Toon posts:

Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 8 Vorige deelOverzichtVolgende deelLaatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 99 100 101 Laatste
Acties:
  • 602.972 views

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 09-11-2022
Rol-Co schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 17:11:
[...]

Kan wel hoor, als je het zou monitoren zie je dat je noord west iets slechter rendement geeft maar die is al niet geweldig natuurlijk, uiteindelijk is het totaalplaatje meer kWh en daar ging het om toch?

Ik heb op een bestaand dak waar 8 poly panelen van 240Wp op lagen in verschillende hoek(4 op schuin dak en 4 op dakkapel) maar in 1 string gewoon 8 mono panelen 60 cel 260Wp (4 op schuin schuurdak, 2 achter op plat dak en 2 op dakkapel naast de poly panelen) in een andere string parallel erbij gezet, enige waar je naar moet kijken is dat je omvormer de dubbele amperage aan kan. Meeste omvormers kunnen geen 16A op 1 mppt.
2×8 is toch ook gelijke spanning?

1 PVoutput . Dongen NB

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:20

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

reneeke1970 schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 17:27:
[...]

2×8 is toch ook gelijke spanning?
Nee, poly en mono, ze komen wel in de buurt maar beide hebben veel schaduw dingen, pijpjes, randjes andere daken. Voltages zijn niet echt gelijk, die 35 van 1 paneel is het zeker wel aan verschil, ik dacht dat ik 70Voc verschil gemeten had.

Ze zitten op dak gewoon parallel aangesloten, eerst op een 2000 omnik maar topte vreselijk af met 4kWp dus nu op een 3000 omnik, ( die kan die 16A aan) en dan kunnen we nog een jaar proberen met ieder hun eigen mppt maar dan moeten er 2 kabels naar binnen.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• reneeke1970
Rol-Co schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 17:35:
[...]

Nee, poly en mono, ze komen wel in de buurt maar beide hebben veel schaduw dingen, pijpjes, randjes andere daken. Voltages zijn niet echt gelijk, die 35 van 1 paneel is het zeker wel aan verschil, ik dacht dat ik 70Voc verschil gemeten had.

Ze zitten op dak gewoon parallel aangesloten, eerst op een 2000 omnik maar topte vreselijk af met 4kWp dus nu op een 3000 omnik, ( die kan die 16A aan) en dan kunnen we nog een jaar proberen met ieder hun eigen mppt maar dan moeten er 2 kabels naar binnen.
Ik zou kabels naar binnen halen.
Maar toch vreemd, ik heb 2 volt verschil tussen poly en mono maar dat komt omdat momo 260 wp is en de poly 245 wp. Dus waardoor jij 70 volt hebt.....

1 PVoutput . Dongen NB

• Rol-Co

Rol-Co

reneeke1970 schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 17:40:
[...]

Ik zou kabels naar binnen halen.
Maar toch vreemd, ik heb 2 volt verschil tussen poly en mono maar dat komt omdat momo 260 wp is en de poly 245 wp. Dus waardoor jij 70 volt hebt.....
Ja geen idee, de poly liggen 4 op 45 graden 4 op 10 graden in 1 string, ik meette daar op dak dus kan zijn dat ikzelf schaduw veroorzaakte.
Tussen die 4 op het schuine dak staat ook nog een schoorsteen, het is echt een rommelpotje maar toch doet het niet heel verkeerd.

• reneeke1970
Rol-Co schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 17:47:
[...]

Ja geen idee, de poly liggen 4 op 45 graden 4 op 10 graden in 1 string, ik meette daar op dak dus kan zijn dat ikzelf schaduw veroorzaakte.
Tussen die 4 op het schuine dak staat ook nog een schoorsteen, het is echt een rommelpotje maar toch doet het niet heel verkeerd.

[Afbeelding]
Voor de voc meting maakt dat toch geen verschil.
Ik heb poly/tigo parallel met sf gehad maar dat was geen succes, met veel schaduw trok de tigo de sf gewoon 300 volt naar beneden.

1 PVoutput . Dongen NB

• Rol-Co

Rol-Co

reneeke1970 schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 18:21:
[...]

Voor de voc meting maakt dat toch geen verschil.
Ik heb poly/tigo parallel met sf gehad maar dat was geen succes, met veel schaduw trok de tigo de sf gewoon 300 volt naar beneden.
Waarom zou dat voor voc meting geen verschil maken dan, schaduw is schaduw toch? Als je een paneel flink af dekt, of 2 dan heb je toch minder voltage.

• Wimhaw
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 27-05 16:59
@Rol-Co en @BarryH Vandaag de test uitgevoerd met de omgedraaide stringen. De string van MPPT 1a op MPPT 2 en omgekeerd.
Wat blijkt het probleem blijft op MPPT 2 en is dus string onafhankelijk.
Dus terug bij af.
Heb nog maar eens naar opgeslagen metingen gekeken.
Ik zie wel iets opvallend en dat is als de DC voltage hoger wordt dan ca. 600V op MPPT 2 het opgewekt vermogen naar beneden gaat. Het DC voltage van MPPT 1a blijft de hele tijd onder de 600V. Als je beide curves bekijkt is die van MPPT 1a veel constanter/regelmatiger dan de MPPT 2
Maak straks wel een printscreen.
Kan iemand mij vertellen of dit mogelijk de oorzaak kan zijn?

Danfoss dhp-iq 9 max, 36 Csun, 10080Wp opZW dakhoek ca. 55°, SAJ, type Suntrio Plus 10k. Gasloos vanaf 27 juli 2018.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• reneeke1970
Rol-Co schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 18:28:
[...]

Waarom zou dat voor voc meting geen verschil maken dan, schaduw is schaduw toch? Als je een paneel flink af dekt, of 2 dan heb je toch minder voltage.
Afdekken is licht weg nemen. Andere helling of beetje schaduw doet dat niet. Onbelast zijn diode ook niet open

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Wimhaw schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 18:32:
@Rol-Co en @BarryH Vandaag de test uitgevoerd met de omgedraaide stringen. De string van MPPT 1a op MPPT 2 en omgekeerd.
Dus terug bij af.
Nee beter, geen dakwerk maar omvormer falen..... :)
Ik zie wel iets opvallend en dat is als de DC voltage hoger wordt dan ca. 600V op MPPT 2 het opgewekt vermogen naar beneden gaat. Het DC voltage van MPPT 1a blijft de hele tijd onder de 600V. Als je beide curves bekijkt is die van MPPT 1a veel constanter/regelmatiger dan de MPPT 2
Dit moet je andersom zien denk ik, de mppt stopt er mee (geen vermogen) en dan zie jij Voc van de panelen, die ligt hoger, dan start hij waarschijnlijk weer eens en dan zie jij het weer zakken. Mppt2 lijkt naar de haaien.
Zie vorige punt.

Edit:
Ik zie ook dat het een ip65 omvormer is dus kan erg warm worden misschien als die binnen hangt, is er iets veranderd in de omgeving van de omvormer?

https://image3.saj-electr...04-10K%20datasheet-NL.pdf

[Voor 10% gewijzigd door Rol-Co op 27-03-2020 18:56]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• reneeke1970
Wimhaw schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 18:32:
Dus terug bij af.
Zet je als laatste test alles op mpp 1.
Er gaan wel vaker mpp kapot, worden regelmatig omvormers te koop aangeboden waarvan maar één aansluiting werkt

1 PVoutput . Dongen NB

• Wimhaw
reneeke1970 schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 18:40:
[...]

Zet je als laatste test alles op mpp 1.
Er gaan wel vaker mpp kapot, worden regelmatig omvormers te koop aangeboden waarvan maar één aansluiting werkt
Heb nu het probleem dat de monteur aangeeft dat er geen fout zit in de omvormer. Ik ben een leek en kan alleen met mijn bevindingen schermen.
Ik weet niet of mijn omvormer alle 36 280Wp panelen in 1 string aan kan. En ik heb ook niet de tools adapters zo bij de hand om de stringen door te lussen.
Heb ook geen mogelijkheid om ergens halverwege de connecties van de PV-panelen zo maar om te leiden. Beetje hoog en het dak heeft een hoek van 55°.

