..
[ Voor 94% gewijzigd door xantos op 08-11-2019 18:34 ]
Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
[ Voor 94% gewijzigd door xantos op 08-11-2019 18:34 ]
Haha ja die was ik ook al tegengekomen. Kan nog altijd..AUijtdehaag schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 16:36:
[...]
Die kans is erg klein, dat die chinees aan schaduwmanagement doet, vrees ik.
Heb je er ook een windmolen bij?![]()
https://www.diytrade.com/...ter_for_Wind_Turbine.html
Ik dacht dat ik ergens gelezen had dat anderen dat wel deden. Kan het alleen niet meer vinden.GioStyle schreef op donderdag 7 november 2019 @ 21:09:
[...]
Hier liggen de frames van de panelen rechtstreeks op de betonvoeten.
Waarom vraag je het? Bang dat je het beschadigt?
Ik heb bewust niets tussen geplaatst, omdat het toch na verloop van tijd alleen maar vies en goor wordt.
28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...
Kan zonder cloud connect/gateway maar is wel mooi speelgoed zie mijn Tigo sig hier onderxantos schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 15:08:
Als je Tigo’s plaatst, heb je dan ook een cloud connect/gateway nodig of werkt één losse Tigo per paneel gewoon prima?
Ik heb onlangs een huis gekocht met bestaande panelen die momenteel niet efficient werken vanwege schaduwplekken. We hebben 12 panelen (merk onbekend) op het zuid-oosten. Deze leverde gisteren en vandaag zo’n 1.2 kWh per dag.
De schaduw beperkt zich tot zo’n 4 panelen dus ik ben van plan 4 Tigo optimizers aan te schaffen.
Teken eens uit hoeveel oppervlak aan jouw paneel word beschenen met 1m2 haakse zon, dan zul je zien dat er met deze hoek die de zon maakt er veel paneel word beschenen door weinig zon. Ook kaatst er veel meer af door de schuine hoek, en moet er meer glas afstand worden afgelegd. Leg maar eens een los paneel binnen neer in achter glas, en ga dan de opwek bekijken t.o.v. een paneel buiten.Mr_Viking schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 00:06:
@hesselbeertje maakt dat zoveel uit qua zonnestand?
Best fascinerend hoe het allemaal werkt! :-)
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
Zonde. Je had mijn Duo's mogen hebben. Om een 'e'en of andere manier werken ze bij mij negatiefxantos schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 16:41:
[...]
Haha ja die was ik ook al tegengekomen. Kan nog altijd..
Inmiddels 4 x een Tigo Energy TS4-A optimizer besteld.
2240 Wp oost + 3300 Wp west + 2KWh accu + 1800 Wp zuid
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Ik niet, dus moet ik het zelf doenAUijtdehaag schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 10:45:
@CurlyMo
Ik gebruik daar pvoutput voor.
https://pvoutput.org/comp...?sid=37091&sid1=15478&t=y
[ Voor 13% gewijzigd door CurlyMo op 09-11-2019 10:52 ]
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
@AUijtdehaag op de plek waar ik zonnepanelen wil, zit de badkamer ventilatie pijpje uitvoer (badkamer ventilator). Kan ik zo'n ventilatiepan ook gebruiken om daar vervolgens zonnepanelen OVER te leggen? Of werkt dit niet?AUijtdehaag schreef op woensdag 6 november 2019 @ 11:52:
[...]
Ja ik.
De pijp gaat loodrecht het dak door.
Dus als het ter vervanging is van een bestaande doorvoer, zal je het gat groter moeten maken naar boven, in je dakbeschot.
Voor de rest, prima te doen.
Ik gebruik niet eens zon pan, ik blaas onder de pannen uit en lucht kan prima weg. Als er sneeuw ligt heb ik ontdooide panelen van 2×2 meter waar de warme lucht zich verspreid.traders schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 12:16:
[...]
@AUijtdehaag op de plek waar ik zonnepanelen wil, zit de badkamer ventilatie pijpje uitvoer (badkamer ventilator). Kan ik zo'n ventilatiepan ook gebruiken om daar vervolgens zonnepanelen OVER te leggen? Of werkt dit niet?
1 PVoutput . Dongen NB
Onder de pannen ja, nog nooit natte pannen gezien, genoeg ventilatie eronder denk.AUijtdehaag schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 12:32:
@reneeke1970
Je blaast toch geen vochtige lucht onder je dakpannen uit? Je bedoelt panelen?
Dan krijg je namelijk wel condens onder je pannen, door de koude dakpannen in de winter (dauwpunt)
1 PVoutput . Dongen NB
Dat zit niet zo ver mis, ik denk zelfs dat die 48% nog hoog is als je steiler dak hebt dan 35 graden.CurlyMo schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 10:37:
Hebben jullie hier nog slimme manieren om het rendement van een zuid af te zetten tegen die van noord. Wat ik nu doe is het volgende:
[gem. opwekking per kwartier per windrichting over het jaar] / [aantal panelen per windrichting] = [gem. opwekking per paneel per windrichting per jaar]
[gem. opwekking per paneel noord] / [gem. opwekking per paneel zuid] * 100 = rendement noord vs zuid
Ik kom dan jammer genoeg beneden gemiddeld uit met maar 48% rendement voor noord t.o.v. zuid.
[ Voor 4% gewijzigd door Rol-Co op 09-11-2019 13:19 ]
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Er zijn ook van die instalingsdiagrammen, waarbij alle windrichtingen en dakhellingshoeken staan aangegeven, en dan in % t.o.v optimaal.CurlyMo schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 10:50:
[...]
Ik niet, dus moet ik het zelf doen
Dan is het nog steeds wel handig om te bedenken hoe zij het dan uitrekenen.
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
Hangt denk ik erg van de dakopbouw en type pan af. De ene keer zit er veel meer ruimte onder de pannen dan de andere keer, en er zijn pannen die op 1 nokje hangen en aan de onderkant ook erg rond zijn, en er zijn er die erg vlak zijn.reneeke1970 schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 12:36:
[...]
Onder de pannen ja, nog nooit natte pannen gezien, genoeg ventilatie eronder denk.
Ik doe dit met twee mv zo.
Gat van 125 door dakplaten,stukje rioolbuis erdoor, slangen eraan en klaar.
Hier alleen ervaring met Eneco. Die stalen in 2016 je geproduceerde zonnestroom als je niet was aangemeld.ericplan schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 16:24:
[...]
Je conclusie is, wat mij betreft, te stellig en niet in lijn met je eerdere betoog. Maar binnen drie weken zal ik hier antwoorden. Dan heb ik de jaarafrekening van Greenchoice binnen.
4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
Dit werkt wel, maar let wel op dat je met originele CF en wellicht andere typen montage materiaal de ventilatie pan / paneel zo legt dat er niet daar ter plaatse een rand van een paneel ligt. door m niet onder een paneel rand te leggen heb je snel nog een keer 30 mm extra hoogte voor die ventilatiepan. Controleer eerst eventueel hoe hoog de bovenkant van de rail is, t.o.v. de bovenkant van die pan. Ik zie het ook wel eens gebeuren dat die ventilatie pan word gebruikt zonder de kap, en dan recht onder een paneel. Inregenen doet het niet omdat het paneel er boven ligt en het water loopt over die "pan" heen, om het gat heen. Maar dat zou ik niet blind durven te adviseren.traders schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 12:16:
[...]
@AUijtdehaag op de plek waar ik zonnepanelen wil, zit de badkamer ventilatie pijpje uitvoer (badkamer ventilator). Kan ik zo'n ventilatiepan ook gebruiken om daar vervolgens zonnepanelen OVER te leggen? Of werkt dit niet?
Hele huis geïsoleerd met rd 6. Decentrale WTW. 12x310wp tilt 8° en 9x335 tilt 15°(Zuid) op Goodwe 6k omvormer. Pana J 5kW warmtepomp. AE v4 270l. Gasloos sinds 14-11-2020.
Klinkt als een Cowboy die SolarEdge of Enphase aansmeert zonder goede onderbouwing (let wel, mijn inziens niks mis met genoemde merken, wel met de manier waarop sommigen deze ‘aansmeren’). Heb je meer info? Die €1400, wat ga je daarvoor krijgen?BDB_046 schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 23:27:
Vandaag hebben we een installateur over de vloer gehad voor het plaatsen van zonnepanelen op ons platte dak. Van tevoren hebben we ons goed ingelezen, maar toch waren we verrast met het advies. Hij gaf aan dat er een brandgevaar is bij het plaatsen in serie tov parallel en gaf aan dat het een risico is om de panelen in serie te zetten als kleine kinderen op het platte dak kunnen komen en er 20+ panelen liggen met in totaal 500+ volt. Heeft hij een terecht punt, of is het bangmakerij? Het zou €1400 extra kosten om dit risico te voorkomen.
Het gaat inderdaad om een SolarEdge systeem, de meerprijs wordt onderbouwd door de Solar Edge zelf en het parallel schakelen in plaats van in serie. Onderbouwing was lager brandgevaar, veiliger voor kinderen en dat je in de toekomst direct je elektrische auto op de panelen kan aansluiten...Niek_ schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 23:32:
[...]
Klinkt als een Cowboy die SolarEdge of Enphase aansmeert zonder goede onderbouwing (let wel, mijn inziens niks mis met genoemde merken, wel met de manier waarop sommigen deze ‘aansmeren’). Heb je meer info? Die €1400, wat ga je daarvoor krijgen?
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Die duo's maken van de twee panelen één groot paneel, en dat kan wel eens onvoordelig uitpakken.Hardware Junk schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 00:20:
[...]
Zonde. Je had mijn Duo's mogen hebben. Om een 'e'en of andere manier werken ze bij mij negatief
12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018
Bij solar edge worden de optimizers gewoon in serie geschakeld, en staat er 350+ of 750+ VDC op de string kabel.BDB_046 schreef op zondag 10 november 2019 @ 00:05:
[...]
Het gaat inderdaad om een SolarEdge systeem, de meerprijs wordt onderbouwd door de Solar Edge zelf en het parallel schakelen in plaats van in serie. Onderbouwing was lager brandgevaar, veiliger voor kinderen en dat je in de toekomst direct je elektrische auto op de panelen kan aansluiten...
[ Voor 95% gewijzigd door jacovn op 10-11-2019 07:14 ]
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Tja, of je hem vol laden kunt om de dag, maar hangt ook van woon/werk afstand weer af.AUijtdehaag schreef op zondag 10 november 2019 @ 07:24:
Je zou eigenlijk 2 EV’s moeten hebben.
Om de dag kan je er eentje opladen en toch op je werk komen.
Handig.
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Ik zou je offerte graag eens doornemen. Zou je deze in een eigen topic willen delen (kan de rest ook meedenken) of desnoods via PB? Denk ook dat €1400 meerprijs op 20 panelen voor SE tegenover een stringomvormer teveel is.BDB_046 schreef op zondag 10 november 2019 @ 00:05:
[...]
Het gaat inderdaad om een SolarEdge systeem, de meerprijs wordt onderbouwd door de Solar Edge zelf en het parallel schakelen in plaats van in serie. Onderbouwing was lager brandgevaar, veiliger voor kinderen en dat je in de toekomst direct je elektrische auto op de panelen kan aansluiten...
[ Voor 31% gewijzigd door Niek_ op 10-11-2019 08:55 ]
Er zit schijnbaar nog steeds een vertraging op van 30 sec. (maar dat is beter dan oneindig natuurlijk)BDB_046 schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 23:27:
Vandaag hebben we een installateur over de vloer gehad voor het plaatsen van zonnepanelen op ons platte dak. Van tevoren hebben we ons goed ingelezen, maar toch waren we verrast met het advies. Hij gaf aan dat er een brandgevaar is bij het plaatsen in serie tov parallel en gaf aan dat het een risico is om de panelen in serie te zetten als kleine kinderen op het platte dak kunnen komen en er 20+ panelen liggen met in totaal 500+ volt. Heeft hij een terecht punt, of is het bangmakerij? Het zou €1400 extra kosten om dit risico te voorkomen.
Ik ken inderdaad een rijschool eigenaar die zo les geeft met twee auto'sAUijtdehaag schreef op zondag 10 november 2019 @ 07:24:
Je zou eigenlijk 2 EV’s moeten hebben.
Om de dag kan je er eentje opladen en toch op je werk komen.
Handig.
1 PVoutput . Dongen NB
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Je vergeet een optie, panelen van beide zijden naar boven schuiven tot ze tegen elkaar komen, kun je ze zelfs aan elkaar bevestigen.Andrehj schreef op zondag 10 november 2019 @ 10:14:
Ondanks al een paar jaar lang dit topic volgen en veel inlezen zit ik nog met een paar vragen:Waarom ik dit vraag? Bij onze bouw zijn vanwege de layout van de pannen de dakramen wat naar boven verschoven, waardoor er nu iets minder ruimte is voor de panelen. Ik kan nu kiezen tussen de volgende twee opties:
- Op de rand van het bovenste paneel (vlak bij de dakrand) staat de meeste windkracht. Is er een maximum of richtlijn waar je de bovenste rail moet plaatsen?
- Hoe dicht kun je een paneel bij de bovenrand van een dakraam plaatsen? Is daar een richtlijn voor? Of ervaringen?
- Een dakhaak tussen de eerste en tweede rij pannen door, kan dat, of liever niet?
[Afbeelding: Paneel dichter bij dakraam] of
[Afbeelding: Paneel dichter bij dakrand]
Welke zouden jullie kiezen en waarom?
1 PVoutput . Dongen NB
Hou altijd een afstand van circa 20 cm tussen de zonnepanelen en de dakrand, dakgoot en nok. We noemen dit de zogenaamde No-Go-zone. Aan de randen van het dak zijn de windlasten namelijk een factor 3 keer hoger dan elders op het dak. Het is raadzaam om op de randen geen zonnepanelen te plaatsen.reneeke1970 schreef op zondag 10 november 2019 @ 10:40:
[...]
Je vergeet een optie, panelen van beide zijden naar boven schuiven tot ze tegen elkaar komen, kun je ze zelfs aan elkaar bevestigen.
Dan is het bierfles blaas effect ook weg
Dank voor je reactie, maar dat vind ik geen optie.reneeke1970 schreef op zondag 10 november 2019 @ 10:40:
[...]
Je vergeet een optie, panelen van beide zijden naar boven schuiven tot ze tegen elkaar komen, kun je ze zelfs aan elkaar bevestigen.
Dan is het bierfles blaas effect ook weg
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Waar de klem op het paneel mag kun je meestal wel in datasheet van een paneel vinden.Andrehj schreef op zondag 10 november 2019 @ 10:57:
[...]
Dank voor je reactie, maar dat vind ik geen optie.
Het gaat mij erom hoe ver ik van het dakraam moet blijven, of er een dakhaak (Smartline, van Van der Valk) onder de bovenste pan kan, en hoe ver de rail vanaf de bovenste rand van het bovenste paneel mag zitten.
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Heb je daar een voorbeeld van? Want in de datasheet van zowel JA Solar als Jinko Solar als Trina Solar vind ik alleen de afmetingen en posities van de langwerpige montagegaten, maar nergens wordt iets over bevestigingsklemmen gezegd. Doe ik iets verkeerd?jacovn schreef op zondag 10 november 2019 @ 11:22:
[...]
Waar de klem op het paneel mag kun je meestal wel in datasheet van een paneel vinden.
[ Voor 11% gewijzigd door Andrehj op 10-11-2019 12:01 ]
Bij de meeste fabrikanten kun je een 'installation manual' vinden.Andrehj schreef op zondag 10 november 2019 @ 11:41:
[...]
Heb je daar een voorbeeld van? Want in de datasheet van zowel JA Solar als Jinko Solar als Trina Solar vind ik alleen de afmetingen en posities van de langwerpige montagegaten, maar nergens wordt iets over bevestigingsklemmen gezegd. Doe ik iets verkeerd?
Gelukkig zelf al gevonden dus.Andrehj schreef op zondag 10 november 2019 @ 11:41:
[...]
Heb je daar een voorbeeld van? Want in de datasheet van zowel JA Solar als Jinko Solar als Trina Solar vind ik alleen de afmetingen en posities van de langwerpige montagegaten, maar nergens wordt iets over bevestigingsklemmen gezegd. Doe ik iets verkeerd?
Edit: Ik heb er al een paar gevonden, door op de sites van de fabrikanten te zoeken naar de installation manuals.
Dat is met een open nok, schuif je beide kanten tegen elkaar dan creer je nieuwe nok en kan er dus geen wind achter.turbojan schreef op zondag 10 november 2019 @ 10:48:
[...]
Hou altijd een afstand van circa 20 cm tussen de zonnepanelen en de dakrand, dakgoot en nok. We noemen dit de zogenaamde No-Go-zone. Aan de randen van het dak zijn de windlasten namelijk een factor 3 keer hoger dan elders op het dak. Het is raadzaam om op de randen geen zonnepanelen te plaatsen.
Di is volgens legplan zonnepanelen
1 PVoutput . Dongen NB
Lijkt er verdacht veel op.No Hands schreef op zondag 10 november 2019 @ 11:31:
Volgens Zonneplan een zelf ontwikkeld apparaat wat na jarenlang testen nu op de markt is gebracht. Heeft iemand er al 1 of weet iemand welk mer er wellicht onder de Zonneplan sticker zit?
https://www.zonneplan.nl/one
Enkelfase van 4400W en 3 fase van 6600W, dat zijn de beschikbare modellen en daar werkt alles op.
[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-11-2019 12:44 ]
AC not oke lijkt er op dat er eerder iets is met de wisselstroom kant.Notna schreef op zondag 10 november 2019 @ 15:10:
Sinds 01-10 de troste bewoners van een huis uit 2007 met 10 panelen op het dak. Informatie is verder summier (de vorige bewoners waren.... aparte mensen), en wisten bijv ook niet hoe ze de gateway voor live informatie weer aan de praat kregen. Ik weet dus niet voor hoeveel Wp er op het dak ligt, welke panelen etc. En daar kan ik ook niet achter komen zonder een hoogwerker te huren; dat is iets teveel van het goede
Enfin; de gateway was Gelukkig een kwestie van resetten, firmware updaten en een account aanmaken (Delta Solivia Gateway M1 G2) en gaan met die banaan.
Eerste keer dat ik PV heb, dus moet even aan een aantal dingen wennen. Dat gezegd hebbende; er zijn 2 dingen waar ik niet uitkom, die jullie wellicht wel weten:
1. Ik krijg soms 2 keer per dag een melding als volgt:
AC Not OK
Input power low
Vaak resolven deze zich vanzelf weer en zie ik op de omvormer 'calibration ongoing' Als ik kijk naar de betekenissen hiervan, krijgt het systeem dus te weinig spanning van de panelen, gaat deze zich her-calibreren en dan is het opgelost. De vraag is echter; is dit normaal gedrag ivm een laagstaande c.q niet aanwezige zon? Komt namelijk voornamelijk voor op donkere, bewolkte dagen.
2. Ik heb net op de slimme meter alsmede de Youless mijn huidige stroomverbruik bekeken (lopen gelijk). Echter was dit best aan de hoge kant (580w+) terwijl alles uitstond. Ik heb 1 voor 1 de groepen uitgezet en hield als laatste de PV installatie over. Nadat ik deze uitgezet had, was het stroomverbruik 0. Alles weer aangezet op de PV na en had een verbruik van 70w. PV aangezet en ik zat op 110w, nu weer op 70w (en dat klopt ook; getest met een waterkoker aanzetten en het verbruik schiet omhoog) Nu lijkt het verbruik dus weer stabiel te zijn, maar waarom zou de installatie zoveel stroom verbruiken(uberhaubt; waarom zou het stroom verbruiken)? Het enige wat ik mij kon bedenken was dat de opwekking van dat moment (zo rond de 600w) bij het verbruik werd opgeteld. Maar dat lijkt mij wel heel vreemd.
De slimme meter is een Kaifa E0028 model uitgegeven door Liander.
[ Voor 5% gewijzigd door Andre1973 op 10-11-2019 15:30 ]
1. De Youless (heb het oude model) meet met pulsen idd. Maar die loopt synchroon met het huidige verbruik van de slimme meter zelf, dus ik voorzie daar niet een issue mee. Tenzij zowel de Youless als de slimme meter zelf dat niet uitelkaar kunnen houden, maar zie punt 3.Andre1973 schreef op zondag 10 november 2019 @ 15:25:
[...]
AC not oke lijkt er op dat er eerder iets is met de wisselstroom kant.
Zit er ook een display op je omvormer?
De meeste omvormers hebben helemaal geen verbruik, volgens mj zijn er die je 's nachts wel kan uitlezen en blijft er een klein stukje actief, maar meer dan een paar Watt moet dat niet zijn.
Ik heb geen idee hoe de youless is aangesloten, maar als ie naar pulsjes kijkt dan kan het zijn dat ie geen richting ziet.
De meter zou meerdere telwerken moeten hebben, meestal 1.8.1, 1.8.2 en 2.8.1, 2.8.2. De 2.x.x zijn dan de retour telwerken. Waar staan die op?
[ Voor 7% gewijzigd door Notna op 10-11-2019 15:35 ]
Verbruik, opwek kan ik via de Gateway van Delta zelf meten.GioStyle schreef op zondag 10 november 2019 @ 15:44:
In die opstelling heb je aan een YouLess niets aan. De YouLess telt pulsen, maar de YouLess kan niet zien of het pulsen van afname zijn of van levering.
Wat wil je precies meten? De opwek? Het verbruik?
Dan begrijp je niet goed hoe de YouLess werkt.Notna schreef op zondag 10 november 2019 @ 15:46:
Ik wist overigens niet dat de pulsen ook pulseren bij levering; ik dacht enkel bij verbruik. Punt blijft dat hij hetzelfde meet als de slimme meter zelf, dus ik zie niet helemaal in waarom de Youless fout is of niet handig in deze..
De slimme meter doet al de bruto/netto berekening voor je. Op het display/P1-poort heeft hij de opwek al van je verbruik afgetrokken. Op die manier krijg je via een YouLess o.i.d. dus nooit inzichtelijk wat je bruto opwek is, en heb je dus geen idee of je zonnepanelen nou veel opwekken of dat je verbruik gewoon laag is....Notna schreef op zondag 10 november 2019 @ 15:46:
[...]
Ik wist overigens niet dat de pulsen ook pulseren bij levering; ik dacht enkel bij verbruik. Punt blijft dat hij hetzelfde meet als de slimme meter zelf, dus ik zie niet helemaal in waarom de Youless fout is of niet handig in deze..
[ Voor 52% gewijzigd door ThinkPad op 10-11-2019 16:07 ]
[ Voor 21% gewijzigd door Notna op 10-11-2019 16:29 ]
[ Voor 21% gewijzigd door jacovn op 10-11-2019 16:56 ]
Omdat als er schade ontstaat in de isolatie er een vlamboog kan ontstaan die door blijft gaan.jobr schreef op zondag 10 november 2019 @ 20:11:
Wat zijn eigenlijk de redenen om de plus en min kabel van de zonnepanelen niet in 1 buis maar gescheiden naar de omvormer te voeren?
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Reden dat ik stellig ben is dat m.i. de enige reden om niet aan te melden is dat je kunt blijven salderen met je oude meter,ericplan schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 16:24:
[...]
Je conclusie is, wat mij betreft, te stellig en niet in lijn met je eerdere betoog. Maar binnen drie weken zal ik hier antwoorden. Dan heb ik de jaarafrekening van Greenchoice binnen.
Ik heb alleen ervaring met Fronius. Deze heeft een makkelijke push functie voor gebruik bij o.a. pvoutput.traders schreef op maandag 11 november 2019 @ 14:59:
Welke omvormer heeft standaard integratie met pvoutput? Of nog beter: welke omvormer heeft een Open API die ik vanuit mijn server kan uitlezen (pull of push vanuit de omvormer naar server) om zo PVOutput te updaten?
Welke omvormer is dus het meest tweakers vriendelijk? En welke moet je mijden?
Ik heb inmiddels gevonden dat Youless dit eventueel kan met een KWh meter ertussen.
::. PVOutput: Zuid 4875Wp :: Noord 5406Wp :: Totaal 10281Wp .::
Dus gescheiden door de muur en op een later punt samenvoegen (waar 2 buizen wat moeilijker is) en waar verder geen warmte oid is zou al voldoende moeten zijn?Andre1973 schreef op maandag 11 november 2019 @ 00:38:
[...]
Omdat als er schade ontstaat in de isolatie er een vlamboog kan ontstaan die door blijft gaan.
Vooral daar waar de kabels door een gat gaan, of langs iets lopen dat warm kan worden oid, dan kan dat gebeuren.
Een keer per 5s lukt via Modbus. Een keer per seconde lukt met mijn nieuwe inverter (350ms) maar niet met mijn oude inverter (zie signature).jogaa schreef op maandag 11 november 2019 @ 20:34:
Kent iemand een andere manier om data van de SMA omvormer op te halen dan via SBAspot? SBAspot doet dat hooguit eens per minuut wat ik wat infrequent vind, ik zou het liefst eens per 5 seconden de data ophalen en loggen, en evt zelfs 1x per seconde. Dan kan ik beter berekenen wat mn eigen gebruik is.
12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV
Kijk even in dit topic: Datalogging: PV systemenjogaa schreef op maandag 11 november 2019 @ 20:34:
Kent iemand een andere manier om data van de SMA omvormer op te halen dan via SBAspot? SBAspot doet dat hooguit eens per minuut wat ik wat infrequent vind, ik zou het liefst eens per 5 seconden de data ophalen en loggen, en evt zelfs 1x per seconde. Dan kan ik beter berekenen wat mn eigen gebruik is.
[ Voor 6% gewijzigd door Tsurany op 11-11-2019 20:54 ]
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Yup, die vormen namelijk geen stroomkring als ze elkaar raken.timovd schreef op maandag 11 november 2019 @ 07:17:
Als je twee strings hebt, mogen daar dan wel de twee plus in een buis en de twee min in een aparte?
Voorheen gingen vaak de + en de - van dezelfde string door 1 buis. Vooral bij dakdoorvoeren en daar waar er redelijkerwijs schade kan ontstaan is het het gevaar het grootst, en dus ook de noodzaak het grootst.jobr schreef op maandag 11 november 2019 @ 20:09:
[...]
Dus gescheiden door de muur en op een later punt samenvoegen (waar 2 buizen wat moeilijker is) en waar verder geen warmte oid is zou al voldoende moeten zijn?
Dan ga ik dat denk ik bij de muurdoorvoer wel doen en het laatste "veilige" stuk waarschijnlijk niet. Komt wat beter uit.Andre1973 schreef op maandag 11 november 2019 @ 22:15:
[...]
Voorheen gingen vaak de + en de - van dezelfde string door 1 buis. Vooral bij dakdoorvoeren en daar waar er redelijkerwijs schade kan ontstaan is het het gevaar het grootst, en dus ook de noodzaak het grootst.
Ik heb wat, extreem licht en met Grafana doe je er mee wat je wil. Niks modbus, gewoon rechtstreeks de omvormer op zijn IP aanspreken.jogaa schreef op maandag 11 november 2019 @ 20:34:
Schuin naar boven vanaf buiten is natuurlijk goed, daarmee voorkom je het inlopen van water, en dan nog waterdicht maken lijkt me wat ver gaan voor een garage.jobr schreef op maandag 11 november 2019 @ 22:28:
[...]
Dan ga ik dat denk ik bij de muurdoorvoer wel doen en het laatste "veilige" stuk waarschijnlijk niet. Komt wat beter uit.
Heb jij nog een tip hoe ik de muurdoorvoer en naar de panelen het beste kan maken?
Panelen komen dus op de garage die aan het huis vastzit. Daar moet ik door de muur zodat ik in een soort kast uit kom waar ook andere leidingen lopen en zo naar zolder.
Ik dacht zelf aan een pijpje (2) door de muur (beetje schuin omhoog van buiten gezien) iets boven het garagedak zodat ik in de kast uit kom.
En dan moet ik buiten nog via 2 buizen naar de rij panelen en wat waterdicht. Ook de muur moet waterdicht.
SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW
Top bedankt voor het delen. Dit werkt zoveel makkelijker dan SBAspot en pushen van data naar domoticz (die dan weer naar influx stuurt)HyperBart schreef op maandag 11 november 2019 @ 22:55:
[...]
Ik heb wat, extreem licht en met Grafana doe je er mee wat je wil. Niks modbus, gewoon rechtstreeks de omvormer op zijn IP aanspreken.
De JSON die wordt uitgelezen is gewoon de JSON die de adminpage van de omvormer zelf parset, dus niks raars ofzo.
Ik haal met dit asap mijn data op, dus ik request, wacht op data, verwerk data en request opnieuw. Over and over. Heb op minder dan ren seconde telkens meetpunten van alles.
Ik heb een iets andere versie van dit script, voor mijn sunnyboy, want deze git werkt alleen voor een tripower.
https://github.com/martijndierckx/sunnyboy-influxdb
Inderdaad, als iemand iets kant en klaar heeft liggen om er een service van te maken onder de laatste ubuntu, dan hoor ik het graag, daar ben ik wat te lui voor geweest want het draait nu in een cmd console onder Windowsjogaa schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 08:17:
[...]
Top bedankt voor het delen. Dit werkt zoveel makkelijker dan SBAspot en pushen van data naar domoticz (die dan weer naar influx stuurt)
In het kader van; zo leer je nog eens wat: De inverter zet zichzelf uit in de nacht als er geen stroom is. Dan gaat dat hele ding dus uit (ook de operations LED), zelfs als je de hoofdschakelaar uit en dan weer aanzet. Gaat pas weer aan zodra de zonnepanelen stroom gevenNotna schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 07:11:
Ruk, mijn omvormer (Delta Solivia 2.5 G3) is denk ik naar de knoppen
Gisteren een beltrafo vervangen ten behoeve van het aansluiten van een Nest Hello. Netjes de stroom van de groepen afgehaald (PV installatie groep zat daar ook bij, heb niet de schakelaar op de omvormer zelf omgezet), trafo aangesloten, getest en netjes de groepen weer aangezet. Nu wil de omvormer dus niet meer aan en er staat wel gewoon stroom op de groep .....
Beetje zuur; er zit ook geen zekering oid in die omvormer dus het is ook niet alsof ik het makkelijk kan repareren. Zal wel een nieuwe omvormer worden
Inherent aan de winter.Thalaron schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 07:48:
Ik had vandaag een afspraak voor het plaatsen van 18 panelen. Helaas heeft men moeten afzeggen wegens een ziekmelding![]()
Nu komen ze volgende week als het goed is... hopen dat het weer geen roet in het eten gaat gooien...
Prima, kan er ook een functie bijmaken om de data evt ook naar domoticz te pushen. Ik gebruik het aantal watts als dure lichtsensor op mijn dak, om te bepalen of lampen binnen aanmoeten of niet, ipv zonsondergangHyperBart schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 08:51:
[...]
Inderdaad, als iemand iets kant en klaar heeft liggen om er een service van te maken onder de laatste ubuntu, dan hoor ik het graag, daar ben ik wat te lui voor geweest want het draait nu in een cmd console onder Windows
Met dat idee speelde ik ook, maar dan voor de automatische bediening van de screens/zonwering.jogaa schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 09:38:
[...]
Prima, kan er ook een functie bijmaken om de data evt ook naar domoticz te pushen. Ik gebruik het aantal watts als dure lichtsensor op mijn dak, om te bepalen of lampen binnen aanmoeten of niet, ipv zonsondergang
[ Voor 5% gewijzigd door deheij1 op 12-11-2019 11:42 ]
Modbus TCP spreek de inverter ook via TCP aan. Behalve dat je dan gemakkelijk Python kunt gebruiken, werkt dit ook bij oudere inverters die helemaal geen JSON genereren en geen admin pagina hebben.HyperBart schreef op maandag 11 november 2019 @ 22:55:
[...]
Ik heb wat, extreem licht en met Grafana doe je er mee wat je wil. Niks modbus, gewoon rechtstreeks de omvormer op zijn IP aanspreken.
De JSON die wordt uitgelezen is gewoon de JSON die de adminpage van de omvormer zelf parset, dus niks raars ofzo.
Ik haal met dit asap mijn data op, dus ik request, wacht op data, verwerk data en request opnieuw. Over and over. Heb op minder dan ren seconde telkens meetpunten van alles.
Ik heb een iets andere versie van dit script, voor mijn sunnyboy, want deze git werkt alleen voor een tripower.
https://github.com/martijndierckx/sunnyboy-influxdb
12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV
Wel een tip, wanneer je de data van je slimme meter en je zonnepanelen onafhankelijk gaat verwerken is je lastiger ze met elkaar te verrekenen. Zeker als je met tijdsverschil tussen metingen zit kan het berekenen lastiger worden.jogaa schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 08:17:
[...]
Top bedankt voor het delen. Dit werkt zoveel makkelijker dan SBAspot en pushen van data naar domoticz (die dan weer naar influx stuurt)
Waar krijg jij 23 cent voor het netto overschot?deheij1 schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 11:37:
jaar nota binnen van mijn energie leverancier.
1552 Kwh verbruik
1851 Kwh teruglevering
299 Kwh overschot = 69,53 euro
Totaal opgewekt: 2460 kwh.
Zonnepanelen totaal WP = 3300 WP (11x 300 WP)
Nu kan ik nog 3 panelen kwijt op zuid en 2 op schuurdak (1500 WP), nu is de vraag is het slim bij te plaatsen?
Wat zouden jullie adviseren en vooral waarom?
Andre1973 schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 13:33:
[...]
Waar krijg jij 23 cent voor het netto overschot?
Als je dat krijgt (maar dat geloof ik niet) dan alles vol leggen!
Bij wie zit je voor stroom? voor zover ik weet geeft GC 11 cent en is dat een van de hoogste.
Advies hier is meestal: zo veel mogelijk PV plaatsen en verbruik daarvan verhogen. Al is dat zo meteen als het salderen afgelopen is wat lastiger.
[ Voor 3% gewijzigd door deheij1 op 12-11-2019 13:58 ]
Gebruik je nog gas? Heb je al een keukenboiler of Quooker / Grohe Red? Inductie kookplaat? Warmtepomp?deheij1 schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 11:37:
jaar nota binnen van mijn energie leverancier.
1552 Kwh verbruik
1851 Kwh teruglevering
299 Kwh overschot = 69,53 euro
Totaal opgewekt: 2460 kwh.
Zonnepanelen totaal WP = 3300 WP (11x 300 WP)
Nu kan ik nog 3 panelen kwijt op zuid en 2 op schuurdak (1500 WP), nu is de vraag is het slim bij te plaatsen?
Wat zouden jullie adviseren en vooral waarom?
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Ja dat is zeker iets om rekening mee te houden en om het verschil minder groot te maken, en het missen van actueel verbruik wil ik dus veel vaker pollen/loggen dan 1x per minuut. Het idee is eigenlijk dat hetzelfde proces de data tegelijk parallel ophaalt: P1, zonnepanelen met modbus kwh-meter vd laadpaal en zo beter kan bepalen wat op dit seconde het vergebruik is. Kijken hoe dat loopt en wellicht het laden vd auto meer realtime sturen met input zonnepanelen en overig gebruik vd woning. Beter is om te kijken naar het Kwh verschil van dat interval en dat verrekenen, dan neem je alle pieken etc mee... En sowieso beter dan maar 1x per minuut pollen/loggen.Tsurany schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 12:52:
[...]
Wel een tip, wanneer je de data van je slimme meter en je zonnepanelen onafhankelijk gaat verwerken is je lastiger ze met elkaar te verrekenen. Zeker als je met tijdsverschil tussen metingen zit kan het berekenen lastiger worden.
Stel je opwekking om 12:00:05 is 1000 watt en je slimme meter levert 500 watt terug om 12:00:10, klopt het wel dat je dan 500 watt eigen verbruik hebt? Of was je opwekking om 12:00:10 wellicht maar 900 watt?
Daarnaast, hoe ga je dit vergelijken? Pak je gemiddelden per minuut die je met elkaar vergelijkt? En welke tool gaat dit doen?
Je zegt elke paar seconden te willen meten, dan wil je idealiter metingen met dezelfde timestamp die je kan verrekenen voor je het in de database stopt.
Tesla Model 3 LR 2022 | PVOutput
onetime schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 14:04:
[...]
Gebruik je nog gas? Heb je al een keukenboiler of Quooker / Grohe Red? Inductie kookplaat? Warmtepomp?
Alles vol met panelen, na het terug verdienen nog lang gratis energie.
En begin vast met hier: Eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen (autonomie?) te kijken, dan ben je voorbereid als salderen afloopt en haal je toch optimaal rendement uit je investering.
Is het niet dat na het salderen je juist zoveel mogelijk Wp wil hebben?Andre1973 schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 13:33:
[...]
Advies hier is meestal: zo veel mogelijk PV plaatsen en verbruik daarvan verhogen. Al is dat zo meteen als het salderen afgelopen is wat lastiger.
Ik had in mijn oude huis een script draaien dat elke 10 seconden het P1 telegram uitlas en de status van de omvormer opvroeg. Die beide liepen nooit synchroon, maar als je zo vaak opvraagt dan heb je aardig accurate data. Wat ik dan deed was:jogaa schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 14:17:
Ja dat is zeker iets om rekening mee te houden en om het verschil minder groot te maken, en het missen van actueel verbruik wil ik dus veel vaker pollen/loggen dan 1x per minuut. Het idee is eigenlijk dat hetzelfde proces de data tegelijk parallel ophaalt: P1, zonnepanelen met modbus kwh-meter vd laadpaal en zo beter kan bepalen wat op dit seconde het vergebruik is. Kijken hoe dat loopt en wellicht het laden vd auto meer realtime sturen met input zonnepanelen en overig gebruik vd woning. Beter is om te kijken naar het Kwh verschil van dat interval en dat verrekenen, dan neem je alle pieken etc mee... En sowieso beter dan maar 1x per minuut pollen/loggen.
Meer is natuurlijk altijd beter. Maar panelen neerleggen kost ook geld. De redenering omtrent maximaliseren eigen gebruik is simpel: een kWh die je zelf gebruikt, vervangt een kWh die je moet inkopen. Deze is dus in dit voorbeeld 23 cent waard. Een kWh die je teruglevert is minder waard, in dit geval 11 cent.insomniac schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 15:53:
Is het niet dat na het salderen je juist zoveel mogelijk Wp wil hebben?
[ Voor 16% gewijzigd door mddd op 12-11-2019 16:42 ]
PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput
Pics or it didnt happen ?Marc O. schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 15:14:
Vandaag worden bij ons de 21 panelen (370W Yingli) + SMA omvormer geïnstalleerd. Flinke klus, morgen wordt het verder afgemaakt. Dat het maar een mooie zonnige winter gaat worden
Klopt, maar er zijn ook genoeg momenten dat je meer verbruikt dan dat er opgewekt kan worden.mddd schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 16:24:
[...]
[...]
Meer is natuurlijk altijd beter. Maar panelen neerleggen kost ook geld. De redenering omtrent maximaliseren eigen gebruik is simpel: een kWh die je zelf gebruikt, vervangt een kWh die je moet inkopen. Deze is dus in dit voorbeeld 23 cent waard. Een kWh die je teruglevert is minder waard, in dit geval 11 cent.
Dus al je vermogen bijlegt waardoor je meer teruglevert, dan is elke kWh extra opbrengst 11 cent. Maar als je je verbruik verplaatst waardoor je meer zelf gebruikt dan win je met elke kWh verbruikt ipv teruggeleverd 12 cent (23-11). En om die 12 cent te verdienen hoef je geen nieuwe panelen te kopen.
Ik heb een 3-fasen meter met Youless in de meterkast hangen, dedicated voor de opwek van de panelen. Uitlezen in Domoticz en uploaden naar pvoutput.AUijtdehaag schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 16:36:
Ga je zelf de SMA nog loggen met een Pi of Odroid en SBFspot?
V3.6.0 heeft MQTT.
Enkel een youless, geeft je nooit deze (extra) info natuurlijk.Marc O. schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 16:59:
[...]
[Afbeelding]
[...]
Ik heb een 3-fasen meter met Youless in de meterkast hangen, dedicated voor de opwek van de panelen. Uitlezen in Domoticz en uploaden naar pvoutput.
[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-11-2019 17:05 ]
Waar komt dit trouwens vandaan?
Ah ja, daar moet ik me ook nog eens in verdiepen
Ja en nee.Gerbenger schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 17:41:
Ik heb een vraag over de nieuwe salderingsregeling. Wat nu als ik meer opbrengst heb dan ik zelf verbruik? Stel dat ik 3.500 verbruik heb en 4.000 opwek. Als ik straks in 2023 89% mag salderen, mag ik dan 89% van 4.000 kWh salderen, of 89% van 3.500 kWh? Als ik maximaal 89% van 4.000 kWh mag salderen, dan verandert er in dit geval in 2023 dus nog niets.
Ik heb de kamerbrief gelezen, maar daar wordt een dergelijke situatie niet expliciet benoemd.
[ Voor 9% gewijzigd door ApC_IcE op 13-11-2019 09:53 ]
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq