Nou ik vind het echt niet het einde van de wereld en ik slaap er geen minuut slechter door. Het grootste bezwaar is de afstand van rond de 140 kilometer rijden, maar ook daar kom ik wel overheen en heb gewoon een leenauto mee dus kan alles gewoon doen. Dan voel ik me des te fijner als ik straks een heerlijk vlot infotainment systeem kan ervaren, dus heb zeer zeker geen spijt van de beslissing.ron65 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 22:45:
Wow, zou niets voor mij zijn. Bij mij moet het gewoon geregeld worden, en van een situatie waarin ze dan maar voor x dagen een leenauto meegeven omdat het niet lukt slaap ik zelfs slecht tot het geregeld is.
Ik heb dat geduld echt niet, terwijl ik juist met storingen oplossen een engelengeduld heb.
Dat is echt een gebrek van Spotify. Mijn grootste bezwaar is dat je nog steeds niet kunt zien welke playlist momenteel speelt. Dit is echt irritant. Is het nou zo moeilijk om ergens een extra regeltje toe te voegen met de naam van de playlist?Largamelion schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 09:20:
Ik luister veel podcasts in de wagen en er is gewoon geen mogelijkheid om de titel van de podcast volledig te lezen, zo brak is het. Dat ligt dan meer aan Spotify dan aan Volvo en dat is zowel op AA als AAOS. Hoe moeilijk is het om die titels bijvoorbeeld te laten scrollen als ze er niet inpassen,andere devices doen dat al jaren.
De app update of ook de 4.2.13 update voor de auto zelf?caspervc schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 09:12:
[...]
Interessant. Dit heb ik met de geüpdatet app.
[Afbeelding]
Onderstaand is met de iOS app versie 6.4.0 en de auto software versie op 3.5.14.
Betreft wel een 2.0 B3 auto mild hybrid. Dus geen plug-in hybride of EV. (En ja officieel mag ik hier niet zijn met een ICE auto ipv een (P)EV. 🙃)
/f/image/QGqSgErwKoYjU0NNlHXtR7xU.png?f=fotoalbum_large)
Edit: ik weet dat er een software upgrade mogelijk is. Maar krijg telkens de volgende foutmelding als ik deze wil installeren.
[ Voor 56% gewijzigd door TheKerremenke op 17-01-2026 10:41 ]
iPad 12.9 Pro 2021 iPhone Air Cloud White Apple Watch Ultra 2 Black Apple TV 4K HDR & 4K & HD HomePods & HomePods Mini’s AirPods Max & Pro MagSafe HomeKit CarPlay
Moeilijk is dat zeker allemaal niet maar de wil ontbreekt ze gewoon. De verwachtingen zijn in deze tijd ook anders dan vroeger denk ik en daar is Volvo nog niet volledig in mee.Tranquility schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 10:18:
[...]
Dat is echt een gebrek van Spotify. Mijn grootste bezwaar is dat je nog steeds niet kunt zien welke playlist momenteel speelt. Dit is echt irritant. Is het nou zo moeilijk om ergens een extra regeltje toe te voegen met de naam van de playlist?
Ik heb op een paar uurtjes spelen met HA nu een rijtje widgets aangemaakt op m'n bureaublad waar ik direct een overzicht heb van de belangrijkste zaken die ik wil zien. Erg handig en leuk, jammer dat dit met de Volvo app zelf niet kan op Android, terwijl er op iOS wel widgets zijn dacht ik.
Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ
Goed nieuws!
Heb net de garage in Nijverdal aan de lijn gehad en ze hadden vanmorgen de hele software riedel opnieuw uitgevoerd en is nu succesvol verlopen en zou alles werken. Ze gaan nog even "een rondje om de kerk" rijden om te zeker te zijn dat alles werkt zoals camera, e.d en bellen ze mij terug en kan ik de auto komen ophalen. Jeey!
[edit] net weer teruggebeld en alles werkt naar behoren en kan de auto komen halen.
Heb net de garage in Nijverdal aan de lijn gehad en ze hadden vanmorgen de hele software riedel opnieuw uitgevoerd en is nu succesvol verlopen en zou alles werken. Ze gaan nog even "een rondje om de kerk" rijden om te zeker te zijn dat alles werkt zoals camera, e.d en bellen ze mij terug en kan ik de auto komen ophalen. Jeey!
[edit] net weer teruggebeld en alles werkt naar behoren en kan de auto komen halen.
[ Voor 11% gewijzigd door Tranquility op 17-01-2026 11:28 ]
Dat ligt niet aan Volvo maar aan Spotify. Er zit bij ook geen sortering functie in de AAOS Spotify app. Mega irritant als je zoals mij werkelijk een (grote) playlist aanvult met nieuwe nummers uit sets van afgelopen week. Oud staat in de auto altijd boven, de nieuwe nummers onderaan. Mijn playlist heeft ondertussen duizenden nummers dus je snapt het irritante probleem. Ik heb dit 5 jaar geleden al ingeschoten bij Spotify, genoeg likes voor hun idiote manier van items willen ontwikkelen maar het zit er nog steeds niet in. ligt niet aan Volvo, maar aan die vreselijke organisatie die Spotify heet.
Workaround die ik zelf bedacht is overigens een clone van de originele playlist maken en na elke week leeg ik die helemaal en gooi de originele playlist dan weer in de clone. Dan staat nieuw wel bovenaan, waarschijnlijk omdat Spotify dan opeens wel onder water kijkt naar laatst toegevoegd? Bizar gewoon.
Maargoed, het is niet alleen Spotify op AAOS. Op mijn Garmin zit ook een Spotify app voor offline luisteren. Die is zo uitgekleed dat ik niet eens mijn hardloop playlist kan openen en zelf een nummer kan selecteren waarmee ik bijv wil starten. Nee nee, je kan op play, pauze, next en vorige drukken met als extra optie nog shuffle. En over die laatste gesproken, de relatief nieuwe Zeekr 7x (ook Geely) mist in haar ingebakken Spotify app gewoon de shuffle functie. Hoe dan...???🤔
Workaround die ik zelf bedacht is overigens een clone van de originele playlist maken en na elke week leeg ik die helemaal en gooi de originele playlist dan weer in de clone. Dan staat nieuw wel bovenaan, waarschijnlijk omdat Spotify dan opeens wel onder water kijkt naar laatst toegevoegd? Bizar gewoon.
Maargoed, het is niet alleen Spotify op AAOS. Op mijn Garmin zit ook een Spotify app voor offline luisteren. Die is zo uitgekleed dat ik niet eens mijn hardloop playlist kan openen en zelf een nummer kan selecteren waarmee ik bijv wil starten. Nee nee, je kan op play, pauze, next en vorige drukken met als extra optie nog shuffle. En over die laatste gesproken, de relatief nieuwe Zeekr 7x (ook Geely) mist in haar ingebakken Spotify app gewoon de shuffle functie. Hoe dan...???🤔
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Fijn dat het gelukt is! En dit is een gevalletje je weet pas wat je (niet) mist als je het ervaren hebt. Die nieuwe processor werkt in de praktijk zo enorm beter waardoor de hele user experience direct zoveel malen meer is.Tranquility schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 11:08:
Goed nieuws!
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Proefritjes zeggen niks... als je er 9 maanden in gereden hebt, dan kan je echt vergelijken... Vroeg remmen doet Tesla ook, maar niet zo hevig als de Volvo, gisteren een kwartier in de file gereden en ik heb ACC uitgezet na 5 minuten, bij Tesla nooit gedaan... maar het is en blijft persoonlijk.Kammika schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 09:45:
[...]
Ben nu wat proefritjes aan het maken, maar dat vroeg remmen en druk op stuur uitoefenen zit in volgens mij alle auto’s.
Tesla autopilot (en ik reed met de full selfdriving optie) vind ik bv veel zenuwachtiger dan de pilot assist in de Volvo.
Bij Volvo moet je echt continue druk op het stuur zetten, Tesla gewoon wat vasthouden was genoeg... met bril op kon ik het zelfs loslaten, ondenkbaar bij de Volvo.
Waar ik wel blij mee ben dat ik terug heb: automatisch terug op de ACC ingestelde snelheid rijden wanneer je eens ACC hebt uitgeschakeld. Bij Tesla moest ik terug de snelheid instellen, bij Volvo hervat hij de vorige ingestelde snelheid.
Nou bij de proefrit van een half uur remde bij mij de tesla meerdere keren heftiger en plotselinger dan de Volvo ooit in 4 jaar gedaan heeft. Dan hoef je er imo echt geen 9 mnd in te rijden om dat vast te stellen… was vooralRigolleM schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 11:43:
[...]
Proefritjes zeggen niks... als je er 9 maanden in gereden hebt, dan kan je echt vergelijken... Vroeg remmen doet Tesla ook, maar niet zo hevig als de Volvo, gisteren een kwartier in de file gereden en ik heb ACC uitgezet na 5 minuten, bij Tesla nooit gedaan... maar het is en blijft persoonlijk.
Bij Volvo moet je echt continue druk op het stuur zetten, Tesla gewoon wat vasthouden was genoeg... met bril op kon ik het zelfs loslaten, ondenkbaar bij de Volvo.
Waar ik wel blij mee ben dat ik terug heb: automatisch terug op de ACC ingestelde snelheid rijden wanneer je eens ACC hebt uitgeschakeld. Bij Tesla moest ik terug de snelheid instellen, bij Volvo hervat hij de vorige ingestelde snelheid.
In bebouwde kom. Snelweg deed die prima
Daar ging het dan ook niet over, daar heb je wel gelijk in... Tesla met zijn meerdere camera's ziet meer potentiële gevaren, en remt daardoor veel sneller af als hij denkt dat er iets gaat gebeuren. Anderzijds gebruikte ik Autopilot enkel op de snelweg, en TACC (ACC bij Volvo) voor al de rest. Maar iemand die wat te ver met de neus over de lijn gaat, weet je dat hij gaat remmen, bij de Volvo gaat hij remmen als hij echt doorrijdt, en daar anticipeer je dan op... en dat leer je niet op 30' proefritKammika schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 11:47:
[...]
Nou bij de proefrit van een half uur remde bij mij de tesla meerdere keren heftiger en plotselinger dan de Volvo ooit in 4 jaar gedaan heeft. Dan hoef je er imo echt geen 9 mnd in te rijden om dat vast te stellen…
Gelukkig dan dat je niet de eerste bent en weet dat het all meermaals goed gegaan is, ik duim voor je dat het snel goed komt en hoop op een super ervaring daarna.Tranquility schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 21:32:
[...]
Helaas is het niet gelukt met het laden van de softwaremodules en proberen ze het morgen opnieuw. Als ze weer support van het HK nodig hebben zal het maandag worden.
Ik ben zeker niet de eerste, ze vertelde me dat ze al acht upgrades hebben gedaan waaronder Polestars, EX40’s, XC40’s en XC60’s. Ben 140km met een EX30 leenauto naar huis gereden.
XC40 Ultimate MY24 - Single Motor Extended Range - Silver Dawn | Alfen Eve Single Pro-line
Ik heb de update ook gisteren geinstalleerd maar die optie niet in de app op Android nog terug gezien net als anderen met Android. Zal vanzelf wel komen dan.Kammika schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 22:13:
Update geinstalleerd... enne.. ik heb gelijk honk en flash weer terug in de app! Ook mooi geimplementeerd, gewoon op homescreen van de app (naast de icoontjes voor ontgrendelen en preconditionering..)
[ Voor 7% gewijzigd door marcel_76 op 17-01-2026 11:58 ]
XC40 Ultimate MY24 - Single Motor Extended Range - Silver Dawn | Alfen Eve Single Pro-line
lovenswaardig, wou dat ik die eigenschap had. Ik wordt al gestresst als bij een dag onderhoud aan het eind van de dag nog niet gebeld is dat hij klaar staat.Tranquility schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 10:08:
[...]
Nou ik vind het echt niet het einde van de wereld en ik slaap er geen minuut slechter door. Het grootste bezwaar is de afstand van rond de 140 kilometer rijden, maar ook daar kom ik wel overheen en heb gewoon een leenauto mee dus kan alles gewoon doen. Dan voel ik me des te fijner als ik straks een heerlijk vlot infotainment systeem kan ervaren, dus heb zeer zeker geen spijt van de beslissing.
Neem de OTA, ik zie hier eergisteravond de eerste meldingen dat mensen hem inmiddels hebben, en ik zag gister eind van de middag nog niets terwijl steeds meer mensen meldden dat ze de update hadden gekregen.
Dan jeukt het alweer bij mij, gelukkig kwam het gisteravond alsnog.
En dat is raar, want andere dingen kan ik prima geduld opbrengen, vaak veel meer dan anderen.
Nog wel tweemaal gehad dat de apps meldden dat de auto offline was gisteravond. Heb nogmaals beide resets uitgevoerd en ben een rondje gereden om te zorgen dat de auto goede connectie met het signaal van de masten heeft en niet toevallig een van de zwakste signalen gepakt heeft en daarop gelockt staat.
Daarna is het stabiel gebleven.
XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp
ik zie het niet op android en niet op ios, zal wel weer zo'n uitrol zijn die in fases gaat, over 4 weken is het er wel denk ikVenomer schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 08:27:
[...]
Is dat op Android? Ik heb een iPhone met de nieuwste app en in de auto ook de nieuwste software, maar ik zie die functies niet.
idem hiercaspervc schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 09:12:
[...]
Interessant. Dit heb ik met de geüpdatet app.
[Afbeelding]
Wat is/doet dat symbool met dat blaadje? Vraag van een niet EV rijder.
Internal purifier zag ik al.
[ Voor 8% gewijzigd door TheKerremenke op 17-01-2026 14:59 ]
iPad 12.9 Pro 2021 iPhone Air Cloud White Apple Watch Ultra 2 Black Apple TV 4K HDR & 4K & HD HomePods & HomePods Mini’s AirPods Max & Pro MagSafe HomeKit CarPlay
Graag gedaan hoor, bedankt voor het compliment!Kammika schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 18:56:
[...]
Oei… da’s een tijdvretende hobby…
Volvo integratie in home Assistant is heel goed. Tegenwoordig gewoon native ingebouwd…
Hier dus wel:ron65 schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 13:58:
[...]
ik zie het niet op android en niet op ios, zal wel weer zo'n uitrol zijn die in fases gaat, over 4 weken is het er wel denk ik
Ik heb die puntjes ook niet……
[ Voor 107% gewijzigd door Mga1600 op 17-01-2026 17:06 ]
Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride
En nog wat fijns aan de ota update ontdekt: standaard staat mijn 360 view weer aan in de achteruit. Dat scheelt weer een tik op het scherm elke keer dat ik achteruit rijd
Toch wel fijne update deze laatste ota
Toch wel fijne update deze laatste ota
Net weer terug uit Nijverdal.
Ter plaatse eerst de hele boel weer gekoppeld en ingesteld voordat ik aan de reis terug naar huis zou beginnen. Voor dit doel had ik al de tweede sleutel meegenomen, en ik moet zeggen dat dit makkelijker ging dan de eerste keer toen ik de auto kocht. Alleen de app synchroniseerde nog niet helemaal vlekkeloos, maar na een keer een homebutton reset uitgevoerd te hebben, de auto afgesloten en weer geopend was dat ook weer hersteld. De software versie is de nieuwe 4.2.13 die onlangs is uitgerold. Wat me uiteraard meteen opviel is de snelheid en responsitiviteit van het hele systeem. Alles is snappy en vlot, precies zoals de berichten aangaven.
Wat me ook opviel is dat het sluiten- en openen van de portieren sneller gaat zonder vertraging. Ik had eerlijk gezegd niet verwacht dat de IHU hier invloed op heeft. Enige nadeel op dit moment is dat maps een stuk kleiner is en dat er twee joekels van balken onderaan staan en moet ik nog even uitzoeken hoe dat te peronaliseren en het op één balk te krijgen. Het mooiste zou zijn als je zelf "snelkoppelingen" van de meestgebruikte apps op de onderste balk zou kunnen zetten. Wellicht dat iemand met het nieuwe systeem of een MY26 auto dit al heeft uitgezocht?
[edit]
heb al gevonden dat met een druk op de home knop er één balk verdwijnt en de maps groter wordt. Nu nog de balk kunnen personaliseren naar een soort taakbalk voor snel wisselen tussen de apps, dat zou mooi zijn..
Verder heel tevreden! Wel grappig dat inderdaad de toeter en knipper weer terug zijn in de app (achter de puntjes dat is).
Ter plaatse eerst de hele boel weer gekoppeld en ingesteld voordat ik aan de reis terug naar huis zou beginnen. Voor dit doel had ik al de tweede sleutel meegenomen, en ik moet zeggen dat dit makkelijker ging dan de eerste keer toen ik de auto kocht. Alleen de app synchroniseerde nog niet helemaal vlekkeloos, maar na een keer een homebutton reset uitgevoerd te hebben, de auto afgesloten en weer geopend was dat ook weer hersteld. De software versie is de nieuwe 4.2.13 die onlangs is uitgerold. Wat me uiteraard meteen opviel is de snelheid en responsitiviteit van het hele systeem. Alles is snappy en vlot, precies zoals de berichten aangaven.
Wat me ook opviel is dat het sluiten- en openen van de portieren sneller gaat zonder vertraging. Ik had eerlijk gezegd niet verwacht dat de IHU hier invloed op heeft. Enige nadeel op dit moment is dat maps een stuk kleiner is en dat er twee joekels van balken onderaan staan en moet ik nog even uitzoeken hoe dat te peronaliseren en het op één balk te krijgen. Het mooiste zou zijn als je zelf "snelkoppelingen" van de meestgebruikte apps op de onderste balk zou kunnen zetten. Wellicht dat iemand met het nieuwe systeem of een MY26 auto dit al heeft uitgezocht?
[edit]
heb al gevonden dat met een druk op de home knop er één balk verdwijnt en de maps groter wordt. Nu nog de balk kunnen personaliseren naar een soort taakbalk voor snel wisselen tussen de apps, dat zou mooi zijn..
Verder heel tevreden! Wel grappig dat inderdaad de toeter en knipper weer terug zijn in de app (achter de puntjes dat is).
[ Voor 7% gewijzigd door Tranquility op 17-01-2026 22:39 ]
We zijn putje winter, dus we zitten allemaal aan de bodem van ons bereik.. Is niet alleen voor Volvo maar voor ALLE EV's.Exorcist schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 15:50:
[...]
Ik moet zeggen dat ik het bereik van m'n EX40 heel beperkt vind, vond ik al met m;n ID.4 (77KW) en m'n Volvo is ondanks de single motor extended range plus Black Edition heel dramatisch. Ligt ook aan meer PK/m'n rechtervoet denk ik
Een ID.4 uit 2021 heeft een vergelijkbaar verbruik als een EX40 ER, dus ik vrees dat uw rechtervoet de oorzaak is. Voel je die extra PK's tov de ID.4?
Ja, dat had ik met m'n ID dus ook, maar daarom kan ik ook goed vergelijken (had m'n ID nieuw in 2022 en bijna 200k mee gereden). Ik denk idd dat de extra PK's en m'n voet veel betekenen, want als ik naar m'n vriendin rij (N-weg/80 of 100) richting Zeeland dan is het best OK. Maar, tov mn ID4 valt het me wel tegen helaas. Dan maar meer ladenRigolleM schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 17:05:
[...]
We zijn putje winter, dus we zitten allemaal aan de bodem van ons bereik.. Is niet alleen voor Volvo maar voor ALLE EV's.
Een ID.4 uit 2021 heeft een vergelijkbaar verbruik als een EX40 ER, dus ik vrees dat uw rechtervoet de oorzaak is. Voel je die extra PK's tov de ID.4?
Gaat meer om gereden (gemiddelde) snelheid dan om acceleratie denk ik.RigolleM schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 17:05:
Voel je die extra PK's tov de ID.4?
Nou… 170 op een halflege “tank” zou ik het voor doen…Exorcist schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 15:50:
[...]
Ik moet zeggen dat ik het bereik van m'n EX40 heel beperkt vind, vond ik al met m;n ID.4 (77KW) en m'n Volvo is ondanks de single motor extended range plus Black Edition heel dramatisch. Ligt ook aan meer PK/m'n rechtervoet denk ik![]()
[Afbeelding]
Het verbruik ja, maar ik ben nieuwsgierig of je die extra's PK's voelt, de ID.4 heeft 'maar' 174pk, zijn er bijna 80 meer bij de Volvo ER.Olaf van der Spek schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 17:25:
[...]
Gaat meer om gereden (gemiddelde) snelheid dan om acceleratie denk ik.
Ik zal vooraan in de rij staan, daar ik 2 weken geleden mij terug aangemeld heb bij Volvo met mijn EC40 MY26.
Moet eerlijk toegeven dat de app er wel serieus op vooruit is gegaan tov een jaar geleden. Het is niet altijd zo slecht zoals men soms beweert.
Betekent dat liggend streepje met de ruimte ernaast niet, dat er rechts nog wat staat (knoppen swipen)?Mga1600 schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 16:32:
Ik heb die puntjes ook niet……
XC40 Twin Ultimate MY23 19" nubuck + pixel
Je kunt het plaatje swipen. Je ziet dan een ander plaatje, met de beveiligingsstatus van de auto. Maar andere knoppen krijg je niet.Claude schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 19:02:
[...]
Betekent dat liggend streepje met de ruimte ernaast niet, dat er rechts nog wat staat (knoppen swipen)?
[Afbeelding]
XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus
Nee, dat laat alleen zien dat dit pagina 1 van 2 is, als ik doorklik is puntje-streepje net andersomClaude schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 19:02:
[...]
Betekent dat liggend streepje met de ruimte ernaast niet, dat er rechts nog wat staat (knoppen swipen)?
[Afbeelding]
Onderhoud jij die integratie? Nice!MrMathos schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 14:57:
[...]
Graag gedaan hoor, bedankt voor het compliment!
Dat is heel wisselend, bij mij is dat zeker niet het geval, niet op android en niet op IOS, maar ook anderen missen dit nog.Tranquility schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 16:55:
[knip]... Wel grappig dat inderdaad de toeter en knipper weer terug zijn in de app (achter de puntjes dat is).
Nu kan ik het mishebben, maar ik krijg de indruk dat diegenen die het wel hebben een MY26 rijden? wellicht ook MY25? dus dat het modeljaar gerelateerd lijkt?
Ik heb een MY24 met nu dus een MY26 IHU, maar dat zal er niks mee te maken hebben denk ik.ron65 schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 21:52:
Dat is heel wisselend, bij mij is dat zeker niet het geval, niet op android en niet op IOS, maar ook anderen missen dit nog.
Nu kan ik het mishebben, maar ik krijg de indruk dat diegenen die het wel hebben een MY26 rijden? wellicht ook MY25? dus dat het modeljaar gerelateerd lijkt?
Nee, ik heb een MY26 en heb ze ook nog niet na de laatste app update (gisteren) en laatste OTA (eergisteren). Komt vast binnenkort alsnog, server uitrol in batches misschien.ron65 schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 21:52:
[...]
Dat is heel wisselend, bij mij is dat zeker niet het geval, niet op android en niet op IOS, maar ook anderen missen dit nog.
MY26 | Volvo EX40 Plus | Single Motor Extended Range | Vapour Grey | Connect Microtech/Nubuck | Visual Park Assist | Donkergetinte achterruiten | Trekhaak | geproduceerd: 12 mei 2025 | afgeleverd: 27 juni 2025 | software 4.2.13
ah kijk, ik had even de indruk van een invloed door het modeljaar. Maar jullie beiden reacties ontkrachten dat dan weer.
Mogelijk inderdaad uitrol in batches, voorgaande ervaringen leren mij dat die soms meerdree weken tot maanden in beslag nemen.
Afwachten dus.
Verder is het natuurlijk een redelijk nutteloze gadget, ja het knipperen als je op een grotere parking staat en in uiterste geval ook het toeteren zodat je hoort in welke richting je mag wandelen, maar verder is er weinig echte toepassing voor.
ohja, eentje, toen het een poos terug ook even beschikbaar was heb ik een keer iemand die zijn hond net voor mijn wagen liet schijten de stuipen op het lijf gejaagd
Mogelijk inderdaad uitrol in batches, voorgaande ervaringen leren mij dat die soms meerdree weken tot maanden in beslag nemen.
Afwachten dus.
Verder is het natuurlijk een redelijk nutteloze gadget, ja het knipperen als je op een grotere parking staat en in uiterste geval ook het toeteren zodat je hoort in welke richting je mag wandelen, maar verder is er weinig echte toepassing voor.
ohja, eentje, toen het een poos terug ook even beschikbaar was heb ik een keer iemand die zijn hond net voor mijn wagen liet schijten de stuipen op het lijf gejaagd
Ik denk dat het inderdaad in batches gaat, net als de updates zelf.ron65 schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 22:04:
ah kijk, ik had even de indruk van een invloed door het modeljaar. Maar jullie beiden reacties ontkrachten dat dan weer.
Afwachten dus.
Appversie is 6.4.0. (iOS) Ik neem aan bij jou hetzelfde?
Yep, IOS 6.4.0Tranquility schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 22:07:
[...]
Ik denk dat het inderdaad in batches gaat, net als de updates zelf.
Appversie is 6.4.0. (iOS) Ik neem aan bij jou hetzelfde?
[Afbeelding]
Android 6.3.0
Auto 4.2.13
Ik sluit aan, net gekoppeld, wat super!!
Werkte simpel om in te richten.
Overigens merk ik ook in de HA aggregatie op dat er geen lichtsignalen en toeter bij staan. Dat moet dus echt vanuit de autosoftware komen, klaarblijkelijk is dat in de auto nog niet actief ondanks de laatste OTA.
Hij laadt tot max. 90% maar het ding loopt sneller leeg dan m'n ID.4 als ik wat gas geef. Ik snap dat het logisch is, maar ik verwacht dat hij ondanks dat zuiniger zou zijn. Maar het ligt compleet aan de bestuurder denk ikKammika schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 17:38:
[...]
Nou… 170 op een halflege “tank” zou ik het voor doen…
Dit scheelt ook enorm, m'n ID.4 reed max 167 en de EX40 187, en dat gebruik ik soms op wegen waarop het kan/weinig verkeer is. Maar ook accelaratie is van belang, want beide auto's trek en trok ik altijd max op als het kan en dat helpt echt niet. Ik denk dat in verhouding de ID.4 niet beter is dan de EX40 en het echt aan mij ligt iigOlaf van der Spek schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 17:25:
[...]
Gaat meer om gereden (gemiddelde) snelheid dan om acceleratie denk ik.
Ik heb inderdaad in de HA integratie honk en flash staan, dus je bent op het juiste spoorron65 schreef op zondag 18 januari 2026 @ 00:24:
[...]
Overigens merk ik ook in de HA aggregatie op dat er geen lichtsignalen en toeter bij staan. Dat moet dus echt vanuit de autosoftware komen, klaarblijkelijk is dat in de auto nog niet actief ondanks de laatste OTA.
Die zit er echt wel in. De api heeft het al die tijd ondersteund.ron65 schreef op zondag 18 januari 2026 @ 00:24:
[...]
Als je de Volvo integratie in ha geïnstalleerd hebt kun je die vinden onder instellingen/apparaten en diensten / volvo / je auto en dan onder het knopje bediening
te vroeg gejuicht met honk en flash in de Volvo app. Het is daar weer verdwenen
[ Voor 13% gewijzigd door Kammika op 18-01-2026 09:19 ]
Ik heb die niet hoor. Krijg wel net melding voor de OTA binnen dus even installeren en dan zien of ik ze erna heb. Dit staat er momenteel:Kammika schreef op zondag 18 januari 2026 @ 08:43:
[...]
Die zit er echt wel in. De api heeft het al die tijd ondersteund.
Als je de Volvo integratie in ha geïnstalleerd hebt kun je die vinden onder instellingen/apparaten en diensten / volvo / je auto en dan onder het knopje bediening
:strip_exif()/f/image/k0hNO92RsKdKgL3OPE6kcjA0.jpg?f=fotoalbum_large)
Edit: Geen extra bedieningsknoppen na installatie OTA en refresh in HA.
[ Voor 4% gewijzigd door Largamelion op 18-01-2026 11:09 ]
Ik heb de afgelopen dagen steevast de mededeling dat er nieuwe verkeersbordeninformatie wordt gedownload, maar het lijkt niet af te ronden. Mss het ding 's compleet uitzetten en rebootenLargamelion schreef op zondag 18 januari 2026 @ 10:48:
[...]
Ik heb die niet hoor. Krijg wel net melding voor de OTA binnen dus even installeren en dan zien of ik ze erna heb. Dit staat er momenteel:
[Afbeelding]
Edit: Geen extra bedieningsknoppen na installatie OTA en refresh in HA.
Welke knoppen je krijgt in HA, hangt af van wat de API terug geeft voor jouw specifieke wagen. Als die zegt dat toeter en lichten niet ondersteund worden, dan krijg je die ook niet in HA. In het begin kwamen de toeter en de lichten mee voor mijn wagen (XC40 MY2024), sinds een tijdje niet meer.Kammika schreef op zondag 18 januari 2026 @ 08:43:
[...]
Ik heb ergens gelezen (misschien zelfs hier) dat door het gebruik van die knoppen, de 12V leeg kon lopen. Die knoppen werden toen ook verwijderd uit de app.
Mijn wagen zit nu op v4.2.13 en de iOS app op v6.4.0, maar ik zie geen mogelijkheid om de toeter of de lichten te bedienen.
(Ik onderhoud inderdaad de HA integratie.)
[ Voor 4% gewijzigd door MrMathos op 18-01-2026 12:17 ]
Hier hetzelfde probleem sinds de laatste dagen, zal wel iets aan de volvo kant zijn dan.Exorcist schreef op zondag 18 januari 2026 @ 11:44:
[...]
Ik heb de afgelopen dagen steevast de mededeling dat er nieuwe verkeersbordeninformatie wordt gedownload, maar het lijkt niet af te ronden. Mss het ding 's compleet uitzetten en rebooten
De honk en flash was bij mij een aantal dagen beschikbaar in de Android app maar het is nu weer verdwenen.
Dan denk ik dat het feature flagged stond in de vorige versie ivm de 12V problemen en in de laatste app versie die flag per ongeluk niet was meegenomen en nu alsnog weer bij ieder app account wordt teruggezet. Kennelijk is het 12V probleem nog niet in de autosoftware opgelost.
MY26 | Volvo EX40 Plus | Single Motor Extended Range | Vapour Grey | Connect Microtech/Nubuck | Visual Park Assist | Donkergetinte achterruiten | Trekhaak | geproduceerd: 12 mei 2025 | afgeleverd: 27 juni 2025 | software 4.2.13
Heb dit ook 2 dagen gezien toen ik pas de wagen had, nu is het verdwenen.Avvd schreef op zondag 18 januari 2026 @ 12:20:
[...]
Hier hetzelfde probleem sinds de laatste dagen, zal wel iets aan de volvo kant zijn dan.
De honk en flash was bij mij een aantal dagen beschikbaar in de Android app maar het is nu weer verdwenen.
En wat ook is verdwenen: de toeter en flash
Ja hier zijn de knoppen vandaag ook magischerwijs verdwenen... Bizar!RigolleM schreef op zondag 18 januari 2026 @ 13:00:
Heb dit ook 2 dagen gezien toen ik pas de wagen had, nu is het verdwenen.
En wat ook is verdwenen: de toeter en flash
Grappig detail is dat ik in ruil daarvoor er 10km extra range bij heb gekregen..
De OTA heeft hier precies weer meer slecht dan goed gedaan... Noch de app noch HA tonen dat de auto aan het laden is ondanks dat m'n laadpaal stroom levert. Ben effectief naar de auto zelf moeten gaan voor bevestiging en ja hoor, die is aan het laden ondanks dat we buiten de laadplanning zitten die in de app staat...
De Volvo app en HA reeds meerdere keren herstart, zonet ook de homeknop-reset in de auto gedaan maar niets helpt. Hopelijk tijdelijk probleem want ik moet echt op die data kunnen vertrouwen!
Ont/vergrendelen lukt overigens probleemloos dus de auto communiceert nog. Vanmorgen toonde de app ook al dat de koffer ontgrendeld was terwijl die vergrendeld was volgens HA. Geen idee wat ze daar allemaal aan 't prutsen zijn bij Volvo op een zondag...
De Volvo app en HA reeds meerdere keren herstart, zonet ook de homeknop-reset in de auto gedaan maar niets helpt. Hopelijk tijdelijk probleem want ik moet echt op die data kunnen vertrouwen!
Ont/vergrendelen lukt overigens probleemloos dus de auto communiceert nog. Vanmorgen toonde de app ook al dat de koffer ontgrendeld was terwijl die vergrendeld was volgens HA. Geen idee wat ze daar allemaal aan 't prutsen zijn bij Volvo op een zondag...
[ Voor 20% gewijzigd door Largamelion op 18-01-2026 13:32 ]
Idem. Ik open net de app en zie dat de 2 knoppen weer verdwenen zijn. Zo raar... Geen idee wat Volvo allemaal uitvreet...Tranquility schreef op zondag 18 januari 2026 @ 13:18:
[...]
Ja hier zijn de knoppen vandaag ook magischerwijs verdwenen... Bizar!
4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.
Dan is het toch iets dat op mijn wagen niet meekomt in de api.Kammika schreef op zondag 18 januari 2026 @ 08:43:
[...]
Ik denk dat ik met het rood omcirkelde deel op de juiste plek kijk?
:strip_exif()/f/image/xrdiNYHAQHi2ZSgX998e6aSC.jpg?f=fotoalbum_large)
In de API zitten 72 entiteiten geeft hij aan.
ja, zie antwoord van mrmatthias hierboven...ron65 schreef op zondag 18 januari 2026 @ 13:42:
[...]
Dan is het toch iets dat op mijn wagen niet meekomt in de api.
Ik denk dat ik met het rood omcirkelde deel op de juiste plek kijk?
[Afbeelding]
In de API zitten 72 entiteiten geeft hij aan.
wel bijzonder bij mij is die in de API altijd blijven teruggeven...
Heb ik ook, lost zichzelf wel opExorcist schreef op zondag 18 januari 2026 @ 11:44:
[...]
Ik heb de afgelopen dagen steevast de mededeling dat er nieuwe verkeersbordeninformatie wordt gedownload, maar het lijkt niet af te ronden. Mss het ding 's compleet uitzetten en rebooten
ik denk dat ze 'm echt heel recent (gisteren) of zo ook uit de API gehaald hebben. Het honk/flash commando geeft nu een 404 als ik rechtstreeks op de API doe.RigolleM schreef op zondag 18 januari 2026 @ 14:24:
HA toont dit:
[Afbeelding]
Als ik op de klik van 'Honk' klik krijg ik dit:
[Afbeelding]
Ik zou de developers eens op stage sturen bij Tesla, wat ik daar allemaal mee kan... staan ze bij Volvo nog in het kinderschoenen.
In HA nu ook uitgegrijsd
en als ik commands aanroep staat die er ook niet meer tussen...
jammer want tot nu toe werkte dit altijd nog wel via de API... (en nog nooit battery drain issues gehad)
Wat bij mij apart was is dat de update aan het installeren was,die was klaar met installeren en de app gaf aan dat de kofferdeksel ontgrendeld was. De rest van de auto was prima op slot, uit het raam kijkende zag ik dat de kofferdeksel gewoon dicht was. Maar goed app afgesloten en opnieuw, nog steeds. Ik klikte dus op kofferdeksel in de app (vergrendelen) de lichten knipperden en poef alles was opgelost.Largamelion schreef op zondag 18 januari 2026 @ 13:27:
De OTA heeft hier precies weer meer slecht dan goed gedaan... Noch de app noch HA tonen dat de auto aan het laden is ondanks dat m'n laadpaal stroom levert. Ben effectief naar de auto zelf moeten gaan voor bevestiging en ja hoor, die is aan het laden ondanks dat we buiten de laadplanning zitten die in de app staat...
Vandaag even de auto in en systeem even rustig laten opstarten, alles werkte en zelfs Google Maps opende vrij snel. Aangesloten om te laden voor morgenochtend klaar, de app deed inderdaad wel even vreemd gaf eerst niets aan maar corrigeerde zichzelf ineens en daarna later de melding dat de auto op 90% was. Dus hier werkt het wel.
Gebruik je de nieuwste integratie of nog de oude van Thomas? Ik had meer opties eerder met de oude integratie maar heb alles omgezet naar de nieuwe.RigolleM schreef op zondag 18 januari 2026 @ 14:24:
HA toont dit:
[Afbeelding]
Als ik op de klik van 'Honk' klik krijg ik dit:
[Afbeelding]
Ik zou de developers eens op stage sturen bij Tesla, wat ik daar allemaal mee kan... staan ze bij Volvo nog in het kinderschoenen.
Same, komt regelmatig naar voren. Ik laat het maar gewoon gaan, sinds laatste updates doet verkeersbord informatie toch vreemd. Je rijdt 100km/u op de snelweg en plotseling "einde snelheidsbeperking" bordje komt voorbij en paar seconden later staat er weer een brodje 100km/u in het scherm. Dat duurt weer eventjes en poef wederom het witte bord met strepen erdoor van einde beperking en we beginnen opnieuw. Ik stoor me er niet meer aan, die hele informatie werkt vaker niet dan wel en geeft soms op de snelweg belachelijk lage limieten aan die ergens opgepikt zijn terwijl je gewoon met de rest van het verkeer 100km/u rijdt.
Deze keer is bij mij alles vlekkeloos gelopen, maar bij de vorige update had ik precies wat jij beschrijft. Ik moest inderdaad ook de auto opnieuw op slot doen om de app weer synchroon te laten lopen.marcel_76 schreef op zondag 18 januari 2026 @ 16:50:
[...]
Wat bij mij apart was is dat de update aan het installeren was,die was klaar met installeren en de app gaf aan dat de kofferdeksel ontgrendeld was. De rest van de auto was prima op slot, uit het raam kijkende zag ik dat de kofferdeksel gewoon dicht was. Maar goed app afgesloten en opnieuw, nog steeds. Ik klikte dus op kofferdeksel in de app (vergrendelen) de lichten knipperden en poef alles was opgelost.
Ik had exact hetzelfde met de kofferklep na de update.marcel_76 schreef op zondag 18 januari 2026 @ 16:50:
[...]
Wat bij mij apart was is dat de update aan het installeren was,die was klaar met installeren en de app gaf aan dat de kofferdeksel ontgrendeld was. De rest van de auto was prima op slot, uit het raam kijkende zag ik dat de kofferdeksel gewoon dicht was. Maar goed app afgesloten en opnieuw, nog steeds. Ik klikte dus op kofferdeksel in de app (vergrendelen) de lichten knipperden en poef alles was opgelost.
Vandaag even de auto in en systeem even rustig laten opstarten, alles werkte en zelfs Google Maps opende vrij snel. Aangesloten om te laden voor morgenochtend klaar, de app deed inderdaad wel even vreemd gaf eerst niets aan maar corrigeerde zichzelf ineens en daarna later de melding dat de auto op 90% was. Dus hier werkt het wel.
App geeft nu trouwens opnieuw aan dat de auto offline is. Het loopt allemaal niet zo lekker, maar ik hoop dat het niet door de OTA komt en dat ze gewoon aan 't knoeien zijn bij Volvo.
De nieuwe, ik heb 74 entiteiten.marcel_76 schreef op zondag 18 januari 2026 @ 16:51:
[...]
Gebruik je de nieuwste integratie of nog de oude van Thomas? Ik had meer opties eerder met de oude integratie maar heb alles omgezet naar de nieuwe.
Vanaf eind 2020 met mijn eerste AAOS Volvo (P8) heb ik er gewoonte van gemaakt om direct na iedere update (OTA of dealer) beide resets uit te voeren.Largamelion schreef op zondag 18 januari 2026 @ 13:27:
Kan toeval zijn of niet, maar ik heb nooit dat soort rare dingen, alles werkt gewoon zonder problemen.
Idem.Mga1600 schreef op zondag 18 januari 2026 @ 18:10:
[...]
Vanaf eind 2020 met mijn eerste AAOS Volvo (P8) heb ik er gewoonte van gemaakt om direct na iedere update (OTA of dealer) beide resets uit te voeren.
Kan toeval zijn of niet, maar ik heb nooit dat soort rare dingen, alles werkt gewoon zonder problemen.
XC40 Twin Ultimate MY23 19" nubuck + pixel
Als je telkens reset is het ook niet zo vreemd dat je die vreemde dingen nooit opmerkt…Mga1600 schreef op zondag 18 januari 2026 @ 18:10:
[...]
Vanaf eind 2020 met mijn eerste AAOS Volvo (P8) heb ik er gewoonte van gemaakt om direct na iedere update (OTA of dealer) beide resets uit te voeren.
Sleepoogkapje aan de voorkant weg ☹️
Benieuwd wat dat stukje kunststof in kleur gespoten gaat kosten 🤔
EX40 | Single Motor ER | MY26 | Ultra | Forest Lake | 19"| privacy glass | pixel led l trekhaak vs XC40 | Single Motor ER | MY24 | Ultimate | Sage Green | 20"| privacy glass | trekhaak |
Ah ok, ik heb er 72. Precies die twee lijken te missen
Jammer he, in plaats van het te herstellen, ontmantelen ze het gewoonKammika schreef op zondag 18 januari 2026 @ 16:19:
[...]
ik denk dat ze 'm echt heel recent (gisteren) of zo ook uit de API gehaald hebben. Het honk/flash commando geeft nu een 404 als ik rechtstreeks op de API doe.
In HA nu ook uitgegrijsd
en als ik commands aanroep staat die er ook niet meer tussen...
jammer want tot nu toe werkte dit altijd nog wel via de API... (en nog nooit battery drain issues gehad)
Dat offline heb ik enkele malen gehad na de OTA.Largamelion schreef op zondag 18 januari 2026 @ 17:05:
[...]
Ik had exact hetzelfde met de kofferklep na de update.
App geeft nu trouwens opnieuw aan dat de auto offline is. Het loopt allemaal niet zo lekker, maar ik hoop dat het niet door de OTA komt en dat ze gewoon aan 't knoeien zijn bij Volvo.
Ik heb de boel tweemaal gereset en een rondje gereden, daarna is het weer stabiel.
Heb ik ook een keer gehad met mijn V60. Was meen ik iets van €130 voor Thunder Grey…Kensingtonnie schreef op zondag 18 januari 2026 @ 19:48:
Sleepoogkapje aan de voorkant weg ☹️
Volvo EX40 Ultra Twin Motor MY26 | 13,2 kWp ZZW
Harde reset van het systeem werkte idd, mn app is nog niet bijgewerkt met opties die ik hier zie maar dat schijnt nogal random te zijn. Komt wel
Was bij mij ook, telkens offline melding. En inderdaad pas na 2 keer resetten heb ik het idee dat het nu goed zit. Eerlijk gezegd niet eerder zo gehad.ron65 schreef op zondag 18 januari 2026 @ 22:41:
[...]
Dat offline heb ik enkele malen gehad na de OTA.
Ik heb de boel tweemaal gereset en een rondje gereden, daarna is het weer stabiel.
Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19", Easee Home, Marstek Venus C 2,56kWh, Venus A 2,12kWh, HW P1, MT CT003, ☀️2,7kWp, Ariston Lydos Hybrid WP boiler
😱The GUI schreef op zondag 18 januari 2026 @ 22:52:
[...]
Heb ik ook een keer gehad met mijn V60. Was meen ik iets van €130 voor Thunder Grey…
EX40 | Single Motor ER | MY26 | Ultra | Forest Lake | 19"| privacy glass | pixel led l trekhaak vs XC40 | Single Motor ER | MY24 | Ultimate | Sage Green | 20"| privacy glass | trekhaak |
Ja zat hem voornamelijk in de lak en manuren. Zo’n klepje kost natuurlijk niks.
Los van dit, hoe bevalt de auto? Merk je verschil met de Pixel leds?
Volvo EX40 Ultra Twin Motor MY26 | 13,2 kWp ZZW
De auto is prima. Tot nu 11k km mee gereden zonder rare dingen. Ook de laatste update ging probleemloos. Ik zou alleen de apps willen kunnen groeperen (net als in de vorige) en het verbruik lijkt iets hoger te liggen 🤔The GUI schreef op maandag 19 januari 2026 @ 07:02:
[...]
Los van dit, hoe bevalt de auto? Merk je verschil met de Pixel leds?
Van de leds bevalt het meedraaien het meest. Ik had dat eerder in een Lynk en vond dat toen ook al erg fijn. De groot licht functie met automatische aanpassing werkt geweldig maar gebruik ik in de praktijk heel weinig 🙃.
Ik kan niet echt zeggen of de gewone lichtopbrengst zoveel beter of groter is dan bij de standaard leds.
Nog even een kleine update betreffende de Snapdragon unit:
Naast de snappy ervaring zijn de volgende zaken opgevallen.
Bij het aanpassen van de interieurverlichting wordt nu ook het scherm gedimd! Dit is dus een enorme verbetering in vergelijking met de oude unit die maar één stand had, die van een bouwlamp.
Negatief puntje is dat het "pas-muziek-bij-gebruik-richtingaanwijzer" probleem zich nog steeds (soms) voordoet, maar dat ligt dus niet aan de IHU.
Verder heb nog geen één keer gemerkt dat de portieren met vertraging open- en dichtgingen, dus ook dat is een fijne verbetering.
Bij het aanpassen van de interieurverlichting wordt nu ook het scherm gedimd! Dit is dus een enorme verbetering in vergelijking met de oude unit die maar één stand had, die van een bouwlamp.
Negatief puntje is dat het "pas-muziek-bij-gebruik-richtingaanwijzer" probleem zich nog steeds (soms) voordoet, maar dat ligt dus niet aan de IHU.
Verder heb nog geen één keer gemerkt dat de portieren met vertraging open- en dichtgingen, dus ook dat is een fijne verbetering.
Auto was vanmorgen nog steeds offline volgens de app. Blijkbaar volstaat het om even in te stappen, 'OK' te drukken op 'update voltooid' en een halve meter te rijden (is vermoedelijk zelfs niet nodig). Daarna herstelde de netwerkverbinding zich vanzelf, maar je moet het systeem dus even laten opstarten in de auto. Dat heb ik bij vorige OTA's nooit moeten doen dus lijkt weer iets nieuws.Vulcan750 schreef op zondag 18 januari 2026 @ 23:45:
[...]
Was bij mij ook, telkens offline melding. En inderdaad pas na 2 keer resetten heb ik het idee dat het nu goed zit. Eerlijk gezegd niet eerder zo gehad.
Intussen mijn dashboard in HA wat aan het tweaken, de community Easee integratie geïnstalleerd en nu zie ik m'n laadpaal ook al:
:strip_exif()/f/image/9XxjUV3mbM6m14kPvghhDkwK.png?f=user_large)
Nu nog m'n omvormer toevoegen zodat ik de thuisbatterij en zonnepanelen erbij krijg en dan kan ik beginnen automatiseren. Best leuk
Heb nu ook maar een afspraak gemaakt bij Nijverdal, 17 Februari ben ik aan de beurt...
Is wel 1 uur en 45 minuten rijden
Ga je blij van worden!danslo schreef op maandag 19 januari 2026 @ 11:41:
Heb nu ook maar een afspraak gemaakt bij Nijverdal, 17 Februari ben ik aan de beurt...
Bij mij was het ook een eindje rijden, maar het was het waard.
Hou er wel rekening mee dat het laden van de software lang kan duren, ettelijke uren.
Beter is het dus om zo vroeg mogelijk af te spreken.
[ Voor 17% gewijzigd door Tranquility op 19-01-2026 11:50 ]
Absurd! Stukje plastic van niks! Lijkt me een leuk klusje voor een 3d printer, likje verf in de goede kleur erover en klaar.The GUI schreef op zondag 18 januari 2026 @ 22:52:
[...]
Heb ik ook een keer gehad met mijn V60. Was meen ik iets van €130 voor Thunder Grey…
Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19", Easee Home, Marstek Venus C 2,56kWh, Venus A 2,12kWh, HW P1, MT CT003, ☀️2,7kWp, Ariston Lydos Hybrid WP boiler
vast vooral de uren waar die kosten in zitten...Vulcan750 schreef op maandag 19 januari 2026 @ 12:34:
[...]
Absurd! Stukje plastic van niks! Lijkt me een leuk klusje voor een 3d printer, likje verf in de goede kleur erover en klaar.
Ja, de bestelling moet ook getypt worden! 😉Kammika schreef op maandag 19 januari 2026 @ 13:47:
[...]
vast vooral de uren waar die kosten in zitten...
Het lijkt er op dat met de update naar 4.2.13 bij mij ook het niet tonen van contacten via Google Maps opgelost is.
Het viel me ineens op dat bij het thuisadres de toevoeging "+ 2 contacten" in de bestuurdersdisplay stond. Vervolgens even naar het item "Contacten" onder "Bewaard" gekeken en ja hoor; alle contacten met een adres worden netjes weergegeven.
Helaas nog wel steeds de oude UI, maar vrijdag gaat hij voor zijn eerste beurt naar de dealer in Meppel dus wellicht verandert het dan.
Het viel me ineens op dat bij het thuisadres de toevoeging "+ 2 contacten" in de bestuurdersdisplay stond. Vervolgens even naar het item "Contacten" onder "Bewaard" gekeken en ja hoor; alle contacten met een adres worden netjes weergegeven.
Helaas nog wel steeds de oude UI, maar vrijdag gaat hij voor zijn eerste beurt naar de dealer in Meppel dus wellicht verandert het dan.
Volvo XC40 SMSR Plus (MY24)
Waarom denk je de nieuwe UI te krijgen bij een beurt? Die komt gewoon "ooit" mee met een OTA update. Vooralsnog is de nieuwe UI enkel voor wagens die de nieuwe Snapdragon unit hebben.exepti0n schreef op maandag 19 januari 2026 @ 15:11:
Ik meende ergens opgepikt te hebben dat de UX upgrade al in een update zit, maar dat zal ik dan wel verkeerd hebben. Hij zal sowieso aan de computer komen te hangen dus wellicht werken ze hem bij was de gedachte.
Volvo XC40 SMSR Plus (MY24)
Voorlopig krijgen alleen MY26 modellen direct de UI update. Oudere modellen nog niet, die is ook nog niet aangekondigd als in, het is vanaf nu beschikbaar via OTA of dealer. Het is er simpelweg nog niet en het zou mij niks verbazen als het nog langer uitgesteld wordt (planning was volgens mij eind 2025).exepti0n schreef op maandag 19 januari 2026 @ 15:48:
Ik meende ergens opgepikt te hebben dat de UX upgrade al in een update zit, maar dat zal ik dan wel verkeerd hebben. Hij zal sowieso aan de computer komen te hangen dus wellicht werken ze hem bij was de gedachte.
Ik zat precies hetzelfde te denken, maar dan moet er wel een 3D printbestand bestaan van zo'n afdekplaatje. Kortom, iemand moet al een keer tegen dat probleem zijn aangelopen. Net als met dat blokje voor onder de stoelhendel tegen het ongewenst zakken.Vulcan750 schreef op maandag 19 januari 2026 @ 12:34:
Absurd! Stukje plastic van niks! Lijkt me een leuk klusje voor een 3d printer, likje verf in de goede kleur erover en klaar.
Heb nog even gezocht naar een 3D model, maar niet gevonden.
Wel een nieuw kapje op eBay voor iets meer dan een tientje..
Hier kun je veel autogerelateerde zaken vinden voor de 3D printer, maar helaas geen tow hook cover..
[ Voor 27% gewijzigd door Tranquility op 19-01-2026 16:24 ]
Die link naar eBay is toch juist voor tow hook covers?Tranquility schreef op maandag 19 januari 2026 @ 16:22:
[...]
Ik zat precies hetzelfde te denken, maar dan moet er wel een 3D printbestand bestaan van zo'n afdekplaatje. Kortom, iemand moet al een keer tegen dat probleem zijn aangelopen. Net als met dat blokje voor onder de stoelhendel tegen het ongewenst zakken.
Hier kun je veel autogerelateerde zaken vinden voor de 3D printer, maar helaas geen tow hook cover..
Ik heb het zelf gelukkig niet nodig, maar een 3d printer kan wel super handig zijn! Ebay ook trouwens! 😉Tranquility schreef op maandag 19 januari 2026 @ 16:22:
[...]
Ik zat precies hetzelfde te denken, maar dan moet er wel een 3D printbestand bestaan van zo'n afdekplaatje. Kortom, iemand moet al een keer tegen dat probleem zijn aangelopen. Net als met dat blokje voor onder de stoelhendel tegen het ongewenst zakken.
Ja op eBay wel, maar niet die 3D Yeggi link. Daar waren wel tow hook covers te vinden, maar niet voor de XC40.TheKerremenke schreef op maandag 19 januari 2026 @ 16:42:
Die link naar eBay is toch juist voor tow hook covers?
Klinkt goed, ik moet wel zeggen dat ik vandaag voor het eerst rondreedt met de laatste update versie (oude interface etc.) maar dat het mij wel opviel dat de deuren sneller op en en dichtgingen door de greep te pakken of vinger op het "knopje" te leggen.Tranquility schreef op maandag 19 januari 2026 @ 11:27:
Nog even een kleine update betreffende de Snapdragon unit:
Wel een (aangepast) "software" crash gehad vanmiddag bij het wegrijden. Google reageerde snel, route ingesteld, wilde naar het hoofdscherm om te wisselen van muziek app. Vastgelopen, crash, herstart.
Oeh! Ik dacht even dat je ergens tegenaan gereden was.marcel_76 schreef op maandag 19 januari 2026 @ 18:40:
[...]
Wel een crash gehad vanmiddag bij het wegrijden. Google reageerde snel, route ingesteld, wilde naar het hoofdscherm om te wisselen van muziek app. Vastgelopen, crash, herstart.
Haha... Nee, gelukkig nietVenomer schreef op maandag 19 januari 2026 @ 19:21:
[...]
Oeh! Ik dacht even dat je ergens tegenaan gereden was.
Wel ergens tegenaan gelopen
Wellicht dat dit met de nieuwe software op de oude hardware ook is verbeterd, maar ik merk met de nieuwe IHU zo'n duidelijk verschil met het openen- en vergrendelen van de portieren en dit nu zonder lag gaat. Echt heerlijk. Voorheen had ik echt vaak het idee of ik wel goed had gedrukt en dat ik een paar keer aan de portiergreep moest trekken voordat deze pas reageerde.marcel_76 schreef op maandag 19 januari 2026 @ 18:40:
Klinkt goed, ik moet wel zeggen dat ik vandaag voor het eerst rondreedt met de laatste update versie (oude interface etc.) maar dat het mij wel opviel dat de deuren sneller op en en dichtgingen door de greep te pakken of vinger op het "knopje" te leggen.
Wel een (aangepast) "software" crash gehad vanmiddag bij het wegrijden. Google reageerde snel, route ingesteld, wilde naar het hoofdscherm om te wisselen van muziek app. Vastgelopen, crash, herstart.
Geweldig! Dan heb je veel meer voordelen gelukkig. Fijn te lezen dat je er blij mee bent, goede keuze dus.Tranquility schreef op maandag 19 januari 2026 @ 22:20:
[...]
Wellicht dat dit met de nieuwe software op de oude hardware ook is verbeterd, maar ik merk met de nieuwe IHU zo'n duidelijk verschil met het openen- en vergrendelen van de portieren en dit nu zonder lag gaat. Echt heerlijk. Voorheen had ik echt vaak het idee of ik wel goed had gedrukt en dat ik een paar keer aan de portiergreep moest trekken voordat deze pas reageerde.
Als leaserijder haal ik het bedrag er nooit meer uit, dus voor mij is het geen optie. Maar als de auto eigendom is, ja dan had ik het zeker overwogen.
Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.
Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.
Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"
:strip_exif()/f/image/Us9lv40YMRmiPZrMYb8apMud.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/NkTCuhfMaXSrES2A7T0PWZn0.png?f=user_large)
/f/image/qq0kgadSHZE9W0ZaRqKwW9Fj.png?f=fotoalbum_large)