Het grote Volvo EX30 topic

Pagina: 1 ... 110 111 Laatste
Acties:

Onderwerpen


  • Yucko
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17-06 14:33

Yucko

One clown to rule them all !

poesje schreef op maandag 25 mei 2026 @ 09:49:
Tip voor iedereen die ook last heeft van de servicereminder die te vroeg begint te zeuren (omdat de auto bij de fabriek is begonnen met tellen), je kunt de reminder zelf resetten in de auto. In de autostatus kun je zien wanneer service nodig is, die kun je 'lang' (paar seconde) ingedrukt houden en dan vraagt de auto of je de waarde wil resetten.
is deze methode niet algemeen bekend?

Ik moest gisteren ook al iemand op Reddit hierop wijzen.

 iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  MacBook Air M4 13" 16GB/512GB -  AirPods Pro 3 -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay


  • Rob Voets
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06:56
Yucko schreef op maandag 25 mei 2026 @ 11:41:
[...]


is deze methode niet algemeen bekend?

Ik moest gisteren ook al iemand op Reddit hierop wijzen.
Nee, eerste keer dat ik het lees.

  • Hans1956
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08:16

Hans1956

Pixel 8 Pro

Het EX30 bereik stijgt sterk met de temperatuur: eind maart 90% opladen gaf een bereik van 321 km. Gisteren opgeladen gaf bij 90% een bereik van 417 km.

Volvo EX30 | SMER | Plus | Vapour Grey / Indigo | MY24


  • Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
Hans1956 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 07:37:
Het EX30 bereik stijgt sterk met de temperatuur: eind maart 90% opladen gaf een bereik van 321 km. Gisteren opgeladen gaf bij 90% een bereik van 417 km.
Bij mij ook, maar na even gereden te hebben zakte het aantal km snel...

  • Meloenen
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 09:06
Bij mij gaf hij vanmorgen na laden tot 90% nog steeds maar 351km aan. Wanneer hij meer aangeeft dan die 321km, zakt de range in het begin heel snel.

Gister wel bijna 300km gereden met een gemiddeld verbruik van 16,6kWh/100km. Hierbij heb ik geen cruisecontrol gebruikt en op de snelweg rijd ik tussen de 110 en 115km/u.

[ Voor 37% gewijzigd door Meloenen op 26-05-2026 09:17 ]


  • rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:39

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Hans1956 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 07:37:
Het EX30 bereik stijgt sterk met de temperatuur: eind maart 90% opladen gaf een bereik van 321 km. Gisteren opgeladen gaf bij 90% een bereik van 417 km.
Hier ook, afgelopen weekend op en neer gereden naar Texel en kwam ook met 10% meer aan dan berekend. Mijn Core SR, gaf aan dat ik nu 353 km kon rijden, terwijl dat normaal maar 251 km is.

  • erikjanie
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 08:04
poesje schreef op maandag 25 mei 2026 @ 09:49:
Tip voor iedereen die ook last heeft van de servicereminder die te vroeg begint te zeuren (omdat de auto bij de fabriek is begonnen met tellen), je kunt de reminder zelf resetten in de auto. In de autostatus kun je zien wanneer service nodig is, die kun je 'lang' (paar seconde) ingedrukt houden en dan vraagt de auto of je de waarde wil resetten.
omg bedankt! ik zit al ruim een maand naar die melding te koekeloeren omdat de dealer vandaag pas tijd zou hebben, en nu belt de dealer vanmorgen dat er zieke monteurs zijn dus of we het nog 2,5 week op konden schuiven, dus ik zat me nu alweer te ergeren aan die melding voor nog 2,5 week ...

Ik ga dit zometeen gelijk even proberen :D

  • fiNgLaRN
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 29-05 10:13
erikjanie schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 09:34:
[...]

omg bedankt! ik zit al ruim een maand naar die melding te koekeloeren omdat de dealer vandaag pas tijd zou hebben, en nu belt de dealer vanmorgen dat er zieke monteurs zijn dus of we het nog 2,5 week op konden schuiven, dus ik zat me nu alweer te ergeren aan die melding voor nog 2,5 week ...
Let even op dat je niet te ver om je km's of tijdsinterval gaat (of check het even bij de garage + laat dit schriftelijk vastleggen). Bij mijn vorige auto (Kia) heb ik veel nare garantie discussies gehad, omdat de onderhoudsbeurten niet precies op de juiste km stand werd uitgevoerd. Afwijking van bijv. 1000km op een 15.000 km beurt.

  • Harrie D
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:00
Dat laatste kan wel kloppen. Mijn zoon wilde bij de officiële dealer een jonge gebruikte Kia Ceed kopen met nog heel wat jaren resterende fabrieksgarantie. Ik drong er bij hem op aan om deze resterende garantie zwart op wit te bevestigen. Je raadt het vast al. De vorige bezitter van deze ex lease Kia had de km stand voor de laatste onderhoudsbeurt te ruim overschreden. Einde garantie en bij een andere dealer een Hyundai met resterende garantie gekocht.

  • Hans1956
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08:16

Hans1956

Pixel 8 Pro

Hans1956 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 07:37:
Het EX30 bereik stijgt sterk met de temperatuur: eind maart 90% opladen gaf een bereik van 321 km. Gisteren opgeladen gaf bij 90% een bereik van 417 km.
Na vandaag 365 km gereden te hebben (bijna alles op de snelweg, met regelmatig langzaam rijden en/of file) nog een resterend bereik van 39 km. Dus de schatting van 417 km zat er niet zo heel ver naast.

Volvo EX30 | SMER | Plus | Vapour Grey / Indigo | MY24


  • Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:11

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Dit weer is wel goed voor de actieradius...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7tn2u5ya-HO7orKUV7G9NNq72dg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/3P9KGhULzs0ARMcvpFiSkVSQ.jpg?f=user_large

Maar iets heel anders... De afgelopen week of zo heb ik een irritant issue met de audio. Soms als ik een nieuwe podcast start in Pocket Casts (app geïnstalleerd op de Android Automotive van de auto zelf) hoor ik een echo. Als ik de podcast dan pauzeer, wordt het duidelijk dat de audio 2x net niet tegelijk is gestart. Wat ik ook doe, die extra audiotrack blijft door spelen, ook als ik dan Deezer open om muziek te spelen, blijft die podcast tegelijk door spelen. De enige oplossing die ik heb gevonden is het volume naar 0 zetten tot ik ergens de auto stil kan zetten om het Android systeem te herstarten. Daarna werkt alles weer naar behoren, tot op een random moment het zelfde probleem zich weer voordoet. Iemand een idee?

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.


  • jordy233
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 17-06 13:56
Hebben meer mensen last van flapjes van de bekerhouders die van slechte kwaliteit zijn en afbreken/afscheuren?

  • EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-06 20:14
Klacht komt vaker voor: Reddit

  • fiNgLaRN
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 29-05 10:13
Even een totaal andere - niet belangrijke - vraag. Het valt mij op dat met name de achterste velgen van mijn EX30 veel remstof bevat. Ik rijd met OPD 'hoog' en voor mijn gevoel gebruik ik de rem zelden. Ik was altijd in de veronderstelling dat bij OPD hoog, de auto sterk regenereert. Alleen krijg ik nu de indruk dat hij ook remt? Of interpreteer ik dit verkeerd? 

Weten jullie hier meer over?

  • guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06:21
@fiNgLaRN Als je met OPD uit of laag rijdt, bedien je de regeneratie met het rempedaal. De stand waarin je rijdt heeft dus geen invloed op het wel of niet gebruiken van de schijfremmen.

Rustig vertragen gaat op regeneratie, bij forser vertragen gaan de schijven meehelpen, in alle standen op dezelfde wijze.

[ Voor 28% gewijzigd door guido66 op 28-05-2026 17:59 ]

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)


  • fbenniks
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 17-06 20:51
guido66 schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 17:57:
@fiNgLaRN Als je met OPD uit of laag rijdt, bedien je de regeneratie met het rempedaal. De stand waarin je rijdt heeft dus geen invloed op het wel of niet gebruiken van de schijfremmen.

Rustig vertragen gaat op regeneratie, bij forser vertragen gaan de schijven meehelpen, in alle standen op dezelfde wijze.
Ik ben vandaag bij de dealer geweest vanwege een piepend geluid bij langzaam optrekken. Alle remmen zijn schoongemaakt en opnieuw gemonteerd, waarna het geluid is verdwenen.

De monteur adviseerde om af en toe de wieldoppen te verwijderen en de achterremmen met een hogedrukspuit schoon te maken. Volgens hem kunnen dichte wieldoppen bijdragen aan de opbouw van roest en remstof. Hij gaf aan dat hij dacht dat nieuwere modellen daarom open velgen hebben.

  • Mark-123
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 17-06 09:35
Hallo allemaal,

Momenteel ben ik mij aan het oriënteren om de huidige tweede auto, een Volkswagen Polo 2019 met 90.000 km op de teller, in te ruilen voor een EX30 69 kWh Single Motor Extended Range of een ID.3 Pro LM 59 kWh.

Ik hoor graag of iemand zijn/haar ervaringen wil met de EX30, de software en het infotainment; hoe wordt dit dagelijks ervaren? Hoe gaat het (snel) laden en hoe bevalt deze auto in het algemeen? Ook ben ik benieuwd naar eventuele plus- en minpunten die pas na langer gebruik duidelijk worden.

Alvast hartelijk bedankt!

  • Patrick-99
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 17-06 17:42
fbenniks schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 20:31:
[...]

Ik ben vandaag bij de dealer geweest vanwege een piepend geluid bij langzaam optrekken. Alle remmen zijn schoongemaakt en opnieuw gemonteerd, waarna het geluid is verdwenen.

De monteur adviseerde om af en toe de wieldoppen te verwijderen en de achterremmen met een hogedrukspuit schoon te maken. Volgens hem kunnen dichte wieldoppen bijdragen aan de opbouw van roest en remstof. Hij gaf aan dat hij dacht dat nieuwere modellen daarom open velgen hebben.
ik twijfel of een hogedruk straal op plekken met seals en hydraulische delen wel profijt hebben hiervan. Gezien het risico op vocht en vuil waar je het zeker niet wil hebben.

De klacht lijkt meer op het niet goed gangbaar zijn van de remchilinders en remklauwen.

Misschien een andere aanpak. Met mijn eerdere elektrische auto's en ook de EX30, rijd ik soms wel eens op een stille provinciale weg of snelweg afrit, schakel van drive naar neutraal en laat de mechanische remmen het werk doen bij goed droog weer. Dan komt stof en roest los en waait meteen weg. Verschillende keren kort remmen en weer loslaten om de gangbaarheid te bevorderen.

EX30 - SMER - Ultra sinds 15-03-2024 / EV-Box BusinessLine


  • iHansz
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 08:27
Mark-123 schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 20:37:
Hallo allemaal,

Momenteel ben ik mij aan het oriënteren om de huidige tweede auto, een Volkswagen Polo 2019 met 90.000 km op de teller, in te ruilen voor een EX30 69 kWh Single Motor Extended Range of een ID.3 Pro LM 59 kWh.

Ik hoor graag of iemand zijn/haar ervaringen wil met de EX30, de software en het infotainment; hoe wordt dit dagelijks ervaren? Hoe gaat het (snel) laden en hoe bevalt deze auto in het algemeen? Ook ben ik benieuwd naar eventuele plus- en minpunten die pas na langer gebruik duidelijk worden.

Alvast hartelijk bedankt!
Zie dat er niet is gereageerd. Waarschijnlijk omdat deze vraag al een paar keer voorbij is gekomen, maar dan kan jij niet weten. Ikzelf heb een Ultra SMER en die is straks in juli 2 jaar, pas 20.000 km gelopen en niet m'n eerste EV. Heb geen eigen laadpaal, laad op straat en bij langere reizen via snelladers. Als je de route via het ingebouwde Google Maps ingeeft, dan zal de accu worden voorverwarmd, maar alleen als de auto dat nodig acht. Je kunt het niet handmatig aanzetten.
Mijn advies, ga sowieso allebei de modellen rijden (de EX30 rijdt erg goed) en dan niet voor 10 minuten, maar voor bv een dagdeel. Je krijgt dan al snel een beeld of zo'n opgeruimd dashboard iets voor je is. Ikzelf was na 10 minuten gewend en zou eigenlijk niets anders meer willen. Vind zo'n centraal scherm juist overzichtelijker. Het middenscherm is gebaseerd op Android Automotive OS en dat werkt goed en snel. Hou meer van de layout van Apple, maar dit voldoet ook. Soms is er een glitch, maar dat hebben m'n Apple producten ook. Volvo komt regelmatig met een software update en soms zijn mensen daarna blij en soms niet. Ik vind 't allemaal prima, ben opgegroeid in een analoge wereld. ;-)
Ik ben nog steeds erg tevreden met m'n EX30 en als ik de markt was voor een nieuwe auto, dan zou ik weer voor de Volvo kiezen ook als zijn er nu meer concurrenten dan 2 jaar gelden.

Volvo EX30 | SMER | Ultra | Moss Yellow | Mist | MY24


  • Stormcagy
  • Registratie: Mei 2014
  • Nu online
Vandaag via LM een nieuwe EX30 Black edition besteld, met de P5 long range optie, zwart interieur en 20" velgen. ik neem aan dat dit dan een MY26 is? of bestaat die nog niet, kon er niet heel veel over vinden.

  • Yucko
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17-06 14:33

Yucko

One clown to rule them all !

wat ik online kan terugvinden is de EX30 MY26 ergens rond April-Mei 2025 in productie gegaan.

 iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  MacBook Air M4 13" 16GB/512GB -  AirPods Pro 3 -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay


  • Onderling1987
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 11-06 09:16
Stormcagy schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 12:27:
Vandaag via LM een nieuwe EX30 Black edition besteld, met de P5 long range optie, zwart interieur en 20" velgen. ik neem aan dat dit dan een MY26 is? of bestaat die nog niet, kon er niet heel veel over vinden.
Wanneer je op dit moment besteld, zul je een model year 2027 geleverd krijgen.

  • iHansz
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 08:27
Stormcagy schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 12:27:
Vandaag via LM een nieuwe EX30 Black edition besteld, met de P5 long range optie, zwart interieur en 20" velgen. ik neem aan dat dit dan een MY26 is? of bestaat die nog niet, kon er niet heel veel over vinden.
Alle modellen beginnend met motorvariant 'P' (bv P5) zijn 2027 modellen. Daarvoor was dat nog niet.

Volvo EX30 | SMER | Ultra | Moss Yellow | Mist | MY24


  • Stormcagy
  • Registratie: Mei 2014
  • Nu online
iHansz schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 13:04:
[...]

Alle modellen beginnend met motorvariant 'P' (bv P5) zijn 2027 modellen. Daarvoor was dat nog niet.
Ah, bedankt, krijg gewoon het laatste MY dus. zitten daar nog enige verbeteringen in ten opzichte van de voorgangers?

  • iHansz
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 08:27
Stormcagy schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 13:33:
[...]

Ah, bedankt, krijg gewoon het laatste MY dus. zitten daar nog enige verbeteringen in ten opzichte van de voorgangers?
Niet veel, maar lees hier.

Volvo EX30 | SMER | Ultra | Moss Yellow | Mist | MY24


  • Bertus1337
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 17-06 15:05
Toevallig meer mensen die problemen ondervinden met Carplay?

Wanneer ik instap connect Carplay direct en start ook spotify en flitsmeister op, maar na een tijdje gooit hij opeens m'n telefoon van heel bluetooth af. Als ik dan in instellingen naar connectiviteit ga, kan ik direct weer verbinding maken met m'n telefoon en pakt die alles weer op. Ene keer gebeurt dit na enkele minuten andere keer pas na bijvoorbeeld een half uur.

Telefoon al opnieuw opgestart, bluetooth connectie verwijderd en opnieuw gekoppeld, bluetooth in de auto al een keer opnieuw gestart.


Heb m'n telefoon niet op de nieuwste iOS, maar hiervoor nooit problemen mee gehad.

  • Cheetha
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 17-06 17:32
in de auto, mijn telefoonnis verbonden via Bluetooth, speel ik iets af op mijn telefoon. Bijvoorbeeld via Instagram of op een website. Dan verwacht je of geluid via je telefoon of via de auto. Maar het blijft dan erg stil, dus zet ik bluetooth dan uit om het geluid te horen. Dus geen verbinding meer met de auto. Is er een mogelijkheid om zowel verbinding met de auto te houden en het geluid via de speakers af te spelen?

  • rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:39

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Cheetha schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 16:46:
in de auto, mijn telefoonnis verbonden via Bluetooth, speel ik iets af op mijn telefoon. Bijvoorbeeld via Instagram of op een website. Dan verwacht je of geluid via je telefoon of via de auto. Maar het blijft dan erg stil, dus zet ik bluetooth dan uit om het geluid te horen. Dus geen verbinding meer met de auto. Is er een mogelijkheid om zowel verbinding met de auto te houden en het geluid via de speakers af te spelen?
Heb je op dat moment ook Bluetooth als kanaal aanstaan in de auto?

  • Cheetha
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 17-06 17:32
rens-br schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 19:48:
[...]

Heb je op dat moment ook Bluetooth als kanaal aanstaan in de auto?
Uhm, hoe bedoel je? De telefoon is via bluetooth verbonden. Verder staat er niks anders aan verbindingen aan volgens mij.

  • rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:39

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Cheetha schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 20:54:
[...]

Uhm, hoe bedoel je? De telefoon is via bluetooth verbonden. Verder staat er niks anders aan verbindingen aan volgens mij.
Ja. En waar luister je op dat moment naar in de auto? Is dat de radio, Spotify of dus Bluetooth?

  • Cheetha
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 17-06 17:32
rens-br schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 20:58:
[...]

Ja. En waar luister je op dat moment naar in de auto? Is dat de radio, Spotify of dus Bluetooth?
Hebbes, ik snap wat je bedoelt inmiddels, had die BT app nooit bewust gezien 😀 rij je daar al 2 jaar mee rond, dank!

  • Huubk
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 08:33
Klopt. Heb ik ook al een paar keer gehad.

Telefoon verwijderen en opnieuw koppelen en alles gaat weer installeren. Zeker een bug van Apple of Volvo. Helaas weer….

  • Huubk
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 08:33
.

  • GradusW
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 09-06 17:29
Volgens mij komt de nieuwe software-update er weer aan.

Is er al een datum en ander nieuws betreft de updates?

  • puccini
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 17-06 07:50
iHansz weet dit (bijna) altijd als eerste hier, maar heb nog niets gezien over een software 1.9 !

  • XfadeR
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-06 16:58
GradusW schreef op zondag 7 juni 2026 @ 16:11:
Volgens mij komt de nieuwe software-update er weer aan.

Is er al een datum en ander nieuws betreft de updates?
Normaliter ben ik altijd enthousiast als er ergens een update van uitkomt maar bij Volvo niet.

Er is altijd iets anders gesloopt en ze komen ook niet met hotfix wat ik HEEL slecht vind. Nu gewoon al een half jaar Waze niet kunnen gebruiken met een geplande route. Snap werkelijk niet waarom zoiets niet sneller wordt opgelost. Daarnaast zo veel andere ergenissen aan de software/auto......om maar niet te spreken van de valse meldingen dat ik m'n handen aan het stuur moet houden. Bagger auto.

  • EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-06 20:14
@puccini Versie 1.9 wordt bij nieuw uitgeleverde auto's in sommige landen toegepast sinds kort. Overigens melden o.a. gebruikers in de UK dat ze Gemini kunnen inschakelen met de bestaande 1.8 versie.

  • iHansz
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 08:27
Iemand schreef hier, volgens mij, dat v1.9 eind april uit zou komen. Het is inmiddels al juni. Zoals @EdwinW al aangeeft, worden de nieuwe auto’s wel al met v1.9 uitgerold. Niemand kan echter aangeven wat v1.9 behelst. Volgens Volvo zelf zouden wij deze zomer een geheel nieuw UI krijgen. Misschien wordt daar op gewacht? Lees ook dat Gemini wordt uitgerold nu, even op (US) Engels zetten en dan zou je melding krijgen voor overschakeling naar Gemini. Mijn auto staat in ondergrondse garage, dus kan niet testen, en heb ook geen haast. 😉

Volvo EX30 | SMER | Ultra | Moss Yellow | Mist | MY24


  • Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
Ik had ondertussen ook wel een update verwacht, het blijft lang stil iig met alle bugs die er nog zijn! :( Ik ben verder super tevreden over de EX30, maar vooral toegang tot de auto en het detecteren van de sleutel blijft toch een ding...

  • fbenniks
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 17-06 20:51
XfadeR schreef op zondag 7 juni 2026 @ 18:31:
[...]

Normaliter ben ik altijd enthousiast als er ergens een update van uitkomt maar bij Volvo niet.

Er is altijd iets anders gesloopten komen ook niet met hotfix wat ik HEEL slecht vind. Nu gewoon al een half jaar Waze niet kunnen gebruiken met een geplande route. Snap werkelijk niet waarom zoiets niet sneller wordt opgelost. Daarnaast zo veel andere ergenissen aan de software/auto......om maar niet te spreken van de valse meldingen dat ik m'n handen aan het stuur moet houden. Bagger auto.
Ik heb met een monteur een stuk gereden om de handen melding te laten zien. 5 foute meldingen in 10 minuten rijden. De monteur zij ik kan hier niks aan doen je ex30 doet het zelfde als andere ex30…;-)

  • iHansz
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 08:27
fbenniks schreef op maandag 8 juni 2026 @ 09:56:
[...]

Ik heb met een monteur een stuk gereden om de handen melding te laten zien. 5 foute meldingen in 10 minuten rijden. De monteur zij ik kan hier niks aan doen je ex30 doet het zelfde als andere ex30…;-)
Nou, vertel dan maar aan die monteur dat mijn EX30 dat zeker niet doet. Ik heb nog nooit een melding gehad, dus heb een aantal kilometers 'zonder handen' gereden en dat duurt best wel lang voordat hij zegt dat ik m'n handen aan 't stuur moet houden. Was je testrit met Pilot Assist aan? Ik heb getest zonder.

Volvo EX30 | SMER | Ultra | Moss Yellow | Mist | MY24


  • Ferrox1
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17-06 19:24
Ik heb 2 auto's met een pilot assist. De EX30 en de Lynk & Co 01 (daar heet het snelweg assistent). Ik merk dat de lynk & co 01 veel minder picky is op geen handen aan het stuur. Wat ook een voordeel is dat je eerst een melding voor je ziet. Bij de Volvo moet je maar net toevallig op je scherm opzij kijken om die te zien.

Hoe het werkt is dat het stuur tegendruk meet bij het bijsturen. De lynk merkt dat veel sneller op. Wat de lynk ook doet is zodra het dit meet, is de melding afsluiten. De volvo wil persee zijn 2 piepjes afmaken! Heel irritant. 1 hand aan het stuur met pilot assist is niet voldoende om genoeg tegendruk op het stuur te krijgen. Je moet dan best wel kracht zetten en daarmee dwingt het systeem om met 2 handen te rijden. Ik vind het veel relaxter om met 1 hand te rijden en de pilot assist zijn werk te laten doen. Vaak doet hij het goed dus geef ik weinig tegendruk.

Ik rijd daarom vaker zonder assistent dan met. Bij zonder assistent meet hij dit veel minder inderdaad. Zonder assistent heb ik de melding nog maar 1 keer gehad (wist niet eens dat dit er in zat)

Aangezien beide auto's een chineese achtergrond hebben vermoed ik dat er wel het zelfde component in zit om dit te meten. Bovendien heeft de EX30 een veel krachtigere motor op het stuur zitten dan de lynk en co. En in die laatste werkt het echt meer dan prima.

  • XfadeR
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-06 16:58
fbenniks schreef op maandag 8 juni 2026 @ 09:56:
[...]

Ik heb met een monteur een stuk gereden om de handen melding te laten zien. 5 foute meldingen in 10 minuten rijden. De monteur zij ik kan hier niks aan doen je ex30 doet het zelfde als andere ex30…;-)
Precies dat, bloed irritant en gewoon slecht want je krijgt niet alleen die waarschuwing, je media gaat ook meteen in mute (wat overigens ook slecht is)....niet een beetje zachter maar nagenoeg in mute.

Ik heb ook een vermoeden waarom deze auto EX30 heet want hij vertoont grote gelijkenissen met m'n EX die naast me in de auto zat te zeuren en slecht kaart kon lezen. Deze auto zeurt en bemoeit zich vele malen meer, ook al houd je je aan alle regels. Ook heeft ie moeite met kaartlezen want dan crashed het. (Waze)

[ Voor 3% gewijzigd door XfadeR op 08-06-2026 11:48 ]


  • fbenniks
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 17-06 20:51
iHansz schreef op maandag 8 juni 2026 @ 10:38:
[...]

Nou, vertel dan maar aan die monteur dat mijn EX30 dat zeker niet doet. Ik heb nog nooit een melding gehad, dus heb een aantal kilometers 'zonder handen' gereden en dat duurt best wel lang voordat hij zegt dat ik m'n handen aan 't stuur moet houden. Was je testrit met Pilot Assist aan? Ik heb getest zonder.
De handen aanstuur melding krijg ik alleen met pilot assist aan.

  • fbenniks
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 17-06 20:51
-

[ Voor 107% gewijzigd door fbenniks op 08-06-2026 11:53 ]


  • IT-Crowd
  • Registratie: April 2024
  • Niet online
Hier helaas ook met enige regelmaat de melding "handen aan het stuur" ook als ik zonder pilot assist rijd.

Volvo EX30 SMER Ultra Vapour Grey, trekhaak, Ratio IO6


  • Rob Voets
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06:56
Hier ook, maar dan wel met één hand aan het stuur.

  • puccini
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 17-06 07:50
Wat mij opvalt is dat als je de handen aan de onderzijde van het stuur vasthoudt dan regelmatig een waarschuwing. Maakt niet uit of de pilot assistent nu in of uit is uitgeschakeld.

[ Voor 23% gewijzigd door puccini op 08-06-2026 15:12 ]


  • robv73
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
Krijg sinds een paar dagen een melding in het scherm:

tts-models_preview (Download mislukt)

Iemand bekend met deze melding?

  • rienn
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 09-06 07:28
https://www.reddit.com/r/ex30/s/llt9jkp7Gf

iets met Google spraak.

Net zo’n soort bericht, maar dan op Samsung telefoon

https://www.reddit.com/r/AndroidHelp/s/1Bk3Q1YNHp

[ Voor 41% gewijzigd door rienn op 08-06-2026 18:40 ]


  • Cheetha
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 17-06 17:32
Lees ook dat Gemini wordt uitgerold nu, even op (US) Engels zetten en dan zou je melding krijgen voor overschakeling naar Gemini. Mijn auto staat in ondergrondse garage, dus kan niet testen, en heb ook geen haast. 😉
Werkt hier niet.

  • iHansz
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 08:27
Volgende update wordt v2.1 met hoogstwaarschijnlijk V2L support (ook voor de oudere modellen). Je kunt er alles over lezen op Reddit. Nog niet bekend wanneer deze update wordt gelanceerd.

Volvo EX30 | SMER | Ultra | Moss Yellow | Mist | MY24


  • puccini
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 17-06 07:50
Ios app versie 7.0 staat in de app store.

  • Winus
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-06 15:06
puccini schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 16:16:
Ios app versie 7.0 staat in de app store.
Bedankt, heb hem nu ook even bijgewerkt.
Als er verschillen zijn moet ik die nog ontdekken.

EX30 Ultra SMER 2024


  • Rob Voets
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06:56
puccini schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 16:16:
Ios app versie 7.0 staat in de app store.
Geïnstalleerd. Ziet er allemaal duidelijker en mooier uit.

  • puccini
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 17-06 07:50
Nou daar zijn de meningen over verdeeld hoor, die koeienletters op beginscherm en overzichtelijk is het er niet echt beter op geworden, leuk allemaal die veranderingen, maar ik zou wat meer (juiste) info en (geluids) meldingen over het voertuig willen zien/krijgen.

  • Yucko
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17-06 14:33

Yucko

One clown to rule them all !

Winus schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 16:48:
[...]

Bedankt, heb hem nu ook even bijgewerkt.
Als er verschillen zijn moet ik die nog ontdekken.
  • In het scherm waar je de resterende KM's en percentage ziet hebben ze een mega groot lettertype gebruikt. Ik ben niet blind of zo.
  • De "groene balk" die normaliter achter de auto zat waarmee je je laadniveau kon zien t.o.v. het niveau waar je tot de laatste keer geladen had is weg.
  • In datzelfde scherm, onder het plaatje van je auto, kun nu maar maximaal 3 (van de max 4) opties zetten. De 4e zit achter de 3 puntjes. Had dan gewoon die 4e optie daar meteen gezet |:(
  • Als je naar links swiped dan zie je nu een plaatje/diagram van een EX60 (ipv de EX30 die ik heb).
  • Hetzelfde als je naar klimaat gaat .. dat lijkt ook het interieur van de nieuwe EX60.
  • je moet nu eerst klimaat starten voordat de knopjes komen voordat de icoontjes voor de stoelverwarming zichtbaar worden en je deze kunt aanzetten. Volgens mij stonden die icoontjes er eerst altijd (zal het straks checken met de oude app op mijn tab)
Rob Voets schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 17:53:
[...]

Geïnstalleerd. Ziet er allemaal duidelijker en mooier uit.
nee, geen verbetering wat mij betreft :'(

[ Voor 21% gewijzigd door Yucko op 10-06-2026 21:55 ]

 iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  MacBook Air M4 13" 16GB/512GB -  AirPods Pro 3 -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay


  • iHansz
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 08:27
Wel fijn dat je de info in de app nu kunt lezen zonder bril van een meter afstand... 8)7

Volvo EX30 | SMER | Ultra | Moss Yellow | Mist | MY24


  • 038harold
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 17-06 09:59
fbenniks schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 20:31:
[...]

Ik ben vandaag bij de dealer geweest vanwege een piepend geluid bij langzaam optrekken. Alle remmen zijn schoongemaakt en opnieuw gemonteerd, waarna het geluid is verdwenen.

De monteur adviseerde om af en toe de wieldoppen te verwijderen en de achterremmen met een hogedrukspuit schoon te maken. Volgens hem kunnen dichte wieldoppen bijdragen aan de opbouw van roest en remstof. Hij gaf aan dat hij dacht dat nieuwere modellen daarom open velgen hebben.
Yes, precies hetzelfde. Ook sinds enkele maanden een hoog piepend geluid bij lage snelheid. Vandaag zijn ook de remmen van mijn EX30 schoongemaakt en het geluid is verdwenen.

  • puccini
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 17-06 07:50
Er hebben een stel kinderen zitten fröbelen , dit kan toch niet waar zijn 8)7

Hoe bestaat het een automerk wat zo iets aflevert 8)7

[ Voor 47% gewijzigd door puccini op 10-06-2026 15:39 ]


  • iHansz
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 08:27
Een zeer fanatieke EX30 eigenaar op Reddit heeft de release notes van v2.1 (of v2.04?) gevonden. Lees alles hier. Pagina's van Volvo zijn nog niet geüpdatet, zijn verwachting is binnen een paar uur. Zeer gave update als je het mij vraagt. _/-\o_

Volvo EX30 | SMER | Ultra | Moss Yellow | Mist | MY24


  • tedkroon
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:49
Kan je met de nieuwe update straks met 1 snelkoppeling al je voorkeuren activeren, nu kost me dat circa 12 handelingen!

  • iHansz
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 08:27
tedkroon schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 21:05:
Kan je met de nieuwe update straks met 1 snelkoppeling al je voorkeuren activeren, nu kost me dat circa 12 handelingen!
Zoals bij Renault? Het blijft wel Volvo hè. Wat ik heb kunnen opmaken, is dat je tegels/knoppen kunt vastzetten. Misschien voor het mistachterlicht of dashboardkastje. Waarschijnlijk een dealer only update. Misschien vandaag de release?

Volvo EX30 | SMER | Ultra | Moss Yellow | Mist | MY24


  • ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

iHansz schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 07:52:
Waarschijnlijk een dealer only update. Misschien vandaag de release?
Alle (grote) updates waren tot nog toe toch eerst dealer-only en pas na een paar weken via (stapsgewijze) OTA?

Op een enkele 'fixt hele specifieke issues'-update na dan, die waren daadwerkelijk enkel via de dealer beschikbaar.

[ Voor 17% gewijzigd door ACM op 12-06-2026 08:14 ]


  • imoul
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:58
iHansz schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 16:49:
Een zeer fanatieke EX30 eigenaar op Reddit heeft de release notes van v2.1 (of v2.04?) gevonden. Lees alles hier. Pagina's van Volvo zijn nog niet geüpdatet, zijn verwachting is binnen een paar uur. Zeer gave update als je het mij vraagt. _/-\o_
Poi, als het zo mooi geïmplementeerd wordt zoals het er staat zou het in 1 klap veel frustratiepunten weghalen :)

  • iHansz
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 08:27
ACM schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 08:13:
[...]

Alle (grote) updates waren tot nog toe toch eerst dealer-only en pas na een paar weken via (stapsgewijze) OTA?

Op een enkele 'fixt hele specifieke issues'-update na dan, die waren daadwerkelijk enkel via de dealer beschikbaar.
Klopt, maar vlgs die OP op Reddit was soort gelijke update, van o.a. Android 12 naar 15, van de EX90 dealer only. Maar we zullen het hopelijk snel weten. 😁

Volvo EX30 | SMER | Ultra | Moss Yellow | Mist | MY24


  • mindstrip
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 00:17
Vandaag bij de dealer geweest en de laatste update is nog niet beschikbaar

  • Yucko
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17-06 14:33

Yucko

One clown to rule them all !

mindstrip schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 14:11:
Vandaag bij de dealer geweest en de laatste update is nog niet beschikbaar
tja, dat een Reddit gebruiker release notes heeft gevonden door met de API te klooien wil nog niet zeggen dat de bijbehorende software ook daadwerkelijk beschikbaar is voor het publiek.

Sterker nog, de release notes zelf staan nog niet eens publiekelijk, dus dat de software dan nog niet te krijgen is (OTA of via de dealer) verbaast mij dan ook niets ;)

 iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  MacBook Air M4 13" 16GB/512GB -  AirPods Pro 3 -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay


  • vier x vier
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 15-06 14:41
Los van alle andere dingen die mis zijn met de EX30 kijk je nu ook tegen deze app aan. Je zou bijna denken dat het een grap is. Dat belooft wat voor de GUI in de auto straks.

vladi


  • Swerfer
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:48

Swerfer

Hmm...

Is inderdaad voor slechtziende ontworpen...


Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uGmCWVrP704K_h3jGddxdFYTuFQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hCHZQpGujMTzI3cCauhsiaf4.jpg?f=fotoalbum_large

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com


  • Rob Voets
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06:56
Ik ben er wel blij mee. Lekker duidelijk en direct zichtbaar dat hij op slot is, daar moest ik eerst voor swipen.

  • tdolder
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17-06 16:53
Gisteren de melding op het scherm dat ik kon switchen naar Gemeni. Pfff ,heel snel weer terug naar de klassieke assistent!

Gemini kon mijn garagedeur niet meer openen en dat is wel heel slecht

Gemini kan om veiligheidsredenen geen apparaten bedienen waarvoor een pincode is vereist. Dit is een ingebouwde beperking in de AI-assistent van Google.

En wat is die gast irritant wil altijd laatste woord hebben…

EX30 - SMER - Ultra sinds 16-03-2024 / Wallbox Pulsar Max / HomeAssistant / Unifi / 2 x Marstek Venus E v2 en 1 x Marstek E v3


  • Volvoforlive
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 08:20
Wel bijzonder dat er klaarblijkelijk nog irritaties zijn mbt software e.d. Dit is mijn 2de EX30 die echt probleemloos functioneert. Geen enkele klacht. Alles werk foutloos en en de auto rijdt fantastisch. Hiervoor 2x EX40 gehad. Idem; foutloos. Zou zo weer een nieuwe EX30 kopen.

  • puccini
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 17-06 07:50
Volvoforlive schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 10:24:
Wel bijzonder dat er klaarblijkelijk nog irritaties zijn mbt software e.d. Dit is mijn 2de EX30 die echt probleemloos functioneert. Geen enkele klacht. Alles werk foutloos en en de auto rijdt fantastisch. Hiervoor 2x EX40 gehad. Idem; foutloos. Zou zo weer een nieuwe EX30 kopen.
Dan ben je echt uniek >:)

  • vier x vier
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 15-06 14:41
De auto zelf rijdt echt heerlijk en ook het design vind ik mooi. Maar in de software zitten nogal wat gaten. Ook de frequentie van updates is bedroevend laag. Zeker in deze AI tijd zouden updates veel sneller kunnen en moeten komen.

Een greep uit mijn irritaties:
  • Veel te vaak onterechte handen aan het stuur melding
  • Piepjes die te lang in tijd duren (zie punt hierboven)
  • Waarschuwingsgeluiden en bijv knipperlicht geluid kan niet tegelijk
  • Het audio volume wat soms alle kanten opvliegt. Soms bij remmen soms bij versnellen
  • Het niet uit kunnen schakelen van snelheidsafhankelijke volumeregeling
  • Profiel wordt niet geladen bij gebruik iPhone als sleutel (misschien doe ik iets verkeerd(?)
  • Google vaak geen exacte GPS locatie wat navigeren onmogelijk frustrerend maakt
  • Driver alert niet beschikbaar. Bestuurder niet gedetecteerd melding
  • Ik vergeet vast nog iets :) (o ja de schreeuwerige nieuwe GUI van de app)

vladi


  • Swerfer
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:48

Swerfer

Hmm...

Volvoforlive schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 10:24:
Wel bijzonder dat er klaarblijkelijk nog irritaties zijn mbt software e.d. Dit is mijn 2de EX30 die echt probleemloos functioneert. Geen enkele klacht. Alles werk foutloos en en de auto rijdt fantastisch. Hiervoor 2x EX40 gehad. Idem; foutloos. Zou zo weer een nieuwe EX30 kopen.
Als dit jouw 2e is, dan is het dus een recenter model. Is daarbij het probleem van het rammelende geluid van de (rubbers van de) achterdeuren opgelost?

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com


  • Jonasken
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Ik heb nu ook een EX30 in core uitvoering, mijn vorige lease auto was een Plus uitvoering. Nu merk ik bij bepaalde snelheden boven de 100km/u de radio vanzelf luider gaat, terwijl mijn vorige wagen dit niet had met de harman/kardon.... nog meer mensen die dit hebben opgemerkt?

  • Volvoforlive
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 08:20
Swerfer schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 11:51:
[...]

Als dit jouw 2e is, dan is het dus een recenter model. Is daarbij het probleem van het rammelende geluid van de (rubbers van de) achterdeuren opgelost?
Ik ben uniek, dat is zeker😉. Absoluut niet herkenbaar. Ik ben verwend Volvo rijder, ruim 20 jaar en ook ik ben kritisch op de kwaliteit van de Volvo. Als er gedoe is met de auto, dan zal ik dat zeker melden. Opladen en ruitensproeier vloeistof bijvullen….dat is het.

  • Volvoforlive
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 08:20
Jonasken schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 16:59:
Ik heb nu ook een EX30 in core uitvoering, mijn vorige lease auto was een Plus uitvoering. Nu merk ik bij bepaalde snelheden boven de 100km/u de radio vanzelf luider gaat, terwijl mijn vorige wagen dit niet had met de harman/kardon.... nog meer mensen die dit hebben opgemerkt?
Ik vermoed iets in de instellingen….

  • Vanderosa
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 07:14
Nee hoor, ik sluit mij aan bij Volvoforlive

  • rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:39

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Jonasken schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 16:59:
Ik heb nu ook een EX30 in core uitvoering, mijn vorige lease auto was een Plus uitvoering. Nu merk ik bij bepaalde snelheden boven de 100km/u de radio vanzelf luider gaat, terwijl mijn vorige wagen dit niet had met de harman/kardon.... nog meer mensen die dit hebben opgemerkt?
Jep. Ook een core. Ook random geluidsperikelen.

  • rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:39

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Volvoforlive schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 18:23:
[...]

Ik vermoed iets in de instellingen….
Ik hoop daar nog steeds op.. Maar zou echt niet weten welke setting.

  • iHansz
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 08:27
rens-br schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 21:08:
[...]

Ik hoop daar nog steeds op.. Maar zou echt niet weten welke setting.
Volgens de instructie hier:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LIJmVUWaNwiKG8dUoriu66RiJeU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oFTT0jjUrn2sd78xaY9xGBFN.jpg?f=fotoalbum_large

Volvo EX30 | SMER | Ultra | Moss Yellow | Mist | MY24


  • rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:39

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Die optie zit, jammer genoeg, niet op een core.

  • iHansz
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 08:27
rens-br schreef op zondag 14 juni 2026 @ 09:21:
[...]

Die optie zit, jammer genoeg, niet op een core.
Hmmm, het lijkt dus wel geactiveerd, maar je kunt het niet tweaken. Misschien kunnen ze dat bij de dealer uitzetten? Zou daar eens informeren.

Volvo EX30 | SMER | Ultra | Moss Yellow | Mist | MY24


  • rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:39

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
iHansz schreef op maandag 15 juni 2026 @ 08:17:
[...]

Hmmm, het lijkt dus wel geactiveerd, maar je kunt het niet tweaken. Misschien kunnen ze dat bij de dealer uitzetten? Zou daar eens informeren.
Moet ik eigenlijk nog eens doen. Bij de onderhoudsbeurt in januari hebben ze de achterlichten vervangen, in de hoop dat dat het probleem oploste, maar dat was niet zo. De laatste sw update bracht ook wat verbetering, maar het is nog niet helemaal weg.

  • TheFruitNerd
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:09

TheFruitNerd

iets met fruit

rens-br schreef op maandag 15 juni 2026 @ 08:59:
[...]

Moet ik eigenlijk nog eens doen. Bij de onderhoudsbeurt in januari hebben ze de achterlichten vervangen, in de hoop dat dat het probleem oploste, maar dat was niet zo. De laatste sw update bracht ook wat verbetering, maar het is nog niet helemaal weg.
Bij mij is vorig jaar ook het achterlicht vervangen in de hoop dat het ontvangst beter zou zijn. Helaas heeft de radio nog steeds dezelfde bekende problemen en bellen in de auto doe ik eigenlijk niet; mensen kunnen mij toch niet verstaan. Als bonus komt er praktisch geen vloeistof uit de nozzle voor de achterruitwisser.

Begrijp me niet verkeerd, de auto stuurt lekker hoor en zijn ook echt wel plus punten te noemen. Maar ik ga mij een volgende keer niet opnieuw laten verleiden om een volledig nieuw ontwikkelde auto te selecteren. Een auto die na twee jaar nog steeds niet goed presteert maar wanneer je hem nieuw koopt de kinderziektes er uit zijn én duizenden Euro's goedkoper is vind ik teleurstellend.

- de zon schijnt altijd wel ergens -


  • dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 01:31
Vandaag de eerste onderhoudsbeurt (bij de dealer) gehad na 2 jaar. Kostte me €325 incl. BTW. Wel zonder interieurfilter vervangen, dat zou nog eens €100 kosten (en had ik zelf al gedaan). Niet echt goedkoop voor nog geen uur werk, maar het is maar 1x per twee jaar, en ik heb weer 2 jaar kosteloos pechhulp.

  • ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

dennistd schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 02:38:
Vandaag de eerste onderhoudsbeurt (bij de dealer) gehad na 2 jaar. Kostte me €325 incl. BTW. Wel zonder interieurfilter vervangen, dat zou nog eens €100 kosten (en had ik zelf al gedaan). Niet echt goedkoop voor nog geen uur werk, maar het is maar 1x per twee jaar, en ik heb weer 2 jaar kosteloos pechhulp.
Mijne was pasgeleden inclusief filter € 454,91. Onderhoud zelf was € 325, maar er kwam ook nog kleinmateriaal (€19,47) en energiebijdrage (€10,89) bij. En uiteraard het filter voor €100.

[ Voor 3% gewijzigd door ACM op 16-06-2026 07:25 ]


  • Yucko
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17-06 14:33

Yucko

One clown to rule them all !

Jonasken schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 16:59:
Ik heb nu ook een EX30 in core uitvoering, mijn vorige lease auto was een Plus uitvoering. Nu merk ik bij bepaalde snelheden boven de 100km/u de radio vanzelf luider gaat, terwijl mijn vorige wagen dit niet had met de harman/kardon.... nog meer mensen die dit hebben opgemerkt?
deze heb je niet?Afbeeldingslocatie: https://vertommen.eu/images/tweakers/rijgeluidcompensatie.jpg
ACM schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 07:24:
[...]

Mijne was pasgeleden inclusief filter € 454,91. Onderhoud zelf was € 325, maar er kwam ook nog kleinmateriaal (€19,47) en energiebijdrage (€10,89) bij. En uiteraard het filter voor €100.
hier ongeveer hetzelfde (had echter de volvo letters achterop laten vervangen door een zwart exemplaren + airco service dus iets duurder), echter verwachten ze mij over een jaar terug .. terwijl de interval van de auto 2 jaar zegt :?

[ Voor 35% gewijzigd door Yucko op 16-06-2026 10:15 ]

 iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  MacBook Air M4 13" 16GB/512GB -  AirPods Pro 3 -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay


  • rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:39

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Nee, die optie zit er niet op op een Core.

  • Steakfriet
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 16-06 18:42
vier x vier schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 11:09:
De auto zelf rijdt echt heerlijk en ook het design vind ik mooi. Maar in de software zitten nogal wat gaten. Ook de frequentie van updates is bedroevend laag. Zeker in deze AI tijd zouden updates veel sneller kunnen en moeten komen.

Een greep uit mijn irritaties:
  • Veel te vaak onterechte handen aan het stuur melding
  • Piepjes die te lang in tijd duren (zie punt hierboven)
  • Waarschuwingsgeluiden en bijv knipperlicht geluid kan niet tegelijk
  • Het audio volume wat soms alle kanten opvliegt. Soms bij remmen soms bij versnellen
  • Het niet uit kunnen schakelen van snelheidsafhankelijke volumeregeling
  • Profiel wordt niet geladen bij gebruik iPhone als sleutel (misschien doe ik iets verkeerd(?)
  • Google vaak geen exacte GPS locatie wat navigeren onmogelijk frustrerend maakt
  • Driver alert niet beschikbaar. Bestuurder niet gedetecteerd melding
  • Ik vergeet vast nog iets :) (o ja de schreeuwerige nieuwe GUI van de app)
Het overgrote van deze irritaties herken ik eigenlijk niet. Rij zelf met een 2024 twin performance plus. Meldingen van handen aan het stuur heel af en toe maar meestal terecht.

De mijne is ondertussen 2 weken geleden voor de eerste keer op onderhoud geweest, alles OK. Ik had wel gemeld dat tegenwoordig de auto stopt met laden vanaf ik de deur open, is dit gekend? Ik heb dit sinds een maand of 2. Ik steek dus de lader in en tab op de laadpaal, de quto begint te laden. Als ik dan de deur terug opendoe stopt de auto altijd met laden. Daarna moet ik hem dus weer in gang zetten op de laadpaal. Bij de dealer wisten ze er niets van en werkte alles volgens hen. Is er ergens iets automatisch dat die moet stoppen met laden als je terug in de auto stapt?

Het enige wat bij mij werkt: beginnen laden en de auto sluiten (kan met digitale sleutel of algmeeen). Zorgt wel voor frustratie.

Verder blijf ik de auto echt klein vinden, nu het onze enige wagen is toch soms een onderneming. Maar goed dat wist ik op voorhand, voor mij alleszins volgende keer een ex60 vermoedelijk.

  • Sepio
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06:53
Steakfriet schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 18:35:
[...]

Het overgrote van deze irritaties herken ik eigenlijk niet. Rij zelf met een 2024 twin performance plus. Meldingen van handen aan het stuur heel af en toe maar meestal terecht.

De mijne is ondertussen 2 weken geleden voor de eerste keer op onderhoud geweest, alles OK. Ik had wel gemeld dat tegenwoordig de auto stopt met laden vanaf ik de deur open, is dit gekend? Ik heb dit sinds een maand of 2. Ik steek dus de lader in en tab op de laadpaal, de quto begint te laden. Als ik dan de deur terug opendoe stopt de auto altijd met laden. Daarna moet ik hem dus weer in gang zetten op de laadpaal. Bij de dealer wisten ze er niets van en werkte alles volgens hen. Is er ergens iets automatisch dat die moet stoppen met laden als je terug in de auto stapt?

Het enige wat bij mij werkt: beginnen laden en de auto sluiten (kan met digitale sleutel of algmeeen). Zorgt wel voor frustratie.

Verder blijf ik de auto echt klein vinden, nu het onze enige wagen is toch soms een onderneming. Maar goed dat wist ik op voorhand, voor mij alleszins volgende keer een ex60 vermoedelijk.
Bij mij zag ik laatst dat het laden pauzeerde bij het laden bij het openen van de deur. De lader gaf zandloper aan. Bij de auto bleef het laad symbool groen. Nadat ik mij spullen in de auto had gedaan en de deur weer op slot deed ging het laden vanzelf verder.

  • Volvoforlive
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 08:20
Juist, zal met veiligheid te doen hebben …

  • rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:39

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Steakfriet schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 18:35:
De mijne is ondertussen 2 weken geleden voor de eerste keer op onderhoud geweest, alles OK. Ik had wel gemeld dat tegenwoordig de auto stopt met laden vanaf ik de deur open, is dit gekend? Ik heb dit sinds een maand of 2. Ik steek dus de lader in en tab op de laadpaal, de quto begint te laden. Als ik dan de deur terug opendoe stopt de auto altijd met laden.
Dit heb ik al vanaf het begin. Vind het zelf wel handig, als ik de auto van het slot haal en deze was aan het laden, dan kan ik daarna de kabel eruit trekken en stop deze helemaal met laden. Anders moet ik eerst de sessie stoppen via de auto of paal.

Overigens gaat het laden vanzelf weer verder als je even wacht of als je de auto weer op slot doet.

  • guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06:21
Sepio schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 18:50:
[...]

Bij mij zag ik laatst dat het laden pauzeerde bij het laden bij het openen van de deur. De lader gaf zandloper aan. Bij de auto bleef het laad symbool groen. Nadat ik mij spullen in de auto had gedaan en de deur weer op slot deed ging het laden vanzelf verder.
Dit is om het mogelijk te maken de stekker uit de auto te trekken. De Ex40 en Polestar 2 hebben daarvoor een knopje naast de laadpoort in de auto, waarmee je het laden kunt stoppen. Die laden dus gewoon door met open deuren. Het is gewoon een bezuinigingsmaatregel, weer 1 knopje minder.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)


  • Rob Voets
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06:56
guido66 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 21:48:
[...]

Dit is om het mogelijk te maken de stekker uit de auto te trekken. De Ex40 en Polestar 2 hebben daarvoor een knopje naast de laadpoort in de auto, waarmee je het laden kunt stoppen. Die laden dus gewoon door met open deuren. Het is gewoon een bezuinigingsmaatregel, weer 1 knopje minder.
Ik denk eerlijk gezegd dat het ligt aan de aanbieder van de laadpaal. In Frankrijk ergens opgeladen waar ik dit ook had, maar hier in Nederland nog niet tegengekomen.

  • GVU
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 22:31

GVU

Hard voor de klant

Rob Voets schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 10:19:
[...]

Ik denk eerlijk gezegd dat het ligt aan de aanbieder van de laadpaal. In Frankrijk ergens opgeladen waar ik dit ook had, maar hier in Nederland nog niet tegengekomen.
Bijzonder, de mijne pauzeert bij iedere AC-paal.

  • guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06:21
Rob Voets schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 10:19:
[...]

Ik denk eerlijk gezegd dat het ligt aan de aanbieder van de laadpaal. In Frankrijk ergens opgeladen waar ik dit ook had, maar hier in Nederland nog niet tegengekomen.
Kan haast niet, dit moet zo zijn bij alle palen of bij geen. Het is de auto die het signaal aan de paal geeft om te stoppen.

Er is wel een verschil in werking tussen DC en AC laden.

Bij DC laden komt volgens mij de stekker automatisch vrij als de auto aangeeft dat het laden moet stoppen (accu vol). Dit om de laadpaal voor de volgende auto vrij te geven.

Bij AC laden gebeurt dit niet, om kabeldiefstal te voorkomen.

Bij AC laden kan er dus makkelijk even een onderbreking van het laden plaatsvinden, en bij DC niet want dan wordt de sessie afgebroken. Vermoedelijk kun je dus tijdens DC laden rustig een portier openen, zonder dat het laden stopt?

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)


  • Yucko
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17-06 14:33

Yucko

One clown to rule them all !

guido66 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 14:09:
[...]

Kan haast niet, dit moet zo zijn bij alle palen of bij geen. Het is de auto die het signaal aan de paal geeft om te stoppen.

Er is wel een verschil in werking tussen DC en AC laden.

Bij DC laden komt volgens mij de stekker automatisch vrij als de auto aangeeft dat het laden moet stoppen (accu vol). Dit om de laadpaal voor de volgende auto vrij te geven.

Bij AC laden gebeurt dit niet, om kabeldiefstal te voorkomen.

Bij AC laden kan er dus makkelijk even een onderbreking van het laden plaatsvinden, en bij DC niet want dan wordt de sessie afgebroken. Vermoedelijk kun je dus tijdens DC laden rustig een portier openen, zonder dat het laden stopt?
dat laatste moet toch haast wel, anders start je de snellaadsessie en mag je vervolgens de auto niet meer in zolang hij aan het laden is. Leuk in de winter 8)7

* Yucko heeft nog niet DC geladen

 iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  MacBook Air M4 13" 16GB/512GB -  AirPods Pro 3 -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay

Pagina: 1 ... 110 111 Laatste