• marcel_76
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 22:41
Monzo schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 20:18:
@ron65 & @Orion84, het blijkt in ieder geval niets met CarPlay te maken te hebben. Vandaag niets aangesloten en het gebeurde weer. Geen idee wat de trigger was. Ik ga maar eens een belletje eraan wagen want dit is echt vervelend, zeker als het regent…
Dit heb ik zelf ook nog nooit gehad dat het raam spontaan open ging. Zou willen dat je die met de app kunt openen en sluiten maar dat gaat niet eens, dus waar dat signaal vandaan komt?

XC40 Ultimate MY24 - Single Motor Extended Range - Silver Dawn | Alfen Eve Single Pro-line

• ron65
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

@ron65 & @Orion84, het blijkt in ieder geval niets met CarPlay te maken te hebben. Vandaag niets aangesloten en het gebeurde weer. Geen idee wat de trigger was. Ik ga maar eens een belletje eraan wagen want dit is echt vervelend, zeker als het regent…
Dat mag je gerust stellen ja.
Goed te horen dat het niet aan Carplay lag.
Ben benieuwd waaraan dan wel.

XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp

• menjo
  • Laatst online: 20:57
Ik zou denken een marter die aan je bekabeling geknaagd heeft. Heb ik ook gehad met de airco die het soms wel, soms niet deed.

XC40 P6 MY22 - Glacier Silver - 20"

• Magicw00b
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-08 11:20
Aangezien hier al wat meer ervaring met de Volvo C40 zit dan dat ik zelf heb, ben ik benieuwd wat jullie zouden doen.

Ik heb afgelopen week een Volvo C40 Ultimate single motor extended range(82kWh) gekocht. Modeljaar 2024, geleverd september 2023. Hij heeft nu 65000km op de teller en de SoH van de accu bedraagt 94%. Aangezien ik de auto particulier heb gekocht ging ik er eigenlijk vanuit dat ik alleen nog de resterende fabrieksgarantie zou hebben(nog een paar weken).
De prijs was goed, dus daar had ik vrede mee.

Echter kom ik nu tot de ontdekking dat de Volvo App mij de mogelijkheid geeft tot het kopen van een verlengde garantievezekering voor maximaal 2 jaar, a €41 per maand.

Zouden jullie dat doen met de ervaringen die jullie inmiddels hebben?

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:56
Magicw00b schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 10:43:
Aangezien hier al wat meer ervaring met de Volvo C40 zit dan dat ik zelf heb, ben ik benieuwd wat jullie zouden doen.

Ik heb afgelopen week een Volvo C40 Ultimate single motor extended range(82kWh) gekocht. Modeljaar 2024, geleverd september 2023. Hij heeft nu 65000km op de teller en de SoH van de accu bedraagt 94%. Aangezien ik de auto particulier heb gekocht ging ik er eigenlijk vanuit dat ik alleen nog de resterende fabrieksgarantie zou hebben(nog een paar weken).

Echter kom ik nu tot de ontdekking dat de Volvo App mij de mogelijkheid geeft tot het kopen van een verlengde garantievezekering voor maximaal 2 jaar, a €41 per maand.

Allereerst gefeliciteerd met je EC40! Qua garantie, ik neem aan dat je op zo'n jonge occasion toch minimaal een jaar garantie hebt?! Met Volvo Selekt volgens mij zelfs 2 jaar.

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19", Easee Home, Marstek Venus C 2,56kWh, Venus A 2,12kWh, HW P1, MT CT003, ☀️2,7kWp, Ariston Lydos Hybrid WP boiler

• Claude
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Claude

not AI... (member since 2001)

[...]

Ik heb voor mijn XC40 Twin Ultimate van april 2023 een tweejarige verlenging van de garantie via de verzekering gekocht. Die zekerheid geeft me rust. Het voorkomt gedoe met coulance van de dealer in een discussie over conformiteit. Daarnaast kan de teller bij sommige reparaties flink oplopen.

• Magicw00b
Vulcan750 schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 11:20:
[...]

Allereerst gefeliciteerd met je EC40! Qua garantie, ik neem aan dat je op zo'n jonge occasion toch minimaal een jaar garantie hebt?! Met Volvo Selekt volgens mij zelfs 2 jaar.
Als je particulier koopt heb je geen garantie ;)

• Vulcan750
Magicw00b schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 11:39:
[...]

Als je particulier koopt heb je geen garantie ;)
Oké, ik las het als "gekocht als particulier", maar je hebt de C40 van een particulier gekocht. My bad!

Persoonlijk vind ik de uitgebreide garantie van Volvo aardig aan de prijs, maar het geeft wel zekerheid. Ik had vooraf de auto uitgebreid laten keuren, incl de SOH bij een Volvo-dealer.

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19", Easee Home, Marstek Venus C 2,56kWh, Venus A 2,12kWh, HW P1, MT CT003, ☀️2,7kWp, Ariston Lydos Hybrid WP boiler

• mversluis
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22:57

Standaard zit er toch 8 jaar of 160.000 km op de accu.

Wat zal er verder nog kapot kunnen gaan wat wel gedekt kan worden onder de extended garantie ?

Ik neem aan dat normale slijtage er buiten valt ?

An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture

• Magicw00b
Vulcan750 schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 11:47:
[...]

Oké, ik las het als "gekocht als particulier", maar je hebt de C40 van een particulier gekocht. My bad!

Persoonlijk vind ik de uitgebreide garantie van Volvo aardig aan de prijs, maar het geeft wel zekerheid. Ik had vooraf de auto uitgebreid laten keuren, incl de SOH bij een Volvo-dealer.
Ik snap hem, je kunt hem inderdaad dubbel lezen. En nog bedankt voor de felicitaties!

Inderdaad het is aardig aan de prijs, maar de prijs van de auto was goed. Dus ga er maar voor denk ik.

• Magicw00b
mversluis schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 12:43:
[...]

Standaard zit er toch 8 jaar of 160.000 km op de accu.

Wat zal er verder nog kapot kunnen gaan wat wel gedekt kan worden onder de extended garantie ?

Ik neem aan dat normale slijtage er buiten valt ?
Goede vraag, de motor of andere elektronica?
Ik heb ook nog een XC60 T8 uit 2019 op de oprit staan, daar maak ik me wat meer zorgen over dat er iets kapot gaat :henk
Maargoed, die gaat er mede om die reden ook uit.

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 23:26
Vulcan750 schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 11:20:
[...]

Dat zou ik even goed uitzoeken... is natuurlijk maar net onder wat voor voorwaarden gekocht.

Als er in de voorwaarden iets staat, kun je idd garantie hebben, maar dat hoeft niet. Stel er staat niets, dan geldt
- Als via een consument overgekocht, dan heb je niets om op terug te vallen
- Als via een bedrijf gekocht (dus een bedrijf levert aan consument). Dan heb je geen wettelijke garantie. Wel geldt een conformiteitsprincipe, maar daar valt lang niet alles onder. auto moet natuurlijk wel veilig blijven en blijven rijden (dus als remmen of motor kapot gaat, sta je sterk, maar als bv een airco kapot gaat, kun je er wsch niet zo heel veel mee. )

Bij mij (lees wat postjes terug) werd 1 dag na overname duidelijk dat de electromotor vervangen moest worden. Zoiets blijkt dus volledig onder non conformiteit te vallen (en heeft me dus ondanks geen garantie me helemaal niets gekost)

Vraag is denk ik meer wil je voor 24x41 (=ongeveer 1000 EUR) risico voor die dingen als airco en zo ingedekt hebben...

• mversluis
Kammika schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 14:48:
[...]

Dat zou ik even goed uitzoeken... is natuurlijk maar net onder wat voor voorwaarden gekocht.

Als er in de voorwaarden iets staat, kun je idd garantie hebben, maar dat hoeft niet. Stel er staat niets, dan geldt
- Als via een consument overgekocht, dan heb je niets om op terug te vallen
- Als via een bedrijf gekocht (dus een bedrijf levert aan consument). Dan heb je geen wettelijke garantie. Wel geldt een conformiteitsprincipe, maar daar valt lang niet alles onder. auto moet natuurlijk wel veilig blijven en blijven rijden (dus als remmen of motor kapot gaat, sta je sterk, maar als bv een airco kapot gaat, kun je er wsch niet zo heel veel mee. )

Bij mij (lees wat postjes terug) werd 1 dag na overname duidelijk dat de electromotor vervangen moest worden. Zoiets blijkt dus volledig onder non conformiteit te vallen (en heeft me dus ondanks geen garantie me helemaal niets gekost)

Vraag is denk ik meer wil je voor 24x41 (=ongeveer 1000 EUR) risico voor die dingen als airco en zo ingedekt hebben...
De basis vraag blijft wat staat er in de kleine letters van de extra garantie.

Staat daar regulier zaken die kunnen slijten niet in garantie zitten of motor of elektronica.

An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture

• mversluis
Knip

[ Voor 99% gewijzigd door Notna op 20-08-2026 15:27 . Reden: Lees het beleid mbt AI antwoorden nog eens door ]

• NaN
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

Ik heb ervaring met deze verzekering, afgesloten voor 1 jaar.

Voordat dat jaar afgelopen was, heb ik een nieuwe Volvo gekocht en wilde ik die verzekering stoppen. Ik ben 4 maanden daarmee bezig geweest om deze verzekering op te zeggen en nu eindelijk is er deze maand geen afschrijving gedaan.

Dat schijnt via het hoofdkantoor te moeten gebeuren en van hun heb ik, tot nu toe, totaal geen antwoord of excuus ontvangen. Laat staan dat ik al geld terug ontvangen heb.

My 2 cents.

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Iemand anders ook last dat de Home Assistant integratie van de auto ineens "unavailable" staat?
Ook in de wagen heb ik weer gedoe gehad met de t-cam reset die gewoon weer niet wilde resetten, pas na 3x een homeknop reset en een kwartier niet aan de auto komen kon ik de t-cam weer resetten, maar HA blijft "unavailable" doorkrijgen.

LTE, maar slechts 1 streepje (doorgaans altijd 3-5), in de app wel gegevens over de accu vulling, maar ook die acteert traag.

Heeft Volvo weer eens problemen met de servers?

• Kammika
ron65 schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 17:31:
Iemand anders ook last dat de Home Assistant integratie van de auto ineens "unavailable" staat?
Ook in de wagen heb ik weer gedoe gehad met de t-cam reset die gewoon weer niet wilde resetten, pas na 3x een homeknop reset en een kwartier niet aan de auto komen kon ik de t-cam weer resetten, maar HA blijft "unavailable" doorkrijgen.

LTE, maar slechts 1 streepje (doorgaans altijd 3-5), in de app wel gegevens over de accu vulling, maar ook die acteert traag.

Heeft Volvo weer eens problemen met de servers?
Bij mij ligt ha er ook uit. Domoticz lijkt het nog te doen. Maar eens afwachten wat er gebeurt..

• Plead
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 16:53
Kammika schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 18:24:
[...]

Bij mij ligt ha er ook uit. Domoticz lijkt het nog te doen. Maar eens afwachten wat er gebeurt..
Hier ook problemen met Volvo en HA.

XC40 Recharge Essential MY24. Victron 3XMP4K5 + 2X16kWh

• Kammika
Plead schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 19:23:
[...]

Hier ook problemen met Volvo en HA.
gek dat die in ha fout gaat. Mijn domoticz plugin werkt probleemloos. Maar ze gebruiken voor zover ik weet dezelfde interface.

anyway. Geprobeerd te forceren door de volvo integratie in HA uit te schakelen en weer in te schakelen. Toen kreeg ik in een loopje "update failed" melidngen, waarna die op een gegeven moment er meer stopte met 429 fouten (too many requestes). Nu maar weer gedisabled. Morgen maar eens opnieuw proberen

• Tranquility
  • Laatst online: 23:54

Toen ik mijn MY24 bijna nieuw kocht (demo) wilde ik er meteen de twee jaar extra garantie bijkopen. Helaas koen dat toen niet en was dat alleen mogelijk af fabriek.

Een half jaartje ofzo later zag ik opeens in de app dat je de extra garantie toch kon bijkopen. Ik vond het al zo raar waarom dat niet achteraf kon zolang de fabrieksgarantie nog loopt. Gelukkig had Volvo dat dus aangepast en heb ik het meteen aangeschaft. Vijf jaar rust is wel prettig!

Ondanks dat er acht jaar garantie zit op de accu, zijn er genoeg zaken bij een EV die hoge reparatiekosten kunnen genereren zoals de aandrijflijn, de motor, de boordlader, wielophanging zoals toplagers, aandrijfassen, airco, warmtepomp en de talloze elektrische systemen en modules. Zoals je hier kunt lezen gaat er nogal eens wat van deze zaken stuk, en als je geen garantie meer hebt moet je haast een tweede hypotheek afsluiten…

Ik ben van plan minimaal vijf jaar met de auto te doen en als ik er nog meer garantie bij kon kopen zou ik dat zeker doen.

• tukker999
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 21:14
Tranquility schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 22:00:
[...]

Toen ik mijn MY24 bijna nieuw kocht (demo) wilde ik er meteen de twee jaar extra garantie bijkopen. Helaas kon dat toen niet maar was dat alleen mogelijk af fabriek.

Een half jaartje ofzo later zag ik opeens in de app dat je de extra garantie toch kon bijkopen. Ik vond het al zo raar waarom dat niet achteraf kon zolang de fabrieksgarantie nog loopt. Gelukkig had Volvo dat dus aangepast en heb ik het meteen aangeschaft. Vijf jaar rust is wel prettig!
Ik ben van plan minimaal vijf jaar met de auto te doen en als ik er nog meer garantie bij kon kopen zou ik dat zeker doen.
Waar zag je dat in de app?

Als het kan koop ik gelijk extra garantie erbij.

21,9 kWh/100km

• graviton
  • Registratie: Maart 2026
  • Niet online
De HA Volvo integratie eigenaar bevestigt het probleem en zegt er aan te werken.

https://github.com/home-assistant/core/issues/179668#issuecomment-5359756012

• Tranquility
tukker999 schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 22:07:
Waar zag je dat in de app?

Als het kan koop ik gelijk extra garantie erbij.
Dat zou moeten staan bij de Shop onder het tabblad met het autosymbool en dan onder “Voor uw auto”. Bij mij staat onder “Abonnementen en diensten” Verlengde garantieverzekering - Verloopt op 6 okt 2028.

Op 6 oktober dit jaar stopt mijn fabrieksgarantie en gaat de twee jaar verlengde garantieverzekering dus in.

[ Voor 27% gewijzigd door Tranquility op 20-08-2026 22:47 ]

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Als ik dat zo lees komen er ineens null reacties terug ipv een leeg item en hikt de module daarop.
In de laatste PHP versie speelt een soortgelijk probleem.
Hopelijk lost Volvo dit zelf op, zij hebben immers iets gewijzigd waardoor achterliggende partijen problemen ondervinden.
Is er een topic hierover op tweakers? ik vrees dat dit hier weer weggehaald gaat worden, het heeft net de auto te maken maar niet genoeg ben ik bang.

[ Voor 10% gewijzigd door ron65 op 20-08-2026 22:27 ]

• Kammika
ron65 schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 22:26:
[...]
Hopelijk lost Volvo dit zelf op, zij hebben immers iets gewijzigd waardoor achterliggende partijen problemen ondervinden.
Lees even goed wat die Developer beschrijft. Volvo heeft idd iets gewijzigd, maar valt binnen wat je mag wijzigen in dit soort interfaces. In de ha code zit echter een bug waardoor die daar niet goed mee omgaat.

Dat blijkt ook want andere integraties (vb domoticz) gaan hier wel goed mee om

Deze kan je Volvo niet aanrekenen

• Tranquility
DoubleDot schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 09:46:
Niet teruggetrokken, volgens mij te vroeg gepublished op de pagina. Releasedatum van de software stond op 17 augustus, normaal updaten ze die pagina pas op het moment van de release.
De eerder verdwenen 5.2.7 aankondiging is niet wedergekeerd in de app op 17 augustius, dus ik denk dat die toch is teruggetrokken.

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Kammika schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 06:40:
[...]

Lees even goed wat die Developer beschrijft. Volvo heeft idd iets gewijzigd, maar valt binnen wat je mag wijzigen in dit soort interfaces. In de ha code zit echter een bug waardoor die daar niet goed mee omgaat.

Dat blijkt ook want andere integraties (vb domoticz) gaan hier wel goed mee om

Deze kan je Volvo niet aanrekenen
Nou, ik denk dat het iets breder ligt. In PHP hadden we deze week een soortgelijk issue, de nieuwere versie accepteert daar ook de "null" waarde als retour niet meer in een array, tenzij je expliciet aangeeft dat je nu een array OF een null hebt, de null is daarmee ineens geen onderdeel van de array meer.
Oudere PHP versies lopen daaroverheen en accepteren de null binnen de array (conform de afspraken van 8.3 en eerder), de laatste (8.4) niet meer en loopt er met een errorcode op vast.
Oplossing daar is om in de declaratie van de array een vraagteken toe te voegen aan de term array (dus: public function pietje(?array $jan=null):bool {};  // de ? geeft aan dat het een array of een null mag zijn.)
Laat je dat vraagteken weg, zoals het tot voor kort juist hoorde, dan loopt de boel vast.
In dit geval was een eigenhandige actie van de provider om zonder aankondiging PHP 8.3 te vervangen door 8.4 de oorzaak dat we er niet op konden anticiperen. Gelukkig was het in 40 minuten opgelost door wat aanpassingen.

Ik denk dat gezien de reactie van de app eigenaar die aangeeft te struikelen over een null waarde, hier ongeveer hetzelfde speelt. Volvo begint ineens "null" mee te geven ipv een lege waarde, die lege waarde was voorheen zoals het hoorde. De app is dus correct geprogrammeerd op die methode, het is niet echt een bug, maar de basis eronder is aangepast en Volvo is daar zonder iets te zeggen in meegegaan.
Dat domoticz eroverheen loopt is mooi, de kans dat die op enig moment ook begint vast te lopen is aanwezig, tenzij in domoticz al eerder een dergelijke ondervanging is meegenomen waarbij de null waarde is afgedekt.

Enfin, laten we hopen dat dit rap wordt opgelost, want ik was juist wat dingen aan het automatiseren geweest op basis van de app, en dat werkt nu dus ook niet meer.

• cdwave
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 27-08 08:36
Ben ik de enige die een soort "jeuk" krijgt zodra je garantie moet "bijkopen"?

Ik begin dan altijd te rekenen wat dan blijkbaar de verwachte levensduur is van het betreffende product. En in een aantal gevallen maar iets anders gekocht.

In ieder geval zal het zo zijn dat de verwachte kosten lager zijn dan de prijs van die extra garantie. Dus die garantie is alleen om te voorkomen dat je misschien een dure reparatie moet bekostigen. Dan is de afweging analoog aan: Wat het je liever, 10% kans op een reparatie van 1000 euro komend jaar, of gewoon meteen iets meer dan 100 euro betalen?

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

cdwave schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 08:42:

Ik begin dan altijd te rekenen wat dan blijkbaar de verwachte levensduur is van het betreffende product. En in een aantal gevallen maar iets anders gekocht.

In ieder geval zal het zo zijn dat de verwachte kosten lager zijn dan de prijs van die extra garantie. Dus die garantie is alleen om te voorkomen dat je misschien een dure reparatie moet bekostigen. Dan is de afweging analoog aan: Wat het je liever, 10% kans op een reparatie van 1000 euro komend jaar, of gewoon meteen iets meer dan 100 euro betalen?
Dat is ook altijd de afweging die ik maak bij die extra garanties.
Ik doe dat dan ook doorgaans nooit, indachtig dat je voor een product dus een soms nog best aardig extra bedrag kwijt bent aan garantie, waarvan je voor 90% zeker geen gebruik maakt. Het maakt het product dus verkapt duurder, de verkoper is de lachende derde.

Maar een auto is natuurlijk wel iets anders, gaat om een veel hogere aankoop waarde dan menig ander consumentenproduct, en als er iets misgaat is dat ook meteen een stuk duurder.
Neemt niet weg dat ik dan vind dat Volvo kennelijk best nog 2 jaar langer de boel kan garanderen (dat is garantie: ons product is zo goed dat we garanderen dat het niet stuk gaat, als dat toch gebeurt betalen wij) maar voor die extra 2 jaar geld vraagt.
Kortom, ze zijn er allerminst zeker van dat in die 2 jaar de boel heel blijft, en laten alle klanten (die erin meegaan) alvast gezamenlijk betalen om een potje aan te leggen waaruit dan de herstellingen worden gefinancierd. Je betaalt dus in feite mee aan de herstelactie bij een andere Volvo eigenaar.

Ik noem dat geen garantie of verlengde garantie, maar een soort van defecten verzekering.
Maar dat doen echt alle fabrikanten.

Ik zou nooit die garantie nemen, als ik pech heb kost dat me dan uiteindelijk wellicht meer dan dat ik het wel zou doen, maar de kans dat ik me zo gewoon veel geld uitspaar omdat er niets gebeurt is veel groter.
Maar dat moet ieder voor zich uitmaken.

• Kammika
ron65 schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 08:21:
[...]

Nou, ik denk dat het iets breder ligt. In PHP hadden we deze week een soortgelijk issue, de nieuwere versie accepteert daar ook de "null" waarde als retour niet meer in een array, tenzij je expliciet aangeeft dat je nu een array OF een null hebt, de null is daarmee ineens geen onderdeel van de array meer.
Oudere PHP versies lopen daaroverheen en accepteren de null binnen de array (conform de afspraken van 8.3 en eerder), de laatste (8.4) niet meer en loopt er met een errorcode op vast.
Oplossing daar is om in de declaratie van de array een vraagteken toe te voegen aan de term array (dus: public function pietje(?array $jan=null):bool {};  // de ? geeft aan dat het een array of een null mag zijn.)
Laat je dat vraagteken weg, zoals het tot voor kort juist hoorde, dan loopt de boel vast.
In dit geval was een eigenhandige actie van de provider om zonder aankondiging PHP 8.3 te vervangen door 8.4 de oorzaak dat we er niet op konden anticiperen. Gelukkig was het in 40 minuten opgelost door wat aanpassingen.

Ik denk dat gezien de reactie van de app eigenaar die aangeeft te struikelen over een null waarde, hier ongeveer hetzelfde speelt. Volvo begint ineens "null" mee te geven ipv een lege waarde, die lege waarde was voorheen zoals het hoorde. De app is dus correct geprogrammeerd op die methode, het is niet echt een bug, maar de basis eronder is aangepast en Volvo is daar zonder iets te zeggen in meegegaan.
Dat domoticz eroverheen loopt is mooi, de kans dat die op enig moment ook begint vast te lopen is aanwezig, tenzij in domoticz al eerder een dergelijke ondervanging is meegenomen waarbij de null waarde is afgedekt.

Enfin, laten we hopen dat dit rap wordt opgelost, want ik was juist wat dingen aan het automatiseren geweest op basis van de app, en dat werkt nu dus ook niet meer.
je hebt een klok horen luiden, maar... ;-) dit is nl een appel/peren vergelijk.

in jouw php voorbeeld gaan het om een 3GL API

in het de Volvo API gaat het om een json interface, waarbij de interface nog steeds aan het openAI/Json schema voldoet. Dan mag je dit soort wijzigingen maken (upwards compatibiliteit heet dat) volgens de specs. Daar moeten alle clients zich aan houden, zodat API functionaliteit kunnen toevoegen aan bestaande API's zonder dat elke client zich hoeft aan te apssen die die nieuwe functionaliteit niet gebruikt.

Alleen in de Volvo HA integratie zit een bug waardoor die upwards compatibility er toch niet is. Anyway, mocht je een andere mening hebben, dan zou ik vooral even op dat github issue wat hierboven staat reageren, misschien kan de je professionele developers daar overtuigen dat zij het fout hebben en jij gelijk hebt ;-)

• mversluis
Maar is ook weer geen defecten verzekering want heel veel zaken worden uitgesloten.

Ik had een lijst gepost wat er wel en niet bij zat , maar de modd vond het niet toepasselijk en heeft dit weer verwijderd. Terwijl mijn bedoelingen goed waren.

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Kammika schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 09:10:
[...]

je hebt een klok horen luiden, maar... ;-) dit is nl een appel/peren vergelijk.

in jouw php voorbeeld gaan het om een 3GL API

in het de Volvo API gaat het om een json interface, waarbij de interface nog steeds aan het openAI/Json schema voldoet. Dan mag je dit soort wijzigingen maken (upwards compatibiliteit heet dat) volgens de specs. Daar moeten alle clients zich aan houden, zodat API functionaliteit kunnen toevoegen aan bestaande API's zonder dat elke client zich hoeft aan te apssen die die nieuwe functionaliteit niet gebruikt.

Alleen in de Volvo HA integratie zit een bug waardoor die upwards compatibility er toch niet is. Anyway, mocht je een andere mening hebben, dan zou ik vooral even op dat github issue wat hierboven staat reageren, misschien kan de je professionele developers daar overtuigen dat zij het fout hebben en jij gelijk hebt ;-)
Ik hoef geen gelijk te hebben, ik gaf alleen aan wat ik er van meende te weten.
Maar dank voor je uitleg.
Mocht de universiteit nog een professor nodig hebben kan ik ze jou aanbevelen ;)

• Kammika

dat is toch zo bij elke verzekering (wat garantie bijkopen feitelijk ook is: Je dekt je in tegen bepaalde fianciele risico's).

En ja: het klopt wat je zegt. als je maar genoeg verzekert, zijn statistische gezien de echte kosten altijd lager dan wat je aan de verzekering betaalt. Het verschil is nl de marge van de verzekeraar (of in dit geval de dealer/volvo). Voor een individue die een verzekering afneemt wil dat natuurlijk niet zeggen dat dat ook zo is, want jij kan net pech hebben dat je iets niet verzekerde hebt of geen garantie hebt afgekocht en dan toch ineens voor hoge kosten komt te staan.

Voor mij leidt dit ertoe dat ik alleen verzeker (of garantie bijkoop) voor risico's die ik zelf niet kan dragen

Dus even terug naar de originele vraagsteller: Mijn advies zou dus zijn om goed naar de voorwaarden te kijken en en als je kosten krijgt of je dat dan kan opvangen. Zo ja, dan vooral niet afsluiten.

Ik heb AI even gevraagd wat die kan verzinnen aan kostenposten die buiten die verlengde garantie vallen (heb 'm de voorwaarden laten scannen). Die komt met het volgende lijstje:

(N.B. Het grote hoogvolt-accupakket heb ik eruit gelaten, want dat heeft standaard al 8 jaar of 160.000 km fabrieksgarantie bij Volvo.)
  • Elektromotor / Reductiebak: € 4.000 – € 7.000, Vervanging bij interne mechanische of elektrische schade.
  • Inverter & On-Board Charger (OBC): € 3.500 – € 6.500, Vermogenselektronica; bij een defect laadt of rijdt de auto niet meer.
  • Warmtepomp & Accukoeling: € 2.000 – € 3.500, Cruciaal voor het bereik in de winter en koeling tijdens snelladen.
  • Infotainment & Centrale Computer: € 2.000 – € 3.000, Aansturing van het Android/Google-scherm, klimaatregeling en opties.
  • Stuurhuis & ADAS-sensoren: € 1.500 – € 2.500, Storingen in de radar, camera's en Pilot Assist.
ofwel: als je 4-8k kan opvangen kan je het risico nemen. als je dat risico niet wil lopen moet je die 40 EUR per maand pakken. Dat bedrag is overigens redelijk marktconform

[ Voor 3% gewijzigd door Kammika op 21-08-2026 09:28 ]

• Magicw00b
Kammika schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 09:25:
[...]

dat is toch zo bij elke verzekering (wat garantie bijkopen feitelijk ook is: Je dekt je in tegen bepaalde fianciele risico's).

En ja: het klopt wat je zegt. als je maar genoeg verzekert, zijn statistische gezien de echte kosten altijd lager dan wat je aan de verzekering betaalt. Het verschil is nl de marge van de verzekeraar (of in dit geval de dealer/volvo). Voor een individue die een verzekering afneemt wil dat natuurlijk niet zeggen dat dat ook zo is, want jij kan net pech hebben dat je iets niet verzekerde hebt of geen garantie hebt afgekocht en dan toch ineens voor hoge kosten komt te staan.

Voor mij leidt dit ertoe dat ik alleen verzeker (of garantie bijkoop) voor risico's die ik zelf niet kan dragen

Dus even terug naar de originele vraagsteller: Mijn advies zou dus zijn om goed naar de voorwaarden te kijken en en als je kosten krijgt of je dat dan kan opvangen. Zo ja, dan vooral niet afsluiten.

Ik heb AI even gevraagd wat die kan verzinnen aan kostenposten die buiten die verlengde garantie vallen (heb 'm de voorwaarden laten scannen). Die komt met het volgende lijstje:

(N.B. Het grote hoogvolt-accupakket heb ik eruit gelaten, want dat heeft standaard al 8 jaar of 160.000 km fabrieksgarantie bij Volvo.)
  • Elektromotor / Reductiebak: € 4.000 – € 7.000, Vervanging bij interne mechanische of elektrische schade.
  • Inverter & On-Board Charger (OBC): € 3.500 – € 6.500, Vermogenselektronica; bij een defect laadt of rijdt de auto niet meer.
  • Warmtepomp & Accukoeling: € 2.000 – € 3.500, Cruciaal voor het bereik in de winter en koeling tijdens snelladen.
  • Infotainment & Centrale Computer: € 2.000 – € 3.000, Aansturing van het Android/Google-scherm, klimaatregeling en opties.
  • Stuurhuis & ADAS-sensoren: € 1.500 – € 2.500, Storingen in de radar, camera's en Pilot Assist.
ofwel: als je 4-8k kan opvangen kan je het risico nemen. als je dat risico niet wil lopen moet je die 40 EUR per maand pakken. Dat bedrag is overigens redelijk marktconform
Helemaal eens met je schrijven en ook die zelfde afweging maak ik. Het kunnen opvangen is het issue niet voor me, ik vind de “kansberekening “ op bovenstaande alleen lastig in te schatten. Ik heb namelijk geen idee hoeveel kans je loopt dat een van die zaken de komende 2 jaar stuk gaat. Als daar een relatief grote kans op is, dan is die garantieverzekering natuurlijk een no brainer. Liever 1000 euro uitgeven dan 3000.

Zoals gezegd heb ik de auto zonder enige vorm van garantie gekocht, op dat beetje fabrieksgarantie na wat er nog opzit. Volledig bewust en ook ingecalculeerd. Wordt alleen nu geconfronteerd met de mogelijkheid tot bijkopen. Ik vind het alleen heel lastig een reëel beeld te krijgen.

En ook nog maar ff een foto van de C40:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xQdp_z6ZWwB-gt4T3DDNpWv0wuE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ULo6tbqGTBb1mBWQEeywXHF3.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Magicw00b op 21-08-2026 09:42 ]

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:10
Dat is idd met eigenlijk alle producten en zeker waar elektronica in zit wel zo. Ik heb net een nieuwe Macbook gekocht en ook daar kan je weer een Apple Care+ verzekering bij komen. Wel eenmalig, maar toch weer een fors bedrag op de aankoop. Ik heb het niet gedaan omdat je als consument al 2 of 3 jaar garantie hebt op bepaalde zaken. Verder weet ik dat ik enorm zuinig op dit soort aankopen ben dus ik neem het 'risico' dat er niks zal gebeuren. Was me die extra kostenpost niet waard.

Wat hierboven staat klopt dan ook voor de XC40. Reken gewoon een beetje uit wat het je kost als er wat is. Kan je dat (makkelijk) betalen of kan je dat snel genoeg sparen? Neem je die verzekering niet. Wordt het lastiger en wil je gewoon zekerheid? Koop het er lekker bij.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio | MacBook Air 13" M5 24GB 1TB

• Kammika
Magicw00b schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 09:36:
[...]

Helemaal eens met je schrijven en ook die zelfde afweging maak ik. Het kunnen opvangen is het issue niet voor me, ik vind de “kansberekening “ op bovenstaande alleen lastig in te schatten. Ik heb namelijk geen idee hoeveel kans je loopt dat een van die zaken de komende 2 jaar stuk gaat. Als daar een relatief grote kans op is, dan is die garantieverzekering natuurlijk een no brainer. Liever 1000 euro uitgeven dan 3000.

Zoals gezegd heb ik de auto zonder enige vorm van garantie gekocht, op dat beetje fabrieksgarantie na wat er nog opzit. Volledig bewust en ook ingecalculeerd. Wordt alleen nu geconfronteerd met de mogelijkheid tot bijkopen. Ik vind het alleen heel lastig een reëel beeld te krijgen.

En ook nog maar ff een foto van de C40:

[Afbeelding]
gezien ervaringen op het forum is kans erg klein.

Als het het 1e jaar gebeurd en de auto rijdt niet meer kun je ook nog op non conformiteit beroepen (heb ik ook gedaan toen mijn electromotor stuk ging, maar dat geldt bv niet voor duur onder onderhoud of als je infotainment of airco of andere minder kritisch ding stuk gaat).

alleen als het gebeurd kost het wel gelijk een boel geld.

• Plead
Juancho schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 09:38:

Wat hierboven staat klopt dan ook voor de XC40. Reken gewoon een beetje uit wat het je kost als er wat is. Kan je dat (makkelijk) betalen of kan je dat snel genoeg sparen? Neem je die verzekering niet. Wordt het lastiger en wil je gewoon zekerheid? Koop het er lekker bij.
Ik heb het af-fabriek erbij gekocht (kon toen nog nog niet in de app of later). Heb een tijd terug een probleem met de versnellingsbak van onze tweede 4 jaar oude auto Renault gehad (Niet nieuw gekocht en buiten garantietermijn). Kreeg toen 33% coulance op een nieuwe versnellingsbak. Zoiets zal Volvo toch ook kennen? Dat zal je eigenlijk ook een stukje in je ROI- berekening mee moeten nemen. Iemand ervaring in de coulance regeling van Volvo?

[ Voor 21% gewijzigd door Plead op 21-08-2026 10:58 ]

• Vulcan750

Inderdaad, dat heb ik ook! Ik heb geen extra garantie gekocht, op mijn XC40 zat 3 jaar garantie en ik heb behalve wat software glitches geen problemen gehad tot dusver.

Ik vind de extra garantie best prijzig, en zoveel echt serieuze, kostbare reparaties heb ik hier op het forum de afgelopen 4 jaar niet gezien. Risico? Ja vast!

Vergeleken met veel andere merken vind ik de garantietermijn van Volvo maar heel erg mager, dat zou m.i. toch echt beter kunnen/moeten.

• cdwave
[...]

Helemaal eens met je schrijven en ook die zelfde afweging maak ik. Het kunnen opvangen is het issue niet voor me, ik vind de “kansberekening “ op bovenstaande alleen lastig in te schatten. Ik heb namelijk geen idee hoeveel kans je loopt dat een van die zaken de komende 2 jaar stuk gaat.
Oh, maar dat heeft Volvo al voor je gedaan. Zo zijn ze aan het maandbedrag gekomen, dat is gewoon de uitkomst van kans maal kosten, met daarbovenop een (onzekerheids?)marge.

Puur op kansberekening moet je zo'n extra verzekering dus nooit doen.

• cdwave
[...] En ook nog maar ff een foto van de C40:
Lijkt als twee druppels water op die van mij, alleen heeft die van jou nog tot 13 augustus 2028 APK en heb je 'm op 17 augustus om 17:02 op naam gekregen.

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 00:05
cdwave schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 11:02:
[...]

Lijkt als twee druppels water op die van mij, alleen heeft die van jou nog tot 13 augustus 2028 APK en heb je 'm op 17 augustus om 17:02 op naam gekregen.
Daarom plak ik ook altijd mijn kenteken af wanneer ik met mijn tractor op de snelweg rij. Mijn privacy!

Iemand nog een makkelijke truc om het kraken van de achterklep bij het openen/sluiten te verminderen?

• Magicw00b
Mooi he, de RDW nam de Belgische keuring over die belgen verplicht zijn te doen bij verkoop aan particulieren. Daarom dus ook nog een verse apk erop.

Voor de oplettende kijker: ja ik weet dat de catalogusprijs op kenteken niet klopt. Bruto/netto door elkaar gehaald bij de BPM aangifte. Brief met correctieverzoek is al onderweg naar de Belastingdienst.

Helaas heeft 1 velg schade, dus die laat ik nog maken/regel ik een andere voor.

Maar twijfel ook of ik niet een setje 20” ga scoren, wellicht wel helemaal in het zwart.

• Tranquility

Tja, ieder merk doet dit, daar is Volvo zeker niet alleen in. Bij Opel kon ik ook garantie bijkopen en zal bij andere merken niet anders zijn.

Puur op kansberekening zal het inderdaad waarschijnlijk duurder zijn, maar toch, die ene kans op een peperdure reparatie na de garantie blijft aanwezig en aangezien de Volvo en vele andere EV's tegenwoordig vol met complexe techniek zitten heb ik geen zin in onprettige dure verassingen. Dus met het kopen van extra garantie geef je jezelf gewoon zekerheid en dus rust.

Maar iedereen moet dit voor zichzelf bepalen, niks is verplicht. Ik voel me in ieder geval prettig met twee jaar extra "rust" en is mij die €800,- (heb het in één keer betaald) wel waard. ;)

• cdwave
Magicw00b schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 11:15:
Maar twijfel ook of ik niet een setje 20” ga scoren, wellicht wel helemaal in het zwart.
Denk eraan dat dit ook gevolgen heeft voor comfort en lawaai...

• Tranquility
ron65 schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 09:00:
Dat is ook altijd de afweging die ik maak bij die extra garanties.
Ik doe dat dan ook doorgaans nooit, indachtig dat je voor een product dus een soms nog best aardig extra bedrag kwijt bent aan garantie, waarvan je voor 90% zeker geen gebruik maakt. Het maakt het product dus verkapt duurder, de verkoper is de lachende derde.

Maar een auto is natuurlijk wel iets anders, gaat om een veel hogere aankoop waarde dan menig ander consumentenproduct, en als er iets misgaat is dat ook meteen een stuk duurder.
Neemt niet weg dat ik dan vind dat Volvo kennelijk best nog 2 jaar langer de boel kan garanderen (dat is garantie: ons product is zo goed dat we garanderen dat het niet stuk gaat, als dat toch gebeurt betalen wij) maar voor die extra 2 jaar geld vraagt.
Kortom, ze zijn er allerminst zeker van dat in die 2 jaar de boel heel blijft, en laten alle klanten (die erin meegaan) alvast gezamenlijk betalen om een potje aan te leggen waaruit dan de herstellingen worden gefinancierd. Je betaalt dus in feite mee aan de herstelactie bij een andere Volvo eigenaar.

Ik noem dat geen garantie of verlengde garantie, maar een soort van defecten verzekering.
Maar dat doen echt alle fabrikanten.

Ik zou nooit die garantie nemen, als ik pech heb kost dat me dan uiteindelijk wellicht meer dan dat ik het wel zou doen, maar de kans dat ik me zo gewoon veel geld uitspaar omdat er niets gebeurt is veel groter.
Maar dat moet ieder voor zich uitmaken.
Bij een auto heb je bij een reparatie wel kans op astronomische reparatiekosten. Ik heb ze hier regelmatig voorbij zien komen. Zaken zoals vervanging van een boordlader gaan snel duizenden euro's kosten. In dit kader snap ik heel goed dat private lease steeds populairder wordt. Alleen zitten daar weer vaak heel lange looptijden aan vast.

• Tranquility
cdwave schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 11:24:
Ik heb mijn MY24 met 19" gekocht en later een set 20" gekocht en merk geen verschil in comfort, geluid of verbruik. (wel met Michelin CC)

[ Voor 4% gewijzigd door Tranquility op 21-08-2026 11:34 ]

• mversluis
Even the other way arround. Auto gekocht bij een garage in jan dit jaar. Bij aankoop waren er puntjes die opgelost moesten worden.

Garage had 2 maanden later pas plek en is toen 2 weken waar geweest. Konden het niet vinden . Best wel extra kosten gemaakt die 2 weken en daarna auto terug zonder oplossing , ze zouden het gaan zoeken en natuurlijk nooit meer reactie gehad. Volvo dealer hier gevraagd en die hadden in 1 dag probleem gevonden en op mijn verzoek gerepareerd , maar ook gevonden dat de verkoper niet echt professioneel aan het werk was geweest.

Volvo hoeft verder niets met de prijs te doen , maar wel onder coulance daar korting gekregen.

Inmiddels verkopende partij aangeschreven met het verhaal om te kijken of er iets met kosten kan gebeuren, geen reactie ( zoals verwachtbaar )

Lang verhaal kort , garantie zegt ook helemaal niets

• DoubleDot
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:32
Magicw00b schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 11:15:
Mooi he, de RDW nam de Belgische keuring over die belgen verplicht zijn te doen bij verkoop aan particulieren. Daarom dus ook nog een verse apk erop.

Voor de oplettende kijker: ja ik weet dat de catalogusprijs op kenteken niet klopt. Bruto/netto door elkaar gehaald bij de BPM aangifte. Brief met correctieverzoek is al onderweg naar de Belastingdienst.

Helaas heeft 1 velg schade, dus die laat ik nog maken/regel ik een andere voor.

Niet langer verplicht sinds 1 september in België. Waarom? Geen idee.
https://www.hln.be/binnenland/autokeuring-verandert-drastisch-vanaf-1-september-dit-zijn-de-nieuwe-regels~a854e31d/

• Magicw00b
cdwave schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 10:55:
[...]

Oh, maar dat heeft Volvo al voor je gedaan. Zo zijn ze aan het maandbedrag gekomen, dat is gewoon de uitkomst van kans maal kosten, met daarbovenop een (onzekerheids?)marge.

Puur op kansberekening moet je zo'n extra verzekering dus nooit doen.
Nee Volvo heeft dat voor hunzelf gedaan om daar een commerciële dienst aan te verbinden. Ik moet voor mezelf bepalen of ik gebruik wil maken van die dienst.

• Magicw00b
cdwave schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 11:24:
[...]

Goede opmerking, maakt dat zoveel verschil?

• Kammika
Magicw00b schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 12:02:
[...]

ik vind dat je de banden sowieso al vrij goed kan horen in de XC40 tov andere auto's. (mijn ID4 is bv een stuk stiller wat dat betreft). ik heb proefrit 1 met 20" banden gedaan, vond ze toen storend. Kon daarna nog eentje met 19" banden rijden en die was echt wel een stuk stiller...

• DoubleDot
Magicw00b schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 12:02:
[...]

Hangt ervan af wat je wil. Ik heb zelf de 20" - qua looks een absolute winner voor mij, stuurt ook iets strakker. Ze zijn wel iéts luider, maar qua verder comfort merk ik er niets van. Zijn nu de all-seasons, maar bij de volgende wissel ga ik naar dedicated zomer/winter - die zouden stiller moeten zijn.

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Tranquility schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 11:32:
[...]

Bij een auto heb je bij een reparatie wel kans op astronomische reparatiekosten. Ik heb ze hier regemlamig voorbij zien komen. Zaken zoals vervanging van een boordlader gaan snel duizenden euro's kosten. In dit kader snal ik heel goed dat private lease streeds populairde wordt. Alleen zitten daar weer vaak heel lange looptijden aan vast.
en een (positieve) BKR registratie, die als je in die looptijd meent een andere woning te willen je maximale hypotheek onevenredig ver omlaag trekt. Vergeten veel mensen.

• Tranquility
ron65 schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 12:57:
en een (positieve) BKR registratie, die als je in die looptijd meent een andere woning te willen je maximale hypotheek onevenredig ver omlaag trekt. Vergeten veel mensen.
Klopt, ik ben zelf ook geen liefhebber van private lease en wil een auto liever in eigen bezit hebben.
Lekker zelf je bandenkeuze e.d. bepalen.

• Venomer
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 23:04
Highland schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 11:13:
[...]

Iemand nog een makkelijke truc om het kraken van de achterklep bij het openen/sluiten te verminderen?
Wat kraakt er precies? De scharnieren of de steunen? Mijn XC40 had twee defecte (elektrische) steunen, die ook een krakend geluid maakten. De truc om het op te lossen is nieuwe laten plaatsen door de garage. Ik kreeg daar korting op, omdat het een bekend probleem is bij deze auto.

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

• Tranquility
Venomer schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 13:20:
Wat kraakt er precies? De scharnieren of de steunen? Mijn XC40 had twee defecte (elektrische) steunen, die ook een krakend geluid maakten. De truc om het op te lossen is nieuwe laten plaatsen door de garage. Ik kreeg daar korting op, omdat het een bekend probleem is bij deze auto.
Wat kost zoiets nou?

• Venomer
Een steun was bijna 200 Euro per stuk ex. BTW. Montage nog eens 31 Euro ex. BTW. Dit is inclusief de korting vanwege coulance. Bij elkaar dus dik 550 Euro inclusief BTW en montage voor twee steunen.

• tukker999
Tranquility schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 22:24:
[...]

Dat zou moeten staan bij de Shop onder het tabblad met het autosymbool en dan onder “Voor uw auto”. Bij mij staat onder “Abonnementen en diensten” Verlengde garantieverzekering - Verloopt op 6 okt 2028.

Op 6 oktober dit jaar stopt mijn fabrieksgarantie en gaat de twee jaar verlengde garantieverzekering dus in.
Dankjewel.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ur5i6E6CfDRFW8k4tdDfDR69Uqo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5NZb9QeprL9I65qELBgwd4tQ.jpg?f=fotoalbum_large

21,9 kWh/100km

• Tranquility
Venomer schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 13:33:
Een steun was bijna 200 Euro per stuk ex. BTW. Montage nog eens 31 Euro ex. BTW. Dit is inclusief de korting vanwege coulance. Bij elkaar dus dik 550 Euro inclusief BTW en montage voor twee steunen.
Dat bedoel ik dus met dure reparaties. Dat iets ogenschijnlijk simpels als twee steunen al 550 euro moet kosten, met de coulance meergerekend, dan heb je een garantieverzekering er toch snel uit als dit ook maar twee keer gebeurt in twee jaar. En de meeste onderdelen zijn denk ik wel duurder dan een steun voor een achterklep.

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 00:05
Voor ruim €500 is mijn kraaktolerantie behoorlijk hoog. Als het een kwestie is van een beetje WD40, dan behoorlijk laag.

• Venomer
In het geval van die steunen gaat het om een productiefout. Er kan water in lopen, waardoor ze beschadigd raken. Dat valt waarschijnlijk wel onder de (verlengde) garantie.

Als de steunen beginnen te kraken, dan is er een kans dat ze na een tijdje echt stuk gaan. Dan gaat je klep dus niet meer open. Maar dan kraakt hij niet meer. :P

• Kammika
ron65 schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 09:18:
[...]

Ik hoef geen gelijk te hebben, ik gaf alleen aan wat ik er van meende te weten.
Maar dank voor je uitleg.
waar het me om gaat is dat het vrij makkelijk is Volvo te bashen, maar wat je niet moet vergeten is dat we blij mogen zijn dat volvo dit gewoon beschikbaar heeft. Vergelijk het met Tesla (heeft het ook, maar is een betaalde API) of Volkswagen (heeft gewoon de API dichtgezet voor dit soort toepassingen) En aangezien het Volvo bashen hier echt niet terecht is (zie ook de reactie van de developer zelf), reageerde ik erop.

Anyway: Inmiddels is er ook een workaround gevonden, bij mij draait die dus alweer. Kun jij ook doen om je HA automatiseringen weer te herstellen. Anders wachten op de patchrelease van homeassistant aankomende woensdag. Developer geeft aan dat die 'm daarin opgelost wil hebben

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 27-08 09:18
Tranquility schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 14:36:
[...]

Dat bedoel ik dus met dure reparaties. Dat iets ogenschijnlijk simpels als twee steunen al 550 euro moet kosten, met de coulance meergerekend, dan heb je een garantieverzekering er toch snel uit als dit ook maar twee keer gebeurt in twee jaar. En de meeste onderdelen zijn denk ik wel duurder dan een steun voor een achterklep.
Alles aan deze wagen kost een hoop geld (vermoedelijk elders niet veel beter hoor). Ik heb in de 3 jaar dat ik ermee rijd al meerdere herstellingen en 2x onderhoud laten doen, gelukkig allemaal nog binnen garantie want ik zou het zelf niet willen betalen. Onderhoud bijvoorbeeld: men werkt 5 min aan de auto, vervangt daarin een filtertje en wat vloeistof en de rest van het uur is voor de software update, kost je 300-400€ 8)7. Temperatuursensor die mankeert: hele buitenspiegel vervangen, tussen de 700-800€. Trekhaak die weigerde uit te klappen, opgelost door OTA te installeren (prijs onbekend) en dan nog een parkeersensor en externe speaker laten vervangen (prijs ook onbekend).

Ik heb met geen enkel van m'n voorgaande auto's zoveel problemen of meldingen op het dashboard gehad, maar de meeste hadden dan ook niet zoveel snufjes dus dat speelt zeker ook mee.

Mijn HA werkt overigens nog gedeeltelijk: Vergrendelen, locatie en klimaat lukt allemaal nog, maar alles wat met het laden of de batterij te maken heeft, kan hij niet meer uitlezen/bedienen.

YouTube

• Kammika
Largamelion schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 16:11:
[...]

Alles aan deze wagen kost een hoop geld (vermoedelijk elders niet veel beter hoor). Ik heb in de 3 jaar dat ik ermee rijd al meerdere herstellingen en 2x onderhoud laten doen, gelukkig allemaal nog binnen garantie want ik zou het zelf niet willen betalen. Onderhoud bijvoorbeeld: men werkt 5 min aan de auto, vervangt daarin een filtertje en wat vloeistof en de rest van het uur is voor de software update, kost je 300-400€ 8)7. Temperatuursensor die mankeert: hele buitenspiegel vervangen, tussen de 700-800€. Trekhaak die weigerde uit te klappen, opgelost door OTA te installeren (prijs onbekend) en dan nog een parkeersensor en externe speaker laten vervangen (prijs ook onbekend).

Ik heb met geen enkel van m'n voorgaande auto's zoveel problemen of meldingen op het dashboard gehad, maar de meeste hadden dan ook niet zoveel snufjes dus dat speelt zeker ook mee.

Mijn HA werkt overigens nog gedeeltelijk: Vergrendelen, locatie en klimaat lukt allemaal nog, maar alles wat met het laden of de batterij te maken heeft, kan hij niet meer uitlezen/bedienen.
mwoah Volvo dealer is wel duur hoor. ken zo de bedragen niet meer, maar voor bandenvervanging en interieurfilter vroegen ze serieuze bedragen die bij kwikfit bijna de helft waren. Ik heb bij die werkzaamheden daarom ook niet daar laten doen. Ga ik ergens in de loop van het jaar nog bij quickfit doen.

Officieel onderhoud blijf ik wel bij volvo dealer doen, want voor pechhulp en ondersteuning als er echt shit is is het wel fijn dati k goede lijn met die volvo dealer heb

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Kammika schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 15:41:
[...]

waar het me om gaat is dat het vrij makkelijk is Volvo te bashen, maar wat je niet moet vergeten is dat we blij mogen zijn dat volvo dit gewoon beschikbaar heeft. Vergelijk het met Tesla (heeft het ook, maar is een betaalde API) of Volkswagen (heeft gewoon de API dichtgezet voor dit soort toepassingen) En aangezien het Volvo bashen hier echt niet terecht is (zie ook de reactie van de developer zelf), reageerde ik erop.

Anyway: Inmiddels is er ook een workaround gevonden, bij mij draait die dus alweer. Kun jij ook doen om je HA automatiseringen weer te herstellen. Anders wachten op de patchrelease van homeassistant aankomende woensdag. Developer geeft aan dat die 'm daarin opgelost wil hebben
Ik was helemaal niet uit op Volvo Bashen. Ik stelde alleen dat het probleem ontstond op het moment dat zij iets wijzigden. Dan is die wijziging dus te vroeg of niet aangekondigd gedaan in mijn opinie. Maar dat is alleen mijn mening maar. Heeft niets met bashen te maken.

Overigens heb ik een bijzonder energievretende dag achter de rug, en ben niet heel erg thuis in de HA core vinden met terminal SSH add ons etc.. dus die workaround gaat me momenteel niet lukken.
Bovendien "For information, this patch works over the version 2026.5.4 docker installation."
Mijn HA draait niet in een docker, maar nog op een virtual machine, Maar dank voor het delen.

[ Voor 27% gewijzigd door ron65 op 21-08-2026 17:33 ]

• marcel_76
mversluis schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 11:45:
Even the other way arround. Auto gekocht bij een garage in jan dit jaar. Bij aankoop waren er puntjes die opgelost moesten worden.

Garage had 2 maanden later pas plek en is toen 2 weken waar geweest. Konden het niet vinden . Best wel extra kosten gemaakt die 2 weken en daarna auto terug zonder oplossing , ze zouden het gaan zoeken en natuurlijk nooit meer reactie gehad. Volvo dealer hier gevraagd en die hadden in 1 dag probleem gevonden en op mijn verzoek gerepareerd , maar ook gevonden dat de verkoper niet echt professioneel aan het werk was geweest.

Volvo hoeft verder niets met de prijs te doen , maar wel onder coulance daar korting gekregen.

Inmiddels verkopende partij aangeschreven met het verhaal om te kijken of er iets met kosten kan gebeuren, geen reactie ( zoals verwachtbaar )

Lang verhaal kort , garantie zegt ook helemaal niets
Klopt en service is tegenwoordig ver te zoeken op sommige plekken. Wat dat betreft heb ik ook tot op heden alleen maar goede ervaringen bij de Volvo dealer. Met lease heb ik makkelijk praten natuurlijk nu, maar ik heb vroeger voldoende eigen auto's gehad en ook die liet ik bij de dealer onderhouden.

Enige advies wat ik kan geven is zorg dat je een goede rechtsbijstandsverzekering hebt (lang verhaal en voor hier offtopic dus zal het niet posten). Die RBV zou ik altijd proberen bij geen reactie zo snel mogelijk in te schakelen en die kunnen je van advies voorzien. Misschien hadden die zelfs kunnen helpen om samen met Volvo (hoor/wederhoor) een goed rapport op te maken over de problemen en wat er gerepareerd moest worden. Plus dat je gedekt zou kunnen zijn voor voortkomingen uit wat de Volvo garage heeft gevonden over niet professioneel werk.

Wat ik vooral hoop is dat je nu ondanks waar je nog mee bezig bent in oplossen vooral veel plezier hebt van de auto.

XC40 Ultimate MY24 - Single Motor Extended Range - Silver Dawn | Alfen Eve Single Pro-line

• mversluis
We genieten elke dag van de auto en dat laten we niet weerhouden door een slechte verkoper. Of anders gezegd iedere auto dealer licht je minimaal 2x op. Bij aankoop en bij inruil 😉

• Tranquility
Kammika schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 16:22:
mwoah Volvo dealer is wel duur hoor. ken zo de bedragen niet meer, maar voor bandenvervanging en interieurfilter vroegen ze serieuze bedragen die bij kwikfit bijna de helft waren. Ik heb bij die werkzaamheden daarom ook niet daar laten doen. Ga ik ergens in de loop van het jaar nog bij quickfit doen.

Officieel onderhoud blijf ik wel bij volvo dealer doen, want voor pechhulp en ondersteuning als er echt shit is is het wel fijn dati k goede lijn met die volvo dealer heb
Tja, banden moet je ook nooit bij welke dealer dan ook laten doen, dan betaal je echt de hoofdprijs. Normaliter bestel ik mijn banden bij Bandenleader en laat ze monteren op een zelf te selecteren montagepartner. Scheelt je zo een paar honderd euro op een set van vier banden.

• Rianata
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:33

Rianata

Have you played Atari today?

De Volvo integratie voor Home Assistant doet het weer. In release 2026.8.3 is een fix doorgevoerd, zie release notes met daarin de link naar de PR:

https://www.home-assistant.io/blog/2026/08/05/release-20268/#202683---august-21

https://github.com/home-assistant/core/pull/179712

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5n-0uCbjt4xcXH-sIvEOp2002YE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/zxgHAhHDOvfc6sL355QfIMmR.png?f=fotoalbum_large

Atari 16/32bit | Volvo EX40 Twin Motor (MY26), 19" All Season

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Rianata schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 01:47:
De Volvo integratie voor Home Assistant doet het weer. In release 2026.8.3 is een fix doorgevoerd, zie release notes met daarin de link naar de PR:

https://www.home-assistant.io/blog/2026/08/05/release-20268/#202683---august-21

https://github.com/home-assistant/core/pull/179712

[Afbeelding]
Super! moest hem wel forceren (de update) maar daarna was alles er weer. Dank voor de melding.

• Vulcan750
Tranquility schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 21:09:
[...]

Tja, banden moet je ook nooit bij welke dealer dan ook laten doen, dan betaal je echt de hoofdprijs. Normaliter bestel ik mijn banden bij Bandenleader en laat ze monteren op een zelf te selecteren montagepartner. Scheelt je zo een paar honderd euro op een set van vier banden.
En een stuk voordeliger dan bij een Kwikfit. Ik doe dit net zo, er zijn meerdere goede bandensites, de prijzen liggen flink lager dan bij een Kwikfit of Euromaster.

Bij "de dealer" (niet alleen bij Volvo) betaal je de hoofdprijs voor een setje banden.

• Magicw00b
Zoals afgelopen week gemeld heb ik een C40 ultimate single motor gekocht. Modeljaar 2024.

De auto staat op de “standaard” 19” velgen met de Michelin Crossclimate climate 2 banden.

Iemand die het volgende stuurgedrag herkend: auto zoekt moeilijk zijn rechtdoor stand, lees: heeft de neiging om de bocht te willen volgen bij een korte langzame bocht en wil niet vanzelf rechtdoor(stuur draait niet vanzelf terug)

Daarnaast heb ik het gevoel een onnatuurlijke weerstand te voelen als ik naar links stuur, naar rechts heb ik dat niet.

Dit is de eerste keer op all Season banden voor mij. Kan zijn dat ik daar aan moet wennen, maar ik heb het gevoel dat er in de ophanging voor iets niet helemaal goed gaat.

Iemand een idee? Ga van de week sowieso even langs mijn vaste dealer voor een check.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:09

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Magicw00b schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 19:55:
Zoals afgelopen week gemeld heb ik een C40 ultimate single motor gekocht. Modeljaar 2024.

De auto staat op de “standaard” 19” velgen met de Michelin Crossclimate climate 2 banden.

Iemand die het volgende stuurgedrag herkend: auto zoekt moeilijk zijn rechtdoor stand, lees: heeft de neiging om de bocht te willen volgen bij een korte langzame bocht en wil niet vanzelf rechtdoor(stuur draait niet vanzelf terug)

Daarnaast heb ik het gevoel een onnatuurlijke weerstand te voelen als ik naar links stuur, naar rechts heb ik dat niet.

Dit is de eerste keer op all Season banden voor mij. Kan zijn dat ik daar aan moet wennen, maar ik heb het gevoel dat er in de ophanging voor iets niet helemaal goed gaat.

Iemand een idee? Ga van de week sowieso even langs mijn vaste dealer voor een check.
Ik heb de CX40, 2024, zelfde velgen en banden. Dat gedrag herken ik niet. Wellicht is uitlijnen nodig?

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Magicw00b
Microkid schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 20:03:
[...]

Ik heb de CX40, 2024, zelfde velgen en banden. Dat gedrag herken ik niet. Wellicht is uitlijnen nodig?
Nog wat lopen testen net. En bij volledige stuur uitslag hoor ik ook wat gekraak. Google leert mij: veerpoot lagers. Blijkt een regelmatig voorkomend ding te zijn bij de xc/c40 ben benieuwd wat de dealer er van zegt.

• Tranquility
Magicw00b schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 21:08:
Nog wat lopen testen net. En bij volledige stuur uitslag hoor ik ook wat gekraak. Google leert mij: veerpoot lagers. Blijkt een regelmatig voorkomend ding te zijn bij de xc/c40 ben benieuwd wat de dealer er van zegt.
Bij mijn MY24 zijn er nieuwe toplagers geplaatst vanwege een rammelende voortrein, wat een bekend euvel is. Er zijn gemodificeerde lagers geplaatst die dat probleem grotendeels verhelpt. Het gerammel is na vervanging een heel stuk minder geworden. Alleen bij erg slechte klinkerbestrating hoor ik het soms nog iets, maar is verwaarloosbaar.

Wat ook een euvel is, is een vibratie tijdens stevig accelereren. Bij mij zijn hiertoe de achterassen vervangen, wat het grotendeels heeft opgelost. Het is nog niet helemaal weg, maar is acceptabel.

• Plead
Magicw00b schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 21:08:
[...]

Hier een xc40 my24. Eerste weken wel wat gerammel gehoord in de voortrein op klinkerwegen. Daarna nooit meer. Wel 2x de achterassen laten vervangen ivm trillingen in het chassis bij vlot accelereren. De 3e set zit er al meer dan 1.5 jaar onder. Na een half jaar weer wat last van trillingen gehad. Daarna is het geleidelijk steeds minder geworden. Nu is het zelfs helemaal wel. Geen idee hoe dat kan, maar ik geniet ervan 😄 . Dit kun je het beste reproduceren door 10 zakken zand in de kofferbak te leggen. Of er een caravan achter te haken als je die hebt. Heeft dus te maken met de hoogte van de moter-as t.o.v. de wielas. Een C40 is waarschijnlijk lichter aan de achterzijde en zal daar niet gauw last van hebben.

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Iemand al opgemerkt dat je nu EINDELIJK ook in de android Volvo Cars App, de ampére limiet kunt instellen?

:)

• Tranquility
ron65 schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 15:52:
Iemand al opgemerkt dat je nu EINDELIJK ook in de android Volvo Cars App, de ampére limiet kunt instellen?

:)
Volgens mij kon dit altijd al.

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Tranquility schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 16:25:
[...]

Volgens mij kon dit altijd al.
Nee, dit kon alleen op de IOS variant, op de android variant was dit tot voor kort niet aanwezig.
Wel de maximale laadlimiet (50%-100% in stappen van 10) maar niet het amperage.

• Tranquility
ron65 schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 16:33:
Nee, dit kon alleen op de IOS variant, op de android variant was dit tot voor kort niet aanwezig.
Wel de maximale laadlimiet (50%-100% in stappen van 10) maar niet het amperage.
Ik zit op iOS, vandaar.

• peutje
  • Laatst online: 22:23

peutje

XC40 recharge my24ER

✅️

• Dey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-08 08:59

Dey

Magicw00b schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 19:55:

Ik herken dit helemaal! Heb onlangs een P8 aangeschaft met nieuwe Michelin CC2 banden en op het (korte) lijstje met gebreken voor de garantie staat exact dit punt. Het voelt aan alsof de druk van de stuurbekrachtiging varieert. Zou dit door de Michelin banden veroorzaakt worden?

Verder staat het kraken van de toplagers genoteerd en een vibratie bij snel accelereren. Zo te lezen zijn dit vaker voorkomende problemen.

• Magicw00b
Dey schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 13:43:
[...]

Ik herken dit helemaal! Heb onlangs een P8 aangeschaft met nieuwe Michelin CC2 banden en op het (korte) lijstje met gebreken voor de garantie staat exact dit punt. Het voelt aan alsof de druk van de stuurbekrachtiging varieert. Zou dit door de Michelin banden veroorzaakt worden?

Verder staat het kraken van de toplagers genoteerd en een vibratie bij snel accelereren. Zo te lezen zijn dit vaker voorkomende problemen.
De vibratie heb ik niet, maar het is dan ook een single motor RWD. En volgens mij las ik dat die vibratie bij de dual motor varianten voorkomt.

Omdat ik aan het testen en proberen ben heb ik afgelopen weekend diverse keren het stuur helemaal van links naar rechts gedraaid en vice versa. Dat ging met wat gekraak gepaard. En sindsdien is het minder. Alsof de toplagers weer wat losser/soepeler zijn geworden daardoor.

Evengoed heb ik het vanochtend bij mij dealer gemeld, want kwestie van tijd voordat ze weer vast zitten gok ik. Ben nog in afwachting van reactie.

• Kammika
Magicw00b schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 13:54:
[...]

De vibratie heb ik niet, maar het is dan ook een single motor RWD. En volgens mij las ik dat die vibratie bij de dual motor varianten voorkomt.

Omdat ik aan het testen en proberen ben heb ik afgelopen weekend diverse keren het stuur helemaal van links naar rechts gedraaid en vice versa. Dat ging met wat gekraak gepaard. En sindsdien is het minder. Alsof de toplagers weer wat losser/soepeler zijn geworden daardoor.

Evengoed heb ik het vanochtend bij mij dealer gemeld, want kwestie van tijd voordat ze weer vast zitten gok ik. Ben nog in afwachting van reactie.
wat ik begreep zit die vibratie vooral bij de FWD modellen. Ik heb er ook 1 en voel de trilling heel licht (niet storend, dus kan me niet zoveel boeien)

• ProfaNe
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
[...]

[...]

Hier worden zowel links als rechtsvoor de toplagers vervangen. Hoor een gekraak als ik heel langzaam rijd en een strakke bocht maak. Vooral bij achteruit inparkeren is dit duidelijk hoorbaar.

De auto is op de brug geweest (XC40 P8 MY21) met de wielen los in de lucht. Wanneer monteur de wielen met de hand naar links en rechts beweegt was het volgens hem overduidelijk de toplagers. Naast het gekraak merk ik er weinig van.

Zoals ik begreep gebruikt Volvo voor de lichtere benzine variant en de zware elektrische variant dezelfde toplagers. Voor de zware auto blijkbaar niet sterk genoeg en slijt het snel.

• cdwave
ron65 schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 15:52:
Nee, bij mij nog niet. Ik sta verder achteraan in de Google updatelijst denk ik. Maar alvast "wauw, een keer een functionele verbetering" als reactie.

• Plead
Kammika schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 14:27:
[...]

wat ik begreep zit die vibratie vooral bij de FWD modellen. Ik heb er ook 1 en voel de trilling heel licht (niet storend, dus kan me niet zoveel boeien)
Nee hoor. Ook single RWD. Al uit zich dat bij single RWD totaal anders dan bij single FWD.

Bij single FWD: trillingen in het stuur. Technisch: onbalans in de voorassen geven vibraties door aan de stuurinrichting.

Bij single RWD: geen trillingen in het stuur maar wel in het chassis. Ook je medepassagiers voelen dit. Technisch: onbalans in de achterassen geven vibraties door aan de electromotor.

[ Voor 14% gewijzigd door Plead op 24-08-2026 17:51 ]

• Kammika
Plead schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 17:38:
[...]

Nee hoor. Ook single RWD. Al uit zich dat bij single RWD totaal anders dan bij single FWD.

Bij single FWD: trillingen in het stuur. Technisch: onbalans in de voorassen geven vibraties door aan de stuurinrichting.

Bij single RWD: geen trillingen in het stuur maar wel in het chassis. Ook je medepassagiers voelen dit. Technisch: onbalans in de achterassen geven vibraties door aan de electromotor.

ok wist ik niet. Heb een half jaar geleden of zo nog proefrit in nieuwe ex40 rwd gedaan. Viel me op dat die stiller was dankzij xc40 pure electric, maar kon ook geen trillingen ontdekken. Maar kennelijk sluipt dat naar verloop van tijd er dan toch weer in?

• Plead
Kammika schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 18:06:
ok wist ik niet. Heb een half jaar geleden of zo nog proefrit in nieuwe ex40 rwd gedaan. Viel me op dat die stiller was dankzij xc40 pure electric, maar kon ook geen trillingen ontdekken. Maar kennelijk sluipt dat naar verloop van tijd er dan toch weer in?
Dat kan maar hoeft niet. Bij mij was het telkens na een half jaar. Zelfs de tijdelijk vervangende bijna splinternieuwe EX40 die ik meekreeg had er last van...

[ Voor 3% gewijzigd door Plead op 24-08-2026 19:12 ]

• tukker999
Dus toch maar verlengde garantie aanschaffen?

Wat kost dat wel niet, die toplagers enzo.

21,9 kWh/100km

• Magicw00b
Plead schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 17:38:
[...]

En na aandachtig luisteren/voelen doe de mijne dat ook. Van 70Kmh tot 95Kmh bij vol accelereren begint de boel te vibreren. Dat komt op het lijstje erbij voor de dealer.

• Tranquility
Plead schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 19:09:
Dat kan maar hoeft niet. Bij mij was het telkens na een half jaar. Zelfs de tijdelijk vervangende bijna splinternieuwe EX40 die ik meekreeg had er last van...
Klopt, hier ook. Een leen EX40 die ik toen meekreeg had het ook. Je voelt het ook echt van achteren komen en doet zich alleen voor bij accelereren. Ik baal best wel dat het er nog steeds zit.. De ene keer is het sterker dan de andere keer. Ook merk ik dat de vibratie heviger is als ik bijvoorbeeld op een oprit naar de snelweg met een flauwe bocht naar rechts snelheid maak. Ik meen hier zelfs een keer gelezen te hebben dat iemand tot twee keer toe de achterassen had laten vervangen. Het is voor zover ik nu weet een onoplosbaar probleem. Een designfout zeg maar. Of zoals autofabrikanten het graag noemen een producteigenschap.

• Tranquility
tukker999 schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 20:29:
Dus toch maar verlengde garantie aanschaffen?

Wat kost dat wel niet, die toplagers enzo.
Ik durf het niet te zeggen, maar het zal niet goedkoop zijn, net als die achterassen. Als je de auto een tijdje wil houden zou ik lekker de extra garantie pakken.

• DoubleDot
Tranquility schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 21:10:
[...]

Klopt, hier ook. Een leen EX40 die ik toen meekreeg had het ook. Je voelt het ook echt van achteren komen en doet zich alleen voor bij accelereren. Ik baal best wel dat het er nog steeds zit.. De ene keer is het sterker dan de andere keer. Ook merk ik dat de vibratie heviger is als ik bijvoorbeeld op een oprit naar de snelweg met een flauwe bocht naar rechts snelheid maak. Ik meen hier zelfs een keer gelezen te hebben dat iemand tot twee keer toe de achterassen had laten vervangen. Het is voor zover ik nu weet een onoplosbaar probleem. Een designfout zeg maar. Of zoals autofabrikanten het graag noemen een producteigenschap.
Dat was ik :) Auto is in totaal 8x bij de dealer geweest voor hetzelfde probleem. Uiteindelijk kwam het neer op "meer kunnen we niet doen, het is een producteigenschap".

Ik moet wel zeggen dat ze veel getest hebben, op een bepaald moment kwamen er stukken uit Zweden die ze "in test" hadden, stabieler waren, .. etc - maar het hielp maar "een weinig".

[ Voor 9% gewijzigd door DoubleDot op 24-08-2026 21:26 ]

• marcel_76
Tranquility schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 21:10:
[...]

Ik kreeg duidelijk te horen bij de dealer dat het bij mij in 1 van de banden zat en die wilden ze wel vervangen als de LM goedkeuring zou geven. Ik heb namelijk het probleem nagenoeg niet met de winterbanden maar wel met de allseasons die standaard onder de auto zaten. In dit geval kan ik zeggen dat het bij mij nagenoeg niet in de auto of motor zit maar in de banden. Aangezien de banden er nu al zoveel KMs opzitten laat ik het maar even vind het zonde geld of de LM nu betaald of niet om ze nu te laten vervangen met bijna 50k op de teller. Zo zou ik zelf ook niet met mijn geld om gaan en ik heb er echt niet continue last van alleen bij meer acceleratie. Als ik de banden weer even goed op druk zet is het ook veel minder maar de allseasons op de een of andere manier verliezen bij mij toch meer druk dan de winterbanden daar heb ik het bijna niet.

Mijn advies als je een XC40/EX40 koopt ga het even goed beoordelen, voel je het laat het desnoods opnemen als onderdeel wat opgelost moet worden voor aflevering en zorg dat je het op schrift hebt.

/offtopic heb ooit een Audi A4 gehad prive waarbij de ophanging een probleem was (model 2008) vanwege gewichtsverdeling. Daar wilde de dealer het destijds op de banden gooien (banden zijn namelijk geen onderdeel van garantie) maar samen met RBV uiteindelijk een andere auto afgedwongen.

[ Voor 13% gewijzigd door marcel_76 op 24-08-2026 21:53 ]

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

De beruchte trilling 103-118 kmh

We hebben het er al een poosje niet meer over gehad hier, maar de modellen tot MY24 hadden of hebben vaak last van trillingen bij 103-118 kmh ongeveer.
Het viel mij op dat dit niet consistent optreed, maar de laatste tijd begin ik een trend op te merken.

In Juni had ik een periode last hiervan, en zodanig dat het irritant werd.
Ik heb toen ook op enig moment de banden opgepompt, linksvoor was ,et 2,7 bar de laagste, rechts had 2,8 bar. Ik heb ze op 3.0 gebracht destijds.
Achteraf realiseerde ik mij dat de trillingen daarna ook fors minder of geheel verdwenen waren.

De laatste twee weken rij ik ongeveer 1200 km per week (normaal veel minder) en de laatste 3 dagen kwamen de trillingen weer opzetten.
Gisteravond heb ik de banden weer gecontroleerd, nu was rechtsvoor 2,8 en linksvoor 2,9 bar, ik heb ze weer beiden op 3.0 gebracht. Vandaag waren de trillingen weg.

Mijn gevoel zegt mij dat de trillingen optreden wanneer de voorbanden (ik heb FWD) niet exact gelijke bandenspanning hebben, bij een verschil van 0,1 en meer begint het weer.

Toch meen ik mij te herinneren dat we in het verleden ook naar de bandenspanning gekeken hebben als mogelijke oorzaak en daar toen geen verband mee leek te zijn. Nu lijkt dat er juist wel op.

Ik hou het in de gaten, als dit een oplossing blijkt is het twee wekelijks banden op spanning houden een kleine moeite om het trillen weg te houden.

• Tranquility
ron65 schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 21:46:
De beruchte trilling 103-118 kmh

We hebben het er al een poosje niet meer over gehad hier, maar de modellen tot MY24 hadden of hebben vaak last van trillingen bij 103-118 kmh ongeveer.
Het viel mij op dat dit niet consistent optreed, maar de laatste tijd begin ik een trend op te merken.
De modeljaren tot '23 hebben voorwielaandrijving en trillingen in het stuur die niet op te lossen zijn met balanceren, o.i.d. De modeljaren vanaf '24 hebben achterwielaandrijving en hebben trillingen in de achterwielen die van de motor lijken te komen. Ook dit is niet op te lossen met balanceren, vervangen achterassen, e.d. Ik heb zowel de 19" gehad als nu de 20" velgen met nieuwe Michelin banden en het maakt 0,0 verschil. Na het vervangen van de achterassen was het iets minder geworden (kan ook inbeelding zijn) , maar is het er nog steeds. Ik heb nog niet gehoord dat er een definitieve oplossing voor dit probleem is en betwijfel ik of het aan de achterassen ligt. Zelf denk ik aan de motor.

• Heidegger
  • Registratie: Augustus 2026
  • Laatst online: 22:28
Ik heb een tweedehands C40 Recharge gekocht via Volvo Select maar zie dat die softwareversie 2.10 heeft en dat de laatste android beveiligingspatch van 1/3/2023 dateert. Ik vermoed dat de software geupdate moet worden en dat dit enkel bij een Volvo dealer kan. Volgens mij kan die update niet over the air omdat de software te gedateerd is. Ben ik mis? De dealer geeft aan de wagen alle recentste updates zou hebben gekregen en dat volgende updates wel OTA kunnen.

Op https://www.volvocars.com/nl/support/car/c40-recharge/22w46/software-release-notes/ vind ik hogere softwareversies dan 2.1.

• Kammika
Heidegger schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 22:25:
Ik heb een tweedehands C40 Recharge gekocht via Volvo Select maar zie dat die softwareversie 2.10 heeft en dat de laatste android beveiligingspatch van 1/3/2023 dateert. Ik vermoed dat de software geupdate moet worden en dat dit enkel bij een Volvo dealer kan. Volgens mij kan die update niet over the air omdat de software te gedateerd is. Ben ik mis? De dealer geeft aan de wagen alle recentste updates zou hebben gekregen en dat volgende updates wel OTA kunnen.

Op https://www.volvocars.com/nl/support/car/c40-recharge/22w46/software-release-notes/ vind ik hogere softwareversies dan 2.1.
2.1 is erg oud, moeten ze zeker kunnen updates. Als je meer dan 2 versies achterloopt krijg je geen ota meer. Dus die zul je echt niet gaan krijgen zonder eerst een handmatige update bij de dealer

• Tranquility
Heidegger schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 22:25:

Ronduit belachelijk dat een Volvo dealer een auto durft at te leveren met zulk oude software en dat ze niet eens de moeite nemen de auto even aan de computer te hangen om de recentste software er op te zetten. Vraag je je af hoe ze de auto verder hebben afgeleverd. Heeft die überhaupt wel een afleverbeurt gehad?
Pagina: 1 ... 382 383 Laatste

Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.

Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.

Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"