Het grote Volvo EX30 topic

Pagina: 1 2 ... 88 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Ktenolix
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 12-05 07:13

Welkom in het Volvo EX30 topic!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pxWcO3AH3sFhNuRbCP2-cwVQ04g=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bY8RuqFQxmUFnFZknm742FBp.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a9vSjvfs2tnCR8G-wuswXiNDXak=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bX0eotziJga2ExJbPEK3KTJX.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fEFJm7jZ-I6KeHtn1FUue7n7s4g=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IYDdgVk0kiLJ6UdIGR9QqB4s.jpg?f=fotoalbum_tile

Dit topic is afgesplitst van Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic.

De "unboxing" van de EX30:

De complete onthulling livestream:

4K Highlights en Closeups:

Nederlandse onthulling:
[YouTube: Meet&greet van de nieuwe Volvo EX30]

Volvo EX30

Basisprijzen:
  • Single Motor (SM): € 36.795
  • Single Motor Extended Range (SMER): € 41.495
  • Twin Motor Performance (TMP): € 49.995
Uitvoeringen
Core: (verkrijgbaar bij SM / SMER)
  • Safe Space Technologie - Omgevingsmonitor, Driver Alert systeem
  • Driver Support - Adaptive Cruis Control, Traffic Jam Assist, Curve Speed Adaptation, Road Sign Information, Intelligent Speed Assist
  • Driver Support bij andere weggebruikers - Forward Collision Warning, Collision Avoidance, Vehicle/Cyclist/Pedestrian Detection, Rear Collision Warning
  • Oncoming Lane Mitigation
  • Run-off Road Mitigation
  • Lane Keeping Aid
  • Lane Departure Warning
  • BLIS met Steer Assist
  • Intersection Auto Brake
  • Collision Avoidance - Rear/Front Cross Traffic Alert, Low Speed Auto Break Rear, Door Opening Alert
  • Google Infotainment - incl. 48 maanden 5g databundel
  • Draadloos Apple CarPlay
  • Volvo EX30 App
  • Digital Key - Toegang tot auto d.m.v. smartphone. Auto starten door telefoon in middenconsole te plaatsen
  • High Performance Audio - 100W systeemvermogen en 5 luidsprekers. Soundbar met 2 Tweeters, 2 Mid-range speakers en 1 externe woofer
  • DAB+ en 2 USB-C aansluitingen voor
  • 12,3" Touchscreen
  • Electronic Climate Control - 1 zone
  • Preconditioning met timer voor koelen/verwarmen
  • Indigo textiel/Nordico interieur met Denim inleg
  • Charcoal hemelbekleding
  • 18" 5-spaaks Aero LM velgen met 225/55 R18 banden
  • Vapour Grey metallic lak
  • LED-koplampen met Thor's hammer DRL en grootlicht assistent
  • Park Assist achter
  • Park Assist camera achter
  • Elektrisch bedienbare, inklapbare en verwarmbare frameless buitenspiegels, frameless binnenspiegel en regensensor
  • One Pedal Drive
  • Warmtepomp (alleen SMER/TMP)
  • 11kW on-board lader
Plus: (aanvulling op Core) (Verkrijgbaar bij SM / SMER / TMP):
  • Digital Key Plus - Keyless Drive functie met bijgeleverde Key Tag of uw Smartphone, welkomstverlichting en automatische ontgrendeling binnen 10m
  • Elektrisch bedienbare achterklep
  • Pilot Assist met actieve stuurondersteuning, Lane Change Assist, Distance to Truck Assist
  • 19" 5-spaaks Aero LM velgen met 245/45 R19 banden (niet voor SM)
  • Dak, achterspoiler en spiegelkappen in Onyx Black
  • Harman Kardon audio - 1040W systeemvermogen, 9 luidsprekers, Soundbar met 1 mid-tweeter center, 2 soft-dome tweeters en 2 mid-range speakers, 1 externe woofer en 1 subwoofers, 2 full-range speakers achter
  • 2 USB-C aansluitingen achterzijde tunnelconsole
  • Draadloos telefoon opladen
  • Electronic Climate Control - Dual Zone
  • Park Assist voor
  • Verlichtingspak 2
  • Automatisch dimmende frameless binnenspiegel en linker buitenspiegel
Ultra: (aanvulling op Plus) (Verkrijgbaar bij SMER / TMP):
  • Panoramadak
  • Elektrisch bedienbare voorstoelen met geheugenfunctie bestuurdersstoel
  • 4-voudig verstelbare lendesteun voor bestuurder
  • 360-graden camera
  • Park Pilot Assist
  • 22 kW on-board lader
Packs/opties
  • Climate Pack - verwarmbare voorstoelen en verwarmbaar stuurwiel - €360
  • Extra getint glas - € 395
  • 20" 5-spaaks aero LM velgen met 245/40 R20 banden (enkel Plus/Ultimate) (niet i.c.m. SM)
Exterieur/interieur
Beschikbare kleuren (meerprijs € 795):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ridgrlpSlvT9jZVh6Xn2JTEmFMo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/83bfE75nz6oE521QInFh28Ch.png?f=fotoalbum_large
  • 740 Vapour Grey (standaard)
  • 707 Crystal White
  • 717 Onyx Black
  • 626 Cloud Blue
  • 625 Moss Yellow (enkel op Plus/Ultra uitvoeringen)
Interieur:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TZaTxaVD9o9akXWH_owu5G9yyZg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6Pbjg836ylFc3xHEs2ST0yqw.png?f=fotoalbum_large
  • R310 Indigo textiel/Nordico met Denim inleg (standaard) (niet mogelijk i.c.m. Moss Yellow)
  • R430 Pino - Nordico/Tailored Wool met Flax inleg - € 600 (enkel Plus) (niet mogelijk i.c.m. Cloud Blue)
  • R540 Breeze - Pixel knit textiel/Nordico met Particle inleg - € 1.000 (enkel Ultra) (niet i.c.m. Moss Yellow)
  • R220 Mist - Tailored Wool met Flax inleg - € 1.250 (enkel Ultra)
Technische specificaties:
Technische specificatiesSingle MotorSingle Motor Extended RangeTwin Motor Performance
Accu51 kWh (49kWh bruikbaar)69 kWh (64kWh bruikbaar)69 kWh (64kWh bruikbaar)
Max. vermogen kW/pk200/272200/272315 (115 vooras, 200 achteras) / 428 (156 vooras, 272 achteras
AandrijvingRWDRWDAWD
Prestaties
Acceleratie 0-100 km/u (sec)5,75,33,6
Topsnelheid180 km/u180 km/u180 km/u
Laadtijd
AC 11kW (uur)688
AC 22 kW (uur)nvt44
DC (kW - maximaal)/th]
134153153
DC (minuten) (10-80%)2626,526,5
Actieradius en verbruik
Afstand (km)344476450
Verbruik (kWh/100km)16,717,017,5
Gewicht (kg)
Massa leeg voertuig1.7331.7301.843
Max. toelaatbaar gewicht2.2082.2052.318
Max. gewicht aanhanger geremd (ongeremd)1000 (750)1.600 (750)1.600 (750)
Kogeldruk100100100
Max. toelaatbare dakbelasting757575

Afmetingen

Exterieur (cm)
  • Lengte- wielbasis: 423,3 cm - 265,0 cm
  • Breedte (incl. spiegels): 183,6 (203,2)
  • Hoogte: 155,5
  • Spoorbreedte: 159,0 / 159,5
  • Bodemvrijheid: 17,7
Interieur
  • Inhoud bagageruimte: 318 L / 622 L
  • Inhoud bagageruimte onder laadvloer: 61 L
  • Inhoud bagageruimte onder motorkap: 19 L
Vergelijking
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QQ-ICPqlBfxjpv1olWmhrf1Ou9o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PQvLcSO9pWH0Sbh8V3bL3wfy.jpg?f=fotoalbum_large

FAQ

Kom ik in aanmerking voor SEPP?
Ja, als de catalogusprijs onder de €45.000 zit.

Echter, bij een Care By Volvo abonnement kom je niet in aanmerking voor SEPP. Ondanks het vastzetten voor 48 maanden.

Hoe doe ik een hard-reset van het infotainment systeem?
Houd tegelijkertijd de knoppen voor ingestelde snelheid verlagen ( ⎯ ) en volume verlagen ( ▽ ) op het stuurwiel ingedrukt totdat het display verandert.

Bekende Problemen

Op deze pagina meldt Volvo zelf problemen met de EX30 (zie kopje 'EX30' onderaan). Naast die lijst, staan hieronder de problemen die door Tweakers gemeld zijn.
  • Instellingen worden niet opgeslagen
  • De tijd staat soms niet goed
    • Automatisch tijd toggle even uit/aan zetten lijkt te helpen
  • Laden is soms beperkt op 6A
    • Knop 'laden beperken' aan/uit-zetten lijkt te helpen
  • Volume stottert bij het harder/zachter zetten
  • DAB radio verspringt steeds. Signaal valt weg bij oplichten remlichten
  • Spiegels zijn niet vloeiend in te stellen en instelling wordt niet opgeslagen op het profiel
  • Playstore hangt soms
  • Het scherm toont soms RGB testkleuren.
  • Wasstraat-modus ontbreekt

Software Updates

Updates voor de auto worden vooral over-the-air (OTA) uitgevoerd. Op deze site kun je de updates in detail bekijken. Hieronder een overzicht van de huidige (en voorgaande) versie(s).
  • 1.3.1 (release 30-05-2024)
  • 1.3 (release 15-05-2024)
  • 1.2.1 (release 09-02-2024)

Tweakers Volvo EX30 lijst

TweakerMotorUitvoeringExterieurInterieurVelgen
@Ktenolix SMERCoreVapour GreyIndigo18"
@Ophidian SMSRPlusVapour GreyIndigo18"
@headinclouds SMERPlusVapour GreyIndigo19"
@ruudbeest SMERPlusOnyx BlackIndigo19"
@mjustin SMERPlusVapour GreyIndigo19"
@DaikiraiSMERPlusVapour GreyIndigo19"
@ZwijntjeSMERPlusMoss YellowPine19"
@TheFruitNerdTMPUltraVapour GreyMist19"
@BeosoftTMPUltraVapour GreyMist20"
@SamXevorSMERCoreVapour GreyIndigo18"
@ReinierSMERPlusVapour GreyIndigo19"
@Del BoskeSMERPlusCloud BlueIndigo19"
@iHanszSMERUltraMoss YellowMist19”
@tdolderSMERUltraVapour GreyIndigo20"
@ZapatoSMERPlusVapour GreyIndigo19"
@KwakjanSMERPlusCrystal WhiteIndigo19"
@moosteSMERPlusVapour GreyIndigo19"
@SkrymgerSMERUltraVapour GreyIndigo19"
@ajouwensSMERPlusCrystal WhiteIndigo19"
@speediestbSMSRCoreVapour GreyIndigo18"
@WidgetTWWSMERPlusVapour GreyIndigo19"
@ViriidaoutlawSMSRPlusVapour GreyIndigo18''
@hans_007 SMERUltraOnyx BlackIndigo19"
@JT77 SMERUltraVapour GreyIndigo19"

Ook in de tabel? Stuur een pb naar @Ktenolix met de volgende opmaak:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
[tr]
[td]Tweakers gebruikersnaam[/td]
[td]Motorisatie[/td]
[td]Uitvoering[/td]
[td]Exterieur[/td]
[td]Interieur[/td]
[td]Velgmaat[/td]
[/tr]

[ Voor 255% gewijzigd door Ktenolix op 03-11-2024 09:33 ]

Volvo EX30 SMER Core - Wallbox Pulsar Plus 22kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ktenolix
Donderdag ga ik waarschijnlijk een offerte laten opmaken bij de dealer :) Denk een Extended Range variant, Core of Plus uitvoering. Hangt beetje af van de Private Lease prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolfio
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23:17
Ah, een eigen topic. Mooi. Vanavond ga ik de EX30 in het echt zien in Beesd. Ben benieuwd.

XC40 Ultimate Single Motor ER MY24 Sage Green 30000km

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 19-05 20:34

Mga1600

[P8]

Ik ben niet ‘in de markt’ op dit moment maar vind de vormgeving van de ex30 mooi. Klopt meer dan die van de ex90.
Zelf wacht ik wel tot de ex60(?) of ex50(?) in beeld komt, kleiner dan de 40 moet het niet worden wat mij betreft.
In mijn directe omgeving zijn sowieso al 2 mensen die zeer serieus over private lease plannen van een ex30 zijn.
Ik denk/hoop/verwacht dat het een commercieel succes wordt,
Nu maar hopen dat het overheidsbeleid pro EV blijft. Daar zal veel van afhangen.

Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:38
@Ktenolix mooie, uitgebreide startpost! 👍

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFruitNerd
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-05 10:31

TheFruitNerd

iets met fruit

rolfio schreef op maandag 19 juni 2023 @ 08:51:
Ah, een eigen topic. Mooi. Vanavond ga ik de EX30 in het echt zien in Beesd. Ben benieuwd.
Zelf mag ik donderdag even een kijkje nemen, ik ben benieuwd.
Mijn huidige V40 is volgend jaar aan de beurt voor vervanging, dus dat komt precies goed uit.

Ook ben ik benieuwd of er andere velgen dan die aero varianten beschikbaar zijn/komen.
Tijdens de officiële presentatie zag ik een mooi setje voorbij komen.

Afbeeldingslocatie: https://i.gaw.to/content/photos/57/57/575736-volvo-ex30-2025-mini-taille-mais-il-fait-le-maximum.jpeg

- B.L.A.A.T. -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:58
ik hoop vooral dat er wat meer kleuren beschikbaar komen.

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thys
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:19
Lijkt een mooi aanbod te worden!

Twee vraagjes:

Het lijkt erop dat de bestuurder helemaal geen display voor zich heeft maar alleen het scherm in het midden van het dashboard. Weten jullie of dat klopt? Dat zou wel heel onhandig zijn dan

Waar hebben jullie gevonden waar de auto te bezichtigen is? Is dat in Breda al bij dealers?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ktenolix
thys schreef op maandag 19 juni 2023 @ 21:00:

Twee vraagjes:

Het lijkt erop dat de bestuurder helemaal geen display voor zich heeft maar alleen het scherm in het midden van het dashboard. Weten jullie of dat klopt? Dat zou wel heel onhandig zijn dan

Waar hebben jullie gevonden waar de auto te bezichtigen is? Is dat in Breda al bij dealers?
Dat klopt. Bovenop het stuur zit enkel een camera voor Driver Assistance geloof ik (dus als je in slaap valt komt daar een water sproeier uit :p )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFruitNerd

TheFruitNerd

iets met fruit

thys schreef op maandag 19 juni 2023 @ 21:00:

Twee vraagjes:

Hij is nog niet bij dealers te bekijken. Maar laatst stond er eentje bij de Ocean Race in Den Haag.
Ik heb het geluk gehad dat ik door de dealer werd uitgenodigd om in Beesd (hoofdkantoor) te komen kijken.

- B.L.A.A.T. -

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• rolfio
Ik ben gisteravond in Beesd geweest op uitnodiging van mijn dealer. De EX30 en EX90 zijn daar deze week nog te bewonderen en daarna gaan ze naar andere landen. Dat hoorde ik van mijn dealer. Pas ergens einde zomer komen er weer enkele EX30's naar de dealers in Nederland. Aan het einde van het jaar zijn er proefritten mogelijk.

Mijn ervaringen:

Ik was vooral heel erg benieuwd naar de ruimte, die valt vooral voorin heel erg mee. Achterin zit ik met mijn 183 cm net met mijn knieën vrij van de voorstoel (zie foto). Stoelen voorin zitten goed en ook goed verstelbaar. Je moet natuurlijk echt langer zitten (rijden) om tot een heel goede conclusie te komen, maar voorlopig lijkt dit prima.

De velgen hebben een soort van inserts die je kunt vervangen met een andere kleur, staat ook in de optielijst.

De kofferbak vond ik prima, de grootte past bij het formaat van de auto.

Verder kon je niet zoveel doen, met het scherm ook niet. Ik heb nog gevraagd om het Harman Kardon systeem aan te zetten, maar dat kon ook niet :|

Hieronder nog wat foto's, vooral van de binnenkant:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RxpmBHJXEhUx87HZvIjPGnIcYfc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8R1YqXQzuDhn9yin4aWZXvFv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l4hNIIsk0_p_3A2OeMQ6wwinLLM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IS3gwZpbrSO1PQxumivs3qOX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gj_8-DQaS_0CsSuEaBvcas8hrCo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OOtYoLaGNimeROJLoAusRWT4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xx8SyTZ2ZWkovPCyHTro5Ylnh9Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hGTc8sOP7j5jRL8znXooDzJm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vvvqTmdFZvrt3hM5sHlGqOiBVFw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P6AvJ4zVYZ8AJYGgp1LBZ3c4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DvUFBtXa1ST19VuG6JdrDehhXU8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UZC5V4keCO80RQMHdGhRjqna.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6HfYs3xQCw-b8yP25-XAZPPhb1A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qVH2Dd0kuvL9Z0qm660MB7PL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CwUTN1HezL-xfc1sXRVawicHsPQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tdoGyn208DHPE1a7sGAc8pff.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:55
@rolfio Wat vraagjes:

1. hoe voelde het aan dat er geen bestuurders display aanwezig is? Dit is namelijk volstrekt nieuw voor Volvo's en eigenlijk een keuze die ik totaal niet kan begrijpen. De EX90 heeft bijv. een kleiner schermpje voor je neus, maar wel met de info die je graag wil. Was het dus saai en kaal of viel dat in praktijk mee?
2. Met welke auto kan je deze een beetje vergelijken? Megane? ID3?
3. Heb je de specifieke sfeer themas nog kunnen zien in het donker?

En tot slot, heb jij ook ervaring met de XC40? Ben wel benieuwd of je echt een (groot) verschil hebt gemerkt tussen die en de EX30, ook vooral qua ruimte/grote. Verder wel super jammer dat de demo auto amper iets kon laten zien, dan was het dus puur een blik naar de buitenkant. Jammer...

[ Voor 39% gewijzigd door Juancho op 20-06-2023 12:06 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 |Volvo XC40 P8 (MY20)|

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ktenolix

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
Allereerst vind ik de EX30 een mooie aanvulling onder de XC40. Ik denk dat dit model heel goed gaat verkopen. De prijsstelling is ook netjes voor Volvo begrippen.
Eén hele dikke min... het ontbreken van een bestuurders display, al was het maar met de meest basale informatie. Eventueel een HUD als optie had ook niet misstaan.
Voorlopig blijf ik sowieso (heel tevreden) in mijn XC40 EV rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rolfio
Juancho schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 12:04:
@rolfio Wat vraagjes:

1. hoe voelde het aan dat er geen bestuurders display aanwezig is? Dit is namelijk volstrekt nieuw voor Volvo's en eigenlijk een keuze die ik totaal niet kan begrijpen. De EX90 heeft bijv. een kleiner schermpje voor je neus, maar wel met de info die je graag wil. Was het dus saai en kaal of viel dat in praktijk mee?
2. Met welke auto kan je deze een beetje vergelijken? Megane? ID3?
3. Heb je de specifieke sfeer themas nog kunnen zien in het donker?

En tot slot, heb jij ook ervaring met de XC40? Ben wel benieuwd of je echt een (groot) verschil hebt gemerkt tussen die en de EX30, ook vooral qua ruimte/grote. Verder wel super jammer dat de demo auto amper iets kon laten zien, dan was het dus puur een blik naar de buitenkant. Jammer...
1. Viel mij eerlijk gezegd best mee, ik denk niet dat dit voor mij een dealbreaker zou zijn. Wat ik overigens ook wel hoor van Tesla rijders. Het dashboard is verder toch iets frivoler vormgegeven dan bijv. een Tesla. Maar eigenlijk moet je er mee rijden om tot de juiste conclusie te komen. En ook zelf gaan kijken uiteraard.

2. Ik denk dat deze (vooral voorin) net wat groter is, maar ik heb nooit in een Megane of ID3 gezeten. In zijn algemeenheid hoorde ik van de andere aanwezigen dat ze de EX30 voorin ruim genoeg vonden.

3. Nee, zoals ik al zei kon je verder vrij weinig met het scherm.

Ik heb in de XC40 gereden en die ook besteld. Totdat de EX30 er ineens was. Ik zou zelfs de offerte kunnen omzetten naar een EX30, maar dan zou ik een auto moeten kopen waar ik nog nooit in gereden heb. Dus hoogstwaarschijnlijk blijf ik gewoon bij mijn XC40. Zeker achterin is de XC40 gewoon groter. 10cm meer beenruimte. Verder denk ik de XC40 net iets stiller en comfortabeler is dan de EX30. Dat vind ik toch wel belangrijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• buzzbuzz68
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20-05 10:26
Ik vind het ook een mooie auto, maar ik denk toch dat ik voor de Smart #1 ga. Zelfde platform, Mercedes dealer als contact- en servicepunt, maar grotere auto met wel een scherm + HUD voor je en met vergelijkbare uitvoering goedkoper. Maar andere stijl auto, dat moet je liggen natuurlijk, heel persoonlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ktenolix
Ik ben ook erg benieuwd naar praktijkervaringen zonder bestuurdersdisplay. Persoonlijk denk ik dat het een kwestie van wennen is. Als ik na ga hoe vaak ik tijdens het rijden naar het display in m'n V60 kijk is dat eigenlijk niet zo heel vaak. 9 van de 10 keer zet ik ACC aan op een gepaste snelheid en let er daarna niet meer op.

Het interieur is gelukkig niet zo simpel als bij Tesla M3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madhondt
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 20-05 12:57
rolfio schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 11:38:
De kofferbak vond ik prima, de grootte past bij het formaat van de auto.
Hieronder nog wat foto's, vooral van de binnenkant:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Oei, die eerste foto van de koffer gaf me door de schaduw een totaal verkeerde indruk, het leek alsof ie dieper was en daardoor een pak korter. De laatste foto toont het dan weer wel correct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolfio
madhondt schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 13:23:
[...]
Oei, die eerste foto van de koffer gaf me door de schaduw een totaal verkeerde indruk, het leek alsof ie dieper was en daardoor een pak korter. De laatste foto toont het dan weer wel correct.
De vloer in de kofferruimte kun je desgewenst wat lager leggen, waardoor je meer ruimte krijgt. Dat zie je op de eerste foto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFruitNerd

TheFruitNerd

iets met fruit

Morgen mag ik de EX30 bekijken, als er nog specifieke vragen zijn (los van de door rolfio eerder genoemde punten) laat maar weten. Dan doe ik mijn best om daar een antwoord op te geven.

- B.L.A.A.T. -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mausy5043
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 21-04 11:46

mausy5043

Don't panic.

TheFruitNerd schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 10:21:
Morgen mag ik de EX30 bekijken, als er nog specifieke vragen zijn (los van de door rolfio eerder genoemde punten) laat maar weten. Dan doe ik mijn best om daar een antwoord op te geven.
Op foto's lijkt de beenruimte voor de achterpassagiers vrij krap. Ben benieuwd of dat ook echt zo is.

Ohja, en wat mij - naar aanleiding van recente berichtgeving in de pers - ook wel interessant lijkt is het electriciteitsverbruik als de auto geparkeerd staat. Mijn huidige EV verbruikt bijna niks, maar ik lees van auto's die tot wel 3 kWh per dag staan te verbruiken. Ben dus benieuwd waar de EX30 staat wat dat betreft.

[ Voor 28% gewijzigd door mausy5043 op 21-06-2023 15:27 . Reden: extra vraagje ]

EX40 Ultra SMER 19" - (in afwachting van Volvo EX60)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• buzzbuzz68
Voor zover het wat zegt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IjVkUKNiNObdijIhz08Wetoi8uE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/V18pg4LmPSsaPawu9S3snBia.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rolfio
Ik heb dat filmpje in zijn geheel gezien en hij geeft later wel een nuance aan zijn verhaal. Hij bedoelde dat vooral de hoofdruimte best ok is. Je ziet toch ook zelf dat hij met zijn benen naast de stoel zit. Plus het feit dat de XC40 achterin 10 cm meer beenruimte heeft. Dan kun je volgens mij niet beweren dat de ruimte hetzelfde is. Ik heb zowel in de XC40 als de EX30 achterin gezeten en ik kan je verzekeren dat de XC40 ruimer is. Of je de EX30 achterin te krap vindt kun je alleen maar zelf ondervinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Dit is sowieso onzin van de XC40 heeft (fors) meer beenruimte hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buzzbuzz68
Klopt helemaal, ik was al weer vergeten dat hij dat zelf ook aangaf. De foto laat wel zien dat je waarschijnlijk als volwassene niet te veel van de beenruimte moet verwachten. Maar voor veel mensen zal dat geen probleem zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcmiles
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:39
Tijdens de Volvo Ocean Race uitgebreid naar de EX30 kunnen kijken. Design vind ik helemaal top, ook binnenin. Echter in vergelijking met mijn huidige ID.3 ervaar ik de binnenruimte als minder ruim. Voorin valt mee, maar achterin krap. En zeker de kofferruimte die is voor mij echt te klein. Afwerking is prachtig en met kwaliteit. Binnenkort toch maar eens naar de upgrade ID.3 kijken.

Apple M1 MacMini, Studio display, macOS Sonoma, iPhone 13 Pro, iPad Pro 11 inch, VW ID.3+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFruitNerd

TheFruitNerd

iets met fruit

mausy5043 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 14:58:
[...]

Op foto's lijkt de beenruimte voor de achterpassagiers vrij krap. Ben benieuwd of dat ook echt zo is.

Ohja, en wat mij - naar aanleiding van recente berichtgeving in de pers - ook wel interessant lijkt is het electriciteitsverbruik als de auto geparkeerd staat. Mijn huidige EV verbruikt bijna niks, maar ik lees van auto's die tot wel 3 kWh per dag staan te verbruiken. Ben dus benieuwd waar de EX30 staat wat dat betreft.
Als ik de technische tekeningen van mijn huidige V40 en de EX30 bekijk, dan is de ruimte voorin vergelijkbaar. De EX30 heeft dan alleen een stuk meer hoofdruimte. De achterbank is een ander verhaal, daarbij is de EX30 zo'n 4cm krapper dan de V40. En die is al niet heel ruim.

Ook de kofferbak is een stuk kleiner; 318L voor de EX30 tov 335L voor de V40.
Persoonlijk vind ik dat wel erg weinig, maar aan de andere kant; wanneer heb ik dat nou echt nodig?

Ik ben zo'n 1,85m en heb lange benen, dus zal er even op proberen te letten.
Ook zal ik de vraag stellen over het stroomverbruik in standby.

- B.L.A.A.T. -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdogNL
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 13-04 07:28
Heb er een vandaag voor naast onze XC40 Pure Electric (december 2020) besteld. Was hier al erg tevreden over en waren op zoek naar een 2e auto voor woon-werk verkeer. De kleinere EX30 is denk ik een perfecte combi/match voor de veelzijdigheid die het heeft.

Wel zakelijk waarbij het interessant is dat hij niet vreselijk ver boven de 30.000 euro uitvalt. Ga er blind vanuit dat Volvo verder de zaken op orde heeft (vooralsnog ook keurig het geval bij de XC40) :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mausy5043

mausy5043

Don't panic.

Zelf heb ik nog nooit een auto gekocht waarin ik niet eerst een proefrit gemaakt heb. In de huidige, onze eerste elektrische, heb ik zelfs een hele dag rondgereden, voordat ik hem bestelde. Ik verbaas me erover dat zoveel van jullie voor een auto ongezien en ongetest "even" om en nabij de 40+k neertellen.
De leaserijders houd ik even buiten beschouwing, want da's een ander verhaal in mijn ogen.

Ik vraag me serieus af wat jullie (niet-leasers) drijft. Is het het vertrouwen in Volvo dat ze wederom een kwalitatief hoogstaand product gaan leveren of laat je je door een hype gek maken? Of zijn het alleen de lease-rijders die nu al bestellen en zijn de particulieren nog even aan het wachten tot ie in de showroom staat?

Ben trouwens niet alleen van de EX30 gecharmeerd. Ook de abonnements-constructie van Volvo heb ik nog niet eerder gezien en vind ik een top concept.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ktenolix
Ik heb toevallig vanmorgen een offerte laten opmaken voor de EX30 Core Extended Range zowel met private lease als Volvo abo. De auto is een mogelijke vervanger voor onze V60 Hybrid. Die is qua waarde niet veel meer waard en de EX30 is nog enigszins een betaalbare BEV die een caravan kan trekken.

Maar ook wij hebben twijfels om de knoop door te hakken, omdat we de auto nog niet gezien of gereden hebben. Helaas is dat pas in september of later dit jaar mogelijk. Qua afmetingen is de EX30 vergelijkbaar met de ID.3 of de VW T-Roc en die staan hier beiden in de straat.

Huidige levertijd is 6-8 maanden, maar de verwachting is dat dat gaat oplopen zodra de auto meer gezien/gereden kan worden.

[ Voor 9% gewijzigd door Ktenolix op 22-06-2023 22:18 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• TheFruitNerd

TheFruitNerd

iets met fruit

Zoals gezegd heb ik gisteren de EX30 mogen bekijken en een aantal dingen zijn mij opgevallen;

Als eerste vind ik de kwaliteit en afwerking top. Het is weliswaar een pre-productie model, maar alles ziet er keurig uit. Ten opzichte van andere merken vind ik de beleving veel hoger. Ik heb bijvoorbeeld een proefrit in een Mazda 3 gemaakt, als je daar de achterdeuren dicht doet dan is het blik. Hier geven alle deuren een mooie solide indruk en sluiten stevig. Eigenlijk zoals ik verwacht had, maar toch.

Dan de ruimte in de auto; voorin zit je prima. Daar heb je meer dan genoeg verstel mogelijkheden. Persoonlijk vind ik de lengte van de zitting wel iets aan de korte kant en mijn gevoel zegt dat de stoelen smaller zijn dan in mijn V40. Achterin is de beenruimte niet ideaal, maar extreem krap is het ook weer niet. Omdat er geen middentunnel zit en het dak relatief hoog is, voelt het niet verkeerd. Ik weet niet of een lange rit naar zuid Frankrijk met 4 volwassenen ideaal is, maar ritten van bijvoorbeeld 2 uur moeten prima te doen zijn denk ik.

De kofferbak was een punt waar ik mij wat zorgen maakte, maar dat viel alles mee. De dubbele laadvloer helpt daarbij zeker en ik had niet de indruk dat het te weinig was. Dat is natuurlijk voor iedereen persoonlijk, maar als ik het met mijn V40 vergelijk dan is het ok.

Overall vind ik het exterieur prachtig (subjectief). Net als de kwaliteit en de afwerking.
Het interieur is minimalistisch, maar van hoge kwaliteit. Het gebrek aan klokkenwinkel en fysieke knoppen moet zich in de praktijk nog bewijzen, maar merken zoals Tesla hebben bewezen dat het kan. Naar mijn mening zou het Volvo echter niet misstaan om een instrumentarium of HUD nog aan de optielijst toe te voegen.

Dan waren er vanuit jullie nog wat vragen;

Hoe voelde het dat er geen bestuurdersdisplay aanwezig is?
Zelf vind ik het een gemiste kans dat er geen instrumentarium en/of HUD is, maar ik denk dat het erg persoonlijk is. Het zal vooral gewenning zijn.

Met welke auto kun je deze vergelijken?
Als je deze met de ID.3 en Megane vergelijkt dan vind ik vooral de afwerking een stuk beter. Beenruimte achterin is iets minder, maar hoofdruimte is juist weer iets prettiger. Kijk je naar opties vs prijs dan denk ik dat de EX30 erg competitief in de markt staat.

Heb je specifieke sfeer thema’s kunnen zien?
De sfeerverlichting stond aan en je kon er wel wat van zien, maar omdat het een demo betrof kon je niks aanpassen. Ook hielp het niet dat de auto in studiolicht stond.

Wat is het verbruik wanneer de auto geparkeerd staat?
Daar kon men niks over zeggen; moeten we even afwachten tot Bjorn er mee aan de haal gaat.

Hoe is de beenruimte achterin?
Zoals hierboven gezegd, het was minder erg dan ik had verwacht. Misschien is een trip naar zuid Frankrijk met 4 volwassenen niet ideaal, maar 2 uur is prima vol te houden denk ik.

Als laatste hieronder een paar foto’s van de kleur- en interieurstalen.
Let op; het studiolicht geeft een vertekend beeld.
De auto zoals op de foto heeft de kleur Cloud Blue, maar het leek wit.

Linksboven is Vapour Grey, dan Cloud Blue, Moss Yellow.
Onderin is Crystal White en Onyx Black.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I8_IQ0eGYBYlALfwQb_4LBXQ9i4=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gX5yYfNC0Q5WmqYXy5qCA3oX.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WzFgq3mmn0jbQbaXb7E54u-itiY=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fcwq90FQ5BGpbWA4vtUHRbBf.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uN24i436aqP0X7r5MlN02befv4c=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a7CTvzr9w0z9SqLLtC4boeLr.jpg?f=fotoalbum_medium

Als bonus, voor diegenen die geïnteresseerd zijn in de Mist bekleding, hieronder een foto van de EX90 stoelen. De stoelen an sich zijn natuurlijk niet representatief, maar het gaat om het stofje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eowq-6k4Gxadzq1FJa01kM8BArY=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w44hU0OQ4mbEx7PNDYKq8HS2.jpg?f=fotoalbum_medium

- B.L.A.A.T. -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ktenolix
Bedankt voor je uitgebreide post @TheFruitNerd :)

Goed om te horen dat achterin wel oké is qua ruimte. De EX30 zou een optie voor ons gezin kunnen zijn (twee kids van 3/6).

Overigens bevestigde de dealer mij gisteren nog dat je bij het Care By Volvo abonnement geen gebruik kunt maken van de SEPP. Ook dat het niet bij BKR geregistreerd wordt.

[ Voor 34% gewijzigd door Ktenolix op 23-06-2023 11:28 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheFruitNerd

TheFruitNerd

iets met fruit

Voor de geïnteresseerden, ik zie dat Volvo nu iedereen uitnodigt om een kijkje te komen nemen.
Via deze link kun je je registreren.

- B.L.A.A.T. -

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:24
* Ophidian meldt zich. In maart de XC40 geleverd gekregen, zojuist de EX30 Plus SMSR besteld ter vervanging van de Corsa-E. Crystal White met de Indigo bekleding en natuurlijk weer zwarte logo's :+ Is een tweede auto en range van 300km is meer dan zat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KuCN1DwsndvMhheyIp5WqwVNE8k=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DhWd9rHUt2NR7JIVNaWrvb0D.jpg?f=user_large

Heb ook nog even wat foto's van de kleuren, met name in de zon:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RIFWpr0ruYjNE-tFFByqNyaiM6I=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9HnvGe7z3iuBBSKaCNpF10FH.jpg?f=fotoalbum_medium
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QUuEhkNzw5a990ZbJj5HBbEg6uc=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uGaisygakrcBmcNnEnu89Q69.jpg?f=fotoalbum_medium
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1h7bj2iwQyviNCqTGQ5wkSPmJRE=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ubj4FLqMWxJG39dzsRVaWiJS.jpg?f=fotoalbum_medium
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WQ9fhcB2iVDpsoms8zzftv2idAQ=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v7tzwHxFXddGpmjqFsvjS8Rf.jpg?f=fotoalbum_medium

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NokiaFan
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:01
Mooi man!

Ik ben zelf vorige week voor de Extended Range gegaan, ook in Plus uitvoering met als optie verwarmd stuur en voorstoelen.
Kleur: Cloud Blue

Nu nog een goed half jaar wachten… :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
Ah ja, verwarmde stoelen en stuur en donkere achterruiten uiteraard ook erin. Wij vonden het erg jammer dat die Cloud Blue geen metallic was, dat willen we het liefst. Vapour Grey gaan we nog even bekijken, kunnen altijd wisselen.

Stof van Pine vond ik mooier, maar de kleurstelling met dat lichtere bekleding weer minder. Terwijl onze XC40 de Wool Blend heeft.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFruitNerd

TheFruitNerd

iets met fruit

Ophidian schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 18:00:
Ah ja, verwarmde stoelen en stuur en donkere achterruiten uiteraard ook erin. Wij vonden het erg jammer dat die Cloud Blue geen metallic was, dat willen we het liefst. Vapour Grey gaan we nog even bekijken, kunnen altijd wisselen.

Stof van Pine vond ik mooier, maar de kleurstelling met dat lichtere bekleding weer minder. Terwijl onze XC40 de Wool Blend heeft.
Hoe bevalt de wool blend? Ik zit te denken aan het Mist interieur. Ik vind het stofje erg mooi uit zien.

- B.L.A.A.T. -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
@TheFruitNerd Heel goed. Afwerking erg fraai, wordt niet zo heet in de zomer, niet zo koud in de winter. Jammer dat hij niet op de plus te krijgen is, anders zouden we het weer bestellen. Maar een Ultra schiet zijn doel als 2e auto wel beetje voorbij voor die extra prijs ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFruitNerd

TheFruitNerd

iets met fruit

Ophidian schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 21:17:
@TheFruitNerd Heel goed. Afwerking erg fraai, wordt niet zo heet in de zomer, niet zo koud in de winter. Jammer dat hij niet op de plus te krijgen is, anders zouden we het weer bestellen. Maar een Ultra schiet zijn doel als 2e auto wel beetje voorbij voor die extra prijs ;)
Ja voor mij is het mijn enige auto, dus dan mag het vind ik. En op die manier kun je je ook een beetje onderscheiden straks 😉

- B.L.A.A.T. -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:00

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Vandaag even bij de dealer geweest voor wat info over de EX30. Maar hij waarschuwde dat het met mijn lengte van 2 meter krapjes gaat worden. Zelf heeft hij in de auto gezeten en met zijn 1.90 was het al passen en meten. Dus meteen even de CX40 geprobeerd, dat zit qua ruimte prima. Jammer, want de EX30 had me leuk geleken, maar mogelijk toch te krapjes...

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16-05 13:58
Is er ook meer van de cross country te zien, en wat hier precies aan toegevoegd wordt?

Ik ben het er mee eens, de model 3 in 2019 moest je wel zonder te testen bestellen, maar bij de volgende auto worden het zeker een paar proefritten. Ik ben erg benieuwd hoe het display bevalt zo ver naar het midden toe, en wil ik het rijgedrag+bochtenwerk voelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ktenolix
@Divak Voor zover bekend volgens mij een wat hogere uitvoering met zwarte elementen. Is echter pas volgend jaar te bestellen. Het is nog niet bekend wat de meerprijs zal zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VyTVbAESJSlFi-A83VOjwwgBbUQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8PvroIr1In1pTEE0b11XlS5Z.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U0IwMwisQS0bbLtkrmNOCZCOSWY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B144lVPXEzm3aip61SZFZGxk.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8S7ki0dzzFvBVPlOC7fmkPFd58g=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NvKPjkSnM1ijtqkXAc1fAPJL.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h3k5EAULBsN5JMJD8kjhQm2vlow=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/358gmGflLQrWpCTSEqDhhwm8.jpg?f=fotoalbum_tile

Heb overigens de TS wat aangepast met afmeting en wat meer plaatjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian

In dit filmpje zijn de verschillende bekledingsstijlen zichtbaar en ook het verschil tussen Crystal White en Cloud Blue, met name het metallic effect van de eerste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crescendo
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20-01 21:10
Microkid schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 22:52:
Vandaag even bij de dealer geweest voor wat info over de EX30. Maar hij waarschuwde dat het met mijn lengte van 2 meter krapjes gaat worden. Zelf heeft hij in de auto gezeten en met zijn 1.90 was het al passen en meten. Dus meteen even de CX40 geprobeerd, dat zit qua ruimte prima. Jammer, want de EX30 had me leuk geleken, maar mogelijk toch te krapjes...
Heeft hij ook verteld waar hem dat dan in zat (hoofdruimte, beenruimte, te smalle stoelen, te korte stoelen etc..) ? Ik ben ook 1.90 en rijd nu een C30. Daarin kan ik vorstelijk zitten, maar ik heb die lengte qua stoel ook wel echt nodig. Ben dus benieuwd op wat ik mogelijk moet interen.

