@
Motorfret
ik heb de grafieken niet nodig, weet al jaren dat het gewoon erg interessant is om onder te dimensioneren
als je de volgende situaties hebt: meer ruimte als je kunt ophangen op een 3x25A aan omvormer vermogen.
op een 3x25A hang je maar grof weg 3x een 1 fase 5kW of een 15kW 3 fase omvormer.
(grofweg een 17kW is ook nog wel mogenlijk, maar dan word het stiekem erg lastig om omvormers te vinden die precies op de grens zitten)
gebruik dus straks de omvormers maximaal, en dit doe je door er meer Wp aan te hangen als W.
en daar boven op kun je nog oost-west werken ook, zodat je minder aan het onder dimensioneren bent.
waarom is simpel: financieel is wel van belang.
je hebt nog maar 2 zomers dat je kunt salderen, daar na gaat het minder op brengen.
1 januari 2023 tot 2030 gaat de EB +ODE in stapjes weg vallen van wat je terug levert.
dan zakt de prijs +/- van 0,22€/kWh naar ???? gokje(hangt van je contract af) 0,07 - 0,11€/kWh.
dus dan word terug verdienen een stuk krapper, en daar moet je rekening mee houden.
er is een maar:
de zonnepanelen zitten na de meter aangesloten, dus als het zonnig is en de auto staat op te laden b.v..
dan gaat de stroom rechtstreeks naar de auto en niet langs de meter en blijft 0,22€/kWh opleveren.
normaal doen mensen een 20% van hun eigen stroom rechtstreeks gebruiken als ze niks aanpassen in huis.
(kijk maar eens na het verschil tussen terugleveren op de slimme meter(als je die hebt) en de opbrengst van de omvormer, daar zit vaak een 20% verschil in.)
doe je oost-west:
dan zijn de uren langer per dag dat je opwekt, dus rechtstreeks gebruik gaat omhoog.
(ik haal zonder aanpassingen al een 30%, maar ben al aan het kijken naar aanpassingen.)
doe je onder dimensioneren:
dan doe je ook op bewolkte dagen nog leuke opbrengst hebben, dus meer rechtstreeks gebruiken.
(deze kan ik niet checken want ik kan niet onder dimensioneren.)
dus over de komende jaren wil je langzaam je set zo maken dat je:
2x12x???Wp op een 5kW omvormer oost-west op je hoofd dak hebt.
2x12x???Wp op een 5kW omvormer oost-west op je platte dak hebt.
?x??x???Wp op een 5kW omvormer op een rest plek die je nog over hebt hebt.
(als je het geld hebt kun je dit ook meteen doen, maar ik ken je budget niet en wil zeker je geld niet uit geven.)
de 12x per mpp, is er puur om er voor te zorgen dat de omvormer iets meer als 350Vmpp krijgt.
dan heeft die het hoogste rendement.
in mijn ogen is je hoofd dak het leukste omdat die hoek het stevigste is(beter voor oost-west), en dat verdeeld te W beter over de dag. daar na het platte dak, etc etc..
maar als je goed na denkt dan kun je nog wel leukere combi's verzinnen.
het leuke is dat als je mijn systeem van 2x12x???Wp op een 5kW omvormer oost-west gebruikt.
dan word de prijs in €/Wp zo laag dat zelfs de 0,07€/Wp nog steeds een nette TVT geeft.
(bij zelf aanleggen dan wel te verstaan, als je het laat aanleggen dan is hij nog wat krapjes.)
zo laag dat je gewoon in over productie kunt gaan en geld verdienen met je dak.
(ben ik wel een beetje jaloers van, heb gewoon weg geen ruimte meer om goedkoop te kunnen leggen.

)
edit:
er zijn ook al mensen die hebben na hun 3x25A een 2de elektra aansluiting aangevraagd hebben.
dus die kan ook, maar echt heel interessant vind ik die niet.
erg betwijfelbaar of dat wel verstandig is, is wel erg het grensje.
[
Voor 12% gewijzigd door
migjes op 21-04-2020 10:26
]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)