Het grote Volvo EX30 topic

Pagina: 1 ... 111 112 Laatste
Acties:

Onderwerpen


  • GradusW
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 17:35
Volgens mij komt de nieuwe software-update er weer aan.

Is er al een datum en ander nieuws betreft de updates?

  • puccini
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 14:13
iHansz weet dit (bijna) altijd als eerste hier, maar heb nog niets gezien over een software 1.9 !

  • XfadeR
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:23
GradusW schreef op zondag 7 juni 2026 @ 16:11:
Volgens mij komt de nieuwe software-update er weer aan.

Is er al een datum en ander nieuws betreft de updates?
Normaliter ben ik altijd enthousiast als er ergens een update van uitkomt maar bij Volvo niet.

Er is altijd iets anders gesloopt en ze komen ook niet met hotfix wat ik HEEL slecht vind. Nu gewoon al een half jaar Waze niet kunnen gebruiken met een geplande route. Snap werkelijk niet waarom zoiets niet sneller wordt opgelost. Daarnaast zo veel andere ergenissen aan de software/auto......om maar niet te spreken van de valse meldingen dat ik m'n handen aan het stuur moet houden. Bagger auto.

  • EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:25
@puccini Versie 1.9 wordt bij nieuw uitgeleverde auto's in sommige landen toegepast sinds kort. Overigens melden o.a. gebruikers in de UK dat ze Gemini kunnen inschakelen met de bestaande 1.8 versie.

  • iHansz
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 21:29
Iemand schreef hier, volgens mij, dat v1.9 eind april uit zou komen. Het is inmiddels al juni. Zoals @EdwinW al aangeeft, worden de nieuwe auto’s wel al met v1.9 uitgerold. Niemand kan echter aangeven wat v1.9 behelst. Volgens Volvo zelf zouden wij deze zomer een geheel nieuw UI krijgen. Misschien wordt daar op gewacht? Lees ook dat Gemini wordt uitgerold nu, even op (US) Engels zetten en dan zou je melding krijgen voor overschakeling naar Gemini. Mijn auto staat in ondergrondse garage, dus kan niet testen, en heb ook geen haast. 😉

Volvo EX30 | SMER | Ultra | Moss Yellow | Mist | MY24


  • Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:47
Ik had ondertussen ook wel een update verwacht, het blijft lang stil iig met alle bugs die er nog zijn! :( Ik ben verder super tevreden over de EX30, maar vooral toegang tot de auto en het detecteren van de sleutel blijft toch een ding...

  • fbenniks
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 18:39
XfadeR schreef op zondag 7 juni 2026 @ 18:31:
[...]

Normaliter ben ik altijd enthousiast als er ergens een update van uitkomt maar bij Volvo niet.

Er is altijd iets anders gesloopten komen ook niet met hotfix wat ik HEEL slecht vind. Nu gewoon al een half jaar Waze niet kunnen gebruiken met een geplande route. Snap werkelijk niet waarom zoiets niet sneller wordt opgelost. Daarnaast zo veel andere ergenissen aan de software/auto......om maar niet te spreken van de valse meldingen dat ik m'n handen aan het stuur moet houden. Bagger auto.
Ik heb met een monteur een stuk gereden om de handen melding te laten zien. 5 foute meldingen in 10 minuten rijden. De monteur zij ik kan hier niks aan doen je ex30 doet het zelfde als andere ex30…;-)

  • iHansz
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 21:29
fbenniks schreef op maandag 8 juni 2026 @ 09:56:
[...]

Ik heb met een monteur een stuk gereden om de handen melding te laten zien. 5 foute meldingen in 10 minuten rijden. De monteur zij ik kan hier niks aan doen je ex30 doet het zelfde als andere ex30…;-)
Nou, vertel dan maar aan die monteur dat mijn EX30 dat zeker niet doet. Ik heb nog nooit een melding gehad, dus heb een aantal kilometers 'zonder handen' gereden en dat duurt best wel lang voordat hij zegt dat ik m'n handen aan 't stuur moet houden. Was je testrit met Pilot Assist aan? Ik heb getest zonder.

Volvo EX30 | SMER | Ultra | Moss Yellow | Mist | MY24


  • Ferrox1
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17:13
Ik heb 2 auto's met een pilot assist. De EX30 en de Lynk & Co 01 (daar heet het snelweg assistent). Ik merk dat de lynk & co 01 veel minder picky is op geen handen aan het stuur. Wat ook een voordeel is dat je eerst een melding voor je ziet. Bij de Volvo moet je maar net toevallig op je scherm opzij kijken om die te zien.

Hoe het werkt is dat het stuur tegendruk meet bij het bijsturen. De lynk merkt dat veel sneller op. Wat de lynk ook doet is zodra het dit meet, is de melding afsluiten. De volvo wil persee zijn 2 piepjes afmaken! Heel irritant. 1 hand aan het stuur met pilot assist is niet voldoende om genoeg tegendruk op het stuur te krijgen. Je moet dan best wel kracht zetten en daarmee dwingt het systeem om met 2 handen te rijden. Ik vind het veel relaxter om met 1 hand te rijden en de pilot assist zijn werk te laten doen. Vaak doet hij het goed dus geef ik weinig tegendruk.

Ik rijd daarom vaker zonder assistent dan met. Bij zonder assistent meet hij dit veel minder inderdaad. Zonder assistent heb ik de melding nog maar 1 keer gehad (wist niet eens dat dit er in zat)

Aangezien beide auto's een chineese achtergrond hebben vermoed ik dat er wel het zelfde component in zit om dit te meten. Bovendien heeft de EX30 een veel krachtigere motor op het stuur zitten dan de lynk en co. En in die laatste werkt het echt meer dan prima.

  • XfadeR
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:23
fbenniks schreef op maandag 8 juni 2026 @ 09:56:
[...]

Ik heb met een monteur een stuk gereden om de handen melding te laten zien. 5 foute meldingen in 10 minuten rijden. De monteur zij ik kan hier niks aan doen je ex30 doet het zelfde als andere ex30…;-)
Precies dat, bloed irritant en gewoon slecht want je krijgt niet alleen die waarschuwing, je media gaat ook meteen in mute (wat overigens ook slecht is)....niet een beetje zachter maar nagenoeg in mute.

Ik heb ook een vermoeden waarom deze auto EX30 heet want hij vertoont grote gelijkenissen met m'n EX die naast me in de auto zat te zeuren en slecht kaart kon lezen. Deze auto zeurt en bemoeit zich vele malen meer, ook al houd je je aan alle regels. Ook heeft ie moeite met kaartlezen want dan crashed het. (Waze)

[ Voor 3% gewijzigd door XfadeR op 08-06-2026 11:48 ]


  • fbenniks
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 18:39
iHansz schreef op maandag 8 juni 2026 @ 10:38:
[...]

Nou, vertel dan maar aan die monteur dat mijn EX30 dat zeker niet doet. Ik heb nog nooit een melding gehad, dus heb een aantal kilometers 'zonder handen' gereden en dat duurt best wel lang voordat hij zegt dat ik m'n handen aan 't stuur moet houden. Was je testrit met Pilot Assist aan? Ik heb getest zonder.
De handen aanstuur melding krijg ik alleen met pilot assist aan.

  • fbenniks
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 18:39
-

[ Voor 107% gewijzigd door fbenniks op 08-06-2026 11:53 ]


  • IT-Crowd
  • Registratie: April 2024
  • Niet online
Hier helaas ook met enige regelmaat de melding "handen aan het stuur" ook als ik zonder pilot assist rijd.

Volvo EX30 SMER Ultra Vapour Grey, trekhaak, Ratio IO6


  • Rob Voets
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:41
Hier ook, maar dan wel met één hand aan het stuur.

  • puccini
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 14:13
Wat mij opvalt is dat als je de handen aan de onderzijde van het stuur vasthoudt dan regelmatig een waarschuwing. Maakt niet uit of de pilot assistent nu in of uit is uitgeschakeld.

[ Voor 23% gewijzigd door puccini op 08-06-2026 15:12 ]


  • robv73
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23-06 09:53
Krijg sinds een paar dagen een melding in het scherm:

tts-models_preview (Download mislukt)

Iemand bekend met deze melding?

  • rienn
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22:20
https://www.reddit.com/r/ex30/s/llt9jkp7Gf

iets met Google spraak.

Net zo’n soort bericht, maar dan op Samsung telefoon

https://www.reddit.com/r/AndroidHelp/s/1Bk3Q1YNHp

[ Voor 41% gewijzigd door rienn op 08-06-2026 18:40 ]


  • Cheetha
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 22:53
Lees ook dat Gemini wordt uitgerold nu, even op (US) Engels zetten en dan zou je melding krijgen voor overschakeling naar Gemini. Mijn auto staat in ondergrondse garage, dus kan niet testen, en heb ook geen haast. 😉
Werkt hier niet.

  • iHansz
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 21:29
Volgende update wordt v2.1 met hoogstwaarschijnlijk V2L support (ook voor de oudere modellen). Je kunt er alles over lezen op Reddit. Nog niet bekend wanneer deze update wordt gelanceerd.

Volvo EX30 | SMER | Ultra | Moss Yellow | Mist | MY24


  • puccini
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 14:13
Ios app versie 7.0 staat in de app store.

  • Winus
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15:34
puccini schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 16:16:
Ios app versie 7.0 staat in de app store.
Bedankt, heb hem nu ook even bijgewerkt.
Als er verschillen zijn moet ik die nog ontdekken.

EX30 Ultra SMER 2024


  • Rob Voets
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:41
puccini schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 16:16:
Ios app versie 7.0 staat in de app store.
Geïnstalleerd. Ziet er allemaal duidelijker en mooier uit.

  • puccini
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 14:13
Nou daar zijn de meningen over verdeeld hoor, die koeienletters op beginscherm en overzichtelijk is het er niet echt beter op geworden, leuk allemaal die veranderingen, maar ik zou wat meer (juiste) info en (geluids) meldingen over het voertuig willen zien/krijgen.

  • Yucko
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18:40

Yucko

One clown to rule them all !

Winus schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 16:48:
[...]

Bedankt, heb hem nu ook even bijgewerkt.
Als er verschillen zijn moet ik die nog ontdekken.
  • In het scherm waar je de resterende KM's en percentage ziet hebben ze een mega groot lettertype gebruikt. Ik ben niet blind of zo.
  • De "groene balk" die normaliter achter de auto zat waarmee je je laadniveau kon zien t.o.v. het niveau waar je tot de laatste keer geladen had is weg.
  • In datzelfde scherm, onder het plaatje van je auto, kun nu maar maximaal 3 (van de max 4) opties zetten. De 4e zit achter de 3 puntjes. Had dan gewoon die 4e optie daar meteen gezet |:(
  • Als je naar links swiped dan zie je nu een plaatje/diagram van een EX60 (ipv de EX30 die ik heb).
  • Hetzelfde als je naar klimaat gaat .. dat lijkt ook het interieur van de nieuwe EX60.
  • je moet nu eerst klimaat starten voordat de knopjes komen voordat de icoontjes voor de stoelverwarming zichtbaar worden en je deze kunt aanzetten. Volgens mij stonden die icoontjes er eerst altijd (zal het straks checken met de oude app op mijn tab)
Rob Voets schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 17:53:
[...]

Geïnstalleerd. Ziet er allemaal duidelijker en mooier uit.
nee, geen verbetering wat mij betreft :'(

[ Voor 21% gewijzigd door Yucko op 10-06-2026 21:55 ]

 iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  MacBook Air M4 13" 16GB/512GB -  AirPods Pro 3 -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay


  • iHansz
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 21:29
Wel fijn dat je de info in de app nu kunt lezen zonder bril van een meter afstand... 8)7

Volvo EX30 | SMER | Ultra | Moss Yellow | Mist | MY24


  • 038harold
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 08:52
fbenniks schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 20:31:
[...]

Ik ben vandaag bij de dealer geweest vanwege een piepend geluid bij langzaam optrekken. Alle remmen zijn schoongemaakt en opnieuw gemonteerd, waarna het geluid is verdwenen.

De monteur adviseerde om af en toe de wieldoppen te verwijderen en de achterremmen met een hogedrukspuit schoon te maken. Volgens hem kunnen dichte wieldoppen bijdragen aan de opbouw van roest en remstof. Hij gaf aan dat hij dacht dat nieuwere modellen daarom open velgen hebben.
Yes, precies hetzelfde. Ook sinds enkele maanden een hoog piepend geluid bij lage snelheid. Vandaag zijn ook de remmen van mijn EX30 schoongemaakt en het geluid is verdwenen.

  • puccini
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 14:13
Er hebben een stel kinderen zitten fröbelen , dit kan toch niet waar zijn 8)7

Hoe bestaat het een automerk wat zo iets aflevert 8)7

[ Voor 47% gewijzigd door puccini op 10-06-2026 15:39 ]


  • iHansz
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 21:29
Een zeer fanatieke EX30 eigenaar op Reddit heeft de release notes van v2.1 (of v2.04?) gevonden. Lees alles hier. Pagina's van Volvo zijn nog niet geüpdatet, zijn verwachting is binnen een paar uur. Zeer gave update als je het mij vraagt. _/-\o_

Volvo EX30 | SMER | Ultra | Moss Yellow | Mist | MY24


  • tedkroon
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:55
Kan je met de nieuwe update straks met 1 snelkoppeling al je voorkeuren activeren, nu kost me dat circa 12 handelingen!

  • iHansz
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 21:29
tedkroon schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 21:05:
Kan je met de nieuwe update straks met 1 snelkoppeling al je voorkeuren activeren, nu kost me dat circa 12 handelingen!
Zoals bij Renault? Het blijft wel Volvo hè. Wat ik heb kunnen opmaken, is dat je tegels/knoppen kunt vastzetten. Misschien voor het mistachterlicht of dashboardkastje. Waarschijnlijk een dealer only update. Misschien vandaag de release?

Volvo EX30 | SMER | Ultra | Moss Yellow | Mist | MY24


  • ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

iHansz schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 07:52:
Waarschijnlijk een dealer only update. Misschien vandaag de release?
Alle (grote) updates waren tot nog toe toch eerst dealer-only en pas na een paar weken via (stapsgewijze) OTA?

Op een enkele 'fixt hele specifieke issues'-update na dan, die waren daadwerkelijk enkel via de dealer beschikbaar.

[ Voor 17% gewijzigd door ACM op 12-06-2026 08:14 ]


  • imoul
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:53
iHansz schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 16:49:
Een zeer fanatieke EX30 eigenaar op Reddit heeft de release notes van v2.1 (of v2.04?) gevonden. Lees alles hier. Pagina's van Volvo zijn nog niet geüpdatet, zijn verwachting is binnen een paar uur. Zeer gave update als je het mij vraagt. _/-\o_
Poi, als het zo mooi geïmplementeerd wordt zoals het er staat zou het in 1 klap veel frustratiepunten weghalen :)

  • iHansz
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 21:29
ACM schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 08:13:
[...]

Alle (grote) updates waren tot nog toe toch eerst dealer-only en pas na een paar weken via (stapsgewijze) OTA?

Op een enkele 'fixt hele specifieke issues'-update na dan, die waren daadwerkelijk enkel via de dealer beschikbaar.
Klopt, maar vlgs die OP op Reddit was soort gelijke update, van o.a. Android 12 naar 15, van de EX90 dealer only. Maar we zullen het hopelijk snel weten. 😁

Volvo EX30 | SMER | Ultra | Moss Yellow | Mist | MY24


  • mindstrip
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 18:45
Vandaag bij de dealer geweest en de laatste update is nog niet beschikbaar

  • Yucko
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18:40

Yucko

One clown to rule them all !

mindstrip schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 14:11:
Vandaag bij de dealer geweest en de laatste update is nog niet beschikbaar
tja, dat een Reddit gebruiker release notes heeft gevonden door met de API te klooien wil nog niet zeggen dat de bijbehorende software ook daadwerkelijk beschikbaar is voor het publiek.

Sterker nog, de release notes zelf staan nog niet eens publiekelijk, dus dat de software dan nog niet te krijgen is (OTA of via de dealer) verbaast mij dan ook niets ;)

 iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  MacBook Air M4 13" 16GB/512GB -  AirPods Pro 3 -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay


  • vier x vier
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 23-06 23:31
Los van alle andere dingen die mis zijn met de EX30 kijk je nu ook tegen deze app aan. Je zou bijna denken dat het een grap is. Dat belooft wat voor de GUI in de auto straks.

vladi


  • Swerfer
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:20

Swerfer

Hmm...

Is inderdaad voor slechtziende ontworpen...


Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uGmCWVrP704K_h3jGddxdFYTuFQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hCHZQpGujMTzI3cCauhsiaf4.jpg?f=fotoalbum_large

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com


  • Rob Voets
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:41
Ik ben er wel blij mee. Lekker duidelijk en direct zichtbaar dat hij op slot is, daar moest ik eerst voor swipen.

  • tdolder
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:47
Gisteren de melding op het scherm dat ik kon switchen naar Gemeni. Pfff ,heel snel weer terug naar de klassieke assistent!

Gemini kon mijn garagedeur niet meer openen en dat is wel heel slecht

Gemini kan om veiligheidsredenen geen apparaten bedienen waarvoor een pincode is vereist. Dit is een ingebouwde beperking in de AI-assistent van Google.

En wat is die gast irritant wil altijd laatste woord hebben…

EX30 - SMER - Ultra sinds 16-03-2024 / Wallbox Pulsar Max / HomeAssistant / Unifi / 2 x Marstek Venus E v2 en 1 x Marstek E v3


  • Volvoforlive
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 21-06 14:09
Wel bijzonder dat er klaarblijkelijk nog irritaties zijn mbt software e.d. Dit is mijn 2de EX30 die echt probleemloos functioneert. Geen enkele klacht. Alles werk foutloos en en de auto rijdt fantastisch. Hiervoor 2x EX40 gehad. Idem; foutloos. Zou zo weer een nieuwe EX30 kopen.

  • puccini
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 14:13
Volvoforlive schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 10:24:
Wel bijzonder dat er klaarblijkelijk nog irritaties zijn mbt software e.d. Dit is mijn 2de EX30 die echt probleemloos functioneert. Geen enkele klacht. Alles werk foutloos en en de auto rijdt fantastisch. Hiervoor 2x EX40 gehad. Idem; foutloos. Zou zo weer een nieuwe EX30 kopen.
Dan ben je echt uniek >:)

  • vier x vier
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 23-06 23:31
De auto zelf rijdt echt heerlijk en ook het design vind ik mooi. Maar in de software zitten nogal wat gaten. Ook de frequentie van updates is bedroevend laag. Zeker in deze AI tijd zouden updates veel sneller kunnen en moeten komen.

Een greep uit mijn irritaties:
  • Veel te vaak onterechte handen aan het stuur melding
  • Piepjes die te lang in tijd duren (zie punt hierboven)
  • Waarschuwingsgeluiden en bijv knipperlicht geluid kan niet tegelijk
  • Het audio volume wat soms alle kanten opvliegt. Soms bij remmen soms bij versnellen
  • Het niet uit kunnen schakelen van snelheidsafhankelijke volumeregeling
  • Profiel wordt niet geladen bij gebruik iPhone als sleutel (misschien doe ik iets verkeerd(?)
  • Google vaak geen exacte GPS locatie wat navigeren onmogelijk frustrerend maakt
  • Driver alert niet beschikbaar. Bestuurder niet gedetecteerd melding
  • Ik vergeet vast nog iets :) (o ja de schreeuwerige nieuwe GUI van de app)

vladi


  • Swerfer
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:20

Swerfer

Hmm...

Volvoforlive schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 10:24:
Wel bijzonder dat er klaarblijkelijk nog irritaties zijn mbt software e.d. Dit is mijn 2de EX30 die echt probleemloos functioneert. Geen enkele klacht. Alles werk foutloos en en de auto rijdt fantastisch. Hiervoor 2x EX40 gehad. Idem; foutloos. Zou zo weer een nieuwe EX30 kopen.
Als dit jouw 2e is, dan is het dus een recenter model. Is daarbij het probleem van het rammelende geluid van de (rubbers van de) achterdeuren opgelost?

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com


  • Jonasken
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 23-06 06:06
Ik heb nu ook een EX30 in core uitvoering, mijn vorige lease auto was een Plus uitvoering. Nu merk ik bij bepaalde snelheden boven de 100km/u de radio vanzelf luider gaat, terwijl mijn vorige wagen dit niet had met de harman/kardon.... nog meer mensen die dit hebben opgemerkt?

  • Volvoforlive
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 21-06 14:09
Swerfer schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 11:51:
[...]

Als dit jouw 2e is, dan is het dus een recenter model. Is daarbij het probleem van het rammelende geluid van de (rubbers van de) achterdeuren opgelost?
Ik ben uniek, dat is zeker😉. Absoluut niet herkenbaar. Ik ben verwend Volvo rijder, ruim 20 jaar en ook ik ben kritisch op de kwaliteit van de Volvo. Als er gedoe is met de auto, dan zal ik dat zeker melden. Opladen en ruitensproeier vloeistof bijvullen….dat is het.

  • Volvoforlive
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 21-06 14:09
Jonasken schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 16:59:
Ik heb nu ook een EX30 in core uitvoering, mijn vorige lease auto was een Plus uitvoering. Nu merk ik bij bepaalde snelheden boven de 100km/u de radio vanzelf luider gaat, terwijl mijn vorige wagen dit niet had met de harman/kardon.... nog meer mensen die dit hebben opgemerkt?
Ik vermoed iets in de instellingen….

  • Vanderosa
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 08:19
Nee hoor, ik sluit mij aan bij Volvoforlive

  • rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Jonasken schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 16:59:
Ik heb nu ook een EX30 in core uitvoering, mijn vorige lease auto was een Plus uitvoering. Nu merk ik bij bepaalde snelheden boven de 100km/u de radio vanzelf luider gaat, terwijl mijn vorige wagen dit niet had met de harman/kardon.... nog meer mensen die dit hebben opgemerkt?
Jep. Ook een core. Ook random geluidsperikelen.

  • rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Volvoforlive schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 18:23:
[...]

Ik vermoed iets in de instellingen….
Ik hoop daar nog steeds op.. Maar zou echt niet weten welke setting.

  • iHansz
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 21:29
rens-br schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 21:08:
[...]

Ik hoop daar nog steeds op.. Maar zou echt niet weten welke setting.
Volgens de instructie hier:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LIJmVUWaNwiKG8dUoriu66RiJeU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oFTT0jjUrn2sd78xaY9xGBFN.jpg?f=fotoalbum_large

Volvo EX30 | SMER | Ultra | Moss Yellow | Mist | MY24


  • rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Die optie zit, jammer genoeg, niet op een core.

  • iHansz
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 21:29
rens-br schreef op zondag 14 juni 2026 @ 09:21:
[...]

Die optie zit, jammer genoeg, niet op een core.
Hmmm, het lijkt dus wel geactiveerd, maar je kunt het niet tweaken. Misschien kunnen ze dat bij de dealer uitzetten? Zou daar eens informeren.

Volvo EX30 | SMER | Ultra | Moss Yellow | Mist | MY24


  • rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
iHansz schreef op maandag 15 juni 2026 @ 08:17:
[...]

Hmmm, het lijkt dus wel geactiveerd, maar je kunt het niet tweaken. Misschien kunnen ze dat bij de dealer uitzetten? Zou daar eens informeren.
Moet ik eigenlijk nog eens doen. Bij de onderhoudsbeurt in januari hebben ze de achterlichten vervangen, in de hoop dat dat het probleem oploste, maar dat was niet zo. De laatste sw update bracht ook wat verbetering, maar het is nog niet helemaal weg.

  • TheFruitNerd
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:49

TheFruitNerd

iets met fruit

rens-br schreef op maandag 15 juni 2026 @ 08:59:
[...]

Moet ik eigenlijk nog eens doen. Bij de onderhoudsbeurt in januari hebben ze de achterlichten vervangen, in de hoop dat dat het probleem oploste, maar dat was niet zo. De laatste sw update bracht ook wat verbetering, maar het is nog niet helemaal weg.
Bij mij is vorig jaar ook het achterlicht vervangen in de hoop dat het ontvangst beter zou zijn. Helaas heeft de radio nog steeds dezelfde bekende problemen en bellen in de auto doe ik eigenlijk niet; mensen kunnen mij toch niet verstaan. Als bonus komt er praktisch geen vloeistof uit de nozzle voor de achterruitwisser.

Begrijp me niet verkeerd, de auto stuurt lekker hoor en zijn ook echt wel plus punten te noemen. Maar ik ga mij een volgende keer niet opnieuw laten verleiden om een volledig nieuw ontwikkelde auto te selecteren. Een auto die na twee jaar nog steeds niet goed presteert maar wanneer je hem nieuw koopt de kinderziektes er uit zijn én duizenden Euro's goedkoper is vind ik teleurstellend.

- de zon schijnt altijd wel ergens -


  • dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 24-06 17:57
Vandaag de eerste onderhoudsbeurt (bij de dealer) gehad na 2 jaar. Kostte me €325 incl. BTW. Wel zonder interieurfilter vervangen, dat zou nog eens €100 kosten (en had ik zelf al gedaan). Niet echt goedkoop voor nog geen uur werk, maar het is maar 1x per twee jaar, en ik heb weer 2 jaar kosteloos pechhulp.

  • ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

dennistd schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 02:38:
Vandaag de eerste onderhoudsbeurt (bij de dealer) gehad na 2 jaar. Kostte me €325 incl. BTW. Wel zonder interieurfilter vervangen, dat zou nog eens €100 kosten (en had ik zelf al gedaan). Niet echt goedkoop voor nog geen uur werk, maar het is maar 1x per twee jaar, en ik heb weer 2 jaar kosteloos pechhulp.
Mijne was pasgeleden inclusief filter € 454,91. Onderhoud zelf was € 325, maar er kwam ook nog kleinmateriaal (€19,47) en energiebijdrage (€10,89) bij. En uiteraard het filter voor €100.

[ Voor 3% gewijzigd door ACM op 16-06-2026 07:25 ]


  • Yucko
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18:40

Yucko

One clown to rule them all !

Jonasken schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 16:59:
Ik heb nu ook een EX30 in core uitvoering, mijn vorige lease auto was een Plus uitvoering. Nu merk ik bij bepaalde snelheden boven de 100km/u de radio vanzelf luider gaat, terwijl mijn vorige wagen dit niet had met de harman/kardon.... nog meer mensen die dit hebben opgemerkt?
deze heb je niet?Afbeeldingslocatie: https://vertommen.eu/images/tweakers/rijgeluidcompensatie.jpg
ACM schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 07:24:
[...]

Mijne was pasgeleden inclusief filter € 454,91. Onderhoud zelf was € 325, maar er kwam ook nog kleinmateriaal (€19,47) en energiebijdrage (€10,89) bij. En uiteraard het filter voor €100.
hier ongeveer hetzelfde (had echter de volvo letters achterop laten vervangen door een zwart exemplaren + airco service dus iets duurder), echter verwachten ze mij over een jaar terug .. terwijl de interval van de auto 2 jaar zegt :?

[ Voor 35% gewijzigd door Yucko op 16-06-2026 10:15 ]

 iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  MacBook Air M4 13" 16GB/512GB -  AirPods Pro 3 -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay


  • rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Nee, die optie zit er niet op op een Core.

  • Steakfriet
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 23-06 17:32
vier x vier schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 11:09:
De auto zelf rijdt echt heerlijk en ook het design vind ik mooi. Maar in de software zitten nogal wat gaten. Ook de frequentie van updates is bedroevend laag. Zeker in deze AI tijd zouden updates veel sneller kunnen en moeten komen.

Een greep uit mijn irritaties:
  • Veel te vaak onterechte handen aan het stuur melding
  • Piepjes die te lang in tijd duren (zie punt hierboven)
  • Waarschuwingsgeluiden en bijv knipperlicht geluid kan niet tegelijk
  • Het audio volume wat soms alle kanten opvliegt. Soms bij remmen soms bij versnellen
  • Het niet uit kunnen schakelen van snelheidsafhankelijke volumeregeling
  • Profiel wordt niet geladen bij gebruik iPhone als sleutel (misschien doe ik iets verkeerd(?)
  • Google vaak geen exacte GPS locatie wat navigeren onmogelijk frustrerend maakt
  • Driver alert niet beschikbaar. Bestuurder niet gedetecteerd melding
  • Ik vergeet vast nog iets :) (o ja de schreeuwerige nieuwe GUI van de app)
Het overgrote van deze irritaties herken ik eigenlijk niet. Rij zelf met een 2024 twin performance plus. Meldingen van handen aan het stuur heel af en toe maar meestal terecht.

De mijne is ondertussen 2 weken geleden voor de eerste keer op onderhoud geweest, alles OK. Ik had wel gemeld dat tegenwoordig de auto stopt met laden vanaf ik de deur open, is dit gekend? Ik heb dit sinds een maand of 2. Ik steek dus de lader in en tab op de laadpaal, de quto begint te laden. Als ik dan de deur terug opendoe stopt de auto altijd met laden. Daarna moet ik hem dus weer in gang zetten op de laadpaal. Bij de dealer wisten ze er niets van en werkte alles volgens hen. Is er ergens iets automatisch dat die moet stoppen met laden als je terug in de auto stapt?

Het enige wat bij mij werkt: beginnen laden en de auto sluiten (kan met digitale sleutel of algmeeen). Zorgt wel voor frustratie.

Verder blijf ik de auto echt klein vinden, nu het onze enige wagen is toch soms een onderneming. Maar goed dat wist ik op voorhand, voor mij alleszins volgende keer een ex60 vermoedelijk.

  • Sepio
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:52
Steakfriet schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 18:35:
[...]

Het overgrote van deze irritaties herken ik eigenlijk niet. Rij zelf met een 2024 twin performance plus. Meldingen van handen aan het stuur heel af en toe maar meestal terecht.

De mijne is ondertussen 2 weken geleden voor de eerste keer op onderhoud geweest, alles OK. Ik had wel gemeld dat tegenwoordig de auto stopt met laden vanaf ik de deur open, is dit gekend? Ik heb dit sinds een maand of 2. Ik steek dus de lader in en tab op de laadpaal, de quto begint te laden. Als ik dan de deur terug opendoe stopt de auto altijd met laden. Daarna moet ik hem dus weer in gang zetten op de laadpaal. Bij de dealer wisten ze er niets van en werkte alles volgens hen. Is er ergens iets automatisch dat die moet stoppen met laden als je terug in de auto stapt?

Het enige wat bij mij werkt: beginnen laden en de auto sluiten (kan met digitale sleutel of algmeeen). Zorgt wel voor frustratie.

Verder blijf ik de auto echt klein vinden, nu het onze enige wagen is toch soms een onderneming. Maar goed dat wist ik op voorhand, voor mij alleszins volgende keer een ex60 vermoedelijk.
Bij mij zag ik laatst dat het laden pauzeerde bij het laden bij het openen van de deur. De lader gaf zandloper aan. Bij de auto bleef het laad symbool groen. Nadat ik mij spullen in de auto had gedaan en de deur weer op slot deed ging het laden vanzelf verder.

  • Volvoforlive
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 21-06 14:09
Juist, zal met veiligheid te doen hebben …

  • rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Steakfriet schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 18:35:
De mijne is ondertussen 2 weken geleden voor de eerste keer op onderhoud geweest, alles OK. Ik had wel gemeld dat tegenwoordig de auto stopt met laden vanaf ik de deur open, is dit gekend? Ik heb dit sinds een maand of 2. Ik steek dus de lader in en tab op de laadpaal, de quto begint te laden. Als ik dan de deur terug opendoe stopt de auto altijd met laden.
Dit heb ik al vanaf het begin. Vind het zelf wel handig, als ik de auto van het slot haal en deze was aan het laden, dan kan ik daarna de kabel eruit trekken en stop deze helemaal met laden. Anders moet ik eerst de sessie stoppen via de auto of paal.

Overigens gaat het laden vanzelf weer verder als je even wacht of als je de auto weer op slot doet.

  • guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:29
Sepio schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 18:50:
[...]

Bij mij zag ik laatst dat het laden pauzeerde bij het laden bij het openen van de deur. De lader gaf zandloper aan. Bij de auto bleef het laad symbool groen. Nadat ik mij spullen in de auto had gedaan en de deur weer op slot deed ging het laden vanzelf verder.
Dit is om het mogelijk te maken de stekker uit de auto te trekken. De Ex40 en Polestar 2 hebben daarvoor een knopje naast de laadpoort in de auto, waarmee je het laden kunt stoppen. Die laden dus gewoon door met open deuren. Het is gewoon een bezuinigingsmaatregel, weer 1 knopje minder.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)


  • Rob Voets
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:41
guido66 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 21:48:
[...]

Dit is om het mogelijk te maken de stekker uit de auto te trekken. De Ex40 en Polestar 2 hebben daarvoor een knopje naast de laadpoort in de auto, waarmee je het laden kunt stoppen. Die laden dus gewoon door met open deuren. Het is gewoon een bezuinigingsmaatregel, weer 1 knopje minder.
Ik denk eerlijk gezegd dat het ligt aan de aanbieder van de laadpaal. In Frankrijk ergens opgeladen waar ik dit ook had, maar hier in Nederland nog niet tegengekomen.

  • GVU
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 18:29

GVU

Hard voor de klant

Rob Voets schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 10:19:
[...]

Ik denk eerlijk gezegd dat het ligt aan de aanbieder van de laadpaal. In Frankrijk ergens opgeladen waar ik dit ook had, maar hier in Nederland nog niet tegengekomen.
Bijzonder, de mijne pauzeert bij iedere AC-paal.

  • guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:29
Rob Voets schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 10:19:
[...]

Ik denk eerlijk gezegd dat het ligt aan de aanbieder van de laadpaal. In Frankrijk ergens opgeladen waar ik dit ook had, maar hier in Nederland nog niet tegengekomen.
Kan haast niet, dit moet zo zijn bij alle palen of bij geen. Het is de auto die het signaal aan de paal geeft om te stoppen.

Er is wel een verschil in werking tussen DC en AC laden.

Bij DC laden komt volgens mij de stekker automatisch vrij als de auto aangeeft dat het laden moet stoppen (accu vol). Dit om de laadpaal voor de volgende auto vrij te geven.

Bij AC laden gebeurt dit niet, om kabeldiefstal te voorkomen.

Bij AC laden kan er dus makkelijk even een onderbreking van het laden plaatsvinden, en bij DC niet want dan wordt de sessie afgebroken. Vermoedelijk kun je dus tijdens DC laden rustig een portier openen, zonder dat het laden stopt?

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)


  • Yucko
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18:40

Yucko

One clown to rule them all !

guido66 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 14:09:
[...]

Kan haast niet, dit moet zo zijn bij alle palen of bij geen. Het is de auto die het signaal aan de paal geeft om te stoppen.

Er is wel een verschil in werking tussen DC en AC laden.

Bij DC laden komt volgens mij de stekker automatisch vrij als de auto aangeeft dat het laden moet stoppen (accu vol). Dit om de laadpaal voor de volgende auto vrij te geven.

Bij AC laden gebeurt dit niet, om kabeldiefstal te voorkomen.

Bij AC laden kan er dus makkelijk even een onderbreking van het laden plaatsvinden, en bij DC niet want dan wordt de sessie afgebroken. Vermoedelijk kun je dus tijdens DC laden rustig een portier openen, zonder dat het laden stopt?
dat laatste moet toch haast wel, anders start je de snellaadsessie en mag je vervolgens de auto niet meer in zolang hij aan het laden is. Leuk in de winter 8)7

* Yucko heeft nog niet DC geladen

 iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  MacBook Air M4 13" 16GB/512GB -  AirPods Pro 3 -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay


  • puccini
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 14:13
Je kunt zelf het laden stoppen op het scherm of telefoon, of het portier openen en dan kun je de stekker er gewoon uittrekken. En mocht je de stekker dan nog niet kunnen verwijderen dan kun je altijd aan het (verborgen) koordje trekken. Niets meer en niets minder.

[ Voor 16% gewijzigd door puccini op 18-06-2026 11:35 ]


  • pvl81
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 18:50
Aangezien ik hier nog niemand over heb gehoord: sinds gisteren krijg ik een pop-up om Gemini te installeren. Nou heb ik geen zin in meer AI, tenzij het echt iets toevoegt. Zijn er al mensen die het geïnstalleerd hebben en ervaringen kunnen delen?

En weet iemand of je er ook weer vanaf kan? (Ben natuurlijk wel nieuwsgierig)

  • iHansz
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 21:29
pvl81 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 11:37:
Aangezien ik hier nog niemand over heb gehoord: sinds gisteren krijg ik een pop-up om Gemini te installeren. Nou heb ik geen zin in meer AI, tenzij het echt iets toevoegt. Zijn er al mensen die het geïnstalleerd hebben en ervaringen kunnen delen?

En weet iemand of je er ook weer vanaf kan? (Ben natuurlijk wel nieuwsgierig)
Helaas(?) ben ik nog niet aan de beurt, maar ik lees overal steeds meer berichten, dat Belgen en Nederlanders met Volvo's (en Polestars) nu Gemini kunnen installeren.

Dit geeft Gemini aan op jouw vraag:

Ja, je kunt in een auto met Android Automotive OS (AAOS) op elk moment weer terugschakelen van Gemini naar de klassieke Google Assistent. Dit doe je heel eenvoudig via het instellingenmenu op het centrale scherm van je auto.

Stappen om terug te schakelen naar Google Assistent:
  1. Open de Instellingen op het display van je auto.
  2. Tik op Google en ga vervolgens naar Google Assistent.
  3. Kies de optie om over te stappen naar of terug te gaan naar de Google Assistent.
Dit zorgt ervoor dat je vertrouwde assistent weer actief is voor al je spraakopdrachten tijdens het rijden.

Volvo EX30 | SMER | Ultra | Moss Yellow | Mist | MY24


  • puccini
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 14:13
Inderdaad daar is een handleiding voor bedoeld🤓

  • pvl81
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 18:50
iHansz schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 13:21:
[...]

Helaas(?) ben ik nog niet aan de beurt, maar ik lees overal steeds meer berichten, dat Belgen en Nederlanders met Volvo's (en Polestars) nu Gemini kunnen installeren.

Dit geeft Gemini aan op jouw vraag:

Ja, je kunt in een auto met Android Automotive OS (AAOS) op elk moment weer terugschakelen van Gemini naar de klassieke Google Assistent. Dit doe je heel eenvoudig via het instellingenmenu op het centrale scherm van je auto.

Stappen om terug te schakelen naar Google Assistent:
  1. Open de Instellingen op het display van je auto.
  2. Tik op Google en ga vervolgens naar Google Assistent.
  3. Kies de optie om over te stappen naar of terug te gaan naar de Google Assistent.
Dit zorgt ervoor dat je vertrouwde assistent weer actief is voor al je spraakopdrachten tijdens het rijden.
Nou, gemini geprobeerd en gelijk weer uitgeschakeld.

Gemini lijkt inderdaad beter te snappen wat je wil. Maar vooralsnog kan het niet eens de airconditioning aan- of uitzetten. (en er uiteindelijk maar gewoon over liegen)

Nu heb ik mijn Google-account zo "dom" mogelijk staan, niets wordt onthouden en zo min mogelijk koppelingen. Dus nee, ook geen app-integratie met gemini. Maar dat betekent dus óók dat na ieder antwoord de veel te uitgebreide mededeling komt, dat gemini beter werkt met app-integratie aan.

Anyway, ik probeer het wel weer na de 2.1 update.

  • GradusW
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 17:35
Nou nou toe maar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CspiBEv26oXFvhDiabDqXQj7RPU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/InUish55eLhdd619Pg7Tkn3Q.png?f=fotoalbum_large

  • iHansz
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 21:29
Netjes @GradusW 👍. Maar t is dan ook maar 49°C in je auto 🔥.

Volvo EX30 | SMER | Ultra | Moss Yellow | Mist | MY24


  • Yucko
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18:40

Yucko

One clown to rule them all !

@GradusW netjes hoor, zal ik nooit halen (ik ben al blij als 100% omgerekend meer dan 400KM is :'))
* Yucko laadt eigenlijk altijd tot 80%

zag net trouwens dat Waze gisteren een update gehad heeft, maar helaas crasht de app nog steeds na een paar seconden :/

 iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  MacBook Air M4 13" 16GB/512GB -  AirPods Pro 3 -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay


  • XfadeR
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:23
Yucko schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 06:10:

zag net trouwens dat Waze gisteren een update gehad heeft, maar helaas crasht de app nog steeds na een paar seconden :/
Klopt maar het is ook geen bug van Waze maar van Volvo die gewoon hun klanten laten stikken en na 7 maanden nog geen hotfix uitbrengt want who cares, hun app toch niet..... 8)7 Zo'n spijt van de deze auto.

  • Volvoforlive
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 21-06 14:09
XfadeR schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 09:37:
[...]

Klopt maar het is ook geen bug van Waze maar van Volvo die gewoon hun klanten laten stikken en na 7 maanden nog geen hotfix uitbrengt want who cares, hun app toch niet..... 8)7 Zo'n spijt van de deze auto.
Verkopen dan maar..

  • XfadeR
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:23
Helaas, zit nog 3 jaar aan contract vast. Kan bijna niet geloven dat je zo'n nickname neemt ;-)

[ Voor 13% gewijzigd door XfadeR op 20-06-2026 11:45 ]


  • ivarga
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18:21
XfadeR schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 11:44:
[...]

Helaas, zit nog 3 jaar aan contract vast. Kan bijna niet geloven dat je zo'n nickname neemt ;-)
ik ben ook uitermate tevreden met mijn SMER+, “volvoforlife” gaat me dan wel iets te ver .

Het heeft wel grotendeels te maken met hoe je de auto gebruikt en met zijn tekortkomingen omgaat.

Paar voorbeelden

Ik scherm de sensor af dus krijg daar minimale meldingen van

Ik gebruik Waze via carplay

Ik luister radio via de openradio app dus geen volume wisselingen daarvan

EX30 | SMER | PLUS | GREY


  • XfadeR
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:23
ivarga schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 12:03:
[...]

ik ben ook uitermate tevreden met mijn SMER+, “volvoforlife” gaat me dan wel iets te ver .

Het heeft wel grotendeels te maken met hoe je de auto gebruikt en met zijn tekortkomingen omgaat.

Paar voorbeelden

Ik scherm de sensor af dus krijg daar minimale meldingen van

Ik gebruik Waze via carplay

Ik luister radio via de openradio app dus geen volume wisselingen daarvan
Ik "voldoe" ook aan die punten. Dus heb ook een schermpje voor de sensor om iig DIE meldingen te blokkeren maar dan heb je nog de meldingen van "handen aan het stuur houden" terwijl je dat doet alsmede het gepiep dat je te hard rijdt terwijl dat niet zo is want de verkeersbordenherkenning is totaal niet betrouwbaar en er wordt blijkbaar geen gebruik gemaakt van GPS in deze.

De software in het algemeen is gewoon heel heel slecht! Buiten de bugs die er in zitten zijn er ook veel simpele tekortkomingen. Waarom dimt het scherm niet automatisch als het donker is?!? Je moet 's-avonds bijna een lasbril op om vervolgens de volgende ochtend weer feller te zetten om iets te KUNNEN zien. MIsschien zit er geen sensor hiervoor in maar doe dat dan op basis van zonsondergang ofzo. De lichten gaan toch ook automatisch aan bij donker om maar wat te noemen. Er zijn meer mogelijkheiden.

Waarom kan ik maar 1 tijd instellen voor automatisch climaat control? Waren meerdere timers in de software te duur? En zo kan ik nog wel door.....allemaal hele simpele dingen die de auto gewoon niet prettig maakt.

Ik heb het nog maar even niet over Google assistant en/of Gemini...

  • ivarga
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18:21
XfadeR schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 12:51:
[...]

Ik "voldoe" ook aan die punten. Dus heb ook een schermpje voor de sensor om iig DIE meldingen te blokkeren maar dan heb je nog de meldingen van "handen aan het stuur houden" terwijl je dat doet alsmede het gepiep dat je te hard rijdt terwijl dat niet zo is want de verkeersbordenherkenning is totaal niet betrouwbaar en er wordt blijkbaar geen gebruik gemaakt van GPS in deze.

Deze meldingen maakt ie op feedback van het stuur (geen dus.

De verkeersbordherkenning is idd flaky en zit bij mij dus onder de snelkoppeling

De software in het algemeen is gewoon heel heel slecht! Buiten de bugs die er in zitten zijn er ook veel simpele tekortkomingen. Waarom dimt het scherm niet automatisch als het donker is?!? Je moet 's-avonds bijna een lasbril op om vervolgens de volgende ochtend weer feller te zetten om iets te KUNNEN zien. MIsschien zit er geen sensor hiervoor in maar doe dat dan op basis van zonsondergang ofzo. De lichten gaan toch ook automatisch aan bij donker om maar wat te noemen. Er zijn meer mogelijkheiden.

Dit herken ik dan helemaal niet is denk ik iets persoonlijks

Waarom kan ik maar 1 tijd instellen voor automatisch climaat control? Waren meerdere timers in de software te duur? En zo kan ik nog wel door.....allemaal hele simpele dingen die de auto gewoon niet prettig maakt.

1 schema is idd wat mager , maar is te verhelpen via Home Assistant. Voor mij voldoet die ene echter prima en voor on the fly schakeling heb ik een snelkoppeling op mij iphone en applewatch

Ik heb het nog maar even niet over Google assistant en/of Gemini...

Gebruik ik ook erg weinig dus geeft mij geen stress 😉

EX30 | SMER | PLUS | GREY


  • RF1000
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:10
Zijn hier EX30 rijders met een dynamisch energie contact bij Tibber? Deze staat bij ons op de shortlist en ben benieuwd of deze rechtstreeks aan te sturen is (slim laden/grid awards) zonder tussenkomst van een slimme lader?

Volgens Tibber zou dat moeten kunnen maar hoor graag de ervaringsdeskundigen hierzo.

  • TwilightMalaise
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:35
RF1000 schreef op zondag 21 juni 2026 @ 12:19:
Zijn hier EX30 rijders met een dynamisch energie contact bij Tibber? Deze staat bij ons op de shortlist en ben benieuwd of deze rechtstreeks aan te sturen is (slim laden/grid awards) zonder tussenkomst van een slimme lader?

Volgens Tibber zou dat moeten kunnen maar hoor graag de ervaringsdeskundigen hierzo.
Je kunt hem inderdaad koppelen in Tibber, daarmee is het batterijpercentage te zien maar aansturen is niet mogelijk. Af en toe krijg ik wel meldingen dat het percentage onder de 50% is en dat ik zou moeten gaan laden, dat is alles.

  • RF1000
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:10
TwilightMalaise schreef op zondag 21 juni 2026 @ 14:13:
[...]

Je kunt hem inderdaad koppelen in Tibber, daarmee is het batterijpercentage te zien maar aansturen is niet mogelijk. Af en toe krijg ik wel meldingen dat het percentage onder de 50% is en dat ik zou moeten gaan laden, dat is alles.
Hmm, das jammer.

  • GVU
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 18:29

GVU

Hard voor de klant

ivarga schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 12:03:
[...]

ik ben ook uitermate tevreden met mijn SMER+, “volvoforlife” gaat me dan wel iets te ver .

Het heeft wel grotendeels te maken met hoe je de auto gebruikt en met zijn tekortkomingen omgaat.

Paar voorbeelden

Ik scherm de sensor af dus krijg daar minimale meldingen van

Ik gebruik Waze via carplay

Ik luister radio via de openradio app dus geen volume wisselingen daarvan
Ik kan uitermate tevreden slecht rijmen met een nieuwe auto die zonder allerlei plakwerk en omwegen niet fatsoenlijk functioneert. Het is toch geen kroegfiets? En het is ook niet alsof we het hier over nieuwe functionaliteit hebben, dit soort zaken werkten vijftien jaar geleden al feilloos in iedere middenklasser.

  • ivarga
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18:21
GVU schreef op maandag 22 juni 2026 @ 12:17:
[...]

Ik kan uitermate tevreden slecht rijmen met een nieuwe auto die zonder allerlei plakwerk en omwegen niet fatsoenlijk functioneert. Het is toch geen kroegfiets? En het is ook niet alsof we het hier over nieuwe functionaliteit hebben, dit soort zaken werkten vijftien jaar geleden al feilloos in iedere middenklasser.
Jij hoeft het ook niet te rijmen 😉, de dingen die ik belangrijk vind werken goed en de rest kan IK mee leven . Als jij dat niet kan dan moet je hem verkopen en dan zal je er achter komen dat elke merk wel van die dingen heeft . Zelfs als je er nog meer aan uitgeeft .Dus nogmaals ik ben uitermate tevreden !

EX30 | SMER | PLUS | GREY


  • vier x vier
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 23-06 23:31
Herkent iemand het issue dat wanneer je in de auto gebeld wordt via CarPlay het oproep-scherm niet meer op het voorscherm getoond wordt? Ik moet dan eerst CarPlay openen, dan linksonder op het kleine oproep icoon tikken en pas dan toont het oproep-scherm en kan ik opnemen.

Mis ik een instelling in "Focus" oid?

vladi


  • Meloenen
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22:08
Ik kon me herinneren dat je vroeger een minimale aankomst percentage van de accu kon kiezen (in Google Maps). Dat je bijvoorbeeld aankomt met minimaal 40% zodat je voldoende accu overhad omdat je bij die locatie niet kan laden. De standaard hierbij was altijd 10%.

Gister een lange rit moeten maken, maar kon die instelling nergens meer vinden. Is die eruit bezuinigd?

  • tdolder
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:47
Meloenen schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 08:34:
Ik kon me herinneren dat je vroeger een minimale aankomst percentage van de accu kon kiezen (in Google Maps). Dat je bijvoorbeeld aankomt met minimaal 40% zodat je voldoende accu overhad omdat je bij die locatie niet kan laden. De standaard hierbij was altijd 10%.

Gister een lange rit moeten maken, maar kon die instelling nergens meer vinden. Is die eruit bezuinigd?
Zit er nog steeds wel in. Wij zitten nu in Italië en hebben hier de heenweg gebruik van gemaakt. Ik wil ook voor de overnachting minimaal 40% hebben voor de volgende dag.

Als de route geladen is met met de laadmomenten kun je onder de eindbestemming klikken op ‘Aankomen met 10%’ en dan percentage instellen.

Goede reis!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LXXJShxl5hxnFI75HHzSfWpOsd4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tUmRuLHqqy2liKRjjFXFe3hw.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VdD2CkG_gfEwIRyGPgGXxekigco=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lk2tlj7kBPAXIGu8YFSlQ4kM.jpg?f=fotoalbum_tile

EX30 - SMER - Ultra sinds 16-03-2024 / Wallbox Pulsar Max / HomeAssistant / Unifi / 2 x Marstek Venus E v2 en 1 x Marstek E v3


  • Meloenen
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22:08
tdolder schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 08:56:
[...]
Zit er nog steeds wel in. Wij zitten nu in Italië en hebben hier de heenweg gebruik van gemaakt. Ik wil ook voor de overnachting minimaal 40% hebben voor de volgende dag.

Als de route geladen is met met de laadmomenten kun je onder de eindbestemming klikken op ‘Aankomen met 10%’ en dan percentage instellen.

Goede reis!
[Afbeelding][Afbeelding]
Goed om te horen dat het er nog wel in zit. Waarschijnlijk omdat ik geen laadmomenten tussentijds had, geeft hij die optie niet, wat eigenlijk ook weer raar is.

Goede reis daar in Italie!

  • humme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15:26
vier x vier schreef op maandag 22 juni 2026 @ 22:27:
Herkent iemand het issue dat wanneer je in de auto gebeld wordt via CarPlay het oproep-scherm niet meer op het voorscherm getoond wordt? Ik moet dan eerst CarPlay openen, dan linksonder op het kleine oproep icoon tikken en pas dan toont het oproep-scherm en kan ik opnemen.

Mis ik een instelling in "Focus" oid?
Dit herken ik ook, je hoort de telefoon overgaan maar nergens een knop om op te nemen

  • Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:47
rrgn61 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 20:45:
Wij kregen netjes een brief van Volvo Nederland ivm deze recall op onze EX30 mei 2025 SMER, vandaag naar de garage gebracht voor de terugroepactie in verband met het probleem met de stoelmontage.

Beide voorstoelen zijn aangepast en op de rdw site staat de recall ook gemeld voor onze kenteken.

Duurde zo’n 3 uur in totaal.
3 uur? Ik heb vanmiddag om 16:00 uur een afspraak voor deze terugroepactie, ze gaven aan dat het hooguit 15 minuten werk was... :?

  • rienn
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22:20
Ik heb net gemini geactiveerd. Nog niet geprobeerd. Maar gebruikte dr spraak besturing zowiezo amper.

  • Yucko
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18:40

Yucko

One clown to rule them all !

rienn schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 17:10:
Ik heb net gemini geactiveerd. Nog niet geprobeerd. Maar gebruikte dr spraak besturing zowiezo amper.
mooi, hoop 'm ook snel te hebben. Slechter dan de Assistant kan het niet zijn nl. :')

 iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  MacBook Air M4 13" 16GB/512GB -  AirPods Pro 3 -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay


  • tdolder
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:47
Yucko schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 08:56:
[...]

mooi, hoop 'm ook snel te hebben. Slechter dan de Assistant kan het niet zijn nl. :')
Nou, slechter…

Ik heb vanuit HomeAssistant een beperkt aantal entiteiten ontsloten naar Google Home. De belangrijkste is onze garagedeur. Die gebruiken we heel veel. Laat dat nu net zijn wat Geminiet niet kan. Daarnaast vind ik hem ook lang van stof, hij kletst maar door. Na 20 minuutjes weer teruggezet.

EX30 - SMER - Ultra sinds 16-03-2024 / Wallbox Pulsar Max / HomeAssistant / Unifi / 2 x Marstek Venus E v2 en 1 x Marstek E v3


  • rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
tdolder schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 11:48:
[...]

Nou, slechter…

Ik heb vanuit HomeAssistant een beperkt aantal entiteiten ontsloten naar Google Home. De belangrijkste is onze garagedeur. Die gebruiken we heel veel. Laat dat nu net zijn wat Geminiet niet kan. Daarnaast vind ik hem ook lang van stof, hij kletst maar door. Na 20 minuutjes weer teruggezet.
Dat is goed om te weten. Die gebruik ik ook regelmatig via assistant. Waarom kan Gemeni dat niet?

  • Yucko
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18:40

Yucko

One clown to rule them all !

tdolder schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 11:48:
[...]

... Daarnaast vind ik hem ook lang van stof, hij kletst maar door. Na 20 minuutjes weer teruggezet.
_O- ging dat met sommige collega's maar

 iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  MacBook Air M4 13" 16GB/512GB -  AirPods Pro 3 -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay


  • tdolder
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:47
rens-br schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 12:06:
[...]

Dat is goed om te weten. Die gebruik ik ook regelmatig via assistant. Waarom kan Gemeni dat niet?
Dit is antwoord van Google:

Gemini doesn’t support security-related actions, such as unlocking a door or garage door. While Gemini can control a wide range of smart home devices (lights, thermostats, media devices, etc.), it blocks actions that could compromise home security. For more details, refer to this article: Control your smart home devices with the Gemini mobile app.

Ik hoop dat Google hier met volgende updates wat aan gaat doen. Het leek mij wel leuk om complexere taken te laten uitvoeren. Voorlopig nog maar even de oude assistent gebruiken.

EX30 - SMER - Ultra sinds 16-03-2024 / Wallbox Pulsar Max / HomeAssistant / Unifi / 2 x Marstek Venus E v2 en 1 x Marstek E v3


  • Swerfer
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:20

Swerfer

Hmm...

tdolder schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 15:04:
[...]

Dit is antwoord van Google:

Gemini doesn’t support security-related actions, such as unlocking a door or garage door. While Gemini can control a wide range of smart home devices (lights, thermostats, media devices, etc.), it blocks actions that could compromise home security. For more details, refer to this article: Control your smart home devices with the Gemini mobile app.

Ik hoop dat Google hier met volgende updates wat aan gaat doen. Het leek mij wel leuk om complexere taken te laten uitvoeren. Voorlopig nog maar even de oude assistent gebruiken.
Een script starten die de garagedeur open doet? Of instellen als 'light' ipv 'door'?

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com

Pagina: 1 ... 111 112 Laatste