iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB - iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB - MacBook Air M4 13" 16GB/512GB - AirPods Pro 3 - Watch Ultra 4 Black - TV 4K 128GB - TV 4 64GB - Wireless CarPlay - Volvo EX30 Plus SMER
Ik heb een slechte ervaring van de snelheid van de locatie met mijn Samsung S25 en locatie via de companion app naar HA. Mijn auto is uiteraard nog trager met de locatie vanwege de cloud.ivarga schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 10:35:
[...]
Oh serieus? Ik heb geen garagedeur maar wel andere dingen gebaseerd op locatie en vertragingen van 1 minuut herken ik niet
Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com
Ik gebruik de cloud van HA niet maar doe zelf hosten via duckdns . En mijn pro max werkt goed met locatie .Swerfer schreef op maandag 21 september 2026 @ 22:51:
[...]
Ik heb een slechte ervaring van de snelheid van de locatie met mijn Samsung S25 en locatie via de companion app naar HA. Mijn auto is uiteraard nog trager met de locatie vanwege de cloud.
EX30 | SMER | PLUS | GREY
Maar nu krijg je stapvoets vooruit erbij. Het is beide of geen. Of steeds switchen met een snelkoppeling zoals ik nu doe. “Beter kunnen we het niet maken, wel onhandiger.”Danielson schreef op maandag 21 september 2026 @ 20:19:
[...]
Wat bedoelen jullie precies met dat stapvoets rijden achteruit verdwenen is? Ik heb gewoon stapvoets rijden in de achteruit met 2.1.2.
Of begrijp ik het niet goed?
Precies zo. Een mooi voorbeeld van “achteruitverbeteren”.Rob Voets schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 06:52:
[...]
“Beter kunnen we het niet maken, wel onhandiger.”
Hier een soortgelijke ervaring. Ik vind het trouwens wel twee kleine voordeeltjes hebben; nu staat de auto gewoon stil als je de pedalen los hebt. En als je met creep te hard had geremd of te lang stil stond ging ie in autohold en moest je alsnog het gaspedaal gebruiken naast het rempedaal; daar hoef je niet meer op te letten als je ook achteruit OPD gebruikt.HermanvdB schreef op maandag 21 september 2026 @ 16:42:
Alle hier beschreven problemen met versie 2.1.2 zijn mij bespaard gebleven. Maar dat gezegd hebbende vind ik het wel vervelend dat het stapvoets rijden in de achteruit is verdwenen. Ik vond het prettig om te doseren met het rempedaal. Nu zit ik telkens te klungelen als ik de auto achteruit inparkeer o.i.d. Het is misschien wennen, maar toch. Vooruit stapvoets rijden staat bij mij altijd uit en OPD altijd aan.
Ik probeer nu te wennen aan met achteruitrijden met OPD, dat lijkt me op den duur handiger dan steeds van modus schakelen via (een snelkoppeling op) het scherm... Mijn ervaring lijkt ook daar vergelijkbaar met de jouwe; de dosering achteruit gaat vooralsnog een stuk minder soepel dan met de creepmodus + rem.
Ik gebruik dit al sinds 2024 naar tevredenheid:NickC schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 10:40:
Ik word sinds deze update wel helemaal gestoord door deze melding. Ook echt als ik net 30 seconden onderweg ben, krijg ik dit.
[Afbeelding]
Dat zit er bij mij ook al op. En nog steeds krijg ik deze melding.Ruvo schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 11:54:
[...]
Ik gebruik dit al sinds 2024 naar tevredenheid:
[Afbeelding]
Dat is wel vreemd ik heb deze ook al vanaf het begin(2024) erop zitten en krijg alleen soms een melding dat de bestuurder niet gevonden kan worden .NickC schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 12:40:
[...]
Dat zit er bij mij ook al op. En nog steeds krijg ik deze melding.
Ik ga hem wel eens dichterbij zetten. Het lijkt erop dat die van jou er dichter bij staat.ivarga schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 13:55:
[...]
Dat is wel vreemd ik heb deze ook al vanaf het begin(2024) erop zitten en krijg alleen soms een melding dat de bestuurder niet gevonden kan worden .
Zet 'm niet te dichtbij want dat werkt niet. Hij geeft dan aan dat deze geblokkeerd is (net zoals een stuk tape erop plakken). Hij moet dus juist wat afstand hebben!NickC schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 16:45:
[...]
Ik ga hem wel eens dichterbij zetten. Het lijkt erop dat die van jou er dichter bij staat.
Wat zal een verzekeraar na een stevig ongeval er van vinden als ze zo'n camera blokker vinden?XfadeR schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 16:50:
[...]
Zet 'm niet te dichtbij want dat werkt niet. Hij geeft dan aan dat deze geblokkeerd is (net zoals een stuk tape erop plakken). Hij moet dus juist wat afstand hebben!
Helemaal niks want het is niet verplicht, noch verboden om het te blokkeren zover ik weet.RF1000 schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 17:21:
[...]
Wat zal een verzekeraar na een stevig ongeval er van vinden als ze zo'n camera blokker vinden?
[ Voor 3% gewijzigd door XfadeR op 22-09-2026 19:39 ]
Het is wel verplicht en als je betrokken raakt bij een ongeval en de verzekeraar of politie stelt vast dat je een wettelijk verplicht veiligheidssysteem opzettelijk hebt geblokkeerd, kan dit gevolgen hebben voor de dekking of aansprakelijkheid.XfadeR schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 19:36:
[...]
Helemaal niks want het is niet verplicht, noch verboden om het te blokkeren zover ik weet.
