Maar de buitenwereld kijkt er vaker naar.Metro2002 schreef op maandag 26 juli 2021 @ 09:45:
[...]
Opvallen en mooi zijn zijn ook verschillende zaken. Die rijdende zeecontainers op hoge poten vallen misschien op maar ik associeer dat direct met grijze babyboomers die een hoge instap willen en zijn naar mijn mening verre van mooi.
Een auto kopen omdat je wilt opvallen vind ik verder behoorlijk oppervlakkig. Het gros van de mensen interesseert het echt geen bal waar je in rijdt. Je moet een auto voor jezelf kopen omdat jij die mooi vindt, niet voor de buitenwereld.
Ik vind lease een mooie oplossing voor de switch van fossiel naar elektrisch. Echter zijn er ook veel mensen die geen optie tot lease hebben via de werkgever. Of zich scheel betalen aan private lease gezien de afstanden die ze rijden.
Het is duidelijk dat rijden op fossiele brandstoffen niet meer van deze tijd is. Elektrisch (of misschien waterstof) is de toekomst, zowel voor het klimaat alsook je portemonnee. Daarom ben ik ook aan het kijken om een elektrische auto te kopen / bestellen (aangezien de levertijden) binnen nu en 6 maanden.
Toch heb ik het gevoel dat in Nederland de overheid de gebruiker minder tegemoet komt dan in andere landen. Als ik bijvoorbeeld hier in Duitsland kijk heb je een Umwelt bonus tot €9000. Dat is een flink verschil tegenover de €4000 die Nederland beschikbaar stelt. En dit is alleen indien het potje nog niet leeg is.
Verder valt mij ook op dat in andere landen deze bonus meteen door de leverancier wordt geregeld, waar je in Nederland hier zelf achteraan moet gaan. (Nu lijkt me de manier van aanvragen nog wel mee te vallen, maar toch)
Wat ik me ook afvraag is of we in de toekomst een wildgroei van kabels over trottoirs kunnen verwachten. Aangezien niet iedereen een woning heeft met oprit of eigen garage.
Zoveel vragen...... Naja, eerst maar eens kijken voor welke EV ik kies.
Overigens moet ik wel zeggen dat ik actieradius verkies boven uiterlijk. Maar de aanschafprijs is natuurlijk ook belangrijk (we blijven Nederlander).
Het is duidelijk dat rijden op fossiele brandstoffen niet meer van deze tijd is. Elektrisch (of misschien waterstof) is de toekomst, zowel voor het klimaat alsook je portemonnee. Daarom ben ik ook aan het kijken om een elektrische auto te kopen / bestellen (aangezien de levertijden) binnen nu en 6 maanden.
Toch heb ik het gevoel dat in Nederland de overheid de gebruiker minder tegemoet komt dan in andere landen. Als ik bijvoorbeeld hier in Duitsland kijk heb je een Umwelt bonus tot €9000. Dat is een flink verschil tegenover de €4000 die Nederland beschikbaar stelt. En dit is alleen indien het potje nog niet leeg is.
Verder valt mij ook op dat in andere landen deze bonus meteen door de leverancier wordt geregeld, waar je in Nederland hier zelf achteraan moet gaan. (Nu lijkt me de manier van aanvragen nog wel mee te vallen, maar toch)
Wat ik me ook afvraag is of we in de toekomst een wildgroei van kabels over trottoirs kunnen verwachten. Aangezien niet iedereen een woning heeft met oprit of eigen garage.
Zoveel vragen...... Naja, eerst maar eens kijken voor welke EV ik kies.
Overigens moet ik wel zeggen dat ik actieradius verkies boven uiterlijk. Maar de aanschafprijs is natuurlijk ook belangrijk (we blijven Nederlander).
Uiteindelijk betaalt bij zakelijk lease simpelweg de werkgever de auto. In situaties waar de auto vooral zakelijk gebruikt wordt is het onderdeel van de job maar anders is het gewoon extra salaris.Tuupie schreef op maandag 26 juli 2021 @ 10:24:
Ik vind lease een mooie oplossing voor de switch van fossiel naar elektrisch. Echter zijn er ook veel mensen die geen optie tot lease hebben via de werkgever. Of zich scheel betalen aan private lease gezien de afstanden die ze rijden.
Ik gebruik mijn auto zakelijk puur voor 8.000km/jaar woon-werk verkeer en rijd daarnaast nog zo'n 4.000km privé. Vanuit mijn werkgever heb ik de optie een auto te rijden met cataloguswaarde €52k of €850/maand uit te laten keren, met stukje woon-werk netto komt dat op €450 netto ongeveer.
Als ik zakelijke lease vergelijk ten opzichte van alternatieven tel ik die €450 op bij de bijtelling, voor mij is privé kopen veel voordeliger maar zelfs ook private lease:
- Kia EV6+ lease 2022 €864
- Kia EV6+ lease 2021 €790
- Kia EV6+ Private lease €684
- Kia EV6+ prive koop €538
- Ioniq prive (huidig) €256
Nu is dit wellicht een vrij specifieke situatie maar mogelijkheid tot (deels) uitbetalen van leasebudget is vrij gebruikelijk. Zo goedkoop is een zakelijke lease auto dan echt niet persé. Voor mijn situatie zou ik nog beter kunnen lenen voor eigen aankoop dan zakelijk lease rijden. Wat mij betreft zou dat ook een manier kunnen zijn om vanuit de overheid EV adaptatie te ondersteunen; het aanbieden van EV leningen. Kan dan gewoon tegen 0% rente, bijvoorbeeld maximaal 50% (voldoende t.b.v. verschil ICE/EV) en aflossing in 5 jaar (nauwelijks risico i.c.m. all-risk verzekering).
Ik heb overigens besloten gewoon in mijn Ioniq te blijven rijden
[ Voor 20% gewijzigd door assje op 26-07-2021 10:55 ]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Geen vergelijk. De Duitse subsidie is gelobbyd door de industrie daar. Wij hebben geen grote automobiel productie hier.Tuupie schreef op maandag 26 juli 2021 @ 10:24:
PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton
Heh, de EV6 heeft bij de Plus versie een warmtepomp aan boord, een Ioniq 5 bij de Connected versie niet.
Weer een + voor de EV6.
Trouwens, het zou onze overheid sieren om te zeggen auto's die in 2021 zijn besteld en tot en met 31 maart 2022 op kenteken zijn gezet, zijn onderhevig aan het fiscale regime van 2021. Daarmee geef je men een kwartaal uitstel i.v.m. de wereldwijde chiptekorten en lange levertijden.
Weer een + voor de EV6.
Trouwens, het zou onze overheid sieren om te zeggen auto's die in 2021 zijn besteld en tot en met 31 maart 2022 op kenteken zijn gezet, zijn onderhevig aan het fiscale regime van 2021. Daarmee geef je men een kwartaal uitstel i.v.m. de wereldwijde chiptekorten en lange levertijden.
Bedankt voor de verheldering. Ik ben niet zo helemaal thuis in het hele lease verhaal via de werkgever.assje schreef op maandag 26 juli 2021 @ 10:35:
[...]
Nu is dit wellicht een vrij specifieke situatie maar mogelijkheid tot (deels) uitbetalen van leasebudget is vrij gebruikelijk. Zo goedkoop is een zakelijke lease auto dan echt niet persé. Voor mijn situatie zou ik nog beter kunnen lenen voor eigen aankoop dan zakelijk lease rijden. Wat mij betreft zou dat ook een manier kunnen zijn om vanuit de overheid EV adaptatie te ondersteunen; het aanbieden van EV leningen. Kan dan gewoon tegen 0% rente, bijvoorbeeld maximaal 50% (voldoende t.b.v. verschil ICE/EV) en aflossing in 5 jaar (nauwelijks risico i.c.m. all-risk verzekering).
Waar ik eigenlijk op doelde is dat het mooi is dat er nu veel EVs geleased worden aangezien deze, normaliter, daarna op de occasion markt komen. Zo vergroen je het Nederlandse autopark. Je idee van een lening is ook mooi. Dit zou mensen echt stimuleren bij de aanschaf van een nieuwe auto.
Zou dit dan betekenen, aangezien er geen BPM wordt gerekend op EVs, dat ik een auto uit Duitsland BPM-vrij kan importeren?kdeboois schreef op maandag 26 juli 2021 @ 10:55:
[...]
Geen vergelijk. De Duitse subsidie is gelobbyd door de industrie daar. Wij hebben geen grote automobiel productie hier.
Goede vraag. Zie graag je antwoord tegemoet.Tuupie schreef op maandag 26 juli 2021 @ 11:07:
[...]
Zou dit dan betekenen, aangezien er geen BPM wordt gerekend op EVs, dat ik een auto uit Duitsland BPM-vrij kan importeren?
Als ik even snel Google:kdeboois schreef op maandag 26 juli 2021 @ 11:09:
[...]
Goede vraag. Zie graag je antwoord tegemoet.
https://www.anwb.nl/auto/...aalt-op-elektrische-autos
Staat er dit:
Omdat er uit wordt gegaan van directe uitstoot (de hoeveelheid CO2 die uit de uitlaat komt) en indirecte uitstoot niet wordt meegerekend (zoals de uitstoot van energiecentrales bij de productie van elektriciteit) gaat men voor volledig elektrische auto’s uit van een uitstoot van 0 gram CO2. Daarom ben je vrijgesteld van de vaste voet én de opslag per gram CO2. Onder aan de streep betaal je dus in het geheel geen BPM bij de aanschaf van elektrische auto’s. Dit geldt ook voor de aanschaf van een gebruikte elektrische auto in het buitenland. Hierover is bij invoer in Nederland geen rest-BPM verschuldigd.
Maar dit gaat over gebruikte auto's.....
EDIT:
Zie hieronder
Dat klopt. Je moet wel de BPM procedure volgen (alle gegevens indienen), maar je hoeft er geen BPM over te betalen. Dat triggert mij wel, zal eens kijken wat een Q4 in Duitsland kostTuupie schreef op maandag 26 juli 2021 @ 11:07:
[...]
Zou dit dan betekenen, aangezien er geen BPM wordt gerekend op EVs, dat ik een auto uit Duitsland BPM-vrij kan importeren?
[ Voor 8% gewijzigd door HollovVpo1nt op 26-07-2021 11:15 ]
Helder verhaal. Ik heb voor mijzelf ook wel eens een berekening gemaakt voor het kiezen van een mobiliteitsbudget + zelf auto kopen. Wat ik niet 'recht gerekend' krijg is, even uitgaande van een ICE kleine middenplasse auto (nibud):assje schreef op maandag 26 juli 2021 @ 10:35:
[...]
Uiteindelijk betaalt bij zakelijk lease simpelweg de werkgever de auto. In situaties waar de auto vooral zakelijk gebruikt wordt is het onderdeel van de job maar anders is het gewoon extra salaris.
Ik gebruik mijn auto zakelijk puur voor 8.000km/jaar woon-werk verkeer en rijd daarnaast nog zo'n 4.000km privé. Vanuit mijn werkgever heb ik de optie een auto te rijden met cataloguswaarde €52k of €850/maand uit te laten keren, met stukje woon-werk netto komt dat op €450 netto ongeveer.
Als ik zakelijke lease vergelijk ten opzichte van alternatieven tel ik die €450 op bij de bijtelling, voor mij is privé kopen veel voordeliger maar zelfs ook private lease:In deze vergelijking zit alles (op basis van inschattingen) behalve rentederving. Zelf kopen van een EV6 wil dus zeggen €52k uit eigen geld. Een meerprijs van €1.752 voor private lease vind ik dan helemaal geen gek bedrag (3,4% van €52k).
Gemiddelde kosten autoverzekering: 60 euro/maand
Gemiddelde kosten wegenbelasting: 50 euro/maand
Gemiddelde onderhoudsreservering: 50/maand
Brandstof/maand: 150 euro (mijn situatie)
Totaal: 310 euro.
Ik zou dus om- en nabij 310 euro kwijt zijn aan vaste lasten als ik een bezine auto in bezit zou hebben. Afschrijving niet meegerekend. Voor dat bedrag netto kan ik nu een EV leasen.
Het is niet helemaal een eergelijke vergeling, I know, omdat ik een ICE vergelijk. Maar ik zou een EV zelf niet kopen.
Er is meer informatie naar buiten gekomen over de Bolt EV's die in brand zijn gevlogen. Blijkbaar ligt het toch aan de LG accu's.
https://electrek.co/2021/...tions-we-need-answers-to/
Hyundai is voor de Ioniq 5 overgestapt van LG naar SK accu's. Ford gebruikt voor de Mach-E LG accu's, maar wil voor de Ford F-150 SK accu's gaan gebruiken.
https://electrek.co/2021/...tions-we-need-answers-to/
Hyundai is voor de Ioniq 5 overgestapt van LG naar SK accu's. Ford gebruikt voor de Mach-E LG accu's, maar wil voor de Ford F-150 SK accu's gaan gebruiken.
Ik denk ook dat in veel gevallen privé rijden echt niet goedkoper is dan private lease, zelfs niet bij een wat ouder model. Mensen denken dat wel, maar die rekenen vaak niet goed.HollovVpo1nt schreef op maandag 26 juli 2021 @ 11:28:
[...]
Helder verhaal. Ik heb voor mijzelf ook wel eens een berekening gemaakt voor het kiezen van een mobiliteitsbudget + zelf auto kopen. Wat ik niet 'recht gerekend' krijg is, even uitgaande van een ICE kleine middenplasse auto (nibud):
Gemiddelde kosten autoverzekering: 60 euro/maand
Gemiddelde kosten wegenbelasting: 50 euro/maand
Gemiddelde onderhoudsreservering: 50/maand
Brandstof/maand: 150 euro (mijn situatie)
Totaal: 310 euro.
Ik zou dus om- en nabij 310 euro kwijt zijn aan vaste lasten als ik een bezine auto in bezit zou hebben. Afschrijving niet meegerekend. Voor dat bedrag netto kan ik nu een EV leasen.
Het is niet helemaal een eergelijke vergeling, I know, omdat ik een ICE vergelijk. Maar ik zou een EV zelf niet kopen.
Ik hoop van niet! Dat maakt de trotoirs volkomen ontoegankelijk, en dat vind ik belangrijk!Tuupie schreef op maandag 26 juli 2021 @ 10:24:
losse kabels kan echt niet wat mij betreft.
Goed is niet het juiste woord, je rekent gewoon naar een bepaald doel toe, randzaken daargelaten en alles is prima. Er is voorlopig nog maar 4 jaar wegenbelasting vrij, een BKR registratie (leuk voor hypotheek), de kleine lettertjes van 'reparatie' (is een leuke), andersom kan je foute auto hebben met veel problemen (al heb je daar relatief goedkope 'abbos' voor apk/grote/kleine beurt), benzineprijs en niet te vergeten.. nieuwprijs. Gros prive rijd geen nieuwe auto, daar zit al meteen een bak verschil in.DDDikkiedik schreef op maandag 26 juli 2021 @ 11:50:
[...]
Ik denk ook dat in veel gevallen privé rijden echt niet goedkoper is dan private lease, zelfs niet bij een wat ouder model. Mensen denken dat wel, maar die rekenen vaak niet goed.
Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.
Eindelijk
https://www.nu.nl/auto/61...entie-onverslaanbaar.html
Bijna een goede weergave van 'well to wheel.'
https://www.nu.nl/auto/61...entie-onverslaanbaar.html
Bijna een goede weergave van 'well to wheel.'
Het gaat er natuurlijk om dat je alles eerlijk berekent.SinergyX schreef op maandag 26 juli 2021 @ 21:48:
[...]
Goed is niet het juiste woord, je rekent gewoon naar een bepaald doel toe, randzaken daargelaten en alles is prima. Er is voorlopig nog maar 4 jaar wegenbelasting vrij, een BKR registratie (leuk voor hypotheek), de kleine lettertjes van 'reparatie' (is een leuke), andersom kan je foute auto hebben met veel problemen (al heb je daar relatief goedkope 'abbos' voor apk/grote/kleine beurt), benzineprijs en niet te vergeten.. nieuwprijs. Gros prive rijd geen nieuwe auto, daar zit al meteen een bak verschil in.
En als hypotheek belangrijk is, dan is dat inderdaad mogelijk een overweging om 100 euro per maand extra uit te geven. Maar het ging nu om de totale bezitskosten.
Ik had een oude auto, en ik was daar echt duidelijk meer aan kwijt, terwijl de nieuwprijs echt niet veel hoger was en dit een vrij goedkope optie betrof.
Ik denk dat je berekening niet klopt. Mijn werkgever werkt op dezelfde manier: je hebt een leasebudget OF laat dat uitkeren voor een privé (lease) auto.assje schreef op maandag 26 juli 2021 @ 10:35:
[...]
Uiteindelijk betaalt bij zakelijk lease simpelweg de werkgever de auto. In situaties waar de auto vooral zakelijk gebruikt wordt is het onderdeel van de job maar anders is het gewoon extra salaris.
Als ik zakelijke lease vergelijk ten opzichte van alternatieven tel ik die €450 op bij de bijtelling, voor mij is privé kopen veel voordeliger maar zelfs ook private lease:In deze vergelijking zit alles (op basis van inschattingen) behalve rentederving. Zelf kopen van een EV6 wil dus zeggen €52k uit eigen geld. Een meerprijs van €1.752 voor private lease vind ik dan helemaal geen gek bedrag (3,4% van €52k).
Collega rijdt in een e-Niro ExecutiveLine en betaalt €190 aan bijtelling (8% over de eerste 45k want 2020), komt helemaal niks meer bij. Verre van de bedragen die jij noemt voor zakelijke lease. Zelfs als ik een EV6+ erbij pak voor laten we afronden op 55k, dan kom je anno 2021 uit op € 331 netto bijtelling (12% over de eerste 40k).
Het leasebudget is het budget waarbinnen je van je werkgever mag shoppen, niet wat je zelf betaalt. Dat is meestal alleen bijtelling, soms een (kleine). eigen bijdrage als je bijv. budget overschrijdt.
Wel is het zo dat ik toch voor privé gekozen heb, omdat ik de km's gewoon nog mag schrijven, die gaan wel bruto-netto van het budget af, maar desondanks verdien ik met mijn e-Soul nu zo'n €80/mnd. Daar zit alles in: afschrijving, verzekering, onderhoud, banden, elektra. Als ik zakelijk zou leasen zo ik zo'n €245/mnd kwijt zijn aan bijtelling, een verschil dus van € 325, wat nog op gaat lopen zodra ik zonnepanelen heb en (vrijwel) gratis kan laden (los van de investering).
Daar heb je een punt, maar toch... ik heb zeer veel berekeningen gedaan privé vs. PL vs. zakelijke lease aangezien ik alle opties had/heb. Daarbij met alles rekening gehouden, zeker als het privé betreft: mrb (indien van toepassing), verzekering, onderhoud, banden, afschrijving, etc. en dat gecheckt met o.a. de ANWB gegevens en een aantal andere plekken.SinergyX schreef op maandag 26 juli 2021 @ 21:48:
[...]
Goed is niet het juiste woord, je rekent gewoon naar een bepaald doel toe, randzaken daargelaten en alles is prima. Er is voorlopig nog maar 4 jaar wegenbelasting vrij, een BKR registratie (leuk voor hypotheek), de kleine lettertjes van 'reparatie' (is een leuke), andersom kan je foute auto hebben met veel problemen (al heb je daar relatief goedkope 'abbos' voor apk/grote/kleine beurt), benzineprijs en niet te vergeten.. nieuwprijs. Gros prive rijd geen nieuwe auto, daar zit al meteen een bak verschil in.
En ja, meestal was het nieuw PL vs. tweedehands privé. Maar dat is puur omdat je privé een 6-12 maanden auto van zeg 40k nieuw al voor 30-35k kan kopen, dat zijn vaak ex-demo's of zelfs op voorraad staande auto's.
Desondanks kan je ook bij PL vaak maar uit een kleurtje en een pakketje kiezen en is het toch niet jouw auto, je leaset hem maar, dus zoveel drang naar een extreem specifieke versie en kleur zal er bij de meeste mensen niet zijn. En al is dat er wel: genoeg om uit te kiezen. Wij hebben net een 1 jaar oude e-Soul gekocht en nu hadden we 3 kleuren die we absoluut niet wilden (wit, zilver, rood), 2 die we graag wilden (blauw, oranje) en 2 die ook wel ok zouden zijn als de prijs ernaar zou zijn (zwart, grijs). Het is een zwarte geworden, al had dat er voornamelijk mee te maken dat de blauwe en oranje bijna altijd met zwart dak geleverd werden en daarmee net boven de 45k grens kwam voor 2k subsidie, daarmee werden die kleuren automatisch 2k duurder dan een zwarte of grijze.
Na berekening komt deze e-Soul voor ons neer op € 355 per maand all-in (dus ook afschrijving en elektra). De beste PL deal die ik heb kunnen vinden was een e-Niro voor € 459, dat is nog zonder elektra. Dus ja, dit is nieuw PL vs. tweedehands koop, maar beide gerekend naar 60 maanden.
Uitleg staat erbij, ik tel de derving van de uitkering van het leasebudget (€450) op bij de kosten van zakelijke lease t.b.v. vergelijk. Kan natuurlijk ook andersom, komt op hetzelfde neer (maar is in mijn ogen een beetje mental accounting):MooDyBLueS schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 00:56:
Ik denk dat je berekening niet klopt. Mijn werkgever werkt op dezelfde manier: je hebt een leasebudget OF laat dat uitkeren voor een privé (lease) auto.
- Kia EV6+ lease 2022 €414 (864-€450)
- Kia EV6+ lease 2021 €340 (€790-€450)
- Kia EV6+ Private lease €234 (€684-450)
- Kia EV6+ prive koop €88 (€538-€450)
- Ioniq prive (huidig) -€194 (€256-€450)
[ Voor 11% gewijzigd door assje op 27-07-2021 07:20 ]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
In hoeverre neem je kosten als verzekering, wegenbelasting en onderhoud mee in deze berekening? Want dat zijn zaken die privé aanschaf wel in een berekening mee zouden moeten komen.assje schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 06:44:
[...]
Uitleg staat erbij, ik tel de derving van de uitkering van het leasebudget (€450) op bij de kosten van zakelijke lease t.b.v. vergelijk. Kan natuurlijk ook andersom (komt op hetzelfde keer):Bijtelling is ook wat hoger dan jouw berekening, komt voor mij effectief op 55,5% (meeste tools verzuimen effect arbeidskorting mee te rekenen).
- Kia EV6+ lease 2022 €414
- Kia EV6+ lease 2021 €340
- Kia EV6+ Private lease €234
- Kia EV6+ prive koop €88
- Ioniq prive (huidig) -€194
[ Voor 4% gewijzigd door Suicyder op 27-07-2021 06:57 ]
Dat zit daar uiteraard in (staat er ook bij); alles zit erin behalve rentederving . Voor de EV6+ in eigendom kosten per maand gebaseerd op 12kkm/jaar en 5 jaar:Suicyder schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 06:52:
In hoeverre neem je kosten als verzekering, wegenbelasting en onderhoud mee in deze berekening? Want dat zijn zaken die privé aanschaf wel in een berekening mee zouden moeten komen.
- Afschrijving: €410 (12%/jaar -> 0,88^5=47%)
- Verzekering: €67 (berekening op basis van mijn huidige 14 SVJ)
- Elektra: €37 (6km/kWh en €0,22/kWh)
- Onderhoud: €25 (beurtje, 1x banden en beetje extra)
- Wegenbelasting: €0 (wanneer wordt dat aangepast?)
Zoals gezegd reken ik geen rentederving, dat is een persoonlijke afweging afhankelijk wat je referentie/alternatief is. Afhankelijk van je uitgangspunt kan je per maand bijvoorbeeld optellen:
- Beleggen uitgaande van 7% rendement: €303
- Consumptief krediet 4%: €173
- Aflossen hypotheek 1%: €43
- Spaarrekening 0%: €0
- Sparen negatieve rente en/of VRH -1%: -€43
[ Voor 20% gewijzigd door assje op 27-07-2021 07:18 ]
Dit is wat mij betreft een net zo nietszeggende statement als de claims "leasen is altijd duurder".DDDikkiedik schreef op maandag 26 juli 2021 @ 11:50:
Ik denk ook dat in veel gevallen privé rijden echt niet goedkoper is dan private lease, zelfs niet bij een wat ouder model. Mensen denken dat wel, maar die rekenen vaak niet goed.
Het is volledig afhankelijk van omstandigheden:
- Private lease/aanschaf aanbieding of niet
- Kilometrage
- Schadevrijejaren
- Kosten financiering/rentederving
Vind het in de berekening lease versus koop ook lastig om te zeggen wat de restwaarde is van je koopauto als je bijvoorbeeld uitgaat van 4 jaar eigendom tegenover lease. En dat is wel van invloed om te bepalen welke van de 2 goedkoper is.
Komen we dan in een dip qua restwaarde omdat er MRB op komt. Of is tegen die tijd zoveel vraag naar EV dat ze in de rij staan voor een occasion, of is de (accu)techniek over 4 jaar zoveel verder dat men de huidige generatie al niet meer wil hebben. En misschien zijn de aanschafprijs en Beetjenu stukken hoger dan over 4 jaar vanwege investeringen die gedaan zijn en de chiptekorten. Het is een beetje koffiedik kijken.
Komen we dan in een dip qua restwaarde omdat er MRB op komt. Of is tegen die tijd zoveel vraag naar EV dat ze in de rij staan voor een occasion, of is de (accu)techniek over 4 jaar zoveel verder dat men de huidige generatie al niet meer wil hebben. En misschien zijn de aanschafprijs en Beetjenu stukken hoger dan over 4 jaar vanwege investeringen die gedaan zijn en de chiptekorten. Het is een beetje koffiedik kijken.
Persoonlijk denk ik dat de prijs van EV's tussen €10k-€15k heel erg gaat stabiliseren. Dit doordat ze dan binnen bereik komen van reguliere huishoudens met een (irrationele) weerstand tegen lenen i.c.m. schaarste aanbod. Voor mijn Ioniq verwacht is zodoende dat de afschrijving heel erg af zal vlakken op korte termijn._ferry_ schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 07:24:
Het is een beetje koffiedik kijken.
Met nieuwe(re) auto's ben je als particulier in directe concurrentie met zakelijke rijders. Hier is er wellicht ook impact van auto's die nog interessant zijn i.v.m. lage bijtelling. Kort eigendom doet als particulier potentieel ook zeer doordat BTW niet meer aftrekbaar is.
Maar zoals je zegt; het blijft gokken. In mijn projectie reken ik om het simpel te houden gewoon met 12%/jaar (voor 12kkm/jaar).
[ Voor 6% gewijzigd door assje op 27-07-2021 07:50 ]
Ja in mijn sheet ben ik ook uitgegaan van 12,5%
En als het onder de streep bijvoorbeeld 2000€ scheelt is het ook meer een kwestie van voorkeur of voordelen/nadelen die je zwaarder vind wegen.
IIg kwam ik goedkoper uit met kopen van een nieuwe EV (e-2008) dan een 2e hands qashqai. Wat de keuze alleen maar weer lastiger maakt, want de aanschafprijs is initieel wel fors hoger, en dan ga ik weer twijfelen omdat we niet mega veel rijden. Aan de andere kant geef ik liever geld uit aan een auto die ik zelf zou kiezen dan een 65+ SUV
IIg kwam ik goedkoper uit met kopen van een nieuwe EV (e-2008) dan een 2e hands qashqai. Wat de keuze alleen maar weer lastiger maakt, want de aanschafprijs is initieel wel fors hoger, en dan ga ik weer twijfelen omdat we niet mega veel rijden. Aan de andere kant geef ik liever geld uit aan een auto die ik zelf zou kiezen dan een 65+ SUV
Een beetje EV die ik voor mijn budget van 15-20k overweeg zijn Ioniq 28, Corsa e / Peugeot e-208 of Renault Zoe ZE50. (vanuit Dld zie je de Peugeot en Corsa E al tegen de 20k staan dankzij de flinke subsidie)Op het moment rij ik een honda civic 1.3 hybrid. Die kost mij per maand:
Verzekering wa+: 33 euro.
Wegenbelasting: 59 euro.
ANWB: 13 euro (woonplaats + eu)
1 volle tank benzine (werk vanuit huis) 40x1.70= 68 euro.
Onderhoud: 150 euro.
Afschrijving: 7 euro
Totaal: 330 euro.
Afschrijving neem ik niet mee, op de aanschaf van 2.5k schrijft ie nauwelijks meer af. En natuurlijk doet ie dat wel maar ivm nieuw is het nihil. Zeg 7 euro per maand. Met 1 volle tank en 1:18 rij ik 40x 18 = 720km.
Kan wel kloppen want als ik zie dat bijv de ZE40 nu voor 8/9k te vinden is, de ZE50 voor alles tussen 15k en 35k lijkt me dat een ZE50 wel richting die prijs afzakt zeg rond de 10k.Verzekering: €33 zal niet veel duurder uitvallen
Wegenbelasting: foetsie maar terug per 2025?
Accu volladen: €0,37 (heb geen eigen oprit) x 50 = €18,50 x 3 om dezelfde range te halen van 720km.
ANWB: €0 want met onderhoud bij fabrikant krijg je pechhulp
Onderhoud: €50 voor versleten banden / remblokken / 12v accu / koplamp? Aangenomen dat er aan de high voltage accu en drive train niks mankeert hoeft het niet veel te kosten.
Afschrijving: de grote onbekende. Koop een EV nu, rij hem wat 3 jaar om de sepp subsidie te kunnen houden. Hoeveel schrijf je af op een 20k EV tegen 2024? Je ziet nu al dat 22 / 30 kWh EV's als de first gen zoe/leaf enorm zakken in prijs. Ook de 40 versies dalen als een baksteen in prijs. Tegelijkertijd staat de techniek niet stil en kan een EV van my 2018/2020 in 2024 outdated zijn als de budget EV's over drie jaar gewoon accu's van 60/80 kWh hebben.
Dus €330 - €138.5= € 191.5 over aan ruimte voor afschrijving op een EV van 15k tot 20k. In drie jaar tijd is dat 36 x 191.5 ofwel een kleine 6900 euro. Dan zit je bij een 15k ev al op een afschrijving van 46% en bij een 20k ev op 35%. Geef je dus uiteindelijk hetzelfde uit in de maand maar je rijdt wel een EV.
En dit is allemaal vanuit privé berekend. Want ik heb geen zakelijk lease budget maar gratis OV kaart. En privé leasen begin ik niet aan want ik behoud liever zoveel mogelijk hypotheekruimte voor mijn eerste eigen woning. Wie weet met parkeerruimte op eigen grond zodat ik wel vanaf huis kan laden als ik zonnepanelen plaats. En dan ben je goedkoper uit qua laden, maar bij een EV is afschrijving de grootste kostenpost en bij een ICE brandstof en onderhoud.
Het is echt geen koffiedik kijken._ferry_ schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 07:24:
Als je ziet hoe traag de EV verkopen zijn, en hoe duur de auto's nieuw zijn, gaat de restwaarde hoog blijven.
Want iedereen die geen nieuw kan kopen, zal er 2de hands wel een proberen te krijgen.
Nieuwe batterijtechnologie is ook iets wat al 10 jaar wordt gezegd. Maar er blijven nieuwe fabrieken gebouwd worden die gebaseerd zijn op het werken met 1865/2170 en pouch cellen. En nieuwe batterijtechniek wordt enkel toegepast, als het voor de fabrikant goedkoper wordt dan de huidige manier. Zodat productiekosten omlaag kunnen, en het winstcijfer naar boven. Dus wij merken daar volgende 10 jaar niets van.
De vraag naar EV's is echt enorm, en de fabrikanten kunnen/willen er totaal nog niet aan voldoen.
Ik gebruik meestal https://www.berekenhet.nl...ing-auto-van-de-zaak.htmlassje schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 06:44:
[...]
Bijtelling is ook wat hoger dan jouw berekening, komt voor mij effectief op 55,5% (meeste tools verzuimen effect arbeidskorting mee te rekenen).
Is deze tool wel accuraat met bijtelling?
Beetje offtopic, sorry daarvoor.
@Sonicfreak dat is 'm inderdaad, die houdt inderdaad ook rekening met afgenomen inkomensafhankelijke algemene heffingskorting en arbeidskorting.
[ Voor 18% gewijzigd door The__Virus op 27-07-2021 09:02 ]
Er is een leuk topic voor jullie discussie:https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2068168
Daar zal het ook vast wel over EV´s gaan tegenwoordig.
Weet iemamd waarom Tesla de leveringen van de nieuwe Model S heeft gestopt ?
Leek te gaan om een firmware issue, maar ze zouden alweer geleverd worden volgens dit artikel:kdeboois schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 09:02:
Er is een leuk topic voor jullie discussie:https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2068168
https://www.teslarati.com...eries-resume-hold-lifted/
Vegan for a better world ||| De Belangrijkste Toespraak Die Je Ooit Zal Horen ||| Durf jij je consumptie van dierlijke producten te verdedigen?
Niet helemaal duidelijk.kdeboois schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 09:02:
https://electrek.co/2021/...del-s-deliveries-on-hold/
Edit: ik zie dat @yakmak mij voor is.
[ Voor 4% gewijzigd door Sonicfreak op 27-07-2021 09:13 ]
Helemaal mee eens. 5 jaar is in autoland toch best een lange tijd, als je ziet hoe hard de ontwikkelingen (vooral in de markt, niet eens per se qua techniek) zijn gegaan._ferry_ schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 07:24:
Vind het in de berekening lease versus koop ook lastig om te zeggen wat de restwaarde is van je koopauto als je bijvoorbeeld uitgaat van 4 jaar eigendom tegenover lease. En dat is wel van invloed om te bepalen welke van de 2 goedkoper is.
Ik heb voor mezelf een vergelijk gemaakt tussen een FOL (full operational lease, zakelijk) en aanschaf (eigendom) van dezelfde auto. De grote onbekend bij de aanschaf is je 'restwaarde' c.q. de afschrijving. Ik heb daarbij ook gekeken naar het break-even point van beide opties, qua afschrijving. Dat lag dermate laag, dat ik de kans heel groot acht dat ik er met eigen aanschaf een stuk beter 'uit kom'.
Helpt ook niet mee dat de auto die ik heb gekocht, een Enyaq is die met alle opties ruim over de 60K gaat... Dat maakt de FOL heel duur, soms betaal je zelfs "extra" over de hele looptijd ten opzichte van de meerprijs van de optie.
De afschrijving is en blijft, voor mij, de grote onbekende. Ik ga straks in ieder geval genieten van de wagen en dan zien we over 5 jaar wel of het een goede keuze was of niet ..
vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser
En hoe zijn die effecten dan? Hoe meer kilometers, hoe goedkoper privé-aanschaf?assje schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 07:13:
[...]
Dit is wat mij betreft een net zo nietszeggende statement als de claims "leasen is altijd duurder".
Het is volledig afhankelijk van omstandigheden:"Zelfs niet bij een wat ouder model" kan ik zeker niet plaatsen. Juist bij een EV is relatief een gigantisch deel van de kosten afschrijving. Een gebruikte EV (kopen) is dus vrijwel zeker fors goedkoper dan een nieuwe (leasen).
- Private lease/aanschaf aanbieding of niet
- Kilometrage
- Schadevrijejaren
- Kosten financiering/rentederving
Het kan wel kloppen dat ik mijn aanbieding teveel als norm gebruik, want verder heb ik er nooit aan gerekend.
Je moet bij de berekeningen ook de onzekerheid over de accu nog meenemen natuurlijk.
Ik heb het vermoeden dat je je een beetje verkijkt op de prijzen vanwege de incl/excl btw vermelding. Zeer veel EV's staan excl. btw geadverteerd. Ik weet dit omdat we onlangs een e-Soul gekocht hebben en ook de Ioniq 28 als goedkoper alternatief hebben overwogen.Joosie200 schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 08:14:
[...]
Een beetje EV die ik voor mijn budget van 15-20k overweeg zijn Ioniq 28, Corsa e / Peugeot e-208 of Renault Zoe ZE50. (vanuit Dld zie je de Peugeot en Corsa E al tegen de 20k staan dankzij de flinke subsidie)
Als 2e auto zijn we nu naar de e-208, Zoe ZE50, Honda e of MX-30 aan het kijken. Die eerste twee zijn nog amper onder de 25k te verkrijgen en de geadverteerde prijzen rond de 20k zijn of excl. btw of in het geval van de Zoe ZE50 met huuraccu (en soms beide). En dan is het als laatste ook nog even opletten of ze de 2k subsidie er al in verrekend hebben, gelukkig zetten steeds meer dat in de tekst erbij.
Nee hoor, al blijft dat een sneaky manier van adverteren. Zelfde met alvast de sepp 2k eraf halen in de vraagprijs.MooDyBLueS schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 20:23:
[...]
Ik heb het vermoeden dat je je een beetje verkijkt op de prijzen vanwege de incl/excl btw vermelding. Zeer veel EV's staan excl. btw geadverteerd. Ik weet dit omdat we onlangs een e-Soul gekocht hebben en ook de Ioniq 28 als goedkoper alternatief hebben overwogen.
Als 2e auto zijn we nu naar de e-208, Zoe ZE50, Honda e of MX-30 aan het kijken. Die eerste twee zijn nog amper onder de 25k te verkrijgen en de geadverteerde prijzen rond de 20k zijn of excl. btw of in het geval van de Zoe ZE50 met huuraccu (en soms beide). En dan is het als laatste ook nog even opletten of ze de 2k subsidie er al in verrekend hebben, gelukkig zetten steeds meer dat in de tekst erbij.
Corsa e voor 24 en 22k met sepp alvast in de vraagprijs meenemen
https://link.marktplaats.nl/m1731466112
https://link.marktplaats.nl/m1722468506
Zoe ZE50 met koopaccu 24k
https://link.marktplaats.nl/m1723123555
Zoe ZE50 met huuraccu 18/19k
https://link.marktplaats.nl/m1721595871
https://link.marktplaats.nl/m1729131306
Zag er een voor 16k maar die was in no time weg een R135 intens bij een Bovag garage.
Blijft wel zo dat je bij de Zoe wat ik nu aan wegenbelasting en verzekering kwijt ben dan betaal aan huuraccu + aparte verzekering. Dus je wisselt de ene vaste lasten in voor de ander.
De 208 en Corsa e kom ik op mobile.de wel tegen. Zit je alleen met 1k aan import kosten give or take via een export/importbedrijfje. Bpm is €0, leges RDW een keer €300.
Joosie200 schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 08:14:
[...]
Een beetje EV die ik voor mijn budget van 15-20k overweeg zijn Ioniq 28, Corsa e / Peugeot e-208 of Renault Zoe ZE50. (vanuit Dld zie je de Peugeot en Corsa E al tegen de 20k staan dankzij de flinke subsidie)
Dat is dus precies wat ik zeg: ze zijn er niet voor 15-20k.Joosie200 schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 20:38:
[...]
Nee hoor, al blijft dat een sneaky manier van adverteren. Zelfde met alvast de sepp 2k eraf halen in de vraagprijs.
Corsa e voor 24 en 22k met sepp alvast in de vraagprijs meenemen
https://link.marktplaats.nl/m1731466112
https://link.marktplaats.nl/m1722468506
Zoe ZE50 met koopaccu 24k
[ Voor 45% gewijzigd door MooDyBLueS op 27-07-2021 20:59 ]
Zie wel een ioniq en zoe ze50 huurvariant voor die prijzen in NL. Peugeot/Corsa zijn relatief nieuwer en nog niet voor die prijzen te vinden in NL dan. Voor de e-208 moet je naar Italië toe.MooDyBLueS schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 20:56:
[...]
[...]
Dat is dus precies wat ik zeg: ze zijn er niet voor 15-20k.
https://m.mobile.de/auto-...5243-b3e591be4fc9&type=ad
https://m.mobile.de/auto-...5243-b3e591be4fc9&type=ad
https://m.mobile.de/auto-...-pforzheim/327853583.html
https://www.ad.nl/auto/el...et-wereldrecord~aceb6de7/
Was dese al langsgekomen? Een elektrische caravan met z’n eigen accupakket. Voor alle neuzelaars op Facebook die altijd maar roepen dat ze een caravan willen meesleuren maar met een EV dit onmogelijk zou zijn.
Was dese al langsgekomen? Een elektrische caravan met z’n eigen accupakket. Voor alle neuzelaars op Facebook die altijd maar roepen dat ze een caravan willen meesleuren maar met een EV dit onmogelijk zou zijn.
There are 10 kinds of people on the planet. Those who understand binary, and those who don't. | http://twitch.tv/jaapGoose || AMD Ryzen 5 3600, Asus RX 6650 XT OC-Edition, 16GB, MSI B450 Gaming X
Interessant concept inderdaad, maar er zal een flink prijskaartje aanzitten. En ik mag dan wel hopen dat zo’n caravan (heel) veel gebruikt wordt. Anders is over 15 jaar de accu aan vervanging toe, met netto slechte 45 weken gebruik (3 weken weg x 15 jaar). Blijft een gek concept, volle caravanstallingen.DigitalExorcist schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 08:50:
Ja misschien dat de caravanstalling als een locale mega accu kan werken voor de wijk eromheen.t0mmiiiii schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 09:03:
[...]
Interessant concept inderdaad, maar er zal een flink prijskaartje aanzitten. En ik mag dan wel hopen dat zo’n caravan (heel) veel gebruikt wordt. Anders is over 15 jaar de accu aan vervanging toe, met netto slechte 45 weken gebruik (3 weken weg x 15 jaar). Blijft een gek concept, volle caravanstallingen.
In eerste instantie leek het mij een goed idee maar bij nader inzien toch niet, want hoe ga je dat in de praktijk doen met laden. Als je wil laden zul je de caravan toch moeten afkoppelen om ze allebei te laden, niet echt handig lijkt mij. En ik zou dan liever een grotere accu in de auto hebben dan een accu in een caravan die het grootste deel van het jaar in de stalling staat.
PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Zo lang er nog een tekort is aan hernieuwbare energie en accu's lijkt dit me sowieso een onwenselijke oplossing. Voor gebruik enkele keren per jaar zou ik dan veel meer zien in een concept met een range extender in de caravan die tijdens het rijden de auto kan laden.
Voor sporadisch gebruik lijkt dat me energetisch veel zinvoller. Zo'n extender zou ook nog modulair kunnen zijn (soort disselbak) zodat die wel gewoon een fatsoenlijke bezettingsgraad kan krijgen.
Voor sporadisch gebruik lijkt dat me energetisch veel zinvoller. Zo'n extender zou ook nog modulair kunnen zijn (soort disselbak) zodat die wel gewoon een fatsoenlijke bezettingsgraad kan krijgen.
Waarom afkoppelen? Ja anders neem je wel gelijk 2 laadplekken tegelijk in. Ligt ook aan de plaatsing natuurlijk. In de lengte tov de laadpaal is erg lastig maar parallel aan de laadpaal (mits 2 aansluitingen) zou moeten kunnen.PeterZ(on) schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 09:22:
In eerste instantie leek het mij een goed idee maar bij nader inzien toch niet, want hoe ga je dat in de praktijk doen met laden. Als je wil laden zul je de caravan toch moeten afkoppelen om ze allebei te laden, niet echt handig lijkt mij. En ik zou dan liever een grotere accu in de auto hebben dan een accu in een caravan die het grootste deel van het jaar in de stalling staat.
Qua techniek lijkt het me erg interessant. En het is Dethleffs, die hebben wel enige ervaring met caravans me dunkt.
There are 10 kinds of people on the planet. Those who understand binary, and those who don't. | http://twitch.tv/jaapGoose || AMD Ryzen 5 3600, Asus RX 6650 XT OC-Edition, 16GB, MSI B450 Gaming X
Daarover gesproken; hoe doen mensen dat die bijv. met een bagagewagentje op vakantie gaan. Koppelen die het wagentje steeds af bij de snellader? Of is dat afhankelijk van de locatie of dat nodig is of niet?
Op zich lijkt me op vakantie met de wagen met de steeds meer aanwezige snelladers niet eens zo'n grote uitdaging. Maar een karretje af- en aankoppelen, dan komen er weer een heel aantal extra handelingen bij..
(Ik heb m'n auto nog niet, maar vroeg het me af).
Op zich lijkt me op vakantie met de wagen met de steeds meer aanwezige snelladers niet eens zo'n grote uitdaging. Maar een karretje af- en aankoppelen, dan komen er weer een heel aantal extra handelingen bij..
Ik denk niet dat je vaak het geluk zal hebben dat het precies zo uit komt dat je ze allebei kunt laden is mijn idee. Zelfs met alleen de caravan erachter en dan alleen de auto laden zal niet overal kunnen en moet je afkoppelen. Maar idd wel interessant, zeker als de caravan een eigen stroomvoorziening heeft maar met de Ioniq5 kun je dat ook regelen.DigitalExorcist schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 09:40:
[...]
Waarom afkoppelen? Ja anders neem je wel gelijk 2 laadplekken tegelijk in. Ligt ook aan de plaatsing natuurlijk. In de lengte tov de laadpaal is erg lastig maar parallel aan de laadpaal (mits 2 aansluitingen) zou moeten kunnen.
Qua techniek lijkt het me erg interessant. En het is Dethleffs, die hebben wel enige ervaring met caravans me dunkt.
PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Klinkt wel interessant, maar lijkt me wel veel gedoe bij het snelladen onderweg. En ook het 9 maanden ongebruikt stilstaan wat veel caravans doen lijkt me niet bevorderlijk voor de accu. Tenzij je de caravan thuis kan parkeren en die 80kW accu als een soort "Tesla Home" gebruiken om overdag je zelf opgewekte zonne-energie in op te slaan om daar dan 's avonds / 's nachts je elektrische auto mee op te laden?DigitalExorcist schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 08:50:
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
Hoorde laatst ook dat er in frankijk nu een soort Aanhanger accu-pakket bestaat: kun je je auto voorzien van een aanhanger met daarin een grote accu: extra laadsysteem..JanHenk schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 09:43:
Daarover gesproken; hoe doen mensen dat die bijv. met een bagagewagentje op vakantie gaan. Koppelen die het wagentje steeds af bij de snellader? Of is dat afhankelijk van de locatie of dat nodig is of niet?
wel benieuwd hoeveel auto's het goed gaan vinden om geladen te worden terwijl ze rollen....
dat moet de boordcomputer ook goed vinden
Zonder ervaring ermee te hebben, het lijkt me afhankelijk van waar je laadpunt zit. Op mijn eNiro zit het laadpunt voor, ik zou het vooruit erin rijden en de aanhang wagen zal dan achter wat uitsteken, so be it. Als je laadpunt achter zit is het wellicht wat lastig aangezien de kabel dan wellicht niet lang genoeg is.JanHenk schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 09:43:
Daarover gesproken; hoe doen mensen dat die bijv. met een bagagewagentje op vakantie gaan.
Bij veel snelladers blokkeer je dan een laadplek of de openbare weg, maar er zijn er ook genoeg waar er prima ruimte is. Bij Ionity zie je soms dat 1 lader gereserveerd is voor aanhangers, die heeft dan een dubbel zo lang vak en staat de lader in het midden ipv vooraan.JanHenk schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 09:43:
Zoals hier bij Salzbergen:
Als de laadklep bij de neus zit dan kun je hier overigens juist beter bij die andere 5 plekken staan.
Denk dat de laadklep vooraan sowieso het meest gunstig is wanneer je met een aanhanger rijdt.
[ Voor 10% gewijzigd door CyBeRSPiN op 28-07-2021 10:16 ]
Ik heb daar ook over na zitten te denken want ik heb samen met mijn ouders ook een klein aanhangertje waar ik in het verleden wel mee op vakantie ben geweest (door het jaar heen gebruiken zij 'm bijvoorbeeld om tuinafval naar de stort te brengen, en ik gebruik 'm voor vakanties). Dit jaar is die niet nodig maar wellicht volgend jaar wel. Bij bijna alle Tesla Superchargers moet je achteruit inparkeren dus dan zou ik inderdaad elke keer het karretje moeten afkoppelen voor ik kan laden en 'm daarna weer aankoppelen. Gelukkig is het een klein karretje dat je bij wijze van spreken als een forse kruiwagen kunt verplaatsen, maar met een caravan zou dat pas echt onhandig zijn!
[ Voor 9% gewijzigd door Mx. Alba op 28-07-2021 10:36 ]
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
Verwijderd
Het is de BMW i3 geworden! Binnenkort zal ik mijn ervaringen even uiteen zetten.
6 maanden contract met 4% bijtelling wel minder opties dan ik gewend ben in auto's maar wel echt prima voor waar ik heb hem voor gebruik. Vanavond ook even elektrisch karten haha!
6 maanden contract met 4% bijtelling wel minder opties dan ik gewend ben in auto's maar wel echt prima voor waar ik heb hem voor gebruik. Vanavond ook even elektrisch karten haha!
De meeste bagagewagentjes zijn inderdaad niet heel groot, het ging mij meer om de handeling. Die grote snellaadplekken van Ionity zijn op zichzelf wel handig, maar die zijn dan m.i. vooral geschikt voor de grote caravans en niet voor de kleinere karretjes.Mx. Alba schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 10:35:
Ik heb daar ook over na zitten te denken want ik heb samen met mijn ouders ook een klein aanhangertje waar ik in het verleden wel mee op vakantie ben geweest (door het jaar heen gebruiken zij 'm bijvoorbeeld om tuinafval naar de stort te brengen, en ik gebruik 'm voor vakanties). Dit jaar is die niet nodig maar wellicht volgend jaar wel. Bij bijna alle Tesla Superchargers moet je achteruit inparkeren dus dan zou ik inderdaad elke keer het karretje moeten afkoppelen voor ik kan laden en 'm daarna weer aankoppelen. Gelukkig is het een klein karretje dat je bij wijze van spreken als een forse kruiwagen kunt verplaatsen, maar met een caravan zou dat pas echt onhandig zijn!
Ik ben er ook nog niet achter wat meer verbruikt: een kleine aanhanger of een dakkoffer. Aangenomen dat je beide keren dezelfde snelheid gaat rijden (dus zeg 100 km/h), wat zou dan zuiniger zijn? Met een elektrische auto is gaat dat wel relevant worden natuurlijk...
Ik neig ernaar te stellen dat een karretje zuiniger is dan een dakkoffer, in verband met frontaal oppervlak..
Mijn ervaring met een ICE is dat je met een volgeladen auto en bagagekarretje zoals hieronder zuiniger rijdt dan zonder karretje - laat staan met dakkoffer. Dus ik neem aan dat dat met een BEV niet anders is. Je rijdt natuurlijk langzamer (ja, je mag in Frankrijk wel 130, maar wil je dat ook met een aanhangertje?) en als het karretje klein genoeg is voegt die weinig luchtweerstand toe.JanHenk schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 10:41:
[...]
De meeste bagagewagentjes zijn inderdaad niet heel groot, het ging mij meer om de handeling. Die grote snellaadplekken van Ionity zijn op zichzelf wel handig, maar die zijn dan m.i. vooral geschikt voor de grote caravans en niet voor de kleinere karretjes.
Ik ben er ook nog niet achter wat meer verbruikt: een kleine aanhanger of een dakkoffer. Aangenomen dat je beide keren dezelfde snelheid gaat rijden (dus zeg 100 km/h), wat zou dan zuiniger zijn? Met een elektrische auto is gaat dat wel relevant worden natuurlijk...
Ik neig ernaar te stellen dat een karretje zuiniger is dan een dakkoffer, in verband met frontaal oppervlak..
Tesla beviel niet meer?Verwijderd schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 10:39:
Het is de BMW i3 geworden! Binnenkort zal ik mijn ervaringen even uiteen zetten.
Ik denk ook dat een karretje zuiniger is. Ik gebruik een Fietsendrager op een Model3 en alleen daarmee gaat het verbruik al flink omhoog, zeker als je boven de 100km/u komt. Auto is zo gestroomlijnd dat fietsen er half bovenuit steken.JanHenk schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 10:41:
[...]
De meeste bagagewagentjes zijn inderdaad niet heel groot, het ging mij meer om de handeling. Die grote snellaadplekken van Ionity zijn op zichzelf wel handig, maar die zijn dan m.i. vooral geschikt voor de grote caravans en niet voor de kleinere karretjes.
Moet trouwens zeggen dat zelfs een Fietsendrager bij sommige Tesla superchargers al een uitdaging is door de korte kabel die Tesla toepast. Moet soms echt met de drager tegen de laadpaal aanstaan om de stekker er in te kunnen doen, vooral bij laders die dwars achter de laad plek staan.
de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.
They see me rollin',...

Jup JayPe is still alive. En ik heb 't wederom zonder problemen gered. In één dag zelfs, 10 laadstop. Nederland - Italië
Alles met één laadpas. MAINGAU THANK YOU VERY MUCH!
En nu, vakantie. Dolce far niente.
@MeZZiN @Hachy @mux
Jup JayPe is still alive. En ik heb 't wederom zonder problemen gered. In één dag zelfs, 10 laadstop. Nederland - Italië
@MeZZiN @Hachy @mux
To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker
Als toevoeging hierop nog een optie: onze Kia e-Soul 64 kWh kan 100 kg daklast hebben voor een dakkoffer, maar heeft ook de optie voor een trekhaak die 300 kg mag trekken (geen idee of zo'n karretje daar onder blijft, ik gok van niet) of 100 kg kogeldruk voor een fietsdrager of trekhaakkoffer.Mx. Alba schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 10:54:
[...]
Mijn ervaring met een ICE is dat je met een volgeladen auto en bagagekarretje zoals hieronder zuiniger rijdt dan zonder karretje - laat staan met dakkoffer. Dus ik neem aan dat dat met een BEV niet anders is. Je rijdt natuurlijk langzamer (ja, je mag in Frankrijk wel 130, maar wil je dat ook met een aanhangertje?) en als het karretje klein genoeg is voegt die weinig luchtweerstand toe.
[Afbeelding]
Zo'n trekhaakkoffer wordt o.a. door Thule aangeboden. De Thule EasyBase weegt 14,4 kg en de BackUp koffer 14 kg, die met 31 kg gevuld mag worden en 420L groot is. Dat is vergelijkbaar met een gemiddelde dakkoffer, maar qua luchtweerstand zo goed als niks toevoegt. Het is met name het extra gewicht wat voor een iets hoger verbruik zorgt, maar zeker niet zoals een dakkoffer.
Grootste nadeel is dat je parkeersensoren achter en achteruitrijcamera niet werken als je dit gemonteerd hebt, maar dat heb je volgens mij met elke aanhanger ook. Oh en de prijs, want de door Kia geleverde wegklapbare trekhaak is € 949, de EasyBase is € 259 en de BackUp koffer is € 609 (adviesprijzen). Een dakkoffer met dwarsdragers is veel goedkoper, zelfs als ik puur bekijk wat Kia zelf levert: € 459 voor een 390L dakkoffer en € 318 voor de dwarsdragers.
Goed bezig! Dus qua tijd moet het lukken. Maar beginnen de laadstoppen op een gegeven moment te vervelen, vraag ik me dan af?JayPe schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 13:38:
Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca
Niet degene waar je op reageert, maar ik kan me dat zeker wel voorstellen. Misschien moet een trip die je normaal met 1-2x tanken kan afleggen in één dag ook in twee dagen doen, maar uiteindelijk is alles een keuze en geef je ergens op toe.XanderDrake schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 14:05:
[...]
Goed bezig! Dus qua tijd moet het lukken. Maar beginnen de laadstoppen op een gegeven moment te vervelen, vraag ik me dan af?
Een e-Up is niet groot, moet relatief vaak opladen, maar is spotgoedkoop om te rijden en als dat de rest van het jaar genoeg hebt aan dit formaat en het comfort prima vindt, dan lach je gewoon de ballen uit je broek en zijn die X extra laadstops tov een Tesla of Audi e-tron het natuurlijk dubbel en dwars waard.
Het meest compromisloos is misschien een van die twee, maar daar hangen weer de kosten aan die je continu hebt. Het zijn weliswaar EV's, maar als EV zijn het wel de duurdere in alle opzichten. En ik vind het zelf bijvoorbeeld ook niet prettig om doordeweeks in een erg grote auto te rijden, dat is met parkeren toch gewoon minder fijn. Ieder zo zijn keuze en voorkeur op dat gebied, maar ik snap die e-Up keuze prima en zou in zo'n geval ook wel met die laadstops kunnen leven. Het is immers vakantie, lekker relaxed aan doen toch?
Verwijderd
Goed nieuws over laadpalen in garages bij VvE's: https://www.vvebelang.nl/...ng-oplaadpunten-vves-284/
Natuurkundig is dit erg twijfelachtig. Je bespaart brandstof/energie door een lagere snelheid, niet door het toevoegen van extra gewicht, oppervlak/drag en twee wielen met rolweerstand.Mx. Alba schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 10:54:
[...]
Mijn ervaring met een ICE is dat je met een volgeladen auto en bagagekarretje zoals hieronder zuiniger rijdt dan zonder karretje - laat staan met dakkoffer. Dus ik neem aan dat dat met een BEV niet anders is. Je rijdt natuurlijk langzamer (ja, je mag in Frankrijk wel 130, maar wil je dat ook met een aanhangertje?) en als het karretje klein genoeg is voegt die weinig luchtweerstand toe.
[Afbeelding]
Als je maar 300kg kan trekken is zo'n koffer inderdaad wellicht een oplossing, maar 31kg bagage in een koffer op de trekhaak is ook vrij weinig... Dan is misschien toch zo'n bagagewagentje toch een betere optie. Zo'n aanhangertje weegt zelf zo'n 150-200kg dus dan kan je 100-150kg bagage meenemen, dat is 3-5x zo veel als wat in die trekhaakkoffer mag. Hoewel die aanhangertjes natuurlijk ook vrij prijzig zijn, je betaalt er zo €800-1200 voor. Maar aan het goedkope eind ontloopt het dus niet veel de prijs van een dakkoffer + dwarsliggers of van zo'n trekhaakkoffer. Een extra voordeel is ook dat zo'n aanhangertje voor veel meer dingen gebruikt kan worden, bijvoorbeeld ook voor het vervoeren van meubels, witgoed, grof vuil, tuinafval, en als je later een auto hebt die 750kg kan trekken dan kan je zelfs 500-600kg spullen ermee vervoeren.MooDyBLueS schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 14:02:
[...]
Als toevoeging hierop nog een optie: onze Kia e-Soul 64 kWh kan 100 kg daklast hebben voor een dakkoffer, maar heeft ook de optie voor een trekhaak die 300 kg mag trekken (geen idee of zo'n karretje daar onder blijft, ik gok van niet) of 100 kg kogeldruk voor een fietsdrager of trekhaakkoffer.
Zo'n trekhaakkoffer wordt o.a. door Thule aangeboden. De Thule EasyBase weegt 14,4 kg en de BackUp koffer 14 kg, die met 31 kg gevuld mag worden en 420L groot is. Dat is vergelijkbaar met een gemiddelde dakkoffer, maar qua luchtweerstand zo goed als niks toevoegt. Het is met name het extra gewicht wat voor een iets hoger verbruik zorgt, maar zeker niet zoals een dakkoffer.
Grootste nadeel is dat je parkeersensoren achter en achteruitrijcamera niet werken als je dit gemonteerd hebt, maar dat heb je volgens mij met elke aanhanger ook. Oh en de prijs, want de door Kia geleverde wegklapbare trekhaak is € 949, de EasyBase is € 259 en de BackUp koffer is € 609 (adviesprijzen). Een dakkoffer met dwarsdragers is veel goedkoper, zelfs als ik puur bekijk wat Kia zelf levert: € 459 voor een 390L dakkoffer en € 318 voor de dwarsdragers.
En nog een voordeel van een karretje bij een BEV is dus dat je in de praktijk zelfs zuiniger rijdt als je dat ding erachter hebt dan normaal, dus je bereik wordt zelfs groter. Nadeel natuurlijk dat je wel wat langzamer rijdt, wat dus ook de oorzaak is van de toegenomen range.
Nee, klopt. De besparing komt inderdaad puur door de lagere snelheid. Maar zeg nou zelf, als je niet met een aanhanger rijdt, ga je dan in Frankrijk rustig 100 rijden op de cruise control? Neuh, dan ga je 140-150 knallen.The__Virus schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 14:24:
[...]
Natuurkundig is dit erg twijfelachtig. Je bespaart brandstof/energie door een lagere snelheid, niet door het toevoegen van extra gewicht, oppervlak/drag en twee wielen met rolweerstand.
Als goedkoop rijden een overweging is, dan is de e-Up van 2020 tov een 2016 al een mooie verbetering: ongeveer twee keer zo ver rijden met dezelfde formfactor en efficientie. 5x iets langer pauze houden richting Italië is goed te doen lijkt meMooDyBLueS schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 14:16:
Niet degene waar je op reageert, maar ik kan me dat zeker wel voorstellen. Misschien moet een trip die je normaal met 1-2x tanken kan afleggen in één dag ook in twee dagen doen, maar uiteindelijk is alles een keuze en geef je ergens op toe.
Een e-Up is niet groot, moet relatief vaak opladen, maar is spotgoedkoop om te rijden en als dat de rest van het jaar genoeg hebt aan dit formaat en het comfort prima vindt, dan lach je gewoon de ballen uit je broek en zijn die X extra laadstops tov een Tesla of Audi e-tron het natuurlijk dubbel en dwars waard.
Het meest compromisloos is misschien een van die twee, maar daar hangen weer de kosten aan die je continu hebt. Het zijn weliswaar EV's, maar als EV zijn het wel de duurdere in alle opzichten. En ik vind het zelf bijvoorbeeld ook niet prettig om doordeweeks in een erg grote auto te rijden, dat is met parkeren toch gewoon minder fijn. Ieder zo zijn keuze en voorkeur op dat gebied, maar ik snap die e-Up keuze prima en zou in zo'n geval ook wel met die laadstops kunnen leven. Het is immers vakantie, lekker relaxed aan doen toch?
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Goed punt, al moet je er dan ook wel trek in hebben om dat aanhangertje het hele jaar te stallen (en de ruimte ervoor hebben). Dit is onze eerste EV, hiervoor 4 hybrides gehad en daarbij huurde ik altijd een dakkoffer, maar kocht ik de dwarsliggers. Die nemen geen ruimte in beslag en de dakkoffer huren heb ik een zeer betaalbaar adres voor wat ik nu al 3 jaar heb gebruikt en als we een weekendje weggaan zorgen we altijd dat het in de kofferbak past.Mx. Alba schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 14:31:
[...]
Als je maar 300kg kan trekken is zo'n koffer inderdaad wellicht een oplossing, maar 31kg bagage in een koffer op de trekhaak is ook vrij weinig... Dan is misschien toch zo'n bagagewagentje toch een betere optie. Zo'n aanhangertje weegt zelf zo'n 150-200kg dus dan kan je 100-150kg bagage meenemen, dat is 3-5x zo veel als wat in die trekhaakkoffer mag. Hoewel die aanhangertjes natuurlijk ook vrij prijzig zijn, je betaalt er zo €800-1200 voor. Maar aan het goedkope eind ontloopt het dus niet veel de prijs van een dakkoffer + dwarsliggers of van zo'n trekhaakkoffer. Een extra voordeel is ook dat zo'n aanhangertje voor veel meer dingen gebruikt kan worden, bijvoorbeeld ook voor het vervoeren van meubels, witgoed, grof vuil, tuinafval, en als je later een auto hebt die 750kg kan trekken dan kan je zelfs 500-600kg spullen ermee vervoeren.
En nog een voordeel van een karretje bij een BEV is dus dat je in de praktijk zelfs zuiniger rijdt als je dat ding erachter hebt dan normaal, dus je bereik wordt zelfs groter. Nadeel natuurlijk dat je wel wat langzamer rijdt, wat dus ook de oorzaak is van de toegenomen range.
31kg is inderdaad niet veel, maar met een gezin gaan er vaak dingen mee voor de kinderen die relatief groot zijn, maar weinig wegen, denk daarbij aan een voetbal, knuffels, speelgoed, etc. Daarnaast kan je de kofferbak nog steeds volstouwen en daar dus de zware kleding sowieso instoppen. Bij onze e-Soul is dat 315L standaard en met de dubbele laadvloer naar beneden 421L, met de zeer rechte vormen is het erg praktisch te noemen. We hebben al een midweek naar Friesland achter de rug en hadden ruimte over, dit was puur met de kofferbak. 2 medium koffers, 1 weekendtas, kids allebei een rugzak/rolkoffertje en nog 2 rugtassen en een voetbal. Ik zat pas net tot de hoofdsteunen en de laadkabel kon ik aan de zijkant ook nog prima kwijt zonder te moeten proppen.
Ik heb hier eens gelezen dat iemand er een soort van tuinbox op heeft gedaan, is natuurlijk een stukje goedkoper. Als je al een fietsendrager hebt kun je het wellicht daar op maken. Is ivm waterdicht en diefstal niet optimaal en is dus afhankelijk van je use case of het een alternatief kan zijn of niet.MooDyBLueS schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 14:02:
[...]
Oh en de prijs, want de door Kia geleverde wegklapbare trekhaak is € 949, de EasyBase is € 259 en de BackUp koffer is € 609 (adviesprijzen).
Volgens mij moet je dan een beetje zoeken naar het optimum tussen verbruik, (snel)laadtijd en snelheid. Het is voor mij geen gegeven dat je ik 140 op de cruise zou zetten, dat kan ook wel wat langzamer (en zuiniger). Hoe sneller je rijdt, hoe meer stops je nodig hebt, toch?Mx. Alba schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 14:34:
[...]
Nee, klopt. De besparing komt inderdaad puur door de lagere snelheid. Maar zeg nou zelf, als je niet met een aanhanger rijdt, ga je dan in Frankrijk rustig 100 rijden op de cruise control? Neuh, dan ga je 140-150 knallen.
Goed punt! Ook de ANWB heeft recent een vergelijk gemaakt tussen een dakkoffer en een trekhaakbox. Eigenlijk is op ieder punt een trekhaakkoffer een goed alternatief en wint vooral punten op het rijden (minder luchtweerstand dus dito verbruik én geluid).MooDyBLueS schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 14:02:
[...]
Als toevoeging hierop nog een optie: onze Kia e-Soul 64 kWh kan 100 kg daklast hebben voor een dakkoffer, maar heeft ook de optie voor een trekhaak die 300 kg mag trekken (geen idee of zo'n karretje daar onder blijft, ik gok van niet) of 100 kg kogeldruk voor een fietsdrager of trekhaakkoffer.
In een kleinere aanhanger kunnen wel significant meer spullen (liters) en ook zwaardere spullen (kilgrammen..). Maar dat zou ik zelf onhandig vinden als je je auto aan een snellader wil hangen. Als we willen kamperen even goed kijken wat voor spullen we mee (willen) nemen dus!
Misschien is zo'n trekhaakkoffer wel de ultieme oplossing
Als je inderdaad al een trekhaak hebt, lijkt het mij een no-brainer. Ik heb tot nu toe nog nooit een trekhaak gehad, dus ook nu zou ik er een moeten kopen en zou dan wel zo'n wegklapbare willen zoals Kia zelf levert en dat is op zichzelf al een aardig bedrag. Zodra we weer gaan plannen voor een volgende autovakantie ga ik eens kijken of die Thule trekhaakkoffers ook ergens te huur zijn, dat zou voor ons de ideale oplossing zijn.JanHenk schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 15:36:
[...]
Goed punt! Ook de ANWB heeft recent een vergelijk gemaakt tussen een dakkoffer en een trekhaakbox. Eigenlijk is op ieder punt een trekhaakkoffer een goed alternatief en wint vooral punten op het rijden (minder luchtweerstand dus dito verbruik én geluid).
In een kleinere aanhanger kunnen wel significant meer spullen (liters) en ook zwaardere spullen (kilgrammen..). Maar dat zou ik zelf onhandig vinden als je je auto aan een snellader wil hangen. Als we willen kamperen even goed kijken wat voor spullen we mee (willen) nemen dus!
Misschien is zo'n trekhaakkoffer wel de ultieme oplossing.. De trekhaak heb ik al namelijk, de rest nog niet.
Overigens zie ik net dat de Thule Onto een alles-in-één systeem is met een flink hoger laadvermogen van 50kg en het weegt zelf 24 kg. Als je het volle laadvermogen gebruikt blijf je nog dik onder de 100kg kogeldruk van de e-Soul. Qua liters wel kleiner, namelijk 300L. Maar een erg groot voordeel: hij is weg te kantelen zodat je de kofferbak nog open kan krijgen als dit gemonteerd zit:
[ Voor 17% gewijzigd door MooDyBLueS op 28-07-2021 15:53 ]
Ik heb dit ooit gemodelleerd voor de XC40. Boven de 60kmh is de rolweerstand van de wielen (die linear is met de massa) te verwaarlozen ten opzichte van de luchtweerstand (die kwadratisch is met de snelheid).The__Virus schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 14:24:
[...]
Natuurkundig is dit erg twijfelachtig. Je bespaart brandstof/energie door een lagere snelheid, niet door het toevoegen van extra gewicht, oppervlak/drag en twee wielen met rolweerstand.
De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt
Iemand had volgens mij becijferd dat voor een Tesla de optimale snelheid zo'n 150km/h is, en dan steeds van 5% naar 60% laden en weer door. Het probleem is alleen dat je dan ook een optimale verdeling van snelladers moet hebben en die is er niet.JanHenk schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 15:36:
Volgens mij moet je dan een beetje zoeken naar het optimum tussen verbruik, (snel)laadtijd en snelheid. Het is voor mij geen gegeven dat je ik 140 op de cruise zou zetten, dat kan ook wel wat langzamer (en zuiniger). Hoe sneller je rijdt, hoe meer stops je nodig hebt, toch?
In de praktijk is de optimale snelheid die waarbij je met 5% SoC bij de volgende snellaadmogelijkheid zo'n 200km verderop aankomt. Dan kan je namelijk optimaal gebruik maken van de maximale laadsnelheid die je zo ongeveer tussen de 5 en 20% haalt.
De elektrisch wegklapbare trekhaak zit op de Enyaq die ik heb gekocht. Maar inderdaad, dat kost ook het nodige... Ik gebruik hem echter vaker, dus in die zin multi-inzetbaar.MooDyBLueS schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 15:48:
[...]
Als je inderdaad al een trekhaak hebt, lijkt het mij een no-brainer. Ik heb tot nu toe nog nooit een trekhaak gehad, dus ook nu zou ik er een moeten kopen en zou dan wel zo'n wegklapbare willen zoals Kia zelf levert en dat is op zichzelf al een aardig bedrag. Zodra we weer gaan plannen voor een volgende autovakantie ga ik eens kijken of die Thule trekhaakkoffers ook ergens te huur zijn, dat zou voor ons de ideale oplossing zijn.
Die Onto is een leuke box, die niet geheel toevallig ook met een elektrische auto wordt afgebeeld...Overigens zie ik net dat de Thule Onto een alles-in-één systeem is met een flink hoger laadvermogen van 50kg en het weegt zelf 24 kg. Als je het volle laadvermogen gebruikt blijf je nog dik onder de 100kg kogeldruk van de e-Soul. Qua liters wel kleiner, namelijk 300L. Maar een erg groot voordeel: hij is weg te kantelen zodat je de kofferbak nog open kan krijgen als dit gemonteerd zit:
[Afbeelding]
Maar volgens mij kom je tot precies dezelfde specs met de "Velospace XT 2" in combinatie met de eerder genoemde "BackSpace XT". Die combinatie is wat duurder dan de Onto, maar dus ook multi-inzetbaar (ook voor fietsen als je niet op vakantie bent, bijvoorbeeld..). De specificaties zijn m.i. hetzelfde; 300L inhoud en, maximaal laadvermogen van 50 KG. Totale gewicht op de kogel is dan ook gelijkwaardig (~75KG).
T.z.t. inderdaad maar eens zo'n ding huren ergens. Of kopen en zelf verhuren
Optimaal in de zin van kortste tijd neem ik aan. Niet optimaal in de zin van verbruik en zeker ook niet optimaal in de zin van veiligheid en dat zijn twee zaken die toch ook wel erg van belang zijn. De risico's en gevolgen van een ongeval nemen enorm toe met hogere snelheden.Mx. Alba schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 16:02:
[...]
Iemand had volgens mij becijferd dat voor een Tesla de optimale snelheid zo'n 150km/h is, en dan steeds van 5% naar 60% laden en weer door. Het probleem is alleen dat je dan ook een optimale verdeling van snelladers moet hebben en die is er niet.
In de praktijk is de optimale snelheid die waarbij je met 5% SoC bij de volgende snellaadmogelijkheid zo'n 200km verderop aankomt. Dan kan je namelijk optimaal gebruik maken van de maximale laadsnelheid die je zo ongeveer tussen de 5 en 20% haalt.
Het hangt er voor mij erg af hoe alert ik ben en hoe druk het is, maar eerlijk gezegd hoeft zo heel hard voor mij niet. Ik vind het idee dat je vakantie begint als je wegrijdt een stuk plezieriger dan dat je moet jakkeren naar je bestemming. Ik heb het al gehad met 130 in Frankrijk dat ineens een auto op de linkerbaan met pech stilstond en dan ben je heel blij dat je dit op tijd ziet (was ook na een bocht in de weg). Hier in NL ook een keer met 130 op de linkerbaan ineens een spookrijder op me af en gelukkig ook op tijd gezien en naar rechts kunnen gaan, maar dat was voor mij veel te dichtbij. Ik zal niet zeggen dat ik niet een beetje doorrijd in Frankrijk als het kan, maar wel binnen de perken en met lekker veel afstand = remweg.
Import van EVs
100% met je verhaal eens. Er wordt puur gekeken naar snelste tijd in de combinatie rijtijd+laadtijd en nergens anders naar.Luiaard schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 16:30:
[...]
Optimaal in de zin van kortste tijd neem ik aan. Niet optimaal in de zin van verbruik en zeker ook niet optimaal in de zin van veiligheid en dat zijn twee zaken die toch ook wel erg van belang zijn. De risico's en gevolgen van een ongeval nemen enorm toe met hogere snelheden.
Het hangt er voor mij erg af hoe alert ik ben en hoe druk het is, maar eerlijk gezegd hoeft zo heel hard voor mij niet. Ik vind het idee dat je vakantie begint als je wegrijdt een stuk plezieriger dan dat je moet jakkeren naar je bestemming. Ik heb het al gehad met 130 in Frankrijk dat ineens een auto op de linkerbaan met pech stilstond en dan ben je heel blij dat je dit op tijd ziet (was ook na een bocht in de weg). Hier in NL ook een keer met 130 op de linkerbaan ineens een spookrijder op me af en gelukkig ook op tijd gezien en naar rechts kunnen gaan, maar dat was voor mij veel te dichtbij. Ik zal niet zeggen dat ik niet een beetje doorrijd in Frankrijk als het kan, maar wel binnen de perken en met lekker veel afstand = remweg.
Zoals je al aankaart wordt er geen rekening gehouden met verbruik en zeker wanneer er sprake is van een dakkoffer of aanhanger zal dat verbruik (iets) toenemen, maar ook een beperking leggen op de snelheid die je mag én wilt rijden.
Ook heb ik zelfs met de 4 hybrides die we hiervoor hebben gehad, nog nooit gehad: ik wil zsm op mijn eindbestemming zijn. Altijd hebben we wel enigszins de snellere/kortere route genomen, maar ook bewust soms door de Zwitserse bergen wat mooie routes gepakt of in Zweden de ruwe natuur met B-wegen genomen. Voor ieder zal dat persoonlijk zijn, maar dat is voor ons beiden een deel van de ervaring van de vakantie. Dan kom je eerder uit op gemiddelde snelheden van 80-90 km/u, maar ook dito verbruik. Sowieso lijkt me met een gezin met kinderen (onze situatie) niet dat je telkens 150-200 km met 150 km/u wilt jakkeren en na iets meer dan een uur weer gaat snelladen, iedereen weer uit de auto om na een kwartier/20 min geladen te hebben weer dezelfde cyclus te pakken. Nee, dan rijd ik liever op m'n gemak 2-3 uur door om dan een half uur te pauzeren voordat ik weer door kan.
Zoals gezegd: ieder z'n ding, maar het zogenaamd optimale scenario voor een Tesla is niet bepaald passend voor een relaxte vakantie, eerder een race om zo snel mogelijk van A tot B te komen, waarbij A en B 1000+ km uit elkaar liggen.
Bij een auto met een vorm als de e-Niro zou ik me zelfs voor kunnen stellen dat met de juiste vorm trekhaakbox het verbruik zelfs lager zou moeten kunnen zijn dan zonder. Kan me wel voorstellen dat dit alleen op gaat als het ontwerp specifiek is afgestemd op de auto.JanHenk schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 15:36:
Goed punt! Ook de ANWB heeft recent een vergelijk gemaakt tussen een dakkoffer en een trekhaakbox. Eigenlijk is op ieder punt een trekhaakkoffer een goed alternatief en wint vooral punten op het rijden (minder luchtweerstand dus dito verbruik én geluid).
Vorm van de achterkant speelt een grote rol in luchtweerstand (zie vorm waterdruppel), zie ook concepten die bestaan voor trucks:
[ Voor 24% gewijzigd door assje op 28-07-2021 16:53 ]
@XanderDrake @MooDyBLueSMooDyBLueS schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 14:16:
[...]
Niet degene waar je op reageert, maar ik kan me dat zeker wel voorstellen. Misschien moet een trip die je normaal met 1-2x tanken kan afleggen in één dag ook in twee dagen doen, maar uiteindelijk is alles een keuze en geef je ergens op toe.
Een e-Up is niet groot, moet relatief vaak opladen, maar is spotgoedkoop om te rijden en als dat de rest van het jaar genoeg hebt aan dit formaat
...
Ieder zo zijn keuze en voorkeur op dat gebied, maar ik snap die e-Up keuze prima en zou in zo'n geval ook wel met die laadstops kunnen leven. Het is immers vakantie, lekker relaxed aan doen toch?
Laadstops. Het zijn er wel veel ja. Maar met nu meer ervaring dan 3 jaar geleden zijn het er 3 stuks minder geworden en zijn ze ook veel korter.
Meeste stops waren slechts 15 tot 20 minuten. Even de benen strekken, de navigatie instellen op 't volgende station en naja, dan is een kwartiertje bijna kort te noemen.
Tegen de tijd dat je even naar 't toilet moet of gaat lunchen ofzo, sta je wat langer, en druppel je ipv tot 80% tot 90+% vol. Daarna kan je weer een paar etappes af met slechts een kwartiertje stoppen. Viel mij niets tegen.
Opvallend veel Nederlanders gespot en gesproken. Ook een gezin met een ID4 met een vouwwagentje. Die kwam ik in Zwitserland 2 keer tegen bij de snellader. Die lagen 90km uit elkaar. En toen ik aankwam bij 't tweede station stonden ze er pas een paar minuten.
Qua verbruiken,.. Alsof dat ding van mij op water loopt. Of op lucht ofzo. Beste etappe: 9.0 kWh / 100km. Ja. Negen punt nul. Gemiddeld over 940 km kwam uit op 10,8 kWh/100km.
Dát is ruim onder de fabrieksopgave van 11,7 (Nedc) en dus ook ruim onder de WLPT opgave (al ken ik die niet uit m'n hoofd).
En, dan lag het verbruik nog op 10,1 kWh/100km na 800km rijden. Echter, ik kon de Col de la Forclaz bij Martigny in Zwitserland niet weerstaan. Volle pot naar boven gereden. Toen lag het verbruik ineens op 36,5 kWh/100km.
Verder niet zo'n last gehad van "rapidgate". De vorige keer in 2018(?) reed ik op zo'n beetje de warmste dag van het jaar, met temperaturen tot rond de 40 graden. De accu was toen na 5 stops duidelijk warm, want de snelheid van het laden werd getemperd en duurde steeds langer (met snelheden tot onder de 20kW), én het vermogen tijdens het rijden was niet volledig beschikbaar (zichbaar als een bakje in het dashboard, maar met mijn rijstijl zeker niet merkbaar).
Nu reed ik met circa 20 graden buiten temperatuur, en kon ik pas na 8 stops echt iets merken van een afgenomen laadsnelheid.
Bij de op één na laatste stop, verdwaalde ik tijdens m'n wandelingetje, en was ik pas na ruim 1 uur terug bij de auto, toen had ie 49 minuten nodig gehad voor 10kWh bij te laden (tot 100% dus, en dat gaat de laatste procenten echt slechts een paar kW aan vermogen).
Met OBDeleven kon ik zien dat één temp sensor op net geen 45 graden (highest temp) zat en de laagste op 39. Volgens mij throttled VW de e-up! ergens op die 45 graden. Accu heeft geen actieve koeling, dus zoals een Leaf kan je snel een warme accu verwachten. Maar het viel mij dus mee.
Ik heb overwogen m'n e-up! met 18,7kWh accu in te ruilen voor een nieuwe met 38 kWh, maar hey, 't is vakantie en als ik dezelfde aangeklede versie weer wil kopen, is mijnsinziens het gat te groot. Ik beveel een grotere accu zeker aan, maar ik wacht wel tot m'n accu echt begint te slijten, en hoop dat @Mux een dan al een keer een up! heeft voorzien van nieuwe cellen. :-)
Ik heb nog garantie op 't accupakket tot 8 jaar of 160.000km. Denk dat die 160k eerst komt :-)
Long story short: Bevalt mij nog steeds prima 👌
Fijne zomer/vakantie allemaal!
[ Voor 4% gewijzigd door JayPe op 28-07-2021 22:39 ]
To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker
@JayPe Leuk dat verslag en vooral leuk dat je nog in de Up! rond rijdt. Ik vroeg me al een tijdje af waar je was gebleven...
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Heeft iemand hier al geïnformeerd wat de mogelijke leverdatum van een EV6 is?
Ik vind het een schitterende auto, maar twijfel nog over de uitvoering. Als ik zo lees wat het mild weather bereik is, zullen de 58 en 77kw versies ongeveer 80km in bereik verschillen?
Dat vind ik geen heel groot verschil, terwijl het in de lease wel een behoorlijk verschil is.
Ik vind het een schitterende auto, maar twijfel nog over de uitvoering. Als ik zo lees wat het mild weather bereik is, zullen de 58 en 77kw versies ongeveer 80km in bereik verschillen?
Dat vind ik geen heel groot verschil, terwijl het in de lease wel een behoorlijk verschil is.
Is niet eens zoveel verschil idd. Dat is een hele persoonlijke afweging meestal.Loei123 schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 19:28:
Ik heb bewust toen de SR+ gekocht, want deze is op lange trips eigenlijk bijna net zo snel (1000km+) al moet je dan iets vaker laden.
Als Tesla in 08-2019 nog de LR rwd versie had, welke maar 4.000€ duurder was dan de SR+ had ik die versie nog wel gekozen.
Nu was de enkele optie 10-11.000€ extra betalen voor “slechts” ~80km extra range in de praktijk met de LongRange.
Ik had liever dan de P gekozen, want die was in verhouding weer niet veel duurder dan de LR, maar die was op mijn leeftijd te duur in de verzekering: 250-330€ per maand, dat is 5.5x zoveel als de SR+ per maand. (Na je 35e schijnt dit weer minder groot verschil te zijn, nog even wachten dus)
Moet je vaak ritten doen die buiten het bereik zijn van de goedkopere versie? Of kan je niet thuis gegarandeerd opladen: grootste batterij kiezen.
Leasen of kopen? Ook ivm bijtelling en verzekering.
Kan je thuis opladen? Dan is vaak de kleinere batterij groot genoeg.
[ Voor 15% gewijzigd door Stef87 op 29-07-2021 22:30 ]
Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl
Héé een broertje! Ik heb vorige week ook een roadtripje gemaakt in een Citigo e Iv, mag dan wel een groter accupakket hebben, het blijft een leuk avontuur. Maingau heeft zijn werk inderdaad goed geleverd, De Vandenbron pas hield op na Ionity. Ik heb over 1313 kilometer gemiddeld 10,8kWh/100km verbruikt, heb redelijk constant 100km/h op de cruisecontrol gereden. Meer auto heb ik voorlopig niet nodig, rijdt zaligJayPe schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 13:38:
They see me rollin',...
[Afbeelding]
@MeZZiN @Hachy @mux
Bizar! Met dat soort cijfers doet een 2020 e-Up! zomaar 300-350kmJayPe schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 22:35:
Qua verbruiken,.. Alsof dat ding van mij op water loopt. Of op lucht ofzo. Beste etappe: 9.0 kWh / 100km. Ja. Negen punt nul. Gemiddeld over 940 km kwam uit op 10,8 kWh/100km.
Dát is ruim onder de fabrieksopgave van 11,7 (Nedc) en dus ook ruim onder de WLPT opgave (al ken ik die niet uit m'n hoofd).
En, dan lag het verbruik nog op 10,1 kWh/100km na 800km rijden.
Ontbijt in Duitsland, lunch net in Zwitserland en diner in Italië
Het is een lease voor mij, en voor zover ik kan rekenen schelen de standard en long range voor mij 110 euro netto per maand.Stef87 schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 20:45:
[...]
Is niet eens zoveel verschil idd. Dat is een hele persoonlijke afweging meestal.
Ik heb bewust toen de SR+ gekocht, want deze is op lange trips eigenlijk bijna net zo snel (100km+) al moet je dan iets vaker laden.
Als Tesla in 08-2019 nog de LR rwd versie had, welke maar 4.000€ duurder was dan de SR+ had ik die versie nog wel gekozen, want dan was het 10-11.000€ extra betalen voor “slechts” ~80km extra range in de praktijk. Ik had liever dan de P gekozen, want die was in verhouding weer niet veel duurder dan de LR, maar die was op mijn leeftijd te duur in de verzekering: 250-330€ per maand, dat is 5.5x zoveel als de SR+ per maand. (Na je 35e schijnt dit weer minder groot verschil te zijn, nog even wachten dus)
Moet je vaak ritten doen die buiten het bereik zijn van de goedkopere versie? Of kan je niet thuis gegarandeerd opladen: grootste batterij kiezen.
Leasen of kopen? Ook ivm bijtelling en verzekering.
Kan je thuis opladen? Dan is vaak de kleinere batterij groot genoeg.
Het scheelt op een vakantie naar zuid frankrijk 2 uur laadtijd tussen de twee. In 4 jaar tijd heen en terug kost me dat 16 uur meer tijd in een vakantie, en 5000 euro netto.
De vraag is natuurlijk, wat blijft er van 400km range over als je bepakt en bezakt de weg op gaat, als je die 400 range zonder bepakking uberhaupt dan al haalt...
Verder komt een enkele reis van 400km niet voor met uitzondering van een vakantie in het buitenland.
Ik zie nu wel dat de standard range ook wat mindere uitrusting heeft...
[ Voor 5% gewijzigd door Loei123 op 29-07-2021 22:04 ]
Hee… Leuk..!! Waar ben je geweest en tot welk land?Sanderp schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 21:07:
[...]
Héé een broertje! Ik heb vorige week ook een roadtripje gemaakt in een Citigo e Iv, mag dan wel een groter accupakket hebben, het blijft een leuk avontuur. Maingau heeft zijn werk inderdaad goed geleverd, De Vandenbron pas hield op na Ionity. Ik heb over 1313 kilometer gemiddeld 10,8kWh/100km verbruikt, heb redelijk constant 100km/h op de cruisecontrol gereden. Meer auto heb ik voorlopig niet nodig, rijdt zalig![]()
[Afbeelding]
Kan je hier wat meer over vertellen?? Snelladen en te warme batterij issues? Of niet..?
Hoe vaak heb je geladen en tussen welke SoC% en waarom?
Gaaf, wij hebben precies dezelfde Citigo naast de Model 3. Puike bak en zeer zuinig tijdens de zomer.
Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl
Zuid Frankrijk is nog steeds een van de lastige EV ritten met puzzelen.Loei123 schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 21:41:
[...]
Het is een lease voor mij, en voor zover ik kan rekenen schelen de standard en long range voor mij 110 euro netto per maand.
Het scheelt op een vakantie naar zuid frankrijk 2 uur laadtijd tussen de twee. In 4 jaar tijd heen en terug kost me dat 16 uur meer tijd in een vakantie, en 5000 euro netto.![]()
De vraag is natuurlijk, wat blijft er van 400km range over als je bepakt en bezakt de weg op gaat, als je die 400 range zonder bepakking uberhaupt dan al haalt...
Verder komt een enkele reis van 400km niet voor met uitzondering van een vakantie in het buitenland.
Ik zie nu wel dat de standard range ook wat mindere uitrusting heeft...
Als je die route persé elektrisch wilt rijden zou ik de LR aanbevelen. Kijk evt. Ook op de blog van @Hachy dat is op https://goedkoperrijden.blogspot.com/
Hier kan je misschien inspiratie op doen voor ritten naar het buitenland. Zelf hebben wij al paar jaar geleden met de oude Renault Zoe een flinke rit gemaakt met slechts een 40kWh batterij: https://goedkoperrijden.b...ntie-naar-oostenrijk.html
Als je het in potentie ook avontuurlijk zou vinden om een keer net anders/lastig je route te rijden (wetende dat je 5000€ in je zak kan houden) zou ik dat kiezen.
Maar voor dat geld kan je ook de eerste 1-2jaar nog even een benzinebak/hybride huren of auto ruilen in de zomer, mocht je zoiets nog niet hadden bedacht.
Is de Model 3 SR+ Toevallig niet net zo duur als de nieuwe LR Ioniq..? (In verband met de lange ritten en het Supercharger netwerk, misschien voorlopig nog een grote pre)
Bij de Kia EV6 is een groot prijsverschil tussen de 58 kWh en 77 kWh versies omdat er ook een verschil is in de uitrusting: de 58 kWh versie is altijd de minder luxe EV6 uitvoering, terwijl de 77 kWh minimaal de EV6 Plus uitvoering is.Loei123 schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 19:28:
Voor lange vakantieritten moet je er rekening mee houden dat bij je bij de snelladers vaak maar van 20 tot 85 % oplaadt. Zeker in Frankrijk moet je er toch rekening mee houden dat een snellader kapot is of niet werkt met jouw laadpassen, en dus onderin wat reserve houden om door te kunnen rijden naar een andere snellader. En boven de 85 % doorladen is vaak ook niet meer efficient.
Maar als je in Nederland die extra range eigenlijk nooit nodig hebt dan kun je veel besparen met de kleinere accu, en daarmee in je verre vakanties een extra reisdag inplannen om relaxed naar je bestemming te reizen.
Overigens, er is ook een apart Kia EV6 topic: Het grote KIA EV6 topic
[ Voor 3% gewijzigd door Wesco op 29-07-2021 22:56 ]
Opel Ampera-e (2020) > Skoda Elroq 85 Business Edition (2025)
Dat zijn toch wel zaken die ze echt eens moeten gaan oplossen wil electrisch rijden een volwaardig alternatief zijn. Niet iedereen is zo avontuurlijk aangelegd. Laat die snellaadstations gewoon verplicht worden ook reguliere betaalpassen te accepteren zoals letterljk elke benzinestation ter wereld dat wel voor elkaar krijgt en zorg bij elk benzinestation (in elk geval langs de snelwegen) ook voor minstens een handvol oplaadpalen. En uiteraard moeten ze gewoon werken.Wesco schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 22:54:
[...]
Zeker in Frankrijk moet je er toch rekening mee houden dat een snellader kapot is of niet werkt met jouw laadpassen,
Op die manier weet je op doorreis in elk geval zeker dat je bij het bordje 'tankstation' ook kan laden, dat alles werkt én je altijd kan betalen. Bij een goed laadnetwerk is range ook ineens een stuk minder belangrijk. Ik heb ook benzineauto's gehad met een kleine actieradius (Suzuki alto bv) maar omdat je nooit bang hoeft te zijn dat je niet kan tanken is dat geen groot probleem. Dat is met laden helaas nog steeds wel anders.
Ik zit intussen met een schuin oog naar een Dacia spring electric te kijken, iets meer dan 200km actieradius is voldoende voor de meeste ritten (denk 90%) en je kan snelladen op de iets langere stukken en hij is rond de 20k voor een nieuwe in de uitvoering die ik zou willen. Klinkt best als een interessante deal. Nadeel is dat hij niet erg snel is maar aan de andere kant, een suzuki alto is óók niet snel en daarmee kom je ook overal.
Een slechte geluidsisolatie en slechte zithouding is het enige dat me echt zou irriteren dus maar een keer een proefrit maken.
Ik kan thuis opladen dus snelladen zal maar incidenteel gebeuren. Dit zou dus alleen wel zo'n auto zijn die ik niet zou durven gebruiken voor bv vakanties naar het buitenland ivm de minder optimale laadinfrastructuur dus ik hoop dat e.e.a. snel verbeterd in dat opzicht. In Nederland geloof ik wel dat het intussen prima gaat met snelladen als je een keer verder weg moet.
[ Voor 43% gewijzigd door Metro2002 op 30-07-2021 14:25 ]
De beperkte Snelweg snelheid en actieradius, in combinatie met inderdaad de slechte zit positie, zijn geen goede opties voor roadtrips vrees ik...Metro2002 schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 13:52:
Ik zit intussen met een schuin oog naar een Dacia spring electric te kijken, iets meer dan 200km actieradius is voldoende voor de meeste ritten (denk 90%) en je snelladen op de iets langere stukken en hij is rond de 20k voor een nieuwe in de uitvoering die ik zou willen. Klinkt best als een interessante deal. Nadeel is dat hij niet erg snel is maar aan de andere kant, een suzuki alto is óók niet snel en daarmee kom je ook overal.
Een slechte geluidsisolatie en slechte zithouding is het enige dat me echt zou irriteren dus maar een keer een proefrit maken.
Topsnelheid is 125~130 km/u en actieradius van 230km (al gezien dat 200km prima haalbaar is in de praktijk). Het is niet wereldverzettend maar is het zo'n ramp? Mijn oude suzuki alto kon ook maar 140km/u en dat was eigenlijk véél te hard voor die autoXanderDrake schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 14:15:
[...]
De beperkte Snelweg snelheid en actieradius, in combinatie met inderdaad de slechte zit positie, zijn geen goede opties voor roadtrips vrees ik...
Zitpositie zal ik moeten proefzitten, dat is voor mij belangrijker dan de topsnelheid. Mijn huidige auto kan 170km/u en dat heb ik exact 1 keer gereden toen ik naar Denemarken op vakantie was en door Duitsland reed. Het verbruik was dusdanig hoog dat ik met 120-130km/u verder ben gereden. In Nederland rij ik bijna nooit harder dan 100km/u omdat ik niet vaak na 19:00 rij
0-100 km/u-tijd van 19,1 seconden? Veel lawaai van binnen? Als je 110 rijdt denk ik dat je geen 200km haalt hoor. EV DB heeft het over 115-150km snelweg range.Metro2002 schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 14:22:
Topsnelheid is 125~130 km/u en actieradius van 230km (al gezien dat 200km prima haalbaar is in de praktijk). Het is niet wereldverzettend maar is het zo'n ramp? Mijn oude suzuki alto kon ook maar 140km/u en dat was eigenlijk véél te hard voor die auto100 tot 110km/u was prima te doen. Als je je daarop instelt is het ook geen ramp.
Zitpositie zal ik moeten proefzitten, dat is voor mij belangrijker dan de topsnelheid. Mijn huidige auto kan 170km/u en dat heb ik exact 1 keer gereden toen ik naar Denemarken op vakantie was en door Duitsland reed. Het verbruik was dusdanig hoog dat ik met 120-130km/u verder ben gereden. In Nederland rij ik bijna nooit harder dan 100km/u omdat ik niet vaak na 19:00 rij
Verschillende reviewers hebben het ook over "geen vakantie auto". Maar dat zouden ze misschien ook zeggen over je Alto
Thanks! Ga ik daar verder met mijn vragen.Wesco schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 22:54:
[...]
Bij de Kia EV6 is een groot prijsverschil tussen de 58 kWh en 77 kWh versies omdat er ook een verschil is in de uitrusting: de 58 kWh versie is altijd de minder luxe EV6 uitvoering, terwijl de 77 kWh minimaal de EV6 Plus uitvoering is.
Voor lange vakantieritten moet je er rekening mee houden dat bij je bij de snelladers vaak maar van 20 tot 85 % oplaadt. Zeker in Frankrijk moet je er toch rekening mee houden dat een snellader kapot is of niet werkt met jouw laadpassen, en dus onderin wat reserve houden om door te kunnen rijden naar een andere snellader. En boven de 85 % doorladen is vaak ook niet meer efficient.
Maar als je in Nederland die extra range eigenlijk nooit nodig hebt dan kun je veel besparen met de kleinere accu, en daarmee in je verre vakanties een extra reisdag inplannen om relaxed naar je bestemming te reizen.
Overigens, er is ook een apart Kia EV6 topic: Het grote KIA EV6 topic
Heb op youtube al diverse filmpjes gezien waarin de 200km met gemengd snelweg (100~110km/u) / binnenweg (80km/u) rijden gewoon gehaald wordt. Misschien als je constant de topsnelheid rijdt op de snelweg dat het inderdaad minder is.XanderDrake schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 14:53:
[...]
0-100 km/u-tijd van 19,1 seconden? Veel lawaai van binnen? Als je 110 rijdt denk ik dat je geen 200km haalt hoor. EV DB heeft het over 115-150km snelweg range.
De 0-100 tijd is in de praktijk meestal niet zo'n punt en lijkt in de praktijk vlotter te gaan dan opgegeven, meer richting de 16 seconden.
Ik heb de 0-100 tijden van mijn vorige auto's even opgezocht, de suzuki alto uit 2002 die ik had deed er 15,5 seconden over naar 100 en mijn eerste auto was ook een suzuki alto uit 1990 en die deed er 21 seconden over naar 100
Zelfs mijn vorige auto (een 1.0 mitsubishi spacestar uit 2013) had bijna 14 seconden nodig naar 100 en daar ben ik zelfs nog mee naar Zuid Frankrijk geweest
En al die aygo's en 107's die je nog massaal ziet rijden doen er richting de 15 seconden over om op 100km/u uit te komen.
Je merkt aan de hoeveelheid mensen die voor dit soort specificaties de neus ophalen wel dat we echt extreem verwend zijn tegenwoordig. Nog niet zó heel lang geleden reden we massaal rond in auto's als de renault 4 en 2cv die de 100 niet eens haalden, we reden in golfjes 1 diesel met een 0-100 acceleratietijd van 17 seconden en als een auto 0-100 in 10 seconden deed plakten we er GTI op want dat was razendsnel.
En dan zouden we nu niet meer kunnen leven met dit soort specs? Natuurlijk wel.
Ik heb zelf juist altijd wel een zwak voor dit soort 'underdogs'
Ik heb die trage acceleratietijden in de praktijk nooit echt als probleem gezien. Natuurlijk is meer vermogen altijd lekker maar is het nodig? Zeker voor in Nederland is het niet nodig denk ik.
Elke auto is een vakantie auto zolang je er in past, je spullen meekunnen en je onderweg kan tanken of opladenVerschillende reviewers hebben het ook over "geen vakantie auto". Maar dat zouden ze misschien ook zeggen over je Alto
Als je weet met welke barrels ik al op vakantie naar het verre buitenland ben geweest dan lijkt zo'n dacia ineens wel een luxe limousine
Maargoed, de dacia zal denk ik eerder een auto worden voor in Nederland. Momenteel hebben we 2 auto's, een Honda civic hybrid uit 2011 van mij en een peugeot 206 uit 2003 van mijn vrouw. Waarschijnlijk gaat dan de 206 eruit en schuif ik de Honda door naar mijn vrouw en ga ik in de Dacia rijden. Dan hebben we ook nog 1 auto voor de lange afstand (de Honda) en vakanties, als die ooit nog mogelijk zijn, anders is dat in elk geval 1 zorg minder
[ Voor 13% gewijzigd door Metro2002 op 30-07-2021 15:35 ]
Wij hebben de eNiro intussen ongeveer een week, en het was geen gevalletje PICNIC: de eNiro heeft gewoon geen hele nette lane centering. Soms gaat het goed, maar andere keren gaat 'ie langzaam tussen de lijnen stuiteren. Hij stuurt dan van de rand af, maar trekt 'm niet recht in de baan. Dan komt 'ie iets later de andere kant tegen en stuiter hij weer de andere kant op. Beetje een pinball idee.Card Nox schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 11:28:
[...]
Precies dezelfde situatie hier, bij mij werkte het gewoon op de snelweg, denk dat het een PICNIC probleem was
Hoe moeilijk kan dit zijn? Is lane centering niet vrij simpel te programmeren met een PID controller die het verschil tussen de afstand naar de linker en rechter lijn naar nul moet brengen?
64 kWh Kia eNiro 2021 DynamicPlusLine || Sony A7III
Dat stopt als je die knop links van het stuur uit zet (auto tussen de lijntjes) LKA en LFA gaan niet samen daar krijg je dat stuiter gedrag van en dat zou inderdaad vrij eenvoudig eruit te programmeren zijn.Veneficus schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 15:31:
[...]
Wij hebben de eNiro intussen ongeveer een week, en het was geen gevalletje PICNIC: de eNiro heeft gewoon geen hele nette lane centering. Soms gaat het goed, maar andere keren gaat 'ie langzaam tussen de lijnen stuiteren. Hij stuurt dan van de rand af, maar trekt 'm niet recht in de baan. Dan komt 'ie iets later de andere kant tegen en stuiter hij weer de andere kant op. Beetje een pinball idee.
Hoe moeilijk kan dit zijn? Is lane centering niet vrij simpel te programmeren met een PID controller die het verschil tussen de afstand naar de linker en rechter lijn naar nul moet brengen?
je e-up is denk ik toch ook echt een geweldige roadtripper, 10-80% in een kwartier en weer 100km door. als mn smart fortwo 22kw ac kon laden zou ik wss ook zoiets doenJayPe schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 13:38:
They see me rollin',...
[Afbeelding]
@MeZZiN @Hachy @mux
smart fortwo electric drive 17.6kWh
Stoppen op de invoegstrook zodat je je 0-100-tijd kunt meten. Verstandig idee.Metro2002 schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 15:28:
De 0-100 tijd is in de praktijk meestal niet zo'n punt en lijkt in de praktijk vlotter te gaan dan opgegeven, meer richting de 16 seconden.
Ik zie in die video wel één item van de auto waar ik uiterst ontevreden over zou zijn. Die enkele ruitenwisser die niet ver genoeg komt, waardoor bij regenachtig weer je A-stijl (wat zichtbelemmering betreft) eigenlijk 15 centimeter breder wordt.
Verder ben ik het helemaal met je betoog eens. Flitsende 0-100-tijden en achterlijke hoeveelheden pk's, dat is leuk om mee op te scheppen of om spreekwoordelijk iets mee te compenseren. In het veel te drukke dagelijkse verkeer heb je daar echt helemaal niks aan.
Punctuality is the politeness of kings
Nou, 20s van 0-100 vind ik toch wel echt traag hoor. Van een dagelijkse snelwegcruiser zou je toch echt wel willen dat die dat in zo'n 10s doet, zoals mijn vorige drie auto's (Prius II, Volvo C30 D2, Volvo V40 D3). Voor een stadsauto waarmee je weinig de snelweg op gaat en dan ook nog meestal op rustige momenten is 20s inderdaad zat, maar als je dagelijks in de spits op de snelweg zit wil je echt wat meer vermogen.dreamscape schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 16:21:
Verder ben ik het helemaal met je betoog eens. Flitsende 0-100-tijden en achterlijke hoeveelheden pk's, dat is leuk om mee op te scheppen of om spreekwoordelijk iets mee te compenseren. In het veel te drukke dagelijkse verkeer heb je daar echt helemaal niks aan.
En 5s of zelfs minder 0-100 is weliswaar overkill, maar voor een elektrische auto niet heel veel duurder om te realiseren dan 10s. Het gaat er vooral om hoeveel vermogen het accupakket kan leveren, en hoe groter het accupakket, hoe meer vermogen het kan leveren. Dat is ook de hoofdreden waarom de Model 3 SR+ minder vermogen (en een wat lagere laadsnelheid) heeft dan de Model 3 LR. Maar met een accupakket van zo'n 50kWh kan je dus de 5s halen, dan zou zo'n Dacia met een 25kWh (?) pakket toch wel 10s moeten kunnen doen en dan is die 16s toch aardig onderpresteren eigenlijk. Of denk ik nu te rechtlijnig?
Natuurlijk is meer vermogen prettig! Zeker als je snelweg rijdt.Mx. Alba schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 16:44:
[...]
Nou, 20s van 0-100 vind ik toch wel echt traag hoor. Van een dagelijkse snelwegcruiser zou je toch echt wel willen dat die dat in zo'n 10s doet, zoals mijn vorige drie auto's (Prius II, Volvo C30 D2, Volvo V40 D3). Voor een stadsauto waarmee je weinig de snelweg op gaat en dan ook nog meestal op rustige momenten is 20s inderdaad zat, maar als je dagelijks in de spits op de snelweg zit wil je echt wat meer vermogen.
Het gaat er echter om of het genoeg is en dat zou snel genoeg moeten zijn.
Dit soort "raketten" zie je bijvoorbeeld ook nog overal rondrijden:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2hpIiKMuxXKK2dAP004Foe14.jpg?f=user_large)
https://www.autoweek.nl/a...n-caddy-l1h1-16-tdi-75pk/
0-100 tijd? Bijna 17 seconden... zonder lading
En dat soort auto's zijn echt geen uitzondering. Genoeg bestelbusjes, vrachtwagens en kleine gebakkies die ook een vergelijkbare acceleratie hebben
Maar het is inderdaad geen auto om even lekker mee over de autobahn te knallen op de linkerbaan nee.
[ Voor 8% gewijzigd door Metro2002 op 30-07-2021 17:02 ]
Ik heb het niet eens over op de Autobahn over de linker baan knallen... Maar over veilig invoegen.
De gemiddelde auto die invoegt doet eerder 20-30s van 0-100km/u dan 10s.Mx. Alba schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 18:48:
Ik heb het niet eens over op de Autobahn over de linker baan knallen... Maar over veilig invoegen.
Met een brandstofauto rijdt niemand ooit die theoretische tijden want dan ben je dik toeren aan het trappen.
Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.
Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!
De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.
Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!
De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic