Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• drielp
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 18:29
HyperBart schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 19:16:
Gisteren is men een inspectie met een FLIR E5 komen doen van mijn zonnepanelen, in de hoop om het verschijnsel wat ik hier eerder aangaf te pinpointen. Hier is volgend beeldmateriaal uitgekomen en ik wou dit eens voorleggen.
Het was een heldere koele dag, rond de 18°C met brede opklaringen, volgens mij prima weer om dit te testen(?)

Hier ook nog eens de openklemspanning: HyperBart in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 8"

Denken jullie op basis van deze beelden dat er een paneel defect is? Zo ja, welk zou dat dan zijn? Ik heb ergens een voorzichtige conclusie getrokken maar ik wil jullie uitgebreide mening er eens langs leggen want ik ben nog niet helemaal overtuigd.

Eerder vroeg iemand of er een verschil is tussen beide sets van panelen. Aangezien de volledige dakconstructie exact identiek hetzelfde is ging/ga ik er van uit dat dat niet het geval is. De temperatuur meting laat precies toch zien dat de twee sets anders beinvloed worden door de weersomstandigheden? Of is dat een misinterpretatie omdat de meting verstoord is door de afstand? Kan dat dan de reden zijn dat ik een voltage-verschil zie?

Misschien kunnen @mkleinman, @JeroenH en @Erasmo ook even hun idee over het thermografisch beeld en de interpretatie er van geven. Als ze dat willen? :)

FLIR PV
[Afbeelding: overview][Afbeelding: IR][Afbeelding: detail]
Een exacte temperatuursmeting is (bijna) niet te doen met een IR kamera. Je meet straling en die krijg je ook van andere bronnen die weer reflecteren in de panelen. Met zon (en bewolking) hebt je dus nogal last van “ruis”.
Je moet een goede thermograaf zijn of er één weten te vinden die deze beelden kan interpreteren, als het al mogelijk is.

Een eventueel defect paneel vind je door te meten met een multimeter, niet mbv een IR meter.
Heb je de strings al gewisseld bij je omvormer?

Edit: een IR meter is wel handig voor het zoeken naar hotspots in je panelen en slechte verbindingen in je JB of kabels.

drielp wijzigde deze reactie 26-10-2019 01:30 (3%)

4085 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• Andre1973
  • Nu online

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Ik ben wel eens bij https://www.arie-oud.nl/ geweest, die had zelfs pannen voor mijn dak, een type pan dat ik in 10 jaar nog niet een keer tegen ben gekomen. Wel iets anders, namelijk geglazuurd, maar goed, als het past ben ik al blij, en een andere kleur kan je eventueel onder de panelen leggen. Ik zou sowieso nooit panelen plaatsen zonder reserve pannen bij de hand te hebben. Soms plak ik wel pannen in elkaar met polymax, en dan leg ik ze onderaan, kan de klant ze zelf vervangen als ze geen pannen hebben. Er word altijd gemeld dat ze pannen klaar moeten hebben liggen.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• annespruit1980
  • Registratie: april 2017
  • Laatst online: 19:54
HyperBart schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 19:16:
Gisteren is men een inspectie met een FLIR E5 komen doen van mijn zonnepanelen, in de hoop om het verschijnsel wat ik hier eerder aangaf te pinpointen. Hier is volgend beeldmateriaal uitgekomen en ik wou dit eens voorleggen.
Het was een heldere koele dag, rond de 18°C met brede opklaringen, volgens mij prima weer om dit te testen(?)

Hier ook nog eens de openklemspanning: HyperBart in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 8"

Denken jullie op basis van deze beelden dat er een paneel defect is? Zo ja, welk zou dat dan zijn? Ik heb ergens een voorzichtige conclusie getrokken maar ik wil jullie uitgebreide mening er eens langs leggen want ik ben nog niet helemaal overtuigd.

Eerder vroeg iemand of er een verschil is tussen beide sets van panelen. Aangezien de volledige dakconstructie exact identiek hetzelfde is ging/ga ik er van uit dat dat niet het geval is. De temperatuur meting laat precies toch zien dat de twee sets anders beinvloed worden door de weersomstandigheden? Of is dat een misinterpretatie omdat de meting verstoord is door de afstand? Kan dat dan de reden zijn dat ik een voltage-verschil zie?

Misschien kunnen @mkleinman, @JeroenH en @Erasmo ook even hun idee over het thermografisch beeld en de interpretatie er van geven. Als ze dat willen? :)

FLIR PV
[Afbeelding: overview][Afbeelding: IR][Afbeelding: detail]
Ik ken deze panelen ( uiteraard ) niet, maar bij degene die ik heb neergelegd is het zo dat er een diode in de junction box zit. Dus om te kijken of er een losse connector in de string zit, hoef ik alleen in het donker ( dat is wel belangrijk uiteraard ) de string na te meten of er een verbinding is. Dat zal niet gaan op de stand van weerstand of diode meten, daar er waarschijnlijk teveel diodes in serie staan. Maar wel met een spanningsbron en een universeel meter.
Uiteraard kan het zijn dat dit niet opgaat bij deze panelen.
Is in ieder geval veel duidelijker dan een IR meter ( die gebruik ik alleen in de winter om te kijken waar ik mijn huis beter moet isoleren ).

annespruit1980 wijzigde deze reactie 26-10-2019 08:30 (60%)

• traders
  • Registratie: november 2009
  • Nu online
Kan een omvormer op een ongeisoleerde bergvliering van 1m20 hoogte in de nok (de vloer is geïsoleerd). Hier kan het in de zomer als het buiten zeg 35 graden is wel 45 worden. Is dit een probleem of een rendementsissue?

Hoe zit het verder met de plaats van omvormer tov meterkast en zonnepanelen? Wil je 600 volt DC wel in huis hebben dus bv helemaal een kabel door huis naar beneden en dan omvormer dicht bij de meterkast? Verder zijn er claims dat de locatie bij iets grotere systemen niet uitmaakt (bv https://fritts.nl/omvorme...elen-of-bij-de-meterkast/ )

• Andre1973
  • Nu online

Andre1973

traders schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 09:38:
Kan een omvormer op een ongeisoleerde bergvliering van 1m20 hoogte in de nok (de vloer is geïsoleerd). Hier kan het in de zomer als het buiten zeg 35 graden is wel 45 worden. Is dit een probleem of een rendementsissue?

Hoe zit het verder met de plaats van omvormer tov meterkast en zonnepanelen? Wil je 600 volt DC wel in huis hebben dus bv helemaal een kabel door huis naar beneden en dan omvormer dicht bij de meterkast? Verder zijn er claims dat de locatie bij iets grotere systemen niet uitmaakt (bv https://fritts.nl/omvorme...elen-of-bij-de-meterkast/ )
Het maakt voor het functioneren van de omvormer niet veel uit bij een huis of de omvormer bij de panelen of de MK hangt.
De DC gaat met meestal een wat hogere spanning (300-400V) dan AC naar de omvormer over een wat dikkere kabel (4mm2 tegen 2,5 mm2). bij 1 fase.
Bij 3 fasen gaat het over 3x2,5 mm2, maar dan is de DC spanning vaak weer hoger (600-800V).
Met DC moet je wel wat meer oppassen dan met AC, omdat er geen zekering tussen zit, en als er dus een sluiting ontstaat tussne + & - dan kan je een langdurige zeer hete vlamboog krijgen. Let dus op vooral met doorvoeringen door / over scherpe randen. Ook is het tegenwoordig gebruikelijk dat + en - door een eigen gat gaan, zeker bij grotere installaties. Een extra stukje flex buis oid kan geen kwaad naar mijn idee.

Ik zou de omvormer vooral daar plaatsen waar de omgevingstemperatuur zelden boven de 30 graden komt, dat is beter voor de levensduur.

Het is wel zo dat een omvormer die dichter bij de MK hangt, minder snel last krijgt van een te hoge AC spanning indien de spanning op het net stijgt a.g.v. heel veel PV in dezelfde buurt.

Andre1973 wijzigde deze reactie 26-10-2019 12:15 (5%)

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• mtr33
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 10:39
Andre1973 schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 01:50:
[...]

Ik ben wel eens bij https://www.arie-oud.nl/ geweest, die had zelfs pannen voor mijn dak, een type pan dat ik in 10 jaar nog niet een keer tegen ben gekomen. Wel iets anders, namelijk geglazuurd, maar goed, als het past ben ik al blij, en een andere kleur kan je eventueel onder de panelen leggen. Ik zou sowieso nooit panelen plaatsen zonder reserve pannen bij de hand te hebben. Soms plak ik wel pannen in elkaar met polymax, en dan leg ik ze onderaan, kan de klant ze zelf vervangen als ze geen pannen hebben. Er word altijd gemeld dat ze pannen klaar moeten hebben liggen.
Bedankt voor de tip, ik zal 'm doorgeven. Als ik naar de handleiding van de EVO kijk zie ik 68-98mm ruimte in de haak zelf en daarbij nog de rail zelf, dus dat zou inderdaad moeten kunnen.

• revolution-nl
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 22:01

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

De kWh's vliegen de meterkast uit met een EV :X

We hebben dus besloten dat er naast de bestaande 5kWp set nog 5kWp bijkomt op de garage, de SMA 3.6 die nu op de 5kWp zit aangesloten schuiven we door naar de garag- set (string zuid + string west), de 5kWp set krijgt dan een SMA 5.0.

De SMA 5.0 wil ik op een 20A automaat aansluiten en deze softwarematig begrenzen op 4600watt.
Moet volgens mij prima lukken (selectiviteit met 3x 25a daargelaten :+ ), iemand ervaring?

revolution-nl wijzigde deze reactie 26-10-2019 19:45 (56%)

5kWp solar | EV | Gasloos

• Andrehj
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 21:25
revolution-nl schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 19:31:

We hebben dus besloten dat er naast de bestaande 5kWp set nog 5kWp bijkomt op de garage, de SMA 3.6 die nu op de 5kWp zit aangesloten schuiven we door naar de garag- set (string zuid + string west), de 5kWp set krijgt dan een SMA 5.0.

De SMA 5.0 wil ik op een 20A automaat aansluiten en deze softwarematig begrenzen op 4600watt.
Moet volgens mij prima lukken (selectiviteit met 3x 25a daargelaten :+ ), iemand ervaring?
Waarom geen 3-fasen 5 kW omvormer? Dat past toch veel beter bij je 3 fasen hoofdaansluiting en geeft minder verlies in je bekabeling (en minder spanningsverhoging).

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Andrehj schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 19:49:
[...]

Waarom geen 3-fasen 5 kW omvormer? Dat past toch veel beter bij je 3 fasen hoofdaansluiting en geeft minder verlies in je bekabeling (en minder spanningsverhoging).
Klopt alleen dan moet ik de meterkast uitbreiden en de aders vervangen, ik heb niet zoveel zin om moeilijk te doen als het ook makkelijk kan ;)

De SMA 5.0 Tri-Power is daarnaast ook een stuk duurder en niet verkrijgbaar bij mijn spotgoedkope adresje, iets anders dan SMA komt er hier niet in :P

revolution-nl wijzigde deze reactie 26-10-2019 20:01 (3%)

• Gasschuif
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 20:46

Gasschuif

6,7 kWp, 3 L/LWPs, Houtkachel

revolution-nl schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 19:31:

Hier een jaartje of 4 een SE 5000 op een ABB B20 automaat, is er nog nooit uitgegaan ook niet bij vollast wat af en toe wel eens voorkomt. Ik denk dat je de SMA moet begrenzen op 5k als hij ietsje meer kan leveren als nominaal. Elke automaat is voor langere tijd minstens 10 % overbelastbaar. Zit hier wel op 1 keer 35 A aansluiting maar zou het wel aandurven op een 3x25 A.

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 8 radiatoren.

• wizzopa
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 21:55
Hier 2x SE3000 met totaal 7310 Wp op een b20 aardlek, wel oost-west resp. 3650 en 3660 Wp met een max van bijna 20 ampère en een hoofdzekering van 25 ampère.

PV- 7310Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Gasschuif schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 22:24:
[...]

Hier een jaartje of 4 een SE 5000 op een ABB B20 automaat, is er nog nooit uitgegaan ook niet bij vollast wat af en toe wel eens voorkomt. Ik denk dat je de SMA moet begrenzen op 5k als hij ietsje meer kan leveren als nominaal. Elke automaat is voor langere tijd minstens 10 % overbelastbaar. Zit hier wel op 1 keer 35 A aansluiting maar zou het wel aandurven op een 3x25 A.
wizzopa schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 22:50:
Hier 2x SE3000 met totaal 7310 Wp op een b20 aardlek, wel oost-west resp. 3650 en 3660 Wp met een max van bijna 20 ampère en een hoofdzekering van 25 ampère.
Dank, ga ik de 5.0 bestellen en dan gaan we het meemaken :*)

• PClop
  • Registratie: augustus 2003
  • Niet online
revolution-nl schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 08:50:
[...]

[...]

Dank, ga ik de 5.0 bestellen en dan gaan we het meemaken :*)
Blijf dan wel net onder de 10.000Wp en de 10MWh grens, anders kom je wat hobbels tegen.
"Let op!
Hebben uw zonnepanelen een opwekvermogen van meer dan 10.000 wattpiek? Dan kunt u niet gebruikmaken van een forfait en moet u de btw zelf berekenen."

PVoutput FP4All Tigo

• jacovn
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 21:36
PClop schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 09:40:
[...]

Blijf dan wel net onder de 10.000Wp en de 10MWh grens, anders kom je wat hobbels tegen.
"Let op!
Hebben uw zonnepanelen een opwekvermogen van meer dan 10.000 wattpiek? Dan kunt u niet gebruikmaken van een forfait en moet u de btw zelf berekenen."
Ook bij uitbreiding ?
Gelukkig zit BTW aangifte er bij in bij de instalateur, vorige keer ook prima afgehandeld, dus die mensen zullen het wel correct invullen.

• PClop
  • Niet online
jacovn schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 09:47:
[...]

Ook bij uitbreiding ?
Gelukkig zit BTW aangifte er bij in bij de instalateur, vorige keer ook prima afgehandeld, dus die mensen zullen het wel correct invullen.
Ja, ik heb nu ook nog een aanvraag voor btw teruggaaf lopen over + 2600Wp en daar wordt het forfait bij opgeteld van de gehele installatie.

PVoutput FP4All Tigo

• wizzopa
PClop schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 10:05:
[...]

Ja, ik heb nu ook nog een aanvraag voor btw teruggaaf lopen over + 2600Wp en daar wordt het forfait bij opgeteld van de gehele installatie.
Ik heb bij de voorlaatste uitbreiding van 1500 Wp een forfait opgegeven die daar bij hoort en niet over de totale installatie van 7310 Wp. Bij de laatste panelen die ik afgelopen woensdag heb geplaatst 1220 Wp neem ik niet meer de moeite ivm veranderde regels om de btw terug te vragen.

• jacovn
PClop schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 10:05:
[...]

Ik krijg er nog dit jaar ook 2600 wattpeak bij en er ligt nu 7730 wattpeak. Dus zaak om dit jaar nog de BTW teruggave aan te vragen als ik het goed begrepen heb:

https://solarmagazine.nl/...-en-nieuwe-uitzonderingen

Hier staat dat er een lock-up komt waarin je niet opnieuw aanvraag voor ontheffing KOR kunt doen in 3 jaar na installatie systeem (dus niet uitbreiden en BTW terugkrijgen na 2020)

Ik lever in principe niets terug, heb het allemaal zelf nodig. Dus een BTW boekhouding is redelijk zinloos zolang we nog salderen mogen.

Later als we een tuinhuisje hebben wil ik daar nog 6 panelen bij, en dan op een noord/west plat dak eventueel nog 6-10 panelen bij, die moeten dan op een nieuwe inverter en dan maar kijken hoe de regelingen zijn,

jacovn wijzigde deze reactie 27-10-2019 11:52 (18%)

• Rol-Co
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 21:57

Rol-Co

3,8kWpZ 3,4kWp O-Z-W 2,86kWp N

Ik ben blij dat ik nooit btw hebt teruggevraagd, als ik dit lees lijkt het altijd een kleine moeite om die 500,- drempel te verlagen of te laten vervallen.
Herzieningsperiode
In btw-land bestaat zoiets als de herzieningsperiode. Hagen vertelt dat de herzieningsperiode 4 jaar duurt na het jaar van aanschaf (red. deze periode geldt voor opdakzonnepanelen, voor indakzonnepanelen – oftewel bipv – is deze periode 9 jaar). Ieder vervolgjaar dient gekeken te worden of de zonnepanelen btw belast of vrijgesteld worden gebruikt. Onder de huidige regeling blijft het gebruik btw belast (maar ontheven). Onder de nieuwe KOR 2020 is het gebruik dus vrijgesteld.
‘Omdat de zonnepanelen na het jaar van aanschaf – fictief – vrijgesteld worden gebruikt (red. bij een beroep op de nieuwe KOR 2020) zal een deel van de btw op de factuur van de zonnepanelen terugbetaald moeten worden. Het deel dat terugbetaald moet worden bedraagt 20 procent per (herzienings)jaar, met de aanvang na het jaar van aanschaf en dat gedurende 4 jaar. Belangrijk detail: er is ook een drempel van 500 euro. Indien de zonnepaneeleigenaar jaarlijks minder dan 500 euro btw terug dient te betalen, hoeft geen btw terugbetaald te worden. In het kort: wanneer de totale btw op de factuur lager is dan 2.500 euro hoeft er geen btw terugbetaald te worden.’

Noord-Oost-Zuid-West 10060Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Rol-Co schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 12:26:
Ik ben blij dat ik nooit btw hebt teruggevraagd, als ik dit lees lijkt het altijd een kleine moeite om die 500,- drempel te verlagen of te laten vervallen.

[...]
Had het anders nog geen vier jaar geleden geweest dan?
Ik neem de gok wel, voorlopig 2000 in mijn zal zitten
@reneeke1970
Toch niet meer dan 12000 euro ex btw geinvesteerd?
Zonnepanelen
Ook als je eigenaar bent van zonnepanelen en alleen om die reden btw-ondernemer bent, moet je opletten. In de regel hoef je niets te doen en kom je automatisch in aanmerking voor de nieuwe KOR (zie hiervoor situatie 1).

Heb je destijds voor meer dan ongeveer 12.000 euro ex btw geïnvesteerd? Dan kan de overgang naar de nieuwe regeling ertoe leiden dat je alsnog btw moeten terugbetalen. Het kan dan raadzaam zijn je af te melden voor de nieuwe KOR.

Wij kunnen niet uitsluiten dat je hierover niets hoort van de Belastingdienst. In dat geval is het raadzaam zelf initiatief te nemen en je vóór 20 november 2019 aan te melden voor de nieuwe KOR.
https://www.alfa.nl/actue...g-voor-kleine-ondernemers

PV Output - Panasonic Hit Kuro/Solar Frontier - 5 kW Mitsubsidie

Nee ik zit met de bijna 2000 onder de 2500 btw, dus niks terug betalen

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

PClop schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 09:40:
[...]

"Let op!
Ik kom waarschijnlijk weer uit op allerlei meuk van marktplaats waardoor btw teruggave niet aan de orde is of weinig zin heeft :+

• Rol-Co

Rol-Co

reneeke1970 schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 14:04:
[...]

Had het anders nog geen vier jaar geleden geweest dan?
Ik neem de gok wel, voorlopig 2000 in mijn zal zitten
Niet alleen 4 jaar, elk vervolgjaar wordt er gekeken.

Die 2000 in je zak heb ik gewoon nooit betaald :) hoef ik het ook niet terug te vragen. ;)

• jacovn
Het was bij ons minder dan €12.000 ex btw.
Samen met de upgrade kom ik er wel overheen.
Zal de instalateur en de btw afhandel club wel eens bellen wt het voor mij betekent.

• Gasschuif

Gasschuif

Gisteren middag kwam ik fietsend door de polder niet zover vanwaar we wonen.
Nieuw huis met zelfs op de gevel panelen. Ook nog op de schuur...

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 8 radiatoren.

Gasschuif schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 17:39:

[Afbeelding]
En zo hoort dat, al dat gezeur ik heb geen plek haha

• PClop
  • Niet online
Afbouw salderingsregeling: minimumprijs voor met zonnepanelen opgewekte stroom

https://solarmagazine.nl/...9bf328-35736f0e4a-8735401

PVoutput FP4All Tigo

• Deshmir
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 20:54
PClop schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 19:27:
Afbouw salderingsregeling: minimumprijs voor met zonnepanelen opgewekte stroom

https://solarmagazine.nl/...9bf328-35736f0e4a-8735401
Lees alleen nergens hoe ze dat gaan doen met mensen die hun Ferraris willen houden.
Wordt het dan bij wet verplicht om een digitale te nemen? o.O?
Of gaan ze dan op zn Hollands ‘gokken’ wat je hebt opgewekt?

• jacovn
Deshmir schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 19:58:
[...]

Lees alleen nergens hoe ze dat gaan doen met mensen die hun Ferraris willen houden.
Gokje: digitale meter verplicht lijkt me.

Er staat jn dat artikel:
- begin 2023
- eind 2030

Jaar X 70% te salderen.

2030 - 2023 = 7 jaar (al eerder werd die periode genoemd)
Dus als de X nu 1e jaar is, dan wordt het 70% en dan die andere 6 jaren 10% minder denk ik dat het dan in 2031 0% is.

Daar is wel een mooie Excel berekening mee te maken..

• jacovn
Gasschuif schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 17:39:

[Afbeelding]
Wel hopen dat er naast dat huis geen schaduw werpend object komt. Kun je mooi de laag staande zon vangen met 90 graden elevatie. Maar weidse zicht lijnen op de foto zo te zien.

• habbekrats
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 20:19
Deshmir schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 19:58:
[...]

Vanaf 2023 is het verplicht om een meter te hebben met telwerken voor levering en teruglevering. Dit kan een digitale, een slimme, of een analoge ferraris zijn. ( Een ferraris met terug telwerk wordt al 30 jaar niet meer toegepast en hing ook niet bij particulieren)

https://www.rijksoverheid...egeling-verlengd-tot-2023

of je meter wordt afgekeurd https://www.agentschaptel...erzicht-afgekeurde-meters

habbekrats wijzigde deze reactie 28-10-2019 20:32 (11%)

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• Andre1973
  • Nu online

Andre1973

Zolang er dus mensen zijn die dat tegenhouden, zal de invoering van het salderen ook wel op zich laten wachten lijkt me. Dat wordt dan nog leuk. Ik weet nog wel hoeveel moeit ik had om bij 129 huishoudens daar achter de voordeur te komen om een dingetje te veranderen in de MK. een paar keer langs geweest en dan alle deuren af, en dan ook maar een briefje in de bus gooien, maar bij een huurder die er geen binding mee heeft is dat een uitdaging. Zeker als er niks te winnen is voor ze.

• Freakie1NL
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 06:49
Afbouw van salderingspercentage is onder voorbehoud nog zoals verwacht. Elk jaar 11%. https://solarmagazine.nl/...1-procent-minder-salderen

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S, Houten

• jacovn
Freakie1NL schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 06:52:
Afbouw van salderingspercentage is onder voorbehoud nog zoals verwacht. Elk jaar 11%. https://solarmagazine.nl/...1-procent-minder-salderen
Dan was het voorbeeld van jaar X met 70% ergens midden in een jaar ?
Het blijft natuurlijk voorlopig staat er ook..

• No Hands
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 18:10
Andre1973 schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 22:54:
Zolang er dus mensen zijn die dat tegenhouden, zal de invoering van het salderen ook wel op zich laten wachten lijkt me.
Tegenhouden vervangen wordt dan automatisch op afstand afgekeurde meter en dan levering die wordt stopgezet omdat je meter niet meer aan de voorschriften/eisen voldoet?
Je mag toch aannemen dat Wiebes dit ook bedacht heeft dat mensen die Ferraris willen gaan houden om allerlei redenen.

SE5k, 16x255Wp zuid, 6x240Wp en 2x300Wp oost, gasloos, Fujitsu L/W.

Freakie1NL schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 06:52:
Dus eigenlijk is afbouw nu al, alleen brengen ze eerste drie jaar niet in rekening

• Viper®
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
Kort vraagje. Gisteren in de nieuwe woning wezen kijken naar de mogelijkheid voor een kabel naar de zolder voor een extra groep voor rond de 20 zonnepanelen. Meterkast is 1 fase. Is 1 kabel naar zolder voldoende voor 20 zonnepanelen? 20A zekering mogeiljk?
Of moeten het 2 groepen worden.

• jacovn
reneeke1970 schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 08:52:
[...]

Dus eigenlijk is afbouw nu al, alleen brengen ze eerste drie jaar niet in rekening
Er staat toch dat je in 2023 van alles wat je terugleverd 89% gesaldeerd weer terug krijgt. En dan in 2024 78% etc. Dan zou het tot en met einde 2022 100% moeten zijn.

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online
Viper® schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 09:01:
Kort vraagje. Gisteren in de nieuwe woning wezen kijken naar de mogelijkheid voor een kabel naar de zolder voor een extra groep voor rond de 20 zonnepanelen. Meterkast is 1 fase. Is 1 kabel naar zolder voldoende voor 20 zonnepanelen? 20A zekering mogeiljk?
Ik neem aan 1 fase 35A? Dan kan een enkele kabel met een 25A zekering. Hang er een 5kW omvormer achter en je zit prima. Tenzij het twintig panelen op het zuiden zijn zul je amper aftopping zien.

Ik heb 16 panelen op Oost en 10 panelen op West, als de zon op z'n hoogst staat tik ik net tegen de 5kW aan. Dat op een 5kW SMA omvormer achter een 25A zekering.

• Viper®
  • Niet online
Tsurany schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 09:03:
[...]

Ik neem aan 1 fase 35A? Dan kan een enkele kabel met een 25A zekering. Hang er een 5kW omvormer achter en je zit prima. Tenzij het twintig panelen op het zuiden zijn zul je amper aftopping zien.

Ik heb 16 panelen op Oost en 10 panelen op West, als de zon op z'n hoogst staat tik ik net tegen de 5kW aan. Dat op een 5kW SMA omvormer achter een 25A zekering.
Aansluiting is nu 25A en zal door Liander naar 35A omgezet worden. 1 Extra groep met 25A zal dan dus wel moeten lukken.
Pannelen komen wel op het ZZW te liggen (210 graden), dak heeft een hoek van 42graden, dus met volle zon zal het wel hard gaan.
Idee was idd een Growatt 5k of GoodWe

• insomniac
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 20:33

insomniac

AKA: ing_stripe

@Viper® waarom niet gelijk 3x25A? En welke panelen heb je op het oog?

::.live pvoutput.:. UniFi Fan .:. ESP8266 knutselaar .:. Domotica hobbyist .::

• wizzopa
Viper® schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 09:01:
Hier gaat 1 kabel 3x4mm2 van boven naar de meterkast voor 27 panelen op 2x SE3000 totaal 7310 Wp oost - west, boven elke omvormer een B16 automaat en in de meterkast een B20 aardlek.

• Viper®
  • Niet online
insomniac schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 09:12:
@Viper® waarom niet gelijk 3x25A? En welke panelen heb je op het oog?
Dan moet je hoofdaansluiting naar 3 fase en daar zitten kosten aan, tevens moet de hele meterkast naar 3 fase, alles is nu 1.

Zat zelf naar de URE (vroegere nsp) 310 Wp black panelen te kijken.
wizzopa schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 09:13:
[...]

Hier gaat 1 kabel 3x4mm2 van boven naar de meterkast voor 27 panelen op 2x SE3000 totaal 7310 Wp oost - west, boven elke omvormer een B16 automaat en in de meterkast een B20 aardlek.
Klinkt goed. Reden voor 2 x SE3000?
Hier werd al eens door iemand geopperd dat 1 grote omvormer problemen kon geven en 2 kleinere mogelijk beter zou zijn.

Viper® wijzigde deze reactie 29-10-2019 09:16 (37%)

• insomniac

insomniac

Viper® schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 09:15:
[...]

Dan moet je hoofdaansluiting naar 3 fase en daar zitten kosten aan, tevens moet de hele meterkast naar 3 fase, alles is nu 1.

Ik ben zelf ook van 1 naar 3 fase gegaan voor zonnepanelen, omzetting was €227,- vastrecht blijft hetzelfde. Meterkast was voor €200,- omgebouwd.
En als je het samen doet met het leggen van de panelen, mag je de BTW nog verrekenen ook.
Ik denk dat je met 6200Wp op zzw en een 5KW omvormer toch gaat aftoppen.

Het voorbeeld van @wizzopa is wel met twee verschillende oriëntatie's , deze zullen nooit beide tegelijk op vol vermogen opwekken.

insomniac wijzigde deze reactie 29-10-2019 09:30 (9%)

• wizzopa
Viper® schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 09:15:
[...]

[...]

Klinkt goed. Reden voor 2 x SE3000?
Hier werd al eens door iemand geopperd dat 1 grote omvormer problemen kon geven en 2 kleinere mogelijk beter zou zijn.
Historisch gegroeid, eerst west 3060 Wp met 1 SE3000, daarna oost 2750 Wp aangesloten op de SE3000, geeft een overdimensionering van bijna190% heeft ca 6 maanden gedraaid toen toch maar een 2de SE3000 erbij , Solaredge vond het toch niet zo fijn om garantie te verlenen op de 1ste SE. Vorig jaar 1500 Wp erbij 600 Wp west en 900 Wp oost. En vorige week nog even 1220 Wp op zuid met een Goodwe GW1000-XS op de schuur. In totaal 8530 Wp.

• wizzopa
insomniac schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 09:23:
[...]

Ik ben zelf ook van 1 naar 3 fase gegaan voor zonnepanelen, omzetting was €227,- vastrecht blijft hetzelfde. Meterkast was voor €200,- omgebouwd.
En als je het samen doet met het leggen van de panelen, mag je de BTW nog verrekenen ook.

Het voorbeeld van @wizzopa is wel met twee verschillende oriëntatie's , deze zullen nooit beide tegelijk op vol vermogen opwekken.
Dat klopt max stroom om 13:30 is bijna 20 amp. In de foto’s staat een grafiek.

• Viper®
  • Niet online
insomniac schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 09:23:
[...]

Misschien toch ff naar kijken dan. Moet voor de nieuwe keuken met inductie ook een extra groep komen.
20 panelen is overigens een schatting, mogelijk kunnen er maar 16 of 18 op, dan speelt dit probleem natuurlijk iets minder.

• ApC_IcE
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 22:00

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Viper® schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 09:36:
[...]

Misschien toch ff naar kijken dan. Moet voor de nieuwe keuken met inductie ook een extra groep komen.
20 panelen is overigens een schatting, mogelijk kunnen er maar 16 of 18 op, dan speelt dit probleem natuurlijk iets minder.
Dus samengevat:
ongeveer 250 voor omzetting 3 fase
ongeveer 200 voor meterkast aanpassing
ongeveeer 200 voor 3 fase omvormer (die zijn duurder)

kookplaat hoeft niet 3 fase (tenzij je er eentje neemt met afzuiging of heel groot).

Mijn conclusie is dat het het geld niet waard is om naar 3 fase (in dit geval te gaan) Althans niet voor de opbrengst.
Een 3 fase omvormer moet in dit geval dus al 650 euro goedmaken en dat is 650 delen door 21 cent = 3095kWh.

Maar een kleine sidenote:
Er gaan wel lagere spanningen lopen.
Ik heb het uiteindelijk gedaan omdat:

- Ik ooit een jacuzzi wou
- dacht dat de kookplaat 3 fase was
- een goede vriend electricien is
- bij mij de omvormer niet meer koste

• insomniac

insomniac

Viper® schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 09:36:
[...]

Kijk dan ook gelijk naar de prijs van twee kleine 1 fase omvormers, tegen 1 grote 3 fase. Ik denk dat je met het prijsverschil, je meterkast al een eind op 3 fase hebt.
Voorbeeld:
Een sma tripower 6.0 is €1599
Een sma Sunnyboy 3.6 is €1025

@ApC_IcE
Met een 1fase omvormer houdt het vaak op bij 5KW.
Als er 7KWp+ op het dak komt, met dezelfde oriëntatie (zzw), zou ik zelf toch wel voor een zwaardere 3 fase gaan. Als je de extra kosten uitsmeert over de levensduur van de omvormer, kom je waarschijnlijk nog beter uit ook.

• ApC_IcE

ApC_IcE

insomniac schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 09:53:
[...]

Kijk dan ook gelijk naar de prijs van twee kleine 1 fase omvormers, tegen 1 grote 3 fase. Ik denk dat je met het prijsverschil, je meterkast al een eind op 3 fase hebt.
Voorbeeld:
Een sma tripower 6.0 is €1599
Een sma Sunnyboy 3.6 is €1025

@ApC_IcE
Met een 1fase omvormer houdt het vaak op bij 5KW.
Als er 7KWp+ op het dak komt, met dezelfde oriëntatie (zzw), zou ik zelf toch wel voor een zwaardere 3 fase gaan. Als je de extra kosten uitsmeert over de levensduur van de omvormer, kom je waarschijnlijk nog beter uit ook.
Die grens klopt aardig. Nu kan je nog een beetje smokkelen met een 6000Wp.
21x305 komt daar wel in de buurt. Dat zou je nog kunnen afzekeren op 32A maar dat moet je ook maar net willen.
Op beide omvormers zit 10 jaar garantie. Of dat de levensduur van een 3 fase omvormer langer is dan die van een enkelfase weet ik dan niet.

• Gasschuif

Gasschuif

wizzopa schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 09:35:
[...]

Geweldige foto reportage.... _/-\o_

• JustinoFTW
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 20:05
Hallo allemaal,

Iemand die wellicht een blik wilt werpen op Offerte panelen ?
Ben het door het grote aanbod, en de verschillende prijzen, even kwijt wat nou goed is qua prijs/opgave

• ApC_IcE

ApC_IcE

wizzopa schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 09:35:
[...]

Dus dit had makkelijk op een 4000 of 5000 omvormer gekund met 20A zekering zoals ik al vermoede.

• greatgonzo
  • Registratie: november 2001

greatgonzo

schit-te-rend!

Ik heb mijn installatie nu een jaar.. een mooi moment om de stand op te maken.
Tegelijk zie ik de wetsvoorstellen t.a.v. saldering.

Ik ben eens aan het rekenen geslagen, voor het gemak ga ik er maar even van uit dat ik nog steeds 5130 kwh opbreng, en me dat dus 5130 x €0,22 = €1129 bespaard.

Tot en met 2022 krijg ik de volle mep terug. Betekend dat ik op 1-1-2023 nog €431 van mijn afschrijving over heb. Vraagjes van mijn kant, misschien willen jullie meedenken:
- Ik ben er gemakshalve maar van uit gegaan dat dit een worst case scenario is. DWZ, dit zijn de besparingen die ik gegarandeerd krijg (bijvoorbeeld), in 2031 krijg ik nog maar 1797 kwh gesaldeerd. Dat levert me €395 op). Klopt dit, of zie ik iets over het hoofd?
- vanaf 2031 geen saldering meer. Hoe gaat het dan? Wat ik dan over heb, en niet meteen gebruik, valt dan weg? En wordt dit realtime berekend of een dagstand?

• JoKo
  • Registratie: februari 2011
  • Niet online
@greatgonzo
Maak jij ook 5130 kWh per jaar op, anders is het geen 22 cent waard.
Ik ga er van uit als je teruglever géén 22 ct/kWh krijg.

Ouddorp ZW 6175 Wp NO 5760 Wp All Electric- Panasonic monobloc 5 kW +Atlantic V4 + inductie😋

• greatgonzo
  • Registratie: november 2001

greatgonzo

schit-te-rend!

JoKo schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 14:31:
@greatgonzo
Maak jij ook 5130 kWh per jaar op, anders is het geen 22 cent waard.
Ik ga er van uit als je teruglever géén 22 ct/kWh krijg.
ja.. sterker nog, ik heb overcapaciteit.
Maar ik heb in mijn berekening er geen rekening mee gehouden dat ik bijvoorbeeld 500 kwh extra teruglever á €0,11

• Oilman
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 10:43
@greatgonzo Je rekensom is nog iets te negatief, je hebt namelijk geen rekening gehouden met direct verbruik. Afhankelijk van waar de elektriciteit aan op gaat scheelt dat een klein beetje tot behoorlijk veel.

Stel bijvoorbeeld dat je 1000 kWh in airco's stopt, dan zou je dat met een beetje handig inregelen bijna volledig uit je PV kunnen trekken, zonder dat je hoeft te salderen. Andere uiterste is dat je verbruik vooral in de winter zit voor verwarming, dan valt er een stuk minder direct te gebruiken.

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 19:08
ApC_IcE schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 09:58:
[...]

Die grens klopt aardig. Nu kan je nog een beetje smokkelen met een 6000Wp.
21x305 komt daar wel in de buurt. Dat zou je nog kunnen afzekeren op 32A maar dat moet je ook maar net willen.
Op beide omvormers zit 10 jaar garantie. Of dat de levensduur van een 3 fase omvormer langer is dan die van een enkelfase weet ik dan niet.
Bij meer dan 5,75 kW moet je toch al 3-fase gaan invoeden.

Kabelverlies bij 3F omvormer is kleiner. 5750W is bijvoorbeeld 25A enkelfase; 25A door fase en 25A door nul. 5750W op 3F is maar 8,33A in elke fase geleider. Geen nulstroom.
greatgonzo schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 14:34:
[...]

Maar ik heb in mijn berekening er geen rekening mee gehouden dat ik bijvoorbeeld 500 kwh extra teruglever á €0,11
Dan is je berekening dus te positief.

kabeltjekabel wijzigde deze reactie 29-10-2019 16:33 (19%)

• jacovn
Dat eigengebruik is wel mooi om het te gebruiken van de opgewekte energie.

Bij ons in July:
opname uit net: 420 kWh
Solar opbrengst: 1060 kWh
terug geleverd: 644 kWh
eigen gebruik dan: 1060 - 644 + 420 = 836 kWh
Dat is dan (1060-644= 416 kWh) 80 40% eigen gebruik..

Te wijten aan veel koeling en veel data van servers over copieren.

Maar wel vreemd dat het zo hoog is, ofwel ik kan niet rekenen, of de meter klopt niet..

Solar productie is Solaredge (wellicht 3% te optimistisch)
Opname uit net en terugeleveren is van Greenchoice.

jacovn wijzigde deze reactie 29-10-2019 19:58 (69%)
Reden: kWh ipv kW

• il-Principe
  • Registratie: juli 2018
  • Laatst online: 10-11 19:28
greatgonzo schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 14:34:
[...]

Zodra je (veel) overcapaciteit hebt moet je altijd gaan rekenen met je teruglevertarief (11 cent), niet met de kosten van één kWh(22 cent). Ook met het berekening van besparing van apparatuur moet met het teruglevertarief gerekend worden.

Je "besparing" is opgenomen kWh maal het verschil tussen teruglevertarief en kosten kWh (22-11=11 cent).

• borft
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 09-11 17:29
jacovn schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 16:39:
Dat eigengebruik is wel mooi om het te gebruiken van de opgewekte energie.

Bij ons in July:
opname uit net: 420 kW
Solar opbrengst: 1060 kW
terug geleverd: 644 kW
eigen gebruik dan: 1060 - 644 + 420 = 836 kW
Dat is dan 80% eigen gebruik..

Te wijten aan veel koeling en veel data van servers over copieren.

Maar wel vreemd dat het zo hoog is, ofwel ik kan niet rekenen, of de meter klopt niet..

Solar productie is Solaredge (wellicht 3% te optimistisch)
Opname uit net en terugeleveren is van Greenchoice.
als je opname uit het net 24 uur is, en je teruglevering 8 uur, dan komen er heel andere getallen uit. Of bedoel je some KWh? ;)

• borft
il-Principe schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 16:53:
[...]

Zodra je (veel) overcapaciteit hebt moet je altijd gaan rekenen met je teruglevertarief (11 cent), niet met de kosten van één kWh(22 cent). Ook met het berekening van besparing van apparatuur moet met het teruglevertarief gerekend worden.

Je "besparing" is opgenomen kWh maal het verschil tussen teruglevertarief en kosten kWh (22-11=11 cent).
Is je besparing niet gewoon (zolang we salderen):

eigen verbruik * KWh tarief (ongeveer 22 cent) + overcapaciteit (teruglevering - afname) * 11 cent?

Hierbij ga je er natuurlijk wel vanuit dat je meer dan je eigen verbruik produceert.

• cville
Andre1973 schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 22:54:
Zolang er dus mensen zijn die dat tegenhouden, zal de invoering van het salderen ook wel op zich laten wachten lijkt me. Dat wordt dan nog leuk. Ik weet nog wel hoeveel moeit ik had om bij 129 huishoudens daar achter de voordeur te komen om een dingetje te veranderen in de MK. een paar keer langs geweest en dan alle deuren af, en dan ook maar een briefje in de bus gooien, maar bij een huurder die er geen binding mee heeft is dat een uitdaging. Zeker als er niks te winnen is voor ze.
De toelichting is daar heel duidelijk over, inclusief sancties en dwangsommen.

PVOutput - East/West: 26 x QCELLS Q-peak G5 Duo 325Wp, SMA STP6.0-3AV-40, inclination 13°, az 101/281°; South: 14 x Yingly Panda YL260C-30b, SMA SB 3000-TL21, inclination: 23°; az: 101°

• Tsurany
  • Niet online
jacovn schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 16:39:
Bij ons in July:
opname uit net: 420 kWh
Solar opbrengst: 1060 kWh
terug geleverd: 644 kWh

Je wekt 1060kWh op en levert 644kWh terug. Dan gebruik je dus 416kWh zelf, ongeveer 40%.

Opname uit het net kan je natuurlijk niet bij eigen gebruik rekenen.
@jacovn Als salderen wegvalt moet je @Tsurany zijn berekening volgen, met salderen volgens @borft
Zie ook Eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen (autonomie?)

2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd' en opnieuw begonnen.

• jacovn
Tsurany schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 18:33:
[...]

Je wekt 1060kWh op en levert 644kWh terug. Dan gebruik je dus 416kWh zelf, ongeveer 40%.

Opname uit het net kan je natuurlijk niet bij eigen gebruik rekenen.
Ja dat snap ik nu, eigen verbruik is dan wel die 416 kWh + opname uit net.

• Tsurany
  • Niet online
onetime schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 19:16:
@jacovn Als salderen wegvalt moet je @Tsurany zijn berekening volgen, met salderen volgens @borft
Hangt van je definitie van eigen verbruik af. Ik dacht daarmee aan wat je zelf verbruikt van de door jou opgewekte energie.

• ApC_IcE

ApC_IcE

kabeltjekabel schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 16:29:
[...]

Bij meer dan 5,75 kW moet je toch al 3-fase gaan invoeden.

Kabelverlies bij 3F omvormer is kleiner. 5750W is bijvoorbeeld 25A enkelfase; 25A door fase en 25A door nul. 5750W op 3F is maar 8,33A in elke fase geleider. Geen nulstroom.
Bij dit soort enkelfase gebeuren ga je al naar dikkere kabels 4-6mm2.
Daarom mijn opmerking of je dat moet willen. Omvormer op 235V. en dan 6000Wp als max (of zelfs 5900), begrenzen dat ding. Maar dat aftoppen kan ik niet aanzien. Dan zou ik dus ook (en heb ik dus met 4750Wp gedaan ;) ) doen.

• jobr
  • Registratie: januari 2009
  • Nu online
Moet je eigenlijk de zonnepanelen ook aarden als je ze op betonvoeten plaatst?

• Andre1973
  • Nu online

Andre1973

jobr schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 22:22:
Moet je eigenlijk de zonnepanelen ook aarden als je ze op betonvoeten plaatst?
Altijd, dan wel aan de bliksem installatie dan wel aan de aarde van de MK.

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 19:08
ApC_IcE schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 19:57:
[...]

Bij dit soort enkelfase gebeuren ga je al naar dikkere kabels 4-6mm2.
Daarom mijn opmerking of je dat moet willen. Omvormer op 235V. en dan 6000Wp als max (of zelfs 5900), begrenzen dat ding. Maar dat aftoppen kan ik niet aanzien. Dan zou ik dus ook (en heb ik dus met 4750Wp gedaan ;) ) doen.
Twee geleiders 6mm2 met 25A is alsnog meer verlies dan drie aders 8,33A op 2,5 mm2

Er was dacht ik ergens een limiet in de netcode ofzo, dat je niet meer dan 5,75 kW mocht invoeden met PV op een enkelfase aansluiting.

3x6mm2 is ook nog eens duurder dan 5x2,5 :+

En met 25A aan PV op een enkele fase moet je ook nog eens maatregelen nemen tegen het overbelasten van je kast. Datzelfde vermogen op 3F en 3x25A gaat zonder die maatregelen.

kabeltjekabel wijzigde deze reactie 30-10-2019 00:48 (10%)

• jobr
  • Registratie: januari 2009
  • Nu online
Andre1973 schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 00:25:
[...]

Altijd, dan wel aan de bliksem installatie dan wel aan de aarde van de MK.
Ik heb al panelen op het dak. Deze komen op de garage. Mag ik de aarde van die van de garage verbinden aan de aarde van die op het dak?
Dan hoef ik geen aparte aarde van garage naar zolder (waar de omvormer staat) te trekken. Ze komen op dezelfde omvormer.

• ApC_IcE

ApC_IcE

kabeltjekabel schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 00:47:
[...]

Twee geleiders 6mm2 met 25A is alsnog meer verlies dan drie aders 8,33A op 2,5 mm2

Er was dacht ik ergens een limiet in de netcode ofzo, dat je niet meer dan 5,75 kW mocht invoeden met PV op een enkelfase aansluiting.

3x6mm2 is ook nog eens duurder dan 5x2,5 :+

En met 25A aan PV op een enkele fase moet je ook nog eens maatregelen nemen tegen het overbelasten van je kast. Datzelfde vermogen op 3F en 3x25A gaat zonder die maatregelen.
Ik geef je geen ongelijk hoor. Ik weet dat je het bij het juiste eind hebt.
Mijn opmerking is alleen: is dat verschil zo groot dan? Ga je echt die opbrengst en geld mislopen waardoor dit zo belangrijk is?

Laten we zeggen dat je dus die 6000Wp er doorheen voert. Hoeveel verlies heb je op jaarbasis met enkelfase als je dit aansluit op een 25A zekering.

Vervolgens wat kost het om alles om te gooien naar 3 fase? Meterkast, kabels, krachtgroep en omvormer.

Is het dan rendabel genoeg dat de 3 fase variant "meer opbrengst" geeft omdat die minder verlies heeft?

• jacovn
onetime schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 19:16:
Ik heb in Excel wat gezet, maar winter verbruik nog niet helemaal in kaart.
Van Januari - Maart geen correcte verbruik gegevens. Oktober - November ook nog niet, maar de trend is met de opwek en eigen gebruik wel goed te zien.

Ik heb nu zeg €860 voordeel door Salderen per jaar.
Met de Saldering die elk jaar 11% minder wordt zie ik een nadeel van €45 per jaar ontstaan als ik €0,11 per kWh reken voor terugbetalen. (~ € 450 terug betaald per jaar na Salderen)

Als ik met €0,05 terug betalen reken wordt het minder met €72 per jaar. (~ €240 terug betaald per jaar na Salderen)

edit: business case voor een accu is dan wel mager, kom ik uit op ~ €6000 voordeel in 10 jaar als ik direct bij begin salderen teruglopen begin.

jacovn wijzigde deze reactie 30-10-2019 12:28 (13%)

• exroosje
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 12:06
ApC_IcE schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 09:16:
[...]

Ik geef je geen ongelijk hoor. Ik weet dat je het bij het juiste eind hebt.
Mijn opmerking is alleen: is dat verschil zo groot dan? Ga je echt die opbrengst en geld mislopen waardoor dit zo belangrijk is?

Laten we zeggen dat je dus die 6000Wp er doorheen voert. Hoeveel verlies heb je op jaarbasis met enkelfase als je dit aansluit op een 25A zekering.

Vervolgens wat kost het om alles om te gooien naar 3 fase? Meterkast, kabels, krachtgroep en omvormer.

Is het dan rendabel genoeg dat de 3 fase variant "meer opbrengst" geeft omdat die minder verlies heeft?
Je kunt het ook anders zien, je hebt nu een aanleiding en mogelijkheid je meterkast en aansluiting 3 fase te maken. Ook al is het nu twijfelachtig of dat helemaal uit kan, niet onaannemelijk is dat je in de toekomst dit toch een keertje moet doen, je kookt al electrisch (toch?) en de tendens is naar nog meer electra.

• il-Principe
borft schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 17:00:
[...]

Is je besparing niet gewoon (zolang we salderen):

eigen verbruik * KWh tarief (ongeveer 22 cent) + overcapaciteit (teruglevering - afname) * 11 cent?

Hierbij ga je er natuurlijk wel vanuit dat je meer dan je eigen verbruik produceert.
Het ligt eraan hoe je naar de besparing wil kijken. Stel, van het energiebedrijf stroom kopen is 24 ct per kWh, van jezelf "kopen" is 11 ct per kWh (de prijs die je zou kunnen krijgen als je het verkoopt aan het energiebedrijf). De besparing is dan 13 ct per kWh voor de totale hoeveelheid stroom die je zelf verbruikt in het geval van salderen. De winst die je maakt met je overproductie is geen besparing, omdat die minder wordt naarmate je meer verbruikt. Na salderen zal de besparing 13 ct per kWh intern verbruik zijn plus 13*(1-0.11*afbouwjaar).

De besparing zal ook minder worden als de stroomprijs daalt.

Eigenlijk mag je niet stellen dat doordat je 24 ct niet hebt betaald dat dus je besparing is.

(n.b. 24 ct is gekozen om verwarring te voorkomen dat 2x 11ct gebruikt wordt voor kosten en besparing)

• ApC_IcE

ApC_IcE

exroosje schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 11:19:
[...]

Je kunt het ook anders zien, je hebt nu een aanleiding en mogelijkheid je meterkast en aansluiting 3 fase te maken. Ook al is het nu twijfelachtig of dat helemaal uit kan, niet onaannemelijk is dat je in de toekomst dit toch een keertje moet doen, je kookt al electrisch (toch?) en de tendens is naar nog meer electra.
Zeker! goed ook om de andere kant te belichten. Er is alleen geen financiele grondslag om dat nu te doen. Dat is mijn punt. Zoals ik al vermelde, ik ben dus om verschillende redenen naar 3 fase gegaan. En ik ben juist van het uitbreiden naar 3 fase. We dwalen een beetje af. Ik geef alleen aan wat de kosten allemaal extra zijn. en dat was in dit specifieke voorbeeld ongeveer een jaar extra tvt. Dat staat los of het handig of aan te raden is. Het feit dat iemand meer elektra gebruikt betekent toch niet dat je naar 3 fase moet. Het gaat juist om hele krachtige apparaten of heel veel bijv. Al zou ik hier nog 10 computers hebben verdeeld over de groepen zou het nog niet betekenen dat ik naar 3fase moet.

Maar zoals ik al zei dwalen we af.
Tevens in de zomer verlichten de zonnepanelen juist ;)

• exroosje
Klopt hoor, enige punt wat ik wil maken is dat als je bv straks een el auto laadpaal aansluiting wil maken en dan nog een investering in 3 fasen meterkast zou moeten doen, dan is het vooruitzien om dat bij een zonnepanelen aanschaf met BTW verrekening alvast nu te doen. Ook al past het nu allemaal nog net in 1 fase

Bij je volgende keuken kun je dan ook een zwaarder fornuis plaatsen :-) Goed uitruil punt in onderhandelingen thuis,

• borft
il-Principe schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 12:01:
[...]

Het ligt eraan hoe je naar de besparing wil kijken. Stel, van het energiebedrijf stroom kopen is 24 ct per kWh, van jezelf "kopen" is 11 ct per kWh (de prijs die je zou kunnen krijgen als je het verkoopt aan het energiebedrijf). De besparing is dan 13 ct per kWh voor de totale hoeveelheid stroom die je zelf verbruikt in het geval van salderen. De winst die je maakt met je overproductie is geen besparing, omdat die minder wordt naarmate je meer verbruikt. Na salderen zal de besparing 13 ct per kWh intern verbruik zijn plus 13*(1-0.11*afbouwjaar).

De besparing zal ook minder worden als de stroomprijs daalt.

Eigenlijk mag je niet stellen dat doordat je 24 ct niet hebt betaald dat dus je besparing is.

(n.b. 24 ct is gekozen om verwarring te voorkomen dat 2x 11ct gebruikt wordt voor kosten en besparing)
Hmm, dat doe ik dus wel. Zoals ik het zie heb ik eenmalig bedrag X betaald voor mijn PV installatie, daarna is alle electriciteit die de panelen opleveren dus gratis. Dat betekent dat alles dat ik zelf verbruik mij ongeveer 21 cent /KWh bespaart (zonder PV had ik dit immers moeten betalen), en alles wat ik na salderen teruglever 11 cent. (soms zelfs nog meer, zoor extra vergoeding van PowerPeers).

• exroosje
In die laatste redenatie moet je je investering nog wel even afschrijven.... Die X is niet in 1 klap weg (het is wel sunk costs natuurlijk dus X ben je al wel kwijt).

• il-Principe
Voorbeeld: Met 5000 kWh productie en 4000 kWh salderen levert €110 (0.11*1000kWh) op, ga je 500 kWh meer gebruiken, dan krijg je maar €55 (0.11*500 kWh) terug, dus dat extra verbruik "kost" je 11 ct/kWh.
Het is wel minder dan 21 ct die je normaal zou betalen, dus je bespaart 10 ct/kWh.

En als je afschrijving er nog in meeneemt, moet je goed opletten of het wel rendabel is. In bovengenoemd voorbeeld moet €500/jr in principe de maximum afschrijving zijn, is het meer dan is het niet rendabel. (En een systeem van €100.000 van 5kWp levert ook gratis stroom)

• T-Infinity
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 21:53

T-Infinity

Heen en weer....

il-Principe schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 14:51:
En als je afschrijving er nog in meeneemt, moet je goed opletten of het wel rendabel is.
Mensen houden zichzelf nogal voor de gek als ze de afschrijving/aanschaf niet mee nemen. Want zoals je zegt is dat bij zonnepanelen essentieel om te bepalen of een investering rendabel is.

En dan vervolgens een warmtepomp en elektische auto kopen. 'ja mijn stroom is toch gratis' :+ . Heerlijk als je zo je aankopen goed kunt praten :)

• JoKo
  • Registratie: februari 2011
  • Niet online
T-Infinity schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 14:56:
[...]

Mensen houden zichzelf nogal voor de gek als ze de afschrijving/aanschaf niet mee nemen. Want zoals je zegt is dat bij zonnepanelen essentieel om te bepalen of een investering rendabel is.

En dan vervolgens een warmtepomp en elektische auto kopen. 'ja mijn stroom is toch gratis' :+ . Heerlijk als je zo je aankopen goed kunt praten :)
Je hebt ook tweakers hier “ondergetekende ook” O-) ) die het naast de besparingen ook voor de hobby doen.
Ik ga echt geen excel bestandjes maken wanneer ik uit de kosten ben.

In 14 maanden van niks naar 12 kWp panelen, Pana 5kw monobloc en Esanico V4 en inductie.
Van het gas af dus.
Veel zelf gedaan, en met hulp van buitenaf (geen installateurs)
Kost een paar centen, maar hobby’s kosten nou eenmaal geld.

Ik praat dus ook mijn aankopen goed :+

Ouddorp ZW 6175 Wp NO 5760 Wp All Electric- Panasonic monobloc 5 kW +Atlantic V4 + inductie😋

• borft
exroosje schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 13:43:
In die laatste redenatie moet je je investering nog wel even afschrijven.... Die X is niet in 1 klap weg (het is wel sunk costs natuurlijk dus X ben je al wel kwijt).
dat is dus precies wat ik ook zeg. De eenmalige aanschaf zijn sunk costs, die ben je sowieso kwijt. Afgezien daarvan, heeft dat geen invloed op wat het oplevert. Hoe je het ook wendt of keert, als ik 3000KWh verbruik als uitgangspunt neem, zouden de variabele kosten daarvan normaal 3000*21 cent zijn. Als ik dus minstens 3000KWh eigen opwek heb (saderen dus), dan hoef ik die niet te betalen, en bespaar ik die dus.

De terug-verdien-tijd-discussie is een hele andere. Je hebt natuurlijk 100% gelijk dat die 3000*21 cent, ofwel 600 euro geen winst is. Maar het zijn wel kosten die ik niet hoef te betalen vanwege de PV panelen.

• peterpijpelink
  • Laatst online: 21:48
jacovn schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 11:15:
[...]

Ik heb in Excel wat gezet, maar winter verbruik nog niet helemaal in kaart.
Van Januari - Maart geen correcte verbruik gegevens. Oktober - November ook nog niet, maar de trend is met de opwek en eigen gebruik wel goed te zien.

Ik heb nu zeg €860 voordeel door Salderen per jaar.
Met de Saldering die elk jaar 11% minder wordt zie ik een nadeel van €45 per jaar ontstaan als ik €0,11 per kWh reken voor terugbetalen. (~ € 450 terug betaald per jaar na Salderen)

Als ik met €0,05 terug betalen reken wordt het minder met €72 per jaar. (~ €240 terug betaald per jaar na Salderen)

edit: business case voor een accu is dan wel mager, kom ik uit op ~ €6000 voordeel in 10 jaar als ik direct bij begin salderen teruglopen begin.
gaat men nu salderen per jaar? Want met eigen verbruik per jaar, niet perse kalenderjaar moet je dus gaan nadenken welk moment goed is voor een jaarafrekennota... dat kan wel eens beter in April of Mei zijn dan bijvoorbeeld December.. Het nu eigenverbruik per jaar is wat geweldig is, alles wat je gaat overhouden is toch leuk maar niet perse een doelstelling. Ik wil mijn opbrengst gewoon geheel verbruiken aan verwarmen etc.

http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan + Daikin Ururu airco] Van gas los sinds 07-2019

• annespruit1980
  • Registratie: april 2017
  • Laatst online: 19:54
peterpijpelink schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 16:49:
[...]

gaat men nu salderen per jaar? Want met eigen verbruik per jaar, niet perse kalenderjaar moet je dus gaan nadenken welk moment goed is voor een jaarafrekennota... dat kan wel eens beter in April of Mei zijn dan bijvoorbeeld December.. Het nu eigenverbruik per jaar is wat geweldig is, alles wat je gaat overhouden is toch leuk maar niet perse een doelstelling. Ik wil mijn opbrengst gewoon geheel verbruiken aan verwarmen etc.
Die "slimme" meters zullen op afstand uitleesbaar zijn denk ik.
Dus is het dan aan de maatschappij om te bepalen wanneer ze die meter uitlezen ( lees: wat het gunstigst is voor ..... )

• Meeterea
  • Laatst online: 30-10 18:42
Heb ik het nu goed, even een rekensommetje?
Jaarverbruik 3200 kWh
Opbrengst zonnepanelen ook 3200 kWh
Hiervan wordt 800 kWh direct gebruikt, en daarbij wordt dan 2400 kWh via een slimme meter terug het net in gegeven.
Met de nieuwe toekomstige salderingsregeling wordt het dan:
1e jaar, 11% minder salderen van 2400 kWh = 264 kWh maal het verschil tussen teruggave energieleverancier en volledig salderen (€ 0,21 - € 0,07 = € 0,14), verlies € 36,96.
2e jaar, 22% minder = 528 kWh, verlies € 73,92.
3e jaar, 33% minder = 792 kWh, verlies € 110,88.
4e jaar, 44% minder = 1056 kWh, verlies € 147,84.
5e jaar, 55% minder = 1320 kWh, verlies € 184,40.
6e jaar, 66% minder = 1584 kWh, verlies € 221,76.
7e jaar, 77% minder = 1848 kWh, verlies € 258,72.
8e jaar, 88% minder = 2112 kWh, verlies € 295,68.
9e jaar, 99% minder = 2376 kWh, verlies € 332,64.
Totaal verlies t.o.v. de nu bestaande salderingsregeling in 10 jaar dus € 1.663,20 (wel uitgaande van de energie tarieven van nu).
Ik vind dat toch nog wel heel veel, helaas accu's heb je voor dat geld niet.
Meeterea schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 18:41:
Jaarverbruik 3200 kWh
Hiervan wordt 800 kWh direct gebruikt, en daarbij wordt dan 2400 kWh via een slimme meter terug het net in gegeven.
1e jaar, 11% minder salderen van 2400 kWh = 264 kWh maal het verschil tussen teruggave energieleverancier en volledig salderen (€ 0,21 - € 0,07 = € 0,14), verlies € 36,96.
Totaal verlies t.o.v. de nu bestaande salderingsregeling in 10 jaar dus € 1.663,20 (wel uitgaande van de energie tarieven van nu).
En intussen word stroom steeds goedkoper, misschien slechts 17 cent???
En voor overschot krijg je nu al 11 cent ipv 7, ga nu nog eens rekenen?

• Andre1973
  • Nu online

Andre1973

jobr schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 07:27:
[...]

Ik heb al panelen op het dak. Deze komen op de garage. Mag ik de aarde van die van de garage verbinden aan de aarde van die op het dak?
Dan hoef ik geen aparte aarde van garage naar zolder (waar de omvormer staat) te trekken. Ze komen op dezelfde omvormer.
Tja, in principe moeten ze zo geaard zijn dat je de aarding niet onderbreekt als je ooit een set zou gaan verwijderen. Dus direct vanaf een verdeler. (dat is voor alle veiligheidsaarde zo)
Vaak word de aarde ook wel aangesloten op de werkschakelaar van de omvormer, dus niet op de omvormer! stel je omvormer gaat kapot en hangt een nieuwe dubbel geïsoleerde omvormer (volgens mij had Steca zo'n ding, en natuurlijk de Soladin 600) op, dan kan je makkelijk de aarding naar de panelen vergeten aan te sluiten.

• deheij1
  • Registratie: februari 2019
  • Laatst online: 10-11 23:19
Die salderingsregeling ziet er niet echt goed uit voor PV eigenaren.
Met een accu deze een dagopbrengst kan opslaan om hem vervolgens te kunnen legen zou dit probleem kunnen verhelpen.

Welke alternatieven zijn er nog meer?

• jacovn
peterpijpelink schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 16:49:
[...]

1e deel Solar half december.
Warmtepomp bron half maart actief.

Ik had een gebruik met cop 1 in een nieuwbouw huis waar je niet blij van werd.
Dus bijvoorbeeld januari, opbrengst 100 kWh en verbruik 3100 kWh..
T-Infinity schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 14:56:
[...] Mensen houden zichzelf nogal voor de gek als ze de afschrijving/aanschaf niet mee nemen. Want zoals je zegt is dat bij zonnepanelen essentieel om te bepalen of een investering rendabel is.

Maar dan spaar je wel gas en dinosap uit. Ook een goede reden.
En als je die panelen eenmaal hebt IS die electra ook gratis.
Dat je van te voren beter wel een natte vinger berekening kunt maken is een ander punt.

Eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen (autonomie?) wordt steeds belangrijker.
Dak vol met panelen, solarfreezer, en gaan met die banaan.

2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd' en opnieuw begonnen.

• GioStyle
  • Registratie: januari 2010
  • Nu online
deheij1 schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 22:25:
Met een accu deze een dagopbrengst kan opslaan om hem vervolgens te kunnen legen zou dit probleem kunnen verhelpen.

Op het moment dat de salderingsregeling is afgeschaft zijn accu’s nog steeds niet rendabel. Zeker niet als je ook nog een warmtepomp gebruikt. In de winter wek je te weinig op om de accu’s te vullen.

De oplossing:

Twee keer je verbruik opwekken, dan zit je nog steeds op nul op de rekening. 8)

• Jefstaal
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 21:12
jobr schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 07:27:
[...]

Volgens mij moet de aarde van de zonnepanelen altijd minimaal 6mm2 zijn. De aarde van je garage is waarschijnlijk 2,5 mm2 (als je een aarde van de gewone elektrische installatie bedoeld).

• T-Infinity
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 21:53

T-Infinity

Heen en weer....

onetime schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 23:06:
[...]

Maar dan spaar je wel gas en dinosap uit. Ook een goede reden.
En als je die panelen eenmaal hebt IS die electra ook gratis.
Dat je van te voren beter wel een natte vinger berekening kunt maken is een ander punt.

Eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen (autonomie?) wordt steeds belangrijker.
Dak vol met panelen, solarfreezer, en gaan met die banaan.
Ik zie dat toch anders. Stroom is niet gratis, maar vooruit betaald door de eenmalige investering. En eigenlijnlijk zou je ook afschrijving moeten rekenen.
JoKo schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 15:14:
[...]

Je hebt ook tweakers hier “ondergetekende ook” O-) ) die het naast de besparingen ook voor de hobby doen.
Ik ga echt geen excel bestandjes maken wanneer ik uit de kosten ben.
Ik ook niet, maar wel van tevoren even een berekening om te kijken of het een interessante investering is.
In 14 maanden van niks naar 12 kWp panelen, Pana 5kw monobloc en Esanico V4 en inductie.
Van het gas af dus.
Veel zelf gedaan, en met hulp van buitenaf (geen installateurs)
Kost een paar centen, maar hobby’s kosten nou eenmaal geld.

Ik praat dus ook mijn aankopen goed :+
haha ja ieder zijn ding.
Voor mij zijn mijn Wp, PV, wpb etc niet echt mijn hobby maar puur financiële investering. Vond het wel leuk om het allemaal zelf te doen, maar hobby zou ik het (in mijn geval) ook weer niet noemen.

• Rol-Co

Rol-Co

@T-Infinity

Moet je ook restwaarde rekenen, wat op dak ligt heeft nog steeds waarde. Ook na 4-7 jaar wanneer ze volledig terugverdiend zijn en je stroom dus gratis is.

• jacovn
Volgens mij is het hobby als je in tweakers threads over onderwerpen actief bent en blijft..

• drielp
  • Laatst online: 18:29
Meeterea schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 18:41:
Jaarverbruik 3200 kWh
Dat is toch € 5k minder dan iemand die geen panelen heeft.
Ik ben ook niet echt blij dat het salderen wordt afgeschaft, maar om nou uiteindelijk € 28 per maand te moeten betalen is, denk ik, ook niet echt een groot probleem.

4085 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• Prutzertje
  • Registratie: juli 2015
  • Laatst online: 14:48
deheij1 schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 22:25:

Airco laten draaien op de warme dagen van het jaar :P of crypto minen :+
T-Infinity schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 07:28:
[...] Ik zie dat toch anders. Stroom is niet gratis, maar vooruit betaald door de eenmalige investering. En eigenlijnlijk zou je ook afschrijving moeten rekenen.

[...] Ik ook niet, maar wel van tevoren even een berekening om te kijken of het een interessante investering is.

[...] haha ja ieder zijn ding.
Voor mij zijn mijn Wp, PV, wpb etc niet echt mijn hobby maar puur financiële investering. Vond het wel leuk om het allemaal zelf te doen, maar hobby zou ik het (in mijn geval) ook weer niet noemen.
Ja, vooruit betaald. Daarna gratis, en je kunt pas achteraf bepalen hoeveel het uiteindelijk per kWh heeft gekost.
Ja een inschatting is wel een goed idee. Maar zal bijna altijd voordelig zijn. Mijn interesse komt uit de milieu hoek, ik ga er mee verder door de financiële voordelen. En doe het zelf.

Pagina: 1 ... 70 71 72 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrische auto

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True