Het grote Volvo EX30 topic

Pagina: 1 ... 101 102 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Ktenolix
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 04-12 15:32
Zijn er mensen die de auto gebruiken met een los google account? Ik probeer te de-googlen, maar gebruik nu een persoonlijk Google account voor in de auto. Allemaal hartstikke leuk, maar ik wil kijken of het ook zonder kan.

Volvo EX30 SMER Core - Wallbox Pulsar Plus 22kW

• Meloenen
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 06-12 21:26
Ktenolix schreef op maandag 24 november 2025 @ 10:52:
Zijn er mensen die de auto gebruiken met een los google account? Ik probeer te de-googlen, maar gebruik nu een persoonlijk Google account voor in de auto. Allemaal hartstikke leuk, maar ik wil kijken of het ook zonder kan.
Hier ben ik ook wel benieuwd naar!

• rienn
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 17:35
Ik heb een apart Google account aangemaakt die ik voor mijn auto gebruik. Soms log ik op mijn telefoon in maps in om een route van mijn telefoon naar mijn auto te kunnen sturen.

• Winus
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11:38
rienn schreef op maandag 24 november 2025 @ 11:18:
Soms log ik op mijn telefoon in maps in om een route van mijn telefoon naar mijn auto te kunnen sturen.
Zou je me kunnen uitleggen hoe je dat doet?
Ik heb het nog niet kunnen ontdekken.

• becopol
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 17:26
Winus schreef op maandag 24 november 2025 @ 15:31:
[...]

Zou je me kunnen uitleggen hoe je dat doet?
Ik heb het nog niet kunnen ontdekken.
In de auto inloggen in Google Maps met je Google account en dan kun je via de Google Maps app op je telefoon jouw eigen voertuig verbinden.

Eerst deed ik het via Apple Car Play, maar zodra je gaat rijden kun je helemaal niets meer aanpassen aan de route. Niet eens een snellere route selecteren.

• vier x vier
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 04-12 16:55
Goedemorgen, sinds een aantal dagen heb ik last van het feit dat wanneer ik zelf afwijk van een vooraf gekozen route in de navigatie deze niet wordt geüpdatet. Dus Google Maps schakelt niet mee met de nieuwe route maar blijft vasthouden op de eerdere route (buiten beeld). Zijn er meer mensen die hier last van hebben?

Daarnaast sinds een aantal dagen ook de volgende melding op het display:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gwF9ajaFDT4B73VWDPE-Rj6gm0Y=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/TXxmYGQvOEmPNVfjBCtEL3wR.png?f=user_large

De auto herkent dan geen borden meer langs de weg en geeft ook geen snelheidswaarschuwingen meer. Gebeurd steeds na ongeveer 15/20 min rijden. Iemand een idee waar dit aan zou kunnen liggen? Auto is schoon gewassen dus camera is vrij en schoon.
Ik heb het ook een paar keer gehad toen ik de auto net had (1.5 jaar geleden) maar is daarna niet meer terug gekomen tot nu.

[ Voor 6% gewijzigd door vier x vier op 25-11-2025 06:55 ]

vladi

• jordeeeh
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:48
becopol schreef op zondag 23 november 2025 @ 19:31:
Hier vandaag 260km gereden, heen en weer naar Bataviastad. Met 90% vertrokken en met 5% aangekomen. Is wel een hoger verbruik dan verwacht, maar ik begrijp echt niet waarom mensen zich zorgen maken over de range. Als je wil kan je daar ook nog opladen ook met de 40 laders die ze hebben.
Het is denk ik ook maar net wat je gewend bent.
Ik heb 2 weken geleden mijn SMER Ultra opgehaald, met name rijd ik kleine stukken (woon werkverkeer 20km enkele reis).
Van het weekend naar mijn schoonfamilie op en neer (+/- 100km enkele reis). Maar als ik dan zie wat de auto in eerste instantie aangeeft wat ie aan range heeft en wat het daadwerkelijke verbruik is schrik ik wel een beetje.
Ofcourse, het was koud en ik had stoelverwarming e.d. aan staan, maar de Kona 2020 Premium die ik hiervoor had was toch wel een stuk accurater en zuiniger.

• Meloenen
jordeeeh schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 09:06:
[...]

Het is denk ik ook maar net wat je gewend bent.
Ik heb 2 weken geleden mijn SMER Ultra opgehaald, met name rijd ik kleine stukken (woon werkverkeer 20km enkele reis).
Van het weekend naar mijn schoonfamilie op en neer (+/- 100km enkele reis). Maar als ik dan zie wat de auto in eerste instantie aangeeft wat ie aan range heeft en wat het daadwerkelijke verbruik is schrik ik wel een beetje.
Ofcourse, het was koud en ik had stoelverwarming e.d. aan staan, maar de Kona 2020 Premium die ik hiervoor had was toch wel een stuk accurater en zuiniger.
Dat kunnen je instellingen zijn. Je kan de range laten zien in de WLTP- of dynamische weergave. De dynamische is een stuk accuraater.

• fiNgLaRN
  • Registratie: Juni 2021
  • Nu online
Zapato schreef op maandag 24 november 2025 @ 09:44:
[...]

Fijne tip! Ik heb hem ook geïnstalleerd. Ik heb alleen nog niet kunnen vinden of shuffle werkt en hoe?
Hier hetzelfde. Shuffle lijkt niet te werken? Ik beschouw het ff als 'ramp-up error'. Meer mensen die er last van hebben dat de app geen muziek meer wil laden? Hij blijft maar laden..

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
Danielson schreef op maandag 24 november 2025 @ 08:49:
Die precondition functie is echt heerlijk met dit koude weer, maar hij zou hier toch stroom via de laadkabel voor moeten gebruiken? Bij mij trekt hij het uit de accu?

*Update

Misschien is dit het antwoord op mijn eigen vraag?

Wanneer je AC-laden gebruikt en de geplande airconditioning activeert, zal de auto stroom halen uit het laadstation in plaats van uit de accu van de auto.

Ik start hem altijd handmatig...
Ik heb het vanochtend getest met een timer, maar hij trok de stroom nog steeds uit de accu i.p.v. de laadpaal, iemand enig idee?

• jordeeeh
Meloenen schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 09:23:
[...]

Dat kunnen je instellingen zijn. Je kan de range laten zien in de WLTP- of dynamische weergave. De dynamische is een stuk accuraater.
Oh dat is een goeie dan! Weet je zo uit je hoofd waar ik dat kan aanpassen?
Anders zoek ik vanmiddag zelf even :)

Verder vind ik het overigens wel een prachtige auto. Wel wennen om alles te moeten bedienen via de tablet.

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:38

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Danielson schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 10:41:
[...]

Ik heb het vanochtend getest met een timer, maar hij trok de stroom nog steeds uit de accu i.p.v. de laadpaal, iemand enig idee?
Doet de lader je auto daarna wel bijladen? Want ik heb het van de week ook een keer in de ochtend aangezet, met de lader nog aangesloten, en die trok het gewoon uit de muur. Nu deed mijn auto dat vanaf het begin al, dus waarschijnlijk haalde hij het eerst uiit de accu en begon daarna de lader de auto te laden.

Ik heb geen idee of dat laatste nu weer gebeurde, of dat hij het meteen uit de lader trok. Laad patroon technisch zou ik het laatste verwachten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LI5IZoJmYhh8mYH0A3sFv6vcLtk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Oi0ExPdhgdAjAY10cPKNdjzk.png?f=user_large

Met 'normaal' laden trekt de auto gewoon 11kW uit de muur.

• jordeeeh
Overigens... In de app zie ik bij Over de auto; Software voor de auto: Wachten op status van de auto.
Als ik deze wil installeren krijg ik de melding "We hebben momenteel geen toegang tot de update".
Nu zie ik dat ik wel op 1.7.1 zit. Wat laat hij bij jullie zien? Of moet ik hiermee naar de dealer?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7iOHFax1C_Ili_E-ZaRS8XLi8KU=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/az7mgb9ZFUadVmDEjcU2IKVN.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fGJX9zYLud1-vdxoDTpwqLBHt5Y=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/td6Kg8x8VOewFVSWJEn1QjNR.png?f=fotoalbum_tile

• Danielson
  • Nu online
rens-br schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 10:45:
[...]

Doet de lader je auto daarna wel bijladen? Want ik heb het van de week ook een keer in de ochtend aangezet, met de lader nog aangesloten, en die trok het gewoon uit de muur. Nu deed mijn auto dat vanaf het begin al, dus waarschijnlijk haalde hij het eerst uiit de accu en begon daarna de lader de auto te laden.

Ik heb geen idee of dat laatste nu weer gebeurde, of dat hij het meteen uit de lader trok. Laad patroon technisch zou ik het laatste verwachten:

[Afbeelding]

Misschien is dat de truc idd! Ik had hem ingesteld dat hij om 7:00 uur klaar moest zijn, maar ik reed om 6:50 uur weg!

Op naar de volgende poging! :)

• Zapato
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:47
fiNgLaRN schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 10:35:
[...]

Hier hetzelfde. Shuffle lijkt niet te werken? Ik beschouw het ff als 'ramp-up error'. Meer mensen die er last van hebben dat de app geen muziek meer wil laden? Hij blijft maar laden..
Dat laatste tot nu toe geen last van gehad.

• rens-br

rens-br

Danielson schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 11:10:
[...]

Misschien is dat de truc idd! Ik had hem ingesteld dat hij om 7:00 uur klaar moest zijn, maar ik reed om 6:50 uur weg!

Op naar de volgende poging! :)
In principe zou ik verwachten dat het niks zou uitmaken, dus ik zou verwachten dat hij bij jou ook gewoon uit de muur had gehaald, ondanks dat je eerder was vertrokken.

• rens-br

rens-br

vier x vier schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 06:45:
Goedemorgen, sinds een aantal dagen heb ik last van het feit dat wanneer ik zelf afwijk van een vooraf gekozen route in de navigatie deze niet wordt geüpdatet. Dus Google Maps schakelt niet mee met de nieuwe route maar blijft vasthouden op de eerdere route (buiten beeld). Zijn er meer mensen die hier last van hebben?
Ik heb nu exact hetzelfde! Zal de komende tijd eens opletten of het vaker voorkomt.

[Afbeelding]

De auto herkent dan geen borden meer langs de weg en geeft ook geen snelheidswaarschuwingen meer. Gebeurd steeds na ongeveer 15/20 min rijden. Iemand een idee waar dit aan zou kunnen liggen? Auto is schoon gewassen dus camera is vrij en schoon.
Ik heb het ook een paar keer gehad toen ik de auto net had (1.5 jaar geleden) maar is daarna niet meer terug gekomen tot nu.
Jep. Half uur geleden op de terugweg naar mijn werk gehad. Eerst gaf zie 15 aan op de snelweg en daarna kwam dit icoontje. Auto even uit gehad om binnen iets te pakken en nu werkt het weer.

• Patrick-99
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 16:15
X

Misschien condensvorming op de lens van de camera, of raam eronder?

EX30 - SMER - Ultra sinds 15-03-2024 / EV-Box BusinessLine

• rens-br

rens-br

Vanmorgen had ik dit ook weer.

Ook vanmorgen, terwijl de auto aan de lader hing, voor verwarmen getimed via de App en dat gebeurde nu bij met netjes vanuit de lader:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZP-u0ccpDOouajGJ1kqp1vV_Tto=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/CuC0fKtMPssH0IJYu4EbOUsd.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2jHV99DzcEWRYSpdmrrK2Pvs0n4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/344W5AQkoo7OrBmZ9qA0cCTV.jpg?f=fotoalbum_tile

• vier x vier
  • Laatst online: 04-12 16:55
Wellicht hangt de melding over de verstoring in het herkennen van verkeersborden samen met een recente update van Google. Er lijkt namelijk een wijziging te zijn geweest in de menu-structuur, wat erop wijst dat er een update heeft plaatsgevonden. Sindsdien gaat er dus soms ook iets mis tijdens het navigeren. Voor zover ik weet maakt de snelheidsassistent ook gebruik van gps- en kaartgegevens. Het is misschien een longshot, maar mogelijk is er toch een verband.

vladi

• Cu61
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 04-12 15:35
Als ik het laden wil onderbreken met de nieuwe app, zie ik nergens hoe ik het opladen kan stoppen? Dat was met de oude wel het geval. Enige manier is nu door handmatig plannen even aan/uit te zetten... Of mis ik iets?

• Danielson
  • Nu online
rens-br schreef op woensdag 26 november 2025 @ 07:56:
[...]

Vanmorgen had ik dit ook weer.

Ook vanmorgen, terwijl de auto aan de lader hing, voor verwarmen getimed via de App en dat gebeurde nu bij met netjes vanuit de lader:
[Afbeelding][Afbeelding]
Hmmm... Welke lader heb je? Ik een Peblar Home, die zegt wel na de laadsessie: Onderbroken, ik ben dus bang dat hij in een soort slaapstand gaat nadat de accu is opgeladen...

• rens-br

rens-br

Danielson schreef op donderdag 27 november 2025 @ 15:33:
[...]

Hmmm... Welke lader heb je? Ik een Peblar Home, die zegt wel na de laadsessie: Onderbroken, ik ben dus bang dat hij in een soort slaapstand gaat nadat de accu is opgeladen...
Ik heb een Alfen laadpaal.

