MacBook Air 13.6” M4 16 Gb Sky Blue iPad Pro 12.9” M1 iPhone Air Cloud White Apple Watch Ultra 2 Black Apple TV 4K HDR & 4K & HD HomePods & HomePods Mini’s AirPods Max & Pro MagSafe HomeKit CarPlay
Ja hoedenplank past net onderste boven onder de kofferbak plankTheKerremenke schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 08:10:
[...]
Hoedenplank zou onder in het vak in de koffer moeten passen. Tenminste bij onze B3 XC40 kan dit.
An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture
Hoe krijg ik dan voor elkaar dat hij me wel naar Reeuwijk stuurt?
'Hey Google, navigeer naar Fastned Reeuwijk'NaN schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 09:53:
Even een vraag. Als ik tijdens een rit me ineens bedenk dat ik toch nog even aan een snellader wil laden op een bepaalde locatie, bijvoorbeeld van Arnhem naar Leidschendam en dan bij Reeuwijk bij Fastned wil laden, krijg ik alleen de locatie bij Zoetermeer te zien.
Hoe krijg ik dan voor elkaar dat hij me wel naar Reeuwijk stuurt?
Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.
Wow, zo simpel? En gaat hij dan ook preconditioneren, indien nodig?DrBOB101 schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 09:58:
[...]
'Hey Google, navigeer naar Fastned Reeuwijk'
[ Voor 4% gewijzigd door NaN op 11-07-2026 10:37 ]
JaNaN schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 10:37:
[...]
Wow, zo simpel? En gaat hij dan ook preconditioneren, indien nodig?
Hey Google zoek <laadaanbieder> langs route werkt ooK, krijg je alle snelladers van die aanbieder langs je route
Let wel op dat je de snellader aan de juiste kant van de snelweg selecteert
Top! Dat ga ik de volgende keer proberen, @DrBOB101 en @Kammika bedankt!Kammika schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 10:38:
[...]
Ja
Hey Google zoek <laadaanbieder> langs route werkt ooK, krijg je alle snelladers van die aanbieder langs je route
Moet nog wennen om Google te gebruiken voor dit soort dingetjes.
Het is een slim systeem dus het is zelfs sneller om het gewoon in te drukken. Bij mij staat thuis of de parkeerplaats bij kantoor (een Qpark) altijd bovenaan als ik instap en ook op de dagen dat ik normaliter naar kantoor ga.RoelsRules schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 07:47:
Heb dat ingesteld voor huis/thuis maar hoe vaak hij dan toch naar een winkel of bedrijf toe gaat... Merk dat ik daardoor naar huis navigeren dus nooit meer doe via voice.
Gisteren weer 2 keer geen geluid gehad in de volvo, pas na de reset weer. Beide keren nadat ik een paar minuten niet in de auto was. Erg irritant.
Ik moet zeggen dat ik buiten de eerste maanden de Google Assistent echt nooit gebruik. Misschien wordt dat met Gemini anders als je veel menselijker kan praten. Maar zon assistent (welke ook) werkt voor mij niet.
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Inderdaad, soms is het zo simpelNaN schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 10:37:
[...]
Pre-conditioning wordt gestart indien nodig; helaas laat de auto dat niet zien.
Dit werkt helaas nog altijd niet feilloos. Vorige week nog weer gehad, ik moest even snelladen tussen klant en thuis en vroeg idd om de snelladers op mijn routes. Weer wat vage suggesties en degene die ik in mn hoofd had stond er niet eens bij. Filters stonden goed, al vraag ik me nog steeds af of die filters werken en bruikbaar zijn. En even inzoomen op de kaart en ik zag gewoon die snellader.Kammika schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 10:38:
[...]
Ja
Zoals ook in het AAOS topic al gemeld, dat moet Google echt nog altijd verbeteren. Hopelijk dat het met Gemini allemaal beter, makkelijker en vloeiender gaat. Een functie die ook enorm handig en behulpzaam is, is dat je kan instellen met welk percentage je wilt aankopen. Dat moet Maps slim genoeg zijn om heel veel onzinnige snelladers weg te filteren en alleen die, bijv, 2 laders te tonen die daar zoveel mogelijk aan voldoen. Hopelijk is dit nou precies zon handige communicatie actie die je met Gemini kan uitvoeren:
"Toon me de 2 snelladers en specifiek van Fastned waarbij ik met een percentage van tussen de 15 en 5% aankom".
[ Voor 21% gewijzigd door Juancho op 11-07-2026 10:58 ]
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
da's een mooie testcase voor gemini die sinds 2 dagen in de auto zit, ga ik eens proberen (of had je dat al gedaan?)Juancho schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 10:53:
[...]
Dit werkt helaas nog altijd niet feilloos. Vorige week nog weer gehad, ik moest even snelladen tussen klant en thuis en vroeg idd om de snelladers op mijn routes. Weer wat vage suggesties en degene die ik in mn hoofd had stond er niet eens bij. Filters stonden goed, al vraag ik me nog steeds af of die filters werken en bruikbaar zijn. En even inzoomen op de kaart en ik zag gewoon die snellader.
Zoals ook in het AAOS topic al gemeld, dat moet Google echt nog altijd verbeteren. Hopelijk dat het met Gemini allemaal beter, makkelijker en vloeiender gaat. Een functie die ook enorm handig en behulpzaam is, is dat je kan instellen met welk percentage je wilt aankopen. Dat moet Maps slim genoeg zijn om heel veel onzinnige snelladers weg te filteren en alleen die, bijv, 2 laders te tonen die daar zoveel mogelijk aan voldoen. Hopelijk is dit nou precies zon handige communicatie actie die je met Gemini kan uitvoeren:
"Toon me de 2 snelladers en specifiek van Fastned waarbij ik met een percentage van tussen de 15 en 5% aankom".
Ik heb nog geen Gemini in de PS2. Maar ik zit nog op versie 4.x. de wagen haalt blijkbaar geen updates meer binnen, ik loop er nu al 3 achter. Afspraak al gemaakt bij Volvo, kon pas 2de week augustus terecht.Kammika schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 11:05:
[...]
da's een mooie testcase voor gemini die sinds 2 dagen in de auto zit, ga ik eens proberen (of had je dat al gedaan?)
Ben dus benieuwd naar je test!
[ Voor 3% gewijzigd door Juancho op 11-07-2026 11:07 ]
Als ik "navigeer naar <adres>" roep, dan verschijnt dat op het scherm, hoor ik een soort bevestigings-"klingeling" geluidje, en vervolgens gebeurt er niks.
Intypen werkt nog wel.
Twee keer een reset geprobeerd, maar werkt nog steeds niet.
Oh, komt dat door de Gemini implementatie?cdwave schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 12:34:
Navigeren op stem is bij mij nu helemaal stuk lijkt het.
Als ik "navigeer naar <adres>" roep, dan verschijnt dat op het scherm, hoor ik een soort bevestigings-"klingeling" geluidje, en vervolgens gebeurt er niks.
Intypen werkt nog wel.
Nou ja "alle"... Heeft bij mij nooit gewerkt. Hij komt met de meest vreemde omwegen en vindt nog niet de helft...Kammika schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 10:38:
[...]Hey Google zoek <laadaanbieder> langs route werkt ooK, krijg je alle snelladers van die aanbieder langs je route
Gewoon doorrijden tot je een bordje langs de snelweg ziet werkt beter, er zijn zoveel snelladers dat je niet eens hoeft te zoeken.
Mijn MY24 met Snapdragon IHU krijgt blijkbaar ook geen updates meer. Volgens mij zijn alle batches ondertussen al geweest. De laatste (5.1.9) kreeg ik via de werkplaats omdat 5.0.5 steeds mislukte. Lijkt wel of er daarom een flag o.i.d. is gezet en ik hem gewoon niet meer aangeboden krijg.Juancho schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 11:06:
Ik heb nog geen Gemini in de PS2. Maar ik zit nog op versie 4.x. de wagen haalt blijkbaar geen updates meer binnen, ik loop er nu al 3 achter. Afspraak al gemaakt bij Volvo, kon pas 2de week augustus terecht.
Ben dus benieuwd naar je test!
Ja, maar dan wordt, indien nodig, de batterij niet voorverwarmd, toch?cdwave schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 12:42:
[...]
Nou ja "alle"... Heeft bij mij nooit gewerkt. Hij komt met de meest vreemde omwegen en vindt nog niet de helft...
Gewoon doorrijden tot je een bordje langs de snelweg ziet werkt beter, er zijn zoveel snelladers dat je niet eens hoeft te zoeken.
Bij de EV versie kan dat ook.TheKerremenke schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 08:10:
[...]
Hoedenplank zou onder in het vak in de koffer moeten passen. Tenminste bij onze B3 XC40 kan dit.
Als ik op vakantie ga, dan gaat de hoedenplank in de garage. De ruimte onder de vloer gaat dan vol met wandelschoenen en voor de wintersport de skischoenen. Er past verbazingwekkend veel in dat vak.
XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus
correct, dus zou ook niet mijn advies zijn.NaN schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 14:51:
[...]
Ja, maar dan wordt, indien nodig, de batterij niet voorverwarmd, toch?
In de zomer hoeft dat ook niet. Heb 't nooit gebruikt, en hij ging altijd meteen naar de 135kW. Je kunt ook een route naar een willekeurige lader instellen zodat hij voorverwarmt, en dan gewoon ergens anders waar het je uitkomt gaan laden...NaN schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 14:51:
[...] Ja, maar dan wordt, indien nodig, de batterij niet voorverwarmd, toch?
in de zomer prima idd, maar bij voorjaar, herst en winter zijn er genoeg dagen dat je dat niet redt. Heb in de winter wel eens op 50kw gezeten omdat ik vergeten was in te stellen dat ik naar lader gingcdwave schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 15:12:
[...]
In de zomer hoeft dat ook niet. Heb 't nooit gebruikt, en hij ging altijd meteen naar de 135kW. Je kunt ook een route naar een willekeurige lader instellen zodat hij voorverwarmt, en dan gewoon ergens anders waar het je uitkomt gaan laden...
sowieso, steeds vaker komt GA met "Ik begrijp het niet", op dingen die voorheen probleemloos werkten.cdwave schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 12:34:
Navigeren op stem is bij mij nu helemaal stuk lijkt het.
Intypen werkt nog wel.
Hey google, wat is de afstand naar [plaatsnaam]... voorheen kreeg je meteen te horen hoeveel km je daar vanaf bent, nu is het "sorry, ik begrijp het niet"
Ze zitten de boel te verkloten bij google momenteel
XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp
natuurlijk heb je kans de laatste weken dat hij reageert met "sorry, ik begrijp het niet" want dat komt de laatste twee weken steeds vaker voor, eigenlijk sinds LTE wegviel en 3G de meest snelle internetverbinding geworden is.NaN schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 10:37:
[...]
nou ja, kan wel, zolang je ook maar gewoon netjes alles via knoppen of scherm kunt bedienen.Juancho schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 16:31:
Daarom zou ik ook nooit een auto willen die flink spraak gestuurd is. Geen haar op mijn hoofd die daar aan zou denken. Hoe mooi de auto ook is.
Spraaksturing moet een toevoeging zijn op, niet vervanger van...
Niet mijn ding zeg maar.
We gaan het zien, zojuist Gemini geforceerd in de auto.Juancho schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 16:58:
Dat moet dus met Gemini, op een veel menselijker taal dus, veel soepeler gaan. De Google Assistent is idd redelijk waardeloos of waardelozer geworden want net als onze Ron merk ik ook steeds vaker dat de mevrouw aan de andere kant van het lijntje het niet weet. Zelfs hele simpele vragen niet. Misschien te maken met de transitie naar Gemini.
Leek inderdaad beter te gaan.
Methode (voor zover nog niet benoemd hier, anders excuus voor de herhaling) :
- In je googleaccount waar de auto op staat eerst via je GSM of laptop inloggen en de taal op Engels(US) zetten.
- Daarna in de auto idem taal op Engels(US) zetten
- Dan met de homeknop de zaak rebooten
- Na die herstart was Gemini direct beschikbaar
- Taal overal weer teruggezet, bleef werken.
Bij mij werkt LTE gelukkig dan weer wel, de laatste 2 weken. Bij mij was het juist andersom.ron65 schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 16:31:
[...]
natuurlijk heb je kans de laatste weken dat hij reageert met "sorry, ik begrijp het niet" want dat komt de laatste twee weken steeds vaker voor, eigenlijk sinds LTE wegviel en 3G de meest snelle internetverbinding geworden is.
Maar met deze oplossing waarbij je de Engelse versie forceert moet je Gemini in het Engels aanspreken neem ik aan?ron65 schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 17:33:
[...]
We gaan het zien, zojuist Gemini geforceerd in de auto.
- In je googleaccount waar de auto op staat eerst via je GSM of laptop inloggen en de taal op Engels(US) zetten.
[Afbeelding]
Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride
Bij mij staat alles op nl en dan werkt het ook gewoon..ron65 schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 17:33:
[...]
[Afbeelding]
Hoe heb je Gemini dan tevoorschijn getoverd? Eerst via US English en dan weer terug naar NL?Kammika schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 18:58:
[...]
Bij mij staat alles op nl en dan werkt het ook gewoon..
Nee, stond er ineens op…Venomer schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 19:36:
[...]
Hoe heb je Gemini dan tevoorschijn getoverd? Eerst via US English en dan weer terug naar NL?
Nee, na omzetting terug naar NL taal kon ik hem gewoon Nederlandstalig aanspreken. Werkt primaMga1600 schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 18:06:
[...]
Maar met deze oplossing waarbij je de Engelse versie forceert moet je Gemini in het Engels aanspreken neem ik aan?
Dan ben jij een van de weinige gelukkigen waarbij Google je op een snelle introductie van Gemini heeft getrakteerd. Ik lees her en der op Volvo fora wel vaker dat die uitrol gewoon tergend langzaam verloopt, en deze truc heb ik dan ook daar ergens vandaan.Kammika schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 18:58:
[...]
Bij mij staat alles op nl en dan werkt het ook gewoon..
Gewoon geprobeerd, want taal omzetten en terug zetten kan niets schaden... en het werkte.
klopt, tergend langzaam, in USA ging het volgens diverse berichten (even googlen ernaar) gewoon snel, in een week had iedereen Gemini daar.Juancho schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 20:29:
Gemini NL wordt ook gewoon uitgerold hoor. Alleen nog (lang) niet voor iedereen. Gewoon geduld hebben.
Toen was Europa aan de beurt, en daar duurt het al maanden en heeft nog steeds maar een enkeling Gemini gekregen.
Maar even je taalinstelling wijzigen kan weinig kwaad, alleen denkt Google dan ineens dat je er allang recht op hebt en zet hem er direct op. Goede workarround.
Het kán natuurlijk zijn dat de trage uitrol hier te maken heeft met een AI learning proces, dat Gemini op die manier wordt gevoed met informatie over taalgebruik, en daarmee klaargestoomd wordt voor een latere veel massalere uitrol, maar dat is maar een gis van mijn kant....
Alleen dus vaak niet 'naar huis' omdat hij dan 1 of andere thuis winkel kiest. Dan maar even het hele adres zeggen of klikken in het scherm.
tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...
Het is wat vroeg om te stellen dat het tergend langzaam gaat. Ze zijn nog maar net beginnende uitrol in Nederland en uitrol bij Google gaat altijd gefaseerd. Dus positief dat er de eerste gebruikers zijn. Mijn vermoeden is dat in ca 1 mnd tijd iedereen het wel heeftron65 schreef op zondag 12 juli 2026 @ 09:49:
[...]
klopt, tergend langzaam, in USA ging het volgens diverse berichten (even googlen ernaar) gewoon snel, in een week had iedereen Gemini daar.
Toen was Europa aan de beurt, en daar duurt het al maanden en heeft nog steeds maar een enkeling Gemini gekregen.
Maar even je taalinstelling wijzigen kan weinig kwaad, alleen denkt Google dan ineens dat je er allang recht op hebt en zet hem er direct op. Goede workarround.
Het kán natuurlijk zijn dat de trage uitrol hier te maken heeft met een AI learning proces, dat Gemini op die manier wordt gevoed met informatie over taalgebruik, en daarmee klaargestoomd wordt voor een latere veel massalere uitrol, maar dat is maar een gis van mijn kant....
Hey Google << spraak commando >> werkt bij mij prima. Als je op spraak knop drukt moet je even wachten idd, maar had het idee dat dat voor gemini ook al zo was.RoelsRules schreef op zondag 12 juli 2026 @ 11:38:
Hier gemini alweer ff (week of 2/3 denk ik) en werkt prima. Je moet alleen wachten op het pingeltje voor je kan praten, pas daarna neemt hij op. Soms duurt dat ff en dat is irritant maar komt ongetwijfeld door de relatief langzame hardware. Verder doet hij wat hij moet doen. Temp instellen, navigeren naar een adres etc.
Alleen dus vaak niet 'naar huis' omdat hij dan 1 of andere thuis winkel kiest. Dan maar even het hele adres zeggen of klikken in het scherm.
navigeer naar huis of navigeer naar werk werkt bij probleemloos. Zowel met Google assistent als gemini
gemini is wel vriendelijker en praat beter in natuurlijke taal. En je kan ook meer vragen stellen die die snapt…
Ik heb dit ook geprobeerd maar bij het terugswitchen naar Nederlands krijg je gewoon weer de Google assistent, ondanks dat er een Gemini knopje staat.ron65 schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 17:33:
[...]
[Afbeelding]
dat is raar. ik heb gewoon gemini nu, kennelijk toch weer verschillen tussen gebruikersdanslo schreef op zondag 12 juli 2026 @ 14:47:
[...]
Ik heb dit ook geprobeerd maar bij het terugswitchen naar Nederlands krijg je gewoon weer de Google assistent, ondanks dat er een Gemini knopje staat.
Niet dat ik je niet geloof hoor, maar hoe stel je vast dat je met Gemini praat?ron65 schreef op zondag 12 juli 2026 @ 16:22:
[...]
dat is raar. ik heb gewoon gemini nu, kennelijk toch weer verschillen tussen gebruikers
Net even getest in onze PS2 en de trick om het te forceren werkt wel. Hoe je het hoort is ook simpel, het plingeltje als je de assistent oproept via spraak al dan niet via de knop is net wat anders dan bij de Google Assistent. Bovendien zie je het logo van Gemini.danslo schreef op zondag 12 juli 2026 @ 17:35:
[...]
Niet dat ik je niet geloof hoor, maar hoe stel je vast dat je met Gemini praat?
Ik heb een ander plingeltje maar geen gemini logo.Juancho schreef op zondag 12 juli 2026 @ 19:35:
[...]
Net even getest in onze PS2 en de trick om het te forceren werkt wel. Hoe je het hoort is ook simpel, het plingeltje als je de assistent oproept via spraak al dan niet via de knop is net wat anders dan bij de Google Assistent. Bovendien zie je het logo van Gemini.
De truc werkte bij mij ook in de zin dat ik een Gemini activatie popup kreeg en dus ook het Gemini logotje en dat plingetje... Echter na het terugswitchen naar Nederlands is het gewoon de stem van de originele assistent en net zo "dom" als voorheen.Juancho schreef op zondag 12 juli 2026 @ 19:35:
[...]
Net even getest in onze PS2 en de trick om het te forceren werkt wel. Hoe je het hoort is ook simpel, het plingeltje als je de assistent oproept via spraak al dan niet via de knop is net wat anders dan bij de Google Assistent. Bovendien zie je het logo van Gemini.
Probeer eens in het Nederlands een vraag te stellen die alleen Gemini zou kunnen beantwoorden?
zie hier wat ik bedoel:
[ Voor 7% gewijzigd door danslo op 12-07-2026 22:49 ]
het begrip van de vraag die ik stel is sneller en hij begrijpt vragen als "zet een route uit naar berlijn, en zorg voor snelladers die aanhanger geschikt zijn onderweg langs de route"danslo schreef op zondag 12 juli 2026 @ 17:35:
[...]
Niet dat ik je niet geloof hoor, maar hoe stel je vast dat je met Gemini praat?
Dat hoef je bij Google Assistent niet te verwachten.
DIt heb ik dus niet, maar ik heb naast de language in de auto, ook die in het account teruggezet naar NL.danslo schreef op zondag 12 juli 2026 @ 20:54:
[...]
De truc werkte bij mij ook in de zin dat ik een Gemini activatie popup kreeg en dus ook het Gemini logotje en dat plingetje... Echter na het terugswitchen naar Nederlands is het gewoon de stem van de originele assistent en net zo "dom" als voorheen.
Probeer eens in het Nederlands een vraag te stellen die alleen Gemini zou kunnen beantwoorden?
zie hier wat ik bedoel:
[YouTube: 12 July 2026]
Wellicht zit het daar in?
Ik veronderstel maar wat he... feit is dat die bij mij toch echt Gemini lijkt ook na terugzettign op NL taal.
Pingeltje is anders dan bij GA, en de stem ook, en hij begrijpt langere vragen ook prima (en GA kon dat absoluut niet)
[ Voor 14% gewijzigd door ron65 op 13-07-2026 00:16 ]
En toen ondervonden dat de airco gewoon stopt met werken tijdens deze reboot ... Wat een slecht systeem dat dat daaraan gekoppeld is, zeker met deze temperaturen voelde je het echt onmiddelijk dat dat plots wegviel.
Je kunt een reset tijdens het rijden doen? Of ben je er wel stil voor gaan staan? Ik heb nu een paar keer dat laatste moeten doen in de afgelopen weekend. Zelfde euvel, al het geluid weg. Het gebeurt niet tijdens een rit, het issue is er opeens bij het aanzetten van de auto. Dodelijk vermoeiend.-Vasa- schreef op maandag 13 juli 2026 @ 08:11:
Dit weekend twee keer meegemaakt dat er nergens geen geluid was, ook niet voor de richtingaanwijzers. TCAM reset uitgevoerd, wat ik in feite vrijwel nooit doe maar ik moest nog wel even rijden en zonder geluid voor de richtingsaanwijzers zou dat erg vreemd aanvoelen.
En toen ondervonden dat de airco gewoon stopt met werken tijdens deze reboot ... Wat een slecht systeem dat dat daaraan gekoppeld is, zeker met deze temperaturen voelde je het echt onmiddelijk dat dat plots wegviel.
Ik zat tot voor kort nog steeds op 3.4.4 en alles was in orde... Niks dan ellende sinds ik (als een van de laatste?) ook ben gearriveerd bij de laatste release.
Knop onder centrum console ingedrukt houden tot het systeem zichzelf herstart. Als het al geen 'reset' genoemd wordt is het in elk geval een herstart, en de airco viel uit.Bakkenist schreef op maandag 13 juli 2026 @ 08:32:
[...]
Je kunt een reset tijdens het rijden doen? Of ben je er wel stil voor gaan staan? Ik heb nu een paar keer dat laatste moeten doen in de afgelopen weekend. Zelfde euvel, al het geluid weg. Het gebeurt niet tijdens een rit, het issue is er opeens bij het aanzetten van de auto. Dodelijk vermoeiend.
Ik zat tot voor kort nog steeds op 3.4.4 en alles was in orde... Niks dan ellende sinds ik (als een van de laatste?) ook ben gearriveerd bij de laatste release.
Ik merkte het pas echt op toen ik op de snelweg zat en voor werken in een file stond, en ik ging er nu ook niet voor op een parking staan als het zo ook zou lukken.(En tegen dat ik uit die file zou geweest zijn, zou ik sowieso al in Brussel zelf geweest zijn)
Ja, je kunt de reset tijdens het rijden doen. Je moet de home-knop een tijd vasthouden, dus de verkeerssituatie moet wel geschikt zijn.Bakkenist schreef op maandag 13 juli 2026 @ 08:32:
[...]
Je kunt een reset tijdens het rijden doen? Of ben je er wel stil voor gaan staan? Ik heb nu een paar keer dat laatste moeten doen in de afgelopen weekend. Zelfde euvel, al het geluid weg. Het gebeurt niet tijdens een rit, het issue is er opeens bij het aanzetten van de auto. Dodelijk vermoeiend.
Ik dacht, laat ik het ook eens proberen al weet ik niet zeker welke taalinstelling je moet veranderen. Die van de taalinstelling van het systeem (de auto) of de taal van de Google assistent.danslo schreef op zondag 12 juli 2026 @ 14:47:
Ik heb dit ook geprobeerd maar bij het terugswitchen naar Nederlands krijg je gewoon weer de Google assistent, ondanks dat er een Gemini knopje staat.
Ik heb dus beide maar even op Engels/Amerikaans gezet en na een tijdje verscheen de activatie pop-up en zag ik het Gemini logo.
Maar na terugswitchen naar Nederlands was Gemini hier ook verdwenen en de Google Assistant weer terug incl. het standaard Google Assistant logo.
[ Voor 8% gewijzigd door Tranquility op 13-07-2026 09:02 ]
Als je de trekhaak er niet bijneemt als optie en hij niet in de fabriek geplaatst wordt, dan kan je de 12V idd door de dealer laten plaatsen, al dan niet zonder meerkost. Ik had 'm helaas als optie en dan kon het niet meer, echt belachelijk dat ze dat niet standaard doen imo. Heb het zelf opgelost met een verlengkabel van een tientje die ik netjes weggewerkt heb tot in de koffer. Ik gebruik dikwijls mijn actieve koelbox (slechts 50€ in de Gamma destijds) en die houdt mijn eten drinken makkelijk 2 dagen vers/koel (vermoedelijk ook langer maar nog niet getest).RickKoets schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 16:31:
[...]
Damn, wat een geld....
Bij mij is die zonder meerkosten geplaatst op mijn verzoek toen mijn trekhaak eronder gezet werd. Trekhaak is achteraf geplaatst ipv af fabriek.
[...]
Grappig, ik heb dezelfde al 3 jaar losliggen in mijn auto. Lag in de frunk na levering. Gevalletje; moet ik ooit nog is navragen. Auto gaat nu over 9 maanden er alweer eruit
Granny vind ik wel een meerwaarde. Zelf al meerdere keren gebruikt aan een B&B, erg handig en dikwijls mag je zelfs gratis laden. De compressor werkt imo ook gewoon goed. Ik krijg maandelijks een melding voor de band rechtsachter (tegenwoordig duidt ie de band wel weer aan) en de vorige weken op reis altijd de meegeleverde compressor gebruikt, erg handig dat ik niet meer langs een tankstation moest! Gewoon aan denken om het 's morgens vóór vertrek te doen als de banden nog koud staan.ron65 schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 22:54:
[...]
In de frunk, het matje op de bodem omhoog tillen, daar zit het trekoog en een compressortje. De granny loader moet je zelf aanschaffen, maar ik vind dat verspild geld. Nooit nodig gehad, en bovendien (die discussie staat een heel eind terug in dit topic) is het eenvoudig om er een brandgevaarlijke situatie mee te creëren bij verkeerd gebruik.
Net 3600 km achter de rug en geen enkele keer meer gehad.Venomer schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 09:03:
Meerdere gebruikers hebben hier gemeld dat het geluid van het infotainmentsysteem regelmatig wegviel na installatie van versie 5.1.17. Ik had daar ook last van. Nu moet ik zeggen dat het de laatste tijd niet meer voorgekomen is (afkloppen!). Zou het zichzelf opgelost hebben? Wat is jullie ervaring?
De Volvo deed het overigens weer prima op reis, rijdt heerlijk in de bergen. Alleen de range viel me weer erg tegen tijdens de heen- en terugrit, door de hitte haalde ik amper 230 km op de snelweg en dat was van 100%-0%. Paar keer gas moeten terugnemen om de laadstop te halen. Stints waren gemiddeld 1,5u - 2u en daardoor elke dag een laadstop te veel imo.
Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ
Wil graag een auto met hogere zit en mogelijkheid nu is een EX40 (met trekhaak). Wil ook graag ruimte hebben vanwege 2 kinderen, de kofferruimte is vrij beperkt lees ik overal dus dat moet maar opgelost worden met een trekhaakbox.
Hoe is de zitpositie? Meer lange mensen in deze auto? Android Automotive ben ik inmiddels wel gewend door de Renault, werkt prima. Range valt tegen lees ik hierboven, 230km op de snelweg?!
Met de extended range kom je tegenwoordig wel verder, maar bij hitte (37°C) en tegen 110-130km/u ligt het verbruik toch best hoog. Ik zat op 26kWh/100km gemiddeld en de airco uitschakelen of het klimaat op eco zetten hielp bijzonder weinig. De XC40 blijft een baksteen in de wind en mijn versie (MY23) is imo niet erg efficiënt.KaiseRRuby schreef op maandag 13 juli 2026 @ 12:56:
Momenteel rij ik als poolauto een Renault Megane e-tech uit 2024. Daar zit ik echt niet lekker in, veel te laag en helemaal krom. Ik ben 1.96m.
Wil graag een auto met hogere zit en mogelijkheid nu is een EX40 (met trekhaak). Wil ook graag ruimte hebben vanwege 2 kinderen, de kofferruimte is vrij beperkt lees ik overal dus dat moet maar opgelost worden met een trekhaakbox.
Hoe is de zitpositie? Meer lange mensen in deze auto? Android Automotive ben ik inmiddels wel gewend door de Renault, werkt prima. Range valt tegen lees ik hierboven, 230km op de snelweg?!
Degene die aangeboden wordt is een my26 (geproduceerd in augustus 2025, dus my26 is de logische aanname). Die is wellicht iets efficiënter. Het is geen ER.Largamelion schreef op maandag 13 juli 2026 @ 13:08:
[...]
Met de extended range kom je tegenwoordig wel verder, maar bij hitte (37°C) en tegen 110-130km/u ligt het verbruik toch best hoog. Ik zat op 26kWh/100km gemiddeld en de airco uitschakelen of het klimaat op eco zetten hielp bijzonder weinig. De XC40 blijft een baksteen in de wind en mijn versie (MY23) is imo niet erg efficiënt.
Je zit lekker hoog op de bok, dat mis ik nu eerlijk gezegd wel een beetje in de PS2 al staat die gelukkig ook nog wat hoger op zijn pootjes. Maar het echte SUV gevoel is echt wel top in de EX40. Ruimte is prima met 2 kids denk ik en zo beperkt is de kofferruimte echt niet hoor. Je hebt nog extra ruimte onder de vloer en evt. nog wat in de frunk.KaiseRRuby schreef op maandag 13 juli 2026 @ 12:56:
Momenteel rij ik als poolauto een Renault Megane e-tech uit 2024. Daar zit ik echt niet lekker in, veel te laag en helemaal krom. Ik ben 1.96m.
De range is met MY26 wel echt een stuk beter hoor, maar ik lees dat je niet de extended range hebt, dan ben je sowieso wat beperkter maar volgens mij alsnog beter dan de 1th gen XC40 met wel extended range.
Ik ben met vier volwassenen op wintersport geweest en dat ging prima. Ik heb een MY21 P8 (AWD, heet nu Twin). Dat is de minst zuinige versie van de XC40, WLTP iets boven de 400 km. We stopten om de paar uur om de benen te strekken en naar de WC te gaan. In de tussentijd laadt de auto genoeg voor de volgende paar uur.KaiseRRuby schreef op maandag 13 juli 2026 @ 12:56:
Voor dagelijks gebruik in Nederland is de range prima.
Wat bagage betreft hangt het er maar net van af wat je van plan bent. Als je met vier personen gaat kamperen wordt het misschien krap zonder extra koffer. Toen wij op wintersport gingen kon ik via de achteruitkijkspiegel nog over de bagage heen naar achteren kijken. En ik had geen dak- of trekhaakkoffer.
Ik ben zelf 1,80 m, dus aan mijn ervaring qua zitpositie heb je niks.
Ik ben 2,00 m lang. Voorin prima houding: voldoende beenruimte; het stuur zou iets verder naar me toe mogen kunnen. Maar geen last van. Ik kan nog rechtop achterin de XC40 zitten.KaiseRRuby schreef op maandag 13 juli 2026 @ 12:56:
Op wintersport met z'n 4en (2 volwassen, 2 kinderen) doe ik met skidragers en ik kan nog door de achterruit kijken.
De ruimte onder de plank gebruik ik goed voor 2 paar skischoenen, snow boots, handschoenen, en weet ik veel wat om de ruimte mee te vullen.
Schijnbaar ben ik bijzonder trots hoeveel daar in gaat, want ik heb er elk jaar een foto van gemaakt. Kon er zo snel geen vinden met alles ingepakt.
De laadkabel en sneeuwkettingen gaan in de frunk, zodat ik er altijd bij kan.
![]() | ![]() |
Met kinderen achterin is prima. Maar als je voor ruim wilt zitten wordt echt achter wel krap voor volwassenen. Is voor mij de reden (heb 3 inmiddels lange kinderen, waarvan 2 inmiddels ook een paar jaar volwassen, die ik makkelijk mee wil kunnen nemen) dat mijn volgende lease auto een iets grotere is. Het is wel heel fijne auto, want dat is de reden dat ik de xc40 privé nu als 2e auto overgenomen hebDrBOB101 schreef op maandag 13 juli 2026 @ 21:59:
[...]
Ik ben 2,00 m lang. Voorin prima houding: voldoende beenruimte; het stuur zou iets verder naar me toe mogen kunnen. Maar geen last van. Ik kan nog rechtop achterin de XC40 zitten.
Op wintersport met z'n 4en (2 volwassen, 2 kinderen) doe ik met skidragers en ik kan nog door de achterruit kijken.
De ruimte onder de plank gebruik ik goed voor 2 paar skischoenen, snow boots, handschoenen, en weet ik veel wat om de ruimte mee te vullen.
Schijnbaar ben ik bijzonder trots hoeveel daar in gaat, want ik heb er elk jaar een foto van gemaakt. Kon er zo snel geen vinden met alles ingepakt.
De laadkabel en sneeuwkettingen gaan in de frunk, zodat ik er altijd bij kan.
[Afbeelding] [Afbeelding]
Update, tot een uur of 4 vanmiddag had ik Gemini, maar ineens sloeg het toontje om en heb ik he Gemini icoon met de ouderwetse NL assistent die niets meer begrijpt.danslo schreef op zondag 12 juli 2026 @ 20:54:
[...]
De truc werkte bij mij ook in de zin dat ik een Gemini activatie popup kreeg en dus ook het Gemini logotje en dat plingetje... Echter na het terugswitchen naar Nederlands is het gewoon de stem van de originele assistent en net zo "dom" als voorheen.
zie hier wat ik bedoel:
[YouTube: 12 July 2026]
Het waren 3 leuke dagen, nu weer back to reality ;)
inderdaad... heel bijzonder... ik begrijp het niet (om in GA stijl te blijven)Juancho schreef op maandag 13 juli 2026 @ 22:58:
Ergens wel vreemd want de taal zegt toch eigenlijk niks over je regio. Er zijn zoveel mensen die Engels liever zien als voorkeurstaal op hun toestel. Ik zou dan denken, als het bijv. alleen in land X is uitgerold, dat de auto kijkt naar locatie ipv een simpele taal instelling. Blijft bijzonder.
Maar dat was al lang bekend. Bijvoorbeeld het met de stem aan- of uitzetten vsn OPD lukte 4 jaar geleden wel in de US., maar niet hier - zelfs niet als de taal op US Engels stond ingesteld.ron65 schreef op maandag 13 juli 2026 @ 23:28:
[...]
inderdaad... heel bijzonder... ik begrijp het niet (om in GA stijl te blijven)
Maar ik gebruik Gemini veel op mijn iPhone voor van alles en nog wat, maar ook om routes te maken. Ik vind het briljant. Hoop dus dat het gauw de auto komt.
Als workaround laat ik het daar op de telefoon soms een route maken op basis van een wat vage gesproken vraag zoals bijvoorbeeld : ik moet om 16.00 “daar en daar” zijn en wil daar in de buurt parkeren. Maak een route en hoe laat moet ik hier weg?
De route inclusief parkeer suggestie komt in op de telefoon (en dus indirect ook in de auto.
Ik heb ook wel aan ‘het systeem’ gezegd bij zo’n door ‘hen’ gemaakte route dat ik ook nog ergens onderweg even snel wil eten rond een bepaalde tijd en daar verzint het dan ook van alles bij. Kreeg laatst bijvoorbeeld de suggestie om als het snel moet zijn dan maar bij ‘de Lucht’ te stoppen omdat dat naast de snelweg ligt, geen omweg en dat daar meerdere snelle eetgelegenheden zijn zodat een halfuur ruim voldoende is. En als je daar ja op zegt past het de vertrektijd en route aan.
De kunst om Gemini te gebruiken is volgens mij om open vragen te stellen en niet zoals in Assistant een ‘opdracht te geven’ die dan soms niet begrepen worden
[ Voor 32% gewijzigd door Mga1600 op 14-07-2026 08:17 ]
Dat idd.. merk alleen dat ik inmiddels de stemcommando's zo gewend ben dat ik die nog steeds gebruik. Maar idd heb nu wat testjes gedaan om in compleet andere bewoordingenMga1600 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 07:52:
[...]
De kunst om Gemini te gebruiken is volgens mij om open vragen te stellen en niet zoals in Assistant een ‘opdracht te geven’ die dan soms niet begrepen worden
De opdracht : Zoek een fastned snellader op de route warbij ik onder 10% SOC aankomt werkt helaas nog steeds niet. Gemini snapt 'm wel, maar maar stuur commando's naar Google Maps die dit dan niet snapt. Was me uiteindelijk 1x gelukt, maar toen wou GM er nog steeds weer een extra stop tussen gooien omdat ik "onder de 10% bij bestemming aankwam"
Lijkt me allemaal toch niet zo moeilijk.
Google snapt niet dat mensen meer dan een taal spreken. Ik wou zeggen omdat het een Amerikaans bedrijf is, maar volgens mij zit hun hoofdkantoor ergens in Silicon Valley vlakbij de Mexicaanse grens. Mijn ervaring was dat je rondom L.A. en San Francisco een hamburger doorgaans makkelijker in het Spaans kon bestellen dan in het Engels...Juancho schreef op maandag 13 juli 2026 @ 22:58:
Ergens wel vreemd want de taal zegt toch eigenlijk niks over je regio.
Maar enfin, alle zooi van Google gaat er altijd vanuit dat je maar een taal machtig bent, en gaat dan vreselijk irritant Duitse reviews naar Nederlands vertalen.
Navigeren op stem in Duitsland is ook niet te doen, je moet raden hoe 't dashboardvrouwtje de plaatsnaam zou hebben uitgesproken...
[ Voor 63% gewijzigd door Juancho op 14-07-2026 10:51 ]
Ik vond de uitspraak van een rotonde in Frankrijk wel grappig, dan zei ie 'rondpoint'cdwave schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 10:25:
[...]
Google snapt niet dat mensen meer dan een taal spreken. Ik wou zeggen omdat het een Amerikaans bedrijf is, maar volgens mij zit hun hoofdkantoor ergens in Silicon Valley vlakbij de Mexicaanse grens. Mijn ervaring was dat je rondom L.A. en San Francisco een hamburger doorgaans makkelijker in het Spaans kon bestellen dan in het Engels...
Maar enfin, alle zooi van Google gaat er altijd vanuit dat je maar een taal machtig bent, en gaat dan vreselijk irritant Duitse reviews naar Nederlands vertalen.
Navigeren op stem in Duitsland is ook niet te doen, je moet raden hoe 't dashboardvrouwtje de plaatsnaam zou hebben uitgesproken...
De auto blijft overigens ook op langere ritten zuinig ook als de accu al laag leeg is. Op een rit van ruim 500 in hybrid mode is het brandstof verbruik ca.5,3 l/100 km plus en acculading van 18,3 kw. Vind ik erg zuinig voor het formaat. En lokaal rij ik electrisch. De range is natuurlijk enorm, bij een volle tank plus volle accu is die rond de 1100 km. Voordat die beide leeg zijn moet ik allang een keer stoppen om wat eten en een toilet op te zoeken.
Mijn overweging is niet vanwege de brandstof prijzen, daar is het verbruik met de hybride veel te laag voor om me daar heel druk om te maken, maar meer het comfort en het soeplesse van volledig elektrisch rijden. Ik heb een indicatief inruilvoorstel van de dealer gekregen waar nog wel wat aan gesleuteld zou moeten worden, maar het is niet ‘helemaal verkeerd’.
Binnenkort maak ik een proefrit in de EX60. Hele mooie specs. Ik heb hem in het echt nog niet gezien, maar mocht hij me op de een of andere manier niet meevallen (je weet het nooit) dan is de volgende XC60 zeker ook een kanshebber. Die wordt later dit jaar geïntroduceerd (voor levering volgend jaar) en krijgt een electrische range van (theoretisch) 200 km. Schijnt daarbij ook weer een facelift te krijgen. Maar prijzen en specs zijn er nog niet van bekend. Het voordeel van de XC60 is natuurlijk dat hij helemaal uitgekristalliseerd is en geen kinderziektes kent. Hoe dat met de software van de EX60 is is nog even afwachten, maar hopelijk zijn daar na de EX30 en EX90 en ES90 stappen gezet.
Ook mijn ervaring.Juancho schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 10:50:
... Heb wel het idee dat sinds Gemini aan het uitrollen is, de Google Assistent slechter en slechter wordt...
Ik hou het voorlopig, onder het mom van "don't ascribe to malice what can be explained by stupidity", er maar op dat de servers het te druk hebben en dat de "gewone" assistent minder prioriteit krijgt. Ik vermoed dat "ik begrijp het niet" eigenlijk betekent: "Ik kreeg geen antwoord van de cloud".
Ik vroeg Gemini pas wat Duitse muzieknummers af te spelen en bij het derde verzoek kreeg ik zelfs antwoord in het Duitscdwave schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 10:25:
[...]
Google snapt niet dat mensen meer dan een taal spreken. Ik wou zeggen omdat het een Amerikaans bedrijf is, maar volgens mij zit hun hoofdkantoor ergens in Silicon Valley vlakbij de Mexicaanse grens. Mijn ervaring was dat je rondom L.A. en San Francisco een hamburger doorgaans makkelijker in het Spaans kon bestellen dan in het Engels...
Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)
daar krijg je met Gemini een andere probleem voor terug. Dat is echte AI, zegt dus nooit dat die je niet begrijp, en geeft dus altijd een antwoord (maar wil niet zeggen dat die dan doet wat je vraagt ;-))Juancho schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 10:50:
Ik voer altijd mijn bestemmingen handmatig in, zeker bij roadtrips of buitenlandse plaatsen. Heb wel het idee dat sinds Gemini aan het uitrollen is, de Google Assistent slechter en slechter wordt. Krijg ook heel vaak terug op simpele vragen: sorry ik begrijp je niet.
Mga1600 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 11:32:
Er is een kans dat ik in de loop van volgend jaar weer toetreed tot het EV-rijders gilde. Dat zou dan in de vorm van een EX60 zijn. Ik ben zeer tevreden met mijn XC60, ik vind het een heel fijne auto, die met luchtvering, comfortstoelen en B&W audio rijdt hij als een vorst, zeker tijdens de electrische kilometers. Maar het blijft altijd een beetje jammer als de brandstofmotor bijspringt na 70-75 km. Je merkt daar weinig van behalve wat geluid uiteraard, maar het voelt wel ‘ als een beetje terug in de tijd’.
De auto blijft overigens ook op langere ritten zuinig ook als de accu al laag leeg is. Op een rit van ruim 500 in hybrid mode is het brandstof verbruik ca.5,3 l/100 km plus en acculading van 18,3 kw. Vind ik erg zuinig voor het formaat. En lokaal rij ik electrisch. De range is natuurlijk enorm, bij een volle tank plus volle accu is die rond de 1100 km. Voordat die beide leeg zijn moet ik allang een keer stoppen om wat eten en een toilet op te zoeken.
Mijn overweging is niet vanwege de brandstof prijzen, daar is het verbruik met de hybride veel te laag voor om me daar heel druk om te maken, maar meer het comfort en het soeplesse van volledig elektrisch rijden. Ik heb een indicatief inruilvoorstel van de dealer gekregen waar nog wel wat aan gesleuteld zou moeten worden, maar het is niet ‘helemaal verkeerd’.
Binnenkort maak ik een proefrit in de EX60. Hele mooie specs. Ik heb hem in het echt nog niet gezien, maar mocht hij me op de een of andere manier niet meevallen (je weet het nooit) dan is de volgende XC60 zeker ook een kanshebber. Die wordt later dit jaar geïntroduceerd (voor levering volgend jaar) en krijgt een electrische range van (theoretisch) 200 km. Schijnt daarbij ook weer een facelift te krijgen. Maar prijzen en specs zijn er nog niet van bekend. Het voordeel van de XC60 is natuurlijk dat hij helemaal uitgekristalliseerd is en geen kinderziektes kent. Hoe dat met de software van de EX60 is is nog even afwachten, maar hopelijk zijn daar na de EX30 en EX90 en ES90 stappen gezet.
Ik vind het ook een mooie wagen, maar voor ons tweeën te groot.
[ Voor 31% gewijzigd door NaN op 14-07-2026 16:33 ]
Op een positieve noot: ik vind het fantastisch, je krijgt toch echt wel goede en uitgebreide antwoorden op je vragen tijdens het rijden (ik vraag me nogal eens af hoe iets werkt bijvoorbeeld…). Ze hebben het wel een tikkie vreemd geïmplementeerd want je kunt meestal nog 1 vervolgvraag stellen en dan stopt ie er mee. Met de Gemini app kan je overloos blijven converseren 😀Kammika schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 14:44:
[...]
daar krijg je met Gemini een andere probleem voor terug. Dat is echte AI, zegt dus nooit dat die je niet begrijp, en geeft dus altijd een antwoord (maar wil niet zeggen dat die dan doet wat je vraagt ;-))
ja, is gelimiteerd omdat je op de weg moet letten. Heb een brodit houder voor mijn telefoon, dus kan de normale gemini app ook in coversatiemodus zetten. Probleem is dat die dan weer veel te uitgebreid is... die zit hele lappen tekst op te zeggen...Marko72 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 18:41:
[...]
Op een positieve noot: ik vind het fantastisch, je krijgt toch echt wel goede en uitgebreide antwoorden op je vragen tijdens het rijden (ik vraag me nogal eens af hoe iets werkt bijvoorbeeld…). Ze hebben het wel een tikkie vreemd geïmplementeerd want je kunt meestal nog 1 vervolgvraag stellen en dan stopt ie er mee. Met de Gemini app kan je overloos blijven converseren 😀
Heb van gelegenheid gebruik gemaakt om de ruimte op de 2e en 3e rij eens te bekijken. Wat me opviel is dat beide rijen verluchting hebben op de pillars, dat mis ik (of vooral de kinderen) toch erg in de XC40 op de achterste rij. Daar heb je onderaan, centraal aan de voeten 2 roosters die amper lucht blazen, waardoor ik geregeld gezeur krijg dat het te warm is achteraan. Valt ook niet individueel te regelen dus enige wat je kan doen is de airco algemeen harder zetten, maar dat helpt amper. Valt me op hoe weinig aandacht er in de XC40 besteed is aan de achterbank, geluid trekt op niets, verluchting trekt op niets en er zijn zelfs geen lampjes.
Hoe verder je de roosters voorin open zet, hoe harder ze blazen achter. Wij hebben ze voorin allemaal half open staan en achterin open. Prima koud te krijgen achterin.Largamelion schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 09:29:
Wat me opviel is dat beide rijen verluchting hebben op de pillars, dat mis ik (of vooral de kinderen) toch erg in de XC40 op de achterste rij. Daar heb je onderaan, centraal aan de voeten 2 roosters die amper lucht blazen, waardoor ik geregeld gezeur krijg dat het te warm is achteraan. Valt ook niet individueel te regelen dus enige wat je kan doen is de airco algemeen harder zetten, maar dat helpt amper. Valt me op hoe weinig aandacht er in de XC40 besteed is aan de achterbank, geluid trekt op niets, verluchting trekt op niets en er zijn zelfs geen lampjes.
MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue
Klopt, bij mijn wagen komt daar amper lucht uit, ongeacht de stand van de andere roosters of stand (1-5).Juancho schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 10:08:
Je hebt toch gewoon 2 roosters die je kan verplaatsen en met een draai knopje harder/zachter kan zetten? Die gebruikte wij vaak voor onze hond in de zomer toen ik nog de XC40 had. Kwam echt een flinke bak koude lucht uit.
Bedoel je misschien dat als je ze vooraan wat dichter zet, dat ze achteraan harder blazen? Andersom zoals jij zegt lijkt me raar.caspervc schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 10:37:
[...]
Hoe verder je de roosters voorin open zet, hoe harder ze blazen achter. Wij hebben ze voorin allemaal half open staan en achterin open. Prima koud te krijgen achterin.
[ Voor 32% gewijzigd door Largamelion op 15-07-2026 11:27 ]
Vreemd. Ik neem aan dat je met flink blazen wel bedoelt dat de omstandigheden daar naar zijn. Als je de stand op automatisch hebt staan zal het natuurlijk niet hard gaan blazen als het temperatuurverschil beperkt is.Largamelion schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 11:25:
[...]
Klopt, bij mijn wagen komt daar amper lucht uit, ongeacht de stand van de andere roosters of stand (1-5).
[...]
Bedoel je misschien dat als je ze vooraan wat dichter zet, dat ze achteraan harder blazen? Andersom zoals jij zegt lijkt me raar.
Ik heb het gister nog aangezet achter, knopje helemaal open en je voelt echt wel goed de koude lucht. Voorin ook alles open. Wel een PS2 zoals je weet maar dat was in de XC40 niet anders.
Ja excuus. Vooraan wat meer dicht, achteraan meer lucht.Largamelion schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 11:25:
[...]
Klopt, bij mijn wagen komt daar amper lucht uit, ongeacht de stand van de andere roosters of stand (1-5).
[...]
Bedoel je misschien dat als je ze vooraan wat dichter zet, dat ze achteraan harder blazen? Andersom zoals jij zegt lijkt me raar.
Heb meteen ook even de verluchting achteraan getest en die is toch opvallend minder dan vooraan. Ik heb de stand altijd op 2-3 + auto en dan hoor je hem amper en is het vooraan goed gekoeld. Ik voel de lucht dan ook in mijn gezicht waar ik zit. Achteraan voel ik de lucht op diezelfde stand slechts tot +-15cm weg van het rooster, een pak minder als vooraan dus. Op stand 4-5 gaat dat tot +-30cm maar dus lang niet tot aan je gezicht als je normaal in de stoel zit. Snap dus best dat de temperatuur achteraan een pak anders aanvoelt dan vooraan en hoger dan stand 3 maakt voor mij teveel lawaai. Een verluchtingsrooster in de B-pillar zou dus een pak beter werken lijkt me omdat dat al op de juiste hoogte zit.
XC40 RWD Ultimate Single Motor ER MY24 Sage Green 55000km
De hele handleiding is trouwens tegenwoordig een opsomming van wat er kan, zonder enige hint hoe je dat doet. Waardeloos.
Uhm dat kan toch gewoon via de draaiknop? Daarmee kan het uit, aan en de windkracht kan je bepalen. Meer kan je ook niet instellen lijkt me. Los van de algemene keuzes in het systeem.Venomer schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 22:04:
Volgens de handleiding kun je het klimaat achterin apart regelen. Er staat alleen niet hoe je dat doet.
De hele handleiding is trouwens tegenwoordig een opsomming van wat er kan, zonder enige hint hoe je dat doet. Waardeloos.
DAT ben ik nu helemaal met je eens. Geen boekje meer, ok. Maar die online ‘handleiding’, waardeloos.Venomer schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 22:04:
Volgens de handleiding kun je het klimaat achterin apart regelen. Er staat alleen niet hoe je dat doet.
De handleiding zegt dat je de temperatuur achterin afzonderlijk kunt instellen:Juancho schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 22:46:
[...]
Uhm dat kan toch gewoon via de draaiknop? Daarmee kan het uit, aan en de windkracht kan je bepalen. Meer kan je ook niet instellen lijkt me. Los van de algemene keuzes in het systeem.
https://www.volvocars.com...77a7e089c0a8296870d1a409/
Ik weet dat je links en rechts apart kunt regelen, maar voor en achter niet. Er staat ook niet bij hoe je dat dan zou doen.Volvo handleiding
Er zijn verschillende klimaatzones in de passagiersruimte van je auto. Standaard worden alle zones direct gesynchroniseerd met de gewenste klimaatinstellingen van de bestuurder. Maar de temperatuur achterin kan afzonderlijk voor elk gebied worden ingesteld.
foutje in content management systeem van Volvo denk ik, waardoor dezelfde tekst voor luxere modellen nu ook bij de EX40 staat:Venomer schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 09:35:
[...]
De handleiding zegt dat je de temperatuur achterin afzonderlijk kunt instellen:
[...]
Ik weet dat je links en rechts apart kunt regelen, maar voor en achter niet. Er staat ook niet bij hoe je dat dan zou doen.
Op het plaatje zie je heel duidelijk maar 2 zones (links en rechts). maar in de tekst staat dat je ook achterin kunt regelen. maar die zone staat helemaal niet op dat plaatje.
als je naar zelfde pagina voor een duurder model (vb ex90) gaat, zie je een plaatje met 4 zones (2 voor en 2 achter)
De tekst daar is exact hetzelfde bij XC40. Dus ik denk dat ze die text vergeten zijn aan te passen voor goedekopere modellen die die klimaatzones achter niet hebben
Voor dicht draaien is achter harder. En vice versa. Denk dat ze dat bedoelen...Venomer schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 09:35:
[...]
De handleiding zegt dat je de temperatuur achterin afzonderlijk kunt instellen:
[...]
Ik weet dat je links en rechts apart kunt regelen, maar voor en achter niet. Er staat ook niet bij hoe je dat dan zou doen.
denk het niet, want in duurdere modellen zitten echt temperatuur sensoren achter en kun je ook temp instellen achter...caspervc schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 10:48:
[...]
Voor dicht draaien is achter harder. En vice versa. Denk dat ze dat bedoelen...
denk dat die tekst gewoon niet klopt
Gisteren bij de dealer een EX60 goed bekeken en er in gezeten. Ze hebben nog maar een exemplaar gekregen en die staat eerst een week in de showroom voordat hij voor proefrijden wordt ingezet. Daarna mag ik ook…..Het is een Forest Green Ultra P10 met de optionele 22” wielen. Kleur en wielen staan ‘m goed.Mga1600 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 11:32:
Er is een kans dat ik in de loop van volgend jaar weer toetreed tot het EV-rijders gilde. Dat zou dan in de vorm van een EX60 zijn. Ik ben zeer tevreden met mijn XC60, ik vind het een heel fijne auto, die met luchtvering, comfortstoelen en B&W audio rijdt hij als een vorst, zeker tijdens de electrische kilometers. Maar het blijft altijd een beetje jammer als de brandstofmotor bijspringt na 70-75 km. Je merkt daar weinig van behalve wat geluid uiteraard, maar het voelt wel ‘ als een beetje terug in de tijd’.
in werkelijkheid is het model een stuk mooier en lijkt het groter dan op de plaatjes vind ik. Alles is ook heel mooi afgewerkt. De instap is goed voor mij , de zit ook. De dealer bevestigde het verhaal van de gratis upgrade van P6 naar P10 voor al bestelde auto’s, maar alleen om zo snel mogelijk zo veel mogelijk auto’s op de weg te kunnen krijgen. Standaardisatie dus tijdens de aanloop van de productielijn. De P6 volgt later, en mensen die de upgrade niet willen om fiscale redenen en toch hun bestelde P6 willen moeten iets meer geduld hebben.
Ik hoorde ook dat de EX40 en EC40 blijven maar dan met een grote facelift en technische upgrade. Details niet bekend. Het nieuwe model waar eerder sprake van was (wat gebaseerd wordt op en verkorte EX60) en waarvan eerder gezegd werd dat dat de volgende 40 zou worden wordt geïntroduceerd als EX50 en komt dus naast de 40.
- Volvo will outline the Strategy Update on September 17.
- Before that, it'll reveal two electrified models, possibly plug-in hybrids.
- Volvo is open to making cars for other brands at its Ghent factory in Belgium.
https://www.motor1.com/news/801962/volvo-most-ambitious-product-plan/
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.
Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"
:strip_exif()/f/image/gEg1iPcH5nVv2jt4Sh9Pw1qo.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/366lwTLJQxje0rVFLsuY8aRq.jpg?f=fotoalbum_tile)