Het grote Volvo EX30 topic

Pagina: 1 ... 104 105 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• IT-Crowd
  • Registratie: April 2024
  • Niet online
Jonasken schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 08:21:
[...]
Krakende deurrubbers had ik ook. M’n garage heeft met een bepaald product de rubbers behandeld en sindsdien is het gekraak weg en nooit meer teruggekomen.
Benieuwd wat ze hebben gebruikt en hoelang het al werkt.
Bij de laatste beurt heeft de garage "vet" op de rubbers gesmeerd. Eerste weken was inderdaad het kraken weg en was ik erg gelukkig. Nadeel is dat alle rubbers vet aanvoelen als je deze na in/uitstappen per ongeluk aanraakte. Nu, een maandje of twee na de beurt, is het effect volledig verdwenen maar voelen de rubbers nog steeds erg vet aan.

Volvo EX30 SMER Ultra Vapour Grey, trekhaak, Ratio IO6

• thien
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08-02 13:44
IT-Crowd schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 10:54:
De niet stabiel werkende keyfob is inderdaad een dingetje. Ik bewaar de keyfob thuis in een blikken doosje dan gaat het openen 's ochtends meestal zonder problemen. Vergeet ik de keyfob in zijn slaapplaats te doen en blijft hij in mijn jaszak zitten, dan sta ik de volgende ochtend over het algemeen te kloten om de auto open te krijgen (auto staat voor de deur op de oprit). Daar had ik met mijn vorige auto met keyless entry (een renault megane) nooit last van.
Maar ook het kraken van de deurrubbers vind ik toch ook wel een ergernis die in de top 5 thuis hoort. Misschien dat het glazen dak in mijn Ultra de stijfheid van de carrosserie niet ten goede komt waardoor het gekraak ontstaat??
Verder vind ik dat de auto lekker rijdt, maar mensen die op de achterbank zitten zijn het daar minder mee eens. Die geven aan dat elk versnelling of vertraging van de auto daar heel erg voelbaar is.
Dit staat op het Engelse forum
Het was al die tijd dat kleine rubberen stripje aan de bovenkant,

Elke deur heeft een rubberen afdichting aan de bovenkant (niet de hoofdafdichting), die je af en toe moet smeren, omdat deze kan rammelen wanneer de deur tegen het chassis beweegt. Gebruik bijenwas of iets soortgelijks.

Op elke deur zit een rubberen afdichting aan de bovenkant (niet de hoofdafdichting), die je af en toe moet smeren, omdat deze kan rammelen als de deur tegen het chassis beweegt. Gebruik bijenwas of iets dergelijks.

Ja, goede tip over dat rubberen stukje! Ik heb het ingesmeerd met siliconenkit en voilà, het gerammel/gepiep is weg. Gelukkig maar, want dat soort dingen maken me gek. Heel erg bedankt.

Waarschijnlijk van de deurafdichting. Had dit ook, gebruikte siliconenkit en het gerammel was na een tijdje verdwenen.

Ja, perfect product voor de klus. Ik raad aan om siliconenkit in het deksel van het blikje te spuiten en het er dan op te smeren, want spuiten komt overal terecht. Ik heb het op alle afdichtingen en de extra rubberen afdichting bovenaan de deur gesmeerd en voilà, het gerammel/gepiep is weg. Pff, nogmaals bedankt.

Op elke deur zit een rubberen strip aan de bovenkant (niet de hoofdafdichting), die je af en toe moet smeren, anders rammelt hij als de deur tegen het chassis beweegt. Gebruik bijenwas of iets soortgelijks.

Ja, goede tip over die rubberen strip! Ik heb hem ingesmeerd met siliconenspray en voilà, het gerammel/gepiep is weg. Gelukkig maar, want zulke dingen maken me gek. Heel erg bedankt.

• IT-Crowd
  • Registratie: April 2024
  • Niet online
Bedankt ik ga het eens bekijken, begint toch steeds meer te irriteren.

Volvo EX30 SMER Ultra Vapour Grey, trekhaak, Ratio IO6

• mwing
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 10-02 22:00
Tip tegen beslagen ruiten: maak ze goed schoon met een sopje van warm water met een beetje afwasmiddel en spiritus/alcohol, vervolgens droog vegen met schone microvezeldoek.

Enkele maanden geleden gedaan, sindsdien vrijwel geen last meer gehad van beslagen ruiten.

• tdolder
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08-02 16:55
Vandaag heeft onze EX30 zijn eerste onderhoud gehad bij de dealer. Met het ophalen gaf de monteur aan dat er een update klaarstond voor EX30. Ik dacht eerst dit zullen wel werkplaats updates zijn. Maar nu ik in de app kijk zie ik dat ik nu versie 1.8 heb gekregen. Deze staat nog niet op de Volvo Software-releases site.
Ga nog even kijken of verschillen kan ontdekken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cNI4Ck8rWRpT8fYZVEIENufEc0A=/x800/filters:strip_exif()/f/image/8Ra8IXaCmHWoqaOlD9clJ3Gm.png?f=fotoalbum_large

EX30 - SMER - Ultra sinds 16-03-2024 / Wallbox Pulsar Max / HomeAssistant / Unifi / 2 x Marstek Venus E v2 en 1 x Marstek E v3

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
tdolder schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 16:00:
Vandaag heeft onze EX30 zijn eerste onderhoud gehad bij de dealer. Met het ophalen gaf de monteur aan dat er een update klaarstond voor EX30. Ik dacht eerst dit zullen wel werkplaats updates zijn. Maar nu ik in de app kijk zie ik dat ik nu versie 1.8 heb gekregen. Deze staat nog niet op de Volvo Software-releases site.
[Afbeelding]
Cool! Ben heel benieuwd, kan er inderdaad online nog niets over vinden!

• iHansz
  • Registratie: Februari 2024
  • Nu online
Danielson schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 16:20:
[...]

Cool! Ben heel benieuwd, kan er inderdaad online nog niets over vinden!
Ze hebben wel sinds gister aan de update pagina gerommeld. Dit staat er sinds gister, ook al staat er Bijgewerkt 06-12-2024, want dat staat er al eeuwen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FgOD_EFUWCzDdecJz1DHHSzj760=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eSPLswqymXsjadPbpkm2QP99.jpg?f=fotoalbum_large

Volvo EX30 | SMER | Ultra | Moss Yellow | Mist | MY24

• tdolder
tdolder schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 16:00:
[Afbeelding]
Weergave is nu weer lekker rustig. Zoeken is nu standaard ingeklapt. Kregen wel tijdens rijden melding geen sleutel gevonden 8)7 Als we vanavond maar thuiskomen…
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M8ro538RVrqKk4wgd9c16151Mik=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bXSDayGPjhUYrItJs9i592NH.jpg?f=fotoalbum_large

EX30 - SMER - Ultra sinds 16-03-2024 / Wallbox Pulsar Max / HomeAssistant / Unifi / 2 x Marstek Venus E v2 en 1 x Marstek E v3

• fbenniks
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 14:12
tdolder schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 18:08:
[...]

Weergave is nu weer lekker rustig. Zoeken is nu standaard ingeklapt. Kregen wel tijdens rijden melding geen sleutel gevonden 8)7 Als we vanavond maar thuiskomen…
[Afbeelding]
Ben benieuwd wat je ervaringen zijn aangezien wij geen release notes hebben;-)

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:41
De auto zelf heeft toch ook ergens een pagina met release notes? Vermelden die ook deze versie niet?

• Martin99
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10-02 21:08
Paar irritante zaken met mijn EX30. Deze week al 3 keer het wegvallen van de bedieningstoetsen op het stuur, alleen op te lossen met een reset door de 2 - toetsen in te drukken. Ik heb dit misschien of 2 keer eerder gehad, maar nooit zo vaak achter elkaar. Het lijkt wel of de laatste tijd dit soort digitale irritaties steeds vaker optreden en begint zachtjes aan steeds meer het plezier met de auto af te nemen. Dit terwijl de auto het eerste jaar weinig van dit soort vreemde acties had.
Verder doet Android Auto vreemd op mijn telefoon ( Samsung S24). De kan geen verbinding vasthouden met onze huis WiFi, telkens maar weer verbinden met Androidshare, volgens mij is dit dan de auto. Weet iemand misschien een oplossing? WiFi verbinding al een keer uitgeschakeld en telefoon opnieuw opgestart, maar dit heeft het probleem niet opgelost.

• Buzzin Hornet
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Martin99 schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 17:02:
Paar irritante zaken met mijn EX30. Deze week al 3 keer het wegvallen van de bedieningstoetsen op het stuur, alleen op te lossen met een reset door de 2 - toetsen in te drukken. Ik heb dit misschien of 2 keer eerder gehad, maar nooit zo vaak achter elkaar. Het lijkt wel of de laatste tijd dit soort digitale irritaties steeds vaker optreden en begint zachtjes aan steeds meer het plezier met de auto af te nemen. Dit terwijl de auto het eerste jaar weinig van dit soort vreemde acties had.
Dit heb ik ook regelmatig, lijkt met 1.7.1 te maken te hebben, ik had een onderhoudsbeurt en toen hebben ze de knoppen vervangen maar dat helpt niet. Als ik links bvb mijn vinger op de knop met vierkantje leg dan zie je het in het scherm maar erop drukken werkt dan niet. Ze gaven aan te wachten op volgende SW update en het lijkt erop dat er iets aankomt. Ik hoop dat ze het dan opgelost hebben maar dat weet je nooit met deze auto.

I intend to live forever - so far, so good.

• kmat
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 07-02 16:02
gisteren v 1.8 bij de 30k beurt bij de dealer erop gekregen. Ik kan niets bijzonders vinden anders dan dat rechtsboven het actuele verbruik is verdwenen wat je ergens in het menu weer terug aan kan zetten. Ook geen verslechteringen. Ik ben benieuwd naar de releasenotes die er nog niet zijn.

• Huubk
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 10-02 19:55
Belangrijkste verbeteringen in EX30 software 1.8:
Laadlimiet: De ingestelde maximale stroomlimiet wordt nu correct onthouden na elke rit.
Camera: De weergave van de achteruitrijcamera toont natuurlijker kleuren.
Radio: Verbeterde ontvangstkwaliteit.
Bugfixes: Algemene stabiliteitsverbeteringen en opgeloste bugs.

• kmat
dennistd schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 14:08:
De auto zelf heeft toch ook ergens een pagina met release notes? Vermelden die ook deze versie niet?
nee, staat nog oud nieuws

• kmat
Huubk schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 22:33:
Belangrijkste verbeteringen in EX30 software 1.8:
Laadlimiet: De ingestelde maximale stroomlimiet wordt nu correct onthouden na elke rit.
Camera: De weergave van de achteruitrijcamera toont natuurlijker kleuren.
Radio: Verbeterde ontvangstkwaliteit.
Bugfixes: Algemene stabiliteitsverbeteringen en opgeloste bugs.
van alle bovenstaande punten had en heb ik geen last. geweldige update. Had gemini verwacht of andere grote functie bij zo'n versie nummer. Beste wijziging tot nu in afgelopen 2 jaar is dat cc met aanhanger werkt. Wat eigenlijk normaal is. Maar goed, heb nooit de problemen gehad die anderen wel hebben.

• tdolder
dennistd schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 14:08:
Helaas daar staat hetzelfde als op de website. Verder geen bijzonderheden kunnen ontdekken.

[ Voor 7% gewijzigd door tdolder op 01-02-2026 08:28 ]

• iHansz
  • Nu online
Op Reddit wordt aangegeven dat Android Digital Key voor sommige beschikbaar is: https://www.reddit.com/r/ex30/s/JRYTjtjGX4

• iHansz
  • Nu online
kmat schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 23:27:
[...]

van alle bovenstaande punten had en heb ik geen last. geweldige update. Had gemini verwacht of andere grote functie bij zo'n versie nummer. Beste wijziging tot nu in afgelopen 2 jaar is dat cc met aanhanger werkt. Wat eigenlijk normaal is. Maar goed, heb nooit de problemen gehad die anderen wel hebben.
Las ergens dat Gemini voor AAOS is uitgesteld. Kan ‘t alleen niet meer vinden.

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:37
Op Auto Express staat:
The first stage of the update is in its final testing phases and is expected to be rolled out in the next few months, with the secondary Gemini upgrade following a few months later. 

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:42

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
iHansz schreef op zondag 1 februari 2026 @ 09:47:
Op Reddit wordt aangegeven dat Android Digital Key voor sommige beschikbaar is: https://www.reddit.com/r/ex30/s/JRYTjtjGX4
Vanmorgen nog geprobeerd ik te stellen, maar werkt hier niet.

• iHansz
  • Nu online
rens-br schreef op zondag 1 februari 2026 @ 17:39:
[...]

Vanmorgen nog geprobeerd ik te stellen, maar werkt hier niet.
Het worden er steeds meer: https://www.reddit.com/r/ex30/s/c2O5X8YLJT Misschien zijn wij nog niet aan de beurt?

• rens-br

rens-br

iHansz schreef op zondag 1 februari 2026 @ 18:29:
[...]

Het worden er steeds meer: https://www.reddit.com/r/ex30/s/c2O5X8YLJT Misschien zijn wij nog niet aan de beurt?
Ik loop ook een beetje vast op wat ik precies moet doen. Ik kan in de auto de optie digital key kiezen, en vervolgens moet ik mijn telefoon tegen de lezer aanhouden. Maar er gebeurd dan gewoon niks. Ook niet als ik bijvoorbeeld Google wallet open.

Ik heb overigens een Core, dus alleen een NFC optie en niet via de UWB (ondersteund mijn telefoon ook niet overigens)

[ Voor 10% gewijzigd door rens-br op 01-02-2026 20:16 ]

• dennistd
Ik krijg als ik het proces vanuit de auto start wel de Samsung Wallet ervoor op mij Galaxy S24+, maar vervolgens vraagt ie om een achtcijferige code die ik niet heb (en waarover ik ook geen mail krijg). Vanuit de Volvo-app kan ik het proces niet starten iig.

• imoul
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
Bij mij is het nu inderdaad gelukt om 'm in te stellen in mijn Google Wallet. Ik kreeg een email met de code.

Geen alleen nog hoe het werkt, daar moet ik nog even naar kijken.

• rens-br

rens-br

imoul schreef op maandag 2 februari 2026 @ 07:54:
Bij mij is het nu inderdaad gelukt om 'm in te stellen in mijn Google Wallet. Ik kreeg een email met de code.

Geen alleen nog hoe het werkt, daar moet ik nog even naar kijken.
Wat open je dan als je je telefoon tegen de sensor aanhoudt?

• imoul
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
rens-br schreef op maandag 2 februari 2026 @ 09:40:
[...]

Wat open je dan als je je telefoon tegen de sensor aanhoudt?
Bij mij kwam er toen een scherm naar voren waarbij ik de code die ik via de mail had ontvangen kon invoeren.

• Hans1956
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:36

Hans1956

Pixel 8 Pro

Hier is het ook gelukt met het koppelen van een Pixel 8 Pro met de EX30, Plus uitvoering.
Via 'instellingen' naar 'profielen' en dan 'digitale sleutel toevoegen'. Op de telefoon wel UWB en NFC inschakelen en ook de Google wallet app openen. Vervolgens de telefoon op de oplaad positie leggen en kijken wat er op de telefoon gevraagd wordt. Intussen heb ik per email de code ontvangen nadat ik naam en email op de telefoon had ingegeven. Die code invullen en er komt bevestiging dat het gelukt is.

Volvo EX30 | SMER | Plus | Vapour Grey / Indigo | MY24

• mwing
Mijn Samsung S23 wil perse de samsung wallet gebruiken, daar wordt om een code gevraagd, maar krijg geen mail (MY25)

edit: inmiddels via een chat op volvo.nl geregeld, mailadres was niet goed geregistreerd (waarschijnlijk i.v.m. leaseauto)

[ Voor 35% gewijzigd door mwing op 03-02-2026 13:32 ]

• rens-br

rens-br

Hans1956 schreef op maandag 2 februari 2026 @ 11:25:
Op de telefoon wel UWB en NFC inschakelen en ook de Google wallet app openen.
Alleen openen van Google Wallet is dus genoeg? Gisteren gebeurde er hier helemaal niks toen ik dat probeerde.

• Hans1956

Hans1956

Pixel 8 Pro

Bij de eerste poging had ik wel UWB aangezet maar geen NFC en ook de wallet niet geopend. Dat leverde niks op. Daarna dus NFC aan en wallet geopend. Toen ging het wel. USB heb ik overigens bijna altijd aanstaan dus ik weet niet of dat nog invloed kan hebben.

• rens-br

rens-br

Hans1956 schreef op maandag 2 februari 2026 @ 13:46:
Bij de eerste poging had ik wel UWB aangezet maar geen NFC en ook de wallet niet geopend. Dat leverde niks op. Daarna dus NFC aan en wallet geopend. Toen ging het wel. USB heb ik overigens bijna altijd aanstaan dus ik weet niet of dat nog invloed kan hebben.
Ik heb een toestel zonder UWB (en ook een auto zonder UWB trouwens), dus in theorie zou dat bij mij niks uit mogen maken. Straks nog maar eens proberen.

• Hans1956

Hans1956

Pixel 8 Pro

Dan zou het met USB en NFC moeten lukken.

• Hans1956

Hans1956

Pixel 8 Pro

Overigens is dit weer een voorbeeld van ontbrekende communicatie vanuit Volvo. Kunnen ze een keer iets positiefs brengen dan doen ze het niet.

• rens-br

rens-br

Hans1956 schreef op maandag 2 februari 2026 @ 13:52:
Dan zou het met USB en NFC moeten lukken.
Trouwens? USB? Wat heeft usb ermee te maken?

• twowheeler
  • Laatst online: 14:24
rens-br schreef op maandag 2 februari 2026 @ 13:58:
[...]

Trouwens? USB? Wat heeft usb ermee te maken?
Ik denk dat daar UWB moet staan

• Hans1956

Hans1956

Pixel 8 Pro

Ik zag dat in deze uitleg staan:
https://www.volvocars.com...77a7e089c0a8296870d1a409/.
Ik heb zelf geen keycard gebruikt, na opening met de keyfob de telefoon op het oplaad pad gelegd en naar het instellingen menu gegaan van de auto.

[ Voor 13% gewijzigd door Hans1956 op 02-02-2026 15:04 ]

• Swerfer
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 05-02 21:24

Swerfer

Hmm...

Hmm... Ik heb een S25 'basis'. Die heeft geen UWB 😢

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com

• Hans1956

Hans1956

Pixel 8 Pro

Dan wordt de telefoon een soort keycard die je ook tegen de deurstijl moet houden. Dat gaat via NFC.

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
Hans1956 schreef op maandag 2 februari 2026 @ 16:11:
Dan wordt de telefoon een soort keycard die je ook tegen de deurstijl moet houden. Dat gaat via NFC.
Dat hapert bij mij veel vaak met een iPhone, het is ongeveer 50/50 of de auto daarop reageert, ben ik de enige of?

• iHansz
  • Nu online

• rens-br

rens-br

Hans1956 schreef op maandag 2 februari 2026 @ 15:01:
Ik heb zelf geen keycard gebruikt, na opening met de keyfob de telefoon op het oplaad pad gelegd en naar het instellingen menu gegaan van de auto.
Daar kom ik al iets verder mee. Helaas wordt mijn Nothing Phone 1 niet ondersteund.. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0QvzbXGhqHzi5Z7VS9CBmRYB3A4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/zDTpxgJoB6CxxOc39phYoWE3.png?f=fotoalbum_large

• tdolder
Wat ik al vermoedde voornamelijk onderhuidse update.

Voor wat betreft: "De auto ontgrendelt nu sneller wanneer je aan de portierhandgreep trekt."
Ik heb sinds vorige week vrijdag dat ik deze update heb gekregen al meerdere keren gehad dat de auto niet wilde vergrendelen via vinger op de portiershandgreep.
Dit werkte met 1.7.1 perfect ;(

• EdwinW
Danielson schreef op maandag 2 februari 2026 @ 16:17:
[...]

Dat hapert bij mij veel vaak met een iPhone, het is ongeveer 50/50 of de auto daarop reageert, ben ik de enige of?
Nee, hier hetzelfde. Soms moet ik de iPhhone unlocken om daarna via de deurstijl de auto te kunnen openen. Roteren van de iPhone (bv. een kwartslag) wil ook wel eens helpen. Beetje beschamend is dat dan wel.

• tedkroon
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-02 22:18
Heeft iemand de DK aan de praat gekregen met android zonder UWB maar wel NFC.
Mijn Galaxy34 laat het afweten op SR EX30.

• rens-br

rens-br

tedkroon schreef op maandag 2 februari 2026 @ 19:33:
Heeft iemand de DK aan de praat gekregen met android zonder UWB dan wel NFC.
De DK? Zonder NFC wordt het sowieso lastig.

• VicSmurf
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:59
Ziet er uit als een prima update, nu nog even afwachten.

• mindstrip
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 01:32
mwing schreef op maandag 2 februari 2026 @ 13:25:
Mijn Samsung S23 wil perse de samsung wallet gebruiken, daar wordt om een code gevraagd, maar krijg geen mail (MY25)
Net zelf geactiveerd op s24 ultra ook met samsung wallet code binnen 30 seconden ontvangen.

• mwing
mindstrip schreef op maandag 2 februari 2026 @ 23:59:
[...]

Net zelf geactiveerd op s24 ultra ook met samsung wallet code binnen 30 seconden ontvangen.
Met software versie 1.8 of 1.7.1?

• Huubk
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 10-02 19:55
Updates in software 1.8

Releasedatum van de software: 29 januari 2026

N.b.
Deze update zal beschikbaar zijn als over-the-air download ongeveer drie weken na de releasedatum van de software.
Nieuwe functies

Digitale sleutel:[1] De functionaliteit van de digitale sleutel van Google is toegevoegd voor Google Pixel- en Samsung Galaxy-mobiele telefoons, met verbeteringen in het onboardingproces.

Informatie over stroomverbruik: Onder Consumption is een nieuwe schakelaar toegevoegd waarmee je informatie over het stroomverbruik in het informatiegedeelte van het display kunt in- of uitschakelen.

Waarschuwingen voor het laadniveau van de accu: Er zijn waarschuwingen geïntroduceerd voor een laag laadniveau van de accu.
Verbeteringen

Driving
De vermoeidheidsdetectie van het Driver Alert System is verfijnd om nauwkeurigere waarschuwingen te geven, met minder valse activeringen.

Het herkenningsbereik van snelheidslimieten is vergroot van 40 km/u naar 50 km/u.
Aan het laden

De melding over de preconditioning van de accu is bijgewerkt om te verduidelijken dat de accutemperatuur wordt geoptimaliseerd voor snelladen.

Connectiviteit
De positioneringsnauwkeurigheid in Google Maps is geoptimaliseerd, met name bij het in- en uitrijden van ondergrondse parkeerplaatsen.

De Apple CarPlay-connectiviteit is verbeterd.

De gesprekskwaliteit via Bluetooth is verbeterd.
Instappen en beveiliging

De naderingsfunctionaliteit is verbeterd.

De auto ontgrendelt nu sneller wanneer je aan de portierhandgreep trekt.

Oplossingen
Deze update bevat ook een aantal aanpassingen en oplossingen aan: 

Een intermitterend probleem met de weergave van informatie als gevolg van een onderbroken opstartprocedure

Gevoeligheid van knoppen op het stuur bij het wisselen van muziek

Scenariomodi, waaronder Relax-modus en Refresh-modus, vereisen nu bevestiging voordat ze worden geactiveerd.

Betrouwbaarheid van ontgrendeling bij nabijheid nadat je auto langdurig geparkeerd heeft gestaan

Hill-start assist en auto hold-prestaties tijdens het starten op een helling

• erikjanie
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 14:16
zou toch mooi zijn als ze een keer wat aan de steeds veranderende volumes doen... soms als de auto remt gaat mijn muziek harder en daarna random weer zachter, en het random pauzeren van de muziek lijkt me ook niet de bedoeling.. hopelijk zit de fix daarvoor ook stilzwijgend in v 1.8 :)

• mwing
tedkroon schreef op maandag 2 februari 2026 @ 19:33:
Heeft iemand de DK aan de praat gekregen met android zonder UWB maar wel NFC.
ja zojuist op mijn s23 met een ER Core (dus alleen NFC). Ik kreeg bij eerdere pogingen geen mail met code, na een korte chat op volvo.nl was het geregeld. Mailadres was niet goed geregistreerd, waarschijnlijk omdat het een leaseauto betreft.

• rens-br

rens-br

erikjanie schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 12:59:
zou toch mooi zijn als ze een keer wat aan de steeds veranderende volumes doen... soms als de auto remt gaat mijn muziek harder en daarna random weer zachter,
Ik heb exact dit probleem! (In mijn Core) begin januari is mijn auto voor een beurt naar de garage geweest voor onderhoud en toen hebben ze de remlichten vervangen, in de hoop dat dat hielp. Maar dat hielp helaas niks. Hopelijk brengt de 1.8 update daar verandering in.

• mwing
Ja hier hetzelfde. De Core heeft geen optie in het menu om dynamisch volume uit te zetten, waardoor m.n. bij snelheden tussen 110 en 125 het volume plots weinig subtiel harder of zachter gaat.

Het ontvangstprobleem van de radio tijdens remmen los ik op door geen DAB zenders te gebruiken...

• rens-br

rens-br

mwing schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 13:57:
Ja hier hetzelfde. De Core heeft geen optie in het menu om dynamisch volume uit te zetten, waardoor m.n. bij snelheden tussen 110 en 125 het volume plots weinig subtiel harder of zachter gaat.

Het ontvangstprobleem van de radio tijdens remmen los ik op door geen DAB zenders te gebruiken...
Ik gebruik de radio sowieso niet, ik heb altijd spotify aanstaan. Ik wacht de 1.8 update eventjes af en mocht dat geen effect geven, dan ga ik contact opnemen met de garage.

• mindstrip
mwing schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 04:36:
[...]

Met software versie 1.8 of 1.7.1?
1.7.1

• dennistd
mwing schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 13:01:
[...]

ja zojuist op mijn s23 met een ER Core (dus alleen NFC). Ik kreeg bij eerdere pogingen geen mail met code, na een korte chat op volvo.nl was het geregeld. Mailadres was niet goed geregistreerd, waarschijnlijk omdat het een leaseauto betreft.
In mijn geval een koopauto (juni 2024), de chat kon me niet helpen, doorverwezen naar de dealer. Gebeld en binnen een paar seconden was het gepiept (volgens mij hebben ze het mailadres opnieuw bevestigd). Kreeg direct een email met de achtcijferige code erin. Appversie 6.4.0 en autoversie 1.7.1, MY24 SMER+. Telefoon is een Galaxy s24+

[ Voor 5% gewijzigd door dennistd op 03-02-2026 15:09 ]

• tedkroon
Jullie mobiel heeft wel UWD en dat zal dan toch invloed hebben ondanks het niet gebruikt wordt

• tedkroon
Reactie van Volvo Support Chat via de digitale sleutel op Android.

De digitale sleutel voor Android wordt momenteel niet officieel ondersteund door de huidige software (1.7.1). Volvo raadt daarom af om er een aan te maken als u problemen ondervindt. De OTA-versie 1.8, die nog niet is uitgerold, bevat de gecertificeerde en gevalideerde implementatie voor Samsung en Google. Eerdere koppelingspogingen werken mogelijk wel, maar worden niet ondersteund en kunnen problemen veroorzaken. We hebben nog geen precieze releasedatum voor softwareversie 1.8. Controleer de Volvo Cars-app en uw auto op de nieuwe softwareversie zodra deze beschikbaar is.

• rens-br

rens-br

tedkroon schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 18:08:
Reactie van Volvo Support Chat via de digitale sleutel op Android.

De digitale sleutel voor Android wordt momenteel niet officieel ondersteund door de huidige software (1.7.1). Volvo raadt daarom af om er een aan te maken als u problemen ondervindt. De OTA-versie 1.8, die nog niet is uitgerold, bevat de gecertificeerde en gevalideerde implementatie voor Samsung en Google. Eerdere koppelingspogingen werken mogelijk wel, maar worden niet ondersteund en kunnen problemen veroorzaken. We hebben nog geen precieze releasedatum voor softwareversie 1.8. Controleer de Volvo Cars-app en uw auto op de nieuwe softwareversie zodra deze beschikbaar is.
Ik kreeg vanmiddag zo'n soort gelijk antwoord op de vraag of en wanneer mijn Nothing Phone (1) support zou gaan krijgen.

• tdolder
rens-br schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 13:32:
[...]

Ik heb exact dit probleem! (In mijn Core) begin januari is mijn auto voor een beurt naar de garage geweest voor onderhoud en toen hebben ze de remlichten vervangen, in de hoop dat dat hielp. Maar dat hielp helaas niks. Hopelijk brengt de 1.8 update daar verandering in.
Bij mij is ook het remlicht vervangen. Dit heeft niet geholpen. Eigenlijk alleen volume wisseling bij Radio 538 en Q-music.
Vorige week vrijdag met het onderhoud zouden ook de remlichten vervangen worden maar op verzoek van de dealer nog niet uitgevoerd omdat update 1.8 beschikbaar was,
Helaas nog niet definitief opgelost.

• ivarga
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12:09
tdolder schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 21:17:
[...]

Bij mij is ook het remlicht vervangen. Dit heeft niet geholpen. Eigenlijk alleen volume wisseling bij Radio 538 en Q-music.
Vorige week vrijdag met het onderhoud zouden ook de remlichten vervangen worden maar op verzoek van de dealer nog niet uitgevoerd omdat update 1.8 beschikbaar was,
Helaas nog niet definitief opgelost.
Ik luister via de Open Radio app , dit werkt erg goed

• iHansz
  • Nu online
rens-br schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 20:50:
[...]

Ik kreeg vanmiddag zo'n soort gelijk antwoord op de vraag of en wanneer mijn Nothing Phone (1) support zou gaan krijgen.
v1.8 is nou rolling out in de UK.

• mindstrip
Zijn er nog mensen met streaming apps die vaak (ongeveer 1 op de 3 ritten) stoppen met spelen?

• Skaninchen
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 08:35
mindstrip schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 22:35:
Zijn er nog mensen met streaming apps die vaak (ongeveer 1 op de 3 ritten) stoppen met spelen?
Bedoel je dat Spotify vaak op pauze springt of iets anders?

• mindstrip
Skaninchen schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 07:48:
[...]

Bedoel je dat Spotify vaak op pauze springt of iets anders?
Voor mij specifiek deezer en tidal spotify heb ik nog niet geprobeerd

• Winus
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10-02 18:57
Hans1956 schreef op maandag 2 februari 2026 @ 15:01:
Vandaag geprobeerd in te stellen met mijn iPhone SE2020.
Helaas niet gelukt, toestel wordt niet ondersteund. Te oud?

EX30 Ultra SMER 2024

• rienn
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 14:20
Geen UWB technologie. Vanaf iPhone 11 zit dat erin. Maar niet de SE modellen.

• EdwinW
Is UWB noodzakelijk voor de Digital Key? Bij de Core versie wordt er nl. alleen gebruik gemaakt van de NFC chip voor het ontgrendelen van de auto aan de deurstijl.

• rens-br

rens-br

EdwinW schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 21:39:
Is UWB noodzakelijk voor de Digital Key? Bij de Core versie wordt er nl. alleen gebruik gemaakt van de NFC chip voor het ontgrendelen van de auto aan de deurstijl.
Ik zou het niet verwachten, maar het lijkt er aan de hand van de reacties hier op dat het voor nu alleen maar werkt met toestellen met NFC en UWB. Mijn Nothing Phone (1) werkt ook niet op mijn Core bijv.

• louis.hendrikx
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:17
rens-br schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 21:46:
[...]

Ik zou het niet verwachten, maar het lijkt er aan de hand van de reacties hier op dat het voor nu alleen maar werkt met toestellen met NFC en UWB. Mijn Nothing Phone (1) werkt ook niet op mijn Core bijv.
Ik heb een core met 1.7.1 erop en een Samsung Galaxy S24, en bij mij werkt het met NFC

• rens-br

rens-br

louis.hendrikx schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 21:54:
[...]

Ik heb een core met 1.7.1 erop en een Samsung Galaxy S24, en bij mij werkt het met NFC
Heb je de normale S24? Want die heeft inderdaad geen support voor UWB zie ik.

• dennistd
Met de digitale sleutel kun je trouwens wel op afstand ver- en ontgrendelen zonder UWB zie ik. Het gaat alleen niet vanzelf, je moet het zelf aanklikken in de wallet.

• rens-br

rens-br

dennistd schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 23:20:
Met de digitale sleutel kun je trouwens wel op afstand ver- en ontgrendelen zonder UWB zie ik. Het gaat alleen niet vanzelf, je moet het zelf aanklikken in de wallet.
Interessant. Enig idee hoe dat technisch werkt?

• louis.hendrikx
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:17
rens-br schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 22:07:
[...]

Heb je de normale S24? Want die heeft inderdaad geen support voor UWB zie ik.
Ja, de normale S24 inderaad, zonder UWB.
Initieel wou het wel niet lukken omdat ik de Samsung Wallet verwijderd had van mijn toestel (heb liefst zo weinig mogelijk bloatware op mijn toestel staan). Daarna even zelf de Samsung Wallet geïnstalleerd en toen ging het direct.

• dennistd
rens-br schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 06:50:
[...]

Interessant. Enig idee hoe dat technisch werkt?
Ik vermoed met Bluetooth. Of het moet al zo zijn dat ie het via een andere telefoon verstuurd die wel UWB heeft, want ze lagen op 3 meter van elkaar, maar dat lijkt me erg vreemd.

• mwing
rens-br schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 21:46:
[...]

Het werkt alleen op Google Pixel en Samsung Galaxy telefoons:

https://www.volvocars.com...%20and%20Samsung%20Galaxy

• Terrie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 13:15

Terrie

Titelspecialist Tweakers Partners
Ik heb tijdelijk een EX30 als leenauto, maar het is een soort van loterij of m'n carplay het wel of niet doet. Meer mensen hier last van? Mijn PS2 doet die het al tijd..

Heb een Iphone 15 pro.

[ Voor 9% gewijzigd door Terrie op 07-02-2026 10:35 ]

Polestar 2 | SMSR | 19" | Pilot | Magnesium

• ivarga
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12:09
Terrie schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 10:34:
Ik heb tijdelijk een EX30 als leenauto, maar het is een soort van loterij of m'n carplay het wel of niet doet. Meer mensen hier last van? Mijn PS2 doet die het al tijd..

Heb een Iphone 15 pro.
Ik heb hier ook last van idd , bluetooth van ex30 en iphone ff uit en aan fixed het wel altijd .
17 pro max

• kmat
EdwinW schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 21:39:
Nee, mijn samsung werkt prima met enkel nfc en samsung wallet, v1.8. Telefoon werkt dan bijna precies hetzelfde als de keycard wat logisch is want die is ook enkel nfc.Extra is openen en sluiten als je op bluetooth afstand bent, maar dat kan natuurlijk ook via de volvo app maar dan over internet, en je kan de sleutel delen. Uwb is nodig voor de benaderingsfunctie net als de keyfob.

• tedkroon
Vind je de open en dicht doen toets op de samsung wallet, hoor het graag van je kmat?

• tedkroon
Nog even een vraag, stel dat ik bij de 1.8 versie de DK kan laten werken op de Google Wallet of samsung wallet, welke biedt meer mogelijkheden of zijn ze idem aan elkaar.

• AMOosterhuis
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 10-02 22:38
Heeft al iemand kunnen vinden welke sneeuwkettingen om de EX30 passen? Passen hier de normale 225/55 R18 sneeuwkettingen om?

• puccini
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 12:32
AMOosterhuis schreef op zondag 8 februari 2026 @ 20:43:
Heeft al iemand kunnen vinden welke sneeuwkettingen om de EX30 passen? Passen hier de normale 225/55 R18 sneeuwkettingen om?
Volgens mij moeten er speciale kettingen omheen vanwege de beperkte ruimte, maar kijk even op de volvo site daar staat het e.e.a.

• OnsFrenske
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 09-02 16:24
Hi,
Ik rijd een Volvo EX30 SMER.
Is het mogelijk om in te stellen dat Spotify automatisch begint met afspelen zodra ik de auto instap?

• rens-br

rens-br

OnsFrenske schreef op maandag 9 februari 2026 @ 15:56:
Hi,
Ik rijd een Volvo EX30 SMER.
Is het mogelijk om in te stellen dat Spotify automatisch begint met afspelen zodra ik de auto instap?
Nee, niet dat ik weet.

• OnsFrenske
Jammer. Zou weer een handeling schelen.

• OnsFrenske
Andere vraag: ik heb dit al voorbij zien komen op het forum, maar ik krijg de Maps-knop “Send to car” niet zichtbaar op mijn telefoon. Ik wil dus een route vanaf m’n telefoon naar de auto kunnen sturen.

De standaard stappen (resetten en bepaalde instellingen aanpassen) heb ik al geprobeerd. Heeft iemand nog andere tips?

• iHansz
  • Nu online
[quote]iHansz schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 22:18:
[...]

[/quote

Germany is nu ook bezig. Wij zullen dus wel snel volgen. 8)

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

OnsFrenske schreef op maandag 9 februari 2026 @ 15:56:
Bij mij gaat spotify via android auto (meestal) wel automatisch (verder) spelen. Maar degene die in de auto zit ingebouwd inderdaad niet.

• mjustin
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 10-02 12:58
iHansz schreef op maandag 9 februari 2026 @ 16:55:
[quote]iHansz schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 22:18:
[...]

[/quote

Germany is nu ook bezig. Wij zullen dus wel snel volgen. 8)
Ik heb vanochtend 1.8 ontvangen en kunnen installeren in België.

• iHansz
  • Nu online
@mjustin Nice, NL is ook aan de beurt. Het kan zijn als je een iPhone hebt en de Digital Key hebt geïnstalleerd met de oude EX30-app, dat die sleutel niet meer wordt herkend bij het 'starten'. Tip van Reddit, alle DK-sleutels (op iPhone en Apple Watch) verwijderen en opnieuw installeren via scherm in de auto. Dan zou het weer actief moeten zijn.

• Hans1956

Hans1956

Pixel 8 Pro

Hier komt 1.8 ook binnen.

• Hans1956

Hans1956

Pixel 8 Pro

En is nu ook geïnstalleerd.

• tedkroon
Ben benieuwd!!!

[ Voor 3% gewijzigd door tedkroon op 10-02-2026 18:02 ]

• dondieke71
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 10:18
Na installatie van update 1.8 heb ik problemen met waze. Zolang ik geen bestemming in waze ingeef is alles ok maar zodra ik een bestemming ingeef gaat het scherm naa een aangal seconden over naar google maps. Als ik terug naar waze ga moet ik de bestemming opnieuw ingeven en hetzelfde scenario herhaald zich.

• rens-br

rens-br

dondieke71 schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 18:34:
Na installatie van update 1.8 heb ik problemen met waze. Zolang ik geen bestemming in waze ingeef is alles ok maar zodra ik een bestemming ingeef gaat het scherm naa een aangal seconden over naar google maps. Als ik terug naar waze ga moet ik de bestemming opnieuw ingeven en hetzelfde scenario herhaald zich.
Waze al een keer opnieuw geïnstalleerd?

• dondieke71
rens-br schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 18:52:
[...]

Waze al een keer opnieuw geïnstalleerd?
Nog niet, zal voor morgen zijn

• dondieke71
dondieke71 schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 19:09:
[...]

Nog niet, zal voor morgen zijn
Na het opnieuw installeren van Waze blijft het oorspronkelijke probleem zich voordoen. Wanneer ik een bestemming invoer, verschijnt er na enige tijd de foutmelding: “Er is een fout opgetreden, probeer opnieuw.” Het scherm gaat dus wel niet meer over naar google maps
Als je op opnieuw proberen klikt dan keert de foutmelding telkens terug. Het is ook mogelijk de melding weg te klikken; in dat geval blijft Waze verder werken, maar zonder dat er een bestemming is ingevoerd.

• larstiaan
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12:26
Knip

[ Voor 98% gewijzigd door Notna op 11-02-2026 10:59 . Reden: Dit is niet veel beter dan een LMGTFY linkje. Niet doen dus ]

Pagina: 1 ... 104 105 Laatste