Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 73 ... 101 Laatste
Acties:
  • 635.968 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerbenger
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 10-05-2022
ApC_IcE schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 17:56:
[...]

Ja en nee.
Ten eerste is er nog niets definitief. Het voorstel ligt er maar officieel moet het nog definitief worden.
Eerst allemaal maar zien. Ze roepen dit al zo lang.

Stel je verbruik was voor de zonnepanelen 3500 kWh.
Je hebt nu op je dak genoeg panelen die per jaar dus 4000kWh opwekken.
De meest logische gedachte is dat je dus 500 meer terug levert, dan wat je verbruikt.

Daar zit dus de meest gemaakte denkfout, Omdat de hoeveelheid stroom die je rechtstreeks uit je panelen bepalend is. Die gaat immers niet langs de meter, en wordt voor de meter al verbruikt.
Het basis principe is dat stroom die opgewekt wordt, eerst verdeelt wordt in huis naar alle vragende apparaten. En het overschot daarvan gaat terug het net in, en dus langs de meter.

Een deel van je 4000kWh heb je al verbruikt. En dat gaat helemaal niet langs de meter!
Laten we zeggen dat je van die 4000kWh 25% direct hebt verbruikt. Is dus 1000kWh.
Dan moet je dus die 3500kWh die je normaal had verbruikt voor de panelen verminderen met 1000kWh.
Dus je hebt nog 2500kWh uit het net gehaald a 21ct (even niet belangrijk of het 22 of 23 is).
Dit kost je dus € 575,-

Alleen je hebt ook nog van die 4000 (minus dus die 1000kWh) 3000kWh teruggeleverd (gesaldeerd).
Die 3000 kan je Salderen nu tot een max van 2500kWh tegen 23ct (zie hierboven waarom). En voor de overige 500kWh krijg je nog 11ct..

Wat resulteert in een negatieve stroom rekening van 500 x 11ct = 55.

Voor zo ver ik hem lees wordt dus die 2500 afgebouwd (en in dit geval die 500 is afhankelijk wat de leverancier er voor geeft)

Die 2500 wordt straks 90-80-70 (of welke percentages dan ook)
Dat is het Voorstel

Correct me if i'm wrong ;)
Ik denk dat je wat betreft die 3.000 kWh gelijk hebt. De Minister heeft het in de kamerbrief letterlijk over de invoeding in het net en niet over de opgewekte energie. Dus in dit voorbeeld wek ik 4.000 kWh op, maar voed ik maar 3.000 kWh in, die ik nu nog volledig mag salderen (voor zover daar eigen verbruik tegenover staat). Vanaf 2023 mag ik volgens de kamerbrief elk jaar een percentage van de invoeding salderen. Dat zou denk ik betekenen:
2023 89%= 2.670, ik mag dus nog volledig (2500) salderen.
2024 78%= 2.340 kWh die ik kan salderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Andre1973 schreef op maandag 11 november 2019 @ 23:33:
[...]

Schuin naar boven vanaf buiten is natuurlijk goed, daarmee voorkom je het inlopen van water, en dan nog waterdicht maken lijkt me wat ver gaan voor een garage.
Ik boor wel vaker door een muur heen, ook wel direct de MK in, en maak het verder eigenlijk nooit waterdicht. Boor 20, buis 19. Je zu eventueel de buis nog wat dichter kunnen stoppen met steenwol oid tegen tochten.
Ik zou m dan buiten met een klein open bochtje door gaan naar boven, dat netjes in een grijze buis (2) en daaraan een bocht en dan daaraan weer een stukje buis en dat opvangen op een steen met een grijze buisklem.
Eventueel ook weer met 2 (gebogen?) bochtjes er tussen om over de dakrand heen te komen.
Je hoeft niet over de hele lengte waterdicht te zijn. Liever niet, daardoor kan er water in de pijp komen te staan en dat is op de lange duur toch niet goed voor kabel.
Daar waar de bochten open zijn en in zicht kan je ze eventueel omwikkelen met grijze isolatie tape om de WAF wat te verhogen. (toolstation heeft ook grijze tape, en nog veel meer kleuren)
Ik hoef dus niet de garage in. Iets boven het garagedak moet ik dus het huis in naar zolder.
Is het volgende dan een goede oplossing:
- buis een stukje uit de muur laten steken (buiten)
- daar een bocht op (gesloten?) naar beneden
- weer een stukje buis tot hoogte steen
- een bochtje om weer parallel aan het dak te komen
- buis naar het eerste paneel via 1 of meerdere stenen en dan wat aflopend zodat het water eruit kan lopen
- vandaar verder zonder buis onder de panelen

Of zonder de bochtjes (maar dan het buisje omhoog in de muur):
Afbeeldingslocatie: http://www.hoppenbrouwer-home.nl/zonnepanelen/images/foto-12.jpg

Buis buiten is neem ik aan vooral voor bescherming tegen de zon en beschadiging (zal niet snel gebeuren denk ik). Alleen condens en/of water moet er niet in komen.

Voor buis is die grijze elektra van 19 mm buis toch voldoende of moet dit die 32mm pvc (afvoer) buis zijn?
(zelfs 16 mm als plus en min (incl aarding) en eigen buis krijgt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:00
AUijtdehaag schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 16:36:
[...]
Even (zelf) morgen de installatiewizard doorlopen van de SMA en instellen op NEN-EN50438 (ipv default)
Wat doet die instelling en welk voordeel levert dat je op? ;)

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Andrehj schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 19:01:
[...]

Wat doet die instelling en welk voordeel levert dat je op? ;)
NeonovA in "Instellen omvormer?" (filmpje @ 6:00)
stan2 in "Instellen omvormer?"

[ Voor 13% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-11-2019 19:16 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Thanks. De truc is dus blijkbaar in deze norm het afschakelen bij 253V wordt vastgelegd. Maar hoe dat dan kan resulteren in een hoger max vermogen van de omvormer is mij nog steeds niet duidelijk.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:53
Andrehj schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 19:24:
[...]

Thanks. De truc is dus blijkbaar in deze norm het afschakelen bij 253V wordt vastgelegd. Maar hoe dat dan kan resulteren in een hoger max vermogen van de omvormer is mij nog steeds niet duidelijk.
Simpel: veiligheid. De omvormer staat een paar tandjes terug omdat hij nog niet door iemand met kennis van zaken in dienst gesteld is...

Er zit nog wel wat meer dan alleen die 253V in hoor.

Trouwens: als je omvormer een SMA is kan je de eerste X aantal uren nadat hij in dienst gesteld is dit aanpassen, daarna valt ie in slot en kan je alleen als SMA installateur met een GridGuard code dit soort parameters aanpassen.

Was hier ook het geval. 4kw omvormer die maar tot 3800W ging. ‘Oh da’s normaal ja, je panelen doen niet meer’. Toch wel gek met 6700Wp op een 4kw op ZO en ZW. Blijven aankloppen, ging die installateur even kijken, och ja de landnorm vergeten in te stellen. 8)7 . Poef omvormer ging instant tegen de 4kW aan.

[ Voor 18% gewijzigd door HyperBart op 12-11-2019 19:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07-10 19:15

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

HyperBart schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 19:50:
[...]

Simpel: veiligheid. De omvormer staat een paar tandjes terug omdat hij nog niet door iemand met kennis van zaken in dienst gesteld is...

Er zit nog wel wat meer dan alleen die 253V in hoor.

Trouwens: als je omvormer een SMA is kan je de eerste X aantal uren nadat hij in dienst gesteld is dit aanpassen, daarna valt ie in slot en kan je alleen als SMA installateur met een GridGuard code dit soort parameters aanpassen.

Was hier ook het geval. 4kw omvormer die maar tot 3800W ging. ‘Oh da’s normaal ja, je panelen doen niet meer’. Toch wel gek met 6700Wp op een 4kw op ZO en ZW. Blijven aankloppen, ging die installateur even kijken, och ja de landnorm vergeten in te stellen. 8)7 . Poef omvormer ging instant tegen de 4kW aan.
Standaard staan ze zo ingesteld dat ze binnen alle neteisen vallen. Maar door m op de juiste te zetten heb je in NL wat meer ruimte in de AC spanning.
Dit moet je bij SMA binnen 10 draaiuren doen. anders heb je idd die code nodig. Wij hebben recent nog een grote installatie aangepast (ooit geplaatst door n andere, inmiddels failliete, firma) omdat ze daar allemaal niet stonden ingesteld en met mooi weer ging de ene na de andere omvormer uit. toch jammer van een installatie van 15 omvormers van 20 kW het stuk.
In de loop der jaren zijn er in de buurt meer panelen bij gekomen en rond de 248 VAC stopten ze er dan mee. (en dit was nog de simpelste en snelst op te lossen fout).

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:58
Andrehj schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 19:24:
[...]

Hoger maximaal voltage toestaan resulteert in een hoger toegestaan maximaal vermogen als het Amperage gelijk blijft. Even uitgaande van de redelijk standaard 16A 'huis'zekering:

16A*253V = 4048W.

Standaard is afschakeling anders op 237,5V *16A = 3800W.

[ Voor 14% gewijzigd door Noord27 op 12-11-2019 21:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:50

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

En daarmee zie je de verschillen tussen mensen die weten wat ze doen en mensen die maar wat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FD2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16-10 12:02

FD2

AUijtdehaag schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 16:36:
[...]

Pics or it didnt happen ?

Even (zelf) morgen de installatiewizard doorlopen van de SMA en instellen op NEN-EN50438 (ipv default)
En hou het installateurs ww gewoon lekker voor jezelf !
[Afbeelding]
Van 7:15 tot 20:00 stroom opwekken. Jij bent echt de meester ! _/-\o_

Dat plaatje is niet van 12 november . O-)

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

FD2 schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 21:53:
[...]

Van 7:15 tot 20:00 stroom opwekken. Jij bent echt de meester ! _/-\o_

Dat plaatje is niet van 12 november . O-)
Of niet uit Nedeland... :-)

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:43

Nhz

Ik heb hier nog 16 van deze vd Valk koppelstukken liggen (Van Der valk alu.koppelstrip 29x12mm 4X inbus m6x10 - 724810). Deze had ik verkeerd besteld en kunnen niet meer retour. Kan ik er hier nog iemand blij mee maken? Anders gaan ze bij het oude ijzer.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/6BzhJ2v/2019-11-13-08-12-04.jpg

Misschien dat dit in V/A hoort? Excuus dan daarvoor.

Groetjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

Gerbenger schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 18:12:
[...]

Ik denk dat je wat betreft die 3.000 kWh gelijk hebt. De Minister heeft het in de kamerbrief letterlijk over de invoeding in het net en niet over de opgewekte energie. Dus in dit voorbeeld wek ik 4.000 kWh op, maar voed ik maar 3.000 kWh in, die ik nu nog volledig mag salderen (voor zover daar eigen verbruik tegenover staat). Vanaf 2023 mag ik volgens de kamerbrief elk jaar een percentage van de invoeding salderen. Dat zou denk ik betekenen:
2023 89%= 2.670, ik mag dus nog volledig (2500) salderen.
2024 78%= 2.340 kWh die ik kan salderen.
Juist, Nu heb je hem.
Het is even een puzzeltje maar voor zover ik me ingelezen heb, moet dit het zijn.
Echter moet ik er wel als kanttekening bij zeggen dat dit nog niet definitief is.
Het zou dus nog alle kanten op kunnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
deheij1 schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 15:49:
Ik gebruik nog gas voor koken en CV verwarming. Ik heb geen warmtepomp.

Inductie staat op de planning, de aansluiting zit er al dus redelijk makkelijk.

Quooker of boiler, kan een oplossing zijn in de keuken, maar ga je daar erg mee winnen?
Een Quooker is nogal duur, wel enorm handig, een boiler kan ook, wat is de juiste keuze?
[...]
Je warmwater bron is waarschijnlijk je cv, die waarschijnlijk ver van je keuken is. Vooral bij kleine beetjes warmwater in de keuken is dat enorm inefficient, omdat alles ernaar toe moet opwarmen.
Dat hoeft niet bij lokale warmwater bereiding, dat is dan dus bijna altijd voordeliger.
Als je nooit echt veel achter elkaar nodig hebt is een kleine boiler of heetwaterkraan een goede optie.
Pas de maat van de boiler aan op het verwachtte waterverbruik. (5/10/15L) Meestal 5L.

Dus volleggen dat dak, een wartepomp en electrische auto, en klaar. 8) :+

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Job_04
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 16:25
Ook ik ben bezig met panelen op mijn dak leggen. Ik kwam dit bedrijf tegen. https://www.vn-solar.com/ Heeft iemand hier ervaring mee? Is het een betrouwbare partij? Kom niets negatiefs tegen, maar ook geen positieve recensies.

Verder lijken ze een eigen merk te voeren, neem aan gerebrand. Ben benieuwd of deze panelen van redelijke kwaliteit zijn.

[ Voor 21% gewijzigd door Job_04 op 13-11-2019 10:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

Job_04 schreef op woensdag 13 november 2019 @ 10:10:
Ook ik ben bezig met panelen op mijn dak leggen. Ik kwam dit bedrijf tegen. https://www.vn-solar.com/ Heeft iemand hier ervaring mee? Is het een betrouwbare partij? Kom niets negatiefs tegen, maar ook geen positieve recensies.

Verder lijken ze een eigen merk te voeren, neem aan gerebrand. Ben benieuwd of deze panelen van redelijke kwaliteit zijn.
Hoe kwam je ze tegen dan? Ik zie nergens een optie om een offerte aan te vragen.
Ik denk een nieuw bedrijf. Anders had iemand ze al eerder op deze fout gewezen:

"De ideale opstelling op een plat dak, is een opstelling, waarbij de helft van de panelen op het oosten staan, en de andere helft op het zuiden." :')
En dan een plaatje van een Oost-west opstelling. 8)

163 euro voor een 380Wp full black (wel 199cmx100cm) is niet heel duur.

[ Voor 11% gewijzigd door ApC_IcE op 13-11-2019 10:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thomastvd
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:06
Ik lees al een tijdje mee en wil nu zelf ook wat panelen gaan plaatsen. Heb een topic geopend.

Advies zelf zonnepanelen plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18-10 19:36
Vraag over ruimte in de meterkast met 3 fasen aansluiting:

Wat heb ik nodig in de meterkast, als ik een nieuwe kabel aanleg vanaf de omvormer? Ik weet dat je een aardlekschakelaar (of een aardlekautomaat?) nodig hebt in een apart kastje, omdat er geen ruimte in mijn meterkast is.
Maar wat moet daar eventueel nog meer in om uit te lezen?
Een 3 fasen digitale meter, met een S0 puls teller, dacht ik.
Of zijn er nog andere zaken die ik in deze extra kast moet onderbrengen?

Zoals je begrijpt, heb ik (nog) echt geen kaas gegeten van benodigdheden voor Domotica of wat er nodig is voor PV-output, maar ik wil ook niet een te klein kastje aanschaffen. En ik heb echt geen ruimte te over in die meterkast, dus te groot is niet aan de orde.
Kom ik uit de voeten met een kastje voor 8 modulebreedtes?

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:17

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

ApC_IcE schreef op woensdag 13 november 2019 @ 10:15:
[...]

Hoe kwam je ze tegen dan? Ik zie nergens een optie om een offerte aan te vragen.

"De ideale opstelling op een plat dak, is een opstelling, waarbij de helft van de panelen op het oosten staan, en de andere helft op het zuiden." :')

@Job_04 Lijkt verdacht veel op https://www.alibaba.com/p...Cell_62236764250.html?s=p ;)

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:12
Dit geeft hij ook zelf aan op zijn website. Hij wou ze gewoon doorverkpen maar dan waren er garantie issues waardoor dat niet mocht in de EU. DUs hij heeft ze gerebrand met minder garantie.
Ofzo iets :9

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exroosje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17-10 12:24
Over die panelen melden ze op de website wel het volgende :
"Veel zonnepanelen verliezen hun opbrengst vrijwel volledig bij minder zon of bewolkt weer. De panelen van VN Solar blijven relatief even goed presteren. Bij volle zon wordt 19,6% van het licht omgezet in energie. Bij minder zon, blijft dit 19,6% (als de zon gelijkmatig over het paneel is verdeeld)."

Wat is dit voor bla bla?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:12
Hier geeft de eigenaar zo te zien wat meer informatie. (en korting als je een elektrische auto van nissan hebt 8)7 )
https://nissanelectricclu...ar-kortingscode-aanvraag/

[ Voor 13% gewijzigd door Kodess op 13-11-2019 12:10 ]

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz

Nhz

Naalroc schreef op woensdag 13 november 2019 @ 11:48:
Vraag over ruimte in de meterkast met 3 fasen aansluiting:

Wat heb ik nodig in de meterkast, als ik een nieuwe kabel aanleg vanaf de omvormer? Ik weet dat je een aardlekschakelaar (of een aardlekautomaat?) nodig hebt in een apart kastje, omdat er geen ruimte in mijn meterkast is.
Een 3 fasen digitale meter, met een S0 puls teller, dacht ik.
Of zijn er nog andere zaken die ik in deze extra kast moet onderbrengen?

Zoals je begrijpt, heb ik (nog) echt geen kaas gegeten van benodigdheden voor Domotica of wat er nodig is voor PV-output, maar ik wil ook niet een te klein kastje aanschaffen. En ik heb echt geen ruimte te over in die meterkast, dus te groot is niet aan de orde.
Kom ik uit de voeten met een kastje voor 8 modulebreedtes?
Je hebt of een 4p aardlekschakelaar + 4p krachtgroep nodig of een 4p aardlekautomaat. Daarnaast heb je een 4p kWh meter nodig. Die zou je kunnen uitlezen met bijvoorbeeld een youless.

Zo te lezen kan je hier echter beter even een lokaal installatiebedrijf bij halen.

Groetjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
Nhz schreef op woensdag 13 november 2019 @ 12:11:
[...]
...............

Zo te lezen kan je hier echter beter even een lokaal installatiebedrijf bij halen.
Hoezo? ik weet wat ik voor de kabel nodig heb, maar juist niet wat er nodig is om de productie op te meten.
Maar maak je geen zorgen, ik heb zelf mijn 14 kWh warmtepomp geïnstalleerd, en ken dus de s0 op de teller en youless componenten. Die zijn al bij mij in gebruik voor de pomp.
En juist een lokaal installatie bedrijf weet niet noodzakelijkerwijs hoe je vp productie uitleest...

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz

Nhz

Naalroc schreef op woensdag 13 november 2019 @ 12:17:
[...]
Hoezo? ik weet wat ik voor de kabel nodig heb, maar juist niet wat er nodig is om de productie op te meten.
Maar maak je geen zorgen, ik heb zelf mijn 14 kWh warmtepomp geïnstalleerd, en ken dus de s0 op de teller en youless componenten. Die zijn al bij mij in gebruik voor de pomp.
En juist een lokaal installatie bedrijf weet niet noodzakelijkerwijs hoe je vp productie uitleest...
Het feit dat je moet vragen welke modules je in de meterkast nodig gaat hebben zegt mij dat je hier niet echt kaas van hebt gegeten. Dat is dus ook de reden dat ik je aanraad om een installatiebedrijf in te schakelen.

Maar wellicht heb ik je vraag verkeerd begrepen.

Groetjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Job_04
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 16:25
ApC_IcE schreef op woensdag 13 november 2019 @ 10:15:
[...]

Kwam ze tegen via marktplaats, daar bieden ze, ex btw dat 380WP paneel aan voor 115 euro, wat natuurlijk erg interessant is. Ga er even over nadenken of ik zo'n aliexpres paneel zie zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-10 18:18
exroosje schreef op woensdag 13 november 2019 @ 12:09:
"Veel zonnepanelen verliezen hun opbrengst vrijwel volledig bij minder zon of bewolkt weer. De panelen van VN Solar blijven relatief even goed presteren. Bij volle zon wordt 19,6% van het licht omgezet in energie. Bij minder zon, blijft dit 19,6% (als de zon gelijkmatig over het paneel is verdeeld)."

Wat is dit voor bla bla?
Het klopt precies. Alle zonnepanelen verliezen veel opbrengst bij bewolkt weer, want de instraling keldert. En bij alle panelen blijft het rendement (het percentage van de instraling dat wordt omgezet in stroom) ongeveer gelijk.

De suggestie wordt gewekt dat de panelen van VN geen opbrengst verliezen bij bewolking, maar dat staat er niet... Kwalijke zaak als je zo je handel moet verkopen trouwens.
Kodess schreef op woensdag 13 november 2019 @ 12:10:
Hier geeft de eigenaar zo te zien wat meer informatie. (en korting als je een elektrische auto van nissan hebt 8)7 )
Chinese panelen die dus overgestickerd worden met eigen VN-merk. En hoe gaan ze garantie dan regelen als blijkt dat er productiefouten in de panelen zitten? VN is dan binnen een paar weken op de fles, en je hebt niets om op terug te vallen.

Het komt op mij niet over als een partij die weet wat ze doen. Ik zou even verder kijken.

[ Voor 25% gewijzigd door hesselbeertje op 13-11-2019 12:49 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
Nhz schreef op woensdag 13 november 2019 @ 12:24:
[...]

Het feit dat je moet vragen welke modules je in de meterkast nodig gaat hebben zegt mij dat je hier niet echt kaas van hebt gegeten. Dat is dus ook de reden dat ik je aanraad om een installatiebedrijf in te schakelen.

Maar wellicht heb ik je vraag verkeerd begrepen.
Dat denk ik wel ja, of je hebt mijn vraag gewoon niet goed gelezen, want ik schreef tenslotte:
Ik weet dat je een aardlekschakelaar (of een aardlekautomaat) nodig hebt in een apart kastje, omdat er geen ruimte in mijn meterkast is.
En in je antwoord bevestig je juist exact wat ik al opnoemde, en weet.
Het ging mij om wat er nog meer nodig is om uit te lezen, en ook dat kwam overeen met mijn idee, hoewel ik niets weet van wat er daarna nog komt voor uitlezen en omzetten naar PV_Output.
Dààr ging de vraag dus over: en de praktische kant: hoeveel module-breedtes heb ik nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz

Nhz

Naalroc schreef op woensdag 13 november 2019 @ 12:37:
[...]

Dat denk ik wel ja, of je hebt mijn vraag gewoon niet goed gelezen, want ik schreef tenslotte:

[...]

En in je antwoord bevestig je juist exact wat ik al opnoemde, en weet.
Het ging mij om wat er nog meer nodig is om uit te lezen, en ook dat kwam overeen met mijn idee, hoewel ik niets weet van wat er daarna nog komt voor uitlezen en omzetten naar PV_Output.
Dààr ging de vraag dus over: en de praktische kant: hoeveel module-breedtes heb ik nodig.
En daar antwoordde ik op. Je hebt niet 'een aardlekschakelaar (of een aardlekautomaat)' nodig. Als je zoiets hier schrijft komt dat niet echt over alsof je weet waarover je praat. Alleen aan een aardlekschakelaar heb je namelijk niets. Daarnaast: als je voor een aardlekschakelaar gaat heb je niet genoeg aan een kast waar je max 8p in kwijt kan. Er vanuitgaande dat je sowieso een kWh-meter wil installeren.

Verder heb je dus bijvoorbeeld een youless nodig. Daar heb je meer dan genoeg om alle benodigde gegevens naar bijvoorbeeld PV Output te krijgen. Als je, zoals je zelf al aangeeft, dit al hebt draaien en dit systeem kent snap ik niet goed welke informatie je nog zoekt. Voor meer info over PV Output kan je hier terecht: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic.

Maar wellicht is het handig als je wat duidelijker aangeeft welke informatie je nou zoekt. Naar eigen zeggen weet je welke groepenkast componenten je nodig hebt, ben je bekend met de S0 en de 'youless componenten' en je weet welke kabels je moet trekken. Dan blijft er volgens mij weinig over. Direct je omvormer uitlezen is nog een mogelijkheid, maar alles hangt af van wat je uiteindelijke doel is. Waar wil je je opbrengst uitlezen, welk domotica systeem wil je gebruiken, etc.

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj

Wat is dit voor bla bla?
Waarom zou dat bla bla zijn? Het klopt dat zonnepanelen bij een lagere lichtintensiteit vaak een lager rendement hebben (dus een kleiner deel van het beschikbare licht omzetten in elektriciteit).
Bij deze panelen van VN Solar is dat effect (volgens hun althans) blijkbaar kleiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exroosje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17-10 12:24
De bla bla is dat dit een universele uitspraak is die dus ook voor de panelen van VN Solar geldt.
Terwijl de indruk wordt gewekt dat ze iets beter doen als anderen (zonder enige onderbouwing).

Iets slechts over anderen beweren, zeggen dat jij dat beter doet, zonder onderbouwing waarom dan, vind ik inderdaad bla bla . Zeker als je weet dat het een partij is die chinese panelen overstickert (waar op zich helemaal niet mee is overigens, alleen pretendeer dan niet een hoog innovatief product te verkopen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Nhz schreef op woensdag 13 november 2019 @ 13:03:
[...]

En daar antwoordde ik op. Je hebt niet 'een aardlekschakelaar (of een aardlekautomaat)' nodig. Als je zoiets hier schrijft komt dat niet echt over alsof je weet waarover je praat. Alleen aan een aardlekschakelaar heb je namelijk niets. Daarnaast: als je voor een aardlekschakelaar gaat heb je niet genoeg aan een kast waar je max 8p in kwijt kan. Er vanuitgaande dat je sowieso een kWh-meter wil installeren.

Verder heb je dus bijvoorbeeld een youless nodig. Daar heb je meer dan genoeg om alle benodigde gegevens naar bijvoorbeeld PV Output te krijgen. Als je, zoals je zelf al aangeeft, dit al hebt draaien en dit systeem kent snap ik niet goed welke informatie je nog zoekt. Voor meer info over PV Output kan je hier terecht: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic.
Kijk, wat je hierboven (nu in vet) schrijft, daar was ik dus naar aan het zoeken; ik heb de youless draaien voor mijn warmtepomp, en wist dus niet of dit systeem ook geschikt is om PV mee uit te lezen; dat weet ik nu dus wel.
En dan weet ik ook hoeveel module breedte ik nodig heb.
Zie hier wat ik nu heb voor de WP.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/XyqMsPUvtQbt5DAY6MIhGUIA/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ilTyoeJKBHbwqGlEhwjaO8P6/thumb.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theunevers
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 24-09 13:35
theunevers schreef op woensdag 6 november 2019 @ 14:30:
Ik schrok een beetje van mijn opbrengst van oktober. Dat is niet hoger gekomen dan 74.6

Ik heb negen panelen liggen met een maximum vermogen van 2500.

In augustus brachten ze 316 op en in september 202

Volgens het internet wordt jaarlijks 11% opgewekt in augustus, 10% in september en 7% in oktober.

Dat houdt in dat (gebasseerd op de percentages van augustus en september) ik zo'n 140 tot 200 kwh zou moeten opwekken in.

Is de maand oktober echt zo slecht geweest qua zon opbrengst of is er misschien wat anders aan de hand?

(Sorry als ik het in het verkeerde topic plaats, ben nieuw met paneeltjes)
Probleem gevonden. SolarNRG heeft de schouw niet helemaal goed uitgevoerd denk ik.. Ze gaven op 2% schaduw door het hele jaar. Lijkt mij iets meer te zijn.. :X

https://pbs.twimg.com/media/EJFPifDWoAAf4WP?format=jpg&name=900x900

[ Voor 3% gewijzigd door theunevers op 13-11-2019 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
theunevers schreef op woensdag 13 november 2019 @ 15:24:
[...]
Probleem gevonden. SolarNRG heeft de schouw niet helemaal goed uitgevoerd denk ik.. Ze gaven op 2% schaduw door het hele jaar. Lijkt mij iets meer te zijn.. :X
Ehm, dat huis wat schaduw op jouw panelen veroorzaakt, dat stond er toch niet ineens? Je had toch eenvoudig zelf (van tevoren) kunnen zien dat je daar schaduw van hebt in de maanden dat de zon laag staat? Beetje flauw om daar een SolarNRG de schuld van te geven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-10 18:18
[...]

Sowieso jammer van die onderste drie panelen. 2 daarvan hadden helemaal bovenaan gekund, 1 tussen de dakramen en 1 rechts ervan. De 3e had dan tussen de 2 lagere dakramen gekund. Zo was alles ook in portrait geweest.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• theunevers
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 24-09 13:35
Andrehj schreef op woensdag 13 november 2019 @ 16:18:
[...]

Ehm, dat huis wat schaduw op jouw panelen veroorzaakt, dat stond er toch niet ineens? Je had toch eenvoudig zelf (van tevoren) kunnen zien dat je daar schaduw van hebt in de maanden dat de zon laag staat? Beetje flauw om daar een SolarNRG de schuld van te geven.
Gezien ik daar pas sinds eind maart woon en ik het nog niet in de donkere maanden heb meegemaakt heb ik daar totaal geen erg in gehad. Daarnaast heb ik 150 euro betaald voor een schouw.

Mijn post was er niet op gericht om SolarNRG de schuld te geven, alleen een antwoord te geven op mijn eigen vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:56
theunevers schreef op woensdag 13 november 2019 @ 16:32:
[...]

Gezien ik daar pas sinds eind maart woon en ik het nog niet in de donkere maanden heb meegemaakt heb ik daar totaal geen erg in gehad. Daarnaast heb ik 150 euro betaald voor een schouw.

Mijn post was er niet op gericht om SolarNRG de schuld te geven, alleen een antwoord te geven op mijn eigen vraag.
Ga maar uit van tien procent. Als nie meer is....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
Naalroc schreef op woensdag 13 november 2019 @ 14:01:
[...]

Kijk, wat je hierboven (nu in vet) schrijft, daar was ik dus naar aan het zoeken; ik heb de youless draaien voor mijn warmtepomp, en wist dus niet of dit systeem ook geschikt is om PV mee uit te lezen; dat weet ik nu dus wel.
En dan weet ik ook hoeveel module breedte ik nodig heb.
Zie hier wat ik nu heb voor de WP.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Als je nu een kwhMeter koopt met modbus aansluiting heb je geen youless nodig. Zoek bijv maar eens op "eastron kwh".
Als er alleen stroom van je omvormer doorheen gaat zou je ook zonder kunnen. Gewoon je omvormer uitlezen.

[ Voor 6% gewijzigd door jobr op 13-11-2019 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

Job_04 schreef op woensdag 13 november 2019 @ 12:27:
[...]

Kwam ze tegen via marktplaats, daar bieden ze, ex btw dat 380WP paneel aan voor 115 euro, wat natuurlijk erg interessant is. Ga er even over nadenken of ik zo'n aliexpres paneel zie zitten
Kodess schreef op woensdag 13 november 2019 @ 12:10:

Wat is dit voor bla bla?
Kodess schreef op woensdag 13 november 2019 @ 12:08:
[...]

Dit geeft hij ook zelf aan op zijn website. Hij wou ze gewoon doorverkpen maar dan waren er garantie issues waardoor dat niet mocht in de EU. DUs hij heeft ze gerebrand met minder garantie.
Ofzo iets :9
Ben ik de enige die zich irriteert aan de eindeloze spelfouten in alle communicatie van VN solar?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:51

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Overzichtje van de laatste pagina:
Loggen via p1 poort, youless, salderingsregeling, meterkast inrichten, aanbod van spullen, spelfouten.

Er zijn heel veel topics waar bovenstaande onderwerpen beter in passen, zo niet kan je er een aan maken.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwembroek
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23:17
SkyFlyer schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 11:07:
[...]

Ik heb hier al meedere offertes liggen met Solaredge + optimizers van onder de € 1, / Wp (0,94 met Jinko Solar en 0.98 met Hanover Solar). Dankzij dit forum niet opgehouden bij de eerste offertes van rond de €1,30-€1,20 ....
Ben benieuwd bij welke bedrijven jij deze offertes hebt opgevraagd.

“bet your technical analysis didn’t see this sh*t coming”

• onetime
  • Niet online
[...]

Die drie onderste panelen ook in portrait en omhoog, naast en tussen de ramen...

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

3 panelen “erbij” lijkt me beter dan verplaatsen.
Nog betere opbrengst ;-)
Winter is toch ruk. Welke omvormer hangt eraan?

• Scandic2008
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22-08 15:54
Ik heb even getwijfeld of ik de vraag in dit Topic moest plaatsen want het gaat niet zozeer om de technische aspecten van het opwekken maar om ZZP'er zijn en de" fiscaal subsidie " technische kant - zijn er mensen die daar ervaringen mee hebben ? Als het ergens anders geplaatst moet worden graag advies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:51

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Scandic2008 schreef op donderdag 14 november 2019 @ 10:00:
Ik heb even getwijfeld of ik de vraag in dit Topic moest plaatsen want het gaat niet zozeer om de technische aspecten van het opwekken maar om ZZP'er zijn en de" fiscaal subsidie " technische kant - zijn er mensen die daar ervaringen mee hebben ? Als het ergens anders geplaatst moet worden graag advies.
nieuw topic maken :Y

Wise enough to play the fool

• traders
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16-10 07:36
Wat zijn de mogelijkheden voor post-saldering tijdperk als je NU een omvormer moet kopen?

Als je nu een installatie installeert, kun je hier al op voorbereiden?

Dus stel je hebt post-saldering een batterij, wasmachine oid. Je wilt dat dit batterij of wasmachine gaat opladen/draaien als er stroom is. Kun je hier nui al op voorsorteren?

Nu kun je zelf iets bouwen met IOT smart plugs en energy monitoring, maar is er al iets "gestandardizeerd" voor?

• onetime
  • Niet online

• Andrehj
Scandic2008 schreef op donderdag 14 november 2019 @ 10:00:
Daar loopt al een topic over:
Nieuws: Zonnepanelen en de btw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
jobr schreef op woensdag 13 november 2019 @ 18:26:

Als je nu een kwhMeter koopt met modbus aansluiting heb je geen youless nodig. Zoek bijv maar eens op "eastron kwh".
Als er alleen stroom van je omvormer doorheen gaat zou je ook zonder kunnen. Gewoon je omvormer uitlezen.
Heb ik op gezocht, maar:
Misschien wordt onze moderator nu ècht boos, maar ik gok het er maar op, want ik heb op diverse plekken gezocht, incl. Wiki, maar kan het volgende niet vinden:

Wat is , bij een bepaald type meter, die één van de volgende uitgangen kan hebben:

MODBUS
M_BUS , of
S0 BUS, alleen van die laatste weet ik wat hij doet en waarom en wat ik er mee kan.

En als dit in een ander deel van het forum staat, welk deel dan wel?
Ik heb hier
Datalogging: PV systemen
gezocht, maar hoewel de term daar regelmatig valt wordt er geen beschrijvng van gegeven, alleen is er kennelijk een alternatieve term voor, nl: RS485, maar dat zegt me ook niet veel. O-)

[ Voor 13% gewijzigd door Naalroc op 14-11-2019 21:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jobr
Naalroc schreef op donderdag 14 november 2019 @ 21:29:
[...]
Heb ik op gezocht, maar:
Misschien wordt onze moderator nu ècht boos, maar ik gok het er maar op, want ik heb op diverse plekken gezocht, incl. Wiki, maar kan het volgende niet vinden:

Wat is , bij een bepaald type meter, die één van de volgende uitgangen kan hebben:

MODBUS
M_BUS , of
S0 BUS, alleen van die laatste weet ik wat hij doet en waarom en wat ik er mee kan.

En als dit in een ander deel van het forum staat, welk deel dan wel?
Ik heb hier
Datalogging: PV systemen
gezocht, maar hoewel de term daar regelmatig valt wordt er geen beschrijvng van gegeven, alleen is er kennelijk een alternatieve term voor, nl: RS485, maar dat zegt me ook niet veel. O-)
Met RS485 (seriele kabel) kun je via modbus kwhmeter diverse registers uitlezen. Een register bevat bijv aantal kWh, power (W), voltage, stroom (A) etc.
Deze kun je dus elke x seconden een commando sturen om het betreffende register uit te lezen.
Bekijk dit maar eens.

Eigenlijk vergelijkbaar hoe je je omvormer (die dit ondersteunen) met modbus kan uitlezen.
Je hebt dus wel een device nodig die dit doet (bijv raspberry pi, esp32 etc).

[ Voor 3% gewijzigd door jobr op 14-11-2019 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

[...]

En daarbij is oktober niet zo goed hoor.
Ik heb 220kWh en ik heb 4750Wp op pal zuid 35graden hellingshoek.

Maar daar even los van hadden (wat de rest al zegt) die 3 panelen onderin, naar boven gemoeten in portrait.
mits de bovenste pan goed los kan (of die daaronder).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:50
Ik heb nét nieuwe panelen op mijn huis liggen en onverwacht krijgen we een kans om te verhuizen. Hoe moet ik dat regelen met BTW en belastingdienst? Theoretisch zou ik een factuur moeten opstellen en de panelen los verkopen aan de nieuwe bewoners? Of kan dat gewoon in 't huis meeverpakt?
Of kan ik op de nieuwe panelen geen btw meer terugvragen? Hebben jullie hier ervaring mee?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• unex154
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:07
Ik ben een beetje aan het nadenken over wat de reden zou kunnen zijn om de duurdere (Panasonic, LG) panelen aan te schaffen. Wat ik begrijp is dat ze een stuk hogere opbrengsgarantie hebben na 25 jaar (rond 86% vs 80% bij goedkopere panelen). Om dit even door te rekenen heb ik een sheetje gebouwd, met de volgende aannames:
  • Lineare degradatie naar het aangegeven garantiepercentage na 25 jaar
  • Opbrengst in kWh per jaar gelijk aan het Wp (voor het gemak)
  • kWhprijs van €0,21 over de hele looptijd
  • Negeer de kosten voor de rest van de installatie, montage, omvormer etc
  • Negeer afschaffing van de salderingsregeling
  • Prijzen van https://stralendgroen.nl/categorie/zonnepanelen/
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/vFA5cMVdFqcCb4HdQFpKy69l/full.png

Mijn conclusies:
  • Puur economisch gezien moet je dus voor de goedkoopste 275Wp panelen gaan, uiteraard is het ook vaak een gebrek aan ruimte waardoor hogere Wp panelen interessant zijn.
  • Rekenen met een niet veranderende kWh prijs is een beetje een vraagteken voor mij. Geen idee welke kant deze op gaat over langere termijn. Als de prijs strijgt is dit meer in het voordeel van de hoge Wp panelen.
  • Wat is de echte levensduur van een paneel? Wat doet de opbrengst na 30 of 40 jaar? Ik verwacht dat dit bij de duurdere panelen beter blijft en je aan de 'long tail' nog winst kan pakken.
  • Daar tegenover: hoe ontwikkelt de markt zich? Het lijkt me logisch dat panelen in de toekomst beter en goedkoper worden. Is zo'n lange termijn daarom wel logisch om naar te kijken? Komt er een punt dat vervangen economisch slimmer is dan laten liggen?
Ben benieuwd of jullie hier meer inzichten over hebben of gaten in kunnen schieten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
@unex154 Twee vragen omtrent opbrengstgarantie (die ik zelf ook niet kan beantwoorden :) :
1. Is het zo dat panelen met een hogere garantie ook daadwerkelijk minder degraderen? Of is het gedrag ongeveer gelijk maar dekken die fabrikanten zich wat meer in?
2. Hoeveel maakt het reëel gezien uit wat iemand beloofd over 20 jaar. Woon jij dan nog waar je woont? Bestaat de leverancier waar jij over 20 jaar die garantie van zou moeten gaan krijgen?

Ik zie het zelf meer zo: ik hoop dat de leverancier nog 5 (misschien 10?) jaar bestaat om iets te vervangen maar daarna is het risico toch vooral voor jezelf. Gelukkig is de installatie dan doorgaans ook wel terugverdiend dus als er iets stukgaat kun je op dat moment zien wat je doet. Een tweedehands onderdeel erin (laten) zetten, een paneel afschakelen, of wat dan ook.

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17-10 15:50
@unex154
jep een gebruiker met toevallig LG (west) en panasonic (oost).
niet speciaal een keuze geweest, meer toevallig lekker werkend voor mij, dus zo is het gekomen.

wat jij berekend:
dit is een perfect goed uit gevoerde onzin berekening. >:)

waarom:
de kans is gewoon heel erg groot dat na 20-25 jaar al die panelen die je opnoemt gewoon nog steeds 100% blijven opleveren.

de Lineare degradatie heeft niks te maken met de opbrengst.
dat is alleen maar indekken van de leverancier, om er niet voor te zorgen dat die na 20 jaar allerlei schadeclaims krijgen, en toch je het idee te geven dat dit soort panelen wel lang mee gaan.
de garantie degradeert, niet de opbrengst. >:)

deze kan ik je wel geven:
panasonic, is gewoon een heel ander cel type als vrijwel alle andere merken.
simpel gesteld heb je daar een monocell, met daar op een laagje dunne film opgeplakt.
de 1 werkt op een iets ander deel van het licht spectrum als de andere.
hier door werken ze beter onder verschillende omstandigheden.
zie hier mijn opbrengsten van de afgelopen jaren:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/kwhkwp.jpg
tja goed te zien wanneer ik verving voor panasonic. ;)

dan hier mijn genormaliseerde kWh/kWp op 365dagen.
(hier mee vergroot je opbrengst gegevens, dus zie je kleine problemen sneller, maar ook sneller grotere opbrengsten.
en je factort winter en zomer uit.
op klikken voor een grotere variant)
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/kwh%20kwp%20365%20klein.jpg
hier zie je mooi dat ik problemen heb gehad met mijn oude panelen, en wat panasonic toevoegen deed op mijn dak.

vind ik dat je panasonic moet nemen.
nop, die zijn eigenlijk te duur voor wat ze bieden.
maar hell, elk systeem verdien je wel terug, ook het duurdere panasonic.
en soms kun je met panasonic gewoon de zaak beter oplossen als een "gewoon" 60cellen 6"paneel. ;)
dus kies lekker wat je wil of wat je nodig hebt met jouw situatie. ;)

(panasonic is beter voor korte stringen van <7 panelen op 1fase omvormer.
LG en de rest is het vaak beter om +/-12 panelen stringen te maken op 1fase omvormer.
dit heeft te maken met de Vmpp/Voc die je op de omvormer wil hebben.
1fase rond de 350V en 3fase 600-720V, maar die moet je berekenen. ;) )

edit:
ik kan het nog sterker maken, maar zelfs in overproductie gaan met panasonic is nog steeds ondanks de lage prijs die je krijgt een aardige (zij het lange) TVT.
het verschil tussen panelen en TVT is veel kleiner als mensen denken.
het gaat vaak maar om een half jaar soms over een 2 jaar.
maar jaren wachten om terug te verdienen, moet je met alle panelen wel doen. ;)

edit2:
o ja dan nog deze:
de LG die ik heb, dat zijn de oude LG neon's.
die zijn niet speciaal te noemen, gewoon panelen met 6"cellen.
de nieuwe LG neon??'s die heb je in een aantal soorten.
ook de soort waar de cellen een 1/2" groter zijn.
dit is best speciaal te noemen, door een grotere cell te gebruiken stijgt de Ampp en blijft de Vmpp gelijk.
in theorie zou dit dus meer variabele opbrengst moeten geven bij verschillende hoeveelheden zonlicht.
en uit eindelijk een hogere opbrengst.
ik zit er wel naar te kijken, maar heb eigenlijk al over productie, dus wil eigenlijk nog een paar jaar wachten voordat ik die ga vervangen.
(ach ze doen het goed, dus gewoon geen haast om er iets mee te doen.
geen zin om werk te maken dat niet nodig is. 8) )

[ Voor 26% gewijzigd door migjes op 15-11-2019 12:06 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FireStarter
  • Laatst online: 16-10 17:18
Voor eind volgende week wil ik de knoop doorhakken.
Mijn situatie 44 panelen 4x11. Zuid/ZW, onder een hoek van 60 graden.

Optie 1
PV: LG NEON full black 325WP = 14300 WP
SolarEdge SE15K 3 fase
44 optimisers P370-5R
18073 ex btw

Optie 2
PV Sunpower SPR-P19-BLK 325 WP = 14300 WP
SolarEdge SE15K 3 fase
44 optimisers P370-5R
17374 ex btw

Welke optie is beter? Ik las ergens dat Sunpower niet helemaal een stabiel bedrijf is?

w00t

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migjes
FireStarter schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 12:05:
Voor eind volgende week wil ik de knoop doorhakken.
Mijn situatie 44 panelen 4x11. Zuid/ZW, onder een hoek van 60 graden.

Optie 1
PV: LG NEON full black 325WP = 14300 WP
SolarEdge SE15K 3 fase
44 optimisers P370-5R
18073 ex btw

Optie 2
PV Sunpower SPR-P19-BLK 325 WP = 14300 WP
SolarEdge SE15K 3 fase
44 optimisers P370-5R
17374 ex btw

Welke optie is beter? Ik las ergens dat Sunpower niet helemaal een stabiel bedrijf is?
optie 3.
zonder solaredge. >:)
dat kan zonder problemen met 2x14 + 1x16 op een gewone 3fase omvormer?
is er schaduw, dan kun je dat afvangen met 2x14 parallel stringen. ;)
(solaredge is mij te duur, en levert gewoon niet veel meer op om die prijs goed te maken. ;)
en helemaal als je zo groot gaat met 3fase. :?
>1€/Wp ex BTW vind ik een te dure installatie, dat kan goedkoper. zeker als het zo een grote installatie is. ;)
dit kan gewoon goedkoper als 14000€ voor heel de set. ;) )

sunpower en LG die zijn na mijn ervaring al 12+ jaar gewoon stabiel. :?
als je het zou hebben over trina/ja/jinko/suntech dan begrijp ik de vraag wel, maar ook zijn die de afgelopen jaren redelijk stabiel gebleken. ;)

edit:
ik zou zeggen, doe dit maar niet.
we zitten nu vlak voor de winter, en winter opbrengst is gewoon weg ruk.
dus je hebt nog ruim de tijd om een beter plan te maken, pas in maart wil je het op dak hebben liggen. ;)

[ Voor 21% gewijzigd door migjes op 15-11-2019 12:21 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireStarter
Maar als je nu met die optimisers panelen kan spotten die aandacht nodig hebben?
Je kunt ze wel allemaal mooi in de gaten houden :)

w00t

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
FireStarter schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 12:21:
Maar als je nu met die optimisers panelen kan spotten die aandacht nodig hebben?
Je kunt ze wel allemaal mooi in de gaten houden :)
jep, daar heb je een goed punt.
maar hoeveel panelen gaan er kapot en hoeveel optimizers gaan kapot.
het zijn juist de optimizers die het vaak begeven, panelen vrijwel nooit. ;)

verder, je geef hier een set op van +/-17500€ voor 14000Wp.
dus +/- 1,22€/Wp.
dit is gewoon weg duur te noemen (zelfs duurder als mijn dure panasonics, lol.).

een set zo groot als jij plant, die kan met gemak onder de 1€/Wp uit komen.
(soms zie je wel eens 0,80€/Wp voor bij komen hier, dat is een verschil van 17k€ naar 12k€. )
niet alleen geen solaredge gebruiken levert een flinke besparing op.
maar dit vind ik ook erg duur voor oudere LG panelen. (dit zijn niet de nieuwe soort. ;) )
dus ja, ik denk dat je met gemak 2 of meer jaar van de TVT af kunt krijgen door beter rond te kijken. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12-10 18:39

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Als je voor 44x 320Wp paneel gaat, voor 139euro inc, en je rekent met 30euro clickfit per paneel zit je op 7436inc btw. Komt nog omvormer en bekabeling en installatie bij...

Vind ik een aardige verschil..

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireStarter
migjes schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 12:28:
[...]

jep, daar heb je een goed punt.
maar hoeveel panelen gaan er kapot en hoeveel optimizers gaan kapot.
het zijn juist de optimizers die het vaak begeven, panelen vrijwel nooit. ;)

verder, je geef hier een set op van +/-17500€ voor 14000Wp.
dus +/- 1,22€/Wp.
dit is gewoon weg duur te noemen (zelfs duurder als mijn dure panasonics, lol.).

een set zo groot als jij plant, die kan met gemak onder de 1€/Wp uit komen.
(soms zie je wel eens 0,80€/Wp voor bij komen hier, dat is een verschil van 17k€ naar 12k€. )
niet alleen geen solaredge gebruiken levert een flinke besparing op.
maar dit vind ik ook erg duur voor oudere LG panelen. (dit zijn niet de nieuwe soort. ;) )
dus ja, ik denk dat je met gemak 2 of meer jaar van de TVT af kunt krijgen door beter rond te kijken. ;)
Dat heb ik ook gedaan. De montagekosten zullen ook iets hoger zijn tov gebruikelijk. Een ander bedrijf zei dat ze met een hoogwerker moeten komen ook vanwege het steile dak van 60 graden. +1,5k toeslag.

Wat ik belangrijk vind is dat de panelen ook mooi zwart zijn en een goede opbrengt. Nieuwbouw huis, net klaar en het dak moet mooi blijven :)

Je zegt je kan met zo'n aantal wel naar de 1 euro/WP kan. Maar dan wel op basis van andere panelen neem ik aan?

w00t

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-10 00:40

BlueTooth76

Let the sun shine!

unex154 schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 11:10:
Ik ben een beetje aan het nadenken over wat de reden zou kunnen zijn om de duurdere (Panasonic, LG) panelen aan te schaffen. Wat ik begrijp is dat ze een stuk hogere opbrengsgarantie hebben na 25 jaar (rond 86% vs 80% bij goedkopere panelen). Om dit even door te rekenen heb ik een sheetje gebouwd, met de volgende aannames:
  • Lineare degradatie naar het aangegeven garantiepercentage na 25 jaar
  • Opbrengst in kWh per jaar gelijk aan het Wp (voor het gemak)
  • kWhprijs van €0,21 over de hele looptijd
  • Negeer de kosten voor de rest van de installatie, montage, omvormer etc
  • Negeer afschaffing van de salderingsregeling
  • Prijzen van https://stralendgroen.nl/categorie/zonnepanelen/
[Afbeelding]

Mijn conclusies:
  • Puur economisch gezien moet je dus voor de goedkoopste 275Wp panelen gaan, uiteraard is het ook vaak een gebrek aan ruimte waardoor hogere Wp panelen interessant zijn.
  • Rekenen met een niet veranderende kWh prijs is een beetje een vraagteken voor mij. Geen idee welke kant deze op gaat over langere termijn. Als de prijs strijgt is dit meer in het voordeel van de hoge Wp panelen.
  • Wat is de echte levensduur van een paneel? Wat doet de opbrengst na 30 of 40 jaar? Ik verwacht dat dit bij de duurdere panelen beter blijft en je aan de 'long tail' nog winst kan pakken.
  • Daar tegenover: hoe ontwikkelt de markt zich? Het lijkt me logisch dat panelen in de toekomst beter en goedkoper worden. Is zo'n lange termijn daarom wel logisch om naar te kijken? Komt er een punt dat vervangen economisch slimmer is dan laten liggen?
Ben benieuwd of jullie hier meer inzichten over hebben of gaten in kunnen schieten!
Je kan wel 25 jaar vooruit willen kijken met opbrengst maar als je een half tot héél paneel extra betaalt om 6 procentpunt meer opbrengst te halen, kan je beter nu de goedkoopste nemen en over 12,5 jaar alles van het dak gooien en tegen die tijd de goedkoopste 500Wp panelen leggen.

Ofwel: veel geld voor een klein beetje extra rendement dat over 25 jaar sowieso al achterhaald is (wat overigens niet erg is maar wel een gegeven).

Als je nu al "weet" dat je panelen 6 procentpunt minder opbrengst hebben over 25 jaar, leg dan nu een paar goedkope panelen extra. Ben je goedkoper uit en is je opbrengst hoger.

Verder heb ik niet zoveel met garanties die afgegeven worden over een periode van 25 jaar. Bestaat het bedrijf tegen die tijd nog? Hoe claim je het? Hoe bewijs je het?

Ik heb hier ongeveer de goedkoopste 300Wp panelen liggen die je vorig jaar kon kopen (Talesun). Mochten die over 10 jaar allemaal stuk zijn dan hebben ze zich al terugverdiend en zie ik dan wel weer. Maar de kans is groter dat ze probleemloos 25 jaar oud worden.

