Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 01-06 10:26
Allen,

Begin 2019 de eerste panelen laten leggen (zie foto hieronder)
Heb nu de 16 panelen van 300w elk op een SMA SB 5.0 zitten op een 1 fase 40A aansluiting.
Leveren op een goed moment 4900watt

Inmiddels is het virus toegeslagen en wil ik uitbreiden.
Ik heb nog een plat dak, waarbij de vrije oppervlakte 8,5 x 6,3 meter is.
Als ik goed gerekend heb, kan ik hier max. 24 panelen in oost-west opstelling op leggen d.m.v. Flatfix Fusion systeem..
Dit wil ik eventueel zelf doen.

Ik zit alleen met de omvormer.

De stroomaansluiting en meterkast worden uiteraard aangepast.
Maar hoe en welke omvormer kan ik gebruiken om de extra panelen aan te sluiten cq een goede combi te maken met de huidige panelen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/noRhDFbKKnUe128ECIXwQp6kJ9U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YsDM3RFPktg2yc1P5aUME0G7.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door Motorfret op 31-03-2020 15:57 ]

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15-05 22:46

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Hoe word je MK aangepast? naar 3x25? En hoe zijn die 16 panelen aangesloten op die SMA? 16 in serie? em 2e MPP vrij? Je zou ook kunnen kiezen voor nog een string op je ONO kant. Die zou parallel kunnen op de WZW kant. Dit gaat om een systeem in NL (niet BE)? En waar zit je ongeveer? ik heb nog wel wat Fusion zooi over, mag tegen groothandels prijzen weg (ik heb er geen baat bij, t is niet van mij, alleen dat t wat opruimt in de opslag)

[ Voor 33% gewijzigd door Andre1973 op 03-04-2020 00:35 ]

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basement
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 30-04 10:47
.

[ Voor 98% gewijzigd door Basement op 01-04-2020 08:21 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 05-06 15:28
Basement schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 22:21:
Het kan aan mij liggen maar misschien is het woord virus in deze tijd niet heel handig om te gebruiken, aangezien er vandaag alweer 175 mensen dood zijn gegaan als gevolg van een virus.
Zeg je dan ook niet ik heb honger ?, want er zijn er vandaag xxxxx overleden aan honger, door geen voedsel te hebben.

Sorry, maar volgens mij kan het woord virus nog wel gebruikt worden in deze context.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motorfret
@Rouske Sunny webdesign al geprobeerd, maar die weet geen raad met de situatie.
(kan ook zijn dat het mij gewoon niet lukt)

@Andre1973 Mk wordt 3x25 idd.
De 16 zijn aangesloten als 2x8 (zover ik weet)
In NL inderdaad, regio Nijmegen
Set op ONO zou ook kunnen, verwacht alleen met de opstelling op het platte dak meer opbrengst te halen, wat weer handig is met de elektrische auto die er inmiddels is.

[ Voor 39% gewijzigd door Motorfret op 31-03-2020 23:30 ]

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rouske
Motorfret schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 23:15:
@Rouske Sunny webdesign al geprobeerd, maar die weet geen raad met de situatie.
(kan ook zijn dat het mij gewoon niet lukt)
Zo iets als dit?
Doet ie inderdaad niet vanzelf, maar dan zelf de string indeling maken met polystring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motorfret
@Rouske Dank! ik ga eens puzzelen vanavond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Rouske
Ik zou dat toch niet zomaar doen, oost en west parallel op 1 mppt tracker zetten.
Omdat het huis (volgens mij) wel schaduw gaat werpen op een deel van die oost/west panelen.

SMA zegt dit over parallele strings:
Voor het omgaan met zonnestroominstallaties met
schaduwvorming hebben de volgende strategieën zich bewezen:

• Bij een sterke beschaduwing is het zinvol de beschaduwde en onbeschaduwde zonnepanelen gescheiden te regelen. Hierbij geldt:
– Zonnepanelen met ongeveer gelijke instraling combineren.
Geen parallelschakeling van strings met verschillende instralingen, maar iedere string voorzien van een aparte MPP-tracker. Hiervoor kunnen vele kleine zonnestroomomvormers worden gebruik of omvormers met multistringtechniek
PDF @Naalroc

@Motorfret Heb je in dit jaargetijde schaduw van het huis op dat dak?

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 01-04-2020 16:14 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
@AUijtdehaag dacht dat dat wel vaker gedaan werd op daken, Oost en West van een dak samen op 1 MPPT, ondanks dat er dan ook vast wel een schoorsteen of andere pijpjes op het dak staan, die ook schaduw geven.

Of gaat het er meer om dat deze schaduw vermoedelijk wel een flink stuk meer is dan de schaduw van schoorstenen enzo...?

Ik zou denk ik toch de voorkeur geven aan het dak van het huis op ONO, plek genoeg lijkt mij.
Het platte dak zou ook nog op Z en N gelegd kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motorfret
@Motorfret Heb je in dit jaargetijde schaduw van het huis op dat dak?
Nee, alleen hoog zomer en die schaduw is precies te zien op de foto (punt van het dak zie je als schaduw)
idealiter heb ik een omvormer met 3 mpp's nodig, maar die zijn schaars. (en duur)

andere oplossing zou twee losse omvormers erbij zijn, mar dan levert mijn huidige set teveel op 1 fase.

Edit;
Volgens SMA kan een Oost-west opstelling zonder problemen op 1 tracker;
https://www.smainverted.c...polystring-configuration/

[ Voor 17% gewijzigd door Motorfret op 02-04-2020 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15-05 22:46

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Maar met die 4900 W, heb je toch geen probleem op 3x25, is niet selectief meer, maar dat is een aanbeveling, en PV geeft nooit meer stroom dan nominaal (geen aanloopstroom).
Dus zou je op de andere fasen nog andere 1 fase omvormers kwijt kunnen.
Of de omvormer eruit en over naar 1 of 2 3-fasen omvormers. En dat O+W op 1 MPP, en zuid op een andere MPP. Lekker vol gooien dat dak, en die auto laden, en mocht je nog niet hebben inductie, en warmtepomp.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Motorfret interessant artikel.
Maar er wordt niet gerept over schaduw.

Ik heb twee strings van 7 pana op zuid.
1 ervan heeft schaduw. Daar zie ik duidelijk een voltage drop als optitrac werkt en geen voltage drop als optitrac uitgezet wordt.
(gevolg bij optitrac uit is een flinke knik in de opbrengst grafiek ipv vloeiende opbrengst lijn bij optitrac aan)
Parallele strings blijft de voltage gelijk.
Werkt dan optitrac (ofwel de mppt tracker) nog voor die schaduw?

Maar ik ga het zelf eens testen.
Heb nu 2x1-fase omvormers en nog een 3-fase omvormer.
Edit2: niet op korte termijn. De 3-fase omvormer heeft maar 1 aansluiting per ingang, dus ik moet y-stekkers maken met sunclix. Die moet ik nog bestellen en hopen op 2 mooie dezelfde dagen.

[ Voor 43% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-04-2020 12:41 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 31-05 22:32
Even aangaande oost-west op 1 string.
Regels: zelfde aantal volts per kant ongeveer. Verder zijn er geen regels.
Als je 7 amp op oost hebt en 1 amp op west staat de zon op oost en zijn dat de panelen met de laagste volt want hoogste temperatuur. Je hebt effectief altijd genoeg volts over om lekker stroom op te wekken. Als er schaduw is kakken de ampères in, volts gaan juist iets omhoog.
Andere case: 14 stuks 160 watt Sharp op Zuid west gecombineerd met 10 trina 230 op Noord oost samen op 3000 watt enkel tracker. Gaat als de brandweer zelfs met 336volt voor de shArps om 300volt voor de trina. De omvormer rekent met de laagste van de twee, de rest is verlies.

Verkiezen zijn in de ordegrootte van 5 tot 15%.

Heb je de keus voor een nieuwe omvormer werkt een 2tracker optimaler. Heb je een bestaande string op enkel tracker en moet je ook een nieuwe omvormer kopen? Zorg dat de volts ongeveer matchen en zet beide strings op dezelfde omvormer die vervolgens bij slecht grijs decemberweer 3* zo goed werkt. Kijk niet naar wat je verlies op mooie dagen maar vooral naar wat je wint op slechte.

Tot zo ver 1 duit in het zakje

[ Voor 3% gewijzigd door Lardman op 03-04-2020 09:00 ]

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motorfret
na wat stoeien met de sunnyweb designer, kom ik op 3 mogelijke configuraties uit:

1: 10kw omvormer, met de oost-west opstelling als polystring op MPP1 en de bestaande 16 stuks op MPP 2. zie de afbeelding van Rouske hier: https://www.mupload.nl/img/6zkpby5nh.jpg
nadeel: uitbreiden is later wat lastiger als ik mijn NO puntdak nog vol wil leggen.

2: een 8kw en een 3kw omvormer, waarbij er geen polystring gemaakt hoeft te worden.
voordeel: 1 MPP op de 3kw omvormer over voor eventuele uitbreiding op het puntdak. nadeel: twee omvormers, dus duurder. voorbeeld: https://www.mupload.nl/img/k9wujyargo2cm.jpg

3: alles op een 15kw omvormer. de oost-west opstelling op 1 MPP als (poly)string en als ik de 15000-30 neem, kan dan de bestaande string op MPP2, waarbij eventueel de andere kant later ook nog uitgebreid kan worden naar een polystring met 12 of 16 panelen. voorbeeld: https://www.mupload.nl/img/yi3f6t6.jpg
hierbij is er maar 1 omvormer nodig en kan er toch eventueel uitgebreid worden.

voor welke oplossing zouden jullie een voorkeur hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
@Motorfret
Er zijn vele mogelijke oplossingen voor jouw situatie.
Je kan ook het huidige SB5.0 met ZW zo laten en op de 1e fase zetten en dan voor de 12O/12W een extra SB5.0 nemen en die op de 2e fase zetten. Als je daarna ook nog je NO wilt doen een 3e 1-fase omvormer op de 3e fase.

Mag je zelf gaan onderzoeken wat voordeliger is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17:46
@Motorfret
oke een SMA SB 5.0
met 16x300Wp panelen.
(ik ga er dus van uit dat die +/-32Vmpp leveren, zo niet dan melden.)

nu levert een 300Wp paneel soms 300+W, klopt maar dat doet hij niet vaak.
eigenlijk niet heel veel uren per jaar, hellaas.
dus meer Wp als W omvormer kan goed.
lees ook:
antonboonstra in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)"
(als je een beetje goed hebt gelogt dan kun je dat daar ook terug vinden.)
komt er simpel op neer dat je gewoon 30% meer Wp als W omvormer kunt gebruiken zonder dat je absurd aftopt.

oost-west:
zie mijn set:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmAntRVrEp7p_jSmhWtMQh6LOBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large
jep oost en west halen op een ander moment hun top.
dus meer Wp mogenlijk als W omvormer.
jij wil dit doen op een plat dak, dus niet zo extreem als mijn dak, maar dan nog een 10% extra no prob.

doe ik die opties samen voegen dan krijg ik:
5000W omvormer x 1,3 onder dimensioneren x 1.1 oost-west = 7150Wp is nog oke op je omvormer.
7150 / 300Wp = 24 panelen.

je omvormer heeft 2x een mpp, dus 12 per mpp.
12x41Voc= 492V + temperatuur correctie is kleiner als 600V, dus omvormer kan het aan.
12x32Vmpp=384V
en dan kijk ik naar het rendement grafiek je van een vergelijkbare omvormer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-SFW_NZhdjPLGVGb8qBJtguoS8A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6K5Nq71h9dtfeidOmyiWxw2f.jpg?f=user_large
iets boven perfect, maar als het warm is dan zakt het wel naar de 345V en is het perfect.
beter kan het niet. d:)b

zo goedkoper kan het niet beter verzinnen.
je mag je zelf gerust nog pijnigen met andere plannen, maar dit is waarschijnlijk jouw optimum. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motorfret
@migjes Heb hem ook eens in de designer gezet en scheelt inderdaad "maar" 270 kwh op jaarbasis.
Voordeel is dat je het risico qua een eventuele kapotte omvormer op deze manier mooi kan spreiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@Motorfret
ach designer, het is een tooltje, maar de opbrengst, dat is echt een schatting en zie dat als grof.
(vul je huidige set maar in en vergelijk de werkelijke opbrengst.)
ik zou op die cijfers geen beslissing nemen, veel te grof.

voordeel van mij plan is eigenlijk de kosten.
geen omvormer nodig en dat bespaart flink.
8 panelen + bevestiging spul is gewoon weg niet duur.
dan is het hele project maar een +/-1500€ ex of zo.

maar wat voor panelen heb je?
(liefst datasheet)
dan kijken we even welke panelen passen bij wat je hebt.
dan kijken we daarna wel of je het oude bevestiging spul nog kunt her gebruiken. ;)

(wees niet te bang dat je omvormer dit niet aan kan, ik heb zelf 24 panelen op mijn 4kW omvormer hangen.
dus een 6,4kWp.)

edit:
je hebt pas een beetje geld verdiend met je huidige set, doe dus ook nog niet te duur en verdien eerst wat meer terug.
een uitbreiding kan wel, maar wees rustig en doe niet te gek. ;)

[ Voor 11% gewijzigd door migjes op 17-04-2020 11:35 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouske
@migjes volgens mij is jouw verhaal niet echt in Sync met wat @Motorfret van plan is of lees ik het verkeerd of omschrijf je het niet volledig?

Jij hebt het over 8 panelen + bevestiging toevoegen om aan 24 panelen te komen en dan 2x12 te doen.
Maar er ligt op zijn huis (schuin pannendak) al 16x300Wp met een SB5.0 op WZW. Is jouw bedoeling dan daar 4 van verplaatsen naar ONO en 8 toevoegen?

@Motorfret wil 2x12 in O/W op zijn platte dak extra plaatsen en eventueel later nog het ONO dak van zijn huis vullen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

Lardman schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 08:31:
Even aangaande oost-west op 1 string.
Regels: zelfde aantal volts per kant ongeveer. Verder zijn er geen regels.
Als je 7 amp op oost hebt en 1 amp op west staat de zon op oost en zijn dat de panelen met de laagste volt want hoogste temperatuur. Je hebt effectief altijd genoeg volts over om lekker stroom op te wekken. Als er schaduw is kakken de ampères in, volts gaan juist iets omhoog.
Andere case: 14 stuks 160 watt Sharp op Zuid west gecombineerd met 10 trina 230 op Noord oost samen op 3000 watt enkel tracker. Gaat als de brandweer zelfs met 336volt voor de shArps om 300volt voor de trina. De omvormer rekent met de laagste van de twee, de rest is verlies.

Verkiezen zijn in de ordegrootte van 5 tot 15%.

Heb je de keus voor een nieuwe omvormer werkt een 2tracker optimaler. Heb je een bestaande string op enkel tracker en moet je ook een nieuwe omvormer kopen? Zorg dat de volts ongeveer matchen en zet beide strings op dezelfde omvormer die vervolgens bij slecht grijs decemberweer 3* zo goed werkt. Kijk niet naar wat je verlies op mooie dagen maar vooral naar wat je wint op slechte.

Tot zo ver 1 duit in het zakje
jip ik heb 1 kw west en 1 kw oost liggen op mijn 1 string 1 kw omvormer en dat gaat helemaal prima...

de opbrengst met de extra set erbij is gewoon bijna x 2... ( iets last van aftoppen)

euhmmmm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Motorfret
De huidige set komt (op goede dagen) al op de max van de omvormer, dus dan wordt er met 24 extra panelen wel heel veel weg gegooid.
Huidige panelen zijn Dmeg DM300-M156-60BK

Wat wel kan is een 5.0 op de tweede fase, met de 24 O-W panelen. Dan (volgens de calculatie) lever ik maar een beetje in.

Dit zou me bijvoorbeeld mooi lijken voor een dergelijke opstelling;
https://www.solar-bouwmar...rc-silver-frame-opop.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Motorfret schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 19:16:
De huidige set komt (op goede dagen) al op de max van de omvormer, dus dan wordt er met 24 extra panelen wel heel veel weg gegooid.
tja zijn dit cijfers of is dit onderbuik gevoel. ;)
als je 30% meer Wp hebt, dan top je 1 a 2 uur af, of een maximaal 1kWh die dag.
de andere 11 uur van de dag heb je ook 30% meer W uit de omvormer.
er zijn vaak maar minder als 30 dagen dat je ook echt de STC haalt per dag.
de andere 335 dagen heb je wel 30% meer opbrengst.
dit maakt erg veel goed.

(ik doe zelf amper onderdimensioneren, zal ik eerlijk zijn, maar dat komt niet doordat ik dat niet zou willen.
heb er gewoon weg niet genoeg dak voor, dus ik kan het niet.
aftoppen met mijn set is dit jaar nog niet gebeurd, maar er zijn wel een paar momenten dat ik aftop.
onderdimensioneren moet je zien te voorkomen, maar niet negeren want soms is het wel nodig en is het beter om wel te doen.
onderdimensioneren of niet heeft meer met de bloeddruk van de eigenaar te maken als dat het echt een verlies probleem is, dat is het belangrijkste. ;) )
Huidige panelen zijn Dmeg DM300-M156-60BK
zeker een paneel waar iets mee te verzinnen valt.
maar je kunt je oude panelen her gebruiken of nieuwe panelen gebruiken, verhaal blijft het zelfde. ;)
Wat wel kan is een 5.0 op de tweede fase, met de 24 O-W panelen. Dan (volgens de calculatie) lever ik maar een beetje in.

Dit zou me bijvoorbeeld mooi lijken voor een dergelijke opstelling;
https://www.solar-bouwmar...rc-silver-frame-opop.html
uit eindelijk heb je de panelen nu een jaar, dus je hebt nog amper iets verdiend.
zelf zou ik eerst even wat je nu hebt een aardig stuk terug verdienen.
en dan pas gaan kijken hoe je dat gaat aanpassen.
pas als je iets hebt terug verdiend, dan kun je b.v. 12 panelen op je dak vervangen voor iets wat pittiger is.
en de oude panelen gebruiken voor een iets minder oost-west en onder gedimensioneerde set.

dit denk ik gewoon, omdat we nu nog salderen hebben, maar die gaat straks afgebouwd worden.
als je het nu nog rustig aanpakt, en verstandig nadenkt dan kun je straks beter beslissingen nemen.
(en zorg nu voor een betere logging, niet die standaard domme logging van SMA.
uit eindelijk kun je daar eigenlijk niet eens mee zien of onder dimensioneren nu slim is of niet.
als je goed logt dan kun je het gewoon berekenen zoals anderen het ook doen.
wil je groot gaan, dan moet je dat doen op de juiste cijfers en niet op onderbuik gevoel. ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motorfret
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-05kJIT2UQtCOrTA-VmaaT_igaY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VaHGbB3dOUsN9U4gi2adQazc.jpg?f=user_large

Weinig onderbuik gevoel.
De helft van de bij te plaatsen (12 stuks), komt in dezelfde hoek (azimuth) als deze panelen.
Dat wordt dan wel heel veel aftoppen en is onnodig, daar ik zowel op de aansluiting als op mijn dak zelf genoeg kan plaatsen.
Qua verdienen kun je nu al een grove berekening maken.
Daar ik (mede door dubbele bewoning en een elektrische auto) nog zo'n 5000kw moet importeren, wil ik dus nu uitbreiden.

[ Voor 8% gewijzigd door Motorfret op 20-04-2020 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Motorfret schreef op maandag 20 april 2020 @ 10:29:
[Afbeelding]

Weinig onderbuik gevoel.
De helft van de bij te plaatsen (12 stuks), komt in dezelfde hoek (azimuth) als deze panelen.
Dat wordt dan wel heel veel aftoppen en is onnodig, daar ik zowel op de aansluiting als op mijn dak zelf genoeg kan plaatsen.
Qua verdienen kun je nu al een grove berekening maken.
Daar ik (mede door dubbele bewoning en een elektrische auto) nog zo'n 5000kw moet importeren, wil ik dus nu uitbreiden.
jep, je vertelt dus precies wat ik bedoel.
dit is het onderbuikgevoel, lees de cijfers.
antonboonstra in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)"
of log zelf beter, en kijk niet naar 1 toevallig moment, is wat ik je duidelijk probeer te maken.

of anders gezegd doe jij van 06:32 tot 20:45 een 4930W leveren met je omvormer?
nee, dat doe je niet, al die momenten er buiten dat je het niet doet, leveren juist met onder dimensioneren meer op en dat maakt erg veel goed.
doe je dit ook 365dagen per jaar.
nee, dat doe je niet, al die momenten er buiten dat je het niet doet, leveren juist met onder dimensioneren meer op en dat maakt erg veel goed.

kijk eens naar mijn set op een mooie dag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmAntRVrEp7p_jSmhWtMQh6LOBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large
oost west met 5770Wp (nu is dat 6430Wp) en toch maar 3000W halen.

natuurlijk wil je niet de 18X300Wp en daar nog 12X bij hangen.
(dit kan niet eens met de huidige setup.)
dat doe je liever op een nieuwe omvormer, die snap ik wel.

maar ik vind het geen gek idee, om 1 string of zelfs 2 stringen die je nu hebt een extra string te zetten van gelijk aantal panelen en dan parallel te hangen en zo super te onderdimensioneren.
dit is waarschijnlijk goed mogenlijk met je omvormer.
een optie is dan om er 4x8x???Wp van te maken b.v.
(zou ik moeten berekenen of dat kan, weet ik zo snel niet uit het hoofd.)
alle 4 de stringen kunnen dan een andere hoek en richting op kijken om zo min mogenlijk te onderdimensioneren.

maar mooier is en dat zie ik je liever doen:

stap 1:
je huidige set zo ombouwen dat je er 2x12x???Wp aan hebt hangen.
met 12 oude panelen, en 12 nieuwe panelen.
dit kan perfect op je huidige huis dak in een +/- oost-west opstelling.
12x300Wp=3600Wp per kant.
dak van het huis heeft nog een stevige hoek zo te zien, dat lijkt meer net zo als mijn huis met 45 graden.
dus 2x3600Wp=7200Wp en dit kan zelfs nog goed op een 4kW omvormer zoals ik ook heb.
en met een 5kW omvormer ga je dus niet eens aftoppen.
zie de eerdere grafiek die ik hier boven publiceer. ;)

stap 2 is:
je hebt dan 4 panelen over, daar moet dan nog iets mee verzonnen worden.
ik heb maar weinig en beperkte gegevens van je, dus kan je daar niet mee helpen, maar hier zijn heel veel oplossingen voor te verzinnen. een simpele 4 panelen micro omvormer b.v.. :?
maar ook een nieuwe omvormer met nog extra panelen ook, verzin het maar.
etc etc ......

stap 3 is je 3de fase ook vullen met een omvormer en wat panelen.
veel mogenlijkheden, etc etc.... heb ik geen gegevens voor.

je moet gewoon niet klein denken en net zo als je eerste set een sub optimaal systeem neer leggen met maar 8 panelen per mpp. (geeft een voldoende Vmpp, maar niet genoeg voor optimaal.)
of te wel, niet 2x tegen de zelfde steen stoten, dat is niet nodig.
je kunt het gewoon perfect doen als je dat wil, maar je moet wel even logisch denken en juist plannen.
dan kun je het zelfs voor elkaar krijgen om gewoon in over productie te gaan en geld te verdienen en heel salderen daar niet voor nodig te hebben. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motorfret
@migjes Ik kan wel alle grafiekjes/logs hier neer zetten, maar dat heeft (gezien mijn stelling/initiele vraag) weinig nut.

Mijn eerdere opmerking blijft alsnog staan:
- Waarom zou ik dit willen, als ik nu genoeg ruimte (dak en teruglever capaciteit) heb?
(financieel is ook niet van belang)

Heb nog steeds een 3e fase over waar ook een SB 5.0 op kan en zodoende kan ik voorlopig nog veel meer uitbreiden.
Mocht dat uiteindelijk ook gebeurd zijn, dan kan ik tzt altijd nog mijn strings herinrichten, maar dat is voorlopig dus niet van toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@Motorfret
ik heb de grafieken niet nodig, weet al jaren dat het gewoon erg interessant is om onder te dimensioneren
als je de volgende situaties hebt: meer ruimte als je kunt ophangen op een 3x25A aan omvormer vermogen.

op een 3x25A hang je maar grof weg 3x een 1 fase 5kW of een 15kW 3 fase omvormer.
(grofweg een 17kW is ook nog wel mogenlijk, maar dan word het stiekem erg lastig om omvormers te vinden die precies op de grens zitten)

gebruik dus straks de omvormers maximaal, en dit doe je door er meer Wp aan te hangen als W.
en daar boven op kun je nog oost-west werken ook, zodat je minder aan het onder dimensioneren bent.

waarom is simpel: financieel is wel van belang.
je hebt nog maar 2 zomers dat je kunt salderen, daar na gaat het minder op brengen.
1 januari 2023 tot 2030 gaat de EB +ODE in stapjes weg vallen van wat je terug levert.
dan zakt de prijs +/- van 0,22€/kWh naar ???? gokje(hangt van je contract af) 0,07 - 0,11€/kWh.
dus dan word terug verdienen een stuk krapper, en daar moet je rekening mee houden.

er is een maar:
de zonnepanelen zitten na de meter aangesloten, dus als het zonnig is en de auto staat op te laden b.v..
dan gaat de stroom rechtstreeks naar de auto en niet langs de meter en blijft 0,22€/kWh opleveren.
normaal doen mensen een 20% van hun eigen stroom rechtstreeks gebruiken als ze niks aanpassen in huis.
(kijk maar eens na het verschil tussen terugleveren op de slimme meter(als je die hebt) en de opbrengst van de omvormer, daar zit vaak een 20% verschil in.)

doe je oost-west:
dan zijn de uren langer per dag dat je opwekt, dus rechtstreeks gebruik gaat omhoog.
(ik haal zonder aanpassingen al een 30%, maar ben al aan het kijken naar aanpassingen.)

doe je onder dimensioneren:
dan doe je ook op bewolkte dagen nog leuke opbrengst hebben, dus meer rechtstreeks gebruiken.
(deze kan ik niet checken want ik kan niet onder dimensioneren.)

dus over de komende jaren wil je langzaam je set zo maken dat je:
2x12x???Wp op een 5kW omvormer oost-west op je hoofd dak hebt.
2x12x???Wp op een 5kW omvormer oost-west op je platte dak hebt.
?x??x???Wp op een 5kW omvormer op een rest plek die je nog over hebt hebt.
(als je het geld hebt kun je dit ook meteen doen, maar ik ken je budget niet en wil zeker je geld niet uit geven.)

de 12x per mpp, is er puur om er voor te zorgen dat de omvormer iets meer als 350Vmpp krijgt.
dan heeft die het hoogste rendement.

in mijn ogen is je hoofd dak het leukste omdat die hoek het stevigste is(beter voor oost-west), en dat verdeeld te W beter over de dag. daar na het platte dak, etc etc..
maar als je goed na denkt dan kun je nog wel leukere combi's verzinnen.

het leuke is dat als je mijn systeem van 2x12x???Wp op een 5kW omvormer oost-west gebruikt.
dan word de prijs in €/Wp zo laag dat zelfs de 0,07€/Wp nog steeds een nette TVT geeft.
(bij zelf aanleggen dan wel te verstaan, als je het laat aanleggen dan is hij nog wat krapjes.)
zo laag dat je gewoon in over productie kunt gaan en geld verdienen met je dak.
(ben ik wel een beetje jaloers van, heb gewoon weg geen ruimte meer om goedkoop te kunnen leggen. :-( )

edit:
er zijn ook al mensen die hebben na hun 3x25A een 2de elektra aansluiting aangevraagd hebben.
dus die kan ook, maar echt heel interessant vind ik die niet.
erg betwijfelbaar of dat wel verstandig is, is wel erg het grensje. ;)

[ Voor 12% gewijzigd door migjes op 21-04-2020 10:26 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Motorfret
Inmiddels afgelopen weekend flink aan de klus geweest, met onderstaand resultaat.

24 panelen in oost/West opstelling.
Het zijn Ja Solar panelen van 385W/St. Met witte backsheet. Ideaal voor een dergelijke opstelling.
Bedoeling was om 3 rijen van 2x4 neer te leggen, maar het Solarstell materiaal bleek breder te zijn dan opgegeven waardoor de lichtkoepel in de weg zat.
Daarom eea aangepast. Werkt net zo goed.
Heb nog meer ruimte op het dak, maar dat kon niet op deze omvormer (SMA SB 5.0).
Flink overgedemensioneerd dus. @migjes zal trots zijn 😉
Gebruikte installatiematerialen zijn dus van Solarstell.
Op zich prima systeem, best makkelijk te installeren.
Wat wat minder was, waren de winddeflectors, die zijn wat lastiger te plaatsen, zowel qua maatvoering als passing in de daarvoor aanwezige sleuven.
Ik geef het een montage systeem een 7.
En nu maar flink produceren 😎

Edit: kostprijs uiteindelijk €0.46 p/w netto

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LvXUSl7gSyVF_YgJ9dUeevFftXQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sIFs3YTEfUKQRkWHjbrHfQBD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@Motorfret
nice, gaat lekker opleveren. ;)

(ben meestal niet zo heel trots op onderdimensioneren van de omvormer.
maar platdak dus lage hoek dus opbrengst vooral in de zomer wanneer je panelen maar 70% leveren.
en oost west, dus nog 10% extra Wp mogelijk en de lage prijs van Wp.
tja waarom niet, het kan financieel dus ach ja doe maar.
uit eindelijk als het even kan, liever niet onder dimensioneren, maar dat heeft meer met de bloedruk te maken van de gebruiker als de werkelijkheid. ;) )

Pagina: 1