Kan iemand zien aan de hand van de laatst gepubliceerde update of er nu meer klimaatschema's ga kunnen worden toegevoegd? Zeker nu de EX30 Volvo app gemigreerd wordt met de Volvo app.
Volgens mij zit die optie in de volvo cars app, dus ik hoop dat het met die migratie opgelost gaat worden.radioth schreef op maandag 29 september 2025 @ 10:54:
Kan iemand zien aan de hand van de laatst gepubliceerde update of er nu meer klimaatschema's ga kunnen worden toegevoegd? Zeker nu de EX30 Volvo app gemigreerd wordt met de Volvo app.
Zie de beschrijving van de 1.6.4 update, toen waren de verschillende modi alleen voor het 2026 model beschikbaar nu dus voor alle model jaren.Danielson schreef op maandag 29 september 2025 @ 10:35:
Relax-modus, Opfris-modus en Actieradius-modus: deze functies zijn nu beschikbaar voor alle automodellen van alle bouwjaren.
Wat is Opfris modus?
....
Volvo EX30 SMER Ultra Vapour Grey, trekhaak, Ratio IO6
Uit de officiële Volvo EX30 Facebroekgroep: You can activate Relax mode to create a relaxing atmosphere in the car when parked; Refresh mode turns on the ambient lighting and turns the air conditioning up; Range mode is via a new button in the contextual bar which calibrates the pedal mapping and climate function to maximise range.
Volvo EX30 | SMER | Ultra | Moss Yellow | Mist | MY24
Mijn eerste lange rit zit erop: zaterdag naar Keulen en zondag weer terug. Daar gebruikgemaakt van de snellader, want ons hotel met 160 kamers had geen enkele laadpaal en ik wilde het ook gewoon even proberen. Ik had uitgerekend om met 10% over te blijven op de terugweg, gebaseerd op de verbruikscijfers van de heenrit. Toen ik echter mijn huisadres invoerde, gaf de navigatie aan dat ik met -3% zou aankomen, dus was een laadstop nodig. Waarom weet ik niet precies, maar ik vermoed dat Google Maps na 19.00 uitgaat van 130 km/u. Vanaf de grens ben ik 100 km/u gaan rijden en kwam uiteindelijk met 13% thuis. Dat scheelt dus enorm in verbruik.
De auto is verder fantastisch op de lange ritten. Pilot Assist aan en rijden maar, comfortabel en hartstikke stil.
De auto is verder fantastisch op de lange ritten. Pilot Assist aan en rijden maar, comfortabel en hartstikke stil.
Dat klopt, viel me bij de megane ook op (zelfde systeem). Ergens wel prettig hoor, want vaak rijden we wel de max snelheid.Pexow schreef op maandag 29 september 2025 @ 12:14:
Mijn eerste lange rit zit erop: zaterdag naar Keulen en zondag weer terug. Daar gebruikgemaakt van de snellader, want ons hotel met 160 kamers had geen enkele laadpaal en ik wilde het ook gewoon even proberen. Ik had uitgerekend om met 10% over te blijven op de terugweg, gebaseerd op de verbruikscijfers van de heenrit. Toen ik echter mijn huisadres invoerde, gaf de navigatie aan dat ik met -3% zou aankomen, dus was een laadstop nodig. Waarom weet ik niet precies, maar ik vermoed dat Google Maps na 19.00 uitgaat van 130 km/u. Vanaf de grens ben ik 100 km/u gaan rijden en kwam uiteindelijk met 13% thuis. Dat scheelt dus enorm in verbruik.
Ik meestal ook, maar wilde niet een laadstop inplannen op 30km van mijn huis. Mijn boerenverstand zei dat de paar minuten die ik verlies met langzamer rijden opweegt tegen het vermijden van een stop.twowheeler schreef op maandag 29 september 2025 @ 13:18:
[...]
Dat klopt, viel me bij de megane ook op (zelfde systeem). Ergens wel prettig hoor, want vaak rijden we wel de max snelheid.
Dit geeft dus ook stof tot nadenken, want misschien is er dan ook wel een optimale snelheid voor lange ritten waar langer kunnen doorrijden en dus minder hoeven laden opweegt tegen de lagere gemiddelde snelheid
Je zou ook kunnen kijken naar A Better Route Planner (ook te installeren in de auto). Hierin kun je je voorkeur voor de laadstops instellen: Weinig maar lang, snelste aankomst, of veel maar kort. Wellicht kun je er dan achter komen wat voor jou goed werkt.Pexow schreef op maandag 29 september 2025 @ 13:25:
[...]
Ik meestal ook, maar wilde niet een laadstop inplannen op 30km van mijn huis. Mijn boerenverstand zei dat de paar minuten die ik verlies met langzamer rijden opweegt tegen het vermijden van een stop.
Dit geeft dus ook stof tot nadenken, want misschien is er dan ook wel een optimale snelheid voor lange ritten waar langer kunnen doorrijden en dus minder hoeven laden opweegt tegen de lagere gemiddelde snelheid
vice versa en weer terug
Ik vind ARBP veel te ingewikkeld en visueel niet aantrekkelijk.Brumax schreef op maandag 29 september 2025 @ 13:45:
[...]
Je zou ook kunnen kijken naar A Better Route Planner (ook te installeren in de auto). Hierin kun je je voorkeur voor de laadstops instellen: Weinig maar lang, snelste aankomst, of veel maar kort. Wellicht kun je er dan achter komen wat voor jou goed werkt.
Voor lange vakantieritten ga ik in principe de volgende strategie aanhouden. We willen om de circa 2,5 uur tot 3 uur rusten dus ik ga gewoon terugrekenen hoe ik snel ik moet rijden om van 80% naar 10% in 2 uur en 45 minuten leeg te rijden. Dat geeft voor ons dus automatisch de beste en waarschijnlijk ook de snelste keuze.
Hou ook rekening met bijvoorbeeld heenweg wind mee, terugweg wind tegen.
Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com
Nieuwe update wordt geinstalleerd. Vandaag is blijkbaar de release voor de dealers en had toevallig een afspraak staan. Zal even mn bevindingen laten weten op mijn MY24 versie zodra die klaar is.
:strip_exif()/f/image/B7VDXEzaM7DzxqzV0AwZcEVr.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/X96oAVPK3X8OlIQ6DKTnpPcp.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/zlnXjO56evgkFTF4Np7dIEYt.jpg?f=fotoalbum_large)
Aanpassingen:
- Bovenste 'hud' is groter geworden voor mijn gevoel. Voor de rest is hetzelfde gebleven
- Android Auto is er bijgekomen zoals verwacht
- Pilot Assist Braking remt wat fijner af
Wat niet werkt:
- Bluetooth wordt nu ontkoppeld wanneer je je auto verlaat
- Spotify (Native app - dus niet Apple CarPlay) speelt gewoon rustig door wanneer je uit stapt
- Relax mode, Refresh mode & Range modussen zijn niet aanwezig op mijn MY24
[ Voor 10% gewijzigd door jaychunlai op 30-09-2025 13:46 ]
Ik denk ook dat ik het irritant zou vinden als de verbinding telkens wegvalt bij het in P zetten. Ik stap regelmatig even uit om bijvoorbeeld een aanhanger aan te koppelen, even iets uit de klep te halen, bij het laden. Lijkt me werkelijk vervelend als dan constant de Bluetooth verbinding afgesloten en weer opgebouwd wordt.jaychunlai schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 13:10:
- Bluetooth verbinding is nog steeds verbonden als je in P staat en portier opent en sluit
Bluetooth verbinding wordt in ieder geval bij mij niet ontkoppeld als ik uitstap of verlaat. Wellicht in jouw situatie handig dat die gewoon door blijft draaienrens-br schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 13:14:
[...]
Ik denk ook dat ik het irritant zou vinden als de verbinding telkens wegvalt bij het in P zetten. Ik stap regelmatig even uit om bijvoorbeeld een aanhanger aan te koppelen, even iets uit de klep te halen, bij het laden. Lijkt me werkelijk vervelend als dan constant de Bluetooth verbinding afgesloten en weer opgebouwd wordt.
Wel gek dat ze net een geüpdatete versie van de EX30-app (iOS) hebben gelanceerd. Maar misschien wel hiervoor nodig. De Zweden kunnen het al, wij nog niet.
N.B. De Volvo Cars app in iOS is nog 5.60.0. Dus nog ff wachten.
N.B. De Volvo Cars app in iOS is nog 5.60.0. Dus nog ff wachten.
[ Voor 19% gewijzigd door iHansz op 30-09-2025 16:28 ]
En de Volvo Cars app is nog steeds versie 5.60.0 (n de app store)iHansz schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 16:16:
Wel gek dat ze net een geüpdatete versie van de EX30-app (iOS) hebben gelanceerd. Maar misschien wel hiervoor nodig. De Zweden kunnen het al, wij nog niet.
Update kan al gedaan worden via de dealer. Helaas op mijn Volvo 2024 zijn de extra rij modus niet aanwezig. Ben al geupdate naar 1.7.1Pexow schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 22:32:
Het VK is al naar 1.7.1 dus wij zullen ook snel wel volgen.
Op Reddit lees ik ook dat mensen met MY2024 geen range mode hebben na de update naar 1.7.1.jaychunlai schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 00:26:
[...]
Update kan al gedaan worden via de dealer. Helaas op mijn Volvo 2024 zijn de extra rij modus niet aanwezig. Ben al geupdate naar 1.7.1
Bij mij staat toevallig sinds maandag de auto ook op 1.7.1; ervaringen zijn copy-paste.jaychunlai schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 11:48:
Nieuwe update wordt geinstalleerd. Vandaag is blijkbaar de release voor de dealers en had toevallig een afspraak staan. Zal even mn bevindingen laten weten op mijn MY24 versie zodra die klaar is.
Look en feel van de bovenste balk zijn net iets anders, o.a. grotere letters.
Rechts onderin het scherm is de knop voor afstand Pilot Assist alleen aanwezig wanneer PA geactiveerd is. Verder lijkt PA iets soepeler te werken, rest niet kunnen herkennen (ook MY24).
[ Voor 9% gewijzigd door TheFruitNerd op 01-10-2025 09:04 ]
- B.L.A.A.T. -
De Volvo cars app update naar v6.0.0 staat in de App Store.
Ik krijg het VIN (na update naar 6.0.0) nog niet gekoppeld; standaard melding koppel aan de EX30 app.WhoopJerry schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 12:35:
De Volvo cars app update naar v6.0.0 staat in de App Store.
[update 15:25]
Doet het hier nu ook!
[ Voor 7% gewijzigd door TheFruitNerd op 01-10-2025 15:25 ]
- B.L.A.A.T. -
Kan iemand verifiëren dat je auto versie 1.7.1 nodig hebt ok te kunnen overgaan op de algemene Volvo app. Zonet beide Volvo apps ge-update maar inloggen lukt nog steeds niet.
verwijderd. was overvloedig !
[ Voor 92% gewijzigd door puccini op 01-10-2025 13:58 ]
Er is al een Nederlandert waar het werkt: https://www.reddit.com/r/...rking_in_the_netherlands/
Toegevoegd: Bij mij dus ook! Je moet de App ff killen en dan opnieuw starten.
Toegevoegd: Bij mij dus ook! Je moet de App ff killen en dan opnieuw starten.
[ Voor 23% gewijzigd door iHansz op 01-10-2025 14:16 ]
Volvo Cars App gedownload. Alles vlekkeloos geïntegreerd. Plug and Play.
Werkt ook hier perfect! Kan iemand met de nieuwe 1.7.1 versie zien of er nu meer klimaatschema's kunnen worden ingesteld?
Je kunt zelfs de naam van de auto veranderen en daar weer bv het kenteken inzetten.
Je zou je rittenregistratie uit de oude app moeten exporteren (gelukt) maar hoe te importeren in de nieuwe app?
Hoe ben je daar gekomen (route) om het kenteken te noteren?iHansz schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 14:48:
Je kunt zelfs de naam van de auto veranderen en daar weer bv het kenteken inzetten.
Ga naar autootje midden onderin. Scrol naar Autogegevens en dan kan je Bijnaam wijzigen in bv het kenteken.puccini schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 15:20:
[...]
Hoe ben je daar gekomen (route) om het kenteken te noteren?
Voor zover ik kan zien kun je één timer aanmaken die je wekelijks kunt laten herhalen.radioth schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 14:28:
Werkt ook hier perfect! Kan iemand met de nieuwe 1.7.1 versie zien of er nu meer klimaatschema's kunnen worden ingesteld?
- B.L.A.A.T. -
Zelfde als wat het was. Ook niet 2 tijden op een dag (ochtend en avond).TheFruitNerd schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 15:30:
[...]
Voor zover ik kan zien kun je één timer aanmaken die je wekelijks kunt laten herhalen.
Dank !iHansz schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 15:24:
[...]
Ga naar autootje midden onderin. Scrol naar Autogegevens en dan kan je Bijnaam wijzigen in bv het kenteken.
Niet dat ik kan vinden idd.Zapato schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 15:33:
[...]
Zelfde als wat het was. Ook niet 2 tijden op een dag (ochtend en avond).
:strip_exif()/f/image/mB8wiHFH4jyNIYvIwAYNbY5x.jpg?f=fotoalbum_large)
- B.L.A.A.T. -
Werkt de nieuwe app eigenlijk wel? Ik zie wel de juiste laadstatus op de widget, maar niet in de app. Hij werkt ook niet waar de auto is en of de deur op slot zit. (iOS)
Heb ik ook, maar dacht die van mij staat onder de grond (garage) en dat komt daardoor, maar wat je zegt widget werkt wel. Misschien moet alle data nog syncen. Ik zie bij sommige ook beperkte functionaliteit staan, dat heb ik niet in de app.Zapato schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 16:14:
Werkt de nieuwe app eigenlijk wel? Ik zie wel de juiste laadstatus op de widget, maar niet in de app. Hij werkt ook niet waar de auto is en of de deur op slot zit. (iOS)
Ik heb er net een klein stukje mee gereden, maar dat had geen effect.iHansz schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 16:17:
[...]
Heb ik ook, maar dacht die van mij staat onder de grond (garage) en dat komt daardoor, maar wat je zegt widget werkt wel. Misschien moet alle data nog syncen. Ik zie bij sommige ook beperkte functionaliteit staan, dat heb ik niet in de app.
Volvo cars app geeft bij mij wel juiste percentage weer maar bediening van klimaat en deuren werkt niet . Wel met ex30 app
Wat ik wel jammer vind is dat in de ritregistratie het verbruik van de rit er niet bij staat zoals in de EX30 app
En de locatie van de auto is niet goed. Terwijl dat in de ex30 app wel goed is.
Ik zie eigenlijk geen enkele verbetering t.o.v. de ex30
Ik merk dat de informatie weer gewijzigd is. Er wordt dus nog dagelijks wijzigingen gedaan in de app.
En de locatie van de auto is niet goed. Terwijl dat in de ex30 app wel goed is.
Ik zie eigenlijk geen enkele verbetering t.o.v. de ex30
Ik merk dat de informatie weer gewijzigd is. Er wordt dus nog dagelijks wijzigingen gedaan in de app.
[ Voor 55% gewijzigd door rienn op 02-10-2025 08:23 ]
Hee dat is wel vet want ik had eerst geen stoelverwarming 🤣iHansz schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 19:48:
En je kan de stoelen op afstand verwarmen. Cool.
[Afbeelding]
Heb jij die 3 nieuwe modes wel?TheFruitNerd schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 09:02:
[...]
Bij mij staat toevallig sinds maandag de auto ook op 1.7.1; ervaringen zijn copy-paste.
Look en feel van de bovenste balk zijn net iets anders, o.a. grotere letters.
Rechts onderin het scherm is de knop voor afstand Pilot Assist alleen aanwezig wanneer PA geactiveerd is. Verder lijkt PA iets soepeler te werken, rest niet kunnen herkennen (ook MY24).
Geen range mode of geen enkele nieuwe mode hehehe :’)fbenniks schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 06:59:
[...]
Op Reddit lees ik ook dat mensen met MY2024 geen range mode hebben na de update naar 1.7.1.
Als je nu op de Apple Watch in de Volvo app naar locatie v/d auto ga en je klikt op de kaart, dan verschijnt er rechtsonder drie puntjes en als je daar dan weer op klikt, dan zie je dit:
:strip_exif()/f/image/3qnwQhMpSf3oktD300WOiO6g.png?f=user_large)
Geinig.
:strip_exif()/f/image/3qnwQhMpSf3oktD300WOiO6g.png?f=user_large)
Geinig.
Nope, geen relaxing of range modus.
Of het staat ergens in een menu 20 lagen diep; maar ik heb heb nergens kunnen vinden
Oh en preconditioning zou nu stroom uit de paal moeten halen ipv de accu; werkt ook (nog) niet.
[ Voor 14% gewijzigd door TheFruitNerd op 02-10-2025 12:56 ]
- B.L.A.A.T. -
Nadat ik dinsdag de auto heb ontvangen, ben ik nu ook volgens het systeem eigenaar van de EX30.
Ik heb nu de digital key geïnstalleerd, kan hem openen met mijn telefoon/watch. Maar om weg te rijden moet ik nog steeds mijn kaart aanbieden, dat is door middel van de fysieke kaart of op m'n telefoon de kaart aanbieden. De instelling in de wallet staat wel op Ontgrendel en rijd. Maar hij doet het nog steeds niet.
Is er een instelling die ik mis, de auto loopt wel flink achter op software. Maar net genoeg om de digital key te gebruiken.
Heb al een afspraak staan om de auto te updaten bij de dealer.
Ik heb nu de digital key geïnstalleerd, kan hem openen met mijn telefoon/watch. Maar om weg te rijden moet ik nog steeds mijn kaart aanbieden, dat is door middel van de fysieke kaart of op m'n telefoon de kaart aanbieden. De instelling in de wallet staat wel op Ontgrendel en rijd. Maar hij doet het nog steeds niet.
Is er een instelling die ik mis, de auto loopt wel flink achter op software. Maar net genoeg om de digital key te gebruiken.
Heb al een afspraak staan om de auto te updaten bij de dealer.
Heeft er iemand een MY2026 in bestelling staan? Zo ja, wanneer staat de levering gepland? Hier de eerste week november!
Welke software heb je nu dan? En welke versie van de auto heb je? Het klinkt een beetje alsof je een Core hebt namelijk.NickC schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 13:51:
Nadat ik dinsdag de auto heb ontvangen, ben ik nu ook volgens het systeem eigenaar van de EX30.
Is er een instelling die ik mis, de auto loopt wel flink achter op software.
En welke telefoon?rens-br schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 15:01:
[...]
Welke software heb je nu dan? En welke versie van de auto heb je? Het klinkt een beetje alsof je een Core hebt namelijk.
@NickC Voor wat betreft de software zou je nooit "flink achter lopen". De officiële dealers zullen bij uitlevering een recente software versie bijwerken. En zelfs als je achter loopt, wordt de nieuwe software tijdens het rijden gedownload. Je krijgt dan vanzelf een melding op het scherm als de download gereed is om te installeren.
Hallo heb er ook 1 besteld Plus Europa ER zwart 20" 5Y spaaks wielen + trekhaak maar ik laat heb begin 2026 afleverenDanielson schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 14:01:
Heeft er iemand een MY2026 in bestelling staan? Zo ja, wanneer staat de levering gepland? Hier de eerste week november!
rijd nu een MG 4 luxury
Volgens mij is het idd een core. Hij draait nu op 1.5.2rens-br schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 15:01:
[...]
Welke software heb je nu dan? En welke versie van de auto heb je? Het klinkt een beetje alsof je een Core hebt namelijk.
@EdwinW Het is eentje die al in de lease zat. Ik heb hem overgenomen. Hij heeft sinds Juni stil gestaan.
Mag ik vragen waarom er nu geen gepiepgeluid meer is als ik mijn auto op slot doe? Is er iets om het in te zetten? 🙂
Ik heb een 2026 model met software 1.6.4
Ten tweede is het piepende geluid vrij luid als ik een object nader, kan ik het volume aanpassen?
Weet iemand dit? 🙏
Ten tweede is het piepende geluid vrij luid als ik een object nader, kan ik het volume aanpassen?
Weet iemand dit? 🙏
[ Voor 7% gewijzigd door Huubk op 02-10-2025 16:21 ]
Een Core mist hardware matig wat onderdelen om sleutels (dus ook de digitale) op afstand te detecteren. Je zal dus altijd met je pasje / digitale sleutel tegen de deur de auto moeten openen en altijd via de middenconsole de auto moeten starten.NickC schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 16:10:
[...]
Volgens mij is het idd een core. Hij draait nu op 1.5.2
Ik heb ook zo'n prachtige Core met zijn 'geweldige' sleutelsysteem.
Is de eerste keer dat ik hoor dat zo'n geluid bestaat, bij alle MY25 en modellen daarvoor zit deze optie niet.Huubk schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 16:20:
Mag ik vragen waarom er nu geen gepiepgeluid meer is als ik mijn auto op slot doe? Is er iets om het in te zetten? 🙂
Via standaard volume control kan je alle piepjes instellen, kwestie van onderin op de volume knop drukken. Je krijgt dan een menu te zien waarmee je alle verschillende geluiden kan instellen.Ten tweede is het piepende geluid vrij luid als ik een object nader, kan ik het volume aanpassen?
Weet iemand dit? 🙏
[ Voor 6% gewijzigd door rens-br op 02-10-2025 16:44 ]
Wat voor geluid is dat dan? En wat voor naderende objecten komen er op jouw auto af wat gepiep veroorzaakt?Huubk schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 16:47:
Klopt dat je div geluiden kan instellen op volume, maar deze ( naderend object) staat er niet bij…
In de nieuwe app kan ik niet de mogelijkheid vinden om het laden te stoppen
[ Voor 9% gewijzigd door humme op 02-10-2025 18:30 ]
Ik ben voorlopig terug naar de EX30 app. Volvo cars app geeft auto in gebruik en niet bereikbaar. EX30 app niet. De auto is netjes op slot.
Maar als die ‘t streefniveau (zeg 90%) heeft bereikt, dan stopt die toch gewoon vanzelf.humme schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 18:05:
In de nieuwe app kan ik niet de mogelijkheid vinden om het laden te stoppen
Ja, het opladen stopt zodra het ingestelde laadniveau is bereikt. Overdag is de auto vaak aangesloten op een regulier stopcontact (3,7 kW). Wanneer ik de auto wil gebruiken, stopte ik eerst het laden via de app. Maar simpelweg de stekker eruit trekken kan natuurlijk ook.iHansz schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 08:32:
[...]
Maar als die ‘t streefniveau (zeg 90%) heeft bereikt, dan stopt die toch gewoon vanzelf.
Park Pilot Assist is trouwens best stressvol. In tegenstelling tot andere merken doet de auto alles zelf en kan je alleen ingrijpen. Echter gaat hij doodleuk tot 30cm van andere auto's en je moet maar hopen dat die stopt op tijd. Als je dan op de rem trapt omdat het wel erg dichtbij wordt dan stopt hij de manoeuvre. Liefst zou ik zien dat we de voet op de rem hebben en zo zelf de snelheid bepalen.
[sorry verkeerd gelezen, niet Pilot Assist, maar PARK Pilot Assist]Pexow schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 14:07:
Park Pilot Assist is trouwens best stressvol. In tegenstelling tot andere merken doet de auto alles zelf en kan je alleen ingrijpen. Echter gaat hij doodleuk tot 30cm van andere auto's en je moet maar hopen dat die stopt op tijd. Als je dan op de rem trapt omdat het wel erg dichtbij wordt dan stopt hij de manoeuvre. Liefst zou ik zien dat we de voet op de rem hebben en zo zelf de snelheid bepalen.
[ Voor 22% gewijzigd door TheFruitNerd op 03-10-2025 16:01 ]
- B.L.A.A.T. -
Is er iemand bij wie de draadloze lader voor de telefoon wél werkt? Of een handigheidje kent om het beter te laten werken? Ik leg mijn telefoon (iPhone 17, maar ook voorheen de 15 Pro Max) op de draadloze lader en die zorgt er enkel voor dat mijn telefoon gigantisch heet wordt en geen procent oplaadt.
Je moet hem er echt inklikken. Dus naar benedenJSD00 schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 17:04:
Is er iemand bij wie de draadloze lader voor de telefoon wél werkt? Of een handigheidje kent om het beter te laten werken? Ik leg mijn telefoon (iPhone 17, maar ook voorheen de 15 Pro Max) op de draadloze lader en die zorgt er enkel voor dat mijn telefoon gigantisch heet wordt en geen procent oplaadt.
Ik heb een iPhone 15. Ik moet hem wel een stukje tussen de flappen duwen zodat hij in de bochten op zijn plek blijft. Het werkt wel bij mij. Niet snel en wordt ook behoorlijk warm.
Klopt, deze issue heeft mij al zonder sleutel laten staan. Wel warm en leeg en toen deed de sleutel op de telefoon het niet meer
Na alle andere Volvo Black Edition versies, komt er ook één als EX30 beschikbaar. Linkjes naar andere sites: Instagram Volvocars: https://www.instagram.com/p/DPWTnH3iOAe/?img_index=3 en Volvo Announces EX30 Black Edition: https://www.ex30forums.co...7f4b76a1fb9632a4fda8344a0. Mooie aanvulling.
:strip_exif()/f/image/xqRsL97PHd6Ucxxp9aBfa6rM.jpg?f=fotoalbum_large)
Voor mij valt nu net het aantrekkelijke van de ex30 weg met zwart. Het zwarte dak en spiegels maken hem aantrekkelijk en daar zie je niets van met zwart.
Nergens last van met mn Iphone !Pexow schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 17:14:
Klopt, deze issue heeft mij al zonder sleutel laten staan. Wel warm en leeg en toen deed de sleutel op de telefoon het niet meer
Laad goed, en ja een beetje warm wordt het wel tijdens het opladen, maar altijd zonder problemen.
Toen versie 1.6.4 werd uitgebracht, was ik blij met de mogelijkheid om de voorverwarming/klimaatregeling van stroom te voorzien via de AC-lader in plaats van de batterij. Het is me echter nooit gelukt om dat aan de praat te krijgen. Maar nu ik mijn klimaat instel via de nieuwe Volvo-app in plaats van de EX30-app, gebruikt hij eindelijk stroom van de lader in plaats van de batterij!
Ik lees al dagen over de Volvo Cars app. Is die er alleen nog maar voor iOS met de nieuwe versie die de EX30 ondersteund? In de Android app store vind ik nog steeds allen versie 5.60.0...
Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com
Geloof het wel, maar op Reddit bied iemand alvast een tussenoplossing: https://www.reddit.com/r/ex30/s/sssaz2fyTjSwerfer schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 11:55:
Ik lees al dagen over de Volvo Cars app. Is die er alleen nog maar voor iOS met de nieuwe versie die de EX30 ondersteund? In de Android app store vind ik nog steeds allen versie 5.60.0...
Klopt het dat de widget van de Volvo Cars app verdwenen is? (iPhone)
Laat maar, niet goed gekeken.
[ Voor 19% gewijzigd door Zapato op 05-10-2025 20:04 ]
Afgelopen week op en neer gereden naar noord Duitsland en op zich is dat prima bevallen. Wij stoppen graag rond de 2-2,5 uur en idealiter zouden we dan ook willen opladen. Door Google maps werden voor onze reis oplaadstops toegevoegd. Zeker met druk verkeer en files waren die stops pas na 3-3,5 uur en dus niet praktisch. Is het mogelijk zelf stops toe te voegen om de 2,5 uur en dan ook op te laden met een voorbereide accu?
Dat kan zeker, maar vergt wat eigen planning.Hvan072 schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 15:09:
Afgelopen week op en neer gereden naar noord Duitsland en op zich is dat prima bevallen. Wij stoppen graag rond de 2-2,5 uur en idealiter zouden we dan ook willen opladen. Door Google maps werden voor onze reis oplaadstops toegevoegd. Zeker met druk verkeer en files waren die stops pas na 3-3,5 uur en dus niet praktisch. Is het mogelijk zelf stops toe te voegen om de 2,5 uur en dan ook op te laden met een voorbereide accu?
Dan geef je in de navigatie de individuele laadstop in en start automatisch het voorverwarmen.
Zelf plan ik langere routes vooraf met bijvoorbeeld ABRP.
Dan kun je details ingeven zoals met hoeveel procent je weg rijdt, met hoeveel procent je aan wilt komen, wat het verbruik is obv jouw rijstijl, capaciteit (kWh) van laadpalen, etc.
- B.L.A.A.T. -
Ik heb de widget maar mijn vrouw heeft de app nu ook geïnstalleerd maar zij heeft de widget niet.Zapato schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 19:51:
Klopt het dat de widget van de Volvo Cars app verdwenen is? (iPhone)
Vreemd...heb nog niet kunnen vinden waar dit aan ligt.
EX30 - SMER - Ultra sinds 16-03-2024 / Wallbox Pulsar Max / HomeAssistant / Unifi / 3 x Marstek Venus E v2
De laatste paar dagen merk ik dat de rit niet wordt geregistreerd in de EX30 app (Android versie 1.11.1), auto draait op software 1.6.4. Laatste tijd dus niets veranderd, hebben meer mensen hier last van? Heb dit niet eerder gehad.
Daarnaast nog de keytag die steeds beroerder lijkt te werken, vaak lang (5-6 seconden, niet verschrikkelijk lang, maar lang genoeg voor irritaties) wachten voordat die open gaat en soms sluit die helemaal niet af. Voor mij nog steeds het vervelendste onderdeel van deze verder fijne auto. Batterij van de keytag is overigens nog oké.
Gaat om modeljaar 2025 Ulra SME
Daarnaast nog de keytag die steeds beroerder lijkt te werken, vaak lang (5-6 seconden, niet verschrikkelijk lang, maar lang genoeg voor irritaties) wachten voordat die open gaat en soms sluit die helemaal niet af. Voor mij nog steeds het vervelendste onderdeel van deze verder fijne auto. Batterij van de keytag is overigens nog oké.
Als je zelf laadstops toevoegd gaat de auto ook gewoon de accu voorbereiden op het laden. Zelf plan geef ik de bestemming in en geef ik zelf wat laadstops in.Hvan072 schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 15:09:
Het keytag-probleem heb ik ook last van. Binnenkort gaat mijn EX30 2024 naar de garage voor een nieuw alarm (defect) en wordt het key tag-probleem ook aangepakt.Martin99 schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 18:34:
De laatste paar dagen merk ik dat de rit niet wordt geregistreerd in de EX30 app (Android versie 1.11.1), auto draait op software 1.6.4. Laatste tijd dus niets veranderd, hebben meer mensen hier last van? Heb dit niet eerder gehad.
Vooral het soms niet op slot gaan vind ik lastig.
Hoe heb je dat bepaald? Geeft de auto dat aan of heb je dat zelf gemeten?Martin99 schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 18:34:
Batterij van de keytag is overigens nog oké.
Indien het laatste; ik heb al diverse keren zelf bij een apparaat (niet de keyfob) een batterij moeten vervangen en daarna nog even gemeten met een simpele batterijtester. En dan kwam er vaak nog een prima score uit die soms nauwelijks was te onderscheiden van een nieuwe batterij, maar het was dan blijkbaar toch niet goed genoeg voor het apparaat...
Dus het kan zijn dat ondanks een ogenschijnlijk goede meetwaarde, dat de batterij toch net niet meer goed genoeg is.
[ Voor 9% gewijzigd door ACM op 07-10-2025 07:23 ]
Volgens mij kan je deze route zelfs delen en zo overnemen in google maps. Dan neemt de auto ze over inclusief voorverwarmen.TheFruitNerd schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 15:30:
[...]
Dat kan zeker, maar vergt wat eigen planning.
Dan geef je in de navigatie de individuele laadstop in en start automatisch het voorverwarmen.
Zelf plan ik langere routes vooraf met bijvoorbeeld ABRP.
Dan kun je details ingeven zoals met hoeveel procent je weg rijdt, met hoeveel procent je aan wilt komen, wat het verbruik is obv jouw rijstijl, capaciteit (kWh) van laadpalen, etc.
Al verwacht ik dat met dergelijke afstanden voorverwarmen niet nodig gaat zijn.
Is voor dat niet afsluiten een oplossing dan?Swerfer schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 22:04:
[...]
Het keytag-probleem heb ik ook last van. Binnenkort gaat mijn EX30 2024 naar de garage voor een nieuw alarm (defect) en wordt het key tag-probleem ook aangepakt.
Vooral het soms niet op slot gaan vind ik lastig.
Komt bij mij met enige regelmaat voor dat de auto niet op de keytag reageerd bij nadering. Dan moet ik de tag tegen de deurpost houden om de auto te openen. Heb trouwens wel het idee dat dat op de ene plaats erger is dan op de andere (vervuiling radio spectrum op die plaats????). Op slot gaan wil ook nog wel eens mis gaan, had laatst weer dat ik even iets uit de auto had gehaald en na een kwartiertje terug op de parkeerplaats kwam en van een eind weg al werd begroet door brandende koplampen, was de auto ook niet op slot gegaan.
Volvo EX30 SMER Ultra Vapour Grey, trekhaak, Ratio IO6
Korte vraag over deze meer dan geweldige auto, ruim 60.000 km gereden en nog steeds super blij ermee. Helaas sinds ik een scherpe bocht ( maar dan echt stuur helemaal rond) naar rechts heb gemaakt hoor ik een gerammel rechts voor bij het wiel. iemand dit ook eens gehad. Langs geweest bij de dealer maar dan zal je zien dan is de rammel weg. gisteren kwam het weer terug na weer een bocht naar rechts.
Gelukkig geen last van, maar wel van het voorjaar last gehad van piepende achterrem.Volvoex30 schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 09:39:
Korte vraag over deze meer dan geweldige auto, ruim 60.000 km gereden en nog steeds super blij ermee. Helaas sinds ik een scherpe bocht ( maar dan echt stuur helemaal rond) naar rechts heb gemaakt hoor ik een gerammel rechts voor bij het wiel. iemand dit ook eens gehad. Langs geweest bij de dealer maar dan zal je zien dan is de rammel weg. gisteren kwam het weer terug na weer een bocht naar rechts.
Natuurlijk konden ze bij de garage niks horen / constateren.
Dus ben ik filmpjes gaan maken en op basis daarvan hebben ze uiteindelijk de achterrem vervangen.
- B.L.A.A.T. -
Met versie 6.0.1 is het opgelost en heeft ze nu ook de widget.tdolder schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 17:59:
[...]
Ik heb de widget maar mijn vrouw heeft de app nu ook geïnstalleerd maar zij heeft de widget niet.
Vreemd...heb nog niet kunnen vinden waar dit aan ligt.
Discover the completely redesigned Home screen - now featuring a front view of your car, quick-access for essential features,
EX30 - SMER - Ultra sinds 16-03-2024 / Wallbox Pulsar Max / HomeAssistant / Unifi / 3 x Marstek Venus E v2
Bij mij staat in de Volvo Cars app beperkte functionaliteit. Iemand een idee wat dat zou kunnen zijn?
Geen idee , waarschijnlijk vanwege de migratieperiode van EX30 app naar Volvo app. Ik vind nu al dat de Volvo Cars app meer functionaliteit heeft. Widget, Apple Watch app.Zapato schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 17:14:
Bij mij staat in de Volvo Cars app beperkte functionaliteit. Iemand een idee wat dat zou kunnen zijn?
En ook voor Android is de Volvo app nu beschikbaar.
Inderdaad met 'beperkte functionaliteit '.
Ritten zijn (nog) niet zichtbaar. Kost misschien tijd om te synchroniseren anders zijn ze weg. Verder lijkt er niet veel anders te zijn. Even bekijken de komende dagen wat er echt anders is geworden.
Inderdaad met 'beperkte functionaliteit '.
Ritten zijn (nog) niet zichtbaar. Kost misschien tijd om te synchroniseren anders zijn ze weg. Verder lijkt er niet veel anders te zijn. Even bekijken de komende dagen wat er echt anders is geworden.
Volvo EX30 | SMER | Plus | Vapour Grey / Indigo | MY24
De Volvo Cars app geeft ook een hele verkeerde actuele voertuiglocatie aan. Ik reed daar maandagavond rond 18:45, maar een kwartier later was mijn auto toch echt gewoon hier thuis voor de deur. De EX30 app geeft dit wel juist aan.
Ik zie trouwens dat de Volvo api in Home Assistant hem op dezelfde onjuiste plek laat zien. De locatiedata van Home Assistant zelf laat wel de goede plek zien. Het valt me sowieso al op dat sinds een week of zo de auto tijdens het rijden geen locatie-updates meer geeft via de Volvo api.
Ik zie trouwens dat de Volvo api in Home Assistant hem op dezelfde onjuiste plek laat zien. De locatiedata van Home Assistant zelf laat wel de goede plek zien. Het valt me sowieso al op dat sinds een week of zo de auto tijdens het rijden geen locatie-updates meer geeft via de Volvo api.
Heb je Android of iOS? Want voor iOS is er v6.0.1 sinds gister en ik merkte dat ‘Locatie’ op ‘Nooit’ stond en ik toestemming moest geven in de App. Gister gereden en locatie was fout, maar sinds vandaag, na ‘Locatie’ op ‘Altijd’ gezet klopt locatie nu wel waar de auto ook is.dennistd schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 20:04:
De Volvo Cars app geeft ook een hele verkeerde actuele voertuiglocatie aan. Ik reed daar maandagavond rond 18:45, maar een kwartier later was mijn auto toch echt gewoon hier thuis voor de deur. De EX30 app geeft dit wel juist aan.
Ik zit op Android. De app heeft gewoon locatietoegang, maar ik zou ook niet weten waarom ie deze zou moeten hebben om te laten zien waar de auto staat. En ook de ritregistratie staat aan in de oude en nieuwe app.Wel is gek dat de trip in de ritregistratie van de Volvo Cars app pas een locatie toont op 2-3km vanaf het beginpunt en tot een kilometer voor het eindpunt. Ook worden geen adressen vermeld wat bij de heenreis wel getoond wordt. De afstand klopt wel (gelijk aan heenreis). De oude EX30 app toont wel de hele terugreis met adressen, gek genoeg wel met vertrek- en aankomsttijd een minuut eerder.iHansz schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 21:51:
[...]
Heb je Android of iOS? Want voor iOS is er v6.0.1 sinds gister en ik merkte dat ‘Locatie’ op ‘Nooit’ stond en ik toestemming moest geven in de App. Gister gereden en locatie was fout, maar sinds vandaag, na ‘Locatie’ op ‘Altijd’ gezet klopt locatie nu wel waar de auto ook is.