Volgens mij komt de nieuwe software-update er weer aan.
Is er al een datum en ander nieuws betreft de updates?
Is er al een datum en ander nieuws betreft de updates?
Normaliter ben ik altijd enthousiast als er ergens een update van uitkomt maar bij Volvo niet.GradusW schreef op zondag 7 juni 2026 @ 16:11:
Volgens mij komt de nieuwe software-update er weer aan.
Is er al een datum en ander nieuws betreft de updates?
Volvo EX30 | SMER | Ultra | Moss Yellow | Mist | MY24
Ik heb met een monteur een stuk gereden om de handen melding te laten zien. 5 foute meldingen in 10 minuten rijden. De monteur zij ik kan hier niks aan doen je ex30 doet het zelfde als andere ex30…;-)XfadeR schreef op zondag 7 juni 2026 @ 18:31:
[...]
Normaliter ben ik altijd enthousiast als er ergens een update van uitkomt maar bij Volvo niet.
Er is altijd iets anders gesloopten komen ook niet met hotfix wat ik HEEL slecht vind. Nu gewoon al een half jaar Waze niet kunnen gebruiken met een geplande route. Snap werkelijk niet waarom zoiets niet sneller wordt opgelost. Daarnaast zo veel andere ergenissen aan de software/auto......om maar niet te spreken van de valse meldingen dat ik m'n handen aan het stuur moet houden. Bagger auto.
Nou, vertel dan maar aan die monteur dat mijn EX30 dat zeker niet doet. Ik heb nog nooit een melding gehad, dus heb een aantal kilometers 'zonder handen' gereden en dat duurt best wel lang voordat hij zegt dat ik m'n handen aan 't stuur moet houden. Was je testrit met Pilot Assist aan? Ik heb getest zonder.fbenniks schreef op maandag 8 juni 2026 @ 09:56:
[...]
Ik heb met een monteur een stuk gereden om de handen melding te laten zien. 5 foute meldingen in 10 minuten rijden. De monteur zij ik kan hier niks aan doen je ex30 doet het zelfde als andere ex30…;-)
Volvo EX30 | SMER | Ultra | Moss Yellow | Mist | MY24
Precies dat, bloed irritant en gewoon slecht want je krijgt niet alleen die waarschuwing, je media gaat ook meteen in mute (wat overigens ook slecht is)....niet een beetje zachter maar nagenoeg in mute.fbenniks schreef op maandag 8 juni 2026 @ 09:56:
[...]
Ik heb met een monteur een stuk gereden om de handen melding te laten zien. 5 foute meldingen in 10 minuten rijden. De monteur zij ik kan hier niks aan doen je ex30 doet het zelfde als andere ex30…;-)
[ Voor 3% gewijzigd door XfadeR op 08-06-2026 11:48 ]
De handen aanstuur melding krijg ik alleen met pilot assist aan.iHansz schreef op maandag 8 juni 2026 @ 10:38:
[...]
Nou, vertel dan maar aan die monteur dat mijn EX30 dat zeker niet doet. Ik heb nog nooit een melding gehad, dus heb een aantal kilometers 'zonder handen' gereden en dat duurt best wel lang voordat hij zegt dat ik m'n handen aan 't stuur moet houden. Was je testrit met Pilot Assist aan? Ik heb getest zonder.
[ Voor 107% gewijzigd door fbenniks op 08-06-2026 11:53 ]
Volvo EX30 SMER Ultra Vapour Grey, trekhaak, Ratio IO6
[ Voor 23% gewijzigd door puccini op 08-06-2026 15:12 ]
[ Voor 41% gewijzigd door rienn op 08-06-2026 18:40 ]
Werkt hier niet.Lees ook dat Gemini wordt uitgerold nu, even op (US) Engels zetten en dan zou je melding krijgen voor overschakeling naar Gemini. Mijn auto staat in ondergrondse garage, dus kan niet testen, en heb ook geen haast. 😉
Volvo EX30 | SMER | Ultra | Moss Yellow | Mist | MY24
Bedankt, heb hem nu ook even bijgewerkt.puccini schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 16:16:
Ios app versie 7.0 staat in de app store.
EX30 Ultra SMER 2024
Geïnstalleerd. Ziet er allemaal duidelijker en mooier uit.puccini schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 16:16:
Ios app versie 7.0 staat in de app store.
Winus schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 16:48:
[...]
Bedankt, heb hem nu ook even bijgewerkt.
Als er verschillen zijn moet ik die nog ontdekken.
nee, geen verbetering wat mij betreftRob Voets schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 17:53:
[...]
Geïnstalleerd. Ziet er allemaal duidelijker en mooier uit.
[ Voor 21% gewijzigd door Yucko op 10-06-2026 21:55 ]
iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB - iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB - MacBook Air M4 13" 16GB/512GB - AirPods Pro 3 - Watch 5 Space Gray LTE - TV 4K 128GB - TV 4 64GB - Wireless CarPlay
Volvo EX30 | SMER | Ultra | Moss Yellow | Mist | MY24
Yes, precies hetzelfde. Ook sinds enkele maanden een hoog piepend geluid bij lage snelheid. Vandaag zijn ook de remmen van mijn EX30 schoongemaakt en het geluid is verdwenen.fbenniks schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 20:31:
[...]
Ik ben vandaag bij de dealer geweest vanwege een piepend geluid bij langzaam optrekken. Alle remmen zijn schoongemaakt en opnieuw gemonteerd, waarna het geluid is verdwenen.
De monteur adviseerde om af en toe de wieldoppen te verwijderen en de achterremmen met een hogedrukspuit schoon te maken. Volgens hem kunnen dichte wieldoppen bijdragen aan de opbouw van roest en remstof. Hij gaf aan dat hij dacht dat nieuwere modellen daarom open velgen hebben.
[ Voor 47% gewijzigd door puccini op 10-06-2026 15:39 ]
Volvo EX30 | SMER | Ultra | Moss Yellow | Mist | MY24
Zoals bij Renault? Het blijft wel Volvo hè. Wat ik heb kunnen opmaken, is dat je tegels/knoppen kunt vastzetten. Misschien voor het mistachterlicht of dashboardkastje. Waarschijnlijk een dealer only update. Misschien vandaag de release?tedkroon schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 21:05:
Kan je met de nieuwe update straks met 1 snelkoppeling al je voorkeuren activeren, nu kost me dat circa 12 handelingen!
Volvo EX30 | SMER | Ultra | Moss Yellow | Mist | MY24
Alle (grote) updates waren tot nog toe toch eerst dealer-only en pas na een paar weken via (stapsgewijze) OTA?iHansz schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 07:52:
Waarschijnlijk een dealer only update. Misschien vandaag de release?
[ Voor 17% gewijzigd door ACM op 12-06-2026 08:14 ]
Poi, als het zo mooi geïmplementeerd wordt zoals het er staat zou het in 1 klap veel frustratiepunten weghaleniHansz schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 16:49:
Een zeer fanatieke EX30 eigenaar op Reddit heeft de release notes van v2.1 (of v2.04?) gevonden. Lees alles hier. Pagina's van Volvo zijn nog niet geüpdatet, zijn verwachting is binnen een paar uur. Zeer gave update als je het mij vraagt.
Klopt, maar vlgs die OP op Reddit was soort gelijke update, van o.a. Android 12 naar 15, van de EX90 dealer only. Maar we zullen het hopelijk snel weten. 😁ACM schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 08:13:
[...]
Alle (grote) updates waren tot nog toe toch eerst dealer-only en pas na een paar weken via (stapsgewijze) OTA?
Op een enkele 'fixt hele specifieke issues'-update na dan, die waren daadwerkelijk enkel via de dealer beschikbaar.
Volvo EX30 | SMER | Ultra | Moss Yellow | Mist | MY24
tja, dat een Reddit gebruiker release notes heeft gevonden door met de API te klooien wil nog niet zeggen dat de bijbehorende software ook daadwerkelijk beschikbaar is voor het publiek.mindstrip schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 14:11:
Vandaag bij de dealer geweest en de laatste update is nog niet beschikbaar
iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB - iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB - MacBook Air M4 13" 16GB/512GB - AirPods Pro 3 - Watch 5 Space Gray LTE - TV 4K 128GB - TV 4 64GB - Wireless CarPlay
vladi
EX30 - SMER - Ultra sinds 16-03-2024 / Wallbox Pulsar Max / HomeAssistant / Unifi / 2 x Marstek Venus E v2 en 1 x Marstek E v3
Dan ben je echt uniekVolvoforlive schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 10:24:
Wel bijzonder dat er klaarblijkelijk nog irritaties zijn mbt software e.d. Dit is mijn 2de EX30 die echt probleemloos functioneert. Geen enkele klacht. Alles werk foutloos en en de auto rijdt fantastisch. Hiervoor 2x EX40 gehad. Idem; foutloos. Zou zo weer een nieuwe EX30 kopen.
vladi
Als dit jouw 2e is, dan is het dus een recenter model. Is daarbij het probleem van het rammelende geluid van de (rubbers van de) achterdeuren opgelost?Volvoforlive schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 10:24:
Wel bijzonder dat er klaarblijkelijk nog irritaties zijn mbt software e.d. Dit is mijn 2de EX30 die echt probleemloos functioneert. Geen enkele klacht. Alles werk foutloos en en de auto rijdt fantastisch. Hiervoor 2x EX40 gehad. Idem; foutloos. Zou zo weer een nieuwe EX30 kopen.
Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com
Ik ben uniek, dat is zeker😉. Absoluut niet herkenbaar. Ik ben verwend Volvo rijder, ruim 20 jaar en ook ik ben kritisch op de kwaliteit van de Volvo. Als er gedoe is met de auto, dan zal ik dat zeker melden. Opladen en ruitensproeier vloeistof bijvullen….dat is het.Swerfer schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 11:51:
[...]
Als dit jouw 2e is, dan is het dus een recenter model. Is daarbij het probleem van het rammelende geluid van de (rubbers van de) achterdeuren opgelost?
Ik vermoed iets in de instellingen….Jonasken schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 16:59:
Ik heb nu ook een EX30 in core uitvoering, mijn vorige lease auto was een Plus uitvoering. Nu merk ik bij bepaalde snelheden boven de 100km/u de radio vanzelf luider gaat, terwijl mijn vorige wagen dit niet had met de harman/kardon.... nog meer mensen die dit hebben opgemerkt?
Nee hoor, ik sluit mij aan bij Volvoforlive
Jep. Ook een core. Ook random geluidsperikelen.Jonasken schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 16:59:
Ik heb nu ook een EX30 in core uitvoering, mijn vorige lease auto was een Plus uitvoering. Nu merk ik bij bepaalde snelheden boven de 100km/u de radio vanzelf luider gaat, terwijl mijn vorige wagen dit niet had met de harman/kardon.... nog meer mensen die dit hebben opgemerkt?
Volgens de instructie hier:rens-br schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 21:08:
[...]
Ik hoop daar nog steeds op.. Maar zou echt niet weten welke setting.
Volvo EX30 | SMER | Ultra | Moss Yellow | Mist | MY24
Die optie zit, jammer genoeg, niet op een core.
Hmmm, het lijkt dus wel geactiveerd, maar je kunt het niet tweaken. Misschien kunnen ze dat bij de dealer uitzetten? Zou daar eens informeren.rens-br schreef op zondag 14 juni 2026 @ 09:21:
[...]
Die optie zit, jammer genoeg, niet op een core.
Volvo EX30 | SMER | Ultra | Moss Yellow | Mist | MY24
Moet ik eigenlijk nog eens doen. Bij de onderhoudsbeurt in januari hebben ze de achterlichten vervangen, in de hoop dat dat het probleem oploste, maar dat was niet zo. De laatste sw update bracht ook wat verbetering, maar het is nog niet helemaal weg.iHansz schreef op maandag 15 juni 2026 @ 08:17:
[...]
Hmmm, het lijkt dus wel geactiveerd, maar je kunt het niet tweaken. Misschien kunnen ze dat bij de dealer uitzetten? Zou daar eens informeren.
Bij mij is vorig jaar ook het achterlicht vervangen in de hoop dat het ontvangst beter zou zijn. Helaas heeft de radio nog steeds dezelfde bekende problemen en bellen in de auto doe ik eigenlijk niet; mensen kunnen mij toch niet verstaan. Als bonus komt er praktisch geen vloeistof uit de nozzle voor de achterruitwisser.rens-br schreef op maandag 15 juni 2026 @ 08:59:
[...]
Moet ik eigenlijk nog eens doen. Bij de onderhoudsbeurt in januari hebben ze de achterlichten vervangen, in de hoop dat dat het probleem oploste, maar dat was niet zo. De laatste sw update bracht ook wat verbetering, maar het is nog niet helemaal weg.
- de zon schijnt altijd wel ergens -
Mijne was pasgeleden inclusief filter € 454,91. Onderhoud zelf was € 325, maar er kwam ook nog kleinmateriaal (€19,47) en energiebijdrage (€10,89) bij. En uiteraard het filter voor €100.dennistd schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 02:38:
Vandaag de eerste onderhoudsbeurt (bij de dealer) gehad na 2 jaar. Kostte me €325 incl. BTW. Wel zonder interieurfilter vervangen, dat zou nog eens €100 kosten (en had ik zelf al gedaan). Niet echt goedkoop voor nog geen uur werk, maar het is maar 1x per twee jaar, en ik heb weer 2 jaar kosteloos pechhulp.
[ Voor 3% gewijzigd door ACM op 16-06-2026 07:25 ]
deze heb je niet?Jonasken schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 16:59:
Ik heb nu ook een EX30 in core uitvoering, mijn vorige lease auto was een Plus uitvoering. Nu merk ik bij bepaalde snelheden boven de 100km/u de radio vanzelf luider gaat, terwijl mijn vorige wagen dit niet had met de harman/kardon.... nog meer mensen die dit hebben opgemerkt?

hier ongeveer hetzelfde (had echter de volvo letters achterop laten vervangen door een zwart exemplaren + airco service dus iets duurder), echter verwachten ze mij over een jaar terug .. terwijl de interval van de auto 2 jaar zegtACM schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 07:24:
[...]
Mijne was pasgeleden inclusief filter € 454,91. Onderhoud zelf was € 325, maar er kwam ook nog kleinmateriaal (€19,47) en energiebijdrage (€10,89) bij. En uiteraard het filter voor €100.
[ Voor 35% gewijzigd door Yucko op 16-06-2026 10:15 ]
iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB - iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB - MacBook Air M4 13" 16GB/512GB - AirPods Pro 3 - Watch 5 Space Gray LTE - TV 4K 128GB - TV 4 64GB - Wireless CarPlay
Nee, die optie zit er niet op op een Core.
Het overgrote van deze irritaties herken ik eigenlijk niet. Rij zelf met een 2024 twin performance plus. Meldingen van handen aan het stuur heel af en toe maar meestal terecht.vier x vier schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 11:09:
De auto zelf rijdt echt heerlijk en ook het design vind ik mooi. Maar in de software zitten nogal wat gaten. Ook de frequentie van updates is bedroevend laag. Zeker in deze AI tijd zouden updates veel sneller kunnen en moeten komen.
Een greep uit mijn irritaties:
- Veel te vaak onterechte handen aan het stuur melding
- Piepjes die te lang in tijd duren (zie punt hierboven)
- Waarschuwingsgeluiden en bijv knipperlicht geluid kan niet tegelijk
- Het audio volume wat soms alle kanten opvliegt. Soms bij remmen soms bij versnellen
- Het niet uit kunnen schakelen van snelheidsafhankelijke volumeregeling
- Profiel wordt niet geladen bij gebruik iPhone als sleutel (misschien doe ik iets verkeerd(?)
- Google vaak geen exacte GPS locatie wat navigeren onmogelijk frustrerend maakt
- Driver alert niet beschikbaar. Bestuurder niet gedetecteerd melding
- Ik vergeet vast nog iets :) (o ja de schreeuwerige nieuwe GUI van de app)
Bij mij zag ik laatst dat het laden pauzeerde bij het laden bij het openen van de deur. De lader gaf zandloper aan. Bij de auto bleef het laad symbool groen. Nadat ik mij spullen in de auto had gedaan en de deur weer op slot deed ging het laden vanzelf verder.Steakfriet schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 18:35:
[...]
Het overgrote van deze irritaties herken ik eigenlijk niet. Rij zelf met een 2024 twin performance plus. Meldingen van handen aan het stuur heel af en toe maar meestal terecht.
De mijne is ondertussen 2 weken geleden voor de eerste keer op onderhoud geweest, alles OK. Ik had wel gemeld dat tegenwoordig de auto stopt met laden vanaf ik de deur open, is dit gekend? Ik heb dit sinds een maand of 2. Ik steek dus de lader in en tab op de laadpaal, de quto begint te laden. Als ik dan de deur terug opendoe stopt de auto altijd met laden. Daarna moet ik hem dus weer in gang zetten op de laadpaal. Bij de dealer wisten ze er niets van en werkte alles volgens hen. Is er ergens iets automatisch dat die moet stoppen met laden als je terug in de auto stapt?
Het enige wat bij mij werkt: beginnen laden en de auto sluiten (kan met digitale sleutel of algmeeen). Zorgt wel voor frustratie.
Verder blijf ik de auto echt klein vinden, nu het onze enige wagen is toch soms een onderneming. Maar goed dat wist ik op voorhand, voor mij alleszins volgende keer een ex60 vermoedelijk.
Dit heb ik al vanaf het begin. Vind het zelf wel handig, als ik de auto van het slot haal en deze was aan het laden, dan kan ik daarna de kabel eruit trekken en stop deze helemaal met laden. Anders moet ik eerst de sessie stoppen via de auto of paal.Steakfriet schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 18:35:
De mijne is ondertussen 2 weken geleden voor de eerste keer op onderhoud geweest, alles OK. Ik had wel gemeld dat tegenwoordig de auto stopt met laden vanaf ik de deur open, is dit gekend? Ik heb dit sinds een maand of 2. Ik steek dus de lader in en tab op de laadpaal, de quto begint te laden. Als ik dan de deur terug opendoe stopt de auto altijd met laden.
Dit is om het mogelijk te maken de stekker uit de auto te trekken. De Ex40 en Polestar 2 hebben daarvoor een knopje naast de laadpoort in de auto, waarmee je het laden kunt stoppen. Die laden dus gewoon door met open deuren. Het is gewoon een bezuinigingsmaatregel, weer 1 knopje minder.Sepio schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 18:50:
[...]
Bij mij zag ik laatst dat het laden pauzeerde bij het laden bij het openen van de deur. De lader gaf zandloper aan. Bij de auto bleef het laad symbool groen. Nadat ik mij spullen in de auto had gedaan en de deur weer op slot deed ging het laden vanzelf verder.
Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)
Ik denk eerlijk gezegd dat het ligt aan de aanbieder van de laadpaal. In Frankrijk ergens opgeladen waar ik dit ook had, maar hier in Nederland nog niet tegengekomen.guido66 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 21:48:
[...]
Dit is om het mogelijk te maken de stekker uit de auto te trekken. De Ex40 en Polestar 2 hebben daarvoor een knopje naast de laadpoort in de auto, waarmee je het laden kunt stoppen. Die laden dus gewoon door met open deuren. Het is gewoon een bezuinigingsmaatregel, weer 1 knopje minder.
Bijzonder, de mijne pauzeert bij iedere AC-paal.Rob Voets schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 10:19:
[...]
Ik denk eerlijk gezegd dat het ligt aan de aanbieder van de laadpaal. In Frankrijk ergens opgeladen waar ik dit ook had, maar hier in Nederland nog niet tegengekomen.
Kan haast niet, dit moet zo zijn bij alle palen of bij geen. Het is de auto die het signaal aan de paal geeft om te stoppen.Rob Voets schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 10:19:
[...]
Ik denk eerlijk gezegd dat het ligt aan de aanbieder van de laadpaal. In Frankrijk ergens opgeladen waar ik dit ook had, maar hier in Nederland nog niet tegengekomen.
Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)
dat laatste moet toch haast wel, anders start je de snellaadsessie en mag je vervolgens de auto niet meer in zolang hij aan het laden is. Leuk in de winterguido66 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 14:09:
[...]
Kan haast niet, dit moet zo zijn bij alle palen of bij geen. Het is de auto die het signaal aan de paal geeft om te stoppen.
Er is wel een verschil in werking tussen DC en AC laden.
Bij DC laden komt volgens mij de stekker automatisch vrij als de auto aangeeft dat het laden moet stoppen (accu vol). Dit om de laadpaal voor de volgende auto vrij te geven.
Bij AC laden gebeurt dit niet, om kabeldiefstal te voorkomen.
Bij AC laden kan er dus makkelijk even een onderbreking van het laden plaatsvinden, en bij DC niet want dan wordt de sessie afgebroken. Vermoedelijk kun je dus tijdens DC laden rustig een portier openen, zonder dat het laden stopt?
iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB - iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB - MacBook Air M4 13" 16GB/512GB - AirPods Pro 3 - Watch 5 Space Gray LTE - TV 4K 128GB - TV 4 64GB - Wireless CarPlay
[ Voor 16% gewijzigd door puccini op 18-06-2026 11:35 ]
Helaas(?) ben ik nog niet aan de beurt, maar ik lees overal steeds meer berichten, dat Belgen en Nederlanders met Volvo's (en Polestars) nu Gemini kunnen installeren.pvl81 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 11:37:
Aangezien ik hier nog niemand over heb gehoord: sinds gisteren krijg ik een pop-up om Gemini te installeren. Nou heb ik geen zin in meer AI, tenzij het echt iets toevoegt. Zijn er al mensen die het geïnstalleerd hebben en ervaringen kunnen delen?
En weet iemand of je er ook weer vanaf kan? (Ben natuurlijk wel nieuwsgierig)
Volvo EX30 | SMER | Ultra | Moss Yellow | Mist | MY24
EX30 Ultra SMER 2024
Nou, gemini geprobeerd en gelijk weer uitgeschakeld.iHansz schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 13:21:
[...]
Helaas(?) ben ik nog niet aan de beurt, maar ik lees overal steeds meer berichten, dat Belgen en Nederlanders met Volvo's (en Polestars) nu Gemini kunnen installeren.
Dit geeft Gemini aan op jouw vraag:
Ja, je kunt in een auto met Android Automotive OS (AAOS) op elk moment weer terugschakelen van Gemini naar de klassieke Google Assistent. Dit doe je heel eenvoudig via het instellingenmenu op het centrale scherm van je auto.
Stappen om terug te schakelen naar Google Assistent:Dit zorgt ervoor dat je vertrouwde assistent weer actief is voor al je spraakopdrachten tijdens het rijden.
- Open de Instellingen op het display van je auto.
- Tik op Google en ga vervolgens naar Google Assistent.
- Kies de optie om over te stappen naar of terug te gaan naar de Google Assistent.
Volvo EX30 | SMER | Ultra | Moss Yellow | Mist | MY24
iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB - iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB - MacBook Air M4 13" 16GB/512GB - AirPods Pro 3 - Watch 5 Space Gray LTE - TV 4K 128GB - TV 4 64GB - Wireless CarPlay
Klopt maar het is ook geen bug van Waze maar van Volvo die gewoon hun klanten laten stikken en na 7 maanden nog geen hotfix uitbrengt want who cares, hun app toch niet.....Yucko schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 06:10:
zag net trouwens dat Waze gisteren een update gehad heeft, maar helaas crasht de app nog steeds na een paar seconden
Verkopen dan maar..XfadeR schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 09:37:
[...]
Klopt maar het is ook geen bug van Waze maar van Volvo die gewoon hun klanten laten stikken en na 7 maanden nog geen hotfix uitbrengt want who cares, hun app toch niet.....Zo'n spijt van de deze auto.
Helaas, zit nog 3 jaar aan contract vast. Kan bijna niet geloven dat je zo'n nickname neemt ;-)
[ Voor 13% gewijzigd door XfadeR op 20-06-2026 11:45 ]
ik ben ook uitermate tevreden met mijn SMER+, “volvoforlife” gaat me dan wel iets te ver .XfadeR schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 11:44:
[...]
Helaas, zit nog 3 jaar aan contract vast. Kan bijna niet geloven dat je zo'n nickname neemt ;-)
EX30 | SMER | PLUS | GREY
Ik "voldoe" ook aan die punten. Dus heb ook een schermpje voor de sensor om iig DIE meldingen te blokkeren maar dan heb je nog de meldingen van "handen aan het stuur houden" terwijl je dat doet alsmede het gepiep dat je te hard rijdt terwijl dat niet zo is want de verkeersbordenherkenning is totaal niet betrouwbaar en er wordt blijkbaar geen gebruik gemaakt van GPS in deze.ivarga schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 12:03:
[...]
ik ben ook uitermate tevreden met mijn SMER+, “volvoforlife” gaat me dan wel iets te ver .
Het heeft wel grotendeels te maken met hoe je de auto gebruikt en met zijn tekortkomingen omgaat.
Paar voorbeelden
Ik scherm de sensor af dus krijg daar minimale meldingen van
Ik gebruik Waze via carplay
Ik luister radio via de openradio app dus geen volume wisselingen daarvan
XfadeR schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 12:51:
[...]
Ik "voldoe" ook aan die punten. Dus heb ook een schermpje voor de sensor om iig DIE meldingen te blokkeren maar dan heb je nog de meldingen van "handen aan het stuur houden" terwijl je dat doet alsmede het gepiep dat je te hard rijdt terwijl dat niet zo is want de verkeersbordenherkenning is totaal niet betrouwbaar en er wordt blijkbaar geen gebruik gemaakt van GPS in deze.
Deze meldingen maakt ie op feedback van het stuur (geen dus.
De verkeersbordherkenning is idd flaky en zit bij mij dus onder de snelkoppeling
De software in het algemeen is gewoon heel heel slecht! Buiten de bugs die er in zitten zijn er ook veel simpele tekortkomingen. Waarom dimt het scherm niet automatisch als het donker is?!? Je moet 's-avonds bijna een lasbril op om vervolgens de volgende ochtend weer feller te zetten om iets te KUNNEN zien. MIsschien zit er geen sensor hiervoor in maar doe dat dan op basis van zonsondergang ofzo. De lichten gaan toch ook automatisch aan bij donker om maar wat te noemen. Er zijn meer mogelijkheiden.
Dit herken ik dan helemaal niet is denk ik iets persoonlijks
Waarom kan ik maar 1 tijd instellen voor automatisch climaat control? Waren meerdere timers in de software te duur? En zo kan ik nog wel door.....allemaal hele simpele dingen die de auto gewoon niet prettig maakt.
1 schema is idd wat mager , maar is te verhelpen via Home Assistant. Voor mij voldoet die ene echter prima en voor on the fly schakeling heb ik een snelkoppeling op mij iphone en applewatch
Ik heb het nog maar even niet over Google assistant en/of Gemini...
Gebruik ik ook erg weinig dus geeft mij geen stress 😉
EX30 | SMER | PLUS | GREY
Je kunt hem inderdaad koppelen in Tibber, daarmee is het batterijpercentage te zien maar aansturen is niet mogelijk. Af en toe krijg ik wel meldingen dat het percentage onder de 50% is en dat ik zou moeten gaan laden, dat is alles.RF1000 schreef op zondag 21 juni 2026 @ 12:19:
Zijn hier EX30 rijders met een dynamisch energie contact bij Tibber? Deze staat bij ons op de shortlist en ben benieuwd of deze rechtstreeks aan te sturen is (slim laden/grid awards) zonder tussenkomst van een slimme lader?
Volgens Tibber zou dat moeten kunnen maar hoor graag de ervaringsdeskundigen hierzo.
Hmm, das jammer.TwilightMalaise schreef op zondag 21 juni 2026 @ 14:13:
[...]
Je kunt hem inderdaad koppelen in Tibber, daarmee is het batterijpercentage te zien maar aansturen is niet mogelijk. Af en toe krijg ik wel meldingen dat het percentage onder de 50% is en dat ik zou moeten gaan laden, dat is alles.
Ik kan uitermate tevreden slecht rijmen met een nieuwe auto die zonder allerlei plakwerk en omwegen niet fatsoenlijk functioneert. Het is toch geen kroegfiets? En het is ook niet alsof we het hier over nieuwe functionaliteit hebben, dit soort zaken werkten vijftien jaar geleden al feilloos in iedere middenklasser.ivarga schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 12:03:
[...]
ik ben ook uitermate tevreden met mijn SMER+, “volvoforlife” gaat me dan wel iets te ver .
Het heeft wel grotendeels te maken met hoe je de auto gebruikt en met zijn tekortkomingen omgaat.
Paar voorbeelden
Ik scherm de sensor af dus krijg daar minimale meldingen van
Ik gebruik Waze via carplay
Ik luister radio via de openradio app dus geen volume wisselingen daarvan
Jij hoeft het ook niet te rijmen 😉, de dingen die ik belangrijk vind werken goed en de rest kan IK mee leven . Als jij dat niet kan dan moet je hem verkopen en dan zal je er achter komen dat elke merk wel van die dingen heeft . Zelfs als je er nog meer aan uitgeeft .Dus nogmaals ik ben uitermate tevreden !GVU schreef op maandag 22 juni 2026 @ 12:17:
[...]
Ik kan uitermate tevreden slecht rijmen met een nieuwe auto die zonder allerlei plakwerk en omwegen niet fatsoenlijk functioneert. Het is toch geen kroegfiets? En het is ook niet alsof we het hier over nieuwe functionaliteit hebben, dit soort zaken werkten vijftien jaar geleden al feilloos in iedere middenklasser.
EX30 | SMER | PLUS | GREY
vladi
Meloenen schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 08:34:
Ik kon me herinneren dat je vroeger een minimale aankomst percentage van de accu kon kiezen (in Google Maps). Dat je bijvoorbeeld aankomt met minimaal 40% zodat je voldoende accu overhad omdat je bij die locatie niet kan laden. De standaard hierbij was altijd 10%.
Gister een lange rit moeten maken, maar kon die instelling nergens meer vinden. Is die eruit bezuinigd?
![]() | ![]() |
EX30 - SMER - Ultra sinds 16-03-2024 / Wallbox Pulsar Max / HomeAssistant / Unifi / 2 x Marstek Venus E v2 en 1 x Marstek E v3
Goed om te horen dat het er nog wel in zit. Waarschijnlijk omdat ik geen laadmomenten tussentijds had, geeft hij die optie niet, wat eigenlijk ook weer raar is.tdolder schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 08:56:
[...]Zit er nog steeds wel in. Wij zitten nu in Italië en hebben hier de heenweg gebruik van gemaakt. Ik wil ook voor de overnachting minimaal 40% hebben voor de volgende dag.
Als de route geladen is met met de laadmomenten kun je onder de eindbestemming klikken op ‘Aankomen met 10%’ en dan percentage instellen.
Goede reis!
[Afbeelding] [Afbeelding]
Dit herken ik ook, je hoort de telefoon overgaan maar nergens een knop om op te nemenvier x vier schreef op maandag 22 juni 2026 @ 22:27:
Herkent iemand het issue dat wanneer je in de auto gebeld wordt via CarPlay het oproep-scherm niet meer op het voorscherm getoond wordt? Ik moet dan eerst CarPlay openen, dan linksonder op het kleine oproep icoon tikken en pas dan toont het oproep-scherm en kan ik opnemen.
Mis ik een instelling in "Focus" oid?
3 uur? Ik heb vanmiddag om 16:00 uur een afspraak voor deze terugroepactie, ze gaven aan dat het hooguit 15 minuten werk was...rrgn61 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 20:45:
Wij kregen netjes een brief van Volvo Nederland ivm deze recall op onze EX30 mei 2025 SMER, vandaag naar de garage gebracht voor de terugroepactie in verband met het probleem met de stoelmontage.
Beide voorstoelen zijn aangepast en op de rdw site staat de recall ook gemeld voor onze kenteken.
Duurde zo’n 3 uur in totaal.
mooi, hoop 'm ook snel te hebben. Slechter dan de Assistant kan het niet zijn nl.rienn schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 17:10:
Ik heb net gemini geactiveerd. Nog niet geprobeerd. Maar gebruikte dr spraak besturing zowiezo amper.
iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB - iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB - MacBook Air M4 13" 16GB/512GB - AirPods Pro 3 - Watch 5 Space Gray LTE - TV 4K 128GB - TV 4 64GB - Wireless CarPlay
Nou, slechter…Yucko schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 08:56:
[...]
mooi, hoop 'm ook snel te hebben. Slechter dan de Assistant kan het niet zijn nl.
EX30 - SMER - Ultra sinds 16-03-2024 / Wallbox Pulsar Max / HomeAssistant / Unifi / 2 x Marstek Venus E v2 en 1 x Marstek E v3
Dat is goed om te weten. Die gebruik ik ook regelmatig via assistant. Waarom kan Gemeni dat niet?tdolder schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 11:48:
[...]
Nou, slechter…
Ik heb vanuit HomeAssistant een beperkt aantal entiteiten ontsloten naar Google Home. De belangrijkste is onze garagedeur. Die gebruiken we heel veel. Laat dat nu net zijn wat Geminiet niet kan. Daarnaast vind ik hem ook lang van stof, hij kletst maar door. Na 20 minuutjes weer teruggezet.
tdolder schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 11:48:
[...]
... Daarnaast vind ik hem ook lang van stof, hij kletst maar door. Na 20 minuutjes weer teruggezet.
iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB - iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB - MacBook Air M4 13" 16GB/512GB - AirPods Pro 3 - Watch 5 Space Gray LTE - TV 4K 128GB - TV 4 64GB - Wireless CarPlay
Dit is antwoord van Google:rens-br schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 12:06:
[...]
Dat is goed om te weten. Die gebruik ik ook regelmatig via assistant. Waarom kan Gemeni dat niet?
EX30 - SMER - Ultra sinds 16-03-2024 / Wallbox Pulsar Max / HomeAssistant / Unifi / 2 x Marstek Venus E v2 en 1 x Marstek E v3
Een script starten die de garagedeur open doet? Of instellen als 'light' ipv 'door'?tdolder schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 15:04:
[...]
Dit is antwoord van Google:
Gemini doesn’t support security-related actions, such as unlocking a door or garage door. While Gemini can control a wide range of smart home devices (lights, thermostats, media devices, etc.), it blocks actions that could compromise home security. For more details, refer to this article: Control your smart home devices with the Gemini mobile app.
Ik hoop dat Google hier met volgende updates wat aan gaat doen. Het leek mij wel leuk om complexere taken te laten uitvoeren. Voorlopig nog maar even de oude assistent gebruiken.
Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com