Op verzoek heb ik dit topic even afgesplitst van het main topic. Mijn doel is om de collectieve kennis hier aanwezig te gebruiken in mijn zoektocht naar de juiste installatie en mijn kennis uit te breiden om enerzijds de offertes goed te kunnen begrijpen en anderzijds weerwoord te kunnen geven aan de vele (technische) voorstellen gedaan door de leveranciers.
Mijn originele vraag was:
Mijn originele vraag was:
De reactie die ik hierop kreeg van onetime was als volgt:Ik ben me sinds kort ook aan het oriënteren op panelen. Eerste offerteverzoeken zijn uitgestuurd en inmiddels (erg snel) al twee reacties gehad. Uiteraard nog niet genoeg om goed te kunnen vergelijken, maar met betrekking tot de omvormer zag ik al wel een groot verschil.
Situatie/verwachting:
ligging oost/west, hellingshoek 35 graden
voorstel is 17 panelen/300Wp, 11 op oost (+90 azimut) en 6 op west (-90 azimut)
verwachte totale opbrengst ligt rond de 3900Kwh
In de twee offertes worden uiteraard andere panelen aangeboden (ik zal hier een apart topic voor maken indien nodig), maar wat me verbaasde was dat de ene offerte uitgaat van 1 omvormer (Hosola Brighter 4600MTL-S) en de andere van 2 omvormers (1x Growatt 2000-S, 1x Growatt 3000-MTL-S).
Ik heb de vraag even aan de aanbieder gesteld en die kwam met de uitleg dat dit kwam door het grote verschil in panelen per vlak (11 vs 6). Ik wilde dit toch eens even toetsen in dit forum, klopt dit of zit er wellicht een andere redenering achter die 'te technisch' is voor de gemiddelde consument?
Ik begrijp al wel dat de omvormer in een oost-west opstelling een erg belangrijk component is, dus ik zou me hier toch wel wat verder in willen verdiepen om de offertes goed te kunnen beoordelen.
Elk advies is welkom
Om dan even op dat antwoord door te pakken:Als je omvormer met verschillende strings kan omgaan lijkt één omvormer mij handiger. (heb je de openingspost gelezen en begrepen?)
- Ik zie in de datasheet van de Hosala niet het specifiek aantal strings gespecifieerd. Op de website staat wel dat ie beschikt over 2 DC ingangen (ik neem aan dus strings)
- De hosala beschikt wel over 2 MPP trackers, volgens mij is dat een noodzaak voor een oost/west opstelling?
- Zou het verschil in panelen (dus 6 vs 11) nog voor problemen kunnen zorgen? Ik kwam op een andere website een minimum van 8 panelen tegen, maar kan daarover in de datasheet niets terug vinden.
- Mijn generieke vraag blijft eigenlijk ook nog staan: waarom zou de ene aanbieder gaan voor 2 omvormers en de andere voor 1? Is dat puur voorkeur/gemak of zit er toch echt nog een technische (efficiency) reden achter?
| Exceptio probat regulam in casibus non exceptis |