[ Voor 4% gewijzigd door Crescendo op 25-06-2023 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19:07
Ik had ivm met afloop van mijn huidige private lease bij de Volvo-dealer een offerte voor een EX30 laten (Plus, Single motor Extended Range, plus donkere ramen en stoelverwarming) maken voor private lease (na eerst een Care by Volvo abonnement van eur 629,- afgesloten te hebben waar ik pas naderhand achter kwam dat daar geen SEPP-subsidie mogelijk is).
663,- per maand (10.000km/48 mnd), dus netto met SEPP 27 euro goedkoper dan 48 maanden Care by Volvo.
Ik heb lang getwijfeld, maar het idee om blind een auto te bestellen waar ik geen proefrit in het kunnen maken schrikt me toch wel af.
Ik heb daarom een aanbieding voor een kleine SUV bij een concurrerend merk (Peugeot e2008) geaccepteerd die met vergelijkbare specs 104 euro per maand goedkoper is (bij flexibel private-lease contract van minimaal 1 jaar).
Over een half jaar of zo ga ik weer eens langs bij de Volvo-dealer voor een proefrit, en wellicht dat ik dan wel overstap als het goed bevalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
Nee, je moet de klep over de breedte dichtduwen met twee handen. XC40 kan dit ook doen. Er zitten twee plekken waar die vastklikt nl.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
Of-Aaargh schreef op zondag 25 juni 2023 @ 11:22:
Ik heb daarom een aanbieding voor een kleine SUV bij een concurrerend merk (Peugeot e2008) geaccepteerd die met vergelijkbare specs 104 euro per maand goedkoper is (bij flexibel private-lease contract van minimaal 1 jaar).
Over een half jaar of zo ga ik weer eens langs bij de Volvo-dealer voor een proefrit, en wellicht dat ik dan wel overstap als het goed bevalt.
Pas maar op met die Stellantis auto. Heb enorm veel gezeik (en met mij veel andere) met die van ons met grote kosten en technisch is het dezelfde als de e2008.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janremie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 28-04 12:00
Ik kan ook een auto bestellen vanuit mijn werk. We werken met de Athlon portal om een auto te kunnen kiezen. Nu heb ik al even een EX30 geconfigureerd wat mij wel wat leek (plus model, verder zonder extra opties).
Wat voor nu nog een mogelijke tegenhanger is voor mij is de Jeep Avenger. Als ik deze ook configureer is de consumenten prijs van de Jeep hoger, maar het maand lease bedrag lager.
Wellicht niet helemaal de juiste plek voor deze vraag, maar ik snap niet helemaal hoe dit zo tot stand komt. Mijn voorkeur gaat namelijk uit naar de EX30, maar het maand bedrag is ongeveer 40 euro per maand hoger, met een catalogus prijs van 1000 euro minder.
Dit is voor mij net een beetje de grens van mijn lease budget helaas.
Kan het zijn dat dit nog wordt gecorrigeerd (EX30 staat nog maar net in de configurator natuurlijk) aan de hand van als de lease maatschapij grotere orders kan plaatsen o.i.d. of blijft zo'n bedrag voorlopig gelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFruitNerd

TheFruitNerd

iets met fruit

@janremie kosten zijn van veel verschillende factoren afhankelijk; mogelijke restwaarde, garantietermijn, kortingen, etc. Een component wat echter heel hard door rekent is de bandenmaat. Deze EX30 staat minimaal op 18 inch, wellicht dat de andere auto op kleinere banden staat?

- B.L.A.A.T. -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• road rebel
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17-05 06:41
De meeste (Belgische) portals waar ik mee gewerkt heb rekenen met « Total cost of ownership (TCO) », de aanschafwaarde is maar een element van de berekening.bij Volvo kreeg ik bijvoorbeeld 10%, bij ander merken doen ze er soms ook een aantal opties bovenop (vb voor een BMW 5 Touring kreeg ik vorig jaar bovenop de fleetkorting een business pakket gratis en 1500€ excl aan bijkomende opties, terwijl ik nu bij VW 1000€ extra korting krijg bovenop de fleetkorting). Zoals TheFruitNerd aangaf heb je dus restwaarde en verbruikselementen (banden, efficiëntie met stroom) die behoorlijk meetellen, en daarnaast kunnen ook verzekering, afleverkosten etc ook kleine verschillen veroorzaken.

[ Voor 3% gewijzigd door road rebel op 26-06-2023 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 18-05 22:59
Vandaag langs de Volvo dealer geweest en een offerte aangevraagd voor de EX30 single motor plus. Zelfs zonder inruil gaf de dealer aan dat er geen onderhandelingsruimte is. Het enige dat kon worden aangebonden was extra getint glas of verwarmde voorstoelen en stuur.

Is het echt zo dat er op elektrische auto's in dit segment weinig mogelijk is of is deze offerte wel erg karig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFruitNerd

TheFruitNerd

iets met fruit

Kevix schreef op maandag 26 juni 2023 @ 11:35:
Vandaag langs de Volvo dealer geweest en een offerte aangevraagd voor de EX30 single motor plus. Zelfs zonder inruil gaf de dealer aan dat er geen onderhandelingsruimte is. Het enige dat kon worden aangebonden was extra getint glas of verwarmde voorstoelen en stuur.

Is het echt zo dat er op elektrische auto's in dit segment weinig mogelijk is of is deze offerte wel erg karig?
Korting wordt vandaag de dag bijna niet meer gegeven. Auto's verkopen zichzelf toch wel. Gelukkig begint het weer een klein beetje beter te worden, vorig jaar was het extreem.

Voor een nieuw model zoals de EX30 hoef je inderdaad niks te verwachten. Eigenlijk al netjes dat ze het getinte glas cadeau doen. Het klinkt heel onaardig, maar dat is helaas de praktijk vandaag de dag, ieder merk doet dat.

- B.L.A.A.T. -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• headinclouds
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 16:09
Hier ook een EX30 besteld, Extended Range Plus met verwarmde stoelen/stuur. Verder gewoon standaard Vapour Grey en Indigo interieur.

Deze als vervanger van onze XC40 Core die we sinds januari rijden en die vanaf het begin een irritante trilling heeft rond 100-105 km/u. Gezien de switch van Volvo naar achterwielaandrijving hebben we er alle vertrouwen in dat de EX30 dit niet zal hebben. Nu nog wel ruim een half jaar door trillen ;)

C40 Single Motor Extended Range Plus MY24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ktenolix
Kreeg vandaag te horen dat ze bezig zijn met de website, zodat je straks bij het bestellen ook de trekhaak kunt aanvinken als optie. Als je nu een EX30 bestelt met het Care by Volvo abonnement heb je daar geen optie voor trekhaak (en in de voorwaarden staat dat achteraf plaatsen van vaste accessoires niet toegestaan is).

Als je nu al wel een bestelling plaatst met abonnement en je wilt een trekhaak, dan kun je dat tijdens het “welkomst gesprek” aangeven en dan passen ze het contract aan (+20-isch eurootjes p/m meer).

Ik wilde vanmiddag de EX30 bestellen bij de dealer, maar had m’n reader niet bij me :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:19
Prachtige wagen met een voor EV begrippen schappelijke prijs. Gelukkig is de standaard kleur Vapor Grey tevens mijn favoriete kleur ;) Dit is dus een uitgelezen kanshebber om mijn huidige EV te vervangen.

Op dit moment rij ik een Opel Ampera-e die ik in augustus 2020 nieuw heb gekocht. Maar omdat het een voorraadauto betrof die in maart 2020 al op kenteken was gezet, kreeg ik slechts €2000,- subsidie voor een occasion, ook al was de auto splinternieuw.

Nu ben ik alleen benieuwd of ik dus voor een tweede keer subsidie kan krijgen op deze nieuwe Volvo. Ik zou dan gaan voor de Single Motor Extended Range in de Plus trim.

Op de RVO site heb ik uiteraard gezocht en in de voorwaarden gekeken, maar kan niks vinden over twee keer aanvragen. Er zijn vast meer Tweakers die in hetzelfde schuitje zitten. 😉
Uiteraard zal ik de minimale drie jaar bezit volmaken, want er zal best wel een levertijd op de Volvo zitten en moet ik eerst nog eens gaan kijken of ik een leuk inruilvoorstel krijg. Voordeel bij inruil: mijn Ampera-e heeft in November afgelopen jaar een splinternieuwe (en grotere 66kW vs. 60kW) accu gekregen i.v.m. een terugroepactie.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ophidian
@Tranquility Artikel 1.7
Gedurende de looptijd van deze regeling kan een aanvrager slechts eenmaal in aanmerking komen voor een subsidie op grond van deze regeling.

Aanvrager = natuurlijk persoon. Dus wij hebben de nieuwe aanvraag op mijn vrouws naam gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
Ophidian schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 17:52:
@Tranquility Artikel 1.7
Gedurende de looptijd van deze regeling kan een aanvrager slechts eenmaal in aanmerking komen voor een subsidie op grond van deze regeling.

Aanvrager = natuurlijk persoon. Dus wij hebben de nieuwe aanvraag op mijn vrouws naam gedaan.
Bij een ISDE aanvraag kun je voor iedere maatregel een subsidie aanvragen. Blijkbaar wordt er bij de SEPP geen onderscheid gemaakt tussen subsidie voor een occasion en voor een nieuwe EV. In feite zouden dit twee aparte maatregelen moeten zijn.

Het zou dan op zijn minst billijk zijn dat bij aanschaf van een nieuwe EV de vorige “occasion” subsidie aangevuld zou worden tot die van de nieuwe EV zodat je aan het totale bedrag komt van €2950,-. Want als ik een nieuwe EV koop en geen subsidie krijg dan loop ik in feite €950,- (minus de €2000 eerder ontvangen occasion subsidie) mis omdat ik drie jaar eerder een lagere subsidie heb gehad.
Wel vreemd dat het dan wel op naam van de partner kan op hetzelfde adres. Dit maakt het m.i. onrechtvaardiger.

Maarja, logisch zijn dit soort regelingen vaak niet. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
@Tranquility Dat je niet per adres maar per persoon aanvraagt vind ik vrij logisch. Dat je op hetzelfde adres woont, wil nog niet zeggen dat de bezittingen gezamenlijk zijn. En wat als je gaat verhuizen?

Ze willen in absolute aantallen zoveel mogelijk EVs erbij. Een wisseling van EV naar EV is dan niet zo interessant, dus snap wel dat ze daar geen aanvullende subsidie voor willen geven. Ik zie het eigenlijk ook niet als mislopen overigens. Je hebt alleen wel pech gehad met de 4.000 subsidie die het voor een nieuwe was.

Vandaag een 1:1 model van de EX30 gezien van piepschuim bij de dealer. Krijg je toch iets meer een idee van de grootte :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strijpje
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:13
Ik zit er serieus aan te denken zo’n Volvo abonnement te nemen (539,- voor 48 maanden, 15k km/jaar) maar dan wel zakelijk. Dit is toch veel goedkoper dan een leaseabonnement met dezelfde voorwaarden? Bij ANWB kom ik op 699,- als ik dezelfde opties aanvink. Mis is misschien iets?

Straks even naar de Volvo dealer om het eea na te vragen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Of-Aaargh
Strijpje schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 06:14:
Ik zit er serieus aan te denken zo’n Volvo abonnement te nemen (539,- voor 48 maanden, 15k km/jaar) maar dan wel zakelijk. Dit is toch veel goedkoper dan een leaseabonnement met dezelfde voorwaarden? Bij ANWB kom ik op 699,- als ik dezelfde opties aanvink. Mis is misschien iets?

Straks even naar de Volvo dealer om het eea na te vragen
Op zich is dat abonnement wel aantrekkelijk ja, maar alleen als je toch al niet in aanmerking komt voor SEPP-subsidie. Want met SEPP-subsidie is lease vaak goedkoper. Ik heb een paar weken zelf bij de ddealer een offerte laten maken, voor mij was private lease netto 27 euro per maand goedkoper dan Care by Volvo. Dus ja, ik zou zeker ook een lease-offerte laten maken bij Volvo zelf, dat zal waarschijnlijk goedkoper zijn dan bij de ANWB.
Care by Volvo is in heel veel behalve naam Private lease, maar wel met een paar verschillen: er zijn wat voordelen: bv. geen BKR-registratie (telt dus bv. niet mee voor je hypotheekaanvraag), je krijgt meteen vervangend vervoer bij onderhoud of pech. Er zijn ook nadelen: voortijdig opzeggen is veel duurder dan bij lease (altijd 40% van de resterende abonnementsprijs, behalve bij overlijden), en je moet elke keer administratiekosten betalen bij bv. boetes.
Je dealer kan denk ik de verschillen precies uitleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
Naar welke velgmaat zou jullie voorkeur gaan?

Zelf neig ik naar 19", want groot zat en doordat de wang iets hoger is (45% van 245mm bij 19" vs. 40% van 245mm bij 20"), heb je iets meer comfort dan 20".

Ook heb je de "getrokken banden" trend waarmee het loopvlak smaller is dan de velgrand wat ik niet alleen verschrikkelijk lelijk vind, maar ook gevaarlijker door snellere kans op beschadiging van de velgrand die daarmee volledig "exposed" is.

Weet iemand of de EX30 dit ook heeft? Zo te beoordelen op de foto in de startpost heeft de 19" dat niet.

Ook vind ik het jammer dat je bij de Plus uitvoering en het standaard Indigo of Pine interieur niet de gespikkelde panelen kunt krijgen van de Breeze. Juist dat gespikkeldde vind ik erg mooi.

Ook zie ik de levertijden rap oplopen. Zag ik een paar dagen geleden in de configurator nog 5-6 maanden staan, nu is dat 6-8 maanden..

[ Voor 30% gewijzigd door Tranquility op 28-06-2023 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• headinclouds
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 16:09
Tranquility schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 13:12:
Naar welke velgmaat zou jullie voorkeur gaan?

Zelf neig ik naar 19", want groot zat en doordat deze iets hoger is (45% van 245mm bij 19" vs. 40% van 245mm bij 20"), heb je iets meer comfort dan 20" en denk ik dat 20" banden ook een stuk duurder zullen zijn dan 19".

Ook heb je de "getrokken banden" trend waarmee het loopvlak smaller is dan de velgrand wat ik niet alleen verschrikkelijk lelijk vind, maar ook gevaarlijker door snellere kans op beschadiging van de velgrand die daarmee volledig "exposed" is.

Weet iemand of de EX30 dit ook heeft? Zo te beoordelen op de foto in de startpost heeft de 19" dat niet.

...
Het zijn allemaal lichtmetalen velgen met oneerbiedig gezegd wieldoppen. De wieldoppen van de 19" en 20" vind ik beide wel erg mooi en niet wezenlijk anders. 18" wel wat minder mooi. Omdat bij de Plus Extended Range standaard 19" zit heb ik de toch best forse meerprijs er niet voor over gehad. Het extra beetje veercomfort en range pakken we dan maar gelijk mee :)

Maar ben hoe dan ook best benieuwd hoe dit er in de praktijk uit zal zien en ook hoe de onderliggende velgen eruitzien. Bij de configurator staat bij 20" 5-spaaks aero en bij 19" 8-spaaks aero. Dus kennelijk hebben de velgen zelf een heel ander design. Stiekem hoop ik dat deze er ook mooi uit zien en dat je dus eventueel ervoor kan kiezen met de "kale" velgen te rijden.

Edit:
Toch even gekeken in de folder en op een paar buitenlandse configurators; de 19" zijn elders overal ook 5-spaaks aero. Dus hoogstwaarschijnlijk een rare typo op de NL site... 8)7

[ Voor 5% gewijzigd door headinclouds op 28-06-2023 13:56 ]

C40 Single Motor Extended Range Plus MY24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
headinclouds schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 13:48:
Het zijn allemaal lichtmetalen velgen met oneerbiedig gezegd wieldoppen. De wieldoppen van de 19" en 20" vind ik beide wel erg mooi en niet wezenlijk anders. 18" wel wat minder mooi. Omdat bij de Plus Extended Range standaard 19" zit heb ik de toch best forse meerprijs er niet voor over gehad. Het extra beetje veercomfort en range pakken we dan maar gelijk mee :)

Maar ben hoe dan ook best benieuwd hoe dit er in de praktijk uit zal zien en ook hoe de onderliggende velgen eruitzien. Bij de configurator staat bij 20" 5-spaaks aero en bij 19" 8-spaaks aero. Dus kennelijk hebben de velgen zelf een heel ander design. Stiekem hoop ik dat deze er ook mooi uit zien en dat je dus eventueel ervoor kan kiezen met de "kale" velgen te rijden.
Dat is wel het voordeel van de Plus uitvoering i.c.m. de SM Extended Range versie dat je in ieder geval de 19" wielen er standaard bij krijgt. De meerprijs voor de 20" vind ik het eerlijk gezegd niet waard. Zaken als stuur- en stoelverwarming vind ik dan veel belangrijker, vooral bij een EV en voor ons kikkerlandje het toch wel kille klimaat voor het grootste deel van het jaar. En dan misschien de getinte ramen er bij onderhandelen. ;)

Overigens is de 20" velg iets breder (8.5" vs. 8")
[edit]
Zojuist een "Eerste kennismaking" impressie gezien van Autoweek waar de 20" wielen duidelijk worden afgebeeld en gelukkig geen "getrokken band" effect. Helaas zie ik geen FR-velbeschermingsrand op de band wat ik toch wel een vereiste vind voor "low profile" banden.

[ Voor 16% gewijzigd door Tranquility op 28-06-2023 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
headinclouds schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 13:48:
De kale velgen zullen dan w.s. wel helemaal zwart zijn. Dat vind ik sowieso niet mooi. Net alsof je met stalen winterwielen rijdt. Die wieldoppen vind ik wel mooi en bij een stoeprandincidentje relatief goedkoop te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFruitNerd

TheFruitNerd

iets met fruit

Tranquility schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 14:39:
[...]

De kale velgen zullen dan w.s. wel helemaal zwart zijn. Dat vind ik sowieso niet mooi. Net alsof je met stalen winterwielen rijdt. Die wieldoppen vind ik wel mooi en bij een stoeprandincidentje relatief goedkoop te vervangen.
Kale velgen zijn niet mooi inderdaad, kijk maar naar die Tesla M3 waarbij mensen de kappen er af trekken. Maar tegelijk vind ik die aero ook niet echt mooi. Liefst zou ik gewoon onderstaande willen (was tijdens de live presentatie), maar niemand bij Volvo weet te vertellen welke dit zijn helaas. Mocht iemand daar achter weten te komen, dan houd ik mij aanbevolen ;)

Afbeeldingslocatie: https://car-images.bauersecure.com/wp-images/163872/volvo_ex30_090.jpg

- B.L.A.A.T. -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
Weet iemand of de verlichting (voor en achter) volledig LED is? Je ziet wel vaker dat dan bijvoorbeeld de knipperlichten nog steeds gloeilampjes zijn. Dat vind ik in deze tijd echt zo lame, vooral bij een EV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
@Tranquility
Alles is LED

Ben benieuwd hoe die voorste kentekenplaat eruit gaat zien trouwens :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
Dank voor het filmpje, mooi dat echt alles LED is _/-\o_
Kijk allleen niet naar de prijs die de Italianen hoeven te betalen.. :X

[ Voor 3% gewijzigd door Tranquility op 28-06-2023 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
@Tranquility Valt wel mee toch? Als ik onze samenstelling samenstel bij Volvocars IT dan scheelt het maar 315 euro. (Wear en Tear 3 jaar kost daar gewoon 500 euro)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
Ophidian schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 19:38:
@Tranquility Valt wel mee toch? Als ik onze samenstelling samenstel bij Volvocars IT dan scheelt het maar 315 euro. (Wear en Tear 3 jaar kost daar gewoon 500 euro)
Ik zag boven in beeld 35900 staan, maar dat is natuurlijk voor de goedkoopste uitvoering, dan scheelt het inderdaad niet zo veel, gezien het feit dat er nog geen BPM op zit.

Ik had even gehoopt dat dat ding achter het stuur de snelheid aan zou geven, maar dat gaat waarschijnlijk ook via het tablet. Die lijkt overigens net op een telefoon die in een houder zit met die luchtroosters aan weerszijden. ;)

Adaptive Cruise Control lijkt me heerlijk. Dat mis ik wel op de Ampera-e.

[ Voor 18% gewijzigd door Tranquility op 28-06-2023 19:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kretek1305
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 29-03 17:19
Ik ben ook naar de EX30 aan het kijken. Maar net ook even de Zeekr X bekeken, de Chinese broer die op hetzelfde platform staat. Opulente luxury vs Zweedse design (hoewel beiden in Zweden zouden ontworpen zijn). Voor 45k heb je tov de vergelijkbare EX30 uitvoering als extra o.a. een HUD, extra stuurscherm, panoramadak, meer ruimte... Een bastaard van beide auto's zou mijn ideale auto zijn!

5750Wp SE - LG OLED65C8 + SK10Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strijpje
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:13
kretek1305 schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 21:21:
Ik ben ook naar de EX30 aan het kijken. Maar net ook even de Zeekr X bekeken, de Chinese broer die op hetzelfde platform staat. Opulente luxury vs Zweedse design (hoewel beiden in Zweden zouden ontworpen zijn). Voor 45k heb je tov de vergelijkbare EX30 uitvoering als extra o.a. een HUD, extra stuurscherm, panoramadak, meer ruimte... Een bastaard van beide auto's zou mijn ideale auto zijn!
Ik ben momenteel ook zo wispelturig al wat. Zo vind ik momenteel de Jeep Avenger ook interessant en die wordt snel geleverd. Stond of staat deze ook op jullie shortlist?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
@Strijpje Nee, de prijs van die modellen vind ik te hoog en gezien mijn huidige problemen met de Corsa komt er nooit meer een Stellantis auto. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart0910
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 18-05 09:04
Weet iemand welk formaat velgen er onder de EX30 op de hier geplaatste foto's zit? Ben even benieuwd of bijv. 20 inch (mogelijk bij Ultra) velgen te groot zijn voor deze auto

[ Voor 8% gewijzigd door Bart0910 op 29-06-2023 11:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
Ik zou lekker 19" pakken op de EX30

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tranquility
Bart0910 schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 11:39:
Weet iemand welk formaat velgen er onder de EX30 op de hier geplaatste foto's zit? Ben even benieuwd of bijv. 20 inch (mogelijk bij Ultra) velgen te groot zijn voor deze auto
Volgens mij allemaal de 20 inch.

19 inch:
Afbeeldingslocatie: https://wizz.volvocars.com/images/2024/416/202402/exterior/studioDetails/wheel/exterior-studioDetails-wheel_7e6178066d325599997781c1094cdc19c45c314f.png?client=dotcom-configurator-nl&w=1920

20 inch:
Afbeeldingslocatie: https://wizz.volvocars.com/images/2024/416/202402/exterior/studioDetails/wheel/exterior-studioDetails-wheel_3eca44847435e9601db203e6a3de68252a766917.png?client=dotcom-configurator-nl-cbv&w=1920

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFruitNerd

TheFruitNerd

iets met fruit

Ophidian schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 22:38:
@Strijpje Nee, de prijs van die modellen vind ik te hoog en gezien mijn huidige problemen met de Corsa komt er nooit meer een Stellantis auto. ;)
Eens, op papier en om te zien is best een leuke auto. Maar mijn grootste rode vlag is dat het een Stellantis auto is.

Ten opzichte van de EX30 zijn er daarnaast een aantal punten die ik wat minder vind;
Vermogen: 156pk tov 272pk (= 9,0sec naar 100 ipv 5,5sec)
Batterij: 54kWh tov 69kWh (=396WLTP tov 480WLTP)
Aandrijving: FWD tov RWD
Snelladen: 100kW tov 153kW

Dus ja ik vind m goed smoelen en hij is prima geprijsd, maar sja; Stellantis.

- B.L.A.A.T. -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ktenolix
Zojuist de knoop doorgehakt en een EX30 SMER Core met Climate Pack besteld :D Met gewoon Vapour Grey / Indigo. En straks een trekhaak. :)

[ Voor 28% gewijzigd door Ktenolix op 29-06-2023 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mausy5043

mausy5043

Don't panic.

Ophidian schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 19:23:

Ben benieuwd hoe die voorste kentekenplaat eruit gaat zien trouwens :+
Ik vermoed langwerpig, geel met zwarte letters en cijfers en links een blauwe band met de tekst NL in witte letters en een cirkel van gele sterretjes. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mausy5043

mausy5043

Don't panic.

Okee. Nou heb ik een vraag. Excuses voor mijn onwetendheid, maar...

Waarom is -- nu opeens -- achterwielaandrijving (RWD) beter dan voorwielaandrijving (FWD)?

Ik heb altijd gehoord dat FWD een betere wegligging geeft, omdat het tevens de gestuurde wielen zijn en daardoor de auto vanzelf in de goede richting trekken, terwijl RWD de auto voor zich uitduwt en, vooral als het glad is, je kunt sturen wat je wilt maar het effect veel minder zal zijn. Volgens mij rijdt (daarom) momenteel ook het overgrote deel van Europa in een FWD en is RWD nagenoeg niet in een personen auto te vinden.
Dus, vanwaar die omslag naar "RWD is beter"?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:33
mausy5043 schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 21:42:
[...]

Okee. Nou heb ik een vraag. Excuses voor mijn onwetendheid, maar...

Waarom is -- nu opeens -- achterwielaandrijving (RWD) beter dan voorwielaandrijving (FWD)?

Ik heb altijd gehoord dat FWD een betere wegligging geeft, omdat het tevens de gestuurde wielen zijn en daardoor de auto vanzelf in de goede richting trekken, terwijl RWD de auto voor zich uitduwt en, vooral als het glad is, je kunt sturen wat je wilt maar het effect veel minder zal zijn. Volgens mij rijdt (daarom) momenteel ook het overgrote deel van Europa in een FWD en is RWD nagenoeg niet in een personen auto te vinden.
Dus, vanwaar die omslag naar "RWD is beter"?
Het grootste probleem van voorwielaandrijving is een matige tractie. In een zware elektrische auto met veel vermogen heb je daar snel last van.

Grootste voordeel van voorwielaandrijving bij een conventionele auto was de compacte packaging. Dus veel binnenruimte. Bij een elektrische auto maakt dit niet meer uit.

De nadelen van achterwielaandrijving zoals uitbreken bij enthousiast optrekken zijn tegenwoordig door alle veiligheidssystemen goed op te vangen.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
mausy5043 schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 21:35:
[...]

Ik vermoed langwerpig, geel met zwarte letters en cijfers en links een blauwe band met de tekst NL in witte letters en een cirkel van gele sterretjes. 8)7
Grapjas.

Waar ze die gaan monteren dan en hoe dat er op de EX30 uitziet.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• janremie
Ik heb de knoop ook doorgehakt en een EX30 single motor Plus bestelling geplaatst (niet privé maar via het werk).

Mijn enige tegenhanger was nog de Jeep Avenger en daar heb ik gisteren een klein uurtje in kunnen rijden. Opzich geen verkeerde auto, maar vergeleken met een royaal uitgevoerde E-Golf die ik nu heb, doet hij het qua feel en luxe wat onder dus ik werd er niet erg enthousiast van.
Ook het dashboard was wat onoverzichtelijk en oogde erg druk.

Natuurlijk bij de EX30 geen testrijden nog mogelijk dus de kans dat het wat tegenvalt maar dat is dus een kleine gok. Ik hoop dat volvo daarin zijn naam probeert hoog te houden. De foto's en filmpjes die ik nu heb gezien hebben me toch weten te overtuigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFruitNerd

TheFruitNerd

iets met fruit

@janremie Gefeliciteerd! Nu begint het lange wachten :9
Zijn er trouwens al mensen die de Dual Motor besteld hebben?

- B.L.A.A.T. -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Of-Aaargh
TheFruitNerd schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 11:05:
@janremie Gefeliciteerd! Nu begint het lange wachten :9
Zijn er trouwens al mensen die de Dual Motor besteld hebben?
Ik denk dat dat een stuk minder mensen zullen zijn. de Dual motor kan zomaar 13.000 euro duurder zijn dan de Single motoruitvoering met hetzelfde uitrustingsniveau. Da's toch een fikse meerprijs, als je de onmogelijkheid van SEPP voor die motor meerekent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mavical
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18:49
TheFruitNerd schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 08:55:
Zoals gezegd heb ik gisteren de EX30 mogen bekijken en een aantal dingen zijn mij opgevallen;

Als eerste vind ik de kwaliteit en afwerking top. Het is weliswaar een pre-productie model, maar alles ziet er keurig uit. Ten opzichte van andere merken vind ik de beleving veel hoger. Ik heb bijvoorbeeld een proefrit in een Mazda 3 gemaakt, als je daar de achterdeuren dicht doet dan is het blik. Hier geven alle deuren een mooie solide indruk en sluiten stevig. Eigenlijk zoals ik verwacht had, maar toch.

Dan de ruimte in de auto; voorin zit je prima. Daar heb je meer dan genoeg verstel mogelijkheden. Persoonlijk vind ik de lengte van de zitting wel iets aan de korte kant en mijn gevoel zegt dat de stoelen smaller zijn dan in mijn V40. Achterin is de beenruimte niet ideaal, maar extreem krap is het ook weer niet. Omdat er geen middentunnel zit en het dak relatief hoog is, voelt het niet verkeerd. Ik weet niet of een lange rit naar zuid Frankrijk met 4 volwassenen ideaal is, maar ritten van bijvoorbeeld 2 uur moeten prima te doen zijn denk ik.

De kofferbak was een punt waar ik mij wat zorgen maakte, maar dat viel alles mee. De dubbele laadvloer helpt daarbij zeker en ik had niet de indruk dat het te weinig was. Dat is natuurlijk voor iedereen persoonlijk, maar als ik het met mijn V40 vergelijk dan is het ok.

Overall vind ik het exterieur prachtig (subjectief). Net als de kwaliteit en de afwerking.
Het interieur is minimalistisch, maar van hoge kwaliteit. Het gebrek aan klokkenwinkel en fysieke knoppen moet zich in de praktijk nog bewijzen, maar merken zoals Tesla hebben bewezen dat het kan. Naar mijn mening zou het Volvo echter niet misstaan om een instrumentarium of HUD nog aan de optielijst toe te voegen.

Dan waren er vanuit jullie nog wat vragen;

Hoe voelde het dat er geen bestuurdersdisplay aanwezig is?
Zelf vind ik het een gemiste kans dat er geen instrumentarium en/of HUD is, maar ik denk dat het erg persoonlijk is. Het zal vooral gewenning zijn.

Met welke auto kun je deze vergelijken?
Als je deze met de ID.3 en Megane vergelijkt dan vind ik vooral de afwerking een stuk beter. Beenruimte achterin is iets minder, maar hoofdruimte is juist weer iets prettiger. Kijk je naar opties vs prijs dan denk ik dat de EX30 erg competitief in de markt staat.

Heb je specifieke sfeer thema’s kunnen zien?
De sfeerverlichting stond aan en je kon er wel wat van zien, maar omdat het een demo betrof kon je niks aanpassen. Ook hielp het niet dat de auto in studiolicht stond.

Wat is het verbruik wanneer de auto geparkeerd staat?
Daar kon men niks over zeggen; moeten we even afwachten tot Bjorn er mee aan de haal gaat.

Hoe is de beenruimte achterin?
Zoals hierboven gezegd, het was minder erg dan ik had verwacht. Misschien is een trip naar zuid Frankrijk met 4 volwassenen niet ideaal, maar 2 uur is prima vol te houden denk ik.

Als laatste hieronder een paar foto’s van de kleur- en interieurstalen.
Let op; het studiolicht geeft een vertekend beeld.
De auto zoals op de foto heeft de kleur Cloud Blue, maar het leek wit.

Linksboven is Vapour Grey, dan Cloud Blue, Moss Yellow.
Onderin is Crystal White en Onyx Black.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Als bonus, voor diegenen die geïnteresseerd zijn in de Mist bekleding, hieronder een foto van de EX90 stoelen. De stoelen an sich zijn natuurlijk niet representatief, maar het gaat om het stofje.

[Afbeelding]
Ik heb nu een Lynk en een behoorlijke hoge instap. Hoe heb je dat ervaren met de XC30 ?? Ik wil geen auto meer met lage instap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFruitNerd

TheFruitNerd

iets met fruit

mavical schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 12:43:
[...]

Ik heb nu een Lynk en een behoorlijke hoge instap. Hoe heb je dat ervaren met de XC30 ?? Ik wil geen auto meer met lage instap.
Goede vraag; zelf heb ik geen ervaring met de Lynk, maar ik ken de instap van de XC40 en ik vermoed dat die twee vergelijkbaar zijn. Zelf rijd ik nu een V40 en daar is de instap aan de lage kant en ik merkte dat mijn muscle memory bij het instappen in de EX30 een beetje in de weg zat, dus ik tikte met mijn voet tegen de rand. Mijn gevoel is dat de instap tussen de V40 en XC40 in zit.

Dus niet sportief laag, maar ook niet zo hoog als de Lynk.

- B.L.A.A.T. -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
Gisteren even naar de Volvo dealer geweest voor een inruilvoorstel. Dat wilden ze niet doen. Het was erg moeilijk om een schatting te maken van een half jaar vooruit (levertijd EX30). Na aandringen wilden ze wel een ruwe schatting maken.

Zojuist een mailtje gehad met echt een belachelijk bedrag. Een dikke €10.000 onder de gemiddelde prijs op diverse occasion sites voor mijn auto met vergelijkbaar bouwjaar en kilometrage.

Bij Opel voor de grap ook een schatting laten maken en die is wel realistisch te noemen. Die weten waarschijnlijk dat ze een jonge EV met grote (en nieuwe!) accu goed kunnen verkopen, zeker met € 2000,- occasion SEPP subsidie. Maarja die verkopen weer geen Volvo..

Vervelend dilemma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
janremie schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 09:12:
Ik heb de knoop ook doorgehakt en een EX30 single motor Plus bestelling geplaatst (niet privé maar via het werk).

Mijn enige tegenhanger was nog de Jeep Avenger en daar heb ik gisteren een klein uurtje in kunnen rijden. Opzich geen verkeerde auto, maar vergeleken met een royaal uitgevoerde E-Golf die ik nu heb, doet hij het qua feel en luxe wat onder dus ik werd er niet erg enthousiast van.
Ook het dashboard was wat onoverzichtelijk en oogde erg druk.

Natuurlijk bij de EX30 geen testrijden nog mogelijk dus de kans dat het wat tegenvalt maar dat is dus een kleine gok. Ik hoop dat volvo daarin zijn naam probeert hoog te houden. De foto's en filmpjes die ik nu heb gezien hebben me toch weten te overtuigen.
Gefeliciteerd! Heb je de extended versie genomen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ktenolix
Misschien is het wel leuk om een lijstje bij te houden wie de EX30 besteld heeft en welke uitvoering :)

Kan ik mooi schaamteloos van P2 topic overnemen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mausy5043

mausy5043

Don't panic.

Ophidian schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 21:52:
[...]

Grapjas.

Waar ze die gaan monteren dan en hoe dat er op de EX30 uitziet.
In Zweden denken ze dit: https://www.mestmotor.se/...o-ex30-lanseras-i-sommar/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janremie
Tranquility schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 15:15:
[...]
Gefeliciteerd! Heb je de extended versie genomen?
Nee de extended paste niet meer in het budget helaas.
Ik kom nu van een E-Golf met praktisch bereik van zo'n 180km dat was genoeg voor de meeste ritten die ik moest maken en ik merkte dat ik op de ritten waar ik te kort kwam vaak maar zo'n 20 of 30km nodig had om thuis te komen (met eigen laadpaal bij het huis).

Ik ga er dus vanuit dat het nu minder vaak aan de snelweg staan is, en anders af en toe toch maar even een broodje halen tijdens het laden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vulcan750
guido66 schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 21:50:
[...]

Het grootste probleem van voorwielaandrijving is een matige tractie. In een zware elektrische auto met veel vermogen heb je daar snel last van.

Grootste voordeel van voorwielaandrijving bij een conventionele auto was de compacte packaging. Dus veel binnenruimte. Bij een elektrische auto maakt dit niet meer uit.

De nadelen van achterwielaandrijving zoals uitbreken bij enthousiast optrekken zijn tegenwoordig door alle veiligheidssystemen goed op te vangen.
De nadelen van voorwielaandrijving idem dito... En m.n. bij gladheid is fwd veel fijner, awd is dan uiteraard nog fijner.
Tractie volop bij mijn fwd XC40 P6, rijdt geweldig en als op rails! Ik kom van een awd Outlander en had er al op gerekend qua tractie er een flinke stap op achteruit zou gaan. Dit is me heel erg meegevallen!
Ik vind persoonlijk de nadelen van rwd niet opwegen tegen de voordelen van fwd. Awd blijft het allerbeste, maar je kan in het leven niet alles hebben. 😉

[ Voor 3% gewijzigd door Vulcan750 op 30-06-2023 16:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
Maar dat is een nepfoto, dat zou niet pp de daadwerkelijke auto passen. Dan zou je hem meer op het zwarte plastic verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mausy5043

mausy5043

Don't panic.

Ophidian schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 17:25:
[...]

Maar dat is een nepfoto, dat zou niet pp de daadwerkelijke auto passen. Dan zou je hem meer op het zwarte plastic verwachten.
Dat zwarte plastic daaronder daar zitten de luchtinlaten in.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IGK37iXTdLwH9cbzmuJkn8Ty1bo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/x59zO0rMrFVYGwvCd5L5BVlq.webp?f=fotoalbum_largeMaar goed, we zullen zien.

[ Voor 34% gewijzigd door mausy5043 op 30-06-2023 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ktenolix
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f6MDGjreFjVVvvt9u2xLuAZfpT8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/i9y66PuZQB1PGjXTViy96acK.jpg?f=user_large

Denk dat hier zowat de enige optie is..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bart0910
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 18-05 09:04
Heb ook de knoop doorgehakt, net besteld. EX30 plus, ext range, metallic wit met indigo interieur en 20 inch velgen en extra getint glas. Trekhaak en fietsen drager paste nog net in het leasebudget, evenals black covers voor de velgen. Weet eigenlijk niet precies wat het is maar het lijkt me dat je dan zwarte velgen krijgt. Nu is het wachten geblazen, hopen dat het snel gaat!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ktenolix
Lijstje met bestelde EX30's staat in de TS :) Laat maar weten of ik jouw EX30 ook mag noteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ktenolix
Bart0910 schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 09:48:
Heb ook de knoop doorgehakt, net besteld. EX30 plus, ext range, metallic wit met indigo interieur en 20 inch velgen en extra getint glas. Trekhaak en fietsen drager paste nog net in het leasebudget, evenals black covers voor de velgen. Weet eigenlijk niet precies wat het is maar het lijkt me dat je dan zwarte velgen krijgt. Nu is het wachten geblazen, hopen dat het snel gaat!
Daar zat ik ook nog naar te kijken, maar volgens mij zijn dat gewoon de inzetstukken die al op de velgen zitten. Voor het geval je ze kwijtraakt kun je ze bij bestellen.

Net zoals tesla dat heeft met die standaard zwarte velgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gp-iWsgRldtPETTqV7ic2yjXbnA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/703e7lIWpBCwNE5cWrp9aDWx.jpg?f=fotoalbum_large

Zoals dit.

Pagina: 1 2 ... 88 Laatste