Enige tijd speelt het idee om de i-MiEV te vervangen door wat nieuwers. Gisteren op pad geweest en een proefrit gemaakt in de Kia eNiro.
Wat een upgrade is de Kia eNiro na 120k km in de MiEV. Wel even wennen dat de voorwielen nu aangedreven zijn, dat voelt heel anders. Wel blij dat het interieur gebruik maakt van veel knoppen, en was ik snel thuis in de auto. Het touch scherm van de e2008 was voor mij echt een afknapper.
Over afknappers gesproken, bij de Renault dealer nog even in een Dacia Spring gezeten, de auto die qua insteek verreweg het dichtste bij de huidige MiEV zit. Echter, wat een klein hok is dat, deze is nog kleiner dan de MiEV. Ik zit hier met mijn linker schouder in rust tegen de B pilaar aan. Niet fijn, en dus meteen afgevallen. De MiEV passen tenminste nog 2m60 gipsplaten in.
Ander alternatief in deze categorie is een 1 van de 3 VW groep modellen, maar die zijn niet meer in private lease te krijgen denk ik.
Een van de eigenschappen van de Niro waar ik benieuwd naar was is de adaptive cruise control. Voor lange stukken langs de N9 is dat ideaal. De cruise controle werkte zonder handleiding te hoeven lezen en hield keurig afstand en snelheid.
Wat wel wennen is dat de regeneratie in automatisch deze koppelt aan de radar aan de voorzijde en daarmee de regeneratie naar stap 3 zet als je afremt voor stilstaande auto's of als deze duidelijk vertragen. Even wennen, maar ik ervaar dit als wenselijk, ik mis wel eens iets. Het kan soms wel een merkwaardig gevoel geven omdat het niet consistent hetzelfde voelt. Daarentegen kan deze ook op handmatig, en de flippers achter het stuur werken ook.
Financieel is het nog wel een ding, met 60mnd en 15k km per jaar is 429,- per maand voor de DynamicLine een aderlating. Echter is het wel een echte gezinsauto en veelzijdig, en heb ik absoluut niet het gevoel dat ik een "miskoop" doe door de overeenkomst voor 5 jaar aan te gaan.
Andere opties die de revu passeerde zijn bijvoorbeeld de MG ZS EV die voor 351 euro mij ook naar het werk en terug kan brengen. Grootste tekortkoming daar is lager bereik en hoger verbruik dan de Kia eNiro. Maar nog niet volledig afgeschreven. Echter is vakantie ritten dan niet echt handig, als is het prima voor in Nederland.
Mocht iemand nog een andere suggestie hebben dan houd ik mij aanbevolen. De Niro is dan ook 1 van de populairste modellen in NL dit jaar. Er zijn er al 2489 op kenteken gezet dit jaar, eerstvolgende is de Mach-E met 1740, gevolgd door de VW Group ID.4, Enyaq 60 en 80.
https://iserv.nl/files/elektrisch/#nummers