Waarom kan je hem dan uitzetten als het “wettelijk verplicht” is?Rob Voets schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 19:56:
[...]
Het is wel verplicht en als je betrokken raakt bij een ongeval en de verzekeraar of politie stelt vast dat je een wettelijk verplicht veiligheidssysteem opzettelijk hebt geblokkeerd, kan dit gevolgen hebben voor de dekking of aansprakelijkheid.
Je kunt hem niet permanent uitzetten. Hij gaat altijd weer aan.Archie_T schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 20:17:
[...]
Waarom kan je hem dan uitzetten als het “wettelijk verplicht” is?
De wettelijke grondslag voor deze verplichting en regels is EU-Verordening 2019/2144 (ook bekend als de General Safety Regulation of GSR II) van het Europees Parlement en de Raad.
[ Voor 29% gewijzigd door Rob Voets op 22-09-2026 20:23 ]
Succes deze update heeft Waze dus welgeteld 18 dagen gewerkt. Ben benieuwd hoe lang het nu weer gaat duren eer dit gefixed wordt...
Heb deze ook naar tevredenheid erop zitten. Echter blijft hij soms ook de melding van 'houd handen aan het stuur' geven, terwijl je precies zo zit op dat moment... Denk dat uit 8/10 gevallen ik de handen gewoon aan het stuur heb. In andere 2/10 gevallen klopt het wel...NickC schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 12:40:
[...]
Dat zit er bij mij ook al op. En nog steeds krijg ik deze melding.
Alleen blokkeert die dan gelijk alle muziek/radio. Verschrikkelijk.
- Cruise control krijg je soms gewoon niet aan, daar moet je tijdens het rijden een handeling voor doen zodat het wel werkt. Ik krijg wel het idee dat de auto het stuk 'adaptive' beter snapt dan voor de update.
- Spotify bepaalt nog steeds wanneer een liedje te lang heeft opgestaan en pauzeert deze dan ook. Arme Ella Langley moest elke 2 seconden pauzeren, uiteindelijk maar doorgespoeld en toen deed de zij (en de app) het wel weer.
- Waze lijkt het goed te doen, maar het laatste stukje viel deze ook in ene weg, en als je een route invoert en vervolgens annuleert lijkt de app ook te blijven hangen.
- Als ik gebruik maak van Google/Gemini zie ik de achterliggende codering in beeld staan als ik bijv. vraag om de temperatuur hoger te zetten (heb er geen screenshot van helaas), ik zie dan bijvoorbeeld <placeholder x puts x> of iets wat hierop lijkt.
- Google/Gemini staat ingesteld de Nederlandse taal, maar schakelt zelf over op Engels, geen idee hoe ik dat op los...
:strip_exif()/f/image/rMR7prYwZGJMWlhpwqvO5zn9.png?f=user_large)
netwerkinstellingen resetten heeft niets gebracht, evenals infotainmentsysteem resetten.
Hoe reset ik het modem zelf?
iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB - iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB - MacBook Air M4 13" 16GB/512GB - AirPods Pro 3 - Watch Ultra 4 Black - TV 4K 128GB - TV 4 64GB - Wireless CarPlay - Volvo EX30 Plus SMER
Je kunt de modem resetten door de SOS-knop in de dakconsole ongeveer 30 seconden ingedrukt te houden.Yucko schreef op woensdag 23 september 2026 @ 09:08:
hier al 2 dagen problemen met 4G internet in de auto (uitroepteken in signaalsterke indicator) waardoor geen radiostreams zijn op te starten of file-informatie beschikbaar is tijdens navigeren.
[Afbeelding]
netwerkinstellingen resetten heeft niets gebracht, evenals infotainmentsysteem resetten.
Volvo EX30 | SMER | Ultra | Moss Yellow | Mist | MY24
is dat zoiHansz schreef op woensdag 23 september 2026 @ 09:45:
[...]
Je kunt de modem resetten door de SOS-knop in de dakconsole ongeveer 30 seconden ingedrukt te houden.
Ik heb nl. geen zin om dadelijk 112 o.i.d. aan de lijn te krijgen
Is mij tweemaal overkomen dus ik doe dat niet meerYucko schreef op woensdag 23 september 2026 @ 10:41:
[...]
is dat zo![]()
Ik heb nl. geen zin om dadelijk 112 o.i.d. aan de lijn te krijgen
ik ben hier ook benieuwd naar, heb sinds vandaag geen internet meer in de auto.Yucko schreef op woensdag 23 september 2026 @ 13:48:
wanneer weet je wanneer je los kunt laten? Zie je iets gebeuren met de indicatoren op je scherm
Dan heb je 'm sowieso een keer kort ingedrukt. Als je 'm namelijk minimaal 30 seconden ingedrukt houdt dan reset het modem. Velen malen gedaan en nog nooit iemand aan de telefoon gehad.Reinier schreef op woensdag 23 september 2026 @ 10:43:
[...]
Is mij tweemaal overkomen dus ik doe dat niet meer
[ Voor 4% gewijzigd door XfadeR op 23-09-2026 15:14 ]
Ja, je ziet waar je normaal 4 of 5G hebt staan in die balk, dat het verdwijnt en opnieuw opstart. Duurt wel een minuut of 2 tot 5.Yucko schreef op woensdag 23 september 2026 @ 13:48:
wanneer weet je wanneer je los kunt laten? Zie je iets gebeuren met de indicatoren op je scherm
Heb 't pas 1x toegepast, toen m'n auto had overnacht in een ondergrondse parkeergarage (was eigenlijk een atoombunker) in Helsinki. Toen had ik geen internet meer en wist de auto ook niet meer waar die was, na resetten werkte alles weer naar behoren.
Gisteren bij het naar huis rijden en vanmorgen ook geen internet meer. Ik heb wel 4G of 5G in beeld, maar ook bij jou zo'n uitroepteken erbij. Gisteren het modem gereset via de SOS knop en dat leek iets te doen, vanmorgen dat ook geprobeerd maar dat werkte niet. Dus maar even de hotspot aangeslingerd.Yucko schreef op woensdag 23 september 2026 @ 09:08:
hier al 2 dagen problemen met 4G internet in de auto (uitroepteken in signaalsterke indicator) waardoor geen radiostreams zijn op te starten of file-informatie beschikbaar is tijdens navigeren.
[Afbeelding]
[ Voor 28% gewijzigd door OnsFrenske op 24-09-2026 08:44 ]
Ik heb vanmorgen mijn telefoon als hotspot gebruikt.
Het gekke is dat het vanmorgen om 03:10 wel werkte. Maar toen ik net naar mijn reguliere werk reed om 08:30 weer niet
Klopt, bij het afleveren moest ik de simkaart of internet verbinding ook activeren of koppelen o.i.d. via Vodafone Smartsite.Yucko schreef op donderdag 24 september 2026 @ 10:00:
ooit een whatismyip via de browser in de EX30 gedaan en ik meen dat ik toen Vodafone zag als ISP.
Het uitroepteken (!) bij de signaalbalk bevestigt dat de Volvo EX30 wel verbinding maakt met de zendmast, maar dat het ingebouwde modem geen IP-adres of internetdata doorkrijgt van de provider (Vodafone/Telekom). Dit is een bekend softwareprobleem bij de EX30.
Voer de volgende stappen specifiek uit om dit op te lossen:
1. Tijd- en datumsynchronisatie controleren (Vaak de boosdoener)
Als de interne klok van de auto ook maar een paar minuten afwijkt van de zendmast, blokkeert de internetbeveiliging alle data (wat het uitroepteken verklaart). [2]- Ga op het middenscherm naar Instellingen -> Systeem -> Datum en tijd.
- Controleer of Automatische tijd (synchroniseren met netwerk) is ingeschakeld.
- Als de tijd/tijdzone niet klopt, zet dit dan handmatig goed of zet de automatische functie een keer uit en weer aan.
2. De "Diepe Slaap" methode (Als de knoppen-reset faalt)
Als de eerdere resets via de SOS-knop of het stuur niet hebben geholpen, moet de computer volledig stroomloos worden gemaakt. Dit gebeurt wanneer de auto in 'diepe slaap' gaat:- Parkeer de auto, stap uit en sluit de auto af.
- Zorg dat je smartphone (met de Volvo-app) en de keyfob buiten bereik van de auto zijn (minimaal 15 meter afstand), zodat de auto niet 'wakker' gehouden wordt.
- Laat de auto minimaal 45 tot 60 minuten onafgebroken afgesloten staan. Bij het opstarten start het modem volledig vers op.
3. Privacy- en Servicevoorwaarden controleren
Soms trekt een software-update de goedkeuringen in, waardoor de auto de internetverbinding blokkeert:- Tik op het Autosymbool -> Instellingen -> Privacy.
- Controleer of de Internetservicevoorwaarden (Terms and Conditions) zijn geaccepteerd. Als deze openstaan, krijgt de auto wel signaal maar mag hij geen data verbruiken.
- Welke softwareversie draait er nu op jouw EX30? (Te vinden onder Instellingen -> Systeem -> Software-update).
[edit]
Gechat met Volvo Assistance. Die zeggen dat ik het modem moet laten controleren door een Volvo dealer. Daar kan ik als eerste mogelijkheid terecht op... 3 december.
[edit2]
Goed, dan maar eens proberen via de leasemaatschappij... De enige contactmogelijkheden zijn een telefoonnummer voor noodsituaties zoals pech onderweg, en chatten via... WhatsApp. De eerste wil ik hier niet voor misbruiken, de tweede is voor mij geen optie, want ik ga niet mijn persoonsgegevens overhandigen aan een zeer onethisch Amerikaans tech-bedrijf om te kunnen chatten met de leasemaatschappij... Lijkt me AVG-technisch niet echt in de haak. Dus uiteindelijk maar een mailtje gestuurd naar onze wagenparkbeheerder.
[ Voor 54% gewijzigd door Mx. Alba op 25-09-2026 09:59 ]
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
Vanmorgen werkte in ieder geval alles bij mij weer gewoon.Mx. Alba schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 09:24:
Hier ook zelfde issue. Gisterenochtend geen verbinding. Gisterenmiddag weer wel, maar vanmorgen wederom geen verbinding. Dus idd maar Android Auto gebruikt. Ook een reset van het infotainmentsysteem geprobeerd, en netwerkinstellingen resetten, lost het allemaal niet op. Ik zie wel 4G in beeld maar er is geen daadwerkelijke verbinding...
Kan toch niet dat dit een hardware-probleem is wat ineens bij meerdere gebruikers optreedMx. Alba schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 09:24:
Hier ook zelfde issue. Gisterenochtend geen verbinding. Gisterenmiddag weer wel, maar vanmorgen wederom geen verbinding. Dus idd maar Android Auto gebruikt. Ook een reset van het infotainmentsysteem geprobeerd, en netwerkinstellingen resetten, lost het allemaal niet op. Ik zie wel 4G in beeld maar er is geen daadwerkelijke verbinding...
[edit]
Gechat met Volvo Assistance. Die zeggen dat ik het modem moet laten controleren door een Volvo dealer. Daar kan ik als eerste mogelijkheid terecht op... 3 december.
...
Toen ik gisteren om 18:45 naar huis reed geen issues. Internet werkte.
Vanmorgen om 03:00 ook geen problemen, maar toen ik daarstraks weer naar mijn reguliere werk reed om +/- 08:15 geen internet.
Wat zitten spelen met timezones en automatisch tijd sync in ineens deed internet het weer.
Moest wel Gemini geforceerd afsluiten want die bleef maar aangeven dat hij offline was terwijl TuneIn het ondertussen weer gewoon deed
Maar of het nu aan de kant van de ISP zit, of iets met de 2.1.2 update .. ik zou het niet durven zeggen
Ow, zie nu dat @imoul nog op de oude (1.8?) software zit ... dus dan zou het niet aan de 2.1.2 update moeten liggen.
[ Voor 5% gewijzigd door Yucko op 25-09-2026 10:57 ]
Maar toch begrijp ik dat dat iets is wat geëlimineerd moet worden in het troubleshooting-proces... Maar ja als dat pas op 3 december kan heeft het nul komma nada nut.Yucko schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 10:56:
Kan toch niet dat dit een hardware-probleem is wat ineens bij meerdere gebruikers optreed
Oh ja, Gemini... Elke keer als ik de auto start krijg ik die melding "Probeer Gemini!". Nee, dat wil ik niet, ga weg. Hoe zorg ik dat die melding niet elke keer weer komt?Moest wel Gemini geforceerd afsluiten want die bleef maar aangeven dat hij offline was terwijl TuneIn het ondertussen weer gewoon deed
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
ik heb gisterenmiddag (do) toen ik van mijn lunch terugkwam Gemini gekregen en ingeschakeld. Maar bij mij zijn de problemen eerder begonnen, dus Gemini sluit ik uit.imoul schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 11:09:
@Yucko ik zit inderdaad op 1.8 nog.
Wel eergisteren Gemini ingeschakeld.
Eens een keer gebruiken met een simpele zoekopdracht (bv. "wanneer is de kwalificatie van de GP van Baku?")Mx. Alba schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 11:10:
[...]
Maar toch begrijp ik dat dat iets is wat geëlimineerd moet worden in het troubleshooting-proces... Maar ja als dat pas op 3 december kan heeft het nul komma nada nut.
[...]
Oh ja, Gemini... Elke keer als ik de auto start krijg ik die melding "Probeer Gemini!". Nee, dat wil ik niet, ga weg. Hoe zorg ik dat die melding niet elke keer weer komt?
Wellicht dat de melding daarna weg blijft.
Persoonlijk nog geen problemen met Gemini gehad (ik zie online veel negativiteit mbt Gemini in de EX30), maar goed .. ik gebruikte de assistent puur en alleen om de navigatie te starten en dat lijkt vooralsnog met Gemini ook goed te gaan.
Het toevoegen van een routepunt (zoek een pinautomaat in de buurt van mijn bestemming) werkte gisteravond ook goed.
Ik weet alleen niet of ik voor de rest nog behoefte heb om tegen een AI agent te gaan praten onderweg
Vreemde interpretatie van consent...Yucko schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 11:42:
Eens een keer gebruiken met een simpele zoekopdracht (bv. "wanneer is de kwalificatie van de GP van Baku?")
Wellicht dat de melding daarna weg blijft.
Ik heb op de melding geklikt en daarna op "Nee, bedankt".Mx. Alba schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 11:10:
[...]
Maar toch begrijp ik dat dat iets is wat geëlimineerd moet worden in het troubleshooting-proces... Maar ja als dat pas op 3 december kan heeft het nul komma nada nut.
[...]
Oh ja, Gemini... Elke keer als ik de auto start krijg ik die melding "Probeer Gemini!". Nee, dat wil ik niet, ga weg. Hoe zorg ik dat die melding niet elke keer weer komt?
vice versa en weer terug
Andere issue met mijn volvo ex30
Zijn er meer Volvo EX30-eigenaren die problemen hebben gehad met een lege 12V-accu, vooral tijdens het opladen van de auto?
Bij mijn EX30 is de 12V-accu inmiddels meerdere keren volledig leeg geweest. Opvallend is dat dit vaak gebeurt terwijl de auto aan het opladen is. Vervolgens reageert de auto nergens meer op en kan ik de deuren soms niet eens openen. Ook de sleutelkaart werkt dan niet.
Na het weer opstarten/boosten van de 12V-accu werkt de auto vervolgens weer normaal.
Ik ben benieuwd of anderen dit herkennen en hoe dit opgelost kan worden.
Heb de dealers hierover gebeld, maar heb weining vertrouwen dat ze hier een oplossing voor vinden dus hoop dat mede gebruikers hier ervaring mee hebben gehad.
Ja, ik heb hetzelfde gehad, maar niet tijdens het laden. Auto reageerde nergens meer op. Was wel een drama en uiteindelijk moest de auto weggesleept worden.Bingstar schreef op zondag 27 september 2026 @ 12:29:
Zijn er meer Volvo EX30-eigenaren die problemen hebben gehad met een lege 12V-accu, vooral tijdens het opladen van de auto?
2x gehad. Na 2e keer nieuwe 12v accu gehad en het probleem is niet meer voorgekomen. Overigens 1x zonder dat de auto aan de lader hing. Ik heb 2x de ANWB moeten uitleggen waar de 12v 'overstart'-aansluiting zat. De 2e keer ook uitgelegd dat het probleem een lege 12v-accu was. Volvo pechhulp kon mij vertellen dat dit vaker voor komt.Bingstar schreef op zondag 27 september 2026 @ 12:29:
Ik had afgelopen woensdag ook problemen met internet en volvo assistance en dealer gebeld, maar ze konden niet helpen. Maar vrijdag had ik weer internet.
Andere issue met mijn volvo ex30
Bij mijn EX30 is de 12V-accu inmiddels meerdere keren volledig leeg geweest. Opvallend is dat dit vaak gebeurt terwijl de auto aan het opladen is. Vervolgens reageert de auto nergens meer op en kan ik de deuren soms niet eens openen. Ook de sleutelkaart werkt dan niet.
Na het weer opstarten/boosten van de 12V-accu werkt de auto vervolgens weer normaal.
Ik ben benieuwd of anderen dit herkennen en hoe dit opgelost kan worden.
Heb de dealers hierover gebeld, maar heb weining vertrouwen dat ze hier een oplossing voor vinden dus hoop dat mede gebruikers hier ervaring mee hebben gehad.
Overigens ook 2x gehad wat exact hetzelfde leek, maar dat was een software storing en moest een harde reset hebben. Dat is niet even de 12v batterij losnemen, want het batterijpakket neemt het over. Dan moet je ook de oranje interconnectstekker (naam twijfel ik aan) loshalen. Het vastmaken van die stekker gaat overigens heel moeizaam. Ook dat heb ik de ANWB moeten uitleggen.
Je vraagt je misschien af waarom de ANWB inschakelen als ik zelf weet wat het is, maar als het de softwarestoring is, dan krijg je de deuren niet open en dus ook niet de motorkap. De ANWB moet dan 'inbreken'...
Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com
Dank voor je verhaal en reactie! Ik heb inmiddels een paar keer contact gehad met de Volvo-dealer. Ik heb aangegeven dat misschien de 12V-accu vervangen moet worden, maar zij denken dat het probleem eerder in de software zit. Waarschijnlijk blijft er iets actief als de auto stilstaat, waardoor de 12V-accu leegloopt. Ik heb nu een afspraak staan en hopelijk vinden ze het probleem.Swerfer schreef op zondag 27 september 2026 @ 21:49:
[...]
2x gehad. Na 2e keer nieuwe 12v accu gehad en het probleem is niet meer voorgekomen. Overigens 1x zonder dat de auto aan de lader hing. Ik heb 2x de ANWB moeten uitleggen waar de 12v 'overstart'-aansluiting zat. De 2e keer ook uitgelegd dat het probleem een lege 12v-accu was. Volvo pechhulp kon mij vertellen dat dit vaker voor komt.
Overigens ook 2x gehad wat exact hetzelfde leek, maar dat was een software storing en moest een harde reset hebben. Dat is niet even de 12v batterij losnemen, want het batterijpakket neemt het over. Dan moet je ook de oranje interconnectstekker (naam twijfel ik aan) loshalen. Het vastmaken van die stekker gaat overigens heel moeizaam. Ook dat heb ik de ANWB moeten uitleggen.
Je vraagt je misschien af waarom de ANWB inschakelen als ik zelf weet wat het is, maar als het de softwarestoring is, dan krijg je de deuren niet open en dus ook niet de motorkap. De ANWB moet dan 'inbreken'...
Je verhaal met de ANWB is trouwens heel herkenbaar. De eerste keer ging helemaal niets open en hebben ze met een pompje de bestuurdersdeur geopend om bij de motorkap te komen. De tweede keer kwamen we erachter dat je de 12V ook onder de auto kunt benaderen, zonder de motorkap te openen. Je moet dan iets verwijderen om bij de rode en zwarte kabel te komen. De derde keer heb ik uiteindelijk zelf maar aangewezen wat ze moesten doen 😅
Dat heeft de EX30 dus ook, alleen niemand die het weet. Er zit een klein rond afdekplaatje bij de bumper bij het linkervoorwiel. Ook daar komen kabeltjes uit, ik dacht twee rode en een zwarte. Je moet beide rode kabeltjes op de booster aansluiten (niet meer dan 40A erop zetten!) en vervolgens duurt het 5 tot 10 minuten voordat je je deur kunt openen. Zelf nog nooit gehad, maar dit uit een reddit post gehaald en maar even in mijn notitie app gezet...Mx. Alba schreef op maandag 28 september 2026 @ 07:49:
Toch iets wat Tesla dan beter voor elkaar heeft, en dat zeg ik als Tesla-hater... Bij de Model 3, als je het afdekplaatje van het sleepoog voor eruit haalt, komen er een rood en een zwart kabeltje mee naar buiten... Waar je een booster of startkabels aan kan doen wanneer de 12V accu leeg is.
Blijkt ook wel weer dat maar weinigen de handleiding doorlezencranebird schreef op maandag 28 september 2026 @ 12:20:
[...]
Dat heeft de EX30 dus ook, alleen niemand die het weet.
Of vergeten dat ze het hebben zien staan natuurlijk, dat zal wat makkelijker gaan als men enigszins in paniek is.
Ik heb nog nooit de afgelopen 2 jaar 5G kunnen ontvangen !Mx. Alba schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 00:19:
Maar vandaag geen issues met 5G gehad gelukkig.
meestal 4G, tenzij ik bij schoonfamilie in Dordrecht ben .. daar soms 5G.puccini schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 12:34:
[...]
Ik heb nog nooit de afgelopen 2 jaar 5G kunnen ontvangen !
(en tijdens vakantie in D en DK)
One-pedal drive
One Pedal Drive heeft consistenter rijgedrag wanneer Stapvoets rijden uit is. Bij Stapvoets rijden uit, remt de auto wanneer u het gaspedaal loslaat bij snelheden onder de 10 km/u. Stapvoets rijden uit is ook beschikbaar in de achteruitversnelling en in de Performance-modus. Je kunt Stapvoets rijden nu eenvoudig in- of uitschakelen via de snelle bedieningselementen.
N.B. Iemand op Reddit had dat opgemerkt.
Maar ondanks dat ik op "Probeer Gemini" heb geklikt en wat doorgeklikt en daarna "Nee dank je", bij beide ritten vandaag weer die "Probeer Gemini" melding...
Toen ik tijdens een pauze naar buiten liep en langs mijn auto liep, ontgrendelde die opeens... Terwijl ik alleen mijn telefoon bij me had, een Galaxy A56, waarbij de sleutel alleen via NFC werkt dus alleen door de telefoon tegen de raamstijl te tikken en om te rijden in het telefoonvak neer te leggen... Huh?
Ik twijfel of dit met iOS27 of met de laatste Volvo update is veranderd, ik denk het laatste.
vladi
Heeft niets met Delft te maken. Dit is bij mij nog nooit goed gegaan of accuraat geweest. De app laat nu een lokatie zien waar ik vier dagen geleden stond. Gelukkig werkt het in Apple Maps wel goed, daar staat wél precies waar de auto staat geparkeerd.Archie_T schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 17:53:
Ik heb nu al een tijdje (week of twee) dat de Volvo app onthoud waar ik de vorige keer geparkeerd heb. Dus niet mijn huidige plek. Het lijkt wel of het in mijn woonplaats (Delft) fout gaat
Thanks. Ja Apple maps gaat prima maar het is fijn als het ook goed bij mijn vrouw staat (Volvo App of Home Assistant). Maar het is niet anders.HermanvdB schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 18:02:
[...]
Heeft niets met Delft te maken. Dit is bij mij nog nooit goed gegaan of accuraat geweest. De app laat nu een lokatie zien waar ik vier dagen geleden stond. Gelukkig werkt het in Apple Maps wel goed, daar staat wél precies waar de auto staat geparkeerd.
Dank voor de oplossing. Mijn auto piept ook enorm bij lage snelheden en warme temperaturen. Ik zal de remmem/schijven dan ook maar laten schoonmaken.basvandepol schreef op woensdag 16 september 2026 @ 19:25:
[...]
Probleem heb ik ook gehad, langs geweest bij Serva Volvo in Amersfoort en was met een uurtje opgelost en is daarna ook niet meer teruggekeerd.
Probleem werd bij mij veroorzaakt door vuil ophoping bij de remmen/remschijven. Die hebben ze schoongemaakt.
Psychokinese?Mx. Alba schreef op woensdag 30 september 2026 @ 18:03:
Vandaag weer geen 5G issues, joepie!
Maar ondanks dat ik op "Probeer Gemini" heb geklikt en wat doorgeklikt en daarna "Nee dank je", bij beide ritten vandaag weer die "Probeer Gemini" melding...
Toen ik tijdens een pauze naar buiten liep en langs mijn auto liep, ontgrendelde die opeens... Terwijl ik alleen mijn telefoon bij me had, een Galaxy A56, waarbij de sleutel alleen via NFC werkt dus alleen door de telefoon tegen de raamstijl te tikken en om te rijden in het telefoonvak neer te leggen... Huh?
Ik word ook een beetje simpel van die Gemini melding. Misschien ouderwets, maar ik gebruik de spraakassistent uberhaupt niet veel, hooguit om een bestemming aan de navigatie te geven terwijl ik rij. Daar gaat Gemini niet heel veel uitmaken.
Same... Gemini, get the fucking hint.CountBor schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 23:40:
[...]
Psychokinese?![]()
Ik word ook een beetje simpel van die Gemini melding. Misschien ouderwets, maar ik gebruik de spraakassistent uberhaupt niet veel, hooguit om een bestemming aan de navigatie te geven terwijl ik rij. Daar gaat Gemini niet heel veel uitmaken.
Hoi, ik heb een ratio solar laadpaal en ben dit jaar aan het uitproberen geweest hoe het laden op overschot zonne-energie gaat. Aan de auto heb ik niks gemerkt, die druppelt inderdaad vanaf 1,4 kW vol. Op een dag met veel wolken en zon ertussen werkt het slecht. De laadpaal springt pas aan na minimaal een minuut overschot. En hij houdt ook nog een buffer beschikbaar van tussen de 0,4 en 0,8 kW. Mijn ervaring is dat ie pas gaat laden bij een overschot van ca 2 kW. En zie ik nog steeds overschot het net op verdwijnen. Zelf ben ik wel tevreden over de ratio solar, want via de app schakel je snel tussen verschillende laadmogelijkheden.Gert S. schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 20:53:
Met het einde vd saldering wil ik mijn laadpaal vervangen voor een laadpaal die -ook- alleen op overschot zonne-energie kan laden. Ik denk aan de zaptec go2 of de ratio solar. Beide laadpalen kunnen automatisch schakelen tussen 1 en 3 fasen zodat het laden al bij 1,4 kw begint. Is er iemand met ervaring hoe de ex30 op het fasen wisselen reageert en ook hoe de ex30 ermee omgaat als de laadpaal wisselt in vermogen en soms tijdelijk niet laad omdat er geen zon is en daarna wel weer omdat de zon weer gaat schijnen. En een advies voor type laadpaal is ook welkom.
