Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Het grote Volvo EX30 topic

Pagina: 1 ... 100 101 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:19
rens-br schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 10:41:
[...]

Niet om je enthousiasme te temperen, maar let wel op dat de meeste dealers nog zeker twee weken nodig hebben om de auto rijklaar te maken. Heb je al een ophaalafspraak gepland staan?
Nee, op dat belletje zit ik juist te wachten...

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Danielson schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 10:43:
Nee, op dat belletje zit ik juist te wachten...
Misschien heb je dat al gedaan, maar ik had destijds zelf gebeld, dat scheelde al iets.

• Danielson
rens-br schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 10:45:
[...]

Misschien heb je dat al gedaan, maar ik had destijds zelf gebeld, dat scheelde al iets.
Daar twijfel ik dus over om dat te doen, misschien aan het einde van de dag toch maar even bellen als ik dan nog niets heb gehoord, dat is toch niet zo gek?

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16-11 09:05
Danielson schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 10:46:
[...]

Daar twijfel ik dus over om dat te doen, misschien aan het einde van de dag toch maar even bellen als ik dan nog niets heb gehoord, dat is toch niet zo gek?
Het gaat om een auto, niet een pakje boter.
Ik zou bellen

• rens-br
  • Nu online

rens-br

Danielson schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 10:46:
Nee hoor. Je krijgt een nieuwe auto, menig verkoper snapt best wat voor gevoel dat geeft. Ik heb in de aanloop van mijn bestelde EX30 wel een keer of 5 met de dealer gebeld voor statusupdates e.d. Gewoon bellen dus, dat zijn ze gewend. :)

• Danielson
rens-br schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 10:48:
[...]

Nee hoor. Je krijgt een nieuwe auto, menig verkoper snapt best wat voor gevoel dat geeft. Ik heb in de aanloop van mijn bestelde EX30 wel een keer of 5 met de dealer gebeld voor statusupdates e.d. Gewoon bellen dus, dat zijn ze gewend. :)
Ik voel me dan altijd zo'n zuurpiet, maar ik zit momenteel zonder auto omdat de verkoop van mijn vorige auto nogal snel ging! Ik ben fietsen in weer en wind nu al zat! 8)7

• iHansz
  • Registratie: Februari 2024
  • Nu online
Danielson schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 10:50:
[...]

Ik voel me dan altijd zo'n zuurpiet, maar ik zit momenteel zonder auto omdat de verkoop van mijn vorige auto nogal snel ging! Ik ben fietsen in weer en wind nu al zat! 8)7
Gewoon bellen dus! B)

Volvo EX30 | SMER | Ultra | Moss Yellow | Mist | MY24

• Danielson
Net gebeld! Hij is klaar en onderweg naar de dealer, ze verwachten hem tussen 1 en 5 november binnen. Ze gaan er een "spoedje" van maken, hopelijk hoor ik snel meer...

• twowheeler
Danielson schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 13:37:
Net gebeld! Hij is klaar en onderweg naar de dealer, ze verwachten hem tussen 1 en 5 november binnen. Ze gaan er een "spoedje" van maken, hopelijk hoor ik snel meer...
Goed dat je gebeld hebt dus! Even wachten nog.

• Danielson
Ze klonken wel alsof aankomende week wel gaat lukken, ik had geen bijzonderheden zoals een trekhaak enz, gewoon een naturel EX30 SMER Europa, dat plastic wil ik er zelf nog wel aftrekken :P

• RS76
  • Laatst online: 16-11 16:38
Hallo, ik overweeg een EX30 te gaan leasen. Ik twijfel echter heel sterk vanwege het feit dat er alleen een middenscherm is. Zelfs de basisinfo zoals snelheid en accucapaciteit staat dus niet voor je, daar moet je voor opzij kijken. Hoe ervaren jullie als gebruikers dat?

• rens-br
  • Nu online

rens-br

RS76 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 16:59:
Hallo, ik overweeg een EX30 te gaan leasen. Ik twijfel echter heel sterk vanwege het feit dat er alleen een middenscherm is. Zelfs de basisinfo zoals snelheid en accucapaciteit staat dus niet voor je, daar moet je voor opzij kijken. Hoe ervaren jullie als gebruikers dat?
Ik vind het strak, briljant en goed werken.

• RS76
oke, niet onveilig, dat je je blik van de weg moet halen?

• tdolder
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11 19:05
RS76 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 17:05:
Nee hoor geen probleem en zeker niet onveilig. De belangrijkste info bovenin het scherm kun je vanuit je ooghoek zien.

EX30 - SMER - Ultra sinds 16-03-2024 / Wallbox Pulsar Max / HomeAssistant / Unifi / 3 x Marstek Venus E v2

• iHansz
  • Nu online
Je hoeft je hoofd niet eens te bewegen, kunnen je ogen doen en als je iedereen inhaalt rij je te snel. 😉

• RS76
dank allemaal! dan ga ik eens een proefrit doen denk ik

• rens-br
  • Nu online

rens-br

Of je nu wat naar onder kijkt voor de snelheid of wat naar rechts, beide net zo (on)veilig.

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:29

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Auto's met (een deel van) het dashboard (inclusief de snelheidsmeter) in het midden van het dashboard zijn er al heel lang geweest. Een aantal Renaults bijvoorbeeld zoals de Twingo en de Espace als ik me niet vergis, de Prius die ik van 2008 tot 2012 had had de snelheidsmeter ook in het midden van het dashboard, sommige versies van de Mini, etc. Dus wel een beetje vreemd dat sinds Tesla de trend zette van een groot scherm midden in het dashboard, dat opeens een issue is geworden.

Dat er geen fysieke knoppen in zitten is eigenlijk een groter gemis. Ik hoop echt dat autofabrikanten weer een beetje van hun touchscreen-manie afstappen en weer in alle auto's fysieke knoppen doen voor in ieder geval temperatuur en audiovolume, die je onder het rijden zonder ernaar te kijken kan bedienen...

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02:48
Aan de andere kant: ik heb ook in een Renault Megane eTech gereden, maar daar werd ik helemaal gek van alle hendels aan het stuur en de knoppen. De ene knop deed wat erboven op het display stond, de andere had dan ineens weer een hele andere functie en voor wat op het display stond moest je alsnog de touchscreen gebruiken. Dan heb ik liever allemaal touch.

• ivarga
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 06:11
Mx. Alba schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 19:24:
Auto's met (een deel van) het dashboard (inclusief de snelheidsmeter) in het midden van het dashboard zijn er al heel lang geweest. Een aantal Renaults bijvoorbeeld zoals de Twingo en de Espace als ik me niet vergis, de Prius die ik van 2008 tot 2012 had had de snelheidsmeter ook in het midden van het dashboard, sommige versies van de Mini, etc. Dus wel een beetje vreemd dat sinds Tesla de trend zette van een groot scherm midden in het dashboard, dat opeens een issue is geworden.

Dat er geen fysieke knoppen in zitten is eigenlijk een groter gemis. Ik hoop echt dat autofabrikanten weer een beetje van hun touchscreen-manie afstappen en weer in alle auto's fysieke knoppen doen voor in ieder geval temperatuur en audiovolume, die je onder het rijden zonder ernaar te kijken kan bedienen...
Volumeknoppen zitten op het stuur en temperatuur kan je met een spraakcommando instellen , deze knop zit ook op het stuur 😉

• tedkroon
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-11 19:06
Een midden scherm valt reuze mee en misschien nog wel fijner. Ik had al van te voren een snelheidsmeter gekocht om op midden te zetten maar was niet nodig. Laatst had ik een lease auto met een gewone dashboard en dat was weer wennen om mijn hoofd te knakken. Kortom geen punt.

• CountBor
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 16-11 20:47
RS76 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 18:05:
dank allemaal! dan ga ik eens een proefrit doen denk ik
Ik had destijds dezelfde twijfel, proefrit nam die bij mij helemaal weg. Na een uurtje weet je al niet beter meer.

• tdolder
Mx. Alba schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 19:24:

En dat is ook weer smaak. Ik mis de fysieke buttons totaal niet. Heerlijk rustig dashboard. Als ik nu nieuwe auto's zie met veel button krijg ik de kriebels. Maar zoals gezegd over smaak valt niet/wel te twisten :)

EX30 - SMER - Ultra sinds 16-03-2024 / Wallbox Pulsar Max / HomeAssistant / Unifi / 3 x Marstek Venus E v2

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:29

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

tdolder schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 11:27:
[...]

En dat is ook weer smaak. Ik mis de fysieke buttons totaal niet. Heerlijk rustig dashboard. Als ik nu nieuwe auto's zie met veel button krijg ik de kriebels. Maar zoals gezegd over smaak valt niet/wel te twisten :)
Oh ik zeg niet dat ik het niet mooi vind, integendeel, ik hou ook wel van dat strakke design. Nog afgezien van dat je dan met een software-update nieuwe functies kan toevoegen, wat met fysieke knoppen natuurlijk niet kan. Maar qua ergonomie is het wel een beetje doorgeslagen. Fysieke knoppen voor alles waar je onder het rijden regelmatig aan zit zijn echt geen overbodige luxe...

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• Jonasken
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 07-11 10:05
Ik heb de Volvo app op m’n iphone, echter de widget werkt niet meer op m’n homescreen. Nog mensen die dit hebben gemerkt?

PSN: Jonasken

• Vanderosa
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 12:40
Met Range Mode ingeschakeld rijdt mijn EX30 nu toch wel een stuk zuiniger. Ik rij regelmatig een route van 80 km grotendeels op 80 km wegen; vorig jaar deze route rond deze tijd bij 15 graden verbruik 19 - 20 kWh/100 km; nu bij 15 graden : 16 - 16,5 kWh/100 km.

[ Voor 5% gewijzigd door Vanderosa op 31-10-2025 19:11 ]

• Daniel L.
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 16-11 22:30
Vandaag weer iets geks: de voorgeprogrammeerde knop (bij mij om de bloed-irritante snelheidswaarschuwingen uit te zetten) deed het ineens niet meer. In plaats daarvan kreeg ik meldingen dat de snelheidsbegrenzer werd ingeschakeld... Schiet mij maar lek hoor. Iemand anders dit al ervaren?

Oh, en deze week al twee keer ervaren dat Google Maps denkt dat ik in het weiland naast de daadwerkelijke weg rijd. Erg onhandig weer.

• tedkroon
Overigens, jammer dat je zelf geen snelkoppeling kan aanmaken

• basvandepol
  • Registratie: Januari 2024
  • Niet online
Ik heb iets vreemds sinds ik deze week de Volvo Cars app ben gaan gebruiken, vanwege de uitfasering van de EX30 app

Als ik de Volvo Cars app start dan blijft op het hoofdscherm staan: Installatie voorbereiden…software update.
Dit terwijl er helemaal geen update is. Maar nu mis ik dus wel alle functies die normaal op het hoofdscherm staan.

De Volvo Cars App verwijderen en uitloggen en opnieuw inloggen heeft helaas niet gewerkt.
Weet iemand nog een oplossing hiervoor?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IeEz-tqajYLcxphgBuXyLWTjyFc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/CCRHCC8cVZNbHih88PjQix2W.png?f=fotoalbum_large

• becopol
  • Registratie: Oktober 2025
  • Nu online
De enige ergernis die ik heb is dat de knoppen op het stuur van zulke matige kwaliteit zijn. Echt Volvo-onwaardig dat daar geen echte knoppen meer zitten. Helaas zie je dat tegenwoordig bij de meeste auto's.

Verder staat bij mij alles op automatisch dus je hoeft bijna nooit de menu’s in te duiken. De enige knop die ik mis is de recirculatieknop, vooral omdat die na elke start weer uit staat. Ik hoop echt dat die stand in een volgende update onthouden wordt want elke keer als ik achter een stinkdiesel beland moet ik weer het scherm induiken.

[ Voor 11% gewijzigd door becopol op 31-10-2025 21:13 ]

• tedkroon
Daniel L. schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 18:59:
Vandaag weer iets geks: de voorgeprogrammeerde knop (bij mij om de bloed-irritante snelheidswaarschuwingen uit te zetten) deed het ineens niet meer. In plaats daarvan kreeg ik meldingen dat de snelheidsbegrenzer werd ingeschakeld... Schiet mij maar lek hoor. Iemand anders dit al ervaren?

Bij de vorige versie had ik ook een paar keer dat probleem helaas, was heel irritant 😒
Oh, en deze week al twee keer ervaren dat Google Maps denkt dat ik in het weiland naast de daadwerkelijke weg rijd. Erg onhandig weer.

• rienn
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 10:25
Jonasken schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 17:05:
Ik heb de Volvo app op m’n iphone, echter de widget werkt niet meer op m’n homescreen. Nog mensen die dit hebben gemerkt?
Dat heb ik nu ook. Moest ook opnieuw inloggen in de app. Heb het 2 keer eerder gehad. 1 keer heb ik de widget opnieuw geplaatst. En de andere keer was het na een paar uur vanzelf opgelost.

• Volvoforlive
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 15-11 18:22
Als je van bijvoorbeeld Tidal muziekdienst een nummer afspeelt zie je nu weer albumhoes etc. Prima. Al de andere issues geen last van. Begrijp er niets van dat er mensen zijn die deze problemen ervaren.....Dan zou iedereen er toch problemen mee hebben? Zelfde software etc.

[ Voor 13% gewijzigd door Volvoforlive op 01-11-2025 14:12 ]

• Winus
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11:01
Heb hier gelezen dat ik een rijmodus kan selecteren. Alleen met mijn auto lukt mij dat niet. Ligt het aan de uitvoering en bouwjaar? Ik rij in een EX30 SMER Ultra bouwjaar 2024.

• iHansz
  • Nu online
Winus schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 15:35:
Heb hier gelezen dat ik een rijmodus kan selecteren. Alleen met mijn auto lukt mij dat niet. Ligt het aan de uitvoering en bouwjaar? Ik rij in een EX30 SMER Ultra bouwjaar 2024.
Heb je SW 1.7.1 geïnstalleerd? Zo ja, als je auto in Drive zet, verschijnt er rechtsonder op scherm een batterij icoontje. Als je dat aanklikt is auto in range modus. Staat dan ook helemaal rechtsboven in het scherm.

• tdolder
Winus schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 15:35:
Nee hoor ik heb ook 2024 SMER Ultra. Voorwaarde is wel dat je op software versie 1.7.1 moet zitten. En mij ervaring na de update was dat ik een keer het infotainment systeem moest herstarten voordat de rijmodus beschikbaar was.

• Winus
Ik heb wel 1.7.1 geinstalleerd, maar het icoontje zie ik niet. Ik denk dat ik het infotainment systeem moet herstarten, maar hoe doe je dat ook weer?

• Winus
Ik heb het denk ik al gevonden. Ga het nu eerst proberen

• Winus
Systeem herstart en nu is het zichtbaar. Wel de D of de R inschakelen.

• Lmnop
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 06-11 09:17
Heeft nog iemand al opgemerkt dat Waze niet meer te installeren is vanuit de google play store? Als ik in de zoekbalk op waze zoek krijg ik geen resultaten. Of is er een andere mannier om waze te installeren los van apple carplay?

• pc1t
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-11 21:04
Jonasken schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 17:05:
Dat had ik ook. Ik heb deze verwijderd en opnieuw er weer opgezet. Nu werkt het weer

• Gert S.
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 16-11 17:18
Het valt mij op dat ik de temperatuur in de auto op 25 graden moet zetten om het warm in de auto te krijgen. In de app wordt de binnentemp ook een veel te hoog aangegeven. 24 graden terwijl de auto al 4 uren stilstaat. Dat zou de reden kunnen zijn. Hebben meer mensen hier last van?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DFtZbRikguf9Om1HJcRV4_nSWUg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/572zJUEB9QinsBO9IC5X53PL.png?f=fotoalbum_large

• DoubleDot
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
Gert S. schreef op zondag 2 november 2025 @ 17:28:
Het valt mij op dat ik de temperatuur in de auto op 25 graden moet zetten om het warm in de auto te krijgen. In de app wordt de binnentemp ook een veel te hoog aangegeven. 24 graden terwijl de auto al 4 uren stilstaat. Dat zou de reden kunnen zijn. Hebben meer mensen hier last van?[Afbeelding]
Staat hij in de zon..? :+

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Het valt mij op dat ik de temperatuur in de auto op 25 graden moet zetten om het warm in de auto te krijgen. In de app wordt de binnentemp ook een veel te hoog aangegeven. 24 graden terwijl de auto al 4 uren stilstaat.
Een aantal van dat soort waarden wordt maar af en toe doorgegeven (wellicht alles wel, hoe lang geleden vond ie dat de status van de deuren was doorgegeven?). De mijne stond net op 19 graden en toen ik (per ongeluk) de klimaatfunctie startte sprong ie naar 15. Overigens ging exterieur toen ook van 11 naar 7 graden, dus het is ook maar de vraag hoe vaak die vanuit de auto wordt doorgegeven.

Dus het is sowieso eerst de vraag of die 24 ook is wat ie na 4 uur nog steeds meet of dat dat domweg de laatst doorgestuurde waarde (van 4 uur geleden?) is.

• Grash00
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 10:50
@ACM eens zodra je de koeling inschakelt wijzigt de temp in de app.

@ GertS:ook ik merk dat de temperatuur omhoog moet om het comfortabel te krijgen. Ook heb ik last dat de ontwaseming weer niet goed werkt. In het verleden heeft dit zich vaker voor gedaan, maar leek opgelost met updates. Met 1.7.1 kun je nu de range instellen. Hierbij wordt de eco knop geactiveerd. Echter als de auto weer opnieuw in gebruik wordt genomen is de Range knop uit, maar blijft de eco stand aanstaan. Mogelijk is dit de oorzaak. Ga het aan de dealer voorleggen.

• Ekran
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 15-11 21:34
krijg nu al melding dat ik afspraak moet maken voor service beurt, terwijl auto op 1maart 2026 2 jr oud is en nog geen 30.000 km! Kan ik dit uit zetten en meer mensen last van?

• Patrick-99
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 06:23
Ekran schreef op maandag 3 november 2025 @ 10:10:
krijg nu al melding dat ik afspraak moet maken voor service beurt, terwijl auto op 1maart 2026 2 jr oud is en nog geen 30.000 km! Kan ik dit uit zetten en meer mensen last van?
Dit heb ik ook gehad voor deze maand. In de garage kunnen ze de onjuiste onderhoudsbeurt gereed melden. Alleen dan zelf in april melden of zo voor afspraak.

EX30 - SMER - Ultra sinds 15-03-2024 / EV-Box BusinessLine

• Patrick-99
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 06:23
Het valt mij op dat ik de temperatuur in de auto op 25 graden moet zetten om het warm in de auto te krijgen. In de app wordt de binnentemp ook een veel te hoog aangegeven. 24 graden terwijl de auto al 4 uren stilstaat. Dat zou de reden kunnen zijn. Hebben meer mensen hier last van?
Computer van de auto slaapt groot deel van de tijd, tijdens het stilstaan. Dit bespaart energie. Pas als er verbinding gezocht wordt via de server van Volvo, wordt deze even wakker om wat gegevens te verversen zoals temperatuur, locatie etc. Bij een inbraak, of lage 12V accu wordt deze ook wakker om actie te ondernemen.

Wat ik wel eens doe om de metingen te verversen, is het gewenste accu laadniveau aanpassen.

EX30 - SMER - Ultra sinds 15-03-2024 / EV-Box BusinessLine

• Nicola Tesla
  • Laatst online: 05-11 06:43
Had ik ook al van de week volgens het systeem stond mijn achteruitrijcamera aan.
Mijn vorige (Europes Volvo) was qua programmering helemaal goed.
Ben benieuwd of de ex30 welke in Gent worden gemaakt ook problemen geven.
Geen Volvo weer voor mij.

• Makimba
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 08:09
Vandaag met 2% thuis aangekomen, even voor de zekerheid vragen, maar wanneer het percentage op 0% staat, is het dan ook echt 0%? Als in, kan je geen meter meer rijden?

• IT-Crowd
  • Niet online
Makimba schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 15:21:
Vandaag met 2% thuis aangekomen, even voor de zekerheid vragen, maar wanneer het percentage op 0% staat, is het dan ook echt 0%? Als in, kan je geen meter meer rijden?
Volvo zal daar voor zichzelf best een marge in houden om te voorkomen dat er 5% staat en de accu toch al leeg blijkt te zijn. De enige manier om er achter te komen is door te blijven rijden totdat de auto echt stopt, maar of je daar blij van wordt.......

Volvo EX30 SMER Ultra Vapour Grey, trekhaak, Ratio IO6

• Danielson
Ik werd net gebeld door de dealer, vrijdagochtend kan ik hem ophalen! Zaterdag gaan we een weekendje naar Antwerpen, gelijk een mooie testrit! _/-\o_

Iemand nog tips waar ik op moet letten tijdens de aflevering? :)

[ Voor 18% gewijzigd door Danielson op 04-11-2025 15:54 ]

• fbenniks
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 12:28
Danielson schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 15:37:
Ik werd net gebeld door de dealer, vrijdagochtend kan ik hem ophalen! Zaterdag gaan we een weekendje naar Antwerpen, gelijk een mooie testrit! _/-\o_

Misschien van te voren vragen of ze de laatste software installeren?

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Danielson schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 15:37:
Bij mijn aflevering werd het hele systeem een keertje uitgelegd en allerlei instellingen gelijk samen ingesteld. Ik vond dat wel prettig en scheelde weer zoeken naar de diverse plekken in het voor mij toen helemaal nieuwe systeem. De kans is groot dat ze dat bij jou ook doen, maar zoniet; bij deze een puntje om op te letten.

Verder zaten er nog wat plukken beschermmateriaal onder de achterbanken, wat mij ook pas een paar dagen na ontvangst opviel. Als daar dus nog wit lint tussen de zitting en rugleuning lijkt uit te steken, dan zijn dat ook zulke resten.

• IT-Crowd
  • Niet online
Vanochtend weer eens alle knoppen (deze keer links en rechts) op het stuur buiten werking.
Dit heb ik pas vanaf de laatste update, echt vervelend.

Volvo EX30 SMER Ultra Vapour Grey, trekhaak, Ratio IO6

• rens-br
  • Nu online

rens-br

IT-Crowd schreef op donderdag 6 november 2025 @ 11:57:
Vanochtend weer eens alle knoppen (deze keer links en rechts) op het stuur buiten werking.
Dit heb ik pas vanaf de laatste update, echt vervelend.
Jep. Ik heb dat ook sinds de laatste update, zeker één tot twee keer per week.

• Volvoex30
  • Laatst online: 14-11 13:49
Iemand ook regelmatig dat het scherm bevriest bij achteruit inparkeren?.

• rens-br
  • Nu online

rens-br

Volvoex30 schreef op donderdag 6 november 2025 @ 14:00:
Iemand ook regelmatig dat het scherm bevriest bij achteruit inparkeren?.
Ik heb dat alleen als ik stilsta, verder niet.

• lmvoo
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 06-11 16:01
Wel lekker op tijd :9 . Ze zitten toch al wel vaak een paar weken vol.

• lmvoo
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 06-11 16:01
Mijn ervaring is dat ie bij 0% ook nog wel 10 km rijdt :9~

• Swerfer
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06:32

Swerfer

Hmm...

Ik ben al vaker met 0% thuisgekomen. Zelfs een keer een melding gehad dat ik een veilige plek moest zoeken om de auto stil te zetten. Ik moest nog een kleine kilometer rijden en was geen probleem.

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com

• rens-br
  • Nu online

rens-br

Hoeveel km heb je gereden? Mijn auto staat nu bijna op 28k en heb die melding niet. Wel 3 weken geleden gebeld voor een afspraak en die staat nu voor begin januari.

• Danielson
Ik heb vanochtend mijn EX30 in ontvangst genomen, echt super allemaal! :)

Alleen heb ik wat ruzie met de digital sleutel, ik heb de Volvo App gekoppeld, maar zodra ik de digitale sleutel toe wil voegen dan laat ik mijn pasje lezen en vervolgens hou ik mijn iPhone tegen de lezer aan en dan kan ik kiezen om te verbinden met een koppelcode? Of de EX30, maar ik gebruik dus de Volvo App en ik heb geen idee waar ik de koppelcode kan vinden?

Iemand tips? :)

• rienn
Koppel code komt in de e-mail denk ik.
Heb je een iPhone en een ex30 plus of ultra?

• fbenniks
Danielson schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 12:56:
Ik heb vanochtend mijn EX30 in ontvangst genomen, echt super allemaal! :)

Alleen heb ik wat ruzie met de digital sleutel, ik heb de Volvo App gekoppeld, maar zodra ik de digitale sleutel toe wil voegen dan laat ik mijn pasje lezen en vervolgens hou ik mijn iPhone tegen de lezer aan en dan kan ik kiezen om te verbinden met een koppelcode? Of de EX30, maar ik gebruik dus de Volvo App en ik heb geen idee waar ik de koppelcode kan vinden?

Iemand tips? :)
Is het een demo auto of tweedehands? Alleen de hoofd eigenaar kan digital key aanmaken. De app en de auto laten beide de optie zien maar het werkt niet. De dealer moet in dit geval in het systeem van Volvo de auto registreren onder het e-mail adres waarmee je het Volvo account hebt: daarna werkt het direct.

• Danielson
fbenniks schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 14:05:
[...]

Is het een demo auto of tweedehands? Alleen de hoofd eigenaar kan digital key aanmaken. De app en de auto laten beide de optie zien maar het werkt niet. De dealer moet in dit geval in het systeem van Volvo de auto registreren onder het e-mail adres waarmee je het Volvo account hebt: daarna werkt het direct.
Het is een nieuwe auto en ik ben de hoofd eigenaar! :)

Ik zou de dealer eens bellen!

• Danielson
rienn schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 13:05:
Koppel code komt in de e-mail denk ik.
Heb je een iPhone en een ex30 plus of ultra?
Europa, dus Plus! :)

• Danielson
*Update de dealer moest inderdaad mijn Volvo ID nog koppelen, het toevoegen is nu gelukt! :)

• Danielson
Nog een vraagje! :$ Kan je meerdere digitale sleutels hebben? Kan mijn vrouw er ook een aanmaken onder haar profiel met dezelfde koppelcode?

• Danielson
En nog een uitdaging, als ik mijn Peblar lader aansluit thuis, dan zegt de EX30 alleen Kabel aangesloten, wachten...

Iemand tips?

• Danielson
*Update, een reboot van de Peblar loste het op! :) Ik ben dit tevreden tot nu toe! Morgen een rit van 250km richting Antwerpen, ben benieuwd! :)

• NickC
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13-11 16:26
Iemand ervaring met het los halen van de cup holer la ding?

Er is iets achter gevallen en nu gaat hij niet meer (volledig) dicht.

• Danielson
Nou, de eerste lange rit zit erop! Wat rijd dat heerlijk relaxt en ontspannen! Was een rit van 250km richting Antwerpen! Thuis met 100% vertrokken en met 40% aangekomen, de parkeergarages stikken hier van de laders, perfect! Ik heb nu al zin om morgen terug te rijden! :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hdtTiKrvY89jVy9o2RJQGcTvxQU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KH5PKMm4yVRj9FyBay4RT0qk.jpg?f=fotoalbum_large

• becopol
  • Nu online
Danielson schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 15:39:
Nog een vraagje! :$ Kan je meerdere digitale sleutels hebben? Kan mijn vrouw er ook een aanmaken onder haar profiel met dezelfde koppelcode?
Nee, maar je kan wel een sleutel delen met haar via Apple Car Key. Krijgt ze een activatiecode via jouw iPhone.

• Danielson
becopol schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 18:39:
[...]

Nee, maar je kan wel een sleutel delen met haar via Apple Car Key. Krijgt ze een activatiecode via jouw iPhone.
Thx! Maar snapt hij dan ook dat hij automatisch haar EX30 profiel moet laden? :)

• becopol
  • Nu online
Danielson schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 18:42:
[...]

Thx! Maar snapt hij dan ook dat hij automatisch haar EX30 profiel moet laden? :)
Helaas niet. Is echt een kopie van de hoofdsleutel.

• fbenniks
becopol schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 20:59:
[...]

Helaas niet. Is echt een kopie van de hoofdsleutel.
Werkt prima. De gedeelde sleutel werkt gewoon op het profiel van mijn vriendin. En als we samen naar de auto lopen laad hij altijd het juiste profiel van de persoon die instapt aan de bestuurders kant. Zal wel BLE range zijn oid.

• TheFruitNerd
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:47

TheFruitNerd

iets met fruit

Danielson schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 17:44:
Nou, de eerste lange rit zit erop! Wat rijd dat heerlijk relaxt en ontspannen! Was een rit van 250km richting Antwerpen! Thuis met 100% vertrokken en met 40% aangekomen, de parkeergarages stikken hier van de laders, perfect! Ik heb nu al zin om morgen terug te rijden! :+

[Afbeelding]
Respect voor je verbruik hoor; zelfs als ik braaf 100km/u rijd kom ik met dit weer ergens rond de 19,0 a 19,5 uit.

- B.L.A.A.T. -

• Danielson
TheFruitNerd schreef op maandag 10 november 2025 @ 17:10:
[...]

Respect voor je verbruik hoor; zelfs als ik braaf 100km/u rijd kom ik met dit weer ergens rond de 19,0 a 19,5 uit.
Misschien is er toch iets gewijzigd aan MY2026, ik heb nu totaal 700km gereden inclusief testritjes met vrienden die natuurlijk 0-100 willen testen, ik sta nu op 16.5kwh/100km gemiddeld!

Nog wel een nadeel aan de EX30, mijn vrouw is door de EX30 helemaal verlieft geworden op EV’s, nu wil ze er ook een! :+

[ Voor 12% gewijzigd door Danielson op 10-11-2025 18:38 ]

• Danielson
Nog even een vraagje over de profielen; Ik gebruik de digitale sleutel op mijn iPhone en mijn vrouw gebruikt de keycard, we hebben beiden ons eigen profiel en de sleutels zijn hieraan gekoppeld.

Maar als ik b.v. instap nadat mijn vrouw heeft gereden moet ik handmatig switchen naar mijn profiel en andersom ook.

Doen we nu iets verkeerd? Hij zou toch automatisch moeten switchen? :)

• twowheeler
Opzich wel boeiend. Jaar of 2 terug hebben wij voor de keuze ex30 vs megane e-tech gestaan. Toen ook bij de lancering van de EX30 geweest etc. De megane was destijds de veel betere keuze, rijden we nog steeds met veel plezier in.

Nu komt echter het moment dat er hier een andere auto gaat komen (zakelijk). Nu is de EX30 zeker in Europa uitvoering opeens wel een heel interessante optie geworden hoor. Waar we nog erg onzeker over zijn is het gebrek aan knoppen. Ja er is aan te wennen, maar wat destijds opviel bij de renault (en eigenlijk nog steeds). Die auto is enorm logisch. EX30 Zal iets meer wennen zijn.

EV4 en EV3 staan ook op de lijst, maar ik vindt het rijgedrag (RWD) van de volvo wel erg aantrekkelijk

• Danielson
twowheeler schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 15:18:
Opzich wel boeiend. Jaar of 2 terug hebben wij voor de keuze ex30 vs megane e-tech gestaan. Toen ook bij de lancering van de EX30 geweest etc. De megane was destijds de veel betere keuze, rijden we nog steeds met veel plezier in.

Nu komt echter het moment dat er hier een andere auto gaat komen (zakelijk). Nu is de EX30 zeker in Europa uitvoering opeens wel een heel interessante optie geworden hoor. Waar we nog erg onzeker over zijn is het gebrek aan knoppen. Ja er is aan te wennen, maar wat destijds opviel bij de renault (en eigenlijk nog steeds). Die auto is enorm logisch. EX30 Zal iets meer wennen zijn.

EV4 en EV3 staan ook op de lijst, maar ik vindt het rijgedrag (RWD) van de volvo wel erg aantrekkelijk
RWD rijd echt geweldig met de EX30, het gebrek aan knoppen vindt ik persoonlijk totaal geen minpunt! Voor bijvoorbeeld mijn ouders zou het geen aanrader zijn, maar voor ons nerds is dit toch geen enkel probleem? :)

• iHansz
  • Nu online
Danielson schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 15:00:
Nog even een vraagje over de profielen; Ik gebruik de digitale sleutel op mijn iPhone en mijn vrouw gebruikt de keycard, we hebben beiden ons eigen profiel en de sleutels zijn hieraan gekoppeld.

Maar als ik b.v. instap nadat mijn vrouw heeft gereden moet ik handmatig switchen naar mijn profiel en andersom ook.

Ik heb precies dezelfde situatie & ervaring, dus zal wel zo horen denk ik dan.

• iHansz
  • Nu online
twowheeler schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 15:18:

Gebrek aan knoppen is een kwestie van wennen. Voor mij persoonlijk minder dan een 1/2 uur. Vind het zelf juist fijn zo, alles handig bij elkaar. Reed laatst in een Audi met nog eens een heel paneel in de deuren, wist niet waar ik moest zijn. Goed om te weten over de KIA's, sowieso de EV3, zijn niet verkrijgbaar met een warmtepomp.

• Danielson
iHansz schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 15:29:
[...]

Ik heb precies dezelfde situatie & ervaring, dus zal wel zo horen denk ik dan.
Hmm.... Sommigen hier geven aan dat het wel automatisch gaat, toch @fbenniks ?

Heb je hier nog wat bijzonders voor gedaan?

• TheFruitNerd
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:47

TheFruitNerd

iets met fruit

Gisteren kreeg ik tot mijn verrassing melding dat er een software update was. In september ben ik door de dealer reeds op 1.7.1 gezet en ik was in de veronderstelling dat dat de meest recente is. Maar blijkbaar zit er inderdaad verschil tussen de versies vanuit dealer en OTA (ook versie 1.7.1). Nu ik deze variant binnen heb is bij mij ook de range knop beschikbaar.

- B.L.A.A.T. -

• Hurbie
  • Registratie: Augustus 2024
  • Nu online
TheFruitNerd schreef op woensdag 12 november 2025 @ 09:59:
Gisteren kreeg ik tot mijn verrassing melding dat er een software update was. In september ben ik door de dealer reeds op 1.7.1 gezet en ik was in de veronderstelling dat dat de meest recente is. Maar blijkbaar zit er inderdaad verschil tussen de versies vanuit dealer en OTA (ook versie 1.7.1). Nu ik deze variant binnen heb is bij mij ook de range knop beschikbaar.
Was bij mij ook het geval gisteren.
Heb nu wel het accu symbool op m’n main scherm. Nadat je in drive ga. Maar kan er niet achterkomen wat dit is.

• iHansz
  • Nu online
Hurbie schreef op woensdag 12 november 2025 @ 12:25:
[...]

Was bij mij ook het geval gisteren.
Heb nu wel het accu symbool op m’n main scherm. Nadat je in drive ga. Maar kan er niet achterkomen wat dit is.
Dat is de Range of Actieradius modus: https://www.volvocars.com...arch=range%20modus&page=0

• rienn
Symbool wordt blauw als je activeert. De airco gaat in eco mode, zie je aan de letter E in het ventilator symbool. En ik voel dat de auto rustiger reageert op het gaspedaal.

• Cu61
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 13-11 16:33
ik zie in de nieuwe volvo app niet de mogelijkheid om het opladen te stoppen zoals in de oude app. De enige manier lijkt te zijn om handmatig plannen aan te zetten. Of mis ik iets

• becopol
  • Nu online
Ik ben aan het twijfelen tussen twee sets zomerbanden/winterbanden of de huidige velgen met all-seasons. Welke All-seasons zijn geschikt voor de EX30 ER? Ik zoek vooral banden die stil zijn en goed in regencondities.

• Cheetha
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 16-11 18:27
becopol schreef op woensdag 12 november 2025 @ 15:55:
Ik ben aan het twijfelen tussen twee sets zomerbanden/winterbanden of de huidige velgen met all-seasons. Welke All-seasons zijn geschikt voor de EX30 ER? Ik zoek vooral banden die stil zijn en goed in regencondities.
Met deze vraag loop ik ook al een tijdje rond. Binnenkort 60k beurt en tijd voor nieuwe banden. Na een poosje speuren ben ik op Continental AllSeasonContact 2 uitgekomen. Maar ook benieuwd naar andere suggesties of ervaringen.

• fbenniks
becopol schreef op woensdag 12 november 2025 @ 15:55:
Ik heb sinds een maand Continental AllSeasonContact 2. Ik merk geen verschil in geluid. Het stuurt wel iets anders dan de OEM banden. Iets minder direct vooral bij kleine correcties aan het stuur. Na een week had het niet meer door. Mijn vriendin heeft geen verschil gemerkt met rijden.

• twowheeler
We hebben onder de megane Michelin crossclimate. Goede banden, wel met het typische michelin probleem: ze tonen vrij snel droog

• Danielson
Danielson schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 15:00:

Om op mijn even vraag terug te komen, net contact gehad met Volvo, het is een bekende bug en op korte termijn komt er weer een update die dit probleem zou moeten verhelpen! :)

• Daniel L.
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 16-11 22:30
Weer eentje voor het (inmiddels erg lange) lijstje bugs: vandaag dacht het scherm tijdens het rijden dat ik nog in z’n achteruit stond, dus kon ik niks doen op het scherm. Geen temperatuur veranderen, geen radio aanzetten, geen navigatie etc. Bij het stoplicht snel in “P” zetten, deed helaas niks. Pas bij volledig vergrendelen en opnieuw starten, deed ‘ie het weer.

Zucht…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/37Hi9ToSfbK03hA0LdvK0eNXM2o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7p5ZIWWVlzXHhnwj1PO2GEcj.jpg?f=fotoalbum_large

• rens-br
  • Nu online

rens-br

Daniel L. schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 20:09:
Weer eentje voor het (inmiddels erg lange) lijstje bugs: vandaag dacht het scherm tijdens het rijden dat ik nog in z’n achteruit stond, dus kon ik niks doen op het scherm. Geen temperatuur veranderen, geen radio aanzetten, geen navigatie etc. Bij het stoplicht snel in “P” zetten, deed helaas niks. Pas bij volledig vergrendelen en opnieuw starten, deed ‘ie het weer.

Zucht…

[Afbeelding]
Deze komt vaker voor. Keertje in achteruit zetten had waarschijnlijk wel geholpen. Of de achteruitrij camera aanzetten bij stilstand of langzaam rijden werkte bij sommige ook.

• rens-br
  • Nu online

rens-br

Net op een lange rit deden de knoppen op het stuur het weer niet. Iemand al een oplossing gevonden om ze weer werkend te krijgen, zonder de auto uit te moeten? Kortom, het te kunnen fixen tijdens het rijden?

• Swerfer
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06:32

Swerfer

Hmm...

rens-br schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 21:55:
Net op een lange rit deden de knoppen op het stuur het weer niet. Iemand al een oplossing gevonden om ze weer werkend te krijgen, zonder de auto uit te moeten? Kortom, het te kunnen fixen tijdens het rijden?
Je hoeft niet de auto uit. Volume down en '-' aan de andere kant vast blijven houden tot het scherm reset. Ik weet niet of de auto daarvoor in 'P' moet staan.

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com

• rens-br
  • Nu online

rens-br

Swerfer schreef op maandag 17 november 2025 @ 06:32:
[...]

Je hoeft niet de auto uit. Volume down en '-' aan de andere kant vast blijven houden tot het scherm reset. Ik weet niet of de auto daarvoor in 'P' moet staan.
Zal dat van de week eens proberen als het weer zo ver is. Dat resetten via de knoppen werkt dus wel, ondanks dat de knoppen niet werken?
Pagina: 1 ... 100 101 Laatste