Het grote Volvo EX30 topic

Pagina: 1 ... 115 116 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Vanderosa
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 22:23
ivarga schreef op maandag 7 september 2026 @ 08:00:
Als workaround creepmode nu als snelkoppeling ingesteld . Moet wel op de meest rechtse staan want de linker word overgenomen door de camera bij lage snelheid . Het blijft behelpen . Hopelijk word dit weer gefixed in de volgende update
Iedereen zou zijn probleem met de nieuwe kruip functie moeten melden via de app, misschien wordt er dan iets mee gedaan. Volvo leest helaas niet mee met dit forum.

• Frunnik53
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 15-09 09:29
Iedereen die graag ziet dat "Lane keeping Aid" onder de sneltoets geplaatst zou moeten kunnen svp melden via app. Ik heb het al gedaan

• Tinus_Budel
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 19:50
Hmm ik moet zeggen dat het me helemaal niet opgevallen is dat OPD zo anders werkt, heb wel alleen vrijdag een ritje gemaakt verder niet meer in de auto gereden (rijd zakelijk en niet privé). Ga er eens op letten deze week.

Wat ik wel beaam is dat dat auto hold in achteruit eerder verschrikkelijk was omdat die auto gewoon doorknalde terwijl dat niet meer de bedoeling was, maar dat is dus wel opgelost? Achja wat ik al zei ik er deze week eens op letten.

• DoubleDot
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:00
rens-br schreef op maandag 7 september 2026 @ 08:12:
Ik heb er nu een paar dagen mee gereden, met de nieuwe OPD achteruit logica en het was even wennen, maar het gaat steeds makkelijker eigenlijk.
Zelf geen EX30 maar in bv de EX40/XC40 werkt OPD exact op de manier zoals het nu in de EX30 zit. OPD aan => in elke richting. Persoonlijk vind ik dat de meest logische implementatie. Dat gezegd zijnde: ik zou er ook gek van worden mochten ze dit plots veranderen.

[ Voor 6% gewijzigd door DoubleDot op 07-09-2026 09:37 ]

• Rob Voets
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:46
DoubleDot schreef op maandag 7 september 2026 @ 09:37:
[...]

Zelf geen EX30 maar in bv de EX40/XC40 werkt OPD exact op de manier zoals het nu in de EX30 zit. OPD aan => in elke richting. Persoonlijk vind ik dat de meest logische implementatie. Dat gezegd zijnde: ik zou er ook gek van worden mochten ze dit plots veranderen.
Het gaat om stapvoets, niet om OPD. Wat is het nut van OPD achteruit?

• DoubleDot
Rob Voets schreef op maandag 7 september 2026 @ 10:06:
[...]

Het gaat om stapvoets, niet om OPD. Wat is het nut van OPD achteruit?
Euhhh, voorspelbaar gedrag? En hoezo "nut"?
One Pedal Drive omschrijft toch gewoon wat het zou moeten doen, de "drive" van je voertuig met 1 pedaal kunnen beheren. De richting maakt hierbij niets uit.

[ Voor 25% gewijzigd door DoubleDot op 07-09-2026 10:26 ]

• puccini
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-09 13:44
Frunnik53 schreef op maandag 7 september 2026 @ 08:52:
Iedereen die graag ziet dat "Lane keeping Aid" onder de sneltoets geplaatst zou moeten kunnen svp melden via app. Ik heb het al gedaan
Inderdaad dacht dat ze dat wel zouden oplossen, ik wordt er doodziek van dat getril aan het stuur, en als je het uit wil zetten moet je het halve menu door, en nu met sys. 2.1.2 is het nog moeilijker te vinden. Op deze manier is het tegenovergestelde bereikt. :?

• Rob Voets
DoubleDot schreef op maandag 7 september 2026 @ 10:26:
[...]

Euhhh, voorspelbaar gedrag? En hoezo "nut"?
One Pedal Drive omschrijft toch gewoon wat het zou moeten doen, de "drive" van je voertuig met 1 pedaal kunnen beheren. De richting maakt hierbij niets uit.

Natuurlijk kun je alles recht praten, maar waarom hebben ze het dan meer dan 2 jaar ‘verkeerd’ gedaan. Ik weet niet hoe het bij andere merken is, maar daar ga ik langzaam wel kijken als dit niet wordt opgelost. Mijn auto is van fijn naar klote gegaan.

• DoubleDot
Ik praat helemaal niets recht, ik vergelijk het vooral met OPD in m'n eigen Volvo en de zowat 10-tal andere elektrische wagens die ik intussen al heb getest. OPD = OPD met hetzelfde pedaal in beide richtingen.

Maar zoals ik al zei: ik ben het eens met het feit dat het zomaar veranderen van het gedrag gewoon vreselijk is, ongeacht wat "correcter" is.

[ Voor 7% gewijzigd door DoubleDot op 07-09-2026 17:02 ]

• fbenniks
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 20:33
DoubleDot schreef op maandag 7 september 2026 @ 17:02:
[...]

Ik praat helemaal niets recht, ik vergelijk het vooral met OPD in m'n eigen Volvo en de zowat 10-tal andere elektrische wagens die ik intussen al heb getest. OPD = OPD met hetzelfde pedaal in beide richtingen.

Maar zoals ik al zei: ik ben het eens met het feit dat het zomaar veranderen van het gedrag gewoon vreselijk is, ongeacht wat "correcter" is.
Ik had het zelfde gevoel toen ze in 1.6.2 de “OPD uit” uitrol snelheid hadden aangepast. Me auto rijd niet meer lekker! Nu ben ik gewend aan OPD op light. Het is dus niet de eerste keer dat ze rij eigenschappen aanpassen via een software update.

• Volvoforlive
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 11-09 18:32
Wat vaag dat er zomaar een ACC op de autosnelweg uitvalt. Nog nooit meegemaakt en ook niet elders gelezen of gehoord. Wel vaker hier gelezen dat er 'individuele' klachten zijn over de software. Is er dan iets niet goed ingeladen? Als dat niet ok is, dan zouden er toch veel meer, heel veel mensen deze klacht, of andere, moeten hebben?

• OnsFrenske
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 15-09 12:06
Hoe kan ik het makkelijkst een klacht indienen?

• Diederik
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
OnsFrenske schreef op maandag 7 september 2026 @ 22:12:
Hoe kan ik het makkelijkst een klacht indienen?
Dealer bellen lijkt me

Invoegen doe je zo!

• Swerfer
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:16

Swerfer

Hmm...

Ben ik de enige waarbij bij de eerste keer inschakelen van ACC met de versnellingspook ook gelijk pilot assist of hoe het ook heet aangaat? Levensgevaarlijk als je dat niet door hebt op een landweggetje waar je over een lijn heen moet om auto's te kunnen passeren. Je wordt gewoon teruggeduwn op het midden van de weg als je relaxed rijdt met het stuur lichtjes vastgehouden...

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Swerfer schreef op maandag 7 september 2026 @ 23:08:
Ben ik de enige waarbij bij de eerste keer inschakelen van ACC met de versnellingspook ook gelijk pilot assist of hoe het ook heet aangaat?
Dat is vziw standaardgedrag. En die modus kan je aanpassen met dat stuur-knopje op je stuur, ik weet niet of dat ook werkt als je nog geen CC hebt geactiveed maar dat zou je kunnen proberen.
Levensgevaarlijk als je dat niet door hebt op een landweggetje waar je over een lijn heen moet om auto's te kunnen passeren. Je wordt gewoon teruggeduwn op het midden van de weg als je relaxed rijdt met het stuur lichtjes vastgehouden...
Je bedoelt dan zo'n weg met aan weerszijden stippellijnen en geen middenlijn? Ik heb me voor die paar momenten dat ik op zo'n weg wil uitwijken voor tegenliggers aangeleerd om het stuur gelijk stevig vast te pakken. Aangezien er ook vaak zo'n strook naast zit die je auto laat trillen, is dat in mijn beleving sowieso wel verstandig om te doen.

Daarnaast wijk ik doorgaans al vrij vroeg uit, wat als bijkomend voordeel heeft dat ie niet pas probeert terug te duwen net als de tegenligger bij je is.

Je zou natuurlijk ook richting kunnen aangeven, dan gaat ie ook niet tegenduwen, maar dat is een beetje gek als je niet daadwerkelijk afslaat of inhaalt.

• Frunnik53
Dat werkt niet via stuurbediening. Zo zet je "Lane keeping Aid" uit:
  1. Druk op het autosymbool Afbeeldingslocatie: https://www.volvocars.com/media/support-content/img8ef7b4bd550da2fac0a801f23980b17b_1_--_--_PNG.png in de onderste balk.
  2. Ga naar Rijden→Veiligheidsondersteuning→Lane Keeping Aid.
  3. Schakel de hulpfunctie voor het op de rijstrook blijven rijden in of uit
Klachten of meldingen via App met Chatfunctie melden.

[ Voor 3% gewijzigd door Frunnik53 op 08-09-2026 08:44 ]

• Tinus_Budel
Ik heb vanmorgen nog eens goed opgelet maar ik heb het idee dat mijn OPD niet is veranderd na de update. Mijn EX30 is van februari, zou het zo kunnen zijn dat het daar al werkte zoals ik het nu lees bij jullie ook werkt? Ik had ook al 3 standen volgens mij (uit, laag en hoog). Ik merk in ieder geval geen verschil...

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:29

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Tinus_Budel schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 10:42:
Ik heb vanmorgen nog eens goed opgelet maar ik heb het idee dat mijn OPD niet is veranderd na de update. Mijn EX30 is van februari, zou het zo kunnen zijn dat het daar al werkte zoals ik het nu lees bij jullie ook werkt? Ik had ook al 3 standen volgens mij (uit, laag en hoog). Ik merk in ieder geval geen verschil...
Zet de auto eens in zijn achteruit, merk je dan wel verschil? Zo, niet, heb jij standaard 'kruipen' aanstaan?

• Hans1956
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:32

Hans1956

Pixel 8 Pro

Nu de update 2.1.2 bij veel EX30's is aangekomen de vraag of V2L ook werkt. Ik zag deze stekker 'Voldt® V2L Adapter Type 2 16 A EU-stopcontact V2L' voor 49 euro en ben benieuwd of iemand die al heeft kunnen gebruiken. Bij VOLDT krijg ik de reactie (van de AI robot) dat deze stekker, die ook voor ZEEKR en Smart toepasbaar is, werkt op de EX30.

Volvo EX30 | SMER | Plus | Vapour Grey / Indigo | MY24

• Makimba
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 18:20
Als ik het nu goed begrijp moet je dus Lane Keeping Aid tweemaal uitzetten? Eenmaal in het standaard menu en de andere specifiek voor ACC?

• tajigox
  • Registratie: Augustus 2026
  • Laatst online: 10-09 20:59
Hans1956 schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 10:54:
Nu de update 2.1.2 bij veel EX30's is aangekomen de vraag of V2L ook werkt. Ik zag deze stekker 'Voldt® V2L Adapter Type 2 16 A EU-stopcontact V2L' voor 49 euro en ben benieuwd of iemand die al heeft kunnen gebruiken. Bij VOLDT krijg ik de reactie (van de AI robot) dat deze stekker, die ook voor ZEEKR en Smart toepasbaar is, werkt op de EX30.
Volgens mij is hier de Wet koop op Afstand perfect voor. Als het niet werkt kan die zo terug.

• rickbrg
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 15:03
Nadat ik ook eindelijk de software-update heb mogen ontvangen, heb ik de carwash-modus onder de eerste sneltoets geplaatst. Bij lage snelheden krijgt de achteruitrijcamera echter automatisch voorrang op het scherm, waardoor de carwash-knop precies op het verkeerde moment verdwijnt. Het nut van die automatische cameraweergave-knop ontgaat me een beetje...

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Makimba schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 11:54:
Als ik het nu goed begrijp moet je dus Lane Keeping Aid tweemaal uitzetten? Eenmaal in het standaard menu en de andere specifiek voor ACC?
't Zijn twee verschillende functies. Het ene is automatisch de rijbaan volgen als onderdeel van Pilot Assist, inclusief in bochten meesturen. En dat zet je via het knopje op je stuur uit.

Als je automatische sturen uitzet, zal de tweede alsnog (of juist) actief zijn.

Het andere is de veiligheidsmaatregel die tegenwoordig op alle auto's moet zitten en voorkomt dat je per ongeluk de rijbaan verlaat. En als je die uit wilt zetten moet je in het menu zijn.

Mijns inziens zou die tweede voor de meeste bestuurders en ritten niet uitgezet hoeven te worden, dus ik snap wel dat dat relatief verstopt in het menu zit.

• CaramelApplePie
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 14:48
ACM schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 13:32:
[...]

Het andere is de veiligheidsmaatregel die tegenwoordig op alle auto's moet zitten en voorkomt dat je per ongeluk de rijbaan verlaat. En als je die uit wilt zetten moet je in het menu zijn.

Mijns inziens zou die tweede voor de meeste bestuurders en ritten niet uitgezet hoeven te worden, dus ik snap wel dat dat relatief verstopt in het menu zit.
Ja maar dan moet je het knipperlicht gebruiken, dat is voor de meeste bestuurders écht vervelend.

[ Voor 20% gewijzigd door CaramelApplePie op 08-09-2026 13:48 ]

• Volvoforlive
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 11-09 18:32
Bij het verlaten van een rijbaan of anderszins van richting veranderen is de richtingaanwijzer toch de aangewezen (en veilige) functie?

• pc1t
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:50
Hans1956 schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 10:54:
Hier het antwoord van Voldt op mijn vraag of de Zeekr V2L adapter te gebruiken is voor de volvo EX30:
Ja, dat klopt. De Volvo EX30 heeft dankzij een software-update nu V2L-functionaliteit. Daardoor kun je de accu gebruiken om bijvoorbeeld gereedschap, werkverlichting of een e-bike op te laden.

De Voldt® V2L Adapter Type 2 16 A EU-stopcontact V2L Zeekr is geschikt voor deze Type 2-aansluiting en levert tot 3,6 kW via een standaard EU-stopcontact. Je vindt de adapter hier:https://voldt.nl/products/voldt-v2l-adapter-type-2-16a-eu-stopcontact-zeekr

Controleer wel even of de V2L-update daadwerkelijk op jouw EX30 is geïnstalleerd. Een mooie software-update die je auto ineens ook als stopcontact laat werken, daar zeggen we geen nee tegen.

• Sepio
  • Laatst online: 16:52
pc1t schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 16:08:
[...]

Hier het antwoord van Voldt op mijn vraag of de Zeekr V2L adapter te gebruiken is voor de volvo EX30:
Ja, dat klopt. De Volvo EX30 heeft dankzij een software-update nu V2L-functionaliteit. Daardoor kun je de accu gebruiken om bijvoorbeeld gereedschap, werkverlichting of een e-bike op te laden.

De Voldt® V2L Adapter Type 2 16 A EU-stopcontact V2L Zeekr is geschikt voor deze Type 2-aansluiting en levert tot 3,6 kW via een standaard EU-stopcontact. Je vindt de adapter hier:https://voldt.nl/products/voldt-v2l-adapter-type-2-16a-eu-stopcontact-zeekr

Controleer wel even of de V2L-update daadwerkelijk op jouw EX30 is geïnstalleerd. Een mooie software-update die je auto ineens ook als stopcontact laat werken, daar zeggen we geen nee tegen.
Op die site zie ik er voor de Zeekr weer 4 varianten. Welke van de vier?

• ivarga
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:29
rickbrg schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 13:31:
Nadat ik ook eindelijk de software-update heb mogen ontvangen, heb ik de carwash-modus onder de eerste sneltoets geplaatst. Bij lage snelheden krijgt de achteruitrijcamera echter automatisch voorrang op het scherm, waardoor de carwash-knop precies op het verkeerde moment verdwijnt. Het nut van die automatische cameraweergave-knop ontgaat me een beetje...
Als je hem op de meest rechtse knop plaatst dan heb je dat probleem niet , ik heb daar de creep mode opgezet want die heb je ook nodig bij lage snelheid

EX30 | SMER | PLUS | GREY

• Rob Voets
Kunnen jullie mij advies geven. Ik was gewoon stapvoets ingeschakeld te hebben achteruit en niet vooruit. Achteruit doseerde ik met de rem. Als je vooruit ook aanzet (zoals nu het geval is), hoe rijden jullie dan bijvoorbeeld in een file, ook met de rem? De hele tijd switchen tussen stapvoets en niet stapvoets is niet ideaal ook al staat het op het hoofdscherm. Achteruit niet stapvoets vind ik niets.

• ivarga
Rob Voets schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 17:03:
Kunnen jullie mij advies geven. Ik was gewoon stapvoets ingeschakeld te hebben achteruit en niet vooruit. Achteruit doseerde ik met de rem. Als je vooruit ook aanzet (zoals nu het geval is), hoe rijden jullie dan bijvoorbeeld in een file, ook met de rem? De hele tijd switchen tussen stapvoets en niet stapvoets is niet ideaal ook al staat het op het hoofdscherm. Achteruit niet stapvoets vind ik niets.
Als je in de file ACC aan hebt staan dan gaat het toch automatisch goed ?

• Rob Voets
ivarga schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 17:16:
[...]

Als je in de file ACC aan hebt staan dan gaat het toch automatisch goed ?
Vertrouw jij daar op met naderen file en stilstaan? Ik heb dat eigenlijk nooit geprobeerd.

• Diederik
  • Niet online
Rob Voets schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 17:25:
[...]

Vertrouw jij daar op met naderen file en stilstaan? Ik heb dat eigenlijk nooit geprobeerd.
v.w.b. het naderen vind ik de auto weleens aan de late kant met remmen, dus rem ik vaak zelf. Eenmaal in de file kan je ACC weer activeren en dan volg je probleemloos je voorganger.

Invoegen doe je zo!

• Yucko
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:37

Yucko

One clown to rule them all !

Sepio schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 16:57:
[...]

de X is het Zeekr broertje van de EX30
Diederik schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 17:29:
[...]

v.w.b. het naderen vind ik de auto weleens aan de late kant met remmen, dus rem ik vaak zelf. Eenmaal in de file kan je ACC weer activeren en dan volg je probleemloos je voorganger.
ook bij het stilstand komen en weer optrekken?

 iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  MacBook Air M4 13" 16GB/512GB -  AirPods Pro 3 -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay

• Diederik
  • Niet online
pc1t schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 16:08:
[...]

Ik ga deze meteen bestellen en de update installeren, kan ik lekker mijn auto stofzuigen op de accu (ik kan mijn auto niet voor de deur parkeren).

[ Voor 13% gewijzigd door Diederik op 08-09-2026 17:47 ]

Invoegen doe je zo!

• Diederik
  • Niet online
Yucko schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 17:42:

[...]

ook bij het stilstand komen en weer optrekken?
Ja, alleen als je stilstaat en om je heen zit te kijken en de voorganger gaat rijden, dan 'vraagt' de auto of je klaar bent om te rijden en moet je eerst een tikje op het stroompedaal geven dan neemt ACC het weer over.

Invoegen doe je zo!

• tajigox
  • Registratie: Augustus 2026
  • Laatst online: 10-09 20:59
Ik zet in de file de afstand op middellang ipv kort. Ideaal, alleen vinger aan het stuur en rijden maar.

• ivarga
Diederik schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 17:49:
[...]

Ja, alleen als je stilstaat en om je heen zit te kijken en de voorganger gaat rijden, dan 'vraagt' de auto of je klaar bent om te rijden en moet je eerst een tikje op het stroompedaal geven dan neemt ACC het weer over.
Je kan ook op het plusje op linkerkant van stuur drukken

• Swerfer
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:16

Swerfer

Hmm...

ACM schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 07:59:
[...]

Dat is vziw standaardgedrag. En die modus kan je aanpassen met dat stuur-knopje op je stuur, ik weet niet of dat ook werkt als je nog geen CC hebt geactiveed maar dat zou je kunnen proberen.
Dat is geen standaardgedrag. Ik heb het overigens verkeerd gezegd. Als ik de ACC de eerste keer aanzet met het meest linker knopje, dan gaat pilot assist ook automatisch aan. Dat was voor de update niet het geval.

Bij het in de auto stappen zet ik alle beveiligingen uit, de 3 in het snelmenu en de lane assist in het rijden menu.

Het is pilot assist die dus automatisch aan gaat, niet lane assist.

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com

• CountBor
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 09-09 23:16
Tja het is vrij persoonlijk misschien maar zo doe ik het wel. Ik merk dan ook geen verschil met de nieuwe SW update. Uit nieuwsgierigheid, als je al gewend bent aan met de rem doseren bij achteruit rijden, wat is dan het probleem om dat vooruit ook te doen?

• Tinus_Budel
rens-br schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 10:47:
[...]

Zet de auto eens in zijn achteruit, merk je dan wel verschil? Zo, niet, heb jij standaard 'kruipen' aanstaan?
Standaard kruipen staat aan inderdaad

• Makimba
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 18:20
Volvoforlive schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 15:41:
Bij het verlaten van een rijbaan of anderszins van richting veranderen is de richtingaanwijzer toch de aangewezen (en veilige) functie?
Voor mij niet meer dan logisch om je knipperlicht te gebruiken. Ik merk alleen als Lane Aid aan staat ik vaak bij het inhalen al licht naar rechts/links stuur voordat ik daadwerkelijk van baan wissel of m'n knipperlicht aan heb. Je doet de check op je dode hoek en gaat dan definitief. Bij Lane Aid stuurt hij automatisch terug (en soms vrij agressief) waardoor ik een soort correctie ga doen en je vrijwel vanzelf een kleine slinger maakt. Wanneer je veel in de spits rijdt heb je niet altijd de luxe om ruim op tijd (voor de Lane Aid) je knipperlicht aan te zetten is mijn ervaring :|

• Tinus_Budel
Ik switch niet, ik rem dan gewoon met de rem daar is ie toch voor ;-)

• Tinus_Budel
CountBor schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 22:43:
[...]

Tja het is vrij persoonlijk misschien maar zo doe ik het wel. Ik merk dan ook geen verschil met de nieuwe SW update. Uit nieuwsgierigheid, als je al gewend bent aan met de rem doseren bij achteruit rijden, wat is dan het probleem om dat vooruit ook te doen?
Ik heb hetzelfde idee dat dat de reden is dat ik ook geen verschil merk, ik denk dat ik de functionaliteit gewoon anders gebruikt heb altijd.

• Rob Voets
Tinus_Budel schreef op woensdag 9 september 2026 @ 09:27:
[...]

Ik switch niet, ik rem dan gewoon met de rem daar is ie toch voor ;-)
Achteruit rij ik alleen om achteruit in te parkeren. Vooruit rij ik veel vaker. Vertrouwen op ACC doe ik niet en vanuit stilstand werkt ACC bij mij ook niet. Met mijn gewenning aan hoe het was schiet de wagen dan ineens vooruit. Misschien went het ooit, maar zoals het was was het veel fijner.
Ik heb trouwens ook veel meer gedoe met het ontgrendelen en vergrendelen van de auto. Gisteren werkte het niet met mijn telefoon en het pasje. Ik moest hem openen en sluiten met de Volvo app. Om te rijden accepteerde hij het pasje gelukkig wel. Ik ga de keyfob maar weer eens gebruiken.

• Tinus_Budel
Rob Voets schreef op woensdag 9 september 2026 @ 09:56:
[...]

Achteruit rij ik alleen om achteruit in te parkeren. Vooruit rij ik veel vaker. Vertrouwen op ACC doe ik niet en vanuit stilstand werkt ACC bij mij ook niet. Met mijn gewenning aan hoe het was schiet de wagen dan ineens vooruit. Misschien went het ooit, maar zoals het was was het veel fijner.
Ik heb trouwens ook veel meer gedoe met het ontgrendelen en vergrendelen van de auto. Gisteren werkte het niet met mijn telefoon en het pasje. Ik moest hem openen en sluiten met de Volvo app. Om te rijden accepteerde hij het pasje gelukkig wel. Ik ga de keyfob maar weer eens gebruiken.
ACC heb ik er niet opzitten dus dat gebruik ik niet. Maar waarschijnlijk zit het hem er inderdaad in hoe je gewent was de auto (en functionaliteiten) te gebruiken. Hopelijk is het iets dat ze aan kunnen passen in toekomstige updates.

• larstiaan
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15-09 10:59
Waze werkt gelukkig weer met de nieuwe software, ik krijg alleen geen Nederlandse stem meer....

Hebben hier meer mensen last van en weet iemand hier de oplossing voor?

• dondieke71
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 19:20
larstiaan schreef op woensdag 9 september 2026 @ 11:56:
Waze werkt gelukkig weer met de nieuwe software, ik krijg alleen geen Nederlandse stem meer....

Hebben hier meer mensen last van en weet iemand hier de oplossing voor?
Ik heb opnieuw moeten aanloggen met mijn waze account en alles kwam weer terug ook de nederlandse stem.

• Scriptkid
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 14-09 18:02
Ik heb sinds deze week de 2.1.2 update.

Heeft iemand hier een oplossing voor:

Hele tijd staat adaptive cruise en speed limit uit en kan niet aangezet worden met handel of + teken op stuur. ook in de display zie je dat de functionaliteit uitstaat - Geen icoon onder RND in scherm.

Ik ga dan naar settings en switch van adaptive naar speed limit en dan zie je in scherm dat het geactiveerd word en moet dan weer terug naar cruise control voor de CC ingeschakeld kan worden met de handel.

tweede probleem is ook dat de automatische Park mode niet meer activeerd als je gordel los maakt dat was voorheen wel altijd zo.

• puccini
Scriptkid schreef op woensdag 9 september 2026 @ 14:07:
Ik heb sinds deze week de 2.1.2 update.

Heeft iemand hier een oplossing voor:

Hele tijd staat adaptive cruise en speed limit uit en kan niet aangezet worden met handel of + teken op stuur. ook in de display zie je dat de functionaliteit uitstaat - Geen icoon onder RND in scherm.

Ik ga dan naar settings en switch van adaptive naar speed limit en dan zie je in scherm dat het geactiveerd word en moet dan weer terug naar cruise control voor de CC ingeschakeld kan worden met de handel.

tweede probleem is ook dat de automatische Park mode niet meer activeerd als je gordel los maakt dat was voorheen wel altijd zo.
Probeer even een reset met de knoppen op het stuur, dat wil nog wel eens helpen.

• Kylstram
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 14-09 14:39
Wat ik gemerkt heb dat als je drive inschakelt dat het even duurt voor e.e.a. volledig is opgestart. Eerst krijg je het oranje snelheid waarschuwing symbooltje

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xfQfFYnKO8PFf91ScCfUAjuzWIQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/nR9K3ozMGyj2xg8hOtl3XuCB.png?f=user_large

Wanneer dat verdwijnt verschijnt het CC symbool onder de RND. Wat ik het idee heb dat als je te snel wegrijdt, voordat de CC in beeld is, die niet meer komt. Dat had ik ook regelmatig in 1.8.

EX30 Core SMSR MY26

• Yucko

Yucko

ik rij niet anders/sneller weg dan toen ik nog op 1.8 zat, maar heb vandaag al 2x gehad dat ACC niet beschikbaar was na wegrijden en dat ik via menu > rijden even moet switchen tussen de 2 modi om weer toegang tot ACC te krijgen

op 1.8 nooit gehad :/

 iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  MacBook Air M4 13" 16GB/512GB -  AirPods Pro 3 -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay

• Rob Voets
Voor mijn mag 1.8 wel weer terug. Ik moet een een checklist afwerken voor ik kan vertrekken.

• Scriptkid
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 14-09 18:02
Vandaag contact gehad met de dealer en het cruise controle probleem is middels met dealers gedeel en die hebbeneen interne briefing gehad van volvo.

Er wordt dus gewerkt aan een oplossing

• puccini
Scriptkid schreef op woensdag 9 september 2026 @ 20:29:
Vandaag contact gehad met de dealer en het cruise controle probleem is middels met dealers gedeel en die hebbeneen interne briefing gehad van volvo.

Er wordt dus gewerkt aan een oplossing
Dit geloof je toch niet, 6 maanden wachten op een nieuw software gedrocht :henk

En terug naar software 1.8 is niet meer mogelijk 8)7

[ Voor 7% gewijzigd door puccini op 10-09-2026 13:13 ]

• louis.hendrikx
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15-09 13:30
Zijn er nog mensen die het volgende opmerken sinds de update? :

Wanneer je de auto in achteruit zet duurt het even voor zowel de gaspedaal response geeft, als dat de autohold aan gaat (creep staat uit).
Je merkt dit vooral als je auto op een helling geparkeerd staat, je de auto in achteruit zet en snel de rem loslaat. Of bij het vlot inparkeren wanneer je wisselt tussen vooruit en achteruit.

Creep staat trouwens uit.

• Rob Voets
louis.hendrikx schreef op donderdag 10 september 2026 @ 13:43:
Zijn er nog mensen die het volgende opmerken sinds de update? :

Wanneer je de auto in achteruit zet duurt het even voor zowel de gaspedaal response geeft, als dat de autohold aan gaat (creep staat uit).
Je merkt dit vooral als je auto op een helling geparkeerd staat, je de auto in achteruit zet en snel de rem loslaat. Of bij het vlot inparkeren wanneer je wisselt tussen vooruit en achteruit.

Creep staat trouwens uit.
Bij mij ook. Ik zet stapvoets aan bij achteruit rijden. Ik dacht dat het kwam door de wissel, maar kennelijk niet het geval.

• VicSmurf
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-09 16:39
Als ik dit zo lees over de update ben ik eigenlijk blij dat ik een Ultra heb met een 22kW lader.

• pc1t
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:50
Sepio schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 16:57:
[...]

Ik heb deze besteld maar helaas werkt deze niet. In het scherm staat : Storing opladen. en de optie energie overdragen blijft uit. Dus heb de adapter meteen terug gestuurd. Ik wacht wel tot er een adapter leverbaar is die echt voor de EX30 is.

• EdwinW
  • Laatst online: 21:13
@VicSmurf Je bepaalt zelf of je een update wel of niet gaat installeren. De melding op het scherm dat er een update beschikbaar is, kun je gewoon negeren. Heb de laatste update ook nog niet geinstalleerd.

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:16
Bij mij werkt ACC nu ook vaker niet dan wel, de snelste fix voor mij is om in het menu een keer te switchen tussen PilotAssist en de snelheidsbegrenzer.

Hoe hebben ze dit in godsnaam kunnen missen...

• Sepio
  • Laatst online: 16:52
pc1t schreef op donderdag 10 september 2026 @ 14:59:
[...]

Ik heb deze besteld maar helaas werkt deze niet. In het scherm staat : Storing opladen. en de optie energie overdragen blijft uit. Dus heb de adapter meteen terug gestuurd. Ik wacht wel tot er een adapter leverbaar is die echt voor de EX30 is.
Ik heb hem ook besteld, maar de levering blijft uit. Dan zal ik hem waarschijnlijk ook terug moeten sturen. Jammer. Als je er 1 hebt die wel werkt dan hoor ik het graag.

Ik heb ze een berichtje gestuurd of ze mijn order kunnen annuleren en de vraag gesteld of ze misschien een andere V2L adapter hebben die wel werkt. Mocht ik meer informatie krijgen dan laat ik het weten.

[ Voor 16% gewijzigd door Sepio op 10-09-2026 16:44 . Reden: Aanvulling toegevoegd ]

• tdolder
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:15
VicSmurf schreef op donderdag 10 september 2026 @ 14:31:
Als ik dit zo lees over de update ben ik eigenlijk blij dat ik een Ultra heb met een 22kW lader.
ik ook

EX30 - SMER - Ultra sinds 16-03-2024 / Wallbox Pulsar Max / HomeAssistant / Unifi / 2 x Marstek Venus E v2 en 1 x Marstek E v3

• jordy233
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 14-09 16:38
Ik heb sinds gisteren dat google maps navigatie niet goed weergeeft. De kaart is vaag en de lijn die gereden moet worden, wordt niet getoond. In carplay werkt het wel.

Ook ik heb helaas al geupdate naar de nieuwste versie.

Iemand een idee hoe dit te fixen?

• vier x vier
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 15-09 11:15
Ik wil toch ook graag een positieve noot laten horen van deze update. Spotify werkt wel weer goed. Als je de app nu verlaat en je komt daarna weer terug, dan kom je weer terug in het scherm waar je was gebleven 🙈🙈😂 (voorheen kwam je steeds terug in het hoofdscherm van Spotify)

Maar dat dit het dan is na deze (langverwachte) update is op zijn zachts gezegd toch jammer.
Alle andere issues waar ik last van had/heb zijn gebleven. Plus de andere genoemde 'nieuwe' problemen. Waarbij bijvoorbeeld het niet in kunnen inschakelen van de ACC een issue is wat in eerdere versies van de software ook al aanwezig is geweest.

Ik merk vooral dat de GUI trager is geworden. Mijn iPhone koppelt de helft van de tijd niet. In een aantal gevallen bleek bluetooth ook uit te staan in de auto. Ook al een paar keer een 'hangend' scherm gehad. Het is duidelijk minder stabiel.

Als de frequentie van updates dezelfde blijft dan vrees ik dat we weer maanden moeten wachten op een update. Ik ben van mening dat dat niet zo lang zou hoeven zijn aangezien er nu vooral met AI wordt geprogrammeerd.

[ Voor 3% gewijzigd door vier x vier op 10-09-2026 20:35 ]

vladi

• Fritz!
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 16:27
Ik volg dit forum al enige tijd met grote belangstelling. Ik zie heel veel minder goede ervaringen met "onze" Volvo. Vooral na de laatste update. Ik deel dat niet. Hoe het kan, dat weet ik niet maar ik ben erg content en ook over de laatste update. Nu is problemen delen belangrijk, maar hoeveel onder ons ervaren geen klachten en zijn net als ik (meer dan) tevreden? Daar ben ik benieuwd naar. Ook goede ervaringen mogen gedeeld worden, toch?

Zonnepanelen | Homewizard PIB | Home Assistant | Wallbox Pulsar Plus | Volvo EX30 Plus 2026

• vier x vier
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 15-09 11:15
Fritz! schreef op donderdag 10 september 2026 @ 20:55:
Ik volg dit forum al enige tijd met grote belangstelling. Ik zie heel veel minder goede ervaringen met "onze" Volvo. Vooral na de laatste update. Ik deel dat niet. Hoe het kan, dat weet ik niet maar ik ben erg content en ook over de laatste update. Nu is problemen delen belangrijk, maar hoeveel onder ons ervaren geen klachten en zijn net als ik (meer dan) tevreden? Daar ben ik benieuwd naar. Ook goede ervaringen mogen gedeeld worden, toch?
Ik denk ook dat er vele zijn die meer dan tevreden zijn. De EX30 is ook een fijne auto, rijdt erg goed en is in design ook gelukt (is smaak). Dus ik vind het fijn om ook goede ervaringen te lezen, deze zie ik te weinig hier dus doe dat vooral!

Maar ik vind het vooral en bovenal wel echt slecht dat software updates op deze lage frequentie uitgebracht worden. En er worden in mijn ogen ook vreemde keuzes gemaakt in het ontwerp van de software. Er wordt bijv. een functionaliteit verwijderd (creep) en deze wordt niet als optie toegevoegd. Het rijgedrag van de auto (belangrijk) is hiermee echt behoorlijk veranderd.

Daarnaast heeft mijn auto het probleem dat ik vaak de onterechte melding “handen aan het stuur” krijg. En daarbij duurt deze melding ook vervelend lang.GPS zit er te vaak naast. Het volume van Spotify schiet soms alle kanten op. Ik rijd een Core en daarbij kun je bijvoorbeeld niet het snelheids-afhankelijke-volume uitzetten. Rare keuze. Carkit klinkt meer dan slecht voor de beller aan de andere kant, en ook hier werkt de volumeregeling onlogisch en niet goed. En na deze laatste update wil mijn telefoon in veel gevallen niet automatisch koppelen en is de GUI trager geworden.
En er zijn meer knoppen en functies gek verstopt, dit laatste lijkt wel langzaam beter te worden. Alles in deze auto moet via het scherm, dus dan moet dat in mijn ogen ook flawless werken.

Maar Spotify doet het nu wel weer goed! :)

Ben wel benieuwd of jij dan ook OPD rijdt, Spotify veel gebruikt en vaak navigeert met onboard Google? En staat stapvoets rijden bij jou aan of uit en hoe stond dat voor deze update?

vladi

• erikjanie
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 15-09 12:28
Fritz! schreef op donderdag 10 september 2026 @ 20:55:
ik ben overall heel tevreden, echter het irritante dat Spotify op random moment op pauze gaat of het volume wat aanpast bij het remmen is in de nieuwe update niet opgelost helaas, dat op pauze gaan lijkt een soort hickup in de internet verbinding het gebeurd ook nagenoeg op dezelfde momenten (meestal na zo'n minuut rijden, ik kan mijn horloge er bijna op gelijk zetten als ik 2 straten van mijn huis verwijderd ben).

En dat ze er knoppen in maken die niks doen blijf ik een bijzondere gewaarwording vinden (zoals een knop voor switchen tussen ACC en autopilot op een CORE die geen autopilot heeft) 8)7geef die knop dan een tweede snelkoppeling functie.

Afijn, buiten wat kleine irritatiepuntjes ben ik verder ontzettend blij met de auto, van buiten nog steeds erg mooi, van binnen lekker minimalistisch zonder veel fysieke knoppen. daar hou ik van als gadgetfreak :D

Van nieuwe bugs heb ik nog niet echt last, ACC werkt bij mij nog prima, enige is dat het scherm gisteren ineens weigerde op te starten, reset van infotainment systeem werkte om dat op te lossen.

Nu zat ik vorige week in de 4 jaar oude volvo XC40 van mijn schoonvader, die heeft gewoon een volle minuut nodig om het infotainment systeem op te starten, en als het eenmaal opgestart is hapert het ook aan alle kanten. Dus kwa infotainment systeem is de EX30 zeker een vooruitgang volgens mij.

• Meloenen
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22:06
jordy233 schreef op donderdag 10 september 2026 @ 19:11:
Ik heb sinds gisteren dat google maps navigatie niet goed weergeeft. De kaart is vaag en de lijn die gereden moet worden, wordt niet getoond. In carplay werkt het wel.

Ook ik heb helaas al geupdate naar de nieuwste versie.

Iemand een idee hoe dit te fixen?
Ik heb hetzelfde probleem, de blauwe lijn van de route zie je niet, alleen de pijltjes als je af moet slaan bijvoorbeeld. Het is ook een random probleem, en het resetten van het scherm helpt hierbij niet helaas. Soms schakelt hij automatisch terug bij mij, na een kwartier of zo. Maar soms een hele rit van een uur ook niet.

Heel vervelend, want de lichtere achtergrond is best fel als het donker is buiten.

• puccini
Meloenen schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 08:21:
[...]

Ik heb hetzelfde probleem, de blauwe lijn van de route zie je niet, alleen de pijltjes als je af moet slaan bijvoorbeeld. Het is ook een random probleem, en het resetten van het scherm helpt hierbij niet helaas. Soms schakelt hij automatisch terug bij mij, na een kwartier of zo. Maar soms een hele rit van een uur ook niet.

Heel vervelend, want de lichtere achtergrond is best fel als het donker is buiten.
Klopt helemaal, hier hetzelfde probleem, en problemen welke eerder hier zijn gemeld, daarnaast begrijpt de assistent vaak niet wat je zegt, en moet je bij het opgeven van een route de button beginnen aanklikken wat voorheen niet het geval was. daarnaast zijn er nog tal van dingen die vervelend zijn en niet opgelost zijn, ik ga ze niet allemaal opnoemen want iedere Ex30 eigenaar kent ze zo langzamerhand wel. Vraag me überhaupt af of er bij Volvo mensen werken die er verstand van hebben en als ze dat hebben dan hebben ze nog nooit in een EX30 gereden. En dat voor een auto welke is aangeschaft voor 45 K.

Zijn al deze problemen nu ook bij o.a. de EX60 het geval ??

• Frunnik53
Ik ben enthousiast over de update. Nergens problemen mee. Spotify werkt prima, google met navigatie probleemloos. Wat ik jammer vind is dat DriverAlert en Lane Keeping Aid beide niet in de statusbalk geplaatst kunnen worden. Daarnaast is OPD in achteruit niet handig maar met ingeschakeld Kreeping geen probleem . Soms is een verandering even wennen net zoals bij een aanschaf van een nieuwe auto.

Vandaag 12-09 na korte rit uitval van ACC en Pilot

[ Voor 6% gewijzigd door Frunnik53 op 12-09-2026 18:17 ]

• Zwijntje
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 15-09 12:36
Frunnik53 schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 10:12:
Ik ben enthousiast over de update. Nergens problemen mee. Spotify werkt prima, google met navigatie probleemloos. Wat ik jammer vind is dat DriverAlert en Lane Keeping Aid beide niet in de statusbalk geplaatst kunnen worden. Daarnaast is OPD in achteruit niet handig maar met ingeschakeld Kreeping geen probleem . Soms is een verandering even wennen net zoals bij een aanschaf van een nieuwe auto
Ik ben op zich ook redelijk enthousiast, ware het niet dat bij iedere update er weer iets mis gaat.
Iets werkt opeens niet mee zoals tevoren. Alsof ze niet alle bugs hebben kunnen verwijderen.
Deze keer de radio: als er geen DAB ontvangst is schakelt hij vanzelf over naar FM lijkt het, (top!) maar dat gaat wel gepaard met enorm verschil in volume.
En het om de haverklap niet werken van de ACC.

Volvo EX30 Plus SMER Moss Yellow

• Rob Voets
Ik ben totaal niet enthousiast en zou graag terug gaan naar vorige versie (wat was daar verkeerd aan?). ACC werkt iedere rit pas na terugschakelen snelheidsbegrenzer en weer terug. Hij herkent sleutel vaker niet. En de creep functie is nu weirdo.

• Frunnik53
Ik maak geen gebruik van DAB. Gisteren twee ritten va 100km gemaakt van Rdam naar Adam vv. ACC probleemloos NAV probleemloos

• EdwinW
Meloenen schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 08:21:
[...]

Dit probleem heb ik regelmatig met 1.8. Toeval of niet, maar het gebeurd eigenlijk alleen bij het wegrijden vanuit de ondergrondse parkeergarage op het werk waar uiteraard geen internet verbinding mogelijk is. Ik gebruik standaard niet de kaartweergave maar satellietweergave. Bij het wegrijden heb ik de kaartweergave en mijn route-lijn is dan ook totaal niet zichtbaar. Soms gaat de kaartweergave kort na wegrijden alsnog naar satellietweergave, maar anders heb ik de hele rit de kaartweergave zonder de route-lijn en zijn daardoor de alternatieve routes op de kaart ook niet zichtbaar.

• Josh77
  • Laatst online: 22:01
Wij rijden nu met onze SMER al ongeveer een week met de laatste update rond en de kruip in de achteruit was het enige wat ik miste, de ACC werkte eerder goed tot vanmorgen, hij wou niet inschakelen met als enige verschil met voorgaande dagen dat het nu donker was toen we vertrokken en de hoofdverlichting aan stond. Vanmiddag op de terugweg met daglicht werkte het nog steeds niet maar na omschakelen naar snelheidsbegrenzer en terug werkte de ACC weer.

Ik snap toch niet dat Volvo een update niet eerst grondig laat testen door een selecte groep testrijders voor het massaal uit te rollen en bouw dan altijd de mogelijkheid in om de klant 1 versie terug te laten gaan in software bij problemen.

• tedkroon
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:40
Hoe kan ik zorgen dat mijn radio niet te luid staat bij het aanzetten? Het lukt mij niet om dit bij de bediening in te stellen.

• EdwinW
Denk niet dat de leasemaatschappij hier toestemming voor gaat geven:

• Danielson
Nou, vanochtend mijn vrouw op pad gestuurd met de 2.1.2 update, ik heb al een tijdje verkondigd dat dit een hoop problemen op zou moeten lossen, na 5 minuten belde ze:
  • Geen geluid via Carplay
  • Radio werkt niet
  • ACC werkt niet
  • Het scherm reset zich random
Ze was niet blij! :(

• TheFruitNerd
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:08

TheFruitNerd

iets met fruit

Danielson schreef op maandag 14 september 2026 @ 09:05:
Nou, vanochtend mijn vrouw op pad gestuurd met de 2.1.2 update, ik heb al een tijdje verkondigd dat dit een hoop problemen op zou moeten lossen, na 5 minuten belde ze:
  • Geen geluid via Carplay
  • Radio werkt niet
  • ACC werkt niet
  • Het scherm reset zich random
Ze was niet blij! :(
Ik zit nog op 1.8 (heb een ultra) en heb al sinds dag 1 (2024) last van een krakende FM radio en galm in de carkit. Volgens Volvo zou dit opgelost moeten worden met de 2.1.2 update, kan iemand bevestigen (of ontkennen) of dat ook daadwerkelijk zo is? Want als ik dit zo lees dan krijg ik er geen warm gevoel bij.

- de zon schijnt altijd wel ergens -

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:29

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
TheFruitNerd schreef op maandag 14 september 2026 @ 09:19:
galm in de carkit. Volgens Volvo zou dit opgelost moeten worden met de 2.1.2 update, kan iemand bevestigen (of ontkennen) of dat ook daadwerkelijk zo is? Want als ik dit zo lees dan krijg ik er geen warm gevoel bij.
Die galm is hier in ieder geval opgelost. Dat werd in mijn Core steeds erger, tot zo erg dat het bijna niet te doen was om te bellen in de auto. De mensen aan de andere kant van de lijn hoorde zichzelf altijd terug.

Nu met de 2.1.2 update heb ik daar helemaal geen last meer van.

• TheFruitNerd

TheFruitNerd

iets met fruit

rens-br schreef op maandag 14 september 2026 @ 10:46:
[...]

Die galm is hier in ieder geval opgelost. Dat werd in mijn Core steeds erger, tot zo erg dat het bijna niet te doen was om te bellen in de auto. De mensen aan de andere kant van de lijn hoorde zichzelf altijd terug.

Nu met de 2.1.2 update heb ik daar helemaal geen last meer van.
Dat is dan in ieder geval een positief punt *O*

• Danielson
TheFruitNerd schreef op maandag 14 september 2026 @ 12:50:
[...]

Dat is dan in ieder geval een positief punt *O*
Wil je handsfree kunnen bellen zonder echo of ACC kunnen gebruiken, kies maar! :X

• OnsFrenske
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 15-09 12:06
tedkroon schreef op zondag 13 september 2026 @ 20:31:
Hoe kan ik zorgen dat mijn radio niet te luid staat bij het aanzetten? Het lukt mij niet om dit bij de bediening in te stellen.
Hij neemt het volume over van hoe je hem hebt achtergelaten. Je zou dan dus voordat je uitstapt je geluid zachter moeten zetten.

• Yucko

Yucko

OnsFrenske schreef op maandag 14 september 2026 @ 14:28:
[...]

Hij neemt het volume over van hoe je hem hebt achtergelaten. Je zou dan dus voordat je uitstapt je geluid zachter moeten zetten.
ja, en volgens mij was dit bij 1.8 ook al zo (tenminste, ik weet niet beter).

DAB+ valt nog steeds weg bij remmen trouwens.
Gelukkig weinig last van want ik luister altijd radio via TuneIn. Wel irritant dat ik bij het opstarten van een stream meestal Italiaanse pre-rol van Shopify krijg :')

• ivarga
Yucko schreef op maandag 14 september 2026 @ 15:03:
[...]

ja, en volgens mij was dit bij 1.8 ook al zo (tenminste, ik weet niet beter).

DAB+ valt nog steeds weg bij remmen trouwens.
Gelukkig weinig last van want ik luister altijd radio via TuneIn. Wel irritant dat ik bij het opstarten van een stream meestal Italiaanse pre-rol van Shopify krijg :')
Een alternatief voor TuneIn is Radioplayer , maar ook daar krijg je eerst reclame voordat de stream start

• Diederik
  • Niet online
@Yucko en @ivarga Open Radio werkt goed en heeft geen reclame bij opstarten.

Invoegen doe je zo!

• jboerma100
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 20:10
[...]

Begint steeds veel te hard op wat voor stand je de radio ook achterlaat. Is sinds 1.8 en niet opgelost.

• tedkroon
[...]

Helaas dat doet hij nooit, ook niet bij de 1.8 en bij de nieuwe update ook weer niet. :-(

• Yucko

Yucko

Diederik schreef op maandag 14 september 2026 @ 16:58:
@Yucko en @ivarga Open Radio werkt goed en heeft geen reclame bij opstarten.
I know, maar er moet een reden zijn dat ik weer terug naar TuneIn ben gegaan.
Open Radio daarstraks proberen op te starten, maar kreeg een leeg scherm. Zal morgen de app eens geforceerd afsluiten en opnieuw opstarten.

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15-09 12:49
Het lijkt wel of het ACC/Pilot Assist probleem steeds vaker voorkomt. Toen ik net op 2.1.2 zat was het af en toe dat ie het niet deed, nu heb ik het elke keer. Wel op te lossen door even naar de snelheidsbegrenzer en terug te gaan, maar het is wel onhandig...

• Diederik
  • Niet online
Yucko schreef op maandag 14 september 2026 @ 19:27:
[...]

I know, maar er moet een reden zijn dat ik weer terug naar TuneIn ben gegaan.
Open Radio daarstraks proberen op te starten, maar kreeg een leeg scherm. Zal morgen de app eens geforceerd afsluiten en opnieuw opstarten.
Interessant, dit soort 'gedoe' is precies waarom ik ben overgestapt van TuneIn naar Open Radio, daar kon ik regelmatig mijn favoriete zender niet starten (Kink) omdat er geen zenders getoond werden.

Invoegen doe je zo!

• TheFruitNerd

TheFruitNerd

iets met fruit

dennistd schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 02:49:
Het lijkt wel of het ACC/Pilot Assist probleem steeds vaker voorkomt. Toen ik net op 2.1.2 zat was het af en toe dat ie het niet deed, nu heb ik het elke keer. Wel op te lossen door even naar de snelheidsbegrenzer en terug te gaan, maar het is wel onhandig...
Heeft 2.1.2 een optie voor snelheidsbegrenzer? Dus je klikt hem vast op bijv. 82 km/u en dan ga je niet harder tenzij je er doorheen trapt? Op mijn oude V40 had ik dat ook (limiter), dat vond ik heel fijn.

• Zwijntje
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 15-09 12:36
TheFruitNerd schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 09:34:
[...]

Heeft 2.1.2 een optie voor snelheidsbegrenzer? Dus je klikt hem vast op bijv. 82 km/u en dan ga je niet harder tenzij je er doorheen trapt? Op mijn oude V40 had ik dat ook (limiter), dat vond ik heel fijn.
Dit is waar ik naar over schakel als ACC niet werkt idd.

De snelheidsbegrenzer ben ik steeds meer gaan waarderen hierdoor :) , vooral als het druk is op de weg. Dat nodeloze remmen bij invoegend en afremmend verkeer werkt wel eens op mijn zenuwen.

Volvo EX30 Plus SMER Moss Yellow

• TheFruitNerd

TheFruitNerd

iets met fruit

Zwijntje schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 09:44:
[...]

Dit is waar ik naar over schakel als ACC niet werkt idd.

De snelheidsbegrenzer ben ik steeds meer gaan waarderen hierdoor :) , vooral als het druk is op de weg. Dat nodeloze remmen bij invoegend en afremmend verkeer werkt wel eens op mijn zenuwen.
Precies dat inderdaad.

• Meloenen
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22:06
Zwijntje schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 09:44:
[...]

Voor mij is dat de reden om niet met ACC te rijden. Naar mijn idee is de Nederlandse snelweg hier te vol voor (al ligt dat ook aan mijn route natuurlijk).

• drbijkerk
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 15-09 12:03
Na een paar maanden geleden mijn 2024 COre ingeleverd te hebben omdat ik mijn werkgever verliet, is vorige week mijn 2027 P3 Plus Europa SMER. De garagehouder wist trots te vertellen dat de auto net geupdate was naar de nieuwste software.
Nu heb ik 1.8.x niet meegemaakt, maar ik mis in de laatste software update wel degelijk de achterwaardse creep functie. Ik maakte daar juist altijd gebruik van en vind voorwaardse creep juist hinderlijk. Nu heb ik Creep inderdaad op een van de sneltoetsen staan, maar die moet dan weer ingeschakeld worden voor je de auto in zijn achteruit zet.
Ik heb het gemeld via de App, maar de eerste reactie in de chat was dat dat aangepast is omdat heel veel klanten er klachten over hadden. Maar waarom dan de functionaliteit helemaal veranderen, en niet er een optie bij plaatsen? Nu zijn er juist weer heel veel klachten van klanten die het juist wel fijn vonden!
Ook het verdwijnen van de Park modus is erg vervelend.

Het probleem met ACC heb ik inderdaad ook al een aantal keer ondervonden, is gelukkig wel vrij simpel te omzeilen, maar toch hinderlijk.

De aggresieve Steering Aid heb ik nog niet op land- of dijkweggetjes meegemaakt, maar kan me heel goed voorstellen dat dit erg hinderlijk is.

Verder ben ik, na een aantal maanden een handgeschakelde brandstof auto gereden te hebben wel weer erg blij om toch weer in een EX30 te rijden.

2024-2026: EX30 Core [|] 2026 - ... EX30 Plus Europa P3 SMER

• tedkroon
Bij mij werkt juist de ACC beter omdat de knoppen op het stuur veel meer respons hebben en zelden het af laten weten. Voor de rest ben ik er niet veel op vooruit gegaan. Voor de creep functie heb ik een sneltoets gemaakt en als ik vooruit rij dan zet ik hem af onder het rijden. Ff wennen voilà. De eco toets van de verwarming leidt een eigen leven dat deed 1.8 ook al. Voorlopig als er niets bij komt kan ik er mee leven. De auto op zich is oerdegelijk en is kraak vrij!

• Josh77
  • Laatst online: 22:01
Onze EX30 heeft sinds de update problemen met zijn locatie, hij denkt nog steeds op de plek waar we zaterdag waren te staan terwijl we toch naar huis genavigeerd zijn. Dit is de tweede keer dat hij dat doet en toen was het na een dag weer goed maar nu duurt het langer.

Moet ik misschien nog iets aanvinken van locatie of zo ? Hebben anderen dit ook?

• iHansz
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 19:43
Josh77 schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 18:45:
Onze EX30 heeft sinds de update problemen met zijn locatie, hij denkt nog steeds op de plek waar we zaterdag waren te staan terwijl we toch naar huis genavigeerd zijn. Dit is de tweede keer dat hij dat doet en toen was het na een dag weer goed maar nu duurt het langer.

Moet ik misschien nog iets aanvinken van locatie of zo ? Hebben anderen dit ook?
Heb niet de update, dus nog steeds v1.8, maar de mijne weet ook niet meer waar die staat sinds vrijdag. Zal wel een keer goed komen.

Volvo EX30 | SMER | Ultra | Moss Yellow | Mist | MY24

• tedkroon
Ter info over remstof achterwielen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gMFWOW8ozhDPTtYx84f3GvLkLos=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GuRLd2rdS8z1ky8cH0cGJhna.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 115 116 Laatste