Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Solar panelen vervangen ?

Pagina: 1
Acties:

• Pixelmagic
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 07:59
Graag had ik jullie advies gehad. Op advies binnen dit topic een eigen topic gestart.

We hebben sinds 2012 12 LDK 230w panelen liggen op ons dak (Pixelmagic in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)") en kan ondertussen zeggen dat we ze terugverdiend hebben. Sindsdien een lucht/lucht warmtepomp gekocht en nu met een half oog naar een naar een warmtepomp boiler aan het kijken om gasloos te kunnen gaan. Hiervoor zullen ook een paar IR panelen er bij komen (verwijderen CV installatie).

Sinds de l/l warmtepomp hebben we geen overschot meer. Daarnaast blijken we een erg gunstig dak te hebben, we halen elk jaar de 2760kWh van de 2760Wp installatie (https://www.pvoutput.org/...?id=13014&sid=10929&t=y).

We kijken dus naar uitbreiden van de set, maar daarvoor zullen alle panelen anders/hoger neergelegd moeten worden. Mij krijg je met geen mogelijkheid een dak op, dus het moet gedaan worden. Omdat ik niet verwacht dat er veel installateurs staan te popelen voor die klus, ben ik aan het kijken voor totaal vervangen van de huidige set voor een geheel nieuwe, waarmee ik naast meer panelen ook hogere vermogen panelen kan leggen om zo 'klaar voor de toekomst' te zijn.

Zoals gezegd, de set heeft zijn geld verdiend maar zou uiteraard verkocht worden (wat levert dat nog op?) en daarnaast kan ik 15 panelen kwijt denk ik. We hebben een 3x25A aansluiting, de huidige inverter is 1 fase.

De vragen:
- wat is jullie advies, uitbreiden of vervangen
- moet ik direct naar een 3 fase omvormer kijken
- is het verstandig om de panelen in meerdere strings te leggen
- waar vind ik een installateur die de huidige panelen wil verwijderen (is werkspot hier een veilige optie?)
- kan ik de bevestiging die ik nu heb aanvullen met een ander merk/type voor de extra rij panelen ?

Tot slot, ik zie in een snelle verkenning dat de prijzen van sets lager geworden zijn en de vermogens van panelen behoorlijk omhoog zijn gegaan. Ik neem op dit moment ongeveer 900kWh af en 100m3 gas, wil in eerste instantie voor een zo groot mogelijk overschot gaan voor een lage prijs, zodat de tvt redelijk blijft en ik in de toekomst gasloos kan zonder extra kosten aan stroom. Met die snelle verkenning kom ik rond de €3750 uit voor 15 all-black panelen (Munchen of Jinko) met een Growatt 3 fase inverter.

De voorkeur gaat uit naar zelf aanschaffen (uiteraard indien gewenst in overleg met installateur) en laten verwijderen van de huidige set en installeren van de nieuwe set. BTW bon van de installateur heeft voorkeur ivm aftrek BTW, locatie is Zevenbergen (West-brabant).

Visual Pinball project: pinball.pixelmagic.nl Informatie over mijn PV installatie PVoutput van mijn 2760Wp

• NiGeLaToR
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 15:02
@Pixelmagic ia dat ook echt de max van je dak of kunnen er nog meer panelen op?

Ik zou zeggen, als je het doet, plemp je dak dan helemaal vol. Eerdaags ga je een EV rijden of er volgt andere apparatuur en kom je weer te kort. Ik zie bij ons met l/l warmtepomp én EV dat electraverbruik echt explodeert en we met 7.000Wp nog niet genoeg gaan opwekken zoals het er nu uit ziet. Maargoed, bijna geen gas meer én geen benzine.

Zoekt met regelmaat developers voor BigDataHub en IT consultants voor InTellegus. DM even voor meer info of check de site(s).

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online
Wat zijn de exacte afmetingen van het dak? (pannen tellen)

Hoeveel ruimte is nog er op de andere kant?
Daar zou je de huidige panelen nog naar toe kunnen/willen verplaatsen?
(De andere kant doet nog een 55% op jaarbasis, van de opbrengst op een zuid dak)

PV Output - Panasonic Hit Kuro/Solar Frontier - 5 kW Mitsubsidie

• Rol-Co
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 14:11

Rol-Co

3,8kWpZ 3,4kWp O-Z-W 2,86kWp N

AUijtdehaag schreef op zondag 17 november 2019 @ 14:04:
Wat zijn de exacte afmetingen van het dak? (pannen tellen)

Hoeveel ruimte is nog er op de andere kant?
Daar zou je de huidige panelen nog naar toe kunnen/willen verplaatsen?
(De andere kant doet nog een 55% op jaarbasis, van de opbrengst op een zuid dak)
Die wilde ik ook al opperen, de oude op een ander dak(vlak) van een schuur o.i.d. Kan het daar nog wat nuttigs doen.

@Pixelmagic
Als ze nu terugverdiend zijn ben je nog slechts op 0 natuurlijk (4200,- opgewekt), dus al die jaren voor niets en had je ook gewoon stroom kunnen kopen, de winst komt nu. Ok als je het verkoopt heb je 850,- winst van het geheel voor de 7 jaar. Mooiste is als je het houd en op een ander plekje legt.

T.K 20x Solar frontier sf170-S, 1500,-

• Pixelmagic
@NiGeLaToR
De buren hebben ook panelen liggen in verschillende configuraties, dus tenzij ik tussen of onder de ramen ga plaatsen (200x230cm) lijkt 3 rijen van 5 de max te zijn aan de voorkant:

Je maakt wel een punt om over na te denken... meer is beter !

@AUijtdehaag Hergebruik aan de noordkant is helaas geen optie vanwege dakramen aan die kant. Ik zou nog na kunnen denken om de overkapping achter in de tuin aan te passen, ook een punt om over na te denken !

@Rol-Co Ik heb €4000 betaald (korting vanwege niet opleveren conform offerte) en heb nog subsidie gehad destijds (bijna €500) en heb ondertussen ruim €4600 opbrengst gehad. Zit dus al redelijk in de plus zonder (afkloppen) ook maar een cent verdere kosten. Verkoop zou met wat geluk ook nog €5-700 op kunnen leveren. Dat haal op geen enkele manier met rente op de spaarrekening :+

Visual Pinball project: pinball.pixelmagic.nl Informatie over mijn PV installatie PVoutput van mijn 2760Wp

• AUijtdehaag
  • Niet online
Is het heel erg lastig om pannen te tellen?

• Pixelmagic
AUijtdehaag schreef op zondag 17 november 2019 @ 16:11:
Is het heel erg lastig om pannen te tellen?
Nee hoor, natuurlijk niet: 15 pannen hoog en 35 "golfjes" breed. De pannen zijn 34cm hoog en over twee golfjes meet ik 30cm.

Dus in totaal 510cm omhoog en 525cm breed, rekening gehouden dat boven en rechts 1 pan breedte ruimte is en bijna 1 pan boven de ramen.

Misschien ten overvloede, dit is de huidige situatie:

• AUijtdehaag
  • Niet online
Prima maat dus voor het standaard paneel. 15x
https://www.marktplaats.n...ck-103-euro-excl-btw.html
https://www.marktplaats.n...5-wp-112-euro-ex-btw.html
Op een 3-fase omvormer. (mag SMA zijn)
Je hebt zo te zien op het moment wat schaduw op het midden vd dag.

Doe morgen gewoon een belletje

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 17-11-2019 17:18 (6%)

• Rol-Co

Rol-Co

Pixelmagic schreef op zondag 17 november 2019 @ 15:26:

@Rol-Co Ik heb €4000 betaald (korting vanwege niet opleveren conform offerte) en heb nog subsidie gehad destijds (bijna €500) en heb ondertussen ruim €4600 opbrengst gehad. Zit dus al redelijk in de plus zonder (afkloppen) ook maar een cent verdere kosten. Verkoop zou met wat geluk ook nog €5-700 op kunnen leveren. Dat haal op geen enkele manier met rente op de spaarrekening :+
Ok, nou ik rekende jou 20 MWh met 21 cent en dan kom je op 4200,- , dus 700,- winst plus de oprengst van het spul. Daar ben je dan wel 7 jaar mee druk geweest. Als je het op 1 of andere manier erbij kan houden verdiend het nu 600,- per jaar aan energie en helpt mooi om je nieuwe set terug te betalen, dan gaat het allemaal een stuk harder. ;)
Verkoop is maar 1x die 5-700,-

• Pixelmagic
AUijtdehaag schreef op zondag 17 november 2019 @ 17:12:
Prima maat dus voor het standaard paneel. 15x
https://www.marktplaats.n...ck-103-euro-excl-btw.html
https://www.marktplaats.n...5-wp-112-euro-ex-btw.html
Op een 3-fase omvormer. (mag SMA zijn)
Je hebt zo te zien op het moment wat schaduw op het midden vd dag.

Doe morgen gewoon een belletje
Dank je, de schaduw is alleen in deze tijd van het jaar, zolang de boom nog wat groen er aan heeft zitten en de zon laag is. Dat is waarom ik denk aan twee strings en da de onderste laag op 1 string zodat deze bij schaduw er geen last van heeft (kan dat ?)
Op dit moment schat ik in dat ik er niet veel mee verlies, maar goeie tip, ga het eens bekijken hoe het precies zit.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Pixelmagic
Als je een 3-fase omvormer wilt hangen, dan is 2 strings geen goed idee.
Omdat je dan niet meer een optimale Vmpp hebt.

Op een 1-fase omvormer zou het wel kunnen, maar dat komt weer niet lekker uit, met je 3-fase aansluiting.
1-fase, 5 kW omvormer = 25A zekering, en dat is je hoofdzekering ook.

Gewoon alle 15 in 1 string op een 3-fase SMA met Shade-Fix.
Komt het ook allemaal goed. 3x 16A

Zie hieronder
1x SMA met 7x panasonic Hit 325 Wp, MET schaduw en 1x SMA met 7x panasonic hit kuro ZONDER schaduw.
Kakt niet zover in, als bij jou. Optimizers is ook niet nodig dan.

https://tweakers.net/ext/f/fg5lDVjSq6JlYrws2RbUAAnX/thumb.jpg

• Von Henkel
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 14:59
Laat een berekening maken voor de andere kant van het dak, en sta versteld wat dat nog oplevert :+
Dan aan de "goede" kant laat je de nieuwe leggen.
Altijd maximaal je dak benutten

• reneeke1970
  • Registratie: april 2015
  • Nu online
Je moet alleen niet schrikken wat het kost om oude te laten verplaatsen, alleen leuk als je het zelf kunt.

• Pixelmagic
reneeke1970 schreef op maandag 18 november 2019 @ 04:51:
Je moet alleen niet schrikken wat het kost om oude te laten verplaatsen, alleen leuk als je het zelf kunt.
Het er af halen is de uitdaging, als ik ze herplaats komen ze laag genoeg dat ik het ook durf 8)

@Von Henkel we denken na over hergebruik achter in de tuin, moet alleen even goed uitrekenen dat ik met de nieuwe installatie samen niet boven de 25Amp uit kom tijdens pieken. Andere kant van het dak geen ruimte, dak begint boven de tweede verdieping en heeft dakramen.

Pixelmagic wijzigde deze reactie 18-11-2019 19:35 (8%)

• reneeke1970
  • Nu online
Pixelmagic schreef op maandag 18 november 2019 @ 19:34:
[...]

Het er af halen is de uitdaging, als ik ze herplaats komen ze laag genoeg dat ik het ook durf 8)

@Von Henkel we denken na over hergebruik achter in de tuin, moet alleen even goed uitrekenen dat ik met de nieuwe installatie samen niet boven de 25Amp uit kom tijdens pieken. Andere kant van het dak geen ruimte, dak begint boven de tweede verdieping en heeft dakramen.
Heb je maar een 1×25 aansluiting dan?

• onetime
  • Registratie: augustus 2006
  • Niet online
@Pixelmagic Eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen (autonomie?) kijk daar eens, misschien heb je er wat aan... En je kunt ook door de minst gunstig gelegen panelen de relatief kleinste omvormer te geven, en het totale vermogen van de omvormers binnen je hoofdzekering te houden, je doel bereiken.
Je hebt dan wat kleine piek verliezen, maar je zit gegarandeerd goed met de zekering en je totale opbrangst gaat niet veel omlaag. En je hebt relatief veel opbrengst als je het nodig hebt, bij lage opbrengst.
Dus dak vol, ...

2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd' en opnieuw begonnen.

• Rol-Co

Rol-Co

Of een andere oriëntatie leggen, oost west o.i.d, dan heb je ook geen piekvermogen boven de hoofdzekering, maar dat valt ook met zuid wel mee hoor, verbruik er ook af rekenen.

• wizzopa
  • Registratie: september 2003
Rol-Co schreef op maandag 18 november 2019 @ 20:16:
Of een andere oriëntatie leggen, oost west o.i.d, dan heb je ook geen piekvermogen boven de hoofdzekering, maar dat valt ook met zuid wel mee hoor, verbruik er ook af rekenen.
Er ging hier 7310 Wp oost-west over 25 Amp. Daar komt nog een beetje zuid bij 1220 Wp. Dus zal ik het eigen verbruik even moeten verhogen als daar aanleiding voor is. Daar heeft Ali vast wel een printje voor die dat gaat bij houden😉

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

• Pixelmagic
@Rol-Co andere opstelling gaat helaas niet, rijtjeshuis en geen ruimte genoeg op noord. Tevens 8n aanschaffen van nieuwe omvormer op dit moment niet wenselijk (misschien later)

@reneeke1970 nee, heb 3x25A
onetime schreef op maandag 18 november 2019 @ 20:08:
@Pixelmagic Eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen (autonomie?) kijk daar eens, misschien heb je er wat aan... En je kunt ook door de minst gunstig gelegen panelen de relatief kleinste omvormer te geven, en het totale vermogen van de omvormers binnen je hoofdzekering te houden, je doel bereiken.
Je hebt dan wat kleine piek verliezen, maar je zit gegarandeerd goed met de zekering en je totale opbrangst gaat niet veel omlaag. En je hebt relatief veel opbrengst als je het nodig hebt, bij lage opbrengst.
Dus dak vol, ...
Ik ga die topic eens in de gaten houden. Ik denk dat ik binnen de marges blijf maar moet het eens goed doorrekenen met de data uit het verleden, heb regelmatig meer binnengehaald in pieken dan de max 2760Wp en moet hier ook rekening mee houden met de nieuwe set.
Wat ik niet wil is van eigen verbruik afhankelijk zijn om de zekeringen heel te houden, vooral in het voorjaar zijn de pieken hoog en zijn we ook vaak met vakantie, beetje lullig als er dan iets mis gaat.

• Dre
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online
StecaGrid 4200 met 5.080 Wp gaat hier gewoon op een 16A zekering hoor. Dik over de 1100 Wh/Wp op jaarbasis. 25A hoofdzekering in combinatie met inductiekookplaat, oven, warmtepomp, etc.

Heb ook nog wel een Effekta 4200 die het goed doet met 2 MPPT. 8 panelen op de ene string en 7 op de andere. StecaGrid 4200 kan makkelijk op 16A, en als je te bang bent pak je de StecaGrid 3600.

• Rol-Co

Rol-Co

@Pixelmagic

Oh, dan is er geen probleem, nieuwe systeem op 3 fase, de oude AEG op 1 fase er bij. Geen probleem toch?

• Pixelmagic
Rol-Co schreef op maandag 18 november 2019 @ 21:36:
@Pixelmagic

Oh, dan is er geen probleem, nieuwe systeem op 3 fase, de oude AEG op 1 fase er bij. Geen probleem toch?
Heb net even zitten rekenen, als een 3 fase omvormer gelijk verdeeld over de fases kom ik met 5100Wp aan max 22A totaal en dus 7,3A per fase. De huidige set heeft 2850W aangetikt voor zover ik weet, dat is 12,4A wat totaal 19,7A maakt op 1 van de fases.

Dat moet lukken dus !

• reneeke1970
  • Nu online
Pixelmagic schreef op maandag 18 november 2019 @ 21:40:
[...]

Heb net even zitten rekenen, als een 3 fase omvormer gelijk verdeeld over de fases kom ik met 5100Wp aan max 22A totaal en dus 7,3A per fase. De huidige set heeft 2850W aangetikt voor zover ik weet, dat is 12,4A wat totaal 19,7A maakt op 1 van de fases.

Dat moet lukken dus !
Een zekering kun je uren lang met tien procent overbelasten voor hij springt. Dus zelfs 27 zou nog kunnen.

• (RSH)
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 11:49
reneeke1970 schreef op maandag 18 november 2019 @ 21:44:
[...]

Een zekering kun je uren lang met tien procent overbelasten voor hij springt. Dus zelfs 27 zou nog kunnen.
Misschien een domme opmerking maare.... die 1 Fase maakt toch helemaal niets uit? ik heb totaal 9040 Wat op 1 fase omvomers zitten, 2040 W op een 2200 W omvormer en 7000 Wat op een 5000 Wat omvormer. Mijn uiterste piek gemeten is 7100 W. (samen van de 2 omvormers)

Ik heb een 3x 25 Amp huis aansluiting officieel.
In verband met verschillende orientaties (oost,zuid en west), 40-50graden hellings en per zijde minimaal 7 panelen heb ik juist gekozen voor 1 Fase omvormers ivm het opstarten en het aantal panelen.

Er zijn 3 Fasen en ik heb met de warmte beeld camera (en met mijn elektricien) goed uitgezocht op welke fase welke omvormer aangesloten werd. De beide omvormers zitten op verschillende fasen en dan is er geen enkel issue. En zeker niet van de vele opstart probleem /teleurstellende opbrengst problemen die je steeds meer leest. Ik zie heel vaak dat men een 3 fasen omvormer heeft "want het huis heeft een 3 fasen (3x25 A ) installatie. De grootste onzin die men kan verkopen! dat heeft niets met elkaar te maken.

Sorry voor de rant... |:(

• reneeke1970
  • Nu online
(RSH) schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 12:07:
[...]

Misschien een domme opmerking maare.... die 1 Fase maakt toch helemaal niets uit? ik heb totaal 9040 Wat op 1 fase omvomers zitten, 2040 W op een 2200 W omvormer en 7000 Wat op een 5000 Wat omvormer. Mijn uiterste piek gemeten is 7100 W. (samen van de 2 omvormers)

In verband met verschillende orientaties (oost,zuid en west), 40-50graden hellings en per zijde minimaal 7 panelen heb ik juist gekozen voor 1 Fase omvormers ivm het opstarten en het aantal panelen.

Er zijn 3 Fasen en ik heb met de warmte beeld camera (en met mijn elektricien) goed uitgezocht op welke fase welke omvormer aangesloten werd. De beide omvormers zitten op verschillende fasen en dan is er geen enkel issue. En zeker niet van de vele opstart probleem /teleurstellende opbrengst problemen die je steeds meer leest. Ik zie heel vaak dat men een 3 fasen omvormer heeft "want het huis heeft een 3 fasen (3x25 A ) installatie. De grootste onzin die men kan verkopen! dat heeft niets met elkaar te maken.

Met lagere voltage is het inderdaad beter meerdere omvormers over meerdere fasen te verdelen, heb je slim gekozen.

• Pixelmagic
Ik zou hier alle panelen op dezelfde oriëntatie krijgen, vandaar dat ik wat verder onderzoek. De huidige set levert regelmatig meer dan vooraf berekend was dus ik ben voorzichtig.
Tegelijk wil ik geen onder dimensionering van de omvormer, wat er uit komt wil ik ook binnenhalen als het kan, de opstelling is optimaal (blijkt uit de afgelopen 7 jaar) en daar wil ik gebruik van maken.

Wil ook even vermelden dat ik zeer bruikbare info krijg en me dit helpt bij het plaatje samen stellen, dus ook een "rant" helpt zeker !

• Rol-Co

Rol-Co

(RSH) schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 12:07:
[...]

Onder gedimensioneerd kan dat wel, en hoe had je dat dan willen doen met een 7000W set op een 7kW omvormer op zuid? Dan zal je toch naar 3 fase moeten.
Ja dan kan het, zo heb ik 3 setjes, op elke fase 1 ;)

Niet helemaal waar :)
jouw 5kW omvormer kan 21A leveren, je zekert hem 25A (?) af je aansluiting ook 25A dus zijn je aardlekschakelaars te licht, je kan deze dus met je groepen overbelasten met 50A.
Heb je 3 fase krijg je slechts 7A op de fase , zeker je 16A af plus de 25A van het net is 41A en dus op de max van spec, zeker je 10A af is er helemaal niets aan de hand.

Dus echt onzin zou ik het niet noemen.

• Pixelmagic
Ik sta overigens nog open voor tips voor een installateur die zowel verwijderen als plaatsen kan doen in West Brabant... via pb is ook goed

• (RSH)
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 11:49
Rol-Co schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 18:02:
[...]

Onder gedimensioneerd kan dat wel, en hoe had je dat dan willen doen met een 7000W set op een 7kW omvormer op zuid? Dan zal je toch naar 3 fase moeten.

[...]

Ja dan kan het, zo heb ik 3 setjes, op elke fase 1 ;)

[...]

Niet helemaal waar :)
jouw 5kW omvormer kan 21A leveren, je zekert hem 25A (?) af je aansluiting ook 25A dus zijn je aardlekschakelaars te licht, je kan deze dus met je groepen overbelasten met 50A.
Heb je 3 fase krijg je slechts 7A op de fase , zeker je 16A af plus de 25A van het net is 41A en dus op de max van spec, zeker je 10A af is er helemaal niets aan de hand.

Dus echt onzin zou ik het niet noemen.
uiteraard zit de omvormer(s) op ieder een eigen groep. De 5kW is afgezekerd met een eigen aardlek schakelaar en zekering van 25A.
Selectiviteit is niet per se noodzakelijk. Mocht de zekering eruit klappen dan kan ik geen krachtstroom gebruiken, maar de normale 1 Fase apparatuur in huis blijft gewoon beschikbaar en functioneel.
Aangelegd door een gecertificeerde elektricien. Misschien geen standaard oplossing, maar niet gevaarlijk of niet toegestaan. De elektricien vond het eigenlijk wel slim bedacht. :)

Kuch
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Dus met de selectiviteit zit het wel aardig goed

• Rol-Co

Rol-Co

(RSH) schreef op woensdag 20 november 2019 @ 11:52:
[...]

uiteraard zit de omvormer(s) op ieder een eigen groep. De 5kW is afgezekerd met een eigen aardlek schakelaar en zekering van 25A.
Selectiviteit is niet per se noodzakelijk. Mocht de zekering eruit klappen dan kan ik geen krachtstroom gebruiken, maar de normale 1 Fase apparatuur in huis blijft gewoon beschikbaar en functioneel.
Aangelegd door een gecertificeerde elektricien. Misschien geen standaard oplossing, maar niet gevaarlijk of niet toegestaan. De elektricien vond het eigenlijk wel slim bedacht. :)

Kuch

***members only***

Dus met de selectiviteit zit het wel aardig goed
Ja maar 25 en 25 is 50 , een als is 40A.

• reneeke1970
  • Nu online
Rol-Co schreef op woensdag 20 november 2019 @ 16:11:
[...]

Ja maar 25 en 25 is 50 , een als is 40A.
Is dat niet 40 nominaal en piek van 60 ?

Even opgezocht, tot pieken van 63 geschikt.

reneeke1970 wijzigde deze reactie 20-11-2019 17:59 (10%)

• Rol-Co

Rol-Co

reneeke1970 schreef op woensdag 20 november 2019 @ 16:40:
[...]

Is dat niet 40 nominaal en piek van 60 ?

Even opgezocht, tot pieken van 63 geschikt.
Waar zie je dat?
https://produktinfo.conra...g_2_polig_40A.pdf?direct=

• reneeke1970
  • Nu online
Na lang zoeken vond ik pdf waar het stond, inmiddels weer weg geklikt.

• Rol-Co

Rol-Co

reneeke1970 schreef op woensdag 20 november 2019 @ 18:51:
[...]

Na lang zoeken vond ik pdf waar het stond, inmiddels weer weg geklikt.
Nou er staat op 40A, lijkt me niet dat het goed is, al een paar keer voorbijgekomen in het elektra topic.

4 groepen op een ALS en PV kan je de ALS overbelasten

• reneeke1970
  • Nu online
Rol-Co schreef op woensdag 20 november 2019 @ 18:55:
[...]

Nou er staat op 40A, lijkt me niet dat het goed is, al een paar keer voorbijgekomen in het elektra topic.

4 groepen op een ALS en PV kan je de ALS overbelasten
Met 50 ampère continu wel ja, maar hoe groot is die kans. De 40 is nominaal, dus voor continu. Kortsluiting stroom die ze moeten kunnen hebben is 250 ampère.
Dus met eventjes 50 smelten ze vast niet gelijk.

• Rol-Co

Rol-Co

reneeke1970 schreef op woensdag 20 november 2019 @ 20:11:
[...]

Met 50 ampère continu wel ja, maar hoe groot is die kans. De 40 is nominaal, dus voor continu. Kortsluiting stroom die ze moeten kunnen hebben is 250 ampère.
Dus met eventjes 50 smelten ze vast niet gelijk.
Mooie argumenten maar zo werkt het niet bij een 3140 keuring bijvoorbeeld, je kan ook 50A afzekeren op een 2,5mm2 kabel en zeggen dat er nooit meer dan 10A over gaat en de kabel echt wel even 50A aan kan maar daar hebben ze geen boodschap aan. :) de kabel is te licht voor de zekering dus of dikkere kabel of kleinere zekeringen.

• reneeke1970
  • Nu online
Rol-Co schreef op woensdag 20 november 2019 @ 20:36:
[...]

Mooie argumenten maar zo werkt het niet bij een 3140 keuring bijvoorbeeld, je kan ook 50A afzekeren op een 2,5mm2 kabel en zeggen dat er nooit meer dan 10A over gaat en de kabel echt wel even 50A aan kan maar daar hebben ze geen boodschap aan. :) de kabel is te licht voor de zekering dus of dikkere kabel of kleinere zekeringen.
Te dunne kabels is ander onderwerp. En ik heb geen bedrijf keuringen haha

• Rol-Co

Rol-Co

reneeke1970 schreef op donderdag 21 november 2019 @ 06:01:
[...]

Te dunne kabels is ander onderwerp. En ik heb geen bedrijf keuringen haha
Nee, maar zo werkt het wel, er is ook niet heel veel voor nodig om 50A over 4 x 16A te trekken toch?

• reneeke1970
  • Nu online
Rol-Co schreef op donderdag 21 november 2019 @ 07:52:
[...]

Nee, maar zo werkt het wel, er is ook niet heel veel voor nodig om 50A over 4 x 16A te trekken toch?
Ik heb nog geen hogere pieken dan 7 kW gezien eerlijk gezegd, en dat komt dan door de inductie

• Pixelmagic
Niemand die een installateur in mijn omgeving kent ?

• Rol-Co

Rol-Co

• AUijtdehaag
  • Niet online
Geen ervaring mee, maar Agro zon?
Jimster in "PV voor lastig dak"

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 23-11-2019 18:22 (38%)
Reden: Edit: valbeveiliging kennen ze niet, volgens mij.

• No Hands
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 14:39
Pixelmagic schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 17:37:
Niemand die een installateur in mijn omgeving kent ?
Bel je gemeentelijk energieloket en vraag ze welke installateurs er in jouw buurt zit

SE5k, 16x255Wp zuid, 6x240Wp en 2x300Wp oost, gasloos, Fujitsu L/W.

• ericplan
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 12:08

ericplan

5180 Wp PV

Die mogen/moeten op cursus « veilig werken op hoogte ».

ZonPHP PVOutput

• Pixelmagic
Staat op de site dat hij op dit moment alleen in zijn eigen postcode gebied werkt.

• Sinned123
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 17-02 14:04
Pixelmagic schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 20:27:
[...]

Staat op de site dat hij op dit moment alleen in zijn eigen postcode gebied werkt.
Beetje apart vind ik het wel.
Hij zegt bekend te zijn in zevenbergen(Brabant aan de rand van zuid-holland) en omstreken.
En zegt alleen postcodes 1000 tm 2199 te behandelen. Wat dus Noord Holland en het noorden van Zuid-Holland is...

9xLG335N Neon2 + P370 + Phase SE3000

• Rol-Co

Rol-Co

Sinned123 schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 20:42:
[...]

Beetje apart vind ik het wel.
Hij zegt bekend te zijn in zevenbergen(Brabant aan de rand van zuid-holland) en omstreken.
En zegt alleen postcodes 1000 tm 2199 te behandelen. Wat dus Noord Holland en het noorden van Zuid-Holland is...
Is een truukje zie ik nu, vul maar eens wat anders in. :/

Zo bijv
https://www.greenybros.com/zonnepanelen-in-groningen

• revolution-nl
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 13:44

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Ik heb een SMA 5.0 draaien op een 20A automaat met 3x25A, qua selectiviteit niet volgens het boekje maar werkt prima. De omvormer is voor de zekerheid begrenst op 4800watt, aankomend voorjaar eens kijken wat er gebeurt als ik begrenzing eraf haal, ik verwacht dat dit gewoon goed gaat door de vrij hoge netspanning bij zonnige dagen.

revolution-nl wijzigde deze reactie 23-11-2019 21:28 (25%)

8000Wp solar | Tesla Model 3 SR+| Citigo E iV in bestelling | Gasloos | TESLA Referral https://ts.la/a93495

• Pixelmagic
revolution-nl schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 21:26:
Ik heb een SMA 5.0 draaien op een 20A automaat met 3x25A, qua selectiviteit niet volgens het boekje maar werkt prima. De omvormer is voor de zekerheid begrenst op 4800watt, aankomend voorjaar eens kijken wat er gebeurt als ik begrenzing eraf haal, ik verwacht dat dit gewoon goed gaat door de vrij hoge netspanning bij zonnige dagen.
Je hebt een 1 fase begrijp ik ? Kan je wat uitleggen over dat begrenzen ?

• Rol-Co

Rol-Co

Pixelmagic schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 22:25:
[...]

Je hebt een 1 fase begrijp ik ? Kan je wat uitleggen over dat begrenzen ?
Je kan in sommige omvormers een maximaal instellen zodat hij niet meer gaat leveren, stecagrid coolcepts kunnen dit ook.
Zet je een 4200W omvormer op 3800W bijv, dan gaat ie nooit harder en kan je eventueel afzekeren op 16A.

• Gasschuif
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 15:10

Gasschuif

6,7 kWp, 3 L/LWPs, Houtkachel

revolution-nl schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 21:26:
Hier al 3 jaar een 5k SE omvormer op een B20 A ABB aardlek automaat.
Is er nog nooit uitgegaan. Wel 4,9 kWp Panasonic panelen er achter dus niet super lang in begrenzing. Elke zekering automaat/zekering is minstens 10 % gedurende langere tijd te belasten zonder trip. (enkele uren)

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

• Pixelmagic
Gasschuif schreef op zondag 24 november 2019 @ 00:53:
[...]

Hier al 3 jaar een 5k SE omvormer op een B20 A ABB aardlek automaat.
Is er nog nooit uitgegaan. Wel 4,9 kWp Panasonic panelen er achter dus niet super lang in begrenzing. Elke zekering automaat/zekering is minstens 10 % gedurende langere tijd te belasten zonder trip. (enkele uren)
Voor nu zou ik voor 15x340wp gaan wat al 5100 is. Als ik kijk naar wat ik nu heb hangen (2760wp) en dat ik over de tijd regelmatig boven de 3000w levering heb gezeten wil ik het risico maar niet nemen.

Ben overigens nog wat verder aan het kijken naar een omvormer, iemand raadde me een Omnik aan, dat scheelt serieus geld met een SMA die ik op het oog had.

Belangrijkste voor mij is dat hij goed te monitoren (ook temp en standaard pvoutput is een plus) is en idealiter passief gekoeld (heb nu een door Domoticz gestuurde fan er op staan).

Hebben jullie nog tips voor me ?

• AUijtdehaag
  • Niet online
775 excl voor een 5.0

Temperatuur zal via modbus tcp/ip moeten, de rest kan via SBFspot en mqtt
Maar het kan beiden.

https://tweakers.net/ext/f/qOZ0ebVpX2zBFpSv5evg73qI/thumb.jpg

https://tweakers.net/ext/f/XLOcb1scoIXRJau1GYsHkVxc/thumb.jpg

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 31-12-2019 13:21 (13%)

• Pixelmagic
Ok, bijna tijd om te bestellen, voor panelen krijg ik nu Trina 330Wp panelen aangeboden, het zijn deze: https://www.vpsolar.com/d...M.08(II)_datasheet_EN.pdf met een zwarte rand. Zou totaal dan 4950Wp worden.

@AUijtdehaag dat is inderdaad een nette prijs, eens vragen of hij ook een btw bon levert.
Edit, zie dat het de 1 fase versie is, max 22A maar kapt hij het daar ook gegarandeerd af ? Hebhier 3x25A dus heb voorkeur voor 3 fase omvormer.

Pixelmagic wijzigde deze reactie 24-01-2020 11:06 (16%)

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Pixelmagic
Dan neem je toch een 3-fase omvormer?

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 24-01-2020 12:45 (83%)

• Pixelmagic
Dat was/is ook de bedoeling, maar die staan (nu?) niet in de gelinkte advertentie. Heb de verkoper al even benaderd.

• Pixelmagic
Ok, de bestellingen voor onderdelen zijn de deur uit, het zijn de Trina 330wp half-cell met zwarte randen geworden en een SMA TriPower 3fase omvormer. Totaal net geen 5000wp dus binna een verdubbeling van de huidige panelen.

Levering van de onderdelen de komende dagen, installatie zsm erna.

• Pixelmagic
Update: alle spullen zijn binnen en ziet er allemaal prima uit.

Dit zijn de Trina panelen:

• RvV
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 17-02 23:12
Mooi spul, dat multi-busbar. :)

10.400Wp Growatt, 2600Wp APS YC600. 4xL/L wp.

• revolution-nl
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 13:44

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Pixelmagic schreef op maandag 3 februari 2020 @ 20:36:
Ok, de bestellingen voor onderdelen zijn de deur uit, het zijn de Trina 330wp half-cell met zwarte randen geworden en een SMA TriPower 3fase omvormer. Totaal net geen 5000wp dus binna een verdubbeling van de huidige panelen.

Levering van de onderdelen de komende dagen, installatie zsm erna.
Congrats, mooie set !
NiGeLaToR schreef op zondag 17 november 2019 @ 13:53:
@Pixelmagic ia dat ook echt de max van je dak of kunnen er nog meer panelen op?

Ik zou zeggen, als je het doet, plemp je dak dan helemaal vol. Eerdaags ga je een EV rijden of er volgt andere apparatuur en kom je weer te kort. Ik zie bij ons met l/l warmtepomp én EV dat electraverbruik echt explodeert en we met 7.000Wp nog niet genoeg gaan opwekken zoals het er nu uit ziet. Maargoed, bijna geen gas meer én geen benzine.
Dit dus, hier een soortgelijke situatie met exact dezelfde ervaring. Electrische rijden en gasloos wonen is leuk maar geeft wel een flinke impact op het kWh verbruik :o

revolution-nl wijzigde deze reactie 08-02-2020 10:59 (31%)

8000Wp solar | Tesla Model 3 SR+| Citigo E iV in bestelling | Gasloos | TESLA Referral https://ts.la/a93495

• Rol-Co

Rol-Co

Pixelmagic schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 10:28:
Update: alle spullen zijn binnen en ziet er allemaal prima uit.

Dit zijn de Trina panelen:

[Afbeelding]
En waar besteld? Ga je zelf leggen?

• Pixelmagic
Ik heb ze bij deze aanbieder vandaan zoals eerder getipt in dit topic, hij heeft nu de 320wp versie er staan, even contacten voor wat er verder beschikbaar is.

Ook de omvormer en ClickFit komen daar vandaan.

@Rol-Co nee, er komt iemand om te verwijderen en leggen, mij krijg je het dak niet op :)

Pixelmagic wijzigde deze reactie 08-02-2020 14:09 (14%)

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True