4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.
Mijn beredening is dat Google Maps toegang moet hebben tot capaciteit + huidige laadniveau om een inschatting te maken wanneer / waar / hoelang je moet gaan laden. Met wat doorvragen kreeg ik de namen van de variabelen terug: ev_battery_capacity en ev_battery_level. Home Assistant heeft via de Volvo API ook toegang tot die gegevens.Venomer schreef op woensdag 30 september 2026 @ 20:31:
Ik heb vandaag opnieuw aan Gemini gevraagd wat volgens de auto de accucapaciteit is. Deze keer kreeg ik wel antwoord: 75,6 kWh. Mijn P8 MY21 heeft een bruto capaciteit van 78 kWh, dus dat zou inhouden dat de SoH 97% is. Na bijna vijf en een half jaar en 90k km zou dat geweldig zijn. Maar ik neem het met een korreltje zout.
Hoewel, de app geeft op dit moment een geschat bereik van 300 km bij 75%, oftewel 400 km bij 100%. De WLTP-range van mijn uitvoering is 418 km. Dat klopt dan wel weer aardig.
(En ja, ik weet het. Het geschatte bereik varieert door rijgedrag en weersomstandigheden.)
Logischerwijs moet dat netto- niet de bruto capaciteit zijn. Het verschil tussen die twee mag/kun je immers niet gebruiken. Jouw auto had oorspronkelijk 75 kWh netto, toch? Dat korreltje zout lijkt me dan terecht
Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.
Staat een optie voor in je instellingen menu.Microkid schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 09:44:
[...]
Sinds vorige week ook Gemini. Ik vind het vreselijk. Het is erg traag en voert de helft van de opdrachten domweg niet uit. Ik vroeg Gemini ergens naar toe te navigeren. Toen er eindelijk een antwoord kwam was ik al kilometers verder. Dit werkt niet. Hoe kan ik terug naar assistant?
Is ev_battery_capacity dan de geschatte resterende capaciteit?DrBOB101 schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 11:41:
[...]
Mijn beredening is dat Google Maps toegang moet hebben tot capaciteit + huidige laadniveau om een inschatting te maken wanneer / waar / hoelang je moet gaan laden. Met wat doorvragen kreeg ik de namen van de variabelen terug: ev_battery_capacity en ev_battery_level. Home Assistant heeft via de Volvo API ook toegang tot die gegevens.
Logischerwijs moet dat netto- niet de bruto capaciteit zijn. Het verschil tussen die twee mag/kun je immers niet gebruiken. Jouw auto had oorspronkelijk 75 kWh netto, toch? Dat korreltje zout lijkt me dan terecht
Mijn auto heeft (had?) inderdaad bruto 78 kWh en netto 75 kWh. Ik was bij de berekening uitgegaan van bruto, omdat ik anders boven de 100% zou komen.
XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus
Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.
Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.
Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"