• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 16:34
Largamelion schreef op woensdag 8 april 2026 @ 13:01:
Vandaag met de fietsdrager naar zee, was even vergeten wat er dan allemaal niet meer werkt omdat de auto denkt dat het een aanhangwagen is. Geen PA, geen dode hoek lichtjes, geen aankomstpercentage in Google Maps, geen parkeersensoren. Beetje jammer dat dat allemaal uitgeschakeld wordt, meeste zaken zouden nog perfect bruikbaar zijn lijkt me, maar zal wel weer veiligheiddingetje zijn. Je zou eigenlijk moeten kunnen aangeven dat het om een fietsdrager gaat zodat tenminste PA en het aankomstpercentage nog werken.
Geen aankomstpercentage? In de zomer (voor de 5.x update) heb ik ook de fietsendragen erop gehad, toen gaf ie aankomstpercentage netjes aan. Na de update nog niet met aanhanger/fietsendrager gereden. Dat andere zaken uitstaan, kan ik mee leven, maar geen aankomstpercentage zou wel echt matig zijn.

Over 2 weken midweekje weg, geen idee nog of dan de fietsen mee gaan, dan kan ik het ervaren met de 5.x update.

• nujtrug
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 14:31
MartijnEV schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 20:44:
Vandaag opgehaald, mijn nieuwe EX40 Ultra Europa (MY26)!
Netjes, proficiat!
Wat wil die Europa zeggen? Ik vind dat niet terug in de Belgische configurator.

Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (3.7.0) - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - HASS (2026.2.1)

• MartijnEV
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 17:26
nujtrug schreef op woensdag 8 april 2026 @ 13:36:
[...]

Netjes, proficiat!
Wat wil die Europa zeggen? Ik vind dat niet terug in de Belgische configurator.
Europa is een speciaal optiepakket (met tevens een significante korting op de totale prijs van de auto) voor Nederland.

Een leuke feature van dit Europa-pakket als toevoeging op de Ultra is de achterbankverwarming. Dit is een optie die volgens mij voorheen niet in Nederland leverbaar was (zag hem een aantal jaren geleden wel al in Engeland op een Engelse EX40 uitvoering). De kinderen vinden het (zelfs met dit mooie weer) geweldig! Hij is zelfs instelbaar in 3 standen, net als bij de voorstoelen. Wat wel jammer is, is dat het alleen te bedienen is met de knopjes achterop de middentunnel, dus alleen vanaf de achterbank en niet vanaf het infotainment scherm. Heb al gecheckt of bij een volgende rit de achterbankverwarming altijd in de uit-stand begint, lijkt zo te zijn, gelukkig wel, want anders weet je niet bij een kantoorrit/alleen in de auto, of die onnodig aan staat :-)

En natuurlijk vinden de kinderen het panoramadak met schuifdak ook prachtig - een fraaie toevoeging ten opzichte van de EX40 Plus die wij hiervoor hadden. En verder ook heel prettig van de Ultra: de elektrisch verstelbare stoelen met geheugenfunctie voor stoelen en spiegels, en de naar beneden kantelbare spiegels (dubbel-drukken op L of R knop) voor bij het achteruit rijden/inparkeren.

Wat mij verder opvalt: de 5.0.5 software lijkt een nog verdere verfijning te hebben ten opzichte van de 4.2.13 versie (die ik nog op de Plus had) met betrekking tot de aandrijflijn. Lijkt nog soepeler en verfijnder te reageren op het 'gas'pedaal, en het 'jengel'geluid rond 30 km/u is nu nagenoeg volledig verdwenen.

Ook leuk: Honk&Flash werkt nu eindelijk ook!

En nieuw voor de recent geproduceerde EX40's is het 'Driver understanding systeem' - een uitbreiding op het 'Driver awareness systeem' dat de EX40 al had; nu wordt er nog meer opgelet of je niet afgeleid van het verkeer bent. (Dit ivm aangescherpte Europese regelgeving). Lijkt op wat de EX30 al eerder had (maar gelukkig op een minder irritantenerveuze manier).

Al wat kilometertjes gereden, heerlijke auto, prachtige kleur en mooie uitrusting, heel blij mee!

MY26 | Volvo EX40 Ultra Europa | Single Motor Extended Range | Denim Blue | Connect Microtec/Nubuck | Donkergetinte achterruiten | Pirelli Scorpion All-Season banden | Trekhaak | geproduceerd: 19 maart 2026 | afgeleverd: 7 april 2026 | software 5.0.5

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20:06
In mijn particuliere autozoektocht lijkt de C40/XC40 een goede kanshebber te zijn om mijn Polestar2 op te volgen. Omdat ik nauwelijks zakelijke km's meer ga rijden, zocht ik eigenlijk een kleinere auto maar ik wil 'm niet te oud (vanaf 2022) en met goede stoelen. Daarom al met al op de C40/XC40 uitgekomen.
Liefst met achterwielaandrijving, maar die zijn nog nauwelijks op de markt, laat staan binnen mijn budget.
Zijn er nog specifieke zaken om op te letten?

• TFZ61
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:27

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooie kleur! :+ Fijne auto hoor, veel plezier ermee.

EX40 | Single Motor ER | MY26 | Ultra | Black Edition - Denim Blue | Privacy glass | Pixel LED |

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:15
Highland schreef op woensdag 8 april 2026 @ 15:19:
In mijn particuliere autozoektocht lijkt de C40/XC40 een goede kanshebber te zijn om mijn Polestar2 op te volgen. Omdat ik nauwelijks zakelijke km's meer ga rijden, zocht ik eigenlijk een kleinere auto maar ik wil 'm niet te oud (vanaf 2022) en met goede stoelen. Daarom al met al op de C40/XC40 uitgekomen.
Liefst met achterwielaandrijving, maar die zijn nog nauwelijks op de markt, laat staan binnen mijn budget.
heb je Volvo lease (buiten je werk om) al eens besproken? Misschien is er een mooie deal mogelijk, dat je de nieuwe MY26 kan gaan rijden.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:52

JB

Cédric roelt!

Tranquility schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 18:42:
[...]

Het is een geforceerde reset van de lichtsensor had ik eens ergens gelezen en ook hier op het forum is het al een paar keer langsgekomen. Maar ben blij dat deze oplossing bestaat i.p.v. gedwongen in nachtmodus te blijven rijden en dat je naar de dealer moet. Heb hier wel gelezen dat de sensor dan is vervangen, maar dat is denk ik niet het probleem. Als die stuk was dan zou de reset ook niet werken.

Overigens nog steeds geen 5.0.5 software op mijn Snapdragon IHU.
Heb na de eerste mislukte update deze nadien nog twee keer opnieuw aangeboden gekregen maar de installatie bleef elke keer hangen en mislukte steeds. Ik vermoed toch dat het te maken heeft met het moeizame initiële laden van de software na installatie van de nieuwe IHU en dat er ergens iets niet goed is geïnstalleerd of corrupt is geraakt. Aangezien de software niet meer wordt aangeboden ga ik binnenkort maar een afspraak maken in Nijverdal. Mogen zij het gaan oplossen.
Ik draai nu wel/weer 5.0.5. Sinds vandaag een MY25 V60 voorzien van IHU 4.2 Dus daar werkt het ook voor :)

Mijn boefje is liev!

• gustaveau
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18:39
Highland schreef op woensdag 8 april 2026 @ 15:19:
Ik denk vooral aan de juiste versie qua verbruik. Ik heb zelf de "oude" P8 en hoewel het heerlijk rijdt, is het verbruik wat minder prettig.

• Venomer
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 19:07
MartijnEV schreef op woensdag 8 april 2026 @ 14:51:
[...]

Europa is een speciaal optiepakket (met tevens een significante korting op de totale prijs van de auto) voor Nederland.

Een leuke feature van dit Europa-pakket als toevoeging op de Ultra is de achterbankverwarming. Dit is een optie die volgens mij voorheen niet in Nederland leverbaar was (zag hem een aantal jaren geleden wel al in Engeland op een Engelse EX40 uitvoering). De kinderen vinden het (zelfs met dit mooie weer) geweldig! Hij is zelfs instelbaar in 3 standen, net als bij de voorstoelen. Wat wel jammer is, is dat het alleen te bedienen is met de knopjes achterop de middentunnel, dus alleen vanaf de achterbank en niet vanaf het infotainment scherm. Heb al gecheckt of bij een volgende rit de achterbankverwarming altijd in de uit-stand begint, lijkt zo te zijn, gelukkig wel, want anders weet je niet bij een kantoorrit/alleen in de auto, of die onnodig aan staat :-)

En natuurlijk vinden de kinderen het panoramadak met schuifdak ook prachtig - een fraaie toevoeging ten opzichte van de EX40 Plus die wij hiervoor hadden. En verder ook heel prettig van de Ultra: de elektrisch verstelbare stoelen met geheugenfunctie voor stoelen en spiegels, en de naar beneden kantelbare spiegels (dubbel-drukken op L of R knop) voor bij het achteruit rijden/inparkeren.

Wat mij verder opvalt: de 5.0.5 software lijkt een nog verdere verfijning te hebben ten opzichte van de 4.2.13 versie (die ik nog op de Plus had) met betrekking tot de aandrijflijn. Lijkt nog soepeler en verfijnder te reageren op het 'gas'pedaal, en het 'jengel'geluid rond 30 km/u is nu nagenoeg volledig verdwenen.

Ook leuk: Honk&Flash werkt nu eindelijk ook!

En nieuw voor de recent geproduceerde EX40's is het 'Driver understanding systeem' - een uitbreiding op het 'Driver awareness systeem' dat de EX40 al had; nu wordt er nog meer opgelet of je niet afgeleid van het verkeer bent. (Dit ivm aangescherpte Europese regelgeving). Lijkt op wat de EX30 al eerder had (maar gelukkig op een minder irritantenerveuze manier).

Al wat kilometertjes gereden, heerlijke auto, prachtige kleur en mooie uitrusting, heel blij mee!
De achterbankverwarming was helemaal in het begin (MY21) wel leverbaar, maar is kort daarna geschrapt als optie. Mijn XC40 MY21 heeft het niet en ik mis het ook niet. Het komt niet zo vaak voor dat er iemand op de achterbank zit.

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

• NaN
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Nog even een nieuwsgierig vraagje, wanneer had je deze besteld?

Ik zit ook te wachten op mijn nieuwe EX40, he... ;)

• MartijnEV
NaN schreef op woensdag 8 april 2026 @ 18:30:
[...]

Nog even een nieuwsgierig vraagje, wanneer had je deze besteld?

Ik zit ook te wachten op mijn nieuwe EX40, he... ;)
Eind januari. Wanneer heb jij hem besteld? Leuk vooruitzicht! Welke versie krijg jij?

[ Voor 7% gewijzigd door MartijnEV op 08-04-2026 20:43 ]

MY26 | Volvo EX40 Ultra Europa | Single Motor Extended Range | Denim Blue | Connect Microtec/Nubuck | Donkergetinte achterruiten | Pirelli Scorpion All-Season banden | Trekhaak | geproduceerd: 19 maart 2026 | afgeleverd: 7 april 2026 | software 5.0.5

• ron65
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Vandaag met de fietsdrager naar zee, was even vergeten wat er dan allemaal niet meer werkt omdat de auto denkt dat het een aanhangwagen is. Geen PA, geen dode hoek lichtjes, geen aankomstpercentage in Google Maps, geen parkeersensoren. Beetje jammer dat dat allemaal uitgeschakeld wordt, meeste zaken zouden nog perfect bruikbaar zijn lijkt me, maar zal wel weer veiligheiddingetje zijn. Je zou eigenlijk moeten kunnen aangeven dat het om een fietsdrager gaat zodat tenminste PA en het aankomstpercentage nog werken.
Ehhh... met caravan erachter had ik vorig jaar en daarvoor gewoon een aankomst percentage in maps staan.
DIe wijzigde rap tijdens de rit, maar stond er gewoon.
Is dat nu weg dan? dat zou echt vervelend zijn

XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

MartijnEV schreef op woensdag 8 april 2026 @ 20:42:
[...]

Eind januari. Wanneer heb jij hem besteld? Leuk vooruitzicht! Welke versie krijg jij?
Dan is er veel verbeterd, ik bestelde mijn wagen destijds ook eind Januari en kreeg hem met een voorrangslevering per november geleverd, anders was het opnieuw Januari geworden maar dan 12 maanden na bestelling. Was destijds gewoon een ellenlange wachttijd.

• peutje
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 19:44

peutje

XC40 recharge my24ER

De zuinige ritjes zijn er weer dankzij hogere temperaturen.
Snelweg op continue 105 op de cruise en laatste stuk den haag kruip sluip.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_N-7qcrlvGHcRBDvzqtn3pbgp68=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WPOoChJfVasvz1a8Zr3VSzWY.jpg?f=fotoalbum_large

• NaN
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

MartijnEV schreef op woensdag 8 april 2026 @ 20:42:
[...]

9 maart, maar toen kwamen we erachter dat we dan niet het volledige interieur verlichtingspakket erbij kregen, dus hebben we een paar dagen later nog wat nieuwe wensen doorgeven, die wollen bekleding. Daar zit dat pakket wel bij, zag ik in de prijslijst. Voor de rest de PlusEuropa SMER versie, 360 cam (parkeer pakket), lighting pakket erbij, spatlappen voor en achter, zwart dakje en extra getinte achterramen en een ander sierpaneel (zelfde als we nu ook hebben, besefte ik later) 19 inch, want ik wil all-season banden.

Oh ja de kleur! Denim Blue, maar dat had je al gelezen, denk ik.

Zo, een hoop om op te wachten, dus 8)

Bedankt voor je snelle antwoord!

[ Voor 4% gewijzigd door NaN op 08-04-2026 21:53 ]

• NaN
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

ron65 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 20:55:
[...]

Dan is er veel verbeterd, ik bestelde mijn wagen destijds ook eind Januari en kreeg hem met een voorrangslevering per november geleverd, anders was het opnieuw Januari geworden maar dan 12 maanden na bestelling. Was destijds gewoon een ellenlange wachttijd.
Ja, die levertijden zijn gelukkig weer wat normaler geworden!

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:15
ron65 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 20:44:
[...]

Ehhh... met caravan erachter had ik vorig jaar en daarvoor gewoon een aankomst percentage in maps staan.
DIe wijzigde rap tijdens de rit, maar stond er gewoon.
Is dat nu weg dan? dat zou echt vervelend zijn
Ik hoop dat het een bug was maar ik ben 2x gestopt om iets/iemand op te pikken en bij het hervatten van de rit was het in elk geval niet opgelost, nooit een aankomstpercentage gezien. Zaterdag keer ik huiswaarts dus dan zal ik bevestiging hebben of het iets eenmaligs was.

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

• MartijnEV
NaN schreef op woensdag 8 april 2026 @ 21:49:
[...]

9 maart, maar toen kwamen we erachter dat we dan niet het volledige interieur verlichtingspakket erbij kregen, dus hebben we een paar dagen later nog wat nieuwe wensen doorgeven, die wollen bekleding. Daar zit dat pakket wel bij, zag ik in de prijslijst. Voor de rest de PlusEuropa SMER versie, 360 cam (parkeer pakket), lighting pakket erbij, spatlappen voor en achter, zwart dakje en extra getinte achterramen en een ander sierpaneel (zelfde als we nu ook hebben, besefte ik later) 19 inch, want ik wil all-season banden.

Mooie uitvoering! Dan krijg je denk ik de MY27, want de productie van een nieuw MY begint meestal rond week 17. En in de MY27 prijslijst kun je inderdaad nu kiezen voor een ander sierpaneel, los van het bekledingspakket. En ook een optie voor de Ultra om deze zonder zwart dak uit te voeren trouwens.
(Maar ik ben blij met mijn zwarte dak icm Denim Blue!)

[ Voor 6% gewijzigd door MartijnEV op 08-04-2026 23:13 ]

• DoubleDot
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
NaN schreef op woensdag 8 april 2026 @ 21:49:
[...]

Je hoeft geen 19inch te kiezen omdat je all-season banden wil, die heb je namelijk ook voor de 20's ;)

• NaN
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

DoubleDot schreef op donderdag 9 april 2026 @ 08:04:
[...]

Je hoeft geen 19inch te kiezen omdat je all-season banden wil, die heb je namelijk ook voor de 20's ;)
Nope, die kon ik niet kiezen in de configurator, de verkoper zei ook dat die combinatie niet mogelijk was. Enne, het kan mij verder niet boeien.

[ Voor 18% gewijzigd door NaN op 09-04-2026 09:32 ]

• DoubleDot
  • Nu online
NaN schreef op donderdag 9 april 2026 @ 08:19:
[...]

Nope, die kon ik niet kiezen in de configurator, de verkoper zei ook dat die combinatie niet mogelijk was. Enne, het kan mij verder niet boeien.
Dat is nieuw dan - maar goed, als het voor jou verder niet uitmaakt is dat helemaal prima

• vimofoto
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10:53
Ik vind dat hier nog weinig gesproken word over volumeregeling bij muziek en lopende navigatie. Wat irritant nu zeg!

Het volume van de muziek verzacht niet bij spreken van navigatie. Is dit nu een bug of iets vergeten bij meenemen bij de update?

The best thing about a picture is that it never changes, even when the people in it do.

• DoubleDot
  • Nu online
vimofoto schreef op donderdag 9 april 2026 @ 15:22:
Ik vind dat hier nog weinig gesproken word over volumeregeling bij muziek en lopende navigatie. Wat irritant nu zeg!

Het volume van de muziek verzacht niet bij spreken van navigatie. Is dit nu een bug of iets vergeten bij meenemen bij de update?
Bug bij Google Maps, komt goed, weet verder geen status van wanneer.
Zelf geen last van want ik gebruik nooit gesproken navigatie.

Op reddit vond ik wel deze stappen (in meerdere topics). Ik heb dit zelf niet getest.
I had this issue on my 2023 XC60 after updating to 5.0.5. Volvo was of no help via chat. They just said take into dealer. I saw some people mentioning google maps cache. I deleted cache and storage and the problem is fixed!

Below are the steps. Note: I think you need to do this for each profile on the car (at least it required it for mine):
  1. Open Settings (Car symbol).
  2. Navigate to Settings → System → Apps → Show all apps.
  3. Locate and select Google Maps.
  4. Choose Storage & cache.
  5. Tap Clear cache, then Clear storage.
  6. Go back one step and tap Force close.
  7. Press the Home button and open Google Maps.

[ Voor 49% gewijzigd door DoubleDot op 09-04-2026 15:47 ]

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18:33
Het is zelfs bij alle AAOS modellen: Renault, Polestar, Volvo,.. dus het is gewoon afwachten tot ze dit fixen bij Google.

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
Ben ik blij dat ik nooit met de navigatie stem aan rijd 😅

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

• marcel_76
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17:46
vimofoto schreef op donderdag 9 april 2026 @ 15:22:

Hmm niet gemerkt nog. Ik heb geen gesproken navigatie maar wel als ik start en de melding komt "Deze route vermijd wegafsluitingen etc. of ondanks drukte bla bla" en dan wordt mijn muziek/radio wel gedimd.

XC40 Ultimate MY24 - Single Motor Extended Range - Silver Dawn | Alfen Eve Single Pro-line

• marcel_76
caspervc schreef op donderdag 9 april 2026 @ 17:17:
Ben ik blij dat ik nooit met de navigatie stem aanrijden 😅
Same... Ze gaan alijd roepen als er net een lekker nummer aan staat O-) 8)

XC40 Ultimate MY24 - Single Motor Extended Range - Silver Dawn | Alfen Eve Single Pro-line

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20:06
Lancer schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 16:26:
[...]

Ik heb er een keramische coating op zitten (1.5 jaar geleden). Tot op heden ben ik er redelijk tevreden over. De detailer heeft ook een coating op het zwarte kunststof gezet. Wassen van de auto gaat relatief eenvoudig. Vuil komt er goed af en na iedere wasbeurt ziet de auto er weer perfect uit.

De detailer heeft zelfs een verslag op Youtube gezet van het proces: YouTube: Volvo XC40 Recharge & Xeon Keramische coating
@Lancer Reactie op een post van je van lang geleden: hoe is die keramische coating je op de langere termijn bevallen? Hoe hield het zich? Geen idee of je deze auto nog hebt of hebt verkocht, maar in dat laatste geval: heb je het idee dat de behandeling nog bijdroeg aan de verkoop/inruilwaarde?

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 19:45
Mijn xc40 (my22 van eind 2021) is einde correct over een paar maanden. Ik zit te overwegen om ‘m over te nemen voor privé als 2e auto

Wat is jullie beeld: wat mag een my22 pure electric (de pro, wat nu ultimate heet, met mooiere bekleding en met trekhaak) van dec 21 met 180k op de teller kosten?

Hoe kan ik makkelijk aan de soh van de batterij komen? Kan de dealer dat uitlezen (en kost dat geld?)

• Lancer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:29

Lancer

What the......

Highland schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 00:06:
[...]

@Lancer Reactie op een post van je van lang geleden: hoe is die keramische coating je op de langere termijn bevallen? Hoe hield het zich? Geen idee of je deze auto nog hebt of hebt verkocht, maar in dat laatste geval: heb je het idee dat de behandeling nog bijdroeg aan de verkoop/inruilwaarde?
Coating beviel prima. Ik bracht de auto wel jaarlijks terug voor de controle. In de loop van de jaren wel een paar keer een opmerking gehad over de kleur (ziet er als nieuw uit, nog nergens gezien...)

Impact op de inruilwaarde is er niet. Veel bespaarde tijd doordat ik de auto niet in de was hoefde te zetten en te polijsten wel.

Uiteindelijk doe je dit voor jezelf.

Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)

• Lancer

Lancer

What the......

Kammika schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 06:55:
Mijn xc40 (my22 van eind 2021) is einde correct over een paar maanden. Ik zit te overwegen om ‘m over te nemen voor privé als 2e auto

Wat is jullie beeld: wat mag een my22 pure electric (de pro, wat nu ultimate heet, met mooiere bekleding en met trekhaak) van dec 21 met 180k op de teller kosten?

Hoe kan ik makkelijk aan de soh van de batterij komen? Kan de dealer dat uitlezen (en kost dat geld?)
Ik denk dat je vooral moet kijken naar wat je nu aan range haalt tov het begin. Bij ons is hij er na 100k uit gegaan. De range was voor mijn gevoel nog hetzelfde; rond de 350 - 380km in goed weer. Bracht toen €20k op. Dat deed wel pijn aangezien een even oude XC40 T2 in basistrim op dat moment €21k opbracht. Daar kan ik uiteindelijk mee leven daar dit mijn ouders de kans gaf elektrisch te gaan rijden.

Door de situatie in de golf zijn de inruilprijzen inmiddels wel gestegen. Denk dat ik er nu €25k voor zou kunnen krijgen.

Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 16:34
DoubleDot schreef op donderdag 9 april 2026 @ 15:28:
[...]

Bug bij Google Maps, komt goed, weet verder geen status van wanneer.
Zelf geen last van want ik gebruik nooit gesproken navigatie.

Op reddit vond ik wel deze stappen (in meerdere topics). Ik heb dit zelf niet getest.

[...]
Ik heb hem wel getest, en werkt wel (met wat horten en stoten er gekomen)

Gisteren eerst cache gewist, toen gegevens. Ik zag geen optie for geforceerd afsluiten, dus infotainment herstart. Maps geopend, en vervolgens kwam hij wel met privacy voorwaarden accepteren (idd alles gewist). LTE was opeens weg, maar dacht, zal morgen vroeg wel weer goed zijn.
Vannochtend in de auto, nog steeds geen LTE. Infotainment herstart. LTE terug. Maps weer geopend, en gaf me ook netjes aan hoever naar werk was met de tijd, maar als ik deed starten, kwam meteen een error en "probeer opnieuw". Zoeken werkte ook niet. Leek iets corrupt te zijn ofzo, misschien omdat hij gister de 1e x was gestart zonder LTE? Geen idee. Infotainment nog maar een keer herstart, en daarna deed hij het weer normaal. En muziek wordt nu daadwerkelijk weer gedempt als de navi stem iets omroept.

• mversluis
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 18:18

Prijs vergelijk kan je beste even op gaspedaal ofzo kijken. Kan je leeftijd en km ingeven.

Ik denk zo tussen 22 en 25k

Soh kon de garage waar wij auto kochten zo uitlezen met blackbox , duurde 10 minuten ofzo en krijg je officeel pdf rapport. Dacht dat dit iets van 90 euro kosten. Zit vooral in de licentie kosten die de garage moet betalen aan bedrijf wat er achter zit ( van de blackbox)

An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture

• mversluis
Ben even aan het onderzoeken voor zomerbanden.

Op dit moment zit er 235/50 R19 en 255/45 R19 op.
Is dit ook standaard voor een my21 p8 ?

Welke banden raden jullie aan?
Ik kwam zelf de conti ecocontact 6 verschillende keren tegen in dit topic als goede banden.

An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture

• Kammika
mversluis schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 08:28:
[...]

Prijs vergelijk kan je beste even op gaspedaal ofzo kijken. Kan je leeftijd en km ingeven.

Ik denk zo tussen 22 en 25k

Soh kon de garage waar wij auto kochten zo uitlezen met blackbox , duurde 10 minuten ofzo en krijg je officeel pdf rapport. Dacht dat dit iets van 90 euro kosten. Zit vooral in de licentie kosten die de garage moet betalen aan bedrijf wat er achter zit ( van de blackbox)
Net al even met Volvo dealer gesproken. Die lezen maandag bij onderhoud ook even de soh voor me uit

Auto is me nu voor 17k aangeboden. Op marktplaats en gaspedaal zie ik vergelijkbare modellen rond de 22k aangeboden. Soms wat goedkoper (maar dan hogere km stand of lagere uitvoering) en soms wat duurder (meestal lager km stand. Het is natuurlijk al de meest
Luxe versie)

Dus het lijkt me erg goede deal (als soh nog ok is). Maar ik weet dan weer niet hoeveel je normaal van zo’n vraagprijs afpingelt als die voor zo’n bedrag aangeboden is

Enige reden dat ik geïnteresseerd ben is omdat het erg goed aanbod lijkt en als ik ‘m als 2e auto te weinig gebruik dan ook weer makkelijk kan doorverkopen. Maar dan moet ik dus wel zeker weten dat ik echt mooie deal heb. Anders mag de leasemij ‘m terug…

• Venomer
mversluis schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 09:11:

Ik kwam zelf de conti ecocontact 6 verschillende keren tegen in dit topic als goede banden.
Dat zijn inderdaad de goede maten. Ik heb de Conti's als zomerband en dat bevalt prima. Ik wissel tussen zomer- en winterbanden en gebruik de banden al sinds mei '21. De auto heeft 85k gelopen, maar ik weet niet hoeveel daarvan op de zomerbanden was.

Volvo raadt aan om banden met de "VOL" markering te gebruiken.

• Venomer
danny.s schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 08:05:
[...]

Ik heb hem wel getest, en werkt wel (met wat horten en stoten er gekomen)

Gisteren eerst cache gewist, toen gegevens. Ik zag geen optie for geforceerd afsluiten, dus infotainment herstart. Maps geopend, en vervolgens kwam hij wel met privacy voorwaarden accepteren (idd alles gewist). LTE was opeens weg, maar dacht, zal morgen vroeg wel weer goed zijn.
Vannochtend in de auto, nog steeds geen LTE. Infotainment herstart. LTE terug. Maps weer geopend, en gaf me ook netjes aan hoever naar werk was met de tijd, maar als ik deed starten, kwam meteen een error en "probeer opnieuw". Zoeken werkte ook niet. Leek iets corrupt te zijn ofzo, misschien omdat hij gister de 1e x was gestart zonder LTE? Geen idee. Infotainment nog maar een keer herstart, en daarna deed hij het weer normaal. En muziek wordt nu daadwerkelijk weer gedempt als de navi stem iets omroept.
Ik heb ook de cache en de opslag gewist. Als je dan een scherm teruggaat, heb je de optie om geforceerd af te sluiten. Als je daarna Maps opent, moet je inderdaad de privacy settings opnieuw accepteren.

De stem van de navigatie werkte daarna weer gewoon. Dus op normaal volume, met de balans iets naar links en de muziek werd gedempt. Maar ik miste in Maps de knoppen voor het maken van een melding en voor het instellen van de oplaadvoorkeuren. Toen heb ik een reset van het infotainmentsysteem gedaan. Daarna had ik de knoppen terug, maar de fout met de navigatiestem was ook terug. 8)7

• Lancer

Lancer

What the......

De auto van mijn ouders staat nu op Hankook iON EVO banden. Die kwamen als beste uit de test qua geluidsproductie, grip en slijtvastheid. Volgens mij bevallen ze wel.

• mversluis
Kammika schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 09:12:
[...]

Net al even met Volvo dealer gesproken. Die lezen maandag bij onderhoud ook even de soh voor me uit

Auto is me nu voor 17k aangeboden. Op marktplaats en gaspedaal zie ik vergelijkbare modellen rond de 22k aangeboden. Soms wat goedkoper (maar dan hogere km stand of lagere uitvoering) en soms wat duurder (meestal lager km stand. Het is natuurlijk al de meest
Luxe versie)

Dus het lijkt me erg goede deal (als soh nog ok is). Maar ik weet dan weer niet hoeveel je normaal van zo’n vraagprijs afpingelt als die voor zo’n bedrag aangeboden is

Enige reden dat ik geïnteresseerd ben is omdat het erg goed aanbod lijkt en als ik ‘m als 2e auto te weinig gebruik dan ook weer makkelijk kan doorverkopen. Maar dan moet ik dus wel zeker weten dat ik echt mooie deal heb. Anders mag de leasemij ‘m terug…
Ik denk zeker nette prijs is en voordeel is dat de geschiedenis van de auto ook zelf kent.

[ Voor 8% gewijzigd door mversluis op 10-04-2026 10:53 ]

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:56

Alle electrische XC40's hebben voor zover ik weet een breedset, dus verschillende maten voor en achter zoals je boven al aangeeft. De non-electric en de plugin-hybrid hebben volgens mij voor- en achter dezelfde breedtemaat, namelijk 245.

Als je geen zin hebt in jaarlijkse wissels zou je ook voor knappe all season banden kunnen gaan. WIl je het goed doen, kies je voor Michelin CrossClimate2 of de Continental ClimateContact2. Voor zomerbanden zou ik zelf niet voor de EcoContact gaan, maar voor de Premium- of SportContact. De XC40 is een premium auto, daar horen wat mij betreft ook premium banden onder en geen ecobandjes. Ook zou ik kijken welke banden knappe velgrandbescherming hebben.

• Tranquility
Lancer schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 10:07:
De auto van mijn ouders staat nu op Hankook iON EVO banden. Die kwamen als beste uit de test qua geluidsproductie, grip en slijtvastheid. Volgens mij bevallen ze wel.
Hankook is een opkomend merk die het goed doet en goed uit diverste testen naar voren komt. Voor de prijs een dikke prima, zeker de ION serie. De iOn Flexclimate is ook een overweging als je geen zin hebt in jaarlijkse wissels. Leuk detail is dat Continental en Hankook op de iON serie leuke cashback acties hebben. Scheelt best geld. Zo heb ik een half jaartje geleden mijn Michelin CC2's gekocht.

• Tranquility

Luxe versie)

Zo te horen best een goede deal als vergelijkbare auto's op Gaspedaal, e.d. 22k en 25k doen.
En de verwachting is dat de vraag naar elektrische auto's vanaf nu alleen maar gaat toenemen door de onrust in het midden oosten en de kapotgebombardeerde olieinstallaties aldaar. Dus de hoge brandstofprijzen zullen voorlopig wel hoog blijven. Daarnaast ken je je eigen auto het beste qua history en als de batterijmeting goed uitvalt lijkt het mij geen verkeerd aanbod van je LM.
edit:
Zie net dat je er al 180k mee hebt gereden. Dat is best een pittige kilometerstand. Zou dan wel een aankoopkeuring laten doen, ook al ken je de auto zelf als geen ander. En uiteraard wat de SoH van de batterij is.

[ Voor 7% gewijzigd door Tranquility op 10-04-2026 13:14 ]

• Kammika
Tranquility schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 13:11:
[...]

Zo te horen best een goede deal als vergelijkbare auto's op Gaspedaal, e.d. 22k en 25k doen.
En de verwachting is dat de vraag naar elektrische auto's vanaf nu alleen maar gaat toenemen door de onrust in het midden oosten en de kapotgebombardeerde olieinstallaties aldaar. Dus de hoge brandstofprijzen zullen voorlopig wel hoog blijven. Daarnaast ken je je eigen auto het beste qua history en als de batterijmeting goed uitvalt lijkt het mij geen verkeerd aanbod van je LM.
edit:
Zie net dat je er al 180k mee hebt gereden. Dat is best een pittige kilometerstand. Zou dan wel een aankoopkeuring laten doen, ook al ken je de auto zelf als geen ander. En uiteraard wat de SoH van de batterij is.
had al zitten kijken naar aankoopkeuringen, maar de combinatie van 350 EUR en dan gelijk allemaal disclaimers die dan bij zo'n prijs staan wordt ik beetje allergisch van...

Garage gaat maandag bij onderhoud als de SoH voor me checken, ik zal ze eens lief aankijken en eens vragen of ze ook willen kijken of ze nog groot onderhoud bij deze auto gaan verwachten..

• MartijnEV

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Positief opvallend bij mijn nieuwe EX40 ten opzichte van mijn vorige twee EX40’s (een vroege MY25, productie mei 2024 en een vroege MY26, productie mei 2025): geen trillingen meer rond de 100 km/uur!
Zouden er dan vanaf de late MY26’s verbeteringen zijn aangebracht in de achterste aandrijfunit en/of assen?

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18:33
Venomer schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 09:55:
[...]

Ik heb ook de cache en de opslag gewist. Als je dan een scherm teruggaat, heb je de optie om geforceerd af te sluiten. Als je daarna Maps opent, moet je inderdaad de privacy settings opnieuw accepteren.

De stem van de navigatie werkte daarna weer gewoon. Dus op normaal volume, met de balans iets naar links en de muziek werd gedempt. Maar ik miste in Maps de knoppen voor het maken van een melding en voor het instellen van de oplaadvoorkeuren. Toen heb ik een reset van het infotainmentsysteem gedaan. Daarna had ik de knoppen terug, maar de fout met de navigatiestem was ook terug. 8)7
Cache en opslag tot 2x toe gewist en 2x GM gedwongen gestopt, telkens privacy settings gekregen, maar het volume is nog altijd een mix van audio en navigatie.

• peutje

peutje

XC40 recharge my24ER

RigolleM schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 17:04:
[...]

Cache en opslag tot 2x toe gewist en 2x GM gedwongen gestopt, telkens privacy settings gekregen, maar het volume is nog altijd een mix van audio en navigatie.
Hier ook.

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

[...]

Luxe versie)

Dat klinkt niet verkeerd die prijs.
Ik zit al tijden via autoscout24 (kun je prima filteren en trefwoorden gebruiken) de boel in de gaten te houden voor wagens van de leeftijd van mijn XC40 MY23.
Wart me opvalt: KM standen vaak hoger tot veel hoger dan bij mij
3 maanden terug met mijn opgeslagen zoekopdracht nog steeds rond de 95 resultaten, nu slechts 23
prijs 3 maanden terug rond 26000, nu rond 29000

De ellende die Trump heeft veroorzaakt in het midden Oosten heeft echt wel zijn weerslag hierop, veel mensen die tot 3 maanden terug nog opmerkingen over rijden op de kermis en goede brandverzekering afsluiten, kopen nu de handel leeg kennelijk.

Verder hoorde ik een collega die ook een aanbod had gehad dat de LM ongeveer 35% van de cataloguswaarde hanteert, als ik dat bij mijn wagen bereken kom ik op... 18.000 euro

Dus jouw aangeboden prijs is heel niet verkeerd, en die SOH? als je niet heel duidelijk merkbaar minder reed bij gemiddeld weer dan toen hij nieuw was, zou ik me er geen zorgen om maken.
Ik haalde destijds 350-380 km in die omstandigheden en nu met dat lenteweer is dat alweer in de buurt van 350 teruggekomen, was van de winter zelfs maar 260.
Zelfs dan nog zou 160 km voor mij prive in de winter heel prima te doen zijn, dat is ook iets waar je naar moet kijken, hij kan misschien wel een lage SOH hebben, maar als dat al langere tijd stabiel is (en dat merk je zelf het best) is het nog geen probleem als je je behoefte aan range per dag ermee overruled.

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Lancer schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 07:35:
[...]

Coating beviel prima. Ik bracht de auto wel jaarlijks terug voor de controle. In de loop van de jaren wel een paar keer een opmerking gehad over de kleur (ziet er als nieuw uit, nog nergens gezien...)

Impact op de inruilwaarde is er niet. Veel bespaarde tijd doordat ik de auto niet in de was hoefde te zetten en te polijsten wel.

Uiteindelijk doe je dit voor jezelf.
Ik kan dit 100% beamen.
Ik gebruik het ook, twee maal per jaar na een wasbeurt droogwrijven en dan de creamic coating van trutlewax erop, een paar sprays per paneel volstaan, uitwrijven en niet bang zijn dat er 'vegen' zichtbaar blijven, die zijn na enkele dagen weg.
Een week later herhalen, en dan kan hij er weer een seizoen tegenaan.

Het helpt zeer zeker tegen verkleuring, tegen vogelpoep, honingdauw uit de bomen, saharazand, stuifmeel, maar ook bagger en pekel. Je spoelt het er allemaal veel makkelijker af.

De zwarte kleur lijkt ook weer dieper na een beurtje, en laatst bij de garage voor onderhoud inderdaad een compliment dat de lak er na 3,5 jaar nog steeds zo mooi glanzend bijstaat. Zomaar ongevraagd kreeg ik die opmerking, dat geeft aan dat het wel opvalt.

Los daarvan: ik geniet van een schone wagen, en irriteer me aan vuil op de wagen. Dus ik doe vooral mezelf een plezier nu :-) (en wie weet in nov 2027 opnieuw mezelf als ik hem wellicht overneem)

• Juancho
Ik heb 5 jaar gereden in de XC40 zonder coating en gewoon regelmatig (niet elke week) handmatig wassen bij het tankstation hier. Auto staat het hele jaar buiten, onoverdekt. Dus in regen, sneeuw, een lading zand vanuit de Sahara, vogelpoep en verzin het.

Bij inlevering het compliment gekregen dat ik de auto enorm netjes verzorgt had in al die jaren en dat ik een voorbeeld voor vele leaserijders was. Behalve wat problemen bij 1 velg was de wagen nog super, incl lak.

Ik geloof persoonlijk niet zo in een extra coating, ik denk eerder dat het ligt aan je gekozen lak. Toen ik in dubio zat evt 2 kleuren van de huidige Polestar 2 gaf de betreffende advisier ook aan om niet te kiezen voor de lak midnight blue want gevoelig voor krassen. De lak die ik nu heb zou veel beter moeten zijn en toevallig vandaag na een goede wasbeurt (wagen zat onder Sahara zand, vogelpoep etc) eens een rondje gedaan. Geen krasje te zien, mooi glimmende wagen en ik rij de wagen sinds augustus vorig jaar.

Maargoed, ieder zn ding en wellicht is het meer zichtbaar op een bepaalde lakkleur. De xc40 had ik in sage green, nu de vapour (soort beton grijs/groen/blauwe) kleur

[ Voor 8% gewijzigd door Juancho op 10-04-2026 22:15 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Juancho schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 22:12:
Ik heb 5 jaar gereden in de XC40 zonder coating en gewoon regelmatig (niet elke week) handmatig wassen bij het tankstation hier. Auto staat het hele jaar buiten, onoverdekt. Dus in regen, sneeuw, een lading zand vanuit de Sahara, vogelpoep en verzin het.

Bij inlevering het compliment gekregen dat ik de auto enorm netjes verzorgt had in al die jaren en dat ik een voorbeeld voor vele leaserijders was. Behalve wat problemen bij 1 velg was de wagen nog super, incl lak.

Ik geloof persoonlijk niet zo in een extra coating, ik denk eerder dat het ligt aan je gekozen lak. Toen ik in dubio zat evt 2 kleuren van de huidige Polestar 2 gaf de betreffende advisier ook aan om niet te kiezen voor de lak midnight blue want gevoelig voor krassen. De lak die ik nu heb zou veel beter moeten zijn en toevallig vandaag na een goede wasbeurt (wagen zat onder Sahara zand, vogelpoep etc) eens een rondje gedaan. Geen krasje te zien, mooi glimmende wagen en ik rij de wagen sinds augustus vorig jaar.

Maargoed, ieder zn ding en wellicht is het meer zichtbaar op een bepaalde lakkleur. De xc40 had ik in sage green, nu de vapour (soort beton grijs/groen/blauwe) kleur
Ik heb de black-Onyx. die was zeker in het begin extreem krasgevoelig, bij het openen van de achterklep met een nagel langs de lak had je al een kras, ook bij de deurgrepen.
De coating was daartegen best een goed wapen, vooral op die plekken goed dik aangebracht en ook regelmatig herhaald en het krassen is vrijwel weg, ook de al ontstane krassen in het begin zie je amper meer.

Los daarvan, ik merk echt verschil tussen wanneer de coating is uitgewerkt en weer is aangebracht in hoe makkelijk vuil te verwijderen is. Dat scheelt echt. Zelfs een regenbui kan al genoeg zijn om dingen weg te spoelen die voor de behandeling echt met een spons moesten worden weggewreven.

Je zegt het zelf al, ieder moet zelf weten en ik snap jouw beweegreden ook, je hebt buiten wassen en zuinig erop zijn zonder coating toch een keurige wagen weer ingeleverd met nauwelijks sporen.
Ik zou dat zonder coating ook redden, maar met coating is dat toch een stuk makkelijker gebleken ;)

Kleine moeite overigens, vanmiddag inderdaad die halve sahara die erop zat eraf gewassen, dat kostte me meer tijd dan daarna toen hij droog was de coating aanbrengen, dat was werkelijk maar een half uurtje tot 45 minuten werk over de hele wagen.
Volgende week nog een keer, en ik kan er weer tot ergens rond november van genieten voor ik er weer 45 minuten tijd in moet steken.

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Sinds de 5.0.5 update werkt de schopsensor van de kofferbak nauwelijks meer.
Meerdere keren staan schoppen en geen resultaat, heel af en toe wel maar 70% niet.
Voorheen deed deze het altijd en zonder mankeren.
Iemand anders ook die ervaring?

[ Voor 16% gewijzigd door ron65 op 11-04-2026 00:09 ]

• Juancho
Dan lijkt me die zwarte lak gewoon heel slecht. Ik herinner me nog uit de tijd van de 1th gen xc40 en PS2 wagens dat er lakkeuren waren die heel snel zo'n sinaasappel schil kleur kregen. Daar helpt een coating ook niet voldoende tegen lijkt me. Bepaalde lakkleuren lijken me gewoon vooral te dun en dus enorm kwetsbaar. Dat je er dan een coating overheen gooit om het wat meer te verbloemen snap ik.

• caspervc
  • Nu online
Ik vind 't onyx black op mijn dak ook gevoelig. Maar niets aan te doen. Mijn Fjord Blauwe staat ook in de coating. Bevalt me goed, en ik herken wat @ron65 zegt over vuil verwijderen. Al weet ik uiteindelijk niet hoeveel 't echt uitmaakt.

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Juancho schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 00:48:
Dan lijkt me die zwarte lak gewoon heel slecht. Ik herinner me nog uit de tijd van de 1th gen xc40 en PS2 wagens dat er lakkeuren waren die heel snel zo'n sinaasappel schil kleur kregen. Daar helpt een coating ook niet voldoende tegen lijkt me. Bepaalde lakkleuren lijken me gewoon vooral te dun en dus enorm kwetsbaar. Dat je er dan een coating overheen gooit om het wat meer te verbloemen snap ik.
Ik vind dat je gelijk hebt wat die zwarte lak betreft. Ik had hiervoor een andere ook zwarte leasewagen, en die lak was beslist veel minder gevoelig voor krassen.
Wellicht door de samenstelling waarbij bepaalde stoffen vanwege het millieu niet meer mogen (denk aan watergedragen ipv terpentinegedragen thuis bijvoorbeeld)

De Onyx Black is een prachtige lak, maar achteraf gezien (en zeker ten aanzien van mijn vorige wagen in zwart) te gevoelig voor de minste schade, al is dat nu, na dik 3 jaar, wel minder geworden.
Of de coating daaraan meewerkt dat het nu beter is? geen idee.
Maar ik heb hem er gisteren weer mee behandeld, en wat zeker is: de lak glanst weer veel meer en ook heel diep. Hij valt op naast de zwarte wagens van de buren en dat deed ie de laatste maanden niet echt meer.
En dat vind ik een fijn gevoel geven, zoals gezegd: ik doe dat vooral om mezelf een plezier te doen.

Nu staan de buren hun wagen ook te wassen en poetsen (doen ze ook bijna nooit) _/-\o_

• cdwave
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:48
Juancho schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 22:12:
Ik geloof persoonlijk niet zo in een extra coating, ik denk eerder dat het ligt aan je gekozen lak.
Is ook mijn ervaring. Zo'n coating kan helpen bij slechte lak.

Ooit een Volkswagen gehad waar je met je nagel al krassen op maakte. Bij een Rover met mica lak ging ik zelf een schade plekje bijwerken. Een blokje met schuurpapier werkte voor geen meter, ik moest echt pa's schuurmachine erbij halen om enig effect te sorteren. Die lak was zo hard, daar was bijna geen kras op te krijgen.

• Kammika
ron65 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 10:04:
[...]

Ik vind dat je gelijk hebt wat die zwarte lak betreft. Ik had hiervoor een andere ook zwarte leasewagen, en die lak was beslist veel minder gevoelig voor krassen.
Wellicht door de samenstelling waarbij bepaalde stoffen vanwege het millieu niet meer mogen (denk aan watergedragen ipv terpentinegedragen thuis bijvoorbeeld)

De Onyx Black is een prachtige lak, maar achteraf gezien (en zeker ten aanzien van mijn vorige wagen in zwart) te gevoelig voor de minste schade, al is dat nu, na dik 3 jaar, wel minder geworden.
Of de coating daaraan meewerkt dat het nu beter is? geen idee.
Maar ik heb hem er gisteren weer mee behandeld, en wat zeker is: de lak glanst weer veel meer en ook heel diep. Hij valt op naast de zwarte wagens van de buren en dat deed ie de laatste maanden niet echt meer.
En dat vind ik een fijn gevoel geven, zoals gezegd: ik doe dat vooral om mezelf een plezier te doen.

Nu staan de buren hun wagen ook te wassen en poetsen (doen ze ook bijna nooit) _/-\o_
Ik herken dit totaal niet. Die van mij is inmiddels meer dan 4 jr oud, nooit met speciale middelen behandeld. Gewoon door normale carwash altijd.

Lak ziet er nog steeds prima uit!

• Venomer
RigolleM schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 17:04:
[...]

Ik heb na de eerste keer wissen niets meer gedaan, maar gisteren deed de stem het wel zoals het hoort. Het is een beetje willekeurig, lijkt het. Ik wacht verder maar gewoon de bugfix van Google Maps af.

• Venomer
ron65 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 00:08:
Meerdere keren staan schoppen en geen resultaat, heel af en toe wel maar 70% niet.
Ik heb geen verschil gemerkt op dit gebied. Misschien is de batterij van je transpondersleutel bijna leeg?

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Venomer schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 13:09:
[...]

Ik heb geen verschil gemerkt op dit gebied. Misschien is de batterij van je transpondersleutel bijna leeg?
Nee, die is net 6 maanden geleden vervangen, ook met de reserve sleutel (ook vervangen en sindsdien niet gebruikt) hetzelfde.
Maar vanochtend ging hij netjes open, zal het in de gaten houden.

• Largamelion
Vanmorgen de terugrit en opnieuw geen aankomstpercentage te zien. Ook alle andere zaken werkten niet zoals in de heenrit maar dat is jammer genoeg normaal want daar krijg je ook meldingen voor. Vanavond weer een ritje zonder fietsdrager, benieuwd of het aankomstpercentage dan terug is, ik ga ervan uit van wel.

Edit: Helaas niet opgelost, zelfs met de trekhaak omhoog geklikt nog steeds geen aankomstpercentage. Zal bugje in GM zijn dan, want de overige functies deden het wel gewoon.

[ Voor 8% gewijzigd door Largamelion op 11-04-2026 18:24 ]

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Kammika schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 12:43:
[...]

Ik herken dit totaal niet. Die van mij is inmiddels meer dan 4 jr oud, nooit met speciale middelen behandeld. Gewoon door normale carwash altijd.

Lak ziet er nog steeds prima uit!
Ik merk wel verschil.
Ik haal hem door de carwash, en ga daarna de coating aanbrengen. Ik kan zien waar ik gebleven ben, toch net iets dieper van kleur weer dat zwart.
En je voelt het ook, waar de coating zit is de lak gladder, zelfs de poetsdoek glijdt daar spontaan van de motorkap af waar op de onbehandelde gedeelten de doek makkelijk blijft liggen.

• cdwave
Hmm, nu je het zegt. En natuurlijk net als je met een enorme doos in je klauwen staat... Die ene keer dat die feature nuttig zou zijn, doet-ie 't niet. En de telefoon zit allang niet meer in dezelfde broekzak als de sleutel. Ook een paar andere weigeringen gehad, maar na poging twee of drie ging hij wel open. Voorheen weigerde hij zelden, maar niet aan de update gedacht.

• rolfio
  • Registratie: Oktober 2005
Die heeft het bij mij nog nooit fatsoenlijk gedaan, paar keer dat dat wel werkte was bij het laden omdat de laadkabel er even onderdoor liep :|

Een puntje wat ik binnenkort bij de dealer neerleg.

XC40 RWD Ultimate Single Motor ER MY24 Sage Green 50000km

• Kammika
cdwave schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 20:01:
[...]

Hmm, nu je het zegt. En natuurlijk net als je met een enorme doos in je klauwen staat... Die ene keer dat die feature nuttig zou zijn, doet-ie 't niet. En de telefoon zit allang niet meer in dezelfde broekzak als de sleutel. Ook een paar andere weigeringen gehad, maar na poging twee of drie ging hij wel open. Voorheen weigerde hij zelden, maar niet aan de update gedacht.
Sinds een paar updates terug was die veel te gevoelig bij mij. Als ik aan het laden ben op mijn oprit ligt de kabel er ook achterlangs. En dan ging regelmatig de achterklep open als ik alleen maar langs de auto liep omdat die op die kabel reageerde. Sinds 5.0.5 is dat niet meer gebeurd. Denk idd dat de gevoeligheid weer teruggeschroefd is.

Nu moet ik idd soms weer 3x erlangs met mijn voet voor die opengaat. Maar heb dat liever dan de oude afstelling

Nog mooier zou zijn als je gewoon zelf die gevoeligheid kon instellen

• Venomer
Gisteravond werkten de gesproken aanwijzingen van Google Maps bij mij nog steeds goed. Ik bedoel dat de muziek gedempt wordt als er een aanwijzing van Maps uitgesproken wordt. Een verschil met “vroeger” is dat de muziek wel heel abrupt gedempt wordt. Eerder was het een fade-out en fade-in en nu is het bot afkappen en daarna er weer inknallen. Dat klinkt niet prettig, maar ik kan de stem van Maps wel verstaan.

• Largamelion
Largamelion schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 14:34:
[...]
Vanmorgen de terugrit en opnieuw geen aankomstpercentage te zien. Ook alle andere zaken werkten niet zoals in de heenrit maar dat is jammer genoeg normaal want daar krijg je ook meldingen voor. Vanavond weer een ritje zonder fietsdrager, benieuwd of het aankomstpercentage dan terug is, ik ga ervan uit van wel.

Edit: Helaas niet opgelost, zelfs met de trekhaak omhoog geklikt nog steeds geen aankomstpercentage. Zal bugje in GM zijn dan, want de overige functies deden het wel gewoon.
Gisteravond GM cache en data verwijderd en privacy instellingen terug aanvaard, aankomstpercentage is nu terug. Vermoedelijk dus niets te maken met de fietsdrager en toevallig op dat moment gestart.

• DoubleDot
  • Nu online
Venomer schreef op zondag 12 april 2026 @ 11:59:
Gisteravond werkten de gesproken aanwijzingen van Google Maps bij mij nog steeds goed. Ik bedoel dat de muziek gedempt wordt als er een aanwijzing van Maps uitgesproken wordt. Een verschil met “vroeger” is dat de muziek wel heel abrupt gedempt wordt. Eerder was het een fade-out en fade-in en nu is het bot afkappen en daarna er weer inknallen. Dat klinkt niet prettig, maar ik kan de stem van Maps wel verstaan.
Het systeem werkte (vroeger toch) met een soort highpass filter die ervoor zorgt dat de verstaanbaarheid van gesproken woorden beter is, zonder al te veel volumewijzigingen te moeten doen. Gezien ik praktisch alle meldingen en stemmen heb uit staan kan ik er in de 5.0.5 niet veel over zeggen

• peutje

peutje

XC40 recharge my24ER

Ook bijzonder, staat hier een ingevoerde ex40 voor de deur met 1800kg trekgewicht maar een single motor standard range....🤷‍♀️

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6wn0V4DCVTJ4swyNQtnssWWyz0Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uSeCuLKulGJ2NXp4OgVnf1Tp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H9hKOjCtmvD9SmwPQjh9IGrZBzU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/do8DDrMl4Du0E6NQEmItmXCg.jpg?f=fotoalbum_large

• NaN
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

peutje schreef op zondag 12 april 2026 @ 16:47:
Ook bijzonder, staat hier een ingevoerde ex40 voor de deur met 1800kg trekgewicht maar een single motor standard range....🤷‍♀️

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Sja, apart...

• tukker999
  • Laatst online: 01:52
rolfio schreef op zondag 12 april 2026 @ 10:55:
[...]

Die heeft het bij mij nog nooit fatsoenlijk gedaan, paar keer dat dat wel werkte was bij het laden omdat de laadkabel er even onderdoor liep :|

Een puntje wat ik binnenkort bij de dealer neerleg.
Ik heb het opgelost door de zekering te verwijderen. Nu werkt het schoppen zeker niet, maar ben ik ook verlost van een klep die op totaal onverwacht momenten ineens wél opengaat.

22,29 kWh/100km

• Tranquility
ron65 schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 23:06:
Even gekeken, er is verschil in kernelversie, die van jou is 5.15.170... uit Januari 2026, die van mij 5.15.167 uit december 2025

Meteen een verborgen optie ontdekt: tap in dat scherm 5x rustig met korte tussenpozen achter elkaar op "buildnummer" om op ontwikkelaars niveau te komen. Ik zag geen verschil met eerder, maar wellicht dat elders in de menus er dingen anders van worden, nog niet getest.
Heb dit ook even gedaan om te proberen. Wanneer je tapt zie je steeds hoeveel stappen je nog moet doen, maar na de vijfde tap krijg ik al de melding dat deze (ontwikkelaars)optie niet beschikbaar is. Jammer, ik had gehoopt dat er intern misschien iets zou veranderen qua toestemming zodat de installatie van de OTA wellicht wel zou doorlopen. Die is na tig keer proberen en na drie keer opnieuw aanbieden van de update nog steeds niet gelukt. Ik denk echt dat er iets niet goed is gegaan na de IHU upgrade en dat de software niet goed is geladen omdat het toen ook meerdere keren mislukte. Mijn kernelversie is overigens 5.15.149 en is van mei 2025. De software staat dus nog steeds op 4.2.13.

Op advies van Volvo Nijverdal, waar de IHU upgrade in Januari was uitgevoerd, een paar weken gewacht na de laatste gefaalde update, maar ik krijg ook geen nieuwe OTA meer aangeboden, dus binnenkort maar even een afspraakje maken in Nijverdal en mogen zij de software er opzetten. Heb nu toch wel heel erg vaak dat ik een homeknop reset moet uitvoeren omdat de playknop van Spotify weer eens weg is. Tevens de vraag of hier mensen met 5.0.5 ook (nog) last van hebben?

• Tranquility
tukker999 schreef op zondag 12 april 2026 @ 23:34:
Ik heb het opgelost door de zekering te verwijderen. Nu werkt het schoppen zeker niet, maar ben ik ook verlost van een klep die op totaal onverwacht momenten ineens wél opengaat.
Bij mij werkt het "schoppen" prima en reageert de achterklep daar goed op. Inderdaad soms met de laadkabel er onder gaat ' ie ook wel eens open. Maar als ik de auto ga wassen of de fietsendrager ga monteren, leg ik de sleutel in de auto zodat de achterklep niet meer per ongelukt open gaat en bij het wassen van de auto de spiegels niet de hele tijd in- en uitklappen.

• Tranquility
Hier ook een SMER (MY24) met 1500kg trekgewicht met een geremde aanhangwagen.

• Tranquility
ron65 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 14:35:
Ik merk wel verschil.
Ik haal hem door de carwash, en ga daarna de coating aanbrengen. Ik kan zien waar ik gebleven ben, toch net iets dieper van kleur weer dat zwart.
En je voelt het ook, waar de coating zit is de lak gladder, zelfs de poetsdoek glijdt daar spontaan van de motorkap af waar op de onbehandelde gedeelten de doek makkelijk blijft liggen.
Ik was mijn auto zo af en toe eens. Gemiddeld eens keer in de twee weken met de hand. Na bijna 2.5 jaar ziet hij er nog steeds als nieuw uit. Ben wat dat betreft wel erg blij met de Vapour Grey kleur. Deze is blijkbaar erg sterk en vergevingsgezind. Heb ook wel eens overwogen om een glascoating aan te laten brengen door een detailingbedrijf, maar kan maar geen hoogte krijgen wat zoiets moet gaan kosten. €1000,-? €2000,-? Dat schijnt nogal af te hangen van de voorbereiding en/of de auto eerst gepolijst moet worden.

[ Voor 5% gewijzigd door Tranquility op 13-04-2026 08:59 ]

• cdwave
Kan met invoeren te maken hebben - dezelfde auto krijgt in Duitsland vaak een hoger trekgewicht dan in Nederland. Of gewoon een fout gemaakt...

In principe wel handig om een keer wat zwaarders te trekken, maar om er een paardentrailer achter te hangen en naar Zuid-Frankrijk te rijden dat zou ik dan toch niet aanraden...

• JB

JB

Cédric roelt!

Tranquility schreef op maandag 13 april 2026 @ 08:43:
[...]

Heb dit ook even gedaan om te proberen. Wanneer je tapt zie je steeds hoeveel stappen je nog moet doen, maar na de vijfde tap krijg ik al de melding dat deze (ontwikkelaars)optie niet beschikbaar is. Jammer, ik had gehoopt dat er intern misschien iets zou veranderen qua toestemming zodat de installatie van de OTA wellicht wel zou doorlopen. Die is na tig keer proberen en na drie keer opnieuw aanbieden van de update nog steeds niet gelukt. Ik denk echt dat er iets niet goed is gegaan na de IHU upgrade en dat de software niet goed is geladen omdat het toen ook meerdere keren mislukte. Mijn kernelversie is overigens 5.15.149 en is van mei 2025. De software staat dus nog steeds op 4.2.13.

Op advies van Volvo Nijverdal, waar de IHU upgrade in Januari was uitgevoerd, een paar weken gewacht na de laatste gefaalde update, maar ik krijg ook geen nieuwe OTA meer aangeboden, dus binnenkort maar even een afspraakje maken in Nijverdal en mogen zij de software er opzetten. Heb nu toch wel heel erg vaak dat ik een homeknop reset moet uitvoeren omdat de playknop van Spotify weer eens weg is. Tevens de vraag of hier mensen met 5.0.5 ook (nog) last van hebben?
Niet helemaal vergelijkbaar, maar ik heb die issues niet. Hier wel dat sinds de IHU vervangen is, het knipperlicht geluidje soms 1x overslaat :D Dus gewoon stil is. Geen patroon te ontdekken.

Verder geen issues gekend. Software moest wel 2x geladen worden omdat de "pie-server" de "donor" niet accepteerde icm de geladen software. Gelukkig wel lokaal uitgevoerd, ipv in Nijverdal. Dit kan elke dealer. Er is niets spannends (meer) aan.

Mijn boefje is liev!

• Tranquility
JB schreef op maandag 13 april 2026 @ 13:56:
Niet helemaal vergelijkbaar, maar ik heb die issues niet. Hier wel dat sinds de IHU vervangen is, het knipperlicht geluidje soms 1x overslaat :D Dus gewoon stil is. Geen patroon te ontdekken.

Verder geen issues gekend. Software moest wel 2x geladen worden omdat de "pie-server" de "donor" niet accepteerde icm de geladen software. Gelukkig wel lokaal uitgevoerd, ipv in Nijverdal. Dit kan elke dealer. Er is niets spannends (meer) aan.
Klopt, het zou makkelijker zijn om naar mijn eigen dealer te gaan, maar de IHU upgrade is daar niet uitgevoerd en is mijn auto voorlopig niet aan een beurt toe, dus vraag me af hoe bereidwillig ze zijn. Ik voel me dan toch bezwaard om mij eigen dealer met dat pronbleem "op te zadelen".

• JB

JB

Cédric roelt!

Tranquility schreef op maandag 13 april 2026 @ 15:22:
[...]

Klopt, het zou makkelijker zijn om naar mijn eigen dealer te gaan, maar de IHU upgrade is daar niet uitgevoerd en is mijn auto voorlopig niet aan een beurt toe, dus vraag me af hoe bereidwillig ze zijn. Ik voel me dan toch bezwaard om mij eigen dealer met dat pronbleem "op te zadelen".
Snap ik, die zullen het niet _gratis_ doen waarschijnlijk, als je hun vraagt de software opnieuw te laden :) Ben zelf ook wel benieuwd richting toekomstige updates. Hoop dat het allemaal smooth gaat met OTA etc.

Mijn boefje is liev!

• Tranquility
JB schreef op maandag 13 april 2026 @ 15:24:
Snap ik, die zullen het niet _gratis_ doen waarschijnlijk, als je hun vraagt de software opnieuw te laden :) Ben zelf ook wel benieuwd richting toekomstige updates. Hoop dat het allemaal smooth gaat met OTA etc.
Maar bij jou is de upgrade wel uitgevoerd in Nijverdal, maar de 5.0.5 update bij je lokale dealer als ik het goed begrijp? Kwam de OTA bij jou ook niet door?

• Juancho
Tranquility schreef op maandag 13 april 2026 @ 15:22:
[...]

1. ze wilden zelf toch niet die processor update uitvoeren? Eigen keuze van ze
2. ze vragen gewoon een x bedrag om de software opnieuw in te laden, dus waarom zou je daar bezwaard voor moeten voelen?

• JB

JB

Cédric roelt!

Tranquility schreef op maandag 13 april 2026 @ 15:26:
[...]

Maar bij jou is de upgrade wel uitgevoerd in Nijverdal, maar de 5.0.5 update bij je lokale dealer als ik het goed begrijp? Kwam de OTA bij jou ook niet door?
Nee, de lokale dealer heeft de IHU vervangen :) Dat ging met software laden bij poging 1 niet meteen goed. De 2e poging wel. De pie-server in Zweden wilde niet meewerken. Hebben ze voor moeten schakelen met Volvo.

Mijn boefje is liev!

• Tranquility
JB schreef op maandag 13 april 2026 @ 15:28:
Nee, de lokale dealer heeft de IHU vervangen :) Dat ging met software laden bij poging 1 niet meteen goed. De 2e poging wel. De pie-server in Zweden wilde niet meewerken. Hebben ze voor moeten schakelen met Volvo.
Dat klinkt een beetje als het probleem wat ik heb gehad. Jij kreeg gelijk 5.0.5 erop bij vervanging van de IHU dus?

• JB

JB

Cédric roelt!

Tranquility schreef op maandag 13 april 2026 @ 15:29:
[...]

Dat klinkt een beetje als het probleem wat ik heb gehad. Jij kreeg gelijk 5.0.5 erop bij vervanging van de IHU dus?
Ja vorige week uitgevoerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iXXDxXL_rlfoXIxH5qwpYhtkFVg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TcDJUpRBbcsPzq7HykTAfDVS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mNuB9Jmvsiyt5Lo5oO4h0IykhRo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5N6yLHNBnE67TWsrCwZS9lrK.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn boefje is liev!

• Tranquility
Juancho schreef op maandag 13 april 2026 @ 15:27:
1. ze wilden zelf toch niet die processor update uitvoeren? Eigen keuze van ze
2. ze vragen gewoon een x bedrag om de software opnieuw in te laden, dus waarom zou je daar bezwaard voor moeten voelen?
Daar zit wat in en heb je eigenlijk wel gelijk. Ze hadden geen zin om de upgrade te doen toen ik het eerst netjes aan hun heb gevraagd voordat ik naar Nijverdal ging..

• wamske
  • Laatst online: 16:00
Bij Euromaster hebben ze Aviloo kastjes achter de balie liggen, voor €85,- doen ze een flashtest, klaar terwijl je wacht.

• danslo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:13
Iemand al meegemaakt dat het optrekken even op gang moet komen? Lijkt voornamelijk te gebeuren na achteruit rijden -> remmen/stilstaan -> optrekken. Alsof de rem nog even iets te lang blijft hangen, voor 2-3 seconden. Binnenkort maar na laten kijken bij de eerste maintenance check.

[ Voor 3% gewijzigd door danslo op 13-04-2026 16:09 ]

• caspervc
  • Nu online
Tranquility schreef op maandag 13 april 2026 @ 15:26:
[...]

Hier IHU update in Nijverdal gehad. Update kwam gewoon door. Wel aan de late kant maar er is nog hoop 😅

• Kammika
Soh na s gemeten. Voor een my22 uit dec ‘21 met 180k op de teller is die 89%. Zit in lijn met mijn verwachting

• nujtrug
Kammika schreef op maandag 13 april 2026 @ 18:15:
Soh na s gemeten. Voor een my22 uit dec ‘21 met 180k op de teller is die 89%. Zit in lijn met mijn verwachting
Gewoon even uit interesse:
- Vaak aan de snellader gestaan?
- Altijd max 90% geladen of ook regelmatig tot 100%?

Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (3.7.0) - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - HASS (2026.2.1)

• Kammika
nujtrug schreef op maandag 13 april 2026 @ 19:40:
[...]

Gewoon even uit interesse:
- Vaak aan de snellader gestaan?
- Altijd max 90% geladen of ook regelmatig tot 100%?
- snelladen eigenlijk alleen in vakanties en anders is het uitzondering
- normaal altijd max 90%. Maar afgelopen winter voor het eerst wel wat vaker naar 100% omdat die het niet meer redde anders zonder te snelladen. Dan wel altijd maar zeer beperkt op 100% gestaan (lees: dat laatste uurtje laden deed ik dan vlak voordat ik wegreed)

• Tranquility
caspervc schreef op maandag 13 april 2026 @ 16:39:
Hier IHU update in Nijverdal gehad. Update kwam gewoon door. Wel aan de late kant maar er is nog hoop 😅
De uitrol is volgens mij nu voor ieder MY geweest. Ik heb de update na de derde keer ook niet meer aangeboden gekregen dus die zal niet meer komen verwacht ik, tot de volgende release. Ik zal dus wel naar de werkplaats moeten, maar ik ga er niet voor betalen en zal daarom toch een keer naar Nijverdal moeten aangezien daar de IHU upgrade niet helemaal lekker is gegaan en ze ook hebben aangeboden de software er op te zetten mocht het via de OTA niet lukken. Bij mijn eigen dealer hoef ik niet aan te komen denk ik. Ze zullen het wel willen doen, maar dan tegen betaling. Wel jammer dat zij toen de IHU upgrade niet hadden willen doen..

[ Voor 3% gewijzigd door Tranquility op 14-04-2026 07:32 ]

• nujtrug
Kammika schreef op maandag 13 april 2026 @ 20:15:
[...]

- snelladen eigenlijk alleen in vakanties en anders is het uitzondering
- normaal altijd max 90%. Maar afgelopen winter voor het eerst wel wat vaker naar 100% omdat die het niet meer redde anders zonder te snelladen. Dan wel altijd maar zeer beperkt op 100% gestaan (lees: dat laatste uurtje laden deed ik dan vlak voordat ik wegreed)
Ben zelf ook eens benieuwd naar de prijs van de mijne. Vanaf juli kan ik prijs vragen voor mijn huidige wagen (Jan '23 - 63.000 km) om eventueel over te nemen na leaseperiode. Was je prijs voor BE of NL?

• Avvd
  • Niet online
Zijn er wellicht meer mensen bij wie de keyless entry nauwelijks werkt sinds update 5.0.5? ongeveer de helft van de keren reageert de deurhendel niet en moet ik alsnog de sleutel pakken. Als het niet software gerelateerd is moet ik maar eens bij de dealer langs gaan.

• DoubleDot
  • Nu online
Avvd schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 11:55:
Zijn er wellicht meer mensen bij wie de keyless entry nauwelijks werkt sinds update 5.0.5? ongeveer de helft van de keren reageert de deurhendel niet en moet ik alsnog de sleutel pakken. Als het niet software gerelateerd is moet ik maar eens bij de dealer langs gaan.
Werkt helemaal prima hier, ik durf zelf stellen dat de reactietijd beter is geworden, maar geen bewijs van. Misschien eens met een andere sleutel testen?

• Tranquility
Misschien batterijtje bijna leeg?

• wamske
  • Laatst online: 16:00
Hier ook; voor de update (die 2 weken dat ik hem had :P) kon ik de deur gewoon open trekken met de sleutel in mijn zak. Nu knippert hij wel, maar lijkt hij niet te ontgrendelen. Beetje hetzelfde als vorige auto's als je deze unlockt terwijl je de klink bediend.

De achterklep open met de schopsensor werkt vrijwel niet meer, iemand een oplossing daarvoor?

• Kammika
nujtrug schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 09:42:
[...]

Ben zelf ook eens benieuwd naar de prijs van de mijne. Vanaf juli kan ik prijs vragen voor mijn huidige wagen (Jan '23 - 63.000 km) om eventueel over te nemen na leaseperiode. Was je prijs voor BE of NL?
NL

• Microstar
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 19:53
Tranquility schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 13:22:
[...]

Misschien batterijtje bijna leeg?
Dit was bij mij ook het probleem. Zeer toevallig kwam de lege sleutelbatterij samen met de update.

2022 XC40 MY23 P6 Plus

• marcel_76
wamske schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 14:31:
[...]

Hier ook; voor de update (die 2 weken dat ik hem had :P) kon ik de deur gewoon open trekken met de sleutel in mijn zak. Nu knippert hij wel, maar lijkt hij niet te ontgrendelen. Beetje hetzelfde als vorige auto's als je deze unlockt terwijl je de klink bediend.

De achterklep open met de schopsensor werkt vrijwel niet meer, iemand een oplossing daarvoor?
Geen last van de keyless entry op dit moment. Gaat bij mij hetzelfde als met de vorige update, met opendoen eigenlijk altijd wel goed (tenzij mijn vrouw de hendel vastpakt). Op de een of andere manier pakt mijn vrouw de hendel zo vast dat haar duim op de knop komt waardoor de deur dus niet open gaat. Ik zeg steeds alleen je hand in de hendel en dan gaat het prima. Misschien is dat ook hier aan de hand per ongeluk? Is mij wel eens opgevallen dat het heel nauw luistert dus heb in het begin mezelf moeten aanwennen geen vingers of duimen bij het knopje te krijgen.

Ik heb wat andere bugs als in dat de auto spontaan soms Audiowagon start terwijl deze is afgesloten met radio aan. Dan is radio nergens te vinden dus moet ik in het app scherm op zoek gaan naar Radio die onderaan staat want het is op alfabet gesorteerd lijkt het. 8)7

Ik mis nu echt dat je iets van favorieten kan instellen die gelijk zichtbaar zijn. Zou je de apps kunnen schuiven dan kan ik zelf belangrijke apps bovenaan zetten dat helpt iig iets. Maar dat werkt niet bij mij (misschien vanwege Intel Atom of x86/arm verschil ten opzichte van Qualcomm)

• kombuis2023
  • Registratie: Augustus 2024
  • Nu online
Ben ik nou zo een pietlut?

Heel blij met mijn ex40 April 2026, na mijn P8 uit 2021 helemaal blij verrast door de range😀 maaaar waarom gaat mijn laadklep niet meer helemaal dicht, zit gewoon een kier tussen...Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4giVY3qO45uALHV7qCQkb_WdhmM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ow1s0TbEnOB9y2CprrNb30lZ.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 367 368 Laatste

Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.

Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.

Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"