Dat is ook precies de reden voor mij twee andere acties uit te voeren:Kammika schreef op woensdag 30 september 2026 @ 18:14:
[...]
Ik ben wel enorm fan van AI, maar heb wel een mooi on-topic voorbeeld waarom je moet oppassen.
Nadat mijn XC40 één dag na overname een motorstoring kreeg (uiteindelijk een nieuwe elektromotor van bijna €7.000, zie mijn posts in mei), heb ik ChatGPT met alle contracten en voorwaarden om juridisch advies gevraagd. Uitkomst: de leasemaatschappij moest alles oplossen.
Vervolgens heb ik exact dezelfde casus in een nieuwe sessie voorgelegd, maar dan vanuit het perspectief van de leasemaatschappij. Uitkomst: de klant had getekend en had juridisch geen poot om op te staan en moest zelf alles oplossen.
Allebei de antwoorden klonken uiterst overtuigend, maar kunnen niet beiden waar zijn.
Dat maakt AI niet waardeloos (de combi van de antwoorden zorgde ervoor dat ik de gesprekken met lm zonder rechtsbijstand kon voeren), maar wel iets waar je kritisch naar moet blijven kijken (achteraf waren beide antwoorden niet volledig juist).
En dat is ook mijn punt bij de Gemini-posts hier, of het AI advies over naar 100% laden hierboven: Als Gemini zegt hoeveel kWh er nog in de accu zit of wat de SOH is, hoe weet je dan zeker dat dat echt uit de auto komt en niet gewoon een plausibel klinkend antwoord van het taalmodel is?
1) ik heb op enig moment geladen, ik wist hoeveel kWh er in ging en dat is dan exclusief laadverlies berekend dus echte inhoud, heb dat omgeslagen naar kWh per % en dat maal 100. De uitkomst gedeeld door de 69,2 kWh die de accu volgens fabrieksopgave totaal meet en kwam op 94,nogwat % uit.
2) Ik heb een kabel gekocht en de software gedownloaded, en daarmee uit gelezen, 94,3%
Gemini gaf aan dat de accu 67,1 kWh kon hebben en dan kwam ik op 98% uit.
Dat bewijst in feite wat jij hierover zegt.
Los daarvan, ik vind AI onveilig, en zeker niet duurzaam omdat het veel meer processorkracht en dus energie vergt. Mijn beroep is doorspekt van het tegenovergestelde: energie verbruik terugdraaien bij allerlei installaties en bouwkundige constructies, HVAC en meer, en dan doet AI het tegenovergestelde waardoor er weer datacentra bij moeten komen. In mijn omgeving verschijnen er de komende 5 jaar 4 waarvan 3 stuks vanwege AI toepassingen, elk goed voor een aansluitcapaciteit van 100 - 150 MegaWatt. In de wijde omgeving is alleen om die reden al een absolute stop op uitbreidingsaanvragen van netaansluitingen ook voor partikulieren (daarom kon ik geen dreifasen laadpaal krijgen en moet het met 1 fase doen)...
Allemaal om studenten valse scripties te kunnen laten indienen, hackers en oplichters steeds betere nepmails te laten schrijven en AI agents op eigen initiatief andere bedrijven te laten hacken...
Ik vind het om al die redenen geen goede ontwikkeling. Ook al kan het ook veel goeds doen.
XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp
/f/image/vfUDn1mSMfMhtZn9jj82lpqX.png?f=fotoalbum_large)