Danfoss dhp-iq 9 max, 36 Csun, 10080Wp opZW dakhoek ca. 55°, SAJ, type Suntrio Plus 10k. Gasloos vanaf 27 juli 2018.

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:28
Nu we het toch weer eens hebben over parallel strings, herhaal ik mijn vraag van begin van deze week. waarop ik geen enkele respons heb gekregen:

Vraag over SMA 8.0:
Als ik 2 identieke strings (gelijk aantal panelen 2 x 14, allemaal hetzelfde, 315Wp) op de A ingang parallel zet, maar 1 ervan krijgt schaduw, heeft dit een effect op de andere string/totale opbrengst?

Of kan ik die beter apart zetten, 1 op A en 1 op B?

(Ik wil "B" eigenlijk vrijhouden voor mogelijke uitbreiding, later, met een ongelijke string, ander aantal panelen)
Voor de SMA8.0 geldt:
Idc max. input A =20A
Idc max. input B=12A

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• reneeke1970
Wimhaw schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 19:24:
[...]

Heb nu het probleem dat de monteur aangeeft dat er geen fout zit in de omvormer. Ik ben een leek en kan alleen met mijn bevindingen schermen.
Ik weet niet of mijn omvormer alle 36 280Wp panelen in 1 string aan kan. En ik heb ook niet de tools adapters zo bij de hand om de stringen door te lussen.
Heb ook geen mogelijkheid om ergens halverwege de connecties van de PV-panelen zo maar om te leiden. Beetje hoog en het dak heeft een hoek van 55°.
Misschien fabrikant rechtstreeks benaderen voor garantie?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15:13
@Wimhaw ik denk dat je nu genoeg bewijs hebt voor een nette brief met plaatjes. Mocht dat niet tot respons leiden dan kan je nog je rechtsbijstand inschakelen. b.v. koop laten ontbinden.

Ik zelf had een omniksol omvormer waar 1 mppt het van begaf. Toen heeft de installateur me een formulier van omnik laten invullen. Dat is daar heen gestuurd en na paar weken kreeg ik een nieuwe omvormer thuis gestuurd.

De oude is nooit opgevraagd en is een jaar later gebruikt voor uitbreiding :)

2880PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZWvloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, Elga L/W WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Wimhaw
@reneeke1970 @BarryH
Probleem nu is dat de monteur tevens de importeur voor de SAJ omvormers is.
Hij heeft al tegen mij gezegd dat ik maar direct de fabrikant kan benaderen als ik niet eens ben met zijn oordeel.
Ga inderdaad maar mijn gegevens in een brief verwerken en hopelijk gaan hij mee in mijn bevindingen.

De vorige keer heeft hij zelfs de kapotte omvormer mee genomen. Deze laat hij niet hier liggen. ;(

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BarryH
Dan kan je het beter bij de producent proberen....
Omniksol had een forum onder eigen beheer. daar kon ik toen ook goed terecht voor advies...
(reactie duurde altijd 12 uur..want kwam uit china)

[Voor 15% gewijzigd door BarryH op 27-03-2020 20:18]

2880PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZWvloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, Elga L/W WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +2Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-05 14:54
Als je Tenten Solar vertelt dat het probleem bij het wisselen van de strings op MPPT2 blijft, moeten ze toch ook snappen dat de omvormer niet lekker is.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 LIVE + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Wimhaw schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 20:13:
@reneeke1970 @BarryH
Hij heeft al tegen mij gezegd dat ik maar direct de fabrikant kan benaderen als ik niet eens ben met zijn oordeel.
Ga inderdaad maar mijn gegevens in een brief verwerken en hopelijk gaan hij mee in mijn bevindingen.

De vorige keer heeft hij zelfs de kapotte omvormer mee genomen. Deze laat hij niet hier liggen. ;(
Als je in de pdf kijkt die ik poste zie je dat mppt1 A en B aansluitingen heeft dus je hebt geen 1 string nodig, je kan ze beide op mppt1 zetten zonder y stekkers o.i.d, mpp2 heeft maar 1 setje aansluitingen.

Je kan kijken of hij dan wel goed werkt of dan ook gek gaat doen.

• Rol-Co

Rol-Co

Naalroc schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 19:26:
Nu we het toch weer eens hebben over parallel strings, herhaal ik mijn vraag van begin van deze week. waarop ik geen enkele respons heb gekregen:

Vraag over SMA 8.0:
Als ik 2 identieke strings (gelijk aantal panelen 2 x 14, allemaal hetzelfde, 315Wp) op de A ingang parallel zet, maar 1 ervan krijgt schaduw, heeft dit een effect op de andere string/totale opbrengst?

Of kan ik die beter apart zetten, 1 op A en 1 op B?

(Ik wil "B" eigenlijk vrijhouden voor mogelijke uitbreiding, later, met een ongelijke string, ander aantal panelen)
Voor de SMA8.0 geldt:
Idc max. input A =20A
Idc max. input B=12A
Nee, geen invloed, of iedergeval heel weinig.

• Wimhaw
Rol-Co schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 20:50:
[...]

Als je in de pdf kijkt die ik poste zie je dat mppt1 A en B aansluitingen heeft dus je hebt geen 1 string nodig, je kan ze beide op mppt1 zetten zonder y stekkers o.i.d, mpp2 heeft maar 1 setje aansluitingen.

Je kan kijken of hij dan wel goed werkt of dan ook gek gaat doen.
Deze test heb ik van de week al gedaan en resultaat was dat ik ook power verlies had met vergelijkbare dalen in de curve.
Leek toen erop dat de oorzaak de string was.
Heb upper string op 1a gehad met lower string op 2.
Heb lower string gehad op 1a en upper op 2
Heb als derde mogelijkheid lower string op 1a gehad en upper string op 1b.

Alle drie de variaties geven power verlies.

De eerste 2 variaties beide op mppt 2. En de derde variatie lijkt het erop dat deze op 1b zit, maar dat kan ik niet terugvinden omdat de waarden bij elkaar opgeteld worden in de meting.

Kan het misschien zijn dat toch het elektriciteitsnetwerk een probleem heeft en niet constant is.
Dat is namelijk de verklaring van de omvormer monteur.
Stedin zelf meet dat alles netjes werkt. Ook bij het verdeelstation aan het begin van de lijn. Mijn buren die aan het einde van het zelfde elektriciteitsnetwerk zitten hebben nergens last van.
Zij hebben wat minder panelen 25 ipv 36 en dus ook een kleinere 3-fase omvormer.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Wimhaw schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 21:09:
[...]

Deze test heb ik van de week al gedaan en resultaat was dat ik ook power verlies had met vergelijkbare dalen in de curve.
Leek toen erop dat de oorzaak de string was.
Heb upper string op 1a gehad met lower string op 2.
Heb lower string gehad op 1a en upper op 2
Heb als derde mogelijkheid lower string op 1a gehad en upper string op 1b.

Alle drie de variaties geven power verlies.

De eerste 2 variaties beide op mppt 2. En de derde variatie lijkt het erop dat deze op 1b zit, maar dat kan ik niet terugvinden omdat de waarden bij elkaar opgeteld worden in de meting.

Kan het misschien zijn dat toch het elektriciteitsnetwerk een probleem heeft en niet constant is.
Dat is namelijk de verklaring van de omvormer monteur.
Stedin zelf meet dat alles netjes werkt. Ook bij het verdeelstation aan het begin van de lijn. Mijn buren die aan het einde van het zelfde elektriciteitsnetwerk zitten hebben nergens last van.
Zij hebben wat minder panelen 25 ipv 36 en dus ook een kleinere 3-fase omvormer.
Dat is vreemd inderdaad, als hij het op mppt 1 A en B ook doet, tenzij hij dan op een vage manier ook de 2e gebruikt.
Even wat ideeën spugen, je zou een poostje een enkele string kunnen draaien mppt1 en als dat een paar dagen goed gaat mpp2 , kijken of er dan ook iets gebeurd.

Een andere omvormer lenen, kijken of het dan ook voor komt.

Logs kijken van het netvoltage, zie je gekke dingen?
Logs kijken van temperatuur, zie je gekke dingen?

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 01-04 16:43

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Zwerius schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 13:36:
[...]

Wat je hier zegt, klopt maar ten dele.
Ja, de spanning is van belang, zoals je in onderstaande grafiek kunt zien, maar het instorten van het rendement bij lage vermogens is nog veel erger.[url][Afbeelding]upload foto[/url]
Maar je wil 10 panelen plaatsen van 300+Wp, en er zijn 3 fase omvormers van 3kW, dus geen probeem lijkt me. En dan nog Ik heb hier 5stuks soladin 600 hangen en die halen hoop ik 92% rendement ,en die ga ik niet vervangen voor een die 98% doet. Ik heb 2030 Wp hier op het huis liggen met 4x soladin 600 er aan. als ik van 92 naar 98 % ga dan scheelt dat 120 kWh per jaar, dus E 13,20 per jaar. daar kan ik niet een dag voor gaan klussen en een nieuwe omvormer van kopen. Ik heb nog een paar van die soladin 600 op voorraad liggen, dus als er een stuk gaat is die binnen 2 minuten vervangen.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• Andre1973

Andre1973

Wimhaw schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 20:13:
@reneeke1970 @BarryH

Jij bent consument en hij is verkoper, dan sta je heel sterk.
Ik zou aangeven dat je dit hebt geconstateerd en dat de omvormer stuk is, en dat hij mag komen vervangen en dat je ook gederfde inkomsten (productie) claimt en dat je je gedwongen voelt het aan de rechtsbijstand over te dragen indien er niet binnen xx dagen een oplossing komt waar jij mee akkoord kunt gaan.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Rol-Co schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 17:11:
[...] Ik heb op een bestaand dak waar 8 poly panelen van 240Wp op lagen in verschillende hoek(4 op schuin dak en 4 op dakkapel) maar in 1 string gewoon 8 mono panelen 60 cel 260Wp (4 op schuin schuurdak, 2 achter op plat dak en 2 op dakkapel naast de poly panelen) in een andere string parallel erbij gezet, enige waar je naar moet kijken is dat je omvormer de dubbele amperage aan kan. Meeste omvormers kunnen geen 16A op 1 mppt.
Hebben de panelen in de zelfde string dan wel dezelfde oriëntatie?
Rol-Co schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 20:53:
[...] Nee, geen invloed, of iedergeval heel weinig.
Dat wil zeggen dat de sterkste string ongeveer het mpp bepaald.
De zwakste moet maar zien hoeveel die nog bij kan dragen op de spanning van de mpp van de sterkste.
Als dat toevallig ook het mpp van de zwakste is, dan heb je geen verlies door het parallel zetten.
Maar alle cellen die parallel / serieel met elkaar zijn verbonden beïnvloeden elkaar op de een of andere manier.
Naalroc schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 19:26:

Vraag over SMA 8.0:

Of kan ik die beter apart zetten, 1 op A en 1 op B? [...]
Krijgen alle schaduwstring panelen tegelijk dezelfde schaduw op de korte kant? (door alle substring heen)
Dan maakt het niet veel uit, je beschaduwde string valt bijna helemaal terug alsof hij helemaal beschaduwd is.
Omdat de stroom terug valt, en de spanning gelijk blijft. Door de onbeschaduwde string.
Afhankelijk van hoeveel schaduw (% licht) en welk deel van de panelen in de schaduw ligt en de verdeling ervan kan de invloed erg verschillen. Tussen geen invloed en het verlies van de opbrengst van het nog beschenen deel van de schaduw string.

Als de stroom/spanning grafiek geen scherpe knik heeft maar een flauwe, dan kan bij een voldoende lange string misschien één substring van een paneel met harde schaduw zonder veel verlies worden opgevangen door de omvormer door op de mpp spanning van de beschaduwde string te gaan zitten, met de stroom van beide. Modernere e/o efficiëntere panelen hebben een scherpere knik.

Maar; zolang je de mogelijkheid hebt (mppt over) kan je die beter benutten.
Voor details eigen topic met alle foto's...

2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd' en opnieuw begonnen.

• Rol-Co

Rol-Co

onetime schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 00:47:
[...]

Hebben de panelen in de zelfde string dan wel dezelfde oriëntatie?
Ja nagenoeg wel, alleen allemaal andere hoeken.
Dat wil zeggen dat de sterkste string ongeveer het mpp bepaald.
De zwakste moet maar zien hoeveel die nog bij kan dragen op de spanning van de mpp van de sterkste.
Als dat toevallig ook het mpp van de zwakste is, dan heb je geen verlies door het parallel zetten.
Maar alle cellen die parallel / serieel met elkaar zijn verbonden beïnvloeden elkaar op de een of andere manier.
Het zal vast geen ideale situatie zijn maar het kan wel, het verlies wat je hebt is nou ook weer niet zo groot dat je niet meer op vakantie kan hoor.

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• onetime
  • Niet online
Rol-Co schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 07:17:
[...] Ja nagenoeg wel, alleen allemaal andere hoeken.

[...] Het zal vast geen ideale situatie zijn maar het kan wel, het verlies wat je hebt is nou ook weer niet zo groot dat je niet meer op vakantie kan hoor.
Ik zie oriëntatie niet alleen als windrichting maar inclusief hellingshoek. wmb dus niet dezelfde oriëntatie
Je gebruikt je panelen dus niet op het mpp. Ze verschuiven allemaal (hopelijk maar een klein stukje) op de powercurve. De optimaal beschenen panelen worden in hun stroom-opwekking beperkt tot het nivo van de minder beschenen panelen. Daardoor loopt de spanning van de optimaal beschenen panelen iets op. Hoe verder uit de buurt van het mpp, hoe groter hierdoor het verlies zal zijn, omdat het verlies aan vermogen door minder stroom steeds minder gecompenseerd word door een toename in de spanning.
zolang je "in de bocht" van de grafiek zit vindt er uitruil van spanning tegen stroom plaats, alleen "in" het mpp is dit zonder verlies. Als je op de delen van de grafiek zit waar een verandering van stroom de spanning niet beïnvloed, of omgekeerd, dan krijg je echt serieuse verliezen...

2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd' en opnieuw begonnen.

• BarryH
@Wimhaw
Je kan waarschijnlijk in je omvormerportal ook het voltage aan de AC kant en de Frequency aan de AC kant terugzien.
Ik zou denken dat als het probleem een de kant van het netwerk zit je het daar aan kan zien

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11:53
Andre1973 schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 00:30:
[...]
dat je ook gederfde inkomsten (productie) claimt
Dat gaat niet werken, dat is vervolgschade en dat is nagenoeg nooit te claimen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• onetime
  • Niet online
No Hands schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 11:40:
[...] Dat gaat niet werken, dat is vervolgschade en dat is nagenoeg nooit te claimen.
Wel bij weigering het probleem op te lossen en het dus verwijtbaar is.
Niet zeker dat word toegewezen, maar de claim is wel terecht.
Ook beetje stok achter de deur voor leverancier om te doen wat moet...

• Wimhaw
BarryH schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 11:24:
@Wimhaw
Je kan waarschijnlijk in je omvormerportal ook het voltage aan de AC kant en de Frequency aan de AC kant terugzien.
Ik zou denken dat als het probleem een de kant van het netwerk zit je het daar aan kan zien
Je bedoeld zoiets?

Aan de AC zijde is naar mijn weten alles goed in dit plaatje.

• BarryH
Wimhaw schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 15:04:
[...]

Je bedoeld zoiets?

[Afbeelding]

Ja, zo'n plaatje, maar dan de daggrafieken.

Ik zie dat AC3 248V aangeeft. Dat is wel significant hoger dan de andere 2!
Ik weet niet welke grenswaarden de omvormer hanteert? Ik weet van een ander voorbeeld waar de omvormer bij 253V ermee stopte...

• Andre1973

Andre1973

BarryH schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 15:16:
[...]

Ik weet niet welke grenswaarden de omvormer hanteert? Ik weet van een ander voorbeeld waar de omvormer bij 253V ermee stopte...
Kopt bij 253 V AC hoort een omvormer in Nederland te stopen als ie goed is ingesteld. Als ze niet goed zijn ingesteld, dan kan dat lager liggen.

• Rol-Co

Rol-Co

BarryH schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 15:16:
[...]

Ja hier bijv, maar dat heb je eigenlijk alleen bij piek weer en niet bij constant vermogen, ook niet als er veel anderen in de buurt zijn omdat de netbeheerder dat gewoon kan afregelen, pieken niet.

• Megalodon_67
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Megalodon_67 schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 17:18:
De panelen zijn geïnstalleerd, nu een giga 128 W productie :+ van 6x JA Solar 325 Wp (1.950 Wp totaal) op zuid, benieuwd wat het morgen middag zal zijn.
Vandaag één jaar in bedrijf.

Panelen: 6x JA Solar 325 Wp PERC Half-Cell
Omvormer: GoodWe GW1500-NS
Montage: Clickfit Evo
Oriëntatie: zuid, 190 graden
Dakhoek: 35 graden
Schaduw: eerste 2 uren van de dag

Ik had rekening gehouden met een jaarproductie van 1.700-1.800 kWh gelet op schaduw, onderdimensionering omvormer en opmerkingen op dit forum dat een omvormer met 6 panelen door het lage voltage (152-225 V) niet optimaal werkt. Vandaag 1.970 kWh behaald, boven verwachting en 700 kWh meer dan ik zelf verbruik. De verwachte terugverdientijd van de installatie is daarmee korter en gaat ruim voor afbouw van de salderingsregeling winst draaien. Op naar productiejaar 2. :*)

• onetime
  • Niet online
@Megalodon_67 Vergeet niet je overschot in te zetten om gas te vervangen, als je dat nog gebruikt, om je totale rekening zo veel mogelijk te verlagen. Heb je het geld wat je nu op de termijnen van electra over houd kunnen sparen? Extra panelen? Op termijn gas de deur uit? Bespaart mooi weer ~€200 per jaar op vastrecht.

@onetime Maar kost 750 om er vanaf te komen :+

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• onetime
  • Niet online
@AUijtdehaag "Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet?" ken jij toch ook?

Voor de anderen: Het is volgens de regels gratis, maar de netbeheerders sputteren tegen.

Here, here, read all about it: Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet? Deel 2

• Megalodon_67
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
onetime schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 18:12:
@Megalodon_67 Vergeet niet je overschot in te zetten om gas te vervangen, als je dat nog gebruikt, om je totale rekening zo veel mogelijk te verlagen. Heb je het geld wat je nu op de termijnen van electra over houd kunnen sparen? Extra panelen? Op termijn gas de deur uit? Bespaart mooi weer ~€200 per jaar op vastrecht.
Toen ik op het punt stond om een gratis warmtepompboiler AQUA1 PLUS 90HT te kopen bleek de subsidie er op te zijn verlaagd waardoor het ding niet meer gratis te krijgen is. Inmiddels is door het verhoogd bedrag 'vermindering energie belasting', overstappremie naar GreenChoice en halvering van mijn gasverbruik (nu ca. 300 m3 per jaar) mijn energienota rond de nul en ga ik om die reden voorlopig geen verdere investeringen doen. Wellicht in de toekomst als het eigen verbruik belangrijker wordt een goedkope, kleine boiler die zoveel mogelijk overdag mag verwarmen als de panelen produceren. Mijn vastrecht gas is rond de € 130 omdat ik onder de 500 m3 per jaar verbruik.

EDIT: vaste leveringskosten gas (p. dag) € 0,1475 en netbeheerkosten gas (p. dag) € 0,3548 maakt ca. € 183.

[Voor 4% gewijzigd door Megalodon_67 op 28-03-2020 18:51]

• onetime
  • Niet online
@Megalodon_67 Jammer dat je niet hebt doorgezet. Had je nog meer bespaard.
Eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen (autonomie?) voor ideeën.
Je zit al onder de 500m3, warmtepomp is binnen bereik...
[/offtopic]
Nog een paar panelen en je bent nul-op-de-meter...

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15:12
Ben vandaag bezig geweest met de muur verven op zolder en zie tot mijn grote schrik dat beide DC- aansluitingen los hangen.
Ze zijn beide afgebroken net achter de schroefdraad.

Weet iemand of ik die ergens kan bestellen?
Liefst met stuk aangeknepen snoertjes zodat ik ze direct aan kan sluiten op de DC switch.

Het gaat om een Omniksol 4k-TL

• BarryH
@Crxtreem de aansluiting die aan de omvormer zit of de connector aan het einde van de DC kabel?

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15:12
BarryH schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 21:21:
@Crxtreem de aansluiting die aan de omvormer zit of de connector aan het einde van de DC kabel?
De gene van de omvormer zelf helaas.

• BarryH

• pleio65
  • Laatst online: 22-05 22:47
Optimizers icm op verschillende oriëntatie en hellingshoek liggende panelen.

Het is mij niet duidelijk of optimizers in 1 string ook onder verschillende oriëntaties werken. Bijvoorbeeld panelen met optimizers op oost en west in 1 string.
Wie kan hier iets over zeggen?

[Voor 186% gewijzigd door pleio65 op 28-03-2020 22:11]

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp.

• nietnormaal
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-05 22:46
Ik heb een firmware update gedaan van mijn SMA3.6, dat ging goed. Nu laat hij alleen in het maandoverzicht de dagopbrengst niet meer zien vanaf de update datum. Ook telt hij de opbrengst van die dagen niet meer op bij het jaaroverzicht. In Sunny portal gaat het wel goed.

Iemand enig idee, wat ik hier aan kan doen? Reboot?

[Voor 5% gewijzigd door nietnormaal op 28-03-2020 21:50]

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09:00
Wimhaw schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 15:04:
[...]

Je bedoeld zoiets?

[Afbeelding]

HUH, PV2 maar 0,11A terwijl PV1 6,79A doet!
Ook heeft PV2 een hogere stringspanning
(of was dit ook maar een voorbeeld O-) )

Op welke norm staat de omvormer ingesteld i.v.m. de hogere spanning op de 3e fase.

Alles steeds met maar 1 string testen op de verschillende ingangen?
En dat voor beide stringen, moet het wel stabiel weer zijn en het kost flink wat opbrengst... :'(

[Voor 21% gewijzigd door Rouske op 28-03-2020 23:24]

• onetime
  • Niet online
pleio65 schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 21:41:

Het is mij niet duidelijk of optimizers in 1 string ook onder verschillende oriëntaties werken. Bijvoorbeeld panelen met optimizers op oost en west in 1 string.
In principe wel. Het hangt van de optimizers en de omvormer af welke verschillen ze kunnen overbruggen.
Pas op met Solar Edge, daar zitten voor deze situatie meer nadelen aan dan aan Tigo met een gewone stringomvormer.
edit: Voor meer detail en eigen situatie eigen topic?

[Voor 4% gewijzigd door onetime op 28-03-2020 22:42]

• pleio65
onetime schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 22:38:
[...]

In principe wel. Het hangt van de optimizers en de omvormer af welke verschillen ze kunnen ovebruggen.
Pas op met Solar Edge, daar zitten voor deze situatie meer nadelen aan dan aan Tigo met een gewone stringomvormer.
Tigo met een Growatt.

• Andre1973

Andre1973

pleio65 schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 21:41:

Je kan optimizers in 1 string op verschillende oriëntaties leggen, maar je moet er rekening mee houden dat er minimaal het minimale aantal optimizers dat voorgeschreven is voor deze omvormer voldoende licht krijgen . Anders kan het wat langer duren voordat ze opstarten.

• onetime
  • Niet online
Zoveel mogelijk panelen; de Vmax van de omvormer gedeeld door de Voc + 10% van de panelen naar beneden afgerond is het maximum en tegelijkertijd het gewenste aantal panelen.
Tegelijkertijd moeten er altijd minstens zoveel panelen tegelijk in de zon liggen dat het aantal panelen vermenigvuldigd met Vmp - 10% nog binnen het MPPT bereik van de omvormer ligt.

Dit bij verschillende oriëntaties.

• pleio65
onetime schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 23:04:
[...]

Zoveel mogelijk panelen; de Vmax van de omvormer gedeeld door de Voc + 10% van de panelen naar beneden afgerond is het maximum en tegelijkertijd het gewenste aantal panelen.
Tegelijkertijd moeten er altijd minstens zoveel panelen tegelijk in de zon liggen dat het aantal panelen vermenigvuldigd met Vmp - 10% nog binnen het MPPT bereik van de omvormer ligt.

@onetime
@Andre1973

Huidige situatie.
String mppt 1. 7x 400Wp hoek 10 graden op zuid-zuid-oost
String mppt 2. 4x 400Wp hoek 15 graden op zuid-zuid-oost ( 4 Tigo optimizers)

Ik wil op string 2 nog 2x 400Wp hoek 40 graden op west met optimizers koppelen.

Maakt de lengte van de DC kabels van de optimizers naar de optimizers die op een nadere oriëntatie liggen nog uit? Maw is er een maximale lengte?
Wat ik misschien wil betekent dat de afstand tussen de west optimizers met de andere optimizers s in de zelfde string ongeveer 20 meter is.

• onetime
  • Niet online
pleio65 schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 23:29:
[...] @onetime @Andre1973

Huidige situatie.

Maakt de lengte van de DC kabels van de optimizers naar de optimizers die op een nadere oriëntatie liggen nog uit? Maw is er een maximale lengte?
Wat ik misschien wil betekent dat de afstand tussen de west optimizers met de andere optimizers s in de zelfde string ongeveer 20 meter is.
Kabel lengte geen probleem, introduceert op zich alleen ook een klein verlies. Neem 6mm2.

Door de beperkte hoek tussen de panelen in de string denk ik dat dit goed zou kunnen gaan, maar ik heb het niet in detail voor je uitgerekend. Geen garantie dat je niet toch wat verliest doordat de 2 toe te voegen panelen beperkt gaan worden doordat de vier bestaande niet genoeg kunnen bijdragen. Ik zou het doen.

• reneeke1970
onetime schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 23:04:
[...]

Je hebt het over tigo hè, dus Klets even geen onzin over minimum aantal panelen. Het is geen solar edge rommel

1 PVoutput . Dongen NB

• reneeke1970
[...]

@onetime
@Andre1973

Huidige situatie.

De nieuwe tigo tussen de oude plaatsen, en dan tussen paneel en tigo twintig meter plaatsen, dat geeft minste verlies. Dunne 2.5mm2 is voldoende voor die 40 volt

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 27-05 10:12
Kabeldikte gaat op stroom, hè, niet om spanning. 6 mm2 om 2 panelen aan te sluiten die op hetzelfde huis liggen gaat over-kill zijn, het voordeel t.o.v. 4 mm2 gaat erg ver achter de komma gezocht moeten worden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

[...]

@onetime
@Andre1973

Huidige situatie.

Gaat t nou om optimizers van SE of tigo's? dat zijn 2 heel verschillende dingen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Skipper-93
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 27-05 09:46
reneeke1970 schreef op zondag 29 maart 2020 @ 10:19:
[...]

Je hebt het over tigo hè, dus Klets even geen onzin over minimum aantal panelen. Het is geen solar edge rommel
Daar is weinig onzin aan:
https://support.tigoenerg...67-Different-Orientations

PVoutput: One / Two / Three / Wind One <- YouTube / Wind Two

Acties:
  • +1Henk 'm!

• peligro2k
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-05 11:30
Weet iemand welk montage systeem hier gebruikt word? Ik wil panelen gaan neerleggen op ons bitumen dak, en hoopte het net zoals de buren te doen zonder gaten te hoeven boren in de dakbedekking.. Is dit een logische gedachte?

Acties:
  • +6Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:59
Als het je buren zijn, dan kan je het toch gewoon vragen?

Volgens mij gebruiken ze het Clickfit systeem. Dakhaken op de stoeptegels geklemd en dan aan de haken de rails. Vraag me alleen af of er wel genoeg ballast is gebruikt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• insomniac
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08:32
peligro2k schreef op zondag 29 maart 2020 @ 11:59:
Weet iemand welk montage systeem hier gebruikt word? Ik wil panelen gaan neerleggen op ons bitumen dak, en hoopte het net zoals de buren te doen zonder gaten te hoeven boren in de dakbedekking.. Is dit een logische gedachte?

[Afbeelding]
het ziet er uit als een normaal pannendaksysteem, maar dan de haken achter een tegel gehaakt. Er lijkt een soort van rubberstrip onder de tegel te zitten, misschien verlijmd met het dak?

Maar weten je buren het zelf niet?

::. PVOutput: Zuid 4875Wp :: Noord 5406Wp :: Totaal 10281Wp .::

• peligro2k
Ik heb het ze gevraagd, maar de set is al jaren geleden geinstalleerd, en ze hebben dit niet zelf gedaan. Het enige wat ze wisten is dat het door de tegels op de plek word gehouden zonder dat er geschroefd hoeft te worden.

Welliicht is dit systeem ook een optie. Je schroeft dan wel in het dak, maar plakt hier een extra stuk dakbedekking op zodat het waterdicht is. Volgens de fabrikant (wij van WC eend..) is dit beter dan een ballast systeen, omdat die kunnen schuiven en zo juist lekkages veroorzaken.

http://jualsolar.nl/index...eriaal-voor-zonnepanelen/

[Voor 44% gewijzigd door peligro2k op 29-03-2020 12:35. Reden: toevoeging alternatief montage]

Acties:
  • +1Henk 'm!
@peligro2k Bituplan?
https://schletter-group.c...or-schuine-daken/?lang=nl (bij speciale bevestigingoplossingen)

Ziet er naar uit dat de stoeptegels ook zijn ingeslepen.

[Voor 25% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-03-2020 12:42]

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 06:23
Megalodon_67 schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 18:26:
[...]

Toen ik op het punt stond om een gratis warmtepompboiler AQUA1 PLUS 90HT te kopen bleek de subsidie er op te zijn verlaagd waardoor het ding niet meer gratis te krijgen is.
Wees blij, zelfs al zou er geld op toe krijgen. Ferroli komt hier nooit meer in huis. Vanuit de bouw zowel een zonneboiler als CV ketel daarvan. Hoewel ik over de zonneboiler best tevreden ben is daar wat getweak met de jumper voor nodig geweest. De CV ketel was er zo een die brandgevaarlijk is, als je dan ziet wat voor houding Ferroli daarin heeft genomen :X :X . Dan kom je er bij nooit meer in. Zo staat er nog 1 merk op mijn zwarte lijst die zijn eigen monteurs kosten belangrijker vond dan brandgevaar afwenden. Dat soort merken komen er bij mij niet meer in.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S, Houten

• reneeke1970
Is enkel om je te behoeden voor valkuilen.
Als je snapt hoe het werkt, dan weet je dat het onzin is.

1 PVoutput . Dongen NB

• peligro2k
AUijtdehaag schreef op zondag 29 maart 2020 @ 12:39:
@peligro2k Bituplan?
https://schletter-group.c...or-schuine-daken/?lang=nl (bij speciale bevestigingoplossingen)

Ziet er naar uit dat de stoeptegels ook zijn ingeslepen.
Bedankt voor de tip! Heb je er heel toevallig zelf ervaringen mee?

Acties:
  • +1Henk 'm!
@peligro2k Nee helaas.

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 23-05 13:31
Sinds deze week zonnepanelen, maar nu begin ik me af te vragen of mijn omvormer sterk genoeg is. Of dat ik misschien beter 1 slag zwaarder moet hebben. Zie ook de volgende overzichten:

Hij staat al 2 dagen achter elkaar op 3,68 / 3,67kW.

De setup is:
35 graden Zuid/West
12x QCELLS G8 340Wp full Black
12x 370 Optimizers
SolarEdge hd wave 3680

Ben benieuwd naar jullie mening. Aangezien die nu al op z'n top zit kwa omvormer, vraag ik me af of die niet te ligt is voor deze setup. Ik weet ook niet precies of de zon kracht nog hoger gaat worden wat verder in het jaar.

Een linkje naar pvoutput:
https://pvoutput.org/list.jsp?sid=74443

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

g00gle schreef op zondag 29 maart 2020 @ 14:23:
Sinds deze week zonnepanelen, maar nu begin ik me af te vragen of mijn omvormer sterk genoeg is. Of dat ik misschien beter 1 slag zwaarder moet hebben. Zie ook de volgende overzichten:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De setup is:
35 graden Zuid/West
12x 370 Optimizers
SolarEdge hd wave 3680

Ben benieuwd naar jullie mening. Aangezien die nu al op z'n top zit kwa omvormer, vraag ik me af of die niet te ligt is voor deze setup. Ik weet ook niet precies of de zon kracht nog hoger gaat worden wat verder in het jaar.

Dat is alleen nu en de rest van het voorjaar met pieken, je zal zien dat hij van de zomer er netjes onder blijft, je moet er geestelijk tegen kunnen maar je verlies is nihil. Ik zou zeggen precies goed, kan je er niet tegen een 4000 gaan halen.

• pleio65
Andre1973 schreef op zondag 29 maart 2020 @ 11:42:
[...]

Gaat t nou om optimizers van SE of tigo's? dat zijn 2 heel verschillende dingen.
Ik wil 2x Tigo bij plaatsen op string 2. Deze 2 op west oriëntatie. De andere 4 zijn zuid-zuid-oost.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DutchTaz
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 25-05 00:18
Topic gestart voor aanschaf van mijn panelen, dank voor de reacties:
https://gathering.tweaker...message/61913182#61913182

Acties:
  • +3Henk 'm!

• zandstraat
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 27-02 21:27
Het was afgelopen week precies 5 jaar geleden dat onze eerste 16 zonnepanelen geïnstalleerd werden, vanwege het succes van de eerste 16, hebben wij het systeem 12 maanden later uitgebreid tot 26 panelen.
Alle panelen zijn uitgerust met Enphase micro omvormers.

De uitbreiding naar 26 panelen was vooral vanwege de aanschaf van een L/W Warmtepomp.
Wegens de gunstige saldeer regeling is onze energierekening ondanks de WP beperkt tot het minimum.
Wat ons betreft was en is de aanschaf van de zonnepanelen onze beste investering ooit.

Het voordeel van de Enphase omvormers is dat deze feilloos en geruisloos werken, daarbij worden ze regelmatig en automatisch voorzien van software updates. met de meest recente update februari dit jaar.

Na installatie van de warmtepomp in 2017 is ons gasverbruik van 1600 M³ inmiddels gereduceerd tot 200 M³ voor sanitair water.

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:03

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De setup is:
35 graden Zuid/West
12x 370 Optimizers
SolarEdge hd wave 3680

Bedoel je de 3,68kWp links-bovenin? Daar zou het totaalvermogen van de geïnstalleerde panelen moeten staan. (12*340=4080Wp of 4,08kWp). Dit wordt door je installateur in de backoffice van SolarEdge ingevoerd.
Ik zie verder in je grafieken geen aftopping en dat had je de afgelopen dagen zeker gezien, waren optimale omstandigheden voor aftoppen.
Hoe meer het richting de zomer gaat, hoe warmer de panelen worden en dan produceren ze minder. Als je afgelopen week geen aftopping hebt gehad dan ga je dat van de zomer zeker niet hebben.

[Voor 6% gewijzigd door Niek_ op 29-03-2020 20:05]

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 27-05 22:57
Inmiddels al veel gelezen (hier en op andere sites), maar hoe kies je nu de juiste omvormer?

Ik ben voornemens om het dak van mijn garage (oost-west, 45 graden) vol te leggen met 6 x 340wp panelen (2x) om zo efficiënt mogelijk te maken van de dakoppervlakte die ik heb. Logging en prijs snap ik nog wel, startspanning ook. Is het enige dat overblijft dan de max belasting per string (i.c.m. totaal vermogen)?

• BarryH
ja en rendement.
in jouw situatie is het vooral belangrijk dat de 2 mppts hebt en dat je per mppt ca1800Watt aankan, in totaal zal 3000watt genoeg zijn

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:32
gastje01 schreef op zondag 29 maart 2020 @ 20:24:
Inmiddels al veel gelezen (hier en op andere sites), maar hoe kies je nu de juiste omvormer?
Je plan modelleren in Sunny Design Web.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 + Ubbink AirExcellent. Stuur DM voor €50 Raisin bonus.

• gastje01
Andrehj schreef op zondag 29 maart 2020 @ 20:42:
[...]
Je plan modelleren in Sunny Design Web.
Dat had ik reeds gedaan, maar daar komen (nog al logisch) alleen de SMA omvormers uit. Ik ben inmiddels zover dat ik een 3600w model moet hebben met 2 trackers. Gaat me vooral om hoe de merken onderling zich verhouden. SMA is namelijk (flink) duurder dan bijvoorbeeld Growatt. Hierdoor lever ik lokale monitoring in, maar het kan niet dat het prijsverschil enkel daar in zit.

• reneeke1970
gastje01 schreef op zondag 29 maart 2020 @ 21:11:
[...]

Dat had ik reeds gedaan, maar daar komen (nog al logisch) alleen de SMA omvormers uit. Ik ben inmiddels zover dat ik een 3600w model moet hebben met 2 trackers. Gaat me vooral om hoe de merken onderling zich verhouden. SMA is namelijk (flink) duurder dan bijvoorbeeld Growatt. Hierdoor lever ik lokale monitoring in, maar het kan niet dat het prijsverschil enkel daar in zit.
12×340×60 procent is hooguit 2400 watt gezamenlijk.

1 PVoutput . Dongen NB

• gastje01
reneeke1970 schreef op zondag 29 maart 2020 @ 21:22:
[...]

12×340×60 procent is hooguit 2400 watt gezamenlijk.
Dan mis ik even hoe je aan die 60% komt?

Als ik de standaard efficiëntie plaatjes zoek kom ik rond de 75-80% rendement per paneel? Wellicht terug naar de tekentafel dan. Ik was uit gegaan van 12 Panelen X 340 WP X 75% = 3060W. Sommige rekentools laten iets optimistischere waarden zien. Eventueel zou een 3000W omvormer ook kunnen, aftoppen zal minimaal zijn, maar als ik jou mag geloven komt dit helemaal niet voor?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rouske
@gastje01 ik denk dat jij naar jaar opbrengst tabellen kijkt en zo op die 75-80% komt, maar dat is iets heel anders dan het piekvermogen van O/W samen.

• gastje01
@Rouske Check, net als je denkt dat je t begint te snappen...

Als die 60% een hard nummer is (liggen op 1 graden na exact ook-west) dan zou ik met een kleinere omvormer toe kunnen, weer 100-150e die ik niet terug hoef te verdienen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Wimhaw
@Rol-Co @BarryH @Rouske
Ik heb vandaag wat tijd gehad om wat huiswerk te doen.
Hieronder de grafieken van mijn systeem en nog een grafiek van 1 april toen alles nog wel werkte.

Afgelopen jaar onder vergelijkbare omstandigheden.

In de laatste curve zie je duidelijk dat het voltage onder de 600V blijft en dat pas als een deel in de schaduw komt te liggen het Voltage boven de 600V komt en dus weinig gaat opleveren.

Frequenty heb ik ook gecontroleerd en hier zie ik geen afwijkingen op max een paar 100ste na. Dat zit wel snor.
Ik heb net de supplier/monteur een mail gestuurd dat op basis van de gemeten gegevens (incl die van Stedin) de omvormer defect is en dat ik op basis van garantie volgens Nederlands recht ik minstens 2 jaar recht heb op support van hun. En in het ergste geval dat de omvormer wordt vervangen.

Wat er uit gaat komen weet ik niet maar dat laat ik jullie wel weten.

[Voor 11% gewijzigd door Wimhaw op 29-03-2020 22:56]

• g00gle
Niek_ schreef op zondag 29 maart 2020 @ 20:03:
[...]

Bedoel je de 3,68kWp links-bovenin? Daar zou het totaalvermogen van de geïnstalleerde panelen moeten staan. (12*340=4080Wp of 4,08kWp). Dit wordt door je installateur in de backoffice van SolarEdge ingevoerd.
Ik zie verder in je grafieken geen aftopping en dat had je de afgelopen dagen zeker gezien, waren optimale omstandigheden voor aftoppen.
Hoe meer het richting de zomer gaat, hoe warmer de panelen worden en dan produceren ze minder. Als je afgelopen week geen aftopping hebt gehad dan ga je dat van de zomer zeker niet hebben.
Hi Niek, bedankt voor je antwoord! Dan maak ik me geen zorgen meer over of de omvormer misschien te zwak is. Maakt het nog uit dat de installateur daar 3,68kW heeft neergezet? Of is het maar 'n getal?

• Rouske
gastje01 schreef op zondag 29 maart 2020 @ 22:32:
@Rouske Check, net als je denkt dat je t begint te snappen...

Als die 60% een hard nummer is (liggen op 1 graden na exact ook-west) dan zou ik met een kleinere omvormer toe kunnen, weer 100-150e die ik niet terug hoef te verdienen.
Dat zal @reneeke1970 vast wel weten, maar volgens mij is ook de dakhoek van enige invloed.
Een 30° dak geeft een hogere piek dan een 45° dak, maar waar die 60% bij hoort weet ik niet.

Oeps :$, jij hebt een 45° dak lees ik, dus daar zal die 60% dan vast bij horen.
@reneeke1970 Welk percentage hoort bij een 30° dak?

[Voor 12% gewijzigd door Rouske op 29-03-2020 23:05]

• Rouske
@Wimhaw maar welke landen norm en NEN of andere nummers staat er ingesteld op de omvormer?

En wat laat de grafiek van de AC spanning op 2019-04-01 zien?

Niet dat ik er super veel ervaring mee heb, maar dacht al een keer eerder de volgende zaken gelezen te hebben die misschien uitkomst bieden?

Is het een idee om een flinke verbruiker voor langere tijd op de 3e fase aan te zetten om die spanning omlaag te krijgen?
Of de 3e fase op alle punten tussen omvormer en meterkast nalopen of die overal goed contact maakt?
Meten wat de spanning bij de omvormer is en in de meterkast, eventueel ook de andere fasen meten om te zien of er een afwijking is?

[Voor 5% gewijzigd door Rouske op 29-03-2020 23:26]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• reneeke1970
Rouske schreef op zondag 29 maart 2020 @ 23:00:
[...]

Dat zal @reneeke1970 vast wel weten, maar volgens mij is ook de dakhoek van enige invloed.
Een 30° dak geeft een hogere piek dan een 45° dak, maar waar die 60% bij hoort weet ik niet.

Oeps :$, jij hebt een 45° dak lees ik, dus daar zal die 60% dan vast bij horen.
@reneeke1970 Welk percentage hoort bij een 30° dak?
Ik zit met 15 graden op ruim 70 procent.
Heb iemand hier met 45 graden wel eens horen zeggen dat hij hooguit 60 haalt.
Geloof niet dat er zo een tabel voor is.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:03
g00gle schreef op zondag 29 maart 2020 @ 22:59:
[...]

Hi Niek, bedankt voor je antwoord! Dan maak ik me geen zorgen meer over of de omvormer misschien te zwak is. Maakt het nog uit dat de installateur daar 3,68kW heeft neergezet? Of is het maar 'n getal?
Voor de werking van het systeem maakt het niks uit, het is maar een getal.

• Rol-Co

Rol-Co

Wimhaw schreef op zondag 29 maart 2020 @ 22:50:
@Rol-Co @BarryH @Rouske
Ik heb vandaag wat tijd gehad om wat huiswerk te doen.
Hieronder de grafieken van mijn systeem en nog een grafiek van 1 april toen alles nog wel werkte.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Afgelopen jaar onder vergelijkbare omstandigheden.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
In de laatste curve zie je duidelijk dat het voltage onder de 600V blijft en dat pas als een deel in de schaduw komt te liggen het Voltage boven de 600V komt en dus weinig gaat opleveren.

Frequenty heb ik ook gecontroleerd en hier zie ik geen afwijkingen op max een paar 100ste na. Dat zit wel snor.
Ik heb net de supplier/monteur een mail gestuurd dat op basis van de gemeten gegevens (incl die van Stedin) de omvormer defect is en dat ik op basis van garantie volgens Nederlands recht ik minstens 2 jaar recht heb op support van hun. En in het ergste geval dat de omvormer wordt vervangen.

Wat er uit gaat komen weet ik niet maar dat laat ik jullie wel weten.
En de temperatuur?

Die 3e fase gaat wel extreem hoog t.o.v de andere 2, zit daar weinig verbruik op?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Laatst online: 15:20

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De setup is:
35 graden Zuid/West
12x 370 Optimizers
SolarEdge hd wave 3680

Tja op Zuid west met 4000Wp had ik ook een SE 4000H genomen!
Ik haat aftoppen. Maar je hebt nu wel ongeveer € 50,- bespaard met deze omvormer.
Om dat in te halen moet de 4000 wel (50 delen door 21ct/kWh) 238kWh meer opbrengst binnen halen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• lifefix
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22-05 19:25
Ik mag mij eigen hier ook aanmelden.
Zo juist 8x canadian solar panelen besteld van 365Wp, met daarbij 2x APS QS1 MO.
Ze komen op een Flat fusion oost west te liggen op mijn plat dak.

Nu lees ik alleen ineens wat minder goede reviews over AP Systems.
Zijn er hier mensen die het hebben liggen? Wat is jullie mening?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• g00gle
ApC_IcE schreef op maandag 30 maart 2020 @ 08:44:
[...]

Tja op Zuid west met 4000Wp had ik ook een SE 4000H genomen!
Ik haat aftoppen. Maar je hebt nu wel ongeveer € 50,- bespaard met deze omvormer.
Om dat in te halen moet de 4000 wel (50 delen door 21ct/kWh) 238kWh meer opbrengst binnen halen.
Klopt, dit was bijvoorbeeld gisteren:

(Dit was de volledige piek)

Dat heeft het systeem zaterdag niet gehaald, ik vraag me dus af of het zin heeft om mijn installateur te vragen of hij hem kan wisselen voor een 4k. Als het verlies minimaal is vindt ik het niet nodig dat hij er tijd insteekt.

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:01

DropjesLover

Dit dus ->

Ik heb me aangemeld voor de eigenhuis actie via 365zon.
16x CanadianSolar 305Wp, Goodwe 3000 omvormer en, zonder discussie, op 5 panelen Tigo optimisers (ik heb op maar 5 panelen een deel van de dag schaduw).

Een dingetje wel waar ik van hoorde.
Bij een SolarEdge parallel systeem staat er, wanneer het systeem uit staat, maar 1 a 2 volt op de panelen.
Maar bij een serie-systeem staat er, wanneer het systeem uit staat, nog steeds het totale stringvoltage op alle panelen.

Hoe zit dat precies en hoe gevaarlijk is het om wel spanning op je dak te hebben?

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik zie overigens net dat ik delivery heb op 2 fases maar de andere fase heeft nog usage (domoticz). Dus volgens mij lever ik technisch terug op 2 fases maar de andere verbruik nog wat. Mocht salderen komen te vervallen dan kan het dus zijn dat je teruglevert voor een lagere prijs dan dat je verbruikt, ook al wek je genoeg op. Hoe bepaalt de omvormer op welke fase hij teruglevert ? Of verdeelt hij het gewoon netjes over de 3 fases en gebruikt 1 fase gewoon meer dan hij teruglevert?

• ApC_IcE
  • Laatst online: 15:20

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

g00gle schreef op maandag 30 maart 2020 @ 08:59:
[...]

Klopt, dit was bijvoorbeeld gisteren:
[Afbeelding]
(Dit was de volledige piek)

Dat heeft het systeem zaterdag niet gehaald, ik vraag me dus af of het zin heeft om mijn installateur te vragen of hij hem kan wisselen voor een 4k. Als het verlies minimaal is vindt ik het niet nodig dat hij er tijd insteekt.
Omruilen voor een 4k? je bedoelt een 4000H denk ik? (4k = 3fase omvormer)v :>

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

Viper® schreef op maandag 30 maart 2020 @ 09:19:
Ik zie overigens net dat ik delivery heb op 2 fases maar de andere fase heeft nog usage (domoticz). Dus volgens mij lever ik technisch terug op 2 fases maar de andere verbruik nog wat. Mocht salderen komen te vervallen dan kan het dus zijn dat je teruglevert voor een lagere prijs dan dat je verbruikt, ook al wek je genoeg op. Hoe bepaalt de omvormer op welke fase hij teruglevert ? Of verdeelt hij het gewoon netjes over de 3 fases en gebruikt 1 fase gewoon meer dan hij teruglevert?
De omvormer is hartstikke "dom" en levert gewoon terug op alle 3 de fases.

Mocht je op 2 fases terugleveren en op 1 fase netto gebruiken maakt dat voor het salderen niets uit. De "slimme" meter geeft door dat er op moment x y hoeveelheid energie gebruikt/teruggeleverd is. Als je dus op de ene fase verbruikt en op de andere teruglevert wordt dat in de totaal-tellerstand gewoon verrekend met elkaar. De energiemaatschappij krijgt immers alleen de tellerstand door.

BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• Wimhaw
Rol-Co schreef op maandag 30 maart 2020 @ 08:43:
[...]
Die 3e fase gaat wel extreem hoog t.o.v de andere 2, zit daar weinig verbruik op?
Qua verbruik op de derde fase zou ik niet weten wat er allemaal op zit.
De lijn zelf is door Stedin opgemeten en zij zeggen dat alles okay is en binnen de specificaties. Ze zien ook de hogere waarde bij het transformator huisje.

Gisterenmiddag had ik maar max 0.8kWh verbruik. Dit was op 1 van de momenten dat ik zelf nagenoeg weinig opwekte.

Temperatuur van de omvormer is nog steeds lager dan de zomer periode, waar het wel goed is gegaan.

Ter info:
Op een werkschakelaar na zit er tussen meterkast en omvormer niets. Deze zit direct onder de omvormer.

Dus als phase 3 het probleem is zou Stedin deze omlaag moeten brengen.

• g00gle
ApC_IcE schreef op maandag 30 maart 2020 @ 09:32:
[...]

Omruilen voor een 4k? je bedoelt een 4000H denk ik? (4k = 3fase omvormer)v :>
Sorry inderdaad een SE4000H.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BarryH
Wimhaw schreef op maandag 30 maart 2020 @ 09:44:
[...]

Qua verbruik op de derde fase zou ik niet weten wat er allemaal op zit.
De lijn zelf is door Stedin opgemeten en zij zeggen dat alles okay is en binnen de specificaties. Ze zien ook de hogere waarde bij het transformator huisje.

Gisterenmiddag had ik maar max 0.8kWh verbruik. Dit was op 1 van de momenten dat ik zelf nagenoeg weinig opwekte.

Temperatuur van de omvormer is nog steeds lager dan de zomer periode, waar het wel goed is gegaan.

Ter info:
Op een werkschakelaar na zit er tussen meterkast en omvormer niets. Deze zit direct onder de omvormer.

Dus als phase 3 het probleem is zou Stedin deze omlaag moeten brengen.
In NL is volgens Wikipedia de afspraak (Wikipedia: Lichtnet) :
In Nederland zijn normen opgesteld waar de spanning aan dient te voldoen. Deze normen zijn vastgelegd als NEN-EN 50160. Voor de spanning is afgesproken dat de spanning naar beneden toe nooit meer dan 15% mag afwijken (195,5 volt) en naar boven nooit meer dan 10% (253 Volt). Gedurende minimaal 95% van de meettijd mag de spanning niet meer dan 10% naar beneden afwijken (207 Volt).

Echter als op je omvormer staat ingesteld dat de marge anders is, kan je problemen krijgen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22-05 21:32
DropjesLover schreef op maandag 30 maart 2020 @ 09:18:
Ik heb me aangemeld voor de eigenhuis actie via 365zon.
16x CanadianSolar 305Wp, Goodwe 3000 omvormer en, zonder discussie, op 5 panelen Tigo optimisers (ik heb op maar 5 panelen een deel van de dag schaduw).

Een dingetje wel waar ik van hoorde.
Bij een SolarEdge parallel systeem staat er, wanneer het systeem uit staat, maar 1 a 2 volt op de panelen.
Maar bij een serie-systeem staat er, wanneer het systeem uit staat, nog steeds het totale stringvoltage op alle panelen.

Hoe zit dat precies en hoe gevaarlijk is het om wel spanning op je dak te hebben?
Mits het goed gemonteerd is is het niet gevaarlijk. En als SE uit is, ga ik er vanuit dat het donker is anders werkt het systeem niet. En dan doet je seriesysteem ook niet veel...

Je hebt ook spanning in al je elektra leiding werk in je woning. Val je hier over en is dit gevaarlijk?
@DropjesLover
4880 Wp op een 3000 watt omvormer?
Oost/west wellicht?

[Voor 82% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-03-2020 12:09]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

AUijtdehaag schreef op maandag 30 maart 2020 @ 11:44:
@DropjesLover
4880 Wp op een 3000 watt omvormer?
Oost/west wellicht?
Noord-oost en zuid-West inderdaad
thefox154 schreef op maandag 30 maart 2020 @ 11:23:
[...]

Mits het goed gemonteerd is is het niet gevaarlijk. En als SE uit is, ga ik er vanuit dat het donker is anders werkt het systeem niet. En dan doet je seriesysteem ook niet veel...

Je hebt ook spanning in al je elektra leiding werk in je woning. Val je hier over en is dit gevaarlijk?
True...

BThGvNeOA

Pagina: 1 ... 99 100 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

[font size=20][bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic[/bgcolor][/font]. :Y
Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
Loggen naar PV output? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
en hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee