Je berekening is exact goed, waarom het niet werkt geen idee. Misschien toch even omvormer lenen om uit te sluiten?Tromp.et schreef op woensdag 1 april 2020 @ 13:35:
[...]
Maar wat ik dan niet snap is waarom het nu niet werkt.
Vier panelen liggen in de zon, dus spanning en stroom oké. Laten we even uitgaan van de maximale 6A (waarschijnlijk is het iets minder, de zon staat nog niet hoog aan de hemel, maar voor nu even oké.) en een spanning van 33V. De 4 panelen hebben dan in serie een spanning van 4*33 = 132V bij een stroom van 6A. Vermogen is dan P=U*I, dus 132*6 = 792W
Vervolgens liggen vier panelen in de schaduw. Spanning is vast voor het paneel, dus bij weinig licht zal de stroom veel minder zijn, laten we zeggen 0,5A.
Ik was in de veronderstelling dat de Tigo de spanning naar beneden zou helpen, zodat de stroom omhoog gaat. Bij een stroom van 0,5 A levert het paneel een vermogen van P = 0,5*33 = 16.5W. Dus als de stroom 6A moet zijn zal tigo de spanning moeten verlagen tot [U=P/I] U=16,5/6=2.75V. Dus vier panelen leveren dan 4 * 2,75V = 11V.
Totale string spanning is dan 132 + 11 = 143V.
Opbrengst zou dan zijn: P=143*6 = 858W.
Maar waarom lukt de Tigo dit nu niet? Wat doet zo'n Tigo dan? En waarom zou het wel lukken als alle 8 panelen een Tigo hebben?
@LooneyTunes Vandaag nog even geprobeerd en twee keer de DC schakelaar omgezet. Het had geen effect, maar kan ook komen doordat het er wat bewolking was. Bij jou is het effect erg groot!
Mijn 245 wp die achter een gebouw liggen doen altijd een 25 watt geven in de schaduw.
1 PVoutput . Dongen NB