Het grote Volvo EX30 topic

Pagina: 1 ... 108 109 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• ivarga
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11-04 14:59
erikjanie schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 10:54:
[...]

exact dat, in de aankondiging van de MY27 staat groot "met V2L beschikbaar", dat zegt naar mijn idee al genoeg dat alle vorige modellen het dus niet hebben.
Ik lees toch weer wat anders
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/im5zqTHs_wwdkKlzCBC2oCFsX1U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3racnOvb8dNnGbFVQs49lOjo.jpg?f=fotoalbum_large

• AMOosterhuis
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 23:16
erikjanie schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 10:19:
[...]

Als je al vanuit de dealer te horen hebt gekregen dat oudere modellen niet uitgerust zijn met V2L, wat verwacht je hier dan nog voor antwoord te krijgen?
Gewoon omdat dealers nog vooral petrolheads zijn in mijn optiek. Kennis van stroom is doorgaans beperkt tot 12V.

Dealer had ook nog nooit van ERE certificaten gehoord. En dat je de eerste exemplaren van de EX30 SMER waarbij op het kenteken 1.400 kg trekgewicht staat vermeld door een administratieve handeling van het RDW kon laten aanpassen zodat er 1.600 kg trekgewicht op het kenteken komt weten ze ook niet.

• AMOosterhuis
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 23:16
erikjanie schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 10:19:
[...]

Als je al vanuit de dealer te horen hebt gekregen dat oudere modellen niet uitgerust zijn met V2L, wat verwacht je hier dan nog voor antwoord te krijgen?
En op

https://www.involve.nl/v2l-adapter-vehicle-to-load

Kun je gewoon de EX30 en MY2024 selecteren en dan kun je m bestellen.

• rienn
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22:39
Ja. Maar bij het artikel zelf staat onderaan bij de model jaren alleen de EX60.

• Rob Voets
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19:56
rienn schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 14:34:
Ja. Maar bij het artikel zelf staat onderaan bij de model jaren alleen de EX60.
Maar ook niet de nieuwste EX30…

• Patrick-99
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21:09
Ik denk dat alle omvormers in de auto's deze functie technisch aankunnen. De benodigde metingen, aansturing en regelingen zijn beschikbaar in de hardware. Deze zijn ook al nodig voor het goed regelen en bewaken van de laadstroom, vermogens en veiligheden.
Het is alleen een keuze van Volvo of het in de software en firmware vrijgegeven wordt. Afwachten maar.

Hier speelt denk ik ook goedkeuring voor deze toepassing in een land. Of bij terugleveren aan het net, goedkeuring van de netbeheerder. Net zoals bij een omvormer met zonnepanelen.

EX30 - SMER - Ultra sinds 15-03-2024 / EV-Box BusinessLine

• tedkroon
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:11
Monteurs zijn geen techneuten zijn heel goed in Mecano werk, helaas! Is ook logisch anders konden we geen monteur meer vinden. Gelukkig zijn er nog uitzonderingen echter die vind je niet bij de dealers en zijn voor zich zelf begonnen.
Daarnaast kunnen dealers ook heel goed rekeningen uitschrijven. Voor de kennis kan je beter op forums terecht is mijn idee, althans zo werkt het bij mij, met name op de Duitse vind je vaak goede info.

• EmielZ
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:12
Ik heb na de laatste update een drietal willekeurige momenten gehad waarbij ik de auto ontgrendel en de linkerspiegel naar beneden staat en niet meer omhoog wil. Uitstappen, vergrendelen en dan weer ontgrendelen is de oplossing geweest, maar fijn is het niet. Zijn er meer mensen die dit herkennen?

• IT-Crowd
  • Registratie: April 2024
  • Niet online
AMOosterhuis schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 13:38:
[...]
En dat je de eerste exemplaren van de EX30 SMER waarbij op het kenteken 1.400 kg trekgewicht staat vermeld door een administratieve handeling van het RDW kon laten aanpassen zodat er 1.600 kg trekgewicht op het kenteken komt weten ze ook niet.
Ondertussen zijn er een paar wel van de op de hoogte, maar nog steeds staat mijn dealer op het standpunt dat ik mijn portemonnee maar moet trekken om hun administratieve fout recht te trekken. :( :(

Volvo EX30 SMER Ultra Vapour Grey, trekhaak, Ratio IO6

• Rob De W.
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 25-03 12:09
Ik erger me steeds meer over het sluiten van de deuren; je moet de deur echt dicht meppen en vaak mislukt de eerste poging omdat de deur niet "in het slot valt" en de handeling herhaald moet worden. Geeft je niet echt het luxegevoel dat je van Volvo mag verwachten.
De boosdoener is volgens mij de lucht die opgesloten/samengeperst wordt in het interieur; als ik eerst een raampje openzet voordat ik de deur sluit, is de klacht verdwenen. Even dacht ik het probleem op te kunnen lossen door de luchtcirculatie-instelling te (de-)activeren maar dat mocht helaas niet baten. Ben ik alleen met dit probleem?

• JSD00
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11-04 10:30
Rob De W. schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 12:47:
Ik erger me steeds meer over het sluiten van de deuren; je moet de deur echt dicht meppen en vaak mislukt de eerste poging omdat de deur niet "in het slot valt" en de handeling herhaald moet worden. Geeft je niet echt het luxegevoel dat je van Volvo mag verwachten.
De boosdoener is volgens mij de lucht die opgesloten/samengeperst wordt in het interieur; als ik eerst een raampje openzet voordat ik de deur sluit, is de klacht verdwenen. Even dacht ik het probleem op te kunnen lossen door de luchtcirculatie-instelling te (de-)activeren maar dat mocht helaas niet baten. Ben ik alleen met dit probleem?
Dit lijkt me niet normaal en zou ik laten controleren bij de garage. Ik heb er met mijn 60K kilometers in de EX30 nog nooit last van gehad.

• ivarga
JSD00 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 14:05:
[...]

Dit lijkt me niet normaal en zou ik laten controleren bij de garage. Ik heb er met mijn 60K kilometers in de EX30 nog nooit last van gehad.
Ook 60K erop zitten en herken dit probleem ook niet

• Martin99
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 21:12
Sinds gisteren (20/3) lijkt de rittenregistratie van slag te zijn. Registratie adressen vanaf start tot eind klopt niets meer van, wijkt soms meerdere kilometers af. Meer mensen hier last van?

• Rob Voets
Martin99 schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 16:02:
Sinds gisteren (20/3) lijkt de rittenregistratie van slag te zijn. Registratie adressen vanaf start tot eind klopt niets meer van, wijkt soms meerdere kilometers af. Meer mensen hier last van?
Bij mij ook zie ik.

• iHansz
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 21:55
Bij mij klopt ‘t nog (ritten op 20&21/3)

Volvo EX30 | SMER | Ultra | Moss Yellow | Mist | MY24

• Werner
  • Registratie: September 2019
Sinds woensdag klopt de ritregistratie niet meer bij mij, er missen heel wat kilometers doordat het systeem vertrekpunt te laat aanduidt en aankomst al kilometers van te voren vastlegt.

Auto is net klaar met laden, nog altijd 321 km bereik bij 90% lading.

• fiNgLaRN
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 12-04 20:13
Werner schreef op zondag 22 maart 2026 @ 10:30:
Sinds woensdag klopt de ritregistratie niet meer bij mij, er missen heel wat kilometers doordat het systeem vertrekpunt te laat aanduidt en aankomst al kilometers van te voren vastlegt.
Hier ook opeens. En de route is opeens een bijna rechte lijn geworden van bestemming A naar bestemming B. Zelfde route heen en terug zit 5! km verschil tussen.

Als mijn vriendin met de auto weg is, denkt de app dat de auto nog thuis staat 7(8)7

• Swerfer
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12-04 21:47

Swerfer

Hmm...

Rob Voets schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 10:21:
Hier ook en vanochtend stonden er in bluetooth op de telefoon ineens 2 volvo's. Ik heb er maar 1.
Ik zou liever hebben dat er ineens 2 fysiek op de oprit zouden staan 😏

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com

• tedkroon
Weet iemand hoe je de onderhoudsmelding kan afzetten zonder gebruik te maken van een uitleesapparaat? Of met een obd stekker en een app.

[ Voor 15% gewijzigd door tedkroon op 26-03-2026 19:00 ]

• Rob Voets
tedkroon schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 18:57:
Weet iemand hoe je de onderhoudsmelding kan afzetten zonder gebruik te maken van een uitleesapparaat? Of met een obd stekker en een app.
Alleen door het onderhoud te laten uitvoeren.

• Martin99
  • Registratie: April 2013
Martin99 schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 16:02:
Zo plotseling als het "probleem" kwam, zo plotseling is het na een week weer normaal.

• thien
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12-04 13:09
Hallo Ik heb als ik Google Maps gebruik geen gesproken begeleiding stem meer wel geeft de stem door dat er een flits camera staat.
Van alles geprobeerd reset scherm help eenmalig, de radio gaat zachter maar geen stem geluid harder zetten tijden dat de radio zachter gaat help niet ook niet bij geluid instellingen.
Als ik Google Maps gebruik via Apple Carplay heb ik wel geluid.
Wie heeft hier een oplossing voor?
Op het engels forum wordt het zelfde probleem gemeld maar geen oplossing.

• pc1t
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:46
thien schreef op zondag 29 maart 2026 @ 13:26:
Hallo Ik heb als ik Google Maps gebruik geen gesproken begeleiding stem meer wel geeft de stem door dat er een flits camera staat.
Van alles geprobeerd reset scherm help eenmalig, de radio gaat zachter maar geen stem geluid harder zetten tijden dat de radio zachter gaat help niet ook niet bij geluid instellingen.
Als ik Google Maps gebruik via Apple Carplay heb ik wel geluid.
Ik heb sinds gisteren precies hetzelfde. Ook al van alles geprobeerd maar zonder resultaat
Ik hoop dat het snel opgelost is.

• Volvoforlive
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 12-04 10:17
In de app nu ook bij status check van de verlichting zichtbaar. Voor- en achter…

• fbenniks
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 21:18
Ik heb het zelfde probleem, stem is nagenoeg on hoorbaar van de navigatie. Va alles geprobeerd krijg het niet voor elkaar.

• iHansz
fbenniks schreef op zondag 29 maart 2026 @ 18:38:
Ik heb het zelfde probleem, stem is nagenoeg on hoorbaar van de navigatie. Va alles geprobeerd krijg het niet voor elkaar.
Zou bij Google liggen lees ik overal. Die moeten zsm een fix updaten.

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

fbenniks schreef op zondag 29 maart 2026 @ 18:38:
Google heeft duidelijk iets in de app stuk gemaakt, de navigatieinformatie was ook bij mij erg moeilijk te horen.

Maar op andere plekken in Google Maps niet, je kan bijvoorbeeld met het tandwieltje op het scherm het volume testen en dat testgeluid is op normaal volume. Ook de melding die ik krijg als ik de parkeergarage uitrij "je bent weer online, je volgt de beste route" had bij mij normaal geluid.

Ik denk zelfs dat men voor elk probleem met Google maps en andere apps - dat niet na een softwareupdate van de auto komt - moet aannemen dat het waarschijnlijk aan de app ligt.
Zeker met zoiets als Google Maps dat voordurend (en helaas ook nogal onzichtbaar) op de achtergrond updates krijgt.

[ Voor 18% gewijzigd door ACM op 30-03-2026 08:10 ]

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:38

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Google Maps deed vanmorgen bij mij ook erg vreemd. Hij leek bij sommige wegen te denken dat dat ik de afslag nam, of op de paralelweg reed.

• pc1t
Ik wil een andere soepele laadkabel kopen voor in de auto. Hebben jullie tips wat een goede soepele laadkabel is?

• Steakfriet
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 02-04 09:16
Ondertussen onze EX30 plus Twin performance bijna 2 jaar in bezit dus tijd voor een kleine update:

Om met de deur in huis te vallen, zou ik de auto opnieuw bestellen: nee

Top 3 Positieve punten:
- Ik ben zelf 1m90 en vooraan is het voor mij nog zeker goed doenbaar, dit in tegenstelling tot veel andere EV's die ik had getest. De meeste waren dan nog eens van een groter formaat.
- Met de performance is het echt wel snel zat, de prestaties zijn duizelingwekkend (letterlijk) goed te noemen. Ik heb vroeger wat sportieve wagens gehad op benzine en niets komt in de buurt. Het is natuurlijk geen bochtenridder en het onderstel is vrij standaard maar je kan moeilijk zeggen dat het niet leuk is om mee te rijden. Ik vind dat hij zich mooi staande gaat houden zonder differnetieel e.d. Het is niet zo dat het enkel rechtdoor is.
- Het centrale scherm was eerst een zorgpunt bij bestelling maar ik zou achteraf bijna niets anders meer willen. Het geeft mij echt rust dat alles op 1 scherm zit, de bediening vind ik zeker voldoende, ook tijdens het rijden.

Top 3 negatieve punten:
- Laat ons eerlijk zijn, het verbruik is gewoon belabberd. Ik zit op een gemiddeld verbruik van 23 kwh/100km en haal hiermee in de praktijk net rond de 300 km. Dit weekend heen en weer naar Den Bosch vanuit Antwerpen (240km) en ik had geen 10% meer over. Ik heb gewoon vlot verkeer gehad rond de 110-120 km/h dus daar ligt het niet aan.
- Ruimte, hiervoor een Kia niro EV en ja ik weet ook met de bestelling dat het klein is maar het slaagt toch nog harder tegen in de praktijk. Een weekje op vakantie met 2 volwassene en 2 kinderen (geen buggy etc) is echt een hele operatie om wat bagage mee te krijgen.
- Software kan een heel stuk beter. In het begin redelijk wat connectieproblemen gehad met spotify en koppeling tel e.d. Ook dat bakje voor de deur automatisch te openen in huilen met de pet op, zelfs de kaart reageert niet altidj even vlot. Ik ben blij met mijn digitale sleutel nu op android, dat lijkt altijd te werken.
Het is ook gewoon niet OK een wagen reeds op de markt te zetten en pas meer dan een jaar later een deftige One pedal drive en driving modes uit te rollen.

Conclusie: Fijne wagen maar ik denk ideaal als tweede wagen. Wij hebben maar 1 wagen nodig en volgende keer kies ik toch wat meer comfort en een wagen die veel beter presteert op actieradius.
Het is een bedrijfswagen die ik persoonlijk niet opnieuw zou kiezen, met name het verbruik als grootste boosdoener. Een collega van mij heeft een c40 ER en andere xc40 TP en beide hebben gelijkaardige cijfers.

De wagen zelf heeft me na 20.000 km nog wel nooit in de steek gelaten, dat is dan ook wel positief uiteraard. Volgende maand staat zijn eerste onderhoud gepland en voor de rest nog geen garage gezien.

[ Voor 3% gewijzigd door Steakfriet op 30-03-2026 11:25 ]

• iHansz
Vanuit een ander forum over Google-stem(vertaald):

‘Blijkt dat het te wijten is aan een Google Maps-update die een incompatibiliteit heeft gecreëerd met de Volvo-audiokanalen (Op 25/26 maart '26). Ik heb te horen gekregen dat het nav-kanaal permanent gedempt is.

Dit wordt opgelost in Volvo update 1.8.2 alleen beschikbaar voor dealers en geïnstalleerd op verzoek.

Volvo-update 1.9 zou eind april '26 beschikbaar moeten zijn als een Over The Air-update en bevat ook deze oplossing.’

Laat ik nou net bij de dealer (1e onderhoudsbeurt) vandaan komen. Geen update daar paraat.

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:43
Hopelijk wordt de toegang en het starten van de auto dan ook verbeterd, hoe vaak ik de laatste tijd mijn vrouw wel niet vloekend aan de lijn heb gehad over de melding: "geen geldige sleutel gevonden"... :(

• PixelRanger03
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17:01
Danielson schreef op maandag 30 maart 2026 @ 13:38:
Hopelijk wordt de toegang en het starten van de auto dan ook verbeterd, hoe vaak ik de laatste tijd mijn vrouw wel niet vloekend aan de lijn heb gehad over de melding: "geen geldige sleutel gevonden"... :(
Precies hetzelfde hier. En als zij het niet was, was ik het wel 8)7

• Kylstram
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 17:09
iHansz schreef op maandag 30 maart 2026 @ 13:36:
Vanuit een ander forum over Google-stem(vertaald):
Dit wordt opgelost in Volvo update 1.8.2 alleen beschikbaar voor dealers en geïnstalleerd op verzoek.
Dat wordt voorlopig navigeren via Carplay

EX30 Core SMSR MY26

• puccini
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 16:05
Vandaag navigatie paar keer gebruik, maar helemaal geen problemen hoor, overigens was er wel een update van div. apps.

• tedkroon
Ik zit eerder te wachten op de grote update, want dit systeem blijft dweilen met de kraan open. Er gaan gebreken af maar daarna heb je er weer minimaal 1 bij.

• puccini
tedkroon schreef op maandag 30 maart 2026 @ 21:12:
Ik zit eerder te wachten op de grote update, want dit systeem blijft dweilen met de kraan open. Er gaan gebreken af maar daarna heb je er weer minimaal 1 bij.
Inderdaad, de EX30 is mijn eerste Volvo en koop ca. om de drie jaar een nieuwe auto, maar als dit zo blijft met de software dan gaat het volgend jaar geen Volvo meer worden, de auto rijdt erg fijn maar de software is al 3 jaar een probleem en dat gaat m.i. ook niet opgelost worden, er is te veel aan de hand, wordt het ene opgelost komt er weer iets anders voor terug kortom echt bagger!

• JanWillem68
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 10-04 09:02
Sinds gisteren werkt de Volvo app niet meer op mijn iPhone.
Bij mijn vrouw werkt het wel op de iPhone.
Ik heb de app al verwijderd, telefoon uit en opnieuw opgestart en geïnstalleerd. Ook op de website inloggen werkt gewoon goed.
Iemand tips?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jj-wJMjGNgYoLgqtbnrZEarRDa8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/nbNGmdghnXse4194vsjpAiUi.png?f=fotoalbum_large

• Huubk
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 13-04 11:53
Verrassend!!!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g9VrwrQ0_WsEXfCi7-Dj88sLPyQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RL3XhXBfcayiJLEMDuQMXlNn.jpg?f=fotoalbum_large

• rens-br

rens-br

Welke versie van de EX30 heb je?

• Huubk
2026 Ultra

[ Voor 42% gewijzigd door Huubk op 31-03-2026 13:06 ]

• rens-br

rens-br

Core, Ultra, Max, Pro, Black, Europa editie, Dual motor, Single motor? Dus welke versie?

• iHansz
JanWillem68 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 10:22:
Sinds gisteren werkt de Volvo app niet meer op mijn iPhone.
Bij mijn vrouw werkt het wel op de iPhone.
Ik heb de app al verwijderd, telefoon uit en opnieuw opgestart en geïnstalleerd. Ook op de website inloggen werkt gewoon goed.
Iemand tips?[Afbeelding]
Heb je al geklikt op Uitloggen? Als je dat niet doet, kom je niet verder.

• Huubk
Ultra

• JanWillem68
Ja heb ik geprobeerd. Helaas hetzelfde resultaat.

• JanWillem68
iHansz schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 12:31:
[...]

Heb je al geklikt op Uitloggen? Als je dat niet doet, kom je niet verder.
Ja heb ik gedaan, helaas hetzelfde resultaat

• JanWillem68
JanWillem68 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 14:04:
[...]

Ja heb ik gedaan, helaas hetzelfde resultaat
Het is opgelost na contact met de chat van Volvo. Het bleek een communicatie probleem tussen de auto en de app te zijn. Na het display gereset te hebben en een half uur de auto op slot bleek de app weer te werken.

• Danielson
Ik had hem net ook op de mat liggen, MY26 SMER Europa…

• tedkroon
Ik heb de auto vandaag naar de garage gebracht voor de terugroepactie in verband met het probleem met de stoelmontage.

De zitting moest worden verwijderd en er moesten extra verstevigingen worden aangebracht. Dit duurde ongeveer 1,5 uur.

Het enige vervelende was dat de benodigde onderdelen maar voor één stoel besteld waren, dus nu moet ik terug om ook de passagiersstoel te laten verstevigen. Ik denk dat ik de eerste klant was die deze terugroepactie ontving.

Las ik op het Duitse forum!

• rens-br

rens-br

tedkroon schreef op donderdag 2 april 2026 @ 10:25:
Ik heb de auto vandaag naar de garage gebracht voor de terugroepactie in verband met het probleem met de stoelmontage.[/]
Dat is de eerste keer dat ik hiervan lees. Welk model / type / versie heb jij? En screenshotje van de melding van de terugroepactie?

• iHansz
rens-br schreef op donderdag 2 april 2026 @ 10:57:
[...]

Dat is de eerste keer dat ik hiervan lees. Welk model / type / versie heb jij? En screenshotje van de melding van de terugroepactie?
En, staat deze recall ook gemeld bij de RDW voor jouw kenteken? https://www.rdw.nl/

• rens-br

rens-br

iHansz schreef op donderdag 2 april 2026 @ 14:17:
[...]

En, staat deze recall ook gemeld bij de RDW voor jouw kenteken? https://www.rdw.nl/
Geen terugroepactie(s) geregistreerd
Nope.

[ Voor 3% gewijzigd door rens-br op 02-04-2026 14:21 ]

• iHansz
Bedoelde voor @tedkroon. ;) Maar hij heeft een 2025 Plus met handmatig bedienbare stoelen, tneminste de persoon die op dat Duitse forum dit aan de orde bracht.

[ Voor 13% gewijzigd door iHansz op 02-04-2026 14:24 ]

• tedkroon
rens-br schreef op donderdag 2 april 2026 @ 10:57:
[...]

Ex30 van 2025 volgens de melding op het Duitse forum!
https://www.ex30-forum.de...hler-meldungen/?pageNo=61

[ Voor 16% gewijzigd door tedkroon op 02-04-2026 20:35 ]

• rrgn61
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 18:01
Wij kregen netjes een brief van Volvo Nederland ivm deze recall op onze EX30 mei 2025 SMER, vandaag naar de garage gebracht voor de terugroepactie in verband met het probleem met de stoelmontage.

Beide voorstoelen zijn aangepast en op de rdw site staat de recall ook gemeld voor onze kenteken.

Duurde zo’n 3 uur in totaal.

EX30 SMER MY26

• tedkroon
Ook mijn auto staat in de recall van de RDW!

• tedkroon
Even een vraag aan@rrgn61: Hebben ze de stoel er uit gehaald en gedemonteerd?

• rrgn61
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 18:01
tedkroon schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 19:54:
Even een vraag aan@rrgn61: Hebben ze de stoel er uit gehaald en gedemonteerd?
Dat zou ik moeten navragen bij de garage we merken iig niks aan de stoelen kwa zit of comfort

EX30 SMER MY26

• puccini
iHansz schreef op donderdag 2 april 2026 @ 14:24:
[...]

Bedoelde voor @tedkroon. ;) Maar hij heeft een 2025 Plus met handmatig bedienbare stoelen, tneminste de persoon die op dat Duitse forum dit aan de orde bracht.
Hier ook een 2025 plus ER met handbediende stoelen, maar ook geen terugroep brief ontvangen en ook op RDW geen melding hiervan.

• Vanderosa
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 20:28
Ook geen terugroep bericht ontvangen voor mijn SMER 2025. Ik heb met mijn handbediende stoel wel dat de stand van de stoel niet goed wordt vastgehouden, moet de stoel telkens weer een standje hoger zetten.

• puccini
Vanderosa schreef op zondag 5 april 2026 @ 14:55:
Ook geen terugroep bericht ontvangen voor mijn SMER 2025. Ik heb met mijn handbediende stoel wel dat de stand van de stoel niet goed wordt vastgehouden, moet de stoel telkens weer een standje hoger zetten.
Inderdaad, hetzelfde hier, elke ochtend moet ik de stoel weer een beetje hoger zetten, lijkt wel of die pomp een beetje lekt ?

• iHansz
Google Map navigatie stemmetje doet het weer zoals vanouds! 🥳

• Kylstram
iHansz schreef op zondag 5 april 2026 @ 22:37:
Uit zich zelf?

EX30 Core SMSR MY26

• iHansz
Nou ja, ik stapte in en navigatie kon ik weer duidelijk horen. Heb niks aan instellingen gedaan. Las wel net op Reddit van iemand met een Nissan, dus breder dan alleen bij Volvo, dat Google een patch aan ‘t pushen was.

• Winus
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13-04 10:42
iHansz schreef op zondag 5 april 2026 @ 22:37:
Bijtijds deed het stemmetje dus gisteren niet. Alle mogelijkheden proberen na gegaan ,maar de stem van Google Maps bleef onhoorbaar.

EX30 Ultra SMER 2024

• Makimba
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 15:52
Even praktische vraag; vorige week heb ik een stuk gereden naar België wat ik nét niet op één accu redde. Op de heenweg wilde ik vlak voor de grensovergang laden (in het buitenland kost het voor mij geld, in Nederland niet). Ik wilde laden bij Hazeldonk, maar kreeg deze niet als laadstop in m'n navigatie. Op de terugweg idem, ik wilde opladen bij een plek waar ik ook kon eten, maar ook die laadstop kreeg ik niet handmatig in de navigatie.

Hoe los ik dit op? Het gaat me met name om het preconditioneren van de accu. Is zo'n laadstop handmatig toe te voegen oid?

• Bartbo
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 09-04 12:27
Vraag; weet iemand hoe je de lade kan demonteren (eruit kan halen) van de midden console. Er is iets achter gevallen waardoor deze niet meer sluit. De bovenkant kan eraf maar dan kom je er nog niet bij :-(

• iHansz
Bartbo schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 09:49:
Vraag; weet iemand hoe je de lade kan demonteren (eruit kan halen) van de midden console. Er is iets achter gevallen waardoor deze niet meer sluit. De bovenkant kan eraf maar dan kom je er nog niet bij :-(
Kijk even op Reddit: https://www.reddit.com/r/...dv2&utm_medium=post_embed of EX30forums: https://www.ex30forums.com/viewtopic.php?t=737.

• iHansz
Makimba schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 09:47:
Even praktische vraag; vorige week heb ik een stuk gereden naar België wat ik nét niet op één accu redde. Op de heenweg wilde ik vlak voor de grensovergang laden (in het buitenland kost het voor mij geld, in Nederland niet). Ik wilde laden bij Hazeldonk, maar kreeg deze niet als laadstop in m'n navigatie. Op de terugweg idem, ik wilde opladen bij een plek waar ik ook kon eten, maar ook die laadstop kreeg ik niet handmatig in de navigatie.

Hoe los ik dit op? Het gaat me met name om het preconditioneren van de accu. Is zo'n laadstop handmatig toe te voegen oid?
In de auto zelf kun je alle laadpassen toevoegen die Google kent, zodat de navigatie dan alle opties meeneemt bij het berekenen van de route. Standaard is er volgens mij maar 1 optie 'aangevinkt'. Ik weet even niet meer hoe je dat doet, maar kijk even onder het tandwieltje van Maps. AI zegt iig dit: https://share.google/aimode/5hlwEvX7bC9Hwe04L

• rens-br

rens-br

Makimba schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 09:47:

Waren dit wel snelladers?

• Makimba
rens-br schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 10:38:
[...]

Waren dit wel snelladers?
Zeker!

• Makimba
iHansz schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 10:19:
[...]

In de auto zelf kun je alle laadpassen toevoegen die Google kent, zodat de navigatie dan alle opties meeneemt bij het berekenen van de route. Standaard is er volgens mij maar 1 optie 'aangevinkt'. Ik weet even niet meer hoe je dat doet, maar kijk even onder het tandwieltje van Maps. AI zegt iig dit: https://share.google/aimode/5hlwEvX7bC9Hwe04L
Dat zou ik even moeten kijken, wellicht dat, dat werkt. Ik had een adres toegevoegd, maar dat werkte niet, en ook op de kaart iets aanklikken is/was geen optie. Toch best onhandig dat je niet een voorverwarm-knop hebt..

• Bartbo
Thanks, dat wordt dus toch alle 15 schroeven verwijderen, want het doosje is te groot om tussen die gaatjes omhoog te krijgen. Wat een pannekoeken systeem LOL.

• Kylstram
Van de Volvo EX30 community world wide (facebook):

Update from Volvo regarding the navigation sound.

Thank you for contacting Volvo Cars Customer Care.
We are aware of the issue you are experiencing, and it is directly related to the latest Google Maps update released on March 26, 2026.
Google is aware of the problem and is working to resolve it as quickly as possible. There is nothing you need to do on your end, but we understand that this may result in a period of unsatisfactory functionality.
In the meantime, the available workaround is the one you have already tried—clearing data/cache for Google Maps. However, this solution is only temporary, and the issue will return during the next drive cycle.
Unfortunately, there is nothing more to do at this time than to wait for an update from Google for Google Maps. We expect this to be released as soon as possible, as they have indicated that resolving the issue is their highest priority.

EX30 Core SMSR MY26

• DonLyroon
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 10-04 11:25
Andere mensen momenteel ook problemen met de keyless entry van je telefoon. Ik kreeg de melding 'auto heeft niet genoeg vermogen' o.i.d. Auto is gewoon 72%. Moest dus met mn pasje de auto ontgrendelen en ook pasje plaatsen om te kunnen rijden

• Danielson
Misschien een stomme vraag, maar kun je ACC/PA ook uitschakelen buitenom de rem aan te raken? :?

• Buzzin Hornet
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Danielson schreef op woensdag 8 april 2026 @ 15:19:
Misschien een stomme vraag, maar kun je ACC/PA ook uitschakelen buitenom de rem aan te raken? :?
Pook rechts achter stuur naar beneden doen (daarmee kan je hem ook activeren maar dus ook deactiveren)

I intend to live forever - so far, so good.

• Buzzin Hornet
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
DonLyroon schreef op woensdag 8 april 2026 @ 15:15:
Andere mensen momenteel ook problemen met de keyless entry van je telefoon. Ik kreeg de melding 'auto heeft niet genoeg vermogen' o.i.d. Auto is gewoon 72%. Moest dus met mn pasje de auto ontgrendelen en ook pasje plaatsen om te kunnen rijden
Ik heb het al enige tijd met iPhone/Apple watch en herstarten van de iphone/apple watch lost het altijd voor minimaal een week op.

I intend to live forever - so far, so good.

• Danielson
Buzzin Hornet schreef op woensdag 8 april 2026 @ 15:32:
[...]

Pook rechts achter stuur naar beneden doen (daarmee kan je hem ook activeren maar dus ook deactiveren)
Waarom kwam ik hier zelf niet op? |:(

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:35
Het staat wel in de hAnDlEiDiNg ;)

• Danielson
EdwinW schreef op woensdag 8 april 2026 @ 16:13:
Het staat wel in de hAnDlEiDiNg ;)
Dat is voor mietjes! ;)

• EdwinW
-knip. Ongetwijfeld goed / grappig bedoeld, maar LMGTFY links zijn niet de bedoeling.

[ Voor 78% gewijzigd door rens-br op 08-04-2026 16:36 ]

• Aomi
  • Registratie: Februari 2019
DonLyroon schreef op woensdag 8 april 2026 @ 15:15:
Ik heb recent de keyfob laten vervangen door de dealer en moest daarna mijn telefoon opnieuw koppelen als sleutel maar sindsdien werkt het nog maar nauwelijks bij mij.
De lichten gaan aan als ik op plusminus 15 meter van de auto kom maar op een meter of 5 afstand gaat alles weer uit en is de deur ook niet te openen omdat ie weer vergrendeld.

• Ferrox1
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21:00
Ik sta 15 seconden aan de bestuurdersportier te trekken voordat hij reageert. Beetje frustrerend maar hij reageert uiteindelijk altijd wel.

Hij ziet mij eigenlijk nooit meer aan komen lopen, dat werkt echt nog maar een enkele keer. Ik gebruik alleen de keyfob.

• Bartbo
Met de Volvo extended range op wintersport geweest. Dakkoffer en 3 volwassenen. Bij vertrek 350km range. Ingesteld op op dynamic en range stand ingeschakeld. Te halen afstand 270km (1ste stop)
Maar hoe verder we kwamen hoe minder bereik, logisch natuurlijk maar de 1ste stop haalde we bij lange niet.

Ook alle trips (afstanden) haalde we het bereik nooit. Minimaal 100 km minder bereik dan was aangegeven. terwijl we 100 / 110 reden. Instellen stop, rest percentage +/- 25%, bij aankomst stop +/- 10% (of minder)

Vraag: waarom wordt het dynamisch bereik niet bijgesteld aan de hand van het verbruik? want op deze wijze heb je niks aan het percentage wat je nog overhoudt. Dacht na een paar trips stelt hij dat wel automatisch bij ? maar dus niet!

• EdwinW
Afgelopen winter bleef deze ook bij velen (algemene klacht) op 321 km staan, ongeacht de lage temperatuur. Ga je er mee rijden, dan heb je uiteindelijk 100 km mínder bereik. Via de Volvo App daar melding van gemaakt, maar nooit iets van gehoord. Nu de temperaturen weer hoger zijn, wordt het aantal km ineens wel naar boven bijgesteld.

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Ach, het kan erger, de verkoper vertelde een anekdote dat ie in het begin blijkbaar zelf dacht dat het met die knop aan het uiteinde van die pook zou moeten...

Toen kwam ie er achter dat de handremknop inderdaad werkt tijdens het rijden en dan een noodstop doet. De ACC ging daarbij ook wel uit, maar nog net wat agressiever dan bij gebruik van het rempedaal :P
Ferrox1 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 19:29:
Hij ziet mij eigenlijk nooit meer aan komen lopen, dat werkt echt nog maar een enkele keer. Ik gebruik alleen de keyfob.
Even voor de zekerheid; jij gaat wel voldoende ver van je auto af met de sleutel?

Er zijn zeker in het begin van dit topic allerlei berichten geweest van medegebruikers waarbij de sleutel en/of de herkenning dan blijkbaar in een slaapstand gaat en helemaal niet meer werkt. En voor hun was dan doorgaans de oplossing om de sleutel in een metalen doos te stoppen (kooi van Faraday) zodat het simpelweg geen verbinding meer met de auto kan houden.

• Ferrox1
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21:00
ACM schreef op donderdag 9 april 2026 @ 09:02:
Even voor de zekerheid; jij gaat wel voldoende ver van je auto af met de sleutel?

Er zijn zeker in het begin van dit topic allerlei berichten geweest van medegebruikers waarbij de sleutel en/of de herkenning dan blijkbaar in een slaapstand gaat en helemaal niet meer werkt. En voor hun was dan doorgaans de oplossing om de sleutel in een metalen doos te stoppen (kooi van Faraday) zodat het simpelweg geen verbinding meer met de auto kan houden.
Zeker, met enige regelmaat. Maar ook dan wordt hij vaak pas wakker als ik aan de hendel trek.
Ik kan de sleutel wel eens in een metalen bakje doen thuis. Ik vermoed dat daar de afstand wel te kort is. Maar op kantoor ben ik zeker een 100m verder. En dan doet hij nog moeilijk.

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:14
Gekke issue opeens. Vrouw is vanmiddag naar huis gereden zonder problemen. Wil net nog even weg en keyless open/close en start werkt niet meer. Zowel de keyfob als de digital key. Pasje op de deur en in console werkt nog wel. Maar hele keyless doet niks meer. Ook sluiten als je wegloopt niet meer.

Reset van infotainment verandert niks. Heeft iemand dit wel eens gehad?

NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:14
Schiet mij maar lek. De mogelijke TCAM reset gedaan zojuist. Loop erheen en hij gaat open :/

NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR

• Swerfer
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12-04 21:47

Swerfer

Hmm...

Ferrox1 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 19:29:
Ik sta 15 seconden aan de bestuurdersportier te trekken voordat hij reageert. Beetje frustrerend maar hij reageert uiteindelijk altijd wel.

Keyfob laten vervangen. De garage wil er niet snel aan, maar dat was bij mij de oplossing. Daarvoor wilde ze steeds de batterij vervangen wat ik zelf ook al had gedaan. Nieuwe keyfob, probleem voorbij.

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com

• Onderling1987
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 15:53
Ophidian schreef op donderdag 9 april 2026 @ 18:41:
Gekke issue opeens. Vrouw is vanmiddag naar huis gereden zonder problemen. Wil net nog even weg en keyless open/close en start werkt niet meer. Zowel de keyfob als de digital key. Pasje op de deur en in console werkt nog wel. Maar hele keyless doet niks meer. Ook sluiten als je wegloopt niet meer.

Ik heb het vorige week eenmalig gehad. Niet met de keyfob, maar met telefoon. De volgende keer dat ik naar de auto liep ging hij gewoon open.

• cranebird
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11-04 19:51
Ophidian schreef op donderdag 9 april 2026 @ 18:41:

Ja, heb ik ook wel eens gehad, ook in combinatie met mijn vrouw die ofwel mee was (met haar iPhone) of net terug was. Volgens mij heeft de auto dan even niet in de gaten met welke iPhone ie ook alweer zaken aan het doen was. Soms even weglopen en weer teruglopen (meer dan 10 meter) was al genoeg om hem te unlocken, maar andere keer heb ik het via de app gedaan.

Mijn ervaring met vrijwel alle rare bugjes bij deze auto: de volgende dag werkt het weer gewoon (bv knopjes op het stuur de falen, volume die raar springt, carplay die niet in een keer wil connecten). En daarnaast: bij elke update gaat het tot nu toe bij mij steeds beter. Zo heb ik eigenlijk nooit meer dat de knopjes op het stuur het niet meer doen en carplay connectie problemen heb ik eigenlijk ook nooit meer...

• pc1t
Kylstram schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 12:45:
Van de Volvo EX30 community world wide (facebook):

Update from Volvo regarding the navigation sound.

Thank you for contacting Volvo Cars Customer Care.
We are aware of the issue you are experiencing, and it is directly related to the latest Google Maps update released on March 26, 2026.
Google is aware of the problem and is working to resolve it as quickly as possible. There is nothing you need to do on your end, but we understand that this may result in a period of unsatisfactory functionality.
In the meantime, the available workaround is the one you have already tried—clearing data/cache for Google Maps. However, this solution is only temporary, and the issue will return during the next drive cycle.
Unfortunately, there is nothing more to do at this time than to wait for an update from Google for Google Maps. We expect this to be released as soon as possible, as they have indicated that resolving the issue is their highest priority.
Mijn Google navigatie werkt weer, het geluid is weer terug.

• Kylstram
Nieuwe update gekregen? Kan jij in apps zien welke datum de update heeft?

EX30 Core SMSR MY26

• fbenniks
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 21:18
Door de geluidsbug heb ik nu een paar keer Google Maps via Apple CarPlay gebruikt. Ik moet zeggen dat ik deze versie van Google Maps prettiger vind: de lettergrootte en de zoomniveaus zijn fijner dan bij de ingebouwde Google Maps. Wel jammer dat je bij CarPlay een dubbele rij app iconen zit(die van de auto en die van CarPlay).

• ivarga
fbenniks schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 07:05:
Door de geluidsbug heb ik nu een paar keer Google Maps via Apple CarPlay gebruikt. Ik moet zeggen dat ik deze versie van Google Maps prettiger vind: de lettergrootte en de zoomniveaus zijn fijner dan bij de ingebouwde Google Maps. Wel jammer dat je bij CarPlay een dubbele rij app iconen zit(die van de auto en die van CarPlay).
Ik gebruik eigenlijk al vanaf het begin Waze via carplay , dat werkt voor mij het beste. Heb dus nooit last gehad van de geluidsbug .

• Rob Voets
Ik heb een tijdje CarPlay gebruikt maar ik vind het toch hinken op 2 gedachten. Lay-out is anders, bellen en berichten werkt minder.

• pc1t
Kylstram schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 20:07:
Nieuwe update gekregen? Kan jij in apps zien welke datum de update heeft?
Ik heb nu 26.03.300002.E

• Kylstram
Helaas nog niet bij mij.

EX30 Core SMSR MY26

Pagina: 1 ... 108 109 Laatste