• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:55
Childofbodom schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 13:18:
Iemand al in staat gebleken om de IHU te laten vervangen bij een andere garage dan Nijverdal?
Ik wil er wel aan voor mn MY24 maar de lokale Volvo Dealer wil er (nog) niet aan...
Ik zou gewoon de afspraak met Nijverdal maken. Die jongens hebben er ondertussen ruime ervaring mee. De reguliere dealers willen er nog niet aan.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:11

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Ik heb gisteravond de 5.05 gekregen. Echter kan ik nu niet meer laden. Bij het initialiseren (gele scherm) duurt het ong 15-20 seconden en dan springt de paal op rood. Heb al 2 palen geprobeerd, zelfde effect. Ook de auto al gereset (15 minuten wachten, computers reset enz), geen effect. Iemand nog suggesties?

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• wamske
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 11:25
wamske schreef op maandag 16 februari 2026 @ 09:33:
[...]

Je zou Jedlix kunnen overwegen. Jedlix controleert het laden van de auto via de app van de auto, je geeft aan wanneer je wil dat de accu vol is, wat het minimum moet zijn en Jedlix laadt wanneer de prijs het laagst is = meestal de meest groene optie.
Nou; inmiddels heb ik een XC40 P8 voor de deur staan en kom ik er tot mijn verbazing achter dat Jedlix Volvo niet support (Tibber wel, maar ik heb VanDeBron als leverancier).
Dus 1; sorry, fout advies
2; wat gebruiken jullie om slim (groen) te laden?
3; wat is dat ding gruwelijk snel 8)

• Venomer
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 16:20
wamske schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 08:44:
[...]

Nou; inmiddels heb ik een XC40 P8 voor de deur staan en kom ik er tot mijn verbazing achter dat Jedlix Volvo niet support (Tibber wel, maar ik heb VanDeBron als leverancier).
Dus 1; sorry, fout advies
2; wat gebruiken jullie om slim (groen) te laden?
3; wat is dat ding gruwelijk snel 8)
2: Ik heb een Wallbox PulsarPlus met load balancing. In de app van Wallbox zet ik Solar Charging aan. De auto wordt dan alleen opgeladen als er genoeg zonnestroom over is. In de zomer is dat geen probleem, want mijn zonnepanelen leveren in de praktijk tot 7,5 kW, maar bij minder zon kan het gebeuren dat de auto even moet wachten tot de wasdroger klaar is.

3: Lekker man!

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

• Lt-Crash
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 08:32
Microkid schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 07:37:
Ik heb gisteravond de 5.05 gekregen. Echter kan ik nu niet meer laden. Bij het initialiseren (gele scherm) duurt het ong 15-20 seconden en dan springt de paal op rood. Heb al 2 palen geprobeerd, zelfde effect. Ook de auto al gereset (15 minuten wachten, computers reset enz), geen effect. Iemand nog suggesties?
Stekker erin, daarna eruit trekken en binnen drie seconde er weer induwen. Dit zou de laadsoftware moeten overslaan.

• ron65
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Lt-Crash schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 09:12:
[...]

Stekker erin, daarna eruit trekken en binnen drie seconde er weer induwen. Dit zou de laadsoftware moeten overslaan.
Snellader proberen, zelfde effect? door naar een dealer.

Het klinkt alsof de communcatiepin niet goed wordt gelezen, mogelijk is daar software corrupt geraakt. Dan kan alleen de dealer dat herstellen.
Niet wachten tot de accu leeg is, direct daarheen. Dit moeten ze met spoed oplossen, prio 1, kan niet op een lange termijn afspraak wachten

XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp

• rolfio
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15:59
Gisteren kreeg ik de melding voor nieuwe software, goed uurtje later was alles bijgewerkt. Ziet er allemaal wat moderner uit. Werkt bij mij prima en snel genoeg ook. Ik was eventjes heel blij met de Harman Kardon app, zou het dan toch zo kunnen zijn dat we meer kunnen instellen? Helaas is dit een fancy dingetje om te laten zien wat het geluid kán doen met wat voorbeeld muziekjes..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m_8KQTpzlOjGl0lSfO4OLpU7tWc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GIMqasmTSSARttX1UBOOo2kV.jpg?f=fotoalbum_large

XC40 RWD Ultimate Single Motor ER MY24 Sage Green 50000km

• LaborGardens
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:43
En zojuist weer zomaar ineens en volgens mij zonder enige reden, vanzelf uitgelogd in de app. Knettergek kan ik hiervan worden… minstens 1x per week en soms vaker dat dit zich voordoet.
Iemand anders wellicht ook?

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:36
Kammika schreef op maandag 16 maart 2026 @ 22:47:
[...]

Is dat eigen ervaring of obv wat je hier leest?
'Ik word echt niet enthousiast hoe meer ik erover lees.'

Dit dus, obv de screenshots/filmpjes/feedback van anderen. Ikzelf heb een MY23 dus zal 'm waarschijnlijk pas volgende week krijgen, maar ik sta er niet voor te springen. Collega van me heeft 'm gisteren geïnstalleerd in z'n MY24 en is ook niet erg enthousiast. Instellingen vindt hij beter geordend, maar hij mist plaats op het scherm door die extra balken en het drivers display vindt hij ook minder duidelijk (vooral de power/charge indicator).

Ik vind het een gemiste kans voor Volvo, er valt letterlijk niets te customizen in de nieuwe UI en je kan blijkbaar zelfs de icoontjes nu ook niet meer ordenen. Niet dat ik zoveel andere apps open dan wat ik dagelijks gebruik, maar toch ... geen fan van hun ingeperkte UI en ik zal het nooit worden vermoed ik. Auto rijdt leuk, comfort is goed (op de ontbrekende lampjes / brakke audio na op de achterbank), maar de software zal nooit m'n ding zijn.

Die rijstanden en assistant knop moet ik echt niet permanent in beeld hebben. Assistant kan ik vanop mijn stuur oproepen wat veiliger/handiger is en de rijstand wijzig ik mss 1x per jaar als ik op vakantie eens off-road ga.

[ Voor 9% gewijzigd door Largamelion op 18-03-2026 09:48 ]

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

• wamske
  • Laatst online: 11:25
Venomer schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 08:57:
[...]

2: Ik heb een Wallbox PulsarPlus met load balancing. In de app van Wallbox zet ik Solar Charging aan. De auto wordt dan alleen opgeladen als er genoeg zonnestroom over is. In de zomer is dat geen probleem, want mijn zonnepanelen leveren in de praktijk tot 7,5 kW, maar bij minder zon kan het gebeuren dat de auto even moet wachten tot de wasdroger klaar is.

3: Lekker man!
Ik heb ook een Wallbox PulsarPlus met load balancing en kan ook die solar charging aanzetten, maar ik vind dat te 'grofmazig'. Ik was wel gecharmeerd van Jedlix/concurrenten => Ik gaf aan wanneer hij 'vol' moest zijn, en de auto wordt geladen op de goedkoopste momenten tussen nu en de ingevulde vertrektijd

Edit: heb het nu maar eens aangezet; benieuwd of dit een beetje werkt

[ Voor 4% gewijzigd door wamske op 18-03-2026 10:58 ]

• mversluis
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16:56
Wij hebben peblar business hangen en die pakt overdag alleen solar en snachts vult die de auto voor de rest aan. Werkt super

Lekker het overschot van pv direct naar de auto toe

An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture

• Venomer
LaborGardens schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 09:35:
En zojuist weer zomaar ineens en volgens mij zonder enige reden, vanzelf uitgelogd in de app. Knettergek kan ik hiervan worden… minstens 1x per week en soms vaker dat dit zich voordoet.
Iemand anders wellicht ook?
Dat gebeurt wel eens, maar niet zo vaak. Ik denk eerder 1x per maand.

• Microkid

Microkid

Smile

Lt-Crash schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 09:12:
[...]

helaas, niet geholpen.

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Idr548
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 16:31
tukker999 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 23:12:
[...]

Die regeling is er wel. De kaart van maps is de enige die alleen maar de functies bouwlamp en donker kent, de rest reageert keurig op omgevingslicht.
Er is toch geen treffelijke regeling van de brightness van de schermen?
het is "100%" of "50%", maar geen dim levels ertussen. Wat mijn golf van 12j oud wel mooi deed.

• Bakkenist
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 15:30
Ik ben sinds een week of 2 in bezit van een XC40 Recharge uit 2022 en begin langzaamaan wegwijs te raken in de instellingen en functionaliteiten van deze auto.

Iets wat ik niet begrijp m.b.t. de softwareversie... mijn auto zit op 3.7.0, wat volgens mij een relatief oude versie is. Ik zie dat er tussentijds een 4.2.13 released is en onlangs 5.0.5. Dat ik 5.0.5 nog niet heb zal wellicht zijn omdat het stapsgewijs (afhankelijk van je MY?) uitgerold wordt, maar ik had verwacht op zijn minst al wel op 4.2.13 te zitten. Echter, als ik in de instellingen naar 'Software Update' ga dan analyseert ie een tijdje en geeft daarna aan dat er geen nieuwe release beschikbaar is.

Vergeef me mijn eventuele onwetendheid, maar is er een manier om dan op zijn minst 4.2.13 te pushen naar mijn auto?

Connectiviteit lijkt geen issue te zijn. Tenminste... auto is gekoppeld in de Volvo Cars app, en alle apps in de auto zelf maken ook verbinding (via LTE).

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:13
Bakkenist schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 11:09:
Ik ben sinds een week of 2 in bezit van een XC40 Recharge uit 2022 en begin langzaamaan wegwijs te raken in de instellingen en functionaliteiten van deze auto.

Iets wat ik niet begrijp m.b.t. de softwareversie... mijn auto zit op 3.7.0, wat volgens mij een relatief oude versie is. Ik zie dat er tussentijds een 4.2.13 released is en onlangs 5.0.5. Dat ik 5.0.5 nog niet heb zal wellicht zijn omdat het stapsgewijs (afhankelijk van je MY?) uitgerold wordt, maar ik had verwacht op zijn minst al wel op 4.2.13 te zitten. Echter, als ik in de instellingen naar 'Software Update' ga dan analyseert ie een tijdje en geeft daarna aan dat er geen nieuwe release beschikbaar is.

Vergeef me mijn eventuele onwetendheid, maar is er een manier om dan op zijn minst 4.2.13 te pushen naar mijn auto?

Connectiviteit lijkt geen issue te zijn. Tenminste... auto is gekoppeld in de Volvo Cars app, en alle apps in de auto zelf maken ook verbinding (via LTE).
Ik zou ff langs een dealer rijden en vragen of ze voor je aan de computer kunnen updaten..

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
Idr548 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 11:07:
[...]

Er is toch geen treffelijke regeling van de brightness van de schermen?
het is "100%" of "50%", maar geen dim levels ertussen. Wat mijn golf van 12j oud wel mooi deed.
Als het goed is heb je wel een slider in het menu. Echter, die werkt alleen als de auto zelf dark mode aanzet. Overdag regelt de wagen de brightness zelf.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Volgens Volvo mag je 2 updates achterlopen, meer dan twee achter lopen geeft inderdaad problemen met updaten.
3.7.0 was volgens mij de tweede voor 5.05, je had als volgende 4.2.13 en dan nu meteen 5.0.5.
Dus het zou nog kunnen, al zat er ook een versie 3.7.1 tussen die alleen in de garage werd geladen als 3.7.0 problemen gaf.

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 16:30
Largamelion schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 09:46:
[...]
'Ik word echt niet enthousiast hoe meer ik erover lees.'

Dit dus, obv de screenshots/filmpjes/feedback van anderen. Ikzelf heb een MY23 dus zal 'm waarschijnlijk pas volgende week krijgen, maar ik sta er niet voor te springen. Collega van me heeft 'm gisteren geïnstalleerd in z'n MY24 en is ook niet erg enthousiast. Instellingen vindt hij beter geordend, maar hij mist plaats op het scherm door die extra balken en het drivers display vindt hij ook minder duidelijk (vooral de power/charge indicator).

Ik vind het een gemiste kans voor Volvo, er valt letterlijk niets te customizen in de nieuwe UI en je kan blijkbaar zelfs de icoontjes nu ook niet meer ordenen. Niet dat ik zoveel andere apps open dan wat ik dagelijks gebruik, maar toch ... geen fan van hun ingeperkte UI en ik zal het nooit worden vermoed ik. Auto rijdt leuk, comfort is goed (op de ontbrekende lampjes / brakke audio na op de achterbank), maar de software zal nooit m'n ding zijn.

Die rijstanden en assistant knop moet ik echt niet permanent in beeld hebben. Assistant kan ik vanop mijn stuur oproepen wat veiliger/handiger is en de rijstand wijzig ik mss 1x per jaar als ik op vakantie eens off-road ga.
Ik zou ‘m even afwachten. Scherm is idd iets kleiner. Maar die knopjes zijn wel handig. Het ziet er allemaal gelikter en intuïtiever uit en is bij mij iig een stuk stabieler en sneller.
Dus ik vind het er erg goede update…

• Microkid

Microkid

Smile

Kammika schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 14:49:
[...]

Ik zou ‘m even afwachten. Scherm is idd iets kleiner. Maar die knopjes zijn wel handig. Het ziet er allemaal gelikter en intuïtiever uit en is bij mij iig een stuk stabieler en sneller.
Dus ik vind het er erg goede update…
Daar ben ik het zeker niet mee eens.
- je kan de temperatuur niet meer in 1x aanpassen, je moet nu meermaals klikken
- je kan niet meer zien op welke stand de stuur- of stoelverwarming staat, je moet nu meermaals klikken
- je hebt altijd 3 iconen onderin (bij mij: radio, assistent en driving modes) die niet weg kunnen en blijkbaar niet aan te passen zijn. Zonde van de ruimte.
- kan niet meer zo snel zien welke artiest/nummer er op de radio is
- de optie voor de parkeer-klimaatstand is lastig te vinden
- waarom moet altijd de Google maps in beeld, ook al navigeer ik niet?
- door die extra regel passen sommige apps en schermen niet meer goed en moet je naar onderen scrollen.
- iconen zijn niet in een eigen volgorde te zetten

Ergo: je moet nu vaker klikken om dingen gedaan te krijgen, wat gevaarlijk is voor de rijveiligheid (ogen langer van de weg) en diverse zaken zijn minder logisch. Niet elke wijziging is een verbetering...

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Microkid schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 16:04:
[...]

Ik heb hem nog niet maar wel de demo gezien, klopt wat je zegt maar....
"Hey Google, zet temperatuur op 21" betekent niet één klik meer hoeven maken ;)
- je kan niet meer zien op welke stand de stuur- of stoelverwarming staat, je moet nu meermaals klikken
Dat is inderdaad ook opgevallen, en niet handig. Maar ik denk dat die ene tik op het scherm om het wel te zien echt geen onoverkomelijke zaak is.
- je hebt altijd 3 iconen onderin (bij mij radio, assistent en driving modes) die niet weg kunnen en blijkbaar niet aan te passen zijn. Zonde van de ruimte.
Hebben we eerder gezegd, als je zelf kunt bepalen welke iconen waar staan zou dit opgelost zijn. Misschien wordt Volvo wakker in de toekomst.
Het is wel zo dat volgens Volvo demo dit de balk is die je in de oude UX onderin het startscherm had staan, waar ook google play staat, die is ook niet aanpasbaar.
Is dat zo? als je de radio aanzet, is dan Mas nog steeds in beeld bijvoorbeeld?
Aan de andere kant, stoort me niet, ik heb maps nu ook altijd aanstaan op dat scherm, ook als ik niet navigeer. Zolang wat ik aan info maar nodig heb ook in beeld staat.
- door die extra regel passen sommige apps en schermen niet meer goed en moet je naar onderen scrollen.
Dat moet ik nu ook, ik moet nu balken uitklappen, maar dat resulteert ook in ean te lang scherm dat ik moet scrollen
Dat is jammer, want dat doe ik nu ook na elke Update, ik heb zo mijn voorkeur voor een volgorde.
Ergo: je moet nu vaker klikken om dingen gedaan te krijgen, wat gevaarlijk is voor de rijveiligheid (ogen langer van de weg) en diverse zaken zijn minder logisch. Niet elke wijziging is een verbetering...
Zoveel mogelijk de spraakassistent gebruiken maar. Bovendien wordt die binnenkort door Gemini vervangen, ik heb sterk de indruk dat ze met deze UI daar al op hebben voorgesorteerd als ik jouw comments zo lees.

Ben benieuwd wanneer ik hem krijg en of ik dan tegen dezelfde zaken aan ga lopen....

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 08:14

Is het toevallig een import auto? Die van mij kwam uit Frankrijk en een paar functies deden het niet lekker (zoals pilot assist aankopen) totdat die door een Volvo dealer correct in Nederland was ingeschreven.

Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800

• tukker999
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 16:37
Het is niet goed of het deugt niet.
Dit is je auto.
Wen er maar aan.
hetzelfde overkomt je bij nagenoeg alle software waar je mee te maken hebt.
De mens hecht nou eenmaal aan wat hij gewend is.

Zo'n 400 jaar voor Christus merkte een Griekse filosoof al eens op: 'De enige constante is verandering'
Volvo - ik rol.

22,29 kWh/100km

• Kammika
Microkid schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 16:04:
[...]

- je hebt altijd 3 iconen onderin (bij mij: radio, assistent en driving modes) die niet weg kunnen en blijkbaar niet aan te passen zijn. Zonde van de ruimte.

Tsja lastig om eens of oneens over te zijn. Smaken verschillen. Ik vind het allemaal een stuk logischer

Ik heb overigens ook niet altijd de radio in beeld. Er staa de laatst gebruikte apps. Dat is heel handig. Dus kan bv heel makkelijk tussen spotify en radio wisselen. Dat kon daarvoor niet. En nu ook altijd in beeld welke media aan staat. Vind ik ook een groot pluspunt

Kan er we met je in meegaan dat het fijn zou zijn als CarPlay en maps helemaal fullscreen kondenals je dat wou. Maar vind niet onoverkomelijk zoals het nu bedacht is

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Nu online
Kammika schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 17:06:
[...]

Tsja lastig om eens of oneens over te zijn. Smaken verschillen. Ik vind het allemaal een stuk logischer

Ik heb overigens ook niet altijd de radio in beeld. Er staa de laatst gebruikte apps. Dat is heel handig. Dus kan bv heel makkelijk tussen spotify en radio wisselen. Dat kon daarvoor niet. En nu ook altijd in beeld welke media aan staat. Vind ik ook een groot pluspunt

Kan er we met je in meegaan dat het fijn zou zijn als CarPlay en maps helemaal fullscreen kondenals je dat wou. Maar vind niet onoverkomelijk zoals het nu bedacht is
Vind je het logisch dat er functionaliteit verloren gaat? Algemene temperatuur, stoel- en stuurstand, parkeer-klimaatstand, niet meer sorteren van apps - ook geen favorieten in te stellen.. en vooral 1/3 van het scherm moet opgeven aan nutteloze knoppen.

Heel veel logica is er niet te zoeken... wat goed is blijf je van af, maar neen.. alles proppen in 1 (mini-)scherm. En nu kan je inderdaad makkelijker switchen van audio, maar ik moet al een vergrootglas er voor houden om te zien op welke zender ik sta, laat staan welk liedje/groep/zanger(es).

Is van willen maar niet kunnen... vond de tegels ook niet super, maar het was tenminste logisch...

• Kammika
RigolleM schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 17:26:
[...]

Vind je het logisch dat er functionaliteit verloren gaat? Algemene temperatuur, stoel- en stuurstand, parkeer-klimaatstand, niet meer sorteren van apps - ook geen favorieten in te stellen.. en vooral 1/3 van het scherm moet opgeven aan nutteloze knoppen.

Heel veel logica is er niet te zoeken... wat goed is blijf je van af, maar neen.. alles proppen in 1 (mini-)scherm. En nu kan je inderdaad makkelijker switchen van audio, maar ik moet al een vergrootglas er voor houden om te zien op welke zender ik sta, laat staan welk liedje/groep/zanger(es).

Is van willen maar niet kunnen... vond de tegels ook niet super, maar het was tenminste logisch...
Die 1/3e van het scherm herken ik niet. Als je 2x op de homeknop drukt wordt het maps scherm weer groter en ben je geen 1/3e van het scherm kwijt. Wel de grootte van 1 iconnenrij..

Verder blijft het persoonlijk, ik vind zelf dat nieuwe scherm "waar alles in gepropt is" erg handig.. maar als je dat niet vindt, kan ik me voorstellen dat je deze update een stap achteruit vindt.....

• marcel_76
  • Laatst online: 22-03 21:58
rolfio schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 09:25:
Gisteren kreeg ik de melding voor nieuwe software, goed uurtje later was alles bijgewerkt. Ziet er allemaal wat moderner uit. Werkt bij mij prima en snel genoeg ook. Ik was eventjes heel blij met de Harman Kardon app, zou het dan toch zo kunnen zijn dat we meer kunnen instellen? Helaas is dit een fancy dingetje om te laten zien wat het geluid kán doen met wat voorbeeld muziekjes..

[Afbeelding]
Ja en de instellingen die je doet reflecteren die van de auto zelf. Het is dus inderdaad een fancy applicatie, wat ik een beetje jammer vond is dat je "fader" hebt staan met een ! erbij en dat je dan alleen voor of achter aan of uit kan zetten. Dat is geen fader O-)

XC40 Ultimate MY24 - Single Motor Extended Range - Silver Dawn | Alfen Eve Single Pro-line

• RigolleM
  • Nu online
Kammika schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 18:46:
[...]

Die 1/3e van het scherm herken ik niet. Als je 2x op de homeknop drukt wordt het maps scherm weer groter en ben je geen 1/3e van het scherm kwijt. Wel de grootte van 1 iconnenrij..

Verder blijft het persoonlijk, ik vind zelf dat nieuwe scherm "waar alles in gepropt is" erg handig.. maar als je dat niet vindt, kan ik me voorstellen dat je deze update een stap achteruit vindt.....
Je bent héél wat functionaliteit kwijt, wat jij dus handiger vindt... 8)7

• marcel_76
Vandaag wat meer rond gereden, kleine stukjes maar maakt even niet uit. Wat echt positief opvalt is dat instappen in de auto en alles is direct beschikbaar, muziek speelt, maps staat op het scherm zelfs met sateliet view en alles reageert gewoon vlot. Instellen van een route gaat vlot, van de app naar de auto sturen gaat vlot. De app werkte prima met open en sluiten.

Zelfs even naar de play store gegaan, mijn apps zijn zichtbaar en waren geen updates dus ook daar geen problemen.

Het is wennen zeker want ik vind echt dat alle blokken aan info (aankomsttijd) etc. in maps best veel ruimte opslokken en dan merk je dat het scherm in het midden nu daarvoor net iets te klein geworden is vooral in de breedte nu (eerst hadden we wat meer hoogte dus sommige blokken stonden lager). Dat is jammer, maar verder vind ik tot op heden de update positief.

Vandaag ook aan de lader gehangen en ook daar geen problemen, werkt tot op heden prima.

Hoop dat anderen hem ook snel kunnen krijgen en geen problemen ervaren met installatie.

XC40 Ultimate MY24 - Single Motor Extended Range - Silver Dawn | Alfen Eve Single Pro-line

• Plead
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 22-03 22:28
Is het jullie ook opgevallen dat als je een rotonde, of soms een kruising nadert het bestuurdersdisplay zoals gewoonlijk iets inzoomed en tevens daarbij ook een stuk helderder wordt! Na de kruising dimt het display weer. Dit gebeurt dan alleen buiten de bebouwde kom en als het buiten donker is. Lijkt me iets sinds versie 5.0.5.

XC40 Recharge Essential MY24 en Renault Zoe R90

• Mga1600
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22-03 20:50
rolfio schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 09:25:

[Afbeelding]
Bij de B&W instellingen in de nieuwe software (XC60) is er een equalizer bijgekomen naast de geluidprofielen als Concertzaal en Jazzclub en Studio. Ik kan nog niet zeggen dat ik het een voordeel vind. Heb het net even snel uitgeprobeerd met Spotify via Bluetooth vanaf de telefoon met de instelling ‘zonder kwalitietsverlies’ . Klinkt sowieso prachtig…., veel mooier dan de app in de auto.

Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride

• DoubleDot
  • Registratie: Maart 2007
Mga1600 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 21:29:
[...]

Bij de B&W instellingen in de nieuwe software (XC60) is er een equalizer bijgekomen naast de geluidprofielen als Concertzaal en Jazzclub en Studio. Ik kan nog niet zeggen dat ik het een voordeel vind. Heb het net even snel uitgeprobeerd met Spotify via Bluetooth vanaf de telefoon met de instelling ‘zonder kwalitietsverlies’ . Klinkt sowieso prachtig…., veel mooier dan de app in de auto.
Bluetooth en "zonder kwaliteitsverlies" in 1 zin is wel n beetje gek ;)

• Juancho
  • Nu online
Mga1600 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 21:29:
[...]

Ik rij met dat systeem dan in de PS2, maar die multiband EQ doet echt heel veel hoor. Maar een gemiddelde luisteraar zal dat allemaal niet zo snel horen of mee gaan lopen tweaken tot op detail niveau ;)

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• cdwave
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:33
DoubleDot schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 22:19:
[...] Bluetooth en "zonder kwaliteitsverlies" in 1 zin is wel n beetje gek ;)
En ook nog "in de auto".

• Largamelion
Vandaag even bij mijn collega in de auto gestapt om de nieuwe UI eens te bekijken en ik vind het nog steeds niets. Die 2e balk die er nu permanent staat en nog groter is dan die onderste balk voegt imo helemaal niets toe. De Spotify/muziek widget is wel een verbetering, maar opnieuw een gemiste kans omdat er een zinloze telefoon widget naast staat waar ik niets mee ben, laat me gewoon Spotify over heel de breedte zetten zodat de titel tenminste in het venster past. Ook in de nieuwe app drawer staan de icoontjes niet eens alfabetisch (logica??).

Ik blijf erbij: 1 stap vooruit (modernere UI) en 2 stappen achteruit (zinloze opoffering van schermruimte en functionaliteit).

[ Voor 6% gewijzigd door Largamelion op 19-03-2026 15:16 ]

• peutje
  • Laatst online: 16:29
Largamelion schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 15:15:
Vandaag even bij mijn collega in de auto gestapt om de nieuwe UI eens te bekijken en ik vind het nog steeds niets. Die 2e balk die er nu permanent staat en nog groter is dan die onderste balk voegt imo helemaal niets toe. De Spotify/muziek widget is wel een verbetering, maar opnieuw een gemiste kans omdat er een zinloze telefoon widget naast staat waar ik niets mee ben, laat me gewoon Spotify over heel de breedte zetten zodat de titel tenminste in het venster past. Ook in de nieuwe app drawer staan de icoontjes niet eens alfabetisch (logica??).

Ik blijf erbij: 1 stap vooruit (modernere UI) en 2 stappen achteruit (zinloze opoffering van schermruimte en functionaliteit).
Gewoon wennen joh, paar dagen mee gereden nu, helemaal prima. Lijkt ook nog eens vlotter te reageren. Verandering is lastig.

• Largamelion
peutje schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 16:16:
[...]

Gewoon wennen joh, paar dagen mee gereden nu, helemaal prima. Lijkt ook nog eens vlotter te reageren. Verandering is lastig.
Alles went uiteindelijk, maar dat wil niet zeggen dat het beter wordt 😏.

• RigolleM
  • Nu online
peutje schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 16:16:
[...]

Ik heb de nieuwe HUI sinds begin januari en het went NIET.. Ik vond het nog OK zoals het was, maar nu... nèh..

• Dey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-03 19:34

Dey

Vorige week heb we de koopovereenkomst van een P8 ondertekend als tweede (bij) auto. Nu het grote wachten en onderzoek naar welke laadpaal voor ons het beste is.

Autoweek heeft zojuist een accutest uitgevoerd van een P8 uit 2020, daar komt een nette score uit:
YouTube: Harold de Vries rijdt sinds 2020 in deze Volvo XC40, hoe is het met ...

P.S. Ben benieuwd met welke software de P8 afgeleverd wordt. We gebruiken in principe alleen Apple CarPlay, daardoor hoop ik dat hij op de oude software draait.

[ Voor 40% gewijzigd door Dey op 19-03-2026 19:00 ]

• RigolleM
  • Nu online
Dey schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 18:36:
Vorige week heb we de koopovereenkomst van een P8 ondertekend als tweede (bij) auto.
Proficiat!
Nu het grote wachten en onderzoek naar welke laadpaal voor ons het beste is.
Kan je beter hier vragen.
P.S. Ben benieuwd met welke software de P8 afgeleverd wordt. We gebruiken in principe alleen Apple CarPlay, daardoor hoop ik dat hij op de oude software draait.
Ik heb enkel Apple producten in huis, en gebruik nooit Apple CarPlay in de wagen... De native Google Maps is prima om te navigeren.

• marcel_76
Dey schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 18:36:
Vorige week heb we de koopovereenkomst van een P8 ondertekend als tweede (bij) auto. Nu het grote wachten en onderzoek naar welke laadpaal voor ons het beste is.

Autoweek heeft zojuist een accutest uitgevoerd van een P8 uit 2020, daar komt een nette score uit:
YouTube: Harold de Vries rijdt sinds 2020 in deze Volvo XC40, hoe is het met ...

Gefeliciteerd!

Zelf heb ik een Alfen Eve Single Pro met beheer vanuit Eneco echter ondersteund deze app de Volvo niet (al twee jaar geen verandering dus ik gok dat het niet gaat komen ook). De vraag is in hoeverre je het erg vind dat de auto niet ondersteund wordt voor slim laden er zijn andere methodes voor.

Ik hoop dat Volvo samen met andere merken eens gaat pleiten voor standaarden voor dit soort diensten zodat elke auto op dezelfde manier uitgelezen kan worden, accu,laadstatus etc. via desnoods een beveiligde koppeling direct met de auto (stekker zit er immers al in).

• RigolleM
  • Nu online
marcel_76 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 19:31:
[...]

Gefeliciteerd!

Zelf heb ik een Alfen Eve Single Pro met beheer vanuit Eneco echter ondersteund deze app de Volvo niet (al twee jaar geen verandering dus ik gok dat het niet gaat komen ook). De vraag is in hoeverre je het erg vind dat de auto niet ondersteund wordt voor slim laden er zijn andere methodes voor.

Ik hoop dat Volvo samen met andere merken eens gaat pleiten voor standaarden voor dit soort diensten zodat elke auto op dezelfde manier uitgelezen kan worden, accu,laadstatus etc. via desnoods een beveiligde koppeling direct met de auto (stekker zit er immers al in).
Met HA is dit mogelijk met mijn Peblar laadpaal, plus load balancing met de zonnepalen en/of dynamisch contract. Maar zoals ik aanhaalde kan je dit bespreken in het andere topic.

• Kammika
marcel_76 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 19:31:
[...]

Gefeliciteerd!

Ik heb de Volvo en mijn alfen eve laadpaal (met Eneco backoffice instellingen) aan evcc gekoppeld. Dat werkt allemaal mooi met elkaar samen en kun je de perfecte laadschema’s mee maken, waarmee die ook zoveel mogelijk zonne-energie binnenharkt of op de goedkoopste momenten laadt…

Zit nu bij Frank energie en die ondersteunt zelf ook de Volvo. Het is Eneco die die Volvo integratie niet goed ingebakken heeft. Ligt niet aan Volvo, die biedt gewoon goed werkende api aan…

• Microkid

Microkid

Smile

Microkid schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 07:37:
Probleem was trouwens opgelost. Bleek een storing bij de laadpaalprovider te zijn. Het hele rijtje palen had problemen. Maar ja, als je net nieuwe software hebt en de auto laadt niet, dan denk je meteen aan een causaal verband.