• Danielson
  • Nu online
Ik heb het probleem voorgelegd aan Peblar, ben benieuwd!

• lmvoo
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 27-11 22:14
Zag nieuwe Black Edition uitvoering in het EX30-aanbod. Zo'n Ultra Black Edition Europa is wel lekker compleet en eigenlijk een nog betere deal dan een gewone Europa.

https://www.volvocars.com...2ZWwtNC1ibGFjay1lZGl0aW9u :9

• becopol
lmvoo schreef op donderdag 27 november 2025 @ 22:14:
Zag nieuwe Black Edition uitvoering in het EX30-aanbod. Zo'n Ultra Black Edition Europa is wel lekker compleet en eigenlijk een nog betere deal dan een gewone Europa.

https://www.volvocars.com...2ZWwtNC1ibGFjay1lZGl0aW9u :9
Hij is helemaal zwart... dus dat kan nooit een betere deal zijn.

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 06-12 09:46
Wel zo'n "kleur" die ik graag in het echt zou zien.

• Houseofdreams
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 29-11 10:17

[Afbeelding]

Identiek hetzelfde probleem hier. Geen idee hoe op te lossen. Nergens vind ik een optie op automatisch herberekenen te kunnen in of uit te schakelen. Enorm irritant.

EX30 Ultra Twin Performance

• iHansz
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 16:34
Houseofdreams schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 16:27:
[...]

Identiek hetzelfde probleem hier. Geen idee hoe op te lossen. Nergens vind ik een optie op automatisch herberekenen te kunnen in of uit te schakelen. Enorm irritant.
Is een inmiddels algemeen bekend probleem. Je leest het op alle EX30-fora. Heeft vlgs wat kenners met een update van Google te maken, die heeft daardoor de boel gebricked. Nu maar afwachten wie de oplossing gaat brengen. We zouden ook nog Gemini krijgen dit jaar.

Volvo EX30 | SMER | Ultra | Moss Yellow | Mist | MY24

• IT-Crowd
  • Registratie: April 2024
  • Niet online
Is inderdaad mateloos irritant, dacht dat het aan mij lag.
Voor nu maar even de navigatie afbreken en opnieuw laten berekenen....

Eigenlijk nog niet geprobeerd of het via android auto beter gaat.

Volvo EX30 SMER Ultra Vapour Grey, trekhaak, Ratio IO6

• Gert S.
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 04-12 18:55
Als ik de auto in het donker parkeer en niet op slot zet (wat soms voorkomt en/of dan wenselijk is) blijven de koplampen branden en gaan ook niet na een bepaalde periode uit. Lastig voor de overburen.
Kan ik instellen dat de koplampen na een bepaalde tijd uitgaan, onafhankelijk of de auto wel/niet op slot staat?

• Danielson
  • Nu online
YouTube werkt bij mij niet meer, ook niet na het herstarten van het scherm of na het opnieuw installeren van de app, ben ik de enige of?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DRdsc5Mu9JhqcXBR2ZEHJcM8Yas=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sVBbQKOIP1MIq251ijGjlMhb.jpg?f=fotoalbum_large

• ThomasMW
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 29-11 15:09
Een passieve meelezer hier. Speciaal voor dit topic even een account aangemaakt 🙂

Ik heb mijn EX30 SMER sinds maart dit jaar en tot de laatste paar softwareuodates was ik over het algemeen behoorlijk blij met mijn auto. Maar met de laatste updates is het (rij)plezier een beetje verdwenen jammer genoeg.

Onlangs is het stapvoets rijden blijkbaar losgekoppeld van de OPD functie. Vroeger was het simpel: OPD uit = stapvoets rijden aan en OPD aan = stapvoets rijden uit. Mijn garage is erg smal dus daar ‘controleer’ ik mijn snelheid het liefst met de rem i.p.v. het gaspedaal, dus met OPD uit. Zodra ik dan buiten ben, ging de OPD aan met een simpele druk op de knop. Maar nu beide functies van elkaar zijn losgekoppeld, moet ik eerst 36 menu’s door om het stapvoets rijden apart aan en uit te zetten. Dat is absoluut geen verbetering en eerder een oplossing voor een probleem dat niet bestond.

Daarnaast heb ik ook het gevoel dat het vermogen van de auto na update 1.7 bij een batterijpercentage onder de 70% al serieus wordt afgeknepen. Voorheen had ik, naar mijn gevoel, veel langer de volledige PK’s tot mijn beschikking, maar tegenwoordig lijkt het wel of ik het bij 60% al met de helft van het aantal PK’s moet doen. En nee, ik heb geen ecomodus aanstaan

Tenslotte heeft Google Maps tegenwoordig regelmatig problemen met mijn locatie en zit ie er vaak een paar honderd meter naast. Dat maakt de volledige navigatie compleet onbruikbaar. Dan moet ik de GPS resetten door 30 seconden de SOS-knop ingedrukt te houden en een paar minuten te wachten tot de 5G-verbinding is gereset.

Over 5G gesproken, ik was laatst op vakantie in Zwitserland en blijkbaar valt dat buiten het dekkingsgebied van de ingebouwde simkaart, want het hele Google systeem ging simpelweg offline. Geen navigatie, geen muziek, niks… Uiteindelijk heb ik de hele vakantie mijn iPhone als wifi hotspot moeten gebruiken, met alle extra kosten van dien.

Kortom, de auto op zich rijdt fantastisch, voor de rest is het troep :X

• iHansz
Gert S. schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 10:56:
Als ik de auto in het donker parkeer en niet op slot zet (wat soms voorkomt en/of dan wenselijk is) blijven de koplampen branden en gaan ook niet na een bepaalde periode uit. Lastig voor de overburen.
Kan ik instellen dat de koplampen na een bepaalde tijd uitgaan, onafhankelijk of de auto wel/niet op slot staat?
Misschien kan je dan de auto uitzetten, want dan gaan de lichten uit. Niet weer instappen, of deur openen, want dan gaat ie weer aan: https://www.volvocars.com...?search=Auto%20uit&page=0

• HermanvdB
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 13:47
ThomasMW schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 13:38:
Onlangs is het stapvoets rijden blijkbaar losgekoppeld van de OPD functie. Vroeger was het simpel: OPD uit = stapvoets rijden aan en OPD aan = stapvoets rijden uit. Mijn garage is erg smal dus daar ‘controleer’ ik mijn snelheid het liefst met de rem i.p.v. het gaspedaal, dus met OPD uit. Zodra ik dan buiten ben, ging de OPD aan met een simpele druk op de knop. Maar nu beide functies van elkaar zijn losgekoppeld, moet ik eerst 36 menu’s door om het stapvoets rijden apart aan en uit te zetten. Dat is absoluut geen verbetering en eerder een oplossing voor een probleem dat niet bestond.
Veiligheidsriem losmaken, dan stopt de autohold en rijdt de auto zowel vooruit als achteruit stapvoets

• Gert S.
iHansz schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 16:07:
[...]

Misschien kan je dan de auto uitzetten, want dan gaan de lichten uit. Niet weer instappen, of deur openen, want dan gaat ie weer aan: https://www.volvocars.com...?search=Auto%20uit&page=0
Thanks, wel ietwat omslachtig maar in ieder geval een oplossing!

• Gert S.
Heel vervelend is dat in de Volvo Cars app niet meer het verbruik, maar het totale aantal Kwh wordt aangegeven. Dat is steeds omrekenen.
Wat me ook opvalt is dat de regeneratie altijd <0,1 KWh bedraagt. Hoe lang de rit ook is. Dat kan toch niet kloppen…?? Of lees ik het verkeerd. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/09jJOTrqSsBTyy65Kln8MbXlhUQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hNuq5LuoKSXvSF1e4zLXOXeH.jpg?f=fotoalbum_large
Bij de E-Up van mn vriendin wordt b.v. Wel netjes de regeneratie en het extra verbruik (verwarming etc.) per rit aangegeven.

• Hans1956
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10:25

Hans1956

Pixel 8 Pro

Bij mij (Android) staat regeneratie er helemaal niet bij dus roept het geen vragen op:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nEfgBxnixid7naXFI5uUn3XStqo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/An6rRNDSGsnOmRWcRlLD9PNg.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Hans1956 op 29-11-2025 18:15 ]

Volvo EX30 | SMER | Plus | Vapour Grey / Indigo | MY24

• Zapato
Bij mij op iPhone ook niet. Zelfde info als bij jou (Hans1956).

[ Voor 9% gewijzigd door Zapato op 29-11-2025 18:48 ]

• iHansz
Danielson schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 11:33:
YouTube werkt bij mij niet meer, ook niet na het herstarten van het scherm of na het opnieuw installeren van de app, ben ik de enige of?

[Afbeelding]
Op het Britse EX30-forum wordt dit nu ook gemeld. Ben je iig niet de enige meer 😇

• Swerfer
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:39

Swerfer

Hmm...

rens-br schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 10:45:
[...]

[Afbeelding]

Ik heb mijn auto ingesteld op 100% lading en regel het maximale laadpercentage met mijn laadpaal. Als ik die instel op bijvoorbeeld 90% lading en het percentage zakt doordat de auto gaat verwarmen, gaat mijn laadpaal aan tot er weer 90% in zit.

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com

• rens-br

rens-br

Swerfer schreef op zondag 30 november 2025 @ 10:11:
[...]

Ik heb mijn auto ingesteld op 100% lading en regel het maximale laadpercentage met mijn laadpaal. Als ik die instel op bijvoorbeeld 90% lading en het percentage zakt doordat de auto gaat verwarmen, gaat mijn laadpaal aan tot er weer 90% in zit.
Maar het hele idee van de nieuwe update met betrekking tot het verwarmen is dat hij het meteen uit de laadpaal trekt in plaats van eerst uit de accu en daarna uit de paal.

• Danielson
  • Nu online
Ik heb hierover een call lopen bij Peblar, ik heb de data aangeleverd, ik ben benieuwd waar ze mee terugkomen!

• AAA1111
  • Laatst online: 05-12 09:12
Weet iemand wat het issue is? Dit oranje symbool verschijnt opeens continu. Camera is niet visueel vies of iets. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8uR0VFRelKIKreeGWTlH5lDZA1c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xzEEV96Lz2iMi28dHC515eKl.jpg?f=fotoalbum_large

• Danielson
  • Nu online
AAA1111 schreef op zondag 30 november 2025 @ 14:58:
Weet iemand wat het issue is? Dit oranje symbool verschijnt opeens continu. Camera is niet visueel vies of iets. [Afbeelding]
Snelheidslimiet actief?

• rens-br

rens-br

Weet iemand wat het issue is? Dit oranje symbool verschijnt opeens continu. Camera is niet visueel vies of iets. [Afbeelding]
Error in Het systeem wat nummer borden herkent. Heb ik ook al een paar dagen last van.

• AAA1111
Nee helaas niet.

• AAA1111
rens-br schreef op zondag 30 november 2025 @ 15:05:
[...]

Error in Het systeem wat nummer borden herkent. Heb ik ook al een paar dagen last van.
Ja dacht kan geen vieze camera zijn of condens. Is het handig om nog te wachten om naar de dealer te gaan?

• becopol
Heb er ook al dagen last van en ineens doet die het weer. Heel raar.

• rens-br

rens-br

AAA1111 schreef op zondag 30 november 2025 @ 15:21:
[...]

Ja dacht kan geen vieze camera zijn of condens. Is het handig om nog te wachten om naar de dealer te gaan?
Ik gooi het voorlopig nog even op een bug, en ik heb in januari al een afspraak staan dus meldt het anders tegen die tijd wel bij de garage.

• tdolder
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:28
rens-br schreef op zondag 30 november 2025 @ 15:33:
[...]

Ik gooi het voorlopig nog even op een bug, en ik heb in januari al een afspraak staan dus meldt het anders tegen die tijd wel bij de garage.
Zelfde hier. Vandaag ook de melding. Ook in januari een afspraak staan bij de dealer.

EX30 - SMER - Ultra sinds 16-03-2024 / Wallbox Pulsar Max / HomeAssistant / Unifi / 2 x Marstek Venus E v2 en 1 x Marstek E v3

• iHansz
ThomasMW schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 13:38:
Een passieve meelezer hier. Speciaal voor dit topic even een account aangemaakt 🙂

Ik heb mijn EX30 SMER sinds maart dit jaar en tot de laatste paar softwareuodates was ik over het algemeen behoorlijk blij met mijn auto. Maar met de laatste updates is het (rij)plezier een beetje verdwenen jammer genoeg.

Daarnaast heb ik ook het gevoel dat het vermogen van de auto na update 1.7 bij een batterijpercentage onder de 70% al serieus wordt afgeknepen. Voorheen had ik, naar mijn gevoel, veel langer de volledige PK’s tot mijn beschikking, maar tegenwoordig lijkt het wel of ik het bij 60% al met de helft van het aantal PK’s moet doen. En nee, ik heb geen ecomodus aanstaan

Tenslotte heeft Google Maps tegenwoordig regelmatig problemen met mijn locatie en zit ie er vaak een paar honderd meter naast. Dat maakt de volledige navigatie compleet onbruikbaar. Dan moet ik de GPS resetten door 30 seconden de SOS-knop ingedrukt te houden en een paar minuten te wachten tot de 5G-verbinding is gereset.

Over 5G gesproken, ik was laatst op vakantie in Zwitserland en blijkbaar valt dat buiten het dekkingsgebied van de ingebouwde simkaart, want het hele Google systeem ging simpelweg offline. Geen navigatie, geen muziek, niks… Uiteindelijk heb ik de hele vakantie mijn iPhone als wifi hotspot moeten gebruiken, met alle extra kosten van dien.

Kortom, de auto op zich rijdt fantastisch, voor de rest is het troep :X
1. Je zou nog naar dit kunnen kijken: https://www.volvocars.com...77a7e089c0a8296870d1a409/
2. Hier heb ik nog niet ergens anders over gelezen. Ik heb mijn 272 paardjes gewoon beschikbaar, behalve als ik Actieradiusmodus heb geselecteerd, dan zijn er nog zo'n 136 over.
3. Hebben meer last van, ikzelf niet, maar misschien ook met het niet werken van snelheidslimiet waarschuwing op dit moment, door mogelijk update van Google.
4. Zwitserland hoort wel tot de landen van Volvo Connect. Ben al in België, Luxemburg, Duitsland, Denemarken, Zweden en Noorwegen met de auto geweest en overal bereik. Alleen een groot stuk in Noord-Duitsland niet, telefoon wel. Misschien met abo te maken. Al hoe wel, heb 't ook andersom gehad, auto wel bereik en telefoon niet. Misschien type modem?
5. Kan hier zo drie A4'tjes vullen met perikelen van andere merken mbt software. Van niet werkend Mercedes hyperscreen of Renault R-link of soort MS-DOS code's vol op je Tesla scherm of niet meer kunnen laden van Stelantis en Kia/Hyundai en dan auto weken kwijt zijn omdat onderdelen niet leverbaar zijn. De nieuwe realiteit sinds software de autowereld is binnengekomen. Ervaar zelf niet zoveel problemen, af en toe een glitch, maar dat hebben m'n iPhone en Samsung van werk ook. 8)

• becopol
Ik heb trouwens een probleem met Google Maps. Als ik afwijk van de route, krijg ik geen nieuwe route meer en ook is mijn telefoon niet meer verbonden. Volgens mij is er een update geweest van Google Maps en werkt die niet goed meer met de software. Ik denk ook dat het bovengenoemde probleem van de snelheidslimietweergave hier mee samen hangt.

[ Voor 6% gewijzigd door becopol op 01-12-2025 10:30 ]

• rens-br

rens-br

becopol schreef op maandag 1 december 2025 @ 10:30:
Ik heb trouwens een probleem met Google Maps. Als ik afwijk van de route, krijg ik geen nieuwe route meer
Bekent probleem inderdaad, heb ik ook al een paar dagen last van.

• Zapato
becopol schreef op maandag 1 december 2025 @ 10:30:
Ik heb trouwens een probleem met Google Maps. Als ik afwijk van de route, krijg ik geen nieuwe route meer en ook is mijn telefoon niet meer verbonden. Volgens mij is er een update geweest van Google Maps en werkt die niet goed meer met de software. Ik denk ook dat het bovengenoemde probleem van de snelheidslimietweergave hier mee samen hangt.
Toevallig ook sinds vanochtend op weg naar Volvo garage voor onderhoud. Zij wisten het nog niet. Ik heb verteld dat meer mensen er last van hebben. Ze zouden een melding bij Volvo doen.

• sQuare
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 06-12 08:49
Ik ben dit EX30 topic al een tijdje aan het volgen (sinds mijn vrouw EX30 SR Europa had besteld) en was erg nieuwsgierig was of wij ook tegen (opstart) problemen aan zouden lopen.

Tot nu toe ben ik zeer tevreden over hoe het process is gegaan. Paar weken voor aflevering kreeg mijn vrouw belletje van de verkoper met het verzoek een volvo id aan te maken. Dit heeft ze keurig gedaan en doorgegeven. De dag daarop stond de auto in de app maar kon ze verder nog niks mee. Vervolgens kreeg ze een mail voor het aanmaken van de digital key. Dus alle voorbereidingen waren keurig gedaan door de dealer. Tijdens aflevering van de auto heeft de verkoper samen met mijn vrouwen de auto gekoppeld in de app, de digital key op haar iphone + watch aangemaakt en het Vodafone “Abo” van de auto geactiveerd. Verder heeft de verkoper ook een hele uitgebreide instructie gegeven aan mijn vrouw.

Tot nu toe zijn mij een aantal dingen opgevallen (ik rijd er niet in overigens):
- Het klepje bij het laadcontact is niet afgesloten?
- De telefoon heeft 2 Bluetooth verbindingen naar de auto?
- De verbinding voor het “bellen”/carplay e.d. viel een aantal keer weg (disconnected) waarbij de andere bluetooth gewoon zichtbaar bleef in de telefoon.
- De dag na aflevering deed keyless entry met telefoon het niet maar dat lijkt eenmalig tot nu toe.

Verder nog tips of dingen die ik ff moet testen?

EV6 77kWh Plus RWD MY:22

• Danielson
  • Nu online
Danielson schreef op zondag 30 november 2025 @ 11:10:
Ik heb hierover een call lopen bij Peblar, ik heb de data aangeleverd, ik ben benieuwd waar ze mee terugkomen!
Ik ben toch bang dat het probleem bij de EX30 ligt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KfaPQqoCtq3ZCtHNhIp78NsCBUM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JK8NinNTqhPnonpkoTt5Oqrm.png?f=fotoalbum_large

De CP-state geeft de status aan. Deze wordt gedirigeerd door de EV. State C geeft aan dat er geladen wordt, terwijl State B aangeeft dat de EV verbonden is maar niet laadt.

In grafiek zie je twee soorten lijnen. De blauwe lijn (de setpoint) geeft aan hoeveel stroom de lader aanbiedt aan de EV. Afhankelijk van de EV wordt dit afgenomen, of niet. De groene lijnen zijn de gemeten stroomsterktes van de fasen van de lader. Deze geven aan hoeveel amperage er per fase geladen wordt. De dips in de blauwe lijn is wanneer load balancing in werking treedt en er dus tijdelijk minder vermogen beschikbaar is.

Je kunt dus zien dat het laadpunt wel de hele tijd vermogen aanbiedt aan de EV, maar dat de EV dit helaas niet afneemt tijdens de precondition. Ik ben bang dat we vanuit ons hier helaas niks aan kunnen veranderen.

• Danielson
  • Nu online
Ik kan nu iig wel tv kijken in de EX30! 8)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C9yoRdVOhmOKcSYE7M_MOYGm1UQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DD9IHM7pFiUBIIqMEu0UqIpX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Gad6qzEU4-Pj-d1hH9RdojpiRk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8Zufzj4zWaZmXlJDUJoKuFbx.jpg?f=fotoalbum_large

https://play.google.com/s...id=com.audiiptv.app&hl=nl

[ Voor 4% gewijzigd door Danielson op 02-12-2025 07:35 ]

• IT-Crowd
  • Niet online
Bij mij hangt de EX30 aan een Ratio IO6 lader en ook daarbij trekt hij de preconditioning gewoon uit de accu.
Maar ja stroom is 's ochtends om 07:00 toch veel te duur om mijn auto mee te verwarmen :)

• fbenniks
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 16:47
IT-Crowd schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 09:41:
Bij mij hangt de EX30 aan een Ratio IO6 lader en ook daarbij trekt hij de preconditioning gewoon uit de accu.
Maar ja stroom is 's ochtends om 07:00 toch veel te duur om mijn auto mee te verwarmen :)
Wat ik op mijn laadpunt zie, is het volgende: ongeveer een uur voordat de auto op temperatuur moet zijn, trekt hij zo’n 4 kW uit de laadpaal. Dit loopt in de daaropvolgende 20 minuten terug naar ongeveer 2 kW. Ongeveer 30 minuten voor het ingestelde tijdstip gaat de interieurverwarming van de auto aan. In 9 van de 10 gevallen levert het laadpunt op dat moment echter geen stroom.

Ik heb het vermoeden dat dit afhankelijk is van de buitentemperatuur. Op de dagen met nachtvorst zag ik wél dat er tijdens het verwarmen ongeveer 1,2 kW uit het laadpunt werd gehaald.

Het voorverwarmen van de batterij gedurende 10 tot 20 minuten gebeurt overigens altijd; dat zie ik telkens terug op mijn stroommeter zodra ik het verwarmingsschema activeer.

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

fbenniks schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 20:11:
Wat ik op mijn laadpunt zie, is het volgende: ongeveer een uur voordat de auto op temperatuur moet zijn, trekt hij zo’n 4 kW uit de laadpaal. Dit loopt in de daaropvolgende 20 minuten terug naar ongeveer 2 kW. Ongeveer 30 minuten voor het ingestelde tijdstip gaat de interieurverwarming van de auto aan. In 9 van de 10 gevallen levert het laadpunt op dat moment echter geen stroom.

Ik heb het vermoeden dat dit afhankelijk is van de buitentemperatuur. Op de dagen met nachtvorst zag ik wél dat er tijdens het verwarmen ongeveer 1,2 kW uit het laadpunt werd gehaald.
Zoals je zelf zegt moet de auto op de ingestelde tijd op temperatuur zijn, niet dan pas beginnen met verwarmen. Toch?

In dat geval lijkt het door jou beschreven gedrag prima te passen voor het scenario dat ie altijd stroom uit de laadpaal haalt. Als het heel koud is zal ie eerder moeten beginnen met verwarmen dan wanneer het minder koud is.

De voornaamste op- of aanmerking die ik dan zou hebben is dat ie wat te vroeg begint met verwarmen.
Het voorverwarmen van de batterij gedurende 10 tot 20 minuten gebeurt overigens altijd; dat zie ik telkens terug op mijn stroommeter zodra ik het verwarmingsschema activeer.
Je kan de accu toch helemaal niet op commando laten voorverwarmen (anders dan een snellaadpunt op je route inplannen)?

• rens-br

rens-br

fbenniks schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 20:11:
Wat ik op mijn laadpunt zie, is het volgende: ongeveer een uur voordat de auto op temperatuur moet zijn, trekt hij zo’n 4 kW uit de laadpaal.
Een uur van te voren? Hier is dat echt maximaal een kwartiertje. Het viel me vanmorgen overigens wel ik in de app kon zien dat het geplande voorverwarmen was begonnen, de accu op 97% was en aan het laden was, dus het leek er nu weer op dat het niet direct uit de muur kwam, maar uit de accu. Lekker consistente feature in ieder geval. 8)7

• TheFruitNerd
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:23

TheFruitNerd

iets met fruit

rens-br schreef op woensdag 3 december 2025 @ 08:19:
[...]

Een uur van te voren? Hier is dat echt maximaal een kwartiertje. Het viel me vanmorgen overigens wel ik in de app kon zien dat het geplande voorverwarmen was begonnen, de accu op 97% was en aan het laden was, dus het leek er nu weer op dat het direct uit de muur kwam, maar uit de accu. Lekker consistente feature in ieder geval. 8)7
Wat mij verrast is de diversiteit in ervaringen. Dwz, ik zie mensen die prima vanuit de laadpaal kunnen voorverwarmen. Maar dan zijn er ook mensen (zoals ik) waarbij het nog nooit gelukt is.

- B.L.A.A.T. -

• msc6366
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 03-12 09:37

msc6366

Volvo EX30 SMER ULTRA

Ik heb dat ook maar even geïnstalleerd en dat werkt feilloos !!!! Dank voor de tip _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

• Danielson
  • Nu online
Ik weet dat het een grijs gebied is, maar bestaan er mogelijkheden om de medling: "Niet mogelijk tijdens rijden" bij het gebruik van bepaalde apps uit te schakelen is?

• mjustin
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 07:05
Danielson schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 11:33:

[Afbeelding]
Heb ik ook reeds een paar dagen. De QR code scannen komt nergens uit, 404 pagina.

• IT-Crowd
  • Niet online
Zit het verschil in gebruik van de laadpaal of accu voor het voorverwarmen soms in het feit of je hem inplanned of handmatig start ?
Mijn vertrektijden zijn behoorlijk flexibel (ligt eraan waar ik die ochtend naartoe moet) en start het voorverwarmen dus handmatig op het moment dat ik mijn bammetjes sta te smeren (en me bedenk of het wel of niet koud is buiten :) ).

• rens-br

rens-br

IT-Crowd schreef op woensdag 3 december 2025 @ 11:16:
Zit het verschil in gebruik van de laadpaal of accu voor het voorverwarmen soms in het feit of je hem inplanned of handmatig start ?
Mijn vertrektijden zijn behoorlijk flexibel (ligt eraan waar ik die ochtend naartoe moet) en start het voorverwarmen dus handmatig op het moment dat ik mijn bammetjes sta te smeren (en me bedenk of het wel of niet koud is buiten :) ).
Dat kwam vaker voorbij ja, in mijn geval plan ik het eigenlijk altijd in, wanneer die aan de lader hangt.

• IT-Crowd
  • Niet online
Ik zal het van de week een keer proberen om hem in te plannen kijken of het een verschil maakt.

• Cheetha
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 08:38
IT-Crowd schreef op woensdag 3 december 2025 @ 12:33:
Ik zal het van de week een keer proberen om hem in te plannen kijken of het een verschil maakt.
Bij mij maakt dat verschil. Handmatig = accu en gepland = laadpaal.

• Werner
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 04-12 12:03
Wat betreft het niet werken van de verkeersbordenherkenning, hier heb ik ook al iets langer dan een week last van.
Gisteren eens goed de gaten gehouden, zowel 's ochtends als 's avonds gaat het systeem iedere keer in de fout na exact 15 minuten rijden.

• rens-br

rens-br

Werner schreef op donderdag 4 december 2025 @ 12:03:
Wat betreft het niet werken van de verkeersbordenherkenning, hier heb ik ook al iets langer dan een week last van.
Gisteren eens goed de gaten gehouden, zowel 's ochtends als 's avonds gaat het systeem iedere keer in de fout na exact 15 minuten rijden.
Jep, hier ook, exact 15 minuten. Kan daaraan deze week mooi zien hoever ik kom op mijn dagelijkse route in 15 minuten.

• puccini
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 12:01
rens-br schreef op donderdag 4 december 2025 @ 12:09:
[...]

Jep, hier ook, exact 15 minuten. Kan daaraan deze week mooi zien hoever ik kom op mijn dagelijkse route in 15 minuten.
Hier Idem ! en afwijken van de huidige route wordt ook niet meer hersteld in de navigatie !

[ Voor 7% gewijzigd door puccini op 04-12-2025 13:47 ]

• rienn
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 17:35
Blijft toch vreemd. Ik heb het alleen een keer gehad toen mijn raam erg beslagen was binnen omdat ik met zeiknatte jas in de auto ging zitten. En rij toch dagelijks minimaal 2 keer ruim een half uur.

• becopol
rienn schreef op donderdag 4 december 2025 @ 14:00:
Blijft toch vreemd. Ik heb het alleen een keer gehad toen mijn raam erg beslagen was binnen omdat ik met zeiknatte jas in de auto ging zitten. En rij toch dagelijks minimaal 2 keer ruim een half uur.
Zodra ik de recirculatie aanzet is die binnen twee minuten beslagen. Auto staat altijd binnen en geen van mijn vorige auto's besloegen zo snel als deze.

• robv73
  • Laatst online: 06-12 17:36
Werner schreef op donderdag 4 december 2025 @ 12:03:
Exacte zelfde probleem hier... Volvo dealer gebeld en die herkende het probleem niet...Dat lijkt trouwens het standaard antwoord bij zo'n beetje alle klachten 8)7

• Winus
Het gaat over de mogelijkheid om een route vooraf naar je auto te sturen. Daarop kreeg ik onderstaand antwoord:
becopol schreef op maandag 24 november 2025 @ 15:43:
[...]
In de auto inloggen in Google Maps met je Google account en dan kun je via de Google Maps app op je telefoon jouw eigen voertuig verbinden.
Dat heb ik gedaan, maar ik kom er niet uit.
Moet de auto "aan" staan? Ik heb wel ingelogd in de auto bij mijn Google account en op m'n iPhone ook.
Maar hoe stuur ik dan de route van de iPhone naar de auto? Daar kom ik dus niet uit. Misschien dat iemand mij kan uitleggen op welke knoppen ik moet drukken want hoe ik ook zoek, ik kan nergens vinden dat de auto ook ingelogd is op mijn Google account.

• rens-br

rens-br

Winus schreef op donderdag 4 december 2025 @ 16:09:
Moet de auto "aan" staan? Ik heb wel ingelogd in de auto bij mijn Google account en op m'n iPhone ook.
Maar hoe stuur ik dan de route van de iPhone naar de auto? Daar kom ik dus niet uit. Misschien dat iemand mij kan uitleggen op welke knoppen ik moet drukken want hoe ik ook zoek, ik kan nergens vinden dat de auto ook ingelogd is op mijn Google account.
Auto hoeft niet aan te staan. In Google Maps app op je iPhone kan je een adres opzoeken en daarna drukken op 'Naar navigatie sturen':
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aoC6gflkXBfATWu4lSOCXOoASEA=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/5CgI8JkRcaaNalLWcY0CsOhk.png?f=fotoalbum_tile
Als je dan in je auto stapt krijg je een melding in beeld dat er een route is opgestuurd en of je die wilt volgen. (Weet de exacte melding zo niet uit mijn hoofd)

[ Voor 7% gewijzigd door rens-br op 04-12-2025 16:14 ]

• Cheetha
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 08:38
rens-br schreef op donderdag 4 december 2025 @ 16:12:
[...]

Auto hoeft niet aan te staan. In Google Maps app op je iPhone kan je een adres opzoeken en daarna drukken op 'Naar navigatie sturen’.
Deze superhandige optie kan ik ook niet meer vinden. Werkte altijd fantastisch.

• poesje
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-12 22:17
robv73 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 15:48:
[...]

Exacte zelfde probleem hier... Volvo dealer gebeld en die herkende het probleem niet...Dat lijkt trouwens het standaard antwoord bij zo'n beetje alle klachten 8)7
Hier sinds dinsdag ook last van, lijkt heel toevallig samen te hangen met een update van de geo ADAS app in de auto.
Cheetha schreef op donderdag 4 december 2025 @ 21:52:
[...]

Deze superhandige optie kan ik ook niet meer vinden. Werkte altijd fantastisch.
Dit viel me van de week ook op, op android werkt dit nog wel (tablet); maar op de iphone lijkjt google de optie te hebben verwijderd.

[ Voor 29% gewijzigd door poesje op 04-12-2025 22:15 ]

• HermanvdB
  • Laatst online: 13:47
poesje schreef op donderdag 4 december 2025 @ 22:13:
[...]
Dit viel me van de week ook op, op android werkt dit nog wel (tablet); maar op de iphone lijkjt google de optie te hebben verwijderd.
Dat zou jammer zijn, want ik gebruik deze optie vaak.
Zojuist even gecontroleerd en ik kan nog steeds de route van mij iPhone naar mijn auto sturen. iPhone, apps en auto zijn bijgewerkt naar de huidige software versie.

• iHansz
Ik kan ‘t ook (gelukkig) nog steeds. Las op Reddit dat bij sommige gebruikers deze app nu direct het actuele accu percentage meeneemt bij de planning. Zou nu uitgerold worden. Weet niet of iOS daar ook bijhoort.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f2MZrjV49OjQOFU5G22ZtxHtOws=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8P3uFY7vBz1CFIEjNB5kVvxS.jpg?f=fotoalbum_large

• Meloenen
poesje schreef op donderdag 4 december 2025 @ 22:13:
[...]

Op mijn iphone lijkt die ook verdwenen inderdaad.

• IT-Crowd
  • Niet online
IT-Crowd schreef op woensdag 3 december 2025 @ 12:33:
Vanochtend geprobeerd.
In de planning gezet dat ik om 07:15 wilde vertrekken en uiteindelijk werd dat 07:20. Auto stond aangesloten maar toen ik instapte stond de accu gewoon op 87%, dus voor verwarmt uit de accu.

Bij mij maakt plannen of adhoc voorverwarmen geen verschil, beide worden uit de accu gedaan.

• Onderling1987
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 05-12 15:26
ik heb inmiddels het actuele percentage op mijn ipone in de google maps app

• puccini
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 12:01
Onderling1987 schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 08:58:
ik heb inmiddels het actuele percentage op mijn ipone in de google maps app
Hoe dan?

• Winus
iHansz schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 08:34:
Ik kan ‘t ook (gelukkig) nog steeds. Las op Reddit dat bij sommige gebruikers deze app nu direct het actuele accu percentage meeneemt bij de planning. Zou nu uitgerold worden. Weet niet of iOS daar ook bijhoort.

[Afbeelding]
Dat schermpje met onde auto Volvo EX 30 en "naar navigatie sturen krijg ik dus niet te zien!

• Winus
Meloenen schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 08:34:
[...]
Op mijn iphone lijkt die ook verdwenen inderdaad.
Het schermpje met "Volvo EX30" en "naar navigatie sturen" krijg ik dus (ook) niet te zien!

• pc1t
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11:15
Klik in googlemaps rechts bovenin op je account ga dan naar instellingen klik op je voertuigen staat daar je voertuig bij? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_9TkR2-jiMZNYpWijurTDy383wo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SL9G164Oppf03Qzf4aHrIdwq.jpg?f=fotoalbum_large

• jaapdik
  • Laatst online: 15:30
Het probleem met maps, niet herberekenen van nieuwe route enzo, ligt volgens de garage aan een vollopen van de cache van maps. Ze hebben die opgeschoond. Ik heb het nog niet kunnen testen of het werkt.

• azaden
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 05-12 21:55

[Afbeelding]

Beide precies hetzelfde bij mij. Haast geen toeval meer ;-(

• IT-Crowd
  • Niet online
jaapdik schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 21:01:
Het probleem met maps, niet herberekenen van nieuwe route enzo, ligt volgens de garage aan een vollopen van de cache van maps. Ze hebben die opgeschoond. Ik heb het nog niet kunnen testen of het werkt.
Zou natuurlijk een mogelijkheid kunnen zijn, maar dan wel heel erg bijzonder dat bij verschillende mensen tegelijkertijd de cache is vol gelopen.
Verwacht eerder dat er ergens een update vanuit Google is geweest die dit probleem (en die van de verkeersborden herkenning???) heeft veroorzaakt.

• rens-br

rens-br

IT-Crowd schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 23:05:
[...]

Zou natuurlijk een mogelijkheid kunnen zijn, maar dan wel heel erg bijzonder dat bij verschillende mensen tegelijkertijd de cache is vol gelopen.
Verwacht eerder dat er ergens een update vanuit Google is geweest die dit probleem (en die van de verkeersborden herkenning???) heeft veroorzaakt.
Dat zou inderdaad ook mijn vermoeden zijn ja.

• iHansz
Zouden Renaults dan ook last van hebben? Die draaien ook op AAOS. Andere Volvo modellen met AAOS hebben er ook last van lees ik op andere fora.

• Volvoforlive
  • Laatst online: 06-12 10:59
Yep, ook hier dezelfde melding…..

• becopol
pc1t schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 17:32:
Klik in googlemaps rechts bovenin op je account ga dan naar instellingen klik op je voertuigen staat daar je voertuig bij? [Afbeelding]
Ik ben deze koppeling kwijtgeraakt. Google Maps is gewoon helemaal van slag. Zit duidelijk iets mis.

• M.v.Veelen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:48
Iemand sinds de update naar 1.7.1 bekend met dat de iPhone telkens verbinding wil maken met een SSID dat de auto uitzendt, namelijk "AndroidShare_4581" en vervolgens geen internetverbinding meer?

Ik heb al meerdere keren dat netwerk uit m'n iPhone verwijderd, ingesteld dat de iPhone niet automatisch mag verbinden met dat Wifi netwerk, enz., maar het blijft terugkomen. Ik heb er nog niet veel over gevonden verder, maar kan in de instellingen van de auto ook niet vinden waar je dat uit kunt zetten. Heel vervelend.

¯\_(ツ)_/¯

• rens-br

rens-br

M.v.Veelen schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 15:14:
Iemand sinds de update naar 1.7.1 bekend met dat de iPhone telkens verbinding wil maken met een SSID dat de auto uitzendt, namelijk "AndroidShare_4581" en vervolgens geen internetverbinding meer?

Ik heb al meerdere keren dat netwerk uit m'n iPhone verwijderd, ingesteld dat de iPhone niet automatisch mag verbinden met dat Wifi netwerk, enz., maar het blijft terugkomen. Ik heb er nog niet veel over gevonden verder, maar kan in de instellingen van de auto ook niet vinden waar je dat uit kunt zetten. Heel vervelend.
Zou het iets te maken hebben met Apple carplay?

• M.v.Veelen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:48
ChatGPT heeft misschien meer gevonden dan ik, daarom vraag ik het hier. Ben wel benieuwd of meerderen dit hebben ervaren.

ChatGPT:
"✅ Feit: In software 1.7 kun je de “Android_Share_xxxx”-hotspot nergens in het menu uitzetten
Volvo heeft het menu voor Wireless Android Auto / Android Auto Wi-Fi volledig verstopt (of verwijderd) in 1.7.
➡️ Resultaat: zelfs als Wi-Fi volledig UIT staat (zoals op jouw foto), blijft de auto tóch de Android_Auto-handshake hotspot uitzenden.
➡️ Daardoor blijft je iPhone proberen te verbinden → internet valt weg.

Dit is een bekende bug/ontwerpfout van software 1.7.
Dus je hebt niks gemist; de instelling bestaat in jouw versie niet zichtbaar.

🔍 Hoe weet ik dat?
Andere EX30-rijders melden exact hetzelfde gedrag.
Na update 1.7 is het menu “Wireless Projection / Android Auto Wi-Fi” op veel auto’s verdwenen.
De auto zendt nog steeds het handshake-SSID “Android_Share_xxxx” uit, ongeacht of Android Auto uit staat.
Dit SSID is onderdeel van de draadloze Android Auto-stack en wordt in 1.7 niet uitgeschakeld."

¯\_(ツ)_/¯

• tdolder
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:28
puccini schreef op donderdag 4 december 2025 @ 13:45:
[...]

Hier Idem ! en afwijken van de huidige route wordt ook niet meer hersteld in de navigatie !
Ja heel irritant dat de route niet meer aangepast wordt bij even afwijken van de route.

EX30 - SMER - Ultra sinds 16-03-2024 / Wallbox Pulsar Max / HomeAssistant / Unifi / 2 x Marstek Venus E v2 en 1 x Marstek E v3

Pagina: 1 ... 101 102 Laatste