Lease: Volvo XC40 Full Electric SMER Ultimate Full Options 20" Vapour Grey MY24 (2023) | Vrouw: ̶M̶e̶r̶c̶e̶d̶e̶s̶ ̶A̶2̶5̶0̶ ̶M̶o̶t̶o̶r̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶C̶o̶s̶m̶o̶s̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶(̶2̶0̶1̶6̶)̶ Volvo EX30 TMP Ultra Full Options 20" Cloud Blue MY25 (2024)
Als u een eigenaarsprofiel hebt kunt u een primaire digitale sleutel instellen. Vervolgens kunt u sleutels delen met familie en vrienden, zodat zij hun eigen digitale sleutels hebben. Voor meer informatie, lees:DPPSchoenmaker schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 20:41: Klopt het dat je maar 1 digitale sleutel kan aanmaken? En deze wel meerdere keren kan delen?
https://www.volvocars.com...66ce9550c0a80151115c206d/
Volvo EX30 | SMER | Ultra | Moss Yellow | MY24
Jazeker, meerdere keren zelfs, planten, kasten alles gaat erin. Maar het piepje blijft daar kan niets aan of uit. Als advies gebruik wel ee ntouwtje omdat bij iedere hobbel de klep omhoog gaat :-).jaychunlai schreef op woensdag 23 april 2025 @ 08:54:
Heeft iemand een keertje met kofferbak open gereden? Ik ben van plan om een kast te vervoeren die een beetje uitsteekt. Ik heb het al een keer gedaan, maar kon niet de knop vinden om alle geluiden uit te zetten
Hmm jammer... ervaar indd het zelfde. Ja touw is altijd handigVolvoex30 schreef op woensdag 23 april 2025 @ 10:57:
[...]
Jazeker, meerdere keren zelfs, planten, kasten alles gaat erin. Maar het piepje blijft daar kan niets aan of uit. Als advies gebruik wel ee ntouwtje omdat bij iedere hobbel de klep omhoog gaat :-).
- Er is nu een handleiding voor de MY2026 versie: https://www.volvocars.com/nl/support/car/ex30/article/
- Daarin is er een nieuw hoofdstuk 'Comfort' genaamd: https://www.volvocars.com...77a7e089c0a8296870d1a409/
- Je zou in MY2026 de optie 'Verversingsmodus activeren' krijgen: https://www.volvocars.com...77a7e089c0a8296870d1a409/
- En een nieuwe modus 'Ontspanningsmodus': https://www.volvocars.com...77a7e089c0a8296870d1a409/
Nog een verrassing, One Pedal Drive zou 3 opties krijgen: https://www.volvocars.com...77a7e089c0a8296870d1a409/
- Uit - De functie is uitgeschakeld. Als u het gas loslaat, worden de remmen niet ingeschakeld.
- Laag - Wanneer u het gaspedaal loslaat, remt de auto regeneratief.
- Hoog - Wanneer u het gaspedaal loslaat, remt de auto met meer kracht dan in de lage stand.
En als laatste een pagina 'Automatisch kruipen uitschakelen': https://www.volvocars.com...77a7e089c0a8296870d1a409/
- Als kruipen is ingeschakeld, kan de auto automatisch langzaam rijden zonder dat je het gaspedaal gebruikt. Automatisch kruipen kan worden in- of uitgeschakeld in de instellingen.
Op dit moment heeft de kruipmodus geen eigen schakelaar. Het wordt in-/uitgeschakeld samen met One Pedal Drive. In de oude handleiding stond 'Automatisch kruipen: Door One Pedal Drive uit te schakelen, schakel je ook automatisch kruipen in. Dit betekent dat uw auto langzaam kan rijden zonder dat u het gaspedaal gebruikt.'
Dus, krijgen we binnenkort een SW-update of zou dit alleen voor de MY2026 gaan gelden? Ik denk en hoop op het eerste.
Reslutaten in het verleden bieden geen garanties voor de toekomst.
Al deze zaken staan ook in de gebruikershandleiding van de EX30 2025iHansz schreef op donderdag 24 april 2025 @ 16:31:
Iemand op Reddit houdt de website(s) van de EX30 bij op veranderingen en die komt met de volgende bijzondere vernieuwingen:
- Er is nu een handleiding voor de MY2026 versie: https://www.volvocars.com/nl/support/car/ex30/article/
- Daarin is er een nieuw hoofdstuk 'Comfort' genaamd: https://www.volvocars.com...77a7e089c0a8296870d1a409/
- Je zou in MY2026 de optie 'Verversingsmodus activeren' krijgen: https://www.volvocars.com...77a7e089c0a8296870d1a409/
- En een nieuwe modus 'Ontspanningsmodus': https://www.volvocars.com...77a7e089c0a8296870d1a409/
Nog een verrassing, One Pedal Drive zou 3 opties krijgen: https://www.volvocars.com...77a7e089c0a8296870d1a409/
- Uit - De functie is uitgeschakeld. Als u het gas loslaat, worden de remmen niet ingeschakeld.
- Laag - Wanneer u het gaspedaal loslaat, remt de auto regeneratief.
- Hoog - Wanneer u het gaspedaal loslaat, remt de auto met meer kracht dan in de lage stand.
En als laatste een pagina 'Automatisch kruipen uitschakelen': https://www.volvocars.com...77a7e089c0a8296870d1a409/
- Als kruipen is ingeschakeld, kan de auto automatisch langzaam rijden zonder dat je het gaspedaal gebruikt. Automatisch kruipen kan worden in- of uitgeschakeld in de instellingen.
Op dit moment heeft de kruipmodus geen eigen schakelaar. Het wordt in-/uitgeschakeld samen met One Pedal Drive. In de oude handleiding stond 'Automatisch kruipen: Door One Pedal Drive uit te schakelen, schakel je ook automatisch kruipen in. Dit betekent dat uw auto langzaam kan rijden zonder dat u het gaspedaal gebruikt.'
Dus, krijgen we binnenkort een SW-update of zou dit alleen voor de MY2026 gaan gelden? Ik denk en hoop op het eerste.
Reslutaten in het verleden bieden geen garanties voor de toekomst.
Heb je toevallig ook gehoord wat voor update het is?Ekran schreef op donderdag 24 april 2025 @ 22:31:
Update Week 20 volgens Garage
[ Voor 13% gewijzigd door rens-br op 24-04-2025 22:40 ]
Ter info:EdwinW schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 08:45:
Hmm …. Bij mij ook een bericht gisteravond. Heb over 2 weken een afspraak staan bij Volvo vanwege het issue met de Digital key. Nou word ik wel nieuwsgierig of het nu wel gaat werken.
Ik heb de Wallet link uit de e-mail gebruikt voor de installatie.
Nee, helaasrens-br schreef op donderdag 24 april 2025 @ 22:36:
[...]
Heb je toevallig ook gehoord wat voor update het is?
Zojuist geprobeerd en via de link in het emailbericht werkte de koppeling voor de Digital key meteen in één keerEdwinW schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 08:45:
Hmm …. Bij mij ook een bericht gisteravond. Heb over 2 weken een afspraak staan bij Volvo vanwege het issue met de Digital key. Nou word ik wel nieuwsgierig of het nu wel gaat werken.
Volvo EX30 SMER Core - Wallbox Pulsar Plus 22kW
Aan jouw kant of andere kant?Ktenolix schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 12:24:
Ik heb ineens ontzettend slechte kwaliteit bij het bellen in de auto. Echt haast onhoorbaar. Dit was eerder niet zo erg, maar lijkt wel spontaan te zijn verslechterd. Meer mensen hier last van?
Ik heb dit ook, aangezien de wagen op onderhoud moet ging ik dit even navragen bij de dealer. Rij nu al iets langer dan een jaar rond met de wagen (30.000km+) en nog nooit iemand gehad die tijdens een telefoongesprek klaagde over de kwaliteit.Ktenolix schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 12:24:
Ik heb ineens ontzettend slechte kwaliteit bij het bellen in de auto. Echt haast onhoorbaar. Dit was eerder niet zo erg, maar lijkt wel spontaan te zijn verslechterd. Meer mensen hier last van?
Plotseling verstaat niemand mij nog, ze zeggen ontzettend veel wind te horen terwijl ik stilsta op een windstille dag aan het stoplicht. Voor de zekerheid even een voice opname gestart in de wagen en is ongelooflijk slecht.
Geen idee waaraan het plots ligt, heb ook liggen spelen met de instelling voor ruisonderdrukking maar geen oplossing helaas. Ik bel via BT en niet via Carplay.
Ik vind de geluidskwaliteit van de carkit zoiezo erg slecht vergeleken met vorige auto’s. Wat ik eerder begreep is dat het heel veel scheelt voor de andere kant van de lijn als je de 2 ventilatieroosters naast de tablet dicht zet.Ktenolix schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 12:24:
Dat is het vreemde eraan. Ik heb sinds de aankoop bijna altijd dat de gesprekspartner ruis en geklater hoort en een andere auto heeft nergens last van. Je zou denken dat het een instelling ergens moet zijnZapato schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 16:26:
Afgelopen weekend op weg naar het zuiden lang telefoongesprek gehad met mijn zoon. Gevraagd naar ervaring met de geluidskwaliteit en die was volgens hem prima. Ook via BT.
Aha goede tip. Zal het eens uitproberen als ik eraan denk.Rdevos schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 16:53:
[...]
Ik vind de geluidskwaliteit van de carkit zoiezo erg slecht vergeleken met vorige auto’s. Wat ik eerder begreep is dat het heel veel scheelt voor de andere kant van de lijn als je de 2 ventilatieroosters naast de tablet dicht zet.
Volvo EX30 | SMER | Plus | Vapour Grey / Indigo | MY24
Ja hier ook. Ik haalde gisteren zowaar ook 15 kwh/100 km, terwijl dat normaal 19 tot 22 kwh/100 km is.Hans1956 schreef op woensdag 30 april 2025 @ 10:41:
Toenemend bereik met de hogere temperaturen:
[Afbeelding]
Auto staat nu ook op 299 km i.p.v. 252.
[ Voor 4% gewijzigd door rens-br op 30-04-2025 11:07 ]
Met de Google-Maps app kun je nog steeds geplande routes naar de auto sturen.Hans1956 schreef op woensdag 30 april 2025 @ 10:50:
Sinds gisteren Android app versie 1.10.1, echter geen kaart gegevens meer te zien. Het ritten logboek is wel correct en laat ook het juiste overzicht zien. Is er een oplossing bekend?
Met de Google-Maps app kun je nog steeds geplande routes naar de auto sturen.
[/quote]
Werkt nog steeds, mits je met hetzelfde Google account bent ingelogd bij Google maps op je telefoon en in de auto én je de auto gekoppeld hebt in Google maps op je telefoon.
Ik heb wel gemerkt dat het adres niet meer in Google maps verschijnt maar bij mededelingen. (Bij het belletje bovenin). Een keer klikken…..
Ik heb nog geen update en zit nog op 1.10 en die werkt nog wel.iHansz schreef op woensdag 30 april 2025 @ 19:49:
Klopt, maar kaart laad niet. Sinds die nwe App versie 1.10.1 dus.
Doet die maar even dan, als de auto weer ergens anders is, heb je weer een lege kaart. Maar, ik lig er niet wakker van hoor. Zal wel een keer gefixt worden.HermanvdB schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 07:39:
Bij mij op iOS doet de kaart het wel, doet hij het niet dan even in- of uitzoomen.
Ik weet niet waar die van mij last van heeft, maar mijn dynamisch bereik staat geloof ik al 6+ maanden vast op 304km. Zal wel ingebrand zijnrens-br schreef op woensdag 30 april 2025 @ 11:06:
[...]
Ja hier ook. Ik haalde gisteren zowaar ook 15 kwh/100 km, terwijl dat normaal 19 tot 22 kwh/100 km is.
Auto staat nu ook op 299 km i.p.v. 252.
- B.L.A.A.T. -
Blijkt dat ik mijn telefoon gewoon niet helemaal naar beneden moet duwen, maar 1cm omhoog trekken zodat hij nog net vastgehouden wordt door die rubberen lamellen, dan laadt ie wel goed. De spoel zit kennelijk net wat te hoog voor mijn kleine telefoon (iPhone SE 2022).
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
Dat is de standaardinstelling voor je batterijniveau. De auto gaat dan uit van een vaste waarde. Via het instellingen menu ga je naar "Eenheden" (even uit mijn hoofd) en daar heb je de mogelijkheid om het bereik te veranderen naar 'Dynamisch'. Aan de hand van het verbruik van de afgelopen rit(ten) wordt dan berekend wat je bereik gaat zijn. Tenzij je die wijziging al had gemaakt, is dat vreemd gezien de hogere temperaturen.TheFruitNerd schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 12:00:
[...]
Ik weet niet waar die van mij last van heeft, maar mijn dynamisch bereik staat geloof ik al 6+ maanden vast op 304km. Zal wel ingebrand zijn
[ Voor 6% gewijzigd door EdwinW op 01-05-2025 13:18 ]
Klopt, die heb ik al vanaf het eerste moment op dynamisch gezet, daarom vind ik het ook vreemd.EdwinW schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 13:17:
[...]
Dat is de standaardinstelling voor je batterijniveau. De auto gaat dan uit van een vaste waarde. Via het instellingen menu ga je naar "Eenheden" (even uit mijn hoofd) en daar heb je de mogelijkheid om het bereik te veranderen naar 'Dynamisch'. Aan de hand van het verbruik van de afgelopen rit(ten) wordt dan berekend wat je bereik gaat zijn. Tenzij je die wijziging al had gemaakt, is dat vreemd gezien de hogere temperaturen.
Bijvoorbeeld in de winter hadden we momenten waarop het verbruik omhoog schoot, dus dan had ik eerder een dynamisch bereik van zeg 250km verwacht. Nu zit mijn verbruik eerder rond de 18kWh, dus verwacht ik een bereik van 350km oid. Maar helaas pindakaas, hij blijft stoïcijns vastgeplakt op die 304km

- B.L.A.A.T. -
Herkennen meer van jullie dit?
Helaas stuurt de klantenservice mij weer richting de dealer. Zij waren hier helemaal niet mee bekend.
Heb hier al vanaf begin (08/2024) last van. In eerste instantie gaf dealer aan deze klacht niet te herkennen (standaard antwoord lijkt het wel)....maar later gaven ze aan meer van soortgelijke klachten gekregen te hebben.NokiaFan schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 12:45:
Ik heb de EX30 nu een jaar en t/m een paar weken terug prima en bijna dagelijkse kunnen bellen met diverse personen zonder klachten. Sinds een paar weken hoor ik van mijn wederhelft dat zij mij niet meer kan verstaan.
Herkennen meer van jullie dit?
Helaas stuurt de klantenservice mij weer richting de dealer. Zij waren hier helemaal niet mee bekend.
Ze hebben op de plek van de microfoon wat isolatie materiaal geplaatst. Dit helpt een heel klein beetje. Dealer geeft verder aan op een definitieve oplossing vanuit Volvo te wachten...laatste bericht dateert van februari.
Heb ik ook, in de winter stond ie bij mij steevast op 321 km na laden (ook in modus 'dynamisch'), en het maakte niet uit welk gemiddelde verbruik ik had.EdwinW schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 13:17:
[...]
Dat is de standaardinstelling voor je batterijniveau. De auto gaat dan uit van een vaste waarde. Via het instellingen menu ga je naar "Eenheden" (even uit mijn hoofd) en daar heb je de mogelijkheid om het bereik te veranderen naar 'Dynamisch'. Aan de hand van het verbruik van de afgelopen rit(ten) wordt dan berekend wat je bereik gaat zijn. Tenzij je die wijziging al had gemaakt, is dat vreemd gezien de hogere temperaturen.
Vanmiddag met een opgeladen auto gaf deze aan 498km range te hebben. En in de rit die ik reed lag het verbruik over een afstand van 31km op 118Wh/km gemiddeld.
Wat wel opvalt is dat het navigatiesysteem de range niet aanpast aan het recente verbruik. Dus elke rit kom ik met een hogere SOC aan dan wat de auto voorspelde. Opzich is dat gunstig, want dan kom je niet snel voor de ongemakkelijke verrassing dat de auto toch de bestemming niet haalt.
Uiteindelijk is het 3e remlicht vervangen en probleem opgelost zo.
Begreep dat het een software probleem, 3e remlicht of gewoon remlicht had kunnen zijn. Dit verschilt per auto. Nu na een jaar kan ik de radio gebruiken via DAB+.
Ook update naar 1.5.3 gekregen. Alleen niet duidelijk wat hierin zit. Zelfs de dealer weet het niet. Vreemd...
Afwachten maar de komende dagen.
[ Voor 5% gewijzigd door Patrick-99 op 02-05-2025 17:33 ]
EX30 - SMER - Ultra sinds 15-03-2024 / EV-Box BusinessLine
Ik heb ook 3e remlicht laten vervangen en geen problemen meer met DAB+.Patrick-99 schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 17:31:
Vandaag bij afspraak met de dealer geweest voor kijken naar DAB+ ontvangst. Signaal viel veel weg bij remmen, of rem vasthouden.
Begreep dat het een software probleem, 3e remlicht of gewoon remlicht had kunnen zijn. Dit verschilt per auto. Nu na een jaar kan ik de radio gebruiken via DAB+.
Ook update naar 1.5.3 gekregen. Alleen niet duidelijk wat hierin zit. Zelfs de dealer weet het niet. Vreemd...
Afwachten maar de komende dagen.
Woensdag krijg ik ook 1.5.3 inderdaad vreemd dat er geen release notes van zijn. Worden wij nieuwsgierig van.
EX30 - SMER - Ultra sinds 16-03-2024 / Wallbox Pulsar Max / HomeAssistant / Unifi
Ik ben binnenkort met optie 3 in jouw lijstje aan de beurt. Derde remlicht vervangen had geen succes en nu worden als volgende stap de gewone remlichten vervangen.Patrick-99 schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 17:31:
Vandaag bij afspraak met de dealer geweest voor kijken naar DAB+ ontvangst. Signaal viel veel weg bij remmen, of rem vasthouden.
Begreep dat het een software probleem, 3e remlicht of gewoon remlicht had kunnen zijn. Dit verschilt per auto. Nu na een jaar kan ik de radio gebruiken via DAB+
EX30 - SMER - Ultra sinds 16-03-2024 / Wallbox Pulsar Max / HomeAssistant / Unifi
En als je niet naar de dealer gaat om 1.5.3 te laten installeren krijg je die verbeteringen dan niet, ook niet bij een volgende OTA update van 1.5.4 ?iHansz schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 10:05:
Volgens mijn dealert over v1.5.3: Iets over het verbeteren van de werking van de elektronische bediening van de sloten en software updates voor het systeem van de auto die niet over OTA kunnen.
Want inderdaad heb ik steeds problemen met het ontsluiten en sluiten van de auto!
Hier hetzelfde probleem sinds enige dagen.Vanderosa schreef op woensdag 30 april 2025 @ 16:37:
[...]
Met de Google-Maps app kun je nog steeds geplande routes naar de auto sturen.
Ook een zoekopdracht werkt niet
(Iphone 16)
Geen idee. 🤷♂️ Verwacht aankondiging nwe OTA SW-update komende week. Weet niet welke versie dat gaat zijn.puccini schreef op zondag 4 mei 2025 @ 10:55:
[...]
En als je niet naar de dealer gaat om 1.5.3 te laten installeren krijg je die verbeteringen dan niet, ook niet bij een volgende OTA update van 1.5.4 ?
Want inderdaad heb ik steeds problemen met het ontsluiten en sluiten van de auto!
De wondere wereld van Volvo. Vandaag werkt alles weer in de App naar behoren qua kaarten, waaronder zoek mijn auto.iHansz schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 08:19:
[...]
Doet die maar even dan, als de auto weer ergens anders is, heb je weer een lege kaart. Maar, ik lig er niet wakker van hoor. Zal wel een keer gefixt worden.
INderdaad de kaart werkt weer, maar . . . . Aanwijzingen ophalen werkt nog nietiHansz schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 11:26:
[...]
De wondere wereld van Volvo. Vandaag werkt alles weer in de App naar behoren qua kaarten, waaronder zoek mijn auto.
Had ik ook. Altijd 337 km.TheFruitNerd schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 12:00:
[...]
Ik weet niet waar die van mij last van heeft, maar mijn dynamisch bereik staat geloof ik al 6+ maanden vast op 304km. Zal wel ingebrand zijn
Ik ben vooral benieuwd wat het met de range gaat doen...
Je verliest ongeveer 30% bereik. Maar omdat je waarschijnlijk langzamer rijd valt dit zo wel mee. Probeer een vaste snelheid te rijden. Jammer dat de cruise control nog niet werkt met aanhanger.Remerk schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 12:49:
Ik heb straks in juni een trip richting Andorra gepland waarbij ik een trailer inclusief 3 motoren achter mijn SMER wil hangen. Heeft iemand al eens ervaren hoe het is om met een vergelijkbare combinatie een langere trip te maken?
Ik ben vooral benieuwd wat het met de range gaat doen...
EX30 - SMER - Ultra sinds 15-03-2024 / EV-Box BusinessLine
Maximum snelheid instellen werkt ook. Is niet helemaal hetzelfde maar beter dan niets.Patrick-99 schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 15:09:
[...]
Je verliest ongeveer 30% bereik. Maar omdat je waarschijnlijk langzamer rijd valt dit zo wel mee. Probeer een vaste snelheid te rijden. Jammer dat de cruise control nog niet werkt met aanhanger.
Ik heb afgelopen week in mijn auto iets ontdekt met betrekking tot het bellen. Wanneer ik via de telefoonapp van de ex30 zelf bel is er heel veel ruis en kan de andere persoon mij slecht verstaan. Wanneer de auto verbonden is met carplay, gaat bellen via de telefoonapp van carplay en niet de auto zelf. Ik ben volgens dezelfde persoon dat prima te verstaan.
Wellicht is het dan toch een software issue, aangezien beide systemen gebruik maken van dezelfde microfoon volgens mij. Ik ben benieuwd of anderen het ook zoiets ervaren.
Op mijn speurtocht naar een nieuwe auto twijfel ik tussen de ex30lr+ of een kiaev3+.
Nu valt me op dat er enorm veel ex30"s te koop staan met niet eens 15K aan KM van geen jaar oud....
Voor 30K rij je in een bijna nieuwe + of soms zelfs ultra.
Bij de Kia3 zit je toch al snel aan 40K voor semi dezelfde opties en KMs.
Heeft de EX30 echt zoveel issues dat niemand dat ding meer wilt na zo een korte tijd?
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.
EV3 wordt het ook niet. Geen warmtepomp vind ik een misser, zeker bij particuliere aankoop. Elroq lijkt nu een topper in wording. Of import ev3 dan wel met wp.
Ik kan niet spreken voor de verkoper van die auto's natuurlijk. Maar ik ben er wel heel tevreden mee en heb eigenlijk eigenlijk geen issues.Bschnitz schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 07:48:
Heeft de EX30 echt zoveel issues dat niemand dat ding meer wilt na zo een korte tijd?
Tuurlijk er zijn wel zaken wat ik jammer vind, zoals:
- Pasje van de Core versie
- Verbruik / bereik van de SR
- Geluidskwaliteit van de carkit
- Bagageruimte en ruimte op 2e rij stoelen
- Rijcomfort
- Rijeigenschappen
- Acceleratie
- Android Automotive
- Rijden met een aanhanger
- 'Tanken' aan de deur
Wat het mogelijk zou kunnen zijn. De auto is natuurlijk sinds januari 2024 op de markt, maar was daarvoor al een tijdje te bestellen. Kan me voorstellen dat er veel mensen zijn die auto 'blind' gekocht hebben en misschien het toch tegen vinden vallen. Er zijn er ook heel erg veel van verkocht natuurlijk afgelopen jaar, dus dat een stuk daarvan op de 2e hands markt beland is ook niet heel gek.
[ Voor 4% gewijzigd door rens-br op 09-05-2025 08:37 ]
Welk gedoe had je dan als ik vragen mag?peter243 schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 07:54:
Heb deze auto een dag meegehad, allerlei gedoe met radio, trekhaak en cc.
Deze dingen kan in dus ook online vinden dus dat bevestigt mijn vermoedens, ik krijg het idee dat het start-up issues waren en dat de auto eigenlijk nu na 1 jaar dik prima is.rens-br schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 08:17:
[...]
Ik kan niet spreken voor de verkoper van die auto's natuurlijk. Maar ik ben er wel heel tevreden mee en heb eigenlijk eigenlijk geen issues.
Tuurlijk er zijn wel zaken wat ik jammer vind, zoals:Dingen die echt goed bevallen:
- Pasje van de Core versie
- Verbruik / bereik van de SR
- Geluidskwaliteit van de carkit
- Bagageruimte en ruimte op 2e rij stoelen
Heb hem zelf sinds september en heb er nu bijna 15k mee gereden, echt een heerlijke auto.
- Rijcomfort
- Rijeigenschappen
- Acceleratie
- Android Automotive
- Rijden met een aanhanger
- 'Tanken' aan de deur
Wat het mogelijk zou kunnen zijn. De auto is natuurlijk sinds januari 2024 op de markt, maar was daarvoor al een tijdje te bestellen. Kan me voorstellen dat er veel mensen zijn die auto 'blind' gekocht hebben en misschien het toch tegen vinden vallen. Er zijn er ook heel erg veel van verkocht natuurlijk afgelopen jaar, dus dat een stuk daarvan op de 2e hands markt beland is ook niet heel gek.
Ik had een VW iD3 first max en daar was het eerste jaar ook gezeik mee, zelfde als mijn huidige ioniq6.
Dankjewel.
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.
Dat zijn het veelal wel. Tuurlijk er zijn in dit topic ook wat users die behoorlijk veel eisend zijn en dat mag ook voor een auto die zo 38k+ kost. Software updates komen bijvoorbeeld traag uit en sommige zaken worden of te traag of voorlopig helemaal niet aangepakt.Bschnitz schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 09:10:
ik krijg het idee dat het start-up issues waren en dat de auto eigenlijk nu na 1 jaar dik prima is.
Bijvoorbeeld het gebruik van cruise control met een aanhanger / fietsenrek bijvoorbeeld.
EX30 Ultra Twin Performance
3e remlicht laten vervangen en software aanpassing en bij mij probleem opgelost!VicSmurf schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 10:39:
Ik vind toch wel het meest storend dat de radio vanaf het begin gewoon niet goed werkt. Valt uit bij remmen etc. Bijna bij elke OTA staat er verbeteringen aan radio ontvangst maar dat is nooit het geval.
Dat is trouwens nu ik me bedenk bij mij we het enige echte irritatie puntje. De random geluidinstellingen. Via het stuur zet ik regelmatig het geluid harder, dit gebeurd dan of niet, of te weinig. Ga ik vervolgens harder rijden of afremmen, schiet het geluid ineens omhoog.VicSmurf schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 10:39:
Ik vind toch wel het meest storend dat de radio vanaf het begin gewoon niet goed werkt. Valt uit bij remmen etc. Bijna bij elke OTA staat er verbeteringen aan radio ontvangst maar dat is nooit het geval.
Radio gebruik ik zelf zelden (heb altijd Spotify aanstaan)
Dat laatste is geen bug. Staat duidelijk in de handleiding.rens-br schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 09:12:
[...]
Dat zijn het veelal wel. Tuurlijk er zijn in dit topic ook wat users die behoorlijk veel eisend zijn en dat mag ook voor een auto die zo 38k+ kost. Software updates komen bijvoorbeeld traag uit en sommige zaken worden of te traag of voorlopig helemaal niet aangepakt.
Bijvoorbeeld het gebruik van cruise control met een aanhanger / fietsenrek bijvoorbeeld.
Bij een ‘niet Volvo’ trekhaak werkt de cc wel bij gebruik van een fietsendrager. Je zou dan denken dat een techneut dat zou kunnen aanpassen met een draadje loskoppelen of verleggen…Zapato schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 11:27:
[...]
Dat laatste is geen bug. Staat duidelijk in de handleiding.
Ik heb er genoeg kapot gemaakt met publieke laadpunten(3x), dus laad thuis met een load balancing oplossing die een minimum van 6 aanhoud of DC langs de weg. Nooit meer issues met die aanpassingen.
Die publieke laadpunten met 2 laders die nauwelijks kracht hebben en dus niet 2x 11kWh kunnen laden zijn het gevaarlijkste. Voornamelijk die in oudere woonwijken staan killen dus die ICCU.
Of het nu een bug of een feature is, wil niet zeggen dat ze het niet alsnog zouden kunnen implementeren.Zapato schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 11:27:
[...]
Dat laatste is geen bug. Staat duidelijk in de handleiding.
Laden onder 6kW of 6 kWh? Maar dit is het eerst dat ik dit in het Volvo topic voorbij hoor komen. Mijn Alfen paal heb ik regelmatig op zonneladen staan en dan laad die soms maar op met 1 kW, dit is dus schadelijk voor de paal, begrijp ik?Bschnitz schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 11:35:
Die opmerkingen over de ICCU hebben trouwens alle elektrische autos. Probleem is het laden onder 6kWh, die sloopt de ICCU van bijna elke auto.
Ik heb er genoeg kapot gemaakt met publieke laadpunten(3x), dus laad thuis met een load balancing oplossing die een minimum van 6 aanhoud of DC langs de weg. Nooit meer issues met die aanpassingen.
Die publieke laadpunten met 2 laders die nauwelijks kracht hebben en dus niet 2x 11kWh kunnen laden zijn het gevaarlijkste. Voornamelijk die in oudere woonwijken staan killen dus die ICCU.
Yea onder 6kW vinden ICCUs niet leuk en kunnen dus issues krijgen, de paal zelf zal het helemaal worst wezen. Technisch snap ik het ook niet helemaal, maar bij mij en op werk zijn dus meer autos van verschillende merken zo kapot gegaan. Wij leveren zelf zakelijke palen (ecotap spul) en alle load balancers zijn vervangen en ingesteld op minimaal 6. Nooit meer issues...rens-br schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 11:38:
[...]
Laden onder 6kW of 6 kWh? Maar dit is het eerst dat ik dit in het Volvo topic voorbij hoor komen. Mijn Alfen paal heb ik regelmatig op zonneladen staan en dan laad die soms maar op met 1 kW, dit is dus schadelijk voor de paal, begrijp ik?
Hou dus wel rekening ermee dat je met dat "traag/slim" laden de huishouding van je auto kapot kan maken.
Kan natuurlijk ook zijn dat het aan die ecotap palen ligt, maar zoals gezegd publiek heb ik ook al eens mijn ICCU kapot gekregen toen de stroom op eens gedeeld moest worden.
Is je bewering ergens te staven met bronnen?Bschnitz schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 12:08:
[...]
Yea onder 6kW vinden ICCUs niet leuk en kunnen dus issues krijgen, de paal zelf zal het helemaal worst wezen. Technisch snap ik het ook niet helemaal, maar bij mij en op werk zijn dus meer autos van verschillende merken zo kapot gegaan. Wij leveren zelf zakelijke palen (ecotap spul) en alle load balancers zijn vervangen en ingesteld op minimaal 6. Nooit meer issues...
Hou dus wel rekening ermee dat je met dat "traag/slim" laden de huishouding van je auto kapot kan maken.
Kan natuurlijk ook zijn dat het aan die ecotap palen ligt, maar zoals gezegd publiek heb ik ook al eens mijn ICCU kapot gekregen toen de stroom op eens gedeeld moest worden.
Werkelijk de eerste keer dat ik er van hoor.
Mijn onboard charger is ooit eens gestorven met een kleine knal. Maar dat was bij een een 11Kw lader.
Yea, de Koreanen hebben dit min of meer bevestigd. Onder andere al die issues met de 12v, welke ook actief is tijdens het laden.Li1quid schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 12:27:
[...]
Is je bewering ergens te staven met bronnen?
Werkelijk de eerste keer dat ik er van hoor.
Mijn onboard charger is ooit eens gestorven met een kleine knal. Maar dat was bij een een 11Kw lader.
Hieronder specifiek over start en end. Maar dat gebeurt dus ook met lage laad snelheden.
"As per the recall report, the ICCU failure has two causes—overvoltage induced at the start and end of the 12V battery charging cycle and from thermal loading during charging and/or driving. When it fails, it’s because a transistor inside the ICCU goes kaput and pops the fuse that feeds energy into the 12V battery"
Bij mijn huidige ioniq6 moest zelf een deel van de batterij vervangen worden, toen was die pas een paar maanden oud. ICCU had die kapot gemaakt tijdens een piek in de wintermaanden, was ad-hoc +-50% van de accucapaciteit kwijt....
https://www.pcmag.com/new...es-due-to-charging-issues
Zoals ik zeg wij hebben op werk veel type autos en merken, deze issue is niet alleen bij de koreanen. Dat de rest het niet toegeeft is natuurlijk een ander verhaal.
Ik weet inderdaad dat dit een probleem is bij alle auto's van Kia en Hyundai, maar niet bij Tesla, Volvo, Polestar of andere auto's van de Geely group.Bschnitz schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 13:08:
[...]
Yea, de Koreanen hebben dit min of meer bevestigd. Onder andere al die issues met de 12v, welke ook actief is tijdens het laden.
Klopt het valt mij ook op dat het met carplay beter gaat. toch allemaal naar carplay :-)Onderling1987 schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 07:41:
Goedemorgen,
Ik heb afgelopen week in mijn auto iets ontdekt met betrekking tot het bellen. Wanneer ik via de telefoonapp van de ex30 zelf bel is er heel veel ruis en kan de andere persoon mij slecht verstaan. Wanneer de auto verbonden is met carplay, gaat bellen via de telefoonapp van carplay en niet de auto zelf. Ik ben volgens dezelfde persoon dat prima te verstaan.
Wellicht is het dan toch een software issue, aangezien beide systemen gebruik maken van dezelfde microfoon volgens mij. Ik ben benieuwd of anderen het ook zoiets ervaren.
Accepteert de dealer dat gewoon? Bij mij zeggen altijd dat ze nog nooit van het probleem gehoord hebben.Ekran schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 11:18:
[...]
3e remlicht laten vervangen en software aanpassing en bij mij probleem opgelost!
Heel vreemd. Mijn dealer heeft het derde remlicht ook vervangen bij de eerste beurt. Sindsdien geen klachten meer.VicSmurf schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 14:35:
[...]
Accepteert de dealer dat gewoon? Bij mij zeggen altijd dat ze nog nooit van het probleem gehoord hebben.
Mmm, ik ga dit even in de gaten houden, zou ook zomaar de reden zijn dat ik laatst klachten kreeg, maar deze week weer niet.Volvoex30 schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 14:10:
[...]
Klopt het valt mij ook op dat het met carplay beter gaat. toch allemaal naar carplay :-)
Onzin, staat gewoon in het Volvo computersysteem bij de garage!VicSmurf schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 14:35:
[...]
Accepteert de dealer dat gewoon? Bij mij zeggen altijd dat ze nog nooit van het probleem gehoord hebben.
Ik rij de EX30 SMER Core als lease.Wat een fijne reisauto! Enkele lange ritten mee gereden, o.a. vakantie naar omgeving Split (Koratie) en Parijs. Binnenkort nog naar omgeving Bodensee. Rijdt echt super relaxed. Ik rij ook veel met aanhangers en caravan. Gewoon heel fijne auto.Bschnitz schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 07:48:
Hallo,
Op mijn speurtocht naar een nieuwe auto twijfel ik tussen de ex30lr+ of een kiaev3+.
Nu valt me op dat er enorm veel ex30"s te koop staan met niet eens 15K aan KM van geen jaar oud....
Voor 30K rij je in een bijna nieuwe + of soms zelfs ultra.
Bij de Kia3 zit je toch al snel aan 40K voor semi dezelfde opties en KMs.
Issues heb ik er eigenlijk niet mee.
Die staat ook met stip bovenaan mijn verlanglijstje. Gewone (niet-adaptieve) cruisecontrol vind ik eerst voldoende.rens-br schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 09:12:
[...]
Ik kan OpenRadio aanraden. Geen issues met radio meer.VicSmurf schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 10:39:
Hier op de grijze lak geen last van eigenlijk.JSD00 schreef op zondag 11 mei 2025 @ 21:08:
Het valt mij op de plekjes vogelpoep op de zwarte lak van de EX30 snel en diep inbranden in de lak, sneller dan bij andere auto's die ik heb gereden. Ik heb echt meerdere bijzonder lelijke plekken zitten helaas... Wat is jullie ervaring daarmee? En tips om dit op te lossen zijn natuurlijk welkom, al ben ik bang dat die schaars zijn
Herkenbaar!JSD00 schreef op zondag 11 mei 2025 @ 21:08:
Het valt mij op de plekjes vogelpoep op de zwarte lak van de EX30 snel en diep inbranden in de lak, sneller dan bij andere auto's die ik heb gereden. Ik heb echt meerdere bijzonder lelijke plekken zitten helaas... Wat is jullie ervaring daarmee? En tips om dit op te lossen zijn natuurlijk welkom, al ben ik bang dat die schaars zijn
Had ook veel op 80 wegen gereden, met ongeveer 15 km/100 km. Maar vond het getal wel heel extreem.
Sinds vorige week staat die van mij ook op 1.5.3 en ben er niet direct over te spreken.iHansz schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 10:05:
Volgens mijn dealert over v1.5.3: Iets over het verbeteren van de werking van de elektronische bediening van de sloten en software updates voor het systeem van de auto die niet over OTA kunnen.
Ten opzichte van 1.5.2;
- Radio gaat weer uit bij remmen.
- GPS is regelmatig de weg kwijt.
- Autopilot lijkt te dansen tussen de lijnen (camera's zijn schoon).
Ik hoop dat het toeval is anders sta ik te trappelen op de volgende update.
- B.L.A.A.T. -
:strip_exif()/f/image/mplcf6EmBD1pBsav0NUHEvFy.jpg?f=fotoalbum_large)
Ritje gisteren met cc op 100, bijna alleen maar snelweg. Wind van achteren?
Terugreis rond 21.00 uur was 15,7 kWh/100 km.
[ Voor 4% gewijzigd door Hans1956 op 12-05-2025 12:59 ]
Dat is vreemd. Of de radio (weer) uitvalt, weet ik niet. Ik luister nooit naar de radio en heb die dan ook nooit in m'n EX30 gebruikt. Heb vorige week een ritje van 500km moeten maken en heb geen last van uitvallende GPS gehad. Kreeg netjes een aangepaste route door file, en op de terugweg een laadstop advies. Dat schaatsen tussen de lijnen vond ik vooral in het begin, m'n vorige auto deed dat veel beter. Nu vind ik dat die teveel de linkerkant van de lijnen aanhoudt. Heb ergens gelezen dat de EX30 bang is voor vrachtwagens en dan de linkerkant van de lijnen kiest, maar het lijkt alsof ie sowieso bang. Gebruik het ook niet zo vaak, het verkeersbeeld in NL is vaak veel te onrustig. Wat me wel zeer positief opvalt aan v1.5.3. is dat die de verkeersborden nu goed leest (althans voor 90%). Hij leest de borden van overdag 100 en 's avonds 120 nu goed en ook de matrixborden als daar snelheden worden aangegeven.TheFruitNerd schreef op maandag 12 mei 2025 @ 09:37:
[...]
Sinds vorige week staat die van mij ook op 1.5.3 en ben er niet direct over te spreken.
Ten opzichte van 1.5.2;
- Radio gaat weer uit bij remmen.
- GPS is regelmatig de weg kwijt.
- Autopilot lijkt te dansen tussen de lijnen (camera's zijn schoon).
Ik hoop dat het toeval is anders sta ik te trappelen op de volgende update.
Fietser kwam uit een straat van rechts en reed gewoon op het fietspad, auto dacht wss dat de fietser gewoon zou oversteken? (was totaal niet het geval) en gooide dus alles dicht. Gelukkig lage snelheid en niemand kort acherop.
Deze auto-rem-acties zijn nergens uit te schakelen in de menu's neem ik aan? #ihatephantombraking
EX30 Ultra Twin Performance