Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Vasa-
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 01-05 16:02
millerman_sf schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 05:47:
[...]

Ik vind het knap als je met je voet kunt drukken en het verschil voelt tussen 2,8 en 2,2 bar. Want dat is ongeveer de waarde vanaf waar ie bij mij een keer een melding gaf. Mijn band liep toen heel langzaam leeg, na een week gaf ie die melding en heb ik het daadwerkelijk opgemeten.

Ik zou het dus wel even meten, aanvullen, resetten en in de gaten houden. Daar is dat systeem voor.
Ik bedoel ook niet dat ik met de voet voel dat er nergens geen drukverschil is. Ik bedoel dat er nergens een merkbaar verschil in druk was en dat mijn banden niet aan het leeglopen waren. (Met nadruk op het laatste)

Ondertussen natuurlijk wel aangevuld en de spanning stond op alle banden op 2.75 dus waarom het systeem aangaf dat er een probleem was snap ik niet. Ik had nog voor mijn reis alle banden op 2.75 gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Vasa-
vdburg schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 09:17:
[...]

Helemaal mee eens. Recent kreeg ik een melding dat linksachter verminderde druk had en dat was inderdaad na meten het geval. Band op spanning gebracht en een paar dagen later weer een melding. Er bleek dus een spijker in te zitten wat door de bandenboer snel gerepareerd is.

Het systeem is dus zeker niet nutteloos, al zou ik zelf liever de echte spanning zien zoals mijn vorige auto (Renault Espace) dat ook deed.
Ik heb nog nooit een melding gekregen over één band apart. Dat is net het rotte aan dit systeem. Als het al zou zeggen voor welke band het een 'anomalie' detecteert zou ik het al ok vinden. Nu moet ik alle banden liggen aflopen en vast stellen dat er geen meetbaar probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Vasa-
Juancho schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 16:15:
[...]

Ik weet nirt of je het gecheckt hebt maar grote kans dat je dan een spijker of dergelijke in je band hebt. Dat had ik ook een keer, band leek prima, wel de meldingen en na goed kijken zag ik een spijker in de band.
Nog eens extra nakijken dan volgende keer dat ik bij de wagen ben. Had daar immers het meeste schrik voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spekkie99
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:37
-Vasa- schreef op zondag 27 april 2025 @ 17:24:
[...]

Ik heb nog nooit een melding gekregen over één band apart. Dat is net het rotte aan dit systeem. Als het al zou zeggen voor welke band het een 'anomalie' detecteert zou ik het al ok vinden. Nu moet ik alle banden liggen aflopen en vast stellen dat er geen meetbaar probleem is.
Laatst nog gehad, als je in auto meldingen kijkt geeft hij aan welke band het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Vasa-
Spekkie99 schreef op zondag 27 april 2025 @ 17:41:
[...]

Laatst nog gehad, als je in auto meldingen kijkt geeft hij aan welke band het is.
Welk jaarmodel heb jij dan? In mijn MY23 is dat echt wel niet zo. Ik heb het elke keer na de bandenwissel wat wel te verwachten is, maar ik heb het ondertussen ook wel al genoeg gehad om zeker te zijn dat mijn wagen echt niet de band aangeeft waar het probleem is. Anders zou ik het hier ook niet vermelden als één van mijn grootste ergernissen met deze wagen. (En voor de duidelijkheid, zelfs hiermee is dit nog steeds veruit mijn favoriete wagen in 25 jaar auto rijden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:03
-Vasa- schreef op zondag 27 april 2025 @ 18:26:
[...]

Welk jaarmodel heb jij dan? In mijn MY23 is dat echt wel niet zo. Ik heb het elke keer na de bandenwissel wat wel te verwachten is, maar ik heb het ondertussen ook wel al genoeg gehad om zeker te zijn dat mijn wagen echt niet de band aangeeft waar het probleem is. Anders zou ik het hier ook niet vermelden als één van mijn grootste ergernissen met deze wagen. (En voor de duidelijkheid, zelfs hiermee is dit nog steeds veruit mijn favoriete wagen in 25 jaar auto rijden)
Ik heb ook een MY23 (Ultimate) en die geeft wel degelijk aan om welke band het gaat. De druk geeft hij helaas niet weer dus je weet nooit hoe dringend het is en dat is best irritant. Dat doen Renault en anderen een pak beter imo.

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spekkie99
-Vasa- schreef op zondag 27 april 2025 @ 18:26:
[...]

MY22 maar itmps blijkt een optie te zijn waarmee je dit idd in het midden scherm kan zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HRJ5-xLSnh7CXCoM_FiYbJmmwq0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/maXaIhYNkXydTbGlVaY39d6j.png?f=fotoalbum_large

De betere bandenboer weet dat hij dit moet resetten na een wissel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Vasa-
Spekkie99 schreef op zondag 27 april 2025 @ 19:07:
[...]

MY22 maar itmps blijkt een optie te zijn waarmee je dit idd in het midden scherm kan zien.

[Afbeelding]

De betere bandenboer weet dat hij dit moet resetten na een wissel.
Duidelijk, weer een extra optie waar ik niet wist dat ik rekening mee moest houden voor de volgende leasewagen. Hier had ik echt wel wat andere opties voor ingewisseld, een veiligheidsgevoel terwijl ik rijd is echt wel veel waard voor mij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Spekkie99
-Vasa- schreef op zondag 27 april 2025 @ 19:22:
[...]

Duidelijk, weer een extra optie waar ik niet wist dat ik rekening mee moest houden voor de volgende leasewagen. Hier had ik echt wel wat andere opties voor ingewisseld, een veiligheidsgevoel terwijl ik rijd is echt wel veel waard voor mij.
Als je veiligheid belangrijk vind is het zowieso verstandig om regelmatig je banden en de druk na te lopen 😉

Mijn vrouw laatst een dikke bobbel op de wang van een band maar dacht je dat ze die zelf zag....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 09:57
In de iPhone app zit nog niet de mogelijkheid om de claxon en de lichten te bedienen. In de Apple Watch app zit het wel. Tenminste, dat lijkt zo. Het werkt nog niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gzZu1iTTMHfpOUFr-Z4bYBupupo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/OsJOPyVAMgX6lpan9ehBGYiE.png?f=user_large

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
Zo, voor de allerlaatste keer de bandjes wisselen met onze XC40P8. Voelt toch vreemd.... ;(
Gelukkig wel de zomerbandjes erop dus net ff wat meer range _/-\o_

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 |Volvo XC40 P8 (MY20)|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 4v4t4r
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:15
Juancho schreef op maandag 28 april 2025 @ 11:29:
Zo, voor de allerlaatste keer de bandjes wisselen met onze XC40P8. Voelt toch vreemd.... ;(
Gelukkig wel de zomerbandjes erop dus net ff wat meer range _/-\o_
maakt veel verschil hoor ! ook in rijgeluid.

Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:51
Largamelion schreef op zondag 27 april 2025 @ 18:53:
Ik heb ook een MY23 (Ultimate) en die geeft wel degelijk aan om welke band het gaat. De druk geeft hij helaas niet weer dus je weet nooit hoe dringend het is en dat is best irritant. Dat doen Renault en anderen een pak beter imo.
Er zijn in feite twee bandencontrolesystemen.

1. Met TPMS sensoren in ieder ventiel. Met dit systeem is real-time de bandenspanning te controleren, wat dan ook wordt weergegeven in het display. Dit was het geval bij mijn vorige auto, een Opel Ampera-e. Hier had ik een set extra velgen voor de winterbanden gekocht, maar dan moet je dus ook vier extra TPMS-ventielen kopen wat een dure aangelegenheid is.

2. Het andere systeem zit doorgaans in het ABS-systeem ingebouwd en meet constant de rotatie van de wielen en indien er rotatieverschillen zijn duidt dat op een lekke band. Dit kan uiteraard per wiel worden weergegeven. Nadeel is dat er geen bandenspanning wordt uitgelezen en er puur een melding komt dat er "iets" met de bandenspanning niet in orde is. Voordeel van dit systeem is dat je geen dure TPMS-sensoren hoef te kopen voor je winterwielen en/of te vervangen en er geen batterijtjes vervangen hoeven te worden wanneer die leeg zijn.

Dus beide systemen hebben zo hun voor- en nadelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
4v4t4r schreef op maandag 28 april 2025 @ 11:33:
Ligt er aan waarmee je het vergelijkt.
Had je de standaard Michelin CC2's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
Tranquility schreef op maandag 28 april 2025 @ 12:19:
[...]

Ligt er aan waarmee je het vergelijkt.
Had je de standaard Michelin CC2's?
sorry geen idee welke band ik eronder had, maar het waren echt winterbanden en geen all season naar mijn weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
4v4t4r schreef op maandag 28 april 2025 @ 11:33:
[...]

Ik heb volgens mij gewoon de standaard banden van Volvo zelf erbij gekregen en ik heb mij eigenlijk nooit gestoord aan het geluid van de winterbanden. Maargoed, ik ben ook een muziek liefhebber dus ik heb eigenlijk altijd wel muziek op een lekker standje volume aan staan dus dan hoor je bandgeruis sowieso niet ;).

Ik hoop nu wel weer een keer richting de 3230km aan actieradius te gaan. Tis mooi weer, dus dat zal nu met de zomer sloffen eronder ook beter moeten.

De laatste zomer met de Volvo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
Juancho schreef op maandag 28 april 2025 @ 12:36:
De laatste zomer met de Volvo!
Al een idee wat je hierna gaat doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 4v4t4r
Tranquility schreef op maandag 28 april 2025 @ 12:57:
[...]

We blijven allebei in de Geely group - andere auto wel :) na bijna 5 trouwe jaren
Volgens mij gaat hij naar Polestar 2 en ik ga naar Zeekr 7x

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
Tranquility schreef op maandag 28 april 2025 @ 12:57:
[...]

Polestar 2 model Year 2026 is besteld! Augustus/september levering oOo. Ging tussen deze of een MY25 van de Volvo EC40.

[ Voor 9% gewijzigd door Juancho op 28-04-2025 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
Juancho schreef op maandag 28 april 2025 @ 14:39:
Polestar 2 model Year 2026 is besteld! Augustus/september levering oOo. Ging tussen deze of een MY25 van de Volvo EC40.
Leuk vooruitzicht. Is een mooie auto, al zou ik zelf een hoger SUV model prefereren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Largamelion
Tranquility schreef op maandag 28 april 2025 @ 14:50:
[...]

Leuk vooruitzicht. Is een mooie auto, al zou ik zelf een hoger SUV model prefereren.
Ik zwoer heel lang nooit met een SUV te rijden, maar wegens gebrek aan keuze in EV's in '22 (in de lease cataloog) was de XC40 zowat het enige wat in aanmerking kwam.

Als ik nu in een gewone auto stap denk ik telkens van 'damn, dat is laag in/uitstappen, doe mij maar een SUV' >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
Largamelion schreef op maandag 28 april 2025 @ 14:57:
Ik zwoer heel lang nooit met een SUV te rijden, maar wegens gebrek aan keuze in EV's in '22 (in de lease cataloog) was de XC40 zowat het enige wat in aanmerking kwam.

Als ik nu in een gewone auto stap denk ik telkens van 'damn, dat is laag in/uitstappen, doe mij maar een SUV' >:)
Precies mijn gedachte!
Als ik nu in een "gewone" auto stap, heb ik het idee op de weg te gaan liggen of in een skelter plaats te nemen.. _O-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MeHeKaCh
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 09:46

MeHeKaCh

XC40 SMER MY24 Plus

Wij hebben nog een Octavia Station naast de XC40 en daar heb ik ooit de stoelen (sportstoelen) op de laagste stand gezet. Ik reed er laatst even in en ik dacht dat ik met m'n kont over de straat zou gaan. Je kijk in het verkeer is ook echt weer wennen. Ik zag een heel stuk minder ver vooruit zo met auto's voor je.

Ik ga met de XC40 begin mei voor de eerste onderhoudsbeurt. Nog maar een keer melding gemaakt van rammelende voortrein en gewezen op diverse bronnen op internet waar over toplagers werd gesproken en zelfs voorbeelden van vervaningen. Ik ben benieuwd. Ook of ik dan de laatste software krijg. Ik mis het blauwe balkje stieken toch meer dan ik in eerste instantie dacht ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
Tranquility schreef op maandag 28 april 2025 @ 14:50:
[...]

Dacht ik eerst ook maar de PS2 staat sowieso alsnog wat hoger op zijn pootjes hoor. Je ligt zeker niet op de weg. En wij zijn ook niet de langsten dus onze stoel/stuur kan nog een stuk omhoog en dan valt het eigenlijk enorm mee. Tijdens het proefrijden nooit gedacht wat zit ik laag. En nee, het is natuurlijk geen echte SUV als de XC40. We gaan het zien. Mooi om eens af te wisselen, zien we na 4 a 5 jaar wel weer wat de opvolger is geworden van onze XC40's ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisjansen3
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17:33
Kammika schreef op woensdag 23 april 2025 @ 10:45:
[...]

Nou ik zie 3.5.14 ook helemaal niet meer...
3.5.14 is terug?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
Ik krijg hem in de app ook te zien. Maar hij komt niet via OTA, alleen in de werkplaats.

Nou moet mijn auto deze week nog naar de werkplaats. Ik ben benieuwd of ze de nieuwe versie erop zetten. Het gaat wel om het verhelpen van een storing. Het eerste wat ze dan meestal doen is de software bijwerken.

(Daarnaast herkeuring APK in verband met teveel roest op de remschijven.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Founderbamboo
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 29-04 15:07
Gisteren op een ritje van +-45 min, zeker 10x de melding gehad in het dashboard : Het infotainmentsysteem wordt gekoeld.

Heeft iemand dit ook al vaak voorgehad? Het was gisteren rond de 23 graden, dus zo warm was het nu ook weer niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
Venomer schreef op maandag 28 april 2025 @ 21:29:
Ik krijg hem in de app ook te zien. Maar hij komt niet via OTA, alleen in de werkplaats.

Nou moet mijn auto deze week nog naar de werkplaats. Ik ben benieuwd of ze de nieuwe versie erop zetten. Het gaat wel om het verhelpen van een storing. Het eerste wat ze dan meestal doen is de software bijwerken.

(Daarnaast herkeuring APK in verband met teveel roest op de remschijven.)
Het lijkt wel of ze updates via OTA helemaal hebben afgeschaft... Teveel issues mee vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oetaelse
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 09:10
Afgelopen zondag voor het
eerst ook een keer gezien.
Founderbamboo schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 08:59:
Gisteren op een ritje van +-45 min, zeker 10x de melding gehad in het dashboard : Het infotainmentsysteem wordt gekoeld.

Heeft iemand dit ook al vaak voorgehad? Het was gisteren rond de 23 graden, dus zo warm was het nu ook weer niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDot
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-05 13:43
MeHeKaCh schreef op maandag 28 april 2025 @ 16:08:
...
Ik ga met de XC40 begin mei voor de eerste onderhoudsbeurt. Nog maar een keer melding gemaakt van rammelende voortrein en gewezen op diverse bronnen op internet waar over toplagers werd gesproken en zelfs voorbeelden van vervaningen...
Wat moet ik mij qua geluid daarbij voorstellen? Toevallig een opname/videootje? Heb zelf ook wel wat vreemde geluiden (ze hebben al vanalles vervangen, zonder oplossing)

Volvo XC40 MY24 Twin Ultimate - Vapour Gray - 20 inch - Pixel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeHeKaCh

MeHeKaCh

XC40 SMER MY24 Plus

DoubleDot schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 11:43:
[...]

Wat moet ik mij qua geluid daarbij voorstellen? Toevallig een opname/videootje? Heb zelf ook wel wat vreemde geluiden (ze hebben al vanalles vervangen, zonder oplossing)
Geen opname, maar die kan ik van het weekend wel eens even maken. @Tranquility heeft de toplagers wel succesvol laten vervangen bi de dealer zover ik me kan herinneren. Van anderen hier weet ik het niet.

We hebben hier de wijk in een oude klinkerweg en als ik daar met 45/50 km/u overheen rijd, dan lijkt het geluid net of de motorkap los zit of dat er iets in de frunk los ligt te rammelen (terwijl deze leeg is). Het is alleen vbij echt slecht wegdek met snel opeenvolgende kuilen. Onze andere auto is uit 2006 en geeft dat helemaal niet. Ook mijn vorige auto had het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Laatst online: 15:26
Founderbamboo schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 08:59:

Heb je de airco uit staan (in ventilatiemenu)? Dan komt die melding sneller.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Founderbamboo
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 29-04 15:07
Ophidian schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 13:22:
[...]

Heb je de airco uit staan (in ventilatiemenu)? Dan komt die melding sneller.
De airco stond aan. Toen ik de airco uitzette, kwam de melding veel minder vaak 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicroStar_NL
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17:28

MicroStar_NL

Knowledge is power

De auto heeft vanmiddag in de zon gestaan, maar geen melding over infotainmentsysteem koeling gezien.
Ik kom het in de handleiding zo snel niet tegen, maar klinkt als iets goed, toch?
Als het scherm ook wordt gekoeld zou wel mooi zijn.

In m'n Golf werd het scherm tijdens een hitte golf 8)7 soms zo heet dat zeer deed bij het aanraken en een eigen leven begon te krijgen.

Volvo EX40 Ultra SMER MY25 Vapour Grey 19" Microtech

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 02-05 22:35
MicroStar_NL schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 17:37:
De auto heeft vanmiddag in de zon gestaan, maar geen melding over infotainmentsysteem koeling gezien.
Ik kom het in de handleiding zo snel niet tegen, maar klinkt als iets goed, toch?

In m'n Golf werd het scherm tijdens een hitte golf 8)7 soms zo heet dat zeer deed bij het aanraken en een eigen leven begon te krijgen.
Dat had ik in de VWBus (multivan campertje) ook vaak. Dan was het systeem bij instellen helemaal dood tot de airco de temperatuur weer in het gareel had gekregen.

Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
Ik heb de auto volgende week precies vier jaar en ik heb de melding over het koelen van het infotainmentsysteem nog nooit gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevendGraaf
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 16:47
MicroStar_NL schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 17:37:

Een hittegolf is natuurlijk wel iest anders dan 23 graden. Ik heb zelfs tijdens ritten van 6 uur in Zuid Frankrijk in hoogzomer zo'n melding nog nooit gehad.

@Founderbamboo Raad je aan toch met de garage te checken of het de bedoeling is dat et systeem zo warm wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
Venomer schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 21:20:
Ik heb de auto volgende week precies vier jaar en ik heb de melding over het koelen van het infotainmentsysteem nog nooit gezien.
Idem hier, zelfs niet bij 35-40°C in Spanje de vorige 2 zomers. XC40 MY23 Ultimate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Laatst online: 15:26
Largamelion schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 22:03:
[...]
Idem hier, zelfs niet bij 35-40°C in Spanje de vorige 2 zomers. XC40 MY23 Ultimate
Airco uitzetten, dan heb je hem met dat weer direct. Zelf gehad in de Ardèche afgelopen zomer bij 39graden.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
Venomer schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 21:20:
Ik heb de auto nu 1 jaar en 4 maanden en ben net de 25k gepasseerd en heb de melding ook nog nooit gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:38
Ik ook niet. Zou dat my24 anders kunnen zijn? Wel herken ik dat de infotainment bij 30+ graden buiten erg heet kan zijn.

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mga1600
Ik kijk niet heel vaak in de Playstore, maar ik zie ineens een massa nieuwe apps staan. Er komt geen eind aan……. De meeste spelletjes (waar ik persoonlijk niet op zit te wachten) , maar ook NPO-start bijvoorbeeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 4v4t4r
Mga1600 schreef op woensdag 30 april 2025 @ 12:33:
Ik kijk niet heel vaak in de Playstore, maar ik zie ineens een massa nieuwe apps staan. Er komt geen eind aan……. De meeste spelletjes (waar ik persoonlijk niet op zit te wachten) , maar ook NPO-start bijvoorbeeld.
ik heb besloten niets meer te installeren wat er eventueel voor zorgt dat het systeem trager word dus kijk er ook bewust niet meer naar :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Wellicht heeft het hiermee te maken:
https://developer.android...ars/car-ready-mobile-apps

Google heeft sinds februari een conversie programma om standaard apps om zetten naar aaos apps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
Avvd schreef op woensdag 30 april 2025 @ 12:45:
[...]

Wellicht heeft het hiermee te maken:
https://developer.android...ars/car-ready-mobile-apps

Google heeft sinds februari een conversie programma om standaard apps om zetten naar aaos apps.
Iets voor Flitsmeister @frankkie12345 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankkie12345
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01-05 16:15

frankkie12345

Android Developer (FM)

"in the video, games, and browsers categories";

Bedankt voor het doorgeven!
Maar helaas, dit heeft geen effect op Flitsmeister.

Een app voor Android Automotive bouwen zonder auto is knap lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
frankkie12345 schreef op woensdag 30 april 2025 @ 13:29:
[...]

"in the video, games, and browsers categories";

Bedankt voor het doorgeven!
Maar helaas, dit heeft geen effect op Flitsmeister.
Jammer! Ik had gehoopt dat je FM misschien in soort van Browser variant nu kon pushen naar de store. Meest gave/handige zou zijn als straks de nieuwe AAOS UI naar de wagen komt en je bijv. Maps op de helft van het scherm hebt en daaronder 2 blokjes voor Spotify en de home pagina van FM met die smiley (of zaken die op je huidige weg gaankomen). Dan heb je het perfect voor elkaar.

[ Voor 27% gewijzigd door Juancho op 30-04-2025 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Juancho schreef op woensdag 30 april 2025 @ 16:09:
[...]

Jammer! Ik had gehoopt dat je FM misschien in soort van Browser variant nu kon pushen naar de store. Meest gave/handige zou zijn als straks de nieuwe AAOS UI naar de wagen komt en je bijv. Maps op de helft van het scherm hebt en daaronder 2 blokjes voor Spotify en de home pagina van FM met die smiley (of zaken die op je huidige weg gaankomen). Dan heb je het perfect voor elkaar.
Ach, ik heb FM op de GSM staan, de android versie start automatisch op als de GSM een bluetooth verbinding met de auto maakt, hoef er niet naar om te kijken.

De IOS versie (mijn werk telefoon) is irritant, je moet echt handmatig FM opstarten want automatisch via BT staat aan maar werkt niet, alleen als je FM op de achtergrond door laat draaien op de iphone zal die wel automatisch actief worden als je een BT verbinding maakt.

De IOS versie is dus zeker nog voor verbetering vatbaar, maar als dat is opgelost hoef ik FM niet op mijn auto systeem onder AAOS, daar gebruik ik maps voor navigatie, de GSM doet de FM meldingen via de auto speakers. Werkt prima.

XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
Angry Birds…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
ron65 schreef op woensdag 30 april 2025 @ 16:36:
[...]

Ach, ik heb FM op de GSM staan, de android versie start automatisch op als de GSM een bluetooth verbinding met de auto maakt, hoef er niet naar om te kijken.

De IOS versie (mijn werk telefoon) is irritant, je moet echt handmatig FM opstarten want automatisch via BT staat aan maar werkt niet, alleen als je FM op de achtergrond door laat draaien op de iphone zal die wel automatisch actief worden als je een BT verbinding maakt.

De IOS versie is dus zeker nog voor verbetering vatbaar, maar als dat is opgelost hoef ik FM niet op mijn auto systeem onder AAOS, daar gebruik ik maps voor navigatie, de GSM doet de FM meldingen via de auto speakers. Werkt prima.
Ik heb indertijd om die reden een FM Two kastje gekocht. Dan start de app wel op zodra je instapt. Er was een tijdje slechte doorgifte naar de auto. Er klonk alleen een heel klein piepje op de FNTwo maar er kwam niets door de speakers. Maar dat kwam door de combinatie van iOS versie en FM versie heb ik begrepen. . Is na de laatste updates weer goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Ik heb sinds oktober 2024 een XC40 Single Motor Extended Range. En ik probeer wat te snappen van de rit logging.

Nu valt mij op dat de weergave van de auto en journal info totaal niet overeen komen.

In onderstaande voorbeeld:

Als ik het bereken vanuit de accu percentage en gereden km kom ik op 17,99 kWh/100.
De boordcomputer komt uit op 17,5 kWh/100.
Maar als ik het bereken met de info van de journal kom ik uit op 21,88 kWh/100.

Welke is nu de waarheid?

Formule die ik gebruik is: (gebruikte kWh / gereden km) * 100

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/on09Bi9AU_iR-BYgPzfPZgv04Io=/800x/filters:strip_exif()/f/image/unGnEZ45sPyB1ErsEDxrJydn.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 12:37
ron65 schreef op woensdag 30 april 2025 @ 16:36:
[...]
Als je ‘m toevoegt als widget aan je startscherm hoeft je maar 1x op het scherm te tikken om op te starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
geforce5_guy schreef op woensdag 30 april 2025 @ 17:58:
Ik heb sinds oktober 2024 een XC40 Single Motor Extended Range. En ik probeer wat te snappen van de rit logging.

Nu valt mij op dat de weergave van de auto en journal info totaal niet overeen komen.

Als ik het bereken vanuit de accu percentage en gereden km kom ik op 17,99 kWh/100.

Welke is nu de waarheid?

[Afbeelding]
Geen van beide, want beide hebben grote afwijkingen. Bovendien rekenen ze beiden de laadverliesen aan de paal niet mee

Enige wat je kunt doen als echt wilt weten is: laad je auto tot die vol is. Rij een aantal kilometer, er laf ‘m weer op tot hetzelfde percentage. Deel het aantal kWh wat je dan geladen hebt door het aantal kilometer wat je gereden hebt.

Overigens kun je dan nog steeds een afwijking hebben als je bv temperatuur verschillen tussen beide laadsessies hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrBOB101
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15:21
geforce5_guy schreef op woensdag 30 april 2025 @ 17:58:

Welke is nu de waarheid?

[Afbeelding]
Ook even terugzoeken in het forum, er is genoeg over gezegd.
Boordcomputer is redelijk betrouwbaar. Verbruik in rijlogboek helemaal niet.
Snuffel eens in mijn Google Sheets rond voor meer gegevens over verbruik (van anderen hier). Verschillende tabbladen onderin.

Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
DrBOB101 schreef op woensdag 30 april 2025 @ 18:57:
[...]

Ook even terugzoeken in het forum, er is genoeg over gezegd.
Boordcomputer is redelijk betrouwbaar. Verbruik in rijlogboek helemaal niet.
Snuffel eens in mijn Google Sheets rond voor meer gegevens over verbruik (van anderen hier). Verschillende tabbladen onderin.
Boordcomputer ook niet. Als ik het verbruik van de boordcomputer loslaat op mijn rit en ook zelf meet door weer bij te laden op de manier zoals hierboven beschreven, zie ik forse afwijkingen tot wel 20% (en kunnen dus ook niet alleen met laadverliezen beredeneerd worden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrBOB101
Op een enkele lading ben ik dat met je eens. Daar zijn de variabelen ook te afwijkend voor. Bijvoorbeeld aflezen van tussen 26,0 of 26,9 SoC (%) kan al 0,8 kWh afwijking geven.
Daarnaast geeft mijn boordcomputer structureel 15% te laag aan tov berekend.
berekend verbruik (Wh/km) = 1,15 * boordcomputer verbruik (Wh/km) - 6.02
Meten is weten, één meting is geen meting.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b41W8gK51cKwl7XH0jvrwabnXQw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/PvFllNaEx33W2NkysgSGqx1l.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrBOB101
Als we het toch over verbruik hebben, deze week eens de zuinige route naar m'n werk op en neer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q23zTXHmmS1Xjgnxfsymn4kTLt0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xO8aYDrvMiQv5ddtlQqs7Isr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tukker999
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 15:10
Ik ben het behoorlijk eens met DrBoB101, vooral over dat meten.
Ik ben het niet eens meer zijn opmerking over de ritten registratie.
De ritten registratie komt (bij mij) behoorlijk dicht in de buurt van verbruik plus voorverwarmen plus laadverliezen.
Ik hou alles bij op Spritmonitor en het verbruik dat de deelnemers daar registreren staat ver van wat de display ons wil doen geloven.
Gemiddeld verbruik XC40 op Spritmonitor is zo'n 22,9 kWh/100km.

Maar nogmaals, evenals DrBoB101 zeg ik: 'meten is weten'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Niet online
tukker999 schreef op woensdag 30 april 2025 @ 19:47:
Ik ben het behoorlijk eens met DrBoB101, vooral over dat meten.
Ik ben het niet eens meer zijn opmerking over de ritten registratie.
De ritten registratie komt (bij mij) behoorlijk dicht in de buurt van verbruik plus voorverwarmen plus laadverliezen.
Ik hou alles bij op Spritmonitor en het verbruik dat de deelnemers daar registreren staat ver van wat de display ons wil doen geloven.
Gemiddeld verbruik XC40 op Spritmonitor is zo'n 22,9 kWh/100km.

Maar nogmaals, evenals DrBoB101 zeg ik: 'meten is weten'.
Ik houd ook het verbruik van de laadpaal bij met aparte kwh meter. Het werkelijke verbruik ligt ongeveer 1.5 tot 2kwh/100km hoger dan dat de boordcomputer aangeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peutje
  • Laatst online: 17:30
DrBOB101 schreef op woensdag 30 april 2025 @ 19:13:
Op een enkele lading ben ik dat met je eens. Daar zijn de variabelen ook te afwijkend voor. Bijvoorbeeld aflezen van tussen 26,0 of 26,9 SoC (%) kan al 0,8 kWh afwijking geven.
Daarnaast geeft mijn boordcomputer structureel 15% te laag aan tov berekend.
berekend verbruik (Wh/km) = 1,15 * boordcomputer verbruik (Wh/km) - 6.02
Meten is weten, één meting is geen meting.
[Afbeelding]
Wel heel zuinig, ga ik niet redden met allweather banden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrBOB101
@peutje Mijn XC40 is een MY2024 SMER met all-season banden. Aan de all-seasons banden ligt het dus niet. Wellicht kun jij het dus ook? :P

Net als @Avvd Mijn 'berekend verbruik' is (ook) gebaseerd op de kWh-teller van de laadpaal (nauwkeurig op 0,01 kWh). Bij @tukker999 zie ik (meestal) afgerond op 1 kWh (vergelijkbaar met >1% SoC of 4 km afwijking).
Ik gebruik de boordcomputer als referentie (x-as in grafieken), omdat die door de auto getoond wordt en een gemiddelde gebruiker die voor waar aan zal nemen.

Berekening doe ik zo: Logboek verbruik = (verbruik - regeneratie) / afstand
Met 'verbruik niet betrouwbaar' van logboek bedoel ik dat er meer spreiding in de data zit (zie grafiek 1, lage R^2 voor logboek- en goede R^2 voor berekende waarde vs boordcomputer).
In februari 2024 en januari 2025 is er iets veranderd in de data van het logboek, waardoor uitrekenen van verbruik met die data andere waarden en meer spreiding geeft (zie grafiek 2). In statistiek houd ik niet van veranderingen waarvan de oorsprong niet duidelijk is B)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S9thNCz_GKib84GOEYkjFOrU7sY=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/aOhFDitkkC15PHQmuez2HK0m.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/73PpXFiqhrur14L2iI7D7Gyyj_U=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/PHM71icN4fYqEbJHNxKEsvc1.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Kammika schreef op woensdag 30 april 2025 @ 18:08:
[...]

Als je ‘m toevoegt als widget aan je startscherm hoeft je maar 1x op het scherm te tikken om op te starten.
dat is wat ik doe inderdaad, maar met een android hoeft dat helemaal niet, dan start de app netjes op zodra de BT verbinding met de XC40 tot stand komt, en sluit af als die weer wegvalt. Kan de android gewoon in mijn zak laten zitten.. de IPhone moet ik dus echt eruit halen en even handmatig FM een zet geven.

Ach, luxe probleem, overdag doordeweeks even om denken, savonds en in het weekeinde gaat het vanzelf :-) (ik lijk Jambers wel 8)7 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
Ik weet dat FM automatisch kan starten en stoppen met Android dat heb ik ook zo ingesteld. Maar dat was mijn punt niet en dus is die uitleg overbodig.

Er komt straks een UI schil die het wellicht mogelijk zou moeten kunnen maken om die smiley/meldingen op je huidge weg van FM in een hoekje onderin het scherm van de auto te laten zien, al dan niet als browser. Dat was een beetje mijn hoop. Maps/Spotify/FM op het grotere scherm in de auto.

Maar blijkbaar kan dat niet volgens @frankkie12345.

[ Voor 6% gewijzigd door Juancho op 01-05-2025 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
Mijn auto staat vandaag weer in de werkplaats. De remschijven worden opnieuw beoordeeld voor de APK. Er zat teveel roest op. Daarnaast wordt er gekeken naar een storing in het aandrijfsysteem.

In de app zie ik dat ze software versie 3.5.14 hebben geïnstalleerd. Ik ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
Je kon sinds kort in het rijlogboek in de app toch de gereden route zien? Dat zie ik nu niet meer. Een tijd geleden kon je op een kaartje het begin- en eindpunt zien en de laatste tijd stond de gereden route ook ingetekend. Nu staat alleen in tekst het begin- en eindpunt vermeld. Hebben ze weer iets wat werkte stuk gemaakt?

UPDATE: Nu staat het kaartje er wel weer. 8)7 Ik kan precies zien waar de monteur met mijn auto naartoe is gereden voor de testrit. :)

UPDATE 2: Correctie: Ik kan alleen van de laatste rit het kaartje zien.

[ Voor 24% gewijzigd door Venomer op 01-05-2025 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeHeKaCh

MeHeKaCh

XC40 SMER MY24 Plus

Volgens mij een storing, want ik heb exact hetzelfde. Vanmiddag geen enkel kaartje en nu alleen bij de laatste rit. Gisteren deed alles het prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicroStar_NL

MicroStar_NL

Knowledge is power

Ik kan de kaarten van oude ritten nog wel terugkijken (Android).
Afgelopen dinsdag is een rit niet gelogd, 2e keer tot nu toe, verder geen problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Juancho schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 10:31:
Ik weet dat FM automatisch kan starten en stoppen met Android dat heb ik ook zo ingesteld. Maar dat was mijn punt niet en dus is die uitleg overbodig.
Of jouw bedoeling met je opmerking erover was onduidelijk?
Sorry dat ik behulpzaam wilde zijn.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
ron65 schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 09:46:
[...]

Of jouw bedoeling met je opmerking erover was onduidelijk?
Sorry dat ik behulpzaam wilde zijn.....
schaam je ron ! :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

hahaha, ja echt.... heel diep... ik heb weer teveel getikt kennelijk. 8)7 8)7 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door ron65 op 02-05-2025 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
Ik kreeg daarnet een mailtje van Volvo met de vraag naar feedback omdat ik nu bijna 2 jaar met de XC40 rijd. Maar even van de gelegenheid gebruik gemaakt om aan te geven wat er beter kan, hopelijk doen ze er wat mee. Voornaamste punten die ik vermeldde:

- Meer customisatie centraal scherm (split screen, etc... komt eraan, I know)
- Meer customisatie bestuurdersscherm (bv. muziek weergeven i.p.v. navigatie)
- Terugbrengen ETA-balkje op bestuurdersscherm en deze keer mét aankomstpercentage erbij
- Pushmeldingen in de app voor openstaand dak/raam
- Volvo app voor WearOS

Voor de rest wel aangegeven dat de auto heerlijk rijdt, maar dat de hardware van het infotainment aan een upgrade toe is. Daarnaast nog vermeld dat het rijbereik wat tegenvalt bij mijn model, maar daar valt weinig aan te verbeteren en dat is met de nieuwe modellen met grotere batterij al opgelost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gutanoth
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 02-05 12:50
Largamelion schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 10:22:
Ik kreeg daarnet een mailtje van Volvo met de vraag naar feedback omdat ik nu bijna 2 jaar met de XC40 rijd. Maar even van de gelegenheid gebruik gemaakt om aan te geven wat er beter kan, hopelijk doen ze er wat mee. Voornaamste punten die ik vermeldde:

- Meer customisatie centraal scherm (split screen, etc... komt eraan, I know)
- Meer customisatie bestuurdersscherm (bv. muziek weergeven i.p.v. navigatie)
- Terugbrengen ETA-balkje op bestuurdersscherm en deze keer mét aankomstpercentage erbij
- Volvo app voor WearOS

Voor de rest wel aangegeven dat de auto heerlijk rijdt, maar dat de hardware van het infotainment aan een upgrade toe is. Daarnaast nog vermeld dat het rijbereik wat tegenvalt bij mijn model, maar daar valt weinig aan te verbeteren en dat is met de nieuwe modellen met grotere batterij al opgelost.
Dat ETA balkje is voor mij zo'n erge pet peeve. Waarom zou je die in godsnaam weghalen nadat hij gewoon goed werkte!

Een volvo widget met het huidige laadniveau en snelknoppen voor voorverwarmen of koelen zou ook wel tof zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ferry34
  • Laatst online: 10:39
Flitsmeister.

Ikzelf gebruik al vele jaren TomTom Go navigatie, want daarin staan ook alle flitsers en mobiele flitsers en die zie je gewoon in je scherm.

Ook heb ik de optie aangezet dat die niet moet gaan piepen als ik niet te hard rijdt, want daar houd ik niet van.
Ook doet hij trajectcontrole met weergave gemiddelde snelheid.

Echter ziet deze ook nog s alle files in realtime..ook binnen en buiten de bebouwde kom en bijna alle wegopbrekingen.
Ook alle updates zitten natuurlijk bij de prijs

Natuurlijk Android auto Apple CarPlay.

€20 per jaar
Ikzelf als oude klant €13 per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutanoth
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 02-05 12:50
Ferry34 schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 10:36:
Flitsmeister.

Ikzelf gebruik al vele jaren TomTom Go navigatie, want daarin staan ook alle flitsers en mobiele flitsers en die zie je gewoon in je scherm.

Ook heb ik de optie aangezet dat die niet moet gaan piepen als ik niet te hard rijdt, want daar houd ik niet van.
Ook doet hij trajectcontrole met weergave gemiddelde snelheid.

Echter ziet deze ook nog s alle files in realtime..ook binnen en buiten de bebouwde kom en bijna alle wegopbrekingen.
Ook alle updates zitten natuurlijk bij de prijs

Natuurlijk Android auto Apple CarPlay.

€20 per jaar
Ikzelf als oude klant €13 per jaar
ook AAOS?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Nu online
Nope, ik gebruikte hem native op de smartphone, liet GM AAOS navigeren, maar in het buitenland is het niet altijd duidelijk wat de snelheidsheidlimiet is, dat doet TomTom Go wel goed. Ook krijg je meldingen van traject controles, heel handig in Italië, miste ik ook in GM AAOS.

Maar FM doet ook nog andere zaken zoals stilstaande voertuigen, wanneer er iets op de weg ligt, aanduiden of de mobiele flitser er nog staat of niet. Allemaal zaken die in België niet goed werken, dus ik heb niks aan FM hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
RigolleM schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 12:49:
[...]

Nope, ik gebruikte hem native op de smartphone, liet GM AAOS navigeren, maar in het buitenland is het niet altijd duidelijk wat de snelheidsheidlimiet is, dat doet TomTom Go wel goed. Ook krijg je meldingen van traject controles, heel handig in Italië, miste ik ook in GM AAOS.

Maar FM doet ook nog andere zaken zoals stilstaande voertuigen, wanneer er iets op de weg ligt, aanduiden of de mobiele flitser er nog staat of niet. Allemaal zaken die in België niet goed werken, dus ik heb niks aan FM hier.
Ik ben nu ook terug begonnen met Waze open te zetten op m'n smartphone naast GM op AAOS. Gewoon omdat Waze in mijn ervaring de snelheidslimiet het meest juist heeft en die van Volvo zelf totaal onbetrouwbaar is. Als ik dus ergens rijd waar ik normaal niet kom, dan gaat Waze weer aan op de smartphone vanaf nu.

Ik kreeg deze week nog een brief uit Duitsland voor een snelheidsovertreding begin vorige maand, was ook onbewust omdat ik een bord had gemist. Ik merk dat ik totaal niet meer vertrouw op wat de auto toont dus dan lossen we het zo maar op. Best jammer dat GM op AAOS ook niet gewoon permanent de snelheidslimiet toont en dat we daar dus weer een extra app voor nodig hebben. De limiet die je op het bestuurdersdisplay ziet is een combinatie van de verkeersbordherkenning en GM, maar compleet onbetrouwbaar.

[ Voor 4% gewijzigd door Largamelion op 02-05-2025 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
  • Nu online
Largamelion schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 12:59:
[...]
Ik ben nu ook terug begonnen met Waze open te zetten op m'n smartphone naast GM op AAOS. Gewoon omdat Waze in mijn ervaring de snelheidslimiet het meest juist heeft en die van Volvo zelf totaal onbetrouwbaar is. Als ik dus ergens rijd waar ik normaal niet kom, dan gaat Waze weer aan op de smartphone vanaf nu.
Het is niet de schuld van Volvo, maar het is de GM data, want ik rij nu niet meer met een Volvo maar wel op GM gebaseerde kaarten en het gedrag is identiek. Op dezelfde punten maakt hij dezelfde fouten.
Ik kreeg deze week nog een brief uit Duitsland voor een snelheidsovertreding begin vorige maand, was ook onbewust omdat ik een bord had gemist. Ik merk dat ik totaal niet meer vertrouw op wat de auto toont dus dan lossen we het zo maar op. Best jammer dat GM op AAOS ook niet gewoon permanent de snelheidslimiet toont en dat we daar dus weer een extra app voor nodig hebben. De limiet die je op het bestuurdersdisplay ziet is een combinatie van de verkeersbordherkenning en GM, maar compleet onbetrouwbaar.
Hier in België kan ik nog makkelijk inspelen hoe het zit qua snelheidslimiet, maar in het buitenland ben ik minder vertrouwd ermee en kies daarom voor TomTom Go, heb die toch gratis want ik ben TestFlight tester voor TT. Ik gebruik TT al meer dan 20 jaar, dus het vertrouwen is groot 8) Nog geen boetes gehad in het buitenland, toch niet voor snelheidsovertredingen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdwave
  • Laatst online: 12:58
[...]
De limiet die je op het bestuurdersdisplay ziet is een combinatie van de verkeersbordherkenning en GM, maar compleet onbetrouwbaar.
Ik heb al een paar keer gehad dat de snelheidslimiet daar begon te knipperen, en leek te proberen 2 a 3 borden over elkaar heen te tonen. Deed hij vanmiddag weer. En als einduitkomst een max van 130 op een provinciale weg... Een "V" in PVV is van Volvo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
Even een technisch vraagje over het audio systeem.

In mijn MY24 SMER Plus zit het High Performance audiosysteem waar ik op zich best tevreden mee ben.
Hoewel het laag voor het standaard audiosysteem wat in de XC40 Plus zit best aardig klinkt mis ik toch wel het echte fundament in het sublaag. Nu wil het toeval dat ik al een tijdje een mooi klein subwooferkistje met een 10" Polk subwoofer in mijn garage heb liggen samen met een SoundStream versterker. Ik heb dit setje met veel plezier gebruikt in een van mijn vorige auto's en daarna bij mijn laatste auto (voor de XC40) niet meer ingebouwd uit gemakzucht..

Nu ik het best wel zonde vind dat dat setje ongebruikt in de garage staat zou ik deze eigenlijk graag in de XC40 willen hebben. Het subkistje heeft een schuine achterkant en kan prima in de kofferbak rechtsachter de leuning van de achterbank staan. Als ik de ruimte een keer nodig heb kan ik het kistje gemakkelijk loskoppelen en er even uit halen. Mijn vraag is of iemand weet waar je het beste het signaal vandaan kunt halen om de pre-ingang van de versterker van de subwoofer te voeden.

Ik heb begrepen dat de versterker van het High Performance Audiosysteem onder de bijrijdersstoel zit. Ik zie daar inderdaad iets van een kastje zitten wat lijkt op een versterker. Geen idee of dat dezelfde versterker is als gebruikt in de modellen met het HK audiosysteem (waarschijnlijk niet). Maar goed, hopelijk is daar een pre-out voorzien voor een subfoofer? Of anders een speakeruitgang aftappen en die op de HI-input aansluiten van de subwooferversterker.

Iemand tips hieromtrent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
RigolleM schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 14:19:
[...]

Het is niet de schuld van Volvo, maar het is de GM data, want ik rij nu niet meer met een Volvo maar wel op GM gebaseerde kaarten en het gedrag is identiek. Op dezelfde punten maakt hij dezelfde fouten.
Soms wel degelijk de 'schuld' van Volvo hoor, rij maar eens met Google Maps op je smartphone en dan zie je dat er wel degelijk verschil zit. Mijn inziens overrulet de verkeersbordherkenning van Volvo de snelheidslimiet van GM en als er geen data is of de verkeersbordherkenning het niet meer weet, valt hij terug op wat er in GM staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spekkie99
Tranquility schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 15:29:
Even een technisch vraagje over het audio systeem.

In mijn MY24 SMER Plus zit het High Performance audiosysteem waar ik op zich best tevreden mee ben.
Hoewel het laag voor het standaard audiosysteem wat in de XC40 Plus zit best aardig klinkt mis ik toch wel het echte fundament in het sublaag. Nu wil het toeval dat ik al een tijdje een mooi klein subwooferkistje met een 10" Polk subwoofer in mijn garage heb liggen samen met een SoundStream versterker. Ik heb dit setje met veel plezier gebruikt in een van mijn vorige auto's en daarna bij mijn laatste auto (voor de XC40) niet meer ingebouwd uit gemakzucht..

Nu ik het best wel zonde vind dat dat setje ongebruikt in de garage staat zou ik deze eigenlijk graag in de XC40 willen hebben. Het subkistje heeft een schuine achterkant en kan prima in de kofferbak rechtsachter de leuning van de achterbank staan. Als ik de ruimte een keer nodig heb kan ik het kistje gemakkelijk loskoppelen en er even uit halen. Mijn vraag is of iemand weet waar je het beste het signaal vandaan kunt halen om de pre-ingang van de versterker van de subwoofer te voeden.

Ik heb begrepen dat de versterker van het High Performance Audiosysteem onder de bijrijdersstoel zit. Ik zie daar inderdaad iets van een kastje zitten wat lijkt op een versterker. Geen idee of dat dezelfde versterker is als gebruikt in de modellen met het HK audiosysteem (waarschijnlijk niet). Maar goed, hopelijk is daar een pre-out voorzien voor een subfoofer? Of anders een speakeruitgang aftappen en die op de HI-input aansluiten van de subwooferversterker.

Iemand tips hieromtrent?
Speaker uitgang aftappen en high ingang is makkelijker. Het is maar de vraag of er een sub uitgang is? Anders is dit wel mooier dat je de deurspeakers ontlast van de bassen en die naar de sub stuurt natuurlijk maar geen idee of het systeem die mogelijkheid en instellingen ook biedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdwave
Largamelion schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 10:22:
En dan net als voor de deuren, dat je die melding 5 uur later krijgt... Kreeg er net een binnen, van toen hij op de brug bij de zomerbandenboer stond....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
  • Nu online
Largamelion schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 15:29:
[...]
Soms wel degelijk de 'schuld' van Volvo hoor, rij maar eens met Google Maps op je smartphone en dan zie je dat er wel degelijk verschil zit. Mijn inziens overrulet de verkeersbordherkenning van Volvo de snelheidslimiet van GM en als er geen data is of de verkeersbordherkenning het niet meer weet, valt hij terug op wat er in GM staat.
GM op smartphone ziet de borden niet, dus inderdaad worden deze overruled, is in mijn niet-Volvo net hetzelfde.

Wat mij het meeste stoort, bv. een oprit waar je 90 km/u mag en éénmaal je op de autosnelweg bent, blijft 90 km/u staan, terwijl je 120 km/u mag. Dit zou beter moeten... einde afrit = geen bord = max snelheid autosnelweg.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hlip
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16:12
Largamelion schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 15:29:
[...]
Altijd de "schuld" van de bestuurder.

Als je zelf niet meer oplet is wel heel makkelijk om de auto de schuld te geven. Call me old fashioned maar ik kom uit de tijd dat we leerden om alert te zijn op de weg zonder gebruik van hulpmiddelen.

XC40 P8 MY21 - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - 7,1 kWp PV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kammika
[...]

Ik ben een beetje ouderwets: ik let gewoon op de borden langs de weg om te zien hoe hard ik mag. Dat is tot nu toe vrij betrouwbaar gebleken 😉. Fm zet ik alleen aan als ik wat meer haast heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
Kammika schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 18:07:
[...]

Ik ben een beetje ouderwets: ik let gewoon op de borden langs de weg om te zien hoe hard ik mag. Dat is tot nu toe vrij betrouwbaar gebleken 😉. Fm zet ik alleen aan als ik wat meer haast heb.
Ik let ook op de borden, maar tijdens lange ritten en zeker met medepassagiers is het wel makkelijk om eens een bord te missen en dan val ik graag terug op de navigatie. Helaas is dat met verkeersbordherkenning in mijn ervaring slechter dan met een betrouwbare app. Van mij mag die herkenning gerust uit en permanent de data uit Waze/Maps. En als de navigatie geen snelheidslimiet kent, liever niets dan een foute limiet.

Net nog de test gedaan met Waze. Toont netjes 50km/u waar je 50km/u mocht en de Volvo pikte 30km/u van een bord uit een zijstraat en gaf dit aan als limiet ... gewoon brak systeem.

Vraag me oprecht af of dat bij nieuwere Volvo's (EX30/EX90) beter is. Met een snellere SoC en een laagje AI moet dat vast beter kunnen.
cdwave schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 16:29:
[...]

En dan net als voor de deuren, dat je die melding 5 uur later krijgt... Kreeg er net een binnen, van toen hij op de brug bij de zomerbandenboer stond....
Ik krijg die melding altijd netjes 10 min later, werkt perfect. Een mens verschiet ervan hoeveel hij z'n auto vergeet te vergrendelen 😅.

[ Voor 23% gewijzigd door Largamelion op 02-05-2025 18:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MicroStar_NL

MicroStar_NL

Knowledge is power

hlip schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 17:53:
[...]

Altijd de "schuld" van de bestuurder.

Als je zelf niet meer oplet is wel heel makkelijk om de auto de schuld te geven. Call me old fashioned maar ik kom uit de tijd dat we leerden om alert te zijn op de weg zonder gebruik van hulpmiddelen.
Zo oud ben en voel ik me niet, maar zo heb ik het ook geleerd.
Bij twijfel kan je ook even kijken naar andere weggebruikers.
Als je wel heel veel aan het inhalen bent of veel wordt ingehaald klopt er iets niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
  • Nu online
Kammika schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 18:07:
[...]

Als je haast hebt dan zet je FM op, m.a.w. dan let je niet meer op de borden? :F

Ik zou je graag 10 plaatsen in België willen tonen waar jij mij vertelt hoe hard je mag. Misschien dat je bij het gokken af en toe het juist gaat hebben, maar je zal het normaal meer fout dan juist hebben.

Ik mijn nabije omgeving weet ik op 2 plaatsen een verkeersbord staan van '90', terwijl je daar maar 70 mag, en zo zijn er in België honderden van die gevallen. Dan lijkt het mij logischer dat je dan ondersteuning krijgt van een hulpsysteem, maar die gaat dat bord ook zien en zal lekker '90' aanduiden.

Alle gekheid op een stokje.. het zijn en blijven hulpsystemen, en je verwacht dat je je daar kunt op vertrouwen, maar dat is in het geval van verkeersbordenherkenning niet zo. Het is een brak systeem zoals @Largamelion al aangaf, en dan moet je uitwijken naar andere opties, omdat ze geen rekening houden met de borden, zoals een native navigatie app op de smartphone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
  • Nu online
MicroStar_NL schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 18:27:
[...]

Zo oud ben en voel ik me niet, maar zo heb ik het ook geleerd.
Bij twijfel kan je ook even kijken naar andere weggebruikers.
Als je wel heel veel aan het inhalen bent of veel wordt ingehaald klopt er iets niet ;)
Oei, op die manier ga je het hier in België ook vaak mis hebben... een zone '50' vlammen ze aan 70 à 80 km/u (in het beste geval) voorbij, omdat ze weten dat ze er nooit staan te flitsen...

Onlangs nog in jullie contreiën gereden op de autosnelweg 100 km/u... en ik ben gestopt met tellen hoeveel 'NL' nummerplaten mij voorbij vlamden... en ja het was rond 11u00, niet na 19u00 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
RigolleM schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 18:37:
[...]

Als je haast hebt dan zet je FM op, m.a.w. dan let je niet meer op de borden? :F
Dan let ik nog steeds op de borden, maar dan weet ik dat ik te hard rij en heb dus fm aan om de kans te verkleinen dat ik geflitst wordt

Ik rij niet in België, herken gelukkig niet de situaties die jij beschrijft…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
Largamelion schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 18:23:
Net nog de test gedaan met Waze. Toont netjes 50km/u waar je 50km/u mocht en de Volvo pikte 30km/u van een bord uit een zijstraat en gaf dit aan als limiet ... gewoon brak systeem.

Vraag me oprecht af of dat bij nieuwere Volvo's (EX30/EX90) beter is. Met een snellere SoC en een laagje AI moet dat vast beter kunnen.
Het kan nog gekker.
Steevast op de N307 tussen Hoorn en Enkhuizen wisselt de bordenweergave heel snel van 130km/u naar 30- of 50km en dat een paar keer per seconde. Ter plaatse is 100km/u toegestaan (autoweg)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrBOB101
De week zuinig rijden zit erop. 448,3 km van 90 tot 12% = 575 km bereik.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g1jaM9s59gRrSpLcgP8YNzzwr0w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ezSYvu7j8oC0xt9BwRYVrUc1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolfio
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 02-05 22:37
DrBOB101 schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 21:51:
[Afbeelding]
Sjonge, das wel heul zuinig... niet harder gereden dan 70 zeker :)

Ik vandaag zo'n 1200 km gereden vanuit Spanje naar Frankrijk, overal de max. snelheid aangehouden en mijn gemiddelde over 1200 km is 22 kWh/100km 8)

XC40 Ultimate Single Motor ER MY24 Sage Green 30000km

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
rolfio schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 22:14:
[...]

Sjonge, das wel heul zuinig... niet harder gereden dan 70 zeker :)

Ik vandaag zo'n 1200 km gereden vanuit Spanje naar Frankrijk, overal de max. snelheid aangehouden en mijn gemiddelde over 1200 km is 22 kWh/100km 8)
Herkenbaar. Gisteren met wat lichte tegenwind uit Denemarken terug. Variërend tussen de 110 en 150 gereden, verbruik uiteindelijk op de bc van 22,6 kWh/100km. Gemiddelde van 97km/u.
Maar jeetje, wat rijdt die auto lekker op snelheid. Stabiel, vlot en vertrouwen gevend. Ook nog ff naar de top doorgetrokken. Wat rijdt de RWD ook makkelijk naar de 180 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peutje
[Afbeelding]
Heb jij hem op one pedal staan of auto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrBOB101
peutje schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 09:49:
One Pedal Drive gebruik ik. De auto-stand vind ik alleen op de snelweg prettig. In de bebouwde kom reageert die te veel op geparkeerde auto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdwave
Largamelion schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 18:23:
[...]
Oh, asjeblief geen AI. Als je geen algoritme kunt uitwerken dan gooien we er maar AI tegenaan, bleh.

Al wat nodig is, is betere software. Van de SOC wordt daarvoor bijna niks gevraagd, die is echt de bottleneck niet.

Ik heb zelf een keer een nummerherkenning in software geprogrammeerd, in afwachting van een "echte" implementatie van een extern bedrijf die met een soort AI oplossing kwam die getraind moest worden. Hun versie vrat bakken CPU (en GPU) tijd en zat er regelmatig langs, mijn versie gebruikte maar een paar CPU cycles per frame, want die paste gewoon een algoritme toe met wat eenvoudige berekeningen en een lookup tabel. Na een beetje tunen zat die er nooit meer naast.

De nummerherkenning van de Nissan werkte veel beter, daar kon ik best op vertrouwen als ik niet meer zeker wist of er al een bord was langsgeweest. Die wisselde ook precies op de meter dat je langs het betreffende bord reed. En hij pakte ventwegen enzo ook prima op, op de A2 rond Den Bosch negeerde hij keurig de "100" borden die alleen voor de parallelbaan bedoeld waren.

Gezien de hoeveelheid data opslag die er beschikbaar is, had de Volvo (en eender welk apparaat, zoals je smartphone) best een database kunnen hebben met de locatie van elk verkeersbord in het land en op welke baan die van toepassing is. Daarmee kan hij feilloos weten welk bord voor welk wegdeel geldt, en meteen onderscheid maken tussen tijdelijke en permanente bebording.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marko72
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 16:59
peutje schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 09:49:
[...]

Dat maakt allemaal maar marginaal wat uit, zit ook dik boven de 500 en heb beide standen lekker uit staan. Als je remt regenereer ie ook en het rijdt veel soepeler voor je mede passagiers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
[Afbeelding]
Hoe red je dit?
Ik heb net eens mijn best gedaan van Apeldoorn naar Utrecht binnendoor. Airco op stand 1, bereik optimalisatie aan, max 80km/u en optrekken zoveel mogelijk op de cruisecontrol. Kwam op 14,5kWh/100km. Gemiddelde was 56 km/u dus vergelijkbaar met jouw snelheid…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peutje
Zojuist 200km met 16.6 gehaald, 70% snelweg.
Pagina: 1 ... 313 314 Laatste

Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.

Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.

Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"