Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 100 101 Laatste
Acties:
  • 633.217 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 12:28
Tromp.et schreef op woensdag 1 april 2020 @ 13:35:
[...]

Maar wat ik dan niet snap is waarom het nu niet werkt.
Vier panelen liggen in de zon, dus spanning en stroom oké. Laten we even uitgaan van de maximale 6A (waarschijnlijk is het iets minder, de zon staat nog niet hoog aan de hemel, maar voor nu even oké.) en een spanning van 33V. De 4 panelen hebben dan in serie een spanning van 4*33 = 132V bij een stroom van 6A. Vermogen is dan P=U*I, dus 132*6 = 792W

Vervolgens liggen vier panelen in de schaduw. Spanning is vast voor het paneel, dus bij weinig licht zal de stroom veel minder zijn, laten we zeggen 0,5A.
Ik was in de veronderstelling dat de Tigo de spanning naar beneden zou helpen, zodat de stroom omhoog gaat. Bij een stroom van 0,5 A levert het paneel een vermogen van P = 0,5*33 = 16.5W. Dus als de stroom 6A moet zijn zal tigo de spanning moeten verlagen tot [U=P/I] U=16,5/6=2.75V. Dus vier panelen leveren dan 4 * 2,75V = 11V.

Totale string spanning is dan 132 + 11 = 143V.
Opbrengst zou dan zijn: P=143*6 = 858W.

Maar waarom lukt de Tigo dit nu niet? Wat doet zo'n Tigo dan? En waarom zou het wel lukken als alle 8 panelen een Tigo hebben?

@LooneyTunes Vandaag nog even geprobeerd en twee keer de DC schakelaar omgezet. Het had geen effect, maar kan ook komen doordat het er wat bewolking was. Bij jou is het effect erg groot!
Je berekening is exact goed, waarom het niet werkt geen idee. Misschien toch even omvormer lenen om uit te sluiten?
Mijn 245 wp die achter een gebouw liggen doen altijd een 25 watt geven in de schaduw.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 12:28
Dre schreef op woensdag 1 april 2020 @ 15:38:
@Tromp.et
Het is een gokje van mij. Maar de Tigo werkt pas vanaf een paneelspanning van 16 Volt. Uitgaande van 3 bypass diodes zou minstens 2/3 van je paneel dan beschenen moeten worden.

Kan je testen of er by-pass diodes in je panelen zitten? Doe dat door het paneel volledig af te dekken met iets waar geen licht doorheen komt.
Maakt niks uit want hij zal altijd de stroom van de string door laten.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LooneyTunes
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:40
Tromp.et schreef op woensdag 1 april 2020 @ 13:35:
Bij jou is het effect erg groot!
Mooie zonnige dag (komt niet vaak voor in december) helpt een hoop. ;)

En ieder watt-je is natuurlijk meegenomen.
Maar geheel december en januari leveren bijna net zo veel op als de afgelopen 3 dagen. ;)

[ Voor 23% gewijzigd door LooneyTunes op 01-04-2020 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lifefix
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 29-04 19:43
lifefix schreef op maandag 30 maart 2020 @ 08:58:
Ik mag mij eigen hier ook aanmelden.
Zo juist 8x canadian solar panelen besteld van 365Wp, met daarbij 2x APS QS1 MO.
Ze komen op een Flat fusion oost west te liggen op mijn plat dak.

Nu lees ik alleen ineens wat minder goede reviews over AP Systems.
Zijn er hier mensen die het hebben liggen? Wat is jullie mening?
Toch maar van plan gewijzigd.
SE 3000 HD wave met 8x P370 po moet het gaan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:56

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@lifefix Dat gaat ook niet lekker werken, SE met korte strings kan je in ieder geval beter P404 hebben, maar dan is het met O/W alsnog niet ideaal.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lifefix
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 29-04 19:43
Rimco schreef op woensdag 1 april 2020 @ 22:49:
@lifefix Dat gaat ook niet lekker werken, SE met korte strings kan je in ieder geval beter P404 hebben, maar dan is het met O/W alsnog niet ideaal.
Hmm, qua ligging heb ik denk ik een goed alternatief. Dat zijn 4 rijen van twee panelen (met max 60cm tussen de rijen) . Wel een stuk duurder maar ik zou dan wel voor een normale omvormer kunnen gaan.

De in eerste (AC naar beneden) en de tweede (SE) keuze waren vooral gemaakt door de veiligheid.
Is er een andere omvormer die iets met oa. vlamboog doet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:56

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@lifefix Vlamboogdetectie weet ik weinig van op omvormers, maar dat wil je sowieso voorkomen (fatsoenlijke stekkers gebruiken). Zelf heb ik ook een O/W setup met 8 panelen, maar dan wel Panasonics zodat de spanning acceptabel is en dan gewoon op een Growatt 2500MTL-S met dubbele MPPT. Werkt prima tot nu toe.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:19

Crazy-

Best life ever

lifefix schreef op woensdag 1 april 2020 @ 21:14:
[...]

Toch maar van plan gewijzigd.
SE 3000 HD wave met 8x P370 po moet het gaan worden.
Vervang die P370 aub voor de P404 wil je stabiliteit hebben.

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
10k+, tijd voor Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9 @teacher

[ Voor 5% gewijzigd door onetime op 02-04-2020 02:55 ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrk87
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-05 19:28
nieuw topic

[ Voor 92% gewijzigd door Mrk87 op 02-04-2020 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeehond
  • Registratie: Juni 2015
  • Niet online

Zeehond

FP Admin & Powermod/ Mod W&M

Seal with it!

Select * from fish

Pagina: 1 ... 100 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

~[font size=20]~[bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic~[/bgcolor]~[/font]. :Y
Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
Loggen naar PV output? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
en hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw