Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 98 ... 101 Laatste
Acties:
  • 635.636 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 10:19
Het is niet heet, gewoon handwarm zegmaar.
Verplaatsen kan niet want de groepenkast zit vol.

Ik kijk het aan en hou het in de gaten! Thanks voor de antwoorden 👍🏼👍🏼

Acties:
  • 0 Henk 'm!
foutje

[ Voor 91% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-03-2020 18:30 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• benkruk
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 28-03-2024
Als een automaat handwarm is geen probleem. Als deze echt heet is (je vinger er geen 10 seconden op kunnen houden) is er een probleem. Verkleuring van de automaat zeer zeker problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evert134
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 15-09 12:43
Hallo ik heb een vraag ik heb sinds enkele weken zonnepanelen en de offerte was voor 2560WP door 8 320 WP panelen.
Nu zag ik alleen dat op de Solis omvormer 2000W staat. en volgens de app heeft hij een keer 2200W geleverd maar geen 2560.

klopt dit of is de omvormer niet zwaar genoeg?

Steam: Evert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:15

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Evert134 schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 19:06:
Hallo ik heb een vraag ik heb sinds enkele weken zonnepanelen en de offerte was voor 2560WP door 8 320 WP panelen.
Nu zag ik alleen dat op de Solis omvormer 2000W staat. en volgens de app heeft hij een keer 2200W geleverd maar geen 2560.

klopt dit of is de omvormer niet zwaar genoeg?
Welke orientatie en hellingshoek liggen de panelen?
Heb je een foto van het dak?

Oftewel noord-oost-west-zuid en hellingshoek van x graden?

Als panelen bijvoorbeeld op de oost kant liggen heb je soms aan een kleinere omvormer genoeg. Dit omdat ze niet altijd hun max halen.
Ook kan een onderdimensionering (kleinere omvormer dan Wp) soms beter uitpakken qua opbengst/investering/terugverdien tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Evert134
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 15-09 12:43
ApC_IcE schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 19:57:
[...]

Welke orientatie en hellingshoek liggen de panelen?
Heb je een foto van het dak?

Oftewel noord-oost-west-zuid en hellingshoek van x graden?

Als panelen bijvoorbeeld op de oost kant liggen heb je soms aan een kleinere omvormer genoeg. Dit omdat ze niet altijd hun max halen.
Ook kan een onderdimensionering (kleinere omvormer dan Wp) soms beter uitpakken qua opbengst/investering/terugverdien tijd.
Hallo ik heb een schuin dak dat op zuid west staat. hellingshoek weet ik niet. Er staat 26 graden in de app die ik heb maar ik denk dat dat er standaard in staat.
ik zou morgenmiddag een foto kunnen uploaden. Ik weer ook niet of het erg is of dat een 2000 WP omvormer wel meer aankan.

[ Voor 8% gewijzigd door Evert134 op 25-03-2020 21:54 ]

Steam: Evert

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-09 22:26

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Evert134 schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 21:53:
[...]

Hallo ik heb een schuin dak dat op zuid west staat. hellingshoek weet ik niet. Er staat 26 graden in de app die ik heb maar ik denk dat dat er standaard in staat.
ik zou morgenmiddag een foto kunnen uploaden. Ik weer ook niet of het erg is of dat een 2000 WP omvormer wel meer aankan.
In de specs van de omvormer staat een VDC max een Vmpp en een maximale stroom.
De I MPP (mpp stroom) moet ie aankunnen.
De Voc van het paneel x het aantal panelen *110% moet minder zijn dan de maximale DC spanning.
En het aanal keer de panelen * de Vmpp van het paneel moet zowel *90% als *110% binnen de Vmpp van de omvormer vallen.
Dan gaat ie niet stuk.

Het is niet ongebruikelijk dat het maximale aantal W van de omvormer ongeveer 0,85 is van het aantal Wp op het dak als dat in 1 richting ligt. dat noemen ze onder dimensioneren.
dat geeft een wat goedkopere omvormer en die besparing is vaak net zo groot als de opbrengst die je weggooit door aftoppen in een levensduur van de omvormer.
Ook kan het zin de de omvormer elke dag iets eerder start en iets langer door gaat met produceren dan een wat zwaardere omvormer, maar dat is wel een deel speculatie.

Vooral de offerte word er goedkoper door en gezien ze weten dat er meestal meerdere offertes op tafel liggen en er vaak toch naar de prijs word gekeken.........

Heel erg is het niet. het resultaat van aantal panelen en Wp daarvan haal je maar af en toe (koude dag, windje, wolkje en dan als het wolkje weg ie piekt ie even, omdat een koud paneel het even beter doet dan een warm paneel.
Maar je moet wel tegen een vlak kantje (aftoppen) aan de bovenkant van de parabool kunnen. En die zie je vooral in deze tijden dat het fris is buiten met een windje, met een maand of 2 is dat weer over.

[ Voor 5% gewijzigd door Andre1973 op 26-03-2020 00:52 ]

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

Evert134 schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 21:53:
[...]

De omvormer gaat niet stuk en zou voor kortere periodes 2200W kunnen leveren blijkbaar.
Op Zuid west met 2500+ wp zou ik een 2500 nemen aangezien je dan niet aftopt.
Maar wat hierboven gezegd word is gewoon zo. Er zijn maar een paar momenten per jaar dat die aftopt en in de levensduur van de omvormer zal de besparing gelijk zijn aan wat je aan stroom "mist".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:00

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

ApC_IcE schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 08:10:
[...]

De omvormer gaat niet stuk en zou voor kortere periodes 2200W kunnen leveren blijkbaar.
Op Zuid west met 2500+ wp zou ik een 2500 nemen aangezien je dan niet aftopt.
Maar wat hierboven gezegd word is gewoon zo. Er zijn maar een paar momenten per jaar dat die aftopt en in de levensduur van de omvormer zal de besparing gelijk zijn aan wat je aan stroom "mist".
Als het maar niet te lang is, zoals dit bijv, 4000Wp op een 2000W :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zINHw-Nrj8SW4OwjUrYSG2NXkaU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yPDvFMgeE5hihCSSFXYq99MQ.jpg?f=fotoalbum_large

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

Rol-Co schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 08:36:
[...]

Als het maar niet te lang is, zoals dit bijv, 4000Wp op een 2000W :)

[Afbeelding]
Hier gaan mijn nekharen van overeind staan @Rol-Co
Hier moet een grotere omvormer op O-)`

Hier 4870Wp op een SE 5K
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SQlokRmJ5AhnEq1l8vgnV19REQU=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/RQsI7yOYVvIafME4tLz1pvz7.png?f=fotoalbum_medium O+

[ Voor 26% gewijzigd door ApC_IcE op 26-03-2020 08:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

ApC_IcE schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 08:45:
[...]

Hier gaan mijn nekharen van overeind staan @Rol-Co
Hier moet een grotere omvormer op O-)`

Hier 4870Wp op een SE 5K
[Afbeelding] O+
Is opgelost inmiddels :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i0he9yxYveIPMoilNFIJ0JUZrp4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bHzVPIIW7o3nJcv99vRAXK0r.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand een idee hoe hoog een omnik 3000 kan? Hij lijkt te stoppen op een 2945W maar kan ook toevallig de max van de panelen zijn die dag, er zit aan alle kanten wel wat randjes schaduw, pijpjes enz.

[ Voor 13% gewijzigd door Rol-Co op 26-03-2020 08:57 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

Rol-Co schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 08:54:
[...]

Is opgelost inmiddels :)

[Afbeelding]

Iemand een idee hoe hoog een omnik 3000 kan? Hij lijkt te stoppen op een 2945W maar kan ook toevallig de max van de panelen zijn die dag, er zit aan alle kanten wel wat randjes schaduw, pijpjes enz.
Dank je nu slaap ik stukken beter :z :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Nou Domoticz weer gefixed, clean install moeten doen.
Helaas wel al m'n data tot nu toe kwijt, blijkbaar staat backup standaard uit
Up en running en atm 4.3kWh terugleveren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 22:04
Ik weet niet of meer mensen deze website kennen, maar we hebben met deze dagen een goede inbreng van de zon met het energieverbruik van Nederland.

Gisteren is bijna 83% opgewekt van de zonnepanelen

We hebben het dan over de duurzame opwekking

https://energieopwek.nl

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goof2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:21
MdO82 schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 11:29:
Ik weet niet of meer mensen deze website kennen, maar we hebben met deze dagen een goede inbreng van de zon met het energieverbruik van Nederland.

Gisteren is bijna 83% opgewekt van de zonnepanelen

We hebben het dan over de duurzame opwekking

https://energieopwek.nl
Het leek me vrij weinig, maar standaard staan er heel wat bronnen uit, als je alles aanzet kom je op 41,93% van de duurzame energiebronnen.
De gas en kolencentrale worden niet meegenomen in het overzicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freezer818
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 02-09 16:12
Ik heb sinds vorig jaar juni mijn panelen liggen en begin me toch ten zeerste af te vragen of onderstaande verkleuring invloed heeft op mijn opbrengsten. Volgens de leverancier maakt het uiteraard geen verschil maar ik kan de verschillen tussen oost en west niet helemaal verklaren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aKHUKAJOO3mPokzlwDftsLyIk9g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gKOyw7HkL4JrKEfN25YQskAL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/71PhqnL-gZc152xPCEmuVyGODT0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Dlsfoh4S4A1I488vGUKdYH3V.jpg?f=fotoalbum_large
(Er zijn na deze foto nog 4 panelen bijgelegd)

Het is een oost/west opstelling met 2x10 320Wp panelen op een Growatt 5500 MTL-s omvormer. Het verkleurde paneel ligt in de westelijke richting. De installatie ligt niet exact op het zuiden maar ongeveer 25 graden verdraaid richting het westen (azimuth 205 graden). Ik weet dus niet of het verschil komt door de verdraaiing t.o.v. het zuiden of omdat er 1 paneel is wat minder goed werkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n2JK2UB_YTOJMoMXoKWLZqWWzXA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5FM4QbcdiCnXjKaOiI0dr9jg.png?f=fotoalbum_large
25-03-2020

Sochtends heb ik een even schaduw waardoor de oost-panelen nog niet optimaal werken.
Max amperage oost = 6.9
Max amperage west = 5.5

Kan iemand verklaren of deze grafiek (bij een verdraaiing van 25 graden) reëel is?

"In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
In welke richting liggen de panelen op het oosten en in welke richting die op het westen? het lijkt op
Oost: = 90graden + 25 graden = 115 graden
West = 270 graden + 25 graden = 295 graden
Dan is het niet gek dat west het een stuk minder doet.
Je kan even een sommetje maken met de instralingstabel uit de openingspost en dan moet je eigenlijk de jaaropbrengst vergelijken.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezer818
BarryH schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 14:46:
In welke richting liggen de panelen op het oosten en in welke richting die op het westen? het lijkt op
Oost: = 90graden + 25 graden = 115 graden
West = 270 graden + 25 graden = 295 graden
Dan is het niet gek dat west het een stuk minder doet.
Je kan even een sommetje maken met de instralingstabel uit de openingspost en dan moet je eigenlijk de jaaropbrengst vergelijken.
Ja de +- 25 graden klopt. Ik heb de vergelijking gemaakt met en kom op een -3% voor de west opstelling en +4% voor de oost opstelling t.o.v. een perfecte oost/west opstelling. Dat is een relatief verschil van 7% maar uit de grafieken lijkt het meer te zijn. Ik kan helaas niet de opbrengst per MPPT uitlezen in de software van de omvormer.

Enige andere oplossing die ik kan verzinnen is om het verkleurde paneel om te wisselen met een paneel in de oost-opstelling en kijken of er een verschil ontstaat t.o.v. een vergelijkbare dag. Weet iemand uberhaupt wat de aanleiding is van de verkleuring?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Freezer818 schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 15:25:
[...]

Ja de +- 25 graden klopt. Ik heb de vergelijking gemaakt met en kom op een -3% voor de west opstelling en +4% voor de oost opstelling t.o.v. een perfecte oost/west opstelling. Dat is een relatief verschil van 7% maar uit de grafieken lijkt het meer te zijn. Ik kan helaas niet de opbrengst per MPPT uitlezen in de software van de omvormer.

Enige andere oplossing die ik kan verzinnen is om het verkleurde paneel om te wisselen met een paneel in de oost-opstelling en kijken of er een verschil ontstaat t.o.v. een vergelijkbare dag. Weet iemand uberhaupt wat de aanleiding is van de verkleuring?
Verkleuring komt bij alle panelen voor, ook bij dunnefilm panelen, voor zover ik weet heeft het geen invloed op de opwek.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

[...]

Die +4 en -3% is denk ik op jaar basis, maar dat kan door het jaar heen per dag verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
Freezer818 schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 14:41:
Ik heb sinds vorig jaar juni mijn panelen liggen en begin me toch ten zeerste af te vragen of onderstaande verkleuring invloed heeft op mijn opbrengsten. Volgens de leverancier maakt het uiteraard geen verschil maar ik kan de verschillen tussen oost en west niet helemaal verklaren.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
(Er zijn na deze foto nog 4 panelen bijgelegd)

Het is een oost/west opstelling met 2x10 320Wp panelen op een Growatt 5500 MTL-s omvormer. Het verkleurde paneel ligt in de westelijke richting. De installatie ligt niet exact op het zuiden maar ongeveer 25 graden verdraaid richting het westen (azimuth 205 graden). Ik weet dus niet of het verschil komt door de verdraaiing t.o.v. het zuiden of omdat er 1 paneel is wat minder goed werkt.

[Afbeelding]
25-03-2020

Sochtends heb ik een even schaduw waardoor de oost-panelen nog niet optimaal werken.
Max amperage oost = 6.9
Max amperage west = 5.5

Kan iemand verklaren of deze grafiek (bij een verdraaiing van 25 graden) reëel is?
Je kan oost en west apart in pvgis modelleren . Dan krijg je opbrengst per maand waarmee je redelijk goed een dagcurve kan vergelijken

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g00gle
Bij het leveren van mijn panelen zat er 1 stukke tussen. Nu ben ik benieuwd wat erop de plek van het defect hoort te zitten. Heeft iemand daar een idee van?

Het gaat om dit paneel:
QCELLS Q-peak G8 Duo 340Wp mono full black

En hier 2 foto's van een goede en de defecte:
Goed:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DCZDty-PEpaUMR3kqV9pBdFgTmw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sJ0nqVqGAgqflTUTtCNZ6SIh.jpg?f=fotoalbum_large

Fout:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j0Lo73pVTZp6hG9xagQFUPNT92Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KCmkJoT0y3cygXxyZdpnoNFb.jpg?f=fotoalbum_large

Open maken heb ik gedaan bij een goed paneel, maar die zit helemaal dicht gesmeerd met kit voor waterdichtheid vermoed ik. Dus daar kan ik verder niks mee.

Ben benieuwd of iemand dat weet, het paneel levert overigens gewoon 40V als ik hem in de zon zet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjaRoel
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 14-09 21:28
[...]

Dat verschil is nu relatief gezien groter omdat de zon simpelweg nog niet zo hoog staat, de hoek die smiddags heeft ten opzichte van de panelen is vrij ongunstig. Dat zou nu met de dag beter moeten worden, en ik denk dat het smorgens ook relatief gezien koeler is waardoor de oost set sowieso beter presteert, ik denk niet dat ze dat in de tabellen mee nemen :+

Als je het vergelijkt met de dag opbrengsten in Juni, is het verschil dan kleiner? En september, dan is de hoek van de zon ongeveer gelijk aan nu?

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SubSun
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik doe even hier een poging, tenzij een apart topic gewenst is?

Ik heb een SMA omvormer (Tripower 5.0) en krijg elke dag een Sunny portal inforapport met de dagopbrengst. Deze mailtjes krijg ik nog wel, maar sinds een paar dagen zijn deze leeg. Als ik direct verbind met de omvormer zie ik dat de afgelopen dagen gewoon een opbrengst hebben. Actueel vermogen is ook gewoon zichtbaar.

In de meterkast zie ik dat er teruglevering is en actueel verbruik staat in de min.

Waar kan het probleem liggen dat de inforapportjes leeg zijn? Meer mensen die hier last van hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freezer818
DjaRoel schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 15:37:
[...]

Dat verschil is nu relatief gezien groter omdat de zon simpelweg nog niet zo hoog staat, de hoek die smiddags heeft ten opzichte van de panelen is vrij ongunstig. Dat zou nu met de dag beter moeten worden, en ik denk dat het smorgens ook relatief gezien koeler is waardoor de oost set sowieso beter presteert, ik denk niet dat ze dat in de tabellen mee nemen :+

Als je het vergelijkt met de dag opbrengsten in Juni, is het verschil dan kleiner? En september, dan is de hoek van de zon ongeveer gelijk aan nu?
Ik denk dat je gelijk hebt. Onderstaand de grafiek van 4-juli-2019 waar het verschil tussen oost en west inderdaad een stuk kleiner is. Het kleine verschil wat er wél is, is dan te verklaren door de draaiing tov zuid.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q6CQxG9GS1Zl7snVuBZVjKteYdA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OH8VpmxyWuyzbTY4MqO3yEg4.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07:26
Even een vraag aan de omvormer deskundigen.
Wij hebben een PV-installatie bestaande uit 125 panelen van 125 Wp (half oost en half west), opgebouwd uit totaal 6 strings en 6 omvormers (SMA 2100TL). De panelen zijn van Kyocera.

Voordat je nu vraagt waarom 6 aparte omvormers? Wel, toen we de installatie plaatsten (2003), waren er nog geen omvormers met meerdere MPPT's.

De zes omvormers zijn verdeeld over drie fasen. Afgezekerd via eigen automaten (16A) maar uiteindelijk naar hoofdzekeringen 3 x 25A.
Omdat we de helft van de panelen op oost en de helft op west hebben liggen, komt ons piekvermogen niet boven de 11 kW uit.
Dat betekent dus ongeveer 16A per fase.

Ik wil nog extra panelen gaan plaatsen op een nog te bouwen tuinhuis (zuid-uitrichting). Dat zullen er 10 stuks worden. Ergens tussen 300 en 350 Wp/stuk. Laten we even uitgaan van 350 Wp. Dan krijg ik er dus 3,5 kWp bij. Dat is met een stroom van 15A dus teveel om nog aan één van de fases toe te voegen.

Kennen jullie een kleine omvormer 3-3,5 kW die een driefasige uitgang heeft?
Of moet ik met omvormertjes per paneel gaan werken?

Even ter verduidelijking: we produceren nu afhankelijk van de instraling tussen 10.500 en 12.000 kWh/jaar. Dat wordt gebruikt voor het normale huishoudelijke verbruik, een warmtepomp en 2 el. auto's.
Voor details van het verbruik, zie onze website: https://geen-energiereken...y.com/sankey-diagram.html
We komen daarmee in de goede jaren net op nul uit, maar in de slechtere jaren lukt dat net niet meer. Vandaar de wens om nog wat uit te breiden.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-09 10:40
Zwerius schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 16:35:
Wij hebben een PV-installatie bestaande uit 125 panelen van 125 Wp (half oost en half west), opgebouwd uit totaal 6 strings en 6 omvormers (SMA 2100TL). De panelen zijn van Kyocera.

Voordat je nu vraagt waarom 6 aparte omvormers? Wel, toen we de installatie plaatsten (2003), waren er nog geen omvormers met meerdere MPPT's.

De zes omvormers zijn verdeeld over drie fasen. Afgezekerd via eigen automaten (16A) maar uiteindelijk naar hoofdzekeringen 3 x 25A.
Omdat we de helft van de panelen op oost en de helft op west hebben liggen, komt ons piekvermogen niet boven de 11 kW uit.

Ik wil nog extra panelen gaan plaatsen op een nog te bouwen tuinhuis (zuid-uitrichting). Dat zullen er 10 stuks worden. Ergens tussen 300 en 350 Wp/stuk. Laten we even uitgaan van 350 Wp. Dan krijg ik er dus 3,5 kWp bij. Dat is met een stroom van 15A dus teveel om nog aan één van de fases toe te voegen.

Even ter verduidelijking: we produceren nu afhankelijk van de instraling tussen 10.500 en 12.000 kWh/jaar. Dat wordt gebruikt voor het normale huishoudelijke verbruik, een warmtepomp en 2 el. auto's.
Voor details van het verbruik, zie onze website: https://geen-energiereken...y.com/sankey-diagram.html
We komen daarmee in de goede jaren net op nul uit, maar in de slechtere jaren lukt dat net niet meer. Vandaar de wens om nog wat uit te breiden.
Ja je hebt de https://www.solar-bouwmarkt.nl/sunny-tripower-30-3av-40.html

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• -JB-
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16-09 02:06
Na hier bijna een jaar meegelezen te hebben en wat hulp in een eigen topic te hebben gehad, is het nu eindelijk zover; Er liggen panelen op ons dak!

Graag bedank ik iedereen hier voor de inspiratie en het meedenken.
Uiteindelijk is er de volgende setup geplaatst;
  • 12x Ja solar 340wp Half cell panelen
  • 3x APS QS1 omvormers
  • 1x APS ECU-R monitoring unit
  • Van der valk Valkpro+ oost-west montage
De totale installatie betreft 4080wp en heeft na btw-teruggave zo'n €3000 gekost.

Reden om voor micro-omvormers te gaan was de nodige schaduw en het beperkt aantal panelen in dezelfde oriëntatie (6).
De montage van Van der Valk is echt uitstekend bevallen. Alle onderdelen zijn van metaal en klikken doodeenvoudig in elkaar.
Ben zelf heel blij met het resultaat en deel graag nog even de foto's;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4m2XiBGPuJuE7uJwOKXIigLve1E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zt5Hs667IA5sPQQDqiDYIlAV.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L0ZyuP_pPinp82f2u5LXAJJf3Lg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/57nxAJTkWxaxeM3KgCDvqWv7.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i6l9J4K1L3EmtaU8Dcm8U_khU5s=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ephqhenmvHTxNcjNye8H0Pcr.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bV5OymyiBXk2FbsxztG1MPpcbok=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zJmMWw5p5rei7Pa4T4AAWmI0.jpg?f=fotoalbum_tile

Wat betreft de opbrengst; deze week stromen de kWh lekker binnen! 8)
Totale opbrengst en de opbrengst per paneel op 1 dag;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QegvGT796HonVGJiX4dB1WbJ7MU=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/lwVdeWFFEIyOuMqDjOkmG9GP.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N67-GcUjHFhgkfk4vulfy1tP5BE=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/b3BppU47gaolIRUHo5MJSjOQ.png?f=fotoalbum_tile

Gasloos sinds september 2024 - Itho Amber 65 - 7830Wp APSystems DS3L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wimhaw
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:23
Misschien kan iemand me helpen met het vinden van de oorzaak dat mijn PV-panelen dek beduidend minder opleverd de afgelopen dagen.
De afgelopen dagen met het mooie weer krijg ik dit soort curves te zien.
https://tweakers.net/i/m7...VQ.jpg?f=fotoalbum_medium

Vanaf begin van de middag zakt zoals je ziet geregeld. Ik heb Stedin en de monteur van de omvormer erbij gehaald om te kijken wat de oorzaak van dit is. Stedin heeft de 3-fase aansluiting in huis en in het verdeel station doorgemeten. Geen afwijking is geconstateerd. De monteur heeft via internet op onze omvormer ingelogd en alle input en output waarden gecontroleerd op fouten. Hij kan geen fout in de omvormer vinden.
Dit is wat ik heb gedaan. Ik heb 3 aansluitpunten. 2 op mppt 1 en 1 op mppt 2. Begin van de week zat 1 string van 18 panelen 280Wp 60cell op mppt 1a en zelfde aantal panelen op mppt 2. Resultaat vergelijkbaar als het plaatje. Dinsdagavond heb ik string van mppt 2 op mppt 1b gezet.
Resultaat blijft hetzelfde.
Nu heb ik het gevoel dat 1 of meerdere panelen van een string defect zijn.
Hoe kan ik nu aantonen dat dit inderdaad zo is, want ik verlies nu dagelijks met dit weer tussen de 30% en 40%.
Wie heeft een idee wat het kan zijn?
Alvast bedankt voor jullie reacties.

Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Wimhaw schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 17:28:
Begin van de week zat 1 string van 18 panelen 280V a 60V op mppt 1a en zelfde aantal panelen op mppt 2.
Kan je dit stukje even iets duidelijker vertellen? 18 panelen geven 280V ? en wat is die 60 volt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimhaw
Andre1973 schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 17:42:
[...]

Kan je dit stukje even iets duidelijker vertellen? 18 panelen geven 280V ? en wat is die 60 volt?
280Wp had het moeten zijn 60V 60 cel is onderdeel van type aanduiding

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@-JB- Proficiat!
Dit type werkschakelaar is volgens deze site IP65 (sproeidicht) en niet IP68 (waterdicht)
http://www.ledsgogreener....8-waterdicht-of-stofdicht
Ik hoop dat het geen problemen gaat geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g00gle
g00gle schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 15:36:
Bij het leveren van mijn panelen zat er 1 stukke tussen. Nu ben ik benieuwd wat erop de plek van het defect hoort te zitten. Heeft iemand daar een idee van?

Het gaat om dit paneel:

Goed:
[Afbeelding]

Fout:
[Afbeelding]

Open maken heb ik gedaan bij een goed paneel, maar die zit helemaal dicht gesmeerd met kit voor waterdichtheid vermoed ik. Dus daar kan ik verder niks mee.

Ben benieuwd of iemand dat weet, het paneel levert overigens gewoon 40V als ik hem in de zon zet!
M'n vraag is een beetje ondergesneeuwd dus quote mezelf even 😇

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
g00gle schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 18:16:
[...]

M'n vraag is een beetje ondergesneeuwd dus quote mezelf even 😇
En wat zei de verkoper toen je deze vraag aan hem stelde?

Acties:
  • +3 Henk 'm!
@g00gle Zit daar niet een diode in? (bron - PDF) Retour afzender dus.
Valt me een beetje tegen, dat je dat niet wist, gezien je naam. :+

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 26-03-2020 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -JB-
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16-09 02:06
AUijtdehaag schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 18:05:
@-JB- Proficiat!
Dit type werkschakelaar is volgens deze site IP65 (sproeidicht) en niet IP68 (waterdicht)
http://www.ledsgogreener....8-waterdicht-of-stofdicht
Ik hoop dat het geen problemen gaat geven.
Dank voor de scherpte! Gezien de bouw van de behuizing en de classificatie maak ik me er niet zo druk om. Mocht er wel een probleem optreden dan weet ik waar ik moet kijken. ;-)

Gasloos sinds september 2024 - Itho Amber 65 - 7830Wp APSystems DS3L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
g00gle schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 15:36:

Het gaat om dit paneel:

Goed:
[Afbeelding]

Fout:
[Afbeelding]

Ik dacht dat daar bypass diodes onder zitten (net zoals bij die links en rechts. Qcell Duo heeft er dacht ik meer dan een ander paneel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
Wimhaw schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 17:28:
Misschien kan iemand me helpen met het vinden van de oorzaak dat mijn PV-panelen dek beduidend minder opleverd de afgelopen dagen.
De afgelopen dagen met het mooie weer krijg ik dit soort curves te zien.
https://tweakers.net/i/m7...VQ.jpg?f=fotoalbum_medium

Vanaf begin van de middag zakt zoals je ziet geregeld. Ik heb Stedin en de monteur van de omvormer erbij gehaald om te kijken wat de oorzaak van dit is. Stedin heeft de 3-fase aansluiting in huis en in het verdeel station doorgemeten. Geen afwijking is geconstateerd. De monteur heeft via internet op onze omvormer ingelogd en alle input en output waarden gecontroleerd op fouten. Hij kan geen fout in de omvormer vinden.
Dit is wat ik heb gedaan. Ik heb 3 aansluitpunten. 2 op mppt 1 en 1 op mppt 2. Begin van de week zat 1 string van 18 panelen 280Wp 60cell op mppt 1a en zelfde aantal panelen op mppt 2. Resultaat vergelijkbaar als het plaatje. Dinsdagavond heb ik string van mppt 2 op mppt 1b gezet.
Resultaat blijft hetzelfde.
Nu heb ik het gevoel dat 1 of meerdere panelen van een string defect zijn.
Hoe kan ik nu aantonen dat dit inderdaad zo is, want ik verlies nu dagelijks met dit weer tussen de 30% en 40%.
Wie heeft een idee wat het kan zijn?
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Ik weet niet wat er allemaal in je directe omgeving staat, maar ik heb iets vergelijkbaars bij 1 set:
De boom bij de buren staat in de weg en geeft tussen 1200 en 1400 schaduw over de set panelen. Dit alleen bij zonnig weer in de wintermaanden. Als het bewolkt is dan zie ik geen hap uit de (lagere) curve), volgens mij door diffuus licht en in de zomer staat de zon hoog genoeg en valt de schaduw niet over de set.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimhaw
BarryH schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 18:42:
[...]

Ik weet niet wat er allemaal in je directe omgeving staat, maar ik heb iets vergelijkbaars bij 1 set:
De boom bij de buren staat in de weg en geeft tussen 1200 en 1400 schaduw over de set panelen. Dit alleen bij zonnig weer in de wintermaanden. Als het bewolkt is dan zie ik geen hap uit de (lagere) curve), volgens mij door diffuus licht en in de zomer staat de zon hoog genoeg en valt de schaduw niet over de set.
Afgelopen dagen was het strak blauw en geen schaduw op de panelen van bomen of wat dan ook. Zelfs geen schaduw van vliegtuigen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Wimhaw schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 18:48:
[...]

Afgelopen dagen was het strak blauw en geen schaduw op de panelen van bomen of wat dan ook. Zelfs geen schaduw van vliegtuigen..
Weet je het zeker? Schaduw merk je het ergst namelijk bij helder weer, ik meen mij te herinneren dat je de strings hebt laten veranderen in onder boven ipv links rechts vanwege schaduw?
Als je een heel klein randje hebt op de onderste paneeltjes kan je dit hebben hoor, gewoon slechter hemelzicht t.o.v de bovenste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
@Wimhaw
1/ Sinds wanneer is deze installatie operationeel en heb je eerder dit niet aan de hand gehad, of was het wellicht al zo maar heb je het niet gemerkt?
2/ 100% zeker dat er geen enkel schaduw veroorzakend dingetje is?
3/ Kan je wat meer logging data delen?
4/ Wat bedoel je met MPPT 1a en 1b? Heeft je omvormer 2 MPPTS en per MPPT 2 sets +/- aansluitingen?

5/ Ten slotte: het lijkt een klein beetje op:
Ophidian in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 8"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimhaw
Rol-Co schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 18:55:
[...]

Weet je het zeker? Schaduw merk je het ergst namelijk bij helder weer, ik meen mij te herinneren dat je de strings hebt laten veranderen in onder boven ipv links rechts vanwege schaduw?
Als je een heel klein randje hebt op de onderste paneeltjes kan je dit hebben hoor, gewoon slechter hemelzicht t.o.v de bovenste.
Ik had graag gewild dat het schaduw was. Pas om een uurtje of half 5 komt de onderste rij in de schaduw te liggen.
De panelen liggen continu in de zon bij deze rare pieken en dalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimhaw
BarryH schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 18:57:
@Wimhaw
1/ Sinds wanneer is deze installatie operationeel en heb je eerder dit niet aan de hand gehad, of was het wellicht al zo maar heb je het niet gemerkt?
2/ 100% zeker dat er geen enkel schaduw veroorzakend dingetje is?
3/ Kan je wat meer logging data delen?
4/ Wat bedoel je met MPPT 1a en 1b? Heeft je omvormer 2 MPPTS en per MPPT 2 sets +/- aansluitingen?

5/ Ten slotte: het lijkt een klein beetje op:
Ophidian in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 8"
1:
deze is sinds augustus 2018 operationeel. In december van 2018 is de omvormer vervangen omdat de elektricien van het bouwbedrijf hem heeft kortgesloten. Eind september 2019 is de laatste keer dat ik een nagenoeg een perfecte curve/opbrengst heb gehad. Sinds die tijd hebben we nooit meer een perfecte curve gehad, maar daarbij gezegd hebbende heb ik geen wolkenloze lucht meer gezien. Dus als we dit al langer hebben is het niet opgevallen. Wat me wel is opgevallen is dat we sinds oktober ca. 30% minder opbrengst hebben tov van een jaar eerder.
2:
100% zeker. Geen wolkje aan de lucht perfect blauw en geen schaduw tot een uurtje of half 5 van het dak van de buren.
3:
wat voor gegevens zou je willen hebben?
4:
We hebben een SAJ SUNTRIO 10+ 3-fase omvormer. Deze heeft 3 aansluitingen mogelijkheden. MPPT 1 is onderverdeeld in 2 aansluitpunten 1a en 1b voor 2 stringen en MPPT 2 heeft 1 aansluitpunt voor 1 string

Hoop dat dit het eea verduidelijkt.

Zo ziet mijn PV-Dek eruit. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/16t4gz1aaEC1aI8zwQfkWVwmAFA=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pEUJ1LizKmZIpaIyJfRNoBxN.jpg?f=fotoalbum_medium

Perfecte curve van medio begin april met dezelfde omvormer. Hier zie je duidelijk dat mijn panelen in 2 stappen last krijgen van schaduw.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GU-InKBV4mWdZSOzB1-_FKxNs1k=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dE2ifUMxX3X1z9WkYxyVtQ6n.jpg?f=fotoalbum_medium

Volledige curve van vandaag.
Om half 5 zie je de eerste daling door de schaduw op de onderste rij en een klein half uurtje later de 2de daling dan is komt het bovenste deel van mijn dek in de schaduw.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ym_YuwWsLBRdUUWAljw0aHoc2XU=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VhbH72YLAV8eTA1ItNcg8Ikl.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 28% gewijzigd door Wimhaw op 26-03-2020 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
ad 3/
- voor paar dagen de grafiek met Ampere en de grafiek met Voltage
- dit bij voorkeur per MPPT
- als je in de historie terugkijkt naar maart 2019, zie je dan dezelfde patronen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Wimhaw schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 19:18:
[...]

1:
deze is sinds augustus 2018 operationeel. In december van 2018 is de omvormer vervangen omdat de elektricien van het bouwbedrijf hem heeft kortgesloten. Eind september 2019 is de laatste keer dat ik een nagenoeg een perfecte curve/opbrengst heb gehad. Sinds die tijd hebben we nooit meer een perfecte curve gehad, maar daarbij gezegd hebbende heb ik geen wolkenloze lucht meer gezien. Dus als we dit al langer hebben is het niet opgevallen. Wat me wel is opgevallen is dat we sinds oktober ca. 30% minder opbrengst hebben tov van een jaar eerder.
2:
100% zeker. Geen wolkje aan de lucht perfect blauw en geen schaduw tot een uurtje of half 5 van het dak van de buren.
3:
wat voor gegevens zou je willen hebben?
4:
We hebben een SAJ SUNTRIO 10+ 3-fase omvormer. Deze heeft 3 aansluitingen mogelijkheden. MPPT 1 is onderverdeeld in 2 aansluitpunten 1a en 1b voor 2 stringen en MPPT 2 heeft 1 aansluitpunt voor 1 string

Hoop dat dit het eea verduidelijkt.

Zo ziet mijn PV-Dek eruit. [Afbeelding]

Perfecte curve van medio begin april met dezelfde omvormer. Hier zie je duidelijk dat mijn panelen in 2 stappen last krijgen van schaduw.
[Afbeelding]

Volledige curve van vandaag.
Om half 5 zie je de eerste daling door de schaduw op de onderste rij en een klein half uurtje later de 2de daling dan is komt het bovenste deel van mijn dek in de schaduw.
[Afbeelding]
Als er een paneel defect zou zijn of iets dan ging hij toch niet vanaf 16:30 weer de normale lijn volgen, je hebt een vreemd geval.
En mppt wisselen helpt niet, zijn de dc voltages op dat moment gelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimhaw
@Rol-Co @BarryH

Kunnen jullie hier wat mee?
Heb verder terug gekeken maar dit fenomeen heb ik sinds de eerste volle zonnige dag van een paar dagen geleden.
Van vandaag heb ik alleen een gecombineerde mppt van 1 a en 1b. Deze kan ik niet apart uitlezen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BOrAnL0mf-GRmkSTEopPPGWP9Ck=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TUTlUHSN7OkgXidLt3XckllM.jpg?f=fotoalbum_medium

[im g=234,176]https://tweakers.net/i/dq_f5hct4VeysJ6KLAsR3FsGcGY=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hXusfLESTZbFex8gpTNTdAbi.jpg?f=fotoalbum_medium[/img]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/feKLTG--BAgAPiqYN8DtLNjcnm4=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pfo2H54a4JgIj4A2Js59lERY.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 105% gewijzigd door Wimhaw op 26-03-2020 19:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g00gle
jobr schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 18:40:
[...]

Ik dacht dat daar bypass diodes onder zitten (net zoals bij die links en rechts. Qcell Duo heeft er dacht ik meer dan een ander paneel.
En @AUijtdehaag bedankt voor de antwoorden, ik vermoede wel een diode inderdaad maar nu bevestigd. Stel ik wil dit paneel in eren herstellen. Hoe zou ik er dan achter kunnen komen wat voor diode ik moet hebben? Enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Wimhaw schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 19:53:
@Rol-Co @BarryH

Kunnen jullie hier wat mee?
Heb verder terug gekeken maar dit fenomeen heb ik sinds de eerste volle zonnige dag van een paar dagen geleden.
Van vandaag heb ik alleen een gecombineerde mppt van 1 a en 1b. Deze kan ik niet apart uitlezen.

[Afbeelding]

[im g=234,176]https://tweakers.net/i/dq_f5hct4VeysJ6KLAsR3FsGcGY=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hXusfLESTZbFex8gpTNTdAbi.jpg?f=fotoalbum_medium[/img]

[Afbeelding]
Ja, je 2e mppt gaat op zwart, heb je er ook zo een van voordat je de strings gewisseld hebt, dan kan je zien of het dan pv1 is, dan zit het in de string, blijft het pv2 dan is het je omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimhaw
Rol-Co schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 20:01:
[...]

Ja, je 2e mppt gaat op zwart, heb je er ook zo een van voordat je de strings gewisseld hebt, dan kan je zien of het dan pv1 is, dan zit het in de string, blijft het pv2 dan is het je omvormer.
Dit was voordat ik de string heb verwisseld. Als ik de huidige situatie laat zien dan krijg ik dit te zien

Dan heb je beide stringen in 1 lijn.

Dit is vandaag.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B1Rw6ES-NVbHu3tXEaqfwFP7yPs=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2srd6rbpwVdbZ9Gl19r1pFzC.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QkcFVCQAkqWMRggOW0WOKk3XNZY=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WsjDKqpe349TEpzZDI379YfO.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pet2of9DKAXdw6Uk3x78RNWz78A=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R4ZdBNTKJPoGZjR9UZfzz2rb.jpg?f=fotoalbum_medium

Met beide stringen op 1 mppt zie je een vergelijkbare grafiek alleen dan met 1 lijn want Mppt 1a en 1b zijn nu bij elkaar opgeteld.

PV1 is aangesloten op Mppt 1a en 1b. Opgrond van beide grafieken en de mening van Stedin en de monteur is mijn conclusie dat er iets mis is met de PV-panelen van 1 string.

Wat ik nu nog kan doen om de werking van mppt 2 te testen is 1 a string nu op 2 te zetten en die van 1b op 1a te zetten.

[ Voor 3% gewijzigd door Wimhaw op 26-03-2020 20:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
als je de strings weer beide apart op een eigen MPPT zet MAAR dan omgekeerd zoals ze origineel zaten (dus
oud: string1 op mppt1 en string2 op mppt2 wisselen naar string1 op mppt2 en string2 op mppt1 ) kan je morgen testen of het de mppt is of de string

Overigens is het voor de omvormer (volgens het datablad) ideaal als je 1 string gebruikt, maar wellicht is dan de Voc x 36 x1.1 te hoog voor de omvormer....

[ Voor 23% gewijzigd door BarryH op 26-03-2020 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimhaw
BarryH schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 20:16:
als je de strings weer beide apart op een eigen MPPT zet MAAR dan omgekeerd zoals ze origineel zaten (dus
oud: string1 op mppt1 en string2 op mppt2 wisselen naar string1 op mppt2 en string2 op mppt1 ) kan je morgen testen of het de mppt is of de string
Heb dat net zelf ook voorgesteld met een wijziging. Dat was ik wel van plan om de werking van de mppt uit te sluiten.

Wat ik ook ga doen is een warmtebeeld camera erbij halen om te kijken of er 1 of meerdere panelen een duidelijk andere temperatuur hebben tov de rest.
Dit kan duiden op een defecte paneel/panelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

BarryH schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 20:16:

Overigens is het voor de omvormer (volgens het datablad) ideaal als je 1 string gebruikt, maar wellicht is dan de Voc x 36 x1.1 te hoog voor de omvormer....
Precies,
Ieder eigen mppt maar anders dan vandaag, zodat je dezelfde grafiek kan maken als die van vandaag zoals deze.
https://tweakers.net/i/Vm...lUHSN7OkgXidLt3XckllM.jpg

Daar zie je pv2 in kakken, dus als het mee verhuisd naar pv1 dan weet je dat het de string is aan pv1 en kan je daar gaan zoeken.

@Wimhaw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
g00gle schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 19:59:
[...]

En @AUijtdehaag bedankt voor de antwoorden, ik vermoede wel een diode inderdaad maar nu bevestigd. Stel ik wil dit paneel in eren herstellen. Hoe zou ik er dan achter kunnen komen wat voor diode ik moet hebben? Enig idee?
Geen idee. Qcell vragen, misschien krijg je antwoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:43
@Wimhaw op die foto van je dak met panelen zie ik op de achtergrond een hoge kraan staan en op de panelen zie ik ook iets boven de zonnevlek.
3e kolom van links en dan de 3 bovenste panelen, is dat de reflectie van die kraan of is dat echt schaduw van de kraan?

[ Voor 17% gewijzigd door Rouske op 26-03-2020 20:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wimhaw
Rouske schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 20:44:
@Wimhaw op die foto van je dak met panelen zie ik op de achtergrond een hoge kraan staan en op de panelen zie ik ook iets boven de zonnevlek.
3e kolom van links en dan de 3 bovenste panelen, is dat de reflectie van die kraan of is dat echt schaduw van de kraan?
De foto is gemaakt tijdens de bouw toen de panelen er net op gezet zijn. De kraan die je ziet staat er niet meer.
De kraan stond aan de Oost kant van het dak terwijl mijn panelen op het zuidwesten liggen. Ook al stond hij er dan had het geen invloed op de werking van de panelen.
Bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wimhaw
@Rol-Co @BarryH
Heb net de kabels omgedraaid. Hopelijk is er morgen meer duidelijkheid.
Of het is de string/panelen of de omvormer.
Hou jullie op de hoogte en alvast bedankt voor het meedenken.

Nog een vraagje aan @Rol-Co hoe zit het eigenlijk met jouw panelen? Je was toch van plan om het e.e.a. te verwisselen voor nieuwe panelen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Wimhaw schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 21:01:
@Rol-Co @BarryH
Heb net de kabels omgedraaid. Hopelijk is er morgen meer duidelijkheid.
Of het is de string/panelen of de omvormer.
Hou jullie op de hoogte en alvast bedankt voor het meedenken.

Nog een vraagje aan @Rol-Co hoe zit het eigenlijk met jouw panelen? Je was toch van plan om het e.e.a. te verwisselen voor nieuwe panelen.
Ja klopt, staan nog te wachten in de schuur, 15 sf op een pallet in de tuin en de betonvoeten staan uit te harden. Ach, de schaduw komt nog tot halverwege het dak van de carport, ik hoop volgende week te kunnen bouwen. :)

Ik had even een klusje tussendoor ;) (zie de sf op pallet rechts)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qebn9KvNfV3pQcMkun3VgzICCgI=/f/image/PSc2VFZZQ9YAOYKljSvA4Vab.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2lqt_pI86G4v2Mi7rmWIBkuKZmY=/f/image/1Y3igN1Z9KF3M6zhwzc8YGyC.jpg

Maar de voeten zijn klaar. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hNJXYvyH5lpHlLNqXY4kWDvZJik=/f/image/yyodKybROdiuIT1BAmA3Vj2q.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

jobr schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 20:29:
[...]

Geen idee. Qcell vragen, misschien krijg je antwoord.
Ik denk niet dat die willen dat je hun paneel gaat proberen te repareren en dan nog plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimhaw
Rol-Co schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 21:16:
[...]

Ja klopt, staan nog te wachten in de schuur, 15 sf op een pallet in de tuin en de betonvoeten staan uit te harden. Ach, de schaduw komt nog tot halverwege het dak van de carport, ik hoop volgende week te kunnen bouwen. :)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Maar de voeten zijn klaar. :)

[Afbeelding]
Ziet er goed uit. Succes met de installatie.
Je moet toch wat te doen hebben in de contactloze tijden. :w (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Wimhaw schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 19:18:
[...]

1:
deze is sinds augustus 2018 operationeel. In december van 2018 is de omvormer vervangen omdat de elektricien van het bouwbedrijf hem heeft kortgesloten.
Ik ben wel benieuwd naar wat ie heeft kortgesloten. Maat dat het met die ene string die steeds naar nul duikt niet goed gaat is zeker. En nu afwachten of dat symptoom mee verhuist.

[ Voor 16% gewijzigd door Andre1973 op 26-03-2020 21:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Wimhaw schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 21:27:
[...]

Ziet er goed uit. Succes met de installatie.
Je moet toch wat te doen hebben in de contactloze tijden. :w (y)
Zat te doen! Maar heb slechts een maand vrij (toevallig maart maar mijn bedrijfstak gaat onveranderd door anders hebben jullie niets te eten :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimhaw
Andre1973 schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 21:27:
[...]

Ik ben wel benieuwd naar wat ie heeft kortgesloten
De elektricien heeft de kast open gemaakt en bij het openen is er iets tegen een van de spoelen gekomen. Gaf een klein vlammetje en de desbetreffende spoel was kaduuk. Hij moest hem openmaken omdat er een connector los zat. Hij wilde die wilde via de binnenzijde vast zetten. Helaas ging dat niet zo lekker. Gelukkig geen persoonlijke schade. Gelukkig viel dit onder garantie en had destijds binnen 2 dgn een nieuwe.
Deze electricien zij toen dat hij dit nooit eerder had gedaan. Had alleen maar ervaring om tijdens de bouw panelen te plaatsen en aan te sluiten en hij had verder geen pv-installatie ervaring. Dat vertelde hij achteraf.... 7(8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online

Alternatief:
1/ ipv 2 omvomers per fase naar 3 per fase -> wellicht net te zware belasting dan?
2/ een 3fase omvormer kopen voor je huidige PV (wellicht meer opbrengst) en de omvormers verkopen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nietnormaal
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15-09 21:11
Installeren jullie altijd de nieuwste firmware? Ik heb een SMA3.6 met firmware 3.0.7R, ik zie dat 3.10.16R beschikbaar is.

Nog een andere vraag. Enig idee hoe het komt dat ik niet meer kan exporteren naar CSV? Eerst opende excel en kon ik de csv file inladen na op export data te drukken, nu gebeurd er niks en geeft de SMA webpage geen response.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Kostal Pico heeft een 4.1 kW met 3 MPPs' weet niet of ie nog nieuw te koop zijn. Je kan altijd wel een 3 fasen omvormer kopen en die lichter belasten, als je maar de onderspanning haalt van de MPP. dan zou je naar panelen kunnen kijken die wat meer uitgangsspanning geven, Sunpower heeft panelen die meer uitgansspanning bieden per paneel. https://www.zonnefabriek....ds-du-a4-mc4-532418_0.pdf met 10 stuks (of 9 ze zijn wat breder) kom je dan op een spanning waar een 3 fasen omvormer blij van wordt.

Ja, Sunpower is duur, maar daar krijg je ook wel een A++ klasse voor.

Ik zie net dat fronius ook 3, 3,7 en 4,5 kW omvormers levert. Wij plaatsen heel veel Fronius bij zakelijke klanten.
Maar ook SMA heeft 3, 4, 5 en 6 kW 3 fasen omvormers.

https://www.sma-benelux.c...tripower-30-40-50-60.html

[ Voor 6% gewijzigd door Andre1973 op 27-03-2020 09:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]
Bijzet tafeltje in de zon... :F :>
nietnormaal schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 00:00:
Installeren jullie altijd de nieuwste firmware? Ik heb een SMA3.6 met firmware 3.0.7R, ik zie dat 3.10.16R beschikbaar is.

Nog een andere vraag. Enig idee hoe het komt dat ik niet meer kan exporteren naar CSV? Eerst opende excel en kon ik de csv file inladen na op export data te drukken, nu gebeurd er niks en geeft de SMA webpage geen response.
Ik meestal wel... ;)

Gebruik je geen SBFspot?

[ Voor 56% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-03-2020 09:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pekelveld
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16-09 13:45
Zojuist een eigen draadje gestart, voor advies inzake aanschaf panelen. Meedenken wordt uiteraard zeer gewaardeerd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
BarryH schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 22:35:
[...]

Alternatief:
1/ ipv 2 omvomers per fase naar 3 per fase -> wellicht net te zware belasting dan?
2/ een 3fase omvormer kopen voor je huidige PV (wellicht meer opbrengst) en de omvormers verkopen ?
wat betreft punt 1:
Ik heb nu dus 2 omvormers per fase (één oost- en één weststring per fase). En het toevoegen van één omvormer voor de 10 nieuwe panelen aan één van de fases overbelast de zaak dus te veel. En de 10 nieuwe panelen verdelen over de 3 fasen, zou dus kunnen met micro-omvormers (1 per paneel) of een 3-fasige omvormer. Ik geef de voorkeur aan de laatste. Ik denk dat het voordeliger is.
Theoretisch zou je de 10 nieuwe panelen ook nog kunnen verdelen over bijv. 2 x 3 en 1 x 4 panelen, maar dan haal je de minimaal vereiste ingangsspanning niet.

wat betreft punt 2:
Daar schiet ik toch niets mee op! De situatie blijft dan zoals ze al is! Ik heb nu immers ook al per fase 2 omvormers (één oost- en één weststring). De aan elke fase geleverde stroom blijft hetzelfde of ik dat nu uit twee aparte één strings omvormers per fase doe of vanuit een driefasige omvormer. Ik moet dan bovendien strings parallel gaan zetten (want volgens mij zijn er geen driefasige omvormers met 6 aparte MPPT's) en dat doe ik om rendementstechnische redenen liever niet.

Ik heb overigens in andere reply's ook al een paar zinvolle tips gezien. Bedankt.
Ik wil nog wel opmerken, dat een te grote omvormer kiezen niet altijd handig is, vanwege het lagere rendement van een omvormer in deellastgebied. En als je een te grote omvormer kiest werkt deze vaker in het lagere deellastgebied (waar het rendement slecht wordt).

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:40
Ik stel mijn vraag maar hier in dit draadje omdat ik een nieuw draadje hiervoor denk ik zinloos is.

Sinds november liggen hier panelen op het dak. Betreft 11 stuks Canadian Solar 295WP full black ( CS6K-295MS) met een Hosola brighter 3000MTL-S omvormer.

De afgelopen dagen heb ik een redelijke mooie parabool als ik in de grafieken kijk, echter zie ik het opgewekte vermogen nooit boven de 2.81KW uitkomen terwijl er 3.2KWp op mijn dak ligt. Is dat een beperking van mijn omvormer ofpanelen ? Of zit er iets niet goed in de strings van de panelen ?

Als ik de rekensom gebruik zoals in het opwek topic kom ik uit op 20/3.2 = kWh/kWp . Dat is zover ik heb begrepen een prima waarde.

Toch wil ik graag bevestiging en of eventuele tips voor mijn installatie. Dak is zuid georiënteerd en is niet heel stijl, geen schaduw aanwezig.

Hieronder de grafiek van gisteren, 26-3-2020.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SiGFS-QyRzf_LDc449ML3-ccBlU=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cbhC2rcvOXoPTppYp4746AiL.jpg?f=fotoalbum_medium

Wat mij dus opvalt is dat de panelen op 2 strings zijn aangesloten. Ik string van 5 en een van 6 panelen. Als ik dan in de omvormer kijk naar de spanning en de stroom produceert de string met 5 panelen meestal meer ? Of interpreteer ik dit fout ?

Screenshot, 27-3-2020 10:37

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KFngzyBeoyjD_QMkv2syTIw-EIQ=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nf6967K5MswkGqQENAJzTv7I.jpg?f=fotoalbum_medium

Zonnepanelen Specs

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cUOXOYGdowb6S15KrqwBNJUpbbI=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rvfOsPuSm3rybh1AaJ4gHXN5.jpg?f=fotoalbum_medium

Omvormer specs

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fqQKv0P_2srUvSMIS7JgTqiSDWI=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I8FrGNfBpuf38UUeEV9L3koq.jpg?f=fotoalbum_medium

Als het nodig is kan ik vanmiddag als hij op de piek van de parabool is nog een screenshot maken van de specs van de strings qua spanning en stroom.

Bedankt !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietnormaal
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15-09 21:11
AUijtdehaag schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 09:40:

[...]

Ik meestal wel... ;)

Gebruik je geen SBFspot?
Ik ben er wel mee begonnen. Ik heb nog een Pi liggen, maar nog niet klaar. Ik zag ook in andere forum topics dat er verschillende manieren zijn om het uit te lezen, ook zonder SBFspot. Vraag me af wat de makkelijkste manier is. Ik vind de Grafana grafiekjes mooi, PV output hoeft van mij niet.

[ Voor 3% gewijzigd door nietnormaal op 27-03-2020 10:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@nietnormaal Via node-red en modbus tcp kan ook.
Toch vind ik pvoutput wel handig om te vergelijken met anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
Galaxis schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 10:41:
Ik stel mijn vraag maar hier in dit draadje omdat ik een nieuw draadje hiervoor denk ik zinloos is.

Sinds november liggen hier panelen op het dak. Betreft 11 stuks Canadian Solar 295WP full black ( CS6K-295MS) met een Hosola brighter 3000MTL-S omvormer.

De afgelopen dagen heb ik een redelijke mooie parabool als ik in de grafieken kijk, echter zie ik het opgewekte vermogen nooit boven de 2.81KW uitkomen terwijl er 3.2KWp op mijn dak ligt. Is dat een beperking van mijn omvormer ofpanelen ? Of zit er iets niet goed in de strings van de panelen ?

Als ik de rekensom gebruik zoals in het opwek topic kom ik uit op 20/3.2 = kWh/kWp . Dat is zover ik heb begrepen een prima waarde.

Toch wil ik graag bevestiging en of eventuele tips voor mijn installatie. Dak is zuid georiënteerd en is niet heel stijl, geen schaduw aanwezig.

Hieronder de grafiek van gisteren, 26-3-2020.

[Afbeelding]

Wat mij dus opvalt is dat de panelen op 2 strings zijn aangesloten. Ik string van 5 en een van 6 panelen. Als ik dan in de omvormer kijk naar de spanning en de stroom produceert de string met 5 panelen meestal meer ? Of interpreteer ik dit fout ?

Screenshot, 27-3-2020 10:37

[Afbeelding]

Zonnepanelen Specs

[Afbeelding]

Omvormer specs

[Afbeelding]

Als het nodig is kan ik vanmiddag als hij op de piek van de parabool is nog een screenshot maken van de specs van de strings qua spanning en stroom.

Bedankt !!
Nu de zon nog vrij laag staat haal je alleen de capaciteit (kW=WP) als je panelen onder een flinke hellingshoek staan zodat de zon er loodrecht op staat.

String met de hoogste voltage is waarschijnlijk de string met 6 panelen (probeer maar eens: Voltage/# panelen en die zouden vergelijkbaar moeten zijn)

tav 1 of 2 strings
Voc x aantal panelen x 1,1 moet binnen de omvormer max. passen
dus 39,5x11x1,1 = 484V moet minder zijn dan 550Volt. Het zou dus op 1 string kunnen
Echter: dan moet je met Y connectoren waarschijnlijk wel die string op beide MPPTs aansluiten EN de omvormer moet dat ondersteunen (parallel mode).
Dat moet je dus in de manual nalezen.
(en even narekenen of je de kosten van die Y connectoren gaat terugverdienen.

ALS je naar 1 string gaat EN je hebt af en toe schaduw dan is de kans groot dat je opbrengst verminderd (schaduw op 1 paneel werkt door in de hele string)

[ Voor 3% gewijzigd door BarryH op 27-03-2020 11:29 . Reden: correctie: wel infor over ligging en schaduw ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
BarryH schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 11:10:
[...]

Je verteld niet in welke richting en onder welke hellingshoek je panelen liggen maar nu de zon nog vrij laag staat haal je alleen de capaciteit (kW=WP) als je panelen onder een flinke hellingshoek staan zodat de zon er loodrecht op staat.

tav 1 of 2 strings
Voc x aantal panelen x 1,1 moet binnen de omvormer max. passen
dus 39,5x11x1,1 = 484V moet minder zijn dan 550Volt. Het zou dus op 1 string kunnen
Echter: dan moet je met Y connectoren waarschijnlijk wel die string op beide MPPTs aansluiten EN de omvormer moet dat ondersteunen (parallel mode).
Dat moet je dus in de manual nalezen.
(en even narekenen of je de kosten van die Y connectoren gaat terugverdienen.

ALS je naar 1 string gaat EN je hebt af en toe schaduw dan is de kans groot dat je opbrengst verminderd (schaduw op 1 paneel werkt door in de hele string)
Zuid, 190 Graden. Dus de ligging is bijna helemaal op het zuiden, dak staat klein beetje naar het westen gericht, maar is minimaal.

De dakhelling is 40 graden ( uit het bouwbestek ) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
@Galaxis
bij 40 graden helling moet de zon nog wel wat hoger aan de hemel komen om loodrecht op je dak te komen te staan.
En dan is het ook nog zo dat je de piek het vaakste ziet bij halfbewolkt weer. Dan blijven de panelen kouder. De WP van het paneel geldt bij 20 graden en door langdurige zon worden de panelen warmer en neemt de capaciteit af....
Dus onbewolkte dag -> lage piek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
BarryH schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 11:32:
@Galaxis
bij 40 graden helling moet de zon nog wel wat hoger aan de hemel komen om loodrecht op je dak te komen te staan.
En dan is het ook nog zo dat je de piek het vaakste ziet bij halfbewolkt weer. Dan blijven de panelen kouder. De WP van het paneel geldt bij 20 graden en door langdurige zon worden de panelen warmer en neemt de capaciteit af....
Dus onbewolkte dag -> lage piek
Bedankt voor je antwoord. Dat verklaard al een hoop. Echter blijft dan mijn vraag over van de 2 strings, jouw antwoord eerder hierboven is een beetje abracadabra voor mij haha.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
@Galaxis lees eerst de (installatie)handleiding van de omvormer eens door.
En in de openingspost staat ook veel uitgelegd over Voc

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Galaxis schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 11:38:
[...]

Bedankt voor je antwoord. Dat verklaard al een hoop. Echter blijft dan mijn vraag over van de 2 strings, jouw antwoord eerder hierboven is een beetje abracadabra voor mij haha.
lol.

zie deze grafiek:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PGQhJDDViFEuA5WzcLgv5XNiTcU=/f/image/6K5Nq71h9dtfeidOmyiWxw2f.jpg
je omvormer doet het beter als die 350Vmpp krijgt.
(dit komt doordat tussen de mpp en de DC/AC omvormer er eigenlijk vrijwel altijd met dit soort omvormers er 350V van gemaakt word.
minder te converteren minder verlies.)

je hebt nu 5 panelen serieel die 32Vmpp leveren = 5x32=160Vmpp
en als ze warm worden deze zomer dan zakt de Vmpp nog naar de +/-28Vmpp.
5x28Vmpp = 140Vmpp.

maak je van alle panelen 1 string dan heb je 11x32vmpp=352Vmpp.
en die kun je dan weer opzoeken in de tabel. ;)

(alleen dan moet je nog lezen hoe je dat doet met jouw omvormer.
mpp in tandum? welke mode ondersteund hij? etc etc...)

[ Voor 6% gewijzigd door migjes op 27-03-2020 11:44 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
@migjes Helder antwoord, dank u.

Eigenlijk is dus in mijn situatie alle panelen op 1 string beter dan hoe het nu verdeeld zit over 2 strings. Ik begrijp ook niet eigenlijk waarom ze het hebben verdeeld in 2 strings. Alles ligt op een dakvlak.

Bedankt !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanzibar-1337
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13-09 10:55
[...]

Ziet er allemaal strak uit, doe je al je SF panelen weg?

5100wp Zuid-Oost - SMA 7000TL20 30xSF170s - Live PVoutput - Daikin US 3.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Zanzibar-1337 schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 11:46:
[...]

Ziet er allemaal strak uit, doe je al je SF panelen weg?
Voor zoals het er nu uit ziet wel, maar misschien blijven de 5 nog, ik heb 15st op mp nu.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Galaxis schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 11:46:

Eigenlijk is dus in mijn situatie alle panelen op 1 string beter dan hoe het nu verdeeld zit over 2 strings. Ik begrijp ook niet eigenlijk waarom ze het hebben verdeeld in 2 strings. Alles ligt op een dakvlak.

Bedankt !
in 1 string is in 99% van de gevallen beter.
(tenzij je vreemde schaduw vlakken hebt, maar zelfs dan is het vaak nog beter om 1 string te hebben.)

en tja installateurs en kennis van zaken, soms ver te zoeken.
het is soms aanleggen en wegwezen....
(er zijn uitzonderingen gelukkig)

dit soort dingen zelf aanpassen is gelukkig niet moeilijk.
(het is eigenlijk stekkers ompluggen, en 2x een splits kabel bestellen.
maar soms moet er ook iets op de omvormer gedaan worden, die moet je uit zoeken.
ik check de handleiding van hosola, en die is weer eens erg onduidelijk of dit nu kan en hoe dit kan.
fijn hosola, lekker duidelijk. :-( )

[ Voor 7% gewijzigd door migjes op 27-03-2020 12:07 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

AUijtdehaag schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 10:44:
@nietnormaal Via node-red en modbus tcp kan ook.
Toch vind ik pvoutput wel handig om te vergelijken met anderen.
Natuurlijk kan je vanuit Node-RED ook data naar PVoutput pushen via hun API's, dat is vrij goed gedocumenteerd. Vereist alleen wel iets meer handmatig werk.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rismaster
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 21-08 18:23
Vraag over schaduw.

Heb wat foto's gemaakt tijdens zonsopkomst om te zien hoe het met de schaduwvorming is gesteld op mijn dak op ZO en hellingshoek 35 graden.

Afgelopen maandag 23 maart (zonsopkomst 06:34) zag ik het volgende ongeveer een half uur na zonsopkomst:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7mx-zZf6LTyzlqdcMwW5N6q8-8A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xvB4AVf5XCGS7k5hNJGgh9fk.jpg?f=fotoalbum_large

Er is schaduw te zien van de dakkapel van de buren. Deze is anderhalf uur na zonsopkomst volledig verdwenen.
Daarnaast is er schaduw zichtbaar, ik vermoed van grote bomen op grote afstand en van een woning achter mij. Die schaduw is een uur na zonsopkomst volledig verdwenen.

In mijn legplan heb ik nu 20 panelen, 4 rijen van 5 portrait.
De schaduw van de dakkapel zal in dat geval minimaal de twee middelste, meest rechtse panelen raken.

De vraag is de volgende: Is de schaduw van dakkapel, bomen en bebouwing dusdanig dat het is aan te raden om bijvoorbeeld micro's, tigo's, optimisers of sma shadefix toe te passen en zo ja welke?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@rismaster
De invalshoek met de panelen is dusdanig slecht op dat moment, dat het onzin is om daar micro omvormers of optimizers voor te nemen.

Hang 20 panelen gewoon aan een SMA tripower met shade-fix.
Dat zal prima werken.
Of worden het panasonics? Dan verklein je het probleem al tot de helft vanweg 2x10.
(maar echt een probleem, is het niet)
Zie hier het verschil tussen een string MET en een string ZONDER schaduw.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j-DwmWInfPVf8cHLb6TlGtVl60w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AvxqKkf1ZuddgfvcQwtHwx3X.jpg?f=fotoalbum_large

De string blijft gewoon goed werken ivm bypassdiodes en mppt optimizing.
Ook een dakkapel, net als bij jou. Tot 10.30 schaduw van dakkapel en savonds een schoorsteen.

[ Voor 66% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-03-2020 12:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@rismaster
jij ziet schaduw, ik zie dat niet.
ik zie mooi dak die gewoon vol gelegd moet worden.
(weet al dat die schaduw er maar amper toe doet.)

je wil 20 panelen, dus dat word een omvormer met 2x een mpp (1fase ook geen probleem).
dus zelfs shadefix van sma (of optitrak/mppscanning/pvsweep van andere merken)is niet eens nodig, kan zelfs zonder. ;)

[ Voor 7% gewijzigd door migjes op 27-03-2020 12:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Zwerius schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 10:02:
[...]

Ik heb overigens in andere reply's ook al een paar zinvolle tips gezien. Bedankt.
Ik wil nog wel opmerken, dat een te grote omvormer kiezen niet altijd handig is, vanwege het lagere rendement van een omvormer in deellastgebied. En als je een te grote omvormer kiest werkt deze vaker in het lagere deellastgebied (waar het rendement slecht wordt).
Zoals je in de grafiekjes van Migjes kan zien, is voor het rendement vooral afhankelijk van de stringspanning, en minder van het vermogen. Dus een iets te grote omvormer is in NL geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
Andre1973 schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 13:29:
[...]

Zoals je in de grafiekjes van Migjes kan zien, is voor het rendement vooral afhankelijk van de stringspanning, en minder van het vermogen. Dus een iets te grote omvormer is in NL geen probleem.
Wat je hier zegt, klopt maar ten dele.
Ja, de spanning is van belang, zoals je in onderstaande grafiek kunt zien, maar het instorten van het rendement bij lage vermogens is nog veel erger.[url]Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/RFZ1VvG4/rendementscurve-SMA-omvormer.jpgupload foto[/url]

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zwerius schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 13:36:
[...]

Wat je hier zegt, klopt maar ten dele.
Ja, de spanning is van belang, zoals je in onderstaande grafiek kunt zien, maar het instorten van het rendement bij lage vermogens is nog veel erger.[url][Afbeelding]upload foto[/url]
en ook dat klopt maar ten delen.
omdat met bewolking je panelen nog altijd 15 tot 20% van hun STC vermogen doen.
(het zijn geen zonnepanelen, maar eigenlijk daglicht panelen. ;) )

en door oost west meer Wp kan hebben als gewoon zuid, en licht dat door de wolken komt diffuse is (het weer kaatst door de wolken alle kanten op.) maakt de richting die ze kijken niet veel meer uit.
mijn 6430Wp levert dan vaak nog meer als 1000W, wat weer 25% is.
en dan zit je toch nog leuk te produceren ondanks dat er geen zonnetje te zien is. ;)

maar simpel gesteld, alles met PV heeft een grijs gebied waar je mee heen en weer kunt schuiven.
naar je eigen waarheid in te vullen dus. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
@BarryH Weet je dan ook waarom er 2 ranges staan?
MPPT voltage range (160...500V) met die 157V voldoet @Galaxis daar in iedergeval niet aan.
Operating voltage range (100...550V)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
Niet heel precies. Volgens mij moet je tussen de 100 en 550 blijven om overbelasting te voorkomen.
Die 157V versus 160 volt is wel een vraagje. De MPPT genereert zelf het voltage. Dus kan blijkbaar die 157 ook genereren. Denk dat de efficiency dan laag zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
migjes schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 13:46:
[...]

en ook dat klopt maar ten delen.
omdat met bewolking je panelen nog altijd 15 tot 20% van hun STC vermogen doen.
(het zijn geen zonnepanelen, maar eigenlijk daglicht panelen. ;) )

en door oost west meer Wp kan hebben als gewoon zuid, en licht dat door de wolken komt diffuse is (het weer kaatst door de wolken alle kanten op.) maakt de richting die ze kijken niet veel meer uit.
mijn 6430Wp levert dan vaak nog meer als 1000W, wat weer 25% is.
en dan zit je toch nog leuk te produceren ondanks dat er geen zonnetje te zien is. ;)

maar simpel gesteld, alles met PV heeft een grijs gebied waar je mee heen en weer kunt schuiven.
naar je eigen waarheid in te vullen dus. ;)
Ik zou dan nog eens over een langere termijn gaan kijken naar je opbrengst. Je zult er van versteld staan hoeveel % van de tijd dat het lager is, dan de door jou genoemde 15-20% van het STC vermogen ;)

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
Galaxis schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 11:46:

Bedankt !
Omdat ze een Hosola gebruiken die een beperking per MPPT heeft, zie je eigen plaatje van de datasheet!
Maar wat staat er op de sticker van de omvormer zelf qua specificaties, want ik vind ook deze datasheet.
En die zegt: MPPT range 90 – 530 Vdc

Wellicht kan je iets vinden in de handleiding of het menu op de omvormer zelf of anders Hosola vragen of de beide MPPT's ook in 'parallel mode' of welke term dan ook kunnen werken?

[ Voor 15% gewijzigd door Rouske op 27-03-2020 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zwerius schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 15:48:
[...]

Ik zou dan nog eens over een langere termijn gaan kijken naar je opbrengst. Je zult er van versteld staan hoeveel % van de tijd dat het lager is, dan de door jou genoemde 15-20% van het STC vermogen ;)
Schaf eens wat grote en kleine omvormers aan, en steek eens wat string over van de ene op de andere. Kom je er vanzelf achter dat je overdreven negatief zit te kletsen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamer dénis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14:31
Ik heb een kort vraagje voor de experts hier, we hebben momenteel een ZO (8x totaal 2920Wp) + NW (5x totaal 1825Wpl ) opstelling met 2x1 72 cells panelen op een Goodwe 3600Watt omvormer.

Nu hebben we op de aanbouw nog een plat dak op ZO waar we ook nog 4 panelen kwijt kunnen, echter valt hier vanaf 11:30-12:00h schaduw op. Kunnen we hier 4 panelen opleggen en die dan parralel schakelen (met Y stekkers) met de NW panelen? En moeten dat dan de zelfde panelen zijn, of kunnen dat bijvoorbeeld dan ook 60 cells panelen zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Gamer dénis schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 16:23:
Ik heb een kort vraagje voor de experts hier, we hebben momenteel een ZO (8x totaal 2920Wp) + NW (5x totaal 1825Wpl ) opstelling met 2x1 72 cells panelen op een Goodwe 3600Watt omvormer.

Nu hebben we op de aanbouw nog een plat dak op ZO waar we ook nog 4 panelen kwijt kunnen, echter valt hier vanaf 11:30-12:00h schaduw op. Kunnen we hier 4 panelen opleggen en die dan parralel schakelen (met Y stekkers) met de NW panelen? En moeten dat dan de zelfde panelen zijn, of kunnen dat bijvoorbeeld dan ook 60 cells panelen zijn?
Parallel string moet dezelfde spanning hebben, dus jou idee gaat niet

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamer dénis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14:31
dus het moeten dan minimaal 5 panelen zijn begrijp ik gaat erg krap worden vrees ik.. Stel dat het wel lukt zorgen de 5 panelen die in de schaduw op ZO liggen dan ook voor lagere opbrengst bij de panelen op NW ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@Gamer dénis En dan ook qua Vmpp gelijk. Maar dan kunnen ze parallel om een extra omvormer uit te sparen. Ze hebben hun max op verschillende tijden, dus dat gaat goed.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Gamer dénis Neem voor die 4 panelen gewoon een APS QS-1
Parallelle strings op een stringomvormer en schaduw, ik zou het niet aanbevelen. Wat gaat de mppt tracker doen?

[ Voor 48% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-03-2020 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Gamer dénis schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 16:23:

Kan wel hoor, als je het zou monitoren zie je dat je noord west iets slechter rendement geeft maar die is al niet geweldig natuurlijk, uiteindelijk is het totaalplaatje meer kWh en daar ging het om toch?

Ik heb op een bestaand dak waar 8 poly panelen van 240Wp op lagen in verschillende hoek(4 op schuin dak en 4 op dakkapel) maar in 1 string gewoon 8 mono panelen 60 cel 260Wp (4 op schuin schuurdak, 2 achter op plat dak en 2 op dakkapel naast de poly panelen) in een andere string parallel erbij gezet, enige waar je naar moet kijken is dat je omvormer de dubbele amperage aan kan. Meeste omvormers kunnen geen 16A op 1 mppt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
AUijtdehaag schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 16:55:
@Gamer dénis Neem voor die 4 panelen gewoon een APS QS-1
Parallelle strings op een stringomvormer en schaduw, ik zou het niet aanbevelen. Wat gaat de mppt tracker doen?
Volgt de beste string.

1 PVoutput . Dongen NB

Pagina: 1 ... 98 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

~[font size=20]~[bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic~[/bgcolor]~[/font]. :Y
Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
Loggen naar PV output? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
en hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw