[PV] Advies gevraagd voor Oost-West op beperkt oppervlak

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -JB-
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16-09 02:06
Na de afgelopen maanden intensief mee te hebben gelezen op dit forum (en vooral het PV-topic), is het nu hoog tijd voor een eigen installatie!

Ik start dit topic omdat ik nog een paar vragen heb mbt o.a. het minimale voltage per mmpt.

Gegevens;
dak afmeting; 5,7 x 6,0m
oriëntatie huis; ZO (-50gr t.o.v zuid)
meterkast; enkele fase met analoge meter zonder draaischijf (moet waarschijnlijk vervangen worden)
eigen verbruik; 2800kWh/jaar

Satelliet Aangezicht Huis Dakfoto 13mei 14u01

Schaduw
Er zijn een drietal schoorstenen die hinderlijke schaduw veroorzaken.
De dakdoorvoer in de dakpannen werpt begin van de ochtend schaduw op het dak.
De CV-dakdoorvoer links werpt begin van de ochtend een schaduw.
De RVS schoorsteen van de buurman begint rond het middaguur een schaduw te werpen.

Dakfoto 13mei 8u26 Dakfoto 13mei 18u10

Plannen
Origineel was het idee om het eigen verbruik af te dekken of iets te overstijgen. Maar met de recente ontwikkelingen in de regelgeving (afschaffing saldering) en het PV-virus dat me begint aan te steken, lijkt het ook aantrekkelijk om het dak vol te leggen. Zodat we de komende jaren de panelen terug kunnen verdienen en op de lange termijn zoveel mogelijk direct eigen verbruik mogelijk maken.

In m'n zoektocht heb ik grofweg 3 soorten systemen overwogen;
- SMA SB-3.0 omvormer met JA-solar half-cell 325Wp panelen
- SMA SB-3.0 omvormer met Panasonic HIT 330Wp panelen
- SolarEdge met JA-solar half-cell 325Wp panelen

De reden dat ik Panasonic overweeg is omdat deze panelen een hogere spanning (56v) afgeven. hiermee kom ik met 6 panelen op 1 mppt op een gunstige 336v ipv de lagere 204v die 6 JA-solar panelen samen genereren.
De start-spanning van de SMA ligt op 125v als ik de datasheet goed interpreteer.

De SolarEdge zou dit probleem uiteraard ook tackelen, maar hier hoor ik de laatste tijd wel eens negatieve geluiden over. Ook heb ik de indruk dat dit systeem ingewikkelder is om aan te leggen. Nu ga ik daar vast uitkomen, maar gemak dient de mens denk ik dan maar. Ook ben ik niet geïnteresseerd in de opbrengst per paneel, al is het natuurlijk wel fijn om beter te kunnen bekijken of alles goed functioneerd.

Qua aantal panelen ben ik ook nog in dubio. De eventuele extra panelen zijn relatief kostbaar qua montage en leveren de komende jaren minder euro's op omdat ik het eigen verbruik al afdek.

optie 1; Een beschaafde 12 panelen oost-west opstelling.
optie 2; Iets meer capaciteit met twee extra panelen op ZW (evt zou er bovenin nog een 3e los kunnen)
optie 3; Naast ZW ook NO uitbreiden naar 8 panelen (wordt wel krap op het kleine dakje en 's winters vroeg schaduw, daar dit dak 60cm lager ligt).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/lVgIzTFsK5P3LqbZSpcxzKn0/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/9tHnb268zGJevTr8gp6B8nXt/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/tc837HEyFpwl9Y7bNXG7s5vs/thumb.jpg

Vragen
1. Hoe ongunstig is het in dit geval om 6 'gewone' panelen op 1 mppt te hebben (200v)? En wat is het effect van optimizers hier?
2. Welke panelen denken zouden jullie optimizers geven (bij gebruik van een gewone string-omvormer)?
3. Is SolarEdge hier toch een goede oplossing?
4. Zien jullie andere mogelijkheden, of betere suggesties?

Ik hoop dat ik met bovenstaande post voldoende informatie heb gegeven om mee te denken. Mocht er meer nodig zijn dan hoor ik het natuurlijk graag! :)

Gasloos sinds september 2024 - Itho Amber 65 - 7830Wp APSystems DS3L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:40
Goede startpost, dit mag een voorbeeld voor anderen zijn!

1. met 6 normale panelen zal je omvormer rendement zo rond de 94% liggen, met 96 cells panelen zoals Panasonic zal je rond 96-97% efficientie uit komen.
Dus bij gelijke Wp, krijg je door gunstiger voltage zo`n 3% extra opbrengst. Qua startvoltage zijn er weinig omvormers die het niet goed doen met 6 panelen.

2. Schaduw van die pijpjes kan best veel invloed hebben. Op een plat dak kan het eventueel ook achteraf. Panelen die deze tijd van het jaar pas vanaf 19:00 schaduw krijgen of het juist al kwijt zijn om 8 uur zijn minder snel een optimizer waard dan panelen met meer schaduw.

3. Solaredge moet kunnen. Met P404's werkt het goed vanaf 6 schaduwvrije panelen per richting. Je 16 panelen opstelling werkt daar denk ik wel efficienter mee dan de andere voorstellen. Ik ben een groot tegenstander van het gebruik van SE op plekken waar het niet nodig is. Maar voor dit dak vind ik het niet raar.

4. De schaduw van die CV doorvoer lijkt me niet zo erg. Die zuid-oost doorvoer ziet erui of die ook kleiner kan, wat is dat?

Gebruikt je buurman die rvs schoorsteen nog?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -JB-
3% meeropbrengst door een hoger voltage praat de 1000 Euro aan extra investering voor Panasonic panelen niet goed. Tenzij iemand meer argumenten heeft om voor Panasonic te gaan?

Qua optimizers zit ik denk ik al snel aan een stuk of 5 als ik de schaduw van de douche afzuiging en rvs pijp van de buurman wil afdekken. Al voorkomen de halfcell-panelen wellicht ook al wat problemen?
Achteraf effect bekijken is wellicht een goede suggestie. Ik kan er eenvoudig bij komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Nou ja, alleen de laatste 4 dagen al...

https://pvoutput.org/comp...7683&sid=15478&sid1=66939

Zo die logging is verrot zeg :+

(kan iemand een beter systeem vinden om te vergelijken pana vs ja ?)

Edit: je kan ook gewoon 3 Aps micro omvormers nemen met 60/72 cell panelen
https://www.winkelman-zon.../?display=detail&merk=APS
Wellicht iets duurder uit dan de SMA als je ook logging erbij wilt.

[ Voor 56% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-05-2019 22:20 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:40
Oja de Panasonic panelen hebben volgens mij minder temperatuur derating dan de meeste anderen. Dat levert ook nog wat op. Ik heb geen getallen.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -JB-
AUijtdehaag schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 22:08:
Edit: je kan ook gewoon 3 Aps micro omvormers nemen met 60/72 cell panelen
https://www.winkelman-zon.../?display=detail&merk=APS
Wellicht iets duurder uit dan de SMA als je ook logging erbij wilt.
Leuk idee! Die had ik nog niet overwogen.
Mooie bijkomstigheid is dat ik geen optimizers meer nodig heb.
Hoewel ik niet dagelijks m'n opbrengst hoef te bekijken lijkt geen enkele vorm van logging ook niets. Maar als ik uitga van 5 tigo optimizers is het prijsverschil met 3 of 4 micro omvormers verwaarloosbaar.

Heeft er iemand ervaring met deze aps qs1?
Het lijkt mij een stuk minder complex dan Solaredge?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@TFHfony heeft ook APS, maar geen QS1.

Je kan er ook een kWh metertje tussen hangen met een youless eventueel.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Pagina: 1