Rol-Co schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 17:11:
[...] Ik heb op een bestaand dak waar 8 poly panelen van 240Wp op lagen in verschillende hoek(4 op schuin dak en 4 op dakkapel) maar in 1 string gewoon 8 mono panelen 60 cel 260Wp (4 op schuin schuurdak, 2 achter op plat dak en 2 op dakkapel naast de poly panelen) in een andere string parallel erbij gezet, enige waar je naar moet kijken is dat je omvormer de dubbele amperage aan kan. Meeste omvormers kunnen geen 16A op 1 mppt.
Hebben de panelen in de zelfde string dan wel dezelfde oriëntatie?
Dat wil zeggen dat de sterkste string ongeveer het mpp bepaald.
De zwakste moet maar zien hoeveel die nog bij kan dragen op de spanning van de mpp van de sterkste.
Als dat toevallig ook het mpp van de zwakste is, dan heb je geen verlies door het parallel zetten.
Maar alle cellen die parallel / serieel met elkaar zijn verbonden beïnvloeden elkaar op de een of andere manier.
Naalroc schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 19:26:
Nu we het toch weer eens hebben over parallel strings, herhaal ik mijn vraag van begin van deze week. waarop ik geen enkele respons heb gekregen:
Vraag over SMA 8.0:
Als ik 2 identieke strings (gelijk aantal panelen 2 x 14, allemaal hetzelfde, 315Wp) op de A ingang parallel zet, maar 1 ervan krijgt schaduw, heeft dit een effect op de andere string/totale opbrengst?
Of kan ik die beter apart zetten, 1 op A en 1 op B? [...]
Krijgen alle schaduwstring panelen tegelijk dezelfde schaduw op de korte kant? (door alle substring heen)
Dan maakt het niet veel uit, je beschaduwde string valt bijna helemaal terug alsof hij helemaal beschaduwd is.
Omdat de stroom terug valt, en de spanning gelijk blijft. Door de onbeschaduwde string.
Afhankelijk van hoeveel schaduw (% licht) en welk deel van de panelen in de schaduw ligt en de verdeling ervan kan de invloed erg verschillen. Tussen geen invloed en het verlies van de opbrengst van het nog beschenen deel van de schaduw string.
Als de stroom/spanning grafiek geen scherpe knik heeft maar een flauwe, dan kan bij een voldoende lange string misschien één substring van een paneel met harde schaduw zonder veel verlies worden opgevangen door de omvormer door op de mpp spanning van de beschaduwde string te gaan zitten, met de stroom van beide.
Modernere e/o efficiëntere panelen hebben een scherpere knik.
Maar; zolang je de mogelijkheid hebt (mppt over) kan je die beter benutten.
Voor details eigen topic met alle foto's...