Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Prutzertje schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 10:29:
[...] Airco laten draaien op de warme dagen van het jaar :P of crypto minen :+
Kijk in de openingspost; Eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen (autonomie?) bij solarfreezer.

2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd' en opnieuw begonnen.

• jobr
  • Registratie: januari 2009
  • Nu online
Jefstaal schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 07:13:
[...]

Volgens mij moet de aarde van de zonnepanelen altijd minimaal 6mm2 zijn. De aarde van je garage is waarschijnlijk 2,5 mm2 (als je een aarde van de gewone elektrische installatie bedoeld).
Nee, ik bedoelde de aarde van de al bestaande zonnepanelen op het dak van het huis.
Maar zoals Andre het al aangaf ga ik ze waarschijnlijk wel doortrekken naar direct naar de meterkast of naar de omvormer op zolder.

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 19:08
Dat Sunny Design van SMA is wel lachen. Met twee dakvlakken met hellingshoek van 44 graden, eentje met oriëntatie van 68 graden en 14 panelen van 365 Wp, eentje -112 graden en 16 panelen van 365 Wp komt hij als "automatische" oplossing met een 8 kW omvormer. Handmatig een 6 kW exemplaar selecteren leverd een 21 kWh lagere jaaropbrengst op. Maar wel een 270 euro goedkopere omvormer. Lijkt me dan een makkelijke keuze. Of mis ik iets?

• djoenez
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 14:37
ik heb 6 panelen op het zuid-zuidoosten staan op 20 graden. 3 ervan met een Tigo optimizer (ivm platdak + buurman met een dakterras). Nu zag ik de laatste tijd dat ik pas ga opwekken vanaf 11:30, dus ik was vanochtend even het dak op geklommen en zag dat mijn voorste rij een deel van de achterste rij nog afdekt. Dit meteen even gefixt.

Nu kwam ik beneden en zag dat mijn opbrengst even omhoog was gegaan voor 5 minuten, en daarna meteen inzakte naar 100W, na een half uur weer het dak op geklommen om te kijken wat er aan de hand was, alleen 2 panelen (met Tigo's) wat schaduw. de rest vol in de zon. Ik zag ook nog een MC4 connector die over het platte dak liep en geen beschutting heeft, deze even opgepakt en gevoelt of deze warm was.

Ik kwam terug en zag opeens dat mijn opbrengst van 100 naar 800 watt was gegaan (bij 100W was mijn MPTT langzaam richting de 220V aan het gaan, bij 800 watt dook hij opeens naar de 150V).

Is hier iets aan de hand met kabels? zijn MC4 stekkers waterdicht? Zou ik mijn Goodwe omvormer in MPTT shadow mode moeten zetten? Of maak ik mij zorgen om niks?

*zon bleef redelijk hetzelfde schijnen in bovenstaand verhaal.

• Andre1973
  • Registratie: juni 2012
  • Nu online

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

djoenez schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 12:23:
ik heb 6 panelen op het zuid-zuidoosten staan op 20 graden. 3 ervan met een Tigo optimizer (ivm platdak + buurman met een dakterras). Nu zag ik de laatste tijd dat ik pas ga opwekken vanaf 11:30, dus ik was vanochtend even het dak op geklommen en zag dat mijn voorste rij een deel van de achterste rij nog afdekt. Dit meteen even gefixt.

Nu kwam ik beneden en zag dat mijn opbrengst even omhoog was gegaan voor 5 minuten, en daarna meteen inzakte naar 100W, na een half uur weer het dak op geklommen om te kijken wat er aan de hand was, alleen 2 panelen (met Tigo's) wat schaduw. de rest vol in de zon. Ik zag ook nog een MC4 connector die over het platte dak liep en geen beschutting heeft, deze even opgepakt en gevoelt of deze warm was.

Ik kwam terug en zag opeens dat mijn opbrengst van 100 naar 800 watt was gegaan (bij 100W was mijn MPTT langzaam richting de 220V aan het gaan, bij 800 watt dook hij opeens naar de 150V).

Is hier iets aan de hand met kabels? zijn MC4 stekkers waterdicht? Zou ik mijn Goodwe omvormer in MPTT shadow mode moeten zetten? Of maak ik mij zorgen om niks?

*zon bleef redelijk hetzelfde schijnen in bovenstaand verhaal.
De spanning van de string zakt als het vermogen hoger word, dat doet de MPP. die zoekt het maximale power punt. in zakken van de startspanning richting de 75% bij schaduw vrij is normaal (staat ook achter op het paneel (V mpp en V oc). de spanningen kunnen afwijken door de temperatuur, maar de verhouding daartussen blijft redelijk gelijk. Als je schaduw hebt dan kan het zijn dat een deel van het paneel (meestal 1/3) niet meedoet, en er door de MPP gekozen word voor een lagere spanning bij een hogere stroom. Aan spanning zonder vermogen heb je namelijk niet zo veel.

MC4 stekkers horen opgebonden te zijn, en niet in het water te kunnen liggen, beschutting is niet perse nodig.
Maar neem een telefoon mee naar het dak en wiebel even met de stekker en laat iemand de omvormer uitlezen, dan wel op het display, dan wel op een Bluetooth apparaat (of op de digitale meter in de MK en dan al het andere even uit). De info op internet is vaak een gemiddelde over een wat langere periode.

Zijn het 2 connectoren die aan een paneel zitten of is er 1 zelf aangezet? vaak zie je merk / vorm verschil.
Schijnbaar vind niet elk merk MC4 het andere merk MC4 leuk om mee te worden gekoppeld. Let ook even op of de wartel aan de achterkant goed is dichtgedraaid. Soms word het metalen deel van een stekker niet goed in het huis gestoken en drukt de andere stekker het metalen deel terug en raken ze elkaar wel maar zijn ze niet echt in elkaar gestoken (de metalen delen).

Andre1973 wijzigde deze reactie 02-11-2019 14:15 (19%)

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• revolution-nl
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 22:01

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

revolution-nl schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 08:50:
[...]

[...]

Dank, ga ik de 5.0 bestellen en dan gaan we het meemaken :*)
De 3.6 inmiddels vervangen voor de 5.0 en de 16A automaat vervangen voor 20A. Werkt erg mooi in Sunny Portal met het vervangen van de omvormer en historische gegevens _/-\o_.

Ik heb de omvormer nu begrenst op 4800watt, met een netspanning die bij volle belasting meestal niet onder de 240V zit moet dat goed gaan :*).

Vandaag voor het eerst de auto opgeladen met 3x5A waarbij met normale base load van het huishouden ik nog steeds terugleverde... priceless <3

Nu eens rustig kijken of er nog wat mooie paneeltjes voor weinig voorbij komen zodat de 3.6 ook weer in bedrijf kan 8)

revolution-nl wijzigde deze reactie 02-11-2019 15:55 (10%)

5kWp solar | EV | Gasloos

• DjAntoon
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 13:51
GioStyle schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 01:20:
[...]

Op het moment dat de salderingsregeling is afgeschaft zijn accu’s nog steeds niet rendabel. Zeker niet als je ook nog een warmtepomp gebruikt. In de winter wek je te weinig op om de accu’s te vullen.

De oplossing:

Twee keer je verbruik opwekken, dan zit je nog steeds op nul op de rekening. 8)
Dit was ook een beetje mijn insteek, ik heb 8400Wp neergelegd in juni. Eigenlijk veel te veel. Maar door goed zoeken was 8400Wp uiteindelijk veel goedkoper als 6000Wp bij een andere leverancier. Dan verlies ik maar wat na het salderen tijdperk.
Eerst nog maar een WPB zodat ik volgend jaar niet teveel ga terugleveren.

• leontoeter
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 06-11 23:18
Vraagje. Ik zou graag een complete set voor zonnepanelen online willen bestellen en zelf willen installeren. Nu kom ik op internet veel webshops tegen, maar kan weinig reviews vinden van bepaalde sites. Heeft iemand ervaring met blijmetzonnepanelen.nl.

Zou daar graag het volgende willen bestellen:
10x Qcells duo black 335wp
1x growatt 3000-mtl S 3000W
Stekkers + kabels
1x 2 rijen 5 kolommen Sunstruction Montagesysteem voor dakpannen

Kom totaal op 2530 inclusief BTW en verzendkosten. Voor een systeem van 3350 Wp.
Graag hoor ik jullie mening.
@leontoeter
Volgens Google is dit hetzelfde adres.
Lees de reviews zou ik zeggen.
El Trading Schagen
Macherstel

Ik kan sun-solar wel aanbevelen (maar mag geen reclame maken)
Ik heb er mijn spulletjes ook wel eens opgehaald, maar bezorgen doen ze ook.

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 03-11-2019 16:02 (19%)

PV Output - Panasonic Hit Kuro/Solar Frontier - 5 kW Mitsubsidie

2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd' en opnieuw begonnen.

• Rol-Co
  • Registratie: maart 2004
  • Nu online

Rol-Co

3,8kWpZ 3,4kWp O-Z-W 2,86kWp N

Tweakers wil niet duurzaam :) eigenlijk zijn ze al te laat denk ik, ze hadden de enige en eerste kunnen zijn.

Noord-Oost-Zuid-West 10060Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Rol-Co schreef op zondag 3 november 2019 @ 16:31:
[...] Tweakers wil niet duurzaam :) eigenlijk zijn ze al te laat denk ik, ze hadden de enige en eerste kunnen zijn.
Teveel op gadgets gericht. Kleine dingen. Geen inzicht / overzicht.
Maar ze kunnen nog steeds belangrijk worden. (ik weet nog van geen andere vergelijker op dit gebied)

• Rol-Co
  • Nu online

Rol-Co

onetime schreef op zondag 3 november 2019 @ 16:41:
[...]

Teveel op gadgets gericht. Kleine dingen. Geen inzicht / overzicht.
Maar ze kunnen nog steeds belangrijk worden. (ik weet nog van geen andere vergelijker op dit gebied)
Tweakers denk natuurlijk dat de mensen die los kopen maar een kleine groep is, verder gaat het vaak via een installateur.

• cville
  • Laatst online: 20:46
Ik was erg benieuwd wat de voorgestelde salderingsregeling voor gevolgen zou hebben voor mijn terugverdientijd. Ik heb daarom mijn TVT calculator aangepast, wat best een klus was aangezien ik mijn systeem dit jaar uitgebreid heb en de calculator daar tegen moet kunnen. In mijn signature staan de details van mijn zuid (Systeem 1) en oost-west (Systeem 2) systemen.

Eerst een disclaimer: de resultaten komen uit een spreadsheet dat is ontwikkeld voor mijn situatie. Hoewel is mijn best gedaan heb om hergebruik mogelijk te maken, kan ik niet garanderen dat het ook voor andere situaties bruikbaar is. Suggesties voor verbetering zijn welkom.

Bij mijn berekening ben ik uitgegaan van 4 scenarios:
1. static: een scenario waarbij alle tijdafhankelijke waarden op nul gezet zijn
2. reference: een scenario waarbij ik geprobeerd heb voor mij realistische keuzen te maken
3. best-case en worst-case: spreken voor zich zelf

Uiteraard kun je eindeloos discussiëren over de uitgangspunten; as they say: YMMV

Hieronder de summary tabel uit Excel voor de 4 scenarios:

Onder de aanname dat mijn berekeningen kloppen kun je het volgende concluderen:
1. bij Systeem 2 is de TVT erg afhankelijk van de aannamen; een klein beetje verschil resulteert in in een oneindige terugverdientijd. Dit is het resultaat van de nieuwe salderingsregeling. Bij IMHO redelijke aannamen is dit systeem met de nieuwe salderingsregeling nog steeds een erg goed idee.
2. meestal is het rendement aanzienlijk beter dan bij een bankrekening en nagenoeg risicoloos.

Ik heb een en ander ook in een plot weergegeven:
https://tweakers.net/ext/f/wxrAkLjGRPHCr9v9SQcA57eK/thumb.png

Ten slotte: het spreadsheet staat hier. Als je een eigen kopie wil maken moet je het downloaden en openen in Excel; dit spreadsheet werkt niet in Google Sheets. Feedback is welkom (speciaal als de link niet werkt).

PVOutput - East/West: 26 x QCELLS Q-peak G5 Duo 325Wp, SMA STP6.0-3AV-40, inclination 13°, az 101/281°; South: 14 x Yingly Panda YL260C-30b, SMA SB 3000-TL21, inclination: 23°; az: 101°

• Oilman
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 10:43
@cville Hoe ben je met de randfactoren zoals inflatie aan het rekenen?

Verder dan 5 jaar vooruit kijken blijft erg koffiedik kijken. Op dit moment lijkt de kWh prijs fors te gaan dalen en het salderen relatief langzaam afgebouwd te worden, maar tegenwoordig wordt zelfs binnen een regeerperiode rustig het roer volledig omgegooid. Het is een mooie rekenexercitie, misschien blijkt het uiteindelijk aardig in de richting te komen, maar de kans dat de praktijk totaal anders geworden lijkt mij waarschijnlijker.
Rol-Co schreef op zondag 3 november 2019 @ 16:45:
[...] Tweakers denk natuurlijk dat de mensen die los kopen maar een kleine groep is, verder gaat het vaak via een installateur.
Self-fulfilling prophesy;
zolang het te moeilijk is om overzicht en inzicht te krijgen kunnen de meeste mensen het niet zelf.
en daarbij zou de pricewatch gigantisch helpen, maar helaas, die is er (nog) niet.

• Rol-Co
  • Nu online

Rol-Co

@cville @Oilman

Het zou al interessanter worden als het berekend word over een verwachte levensduur. Alleen heb je dan te maken met wat glazen bol waarden t.b.v energieprijs en salderen afbouw regeling en vervanging omvormer.

• cville
Oilman schreef op zondag 3 november 2019 @ 18:47:
@cville Hoe ben je met de randfactoren zoals inflatie aan het rekenen?

Verder dan 5 jaar vooruit kijken blijft erg koffiedik kijken. Op dit moment lijkt de kWh prijs fors te gaan dalen en het salderen relatief langzaam afgebouwd te worden, maar tegenwoordig wordt zelfs binnen een regeerperiode rustig het roer volledig omgegooid. Het is een mooie rekenexercitie, misschien blijkt het uiteindelijk aardig in de richting te komen, maar de kans dat de praktijk totaal anders geworden lijkt mij waarschijnlijker.
Ik heb de inflatie (instelbaar) in mijn model meegenomen. Ik realiseer me dat de toekomst waarschijnlijk anders is dan mijn aannames laten zien maar je moet toch wat. Blijft dat bij veel scenario's het rendement ruimschoots het rendement van een bankrekening overtreft.

PVOutput - East/West: 26 x QCELLS Q-peak G5 Duo 325Wp, SMA STP6.0-3AV-40, inclination 13°, az 101/281°; South: 14 x Yingly Panda YL260C-30b, SMA SB 3000-TL21, inclination: 23°; az: 101°

• cville
Rol-Co schreef op zondag 3 november 2019 @ 19:20:
@cville @Oilman

Het zou al interessanter worden als het berekend word over een verwachte levensduur. Alleen heb je dan te maken met wat glazen bol waarden t.b.v energieprijs en salderen afbouw regeling en vervanging omvormer.
Kun je toelichten wat je bedoeld? Volgens mij doe ik dat; ik reken het door voor de volgende 25 jaar.

• Rol-Co
  • Nu online

Rol-Co

cville schreef op zondag 3 november 2019 @ 19:32:
[...]

Kun je toelichten wat je bedoeld? Volgens mij doe ik dat; ik reken het door voor de volgende 25 jaar.
Rendement wel zo te zien, heb je daar degradatie en defecten in meegenomen? En dan bedoel ik eigenlijk nog een lijstje in euro waar je op uit komt na die 25 jaar. Of liever 10 jaar eigenlijk, dat is vervangings termijn en alleen langer is keuze/meegenomen.

• cville
Rol-Co schreef op zondag 3 november 2019 @ 19:57:
[...]

Rendement wel zo te zien, heb je daar degradatie en defecten in meegenomen? En dan bedoel ik eigenlijk nog een lijstje in euro waar je op uit komt na die 25 jaar. Of liever 10 jaar eigenlijk, dat is vervangings termijn en alleen langer is keuze/meegenomen.
Volgens mij heb ik dat allemaal meegenomen; heb je het spreadsheet wel bekeken?

• Rol-Co
  • Nu online

Rol-Co

cville schreef op zondag 3 november 2019 @ 19:58:
[...]

Volgens mij heb ik dat allemaal meegenomen; heb je het spreadsheet wel bekeken?
Ow my bad, ik had die niet gezien nee, wel de screenshot in de post.
Nu wel :)

Je opbrengst na 25 jaar is wel wat laag of niet?

• cville
Rol-Co schreef op zondag 3 november 2019 @ 20:29:
[...]

Ow my bad, ik had die niet gezien nee, wel de screenshot in de post.
Nu wel :)

Je opbrengst na 25 jaar is wel wat laag of niet?
Dat is maar hoe je er naar kijkt. Ik ben tevreden over de TVT en zeer tevreden over het te verwachten rendement. Alleen als alles tegenzit, levert Systeem 2 niets op. Ik ben wel benieuwd hoe Wiebes zijn 7 jaar TVT gaat waarmaken. Als ik betere aannames heb, zal ik de zaak nog eens bekijken.

• Atomic2005
  • Registratie: oktober 2009
  • Nu online

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Ik zoek voor een oost/west dak panelen.

Circa 5 stuks per kant, dus net te weinig voor een stringomvormer.

Wat zou de goedkoopste (micro)omvormer zijn die ik daar zou kunnen gebruiken? Een YC600 of QS1.. of toch solar edge?

En qua paneel maakt de lengte niet uit, ze komen portrait naast elkaar. De Qcell peak Duo 320Wp is 129euro inc btw, dus 40,3cent per Wp inc btw. Kan het veel goedkoper?

Of andere oplossing.. Help! O-)

4000Wp - Zuid Live PVoutput & 7560Wp - Oost/West/btjeZuid - Live PVoutput & Atlantic 200L

Atomic2005 schreef op zondag 3 november 2019 @ 23:33:
Ik zoek voor een oost/west dak panelen.

Circa 5 stuks per kant, dus net te weinig voor een stringomvormer.

Wat zou de goedkoopste (micro)omvormer zijn die ik daar zou kunnen gebruiken? Een YC600 of QS1.. of toch solar edge?

En qua paneel maakt de lengte niet uit, ze komen portrait naast elkaar. De Qcell peak Duo 320Wp is 129euro inc btw, dus 40,3cent per Wp inc btw. Kan het veel goedkoper?

Of andere oplossing.. Help! O-)
Kun je twee meter lengte kwijt? Kijk dan even hier naar die 400 wp actie panelen, zonder schaduw durf ik dat wel op string omvormer.

http://www.solarwindbioshop.com/EnerShop-ZONNEPANELEN.htm
@Atomic2005
De oplossing ligt al op je eigen dak.
SF of 96 cell panelen

• Atomic2005
  • Nu online

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

AUijtdehaag schreef op maandag 4 november 2019 @ 06:09:
@Atomic2005
De oplossing ligt al op je eigen dak.
SF of 96 cell panelen
Ja, verder dan dat kwam ik ook nog niet. Maar SFjes heb ik niet "over" en Kuro's zijn niet echt "budget"..

4000Wp - Zuid Live PVoutput & 7560Wp - Oost/West/btjeZuid - Live PVoutput & Atlantic 200L

@Atomic2005
Micro omvormers en Solaredge is ook niet echt budget. ;-)

• Possible
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 22:00
@AUijtdehaag die 400wp panelen doen 39 volt.. Dus dan zou het net kunnen :P

Ze zijn wel 2 meter.. Rara wie weer mag mee helpen om ze het dak op te sjouwen.... :O

Possible wijzigde deze reactie 04-11-2019 09:41 (36%)

1500wp-Z Live 5100wp-W Live 6600wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

• Atomic2005
  • Nu online

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

AUijtdehaag schreef op maandag 4 november 2019 @ 09:32:
@Atomic2005
Micro omvormers en Solaredge is ook niet echt budget. ;-)
Eens.. >:)

Maar @Possible die 2bij 1meter panelen het dak op laten sjouwen trekt me ook wel :+

• Andre1973
  • Nu online

Andre1973

Wij hebben er net 1127 van die 2 meter panelen geplaatst op een klussie. :O

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• Rol-Co
  • Nu online

Rol-Co

Atomic2005 schreef op maandag 4 november 2019 @ 12:53:
[...]

Eens.. >:)

Maar @Possible die 2bij 1meter panelen het dak op laten sjouwen trekt me ook wel :+
5 gewone kunnen toch ook wel op een goodwe omvormertje?

• Tjeerd84
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 21:13
Vandaag ging ik over de 1kWh/Wp/jaar voor 2019 (wat nog niet voorbij is). Ik doe sinds eind 2018 mee. 2018 schijnt een heel goed jaar te zijn geweest.
Ik was benieuwd hoe het bij anderen gaat dit jaar?

• JoKo
  • Registratie: februari 2011
  • Niet online
Possible schreef op maandag 4 november 2019 @ 09:41:
@AUijtdehaag die 400wp panelen doen 39 volt.. Dus dan zou het net kunnen :P

Ze zijn wel 2 meter.. Rara wie weer mag mee helpen om ze het dak op te sjouwen.... :O
Hup....op je rug en lopen! :+ 1.95 lang deze.
https://tweakers.net/ext/f/HRZQ2qhRUzmcDT5quD1UMUeS/thumb.png

Ouddorp ZW 6175 Wp NO 5760 Wp All Electric- Panasonic monobloc 5 kW +Atlantic V4 + inductie😋

• Possible
  • Registratie: mei 2002
JoKo schreef op maandag 4 november 2019 @ 19:48:
[...]

Hup....op je rug en lopen! :+ 1.95 lang deze.
[Afbeelding]
Jij.. of @AUijtdehaag >:)

1500wp-Z Live 5100wp-W Live 6600wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

@Possible Geen van beiden ;)

• Atomic2005
  • Nu online

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

@JoKo Dat is hier geen probleem. Is mooi tussen 2 kappen in, dus @Possible kan niet ver weg glijden dan. :+

• wortelsoft
  • Registratie: februari 2001
  • Nu online
Kun je bij verhuizing naar een nieuw huis met ook weer pv de btw weer terugvragen, ben aan het googlen maar word niet echt wijzer.
@wortelsoft zie Nieuws: Zonnepanelen en de btw , staat ook in de topic warning...

• wortelsoft
  • Nu online
De topic warning had ik over het hoofd gezien, dat topic biedt helaas ook geen antwoord, de vraag is meerdere keren gesteld maar helaas nooit beantwoord.

• Niek_
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 21:26
Iemand nog op zoek naar SF170S panelen?
Zit erover na te denken om onze huidige installatie te vervangen. Is in 2016/2017 geïnstalleerd en bestaat uit 48 x Solar Frontier SF170S met 24 x SolarEdge P405 optimizers. Het geheel ligt oost/west en levert zo'n 8.000kWh per jaar op. Dat was voldoende, ware het niet dat het elektraverbruik met zeker 3.000kWh per jaar omhoog is gegaan. Lijkt erop dat ik er 40 x 320Wp panelen voor kan terugplaatsen waardoor ik per saldo 50% meer vermogen op het dak heb liggen op hetzelfde oppervlakte. Nu geloof ik zeker dat dunne film panelen het over het algemeen net iets beter doen, maar 50% goedmaken zie ik niet gebeuren.

• Rol-Co
  • Nu online

Rol-Co

Niek_ schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 22:54:
Zit erover na te denken om onze huidige installatie te vervangen. Is in 2016/2017 geïnstalleerd en bestaat uit 48 x Solar Frontier SF170S met 24 x SolarEdge P405 optimizers. Het geheel ligt oost/west en levert zo'n 8.000kWh per jaar op. Dat was voldoende, ware het niet dat het elektraverbruik met zeker 3.000kWh per jaar omhoog is gegaan. Lijkt erop dat ik er 40 x 320Wp panelen voor kan terugplaatsen waardoor ik per saldo 50% meer vermogen op het dak heb liggen op hetzelfde oppervlakte. Nu geloof ik zeker dat dunne film panelen het over het algemeen net iets beter doen, maar 50% goedmaken zie ik niet gebeuren.
Ik ken je situatie niet en SF doet het zeker geen 50% beter maar als je redelijk wat schaduw hebt kunnen de mono's het wel flink slechter doen dan verwacht, of ga je weer op de SE?

• alki
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 15:51
Iemand ervaring met een vlakke ventilatiepan ? Is deze makkelijk aan te brengen?

• mddd
  • Registratie: juni 2007
  • Niet online
@wortelsoft Er is geen beperking aan hoe vaak je btw kunt terugvragen. Op hetzelfde huis of een nieuw huis, bij nieuwe plaatsing of uitbreiding, maakt niet uit. Je mag het allemaal terugvragen.

Je hebt alleen wel te maken met de algemene regels rond btw: als je eerder hebt gevraagd om niet langer aangifte te hoeven doen, en nu wil je dat weer wel, dan kan het zijn dat je er aan vast zit om een aantal jaar lang aangiften te moeten invullen. Volgens mij mag je dan niet meteen weer ontheffing aanvragen van aangite. Maakt financieel niet uit, enkel wat meer werk.

Daarnaast, in elk jaar dat je btw claimt moet je ook btw afdragen over je inkomsten. Die moet je dus met elkaar verrekenen. In andere jaren moet je in principe ook btw afdragen maar blijf je (voor de meeste mensen) onder de grens dat de btw wordt kwijtgescholden.

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS

alki schreef op woensdag 6 november 2019 @ 08:31:
Iemand ervaring met een vlakke ventilatiepan ? Is deze makkelijk aan te brengen?
[Afbeelding]
Ja ik.
De pijp gaat loodrecht het dak door.
Dus als het ter vervanging is van een bestaande doorvoer, zal je het gat groter moeten maken naar boven, in je dakbeschot.
Voor de rest, prima te doen.

• alki
AUijtdehaag schreef op woensdag 6 november 2019 @ 11:52:
[...]

Ja ik.
De pijp gaat loodrecht het dak door.
Dus als het ter vervanging is van een bestaande doorvoer, zal je het gat groter moeten maken naar boven, in je dakbeschot.
Voor de rest, prima te doen.
Ja de bestaandeventilatie pijp gaat in de weg zitten van 1 paneel dus ik denk dat dit een ideale oplossing is.

• insomniac
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 20:33

insomniac

AKA: ing_stripe

ik heb je een pm gestuurd, is misschien wel wat voor m'n noorddak. 8)

::.live pvoutput.:. UniFi Fan .:. ESP8266 knutselaar .:. Domotica hobbyist .::

• Niek_
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 21:26
Rol-Co schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 23:28:
[...]

Ik ken je situatie niet en SF doet het zeker geen 50% beter maar als je redelijk wat schaduw hebt kunnen de mono's het wel flink slechter doen dan verwacht, of ga je weer op de SE?
Terechte opmerking, maar ik hang sowieso weer een SolarEdge omvormer op.

• theunevers
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 07-11 10:53
Ik schrok een beetje van mijn opbrengst van oktober. Dat is niet hoger gekomen dan 74.6

Ik heb negen panelen liggen met een maximum vermogen van 2500.

In augustus brachten ze 316 op en in september 202

Volgens het internet wordt jaarlijks 11% opgewekt in augustus, 10% in september en 7% in oktober.

Dat houdt in dat (gebasseerd op de percentages van augustus en september) ik zo'n 140 tot 200 kwh zou moeten opwekken in.

Is de maand oktober echt zo slecht geweest qua zon opbrengst of is er misschien wat anders aan de hand?

(Sorry als ik het in het verkeerde topic plaats, ben nieuw met paneeltjes)

• insomniac

insomniac

@theunevers Oktober was niet zo'n goede maand.
Ik weet niet hoe je panelen liggen en waar, maar je opbrengst kan best wel eens kloppen.
Als ik even snel zoek in pvoutput zie ik waardes van rond de 50% en 40% opbrengst in vergelijk met september

• cville
theunevers schreef op woensdag 6 november 2019 @ 14:30:
Ik schrok een beetje van mijn opbrengst van oktober. Dat is niet hoger gekomen dan 74.6

Volgens het internet wordt jaarlijks 11% opgewekt in augustus, 10% in september en 7% in oktober.

Dat houdt in dat (gebasseerd op de percentages van augustus en september) ik zo'n 140 tot 200 kwh zou moeten opwekken in.

Is de maand oktober echt zo slecht geweest qua zon opbrengst of is er misschien wat anders aan de hand?

Bij mij sep t.o.v. okt:

sep/okt
56.9% zuid
51.7% oost-west

• theunevers
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 07-11 10:53
insomniac schreef op woensdag 6 november 2019 @ 14:39:
@theunevers
Ik weet niet hoe je panelen liggen en waar, maar je opbrengst kan best wel eens kloppen.
Dordrecht / Op het zuiden

• ericplan
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 22:05

ericplan

5180 Wp PV

Ben even los. Al sinds 2009 zonnepanelen, maar in januari is een slimme meter geplaatst (en de PV-installatie vervangen door nieuw). Krijg vandaag een brief van Liander dat ze zien dat ik teruglever (Gôh, nu al!) en dat ik me moet aanmelden bij energieleveren.nl

Ben ik verplicht me aan te melden? Wat gebeurt er als ik het niet doe? M'n energieleverancier is Greenchoice.

ZonPHP PVOutput

• borft
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 09-11 17:29
ericplan schreef op woensdag 6 november 2019 @ 15:56:
Ben even los. Al sinds 2009 zonnepanelen, maar in januari is een slimme meter geplaatst (en de PV-installatie vervangen door nieuw). Krijg vandaag een brief van Liander dat ze zien dat ik teruglever (Gôh, nu al!) en dat ik me moet aanmelden bij energieleveren.nl

Ben ik verplicht me aan te melden? Wat gebeurt er als ik het niet doe? M'n energieleverancier is Greenchoice.
Volgens mij had je je 10 jaar geleden al moeten aanmelden. Hoe kan Liander rekening houden met onderhoud / capaciteitsplanningen van de infra, als ze niet weten wat er ligt?

• knarf_st
  • Registratie: december 2009
  • Nu online
theunevers schreef op woensdag 6 november 2019 @ 14:30:

Op deze website kun je een (grove) inschatting maken wat jou set gemiddeld per maand zou moeten opbrengen: https://re.jrc.ec.europa.eu/pvg_tools/en/tools.html#PVP

Kijk eens in je dossier online, ik vermoed dat je bij je meterstanden geen terug levering ziet.
Word pas binnen gehaald na registratie.

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

reneeke1970 schreef op woensdag 6 november 2019 @ 16:24:
[...]

Kijk eens in je dossier online, ik vermoed dat je bij je meterstanden geen terug levering ziet.
Word pas binnen gehaald na registratie.
Dat lijkt wel goed te gaan.

ZonPHP PVOutput

insomniac schreef op woensdag 6 november 2019 @ 12:58:
[...]

Na-aapert ;)

alki schreef op woensdag 6 november 2019 @ 12:09:
[...]

Ja de bestaandeventilatie pijp gaat in de weg zitten van 1 paneel dus ik denk dat dit een ideale oplossing is.
Foto
https://tweakers.net/ext/f/dgJvFNxVqW1JQCjGeIVZ83Nt/thumb.jpg

Als je daar op mijn meterstanden klikt zie je het exact. Maar het lijkt dat ze jou gewoon gaan afrekenen dus niks aan de hand zou je zeggen

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

reneeke1970 schreef op woensdag 6 november 2019 @ 17:05:
[...]

Als je daar op mijn meterstanden klikt zie je het exact. Maar het lijkt dat ze jou gewoon gaan afrekenen dus niks aan de hand zou je zeggen
Dat lijkt mij ook. Dus waarom zou ik me dan moeten aanmelden op energieleveren.nl?

ZonPHP PVOutput

• gekke-gerrit
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 17:41

gekke-gerrit

Happy Swift programmer

ericplan schreef op woensdag 6 november 2019 @ 17:11:
[...]

Dat lijkt mij ook. Dus waarom zou ik me dan moeten aanmelden op energieleveren.nl?

[Afbeelding]
Tja, geen idee, Ik had met mijn analoge meter een overschot van 210,- Ik moest mij ook aanmelden. anders wilden ze de boel niet verwerken. Ik heb nog een poging gedaan om mij te verzetten, maar zonder resultaat. Ik had het kunnen 'opsparen' Maar dan wordt het op een gegeven moment helemaal ongeloofwaardig :+ Uiteindelijk dus toegegeven.

...

• mddd
  • Niet online
ericplan schreef op woensdag 6 november 2019 @ 17:11:
Dus waarom zou ik me dan moeten aanmelden op energieleveren.nl?
Omdat het voor netwerkbedrijven belangrijk is om te weten hoeveel vermogen er is geïnstalleerd.
Zij kunnen daarmee immers beter voorspellen hoe de energiestromen lopen als er bijvoorbeeld zonnig weer aan zit te komen.

Voor de duidelijkheid "moeten aanmelden" bedoel ik dus als "je zou het moeten doen omdat het nuttig is". Niet als in "het is werkelijk verplicht". Voor zover ik weet is het aanmelden niet een vereiste om teruglevering te kunnen meten of te kunnen salderen.

In het geval van @gekke-gerrit kan ik me er nog wat bij voorstellen: wie weet of jij zit te knoeien met de stand van zo'n analoge meter. Als die netto terugloopt dan willen ze daar een verklaring voor zien, daar kan ik me nog wel wat bij voorstellen. Maar met een moderne slimme meter, is het volkomen duidelijk wat er aan de hand is en daar kan ook niet echt mee geknoeid worden. Voor je leverancier is de situatie prima duidelijk. Het aanmelden is voor het inzicht in de netwerk situatie.

mddd wijzigde deze reactie 06-11-2019 17:22 (65%)

• jobr
  • Nu online
mddd schreef op woensdag 6 november 2019 @ 10:30:
@wortelsoft Er is geen beperking aan hoe vaak je btw kunt terugvragen. Op hetzelfde huis of een nieuw huis, bij nieuwe plaatsing of uitbreiding, maakt niet uit. Je mag het allemaal terugvragen.
Per 1 jan gaat dat veranderen.

• DataCopy
  • Laatst online: 19:47

DataCopy

Dum vita est spes est

Ben me sinds kort ook aan het oriënteren op panelen. Eerste offerteverzoeken zijn uitgestuurd en inmiddels (erg snel) al twee reacties gehad. Uiteraard nog niet genoeg om goed te kunnen vergelijken, maar met betrekking tot de omvormer zag ik al wel een groot verschil.

Situatie/verwachting:
ligging oost/west, hellingshoek 35 graden
voorstel is 17 panelen/300Wp, 11 op oost (+90 azimut) en 6 op west (-90 azimut)
verwachte totale opbrengst ligt rond de 3900Kwh

In de twee offertes worden uiteraard andere panelen aangeboden (ik zal hier een apart topic voor maken indien nodig), maar wat me verbaasde was dat de ene offerte uitgaat van 1 omvormer (Hosola Brighter 4600MTL-S) en de andere van 2 omvormers (1x Growatt 2000-S, 1x Growatt 3000-MTL-S).

Ik heb de vraag even aan de aanbieder gesteld en die kwam met de uitleg dat dit kwam door het grote verschil in panelen per vlak (11 vs 6). Ik wilde dit toch eens even toetsen in dit forum, klopt dit of zit er wellicht een andere redenering achter die 'te technisch' is voor de gemiddelde consument?

Ik begrijp al wel dat de omvormer in een oost-west opstelling een erg belangrijk component is, dus ik zou me hier toch wel wat verder in willen verdiepen om de offertes goed te kunnen beoordelen.

Elk advies is welkom :)

| Exceptio probat regulam in casibus non exceptis |

• Blackraven
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 22:07

Blackraven

3600Wp ZO

alki schreef op woensdag 6 november 2019 @ 08:31:
[Afbeelding]
Werkt prima, ik had alleen de rails eerst over de bovenkant van de pan gepland, dat paste niet, dus nu loopt de rails één dakpan lager over de onderkant van de ventilatie pan. En dat gaat prima :)

AWB 2HR 32.50WB

• mddd
  • Niet online
Wat ik lees, is dat er niets verandert zolang het af te dragen btw bedrag onder de 500 euro blijft. Een installatie van 10 kW (piekvermogen) betekent 200 euro. Ruim onder de 500 dus. Dit betekent dus geen verandering tenzij je een flink grote installatie hebt.

Let op: die 500 euro is dus niet de btw over de aankoop/installatie. Het is de btw die je zou moeten betalen over je inkomsten aan teruggeleverde stroom.

mddd wijzigde deze reactie 06-11-2019 20:40 (13%)

• jobr
  • Nu online
mddd schreef op woensdag 6 november 2019 @ 20:39:
[...]

Wat ik lees, is dat er niets verandert zolang het af te dragen btw bedrag onder de 500 euro blijft. Een installatie van 10 kW (piekvermogen) betekent 200 euro. Ruim onder de 500 dus. Dit betekent dus geen verandering tenzij je een flink grote installatie hebt.

Let op: die 500 euro is dus niet de btw over de aankoop/installatie. Het is de btw die je zou moeten betalen over je inkomsten aan teruggeleverde stroom.
Ik doel hier op:
Om willekeurig in- en uittreden van btw-ondernemers in de nieuwe KOR te voorkomen, heeft de rijksoverheid een lock-up-periode van 3 jaar in het leven geroepen. ‘En deze periode werkt 2 kanten op’, stelt Hagen. ‘Indien de eigenaar in de lock-up-periode zijn zonnepanelensysteem wil uitbreiden, dan kan de btw op de uitbreiding niet teruggevraagd worden.

• mddd
  • Niet online
@jobr Ah, dat had ik niet zo gelezen. Dat verandert inderdaad wel wat. Je moet meer precies rekenen en vooraf weten of je later nogmaals wilt terugvragen. Hmm. Onhandig hoor.

• alki
Die onderste lijkt beter te passen of niet ?
@alki
Ja, maar dat is een riool ontluchting

• Andre1973
  • Nu online

Andre1973

Het is handig voor jezelf om aan te melden. Daardoor krijg je sneller een juist maandbedrag (al heeft de site van Greenchoice daar nog wat moeite mee, die kan nog steeds niet overweg me PV, laat staan een warmtepomp, ze schatten nog steeds mijn gas in dat al 2 jaar officieel dicht staat.).
Ik heb meerdere jaren moeten bellen om mijn maandbedrag naar beneden te krijgen.
En als je naar een nieuwe energie leverancier (wat n hoop mensen doen om die premie op te strijken) gaat kijkt die ook weer in dat dossier, en ziet gelijk dat jij zoveel Wp heb liggen en houd daar rekening mee, ook met rare standen (onverwacht lage stand) is het idee.

Andre1973 wijzigde deze reactie 06-11-2019 21:31 (13%)

• wortelsoft
  • Nu online
jobr schreef op woensdag 6 november 2019 @ 20:41:
[...]

Ik doel hier op:
Om willekeurig in- en uittreden van btw-ondernemers in de nieuwe KOR te voorkomen, heeft de rijksoverheid een lock-up-periode van 3 jaar in het leven geroepen. ‘En deze periode werkt 2 kanten op’, stelt Hagen. ‘Indien de eigenaar in de lock-up-periode zijn zonnepanelensysteem wil uitbreiden, dan kan de btw op de uitbreiding niet teruggevraagd worden.
Bedankt. Dat heeft me in de goede richting gebracht. Ik moet eens goed gaan kijken wat het allemaal betekend, en wat gaan rekenen.

• Rol-Co
  • Nu online

Rol-Co

insomniac schreef op woensdag 6 november 2019 @ 12:58:
[...]

Wie legt er nu panelen op een noord dak, jonguh, daar schijnt toch geen zon! :+

Kan je hier een vraag en aanbod item van maken? Ik heb potentieel ook interesse...
edit: graag met prijzen per item / per groep oid.

@DataCopy Zou je voor verder vragen een apart topic aan willen maken? Als je omvormer met verschillende strings kan omgaan lijkt één omvormer mij handiger. (heb je de openingspost gelezen en begrepen?)

onetime wijzigde deze reactie 07-11-2019 01:26 (13%)

• DataCopy
  • Laatst online: 19:47

DataCopy

Dum vita est spes est

onetime schreef op donderdag 7 november 2019 @ 01:11:
[...]

@DataCopy Zou je voor verder vragen een apart topic aan willen maken? Als je omvormer met verschillende strings kan omgaan lijkt één omvormer mij handiger. (heb je de openingspost gelezen en begrepen?)
Inmiddels een nieuw los topic aangemaakt hier: Hulp bij offertes zonnepanelen (oost/west, ~4000Kwh/jaar)

DataCopy wijzigde deze reactie 07-11-2019 10:26 (34%)

| Exceptio probat regulam in casibus non exceptis |

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Andre1973 schreef op woensdag 6 november 2019 @ 21:23:
[...]

Het is handig voor jezelf om aan te melden. Daardoor krijg je sneller een juist maandbedrag (al heeft de site van Greenchoice daar nog wat moeite mee, die kan nog steeds niet overweg me PV, laat staan een warmtepomp, ze schatten nog steeds mijn gas in dat al 2 jaar officieel dicht staat.).
Ik heb meerdere jaren moeten bellen om mijn maandbedrag naar beneden te krijgen.
En als je naar een nieuwe energie leverancier (wat n hoop mensen doen om die premie op te strijken) gaat kijkt die ook weer in dat dossier, en ziet gelijk dat jij zoveel Wp heb liggen en houd daar rekening mee, ook met rare standen (onverwacht lage stand) is het idee.
Sinds 2009 bij Greenchoice, geen premiejager. Uit principe. En dus inderdaad elk jaar een telefoontje over het maandbedrag. Maakt mij niet zoveel uit of m’n voorschot 5 of 10 euro is. We gaan het dit jaar wel zien.

@anderen
En wat die netbeheerder betreft: die kan uit mijn meterstanden uitstekend schatten wat er op het dak zou moeten liggen. Staat niet voor niets in hun brief dat ze zien dat ik teruglever. Dus als er geen verplichting is om me aan te melden bij energieleveren.nl, dan ga ik dat niet doen.

ZonPHP PVOutput

• insomniac

insomniac

Rol-Co schreef op woensdag 6 november 2019 @ 23:16:
[...]

Wie legt er nu panelen op een noord dak, jonguh, daar schijnt toch geen zon! :+
Tuurlijk wel, er komt een spiegel systeem aan de dakgoot. Ik ben niet gek. 8)7 :+

• mddd
  • Niet online
ericplan schreef op donderdag 7 november 2019 @ 07:34:
En wat die netbeheerder betreft: die kan uit mijn meterstanden uitstekend schatten wat er op het dak zou moeten liggen.
Zij kunnen alleen zien wat er netto in of uit gaat, dat is niet hetzelfde. Bovendien, om een goede schatting te maken zouden ze over langere tijd je verbruik en teruglevering moeten analyseren. Is dat dan wat je wilt?
Dus als er geen verplichting is om me aan te melden bij energieleveren.nl, dan ga ik dat niet doen.
Lekker puh!

mddd schreef op donderdag 7 november 2019 @ 09:29:
[...]

Zij kunnen alleen zien wat er netto in of uit gaat, dat is niet hetzelfde. Bovendien, om een goede schatting te maken zouden ze over langere tijd je verbruik en teruglevering moeten analyseren. Is dat dan wat je wilt?

[...]

Lekker puh!
Als ik alleen mijn wp vermeld weten ze ook niet of ze op zuid liggen of op zijn kop onder een boom. Dus die argumenten van jou slaan ook kant nog wal.
En ze vragen ook niet hoeveel ik verbruik, want het kan zomaar zijn dat ik alle PV energie zelf opmaak met twintig servers in huis....

• mddd
  • Niet online
@reneeke1970 Ik probeer nu juist te zeggen, het gaat natuurlijk niet om het individuele geval. Maar als je weet hoeveel Wp er ongeveer is dan kun je daar wel gemiddelden op los laten en gecombineerd met de weersverwachting heb je dan best een aardig idee over bijvoorbeeld hoeveel zonnestroom er morgenmiddag het net in zal komen.

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

mddd schreef op donderdag 7 november 2019 @ 09:29:
[...]
Doen ze toch al, maakt me niet zoveel uit. Bovendien, waar gaat het over? Ik hoef m'n fornuis toch ook niet aan te melden? Die trekt zomaar, zonder waarschuwing vooraf, ruim 10 kW.
[...]
Lekker puh!
Nee, geen zin in dit soort eenmalige zaken. Na een paar jaar ben ik vergeten dat ik hier iets ingevoerd heb.

ZonPHP PVOutput

• jobr
  • Nu online
Even een vraag aan de mensen die betonvoeten gebruiken:
Leggen jullie de panelen direct op de betonvoeten of komt daar nog iets tussen ?
(schuimbandje oid)

• TheGhostInc
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
Bijvoorbeeld op wijkniveau?
Koppel gewoon de wijkcentrales aan je AI model en gaan met die banaan. Er is weinig reden om daarbij half volledige datasets te gebruiken van individuele huizen.
Alleen de degradatie van je panelen is al significant. Vandaag 1000Wp is over 10 jaar 900Wp of 850Wp.
En als ze écht willen weten wat er ligt.... ff een luchtfotootje....

Daarnaast is de EV een groter issue, weinig mensen hebben >10kW aan opwek, maar alle 3 fase laders trekken gewoon 11kW gedurende uren....
Dus een leuk wijkje, waarbij de hele straat PV & EV heeft zal eerder door de EV's platgaan, dan door de PV. Helemaal omdat PV gewoon afschakelt bij overbelasting (=te hoge netspanning).
Dus waarom hoeven we EV's niet aan te melden, maar wel PV?

• GioStyle
  • Registratie: januari 2010
jobr schreef op donderdag 7 november 2019 @ 18:54:
Even een vraag aan de mensen die betonvoeten gebruiken:
Leggen jullie de panelen direct op de betonvoeten of komt daar nog iets tussen ?
(schuimbandje oid)
Hier liggen de frames van de panelen rechtstreeks op de betonvoeten.

Waarom vraag je het? Bang dat je het beschadigt?

Ik heb bewust niets tussen geplaatst, omdat het toch na verloop van tijd alleen maar vies en goor wordt.

• traders
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 22:02
Vraagje. Stel ik heb een dak op het westen (10 meter lang). In het midden staat een dakkapel van 3 meter. Bovenop deze dakkapel staat een airco unit zeg 80 hoog. Boven de dakkapel past op heel het dak 10 panelen portrait. De vraag is nu of de airco unit veel schaduw op gaat leveren. Ik kan de airco in de lengte zetten (airco 1 meter lang) of in de breedte op de dakkapel (30 cm diep)

Gaat dit veel schaduw opleveren. Is dit een reden om solaredge te gaan gebruiken?

• Andre1973
  • Nu online

Andre1973

traders schreef op donderdag 7 november 2019 @ 22:25:
Vraagje. Stel ik heb een dak op het westen (10 meter lang). In het midden staat een dakkapel van 3 meter. Bovenop deze dakkapel staat een airco unit zeg 80 hoog. Boven de dakkapel past op heel het dak 10 panelen portrait. De vraag is nu of de airco unit veel schaduw op gaat leveren. Ik kan de airco in de lengte zetten (airco 1 meter lang) of in de breedte op de dakkapel (30 cm diep)

Gaat dit veel schaduw opleveren. Is dit een reden om solaredge te gaan gebruiken?
Dan zou ik eerder Tigo's toepassen op de betreffende panelen; dat is een soort verstandige keus.
Of je moet ook er wat geld voor over hebben om de rest per paneel te monitoren. dan dus alles op SE, de optimale dure keus.
Of opsplitsen in 2 strings kan ook nog, dat is de budget keus. en wat we deden voor dat er SE & Tigo's (@onetime ) was. Of weglaten waar je schaduw hebt.
Kan je dan niet links (aan de zuid kan t dus) naast het dakkapel nog wat panelen kwijt?

Andre1973 wijzigde deze reactie 08-11-2019 11:07 (5%)
Reden: er stond foutief trina's, moest tigo's zijn

• thesaxofonist
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 20:50
Andre1973 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 22:44:
[...]

Dan zou ik eerder Trina's toepassen op de betreffende panelen; dat is een soort verstandige keus.
Of je moet ook er wat geld voor over hebben om de rest per paneel te monitoren. dan dus alles op SE, de optimale dure keus.
Of opsplitsen in 2 strings kan ook nog, dat is de budget keus. en wat we deden voor dat er SE & Trina was. Of weglaten waar je schaduw hebt.
Kan je dan niet links (aan de zuid kan t dus) naast het dakkapel nog wat panelen kwijt?
Met Trina's bedoel je Tigo's?

• ApC_IcE
  • Registratie: december 2001

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Moet wel. Tijd voor koffie :')

• exroosje
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 12:06
TheGhostInc schreef op donderdag 7 november 2019 @ 20:27:
[...]

Bijvoorbeeld op wijkniveau?
Koppel gewoon de wijkcentrales aan je AI model en gaan met die banaan. Er is weinig reden om daarbij half volledige datasets te gebruiken van individuele huizen.
Alleen de degradatie van je panelen is al significant. Vandaag 1000Wp is over 10 jaar 900Wp of 850Wp.
En als ze écht willen weten wat er ligt.... ff een luchtfotootje....

Daarnaast is de EV een groter issue, weinig mensen hebben >10kW aan opwek, maar alle 3 fase laders trekken gewoon 11kW gedurende uren....
Dus een leuk wijkje, waarbij de hele straat PV & EV heeft zal eerder door de EV's platgaan, dan door de PV. Helemaal omdat PV gewoon afschakelt bij overbelasting (=te hoge netspanning).
Dus waarom hoeven we EV's niet aan te melden, maar wel PV?
Zolang je meter saldeert door terug te draaien heb je zelf geen belang bij aanmelden En is het advies van velen om dat inderdaad maar niet te doen, zodat je ook geen slimme meter aangesmeerd krijgt. En je dus zeker bent van salderen ongeacht beleid van den Haag.

Als je eenmaal een slimme meter krijgt om een andere reden wordt het een ander verhaal. Omdat teruglevering dan apart geregistreerd wordt, is het maar de vraag of je energie leverancier je iets ervoor vergoedt. Sommige, niet alle, stellen als eis voor een vergoeding bij teruglevering, dat de installatie aangemeld is. Ook wordt deze eis soms gesteld bij een absolute teruglevering, dus negatieve ferraris tellerstanden.

Dus Ferrarismeter EN opbrengst < verbruik => niet aanmelden (los van het netbeheerdersbelang)
Slimme meter OF opbrengst > verbruik => wel aanmelden
(dit geldt ook voor dommere meters met 4 tellerstanden)

PS Openbare laadpalen worden vast wel geplaatst in overleg met de netbeheerder, dus niet EV's worden aangemeld maar de laadpalen. Weet niet hoe het gaat met een thuislaadstation. Daar zijn toch ook formele uitvoeringen van met pasjes zodat je de KWh's kan declareren bij je lease mij.

exroosje wijzigde deze reactie 08-11-2019 10:00 (7%)

• Andre1973
  • Nu online

Andre1973

ja, klopt.

• Speedfightserv
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 18:14
Voor een zuiddak met aan de linkerkant van dat dak bomen,

is het beter om dan voor 12 panelen 12 Tigo's te plaatsen, of alleen de helft (de kant die mogelijk in de schaduw komt)

13 x Trina 300 = 3900 wp op Solax omvormer, dak zuid | PVOutput

• Andre1973
  • Nu online

Andre1973

Speedfightserv schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 10:05:
Voor een zuiddak met aan de linkerkant van dat dak bomen,

is het beter om dan voor 12 panelen 12 Tigo's te plaatsen, of alleen de helft (de kant die mogelijk in de schaduw komt)
Voordeel van de Tigo's is dat je ze kan plaatsen alleen daar waar nodig, in tegenstelling tot SE. Alleen het deel waar schaduw komt dus.

@Andre1973 er staat nog een keer trina's, wat heb je met die vrouw(en)...

• xantos
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online
Als je Tigo’s plaatst, heb je dan ook een cloud connect/gateway nodig of werkt één losse Tigo per paneel gewoon prima?

Ik heb onlangs een huis gekocht met bestaande panelen die momenteel niet efficient werken vanwege schaduwplekken. We hebben 12 panelen (merk onbekend) op het zuid-oosten. Deze leverde gisteren en vandaag zo’n 1.2 kWh per dag.

De schaduw beperkt zich tot zo’n 4 panelen dus ik ben van plan 4 Tigo optimizers aan te schaffen.
@xantos net als jij geen ervaring mee, maar wel net als jij begrepen dat het zo werkt.

xantos schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 15:08:
Als je Tigo’s plaatst, heb je dan ook een cloud connect/gateway nodig of werkt één losse Tigo per paneel gewoon prima?

Ik heb onlangs een huis gekocht met bestaande panelen die momenteel niet efficient werken vanwege schaduwplekken. We hebben 12 panelen (merk onbekend) op het zuid-oosten. Deze leverde gisteren en vandaag zo’n 1.2 kWh per dag.

De schaduw beperkt zich tot zo’n 4 panelen dus ik ben van plan 4 Tigo optimizers aan te schaffen.
Welker omvormer hangt eraan?
Sommige omvormers gaan prima om met schaduw.

• xantos
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 15:46:
[...]

Welker omvormer hangt eraan?
Sommige omvormers gaan prima om met schaduw.
Op de voorkant staat “totalsolar bv”, model TLS3KTS, 3KW power, production date: 2013/06/30.

Ben even aan het kijken naar de Tigo in verschillende shops. Ik kom de Energy TS4-R-O (retrofit) en de Energy TS4-A-O optimizer tegen. De laatste lijkt nieuwer en heeft versimpelde montage, vraag me alleen af hoe je deze dan monteert? Antwoord gevonden: de A versie is de nieuwste versie en is makkelijker te monteren.

xantos wijzigde deze reactie 08-11-2019 16:26 (7%)

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

exroosje schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 09:55:
[...]
Als je eenmaal een slimme meter krijgt om een andere reden wordt het een ander verhaal. Omdat teruglevering dan apart geregistreerd wordt, is het maar de vraag of je energie leverancier je iets ervoor vergoedt. Sommige, niet alle, stellen als eis voor een vergoeding bij teruglevering, dat de installatie aangemeld is. Ook wordt deze eis soms gesteld bij een absolute teruglevering, dus negatieve ferraris tellerstanden.

Dus Ferrarismeter EN opbrengst < verbruik => niet aanmelden (los van het netbeheerdersbelang)
Slimme meter OF opbrengst > verbruik => wel aanmelden
(dit geldt ook voor dommere meters met 4 tellerstanden)
[...]
Je conclusie is, wat mij betreft, te stellig en niet in lijn met je eerdere betoog. Maar binnen drie weken zal ik hier antwoorden. Dan heb ik de jaarafrekening van Greenchoice binnen.

ZonPHP PVOutput

xantos schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 16:03:
[...]
Op de voorkant staat “totalsolar bv”, model TLS3KTS, 3KW power, production date: 2013/06/30.
Die kans is erg klein, dat die chinees aan schaduwmanagement doet, vrees ik.
Heb je er ook een windmolen bij? :+
https://www.diytrade.com/...ter_for_Wind_Turbine.html

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 08-11-2019 16:38 (13%)

Pagina: 1 ... 70 71 72 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrische auto

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True