiteindelijk geleerd.Venomer schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 09:34:
[...]offtopic:
In een ver verleden een "dure" lpg installatie in laten bouwen (werd toen ook erg gepromoot), ding zat er nog net in of er moest een flinke toeslag MRB betaald worden.
Zo ook eerst geen MRB op plugin auto's, maar al gauw half tarief. En dat voordeeltje van half tarief is ook voorbij, maar gelukkig op tijd ingeruild voor EV. Maar als er niks verandert, dan betaal ik straks een hogere MRB dan mijn buurman die een ICE XC40 heeft.
Ik wil best belastingen betalen, maar het moet wel reëel zijn en het zou fijn zijn als de regels niet telkens weer anders zijn.
Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19", Easee Home, Marstek Venus C 2,56kWh, Venus A 2,12kWh, HW P1, MT CT003, ☀️2,7kWp, Ariston Lydos Hybrid WP boiler
Zo zie je maar dat het weer niet het enige wisselvallige is in dit land. Zo ook de spelregels die de bedenker van de spellen steeds verandert waardoor het niet eerlijk spelen is. Ik heb ook vorig jaar een nieuw laadstation aan mijn gevel opgehangen. Ook zonder MID meter. Wist ik veel wat dat was. Ik wilde een 3-fase laadstation die mijn oude trage 1-fase laadstation verving. Maar in mijn geval laad ik voornamelijk op mijn werk omdat dat op dit moment nog goedkoper is dan thuis laden.Vulcan750 schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 11:52:
Dat denk ik ook! Mijn Easee Home laadpaal heeft ook geen mid meter, ik laat het lekker zo! Van mijn negatieve ervaringen op dit gebied heb ik uiteindelijk geleerd.
In een ver verleden een "dure" lpg installatie in laten bouwen (werd toen ook erg gepromoot), ding zat er nog net in of er moest een flinke toeslag MRB betaald worden.
Zo ook eerst geen MRB op plugin auto's, maar al gauw half tarief. En dat voordeeltje van half tarief is ook voorbij, maar gelukkig op tijd ingeruild voor EV. Maar als er niks verandert, dan betaal ik straks een hogere MRB dan mijn buurman die een ICE XC40 heeft.
Ik wil best belastingen betalen, maar het moet wel reëel zijn en het zou fijn zijn als de regels niet telkens weer anders zijn.
ron65 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 12:49:
[...]
Hoe doe je dit dan, bekijk je alle chargers stuk voor stuk of is daar ergens een filter voor?
EV 82kWh; WP: ME PUZ-SWM120YAA + ERSF-VM2E + OSO boiler 300L RVS 3.1m2; PV: 13640 Wp O/W + SMA STP 10.0; AC: MTS2R-18HDI + MTS4R-28HDI-V2; Gasloos 08-2025
Oeh, wist ik niet. Weer wat geleerd. Zal 't ook tegen m'n pa zeggenron65 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 12:39:
[...]
Nou, dat is dus juist een heel fout idee, want de stabilisatie koppeling op de caravan verliest daardoor zijn werking.
Die werkt doordat twee cups met kracht tegen de kogel worden gedrukt zodat de koppeling niet makkelijk kan draaien. ALs je daar vet tussen krijgt is die werking weg.
Precies dat... Van die reacties dat je zo vaak of lang moet laden, dat is maar zelden eigen ervaring van de schrijver.ron65 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 13:22:
[...]
valt wel mee, het is ca 1 uur en 45 minuten rijden steeds, en dan 20 minuten pauze.
Ik hou er rekening mee en ga eerder van huis weg, uiteindelijk vinden wij allebei (mijn vrouw en ik) dit best ontspannen reizen en hebben geen enkel probleem met die 160 km.
We maken van de reis ook vakantie zo, en wij zijn geen mensen die naar spanje of italie gaan met de caravan. Dichterbij is ook genoeg moois te vinden.
Heel dichtbij bijv : de ardennen, met name het stuk tegen de duitse grens, als je van natuur houdt.... supermooi.
Iets verder weg: Schwartswald, of de Harz, dat kuin je allemaal in een dag bereiken met de caravan en 160 km per 2 uur (incl laden).
Met de fosiele auto waren wij al van het "jakkeren" af, dus in plaats van in 5 minuten pissen en een krentenbol eten op een van benzinedampen vergeven parkeerplaats gingen we voortaan lekker Goulashsuppe of Apfelstrudel eten in een Autohof. Dat duurde al snel ruim een half uur.
Vorig jaar met de Volvo dacht ik veel meer reistijd kwijt te zijn, maar dat bleek helemaal niet zo te zijn. We hadden een extra stop (met broodje) vlak voor we het zwarte "bos" ingingen, dat bleek helemaal niet nodig achteraf. Ik vond het heerlijk rijden en verheug me op de komende vakantie...
Het is eigenlijk een net zo eenvoudig als oud mechanisme...Tranquility schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 07:27:
[...]
Dat wist ik niet. Ik snap nu dat de frictie nodig is om de stabilisatie te laten werken door de weerstand te meten. Die is dan uiteraard weg met een klodder vet.
Weer wat geleerd!
Het zijn letterlijk twee doppen die in de koppeling zitten en die links en rechts met kracht tegen de kogel van de trekhaak aanduwen nadat je de stabilisatie op spanning hebt gebracht na aankoppelen.
Ze belemmeren een vrije draaibeweging horizontaal. Net als remblokken op de remschijf persen als er geremd wordt.
In het begin vette ik de kogel ook netjes in elk jaar voor ik op pad ging... tot het onderhoudsbedrijf van de caravan me vroeg hoe de stabilisatiecups elk jaar zo vet kwamen.... Dat heeft daardoor dus nooit gewerkt.
Nu ik het weet doe ik er geen vet op, maar dat daardoor de kogel zo is gaan roesten als nu, is me nog nooit eerder gebeurd.
Ik heb hem met schuurpapier nu van roest ontdaan, niet te stevig anders wordt de kogel kleiner ;-)
Maar ik zal er voorlopig geen dop meer op doen, en maandelijks even uitklappen en schoonmaken om herhaling te voorkomen.
Bij BMW zit de kogel wat dieper weg als deze is ingeklapt, iets meer beschermd dan bij de Volvo's. Wellicht zit daar ook een reden in dat die minder roesten.
Ik doe dat door inderdaad maps te pakken en de door ABRP aangegeven laadstops 1 voor 1 op te zoeken en met streetview te bekijken.
Ik bekijk dan ook de lader ervoor en erna op die manier (even swipen met maps langs de route).
Ik maak een excelletje ervan, met wat speerpunten per lader.
Mooie is, dat doe je de eerste keer intensief, de jaren erna is het een kwestie van aanvullen, dan kost het weinig tijd meer en is leuk om te doen enkele avonden voor vertrek in een verloren uurtje.
Het is dát, of voor de zoveelste keer voor de TV hangen en oude films voor de tigste keer bekijken.
Goed, heel even offtopic maar als afgeleide van onze XC40 trekhaak en de corrosie daarvan, hierna weer ontopic graag.cdwave schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 15:26:
[...]
Oeh, wist ik niet. Weer wat geleerd. Zal 't ook tegen m'n pa zeggen
Dit geld alleen als je caravan een stabilisatie koppeling heeft. De meeste hebben dat, maar de oudere modellen soms nog niet. Dan is een beetje vet vaak juist niet verkeerd.
Hironder twee koppelingen met stabilisatie inrichting, daar herken je ze aan. Heb je een van deze beide of een soortgelijke, dan je trekhaak NIET invetten.
ron65 schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 22:17:
[...]
Ik heb hem met schuurpapier nu van roest ontdaan, niet te stevig anders wordt de kogel kleiner ;-)
Maar ik zal er voorlopig geen dop meer op doen, en maandelijks even uitklappen en schoonmaken om herhaling te voorkomen.
Buiten het zomerseizoen zou je de kogel natuurlijk ook lichtjes kunnen insmeren met een beetje fietsenolie oid. En dan in het voorjaar de kogel ff met een doekje met remmenreiniger ontvetten.
Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19", Easee Home, Marstek Venus C 2,56kWh, Venus A 2,12kWh, HW P1, MT CT003, ☀️2,7kWp, Ariston Lydos Hybrid WP boiler
is een idee natuurlijk :-)
Vandaag weer eens geen internet in de auto, niets werkte. Stond een uitroepteken bij de LTE verbinding, ik op zoek in de instellingen en in het verleden had je een mogelijkheid om de SIM even uit of aan te zetten en meestal werkte daarna alles weer. Echter die optie zie ik niet staan bij verbindingen, staat alleen maar WIFI en Bluetooth.
Dus maar een TCAM reset gedaan, nou hoppa daarna alles werken weer in de auto. Internet, Google alles had weer verbinding. Behalve de Volvo app, die geeft aan dat de auto offline is gegaan 7 uur geleden en is niet meer online gekomen terwijl de auto zelf wel alle verbinding heeft.
Ben daarna ook nog weg geweest om onze dochter te halen, dus de auto heeft zeker nog 35 minuten rond gereden.
Iemand dit ook meegemaakt, even geduld hebben en morgen kijken?
Dus maar een TCAM reset gedaan, nou hoppa daarna alles werken weer in de auto. Internet, Google alles had weer verbinding. Behalve de Volvo app, die geeft aan dat de auto offline is gegaan 7 uur geleden en is niet meer online gekomen terwijl de auto zelf wel alle verbinding heeft.
Ben daarna ook nog weg geweest om onze dochter te halen, dus de auto heeft zeker nog 35 minuten rond gereden.
[ Voor 7% gewijzigd door marcel_76 op 29-05-2026 18:46 ]
XC40 Ultimate MY24 - Single Motor Extended Range - Silver Dawn | Alfen Eve Single Pro-line
Hier ook al sinds vanmorgen 06:03u de auto offline in de app, alles in de auto werkt gewoon. Hoe moest die TCAM reset ook al weer? SOS knop 20 seconden inhouden of zo..marcel_76 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 18:39:
.....
Behalve de Volvo app, die geeft aan dat de auto offline is gegaan 7 uur geleden en is niet meer online gekomen terwijl de auto zelf wel alle verbinding heeft.
....
Gevonden : - TCAM (Telematics and Connectivity Antenna Module) reset - ontwasemknop vasthouden, 30 seconden, totdat het SOS lampje in het dak gaat knipperen
[ Voor 14% gewijzigd door Lempke op 29-05-2026 19:27 ]
Diverse PS2 rijders, waaronder ik, hadden daar gister ook last van. Denk een storing in het netwerk, voor de Polestar en Volvo volgens mij dezelfde. Is me anders iets te toevallig. Bij mij had ik na een TCAM reset ook gelijk weer LTE in de PS2.
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Zal wel weer een OTA aankomen 😅Juancho schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 19:46:
Diverse PS2 rijders, waaronder ik, hadden daar gister ook last van. Denk een storing in het netwerk, voor de Polestar en Volvo volgens mij dezelfde. Is me anders iets te toevallig. Bij mij had ik na een TCAM reset ook gelijk weer LTE in de PS2.
MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue
Maar ik heb gewoon LTE in de auto, heb vandaag een half uurtje gereden en alles werkte toen normaal alleen de app doet het al de hele dag nietJuancho schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 19:46:
...
Bij mij had ik na een TCAM reset ook gelijk weer LTE in de PS2.
de OTA is aangehouden, dus dat is 'm niet...
Ah, ik heb dus ook LTE in de auto idd na de reset. Maar ik merk dat de auto echt offline is, zelfs home assistant krijgt geen gegevens binnen. Dus kan inderdaad ook iets anders zijn bij Volvo. Maar nog steeds offline, zal morgen eens kijken even entertainment reset denk ik dan maar ook.Lempke schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 20:58:
[...]
Maar ik heb gewoon LTE in de auto, heb vandaag een half uurtje gereden en alles werkte toen normaal alleen de app doet het al de hele dag niet
XC40 Ultimate MY24 - Single Motor Extended Range - Silver Dawn | Alfen Eve Single Pro-line
Misschien een storing dan maar op het hele back-end, duurt dan best lang? Ach wat ik zei morgen even kijken, kan niet veel anders doen.Juancho schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 19:46:
Ik heb precies hetzelfde, vanochtend naar het werk en ook een uitroepteken bij de verbinding. Eind van de dag was dat weer opgelost. Maar idd zegt de app nu dat de auto offline is. Ik maak me er niet meer druk om. Vaker gehad, wordt vanzelf weer opgelost...marcel_76 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 18:39:
Vandaag weer eens geen internet in de auto, niets werkte. Stond een uitroepteken bij de LTE verbinding, ik op zoek in de instellingen en in het verleden had je een mogelijkheid om de SIM even uit of aan te zetten en meestal werkte daarna alles weer. Echter die optie zie ik niet staan bij verbindingen, staat alleen maar WIFI en Bluetooth.
XC40 RWD Ultimate Single Motor ER MY24 Sage Green 50000km
Daarnet rond 17u30 vertrokken en ook uitroepteken en geen netwerk, opgelost met TCAM reset.
Nochtans half uur voordien preconditioning gestart via HA en dat lukte wel nog.
Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ
Ik gebruik tegenwoordig siliconenspray als een soort 1000 dingen doekje voor dat soort gevallen.
Die OTA 5.1.9 (meen ik uit mijn hoofd?) is alleen voor werkplaatsbezoeken voor wagens waarvan het start-stop systeem hapert bij 5.0.5
Dus geen OTA vooralsnog.
is ook mogelijk, zolang ik het er maar 100% af kan halen voor ik er de caravan weer aanhang.tukker999 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 23:29:
[...]
Ik gebruik tegenwoordig siliconenspray als een soort 1000 dingen doekje voor dat soort gevallen.
Verontrustend. Hier werkt alles nog netjes, zonet nog een irritante beller naast mijn auto weggejaagd. Die stond er al 20 minuten heen en weer drentelend vlak naast mijn wagen met een telefoon op speaker te bellen, weet niet welke taal, was niet te verstaan in elk geval.marcel_76 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 21:22:
[...]
Ah, ik heb dus ook LTE in de auto idd na de reset. Maar ik merk dat de auto echt offline is, zelfs home assistant krijgt geen gegevens binnen. Dus kan inderdaad ook iets anders zijn bij Volvo. Maar nog steeds offline, zal morgen eens kijken even entertainment reset denk ik dan maar ook.
Ik vond dat storend, en voelt niet prettig als ze maar vlak naast je auto blijven staan daarmee.
Dus via HA even de claxon geactiveerd, hij was snel weg.
Geen internet of app verbinding storing gehad tot zoverre deze week, en dat is ook best uitzonderlijk eigenlijk.
Hoe lang heb ik wel niet met 3G rondgereden voor ze dat eindelijk wisten op te lossen met een volledige nieuwe software inblaas in de garage... maanden. Het is gewoon een dingetje van de Volvo dat die connectie wat instabiel is.
Wel vorige week dat de laadstroom beperkt stond op 10A, en niet naar instellingen wilde luisteren naar 32A.
De bekende truc: kabel afkoppelen, auto op slot en erbij weg met de sleutel. Na 15 minuten weer aankoppelen en dan is het opgelost. Dat was al een poos terug dat me die overkomen is.
Hier is de auto al sinds gisteren ochtend online in de app , maar ook in homey
Lijkt of er in de backend was mis is.
Overigens geeft auto wel de laatste trip en locatie door (weird)
Lijkt of er in de backend was mis is.
Overigens geeft auto wel de laatste trip en locatie door (weird)
An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture
Hier ook rare problemen met de verbinding. In de auto is er perfect LTE verbinding, en de ritten worden getoond in de app. Maar volgens de app is de wagen offline.
Best vervelend met dit weer omdat ik nu wel zeker wil zijn dat de airco op voorhand aan staat met deze hitte.
Best vervelend met dit weer omdat ik nu wel zeker wil zijn dat de airco op voorhand aan staat met deze hitte.
Ik kon gistermiddag (vrijdag) de airco niet aanzetten via de app. Natuurlijk net op een dag dat het 30 graden is…
Ik kom er net (zaterdagochtend) achter dat het nu nog steeds niet werkt.
Hier dus ook nog stees offline maar ook geen rit registratie. Nergens meer online, zo maar even de boel resetten in de auto. Anders maar weer een tcam reset.-Vasa- schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 07:55:
Hier ook rare problemen met de verbinding. In de auto is er perfect LTE verbinding, en de ritten worden getoond in de app. Maar volgens de app is de wagen offline.
zucht precies dat dus, maar als de app van Volvo niet werkt lukt het vaak wel via HA. Echter deze keer is de auto dus echt overal offline, dus communicatie vanuit de auto lijkt niet lekker te lopen om status etc. door te geven.Venomer schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 08:13:
Ik kon gistermiddag (vrijdag) de airco niet aanzetten via de app. Natuurlijk net op een dag dat het 30 graden is…
Blijf het nog steeds wonderbaarlijk vinden dat er software problemen zijn terwijl die auto's inmiddels een jaar of 4 rondrijden.
Van een 'Premium' merk had ik toch een hele andere verwachting...
Van collega’s die in auto’s van andere premium merken rijden hoor ik vergelijkbare verhalen. Niet alleen Volvo heeft er moeite mee om alles perfect te krijgen.eppo16 schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 10:49:
Blijf het nog steeds wonderbaarlijk vinden dat er software problemen zijn terwijl die auto's inmiddels een jaar of 4 rondrijden.
Bij Volvo zie je in elk geval ten alle tijde hoe snel je rijdt. Ik heb van twee andere merken gehoord dat af en toe het bestuurdersdisplay helemaal zwart wordt, zodat je je snelheid niet meer weet. Dat heeft Volvo blijkbaar beter geregeld.
Precies dat. Heb nu tijdelijk een tesla (naast de Volvo die ik nu privé overgenomen heb), die toch altijd als voorbeeld genomen wordt hoe goed de software kan zijn.Venomer schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 11:03:
[...]
Van collega’s die in auto’s van andere premium merken rijden hoor ik vergelijkbare verhalen. Niet alleen Volvo heeft er moeite mee om alles perfect te krijgen.
Bij Volvo zie je in elk geval ten alle tijde hoe snel je rijdt. Ik heb van twee andere merken gehoord dat af en toe het bestuurdersdisplay helemaal zwart wordt, zodat je je snelheid niet meer weet. Dat heeft Volvo blijkbaar beter geregeld.
Gisteren had ik daarin ook weer 3 glitches
- Bluetooth telefoon was gekoppeld, maar kreeg met geen mogelijkheid de audio over de infotainment
- dataverbinding ook een uurtje weg, dus geen verkeersinfo en ook niet de satellietfoto beelden (misschien is het we dezelfde netwerkoperator als Volvo en is het probleem breder)
- ondanks dat ik handen aan het stuur had en gewoon op verkeer zat te letten continue piepjes dat ik teveel maar andere dingen keek (wat dus niet zo was) en schakelde die op een gegeven moment zelfs de selfdriving uit. Echt fout in het systeem. Heb in het menu ook een waarschuwing in het zelf driving scherm in beeld dat als ik dat nog 4x doe functie helemaal gedsiabled wordt, heel wazig
- moest daarna laden, en na het laden werkte alles weer
Dus nee gras is niet groener bij de buren. Dit hoort kennelijk bij moderne auto’s…
4 jaar, de eerste is in 2020 van de band gerold. Maar dat er na 6 jaar nog steeds aanpassingen doorgevoerd worden is eerder uitzonderlijk, dus eigenlijk mag je niet klagen. Het disconnecten van het internet hebben veel merken, zelfs zonet van mijn vrouw een foto doorgestuurd gekregen dat er geen internetverbinding is in de Tesla...eppo16 schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 10:49:
Hopelijk bij nog een TCAM reset is het hier ook opgelost, de verbinding in de auto was gisteren prima. Maar daaromheen niet. Dus nogmaals even TCAM en Infotainment reset en ik verwacht dat dan alle verbinding etc. wel weer gaat werken.Largamelion schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 23:28:
Daarnet rond 17u30 vertrokken en ook uitroepteken en geen netwerk, opgelost met TCAM reset.
Bij mij geeft de app nu de melding dat de auto offline is.
Als remmenreiniger hier niet afdoende zou helpen....ron65 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 23:54:
[...]
is ook mogelijk, zolang ik het er maar 100% af kan halen voor ik er de caravan weer aanhang.
Ik heb geen enkele keer een reset uitgevoerd en toch is de auto vanmorgen vanzelf weer online gekomen. Was dus echt iets in de backend van Volvo, mogen ze gerust wat robuuster uitvoeren wat mij betreft.marcel_76 schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 11:32:
[...]
Hopelijk bij nog een TCAM reset is het hier ook opgelost, de verbinding in de auto was gisteren prima. Maar daaromheen niet. Dus nogmaals even TCAM en Infotainment reset en ik verwacht dat dan alle verbinding etc. wel weer gaat werken.
Nou bij mij nog niet, dus ik moet denk ik wel de reset even doen. Kan best dat er iets bij Volvo was ten tijde van de reset en daarna alles niet vanzelf online komt. Als het nu bij Volvo weer werkt is misschien de auto herstarten even de beste oplossing. Ga zo boodschappen halen, dus dan doe ik daarvoor wel eerst even beide resets en dan stukje rijden.Lempke schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 11:41:
[...]
Ik heb geen enkele keer een reset uitgevoerd en toch is de auto vanmorgen vanzelf weer online gekomen. Was dus echt iets in de backend van Volvo, mogen ze gerust wat robuuster uitvoeren wat mij betreft.
Update: Nogmaals een TCAM reset gedaan en binnen 1 minuut was de auto alweer online. Gegevens laden duurde even maar liet wel zien dat de TCAM reset nu wel werkte. Denk dus gisteren een combinatie van iets bij Volvo waardoor een process was blijven hangen.
[ Voor 16% gewijzigd door marcel_76 op 30-05-2026 13:44 ]
Een TCAM reset gedaan en binnen 1 minuut was de auto alweer online.
Zowel in de app als in Homey.
Vreemd dit lijkt wel een trigger ofzo naar de backoffice te zijn.
Wel apart dat meerdere mensen erin eens last van hebben
An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture
Ik heb die melding nooit gehad. Ook afgelopen dagen 0 problemen gehad met connectiviteit, zowel in de auto als de app.Largamelion schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 14:13:
Auto nu ook weer offline, zowel in de Volvo app als HA.
Misschien nasleep van dit?[Afbeelding]
Ik heb die melding ook gekregen en nooit problemen gehad met connectiviteit. Mijn auto staat in een garage, zowel thuis als op het werk, en als ik instap krijg ik vaak te horen: 'je bent terug online'... Zowel in de wagen, Volvo app en HA is hij de laatste dagen nog niet offline geweest.Largamelion schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 14:13:
Even mezelf quoten...rolfio schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 21:57:
[...]
Ik heb precies hetzelfde, vanochtend naar het werk en ook een uitroepteken bij de verbinding. Eind van de dag was dat weer opgelost. Maar idd zegt de app nu dat de auto offline is. Ik maak me er niet meer druk om. Vaker gehad, wordt vanzelf weer opgelost...
Maar inmiddels doet de app het ook weer. Wat ik al zei, wordt vanzelf opgelost
XC40 RWD Ultimate Single Motor ER MY24 Sage Green 50000km
Klopt helemaal. Apart ook dat alles zich niet hersteld zelfs nadat je al een reset hebt gedaan en de auto gewoon internet verbinding had. Althans dit leek wel zo en gisteren speelde er muziek via Deezer zonder problemen. Maar goed tweede reset en voila.mversluis schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 13:59:
Een TCAM reset gedaan en binnen 1 minuut was de auto alweer online.
Deze heb ik ook nog nooit gezien.Largamelion schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 14:13:
Er is toch echt wat gaande als ik zie hoeveel problemen hier gemeld worden de laatste dagen. Ik heb vandaag meerdere ritten gedaan en in de auto niets gemerkt, maar de app zegt al heel de dag dat de auto offline is en HA update geen gegevens. Vanmorgen ook de AC gestart via HA maar toen ik in de auto stapte had die duidelijk niets gedaan.
Gelukkig is de service nog gratis want als ik nu een betalend abo had zou ik best geïrriteerd zijn.
Gelukkig is de service nog gratis want als ik nu een betalend abo had zou ik best geïrriteerd zijn.
Ja ik kreeg die een goede week geleden maar vond het al raar dat niemand er hier iets van gemeld had. Blijkbaar is dat bericht bij niet veel mensen toegekomen dan.
[ Voor 26% gewijzigd door Largamelion op 30-05-2026 20:08 ]
Yep, dat had ik ook maar was opgelost na de tweede TCAM reset.Largamelion schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 20:07:
Er is toch echt wat gaande als ik zie hoeveel problemen hier gemeld worden de laatste dagen. Ik heb vandaag meerdere ritten gedaan en in de auto niets gemerkt, maar de app zegt al heel de dag dat de auto offline is en HA update geen gegevens. Vanmorgen ook de AC gestart via HA maar toen ik in de auto stapte had die duidelijk niets gedaan.
[...]
Ja ik kreeg die een goede week geleden maar vond het al raar dat niemand er hier iets van gemeld had. Blijkbaar is dat bericht bij niet veel mensen toegekomen dan.
Ik heb aan het eind van de middag een TCAM reset gedaan en sindsdien werkt het weer.
Misschien had de admin van Volvo niet op tijd het TLS-certificaat ververst of zo.
Bij ons op het werk gaat dat ook wel eens zo.
“Hallo helpdesk, systeem x is onbereikbaar”
- “O, even kijken. Ik zie het al, het certificaat is verlopen.”
- “Zo, er staat een nieuwe, nu zou het moeten werken.”
“Nee, nog steeds niet.”
- “Start je browser eens opnieuw.”
“Ja, nu wel!”
Misschien had de admin van Volvo niet op tijd het TLS-certificaat ververst of zo.
Bij ons op het werk gaat dat ook wel eens zo.
“Hallo helpdesk, systeem x is onbereikbaar”
- “O, even kijken. Ik zie het al, het certificaat is verlopen.”
- “Zo, er staat een nieuwe, nu zou het moeten werken.”
“Nee, nog steeds niet.”
- “Start je browser eens opnieuw.”
“Ja, nu wel!”
Hier nog geen problemen met de connectie gehad, mijn auto (MY24 met Snapdragon) is al een hele tijd niet offline geweest.
ff afkloppen, wat niet is kan natuurlijk nog komen...
[ Voor 4% gewijzigd door Tranquility op 31-05-2026 11:19 ]
Ik heb nog de oude hardware, maar ook al maanden geen grote connectie problemen gehad, een enkele keer de app eenmelding dat de auto offline was, maar dat was steeds maar een minuutje,kan zelfs aan de internetconnectie van de GSM gelegen hebben.Tranquility schreef op zondag 31 mei 2026 @ 11:18:
Hier nog geen problemen met de connectie gehad, mijn auto (MY24 met Snapdragon) is al een hele tijd niet offline geweest.
Dat was in het begin beslist erger, toen regelmatig connectie ellende.
Het is verbeterd nadat ze vorig jaar mijn auto volledig opnieuw van software hebben voorzien, ik moest alles opnieuw instellen toen inclusief de language van de auto.
Daarom denk ik nog steeds dat in de eerste versies van de software bugs zaten die met de diverse OTA's niet werden opgelost, die nieuwe software heeft letterlijk alle files vervangen, dus ook de corrupte. Een OTA doet dat niet met alle files.
Goh, mij lijkt het een issue te zijn op de backend. Er is perfect verbinding in de wagen, en ook voor mijn smartphone. Dus het is iets daar tussenin. Klinkt eerder als een infrastructuur probleem en dat zie je overal. Het feit dat het ondertussen ook opgelost lijkt voor mij, bevestigt dat.eppo16 schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 10:49:
Mogelijk dat ik op dat vlak iets meer vergevingsgezind ben omdat ik net ook dit soort infrastructuur moet opzetten en onderhouden voor andere zaken. En ik vermoed dat het overal zo is dat er van alles wordt beloofd en wordt geprogrammeerd en men maar denkt dat oneindig schalen vanzelf gaat, zelfs als men er niet voor wilt betalen.
Soms is een totale herinstallatie nodig om inderdaad het hele file system te vernieuwen. Net als dat een "schone" herinstallatie van Windows een PC weer vlot en goed kan laten werken. Mooi om te zien dat de volledige herinstallatie bij jou alle problemen heeft verholpen.ron65 schreef op zondag 31 mei 2026 @ 13:20:
Ik heb nog de oude hardware, maar ook al maanden geen grote connectie problemen gehad, een enkele keer de app eenmelding dat de auto offline was, maar dat was steeds maar een minuutje,kan zelfs aan de internetconnectie van de GSM gelegen hebben.
Dat was in het begin beslist erger, toen regelmatig connectie ellende.
Het is verbeterd nadat ze vorig jaar mijn auto volledig opnieuw van software hebben voorzien, ik moest alles opnieuw instellen toen inclusief de language van de auto.
Daarom denk ik nog steeds dat in de eerste versies van de software bugs zaten die met de diverse OTA's niet werden opgelost, die nieuwe software heeft letterlijk alle files vervangen, dus ook de corrupte. Een OTA doet dat niet met alle files.
Lijkt me ook eerder een backend probleem gezien het bij meerdere mensen tegelijk optreedt en zichzelf ook weer oplost. Gisteravond was het bij mij weer in orde zonder zelf iets te doen en ook vandaag geen enkel probleem meer.-Vasa- schreef op zondag 31 mei 2026 @ 16:49:
[...]
Goh, mij lijkt het een issue te zijn op de backend. Er is perfect verbinding in de wagen, en ook voor mijn smartphone. Dus het is iets daar tussenin. Klinkt eerder als een infrastructuur probleem en dat zie je overal. Het feit dat het ondertussen ook opgelost lijkt voor mij, bevestigt dat.
Mogelijk dat ik op dat vlak iets meer vergevingsgezind ben omdat ik net ook dit soort infrastructuur moet opzetten en onderhouden voor andere zaken. En ik vermoed dat het overal zo is dat er van alles wordt beloofd en wordt geprogrammeerd en men maar denkt dat oneindig schalen vanzelf gaat, zelfs als men er niet voor wilt betalen.
Vrijdag m'n 2e onderhoud na 3 jaar en een goede 60k km. Heb nog mail gestuurd naar de dealer om aan te geven dat het externe geluidssignaal al enkele maanden defect is, maar geen reactie gekregen. Benieuwd of ze dat gaan herstellen bij het onderhoud. Niet dat ik het mis maar telkens die melding op het bestuurdersscherm is best irritant.
"Grappig", gaf dit weekend nog aan dat ik helemaal geen issues heb gehad. Had ik dus moeten afkloppen.. Vanochtend ook geen internet verbinding in de auto (uitroepteken waar nomaal LTE staat). Bijzonder dat hij in de app wel gewoon online is.
Als het probleem vanavond nog steeds is, ook maar een TCAM reset doen.
Je kan gewoon die reset uitvoeren tijdens het rijden hoor. Is ook redelijk snel weer online en dan zie je gelijk of je weet data hebt.danny.s schreef op maandag 1 juni 2026 @ 08:21:
"Grappig", gaf dit weekend nog aan dat ik helemaal geen issues heb gehad. Had ik dus moeten afkloppen.. Vanochtend ook geen internet verbinding in de auto (uitroepteken waar nomaal LTE staat). Bijzonder dat hij in de app wel gewoon online is.
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Grappig dat ik dit hier lees. Hier was de auto ook offline. Slim laden over de zeik etc.Lempke schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 11:41:
[...]
Ik heb geen enkele keer een reset uitgevoerd en toch is de auto vanmorgen vanzelf weer online gekomen. Was dus echt iets in de backend van Volvo, mogen ze gerust wat robuuster uitvoeren wat mij betreft.
Mijn boefje is liev!
Zo, maandje geleden van de winterbanden gewisseld naar de all seasons en vandaag weeral melding dat de bandenspanning te laag is, het spel is weer begonnen na een hele winter geen meldingen. Auto toont zoals gewoonlijk niet over welke band het gaat dus wordt weer nakijken met de pomp, maar het zal sowieso een van de achterste zijn want die vooraan zijn net nieuw.
De bandencentrale heeft dus helaas geen check gedaan of niets gevonden en ik zal weer maandelijks naar de pomp kunnen.
De bandencentrale heeft dus helaas geen check gedaan of niets gevonden en ik zal weer maandelijks naar de pomp kunnen.
huh? Als ik in dat onderhoudsschermpje kijk op moment dat er zo'n melding is, zie ik ook welke band het is. Wel handig systeem, want had me er ook al een keer aangestoord, maar toen bleek er toch een spijker in te zitten..Largamelion schreef op maandag 1 juni 2026 @ 11:29:
Zo, maandje geleden van de winterbanden gewisseld naar de all seasons en vandaag weeral melding dat de bandenspanning te laag is, het spel is weer begonnen na een hele winter geen meldingen. Auto toont zoals gewoonlijk niet over welke band het gaat dus wordt weer nakijken met de pomp, maar het zal sowieso een van de achterste zijn want die vooraan zijn net nieuw.
anyway, soms ook false positives. Dat komt omdat dit mechanisme zelf continu calibreert, kan dus best zijn die net met de hete dagen weer gecalibreerd heeft en nu de temeratuur vandaag stuk lager is die net even de sensor triggert.
Voor de snelle checks:
heb zelf een keer een setje van de lidl gehaald, zodat ik nooit langs de pomp hoef (ook handig voor de fietsbanden ;-)), dan kom je op zoiets...: https://www.lidl.nl/p/par...wjwoYvW5M224aApJdEALw_wcB
Volgens mij is die ook wel zonder luchtbedpomp te krijgen, en ben je nog goedkoper uit... En op ali/amazon zijn ze nog wel goedkoper te krijgen. Ik kan het iedereen aanraden, want kleine moeite om zo die banden op spanning te houden, en dat scheelt aardig in de bandenslijtage...(en dus snel terugverdiend)
Bij mij toont ie al lang niet meer welke band onvoldoende opgepompt is, ik zie dit:Kammika schreef op maandag 1 juni 2026 @ 11:37:
[...]
huh? Als ik in dat onderhoudsschermpje kijk op moment dat er zo'n melding is, zie ik ook welke band het is. Wel handig systeem, want had me er ook al een keer aangestoord, maar toen bleek er toch een spijker in te zitten..
anyway, soms ook false positives. Dat komt omdat dit mechanisme zelf continu calibreert, kan dus best zijn die net met de hete dagen weer gecalibreerd heeft en nu de temeratuur vandaag stuk lager is die net even de sensor triggert.
Voor de snelle checks:
heb zelf een keer een setje van de lidl gehaald, zodat ik nooit langs de pomp hoef (ook handig voor de fietsbanden ;-)), dan kom je op zoiets...: https://www.lidl.nl/p/par...wjwoYvW5M224aApJdEALw_wcB
Volgens mij is die ook wel zonder luchtbedpomp te krijgen, en ben je nog goedkoper uit... En op ali/amazon zijn ze nog wel goedkoper te krijgen. Ik kan het iedereen aanraden, want kleine moeite om zo die banden op spanning te houden, en dat scheelt aardig in de bandenslijtage...(en dus snel terugverdiend)
en als ik op 'bandenspanning' klik of in de status app kijk krijg ik geen extra details. Hij verwijst ook uitdrukkelijk naar 'alle banden' ook al zijn de andere 3 waarschijnlijk gewoon voldoende opgepompt.
Er zit een pompje onder de frunk in de wagen, mss ga ik daar maar eens mee aan de slag of is dat enkel voor noodgevallen bedoeld? Iemand ervaring mee?
Ik heb ook een pomp met batterij voor m'n SUP maar die gaat helaas maar tot 20PSI en heeft geen koppelstuk voor autobanden.
Ik heb al vanaf dat ik de wagen een half jaar had zo'n pompje met ingebouwde accu.Kammika schreef op maandag 1 juni 2026 @ 11:37:
[...]
huh? Als ik in dat onderhoudsschermpje kijk op moment dat er zo'n melding is, zie ik ook welke band het is. Wel handig systeem, want had me er ook al een keer aangestoord, maar toen bleek er toch een spijker in te zitten..
Voor de snelle checks:
Destijds een melding bandendruk, en na 4 pompstations onderweg te hebben aangedaan waar ik niet terecht kon (1: plaats voor de luchtpomp bezet door een geparkeerde vrachtwagen, 2: luchtpomp defect, 3: moest een euro in, niet bij me, 4: geparkeerde autos voor de luchtpomp. ) was ik er klaar mee, ben naar de bandenboer gereden en die kon geen afwijkende druk vinden. Dus de bandencalibratie nog eens laten lopen.
Toen wel een pomp aangeschaft zelf, op accu, prima ding.
Elke bandenwissel als ik weer thuis kom even alle wielen nalopen (vaak maar 2,4 bar erin ondanks verzoek 2,9 te doen), bijpompen ermee, dam de bandenspannings indicator weer opnieuw laten inleren (kun je in het menu aanzetten, gewoon laten meelopen de eerste paar km) en dan geen meldingen meer tot de volgende wissel, ook niet met all seasons.
Ik loop met dat pompje de bandjes wel elke 4 a 5 weken even na, heel soms moet er iets bij bij allevier, maar dat is zelden.
Ik heb er eentje van Mevon, via Bol gekocht. PRima ding, kan tot 10 bar.Largamelion schreef op maandag 1 juni 2026 @ 11:45:
[...]
Bij mij toont ie al lang niet meer welke band onvoldoende opgepompt is, ik zie dit:[Afbeelding]
en als ik op 'bandenspanning' klik of in de status app kijk krijg ik geen extra details. Hij verwijst ook uitdrukkelijk naar 'alle banden' ook al zijn de andere 3 waarschijnlijk gewoon voldoende opgepompt.
Er zit een pompje onder de frunk in de wagen, mss ga ik daar maar eens mee aan de slag of is dat enkel voor noodgevallen bedoeld? Iemand ervaring mee?
Ik heb ook een pomp met batterij voor m'n SUP maar die gaat helaas maar tot 20PSI en heeft geen koppelstuk voor autobanden.
Instellen op 2,9, nippel op het ventiel en klemmen, pomp aan.. slaat zelf af bij voldoende druk.
https://www.bol.com/nl/nl/p/elektrische-fietspomp-draagbare-luchtcompressor-bandenpomp-auto-6000-mah/9300000147695141
Zeker wel, maar ik vind dat super onhandig, snoer is netaan lang zat.. zit je altijt mee te klooien.Orion84 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 11:50:
@ron65 je hebt geen 12V bandenpomp onder de dubbele bodem van de frunk liggen?
Als je vier banden moet doen moet je steeds het snoer door een andere deur naar het dashboard leiden..
Ik heb er nu een met ingebouwde accu, helemaal top, kan die pomp in de frunk lekker blijven waar die is.
ik had er destijds alleen niet aan gedacht dat die er was, uit frustratie over die 4 luchtpompen die niets betekenden omdat ze niet werkten, niet bereikbaar waren of er weer muntgeld in moest.
Oh, helemaal eens hoor, het zijn ondingen. Ik heb hier een accupomp van Makita, maar die ligt normaal gesproken gewoon in de garage. Alleen als ik op reis ga met de auto wil ik 'm nog wel eens meeslepen. Voor noodgevallen onderweg voldoet dat 12V pompje ook wel.ron65 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 11:56:
[...]
Zeker wel, maar ik vind dat super onhandig, snoer is netaan lang zat.. zit je altijt mee te klooien.
Als je vier banden moet doen moet je steeds het snoer door een andere deur naar het dashboard leiden..
Ik heb er nu een met ingebouwde accu, helemaal top, kan die pomp in de frunk lekker blijven waar die is.
Checkik had er destijds alleen niet aan gedacht dat die er was, uit frustratie over die 4 luchtpompen die niets betekenden omdat ze niet werkten, niet bereikbaar waren of er weer muntgeld in moest.
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
bijzonde. Ik heb nog nooit zelf daarna gekeken welke het was...Gaf die voor zo ver ik mij herinner altijd gewoon aan in dat schermpje... moet wel zeggen dat ik sinds 5.0.5 dat nog niet weer heb gehad. Misschien is dat in dat nieuwe schermpje andes?Largamelion schreef op maandag 1 juni 2026 @ 11:45:
[...]
Bij mij toont ie al lang niet meer welke band onvoldoende opgepompt is, ik zie dit:[Afbeelding]
Zal er eens op letten als ik die waarschuwing weer eens krijg...
Ik heb nog nooit specifiek doorgekregen welke band het probleem had als ik de bandenspanning melding krijg. En de helft van de tijd is het met moeite waar te nemen met de bandenpomp wat nu eigenlijk dan wel het probleem was.Kammika schreef op maandag 1 juni 2026 @ 12:57:
[...]
bijzonde. Ik heb nog nooit zelf daarna gekeken welke het was...Gaf die voor zo ver ik mij herinner altijd gewoon aan in dat schermpje... moet wel zeggen dat ik sinds 5.0.5 dat nog niet weer heb gehad. Misschien is dat in dat nieuwe schermpje andes?
Zal er eens op letten als ik die waarschuwing weer eens krijg...
Mijn ervaring tot nu toe leert mij dat het eigenlijk altlijd voorkomt als het warm weer is, dus meer dan 20°, en er een stukje snelweg-rijden gevolgd wordt door filerijden. (En vreemd genoeg ook altijd filerijden, niet gewoon van de snelweg afgaan om daar ergens 50 te gaan rijden). Ook dat maakt het het net extra vervelend omdat je dan kan gaan vermoeden dat je in glas of vuil hebt gereden omdat je bijvoorbeeld moest uitwijken naar de pechstrook om voorbij een ongeval te gaan ofzo.
Ik heb nu ook wel zo'n pomp, maar dat veranderd niet dat het verdomd rottig is om een extra stop te moeten doen omdat dat meetsysteem niet meer gedetailleerd kan werken om te zeggen welke band welke druk heeft, maar alleen zegt dat er "een" probleem is met "de bandenspanning". Als je weet dat het bijvoorbeeld 2.4 is en de rest op 2.6 staat, kan je al iets kalmer gewoon verder rijden naar een parking. Terwijl als je die ziet gaan naar 1.X ofzo, kan je beginnen zoeken naar een veiligere inham op de pechstrook.
Ah goed om te weten voor de terugreis straks. Deze ochtend wist ik ook even niet hoe het moest haha. Wist dat het hier voorbij gekomen was, dus heb ik wel opgezocht voor straksJuancho schreef op maandag 1 juni 2026 @ 10:34:
[...]
Je kan gewoon die reset uitvoeren tijdens het rijden hoor. Is ook redelijk snel weer online en dan zie je gelijk of je weet data hebt.
calibreer je altijd wel opnieuw als je weer opgepompt cq gechecked hebt? Dat zorgt bij mij ervoor dat het daarna vrij lang wegblijft...-Vasa- schreef op maandag 1 juni 2026 @ 13:15:
[...]
Ik heb nog nooit specifiek doorgekregen welke band het probleem had als ik de bandenspanning melding krijg. En de helft van de tijd is het met moeite waar te nemen met de bandenpomp wat nu eigenlijk dan wel het probleem was.
Mijn ervaring tot nu toe leert mij dat het eigenlijk altlijd voorkomt als het warm weer is, dus meer dan 20°, en er een stukje snelweg-rijden gevolgd wordt door filerijden. (En vreemd genoeg ook altijd filerijden, niet gewoon van de snelweg afgaan om daar ergens 50 te gaan rijden). Ook dat maakt het het net extra vervelend omdat je dan kan gaan vermoeden dat je in glas of vuil hebt gereden omdat je bijvoorbeeld moest uitwijken naar de pechstrook om voorbij een ongeval te gaan ofzo.
Ik heb nu ook wel zo'n pomp, maar dat veranderd niet dat het verdomd rottig is om een extra stop te moeten doen omdat dat meetsysteem niet meer gedetailleerd kan werken om te zeggen welke band welke druk heeft, maar alleen zegt dat er "een" probleem is met "de bandenspanning". Als je weet dat het bijvoorbeeld 2.4 is en de rest op 2.6 staat, kan je al iets kalmer gewoon verder rijden naar een parking. Terwijl als je die ziet gaan naar 1.X ofzo, kan je beginnen zoeken naar een veiligere inham op de pechstrook.
Je kan de 2 resets altijd tijdens het rijden even doen, zoals gezegd dat gaat best snel dus je bent maar heel even bijv. je maps overzicht kwijt. Zowel die van het systeem (home knop lang genoeg ingedrukt houden tot restart als de TCAM (ontwasemingknop lang ingedrukt houden tot SOS lampje boven je gaat knipperen, dan kan je het loslaten). Zo gepiept en 9 van de 10x verhelpt dit wel de issues.danny.s schreef op maandag 1 juni 2026 @ 13:19:
[...]
Ah goed om te weten voor de terugreis straks. Deze ochtend wist ik ook even niet hoe het moest haha. Wist dat het hier voorbij gekomen was, dus heb ik wel opgezocht voor straks
Natuurlijk, die melding over bandenspanning gaat anders ook gewoon niet weg...Kammika schreef op maandag 1 juni 2026 @ 13:30:
[...]
calibreer je altijd wel opnieuw als je weer opgepompt cq gechecked hebt? Dat zorgt bij mij ervoor dat het daarna vrij lang wegblijft...
Infotainment reset wist ik idd wel. Gelukkig ken ik de weg naar werkJuancho schreef op maandag 1 juni 2026 @ 13:49:
[...]
Je kan de 2 resets altijd tijdens het rijden even doen, zoals gezegd dat gaat best snel dus je bent maar heel even bijv. je maps overzicht kwijt. Zowel die van het systeem (home knop lang genoeg ingedrukt houden tot restart als de TCAM (ontwasemingknop lang ingedrukt houden tot SOS lampje boven je gaat knipperen, dan kan je het loslaten). Zo gepiept en 9 van de 10x verhelpt dit wel de issues.
Ik heb ook een periode gedoe gehad met de meldingen over bandenspanning waar dit 3 jaar zo goed als nooit was had ik dit nu frequenter, inmiddels is het opgelost.Largamelion schreef op maandag 1 juni 2026 @ 11:45:
[...]
wat was nu het het probleem?
Achtergrond info: in februari / maart dit jaar had ik een schade laten herstellen van iemand welke destijds met de gladheid achterop een zognoemd 'kusje' had gegeven samen met dit schadeherstel heb ik meteen wat kleine schades laten herstellen waaronder schade aan de velgen.
de 1e keer van bandespanningsproblemen (melding op alle 4 de banden, de monteur attendeerde mij erop dat de melding altijd begint bij 1 band en als je deze negeert uiteindelijk hij alle banden aangeeft) was het euvel dat de spanning rechts beide op 2 bar gevuld was, dus ook veel te weinig. ik werd tussendoor even snel geholpen voor het bandenspanningsprobleem/
echter kort daarna kwam het probleem terug, nu opende ik meteen de melding zoals de monteur mij geadviseerd had om te zien welke band het betreft, echter was het meteen alle 4 de banden.
nu een afspraak gemaakt voor een beter onderzoek, wat blijkt de schade hertsteller had het rechtervoorwiel met het rechterachterwiel verwisseld en omdat beide verschillende afmetingen hebben raakt het TPMS systeem in de war. slordig dus van de schadehersteller, maar volgens de Volvo een euvel wat ze vaker zien bij bandenboeren en of wat voor bedrijven dan ook welke werkzaamheden aan de wielen uitvoeren anders dan zij zelf.
wellicht iets om in de gaten te houden, zeker indien bandenwissel van toepassing is.
De laatste keer dat ik problemen had met de banden, zat er een spijker in de band rechtsachter. Op het display kreeg ik de melding dat ik rechtsachter moest controleren en ook dat ik alle banden moest controleren.
Net gaan bijpompen, verdict: vooraan beide op 2.6, linksachter op 2.8 en rechtsachter op 2,5. Zoals verwacht is het dus weer rechtsachter, bizar toch dat die ongeveer 0,2 bar verliest per maand of zo ervaar ik het toch. Melding lijkt dus al te komen op 2,5 wat ik erg snel vind of komt dat door het verschil met de andere banden?
Ook raar dat de bandenboer alles op 2,6 beweert te zetten en dat die pomp aan het tankstation 2,8 aangeeft linksachter... Wat zal ik blij zijn als mijn volgende lease weer gewoon de druk per band toont, dat mis ik toch echt bij deze auto.
Ook raar dat de bandenboer alles op 2,6 beweert te zetten en dat die pomp aan het tankstation 2,8 aangeeft linksachter... Wat zal ik blij zijn als mijn volgende lease weer gewoon de druk per band toont, dat mis ik toch echt bij deze auto.
[ Voor 26% gewijzigd door Largamelion op 01-06-2026 19:16 ]
dat is sowieso allemaal veel te laag. 2.8 is volgens de manual. Informele tip is 3.0 (in theorie minder comfort in de praktijk merk je dat niet, wel minder slijtage) en als die 0,2 verliest per maand zit er iets niet goed in die band..Largamelion schreef op maandag 1 juni 2026 @ 19:13:
Net gaan bijpompen, verdict: vooraan beide op 2.6, linksachter op 2.8 en rechtsachter op 2,5. Zoals verwacht is het dus weer rechtsachter, bizar toch dat die ongeveer 0,2 bar verliest per maand of zo ervaar ik het toch. Melding lijkt dus al te komen op 2,5 wat ik erg snel vind of komt dat door het verschil met de andere banden?
[ Voor 3% gewijzigd door Kammika op 01-06-2026 19:49 ]
Ff check, maar je kunt nergens in de volvo app zien hoeveel je per keer geladen hebt toch?
Op de terugweg van werk idd eerst TCAM gedaan, nog steeds uitroepteken. Daarna infotainment reset, daarna was het idd weer goedJuancho schreef op maandag 1 juni 2026 @ 13:49:
[...]
Je kan de 2 resets altijd tijdens het rijden even doen, zoals gezegd dat gaat best snel dus je bent maar heel even bijv. je maps overzicht kwijt. Zowel die van het systeem (home knop lang genoeg ingedrukt houden tot restart als de TCAM (ontwasemingknop lang ingedrukt houden tot SOS lampje boven je gaat knipperen, dan kan je het loslaten). Zo gepiept en 9 van de 10x verhelpt dit wel de issues.
Dan hebben we toch een ander verwachting van dit merk. In de basis werkt het systeem niet. Uitvallen van audio, knipperlicht geluid, diverse resets.RigolleM schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 11:27:
[...]
4 jaar, de eerste is in 2020 van de band gerold. Maar dat er na 6 jaar nog steeds aanpassingen doorgevoerd worden is eerder uitzonderlijk, dus eigenlijk mag je niet klagen. Het disconnecten van het internet hebben veel merken, zelfs zonet van mijn vrouw een foto doorgestuurd gekregen dat er geen internetverbinding is in de Tesla...
Dat er een update verschijnt wil niet zeggen dat dit een verbetering is. Je kunt updaten wat je wil maar het probleem zit veel dieper.
Klopt. Ondanks mijn nieuwe Snapdragon IHU en software versie 3.1.9 heb ik nog steeds incidenteel dat ik pas muziek hoor na een keer de richtingaanwijzer te gebruiken. Terwijl Spotify nu wel meestel begint te spelen na het instappen. Dat was eerder zelden het geval. Dus het lijkt er op dat het één hoger zit in de IHU of de software, terwijl het andere veel dieper in het systeem zit. Geen pijl op te trekken.eppo16 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 07:53:
Dan hebben we toch een ander verwachting van dit merk. In de basis werkt het systeem niet. Uitvallen van audio, knipperlicht geluid, diverse resets.
Dat er een update verschijnt wil niet zeggen dat dit een verbetering is. Je kunt updaten wat je wil maar het probleem zit veel dieper.
Of juist triest dat het nodig is. En de "updates" gaan over fancy frutsels en zelden over dingen die echt storend zijn. Die nieuwe GUI heeft ook niks opgelost en alleen maar gezorgd dat ik nog veel meer op het scherm moet klikken.RigolleM schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 11:27:
[...] Maar dat er na 6 jaar nog steeds aanpassingen doorgevoerd worden is eerder uitzonderlijk, dus eigenlijk mag je niet klagen.
Nou ja, bij internet connectie ben je nog afhankelijk van allerlei andere omstandigheden, dus als dat af en toe hapert is dat nog wel te begrijpen.Het disconnecten van het internet hebben veel merken, zelfs zonet van mijn vrouw een foto doorgestuurd gekregen dat er geen internetverbinding is in de Tesla...
Afgezien daarvan, na een opmerking als "anderen doen het ook" kreeg ik van moeder steevast te horen: "Als anderen in het kanaal springen, spring jij er dan ook in?"
Dan breng je de auto toch naar Volvo en zeg je: ik wil het pas terug als deze (door jouw genoemde) basis zaken opgelost zijn. Ik snap dat nooit zo goed, maar dat kan aan mij liggen.eppo16 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 07:53:
[...]
Dan hebben we toch een ander verwachting van dit merk. In de basis werkt het systeem niet. Uitvallen van audio, knipperlicht geluid, diverse resets.
[ Voor 5% gewijzigd door Juancho op 03-06-2026 09:42 ]
Audio die wel of niet automatisch start heb ik ook, maar dit stoort mij niet en ga ik niet verhalen als 'in de basis werkt het systeem niet'. Knipperlicht en diverse resets heb ik geen last van.eppo16 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 07:53:
[...]
Uw verwachtingspatroon ligt een stuk hoger dan de mijne, ik dacht eerder aan motor-, accu-, aandrijvingproblemen, dat noem ik de basis. Het infotainment doet wat het moet doen, en dat ik op 'play' moet drukken om muziek te hebben, dat vind IK minder belangrijk.
Vandaag toch drie dingen,
- vanochtend stopte het geluid van de richting aanwijzer meerdere keren gedurende de eerste kilometers en kwam dan na een seconde of 10 vanzelf weer terug. na enkele kilometers was dat weer over.
- Na aankoppelen van een aanhanger kreeg ik geen optie om de verlichting van die aanhanger te controleren
- De schopsensor geeft geen thuis.
Morgen maar eens alle resets uitvoeren.
- vanochtend stopte het geluid van de richting aanwijzer meerdere keren gedurende de eerste kilometers en kwam dan na een seconde of 10 vanzelf weer terug. na enkele kilometers was dat weer over.
- Na aankoppelen van een aanhanger kreeg ik geen optie om de verlichting van die aanhanger te controleren
- De schopsensor geeft geen thuis.
Morgen maar eens alle resets uitvoeren.
Heeft iemand wel eens gehad dat midden in de nacht het alarm van XC40 voor twee seconden loeide maar dat er geen beweging in en rond de auto was en dat zelfs de alarmlichten uitbleven?
Heel raar .. theoretisch zou het ook onze Tiguan geweest kunnen zijn, maar die hebben we al langere tijd en die heeft nog nooit een vals alarm gegeven. De XC40 hebben we aantal weken. Wel klinken ze hetzelfde, waarschijnlijk een universele sirene.
Je schrikt je hoedje midden in de nacht! Had precies die nacht het raam openstaan omdat de koeling in huis nog niet aanstond en vrouw en kinders waren die nacht ook nog eens weg .. Door de adrenaline duurde het een uur voordat ik de slaap terug kon vatten
.
Heel raar .. theoretisch zou het ook onze Tiguan geweest kunnen zijn, maar die hebben we al langere tijd en die heeft nog nooit een vals alarm gegeven. De XC40 hebben we aantal weken. Wel klinken ze hetzelfde, waarschijnlijk een universele sirene.
Je schrikt je hoedje midden in de nacht! Had precies die nacht het raam openstaan omdat de koeling in huis nog niet aanstond en vrouw en kinders waren die nacht ook nog eens weg .. Door de adrenaline duurde het een uur voordat ik de slaap terug kon vatten
Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.
Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.
Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"
:strip_exif()/f/image/tVDD93zsBtCW4gcRNb4NNwBe.jpg?f=fotoalbum_large)