Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 23:16
errox schreef op maandag 21 juli 2025 @ 12:05:
Sinds enige tijd kok ik bij de auto en staat er een raam een klein stukje open. Soms valt dat op door de app te starten en zie ik de oranje balk. Vaak is het een ruit dat niet direct logisch is van de dag ervoor (bijv baby seat).

Heeft iemand hier ook last van (gehad)?

edit: my22 met aflopende garantie in augustus
ja, in mijn 25 jaar oude toyota, toen vielen die ramen ook af en toe wat naar beneden...

Daar kon ik dan weer niet in de app status dat probleem dan zien ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Claude schreef op maandag 21 juli 2025 @ 10:58:
[...]

One Pedal uitschakelen via het centrale beeldscherm.

De auto gedraagt zich dan, zoals anderen al hebben aangegeven, als een "klassieke" automaat. Dus met kruipneigingen.

Hoe voorkom je het kruipen?
Door de auto met de rem tot stilstand te brengen en daarna het rempedaal nog even dieper in te trappen.
Daarmee activeer je de 'Hold'-functie.

De 'Hold'-functie heft zichzelf automatisch op als je weer "gas" geeft om verder te rijden.

Voor mij is die 'Hold'-functie onmisbaar in het Limburgse heuvelland, waar je maar weinig vlakke wegen hebt.
Ik kom voor het werk regelmatig in die heuvels van Limburg, maar met OPD aan, hoef je echt de Hold functie niet te gebruiken. Zo onmisbaar is die fucntie daar dus niet ;)

XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:20
In de heuvels maar ook bergen is rijden met OPD aan echt fenomenaal fijn.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 |Volvo XC40 P8 (MY20)| Polestar 2 MidYear 2026 in bestelling

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterblok
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 24-07 23:18
De streepjes bij de ACC stellen niet de afstand in maar de secondes tot je voorganger!
Rijdt de voorganger veel langzamer zal de afstand groot zijn!

P8, Pirelli All Season, MY21, Warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Waterblok schreef op maandag 21 juli 2025 @ 17:03:
De streepjes bij de ACC stellen niet de afstand in maar de secondes tot je voorganger!
Je merkt dat ook in filerijden, afstand is klein, gaat het harder rijden dan neemt de afstand weer toe.
Ik gebruik 1 streepje, dat is afdoende, het is inderdaad gewoon een bepaalde tijd tussen jou en voorganger die het systeem constant meet en gelijk houidt. Des te sneller je rijdt, des te meer afstand. Rijdt je voorganger behoorlijk langzamer dan zal je wagen ook flink gaan afremmen om dat tijdverschil gelijk te houden.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• RoelsRules
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:58
zoooo... net de knoop doorgehakt en de xc40p8 opdracht gegeven. Morgenochtend even bellen wanneer hij gereed kan zijn.
Nog veel zitten twijfelen over de actieradius en verkoopbaarheid over een paar jaar maar dat laatste weet je toch nooit zeker. De auto heeft alles om relaxed 250 tot 300 km te touren en dat is voor 99% van alle ritten voldoende, zeker omdat we thuis kunnen laden. Helaas dus geen open dakkie maar die kreeg ik voor dit geld ook niet gevonden en al helemaal niet bij me in de buurt.

tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrBOB101
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 26-07 12:03
Gefeliciteerd met de aankoop. Veel veilige kilometers gewenst.
Een mooie foto wordt altijd gewaardeerd!

Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Claude
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
ron65 schreef op maandag 21 juli 2025 @ 16:59:
[...]
Ik kom voor het werk regelmatig in die heuvels van Limburg, maar met OPD aan, hoef je echt de Hold functie niet te gebruiken. Zo onmisbaar is die fucntie daar dus niet ;)
Ik rijd bewust zonder OPD. Dan is die Hold-functie heel handig.

XC40 Twin Ultimate MY23 19" nubuck + pixel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
RoelsRules schreef op maandag 21 juli 2025 @ 17:53:
zoooo... net de knoop doorgehakt en de xc40p8 opdracht gegeven. Morgenochtend even bellen wanneer hij gereed kan zijn.
Nog veel zitten twijfelen over de actieradius en verkoopbaarheid over een paar jaar maar dat laatste weet je toch nooit zeker. De auto heeft alles om relaxed 250 tot 300 km te touren en dat is voor 99% van alle ritten voldoende, zeker omdat we thuis kunnen laden. Helaas dus geen open dakkie maar die kreeg ik voor dit geld ook niet gevonden en al helemaal niet bij me in de buurt.
Als je je normale verbruik op 1 dag zonder laden kan doen en je hebt een eigen lader dan zou ik me om die actieradius idd niet druk maken. Op echt winterdagen zal die actieradius wel dichter bij de 250 dan bij de 300 zitten…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoelsRules
Thx, eigen foto's volgen tzt zeker!
Qua bereik heb ik echt zitten twijfelen. We rijden al jaren ev maar meestal wel meer bereik dan dit. Gelukkig hebben we niet snel echte winters meer en is 250 in die gevallen ook meestal voldoende waardoor ik het wel aandurf
En anders is het een keertje op een snellader, ook te doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tukker999
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 22:48
Ah!
Vandaar dat de auto zo 'schrikt' van fietsers op de rijbaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:34
Interessant, dat verklaart bij mij ook veel:
- heftige reacties op vrachtwagens (als je zelf 130 rijdt)
- relatief dicht (voor mn gevoel) achter iemand rijden als je 60/80 rijdt
- weinig reactie als er even iemand met meer snelheid hem ervoor gooit.

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
nou het klopt dat de afstand relatief is aan de snelheid, maar het zijn geen secondes, want dan zou het minimum 2 streepjes zijn, of de auto zou dan niet aan de wet voldoen (wettelijk afstand is 2 seconden tot voorganger :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelsRules
wat ik ben gewend mbt acc is dat hij altijd 2s er achter blijft hangen tenzij je meer streepjes geeft. Dus hoe langzamer hoe dichter er op. Dat is hoe het in al mijn auto's met acc is geweest in ieder geval.
meestal zit ik altijd op het minimum anders heb je veel te veel ruimte tussen jou en je voorganger. Heel soms geef ik meer streepjes als ik zie dat het in de verte remt door file, dan is hij iets relaxer al aan het afremmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel_76
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 26-07 15:04
Claude schreef op maandag 21 juli 2025 @ 18:49:
[...]

Ik rijd bewust zonder OPD. Dan is die Hold-functie heel handig.
Auto Hold is inderdaad geweldig. Vandaag mocht ik genieten (ahum) van 18 minuten stilstaan bij Schiphol op de A4 vanwege stoplichten en blijkbaar iets van een object op de weg als ik de sites mag geloven. Maar goed even de hold functie aanzetten en klaar, relaxed wachten. Zoveel handiger dan in de P zetten en snel weer naar D als het gaat rijden. Gewoon langzaam "stroom" erop en je gaat weer rustig rijden.

OPD gebruik ik ook niet, bewuste keuze ik kan er niet aan wennen en ik weet dat mijn vrouw die ook in de auto rijdt er ook niet aan kan wennen. Kortom steeds, aan, uit, etc. is niet handig dus gewoon uit in ons geval. Ik laat de auto toch meestal uitrollen, rem wanneer nodig etc. en dat deed ik ook al met Benzine en kreeg die ook redelijk zuinig daardoor.

XC40 Ultimate MY24 - Single Motor Extended Range - Silver Dawn | Alfen Eve Single Pro-line

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Venomer
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 26-07 10:22
Juancho schreef op maandag 21 juli 2025 @ 10:21:
De XC/EX/EC hebben 3 standen ACC hoor. 3 streepjes waarbij streepje 2 hier eigenlijk al jaren de vaste keuze is. De andere 2 werken niet prettig.
Nou, de mijne heeft er echt vijf. Ik denk die van jou ook. Ga maar eens tellen.

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdwave
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-07 15:58
marcel_76 schreef op maandag 21 juli 2025 @ 23:43:
[...]
OPD gebruik ik ook niet, bewuste keuze ik kan er niet aan wennen en ik weet dat mijn vrouw die ook in de auto rijdt er ook niet aan kan wennen. Kortom steeds, aan, uit, etc. is niet handig dus gewoon uit in ons geval. Ik laat de auto toch meestal uitrollen, rem wanneer nodig etc. en dat deed ik ook al met Benzine en kreeg die ook redelijk zuinig daardoor.
Vreemd, ik en mijn vrouw vonden de OPD veel makkelijker om aan te wennen dan het "automaat" gedrag. Daarvoor hebben we alleen handgeschakelde fosiele auto's gehad. Met OPD hoeft je linkervoet helemaal nooit iets te doen en heb je niet de neiging om op een "koppeling" te duwen (wat bij een automaat heel vervelende effecten heeft aanzien daar het rempedaal zit).

Ik heb nog wel eens geëxperimenteerd met brandstofgebruik, en zowel voor de benzine als voor de elektrische auto was mijn conclusie hetzelfde: De rijstijl heeft nauwelijks invloed, wat er echt toe doet is de snelheid. Meestal bestaat 99% van je weg uit lange stukken zonder hindernissen, dus wat je op die 1% doet heeft niet zoveel invloed op het eindresultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 01:55
Venomer schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 09:34:
[...]

Nou, de mijne heeft er echt vijf. Ik denk die van jou ook. Ga maar eens tellen.
Klopt!

Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mga1600
marcel_76 schreef op maandag 21 juli 2025 @ 23:43:
[...]

Auto Hold is inderdaad geweldig. Vandaag mocht ik genieten (ahum) van 18 minuten stilstaan bij Schiphol op de A4 vanwege stoplichten en blijkbaar iets van een object op de weg als ik de sites mag geloven. Maar goed even de hold functie aanzetten en klaar, relaxed wachten. Zoveel handiger dan in de P zetten en snel weer naar D als het gaat rijden. Gewoon langzaam "stroom" erop en je gaat weer rustig rijden.

Ik haatte de OPD al in de P8:en de C40. Heb het vaak geprobeerd, maar wilde er niet aan wennen. In de XC60 heb je ook een soort OPD door de B-stand te kiezen en de ‘stapvoets’ functie uit te schakelen. Maar ik gebruik dat ook niet. Smaken verschil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02:26
Inderdaad wat kunnen smaken verschillen!
Zowel mijn vrouw als ikzelf waren na een half uurtje rijden al gewend aan OPD en ik onderschrijf 100% de beweegredenen van cdwave. Ik zou niet meer zonder willen.

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Venomer
Ik rijd ook 100% met OPD aan.

Er is voor mij maar een nadeel aan OPD. Als je het rempedaal gebruikt, dan blijft de auto remmen als je het rempedaal loslaat. Dat is vooral bij hogere snelheid vervelend. Bijvoorbeeld als je op de snelweg even stevig moet remmen. Je remt dan langer dan je van plan was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel_76
cdwave schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 11:11:
[...]

Vreemd, ik en mijn vrouw vonden de OPD veel makkelijker om aan te wennen dan het "automaat" gedrag. Daarvoor hebben we alleen handgeschakelde fosiele auto's gehad. Met OPD hoeft je linkervoet helemaal nooit iets te doen en heb je niet de neiging om op een "koppeling" te duwen (wat bij een automaat heel vervelende effecten heeft aanzien daar het rempedaal zit).

Ik heb nog wel eens geëxperimenteerd met brandstofgebruik, en zowel voor de benzine als voor de elektrische auto was mijn conclusie hetzelfde: De rijstijl heeft nauwelijks invloed, wat er echt toe doet is de snelheid. Meestal bestaat 99% van je weg uit lange stukken zonder hindernissen, dus wat je op die 1% doet heeft niet zoveel invloed op het eindresultaat.
Snap ik, maar ik heb al jaren automaat gereden nadat ik vroeger altijd een handbak had. Maar in de files werd ik gewoon helemaal gek dus was blij met een automaat. Daar gebruikte ik de linkervoet ook niet, die staat altijd op de steun links. Tuurlijk heeft snelheid invloed maar ik bedoel door niet als een gek steeds op te trekken, op de snelweg met een onrustige rechtervoet te rijden en hoge snelheid hebben wel allemaal een beetje invloed. Ik rijdt vaak met AP alleen in heel druk verkeer vind ik dat niet handig in Nederland want de meeste rijders zijn onrustig, links, rechts, ervoor, even rechts snelheid maken vlak voor de vrachtwagen hem ervoor gooien, dan gaat het verkeer plots remmen etc. dus in de drukte ben ik blij met een rustige rechtervoet en goed opletten. Wanneer het rustig is dan hoppa vind ik PA geweldig.

Is persoonlijk allemaal natuurlijk evenals het gevoel van hoe zuinig je rijdt.

XC40 Ultimate MY24 - Single Motor Extended Range - Silver Dawn | Alfen Eve Single Pro-line

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRebell
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:26
Venomer schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 16:56:
Ik rijd ook 100% met OPD aan.

Er is voor mij maar een nadeel aan OPD. Als je het rempedaal gebruikt, dan blijft de auto remmen als je het rempedaal loslaat. Dat is vooral bij hogere snelheid vervelend. Bijvoorbeeld als je op de snelweg even stevig moet remmen. Je remt dan langer dan je van plan was.
Herkenbaar. Als je toch even wat moet bijremmen dan rem je naar je gevoel toch wat te veel omdat je met OPD blijft remmen of het gaat een stuk harder (leuk voor de achterliggers)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• x0z8_
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 21:20
Ik rijd de XC40 nu voor de zaak onder bijtelling terwijl ik privé nog de Kuga PHEV heb (stil staan). Bij de Kuga was het regeneratief remmen minder hard maar die ging dan ook niet tot stilstand. Ik vind dat Volvo dat regeneratief remmen pittig goed voor elkaar heeft, ook dat er een kleine vertraging zit tussen cruise control uitzetten en dat de auto daadwerkelijk vol in de ankers gaat zodat je zelf snel gas bij kan geven. Echter merk ik zelf dat ik de overgang tussen cruise control (adaptive heb ik helaas niet) en one pedal drive niet echt vloeiend krijg. Of ik rem alsnog heel erg af óf ik geef ineens gas bij. Bij de Kuga kreeg ik dit met gemak voor elkaar door het gas pedaal een beetje met een schatting in te drukken zodat de vertraging/versnelling nihil was.

Ik zou het wenselijk vinden om die overgang vloeiender te krijgen als ik CC uit zet gezien ik geen ACC heb, zodat ik niet ineens hard afrem of gas bij geef als ik iemand voor me heb. Hebben jullie tips?

Heeft Volvo trouwens ook mogelijkheden tot enige aftermarket programmering of customization? Bij Ford heb je programmatuur waarmee je achteraf gewoon ACC aan kan zetten mits je de juiste hardware aan boord hebt. Daarnaast kon je het Dashboard ook veranderen qua thema’s. Hoe zit dit beide bij Volvo? ACC mis ik toch best wel en ik ben niet echt fan van de beige accenten op het instrumenten paneel (ja, echt een first world problem)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tranquility
  • Laatst online: 19:43
Afgelopen week de 20” Diamond Cut velgen die ik op MP had gekocht opgehaald van de velgenhersteller.
Er zat op twee velgen wat stoeprandschade en de andere twee velgen hadden bij nader inzien ook een paar kleine putjes en krasjes, dus ik had besloten ze alle vier maar te laten CNC-afdraaien en spuiten.
Het kostte hierdoor wel wat meer dan begroot, maar ze zijn nu echt nog mooier dan nieuw en alles bij elkaar nog steeds een stuk goedkoper dan wanneer ik ze nieuw had gekocht.

Vanmiddag ook maar vier nieuwe banden voor de velgen besteld. Ik was eerst van plan voor de Continental AllSeasonContact 2 te gaan, maar zag dat Michelin momenteel een interessante cashback actie heeft lopen tot 27 juli waarbij je €120,- terugkrijgt bij aankoop van vier nieuwe Michelin banden, dus ben uiteindelijk voor de nieuwe CrossClimate 3 gegaan. Ben benieuwd!

Ik maak wel een fotootje als het geheel op mijn auto gemonteerd zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

x0z8_ schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 21:19:
Ik rijd de XC40 nu voor de zaak onder bijtelling terwijl ik privé nog de Kuga PHEV heb (stil staan). Bij de Kuga was het regeneratief remmen minder hard maar die ging dan ook niet tot stilstand. Ik vind dat Volvo dat regeneratief remmen pittig goed voor elkaar heeft, ook dat er een kleine vertraging zit tussen cruise control uitzetten en dat de auto daadwerkelijk vol in de ankers gaat zodat je zelf snel gas bij kan geven. Echter merk ik zelf dat ik de overgang tussen cruise control (adaptive heb ik helaas niet) en one pedal drive niet echt vloeiend krijg. Of ik rem alsnog heel erg af óf ik geef ineens gas bij. Bij de Kuga kreeg ik dit met gemak voor elkaar door het gas pedaal een beetje met een schatting in te drukken zodat de vertraging/versnelling nihil was.

Ik zou het wenselijk vinden om die overgang vloeiender te krijgen als ik CC uit zet gezien ik geen ACC heb, zodat ik niet ineens hard afrem of gas bij geef als ik iemand voor me heb. Hebben jullie tips?

Heeft Volvo trouwens ook mogelijkheden tot enige aftermarket programmering of customization? Bij Ford heb je programmatuur waarmee je achteraf gewoon ACC aan kan zetten mits je de juiste hardware aan boord hebt. Daarnaast kon je het Dashboard ook veranderen qua thema’s. Hoe zit dit beide bij Volvo? ACC mis ik toch best wel en ik ben niet echt fan van de beige accenten op het instrumenten paneel (ja, echt een first world problem)
Ik kan de ACC uitzetten zonder dat iemand iets merkt onder OPD.
Ik lees dat je eerst de ACC uitzet en dan pas gas wilt bijgeven, maar probeer dat eens andersom.
Geef iets gas bij tot je merkt dat de wagen wil gaan versnellen ondanks ACC aan, echt minimaal houden, dus niet als een jekko versnellen, je mag het eigenlijk niet eens merken. beetje oefenen en dat lukt echt wel. . En dan je ACC pas uitzetten, dan gaat het naadloos over.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterblok
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 24-07 23:18
Kammika schreef op maandag 21 juli 2025 @ 20:28:
[...]

nou het klopt dat de afstand relatief is aan de snelheid, maar het zijn geen secondes, want dan zou het minimum 2 streepjes zijn, of de auto zou dan niet aan de wet voldoen (wettelijk afstand is 2 seconden tot voorganger :) )
Ik zeg niet dat de streepjes secondes zijn maar dat de streepjes de secondes instellen....

P8, Pirelli All Season, MY21, Warmtepomp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cdwave
marcel_76 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 20:32:
[...]
Is persoonlijk allemaal natuurlijk evenals het gevoel van hoe zuinig je rijdt.
Hoe zuinig je rijdt is doorgaans meer een gevoel. Terwijl het prima objectief te meten is, de meeste auto's hebben wel functies om je daarbij te helpen. Op de Volvo kun je de teller even resetten.

Natuurkundig gezien, om je 2100kg wegende voertuig te versnellen naar 100 km/h is gewoon een hoeveelheid energie nodig, namelijk 0.5 * 2100 * (100 / 3.6)^2 = 810185 J ofwel 225 Wh. Onafhankelijk van hoe snel je accelereert, die komt in de formule niet voor. Leuk aan een elektrische auto is dat je die energie weer (grotendeels) terug krijgt als je afremt.

Als je uitgaat van een vast traject dat je af moet leggen in een vaste tijd, dan is het juist zuiniger om snel op te trekken. Als je snel optrekt is namelijk de topsnelheid die je nodig hebt om de gestelde tijd te halen iets lager, en de wrijving neemt kwadratisch toe met de snelheid.

Hoe belangrijk die snelheid is merkte ik al in de benzine auto. Op drukke dagen, waarbij je dus continu afremt en weer optrekt in de opstoppingen, was het verbruik lager dan op rustige dagen waar je gewoon continu 100 kon rijden. Op de brandstofdeclaraties kon je ook precies zien wanneer de 100km/h maximum snelheid werd ingevoerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tranquility
ron65 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 23:42:
Ik lees dat je eerst de ACC uitzet en dan pas gas wilt bijgeven, maar probeer dat eens andersom.
Geef iets gas bij tot je merkt dat de wagen wil gaan versnellen ondanks ACC aan, echt minimaal houden, dus niet als een jekko versnellen, je mag het eigenlijk niet eens merken. beetje oefenen en dat lukt echt wel. . En dan je ACC pas uitzetten, dan gaat het naadloos over.
Klopt, zo doe ik dat ook altijd.
Kan echt niet meer zonder OPD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
cdwave schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 08:09:
Hoe zuinig je rijdt is doorgaans meer een gevoel. Terwijl het prima objectief te meten is, de meeste auto's hebben wel functies om je daarbij te helpen. Op de Volvo kun je de teller even resetten.

Natuurkundig gezien, om je 2100kg wegende voertuig te versnellen naar 100 km/h is gewoon een hoeveelheid energie nodig, namelijk 0.5 * 2100 * (100 / 3.6)^2 = 810185 J ofwel 225 Wh. Onafhankelijk van hoe snel je accelereert, die komt in de formule niet voor. Leuk aan een elektrische auto is dat je die energie weer (grotendeels) terug krijgt als je afremt.

Als je uitgaat van een vast traject dat je af moet leggen in een vaste tijd, dan is het juist zuiniger om snel op te trekken. Als je snel optrekt is namelijk de topsnelheid die je nodig hebt om de gestelde tijd te halen iets lager, en de wrijving neemt kwadratisch toe met de snelheid.

Hoe belangrijk die snelheid is merkte ik al in de benzine auto. Op drukke dagen, waarbij je dus continu afremt en weer optrekt in de opstoppingen, was het verbruik lager dan op rustige dagen waar je gewoon continu 100 kon rijden. Op de brandstofdeclaraties kon je ook precies zien wanneer de 100km/h maximum snelheid werd ingevoerd.
Snelheid voor het verbruik is ook vooral belangrijk voor onze auto's omdat dat simpelweg vierkante bakstenen zijn. Een even zware Tesla is veel zuiniger door zijn veel efficientere stroomlijn. Een stroomlijn heeft de (E)XC40 niet echt.. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02:26
Tranquility schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 13:08:
[...]
Snelheid voor het verbruik is ook vooral belangrijk voor onze auto's omdat dat simpelweg vierkante bakstenen zijn. Een even zware Tesla is veel zuiniger door zijn veel efficientere stroomlijn. Een stroomlijn heeft de (E)XC40 niet echt.. ;)
Echt wel, de (E)XC40 heeft absoluut ook een stroomlijn, alleen niet zo'n beste! 😜

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolfio
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:46
Tranquility schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 23:42:
Afgelopen week de 20” Diamond Cut velgen die ik op MP had gekocht opgehaald van de velgenhersteller.
Er zat op twee velgen wat stoeprandschade en de andere twee velgen hadden bij nader inzien ook een paar kleine putjes en krasjes, dus ik had besloten ze alle vier maar te laten CNC-afdraaien en spuiten.
Het kostte hierdoor wel wat meer dan begroot, maar ze zijn nu echt nog mooier dan nieuw en alles bij elkaar nog steeds een stuk goedkoper dan wanneer ik ze nieuw had gekocht.

Vanmiddag ook maar vier nieuwe banden voor de velgen besteld. Ik was eerst van plan voor de Continental AllSeasonContact 2 te gaan, maar zag dat Michelin momenteel een interessante cashback actie heeft lopen tot 27 juli waarbij je €120,- terugkrijgt bij aankoop van vier nieuwe Michelin banden, dus ben uiteindelijk voor de nieuwe CrossClimate 3 gegaan. Ben benieuwd!

Ik maak wel een fotootje als het geheel op mijn auto gemonteerd zit.
En welke maat heb je gekozen? Ik dacht dat deze Michelins niet in de juiste maat leverbaar zijn? Of is dat inmiddels veranderd?

XC40 RWD Ultimate Single Motor ER MY24 Sage Green 40000km

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
rolfio schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 15:52:
En welke maat heb je gekozen? Ik dacht dat deze Michelins niet in de juiste maat leverbaar zijn? Of is dat inmiddels veranderd?
Scherp! :)
Ik heb achter (255/40/r20) de CrossClimate 3 Sport genomen en voor (235/45/r20) de CrossClimate 3.
Heb gevraagd of dat kon en dat was geen probleem. De banden hebben nagenoeg hetzelfde karakter en profiel, alleen is de Sport iets sportiever en heeft dus iets stuggere wangen. Dat is voor de achterwielen waar dat enorme koppel op wordt losgelaten alleen maar gunstig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JBRIL
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 25-07 10:44
ron65 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 23:42:
[...]

Ik verbaas mij telkens weer als er hele epistels worden geschreven om mensen op andere gedachten te brengen omdat ze een andere voorkeur hebben dan de schrijver van het epistel.

Ik vind opd verschrikkelijk en andere niet, daarom kan je het aan- en/of uitzetten. Prima toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

JBRIL schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 17:12:
[...]

Ik verbaas mij telkens weer als er hele epistels worden geschreven om mensen op andere gedachten te brengen omdat ze een andere voorkeur hebben dan de schrijver van het epistel.

Ik vind opd verschrikkelijk en andere niet, daarom kan je het aan- en/of uitzetten. Prima toch?
zeker prima

Maar ik verbaas mij er juist steeds weer over dat mensen iets wat heel fijn kan werken vreselijk vinden omdat ze kennelijk niet de finesse hebben om het goed te bedienen.

Dan kan het zo zijn dat ze de optie die de verbetering geeft niet kennen, en dan is het wel zo netjes om ze die te benoemen. Als we dat niet doen, kunnen we dit forum wel sluiten...

OPD is echt een heel fijn systeem, als je het weet te bedienen.

=================================================================================

EDIT: over dit bericht is veel ophef ontstaan. Als ik iemand hiermee beledigd heb dan bij deze excuses, want zo is het zeker niet bedoeld geweest.
Ik lees het nu terug en zie dat het gewoon op verschillende manieren is op te vatten, ook de verkeerde. Dom van mij dus.
Ik ga het niet aanpassen, want dat vind ik schijnheilig, als ik iets verkeerds geschreven heb dan geef ik dat toe en accepteer dat het niet oke is.
De bedoeling was goed, en niet om iemand (wie dan ook) als "dom" neer te zetten.

[ Voor 26% gewijzigd door ron65 op 24-07-2025 16:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MicroStar_NL
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 00:00

MicroStar_NL

Knowledge is power

Tranquility schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 13:08:
[...]

Een even zware Tesla is veel zuiniger door zijn veel efficientere stroomlijn. Een stroomlijn heeft de (E)XC40 niet echt.. ;)
Ach ja, zelfs een koe heeft een (betere?) stroomlijn :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WUXfK6Fl929qDk4-AceEhd044Ig=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/PunTECFaaRdkh77UhqnNHFpU.jpg?f=user_large

Volvo EX40 Ultra SMER MY25 Vapour Grey 19" Microtech | 3.6.4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcel_76
Tranquility schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 16:39:
[...]

Scherp! :)
Ik heb achter (255/40/r20) de CrossClimate 3 Sport genomen en voor (235/45/r20) de CrossClimate 3.
Heb gevraagd of dat kon en dat was geen probleem. De banden hebben nagenoeg hetzelfde karakter en profiel, alleen is de Sport iets sportiever en heeft dus iets stuggere wangen. Dat is voor de achterwielen waar dat enorme koppel op wordt losgelaten alleen maar gunstig.
Klinkt goed, ben benieuwd naar de combinatie. Klinkt ook best logisch met de achterwielaandrijving. Beide hebben dan dus de gewenste velgenrand bescherming.

Zal het eens in de gaten houden als ze gaan zeuren over de All Seasons, moet toch verplicht winterbanden en wisselen van de LM dus dan liever in de zomer ook gewoon echte zomerbanden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TFZ61
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:22
TFZ61 schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 17:33:
[...]

Afgelopen woensdag de nieuwe EX40 Black Edition opgehaald in kleur demin blue. Onze eerste EV en onze eerste Volvo. Zelf nog niet veel in kunnen rijden, vrouwlief al wel. Maar wat een heerlijke machine. Opgehaald met 90% batterij met een bereik van 490km.
Na bijna een maand in gebruik (1000km) kan ik tot de conclusie komen dat het een ontzettend fijne auto is.

OPD: wat een heerlijke uitvinding is dat zeg! Komende vanuit een gewone benzine auto, was het wel even wennen, maar kan nu al niet zonder. Mijn vrouw had al een hybride met soortgelijk functie, die hoefde daar niet aan te wennen.

Verbruik: Gemiddeld zitten wij nu op 17,7 kWh, netjes. Hierin zit een aantal ritten op de snelweg en 80km wegen, meer dan de helft in de stad.

Laden: Met onze Peblar charger hebben wij ongeveer 80% met alleen zon geladen!

Paar puntjes van WTF: mijn vrouw dacht een nadeel van de auto gevonden te hebben: directe knoppen om de verwarming in te stellen. Ik voor de grap: Hee Google, verwarming 1 graad hoger... en het werd ingesteld.

Automatisch ruiterwisser sensor.... RTFM! :)

Verder nog veel te ontdekken, tot nu toe een heerlijk auto om mee te rijden. Binnenkort ritje naar Heidelberg. (zo'n 400km vanuit Nijmegen) ANWB laadpas, Tesla account aangemaakt het avontuur met laden kan beginnen! :) Misschien dat jullie nog tips hebben voor het laden in het buitenland.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JBRIL
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 25-07 10:44
ron65 schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 17:26:
[...]

zeker prima

Maar ik verbaas mij er juist steeds weer over dat mensen iets wat heel fijn kan werken vreselijk vinden omdat ze kennelijk niet de finesse hebben om het goed te bedienen.

Dan kan het zo zijn dat ze de optie die de verbetering geeft niet kennen, en dan is het wel zo netjes om ze die te benoemen. Als we dat niet doen, kunnen we dit forum wel sluiten...

Weet je wat echt fijn is..........opd uit.

Moet je eens proberen, gewoon een beetje anticiperen en je gas (stroom) zonder na te denken los kunnen laten en uitrollen. Geen irritaties van mensen die achter je rijden omdat 20x op 1km je remlichten gaan branden. Geen gehannes met eerst je voet een beetje zus en dan een knopje zo maar gewoon als het echt nodig is een beetje bijremmen met je linker pedaal zoals we dat allemaal ooit geleerd hebben. ;) Geintje natuurlijk want ook jij hoeft niet overtuigd te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

JBRIL schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 19:08:
[...]

Weet je wat echt fijn is..........opd uit.

Moet je eens proberen, gewoon een beetje anticiperen en je gas (stroom) zonder na te denken los kunnen laten en uitrollen. Geen irritaties van mensen die achter je rijden omdat 20x op 1km je remlichten gaan branden. Geen gehannes met eerst je voet een beetje zus en dan een knopje zo maar gewoon als het echt nodig is een beetje bijremmen met je linker pedaal zoals we dat allemaal ooit geleerd hebben. ;) Geintje natuurlijk want ook jij hoeft niet overtuigd te worden.
Weet je, ik heb het serieus geprobeerd, mede omdat ik twee autos hiervoor ook 5 jaar een DSG7 automaat gereden heb.
Die reageert net zo als de XC40 zonder OPD. Dus ik meende dat ik dat het best kon doen.

Uiteindelijk de OPD maar weer aangezet. Het rijdt voor mij gewoon zo ongelofelijk fijn, en een pedaal loslaten heb ik ook met schakelwagens en die eerdere automaat nooit gedaan, altijd gas iets losgelaten zodat op de motor geremd werd, en met OPD doe je in feite niet anders.
Uitrollen is simpel, gewoon niet te ver laten opkomen dat pedaal.

Dat van die remlichten, ik heb er wel eens op gelet want je kunt het weerschijnsel daarvan op borden en andere dingen langs de weg goed zien in het donker, maar dat valt reuze mee. Ze gaan pas branden als je regeneratiebalkje al een stukje onder de 0-lijn is gekomen, dan voel je ook echt de vertraging, maar heel licht laten vertragen alsof je op de motor afremt bij een ICE, dan zie je ze nog niet branden.
In het begin was dat anders, toen acteerden de remlichten inderdaad heel nerveus, maar na een update zo anderhalf jaar geleden is dat weg.

Maar zoals je zegt, wij hoeven elkaar niet te overtuigen, ieder heeft gewoon zijn eigen smaak en rijstijl, dus doe wat je wilt. Maar ik ben gewoon erg blij met OPD in de wagen :)

[ Voor 16% gewijzigd door ron65 op 23-07-2025 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
ron65 schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 21:01:
[...]

Weet je, ik heb het serieus geprobeerd, mede omdat ik twee autos hiervoor ook 5 jaar een DSG7 automaat gereden heb.
Die reageert net zo als de XC40 zonder OPD. Dus ik meende dat ik dat het best kon doen.

Uiteindelijk de OPD maar weer aangezet. Het rijdt voor mij gewoon zo ongelofelijk fijn, en een pedaal loslaten heb ik ook met schakelwagens en die eerdere automaat nooit gedaan, altijd gas iets losgelaten zodat op de motor geremd werd, en met OPD doe je in feite niet anders.
Uitrollen is simpel, gewoon niet te ver laten opkomen dat pedaal.

Dat van die remlichten, ik heb er wel eens op gelet want je kunt het weerschijnsel daarvan op borden en andere dingen langs de weg goed zien in het donker, maar dat valt reuze mee. Ze gaan pas branden als je regeneratiebalkje al een stukje onder de 0-lijn is gekomen, dan voel je ook echt de vertraging, maar heel licht laten vertragen alsof je op de motor afremt bij een ICE, dan zie je ze nog niet branden.
In het begin was dat anders, toen acteerden de remlichten inderdaad heel nerveus, maar na een update zo anderhalf jaar geleden is dat weg.

Maar zoals je zegt, wij hoeven elkaar niet te overtuigen, ieder heeft gewoon zijn eigen smaak en rijstijl, dus doe wat je wilt. Maar ik ben gewoon erg blij met OPD in de wagen :)
Die remlichten gaan (bij mij althans) wel veel vaker aan. Kun je goed zien als er een aanhanger achter zit…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:24
JBRIL schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 19:08:
[...]

Geen irritaties van mensen die achter je rijden omdat 20x op 1km je remlichten gaan branden.
Dit is onzin, remlichten gaan pas aan bij bepaalde remkracht. Dus beetje afremmen met OPD laat helemaal niks branden.

Kijk maar eens achter je in het donker als je ermee afremt. Als ik hier de snelweg afdraai dan zie ik pas bij echt afremmen de lichten aangaan. Remlichten blijven zelfs uit als ik D inschakel op de oprit.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
Vandaag retour Roermond en Duitsland gedaan. Had hem bij Roermond even aan de AC paal gezet, daardoor zonder snelladen weer thuis kunnen komen. Uiteindelijk 393km gedaan en met 9% thuisgekomen (114% nodig gehad).

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Kammika schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 21:32:
[...]

Die remlichten gaan (bij mij althans) wel veel vaker aan. Kun je goed zien als er een aanhanger achter zit…
Dat herken ik, want caravan erachter idem.
Maar mijn ervaring is dat het serieus meevalt, pas als je harder gaat remmen gaan ze aan.
Wellicht acteren verschillende MYxx versies toch net wat anders daarop, welk modeljaar heb jij?
hier MY23.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tukker999
cdwave schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 08:09:
[...]

Hier zijn de belangrijkste principes die bepalen hoeveel energie er nodig is bij het optrekken:

1. Tweede wet van Newton (F = m × a)
Dit is dé versnellingswet:

- F is de kracht die nodig is om een massa m te versnellen met een versnelling a.
- Dus: hoe zwaarder de auto, of hoe sneller je wilt versnellen, hoe meer kracht (en dus energie) je nodig hebt.
- Snel optrekken = grote a = veel kracht = hoog energieverbruik.

2. Arbeid en energie (E = F × d)

- Arbeid is kracht maal afstand. De energie die je motor levert wordt omgezet in arbeid om de auto vooruit te duwen.
- Als je snel versnelt, is de kracht hoger. Zelfs als de afstand gelijk blijft, kost het dus meer energie.

3. Kinetische energie (Eₖ = ½ × m × v²)

- Uiteindelijk wil je een snelheid v bereiken. De energie die nodig is om daar te komen, hangt af van deze formule.
- Of je nu langzaam of snel versnelt: je hebt dezelfde hoeveelheid kinetische energie nodig om een bepaalde snelheid te bereiken.
- MAAR: bij snel accelereren is het energieverlies onderweg groter door weerstand, warmte, enzovoort.

De wetten zeggen: je hebt evenveel eindenergie nodig om een bepaalde snelheid te halen, maar het pad ernaartoe bepaalt hoeveel extra energie je verliest. Snel optrekken verbruikt meer energie door inefficiënties zoals warmte en piekverbruik.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• StevendGraaf
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 22:36
ron65 schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 17:26:
[...]

zeker prima

Sorry maar dit is echt een belachelijke reactie. Mensen die dus de voorkeur hebben om zonder OPD (of in Auto) te rijden omdat ze bijvoorbeeld een andere controle over de auto verlangen “hebben niet de finesse om het goed te bedienen”?
Je bent er al vaker op gewezen maar je blijft je eigen mening maar presteren als een feit terwijl dat natuurlijk nergens op slaat. En net als voor veel andere hulp systemen (ACC, Autopiot, lane control, of noem iets geks als automatisch kantelende zijspiegels) geldt dat het een persoonlijke mening is of je het prettig vindt om te gebruiken, en niet dat je er dan maar niet mee om kunt gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Venomer
TFZ61 schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 18:40:
[...]

(Knip)

Verder nog veel te ontdekken, tot nu toe een heerlijk auto om mee te rijden. Binnenkort ritje naar Heidelberg. (zo'n 400km vanuit Nijmegen) ANWB laadpas, Tesla account aangemaakt het avontuur met laden kan beginnen! :) Misschien dat jullie nog tips hebben voor het laden in het buitenland.
Tip: ga in Duitsland langs de Autobahn naar een Autohof om te laden. Mijn ervaring is dat daar veel laadpalen staan, vaak meer dan bij een Raststätte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Knip

[ Voor 159% gewijzigd door Notna op 24-07-2025 06:41 . Reden: Op de man; maak een TR aan als je problemen hebt met een post ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdwave
Venomer schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 00:06:
[...]
Tip: ga in Duitsland langs de Autobahn naar een Autohof om te laden. Mijn ervaring is dat daar veel laadpalen staan, vaak meer dan bij een Raststätte.
Dat, en een Autohof heeft doorgaans ook betere horeca.

Tip: Gebruik ABRP om laadstops te vinden met de juiste mix van Apfelstrudel, Gulashsuppe en Kaffee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoudN
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 26-07 12:50
cdwave schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 09:29:
[...]

Dat, en een Autohof heeft doorgaans ook betere horeca.

Tip: Gebruik ABRP om laadstops te vinden met de juiste mix van Apfelstrudel, Gulashsuppe en Kaffee.
Und Currywurst mit Pommes

XC40 P8 - Wallbox Copper SB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cdwave
tukker999 schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 23:14:
[...]
1. Tweede wet van Newton (F = m × a)
...
- Snel optrekken = grote a = veel kracht = hoog energieverbruik.
Maar over een korter interval. Het uiteindelijke gebruik om tot een bepaalde snelheid te komen is de geintegreerde van deze, en dat is formule 3.
2. Arbeid en energie (E = F × d)
...
- Als je snel versnelt, is de kracht hoger. Zelfs als de afstand gelijk blijft, kost het dus meer energie.
Leuk, maar deze formule is nutteloos voor wat we willen berekenen. Ook hier geldt dat je moet integreren om tot een totaalverbruik te komen, en dan kom je weer op formule 3 uit.
3. Kinetische energie (Eₖ = ½ × m × v²)
- Uiteindelijk wil je een snelheid v bereiken. De energie die nodig is om daar te komen, hangt af van deze formule.
- Of je nu langzaam of snel versnelt: je hebt dezelfde hoeveelheid kinetische energie nodig om een bepaalde snelheid te bereiken.
- MAAR: bij snel accelereren is het energieverlies onderweg groter door weerstand, warmte, enzovoort.
Die laatste opmerking komt uit de lucht vallen en heeft niets met bovenstaande formules te maken.
De wetten zeggen: je hebt evenveel eindenergie nodig om een bepaalde snelheid te halen, maar het pad ernaartoe bepaalt hoeveel extra energie je verliest. Snel optrekken verbruikt meer energie door inefficiënties zoals warmte en piekverbruik.
Dat zeggen de bovenstaande wetten dus helemaal niet. Bovenstaande wetten zeggen dat het helemaal niks uitmaakt hoe snel je optrekt.

Bovenstaande wetten nemen echter wrijving (vooral luchtweerstand en rolweerstand) en energie verlies in de accu, aansturing en motor niet mee. Dat is waarschijnlijk het punt dat je wil maken.

Als je heel langzaam optrekt, dan heb je heel lang last van wrijving, en van het "statisch" gebruik van de auto (de airco). Dat is dus heel erg inefficiënt, je bent dan vooral het wegdek en de lucht op aan het warmen.

Voor wat wrijving en statisch gebruik betreft is "pedal to the metal" de beste strategie, dan raak je het minste kwijt aan nutteloze warmte en gaat zoveel mogelijk energie in snelheid (kinetische energie) worden omgezet.

Komen we op het andere punt, de energieverliezen in de motor, aansturing en accu.

Bij brandstofmotoren weten we het wel, die hebben een heel scherp optimum toerental waar hun rendement maximaal is.

Bij elektromotoren is die curve veel vlakker. Het rendement is over de linie hoog, pas bij extreem hoge toerentallen neemt het rendement af. Bij heel lage toerentallen is het rendement overigens ook slecht, omdat de elektronica z'n werk niet goed kan doen.

Er zijn vast al uitgebreide studies gedaan naar dit onderwerp, die google je zo kan oplepelen...

Uiteindelijk zul je wel uitkomen op een punt waar je "vlot" optrekt. Afhankelijk van hoe de elektronica geregeld is, zou dat wel eens heel dicht bij plank-E kunnen liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Potlood84
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 25-07 09:01
Vanaf de laatste update merk ik dat in mijn ultimate XC LR MY24 de indicatie lampen in de spiegels voor de richtingsaanwijzer niet meer werken. Nog mensen dit opgemerkt of probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDot
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-07 13:45
Potlood84 schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 10:49:
Vanaf de laatste update merk ik dat in mijn ultimate XC LR MY24 de indicatie lampen in de spiegels voor de richtingsaanwijzer niet meer werken. Nog mensen dit opgemerkt of probleem?
Enkel bij richting aangeven of ook als je de wagen sluit bv? Heb datzelfde model (jaar, type,..), geen issues.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nujtrug
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 22:11
TFZ61 schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 18:40:
[...]
Persoonlijke ervaring in Duitsland, Oostenrijk en Italië = gebruik Ionity want die hebben meestal grote laadpleinen en goede infrastructuur.
Vorige week teruggekomen van Frankrijk en ook daar vooral Ionity gebruikt alhoewel ik moet zeggen dat Fastned, Electra en Engie daar ook grote laadpleinen hebben maar ik geloof dat we voor die laatste 2 nog geen filter kunnen instellen in onze Google Maps.
Verder is Tesla altijd een goede oplossing aangezien onze connector voor de stekker aan dezelfde kant zit als de Tesla's (wat maakt dat je daar geen 2 laadplekken moet innemen zoals sommige andere merken doen).

Ikzelf gebruik nooit ABRP maar laat Google Maps gewoon alles uitstippelen. Als je dan tijdens een lunchpauze overdreven lang hebt geladen past die zichzelf wel aan.

Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (3.6.4) - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - HASS (2025.7.3)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoudN
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 26-07 12:50
nujtrug schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 12:50:
[...]

Persoonlijke ervaring in Duitsland, Oostenrijk en Italië = gebruik Ionity want die hebben meestal grote laadpleinen en goede infrastructuur.
Vorige week teruggekomen van Frankrijk en ook daar vooral Ionity gebruikt alhoewel ik moet zeggen dat Fastned, Electra en Engie daar ook grote laadpleinen hebben maar ik geloof dat we voor die laatste 2 nog geen filter kunnen instellen in onze Google Maps.
Verder is Tesla altijd een goede oplossing aangezien onze connector voor de stekker aan dezelfde kant zit als de Tesla's (wat maakt dat je daar geen 2 laadplekken moet innemen zoals sommige andere merken doen).

Ikzelf gebruik nooit ABRP maar laat Google Maps gewoon alles uitstippelen. Als je dan tijdens een lunchpauze overdreven lang hebt geladen past die zichzelf wel aan.
Ik gebruik in Duitsland eigenlijk altijd Tesla omdat dat stukken goedkoper is en ook vaak rustiger (buiten de vakanties om tenminste), maar Google Maps heeft een haat/liefde verhouding met Tesla Chargers. Dus tijdens het laden zoek ik alvast het volgende plekje op om te laden.

XC40 P8 - Wallbox Copper SB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01:19
nujtrug schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 12:50:
[...]

Die filter voor Electra mis ik inderdaad. Ik heb 2 maand gratis abo dankzij een post in het ervaringen-topic die naar deze actie verwees maar moet dus manueel naar Electra laders zoeken. In onze heenrit naar Spanje 2x voordelig kunnen laden bij Electra in Frankrijk, al was er bij de laadstations naast de snelweg verder niets te beleven. Voor de rest werken ze wel top, je kan zelfs de XC40 linken zodat het laden automatisch start.

Morgen weer terug richting België, het parkeerhulpsysteem geeft nog elke keer een melding bij vertrek door het aangereden hert in de heenrit, maar voor de rest nergens last van gehad. Blijft een heerlijke auto om in Spanje mee rond te rijden, al klaagt de achterbank geregeld over de povere audio, verlichting en gebrekkige airco.

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisjansen3
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 25-07 19:09
Venomer schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 00:06:
[...]

Tip 2: neem een abonnement op Tesla superchargers. Kan in de Tesla app, kun je na een maand weer opzeggen en heb je er na twee keer laden uit…(en de rest van de vakantie kun je goedko(o)p(er) laden…

Pro tip: plan je vakantie in één kalendermaand, dan hoef je maar één maand te betalen… ;-)
I stand corrected. Het tesla abonnement is voor een maand, geen kalendermaand.

[ Voor 6% gewijzigd door jorisjansen3 op 25-07-2025 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Goed, er zijn twee posts van mij afgekeurd wegens "op de man" terwijl een ander mij ook op de man aanvalt en die blijft wel staan.
Meten met twee maten?

Ik begrijp dat het hier niet toegestaan is om te zeggen hoe je ergens over denkt of wat je ergens van vindt als je naam Ron65 is, want wederom wordt ik terwijl ik in een gewone leuke discussie zit, ineens aangevallen op een nogal hooghartige wijze.
VErvolgens zie ik ook dat al 8 mensen die post, die echter flink lijkt aangepast, liken, dus ik trek mijn conclusie dat ik hier kennelijk ongewenst ben.

Dank jullie wel, fijn om te weten, geeft ook een heel fijn gevoel. Super gedaan, echt een manier om discussies te voeren...... not.

succes ermee.

[ Voor 65% gewijzigd door ron65 op 24-07-2025 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

StevendGraaf schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 23:58:
[...]

Sorry maar dit is echt een belachelijke reactie. Mensen die dus de voorkeur hebben om zonder OPD (of in Auto) te rijden omdat ze bijvoorbeeld een andere controle over de auto verlangen “hebben niet de finesse om het goed te bedienen”?

[...]

Je bent er al vaker op gewezen maar je blijft je eigen mening maar presteren als een feit terwijl dat natuurlijk nergens op slaat. En net als voor veel andere hulp systemen (ACC, Autopiot, lane control, of noem iets geks als automatisch kantelende zijspiegels) geldt dat het een persoonlijke mening is of je het prettig vindt om te gebruiken, en niet dat je er dan maar niet mee om kunt gaan.
Er zijn nu twee posts van mij gescharpt omdat die "op de man waren" maar als deze van jou niet ook "op de man "is weet ik het niet meer.

"je bent er al vaker op gewezen", is mij niet bekend.
"je eigen mening presenteren als een feit" doe ik NOOIT, ik geef alleen weer hoe IK ergens over denk. Ik beweer nergens dat het een feit is.

Verder heb je je post aangepast en de angel er uitgehaald, neemt niet weg dat ik die WEL gelezen heb en niet blij ben met hoe er hier door leden bepaalt wordt wat je wel en niet mag zeggen, als ik mijn mening over beopaalde zaken niet eens mag geven, terwijl de rest dat wel mag, dan is hier iets grondig mis.

verder zie ik jou niet als moderator, dus "je bent er al vaker op gewezen" zie ik als een hooghartige en arrogante manier om een ander even te zeggen "hou je bek even". Daar ben ik niet van gediend.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Juancho
Met alle respect beste @ron65 , ik heb je post ook gelezen en het kwam toch echt wel over dat je op 2 zaken andere mensen een beetje als "dom" betitelde als ze niet met OPD om konden gaan. Dat vond ik ook echt een hele rare post, of het nou zo bedoelt was of niet, maar zo kwam het bij mij wel echt over.

OPD is een optie op de auto. En een optie betekent dat je het kunt gebruiken of niet. Er zijn vast veel mensen die er prima mee kunnen rijden maar dat ze het gewoon niet prettig vinden en verkiezen voor de optie uit te zetten. Of dat ze er gewoon niet aan kunnen wennen. Ook dat kan.

Dat jij OPD geweldig vindt, dat is idd een persoonlijke mening. Om anderen neer te zetten hoe jij deed omdat ze OPD niet gebruiken vond ik ook echt overbodig. Nogmaals, niet verkeerd bedoelt maar zo kwam je post op mij ook gewoon over.

[ Voor 4% gewijzigd door Juancho op 24-07-2025 14:30 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 |Volvo XC40 P8 (MY20)| Polestar 2 MidYear 2026 in bestelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Juancho schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 14:29:
Met alle respect beste @ron65 , ik heb je post ook gelezen en het kwam toch echt wel over dat je op 2 zaken andere mensen een beetje als "dom" betitelde als ze niet met OPD om konden gaan. Dat vond ik ook echt een hele rare post, of het nou zo bedoelt was of niet, maar zo kwam het bij mij wel echt over.

OPD is een optie op de auto. En een optie betekent dat je het kunt gebruiken of niet. Er zijn vast veel mensen die er prima mee kunnen rijden maar dat ze het gewoon niet prettig vinden en verkiezen voor de optie uit te zetten. Of dat ze er gewoon niet aan kunnen wennen. Ook dat kan.

Dat jij OPD geweldig vindt, dat is idd een persoonlijke mening. Om anderen neer te zetten hoe jij deed omdat ze OPD niet gebruiken vond ik ook echt overbodig. Nogmaals, niet verkeerd bedoelt maar zo kwam je post op mij ook gewoon over.
Geen sorry Juancho, je mag dit rustig zo zeggen.
Dat bericht was zeker niet bedoeld om mensen als "dom:" te bestempelen. Als dat zo overkwam dan is dat door mij verkeerd neergezet, maar die intentie zat er zeker NIET achter.
Dus daarvoor moet IK dan Sorry zeggen end at doe ik dan ook.

Maar het bericht dat ik daaroverheen kreeg, was erg hooghartig en arrogant, als de schoolmeester die het kleutertje even op de vingers tikt.
Jouw bericht komt toch ook niet zo over? waarom moest dat vannacht dan wel op die manier?
"Je bent er al vaker op gewezen dat" echt....

en ik geef alleen kijn mening, in dit geval over OPD, en probeer zelfs te kijken of iemand die zegt "Opd is niets want als je die af wilt zetten remt hij ineens hard of je versneld hard" of die niet gewoon op een andere manier omgaand met OPD ineens wel merkt dat het soepel gaat. Het is een vorm van behulpzaam willen zijn.
Geen mening opdringen, en zeker niet mening als feit opdrringen, en daarvan werd ik wel beschuldigd.

Naderhand is dat bericht aangepast, ik denk voor jij het gelezen had, de angel is er nu uit. Maar jij kijkt nu wel naar dat aangepaste bericht en begrijpt dan niet waarom ik mij daar zo over opwind.
Als die meneer staat voor zijn bericht, wees dan een echte kerel en laat staan wat je schreef, wat nu gebeurt is gewoon achter de ellebogen.

Laat ik het zo zeggen, ik heb altijd leuke discussies gehad hier, soms is er wel eens een irritatiemomentje maar dat mag ook in discussies, maar dit bericht heeft mijn plezier in dit form flink vergald, vooral omdat er ook nog eens 8 zijn die zijn aangepaste bericht geliked hebben.
Ik ben kennelijk ongewenst, dat is wat ik daaruit opmaak. En dat steekt gigantisch, daar ben ik echt woest over nu, en daarom ga ik na dit bericht voorlopig nites meer zeggen want ik ben integer, recht door zee, wens ieder altijd het beste en heb met iedereen het beste voor, maar neem ook geen blad voor de mond. ALs men daar niet tegen kan is dat niet mijn probleem, al zal ik zeker niet iemand zomaar beledigen of, zoals in dit geval, "dom " noemen in welke vorm dan ook. Dat ben ik zeker niet.
Maar nu ben ik in staat te zeggen waar het wat mij betreft op staat, en daar pas ik voor, want dat gaat bonje geven en ook dat wil ik niet.

Dus wees blij, je bent nu voorlopig van mijn bijdragen af.

[ Voor 4% gewijzigd door ron65 op 24-07-2025 14:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Juancho
Niet te groot maken beste @ron65 , en eerlijk is eerlijk, je post kwam toch echt wel een beetje over zoals ik beschreef. Ik besloot er maar niet op te reageren maar dat koste wel moeite. Het kwam gewoon echt een beetje fout over, alsof anderen er geen zak van snapten of gewoon te dom waren om OPD te gebruiken omdat JIJ het wel zo goed gebruikt. Nogmaals, kan ook onbedoeld zijn, maar dat het mensen irriteerde kan ik me prima voorstellen.

Maargoed, wat ik al zei, niet groter maken, lekker vergeten of desnoods spreek je de beste man even via PM aan als volwassen mensen. Hoort erbij ook. Kunnen we hier weer door over de Volvo....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Juancho schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 14:51:
Niet te groot maken beste @ron65 , en eerlijk is eerlijk, je post kwam toch echt wel een beetje over zoals ik beschreef. Ik besloot er maar niet op te reageren maar dat koste wel moeite. Het kwam gewoon echt een beetje fout over, alsof anderen er geen zak van snapten of gewoon te dom waren om OPD te gebruiken omdat JIJ het wel zo goed gebruikt. Nogmaals, kan ook onbedoeld zijn, maar dat het mensen irriteerde kan ik me prima voorstellen.

Maargoed, wat ik al zei, niet groter maken, lekker vergeten of desnoods spreek je de beste man even via PM aan als volwassen mensen. Hoort erbij ook. Kunnen we hier weer door over de Volvo....
Prima, ga lekker door over de volvo, ik ga een paar maandjes cooldown doen hierover. Om verder gezeik te voorkomen.

Nogmaals, dat bericht was echt niet zo bedoeld als jij nu beschrijft!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• caspervc
Jammer @ron65. Ik vind je bijdrages vaak constructief en inhoudelijk.

Ik probeer dit soort situaties altijd te nuanceren, door te beseffen dat communicatie op papier / scherm voor meerdere lezingen vatbaar is. Hoe vaak ik wel voor m'n werk adviezen schrijf die door de ander anders worden gelezen... Het is vaak ook maar net hoe je de dingen wil lezen. Nuance, toon en interpretatie zijn nu eenmaal een stuk lastiger zonder emotie, maar als platte tekst.
Interpretatie is ook je suggestie dat je ongewenst bent. Sta er boven, en besef dat velen jou posts waarderen. Soms is het wat zwart / wit (bijv. over de OPD discussie) maar daar ben je niet de enige in.

Ik zou het fijn vinden als iedereen in dit forum wat meer ruimte voor elkaars mening wil laten, er is vaak geen goed of fout (anders wordt het OPD aan / uit een soort iOS / Android discussie ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicroStar_NL
  • Registratie: Maart 2006

MicroStar_NL

Knowledge is power

cdwave schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 09:29:
[...]

Is dat echt een filter in ABRP :)?

Volvo EX40 Ultra SMER MY25 Vapour Grey 19" Microtech | 3.6.4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kensingtonnie
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 25-07 19:38
jorisjansen3 schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 13:44:
[...]

Tip 2: neem een abonnement op Tesla superchargers. Kan in de Tesla app, kun je na een maand weer opzeggen en heb je er na twee keer laden uit…(en de rest van de vakantie kun je goedko(o)p(er) laden…

Pro tip: plan je vakantie in één kalendermaand, dan hoef je maar één maand te betalen… ;-)
Goeie tip, maar bij Tesla en Ionity wordt het abonnement niet per kalendermaand verlengd, maar na een maand na ingangsdatum.
Overigens ben ik uitsluitend via Tesla superchargers naar Zuid-Frankrijk gereden. Dik tevreden met dat abbo 😀👍

XC40 | Single Motor ER | MY24 | Ultimate | Sage Green | 20"| privacy glass | trekhaak |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdwave
MicroStar_NL schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 17:14:
[...]
Dat zou wel top zijn... Maar helaas, gewoon handwerk. Beetje schatten waar je uitkomt en dan bij Autohof kijken wat er zo bij is. Je kunt niet filteren op "Currywurst" ofzo, maar je krijgt wel een lijstje met horeca in de buurt met meestal een link naar de website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacob.korf
  • Registratie: Januari 2010
MicroStar_NL schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 17:14:
[...]

Probeerde dit voor Frankrijk maar kreeg continue de melding 'probeer om te draaien'. Ik begin nu echt te twijfelen of ik wel zo'n lange rit moet gaan ondernemen als er geen gluhwein en apfelstrudel stops zijn.. Zal het van de winter nogmaals proberen.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Tranquility
Bandenlevering heeft wat vertraging...
Hier nog even een foto van één van de herstelde velgen. Als nieuw, echt mooi gedaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fhuL7YBERF7OeLW7ob4u8oPMsLE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zFIyqDvIOIIxxAygmiSl8wzD.jpg?f=fotoalbum_large

Hier zie je trouwens goed het verschil in breedte tussen de voor- en achtervelgen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lHCB2VidgWX7esekYQ7njCZyjNM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kSrtvafIWcRlinJ37ved2xKW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
Ik zit weer in een 3G periode :+

GM blijft wel aanzienlijk sneller met de laatste updates merk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emptyy
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 23:03
Ophidian schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 12:26:

Ik ben echt van alle traagheids issues af. Eindelijk na bijna een jaar 😂

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kammika
Emptyy schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 13:57:
[...]

Ik ben echt van alle traagheids issues af. Eindelijk na bijna een jaar 😂
JA, bij mij ook stukken sneller. Even afkloppen of het zo blijft, maar ik doe het ervoor!

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• RoelsRules
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nidSLBdHBSoz6ZU-2RSqLHhVbm0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UQZEmciBHGR5n8gkoF59789d.jpg?f=fotoalbum_large
Ta daa :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
Mooi hoor! _/-\o_
Prachtige kleur ook, precies zoals mijn vorige auto. :)
Veel plezier met deze mooie bolide!
Is trouwens de hele wijk één grote grindbak? ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Tranquility op 25-07-2025 18:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tranquility
Hier nog even een banden-update..

Hoorde van de bandenboer dat er iets was misgegaan en er maar twee banden zijn verstuurd door het depot i.p.v. vier. Ook bleek de montagepartner waar ik de banden heen had laten sturen op vakantie te zijn. Ik kreeg telefonisch maar geen gehoor met dat garagebedrijf en kreeg van de koerier het bericht dat ze waren afgeleverd bij de buren. WTF? Omdat ik op Google maps zag staan dat dit bedrijf "tijdelijk gesloten" was begon ik mij lichtelijk zorgen te maken.

Dus ben er maar even heen gereden en inderdaad had het bedrijf ernaast mijn banden ontvangen en stond op de deur van het garagebedrijf dat ze tot 11 augustus op vakantie waren. Helemaal niks van dat alles op hun website o.i.d, dus de bandenleverancier kon dit ook niet weten.. Grmpf..

Gelukkig zijn de banden terecht en nu in mijn bezit. Het zijn de twee 255/40/r20 CrossClimate 3 Sport banden. De andere twee (235/45/r20) moet ik opnieuw bestellen en deze maar bij mijzelf laten bezorgen of wachten totdat de garage die ze monteert weer terug van vakantie is of een ander montagepunt kiezen, moet hier nog even over nadenken.

Hier alvast wat fotootjes van de banden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2D5tDuzCwpV7NkEUAxXs3uXkn-c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3lkhvrHG6GgnXwTs1nhZvTsm.jpg?f=fotoalbum_large

Mooie dikke velgrandbescherming in ieder geval. ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lveUzrje48_coDBPCoCUoiIVXYU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F8ILKkzYh1tVrkNkxPY7TvzM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel_76
Heel veel veilige kilometers gewenst. Flashy kleur ook, zo met het zwarte dak staat hem sportief, speels en goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel_76
Zag een review van de XC40 2026 waarbij je al wat meer kunt zien ook van de interface, begint bij 12:18 ongeveer met cluster bij het stuur en later in de video iets meer basis van de rest. Bij 15:20 zie je ook de achteruit rij camera en de bijpassende interface, ziet er toch weer allemaal iets anders uit. Benieuwd wanneer het beschikbaar gaat komen. Tot op heden wel positief sinds de laatste update, alles lijkt zoals vele hier aangeven wel even iets vlotter. Helaas is de dubbelklik bug bij mij niet weg, dus nog steeds twee keer klikken voor ik kan wisselen naar een andere audio app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menjo
  • Laatst online: 26-07 09:09
Montalbano schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 18:38:
[...]

Ik had het laatst ook, half uurtje auto uit was het opgelost.
Inmiddels staat de auto bij de dealer. Blijkt dat er een marter geknaagd heeft aan de druksensor voor het airco koelmiddel. Onderdelen zijn besteld en over een paar dagen zal alles weer gerepareerd zijn.

Volgende stap is een marterverjager bestellen en inbouwen. :)

XC40 P6 MY22 - Glacier Silver - 20"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
menjo schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 18:24:
Inmiddels staat de auto bij de dealer. Blijkt dat er een marter geknaagd heeft aan de druksensor voor het airco koelmiddel. Onderdelen zijn besteld en over een paar dagen zal alles weer gerepareerd zijn.

Jemig, wat een rotbeesten zijn dat ook. Echte vernietigers. ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelsRules
Tranquility schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 15:41:
[...]

Mooi hoor! _/-\o_
Prachtige kleur ook, precies zoals mijn vorige auto. :)
Veel plezier met deze mooie bolide!
Is trouwens de hele wijk één grote grindbak? ;)
Thx! En Haha ja het gedeelde voorerf is (helaas) een open gedeelte en moest zo. Zou niet onze keuze zijn maar was een verplicht nr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tukker999
menjo schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 18:24:

4 panlatten en een stukje kippengaas werken zeker zo goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
marcel_76 schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 18:21:
Zag een review van de XC40 2026 waarbij je al wat meer kunt zien ook van de interface, begint bij 12:18 ongeveer met cluster bij het stuur en later in de video iets meer basis van de rest. Bij 15:20 zie je ook de achteruit rij camera en de bijpassende interface, ziet er toch weer allemaal iets anders uit. Benieuwd wanneer het beschikbaar gaat komen. Tot op heden wel positief sinds de laatste update, alles lijkt zoals vele hier aangeven wel even iets vlotter. Helaas is de dubbelklik bug bij mij niet weg, dus nog steeds twee keer klikken voor ik kan wisselen naar een andere audio app.

[YouTube: 2026 Volvo XC40 Review | The #1 Subcompact Luxury SUV!]
Wat ontzettend zonde dat ze het zo gedaan hebben. Scherm is veel te klein, resolutie is te laag. Ja het is sneller, maar ziet er zo veel slechter uit dan in onze EX30. Geen verbetering wat mij betreft. Had dan het grotere scherm erin gezet zoals bij de XC60 en 90.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevendGraaf
Tranquility schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 21:20:
Bandenlevering heeft wat vertraging...
Hier nog even een foto van één van de herstelde velgen. Als nieuw, echt mooi gedaan.
Wow dat is wel om jaloers van te worden. Ik liep vandaag eens een rondje om de auto en die velgen van ons zijn echt wel toegetakeld door het parkeren in de stad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel_76
Ophidian schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 21:00:
[...]

Wat ontzettend zonde dat ze het zo gedaan hebben. Scherm is veel te klein, resolutie is te laag. Ja het is sneller, maar ziet er zo veel slechter uit dan in onze EX30. Geen verbetering wat mij betreft. Had dan het grotere scherm erin gezet zoals bij de XC60 en 90.
Eens, alleen ik weet dat niet iedereen er zo over denkt. Het cluster achter het stuur vind ik wel wat beter, geeft net iets meer detail zo te zien. Nou ja nog een aantal maanden en dan weten we het tenzij Volvo het toch uitstelt ondanks de grote aankondiging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• caspervc
marcel_76 schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 22:07:
[...]

Eens, alleen ik weet dat niet iedereen er zo over denkt. Het cluster achter het stuur vind ik wel wat beter, geeft net iets meer detail zo te zien. Nou ja nog een aantal maanden en dan weten we het tenzij Volvo het toch uitstelt ondanks de grote aankondiging.
Idd, het maakt mij geen zak uit, als maps, radio en spotify maar werken :)
Of dat nou op een 1024x800 of quad 4k resolutie is... O-) Het is een auto, geen bioscoopscherm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevendGraaf
Ik vind het wel jammer dat Carplay Ultra het niet lijkt te gaan redden bij Volvo en vele andere merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
Ophidian schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 12:26:

Ik heb sinds de afgelopen week ook 3G ipv LTE. Maar ik merk weinig verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tukker999
Ik heb het snel optrekken en het stroomverbruik nog eens nagevraagd bij AI
Laten we het energieverbruik bij drie verschillende acceleratiestijlen voor de Volvo EX40 Single Motor Extended Range eens inschatten over een afstand van 1 km tot 100 km/u.

Basisgegevens Volvo EX40
- Vermogen: 252 pk / 420 Nm
- 0–100 km/u:7,3 sec
- Verbruik (WLTP gemiddeld): 16,6 kWh/100 km[43dcd9a7-70db-4a1f-b0ae-981daa162054](https://www.auto-data.net...db-4a1f-b0ae-981daa162054 "1")
- Gewicht: 2075 kg

Energieverbruik bij 1 km acceleratie tot 100 km/u

| Acceleratiestijl | Tijd tot 100 km/u | Verwachte verbruik (geschat) | Opmerkingen |
|------------------|-------------------|-------------------------------|-------------|
| Rustig | ~20 sec | ± 0,25 kWh | Laag stroomverbruik, efficiënte belasting |
| Gemiddeld | ~10–12 sec | ± 0,30 kWh | Iets hogere stroomvraag, nog redelijk efficiënt |
| Snel | 7,3 sec | ± 0,35–0,40 kWh | Hoge stroompieken, minder efficiënt |

Deze waarden zijn geschatte verbruiken voor een enkele kilometer met constante acceleratie tot 100 km/u. In de praktijk kunnen ze variëren door temperatuur, bandenspanning, rijstijl en regeneratie.

Waarom dit verschil?
- Rustig optrekken vraagt minder piekvermogen → efficiënter voor de batterij.
- Snel optrekken gebruikt meer stroom in korte tijd → hogere verliezen door warmte en minder efficiëntie van de omvormer en motor.
- Gemiddeld optrekke zit ertussenin en is vaak een goede balans tussen comfort en verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
caspervc schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 22:23:
[...]

Idd, het maakt mij geen zak uit, als maps, radio en spotify maar werken :)
Of dat nou op een 1024x800 of quad 4k resolutie is... O-) Het is een auto, geen bioscoopscherm
En moet wel wat jaren mee. Als je bij aankoop al zo verouderd bent tegenover de concurrentie, zal de restwaarde ook geen goed doen.

En ze hebben de schermen gewoon op de plank liggen, dus nee ik snap echt niks van deze keuze. Zeker niet als de kleinere, goedkopere broer een veel beter scherm heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
Venomer schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 23:02:
[...]

Ik heb sinds de afgelopen week ook 3G ipv LTE. Maar ik merk weinig verschil.
Opvallend is dat de EX30 in dezelfde tijdsperiode 4G heeft ipv 5G. Maar is andere provider, dus zou niks uit moeten maken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
Ophidian schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 23:08:
[...]

En moet wel wat jaren mee. Als je bij aankoop al zo verouderd bent tegenover de concurrentie, zal de restwaarde ook geen goed doen.

En ze hebben de schermen gewoon op de plank liggen, dus nee ik snap echt niks van deze keuze. Zeker niet als de kleinere, goedkopere broer een veel beter scherm heeft.
Een groter scherm is wellicht veel ingrijpender dan je denkt. Er moeten dan wat knoppen verhuizen en de hele interface + dashboard moet op de schop en als je zag hoe vlot dat ging bij de EX30/90 waar nog steeds bugs in de software zitten dan vermoed ik dat ze de complete ombouw van de EX40 liever nog wat uitstellen. Was de planning niet eerst de EX60 en dan pas een nieuwe EX40, die qua model waarschijnlijk gewoon een grotere EX30 wordt maar er voor de rest zowat hetzelfde zal uitzien?

In tussentijd op zich positief dat het allemaal wat vlotter werkt voor het 2026 model en leuk voor de fans die liever geen tablet aan hun dashboard hebben hangen. Ik hoor daar overigens niet bij, van mij mag het best een pak groter en moderner.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
@Largamelion

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n7Gq4MxiGjypILh6ESxNZLVDjcQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/d40aowD1a7Iqkkl0vodnV7AW.jpg?f=user_large

Ctrl c, ctrl v. Dit had prima in de xc40 gepast. Scherm en software is gelijk aan de xc60 en 90. En beide modellen my26 hebben dit…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcel_76
Ophidian schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 23:57:
@Largamelion

[Afbeelding]

Ctrl c, ctrl v. Dit had prima in de xc40 gepast. Scherm en software is gelijk aan de xc60 en 90. En beide modellen my26 hebben dit…
Wat al zeker zou kunnen werken en een enorm verschil zou maken is als ze gewoon de dikke piano lak eromheen al weg laten. Dan ga je al zeker naar 10" en misschien zelfs wel al 11" zonder enorm veel design aan te passen eromheen. Maar goed zo kijk ik er tegen aan.

Dit scherm in de XC60 heeft nog steeds een best forse rand rond het scherm, mijn Samsung telefoon totaal niet. Dat weglaten scheelt echt wel.

[ Voor 8% gewijzigd door marcel_76 op 26-07-2025 00:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
marcel_76 schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 00:00:
[...]

Wat al zeker zou kunnen werken en een enorm verschil zou maken is als ze gewoon de dikke piano lak eromheen al weg laten. Dan ga je al zeker naar 10" en misschien zelfs wel al 11" zonder enorm veel design aan te passen eromheen. Maar goed zo kijk ik er tegen aan.

Dit scherm in de XC60 heeft nog steeds een best forse rand rond het scherm, mijn Samsung telefoon totaal niet. Dat weglaten scheelt echt wel.
Of een scherm met iig hogere ppi. Dat zou al heel wat schelen. Maar hoe het er in het filmpje uitziet vind ik vrij armoedig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tranquility
Het vergelijken qua schermgrootte met de EX30 is niet helemaal eerlijk. Het scherm van de EX30 is weliswaar groter, maar is ook het enige scherm. De (E)XC40 heeft er twee. Ik heb toch echt veel liever ook een scherm achter het stuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Een iets groter scherm is wel prettig hoor. Dat heb ik ervaren in de polestar 2. Die is uit m'n hoofd 11,2 inch (plus nog het bestuurdersdisplay) en heeft sowieso grotere knoppen. Werkt net ff wat fijner. Zeker met de nieuwe hardware verwacht ik straks toch wel een flink verschil.

Er waren wel renders zoals die hierboven, dat het grotere scherm ook in de XC40 geplakt was. Miaschien niet mooier dan het geïntegreerde scherm nu, maar het werkt wel echt fijner dus dat had wel m'n voorkeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
Ophidian schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 23:57:
@Largamelion

[Afbeelding]

Zo lijkt het idd maar een kleine ingreep en dat zou imo ook een pak beter zijn. En zoals hierboven vermeld nog wat smallere bezels, minder piano black en dan begint het er helemaal op te lijken 🙂.

Momenteel op de terugweg van Spanje door Frankrijk en toch al paar keer gefrustreerd door GM. Daarnet was plots m'n hele route met laadstops zomaar verdwenen, kon ik alles opnieuw ingeven. Een knopje om je route te bewaren zou handig zijn. Ook even gekeken wat ABRP voorstelde, maar de gratis AAOS versie leek me toch een pak beperkter dan de website en minder aangenaam werken dan GM. Verder mis ik toch echt de filter voor Electra laadpalen waar ik voordelig kan laden. GM werkt oké, maar om het optimaal te benutten vergt het toch veel manuele input. De route plannen in ABRP op de pc en doorsturen naar GM is ook geen oplossing, want die ziet de stops dan niet als laadstops en plant vervolgens overal zelf nog laadstops tussen. Nog veel ruimte voor verbetering dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
@Largamelion Ik zet ze als favorieten op de Macbook. Kan je ze in de auto zo terugvinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
Ophidian schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 14:50:
@Largamelion Ik zet ze als favorieten op de Macbook. Kan je ze in de auto zo terugvinden.
Zo heb ik het ook al een paar keer gedaan, dat werkt idd handiger dan ze telkens opnieuw te zoeken. Ik gebruik daarvoor geregeld de mapjes 'reisplannen' of 'wil ik heen' en die kuis ik dan nadien op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Juancho schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 11:12:
Een iets groter scherm is wel prettig hoor. Dat heb ik ervaren in de polestar 2. Die is uit m'n hoofd 11,2 inch (plus nog het bestuurdersdisplay) en heeft sowieso grotere knoppen. Werkt net ff wat fijner. Zeker met de nieuwe hardware verwacht ik straks toch wel een flink verschil.

Er waren wel renders zoals die hierboven, dat het grotere scherm ook in de XC40 geplakt was. Miaschien niet mooier dan het geïntegreerde scherm nu, maar het werkt wel echt fijner dus dat had wel m'n voorkeur.
Ik heb laatst in de showroom in een my26 XC60 zitten spelen en vind dat grotere scherm inderdaad een flinke meerwaarde.t.o.v. mijn xc60 my24 scherm. De rest van de auto is nagenoeg identiek. Dus voorlopig dus zeker niet genoeg om mijn auto in te willen ruilen..,,,,. Zou dus wel mooi zijn als dat scherm als betaalbaar retrofit pakketje beschikbaar zou komen.

Pagina: 1 ... 327 328 Laatste

Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.

Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.

Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"