• Venomer
Ik heb net ontdekt dat je op een iPhone nu opdrachten kunt programmeren voor je Volvo. Open de Opdrachten-app en zoek naar "Volvo". Je ziet dan welke opdrachten er mogelijk zijn, o.a. het starten van de airco.

Als je een opdracht hebt gemaakt, kun je die op je beginscherm zetten, maar ook op je vergrendelingsscherm. Ik heb meteen even een widget op mijn vergrendelingsscherm gezet om de airco mee te starten.

Ik weet 100% zeker dat dit er nog niet zo lang in zit. Volvo heeft verzuimd om dit in de release notes van de app te zetten. Wat daar wel in staat is dat je widgets in het control center van je iPhone kunt zetten om je auto mee te vergrendelen of ontgrendelen.

• Mga1600
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22-03 20:50
Venomer schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 09:34:
Ik heb net ontdekt dat je op een iPhone nu opdrachten kunt programmeren voor je Volvo. Open de Opdrachten-app en zoek naar "Volvo". Je ziet dan welke opdrachten er mogelijk zijn, o.a. het starten van de airco.

Als je een opdracht hebt gemaakt, kun je die op je beginscherm zetten, maar ook op je vergrendelingsscherm. Ik heb meteen even een widget op mijn vergrendelingsscherm gezet om de airco mee te starten.

Ik weet 100% zeker dat dit er nog niet zo lang in zit. Volvo heeft verzuimd om dit in de release notes van de app te zetten. Wat daar wel in staat is dat je widgets in het control center van je iPhone kunt zetten om je auto mee te vergrendelen of ontgrendelen.
Door even op de ‘standaard widget (die van de range) te klikken kom je direct op de HomePage van je Volvo app en kun je niet alleen de airco/preconditioning opstarten maar nog veel meer dingen doen. Is dat niet net zo gemakkelijk?.

Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride

• Venomer
Mga1600 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 10:36:
[...]

Door even op de ‘standaard widget (die van de range) te klikken kom je direct op de HomePage van je Volvo app en kun je niet alleen de airco/preconditioning opstarten maar nog veel meer dingen doen. Is dat niet net zo gemakkelijk?.
Ja, ja, maar knutselen is leuker! :P

• Kammika
Ze zijn kennelijk toch wel goed in software:

https://autobahn.eu/artikel/681372/volvo-pakt-hoogste-softwarescore-en-stelt-fabrieksvakantie-uit-voor-ex60

(alhoewel deze certificering nog niet voor de EX40 geldt..)

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

@Venomer in welke versie is dat? Ik heb net de iOS app geüpdatet naar v6.7.0, maar zie nog geen Volvo acties in de opdrachten app.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Kammika schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 13:36:

https://autobahn.eu/artikel/681372/volvo-pakt-hoogste-softwarescore-en-stelt-fabrieksvakantie-uit-voor-ex60

Leuk.... vandaar de ontwikkeling voor onze software zo traag gaat, alle aandacht gaat naar de software van de EX60 en de EX90/ES90.

• NielsHarley
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
Orion84 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 13:45:
@Venomer in welke versie is dat? Ik heb net de iOS app geüpdatet naar v6.7.0, maar zie nog geen Volvo acties in de opdrachten app.
Het zit er al een paar versies in, ik denk versie 6.50 in de IOS app. ik had het vorige maand hier gezien.
https://www.xc40forum.com...ate-preconditioning.9532/

• Largamelion
Kammika schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 13:36:

Leuk die cookiewall, ga ik maar niet lezen dan ...

Bij de release van de EX90 was de software een regelrechte ramp, bij de EX30 zaten er ook nog heel wat fouten in en is het hun dan eindelijk gelukt om het bij de EX60 van de eerste keer goed te hebben (goed als in bugvrij)?

• RigolleM
  • Nu online
Largamelion schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 14:02:
[...]

Leuk die cookiewall, ga ik maar niet lezen dan ...

Bij de release van de EX90 was de software een regelrechte ramp, bij de EX30 zaten er ook nog heel wat fouten in en is het hun dan eindelijk gelukt om het bij de EX60 van de eerste keer goed te hebben (goed als in bugvrij)?
Je vergeet de beginperiode van de XC40 P8 nog... Hebben 6 jaar de tijd gehad om iets deftigs op te zetten, maar eerst zien en dan geloven...

• cdwave
Ze zijn vooral goed in het schrijven van documentatie.

Heb zelf de nodige ervaring met allerlei certificeringen vanuit het werk, en of dat nou medisch of automotive is, het komt altijd neer op het schrijven van dikke stapels documenten waarin je vertelt hoe goed je 't allemaal voor mekaar hebt...

• tukker999
  • Laatst online: 16:37
cdwave schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 14:53:
[...]

Ze zijn vooral goed in het schrijven van documentatie.

Heb zelf de nodige ervaring met allerlei certificeringen vanuit het werk, en of dat nou medisch of automotive is, het komt altijd neer op het schrijven van dikke stapels documenten waarin je vertelt hoe goed je 't allemaal voor mekaar hebt...
Dat ligt iets genuanceerder.
Als je de specificaties tot in detail voor elkaar hebt dan rolt er als vanzelf zowel betere software als betere documentatie uit.
Dat is heel wat anders dan vertellen hoe goed je 't allemaal voor mekaar hebt....

22,29 kWh/100km

• Venomer
Orion84 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 13:45:
Ik heb ook app-versie 6.7.0. Ik heb iOS 26.3.1.

• NielsHarley
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
De shortcuts app en Volvo opties

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qgWDkk6_-_hRy8E6I2TuZhVX0ac=/x800/filters:strip_exif()/f/image/5uIMfauTAgwg18kAt3yHvdNM.png?f=fotoalbum_large

• marcel_76
Kammika schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 06:26:
[...]

Ik heb de Volvo en mijn alfen eve laadpaal (met Eneco backoffice instellingen) aan evcc gekoppeld. Dat werkt allemaal mooi met elkaar samen en kun je de perfecte laadschema’s mee maken, waarmee die ook zoveel mogelijk zonne-energie binnenharkt of op de goedkoopste momenten laadt…

Zit nu bij Frank energie en die ondersteunt zelf ook de Volvo. Het is Eneco die die Volvo integratie niet goed ingebakken heeft. Ligt niet aan Volvo, die biedt gewoon goed werkende api aan…
Thanks, wist niet dat het perse aan Eneco lag. Misschien ook vanwege de Eneco slim laden app die gebaseerd is op een andere app (weet de naam niet meer staat in dit topic ergens) die ook de Volvo niet ondersteund. Maar heb de laadpaal (nog) niet gekoppeld aan het netwerk.

Maar goed met universele APIs (ik zeg ook niet dat Volvo perse de schuld is) zou het denk ik veel makkelijker zijn voor app makers en auto makers om mogelijkheden te bieden.

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:45
Als start climate ook het starten van de standkachel kan zijn. Dan is dat wel zeer handig voor ons voor volgende winter. <3

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone Air Cloud White  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

• marcel_76
TheKerremenke schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 21:22:
[...]

Als start climate ook het starten van de standkachel kan zijn. Dan is dat wel zeer handig voor ons voor volgende winter. <3
Yes, heerlijk hoor in een warme auto stappen in de winter. Ik zorg altijd dat hij aan de paal staat en dan voorverwarmen en dan in een warme auto instappen (jas uit, ik ben team jas uit) en dan kost het ook minder van de accu.

Zag dat nu ook op Android je een widget kan maken die laat batterij percentage zien en hoeveel je kunt rijden. Erop klikken en dan kom je idd net als eerder gemeld in het hoofdscherm van de Volvo app.

• TheKerremenke
TheKerremenke schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 21:22:
[...]

En dan koppelen aan een programmeerbare knop. Hoef ik voor vertrek enkel even dat knopje in te drukken. Ipv de iPhone te ontgrendelen, Volvo
App te openen en dan standkachel aan te zetten. #lazymodus.

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone Air Cloud White  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

• RigolleM
  • Nu online
TheKerremenke schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 21:40:
[...]

En dan koppelen aan een programmeerbare knop. Hoef ik voor vertrek enkel even dat knopje in te drukken. Ipv de iPhone te ontgrendelen, Volvo
App te openen en dan standkachel aan te zetten. #lazymodus.
De bedoeling van die Siri shortcuts, is dat je zegt: "Hé Siri, start de airco van de Volvo", en dus geen knopjes meer moet indrukken op de smartphone.

• TheKerremenke
RigolleM schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 07:23:
[...]

De bedoeling van die Siri shortcuts, is dat je zegt: "Hé Siri, start de airco van de Volvo", en dus geen knopjes meer moet indrukken op de smartphone.
Doelde meer op een losse programmeerbare knop die ik ergens monteer.

• RigolleM
  • Nu online
TheKerremenke schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 07:31:
[...]

Doelde meer op een losse programmeerbare knop die ik ergens monteer.
Oei.. oldskool dus... :+

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:24

JB

Cédric roelt!

Tranquility schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 07:36:
[...]

Ik zou gewoon de afspraak met Nijverdal maken. Die jongens hebben er ondertussen ruime ervaring mee. De reguliere dealers willen er nog niet aan.
Ik ga wel een poging wagen. Lokale dealer heeft contact gehad met Volvo Nederland. Die hebben aangegeven dat het mogelijk is, maar geen merkbaar verschil zou opleveren... Nou dat maken we zelf wel uit.

Onderdeel is gisteren besteld. Ik word gebeld zodra deze binnen is, zodat we afspraak kunnen gaan plannen. Ben benieuwd.

Mijn boefje is liev!

• StevendGraaf
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 17:00
JB schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 10:21:
[...]

Ik ga wel een poging wagen. Lokale dealer heeft contact gehad met Volvo Nederland. Die hebben aangegeven dat het mogelijk is, maar geen merkbaar verschil zou opleveren... Nou dat maken we zelf wel uit.
Lijkt me niet meer dan een goedbedoeld advies van Volvo toch? Liever dat dan dat ze iedereen een forse upgrade beloven terwijl ze dat niet waar kunnen maken. Ik zie voor onze MY24 echt geen enkele reden om de chip te vernieuwen, ervaar nergens lag of traagheid.

• Kammika
StevendGraaf schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 11:59:
[...]

Lijkt me niet meer dan een goedbedoeld advies van Volvo toch? Liever dat dan dat ze iedereen een forse upgrade beloven terwijl ze dat niet waar kunnen maken. Ik zie voor onze MY24 echt geen enkele reden om de chip te vernieuwen, ervaar nergens lag of traagheid.
Met 5.0.5 is die van my (my22) weer stukken sneller…

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Ah, ik moet eerst naar toevoegen en dan pas zoeken, check. Ik had op het hoofdscherm van de opdrachten app gezocht (gebruik dat niet of nauwelijks).

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• JB

JB

Cédric roelt!

StevendGraaf schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 11:59:
[...]

Ik wel... elke touch die ik doe is NIET snappy. Altijd weer ergens 1-2 seconden lag. Ook bij het starten van de auto het "starten infotainment" waardoor ik moet wachten voordat ik mijn persoonlijke settings kan doorvoeren.

Mijn boefje is liev!

• peutje
  • Laatst online: 16:29
JB schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 14:22:
[...]

Ik wel... elke touch die ik doe is NIET snappy. Altijd weer ergens 1-2 seconden lag. Ook bij het starten van de auto het "starten infotainment" waardoor ik moet wachten voordat ik mijn persoonlijke settings kan doorvoeren.
We zijn verwend als we alles vergelijken met de duurste telefoon die we blijkbaar elke 3 jaar moeten vernieuwen. Een auto gaat net wat langer mee en heb je niet altijd het nieuwste van het nieuwste. Bij de ene auto rijdt de auto beter, bij de andere zit een moderner scherm. Zo is het overal wel wat, dus ik neem het zoals het is. Tot op heden een prima update wat mij betreft.

• JB

JB

Cédric roelt!

peutje schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 14:35:
[...]

We zijn verwend als we alles vergelijken met de duurste telefoon die we blijkbaar elke 3 jaar moeten vernieuwen. Een auto gaat net wat langer mee en heb je niet altijd het nieuwste van het nieuwste. Bij de ene auto rijdt de auto beter, bij de andere zit een moderner scherm. Zo is het overal wel wat, dus ik neem het zoals het is. Tot op heden een prima update wat mij betreft.
De update is prima. De IHU is al vanaf het begin niet goed. Intel is er vast niet voor niks mee gestopt. Jammer dat Volvo de auto’s daarmee heeft volgestopt omdat ze waarschijnlijk aan langetermijn contracten vast zaten maar heeft niks met verwennen te maken.

Mijn boefje is liev!

• danslo
  • Registratie: Januari 2003
Het was mij in ieder geval de ~1200 euro dubbel en dwars waard, eindelijk zonder ergenis de auto in stappen.

Vergeleken met de aanschafwaarde van de auto is het peanuts, en je wilt toch nog 10-15 jaar ermee rondrijden...

• Babtvt
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 12:49
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w-GxOtS8FLmKOUyFPFK6ree1L9M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DAnssVwtyk8PGvWYp9rsDIze.jpg?f=fotoalbum_large

Oldskool 😎

Wat ben ik blij dat ik (nog) een gelukkige ben waar de update nog niet door is gekomen 😃

Ik heb het liefst zo'n clean mogelijk navigatiescherm. Dat is voor mij persoonlijk tijdens het rijden hetgeen ik het meest gebruik.

Ik luister alleen radiozenders, waar ik met de sneltoetsen op het stuur makkelijk schakel tussen m'n persoonlijke favoriete zenders zonder dat ik perse hoef te zien welke zender ik gekozen heb, dat hoor ik toch wel na enkele tellen luisteren.

Het enige waarvoor ik de menu's in duik tijdens het rijden is het dimmen en feller maken van de schermen rond zonsondergang en zonsopkomst.

Sjah, het leven kan simpel zijn?

Wat ik dan wel weer jammer vind is dat ik niet meer makkelijk snel kan inzoomen op de eindbestemming. Dat was voorheen het meest rechtse pictogrammetje onderaan. Vooral bij nieuwe bestemmingen even via satelliet bekijken hoe de situatie is ter plekke qua parkeren en aanrijden. Achja

[ Voor 48% gewijzigd door Babtvt op 21-03-2026 20:01 ]

Volvo C40 Recharge Single motor Plus MY23, 19" all seasons, warmtepomp, getint glas, trekhaak, Silver Dawn.

• Kammika
danslo schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 18:10:
Het was mij in ieder geval de ~1200 euro dubbel en dwars waard, eindelijk zonder ergenis de auto in stappen.

Vergeleken met de aanschafwaarde van de auto is het peanuts, en je wilt toch nog 10-15 jaar ermee rondrijden...
Ik wil je niet ongelukkig maken, maar kans is groot dat je dan om de 4 a 5 jaar zo’n upgrade moet doen… (dwz als Volvo dat blijft aanbieden. Voldoende auto’s van meer dan 5 jr oud die geen updates van het navigatiesysteem meer kunnen doen)

[ Voor 13% gewijzigd door Kammika op 21-03-2026 20:30 ]

• JB

JB

Cédric roelt!

Kammika schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 20:29:
[...]

Ik wil je niet ongelukkig maken, maar kans is groot dat je dan om de 4 a 5 jaar zo’n upgrade moet doen… (dwz als Volvo dat blijft aanbieden. Voldoende auto’s van meer dan 5 jr oud die geen updates van het navigatiesysteem meer kunnen doen)
Nee dat doet het niet... Volvo biedt het ook niet aan, ze zeggen dat er geen verschil is tussen de Intel IHU en Snapdragon IHU. Lekker die Intel laten zitten, als je het allemaal prima vind ;)
edit:
Voor het komende modeljaar zijn er twee belangrijke technische upgrades voor de Volvo EX40/XC40, EC40, V60 en V90. Volvo Cars introduceert zijn nieuwe generatie gebruikerservaring met een nieuwe look voor Volvo's gehele hele line-up, evenals het ultrasnelle Snapdragon® Cockpit Platform* van Qualcomm Technologies, Inc. Dit maakt het infotainmentsysteem veel sneller en responsiever.
:+

[ Voor 26% gewijzigd door JB op 21-03-2026 21:12 ]

Mijn boefje is liev!

• Largamelion
Babtvt schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 19:54:
[Afbeelding]

Oldskool 😎

Wat ben ik blij dat ik (nog) een gelukkige ben waar de update nog niet door is gekomen 😃

Ik heb het liefst zo'n clean mogelijk navigatiescherm. Dat is voor mij persoonlijk tijdens het rijden hetgeen ik het meest gebruik.

Ik luister alleen radiozenders, waar ik met de sneltoetsen op het stuur makkelijk schakel tussen m'n persoonlijke favoriete zenders zonder dat ik perse hoef te zien welke zender ik gekozen heb, dat hoor ik toch wel na enkele tellen luisteren.

Het enige waarvoor ik de menu's in duik tijdens het rijden is het dimmen en feller maken van de schermen rond zonsondergang en zonsopkomst.

Sjah, het leven kan simpel zijn?

Wat ik dan wel weer jammer vind is dat ik niet meer makkelijk snel kan inzoomen op de eindbestemming. Dat was voorheen het meest rechtse pictogrammetje onderaan. Vooral bij nieuwe bestemmingen even via satelliet bekijken hoe de situatie is ter plekke qua parkeren en aanrijden. Achja
Ik heb ook nog lekker de oude UI en wordt al meer dan een week gebombardeerd met meldingen en mails over de aankomende update, maar ik hoef 'm echt niet direct dus laat die OTA maar lekker zo. Vandaag voor de 3e keer weer die preview melding in de auto 🙄.

Dat icoontje rechtsonder in Maps is inderdaad vernieuwd, maar de functie is toch hetzelfde gebleven? Toont bij mij nog steeds een overzicht van de route en daar kan ik prima inzoomen naar de eindbestemming zoas voorheen. Iets waar ik bij Waze een eeuwigheid voor gezeurd heb maar waar ze nooit gehoor aan hebben gegeven en dat is een van de redenen dat ik nu Maps gebruik. Wat overigens ook erg handig is, is op de instructie klikken... dan zoomt Maps daarop in. Gebruik ik wekelijks naar het werk om te kijken of er file op de afrit staat om zo te beslissen of ik al dan niet omrijd.

• RigolleM
  • Nu online
Kammika schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 20:29:
[...]

Dat is onzin... Een Tesla M3 van 2019 zijn infotainment draait vandaag nog altijd even vlot als 7 jaar geleden. Als je vanaf het begin er een krachtige SoC in plaatst hoef je niet up te graden... En van zodra er een EX40v2 op de markt komt, zullen er ook niet "zoveel" updates meer komen, waardoor alles wat stabiliseert.

• RigolleM
  • Nu online
Largamelion schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 22:55:
[...]
Dat icoontje rechtsonder in Maps is inderdaad vernieuwd, maar de functie is toch hetzelfde gebleven? Toont bij mij nog steeds een overzicht van de route en daar kan ik prima inzoomen naar de eindbestemming zoas voorheen. Iets waar ik bij Waze een eeuwigheid voor gezeurd heb maar waar ze nooit gehoor aan hebben gegeven en dat is een van de redenen dat ik nu Maps gebruik. Wat overigens ook erg handig is, is op de instructie klikken... dan zoomt Maps daarop in. Gebruik ik wekelijks naar het werk om te kijken of er file op de afrit staat om zo te beslissen of ik al dan niet omrijd.
Jullie bedoelen wellicht linksonder, rechtsonder staat 'Google' :+

• Largamelion
RigolleM schreef op zondag 22 maart 2026 @ 07:47:
[...]

Jullie bedoelen wellicht linksonder, rechtsonder staat 'Google' :+
Rechtsonder in de ETA-kaart uiteraard.

• Babtvt
  • Laatst online: 12:49
Ah inderdaad, het meest rechter icoontje linksonder ;)

Het volgende artikel vind ik wel treffend:

https://www.ad.nl/auto/ex...-is-niet-veilig~a2ee9633/

"„Tegelijkertijd geldt dat verkeersveiligheid altijd voorop moet staan”, benadrukt woordvoerder Willemijn Pomper.
Je hebt in het verkeer in feite maar één taak, zo zegt Pomper, en dat is de weg in de gaten houden. „Systemen in de auto moeten de bestuurder helpen bij de rijtaak, zonder extra afleiding te veroorzaken
.”

En dat is dus ook waarom ik het liefst met alleen volledig scherm navigatie rijd, zonder allerlei andere dingetjes in beeld die helemaal niets met autorijden te maken hebben.

Ik ben trouwens wel benieuwd wat deze ontwikkelingen van Google voor onze systemen in de auto gaat betekenen.

[ Voor 26% gewijzigd door Babtvt op 22-03-2026 09:38 ]

Volvo C40 Recharge Single motor Plus MY23, 19" all seasons, warmtepomp, getint glas, trekhaak, Silver Dawn.

• Tranquility
danslo schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 18:10:

Ja, voor mij was het ook het geld zeker waard, is ook eigen auto die ik voorlopig wil blijven rijden.
Alleen lijkt het er op dat ik de update naar 5.0.5 niet ga krijgen voor mijn MY24 en dat de update server mijn auto nu als een MY26 beschouwt of zo.

Ben benieuwd of iemand met een Snapdragon IHU en/of een MY26 al een OTA update heeft gehad naar 5.0.5. Ondanks de snappy ervaring vind ik het systeem toch wel buggy met vooral Spotify eigenaardigheden zoals een ontbrekende play knop en het soms niet willen gaan afspelen. Dan moet ik een reset doen met de home knop voordat ik de play knop weer terug heb. Dat had ik met de vorige IHU niet.

• JB

JB

Cédric roelt!

Tranquility schreef op zondag 22 maart 2026 @ 12:27:
[...]

Ben benieuwd of iemand met een Snapdragon IHU en/of een MY26 al een OTA update heeft gehad naar 5.0.5.
Volgens mij niet. Dat zal ook niet veel nieuws brengen waarschijnlijk. Je draait ook al Android OS 13, lijkt me.

Mijn boefje is liev!

• Tranquility
JB schreef op zondag 22 maart 2026 @ 12:31:
Volgens mij niet. Dat zal ook niet veel nieuws brengen waarschijnlijk. Je draait ook al Android OS 13, lijkt me.
Ik hoop op wat meer stabiliteit met 5.0.5.
Voor zover ik weet heeft alleen @danslo 5.0.5 op zijn Snapdragon IHU gekregen, maar dat kwam omdat hij het geluk had de upgrade uit te laten voeren toen 5.0.5. net een dag ervoor was gereleased.
Meteen de vraag aan @danslo : ervaar jij ook issues met Spotify, of gebruik je dat niet?

[ Voor 9% gewijzigd door Tranquility op 22-03-2026 13:27 ]

• -Vasa-
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 15:41
Best vervelend gedrag van de wagen meegemaakt deze dag.
Om te beginnen al om 2 uur 's nachts een melding dat de koffer niet vergrendeld is. (Al was de wagen gisteren rond 15:00 geparkeerd en ben ik er niet meer aangekomen.

En dan ook nog eens deze ochtend de voorverwarming die niet is uitgevoerd terwijl het toch 4 graden was buiten. (En de timer was niet verwijderd voor de verandering)

• danslo
  • Registratie: Januari 2003
Tranquility schreef op zondag 22 maart 2026 @ 12:39:
[...]
Meteen de vraag aan @danslo : ervaar jij ook issues met Spotify, of gebruik je dat niet?
Ik gebruik eigenlijk aleen YT Music. Maar ik wil het wel even installeren/uitproberen, hoe reproduceer ik het probleem? :P

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

-Vasa- schreef op maandag 23 maart 2026 @ 08:29:
Om te beginnen al om 2 uur 's nachts een melding dat de koffer niet vergrendeld is. (Al was de wagen gisteren rond 15:00 geparkeerd en ben ik er niet meer aangekomen.

En dan ook nog eens deze ochtend de voorverwarming die niet is uitgevoerd terwijl het toch 4 graden was buiten. (En de timer was niet verwijderd voor de verandering)
Soms heeft de software kuren inderdaad, maar dat is al vanaf dat ik de auto heb en gebeurt naar verhouding heel zelden.
ik heb dat ervaren in meldingen dat de auto offline is (en niet was), dat de auto in gebruik was terwijl die afgesloten geparkeerd stond, kofferbak open terwijl die dicht zat, een ekele keer werken timers niet (waardoor ik nu ook even check 20 minuten voor vertrek of preconditioneren echt gestart is, zou niet nodig moeten zijn) etc etc.

Gelukkig is het altijd maar kortdurend, een heel enkele keer enkele dagen.
De langstdurende storing was dat na terugkomst over de belgisch nederlandse grens de LTE wegviel en vervolgens 2 maanden lang niet meer naar LTE terug wilde.
Ik heb toen via het online account van de internet aanbieder T-Mobile (meen ik uit het hoofd) benaderd met een klacht, 3 dagen later was LTE terug.

• Tranquility
danslo schreef op maandag 23 maart 2026 @ 08:44:
Ik gebruik eigenlijk aleen YT Music. Maar ik wil het wel even installeren/uitproberen, hoe reproduceer ik het probleem? :P
Dank voor het aanbod maar het is niet echt te reproduceren. Het gebeurt gewoon opeens dat Spotify niet start en dat soms de balk met de playknop ontbreekt. Ook zie je dan geen info, ook niet op Open Radio, e.d. en staat er info wordt geladen wat wordt gevolgd door een foutmelding alsof er geen verbinding is, die er gewoon wel is (LTE) en de app, e.d. gewoon werkt. Geen pijl op te trekken.

Wat dat betreft jammer dat ik de update nog niet heb gekregen, want ik heb ondanks de nieuwe IHU en UX nog niet het nieuwe cluster. Die zou met de volgende update meekomen werd mij toen in Nijverdal verteld.

• cdwave
marcel_76 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 18:00:
[...]
Thanks, wist niet dat het perse aan Eneco lag. Misschien ook vanwege de Eneco slim laden app die gebaseerd is op een andere app (weet de naam niet meer staat in dit topic ergens) die ook de Volvo niet ondersteund. Maar heb de laadpaal (nog) niet gekoppeld aan het netwerk.

Maar goed met universele APIs (ik zeg ook niet dat Volvo perse de schuld is) zou het denk ik veel makkelijker zijn voor app makers en auto makers om mogelijkheden te bieden.
Eigenlijk hoef je helemaal niet met de auto te communiceren, met de paal is al afdoende.

De paal "weet" de status van de auto (krijgt hij via de extra pinnetjes). De paal kan ook de maximum stroom communiceren, en het aantal te gebruiken fases (1 of 3).

Ik gebruik die eneco app i.c.m. de paal, en dat werkt goed genoeg. Jammer dat hij de laadstroom niet kan regelen, anders kon hij er wat meer zonnestroom in stoppen.

• Kammika

Die kofferbak vergrendeling komt bij mij helaas ook om de zoveel tijd voor bij. Heb wel een keer getest: De melding is vals, want de koffierbak zat nog steeds op slot...

• Juancho
  • Nu online
Kammika schreef op maandag 23 maart 2026 @ 11:30:
[...]

Die kofferbak vergrendeling komt bij mij helaas ook om de zoveel tijd voor bij. Heb wel een keer getest: De melding is vals, want de koffierbak zat nog steeds op slot...
Voor de ramen is er een reset, dat helpt wel eens. Zou er geen reset voor de kofferbak zijn?

• Venomer
Ik heb vanmorgen de email met de aankondiging van Car UX gekregen. Mijn XC40 is MY21.

• nujtrug
  • Laatst online: 13:30
Hier zonet de update ook binnengekregen en maar meteen gestart in de hoop dat het allemaal wat stabieler is geworden (MY23).

Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (3.7.0) - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - HASS (2026.2.1)

• mversluis
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16:56
Venomer schreef op maandag 23 maart 2026 @ 11:48:
Ik heb vanmorgen de email met de aankondiging van Car UX gekregen. Mijn XC40 is MY21.
Vanmorgen ook de mail
Het weekend al in de display de melding.
Ook Xc40 my21

An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

nujtrug schreef op maandag 23 maart 2026 @ 11:50:
Hier zonet de update ook binnengekregen en maar meteen gestart in de hoop dat het allemaal wat stabieler is geworden (MY23).
Hier nog niets, MY23

• Largamelion

Ik kreeg die melding van de koffer gisteren ook, in Home Assistant zag ik echter dat deze gewoon gesloten was dus duidelijk een bug in de Volvo app.

Deze morgen waren de achterruit en de zijspiegels ook nog volledig beslagen, ondanks ik 20 min voordien de climatisatie had gestart. Stuur- en zetelverwarming deden het dan weer wel. Straks maar eens nakijken of die optie weer uitstaat of de auto weer eenzijdig beslist had dat het niet nodig was. Door de camera achteraan kon ik ook niets zien dus moest zo goed als blind achteruit van de oprit...

• Childofbodom
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16:06
Vandaag op de A2 op volle snelheid ineens een crash van mn systeem. Alle schermen op zwart en hij begon te rebooten.. Eerste keer sinds installeren 5.0.5. Heb ik bij vorgige versies nog nooit meegemaakt..
(SMER MY24)

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Childofbodom schreef op maandag 23 maart 2026 @ 13:50:
Vandaag op de A2 op volle snelheid ineens een crash van mn systeem. Alle schermen op zwart en hij begon te rebooten.. Eerste keer sinds installeren 5.0.5. Heb ik bij vorgige versies nog nooit meegemaakt..
(SMER MY24)
ik wel, vorig jaar september in 1 rit twee maal, en de reboot duurde toen per keer bijna 15 minuten.
Dat was twee OTA versies voor 3.2.24.
Dealer heeft toen mijn volledige software vervangen, omdat vermoedelijk bij een OTA wat bestanden niet helemaal correct binnengkomen waren (dat zegt de dealer dus) .
Daarna was het inderdaad over en niet teruggekomen.

• Francisp1
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:55
Ik heb een uurtje geleden de update melding gekregen in de app voor mijn my23 C40.
Intussen geïnstalleerd, en ziet er goed uit. Snappy zou ik het niet noemen. Maar minder laggy is het wel, al was het met de voorlaatste software update wel al beter dan het ooit was.
De ui van het center display ziet er idd wat lomp uit, met een beetje geluk streamlinen ze dat wel nog eens 🤡.
Zowel de Google maps als de Apple maps kaart (via CarPlay) zien er wel beter(groter) uit in het bestuurdersdisplay nu.
Morgen tijdens de 1e rit ervaren hoe het systeem en route werkt.

Volvo C40 Recharge Twin Ultimate

• danny.s
  • Registratie: November 2021
(SMER MY24)
Ik heb het nu al een paar keer voorbij zien komen hier. Ik heb het probleem nog niet gehad. Maar tot op heden ritten van max een half uur (woon-werk, 4x per week).

• Venomer
(SMER MY24)
Ik heb dit meegemaakt op de terugweg van de wintersport, net toen we bijna bij het geplande laadstation waren. Niet handig dus. Gelukkig was alles net weer in de lucht vlak voor de Ausfahrt. Dit was met versie 4.2.13.

Pagina: 1 ... 364 365 Laatste

Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.

Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.

Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"