Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataCopy
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:45

DataCopy

Dum vita est spes est

Topicstarter
Op verzoek heb ik dit topic even afgesplitst van het main topic. Mijn doel is om de collectieve kennis hier aanwezig te gebruiken in mijn zoektocht naar de juiste installatie en mijn kennis uit te breiden om enerzijds de offertes goed te kunnen begrijpen en anderzijds weerwoord te kunnen geven aan de vele (technische) voorstellen gedaan door de leveranciers.

Mijn originele vraag was:
Ik ben me sinds kort ook aan het oriënteren op panelen. Eerste offerteverzoeken zijn uitgestuurd en inmiddels (erg snel) al twee reacties gehad. Uiteraard nog niet genoeg om goed te kunnen vergelijken, maar met betrekking tot de omvormer zag ik al wel een groot verschil.

Situatie/verwachting:
ligging oost/west, hellingshoek 35 graden
voorstel is 17 panelen/300Wp, 11 op oost (+90 azimut) en 6 op west (-90 azimut)
verwachte totale opbrengst ligt rond de 3900Kwh

In de twee offertes worden uiteraard andere panelen aangeboden (ik zal hier een apart topic voor maken indien nodig), maar wat me verbaasde was dat de ene offerte uitgaat van 1 omvormer (Hosola Brighter 4600MTL-S) en de andere van 2 omvormers (1x Growatt 2000-S, 1x Growatt 3000-MTL-S).

Ik heb de vraag even aan de aanbieder gesteld en die kwam met de uitleg dat dit kwam door het grote verschil in panelen per vlak (11 vs 6). Ik wilde dit toch eens even toetsen in dit forum, klopt dit of zit er wellicht een andere redenering achter die 'te technisch' is voor de gemiddelde consument?

Ik begrijp al wel dat de omvormer in een oost-west opstelling een erg belangrijk component is, dus ik zou me hier toch wel wat verder in willen verdiepen om de offertes goed te kunnen beoordelen.

Elk advies is welkom :)
De reactie die ik hierop kreeg van onetime was als volgt:
Als je omvormer met verschillende strings kan omgaan lijkt één omvormer mij handiger. (heb je de openingspost gelezen en begrepen?)
Om dan even op dat antwoord door te pakken:
  • Ik zie in de datasheet van de Hosala niet het specifiek aantal strings gespecifieerd. Op de website staat wel dat ie beschikt over 2 DC ingangen (ik neem aan dus strings)
  • De hosala beschikt wel over 2 MPP trackers, volgens mij is dat een noodzaak voor een oost/west opstelling?
  • Zou het verschil in panelen (dus 6 vs 11) nog voor problemen kunnen zorgen? Ik kwam op een andere website een minimum van 8 panelen tegen, maar kan daarover in de datasheet niets terug vinden.
  • Mijn generieke vraag blijft eigenlijk ook nog staan: waarom zou de ene aanbieder gaan voor 2 omvormers en de andere voor 1? Is dat puur voorkeur/gemak of zit er toch echt nog een technische (efficiency) reden achter?

| Exceptio probat regulam in casibus non exceptis |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20-06 14:05
Er zit geen reden achter. Een oost west opstelling kan je zelfs parallel aansluiten op 1 ingang, maar dat terzijde. Ik zou voor een SMA sunnyboy 3.0 gaan. De 6 panelen op west zou je Panasonic hit kuros kunnen neerleggen want die hebben een hogere spanning. Komt het rendement zeker te goed en zijn tegenwoordig zo heel duur niet meer.
Dus standaard panelen op oost, Panasonic op west en een sunnyboy 3.0.
Gegarandeerd plezier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataCopy

DataCopy

Dum vita est spes est

Topicstarter
Ok dank je voor de reactie. De Panasonic met hogere spanning zodat de drempelvoltage eerder bereikt wordt neem ik aan?

Wat zouden in dit geval de voordelen van de Sunnyboy zijn? 2 MPP trackers is volgens mij een must, maar zijn er nog andere belangrijke redenen voor SMA?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Eenvoudige eigen logging, is wel een van de grootste voordelen vind ik.
SBFspot, MQTT, Modbus tcp, Node-red, Influxdb en grafana, pvoutput icm sbfspot.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/UkEJbHYBcuzRKmhVdTo4SBhG/thumb.jpg
En geen vage chinese logging site.
Zowel wifi als ethernet op de omvormer.

Een en ander kan je zelf ook invullen in de "gratis" tool van SMA, sunnydesignweb.
https://www.sunnydesignweb.com/sdweb/#/
Kies:
- nieuw project (aanmelden niet nodig)
- vul lokatie gegevens in
- ga naar de configuratie van de pv installatie (rechts onder)
- kies de panelen, richting, helling en automatisch configuratie

Hier een (willekeurig) voorbeeld:
https://www.marktplaats.n...5-wp-112-euro-ex-btw.html
https://www.winkelman-zon...len/51779/?display=detail
SMA 4.0 1-AV41
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/gwXhkMIGyXjD9YqCWdGVlVVb/thumb.jpg

Panasonic is een mooi voltage met 6 panelen, omdat dat 96 cell panelen zijn.
6 panelen leveren dan al 6x 59V = 359 Vmpp, wat ideaal rendement is voor de 1-fase stringomvormer
ECHTER, je ziet in het voorbeeld dat 6 panelen van 60 cell al voldoende spanning geeft op oost.
Dus een must is het niet.
(ik heb de panasonic zelf, dus ik kan ze van harte aanbevelen, maar het is niet persee nodig)
Je verliest hooguit 1% op de totale opbrengst, met een minder gunstig voltage.
Als je wat schaduw hebt op die oost kant met de 6 panelen, is het wel prettiger een hoger voltage te hebben, zodat het schaduwmanagement zijn werk kan doen.

Andersom, 11 panasonic panelen is wel een probleem om in 1 string te doen, en opsplitsen kan niet op 1 mppt ingang. 11 kan je niet delen door 2 (dan zou je die 6 west met 6 oost moeten parallel zetten. en 1 string van 5)
Maar zoals ik al zei, schiet je er niet zoveel mee op volgens sunnydesignweb
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/L7Hq7jTWETDLhL9ZqcNFU7Be/thumb.jpg

Vroegah, deed de hosala niet het volledige vermogen leveren op 1 mppt.
Een hosola 4200 deed dan maar max 2600 watt op 1 mppt.
Dat zou zonde zijn met 11 panelen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/3GZXe2gd8eITmbI7Tat1QRES/thumb.jpg

Die hosola brigther 4600 is een nieuw model zo te zien.
Echter staat daar niets van bij in de datasheet.
https://hadec.nl//content...la_Brighter_datasheet.pdf

Dat is misschien ook de reden dat men 2 growatts aanbied? Niet het volledige vermogen?

[ Voor 30% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-11-2019 17:13 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@DataCopy Je kunt oost-west strings parallel op één MPPT aansluiten, maar natuurlijk alleen als er in allebei de strings evenveel, ~gelijke panelen, zitten. Daar gaat @Cpt.Chaos voor jouw situatie aan voorbij.

Verder moet het aantal panelen x de Vmp van die panelen ruim binnen het bereik van de MPPT liggen.
Zoals je zelf al schrijft heb je dus 2 MPPT's nodig voor 6 & 11 panelen.

Er bestaan omvormers die niet goed met verschillende strings om kunnen gaan, of waar in de handleiding staat dat de strings gelijk moeten zijn. Bijvoorbeeld omdat één MPPT maar 60% van het totale omvormer vermogen kan verwerken. Ze kunnen niet allemaal het totale vermogen op iedere MPPT verwerken.

p.s. zodra er licht op een paneel valt heb je meteen bijna de Vmp te pakken, maar de stroom is evenredig met de hoeveelheid invallend licht.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataCopy

DataCopy

Dum vita est spes est

Topicstarter
@AUijtdehaag: bedankt voor de uitgebreide reactie! Dat eerste plaatje dat je laat zien; dat zijn 3 losse strings toch of losse omvormers?

Mooie tip ook van de sunnydesignweb tool. Ik heb de configuratie er eens ingezet (met enkele van de panelen die in de offertes zaten) en in alle gevallen komt de automatische design keuze met een voorstel voor de SB3.6.

Ik heb in ieder geval ook een offerte aangevraagd bij een installateur die ook SMA gebruikt; dus even kijken waar zij mee komen.
Andersom, 11 panasonic panelen is wel een probleem om in 1 string te doen
Omdat dan de piek voltage te hoog wordt (11*59V =649V waar 600V de max is)?
Die hosola brigther 4600 is een nieuw model zo te zien.
Echter staat daar niets van bij in de datasheet.
https://hadec.nl//content...la_Brighter_datasheet.pdf

Dat is misschien ook de reden dat men 2 growatts aanbied? Niet het volledige vermogen?
Klopt, wat ik begrepen heb is dat de 'oude' serie Bright heette en de 'nieuwe' serie Brighter. De oude Bright 5000MTL de nieuwe Brighter 4600MTL-S met wat verbeteringen zou zijn. Goeie opmerking echter over het vermogen per tracker. Ik neem aan dat de installateur daar rekening mee houdt en anders zal ik hem daar nog eens aan herinneren >:)

@onetime Ik denk dat jou opmerkingen in essentie dezelfde zijn als die van @AUijtdehaag. Het enige wat ik me nog wel afvroeg over je volgende opmerking:
Er bestaan omvormers die niet goed met verschillende strings om kunnen gaan, of waar in de handleiding staat dat de strings gelijk moeten zijn. Bijvoorbeeld omdat één MPPT maar 60% van het totale omvormer vermogen kan verwerken. Ze kunnen niet allemaal het totale vermogen op iedere MPPT verwerken.
Zou dat in een datasheet dan aangegeven worden, ik mag hopen van wel? Specifieker, is dit ook iets waar de SMA last van heeft?

Ter info: ik heb nog contact gehad met aanbieder 2 (aanbieder 1 was de 6+11 panelen met de 2 Growatts) en het blijkt dat zij de Hosola combineren met 8+9 panelen. Aanbieder 1 had een legplan/luchtfoto toegevoegd en die zag er wel logisch uit. Ik zie nog niet helemaal hoe aanbieder 2 de 8+9 ziet, dus daar heb ik even opheldering over gevraagd.
Verder had ik naar aanleiding van jullie opmerking ook gevraagd of ze met SMA werken; dat bleek niet het geval te zijn doordat deze maar 5 jaar garantie hebben. Dat triggert bij mij dan weer een vraag: zijn die omvormers zo onderhevig aan slijtage dat ze die 5 jaar dan ook echt niet halen of is dat vooral marketing?

[ Voor 0% gewijzigd door DataCopy op 09-11-2019 19:57 . Reden: Typo ]

• DataCopy

DataCopy

Dum vita est spes est

Topicstarter
Zo, weer een aantal offertes verder en ik denk dat ik van bepaalde dingen ook meer begin te begrijpen.

Legplan lijkt nu toch wel 17 panelen te worden (11 oost, 6 west) in verband met dakramen en mogelijke installatie van dakkapel buren. Daar probeer ik zoveel mogelijk vrije plekken te laten.

Qua aansluiting wil ik gebruik gaan maken van een bestaande wasmachine groep op zolder met behulp van een PV verdeler.

Aanbieders nog 'in de race' bieden Q-Cell (315Wp), Peimar Solar (310Wp), JA Solar (310Wp) en S-Energy (325Wp) panelen aan:

Aanbieder 1 (offerte 3749Kwh):
Panelen: 17x Q-Cell 315
Omvormer: SMA SB3.6

Aanbieder 2 (offerte 3889Kwh):
Panelen: 17x Peimar Solar 310
Omvormer: Growatt 2000-S . Growatt 3000-MTL-S (heb de vraag nog uitstaan of dit ook in 1 omvormer kan)

Aanbieder 3 (offerte 4075Kwh):
Panelen: 17x JA Solar 310Wp
Omvormer: Goodwe GW5000D-NS

Aanbieder 4 (offerte 3427Kwh):
Panelen: 14x S-Energy (Samsung) 320 Percium SC320MBB
Omvormer: Goodwe GW4200D-NS

Aanbieder 1 voelt op dit moment goed. Is aan huis geweest, samen naar het legplan gekeken, heeft een schouw van het dak gedaan met wat metingen, en zelfs ook even naar SMA Sunny Design gekeken. Ik denk dat ze met een realistische opbrengst rekenen (0,875 * 80%), de andere zitten allemaal wat hoger (0,9 * 85%)

Aanbieder 2, contact per mail/telefoon, moet ik nog de laatste info van krijgen wbt de omvormer

Aanbieder 3, contact per mail/telefoon, heb ik bedenkingen bij, vooral omdat ze met heel veel moeite wilde afstappen van SolarEdge of andere optimizers (Tigo), en ik verwacht dat dit de meerprijs absoluut niet waard is in mijn geval. Verder geven ze aan geen andere optimizer (GW5000D-NS) te willen gebruiken omdat dat niet verantwoord zou zijn.

Aanbieder 4, is langs geweest, heb ik vraagtekens bij, willen niet meer dan 14 panelen aanbieden omdat dat het maximum zou zijn voor de 2,5mm draden (via een PV Verdeler).

Vooral dat laatste zou ik graag jullie mening over willen. Meer specifiek over het onderdimensioneren van de omvormer en het aansluiten op een 16A groep.

Maximaal vermogen wat dan aangesloten mag worden is 3680W. Een SMA SB3.6 en Goodwe 3600 hebben dit ook als maximaal AC output dus dat zou geen probleem moeten zijn.

Aanbieder 3 geeft aan dat onderdimensioneren tot een max van 20% is toegestaan. En daar zit bij mij de vraag. Als ze die 20% rekenen van de max Wp die er op het dak ligt dan klopt de stelling dat dat niet zou mogen. Maar in dit geval (oost/west ligging) zal er nooit het volle vermogen opgewekt worden, dus als ik vervolgens reken met 20% op de door hunzelf verwachte Wp zie ik dat probleem niet.

Wp aanbieder 3: 4075 * 0,8=3260
Wp aanbieder 4: 3427 * 0,8=2741

Volgens mij reken ik bij dit maximum ook nog eens met het theoretische geval dat alle panelen tegelijkertijd zon zouden vangen. Dit is dus nooit het geval door de 6 panelen west en 11 panelen oost ligging.

De Goodwe 3600 heeft als max DC input vermogen 4680, dus ik vraag me af waar ik met mijn redenering fout zit. Bovendien, is het niet zo dat als die 4680 max input bereikt wordt, de omvormer dat 'aftopt' naar 3680?

Ook de max Vmp en Vsc vallen binnen de marge (resp. 424V en 524V bij aanbieder 3, en 437V en 535V bij aanbieder 4) van 600V. Ik weet niet of de Imp en Isc ook nog meespelen?

Waar ga ik fout met m'n berekening/beredenering?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 13:52
Zoek even op het forum, afgelopen week had iemand een vergelijkbare situatie, en daarbij 2 mooie curves gemaakt (waarbij je leuk zag dat de pieken na elkaar lagen, maar de "algemene" piek lag rond 12u ).

Natuurlijk is jouw dak niet exact hetzelfde + je legt op ene deel 2x zoveel als andere deel , maar geeft vergelijkingsmateriaal.

• DataCopy

DataCopy

Dum vita est spes est

Topicstarter
@99ruud99 Ah bedankt, ik zal eens kijken. Stond dat in een eigen topic of in de algemene PV?

• 99ruud99
Stond in een eigen topic, dus moet te vinden zijn :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 24-06 17:27
op basis van onderbuik gevoel en mijn voorliefde voor bepaalde hardware opzij zettende is alleen aanbieder 1 serieus het overwegen waard.

aanbieder 2 doet dom, aanbieder 3 heeft er geen zin in en aanbieder 4 weet niet goed waar hij het over heeft.
aanbieder 1 dus doen.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• DataCopy

DataCopy

Dum vita est spes est

Topicstarter
@99ruud99 hmmm ik overschat m'n eigen zoek kunsten. Kan niet direct iets terugvinden in de topics tot 7 dagen oud. Nog een andere hint, bijv qua topic naam.

@Lardman Ja, je vat mijn gevoel helemaal samen. Ik zou echter inhoudelijk qua max vermogen/aftoppen/ keuze omvormer iets meer de bullshit willen onderscheiden van eventuele argumenten waar ik zelf nog niet aan had gedacht. Ik ga er namelijk vanuit dat ik met pro's van doen heb, vandaar de verbazing over sommige standpunten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01-07 10:00
@DataCopy
oke, oost-west
hier mijn dak met een voorbeeld dag:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/19-07-2016%20(beetje%20aftopping).jpg

dit heb ik nu met 7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer, met 3kW per mpp.)
en dit hangt dan weer op een 16A groep in de meterkast.

oke 11 en 6 als oost west, dat is wel een beetje ongelijk, maar ach het is maar zo.
dus de overlap, dit red je wel met een 3,6kW omvormer met 2x een mpp.

(neem er wel 1 waar je zeker van weet dat hij ook 3,4kW per mpp aan kan.
dit is niet altijd zo, zo heb je merken met een 4kW omvormer die per mpp maar 2,7kW aan kunnen.
erg lullig als je daar te laat achter komt.
helaas is dit erg slecht gedocumenteerd, dus pas op. ;)
voorbeeld: hosola bright serie b.v.
www.hosola.com/uploadfile/2015/0401/20150401042322560.pdf
de 3680 zijn mpp's gaan maar tot 2200W, en dat wil je niet met 11x315Wp er aan hebben hangen.)

kan toch echt wel aanraden de 6x west, uit te voeren met panasonic of iets anders wat een hoge Vmpp geeft.
die extra centen zijn het ruim waard.
de 11x oost, die is perfect, en gewoon houden zo. ;)

@99ruud99
bedoel je deze?

[ Voor 71% gewijzigd door migjes op 21-11-2019 12:10 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• 99ruud99
Ja die, ik zou niet meer weten waar ik deze gezien had. Maar ik dacht, degene die hem postte moet sowieso meer weten over het onderwerp, dus zou goed aanspreekpunt zijn voor zijn vraag / grafiek ter inzicht gebruiken.
Dat blijk jij dus te zijn, sorry dat ik niet meer wist waar je hem geplaatst had.

• DataCopy

DataCopy

Dum vita est spes est

Topicstarter
migjes schreef op donderdag 21 november 2019 @ 11:45:
...

(neem er wel 1 waar je zeker van weet dat hij ook 3,4kW per mpp aan kan.
dit is niet altijd zo, zo heb je merken met een 4kW omvormer die per mpp maar 2,7kW aan kunnen.
erg lullig als je daar te laat achter komt.
helaas is dit erg slecht gedocumenteerd, dus pas op. ;)
voorbeeld: hosola bright serie b.v.
www.hosola.com/uploadfile/2015/0401/20150401042322560.pdf
de 3680 zijn mpp's gaan maar tot 2200W, en dat wil je niet met 11x315Wp er aan hebben hangen.)

...
@migjes Thanks voor de reactie en het plaatje. Dat is inderdaad zoals ik het voor ogen heb. Ik zie zelfs dat het aftoppen bij jou wel heel erg meevalt.

Wat betreft dat vermogen per mpp tracker. Er is nu een nieuwere serie uit van Hosola, de Brighter. Ik heb daar wel de datasheet van gekregen (van een andere aanbieder) maar ik kan er op de officiële site niets van vinden. Ik zie van een beperking niet veel terug. Of het moet er een beetje cryptisch staan wellicht? Zo zie ik bij SMA een max stroom per tracker van 15A staan, dat is de 3,4kW die je bedoeld denk ik? De Goodwe 'doet' maar 11A als ik het goed gezien heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 24-06 17:27
@DataCopy
De reden dat een hoop leveranciers iets beweren zijn:

1: Gemak. Als men een bepaalde manier van werken gewend is praat men de klant het liefst naar deze manier van werken toe. bekend voorbeeld is solar-edge mania waarbij men niets anders meer wil toepassen en lulkoekverhalen gebruikt om solar-edge door te drukken

2: Angst.
Als een leverancier zegt dat je een 3000 watt omvormer tot max 3900 watt DC mag belasten, je sluit er 5000 watt in oost-west op aan (kan best) en de omvormer gaat kapot, heb je dan nog garantie? Wie draait er voor de kosten op als blijkt dat de fabrikant moeilijk doet? Juist, de installateur. Ze zullen dus keihard binnen specs willen blijven, terwijl dat bij overdimensioneren echt geen punt is, zolang je maar snapt waarom een fabrikant dit soort limieten uitgeeft. Ik ken een installateur die een 4200 watt omvormer inzet om binnen specs te blijven en deze intern terugzet op 3600 watt om op een 16 amp groepje te kunnen, puur om het gezeik voor te blijven. Sneu maar waar.

3: weelde
Ik heb me in het verleden als zzp-er wel eens tegen zonnepanelen aanbemoeid. Als ik wil kan ik per direct full-time aan de slag voor meerdere bevriende installateurs om garantieklussen en uitzoekwerk te gaan doen. de markt groeit nog steeds aardig rap en maatwerk of met een klant meedenken kost tijd en tijd is geld. Als je 50 klussen backlog hebt en je doet er 6 a 7 per week dan zal het je echt jeuken dat iemand niet helemaal tevreden is met je geboden oplossing. Je hebt immers werk zat en je pakt het laaghangend fruit eerst. Mondige tweakers zijn lastige klanten.

4: Gebrek aan scholing.
Ga ik niet uitleggen, maar echt tijd nemen om uit te zoeken hoe iets werkt en waarom het werkt zoals het werkt kost tijd en dat heeft niemand binnen de solar markt. Mensen vinden die het dak op willen is al lastig genoeg. Verwachten dat ze dan ook MTS of hoger aan opleiding hebben voltooid...... nope. Electrictiens zijn ook lastig te vinden, dus zie je dat mensen minimaal zijn opgeleid om veilig te kunnen werken, maar niet te horen krijgen waarom een 1-fase omvormer graag 350 volt wil, waarom oost-west altijd een streven zou moeten zijn enzovoorts enzovoorts.

</rant>

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• migjes
DataCopy schreef op donderdag 21 november 2019 @ 14:05:
[...]

@migjes Thanks voor de reactie en het plaatje. Dat is inderdaad zoals ik het voor ogen heb. Ik zie zelfs dat het aftoppen bij jou wel heel erg meevalt.
het viel toen mee, maar vergis je niet.
dit was een omvormer van maar 3kW, en per mpp deed die maar 2kW.
dus tussen 16:00 en 18:00, daar zit nog aardig wat aftopping. ;)
(dagen met volle zon zijn leuk voor een grafiekje, maar betekend ook dat de panelen warm zijn en dan kun je 30% minder W uit de panelen hebben.)
Wat betreft dat vermogen per mpp tracker. Er is nu een nieuwere serie uit van Hosola, de Brighter. Ik heb daar wel de datasheet van gekregen (van een andere aanbieder) maar ik kan er op de officiële site niets van vinden. Ik zie van een beperking niet veel terug. Of het moet er een beetje cryptisch staan wellicht? Zo zie ik bij SMA een max stroom per tracker van 15A staan, dat is de 3,4kW die je bedoeld denk ik? De Goodwe 'doet' maar 11A als ik het goed gezien heb.
de aftopping per mpp, die heeft niks met de Vmpp nog met de Ampp te maken.
daar kun je het niet aan zien.
een SMA of Fronius, daar van weten we dat die gewoon het volle vermogen per mpp kunnen doen.

de goodwe/omnik/hosola etc etc, en het wisselt per model ook nog en of het 1 of 3fase is.
maar die hebben vaak wel een grens wat ze per mpp kunnen doen.
van de Omniksol-3k-TL weten we hier dat de grens 1750W per mpp is.
de Omniksol-3k-TL2 weten we dat de grens 2100W per mpp is.
de Omniksol-3k-TL3 weten we dat de grens 1650W per mpp is.
maar al die andere merken, het zal wisselen.

probleem is dan ook nog, als je het aan een installateur vraagt, dan weten die het vaak ook niet.
heel soms kom je een echt goede installateur tegen die het wel weet, maar het gros zegt vaak maar wat. ;)

uiteindelijk ben je dus beter af met een 3kW omvormer die 3kW per mpp aan kan.
dan een 4kW omvormer die maar 2,2kW per mpp aan kan. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 21-11-2019 16:39 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• DataCopy

DataCopy

Dum vita est spes est

Topicstarter
migjes schreef op donderdag 21 november 2019 @ 16:29:
[...]

probleem is dan ook nog, als je het aan een installateur vraagt, dan weten die het vaak ook niet.
heel soms kom je een echt goede installateur tegen die het wel weet, maar het gros zegt vaak maar wat. ;)
Zeker.... wat vind je bijvoorbeeld van deze reactie die ik zojuist kreeg (op basis van mijn vraag waarom de GW5000 gekozen werd en niet de GW3600) 8)7 :
Bij het maken van een berekening houden wij rekening met een aantal factoren. U heeft een aantal berekeningen gemaakt, alleen berekenen wij dat anders.

Wij berekenen dat als volgt:

GoodWe D-NS 5000 : 310 WP panelen: x 20% over dimensioneren of onder dimensioneren. Dan zult u zien hoeveel panelen er passen op deze omvormer.

[...]

Zo kunt u dus berekenen hoeveel panelen er maximaal en minimaal op een omvormer geplaatst kunnen worden. maximaal en minimaal aankunnen.
Ik heb maar aangegeven dat ik die uitleg nogal cryptisch vond en de volgende berekening maar gemaakt voor hem:
Als ik jullie berekening doe kom ik op het volgende uit (uitgaande van onderdimensioneren van de omvormer):
GW 5000D-NS (max DC vermogen 6500): 6500/(310*0,8) = 26 panelen
GW 4200D-NS (max DC vermogen 5460): 5460/(310*0,8) = 22 panelen
GW 3600D-NS (max DC vermogen 4680): 4680/(310*0,8) = 18 panelen
Dan zouden 17x310 panelen in 1 string zelfs moeten kunnen op de GW3600D-NS (tuurlijk zal ie dan gaan aftoppen). Maar ze gaan dus helemaal voorbij aan het feit dat er 1 string op oost en 1 op west ligt.

Misschien dat ik nog steeds een denkfout maak, maar ik denk dat deze kandidaat het zowieso niet gaat worden als ie het niet goed weet uit te leggen dit keer. |:(

EDIT: vrij snel een reactie gekregen. Naar hun mening is mijn berekening fout, zij gaan uit van het max AC vermogen (=het typenummer) en komt dus op die manier op 5000 : 310 x 1.2 = 19 maximaal aan panelen

[ Voor 5% gewijzigd door DataCopy op 21-11-2019 17:11 ]

• migjes
@DataCopy
lol, je berekening klopt niet.
hij ziet er uit als gemaakt door iemand zonder kennis. ;)

per mpp heb je een grens en bij de GW 5000D-NS(en alle andere varianten van die serie van dat merk) 580V.
dus de Voc van de panelen moet onder de 580V blijven.

panelen waar jij over het algemeen naar aan het kijken bent leveren +/-40Voc.
dus die 12x40Voc = 480Voc.
en dan moet je nog uit rekenen hoe de temperatuur dit beïnvloed.
en dan kom je aardig tegen de 580Voc aan.
leveren de panelen meer Voc, dan start de omvormer gewoon weg niet.
(in extreme gevallen werkt de beveiliging niet en start de omvormer wel en gaat hij dan ook kapot.)
of het paneel nu 250Wp of 330Wp is, dan maakt niet uit.
maar de GW 3000D-NS tot de GW 5000D-NS kunnen per mpp maximaal 12x panelen aan.
2x12x330Wp=7920Wp en geen enkel probleem voor al die omvormers.

de vraag is dan eerder, hoeveel wil je aftoppen en zou je bloeddruk dat aan kunnen. ;)

hier nog een dingetje:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/rendement%20power-one.jpg
de Vmpp die je op de mpp zet, tja hij is wel belangrijk.
6x32Vmpp= buiten de grafiek zelfs.
we raden hier niet voor niks aan om toch maar eens te kijken naar panasonic.
je het er maar 6 nodig, maar dan val je wel binnen de grafiek. ;)
(zoals door meer mensen hier al gezegd, het kan wel met gewone panelen, maar het kan dus wel beter. ;) )

• DataCopy

DataCopy

Dum vita est spes est

Topicstarter
@migjes
Fijn dat je me in ieder geval even corrigeert en aangeeft waar ik dan dus wel naar moet kijken. De reactie van de installateur slaat dan eigenlijk ook nergens op begrijp ik....

Even verder op die Voc: dat is dus de bepalende factor voor de omvormer begrijp ik? Voor de JA Solar panelen zou dit inderdaad 40,3 zijn. Met 11 in de string is dat max 440. Met temperatuur correctie (~15% heb ik ergens al eens gelezen) zou ik uitkomen op 506V. Hoe kwam jij op maximaal 12?

En even voor de duidelijkheid: in jouw voorbeeld van die 2x12x330 panelen, als ik die 7920Wp zou aansluiten op de GW3600 dan zou dat theoretisch wel kunnen (zolang Voc niet boven die 580 uitkomt) maar dan topt ie hem gewoon af tot max 3600W? Dat zou niet zo goed zijn voor mijn bloeddruk inderdaad >:)

De opmerking over de panelen met een hogere Voc voor de string van 6 heb ik inderdaad ook begrepen en ga ik in ieder geval met aanbieder 1 nog eens even doorspreken, thx!

• migjes
DataCopy schreef op donderdag 21 november 2019 @ 17:31:
@migjes
Fijn dat je me in ieder geval even corrigeert en aangeeft waar ik dan dus wel naar moet kijken. De reactie van de installateur slaat dan eigenlijk ook nergens op begrijp ik....
geeft, niks, in het begin moet je eerst leren. ;)
Even verder op die Voc: dat is dus de bepalende factor voor de omvormer begrijp ik? Voor de JA Solar panelen zou dit inderdaad 40,3 zijn. Met 11 in de string is dat max 440. Met temperatuur correctie (~15% heb ik ergens al eens gelezen) zou ik uitkomen op 506V. Hoe kwam jij op maximaal 12?
12x40,3=483.6Voc.
maar dit is dan bij 25 graden, in de spec scheet van je panelen vind je ook een temperatuur coëfficiënt.
neem daar voor maar iets van rond de -10, dan heb je 35 graden verschil
35 * temperatuurcoëfficiënt = ??.

(over het algemeen is het iets rond de 10% waar je op uit komt, maar het kan soms wisselen bij type panelen. 15% is wel een flinke marge. ;)
pasop de Voc heeft een andere temperatuurcoëfficiënt als de Vmpp. ;) )
En even voor de duidelijkheid: in jouw voorbeeld van die 2x12x330 panelen, als ik die 7920Wp zou aansluiten op de GW3600 dan zou dat theoretisch wel kunnen (zolang Voc niet boven die 580 uitkomt) maar dan topt ie hem gewoon af tot max 3600W? Dat zou niet zo goed zijn voor mijn bloeddruk inderdaad >:)
ook mijn bloeddruk kan daar niet tegen. ;)
maar zelfs een 3kW omvormer kan dit wel aan als het moet >:)
aftoppen is dan wel op 3kW, en dat is meer als 50% van het vermogen.
jaar opbrengst is dan wel nog steeds 80+% van het aantal Wp.

eigenlijk kijk je nu naar het aantal Wp bij STC condities. (check de data van de panelen staan de cijfers vaak wel bij vermeld)
maar die heb je alleen in de lente, de zomer heeft vaker NOCT (+/-30% lager).
dus er is een beetje schuif ruimte, wat soms wel handig kan zijn. ;)
De opmerking over de panelen met een hogere Voc voor de string van 6 heb ik inderdaad ook begrepen en ga ik in ieder geval met aanbieder 1 nog eens even doorspreken, thx!
panasonic of sunpower zijn optie, helaas wat duurder.
maar ach je hebt er maar 6 nodig, dus op het totaal is het pinda's.

kun je mischien nog iets leuks met dit verhaal?
panasonic heeft panelen van 250-300-330Wp is verschillende maten.
die mixbaar zijn in 1 string.

(of als je 7 of 8 panelen op dat stukje dak gepropt krijgt is gewone panelen ook wel leuk om te doen.)

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 21-11-2019 17:58 ]

• DataCopy

DataCopy

Dum vita est spes est

Topicstarter
migjes schreef op donderdag 21 november 2019 @ 17:49:
[...]

panasonic of sunpower zijn optie, helaas wat duurder.
maar ach je hebt er maar 6 nodig, dus op het totaal is het pinda's.

kun je mischien nog iets leuks met dit verhaal?
panasonic heeft panelen van 250-300-330Wp is verschillende maten.
die mixbaar zijn in 1 string.

(of als je 7 of 8 panelen op dat stukje dak gepropt krijgt is gewone panelen ook wel leuk om te doen.)
Aanbieder 1 levert ook Sunpower, eens navragen wat de meerprijs zou zijn voor die 6 panelen! Ook nog eens even opzoeken wat de Voc zou zijn.

Maandag komt de laatste aanbieder nog langs, ook leverancier van SMA dus dan kunnen we weer eens met sunnyweb aan de slag.

Hopelijk ligt het in lijn met aanbieder 1, dat maakt het vergelijken wat makkelijker. Als er weer nieuws is meld ik me weer! ;)

----------------------------------------------
EDIT:

Net nog even met Sunnyweb gespeeld en op west 5 x de Sunpower 375 Black eens ingevoerd (FB is een eis van mijn vrouw, en van 6 naar 5 gegaan om de kosten iets te drukken) en volgens mij kom ik dan ook op een mooi Vmpp uit (5*62,5V=312,5V)

Het resultaat valt me alleen wel een beetje tegen. Nu is Sunnyweb vast niet heilig, maar klopt dit of vergeet ik iets?

Sunnyweb Sunpower vs Qcells (west)

[ Voor 23% gewijzigd door DataCopy op 21-11-2019 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@DataCopy
met sunnyweb spelen is zeer verstandig, geeft je leuk inzicht.
maar de opbengst berekening, die is zo simpel van dat systeem, laten we die zeker maar niet heilig maken.
neem die met een korreltje(+/-kilo) zout. ;)

iets wat je wel zou kunnen proberen:
neem voor de q-cell een paneel met flink wat minder Wp, ongeveer 280Wp.
en doe dan wel 6x sunpower.
dan krijg je een betere verdeling tussen oost en west, en kun je nog net af met een 3kW omvormer.
(eigenlijk is dit een beetje onzin, want waarom zou je in hemels naam bagger 280Wp panelen nemen als 320Wp goed te betalen is, dus dit verhaal is meer voor het begrijpen van het systeem als dat je het moet uit voeren. ;) )

ik kan je wel laten zien wat er gebeurd als je "gewone"panelen vervangt voor panasonic.
klik voor een grotere verzie:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/kwh%20kwp%20365%20klein.jpg
je ziet nu goed wanneer ik problemen had met mijn oude panelen, en wanneer ik die verving voor panasonic. ;)
(probeer mij set maar eens in te vullen op sunnydesign. ;) )

en hier zonder berekening als ruwe data:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/kwhkwp.jpg

wat je hier goed kunt zien, dat december+januari eigenlijk geen bal opleveren.
dus je hebt nog rustig de tijd om een beslissing te nemen.
maart wil je het wel hebben liggen, eerder is niet perse nodig. ;)

Pagina: 1