De afgelopen weken heb ik met de EX30 een roadtrip gemaakt naar Zweden en Finland, via de Botnische Golf.
Had nog geen tijd gehad om te schrijven en te posten. De route vormde een soort rondje: vanuit Nederland via Duitsland naar Denemarken (met de veerboot), vervolgens via Kopenhagen over de brug naar Malmö. Daarna langs de oostkust van Zweden noordwaarts gereden tot Finland, om vervolgens via de westkust af te zakken naar Helsinki. Onderweg hebben we onder andere Karlskrona, Stockholm, Sundsvall, Umeå, Luleå, Oulu, Jyväskylä en Helsinki bezocht. Vanuit Helsinki namen we de veerboot naar Duitsland en reden we terug naar huis. In totaal bedroeg de reis net geen 4000 km.
De reis is probleemloos verlopen. Ook op langere afstanden blijkt de EX30 een prettige reisauto te zijn. Dat was vorig jaar, tijdens een rit naar de Poolcirkel in Noorwegen, eigenlijk ook al mijn ervaring. Je kunt makkelijk een paar uur achterelkaar doorrijden. Het gemiddelde energieverbruik over de hele reis kwam uit op 16,5 kWh/100 kilometer, wat ik netjes vind. Daarbij moet wel worden aangetekend dat de snelheden in Scandinavië relatief laag zijn en dat ik in Duitsland maximaal 120 km/u heb gereden.
Tijdens deze reis heb ik iets vaker gebruikgemaakt van Pilot Assist. Persoonlijk ben ik daar niet zo'n fan van. Vooral wanneer de belijning op de weg minder duidelijk is, heeft het systeem de neiging wat onrustig te sturen (schaatsen). Dat is op zich verklaarbaar, maar ik vond het systeem in mijn vorige Honda op dat punt prettiger werken. Positief was wel dat ik tijdens de hele reis geen hinder heb ondervonden van storende waarschuwingen of piepsignalen van de verschillende assistentiesystemen.
Op een bepaald moment in Zweden was een snelweg afgesloten en werden we letterlijk het bos ingestuurd. Dat begon met enkele kilometers gravel, maar ging uiteindelijk over in een echte bosweg. De auto kreeg daarbij een aantal stevige klappen te verwerken, maar bleef zich probleemloos gedragen. Ook na afloop van de reis waren er geen kraakjes, piepjes of andere bijzonderheden merkbaar. Echt petje af voor de bouwkwaliteit.
Voor het laden heb ik meestal de laadrouteplanning van de auto gevolgd, al heb ik die soms zelf aangepast.
Geen problemen ondervonden met connectiviteit van de auto, schakelt vanzelf over en in Finland werd tijd aangepast, omdat het daar een andere tijdzone is. Onderweg heb ik bij verschillende aanbieders geladen, waaronder af en toe Tesla wanneer dat goed uitkwam, want die ligt soms erg uit de buurt. Het laden verliep overal zonder problemen. Wel kwam het een paar keer voor dat ik een aparte laadapp moest installeren, omdat de Volvo-laadpas niet werd geaccepteerd. Dat kostte weinig moeite en leverde verder geen vertraging op. Leve de EU... De totale laadkosten heb ik niet bijgehouden; tijdens een reis als deze hoort laden er nu eenmaal bij.
Er was wel één klein smetje. Normaal gesproken gebruik ik de Digital Key en de andere bestuurder de Key Card. Dat werkt doorgaans probleemloos. Voor deze reis had ik de Digital Key uitgeschakeld, omdat bij eerdere vakanties het alarm soms afging wanneer ik met de telefoon bij de auto wegliep terwijl er nog iemand in de auto zat. Tijdens deze reis merkte ik echter dat de auto de Key Card steeds minder goed leek te herkennen. Meerdere keren verscheen de melding dat de auto niet kon worden gestart omdat de kaart niet werd herkend. Dat was opvallend, omdat de Key Card vóór de introductie van de Digital Key altijd probleemloos werkte. Daardoor heb ik regelmatig de app gebruikt om de auto te vergrendelen en te ontgrendelen. Na thuiskomst heb ik de Digital Key weer ingeschakeld en sindsdien werkt alles weer zoals verwacht. De andere bestuurder had overigens nergens last van.
Overall nog steeds ontzettend blij met het gele monster!
N.B. Nog steeds geen Google Gemini.