• -Vasa-
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-12 15:01
Largamelion schreef op maandag 1 december 2025 @ 11:56:
[...]
Ik vind het bijzonder onhandig of zelfs onbegrijpelijk dat je dat niet kan zien op het dashboard.
Dit is waarschijnlijk de allergrootste fout die nog in de (E/X)C40 zit. Het complete gebrek aan aanduiding van wat met je lampen aan de gang is.

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 16:15
-Vasa- schreef op maandag 1 december 2025 @ 09:48:
Die CE markering is in veel gevallen de fabrikant zelf die aangeeft dat hun product voldoet aan alle eisen. Ik werk momenteel ergens waar wij ook dat logo op producten moeten plaatsen, en ik heb geen enkele weet van enige controle die daar ooit op is uitgevoerd. Ik ga er van uit dat die controle enkel gaat gebeuren wanneer er eens iets fout gaat.
Ja, maar je hebt er dus 2.
- In het ene geval (zoals het hoort) "european conformance", waarin een fabrikant dus ook juridisch aangeeft aan alle eisen te voldoen en je die er ook op aan kunt spreken (ook voor gevolgschade) als dat niet zo is.
- En je hebt die andere, dan staat het voor "China Export". Die hebben ze een logo gegeven die bijna niet van die andere te onderscheiden is, en alleen maar door chinese fabrikanten gebruikt wordt om europese consumenten te laten denken dat het aan europese richtlijnen voldoet, terwijl niet eens geprobeerd is daaraan te voldoen om op die manier het product een stuk goedkoper te kunnen maken met alle risico's van dien.

Lijkt allemaal erg offtopic dit, maar omdat mensen hier in het draadje goedekope chinese kabels voorstellen volgens mij wel ontopic hier:

Als je dus een laadkabel uit china koopt, zou ik, ongeacht de site, dus altijd eerst checken of iig er het echte "european conformance" logo erop staat en anders echt niet gaan gebruiken voor je volvo (en bij twijfel niet inhalen in dit geval, want het zal niet het eerst brandgevaarlijke product uit china zijn omdat het toch een "China Export" logo bleek...)

• tukker999
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 18:01
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cclifBPOBHUcbFtf1MZB8kNXTfM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zECrjS6ODO3LUcRWRyBOkN8b.jpg?f=fotoalbum_large
Als je steeds laadt op 13A met een Schuko stekker kan de boel te warm worden en dan krijg je dit.
Je hebt echt geen laadkabel uit China nodig voor deze overbelasting. Het was een echte Volvo laadkabel.

[ Voor 10% gewijzigd door tukker999 op 01-12-2025 14:42 ]

22,29 kWh/100km

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:57
tukker999 schreef op maandag 1 december 2025 @ 14:41:
[Afbeelding]
Als je steeds laadt op 13A met een Schuko stekker kan de boel te warm worden en dan krijg je dit.
Je hebt echt geen laadkabel uit China nodig voor deze overbelasting. Het was een echte Volvo laadkabel.
😲
Eigenlijk moet je een grannycharger niet hoger zetten dan 10A, lang niet alle stopcontacten zijn bestand tegen het langdurig laden >10A.

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19", Easee Home, Marstek Venus C 2,56kWh v155, HW P1, ☀️2,7kWp, Ariston Lydos Hybrid WP boiler

• Kammika
[Afbeelding]
jemig dat is ook schrikken, maar er zit ook wel heel veel rommel in die aansluitingen, dat lijkt me ook niet gezond, kan ook de hitte veroorzaakt hebben... (niet dat ik die kabel gelijk wilt vrijplijten).

Heb iets vergelijkbaars gehad met de wasdroger aansluiting hier (Een Miele van een jaar of 10 oud, net aangeschaft voor die warmtepompdrogers inkwamen, Doet 3kw, dus ook zo'n 13A, zit op eigen stroomgroep). Daar ook een gesmolten stopcontact na een jaar of 5, maar daar bleek behoorlijk wat bouwstof in te zitten, wat dit wsch veroorzaakt heeft. Lijkt wel op deze foto. Ik maak dat stopcontact nu 1x per jaar open om te kijken of er niet teveel stof in zit... (maar lijkt helemaal schoon te blijven)

Om maar het belang aan te geven van goede bekabeling en stopcontacten voor thuisladers aan te geven

• cdwave
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:33
[Afbeelding]
Dit kan natuurlijk ook veroorzaakt zijn door het stopcontact. Bijvoorbeeld als de bedrading niet goed contact maakt, of als de klemmetjes van de stekker nogal geoxideerd of vervuild zijn. Stopcontact werkt dan prima, maar door de weerstand van het slechte contact wordt de boel warm. Die warmte kan niet weg, dus als dat minuten of uren doorgaat, kan de temperatuur flink oplopen zonder dat er een aardlek doorslaat.

Mijn tip voor stopcontacten die je niet vaak gebruikt: Steek de stekker erin alsof je aan een bijzondere vorm van OCD lijdt, dus 3x erin en eruit voor je hem erin laat zitten. Dan poets je de contacten vrij aardig schoon...

• tukker999
Ik kan het raadsel wel oplossen hoor.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I8H5En1eC8OixPJSo60n0Og1xCY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tiVeaSLVJc1A5n63Ogjy5Al2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oS8-fX7eFpQM7_4aKMBA6tIEM0A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LOznz5lBV5bMnnE7dBBp02Ql.jpg?f=fotoalbum_large
In dit geval was een vogeltje de veroorzaker van de kortsluiting.
Op de een of andere manier is het diertje in de spouw terecht gekomen en heeft een uitweg naar buiten gezocht.
Vraag mij niet hoe het kan, maar de werkelijkheid is soms bizar.

Los daarvan, voel eens aan een Schuko stekker als daar 13A door loopt. Dat wordt best wel warm.

22,29 kWh/100km

• Henk Pi
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 08:02
Ik heb sinds een paar dagen het probleem dat ik vanuit Maps op mijn telefoon een route niet meer naar de auto kan sturen. In de auto het Google account al verwijderd en opnieuw ingelogd. Zonder resultaat. Iemand nog suggesties?

• peutje
  • Laatst online: 19:08
Henk Pi schreef op maandag 1 december 2025 @ 18:39:
Ik heb sinds een paar dagen het probleem dat ik vanuit Maps op mijn telefoon een route niet meer naar de auto kan sturen. In de auto het Google account al verwijderd en opnieuw ingelogd. Zonder resultaat. Iemand nog suggesties?
Same problem here.

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:33
-Vasa- schreef op maandag 1 december 2025 @ 12:15:
Dit is waarschijnlijk de allergrootste fout die nog in de (E/X)C40 zit. Het complete gebrek aan aanduiding van wat met je lampen aan de gang is.
En terwijl dit zo simpel op te lossen is met een softwareupdate die een icoontje in het bestuurdersdisplay toevoegt. Hoe moeilijk kan het toch zijn!

• ron65
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Kammika schreef op maandag 1 december 2025 @ 16:45:
[...]

jemig dat is ook schrikken, maar er zit ook wel heel veel rommel in die aansluitingen, dat lijkt me ook niet gezond, kan ook de hitte veroorzaakt hebben... (niet dat ik die kabel gelijk wilt vrijplijten).

Heb iets vergelijkbaars gehad met de wasdroger aansluiting hier (Een Miele van een jaar of 10 oud, net aangeschaft voor die warmtepompdrogers inkwamen, Doet 3kw, dus ook zo'n 13A, zit op eigen stroomgroep). Daar ook een gesmolten stopcontact na een jaar of 5, maar daar bleek behoorlijk wat bouwstof in te zitten, wat dit wsch veroorzaakt heeft. Lijkt wel op deze foto. Ik maak dat stopcontact nu 1x per jaar open om te kijken of er niet teveel stof in zit... (maar lijkt helemaal schoon te blijven)

Om maar het belang aan te geven van goede bekabeling en stopcontacten voor thuisladers aan te geven
Wat ik al eens eerder heb aangegeven hier, een WCD is welliswaar getest op 16A, maar gedurende maximaal een uur.
Helemaal de rommel die ik hier zie, die zo van de bouwmarkt lijkt te komen met die insteekklemmetjes, is heel makkelijk verkeerd aan te sluiten. Ik heb liever de WCD waarop je de aders met schroefverbindingen vastzet, deze klemverbindingen werken met weerhaakjes waarbij het contactoppervlak met de ader vaak 6 kleine puntjes (van de weerhaakjes) betreft, en daar moet al die stroom doorheen. Bij een schroefverbinding is het contactoppervlak fors groter.
Helemaal als dan een ader te kort wordt aangepeld en dus onvoldoende diep in het contactje gestoken wordt maakt deze nog maar met 4 of zelfs 2 puntjes contact.

Hetzelfde geldt voor die steeklasdoppen tegenwoordig, wij werkten vroeger met echte draailasdoppen, ook hier geldt dat bij een draailasdop het contactoppervlak tussen de aders fors groter is dan bij dei lekker makkelijke steekdingen, en ja die zijn op 16A getest, maar dan geldt ook weer dat als de monteur het draadje te kort aanpelt, die 16A niet zal worden gehaald omdat de daarvoor benodigde 6 contactpuntjes (wat al heel marginaal is) niet gehaald wordt. Kunnen ze nog zo gecertificeerd zijn, het gaat toch snel fout.
Zit zo'n lasdop tussen je houten vloeren en plafond in een lasdoosje onderweg tussen meterkast en WCD waar de auto op zit, is het te hopen dat je een goed brandalarm en hele goede verzekering hebt.

Het is even offtopic nu, maar alsjeblieft mensen, dit gaat om je eigen veiligheid.
Kijk uit met granny's omdat die simpelweg een hele lange tijd een hoge belasting van elke verbinding onderweg geeft waardoor deze kan opwarmen en langdurig doorverwarmen met bovenstaande foto als gevolg. Als je die granny dan toch wilt gebruiken, zorg dan voor een extra groep in je meterkast van 16A waarvanaf de kabel (3x 2,5 mm2 minimaal gebruiken) direct naar de WCD gaat waar de auto op moet laden, geen lassen onderweg, en liefst alles met schroefverbindingen op WCD en op de afgaande groeps automaat.

Die foto hierboven is voor mij geen nieuws meer, maar iets wat ik al vaker gezien heb, zelfs al vroeger toen we nog met keramische elektrische kacheltjes thuis zaten bijvoorbeeld, of een wasdroger van 3,6 kW hadden... (ik ben van origine Electricien ook al doe ik nu heel ander werk)
Het kan zo enorm mis gaan... Wees heel voorzichtig hiermee!
Overigens geldt bovenstaande ook voor laadstations thuis, helemaal als je die zelf aanlegt. Een installateur zal die goed aanleggen en alle schroeven met een moment schroevedraaier natrekken, zal altijd een ononderbroken kabel gebruiken en de wallbox of laadpaal op een eigen groep aansluiten.
Ik heb ook zelfaanleg gezien van een 1 fase laadstationnetje dat gewoon op de wasmachinegroep was bijgeplaatst.... echt.....

[ Voor 5% gewijzigd door ron65 op 01-12-2025 23:17 ]

XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp

• Avvd
  • Niet online
Veelal zijn stopcontacten maar geschikt voor 10A met bovenstaand resultaat als gevolg, de 16A stopcontacten zijn schaars, veel A-merken zijn standaard ook maar geschikt voor 10A (bijv Gira & Peha), de wat meer rencentere van de laatste jaren zijn wel vaker 16A.

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Avvd schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 09:49:
Veelal zijn stopcontacten maar geschikt voor 10A met bovenstaand resultaat als gevolg, de 16A stopcontacten zijn schaars, veel A-merken zijn standaard ook maar geschikt voor 10A (bijv Gira & Peha), de wat meer rencentere van de laatste jaren zijn wel vaker 16A.
De oudere WCD zijn voorheen altijd wel op 16A uitgelegd (in mijn tijd als electricien had je geen lagere waardes, jaren 80 en 90), de 10A versies zullen de budget modellen zijn vermoed ik, en daarmee ook de bouwmarkt 'kwaliteit'.

• oetaelse
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 06-12 06:15
Ik had hetzelfde probleem, in de 'gekoppelde Google service' was Google Maps niet meer geselecteerd.
Na deze te hebben geselecteerd werkt de koppeling weer.

• Avvd
  • Niet online
offtopic:
[quote]ron65 schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 10:14:
[...]

De oudere WCD zijn voorheen altijd wel op 16A uitgelegd (in mijn tijd als electricien had je geen lagere waardes, jaren 80 en 90), de 10A versies zullen de budget modellen zijn vermoed ik, en daarmee ook de bouwmarkt 'kwaliteit'.
[/quote]

De bedrading wel, de stopcontacten niet, merken als Gira en Peha zijn nu niet echt bouwmarkt kwaliteit. Asl vastregel wordt er ook vanuit gegaan dat boven de 2000watt een vaste kabel aanlsuiting nodig is ipv WCD.

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Avvd schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 10:27:
offtopic:
[quote]ron65 schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 10:14:
De bedrading wel, de stopcontacten niet, merken als Gira en Peha zijn nu niet echt bouwmarkt kwaliteit. Asl vastregel wordt er ook vanuit gegaan dat boven de 2000watt een vaste kabel aanlsuiting nodig is ipv WCD.
2 kW voor langere tijd? Want waterkokers sluit je meestal niet aan met een vaste kabel..

• Marko72
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 17:42
oetaelse schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 10:14:
[...]

Ik had hetzelfde probleem, in de 'gekoppelde Google service' was Google Maps niet meer geselecteerd.
Na deze te hebben geselecteerd werkt de koppeling weer.
Waar zit dat vinkje ergens? In de auto of op je telefoon? Edit, gevonden en werkt weer, thanks!

Je kunt controleren welke Google-services gekoppeld zijn aan je profiel door in te loggen op je Google-account en de volgende stappen te volgen:

- Ga naar https://myaccount.google.com en log in met je Google-account.
- Klik op "Gegevens en privacy" in het linker menu.
- Scroll naar beneden naar het onderdeel "Gekoppelde Google-services" of "Apps en services van derden met toegang".
- Hier zie je een lijst van gekoppelde services en apps die toegang hebben tot je Google-account.
- Je kunt per service of app details bekijken en eventueel de koppeling verwijderen of beheren.
- Op Android-telefoons kan dit ook via Instellingen > Google > Je Google-account beheren > Gegevens en privacy > Gekoppelde services beheren.

Op deze manier beheer en controleer je welke Google-services en apps gekoppeld zijn aan je profiel en welke toegang ze hebben.

[ Voor 57% gewijzigd door Marko72 op 02-12-2025 11:19 ]

• Kammika
ron65 schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 10:14:
[...]

Kan me niet voorstellen dat bouwmarkten spullen verkopen die tot 10a beperkt is. Levens gevaarlijk dan, want voldoende apparaten die meer dan 10a pakken

Ik haal altijd gira rn daar staat gewoon 16a in de specs, dus die eerdere post hierboven klopt niet

Grannyladen is brandgevaarlijk dan als het waar is wat hier staat voor bouwmarkt stopcontacten

Kan me niet voorstellen dat dat dan aan de voorschriften voldoet waaraan je moet voldoen om in nl te kunnen verkopen

• jer_bo
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 04-12 09:38
Marko72 schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 11:04:
[...]

Waar zit dat vinkje ergens? In de auto of op je telefoon? Edit, gevonden en werkt weer, thanks!

Je kunt controleren welke Google-services gekoppeld zijn aan je profiel door in te loggen op je Google-account en de volgende stappen te volgen:

- Ga naar https://myaccount.google.com en log in met je Google-account.
- Klik op "Gegevens en privacy" in het linker menu.
- Scroll naar beneden naar het onderdeel "Gekoppelde Google-services" of "Apps en services van derden met toegang".
- Hier zie je een lijst van gekoppelde services en apps die toegang hebben tot je Google-account.
- Je kunt per service of app details bekijken en eventueel de koppeling verwijderen of beheren.
- Op Android-telefoons kan dit ook via Instellingen > Google > Je Google-account beheren > Gegevens en privacy > Gekoppelde services beheren.

Op deze manier beheer en controleer je welke Google-services en apps gekoppeld zijn aan je profiel en welke toegang ze hebben.
Inderdaad is dit de oplossing, top!

• Kammika
jer_bo schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 13:26:
[...]

Inderdaad is dit de oplossing, top!
Kan deze in stap specifieker? Wat moet ik weer aanzetten precies? Zie het zo niet staan...

• DoubleDot
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:20
Kammika schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 15:25:
[...]

Kan deze in stap specifieker? Wat moet ik weer aanzetten precies? Zie het zo niet staan...
Samenvatting van @Marko72 : Ga naar https://myaccount.google.com/data-and-privacy, scroll naar "Gekoppelde Google-services", vink onderaan Google Maps aan en bewaar. Was bij mij voldoende om het terug te doen werken. Ik moest wel bij "Mijn voertuigen" in de Google Maps app de XC40 terug aanvinken.

[ Voor 20% gewijzigd door DoubleDot op 02-12-2025 15:46 ]

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Kammika schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 12:30:
Grannyladen is brandgevaarlijk dan als het waar is wat hier staat voor bouwmarkt stopcontacten
Je hoeft niet met 16 A te laden.. sommige chargers gaan zelfs niet verder dan 12 A.

• Kammika
Olaf van der Spek schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 16:43:
[...]

Je hoeft niet met 16 A te laden.. sommige chargers gaan zelfs niet verder dan 12 A.
maar dat is alweer 20% meer dan die 10A die hier genoemd wordt. Maar ja in alle eerlijkheid: Kan me ook niet voorstellen dat die 10A echt verkocht wordt. Wetende dat je stop om moet slaan op 16A, is de veilig installatie dat een stopcontact altijd 16A aan moet kunnen.

en dus maar even gezocht (Google is your Friend): In NL moet alles aan NEN1010 voldoen, en daar staat gewoon in dat 16A de norm voor een wandcontactdoos is. met nog wat zwaardere eisen voor vochtige ruimtes.

DUs maak je in NL niet zo'n zorgen om die wandcontactdoos bij een granny lader. (wordt wel wat anders als er natuurlijk rommel in je stopcontact zit zoals het voorbeeld hierboven, maar dan maakt het niet uit hoeveel je stopcontact normaal aankomt, de rommel is dan je probleem)

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 06-12 08:32
In theorie is het allemaal wel gecertificeerd om die hoeveelheden stroom door te laten. Maar in de praktijk halen de meeste apparaten die pieken slechts voor een kortere periode. Als je echter een auto aan de lader hangt voor meerdere uren, heb je echt een ander gebruikscenario. Dan wordt het langdurig behoorlijk warm.

Zoals al eerder geschreven: alle onderdelen kunnen afzonderlijk prima gecertificeerd zijn op 16A, maar als een draadje ergens niet goed vastzit, krijg je extra weerstand. Extra weerstand is extra warmte bovenop de warmte die al geproduceerd wordt. Of je hebt een vogel in je stopcontact, zoals hierboven staat. Dan is het leuk dat alles aan NEN1010 voldoet, maar op een verstopte vogel is die norm niet berekend.

Ik zou het risico niet nemen in ieder geval. Prima kans dat het goed gaat, maar als het mis gaat, kunnen de gevolgen echt heel groot zijn.

• cdwave
tukker999 schreef op maandag 1 december 2025 @ 18:16:
In dit geval was een vogeltje de veroorzaker van de kortsluiting.
Vogeltje? Ik vind het meer als een muis uitzien hoor... En PVC buizen zijn groot genoeg voor die beestjes.

• Venomer
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 18:11
DoubleDot schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 15:44:
[...]

Samenvatting van @Marko72 : Ga naar https://myaccount.google.com/data-and-privacy, scroll naar "Gekoppelde Google-services", vink onderaan Google Maps aan en bewaar. Was bij mij voldoende om het terug te doen werken. Ik moest wel bij "Mijn voertuigen" in de Google Maps app de XC40 terug aanvinken.
Bij mij staan er 5 gekoppelde services, maar Google Maps staat er niet bij. Gelukkig werkt alles bij mij wel (afkloppen), inclusief de actuele SoC in de iOS Google Maps-app. Ik blijf maar van de instellingen af.

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

• DoubleDot
Venomer schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 20:09:
[...]

Bij mij staan er 5 gekoppelde services, maar Google Maps staat er niet bij. Gelukkig werkt alles bij mij wel (afkloppen), inclusief de actuele SoC in de iOS-app. Ik blijf maar van de instellingen af.
Bijzonder inderdaad. Actuele SoC heeft gewerkt bij mij maar is alweer een weekje terug afwezig.
Voor de volledigheid, zo ziet dit er uit bij mij:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lgqUL68YDEq4U3C6aKw0UXBTEcM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/BJ7kYQb79dfjDlRKONjfwYlJ.png?f=fotoalbum_large

• Venomer
DoubleDot schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 20:11:
[...]

Bijzonder inderdaad. Actuele SoC heeft gewerkt bij mij maar is alweer een weekje terug afwezig.
Voor de volledigheid, zo ziet dit er uit bij mij:
[Afbeelding]
Oh, wacht. Die pagina heb ik toch wel. Ik zat te kijken bij gekoppelde services van derden. 8)7

• Tranquility
cdwave schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 18:13:
Vogeltje? Ik vind het meer als een muis uitzien hoor... En PVC buizen zijn groot genoeg voor die beestjes.
Dat is ook wat ik als eerste dacht toen ik het zag.

• Avvd
  • Niet online
Zijn er wellicht meer mensen die de laatste dagen problemen hebben met het herberekenen van routes op AAOS? Ik merk sinds een dag of vier dat Google maps geen nieuwe route maakt als je anders rijd. Je moet dan de navigatie aan en uit zetten om te herberekenen. Is het wellicht een bekend euvel?

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Kammika schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 17:32:
[...]

maar dat is alweer 20% meer dan die 10A die hier genoemd wordt. Maar ja in alle eerlijkheid: Kan me ook niet voorstellen dat die 10A echt verkocht wordt. Wetende dat je stop om moet slaan op 16A, is de veilig installatie dat een stopcontact altijd 16A aan moet kunnen.

en dus maar even gezocht (Google is your Friend): In NL moet alles aan NEN1010 voldoen, en daar staat gewoon in dat 16A de norm voor een wandcontactdoos is. met nog wat zwaardere eisen voor vochtige ruimtes.

DUs maak je in NL niet zo'n zorgen om die wandcontactdoos bij een granny lader. (wordt wel wat anders als er natuurlijk rommel in je stopcontact zit zoals het voorbeeld hierboven, maar dan maakt het niet uit hoeveel je stopcontact normaal aankomt, de rommel is dan je probleem)
Kleine nuance, In Nederland moet alles aan het bouwbesluit voldoen, tegenwoordig het omgevingsbesluit.
Daarin staat dat de installatie moet voldoen aan eisen gelijkwaardig aan die van de NEN1010, ofwel het hoeft niet aan NEN1010 zelf te voldoen als het maar aan een gelijkwaardige norm voldoet.
Omdat die niet bestaat wordt naar de NEN1010 teruggegrepen, maar dat is géén wet op zich meer zoals dat vroeger wel was.
Vanuit het omgevingsbesluit kun je namelijk nog rare uitstapjes maken en dan kan 10A wcd ineens wel volgens de wet zijn...

Maar 10A wordt inderdaad in Nederland niet verkocht, in andere europese landen zeker wel.

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Olaf van der Spek schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 10:36:
[...]

2 kW voor langere tijd? Want waterkokers sluit je meestal niet aan met een vaste kabel..
dat was ook geen quote van mij maar van Avvd, hij heeft in zijn tekst een [/q uote] vergeten waardoor zijn tekst als die van mij lijkt, maar is het niet.

Vaste aansluitingen zijn hier geen eis, ik ken wall aansluitingen van 3x 400V 63A bij bijvoorbeeld evenementen en op bouwplaatsen, of daar waar een generator bij noodgevallen kan worden bijgeplaatst en zo ingekoppeld.
Dat zijn zeker geen vast aangesloten kabels.

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Kammika schreef op zondag 30 november 2025 @ 13:22:
[...]

Ik vraag me ook af of GM op je handset op dit moment voldoende rekening houdt met het daadwerkelijk verbruik van de auto, want ik heb ze wel eens naast elkaar gelegd (GM op handset + GM in de auto) voor een routeplanning als mijn auto toevallig op 90% stond, en zag dan behoorlijk verscshillende opties.

Ik deed dit op een koude dag, waar GM op de handset veel te opmistisch (b)leek voor de laadvoorstellen. Ik heb dus heb vermoeden dat het daadwerkelijk verbruik van de auto onder de actuele omstandigheden (hoogteverschil, wind, temperatuur, wel/nietregen, etc..) niet werd meegecalculeerd op de handset en dan heb je er dus niet zoveel aan.

Dus @ron65, aangezien jij nu de early adaptor bent en jouw handset al meer doorkijgt van de auto: kun jij eens dezelfde eindbestemming ver weg in zowel auto als op de handset intoetsen en eens kijken of je dezelfde voorstellen qua laadstops krijgt? :-(

EDIT: Ander leuk testje zou zijn of je accu ook voorverwamd wordt als jij nu met maps op je handset naar een snellader navigeert. Kans acht ik vrij klein, maar nooit geschoten is altijd mis...
Testje berekening route en aankomstpercentage, een screensot van mapsm op de GSM en een foto van wat maps in de auto voorspelt.
Er zit iets verschil in (28 versus 32 % aankomst voorspelling) maar het lijkt er wel op dat maps dus ook het verbruik van de auto nam, dat was 3 uur geleden nog geupdated stond ergens in de info. intussen is de auto afgekoeld na het gebruik eerder vanavond, dat kan dat verschil verklaren (de auto geeft 28% aan waar maps op de GSM iets optimistischer is nog)

De test met voorverwarmen heb ik niet kunnen doen nog. Maar komt wel een keer als ik een keer onderweg moet laden, nu niet, want de klant heeft 80 laadpalen op zijn terrein ;-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Eb_nw1Oz2ucE4IFodd6IaRkqCI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vr9QIAZFM5G7ybz5yWtnnIn1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q7ciRci9tlyY1MNNTlq8a17y8As=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F6nSQSwdn47cg11p89OrM9VZ.jpg?f=fotoalbum_large

• tukker999
cdwave schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 18:13:
[...]

Een muis met 2 pootjes en een snavel?

22,29 kWh/100km

• Tranquility
tukker999 schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 23:38:
Een muis met 2 pootjes en een snavel?
Die "snavel" lijkt me eerder de schedel. Verder de muisgrijze kleur, de zachte harige vacht zonder veren en een lange dunne staart. De voorpoten van een muis zijn ook kleiner en vallen op de foto niet op. Maar misschien heb ik het wel helemaal verkeerd.

• Henk Pi
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 08:02
DoubleDot schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 15:44:
[...]

Dank, het werkt weer. Inderdaad wel eerst bij voertuigen de auto selecteren.

• Sander28
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 06-12 22:49
Na 5 jaar in de Volvo XC40 te hebben gereden heb ik deze afgelopen week ingeleverd. Ik heb echter nog steeds in google maps de op mijn telefoon de auto als "connected vehicle" staan. Weet iemand hoe ik deze kan verwijderen?

• AB67
  • Registratie: November 2020
  • Nu online
@Sander28 : zie de post boven die van jou, daar Google Maps uitvinken? En dan evt in Google Maps je auto nog weghalen bij de instellingen.

Volvo C40 MY22, Fusion Red, Intro edition, Twin, Pixel, 20”, trekhaak

• tukker999
Tranquility schreef op woensdag 3 december 2025 @ 07:34:
[...]

Die "snavel" lijkt me eerder de schedel. Verder de muisgrijze kleur, de zachte harige vacht zonder veren en een lange dunne staart. De voorpoten van een muis zijn ook kleiner en vallen op de foto niet op. Maar misschien heb ik het wel helemaal verkeerd.
Ik geef je gelijk. Ik had besloten dat het een vogel moest zijn en dus was het een vogel.
Het diertje zat per slot van rekening in de spouw.
Nu is de vraag hoe het mogelijk is dat er muizen in de spouw rondwandelen.
We hebben geen muizen in huis, voorzover we weten. Wel in de tuin en in het schuurtje.

22,29 kWh/100km

• -Vasa-
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-12 15:01
tukker999 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 13:04:
[...]

We hebben geen muizen in huis, voorzover we weten. Wel in de tuin en in het schuurtje.
Als muizen in de tuin zitten, zullen ze ook af en toe binnenzitten en die kunnen zich echt bijna overal door dringen.

• Venomer
Avvd schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 22:45:
Zijn er wellicht meer mensen die de laatste dagen problemen hebben met het herberekenen van routes op AAOS? Ik merk sinds een dag of vier dat Google maps geen nieuwe route maakt als je anders rijd. Je moet dan de navigatie aan en uit zetten om te herberekenen. Is het wellicht een bekend euvel?
Bij mij werkt dit gewoon nog.

• cdwave
tukker999 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 13:04:
[...]
Nu is de vraag hoe het mogelijk is dat er muizen in de spouw rondwandelen.
De muizen in je tuin zijn meestal spitsmuizen of woelmuizen, die komen zelden binnen. In de winter willen ze nog wel eens een warm plekje zoeken, maar dan zie je ze doorgaans niet (tenzij je hun schuilplaats toevallig open maakt).

De kans dat je echt geen muizen hebt is bijzonder klein. Ze kunnen door heel kleine kiertjes, en overleven de winter op een paar broodkruimeltjes. Eerlijk gezegd zou ik me zorgen maken als je helemaal geen muizen in huis hebt. Vroeger smeerde men nog wel eens arseenverf op de muren, want dat werkte zo goed tegen ongedierte. Tot iemand op het briljante idee kwam dat arseen misschien ook niet zo gezond voor de menselijke bewoners zou kunnen zijn...

Mijn insteek is: "Gezond ongedierte in een gezond huis". Onze kat houdt de muizen gezond en fit, want trage muizen muizen niet lang... Ik heb al jaren geen muis gezien in huis, maar ik maak me geen illusies, ze zitten er heus wel.

• marcel_76
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 10:56
Avvd schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 22:45:
Ik had er eerder geen last van tot vandaag, nu heb ik het vandaag ook twee keer gehad. De route werd gewoon niet opnieuw berekend en ik moest inderdaad navigatie uitzetten en weer aanzetten. Spontaan vanochtend en vanmiddag merkte ik het ook. Op AAOS in de auto idd.

XC40 Ultimate MY24 - Single Motor Extended Range - Silver Dawn | Alfen Eve Single Pro-line

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:02
Voor de mensen met het tragere systeem, wellicht goed nieuws. Althans, Polestar gaat de nieuwe processor aanbieden als optie en ik weet natuurlijk niet of het ook komt voor de XC40.

Incl. Inbouwen en de juiste software inladen ben je voor €1139.90 klaar. Wellicht voor leaserijders niet zo interessant maar als bezitter zou ik het absoluut doen. Is echt een mega verschil wat het leven in de wagen gewoon zoveel fijner maakt 😀

https://www.swedendrive.com/snapdragon-processor-polestar-2

[ Voor 14% gewijzigd door Juancho op 03-12-2025 20:02 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• Tranquility
Juancho schreef op woensdag 3 december 2025 @ 20:01:
Voor de mensen met het tragere systeem, wellicht goed nieuws. Althans, Polestar gaat de nieuwe processor aanbieden als optie en ik weet natuurlijk niet of het ook komt voor de XC40.

Incl. Inbouwen en de juiste software inladen ben je voor €1139.90 klaar. Wellicht voor leaserijders niet zo interessant maar als bezitter zou ik het absoluut doen. Is echt een mega verschil wat het leven in de wagen gewoon zoveel fijner maakt 😀

Als het bij de Polestar 2 kan, moet het bij de XC40 ook kunnen lijkt me. Zo te zien is het gewoon een hele nieuwe headunit incl. scherm, want het scherm op het plaatje ziet er heel anders (groter) uit.

• Vulcan750
Ik ben benieuwd welke Snapdragon processor er dan in komt. Nu zit er toch een Celeron in?

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19", Easee Home, Marstek Venus C 2,56kWh v155, HW P1, ☀️2,7kWp, Ariston Lydos Hybrid WP boiler

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Kun je die Celeron niet gewoon zelf upgraden?
Waarom zit er eigenlijk een Celeron in? Android draait al een tijdje op Arm..

[ Voor 46% gewijzigd door Olaf van der Spek op 03-12-2025 23:22 ]

• Juancho
Tranquility schreef op woensdag 3 december 2025 @ 23:09:
[...]

Als het bij de Polestar 2 kan, moet het bij de XC40 ook kunnen lijkt me. Zo te zien is het gewoon een hele nieuwe headunit incl. scherm, want het scherm op het plaatje ziet er heel anders (groter) uit.
Dat plaatje is van de PS2. Die heeft idd een iets groter scherm dan de XC40. maar dat was altijd al zo 😀

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• Juancho
Vulcan750 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 23:20:
Ik ben benieuwd welke Snapdragon processor er dan in komt. Nu zit er toch een Celeron in?
Mijn Polestar heeft nu de Qualcomm Snapdragon-processor die rete snel is. Lijkt me dat oude Polestars deze ook krijgen aangezien de rest verder gelijk is. En ik hoop (en denk) voor de oudere xc40s ook.

Dan is het een kwestie van processor erin, wat software updaten en klaar.

[ Voor 5% gewijzigd door Juancho op 03-12-2025 23:31 ]

• danslo
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
Juancho schreef op woensdag 3 december 2025 @ 20:01:

Voor €1140 is het voor mij wel een instant buy. Fingers crossed :)

• Tranquility
Juancho schreef op woensdag 3 december 2025 @ 23:31:
Dan is het een kwestie van processor erin, wat software updaten en klaar.
Dat betwijfel ik. Doorgaans zijn dit soort lichte processors niet in een socket gemonteerd, maar rechtstreeks op de main PCB gesoldeerd en moet het hele moederbord, en dus in feite de hele unit, vervangen worden. Het geheugen, e.d. zal waarschijnlijk ook op de PCB gesoldeerd zijn. Maar ik zou dat bedrag er wel voor over hebben, dus laat maar komen die upgrade!

• Tranquility
Vulcan750 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 23:20:
Zit er geen Intel Atom CPU in onze auto's? Die is ongeveer vergelijkbaar met een Celeron qua performance. Atom CPU's zitten doorgaans ook in goedkope budget Android tablets.

• Juancho
Tranquility schreef op donderdag 4 december 2025 @ 07:35:
[...]

Dat betwijfel ik. Doorgaans zijn dit soort lichte processors niet in een socket gemonteerd, maar rechtstreeks op de main PCB gesoldeerd en moet het hele moederbord, en dus in feite de hele unit, vervangen worden. Het geheugen, e.d. zal waarschijnlijk ook op de PCB gesoldeerd zijn. Maar ik zou dat bedrag er wel voor over hebben, dus laat maar komen die upgrade!
Ik zou het bedrag dan wel wat hoger verwachten om eerlijk te zijn. Maar ik heb niet zoveel technische kennis ;)

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:00

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Die betreffende pagina van swedendrive bestaat inmiddels al niet meer, dus misschien te vroeg gejuicht?

* Orion84 baalt er soms ook nog wel een klein beetje van.

Heb mijn MY25 vlak voor de bekendmaking over de MY26 besteld, had ik daarop gewacht, had ik 'm waarschijnlijk net zo snel geleverd gekregen (aangezien daar het aflopen van het vorige leasecontract de bepalende factor was uiteindelijk). De nieuwe chipset en een goedkopere AWD optie was op zich best tof geweest. Ik had nota bene voor het bestellen nog nagevraagd (ivm. met alle geruchten online) of er een upgrade van het infotainment systeem aan zat te komen. Nee, daar was niks over bekend. Maand later: tada MY26 met snapdragon :P

Then again ben ik ook wel gewoon heel erg happy met mijn MY25 incl. de sage green kleur die ik op de MY26 dan weer niet had kunnen kiezen.

We kunnen niet alles hebben :P

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Venomer
Orion84 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 10:01:
Die betreffende pagina van swedendrive bestaat inmiddels al niet meer, dus misschien te vroeg gejuicht?
Hier staat hij nog gewoon op dit moment:
https://www.vstore.nl/snapdragon-processor-polestar-2

• Kammika
danslo schreef op woensdag 3 december 2025 @ 23:39:
[...]

Voor €1140 is het voor mij wel een instant buy. Fingers crossed :)
begin me alleen beetje zorgen te maken dat GUI updae niet meer komt op de Intel Atom.

Vind het heel erg stil in OTA land, er is al wat communicatie teruggetrokken over die GUI, dus ze lijken problemen te hebben en ineens zijn ze kennelijk aan het voorbereiden dat je er ook sneller processor in kan zetten...

hoop dus niet dat dit de vooraankondiging is dat je met "oudere" auto wel de nieuwe GUI kan krijgen, maar alleen als de je de hardwareupgrade doet...

• Juancho
Kammika schreef op donderdag 4 december 2025 @ 10:46:
[...]

begin me alleen beetje zorgen te maken dat GUI updae niet meer komt op de Intel Atom.

Vind het heel erg stil in OTA land, er is al wat communicatie teruggetrokken over die GUI, dus ze lijken problemen te hebben en ineens zijn ze kennelijk aan het voorbereiden dat je er ook sneller processor in kan zetten...

hoop dus niet dat dit de vooraankondiging is dat je met "oudere" auto wel de nieuwe GUI kan krijgen, maar alleen als de je de hardwareupgrade doet...
Tja maar achteraf zou niemand dit toch verbazen? Die twijfel is er al vanaf dag 1 aankondiging nieuwe AAOS schil ;)

• Tranquility
Juancho schreef op donderdag 4 december 2025 @ 09:25:
Ik zou het bedrag dan wel wat hoger verwachten om eerlijk te zijn. Maar ik heb niet zoveel technische kennis ;)
ik vind het anders een behoorlijke klap geld hoor. ;)

• Tranquility
Juancho schreef op donderdag 4 december 2025 @ 10:54:
Tja maar achteraf zou niemand dit toch verbazen? Die twijfel is er al vanaf dag 1 aankondiging nieuwe AAOS schil ;)
Aan de andere kant heeft Volvo wel via een grootse presentatie aan de eigenaren van alle XC40's beloofd dat die de nieuwe GUI gaan krijgen. Als nu blijkt dat dit hardwarematig problemen geeft kunnen ze het niet zo maar terugtrekken. Dit zou heel slecht zijn voor het imago van Volvo. Wellicht is dit dan wel weer een valide reden om de hardwaremodificatie ook voor de < MY26 modellen van de (E)XC40 beschikbaar te stellen, dus er is nog steeds hoop. :)

• cdwave
Tranquility schreef op donderdag 4 december 2025 @ 07:37:
[...]
Zit er geen Intel Atom CPU in onze auto's? Die is ongeveer vergelijkbaar met een Celeron qua performance. Atom CPU's zitten doorgaans ook in goedkope budget Android tablets.
En een "goedkope budget Android tablet" is wel een redelijke omschrijving voor wat er in je dashboard zit.

• Tranquility
cdwave schreef op donderdag 4 december 2025 @ 12:00:
En een "goedkope budget Android tablet" is wel een redelijke omschrijving voor wat er in je dashboard zit.
_O-

• tukker999
cdwave schreef op donderdag 4 december 2025 @ 12:00:
[...]

Dat is makkelijk gezegd.
De auto is van 2017. Op dat moment was die hardware zo gek nog niet.
We zijn inmiddels 8 jaar verder. In computerland is onze hardware ondertussen 'vintage'.

22,29 kWh/100km

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18:51
tukker999 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 13:18:
[...]

Dat is makkelijk gezegd.
We zijn inmiddels 8 jaar verder. In computerland is onze hardware ondertussen 'vintage'.
Klopt niet, in 2020 is men pas met AAOS begonnen en is men met een nieuwe(re) SoC begonnen.
Wat wel klopt is dat vormgeving gelijk is gebleven van de middendisplay.

• Tranquility
RigolleM schreef op donderdag 4 december 2025 @ 13:25:
Klopt niet, in 2020 is men pas met AAOS begonnen en is men met een nieuwe(re) SoC begonnen.
Wat wel klopt is dat vormgeving gelijk is gebleven van de middendisplay.
Jammer dat ze niet meteen voor een Snapdragon hebben gekozen, maar voor een budget Atom CPU. Pas vanaf MY2026 hebben ze die dus gekregen

• Olaf van der Spek
  • Niet online
tukker999 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 13:18:
Dat is makkelijk gezegd.
Vintage computers werken vaak beter dan oude (en nieuwe) Android tablets..

• Kammika
Olaf van der Spek schreef op donderdag 4 december 2025 @ 13:56:
[...]

Vintage computers werken vaak beter dan oude (en nieuwe) Android tablets..
+ dat het certifceren van hardware voor auto';s een behoorlijk doorlooptijd heeft en aan veel strengere eisen (qua temperatuur, vochtigheid, brandveiligheid, etc...) moet doen, is maar de vraag of alle snellere processoren daar aan voldoen.

En toen ze met die certficering begonnen was de CPU vast nog een stuk couranter dan op het moment dat eerste volvo met AAOS werd uitgeleverd...

[ Voor 6% gewijzigd door Kammika op 04-12-2025 14:34 ]

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Kammika schreef op donderdag 4 december 2025 @ 14:34:
En toen ze met die certficering begonnen was de CPU vast nog een stuk couranter dan op het moment dat eerste volvo met AAOS werd uitgeleverd...
Ik betwijfel het.. hoe zwaar kan het zijn om een UI te renderen?

• cdwave
Kammika schreef op donderdag 4 december 2025 @ 14:34:
[...]
+ dat het certifceren van hardware voor auto';s een behoorlijk doorlooptijd heeft en aan veel strengere eisen (qua temperatuur, vochtigheid, brandveiligheid, etc...) moet doen, is maar de vraag of alle snellere processoren daar aan voldoen.
Meestal is het andersom - Eerst komt de CPU uit voor consumer toepassingen, en (soms pas jaren) later komt er een versie uit die voor automotive geschikt is. En dan vaak maar in een handjevol uitvoeringen.

• cdwave
Olaf van der Spek schreef op donderdag 4 december 2025 @ 14:38:
[...]
Ik betwijfel het.. hoe zwaar kan het zijn om een UI te renderen?
Helemaal niet zwaar. Een hedendaagse XFCE Linux desktop loopt als een zonnetje op een 32-bit ARM op 600 MHz in 1080p resolutie. Zonder GPU (de "videokaart" zit in een FPGA geprogrammeerd, die klokt gewoon een stuk RAM naar buiten), de CPU moet alles helemaal alleen doen. Tekstverwerker, code editor, Gimp, gaat prima. Videootjes afspelen gaat ook nog wel, in 480p met niet te zware compressie (of in 720p als je de FPGA de YUV conversie en schaling laat doen). Firefox of chrome gaat ook nog wel, maar die zijn toch wel aan de zware kant als de websites complex worden.

Android kan op dit platform helemaal niet draaien, die vereist een GPU.

Probleem is dat de hedendaagse GUI frameworks een hele berg abstractielagen onder zich hebben liggen, en vaak is een van die lagen een browser. En een browser is log en zwaar, daar is geen ontkomen aan. Zo'n klein oud ARM processortje kan best aardig video decoderen of een multikanaals spectrum analyse doen, maar een browser draaien, dat is te hoog gegrepen...

De pre-Android software kon met veel minder hardware veel beter presteren omdat die geen logge browser hoefde mee te zeulen. Meestal draait er maar een enkele GUI applicatie op het systeem die alles doet. In zo'n systeem is het uitlezen van de kilometerteller gewoon een registertje ergens lezen. In je huidige Andoid systeem moet je UI daarvoor een request sturen aan een server proces, die dan weer aan een ander proces moet vragen om toegang, en dan moet het resultaat weer via interprocess communicatie bij de UI belanden uiteindelijk.

[ Voor 18% gewijzigd door cdwave op 04-12-2025 15:41 ]

• Kammika
cdwave schreef op donderdag 4 december 2025 @ 15:18:
[...]

Meestal is het andersom - Eerst komt de CPU uit voor consumer toepassingen, en (soms pas jaren) later komt er een versie uit die voor automotive geschikt is. En dan vaak maar in een handjevol uitvoeringen.
precies dus grote kans dat van nieuwe cpu's lijnen nog geen automotive versie was...

• marcel_76
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 10:56
Kammika schreef op donderdag 4 december 2025 @ 15:52:
[...]

precies dus grote kans dat van nieuwe cpu's lijnen nog geen automotive versie was...
Hangt denk ik af van hoeveel geld je wilt betalen? https://nieuws.audi.nl/au...unstmatige-intelligentie/
Als je dat leest waren er al best veel processoren die in auto's gebruikt werden en dit is een voorbeeld van Audi maar er zijn vast ook andere merken.

Het is een keuze geweest van Volvo om voor deze processor te gaan, zal vast op dat moment prijs/prestatie geweest zijn maar een x86 processor in een auto met een platform wat het beste draait op ARM is in mijn ogen niet een hele slimme keuze. Ik snap dat ze dit misschien eerder hadden met het eigen gebouwde systeem maar het moment van wisselen naar AAOS had ook een wissel naar ARM kunnen zijn. Maar goed we hebben allemaal misschien een andere mening.

XC40 Ultimate MY24 - Single Motor Extended Range - Silver Dawn | Alfen Eve Single Pro-line

• Vulcan750
Vulcan750 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 14:52:
Pff! Ik wil via de Volvo Cars app in de Shop Pilot Assist bestellen, maar stuit telkens op onderstaande foutmelding:
[Afbeelding]
Even hierop terugkomend:
Ik heb toch maar een creditcard aangevraagd, en in de Volvo app bij Betaalmethoden toegevoegd. Maar bij het bestellen wederom de foutmelding. |:(
Daarna contact opgenomen met mijn Volvodealer, die adviseerde om het eens via de internetsite te proberen. Helaas werkte ook dat niet! Uiteindelijk heeft de dealer met Volvo Nederland contact opgenomen, die adviseerde om te proberen via een PC te bestellen. En wonder boven wonder lukte dit wel! *O*
Waarom het niet lukte via de app en via de mobiele (android) internetsite weet niemand!
Gisteren kort ritje gemaakt en even de PA uitgeprobeerd, moet zeggen dat ik dat nog best wel een beetje eng vond, maar dat is natuurlijk wennen.
Ik vind wel dat je het stuur wel erg nadrukkelijk vast moet houden, steviger eigenlijk dan wat ik normaal doe.

• willemp159
  • Registratie: November 2011
  • Niet online

willemp159

Volvo XC40 SMER

Vulcan750 schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 12:25:
[...]

Ik vind wel dat je het stuur wel erg nadrukkelijk vast moet houden, steviger eigenlijk dan wat ik normaal doe.
Pilot Assist registreert niet of je het stuur hard of zacht vast hebt. Je hoeft alleen maar lichtjes te blijven "sturen". Als je met 1 vinger licht aan het stuur trekt of er tegenaan duwt is dat al voldoende voor het systeem. :)

• tukker999
Ik gebruik PA alleen maar als ik een boterhammetje wil pakken of een mandarijntje wil pellen.
Heb al getest hoe PA ingrijpt als je niet ingrijpt?
Zoek een leeg stuk weg met niemand achter je, rij 80 of 100 km/u en geniet er van hoe de auto tot stilstand komt.

22,29 kWh/100km

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

tukker999 schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 14:44:
Ik gebruik PA alleen maar als ik een boterhammetje wil pakken of een mandarijntje wil pellen.
Zoek een leeg stuk weg met niemand achter je, rij 80 of 100 km/u en geniet er van hoe de auto tot stilstand komt.
Ik gebruik PA vrij regelmatig op de snelweg, kan prima, en werkt voor mij goed.
Wel paar aandachtspuntjes:
- Als je een vrachtwagen passeert stuur goed beethouden, als de vrachtwagen op de stippellijn komt ziet PA die niet meer en denkt dat de weg breder geworden is en wil naar rechts sturen.
- Stuur licht tegendruk geven, alleen stevig vasthouden is niet genoeg en hoeft ook niet, zoals hierboven staat vinger op de spaak met iets tegendruk is genoeg. Maar gek genoeg zijn er ook dagen dat PA daar niet genoeg aan heeft, en zenuwachtiger reageert en meer tegendruk vereist. Opvallend: dat is vooral als je vlagerige wind uit verschillende richtingen hebt.

PA is in feite een extratje bij ACC, als je ACC wilt, dan zit PA er bij. ACC is in feite prima, mits je op tijd anticipeert op langzamer verkeer voor je dat pas zichtbaar wordt voor de auto zelf als er een voorganger tussenuit gaat om in te halen, ACC kan daar wat van schrikken en grijpt in.
Vooral bij stroperig verkeer en file is ACC eigenlijk wel een fijne metgezel,

• exepti0n
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online

exepti0n

_o-

Zijn er meer mensen die problemen ervaren met de ingebouwde Google Maps en het herberekenen van een route?

Ik heb sinds een paar dagen dat ie de route niet meer oppikt, hij toont wel mijn locatie op de kaart maar gaat de route niet herbereken. Heb beide resets al een keer uitgevoerd, zonder succes. Afgelopen maandag had ik zelfs totaal geen geluid meer in de auto (richtingaanwijzers waren ook stil)

Volvo XC40 SMSR Plus (MY24)

• Avvd
  • Niet online
exepti0n schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 16:53:
Zijn er meer mensen die problemen ervaren met de ingebouwde Google Maps en het herberekenen van een route?

Ik heb sinds een paar dagen dat ie de route niet meer oppikt, hij toont wel mijn locatie op de kaart maar gaat de route niet herbereken. Heb beide resets al een keer uitgevoerd, zonder succes. Afgelopen maandag had ik zelfs totaal geen geluid meer in de auto (richtingaanwijzers waren ook stil)
Zie onderstaand, je bent niet de enige echter lijkt het ook geen wijdversprijd probleem te zijn, ik heb het helaas nog niet kunnen oplossen, ik gebruik nu tijdelijk waze.
marcel_76 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 19:48:
[...]

Ik had er eerder geen last van tot vandaag, nu heb ik het vandaag ook twee keer gehad. De route werd gewoon niet opnieuw berekend en ik moest inderdaad navigatie uitzetten en weer aanzetten. Spontaan vanochtend en vanmiddag merkte ik het ook. Op AAOS in de auto idd.

• The GUI
  • Registratie: November 2010
  • Nu online

The GUI

SaaS > PaaS > IaaS

https://www.autoweek.nl/a...gunstig-geprijsde-europa/

Jammer dat ze nu pas met de actie komen. Dat had me een paar tientjes lease in de maand gescheeld… of ik had de matrix koplampen genomen. Of de performance. Ach wie houd ik voor de gek, ik had hem gewoon volgehangen en dan was hij even duur :+

Maar goede deal voor wie nog wil, zeker nu de bijtelling komend jaar nog 17% over de eerste 30K is!

Mijn Twin is er over 2-3 weken, kan niet wachten :)

GB Aorus Elite | AMD 3700X | 32GB 3733C16 | GTX 1070 Ti

• DoubleDot
The GUI schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 19:01:
https://www.autoweek.nl/a...gunstig-geprijsde-europa/

Jammer dat ze nu pas met de actie komen. Dat had me een paar tientjes lease in de maand gescheeld… of ik had de matrix koplampen genomen. Of de performance. Ach wie houd ik voor de gek, ik had hem gewoon volgehangen en dan was hij even duur :+

Maar goede deal voor wie nog wil, zeker nu de bijtelling komend jaar nog 17% over de eerste 30K is!

Mijn Twin is er over 2-3 weken, kan niet wachten :)
Zo ging het bij mij destijds.. "Ah oké, neem maar de Ultra versie .. oh.. er is een twin engine? Nou ja doe maar! Pixel koplampen? Testritje gedaan: hebben! En dan de 21 inch velgen erbij :9~

• The GUI
  • Registratie: November 2010
  • Nu online

The GUI

SaaS > PaaS > IaaS

DoubleDot schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 20:31:
[...]

Zo ging het bij mij destijds.. "Ah oké, neem maar de Ultra versie .. oh.. er is een twin engine? Nou ja doe maar! Pixel koplampen? Testritje gedaan: hebben! En dan de 21 inch velgen erbij :9~
Haha nice, maar nog wel tevreden met de keuze? ;)

GB Aorus Elite | AMD 3700X | 32GB 3733C16 | GTX 1070 Ti

• Gutanoth
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 07:54
tukker999 schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 14:44:
Is dat zo? Ik dacht altijd dat hij gewoon de volledige PA en ACC uitzette en dus ook geen baan meer volgde buiten de "standaard" lane assist.

Wat gebeurt er precies als je niet reageert op de melding dat je het stuur beet moet hebben?

• amarissimo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:12
Het lijkt er dus op dat je auto zich registreert op hun netwerk en als dat wat ontspoort in synchronisatie komt er 3G terug. Met de overgang over de grens komt de auto als het ware nieuw het NL netwerk binnen, en daar is wat misgegaan,
Voor de statistieken: bij mij ook 3G in NL, sinds gisteren maar pas over de grens in Duitsland weer LTE. Dit moet echt een odido dingetje zijn. Lastige is dat de navigatie onbruikbaar is. In Duitsland bleek Google maps wel nog over zijn zuiger. Bij een verkeerde afslag wordt de route niet aangepast alsof het 1999 is. Ik hoop bij terugkomst toch echt op LTE want 3G (hoewel daar ‘vroeger’ toch best veel mee kon, is zo goed als onbruikbaar.
Hotspot via wifi heb ik niet geprobeerd, maar dat is me nog nooit fatsoenlijk gelukt.

• Avvd
  • Niet online
Gutanoth schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 00:45:
[...]

Is dat zo? Ik dacht altijd dat hij gewoon de volledige PA en ACC uitzette en dus ook geen baan meer volgde buiten de "standaard" lane assist.

Wat gebeurt er precies als je niet reageert op de melding dat je het stuur beet moet hebben?
spoiler:
De alarmlichten gaan aan en de auto stopt.

• tukker999
Gutanoth schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 00:45:
[...]

Gewoon doen, dan weet je hoe het werkt.

Ik ben erg tevreden over de veiligheidsopties van de XC40. Probeer maar eens achteruit tegen iets aan te rijden. De software en hardware grijpen altijd in.
Ik heb het met vooruit rijden nog niet durven uitproberen en weet hoe eng het is om met de ACC op 50 km/uur op een stilstaande auto voor een stoplicht af te rijden. De auto grijpt in, maar naar mijn smaak wel heel erg laat.

22,29 kWh/100km

• vdburg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06-12 12:56
amarissimo schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 10:09:
[...]

Voor de statistieken: bij mij ook 3G in NL, sinds gisteren maar pas over de grens in Duitsland weer LTE. Dit moet echt een odido dingetje zijn. Lastige is dat de navigatie onbruikbaar is. In Duitsland bleek Google maps wel nog over zijn zuiger. Bij een verkeerde afslag wordt de route niet aangepast alsof het 1999 is. Ik hoop bij terugkomst toch echt op LTE want 3G (hoewel daar ‘vroeger’ toch best veel mee kon, is zo goed als onbruikbaar.
Hotspot via wifi heb ik niet geprobeerd, maar dat is me nog nooit fatsoenlijk gelukt.
Misschien hangt het van de regio af, maar ik heb regelmatig dat als ik uit belgie terugkom dat de auto op 3G blijft hangen (regio brabant midden) terwijl ik daar gewoon lte heb. Maar daar merk ik in functionaliteit helemaal niets van dus ik maak mij daar zeker niet druk over.

• Microstar
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 14:54
vdburg schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 11:44:
[...]

Misschien hangt het van de regio af, maar ik heb regelmatig dat als ik uit belgie terugkom dat de auto op 3G blijft hangen (regio brabant midden) terwijl ik daar gewoon lte heb. Maar daar merk ik in functionaliteit helemaal niets van dus ik maak mij daar zeker niet druk over.
Ik vraag mij ook af waarom dit zo vaak benoemd wordt in dit topic. Bij mij staat er ook van 3G, maar merk geen verschil met LTE.

2022 XC40 MY23 P6 Plus

• Kammika
Microstar schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 12:02:
[...]

Ik vraag mij ook af waarom dit zo vaak benoemd wordt in dit topic. Bij mij staat er ook van 3G, maar merk geen verschil met LTE.
Het verschil is ook niet zo groot. Lte is nl geen 4g, het is een voorloper. Je zou het 3.5G kunnen noemen. En voor wat audio en navigatie is 3G ook voldoende en merk je het dus niet

Kan me wel voorstellen dan zo’n prime video app lagere beeld kwaliteit geeft bij 3G. Maar wie gebruikt dat in de auto?

• Vulcan750
tukker999 schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 10:48:
[...]

Ik ben erg tevreden over de veiligheidsopties van de XC40. Probeer maar eens achteruit tegen iets aan te rijden. De software en hardware grijpen altijd in.
Ik heb het met vooruit rijden nog niet durven uitproberen en weet hoe eng het is om met de ACC op 50 km/uur op een stilstaande auto voor een stoplicht af te rijden. De auto grijpt in, maar naar mijn smaak wel heel erg laat.
Brrrr, dat laatste durf ik toch echt (nog?) niet! Vertrouwen moet je opbouwen, dat heeft tijd nodig.

• Kammika
[...]

daar istie dan ook niet voor bedoeld, het is een rijhulp systeem. En ook niet meer dan dat. Hij zal uiteindelijk een noodstop doen, maar heel comfortabel zal dat echt niet zijn.

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:07
Ook ik heb hier een knipperende lichtsensor tijdens het rijden. Was hier nou een fix voor? Nogal irritant tijdens het rijden….

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

• Juancho
Kammika schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 12:57:
[...]

Het verschil is ook niet zo groot. Lte is nl geen 4g, het is een voorloper. Je zou het 3.5G kunnen noemen. En voor wat audio en navigatie is 3G ook voldoende en merk je het dus niet

Kan me wel voorstellen dan zo’n prime video app lagere beeld kwaliteit geeft bij 3G. Maar wie gebruikt dat in de auto?
Dit klopt toch echt niet hoor. Het verschil is 10-12x zo snel met 4G. Dat merk je juist wel, met inladen van Maps, buffering van Spotify etc. Tis echt een aanmerkelijk verschil.

Misschien zijn mensen gewoon gewend aan 3G door alle issues 😁

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:49
[...]

Ik eigenlijk niet echt. Krijg tal van valse meldingen bv. bij geparkeerde auto's in de buitenbocht en als ik 1x die noodstop vergeet uit te zetten verschiet ik me gegarandeerd halfdood omdat de auto bij het achteruitrijden weer panikeert voor een takje van de haag of een fietser aan de overkant van de weg.

Anderzijds deed de auto helemaal niets toen er 3 herten op de snelweg sprongen in Spanje deze zomer. Geen ontwijkingsmanoeuvre, geen beepje, helemaal niets... Voor één hert liep dat helaas fataal af maar gelukkig wist de chauffeur de wagen onder controle te houden en liep het niet slechter af.

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

• Tranquility
caspervc schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 16:07:
Ook ik heb hier een knipperende lichtsensor tijdens het rijden. Was hier nou een fix voor? Nogal irritant tijdens het rijden….
Bij mij ging het na een paar dagen vanzelf weer weg. De bekende homeknop resets, e.d. werkten niet.

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:07
caspervc schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 16:07:
Net in de diepste krochten van Reddit een oplossing voor de constant knipperende alarm / licht sensor gevonden. Je moet forceren dat het alarm systeem reset. Dat doe je door de auto terwijl deze uit staat 15-20 min van het slot af te hebben staan met een deur of de achterklep een stukje open.
Heb de auto op de straat 20 min later staan met de achterklep een paar cm open. Staan de eerste paa min wel je lampen aan, en daarna alleen de achter lampen. Op een gegeven moment gaan die ook uit. Na de 20 min de klep dicht gedaan, auto afgesloten en daarna in gaan zitten. En idd, knipperende lampje is weg en de lichtsensor werkt weer.
N=1, maar het proberen waard.

[ Voor 12% gewijzigd door caspervc op 06-12-2025 20:00 ]

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

• tukker999
Daarmee komt het aantal reset mogelijkheden op 3.
Zijn er meer zaken die gereset kunnen worden?

22,29 kWh/100km

• Vulcan750
Gisteravond eerste langere rit in miezerregen op de PA gereden.
Dat ging eigenlijk vlekkeloos. Wel een beetje raar gevoel dat het stuur onder je handen heen en weer gaat, maar hield keurig het midden van de rijbaan aan.
Wel diverse keren een luide waarschuwing gehad dat ik het stuur vast moest houden. Dat moet blijkbaar nadrukkelijk, want ik ben gewend vrij losjes te sturen.

• Juancho
tukker999 schreef op zondag 7 december 2025 @ 10:01:
Daarmee komt het aantal reset mogelijkheden op 3.
Zijn er meer zaken die gereset kunnen worden?
Ramen volgens mij ook, al is dat meer kalibreren volgens mij. En de kofferbak hoogte? 😁

[ Voor 7% gewijzigd door Juancho op 07-12-2025 10:56 ]

• Marko72
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 17:42
caspervc schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 19:58:
[...]

Net in de diepste krochten van Reddit een oplossing voor de constant knipperende alarm / licht sensor gevonden. Je moet forceren dat het alarm systeem reset. Dat doe je door de auto terwijl deze uit staat 15-20 min van het slot af te hebben staan met een deur of de achterklep een stukje open.
Heb de auto op de straat 20 min later staan met de achterklep een paar cm open. Staan de eerste paa min wel je lampen aan, en daarna alleen de achter lampen. Op een gegeven moment gaan die ook uit. Na de 20 min de klep dicht gedaan, auto afgesloten en daarna in gaan zitten. En idd, knipperende lampje is weg en de lichtsensor werkt weer.
N=1, maar het proberen waard.
De andere oplossing is een zekering even verwijderen (heb ik hier eerder gepost), maar wat jij beschrijft is dan nog minder gedoe!

• Venomer
Vulcan750 schreef op zondag 7 december 2025 @ 10:10:
Gisteravond eerste langere rit in miezerregen op de PA gereden.
Dat ging eigenlijk vlekkeloos. Wel een beetje raar gevoel dat het stuur onder je handen heen en weer gaat, maar hield keurig het midden van de rijbaan aan.
Wel diverse keren een luide waarschuwing gehad dat ik het stuur vast moest houden. Dat moet blijkbaar nadrukkelijk, want ik ben gewend vrij losjes te sturen.
Je hoeft niet hard in het stuur te knijpen. Dat helpt niet. Je moet hele kleine stuurbewegingen maken, of een beetje tegendruk geven tegen de stuurbewegingen van PA. Bij mij duurde het een paar ritten om daar aan te wennen, maar nu gaat het automatisch. Ik krijg zelden die waarschuwing, en als ik hem krijg is het ook wel terecht, zullen we maar zeggen.

• peutje
  • Laatst online: 19:08
Jammer trouwens dat volvo de laadcycli niet opslaat en alleen maar de gereden ritten.
Pagina: 1 ... 346 347 Laatste

Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.

Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.

Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"