• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15-01 16:53

Metro2002

Memento mori

Mx. Alba schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 18:48:
Ik heb het niet eens over op de Autobahn over de linker baan knallen... Maar over veilig invoegen.
Ja, hoe doen al die bestelauto's, vrachtwagens, auto's met aanhanger, campers, auto's met caravan en stadsautootjes dat toch :P
Of zou het toch niet zo'n heel groot issue zijn ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Metro2002 op 30-07-2021 20:16 ]

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-01 18:32
Mx. Alba schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 18:48:
Ik heb het niet eens over op de Autobahn over de linker baan knallen... Maar over veilig invoegen.
Veilig invoegen kan met iedere auto. Ik reed 20 jaar geleden in een Kadett diesel van 57 pk. 0-100 was volgens specs 21 seconden. En na 400.000 km waren vast niet alle 57 pony's meer wakker.

Aan het einde van bijna iedere invoegstrook reed ik 120.

Tsja, als je in de bocht voor de invoegstrook niet harder durft dan 45, dan wordt het wel lastig. Maar met 90 invoegen waar de vmax 100 is, dat lijkt me nou ook niet meteen extreem onveilig. Probeer in een drukke spits überhaupt maar eens lekker 100 te rijden. ;)

Punctuality is the politeness of kings

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08-01 16:06
Veilig invoegen lukt in Nederland sowieso wel, ook met 20s.
Maar het is gewoon jammer dat het geen 10 seconden is ofzo, kosten zijn niet heel veel hoger zou je denken.

Het heeft er waarschijnlijk alles mee te maken om discharge rates lekker laag te houden met waarschijnlijk een zeer beperkt koelsysteem aanwezig.
Dus juist hier dreunt het door, als je een A segment EV betaalbaar wil maken. En aan A segment benzine auto's is al weinig te verdienen.

Bij een iets hoger segment en wat grotere accu is het peanuts om het wat sneller te maken.

Als je kijkt hoe een Renault Twizy in elkaar zit, dat zijn meer scooter/golfkar componenten dan elektrische auto componenten. Alles heeft zijn prijs.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:40
Volgens mij heeft de Dacia alleen passieve koeling, net als de Leaf.

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• Metro2002
  • Laatst online: 15-01 16:53

Metro2002

Memento mori

!null schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 21:54:
Maar het is gewoon jammer dat het geen 10 seconden is ofzo, kosten zijn niet heel veel hoger zou je denken.

Het heeft er waarschijnlijk alles mee te maken om discharge rates lekker laag te houden met waarschijnlijk een zeer beperkt koelsysteem aanwezig.
Dus juist hier dreunt het door, als je een A segment EV betaalbaar wil maken. En aan A segment benzine auto's is al weinig te verdienen.

Bij een iets hoger segment en wat grotere accu is het peanuts om het wat sneller te maken.

Als je kijkt hoe een Renault Twizy in elkaar zit, dat zijn meer scooter/golfkar componenten dan elektrische auto componenten. Alles heeft zijn prijs.
Een sterkere motor, een betere controller, een accu met een hogere ontlaadcapaciteit e.d. zijn allemaal zaken die de boel duurder maken inderdaad.
PeterZ(on) schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 21:56:
Volgens mij heeft de Dacia alleen passieve koeling, net als de Leaf.
Potentieel rapidgate dus? Of zijn er ook EV's met luchtkoeling die dat probleem niet kennen?

[ Voor 12% gewijzigd door Metro2002 op 30-07-2021 22:39 ]

• PeterZ(on)
Metro2002 schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 22:38:
[...]

Potentieel rapidgate dus? Of zijn er ook EV's met luchtkoeling die dat probleem niet kennen?
De Ioniq heeft luchtkoeling en ook wat last van rapidgate waar Bjorn met zijn 1000km challenge achter kwam, maar dat viel nog best mee. Ik denk dat je er met de Dacia weinig van zal merken, daarvoor laadt die te traag.

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• Veneficus
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 05-01 14:37
wortelsoft schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 15:34:
[...]

Dat stopt als je die knop links van het stuur uit zet (auto tussen de lijntjes) LKA en LFA gaan niet samen daar krijg je dat stuiter gedrag van en dat zou inderdaad vrij eenvoudig eruit te programmeren zijn.
Wauw, dat is suf. Dat ga ik morgen meteen maar eens uitproberen...

64 kWh Kia eNiro 2021 DynamicPlusLine || Sony A7III

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15-01 21:26
Veneficus schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 23:39:
[...]

Wauw, dat is suf. Dat ga ik morgen meteen maar eens uitproberen...
Ja als ze gewoon zelf die lka uitzetten als je met active cruise control rijd en weer aan na x seconden als je de acc uit zet zou het een stuk beter werken.

Al blijven er nog wel een paar eigenaardigheden: plotseling remmen, modat het systeem iets denkt te zien, volgen van lijnen van oude wegwerkzaamheden, volgen/remmen als een auto voor je afslaat, volgen van een afrit in plaats van de weg rechtdoor.

Na een tijdje herken je de situaties en houd je het stuur wat beter vast op zo’n moment of schakel je het tijdelijk uit. Ik heb tijdens lange vakantie ritten wel gemerkt dat het systeem zorgt dat je frisser aankomt.

• wortelsoft
Coasterfreak schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 16:05:
[...]

je e-up is denk ik toch ook echt een geweldige roadtripper, 10-80% in een kwartier en weer 100km door. als mn smart fortwo 22kw ac kon laden zou ik wss ook zoiets doen :9~
Ik zou heel graag hebben dat 22kW laden als optie aangeboden zou worden dat zou goed pasen bij mijn manier van vakantie: met een aantal mooie plekken uitgezocht, maar vooral op de bonnefooi over slingerweggetjes rijden als je dan tijdens een wandeling of lunch dan een uur op 22 kW kan laden: ideaal.

• !null
Metro2002 schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 22:38:
[...]

Een sterkere motor, een betere controller, een accu met een hogere ontlaadcapaciteit e.d. zijn allemaal zaken die de boel duurder maken inderdaad.

[...]

Passieve koeling is niet gelijk aan luchtkoeling. Luchtkoeling kan namelijk geforceerd zijn in de accu casing, wat een Leaf niet heeft (de NV200 wel)

Potentieel rapidgate in slechtste omstandigheden, 1000km afleggen in 40 graden ga je er wel last van hebben. Maar veelal niet.
Wellicht kan hij de accu ook niet opwarmen, dat kan snelladen in winter wel omlaag brengen.

Met de Spring zit het ontladen en laden net boven de 1C, dat is mooi laag. Maar zonder accu temperatuur beheersing zullen er toch omstandigheden zijn waarin hij zal limiteren.
Totaal niet boeiend als je bijvoorbeeld 2x de range in een dag gaat doen. Maar 6x de range op een super warme dag zal wellicht wel laadvermogen naar beneden brengen. Tenzij hij actieve koeling heeft op de accu

• Phyt_
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 07:13
Hi allen,

Even een vraag, wij zoeken een 2e auto, nu zat ik te kijken naar een Yaris hybrid maar met de huidige subsidie voor 2e hands elec. autos kwam ook op een Leaf.
Daarbij wil ik voor een 2016 30kwh leaf gaan, echter las ik in dit topic dat de Chademo aansluiting niet de standard is maar CCS binnen europa.

Gebruik:
rondom huis max 10/20 kmh met 3 kids op de achterbank. (kinderboerderij , sporten dierentuin etc je kent het wel.
Woon werk 60kmh enkel reis 2x per week, ik weet niet of laden daar mogelijk is met de leaf.

Reden om voor de 30kwh te gaan is omdat ik graag zou willen dat we toch die woon werk afstand kunnen meepakken, ipv de benzine auto.

Daarbij zit ik een beetje met het laden met een chademo die alleen bij snelwegen beschikbaar is maar zover ik zie niet hier in het dorp daar zijn alleen mannekens (?) stekkers beschikbaar.
Dan zouden we de leaf niet kunnen opladen?

We hebben geen laadpaal en zal de komende maanden ook niet komen dus wilde hem echt aan de 230 hangen avonds. wat mij geen probleem lijkt buiten het woon werk, en in het ergste geval pakken we de benzine auto.

Ik hoop dat jullie mij een beetje kunnen helpen of dit verstandige is of toch voor een brandstof hok te gaan (liever niet).

Als ik ga kijken zal ik uiteraard de batterij uitlezen ik weet niet wat ik kan verwachten / minimaal moet aan houden 85%? of meer etc.

You know you ve played warcraft III too much when.... Your sitting next to a guy at the busstop waiting for a bus, and he stands up before the bus gets there, and you claim that hes map hacking

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

@Phyt_ chademo is voor DC laden. Thuis en aan de straat gaat via wisselstroom en met een type 1 of 2. Dus voor de ritjes die jij beschrijft, ga je die niet nodighebben.
Ombouwen kan eventueel bij Muxan.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• Phyt_
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 07:13
timovd schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 11:20:
@Phyt_ chademo is voor DC laden. Thuis en aan de straat gaat via wisselstroom en met een type 1 of 2. Dus voor de ritjes die jij beschrijft, ga je die niet nodighebben.
Ombouwen kan eventueel bij Muxan.
Ok het wordt mij nog niet helemaal duidelijk er haha.
Maar in de dorpen is het dus type 1 of type 2? als ik google zou de leaf type 2 hebben.
En ligt het aan de type 2 kabel voor 1 fase of 3 fase hoe snel hij laad 3.7kwh of 6.6kwh ?
Liefst zou ik bijv bij sporten of bezoek ergens voor die paar uur dan met 6.6kwh laden.

Overigens weet ik niet wat je bedoeld met het ombouwen voor het laden ? van Chademo naar CCS ?

[ Voor 7% gewijzigd door Phyt_ op 31-07-2021 11:31 ]

You know you ve played warcraft III too much when.... Your sitting next to a guy at the busstop waiting for a bus, and he stands up before the bus gets there, and you claim that hes map hacking

• timovd
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

@Phyt_ https://ev-database.org/car/1020/Nissan-Leaf-30-kWh
Zo te zien heeft de Leaf 30kWh een type 1 ac-lader. Je kunt een type 1 naar type 2 laadkabel gebruiken. Laden gaat met maximaal 29A. De meeste palen aan de straat zijn 3x 16A, dus kun je met 1x 16A laden. Bij een 3x 32A paal, kun je laden met 1x 29A.

Wat ik bedoel (en jij bedoelt is met een t) staat in dit topic:
mux in "Het grote Nissan Leaf Topic"

[ Voor 17% gewijzigd door timovd op 31-07-2021 11:45 ]

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• !null
@Phyt_ Met dergelijk gebruik ga je snelladen niet eens nodig hebben. En er zijn nog wel de nodige Chademo punten dus zelfs dan is het geen probleem.
Je bespaart erg veel, zelfs tegenover een Yaros Hybride.

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-01 20:28
Zelfs op de vrij recente 150kW Shell recharge punten zit nog gewoon Chademo en dat geldt volgens mij voor Fastned ook dat er altijd nog wel eentje zit, bv. als er 300kW en een 175kW staat dan is er ook altijd nog een of meerdere 50kW. Denk dat je binnen NL met een 30kW Leaf vrij goed uit de voeten kan, zeker met het rittenprofiel dat jij beschrijft.

Import van EVs

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Binnen Nederland wel, in Denemarken kom ik steeds meer van deze tegen (de 50kW ABB Terra’s die gedowngrade worden).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RaiYweksQpB8fXsdPQALhNfOLzw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n2C69xvd2rfKdnSDmbvrr2U6.jpg?f=fotoalbum_large

De >50kW stations zijn ook vaak CCS only.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Veneficus schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 15:31:
[...]

Wij hebben de eNiro intussen ongeveer een week, en het was geen gevalletje PICNIC: de eNiro heeft gewoon geen hele nette lane centering. Soms gaat het goed, maar andere keren gaat 'ie langzaam tussen de lijnen stuiteren. Hij stuurt dan van de rand af, maar trekt 'm niet recht in de baan. Dan komt 'ie iets later de andere kant tegen en stuiter hij weer de andere kant op. Beetje een pinball idee.

Hoe moeilijk kan dit zijn? Is lane centering niet vrij simpel te programmeren met een PID controller die het verschil tussen de afstand naar de linker en rechter lijn naar nul moet brengen?
wortelsoft schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 15:34:
[...]

Dat stopt als je die knop links van het stuur uit zet (auto tussen de lijntjes) LKA en LFA gaan niet samen daar krijg je dat stuiter gedrag van en dat zou inderdaad vrij eenvoudig eruit te programmeren zijn.
Hmm, bijzonder. Ik ben juist extreem onder de indruk van de lane-centering van onze e-Soul. De Lexus UX hiervoor was juist een pingpongbal die elke keer het lijntje kuste en weer terug ging (letterlijk!). De Soul houdt zich prima tussen de lijnen, stuurt zelf en lijkt te anticiperen in die zin dat hij zich wel iets uit het midden laat zetten, maar die koers dan niet abrupt terugzet maar juist enigszins naar links of rechts laat gaan en gaandeweg weer naar het midden terugtrekt. Met name in flauwe snelwegbochten merk ik dit. Op rechte stukken is het gewoon kaarsrecht, enige wat ik merk is dat het blijkbaar afhankelijk is van wat je rijpositie is ten tijde van het activeren van de ACC en dus lane-centering, want als ik zelf meer tegen de linkerlijn aanrijd dan houdt hij hem ook iets meer aan die kant en als ik meer rechts zit, houdt hij hem juist meer rechts. Ben dus extreem happy hiermee. Ik zou verwachten dat de e-Niro identiek is hierin.

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:36

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Een beetje humor op z'n tijd kan wel toch?

Zojuist op Feestboek voorbij zien komen:

𝐈𝐤 𝐝𝐞𝐧𝐤 𝐞𝐫𝐨𝐯𝐞𝐫 𝐨𝐦 𝐦𝐢𝐣𝐧 𝐞𝐥𝐞𝐤𝐭𝐫𝐢𝐬𝐜𝐡𝐞 𝐚𝐮𝐭𝐨 𝐭𝐞 𝐯𝐞𝐫𝐯𝐚𝐧𝐠𝐞𝐧 𝐝𝐨𝐨𝐫 𝐞𝐞𝐧 𝐛𝐞𝐧𝐳𝐢𝐧𝐞𝐚𝐮𝐭𝐨, 𝐦𝐚𝐚𝐫 𝐡𝐞𝐛 𝐞𝐞𝐧 𝐚𝐚𝐧𝐭𝐚𝐥 𝐯𝐫𝐚𝐠𝐞𝐧.
1. Ik heb gehoord dat benzineauto's niet thuis kunnen tanken terwijl je slaapt? Hoe vaak moet je ergens anders bijvullen? Is dit meerdere keren per jaar? Komt er een oplossing voor thuis tanken?
2. Op welke onderdelen heb ik service nodig en hoe vaak? De autoverkoper noemde een doos met versnellingen erin. Wat is dit en krijg ik een waarschuwing met een indicator als ik moet schakelen?
3. Kan ik met één pedaal gas geven en remmen zoals ik dat nu doe met mijn elektrische auto?
4. Krijg ik brandstof terug als ik langzamer rijd of bergafwaarts rijd? Ik neem aan van wel, maar moet het voor de zekerheid
vragen.
5. De auto die ik testte, leek een vertraging te hebben vanaf het moment dat ik het gaspedaal indrukte totdat hij begon te accelereren. Is dat normaal bij benzineauto's?
6. We betalen momenteel ongeveer 1,1 cent per kilometer om
met onze elektrische auto te rijden. Ik heb gehoord dat benzine tot 10 keer zoveel kan kosten, dus ik denk dat we in het begin wat geld zullen verliezen. Wij rijden ongeveer 20.000 kilometer per jaar. Laten we hopen dat meer mensen benzine gaan gebruiken zodat de prijzen omlaag gaan.
7. Klopt het dat benzine brandbaar is? Moet ik de tank legen en de benzine ergens anders opslaan terwijl de auto in de garage
staat?
8. Is er een automatisch systeem om te voorkomen dat benzine in brand vliegt of explodeert bij een ongeval. Wat kost dit?
9. Ik begrijp dat het hoofdbestanddeel van benzine olie is. Is het waar dat de winning en raffinage van olie milieuproblemen
veroorzaakt, evenals conflicten en grote oorlogen die de afgelopen 100 jaar miljoenen levens hebben gekost? Is er een oplossing voor deze problemen?
10. Ik heb gehoord dat auto's met verbrandingsmotoren
in steeds meer steden over de hele wereld worden verboden, omdat wordt beweerd dat ze de neiging hebben om het milieu en de gezondheid van hun burgers te schaden?? Is dat waar??
Misschien heb ik later nog meer vragen, maar dit zijn voor mij op dit moment de belangrijkste. Bij voorbaat dank voor uw antwoord.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• MooDyBLueS
  • Niet online
wortelsoft schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 09:05:
[...]

Ja als ze gewoon zelf die lka uitzetten als je met active cruise control rijd en weer aan na x seconden als je de acc uit zet zou het een stuk beter werken.

Al blijven er nog wel een paar eigenaardigheden: plotseling remmen, modat het systeem iets denkt te zien, volgen van lijnen van oude wegwerkzaamheden, volgen/remmen als een auto voor je afslaat, volgen van een afrit in plaats van de weg rechtdoor.

Na een tijdje herken je de situaties en houd je het stuur wat beter vast op zo’n moment of schakel je het tijdelijk uit. Ik heb tijdens lange vakantie ritten wel gemerkt dat het systeem zorgt dat je frisser aankomt.
Dit laatste is ook mijn ervaring na 3 weken met de e-Soul. Op de snelweg hoef ik bijna niet meer zelf te sturen, maar houd ik uiteraard altijd het stuur vast en net wat je zegt: ik anticipeer op afritten, soms rijd ik ook op de vluchtstrook die open is gesteld en daar kan het systeem inderdaad van in de war raken. Maar overall is het zeer fijn om op deze manier te werken.

Nog even terugkomend op het eerste ping-pong gedrag van de e-Niro: ik zal eens kijken naar de instellingen, ik weet namelijk dat ik 1 van mijn instellingen (ik dacht de ACC reactiesnelheid) op "traag" heb ingesteld en dat verminderde enorm het nerveuze gedrag wanneer je achter iemand aansloot of iemand voor je weg ging, dat kon anders best abrupt reageren, nu niet meer. Mogelijk zijn andere instellingen aan de orde voor de LKA/LFA?

• timovd
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

Mx. Alba schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 13:05:
Een beetje humor op z'n tijd kan wel toch?

Zojuist op Feestboek voorbij zien komen:

𝐈𝐤 𝐝𝐞𝐧𝐤 𝐞𝐫𝐨𝐯𝐞𝐫 𝐨𝐦 𝐦𝐢𝐣𝐧 𝐞𝐥𝐞𝐤𝐭𝐫𝐢𝐬𝐜𝐡𝐞 𝐚𝐮𝐭𝐨 𝐭𝐞 𝐯𝐞𝐫𝐯𝐚𝐧𝐠𝐞𝐧 𝐝𝐨𝐨𝐫 𝐞𝐞𝐧 𝐛𝐞𝐧𝐳𝐢𝐧𝐞𝐚𝐮𝐭𝐨, 𝐦𝐚𝐚𝐫 𝐡𝐞𝐛 𝐞𝐞𝐧 𝐚𝐚𝐧𝐭𝐚𝐥 𝐯𝐫𝐚𝐠𝐞𝐧.
1. Ik heb gehoord dat benzineauto's niet thuis kunnen tanken terwijl je slaapt? Hoe vaak moet je ergens anders bijvullen? Is dit meerdere keren per jaar? Komt er een oplossing voor thuis tanken?
2. Op welke onderdelen heb ik service nodig en hoe vaak? De autoverkoper noemde een doos met versnellingen erin. Wat is dit en krijg ik een waarschuwing met een indicator als ik moet schakelen?
3. Kan ik met één pedaal gas geven en remmen zoals ik dat nu doe met mijn elektrische auto?
4. Krijg ik brandstof terug als ik langzamer rijd of bergafwaarts rijd? Ik neem aan van wel, maar moet het voor de zekerheid
vragen.
5. De auto die ik testte, leek een vertraging te hebben vanaf het moment dat ik het gaspedaal indrukte totdat hij begon te accelereren. Is dat normaal bij benzineauto's?
6. We betalen momenteel ongeveer 1,1 cent per kilometer om
met onze elektrische auto te rijden. Ik heb gehoord dat benzine tot 10 keer zoveel kan kosten, dus ik denk dat we in het begin wat geld zullen verliezen. Wij rijden ongeveer 20.000 kilometer per jaar. Laten we hopen dat meer mensen benzine gaan gebruiken zodat de prijzen omlaag gaan.
7. Klopt het dat benzine brandbaar is? Moet ik de tank legen en de benzine ergens anders opslaan terwijl de auto in de garage
staat?
8. Is er een automatisch systeem om te voorkomen dat benzine in brand vliegt of explodeert bij een ongeval. Wat kost dit?
9. Ik begrijp dat het hoofdbestanddeel van benzine olie is. Is het waar dat de winning en raffinage van olie milieuproblemen
veroorzaakt, evenals conflicten en grote oorlogen die de afgelopen 100 jaar miljoenen levens hebben gekost? Is er een oplossing voor deze problemen?
10. Ik heb gehoord dat auto's met verbrandingsmotoren
in steeds meer steden over de hele wereld worden verboden, omdat wordt beweerd dat ze de neiging hebben om het milieu en de gezondheid van hun burgers te schaden?? Is dat waar??
Misschien heb ik later nog meer vragen, maar dit zijn voor mij op dit moment de belangrijkste. Bij voorbaat dank voor uw antwoord.
Vermeld ook even de bron er bij: https://www.reddit.com/r/...g_my_electric_car_with_a/

Puntje 7 en 8 zijn mijns inziens niet passend aangezien het ook is voorgekomen dat batterijen in brand vliegen.

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:36

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

timovd schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 13:26:
[...]

Vermeld ook even de bron er bij: https://www.reddit.com/r/...g_my_electric_car_with_a/

Puntje 7 en 8 zijn mijns inziens niet passend aangezien het ook is voorgekomen dat batterijen in brand vliegen.
Ah, bedankt voor de bron, die kende ik namelijk niet.

Punt 7 en 8 zijn wel passend want bij ongelukken gebeurt het ook regelmatig dat de tank-inhoud van ICE's in de fik vliegt met alle gevolgen van dien.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• timovd
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

@Mx. Alba klopt, maar het zijn argumenten die ook tegen EV's gebruikt kunnen worden, dus die passen niet in de rest van het rijtje.

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
timovd schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 13:46:
@Mx. Alba klopt, maar het zijn argumenten die ook tegen EV's gebruikt kunnen worden, dus die passen niet in de rest van het rijtje.
Dat is juist de grap. Alle vragen zijn vanaf de andere kant bekeken hoe vreemd het eigenlijk is dat we in brandstofauto’s rijden. Het zal mij niet verbazen dat we er over 20 jaar op dezelfde manier naar terug kijken als bijv zonder gordels rijden.

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 08:00
!null schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 21:54:
Het gaat over een Dacia. No-nonsense low-budget vervoer. Dan is acceptabel gewoon acceptabel en hoeft er dus niet meer in. Ook niet als dat maar 100 of 200 euro extra zou kosten.

Een hagelnieuwe standaard Polo 1.0 met 80pk doet er ook al 15 seconden over om op de 100 te komen. En dan moet je nog zelf schakelen op de ideale schakelmomenten om dat te halen. Met in beide auto's een gemiddelde bestuurder achter het stuur die beiden het 'gas'pedaal flink intrappen, zal een Dacia die op papier 16,5 seconden nodig heeft toch sneller op de 100 zitten dan zo'n handgeschakelde nieuwe Polo die het in net minder dan 15 seconden moet kunnen.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• DarkShadow
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-01 16:03
MooDyBLueS schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 15:48:
[...]

Als je inderdaad al een trekhaak hebt, lijkt het mij een no-brainer. Ik heb tot nu toe nog nooit een trekhaak gehad, dus ook nu zou ik er een moeten kopen en zou dan wel zo'n wegklapbare willen zoals Kia zelf levert en dat is op zichzelf al een aardig bedrag. Zodra we weer gaan plannen voor een volgende autovakantie ga ik eens kijken of die Thule trekhaakkoffers ook ergens te huur zijn, dat zou voor ons de ideale oplossing zijn.

Overigens zie ik net dat de Thule Onto een alles-in-één systeem is met een flink hoger laadvermogen van 50kg en het weegt zelf 24 kg. Als je het volle laadvermogen gebruikt blijf je nog dik onder de 100kg kogeldruk van de e-Soul. Qua liters wel kleiner, namelijk 300L. Maar een erg groot voordeel: hij is weg te kantelen zodat je de kofferbak nog open kan krijgen als dit gemonteerd zit:

[Afbeelding]
Ik heb er een aangeschaft van Thule (de onto) dus als je hem wilt huren mag dat voor een lief prijsje, doe een berichtje zou ik zeggen.

• DarkShadow
assje schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 16:52:
[...]

Bij een auto met een vorm als de e-Niro zou ik me zelfs voor kunnen stellen dat met de juiste vorm trekhaakbox het verbruik zelfs lager zou moeten kunnen zijn dan zonder. Kan me wel voorstellen dat dit alleen op gaat als het ontwerp specifiek is afgestemd op de auto.

Vorm van de achterkant speelt een grote rol in luchtweerstand (zie vorm waterdruppel), zie ook concepten die bestaan voor trucks:
[Afbeelding]
Grappig, weet niet of het aan mijn rijgedrag ligt, maar met 20,5 kWh/100 km gemiddeld heb ik met de thule onto en een volle auto tot nu toe iets lager gemiddeld verbruik dan voor de vakantie. De vorm van die onto maakt de xc40 p8 in totaal wel meer druppel achtig. Zat daar zelf ook overna te denken.

Iig valt het mij alles mee, niet meer verbruik tot nu toe. Morgen gaan we verder vanaf Oostenrijk naar Italië (Toscane), benieuwd wat het verbruik dan gaat zijn, de airco zal wat harder moeten werken.

• Deveon
  • Niet online
JanHenk schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 15:36:
[...]

Goed punt! Ook de ANWB heeft recent een vergelijk gemaakt tussen een dakkoffer en een trekhaakbox. Eigenlijk is op ieder punt een trekhaakkoffer een goed alternatief en wint vooral punten op het rijden (minder luchtweerstand dus dito verbruik én geluid).
Ieder punt behalve prijs, parkeren(/manoeuvreren), inhoud en draagvermogen. ;)

Zelf heb ik voor deze vakantie een dakkoffer gehuurd en ook naar een trekhaakbox gekeken maar die was voor dezelfde bruikbaarheid toch bijna dubbel zo duur. Daarnaast laat ik de dakkoffer er op locatie gewoon erop liggen maar zou toch niet graag mijn parkeersensoren en camera willen missen. Zeker gezien de Volvo V90 al vrij lomp is zonder nog +/- 50cm uitsteeksel.

• MooDyBLueS
  • Niet online
Deveon schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 14:05:
[...]

Ieder punt behalve prijs, parkeren(/manoeuvreren), inhoud en draagvermogen. ;)

Zelf heb ik voor deze vakantie een dakkoffer gehuurd en ook naar een trekhaakbox gekeken maar die was voor dezelfde bruikbaarheid toch bijna dubbel zo duur. Daarnaast laat ik de dakkoffer er op locatie gewoon erop liggen maar zou toch niet graag mijn parkeersensoren en camera willen missen. Zeker gezien de Volvo V90 al vrij lomp is zonder nog +/- 50cm uitsteeksel.
Ben het niet met alle punten eens. ;)

Prijs is met name hoger omdat je een trekhaak nodig hebt. Sommige mensen hebben die al of wilden die toch al, hetzij voor fietsen, hetzij voor een aanhanger(tje). In die gevallen is het om het even.

Parkeren/manoeuvreren heb je helemaal gelijk in t.o.v. een dakkoffer. Bij een dakkoffer verandert alleen de hoogte, verder niks.

Inhoud is niet zo, daar zeggen ze bij ANWB juist het omgekeerde over: de liters waren even groot, maar de vorm maakte de trekhaakkoffer praktischer.

Draagvermogen: ook dat ligt er maar net aan. De hierboven genoemde Onto van Thule mag 51kg bevatten en de meeste EV's met trekhaak kunnen minstens 100kg kogeldruk aan. Dat is gelijk aan de daklast die je vaak tegenkomt (75-110kg meestal). Daar komt bij dat het zwaartepunt veel lager ligt en dus weer andere voordelen heeft.

Ik zeg niet dat de trekhaakkoffer dé ultieme extra autokoffer is, maar het heeft meer voordelen dan een dakkoffer.

Ik heb in het verleden altijd een dakkoffer gehuurd (en dakdragers gekocht) en dat vond ik toch altijd wel een gedoe met inladen. Daarnaast was de vorm toch wel behelpen, ik moest vaak 2/3x opnieuw indelen om tot de ideale indeling te komen omdat ze simpelweg zo laag zijn. De hoogte (voor inladen) is ook lastig inschatten, dus soms maak je mee dat de dakkoffer nét niet dicht kan en kan je deels overnieuw beginnen. En dat allemaal boven je macht, staande op een deurdorpel. Ach, het was vakantie en uiteindelijk was het veel beter dan alleen de kofferbak, maar ik ga de volgende keer toch echt een trekhaakkoffer nemen. Persoonlijk zie ik alleen het gemis van de parkeersensoren en camera achter als nadeel en de prijs ivm trekhaak, voor de rest alleen maar voordelen.

• wortelsoft
MooDyBLueS schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 13:03:
[...]

[...]

Hmm, bijzonder. Ik ben juist extreem onder de indruk van de lane-centering van onze e-Soul. De Lexus UX hiervoor was juist een pingpongbal die elke keer het lijntje kuste en weer terug ging (letterlijk!). De Soul houdt zich prima tussen de lijnen, stuurt zelf en lijkt te anticiperen in die zin dat hij zich wel iets uit het midden laat zetten, maar die koers dan niet abrupt terugzet maar juist enigszins naar links of rechts laat gaan en gaandeweg weer naar het midden terugtrekt. Met name in flauwe snelwegbochten merk ik dit. Op rechte stukken is het gewoon kaarsrecht, enige wat ik merk is dat het blijkbaar afhankelijk is van wat je rijpositie is ten tijde van het activeren van de ACC en dus lane-centering, want als ik zelf meer tegen de linkerlijn aanrijd dan houdt hij hem ook iets meer aan die kant en als ik meer rechts zit, houdt hij hem juist meer rechts. Ben dus extreem happy hiermee. Ik zou verwachten dat de e-Niro identiek is hierin.
Misschien is het calibratie, maar met beide systemen actief valt er niet te rijden op de snelweg, maar ik heb al vaker gemerkt dat niet iedereen er last van heeft. Die setting met minder fel reageren heb ik op dag 1 ingesteld nadat de auto een noodstop maakte op de snelweg vanwege een kruisende auto.

• Deveon
  • Niet online
@MooDyBLueS Grotendeels eens hoor, maar zelf al heb je een trekhaak dan is een box duurder. Voor hetzelfde geld heb je veel meer inhoud op het dak of dezelfde inhoud voor minder geld.

Zelf stop ik lompe zaken in de dakkoffer zoals de kinderwagen en de bolderkar. Het loont ook om bijvoorbeeld één grote koffer of van die sporttassen erin te gooien waarvan je weet dat het past.

Edit: na het bekijken van de review van ANWB is het wel benoemswaardig dat box zelf 589,- kost en dat is nog exclusief de fietsendrager van dezelfde prijs. Voor bijna €1200 incl dakdragers zit je al ver bovenin het segment van dakkoffers met bijna dubbel aantal liters en hoger laadvermogen. Zelfs inclusief en tassenset om makkelijk te laden.

Edit2: Echter voor een elektrische auto speelt range natuurlijk een grote rol en zou daar best wat extra voor over hebben.

[ Voor 43% gewijzigd door Deveon op 31-07-2021 16:44 ]

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:51
@MooDyBLueS de meeste EV's hebben een veel lagere kogeldruk naar mijn weten.
Diegene met een flinke kogeldruk komen nu pas een beetje op de markt. (uitzonderingen zijn de I-pace, model X en E-tron).

Een Model 3 heeft bijvoorbeeld volgens mij een maximale kogeldruk van slechts 55kg en met passagiers en grotere velgen is dat zelfs nog minder.

Kona 65kg
E-Niro 75kg
E-Soul 75kg
E-tron 85kg max trekgewicht 2000kg
Model X 90kg max trekgewicht 2250kg
Polestar 2 max trekgewicht 1500kg kogeldruk onbekend vermoedelijk 75kg

Edit: een snelle google leverde deze gegevens op.

[ Voor 24% gewijzigd door GeeMoney op 31-07-2021 22:54 ]

• Veneficus
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 05-01 14:37
Het ping-pongen lijkt niet te verdwijnen met het uitschakelen van de LKA; hij doet het volgens mij wel beter als er een auto vóór me rijdt. Maar goed, eigenlijk is het sowieso niet de bedoeling de auto alles te laten doen, het is alleen wel een beetje een tegenvaller. Hoe dan ook scheelt het weer een stuk vermoeidheid bij aankomst, en kost sturen nog minder kracht dan met simpele stuurbekrachtiging.

64 kWh Kia eNiro 2021 DynamicPlusLine || Sony A7III

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 23:10
Er is nog niet veel aanbod maar een trekhaakkoffer is te huren voor een klein bedrag meer dan voor een dakkoffer met dezelfde inhoud. Als je al een haak hebt en geen dakdragers (en die ook moet huren), dan is het ongeveer net zo duur.

[ Voor 5% gewijzigd door joepie de p op 01-08-2021 11:37 ]

• wortelsoft
Veneficus schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 09:51:
Het ping-pongen lijkt niet te verdwijnen met het uitschakelen van de LKA; hij doet het volgens mij wel beter als er een auto vóór me rijdt. Maar goed, eigenlijk is het sowieso niet de bedoeling de auto alles te laten doen, het is alleen wel een beetje een tegenvaller. Hoe dan ook scheelt het weer een stuk vermoeidheid bij aankomst, en kost sturen nog minder kracht dan met simpele stuurbekrachtiging.
Dat is jammer misschien toch een keer bij de garage melden, mogelijk dat de radar unit niet goed staat.

• Deveon
  • Niet online
joepie de p schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 11:37:
Er is nog niet veel aanbod maar een trekhaakkoffer is te huren voor een klein bedrag meer dan voor een dakkoffer met dezelfde inhoud. Als je al een haak hebt en geen dakdragers (en die ook moet huren), dan is het ongeveer net zo duur.
Bij Topspace.nl hebben ze inderdaad in de verhuur maar voor hetzelfde geld heb je een dakkoffer met 630 liter, incl dakdragers. Nu heb ik hetzelfde formaat (300 liter) op het dak (lekker smal en laag voor het verbruik) en scheelt toch een kwart. Voor een EV had ik die meerprijs met liefde betaald.

• MooDyBLueS
  • Niet online
GeeMoney schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 22:48:
Diegene met een flinke kogeldruk komen nu pas een beetje op de markt. (uitzonderingen zijn de I-pace, model X en E-tron).

Een Model 3 heeft bijvoorbeeld volgens mij een maximale kogeldruk van slechts 55kg en met passagiers en grotere velgen is dat zelfs nog minder.

Kona 65kg
E-Niro 75kg
E-Soul 75kg

Met alle respect: maar jouw snelle zoekopdracht levert dus onjuiste waardes op. De Kona, e-Niro en e-Soul hebben allen een kogeldruk van 100 kg. Bron: ik ben een e-Soul eigenaar en ex e-Niro eigenaar + de documentatie/brochures van die auto's.

Polestar 2 is gewoon op de website op te zoeken en is 90 kg.

Tesla's houdt ik me niet mee bezig en heb ook geen zin om dat op te zoeken. Maar ervan uitgaande dat jouw informatie op dat gebied wél klopt, is het dus minstens 90 kg voor de meeste reeds bestaande EV's.

• Sanderp
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 08:52
Stef87 schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 22:24:
[...]

Hee… Leuk..!! Waar ben je geweest en tot welk land?

Kan je hier wat meer over vertellen?? Snelladen en te warme batterij issues? Of niet..?

Hoe vaak heb je geladen en tussen welke SoC% en waarom?

Gaaf, wij hebben precies dezelfde Citigo naast de Model 3. Puike bak en zeer zuinig tijdens de zomer.
Was een roadtripje Midden-Nederland -> Stuttgart -> Luxemburg -> Midden-Nederland in 3 dagen. Tussen thuis en Stuttgart heb ik 3x geladen, hoewel het waarschijnlijk in 2x had gekund moest ik ook nog een umwelplakette vinden en heb daarvoor uiteindelijk nog best een stukje omgereden. Tussen Stuttgart en Luxemburg heb ik 1x moeten laden en van Luxemburg naar huis ook. Ik weet niet zo goed meer tussen welke percentages ik heb geladen, maar heb aardig ABRP aangehouden, hoewel deze soms toch aardig pessimistisch is wat betreft verbruik.
Laadsnelheden waren oké, meestal tussen 20 en 50% was het rond de 32kw, daarna stortte het in tot 24kw tot 70%. Voor mij was dit snel genoeg: ik reed zuinig en kon eigenlijk altijd lunchen of een plaspauze houden en weer door. Heb niets gemerkt van dat het accupakket echt warm werd, hoewel het buiten toch 26 graden was. Het zou wel goed kunnen dat hij sneller had geladen als het accupakket beter gekoeld zou zijn geweest.

Bij ons staat er naast de Citigo een e-niro op de oprit, hoewel die uiteraard een stuk ruimer is, heb ik voor de kortere binnendoor stukken toch echt liever de Skoda, hij rijdt gewoon echt lekker.

• MrBasta
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08-01 14:12
GeeMoney schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 22:48:

Kona 65kg
E-Niro 75kg
E-Soul 75kg

@MooDyBLueS correct, en die voor Tesla Model 3 kan ik wel aanvullen. 55KG bij accesoiredragers en maximaal100KG kogeldruk bij aanhangers.

Afwijkende waarden gelden voor de performance modellen / 20 inch velgen.

• _V_
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14-01 15:13

_V_

Metro2002 schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 13:52:
Ik zit intussen met een schuin oog naar een Dacia spring electric te kijken, iets meer dan 200km actieradius is voldoende voor de meeste ritten (denk 90%) en je kan snelladen op de iets langere stukken en hij is rond de 20k voor een nieuwe in de uitvoering die ik zou willen.
Ik weet niet wat voor uitvoering je op het oog hebt, maar voor dezelfde prijs is er wellicht ook een tweedehandse Renault Zoe te vinden inclusief CCS.

• Simply1337
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 29-11-2024
timovd schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 13:26:
[...]

je hebt gelijk. vermeldt de bron :w

https://twitter.com/SEESu.../1415756524790722561?s=19

ID.3 55 of 75 kogeldruk afhankeljk van trekhoud opbouw (er zijn 2 types), geen aanhanger
ID.4 75kg kogeldruk + 1000kg aanhanger (en wss ook voor enyaq en q4 etron) als je 1 met trekhaak kunt vinden

[ Voor 17% gewijzigd door Simply1337 op 02-08-2021 22:37 ]

VW ID.4 1st Max '20 | yt: Stroompedaal

• Grotbewoner
  • Laatst online: 15-01 18:11
Werkt android auto met Waze of Google maps ook via Android Auto op een AR-HUD?

Dus als waze zegt "afslaan", dat je dan ook de pijl in alternative reality wijzend naar de juist afslag krijgt?

Iemand hier ervaring mee? Ik denk dat ik zelf veel meer Waze/Maps zou gebruiken dan de navigatiesoftware op een auto zelf. Zo zag ik bij een testritje met de Ioniq 5 dat het on-bkard navigatiesysteem veel verkeerde snelheden opgaf etc. Rommelig en onhandig.

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Grotbewoner schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 11:10:

Dus als waze zegt "afslaan", dat je dan ook de pijl in alternative reality wijzend naar de juist afslag krijgt?

Iemand hier ervaring mee? Ik denk dat ik zelf veel meer Waze/Maps zou gebruiken dan de navigatiesoftware op een auto zelf. Zo zag ik bij een testritje met de Ioniq 5 dat het on-bkard navigatiesysteem veel verkeerde snelheden opgaf etc. Rommelig en onhandig.
Ik ben nog geen auto tegengekomen die dat kan. Althans, niet met Waze/Maps. Wel met de ingebouwde navigatie uiteraard. Die van m'n Enyaq is toch erg goed, vind ik zelf.

Wellicht kan een Polestar2 / XC40 P4 wat je wilt; die draaien namelijk op Google Automotive. Als ze AR-HUD hebben, dan gebruik je dus Google Maps voor de navigatie en de aanwijzingen daar ook in. Maar daarvoor moet je bij eigenaren van die twee auto's zijn... :) Maar dat is dus ook weer géén Waze.

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:06
De XC40 P8 en Polestar 2 hebben geen HUD... 😏

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-01 19:39
Juancho schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 11:23:
De XC40 P8 en Polestar 2 hebben geen HUD... 😏
Gemiste kans :(

• PeterZ(on)
Nou ja goed! Wat valt er met een bereik van 537 km voor een rit van 325km nu nog te plannen, met een gedegradeerde 24kWh Leaf kan ik mij dat voorstellen. Ze doen net alsof er in België helemaal geen laders zijn.

• Juancho
Vind ik niet. Ik zou niet weten wat nog weer een extra scherm toevoegd aan die auto's. Die hebben al een prachtig groot display waar je maps in kan zetten. Dus ook in je blikveld en Maps is puur qua navigatie echt top.

AR zou misschien een leuke toevoeging zijn maar ook niet meer dan dat. Ik vind het perfect zo.

[ Voor 3% gewijzigd door Juancho op 03-08-2021 11:58 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• MooDyBLueS
  • Niet online
Grotbewoner schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 11:10:

Wat iemand anders ook al zei: mijn ervaring (proefritten + eigen e-Soul met HUD) is dat de HUDs alleen met de ingebouwde navigatie werken. Sterker nog, Apple CarPlay/Android Auto is altijd een interface vanuit de interface van de auto zelf en integreert meestal ook niet geheel netjes met andere interface elementen zoals wanneer je via het stuurwiel het volume aanpast. Dan zie je de interface van de auto als pop-up boven de AC/AA interface getoond worden.

Ook met onze Kia is het inderdaad zo dat de snelheden meestal niet kloppen vanuit de ingebouwde navi, maar omdat hij wel verkeersbordherkenning heeft, wordt in de HUD wel altijd een verkeersbord met volgens de auto de aldaar toegestane snelheid getoond (soms toont hij niks, met name op 60 wegen merk ik dit). Dit werkt dus ongeacht of ik de Kia navi of Apple CarPlay gebruik. Maar navigatie instructies worden zowel in de HUD als in het instrument cluster (achter het stuur) niet getoond wanneer ik Apple Maps/Google Maps/Waze of iets anders via de telefoon (en dus Apple CarPlay) gebruik. Dat werkt alleen met de ingebouwde navi.

Uit mijn ervaring met diverse proefritten is dit gedrag ook zo bij de volgende auto's: VW ID.3, Hyundai Kona, Kia e-Niro, Peugeot e-2008, Opel Corsa-e, Renault Zoe ZE50. Sommige van deze hebben geen HUD, maar in dat geval is mijn ervaring dat er ook geen Apple CarPlay navi info in het instrumentencluster getoond wordt.

• Sonicfreak
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
PeterZ(on) schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 11:44:
[...]

Nou ja goed! Wat valt er met een bereik van 537 km voor een rit van 325km nu nog te plannen, met een gedegradeerde 24kWh Leaf kan ik mij dat voorstellen. Ze doen net alsof er in België helemaal geen laders zijn.
Ik ben het met je eens hoor, maar het gaat om de algemene perceptie dat het geen probleem meer is om met de EV op vakantie te gaan.

• MooDyBLueS
  • Niet online
Juancho schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 11:57:
[...]

Vind ik niet. Ik zou niet weten wat nog weer een extra scherm toevoegd aan die auto's. Die hebben al een prachtig groot display waar je maps in kan zetten. Dus ook in je blikveld en Maps is puur qua navigatie echt top.

AR zou misschien een leuke toevoeging zijn maar ook niet meer dan dat. Ik vind het perfect zo.
Hier ben ik het dus 100% mee oneens. Hoewel ik ook niet per se voorstander ben van "meer schermen", zie ik de HUD toch niet als een extra scherm. Onze Kia e-Soul heeft een HUD (van het oudere type met een plastic schermpje wat omhoog komt zetten waarop geprojecteerd wordt) en ik vind dit geniaal en zou nooit meer zonder HUD willen!

Je ziet alle HUD info werkelijk continu voor je neus, je hoeft geen enkele moeite te doen om al die info tot je te nemen en daarbij vind ik de totale combinatie geweldig. Niet alleen de snelheid, maar ook de verkeersbordherkenning, of ACC ingeschakeld en LKA ingeschakeld staan. (wit) en actief zijn (groen), de BSM die ik vanuit mijn ooghoeken anders gewoon amper in de spiegels zie zonder daadwerkelijk even een blik in de spiegels te werpen en zelfs in 5 stappen de afstand tot de voorligger die de auto herkend heeft. En als ik de Kia navi gebruik ook de instructies daarvoor.

Als de e-Soul geen HUD zou hebben, zou ik op 4 verschillende plekken moeten kijken voor alle info: linkerspiegel voor de BSM aan die kant, rechterspiegel voor de BSM aan die kant, instrumentencluster voor de ACC, LKA, verkeersbordherkenning, snelheid en dergelijk en het centrale scherm voor de navigatie.

De grootste impact vind ik de BSM, ik zie nu ofwel links of rechts van de snelheid een BSM icoontje oplichten en dat valt gelijk op, zo weet ik gelijk wanneer er een auto naast me zit. Soms iemand die van baan gewisseld is, soms iemand die ingevoegd heeft, soms die ik ingehaald heb, maar altijd dus in mijn dode hoek. Natuurlijk weet ik vaak (gelukkig) wel dat daar iemand zit, maar de lampjes in de spiegels vallen gewoon veel minder op in die zin dat je actief in die spiegel moet kijken. Met een HUD is dit dus niet het geval en weet ik dus al voordat ik in de spiegel ga kijken (als ik uit moet voegen of een baan op wil schuiven) of er een andere auto zit.

Ik heb ook auto's gereden met een nog uitgebreider en/of groter HUD die verder vooruit projecteert en dat is nóg fijner in gebruik.

• PeterZ(on)
Sonicfreak schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 11:59:
[...]

Ik ben het met je eens hoor, maar het gaat om de algemene perceptie dat het geen probleem meer is om met de EV op vakantie te gaan.
Ik vind dit artikel toch meer uitstralen dat zelfs meer dan 500km bereik nog onvoldoende is om onbezorgd mee op vakantie te gaan, zeker met dit voorbeeld van de Enyaq. Op zich zijn die tips best goed maar passen eerder bij een Leaf. Ze hadden beter het voordeel van de Enyaq t.o.v. de Leaf kunnen toelichten met praktijkvoorbeelden.

Verwijderd

MooDyBLueS schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 11:59:
[...]

Wat iemand anders ook al zei: mijn ervaring (proefritten + eigen e-Soul met HUD) is dat de HUDs alleen met de ingebouwde navigatie werken. Sterker nog, Apple CarPlay/Android Auto is altijd een interface vanuit de interface van de auto zelf en integreert meestal ook niet geheel netjes met andere interface elementen zoals wanneer je via het stuurwiel het volume aanpast. Dan zie je de interface van de auto als pop-up boven de AC/AA interface getoond worden.

Ook met onze Kia is het inderdaad zo dat de snelheden meestal niet kloppen vanuit de ingebouwde navi, maar omdat hij wel verkeersbordherkenning heeft, wordt in de HUD wel altijd een verkeersbord met volgens de auto de aldaar toegestane snelheid getoond (soms toont hij niks, met name op 60 wegen merk ik dit). Dit werkt dus ongeacht of ik de Kia navi of Apple CarPlay gebruik. Maar navigatie instructies worden zowel in de HUD als in het instrument cluster (achter het stuur) niet getoond wanneer ik Apple Maps/Google Maps/Waze of iets anders via de telefoon (en dus Apple CarPlay) gebruik. Dat werkt alleen met de ingebouwde navi.

Uit mijn ervaring met diverse proefritten is dit gedrag ook zo bij de volgende auto's: VW ID.3, Hyundai Kona, Kia e-Niro, Peugeot e-2008, Opel Corsa-e, Renault Zoe ZE50. Sommige van deze hebben geen HUD, maar in dat geval is mijn ervaring dat er ook geen Apple CarPlay navi info in het instrumentencluster getoond wordt.
Apple Maps via Carplay toont wel instructies op de ID.4 op de unit achter het stuur (hoe heet dat eigenlijk?)
Ikzelf heb dan weer geen HUD dus dat kan ik niet verifiëren :)

• MooDyBLueS
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 12:37:
[...]

Apple Maps via Carplay toont wel instructies op de ID.4 op de unit achter het stuur (hoe heet dat eigenlijk?)
Ah nice dat VW dat bij de ID.4 voor elkaar heeft gekregen! Is voor het eerste dat ik hoor/zie dat dat werkt, al heb ik nooit naar de ID.4 gekeken. Het zal me niks verbazen in dat geval als de HUD het ook kan, als ze eenmaal die info uit CarPlay uitlezen, is het waarschijnlijk een kleine moeite om het op de plek in de HUD te zetten waar anders de in-car navi zou hebben gezeten.

Hoe die unit achter het stuur heet? Instrumentencluster. ;)

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 07:44
MooDyBLueS schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 13:00:
[...]

Ah nice dat VW dat bij de ID.4 voor elkaar heeft gekregen! Is voor het eerste dat ik hoor/zie dat dat werkt, al heb ik nooit naar de ID.4 gekeken. Het zal me niks verbazen in dat geval als de HUD het ook kan, als ze eenmaal die info uit CarPlay uitlezen, is het waarschijnlijk een kleine moeite om het op de plek in de HUD te zetten waar anders de in-car navi zou hebben gezeten.

Hoe die unit achter het stuur heet? Instrumentencluster. ;)
Bij BMW is dat ook zo. Sterker nog: het schijnt dat tegenwoordig Carplay ook in het HUD getoond wordt. Dit laatste heb ik zelf nog niet geprobeerd (gebruik Carplay eigenlijk niet omdat de navi in mijn BMW ook prima werkt incl RTTI).

Ook ik ben trouwens een liefhebber van HUD. Ik heb het sinds mijn vorige auto (2013) en sindsdien ben ik er fan van! Bij de aanschaf van mijn huidige auto had ik het extra geld er dan ook graag weer voor over.

#grootliefhebberHUD

• MooDyBLueS
  • Niet online
Franciesco schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 13:13:
[...]

Bij BMW is dat ook zo. Sterker nog: het schijnt dat tegenwoordig Carplay ook in het HUD getoond wordt. Dit laatste heb ik zelf nog niet geprobeerd (gebruik Carplay eigenlijk niet omdat de navi in mijn BMW ook prima werkt incl RTTI).

Ook ik ben trouwens een liefhebber van HUD. Ik heb het sinds mijn vorige auto (2013) en sindsdien ben ik er fan van! Bij de aanschaf van mijn huidige auto had ik het extra geld er dan ook graag weer voor over.

#grootliefhebberHUD
Is dat in de nieuwe iX en/of i4 modellen alleen of ook in de bestaande i3 (middels een update wellicht)? Wel goed om te zien dat er ook op dit gebied steeds meer progressie in zit. Eerst was Apple CarPlay ook alleen bekabeld, tegenwoordig zijn er al steeds meer draadloos en ga zo maar door.

Voor nu zijn wij dik tevreden met de e-Soul, maar als er over 4/5 jaar een nieuwe EV komt, dan zou CarPlay HUD integratie wel iets zijn waar ik op wil gaan letten om dan wel te hebben.

• Franciesco
Bij mijn weten is dat alleen in de nieuwere modellen die in de loop van 2018 of later geintroduceerd zijn. Zoals de huidige 3, 4 en 5 LCI (facelift), X3 LCI, X5 etc. Want volgens mij is iDrive versie 7 daarvoor vereist. De i3 heeft die versie niet.

Hetzelfde geldt trouwens voor Android auto (is wat later via een software update beschikbaar gekomen voor iDrive7).

• Grotbewoner
  • Laatst online: 15-01 18:11
MooDyBLueS schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 11:59:
[...]

Bedankt voor de gedetailleerde reply. Jammer dat het zo slecht werkt. Betaal je 60 ruggen voor een auto, geeft hij de verkeerde snelheid aan en kan je het zelf niet fixen...

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15-01 18:29
Android Auto en waarschijnlijk ook Carplay bieden simpelweg de mogelijkheid om gebruik te maken van een tweede scherm (zoals HUD of het instrumentencluster) voor bijv. pijlnavigatie. Alleen is het aan fabrikanten om dat te ondersteunen. In de VS zijn er al veel auto's die dit ondersteunen, maar in Europa lijken de modellen en fabrikanten er toch wat op achter te lopen. Zonde, het kan namelijk al jaren. Hoop dat bijv. in de Ioniq 5 of EV6 dit wel werkt, we gaan het meemaken. Nog niets over kunnen vinden in elk geval.

• Simply1337
Verwijderd schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 12:37:
[...]

hud toont wat je ziet op je instru. cluster. dus ook de route melding.. ID.light/AR werken niet met externe apps

[ Voor 8% gewijzigd door Simply1337 op 04-08-2021 09:32 ]

• Simply1337
Franciesco schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 17:24:
Bij mijn weten is dat alleen in de nieuwere modellen die in de loop van 2018 of later geintroduceerd zijn. Zoals de huidige 3, 4 en 5 LCI (facelift), X3 LCI, X5 etc. Want volgens mij is iDrive versie 7 daarvoor vereist. De i3 heeft die versie niet.

Hetzelfde geldt trouwens voor Android auto (is wat later via een software update beschikbaar gekomen voor iDrive7).
idrive 5 was het al mogelijk in je hud, dus zo n beetje alle modellen vanaf 2016 als je de optie had. incl android auto/car play

• Franciesco
Simply1337 schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 09:34:
[...]
idrive 5 was het al mogelijk in je hud, dus zo n beetje alle modellen vanaf 2016 als je de optie had. incl android auto/car play
Android Auto wordt door BMW pas sinds vorig jaar ondersteund met de nieuwere versies van i-Drive 7, daarvoor alleen Apple Carplay.

• Simply1337
Franciesco schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 10:29:
[...]

Android Auto wordt door BMW pas sinds vorig jaar ondersteund met de nieuwere versies van i-Drive 7, daarvoor alleen Apple Carplay.
whoops.. dat klopt carplay only, maar met android was er een spotify integratie die perfect werkte... totdat spotify dit begin/mid 2020 heeft verwijderd uit hun eigen app. |:(

dus was je genoodzaakt om over te stappen naar ios voor een goede spotify integratie met de idrive systeem/knop of een oude spoitfy sideloaden en niet meer updaten

en ja bluetooth werkt, maar je de integratie zorgte ervoor dat je kon bladeren door verschillende bibliotheken/playlists/favorieten via Spotify BMW APP

[ Voor 3% gewijzigd door Simply1337 op 04-08-2021 12:46 ]

• MeZZiN
  • Laatst online: 04-12-2025
JayPe schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 13:38:
They see me rollin',...

[Afbeelding]

Jup JayPe is still alive. En ik heb 't wederom zonder problemen gered. In één dag zelfs, 10 laadstop. Nederland - Italië

Alles met één laadpas. MAINGAU THANK YOU VERY MUCH!

En nu, vakantie. Dolce far niente.

@MeZZiN @Hachy @mux
Nice zelf nu ook weer in oostenrijk te vinden helemaal top hier geregeld. Voor tesla maar ook voor andere autos genoeg laders veel keuze wel vaak nog de wat oudere 50kw ccs maar genoeg keuze. Zelf op de meeste straten zijn gewoon type 2 laders. Zelf gelukkig niet nodig gehad omdat er net een mega supercharger is geopend in wenen met iets van 24 stals. Helemaal top regelt. Maar kwam er ook achter dat er 'secret' super chargers bestaan. bij de tesla service center kan je ook gewoon laden alleen staat hij niet op de kaart. Meer als service bij toen nog een gebrek aan lader in wenen.

Ik merk wel dat de superchargers in frankrijk beter gekozen zijn dan in duitsland die zijn vaak aan de snelweg of rastplatz die echt een step down zijn van frankrijk waarbij het bijna altijd bij een hotel is met schone WC's.

In Oostenrijk wisselt het een beetje van heel netjes tot meh maar goed laden is laden.

In budapest was het het helemaal raar midden op een shopping centrum alles alles dicht waar het toch meestal zo is dat altijd een toilet moet zijn. Dat was een beetje jammer om 12 uur s'nachts. En een andere was op een grote mega drukke snelweg parkeer plaats om geblokkeerd te worden met de mega file van benzine tankende ICE gelukkig was er na een paar minuten net genoeg ruimte om te kunnen laden.

Maar verder alleen maar goede ervaringen.

Dit weekend gaan we weer naar huis ben benieuwd hoe druk het gaat worden. We hadden op de heen weg al ruim 4-5 uur extra vertraing dus hopelijk terug beter.

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-01 18:32
offtopic:
Is daar ook ergens een snellader om wat interpunctie bij te laden? Je punten en komma's zijn bijna op en die maken een post wel wat beter leesbaar.

Maak de volgende keer even een topic report aan als je vindt dat een post niet voldoet.

[ Voor 22% gewijzigd door deepbass909 op 22-08-2021 16:39 ]

Punctuality is the politeness of kings

• Prullenbak84
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 02-01 18:53
Ai, en dat terwijl je de duurste (?) van alle snellaadnetwerken bent...

https://www.autoweek.nl/a...ess-niet-blij-met-ionity/

• PeterZ(on)
Prullenbak84 schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 12:19:

Goed dat een topman van het concern nu ook tot de conclusie komt dat het allemaal niet geweldig is.

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:51
Over snelladers gesproken.
Ik heb een 2 daagse trip naar België erop zitten richting Plopsaland en Brugge met de kids :).
Papa wilde het liefst in 1 lading/ruk die kant op maar daar dachten de blaasjes van de kinderen anders over dus ik heb het toch gecombineerd met een snellaad sessie bij Fastned.

Toch erg tevreden over de Fastned laders en ook over de E-tron, dat is met laden toch echt wel een klasse bak. Met 41% soc aankomen en beginnen op 141,1kW om vervolgens op 80% de sessie te beëindigen met 149,3kW .

De terugweg het laagste verbruik genoteerd over de hele trip.
ACC op 105km/h de gehele rit maar kwam rond Antwerpen en Gent en ook bij Rotterdam in wat stukken langzaam rijdend terecht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EDnonHs9jsh1g4d-JEKKSfbZv5w=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6kT5QWbey7HxB27aoEl4bAZ5.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ipWQeUXspYG5cIlgGTO6eAh9aOg=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JMs6OlwzFZoL9c2n5FdSqw0T.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wNyFabdJQwvRMXNmBjDqDl2_obU=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xf5sBrDKztsbLTdsBxFkugST.jpg?f=fotoalbum_medium

Terug met een 90% lading vertrokken en thuis aangekomen met 22% resterend en 68km resterend. (betreft een E-tron 55). Temp was overigens rond de 19 graden.

In de parkeergarage bij het hotel overigens 8 laders welke tussen 08:00 en 18:00 uur ook een sta-tarief hanteren als je al vol bent a 1ct/minuut. Mooi middel om volle wagens te dwingen elders te parkeren en de plek vrij te maken. Mag wat mij betreft naar 5ct/minuut.

[ Voor 21% gewijzigd door GeeMoney op 06-08-2021 13:02 ]

• Juancho
@GeeMoney dat is echt bizar man, die laadsnelheid en icm SoC. Onze XC40P8 (maar ook een P2) haalt maar heel kort die piek van 150kW en alleen als je met ongeveer lager dan 10% aankomt. Ga je richting de 50-70% is de snelheid al fors gezakt naar vaak zo'n 60-80kW. Ik wist dat de audie daarin top was, maar dit is echt klasse. Toch jammer dat andere automerken dat niet kunnen of misschien niet toestaan. Scheelt je zoveel gedoe, tijd en stress.

• Franciesco
Tegenwoordig zijn er gelukkig meer auto's (ook in de relatief iets betaalbaardere klasse dan een E-tron) die snel kunnen laden.
Zie b.v. de Fastned curve van de Hyundai Ioniq 5 (voor de Kia EV6 zal dit waarschijnlijk ca hetzelfde zijn).

Afbeeldingslocatie: https://support.fastned.nl/hc/article_attachments/4405114559761/IONIQ_5_Chargecurve_77_4kWh__Fastned_.png

Bron:
https://support.fastned.n...6945-Laden-met-de-IONIQ-5

• Juancho
Franciesco schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 13:43:
Tegenwoordig zijn er gelukkig meer auto's (ook in de relatief iets betaalbaardere klasse dan een E-tron) die snel kunnen laden.
Zie b.v. de Fastned curve van de Hyundai Ioniq 5 (voor de Kia EV6 zal dit waarschijnlijk ca hetzelfde zijn).

[Afbeelding]

Bron:
Maar die auto's kunnen toch sowieso NOG sneller laden? Dus logisch dat als die curve omlaag gaat, dat ze eerst terecht komen in het gebied wat bij bijv. de Volvo's de max laadsnelheid is.

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14-01 11:09
Chinese EV voor ~$5000 (ofwel een veredelde Canta):

[ Voor 9% gewijzigd door Gluten Parody op 07-08-2021 16:42 ]

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Franciesco schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 13:43:

[Afbeelding]

Bron:
Zeker snel, maar die curve is helemaal niet zo top imho. Bij 70% nog “maar” 110kW bij 800V. Mijn Tesla doet iets van 90kW bij 70%. En dat bij iets meer dan 400V. Zou minimaal 150kW bij 70% verwachten met een 800V pack.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• Franciesco
Inspired schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 16:57:
[...]

Zeker snel, maar die curve is helemaal niet zo top imho. Bij 70% nog “maar” 110kW bij 800V. Mijn Tesla doet iets van 90kW bij 70%. En dat bij iets meer dan 400V. Zou minimaal 150kW bij 70% verwachten met een 800V pack.
De laadcurve is inderdaad wat grillig, maar in zijn totaliteit toch mooi cq snel.

Interessant vergelijk van het laden van de E-tron GT, E-tron 55, Model 3 LR en de Ioniq 5:

https://youtu.be/9gxcukAhIAU
Franciesco schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 19:32:
[...]

De laadcurve is inderdaad wat grillig, maar in zijn totaliteit toch mooi cq snel.

Interessant vergelijk van het laden van de E-tron GT, E-tron 55, Model 3 LR en de Ioniq 5:

https://youtu.be/9gxcukAhIAU
Ja, maar net wat sneller dan de LR. Waarbij de LR ook nog 2kWh meer moet. Vind het toch wat tegenvallen met 800V.

• Franciesco
Tesla staat natuurlijk ook wel bekend om hun goede laadsnelheid. En al ben ik niet ontevreden, bij mijn Model 3 LR (nieuwste versie met 614km WLTP) vind ik het laden niet super snel gaan. Hij gaat zeker niet in iets van 18 minuten van 10-80%. Denk dat dat eerder een dik half uur is (ook wat grotere batterij dan de Ioniq5).
Laatst b.v. bij een V2 SuC 63kW bij 73% (opgewarmd en wel).

Misschien dat Tesla met de nieuwe Panasonic batterij nog wat voorzichtig is?
Franciesco schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 20:03:
Tesla staat natuurlijk ook wel bekend om hun goede laadsnelheid. En al ben ik niet ontevreden, bij mijn Model 3 LR (nieuwste versie met 614km WLTP) vind ik het laden niet super snel gaan. Hij gaat zeker niet in iets van 18 minuten van 10-80%. Denk dat dat eerder een dik half uur is (ook wat grotere batterij dan de Ioniq5).
Laatst b.v. bij een V2 SuC 63kW bij 73% (opgewarmd en wel).

Misschien dat Tesla met de nieuwe Panasonic batterij nog wat voorzichtig is?
Zou kunnen. Maar moet ook zeggen dat ik doorgaans betere snelheden haal bij Ionity dan bij SuCs v2. Niet alleen hogere piek van Ionity maar ook langer op hoge snelheid laden bij hogere SoC.

• !null
Inspired schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 16:57:
[...]

Of een bijvoorbeeld 80kWh pack nou op 400v of 800v laadt maakt niks uit voor de cellen, die krijgen evenveel Watt over zich heen. Dus evenveel vermogen om op te nemen, ook met dissipatie van warmte.
Voor de laadkabel e.d. is het wel praktisch.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:48
@!null Warmte is toch I x R ?
Kortom niet afh van V
Scheelt toch in alle componenten muv de “penlights”

[ Voor 35% gewijzigd door BarryH op 08-08-2021 20:43 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15-01 16:57
BarryH schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 20:42:
Kortom niet afh van V
Verliezen / warmte(ontwikkeling) zijn idd I en R afhankelijk maar bij een dubbele V is slechts I de helft dus toch wel V afhankelijk.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

• wortelsoft
Kortom niet afh van V
v=i*r de v gaat om omhoog de r blijft gelijk dus de i gaat omlaag en daarmee de warmte.

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15-01 14:57
kdeboois schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 20:58:
[...]

Verliezen / warmte(ontwikkeling) zijn idd I en R afhankelijk maar bij een dubbele V is slechts I de helft dus toch wel V afhankelijk.
Zijn verliezen niet zelfs I^2 * R :?

Dus V 2 maal zo hoog, I 2 maal zo laag, verliezen 4 maal zo laag :?

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15-01 16:57
ybos schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 21:17:
[...]

Zijn verliezen niet zelfs I^2 * R :?

Dus V 2 maal zo hoog, I 2 maal zo laag, verliezen 4 maal zo laag :?
Nee, de helft.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15-01 20:36
Kortom niet afh van V
Hetzelfde "kWh" pack heeft vierdubbel de R bij 800V ipv 400V ;)

bv. de configuratie 110s6p voor een 400V pack wordt 220s3p in een 800V pack voor dezelfde energie inhoud. (aantal cellen even puur voor de illustratie).
Elke cel op zich merkt niet of die met 200kW in een xyz kWh 400V pack geladen wordt of met 200kW in een xyz kWh 800V pack.

Zo zijn er ook nog voordelen voor de randelementen in en rond de batterij zoals zekering, stekkers, etc. die wat makkelijker zijn als er geen grote stromen voor langere tijden moeten vloeien.

[ Voor 10% gewijzigd door AndRo555 op 08-08-2021 23:06 ]

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-01 21:02

databeestje

Von PrutsHausen

Enige tijd speelt het idee om de i-MiEV te vervangen door wat nieuwers. Gisteren op pad geweest en een proefrit gemaakt in de Kia eNiro.

Wat een upgrade is de Kia eNiro na 120k km in de MiEV. Wel even wennen dat de voorwielen nu aangedreven zijn, dat voelt heel anders. Wel blij dat het interieur gebruik maakt van veel knoppen, en was ik snel thuis in de auto. Het touch scherm van de e2008 was voor mij echt een afknapper.

Over afknappers gesproken, bij de Renault dealer nog even in een Dacia Spring gezeten, de auto die qua insteek verreweg het dichtste bij de huidige MiEV zit. Echter, wat een klein hok is dat, deze is nog kleiner dan de MiEV. Ik zit hier met mijn linker schouder in rust tegen de B pilaar aan. Niet fijn, en dus meteen afgevallen. De MiEV passen tenminste nog 2m60 gipsplaten in.
Ander alternatief in deze categorie is een 1 van de 3 VW groep modellen, maar die zijn niet meer in private lease te krijgen denk ik.

Een van de eigenschappen van de Niro waar ik benieuwd naar was is de adaptive cruise control. Voor lange stukken langs de N9 is dat ideaal. De cruise controle werkte zonder handleiding te hoeven lezen en hield keurig afstand en snelheid.

Wat wel wennen is dat de regeneratie in automatisch deze koppelt aan de radar aan de voorzijde en daarmee de regeneratie naar stap 3 zet als je afremt voor stilstaande auto's of als deze duidelijk vertragen. Even wennen, maar ik ervaar dit als wenselijk, ik mis wel eens iets. Het kan soms wel een merkwaardig gevoel geven omdat het niet consistent hetzelfde voelt. Daarentegen kan deze ook op handmatig, en de flippers achter het stuur werken ook.

Financieel is het nog wel een ding, met 60mnd en 15k km per jaar is 429,- per maand voor de DynamicLine een aderlating. Echter is het wel een echte gezinsauto en veelzijdig, en heb ik absoluut niet het gevoel dat ik een "miskoop" doe door de overeenkomst voor 5 jaar aan te gaan.

Andere opties die de revu passeerde zijn bijvoorbeeld de MG ZS EV die voor 351 euro mij ook naar het werk en terug kan brengen. Grootste tekortkoming daar is lager bereik en hoger verbruik dan de Kia eNiro. Maar nog niet volledig afgeschreven. Echter is vakantie ritten dan niet echt handig, als is het prima voor in Nederland.

Mocht iemand nog een andere suggestie hebben dan houd ik mij aanbevolen. De Niro is dan ook 1 van de populairste modellen in NL dit jaar. Er zijn er al 2489 op kenteken gezet dit jaar, eerstvolgende is de Mach-E met 1740, gevolgd door de VW Group ID.4, Enyaq 60 en 80.
https://iserv.nl/files/elektrisch/#nummers

• BarryH
@databeestje Wat vind je belangrijk

Een ioniq is wellicht ook een optie? 2e hands voor ca 18k
Of een 2019 uit de showroom voor 22k
Redelijk bereik, gezin kan er goed in en idd goede cruise control

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-11-2025

mux

99% efficient!

Kortom niet afh van V
Er gaan hier twee dingen verloren die best belangrijk zijn om snelladen op >400V te begrijpen.

1) De reden dat we op hogere spanning laden, is omdat het exponentieel moeilijker wordt om betrouwbare, veilige en duurzame connectoren (en kabels) te maken voor hoge stroomsterktes. Vermogen is stroom x spanning, dus om meer vermogen de auto in te proppen (sneller te laden) moet je ofwel stroomsterkte, ofwel spanning hoger maken. Stroomsterkte is beperkt, dus moet de spanning omhoog. Dit is 90% van de reden voor 800V-batterijen in nieuwere auto's.

2) Een batterij met een 2x zo hoge spanning maar gelijke capaciteit heeft twee keer zoveel cellen in serie maar twee keer zo weinig in parallel. Dat betekent dat de interne weerstand dus 4x zo hoog is (2x voor elk van die effecten). Bij dezelfde laadsnelheid (in kW) heb je dus exact evenveel laadverliezen. Het maakt voor de batterij niet uit of je op 400V/350A of 800V/175A aan het laden bent. Maar wel voor de kabels en contactpunten.

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-01 21:02

databeestje

Von PrutsHausen

BarryH schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 23:00:
@databeestje Wat vind je belangrijk

Een ioniq is wellicht ook een optie? 2e hands voor ca 18k
Of een 2019 uit de showroom voor 22k
Redelijk bereik, gezin kan er goed in en idd goede cruise control
Ik was expliciet naar Private Lease aan het kijken in verband met hoeveelheid spaargeld, en bestemd voor ander doel (verbouwing).

De Ioniq is wel een goede en ook daar had ik eerder naar gekeken maar was de vrouw niet om. (snap ik wel). Edoch, voor een 325 euro per maand kan ik dan probleemloos op en neer met ~ 38kWh accu.
Dat is 60 mnd met 15k km.

Tempting :)

• BarryH
Een 2019 28kWh is nog goedkoper in aanschaf. Maar wellicht niet in private lease.

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 24-12-2025
databeestje schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 22:08:
Enige tijd speelt het idee om de i-MiEV te vervangen door wat nieuwers. Gisteren op pad geweest en een proefrit gemaakt in de Kia eNiro.

Wat een upgrade is de Kia eNiro na 120k km in de MiEV. Wel even wennen dat de voorwielen nu aangedreven zijn, dat voelt heel anders. Wel blij dat het interieur gebruik maakt van veel knoppen, en was ik snel thuis in de auto. Het touch scherm van de e2008 was voor mij echt een afknapper.

Over afknappers gesproken, bij de Renault dealer nog even in een Dacia Spring gezeten, de auto die qua insteek verreweg het dichtste bij de huidige MiEV zit. Echter, wat een klein hok is dat, deze is nog kleiner dan de MiEV. Ik zit hier met mijn linker schouder in rust tegen de B pilaar aan. Niet fijn, en dus meteen afgevallen. De MiEV passen tenminste nog 2m60 gipsplaten in.
Ander alternatief in deze categorie is een 1 van de 3 VW groep modellen, maar die zijn niet meer in private lease te krijgen denk ik.

Een van de eigenschappen van de Niro waar ik benieuwd naar was is de adaptive cruise control. Voor lange stukken langs de N9 is dat ideaal. De cruise controle werkte zonder handleiding te hoeven lezen en hield keurig afstand en snelheid.

Wat wel wennen is dat de regeneratie in automatisch deze koppelt aan de radar aan de voorzijde en daarmee de regeneratie naar stap 3 zet als je afremt voor stilstaande auto's of als deze duidelijk vertragen. Even wennen, maar ik ervaar dit als wenselijk, ik mis wel eens iets. Het kan soms wel een merkwaardig gevoel geven omdat het niet consistent hetzelfde voelt. Daarentegen kan deze ook op handmatig, en de flippers achter het stuur werken ook.

Financieel is het nog wel een ding, met 60mnd en 15k km per jaar is 429,- per maand voor de DynamicLine een aderlating. Echter is het wel een echte gezinsauto en veelzijdig, en heb ik absoluut niet het gevoel dat ik een "miskoop" doe door de overeenkomst voor 5 jaar aan te gaan.

Andere opties die de revu passeerde zijn bijvoorbeeld de MG ZS EV die voor 351 euro mij ook naar het werk en terug kan brengen. Grootste tekortkoming daar is lager bereik en hoger verbruik dan de Kia eNiro. Maar nog niet volledig afgeschreven. Echter is vakantie ritten dan niet echt handig, als is het prima voor in Nederland.

Mocht iemand nog een andere suggestie hebben dan houd ik mij aanbevolen. De Niro is dan ook 1 van de populairste modellen in NL dit jaar. Er zijn er al 2489 op kenteken gezet dit jaar, eerstvolgende is de Mach-E met 1740, gevolgd door de VW Group ID.4, Enyaq 60 en 80.
https://iserv.nl/files/elektrisch/#nummers
Leuk..!

En de Kona..? De ANWB heeft de 64kWh Kona in private lease voor 339€ /maand (5j 10.000km) dat is een hele goede deal denk ik.

Edit: link

https://www.anwb.nl/auto/...bod/hyundai/kona-electric

Met +10€ per maand optie aanvinken

Er is nog 2.000€ subsidie mogelijk op de Kona als het goed is.

[ Voor 3% gewijzigd door Stef87 op 08-08-2021 23:43 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• DarkShadow
Prullenbak84 schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 12:19:

Tja, ik heb nu korting daar als Volvo rijder, 0,35 cent per km.
Ben van Nl naar Oostenrijk en daarna Toscane gereden, nu weer terug en een paar dagen bij het Gardameer. Ik heb 2x een defecte ionity lader gezien, maar altijd genoeg anderen die wel beschikbaar waren. In Italië 2x een beetje eeen verlagen plek gehad, maar de laagste keer een toplocatie waar we ook direct hebben gegeten en dus een uur ipv 20 min hebben geladen.

Ik ben dus vrij positief over Ionity. De laders van enel x in Italië wat minder goede ervaringen mee en verder nog niet echt andere laadpalen gehad.

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
databeestje schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 22:08:

Is er in dat bedrag ook al rekening gehouden met de MRB die in 2026 voor EV's gaat gelden? Zou je zo 100 euro per maand meer kwijt kunnen zijn.

Toen ik offerte vroeg voor MG EV stond het er als kleine lettertjes in dat wijzigingen in de MRB van invloed zouden zijn op het maandbedrag.

• JanHenk
  • Niet online
jeroenkb schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 08:14:
[...]

Is er in dat bedrag ook al rekening gehouden met de MRB die in 2026 voor EV's gaat gelden? Zou je zo 100 euro per maand meer kwijt kunnen zijn.
Tot nu toe is de vrijstelling tm 2024. Dat is het enige wat "zeker" is.

Vanaf 2025 komt er (mogelijk) weer wegenbelasting op elektrische auto's. De vraag is wat voor tarief daarbij past; mogelijk komt er wederom een korting op het voltarief en mogelijk ook met een "ingroeipad" waarbij de korting jaar op jaar afneemt.

Als je meer wilt weten, zoek dan even naar "hand aan de kraan mrb". Recent (14 juli) is een evaluatierapport verschenen van de staatssecretaris hierover. Dit gaat over de budgettaire overschrijding van de vrijstelling, die nu elders gehaald gaat worden (kans is groot dat er een verhoging van de tarieven komt voor ICE's).

Ik verwacht persoonlijk niet dat men EV's voor het volle gewicht (dat natuurlijk een stuk hoger is) gaat aanslaan vanaf 2025.

Desniettemin; goed punt dat de meeste (alle?) operational leasecontracten en eventuele verhoging van de MRB gewoon doorberekenen.

• TIGER1125
  • Laatst online: 11-01 17:33
JanHenk schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 08:54:
[...]
Ik verwacht persoonlijk niet dat men EV's voor het volle gewicht (dat natuurlijk een stuk hoger is) gaat aanslaan vanaf 2025.
Ben benieuwd wat dat doet met het draagvlak, voor elektrische auto's want wanneer je 2x zoveel mag betalen aan wegenbelasting zullen een hoop mensen zeggen laat maar zitten dan. Ik zie dat het in ons geval 196 euro per kwartaal hoger uitvalt ten opzichte van een normale (onze vorige, benzine) gezinsauto. :+ (ca. 1300 kg om ca. 2100 kg)

Denk dat ze beter af zouden zijn, met een fiscale regeling als bij leaseauto's t.a.v. de bijtelling: dus de eerste 5 jaar mrb vrij en daarna een speciaal EV tarief invoeren. In bijvoorbeeld 3 tredes voor lichte tot zware EV's. Maar goed dat gaat natuurlijk niet gebeuren we zijn in NL natuurlijk niet voor niets kampioen omslachtige fiscale regelingen in elkaar zetten. :9

• JanHenk
  • Niet online
TIGER1125 schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 09:16:
[...]

Ben benieuwd wat dat doet met het draagvlak, voor elektrische auto's want wanneer je 2x zoveel mag betalen aan wegenbelasting zullen een hoop mensen zeggen laat maar zitten dan. Ik zie dat het in ons geval 196 euro per kwartaal hoger uitvalt ten opzichte van een normale (onze vorige, benzine) gezinsauto. :+ (ca. 1300 kg om ca. 2100 kg)

Denk dat ze beter af zouden zijn, met een fiscale regeling als bij leaseauto's t.a.v. de bijtelling: dus de eerste 5 jaar mrb vrij en daarna een speciaal EV tarief invoeren. In bijvoorbeeld 3 tredes voor lichte tot zware EV's. Maar goed dat gaat natuurlijk niet gebeuren we zijn in NL natuurlijk niet voor niets kampioen omslachtige fiscale regelingen in elkaar zetten. :9
Precies.

Ik verwacht dus ook niet dat dat gaat gebeuren.

Immers, stel dat ze m.i.v. 2025 gewoon de reguliere regeling hanteren zoals ie nu is, zonder kortingen. Dan krijg je de situatie dat je;
- eerst een fiscale prikkel hebt gebruikt om (verhoudingsgewijs) veel zwaardere voertuigen op de weg te zetten die;
- na afloop van die fiscale prikkel juist ineens het tegenovergestelde bewerkstellingen, namelijk een hoger tarief en een meeropbrengst?

Dat laatste gaat dus sowieso niet gebeuren. Begrotingstechnisch niet. Al helemaal niet als je ook het draagvlak in ogenschouw neemt.

Hoe e.e.a. er in de toekomst uit gaat zien (m.i.v. 2025) is nog ongewis. Een nieuw kabinet zal hier de richting in moeten bepalen. Maar ervan uitgaan dat je ineens ruim 100€ per maand aan MRB kwijt gaat zijn voor je EV, is m.i. dus een behoorlijke onrealistische gedachte.

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-11-2025

mux

99% efficient!

TIGER1125 schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 09:16:
[...]

Hier is al wetgeving voor; er is een provisie waarin een bepaald vast gewicht van PHEVs, BEVs and FCEVs wordt afgetrokken om tot het gewicht te komen waarmee wordt gerekend voor de MRB. Dat gezegd hebbende zijn gemiddelde geëlektrificeerde voertuigen nauwelijks zwaarder dan gemiddelde niet-elektrische - het verschil is inmiddels minder dan 10% en krimpende.

Edit: uiteraard zijn er wel hele zware elektrische voertuigen, maar die zitten ook grotendeels in het luxe/SUV-segment. De fysieke grootte van de auto is dan dominant in de gewichtstoename.

[ Voor 7% gewijzigd door mux op 09-08-2021 09:30 ]

• JanHenk
  • Niet online
mux schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 09:28:
[...]

Hier is al wetgeving voor; er is een provisie waarin een bepaald vast gewicht van PHEVs, BEVs and FCEVs wordt afgetrokken om tot het gewicht te komen waarmee wordt gerekend voor de MRB. Dat gezegd hebbende zijn gemiddelde geëlektrificeerde voertuigen nauwelijks zwaarder dan gemiddelde niet-elektrische - het verschil is inmiddels minder dan 10% en krimpende.

Edit: uiteraard zijn er wel hele zware elektrische voertuigen, maar die zitten ook grotendeels in het luxe/SUV-segment. De fysieke grootte van de auto is dan dominant in de gewichtstoename.
Minder dan 10% voor een BEV tegenover vergelijkbare benzine-uitvoeringen? Misschien heb ik verkeerd referentiekader, maar even kijkend naar wat auto's in verschillende klasses:
- een Peugeot e-208 (~1430kg) is ruim 35% zwaarder dan een 208 benzine (~1050kg).
- een Enyaq 80 (~1975kg) is toch ruim 25% zwaarder dan een Kodiaq benzine (~1550kg). Bij een ID4 en Tiguan idem dito.

Misschien zit het verschil ergens anders in.

Heb je die wetgeving paraat inzake bepaling van gewicht voor MRB voor EV's? Ben wel benieuwd, maar kan het zo gauw effe niet vinden.

• jeroenkb
  • Niet online
JanHenk schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 09:45:
[...]

Heb je die wetgeving paraat inzake bepaling van gewicht voor MRB voor EV's? Ben wel benieuwd, maar kan het zo gauw effe niet vinden.
Zou ook graag die wetgeving willen zien. Zelf niet kunnen vinden met allerhande zoektermen.

• TIGER1125
  • Laatst online: 11-01 17:33
JanHenk schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 09:45:
[...]

Minder dan 10% voor een BEV tegenover vergelijkbare benzine-uitvoeringen? Misschien heb ik verkeerd referentiekader, maar even kijkend naar wat auto's in verschillende klasses:
- een Peugeot e-208 (~1430kg) is ruim 35% zwaarder dan een 208 benzine (~1050kg).
- een Enyaq 80 (~1975kg) is toch ruim 25% zwaarder dan een Kodiaq benzine (~1550kg). Bij een ID4 en Tiguan idem dito.

Misschien zit het verschil ergens anders in.

Ik denk dat @mux het over het gemiddelde heeft over de hele linie. Maar wanneer je de auto 1 op 1 tegenover z'n benzine variant zet kom je in die vergelijking inderdaad bedrogen uit.

• jeroenkb
  • Niet online
JanHenk schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 09:26:
[...]

Hoe e.e.a. er in de toekomst uit gaat zien (m.i.v. 2025) is nog ongewis. Een nieuw kabinet zal hier de richting in moeten bepalen. Maar ervan uitgaan dat je ineens ruim 100€ per maand aan MRB kwijt gaat zijn voor je EV, is m.i. dus een behoorlijke onrealistische gedachte.
Ik acht de kans ook klein.

Ik reageerde alleen op deze manier omdat de poster het had over een aderlating qua verplichting van het leasebedrag. En als het dan toch fout gaat en de MRB wel in ordergrootte van huidige tarieven erbij komt, kan het behoorlijk fout gaan in zijn individuele geval. In ieder geval iets om rekening mee te houden
Pagina: 1 ... 208 ... 380 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic