• Rianata
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16-09 11:16

Rianata

Have you played Atari today?

Toen ik gisteren met mijn MY26 vertrok had ik haperende Spotify. Verbinding gaf aan gewoon op LTE te staan, dus ik trok de notificaties omlaag en zag dat ik eerst een nieuw pakket offline maps van Google aangeboden had gekregen en daaronder stond ook de melding dat ik Gemini als assistent kon instellen. Dat laatste is uiteraard niet mogelijk onder het rijden. Aangekomen op de bestemming nogmaals het notificatie center omlaag getrokken en Gemini geaccepteerd. Kennelijk was alles al in de achtergrond geinstalleerd want binnen een paar seconden was de oude Google Assistant door Gemini vervangen. Nog geen conversaties begonnen en niet gelet of Apple Music ook beschikbaar is.

Atari 16/32bit | Volvo EX40 Twin Motor (MY26), 19" All Season

• RoelsRules
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:03
Udo71 schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 09:52:
[...]

Nadat ik mijn Google account volledig geactiveerd had in mijn MY21 P8, kreeg ik ook de instelling te zien om Gemini te activeren. Misschien heeft het te maken met het volledig activeren van een Google account....En bij aflevering is de P8 geüpdatet naar de laatste versie.
Bij mij zat het in een update van weken geleden, heb daar verder niets voor gedaan toen.

tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...

• ron65
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

RoelsRules schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 10:53:
[...]

Bij mij zat het in een update van weken geleden, heb daar verder niets voor gedaan toen.
Ik heb de vraag voor akkoord met Gemnini al maanden geleden gehad, maar de assistent bleef gewoon.
Ook na omzetten naar engels, waarna Gemini wél verscheen, en weer terug naar NL waarna Gemini net zo snel weer verdween is de vraag niet meer teruggekomen.

Ik heb geen abonnement in mijn google account op AI toepassingen (kost 5 euro per maand voor iets waar ik toch niet vrolijk van kan worden) maar dat zou niet mogen betekenen dat Gemnini geen onderdeel wordt van het account voor wat ik uit de tegenstrijdige uitleggen van Google zelf daarover meen te halen.

Intussen wel gelachen vanochtend, ik zei in een balorige bui tegen de assistent "wanneer ga jij jezelf eens updaten naar Gemini?
Reactie van dat mens: "Kortsluiting....... bzzzzzzzzz" 8)7

XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:35
Ben ook wel benieuwd hoe dat dan werkt bij de personen/wagens die de omzeil truc gedaan hebben maar waar de normale Assistent nu weer draait. Of die Gemini melding dan nog een keer gepusht wordt. Die is immers al geïnstalleerd/geactiveerd.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio | MacBook Air 13" M5 24GB 1TB

• Venomer
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 23:56
Juancho schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 12:39:
Ben ook wel benieuwd hoe dat dan werkt bij de personen/wagens die de omzeil truc gedaan hebben maar waar de normale Assistent nu weer draait. Of die Gemini melding dan nog een keer gepusht wordt. Die is immers al geïnstalleerd/geactiveerd.
Ik zou haast denken dat het met de volgende OTA meekomt.

Mijn auto krijgt volgende maand een onderhoudsbeurt. Als het goed is wordt dan ook de nieuwste software geïnstalleerd. Ik ben benieuwd of Gemini en Apple Music er dan bij zitten.

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

• Juancho
Venomer schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 12:47:
[...]

Mijn auto krijgt volgende maand een onderhoudsbeurt. Als het goed is wordt dan ook de nieuwste software geïnstalleerd. Ik ben benieuwd of Gemini en Apple Music er dan bij zitten.
Ik heb eind deze maand bij Volvo een afspraak staan omdat mn PS2 de laatste OTAs niet ontvangen heeft. Benieuwd of na alle update Gemini wel aanwezig is.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio | MacBook Air 13" M5 24GB 1TB

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 05:04
Venomer schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 12:47:
[...]

Staat helemaal los van Ota. Gemini zit onder een feature vlag die Google wel/niet aanzet op je account (zoals ze alle features uitrollen) Iedereen heeft de software dus al daarom “installeert” die ook zo snel

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Juancho schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 12:39:
Inderdaad, dat vraag ik mij dus ook af. Ik heb precies die situatie die jij omschrijft.

• Juancho
ron65 schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 15:12:
[...]

Inderdaad, dat vraag ik mij dus ook af. Ik heb precies die situatie die jij omschrijft.
Crosspost vanuit het PS topic.
Je krijgt het dan automatisch, icoontje veranderd dan van gekleurd microfoontje naar blauw steentje

Je moet blijkbaar wel op software 5.1.10 of hoger zitten, ik heb 5.1.17 door dealer bij onderhoud laten updaten.
Inijn geval kan dit kloppen wantijn PS2 heeft issues om de 5.x OTAs door te krijgen. Daarvoor heb ik binnenkort een werkplaats afspraak.

• Plead
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 22:59
Is het niet gewoon een app in Google play?

Update: nee

Upgrading to Google Gemini in your car | Voice control | Volvo Support EN-OM https://share.google/1KXxT3mBYJBXd9JnH

[ Voor 3% gewijzigd door Plead op 12-09-2026 16:14 ]

XC40 Recharge Essential MY24. Victron 3XMP4K5 + 2X16kWh

• cdwave
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:51
Olaf van der Spek schreef op donderdag 10 september 2026 @ 10:25:
[...]In welke zin? Ziet ie helemaal geen Wifi netwerken?
Hij ziet geen wifi netwerken nee. Niet thuis waar mijn AP's de enige in de wijde omtrek zijn, en niet op kantoor waar er 30 op een kluitje zitten.

• cdwave
Juancho schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 13:19:
[...] Ik heb eind deze maand bij Volvo een afspraak staan omdat mn PS2 de laatste OTAs niet ontvangen heeft. Benieuwd of na alle update Gemini wel aanwezig is.
Kan ik je alvast teleurstellen, ik heb vrijdag een beurt gehad, tenminste, de auto dan. Nog steeds de Google Assistent die mij nog minder vaak begrijpt dan mijn vrouw.

• Juancho
Plead schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 15:54:
Is het niet gewoon een app in Google play?

Update: nee

Upgrading to Google Gemini in your car | Voice control | Volvo Support EN-OM https://share.google/1KXxT3mBYJBXd9JnH
Nee dit is geen app die je even vanuit de Playstore kan downloaden.

• Juancho
cdwave schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 16:25:
[...]

Kan ik je alvast teleurstellen, ik heb vrijdag een beurt gehad, tenminste, de auto dan. Nog steeds de Google Assistent die mij nog minder vaak begrijpt dan mijn vrouw.
En dan denk je niet ff van goh, ik vraag dat gelijk even of ze dat checken en oplossen? Je heb altijd al zoveel moeite om naar een dealer te gaan, dus als je er dan bent laat je dat toch fixen of iig checken? :?

• cdwave
Ik heb echt geen flauw idee wat ik met die Gemini zou moeten doen (ideeën zijn welkom). Dus mij boeit het niet echt.

• Juancho
Anderen wel, die wel geïnteresseerd zijn in de AI mogelijkheden.

• MicroStar_NL
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:05

MicroStar_NL

Knowledge is power

Ik heb Gemini ook al een tijdje in de auto, maar maak er geen gebruik van.
Met Google-assistent voor de fun wel eens "Zet stoelverwarming op stand 1"
of "navigeer naar huis" maar dan kwam ik ook wel eens bij "Huis vastgoedstyling" aan |:(

Net als cdwave ook benieuwd waarvoor anderen Gemini gebruiken.

Volvo EX40 Ultra SMER MY25 Vapour Grey 19" Microtech | 5.1.17

• cdwave
MicroStar_NL schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 18:33:
... of "navigeer naar huis" maar dan kwam ik ook wel eens bij "Huis vastgoedstyling" aan |:(
Ja, die is echt top. Ik heb eens allerlei varianten zitten proberen op het "naar huis" thema, maar het is me bij mijn weten nooit gelukt om gewoon de navigatie naar huis te starten via de stembediening.

Geef mij maar zo'n domme lokale stembesturing die alleen standaardzinnetjes snapt, dat scheelt een hoop ergernis.

• Kammika
MicroStar_NL schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 18:33:
Ik heb Gemini ook al een tijdje in de auto, maar maak er geen gebruik van.
Met Google-assistent voor de fun wel eens "Zet stoelverwarming op stand 1"
of "navigeer naar huis" maar dan kwam ik ook wel eens bij "Huis vastgoedstyling" aan |:(

Net als cdwave ook benieuwd waarvoor anderen Gemini gebruiken.
Jullie verwachtingen zijn volgens mij gewoon wat te hoog.

Gemini verandert de auto niet ineens in KITT. Het grootste verschil is dat je in normale mensentaal tegen je auto kunt praten, omdat er een LLM achter zit.

Je hoeft dus niet meer precies het magische commando te kennen dat een fabrikant ooit bedacht heeft. "Ik heb het koud" kan dan prima uitkomen op stoel- of stuurverwarming aan, terwijl je vroeger exact het juiste commando moest geven.

Uiteindelijk stuurt de assistent nog steeds gewoon dezelfde functies in de auto aan, maar de vertaalslag van wat jij zegt naar die actie gaat een stuk natuurlijker. En in plaats van "Sorry, dat begrijp ik niet" krijg je meestal gewoon een bruikbaar antwoord terug. Dat maakt het vooral gebruiksvriendelijker, niet per se revolutionair.

• jorisjansen3
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 03:31
Ik denk dat we allebei gelijk hebben.. Carsized meet met ingeklapte spiegels, mijn maten zijn met uitgeklapte spiegels….

• Avvd
  • Niet online
Mijn tweede profiel heeft na maanden ook gemini gekregen. In het eerste profiel werkte de link met de navigatie niet. Helaas nu in het tweede werkt het helaas ook niet. Als ik zeg "navigeer naar x" krijg ik eem bevestiging van gemini maar vervolgens gebeurd er niks, herkent iemand dot?

• menjo
  • Laatst online: 16-09 10:30
77% geladen en 310 km bereik. Is wel heel erg positief, niet?
Kan me niet herinneren dat de auto zo zuinig is geweest.
XC40 P6 MY22
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xcq_R1UdwIveMCvPx0ynCbhMJSA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6fkMOvTVG9CaCwrBuCiRb9D4.jpg?f=fotoalbum_large

XC40 P6 MY22 - Glacier Silver - 20"

• The GUI
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:52

The GUI

ClickOps < DevOps

cdwave schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 18:41:
[...]

Ja, die is echt top. Ik heb eens allerlei varianten zitten proberen op het "naar huis" thema, maar het is me bij mijn weten nooit gelukt om gewoon de navigatie naar huis te starten via de stembediening.

Geef mij maar zo'n domme lokale stembesturing die alleen standaardzinnetjes snapt, dat scheelt een hoop ergernis.
Wat grappig, ik roep al sinds mijn V60 altijd heel wanhopig “Breng me naar huis” en dat werkt prima. De V60 had nog Sensus zelfs.
Dus je kan nog pogen heel wanhopig het te roepen, works for me :p

Volvo EX40 Ultra Twin Motor MY26 | 13,2 kWp ZZW

• Kammika
The GUI schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 21:02:
[...]

Wat grappig, ik roep al sinds mijn V60 altijd heel wanhopig “Breng me naar huis” en dat werkt prima. De V60 had nog Sensus zelfs.
Dus je kan nog pogen heel wanhopig het te roepen, works for me :p
Navigeer naar huis werkt bij mij ook prima zowel tijd geleden met assistent, en ook met Gemini

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

cdwave schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 18:41:
[...]

Lukt wel, maar zeg dan wel expliciet 'Thuis' en niet 'huis' ;)

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:27
Kammika schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 14:10:
[...]

Staat helemaal los van Ota. Gemini zit onder een feature vlag die Google wel/niet aanzet op je account (zoals ze alle features uitrollen) Iedereen heeft de software dus al daarom “installeert” die ook zo snel
Lijkt me ook. Ik heb helemaal niets speciaals gedaan en kreeg gewoon op een dag de vraag om Gemini goed te keuren. Vandaag ook bij het bladeren door m'n apps gezien dat Apple Music erbij staat, helemaal vooraan. Blijft jammer dat je niet meer kan sorteren want Spotify en SoundCloud staan helemaal onderaan en met Apple Music heb ik niets 🙄.

YouTube

• Juancho
Largamelion schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 22:57:
[...]

Lijkt me ook. Ik heb helemaal niets speciaals gedaan en kreeg gewoon op een dag de vraag om Gemini goed te keuren. Vandaag ook bij het bladeren door m'n apps gezien dat Apple Music erbij staat, helemaal vooraan. Blijft jammer dat je niet meer kan sorteren want Spotify en SoundCloud staan helemaal onderaan en met Apple Music heb ik niets 🙄.
Je kan toch de favoriete apps in 1 van de blokjes van je homescreen zetten? Muziek bij muziek, navigatie en laden bij elkaar etc. Door te swipen op dat blokje krijg je dan bijv. Spotify/Soundcloud/Radio.

[ Voor 6% gewijzigd door Juancho op 12-09-2026 23:02 ]

• Venomer
Juancho schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 23:01:
[...]

Je kan toch de favoriete apps in 1 van de blokjes van je homescreen zetten? Muziek bij muziek, navigatie en laden bij elkaar etc. Door te swipen op dat blokje krijg je dan bijv. Spotify/Soundcloud/Radio.
Nope. In de nieuwe Volvo Cars UX heb je die blokjes niet meer. Je “homescreen” is nu de kaart van Google Maps, met daaronder een balk met een paar apps die je niet zelf kunt kiezen.

Zie https://www.volvocars.com/nl/cars/volvo-car-ux/

Heeft Polestar geen nieuwe UI?

[ Voor 9% gewijzigd door Venomer op 13-09-2026 08:31 ]

• cdwave
Avvd schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 20:23:
... Als ik zeg "navigeer naar x" krijg ik eem bevestiging van gemini maar vervolgens gebeurd er niks, herkent iemand dot?
Deed de mijne ook een tijdje (zonder gemini), dan kreeg je zo'n bevestigings "pling" en vervolgens niks. Is na een paar dagen vanzelf weer over gegaan, maar was wel heel irritant, aangezien de navigatie heel erg op stemcommando's leunt.

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:37
Crosspost van mezelf uit het P2 topic, er zijn vast hier ook geïnteresseerden: Er is nu gratis software beschikbaar om je Volvo/Polestar uit te lezen:
guido66 in "Het grote Polestar 2 Topic"

Mijn testresultaat is 93,9% SOH na 117.000 km en bijna 6 jaar:

[ Voor 7% gewijzigd door guido66 op 13-09-2026 10:20 ]

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Peblar business - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:34
Juancho schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 15:38:
Crosspost vanuit het PS topic.

"Je moet blijkbaar wel op software 5.1.10 of hoger zitten, ik heb 5.1.17 door dealer bij onderhoud laten updaten."
Dat zou e.e.a. verklaren. Ik zit nog op 5.1.9, destijds door de werkplaats in Nijverdal er op gezet omdat de OTA's sinds de IHU upgrade steeds mislukten. De laatste update is ook niet doorgekomen, dus beloofd weinig goeds voor de komende OTA, wanneer die dan ook komt.

• Tranquility
guido66 schreef op zondag 13 september 2026 @ 10:02:
Crosspost van mezelf uit het P2 topic, er zijn vast hier ook geïnteresseerden: Er is nu gratis software beschikbaar om je Volvo/Polestar uit te lezen:

Interessant. Hoop dat er nog eens software komt dat met een bluetooth OBDII dongle werkt met je telefoon. Bij de Nissan Leaf en de Opel Ampera-E kon ik op die manier de SOH uitlezen via een app.

• Largamelion
Juancho schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 23:01:
[...]

Zoals Venomer aanhaalde is dat sinds de vernieuwde UI niet meer mogelijk. Je krijgt enkel nog een app drawer zoals op je telefoon zonder optie om de apps te herschikken, staan gewoon alfabetisch. Vergt dus weer een extra swipe/actie om bij de gewenste app te geraken. In de meeste gevallen staan je recente apps in dat extra balkje onder de kaart, maar je kan daar niets in pinnen dus als je wat veel tussen apps wisselt heb je er weinig aan.

Heeft Polestar dan nog steeds die oude UI met een aantal categorieën op de homepage?

YouTube

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Zijn er mensen met ervaring met de Sigenergy DC charger en V2X en de XC40?

https://www.sigenergy.com/nl/products/dc-charger

• vdburg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-09 07:53
Ik heb onlangs een EX60 P10 Ultimate besteld. Op dit moment gebruik ik in mijn EX40 MY24 een USB stick voor al mijn muziek, wat ik afspeel met Audiowagon. Dit werkt op zich prima zeker sinds het geneuzel met toestemming om de usb stick te benaderen in de laatste firmware versies redelijk is opgelost (soms komt die vraag nog als een duveltje uit een doosje naar boven).

Omdat ik niet 100% zeker ben dat dit in de EX60 ook gaat werken (denk het wel) heb ik een alternatief gezocht en gevonden. Voor diegenen die een eigen server aan internet hebben hangen is het mogelijk om een muziek collectie te delen met Navidrome. Het afspelen kan dan met Norrklang wat speciaal voor AAOS gemaakt is en veel overeenkomsten met Audiowagon heeft.

Ik heb dit nu een paar dagen draaien en het werkt uitstekend. Misschien is dit een alternatief voor mensen die eigen muziek willen afspelen.

• Juancho
Largamelion schreef op zondag 13 september 2026 @ 11:05:
[...]

Zoals Venomer aanhaalde is dat sinds de vernieuwde UI niet meer mogelijk. Je krijgt enkel nog een app drawer zoals op je telefoon zonder optie om de apps te herschikken, staan gewoon alfabetisch. Vergt dus weer een extra swipe/actie om bij de gewenste app te geraken. In de meeste gevallen staan je recente apps in dat extra balkje onder de kaart, maar je kan daar niets in pinnen dus als je wat veel tussen apps wisselt heb je er weinig aan.

Heeft Polestar dan nog steeds die oude UI met een aantal categorieën op de homepage?
Dat heb ik dan even gemist, wat matig dan zeg. Je zou toch juist meer controle verwachten bij zon UI update. Blij dat de Polestar 2 dat dan niet heeft. Want idd, daar kan ik nog gewoon zelf apps in 1 van de 4 tegels zetten en met een swipe selecteren wat ik wil. Die nieuwe UI komt niet naar de PS2.

• Kammika
Olaf van der Spek schreef op zondag 13 september 2026 @ 12:24:
Zijn er mensen met ervaring met de Sigenergy DC charger en V2X en de XC40?

https://www.sigenergy.com/nl/products/dc-charger
Xc40 ondersteunt geen v2x…

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Kammika schreef op zondag 13 september 2026 @ 13:07:
[...]

Dat dacht ik ook, maar toen kwam ik dit tegen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5bYwGqFo1dYTksjKMSS5dWutkKw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ra8mXgwh7C5ZM5ctvTPDzWBg.png?f=fotoalbum_large

• Kammika
Juancho schreef op zondag 13 september 2026 @ 13:05:
[...]

Dat heb ik dan even gemist, wat matig dan zeg. Je zou toch juist meer controle verwachten bij zon UI update. Blij dat de Polestar 2 dat dan niet heeft. Want idd, daar kan ik nog gewoon zelf apps in 1 van de 4 tegels zetten en met een swipe selecteren wat ik wil. Die nieuwe UI komt niet naar de PS2.
Volvo is nu uniformer qua ontwerp, dit lijkt mee op zoals tesla, xpeng, Vw concern enz… het ook doen. Enige wat ik wel mis in de Volvo is dat ik zelf wat shortcuts kan aanmaken

Er zit nu intelligentie achter die zelf icoontjes toont obv wat die denkt wat je mogelijk nodig hebt. Maar ik heb liever zelf controle over die icoontjes..

• Kammika
Olaf van der Spek schreef op zondag 13 september 2026 @ 13:09:
[...]

Dat dacht ik ook, maar toen kwam ik dit tegen:
[Afbeelding]
Interessant. Volgens de specs wordt het niet ondersteunt, misschien dat het dan toch gewoon wel werkt als je een generieke v2l stekker oid in de laadpoort stopt.. (of een v2h of v2g laadpaal hebt)

• guido66
Kammika schreef op zondag 13 september 2026 @ 13:07:
[...]

DC terugleveren lukt blijkbaar ook met de Polestar 2, dus zou het met de EX40 ook moeten kunnen.

https://zecar.com/reviews...v2h-successfully-trialled

[ Voor 22% gewijzigd door guido66 op 13-09-2026 13:28 ]

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Peblar business - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Kammika schreef op zondag 13 september 2026 @ 13:13:
[...]

Interessant. Volgens de specs wordt het niet ondersteunt, misschien dat het dan toch gewoon wel werkt als je een generieke v2l stekker oid in de laadpoort stopt.. (of een v2h of v2g laadpaal hebt)
Let op dat dit gaat over een DC charger.

• Plead
Olaf van der Spek schreef op zondag 13 september 2026 @ 13:18:
[...]

Let op dat dit gaat over een DC charger.
Een DC lader is niet goedkoop. Vaak ergens rond de 3-5k. Dit omdat dit een echte lader (AC naar DC omzetter betreft. In dat geval dan ook nog een bidirectionele wat hem wss nog veel duurder maakt. Hoop dan wel dat ie MID gecertificeerd is voor ERE certificaten... Een AC laadpaal is niet meer dan een relais met intelligente besturing.

Volgens AI:

No, the Volvo EX40 does not support bidirectional DC charging (V2G). Volvo's own spec data shows V2G via DC is not supported on the EX40, nor is V2H or V2G via AC. It also lacks V2L (vehicle-to-load, powering external devices from an outlet in the car).

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Plead schreef op zondag 13 september 2026 @ 13:54:
Een DC lader is niet goedkoop. Vaak ergens rond de 3-5k.
2200 exclusief BTW @ https://www.solar-bouwmar...kw-voor-de-sigenstor.html als je al een Sigenstor hebt of overweegt.
Zelfs dat lijkt eigenlijk vrij prijzig, aangezien dat dus zonder omvormer is.

[ Voor 12% gewijzigd door Olaf van der Spek op 13-09-2026 14:50 ]

• cdwave
Kammika schreef op zondag 13 september 2026 @ 13:10:
[...] Er zit nu intelligentie achter die zelf icoontjes toont obv wat die denkt wat je mogelijk nodig hebt. Maar ik heb liever zelf controle over die icoontjes..
Intellegentie? Daar heb ik 'm nog niet op betrapt. Ik gebruik alleen radio en audiowagon, maar die staan vrijwel nooit in die set.

• Plead
Olaf van der Spek schreef op zondag 13 september 2026 @ 14:03:
[...]

2200 exclusief BTW @ https://www.solar-bouwmar...kw-voor-de-sigenstor.html als je al een Sigenstor hebt of overweegt.
Zelfs dat lijkt eigenlijk vrij prijzig, aangezien dat dus zonder omvormer is.
Ah heel slim. Logisch dat hij iets goedkoper is. Daar zit een geïsoleerde bidirectionele DC/DC converter in die stroom direct van de HV batterij van de thuisbatterij pakt. Rendement zal hoog zijn zolang de thuisbatterij vol genoeg is. Is die leeg, dan ga je via de ingebouwde AC naar DC lader van de thuisbatterij gebruik maken.

• Kammika
cdwave schreef op zondag 13 september 2026 @ 15:23:
[...]

Intellegentie? Daar heb ik 'm nog niet op betrapt. Ik gebruik alleen radio en audiowagon, maar die staan vrijwel nooit in die set.
Ik gebruik TuneIn en spotify. Ongeveer de helft van de tijd staat daar het juiste icoontje (vb als ik spotify luister kan ik heel makkelijk naar TuneIn) maar om onbegrijpelijke redenen helaas idd vaak ook wat anders wat je helemaal niet nodig hebt…

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Plead schreef op zondag 13 september 2026 @ 15:49:
Ah heel slim. Logisch dat hij iets goedkoper is. Daar zit een geïsoleerde bidirectionele DC/DC converter in
Dacht dat die ook al in de hybride omvormer zat.
die stroom direct van de HV batterij van de thuisbatterij pakt. Rendement zal hoog zijn zolang de thuisbatterij vol genoeg is. Is die leeg, dan ga je via de ingebouwde AC naar DC lader van de thuisbatterij gebruik maken.
Of van PV.

• Rianata
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16-09 11:16

Rianata

Have you played Atari today?

Largamelion schreef op zondag 13 september 2026 @ 11:05:
[...]

De apps in de app drawer zelf kun je wel herschikken, zodat je in ieder geval jouw favoriete / veel gebruikte apps linksboven kunt zetten (als dit net als ik jouw voorkeur heeft):

YouTube: Pas de volgorde van je apps aan in je Volvo EX40.

Atari 16/32bit | Volvo EX40 Twin Motor (MY26), 19" All Season

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Rianata schreef op zondag 13 september 2026 @ 21:08:
[...]

De apps in de app drawer zelf kun je wel herschikken, zodat je in ieder geval jouw favoriete / veel gebruikte apps linksboven kunt zetten (als dit net als ik jouw voorkeur heeft):

Kijk, en dat werkt nu dus precies NIET.
Als ik een icoon iets langer aangeraakt heb, kan ik het weggooien (prullenbakje) maar niet verplaatsen.
Ik heb het vermoeden dat dit vanaf MY24 pas mogelijk is, bij de wagens die ouder zijn niet.

• NaN
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

vdburg schreef op zondag 13 september 2026 @ 12:58:
Ik heb onlangs een EX60 P10 Ultimate besteld. Op dit moment gebruik ik in mijn EX40 MY24 een USB stick voor al mijn muziek, wat ik afspeel met Audiowagon. Dit werkt op zich prima zeker sinds het geneuzel met toestemming om de usb stick te benaderen in de laatste firmware versies redelijk is opgelost (soms komt die vraag nog als een duveltje uit een doosje naar boven).

Omdat ik niet 100% zeker ben dat dit in de EX60 ook gaat werken (denk het wel) heb ik een alternatief gezocht en gevonden. Voor diegenen die een eigen server aan internet hebben hangen is het mogelijk om een muziek collectie te delen met Navidrome. Het afspelen kan dan met Norrklang wat speciaal voor AAOS gemaakt is en veel overeenkomsten met Audiowagon heeft.

Ik heb dit nu een paar dagen draaien en het werkt uitstekend. Misschien is dit een alternatief voor mensen die eigen muziek willen afspelen.
Hehe, toevallig dat je dit net vandaag gepost hebt! Ik heb al een tijdje een docker-container draaien met Navidrome en de software voor Apple spullen was makkelijk te vinden, maar niet voor AAOS!

Toevallig heb ik ook afgelopen vrijdag Norrklang gevonden in de app-store in de ex40 en het bevalt me goed!

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 16-09 15:21
ron65 schreef op zondag 13 september 2026 @ 21:41:
[...]

Als ik een icoon iets langer aangeraakt heb, kan ik het weggooien (prullenbakje) maar niet verplaatsen.
Ik heb het vermoeden dat dit vanaf MY24 pas mogelijk is, bij de wagens die ouder zijn niet.
Ik ervaar idd hetzelfde als jij met m’n MY22

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:28

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

ron65 schreef op zondag 13 september 2026 @ 21:41:
[...]

ik heb MY24 en daar werkt dit ook niet... helaas...

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:46
Ik denk eerder gekoppeld aan de nieuwe IHU. Bij mijn my24 met geupgrade IHU kan 't dacht ik wel.

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

• Largamelion
Rianata schreef op zondag 13 september 2026 @ 21:08:
[...]

Dat werkt helaas niet bij mij zoals blijkbaar bij vele anderen hier. Heb al meerdere pogingen gedaan maar op geen enkele manier kan ik de apps herschikken. Raar dat het bij sommigen wel werkt, mss idd afhankelijk van de hardware of een bug?

YouTube

• Tranquility
caspervc schreef op zondag 13 september 2026 @ 23:31:
Ik denk eerder gekoppeld aan de nieuwe IHU. Bij mijn my24 met geupgrade IHU kan 't dacht ik wel.
Ik heb een MY24 met de nieuwe Snapdragon IHU en kan bevestigen dat het werkt.
Heb het zojuist geprobeerd en kan de icoontjes verslepen..

• Sahi_NL
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-09 07:34
Bijna kan ik meepraten in dit topic. Begin juli hebben wij een EX40 SMER Ultra MY27 besteld.

Nu neem ik aan dat dit nog zonder de facelift is, aangezien die op moment van bestellen nog niet bekend was? De productie datum ligt in week 43, kregen we bij navraag afgelopen week te horen (wat wel een aantal weken later was dan de verwachtte 12 weken levertijd).

Worden de wagens met Facelift dan MY28?

• Tranquility
Sahi_NL schreef op maandag 14 september 2026 @ 11:41:
Bijna kan ik meepraten in dit topic. Begin juli hebben wij een EX40 SMER Ultra MY27 besteld.

Nu neem ik aan dat dit nog zonder de facelift is, aangezien die op moment van bestellen nog niet bekend was? De productie datum ligt in week 43, kregen we bij navraag afgelopen week te horen (wat wel een aantal weken later was dan de verwachtte 12 weken levertijd).

Ik zie dat je nu de gefacelifte versie kan samenstellen op de Volvo site. In juli was er nog niks bekend dus heb je gewoon het huidige model samengesteld. Ik zou mooi even navragen of je je huidige bestelling nog kan omzetten.

Ik zie dat de prijzen in vergelijking tot mijn MY24 gedaald zijn en dat alle uitvoeringen in feite een stapje hoger zijn. Heb net mijn auto geconfigureerd en nu krijg je bij de Core net zo veel als toen bij mijn Plus.

Ik vind het wel een fraaie facelift moet ik eerlijk zeggen. Wel te laat naar mijn mening, maar beter laat dan nooit zeg ik dan maar.

• Venomer

Als je nu een EX40 samenstelt op de website van Volvo, dan heeft die de code 2027.5. Dus wel MY27, maar dan de "late" en niet de "early". Die van jou zal waarschijnlijk nog niet de facelift hebben.

• Trasos
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Kun je dan alleen de USB-stick in de 'data'-poort stoppen, die je ook gebruikt voor Apple CarPlay bijvoorbeeld? Of werkt het ook met die poort in de middenarmsteun?

• vdburg
Trasos schreef op maandag 14 september 2026 @ 12:43:
[...]

Kun je dan alleen de USB-stick in de 'data'-poort stoppen, die je ook gebruikt voor Apple CarPlay bijvoorbeeld? Of werkt het ook met die poort in de middenarmsteun?
De usb stick werkt alleen in de data (= linker) usb poort.

• Sahi_NL
Tranquility schreef op maandag 14 september 2026 @ 11:56:
[...]

Ik zie dat je nu de gefacelifte versie kan samenstellen op de Volvo site. In juli was er nog niks bekend dus heb je gewoon het huidige model samengesteld. Ik zou mooi even navragen of je je huidige bestelling nog kan omzetten.

<knip>
Dikke kans dat hij dan nog een stuk opschuift qua productie. De facelift (vooral koplampen) is leuk, maar het is niet dat het de belangrijkste features waarvoor we voor deze auto gekozen hebben raakt.

• Tranquility
Sahi_NL schreef op maandag 14 september 2026 @ 12:59:
Dikke kans dat hij dan nog een stuk opschuift qua productie. De facelift (vooral koplampen) is leuk, maar het is niet dat het de belangrijkste features waarvoor we voor deze auto gekozen hebben raakt.
De kans op opschuiven is wel groter inderdaad. Voor de rest is het natuurlijk technisch dezelfde auto. Maar uiteindelijk is het een afweging die je voor jezelf moet maken. Een model na de facelift zal altijd een hogere rest(inruil)waarde hebben. Als ik nu zou bestellen, zou ik zeker voor het nieuwe model gaan en de lange(re) wachttijd op de koop toe nemen.

• Sahi_NL
Hogere (inruil)waarde is niet perse interessant, aangezien de auto nu zakelijk is aangeschaft en over 5 jaar (zeer) waarschijnlijk naar prive over gaat.

• austin_77
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:00
Volvo heeft op Instagram en andere socials opnieuw een sneakpeak voor 2 nieuwe wagens aangekondigd. Het zouden niet de xc40 ex40 my27 zijn?

• Tranquility
Sahi_NL schreef op maandag 14 september 2026 @ 13:08:
Hogere (inruil)waarde is niet perse interessant, aangezien de auto nu zakelijk is aangeschaft en over 5 jaar (zeer) waarschijnlijk naar prive over gaat.
Als hij na 5 jaar overgaat op privé, dan lijkt me inruilwaarde toch niet onbelangrijk? Voor alleen lease maakt het idd niks uit.

• Sahi_NL
Hoe hoger de waarde dan is, hoe meer ik prive moet betalen toch?

• Microstar
  • Laatst online: 21:22
Venomer schreef op maandag 14 september 2026 @ 11:59:
[...]

Als je nu een EX40 samenstelt op de website van Volvo, dan heeft die de code 2027.5. Dus wel MY27, maar dan de "late" en niet de "early". Die van jou zal waarschijnlijk nog niet de facelift hebben.
Ik zou er niet zo zeker van zijn. Ik had een MY22 (die met leeslampjes achterin) besteld en kreeg een MY23

[ Voor 1% gewijzigd door Microstar op 14-09-2026 13:27 . Reden: Woordje vergeten ]

2022 XC40 MY23 P6 Plus

• Sahi_NL
We gaan het meemaken. Ik zal tegen die tijd wel een post doen met wat het geworden is.

• Juancho

Ik zou echt direct proberen of je de bestelling nog kan omzetten naar de facelift. Die heeft bijv. het grotere scherm en dat is toch echt wel een dikke verbetering hoor. Misschien niet direct mooier, maar je gaat er enorm veel plezier en gemak van hebben in praktijk.

• Mga1600
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 19:58

Mga1600

Volvo’s sinds 1981

Interessant! Op de EX60 werkt AudioWagon heel zeker niet! De USB poorten zijn daar voor laden.ik heb een tijd geleden mer PLEX gewerkt, maar die AAOS app viel steeds uit. Ik ga jouw oplossing tzt im de EX60 proberen!. “lust” deze oplossing ook FLAC files?

[ Voor 3% gewijzigd door Mga1600 op 14-09-2026 19:08 ]

Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride en ‘straks’ een EX60 P10 Ultra

• Tranquility
Mga1600 schreef op maandag 14 september 2026 @ 19:01:
Interessant! Op de EX60 werkt AudioWagon heel zeker niet! De USB poorten zijn daar voor laden.ik heb een tijd geleden mer PLEX gewerkt, maar die AAOS app viel steeds uit. Ik ga jouw oplossing tzt im de EX60 proberen!. “lust” deze oplossing ook FLAC files?
Bij de EX30 werkt USB afspelen ook niet. Dan neem ik daan dat bij de nieuwere EX60 dat ook zo zal zijn. Als we geluk hebben is het bij de gefacelifte EX40 nog hetzelfde i.v.m. dezelfde IHU en software met alleen het wat grotere scherm.

• marcel_76
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 23:43

Thanks, ik zal eens gaan kijken en heb Plex draaien op mijn NAS dus dat zou een oplossing kunnen zijn. Ik vond alleen Plex zelf wel traag in de interface en dat werkt alleen met playlists terwijl ik soms gewoon de inhoud van een "folder/directory" wil kunnen afspelen.

XC40 Ultimate MY24 - Single Motor Extended Range - Silver Dawn | Alfen Eve Single Pro-line

• vdburg
Mga1600 schreef op maandag 14 september 2026 @ 19:01:
[...]

Net geprobeerd en flac wordt zonder probleem afgespeeld.

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Microstar schreef op maandag 14 september 2026 @ 13:27:
[...]

Ik zou er niet zo zeker van zijn. Ik had een MY22 (die met leeslampjes achterin) besteld en kreeg een MY23
Idem hier

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Gemini of Assistent...

Ik ben even een poosje aan het rommelen geweest in de auto, ik heb 2 profielen: 1 en 2.
De laatste is aan de oranje keyfob gekoppeld, de eerste aan de zwarte.
De Oranje key met bijbehorend profiel 2 gebruik ik eigenlijk nooit, is meer een leeg profiel bedoeld voor als er onderhoud is en de LM me weer eens een haal-breng service opzadelt waarbij iemand de auto komt halen en eind van de dag weer terugbrengt.
Dan zet ik een pin op het profiel 1, want enkele recent bezochte adressen erin die ik voor het werk bezoek zijn niet voor ieders ogen bestemd.
Wel zijn beide profielen nu even aan 1 google account gekoppeld, dat gaat er weer af bij profiel 2 als de auto weer voor APK of onderhoud moet (APK binnenkort eerste keer)

Vandaag dus profiel twee geopend, vrijwel direct een scherm met de vraag of Gemini is toegestaan. Ja, en ja hoor... Gemini.
Toen terug naar profiel 1, helaas... geen gemini.

Ik heb vervolgens een derde profiel aangemaakt, en direct Gemini zodra ik deze met mijn google account koppelde.

Maar profiel 1, op datzelfde google account... geen gemini, wat ik ook probeer. Wel heb ik daar ongevraagd ineens Apple Music wat pontificaal links bovenin staat en andere meer gebruikte apps omlaag duwt, en die volgorde kun je nu eenmaal helaas niet aanpassen.
In profiel 2 en 3 géén apple music, maar weer wel Gemini.

Misschien dat ik binnenkort profiel 1 overboord flikker, in profiel 2 alle apps installeer die nu in 1 zitten en profiel 3 het lege profiel maak, twee koppel ik dan aan de zwarte key, en 3 aan de oranje.
Dan heb ik hopelijk Gemini wel.

Het is dus niet zozeer aan je google account gekoppeld, want alle drie de profielen zitten daar aan vast terwijl 1 ervan hardnekkig met de assistent doorgaat. Er zit dus ook iets in de profielen die je in de wagen hebt geinstalleerd.

• Kammika
ron65 schreef op maandag 14 september 2026 @ 22:42:
Gemini of Assistent...

Ik ben even een poosje aan het rommelen geweest in de auto, ik heb 2 profielen: 1 en 2.
De Oranje key met bijbehorend profiel 2 gebruik ik eigenlijk nooit, is meer een leeg profiel bedoeld voor als er onderhoud is en de LM me weer eens een haal-breng service opzadelt waarbij iemand de auto komt halen en eind van de dag weer terugbrengt.
Dan zet ik een pin op het profiel 1, want enkele recent bezochte adressen erin die ik voor het werk bezoek zijn niet voor ieders ogen bestemd.
Wel zijn beide profielen nu even aan 1 google account gekoppeld, dat gaat er weer af bij profiel 2 als de auto weer voor APK of onderhoud moet (APK binnenkort eerste keer)

Vandaag dus profiel twee geopend, vrijwel direct een scherm met de vraag of Gemini is toegestaan. Ja, en ja hoor... Gemini.

Ik heb vervolgens een derde profiel aangemaakt, en direct Gemini zodra ik deze met mijn google account koppelde.

Maar profiel 1, op datzelfde google account... geen gemini, wat ik ook probeer. Wel heb ik daar ongevraagd ineens Apple Music wat pontificaal links bovenin staat en andere meer gebruikte apps omlaag duwt, en die volgorde kun je nu eenmaal helaas niet aanpassen.

Misschien dat ik binnenkort profiel 1 overboord flikker, in profiel 2 alle apps installeer die nu in 1 zitten en profiel 3 het lege profiel maak, twee koppel ik dan aan de zwarte key, en 3 aan de oranje.

Het is dus niet zozeer aan je google account gekoppeld, want alle drie de profielen zitten daar aan vast terwijl 1 ervan hardnekkig met de assistent doorgaat. Er zit dus ook iets in de profielen die je in de wagen hebt geinstalleerd.
waar zit je twijfel nog om dat gelijk te doen, volgens mij heb je nu succesvol aangetoond dat je een corrupt profiel hebt.... (en je test voor een nieuwe profiel is ook geslaagd, dus dat werkt ook...)

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Kammika schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 08:30:
[...]

waar zit je twijfel nog om dat gelijk te doen, volgens mij heb je nu succesvol aangetoond dat je een corrupt profiel hebt.... (en je test voor een nieuwe profiel is ook geslaagd, dus dat werkt ook...)
geen twijfel, maar tijdgebrek.
Ik moet een aantal apps installeren maar ook opnieuw inloggen etc, wordt weer passwords opzoeken, knoeien met QR codes etc etc.
Daar wil ik rustig mee aan de slag en niet gehaast tussen twee bakken koffie of vergaderingen, werkzaamheden en ritten door ;)

• Juancho
Je hebt zeker niet getest met eerst uitloggen van je Google account op je hoofdprofiel? Wellicht triggert dat nog iets voor Gemini bedacht ik me net. Zal ik straks eens testen.

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Juancho schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 09:40:
Je hebt zeker niet getest met eerst uitloggen van je Google account op je hoofdprofiel? Wellicht triggert dat nog iets voor Gemini bedacht ik me net. Zal ik straks eens testen.
Ja had ik wel getest, maar geen resultaat.

• Plead
snip: AI dump

[ Voor 99% gewijzigd door We Are Borg op 15-09-2026 12:12 ]

• Mga1600
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 19:58

Mga1600

Volvo’s sinds 1981

vdburg schreef op maandag 14 september 2026 @ 20:55:
[...]

Net geprobeerd en flac wordt zonder probleem afgespeeld.
Mooi, dank voor het testen!

Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride en ‘straks’ een EX60 P10 Ultra

• DoubleDot
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:11
Nieuwe OTA lijkt op de site te zijn gekomen, maar lijkt geen nieuwe features te bevatten - volgens mij vooral bugfixes.

(https://www.volvocars.com/nl/support/car/xc40-recharge-pure-electric/software-release-notes/)
Updates in software 5.2.16
Releasedatum van de software: 2026-09-15
N.b.
Deze update zal beschikbaar zijn als over-the-air download ongeveer drie weken na de releasedatum van de software.
Verbeteringen
We hebben aanpassingen aan het aandrijfsysteem en de stroomvoorziening doorgevoerd die geen gevolgen hebben voor de prestaties of andere gecertificeerde eigenschappen.

[ Voor 4% gewijzigd door DoubleDot op 15-09-2026 20:46 ]

• Tranquility
ron65 schreef op maandag 14 september 2026 @ 22:42:
Gemini of Assistent...

Misschien moet ik mijn profiel ook maar eens wqeggooien en opnieuw erin zetten. Wellicht dat dan ook de OTA's weer doorkomen. De vorige werd helemaal niet aangeboden, net als Gemini.

• Tranquility
DoubleDot schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 20:45:
Nieuwe OTA lijkt op de site te zijn gekomen, maar lijkt geen nieuwe features te bevatten - volgens mij vooral bugfixes.

(https://www.volvocars.com/nl/support/car/xc40-recharge-pure-electric/software-release-notes/)
Updates in software 5.2.16
Releasedatum van de software: 2026-09-15

[...]
Verbeteringen
We hebben aanpassingen aan het aandrijfsysteem en de stroomvoorziening doorgevoerd die geen gevolgen hebben voor de prestaties of andere gecertificeerde eigenschappen.
Toch lijkt het een grote update. Hij gaat van 5.1.17 naar 5.2.16, een grote versienummer sprong.

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Tranquility schreef op woensdag 16 september 2026 @ 09:42:
[...]

Misschien moet ik mijn profiel ook maar eens wqeggooien en opnieuw erin zetten. Wellicht dat dan ook de OTA's weer doorkomen. De vorige werd helemaal niet aangeboden, net als Gemini.
Ik weet niet of dat ook voor OTA geldt, dat is een ander level dan profiel eigenschappen waar Gemini dan weer wel onder lijkt te vallen.
Dat een OTA soms niet wordt aangeboden gebeurt vaker, heb ik in de eerste twee jaar van deze auto constant gehad en kon ik weer naar de dealer.
Tot die het ook zat was en de auto gewoon scratch van 0 af aan alle software opnieuw heeft ingeladen. Ik moest weer net als bij eerste aflevering de taal instellen, profielen aanmaken, ID eraan koppelen, allerlei instellingen aanpassen...
Daarna is tot nu toe elke OTA doorgekomen en is het onderweg constant resetten van de display wat ook vaak gebeurde ook weggebleven.
Kennelijk is er toch een bestand bij geweest wat niet of beschadigd is geladen bij nieuwaflevering, wat de ellende veroorzaakte en is dat nu opgelost.

• Largamelion
Ik had maandag ook iets raar voor. In Maps kwam de route die ik via m'n smartphone had doorgestuurd niet binnen en mijn werk/thuis entries + recente geschiedenis waren niet beschikbaar. Ik stond wel nog ingelogd in Maps maar als ik op recente bestemmingen klikte dan vroeg hij om in te loggen. Als ik vervolgens op inloggen drukte dan zei hij dat er maar 1 Google account gelijktijdig ingelogd kon zijn 8)7. Uiteindelijk opgelost door uit en in te loggen in Google Maps en toen was alles weer normaal.

Deed zich voor enkele dagen na koppelen Gemini dus mogelijks gerelateerd. Na het opnieuw inloggen moest ik weer alle toestemming voor Gemini herdoen.

YouTube

• Tranquility
Largamelion schreef op woensdag 16 september 2026 @ 12:21:
Deed zich voor enkele dagen na koppelen Gemini dus mogelijks gerelateerd. Na het opnieuw inloggen moest ik weer alle toestemming voor Gemini herdoen.
Was dat met uit- en weer opnieuw inloggen met je Google account in het infotainment systeem? Ik dacht dat je niet apart kon uit- of inloggen in alleen Maps in de auto omdat dat natuurlijk onderdeel is van het Android systeem waar je al bent ingelogd met je Google account.

• Largamelion
Tranquility schreef op woensdag 16 september 2026 @ 13:33:
[...]

Was dan met uit- en weer opnieuw inloggen met je Google account in het infotainment systeem? Ik dacht dat je niet apart kon uit- of inloggen in alleen Maps in de auto omdat dat natuurlijk onderdeel is van het Android systeem waar je al bent ingelogd met je Google account.
Dat was me niet geheel duidelijk, ik kon het in elk geval triggeren vanuit Maps en kreeg dan gewoon een QR-code voorgeschoteld om in te scannen. Eens ingescand moest ik toestemming geven om m'n Volvo aan m'n Google account te koppelen, dus ik vermoed wel dat het gewoon het hele systeem was.

YouTube

• Tranquility
Largamelion schreef op woensdag 16 september 2026 @ 13:52:
Dat was me niet geheel duidelijk, ik kon het in elk geval triggeren vanuit Maps en kreeg dan gewoon een QR-code voorgeschoteld om in te scannen. Eens ingescand moest ik toestemming geven om m'n Volvo aan m'n Google account te koppelen, dus ik vermoed wel dat het gewoon het hele systeem was.
Dan kan ik dat allicht ook eens proberen.

• tukker999
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 01:13
guido66 schreef op zondag 13 september 2026 @ 10:02:

Diepte-investering gedaan: OBD2 naar RJ45 kabel €18,90 female-female RJ45 stekkertje €4,29
Hanterill gedownload. Gemeten.
WOW!!! WAT EEN MOOIE SOFTWARE!!!
Mijn resultaten na 2 jaar en 10 maanden en 37.000 km vallen wat tegen als ik het vergelijk met wat jij laat zien.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4N074Kx-UrRBPAIWY958e7p2zhA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5w5NOppIw5IUYUyhMu6Vp8jI.png?f=fotoalbum_large
In ieder geval reuze bedankt voor de tip voor Hanterill.

PS Dat stekkeertje was nodig omdat ik geen laptop heb en met een verlengkabel moet werken. Auto aangeloten op de PC in huis.

[ Voor 5% gewijzigd door tukker999 op 16-09-2026 18:11 ]

21,9 kWh/100km

• guido66
tukker999 schreef op woensdag 16 september 2026 @ 18:07:
[...]

Diepte-investering gedaan: OBD2 naar RJ45 kabel €18,90 femeal-female RJ45 stekkertje €4,29
Hanterill gedownload. Gemeten.
WOW!!! WAT EEN MOOIE SOFTWARE!!!
Mijn resultaten na 2 jaar en 10 maanden en 37.000 km vallen wat tegen als ik het vergelijk met wat jij laat zien.[Afbeelding]
In ieder geval reuze bedankt voor de tip voor Hanterill.
Behoorlijk verschil inderdaad, voor 1/3 van mijn km's. Nu heeft mijn auto in de afgelopen 6 jaar hooguit 10x een snellader gezien, en ik laad nooit boven de 90% tenzij ik direct na het laden een lange rit ga maken (minder dan 5x per jaar).

Ik weet niet hoe jouw laadgewoonten er uit zien?

• tukker999
guido66 schreef op woensdag 16 september 2026 @ 18:11:
[...]

Behoorlijk verschil inderdaad, voor 1/3 van mijn km's. Nu heeft mijn auto in de afgelopen 6 jaar hooguit 10x een snellader gezien, en ik laad nooit boven de 90% tenzij ik direct na het laden een lange rit ga maken (minder dan 5x per jaar).

Ik weet niet hoe jouw laadgewoonten er uit zien?
Binnen 2 weken nadat ik de auto nieuw geleverd kreeg ben ik onderweg geweest met een aanhangwagen. Aangekomen met 2% lading. Zo heeft de auto meer dan 8 uur gestaan.
Daarna tot >90% geladen aan de snellader.
Ik vermoed dat die actie de batterij geen goed heeft gedaan.

21,9 kWh/100km

• Kammika
tukker999 schreef op woensdag 16 september 2026 @ 18:14:
[...]

Binnen 2 weken nadat ik de auto nieuw geleverd kreeg ben ik onderweg geweest met een aanhangwagen. Aangekomen met 2% lading. Zo heeft de auto meer dan 8 uur gestaan.
Ik vermoed dat die actie de batterij geen goed heeft gedaan.
Die 1x >90% aan snellader is niet zo boeiend (als je maar gelijk weer weg reed). Daarentegen 8 uur met 2% laten staan is idd niet heel fijn voor de accu

• cdwave
tukker999 schreef op woensdag 16 september 2026 @ 18:14:
[...]

Ik vroeg me zo af, of je dan met die 2% vertrokken bent richting snellader? Dappere actie.

Of die ene actie dan in een keer een paar procent van je SOH afsnoept? Ik denk 't niet eigenlijk. En het zijn maar schattingen, uiteindelijk. Je kunt best wel schatten hoe vaak je aan een roulettewiel moet draaien om een "0" te krijgen, maar ma 36 keer iets anders gedraaid te hebben, blijft de kans toch 1/37 dat het de volgende keer wel raak is....

• tukker999
cdwave schreef op woensdag 16 september 2026 @ 19:51:
[...]

Ik vroeg me zo af, of je dan met die 2% vertrokken bent richting snellader? Dappere actie.

Dapper? Onnozel misschien.

Dit is mijn eerste EV. Met een aanhangwagen met huif achter de XC40 zal ik echt niet meer met 110 km/u over de snelweg razen.

Het kostte mij 165 km om van 100% naar 2% te komen.

[ Voor 4% gewijzigd door tukker999 op 16-09-2026 20:03 ]

21,9 kWh/100km

• NielsHarley
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:36
Ik ben nu in Scandinavië en zie hier veel reclame van de EX40 MY27 update die vorige week aangekondigd was

Herinnering

Morgen is de grote Strategy Update 2026 van Volvo:

https://investors.volvocars.com/en/news-and-events/strategyupdate2026/live

De officiële aankondigingen van de afgelopen dagen en de formele uitnodiging van Volvo Cars aan media en investeerders bevestigen dat dit morgen (donderdag 17 september) de exacte en definitieve speerpunten zijn:
  • De wereldwijde uitrol van de EX60: Nu de Europese introductie en productie in Göteborg in gang zijn gezet, ligt de focus voor morgen specifiek op de Amerikaanse marktintroductie en de geplande productiestart in de VS.
  • Toelichting op de gloednieuwe Long-Range Hybrides: Afgelopen dinsdag (15 september) heeft Volvo officieel de ingrijpend vernieuwde XC60 en XC90 Plug-in Hybrides gepresenteerd (met een gigantische elektrische actieradius tot wel 200 km). Morgen zal het management uitleggen hoe deze nieuwe modellen als cruciale 'tussenstap' dienen in hun bredere elektrificatiestrategie.
  • Regionale Herstructurering: Uitleg over de nieuwe organisatiestructuur, waarbij de markt- en productstrategieën veel strakker per regio (Europa, VS, China) worden aangestuurd om de lokale concurrentie beter het hoofd te bieden.
  • Financiële doelstellingen & Kasstroom: Hoe Volvo, ondanks de afkoelende EV-markt, vasthoudt aan haar langetermijndoelen voor een gezonde winstmarge en een sterke vrije kasstroom.
  • Kostenverlaging via Geely: Details over hoe een intensievere samenwerking met moederbedrijf Geely zorgt voor lagere inkoop- en materiaalkosten voor de westerse fabrieken.
  • Software-Defined Vehicles: De transitie naar een platform waarbij software de auto aanstoot, inclusief het uitrollen van het nieuwe software-ecosysteem naar toekomstige hybrides.
En waar wij op wachten, meer info over de EX50, een Google zoek actie:

Volvo heeft niet officieel bevestigd dat de nog niet aangekondigde EX50 morgen besproken zal worden. Wel verwachten veel auto-analisten en internationale media dat er tijdens de Strategy Update eindelijk meer duidelijkheid komt over dit model.

Hoewel Volvo de details voor morgen geheim houdt, zijn dit de redenen waarom de EX50 waarschijnlijk ter sprake komt:
  • Geregistreerde merknaam: In juli 2026 heeft Volvo officieel de merknaam Volvo EX50 vastgelegd in Europa. Dit bewijst dat het model actief in ontwikkeling is.
  • Het "ambitieuze productplan": Omdat het management morgen hun grootste productoffensief ooit presenteert, ligt het voor de hand dat ze de toekomstvisie rondom dit model schetsen.
  • Strategische fabriek in Slowakije: Volvo bouwt momenteel een nieuwe EV-fabriek in Košice (Slowakije) die vanaf 2027 een "nog niet aangekondigd model van de volgende generatie" gaat produceren. Volgens ingewijden gaat het hier om de EX50.
Wat is de verwachting van de EX50?
Volgens gelekte rapporten moet de EX50 een grotere, maar goedkopere elektrische SUV worden die gebruikmaakt van het nieuwe SPA3-platform (net als de EX60). Het model is bedoeld om het gat tussen de EX40 en de grotere EX60 te dichten.

Het blijft dus nog even afwachten of Volvo morgen direct de doeken van de EX50 trekt, of dat ze het model alleen indirect bespreken als onderdeel van hun nieuwe platform- en productiestrategie

• Juancho
Ik snap dat gat nog steeds niet. Dan moet de huidige EX40 (die sowieso al te duur geprijsd is) en straks de volledig nieuwe opvolger echt een smak minder geld kosten dan nu. Maar dat kan ik me amper voorstellen. Anders zit daar toch helemaal geen ruimte tussen? Dan praat je over een marge van wat... Tussen de 5 en 10k afhankelijk van je uitvoering?

[ Voor 30% gewijzigd door Juancho op 16-09-2026 21:36 ]

• Venomer
NielsHarley schreef op woensdag 16 september 2026 @ 21:31:
Ik ben nu in Scandinavië en zie hier veel reclame van de EX40 MY27 update die vorige week aangekondigd was

Herinnering

Morgen is de grote Strategy Update 2026 van Volvo:

https://investors.volvocars.com/en/news-and-events/strategyupdate2026/live

De officiële aankondigingen van de afgelopen dagen en de formele uitnodiging van Volvo Cars aan media en investeerders bevestigen dat dit morgen (donderdag 17 september) de exacte en definitieve speerpunten zijn:
  • De wereldwijde uitrol van de EX60: Nu de Europese introductie en productie in Göteborg in gang zijn gezet, ligt de focus voor morgen specifiek op de Amerikaanse marktintroductie en de geplande productiestart in de VS.
  • Toelichting op de gloednieuwe Long-Range Hybrides: Afgelopen dinsdag (15 september) heeft Volvo officieel de ingrijpend vernieuwde XC60 en XC90 Plug-in Hybrides gepresenteerd (met een gigantische elektrische actieradius tot wel 200 km). Morgen zal het management uitleggen hoe deze nieuwe modellen als cruciale 'tussenstap' dienen in hun bredere elektrificatiestrategie.
  • Regionale Herstructurering: Uitleg over de nieuwe organisatiestructuur, waarbij de markt- en productstrategieën veel strakker per regio (Europa, VS, China) worden aangestuurd om de lokale concurrentie beter het hoofd te bieden.
  • Financiële doelstellingen & Kasstroom: Hoe Volvo, ondanks de afkoelende EV-markt, vasthoudt aan haar langetermijndoelen voor een gezonde winstmarge en een sterke vrije kasstroom.
  • Kostenverlaging via Geely: Details over hoe een intensievere samenwerking met moederbedrijf Geely zorgt voor lagere inkoop- en materiaalkosten voor de westerse fabrieken.
  • Software-Defined Vehicles: De transitie naar een platform waarbij software de auto aanstoot, inclusief het uitrollen van het nieuwe software-ecosysteem naar toekomstige hybrides.
En waar wij op wachten, meer info over de EX50, een Google zoek actie:

Volvo heeft niet officieel bevestigd dat de nog niet aangekondigde EX50 morgen besproken zal worden. Wel verwachten veel auto-analisten en internationale media dat er tijdens de Strategy Update eindelijk meer duidelijkheid komt over dit model.

Hoewel Volvo de details voor morgen geheim houdt, zijn dit de redenen waarom de EX50 waarschijnlijk ter sprake komt:
  • Geregistreerde merknaam: In juli 2026 heeft Volvo officieel de merknaam Volvo EX50 vastgelegd in Europa. Dit bewijst dat het model actief in ontwikkeling is.
  • Het "ambitieuze productplan": Omdat het management morgen hun grootste productoffensief ooit presenteert, ligt het voor de hand dat ze de toekomstvisie rondom dit model schetsen.
  • Strategische fabriek in Slowakije: Volvo bouwt momenteel een nieuwe EV-fabriek in Košice (Slowakije) die vanaf 2027 een "nog niet aangekondigd model van de volgende generatie" gaat produceren. Volgens ingewijden gaat het hier om de EX50.
Wat is de verwachting van de EX50?
Volgens gelekte rapporten moet de EX50 een grotere, maar goedkopere elektrische SUV worden die gebruikmaakt van het nieuwe SPA3-platform (net als de EX60). Het model is bedoeld om het gat tussen de EX40 en de grotere EX60 te dichten.

Het blijft dus nog even afwachten of Volvo morgen direct de doeken van de EX50 trekt, of dat ze het model alleen indirect bespreken als onderdeel van hun nieuwe platform- en productiestrategie
Als dat niet door AI gegenereerd is, eet ik mijn laadkabel op.

• tukker999
Venomer schreef op woensdag 16 september 2026 @ 23:56:
[...]

Als dat niet door AI gegenereerd is, eet ik mijn laadkabel op.
Wanneer eet je nou je laadkabel op.

Als die tekst wel door AI geschreven is of als de tekst niet door AI geschreven is.

Ik heb het door AI laten uitzoeken.

De zin “Als dat niet door AI gegenereerd is, eet ik mijn laadkabel op” is een overdreven, grappige manier om te zeggen:

> “Ik ben er bijna zeker van dat dit door AI is gemaakt.”

De spreker zegt dus eigenlijk: “Het ziet er zó duidelijk AI-gegenereerd uit, dat ik mijn eigen laadkabel opeet als dat níét zo blijkt te zijn.”

“Ik eet mijn laadkabel op” is niet letterlijk bedoeld. Het is een variant op uitdrukkingen als “Ik eet mijn hoed op”: een absurde belofte om te benadrukken hoe overtuigd iemand is.

De toon is meestal spottend of sarcastisch.

21,9 kWh/100km

Pagina: 1 ... 385 386 Laatste

Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.

Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.

Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"