Volvo EX30 | SMER | Ultra | Moss Yellow | Mist | MY24
In het Reddit-topic wordt met name de UK genoemd, hoewel ook een paar meldingen uit Singapore en Hong Kong lijken te komen.AAA1111 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 20:06:
Bericht blijkt echt te zijn. Heeft iemand een e-mail ontvangen? Of is het voor nu voornamelijk mensen uit U.K.?
Daar wordt ook gesuggereerd dat het zou kunnen gaan over de specifieke leverancier Sunwoda (aangezien Geely die pasgeleden heeft aangeklaagd). Waarvan - zonder bronvermelding - wordt genoemd dat die de accu's leverde voor de auto's voor de USA, UK en China, maar niet voor andere landen.
Ook meldt er iemand dat de Zwitserse afdeling van Volvo aangaf dat het voor hen niet relevant was, wat past bij die melding dat de relevante accu's voor slechts een deel van de markt zouden zijn gebruikt.
Maar het is allemaal nog wel een beetje afwachten...
Ik kan me wel voorstellen dat ze meerdere leveranciers hebben. Wat dan de handigste manier is om de bestelde accu's te verdelen over de te maken auto's weet ik niet.dennistd schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 20:26:
Lijkt me toch vrij omslachtig om voor bepaalde landen een andere acculeverancier te gebruiken.
Ze hebben vast wat variatie in de te produceren modellen, zoals right-hand-drive voor de UK en de Chinese en Amerikaanse markten zijn vast ook erg anders dan de EU. Dus zou zomaar kunnen dat dat ook een logische verdeling was voor de accu's.
Maar zoals gezegd, het was zonder bronvermelding. Dus het kan ook gewoon uit de lucht gegrepen zijn.
Duidelijk alleen voor rechtsgestuurde accu’s.ACM schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 20:22:
[...]
In het Reddit-topic wordt met name de UK genoemd, hoewel ook een paar meldingen uit Singapore en Hong Kong lijken te komen.
Daar wordt ook gesuggereerd dat het zou kunnen gaan over de specifieke leverancier Sunwoda (aangezien Geely die pasgeleden heeft aangeklaagd). Waarvan - zonder bronvermelding - wordt genoemd dat die de accu's leverde voor de auto's voor de USA, UK en China, maar niet voor andere landen.
Ook meldt er iemand dat de Zwitserse afdeling van Volvo aangaf dat het voor hen niet relevant was, wat past bij die melding dat de relevante accu's voor slechts een deel van de markt zouden zijn gebruikt.
Normaal gezien zou dit geen verschil mogen maken… misschien zijn wij pas later aan de beurt.becopol schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 21:57:
[...]
Duidelijk alleen voor rechtsgestuurde accu’s.
PSN: Jonasken
https://www.reddit.com/r/ex30/s/ZKVORe4RC3
N.B. Proberen op eigen risico.
/f/image/c4LTPYAbv0mk9Gt5m7LPmSX4.png?f=fotoalbum_large)
ACM schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 20:22:
[...]
In het Reddit-topic wordt met name de UK genoemd, hoewel ook een paar meldingen uit Singapore en Hong Kong lijken te komen.
Ik heb gisteren even geïnformeerd bij mijn Volvo Nederland contact over deze kwestie.jaychunlai schreef op maandag 29 december 2025 @ 23:22:
[Afbeelding]
Zojuist gepost op Reddit. Iemand toevallig mailtje gekregen?
Het probleem was bekend maar hij vertelde me dat in Nederland geleverde EX30’s niet op de probleemlijst staan.
Model 2024 EX30 Plus SMER 19"
Check duidelijker kan t niethansmw schreef op woensdag 31 december 2025 @ 10:43:
[...]
Ik heb gisteren even geïnformeerd bij mijn Volvo Nederland contact over deze kwestie.
Het probleem was bekend maar hij vertelde me dat in Nederland geleverde EX30’s niet op de probleemlijst staan.
Yup , same hererens-br schreef op woensdag 31 december 2025 @ 14:26:
Gebruik iemand de Home Assistant integratie? Ik gebruikte eerst https://github.com/thomasddn/ha-volvo-cars, maar zag dat die niet meer ondersteund werd, dus ben overgestapt op de officiële integratie, echter moet ik daar om de 1 tot 2 weken opnieuw inloggen / verifiëren. Hebben andere dat ook?
Hier ook inderdaad...rens-br schreef op woensdag 31 december 2025 @ 14:26:
Gebruik iemand de Home Assistant integratie? Ik gebruikte eerst https://github.com/thomasddn/ha-volvo-cars, maar zag dat die niet meer ondersteund werd, dus ben overgestapt op de officiële integratie, echter moet ik daar om de 1 tot 2 weken opnieuw inloggen / verifiëren. Hebben andere dat ook?
https://www.ex30-forum.de...abschlepp%C3%B6se-hinten/
Zelfde verhaal hier (3 weken geleden afgeleverde SMSR Plus Europa), maar dan bij elke rit met als startpunt thuis. Onze eigen garage is ondergronds en met slecht/geen bereik. Na het naar buiten rijden blijft de auto de hele rit offline. Even parkeren of slot open/dicht lijkt hier niet te helpen. Als je later op de dag weer instapt, terwijl de auto buiten staat werkt alles dus wel.Reinier schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 11:41:
Ik sta elke week op een vaste dag anderhalf uur in een parkeergarage. De auto is dan offline vanwege geen bereik. Prima.
Maar als ik daarna naar huis rijd blijft bijv. Spotify offline. Die weigert iets af te spelen anders dan wat hij zelf in een offline playlist gezet heeft. Ik heb al wat dingen geprobeerd te resetten (met stuurknoppencombinatie) maar dat heeft geen effect. Hoe kan ik Spotify dwingen online te gaan?
Ik denk, maar weet het niet zeker, dat de Google Assistent op dat moment ook niet werkt, maar aangezien dat heel vaak het geval is (zinloze k*tfeature dus) heeft dat er misschien niets mee te maken.
Is erg lastig, behalve Podcasts & Spotify hier vooral problemen met de navigatie omdat ik bij het wegrijden eigenlijk altijd een beslissing moet nemen welke route we pakken (meteen links of rechts afslaan afhankelijk van de door Google ingeschatte reistijd). Maar de geschatte reistijd blijft de hele reis 'wit' & ofline als ik in de garage de bestemming instel.
Ik heb dit ook al aan bij de dealer gemeld. Daar was de tip om de privacy instellingen van google en Vodafone te doorlopen. Heeft bij ons niet gewerkt.
De truc die ik nu steeds gebruik is tijdelijk de mobiele hotspot van m'n telefoon inschakelen & auto via wifi daarop aansluiten. Als ik na een tijdje rijden deze weer uitzet werkt het mobiele internet wel --> ofwel achter het stuur met je telefoon & het scherm knoeien ofwel ongewenste stops maken.
Is het nu al anders op te lossen? Of wachten tot Volvo dit fixt? Weet iemand of dit ook bij andere modellen speelt?
M'n auto staat bij mijn werk in de ondergrondse garage op -3 en dus geen enkel bereik. Bij het rijden in de garage is er dus ook geen GPS beschikbaar. Zodra ik richting de uitgang rijd, zie ik dat de auto weer online komt en dan pas selecteer ik het thuis-adres. In het verleden dit wel eens te vroeg gedaan, maar dan was Google Maps van slag met de locatie. Dus nu maar de gewoonte om het navigatieadres in te stellen nadat de auto weer online komt. De auto heeft doorgaans niet veel tijd nodig om online te komen, dus zou het eens proberen bij de uitgang door even te wachten.RPC schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 14:54:
[...]
Is erg lastig, behalve Podcasts & Spotify hier vooral problemen met de navigatie omdat ik bij het wegrijden eigenlijk altijd een beslissing moet nemen welke route we pakken (meteen links of rechts afslaan afhankelijk van de door Google ingeschatte reistijd). Maar de geschatte reistijd blijft de hele reis 'wit' & ofline als ik in de garage de bestemming instel.
Afgelopen week heeft mijn vrouw hetzelfde probleem gehad, scherm geheel zwart tijdens het rijden en ook geen sfeerverlichting. Na een tijdje komt het beeld wel weer terug. Zelf heb ik het nog niet gehad en rijd ook dagelijks met deze auto. Enige verschil is dat ik voor haar een eigen profiel heb aangemaakt, maar dat zou toch niet uit mogen maken? Daarnaast nog het verschil dat ik een Android toestel gebruik en zij een iPhone.IT-Crowd schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 22:27:
Vandaag viel, tijdens het rijden, het volledige dashboard compleet uit (scherm helemaal zwart / sfeerverlichting uit / rode infrarood LED voor driver warning achter het stuur uit). Auto bleef gelukkig wel gewoon rijden, wel zo prettig op de snelweg in de avondspits....
Na korte tijd kwam de bovenbalk met snelheid en verdere autoinfo terug. Rest duurde (naar mijn gevoel) heel erg lang. Na de herstart stonden de default opties zoals bij iedere start weer aan (snelheids waarschuwing en lane-assist). Dus echt een complete reboot van het systeem.
Had ik gelukkig nog niet eerder gehad en hoop ook dat het de laatste keer was.
Reset van het scherm heb ik inmiddels al een paar keer gedaan.
We rijden nu een jaar met deze auto (model 2025, Ultra, long range) en dit probleem dus nog nooit gehad tot afgelopen week.
Ik maak me er nog niet zo druk om, maar zij vertrouwt de auto niet meer.
Lang leve de elektronica, leuk als het werkt....
Waarom zou je een sleepoog willen hebben als je een trekhaak hebt?dennistd schreef op woensdag 31 december 2025 @ 17:10:
Ook wel een leuke voor als je een trekhaak hebt: dan heb je geen mogelijkheid meer op het sleepoog achter te monteren. Het chassisdeel met het gat hiervoor wordt namelijk verwijderd bij het plaatsen van een trekhaak, en het stuk dat ervoor terugkomt heeft geen sleepoog-gat![]()
https://www.ex30-forum.de...abschlepp%C3%B6se-hinten/
Waarom zou je überhaupt willen slepen. Ik kan mij niet herinneren wanneer ik dat voor het laatst gezien heb.Mate68 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 12:16:
[...]
Waarom zou je een sleepoog willen hebben als je een trekhaak hebt?
Is meer voor nood als jij of een ander een keer vast staat....becopol schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 14:16:
[...]
Waarom zou je überhaupt willen slepen. Ik kan mij niet herinneren wanneer ik dat voor het laatst gezien heb.
....en met het huidige weer kan ik mij er wel iets bij voorstellen.
Dan gebruik je toch de trekhaak ipv het sleepoogMate68 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 10:23:
[...]
Is meer voor nood als jij of een ander een keer vast staat....
....en met het huidige weer kan ik mij er wel iets bij voorstellen.
Ik lees eigenlijk al mee vanaf het begin, maar heb tot nu toe nog niet gereageerd, omdat de problemen die ik ervaarde al vaker werden benoemd. Zelf rijd ik een EX30 SMER-Core van april 2024 (besteld in september 2023), zakelijke lease.
Wat mij nu opvalt, is dat de auto bij het voorverwarmen (zowel via de timer als via de app) enorm veel lawaai maakt. De propeller van de warmtepomp staat voluit te draaien. (Je hoort dit binnen en hij staat op de oprit naast het huis) Ik vertrek vroeg voor mijn werk en als ik hem rond 06.00 uur laat voorverwarmen, is het eigenlijk niet te doen voor de buren zoveel herrie hij maakt.
Daarnaast valt me op dat de app aangeeft dat de binnentemperatuur oploopt tot wel 29 °C, en dat je het voorverwarmen niet kunt stoppen totdat je de deuren opent.
Zijn er meer mensen die dit herkennen? Ik kan me voorstellen dat het te maken heeft met de lagere buitentemperaturen, maar vorig jaar is mij dit niet opgevallen.
Heb het niet gecontroleerd. Maar dit staat volgens mij ook in de handleiding.
In de app kun je het verwarmen ook uitzetten. Heb ik al wel eens gedaan.
[ Voor 18% gewijzigd door rienn op 07-01-2026 10:40 ]
Gisteren mijn EX30 plus Europa op gehaald .
Alleen geen trekhaak geplaatst deze hadden ze niet op voorraad ( daar hadden ze een maand de tijd voor om te plaatsen)
Ik heb 6 jaar MG gereden eerst EV ZS en 3 jaar MG4 deze hadden ook veel software problemen dus was wel wat huiverig maar zo als ik lees zijn de meeste problemen wel op gelost.
ik moet zeggen de auto rijd heerlijk gaat allemaal een stuk soepeler, alles veiligheid voorzieningen aan laten staan viel mij reuze mee de piepjes.
verder ga ik veel uitproberen en kijken waar alles zit, de digitale sleutel bij de dealer gekoppeld had wel een code nodig verder ging alles goed.
OPD werkt ook heel goed.
Moet wel even wennen dat er niks voor achter het stuur zit in de avond een zwart gat.
Enorm veel lawaai is een groot woord, maar je hoort hem zeker hier! Maar de Renault 5 van mijn vrouw is nog veel luider bij het voorverwamen, het kan zeker nog erger!_Michael_ schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 09:48:
Wat mij nu opvalt, is dat de auto bij het voorverwarmen (zowel via de timer als via de app) enorm veel lawaai maakt. De propeller van de warmtepomp staat voluit te draaien. (Je hoort dit binnen en hij staat op de oprit naast het huis) Ik vertrek vroeg voor mijn werk en als ik hem rond 06.00 uur laat voorverwarmen, is het eigenlijk niet te doen voor de buren zoveel herrie hij maakt.
Achterwielaandrijving is wel erg leuk in de sneeuw!
[ Voor 4% gewijzigd door Danielson op 07-01-2026 14:21 ]
Ik heb dit inmiddels ook geprobeerd. Maar geeft nog geen gunstig resultaat. Positiebepaling auto werkt overigens altijd wel meteen goed. Maar dataverbinding komt het eerste uur gewoon niet op gang nadat hij in de ondergrondse garage heeft gestaan. 5G of 4G is er wel volgens de indicatie, maar auto blijft toch offline. Vanmorgen ook geprobeerd auto voor het ontbijt al buiten te zetten en na een minuut of 20 bij het wegrijden nog steeds geen werkend internet. Enige oplossing blijft om de eerste tijd met de mobiele hotspot van m'n telefoon te rijden. Na enkele uren parkeren, bij een rit vanaf 'elders buiten' werkt alles perfect.EdwinW schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 22:40:
[...]
M'n auto staat bij mijn werk in de ondergrondse garage op -3 en dus geen enkel bereik. Bij het rijden in de garage is er dus ook geen GPS beschikbaar. Zodra ik richting de uitgang rijd, zie ik dat de auto weer online komt en dan pas selecteer ik het thuis-adres. In het verleden dit wel eens te vroeg gedaan, maar dan was Google Maps van slag met de locatie. Dus nu maar de gewoonte om het navigatieadres in te stellen nadat de auto weer online komt. De auto heeft doorgaans niet veel tijd nodig om online te komen, dus zou het eens proberen bij de uitgang door even te wachten.
Edit: of zouden ze voor de EU toch net een andere spec hebben voor de accu's. Het lijkt erop dat non-EU landen getroffen zijn.
Edit2: maak hier wel een beetje zorgen over. Als ik buiten moet gaan parkeren dan kost mij dit € 600,- per week (!).
[ Voor 61% gewijzigd door becopol op 13-01-2026 15:27 ]
Ik neem aan dat Volvo wel weet waar ze mee bezig zijn, ga er dan ook vanuit dat ze geen risico gaan lopen in de wetenschap dat ze later diverse schadeclaims kunnen krijgen als het blijkt dat de geleverde auto's hier in Nederland ook een risico zijn.becopol schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 15:11:
Hoe meer nieuws ik lees over die accu's hoe meer ik geloof dat wij (iedereen met een ER) binnen een maand ook aan de beurt zijn.
Edit: of zouden ze voor de EU toch net een andere spec hebben voor de accu's. Het lijkt erop dat non-EU landen getroffen zijn.
Edit2: maak hier wel een beetje zorgen over. Als ik buiten moet gaan parkeren dan kost mij dit € 600,- per week (!).
Je bent iig niet de enige die dat denkt. Vorige week een mail van Volvo, schrok me kapot, maar was voor introductie EX60. En ook ik zou een vermogen kwijt zijn aan buiten parkeren.becopol schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 15:11:
Hoe meer nieuws ik lees over die accu's hoe meer ik geloof dat wij (iedereen met een ER) binnen een maand ook aan de beurt zijn.
Ik heb een variatie op dit en wat @RPC beschrijft, meestal krijg ik bij uitrijden verbinding.iHansz schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 09:13:
de mijne staat ook in een ondergrondse garage, maar zodra ik buiten ben heb ik meteen weer contact
Maar soms ook niet, en dan maakt het ook niet uit hoe lang de rit is... dan is er pas weer uit zichzelf verbinding bij de volgende keer dat ik de auto gebruik.
Beetje offtopic! Maar 600 euro per week? Hoe dan?becopol schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 15:11:
14 uur per dag a 6,5 per uur voor straatparkeren. Er zijn goedkopere opties maar allemaal in een garage.Danielson schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 17:30:
[...]
Beetje offtopic! Maar 600 euro per week? Hoe dan?
Hier (Utrecht) ook hoor (bijna). 6,94€ per uur. 14 uur per dag x 6 dagen (zondag is gratis) = 582,96€ per week. Dan woon ik niet eens echt in ‘t centrum.Danielson schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 17:30:
[...]
Beetje offtopic! Maar 600 euro per week? Hoe dan?
Mijn Tesla Y en de Renault ZOE van mijn vrouw horen we ook wel binnen met deze kou. En ze staan onder het slaapkamerraam van onze buren. Gelukkig zijn die er meestal eerder uit dan wij en hadden wij meer last van het ge plong plong plong van hun Kia in de achteruit. Maar ik zou er zelf ook wakker van worden dus probeer er wel een beetje rekening mee te houden._Michael_ schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 09:48:
Goedemorgen,
Ik lees eigenlijk al mee vanaf het begin, maar heb tot nu toe nog niet gereageerd, omdat de problemen die ik ervaarde al vaker werden benoemd. Zelf rijd ik een EX30 SMER-Core van april 2024 (besteld in september 2023), zakelijke lease.
Daarnaast valt me op dat de app aangeeft dat de binnentemperatuur oploopt tot wel 29 °C, en dat je het voorverwarmen niet kunt stoppen totdat je de deuren opent.
Zijn er meer mensen die dit herkennen? Ik kan me voorstellen dat het te maken heeft met de lagere buitentemperaturen, maar vorig jaar is mij dit niet opgevallen.
de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.
Hierdoor staat standaard het geluid van mijn radio redelijk hard en zijn telefoongesprekken juist weer zacht.
Worden deze instellingen bij jullie wel opgeslagen in het profiel?
Schoon genoeg naar mijn idee.becopol schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 11:21:
Mijn vorige auto's heb ik altijd in een wasbox gewassen omdat er altijd hoekjes en gaatjes zijn die vies blijven. Hoe gaat dat met de EX30? Wordt die wel schoon in de wasstraat?
Vanochtend ging de auto niet meer open. Keyfob, kaartje, telefoon, watch: niets nada zippo. ANWB er bij (via Volvo Assisance), dacht dat het een lege 12 V accu kon zijn. Nadat het portier bij de bestuurder is opengebroken, voorklep geopend en accu gecontroleerd. Deze was goed. Alles werkt, alleen omdat geen enkele sleutel wordt herkend start de auto niet. Gaat nu afgesleept worden naar dealer.
Klein detail: alarm staat aan en wil niet meer uit. De auto staat in een parkeerkelder en heb nu een heleboel vrienden gemaakt met dit lawaai. Inmiddels wacht ik al twee uur op de sleepdienst.....
(Het helpt wel om dit zo van mij af te schrijven ).
Wat vervelend zeg. Ben wel benieuwd naar de oorzaak. Tip, onder de voorbumper zit een klepje die aansluitingen heeft voor de 12V accu. Daarmee kan de sleepdienst ook het accupercentage meten en/of een kickstart geven. Hoeft de voorportier niet opgebroken te worden. Zie: https://www.volvocars.com...?search=12v%20accu&page=0HermanvdB schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 12:28:
Er zijn verschillende problemen beschreven op dit forum en veel hiervan zijn mij gelukkig bespaard gebleven, maar je weet: eens kom je aan de beurt.
Vanochtend ging de auto niet meer open. Keyfob, kaartje, telefoon, watch: niets nada zippo. ANWB er bij (via Volvo Assisance), dacht dat het een lege 12 V accu kon zijn. Nadat het portier bij de bestuurder is opengebroken, voorklep geopend en accu gecontroleerd. Deze was goed. Alles werkt, alleen omdat geen enkele sleutel wordt herkend start de auto niet. Gaat nu afgesleept worden naar dealer.
Klein detail: alarm staat aan en wil niet meer uit. De auto staat in een parkeerkelder en heb nu een heleboel vrienden gemaakt met dit lawaai. Inmiddels wacht ik al twee uur op de sleepdienst.....
Heb er nergens (meer) iets voorbij zien komen. Vermoedelijk zijn 'ze' druk bezig met de recall, waar trouwens steeds meer landen bijkomen... Misschien kan dat 'euvel' met een update worden gefikst en nemen ze de rest dan mee (hoi Android Digital Key).Danielson schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 12:30:
Het blijft ook al erg lang stil op het gebied van updates en de verwachte fixes, iemand hier nog wat van gehoord?
Ook benieuwd naar, had afgelopen week onderhoud en ze hebben wel wat andere dingen kunnen updaten waardoor DAB+ eindelijk weer werkt (alleen NPO kon ik ontvangen, de rest niet).Danielson schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 12:30:
Het blijft ook al erg lang stil op het gebied van updates en de verwachte fixes, iemand hier nog wat van gehoord?
Ook had ik last van knoppen op stuur die het regelmatig niet deden sinds 1.7.1 en had dit aangegeven. Nu hebben ze die vervangen op mijn MY24 door de nieuwere MY25 (waardoor je beter voelt waar je op de knop zit) maar helaas heeft dat dus nog niet geholpen. Ze geven aan te wachten op een volgende update om te kijken of dat het misschien oplost.
Verder nog steeds issues zoals:
- Profiel slaat niet alles op of vergeet, bvb hoe stoelverwarming is ingesteld
- Car play en siri spraak naar tekst loopt soms vast waardoor hij vast zit in een loop en dezelfde zin non-stop op iphone verschijnt. Hierna is het volume laag en niet meer aan te passen tot ik de auto reset
- Knipperlicht hendel reageert niet altijd goed
I intend to live forever - so far, so good.
Bedankt voor de tip, maar dat wist ik, alleen de man van de ANWB zei: "Het is mijn ervaring dat dit nooit werkt, heb gisteren een andere EX30 met hetzelfde probleem gehad en daar werkte het ook niet. Het portier open maken gaat veel sneller"iHansz schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 12:54:
[...]
Wat vervelend zeg. Ben wel benieuwd naar de oorzaak. Tip, onder de voorbumper zit een klepje die aansluitingen heeft voor de 12V accu. Daarmee kan de sleepdienst ook het accupercentage meten en/of een kickstart geven. Hoeft de voorportier niet opgebroken te worden.
(De 12 V accu in mijn auto was 100% OK)
We gaan het vanavond op de terugreis meemaken of het weer werkt.
Volvo EX30 SMER Ultra Vapour Grey, trekhaak, Ratio IO6
Ik heb in de voorbumper twee stukjes (de verticale stukjes onder de koplampen) die niet schoon worden in de wasstraat.becopol schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 11:21:
Mijn vorige auto's heb ik altijd in een wasbox gewassen omdat er altijd hoekjes en gaatjes zijn die vies blijven. Hoe gaat dat met de EX30? Wordt die wel schoon in de wasstraat?
Tip voor de ANWB man,HermanvdB schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 13:03:
[...]
Bedankt voor de tip, maar dat wist ik, alleen de man van de ANWB zei: "Het is mijn ervaring dat dit nooit werkt, heb gisteren een andere EX30 met hetzelfde probleem gehad en daar werkte het ook niet. Het portier open maken gaat veel sneller"
(De 12 V accu in mijn auto was 100% OK)
Patrick-99 in "Het grote Volvo EX30 topic"
EX30 - SMER - Ultra sinds 15-03-2024 / EV-Box BusinessLine
Als je al bij de 12V accu bent (en niet aan een laadpaal hangt om te laden), dan misschien paar minuten los halen? Dan reset de ECU ook vanzelf.HermanvdB schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 12:28:
Er zijn verschillende problemen beschreven op dit forum en veel hiervan zijn mij gelukkig bespaard gebleven, maar je weet: eens kom je aan de beurt.
Ook geprobeerd, helaas zonder resultaat.Patrick-99 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 14:26:
[...]
Als je al bij de 12V accu bent (en niet aan een laadpaal hangt om te laden), dan misschien paar minuten los halen? Dan reset de ECU ook vanzelf.
Uiteindelijk is de auto weggesleept. Maar ook dat was een dingetje vanuit een parkeerkelder. (Sleepoog ligt achterin en klep of deuren gaat niet open, sleepmodus kan niet geactiveerd worden omdat sleutel niet herkend wordt en auto kan niet uit P of van de handrem af).
Zou je daar wat toelichting op kunnen geven? Ik zie twee rode aansluitingen, eentje met een diode die een relais aanstuurt en eentje die door dat relais wordt geschakeld naar de accu. Is het de bedoeling dat beide rode draden gelijktijdig aan de bron (acculader < 40 amp) worden gezet? En dat het meten van de spanning van de accu alleen maar kan wanneer er spanning op RD1 wordt gezet?
[ Voor 6% gewijzigd door Kylstram op 14-01-2026 20:15 ]
EX30 Core SMSR MY26
Je beschrijving klopt.Kylstram schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 20:07:
@Patrick-99 Bij de door jou aangehaalde reactie heb je het onderstaande schema geplaatst:
[Afbeelding]
Zou je daar wat toelichting op kunnen geven? Ik zie twee rode aansluitingen, eentje met een diode die een relais aanstuurt en eentje die door dat relais wordt geschakeld naar de accu. Is het de bedoeling dat beide rode draden gelijktijdig aan de bron (acculader < 40 amp) worden gezet? En dat het meten van de spanning van de accu alleen maar kan wanneer er spanning op RD1 wordt gezet?
Dit schema met de Volvo service monteur uitgezocht via de elektrische tekeningen. Omdat de aansluitingen via verschillende tekeningen liepen, deze schets maar voor mijzelf gemaakt en bij mijn accu-booster bewaard (buiten de auto uiteraard).
Schakeling is zo toegepast om in rust geen spanningdragende delen in de kabelgoot te hebben liggen. Ook biedt het bescherming tegen verkeerdom aansluiten van een lader, of kortsluiting van de accu met alle gevolgschade.
De 12V accuspanning kan gemeten worden door te meten op de lijn van het contact. Hiervoor het relais bekrachtigen met een hulpspanning van 12V van buiten af.
Het bijladen van de accu kan plaatsvinden met een 10-20Ampere voeding (max 40Amp). Beide rode draden samen aansluiten op de pluspool en zwart op de minpool.
Na een paar minuten laden, moet er voldoende energie in de hulpaccu zitten om de hoofdsystemen en omvormer te starten. Deze zal nu de 12V hulpaccu verder opladen vanuit de hoofdaccu (tractie-accu).
Leeglopen van deze hulpaccu duidt op een defecte accu (geen capaciteit meer en dus vervangen), of een probleem met de omvormer (die de boordspanning regelt). Als de auto hierna wil starten, meteen controleren.
[ Voor 6% gewijzigd door Patrick-99 op 14-01-2026 22:46 ]
Op het moment heb ik de Volvo vanaf Juni 2025, maar zit nu al op 98,5% conditie.
Lijkt mij vrij snel te gaan.
Ik laad hem regulier tussen de 20 en 90% op (uitzonderingen daar gelaten).
Ik heb de auto sinds december 2024. Huidige health percentage is 97% (± 30.000 km). Ik heb mij laten vertellen dat dit in het begin 'snel' afneemt en daarna stabiliseert. Zolang je er niet naar kijkt, doet het ook geen zeerBertus1337 schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 08:40:
ik was wel eens nieuwsgierig hoe bij jullie de batterij conditie verloopt.
Op het moment heb ik de Volvo vanaf Juni 2025, maar zit nu al op 98,5% conditie.
Ik laad mijn auto bijna altijd op tot 90%. Paar keer per maand tot 100%. Pas als het echt moet, gaat 'ie aan de snellader.
[ Voor 9% gewijzigd door fiNgLaRN op 15-01-2026 08:57 ]
Dat is dan inderdaad wel redelijk in lijn met mijn auto. Zit nu op ongeveer 16.000kmfiNgLaRN schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 08:56:
[...]
Ik heb de auto sinds december 2024. Huidige health percentage is 97% (± 30.000 km). Ik heb mij laten vertellen dat dit in het begin 'snel' afneemt en daarna stabiliseert. Zolang je er niet naar kijkt, doet het ook geen zeer
Ik laad mijn auto bijna altijd op tot 90%. Paar keer per maand tot 100%. Pas als het echt moet, gaat 'ie aan de snellader.
Kijk er ook niet te vaak naar, maar leek me inderdaad zo snel te gaan. Just checking
Opzich ook logisch dat mijn batterij dan sneller daalt in conditie. Voor mij worden deze kilometers in de helft van de tijd gereden.puccini schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 08:58:
Sept. 2024 gekocht nu batterij 99% 18.000 km
[ Voor 18% gewijzigd door Bertus1337 op 15-01-2026 09:22 ]
April 2024 > 52.000km > 95,0% (in 95% van de tijd op 90% geladen).Bertus1337 schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 08:40:
ik was wel eens nieuwsgierig hoe bij jullie de batterij conditie verloopt.