[ Voor 7% gewijzigd door BlueTooth76 op 15-11-2019 12:49 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireStarter
Atomic2005 schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 12:30:
Als je voor 44x 320Wp paneel gaat, voor 139euro inc, en je rekent met 30euro clickfit per paneel zit je op 7436inc btw. Komt nog omvormer en bekabeling en installatie bij...

Vind ik een aardige verschil..
Ook op basis van LG, of een ander merk met een mooi full black paneel?

w00t

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
FireStarter schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 12:39:
[...]

Dat heb ik ook gedaan. De montagekosten zullen ook iets hoger zijn tov gebruikelijk. Een ander bedrijf zei dat ze met een hoogwerker moeten komen ook vanwege het steile dak van 60 graden. +1,5k toeslag.

Wat ik belangrijk vind is dat de panelen ook mooi zwart zijn en een goede opbrengt. Nieuwbouw huis, net klaar en het dak moet mooi blijven :)

Je zegt je kan met zo'n aantal wel naar de 1 euro/WP kan. Maar dan wel op basis van andere panelen neem ik aan?
hoe groter een set de lager de kosten in €/Wp worden.
en ja dit is een flinke set. ;)

een stijger gebruiken en een verhuislift, ja dat is vaak wel handig met een steildak.
maar om daar nu 1,5k toeslag voor te rekenen. :?

mooi zwart, oke als jij dat wil, no prob, maakt het iets duurder.
maar denk niet dat het dan 0,10€/Wp duurder word. ;)
1€/Wp moet nog steeds kunnen. ;)

beste is om even een eigen topic aan te maken, dan nemen we even alle stappen door. ;)
(als we dat hier doen dan loopt er teveel door elkaar, 1 topic om alles van 1 project bij elkaar houden is handiger.
dit staat ook bij het topic reageer stuk: Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic :Y )

[ Voor 4% gewijzigd door migjes op 15-11-2019 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireStarter
migjes schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 12:46:
[...]

hoe groter een set de lager de kosten in €/Wp worden.
en ja dit is een flinke set. ;)

een stijger gebruiken en een verhuislift, ja dat is vaak wel handig met een steildak.
maar om daar nu 1,5k toeslag voor te rekenen. :?

mooi zwart, oke als jij dat wil, no prob, maakt het iets duurder.
maar denk niet dat het dan 0,10€/Wp duurder word. ;)
1€/Wp moet nog steeds kunnen. ;)

beste is om even een eigen topic aan te maken, dan nemen we even alle stappen door. ;)
(als we dat hier doen dan loopt er teveel door elkaar, 1 topic om alles van 1 project bij elkaar houden is handiger.
dit staat ook bij het topic reageer stuk: Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic :Y )
Dat is inderdaad een goede optie:

Advies voor 44 PV panelen full black panelen

w00t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Andre1973 schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 20:55:
[...]

Standaard staan ze zo ingesteld dat ze binnen alle neteisen vallen. Maar door m op de juiste te zetten heb je in NL wat meer ruimte in de AC spanning.
Dit moet je bij SMA binnen 10 draaiuren doen. anders heb je idd die code nodig. Wij hebben recent nog een grote installatie aangepast (ooit geplaatst door n andere, inmiddels failliete, firma) omdat ze daar allemaal niet stonden ingesteld en met mooi weer ging de ene na de andere omvormer uit. toch jammer van een installatie van 15 omvormers van 20 kW het stuk.
In de loop der jaren zijn er in de buurt meer panelen bij gekomen en rond de 248 VAC stopten ze er dan mee. (en dit was nog de simpelste en snelst op te lossen fout).
Ja heerlijk dat soort types, in het begin dacht ik nog van "ok, da's omdat de werkmannen de panelen hebben gehangen en ik niet present was", maar in het hele verhaal van begin tot einde rammelden er dingen die ik dankzij @migjes en @AUijtdehaag heb opgelost.

In verband met mijn eerdere posts omtrent de twijfel of één of 2 panelen niet goed meewerken: als ik de VOC individueel meet dan ga ik toch altijd onomstotelijk kunnen vastleggen of een paneel ten volle werkt of niet, correct?

Vraagje uit interesse: als je zo langs van die zonneparken in Duitsland rijdt (je kent ze wel, allemaal op een heuveltje, vaak in een setup waarbij ze in een boog liggen waardoor het hele park goed O/Z/W benut, hoe zit dat eigenlijk in elkaar? Hangen ze daar een hele rits SMA Sunny Tripowers op en zijn de strings daar gewoon wat groter/meer panelen per strings of worden er dan grotere omvormers gezet in de vorm van containers? Ben eens benieuwd hoe dat er uit ziet. Ik heb eens geprobeerd in SDW om naar middenspanning te gaan en dan 6000 panelen over zuid/oost/west te verdelen, maar als je dan de automatische voorstellen knop gebruikt krijg je geen antwoorden. Ik zou toch verwachten dat ie dan een paar SC's voorstelt ofzo.

[ Voor 18% gewijzigd door HyperBart op 15-11-2019 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• traders
Kan iemand mij vertellen wat ik voor ClickFit moet bestellen aan plaatjes etc op een ASP y600 micro omvormer op de rail te kunnen schroeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
@migjes @AUijtdehaag @reneeke1970

2 x (12 x 280Wp) op ZuidOost en ZuidWest. Beide kanten zijn vrij van bomen, schoorstenen en andere "ambetante" schaduwen.

Ik heb geen last van schaduw, alleen in de winter/herfst/lente ochtend van een "rollende" schaduw van het dak van mijn buurman, die schaduw rolt ahw van boven naar onder maar schuift natuurlijk ook wat op van rechts naar links (is de oost zijde). Heeft OptiTrac voor mij dan zin? Ik heb het nu bij wijze van test uitgezet maar ik wil specifiek even weten wanneer en op wat ik moet letten om een verschil te zien.

Welke set van grafieken op welke dagen/jaarmomenten heb je nodig om daar wat zinnigs over te zeggen?

Om alvast wat voor te zijn, dit was van afgelopen week een topdagje, heldere koude lucht over de hele dag:
https://snapshot.raintank...3V7ic5gbAY66VdJGY?orgId=2

Dit was van een van de topdagen in januari 2019, hier zie je wel heel duidelijk dat in de voormiddag mijn buurman (die op zijn beurt een plat dak als zijn buurman heeft) waarschijnlijk kWh/kWp wat meer winst pakt in de voormiddag. Net even gekeken en hij heeft met 5kWp over zijn ZO/ZW daken verdeeld even veel kWh gegenereerd als ik met 7,6kWp ;) :

En dit was "den topdag" tot nu toe, net net net net geen 40kWh op een dagje :7 :
https://snapshot.raintank...bRdVpyDyKP4VD2sMMwWnYSlWd

[ Voor 7% gewijzigd door HyperBart op 15-11-2019 17:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

HyperBart schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 15:08:
[...]

Ja heerlijk dat soort types, in het begin dacht ik nog van "ok, da's omdat de werkmannen de panelen hebben gehangen en ik niet present was", maar in het hele verhaal van begin tot einde rammelden er dingen die ik dankzij @migjes en @AUijtdehaag heb opgelost.

In verband met mijn eerdere posts omtrent de twijfel of één of 2 panelen niet goed meewerken: als ik de VOC individueel meet dan ga ik toch altijd onomstotelijk kunnen vastleggen of een paneel ten volle werkt of niet, correct?

Vraagje uit interesse: als je zo langs van die zonneparken in Duitsland rijdt (je kent ze wel, allemaal op een heuveltje, vaak in een setup waarbij ze in een boog liggen waardoor het hele park goed O/Z/W benut, hoe zit dat eigenlijk in elkaar? Hangen ze daar een hele rits SMA Sunny Tripowers op en zijn de strings daar gewoon wat groter/meer panelen per strings of worden er dan grotere omvormers gezet in de vorm van containers? Ben eens benieuwd hoe dat er uit ziet. Ik heb eens geprobeerd in SDW om naar middenspanning te gaan en dan 6000 panelen over zuid/oost/west te verdelen, maar als je dan de automatische voorstellen knop gebruikt krijg je geen antwoorden. Ik zou toch verwachten dat ie dan een paar SC's voorstelt ofzo.
Wij gebruiken veel de SPT 60 en core1 van SMA.
Op de core1 kan je 12 strings aansluiten verdeelt over 6 MPP's. dus lekker veel vrijheid.
En je kan 1 string van 21 panelen maken.
Met die STP's werk je met een stringbox. tot 16 zelfde strings van 21 panelen lang parallel zetten met behulp van zekeringen. en dan met dikke kabels (1 of 2 x 35mm2 of 50 mm2 per + of -) retour naar de omvormer afh. van de kabellengte.
Zo hebben we bij het distributie centrum van Nissan in Amsterdam bijna 10.000 72 cels panelen aan 39 omvormers gehangen (O-W) dat is 3 MW.

Zeker als je meerdere strings hebt kan je uit de Voc meten of alle panelen zijn aangesloten. Bij 2 gelijke strings moeten ze op ongeveer hetzelfde moment hetzelfde geven.. bij 2 verschillende moet het in verhouding staan tot het aantal panelen, als ze dezelfde orientatie en schaduw hebben. bij verschillende orientatie is het handig om met bedekt weer te meten, dan geven ze vaak redelijk hetzelfde.

[ Voor 9% gewijzigd door Andre1973 op 15-11-2019 18:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

traders schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 15:27:
Kan iemand mij vertellen wat ik voor ClickFit moet bestellen aan plaatjes etc op een ASP y600 micro omvormer op de rail te kunnen schroeven?
Evo of de originele CF?
Bij de originele moet je een schroef hebben die de dikte van het materiaal is + 25 mm. en bij Evo kan je een zelfborende schroef, of nog mooier een "smeltschoef" nemen.
Zoiets.
https://duramotion.nl/pro...-incl-afdichtring-6x25mm/

[ Voor 32% gewijzigd door Andre1973 op 15-11-2019 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Andre1973 schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 18:24:
[...]

Wij gebruiken veel de SPT 60 en core1 van SMA.

Op de core1 kan je 12 strings aansluiten verdeelt over 6 MPP's. dus lekker veel vrijheid.
En je kan 1 string van 21 panelen maken.
Met die STP's werk je met een stringbox. tot 16 zelfde strings van 21 panelen lang parallel zetten met behulp van zekeringen. en dan met dikke kabels (1 of 2 x 35mm2 of 50 mm2 per + of -) retour naar de omvormer afh. van de kabellengte.
Interessant, heb die sheet van die STP 60 eens opgezocht en dan zag ik inderdaad die DC Combiners of stringboxen zoals jij ze noemt. Er wordt me wat duidelijk ja, leukere projecten dan de standaard huis opstelling lijkt me :*) .

Die Core1 is dan eentje waar je niet noodzakelijk met die stringbox aan de slag moet, lijk ik af te leiden aan het aantal DC connectors en ingangen op de Core1?
Zo hebben we bij het distributie centrum van Nissan in Amsterdam bijna 10.000 72 cels panelen aan 39 omvormers gehangen (O-W) dat is 3 MW.
Leuk 8)
Zeker als je meerdere strings hebt kan je uit de Voc meten of alle panelen zijn aangesloten. Bij 2 gelijke strings moeten ze op ongeveer hetzelfde moment hetzelfde geven.. bij 2 verschillende moet het in verhouding staan tot het aantal panelen, als ze dezelfde orientatie en schaduw hebben. bij verschillende orientatie is het handig om met bedekt weer te meten, dan geven ze vaak redelijk hetzelfde.
Je refereert hier naar mijn eerdere vraag over mijn mogelijk of niet mogelijk defecte panelen vermoed ik? Ja, dat heb ik al eens gemeten via de datalogging van mijn omvormer en ik lijk telkens één paneeltje qua voltage "te missen". 'T is daarom dat ik eens wou weten: als ik de panelen individueel meet (want ik heb een vermoeden welke de boosdoener(s) zijn) dan kan ik 100% altijd vast stellen OF er een defect is ja dan neen(?).

Zie hiervoor ook:
HyperBart in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 8"

EDIT: ik zie nu dat je indertijd er ook mee op gereageerd hebt, je was dus nog mee in het verhaal :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@HyperBart Behalve de Voc zou je ook de Isc moeten meten, het paneel kan zo kapot zijn dat de onbelaste spanning wel doorkomt, maar pas als je stroom gaat afnemen blijkt of alles ok is...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Ik vermoed eerder dat er een paneel is overgeslagen op een of andere manier. Da heb ik wel vaker gezien. Een string waar één paneel kapot is en kortsluiting geeft heb ik nog niet gezien.
Die core1 gebruik je idd zonder stringboxen. En door die 6 MPP's met elk 2 aansluitingen kan je een hoop aansluiten op een lastig veld.

Grote klussen hebben zo hun voordelen, maar ook hun moeilijkheden. Zo is er 19 km 35 en 50 mm2 homerun kabel met de hand omhoog en het veld in getrokken, soms wel met lengtes van 250+ meter. Daar sta je dan met een paar man aan te trekken, dagen lang.
Plaatje met een deel van de omvormers daar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/7WUWQKCV5tfVrf4Q2xy9qJs0/full.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door Andre1973 op 15-11-2019 23:22 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Marc O.
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 08-09 16:32
Marc O. schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 15:14:
Vandaag worden bij ons de 21 panelen (370W Yingli) + SMA omvormer geïnstalleerd. Flinke klus, morgen wordt het verder afgemaakt. Dat het maar een mooie zonnige winter gaat worden :)
Inmiddels draait de installatie alweer een paar dagen en sinds vandaag upload ik ook naar pvoutput: https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=60005&sid=69615

Eerlijk is eerlijk: Ik had niet verwacht dat ik, ondanks het grijze bewolkte weer, toch nog enkele kWh's per dag zou kunnen opwekken. Gisteren was dat bijvoorbeeld 3.1kWh en vandaag zit ik al rond de 2.5kWh, terwijl vrienden van me (met weliswaar een kleinere installatie; ca. de helft van het Wp) nog niet aan 25% van mijn opbrengst komen.

Installatie is overigens gedaan door Sun-Solar uit Oss. Ik heb er geen aandelen in en heb ook geen korting gekregen om dit te schrijven, maar kan ze wel van harte aanbevelen. Ze werken erg netjes, sympathieke lui, geen 'vreemde' zzp'ers maar gewoon eigen personeel en de eigenaar werkt gewoon mee en heeft de electrische aansluiting gedaan. Bovendien ook nog eens ruim goedkoper dan Zonneplan, die hier in de omgeving vrij veel andere installaties heeft gedaan (waarschijnlijk dankzij een groots opgezette verkoopcampagne met huis-aan-huis post).

Tesla Model 3 LR 2022 | PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:00

RvV

Klinkt goed Marc O. Ik ben wel benieuwd: red je het met 21 panelen op 1 string? Want 370W zal denk ik een paneel van 2M lang zijn, dus 72 cells.

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc O.
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 08-09 16:32
Nee, zijn twee strings. Volgens mij eentje met 11 en de andere met 10 panelen.

Tesla Model 3 LR 2022 | PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-10 13:20

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Is er hier iemand goed in het bereken van wat er nodig is voor een situatie?
Zonnepanelen afmetingen en aantal

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-10 22:04

Pixelmagic

Ubergeek

Graag had ik jullie advies gehad.

We hebben sinds 2012 12 LDK 230w panelen liggen op ons dak (Pixelmagic in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)") en kan ondertussen zeggen dat we ze terugverdiend hebben. Sindsdien een lucht/lucht warmtepomp gekocht en nu met een half oog naar een naar een warmtepomp boiler aan het kijken om gasloos te kunnen gaan. Hiervoor zullen ook een paar IR panelen er bij komen (verwijderen CV installatie).

Sinds de l/l warmtepomp hebben we geen overschot meer. Daarnaast blijken we een erg gunstig dak te hebben, we halen elk jaar de 2760kWh van de 2760Wp installatie (https://www.pvoutput.org/...sp?id=13014&sid=10929&t=y).

We kijken dus naar uitbreiden van de set, maar daarvoor zullen alle panelen anders/hoger neergelegd moeten worden. Mij krijg je met geen mogelijkheid een dak op, dus het moet gedaan worden. Omdat ik niet verwacht dat er veel installateurs staan te popelen voor die klus, ben ik aan het kijken voor totaal vervangen van de huidige set voor een geheel nieuwe, waarmee ik naast meer panelen ook hogere vermogen panelen kan leggen om zo 'klaar voor de toekomst' te zijn.

Zoals gezegd, de set heeft zijn geld verdiend maar zou uiteraard verkocht worden (wat levert dat nog op?) en daarnaast kan ik 15 panelen kwijt denk ik. We hebben een 3x25A aansluiting, de huidige inverter is 1 fase.

De vragen:
- wat is jullie advies, uitbreiden of vervangen
- moet ik direct naar een 3 fase omvormer kijken
- is het verstandig om de panelen in meerdere strings te leggen
- waar vind ik een installateur die de huidige panelen wil verwijderen (is werkspot hier een veilige optie?)

Tot slot, ik zie in een snelle verkenning dat de prijzen van sets lager geworden zijn en de vermogens van panelen behoorlijk omhoog zijn gegaan. Ik neem op dit moment ongeveer 900kWh af en 100m3 gas, wil in eerste instantie voor een zo groot mogelijk overschot gaan voor een lage prijs, zodat de tvt redelijk blijft en ik in de toekomst gasloos kan zonder extra kosten aan stroom.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• traders
@AUijtdehaag @Rol-Co dankzij jullie ben ik op het spoor gekomen van de ventilatiepan onder zonnepaneel:

https://www.materialenvoo...0xyAj-EAkYASABEgLbPfD_BwE

Echter hier staat dat deze te hoog is voor Nederlandse systemen er wordt verwezen naar een ander product dat meer dan 100 euro kost (zie link hieronder).

Is die ventilatiepan van 40 euro echt een probleem? Zijn er ook andere alternatieven?

https://www.materialenvoo...emen_%C3%98_100_-_ZT/3395

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-10 23:45

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

traders schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 20:51:
@AUijtdehaag @Rol-Co dankzij jullie ben ik op het spoor gekomen van de ventilatiepan onder zonnepaneel:

https://www.materialenvoo...0xyAj-EAkYASABEgLbPfD_BwE

Echter hier staat dat deze te hoog is voor Nederlandse systemen er wordt verwezen naar een ander product dat meer dan 100 euro kost (zie link hieronder).

Is die ventilatiepan van 40 euro echt een probleem? Zijn er ook andere alternatieven?

https://www.materialenvoo...emen_%C3%98_100_-_ZT/3395
Ik niet hoor, ik heb er een gewone dakpan op gelegd en blaas de afzuiging gewoon onder de pannen die op hun beurt weer onder de panelen liggen.
:)
@AUijtdehaag gebruikt deze wel dacht ik.

@Pixelmagic
Reken op 50,- per paneel, omvormer 200-250 max. Bevestiging kan in de bak of gratis meegeven met de panelen.

Zo zie je maar weer, uiteindelijk wil je er toch wat anders op, of je moet er wat bij kunnen leggen, deze kosten niets meer en gaan nu pas echt geld verdienen voor je.
Ik denk ook vaak om zuid te vervangen, maar heb niet meer kWh nodig en nu zijn ze gratis bezig.....zolang het werkt.

[ Voor 17% gewijzigd door Rol-Co op 16-11-2019 21:26 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17-10 15:22
traders schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 20:51
Ik heb deze ventilatie dakpan, wel ietsje duurder dan 40 euro ;) :
https://www.groene-energi...eventilatiekap-bruin.html

WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Pixelmagic schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 16:37:
Graag had ik jullie advies gehad.

We hebben sinds 2012 12 LDK 230w panelen liggen op ons dak (Pixelmagic in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)") en kan ondertussen zeggen dat we ze terugverdiend hebben. Sindsdien een lucht/lucht warmtepomp gekocht en nu met een half oog naar een naar een warmtepomp boiler aan het kijken om gasloos te kunnen gaan. Hiervoor zullen ook een paar IR panelen er bij komen (verwijderen CV installatie).

Sinds de l/l warmtepomp hebben we geen overschot meer. Daarnaast blijken we een erg gunstig dak te hebben, we halen elk jaar de 2760kWh van de 2760Wp installatie (https://www.pvoutput.org/...sp?id=13014&sid=10929&t=y).

We kijken dus naar uitbreiden van de set, maar daarvoor zullen alle panelen anders/hoger neergelegd moeten worden. Mij krijg je met geen mogelijkheid een dak op, dus het moet gedaan worden. Omdat ik niet verwacht dat er veel installateurs staan te popelen voor die klus, ben ik aan het kijken voor totaal vervangen van de huidige set voor een geheel nieuwe, waarmee ik naast meer panelen ook hogere vermogen panelen kan leggen om zo 'klaar voor de toekomst' te zijn.

Zoals gezegd, de set heeft zijn geld verdiend maar zou uiteraard verkocht worden (wat levert dat nog op?) en daarnaast kan ik 15 panelen kwijt denk ik. We hebben een 3x25A aansluiting, de huidige inverter is 1 fase.

De vragen:
- wat is jullie advies, uitbreiden of vervangen
- moet ik direct naar een 3 fase omvormer kijken
- is het verstandig om de panelen in meerdere strings te leggen
- waar vind ik een installateur die de huidige panelen wil verwijderen (is werkspot hier een veilige optie?)

Tot slot, ik zie in een snelle verkenning dat de prijzen van sets lager geworden zijn en de vermogens van panelen behoorlijk omhoog zijn gegaan. Ik neem op dit moment ongeveer 900kWh af en 100m3 gas, wil in eerste instantie voor een zo groot mogelijk overschot gaan voor een lage prijs, zodat de tvt redelijk blijft en ik in de toekomst gasloos kan zonder extra kosten aan stroom.
Zo te zien moet 15 stuks wel lukken. als je je woonplaats even er bij zet, dan is er misschien hier wel iemand te vinden die ze wil verwijderen.
Als je naar 15 x 320 Wp zou gaan kom je op 4800 Wp (= bij jou 4800 kWh) maar daar zit dus wel een kosten plaatje aan.
Ik heb hier nog panelen uit 2004 op het dak liggen, vooral omdat ik er geen tijd voor (over) heb om ze te vervangen, en ook doen ze het nog prima. Wel zijn intussen alle goede en ook wat minder goede plekjes bezet geraakt, ik vind nog wel eens een (schade) paneel.
Met 4800 Wp op 1 orientatie zou ik wel naar 3f gaan, al is een 3f omvormer wel wat duurder bij gelijk vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Pixelmagic typisch iets voor een eigen topic... Als je daar ook meteen iets schrijft over de locatie en meer detail qua onderdelen te koop of te verplaatsen, liefst met foto's...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• traders
@BlueTooth76 En deze pan past onder een zonnepaneel zonder deze te hoeven verhogen? Deze wordt verkocht voor naast een zonnepaneel.

Deze pan is hetzelfde als mijn 40 euro link maar die 40 is ex BTW.

@AUijtdehaag wat is jouw ervaring? Past deze Klober Univent onder een standaard montage systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@traders
Onder een paneel....
Onder een rail uiteraard niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• traders
Is er tussen de omvormer een 2.5 mm2 of 4 mm2 draad nodig? Levert 4 minder verlies op? Is dit de moeite waard?

Ik neem aan dat 4 stugger is en dus moeilijker te trekken is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:40
traders schreef op zondag 17 november 2019 @ 10:32:
Is er tussen de omvormer een 2.5 mm2 of 4 mm2 draad nodig? Levert 4 minder verlies op? Is dit de moeite waard?

Ik neem aan dat 4 stugger is en dus moeilijker te trekken is?
Tussen wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• traders
4 en 2.5 mm2 kabel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:40
Afhankelijk van het vermogen hoeveelheid stroom. >16A = 4mm^2 en <16A = 2.5mm^2.

En als je de mogelijkheid hebt om 4mm^2 te leggen tegen een kleine meerprijs is het altijd het overwegen waard.

[ Voor 167% gewijzigd door GioStyle op 17-11-2019 11:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@GioStyle
16A is stroom, niet vermogen. :>

Maar is het nou DC of AC kabel @traders ?

[ Voor 33% gewijzigd door AUijtdehaag op 17-11-2019 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@traders zie topicstart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17-10 15:22
traders schreef op zondag 17 november 2019 @ 06:50:
[...]En deze pan past onder een zonnepaneel zonder deze te hoeven verhogen? Deze wordt verkocht voor naast een zonnepaneel.

Deze pan is hetzelfde als mijn 40 euro link maar die 40 is ex BTW.
@AUijtdehaag

Daar komt ook nog de bijpassende binnen doorvoer bij.

Hij past sowieso onder een paneel en bij mijn systeem ook onder de rail, dat paste niet aan de bovenkant, maar ging bij mijn systeem net wel over de onderkant van de pan met de rail.
(Gelukkig, klein uitmeet foutje, uiteindelijk gecorrigeerd door de rails één pan lager te leggen. :+)

WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-10 22:04

Pixelmagic

Ubergeek

onetime schreef op zondag 17 november 2019 @ 01:09:
@Pixelmagic typisch iets voor een eigen topic... Als je daar ook meteen iets schrijft over de locatie en meer detail qua onderdelen te koop of te verplaatsen, liefst met foto's...
Daar was ik niet bewust van, direct gedaan: Solar panelen vervangen ?

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• traders
Is er iemand die ervaring heeft met installaties waarvan materiaal losgekoppeld is van montage. Wie biedt dit aan (Solar-bouwmarkt, anderen?). Zijn hier posts geweest van mensen die hier ervaring mee hebben?

Ik heb namelijk de eerste offerte binnen, en ik krijg erg een gevoel dat zonnepaneelboer = keukenboer. De weergegeven materiaal prijzen (dus ex montage) zijn veel hoger dan dat ik panelen / montagesysteem / omvormer zelf bij elkaar klik. Ik snap best dat ze marge willen draaien en ze lopen ook een bepaald risico maar de vraag is hoeveel lucht erin zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18-10 00:32
traders schreef op maandag 18 november 2019 @ 08:32:
Is er iemand die ervaring heeft met installaties waarvan materiaal losgekoppeld is van montage. Wie biedt dit aan (Solar-bouwmarkt, anderen?). Zijn hier posts geweest van mensen die hier ervaring mee hebben?

Ik heb namelijk de eerste offerte binnen, en ik krijg erg een gevoel dat zonnepaneelboer = keukenboer. De weergegeven materiaal prijzen (dus ex montage) zijn veel hoger dan dat ik panelen / montagesysteem / omvormer zelf bij elkaar klik. Ik snap best dat ze marge willen draaien en ze lopen ook een bepaald risico maar de vraag is hoeveel lucht erin zit.
Je heb ook nog Winkelman,

Tja wat is lucht, ligt er ook aan wat zijn leverancier is.

Wat heb je nodig? Ik bestel altijd de spullen via een vriend van me, kan daar eens een bal opgooien wat het daar kost, dan kan je dat vergelijken.

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tejoh
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19:26
traders schreef op maandag 18 november 2019 @ 08:32:

Dit.

4 offertes aangevraagd, variëren tussen de €1,40 en €1,54 per WP. Met 'maar' 320 en 335 panelen die ik voor ~€180 per paneel te koop zie staan.

Volgens mij hebben ze het ook erg druk, dus kunnen ze die prijzen vragen.

Ben benieuwd hoe je dit dan aanpakt, waar je installateurs vindt die dit willen doen. (2 gebeld, maar wilde alleen met eigen materiaal werken.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

Tejoh schreef op maandag 18 november 2019 @ 09:47:
[...]

Dit.

4 offertes aangevraagd, variëren tussen de €1,40 en €1,54 per WP. Met 'maar' 320 en 335 panelen die ik voor ~€180 per paneel te koop zie staan.

Volgens mij hebben ze het ook erg druk, dus kunnen ze die prijzen vragen.

Ben benieuwd hoe je dit dan aanpakt, waar je installateurs vindt die dit willen doen. (2 gebeld, maar wilde alleen met eigen materiaal werken.)
Leg eens uit wat je precies nodig hebt,
Hoe je situatie is,
Wat voor lijstje met bedragen heb je zelf gevonden.

Dat ze met hun eigen materiaal willen werken lijkt me logisch, daar hebben ze ervaring mee en ze geven installatiewerk garantie.
Ze hebben ook een naam hoog te houden.
Wilt overigens niet zeggen dat jouw keuze verkeerd is hoor. Maar wellicht hebben ze contracten of kopen ze bulk in.

Vertel eens wat er precies in de offertes staat. Dan kunnen we er een oordeel over geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 14-10 03:19
Heb even geleden de omnik 1500 omvormer vervangen voor mijn 5x Trina solar 275wp panelen met een SMA 3.6-AV1 variant. Dit ter voorbereiding op het uitbreiden van zonnepanelen op mijn garage dak, zodat ik deze op een andere mppt kan aansluiten.
Nu deze een tijd is aangesloten heb ik de indruk dat de omvormer nogal moeite heeft met het lage vermogen wat de panelen leveren begin/eind van de dag. Bijvoorbeeld vandaag begint de dag erg bewolkt en heeft de omvormer nog 0 watt geleverd. In de SMA-webomgeving zie ik onderstaande statistieken. Voltage is ruim boven 130v wat de startspanning zou moeten zijn. Iemand tips? Of is dit het gevolg van oversizing van de omvormer. Zou het veel schelen (qua opstart) om er op het platte dak nog 1 paneel bij te leggen? Plan is eigenlijk om deze 5 panelen uit nieuwbouw van de hand te doen en ook bovenop het platte dag een nieuw vol systeem te leggen.

Aardlekstroom 0,980 A
Isolatieweerstand 3.000,00 kOhm
DC-metingen
Vermogen [A] 0 W
Vermogen [B] 0 W
Spanning [A] 0,00 V
Spanning [B] 171,02 V
Stroom [A] 0,000 A
Stroom [B] 0,000 A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustinoFTW
  • Laatst online: 10-10 09:32
Hoi allemaal,

Ik ben momenteel bezig bij solar-bouwmarkt om het een en ander bij elkaar te rapen.
Nu heb ik 10 panelen (URE mono full black 310 Wp) voor op mijn schuine dak, incl installatie, rails etc.

Nu is het zo dat ik, in de toekomst, nog 4 a 5 panelen op het platte dak kwijt kan. Aangezien dit nu echt niet nodig is, zit ik dus wel te twijfelen met de (1 Fase) omvormer. Volgens het start topic is tussen de 70% - 130% voldoende.

Wat er dus op het dak komt is 3100 Wp
In de toekomst max 1550 Wp extra

Enig idee wat dan de beste keuze is voor nu, om te voorkomen dat ik in de toekomst een nieuwe omvormer moet kopen?

[ Voor 8% gewijzigd door JustinoFTW op 18-11-2019 11:06 ]

5120Wp Oost/West - PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:00

RvV

Je hebt wel spanning maar geen stroom. Meer panelen zal best wel helpen omdat je dan ook meer stroom krijgt. Maar ook op mijn wat grotere string omvormer komt er niet veel stroom uit bij donker weer terwijl de spanning 500V+ is.

Y'24

Pagina: 1 ... 73 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

~[font size=20]~[bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic~[/bgcolor]~[/font]. :Y
Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
Loggen naar PV output? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
en hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw