Even een vraag aan de omvormer deskundigen.
Wij hebben een PV-installatie bestaande uit 125 panelen van 125 Wp (half oost en half west), opgebouwd uit totaal 6 strings en 6 omvormers (SMA 2100TL). De panelen zijn van Kyocera.
Voordat je nu vraagt waarom 6 aparte omvormers? Wel, toen we de installatie plaatsten (2003), waren er nog geen omvormers met meerdere MPPT's.
De zes omvormers zijn verdeeld over drie fasen. Afgezekerd via eigen automaten (16A) maar uiteindelijk naar hoofdzekeringen 3 x 25A.
Omdat we de helft van de panelen op oost en de helft op west hebben liggen, komt ons piekvermogen niet boven de 11 kW uit.
Dat betekent dus ongeveer 16A per fase.
Ik wil nog extra panelen gaan plaatsen op een nog te bouwen tuinhuis (zuid-uitrichting). Dat zullen er 10 stuks worden. Ergens tussen 300 en 350 Wp/stuk. Laten we even uitgaan van 350 Wp. Dan krijg ik er dus 3,5 kWp bij. Dat is met een stroom van 15A dus teveel om nog aan één van de fases toe te voegen.
Kennen jullie een kleine omvormer 3-3,5 kW die een driefasige uitgang heeft?
Of moet ik met omvormertjes per paneel gaan werken?
Even ter verduidelijking: we produceren nu afhankelijk van de instraling tussen 10.500 en 12.000 kWh/jaar. Dat wordt gebruikt voor het normale huishoudelijke verbruik, een warmtepomp en 2 el. auto's.
Voor details van het verbruik, zie onze website:
https://geen-energiereken...y.com/sankey-diagram.html
We komen daarmee in de goede jaren net op nul uit, maar in de slechtere jaren lukt dat net niet meer. Vandaar de wens om nog wat uit te breiden.