Ik draai op dit moment evcc, deze kan tussen alle gewenste laadsnelheden schakelen.Gert S. schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 20:53:
Met het einde vd saldering wil ik mijn laadpaal vervangen voor een laadpaal die -ook- alleen op overschot zonne-energie kan laden. Ik denk aan de zaptec go2 of de ratio solar. Beide laadpalen kunnen automatisch schakelen tussen 1 en 3 fasen zodat het laden al bij 1,4 kw begint. Is er iemand met ervaring hoe de ex30 op het fasen wisselen reageert en ook hoe de ex30 ermee omgaat als de laadpaal wisselt in vermogen en soms tijdelijk niet laad omdat er geen zon is en daarna wel weer omdat de zon weer gaat schijnen. En een advies voor type laadpaal is ook welkom.
Draait op dit moment in mijnHhome Assistant installatie maar kan ook op zichzelf worden geïnstalleerd. Zeker het checken waard, is volledig opensource.
De auto moet v2.1.2 software hebben.Rob Voets schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 07:55:
Hoe krijg je Gemini? Wordt dat willekeurig beschikbaar gesteld?
Die heb ik helaas, maar nog geen Gemini.
Nee hoor, ik zit nog op v1.8 en heb* ook eindelijk Gemini ontvangen 2 weken geleden. Yeah. Gemini wordt at random uitgerold. Heb je 't nog niet ontvangen @Rob Voets, dan ben je nog niet aan de beurt.
*Bijzonder is, ik heb 1 Google-account gemaakt speciaal voor de EX30, die wij beiden gebruiken (en gekoppeld is aan beide profielen). Ik ben de eigenaar (Admin) en heb (nog) geen Gemini, maar de uitgenodigde bestuurder (die zelfde account gebruikt) wel. Dus switch ik naar m'n profiel in de auto, geen Gemini. Switchen naar ander profiel, wel Gemini. Nou ja, boeien, komt vast een keer goed en anders maar niet.
Nu valt mij alleen op dat bij deze nieuwe auto het scherm regelmatig zwart is op het moment dat ik instap. Het duurt dan ook best een poos voordat het scherm is opgestart. Als de auto dan al in het juiste profiel staat is dat niet zo'n probleem (de auto rijdt ook zonder snelheidsmeter, navigatie of radio) maar wil je van profiel wissel zit je zomaar 1 tot 2 minuten te wachten. De lease auto stond nog op de oude software en deze nieuwe staat op de 2.12 versie.
Is dat traag opstarten een euvel van de nieuwe software of is dit een "probleem" van deze auto, door het wisselen van auto gelijk met de nieuwe software versie heb ik geen vergelijk?
Volvo EX30 SMER (2025) Ultra Onyx Black, trekhaak, Ratio IO6
Ik heb zelf ook de 2025 en dit probleem komt bij mij geregeld voor.IT-Crowd schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 10:43:
Recent mijn EX30 van begin 2024 (lease) geruild voor een EX30 van eind 2025 (eigendom) ivm wisselen van werkgever.
Nu valt mij alleen op dat bij deze nieuwe auto het scherm regelmatig zwart is op het moment dat ik instap. Het duurt dan ook best een poos voordat het scherm is opgestart. Als de auto dan al in het juiste profiel staat is dat niet zo'n probleem (de auto rijdt ook zonder snelheidsmeter, navigatie of radio) maar wil je van profiel wissel zit je zomaar 1 tot 2 minuten te wachten. De lease auto stond nog op de oude software en deze nieuwe staat op de 2.12 versie.
Is dat traag opstarten een euvel van de nieuwe software of is dit een "probleem" van deze auto, door het wisselen van auto gelijk met de nieuwe software versie heb ik geen vergelijk?
Ik heb een 2024 met 2.12 , maar heb dit niet bij het instappen . Ik heb wel dat ie vaker crashed sinds de update vooral als ik waze via carplay gebruik en dan probeer te bellen . En dan duurt het herstarten wel lang en lost soms het probleem niet eens op . Zou graag terug willen er zit werkelijk niets in deze update waarvoor ik hem nodig heb . Louter bugsIT-Crowd schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 10:43:
Recent mijn EX30 van begin 2024 (lease) geruild voor een EX30 van eind 2025 (eigendom) ivm wisselen van werkgever.
Maar als het systeem eenmaal draait dan heb ik er geen problemen mee. Het is alleen dat het regelmatig voorkomt dat het systeem gaat starten als ik in stap en niet, zoals in de vorige EX30, het scherm al draaide zodra je de deur opende.
[ Voor 68% gewijzigd door IT-Crowd op 03-10-2026 16:30 ]
Volvo EX30 SMER (2025) Ultra Onyx Black, trekhaak, Ratio IO6
Ja hoor, volgens mij niets om zenuwachtig van te worden.OnsFrenske schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 23:10:
Vandaag had ik een nieuwe bug die me niet eerder is opgevallen. Tussen 1 en 6 in de nacht is onze stroom goedkoop. Dus laad ik mijn auto dan op. Normaal zag je er niks aan, maar nu gaat, vermoed ik, het scherm aan, zo te zien op de beveiligingscamera. Deze blijft vervolgens een uurtje of 5 aan staan. Hebben jullie dit ook?
Als je niet daadwerkelijk de tablet aan hebt gezien is het waarschijnlijk de infrarood-led van de driver-awareness camera, deze is voor zover ik weet altijd al aan als de auto aan is en dus ook tijdens het laden.OnsFrenske schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 23:10:
Vandaag had ik een nieuwe bug die me niet eerder is opgevallen. Tussen 1 en 6 in de nacht is onze stroom goedkoop. Dus laad ik mijn auto dan op. Normaal zag je er niks aan, maar nu gaat, vermoed ik, het scherm aan, zo te zien op de beveiligingscamera. Deze blijft vervolgens een uurtje of 5 aan staan. Hebben jullie dit ook?
Neen , bij mij werkt het scherm ook als de auto aan het laden is .poesje schreef op zondag 4 oktober 2026 @ 13:05:
[...]
Als je niet daadwerkelijk de tablet aan hebt gezien is het waarschijnlijk de infrarood-led van de driver-awareness camera, deze is voor zover ik weet altijd al aan als de auto aan is en dus ook tijdens het laden.
Heb totaal geen last van een leeggelopen 12 volt accu en neem aan dat het scherm gewoon door de kabel wordt gevoed en niet door de 12 volt accu.OnsFrenske schreef op zondag 4 oktober 2026 @ 18:39:
Wellicht dat dit wel de oorzaak is van de 12V-accu die leegloopt tijdens het laden bij verschillende EX30’s.
Volgens mij hoef je echt niet zo blij te zijn met de huidige Gemini, het is soms een dramaiHansz schreef op zondag 4 oktober 2026 @ 21:40:
Allebei de profielen (op v1.8) hebben nu Gemini. Yeah.
Hopelijk is het straks op de terugweg beter gesteld.
Sowieso heeft Spotify er sinds de update af en toe wat moeite mee. Ik heb wel eens als ik in de auto stap dat het linkse vakje, waar normaal de muziek controls zitten, leeg is. Als ik dan Spotify open krijg ik een foutmelding, vervolgens moet ik Spotify geforceerd afsluiten en de cache wissen, dan werkt het vaak wel weer, maar het vakje met de muziek controls blijft dan wel leeg.
nu heb ik dat met spotify niet, maar ik gebruik bv. veel TuneIn (vanwege zenders die niet via FM/DAB+ te ontvangen zijn) .. maar tijdens werkzaamheden stap ik geregeld uit mijn auto zonder deze op slot te doen, dus iedere keer moet ik de radio opnieuw starten als ik dus weer instap.rens-br schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 09:27:
Het was vanmorgen duidelijk maandag ochtend voor mijn auto. Het entertainment systeem had er geen zin in,d GPS werkte niet, geen van de muziek apps wilde iets afspelen.
Sowieso heeft Spotify er sinds de update af en toe wat moeite mee. Ik heb wel eens als ik in de auto stap dat het linkse vakje, waar normaal de muziek controls zitten, leeg is. Als ik dan Spotify open krijg ik een foutmelding, vervolgens moet ik Spotify geforceerd afsluiten en de cache wissen, dan werkt het vaak wel weer, maar het vakje met de muziek controls blijft dan wel leeg.
Nu, als ik TuneIn geforceerd sluit en daarna opstart dan blijft deze gewoon spelen bij het uitstappen
Spotify werkt hier wel altijd, als in, ik kan muziek afspelen. Maar muziek doorzoeken etc. daar heeft ie consequent moeite mee bij het opstarten.rens-br schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 09:27:
Het was vanmorgen duidelijk maandag ochtend voor mijn auto. Het entertainment systeem had er geen zin in,d GPS werkte niet, geen van de muziek apps wilde iets afspelen.
Nee nog niet maar misschien dat ze eerst die acc bug nog fixen? Dat hoop ik eigenlijk.robv73 schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 13:28:
Iemand met Utra trim (22kw lader) al de 2.1.2 update voorgeschoteld gekregen? Begreep eerder dat deze week 40 uitgerold zou worden.
En:VicSmurf schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 14:27:
[...]
Nee nog niet maar misschien dat ze eerst die acc bug nog fixen? Dat hoop ik eigenlijk.
- Het scherm wat random reboot tijdens een rit.
- Vaak een zwart scherm bij het instappen in de auto.
- Random geen audio.
- Keyless entry werkt vaker niet dan wel.
- De auto zichzelf random unlocked als hij geparkeerd staat
- Enz.
Precies dat. De lijst is nog wel een heel stuk langer.Danielson schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 14:46:
[...]
En:
- Het scherm wat random reboot tijdens een rit.
- Vaak een zwart scherm bij het instappen in de auto.
- Random geen audio.
- Keyless entry werkt vaker niet dan wel.
- De auto zichzelf random unlocked als hij geparkeerd staat
- Enz.
En daarom ook het verzoek gedaan aan Volvo om deze auto weer vroegtijdig in te leveren.
Ze kunnen geen behoorlijke software maken maar het is ook niet veel anders bij andere auto's die op die Android draaien.
Gelukkig, via een mondelinge opdracht wordt er wel een route berekend.
Volvo EX30 | SMER | Plus | Vapour Grey / Indigo | MY24
Ik heb vanochtend op de parkeerplaats van mijn werk gekeken. En bij zowel mijn als de andere EX30 die stond te laden stond het scherm uit. 2x EX30 Core 2024 ERpuccini schreef op zondag 4 oktober 2026 @ 13:52:
[...]
Neen , bij mij werkt het scherm ook als de auto aan het laden is .
:strip_exif()/f/image/4GSFVoWNQZxnabamKBOAnv0P.jpg?f=fotoalbum_large)