• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 08:27
YvoK schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 08:04:
Ik ben aan het rondkijken naar een nieuwe leaseauto als opvolger van mijn MY23 single engine. Gisteren heb ik een proefrit gemaakt in een Zeekr 7X. Ik vond het een ontzettend fijn rijdende auto, de pilot assist (of hoe het bij Zeekr ook heet) vond ik ook erg goed, netjes vloeiend over de provinciale wegen waar mijn Volvo bij overgangen en bochten meestal nukkig is en je er als bestuurder een beetje mee moet vechten. Stoelen zitten goed, mooie materialen, achterin een zee van ruimte.
Maar die spraakassistent.... Die is echt dramatisch slecht. Geen enkel adres krijg je goed in de navigatie, de radio op een andere zender zetten lukt niet. Alleen de temperatuur regelen en de stoelverwarming aan/uit ging wel goed. Dan merk ik toch wel hoe ge/verwend ik ben geraakt met de Google-integratie in onze auto's.
Ik weet het nog niet, het zou toch wel eens een dealbreaker kunnen zijn voor me. Hebben anderen een zelfde eervaring?
je moet die zeekr niet vergelijken met de PA en ACC op je huidige volvo als je nu een nieuwe bestelt.

Nieuwe volvo's die je nu besteld hebben een sterk verbeterd sensor platform en heeft ook nieuwe features zoals lane change assist en zo.

Is nog vrij recent, dus er zijn ook nog geen reviews van die nieuwe versie en ik vermoed dat je ook nog niet kan proefrijden in die modellen, maar zou dat zeker even uitproberen als je verder wel blij met je (X)C40. Als je nu besteld is dat wel wat je krijgt en dat zal ongetwijfeld betere ervaring dat je huidige auto zijn qua hulpsystemen

[ Voor 4% gewijzigd door Kammika op 29-09-2026 08:27 ]

• YvoK
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08:38
Kammika schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 08:26:
[...]

je moet die zeekr niet vergelijken met de PA en ACC op je huidige volvo als je nu een nieuwe bestelt.

Nieuwe volvo's die je nu besteld hebben een sterk verbeterd sensor platform en heeft ook nieuwe features zoals lane change assist en zo.

Is nog vrij recent, dus er zijn ook nog geen reviews van die nieuwe versie en ik vermoed dat je ook nog niet kan proefrijden in die modellen, maar zou dat zeker even uitproberen als je verder wel blij met je (X)C40. Als je nu besteld is dat wel wat je krijgt en dat zal ongetwijfeld betere ervaring dat je huidige auto zijn qua hulpsystemen
Ik vind de aangekondigde facelift ook wel mooi, maar ik dacht eigenlijk dat de techniek nog wel aardig hetzelfde was. Maar als ik zie dat de equaliser settings ook al uit elkaar lopen, dan verwacht ik idd wel meer van de nieuwe EX40 :-)

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:09
YvoK schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 08:04:
Ik ben aan het rondkijken naar een nieuwe leaseauto als opvolger van mijn MY23 single engine. Gisteren heb ik een proefrit gemaakt in een Zeekr 7X. Ik vond het een ontzettend fijn rijdende auto, de pilot assist (of hoe het bij Zeekr ook heet) vond ik ook erg goed, netjes vloeiend over de provinciale wegen waar mijn Volvo bij overgangen en bochten meestal nukkig is en je er als bestuurder een beetje mee moet vechten. Stoelen zitten goed, mooie materialen, achterin een zee van ruimte.
Maar die spraakassistent.... Die is echt dramatisch slecht. Geen enkel adres krijg je goed in de navigatie, de radio op een andere zender zetten lukt niet. Alleen de temperatuur regelen en de stoelverwarming aan/uit ging wel goed. Dan merk ik toch wel hoe ge/verwend ik ben geraakt met de Google-integratie in onze auto's.
Ik weet het nog niet, het zou toch wel eens een dealbreaker kunnen zijn voor me. Hebben anderen een zelfde eervaring?
Voor mij persoonlijk zou een spraakassistent geen doorslag geven in mijn keuze. Ik gebruik de Google Assistant eigenlijk bijna nooit en nu met Gemini maakt dat geen verschil merk ik. Voor de kinderen een leuke uitdaging om hem '67' (oplossing: 'zeg 6 spatie 7 in het Engels') te doen zeggen, maar meer niet.

Rijstrookassistentie daarentegen (pilot assist bij Volvo) vind ik veel belangrijker want daar irriteer ik me bijna dagelijks aan. Als je even wat laat anticipeert op de snelweg begint hij al op een kleine 200m van een vrachtwagen te remmen en ook bij het wisselen van strook remt hij soms onverwacht terwijl de pinker aanstaat, omdat de voorliggende auto nog geen 100% van de strook af is. Ook de onterechte botsingswaarschuwingen doen me telkens een halve hartaanval krijgen voor niets dus die ben ik liever kwijt dan rijk, maar er is helaas geen optie om die uit te zetten (de noodstop bij het achteruitrijden gelukkig wel).

Geen idee of andere merken dat veel beter doen maar de komende maanden ga ik wat testritjes maken en kom ik er wel achter. In de ID.4 waarmee ik deze winter gereden heb vond ik de rijhulpsystemen een pak rustiger en soepeler werken. Vanaf december kan ik een keuze maken voor een nieuwe lease en het wordt sowieso wat anders dan Volvo voor mij.

Deze morgen trouwens nog gekeken of ik een equalizer of fader erbij heb, maar helaas enkel optie om hoge tonen, lage tonen en subwoofer aan te passen. Dit in een MY23 XC40 met de OTA van deze maand.

YouTube

Pagina: 1 ... 387 388 Laatste

Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.

Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.

Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"