Hier ook, maar sinds gister 320km, moet hem inruilen denk ik...Ekran schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 11:25:
[...]
Valt mij wel op dat na laden op 90% nu altijd precies op 321 km bereik komt. Elke keer weer precies 321 🤔
Ik krijg het niet voor elkaar om de digitale sleutel via het display in de auto te koppelen. Via de (nieuwe) Volvo app lukt het wel maar lost het probleem niet op helaas.iHansz schreef op maandag 16 februari 2026 @ 15:33:
Hebben jullie dit al geprobeerd (niet herkennen van telefoon bij 'starten')? Zie: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/84613102
Heel herkenbaar...Ekran schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 11:25:
[...]
Valt mij wel op dat na laden op 90% nu altijd precies op 321 km bereik komt. Elke keer weer precies 321 🤔
Als bereik afhankelijk van temperatuur zou zijn zou daar toch verschil in moeten zitten……
Ondanks dat bereik op dynamisch staat, blijft dit inderdaad een onopgelost "probleem". Daarom kijk ik eerder naar mijn verbruik en op basis daarvan heb ik al wel snel in de gaten wat het werkelijk bereik is. In deze periode zit ik rond de 23kW (ca. 275km obv 100%) en in de zomer op 19kW (ca. 340km obv 100%). Ik heb de Twin Motor, rijd voornamelijk snelweg en heb een medium zware rechter voet.Ekran schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 11:25:
[...]
Als bereik afhankelijk van temperatuur zou zijn zou daar toch verschil in moeten zitten……
Maargoed, als je dit alles terug rekent van 90% naar 20% dan heb ik in de winter zo'n 200km netto bereik.
- de zon schijnt altijd wel ergens -
Ik vind dit niet heel zuinigTheFruitNerd schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 11:02:
[...]
Ondanks dat bereik op dynamisch staat, blijft dit inderdaad een onopgelost "probleem". Daarom kijk ik eerder naar mijn verbruik en op basis daarvan heb ik al wel snel in de gaten wat het werkelijk bereik is. In deze periode zit ik rond de 23kW (ca. 275km obv 100%) en in de zomer op 19kW (ca. 340km obv 100%). Ik heb de Twin Motor, rijd voornamelijk snelweg en heb een medium zware rechter voet.
Maargoed, als je dit alles terug rekent van 90% naar 20% dan heb ik in de winter zo'n 200km netto bereik.
Je hebt hier ook nooit iemand horen zeggen dat deze auto zuinig rijdt
Volvo EX30 SMER Ultra Vapour Grey, trekhaak, Ratio IO6
[/quote]
Nee, in de winter zeker niet zuinig.
Bij mij:
In de winter, ACC op 105 km/h, tussen 19 en 20 Kwh/100km
In de zomer, ACC op 105 km/h, tussen 15 en 16 Kwh/100km. Dat vindt ik nog vrij netjes.
Als ik, inde winter, als test, de verwarming uitzet zakt het naar 16-17 Kwh/100 km. 3 KW voor verwarming ondanks warmtepomp vindt ik eigenlijk (te) veel. Mijn warmtepomp thuis verbruikt aanzienlijk minder
[/quote]
Bij mij:
In de zomer, ACC op 105 km/h, tussen 15 en 16 Kwh/100km. Dat vindt ik nog vrij netjes.
Als ik, inde winter, als test, de verwarming uitzet zakt het naar 16-17 Kwh/100 km. 3 KW voor verwarming ondanks warmtepomp vindt ik eigenlijk (te) veel. Mijn warmtepomp thuis verbruikt aanzienlijk minder
3455wp, Panasonic MDC05f3e5 L/W WP
@johnsmith Kom aan dezelfde waarden. Beetje defensief rijden en je rechtervoet in toom houden maakt veel goed. Vergeet ook niet dat de auto een vorm heeft van een Legoblokje. ;-)
Volvo EX30 | SMER | Ultra | Moss Yellow | Mist | MY24
Ik kom ook op die waarden orde grootte (19Kwh winter en 16Kwh zomer). Ook het bereikverschil is er wel tussen zomer en winter, uiteraard, maar valt me mee. Ritje Utrecht is voor mij ongeveer 30% in de zomer en 36% in de winter).
De CW waarde zou .28 moeten zijn, dat is redelijk goed. ter vergelijking, een id.3 0.26, een Golf 7 0.29.iHansz schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 16:05:
@johnsmith Kom aan dezelfde waarden. Beetje defensief rijden en je rechtervoet in toom houden maakt veel goed. Vergeet ook niet dat de auto een vorm heeft van een Legoblokje. ;-)
3455wp, Panasonic MDC05f3e5 L/W WP
Dat is zeker netjes! De keren dat ik braaf 100 a 105 rijd zijn op één hand te tellen denk ik, dat helpt niet echtjohnsmith schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 15:38:
[/quote]
Bij mij:
Dat het zuiniger kan weet ik, op mooie zomerdagen binnendoor touren (max 80 km/u) dan kom ik ook wel op 16 kW. Maar voor dag dagelijks maakt het me niet zo veel uit en tijdens de spits vind ik de ACC niet zo heel fijn. Elke keer mensen die hun auto in jouw gaatje gooien rijdt mij iets te onrustig.
Lang verhaal kort; het type automobilist wat je bent maakt zeker uit in je verbruik.
-update-
Vanavond naar huis toch even om te testen heel rustig opgetrokken en op de snelweg niet harder dan 100 a 105 gereden. Daarmee kwam ik op 21,9kW voor de hele rit. Gisteren niet braaf gereden was 23,3kW.
[ Voor 8% gewijzigd door TheFruitNerd op 18-02-2026 19:51 ]
- de zon schijnt altijd wel ergens -
Valt zeker mee. Had ik niet verwacht!johnsmith schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 16:25:
[...]
De CW waarde zou .28 moeten zijn, dat is redelijk goed. ter vergelijking, een id.3 0.26, een Golf 7 0.29.
Ach ja, ik reken maar zo: stel dat ik 24kWh/100km rij. Dat kost me met thuisladen nog geen €4,50. Kwam gisteren toevallig langs de benzinepomp: €1,90/L. Bij 1:18 (als je dat al zou halen met een dergelijke auto) komt dat neer op €10,55. Verschil: meer dan de helft. Dan doe ik niet zo moeilijk over een iets hoger verbruik. Ja, het is leuk als je maar 16kWh/100km zou doen, maar het scheelt je 1,5ct/km.
Ik zou toch liever die tweede halen, het geeft tenslotte ook 1/3e meer bereik. En voor rijders - zoals ik - die niet op de eigen parkeerplek kunnen laden, scheelt dat toch weer een paar keer naar een laadpaal rijden. Of het maakt het verschil tussen wel of niet een snellaadpaal nodig hebben om überhaupt je reis te kunnen maken (even los van of je dat uit maakt als je die kan combineren met een pauze).dennistd schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 12:55:
Ach ja, ik reken maar zo: stel dat ik 24kWh/100km rij. [..] Ja, het is leuk als je maar 16kWh/100km zou doen, maar het scheelt je 1,5ct/km.
De laatste update moet volgens mij even ‘landen’. Vandaag vanuit de parkeergarage gelijk weer internet. Dit is een parkeergarage waar ik voorheen zonder internet eruit kwam rijden en 40 kilometer verder dat nog steeds zo was. Opgelost dus. Chapeau. 👍
Die laatste update heeft bij mij in ieder geval een belangrijke irritatie weggenomen: wachten als je de deur van het slot afhaalt. Ik gebruik de methode dat ik mijn hand even in de deurgreep hou (om te voorkomen dat de auto telkens unlocked en weer locked als ik met de hond of fiets de oprit afloop), en waarbij het voor deze update een mengelmoes was van direct unlocked, 2 seconden wachten of 2x maal proberen en soms wel 10 seconden wachten, gaat het nu de afgelopen week consistent meteen goed. Dus wat mij betreft ook chapeau.
Tripje naar de Veluwe
:strip_exif()/f/image/0heNUb7dQKsdP9Y1F4SXv5I9.jpg?f=fotoalbum_large)
Parkeersensor aan de voorkant gaf een error en de ruitenwisser vloeistof gaf aan leeg te zijn.
Jammer genoeg valt ongedierte dit niet onder garantie;-)
:strip_exif()/f/image/0heNUb7dQKsdP9Y1F4SXv5I9.jpg?f=fotoalbum_large)
Parkeersensor aan de voorkant gaf een error en de ruitenwisser vloeistof gaf aan leeg te zijn.
[ Voor 17% gewijzigd door fbenniks op 20-02-2026 08:45 ]
Geen idee of het je iets uitmaakt, maar je kenteken is zichtbaar op je screenshot.fbenniks schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 08:41:
Tripje naar de Veluwe
[ Voor 22% gewijzigd door rens-br op 20-02-2026 08:55 ]
Niet gezien, dankrens-br schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 08:42:
[...]
Geen idee of het je iets uitmaakt, maar je kenteken is zichtbaar op je screenshot.
Heeft iemand Waze al weer helemaal aan de praat na 1.8 software update?
Nope, start op, dan wil ik ergens naartoe navigeren en dan sluit hij automatisch aflarstiaan schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 11:31:
Heeft iemand Waze al weer helemaal aan de praat na 1.8 software update?
En dat alleen op het parkeerterrein van de veluwe?fbenniks schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 08:41:
Tripje naar de Veluwe
[Afbeelding]
Geen marter verschrikker iin de auto ?
[ Voor 9% gewijzigd door puccini op 20-02-2026 13:25 ]
Waarschijnlijk een marter die de kabel heeft doorgebeten.puccini schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 12:57:
[...]
Wat heb je dan gedaan dat die kabel doormidden is?
Dit is maar de helft van het vergelijk.
Je totale weerstand is frontaal oppervlakte maal CW waarde. Dus als je een lage kleine auto hebt met een CW van .4 kan die minder weerstand hebben dan een auto met een CW van .3. En navenant ook zuiniger zijn.
Tijd voor versie 1.8.1 of een knopje Roll-back....Makimba schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 12:07:
[...]
Nope, start op, dan wil ik ergens naartoe navigeren en dan sluit hij automatisch af
Misschien meteen knopje "Over een half uur ga ik snelladen" toevoegen.
EX30 - SMER - Ultra sinds 15-03-2024 / EV-Box BusinessLine
Dat knopje om zelf de pre-conditioning te starten mis ik heel erg.Patrick-99 schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 15:44:
[...]
Tijd voor versie 1.8.1 of een knopje Roll-back....
Misschien meteen knopje "Over een half uur ga ik snelladen" toevoegen.
Ik probeer de DK te installeren via het Display en krijg deze melding. Hoe kom ik aan de koppelcode?iHansz schreef op maandag 16 februari 2026 @ 15:33:
Hebben jullie dit al geprobeerd (niet herkennen van telefoon bij 'starten')? Zie: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/84613102
Die zou via de mail moeten komen. Heb m’n DK nog via oude App aangemaakt en blijft met v1.8 gewoon werken. Kan ook wegrijden en zo.pc1t schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 17:33:
[...]
Ik probeer de DK te installeren via het Display en krijg deze melding. Hoe kom ik aan de koppelcode? [Afbeelding]
Ja, hier heb ik ook zeer regelmatig last van, maar ook al voor update 1.8. Lijkt te maken te hebben met het niet goed detecteren van de keyless entry sleutel, wat al vanaf het begin in maart 2024 ervoor zorgt dat het portier bij benaderen soms niet vanzelf open gaat.ivarga schreef op maandag 16 februari 2026 @ 11:05:
Ik heb sinds de update naar 1.8 dat hij af en toe niet automatisch vergrendeld , als ik dan binnen ben krijg ik melding in de app dat de auto nog ontgrendeld is .
Iphone 17 pro max en apple watch ultra gekoppeld,
Meer mensen dit issue?
Wat mij nog het meeste stoort is dat mijn rechter buitenspiegel letterlijk de helft van de tijd niet goed werkt. Soms stelt ie zichzelf compleet verkeerd in, en soms doet ie het zelfs helemaal niet, wat al meer dan eens voor onveilige situaties heeft gezorgd. Vanwege slechte ervaringen in het verleden met buggy software en onvoldoende vertrouwen in autogarages om softwareproblemen snel en adequaat op te lossen heb ik het nog niet aangedurfd om er überhaupt melding van te maken.
Even bellen met de dealer. Die moet in het systeem je mailadres (opnieuw?) koppelen en dan krijg je de code direct in de mail.pc1t schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 17:33:
[...]
Ik probeer de DK te installeren via het Display en krijg deze melding. Hoe kom ik aan de koppelcode? [Afbeelding]
Hebben meer mensen dat ze spam van volvo krijgen met een activatiecode? Afgelopen 12 uur al meer dan 80 mails gehad.
Hier precies hetzelfde !iHansz schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 12:59:
Moest wachten tot die weer eens was geladen. Maar kijk, ook hier dus. 🤔❔🤔
[Afbeelding]
Ook hier al weken aan een stuk telkens exact 321 km bereik bij laden tot 90%.
Iemand trouwens enig idee hoe lang het duurt eer de DK beschikbaar komt? Ik heb sinds 15/02 versie 1.8 geïnstalleerd op de auto, maar ik zie nog steeds in de app (versie 6.5.0 onder Android) de melding dat DK binnenkort beschikbaar is.
Iemand trouwens enig idee hoe lang het duurt eer de DK beschikbaar komt? Ik heb sinds 15/02 versie 1.8 geïnstalleerd op de auto, maar ik zie nog steeds in de app (versie 6.5.0 onder Android) de melding dat DK binnenkort beschikbaar is.
Ik heb heel die optie überhaupt niet in de App. Maar volgens mij kan je beter de digitale sleutel aanmaken vanuit de auto.Werner schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 13:58:
Ook hier al weken aan een stuk telkens exact 321 km bereik bij laden tot 90%.
[Afbeelding]
Aha, was mij niet bekend dat ik dit vanuit de auto moest starten. Net geprobeerd en daar kan ik het wel starten, echter blijkbaar is mijn telefoon niet compatibel (Samsung A54).
Ik krijg telkens de melding "Deze telefoon wordt niet ondersteund. Deze digitale sleutel is niet beschikbaar op deze telefoon."
In de Volvo app heb ik nu wel de mogelijkheid om een DK aan te maken, als ik dat daar probeer dan geraak ik tot de stap waar de app de wallet probeert te openen, maar als ik dan op "Open in smartphone wallet" klik dan kom ik weer op dezelfde boodschap uit dat de telefoon niet compatibel is.
Nochtans heb ik wel Samsung Wallet erop staan, versie 6.4.37.
Ik krijg telkens de melding "Deze telefoon wordt niet ondersteund. Deze digitale sleutel is niet beschikbaar op deze telefoon."
In de Volvo app heb ik nu wel de mogelijkheid om een DK aan te maken, als ik dat daar probeer dan geraak ik tot de stap waar de app de wallet probeert te openen, maar als ik dan op "Open in smartphone wallet" klik dan kom ik weer op dezelfde boodschap uit dat de telefoon niet compatibel is.
Nochtans heb ik wel Samsung Wallet erop staan, versie 6.4.37.
Hoe kunnen we dat gelijke kilometerbereik onder de aandacht van Volvo brengen? Werkt hier iemand bij Volvo? Heeft iemand nog Facebook en daar posten op officiële EX30-pagina? Of met z’n allen melden via de App? Op Reddit wordt ‘t nog niet echt gemeld, wel dat auto’s veel meer zijn gaan gebruiken. Iemand wijdt dat aan terugschroeven van accu ivm brandgevaar ‘actie’. Maar dat euvel raakt ons hier in NL & BE niet.
In de app is een knop contact.iHansz schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 16:42:
Hoe kunnen we dat gelijke kilometerbereik onder de aandacht van Volvo brengen? Werkt hier iemand bij Volvo? Heeft iemand nog Facebook en daar posten op officiële EX30-pagina? Of met z’n allen melden via de App? Op Reddit wordt ‘t nog niet echt gemeld, wel dat auto’s veel meer zijn gaan gebruiken. Iemand wijdt dat aan terugschroeven van accu ivm brandgevaar ‘actie’. Maar dat euvel raakt ons hier in NL & BE niet.
Klopt, maar als maar één persoon dit doorgeeft maakt ‘t geen impact.
Heb jij home Assistant? Dan komt het daar door. Ik kreeg ook deze activatiecode en heb de code in het bestand text.volvo_otp gezet en daarna geen mails meer gekregenruudbeest schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 09:12:
Hebben meer mensen dat ze spam van volvo krijgen met een activatiecode? Afgelopen 12 uur al meer dan 80 mails gehad.
Dank je dat ga ik doen.dennistd schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 02:37:
[...]
Even bellen met de dealer. Die moet in het systeem je mailadres (opnieuw?) koppelen en dan krijg je de code direct in de mail.
Reactie: "Niet bekend en nog nooit van gehoord. Advies contacten met een dealer." Schieten we dus niets mee op.EdwinW schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 23:03:
Zojuist deze bevinding ook via de app gemeld. Ben benieuwd.
Want op de openbare weg ziet niemand je kenteken?rens-br schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 08:42:
[...]
Geen idee of het je iets uitmaakt, maar je kenteken is zichtbaar op je screenshot.
Ik begrijp nooit zo waarom velen daar zo panisch over doen. Wat kun je nou met een kenteken nummer behalve wat algemene info? Kan je sowieso toch wel opzoeken, zonder het op een foto te hebben, toch?
Schijnt psychologisch zo te werken dat als je een dure uitgave hebt gedaan, je daarna steeds bevestiging zoekt en minder openstaat voor kritiek.Aomi schreef op maandag 26 januari 2026 @ 22:54:
In een recent onderzoek van de consumentenbond "Wat is het meest betrouwbare automerk?" wordt er ook gefilterd op modellen en daar komt de EX30 zeer beroerd uit.
De EX30 scoort een 4,3 op betrouwbaarheid en een 8,6 op tevredenheid.
Vooral de betrouwbaarheid is opmerkelijk want daarmee is het met stipt de slechtste auto die vandaag de dag nieuw verkocht wordt.
Nu is er veel mis met de EX30 naar mijn mening, met name de keyfob en de software die wel eens niet doen wat ze moeten doen, maar ervaren jullie nou ook dat het echt zo'n slechte auto is?
Na ja, bij mij wel. Tot ik voor de xxx keer op allerlei manieren met volle boodschappentas de auto probeerde open te krijgen. Boodschappen bij de supermarkt neergezet en lopend naar huis om daarna met mobiele app de auto open te doen. Nee voor mij is de 4,3 dat overigens echt van een panel komt, eerder te positief dan negatief.
Weet niet of het te maken heeft met de uitvoering, ik heb een SMER plus , maar ik heb zelden problemen met unlocken soms duurt het iets langer. Maar als ik dan de greep vastpak gaat ie steevast open.Santeri schreef op maandag 23 februari 2026 @ 22:22:
[...]
Schijnt psychologisch zo te werken dat als je een dure uitgave hebt gedaan, je daarna steeds bevestiging zoekt en minder openstaat voor kritiek.
Na ja, bij mij wel. Tot ik voor de xxx keer op allerlei manieren met volle boodschappentas de auto probeerde open te krijgen. Boodschappen bij de supermarkt neergezet en lopend naar huis om daarna met mobiele app de auto open te doen. Nee voor mij is de 4,3 dat overigens echt van een panel komt, eerder te positief dan negatief.
Ook met mijn SMER plus zelden problemen met unlocken. Sowieso geen (software-) problemen, geweldige auto.ivarga schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 00:11:
[...]
Weet niet of het te maken heeft met de uitvoering, ik heb een SMER plus , maar ik heb zelden problemen met unlocken soms duurt het iets langer. Maar als ik dan de greep vastpak gaat ie steevast open.
Fijn te horen dat ik een uitzondering ben. Volgens ChatGPT staat het inderdaad niet in de top 3:Vanderosa schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 11:28:
[...]
Ook met mijn SMER plus zelden problemen met unlocken. Sowieso geen (software-) problemen, geweldige auto.
Hier is de zeer beknopte top 7 van meest genoemde Volvo EX30-klachten op fora:
#1 Software & infotainment bugs
Regelmatig meldingen van vastlopende, trage of zwarte schermen en functies die onverwacht resetten.
---
#2 Connectiviteit / internetproblemen
De auto verliest soms de dataverbinding, wat navigatie en online functies verstoort.
---
#3 App & digitale sleutel issues
De Volvo-app of digital key verbindt niet altijd betrouwbaar met de auto.
---
#4 Lock / unlock & keyless problemen
Auto ontgrendelt/vergrendelt soms inconsistent via proximity, keyfob of keycard.
---
#5 Rijhulpsystemen (ACC / sensoren)
Adaptive Cruise Control en assistentiesystemen reageren soms onvoorspelbaar.
---
#6 12-V batterij / elektrische storingen
Incidentele maar impactvolle gevallen van elektrische uitval door 12-V issues.
---
#7 Overige elektronische foutmeldingen
Sporadische waarschuwingen zoals “system error – do not drive”.
AI zou ik niet vertrouwen. Kans is zeer groot dat de info onjuist is.
Enige fout die ik incidenteel heb is "hou je handen aan het stuur" terwijl ik die vast heb. Voor de rest geen issues. Ook niet met unlocken (ik gebruik altijd de keyfob).
Fijne en veilige auto, nog steeds een genot om in te rijden.
Enige fout die ik incidenteel heb is "hou je handen aan het stuur" terwijl ik die vast heb. Voor de rest geen issues. Ook niet met unlocken (ik gebruik altijd de keyfob).
Het zal deels ook perceptie zijn of je je aan iets stoort of juist nauwelijks opmerkt, maar ik ben het in grote mate met deze zin eensRob Voets schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 13:49:
Desalniettemin ervaar ik wel wat ergernissen, hoewel de mate waarin het voorkomt en/of ik me er aan stoor per rit verschilt. Mijn lijstje is zoiets:
- Ook die handen-aan-stuur melding met autopilot
- Ten onrechte melding dat ik niet oplet in een lange bocht (zoals een rotonde of op- of afrit). Ik kijk dan inderdaad niet recht vooruit, maar de bocht in...
- Autopilot rijdt erg onrustig en/of gaat te hard rijden als er voor je een auto iets harder rijdt. Was dit nou opgelost met 1.8? Ik heb sinds die update nog geen lange rit gereden.
- Soms geen internet na verlaten parkeergarage; dit zou met 1.8 opgelost moeten zijn dus is even afwachten of dat inderdaad weg blijft.
Ik heb inmiddels 1.8 en wordt nog redelijk nerveus van Autopilot, de afstand tot de voorganger, daar is geen peil op te trekken lijkt het, met gangetje 105 zit die er vaak redelijk dicht op en met gangetje 60 mega afstand, beide met de middel instelling.ACM schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 15:36:
[...]
• Autopilot rijdt erg onrustig en/of gaat te hard rijden als er voor je een auto iets harder rijdt. Was dit nou opgelost met 1.8? Ik heb sinds die update nog geen lange rit gereden.
Het vertrouwen dat de auto werkelijk voldoende afremt, dat heb ik niet volledig, dus altijd met de tenen op de rem als ik op autopilot rij.
En nieuwe model benamingen: P3 met maar 150 pk, P5 met 272 pk en P8 met 428 pk. De P3 kost € 32.995,- en is met een 51 kWh batterij.
https://www.volvocars.com...1-Feb-2026-All_EDM1_V1_NL
[ Voor 59% gewijzigd door iHansz op 24-02-2026 19:21 ]
Het was vandaag bij mij vanmorgen al boven de 10 graden. En zowaar had ik vanmiddag na laden er 8 km extra bij. Ik zie wel verschil tussen een paar graden onder 10 en een paar graden boven 10.
Zonde van die P3 versie. Vond het bij Volvo juist wel sjiek dat ze ook het goedkoopste model uitvoerde met 272pk.iHansz schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 19:19:
En nieuwe model benamingen: P3 met maar 150 pk, P5 met 272 pk en P8 met 428 pk. De P3 kost € 32.995,- en is met een 51 kWh batterij.
Heb je een (SMER) Plus?Santeri schreef op maandag 23 februari 2026 @ 22:22:
[...]
Schijnt psychologisch zo te werken dat als je een dure uitgave hebt gedaan, je daarna steeds bevestiging zoekt en minder openstaat voor kritiek.
Wij hebben die dus als poolauto op het werk en wij waren het gedoe kotsbeu met die waardeloze keyfob. Elke keer laat/slecht/niet willen ontgrendelen, soms pas na een paar minuten of na 3 keer weggelopen en teruggekomen te zijn pas willen openen etc.
Bij onderhoud expres de Volvo dealer gekozen en het probleem daar aangekaart bij aanvang van de beurt.
"Het zal wel een slechte batterij zijn, die gaan we wisselen en dan moet het goed zijn".
Toen ik de auto aan het einde van de dag ging halen werd gelukkig erkend dat de sleutel echt problematisch was. De agenda zat voorlopig vol maar begin april mag ik terug komen en dan gaan ze een nieuwe keyfob programmeren.
Overigens is het probleem op een andere manier nu ook opgelost door de digital key in Android. Wat werkt dat formidabel
Overigens heb ik tegenwoordig altijd een van de pasjes (voor het geval dat...) in mijn portemonnee zitten.
Ja dus, dit zegt Autoweek daarover: "Tot zover geen verrassingen, maar er komen ook enkele nieuwigheden naar alle EX30's. Zo belooft Volvo een volledig herzien infotainmentsysteem, waarmee de belangrijkste functies van de auto meer binnen handbereik zijn in de menustructuur. Verbeterd gebruiksgemak dus, dat is een welkome aanpassing. Ook komt er V2L naar de EX30, bijvoorbeeld handig voor als je wil airfryen op een parkeerplaats. Wie al een EX30 heeft, valt niet buiten de boot: beide updates worden over-the-air beschikbaar, naar verwachting in de zomer." Toch wel gaaf van Volvo vind ik. Zo houden ze ons ook up-to-date.iHansz schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 09:06:
Ook nieuw. Zouden we dat dan ook kunnen met die speciale adapter?
[Afbeelding]
En, het houdt maar niet op, want we krijgen ook een nieuwe UX mét aanpasbare menubalk.iHansz schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 10:21:
[...]
Ja dus, dit zegt Autoweek daarover: "Tot zover geen verrassingen, maar er komen ook enkele nieuwigheden naar alle EX30's. Zo belooft Volvo een volledig herzien infotainmentsysteem, waarmee de belangrijkste functies van de auto meer binnen handbereik zijn in de menustructuur. Verbeterd gebruiksgemak dus, dat is een welkome aanpassing. Ook komt er V2L naar de EX30, bijvoorbeeld handig voor als je wil airfryen op een parkeerplaats. Wie al een EX30 heeft, valt niet buiten de boot: beide updates worden over-the-air beschikbaar, naar verwachting in de zomer." Toch wel gaaf van Volvo vind ik. Zo houden ze ons ook up-to-date.
"Een nieuwe UX-update verbetert de toegang tot de bedieningselementen die voor de berijders het belangrijkste zijn. Een volledig opnieuw ontworpen instellingen- en bedieningssysteem brengt de juiste bedieningselementen binnen handbereik, samen met een aanpasbare menubalk waarmee de ruimte gebruikt kan worden voor de meest voorkomende functionaliteiten of de functies die voor de berijder het belangrijkst zijn." Zie: https://www.volvocars.com...eleases/32BDFB694371A428/
Op deze foto lijkt het alsof er ook een stuk zachtere bekleding op de armsteun zit.. De huidige heb ik altijd wat te hard gevonden om echt comfortabel te zijn.
Jammer dat er nog steeds geen mini display achter het stuur komt voor de snelheid zoals de nieuwe EX60 dat wel krijgt.
Ben heel benieuwd naar die herziening, ik vind de interface nu eigenlijk wel fijn en van mij hoeft er niet echt iets gewijzigd te worden.iHansz schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 10:21:
Ja dus, dit zegt Autoweek daarover: "Tot zover geen verrassingen, maar er komen ook enkele nieuwigheden naar alle EX30's. Zo belooft Volvo een volledig herzien infotainmentsysteem, waarmee de belangrijkste functies van de auto meer binnen handbereik zijn in de menustructuur.
Ik zou vooral de mogelijkheid willen om hem naar eigen wens in te delen, en dan met name de onderste balk.rens-br schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 11:04:
[...]
Ben heel benieuwd naar die herziening, ik vind de interface nu eigenlijk wel fijn en van mij hoeft er niet echt iets gewijzigd te worden.
Daarnaast ontgaat de logica van de huidige indeling me ook volledig. Er staat een knop voor voorruit-ontwaseming, terwijl die knop (soort van) fysiek ook boven je hoofd zit bij de interieurverlichting. Dan zie ik liever een knopje voor de achterruit/spiegelverwarming in het display.
Ook de sneltoetsen naar Android Auto / Radio / Telefoon lijken geheel willekeurig te verschijnen en verdwijnen.
Soms wil ik de radio aanzetten; sneltoets foetsie. Dan maar de menu's in. Hey, daar staat ie weer.
Oh, even iemand bellen; sneltoets foetsie. Weer de menu's in.
Maar dan staat er wel permanent een micrfoon (voor de Google spraaksturing) onderin, terwijl je die juist via het stuur of via 'Hey Google' eenvoudig aan kunt roepen.
Oh en nog maar te zwijgen over dat 'handleiding' icoontje, een knopje die ik werkelijkwaar nog nooit in heb gedrukt. Waarom staat dat er dan wel permanent?
Het is allemaal klein leed, maar de logica ontgaat me compleet en ik zou het graag naar eigen inzicht willen indelen.
Goed punt, maar wat opties toevoegen is iets heel anders dan een hele overhaul in mijn idee. Neemt niet weg dat het instellen van die zaken wel super handig zijn ja.Aomi schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 11:10:
Ik zou vooral de mogelijkheid willen om hem naar eigen wens in te delen, en dan met name de onderste balk.
Daarnaast ontgaat de logica van de huidige indeling me ook volledig. Er staat een knop voor voorruit-ontwaseming, terwijl die knop (soort van) fysiek ook boven je hoofd zit bij de interieurverlichting.
Volgens mij worden die 'sneltoetsen' daar neer gezet aan de hand van het laatst gebruikte apps. En voor bellen kan je natuurlijk gewoon rechts op het vlak drukken waar je telefoon gekoppeld staat.Ook de sneltoetsen naar Android Auto / Radio / Telefoon lijken geheel willekeurig te verschijnen en verdwijnen.
Soms wil ik de radio aanzetten; sneltoets foetsie. Dan maar de menu's in. Hey, daar staat ie weer.
Oh, even iemand bellen; sneltoets foetsie. Weer de menu's in.
Zit de spiegelverwarming gekoppeld aan de achterruit? Dat is goed om te weten, met dit weer is elke ochtend mijn spiegels beslagen, maar had nog geen tijd gemaakt om uit te zoeken hoe ik de verwarming daarvan aan moest zetten.Dan zie ik liever een knopje voor de achterruit/spiegelverwarming in het display.
- Vanuit Android Auto is dat vlak weg. En de telefoonapp van Android auto staat niet zoveel 'favorieten' toe als de favorietenlijst van de Volvo zelf. Dus ik gebruik liever de Volvo telefoonapp. Die staat er de helft van de keren niet. En omdat ik veel telefonisch aangestuurde schuifhekken wil bellen vanuit de auto werkt de spraaksturing via Google ook voor geen meter. Toen ik het nog wel gebruikte heb ik al meer dan eens een kinderdagverblijf aan de lijn gehad die qua naam wel een beetje leek op de schuifpoort die ik open wilde bellen.rens-br schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 11:13:
[...]
Volgens mij worden die 'sneltoetsen' daar neer gezet aan de hand van het laatst gebruikte apps. En voor bellen kan je natuurlijk gewoon rechts op het vlak drukken waar je telefoon gekoppeld staat.
[...]
Zit de spiegelverwarming gekoppeld aan de achterruit? Dat is goed om te weten, met dit weer is elke ochtend mijn spiegels beslagen, maar had nog geen tijd gemaakt om uit te zoeken hoe ik de verwarming daarvan aan moest zetten.
Of het verkeerde hek werd gebeld, of Google begreep er gewoon helemaal niets van.
- Ja, dat is toch bij elke auto eigenlijk zo?
[ Voor 3% gewijzigd door Aomi op 25-02-2026 11:57 ]
@Aomi ah je gebruikt Android Auto, dat verklaard inderdaad een hoop.
Alleen de nieuwste modellen. Volgens mij is V2L niet achteraf toe te voegen.iHansz schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 09:06:
Ook nieuw. Zouden we dat dan ook kunnen met die speciale adapter?
[Afbeelding]
Volgens het persbericht wel hoor!rienn schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 12:14:
[...]
Alleen de nieuwste modellen. Volgens mij is V2L niet achteraf toe te voegen.
Zal waarschijnlijk in lijn met de EX60 worden gebracht, maar dan op een verticaal schermrens-br schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 11:04:
[...]
Ben heel benieuwd naar die herziening, ik vind de interface nu eigenlijk wel fijn en van mij hoeft er niet echt iets gewijzigd te worden.
Maar misschien ondersteunt de hardware het al wel van de auto en is het alleen een kwestie van een software update (in combinatie met de aanschaf van een adapter). Of misschien wordt het beschikbaar gesteld via een abonnementsvorm vanuit de App.rienn schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 12:14:
[...]
Alleen de nieuwste modellen. Volgens mij is V2L niet achteraf toe te voegen.
[ Voor 10% gewijzigd door EdwinW op 25-02-2026 13:51 ]
Vandaag meerdere malen problemen met snelladen. Zowel bij Shell als Fastned wordt aangeven dat de Volvo communicatie problemen heeft.
Gebeld met Volvo ter check. Antwoord: ja er zijn problemen we zijn druk bezig met het oplossen!
Hoe dan?? Blij dat ik nog naar huis kan.
Gebeld met Volvo ter check. Antwoord: ja er zijn problemen we zijn druk bezig met het oplossen!
Hoe dan?? Blij dat ik nog naar huis kan.
[ Voor 39% gewijzigd door Bartbo op 25-02-2026 13:58 ]
Benieuwd of we dan nu allemaal de 421 km aantikken...Hans1956 schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 15:18:
Mooi weer heeft invloed op het EX30 bereik; flink verschil met vorige week toen er bij 90% 320 km stond.
[Afbeelding]
Duur stukje plastic. Wel benieuwd of dit alleen werkt op nieuwe versies of dat onze "oudjes" dit truukje ook al kennen.iHansz schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 15:40:
[...]
De adapter is iig al te bestellen:
[Afbeelding]
Altijd al een rijdende powerbank willen hebben
Maar met een snelle google zoektocht lijkt er één 470Ohm/1 Watt weerstand tussen twee pennen te zitten en verder alleen de Type 2 connector aan de auto kant een stopcontactje aan de andere kant.
Ben geen Amazon fan maar daar koop je zo'n verloopje al voor 20,-
Volvo EX30 SMER Ultra Vapour Grey, trekhaak, Ratio IO6
Nieuwe details van de EX30
Maar ook dan heeft Volvo er nog geen genoeg van. Het merk is namelijk druk bezig met een software-update. Ergens in de zomer van 2026 moet ie bij de bestaande EX30-klanten belanden via de lucht. Hierna is je infotainment vernieuwd dankzij een UX-update. Het instellingen- en bedieningssysteem ziet er dan anders uit en de menubalk is vanaf dan aanpasbaar. Hierdoor is er ruimte voor veelgebruikte functies of functies die jij het liefst altijd in beeld wilt hebben.
Compensatie voor Volvo EX30-rijders na software issues
Met deze over-the-air update komt ook de mogelijkheid om stroom uit de EV te tappen voor externe apparaten, het zogenaamde V2L-laden. Qua hardware zat dit altijd al in de EX30, maar nu heeft Volvo de techniek bijna op orde om in de zomer het naar de klanten te brengen. Je moet hiervoor wel een V2L-adapter aanschaffen als accessoire.
Maar ook dan heeft Volvo er nog geen genoeg van. Het merk is namelijk druk bezig met een software-update. Ergens in de zomer van 2026 moet ie bij de bestaande EX30-klanten belanden via de lucht. Hierna is je infotainment vernieuwd dankzij een UX-update. Het instellingen- en bedieningssysteem ziet er dan anders uit en de menubalk is vanaf dan aanpasbaar. Hierdoor is er ruimte voor veelgebruikte functies of functies die jij het liefst altijd in beeld wilt hebben.
Compensatie voor Volvo EX30-rijders na software issues
Met deze over-the-air update komt ook de mogelijkheid om stroom uit de EV te tappen voor externe apparaten, het zogenaamde V2L-laden. Qua hardware zat dit altijd al in de EX30, maar nu heeft Volvo de techniek bijna op orde om in de zomer het naar de klanten te brengen. Je moet hiervoor wel een V2L-adapter aanschaffen als accessoire.
Is het opgelost dat je weet?Bartbo schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 13:57:
Vandaag meerdere malen problemen met snelladen. Zowel bij Shell als Fastned wordt aangeven dat de Volvo communicatie problemen heeft.
Hoe dan?? Blij dat ik nog naar huis kan.[Afbeelding]
Hier bijna 19 graden vandaag 90% geladen en 320km dus geen verschil met de afgelopen koude wekeniHansz schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 16:10:
[...]
Benieuwd of we dan nu allemaal de 421 km aantikken...
Raar raar hoe kan dit iemand een verklaring hiervoor?
EX30 SMER MY26
Daar konden ze niets over zeggen, morgen maar weer proberen :-)
Dank voor je reactie. Gelukkig wat begripAomi schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 09:45:
[...]
Heb je een (SMER) Plus?
Wij hebben die dus als poolauto op het werk en wij waren het gedoe kotsbeu met die waardeloze keyfob. Elke keer laat/slecht/niet willen ontgrendelen, soms pas na een paar minuten of na 3 keer weggelopen en teruggekomen te zijn pas willen openen etc.
Bij onderhoud expres de Volvo dealer gekozen en het probleem daar aangekaart bij aanvang van de beurt.
"Het zal wel een slechte batterij zijn, die gaan we wisselen en dan moet het goed zijn".
Toen ik de auto aan het einde van de dag ging halen werd gelukkig erkend dat de sleutel echt problematisch was. De agenda zat voorlopig vol maar begin april mag ik terug komen en dan gaan ze een nieuwe keyfob programmeren.
Overigens is het probleem op een andere manier nu ook opgelost door de digital key in Android. Wat werkt dat formidabelZo zou de keyfob ook moeten werken m.i.
Overigens heb ik tegenwoordig altijd een van de pasjes (voor het geval dat...) in mijn portemonnee zitten.
Ja, ik heb ook een SMER Plus. Met de keyfob ook al van alles geprobeerd. Blijft gewoon onvoorspelbaar werken. Maar je eigen auto niet open krijgen, is nog net iets erger dan er niet van op aan kunnen gaan dat die automatisch vergrendeld bij weglopen...
Ik heb een fairphone, dus enig dat ik nu heb is een HA widget op mijn lock-scherm waarmee ik de auto open en dicht kan doen. Werkt iig veel beter dan de keyfob.
Ik ben al een oude man en heb dus heel veel auto's en keyfob's gehad... de volvo ex30 is wat dit betreft echt mijn absolute dieptepunt.
Net ook tot 90% geladen en volgens de app kan ik nu 348km rijden. Dus dat scheelt 28km meer dan verleden week.rrgn61 schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 20:58:
[...]
Hier bijna 19 graden vandaag 90% geladen en 320km dus geen verschil met de afgelopen koude weken![]()
Raar raar hoe kan dit iemand een verklaring hiervoor?
Hier blijft hij braaf op 321KM staanpc1t schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 16:14:
[...]
Net ook tot 90% geladen en volgens de app kan ik nu 348km rijden. Dus dat scheelt 28km meer dan verleden week.
Nieuw Keyfob loste het bij mij op. Dus niet te lang wachten, gewoon een nieuwe Keyfob eisen. Dat batterij vervanggeneuzel moet je snel vergeten. Bij mij hebben ze 3x de batterij vervangen terwijl ik al had aangegeven dat ik de batterij al had vervangen en dat dat niet de oorzaak was.Aomi schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 09:45:
[...]
Heb je een (SMER) Plus?
Overigens is het probleem op een andere manier nu ook opgelost door de digital key in Android. Wat werkt dat formidabelZo zou de keyfob ook moeten werken m.i.
Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com
heb nu een optie gevonden die het verschil in actieradius/km’s kan verklaren, onder auto-instellingen-eenheden kan je dynamisch of gecertificeerd kiezen bij mij geeft het sowieso een aardig verschil in rangeKylstram schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 16:18:
[Afbeelding]
Nu 28 km meer, bij bijna 10 gr. 281 km als ik 17,44 kW/100km rij
EX30 SMER MY26
deze instelling blijft staanWinus schreef op zondag 1 maart 2026 @ 12:26:
Blijft deze instelling staan, of moet je die iedere keer opnieuw instellen?
EX30 SMER MY26
Staat/stond bij mij al op dynamisch.
EX30 Core SMSR MY26
Als het alarm van de auto afgaat (bijvoorbeeld bij inbraak of beweging), krijg je dan automatisch een melding in de app op je telefoon? En zo ja, moet je daar nog iets speciaals voor instellen?
Ik gebruik de Volvo-app op mijn smartphone, maar kan niet duidelijk vinden of deze functie standaard actief is.
Ik gebruik de Volvo-app op mijn smartphone, maar kan niet duidelijk vinden of deze functie standaard actief is.
Ja, dan krijg je ook een melding op je telefoon via de app. Kan je eventueel uitproberen door iemand in je auto te laten zitten, deuren op slot te doen, even wachten en die persoon laten bewegen. Dan zou het alarm af moeten gaan.Bingstar schreef op maandag 2 maart 2026 @ 23:42:
Als het alarm van de auto afgaat (bijvoorbeeld bij inbraak of beweging), krijg je dan automatisch een melding in de app op je telefoon? En zo ja, moet je daar nog iets speciaals voor instellen?
Met nadruk op zou. Je krijgt dus geen melding als je ruit wordt ingetiktMeloenen schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 08:33:
[...]
Ja, dan krijg je ook een melding op je telefoon via de app. Kan je eventueel uitproberen door iemand in je auto te laten zitten, deuren op slot te doen, even wachten en die persoon laten bewegen. Dan zou het alarm af moeten gaan.
Vorig jaar de gelukkige geweest en tas uit de auto gestolen, maar geen melding gehad op m'n telefoon. Dus bij heftigere beweging is dit waarschijnlijk pas het geval (en wanneer een portier opent terwijl die op slot zit)
Wanneer mijn dochter in de auto blijft als ik ff de supermarkt inloop en we vergeten de kaart neer te leggen krijg ik steevast een melding dat het alarm afgaat terwijl het enige wat ze doet is op dr telefoon scrollen 😉Bertus1337 schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 08:45:
[...]
Met nadruk op zou. Je krijgt dus geen melding als je ruit wordt ingetikt![]()
Vorig jaar de gelukkige geweest en tas uit de auto gestolen, maar geen melding gehad op m'n telefoon. Dus bij heftigere beweging is dit waarschijnlijk pas het geval (en wanneer een portier opent terwijl die op slot zit)
Dank voor je reactie. Dan is er iets mis met mijn app of auto. Want de alarm gaat af en ik krijg dan geen melding. Afgelopen voorjaars vakantie was mijn alarm op een grote parkeerplaats vaak afgegaan waardoor waarschijnlijk mijn 12 volt accu leeg raakte. Hierdoor kreeg ik mijn autodeur niet meer open zonder stroom en moest ANWB komen.
In april krijgt mijn ex30 een beurt en zal ik vragen of dit gefixt kan worden met de meldingen. In ieder geval fijn om van je te weten dat het zou moeten werken. Nogmaals dank hiervoor👍
In april krijgt mijn ex30 een beurt en zal ik vragen of dit gefixt kan worden met de meldingen. In ieder geval fijn om van je te weten dat het zou moeten werken. Nogmaals dank hiervoor👍
Hoi, ik heb het volgende probleempje. Het is geen halszaak en de auto rijdt er niet minder lekker door maar ik vind het wel vervelend. In de Volvo Cars app krijg ik keurig meldingen wanneer de auto is volgeladen of wanneer ik vergeten heb de auto af te sluiten. Het vervelende is dat ik deze meldingen alleen als tekstmelding binnenkrijg, maar dat ik er geen geluid bij krijg of badges. Geluiden en badges zijn wel ingeschakeld in meldingen. Ik heb een iPhone 15 met IOS 26. Is dit een bekend euvel of heb ik toch iets niet goed ingesteld?
EX30 Core SMSR MY26
Die krijg je ook niet. Helaas.Kylstram schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 19:11:
Hoi, ik heb het volgende probleempje. Het is geen halszaak en de auto rijdt er niet minder lekker door maar ik vind het wel vervelend. In de Volvo Cars app krijg ik keurig meldingen wanneer de auto is volgeladen of wanneer ik vergeten heb de auto af te sluiten. Het vervelende is dat ik deze meldingen alleen als tekstmelding binnenkrijg, maar dat ik er geen geluid bij krijg of badges. Geluiden en badges zijn wel ingeschakeld in meldingen. Ik heb een iPhone 15 met IOS 26. Is dit een bekend euvel of heb ik toch iets niet goed ingesteld?
:strip_exif()/f/image/D3rXAM3mVnF1oWxoaKNRp8YP.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Fqv9RruMfLI24j6oYRnZKSbJ.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/GzCbxux6dfEixHUPQm9qmOlY.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Y2gvFuai8gkVj5t5MyA9j5ij.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/bEYOwKLsuNvCcKAz9POdf0ig.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/9SH6cD3sNmNOeWXQ7lD0vyC0.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/34ylqSLbMV1L0KHQi7pGj7ID.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/EGptfoQsA05ASDKHKMUnJMFT.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/pJ7sN4kyI6pdnB2QUTdq8PEd.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/bRksb08tZdfpDAEKKjhijcAN.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/SYx6yCslD7JwJ9dw7TGpAUfr.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/SanDWwxQPUWglWXrOQWEQX28.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/UekAMfeFWrbCLVmKUixEMAZ9.jpg?f=fotoalbum_large)