• jorisjansen3
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09:10
Kammika schreef op maandag 4 mei 2026 @ 14:54:
[...]

ahum start stop aan/uitzetten voor EV's? Dat lijkt me knap!
Eens.. maar wel grappig, als ik op de website in de handleiding zoek op mijn model, C40, en start en stop, dan legt de website wel uit dat die functie op mijn auto moet zitten: hier.

Eens, ik heb dat icoontje nog nooit gezien.. zou het een nieuwe feature zijn?
Zien jullie die functie ook bij jullie auto’s (volgens de handleiding dan)?

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 19:12
jorisjansen3 schreef op maandag 4 mei 2026 @ 18:11:
[...]

Eens.. maar wel grappig, als ik op de website in de handleiding zoek op mijn model, C40, en start en stop, dan legt de website wel uit dat die functie op mijn auto moet zitten: hier.

Eens, ik heb dat icoontje nog nooit gezien.. zou het een nieuwe feature zijn?
Zien jullie die functie ook bij jullie auto’s (volgens de handleiding dan)?
Nou er staat daar letterlijk "Zo worden je brandstofverbruik en de emissies van de auto verminderd.". Dat lijkt me toch lastig op een C40

• exepti0n
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online

exepti0n

_o-

Ik hoop dat ze de middenconsole fixen, heb best vaak dat de kaart van AAOS zwart is wanneer ik mijn telefoon via Apple Carplay verbonden heb. Moet dan even de home knop een keer indrukken en dan verschijnt ie weer.

Volvo XC40 SMSR Plus (MY24)

• Kammika
exepti0n schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 09:16:
Ik hoop dat ze de middenconsole fixen, heb best vaak dat de kaart van AAOS zwart is wanneer ik mijn telefoon via Apple Carplay verbonden heb. Moet dan even de home knop een keer indrukken en dan verschijnt ie weer.
Bij mij gebeurt dit standaard als ik aan het bellen was en weer ophang (via Carplay)

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:09
Ook weer iets aparts zonet.
Loop ik op m'n werk naar de auto om de laadkabel los te koppelen, hoor ik ineens muziek. Dacht eerst van een auto een paar parkeerplaatsen verder maar het was de mijne. Nog nooit eerder meegemaakt dat de muziek speelt als ik nog niet in de stoel zit..

• -Vasa-
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13-05 08:30
Tranquility schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 12:14:
Ook weer iets aparts zonet.
Loop ik op m'n werk naar de auto om de laadkabel los te koppelen, hoor ik ineens muziek. Dacht eerst van een auto een paar parkeerplaatsen verder maar het was de mijne. Nog nooit eerder meegemaakt dat de muziek speelt als ik nog niet in de stoel zit..
Ook een paar weken terug meegemaakt, vond het vooral ook erg vreemd omdat de wagen eigenlijk nooit iets automatisch afspeelt, zelfs als ik in de wagen stap.

• peutje
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 18:41

peutje

XC40 recharge my24ER

Toch wel lekker als het wat warmer is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RfUHFAWB9hgDz2zGvgXQwOV75MY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WZjf1VrFvBHGUQrUuBYDMDHS.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door peutje op 05-05-2026 18:19 ]

• Venomer
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 09:19
peutje schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 18:19:
Toch wel lekker als het wat warmer is.
[Afbeelding]
Toch wel een stuk beter dan mijn MY21 P8. Zoals verwacht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jaMsaxg6Nm8cO3ejamHUk8GRH0A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r0zYrKFN0P3JOewj3eYXvY1i.jpg?f=fotoalbum_large

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

• mversluis
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 17:33
Dat is nog best verschil met onze p8 uit eind 20

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IbJHQ7Sv34RIhBZsRQmHGXHZWBg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m3vBeuGakCAHuibvuXm3EeP0.jpg?f=fotoalbum_large

An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture

• DrBOB101
  • Registratie: November 2006
  • Nu online
Mijn XC40 SMER 2024 (sep 2023)
Geen fantastische R^2 door alle andere variabelen. Maar de trend is duidelijk.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JwUvNVa8wuWU3XB5Smq8VtDeTgo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/PxsbzmNEWo7FAHETkbfTYsJr.png?f=user_large
Note: de temperatuur is de gemiddelde (dag)temperatuur over de periode van die meting.

[ Voor 13% gewijzigd door DrBOB101 op 05-05-2026 23:37 ]

Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.

• Venomer
mversluis schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 21:40:
Dat is nog best verschil met onze p8 uit eind 20

[Afbeelding]
Het geschatte bereik hangt af van het verbruik op de laatste (paar) rit(ten). Mijn laatste rit was een kleine 30 km over wegen met een limiet van 60 en 80 km/u. Als je met 130 km/u tegen de wind in gereden hebt bij een lage temperatuur, dan valt het geschatte bereik lager uit.

Het diagram van @DrBOB101 laat ook een grote spreiding zien.

• Tranquility
Gaat inderdaad weer de goede kant op met het bereik:
XC40 SMER MY24 (oct '23)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WvVhHO8_KHDFFEyacE3U7ti8r2E=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/41CByDphmXqSbiEX4kyxTMwO.png?f=user_large

• StevendGraaf
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 16:47
DrBOB101 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 23:16:
Mijn XC40 SMER 2024 (sep 2023)
Geen fantastische R^2 door alle andere variabelen. Maar de trend is duidelijk.
[Afbeelding]
Note: de temperatuur is de gemiddelde (dag)temperatuur over de periode van die meting.
Dat electrische auto's beter presteren in hogere temparaturen is toch algemeen bekend, dat is geen nieuwe trend toch?

Ben wel benieuwd wat het bereik in je schema weergeeft? Daadwerkelijk gereden kilometers of een potentieel bereik aan de hand van je verbruik op een bepaalde rit?
Want ik ben wel benieuwd wat de omstandigehden waren toen je 600km gereden zou hebben.

• StevendGraaf
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 16:47
Venomer schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 07:22:
[...]

Het geschatte bereik hangt af van het verbruik op de laatste (paar) rit(ten). Mijn laatste rit was een kleine 30 km over wegen met een limiet van 60 en 80 km/u. Als je met 130 km/u tegen de wind in gereden hebt bij een lage temperatuur, dan valt het geschatte bereik lager uit.

Het diagram van @DrBOB101 laat ook een grote spreiding zien.
Precies dit, al die screenshots zeggen natuurlijk niet zoveel zonder te weten op basis van welke omstandigheden dit gebaseerd is. Dat iemand potentieel 500km bereik heeft als hij 50 km/uu rijdt op een 80km weg zegt niets voor iemand die zn auto alleen maar gebruikt voor ritten op de snelweg.

• Jerry_Utrecht
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 13:33
Ik heb hem vandaag bij de dealer ingespoeld gekregen.

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:23
Net de wagen op de bank gezet voor wissel naar zomerbanden (lees: all seasons). Blijkbaar zijn de 2 voorste al vervangen na net geen 3 jaar (eigenlijk 1,5 jaar dus). Best snel lijkt me en 't is niet dat ik zo' n gekke chauffeur ben. Auto heeft net 60k km op de teller dus pak iets meer dan de helft op die all seasons. Als ik Gemini mag geloven worden autobanden gemiddeld tussen de 40k-65k vervangen. Wat is jullie ervaring met de originele all seasons? Ook zo snel aan vervanging toe?

Vooraan blijkbaar nog maar 2mm profiel, achteraan 5,5mm bij inlevering in december. Winterbanden nu 5mm vooraan, 6mm achteraan.

Toch een opmerkelijk verschil tussen de all seasons vooraan en achteraan, dat bij de winterbanden veel kleiner is. Nieuwe alle seasons vooraan zijn nu Continental AllSeasonContact 2. Achteraan de originele Michelin CrossClimate 2.

[ Voor 27% gewijzigd door Largamelion op 06-05-2026 17:05 ]

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

• jorisjansen3
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09:10
Jerry_Utrecht schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 16:06:
[...]

Ik heb hem vandaag bij de dealer ingespoeld gekregen.
En? Kun je “de start- en stopfunctie uitschakelen via het middendisplay.” ?

• Plead
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 18:35
Largamelion schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 16:41:
Net de wagen op de bank gezet voor wissel naar zomerbanden (lees: all seasons). Blijkbaar zijn de 2 voorste al vervangen na net geen 3 jaar (eigenlijk 1,5 jaar dus). Best snel lijkt me en 't is niet dat ik zo' n gekke chauffeur ben. Auto heeft net 60k km op de teller dus pak iets meer dan de helft op die all seasons. Als ik Gemini mag geloven worden autobanden gemiddeld tussen de 40k-65k vervangen. Wat is jullie ervaring met de originele all seasons? Ook zo snel aan vervanging toe?

Vooraan blijkbaar nog maar 2mm profiel, achteraan 5,5mm bij inlevering in december. Winterbanden nu 5mm vooraan, 6mm achteraan.

Toch een opmerkelijk verschil tussen de all seasons vooraan en achteraan, dat bij de winterbanden veel kleiner is. Nieuwe alle seasons vooraan zijn nu Continental AllSeasonContact 2. Achteraan de originele Michelin CrossClimate 2.
Dat is wel een heel groot verschil tussen voor en achter. Je hebt blijkbaar voorwielaandrijving. Mijn my24 met achterwielaandrijving en 40k op de teller heeft ook Michelin CrossClimate 2 (met de opdruk VOL op de wang). Voor nog 5.5mm en achter 4.5mm profiel. Altijd erop gelegen. Geen wissel dus. Deze banden hebben nieuw maar zo'n 6,8mm profiel. Meeste andere banden hebben standaard 8mm profiel. Blijkbaar is de gewichtsverdeling tussen voor en achter bij de achterwielen aangedreven auto's beter.

XC40 Recharge Essential MY24 en Renault Zoe R90

• Kammika
Plead schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 18:17:
[...]

Dat is wel een heel groot verschil tussen voor en achter. Je hebt blijkbaar voorwielaandrijving. Mijn my24 met achterwielaandrijving en 40k op de teller heeft ook Michelin CrossClimate 2 (met de opdruk VOL op de wang). Voor nog 5.5mm en achter 4.5mm profiel. Altijd erop gelegen. Geen wissel dus. Deze banden hebben nieuw maar zo'n 6,8mm profiel. Meeste andere banden hebben standaard 8mm profiel. Blijkbaar is de gewichtsverdeling tussen voor en achter bij de achterwielen aangedreven auto's beter.
Ja je zou verwachten dat waar de aandrijflijn zit, dat daar ook harder slijt. Maar is bij my22 precies andersom. Die heeft fwd, maar de achterbanden slijten veel harder dan de voorbanden

• MicroStar_NL
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14-05 19:56

MicroStar_NL

Knowledge is power

Ik was van plan om 5.0.5 ook maar eens de installeren, maar merkte van de week dat deze niet meer werd aangeboden in de app of de auto.

Dat zal wel komen doordat 5.1.9 is aangekondigd.

Ben wel benieuwd wat die start- en stopfunctie dan is, dat ken ik alleen vanuit de dino-verbranders :).

Als het is dat je de auto aan kan laten als je bijv. even uitstapt, zou dat wel een handige optie zijn.

Volvo EX40 Ultra SMER MY25 Vapour Grey 19" Microtech | 4.2.13

• ron65
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Largamelion schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 16:41:

Ik heb ook een 3,5 jaar oude wagen met nu 62000 op de teller en zomer/winterbanden die door miscommunicatie bij aflevering (waar domweg niet doorheen te prikken viel) eigenlijk dus all-seasons/winterbanden werden.
Ik moest enkele weken terug dus ook nieuwe voorbandjes, precies net als jij ongeveer zelfde leeftijd en afstand.
Ook de achterbandjes nog wel helemaal goed, dus ook de originele all seasons met veel slijtage voor.
Ook ik ben geen wilde rijder, maar ik had wel altijd bij vochtig wegdek bij verkeerslichten dat er heel weinig nodig was om op de witte lijnen en de bandensporen van de kruisende weg, toch spinnende wielen te krijgen.

Nu hebben ze er echte zomerbanden ondergezet (mooi met velgrand bescherming zelfs) en dus alle vier de banden vervangen, de LM werd nu ineens wakker (na dik 3 jaar) en kwam tot de ontdekking dat all seasons niet in het contract staan.

XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp

• rolfio
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13:24
MicroStar_NL schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 21:01:
[...]

Ik was van plan om 5.0.5 ook maar eens de installeren, maar merkte van de week dat deze niet meer werd aangeboden in de app of de auto.

Ben wel benieuwd wat die start- en stopfunctie dan is, dat ken ik alleen vanuit de dino-verbranders :).

Als het is dat je de auto aan kan laten als je bijv. even uitstapt, zou dat wel een handige optie zijn.
Denkt nu helemaal niemand hier dat deze software ook op de hybride Volvo's wordt losgelaten waar deze voorziening wél zin heeft ;)

XC40 RWD Ultimate Single Motor ER MY24 Sage Green 50000km

• Largamelion
ron65 schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 22:06:
[...]

Ik heb ook een 3,5 jaar oude wagen met nu 62000 op de teller en zomer/winterbanden die door miscommunicatie bij aflevering (waar domweg niet doorheen te prikken viel) eigenlijk dus all-seasons/winterbanden werden.
Ik moest enkele weken terug dus ook nieuwe voorbandjes, precies net als jij ongeveer zelfde leeftijd en afstand.
Ook de achterbandjes nog wel helemaal goed, dus ook de originele all seasons met veel slijtage voor.
Ook ik ben geen wilde rijder, maar ik had wel altijd bij vochtig wegdek bij verkeerslichten dat er heel weinig nodig was om op de witte lijnen en de bandensporen van de kruisende weg, toch spinnende wielen te krijgen.

Nu hebben ze er echte zomerbanden ondergezet (mooi met velgrand bescherming zelfs) en dus alle vier de banden vervangen, de LM werd nu ineens wakker (na dik 3 jaar) en kwam tot de ontdekking dat all seasons niet in het contract staan.
Precies dezelfde situatie dus, opmerkelijk. Dat van die spinnende voorwielen bij nat wegdek herken ik ook volledig, daar moet je echt niet veel moeite voor doen. Integendeel zelfs, je moet moeite doen om ze niet te doen spinnen.

Bij mij dus weer all seasons vooraan, ander merk deze keer. Of het veel verschil zal maken zal ik nooit te weten komen want volgend jaar deze tijd moet ik de wagen inleveren.

• Tranquility
Largamelion schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 08:37:

Precies dezelfde situatie dus, opmerkelijk. Dat van die spinnende voorwielen bij nat wegdek herken ik ook volledig, daar moet je echt niet veel moeite voor doen. Integendeel zelfs, je moet moeite doen om ze niet te doen spinnen.

Bij mij dus weer all seasons vooraan, ander merk deze keer. Of het veel verschil zal maken zal ik nooit te weten komen want volgend jaar deze tijd moet ik de wagen inleveren.
Dat is het heerlijke van achterwielaandrijving. Totaal geen last van wielspin hier en mag af en toe graag de paardjes in de rug voelen schoppen.. ;)

• Tranquility
MicroStar_NL schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 21:01:

Volgens mij verdwijnt een update na een aantal dagen automatisch weer, dus je kan hem niet lang uitstellen en weken later eens installeren. Bij mij mislukte de installatie steeds en na een dag werd hij steeds opnieuw weer aangeboden, welke ook weer mislukte, en na de derde keer werd de update helemaal niet meer aangeboden.

• Tranquility
-Vasa- schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 12:20:

Ook een paar weken terug meegemaakt, vond het vooral ook erg vreemd omdat de wagen eigenlijk nooit iets automatisch afspeelt, zelfs als ik in de wagen stap.
Zonet gebeurde het weer.
Liep naar de auto en deed de achterklep open om de laadkabel te ontkoppelen en op te bergen en hoorde de radio spelen... Nouja, morgen een leuk ritje naar Nijverdal voor de update en hopelijk zetten ze er meteen 5.1.9. op.

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-05 19:46
Tranquility schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 13:46:
[...]

Volgens mij verdwijnt een update na een aantal dagen automatisch weer, dus je kan hem niet lang uitstellen en weken later eens installeren. Bij mij mislukte de installatie steeds en na een dag werd hij steeds opnieuw weer aangeboden, welke ook weer mislukte, en na de derde keer werd de update helemaal niet meer aangeboden.
Hier is 5.0.5 nooit aangeboden geweest, auto stond wel alle tijd buiten of in ondergrondse parking (zonder 4G). Nu staat hij 's nachts terug binnen met WiFi in de garage.

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:33
Hier ook niet mij MY26. Geen 5.x OTA ontvangen. Niet dat je er iets aan mist.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• Tranquility
Juancho schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 18:18:
Bijzonder dat jullie beiden geen OTA hebben gehad. Dus jullie draaien net als ik ook nog op 4.2.13?

• Jerry_Utrecht
Tranquility schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 19:12:
[...]

Bijzonder dat jullie beiden geen OTA hebben gehad.
Een mede XC40 rijder uit Engeland en ik hebben beide (voor de mooi) de Polestar 2 pook/shifter in onze xc40s gezet. Het werkt prima en er is 's nachts netjes een lampje. Echter, dit leidt ertoe dat de OTA wordt geblokkeerd. Dan moet je dus via de dealer de update laten inspoelen. De "monteur" gaf ook aan dat ze dit als reden zagen in hun systeem. Ik heb toen de standaard software laten laden. Kortom, de software van de auto kijkt naar vreemde onderdelen en blokkeert evt. de update.

• Tranquility
Jerry_Utrecht schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 19:16:
Een mede XC40 rijder uit Engeland en ik hebben beide (voor de mooi) de Polestar 2 pook/shifter in onze xc40s gezet. Het werkt prima en er is 's nachts netjes een lampje. Echter, dit leidt ertoe dat de OTA wordt geblokkeerd. Dan moet je dus via de dealer de update laten inspoelen. De "monteur" gaf ook aan dat ze dit als reden zagen in hun systeem. Ik heb toen de standaard software laten laden. Kortom, de software van de auto kijkt naar vreemde onderdelen en blokkeert evt. de update.
Het lijkt Apple wel! _O-
Maar wat bedoel je met "Ik heb toen de standaard software laten laden" ?

• Jerry_Utrecht
Tranquility schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 19:23:
[...]

Het lijkt Apple wel! _O-
Maar wat bedoel je met "Ik heb toen de standaard software laten laden" ?
Ik had van de Engelsman al begrepen dat dat bij hem ook was gebeurd, dus ik had voor mijn onderhoudsbeurt de reguliere pook/shifter weer teruggezet. De software update bleef daarmee echter geblokkeerd, maar de garage kan dan wel de software regulier terugzetten, want geen vreemde onderdelen in de auto.

• amarissimo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-05 14:03
Ik heb een vervelend probleem met mijn XC40 (2024). Ik heb het forum al doorgespit, maar blijf sukkelen met het volgende: sinds de recente UI-update krijg ik de audio van mijn telefoon met geen mogelijkheid meer werkend via Bluetooth.

Ik heb het infotainment-systeem al gereset, de telefoons (iPhone) verwijderd en opnieuw toegevoegd, en het volume gecontroleerd/100% open, maar niets helpt. Soms start de media na deze procedure wel op, maar komt er geen geluid uit de autospeakers. Vaak speelt de media op de telefoon zelf ook niet af en blokkeert de play-knop in zowel Spotify als YouTube. . Via de kabel werkt t allemaal wel.

Niemand hier last van?

Er is vast een quick fix voor, maar ik loop volledig vast.

• Juancho
Juancho schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 18:18:
Ah shit verkeerd topic. Was bedoelt voor het Polestar topic. OTAs lopen daar niet gelijk met Volvo.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• sparks
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18:22
RigolleM schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 15:51:
[...]

Hier is 5.0.5 nooit aangeboden geweest, auto stond wel alle tijd buiten of in ondergrondse parking (zonder 4G). Nu staat hij 's nachts terug binnen met WiFi in de garage.
Hier ook niet, ook model MY26, maar daar zal nieuwe UI ook al op. Werd uitgeleverd met 3.7? Wel update naar 4.2 gekregen, daarna niets meer gezien.

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-05 19:46
sparks schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 09:43:
[...]

Hier ook niet, ook model MY26, maar daar zal nieuwe UI ook al op. Werd uitgeleverd met 3.7? Wel update naar 4.2 gekregen, daarna niets meer gezien.
Denk niet dat we iets missen, maar vond het raar dat deze nooit is aangeboden is geweest.

De Google updates krijg ik wel want het geluid van de navigatie is terug zoals voordien.

• Tranquility
Zojuist terug uit Nijverdal. Na de prettige ontvangst is de software update uitstekend verlopen en stond er binnen 40 minuten op. Alles liep prima vlot door. Heb meegekeken op het computerscherm in de werkplaats en het waren 13 softwarepakketjes die één voor één werden gepusht en geïnstalleerd. Nu eindelijk ook de nieuwe cluster en vind die er fraai uitzien. Beter dan die "racetrack" cockpit. Versie is nu 5.1.9.

Buiten het cluster zo te zien geen visuele veranderingen op het middenscherm. De twee dikke balken zijn gebleven. Maps zag er wel iets anders uit met die ballonnetjes. Had nog wat boodschappen gedaan en warempel begon Spotify meteen te spelen toen ik instapte. Voorheen moest ik altijd op de play knop drukken. So far so good..

Meteen ter plekke mijn XC40 omgeturnd naar een EX40. Aangezien mijn MY24 eigenlijk een EX40 is en ik nogal eens de vraag krijg of dit een plugin hybride is vanwege de XC40 aanduiding had ik bij het maken van de afspraak gelijk een EX40 embleem besteld. Ze boden aan die er meteen op te plakken, dus ook meteen geregeld. Nu hopelijk geen vragen meer over hybride.. ;)

• Kammika
Tranquility schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 15:05:
Zojuist terug uit Nijverdal. Na de prettige ontvangst is de software update uitstekend verlopen en stond er binnen 40 minuten op. Alles liep prima vlot door. Heb meegekeken op het computerscherm in de werkplaats en het waren 13 softwarepakketjes die één voor één werden gepusht en geïnstalleerd. Nu eindelijk ook de nieuwe cluster en vind die er fraai uitzien. Beter dan die "racetrack" cockpit. Versie is nu 5.1.9.

Buiten het cluster zo te zien geen visuele veranderingen op het middenscherm. De twee dikke balken zijn gebleven. Maps zag er wel iets anders uit met die ballonnetjes. Had nog wat boodschappen gedaan en warempel begon Spotify meteen te spelen toen ik instapte. Voorheen moest ik altijd op de play knop drukken. So far so good..

Meteen ter plekke mijn XC40 omgeturnd naar een EX40. Aangezien mijn MY24 eigenlijk een EX40 is en ik nogal eens de vraag krijg of dit een plugin hybride is vanwege de XC40 aanduiding had ik bij het maken van de afspraak gelijk een EX40 embleem besteld. Ze boden aan die er meteen op te plakken, dus ook meteen geregeld. Nu hopelijk geen vragen meer over hybride.. ;)
Wat kostte nou die snapdragon update? ik zie 'm op de site niet meer staan.. ben inmiddels wel belanghebbend, omdat ik die van mij uit de lease ga overnemen en er dus nog lang mee ga rijden...

Moet overigens wel zeggen dat sinds 5.0.5 die wel stuk vlotter is dan op 4.X. Dat is echt de beste upgrade (zowel qua functionaliteit als performance) geweest tot nu toe, mogen ze er nog wel een paar van maken..

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Goed ook bijna eigenaar van een XC40. :)

Nou kregen we gelijk ook een aanbod voor Volvo Car Insurance via Baloise. Lijkt qua prijs erg concurrerend, maar hoe zijn de ervaringen hiermee?

• Kammika
sambalbaj schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 15:30:
Goed ook bijna eigenaar van een XC40. :)

Nou kregen we gelijk ook een aanbod voor Volvo Car Insurance via Baloise. Lijkt qua prijs erg concurrerend, maar hoe zijn de ervaringen hiermee?
ik ben ooit (jaren geleden) een keer aangereden door een Volvo, heb toen een heleboel geld van Baloise gekregen. Had er wel een letselschade advocaat voor nodig om dat af te dwingen, want deden ze niet van zelf..

(en nee hoor, no worries..alles is goedkomen)

• Kammika
BTW ik die van mij dus nu ook net in de verzekering gegooid. Aanbod in de volvo app was niet concurrerend (dat is volgens mij ook Baloise). Via zowel geld.nl en independer.nl kwam ik op veel goedkopere verzekeringen met betere voorwaarden

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:26
Kammika schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 15:23:
[...]

Wat kostte nou die snapdragon update? ik zie 'm op de site niet meer staan.. ben inmiddels wel belanghebbend, omdat ik die van mij uit de lease ga overnemen en er dus nog lang mee ga rijden...

Moet overigens wel zeggen dat sinds 5.0.5 die wel stuk vlotter is dan op 4.X. Dat is echt de beste upgrade (zowel qua functionaliteit als performance) geweest tot nu toe, mogen ze er nog wel een paar van maken..
Ook gedaan. Dacht iets van €1100. Ben er elke dag blij mee 👍

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

• Kammika
caspervc schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 17:25:
[...]

Ook gedaan. Dacht iets van €1100. Ben er elke dag blij mee 👍
oef... da's wel een bedrag...

• Venomer
Kammika schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 18:30:
[...]

Dat is het zeker. Ik heb het er niet voor over. Sinds Volvo Car UX vind ik de responsiveness acceptabel, al is het niet te vergelijken met een recente smartphone. Een ieder mag natuurlijk zelf beslissen of hij/zij het de moeite waard vindt.

• Largamelion
Ja precies, leuk dat het wat sneller werkt maar je kan amper wat met het infotainment en voor mij is het ook snel genoeg voor wat het doet. Ik gebruik Maps en Spotify 99,9% van de tijd en dat werkt gewoon vlot. Bij de opstart als je geen preconditioning hebt gedaan is het soms een beetje traag maar dat vind ik geen issue. Bij mij is de wagen ook een lease die over een jaar wordt ingeleverd. Als je er nog 10 jaar mee verder rijdt dan is het mss wel interessant maar dat hangt er ook vanaf hoe lang Volvo nog doorontwikkelt op de nieuwe hardware... en daar heb je het gissen naar.

• DrBOB101
  • Nu online
StevendGraaf schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 11:09:
Dat electrische auto's beter presteren in hogere temparaturen is toch algemeen bekend, dat is geen nieuwe trend toch?
Klopt. Deze is specifiek voor onze auto's (lees: mijn auto).
Ben wel benieuwd wat het bereik in je schema weergeeft? Daadwerkelijk gereden kilometers of een potentieel bereik aan de hand van je verbruik op een bepaalde rit?
Want ik ben wel benieuwd wat de omstandigehden waren toen je 600km gereden zou hebben.
Bereik bereken ik door echt gereden kilometers over het verbruikte SoC (soms meerdere laadsessies) naar 100% accu te extrapoleren of delen.
Het bereik van 600 km heb ik gehaald door een poosje alleen binnendoor te rijden. Vooral 50-60-80 km/u wegen gereden, niet boven de 80 km/u. Gemiddelde snelheid was 53 km/u. Normaal 64 km/u gemiddeld.

• Tranquility
Kammika schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 15:23:

Iets van rond de €1145,-.

Ze mogen er niet meer actief mee adverteren, maar je kan gewoon terecht voor de upgrade als je er om vraagt. Dus gewoon even een belletje of mailtje. Dat vertelde hij me vanmiddag nog.

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:02
Venomer schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 21:05:
[...]

Dat is het zeker. Ik heb het er niet voor over. Sinds Volvo Car UX vind ik de responsiveness acceptabel, al is het niet te vergelijken met een recente smartphone. Een ieder mag natuurlijk zelf beslissen of hij/zij het de moeite waard vindt.
Voor mij werkt alles ook vlot genoeg, het is uiteindelijk toch ook geen smartphone waar je veel op bezig ben. Ik zou er persoonlijk iig geen extra €1100 voor over hebben.

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19", Easee Home, Marstek Venus C 2,56kWh, Venus A 2,12kWh, HW P1, MT CT003, ☀️2,7kWp, Ariston Lydos Hybrid WP boiler

• Waterblok
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 13:53
Bracht mijn vrouw naar de stad, wij hebben ieder een sleutel van de auto.
Vrouw stapt uit en loopt weg: melding sleutel is uit de auto verwijderd!
Kon haar nog terugroepen en haar sleutel gekregen. (De mijne lag thuis in andere broek)

Had gewaarschuwd moeten zijn dat ik op haar profiel reed.

Vraag is als ik thuis was uitgestapt zonder een sleutel op mij of in de auto kon ik hem niet op slot doen?
Wel met de app?
En thuis gekomen zonder sleutel had ik niet meer weg kunnen rijden?

Weet iemand hoe het werkt?

P8, Pirelli All Season, MY21, Warmtepomp

• mversluis
Auto herkent vanzelf sprekend de sleutel die aangeboden wordt met instappen als profiel.

Het gekomen profiel kan je links boven in zien en ook op klikken en wijzigen.

Auto gaat vanzelf op slot na x minuten , heb ik hier laatst ook gehad toen ik vergeten was, en idd kan ik ook met app op slot doen.

Weet niet het gedrag wat er gebeurt als je sleutel niet hebt , ik denk dat je niet kan starten/ rijden

An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture

• Kammika
Auto gaat vanzelf op slot na x minuten , heb ik hier laatst ook gehad toen ik vergeten was, en idd kan ik ook met app op slot doen.
Mijn auto gaat echt niet vanzelf op slot na x minuten... zou ook gek zijn, er zijn situaties waarin die gewoon open moet blijven...

• mversluis
Dat auto vanzelf op slot gaat is niets nieuws, dat is al 20 jaar zo.

Wel moet de sleutels eruit zijn en deur dicht zijn geloof ik

• Kammika
mversluis schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 09:25:
Dat auto vanzelf op slot gaat is niets nieuws, dat is al 20 jaar zo.

Wel moet de sleutels eruit zijn en deur dicht zijn geloof ik
Ik krijg wel een berichtje dat die openstaat in de app maar heb ‘m nog nooit op slot zien gaan.

Na hoeveel tijd zou die dat dan moeten doen? Dan zal ik zo eens testen

Btw deze auto is ook nog geen 20 jaar op de markt 😉

• RoelsRules
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:32
De auto is hier nog nooit zelf op slot gegaan. Wel melding op app en dan kun je hem op afstand met de app dicht doen

tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...

• Tranquility
Kammika schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 09:57:
Ik krijg wel een berichtje dat die openstaat in de app maar heb ‘m nog nooit op slot zien gaan.

Na hoeveel tijd zou die dat dan moeten doen? Dan zal ik zo eens testen

Btw deze auto is ook nog geen 20 jaar op de markt 😉
Hier is mijn auto ook nog nooit vanzelf op slot gegaan. Heb hem zelfs een keer vergeten 's avonds op slot te zetten en zag ik pas in de ochtend in de app dat hij nog ontgrendeld was.

• Venomer
Als de auto afgesloten is en je ontgrendelt hem, maar je doet geen portier open, dan gaat de auto na x minuten weer op slot. (Als ik me niet vergis.)

• Venomer
Knip

[ Voor 96% gewijzigd door Notna op 10-05-2026 18:47 . Reden: Het is heel erg offtopic, niet een beetje ;) ]

• sly___
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 09:53
Is het mogelijk om met een tweede telefoon Android auto te gebruiken zonder een tweede profiel aan te maken? Dat lijkt niet te werken...

• Juancho
Kammika schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 18:30:
[...]

Ik weet niet of je al iets getekend hebt voor overname, maar wellicht het proberen waard om de processor upgrade erbij te krijgen bij overname? Soort verkapte korting.

Ik ben zelf van een 1th GEN P8 naar een MY26 PS2 gegaan en ik vind het werkelijk een mega verschil. Bij elke rit plezier van, dus ik zou het wel absoluut doen als ik zon auto zou overnemen prive. Dat doe je lijkt me niet voor 1 jaartje maar voor meerdere jaren.

Ik zou dan ook zeker adviseren om eens naar je Volvo/Polestar dealer te gaan en zelf te ervaren hoe snel die nieuwe processor nou daadwerkelijk is ivm je huidige.

• Kammika
Juancho schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 18:00:
[...]

Ik weet niet of je al iets getekend hebt voor overname, maar wellicht het proberen waard om de processor upgrade erbij te krijgen bij overname? Soort verkapte korting.

Ik ben zelf van een 1th GEN P8 naar een MY26 PS2 gegaan en ik vind het werkelijk een mega verschil. Bij elke rit plezier van, dus ik zou het wel absoluut doen als ik zon auto zou overnemen prive. Dat doe je lijkt me niet voor 1 jaartje maar voor meerdere jaren.

Ik zou dan ook zeker adviseren om eens naar je Volvo/Polestar dealer te gaan en zelf te ervaren hoe snel die nieuwe processor nou daadwerkelijk is ivm je huidige.
Ik neem over van leasemaatschappij. Heb al dakdragers, fietsendrager, 2 nieuwe achterbanden met uitlijning, een extra onderhoudsbeurtje en een verlenging Volvo assistente erbij geritseld. Dat is qua waarde denk ik meer dan die processorupgrade

De reden dat ik het voorlopig niet ga doen (denk ik) is omdat sinds 5.0.5 het allemaal weer een stuk sneller is. Weet niet of jij die nog in jouw vorige hebt gehad, maar het is prima werkbaar nu. Sneller is wel fijn, maar vind ik voor 1100 eur wel duur…

Die nieuwe processor heb ik al ervaren (in de proefrit van de ex40 my26)

[ Voor 3% gewijzigd door Kammika op 09-05-2026 19:41 ]

• Juancho
Nee ik had mn P8 vorig jaar augustus ingeleverd dus met een heel traag systeem. Fijn dat die nieuwe AAOS versie blijkbaar de boel wat sneller maakt. Vraag is wel hoelang natuurlijk want de processor blijft een oud diertje. Maargoed, met koop kan je natuurlijk altijd nog later die nieuwe processor erin laten zetten. Misschien wel een goedkoper 2de handsje 😁

Maar je merkt het echt aan alles, van de Maps kaart bewegen tot switchen tussen apps, als bladeren door Spotify. Gaat zo heerlijk snel.

[ Voor 16% gewijzigd door Juancho op 10-05-2026 00:19 ]

• RoelsRules
Het infotainment gaat lang niet zo rap als de p8 ivt andere auto's... Maar heb genoeg andere auto's gereden en het is werkbaar, zeker als je alleen maps en Spotify bijvoorbeeld gebruikt. Je moet soms even wachten als je naar instellingen wilt maar verder 'voldoende'. Wellicht ooit de upgrade maar voor nu niet.

En meteen een vraag; bij de vorige versie kon ik op het scherm de koeling/verwarming aan zetten voor ik de auto uit stapte. Ik krijg dat nu niet gevonden of kijk ik er overheen?

• DoubleDot
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:05
RoelsRules schreef op zondag 10 mei 2026 @ 09:11:
Het infotainment gaat lang niet zo rap als de p8 ivt andere auto's... Maar heb genoeg andere auto's gereden en het is werkbaar, zeker als je alleen maps en Spotify bijvoorbeeld gebruikt. Je moet soms even wachten als je naar instellingen wilt maar verder 'voldoende'. Wellicht ooit de upgrade maar voor nu niet.

En meteen een vraag; bij de vorige versie kon ik op het scherm de koeling/verwarming aan zetten voor ik de auto uit stapte. Ik krijg dat nu niet gevonden of kijk ik er overheen?
Je kijkt er over heen want ik heb het gisteren nog gebruikt, kan het alleen niet zeggen waar het zit :+

• RoelsRules
DoubleDot schreef op zondag 10 mei 2026 @ 11:58:
[...]

Je kijkt er over heen want ik heb het gisteren nog gebruikt, kan het alleen niet zeggen waar het zit :+
Dank voor de hulp! :+ :P

Maar dan ga ik nog een keer goed kijken... Kon het echt niet vinden

• Kammika
RoelsRules schreef op zondag 10 mei 2026 @ 16:07:
[...]

Dank voor de hulp! :+ :P

Maar dan ga ik nog een keer goed kijken... Kon het echt niet vinden
Ik ddoenhet uit mijn hoofd, dus pin me er niet op vast, maar volgens mij als ie op dat ventilator icoon onder in beeld drukt, kun je daarna voor iets als “Parkeerklimaat” boven in kiezen. En daar kun je het aanzetten…

[ Voor 4% gewijzigd door Kammika op 10-05-2026 16:14 ]

• mversluis
Gewoon nieuwsierig , welke usecase gebruik je dit ?

• Kammika
mversluis schreef op zondag 10 mei 2026 @ 16:40:
Gewoon nieuwsierig , welke usecase gebruik je dit ?
ik vind 'm ook wel handig: Als het warm of koud is en ik moet even de auto uit en/of ik moet er wat mensen (of mijn hond) in de auto laten zitten, dan kun je 'm eff aandrukken.

Voor rondje hardlopen in het bos in de winter is het ook lekker, dan is de auto nog steeds wakker als je terug komt bij de auto...

• RoelsRules
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RdHYt8RjG0kzYtkE6caB12knGy4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KP4yLV7FgmfruGIGqxr91MtH.jpg?f=fotoalbum_large zit ik nu scheel te kijken?

Ben inderdaad gewend dat je dan bovenin dat kan selecteren...

En qua use case; inderdaad ff een winkel binnen en na 10 minuten je auto weer cool/warm in bijvoorbeeld. Gebruikte het regelmatig

• Kammika
RoelsRules schreef op zondag 10 mei 2026 @ 20:04:
[Afbeelding] zit ik nu scheel te kijken?

En qua use case; inderdaad ff een winkel binnen en na 10 minuten je auto weer cool/warm in bijvoorbeeld. Gebruikte het regelmatig
Probeer eens onder timers?

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

RoelsRules schreef op zondag 10 mei 2026 @ 20:04:
[Afbeelding] zit ik nu scheel te kijken?

Vanuit dat scherm klik je op "timers"

bovenaan staat dan "klimaatmodus aanlaten"

Die kun je gebruiken ;)

• RoelsRules
Yeah! Thx... Wel de deur open doen anders kun je hem niet selecteren... Stom dat ik die eerder niet heb gezien
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HrLzaNZhZ-8GogQ2lJrhScjAFcU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6KYoHxsnGZ317sTK3sHHw3FX.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KdbzKFv8PLS6jcxD_ZSQtIe6J9M=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p52Cq9BhQfBW6KFJS4VWeG9h.jpg?f=fotoalbum_tile

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

RoelsRules schreef op zondag 10 mei 2026 @ 20:18:
Yeah! Thx... Wel de deur open doen anders kun je hem niet selecteren... Stom dat ik die eerder niet heb gezien
[Afbeelding][Afbeelding]
Helemaal niet stom, soms kijk je er hoe goedbedoeld ook overheen. Heeft iedereen wel eens.

• RoelsRules
ron65 schreef op zondag 10 mei 2026 @ 20:22:
[...]

Helemaal niet stom, soms kijk je er hoe goedbedoeld ook overheen. Heeft iedereen wel eens.
Dat zeker! Weet alleen zeker dat ik ook een keer onder timers had gekeken. Maar fijn dat er zoveel hulp altijd aanwezig is hier ;)

• Rianata
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:32

Rianata

Have you played Atari today?

Atari 16/32bit | Volvo EX40 Twin Motor (MY26), 19" All Season

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19:21
Dit komt echt niet naar de huidige EX40 of P2, alleen naar zeer recente of nog uit te brengen modellen. Dit is al in November aangekondigd voor de P4.

https://9to5google.com/20...-maps-live-lane-guidance/

[ Voor 17% gewijzigd door guido66 op 12-05-2026 21:35 ]

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

• Venomer
guido66 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 21:34:
[...]

Dit komt echt niet naar de huidige EX40 of P2, alleen naar zeer recente of nog uit te brengen modellen. Dit is al in November aangekondigd voor de P4.

https://9to5google.com/20...-maps-live-lane-guidance/
In het artikel staat dat het eerst naar de P4 komt en later naar andere modellen. Ik zie niet staan dat het niet naar de EX40 of P2 komt. Heb je daar een andere bron voor, of bedoel je dat je het niet verwacht?

• tukker999
  • Laatst online: 01:09
Het in realtime over elkaar heen leggen van videobeelden en grafische pijlen (overlaid graphics) vraagt veel rekenkracht.
  • Nieuwere modellen: Auto's zoals de nieuwste Renault Megane E-Tech, de Polestar 3 of de nieuwere Volvos hebben krachtige chips (zoals de Snapdragon Cockpit-platforms) die dit moeiteloos aankunnen.
  • Vroege modellen: De allereerste auto's met Android Automotive hebben soms hardware die net krachtig genoeg is voor de basisnavigatie, maar die moeite heeft met high-res video-processing in Maps.

22,29 kWh/100km

• Juancho
Ex40 en PS2 my26 hebben ook krachtige chips die het makkelijk aan moeten kunnen. Volgens mij was het een kwestie van de benodigde cameras die de PS2 en ex40 niet hebben. Maar pin me er niet op vast.

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19:21
Juancho schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 00:30:
Ex40 en PS2 my26 hebben ook krachtige chips die het makkelijk aan moeten kunnen. Volgens mij was het een kwestie van de benodigde cameras die de PS2 en ex40 niet hebben. Maar pin me er niet op vast.
Inderdaad, zo heeft de P4 ook een ingebouwde dashcam. Die zal dezelfde camera gebruiken als deze nieuwe functie.

En die zit niet in de P2 en EX40, ook niet in de EX30 verwacht ik.

[ Voor 7% gewijzigd door guido66 op 13-05-2026 08:12 ]

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

• DrBOB101
  • Nu online
Tranquility schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 09:04:
Gaat inderdaad weer de goede kant op met het bereik:
XC40 SMER MY24 (oct '23)
Bij mij ook. Begonnen bij 90%, meeste rustig gereden.
Morgen een update wat het bereik uiteindelijk is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lSmO2NdooSy8LgQ0pN5bUpFK0Hc=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/EynuO6zNc5hSCMpZVmwKKMSI.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0-YmcXVR3XKPg2J7aDfOiF6W2eY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/isZ65wZvEWjQA4vMcraOYLiB.jpg?f=fotoalbum_tile

• tukker999
  • Laatst online: 01:09
Fake news.

Als je wilt blijven geloven wat er op de display staat is dat natuurlijk prachtig.

Bij onze MY24 kan ik ook van die mooie lage getallen op de display laten verschijnen.

De werkelijkheid is wat je moet afrekenen aan de pomp.

22,29 kWh/100km

• DrBOB101
  • Nu online
tukker999 schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 11:10:
Fake news.

Als je wilt blijven geloven wat er op de display staat is dat natuurlijk prachtig.

Bij onze MY24 kan ik ook van die mooie lage getallen op de display laten verschijnen.

De werkelijkheid is wat je moet afrekenen aan de pomp.
Die 313 km heb ik werkelijk gereden met 58% SoC verbruikt ;) Die 200 km zal inderdaad wat optimistisch zijn, zie mijn grafiekje een paar posts terug voor werkelijk bereik. En ja, die heb ik ook van werkelijk verbruik incl verliezen.

• rolfio
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13:24
DrBOB101 schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 10:54:
[...]

Bij mij ook. Begonnen bij 90%, meeste rustig gereden.
Morgen een update wat het bereik uiteindelijk is.
[Afbeelding][Afbeelding]
Zo zie je maar, onze auto's zijn best zuinig, zolang je maar niet harder dan 70 gaat ;)

XC40 RWD Ultimate Single Motor ER MY24 Sage Green 50000km

• mversluis
Gezien alle rare idioten op de weg de laatste weken , toch maar weer dashcam besteld.
In vorige auto altijd 1 gehad.

Fitcamx met voor en achter camera speciaal voor xc40 besteld , ben benieuwd.
Voorkant kan ik zelf in paar minuten , achterkant moet draad getrokken worden en laat ik wel door garage doen denk ik.

• Largamelion
mversluis schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 14:29:
Gezien alle rare idioten op de weg de laatste weken , toch maar weer dashcam besteld.

Voorkant kan ik zelf in paar minuten , achterkant moet draad getrokken worden en laat ik wel door garage doen denk ik.
Ik heb 'n 12v verlangdraad van vooraan tot in de koffer lopen, super makkelijk om die weg te werken onder de plastiek onder de deuren en stoelen, je ziet er niets van. Die kabel is ook bijna 1 cm doorsnede dus met 'n dunne USB-kabel moet dat een koud kunstje zijn.

• mversluis

Alleen moet de kabel uitkomen bij de spiegel , kom ik ook makkelijk boven weer dan ?

• Venomer
mversluis schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 14:29:

Ik heb ook de FitcamX (alleen voorkant) en ben er tevreden over. Installeren is inderdaad een fluitje van een cent. Hoewel het een beetje priegelen kan zijn om de kap goed vast te klikken. Maar als hij eenmaal op zijn plek zit lijkt het alsof hij af-fabriek in de auto zat.

• Rianata
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:32

Rianata

Have you played Atari today?

Heeft de FitcamX nog steeds het 'probleem' dat wanneer de opslag (SD-kaart) vol zit er niets meer wordt opgenomen, zonder hier een duidelijk signaal voor af te geven, waar andere dashcams automatisch de oudste beelden gaan overschrijven?

Atari 16/32bit | Volvo EX40 Twin Motor (MY26), 19" All Season

• Tranquility
Rianata schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 21:20:
Heeft de FitcamX nog steeds het 'probleem' dat wanneer de opslag (SD-kaart) vol zit er niets meer wordt opgenomen, zonder hier een duidelijk signaal voor af te geven, waar andere dashcams automatisch de oudste beelden gaan overschrijven?
Geen probleem hier met mijn FitcamX. Hij is echt set and forget en blijft gewoon de Micro SD kaart overschrijven in een loop. Er zit een 256GB kaartje in, dus ruim genoeg de tijd om er beelden van af te halen indien nodig.

• Tranquility
Venomer schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 19:26:
Ik heb ook de FitcamX (alleen voorkant) en ben er tevreden over. Installeren is inderdaad een fluitje van een cent. Hoewel het een beetje priegelen kan zijn om de kap goed vast te klikken. Maar als hij eenmaal op zijn plek zit lijkt het alsof hij af-fabriek in de auto zat.
Klopt, daar heb ik hem ook voor gekocht. Je hebt gewoon niet in de gaten dat 'ie er zit. Ideaal en netjes, net af-fabriek.

• mversluis
Tranquility schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 22:55:
[...]

Geen probleem hier met mijn FitcamX. Hij is echt set and forget en blijft gewoon de Micro SD kaart overschrijven in een loop. Er zit een 256GB kaartje in, dus ruim genoeg de tijd om er beelden van af te halen indien nodig.
Heb je ook de 2e camera aan de achterkant , zoja hoe is het opgelost met de kabel trekken ?

• Tranquility
mversluis schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 23:03:
Heb je ook de 2e camera aan de achterkant , zoja hoe is het opgelost met de kabel trekken ?
Nee, ik heb alleen de camera voor. Zie ook hier voor de inbouw. Als ik een camera achter zou zetten, dan zou het een aparte camera worden onafhankelijk van de voorcamera, dus met een eigen Micro SD slot. Een voor- en achter camera op één Micro SD kaartje vind ik te veel van het goede en belast het kaartje naar mijn mening te veel. En inderdaad een gedoe om de kabel van boven helemaal naar achter te trekken. Met een aparte camera heb je alleen 12v nodig.

[ Voor 10% gewijzigd door Tranquility op 15-05-2026 12:32 ]

• Waterblok
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 13:53
Er zijn filmpjes van installatie dashcam en ook achter, zal eens zoeken.

Gevonden:

[ Voor 54% gewijzigd door Waterblok op 15-05-2026 09:16 ]

P8, Pirelli All Season, MY21, Warmtepomp

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Mooi, informatief en leerzaam filmpje !!! thanx.
Voor mij nog even ver van de bed show, pas als ik na nov 27 de wagen zou overkopen wordt deze belangrijk want dan ga ik dit zeker doen, nu mag het nog niet.

Wel denk ik dat er met de helft minder verwijdering van covers gewerkt kan worden als je gebruik maakt van bijvoorbeeld een nylon trekveer. Met name het deel door de dorpel tot bij de achterbank is daar heel geschikt voor, en bepaalde doorvoeren waar je moeilijk doorkomt (zoals het rubberen doorvoertje bij de achterklep en het deel tussen achterbank over de wielkast tot bij het achterlicht) zijn daar heel geschikt voor.

Je kunt dan op die routes de kabel niet vastbinden, maar dat zal geen probleem vormen.
De cover bij de a-stijl rechts hoeft ook niet los als je met een plastic spateltje (wat ik hem ook zie gebruiker hier en daar) aan de zijde van de voorruit de boel wat opentrekt en de kabel erachter wurmt. Je hebt maar 3 mm nodig ongeveer daar.
Je zit dan ver genoeg van die airbag af, ik heb er nu mijn voedingskabel van de nextbase dashcam zitten, nergens iets los hoeven halen waardoor ik voldoe aan de voorschriften LM en toch geen kabel te zien ;)

Leuk, inspirerend dit, dank nogmaals !

• mversluis
Was ik ook van plan om 1e met nylon trekveer te proberen en als dat niet lukt iets proberen op te wippen. Maar voorkomen dat ik alles los ga halen.

Last resort is garage vragen

• Tranquility
ron65 schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 10:24:
Mooi, informatief en leerzaam filmpje !!! thanx.
Voor mij nog even ver van de bed show, pas als ik na nov 27 de wagen zou overkopen wordt deze belangrijk want dan ga ik dit zeker doen, nu mag het nog niet.

Wel denk ik dat er met de helft minder verwijdering van covers gewerkt kan worden als je gebruik maakt van bijvoorbeeld een nylon trekveer. Met name het deel door de dorpel tot bij de achterbank is daar heel geschikt voor, en bepaalde doorvoeren waar je moeilijk doorkomt (zoals het rubberen doorvoertje bij de achterklep en het deel tussen achterbank over de wielkast tot bij het achterlicht) zijn daar heel geschikt voor.

Je kunt dan op die routes de kabel niet vastbinden, maar dat zal geen probleem vormen.
De cover bij de a-stijl rechts hoeft ook niet los als je met een plastic spateltje (wat ik hem ook zie gebruiker hier en daar) aan de zijde van de voorruit de boel wat opentrekt en de kabel erachter wurmt. Je hebt maar 3 mm nodig ongeveer daar.
Je zit dan ver genoeg van die airbag af, ik heb er nu mijn voedingskabel van de nextbase dashcam zitten, nergens iets los hoeven halen waardoor ik voldoe aan de voorschriften LM en toch geen kabel te zien ;)

Leuk, inspirerend dit, dank nogmaals !
Deze inbouw linkjes had ik in 2024 al eens gepost. Zelf zou ik sowieso voor een aparte camera achter gaan, maar voor nu vind ik een achtercamera niet nodig. Een camera vóór vind ik toch het belangrijkste en tevens cruciaal.

• mversluis
Dashcam staat in bestelling, netjes benaderd om even foto op te sturen zodat ze zeker weten dat het juiste model cam opgestuurd wordt. In ieder geval nette service.

Nu afwachten...

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 12:57
Hoe lang ben je ongeveer bezig met het monteren van een voor en achter fitcamx? Een uurtje, middag, dag?

• mversluis
Highland schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 12:57:
Hoe lang ben je ongeveer bezig met het monteren van een voor en achter fitcamx? Een uurtje, middag, dag?
Ga ik je vertellen als de bestelling binnen is. 😉

Voorkant lijkt echt 15min werk maximaal.

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Tranquility schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 12:35:
[...]

Deze inbouw linkjes had ik in 2024 al eens gepost. Zelf zou ik sowieso voor een aparte camera achter gaan, maar voor nu vind ik een achtercamera niet nodig. Een camera vóór vind ik toch het belangrijkste en tevens cruciaal.
Nu je het zegt.
Destijds ook al eens ernaar gekeken.

Even nieuwschierig, mijn huidige nextbase cam (is verouderd) geeft snelheid weer en heeft GPS locatiegegevens zodat je na afloop in de software ook een kaart ziet met de lijn waar je gereden hebt.
Is dat met deze camera ook zo?

Wel heel mooi dat ze dat zo maken dat het op vrijwel elke XC40 C40 EX40 EC40 past, en keurig onopvallend. dat triggert me vooral.

Pagina: 1 ... 370 371 Laatste

Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.

Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.

Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"