ron65 schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 15:46:
[...]
DIe offerteprijs onderhandelingen zijn leuk als je daar als berijder nog invloed op hebt.
Bij ons zijn 4 leasemaatschappijen ondergebracht in 1 portal waar 1 van hen de scepter over zwaait.
Wij zien als berijder per auto alleen 1 leaseprijs, dat is de prijs van 1 van de vier maatschappijen, zij maken uit welk van de vier.
Als de berijder dan een keuze maakt resulteert dat in een opdracht en pas dán gaan ze alle vier een offerte aan de werkgever uitbrengen, die kiest de meest economische.
De adder onder het gras daarmee is dat je als berijden een budget hebt, zeg 600 euro. Dar mag je 25% overheen, maar alles boven 600 euro moet je zelf betalen elke maand. dus max 750 euro
ALs je dus een wagen kiest die 700 kost, moet je zelf elke maand 100 bijleggen.
Als de werkgever in die aanbiedingen een stuntaanbieding krijgt van bijv 580 euro voor diezelfde wagen, vertellen ze je dat niet en laten jou gerust die 100 euro bijbetalen nog altijd.
Daarover is heel veel onvrede momenteel, dus ik hoop dat ze de komende 2 jaar nog met iets nieuws komen, dat ook beter is. maar ik denk dat die kans nihil is.
Het is gewoon de regeling buiten CAO om waaronder we een auto kunnen leasen, en daarbinnen moet het gebeuren. Ook al is als je naar de concurrenten kijkt, daar de regeling bijna tweemaal beter en de budgetten anderhalf maal hoger minimaal, er zijn andere zaken die bij ons juist heel erg super geregeld zijn. één ervan is de eigen pensioenregeling die ze hebben, die ook in het nieuwe stelsel veel ruimer is dan welke andere ook. Zou ik vanwege die stomme wagen een overstap maken, heb ik daar na mijn pensioenleeftijd mijn verdere leven lang de gevolgen van.
Wat we nu te kort komen in de leaseregeling wordt dan meer dan goed gemaakt.
Zie mijn mening hierboven dan ook vooral als informatief, en vooral niet als klacht!
Terug op de auto, want daar gaat het om) in dit topic.
Het is eindelijk gaan vriezen, enkele graden. En vanochtend moest ik al vroeg op pad om mijn oude modere op te halen voor een dagje hier bij ons. Ik was niet de enige, er stonden wat mensen in de straat lekker te krabben, toen ik die krabgeluiden binnen kon horen wist ik: tijd om de preconditioning aan te zetten.
Ik merkte dat die nu wel erg veel van de accu vreet, normaal kost het je max 1 % van de accu, vanochtend verdween er 6%.
Nu heb ik de auto drie jaar en dergelijke "ijskoude"(volgens de weermannen) dagen zelden meegemaakt in die drie jaar, vandaag was het "ijskoud" want het had echt diep gevroren, wel -3 hier. En dat is al 20 jaar zeldzaam aan de kust.
Dus ik had niet echt meegemaakt dat de preconditioning zoveel van de accu vreet, op zich geen probleem, maar ik was wel wat overvallen daardoor. Volgende keer ook maar even de stekker erin dan :-)
Maar is dat normaal? ca 6% accu voor een half uur voorverwarmen, met een warmtepomp? (80 naar 74%)