- B.L.A.A.T. -
Getroffen landen (tot zover): Brazilië, UK, Australië, Zuid-Afrika, VS, Ierland, Malta, Turkije en de Verenigde Arabische Emiraten.iHansz schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 12:58:
[...]
Heb er nergens (meer) iets voorbij zien komen. Vermoedelijk zijn 'ze' druk bezig met de recall, waar trouwens steeds meer landen bijkomen... Misschien kan dat 'euvel' met een update worden gefikst en nemen ze de rest dan mee (hoi Android Digital Key).
Normaal via stopcontact opladen met 8-13A, laden van 20 naar 80%. Af en toe voor calibratie naar 100% net voor een rit. Alleen voor vakanties/uitjes (4000km?) via tesla fast-chargen.
NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR
Alleen in de auto. App is niet zo uitgebreid.rens-br schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 19:56:
Kan je dat percentage ook ergens in de App zien? Of alleen in de auto?
Ik heb hetzelfde gehad. De 12V accu loskoppelen reset de auto niet in dit geval. Er is een HVSD (High Voltage Service Disconnect ) connector die er voor zorgt dat het 12V systeem niet wordt overgenomen door het batterijpakket als je hem loskoppelt. Bij mij was het probleem opgelost door de 12V accu en de HVSD stekker Los te nemen. Let op dat de stekker best ingewikkeld werkt en lastig weer te koppelen is.HermanvdB schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 12:28:
:strip_exif()/f/image/SEDGtupYWM7hcWdWzHyvt2uC.jpg?f=fotoalbum_large)
Bron: https://cdn.volvotechinfo...V_2024_5d_Electric_EN.pdf
Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com
Het is toch iets waar ik liever van af blijf. De Volvo dealer heeft de auto hersteld en was niet duidelijk wat er is gedaan. “Software opnieuw geladen”. Hoezo? Waarom dan? Wat is de oorzaak? En nog belangrijker: kan het nog een keer optreden? De tijd zal het leren?Swerfer schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 09:55:
[...]
Ik heb hetzelfde gehad. De 12V accu loskoppelen reset de auto niet in dit geval.
Dit heeft de ANWB bij mij gedaan. Hij kreeg alleen de stekker er niet meer op, mij was het wel geluktHermanvdB schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 10:09:
[...]
Het is toch iets waar ik liever van af blijf. De Volvo dealer heeft de auto hersteld en was niet duidelijk wat er is gedaan. “Software opnieuw geladen”. Hoezo? Waarom dan? Wat is de oorzaak? En nog belangrijker: kan het nog een keer optreden? De tijd zal het leren?
Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com
Van deze schrok ik in eerste instantie eigenlijk een beetje, maar na wat Googlen zie je dat dit wel normaal is. De eerste 2 jaar en 50.000 gaat de accu het snelst achteruit en daarna duurt het jaren en heel veel km's tot je een keer de 90% aantikt.TheFruitNerd schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 12:58:
[...]
April 2024 > 52.000km > 95,0% (in 95% van de tijd op 90% geladen).
Precies dit heb ik in oktober mogen ervaren (zie link hieronder).HermanvdB schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 10:09:
[...]
Het is toch iets waar ik liever van af blijf. De Volvo dealer heeft de auto hersteld en was niet duidelijk wat er is gedaan. “Software opnieuw geladen”. Hoezo? Waarom dan? Wat is de oorzaak? En nog belangrijker: kan het nog een keer optreden? De tijd zal het leren?
Gelukkig is het daarna niet nog een keer voorgekomen.
- B.L.A.A.T. -
Inderdaad, precies hetzelfde.TheFruitNerd schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 10:58:
[...]
Precies dit heb ik in oktober mogen ervaren (zie link hieronder).
Gelukkig is het daarna niet nog een keer voorgekomen.
[...]
En dat bevestigt mijn overtuiging weer... Die 30.000km beurt is compleet onnodig en kan alleen maar juist problemen veroorzaken...
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
Hier sinds mei 2025 en 20.000 op de tellert; 98,5. Opladen tot 90%. Snelladers op vakantie 2025 gebruikt. Toen begon de countdown.fiNgLaRN schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 08:56:
[...]
Ik heb de auto sinds december 2024. Huidige health percentage is 97% (± 30.000 km). Ik heb mij laten vertellen dat dit in het begin 'snel' afneemt en daarna stabiliseert. Zolang je er niet naar kijkt, doet het ook geen zeer
Zelden snellader....
Laadschema (Home Assistant icm Zonneplan en Nordpool laden tijdens goedkoopste uren):
[ Voor 87% gewijzigd door Swerfer op 16-01-2026 13:48 ]
Klopt, heb het ook gemerkt bij de laatste update (1.7.1) met cruise control aan, regelmatig een paar km harder of langzamer, soms juiste snelheid, en wat het vervelende is dat de auto vaak stottert als of hij op een vaste snelheid is ingesteld.Gert S. schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 20:12:
Vraag, alle functies van 1.7.1. zijn op mn schermen aanwezig echter:
1. De cruise control is bij de range stand heel onrustig. De auto rijdt vaak enkele km/h harder
dan ingesteld en geeft vaak onrustig gas. Dit was niet zo bij 1.6.4
2. De voorverwarming geeft een foutmelding en doet het niet in de ex30 en niet in de volvo cars app. Ook dit ging goed in 1.6.4.
Zijn er ook anderen met bovenstaande bevindingen?
Hoop dan ook maar snel dat er een update komt welke het probleem gaat oplossen.
Gok dat daar het grootste verschil in zit. Ik laad meerdere keren per week bij snelladers als ik onderweg ben.Swerfer schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 13:44:
52k2, 98%
Zelden snellader....
Laadschema (Home Assistant icm Zonneplan en Nordpool laden tijdens goedkoopste uren):
[Afbeelding]
Denk dat dat ook niet het meest ideale is voor de accu
54.500 km, SOH 94,5%.
Hoofdzakelijk (heel) traag geladen tussen 30% en 90%, sporadisch naar 100%.
+- 10% snelladen.
Die van mij zit met 71k op de teller op 93% (ER)Roessel schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 17:23:
Mijn Volvo met 70k nog een capaciteit van 91,5%. Gaat hier wel om de SR.
Twin, standaard elke dag thuislader naar 90%, paar keer per maand snellader
Dan heb je nog een paar % te gaan 😎 Ik moet ook wel zeggen dat het rijbereik niet het sterkste punt is van de Volvo. Hierdoor kom ik ook regelmatig onder de 5% thuis. Wat ik heb begrepen is dat ook niet al te best voor de accu.GJS93 schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 12:19:
[...]
Die van mij zit met 71k op de teller op 93% (ER)
Je moet in het account toestemming geven. Is een tijdje geleden een link over gepost, maar kan het niet meer vinden.Winus schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 13:34:
Vanaf mijn iPhone een SE2020 en ook vanaf mijn iPad kan ik heel makkelijk een route gemaakt in Google Maps naar de auto sturen. Vanaf de iPhone SE2020 van mijn vrouw, ingelogd naar mijn account, lukt dat niet. Wat doe ik fout of wat zie ik over het hoofd?
Het vreemde is, dat wanneer ik Google Maps op de iPad van mijn vrouw open en een daar gemaakte route wil doorsturen, dit wel werkt. Al geprobeerd om de app op de iPhone opnieuw te installeren, maar dat gaf geen resultaat. Ra ra hoe kan dit.becopol schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 15:34:
[...]
Je moet in het account toestemming geven. Is een tijdje geleden een link over gepost, maar kan het niet meer vinden.
Haha idd. Nee dat rijbereik is zeker een dingetje… sta de laatste tijd (zeker met die kou) iets te vaak aan een snellader dan ik zelf zou willen…Roessel schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 15:11:
[...]
Dan heb je nog een paar % te gaan 😎 Ik moet ook wel zeggen dat het rijbereik niet het sterkste punt is van de Volvo. Hierdoor kom ik ook regelmatig onder de 5% thuis. Wat ik heb begrepen is dat ook niet al te best voor de accu.
Als je als bestuurder (met de keyfob in je zak) eerder buiten het open / sluit bereik van de auto bent dan dat je laatste passagier de auto heeft verlaten dan sluit de auto zich niet meer af.
Ik moest even snel iets uit de auto halen en mijn vriendin bleef in de auto zitten, waarbij ik de keyfob (met volle batterij) daar had achtergelaten zodat het alarm niet opeens af zou gaan. Mijn telefoon nam ik wel mee, maar toen ik 5 meter van de auto vandaan was, ging deze toch op slot, ondanks dat de keyfob in de auto was.
Herkenbaar, dochter blijft langer hangen in auto en krijg minuten later melding dat auto nog open staat. Dochter heeft deur wel goed afgesloten.IT-Crowd schreef op maandag 19 januari 2026 @ 08:38:
Het viel me afgelopen weekend weer eens op.
Als je als bestuurder (met de keyfob in je zak) eerder buiten het open / sluit bereik van de auto bent dan dat je laatste passagier de auto heeft verlaten dan sluit de auto zich niet meer af.
Haha, partner in de auto achter gelaten zonder keyfob en inderdaad... alarm werkt. Vond ze niet leukMeloenen schreef op maandag 19 januari 2026 @ 08:57:
Wat mij dan weer opviel afgelopen weekend.
Ik moest even snel iets uit de auto halen en mijn vriendin bleef in de auto zitten, waarbij ik de keyfob (met volle batterij) daar had achtergelaten zodat het alarm niet opeens af zou gaan. Mijn telefoon nam ik wel mee, maar toen ik 5 meter van de auto vandaan was, ging deze toch op slot, ondanks dat de keyfob in de auto was.
Precies datSkaninchen schreef op maandag 19 januari 2026 @ 12:19:
[...]
Herkenbaar, dochter blijft langer hangen in auto en krijg minuten later melding dat auto nog open staat. Dochter heeft deur wel goed afgesloten.
Heel irritant is dat, vooral als je niet weet waarom. Iemand een idee wat dat kan zijn en vooral hoe je dit kunt uitzetten?
/f/image/F1RGy24a3gWnYT7uU7XfENbw.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/9Rl9ndoAByP4QTgQWqF3H62X.jpg?f=fotoalbum_large)