Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• xantos
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online
..

xantos wijzigde deze reactie 08-11-2019 18:34 (94%)

• xantos
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 16:36:
[...]

Die kans is erg klein, dat die chinees aan schaduwmanagement doet, vrees ik.
Heb je er ook een windmolen bij? :+
https://www.diytrade.com/...ter_for_Wind_Turbine.html
Haha ja die was ik ook al tegengekomen. Kan nog altijd..

Inmiddels 4 x een Tigo Energy TS4-A optimizer besteld. :9

• jobr
  • Registratie: januari 2009
  • Nu online
GioStyle schreef op donderdag 7 november 2019 @ 21:09:
[...]

Hier liggen de frames van de panelen rechtstreeks op de betonvoeten.

Waarom vraag je het? Bang dat je het beschadigt?

Ik heb bewust niets tussen geplaatst, omdat het toch na verloop van tijd alleen maar vies en goor wordt.
Ik dacht dat ik ergens gelezen had dat anderen dat wel deden. Kan het alleen niet meer vinden.

• Mr_Viking
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 20:47
Niet echt specifiek, dus daarom kan het wel hier.

Ik heb zelf een installatie gelegd (10x Trina 335wp, op een goodwe 3000NS). Dak 157 graden zuid(oost). Helling ongeveer 25 graden. Geen schaduw. Hij draait sinds woensdag!

Mijn vader die heeft 2 jaar geleden op z'n dak een installatie van 4300wp laten leggen (dus 28% meer WP dan ik). Hij heeft schaduw en dus optimizers achter elk paneel. Hij woont 100m verder en zijn dak is identiek georiënteerd (aan die van mij),maar helling van zn huis is ongeveer 55 graden. Dus daar heeft hij ook wat voordeel mee, aangezien 'winterzon'.

Alleen nu komt het mijn zonnepanelen deden 1700watt op het moment dat die van hem 2800watt deden. dus 64% meer!

Dat was via z'n Solar edge portal. Ik heb het op de omvormer zelf uitgelezen.
---

Ik dacht misschien die 28% en nog een paar procent vanwege de hoek, die met dit jaargetijde gunstiger is. Maar dit is wel erg veel verschil denk ik? Dus vraag ik me af mankeert er iets aan mijn installatie?

1 'minder' paneel, of iets met de omvormer of misschien nog iets anders. Waar zou ik moeten beginnen om dit te checken?

• hesselbeertje
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 20:45
25 tegen 55 graden. Dat verklaart in November alles. In de zomer ga je hem des te harder voorbij!

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 LIVE

• PClop
  • Registratie: augustus 2003
  • Niet online
xantos schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 15:08:
Als je Tigo’s plaatst, heb je dan ook een cloud connect/gateway nodig of werkt één losse Tigo per paneel gewoon prima?

Ik heb onlangs een huis gekocht met bestaande panelen die momenteel niet efficient werken vanwege schaduwplekken. We hebben 12 panelen (merk onbekend) op het zuid-oosten. Deze leverde gisteren en vandaag zo’n 1.2 kWh per dag.

De schaduw beperkt zich tot zo’n 4 panelen dus ik ben van plan 4 Tigo optimizers aan te schaffen.
Kan zonder cloud connect/gateway maar is wel mooi speelgoed zie mijn Tigo sig hier onder
heb hier 6 tigo's als, 3 op 3 x 325Wp, 1 op 3 x 250Wp parallel geschakeld op noord
1 op 3 x 150Wp en 1 op 2 x 150Wp, ;)

PVoutput FP4All Tigo

• Mr_Viking
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 20:47
@hesselbeertje maakt dat zoveel uit qua zonnestand?

Best fascinerend hoe het allemaal werkt! :-)

• Andre1973
  • Registratie: juni 2012
  • Nu online

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Mr_Viking schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 00:06:
@hesselbeertje maakt dat zoveel uit qua zonnestand?

Best fascinerend hoe het allemaal werkt! :-)
Teken eens uit hoeveel oppervlak aan jouw paneel word beschenen met 1m2 haakse zon, dan zul je zien dat er met deze hoek die de zon maakt er veel paneel word beschenen door weinig zon. Ook kaatst er veel meer af door de schuine hoek, en moet er meer glas afstand worden afgelegd. Leg maar eens een los paneel binnen neer in achter glas, en ga dan de opwek bekijken t.o.v. een paneel buiten.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• Hardware Junk
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 21:00
xantos schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 16:41:
[...]

Haha ja die was ik ook al tegengekomen. Kan nog altijd..

Inmiddels 4 x een Tigo Energy TS4-A optimizer besteld. :9
Zonde. Je had mijn Duo's mogen hebben. Om een 'e'en of andere manier werken ze bij mij negatief :/

3360 Wp zuid + 2KWh accu + 2240 Wp oost + 3300 Wp west + 2KWh accu + 1500 Wp zuid

• CurlyMo
  • Registratie: februari 2011
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

Hebben jullie hier nog slimme manieren om het rendement van een zuid af te zetten tegen die van noord. Wat ik nu doe is het volgende:

[gem. opwekking per kwartier per windrichting over het jaar] / [aantal panelen per windrichting] = [gem. opwekking per paneel per windrichting per jaar]

[gem. opwekking per paneel noord] / [gem. opwekking per paneel zuid] * 100 = rendement noord vs zuid

Ik kom dan jammer genoeg beneden gemiddeld uit met maar 48% rendement voor noord t.o.v. zuid.

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

PV Output - Panasonic Hit Kuro/Solar Frontier - 5 kW Mitsubsidie

• CurlyMo
  • Registratie: februari 2011
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

Ik niet, dus moet ik het zelf doen :)

Dan is het nog steeds wel handig om te bedenken hoe zij het dan uitrekenen.

CurlyMo wijzigde deze reactie 09-11-2019 10:52 (13%)

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• traders
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 22:02
AUijtdehaag schreef op woensdag 6 november 2019 @ 11:52:
[...]

Ja ik.
De pijp gaat loodrecht het dak door.
Dus als het ter vervanging is van een bestaande doorvoer, zal je het gat groter moeten maken naar boven, in je dakbeschot.
Voor de rest, prima te doen.
@AUijtdehaag op de plek waar ik zonnepanelen wil, zit de badkamer ventilatie pijpje uitvoer (badkamer ventilator). Kan ik zo'n ventilatiepan ook gebruiken om daar vervolgens zonnepanelen OVER te leggen? Of werkt dit niet?
@traders
Ja waarom niet?
Sommige maken zich druk over de vochtige lucht, maar je blaast niet tegen het paneel aan.
Mijn dakpannen zijn vanmorgen ook vochtig door het weer. ;)

traders schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 12:16:
[...]

@AUijtdehaag op de plek waar ik zonnepanelen wil, zit de badkamer ventilatie pijpje uitvoer (badkamer ventilator). Kan ik zo'n ventilatiepan ook gebruiken om daar vervolgens zonnepanelen OVER te leggen? Of werkt dit niet?
Ik gebruik niet eens zon pan, ik blaas onder de pannen uit en lucht kan prima weg. Als er sneeuw ligt heb ik ontdooide panelen van 2×2 meter waar de warme lucht zich verspreid.
@reneeke1970
Je blaast toch geen vochtige lucht onder je dakpannen uit? Je bedoelt panelen?
Dan krijg je namelijk wel condens onder je pannen, door de koude dakpannen in de winter (dauwpunt)

AUijtdehaag schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 12:32:
@reneeke1970
Je blaast toch geen vochtige lucht onder je dakpannen uit? Je bedoelt panelen?
Dan krijg je namelijk wel condens onder je pannen, door de koude dakpannen in de winter (dauwpunt)
Onder de pannen ja, nog nooit natte pannen gezien, genoeg ventilatie eronder denk.
Ik doe dit met twee mv zo.
Gat van 125 door dakplaten,stukje rioolbuis erdoor, slangen eraan en klaar.

• Rol-Co
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 21:57

Rol-Co

3,8kWpZ 3,4kWp O-Z-W 2,86kWp N

CurlyMo schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 10:37:
Hebben jullie hier nog slimme manieren om het rendement van een zuid af te zetten tegen die van noord. Wat ik nu doe is het volgende:

[gem. opwekking per kwartier per windrichting over het jaar] / [aantal panelen per windrichting] = [gem. opwekking per paneel per windrichting per jaar]

[gem. opwekking per paneel noord] / [gem. opwekking per paneel zuid] * 100 = rendement noord vs zuid

Ik kom dan jammer genoeg beneden gemiddeld uit met maar 48% rendement voor noord t.o.v. zuid.
Dat zit niet zo ver mis, ik denk zelfs dat die 48% nog hoog is als je steiler dak hebt dan 35 graden.

https://pvoutput.org/aggr...sp?id=12038&sid=58452&t=m

Rol-Co wijzigde deze reactie 09-11-2019 13:19 (4%)

Noord-Oost-Zuid-West 10060Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Andre1973
  • Nu online

Andre1973

CurlyMo schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 10:50:
[...]

Ik niet, dus moet ik het zelf doen :)

Dan is het nog steeds wel handig om te bedenken hoe zij het dan uitrekenen.
Er zijn ook van die instalingsdiagrammen, waarbij alle windrichtingen en dakhellingshoeken staan aangegeven, en dan in % t.o.v optimaal.
Ik heb zelf zoiest op de achterkant van mijn visite kaartje staan.
https://thuiszonnepanelen...instralings-zonnepanelen/

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• Andre1973
  • Nu online

Andre1973

reneeke1970 schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 12:36:
[...]

Onder de pannen ja, nog nooit natte pannen gezien, genoeg ventilatie eronder denk.
Ik doe dit met twee mv zo.
Gat van 125 door dakplaten,stukje rioolbuis erdoor, slangen eraan en klaar.
Hangt denk ik erg van de dakopbouw en type pan af. De ene keer zit er veel meer ruimte onder de pannen dan de andere keer, en er zijn pannen die op 1 nokje hangen en aan de onderkant ook erg rond zijn, en er zijn er die erg vlak zijn.
Bij mij is de afvoer van de douche wel een pijp, en de ventilatie van de slaapkamer (lekker ventileren in de zomer) nu ook nog met een pijp, maar ik denk dat als de Noord kant ook ooit vol gaat, dat ik dan de pijp die komt van de slaapkamer gewoon weg haal en daar m onder de pannen laat blazen, hier ook voldoende ruimte en lucht circulatie daar, en dat i.c.m. niet heel veel vocht lijkt me dat dat goed gaat.

• drielp
  • Laatst online: 18:29
ericplan schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 16:24:
[...]

Je conclusie is, wat mij betreft, te stellig en niet in lijn met je eerdere betoog. Maar binnen drie weken zal ik hier antwoorden. Dan heb ik de jaarafrekening van Greenchoice binnen.
Hier alleen ervaring met Eneco. Die stalen in 2016 je geproduceerde zonnestroom als je niet was aangemeld.

Verhaal over Eneco staat hier: drielp in "Slimme energiemeter, weigeren??"

4085 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• Andre1973
  • Nu online

Andre1973

traders schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 12:16:
[...]

Dit werkt wel, maar let wel op dat je met originele CF en wellicht andere typen montage materiaal de ventilatie pan / paneel zo legt dat er niet daar ter plaatse een rand van een paneel ligt. door m niet onder een paneel rand te leggen heb je snel nog een keer 30 mm extra hoogte voor die ventilatiepan. Controleer eerst eventueel hoe hoog de bovenkant van de rail is, t.o.v. de bovenkant van die pan. Ik zie het ook wel eens gebeuren dat die ventilatie pan word gebruikt zonder de kap, en dan recht onder een paneel. Inregenen doet het niet omdat het paneel er boven ligt en het water loopt over die "pan" heen, om het gat heen. Maar dat zou ik niet blind durven te adviseren.

• Boutersewalter
  • Registratie: februari 2018
  • Laatst online: 18:36
Even een update.

Eindelijk begonnen met leggen. Komen 9x ja 335wp op het platte dak en 12x ja 310 glas glas panelen als een overkapping op het zonne terras. Eerste 8 liggen nu. Helaas was er 1x kapot bij de levering.
Alles komt op een 6kw Goodwe omvormer.
https://tweakers.net/ext/f/niPAJNaybL1FUoa36gWZlsUr/thumb.jpg

Hele huis geïsoleerd met rd 6. Decentrale WTW.

• BDB_046
  • Registratie: augustus 2019
  • Laatst online: 21:48
Vandaag hebben we een installateur over de vloer gehad voor het plaatsen van zonnepanelen op ons platte dak. Van tevoren hebben we ons goed ingelezen, maar toch waren we verrast met het advies. Hij gaf aan dat er een brandgevaar is bij het plaatsen in serie tov parallel en gaf aan dat het een risico is om de panelen in serie te zetten als kleine kinderen op het platte dak kunnen komen en er 20+ panelen liggen met in totaal 500+ volt. Heeft hij een terecht punt, of is het bangmakerij? Het zou €1400 extra kosten om dit risico te voorkomen.

• Niek_
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 21:26
BDB_046 schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 23:27:
Vandaag hebben we een installateur over de vloer gehad voor het plaatsen van zonnepanelen op ons platte dak. Van tevoren hebben we ons goed ingelezen, maar toch waren we verrast met het advies. Hij gaf aan dat er een brandgevaar is bij het plaatsen in serie tov parallel en gaf aan dat het een risico is om de panelen in serie te zetten als kleine kinderen op het platte dak kunnen komen en er 20+ panelen liggen met in totaal 500+ volt. Heeft hij een terecht punt, of is het bangmakerij? Het zou €1400 extra kosten om dit risico te voorkomen.
Klinkt als een Cowboy die SolarEdge of Enphase aansmeert zonder goede onderbouwing (let wel, mijn inziens niks mis met genoemde merken, wel met de manier waarop sommigen deze ‘aansmeren’). Heb je meer info? Die €1400, wat ga je daarvoor krijgen?

• BDB_046
Niek_ schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 23:32:
[...]

Klinkt als een Cowboy die SolarEdge of Enphase aansmeert zonder goede onderbouwing (let wel, mijn inziens niks mis met genoemde merken, wel met de manier waarop sommigen deze ‘aansmeren’). Heb je meer info? Die €1400, wat ga je daarvoor krijgen?
Het gaat inderdaad om een SolarEdge systeem, de meerprijs wordt onderbouwd door de Solar Edge zelf en het parallel schakelen in plaats van in serie. Onderbouwing was lager brandgevaar, veiliger voor kinderen en dat je in de toekomst direct je elektrische auto op de panelen kan aansluiten...

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online
Waarom zouden kleine kinderen op het dak komen? En hoe kunnen ze aan kabels zitten waar 500v op staat? Doorgaans wordt er gebruik gemaakt van geïsoleerde kabels met stekkers.

Brandgevaar is zeer minimaal bij deugdelijk apparatuur, je ziet het zelden. Ik zou een andere installateur zoeken die wel verstand heeft van klantvriendelijkheid.

• Supertip
  • Registratie: november 2006
  • Niet online
Hardware Junk schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 00:20:
[...]

Zonde. Je had mijn Duo's mogen hebben. Om een 'e'en of andere manier werken ze bij mij negatief :/
Die duo's maken van de twee panelen één groot paneel, en dat kan wel eens onvoordelig uitpakken.

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

• Andre1973
  • Nu online

Andre1973

BDB_046 schreef op zondag 10 november 2019 @ 00:05:
[...]

Het gaat inderdaad om een SolarEdge systeem, de meerprijs wordt onderbouwd door de Solar Edge zelf en het parallel schakelen in plaats van in serie. Onderbouwing was lager brandgevaar, veiliger voor kinderen en dat je in de toekomst direct je elektrische auto op de panelen kan aansluiten...
Bij solar edge worden de optimizers gewoon in serie geschakeld, en staat er 350+ of 750+ VDC op de string kabel.
Wel is het zo dat bij losnemen van de stringkabel er terug gegaan word naar een veilige spanning van 1-1,1 V per optimizer.
Voor een lager brandgevaar moet je ook wel vlamboog detectie aan zetten, dat staat standaard niet aan.
En direct je panelen aansluiten op de elektrische auto, heb ik nog niet eerder gehoord.

• jacovn
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 21:36
Solaredge wil meer spullenboel verkopen en dan hebben ze zoiets
https://www.solaredge.com/nl/products/ev-charger#/

Je moet dan niet werken en je auto thuis hebben staan als je PV array vol produceert kun je samen met de inverter er nog een keer 5 of 6 kW extra in kunt pompen.

Daar maakt SE 2.7 (12A) naar 7.4 (32A) van.

Maar het hangt van je EV af of dit zin heeft. De meeste gaan naar 2 of 3 fasen 16A AC laden toe, dan heb je er denk ik weinig aan, tenzij je de EV als accu zou kunnen gebruiken (en over ontladen lees ik niets)

Het is een 1 fase product dus 500+ volt staat er dan al niet op de string, bij een hdwave is dat 380 volt.

En waarom zou je kinderen op een plat dak laten waar zonnepenelen op staan ?
Of bedoelen ze dat ze er eventueel op kunnen klimmen ?

jacovn wijzigde deze reactie 10-11-2019 07:14 (95%)

Je zou eigenlijk 2 EV’s moeten hebben.
Om de dag kan je er eentje opladen en toch op je werk komen.
Handig.

• jacovn
AUijtdehaag schreef op zondag 10 november 2019 @ 07:24:
Handig.
Tja, of je hem vol laden kunt om de dag, maar hangt ook van woon/werk afstand weer af.

Ik zou dit liever anders oplossen, de SE oplossing zorgt voor een oplaad tijd van je EV die erg variëren kant afhangkelijk van hoe veel zon er is. En het is heel specifiek als je maar op 1 fase laden kunt van toepassing.
De meeste EV’s die er aan komen ondersteunen 3 fase laden, en dan is het met 11 kW op een 3x 25 A huisaansluiting in de nacht lang genoeg om de meeste accus bij/op te laden.

• Niek_
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 21:26
BDB_046 schreef op zondag 10 november 2019 @ 00:05:
[...]

Ik zou je offerte graag eens doornemen. Zou je deze in een eigen topic willen delen (kan de rest ook meedenken) of desnoods via PB? Denk ook dat €1400 meerprijs op 20 panelen voor SE tegenover een stringomvormer teveel is.

Dat veiliger voor kinderen is wat mij betreft onzin, maar je hebt hierboven al een paar andere reactie gezien. EV aansluiten, dan zal hij nu gelijk de goede apparatuur op moeten hangen. Lager brandgevaar, ik zou zelf zeggen betere detectie. Als je de bekabeling beschadigd is het risico even groot, echter kan de SE omvormer (indien vlamboogdetectie ingeschakeld is) dit eerder onderkennen en de boel uitzetten.

Niek_ wijzigde deze reactie 10-11-2019 08:55 (31%)

BDB_046 schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 23:27:
Er zit schijnbaar nog steeds een vertraging op van 30 sec. (maar dat is beter dan oneindig natuurlijk)
205Gutmann in "SolarEdge of juist niet?"

Maar hoe groot is je dak? Richting? Schaduw?
Maak even een eigen topic aan met de gegevens en fotos. Scheelt je wellicht ook al €1400 extra kosten

AUijtdehaag schreef op zondag 10 november 2019 @ 07:24:
Handig.
Ik ken inderdaad een rijschool eigenaar die zo les geeft met twee auto's

• BDB_046
Bedankt voor alle feedback! Ik had al zo'n vermoeden dat het meer met marketing dan kunde te maken had. @jacovn De installateur bedoelde inderdaad dat kinderen op het dak kunnen klimmen, dat zouden ze inderdaad eenvoudig kunnen doen via hun slaapkamerraam wat zo'n 60cm hoger ligt dan het platte dak.

Ik zal inderdaad later vandaag een apart topic plaatsen met meer info :)

• Andrehj
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 21:25
Ondanks al een paar jaar lang dit topic volgen en veel inlezen zit ik nog met een paar vragen:
  1. Op de rand van het bovenste paneel (vlak bij de dakrand) staat de meeste windkracht. Is er een maximum of richtlijn waar je de bovenste rail moet plaatsen?
  2. Hoe dicht kun je een paneel bij de bovenrand van een dakraam plaatsen? Is daar een richtlijn voor? Of ervaringen?
  3. Een dakhaak tussen de eerste en tweede rij pannen door, kan dat, of liever niet?
Waarom ik dit vraag? Bij onze bouw zijn vanwege de layout van de pannen de dakramen wat naar boven verschoven, waardoor er nu iets minder ruimte is voor de panelen. Ik kan nu kiezen tussen de volgende twee opties:
of

Welke zouden jullie kiezen en waarom?
Andrehj schreef op zondag 10 november 2019 @ 10:14:
Ondanks al een paar jaar lang dit topic volgen en veel inlezen zit ik nog met een paar vragen:
  1. Op de rand van het bovenste paneel (vlak bij de dakrand) staat de meeste windkracht. Is er een maximum of richtlijn waar je de bovenste rail moet plaatsen?
  2. Hoe dicht kun je een paneel bij de bovenrand van een dakraam plaatsen? Is daar een richtlijn voor? Of ervaringen?
  3. Een dakhaak tussen de eerste en tweede rij pannen door, kan dat, of liever niet?
Waarom ik dit vraag? Bij onze bouw zijn vanwege de layout van de pannen de dakramen wat naar boven verschoven, waardoor er nu iets minder ruimte is voor de panelen. Ik kan nu kiezen tussen de volgende twee opties:
[Afbeelding: Paneel dichter bij dakraam] of
[Afbeelding: Paneel dichter bij dakrand]
Welke zouden jullie kiezen en waarom?
Je vergeet een optie, panelen van beide zijden naar boven schuiven tot ze tegen elkaar komen, kun je ze zelfs aan elkaar bevestigen.
Dan is het bierfles blaas effect ook weg

• turbojan
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 08:19
reneeke1970 schreef op zondag 10 november 2019 @ 10:40:
[...]

Je vergeet een optie, panelen van beide zijden naar boven schuiven tot ze tegen elkaar komen, kun je ze zelfs aan elkaar bevestigen.
Hou altijd een afstand van circa 20 cm tussen de zonnepanelen en de dakrand, dakgoot en nok. We noemen dit de zogenaamde No-Go-zone. Aan de randen van het dak zijn de windlasten namelijk een factor 3 keer hoger dan elders op het dak. Het is raadzaam om op de randen geen zonnepanelen te plaatsen.
Di is volgens legplan zonnepanelen

• Andrehj
reneeke1970 schreef op zondag 10 november 2019 @ 10:40:
[...]

Dank voor je reactie, maar dat vind ik geen optie.
Het gaat mij erom hoe ver ik van het dakraam moet blijven, of er een dakhaak (Smartline, van Van der Valk) onder de bovenste pan kan, en hoe ver de rail vanaf de bovenste rand van het bovenste paneel mag zitten.

• jacovn
Andrehj schreef op zondag 10 november 2019 @ 10:57:
[...]

Dank voor je reactie, maar dat vind ik geen optie.
Het gaat mij erom hoe ver ik van het dakraam moet blijven, of er een dakhaak (Smartline, van Van der Valk) onder de bovenste pan kan, en hoe ver de rail vanaf de bovenste rand van het bovenste paneel mag zitten.
Waar de klem op het paneel mag kun je meestal wel in datasheet van een paneel vinden.

• No Hands
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 18:10
Volgens Zonneplan een zelf ontwikkeld apparaat wat na jarenlang testen nu op de markt is gebracht. Heeft iemand er al 1 of weet iemand welk mer er wellicht onder de Zonneplan sticker zit?
https://www.zonneplan.nl/one
Enkelfase van 4400W en 3 fase van 6600W, dat zijn de beschikbare modellen en daar werkt alles op.

SE5k, 16x255Wp zuid, 6x240Wp en 2x300Wp oost, gasloos, Fujitsu L/W.

• Andrehj
jacovn schreef op zondag 10 november 2019 @ 11:22:
[...]

Waar de klem op het paneel mag kun je meestal wel in datasheet van een paneel vinden.
Heb je daar een voorbeeld van? Want in de datasheet van zowel JA Solar als Jinko Solar als Trina Solar vind ik alleen de afmetingen en posities van de langwerpige montagegaten, maar nergens wordt iets over bevestigingsklemmen gezegd. Doe ik iets verkeerd?
Edit: Ik heb er al een paar gevonden, door op de sites van de fabrikanten te zoeken naar de installation manuals.

Andrehj wijzigde deze reactie 10-11-2019 12:01 (11%)

• Skipper-93
  • Laatst online: 14:02
Andrehj schreef op zondag 10 november 2019 @ 11:41:
[...]

Heb je daar een voorbeeld van? Want in de datasheet van zowel JA Solar als Jinko Solar als Trina Solar vind ik alleen de afmetingen en posities van de langwerpige montagegaten, maar nergens wordt iets over bevestigingsklemmen gezegd. Doe ik iets verkeerd?
Bij de meeste fabrikanten kun je een 'installation manual' vinden.

PVoutput: One / Two / Three / Wind <- YouTube

• jacovn
Andrehj schreef op zondag 10 november 2019 @ 11:41:
[...]

Edit: Ik heb er al een paar gevonden, door op de sites van de fabrikanten te zoeken naar de installation manuals.
Gelukkig zelf al gevonden dus.

Ja solar: http://www.jasolar.com/up...518/20180518014556258.pdf
Pagina 16

Volgens mij is dat redelijk universeel, of althans de meeste fabrikanten hebben ongeveer zelfde zone op paneel waar je ze mag bevestigen.
turbojan schreef op zondag 10 november 2019 @ 10:48:
[...]

Hou altijd een afstand van circa 20 cm tussen de zonnepanelen en de dakrand, dakgoot en nok. We noemen dit de zogenaamde No-Go-zone. Aan de randen van het dak zijn de windlasten namelijk een factor 3 keer hoger dan elders op het dak. Het is raadzaam om op de randen geen zonnepanelen te plaatsen.
Di is volgens legplan zonnepanelen
Dat is met een open nok, schuif je beide kanten tegen elkaar dan creer je nieuwe nok en kan er dus geen wind achter.
No Hands schreef op zondag 10 november 2019 @ 11:31:
Volgens Zonneplan een zelf ontwikkeld apparaat wat na jarenlang testen nu op de markt is gebracht. Heeft iemand er al 1 of weet iemand welk mer er wellicht onder de Zonneplan sticker zit?
https://www.zonneplan.nl/one
Enkelfase van 4400W en 3 fase van 6600W, dat zijn de beschikbare modellen en daar werkt alles op.
Lijkt er verdacht veel op.
https://solar.huawei.com/nl/Products/Fusion-Home
enkele specs zijn wel anders.

Ook dongle 4g mogelijk
https://solar.huawei.com/...%2FSUN2000-3-10KTL-M0.pdf

@Andrehj
Je hebt ook kortere panelen van 1590 x 1053 :> :P

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 10-11-2019 12:44 (4%)

• Notna
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 16:44

Notna

Where are you?®

:w

Sinds 01-10 de troste bewoners van een huis uit 2007 met 10 panelen op het dak. Informatie is verder summier (de vorige bewoners waren.... aparte mensen), en wisten bijv ook niet hoe ze de gateway voor live informatie weer aan de praat kregen. Ik weet dus niet voor hoeveel Wp er op het dak ligt, welke panelen etc. En daar kan ik ook niet achter komen zonder een hoogwerker te huren; dat is iets teveel van het goede :+

Enfin; de gateway was Gelukkig een kwestie van resetten, firmware updaten en een account aanmaken (Delta Solivia Gateway M1 G2) en gaan met die banaan.
Eerste keer dat ik PV heb, dus moet even aan een aantal dingen wennen. Dat gezegd hebbende; er zijn 2 dingen waar ik niet uitkom, die jullie wellicht wel weten:

1. Ik krijg soms 2 keer per dag een melding als volgt:

AC Not OK
Input power low

Vaak resolven deze zich vanzelf weer en zie ik op de omvormer 'calibration ongoing' Als ik kijk naar de betekenissen hiervan, krijgt het systeem dus te weinig spanning van de panelen, gaat deze zich her-calibreren en dan is het opgelost. De vraag is echter; is dit normaal gedrag ivm een laagstaande c.q niet aanwezige zon? Komt namelijk voornamelijk voor op donkere, bewolkte dagen.
2. Ik heb net op de slimme meter alsmede de Youless mijn huidige stroomverbruik bekeken (lopen gelijk). Echter was dit best aan de hoge kant (580w+) terwijl alles uitstond. Ik heb 1 voor 1 de groepen uitgezet en hield als laatste de PV installatie over. Nadat ik deze uitgezet had, was het stroomverbruik 0. Alles weer aangezet op de PV na en had een verbruik van 70w. PV aangezet en ik zat op 110w, nu weer op 70w (en dat klopt ook; getest met een waterkoker aanzetten en het verbruik schiet omhoog) Nu lijkt het verbruik dus weer stabiel te zijn, maar waarom zou de installatie zoveel stroom verbruiken(uberhaubt; waarom zou het stroom verbruiken)? Het enige wat ik mij kon bedenken was dat de opwekking van dat moment (zo rond de 600w) bij het verbruik werd opgeteld. Maar dat lijkt mij wel heel vreemd.
De slimme meter is een Kaifa E0028 model uitgegeven door Liander.

