Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Wat voor merk omvormer? De SMA klem connectors kunnen wel eens losschieten als er te hard aan getrokken wordt...timovd schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 20:37:
Afgelopen zaterdag de PV-installatie afgemaakt bij een vriend van mij; het werk binnen, zoals meterkast aanpassen en omvormer ophangen. De zaterdag er voor had ik al op Oost en op West twee strings neergelegd. Nu heb ik op één string een mooi voltage van >260V DC gemeten (regenachtige dag), maar op de andere string had ik maar 1V. Wegens het slechte weer ben ik het dak niet opgegaan, maar alle kabels leken verbonden te zijn, dus moet ik een andere keer weer het dak op. Nu draait hij dus maar op één string. Iemand een gouden tip om eerst te onderzoeken? Het gaat om een string van 6 panelen.
It is never to early to start RTFM
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
@Atomic2005 nogmaals bedankt!

Dit lag al op het schuine dak:
[ Voor 5% gewijzigd door Pakhaas op 14-10-2019 19:31 ]
Graag gedaan! En de eindklemmen volgen snel iddPakhaas schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 19:10:
Vandaag heeft @Atomic2005 bij mij 2680wp aan panelen bij geplaatst op zijn zelfgemaakte betonvoeten. Erg blij met het resultaat. Er lag al 3400wp aan SF panelen op het schuine dak, maar had nog ruimte op de omvormer (SMA 5000wp) en op het dak van de uitbouw. Dus daar zijn nu 8x 335wp panelen bij gekomen. Ze liggen schuin, maar niet te schuin, zodat ze niet zichtbaar zijn vanaf de grond. De eindklemmen waren nog niet binnen, dus even tijdelijks opgelost met een ringetje en moertje. Wordt zsm verwisseld met eindklemmen. En de kabels liggen inmiddels al wat netter op het dak![]()
16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric
Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live
Jij weet _precies_ wat ze wegen en hoeveel plek je nog hebtPossible schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 19:56:
@Atomic2005 ziet er goed uit zeg!! ik heb ook nog plek op m'n platte dak. Hoeveel wegen de betonvoeten? Ik kan nog 4 panelen kwijt denk ik.
Zit ik niet over in vakman!Atomic2005 schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 19:52:
[...]
Graag gedaan! En de eindklemmen volgen snel idd
Je hebt de panelen tot aan de onderkant van je dak liggen. Heb je er ook last van dat bij (veel) regen het water over je dakgoot heen schiet?Dit lag al op het schuine dak:
[Afbeelding]
Nee, ik denk dat de foto vertekend. De panelen liggen idd dicht bij de goot, maar de goot is best wel breed. Het gebeurd nooit dat er water over de dakgoot heen schiet. Wel bij sneeuwval heb ik meegemaakt dat de sneeuw over de dakgoot schiet. Maar sneeuw is tegenwoordig (helaas) al vrij uitzonderlijk.fflow schreefop dinsdag 15 oktober 2019 @ 20:56:
[...]
Je hebt de panelen tot aan de onderkant van je dak liggen. Heb je er ook last van dat bij (veel) regen het water over je dakgoot heen schiet?
Ik heb toevallig nog een foto die het beter laat zien:
[ Voor 9% gewijzigd door Pakhaas op 15-10-2019 22:14 ]
Eventueel kun je ook voor 6x 300Wp Sharp panelen gaan via BVA. Ze zijn daarna af te halen in Hoofddorp.Erasmo schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 15:35:
Tip voor degene die in de buurt van Nijmegen woont, aanstaande vrijdag is er een faillissementsveiling met 60 Ja solars en twee omvormers:
https://www.veilingdeurwaarder.nl/advertentie/?id=104570
Sharp zonnepanelen NU-AK300B
https://www.bva-auctions.com/auction/lot/43775/13674571
Sharp zonnepanelen NU-AK300B
https://www.bva-auctions.com/auction/lot/43775/13674570
Link naar mijn website voor alle reviews en blogs: Kiswum.com.
Die foto verduidelijkt een hoop. Dank voor het inzicht. Het is zo lastig zien van twee verdiepingen lager. Flink brede dakgoot in ieder geval.Pakhaas schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 22:11:
[...]
Nee, ik denk dat de foto vertekend. De panelen liggen idd dicht bij de goot, maar de goot is best wel breed. Het gebeurd nooit dat er water over de dakgoot heen schiet. Wel bij sneeuwval heb ik meegemaakt dat de sneeuw over de dakgoot schiet. Maar sneeuw is tegenwoordig (helaas) al vrij uitzonderlijk.
Ik heb toevallig nog een foto die het beter laat zien:
[Afbeelding]
Hoeveel van die betonvoeten heb je nog in voorraadAtomic2005 schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 20:00:
[...]
Jij weet _precies_ wat ze wegen en hoeveel plek je nog hebt

Ik heb wat installateurs die aangeven dat het in de nok van het dak prima kan (daar is inderdaad zon in de lente/zomer) en sommigen willen zich er niet aan wagen.
Zonneplan geeft ook aan dat het kan maar geen idee hoe serieus je die site moet nemen.
Tja, met optimizers of tigo's kan je nog best een eind komen, maar die boom gaat ook nog groeien de komende 25 jaar denk ik, of word die gesnoeid?B2 schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 23:15:
Zouden jullie panelen op het rechter dakvlak (vol op zuid) leggen in deze situatie met die boom er recht voor?
[Afbeelding]
Ik heb wat installateurs die aangeven dat het in de nok van het dak prima kan (daar is inderdaad zon in de lente/zomer) en sommigen willen zich er niet aan wagen.
Zonneplan geeft ook aan dat het kan maar geen idee hoe serieus je die site moet nemen.
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
Bijsnoeien. De boom zal al wel makkelijk 50 a 60 jaar oud zijn.Andre1973 schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 23:27:
[...]
Tja, met optimizers of tigo's kan je nog best een eind komen, maar die boom gaat ook nog groeien de komende 25 jaar denk ik, of word die gesnoeid?
- 10 Trina 335WP
- Goodwe GW2500-NS
Ik twijfel nog qua omvormer, growatt kan ik ook doen. Zelfde prijs, snellere levering. Panelen lijken me ook oké? Zoveel merken, je ziet door de bomen het bos niet meer
Over de uitlezing weet ik nog niet hoe dat werkt. Je kunt het via een Pi zelf doen of via de app van de fabrikant (maar die hebben veelal slechte reviews). Wat is een mooie manier om je oplevering/status van je installatie op je telefoon (iPhone) in te zien?
/cc @Cardinal
[ Voor 11% gewijzigd door Mr_Viking op 17-10-2019 18:28 ]
Er staat nog een 3.6 en een 3.0 op MP
Toch geeft een SMA, je best veel eigen uitleesmogelijkheden. (icm een pi of odroid)
Eenmaal op PVoutput, kan je ook daar een app van gebruiken
JoKo in "Het grote "jouw productie" topic - Deel 5"
[ Voor 20% gewijzigd door AUijtdehaag op 17-10-2019 19:43 ]
Thanks, maar BTW teruggave en bouwdepot.. heb dus bonnetjes nodig! ;-)AUijtdehaag schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 19:07:
@Mr_Viking
Er staat nog een 3.6 en een 3.0 op MP
Toch geeft een SMA, je best veel eigen uitleesmogelijkheden. (icm een pi of odroid)
[Afbeelding]
Eenmaal op PVoutput, kan je ook daar een app van gebruiken
JoKo in "Het grote "jouw productie" topic - Deel 5"
Oké ja daar heb ik al eens eerder in zitten neuzen. Lees dat je een Pi nodig hebt en dan een kabeltje van de pi naar de inverter. De WiFi module vervalt dan. Als ik het correct begrijp. Zag wel een handleiding voor de API, maar meeste hits waren toch Pi.
Die screenie van jou is pv output pri met 3 systemen? Ik zal waarschijnlijk zelf ook 2 tot 3 systemen hebben over een tijdje, vandaar wel handig om de compatibiliteit te weten.
[ Voor 4% gewijzigd door Mr_Viking op 17-10-2019 20:16 ]
Screenshot is van Grafana. (kan je zelf maken zoals je wilt hebben)
SBFspot (en alle andere software) draait op een odroid c2 of N2 met emmc geheugen (maar pi 3, kan ook eventueel, maar dan liefst met usb stick en berryboot ivm vastlopende sd kaartjes)
Die hangt gewoon aan je netwerk.
SBFspot haalt de data uit de SMA, en verstuurd het naar PVoutput (zie linkje in mijn signature), domoticz en mqtt.
Node-red vangt de mqtt op en stopt het in een database via Influxdb
Grafana (screenshot) leest uit de database van influxdb.
Die benader je ook gewoon via het netwerk. (webpagina)
De SMA heeft wifi en ethernet.
Ik heb er ook 3 (sma 2.5 + sma 1.5) hangen, die ik op die manier uitlees.
Maar een ethernet verbinding is altijd betrouwbaarder dan een wifi.
[ Voor 16% gewijzigd door AUijtdehaag op 17-10-2019 20:33 ]
Op voorraad nu niets, heb ze alleen op aanvraag gemaakt hahahjobr schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 19:48:
[...]
Hoeveel van die betonvoeten heb je nog in voorraad
Je heb helemaal gelijk. Zonder dit forum was ik echt niet “all electric”nu.Pakhaas schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 09:41:
@Possible heeft er gisteren weer voor gezorgd dat mijn PI het weer deed en mijn PVoutput en DSMR weer lekker loopt! Valt mij keer op keer weer op dat hier veel kennis zit en iedereen erg behulpzaam is. Bedankt!
In het bijzonder @AUijtdehaag en @Xanderk89 (mag ook gezegd worden)
Nu nog je onderschrift en je SF’jes van 217 Wp aanpassen
Voorbeeld
Ouddorp ZW 6.175 Wp — NO+ZO 7.825 Wp —Totaal 14.000 Wp
Klopt, mag @AUijtdehaag ook zeker niet vergeten. Die heeft geholpen bij de eerste panelen op het schuine dak en het advies gegeven om direct een grotere omvormer te hangen, want in de toekomst zou ik toch extra op het platte dak willen, waar hij gelijk in kreeg.JoKo schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 09:55:
[...]
Je heb helemaal gelijk. Zonder dit forum was ik echt niet “all electric”nu.
In het bijzonder @AUijtdehaag en @Xanderk89 (mag ook gezegd worden)
Nu nog je onderschrift en je SF’jes van 217 Wp aanpassen![]()
Voorbeeld
[Afbeelding]
En natuurlijk @Atomic2005 voor de betonvoeten en het helpen met aansluiten van de panelen
[ Voor 6% gewijzigd door Pakhaas op 18-10-2019 10:00 ]
@Erasmo @Viper® Rol-Co had volkomen gelijk. Ik had een kennis op locatie en er is uiteindelijk 5800 betaaldRol-Co schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 20:59:
[...]
Er is altijd wel iemand die meer dan de 4k euro bied die het waard is.
PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW
1- inloggen op de homepage en cookie bewaren die terugkomt
2- met deze cookie de actuele data opvragen op dezelfde manier als het website dashboard dit doet.
Dit wil ik binnenkort even schrijven zodat ik in elk geval weer live daar naar PVOutput kan loggen.
De volgende stap is om de RS485 poort uit te lezen. Daarvoor moet inderdaad de Wifi module eruit, daaronder zit die seriële poort. En dan wil ik met een Raspberry Pi elke paar seconden de omvormer uitlezen en de P1 poort van mijn slimme meter. Zodat ik mijn eigen verbruik ook precies kan bepalen door de som te nemen van PV opwekking en de levering/teruglevering die de meter geeft.
Voor zover ik heb kunnen vinden heeft de GoodWe geen manier om via Wifi direct bij de omvormer de actuele stats op te vragen (als iemand dit weet hoor ik het graag
PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput
Dit staat in principe los van de vertragings issues natuurlijk. Maar al met al wel een beetje een jammer gevoel hoor.
5800?Rimco schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 10:27:
[...]
@Erasmo @Viper® Rol-Co had volkomen gelijk. Ik had een kennis op locatie en er is uiteindelijk 5800 betaaldWaren een stuk of 8 bieders waarvan 2 verder dan de 4k gingen. Het was het proberen waard...
voor 2 tweede hands SE S7K en 60 panelen mogelijk niet werkend en zonder garantie.
Zou ik er nooit voor gegeven hebben.
Dus ik kan hem wel zonder wifi module bestellen? Geld beter steken in een rPi
Dat hangt van de leverancier af denk ik. De meeste mensen gaan niet een seriële poort uitlezen dus ik kan me voorstellen dat leveranciers ze standaard met WiFi module inkopen en verkopen. Je kunt het altijd vragen natuurlijk maar ik denk niet dat je er veel korting voor terug zult krijgen.Mr_Viking schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 11:17:
Dus ik kan hem wel zonder wifi module bestellen? Geld beter steken in een rPi
Is je voorraadbeheer nog niet helemaal op orde dus .....Atomic2005 schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 08:34:
[...]
Op voorraad nu niets, heb ze alleen op aanvraag gemaakt hahah
Zou ze misschien ook wel willen maken maar volgens mij heb je ook een betonmolen nodig denk ik.
Twijfel nog of van hout maken of toch beton. Heb er dan 9 nodig dus daar ben je ook wel even mee bezig denk ik (voordat je de volgende kan doen).
Hoe heb jij dat gedaan?
Kun je ook iets vertellen over droogtijden?
En hoe dik heb je ze gemaakt?
Heb je schroefhulzen gebruik en waar heb je die vandaan ?
Dikte bewapening en is 1 staaf genoeg?
[ Voor 14% gewijzigd door jobr op 18-10-2019 20:53 ]
Welke (eind) klemmen gebruik je daarvoor? Wil een overkapping bouwen maar zit te kijken hoe ik ze daaraan monteer.Pakhaas schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 19:10:
Vandaag heeft @Atomic2005 bij mij 2680wp aan panelen bij geplaatst op zijn zelfgemaakte betonvoeten. Erg blij met het resultaat. Er lag al 3400wp aan SF panelen op het schuine dak, maar had nog ruimte op de omvormer (SMA 5000wp) en op het dak van de uitbouw. Dus daar zijn nu 8x 335wp panelen bij gekomen. Ze liggen schuin, maar niet te schuin, zodat ze niet zichtbaar zijn vanaf de grond. De eindklemmen waren nog niet binnen, dus even tijdelijks opgelost met een ringetje en moertje. Wordt zsm verwisseld met eindklemmen. En de kabels liggen inmiddels al wat netter op het dak![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dit lag al op het schuine dak:
[Afbeelding]
Hele huis geïsoleerd met rd 6. Decentrale WTW. 12x310wp tilt 8° en 9x335 tilt 15°(Zuid) op Goodwe 6k omvormer. Pana J 5kW warmtepomp. AE v4 270l. Gasloos sinds 14-11-2020.
@Atomic2005 kom er maar in...Boutersewalter schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 15:49:
[...]
Welke (eind) klemmen gebruik je daarvoor? Wil een overkapping bouwen maar zit te kijken hoe ik ze daaraan monteer.
Ik denk met kant en klare beton zakje, zitten lekker veel fijne steentjes in, liters water staat vermeld, ook liters beton wat het geeft, en is uitstekend met mixer te mengen op boormachinejobr schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 15:43:
[...]
Is je voorraadbeheer nog niet helemaal op orde dus .....
Zou ze misschien ook wel willen maken maar volgens mij heb je ook een betonmolen nodig denk ik.
Twijfel nog of van hout maken of toch beton. Heb er dan 9 nodig dus daar ben je ook wel even mee bezig denk ik (voordat je de volgende kan doen).
Hoe heb jij dat gedaan?
1 PVoutput . Dongen NB
Wat voor overkapping ga je bouwen? hout met bitumen / epdm? Ik heb nog wat stukjes rail liggen, voorzen van gaatjes en EPDM tape over ven een klus, die je er op kan schroeven, en daar de panelen op kan plaatsen met tussen en eindklemmen. Mag weg voor weinig.Boutersewalter schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 15:49:
[...]
Welke (eind) klemmen gebruik je daarvoor? Wil een overkapping bouwen maar zit te kijken hoe ik ze daaraan monteer.
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
Zoiets als op deze site
https://www.pext.nl/nieuws/solar-veranda/
[ Voor 25% gewijzigd door Boutersewalter op 18-10-2019 17:49 ]
Hele huis geïsoleerd met rd 6. Decentrale WTW. 12x310wp tilt 8° en 9x335 tilt 15°(Zuid) op Goodwe 6k omvormer. Pana J 5kW warmtepomp. AE v4 270l. Gasloos sinds 14-11-2020.
Dan kan je denk ik eindklemmen gebruiken van bijna elk platdak systeem, en daar een houtdraadbout doorheen schroeven. Zelfde voor tussen klemmen. en dan bij de eindklemmen even opletten op de juiste dikte van het paneel.Boutersewalter schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 17:43:
Word een overkapping op een zonne terras. Word van hout gebouwd. Komen 2 rijen van 6 panelen op. Hoeft niet waterdicht. Dus de panelen komen rechtstreeks op de dwarsliggers. Dus eigenlijk zelfde principe als op het beton.
Zoiets als op deze site
https://www.pext.nl/nieuws/solar-veranda/
Edit, en als je ze met smalle tussen klemmen plaatst, die van esdec Fusion, dan zou je door EPDM tape te plaatsen op de balken de boel nog best een heel eind waterdicht krijgen als dat hout redelijk recht is & blijft.
[ Voor 20% gewijzigd door Andre1973 op 18-10-2019 17:55 ]
Die van fusion, ook van de oudere systemen staan lekker kort op het paneel zelf, sommige andere eindklemmen hebben er een soort trappetje in zitten, en de bout is dan meer naar buiten geplaatst, waaroor je meer ruimte nodig hebt, en m eigenlijk met een imbusbout moet aandraaien.Boutersewalter schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 17:52:
Hebben jullie nog een voorkeur?
Deze heeft geen trappetje:https://www.jenm-zonnepanelen.nl/flatfix-eindklem-31mm.html
deze heeft zo'n trappetje: https://www.zonnepanelenc...-eindklem-aluminium-40-mm
[ Voor 16% gewijzigd door Andre1973 op 18-10-2019 18:04 ]
De omvormer hangt al in de schuur, nu even wachten op een dag zonder regen om de panelen er op te leggen.
Lees net dat het tijd wordt om de panelen weer van het dak te halen
[ Voor 20% gewijzigd door wizzopa op 18-10-2019 21:47 ]
PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....
Geen klemmen gebruiken want hout werkt. Gewoon langs onderen een hoek beugeltje monteren, beetje buigen zodat hij van balk afstand heeft, dan kan de boel beetje bewegen.Boutersewalter schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 17:52:
Hebben jullie nog een voorkeur?
En het is goedkoper dan klemmen.....
1 PVoutput . Dongen NB
Foto zou fijn zijn. Dan kan ik eventueel de klemmen terug sturen.reneeke1970 schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 18:17:
[...]
Geen klemmen gebruiken want hout werkt. Gewoon langs onderen een hoek beugeltje monteren, beetje buigen zodat hij van balk afstand heeft, dan kan de boel beetje bewegen.
En aluminium werkt dus niet.
[ Voor 9% gewijzigd door wizzopa op 18-10-2019 18:23 ]
Je gebruikt een staander als ligger, en dat gaat door hangen als een gek.wizzopa schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 18:17:
Ik ga deze paneelklem gebruiken samen met houtdraadbouten om 4 panelen vast te zetten op deze schans
De omvormer hangt al in de schuur, nu even wachten op een dag zonder regen om de panelen er op te leggen.
Ik dacht dat ook te doen met een 10×10 maar mooi fout..... Na vier maanden hing hij ruim 5 cm door.
1 PVoutput . Dongen NB
Dank je voor de waarschuwing, ik kan ik er altijd nog een pootje extra a 5,99 euro tussen zetten tochreneeke1970 schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 18:26:
[...]
Je gebruikt een staander als ligger, en dat gaat door hangen als een gek.
Ik dacht dat ook te doen met een 10×10 maar mooi fout..... Na vier maanden hing hij ruim 5 cm door.
Als je dat afdakje nou even vernieuwd, en het dak even hoog maakt als het bestaande platte dak, kun je zeker 4 panelen, achter elkaar kwijt op een gewone platdakopstelling. Is dat geen betere oplossing?
[ Voor 74% gewijzigd door hesselbeertje op 18-10-2019 18:37 ]
28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...
Ik heb er ook extra poot tussen gezet inderdaad, even omhoog drukken is er niet meer bij hoor, krijgt heel langzaam een ander model die balk. En sommige worden echt wokkels. Hier de beugel van hornbach voor dertig cent.wizzopa schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 18:30:
[...]
Dank je voor de waarschuwing, ik kan ik er altijd nog een pootje extra a 5,99 euro tussen zetten toch
1 PVoutput . Dongen NB
Het afdakje wordt voor de winter nog van nieuwe golfplaatjes voorzien, maar niet door getrokken om 4 panelen achter elkaar te plaatsen.hesselbeertje schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 18:33:
Fraai gezicht ook voor de buren
Als je dat afdakje nou even vernieuwd, en het dak even hoog maakt als het bestaande platte dak, kun je zeker 4 panelen, achter elkaar kwijt op een gewone platdakopstelling. Is dat geen betere oplossing?
Wat nog wel speelde is de schans vlakker maken en er nog 2 panel achter te leggen.
Heb je daar misschien een linkje van.reneeke1970 schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 18:35:
[...]
Ik heb er ook extra poot tussen gezet inderdaad, even omhoog drukken is er niet meer bij hoor, krijgt heel langzaam een ander model die balk. En sommige worden echt wokkels. Hier de beugel van hornbach voor dertig cent.
[Afbeelding]
Ook interesse.reneeke1970 schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 18:17:
[...]
Geen klemmen gebruiken want hout werkt. Gewoon langs onderen een hoek beugeltje monteren, beetje buigen zodat hij van balk afstand heeft, dan kan de boel beetje bewegen.
Snap ik ook niet helemaal hoe je het hebt. Kun je het iets beter uitleggen ?
Ergens op hornbach.nl haha, weet niet hoe ze ze noemen.
Afdeling metaal, tussen de balk dragers, liggen alle soorten en maten beugeltjes,ook simpele strippen die je zelf kunt buigen zoals je wilt in bankschroef. Meeste zijn gegalvaniseerd maar er is ook RVS
1 PVoutput . Dongen NB
Zo iets https://www.hornbach.nl/s...0-mm/7896453/artikel.htmlreneeke1970 schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 19:11:
[...]
Ergens op hornbach.nl haha, weet niet hoe ze ze noemen.
Afdeling metaal, tussen de balk dragers, liggen alle soorten en maten beugeltjes,ook simpele strippen die je zelf kunt buigen zoals je wilt in bankschroef. Meeste zijn gegalvaniseerd maar er is ook RVS
Wel zon model, maar dit zijn de degelijke van 3 mm dik om balken aan elkaar te schroeven, er zijn er ook van maar 1 mm dikte, buigt vanzelf...
Deze strips gebruik ik vaak, zijn er in verschillende lengtes, even in bankschroef buigen en klaar
https://www.hornbach.nl/s...5-mm/5221405/artikel.html
[ Voor 21% gewijzigd door reneeke1970 op 18-10-2019 19:26 ]
1 PVoutput . Dongen NB
Lijkt mij ook wel geschikt https://www.gyzs.nl/gb-di...x-22-x-0-70-mm-21264.htmlreneeke1970 schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 19:18:
[...]
Wel zon model, maar dit zijn de degelijke van 3 mm dik om balken aan elkaar te schroeven, er zijn er ook van maar 1 mm dikte, buigt vanzelf...
Deze strips gebruik ik vaak, zijn er in verschillende lengtes, even in bankschroef buigen en klaar
[ Voor 4% gewijzigd door wizzopa op 18-10-2019 19:29 ]
Ja kan ook, ik loop gewoon winkel even in want ik pak het graag even vast en dan denk ik ja hier kan ik wel wat mee.wizzopa schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 19:27:
[...]
Lijkt mij ook wel geschikt https://www.hornbach.nl/s...7-mm/8776451/artikel.html
1 PVoutput . Dongen NB
Deze zijn flinterdun, ik denk dat ze al doorgeroest zijn na de 1e winter.wizzopa schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 19:27:
[...]
Lijkt mij ook wel geschikt https://www.gyzs.nl/gb-di...x-22-x-0-70-mm-21264.html
Doe gewoon als @Bokno
Bokno schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 07:50:
[...]
De panelen van binnenuit met geplastificeerd 2.2 draad aan de azobe bevestigd, voor heb ik dit net zo gedaan met een andere veranda zit al 10 jaar zo. Onder de panelen losse houten delen op latten,zo altijd toegankelijk en panelen uit het zicht .
Daardoor dus geen : dakbeschot en waterkerende laag en geen duur montage systeem.
En die schroef je dan vast aan het paneel en de balk onder en boven bij het paneel?reneeke1970 schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 19:18:
[...]
Ja gewoon met hout schroef. In paneel voor boren met 4 of 3.5 en dan Parker erin van 4.5 ongeveer. Even testen wat goed vast klemt maar toch nog te schroeven is.jobr schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 19:49:
[...]
En die schroef je dan vast aan het paneel en de balk onder en boven bij het paneel?
1 PVoutput . Dongen NB
Bij een betoncentrale kun je kant en klaar gemengd beton bestellen. Was bij mij zelfs goedkoper dan zelf mengen en scheelt veel saai werk. (Edit: oeps, dacht dat hij zelf betonvoeten wilde storten om zonnepanelen op plat dak te plaatsen. Om een paar paaltjes in vast te zetten is een betoncentrale ietwat overdreven)reneeke1970 schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 16:41:
[...]
Ik denk met kant en klare beton zakje, zitten lekker veel fijne steentjes in, liters water staat vermeld, ook liters beton wat het geeft, en is uitstekend met mixer te mengen op boormachine
[ Voor 16% gewijzigd door AquaPlanning op 19-10-2019 09:42 ]
2 x Panasonic warmtepomp 5kW, 800 liter boiler, 48 heatpipes, 18 kWp PV, Zero DSR, E-ProAce, bezig met 48V 45 kWh Victron 3 fase, VETUS E-line 22 kWh in 11m zeilboot.te weinig gebruik.
Iets met minimale afname en bezorg kosten....AquaPlanning schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 09:02:
[...]
Bij een betoncentrale kun je kant en klaar gemengd beton bestellen. Was bij mij zelfs goedkoper dan zelf mengen en scheelt veel saai werk.
1 PVoutput . Dongen NB
Mag ik jullie mening over mijn PV scheider svp?
Topic hier
Kewl_one in "Is deze PV scheider in orde?"
Bij voorbaat dank!
It is never to early to start RTFM
Jahoor. Maar kan mn voor- en achtertuin wel vol leggen, maar dan wil de volgende net weer paar graden hoger/lager dan dat ik heb liggen. Dus beter maken na opdracht..jobr schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 15:43:
[...]
Is je voorraadbeheer nog niet helemaal op orde dus .....
Hoe heb jij dat gedaan?
Kun je ook iets vertellen over droogtijden?
En hoe dik heb je ze gemaakt?
Heb je schroefhulzen gebruik en waar heb je die vandaan ?
Dikte bewapening en is 1 staaf genoeg?
Droogtijd. 2 tot 3dagen voor je ze netjes uit de mal kunt halen. Heb meer dan 1 staaf gebruik qua bewapening. Liever iets te veel dan te weinig..
Naar schatting zal ie gezien het een woonhuis betreft minimaal 5x2,5 mm2 zijn (of 4x2,5 + as litze) maar mocht je ergens de kabel kunnen bekijken, er staat vaak op gedrukt welke kabel het is. Soms in reliëf, soms met inkt. Er kan bijvoorbeeld 5G4 op staan , dan is het 5x4mm2.woger schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 22:24:
Ik heb een vraagje over kabels. In ons, nog te betrekken, huis wil ik straks 24 panelen plaatsen op een bijgebouw. Dat zal zo'n 7,5kWp opleveren, maar de kabel tussen het woonhuis en bijgebouw is mij onbekend en ik weet alleen dat hij ongeveer 40m lang is en stroom levert voor een sauna op krachtstroom. Weet iemand wat dan de minimale kabeldikte zal zijn en kan ik daar dan ook de stroom van die panelen over terug sturen?
Maar zou 5x2.5 mm2 de stroom van 7.5kWp kunnen verwerken?Andre1973 schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 23:26:
[...]
Naar schatting zal ie gezien het een woonhuis betreft minimaal 5x2,5 mm2 zijn (of 4x2,5 + as litze) maar mocht je ergens de kabel kunnen bekijken, er staat vaak op gedrukt welke kabel het is. Soms in reliëf, soms met inkt. Er kan bijvoorbeeld 5G4 op staan , dan is het 5x4mm2.
Dat zal eenvoudig kunnen, al zullen de voltages wel wat oplopen. Even voor het gemak, ga even uit van 7500W maximaal vermogen, dit verdelen over drie fases = 2500W per fase. Een 2,5mm² koper geleider kun je (generiek) minimaal continu belasten met 16A. Dit geeft een vermogen van 16x230 = 3680W. Door de lengte neemt je weerstand wel redelijk toe en zal het voltage bij de omvormer oplopen, maar 7500W door een drie-fase aansluiting kan prima over 2,5mm². Echter om de 'verliezen' in de kabel te beperken heeft 4mm² de voorkeur.woger schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 08:04:
[...]
Maar zou 5x2.5 mm2 de stroom van 7.5kWp kunnen verwerken?
Je zult wel een fatsoenlijke PV-verdeler moeten bouwen. Anders ga je situaties kunnen krijgen dat je bedrading kunt overbelasten, door invoeding van 2500W per fase + het kunnen betrekken van 3600W via de netbeheerder, gezamenlijk loopt dit op boven het toegestane, dus netjes aparte automaten plaatsen in het bijgebouw voor de invoeding (16A 3-fase alamat) en de afgaande groepen (16A 3-fase Alamat).
2170Wp Oost - 3410Wp Zuid - Growatt 5000MTL-S
Precies dit. 40m en dan 2500W per fase is te doen. Echter is vanaf 25m vaak al 5x4 standaard.DARKviper123 schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 09:16:
[...]
Dat zal eenvoudig kunnen, al zullen de voltages wel wat oplopen. Even voor het gemak, ga even uit van 7500W maximaal vermogen, dit verdelen over drie fases = 2500W per fase. Een 2,5mm² koper geleider kun je (generiek) minimaal continu belasten met 16A. Dit geeft een vermogen van 16x230 = 3680W. Door de lengte neemt je weerstand wel redelijk toe en zal het voltage bij de omvormer oplopen, maar 7500W door een drie-fase aansluiting kan prima over 2,5mm². Echter om de 'verliezen' in de kabel te beperken heeft 4mm² de voorkeur.
Je zult wel een fatsoenlijke PV-verdeler moeten bouwen. Anders ga je situaties kunnen krijgen dat je bedrading kunt overbelasten, door invoeding van 2500W per fase + het kunnen betrekken van 3600W via de netbeheerder, gezamenlijk loopt dit op boven het toegestane, dus netjes aparte automaten plaatsen in het bijgebouw voor de invoeding (16A 3-fase alamat) en de afgaande groepen (16A 3-fase Alamat).
Bedankt, dan kan ik weer verder met plannen.
Dat kunnen wij natuurlijk niet zien. Maar jij welrorie schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 10:34:
Nou is mijn vraag, zijn deze panelen op mijn schuur aangesloten op de omvormer op zolder, dat lijkt mij dus niet.
Andere insteek: hoe zijn de panelen op de schuur aangesloten? De werkschakelaar die daar zit, is het vandaar verbonden met je normale 220V bedrading? Dan zitten de panelen dus niet op de omvormer maar hebben hun eigen (micro) omvormer. Dat lijkt me de meest waarschijnlijke oplossing. Check onder/bij je panelen, zit daar een extra kastje dan is dat de omvormer voor die 2 panelen.
Als het een app is die hoort bij de hoofd-omvormer op zolder, dan worden die andere 2 er inderdaad niet in meegeteld.Mijn tweede vraag, word de opbrengst van de twee panelen op de schuur opgeteld bij de totale opbrengst die ik zie in de app?
mddd schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 10:58:
[...]
Dat kunnen wij natuurlijk niet zien. Maar jij welAls er 1 setje kabels de omvormer in gaat, en die kabels komen van het dak, dan is het dus niet verbonden met die 2 panelen op de schuur.
Andere insteek: hoe zijn de panelen op de schuur aangesloten? De werkschakelaar die daar zit, is het vandaar verbonden met je normale 220V bedrading? Dan zitten de panelen dus niet op de omvormer maar hebben hun eigen (micro) omvormer. Dat lijkt me de meest waarschijnlijke oplossing. Check onder/bij je panelen, zit daar een extra kastje dan is dat de omvormer voor die 2 panelen.
[...]
Als het een app is die hoort bij de hoofd-omvormer op zolder, dan worden die andere 2 er inderdaad niet in meegeteld.
YouTube: Vlog #15 De eerste zelfvoorzienende waterstofwoning
Je hebt blijkbaar wel een accu pakket nodig, dus de waterstof generator zal wel geen load van >10 kW kunnen doen.
Hier meer, maar je moet premium lid zijn..
https://www.installatie.n...n-sanitair-nummer-8-2019/
Dit is blijkbaar de oplossing voor de waterstofkant: http://www.solencopower.com/
[ Voor 27% gewijzigd door jacovn op 23-10-2019 11:53 ]
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Wat denk ik net zo belangrijk is, het laden en ontladen van een batterij is voorlopig nog een stuk efficiënter dan de omzetting naar waterstof. Op de genoemde website wordt wel de efficiëntie genoemd van de H2 -> elektriciteit en warmte omzetting (95%) maar niet de elektrolyse die je moet doen om de H2 op te slaan.jacovn schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 11:41:
Je hebt blijkbaar wel een accu pakket nodig, dus de waterstof generator zal wel geen load van >10 kW kunnen doen.
De H2 is dus echt bedoeld voor de lange termijn opslag. Voor korte termijn kun je de elektriciteit beter in een accu houden.
Allemaal pixelachtig.
Ik zie nu ook Rare avatar en geen gebruikersnamen
[ Voor 27% gewijzigd door ApC_IcE op 23-10-2019 15:32 ]
Geen idee want ik heb nooit een icoon toegevoegdApC_IcE schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 15:26:
@mddd @jacovn @woger @reneeke1970 en eigenlijk nog wat meer, wat is er met jullie user icon?
Allemaal pixelachtig.
Ik zie nu ook Rare avatar en geen gebruikersnamen
1 PVoutput . Dongen NB
In de link wordt het uitgelegd, gegenereerde afbeelding van je usernaam.reneeke1970 schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 15:34:
[...]
Geen idee want ik heb nooit een icoon toegevoegd
Alleen zie ik ze niet eens met Safari op een ipad. In Chrome wel overigens.
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Edit: maar mijn avatar is er wel.....
[ Voor 17% gewijzigd door Naalroc op 23-10-2019 22:35 ]
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Ik ga ze niet eens lezen. Overschot PV (dat hebben we de eerste 30 jaar nog niet structureel) omzetten in H2 zal nooit financieel of zelfs energetisch uit kunnen. Je moet en dikke dure installatie maken/kopen om af en toe H2 te maken. De uptijd per jaar is veel te laag om dat te rechtvaardigen. Voor 1 kWh warmte uit H2 is 8 kWh elektrische energie nodig. De korte/middellange termijn accu's zullen veel eerder financieel en energetisch haalbaar worden.jacovn schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 11:41:
Is dit de toekomst om overschot PV in te stoppen ?
YouTube: Vlog #15 De eerste zelfvoorzienende waterstofwoning
Hier meer, maar je moet premium lid zijn..
https://www.installatie.n...n-sanitair-nummer-8-2019/
Dit is blijkbaar de oplossing voor de waterstofkant: http://www.solencopower.com/
Een thermische accu (70m2 water vat) als seizoen opslag nog veel eerder uit kunnen, praktisch worden die al toegepast wanneer men dat aanlegt bij de bouw van het huis.
H2 wordt nu nog zo veel gebruikt in de chemische industrie (als onderdeel van de productie, niet energetisch) zodat alle H2 die groen geproduceerd wordt beter maar die industrie kan gaan.
Huidige "groene" H2 projecten zijn alleen maar "subsidie trekkers" voor de grote bedrijven. (H2 tank stations Shell die hun bedrijfs model overeind willen houden)
Als je denkt dat ik loop te zeuren kan je dit lezen.
tien-peperdure-misverstanden-over-wondermiddel-waterstof
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
Nee hoor, ik vind nooit dat jij zeurt.WoudseHoeve schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 09:18:
[...]
Het ging er meer om dat het mooi is dat ze naar oplossingen aan het kijken zijn.
Ik betwijfel ook wel of het efficient is. Het zal wel een demo huis zijn waarin geen echter mensen leven. Dus stroom verbruik buiten de WP bijna nihil. Zal wel op 19.5 graden of zo ingesteld staan. En kijk eens wat weinig energie we verbruiken..
Dan gelook ik wel dat je willicht wat opbrengst over hebt.
Als ik zelf kijk heb ik over jaar gezien niets over met 7730 watpeak systeem in all-electric woning, en dan liggen alle dakvlakken die fatsoenlijk zon krijgen al met panelen.
April tot en met Augustus hou ik stroom over. September was slecht en moet ik 76 kWh inkopen.
Voor de andere maanden heb ik geen goede cijfers (januari t/m half maart liep de warmtepomp zonder bron)
Maar laat Maart en September er bij komen als het weer wat meezit.
Over productie in deze zomer was 1188 kWh. Ik vrees dat ik die in December alleen al compleet verbruiken ga. Dan resten me nog maanden die ik compleet niet afdenk. (800 kWhper maanden gemiddeld schat ik in)
Zal nog goed 3000 kWh te kort komen met dit VP systeem schat ik nu in.
Interessant artikel. Helemaal met je eens overigens. Een maatje van mij werkt bij Nuon warmte en de consensus is daar echter wel dat er gebieden zijn (lees; oude stadscentra) waar het ombouwen naar een warmtepomp bijzonder lastig is (slechte isolatie, matige infra naar de huizen). Dus daar zijn ze wel degelijk aan het kijken naar waterstof. Maar met name als kosten besparende maatregel.WoudseHoeve schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 09:18:
[...]
Ik ga ze niet eens lezen. Overschot PV (dat hebben we de eerste 30 jaar nog niet structureel) omzetten in H2 zal nooit financieel of zelfs energetisch uit kunnen. Je moet en dikke dure installatie maken/kopen om af en toe H2 te maken. De uptijd per jaar is veel te laag om dat te rechtvaardigen. Voor 1 kWh warmte uit H2 is 8 kWh elektrische energie nodig. De korte/middellange termijn accu's zullen veel eerder financieel en energetisch haalbaar worden.
Een thermische accu (70m2 water vat) als seizoen opslag nog veel eerder uit kunnen, praktisch worden die al toegepast wanneer men dat aanlegt bij de bouw van het huis.
H2 wordt nu nog zo veel gebruikt in de chemische industrie (als onderdeel van de productie, niet energetisch) zodat alle H2 die groen geproduceerd wordt beter maar die industrie kan gaan.
Huidige "groene" H2 projecten zijn alleen maar "subsidie trekkers" voor de grote bedrijven. (H2 tank stations Shell die hun bedrijfs model overeind willen houden)
Ik weet natuurlijk niet hoe dat nu gaat maar ik weet wel dat ze daar naar aan het kijken zijn.
Ik ben het wel volledig met je eens dat waterstof nooit een doorbraak gaat hebben. Vooral niet op elektrische auto's. Mensen die dat zeggen hebben nog nooit eraan gerekend.
Dan lopen er bij Bosch (bijna zeker weten dat er wel iets van hun in je auto zit, welk merk dan ook) een hoop slechte rekenaars rond. Bosch zet vol in op waterstof en nul op accu...LittleKiller schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 10:29:
[...]
Ik ben het wel volledig met je eens dat waterstof nooit een doorbraak gaat hebben. Vooral niet op elektrische auto's. Mensen die dat zeggen hebben nog nooit eraan gerekend.
het zou natuurlijk ook kunnen dat ze het zich wel realiseren, maar dat ze de boot al gemist hebben en daarom denken in te zetten op de nicheDjAntoon schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 13:24:
[...]
Dan lopen er bij Bosch (bijna zeker weten dat er wel iets van hun in je auto zit, welk merk dan ook) een hoop slechte rekenaars rond. Bosch zet vol in op waterstof en nul op accu...
[ Voor 16% gewijzigd door Stefke op 24-10-2019 13:34 ]
Wellicht is hun inschatting wel dat er meer dan genoeg te verdienen is aan een ontwikkeling die uiteindelijk op niks uit zal lopenDjAntoon schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 13:24:
[...]
Dan lopen er bij Bosch (bijna zeker weten dat er wel iets van hun in je auto zit, welk merk dan ook) een hoop slechte rekenaars rond. Bosch zet vol in op waterstof en nul op accu...
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Ik kan me voorstellen dat een WP lastig is als je de buitenunit niet kwijt kan ..... maar goed er zijn ook units die gewoon lucht aanzuigen, dus alles binnen hebben staan.LittleKiller schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 10:29:
[...]
Interessant artikel. Helemaal met je eens overigens. Een maatje van mij werkt bij Nuon warmte en de consensus is daar echter wel dat er gebieden zijn (lees; oude stadscentra) waar het ombouwen naar een warmtepomp bijzonder lastig is (slechte isolatie, matige infra naar de huizen). Dus daar zijn ze wel degelijk aan het kijken naar waterstof. Maar met name als kosten besparende maatregel.
Ik weet natuurlijk niet hoe dat nu gaat maar ik weet wel dat ze daar naar aan het kijken zijn.
Alleen als de Elektrische infra slecht is is er een probleem, anders is COP 1 verwarmen (factor 4 tov WP) altijd nog gunstiger als H2 (factor 8 tov WP) De paneeltjes kunnen ook buiten de stad in een veld of gebouw liggen.
Maar goed, het is lastig als manager een besluit te nemen (H2 word niks) waardoor je hele afdeling op eens met zinloos werk bezig is en wordt opgeheven..... Als je dan nog wat subsidie binnen harkt met mooie verhalen heb je nog wat te doen ....
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
Maar V2000 was gewoon echt meetbaar beter als VHS, het werd niet het grote succes doordat de (porno) film industrie voornamelijk voor VHS ging...stefijn schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 13:33:
Bedrijven maken ook gewoon vergissingen hoor, zo ontwikkelde Philips ooit het superieure V2000 ahumen nu hebben we Bosch met waterstof
Edit: Dat de niet beste techniek "de winaar" word zou nu zo maar met waterstof ook kunnen.
[ Voor 5% gewijzigd door DjAntoon op 24-10-2019 15:39 ]
Het zou kunnen, maar de kans lijkt niet heel groot.
[heel erg offtopic]Bijna goed. Het was niet de pornoindustrie die voor VHS/Betamax koos, maar Philips die categorisch weigerde V2000 voor deze tak te laten gebruiken...[/heel erg offtopic]DjAntoon schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 15:35:
[...]
Maar V2000 was gewoon echt meetbaar beter als VHS, het werd niet het grote succes doordat de (porno) film industrie voornamelijk voor VHS ging...
Edit: Dat de niet beste techniek "de winaar" word zou nu zo maar met waterstof ook kunnen.
[ Voor 3% gewijzigd door Aegle op 24-10-2019 16:47 ]
33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Als ik naar de DC en AC waardes kijk, vraag ik me af waarom het verschil tussen DC en AC zo groot is.
Voorbeeld
DC
A 253W
B 189W
A 269V
B 270V
A 0,941A
B 0,701A
AC
360W
1,711A
234V
DC totaal A+B 442W
AC 360W
AC 234*1,711 = 400W
Is dat omvormerverlies?
Nog een vraag. Hoe kan ik zien dat Optitrac aan het werk is als er schaduw op de panelen valt?
[ Voor 3% gewijzigd door nietnormaal op 24-10-2019 21:43 ]
Ja dat is omvormer verlies, tien procent bij hele lage vermogens is heel normaal.nietnormaal schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 21:43:
Ik heb nu sinds een maand mijn zonnepanelen (alleen maar regen en bewolking). Bedankt nog voor al het advies! Ik heb twee strings O-W op een SMA3.6.
Als ik naar de DC en AC waardes kijk, vraag ik me af waarom het verschil tussen DC en AC zo groot is.
Voorbeeld
DC
A 253W
B 189W
A 269V
B 270V
A 0,941A
B 0,701A
AC
360W
1,711A
234V
DC totaal A+B 442W
AC 360W
AC 234*1,711 = 400W
Is dat omvormerverlies?
Nog een vraag. Hoe kan ik zien dat Optitrac aan het werk is als er schaduw op de panelen valt?
Daarom zijn micro omvormers zo goed, die hebben dat aanzienlijk minder.
Optie track is aan het werk als het voltage van de string zakt, dan worden er één of meerdere panelen uitgeschakeld
1 PVoutput . Dongen NB
Longisolar Mono Full Black, 300Wp
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met deze panelen?
Je kan zien dat optitrack bezig is doordat de DC spanning lager is dan 70% openklem spanning, daar zit de omvormer normaal gesproken niet. Dus aantal panelen in de string * openklem spanning per paneel * 0,7.nietnormaal schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 21:43:
Ik heb nu sinds een maand mijn zonnepanelen (alleen maar regen en bewolking). Bedankt nog voor al het advies! Ik heb twee strings O-W op een SMA3.6.
Voorbeeld
DC
A 253W
B 189W
A 269V
B 270V
A 0,941A
B 0,701A
AC
360W
1,711A
234V
DC totaal A+B 442W
AC 360W
AC 234*1,711 = 400W
Is dat omvormerverlies?
Maar daar moet je ook rekening houden met de temperatuur van het paneel (cel).
[ Voor 4% gewijzigd door Andre1973 op 25-10-2019 14:26 ]
Familie heeft een vrij oud pannendak met een aantal vrij hoge ventilatiepannen op het dak waar de panelen willen leggen. Pannen zijn helaas niet meer te krijgen, zowel met als zonder ventilatie, dus het wordt of er overheen leggen (zou ideaal zijn) of er in een mozaïek omheen. Dat laatste is niet wenselijk ivm het beperkter aantal panelen natuurlijk.
De foto is niet van het betreffende dak, maar de hoogte van de ventilatiepan klopt wel zo ongeveer (>10cm).
alle pannen zijn nog verkrijgbaar 2e hands, Evo is vrij hoog, kan je ook hoger instellen, en als je die pan legt waar het midden deel van een paneel ligt ligt kom je een heel eind.mtr33 schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 14:39:
Even een montagevraag: hoe 'hoog' zijn de haken voor op een pannendak normaal/maximaal?
Familie heeft een vrij oud pannendak met een aantal vrij hoge ventilatiepannen op het dak waar de panelen willen leggen. Pannen zijn helaas niet meer te krijgen, zowel met als zonder ventilatie, dus het wordt of er overheen leggen (zou ideaal zijn) of er in een mozaïek omheen. Dat laatste is niet wenselijk ivm het beperkter aantal panelen natuurlijk.
De foto is niet van het betreffende dak, maar de hoogte van de ventilatiepan klopt wel zo ongeveer (>10cm).
Het was een heldere koele dag, rond de 18°C met brede opklaringen, volgens mij prima weer om dit te testen(?)
Hier ook nog eens de openklemspanning: HyperBart in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 8"
Denken jullie op basis van deze beelden dat er een paneel defect is? Zo ja, welk zou dat dan zijn? Ik heb ergens een voorzichtige conclusie getrokken maar ik wil jullie uitgebreide mening er eens langs leggen want ik ben nog niet helemaal overtuigd.
Eerder vroeg iemand of er een verschil is tussen beide sets van panelen. Aangezien de volledige dakconstructie exact identiek hetzelfde is ging/ga ik er van uit dat dat niet het geval is. De temperatuur meting laat precies toch zien dat de twee sets anders beinvloed worden door de weersomstandigheden? Of is dat een misinterpretatie omdat de meting verstoord is door de afstand? Kan dat dan de reden zijn dat ik een voltage-verschil zie?
Misschien kunnen @mkleinman, @JeroenH en @Erasmo ook even hun idee over het thermografisch beeld en de interpretatie er van geven. Als ze dat willen?
| FLIR PV | ||
[ Voor 19% gewijzigd door HyperBart op 25-10-2019 21:02 ]
Op de foto's is de range tussen 14 en 21 graden het meest interessant, maar het verschil is moelijk te zien door het gekozen bereik van -20 en 34 graden.
De reflectie van de schoorsteen is op de eerste foto wel goed te zien
De laatste foto laat de junction box goed zien. Op zich is het normaal dat die wat warmer is.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
http://www.dakpannen-medemblik.nl/mtr33 schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 14:39:
Even een montagevraag: hoe 'hoog' zijn de haken voor op een pannendak normaal/maximaal?
Dit topic is gesloten.
![]()
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.
~[font size=20]~[bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic~[/bgcolor]~[/font].
Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.
elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
Loggen naar PV output? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
en hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw