Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• cdwave
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07:12
Juancho schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 11:39:
[...]
Dan zal je er al snel genoeg achter komen dat elke auto wel "iets" heeft...
Oh, allicht. Maar ik heb nog nooit eerder een auto gehad met "iets", "iets", "iets", "iets", "iets", "iets", "iets", en nog "iets".

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Nu online
Juancho schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 13:18:
[...]

Ja maar de hogere modellen hebben wel die nieuwe AAOS schil. Dus zitten ze met 2 versies terwijl alle modellen van Polestar op AAOS draaien. Lijkt me ontwikkelwise niet heel handig zeg maar. En het hoeft ook helemaal niet want die nieuwe schil kan net zoals bij Volvo prima op alle modellen draaien. En anders zeker wel op de MY26 versies met nieuwe hardware zodat je de oude AAOS versie kan afschalen. Je hebt er ook geen extra hardware voor nodig zoals wel het geval is bij die nieuwe Maps functionaliteit. De PS4 heeft namelijk veel meer camera's.

Ik ga er nogmaals vanuit dat die update ook gewoon naar de Polestar 2 komt, al dan niet met wat vertraging.
Ach jij zit weer op die PS3/4 piste... terwijl we hier de PS2 vs EX40 aan het vergelijken waren. De PS3/4 hebben ook een andere instrument cluster display (bestuurdersdisplay) dan de PS2, dus daar zouden ze ook rekening moeten mee houden.

Denk niet dat er nog veel tijd/geld gaat besteed worden aan modellen die al meer dan 5 jaar op de markt zijn, ongeacht wanneer je die hebt aangeschaft. Ondertussen zijn ze lang bezig met het ontwikkelen (hoop ik toch) van de nieuwe EX40 en wellicht ook een opvolger voor de PS2. Ze gaan er niet te lang meer mogen mee wachten, want ik zie hier in dit topic, maar ook in het PS2 topic, XC40/PS2 eigenaren die niet meer voor een EX40 of PS2 kiezen, wat logisch is want ze beginnen toch wat over datum te geraken. Na 5 jaar verwacht je dat je in iets nieuwer mag rijden en niet nog eens hetzelfde.

Mocht ik vandaag voor de keuze staan, zou de EX40 (maar ook de PS2) niet om mijn shortlist staan, en ik ben niet de enige die deze niet meer op de shortlist hebben staan, wegens bovenstaande reden.

Ik val in herhaling maar je ziet dat de markt aan het evolueren is naar meer modernere UI displays, zelfs PS3/4 doen daar aan mee, maar ook de ES90 of XC70:

Afbeeldingslocatie: https://www.netcarshow.com/Volvo-XC70_CN-Version-2026-1280-be256f739e5b0db84e9ac176d15cf70281.jpg

• RigolleM
  • Nu online
cdwave schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 13:41:
[...]

Oh, allicht. Maar ik heb nog nooit eerder een auto gehad met "iets", "iets", "iets", "iets", "iets", "iets", "iets", en nog "iets".
Ik moet je teleurstellen maar alle merken hebben wel iets en soms veel meer dan Volvo...

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12:32
cdwave schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 13:41:
[...]

Ja dat jij de XC40 nog steeds rijdt verbaas ik me sowieso over.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• Juancho
RigolleM schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 13:42:
[...]

Ach jij zit weer op die PS3/4 piste... terwijl we hier de PS2 vs EX40 aan het vergelijken waren. De PS3/4 hebben ook een andere instrument cluster display (bestuurdersdisplay) dan de PS2, dus daar zouden ze ook rekening moeten mee houden.
Dat gebeurt bij Volvo toch ook niet? De eerste modellen krijgen ook die AAOS schil. Dus 1 schil voor alle Volvo's met ongetwijfeld inhoudelijk wat verschil tussen de oude modellen en de nieuwe generatie modellen. Waarom zou Polestar dit niet doen?
Denk niet dat er nog veel tijd/geld gaat besteed worden aan modellen die al meer dan 5 jaar op de markt zijn, ongeacht wanneer je die hebt aangeschaft.
Het is dan ook een AAOS update, dat zou los moeten staan van de wagen. Je ziet het ook bij Volvo. Op het kleinere scherm van de EX40 proppen ze ook die update erin. Maar in de hogere modellen zit het ook, maar dan simpelweg groter. Zo lastig is dat allemaal niet. 1 AAOS systeem voor alle modellen. Lijkt mij eerder logisch.
Ondertussen zijn ze lang bezig met het ontwikkelen (hoop ik toch) van de nieuwe EX40 en wellicht ook een opvolger voor de PS2. Ze gaan er niet te lang meer mogen mee wachten, want ik zie hier in dit topic, maar ook in het PS2 topic, XC40/PS2 eigenaren die niet meer voor een EX40 of PS2 kiezen, wat logisch is want ze beginnen toch wat over datum te geraken. Na 5 jaar verwacht je dat je in iets nieuwer mag rijden en niet nog eens hetzelfde.
Er zijn wel degelijk wat updates maar verder eens, de Volvo's en Polestars zijn al wat ouder en zullen op den duur vervangen worden. En ja, daar zijn ze al mee bezig natuurlijk, al is het alleen nog maar aan de tekentafel. Dat worden gewoon nieuwe generatie wagens. Dat kan nog maar zo 3-5 jaar duren, we gaan het zien. Wil je niet zolang wachten maar wel binnen Volvo/Polestar blijven kan je als tussenstap een MY26 nemen. Ik koos daarvoor, ondanks dat ik ook andere merken getest heb (Xpeng, Renault, Zeekr). Maar ik kwam er achter dat iets dat al wat ouder is zeker niet slechter hoeft te zijn. Puur kijkend naar waar voor je geld zou de G6 denk ik de beste keuze zijn, misschien wel voor heel veel mensen hier. Maar persoonlijk kon ik niet wennen aan het uiterlijk van die wegen, het klopt in mijn ogen niet en anders wel te veel Tesla achtig. Maar ik snap best dat mensen die wagen kiezen. Anderzijds lees ik ook genoeg mensen die juist van de PS2 weer een MY26 PS2 nemen omdat de hardware nu super snel is en men het gewoon een hele gave en fijne wagen vinden. Of ze stappen over naar de PS4 die wel een stuk groter en dus ook duurder is. Maar wel nieuw. Heb die wagen ook proefgereden, top ding maar ik zou te veel moeten neerleggen aan eigen bijdrage terwijl we die extra ruimte niet nodig zijn.

Ik heb geen enkele spijt dat ik koos voor de PS2. Sowieso rijdt die totaal anders dan de XC40, ziet de wagen er totaal anders uit (zowel van binnen als buiten) en voelt het gewoon nog wel als een Volvo waar ik veel waarde aan hecht en het systeem is heel goed aangepakt met als extraatje een nog beter audio systeem.
Mocht ik vandaag voor de keuze staan, zou de EX40 (maar ook de PS2) niet om mijn shortlist staan, en ik ben niet de enige die deze niet meer op de shortlist hebben staan, wegens bovenstaande reden.
Prima toch? Dan ga je bijv. wel voor een G6, Tesla of welke dan ook. Niemand dwingt je he :)

Ik val in herhaling maar je ziet dat de markt aan het evolueren is naar meer modernere UI displays, zelfs PS3/4 doen daar aan mee, maar ook de ES90 of XC70:
[/quote]

Wat wil je hier mee zeggen? Want je vergelijkt weer oudere modellen (XC40/PS2) met spinter nieuwe wagens. Dat is gewoon niet fair wat mij betreft. Vind je de EX40/PS2 te ouderwets, dan moet je idd maar een echte Chinese auto nemen, of een Tesla, of een veel duurdere Volvo/Polestar. Of, en zo zag ik het, neem als tussenstap een MY26 Polestar/Volvo en over 3-5 jaar zal er ongetwijfeld ook een splinternieuwe vervanging van de EX40/PS2 klaar staan die je dan kan nemen.

Ieder zijn keuze.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• Nomen_Nescio
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 16-11 16:20
Beste Tweakers, sinds 5 maanden ben ik in het bezit van een nu 13 maanden oude MY 25 EX40 SMER ultra in Sand Dune. Nu het wat kouder wordt heb ik een vraag over het gebruik van de warmtepomp. Wanneer maak je gebruik van de warmtepomp: airco aan/airco uit/of beide?

Alvast dank voor jullie reactie!
Groet Rik

• RigolleM
  • Nu online
@Juancho De schil van Volvo of Polestar heeft niks met AAOS te maken, die is eigen aan Volvo of Polestar, net zoals Renault en nog een paar andere merken dit doen.

En als je goed kijkt naar de XC70 ziet die er niet meer uit zoals bij de ES90/EX90, het scherm is horizontaal, terwijl deze van de ES90/EX90 nog verticaal zijn. Dus is niet zomaar ff wat scalen en zorgen dat er meer of minder buttons op komen, maar het is ook nog eens een héél andere indeling, en je ziet bij de XC70 ook de volledige auto op het scherm, dat zie je ook niet bij de EX90/ES90.

Als het nog 3 à 5 jaar duurt eer ze op de proppen komen met de opvolger voor de EX40/EC40 dan vrees ik dat het wel eens slecht zou kunnen aflopen met Volvo.. De EX60 gaat niet op zijn ééntje het gat van de EX40 opvullen. Als ze in 2027 niet op de proppen komen met een nieuw variant van de EX40 dan schieten ze zichzelf in de voet.

Er is meer beweging in het EV landschap dan enkel de Chinees en Tesla, maar voorlopig zitten die niet in het spectrum van de EX40, maar als de BMW iX3 Neu Klasse in 2027 met de goedkopere variant komen en Volvo is nog niet klaar met de nieuwe EX40, dan zou dit pijnlijk kunnen worden voor Volvo. Mercedes-Benz heeft nog niks aangekondigd maar een opvolger van de EQA en EQB zou ook wel eens snel kunnen volgen, nu de CLA op de markt is. De CLA zie ik toch meer en meer in het straatbeeld verschijnen, dus de EQA en EQB zouden ook wel eens een schot in de roos kunnen zijn.

En de Koreanen zitten ook niet stil dus het is niet alles wat Chinees is wat de klok slaat in het EV landschap, al zie je toch veel XC40 rijders overstappen naar Zeekr en G6. En de Elroq van Skoda doet ook geen goed voor de huidige EX40.

Ik vind dat je MY26 PS2/EX40 niet kunt vergelijken met andere merken die wel hun vloot op tijd updaten. 800v technologie zie je nu overal opduiken behalve bij het T merk, en de Chinees is zelfs bezig met 1000v technologie. Zelfs de ES90 heeft nu 800v technologie. 800v technologie heeft de doorsnee EV rijder niet echt nodig, maar iemand die voor het werk véél km's aflegt geraken zo stilletjes aan ook overtuigd dat het perfect mogelijk is om 600km af te leggen in 1 ruk en met een 15' bijladen terug 300km verder kan. Dus als je enkel moet bijladen wanneer je zelf pauzeert (plaspauze, lunch, ..) hoeft dan maakt het niet meer uit of ze met fosiele brandstof of elektrisch rijden.

Als je in een MY26 PS2/EX40 model stapt stap je eigenlijk in dezelfde auto als 5 jaar geleden. De meeste EX40 rijders hebben nood aan ruimte en dan is de PS2 veel te krap, er is volgens mij maar één iemand die de stap wel gezet heeft, dus echt een referentie is het niet.

• Juancho
Sowieso komt eerst de nieuwe EX60 nog, dat moet ook een hele belangrijke wagen worden voor Volvo lijkt me. Polestar heeft al een broertje onder de PS2 aangekondigd, kleinere SUV. en in de tussentijd zullen ze allang werken aan de nieuwe PS2 en hebben ze met de PS3/4 en straks de 5 al modellen van de huidige tijd.

Merken hebben altijd even een overgang naae nieuwe modellen. Jij noemt de EQA Maar die is ook al heel lang op de markt en heeft slechtere cijfers dan de PS2 of EX40. Mercedes zal vast werken aan een opvolger maar dat heeft ook even geduurt.

Het kan best zijn dat mensen een keer elders kijken maar een merk als Volvo is denk ik bij uitstek een merk met een vaste kern. Als straks de nieuwe EX40 of hoe die straks ook gaat heten over een jaar of 3-5 productie af is (eerder geloof ik niet in) en die is weer helemaal uptodate... Grote kans dat ik die zal kiezen mits leasen nog uitkan.

Ik haalde al eens de G6 aan. Oprecht een hele sterke wagen qua specs maar voor mij wint die het gewoon niet van de PS2. en zo heeft iedereen z'n redenen toch? Reken maar dat Volvo echt wel een serieus plan de campagne heeft wbt release kalender qua nieuwe modellen.

[ Voor 3% gewijzigd door Juancho op 11-11-2025 20:16 ]

• Jthe1
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 16-11 23:37
Hallo Tweakers, vandaag mijn Xc40 P8 Recharge uit 2020 in ontvangst genomen. Probleem: de tekst/icoontjes in het center display lijken niet te kloppen, zie bijgevoegde foto’s. Weet iemand wat er aan de hand is en hoe ik dit oplos? Een factory reset heeft niets opgelost.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5mcQk7bLIyeE3XlMuQnVC2hLzGE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rOWXtozkuLFahJQ1SbRZ5HPK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gr77g6a_96BDU-mmQ0SzJFT7xxc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JnagHMUMpxvvgIqgK11jAH5n.jpg?f=fotoalbum_large

-edit- Een reboot van alleen het scherm heeft het probleem wél opgelost (home knop lang ingedrukt houden).

[ Voor 5% gewijzigd door Jthe1 op 11-11-2025 21:38 ]

• Juancho
@Jthe1 als nieuwe rijder... Sowieso de tip om bij issues altijd even beide uit te voeren. herstart van het infotainment en reset van de communicatiemodule. 9 van de 10x lost dat het wel op.

[ Voor 22% gewijzigd door Juancho op 11-11-2025 22:35 ]

• RigolleM
  • Nu online
Juancho schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 20:15:
Merken hebben altijd even een overgang naae nieuwe modellen. Jij noemt de EQA Maar die is ook al heel lang op de markt en heeft slechtere cijfers dan de PS2 of EX40. Mercedes zal vast werken aan een opvolger maar dat heeft ook even geduurt.
Op basis van de nieuwe CLA komt er ook een nieuwe EQA en EQB, de huidige EQA en EQB staan op hetzelfde platform als de benzine/plugin versie en de nieuwe op een pure EV platform het MMA platform. De huidige is geen verkoopssucces, maar de nieuwe zal dit wel moeten worden en is rechtstreeks concurrent voor de EX40.
Het kan best zijn dat mensen een keer elders kijken maar een merk als Volvo is denk ik bij uitstek een merk met een vaste kern. Als straks de nieuwe EX40 of hoe die straks ook gaat heten over een jaar of 3-5 productie af is (eerder geloof ik niet in) en die is weer helemaal uptodate... Grote kans dat ik die zal kiezen mits leasen nog uitkan.
Die mensen kijken ook naar hun portemonnee en zien dat ze voor dat geld een auto die niet evolueert, terwijl het in het EV landschap serieuze stappen worden gezet. Is een beetje naiëf om te denken dat iemand een Volvo concessiehouder binnen stapt en persé een Volvo moet hebben, ze willen ook waar voor hun geld.
Ik haalde al eens de G6 aan. Oprecht een hele sterke wagen qua specs maar voor mij wint die het gewoon niet van de PS2. en zo heeft iedereen z'n redenen toch? Reken maar dat Volvo echt wel een serieus plan de campagne heeft wbt release kalender qua nieuwe modellen.
Goed dat je de G6 nog eens aanhaalt want dat bevestigd mijn punt er boven. Met het budget van een G6 krijg je een karige Volvo EX40 en je mist niet alleen een leeslampje, terwijl een basis G6 full option is. Ik zie de G6 toch vaker en vaker in het straatbeeld en dat zijn ook eigenaren die vroeger met iets Europees rondreden en nu inzien dat het gras aan de overkant toch groener is.

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:04
Ik zie het allemaal niet zo somber in. Voor mij is Volvo één van de kleinere merken die door een paar verkooptoppers (v60phev, v40, xc40recharge) een paar hele dikke jaren heeft gehad. Daarmee waren verkoopaantallen (met name hier in NL) veel hoger dan normaal. Is het dan erg als dat nu weer wat inzakt? Ik verwacht dat de EX60 een auto wordt waar veel van mag worden verwacht. Goed verkopend segment, en Volvo die onderhand veel EV ervaring heeft. Daarna de EX40-II en het gamma staat er fris bij wmb.

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

• Juancho
RigolleM schreef op woensdag 12 november 2025 @ 08:55:
[...]

Op basis van de nieuwe CLA komt er ook een nieuwe EQA en EQB, de huidige EQA en EQB staan op hetzelfde platform als de benzine/plugin versie en de nieuwe op een pure EV platform het MMA platform. De huidige is geen verkoopssucces, maar de nieuwe zal dit wel moeten worden en is rechtstreeks concurrent voor de EX40.
Hoezo is dat een concurrent? Dan doe je dus precies wat ik aangaf: je vergelijkt een oud model (de EX40) met een hyper modern model. Ik vind dat je eigenlijk moet stellen dat Volvo met de nieuwe EX40, dus net als de nieuwe EQA op een volledig EV platform) de concurrent moet worden van de nieuwe Mercedes. Dus niet de huidige EX40. Zo zal Volvo ongetwijfeld ook allang bezig zijn met die ontwikkeling. Ik krijg een beetje het idee dat jij denkt dat Volvo nog helemaal niet bezig is met een opvolger maar reken maar dat ze daar al behoorlijk ver in zijn hoor. En of dat nu 2 jaar, 3 jaar of 5 jaar duurt...geen idee maar eerst komt de EX60 uit en dat zal gewoon een grotere versie zijn van de nieuwe EX40. Daar kan je donder op zeggen. Dus op basis van de EX60 kan je behoorlijk goed inschatten wat de nieuwe EX40 gaat worden. En dat kan je dan zien als eerlijke concurrent voor de nieuwe Mercedes etc die ook nog niet op de markt is he. Maargoed, zo denk ik er over...
Die mensen kijken ook naar hun portemonnee en zien dat ze voor dat geld een auto die niet evolueert, terwijl het in het EV landschap serieuze stappen worden gezet. Is een beetje naiëf om te denken dat iemand een Volvo concessiehouder binnen stapt en persé een Volvo moet hebben, ze willen ook waar voor hun geld.
En dit bedoel ik dus. Je vergelijkt een oud model met een nieuw model van een ander merk dat nog op de markt moet komen. Of die er al wel is met bijv. de G6. Ik vind dat gewoon wat krom om eerlijk te zijn. Ik ga mijn S21 ook niet vergelijken met een S27 die over 2 jaar op de markt komt. Wat ik al aangaf, er zit altijd wel een gat tussen huidige modellen en de opvolger. En in dat gat springen andere merken die op dat moment een nieuwe wagen hebben klaar staan. En wellicht is die wagen weer iets verouderd tov de nieuwe EX40. Who knows....
Goed dat je de G6 nog eens aanhaalt want dat bevestigd mijn punt er boven. Met het budget van een G6 krijg je een karige Volvo EX40 en je mist niet alleen een leeslampje, terwijl een basis G6 full option is. Ik zie de G6 toch vaker en vaker in het straatbeeld en dat zijn ook eigenaren die vroeger met iets Europees rondreden en nu inzien dat het gras aan de overkant toch groener is.
Onder aan de streep scheelt het alleen heel weinig omdat Xpeng ingeschaald wordt als hoger risicocategorie. Mij scheelde het een paar tientjes en vond ik de looks en rijgedrag van de Polestar veel beter. Niks ten nadele van de G6 verder. Sealion 7 had ik misschien nog wel het liefst willen nemen, maar pak je daar de middelste van of het hoogste model (want die wil je gezien de techniek/prestaties die je dan krijgt) schiet de prijs omhoog en zeker omdat ook BYD wat hoger ingeschaald wordt. Als dat zo goed als gelijkwaardig was aan bijv. onze huidige PS2 had ik denk ik wel de Sealion gekozen. Wel met je eens dat je veel krijgt voor je geld bij de G6. Ik heb ook nergens beweert dat het een slechte wagen is he. Sterker nog, ik vind de komt van meer merken met betere/snellere techniek alleen maar goed. Dat zet merken als Volvo, Audi en Mercedes hopelijk aan het denken. Ook qua prijzen. Die concurrentie miste er wel vond ik, dus prima dat er merken als Xpeng bij komen met sterke modellen. En ja, de keuze zal dus ruimer worden en dus zal je in het straatbeeld wat meer afwisseling zien. En zo zullen de nieuwe Audi/Mercedes/Volvo/Polestar/welk merk dan ook, moeten zorgen dat hun nieuwe modellen weer de strijd aan gaan met merken als Xpeng en andere Chinezen zodat die zich ook weer moeten verbeteren.

[ Voor 6% gewijzigd door Juancho op 12-11-2025 10:00 ]

• RigolleM
  • Nu online
caspervc schreef op woensdag 12 november 2025 @ 09:21:
Ik zie het allemaal niet zo somber in. Voor mij is Volvo één van de kleinere merken die door een paar verkooptoppers (v60phev, v40, xc40recharge) een paar hele dikke jaren heeft gehad. Daarmee waren verkoopaantallen (met name hier in NL) veel hoger dan normaal. Is het dan erg als dat nu weer wat inzakt? Ik verwacht dat de EX60 een auto wordt waar veel van mag worden verwacht. Goed verkopend segment, en Volvo die onderhand veel EV ervaring heeft. Daarna de EX40-II en het gamma staat er fris bij wmb.
Van de EX60 wordt veel verwacht maar is een ander marktsegment en zal geen verkoopskanon worden zoals de XC40. Zal ook moeten opboksen tegen de iX3 Neu Klasse.
De opvolger voor de S/V60 moet ook nog eerst komen, want nu loopt er éne VW ID.7 met de verkoopcijfers weg. Niet iedereen valt voor een SUV of crossover en bij Volvo hebben ze in dat segment geen EV.
Met de EX40-II zullen toch met iets unieks moeten afkomen, zoals ze bij de introductie van de XC40 hadden, maar vrees dat ze niet meer kunnen herhalen. Toen hebben ze in het SUV landschap serieuze opschudding veroorzaakt met de verkoopsuccessen als gevolg.

• Juancho
De nieuwe EX40 zal gewoon een kleine variant worden van de komende nieuwe EX60.

• RigolleM
  • Nu online
Juancho schreef op woensdag 12 november 2025 @ 10:01:
De nieuwe EX40 zal gewoon een kleine variant worden van de komende nieuwe EX60.
Klopt maar volgens u zal dit pas over 2, 3 à 5 jaar (2028-2030) zijn en dat is TE LAAT!

Ik vergelijk het huidige model EX40 met het huidige aanbod, iX3 NK is al te bestellen, later volgen de goedkopere varianten die in de prijscategorie van de EX40 zitten. EQA/EQB zijn ook voor 2027 aangekondigd. G6, Zeekr x7,.. zijn al op de markt.

Dus een potentiële klant die vandaag naar een concessiehouder stapt moet volgens uw vergelijking met Samsung vandaag kiezen voor een S21 (EX40) of een S27 (iX3 NK, G6, 7x,..) en gaat niet wachten op een S30 (EX40-II).

Als ze met de EX40-II versie op de markt komen, zullen ze terug moeten bouwen aan hun marktpositie, terwijl als ze vandaag deze op de markt zouden zetten, gewoon verder kunnen tuften op het succes van de XC40 en zullen er meer XC40-eigenaren trouw blijven bij Volvo. Dat was mijn punt!

• Juancho
RigolleM schreef op woensdag 12 november 2025 @ 10:19:
[...]

Klopt maar volgens u zal dit pas over 2, 3 à 5 jaar (2028-2030) zijn en dat is TE LAAT!
Nee joh dat is helemaal niet te laat. Zo oud is de wagen nou ook weer niet he. Je doet net alsof het een treintje moet zijn. Maar in praktijk is er altijd een gat. Je haalde zelf al de EQA aan, die is nog langer op de markt en ook nog niet vervangen. Je zit altijd met hiaten waar dan evt. een ander merk wel komt met een nieuw model.
Als ze met de EX40-II versie op de markt komen, zullen ze terug moeten bouwen aan hun marktpositie, terwijl als ze vandaag deze op de markt zouden zetten, gewoon verder kunnen tuften op het succes van de XC40 en zullen er meer XC40-eigenaren trouw blijven bij Volvo. Dat was mijn punt!
Ik noem dat onrealistisch. Het enige wat je je kan afvragen is of dat je tegen einde looptijd van een wagen de prijs niet fors moet laten zakken om concurrerend te blijven.

[ Voor 7% gewijzigd door Juancho op 12-11-2025 10:29 ]

• Li1quid
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09:25
Juancho schreef op woensdag 12 november 2025 @ 10:28:

Nee joh dat is helemaal niet te laat. Zo oud is de wagen nou ook weer niet he. Je doet net alsof het een treintje moet zijn. Maar in praktijk is er altijd een gat. Je haalde zelf al de EQA aan, die is nog langer op de markt en ook nog niet vervangen. Je zit altijd met hiaten waar dan evt. een ander merk wel komt met een nieuw model.
De XC40 is van eind 2017 en de EQA begin 2021?
De elektrische XC40 kwam wat later, maar dat blijft dezelfde auto.

Ik ga akkoord met de anderen hier, de XC40 is al veel te lang op de markt. Sindsdien zijn er veel mensen opzoek naar een nieuwe wagen en ik denk dat er weinig staan te springen om praktisch dezelfde wagen opnieuw aan te schaffen.

Edit: even opgezocht, de Golf had elke 5 jaar een nieuw model.

[ Voor 3% gewijzigd door Li1quid op 12-11-2025 10:44 ]

• Juancho
Li1quid schreef op woensdag 12 november 2025 @ 10:43:
[...]

De XC40 is van eind 2017 en de EQA begin 2021?
De elektrische XC40 kwam wat later, maar dat blijft dezelfde auto.
Dat is toch ook een kromme vergelijking? Het gaat toch om de EV? En de XC40 als EV is zo'n beetje bijna tegelijk als de EQA op de markt gekomen. Ik weet dit ook nog wel want de EQA stond ook op mijn shortlist. De brandstof versie van de A klasse is namelijk ook al veel langer dan 2021 op de markt.

[ Voor 8% gewijzigd door Juancho op 12-11-2025 10:59 ]

• Claude
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Juancho schreef op woensdag 12 november 2025 @ 10:58:
[...]

Dat is toch ook een kromme vergelijking? Het gaat toch om de EV? En de XC40 als EV is zo'n beetje bijna tegelijk als de EQA op de markt gekomen. Ik weet dit ook nog wel want de EQA stond ook op mijn shortlist. De brandstof versie van de A klasse is namelijk ook al veel langer dan 2021 op de markt.
Het spijt me voor je. Dat is géén kromme vergelijking.
Het gaat om een platform, carrosserie en interieur van 2017. Die zaken zijn, rekening houdend met de ontwikkeltijden van destijds, inmiddels zo'n 10 jaar oud. Het klopt dat de EV versie pas eind 2020 verscheen, maar dat is dus geen compleet nieuw ontwikkeld model.
Volvo heeft goud verdiend met het XC40 model, waarvan de ontwikkelkosten al lang en breed zijn afgeschreven. Helaas voor hen is de concurrentie nu een stuk heviger.

XC40 Twin Ultimate MY23 19" nubuck + pixel

• Tranquility
  • Laatst online: 11:00
Claude schreef op woensdag 12 november 2025 @ 11:33:
Het gaat om een platform, carrosserie en interieur van 2017. Die zaken zijn, rekening houdend met de ontwikkeltijden van destijds, inmiddels zo'n 10 jaar oud. Het klopt dat de EV versie pas eind 2020 verscheen, maar dat is dus geen compleet nieuw ontwikkeld model.
Volvo heeft goud verdiend met het XC40 model, waarvan de ontwikkelkosten al lang en breed zijn afgeschreven. Helaas voor hen is de concurrentie nu een stuk heviger.
Hoe lang is de EX30 ondertussen op de markt? Ik snap niet dat daarvan niet al lang een iets grotere versie van is ontwikkeld. De basis hebben ze immers al. Moet toch makkelijk op te schalen zijn naar een nieuwe EX40 II zou je denken.

• Juancho
Claude schreef op woensdag 12 november 2025 @ 11:33:
[...]

De EV versie heeft toch een compleet ander systeem gekregen? De brandstofversies draaiden nog op Volvo's eigen systeem. Daarnaast zijn er ook zeker wel interieur wijzigingen op de EV versie hoor.

Maar wat is het verschil tussen de brandstof versie van de A klasse en de EV versie hiervan dan?

• Juancho
Tranquility schreef op woensdag 12 november 2025 @ 12:02:
[...]

Hoe lang is de EX30 ondertussen op de markt? Ik snap niet dat daarvan niet al lang een iets grotere versie van is ontwikkeld. De basis hebben ze immers al. Moet toch makkelijk op te schalen zijn naar een nieuwe EX40 II zou je denken.
Natuurlijk niet. De EX30 is gewoon een gestript model om de kosten zo laag mogelijk te houden. Totaal andere doelgroep ook. De nieuwe EX60 die binnenkort op de markt komt zal de grotere broer zijn van de nieuwe EX40. Die zal bijv. ook andere/betere technologie hebben. Oa het snellaad platform etc.

• RigolleM
  • Nu online
Juancho schreef op woensdag 12 november 2025 @ 10:58:
[...]

Neen de XC40 P8 is in 2020 op de markt gekomen en de EQA in 2022 en is een afgeleide versie (zelfde platform) van de GLA die in 2021 het licht zag.

• RigolleM
  • Nu online
Juancho schreef op woensdag 12 november 2025 @ 12:04:
[...]

De EV versie heeft toch een compleet ander systeem gekregen? De brandstofversies draaiden nog op Volvo's eigen systeem. Daarnaast zijn er ook zeker wel interieur wijzigingen op de EV versie hoor.

Maar wat is het verschil tussen de brandstof versie van de A klasse en de EV versie hiervan dan?
Alle Volvo's zijn overgeschakeld op AAOS, dat heeft niks met de XC40 te maken, de XC40 is en blijft een model uit 2017 en de EX40 heeft nog altijd dezelfde looks als toen.

• RigolleM
  • Nu online
Juancho schreef op woensdag 12 november 2025 @ 12:06:
[...]

Natuurlijk niet. De EX30 is gewoon een gestript model om de kosten zo laag mogelijk te houden. Totaal andere doelgroep ook. De nieuwe EX60 die binnenkort op de markt komt zal de grotere broer zijn van de nieuwe EX40. Die zal bijv. ook andere/betere technologie hebben. Oa het snellaad platform etc.
De EX30 is van de grond af opgebouwd en is geen gestripte versie van een EX40 of iets anders.

• ron65
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

RigolleM schreef op woensdag 12 november 2025 @ 08:55:
[...]

[...]

[...]

Ik ben inmiddels al meerdere bedrijven tegengekomen die sinds de importheffingen op wagens uit China de Chinese modellen uit de options list hebben geschrapt. Mijn werkgever was een van de eersten daarin, maar ik weet inmiddels van meerdere concurrenten van ons dat daar hetzelfde gebeurt.

Een G6 leasen is dan een leuk idee, maar niet haalbaar omdat die gewoon niet beschikbaar is.
Dat zou dan particulier worden, en dan is inderdaad prijs/prestatie een dingetje dat meespeelt.
Bij een lease constructie, met name de zakelijke, zal dus wel degelijk makkelijker voor een model met minder freubeldingen maar wel degelijkheid gekozen worden. Die freubeldiingen zitten vaak op die chinese wagens volop, en europese wagens wat minder.

Maar de G6 kiezen over 2 jaar, kan ik ruimschoots vergeten. En zoals ik al zei, dat blijkt inmiddels bij meer bedrijven te gebeuren. Ook in het licht van de Chinees/Russische knuffelpartijtjes en hun houding tov het westen en de westerse reactie daar weer op.
Wie een werkgever heeft die minder met overheden en gevoelige bedrijfstakken te maken heeft zal hier overigens weinig van merken, die kan zo'n chinese spionagehut op wielen ruimschoots kiezen nog :-)

XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

[...]

En dan een doorontwikkeling waarbij eindelijk een echt dashboard wordt gebruikt en de raambedieningen weer bij de ramen zitten?
oftewel, stap af van die minimalistische tesla vensterbankmodellen voor het interieur, want als iets dodelijk saai is, dan dát wel.

• Mga1600
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 10:27
[...]

Die EX40II zal vast wel een keer komen (maar pas na de EX60 die binnenkort wordt geïntroduceerd). De basis is er eigenlijk al in de vorm van de Zeekr is langer en ruimer en luxer is dan de EX30 maar datzelfde platform heeft.

Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride

• Juancho
RigolleM schreef op woensdag 12 november 2025 @ 12:25:
[...]

Neen de XC40 P8 is in 2020 op de markt gekomen en de EQA in 2022 en is een afgeleide versie (zelfde platform) van de GLA die in 2021 het licht zag.
Nee joh, de GLA is al veel langer op de markt. Volgns mij al toen ik nog de V40 reed. De EQA was voor mij ook een optie 5 jaar geleden toen ik de V40 moest inleveren. Die kwam toen bijna op de markt. Maar je zegt het zelf al, de EQA is gewoon een EV versie van de GLA. Net zoals de XC40 een EV versie is van de brandstof versie. Zowel de EQA als EX40 zullen de komende jaren wel vervangen gaan worden.
Alle Volvo's zijn overgeschakeld op AAOS, dat heeft niks met de XC40 te maken, de XC40 is en blijft een model uit 2017 en de EX40 heeft nog altijd dezelfde looks als toen.
Ja pas veel later ja. De brandstofversie van de XC40 heeft lang op het eigen Volvo Sensus systeem gedraait. Pas na de introductie, de XC40 EV was de eerste (!!) auto met AAOS dus hoezo heeft het er niks me te maken?, is AAOS later ook uitgerolt op de brandstof modellen.
De EX30 is van de grond af opgebouwd en is geen gestripte versie van een EX40 of iets anders
1. Ik zeg niet een afgeleide van de XC40
2. heb je de EX30 wel eens naast de grote broek de EX90 gezet? Dat is gewoon een kopie qua looks, maar dan een stuk kleiner
3. De EX30 is weldegelijk een bewust gestripte wagen. Ga maar eens wat video's bekijken over de introductie etc. Heel veel is bewust weg gelaten/gehaald om kosten te besparen om de wagen onder de EX40 te zetten. Tot bedrading aan toe. Dus weer naast de EX90 leggend (en straks de kleinere EX60) is heel veel hetzelfde maar is de EX30 gewoon flink gestript en in elkaar gedeukt.

Je kan er dan ook donder op zeggen dat de nieuwe EX40 weer een aangepaste versie is tussen de EX30 qua looks en luxe zaken van de EX60.

• RigolleM
  • Nu online
Juancho schreef op woensdag 12 november 2025 @ 14:01:
[...]
Nee joh, de GLA is al veel langer op de markt. Volgns mij al toen ik nog de V40 reed. De EQA was voor mij ook een optie 5 jaar geleden toen ik de V40 moest inleveren. Die kwam toen bijna op de markt. Maar je zegt het zelf al, de EQA is gewoon een EV versie van de GLA. Net zoals de XC40 een EV versie is van de brandstof versie. Zowel de EQA als EX40 zullen de komende jaren wel vervangen gaan worden.
De EQA is afgeleid van de GLA uit 2021 en niet van de 1ste gen uit 2013.
Ja pas veel later ja. De brandstofversie van de XC40 heeft lang op het eigen Volvo Sensus systeem gedraait. Pas na de introductie, de XC40 EV was de eerste (!!) auto met AAOS dus hoezo heeft het er niks me te maken?, is AAOS later ook uitgerolt op de brandstof modellen.
Ik kan het weten, want ik heb nog gereden met een XC40 met Sensus. Maar kruip je achter het stuur van een XC40 benzine of XC40 EV is alles hetzelfde, dat was mijn punt. En zoveel later was het niet, met de facelift van de XC60 in 2022 is AAOS daar ook geïntroduceerd.
1. Ik zeg niet een afgeleide van de XC40
2. heb je de EX30 wel eens naast de grote broek de EX90 gezet? Dat is gewoon een kopie qua looks, maar dan een stuk kleiner
3. De EX30 is weldegelijk een bewust gestripte wagen. Ga maar eens wat video's bekijken over de introductie etc. Heel veel is bewust weg gelaten/gehaald om kosten te besparen om de wagen onder de EX40 te zetten. Tot bedrading aan toe. Dus weer naast de EX90 leggend (en straks de kleinere EX60) is heel veel hetzelfde maar is de EX30 gewoon flink gestript en in elkaar gedeukt.
Ik heb live op Youtube de introductie van de EX30 gezien ja... maar blijkbaar heb ik een andere introductie gezien dan jij, want ik had nooit het gevoel dat dit een gestripte versie van de EX90 was. Ze wouden inderdaad een EV op de markt zetten rond de €35k en dan moet je keuzes maken en hebben inderdaad gekozen voor het minimalistische en zullen hier en daar goedkopere afwerkingsmaterialen gebruikt hebben, lijkt mij logisch, maar zoals jij het omschrijft klinkt komt het niet zo over bij mij.
Je kan er dan ook donder op zeggen dat de nieuwe EX40 weer een aangepaste versie is tussen de EX30 qua looks en luxe zaken van de EX60.
Ja, maar dan véél te laat... ik zie weinig toch weinig P8 rijders die terug voor een EX40 kiezen, na 5 jaar leasen. Moet toch zijn dat het gras toch groener is bij de concurrentie ;)

• RigolleM
  • Nu online
ron65 schreef op woensdag 12 november 2025 @ 13:20:
[...]

En dan een doorontwikkeling waarbij eindelijk een echt dashboard wordt gebruikt en de raambedieningen weer bij de ramen zitten?
oftewel, stap af van die minimalistische tesla vensterbankmodellen voor het interieur, want als iets dodelijk saai is, dan dát wel.
Een echt dashboard zoals bij de XC40/EX40 zie je niet meer bij geen enkel ander merk, zelfs de benzine/plugins krijgen eerder van die zwevende schermen... kijk maar bij Volvo zelve.. de XC70 is hun laatste telg en die is ook volledig afgestapt van het klassieke dashboard.

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

RigolleM schreef op woensdag 12 november 2025 @ 14:32:
[...]

Een echt dashboard zoals bij de XC40/EX40 zie je niet meer bij geen enkel ander merk, zelfs de benzine/plugins krijgen eerder van die zwevende schermen... kijk maar bij Volvo zelve.. de XC70 is hun laatste telg en die is ook volledig afgestapt van het klassieke dashboard.
klopt, en dat is echt jammer. ALthans, dat vind ík jammer.
Al mijn auto's die ik gereden heb, hebben mij altijd aangetrokken vooral door een klassiek dashboard, liefst met veel informatie en zoveel mogelijk hardware buttons voor de belangrijkste functies.
Die moderne dahsboards hebben geen enkele aantrekkingskracht op mij, daarom ben ik o.a. ook best blij met de XC/EX 40, en vind ik de EX30 niet aantrekkelijk.

• RigolleM
  • Nu online
ron65 schreef op woensdag 12 november 2025 @ 14:45:
[...]

Al mijn auto's die ik gereden heb, hebben mij altijd aangetrokken vooral door een klassiek dashboard, liefst met veel informatie en zoveel mogelijk hardware buttons voor de belangrijkste functies.
Die moderne dahsboards hebben geen enkele aantrekkingskracht op mij, daarom ben ik o.a. ook best blij met de XC/EX 40, en vind ik de EX30 niet aantrekkelijk.
Als het een SUV moet zijn: Mercedes-Benz G Wagon :+

• Juancho
RigolleM schreef op woensdag 12 november 2025 @ 14:29:
[...]

De EQA is afgeleid van de GLA uit 2021 en niet van de 1ste gen uit 2013.
Bijna gelijk aan de XC40 EV dus, iets later. Als je nu een EQA rijdt mag je die dus ook bijna inruilen. Wat is de opvolger van de EQA van Mercedes dan? Die is toch ook niet op de markt?
Ik kan het weten, want ik heb nog gereden met een XC40 met Sensus. Maar kruip je achter het stuur van een XC40 benzine of XC40 EV is alles hetzelfde, dat was mijn punt.
Nee dat werd pas later hetzelfde, dat is mijn punt. Tussen Sensus en AAOS zit echt een mega verschil.

Ik heb live op Youtube de introductie van de EX30 gezien ja... maar blijkbaar heb ik een andere introductie gezien dan jij, want ik had nooit het gevoel dat dit een gestripte versie van de EX90 was. Ze wouden inderdaad een EV op de markt zetten rond de €35k en dan moet je keuzes maken en hebben inderdaad gekozen voor het minimalistische en zullen hier en daar goedkopere afwerkingsmaterialen gebruikt hebben, lijkt mij logisch, maar zoals jij het omschrijft klinkt komt het niet zo over bij mij. [/quote]

Dan denken we daar idd totaal anders over. Ik heb wel eens gehad dat ik in de spiegel naar achter keek en dacht dat er een EX30 reed. Eenmaal voorbij rijdend bleek het een EX90 te zijn. En andersom net zo. Qua looks is het enorm gelijk aan elkaar, het is vooral de grote dat totaal verschillend is net zoals het van binnen totaal anders is. Maar de EX30/straks de nieuwe EX40/de komende EX60/en de al bestaande EX90 gaan allemaal veel van het zelfde krijgen qua looks. Daar durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken. Zie ook: https://www.volvocars.com/nl/cars/ex60-electric/

Dan zie je gewoon dat kont en kop van de EX60 gelijk is aan zowel het kleinere broertje als de grote broer.
Ja, maar dan véél te laat... ik zie weinig toch weinig P8 rijders die terug voor een EX40 kiezen, na 5 jaar leasen. Moet toch zijn dat het gras toch groener is bij de concurrentie ;)
Laat? mischien. Veel te laat? Niet perse mee eens. Maar ik behoor dan ook nog tot het kamp dat zowel de EX40/EC40/PS2 nog steeds geweldige wagens vind in zowel looks als rijgedrag. Daar kon een G6 bijv. in mijn beleving totaal niet aan tippen. Enige nadeel is dat nieuwe modellen logischerwijze nieuwe technieken hebben, zoals het sneller kunnen laden. Persoonlijk vind ik dat wat overrated tenzij je echt elke dag aan de snellader moet hangen. De nieuwe Volvos/Polestar kunnen het straks ook, maar voor mij was dit overduidelijk voor NU geen go/nogo. Anders was ik wel voor de G6 gegaan. Of had ik netto meer geld willen betalen voor de Zeekr 7x of toch voor die lelijke nieuwe Tesla gegaan (jaja dat is smaak maar ik vind hem afschuwelijk).

Overigens zie ik best wel wat mensen die mede door de hardware update alsnog kiezen voor een nieuwe Volvo/Polestar hoor. Maar misschien is dat iets wat vooral zichtbaar is als je er zoals mij midden in zat en zit. Ik kom ze iig regelmatig tegen. Maar ook hier weer, ieder zijn ding. Als je een G6 wil neem je die toch? Grote kans dat je bijv. over 4 of 5 jaar weer terug naar Volvo gaat als die ook een hypermoderne nieuwe wagen hebben. Ik kijk iig altijd met een schuinoog naar wat Volvo/Polestar doen omdat ik dat gewoon de fijnste/beste/tofste merken vindt. Maar dat is heel persoonlijk, dat besef ik me.

• Juancho
ron65 schreef op woensdag 12 november 2025 @ 14:45:
[...]

Dan moet je een Mercedes nemen met het hyperscreen. Past helemaal in jouw straatje _/-\o_ ;)

Zonder gekheid, ik vind het interieur van de ES90 & EX90 echt prachtig, zeker in die meer lichte kleuren _/-\o_. Dat zijn echt geen steriele wagens zoals een Tesla of bijv. de G6 in witte kleur uitvoering. Dat doet gewoon pijn aan je ogen :)

Maar ik vind het interieur van de PS2 van nu ook echt prachtig en heel wat anders dan de XC40 hiervoor wat toch weer zorgt voor een totaal andere belevenis terwijl onder water veel hetzelfde is.

[ Voor 25% gewijzigd door Juancho op 12-11-2025 15:01 ]

• RigolleM
  • Nu online
Juancho schreef op woensdag 12 november 2025 @ 14:52:
Laat? mischien. Veel te laat? Niet perse mee eens. Maar ik behoor dan ook nog tot het kamp dat zowel de EX40/EC40/PS2 nog steeds geweldige wagens vind in zowel looks als rijgedrag. Daar kon een G6 bijv. in mijn beleving totaal niet aan tippen. Enige nadeel is dat nieuwe modellen logischerwijze nieuwe technieken hebben, zoals het sneller kunnen laden. Persoonlijk vind ik dat wat overrated tenzij je echt elke dag aan de snellader moet hangen. De nieuwe Volvos/Polestar kunnen het straks ook, maar voor mij was dit overduidelijk voor NU geen go/nogo. Anders was ik wel voor de G6 gegaan. Of had ik netto meer geld willen betalen voor de Zeekr 7x of toch voor die lelijke nieuwe Tesla gegaan (jaja dat is smaak maar ik vind hem afschuwelijk).

Overigens zie ik best wel wat mensen die mede door de hardware update alsnog kiezen voor een nieuwe Volvo/Polestar hoor. Maar misschien is dat iets wat vooral zichtbaar is als je er zoals mij midden in zat en zit. Ik kom ze iig regelmatig tegen. Maar ook hier weer, ieder zijn ding. Als je een G6 wil neem je die toch? Grote kans dat je bijv. over 4 of 5 jaar weer terug naar Volvo gaat als die ook een hypermoderne nieuwe wagen hebben. Ik kijk iig altijd met een schuinoog naar wat Volvo/Polestar doen omdat ik dat gewoon de fijnste/beste/tofste merken vindt. Maar dat is heel persoonlijk, dat besef ik me.
Je ziet inderdaad veel PS2 rijders terug kiezen voor een PS2, klopt... maar in dat segment is er niet zo veel keuze als je niet met een Tesla M3 wilt rijden.
Later misschien wel als de BMW i3 op de markt komt, normaal gezien ook ergens in 2026, wellicht voor de autobeurs van Munchen. En als daar nog een stationmodel van komt, dan is het hek helemaal van de dam. Hopelijk heeft Volvo tegen dan een antwoord met een opvolger voor de V60, maar ik las dat Volvo niet meer zo in was voor station wagons... vreemd.

Ik moet ergens het vermoeden hebben aangewakkerd dat ik interesse heb in een G6, maar dat is absoluut niet het geval. Ik rij liever met het origineel dan met het kopie :+

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06:44
Ik moet over een goed jaar een nieuwe leasebak gaan zoeken en zou graag een Europees merk kiezen om onze industrie en jobs te steunen. Moest ik particulier een wagen kopen dan zou het sowieso geen Volvo worden want ik denk dat er prijs/kwaliteit wel wat beters is (en bij 'n aankoop kijk je toch meer naar jezelf en je portefeuille). De XC40 Ultimate die ik nu heb is een leuke wagen en de meest luxe lease die ik ooit gehad heb, maar die koos ik eigenlijk alleen maar omdat er in 2022 amper keuze was in onze catalogus voor EV's en deze op dat moment de enige was die voldeed binnen het budget, dat is nu echter een heel ander verhaal.

De EX30 is te klein voor mij en mijn gezin en de EX60 is een andere prijsklasse. Ik heb op zich ook geen nood aan een grotere wagen tenzij die een 3e rij stoelen heeft. De nieuwe EX40 mag dan wel een iets groter display hebben en een wat nieuwere UI, de software blijft nog steeds even beperkt op gebied van customisatie en dat stoort me toch bijna wekelijks. Mss betert dat met de nieuwe UI als ik eindelijk m'n muziek en navigatie permanent in beeld kan hebben zonder steeds te moeten switchen.

Ik heb het ook wel wat gehad met al die meldingen die er elke dag opkomen. Extern audioapparaat nog steeds defect (telkens 2 meldingen), elke maand de bandenspanning die weer te laag is zonder dat hij aangeeft welke band waardoor je telkens verplicht bent alle banden weer op te pompen. En ook die parkeersensoren blijven constant melding geven tot ik ze uitschakel, daarvoor moet de wagen nog eens binnen.

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

• RigolleM
  • Nu online
Juancho schreef op woensdag 12 november 2025 @ 14:54:
Zonder gekheid, ik vind het interieur van de ES90 & EX90 echt prachtig, zeker in die meer lichte kleuren _/-\o_. Dat zijn echt geen steriele wagens zoals een Tesla of bijv. de G6 in witte kleur uitvoering. Dat doet gewoon pijn aan je ogen :)
Is dan ook weer achterhaald want de XC70 (onlangs in China geïntroduceerd) heeft al een ander interieur maar daar had ik al een screenshot van geplaatst.
Die gaat veel weg hebben van de EX60!

• tukker999
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 09:06
Zo gaat onze taal naar de knoppen.

22,29 kWh/100km

• tukker999
Largamelion schreef op woensdag 12 november 2025 @ 15:09:
Mss betert dat met de nieuwe UI als ik eindelijk m'n muziek en navigatie permanent in beeld kan hebben zonder steeds te moeten switchen.
Kan nu al met Android Auto.
Levert bovendien veel duidelijker rijstrook assistentie.

22,29 kWh/100km

• Largamelion
tukker999 schreef op woensdag 12 november 2025 @ 15:32:
[...]
Kan nu al met Android Auto.
Levert bovendien veel duidelijker rijstrook assistentie.
Klopt maar daar heb ik in de Volvo altijd al problemen mee gehad. Vroeger pauzeerde Spotify om de haverklap en was m'n telefoon veel te traag en nu met m'n nieuwe telefoon (Oneplus 13) werkt het erg vlot maar verdwijnt de kaart van het bestuurders display zodra ik een bestemming selecteer. Stop ik de route dan is de kaart weer terug dus lijkt ergens een bug te zijn met de overlay van de instructies die ervoor zorgt dat het scherm volledig zwart wordt.

Bovendien mis je op langere ritten dan het pre-conditioneren van de batterij en ondersteuning voor laadstops.

[ Voor 8% gewijzigd door Largamelion op 12-11-2025 15:39 ]

• Juancho
@Largamelion ik zag laatst wat filmpjes over de nieuwe BMW en die krijgt een soort van bar/taskbar over de hele voorruit die volledig te customizen is. Ik vind dat, als gadget gek, wel heel tof eigenlijk. Je hebt alsnog ook een groot midden scherm maar voor je neus heb je zoveel opties om te tweaken en te zien wat jij wil. Zulke vernieuwingen vind ik persoonlijk wel gaaf, maar ik kan me ook voorstellen dat de meer traditioneel ingestelde mensen het helemaal niks vinden.

• Largamelion
Juancho schreef op woensdag 12 november 2025 @ 15:44:
@Largamelion ik zag laatst wat filmpjes over de nieuwe BMW en die krijgt een soort van bar/taskbar over de hele voorruit die volledig te customizen is. Ik vind dat, als gadget gek, wel heel tof eigenlijk. Je hebt alsnog ook een groot midden scherm maar voor je neus heb je zoveel opties om te tweaken en te zien wat jij wil. Zulke vernieuwingen vind ik persoonlijk wel gaaf, maar ik kan me ook voorstellen dat de meer traditioneel ingestelde mensen het helemaal niks vinden.
M'n zus rijdt sinds kort met 'n BMW i5 Touring en daar zat ik onlangs even in en dat was echt een verademing qua customisatie en opties. Ik weet dat hier voor- en tegenstanders zijn en dat velen hier de eenvoud van Volvo verkiezen, maar voor mij persoonlijk is dat echt te beperkt en niet meer van deze tijd.

• Venomer
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 12:35
Largamelion schreef op woensdag 12 november 2025 @ 15:09:

Ik heb het ook wel wat gehad met al die meldingen die er elke dag opkomen. Extern audioapparaat nog steeds defect (telkens 2 meldingen), elke maand de bandenspanning die weer te laag is zonder dat hij aangeeft welke band waardoor je telkens verplicht bent alle banden weer op te pompen. En ook die parkeersensoren blijven constant melding geven tot ik ze uitschakel, daarvoor moet de wagen nog eens binnen.
Als je de app Autostatus opent, dat zie je toch welke band de melding veroorzaakt?

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

• Largamelion
Venomer schreef op woensdag 12 november 2025 @ 16:06:
[...]

Als je de app Autostatus opent, dat zie je toch welke band de melding veroorzaakt?
Dat heb ik nog maar 1x gezien, alle andere keren markeerde hij gewoon alle 4 de banden. Als ik die dan opblaas dan zit er meestal 1 laag en zit al de rest nog rond 2,6 ofzo.

• tukker999
Largamelion schreef op woensdag 12 november 2025 @ 15:36:
Stop ik de route dan is de kaart weer terug dus lijkt ergens een bug te zijn met de overlay van de instructies die ervoor zorgt dat het scherm volledig zwart wordt.

Bovendien mis je op langere ritten dan het pre-conditioneren van de batterij en ondersteuning voor laadstops.
Dat eerste moet een bug zijn want ik heb keurig de AA kaart op het dashboard.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eV7fsir8VMeGutgZJ2zmslVPjN0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ylDPsqIRBSxswWmOlLeBHcMS.jpg?f=fotoalbum_large
Ik vind de rijstrookaanduiding naast de weg prettiger en duidelijker dan de rijstrookaanduiding bij AOS helemaal bovenin het beeld. Bovendien geeft de AOS regelmatig niet de juiste rijstroken weer. (bug)

Wat betreft het voorconditoneren doe ik het alsvolgt.
Android Auto weet het einddoel en als er onderweg getankt moet worden dan spreek ik AOS aan met de knop op het stuur en laat die naar het laadstation navigeren. Dan kom ik met een voorverwarmde batterij bij de pomp.
Bij vertrek neemt Android Auto het stokje weer over.

22,29 kWh/100km

• StevendGraaf
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 07:24
ron65 schreef op woensdag 12 november 2025 @ 13:16:
[...]
En zoals ik al zei, dat blijkt inmiddels bij meer bedrijven te gebeuren
Ook in het licht van de Chinees/Russische knuffelpartijtjes en hun houding tov het westen en de westerse reactie daar weer op.
Wie een werkgever heeft die minder met overheden en gevoelige bedrijfstakken te maken heeft zal hier overigens weinig van merken, die kan zo'n chinese spionagehut op wielen ruimschoots kiezen nog :-)
Wat natuurlijk best opvallend te neomen is aangezien Volvo natuurlijk ook volledig onderdeel is van het Chinese Geely, En daarnaast kan de integratie van Google in de auto net zo goed een risico zijn.

• Largamelion
tukker999 schreef op woensdag 12 november 2025 @ 17:52:
[...]

Dat eerste moet een bug zijn want ik heb keurig de AA kaart op het dashboard.
[Afbeelding]
Ik vind de rijstrookaanduiding naast de weg prettiger en duidelijker dan de rijstrookaanduiding bij AOS helemaal bovenin het beeld. Bovendien geeft de AOS regelmatig niet de juiste rijstroken weer. (bug)

Wat betreft het voorconditoneren doe ik het alsvolgt.
Android Auto weet het einddoel en als er onderweg getankt moet worden dan spreek ik AOS aan met de knop op het stuur en laat die naar het laadstation navigeren. Dan kom ik met een voorverwarmde batterij bij de pomp.
Bij vertrek neemt Android Auto het stokje weer over.
Ik heb zonet AA nog eens getest en het euvel is er niet meer. Vermoedelijk opgelost door de laatste systeemupdate van m'n telefoon of een update van AA.

Los daarvan vind ik de weer-widget werkelijk niets toevoegen want als ik in de auto zit kan ik het weer buiten toch gewoon zien? Echt idioot... had liever de optie gehad om Spotify over heel de breedte te zetten zodat de song titels er tenminste inpassen |:(.

In de Autostatus app stonden 2 aparte meldingen voor de bandenspanning. 1 gaf aan alle 4 de banden te controleren en de andere gaf rechtsachter aan, bij die band lijkt de spanning altijd wat lager te staan dus ik vermoed een minuscuul lek daar. De overige 3 banden stonden nog op 2,6... lijkt me niet dat ie daar al een melding voor moet geven.

Deze week toch afspraak maken bij de bandencentrale voor wissel naar de winterbanden, zal het ineens meegeven om die zomerband dan eens te controleren op een lek.

[ Voor 7% gewijzigd door Largamelion op 12-11-2025 18:44 ]

• Tranquility
Largamelion schreef op woensdag 12 november 2025 @ 18:40:
had liever de optie gehad om Spotify over heel de breedte te zetten zodat de song titels er tenminste inpassen |:(.
Mijn grootste irritatie bij Spotify in AAOS is dat je niet kan zien welke playlist(naam) je aan het afspelen bent. Op de PC kun je dat wel zien. Ook kun je "auto mix" waarbij nummers in elkaar overlopen niet uitzetten, wat wel weer kan op de PC. Het lijkt wel of in AAOS het hele instellingen menu gewoon niet aanwezig is. Ook zo jammer dat synchronisatie tussen de verschillende devices zoals PC, telefoon en de auto totaal niet werkt. Jammer dat dit soort instellingen niet gewoon op account niveau werken en het niet uitmaakt op welk apparaat je bent ingelogd op Spotify.

• Juancho
Tranquility schreef op woensdag 12 november 2025 @ 21:01:
[...]

Mijn grootste irritatie bij Spotify in AAOS is dat je niet kan zien welke playlist(naam) je aan het afspelen bent. Op de PC kun je dat wel zien. Ook kun je "auto mix" waarbij nummers in elkaar overlopen niet uitzetten, wat wel weer kan op de PC. Het lijkt wel of in AAOS het hele instellingen menu gewoon niet aanwezig is. Ook zo jammer dat synchronisatie tussen de verschillende devices zoals PC, telefoon en de auto totaal niet werkt. Jammer dat dit soort instellingen niet gewoon op account niveau werken en het niet uitmaakt op welk apparaat je bent ingelogd op Spotify.
Eens maar dit is niet alleen op AAOS. Op mijn Garmin watch is het ook een veelste afgeslankte versie. En daarvoor op de Samsung Watch ook. Helaas besteed Spotify blijkbaar amper tijd en aandacht aan een fijne, logisch versie van Spotify op devices buiten je computer en mobiel om.

• Venomer
Largamelion schreef op woensdag 12 november 2025 @ 18:40:
[...]
In de Autostatus app stonden 2 aparte meldingen voor de bandenspanning. 1 gaf aan alle 4 de banden te controleren en de andere gaf rechtsachter aan, bij die band lijkt de spanning altijd wat lager te staan dus ik vermoed een minuscuul lek daar. De overige 3 banden stonden nog op 2,6... lijkt me niet dat ie daar al een melding voor moet geven.

Deze week toch afspraak maken bij de bandencentrale voor wissel naar de winterbanden, zal het ineens meegeven om die zomerband dan eens te controleren op een lek.
2,6 bar is wel wat aan de lage kant. De aanbevolen spanning is 2,8 bar en de dealer had mijn winterbanden zelfs op 3,0 bar gezet.

[ Voor 21% gewijzigd door Venomer op 12-11-2025 21:32 ]

• Venomer
Tranquility schreef op woensdag 12 november 2025 @ 21:01:
[...]

Playlists worden toch wel gesynchroniseerd tussen telefoon en auto? Bij mij wel, tenminste. En de lijst “recent” is op de telefoon en in de auto ook gelijk.

• Largamelion
Venomer schreef op woensdag 12 november 2025 @ 21:32:
[...]

2,6 bar is wel wat aan de lage kant. De aanbevolen spanning is 2,8 bar en de dealer had mijn winterbanden zelfs op 3,0 bar gezet.
Ik zet ze altijd op 2,8 en 1-2 maand later zijn ze meestal gezakt naar 2,6. Die rechtsachter al een paar keer op 2,2 gezien dus daar is denk ik echt iets mis mee.

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

StevendGraaf schreef op woensdag 12 november 2025 @ 18:36:
[...]

Wat natuurlijk best opvallend te neomen is aangezien Volvo natuurlijk ook volledig onderdeel is van het Chinese Geely, En daarnaast kan de integratie van Google in de auto net zo goed een risico zijn.
Volledig met jou eens!,
Maar kennelijk is er toch ergens het idee dat Volvo Zweeds en dus vertrouwd is,en daar acteren ze dus naar.

Overigens is er groot verschil tussen de Chinese interesse in allerlei dingen in ons land die ze via de autosoftware wellicht kunnen verzamelen (mogelijk zelfs info over wifi netwerken bij overheidsgebouwen als een auto daar voor langs rijdt, schijnt waardevolle info te zijn) om te gebruiken in ene digitale oorlog tegen het westen, en info die gmail/google verzamelt waarmee ze gewoon verdienmodellen ontwerpen.

Maar je hebt gelijk, je weet nooit of ook Volvo niet onderhuids iets heeft vanuit China dat schadelijk kan zijn.
Daarom gooien ze het op die importheffingen als criterium, die is duidelijk aantoonbaar aanwezig of niet.
Maarja, terecht roep jij dan weer "En de EX30 dan?"
Yep, die heeft die heffing ook, maar toch worden juist die wagens bij ons als poolwagen ingezet.

Bottomline: als ik straks weer wat moet uitzoeken, staan er heel veel merken en typen niet meer tussen, en daar heb je geen invloed op.

Maar heb jij wel eens de moeite genomen die privacy statements in ons dashboard door te nemen?
Ik niet, saai, vrijwel niet leesbaar doordat het juridische taal is, daardoor lastig te begrijpen voor de meesten, dus net als vrijwel ieder ander.... skippen anders doet je software het maar half.

• Tranquility
Largamelion schreef op woensdag 12 november 2025 @ 21:47:
Ik zet ze altijd op 2,8 en 1-2 maand later zijn ze meestal gezakt naar 2,6. Die rechtsachter al een paar keer op 2,2 gezien dus daar is denk ik echt iets mis mee.
Ik had mijn vorige banden altijd netjes op de voorgeschreven 2.8 bar staan, maar merkte dat zowel de buiten- als binnenzijde van de banden meer slijtage vertoonden dan het midden. Normaliter duidt dat op een te zachte bandenspanning. Ik heb daarom sinds mijn nieuwe velgen met dito banden de bandenspanning op 3.0 bar gezet.

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

RigolleM schreef op woensdag 12 november 2025 @ 14:52:
[...]

Als het een SUV moet zijn: Mercedes-Benz G Wagon :+
Dat is nog een grotere baksteen dan de XC40 _O-
En niet elektrisch..
En ver ver ver buiten budget 8)7

Maar wel een gaaf ding !

• DoubleDot
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
ron65 schreef op woensdag 12 november 2025 @ 22:17:
[...]

Dat is nog een grotere baksteen dan de XC40 _O-
En niet elektrisch..
En ver ver ver buiten budget 8)7

Maar wel een gaaf ding !
Bestaat zéker wel volledig elektrisch ;) https://www.mercedes-benz...ss-electric/overview.html

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Heeee.... das gaaf. die kende ik nog niet.
Thanx d:)b

• jjcmulder
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 10:20
Ik heb sinds ik uit België kom een entertainmentsysteem die alleen nog een 3G verbinding heeft. Resetten helpt niet om LTE terug te krijgen.

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

jjcmulder schreef op donderdag 13 november 2025 @ 14:09:
Ik heb sinds ik uit België kom een entertainmentsysteem die alleen nog een 3G verbinding heeft. Resetten helpt niet om LTE terug te krijgen.
Komt mij ongelooflijk bekend voor.
gebeurde mij ook (ook vanuit Belgie), heeft 7 weken geduurd voor LTE weer terugkwam.

• Venomer
ron65 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 14:45:
[...]

gebeurde mij ook (ook vanuit Belgie), heeft 7 weken geduurd voor LTE weer terugkwam.
En ik had hetzelfde toen ik in Duitsland was geweest. Het duurde bij mij minder lang, maar toch zeker enkele weken. Je kunt er zelf niets aan doen. Je moet afwachten tot het terug komt.

• RigolleM
  • Nu online
[...]

Misschien is het beter in België? Behalve de wegen... :+

• Mga1600
Er is een update van de AAOS app. Nu staat de omgevingstemperatuur weer op de ‘voorpagina’ bij het locatie-plaatje. Verder geen veranderingen zo 1-2-3 te zien.

• Tranquility
Voor iOS is versie: 6.2.0 gereleased.
De knoppen en temperatuur idd weer op de main page.

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Mga1600 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 18:15:
Er is een update van de AAOS app. Nu staat de omgevingstemperatuur weer op de ‘voorpagina’ bij het locatie-plaatje. Verder geen veranderingen zo 1-2-3 te zien.
Uiteraard nog geen update te zien hier

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Tranquility schreef op donderdag 13 november 2025 @ 18:45:
IOS update is er wel i.t.t. de Android app, daar geen update te bekennen nog.
6.2.0 nu idd, alleen is nu de widget op de iphone verminkt, je ziet twee schuifbalkjes met grijd en een met groene slider, wat grijze vakjes, maar geen enkele tekst daarin.
Als ik er lang op druk en kies voor wijzigen widget zie ik "laden niet mogelijk"
Gaat nog iets niet lekker daarin nu.

[ Voor 31% gewijzigd door ron65 op 13-11-2025 20:31 ]

• DoubleDot
  • Nu online
Tranquility schreef op donderdag 13 november 2025 @ 18:45:
Hoe bedoel je knoppen en temperatuur weer op main page?

Ik merk nu op dat je op de foto kunt tikken (op de main page) en dat je dan de andere foto's van je wagen ziet.

[ Voor 17% gewijzigd door DoubleDot op 13-11-2025 20:30 ]

• DoubleDot
  • Nu online
ron65 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 20:28:
[...]
6.2.0 nu idd, alleen is nu de widget op de iphone verminkt, je ziet twee schuifbalkjes met grijd en een met groene slider, wat grijze vakjes, maar geen enkele tekst daarin.
Als ik er lang op druk en kies voor wijzigen widget zie ik "laden niet mogelijk"
Gaat nog iets niet lekker daarin nu.
Widget eens wissen denk ik, hier bleef hij prima werken

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

DoubleDot schreef op donderdag 13 november 2025 @ 20:34:
[...]

Widget eens wissen denk ik, hier bleef hij prima werken
net gedaan, en weer toegevoegd. dat hielp :-)

• Tranquility
ron65 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 20:35:
net gedaan, en weer toegevoegd. dat hielp :-)
Hier idem dito :)

• jjcmulder
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 10:20
[...]

Is toch raar? Hij heeft het wel eens eerder gehad. Dat is als hij bij de dealer vandaan komt na een beurt. Dan is de hele auto een paar weken van slag.

• tukker999
jjcmulder schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 08:59:
[...]

Dat is als hij bij de dealer vandaan komt na een beurt. Dan is de hele auto een paar weken van slag.
Moet je dat dan niet melden bij jeugdzorg?

22,29 kWh/100km

• Mga1600
ron65 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 20:26:
[...]

Uiteraard nog geen update te zien hier
Ik wacht niet op een automatische update van de app maar check iedere 2 weken even in de Appstore. Als je daar dan de Volvo app zoekt staat er ‘werk bij’ als er een update is.

• Largamelion
Gisteren nog eens met Android Auto gereden nu de bug met de kaart op het bestuurders display weg is en ik merkte dat de Google Assistant daar al plaats heeft mogen maken voor Gemini. Als je dus niet wil wachten op de nieuwe UI met Gemini dan kan je via AA al een goed idee krijgen wat je mag verwachten.

Ik denk dat ik voorlopig weer standaard met AA ga rijden als de SoC er niet toe doet, voelt toch echt completer dan AAOS. Wel onbegrip voor het feit dat AA de SoC van de wagen niet kan uitlezen bij Volvo, gemiste kans weeral ...

• Venomer
DoubleDot schreef op donderdag 13 november 2025 @ 20:30:
[...]

Ik merk nu op dat je op de foto kunt tikken (op de main page) en dat je dan de andere foto's van je wagen ziet.
Gelukkig heeft iemand de tijd genomen om dat er in te bouwen. Net als die animatie als de auto in gebruik is. Daar worden we echt gelukkig van. 8)7

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Mga1600 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 09:59:
[...]

Ik wacht niet op een automatische update van de app maar check iedere 2 weken even in de Appstore. Als je daar dan de Volvo app zoekt staat er ‘werk bij’ als er een update is.
uiteraard doe ik dat ook, maar er staat "open" en niet "werk bij" ;)

• cdwave
RigolleM schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 18:37:
@Juancho
Ik vind dat je MY26 PS2/EX40 niet kunt vergelijken met andere merken die wel hun vloot op tijd updaten. 800v technologie zie je nu overal opduiken behalve bij het T merk, en de Chinees is zelfs bezig met 1000v technologie. Zelfs de ES90 heeft nu 800v technologie. 800v technologie heeft de doorsnee EV rijder niet echt nodig, maar iemand die voor het werk véél km's aflegt geraken zo stilletjes aan ook overtuigd dat het perfect mogelijk is om 600km af te leggen in 1 ruk en met een 15' bijladen terug 300km verder kan. Dus als je enkel moet bijladen wanneer je zelf pauzeert (plaspauze, lunch, ..) hoeft dan maakt het niet meer uit of ze met fosiele brandstof of elektrisch rijden.
Ach, heb woensdag het halve land weer eens doorkruist, op bezoek bij klanten enzo. Ruim 300km gereden en met 20% thuis gekomen, en dat met mijn C40 uit 2022. Rijden doet-ie gewoon prima, en voor mij is het bereik voldoende. Heb al eens 580km op een dag gedaan zonder snellader (gewone lader bij de klant voor de deur).
De keren dat ik wel een snellader bezocht ging het snel genoeg (135kW), tegen de tijd dat ik m'n soep en koffie op had zat hij al op 100%.

Dus ik zit niet zo te wachten op snellaad gedoe. Ik dacht voorheen dat je altijd een "long range" uitvoering moest nemen, maar dat geld kun je beter in je zak houden... Als hij in pakweg een half uur weer vol is, vind ik het al prima.

Vergelijken met benzine auto's op reistijd heeft geen zin, dat wint de fossiele bak altijd op z'n sloffen. Je kunt met geen enkele EV in een ruk met 200+ km/h naar Hannover jakkeren. Ik ben intussen ook wat ouder en kies dan toch liever voor een luxe comfortabele rit. Met koffiepauze.

Da's dan misschien ook het antwoord op de vraag waarom ik de C40 nog steeds heb ondanks alle bugs.

• Claude
  • Niet online
ron65 schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 00:36:
[...]

Dan niet op "open" klikken om te checken, maar op het Volvo embleem. Dan krijg je details van de App te zien en ook de "werk bij" optie als er een nieuwe versie is.

• DrBOB101
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-11 11:02
cdwave schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 09:25:
[...]

Ach, heb woensdag het halve land weer eens doorkruist, op bezoek bij klanten enzo. Ruim 300km gereden en met 20% thuis gekomen, en dat met mijn C40 uit 2022. Rijden doet-ie gewoon prima, en voor mij is het bereik voldoende. Heb al eens 580km op een dag gedaan zonder snellader (gewone lader bij de klant voor de deur).
De keren dat ik wel een snellader bezocht ging het snel genoeg (135kW), tegen de tijd dat ik m'n soep en koffie op had zat hij al op 100%.

Dus ik zit niet zo te wachten op snellaad gedoe. Ik dacht voorheen dat je altijd een "long range" uitvoering moest nemen, maar dat geld kun je beter in je zak houden... Als hij in pakweg een half uur weer vol is, vind ik het al prima.

Vergelijken met benzine auto's op reistijd heeft geen zin, dat wint de fossiele bak altijd op z'n sloffen. Je kunt met geen enkele EV in een ruk met 200+ km/h naar Hannover jakkeren. Ik ben intussen ook wat ouder en kies dan toch liever voor een luxe comfortabele rit. Met koffiepauze.

Da's dan misschien ook het antwoord op de vraag waarom ik de C40 nog steeds heb ondanks alle bugs.
200+ km/h naar Hannover haal je gemiddeld ook niet natuurlijk. De tests van Björn Nieland vind ik wel leuk. Die doet echt flink z'n best om door te rijden op 1000 km. In tijd scheelt 't toch bijzonder weinig meer met een benzine auto. Het comfort van even stoppen om te laden vind ik ook prima!

Gisteren moest ik van omgeving Zwolle naar Emmen, van daar naar Groningen. Terug eens 130 km/u gereden. Met de regen en wind tegen kwam het verbruik niet onder de 300 Wh/km. Uiteindelijk gemiddeld 104 km/u en 267 Wh/km op een stuk van 75 km. En ik was welgeteld 4 minuten eerder thuis dan Google om te beginnen aangaf.
100 km/u, 4 minuten langer op zo'n stuk vind ik dan een stuk relaxter en zuiniger natuurlijk :)

Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16-11 09:05
DrBOB101 schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 09:57:
[...]

200+ km/h naar Hannover haal je gemiddeld ook niet natuurlijk. De tests van Björn Nieland vind ik wel leuk. Die doet echt flink z'n best om door te rijden op 1000 km. In tijd scheelt 't toch bijzonder weinig meer met een benzine auto. Het comfort van even stoppen om te laden vind ik ook prima!

Gisteren moest ik van omgeving Zwolle naar Emmen, van daar naar Groningen. Terug eens 130 km/u gereden. Met de regen en wind tegen kwam het verbruik niet onder de 300 Wh/km. Uiteindelijk gemiddeld 104 km/u en 267 Wh/km op een stuk van 75 km. En ik was welgeteld 4 minuten eerder thuis dan Google om te beginnen aangaf.
100 km/u, 4 minuten langer op zo'n stuk vind ik dan een stuk relaxter en zuiniger natuurlijk :)
Google houdt rekening met de maximum snelheid. Je ziet na 7 uur daarom vaak ook je voorspelde aankomst percentage lager zijn. Als je 100 had gereden was het verschil dus veel groter geweest dan de 4 minuten die Google nu aangaf.

• Tranquility
Mga1600 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 09:59:
Ik check vaak een keer per dag handmatig op updates, en dan blijken er vaak heel veel updates van verschillende apps te zijn.

En update kun je forceren door op je iPhone op de App Store te klikken, vervolgens op je account rechtsboven tappen en dan bovenaan op je naam tappen, vasthouden en van boven naar beneden vegen. Dan zie je alle beschikbare updates verschijnen en kun je kiezen om alles in één keer bij te werken.

• Tranquility
ron65 schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 00:36:
Dan staat daar vlak boven waarschijnlijk "Onlangs bijgewerkt". Om updates te forceren moet je je naam van boven naar beneden vegen.

• RigolleM
  • Nu online
cdwave schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 09:25:
[...]

Daarom schreef ik ook die 800v is voor de gemiddelde EV rijder niet nodig, maar er zijn nog altijd genoeg personen die kiezen voor benzine/hybride omdat ze denken nergens heen te kunnen reizen. Er zijn er zelfs die overstappen van EV terug naar hybride 8)7

Daarom is die 800v technologie zo interessant, ook al is het puur marketing, om die personen alsnog te overtuigen, en daarom vind ik het jammer dat Volvo zo lang wacht om het produkt die het meest verkocht werd zo lang uit te stellen om up te daten.

• cdwave
DrBOB101 schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 09:57:
[...]
Die Hannover rit was op een zondagavond met alle zooi voor de beurs achterin, lekker de hele weg doorgassen. Da's niet "gemiddeld" maar wel "modaal" 200, er zijn weinig stukken geweest waar de wijzer eronder bleef. Maar da's al ruim 20 jaar geleden...

Stoppen voor koffie en Apfelstrudel deed ik met de benzineauto toch wel. Daar reed ik ook zelden boven de 130 mee, er zijn toch nog maar weinig stukken Autobahn waar je harder mag.
Google zit er met zijn schattingen nogal eens ver naast, is doorgaans veel te pessimistisch. Ik kijk er nauwelijks meer naar, ik rij gewoon en ik zie wel hoe het uitkomt. Als ik 130 rij op de snelweg zie ik ook 30kWh/100km op het dashboard staan, maar aan het eind van de rit klopt daar helemaal niks van en is het verbruik veel lager geweest.

Als 't mag rij ik gewoon 130, ik vind dat juist prettiger rijden dan steeds zo'n vrachtwagen voorbij "kruipen", en vooral dat onderlinge gedoe met de luxewagens die dan 1 km/h harder willen rijden dan de ander...

• Venomer
Tranquility schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 10:09:
[...]

Ik check vaak een keer per dag handmatig op updates, en dan blijken er vaak heel veel updates van verschillende apps te zijn.

En update kun je forceren door op je iPhone op de App Store te klikken, vervolgens op je account rechtsboven tappen en dan bovenaan op je naam tappen, vasthouden en van boven naar beneden vegen. Dan zie je alle beschikbare updates verschijnen en kun je kiezen om alles in één keer bij te werken.
Staat bij jou de Volvo Cars app daar dan ook bij? Bij mij niet. Ik moet echt in de App Store de Volvo Cars app opzoeken en dan kijken bij de app-informatie.

• Tranquility
Venomer schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 12:50:
Staat bij jou de Volvo Cars app daar dan ook bij? Bij mij niet. Ik moet echt in de App Store de Volvo Cars app opzoeken en dan kijken bij de app-informatie.
Ja, als er een nieuws versie is dan staat die er bij de geforceerde updates gewoon bij, terwijl hij nog niet bij de automatische updates staat.

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Claude schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 09:44:
[...]

Dan niet op "open" klikken om te checken, maar op het Volvo embleem. Dan krijg je details van de App te zien en ook de "werk bij" optie als er een nieuwe versie is.
Geen "werk bij" daar

• Claude
  • Niet online
Da's prima: je hebt dus de actuele versie (6.2.0).

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Claude schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 18:34:
[...]

Da's prima: je hebt dus de actuele versie (6.2.0).
Nee, 6.1.1
Gebeurt constant, ik krijg Play store app-updates altijd een anderhalve maand later dan veel anderen.

• NaN
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

ron65 schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 23:27:
[...]

Nee, 6.1.1
Gebeurt constant, ik krijg Play store app-updates altijd een anderhalve maand later dan veel anderen.
Playstore? Dat is Android toch? Het ging over iOS apparaten?

• brammh
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-11 22:53
Gister een xc40 my21 gekocht (kom van een polestar 2 lease) en wil er een trekhaak onder monteren. Zie dat het materiaal prima verkrijgbaar is online, maar er ook een software feature bij de dealer geïnstalleerd moet worden. Klopt dat of kan ik ondertussen ook zelf SW aanpassen?

• Claude
  • Niet online
brammh schreef op zondag 16 november 2025 @ 10:27:
Gister een xc40 my21 gekocht (kom van een polestar 2 lease) en wil er een trekhaak onder monteren. Zie dat het materiaal prima verkrijgbaar is online, maar er ook een software feature bij de dealer geïnstalleerd moet worden. Klopt dat of kan ik ondertussen ook zelf SW aanpassen?
Dat klopt. Het gaat niet alleen om de hardware. Er moet ook softwarematig het een en ander gebeuren. Dat kan alleen de dealer voor elkaar krijgen. Ik heb dezelfde ervaring toen ik de trekhaak van mijn vorige XC40 Recharge wilde laten plaatsen onder mijn nieuwe XC40 Recharge.

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

NaN schreef op zondag 16 november 2025 @ 10:26:
[...]

Playstore? Dat is Android toch? Het ging over iOS apparaten?
Ging om Android, zie https://gathering.tweaker...message/83929900#83929900

• Claude
  • Niet online
Tja, ik zat ook op het Apple-spoor vanwege de reactie van Ron op zaterdag 15 november 00:36 uur naar aanleiding van een App-store bericht.

• NaN
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

Claude schreef op maandag 17 november 2025 @ 10:43:
[...]

Tja, ik zat ook op het Apple-spoor vanwege de reactie van Ron op zaterdag 15 november 00:36 uur naar aanleiding van een App-store bericht.
Vandaar, dus. ;)

• Tranquility
Heb sinds een tijdje wel dat, wanneer ik de app start, ik even een XC60 te zien krijg die een paar seconden later in mijn XC40 verandert. Op de een of andere manier denkt de app dat ik een XC60 rijd.. _O-

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Claude schreef op maandag 17 november 2025 @ 10:43:
[...]

Excuus voor de verwarring.
Ik heb twee toestellen, prive en werk, de laatste is Apple.
Ik kan dus bij beide de app gebruiken en zie zo ook de verschillen.
Op het door mij genoemde bericht was de reactie voor Android bedoeld, daaronder ging iemand over de Aplle app verder en daar heb ik vanuit de IOS versie gezien op gereageerd,
Ik begrijp dat dit verwarrend kan zijn. Sorry ;)

Met name bij Android (google play store) gebeuren rare dingen, updates komen zeer laat door, vaak lang nadat bijna iedereen ze al meer dan een week heeft gehad.
Ik heb een testje gedaan met een oude GSM, daarop een gloednieuw gmail account aangemaakt, en daar kwamen updates ook veel eerder door. Het lijkt er in eerste instantie dus op dat google de uitrol bij nieuwe accounts start en de oudste accounts als laatste aan de beurt laat komen.
Als die resultaten zo blijven ga ik alles omzetten naar het nieuwe account, en neem afscheid van het oude.

Gisteravond had ik overigens door de temperatuurdaling van +8 naar +1 in een paar uur tijd, flink beslagen ruiten, nu voor het eerst juist het sterkst aan de binnenzijde.
Ik trof onder de ruitenwissers rechtsvoor onder de voorruit het afvoergaatje, waarin een zaadbolletje van een boom zat dat de boel afsloot, de goot onder de ruitenwissers stond vol water.
Binnen geen vocht of waterlekkage aangetroffen, maar wel een feit dat de ruiten met name binnenzijdig flink waren aangeslagen.

Ik heb de auto tweemaal een preconditioning laten uitvoeren en daarna leek het weg te zijn.

Iemand soortgelijke ervaringen? mogelijk heeft iemand ook een verklaring hiervoor?
Ik heb géén dakraam, dus de afvoer daarvan ook niet, daar kan het niet aan liggen.

Tijd om de temp-RV loggers weer eens uit de kast te gaan trekken en in de wagen te leggen....

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Tranquility schreef op maandag 17 november 2025 @ 11:00:
Heb sinds een tijdje wel dat, wanneer ik de app start, ik even een XC60 te zien krijg die een paar seconden later in mijn XC40 verandert. Op de een of andere manier denkt de app dat ik een XC60 rijd.. _O-
na de volledige reset van de autosoftware in september bij de dealer moest ik opnieuw alles instellen, toen stond overal dat ik een V60 had..... en dat zie ik nog in de lijst met verbonden apparatuur op de GSM terug.
Intussen staat alles weer op XC40 gelukkig.

• exepti0n
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online

exepti0n

_o-

Zijn er meer mensen waarbij het aanpassen van het streefniveau voor batterij aanpassen via de app (iOS, 6.2.0) niet (meer) werkt?

Eerst kreeg ik steeds een foutmelding dat het niet bijgewerkt kon worden, nu blijft er een synchronisatie icoontje bij het percentage staan dat ik heb ingesteld om vervolgens na een tijdje weer terug naar de oude waarde te schieten.

Volvo XC40 SMSR Plus (MY24)

Pagina: 1 ... 342 343 Laatste

Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.

Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.

Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"