Toon posts:

Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 8 Vorige deelOverzichtVolgende deelLaatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 99 100 101 Laatste
Acties:
  • 603.359 views

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
-verkeerde topic-

[Voor 82% gewijzigd door Viper® op 30-03-2020 14:08]

Acties:
  • +2Henk 'm!
  • Pinned

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:11
Goed nieuws, definitieve salderingsafbouw bekend: https://solarmagazine.nl/...9-procent-minder-salderen

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0Henk 'm!
  • Pinned

• No Hands
en daarbij: vastgestelde terugleververgoeding: https://solarmagazine.nl/...ocent-van-leveringstarief

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 18-04 15:10
Scherpe zon tussen wolken geeft de hoogste pieken omdat de wolken ook nog zon afbuigen en/of reflecteren naar je panelen. Vaak vallen die hoogste pieken zelfs buiten het bereik van je omvormer.

[Voor 12% gewijzigd door TWyk op 30-03-2020 14:46]

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:56
Ik ben benieuwd, want als je de APX tarieven van een mooie zonnige dag zoals gisteren bekijkt, staat die overdag flink in de -.

Dat betekent de komende tijd dus maar gewoon alles zo gaan inregelen dat we zoveel mogelijk direct gaan verbruiken. Heb nu panelen op ZO. Op de garage kan (ondanks wel meer schaduw van het huis) nog wel wat richting ZW. En op de uitbouw kunnen er ook nog wel 2 a 3 panelen richting NO. In juni wordt een multi-split airco geinstalleerd voor koeling en verwarming van de boven verdiepingen. Plan voor volgende jaren is nog een warmtepomp boiler en warmtepomp (klein voor alleen VV op begane grond). En dan toch maar de overige energie gaan opslaan in 2031? :+

ZO SE LG Neon 2 - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - CSun 320 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Corsa-E GS-Line | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate

@Ophidian Combineer gewoon alles.
//offtopic

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ophidian
Dat is wel de bedoeling ja, stapje voor stapje komen we er wel :+

ZO SE LG Neon 2 - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - CSun 320 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Corsa-E GS-Line | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate

• AquaPlanning
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 02-06 21:58
Nou, goed nieuws.... Het bedrag dat de overheid ontvangt over de door ons opgewekte energie wordt hoger dan het bedrijf dat wij als opwekkers ontvangen. Om vervolgens met een deel van de belasting grote wind- en zonneparken te subsidiëren die een hogere vergoeding ontvangen.

2 x Panasonic warmtepomp 5kW, 800 liter boiler, 48 heatpipes, 18 kWp PV, Zero DSR, E-ProAce in bestelling, zeilboot die ik te weinig gebruik.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:24

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topic kan wel dicht dus ;) ?

Maar even serieus, is het dan nog wel interessant om na vandaag zonnepanelen aan te schaffen met die kennis in je achterhoofd? TVT gaat dan érg lang worden lijkt mij... Of hooguit een stuk of 3-4 leggen om je actuele verbruik mee af te dekken.

[Voor 15% gewijzigd door ThinkPad op 30-03-2020 16:11]

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 09-11-2022
ThinkPadd schreef op maandag 30 maart 2020 @ 16:09:

Maar even serieus, is het dan nog wel interessant om na vandaag zonnepanelen aan te schaffen met die kennis in je achterhoofd? TVT gaat dan érg lang worden lijkt mij... Of hooguit een stuk of 3-4 leggen om je actuele verbruik mee af te dekken.
De afbouw begint pas over drie jaar, momenteel is vier jaar tvt al mogelijk dus.....

1 PVoutput . Dongen NB

• Viper®
  • Niet online
Betekent dat minimaal 80% van de 24c die je nu betaalt, of alleen voor de stroom kosten, die 24c bevat een groot deel transport kosten volgens mij

Acties:
  • +2Henk 'm!

• DjaRoel
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 30-05 18:55
Viper® schreef op maandag 30 maart 2020 @ 16:41:
[...]

Betekent dat minimaal 80% van de 24c die je nu betaalt, of alleen voor de stroom kosten, die 24c bevat een groot deel transport kosten volgens mij
Dat betekent 80% van het kale leveringstarief, wat zo'n 7 cent is..

Ofwel direct eigen verbruik wordt steeds belangrijker, en thuis accu's rendabeler.

[Voor 11% gewijzigd door DjaRoel op 30-03-2020 17:06]

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

Acties:
  • +2Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
In het artikel staat dat de 80% een verplicht minimum tarief zal zijn. Dit is nu 70% van APX, dus een verbetering

2880PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZWvloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, Elga L/W WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +4Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01:52
ThinkPadd schreef op maandag 30 maart 2020 @ 16:09:

Ik roep het al jaren, of weinig neerleggen voor een relatieg hoog eigen verbruik percentage of zo veel mogelijk panelen op het dak, in iedergeval niet afmeten op je jaar verbruik, dat is al jaren een slecht idee.

Zelf zou ik ze heel snel neer leggen en zo veel mogelijk. de resterende regeling en de afbouw regeling zijn nu nog heel erg gunstig. zelf zou ik gaan voor zo veel mogelijk productie in de winter en panelen niet zo heel erg plat leggen en vooral heel erg veel Wp op een kleine omvormer. aan hoge pieken heb je straks helemaal niets meer. met slimme laadpalen en een aanstuurbaar warmte element in een boilervat zit je er gewoon goed bij.

Mijn instalatatie heeft een tvt van 3,5 jaar. Als salderen is afgelopen in de huidige regeling liggen ze gratis op het dak. en maakt het eigenlijk niet zo heel veel meer uit wat ze veranderen in denhaag ;)

Acties:
  • +6Henk 'm!

• Wimhaw
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01-06 20:39
@Rol-Co @BarryH @Rouske
Kreeg vandaag goed nieuws.
De monteur is het eens met mijn conclusie dat de omvormer niet goed werkt nadat ik hem heb uitgelegd waarop ik het baseer. Heb tevens de grafieken laten zien van hoe het was en hoe het nu is.

Hij gaat nu de fabrikant informeren. Als zij niet met een oplossing komen krijg ik een nieuwe omvormer.

Bedankt allemaal voor jullie advies. _/-\o_ :)

[Voor 4% gewijzigd door Wimhaw op 30-03-2020 19:48]

Danfoss dhp-iq 9 max, 36 Csun, 10080Wp opZW dakhoek ca. 55°, SAJ, type Suntrio Plus 10k. Gasloos vanaf 27 juli 2018.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:01
Puur uit nieuwsgierigheid, kan je de AC volt grafiek van 2019-04-01 laten zien, aangezien daar de power lijn wel vloeiend voorloopt. Is daar ook de 3e fase zo hoog qua spanning, zoals nu?

Ook vanwege de post van @BarryH en dus de norm instelling op de omvormer. Welke staat er ingesteld?

[Voor 5% gewijzigd door Rouske op 30-03-2020 19:54]

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:52
BarryH schreef op maandag 30 maart 2020 @ 17:15:
In het artikel staat dat de 80% een verplicht minimum tarief zal zijn. Dit is nu 70% van APX, dus een verbetering
Ehh zou er ook niet een vergoeding per kWh bij komen bovenop die teruglever vergoeding ?

Net zoals de langjarige vergoedingen die SDE+ Subsidie betaald waar ze ongeveer 9-10 cent rekenen, dus subsidie aanvullen bovenop die 80% van de APX prijs..

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• BarryH
jacovn schreef op maandag 30 maart 2020 @ 19:55:
[...]

Ehh zou er ook niet een vergoeding per kWh bij komen bovenop die teruglever vergoeding ?

Net zoals de langjarige vergoedingen die SDE+ Subsidie betaaly waar ze ongevver 9-10 cent rekenen, dus subsidie aanvullen bovenop die 80% van de APX prijs..
De vergoeding is de "salderingsregeling" (als alternatief voor SDE+).

Nu krijg je voor elke kWh (tot je eigen verbruik) het leveringstarief incl. belastingen (Ca. 20cent).
Als je meer teruglevert dan je zelf verbruik (dus in totaal een negatief verbruik) krijg je een ander tarief vergoed. Dit verschilt per leverancier en is volgens mij bv. bij Greenchoice 11 cent.

In 2023 gaat dus voor 9% van je teruglevering het lagere tarief gelden, in 2024 nog 9%. etc.

Het goede nieuws is dat zelfs zonder de salderingsregeling icm een beetje opletten met de aanschaf van het systeem je zonnepanelen binnen de levensduur terugverdient.
Kortom: pak je winst :)

2880PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZWvloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, Elga L/W WP, Ioniq EV 2017

• pleio65
  • Laatst online: 05-06 16:03
BarryH schreef op maandag 30 maart 2020 @ 20:10:
[...]

De vergoeding is de "salderingsregeling" (als alternatief voor SDE+).

Nu krijg je voor elke kWh (tot je eigen verbruik) het leveringstarief incl. belastingen (Ca. 20cent).
Als je meer teruglevert dan je zelf verbruik (dus in totaal een negatief verbruik) krijg je een ander tarief vergoed. Dit verschilt per leverancier en is volgens mij bv. bij Greenchoice 11 cent.

In 2023 gaat dus voor 9% van je teruglevering het lagere tarief gelden, in 2024 nog 9%. etc.

Het goede nieuws is dat zelfs zonder de salderingsregeling icm een beetje opletten met de aanschaf van het systeem je zonnepanelen binnen de levensduur terugverdient.
Kortom: pak je winst :)
Pak je winst als er gedurende de verwachte terugverdientijd geen omvormer bijvoorbeeld stuk gaat,

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp.

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:50

tuinïnen

Eventus stultorum magister

Ik mis even waarom dit goed nieuws is denk ik? Dit maakt het toch gewoon allemaal minder interessant? Kan het vrij slecht rijmen met de klimaatambities die er zogenaamd zouden zijn.

PV Output |

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
tuinïnen schreef op maandag 30 maart 2020 @ 20:39:
Ik mis even waarom dit goed nieuws is denk ik? Dit maakt het toch gewoon allemaal minder interessant? Kan het vrij slecht rijmen met de klimaatambities die er zogenaamd zouden zijn.
"Klimaat is leuk maar het moet niet teveel geld kosten" is over het algemeen het devies

Acties:
  • +3Henk 'm!

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 03-06 15:45
Salderingsregeling en terugleververgoeding en terugverdientijd.

Net het uitgebreide TNO rapport "gescand".
Wij hebben op onze huurwoning 6 panelen via een huurverhoging. Die uiteraard lichtjes stijgt elk jaar. Blijkt dat het hele TNO-rapport huurwoningen buiten beschouwing laat. EN de 2e Kamer laat dat gewoon passeren want die huren ook niet zeker.
Citaat TNO-rapport: "Voor de huursector geldt dat meestal de verhuurder investeert in zonnepanelen en
op basis van de verbetering van het energielabel de huur kan verhogen. De
huurder bespaart door de zonnepanelen op zijn energierekening. De effecten op
investeringen in de huursector – waarin de verhuurder investeert – vallen buiten de
scope van dit rapport. "

In de brief aan de Kamer komt het woord "huur" niet voor.

Aantallen: Volgens het CBS was er in 2018 een totale woningvoorraad van 7.740.984 woningen, waarvan 4.386.769 koopwoningen en 3.275.965 huurwoningen. Van deze huurwoningen waren er 2.268.383 in eigendom van een woningcorporatie en 1.007.582 van overige verhuurders en 78.250 onbekend. Zie ook CBS voor recentere details.

Niet dat wij "nat" gaan met ons topsetje maar als de democratie zo werkt dan lust ik er nog wel een paar.

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Sint-Michielsgestel

Acties:
  • +3Henk 'm!

• BarryH
@henkzelf
/offtopic

Huurwoningen zijn al veel jaren het ondergeschoven kindje in de politiek.
Ik denk ook dat als je enigszins de kans hebt verhuizen naar een koopwoning (of je huurwoning kopen) meer zin heeft dan zonnepanelen.
/ontopic

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 22:05
lifefix schreef op maandag 30 maart 2020 @ 08:58:
Ik mag mij eigen hier ook aanmelden.
Zo juist 8x canadian solar panelen besteld van 365Wp, met daarbij 2x APS QS1 MO.
Ze komen op een Flat fusion oost west te liggen op mijn plat dak.

Nu lees ik alleen ineens wat minder goede reviews over AP Systems.
Zijn er hier mensen die het hebben liggen? Wat is jullie mening?
Je gaat wel aftoppen, want je zit met 300W per kanaal. Die 1200W zal je niet halen door Oost-West, maar die 300W wel.
Bij de YC1000 verraad de datasheet hoe je met hogere Watt panelen kan werken.
https://static.reto.media...0_2019_nl_p2-20191111.pdf
Namelijk maar 3 van de 4 aansluiten. Maar als de QS1 dezelfde opbouw heeft als de Y600 die ik heb gaat die echt niet hoger als 300W per kanaal. Heb er nu 315W aanhangen onder 45gr dak op ZO en die ging vandaag met de pieken naar 300 en niet verder.
Voor de rest ben ik nog bezig, te kijken of deze echt beter is dan zijn voorganger. Vooral blindvermogen was een probleem. Dat lijkt nu wel een stuk beter. Zelf vond ik het gewoon makkelijk en lage spanning op het dak,

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
tuinïnen schreef op maandag 30 maart 2020 @ 20:39:
Ja de afbouw van de salderingsregeling maakt het minder interessant. Maar ik vermoed dat dit als goed nieuws wordt ervaren omdat het bekend was dat de regeling zou worden afgebouwd, en dat de afbouw minder hard gaat dan verwacht. Alles is relatief :) Ik vind het in die zin ook wel goed nieuws.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Zanzibar-1337
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:32
Uiteindelijk betekent dit toch dat je maandlasten omhoog gaan voor de energie rekening?

Als voorbeeld, ik wek 5000 kWh op, gebruik daar 1500 kWh direct van, dus lever 3500 kWh terug aan het net.

Nu neem ik 4000 kWh af (de 1500 kWh die ik direct vanuit de panelen heb hierin niet meegenomen) waarvan ik momenteel direct 3500 kWh kan salderen en ik betaal voor 500 kWh de rekening.

Begrijp ik dan goed dat wanneer we aan het eind van de afbouw zijn in 2030 ik voor de 3500 kWh die ik terug lever een kleine vergoeding krijg een voor 4000 kWh de volledige rekening moet betalen? Of begrijp ik het nu verkeerd?

5100wp Zuid-Oost - SMA 7000TL20 30xSF170s - Live PVoutput - Daikin US 3.5

Acties:
  • +2Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Munstergeleen Zuid-Limburg

Zanzibar-1337 schreef op maandag 30 maart 2020 @ 21:22:
Uiteindelijk betekent dit toch dat je maandlasten omhoog gaan voor de energie rekening?

Als voorbeeld, ik wek 5000 kWh op, gebruik daar 1500 kWh direct van, dus lever 3500 kWh terug aan het net.

Nu neem ik 4000 kWh af (de 1500 kWh die ik direct vanuit de panelen heb hierin niet meegenomen) waarvan ik momenteel direct 3500 kWh kan salderen en ik betaal voor 500 kWh de rekening.

Begrijp ik dan goed dat wanneer we aan het eind van de afbouw zijn in 2030 ik voor de 3500 kWh die ik terug lever een kleine vergoeding krijg een voor 4000 kWh de volledige rekening moet betalen? Of begrijp ik het nu verkeerd?
Dat heb je goed begrepen, wat dacht je van de mensen die zonnepanelen huren, al die huurovereenkomsten zijn berekend op volledige saldering 8)7

14400Wp🌞Live, Atlantic Explorer 270V3💧Live, Pana-mono WP5🔥Live.

Acties:
  • +10Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:39
Zonnepanelen huren zijn de nieuwe woekerpolissen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ophidian
Zanzibar-1337 schreef op maandag 30 maart 2020 @ 21:22:

Nee, dat begrijp je goed. Net even uitgerekend voor onze situatie. Wij hebben afgelopen jaar 6000kWh opgeleverd. 1500 direct verbruikt, rest salderen. Energie rekening per maand 55 euro afgelopen jaar (gasverbruik). Nieuwe situatie 2031 wordt het 133 euro per maand bij vergoeding van 80% van het levertarief.

Dus dat wordt verbruik maar zoveel mogelijk aan de opbrengst gaan koppelen en meer panelen leggen in andere richtingen om zo breed mogelijke opbrengst te hebben. En de komende 4 jaar kan ik het nog wel terugverdienen wat ik zelf kan leggen. :+

• Zanzibar-1337
Ophidian schreef op maandag 30 maart 2020 @ 21:47:
[...]

Nee, dat begrijp je goed. Net even uitgerekend voor onze situatie. Wij hebben afgelopen jaar 6000kWh opgeleverd. 1500 direct verbruikt, rest salderen. Energie rekening per maand 55 euro afgelopen jaar (gasverbruik). Nieuwe situatie 2031 wordt het 133 euro per maand bij vergoeding van 80% van het levertarief.

Dus dat wordt verbruik maar zoveel mogelijk aan de opbrengst gaan koppelen en meer panelen leggen in andere richtingen om zo breed mogelijke opbrengst te hebben. En de komende 4 jaar kan ik het nog wel terugverdienen wat ik zelf kan leggen. :+
Het kan toch niet kloppen dat je maandlasten tweeënhalf keer omhoog gaan? Hoe heb je het precies berekend?

Het levertarief is nu ongeveer €0,23 inclusief belasting en dergelijke, als je daar 80% van vergoed krijgt is dat €0,184 per kWh vergoeding?

In mijn voorbeeld krijg ik dan voor de 3500 kWh een vergoeding van €0,184 per kWh, in totaal dus €644 en betaal ik voor de af te nemen 4000 kWh €0,23 persoonlijke kWh, dus €920.

€920 (te betalen) - €644 (terug krijgen) = €276 extra per jaar betalen, dat gedeeld door 12 maanden is €23 per maand extra.

Nu weet ik niet of ik de 80% van het juiste leveringstarief heb genomen? En laat staan of ik dit nu juist heb begrepen..

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:35
Zanzibar-1337 schreef op maandag 30 maart 2020 @ 22:08:
[...]

Het kan toch niet kloppen dat je maandlasten tweeënhalf keer omhoog gaan? Hoe heb je het precies berekend?

Het levertarief is nu ongeveer €0,23 inclusief belasting en dergelijke, als je daar 80% van vergoed krijgt is dat €0,184 per kWh vergoeding?

In mijn voorbeeld krijg ik dan voor de 3500 kWh een vergoeding van €0,184 per kWh, in totaal dus €644 en betaal ik voor de af te nemen 4000 kWh €0,23 persoonlijke kWh, dus €920.

€920 (te betalen) - €644 (terug krijgen) = €276 extra per jaar betalen, dat gedeeld door 12 maanden is €23 per maand extra.

Nu weet ik niet of ik de 80% van het juiste leveringstarief heb genomen? En laat staan of ik dit nu juist heb begrepen..
Het is 80% van het kale leveringstarief (normaal rond de 6 a 7 cent).

Dus maar hopen dat de accu's snel in prijs blijven dalen dan kun je daar nog een heel stuk eigen gebruik in stoppen.

[Voor 6% gewijzigd door redwing op 30-03-2020 22:12]

[removed]

• Zanzibar-1337
redwing schreef op maandag 30 maart 2020 @ 22:11:
[...]

Het is 80% van het kale leveringstarief (normaal rond de 6 a 7 cent).

Dus maar hopen dat de accu's snel in prijs blijven dalen dan kun je daar nog een heel stuk eigen gebruik in stoppen.
Ah dat verandert de zaak, dan krijg je maar rond de 5 cent in plaats van de ruim 18 cent die ik hiervoor berekende, worden de maandlasten in mijn voorbeeld €60 meer ipv de €23 die ik net had berekend..

Wellicht is het over 10 jaar makkelijker om je elektrische auto te koppelen aan het huis? Kan je daar mooi van tappen in de avond en nacht.. En hopen op goedkopere prijzen voor de accu's inderdaad..

• redwing
Zanzibar-1337 schreef op maandag 30 maart 2020 @ 22:17:
[...]

Ah dat verandert de zaak, dan krijg je maar rond de 5 cent in plaats van de ruim 18 cent die ik hiervoor berekende, worden de maandlasten in mijn voorbeeld €60 meer ipv de €23 die ik net had berekend..

Wellicht is het over 10 jaar makkelijker om je elektrische auto te koppelen aan het huis? Kan je daar mooi van tappen in de avond en nacht.. En hopen op goedkopere prijzen voor de accu's inderdaad..
Zoiets, of een EV met een dubbele accu waarvan je er eentje aan je huis kunt hangen en pas in je auto stopt als je op vakantie gaat of om een andere reden meer range nodig hebt. Gelukkig gaan de ontwikkelingen daar snel dus ik zie binnen 10 jaar wel betaalbare accu's beschikbaar zijn.

[removed]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 01-04 16:43

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

[...]

Dat kan nu al begrijp ik van Nissan.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• lifefix
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 03-06 15:25
Dapdodo schreef op maandag 30 maart 2020 @ 20:58:
[...]

Je gaat wel aftoppen, want je zit met 300W per kanaal. Die 1200W zal je niet halen door Oost-West, maar die 300W wel.
Bij de YC1000 verraad de datasheet hoe je met hogere Watt panelen kan werken.
https://static.reto.media...0_2019_nl_p2-20191111.pdf
Namelijk maar 3 van de 4 aansluiten. Maar als de QS1 dezelfde opbouw heeft als de Y600 die ik heb gaat die echt niet hoger als 300W per kanaal. Heb er nu 315W aanhangen onder 45gr dak op ZO en die ging vandaag met de pieken naar 300 en niet verder.
Voor de rest ben ik nog bezig, te kijken of deze echt beter is dan zijn voorganger. Vooral blindvermogen was een probleem. Dat lijkt nu wel een stuk beter. Zelf vond ik het gewoon makkelijk en lage spanning op het dak,
Ow dat is een goeie!

https://www.gmsolar.nl/aps-qs1-micro-omvormer.html
Hier hadden ze het over 380Wp en ben ik verder met het uitzoeken van de montage en de panelen gegaan, beetje dom..

• LooneyTunes
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 00:30
Wellicht is het over 10 jaar makkelijker om je elektrische auto te koppelen aan het huis? Kan je daar mooi van tappen in de avond en nacht..
Maar die staat overdag bij de baas op het parkeerterrein. (al dan niet te laden tegen het normale tarief)

[Voor 7% gewijzigd door LooneyTunes op 30-03-2020 22:27]

• m_rick
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 18:48
Ik lees over een afbouw van de salderingsregeling. Ik ben benieuwd hoe ze met de mensen omgaan die nog een oude draaischijf meter hebben... die worden verplicht om een meter met teruglever functie te hebben... maar hoe kunnen ze dat verplichten?

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:03
m_rick schreef op maandag 30 maart 2020 @ 22:28:
Ik lees over een afbouw van de salderingsregeling. Ik ben benieuwd hoe ze met de mensen omgaan die nog een oude draaischijf meter hebben... die worden verplicht om een meter met teruglever functie te hebben... maar hoe kunnen ze dat verplichten?
Omdat dit in het voorgestelde wetsontwerp staat.
Zo simpel is dat, anders kunnen ze niet de saldering regelen.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• twain4me
Door het in de wet op te nemen? Die meter is geen eigendom van die mensen, om meewerking af te dwingen hebben ze een dwangsom (boete)

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:03

Nee, dat gaat dus niet, want je verbruik moet plaats vinden op het moment dat je opwekt!
Dus wat je overdag opwekt krijg je 5 cent, en wat je in de avonduren gebruikt betaal je 22 cent (komt voornamelijk door allerlei belastingen)

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• m_rick
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 18:48
twain4me schreef op maandag 30 maart 2020 @ 22:31:
[...]

Door het in de wet op te nemen? Die meter is geen eigendom van die mensen, om meewerking af te dwingen hebben ze een dwangsom (boete)
Maar als je nu 3000kwh per jaar gebruikt en zelf 2000kwh opwekt. Hoe wordt dan zichtbaar dat je teruglevert? Moet je alleen zorgen dat je je meterstand op een strategisch moment doorgeeft.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• twain4me
m_rick schreef op maandag 30 maart 2020 @ 22:34:
[...]

Maar als je nu 3000kwh per jaar gebruikt en zelf 2000kwh opwekt. Hoe wordt dan zichtbaar dat je teruglevert? Moet je alleen zorgen dat je je meterstand op een strategisch moment doorgeeft.
Door het teruglevertelwerk. van de slimme (of in iedergeval digitale) meter. die registreerd gewoon verbruik en terugleveren los van elkaar, vandaar de verplichting om die "oude" meters te vervangen.

• LooneyTunes
maar hoe kunnen ze dat verplichten?
o.a. door alle ferraris meters af te keuren voor 1-1-2023.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Naalroc schreef op maandag 30 maart 2020 @ 22:34:
[...]

Nee, dat gaat dus niet, want je verbruik moet plaats vinden op het moment dat je opwekt!
Dus wat je overdag opwekt krijg je 5 cent, en wat je in de avonduren gebruikt betaal je 22 cent (komt voornamelijk door allerlei belastingen)
Ik weet niet of ik je nu gewoon verkeerd begrijp. Maar het opladen en het afnemen van de accu blijft achter de meter. Dus je kunt overdag opladen en 's nachts afnemen zonder dat het via de meter gaat. Dus ja, op die manier kun je makkelijker en beter gebruik maken van je zonnepanelenstroom en kost het je dus minder (mits de prijzen voor de accu's fors dalen, want nu kan het nog niet uit.

Overigens, je hebt maar een kleine accu nodig (meeste mensen dan)

Ik hou nu 3kwart jaar een tabel bij waarbij ik bereken wat de verschillende grootte accu's mij zouden opleveren.

Zonder accu zit ik op een direct eigen verbruik van 35% -> 828 kWh
een 2kWh accu zou dat naar 57% brengen + 519
4 kWh 63% +650
6 kWh 64% +682
16kWh 66% +706

In de zomer zou ik met een 4kWh accu gewoon bijna rond komen (tussen 4 juni en 31 augustus slechts 8 dagen dat ik niet alles weet te pakken, en dat scheelt in totaal 6 kWh)

In de winter (vanaf 1 oktober, maar eigenlijk al een week of wat eerder) komt er zo weinig zon bij ons binnen dat ik pas op 4 maart de eerste keer boven de 8 kWh heb aan het einde van de zonperiode. Dus op de 16 kWh accu heb ik in de zomer dat hij eigenlijk voortdurend vol zit en niet meer dan een kWh of 5 ontlaad, en in de winter laadt hij over het algemeen minder dan 5kWh op.

(Mocht ik off the grid willen dan heb ik een accu van rond de 1000 kWh nodig.....)

And that’s the bottom line cause Stone Cold said so

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Helhond
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 08-05 08:25

Helhond

Grunn

lifefix schreef op maandag 30 maart 2020 @ 08:58:
Ik mag mij eigen hier ook aanmelden.
Zo juist 8x canadian solar panelen besteld van 365Wp, met daarbij 2x APS QS1 MO.
Ze komen op een Flat fusion oost west te liggen op mijn plat dak.

Nu lees ik alleen ineens wat minder goede reviews over AP Systems.
Zijn er hier mensen die het hebben liggen? Wat is jullie mening?
Waar lees je de minder goede reviews dan?
Ben ze zelf nog niet tegen gekomen namelijk.

Je zult met een hoger wattage paneel misschien iets meer afpieken, maar buiten de pieken om zal je wel meer opbrengst genereren.

Jou 365 Wp Canadian panelen leveren misschien 365 watt onder de Standard Test Conditions (STC).
Maar in normale omstandigheden (Nominal Module Operating Temperature (NMOT) blijft daar nog maar 272 watt van over. Gaat dus helemaal goed komen.

Staat hier goed uitgelegd:
https://www.solar-bouwmar.../enphase-groter-is-beter/

ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020

Acties:
  • +1Henk 'm!
@Helhond zoek hier op tweakers op: Andere Prut Systemen :+

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 03-06 15:45
BarryH schreef op maandag 30 maart 2020 @ 20:56:
@henkzelf
/offtopic

Huurwoningen zijn al veel jaren het ondergeschoven kindje in de politiek.
Ik denk ook dat als je enigszins de kans hebt verhuizen naar een koopwoning (of je huurwoning kopen) meer zin heeft dan zonnepanelen.
/ontopic
Voor je 40e wel, na je 70e niet. Ik wilde wel zelf de investering in de set doen maar dat mocht niet.

[Voor 0% gewijzigd door henkzelf op 31-03-2020 08:47. Reden: typo]

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Sint-Michielsgestel

Acties:
  • +1Henk 'm!

• peterpijpelink
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 05-06 13:27
RoD schreef op maandag 30 maart 2020 @ 21:12:
[...]

Ja de afbouw van de salderingsregeling maakt het minder interessant. Maar ik vermoed dat dit als goed nieuws wordt ervaren omdat het bekend was dat de regeling zou worden afgebouwd, en dat de afbouw minder hard gaat dan verwacht. Alles is relatief :) Ik vind het in die zin ook wel goed nieuws.
en nieuwe verkiezingen, nieuwe ronde, nieuwe kansen, kunnen we die kWiebes naar huis sturen, als we willen voldoen aan allerlei klimaat zaken, dan denk ik dat salderen een mooie stimulans zal blijven.. we gaan meemaken.

http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan + Daikin Ururu airco] Van gas los sinds 07-2019 - Goede doel Oekraine ondersteunen? zie blog: https://ritvanjeleven.blogspot.com

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Weet iemand trouwens hoe die 9% werkt?

Ik wek plusminus 3100 kWh op waarvan ik 2000 exporteer, ik verbruik plusminus 2900, ik gebruik ongeveer 1100 direct (dus import 1800)

Ik heb geen idee waar die 9% nu afgaat. Dat is neem ik aan de import? dus 1800kWh * 0.91 wat afgedekt mag worden, en de rest tegel 80% leveringstarief? Of gaat het om maximaal 0.91 van de export wat ik mag gebruiken of de import af te dekken?

/edit: Trouwens zonder enige vorm van terugleversubsidie, en puur en alleen de besparing van het directe verbruik zou in mijn geval de tvt 13 jaar zijn. Dus met een gemiddelde looptijd van 25 jaar nog steeds een investering die winst oplevert.

[Voor 22% gewijzigd door ArthurMorgan op 31-03-2020 09:01]

And that’s the bottom line cause Stone Cold said so

Acties:
  • +3Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:52
ArthurMorgan schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 08:57:
Weet iemand trouwens hoe die 9% werkt?

Ik wek plusminus 3100 kWh op waarvan ik 2000 exporteer, ik verbruik plusminus 2900, ik gebruik ongeveer 1100 direct (dus import 1800)

Ik heb geen idee waar die 9% nu afgaat. Dat is neem ik aan de import? dus 1800kWh * 0.91 wat afgedekt mag worden, en de rest tegel 80% leveringstarief? Of gaat het om maximaal 0.91 van de export wat ik mag gebruiken of de import af te dekken?

/edit: Trouwens zonder enige vorm van terugleversubsidie, en puur en alleen de besparing van het directe verbruik zou in mijn geval de tvt 13 jaar zijn. Dus met een gemiddelde looptijd van 25 jaar nog steeds een investering die winst oplevert.
Van die 2000 kWh die je exporteerdt mag je 1e jaar 9% niet meer salderen, dus enkel nog 1820 kWh krijg je gesaldeerd 1e jaar, 2e jaar is het 18% en dan krijg je van je 2000 kWh dus nog 1640 kWh salderen etc.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rouske
Was er niet al een apart topic over salderen na 2023 / terugleververgoeding / regeerakkoord O-)

• Wimhaw
@Rouske @BarryH @Rol-Co

Op 1 april 2019 was de 3de fase is wel wat lager tov van jl 29 maart. Scheelt zo'n 4 Volt, zoals je kunt zien in de grafiek. Ook toen was de derde fase gemiddeld hoger tov van de 2 andere fases.

Door schaduw van mijn buren heb ik in 2 delen schaduw verlies aan het einde van de dag. Dit is duidelijk te zien in de curve.

[Voor 18% gewijzigd door Wimhaw op 31-03-2020 12:36]

Danfoss dhp-iq 9 max, 36 Csun, 10080Wp opZW dakhoek ca. 55°, SAJ, type Suntrio Plus 10k. Gasloos vanaf 27 juli 2018.

• Tromp.et
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19:58
Ik heb acht zonnepanelen, Poly 275 wp, in een string op een Growatt 2000S.
Draait prima, maar als de zon wat laag aan de hemel staat, liggen vier panelen geheel in de schaduw tot een uurtje of 13 a 14 in de middag. Opbrengst van de gehele string ligt dus tot die tijd op zo'n 60 Watt. String spanning rond de 280V

Om op dagen als vandaag de opbrengst hoger te krijgen heb ik van het weekend vier tigo optimizers onder deze panelen geplaatst. Ik verwachtte hierdoor een lagere string spanning (volgens specs doet de mppt van de omvormer het vanaf 70V) zodat de stroom ongehinderd door kon. Echter, er gebeurt niet veel. Opbrengst nog steeds zo'n 60 Watt. Spanning varieert wat tussen de 265-280v maar verder niks. Geen winst dus. Wat gaat er mis en welke denk fout maak ik?

• No Hands
Rouske schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 11:55:
Was er niet al een apart topic over salderen na 2023 / terugleververgoeding / regeerakkoord O-)
Ja maar dat kon ik nergens vinden toen ik die 2 links postte.

• Jeltel
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
@Tromp.et Zo'n optimzer werkt alleen als er gedeeltelijk zon op de panelen valt. Niet als alles in de schaduw ligt. Dan kan hij er niet magisch meer van maken.
je zal het dus vooral gaan merken dat als de panelen langzaam uit de schaduw komen je meer wattage krijgt. Dat dan alleen de panelen die vol in de zon liggen meedoen en de andere door de optimizer worden uitgeschakeld.

Ik zit in een vergelijkbare situatie. Schaduw vanaf 16:30 (nu dan, vorige week nog 15:30). Maar gedurende de dag helemaal geen schaduw. Ik zou die optimizers niet terugverdienen.
Heb je een boom die langzaam over alle panelen gaat gedurende de dag, dan helpt zoiets wel.

• reneeke1970
Tromp.et schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 12:55:
Ik heb acht zonnepanelen, Poly 275 wp, in een string op een Growatt 2000S.
Draait prima, maar als de zon wat laag aan de hemel staat, liggen vier panelen geheel in de schaduw tot een uurtje of 13 a 14 in de middag. Opbrengst van de gehele string ligt dus tot die tijd op zo'n 60 Watt. String spanning rond de 280V

Om op dagen als vandaag de opbrengst hoger te krijgen heb ik van het weekend vier tigo optimizers onder deze panelen geplaatst. Ik verwachtte hierdoor een lagere string spanning (volgens specs doet de mppt van de omvormer het vanaf 70V) zodat de stroom ongehinderd door kon. Echter, er gebeurt niet veel. Opbrengst nog steeds zo'n 60 Watt. Spanning varieert wat tussen de 265-280v maar verder niks. Geen winst dus. Wat gaat er mis en welke denk fout maak ik?
Laat eens wat foto zien, misschien meer schaduw dan dat je denkt?

1 PVoutput . Dongen NB

• Tromp.et
Hier een foto van de panelen die op dit moment in de schaduw liggen:

(gaat nog iets schaduw van het rechter paneel af, dit komt door het dakraam om de foto te maken ;)

Dus vier panelen liggen op deze manier in de schaduw, vier panelen liggen geheel in de zon.

De optimizers hoeven ook niet meer iets magisch te maken, maar mijn doel was om de panelen die in de volle zon liggen ongehindert hun werk te kunnen laten doen (die leveren meer op dan die 60W), zonder dat de panelen die in de schaduw liggen de boel verstoren.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Rouske
Wimhaw schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 12:28:
@Rouske @BarryH @Rol-Co

Op 1 april 2019 was de 3de fase is wel wat lager tov van jl 29 maart. Scheelt zo'n 4 Volt, zoals je kunt zien in de grafiek. Ook toen was de derde fase gemiddeld hoger tov van de 2 andere fases.

[Afbeelding]

Door schaduw van mijn buren heb ik in 2 delen schaduw verlies aan het einde van de dag. Dit is duidelijk te zien in de curve.
Blijkbaar is er dan in de buurt wat meer PV gekomen op fase 3, waar al veel op zit, want in ochtend en avond is die spanning gelijkwaardig met de andere 2 fases.

Maar wat nu als jouw omvormer norm instelling niet op 253V staat voor afschakelen, maar op bijv. 248V? Geen idee wat de omvormer gaat doen als een fase tegen of net over die ingestelde norm heen gaat.

Vandaar ook de suggestie om op fase 3 een flinke verbruiker aan te zetten voor langere tijd om te zien of dat effect heeft op spanning en power curve.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• reneeke1970
Tromp.et schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 13:10:
Hier een foto van de panelen die op dit moment in de schaduw liggen:

[Afbeelding]

(gaat nog iets schaduw van het rechter paneel af, dit komt door het dakraam om de foto te maken ;)

Dus vier panelen liggen op deze manier in de schaduw, vier panelen liggen geheel in de zon.

De optimizers hoeven ook niet meer iets magisch te maken, maar mijn doel was om de panelen die in de volle zon liggen ongehindert hun werk te kunnen laten doen (die leveren meer op dan die 60W), zonder dat de panelen die in de schaduw liggen de boel verstoren.
En wat zeggen de voltage en amperage grafieken? Het zou kunnen dat die vier goeie panelen te lage spanning hebben voor de mpp ,en dan gaat het ook fout.

1 PVoutput . Dongen NB

• redwing
Als die 4 in de schaduw liggen zorgen de bypass diodes er normaal gesproken voor dat die panelen niets opwekken en dat de stroom gewoon door kan. Die optimizers zullen daar niet veel aan veranderen lijkt me.

Waarom die andere 4 niet meer vermogen geven weet ik niet. Wat doet je spanning/stroom?

[removed]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tromp.et
Helaas zit ik thuis met een internet storing, dus ik kan de grafieken niet live uitlezen uit de omvormer.
Wel ben ik er vanochtend een paar keer langs gelopen, de PV spanning varieerde toen wat rond de 270 - 280 V. Opbrengst was aan het begin van de ochtend zo'n 50 W, dat liep uiteindelijk op tot zo'n 80 W, en nu alles in de zon ligt doet ie het prima, een dikke 1400W. PV Spanning is sinds alles in de zon ligt gezakt naar zo'n 235V.

Ik kan wel de historie uitlezen, dus de grafieken van de omvormer van een jaar geleden, maar dan zonder Tigo's.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Wimhaw schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 12:28:
@Rouske @BarryH @Rol-Co

[Afbeelding]

Zit je wel minder op de grens, ik heb eigenlijk geen idee wat een 3 fase omvormer gaat doen als 1 fase te hoog in voltage wordt, gaat hij uitschakelen zoals je bij jou ziet of heel de omvormer uit.

Ik weet dat sommige enkel fase omvormers stoppen bij 248V en sommige bij 253V, en dan zijn er nog een aantal die niet goed meten zoals mijn 3600 steca deed, die zat er 4V naast en aan de hoge kant.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Raimundus
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:15
Verplaatst naar eigen topic

[Voor 103% gewijzigd door Raimundus op 31-03-2020 15:37]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• reneeke1970
Tromp.et schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 15:01:
Helaas zit ik thuis met een internet storing, dus ik kan de grafieken niet live uitlezen uit de omvormer.
Wel ben ik er vanochtend een paar keer langs gelopen, de PV spanning varieerde toen wat rond de 270 - 280 V. Opbrengst was aan het begin van de ochtend zo'n 50 W, dat liep uiteindelijk op tot zo'n 80 W, en nu alles in de zon ligt doet ie het prima, een dikke 1400W. PV Spanning is sinds alles in de zon ligt gezakt naar zo'n 235V.

Ik kan wel de historie uitlezen, dus de grafieken van de omvormer van een jaar geleden, maar dan zonder Tigo's.
[Afbeelding]
Die 280 is de voc,je mpp kan er gewoon niks mee. Ampère behoort 6 te zijn, ongeacht aantal panelen. Voltage zal de helft zijn, naarmate de schaduw / tigo erbij komen zal hij oplopen naar die 300 ongeveer.

1 PVoutput . Dongen NB

• Wimhaw
Rouske schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 13:59:
[...]

Blijkbaar is er dan in de buurt wat meer PV gekomen op fase 3, waar al veel op zit, want in ochtend en avond is die spanning gelijkwaardig met de andere 2 fases.

Maar wat nu als jouw omvormer norm instelling niet op 253V staat voor afschakelen, maar op bijv. 248V? Geen idee wat de omvormer gaat doen als een fase tegen of net over die ingestelde norm heen gaat.

Vandaar ook de suggestie om op fase 3 een flinke verbruiker aan te zetten voor langere tijd om te zien of dat effect heeft op spanning en power curve.
Rouske, je hebt gelijk ware het niet dat bij het transformatorhuisje in het begin van de straat dit verschil ook is gemeten tussen de 3 fases. Heb Stedin al gevraagd of ze dit willen aanpassen. Daar zijn ze mee bezig hebben ze me gisterenochtend verteld.
Verder heeft de monteur bevestigd dat MPPT 2 inderdaad niet goed functioneert en dat deze wordt vervangen mits de fabrikant geen andere oplossing hiervoor heeft.
Normaliter heb ik een 3-fase Lucht/Water Pomp, die mits het buiten koud is, voldoende consumeert.Door deze zonnige dagen staat hij tijdens prime time in standby en verbruikt hij niets.
Ik snap je punt maar ik wacht eerst even af wat de fabrikant te vertellen heeft.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 01-04 16:43

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Nog 2,5 kWh te gaan hier en dan is het de beste maart sinds 2017. En dat komt wel goed op ZW.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Zou jij wat bij te dragen hebben in: Eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen (autonomie?)
@ArthurMorgan Aan jou de zelfde vraag...
@Raimundus svp je posting naar eigen topic verplaatsen, zie topic warning.

2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd' en opnieuw begonnen.

• Tromp.et
reneeke1970 schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 15:31:
[...]

Die 280 is de voc,je mpp kan er gewoon niks mee. Ampère behoort 6 te zijn, ongeacht aantal panelen. Voltage zal de helft zijn, naarmate de schaduw / tigo erbij komen zal hij oplopen naar die 300 ongeveer.
Oké,dus dat is balen.
Spanning is niet de helft, blijft ook stabiel rond de 280...
Wat nu? Vragen of tigo retour kan en andere omvormer kopen? Of nog andere suggesties?
Of moet ik me er gewoon bij neerleggen...

Edit; volgens growatt zou de MPPt werken vanaf 70-450V. Maar toch kan hij er dan blijkbaar niks mee...

[Voor 12% gewijzigd door Tromp.et op 31-03-2020 15:41]

• onetime
  • Niet online
@Tromp.et Staat schaduw management wel aan? Er zijn omvormers waar dat een instelling is.

2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd' en opnieuw begonnen.

• reneeke1970
Tromp.et schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 15:40:
[...]

Oké,dus dat is balen.
Spanning is niet de helft, blijft ook stabiel rond de 280...
Wat nu? Vragen of tigo retour kan en andere omvormer kopen? Of nog andere suggesties?
Of moet ik me er gewoon bij neerleggen...

Edit; volgens growatt zou de MPPt werken vanaf 70-450V. Maar toch kan hij er dan blijkbaar niks mee...
De mijne vanaf 250 ,maar met 350 toch in de problemen net als jij. Twee panelen erbij en probleem is over

1 PVoutput . Dongen NB

• Tromp.et
@onetime Daar ging ik vanochtend ook naar opzoek. In zowel de instelling als handleiding kon ik niks vinden. Misschien heeft iemand anders ervaring met Growatt omvormers?

@reneeke1970 Je bedoelt dat ik er twee panelen bij moet kopen en de boel dan werkt? Dan kan wel, maar die liggen dan op de schuine zijde, onder een hoek van 50 graden, naar het noorden gericht. Ofwel, altijd schaduw... Denk de dat dat dan nog steeds een oplossing is?

• redwing
Zomaar een vraagje, maar wat gebeurt er als de optimizers juist op de panelen die in de zon liggen zouden zitten? De schaduwpanelen doen dan nog steeds niets , maar de optimizers kunnen dan de spanning bij die 4 panelen brengen naar wat de omvormer wenst. Of kan dat niet helpen?

Maar dan nog als ik naar de specs kijk zouden 4 panelen in de zon voldoende moeten zijn. Bij 3 moet ie al opstarten (wat ie ook doet omdat er 60W uit komt)

[removed]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
redwing schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 16:11:
Zomaar een vraagje, maar wat gebeurt er als de optimizers juist op de panelen die in de zon liggen zouden zitten? De schaduwpanelen doen dan nog steeds niets , maar de optimizers kunnen dan de spanning bij die 4 panelen brengen naar wat de omvormer wenst. Of kan dat niet helpen?

Maar dan nog als ik naar de specs kijk zouden 4 panelen in de zon voldoende moeten zijn. Bij 3 moet ie al opstarten (wat ie ook doet omdat er 60W uit komt)
Tigo kan alleen spanning in stroom omzetten. Buck-converter. Dus alleen voor beschaduwde panelen.
SolarEdge kan gedeeltelijk spanning verhogen, afhankelijk van het type 65 / 80V, maar heeft op ieder paneel omvormeroptimizer nodig. En dan zetten ze stroom om in spanning. Buck-boost-converter.

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• Dre
  • Niet online
@Tromp.et
De MPPT van je stringomvormer is niet agressief genoeg. Je omvormer laat de telkens de stroom (c.q. spanning) een klein beetje zakken en stijgen en kijkt of er meer vermogen te halen valt. Op die manier gaat de omvormer opzoek naar het Maximum Power Point. In jouw geval moet ie met 3 panelen naar beneden in spanning, en daar zijn die stapjes te klein voor om het nieuwe MPPT te detecteren.

Mijn ervaring is dat de Effekta (2200) een goeie MPPT heeft. Maar het beste is een omvormer die per X minuten naar de global MPPT zoekt, dat is waarschijnlijk de oplossing voor je. Effekta zou je van mij wel kunnen lenen.

In jouw geval zou je de panelen kunnen kortsluiten gedurende een paar minuten totdat de omvormer de juiste spanning en stroom te pakken heeft, daarna doen je bypass diodes het. Ik heb hetzelfde probleem met een Soladin 600 en schaduwpanelen.

[Edit]
De tracker van Soladin 600 gaat met 20 Volt per minuut omlaag als je een paneel kortsluit.

[Edit2]
Spanning en stroom van de Effekta 4200 MPPT:

Spanning van de Soladin 600 MPPT:

[Voor 32% gewijzigd door Dre op 31-03-2020 17:26]

• reneeke1970
Tromp.et schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 16:00:
@onetime Daar ging ik vanochtend ook naar opzoek. In zowel de instelling als handleiding kon ik niks vinden. Misschien heeft iemand anders ervaring met Growatt omvormers?

@reneeke1970 Je bedoelt dat ik er twee panelen bij moet kopen en de boel dan werkt? Dan kan wel, maar die liggen dan op de schuine zijde, onder een hoek van 50 graden, naar het noorden gericht. Ofwel, altijd schaduw... Denk de dat dat dan nog steeds een oplossing is?
Nee twee extra werkte bij mij, bij jou geen idee. Zou eerst andere omvormer testen of lenen, vermoed dat die het euvel is. Misschien wisselen van aansluiting op je omvormer?

1 PVoutput . Dongen NB

• LooneyTunes
Dre schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 16:48:
@Tromp.et
De MPPT van je stringomvormer is niet agressief genoeg. Je omvormer laat de telkens de stroom (c.q. spanning) een klein beetje zakken en stijgen en kijkt of er meer vermogen te halen valt. Op die manier gaat de omvormer opzoek naar het Maximum Power Point. In jouw geval moet ie met 3 panelen naar beneden in spanning, en daar zijn die stapjes te klein voor om het nieuwe MPPT te detecteren.
Heb ik hier ook af en toe last van (zo vanaf half december)
De eerste uren (bijna) niets en daar na vol vermogen.(Omnik 2K)
Wat je zou kunnen proberen, is rond een uur of 10 even de DC schakelaar eens omzetten (2-3 sec)
Dan 'reset' de MPPT en stelt-ie zich opnieuw in.
Als je dan weer (meer) vermogen hebt is het inderdaad de MPPT die te voorzichtig is.
(en geen idee wat een definitieve oplossing is)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tromp.et
LooneyTunes schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 17:50:
[...]

Heb ik hier ook af en toe last van (zo vanaf half december)
De eerste uren (bijna) niets en daar na vol vermogen.(Omnik 2K)
Wat je zou kunnen proberen, is rond een uur of 10 even de DC schakelaar eens omzetten (2-3 sec)
Dan 'reset' de MPPT en stelt-ie zich opnieuw in.
Als je dan weer (meer) vermogen hebt is het inderdaad de MPPT die te voorzichtig is.
(en geen idee wat een definitieve oplossing is)
Toevallig heb ik dit vanochtend geprobeerd. Geen idee hoe laat precies, maar het had in ieder geval geen effect... :(
Het verhaal van de MPPT klinkt aan de andere kant wel aannemelijk. Volgende informatie vind ik van het merk goodwe. Dit klinkt wel als een oplossing,elke zoveel tijd wordt de gehele range aan DC spanning en stroom getest voor optimaal rendement: https://www.goodwe.com/Pu...20Function%2020191011.pdf
Misschien maar eens overwegen deze aan te schaffen. Mits het echt werkt natuurlijk.

SMA heeft hetzelfde dat heet optitrac. Alleen die omvormers zijn iets prijziger...

[Voor 3% gewijzigd door Tromp.et op 31-03-2020 18:44]

• reneeke1970
Tromp.et schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 18:43:
[...]

Toevallig heb ik dit vanochtend geprobeerd. Geen idee hoe laat precies, maar het had in ieder geval geen effect... :(
Het verhaal van de MPPT klinkt aan de andere kant wel aannemelijk. Volgende informatie vind ik van het merk goodwe. Dit klinkt wel als een oplossing,elke zoveel tijd wordt de gehele range aan DC spanning en stroom getest voor optimaal rendement: https://www.goodwe.com/Pu...20Function%2020191011.pdf
Misschien maar eens overwegen deze aan te schaffen. Mits het echt werkt natuurlijk.

SMA heeft hetzelfde dat heet optitrac. Alleen die omvormers zijn iets prijziger...
Of alle panelen een tigo.....

1 PVoutput . Dongen NB

• Tromp.et
reneeke1970 schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 18:47:
[...]

Of alle panelen een tigo.....
Maar is dat een oplossing voor het probleem? Dan blijft de mppt niet agressief genoeg toch?

• reneeke1970
Tromp.et schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 19:17:
[...]

Maar is dat een oplossing voor het probleem? Dan blijft de mppt niet agressief genoeg toch?
Dan is tigo de mpp,die bepaalt, en omvormer niks meer.
Vroeger stond zelfs in gebruiksaanwijzing optietrack uit zetten van sma.
Inmiddels zeggen ze dat het geen nadeel heeft omdat ze een samenwerking aan zijn gegaan haha

1 PVoutput . Dongen NB

• Tromp.et
reneeke1970 schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 19:26:
[...]

Dan is tigo de mpp,die bepaalt, en omvormer niks meer.
Vroeger stond zelfs in gebruiksaanwijzing optietrack uit zetten van sma.
Inmiddels zeggen ze dat het geen nadeel heeft omdat ze een samenwerking aan zijn gegaan haha
Maar hoe werkt dat dan precies? De omvormer bepaald toch spanning en stroom?
En ik heb geen tigo gateway oid, dus hoe communiceren die tigo's dan?
T zou wel goedkoper zijn dan een nieuwe omvormer ;)

Edit; nu blijkt Growatt dus helemaal geen schaduw management te hebben. Maakt dat nog uit voor het hele verhaal?

[Voor 9% gewijzigd door Tromp.et op 31-03-2020 19:54]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Tromp.et schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 16:00:

Heeft growatt niet, geen vorm van schaduw management. Ik heb een kennis met 8 mono per dakvlak en ook redelijk schaduw maar zie niet van die diepe dalen.
Ligt toch aan de hoeveelheid schaduw denk ik, net even teveel.

https://pvoutput.org/intr...550&sid=61827&dt=20200331

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• reneeke1970
Tromp.et schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 19:30:
[...]

Maar hoe werkt dat dan precies? De omvormer bepaald toch spanning en stroom?
En ik heb geen tigo gateway oid, dus hoe communiceren die tigo's dan?
T zou wel goedkoper zijn dan een nieuwe omvormer ;)

Edit; nu blijkt Growatt dus helemaal geen schaduw management te hebben. Maakt dat nog uit voor het hele verhaal?
Gateway is alleen voor loggen. Ze communiceren niet voor de juiste werking. Ze werken allemaal zelfstandig.
Kun je string inkorten tot alleen de schaduw panelen? Dan zul je zien dat het werkt met alleen die vier.

1 PVoutput . Dongen NB

• LooneyTunes
Tromp.et schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 18:43:
[...]

Het verhaal van de MPPT klinkt aan de andere kant wel aannemelijk
Bij mij werkte het (print-screen van wat getest op 1ste kerstdag in 2013)
http://www.upl.co/uploads/testDCSchakelaar1585677946.jpg

Ik heb in december/januari ook 2 panelen die in de (minieme) schaduw liggen van de voorgangers (één "diode-rij" in de schaduw).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:51
Iemand die mij van advies kan voorzien over een omvormer;

Solar virus, uitbreiding op plat dak.

19,2kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

• reneeke1970
Motorfret schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 21:17:
Iemand die mij van advies kan voorzien over een omvormer;

Solar virus, uitbreiding op plat dak.
Een 10 kW drie fase omvormer, 1×16 en 2×12 panelen

1 PVoutput . Dongen NB

• BarryH
LooneyTunes schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 20:12:
[...]

Bij mij werkte het (print-screen van wat getest op 1ste kerstdag in 2013)
[Afbeelding]

Ik heb in december/januari ook 2 panelen die in de (minieme) schaduw liggen van de voorgangers (één "diode-rij" in de schaduw).
En hoe ziet het eruit als je niet ingrijpt?

• hannibal2206
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 05-06 14:25
zonnefreak schreef op maandag 24 februari 2020 @ 20:21:
[...]

Nee je moet een mailtje sturen naar service@omnik-solar.com en dan vragen of ze jou omvormer willen vrij geven aan de hand van je serienummer. Als je mazzel hebt is dat vanavond nog gepiept. :)
Ik heb dezelfde situatie, en op zo'n mailtje komt na een week nog geen enkel reply. :(

Heb inmiddels een script gevonden dat op een RPI de Omnik uitleest en naar PVoutput doorstuurt ..

11kW zonnepanelen, 800 Ltr hygiëneboiler met 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana WH-MDC05F3E5, HR++ ; gasloos sinds Feb 2015

Acties:
  • +1Henk 'm!

• LooneyTunes
BarryH schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 22:36:
En hoe ziet het eruit als je niet ingrijpt?
http://www.upl.co/uploads/testzonderschakelaar1585694684.jpg

met deze schaduw (foto is +/- 30 minuten voor de stijging in de opbrengst)

http://www.upl.co/uploads/schaduw-111585694741.jpg

[Voor 8% gewijzigd door LooneyTunes op 01-04-2020 02:15]

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-06 13:30
Weet iemand hier door bijv contacten met de groothandels hoe het er in deze crisis tijd voor staat met voorraden en leveringen?

Wordt er nu echt schaarste verwacht of had men in NL voldoende voorraad om een paar maanden te over bruggen. Nu china weer opstart zal er wel weer eea los komen lijkt me?

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:55

Crazy-

Best life ever

thefox154 schreef op woensdag 1 april 2020 @ 07:39:
Weet iemand hier door bijv contacten met de groothandels hoe het er in deze crisis tijd voor staat met voorraden en leveringen?

Wordt er nu echt schaarste verwacht of had men in NL voldoende voorraad om een paar maanden te over bruggen. Nu china weer opstart zal er wel weer eea los komen lijkt me?
Veel modellen zijn op; met name Fulll Black.
Langzaamaan eind april begint het weer binnen te druppelen, tot zelfs eind mei voor Panasonic All Black 325.

Jinko zelfs pas juni+

Solocarrière redelijk voorraad cq leveringen korte termijn.

Even wat ik zie weet :)

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - gasloos

• bosaap22
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04-06 22:51

bosaap22

Doing things I'm good at.

Ik ben zelf niet zo heel technisch en wil daarom het plaatsen van maximaal 12 zonnepanelen uitbesteden.
Ik had mijn zinnen gezet op Solar Bouwmarkt, echter hebben die sinds kort de prijs voor het plaatsen van 1-12 zonnepanelen verhoogd van €1100,- naar €1200,-.
Weet iemand een andere betrouwbare partij in Brabant die een prima assortiment PV's in huis heeft en ook zo'n service biedt?

[Voor 5% gewijzigd door bosaap22 op 01-04-2020 08:52]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tromp.et
reneeke1970 schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 20:11:
[...]

Gateway is alleen voor loggen. Ze communiceren niet voor de juiste werking. Ze werken allemaal zelfstandig.
Kun je string inkorten tot alleen de schaduw panelen? Dan zul je zien dat het werkt met alleen die vier.
Helaas, is dat niet heel makkelijk. Kabels zijn weggewerkt, en gaan over twee dakdelen heen.
Ik kan wel een keer proberen een losse kabel tijdelijk aan te sluiten door het dakraam, maar dat is wel een gedoe.

Je zei dat SMA 'vroeger' aangaf om OptiTrac uit te zetten bij het gebruik van Tigo omvormers. Maar was dat dan niet ook al zo bij de toepassing van één enkele Tigo omvormer?
Het gekke vind ik namelijk dat iedereen adverteert dat Tigo optimizers werken met alle merken omvormers, en dat het alleen hoeft bij panelen in de schaduw. Maar die vlieger gaat in mijn geval dus niet op.

Kan je iets meer toelichten hoe die MPP functie van Tigo dan werkt? Wat doet de omvormer dan precies? Nu past tigo dus de spanning aan van de panelen die in de schaduw liggen (wat dus niet werkt), zodat de stroom ongehinderd door kan. Maar waarom zou dit wel werken als alle panelen voorzien zijn van een tigo?

Ik wil je graag geloven, maar iets meer zekerheid voordat ik er nog een keer 200 euro tegenaan gooi ;)

• reneeke1970
Tromp.et schreef op woensdag 1 april 2020 @ 11:23:
[...]

Helaas, is dat niet heel makkelijk. Kabels zijn weggewerkt, en gaan over twee dakdelen heen.
Ik kan wel een keer proberen een losse kabel tijdelijk aan te sluiten door het dakraam, maar dat is wel een gedoe.

Je zei dat SMA 'vroeger' aangaf om OptiTrac uit te zetten bij het gebruik van Tigo omvormers. Maar was dat dan niet ook al zo bij de toepassing van één enkele Tigo omvormer?
Het gekke vind ik namelijk dat iedereen adverteert dat Tigo optimizers werken met alle merken omvormers, en dat het alleen hoeft bij panelen in de schaduw. Maar die vlieger gaat in mijn geval dus niet op.

Kan je iets meer toelichten hoe die MPP functie van Tigo dan werkt? Wat doet de omvormer dan precies? Nu past tigo dus de spanning aan van de panelen die in de schaduw liggen (wat dus niet werkt), zodat de stroom ongehinderd door kan. Maar waarom zou dit wel werken als alle panelen voorzien zijn van een tigo?

Ik wil je graag geloven, maar iets meer zekerheid voordat ik er nog een keer 200 euro tegenaan gooi ;)
Vroeger zeiden ze inderdaad alle panelen....
Tja hoe werkt ie, formeel op impedantie.
De stroom die aangeleverd word, gaat er ook weer uit want dat past ie aan. Zodoende word er niks gehinderd door een slecht paneel.
Het voltage wat hij toevoegd is feitelijk bijzaak, maar word bepaald door p=u*i
Dus als alle panelen voorzien zijn, bepaalt hij de stroom en spanning en de omvormer heeft geen invloed

1 PVoutput . Dongen NB

@Tromp.et @reneeke1970 Kan het niet aan de diodes in het paneel liggen?
Dan werkt geen enkele schaduwmanagement als die niet meewerken?

Als ik optitrac uitzet van de SMA, dan blijft ook de stringspanning hoger, totdat heel de schaduw weg is.
Zet ik optitrac aan, dan dondert de stringspanning in elkaar en komt geleidelijk terug, tot de schaduw weg is.

Stringspanning blijft hier in dit specifieke geval ook hoog (totdat de schaduw weg is), dus diodes doen niet veel.
Maar dat kan ook weer liggen aan geen (goed) schaduwmanagement.

[Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 01-04-2020 13:15]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tromp.et
reneeke1970 schreef op woensdag 1 april 2020 @ 13:02:
[...]

Vroeger zeiden ze inderdaad alle panelen....
Tja hoe werkt ie, formeel op impedantie.
De stroom die aangeleverd word, gaat er ook weer uit want dat past ie aan. Zodoende word er niks gehinderd door een slecht paneel.
Het voltage wat hij toevoegd is feitelijk bijzaak, maar word bepaald door p=u*i
Dus als alle panelen voorzien zijn, bepaalt hij de stroom en spanning en de omvormer heeft geen invloed
Maar wat ik dan niet snap is waarom het nu niet werkt.
Vier panelen liggen in de zon, dus spanning en stroom oké. Laten we even uitgaan van de maximale 6A (waarschijnlijk is het iets minder, de zon staat nog niet hoog aan de hemel, maar voor nu even oké.) en een spanning van 33V. De 4 panelen hebben dan in serie een spanning van 4*33 = 132V bij een stroom van 6A. Vermogen is dan P=U*I, dus 132*6 = 792W

Vervolgens liggen vier panelen in de schaduw. Spanning is vast voor het paneel, dus bij weinig licht zal de stroom veel minder zijn, laten we zeggen 0,5A.
Ik was in de veronderstelling dat de Tigo de spanning naar beneden zou helpen, zodat de stroom omhoog gaat. Bij een stroom van 0,5 A levert het paneel een vermogen van P = 0,5*33 = 16.5W. Dus als de stroom 6A moet zijn zal tigo de spanning moeten verlagen tot [U=P/I] U=16,5/6=2.75V. Dus vier panelen leveren dan 4 * 2,75V = 11V.

Totale string spanning is dan 132 + 11 = 143V.
Opbrengst zou dan zijn: P=143*6 = 858W.

Maar waarom lukt de Tigo dit nu niet? Wat doet zo'n Tigo dan? En waarom zou het wel lukken als alle 8 panelen een Tigo hebben?

@LooneyTunes Vandaag nog even geprobeerd en twee keer de DC schakelaar omgezet. Het had geen effect, maar kan ook komen doordat het er wat bewolking was. Bij jou is het effect erg groot!

Acties:
  • +2Henk 'm!

• nklaver234
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:16
bosaap22 schreef op woensdag 1 april 2020 @ 08:51:
Ik ben zelf niet zo heel technisch en wil daarom het plaatsen van maximaal 12 zonnepanelen uitbesteden.
Ik had mijn zinnen gezet op Solar Bouwmarkt, echter hebben die sinds kort de prijs voor het plaatsen van 1-12 zonnepanelen verhoogd van €1100,- naar €1200,-.
Weet iemand een andere betrouwbare partij in Brabant die een prima assortiment PV's in huis heeft en ook zo'n service biedt?
Ik ben heel goed geholpen door https://www.sun-solar.nl/ in Oss. (y)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Dre
  • Niet online
Heeft iemand wel eens gemeten hoe het regelgedrag van een optimizer werkt, en in hoeverre dat regelalgoritme compatibel is met stringinverters?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• exroosje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18:20
Tromp.et schreef op woensdag 1 april 2020 @ 13:35:
[...]

Maar wat ik dan niet snap is waarom het nu niet werkt.
Vier panelen liggen in de zon, dus spanning en stroom oké. Laten we even uitgaan van de maximale 6A (waarschijnlijk is het iets minder, de zon staat nog niet hoog aan de hemel, maar voor nu even oké.) en een spanning van 33V. De 4 panelen hebben dan in serie een spanning van 4*33 = 132V bij een stroom van 6A. Vermogen is dan P=U*I, dus 132*6 = 792W

Vervolgens liggen vier panelen in de schaduw. Spanning is vast voor het paneel, dus bij weinig licht zal de stroom veel minder zijn, laten we zeggen 0,5A.
Ik was in de veronderstelling dat de Tigo de spanning naar beneden zou helpen, zodat de stroom omhoog gaat. Bij een stroom van 0,5 A levert het paneel een vermogen van P = 0,5*33 = 16.5W. Dus als de stroom 6A moet zijn zal tigo de spanning moeten verlagen tot [U=P/I] U=16,5/6=2.75V. Dus vier panelen leveren dan 4 * 2,75V = 11V.

Totale string spanning is dan 132 + 11 = 143V.
Opbrengst zou dan zijn: P=143*6 = 858W.

Maar waarom lukt de Tigo dit nu niet? Wat doet zo'n Tigo dan? En waarom zou het wel lukken als alle 8 panelen een Tigo hebben?

@LooneyTunes Vandaag nog even geprobeerd en twee keer de DC schakelaar omgezet. Het had geen effect, maar kan ook komen doordat het er wat bewolking was. Bij jou is het effect erg groot!
Ik zou dezelfde redenatie en rekensom maken en bij mij werkt het ook zo met wat schaduw, (maar veel meer panelen onbeschaduwd). Ik kan me aansluiten bij de opmerking hier dat als je een stuk volledig beschaduwd hebt van een paneel een diode icm optitrack net zo goed werkt als een tigo.

Enige wat ik kan verzinnen is dat het voltage van 4 panelen a 130-140V domweg te laag is voor je omvormer. Dat die hem zo hoog houdt dat zowel de diodes als de Tigos niet de kans krijgen hun werk te doen. .

De test die ik kan verzinnen is de installatie zonder de 4 beschaduwde panelen te laten draaien. Ik vermoed dat ie dan helemaal niet start .

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Dre
  • Niet online
@Tromp.et
Het is een gokje van mij. Maar de Tigo werkt pas vanaf een paneelspanning van 16 Volt. Uitgaande van 3 bypass diodes zou minstens 2/3 van je paneel dan beschenen moeten worden.

Kan je testen of er by-pass diodes in je panelen zitten? Doe dat door het paneel volledig af te dekken met iets waar geen licht doorheen komt.

[Voor 43% gewijzigd door Dre op 01-04-2020 15:47]

Pagina: 1 ... 99 100 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

[font size=20][bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic[/bgcolor][/font]. :Y
Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
Loggen naar PV output? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
en hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee