• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 00:28
Maar de hybride en elektrische XC40/EX40 zijn toch helemaal hetzelfde verder? De EV variant is gewoon gebouwd op de hybride/benzine variant. Ik vraag me af hoeveel hybride wagens er nog verkocht worden om een facelift te kunnen verantwoorden. Ik zou eerder zeggen, die facelift komt op alle modellen. Zeker als het gaat om hardware als in een heel nieuw infotainment scherm. De hybride versie draait ondertussen toch ook op AAOS?

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio


  • Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Nu online
De verwachting is dat de grote ex40 facelift inhoudt dat die op spa3 platform komt. Dat is een ev only platform. De facelift in de link hierboven is een kleine doorontwikkeling van huidig cma platform

Op moment dat die ex40 op spa3 dus wordt aangekondigd gaan ex40 en xc40 verder uit elkaar lopen. Dus of die facelift die @Plead aanhaalt ook naar ex40 komt weet je dus helemaal niet (en dan negeer ik overigens nog voor het gemak hoe vaak “could be” voorkomt in dat artikel. Die auteur weet het dus ook niet)

  • RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12:45
Nogmaals kijk naar de EX60 vs XC60 en EX90 vs XC90, zo gaat de EX40 vs XC40 ook op weg... kleine aanpassingen aan de hybride en benzine modellen en de EV variant krijgt een volledige nieuw platform, carrosserie, interieur,..

Ik zie nog regelmatig nog XC40's met nieuwe nummerplaten, ik denk dat er serieuze kortingen worden gegeven waardoor ze in lease en privé zeer voordelig zijn en het blijft een degelijke wagen voor dit geld.

  • mversluis
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14:03
Sinds gisteren ook de 3g melding , en gaat niet over met resetten.

Daarnaast heel erg regelmatig de melding " koelen van infoentertainment systeem"

An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture


  • Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07:38
RigolleM schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 07:47:
Nogmaals kijk naar de EX60 vs XC60 en EX90 vs XC90, zo gaat de EX40 vs XC40 ook op weg... kleine aanpassingen aan de hybride en benzine modellen en de EV variant krijgt een volledige nieuw platform, carrosserie, interieur,..

Ik zie nog regelmatig nog XC40's met nieuwe nummerplaten, ik denk dat er serieuze kortingen worden gegeven waardoor ze in lease en privé zeer voordelig zijn en het blijft een degelijke wagen voor dit geld.
In België en Nederland verkopen ze volgens mij nog steeds als zoete broodjes. Deze morgen stond ik voor het licht, 2 XC40's voor mij, eentje naast mij lol. Mix van plugin en EV.

Dan nog even over de bandenspanning. Gisteren bij de dealer gaven ze aan dat 2.8 optimaal is. 3 weken geleden was dat nog 2.9 volgens zijn collega. Komt erop neer dat 2.8 iets meer comfort geeft en 2.9 iets minder verbruik, 3.0 raadde hij eigenlijk af maar goed, de ene zegt zus de andere zegt zo. Ik vind 2.8 persoonlijk goed, bij 2.9 voelde de auto voor mij al minder 'gripperig' en een pak harder. Morgen nog even naar de pomp om alles op 2.8 te zetten voor de reis naar Spanje zaterdag/zondag.

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ


  • -Vasa-
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 27-06 08:54
mversluis schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 07:52:
Sinds gisteren ook de 3g melding , en gaat niet over met resetten.
Ik kan niet anders dan af en toe te herhalen dat de kans dat dit aan de hardware in de wagen ligt, ontzettend klein is. Dit is een probleem met het netwerk van de provider. Of je vindt dat Volvo het moet oplossen is natuurlijk nog iets anders, maar het probleem gaat zich niet 'in ' de wagen bevinden en als dit opgelost geraakt met zo'n reset, is dit niet meer dan het soort toeval dat je kan hebben dat als je '3,2,1' zegt als je voor een rood licht staat en wilt dat het op groen springt.

  • Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:33
Largamelion schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 08:48:

In België en Nederland verkopen ze volgens mij nog steeds als zoete broodjes. Deze morgen stond ik voor het licht, 2 XC40's voor mij, eentje naast mij lol. Mix van plugin en EV.

Dan nog even over de bandenspanning. Gisteren bij de dealer gaven ze aan dat 2.8 optimaal is. 3 weken geleden was dat nog 2.9 volgens zijn collega. Komt erop neer dat 2.8 iets meer comfort geeft en 2.9 iets minder verbruik, 3.0 raadde hij eigenlijk af maar goed, de ene zegt zus de andere zegt zo. Ik vind 2.8 persoonlijk goed, bij 2.9 voelde de auto voor mij al minder 'gripperig' en een pak harder. Morgen nog even naar de pomp om alles op 2.8 te zetten voor de reis naar Spanje zaterdag/zondag.
Ik denk dat de meeste mensen de vermelde bandenspanning, zoals die in de deuropening is vermeld, onjuist interpreteren. Het is volgens mij de minimale bandenspanning. Ik heb gemerkt dat bij 2.8 bij mijn vorige set banden de binnen- en buitenkant sneller slijten. Dit is kenmerkend voor een te lage bandenspanning. Wanneer de spanning te hoog is slijten de banden juist meer in het midden van het loopvlak. Sinds ik (met nieuwe banden) op 3.0 rij slijten zo mooi gelijkmatig af over het gehele loopvlak.

Hier een video met een goede verduidelijking van het probleem. Ze hebben het over PSI omdat het een Amerikaanse video is, maar de strekking van het verhaal is duidelijk.

  • TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13:08
Tranquility schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 09:08:
[...]

Ik denk dat de meeste mensen de vermelde bandenspanning, zoals die in de deuropening is vermeld, onjuist interpreteren. Het is volgens mij de minimale bandenspanning. Ik heb gemerkt dat bij 2.8 bij mijn vorige set banden de binnen- en buitenkant sneller slijten. Dit is kenmerkend voor een te lage bandenspanning. Wanneer de spanning te hoog is slijten de banden juist meer in het midden van het loopvlak. Sinds ik (met nieuwe banden) op 3.0 rij slijten zo mooi gelijkmatig af over het gehele loopvlak.

Hier een video met een goede verduidelijking van het probleem. Ze hebben het over PSI omdat het een Amerikaanse video is, maar de strekking van het verhaal is duidelijk.
Bij mijn weten is de vermelde bandenspanning in de deuropening de maximale of de meest optimale bandenspanning. Nooit de minimale. Ik hoor graag als ik dit verkeerd begrepen heb..

MacBook Air 13.6” M4 16 Gb Sky Blue  iPad Pro 12.9” M1  iPhone Air Cloud White  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay


  • DoubleDot
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 27-06 22:28
TheKerremenke schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 09:35:
[...]


Bij mijn weten is de vermelde bandenspanning in de deuropening de maximale of de meest optimale bandenspanning. Nooit de minimale. Ik hoor graag als ik dit verkeerd begrepen heb..
Ja en neen, dit is de minimale bandenspanning (koud) voor een veilige wegligging en verbruik. Vaak ook afhankelijk van hoe zwaar je geladen bent (aangeduid met personenicoontjes).
Op de band zelf staat de maximale.

  • TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13:08
DoubleDot schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 09:40:
[...]

Ja en neen, dit is de minimale bandenspanning (koud) voor een veilige wegligging en verbruik. Vaak ook afhankelijk van hoe zwaar je geladen bent (aangeduid met personenicoontjes).
Op de band zelf staat de maximale.
Bedankt voor de toelichting. I stand corrected. 👍🏽

MacBook Air 13.6” M4 16 Gb Sky Blue  iPad Pro 12.9” M1  iPhone Air Cloud White  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay


  • RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12:45
Koud staat de bandenspanning op 2.8 bar, wat resulteert in 3.0 bar in normale weersomstandigheden.

Ik kan dit zien in de Tesla, die staan op 2.9 bar (koud) en na half uurtje rijden staan ze op 3.1 bar.

  • BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 11:25
@Largamelion @Venomer @MicroStar_NL ook ik heb geen geluid meer in mijn Volvo, is dit bij jullie nog steeds zo of inmiddels opgelost?

Zo ja, hoe hebben jullie dit opgelost?

EV 82kWh; WP: ME PUZ-SWM120YAA + ERSF-VM2E + OSO boiler 300L RVS 3.1m2; PV: 13640 Wp O/W + SMA STP 10.0; AC: MTS2R-18HDI + MTS4R-28HDI-V2; Gasloos 08-2025


  • Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07:38
BaBoK schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 13:07:
@Largamelion @Venomer @MicroStar_NL ook ik heb geen geluid meer in mijn Volvo, is dit bij jullie nog steeds zo of inmiddels opgelost?

Zo ja, hoe hebben jullie dit opgelost?
Homeknop reset loste het bij mij op. Voorlopig nog niet teruggekomen maar is nog maar paar dagen geleden.
RigolleM schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 10:27:
Koud staat de bandenspanning op 2.8 bar, wat resulteert in 3.0 bar in normale weersomstandigheden.

Ik kan dit zien in de Tesla, die staan op 2.9 bar (koud) en na half uurtje rijden staan ze op 3.1 bar.
Klopt en gaf de dealer ook mee, altijd op spanning zetten na een korte rit vóór de banden opgewarmd zijn.

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ


  • BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 11:25
Largamelion schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 13:13:
[...]

Homeknop reset loste het bij mij op. Voorlopig nog niet teruggekomen maar is nog maar paar dagen geleden.


[...]

Klopt en gaf de dealer ook mee, altijd op spanning zetten na een korte rit vóór de banden opgewarmd zijn.
Thanks.

Weet jij waar die knop zit? Heb de Volvo net :D

EV 82kWh; WP: ME PUZ-SWM120YAA + ERSF-VM2E + OSO boiler 300L RVS 3.1m2; PV: 13640 Wp O/W + SMA STP 10.0; AC: MTS2R-18HDI + MTS4R-28HDI-V2; Gasloos 08-2025


  • mversluis
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14:03
Knop midden onder entertaining systeem.

Iets van 30 seconden ingedrukt houden

An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture


  • Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:33
mversluis schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 13:18:
Knop midden onder entertaining systeem.

Iets van 30 seconden ingedrukt houden
Totdat hele hele scherm zwart wordt en dan kun je loslaten.

  • BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 11:25
@mversluis @Tranquility thanks! Tis gelukt!

EV 82kWh; WP: ME PUZ-SWM120YAA + ERSF-VM2E + OSO boiler 300L RVS 3.1m2; PV: 13640 Wp O/W + SMA STP 10.0; AC: MTS2R-18HDI + MTS4R-28HDI-V2; Gasloos 08-2025


  • Trasos
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Zijn de parkeersensoren eigenlijk ook gekoppeld aan datzelfde geluidssysteem?
Soms heb ik het idee dat ik eigenlijk al lang iets zou moeten horen, maar dan hoor ik niks.
Het lijkt met name met de sensoren aan de zijkant te spelen.
Als ik gewoon achteruit rijd, richting de muur, dan krijg ik wel signalen.
Maar de sensoren op hoek lichten op het scherm wel rood op, maar ik hoor dan niks.

  • Venomer
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 10:59
BaBoK schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 13:07:
@Largamelion @Venomer @MicroStar_NL ook ik heb geen geluid meer in mijn Volvo, is dit bij jullie nog steeds zo of inmiddels opgelost?

Zo ja, hoe hebben jullie dit opgelost?
Gisteren gebeurde het opnieuw.

Je kunt het per keer oplossen door het entertainmentsysteem te resetten (home-knop indrukken totdat het systeem opnieuw opstart). Het blijft dan werken tot het eind van de rit. Maar het kan zijn dat het bij de volgende rit weer fout gaat.

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus


  • Bwlian
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10:07
Heb het ook voor gehad gisteren.

This space was intentionally left blank.


  • marcel_76
  • Registratie: December 2015
  • Nu online
Largamelion schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 08:48:
[...]

In België en Nederland verkopen ze volgens mij nog steeds als zoete broodjes. Deze morgen stond ik voor het licht, 2 XC40's voor mij, eentje naast mij lol. Mix van plugin en EV.

Dan nog even over de bandenspanning. Gisteren bij de dealer gaven ze aan dat 2.8 optimaal is. 3 weken geleden was dat nog 2.9 volgens zijn collega. Komt erop neer dat 2.8 iets meer comfort geeft en 2.9 iets minder verbruik, 3.0 raadde hij eigenlijk af maar goed, de ene zegt zus de andere zegt zo. Ik vind 2.8 persoonlijk goed, bij 2.9 voelde de auto voor mij al minder 'gripperig' en een pak harder. Morgen nog even naar de pomp om alles op 2.8 te zetten voor de reis naar Spanje zaterdag/zondag.
Ja ik kwam erachter dat bij de bandenwissel ze achter op 2,9 hadden gezet en voor op 2,8. Ik heb bij het wassen toen alles maar even op 2,9 gezet om eens te kijken hoe dat bevalt. Ik vind tot op heden 2,9 niet minder gripperig etc. ik merk juist iets minder van het feit dat 1 band achter trillingen veroorzaakt bij sneller optrekken, daar heb ik met 2,8 wel meer last van.

XC40 Ultimate MY24 - Single Motor Extended Range - Silver Dawn | Alfen Eve Single Pro-line


  • Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:33
Venomer schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 14:59:
Gisteren gebeurde het opnieuw.

Je kunt het per keer oplossen door het entertainmentsysteem te resetten (home-knop indrukken totdat het systeem opnieuw opstart). Het blijft dan werken tot het eind van de rit. Maar het kan zijn dat het bij de volgende rit weer fout gaat.
Hebben jullie allemaal 5.1.17? Dit zou e.e.a. verklaren waarom deze problemen opeens de kop op steken zo vlak na de OTA uitrol. Ik heb deze nog niet gehad, wellicht doordat ik nu al een paar dagen 3G heb i.p.v. LTE. Het enige probleem wat ik af en toe heb is dat ik geen muziek heb na het instappen en ik dat pas hoor als ik een keer de richtingaanwijzer gebruik. Verder geen ernstig issue.

  • Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:33
marcel_76 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 18:51:
Ja ik kwam erachter dat bij de bandenwissel ze achter op 2,9 hadden gezet en voor op 2,8. Ik heb bij het wassen toen alles maar even op 2,9 gezet om eens te kijken hoe dat bevalt. Ik vind tot op heden 2,9 niet minder gripperig etc. ik merk juist iets minder van het feit dat 1 band achter trillingen veroorzaakt bij sneller optrekken, daar heb ik met 2,8 wel meer last van.
Tja, bij mijn eerste set Michelins op 19" merkte ik dat ze aan de buitenste randen harder sleten dan in het midden en dat scheelde al gauw twee millimeter. Daarna nieuwe 20" velgen aangeschaft en daar nieuwe Michelins CC2/3 op laten leggen met de bandenspanning op 3.0 bar en sindsdien slijt alles mooi gelijkmatig af en geen gladde randen meer. Ik blijf dus lekker op 3.0 bar.

  • Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07:38
Venomer schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 14:59:
[...]

Gisteren gebeurde het opnieuw.

Je kunt het per keer oplossen door het entertainmentsysteem te resetten (home-knop indrukken totdat het systeem opnieuw opstart). Het blijft dan werken tot het eind van de rit. Maar het kan zijn dat het bij de volgende rit weer fout gaat.
Ik had het daarnet ook weer. Ik stond aan een kruispunt te pinken naar links, geluid van de pinker was oké en Spotify ook, dan plots viel alle geluid uit en letterlijk 2 seconden later herstartte het infotainment vanzelf. Auto was net daarvoor half uur geklimatiseerd. Lijkt toch iets niet goed te zitten in die nieuwste update...

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ


  • Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:33
Largamelion schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 23:28:
Ik had het daarnet ook weer. Ik stond aan een kruispunt te pinken naar links, geluid van de pinker was oké en Spotify ook, dan plots viel alle geluid uit en letterlijk 2 seconden later herstartte het infotainment vanzelf. Auto was net daarvoor half uur geklimatiseerd. Lijkt toch iets niet goed te zitten in die nieuwste update...
Daar lijkt het inderdaad op. Ik zou er niet raar van opkijken dat de uitrol hierom is stilgelegd, want ik heb 5.1.17 nog niet aangeboden gekregen. Meer mensen die hem nog niet hebben gehad?
Wat ook nog kan meespelen is het extreem warme weer en dat de IHU's gebaseerd op de Intel Atom simpelweg oververhit raken en spontaan rebooten.

  • danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 08:32
Tranquility schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 21:41:
[...]

Hebben jullie allemaal 5.1.17? Dit zou e.e.a. verklaren waarom deze problemen opeens de kop op steken zo vlak na de OTA uitrol. Ik heb deze nog niet gehad, wellicht doordat ik nu al een paar dagen 3G heb i.p.v. LTE. Het enige probleem wat ik af en toe heb is dat ik geen muziek heb na het instappen en ik dat pas hoor als ik een keer de richtingaanwijzer gebruik. Verder geen ernstig issue.
Ik heb 5.1.17, en heb geen problemen. Alleen 1e dag dat de radio op een stuk route na werk helft van de tijd weg viel, maar daarna ook niet meer gehad.

  • NaN
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

Tranquility schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 08:05:
[...]

Daar lijkt het inderdaad op. Ik zou er niet raar van opkijken dat de uitrol hierom is stilgelegd, want ik heb 5.1.17 nog niet aangeboden gekregen. Meer mensen die hem nog niet hebben gehad?
Wat ook nog kan meespelen is het extreem warme weer en dat de IHU's gebaseerd op de Intel Atom simpelweg oververhit raken en spontaan rebooten.
Hier ook nog niet. Zit op 5.1.11, ex40 MY27.

  • Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:33
NaN schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 08:42:
Hier ook nog niet. Zit op 5.1.11, ex40 MY27.
5.1.11 heb ik nog niet eerder gezien en staat ook niet in de release notes in de app.
Via de werkplaats gekregen? Heb zelf begin mei 5.1.9 in de werkplaats gekregen.

[ Voor 8% gewijzigd door Tranquility op 26-06-2026 09:37 ]


  • mversluis
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14:03
3g issue is er nog steeds , maar nu ook helemaal geen geluid meer.

Beide resets uitgevoerd, geluid is weer terug maar 3g nog niet opgelost

Zit idd op de nieuwe firmware 5.1.17

An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture


  • Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:33
mversluis schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 09:34:
3g issue is er nog steeds , maar nu ook helemaal geen geluid meer.

Beide resets uitgevoerd, geluid is weer terug maar 3g nog niet opgelost

Zit idd op de nieuwe firmware 5.1.17
Zit hier ondertussen al drie dagen op 3G. Paar keer de TCAM reset uitgevoerd zonder resultaat.
Lijkt echt een extern issue te zijn.

  • JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

Of een FUP ding? Al die Volvo's zijn OTA aan het updaten. Misschien is Volvo databundel wel geknepen ivm datavebruik? Heb dit de vorige keer ook gezien zo rond de OTA updates. Toen deed TuneIn het ook regelmatig minder lekker, dat de stream haperde. Daarna zag je 4G weer terug komen.

Mijn boefje is liev!


  • Marko72
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 12:34
Ik maak me niet zo druk om 3G vs 4G, in de praktijk merk ik eigenlijk geen verschil, heb altijd Open Radio aan (veel beter geluid dan de gewone radio app) en dat werkt ook met 3G prima. Lekker loslaten...........

  • JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

Idem, enige dat ik dus met TuneIn wel een aantal keren "bufferen" heb op 3G, dat is soms irritant. Wellicht Open Radio eens testen @Marko72 :) Is die ook zonder reclame en als AAOS app te vinden?

Mijn boefje is liev!


  • mversluis
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14:03
Mijn google maps navigeerde wel met geluid maar had geen beeld erbij , en dat is toch wel irritant

Zal het zo eens testen of die nu wel kaart erbij geeft

An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture


  • NaN
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

Tranquility schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 09:33:
[...]

5.1.11 heb ik nog niet eerder gezien en staat ook niet in de release notes in de app.
Via de werkplaats gekregen? Heb zelf begin mei 5.1.9 in de werkplaats gekregen.
Auto is 3 weken oud… ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xAe1-3Er2wQ47C6dxufm4voU-6Q=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Eq1HNDbLLcK3VwfsCMNP176c.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 34% gewijzigd door NaN op 26-06-2026 10:13 ]


  • Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:33
JB schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 09:53:
Idem, enige dat ik dus met TuneIn wel een aantal keren "bufferen" heb op 3G, dat is soms irritant. Wellicht Open Radio eens testen @Marko72 :) Is die ook zonder reclame en als AAOS app te vinden?
Het gekke is dat OpenRadio op Android voor telefoons reclame bevat, maar voor AAOS niet. Ik gebruik het zelf ook en ben er zeer tevreden over. Mooie overzichtelijke app en inderdaad beter dan DAB+ en toegang tot duizenden stations wereldwijd. Ik heb verder ook geen last van 3G, alles werkt verder prima, alleen Spotify laadt soms wat langer, maar verder geen problemen. Ik benoemde het alleen vanwege dat er blijkbaar een extern issue is en het hoogstwaarschijnlijk niet aan de auto ligt.

  • Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Nu online
NaN schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 10:09:
[...]

Auto is 3 weken oud… ;)
dan istie toen afgeleverd met laatste versie toen in werkplaats. Die zijn vrijwel altijd paar patchlevels hoger dan wat via ota beschikbaar was. zal dus binnenkort wel 5.1.17 via ota overheen komen (niet dat je nu iets mist ;-) omdat die vlak daarna erover heen gekomen is

  • JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

Tranquility schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 10:12:
[...]

Het gekke is dat OpenRadio op Android voor telefoons reclame bevat, maar voor AAOS niet. Ik gebruik het zelf ook en ben er zeer tevreden over. Mooie overzichtelijke app en inderdaad beter dan DAB+ en toegang tot duizenden stations wereldwijd. Ik heb verder ook geen last van 3G, alles werkt verder prima, alleen Spotify laadt soms wat langer, maar verder geen problemen. Ik benoemde het alleen vanwege dat er blijkbaar een extern issue is en het hoogstwaarschijnlijk niet een de auto ligt.
Op iOS (nu niet bij de auto) even gekeken, maar ik zie daar alleen een freubel app uit het buitenland die Open Radio heet? Heb je een linkje? Ik vind het fijn dat ik bijvoorbeeld favorieten via de app kan doen, zodat ze in de auto ook zichtbaar zijn.

Mijn boefje is liev!


  • NaN
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

Kammika schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 10:12:
[...]

dan istie toen afgeleverd met laatste versie toen in werkplaats. Die zijn vrijwel altijd paar patchlevels hoger dan wat via ota beschikbaar was. zal dus binnenkort wel 5.1.17 via ota overheen komen (niet dat je nu iets mist ;-) omdat die vlak daarna erover heen gekomen is
Nee, als ik zo de laatste pagina’s lees, mis ik niks! :P

  • Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:33
Kammika schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 10:12:

dan istie toen afgeleverd met laatste versie toen in werkplaats. Die zijn vrijwel altijd paar patchlevels hoger dan wat via ota beschikbaar was. zal dus binnenkort wel 5.1.17 via ota overheen komen (niet dat je nu iets mist ;-) omdat die vlak daarna erover heen gekomen is
Kan zo maar zijn dat 5.1.17 helemaal niet meer komt en is teruggetrokken.

  • NaN
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

Tranquility schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 10:14:
[...]

Kan zo maar zijn dat 5.1.17 helemaal niet meer komt en is teruggetrokken.
Het aparte is, verleden week was hij nog bij de dealer, om een trekhaak te laten monteren, en zouden ze ook de laatste software erop gezet hebben. Maar ik zag dus geen nieuwere versie.

  • JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

NaN schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 10:17:
[...]

Het aparte is, verleden week was hij nog bij de dealer, om een trekhaak te laten monteren, en zouden ze ook de laatste software erop gezet hebben. Maar ik zag dus geen nieuwere versie.
Zolang ze het niet gefactureerd hebben :+

Mijn boefje is liev!


  • Mga1600
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 27-06 22:37
danny.s schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 08:39:
[...]

Ik heb 5.1.17, en heb geen problemen. Alleen 1e dag dat de radio op een stuk route na werk helft van de tijd weg viel, maar daarna ook niet meer gehad.
Ik heb ook geen problemen met 5.1.17. Opstarten gaat sneller dan met de vorige versie en alles werkt gewoon bij mij. Maar ook met 5.0.5 had ik geen issues - allleen een wat tragere opstart dus.

Traditiegetrouw voer ik na iedere update beide resets uit. Gewoon preventief om geen last te hebben van rare storingen. Overbodig? Misschien meestal wel, maar bij 5.0.5.bleek dat echt nodig te zijn omdat -na de installatie- het icoontje voor autoinstellingen eenvoudig ontbrak en ik dus niets kon instellen. Na de reset was het er wel.

Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride


  • JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

Mga1600 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 10:20:
[...]

Ik heb ook geen problemen met 5.1.17. Opstarten gaat sneller dan met de vorige versie en alles werkt gewoon bij mij. Maar ook met 5.0.5 had ik geen issues - allleen een wat tragere opstart dus.

Traditiegetrouw voer ik na iedere update beide resets uit. Gewoon preventief om geen last te hebben van rare storingen. Overbodig? Misschien meestal wel, maar bij 5.0.5.bleek dat echt nodig te zijn omdat -na de installatie- het icoontje voor autoinstellingen eenvoudig ontbrak en ik dus niets kon instellen. Na de reset was het er wel.
Welke beide resets bedoel je dan precies? TCAM & middenconsole?

Mijn boefje is liev!


  • NaN
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

JB schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 10:18:
[...]

Zolang ze het niet gefactureerd hebben :+
Neh, alleen de trekhaak.. d:)b

  • Mga1600
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 27-06 22:37
JB schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 10:22:
[...]

Welke beide resets bedoel je dan precies? TCAM & middenconsole?
Inderdaad!

Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride


  • Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:33
JB schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 10:14:

Op iOS (nu niet bij de auto) even gekeken, maar ik zie daar alleen een freubel app uit het buitenland die Open Radio heet? Heb je een linkje? Ik vind het fijn dat ik bijvoorbeeld favorieten via de app kan doen, zodat ze in de auto ook zichtbaar zijn.
Helaas is er voor iOS geen OpenRadio app. Heb zelf ook een iPhone.
Een tijdje terug was er een aanbieding op Pepper en kon je de betaalde versie van Playdio gratis downloaden op iOS. Die gebruik ik dus op de iPhone en werkt geweldig. Simple Radio werkt ook goed, maar die bevat wel reclame in de app.

  • JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

Tranquility schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 10:25:
[...]

Helaas is er voor iOS geen OpenRadio app. Heb zelf ook een iPhone.
Een tijdje terug was er een aanbieding op Pepper en kon je de betaalde versie van Playdio gratis downloaden op iOS. Die gebruik ik dus op de iPhone en werkt geweldig. Simple Radio werkt ook goed, maar die bevat wel reclame in de app.
Oké check, dus rechtstreeks op de AAOS dien ik Open Radio te downloaden?

Mijn boefje is liev!


  • Mga1600
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 27-06 22:37
JB schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 10:22:
[...]

Welke beide resets bedoel je dan precies? TCAM & middenconsole?
Als je op de Volvo site kijkt bij software updates zie je dat voor my 27 versie 5.1.9 ( met een paar patches nu 5.1.11) de laatste is. Zal te maken hebben met afwijkende hardware t.o.v. eerdere bouwjaren

Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride


  • Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:33
JB schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 10:26:

Oké check, dus rechtstreeks op de AAOS dien ik Open Radio te downloaden?
Yep, OpenRadio.

  • Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:33
Mga1600 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 10:26:
Als je op de Volvo site kijkt bij software updates zie je dat voor my 27 versie 5.1.9 ( met een paar patches nu 5.1.11) de laatste is. Zal te maken hebben met afwijkende hardware t.o.v. eerdere bouwjaren
Ik heb dus ook de nieuwe Snapdragon IHU en zou kunnen verklaren waarom ik 5.1.17 niet krijg.
Maar volgens mij heeft @JB ook de nieuwe IHU en heeft wel 5.1.17 gehad?

  • JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

Tranquility schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 10:30:
[...]

Ik heb dus ook de nieuwe Snapdragon IHU en zou kunnen verklaren waarom ik 5.1.17 niet krijg.
Maar volgens mij heeft @JB ook de nieuwe IHU en heeft wel 5.1.17 gehad?
Ja klopt. Nieuwe IHU in een MY25 V60 die 5.1.17 gepushed kreeg. Maar een MY27 wijkt ook daarin weer af zo lijkt.

Mijn boefje is liev!


  • Venomer
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 10:59
Ik parkeerde mijn auto gisteren bij de Albert Heijn en gezien de hitte leek het mij slim om de airco te laten draaien terwijl ik boodschappen deed. Maar ik kon op de middenconsole het parkeerklimaat niet starten. Ik zie de optie wel staan, maar de start-knop is "greyed-out". Hebben jullie dat ook?

(Mijn oplossing was om de auto eerst af te sluiten en dan de airco te starten via de smartphone-app.)

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus


  • Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:33
Venomer schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 10:34:
Ik parkeerde mijn auto gisteren bij de Albert Heijn en gezien de hitte leek het mij slim om de airco te laten draaien terwijl ik boodschappen deed. Maar ik kon op de middenconsole het parkeerklimaat niet starten. Ik zie de optie wel staan, maar de start-knop is "greyed-out". Hebben jullie dat ook?

(Mijn oplossing was om de auto eerst af te sluiten en dan de airco te starten via de smartphone-app.)
Zo doe ik het ook als ik boodschappen aan het doen ben en het zo warm is. Als ik bijna alles heb, in de winkel even via de app het klimaat starten.

  • caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:15
Ik merk ook veel resets met de nieuwe software. 5 min uit de auto -> opstarten met volvo logo.

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue


  • Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:33
caspervc schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 10:58:
Ik merk ook veel resets met de nieuwe software. 5 min uit de auto -> opstarten met volvo logo.
Het lijkt er op dat heethoofdje Atom het moeilijk heeft. _O-

  • Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Tranquility schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 10:30:
[...]

Ik heb dus ook de nieuwe Snapdragon IHU en zou kunnen verklaren waarom ik 5.1.17 niet krijg.
Maar volgens mij heeft @JB ook de nieuwe IHU en heeft wel 5.1.17 gehad?
Hier met de nieuwe snapdragon ook gewoon de update gekregen eind vorige week (MY25).

  • Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Nu online
Venomer schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 10:34:
Ik parkeerde mijn auto gisteren bij de Albert Heijn en gezien de hitte leek het mij slim om de airco te laten draaien terwijl ik boodschappen deed. Maar ik kon op de middenconsole het parkeerklimaat niet starten. Ik zie de optie wel staan, maar de start-knop is "greyed-out". Hebben jullie dat ook?

(Mijn oplossing was om de auto eerst af te sluiten en dan de airco te starten via de smartphone-app.)
had je de deur al open? De knop blijft greyed-out tot je de deur open doet

  • cdwave
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 27-06 18:33
Tranquility schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 08:05:
[...]
Daar lijkt het inderdaad op. Ik zou er niet raar van opkijken dat de uitrol hierom is stilgelegd, want ik heb 5.1.17 nog niet aangeboden gekregen. Meer mensen die hem nog niet hebben gehad?
Hij kwam langs met de 5.1.17 update toen ik in 't Zwarte Woud was (heerlijk rijden met EV in de bergen), en toen heb ik maar "nu effe niet" gekozen. Sindsdien heb ik 'm links laten liggen, en ik wacht nog even af...
Wat ook nog kan meespelen is het extreem warme weer en dat de IHU's gebaseerd op de Intel Atom simpelweg oververhit raken en spontaan rebooten.
Zou best kunnen... Tot zo ver "automotive" SoC....

  • RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12:45
Ik zit ook nog 4.2.13 (MY26) en ik zal 5.1.17 nooit zien, want maandag dien ik de wagen terug in.

Nog in onderhandeling met nieuwe werkgever, dus nog geen idee wat het gaat worden, dus voorlopig zal het dus enkel meelezen worden, geen actieve posts meer van mij.

  • Venomer
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 10:59
Kammika schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 11:39:
[...]

had je de deur al open? De knop blijft greyed-out tot je de deur open doet
Dat heb ik geprobeerd, maar dat hielp niet. Ik zag op een ander forum dat iemand er ook last van had. Die moest het systeem resetten met de home-knop om het weer werkend te krijgen. Maar dan kwam het probleem wel telkens terug.

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus


  • Microstar
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 14:01
Mag ik vragen welke problemen jullie ondervinden met de “3G issues”? Ik heb vaak 3G maar merk niks.

2022 XC40 MY23 P6 Plus


  • Marko72
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 12:34
JB schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 09:53:
Idem, enige dat ik dus met TuneIn wel een aantal keren "bufferen" heb op 3G, dat is soms irritant. Wellicht Open Radio eens testen @Marko72 :) Is die ook zonder reclame en als AAOS app te vinden?
Inderdaad AAOS app, dus je gebruikt ook de dataverbinding van de auto. Je krijgt wel een reclame als je een station start en heel af en toe tussendoor, maar die neem ik op de koop toe (verder is het gratis en het moet ergens van betaald worden). Verschil in geluid met de gewone radio vind ik echt enorm.

Ook in het buitenland altijd lol als je gewoon de NL radio aan hebt en er rijden mensen mee, de “hee hoe kan dat nou” duurt altijd even maar is er altijd…

Overigens viel me ook op dat in ieder geval bij mij DAB+ echt heel matig werkt, als je automatisch omschakelen naar gewone FM uit zet valt die heel vaak weg.

  • Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:33
Marko72 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 12:11:
Je krijgt wel een reclame als je een station start en heel af en toe tussendoor, maar die neem ik op de koop toe (verder is het gratis en het moet ergens van betaald worden).
Toevallig BNR radio? Dat ligt niet aan de app, maar aan BNR, die deze reclame injecteert in de stream. Probeer maar eens met NPO of andere zenders. Die starten meteen in het lopende programma en alleen BNR gooit er eerst reclame voor. Ik heb dat ook met de betaalde app op de iPhone.

  • TFZ61
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-06 13:58
Vraagje over DAB+. Ik heb de auto nu een jaar, en kon in het begin via DAB+ Arrow Classic Rock beluisteren. Sinds lange tijd staat deze niet meer tussen de DAB+ zenders. Ik zie ook geen mogelijkheid om handmatig te zoeken of een frequentie aan te geven. (dat kon ik met mijn vorige Opel wel)

Zie ik iets over het hoofd? Arrow zit op Kanaal 7D - Landelijk.

EX40 | Single Motor ER | MY26 | Ultra | Black Edition - Denim Blue | Privacy glass | Pixel LED |


  • JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

Marko72 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 12:11:
[...]

Inderdaad AAOS app, dus je gebruikt ook de dataverbinding van de auto. Je krijgt wel een reclame als je een station start en heel af en toe tussendoor, maar die neem ik op de koop toe (verder is het gratis en het moet ergens van betaald worden). Verschil in geluid met de gewone radio vind ik echt enorm.

Ook in het buitenland altijd lol als je gewoon de NL radio aan hebt en er rijden mensen mee, de “hee hoe kan dat nou” duurt altijd even maar is er altijd…

Overigens viel me ook op dat in ieder geval bij mij DAB+ echt heel matig werkt, als je automatisch omschakelen naar gewone FM uit zet valt die heel vaak weg.
Ja das met TuneIn ook, dus zie nog niet gelijk een voordeel eigenlijk. Alleen als deze nooit hoeft te bufferen, dan ga ik dat eens testen.

DAB+ gebruik ik alleen indien nodig, maar de dekking in onze regio is wel goed vind ik. Switchen naar FM heb ik nooit aan gehad, precies vanwege dezelfde reden; geluidskwaliteit, maar met de huidige "connected" auto heb ik DAB+ amper meer nodig.

Mijn boefje is liev!


  • caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:15
Tranquility schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 11:03:
[...]

Het lijkt er op dat heethoofdje Atom het moeilijk heeft. _O-
Nope. Snapdragon hier

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue


  • JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

Een MY24 ook?

Mijn boefje is liev!


  • caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:15
TFZ61 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 13:17:
Vraagje over DAB+. Ik heb de auto nu een jaar, en kon in het begin via DAB+ Arrow Classic Rock beluisteren. Sinds lange tijd staat deze niet meer tussen de DAB+ zenders. Ik zie ook geen mogelijkheid om handmatig te zoeken of een frequentie aan te geven. (dat kon ik met mijn vorige Opel wel)

Zie ik iets over het hoofd? Arrow zit op Kanaal 7D - Landelijk.
Probeer de app 'Open Radio' eens. Alle radiozenders in Europa via je data. Veel betere geluidskwaliteit en overal te luisteren.

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue


  • caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:15
IHU upgrade gedaan begin van 't jaar. Dus idd Snapdragon in een MY24. Frankenstein auto 😅

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue


  • JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

caspervc schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 13:47:
[...]

IHU upgrade gedaan begin van 't jaar. Dus idd Snapdragon in een MY24. Frankenstein auto 😅
Herkenbaar :D Nice :)

Mijn boefje is liev!


  • rolfio
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 27-06 23:00
Ik luister al zolang ik de auto heb (bijna 3 jaar) NPO radio 2 en Veronica op onze buitenlandse reizen, heb nooit extra reclame gehoord via Open Radio t.o.v. luisteren via DAB....

XC40 RWD Ultimate Single Motor ER MY24 Sage Green 50000km


  • JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

rolfio schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 13:54:
Ik luister al zolang ik de auto heb (bijna 3 jaar) NPO radio 2 en Veronica op onze buitenlandse reizen, heb nooit extra reclame gehoord via Open Radio t.o.v. luisteren via DAB....
NPO 2 doet op TuneIn inderdaad ook geen reclame, zodra je de stream start. Veronica weet ik niet, maar andere zenders zeer zeker wel :)

Mijn boefje is liev!


  • Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:33
Hier idem, ook MY24.
Die problemen lijken mij dan echt gerelateerd aan 5.1.17.

  • Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:33
JB schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 14:01:
NPO 2 doet op TuneIn inderdaad ook geen reclame, zodra je de stream start. Veronica weet ik niet, maar andere zenders zeer zeker wel :)
Waarschijnlijk voornamelijk de commerciëlen die dit doen.
Ik luister altijd naar een lounge zender (Hi On Line Lounge Radio) en heb nooit reclame, zowel niet op OpenRadio als op Playdio op de iPhone.

  • Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Nu online
TFZ61 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 13:17:
Vraagje over DAB+. Ik heb de auto nu een jaar, en kon in het begin via DAB+ Arrow Classic Rock beluisteren. Sinds lange tijd staat deze niet meer tussen de DAB+ zenders. Ik zie ook geen mogelijkheid om handmatig te zoeken of een frequentie aan te geven. (dat kon ik met mijn vorige Opel wel)

Zie ik iets over het hoofd? Arrow zit op Kanaal 7D - Landelijk.
arrow classic rock heeft niet de beste zendersterkte. heb nu een XC40 en een Tesla. In mijn XC40 via tunein (heb geen DAB+), in mijn tesla krijg ik 'm ook niet altijd geselecteerd via DAB+ en valt regelmatig de verbinding weg, dus daar doe ik 'm nu ook met Tunein

  • Rendome
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 27-06 19:57
Vraagje: is het normaal dat de auto spontaan gaat staan 'koelen'? Hele dag niet gebruikt, staat nu niet in de zon, maar natuurlijk wel code rood vandaag... EX40 MY26.

  • danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 08:32
Rendome schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 20:47:
Vraagje: is het normaal dat de auto spontaan gaat staan 'koelen'? Hele dag niet gebruikt, staat nu niet in de zon, maar natuurlijk wel code rood vandaag... EX40 MY26.
Ik had gister hetzelfde. In de ochtend geladen, verder niet gebruikt, om 17u stond ie te blazen. M’n vriendin vroeg ook of ik de airco had aanstaan.

Niet eerder mee gemaakt.

  • Venomer
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 10:59
Rendome schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 20:47:
Vraagje: is het normaal dat de auto spontaan gaat staan 'koelen'? Hele dag niet gebruikt, staat nu niet in de zon, maar natuurlijk wel code rood vandaag... EX40 MY26.
Dat kan inderdaad gebeuren als het erg warm is. Volgens mij wordt dan niet het interieur gekoeld, maar de accu.

https://www.volvocars.com...77a7e089c0a8296870d1a409/

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus


  • marcel_76
  • Registratie: December 2015
  • Nu online
mversluis schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 09:34:
3g issue is er nog steeds , maar nu ook helemaal geen geluid meer.

Beide resets uitgevoerd, geluid is weer terug maar 3g nog niet opgelost

Zit idd op de nieuwe firmware 5.1.17
3G is herkenbaar, alle dagen had ik LTE maar stapte vanochtend in de auto en hoppa 3G. Alles werkte wel gewoon maar wel 3G. Terwijl Telefoon op Odido (T-Mobile) wel gewoon 5G had, dus nergens last van. Denk dat het toch echt met alles achter het netwerk te maken heeft wat door Volvo gekozen of aangeleverd wordt.

XC40 Ultimate MY24 - Single Motor Extended Range - Silver Dawn | Alfen Eve Single Pro-line


  • cdwave
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 27-06 18:33
Rendome schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 20:47:
Vraagje: is het normaal dat de auto spontaan gaat staan 'koelen'? Hele dag niet gebruikt, staat nu niet in de zon, maar natuurlijk wel code rood vandaag... EX40 MY26.
Jep, dat deed die vorig jaar ook toen 't 30+ was een tijdje. Vanmorgen een grote baal hooi gehaald met de aanhanger, en toen hij in de zon stond te wachten tot we die uitgeladen hadden maakte hij meer herrie dan een fossiele, zo hard was hij aan het blazen.

  • Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07:38
Onderweg naar Spanje en Google Maps toch weer frustrerend, precies nog erger dan de vorige jaren. Begonnen met telkens gewoon mijn laadstop in te geven en dat ging goed. Bij de 2e stop dan ineens alle laadstops ingegeven tot bestemming, die hij dan bij de 3e stop allemaal verloor omdat we even gingen wandelen. Voeg ik de stops opnieuw toe en zit hij er constant ongevraagd eigen laadstops tussen te stoppen omdat hij te dom is om te zien dat ik aan het laden ben... man man man, IRRITANT is een understatement.

En waarom ik alle stops ingeef? Wel ik vind het handig om te zien hoe lang we dan overal moeten laden en hoe laat we da ongeveer aankomen op de eindbestemming.

Momenteel in Saint-Saturnin bij de Tesla SuC's, die hebben echt een mooie upgrade gekregen met 'n hoop V4' s! Ook speciale plaatsen voor caravans wat mijn noorderburen heel erg zullen appreciëren vermoed ik 🙂.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MZ3LzBZxGAaqHIaXfyc718Ju_Ig=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zi85zk8wLDznSjHe3sJPEmia.jpg?f=fotoalbum_large

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ


  • Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:54
@Largamelion fijne vakantie, geniet ervan!

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19", Easee Home, Marstek Venus C 2,56kWh, Venus A 2,12kWh, HW P1, MT CT003, ☀️2,7kWp, Ariston Lydos Hybrid WP boiler


  • cdwave
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 27-06 18:33
Largamelion schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 14:26:
Onderweg naar Spanje en Google Maps toch weer frustrerend, ...
Klopt, helemaal mijn ervaring ook. Ik probeerde mijn ervaring van vorig jaar te gebruiken...
Wat ik dan deed is tijdens de laadpauze op de telefoon de laadstop + bestemming weer in maps stoppen en dan doorgeven aan de auto. Dan heb je inderdaad nog een idee van wanneer je aan gaat komen enzo.

En dan gaat Google zomaar ongevraagd je zorgvuldig uitgezochte laadstops in de prullenbak knikkeren en en zomaar random andere stops in frotten als je niet op tijd bent met het prietepruttig "nee" knopje op het scherm in te drukken.

Ook fijn dat hij zo duidelijk omleidingen enzo aangeeft (niet dus). Op de heenweg nam hij een afslag te vroeg voor de tweede laadstop, maar dat liet hij nergens blijken. Die had ook een autohof, en ik was dus nogal in de war omdat die er heel anders uitzag dan ik had verwacht. Kwam er veel later pas achter dat de afrit afgesloten was, en dat hij dus een afrit eerder had genomen (om daarna kilometers over provinciale wegen te gaan rijden)...

Op de terugweg waren er werkzaamheden op de lokale wegen, en na allerlei rare creatieve omwegen kwam ik dan op het punt uit waar de oprit naar de provinciale weg was afgesloten. Moest ik dus gedwongen de andere kant op en kwam bij een ongeval-file uit waar ik dus ook helemaal nooit had moeten komen. Als ik gewoon met een papieren kaart had genavigeerd en de aanwijzingen van de borden had gevolgd had ik een makkelijkere en kortere route zonder fratsen gehad. Dank je wel Google.

  • NaN
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

Venomer schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 23:40:
[...]

Dat kan inderdaad gebeuren als het erg warm is. Volgens mij wordt dan niet het interieur gekoeld, maar de accu.

https://www.volvocars.com...77a7e089c0a8296870d1a409/
Aha! Onze buurman was ook al zoiets opgevallen over onze auto! Dat verklaart.
d:)b

  • peutje
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 08:43

peutje

XC40 recharge my24ER

Kwam er net achter dat ie toch per band een probleem aangeeft. Was idd maar 2.3 rest 2.9.

Even bijgepompt en aankijken want ik kon weinig vinden op de band.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FKe2TpsNYuXGdSnSyFLDhech2Ho=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hqtsrVukE5ByGY0oXvASB6vd.jpg?f=fotoalbum_large

  • TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13:08
peutje schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 18:25:
Kwam er net achter dat ie toch per band een probleem aangeeft. Was idd maar 2.3 rest 2.9.

Even bijgepompt en aankijken want ik kon weinig vinden op de band.

[Afbeelding]
Standaard melding op onze auto. Komt meestal om de week terug. Dan een keer alle vier de banden, dan een keer 1 band.

Edit: controleer geregeld de banden en reset dan de melding. Rechtsvoor loopt langzaam leeg (iets met het ventiel ofzo), binnenkort maar eens laten repareren.

[ Voor 11% gewijzigd door TheKerremenke op 27-06-2026 18:40 ]

MacBook Air 13.6” M4 16 Gb Sky Blue  iPad Pro 12.9” M1  iPhone Air Cloud White  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay


  • Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07:38
cdwave schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 14:57:
[...]


Klopt, helemaal mijn ervaring ook. Ik probeerde mijn ervaring van vorig jaar te gebruiken...
Wat ik dan deed is tijdens de laadpauze op de telefoon de laadstop + bestemming weer in maps stoppen en dan doorgeven aan de auto. Dan heb je inderdaad nog een idee van wanneer je aan gaat komen enzo.

En dan gaat Google zomaar ongevraagd je zorgvuldig uitgezochte laadstops in de prullenbak knikkeren en en zomaar random andere stops in frotten als je niet op tijd bent met het prietepruttig "nee" knopje op het scherm in te drukken.

Ook fijn dat hij zo duidelijk omleidingen enzo aangeeft (niet dus). Op de heenweg nam hij een afslag te vroeg voor de tweede laadstop, maar dat liet hij nergens blijken. Die had ook een autohof, en ik was dus nogal in de war omdat die er heel anders uitzag dan ik had verwacht. Kwam er veel later pas achter dat de afrit afgesloten was, en dat hij dus een afrit eerder had genomen (om daarna kilometers over provinciale wegen te gaan rijden)...

Op de terugweg waren er werkzaamheden op de lokale wegen, en na allerlei rare creatieve omwegen kwam ik dan op het punt uit waar de oprit naar de provinciale weg was afgesloten. Moest ik dus gedwongen de andere kant op en kwam bij een ongeval-file uit waar ik dus ook helemaal nooit had moeten komen. Als ik gewoon met een papieren kaart had genavigeerd en de aanwijzingen van de borden had gevolgd had ik een makkelijkere en kortere route zonder fratsen gehad. Dank je wel Google.
Ik had alle stops opgeslagen in GM voor ik vertrok, helaas is het buiten de eerste bestemming niet gelukt om ze door te sturen naar de auto, dat lukt me anders probleemloos. Ook het inschatten van het aankomstpercentage doet hij niet meer goed na de 2e stop, vermoedelijk door de hitte en de airco die overuren draait. Hij zit er makkelijk 10-15% naast, gelukkig reken ik altijd een marge. Voor de laatste stop wel snelheid moeten minder want aankomstpercentage was op een klein uur van aankomst van 24% naar 8% gezakt 😕. Door snelheid te minderen terug naar 10% gekregen.

Na de 2e stop ook weeral melding over de bandenspanning, weer die band rechtsachter. Morgenvroeg voor vertrek als ze koud staan maar even een tankstation zoeken ofwel het pompje uit de frunk gebruiken.

Voor de rest gaat de rit erg vlot, weinig verkeer.

Vanavond tijdens het opladen, de pomp uit de frunk even gebruikt en die werkt eigenlijk nog vrij simpel. Band rechtsachter stond op 2,4 ongeveer, de rest op ongeveer 3,0.

[ Voor 3% gewijzigd door Largamelion op 27-06-2026 22:35 ]

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ


  • Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:33
marcel_76 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 23:40:

3G is herkenbaar, alle dagen had ik LTE maar stapte vanochtend in de auto en hoppa 3G. Alles werkte wel gewoon maar wel 3G. Terwijl Telefoon op Odido (T-Mobile) wel gewoon 5G had, dus nergens last van. Denk dat het toch echt met alles achter het netwerk te maken heeft wat door Volvo gekozen of aangeleverd wordt.
Misschien is dit ook wel de reden dat ik 5.1.17 nog niet heb gehad omdat een software update wellicht LTE vereist en de update niet verschijnt op 3G. Of is er hier iemand die wel de update heeft gehad met 3G?
Zit trouwens net op de app te kijken en zie dat de auto offline is..

[ Voor 5% gewijzigd door Tranquility op 28-06-2026 10:28 ]


  • RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12:45
Tranquility schreef op zondag 28 juni 2026 @ 10:26:
[...]

Misschien is dit ook wel de reden dat ik 5.1.17 nog niet heb gehad omdat een software update wellicht LTE vereist en de update niet verschijnt op 3G. Of is er hier iemand die wel de update heeft gehad met 3G?
Zit trouwens net op de app te kijken en zie dat de auto offline is..
Is hier ook offline, dacht dat het door het wassen was...

  • Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:33
RigolleM schreef op zondag 28 juni 2026 @ 11:02:
Is hier ook offline, dacht dat het door het wassen was...
Ben even naar mijn auto gelopen en deze gestart en de verbinding kwam weer terug, uiteraard nog steeds op 3G. Heb meteen maar even WiFi ingesteld sinds de nieuwe IHU upgrade waarbij ik dat had nagelaten. Ik heb voor de grap eens een speedtest uitgevoerd op 3G en WiFi en de verschillen zijn best wel groot te noemen.

Speedtest op 3G is een zielige 14 Mbps:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u02_fZO3eWcjYQaAM0UgzultF2w=/x800/filters:strip_exif()/f/image/PZNz76O4AExsOkV5pnYW0lCY.png?f=fotoalbum_large

Speedtest op WiFi is al heel wat sneller met bijna 71 Mbps:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bLCxtDVkyU2uDh4cUT0j5c4lvbE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/2HDBAqMkKaCEKvl5WD2INEqU.png?f=fotoalbum_large

Beide vanuit de openstaande garage met goed signaal.

  • RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12:45
Tranquility schreef op zondag 28 juni 2026 @ 11:12:
[...]

Ben even naar mijn auto gelopen en deze gestart en de verbinding kwam weer terug, uiteraard nog steeds op 3G. Heb meteen maar even WiFi ingesteld sinds de nieuwe IHU upgrade waarbij ik dat had nagelaten. Ik heb voor de grap eens een speedtest uitgevoerd op 3G en WiFi en de verschillen zijn best wel groot te noemen.

Speedtest op 3G is een zielige 14 Mbps:[Afbeelding]

Speedtest op WiFi is al heel wat sneller met bijna 71 Mbps:[Afbeelding]

Beide vanuit de openstaande garage met goed signaal.
Hij blijft offline... 30Mbps via WiFi.

  • Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Nu online
Tranquility schreef op zondag 28 juni 2026 @ 11:12:
[...]

Ben even naar mijn auto gelopen en deze gestart en de verbinding kwam weer terug, uiteraard nog steeds op 3G. Heb meteen maar even WiFi ingesteld sinds de nieuwe IHU upgrade waarbij ik dat had nagelaten. Ik heb voor de grap eens een speedtest uitgevoerd op 3G en WiFi en de verschillen zijn best wel groot te noemen.

Speedtest op 3G is een zielige 14 Mbps:[Afbeelding]

Speedtest op WiFi is al heel wat sneller met bijna 71 Mbps:[Afbeelding]

Beide vanuit de openstaande garage met goed signaal.
14mbps is een prima score voor 3G. Toont ook gelijk aan waarom je in de praktijk (dwz tot je video gaat streamen) geen lte nodig hebt


Spotify gebruikt op op piekmomenten (lossless) Max 2 mbps. Volgens mij zit de lossless setting niet eens op aaos dus dan is het 320kbps bij de hoogste setting


Maps gebruikt op piekmomenten 1,5mbps

Dus zolang de snelheid minimaal 4 Mbps blijft zul je (zolang je geen video apps gebruikt) dat lte niet missen…

  • marcel_76
  • Registratie: December 2015
  • Nu online
Tranquility schreef op zondag 28 juni 2026 @ 10:26:
[...]

Misschien is dit ook wel de reden dat ik 5.1.17 nog niet heb gehad omdat een software update wellicht LTE vereist en de update niet verschijnt op 3G. Of is er hier iemand die wel de update heeft gehad met 3G?
Zit trouwens net op de app te kijken en zie dat de auto offline is..
Misschien. Hier is de auto online, morgen even boodschap doen dan merk ik wel of de 3G weer weg is en dinsdag/woensdag weer lange ritten voor kantoor dagen.

XC40 Ultimate MY24 - Single Motor Extended Range - Silver Dawn | Alfen Eve Single Pro-line


  • Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:33
Kammika schreef op zondag 28 juni 2026 @ 11:26:

14mbps is een prima score voor 3G. Toont ook gelijk aan waarom je in de praktijk (dwz tot je video gaat streamen) geen lte nodig hebt
Het klopt dat 14 Mbps voor 3G een normale waarde is. Maar goed, het is natuurlijk ook een oude standaard. Voor simpel gebruik als Spotify en Internetradio is het inderdaad voldoende en ervaar ik verder ook geen last. Ik vind het alleen vreemd en heb ik een vermoeden dat de update daardoor niet is doorgekomen. Ik had ook begrepen dat 3G uitgefaseerd gaat worden en daarom vind ik het des te vreemder dat Volvo of de provider LTE blijkbaar heeft uitgezet.

  • Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:54
Aldus Tweakers: "Odido (voorheen T-Mobile) houdt de 3G-ondersteuning in de lucht tot september 2026..."

Onze Volvo gebruikt toch Odido? Dan is het te hopen dat LTE vanaf september wel altijd werkt!

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19", Easee Home, Marstek Venus C 2,56kWh, Venus A 2,12kWh, HW P1, MT CT003, ☀️2,7kWp, Ariston Lydos Hybrid WP boiler


  • NaN
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

Vulcan750 schreef op zondag 28 juni 2026 @ 12:54:
Aldus Tweakers: "Odido (voorheen T-Mobile) houdt de 3G-ondersteuning in de lucht tot september 2026..."

Onze Volvo gebruikt toch Odido? Dan is het te hopen dat LTE vanaf september wel altijd werkt!
Ik meende dat Volvo niet meer bij Odido zat, zoiets vertelde de dealer mij laatst?

Het enige wat ik hierover kon vinden: https://www.henkscholten....ernet-service-provider-2/

[ Voor 13% gewijzigd door NaN op 28-06-2026 13:24 ]


  • The GUI
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14:19

The GUI

ClickOps < DevOps

Lijkt me dat als 3G uitgaat er meer bandbreedte voor 4G komt en dat de auto ook niet anders kan dan verbinden met 4G.

Volvo EX40 Ultra Twin Motor MY26 | 13,2 kWp ZZW


  • marcel_76
  • Registratie: December 2015
  • Nu online
The GUI schreef op zondag 28 juni 2026 @ 14:19:
Lijkt me dat als 3G uitgaat er meer bandbreedte voor 4G komt en dat de auto ook niet anders kan dan verbinden met 4G.
Inderdaad en met het uitschakelen van 3G ga ik ervanuit dat deze frequenties niet meer beschikbaar zijn in Nederland voor 3G en dus ook buitenlandse providers er geen gebruik van kunnen maken die gebruiken immers altijd roaming overeenkomsten met lokale providers.

Het zou ook kunnen als er geen fallback meer mogelijk is dat je dan vaker een storing hebt van geen verbinding ipv nu de terugval naar 3G.

XC40 Ultimate MY24 - Single Motor Extended Range - Silver Dawn | Alfen Eve Single Pro-line


  • Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Nu online
The GUI schreef op zondag 28 juni 2026 @ 14:19:
Lijkt me dat als 3G uitgaat er meer bandbreedte voor 4G komt en dat de auto ook niet anders kan dan verbinden met 4G.
Yep lossen ze vast op, desnoods door naar andere probeer dan odido te switchen als die 4g niet goed op orde krijgt in combi met de Volvo
Pagina: 1 ... 375 376 Laatste

Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.

Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.

Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"