DIY Klus Topic + DIY gereedschapstopic || Xbox Live ID:Notna8310

• Andre1973
  • Nu online

Andre1973

Notna schreef op zondag 10 november 2019 @ 15:10:
:w

Sinds 01-10 de troste bewoners van een huis uit 2007 met 10 panelen op het dak. Informatie is verder summier (de vorige bewoners waren.... aparte mensen), en wisten bijv ook niet hoe ze de gateway voor live informatie weer aan de praat kregen. Ik weet dus niet voor hoeveel Wp er op het dak ligt, welke panelen etc. En daar kan ik ook niet achter komen zonder een hoogwerker te huren; dat is iets teveel van het goede :+

Enfin; de gateway was Gelukkig een kwestie van resetten, firmware updaten en een account aanmaken (Delta Solivia Gateway M1 G2) en gaan met die banaan.
Eerste keer dat ik PV heb, dus moet even aan een aantal dingen wennen. Dat gezegd hebbende; er zijn 2 dingen waar ik niet uitkom, die jullie wellicht wel weten:

1. Ik krijg soms 2 keer per dag een melding als volgt:

AC Not OK
Input power low

Vaak resolven deze zich vanzelf weer en zie ik op de omvormer 'calibration ongoing' Als ik kijk naar de betekenissen hiervan, krijgt het systeem dus te weinig spanning van de panelen, gaat deze zich her-calibreren en dan is het opgelost. De vraag is echter; is dit normaal gedrag ivm een laagstaande c.q niet aanwezige zon? Komt namelijk voornamelijk voor op donkere, bewolkte dagen.
2. Ik heb net op de slimme meter alsmede de Youless mijn huidige stroomverbruik bekeken (lopen gelijk). Echter was dit best aan de hoge kant (580w+) terwijl alles uitstond. Ik heb 1 voor 1 de groepen uitgezet en hield als laatste de PV installatie over. Nadat ik deze uitgezet had, was het stroomverbruik 0. Alles weer aangezet op de PV na en had een verbruik van 70w. PV aangezet en ik zat op 110w, nu weer op 70w (en dat klopt ook; getest met een waterkoker aanzetten en het verbruik schiet omhoog) Nu lijkt het verbruik dus weer stabiel te zijn, maar waarom zou de installatie zoveel stroom verbruiken(uberhaubt; waarom zou het stroom verbruiken)? Het enige wat ik mij kon bedenken was dat de opwekking van dat moment (zo rond de 600w) bij het verbruik werd opgeteld. Maar dat lijkt mij wel heel vreemd.
De slimme meter is een Kaifa E0028 model uitgegeven door Liander.
AC not oke lijkt er op dat er eerder iets is met de wisselstroom kant.
Zit er ook een display op je omvormer?
De meeste omvormers hebben helemaal geen verbruik, volgens mj zijn er die je 's nachts wel kan uitlezen en blijft er een klein stukje actief, maar meer dan een paar Watt moet dat niet zijn.
Ik heb geen idee hoe de youless is aangesloten, maar als ie naar pulsjes kijkt dan kan het zijn dat ie geen richting ziet.
De meter zou meerdere telwerken moeten hebben, meestal 1.8.1, 1.8.2 en 2.8.1, 2.8.2. De 2.x.x zijn dan de retour telwerken. Waar staan die op?
Bij jou staat er +T1 en +t2 en -T1 en -T2.
die -T1 en -T2 moeten een waarde hebben.

https://www.enexis.nl/con...elektriciteitsmeter-kaifa

Lijkt er op dat ie gewoon retour kan tellen.

Andre1973 wijzigde deze reactie 10-11-2019 15:30 (5%)

• Notna

Notna

Where are you?®

Andre1973 schreef op zondag 10 november 2019 @ 15:25:
[...]

AC not oke lijkt er op dat er eerder iets is met de wisselstroom kant.
Zit er ook een display op je omvormer?
De meeste omvormers hebben helemaal geen verbruik, volgens mj zijn er die je 's nachts wel kan uitlezen en blijft er een klein stukje actief, maar meer dan een paar Watt moet dat niet zijn.
Ik heb geen idee hoe de youless is aangesloten, maar als ie naar pulsjes kijkt dan kan het zijn dat ie geen richting ziet.
De meter zou meerdere telwerken moeten hebben, meestal 1.8.1, 1.8.2 en 2.8.1, 2.8.2. De 2.x.x zijn dan de retour telwerken. Waar staan die op?
1. De Youless (heb het oude model) meet met pulsen idd. Maar die loopt synchroon met het huidige verbruik van de slimme meter zelf, dus ik voorzie daar niet een issue mee. Tenzij zowel de Youless als de slimme meter zelf dat niet uitelkaar kunnen houden, maar zie punt 3.
2. Op de omvormer zit idd een display (Solivia 2.5 EU G3). Deze geeft dezelfde meldingen als de gateway.
3. Standen nu:

+T1 4949
+T2 4278
-T1 1270
-T2 2994

Alles in kWh

Ik heb mij nu weer bij Energiemanageronline.nl aangesloten zodat ik wat meer inzicht krijg in verbruik. Greenchoice is erg belabberd daarin :')

Komende tijd even de meterstanden in de gaten houden en kijken wat die omvormer allemaal te melden heeft.

Notna wijzigde deze reactie 10-11-2019 15:35 (7%)

• GioStyle
  • Registratie: januari 2010
  • Nu online
In die opstelling heb je aan een YouLess niets aan. De YouLess telt pulsen, maar de YouLess kan niet zien of het pulsen van afname zijn of van levering.

Wat wil je precies meten? De opwek? Het verbruik?

• Notna

Notna

Where are you?®

GioStyle schreef op zondag 10 november 2019 @ 15:44:
In die opstelling heb je aan een YouLess niets aan. De YouLess telt pulsen, maar de YouLess kan niet zien of het pulsen van afname zijn of van levering.

Wat wil je precies meten? De opwek? Het verbruik?
Verbruik, opwek kan ik via de Gateway van Delta zelf meten.

Ik wist overigens niet dat de pulsen ook pulseren bij levering; ik dacht enkel bij verbruik. Punt blijft dat hij hetzelfde meet als de slimme meter zelf, dus ik zie niet helemaal in waarom de Youless fout is of niet handig in deze..

• GioStyle
  • Registratie: januari 2010
  • Nu online
Notna schreef op zondag 10 november 2019 @ 15:46:

Ik wist overigens niet dat de pulsen ook pulseren bij levering; ik dacht enkel bij verbruik. Punt blijft dat hij hetzelfde meet als de slimme meter zelf, dus ik zie niet helemaal in waarom de Youless fout is of niet handig in deze..
Dan begrijp je niet goed hoe de YouLess werkt.

De YouLess telt pulsen en aan de hand daarvan kan hij uitrekenen wat het verbruik is. Op het moment dat jouw zonnepanelen meer opwekken dan je eigen verbruik, dan ga je terugleveren aan het net. Je slimme meter levert ook pulsen als ie aan het terugleveren is. De YouLess ziet die pulsen als verbruik, terwijl het juist opbrengst is.

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 21:59

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica

L460

Gaat op deze manier inderdaad niet werken.
Notna schreef op zondag 10 november 2019 @ 15:46:
[...]

De slimme meter doet al de bruto/netto berekening voor je. Op het display/P1-poort heeft hij de opwek al van je verbruik afgetrokken. Op die manier krijg je via een YouLess o.i.d. dus nooit inzichtelijk wat je bruto opwek is, en heb je dus geen idee of je zonnepanelen nou veel opwekken of dat je verbruik gewoon laag is....

Ik zou een extra kWh-meter (laten) plaatsen voor de groep waar je zonnepanelen (en verder geen andere apparaten) op zitten. Als je een YouLess LS120 neemt dan kun je daarmee die kWh-meter (dinrail formaat) van je zonnepanelen uitlezen en ook de P1-poort van je slimme meter. Die waardes kun je dan via HTTP eruit trekken en zelf mee gaan rekenen, of de Youless de bruto/netto berekening laten doen en het automatisch naar PVOutput pompen. Ben je ook niet afhankelijk van een gateway of gare portal van omvormerfabrikant. Gasmeterstand kun je dan ook opvragen bij de LS120 (die het uit P1-poort haalt) en met scriptje naar Mindergas.nl laten sturen etc etc.

Maar dat is meer een discussie voor in YouLess pulsteller/elektriciteitsmeter
Als je nu een LS110 hebt dan kun je die mooi bewaren voor als je een warmtepomp neemt (was je ook van plan meen ik?), als je tussen de groep daarvan ook een kWh-meter zet. Dan kun je alles mooi afzonderlijk bijhouden en berekeningen op loslaten.

10 panelen uit 2007 zal waarschijnlijk een 1500Wp totaal ofzo zijn, goed voor 1200-1300 kWh per jaar. Zet niet echt zoden aan de dijk als je een warmtepomp wilt nemen. Tegenwoordig hebben de panelen bijna een keer zoveel vermogen.

ThinkPad wijzigde deze reactie 10-11-2019 16:07 (52%)

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen (Domoticz) vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• Notna

Notna

Where are you?®

Goed, ik moet dus even terug naar de tekentafel. Bedankt voor de tips @ThinkPad en @GioStyle :Y

Zelf de groep vervangen met een digitale variant die meteen meet is niet zo een punt; moet toch een extra groep aanleggen deze week tbv de L/L WP voor dit huis. Kan ik dat meteen doen.

De LS110 kan dan vervangen worden met de 120 en dan kan ik verder knutselen. Gas hoef ik niet te meten want ik heb standsverarming :')

Edit; geeft een slimme meter ook een - getal aan voor huidige vebruik? Wellicht dat ik die - niet gezien heb en dat het netto vebruik -600w was ipv 600w

Notna wijzigde deze reactie 10-11-2019 16:29 (21%)

• jacovn
Ik heb een beeclear gekocht. Dan kun je per fase de opwek en gebruik zien. Alleen uploaden naar pvoutput kan hij standaard niet maar er is wel een api om hem uit te lezen.e

Gewoon met een isdn splitter samen met de youless aan de meter hangen, werkt samen ok.

jacovn wijzigde deze reactie 10-11-2019 16:56 (21%)

• jobr
  • Nu online
Wat zijn eigenlijk de redenen om de plus en min kabel van de zonnepanelen niet in 1 buis maar gescheiden naar de omvormer te voeren?

• Andre1973
  • Nu online

Andre1973

jobr schreef op zondag 10 november 2019 @ 20:11:
Wat zijn eigenlijk de redenen om de plus en min kabel van de zonnepanelen niet in 1 buis maar gescheiden naar de omvormer te voeren?
Omdat als er schade ontstaat in de isolatie er een vlamboog kan ontstaan die door blijft gaan.
Vooral daar waar de kabels door een gat gaan, of langs iets lopen dat warm kan worden oid, dan kan dat gebeuren.

• timovd
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 21:18

timovd

Voorsprong door techniek

Als je twee strings hebt, mogen daar dan wel de twee plus in een buis en de twee min in een aparte?

Gasloos huis 7kW Panasonic WH-UD07HE5-1 | 3,5kWp PV-systeem

• exroosje
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 12:06
ericplan schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 16:24:
[...]

Je conclusie is, wat mij betreft, te stellig en niet in lijn met je eerdere betoog. Maar binnen drie weken zal ik hier antwoorden. Dan heb ik de jaarafrekening van Greenchoice binnen.
Reden dat ik stellig ben is dat m.i. de enige reden om niet aan te melden is dat je kunt blijven salderen met je oude meter,

Als je om een andere reden al een slimme meter krijgt vervalt die reden. Als er dan ook nog een kans bestaat dat je je geproduceerde energie niet vergoed krijgt, dan is er alle reden om aan te melden. Ook al omdat je ook nog zou kunnen overstappen en dan vergeten te checken hoe het met de nieuwe leverancier zit. Kom je daar na een jaar pas achter, loop je flink geld mis

• traders
  • Laatst online: 22:02
Welke omvormer heeft standaard integratie met pvoutput? Of nog beter: welke omvormer heeft een Open API die ik vanuit mijn server kan uitlezen (pull of push vanuit de omvormer naar server) om zo PVOutput te updaten?

Welke omvormer is dus het meest tweakers vriendelijk? En welke moet je mijden?

Ik heb inmiddels gevonden dat Youless dit eventueel kan met een KWh meter ertussen.

• insomniac
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 20:33

insomniac

AKA: ing_stripe

traders schreef op maandag 11 november 2019 @ 14:59:
Welke omvormer heeft standaard integratie met pvoutput? Of nog beter: welke omvormer heeft een Open API die ik vanuit mijn server kan uitlezen (pull of push vanuit de omvormer naar server) om zo PVOutput te updaten?

Welke omvormer is dus het meest tweakers vriendelijk? En welke moet je mijden?

Ik heb inmiddels gevonden dat Youless dit eventueel kan met een KWh meter ertussen.
Ik heb alleen ervaring met Fronius. Deze heeft een makkelijke push functie voor gebruik bij o.a. pvoutput.
Ook het uitlezen van een json is erg simpel. Ik heb hier m'n eigen log site rond gebouwd. php,javascript en mysql.

::.live pvoutput.:. UniFi Fan .:. ESP8266 knutselaar .:. Domotica hobbyist .::

• jobr
  • Nu online
Andre1973 schreef op maandag 11 november 2019 @ 00:38:
[...]

Omdat als er schade ontstaat in de isolatie er een vlamboog kan ontstaan die door blijft gaan.
Vooral daar waar de kabels door een gat gaan, of langs iets lopen dat warm kan worden oid, dan kan dat gebeuren.
Dus gescheiden door de muur en op een later punt samenvoegen (waar 2 buizen wat moeilijker is) en waar verder geen warmte oid is zou al voldoende moeten zijn?

• jogaa
  • Registratie: september 2017
Kent iemand een andere manier om data van de SMA omvormer op te halen dan via SBAspot? SBAspot doet dat hooguit eens per minuut wat ik wat infrequent vind, ik zou het liefst eens per 5 seconden de data ophalen en loggen, en evt zelfs 1x per seconde. Dan kan ik beter berekenen wat mn eigen gebruik is.

• cville
  • Laatst online: 20:46
jogaa schreef op maandag 11 november 2019 @ 20:34:
Kent iemand een andere manier om data van de SMA omvormer op te halen dan via SBAspot? SBAspot doet dat hooguit eens per minuut wat ik wat infrequent vind, ik zou het liefst eens per 5 seconden de data ophalen en loggen, en evt zelfs 1x per seconde. Dan kan ik beter berekenen wat mn eigen gebruik is.
Een keer per 5s lukt via Modbus. Een keer per seconde lukt met mijn nieuwe inverter (350ms) maar niet met mijn oude inverter (zie signature).

PVOutput - East/West: 26 x QCELLS Q-peak G5 Duo 325Wp, SMA STP6.0-3AV-40, inclination 13°, az 101/281°; South: 14 x Yingly Panda YL260C-30b, SMA SB 3000-TL21, inclination: 23°; az: 101°

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online
jogaa schreef op maandag 11 november 2019 @ 20:34:
Kijk even in dit topic: Datalogging: PV systemen

Ik gebruik Node-RED met InfluxDB en Grafana. Ik log elke 10 seconden alle gegevens van zowel mijn SMA als mijn slimme meter. Ook gebruik ik Node-RED om allerlei waarden uit te rekenen zoals het eigen verbruik in watt en de verschillen in kWh.

Dat geeft een dashboard als dit:

Tsurany wijzigde deze reactie 11-11-2019 20:54 (6%)

• Andre1973
  • Nu online

Andre1973

timovd schreef op maandag 11 november 2019 @ 07:17:
Als je twee strings hebt, mogen daar dan wel de twee plus in een buis en de twee min in een aparte?
Yup, die vormen namelijk geen stroomkring als ze elkaar raken.
Dus zo doen wij dat ook bij grotere systemen

• Andre1973
  • Nu online

Andre1973

jobr schreef op maandag 11 november 2019 @ 20:09:
[...]

Dus gescheiden door de muur en op een later punt samenvoegen (waar 2 buizen wat moeilijker is) en waar verder geen warmte oid is zou al voldoende moeten zijn?
Voorheen gingen vaak de + en de - van dezelfde string door 1 buis. Vooral bij dakdoorvoeren en daar waar er redelijkerwijs schade kan ontstaan is het het gevaar het grootst, en dus ook de noodzaak het grootst.

Pagina: 1 ... 70 71 72 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Samsung

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True