The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld
Hier werkt het ook met batt %.Orion84 schreef op donderdag 18 december 2025 @ 11:39:
[...]
Had al vanalles bekeken (google account in de auto eens uitgelogd en weer ingelogd, privacy instellingen, auto staat ook wel in de lijst ingelogde apparaten in google account etc.). Maar deze had ik nog niet gezien: DoubleDot in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic" en Marko72 in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"
Dat zojuist even gedaan en nu is het inderdaad weer zichtbaar in de maps app. Accu percentage is dat van gisterenavond of zo denk ik, dus dat gaat nog niet helemaal optimaal.
P8, Pirelli All Season, MY21, Warmtepomp
Herkenbaar, was bij mij opgelost toen ik de batterij van mijn sleutel vervangen had… misschien ook bij jullie?cdwave schreef op donderdag 18 december 2025 @ 13:41:
[...]
Bij mij doet hij dat laatste (weigeren te openen) als ik de telefoon en de autosleutel in dezelfde broekzak heb zitten.
Ik heb me intussen aangewend om eerst mijn hand in de hendel te steken (daar zit de sensor die de deur opent), dan een seconde wachten, en dan pas aan de hendel trekken. Anders moet ik inderdaad "dubbeltrekken".
Haha, ja dat viel mij ook al op. Maar ze zitten er toch echt niet op.Babtvt schreef op donderdag 18 december 2025 @ 11:16:
Wel mooi dat mijn Volvo ineens mistlichten aan de voorzijde erbij heeft gekregentoch knap gedaan zo. En er staat zelfs een vinkje bij dat ze nog werken ook
[ Voor 35% gewijzigd door Tranquility op 19-12-2025 09:14 ]
Heb je hier nog iets specifieks voor moeten doen? Bij mij werkte het sinds ik aan beging van het jaar de ex40 in ontvangst heb genomen, recent is bij mij de optie verdwenen, opnieuw koppelen werkt helaas niet, dus ik ben benieuwd hoe je het aan de gang hebt gekregen.Largamelion schreef op donderdag 18 december 2025 @ 10:24:
Kijk kijk, het werkt bij mij nu ook op Android. Mooi...
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dat zijn nu eens nuttige features, meer van dat graag. Lijkt me dat het tonen van de SoC in Android Auto nu een logische en makkelijke volgende stap zou moeten zijn.
Als je je EX40 niet meer als voertuig ziet, zie: Marko72 in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"Avvd schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 10:27:
[...]
Heb je hier nog iets specifieks voor moeten doen? Bij mij werkte het sinds ik aan beging van het jaar de ex40 in ontvangst heb genomen, recent is bij mij de optie verdwenen, opnieuw koppelen werkt helaas niet, dus ik ben benieuwd hoe je het aan de gang hebt gekregen.
Als je alleen de SoC indicatie mist, geen idee, wellicht is dat ook nog ergens een apart vinkje?
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Nee, de exacte SoC van de batterij werkte vorige week nog niet en ik heb in tussentijd niets gedaan. Ik vermoed dat het weer ergens een server-side vinkje is of een feature die gefaseerd uitrolt.Avvd schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 10:27:
[...]
Heb je hier nog iets specifieks voor moeten doen? Bij mij werkte het sinds ik aan beging van het jaar de ex40 in ontvangst heb genomen, recent is bij mij de optie verdwenen, opnieuw koppelen werkt helaas niet, dus ik ben benieuwd hoe je het aan de gang hebt gekregen.
De koppeling tussen Maps en de auto is een ander verhaal, om die te herstellen staan hier al enkele tips in het topic.
Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ
Vandaag een Volvo xc40 aangeschaft uit december 2022.remco111 schreef op maandag 15 december 2025 @ 18:49:
Goedendag,
Ik wil binnenkort een xc40 occasion uit 2022 kopen nu zie ik hier veel geklaag over de software.
Nu ga ik dus twijfelen of ik een xc40 ga kopen.
Is de software echt zo slecht en langzaam of valt het wel mee.
Mvg Remco
29 december kunnen we de auto ophalen.
vond je de snelheid van de software snel genoeg?remco111 schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 18:07:
[...]
Vandaag een Volvo xc40 aangeschaft uit december 2022.
29 december kunnen we de auto ophalen.
persoonlijk vind ik waze niet altijd super lopen. maar goed niks is perfect.
The problem with communication is the illusion it has taken place.
Het was prima, ik ben in mijn Renault wat sneller gewend maar het kan er mee door.jack zomer schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 18:32:
[...]
vond je de snelheid van de software snel genoeg?
persoonlijk vind ik waze niet altijd super lopen. maar goed niks is perfect.
Goede tip! Ik heb het ook al een tijdje en had het ook bij de dealer gemeld toen ik voor een beurtje kwam. Even kijken of batterij vervangen de oplossing is. Goed om te weten dat het blijkbaar ook verstoring van telefoon en sleutel in dezelfde zak kan zijn.jorisjansen3 schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 07:49:
[...]
Herkenbaar, was bij mij opgelost toen ik de batterij van mijn sleutel vervangen had… misschien ook bij jullie?
Je kan er dus ook de nieuwe veel snellere processor in laten zetten hé!remco111 schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 21:19:
[...]
Het was prima, ik ben in mijn Renault wat sneller gewend maar het kan er mee door.
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Ik weet niet of het “verstoring” is. Ik merkte dat mijn sleutel het niet meer deed als hij achter mijn telefoon in mijn broekzak zat. Dus mijn telefoon tussen de sleutel en de auto…. Eerder afschermen dan verstoren…jacob.korf schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 01:13:
[...]
Goede tip! Ik heb het ook al een tijdje en had het ook bij de dealer gemeld toen ik voor een beurtje kwam. Even kijken of batterij vervangen de oplossing is. Goed om te weten dat het blijkbaar ook verstoring van telefoon en sleutel in dezelfde zak kan zijn.
[ Voor 3% gewijzigd door jorisjansen3 op 20-12-2025 17:16 ]
Ik zie dat je AudioWagon hebt geïnstalleerd, krijg je nog steeds die USB toestemmings-pop-up of hebben ze dat bij het nieuwe infotainment systeem en software eindelijk geadresseerd?Kensingtonnie schreef op maandag 15 december 2025 @ 12:43:
Er is altijd 1 rij zichtbaar. Zie foto's.
Ervaringen MY26 (8k km) tov MY23:
- systeem is daadwerkelijk sneller
- verbinding valt nog steeds af en toe weg
- HK bij instellen subwoofer nauwelijks verschil hoorbaar. Geluid lijkt ook vlakker
- actieradius nu bij 100% 410-420 km tov 440-450 bij deze temperaturen
- gem. verbruik 19,5 kWh bij gem. snelheid van 67 km/h (tja, veel files 😅)
Maar nog steeds een heerlijke auto. En Volvo is zo slim geweest om de verplichte snelheidswaarschuwing met 1 knopdruk uit te kunnen zetten 😁
[Afbeelding]
Hoe ziet dat eruit ? Heb je dan ook die split screen? (waarbij je bv nog steeds audio ook ziet?)
Om hierop in te haken, met een MY23, wil ABRP niet meer werken.De app srat op en sluit zichzelf direct weer af. Al volledig verwijderd en opnieuw geinstalleerd, cache geleegd, maar probleem blijft bestaan.Kammika schreef op zondag 21 december 2025 @ 22:10:
even getriggerd door een ander draadje: Is er hier al iemand met een MY26 die abrp en/of waze native op aaos geinstalleerd heeft?
Hoe ziet dat eruit ? Heb je dan ook die split screen? (waarbij je bv nog steeds audio ook ziet?)
In het verleden had ik ook een ABRP kaartje achter het stuur, de laatste maanden was dat al zwart met een witte horizontale lijn in het midden, en nu doet hij het helemaal niet meer.
XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp
[ Voor 56% gewijzigd door DoubleDot op 22-12-2025 18:23 ]
De EX40:van vandaag had de nieuwe scherm layout. Ik was bang dat het navigatie scherm daarin erg klein zou ogen vanwege de andere informatie daaronder, maar het viel me enorm mee,
De auto had de HK experience app, maar die bleef ‘tollen’ ik weet niet wat hij verondersteld wordt te doen?
Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride
Het is duidelijk dat de app dan niet meer communiceert.DoubleDot schreef op maandag 22 december 2025 @ 18:21:
Voor de Belgen: Connected Service na 4 jaar zal €43 per jaar kosten. Er stond een info blaadje bij m’n dealer. Lijkt me een nette prijs.
Zou dat ook zo zijn met de Volvo applicaties voor Domoticz en homeassistant?
Ben ik ook nieuwsgierig naar, want volgens mij blijft de auto gewoon alle data doorsturen naar Volvo, maar kijken ze daar dan wie of wat die data mag zien.tukker999 schreef op maandag 22 december 2025 @ 20:25:
[...]
Het is duidelijk dat de app dan niet meer communiceert.
Zou dat ook zo zijn met de Volvo applicaties voor Domoticz en homeassistant?
Wat een verademing is het nieuwe mediasysteem, zowel de hardware als de software. Voor de Tweakers hier die de mogelijkheid hebben en het in overweging nemen; het is de investering waard om jouw Volvo een frisse boost te geven! Niet alleen reageert de interface sneller, maar de auto ontwaakt sneller als je 's ochtends instapt, Google Assistant werkt sneller en beter en de routeplanning met Google Maps gaat razendsnel
T.o.v. mijn vorige MY2020 model nu ook elektrische voorstoelen, wat wel heel erg lekker is met verschillende bestuurders thuis. Helaas maar twee sleutels tegenwoordig, waar in 2020 je er nog drie kreeg. Wellicht nog eens uitzoeken of je extra sleutel(s) bij kunt bestellen en of het het waard is.
Even een paar foto's, waarbij mij weer opvalt hoe blij ik ben met de gekozen kleur; forst lake green. Als bijnaam noem ik de EX40 al de Kameleon (na de fantastische kinderboekenreeks
:strip_exif()/f/image/8VkSsOLa6lviBa0NYQEVuNkc.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/HRpW2MaT2H7Mlzb9nlqiYOpJ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/WfChISoVPQwAb8LyaIz4Xzsh.jpg?f=fotoalbum_large)
Atari 16/32bit | Volvo EX40 Twin Motor (MY26), 19" All Season
Misschien de eerste keer na installatie (dat kan ik me niet meer herinneren).Tranquility schreef op zondag 21 december 2025 @ 10:46:
[...]
Ik zie dat je AudioWagon hebt geïnstalleerd, krijg je nog steeds die USB toestemmings-pop-up of hebben ze dat bij het nieuwe infotainment systeem en software eindelijk geadresseerd?
Daarna in elk geval niet meer. Wel worden na volledig afsluiten en opnieuw starten van de app de bestanden op de stick opnieuw gezocht.
Het werkt veel sneller dan eerst 😁
EX40 | Single Motor ER | MY26 | Ultra | Forest Lake | 19"| privacy glass | pixel led l trekhaak vs XC40 | Single Motor ER | MY24 | Ultimate | Sage Green | 20"| privacy glass | trekhaak |
Mooie kleur, kan me wel bekoren.Rianata schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 10:39:
Vorige weeek vrijdag mijn nieuwe EX40 op mogen halen. Levering in 2025 is dus gelukkig geslaagd i.v.m. bijtelling![]()
Wat een verademing is het nieuwe mediasysteem, zowel de hardware als de software. Voor de Tweakers hier die de mogelijkheid hebben en het in overweging nemen; het is de investering waard om jouw Volvo een frisse boost te geven! Niet alleen reageert de interface sneller, maar de auto ontwaakt sneller als je 's ochtends instapt, Google Assistant werkt sneller en beter en de routeplanning met Google Maps gaat razendsnel![]()
T.o.v. mijn vorige MY2020 model nu ook elektrische voorstoelen, wat wel heel erg lekker is met verschillende bestuurders thuis. Helaas maar twee sleutels tegenwoordig, waar in 2020 je er nog drie kreeg. Wellicht nog eens uitzoeken of je extra sleutel(s) bij kunt bestellen en of het het waard is.
Even een paar foto's, waarbij mij weer opvalt hoe blij ik ben met de gekozen kleur; forst lake green. Als bijnaam noem ik de EX40 al de Kameleon (na de fantastische kinderboekenreeks), want af en toe oogt ie donkergroen, dan weer grijs en af en toe donkerblauw, geheel afhankelijk van hoe het licht erop valt.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De nieuwe UI vind ik nog steeds brak, er wordt echt slecht gebruik gemaakt van de al beperkte grootte van het scherm. Die Spotify widget is zo klein dat er amper 2 woorden in passen en die widget ernaast hoef ik gewoon niet, maar kan je niet verwijderen...
Het zal nooit wat worden bij Volvo en UI, dat besef ik intussen na 2,5 jaar Volvo rijden.
Abrp komt bij mij niet voorbij het startscherm en sluit na het starten direct weer af.Kammika schreef op zondag 21 december 2025 @ 22:10:
even getriggerd door een ander draadje: Is er hier al iemand met een MY26 die abrp en/of waze native op aaos geinstalleerd heeft?
Waze werkt wel na lezen van een qr code. In het scherm is dan alleen de onderste rij zichtbaar, met audio (linksonder).
EX40 | Single Motor ER | MY26 | Ultra | Forest Lake | 19"| privacy glass | pixel led l trekhaak vs XC40 | Single Motor ER | MY24 | Ultimate | Sage Green | 20"| privacy glass | trekhaak |
Wat een prachtige kleur.Rianata schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 10:39:
Even een paar foto's, waarbij mij weer opvalt hoe blij ik ben met de gekozen kleur; forst lake green. Als bijnaam noem ik de EX40 al de Kameleon (na de fantastische kinderboekenreeks), want af en toe oogt ie donkergroen, dan weer grijs en af en toe donkerblauw, geheel afhankelijk van hoe het licht erop valt.
Onze MY24 heeft net als jouw oude MY22 ook geen elektriche stoelen en dat vind ik de grootste misser.
Dat van ABRP heb ik op de oude vertrouwde UI en hardware ook. Sluit meteen af.Kensingtonnie schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 10:58:
[...]
Abrp komt bij mij niet voorbij het startscherm en sluit na het starten direct weer af.
Waze werkt wel na lezen van een qr code. In het scherm is dan alleen de onderste rij zichtbaar, met audio (linksonder).
[Afbeelding]
Wat ik irritant vind van het huidige systeem is dat je niet snel kan switchen tussen verschillende apps, zoals bijvoorbeeld tussen Maps en Spotify. Dan moet je eerst naar het menu en dan naar Maps of Spotify.Kensingtonnie schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 10:58:
Abrp komt bij mij niet voorbij het startscherm en sluit na het starten direct weer af.
[Afbeelding]
Hij lijkt er op de je via het nieuwe systeem kan switchen met de onderste knoppen, klopt dat? Dat zou een mooie verbetering zijn.
Ik denk dat dat een persoonlijke beleving is, ik moet uiteraard ook switchen via het homescherm, maar dat vind ik dan geen enkel probleem. Even de knop linksonder en kies de app maar die je wilt.Tranquility schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 11:41:
[...]
Wat ik irritant vind van het huidige systeem is dat je niet snel kan switchen tussen verschillende apps, zoals bijvoorbeeld tussen Maps en Spotify. Dan moet je eerst naar het menu en dan naar Maps of Spotify.
Hij lijkt er op de je via het nieuwe systeem kan switch met de onderste knoppen, klopt dat? Dat zou een mooie verbetering zijn.
Ik vind het dan weer irritant dat ik om van GSM te wisselen eerst naar het telefoon menu moet, daar naar bluetooth, dan van de telefoon die je wilt de audio en spraak beiden aantikken (bluetooth symbool niet, thetering hoeft niet).
Dat is pas echt omslachtig, als je bijvoorbeeld even van boven naar beneden swipt in het scherm, daar zie je de profielen bijvoorbeeld, daar zou ook een knop "GSM wissel" kunnen staan, een lijstje met gekoppelde telefoons eronder, en dan aantikken welke GSM je wilt. En dan niet op 3 verschillende knoppen moeten aangeven dat je die wilt koppelen.
DIe switch vergemakkelijken zou super zijn.
Als je dan met je werktoestel gekoppeld bent en je prive gaat af tijdens het rijden, zou je met een enkele klik snel daarheen kunnen schakelen om handsfree te bellen en omgekeerd.
Nu duren de handelingen te lang en je moet er diep de menu's voor in tijdens het rijden, en als je dan eenmaal omgeswitched bent is je belletje alweer gestopt omdat het te lang duurde...
Die had je dan toch er bij kunnen bestellen? Dat heb ik wel gedaan ....tukker999 schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 11:19:
[...]
Wat een prachtige kleur.
Onze MY24 heeft net als jouw oude MY22 ook geen elektriche stoelen en dat vind ik de grootste misser.
Had ik met mijn MY23 ook graag gewild, maar lag ver buiten het maximale budget vanuit de werkgeversparks schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 12:10:
[...]
Die had je dan toch er bij kunnen bestellen? Dat heb ik wel gedaan ....
Je hebt niet altijd eenvoudig de keuze voor dit soort extra's, soms is het feit dat je hem volledig kaal kunt bestellen al een wonder.
Simpel voorbeeld: ik bestelde op 31-01-22 de PLUS uitvoering met als extra's een andere kleur en een trekhaak. Pastte precies in het budget.
Mijn collega die hem precies een week later bestelde, op 6-02-22, kwam niet meer verder dan de CORE uitvoering zonder ook maar iets als extra erbij te kunnen doen, pastte nét in hetzelfde budget.
De autos waren net duurder geworden in die paar dagen, had ik een dag later op de knop gedrukt had ik ook teruggevallen op de Core zonder extra's.
We hadden beiden precies hetzelfde budget, maar ik had meer auto ervoor dan hij, bij dezelfde firma.
Ik had de PLUS uitvoering besteld en veronderstelde dat de elektrische stoelen dan standaard waren.sparks schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 12:10:
[...]
Die had je dan toch er bij kunnen bestellen? Dat heb ik wel gedaan ....
Volgens mij kon je dat er niet apart bij bestellen op dat moment.
Bij de aflevering verexcuseerde de verkoper zich want hij had het over het hoofd gezien.
Ik vind het best wel lastig zonder elektrische stoelen.
- bij een veerpont even de stoel achterover en de ogen sluiten
- de hoofdsteunen achter kunnen niet naar voren klappen voor meer zicht.
Dat kan. Switchen is sneller en prettiger.Tranquility schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 11:41:
[...]
Wat ik irritant vind van het huidige systeem is dat je niet snel kan switchen tussen verschillende apps, zoals bijvoorbeeld tussen Maps en Spotify. Dan moet je eerst naar het menu en dan naar Maps of Spotify.
Hij lijkt er op de je via het nieuwe systeem kan switchen met de onderste knoppen, klopt dat? Dat zou een mooie verbetering zijn.
Lol ja... ik had dankzij een modeljaar wisseling tijdens het wachten op de bestelde wagen, ineens geen sfeerverlichting meer bij aflevering. (het beruchte leeslampje achterin verhaal)tukker999 schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 13:34:
[...]
Ik had de PLUS uitvoering besteld en veronderstelde dat de elektrische stoelen dan standaard waren.
Volgens mij kon je dat er niet apart bij bestellen op dat moment.
Bij de aflevering verexcuseerde de verkoper zich want hij had het over het hoofd gezien.
Ik vind het best wel lastig zonder elektrische stoelen.
- bij een veerpont even de stoel achterover en de ogen sluiten
- de hoofdsteunen achter kunnen niet naar voren klappen voor meer zicht.
Ook dikke excuses, maar er nog inzetten kon niet meer.
Ik mag mijn Forest Lake maandag ophalen, ben reuze benieuwd naar de kleur in het echt.
PS: je moet je sig nog even aanpassen
GB Aorus Elite | AMD 3700X | 32GB 3733C16 | GTX 1070 Ti
Ik had vandaag m'n eerste beurt (2 jaar, 30k km, toevallig samenvallend), geen pijntje aan de hand. Tegelijkertijd mooi moment om eens uitgebreid (200km) in de EX30 als leen/huur auto te rijden. Rijdt lekker, meer als een kart. Maar die bediening... ik snap niet dat uit het oogpunt van veiligheid, je zovaak naar het scherm toe moet... Ook ligt ie minder stabiel op de weg, zoekeriger. Dat blok beton in de vorm van de XC40 dat immer rechtuit rijdt, voelde ik niet in de EX30 en 't verbruik was nou ook niet geweldig... Enfin, ik was blij dat ik na een dagje weer de XC40 Recharge mocht stappen. En de kinderen ook ;-) Die waarderen de ruimte achterin meer.
Overigens, ik heb eind januari ook een infotainment system upgrade gepland staan.
Nog een mooie van een tijdje terug. Met z'n broertje C40. Zie je toch net wat subtiele verschillen, zoals algemene rij hoogte.
[ Voor 23% gewijzigd door caspervc op 23-12-2025 20:39 ]
MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue
Nice! Je dacht hetzelfde als mij. Privé aankoop en extra garantie met het plan er lang in te blijven rijden. En het bedrag van de upgrade viel me alleszins mee en de moeite waard.caspervc schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 20:35:
Overigens, ik heb eind januari ook een infotainment system upgrade gepland staan.Kon het niet laten, zeker aangezien het een privé aankoop is geweest waar ik nog wel een flinke tijd mee wil rijden.
Nijverdal gaat het nog druk krijgen met al die Snapdragon upgrades!
[ Voor 21% gewijzigd door Tranquility op 23-12-2025 22:55 ]
[ Voor 95% gewijzigd door We Are Borg op 27-12-2025 22:03 ]
Gevalletje einde jaar, targets halen?cdwave schreef op woensdag 24 december 2025 @ 11:51:
[...]
De leasemaatschappijen doen de laatste tijd ook maar wat heb ik het idee. Na een mailtje met een schermdump van directlease kon er zomaar 80 euro per maand (echt, tachtig euro!) van de offerteprijs af. Voor een andere offerte ging er ruim 60 euro vanaf met datzelfde mailtje. Dat zijn toch echt serieuze bedragen, als ik "ja" had gezegd was me dus mooi een poot uitgedraaid door de LM.
Het is eindelijk gaan vriezen, enkele graden. En vanochtend moest ik al vroeg op pad om mijn oude modere op te halen voor een dagje hier bij ons. Ik was niet de enige, er stonden wat mensen in de straat lekker te krabben, toen ik die krabgeluiden binnen kon horen wist ik: tijd om de preconditioning aan te zetten.
Ik merkte dat die nu wel erg veel van de accu vreet, normaal kost het je max 1 % van de accu, vanochtend verdween er 6%.
Nu heb ik de auto drie jaar en dergelijke "ijskoude"(volgens de weermannen) dagen zelden meegemaakt in die drie jaar, vandaag was het "ijskoud" want het had echt diep gevroren, wel -3 hier. En dat is al 20 jaar zeldzaam aan de kust.
Dus ik had niet echt meegemaakt dat de preconditioning zoveel van de accu vreet, op zich geen probleem, maar ik was wel wat overvallen daardoor. Volgende keer ook maar even de stekker erin dan :-)
Maar is dat normaal? ca 6% accu voor een half uur voorverwarmen, met een warmtepomp? (80 naar 74%)
[ Voor 54% gewijzigd door We Are Borg op 27-12-2025 22:04 ]
67kWh accu * 6% = 4 kWh. Mijn standkachel (ik heb geen wp) verbruikt max 8kW. Dus dat klopt mits je een standkachel hebt en als deze een half uur op vol vermogen zou draaien. In de praktijk draait deze een minuut of 5 op vol vermogen en neemt daarna lineair het vermogen of tot ongeveer 1kW. Kortom bij een wp zou ik dit niet verwachten. Eerder de helft (COP ~ 2).Ik verwacht meer dat in de 6% ook een herberekening zit als gevolg van de temperatuurdaling.ron65 schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 15:46:
[...]
Maar is dat normaal? ca 6% accu voor een half uur voorverwarmen, met een warmtepomp? (80 naar 74%)
XC40 Recharge Essential MY24 en Renault Zoe R90
Dank voor je visie,Plead schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 16:02:
[...]
67kWh accu * 6% = 4 kWh. Mijn standkachel (ik heb geen wp) verbruikt max 8kW. Dus dat klopt mits je een standkachel hebt en als deze een half uur op vol vermogen zou draaien. In de praktijk draait deze een minuut of 5 op vol vermogen en neemt daarna lineair het vermogen of tot ongeveer 1kW. Kortom bij een wp zou ik dit niet verwachten. Eerder de helft (COP ~ 2).Ik verwacht meer dat in de 6% ook een herberekening zit als gevolg van de temperatuurdaling.
Ja ik zat zelf ook al in die hoek te denken, een herberekening.
De wagen is een week geleden voor het laatst gebruikt bij 14 graden, en nu is het gewoon dik 15 graden koeler.
Normaal is ook inderdaad 1%, als het echt tegenvalt was het 3%. maar 6%... nieuw voor me.
Staat nu lekker zijn kerstdiner uit de laadpaal te smikkelen, vanavond pakt ie dus daaruit zijn energie voor voorverwarmen.
Diep gevroren (-3)ron65 schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 15:46:
[...]
DIe offerteprijs onderhandelingen zijn leuk als je daar als berijder nog invloed op hebt.
Bij ons zijn 4 leasemaatschappijen ondergebracht in 1 portal waar 1 van hen de scepter over zwaait.
Wij zien als berijder per auto alleen 1 leaseprijs, dat is de prijs van 1 van de vier maatschappijen, zij maken uit welk van de vier.
Als de berijder dan een keuze maakt resulteert dat in een opdracht en pas dán gaan ze alle vier een offerte aan de werkgever uitbrengen, die kiest de meest economische.
De adder onder het gras daarmee is dat je als berijden een budget hebt, zeg 600 euro. Dar mag je 25% overheen, maar alles boven 600 euro moet je zelf betalen elke maand. dus max 750 euro
ALs je dus een wagen kiest die 700 kost, moet je zelf elke maand 100 bijleggen.
Als de werkgever in die aanbiedingen een stuntaanbieding krijgt van bijv 580 euro voor diezelfde wagen, vertellen ze je dat niet en laten jou gerust die 100 euro bijbetalen nog altijd.
Daarover is heel veel onvrede momenteel, dus ik hoop dat ze de komende 2 jaar nog met iets nieuws komen, dat ook beter is. maar ik denk dat die kans nihil is.
Het is gewoon de regeling buiten CAO om waaronder we een auto kunnen leasen, en daarbinnen moet het gebeuren. Ook al is als je naar de concurrenten kijkt, daar de regeling bijna tweemaal beter en de budgetten anderhalf maal hoger minimaal, er zijn andere zaken die bij ons juist heel erg super geregeld zijn. één ervan is de eigen pensioenregeling die ze hebben, die ook in het nieuwe stelsel veel ruimer is dan welke andere ook. Zou ik vanwege die stomme wagen een overstap maken, heb ik daar na mijn pensioenleeftijd mijn verdere leven lang de gevolgen van.
Wat we nu te kort komen in de leaseregeling wordt dan meer dan goed gemaakt.
Zie mijn mening hierboven dan ook vooral als informatief, en vooral niet als klacht!
Terug op de auto, want daar gaat het om) in dit topic.
Het is eindelijk gaan vriezen, enkele graden. En vanochtend moest ik al vroeg op pad om mijn oude modere op te halen voor een dagje hier bij ons. Ik was niet de enige, er stonden wat mensen in de straat lekker te krabben, toen ik die krabgeluiden binnen kon horen wist ik: tijd om de preconditioning aan te zetten.
Ik merkte dat die nu wel erg veel van de accu vreet, normaal kost het je max 1 % van de accu, vanochtend verdween er 6%.
Nu heb ik de auto drie jaar en dergelijke "ijskoude"(volgens de weermannen) dagen zelden meegemaakt in die drie jaar, vandaag was het "ijskoud" want het had echt diep gevroren, wel -3 hier. En dat is al 20 jaar zeldzaam aan de kust.
Dus ik had niet echt meegemaakt dat de preconditioning zoveel van de accu vreet, op zich geen probleem, maar ik was wel wat overvallen daardoor. Volgende keer ook maar even de stekker erin dan :-)
Onderstaand is precies de reden waarom we een nu b3 xc40 hebben gekocht en geen recharge… We wonen niet in NL dus iets ander gebruikers scenario.
iPad 12.9 Pro 2021 iPhone Air Cloud White Apple Watch Ultra 2 Black Apple TV 4K HDR & 4K & HD HomePods & HomePods Mini’s AirPods Max & Pro MagSafe HomeKit CarPlay
Jr bedoelt met die upgrade dat er een snapdragon unit in komt? Biedt Volvo die al aan? Zie nog niets in de accessoire overzichten of kijk ik verkeerd?caspervc schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 20:35:
Wat leuk, al die mooie forest lake EX40's!
Ik had vandaag m'n eerste beurt (2 jaar, 30k km, toevallig samenvallend), geen pijntje aan de hand. Tegelijkertijd mooi moment om eens uitgebreid (200km) in de EX30 als leen/huur auto te rijden. Rijdt lekker, meer als een kart. Maar die bediening... ik snap niet dat uit het oogpunt van veiligheid, je zovaak naar het scherm toe moet... Ook ligt ie minder stabiel op de weg, zoekeriger. Dat blok beton in de vorm van de XC40 dat immer rechtuit rijdt, voelde ik niet in de EX30 en 't verbruik was nou ook niet geweldig... Enfin, ik was blij dat ik na een dagje weer de XC40 Recharge mocht stappen. En de kinderen ook ;-) Die waarderen de ruimte achterin meer.
Overigens, ik heb eind januari ook een infotainment system upgrade gepland staan.Kon het niet laten, zeker aangezien het een privé aankoop is geweest waar ik nog wel een flinke tijd mee wil rijden.
Nog een mooie van een tijdje terug. Met z'n broertje C40. Zie je toch net wat subtiele verschillen, zoals algemene rij hoogte.
[Afbeelding]
Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride
Voor -39 °C koop je toch geen benzine? Elektrisch doet 't prima bij zulke temperaturen. Zelfs met kleine accu (33 kWh). Deze is van m'n broer, rond de poolcirkel in Zweden. Bij -40 °C werkt 't nog primaTheKerremenke schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 16:32:
[...]
Diep gevroren (-3)![]()
![]()
Onderstaand is precies de reden waarom we een nu b3 xc40 hebben gekocht en geen recharge… We wonen niet in NL dus iets ander gebruikers scenario.Wel over getwijfeld maar voor ons gebruik en onze situatie is het niet handig op dit moment.
[Afbeelding]
![]() | ![]() | ![]() |
Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.
Misschien als 2e auto ooit een EV als de Tiguan versleten is. Maar die heeft pas net de 200K gehaald. (Is een diesel)DrBOB101 schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 18:54:
[...]
Voor -39 °C koop je toch geen benzine? Elektrisch doet 't prima bij zulke temperaturen. Zelfs met kleine accu (33 kWh). Deze is van m'n broer, rond de poolcirkel in Zweden. Bij -40 °C werkt 't nog prima
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
iPad 12.9 Pro 2021 iPhone Air Cloud White Apple Watch Ultra 2 Black Apple TV 4K HDR & 4K & HD HomePods & HomePods Mini’s AirPods Max & Pro MagSafe HomeKit CarPlay
Ik had een tijdje terug hier dit bericht over gepost.Mga1600 schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 18:38:
Jr bedoelt met die upgrade dat er een snapdragon unit in komt? Biedt Volvo die al aan? Zie nog niets in de accessoire overzichten of kijk ik verkeerd?
Het komt er op neer dat Vstore dit "stilletjes" aanbiedt. Die hadden naar aanleiding van mijn mail er een product van gemaakt die geschikt is voor de XC40, maar is deze later weer teruggetrokken en van de site gehaald omdat ze van de importeur te horen kregen dat ze dit niet actief mogen adverteren. Maar ze bieden het wel gewoon aan op aanvraag. Vreemd, want de upgrade voor de Polestar 2 staat nog wel gewoon op de site.
[ Voor 6% gewijzigd door Tranquility op 26-12-2025 22:39 ]
Wauw!KristofVerh schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 21:26:
https://www.hln.be/kortri...die-ontploffing~a7fbface/
Benieuwd wat hier aan de oorzaak ligt
Ja dat, mijn dealer moest er overigens niets van weten, maar was blij voor mij dat een ander het wel deed 😅Tranquility schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 22:00:
[...]
Ik had een tijdje terug hier dit bericht over gepost.
Het komt er op neer dat Vstore dit "stilletjes" aanbiedt. Die hadden naar aanleiding van mijn mail er een product van gemaakt die geschikt is voor de XC40, maar is deze later weer teruggetrokken en van de site gehaald omdat ze van de importeur dit niet actief mogen adverteren. Maar bieden ze het wel gewoon aan op aanvraag. Vreemd, want de upgrade voor de Polestar 2 staat wel gewoon nog op de site.
Ja, volgens de weerdiensten hebben we hier een noordpoolklimaat gehad enkele dagen. Ik vind het meer kwakkelwinterweer, snachts en paar graden vorst en overdags een graadje dooi. Stelt niets voor nee.TheKerremenke schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 16:32:
[...]
Diep gevroren (-3)![]()
![]()
Onderstaand is precies de reden waarom we een nu b3 xc40 hebben gekocht en geen recharge… We wonen niet in NL dus iets ander gebruikers scenario.Wel over getwijfeld maar voor ons gebruik en onze situatie is het niet handig op dit moment.
[Afbeelding]
Maar wel binnen enkele dagen een daling in daggemiddelde temperatuur van 14 naar het vriespunt, dat ging vrij rap. Wellicht zit daar de oorzaak van dat hogere preconditioning gebruik in.
Zonet weer weggeweest ermee, en nu pakte de preconditioning een stuk minder, 2% ongeveer en dat is in normale lijn zeg maar.
Bij mij idem. Gelukkig kreeg ik snel bericht van mijn dealer dat ze dit niet wilden doen en had ik meteen de afspraak in Nijverdal gemaakt.caspervc schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 22:27:
Ja dat, mijn dealer moest er overigens niets van weten, maar was blij voor mij dat een ander het wel deed 😅
dat wekt de indruk dat het allerminst iets officieels van Volvo zelf is.. aan de andere kant snap ik niet dat Volvo zelf dit niet als de hazen oppakt en gaat aanbieden. Ze zouden er zoveel tevreden klanten mee kunnen maken die nu wel eens op traagheid mopperen... beetje imago opbouw zeg maar.caspervc schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 22:27:
[...]
Ja dat, mijn dealer moest er overigens niets van weten, maar was blij voor mij dat een ander het wel deed 😅
je weet ook niet wat er met die wagen gebeurd is, voor hetzelfde geld is ze er een keer mee over een drmpel geragd waarbij de wielen van de grond kwamen zeg maar, dan kan zo'n accu een beste knauw krijgen. Vooral als dat vaker gebeurt.Tranquility schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 22:10:
[...]
Wauw!Ik ben ook zeker benieuwd naar de oorzaak, maar ik ben bang dat dit een defect in het batterijpack is geweest. Het is de eerste keer dat ik dit zie van een EX/XC40.
Of een keer door een kuil... of anderszijds dand e wagen een flinke mechanische opdonder meemaakte.,..
Dat kan schade aan de accu geven heb ik het gevoel, die tot dit probleem kan leiden.
Of net zoals jij zegt een maandagochtend accu, het ploffen duidt op cellen die ineens vlamvatten, 1 voor 1.
Vermoedelijk hoor je nooit meer wat van de oorzaak, vooral als "de politie het in onderzoek heeft" worden resultaten nooit meer gedeeld.
Aan de andere kant kan dit wellicht worden opgevat als: "zie je wel dat de infotainment niet toereikend is" en er mensen met claims gaan komen. Maar dat zou dan net zo voor de Polestar 2 gelden en die staat er gewoon nog op dus snap ik het ook niet.ron65 schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 22:36:
dat wekt de indruk dat het allerminst iets officieels van Volvo zelf is.. aan de andere kant snap ik niet dat Volvo zelf dit niet als de hazen oppakt en gaat aanbieden. Ze zouden er zoveel tevreden klanten mee kunnen maken die nu wel eens op traagheid mopperen... beetje imago opbouw zeg maar.
Die claims zijn kansloos, het was ten tijde van het ontwerp een afdoende snel systeem. Er waren destijds genoeg reviews die dat ook bevestigden "snel en responsive" was regelmatig te horen.Tranquility schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 22:42:
[...]
Aan de andere kant kan dit wellicht worden opgevat als: "zie je wel dat de infotainment niet toereikend is" en er mensen met claims gaan komen. Maar dat zou dan net zo voor de Polestar 2 gelden en die staat er gewoon nog op dus snap ik het ook niet.
Dat vervolgens de software is aangepast, verbeterd, uitgebreid, daarin zit de oorzaak maar dat is niet cliamwaardig. Daarom durft Polestar dit gewoon aan.
Volvo is vaak gewoon wat té conservatief ook met dit soort ontwikkelingen mijns insziens.
Merkbaar
Elk jaar breng je dan ook nieuwe infotainment hardware op de markt, die je met een key note groots aankondigt (iets waar je dan doet alsof minimale verbeteringen aan het bestaande ontwerp ineens revolutionaire veranderingen zijn. Iets vaags als “nog betere camera” of zo en “nieuwste cpu”) en daarna bied je ‘m voor veel te veel geld aan, waarna alle Volvo gebruikers 1x per jaar dat ding erin laten zetten en dan weer braaf een jaar zitten wachten op de volgende Keynote om de volgende generatie ook weer voor teveel geld te gaan kopen, gewoon omdat ze de laatste versie met de nieuwste features willen hebben…
Als Apple het kan 😂
[ Voor 4% gewijzigd door Kammika op 26-12-2025 22:59 ]
https://www.nieuwsblad.be...-langs-e17/119915036.htmlKristofVerh schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 21:26:
https://www.hln.be/kortri...die-ontploffing~a7fbface/
Benieuwd wat hier aan de oorzaak ligt
Schijnt een hybride te zijn geweest volgens dit artikel, maar gezien de laadplklep bij het linker achterwiel zit... zeg ik een EV.
[ Voor 8% gewijzigd door ron65 op 26-12-2025 23:02 ]
Het is retrofit, Volvo geeft zelf aan dat ze -als je een kapotte oude unit hebt - hem vervangen voor een nieuwe snapdragon. Daardoor 100% backwards compatible en ondersteund. Dat ze er niet actief mee adverteren kan enerzijds bescherming zijn om te voorkomen dat nog breder wordt uitgemeten dat de infotainment niet voldoet OF dat er niet genoeg reserve snapdragon computers zijn om breed te vervangen. Dat laatste lijkt me ook niet gek.ron65 schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 22:36:
[...]
dat wekt de indruk dat het allerminst iets officieels van Volvo zelf is.. aan de andere kant snap ik niet dat Volvo zelf dit niet als de hazen oppakt en gaat aanbieden. Ze zouden er zoveel tevreden klanten mee kunnen maken die nu wel eens op traagheid mopperen... beetje imago opbouw zeg maar.
Bij een Allegro snellader? Ik denk ook EV. In 't filmpje zie je hem ook hangen in de kraan. Met niets in het voor frame. Bij een benzine had hier een motor gezeten...ron65 schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 23:00:
[...]
https://www.nieuwsblad.be...-langs-e17/119915036.html
Schijnt een hybride te zijn geweest volgens dit artikel, maar gezien de laadplklep bij het linker achterwiel zit... zeg ik een EV.
Ik las ook eerst dit artikel maar stelde mij daar direct een hoop vragen bij. Artikel van HLN lijkt veel gedetailleerder en ook geloofwaardiger gezien de getuigenis van de bestuurder.ron65 schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 23:00:
[...]
https://www.nieuwsblad.be...-langs-e17/119915036.html
mee eens.Largamelion schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 23:10:
[...]
Ik las ook eerst dit artikel maar stelde mij daar direct een hoop vragen bij. Artikel van HLN lijkt veel gedetailleerder en ook geloofwaardiger gezien de getuigenis van de bestuurder.
Alleen heeft dit vagere artikel wel een filmpje dat ons ook iets vertelt, waardoor we op een EV uitkomen
Zorgelijk, hopelijk de uitzondering die de regel bevestigt en blijft het hierbij.
Helaas geen uitzondering, al je googlet op ev, in brand vliegen en snelladen vind je meerdere nieuwsberichtjes, zie bv https://www.src.fm/regionieuws/55873/elektrische-auto-in-brand-gevlogen-tijdens-het-ladenron65 schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 23:16:
[...]
mee eens.
Alleen heeft dit vagere artikel wel een filmpje dat ons ook iets vertelt, waardoor we op een EV uitkomen
Zorgelijk, hopelijk de uitzondering die de regel bevestigt en blijft het hierbij.
ik bedoel wel de uitzondering onder de XC/EX/C/EC 40's ;-)Kammika schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 23:22:
[...]
Helaas geen uitzondering, al je googlet op ev, in brand vliegen en snelladen vind je meerdere nieuwsberichtjes, zie bv https://www.src.fm/regionieuws/55873/elektrische-auto-in-brand-gevlogen-tijdens-het-laden
Ik bedoel te zeggen dat dit helaas regelmatig voorkomt en niet merkspecifiek isron65 schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 23:24:
[...]
ik bedoel wel de uitzondering onder de XC/EX/C/EC 40's ;-)
Maar ook onze Polestar 2 MY26 heeft last van de flinke kou hoor. Wel een stukje beter dan de Volvo(zie afbeelding, auto staat nu te laden) maar dat verschil was er altijd al... Moet wel zeggen dat die +400km in deze kou wel net ff wat prettiger is dan de 260-280km voorheen. En in het voorjaar/zomer natuurlijk ook een groter verschil. Merk in d praktijk gewoon dat we veel minder laden of daar überhaupt aan moeten denken. En dan zijn er al wagens op de markt die nog (veel) beter zijn en/of gaan komen. Een EV is daarmee ook gewoon geschikt voor de zogenaamde winters hier.
[ Voor 22% gewijzigd door Juancho op 27-12-2025 12:12 ]
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Yep...Largamelion schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 10:21:
Ah, het is weer die tijd van het jaar...
[Afbeelding]
XC40 Ultimate MY23 (met warmtepomp dus). Triestig...
:strip_exif()/f/image/a73XuajEAgeHahd428uuSuqR.jpg?f=fotoalbum_large)
Omgerekend bij 100% (220/0,83) kom ik op 265 km bij 100%
Scheelt nauwelijks met die van jou (250/0,98) met 255 km bij 100%
ook MY23 met warmtepomp.
p.s. voor de oplettenden onder ons, 83% naar 90% in nog 1 uur en 15 min is erg lang. Klopt, mijn thuislader kan op 1 fase maximaal 4,5 kW leveren. Voor mij tot nu toe geen probleem, hooguit wat extra laadverlies maar dat betaalt de baas. En wellicht is dit ook beter voor de accu zo, die heel gestaag en rustig volloopt.
[ Voor 14% gewijzigd door ron65 op 27-12-2025 12:44 ]
snap ik.Kammika schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 09:47:
[...]
Ik bedoel te zeggen dat dit helaas regelmatig voorkomt en niet merkspecifiek is
bottom line: het is triest, elke autobrand is er 1 teveel. Ik hoop echt dat iedereen hier dit bespaard zal blijven, maar het kan bij een ICE ook, en dan is de kans groter begreep ik. Hybride schijnt helemaal gevoelig te zijn voor brand door de gecombineerde technieken zeggen ze.
En dan zijn er nog de hersenlozen in de maatschappij die menen dat het in brand steken van andermans voertuig leuk is. Als ik er daarvan 1 in mijn vingers krijg (hoop van niet) heeft die een serieus probleem.
Dat is netjes. Opgegeven gecombineerd (snelweg + bebouwde kom) verbruik voor de modellen met de “oude” electromotoren (zo uit mijn hoofd tot t/m my23) in de winter is 260. Daar zit je boven…Vulcan750 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 10:50:
Pff, en ik vind mijn actieradius met dit koude weer al teleurstellend (zonder wp)...
[Afbeelding]
extended range?
Staat de wagen wellicht binnen (en is dus warmer)?
Wel heel mooi deze actieradius nu...
Allemaal Appel/peer vergelijk hier. Als je alleen bebouwde kom rijdt, en lange afstanden ena alleen vanuit verwarmde garages vertrekt je heel ander verbruik dan dat je enkel korte ritjes op snelweg na 1900 doet waarbij je auto altijd afkoelt omdat die altijd buiten staat en een groot deel van de energie dus weer naar verwarming van interieur en accupakket gaat…ron65 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 12:47:
[...]
extended range?
Misschien handig dat als je je verbruik of actieradius opgeeft, je ook iets meld over je type gebruik.. anders is het lastig vergelijken…
Heb je een punt mee.Kammika schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 12:52:
[...]
Allemaal Appel/peer vergelijk hier. Als je alleen bebouwde kom rijdt, en lange afstanden ena alleen vanuit verwarmde garages vertrekt je heel ander verbruik dan dat je enkel korte ritjes op snelweg na 1900 doet waarbij je auto altijd afkoelt omdat die altijd buiten staat en een groot deel van de energie dus weer naar verwarming van interieur en accupakket gaat…
Misschien handig dat als je je verbruik of actieradius opgeeft, je ook iets meld over je type gebruik.. anders is het lastig vergelijken…
Mijn verbruik is doorgaans 60% snelweg / 40% secundaire wegen-stadsverkeer tot soms 90% snelweg en 10% secundaire wegen-stadsverkeer.
Ligt een beetje aan waar de opdrachtgevers zitten, er zijn dagen dat ik 400+ km rij waarvan 370 km snelweg is.
Bovendien staat mijn wagen altijd buiten op een publiek parkeervak. De luxe van eigen parkeerruimte tref ik vrijwel nergens en heb ik zelf al helemaal niet.
[ Voor 8% gewijzigd door ron65 op 27-12-2025 13:05 ]
Ja, zo bekeken is het nog niet zo slecht! Nu ben ik ook wel een rustige rijder, op de snelwegen rij ik overdag meestal tussen de 95/105 en 's avonds max. 120km/u, maar vaak rond de 110.Kammika schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 12:47:
[...]
Dat is netjes. Opgegeven gecombineerd (snelweg + bebouwde kom) verbruik voor de modellen met de “oude” electromotoren (zo uit mijn hoofd tot t/m my23) in de winter is 260. Daar zit je boven…
Aflopen dagen sowieso niet veel gereden. Ik schat 1/3 snelweg, 1/3 80km weg en 1/3 binnen de bebouwde kom.
Ik heb het afgelopen jaar wel het idee (mischien zit het tussen de oren) dat de actieradius iets minder is dan de eerste 2 jaren. Ik moest van de zomer m'n best doen om bij 100% lading 400km op de display te kunnen zien, terwijl dat voorheen geregeld tussen de 410/420 was. Ik laadt bijna 100% thuis, heel zelden snelladen.
Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19", Easee Home, Marstek Venus C 2,56kWh, Venus A 2,12kWh, HW P1, MT CT003, ☀️2,7kWp, Ariston Lydos Hybrid WP boiler
:strip_exif()/f/image/pKCUt8Rsg6V8fhKQkoV4REmD.jpg?f=fotoalbum_large)
Omgerekend naar 100% is dat 342 km. Laatste ritten waren vooral 80 km/u en 100 km/u wegen. MY21 P8, winterse temperaturen, auto staat altijd buiten. Ik heb de laatste ritten wel wat rustiger gereden, vanwege een fiets op de trekhaak en huisdieren aan boord.
[ Voor 9% gewijzigd door Venomer op 27-12-2025 14:29 ]
XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus
Ik merk ook degradatie. In de 1e zomer had ik nog regelmatig 400km inschatting bij 100%. Afgelopen zomer nog 1x 380 aangetikt, maar meestal 350/360. Dus ergens tussen de 5 en 10% degradatie in 4 jaar tijd. Dat schijnt een prima score te zijn…Vulcan750 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 14:23:
[...]
Ja, zo bekeken is het nog niet zo slecht! Nu ben ik ook wel een rustige rijder, op de snelwegen rij ik overdag meestal tussen de 95/105 en 's avonds max. 120km/u, maar vaak rond de 110.
Aflopen dagen sowieso niet veel gereden. Ik schat 1/3 snelweg, 1/3 80km weg en 1/3 binnen de bebouwde kom.
Ik heb het afgelopen jaar wel het idee (mischien zit het tussen de oren) dat de actieradius iets minder is dan de eerste 2 jaren. Ik moest van de zomer m'n best doen om bij 100% lading 400km op de display te kunnen zien, terwijl dat voorheen geregeld tussen de 410/420 was. Ik laadt bijna 100% thuis, heel zelden snelladen.
Nu wel weer aan het oriënteren (mag alweer calculeren. Over dik een half jaar einde contract). Zie die nieuwe wltp waardes. Heb nooit gevoel gehad dat ik last had van die 400 wltp waarde, maar toch wel lekker dat vrijwel alle modellen nu (dik) boven de 500km actieradius zitten. (En bijna alles is 200kw+ qua snelladen)
Is toch wel flink doorontwikkeld in een paar jaar tijd…
Ja, absoluut! Dat gezegd hebbende is de actieradius voor mij nog steeds meer dan voldoende. Mijn XC40 is door mijzelf particulier gekocht. Ik ben dan ook van plan de auto nog zeker 3 jaar te houden. Hopelijk klopt het dat de degeneratie in het begin wat harder gaat en later veel minder. Moet ie natuurlijk wel heel blijven! 🥴🤞Kammika schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 15:39:
[...]
Ik merk ook degradatie. In de 1e zomer had ik nog regelmatig 400km inschatting bij 100%. Afgelopen zomer nog 1x 380 aangetikt, maar meestal 350/360. Dus ergens tussen de 5 en 10% degradatie in 4 jaar tijd. Dat schijnt een prima score te zijn…
Nu wel weer aan het oriënteren (mag alweer calculeren. Over dik een half jaar einde contract). Zie die nieuwe wltp waardes. Heb nooit gevoel gehad dat ik last had van die 400 wltp waarde, maar toch wel lekker dat vrijwel alle modellen nu (dik) boven de 500km actieradius zitten. (En bijna alles is 200kw+ qua snelladen)
Is toch wel flink doorontwikkeld in een paar jaar tijd…
Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19", Easee Home, Marstek Venus C 2,56kWh, Venus A 2,12kWh, HW P1, MT CT003, ☀️2,7kWp, Ariston Lydos Hybrid WP boiler
ja extended range. staat wel in onverwarmde schuur bij zo'n 4C. Ik rij voornamelijk binnenwegen in buitengebied, soms een stuk snelweg. Hij heeft in elk geval nog nooit ergens anders geladen dan thuis. Ik heb geen idee of een snellader werkt, nog nooit geprobeerd.ron65 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 12:47:
[...]
extended range?
Kun je deze uit de api halen oid? Of heb je zelf alles bijgehouden?DrBOB101 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 21:36:
Wat statistiek op 't bereik...
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Tja... met een MY26 houdt het ook niet over.Largamelion schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 10:21:
Ah, het is weer die tijd van het jaar...
:strip_exif()/f/image/j8TMbnr3NDWyo5Myhpjo50hU.jpg?f=fotoalbum_large)
De laatste dagen dus 260. In de zomer 1 piek van 399, maar da’s een uitzondering (denk dat ik toen een ritme wind mee heb gehad of zo). Verder max 380, wat vroeger (auto nu 4 jaar oud) veel vaker op de 400 zat. Dat ziet m’n je dus de degradatie
Dit is overigens de omgerekende full range. De plug-in kjjjt baarzen SOC en de remaining range en rekent dan om naar wat die range op 100% zou zijn
Dit is een xc40 pure electric my22 (wat nu dus single motor standaard range is)
[ Voor 5% gewijzigd door Kammika op 28-12-2025 08:29 ]
Heb je nog oudere data om zo’n grafiek mee te maken? Dan kun je echt zien of je degradatie hebt.Kammika schreef op zondag 28 december 2025 @ 07:08:
Bedacht me ineens dat ik die waardes (fulltange bij 100%) in domoticz bijhoudt. Dit is het bij mij over het hele jaar:
[Afbeelding]
De laatste dagen dus 260. In de zomer 1 piek van 399, maar da’s een uitzondering (denk dat ik toen een ritme wind mee heb gehad of zo). Verder max 380, wat vroeger (auto nu 4 jaar oud) veel vaker op de 400 zat. Dat ziet m’n je dus de degradatie
Dit is overigens de omgerekende full range. De plug-in kjjjt baarzen SOC en de remaining range en rekent dan om naar wat die range op 100% zou zijn
Dit is een xc40 pure electric my22 (wat nu dus single motor standaard range is)
XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus
Met die 100km extra bij de huidige temperaturen zou ik toch al erg blij zijn 🙂. Dat cijfer haal ik zelfs in de zomer nooit. 300km is mijn max op de snelweg en dat is van 100%-0% bij ongeveer 120km/u..Kensingtonnie schreef op zondag 28 december 2025 @ 01:31:
[...]
Tja... met een MY26 houdt het ook niet over.
[Afbeelding]
Mijn MY24 geeft ongeveer hetzelfde beeld. Je kan duidelijk merken dat de winter behoorlijke impact heeft op de range, en dan hebben we nog steeds een zeer zachte winter...Kensingtonnie schreef op zondag 28 december 2025 @ 01:31:
Tja... met een MY26 houdt het ook niet over.
[Afbeelding]
Er zou meer moeten zijn, maar dec vorig jaar is de oudste. Daar zit zo’n 1,6% tussen met dec dit jaar (maandgemiddelde)Venomer schreef op zondag 28 december 2025 @ 09:41:
[...]
Heb je nog oudere data om zo’n grafiek mee te maken? Dan kun je echt zien of je degradatie hebt.
Dat klopt redelijk want dat zou een ruime 6% over 4 jaar zijn… (uitgaande van dat het weerzin dec ‘24 niet heel anders was gemiddeld over de maand tov dec dit jaar), wat redelijk klopt met mijn gevoelswaarde
Ik hou alles zelf bij.peutje schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 21:42:
[...]
Kun je deze uit de api halen oid? Of heb je zelf alles bijgehouden?
Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.
Brandstofauto’s gebruiken de restwarmte van de motor om te verwarmen. Dit kost nauwelijks extra energie.
EV’s moeten elektrisch verwarmen, wat ten koste gaat van de batterij.
Lithium-ionbatterijen verliezen bij kou capaciteit en laad/ontlaadsnelheid.
EV’s moeten de batterij voorverwarmen wat extra energie kost.
Waarom EV's in het verbruik zo gevoelig zijn voor tegenwind vergeleken met brandstofauto's begrijp ik eerlijkgezegd niet.
/f/image/PILYruEaUK7uthYqhv0xMeOz.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 86% gewijzigd door tukker999 op 28-12-2025 13:16 . Reden: mooiere grafieken ]
De luchtdichtheid is ook een zeer grote factor: Wikipedia: Luchtdichtheidtukker999 schreef op zondag 28 december 2025 @ 11:13:
Waarom het bereik zo dramatisch terugloopt in de winter.
Brandstofauto’s gebruiken de restwarmte van de motor om te verwarmen. Dit kost nauwelijks extra energie.
EV’s moeten elektrisch verwarmen, wat ten koste gaat van de batterij.
Lithium-ionbatterijen verliezen bij kou capaciteit en laad/ontlaadsnelheid.
EV’s moeten de batterij voorverwarmen wat extra energie kost.
Waarom EV's in het verbruik zo gevoelig zijn voor tegenwind vergeleken met brandstofauto's begrijp ik eerlijkgezegd niet.
Bij koude is er dus meer luchtweerstand.
Omdat EV's veel efficienter zijn dan ICE auto's is de invloed van externe factoren (wind, helling, slappe banden) veel sterker merkbaar.
1 liter benzine komt overeen met ongeveer 9 kWh. Als je een ICE met een 8 liter tank zou rijden, merk je iedere invloed ook veel beter.
[ Voor 14% gewijzigd door guido66 op 28-12-2025 11:29 ]
Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)
Brandstof auto’s hebben precies hetzelfde, alleen let niemand daarop, omdat die dan nog steeds range genoeg hebben en het daarom niet opvalt…tukker999 schreef op zondag 28 december 2025 @ 11:13:, Waarom EV's in het verbruik zo gevoelig zijn voor tegenwind vergeleken met brandstofauto's begrijp ik eerlijkgezegd niet.
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.
Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"
:strip_exif()/f/image/XLESmBriCPlOYTOsR9oMZaIy.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/sEDalBvq2RomVxuZwHyRHjhG.jpg?f=fotoalbum_tile)
/f/image/lsEcUVPzxaA1SFxnk8Np0MLN.png?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/yYeCwQvIEGwDyFv0CJ1Xcg10.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/GbuTY2QGmB4lkxfMRa4VjHf7.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/ufAqFctZGqI5As0ZSslLVZJp.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/PvfoyNxDJJrADsi765kgXilq.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/eDUmrFweHp0DWJQvhdMQeBvr.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/gnXOGGHTUr9h9hrmZWglYJQz.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/nja3OKczEzeo8OntHHppzik1.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/2cLDo30vfSXjeOGLt1cMgNTk.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/2W8giPO4al1QR1YmPGug4s1b.png?f=user_large)
/f/image/991aC8b1gc0e6uY5gZidcFid.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/nGdEFmmJDOu78Yza2TVW7axK.jpg?f=fotoalbum_large)