Ik lees toch weer wat anderserikjanie schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 10:54:
[...]
exact dat, in de aankondiging van de MY27 staat groot "met V2L beschikbaar", dat zegt naar mijn idee al genoeg dat alle vorige modellen het dus niet hebben.
Ik lees toch weer wat anderserikjanie schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 10:54:
[...]
exact dat, in de aankondiging van de MY27 staat groot "met V2L beschikbaar", dat zegt naar mijn idee al genoeg dat alle vorige modellen het dus niet hebben.
Gewoon omdat dealers nog vooral petrolheads zijn in mijn optiek. Kennis van stroom is doorgaans beperkt tot 12V.erikjanie schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 10:19:
[...]
Als je al vanuit de dealer te horen hebt gekregen dat oudere modellen niet uitgerust zijn met V2L, wat verwacht je hier dan nog voor antwoord te krijgen?
En operikjanie schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 10:19:
[...]
Als je al vanuit de dealer te horen hebt gekregen dat oudere modellen niet uitgerust zijn met V2L, wat verwacht je hier dan nog voor antwoord te krijgen?
Maar ook niet de nieuwste EX30…rienn schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 14:34:
Ja. Maar bij het artikel zelf staat onderaan bij de model jaren alleen de EX60.
Ik denk dat alle omvormers in de auto's deze functie technisch aankunnen. De benodigde metingen, aansturing en regelingen zijn beschikbaar in de hardware. Deze zijn ook al nodig voor het goed regelen en bewaken van de laadstroom, vermogens en veiligheden.
EX30 - SMER - Ultra sinds 15-03-2024 / EV-Box BusinessLine
Ondertussen zijn er een paar wel van de op de hoogte, maar nog steeds staat mijn dealer op het standpunt dat ik mijn portemonnee maar moet trekken om hun administratieve fout recht te trekken.AMOosterhuis schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 13:38:
[...]
En dat je de eerste exemplaren van de EX30 SMER waarbij op het kenteken 1.400 kg trekgewicht staat vermeld door een administratieve handeling van het RDW kon laten aanpassen zodat er 1.600 kg trekgewicht op het kenteken komt weten ze ook niet.
Volvo EX30 SMER Ultra Vapour Grey, trekhaak, Ratio IO6
Dit lijkt me niet normaal en zou ik laten controleren bij de garage. Ik heb er met mijn 60K kilometers in de EX30 nog nooit last van gehad.Rob De W. schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 12:47:
Ik erger me steeds meer over het sluiten van de deuren; je moet de deur echt dicht meppen en vaak mislukt de eerste poging omdat de deur niet "in het slot valt" en de handeling herhaald moet worden. Geeft je niet echt het luxegevoel dat je van Volvo mag verwachten.
De boosdoener is volgens mij de lucht die opgesloten/samengeperst wordt in het interieur; als ik eerst een raampje openzet voordat ik de deur sluit, is de klacht verdwenen. Even dacht ik het probleem op te kunnen lossen door de luchtcirculatie-instelling te (de-)activeren maar dat mocht helaas niet baten. Ben ik alleen met dit probleem?
Ook 60K erop zitten en herken dit probleem ook nietJSD00 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 14:05:
[...]
Dit lijkt me niet normaal en zou ik laten controleren bij de garage. Ik heb er met mijn 60K kilometers in de EX30 nog nooit last van gehad.
Bij mij ook zie ik.Martin99 schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 16:02:
Sinds gisteren (20/3) lijkt de rittenregistratie van slag te zijn. Registratie adressen vanaf start tot eind klopt niets meer van, wijkt soms meerdere kilometers af. Meer mensen hier last van?
Volvo EX30 | SMER | Ultra | Moss Yellow | Mist | MY24
Hier ook opeens. En de route is opeens een bijna rechte lijn geworden van bestemming A naar bestemming B. Zelfde route heen en terug zit 5! km verschil tussen.Werner schreef op zondag 22 maart 2026 @ 10:30:
Sinds woensdag klopt de ritregistratie niet meer bij mij, er missen heel wat kilometers doordat het systeem vertrekpunt te laat aanduidt en aankomst al kilometers van te voren vastlegt.
Ik zou liever hebben dat er ineens 2 fysiek op de oprit zouden staan 😏Rob Voets schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 10:21:
Hier ook en vanochtend stonden er in bluetooth op de telefoon ineens 2 volvo's. Ik heb er maar 1.
Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com
[ Voor 15% gewijzigd door tedkroon op 26-03-2026 19:00 ]
Alleen door het onderhoud te laten uitvoeren.tedkroon schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 18:57:
Weet iemand hoe je de onderhoudsmelding kan afzetten zonder gebruik te maken van een uitleesapparaat? Of met een obd stekker en een app.
Zo plotseling als het "probleem" kwam, zo plotseling is het na een week weer normaal.Martin99 schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 16:02:
Sinds gisteren (20/3) lijkt de rittenregistratie van slag te zijn. Registratie adressen vanaf start tot eind klopt niets meer van, wijkt soms meerdere kilometers af. Meer mensen hier last van?
Ik heb sinds gisteren precies hetzelfde. Ook al van alles geprobeerd maar zonder resultaatthien schreef op zondag 29 maart 2026 @ 13:26:
Hallo Ik heb als ik Google Maps gebruik geen gesproken begeleiding stem meer wel geeft de stem door dat er een flits camera staat.
Van alles geprobeerd reset scherm help eenmalig, de radio gaat zachter maar geen stem geluid harder zetten tijden dat de radio zachter gaat help niet ook niet bij geluid instellingen.
Als ik Google Maps gebruik via Apple Carplay heb ik wel geluid.
Zou bij Google liggen lees ik overal. Die moeten zsm een fix updaten.fbenniks schreef op zondag 29 maart 2026 @ 18:38:
Ik heb het zelfde probleem, stem is nagenoeg on hoorbaar van de navigatie. Va alles geprobeerd krijg het niet voor elkaar.
Google heeft duidelijk iets in de app stuk gemaakt, de navigatieinformatie was ook bij mij erg moeilijk te horen.fbenniks schreef op zondag 29 maart 2026 @ 18:38:
Ik heb het zelfde probleem, stem is nagenoeg on hoorbaar van de navigatie. Va alles geprobeerd krijg het niet voor elkaar.
[ Voor 18% gewijzigd door ACM op 30-03-2026 08:10 ]
[ Voor 3% gewijzigd door Steakfriet op 30-03-2026 11:25 ]
Precies hetzelfde hier. En als zij het niet was, was ik het welDanielson schreef op maandag 30 maart 2026 @ 13:38:
Hopelijk wordt de toegang en het starten van de auto dan ook verbeterd, hoe vaak ik de laatste tijd mijn vrouw wel niet vloekend aan de lijn heb gehad over de melding: "geen geldige sleutel gevonden"...
Dat wordt voorlopig navigeren via CarplayiHansz schreef op maandag 30 maart 2026 @ 13:36:
Vanuit een ander forum over Google-stem(vertaald):
Dit wordt opgelost in Volvo update 1.8.2 alleen beschikbaar voor dealers en geïnstalleerd op verzoek.
EX30 Core SMSR MY26
Inderdaad, de EX30 is mijn eerste Volvo en koop ca. om de drie jaar een nieuwe auto, maar als dit zo blijft met de software dan gaat het volgend jaar geen Volvo meer worden, de auto rijdt erg fijn maar de software is al 3 jaar een probleem en dat gaat m.i. ook niet opgelost worden, er is te veel aan de hand, wordt het ene opgelost komt er weer iets anders voor terug kortom echt bagger!tedkroon schreef op maandag 30 maart 2026 @ 21:12:
Ik zit eerder te wachten op de grote update, want dit systeem blijft dweilen met de kraan open. Er gaan gebreken af maar daarna heb je er weer minimaal 1 bij.
Welke versie van de EX30 heb je?
[ Voor 42% gewijzigd door Huubk op 31-03-2026 13:06 ]
Core, Ultra, Max, Pro, Black, Europa editie, Dual motor, Single motor? Dus welke versie?
Heb je al geklikt op Uitloggen? Als je dat niet doet, kom je niet verder.JanWillem68 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 10:22:
Sinds gisteren werkt de Volvo app niet meer op mijn iPhone.
Bij mijn vrouw werkt het wel op de iPhone.
Ik heb de app al verwijderd, telefoon uit en opnieuw opgestart en geïnstalleerd. Ook op de website inloggen werkt gewoon goed.
Iemand tips?[Afbeelding]
Ja heb ik gedaan, helaas hetzelfde resultaatiHansz schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 12:31:
[...]
Heb je al geklikt op Uitloggen? Als je dat niet doet, kom je niet verder.
Het is opgelost na contact met de chat van Volvo. Het bleek een communicatie probleem tussen de auto en de app te zijn. Na het display gereset te hebben en een half uur de auto op slot bleek de app weer te werken.JanWillem68 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 14:04:
[...]
Ja heb ik gedaan, helaas hetzelfde resultaat
Ik had hem net ook op de mat liggen, MY26 SMER Europa…
Dat is de eerste keer dat ik hiervan lees. Welk model / type / versie heb jij? En screenshotje van de melding van de terugroepactie?tedkroon schreef op donderdag 2 april 2026 @ 10:25:
Ik heb de auto vandaag naar de garage gebracht voor de terugroepactie in verband met het probleem met de stoelmontage.[/]
En, staat deze recall ook gemeld bij de RDW voor jouw kenteken? https://www.rdw.nl/rens-br schreef op donderdag 2 april 2026 @ 10:57:
[...]
Dat is de eerste keer dat ik hiervan lees. Welk model / type / versie heb jij? En screenshotje van de melding van de terugroepactie?
iHansz schreef op donderdag 2 april 2026 @ 14:17:
[...]
En, staat deze recall ook gemeld bij de RDW voor jouw kenteken? https://www.rdw.nl/
Nope.Geen terugroepactie(s) geregistreerd
[ Voor 3% gewijzigd door rens-br op 02-04-2026 14:21 ]
Ex30 van 2025 volgens de melding op het Duitse forum!rens-br schreef op donderdag 2 april 2026 @ 10:57:
[...]
Dat is de eerste keer dat ik hiervan lees. Welk model / type / versie heb jij? En screenshotje van de melding van de terugroepactie?
[ Voor 16% gewijzigd door tedkroon op 02-04-2026 20:35 ]
EX30 SMER MY26
Dat zou ik moeten navragen bij de garage we merken iig niks aan de stoelen kwa zit of comforttedkroon schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 19:54:
Even een vraag aan@rrgn61: Hebben ze de stoel er uit gehaald en gedemonteerd?
EX30 SMER MY26
Hier ook een 2025 plus ER met handbediende stoelen, maar ook geen terugroep brief ontvangen en ook op RDW geen melding hiervan.iHansz schreef op donderdag 2 april 2026 @ 14:24:
[...]
Bedoelde voor @tedkroon.Maar hij heeft een 2025 Plus met handmatig bedienbare stoelen, tneminste de persoon die op dat Duitse forum dit aan de orde bracht.
Inderdaad, hetzelfde hier, elke ochtend moet ik de stoel weer een beetje hoger zetten, lijkt wel of die pomp een beetje lekt ?Vanderosa schreef op zondag 5 april 2026 @ 14:55:
Ook geen terugroep bericht ontvangen voor mijn SMER 2025. Ik heb met mijn handbediende stoel wel dat de stand van de stoel niet goed wordt vastgehouden, moet de stoel telkens weer een standje hoger zetten.
Uit zich zelf?iHansz schreef op zondag 5 april 2026 @ 22:37:
Google Map navigatie stemmetje doet het weer zoals vanouds! 🥳
EX30 Core SMSR MY26
Nou ja, ik stapte in en navigatie kon ik weer duidelijk horen. Heb niks aan instellingen gedaan. Las wel net op Reddit van iemand met een Nissan, dus breder dan alleen bij Volvo, dat Google een patch aan ‘t pushen was.
Bijtijds deed het stemmetje dus gisteren niet. Alle mogelijkheden proberen na gegaan ,maar de stem van Google Maps bleef onhoorbaar.iHansz schreef op zondag 5 april 2026 @ 22:37:
Google Map navigatie stemmetje doet het weer zoals vanouds! 🥳
EX30 Ultra SMER 2024
Kijk even op Reddit: https://www.reddit.com/r/...dv2&utm_medium=post_embed of EX30forums: https://www.ex30forums.com/viewtopic.php?t=737.Bartbo schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 09:49:
Vraag; weet iemand hoe je de lade kan demonteren (eruit kan halen) van de midden console. Er is iets achter gevallen waardoor deze niet meer sluit. De bovenkant kan eraf maar dan kom je er nog niet bij
In de auto zelf kun je alle laadpassen toevoegen die Google kent, zodat de navigatie dan alle opties meeneemt bij het berekenen van de route. Standaard is er volgens mij maar 1 optie 'aangevinkt'. Ik weet even niet meer hoe je dat doet, maar kijk even onder het tandwieltje van Maps. AI zegt iig dit: https://share.google/aimode/5hlwEvX7bC9Hwe04LMakimba schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 09:47:
Even praktische vraag; vorige week heb ik een stuk gereden naar België wat ik nét niet op één accu redde. Op de heenweg wilde ik vlak voor de grensovergang laden (in het buitenland kost het voor mij geld, in Nederland niet). Ik wilde laden bij Hazeldonk, maar kreeg deze niet als laadstop in m'n navigatie. Op de terugweg idem, ik wilde opladen bij een plek waar ik ook kon eten, maar ook die laadstop kreeg ik niet handmatig in de navigatie.
Hoe los ik dit op? Het gaat me met name om het preconditioneren van de accu. Is zo'n laadstop handmatig toe te voegen oid?
Waren dit wel snelladers?Makimba schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 09:47:
Even praktische vraag; vorige week heb ik een stuk gereden naar België wat ik nét niet op één accu redde. Op de heenweg wilde ik vlak voor de grensovergang laden (in het buitenland kost het voor mij geld, in Nederland niet). Ik wilde laden bij Hazeldonk, maar kreeg deze niet als laadstop in m'n navigatie. Op de terugweg idem, ik wilde opladen bij een plek waar ik ook kon eten, maar ook die laadstop kreeg ik niet handmatig in de navigatie.
Hoe los ik dit op? Het gaat me met name om het preconditioneren van de accu. Is zo'n laadstop handmatig toe te voegen oid?
Dat zou ik even moeten kijken, wellicht dat, dat werkt. Ik had een adres toegevoegd, maar dat werkte niet, en ook op de kaart iets aanklikken is/was geen optie. Toch best onhandig dat je niet een voorverwarm-knop hebt..iHansz schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 10:19:
[...]
In de auto zelf kun je alle laadpassen toevoegen die Google kent, zodat de navigatie dan alle opties meeneemt bij het berekenen van de route. Standaard is er volgens mij maar 1 optie 'aangevinkt'. Ik weet even niet meer hoe je dat doet, maar kijk even onder het tandwieltje van Maps. AI zegt iig dit: https://share.google/aimode/5hlwEvX7bC9Hwe04L
Thanks, dat wordt dus toch alle 15 schroeven verwijderen, want het doosje is te groot om tussen die gaatjes omhoog te krijgen. Wat een pannekoeken systeem LOL.iHansz schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 10:12:
[...]
Kijk even op Reddit: https://www.reddit.com/r/...dv2&utm_medium=post_embed of EX30forums: https://www.ex30forums.com/viewtopic.php?t=737.
EX30 Core SMSR MY26
Pook rechts achter stuur naar beneden doen (daarmee kan je hem ook activeren maar dus ook deactiveren)Danielson schreef op woensdag 8 april 2026 @ 15:19:
Misschien een stomme vraag, maar kun je ACC/PA ook uitschakelen buitenom de rem aan te raken?
I intend to live forever - so far, so good.
Ik heb het al enige tijd met iPhone/Apple watch en herstarten van de iphone/apple watch lost het altijd voor minimaal een week op.DonLyroon schreef op woensdag 8 april 2026 @ 15:15:
Andere mensen momenteel ook problemen met de keyless entry van je telefoon. Ik kreeg de melding 'auto heeft niet genoeg vermogen' o.i.d. Auto is gewoon 72%. Moest dus met mn pasje de auto ontgrendelen en ook pasje plaatsen om te kunnen rijden
I intend to live forever - so far, so good.
Waarom kwam ik hier zelf niet op?Buzzin Hornet schreef op woensdag 8 april 2026 @ 15:32:
[...]
Pook rechts achter stuur naar beneden doen (daarmee kan je hem ook activeren maar dus ook deactiveren)
[ Voor 78% gewijzigd door rens-br op 08-04-2026 16:36 ]
Ik heb recent de keyfob laten vervangen door de dealer en moest daarna mijn telefoon opnieuw koppelen als sleutel maar sindsdien werkt het nog maar nauwelijks bij mij.DonLyroon schreef op woensdag 8 april 2026 @ 15:15:
Andere mensen momenteel ook problemen met de keyless entry van je telefoon. Ik kreeg de melding 'auto heeft niet genoeg vermogen' o.i.d. Auto is gewoon 72%. Moest dus met mn pasje de auto ontgrendelen en ook pasje plaatsen om te kunnen rijden
Ach, het kan erger, de verkoper vertelde een anekdote dat ie in het begin blijkbaar zelf dacht dat het met die knop aan het uiteinde van die pook zou moeten...
Even voor de zekerheid; jij gaat wel voldoende ver van je auto af met de sleutel?Ferrox1 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 19:29:
Hij ziet mij eigenlijk nooit meer aan komen lopen, dat werkt echt nog maar een enkele keer. Ik gebruik alleen de keyfob.
Zeker, met enige regelmaat. Maar ook dan wordt hij vaak pas wakker als ik aan de hendel trek.ACM schreef op donderdag 9 april 2026 @ 09:02:
Even voor de zekerheid; jij gaat wel voldoende ver van je auto af met de sleutel?
Er zijn zeker in het begin van dit topic allerlei berichten geweest van medegebruikers waarbij de sleutel en/of de herkenning dan blijkbaar in een slaapstand gaat en helemaal niet meer werkt. En voor hun was dan doorgaans de oplossing om de sleutel in een metalen doos te stoppen (kooi van Faraday) zodat het simpelweg geen verbinding meer met de auto kan houden.
NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR
NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR
Keyfob laten vervangen. De garage wil er niet snel aan, maar dat was bij mij de oplossing. Daarvoor wilde ze steeds de batterij vervangen wat ik zelf ook al had gedaan. Nieuwe keyfob, probleem voorbij.Ferrox1 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 19:29:
Ik sta 15 seconden aan de bestuurdersportier te trekken voordat hij reageert. Beetje frustrerend maar hij reageert uiteindelijk altijd wel.
Hij ziet mij eigenlijk nooit meer aan komen lopen, dat werkt echt nog maar een enkele keer. Ik gebruik alleen de keyfob.
Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com
Ik heb het vorige week eenmalig gehad. Niet met de keyfob, maar met telefoon. De volgende keer dat ik naar de auto liep ging hij gewoon open.Ophidian schreef op donderdag 9 april 2026 @ 18:41:
Gekke issue opeens. Vrouw is vanmiddag naar huis gereden zonder problemen. Wil net nog even weg en keyless open/close en start werkt niet meer. Zowel de keyfob als de digital key. Pasje op de deur en in console werkt nog wel. Maar hele keyless doet niks meer. Ook sluiten als je wegloopt niet meer.
Reset van infotainment verandert niks. Heeft iemand dit wel eens gehad?
Ja, heb ik ook wel eens gehad, ook in combinatie met mijn vrouw die ofwel mee was (met haar iPhone) of net terug was. Volgens mij heeft de auto dan even niet in de gaten met welke iPhone ie ook alweer zaken aan het doen was. Soms even weglopen en weer teruglopen (meer dan 10 meter) was al genoeg om hem te unlocken, maar andere keer heb ik het via de app gedaan.Ophidian schreef op donderdag 9 april 2026 @ 18:41:
Gekke issue opeens. Vrouw is vanmiddag naar huis gereden zonder problemen. Wil net nog even weg en keyless open/close en start werkt niet meer. Zowel de keyfob als de digital key. Pasje op de deur en in console werkt nog wel. Maar hele keyless doet niks meer. Ook sluiten als je wegloopt niet meer.
Reset van infotainment verandert niks. Heeft iemand dit wel eens gehad?
Mijn Google navigatie werkt weer, het geluid is weer terug.Kylstram schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 12:45:
Van de Volvo EX30 community world wide (facebook):
Update from Volvo regarding the navigation sound.
Thank you for contacting Volvo Cars Customer Care.
We are aware of the issue you are experiencing, and it is directly related to the latest Google Maps update released on March 26, 2026.
Google is aware of the problem and is working to resolve it as quickly as possible. There is nothing you need to do on your end, but we understand that this may result in a period of unsatisfactory functionality.
In the meantime, the available workaround is the one you have already tried—clearing data/cache for Google Maps. However, this solution is only temporary, and the issue will return during the next drive cycle.
Unfortunately, there is nothing more to do at this time than to wait for an update from Google for Google Maps. We expect this to be released as soon as possible, as they have indicated that resolving the issue is their highest priority.
EX30 Core SMSR MY26
Ik gebruik eigenlijk al vanaf het begin Waze via carplay , dat werkt voor mij het beste. Heb dus nooit last gehad van de geluidsbug .fbenniks schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 07:05:
Door de geluidsbug heb ik nu een paar keer Google Maps via Apple CarPlay gebruikt. Ik moet zeggen dat ik deze versie van Google Maps prettiger vind: de lettergrootte en de zoomniveaus zijn fijner dan bij de ingebouwde Google Maps. Wel jammer dat je bij CarPlay een dubbele rij app iconen zit(die van de auto en die van CarPlay).
Ik heb nu 26.03.300002.EKylstram schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 20:07:
Nieuwe update gekregen? Kan jij in apps zien welke datum de update heeft?
EX30 Core SMSR MY26