Een exacte temperatuursmeting is (bijna) niet te doen met een IR kamera. Je meet straling en die krijg je ook van andere bronnen die weer reflecteren in de panelen. Met zon (en bewolking) hebt je dus nogal last van “ruis”.HyperBart schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 19:16:
Gisteren is men een inspectie met een FLIR E5 komen doen van mijn zonnepanelen, in de hoop om het verschijnsel wat ik hier eerder aangaf te pinpointen. Hier is volgend beeldmateriaal uitgekomen en ik wou dit eens voorleggen.
Het was een heldere koele dag, rond de 18°C met brede opklaringen, volgens mij prima weer om dit te testen(?)
Hier ook nog eens de openklemspanning: HyperBart in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 8"
Denken jullie op basis van deze beelden dat er een paneel defect is? Zo ja, welk zou dat dan zijn? Ik heb ergens een voorzichtige conclusie getrokken maar ik wil jullie uitgebreide mening er eens langs leggen want ik ben nog niet helemaal overtuigd.
Eerder vroeg iemand of er een verschil is tussen beide sets van panelen. Aangezien de volledige dakconstructie exact identiek hetzelfde is ging/ga ik er van uit dat dat niet het geval is. De temperatuur meting laat precies toch zien dat de twee sets anders beinvloed worden door de weersomstandigheden? Of is dat een misinterpretatie omdat de meting verstoord is door de afstand? Kan dat dan de reden zijn dat ik een voltage-verschil zie?
Misschien kunnen @mkleinman, @JeroenH en @Erasmo ook even hun idee over het thermografisch beeld en de interpretatie er van geven. Als ze dat willen?![]()
FLIR PV [Afbeelding: overview] [Afbeelding: IR] [Afbeelding: detail]
Je moet een goede thermograaf zijn of er één weten te vinden die deze beelden kan interpreteren, als het al mogelijk is.
Een eventueel defect paneel vind je door te meten met een multimeter, niet mbv een IR meter.
Heb je de strings al gewisseld bij je omvormer?
Edit: een IR meter is wel handig voor het zoeken naar hotspots in je panelen en slechte verbindingen in je JB of kabels.
[ Voor 3% gewijzigd door drielp op 26-10-2019 01:30 ]
4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel