Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 68 ... 101 Laatste
Acties:
  • 635.980 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07-10 19:15

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

dreamtheater42 schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 15:02:
Ik heb een vraagje over de woonverzekering/opstalverzekering mbt zonnepanelen.

Situatie
Sinds afgelopen zaterdag ben ik eigenaar van een zonnepanelen installatie: 15 stuks (Sunpower, 320 wp) met een SolarEdge omvormer. Deze zijn geinstalleerd op het platte dak van de garage op een zonneschans (3x5, 10 graden), die verzwaard is met betonblokken.

Vraag
Ik ben erachter gekomen dat mijn huidige woonverzekering (ANWB) alleen zonnepanelen verzekerd die nagelvast zitten. Dat is bij mij dus niet het geval. Op deze website wordt verteld dat een aantal verzekeraars "loszittende" zonnepanelen wel vergoeden:
https://www.zonnefabriek....-verzekering-hoe-zit-het/

Wat is jullie ervaringen op dit gebied? Welke verzekeraar gebruiken jullie voor een soortgelijke situatie (plat dak, "loszittende" zonnepanelen)?
Heb je een inboedel verzekering bij dezelfde verzekeraar? dan zou het daar onder kunnen vallen. als je alles bij een verzekeraar hebt lopen dan heb je niet de discussie dat de ene het inboedel vind en de andere opstal.

[ Voor 5% gewijzigd door Andre1973 op 07-10-2019 23:51 ]

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
traders schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 07:10:
Wat is julie opinie over *TEVEEL* opwek?
Je hebt pas teveel opwek als op een stralende frisse voorjaarsdag je hoofdzekering(en) eruit knallen omdat je teveel teruglevert. O-)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dreamtheater42
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10-10 16:28
Ja, dat heb ik. Maar inboedel gaat om zaken in het huis/garage en dat is hier ook niet het geval.

Ik heb inmiddels een verzekering gevonden die dit dekt: FBTO. Tot mijn verbazing is deze ook nog veel goedkoper dan mijn oude verzekering (ANWB) en lijkt betere dekking te hebben. Als antwoord op mijn vraag geven ze aan:
"Dit is hoe het omschreven staat in onze voorwaarden:

Een zonnepaneel/collector moet altijd vastgezet of verzwaard en door middel van leidingen verbonden zijn met het woonhuis. Ze zijn verzekerd tegen dezelfde voorwaarden als het woonhuis op het risico-adres, dus tegen risico´s van brand, storm, bliksem, hagel, diefstal, etc.

Wanneer bovenstaande het geval is vallen de zonnepanelen onder de dekking."

De zonnepanelen zijn verzwaard met betonblokken en via stroomleidingen verbonden met de garage (en via de garage met het woonhuis).

Ik heb dezelfde vraag ook uitgezet bij Hema, Centraal Beheer en Unive. Zodra ik de antwoorden heb zal ik wel een overzichtje plaatsen op dit forum. Hopelijk hebben anderen hier ook wat aan.
Andre1973 schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 23:29:
[...]

Heb je een inboedel verzekering bij dezelfde verzekeraar? dan zou het daar onder kunnen vallen. als je alles bij een verzekeraar hebt lopen dan heb je niet de discussie dat de ene het inboedel vind en de andere opstal.

"I think there is a world market for maybe five computers." - Thomas Watson, chairman of IBM, 1943

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:03
dan kun je ook direct vragen of ze nog onzichtbare hagelschade vergoeden. Een aantal verzekeraars heeft de voorwaarden aangepast en doen dat dus niet meer.
https://solarmagazine.nl/...elschade-aan-zonnepanelen

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-10 10:30

B2

wa' seggie?

Welke bedrijven zijn o.a. aan te raden voor een complete installatie van ongeveer 9 a 10 panelen op een schuin dak in de regio Apeldoorn, of welke in ieder geval in Apeldoorn installeren? Ik heb sites als Winkelman (reageert niet op offerte vraag) en Solar Bouwmarkt (komt met legplan wat geen rekening houdt met schaduw) al geprobeerd.

Ik heb al via een lokale coöperatie een bedrijf op de koffie gehad wat met een verhaal over Chinese vs Amerikaanse SunPower panelen kwam, met een prijs waar je U tegen zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:01

RvV

Ja, op Sunpower kunnen ze vast het meeste verdienen. Eerder dit jaar heb ik al mijn spullen bij Winkelman aangeschaft. Ze waren toen extreem druk. Mijn ervaring is dat je het beste even telefonisch contact kunt opnemen als je daar iets voor elkaar wilt krijgen.

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insomniac
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18:16
@B2 ik heb ook de panelen door solar-bouwmarkt laten leggen, en heb zelf een legplan ingediend. Was geen enkel probleem.

::. PVOutput: Zuid 4875Wp :: Noord 5406Wp :: Totaal 10281Wp .::

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Na meerdere valse starts en een omvormer die al een maand hangt te niksen, zijn de panelen vandaag toch echt op het dak gezet! 6 man zijn bezig geweest om het snel voor elkaar te krijgen.

15 x 310 W AEG panelen met een GoodWe 4200 D-NS omvormer.

Ik ga zo snel mogelijk weer logging richting PV Output inrichten natuurlijk.

9 x 310W op WNW

6 x 310W op OZO

Productie!

[ Voor 62% gewijzigd door mddd op 08-10-2019 15:31 ]

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dreamtheater42
Zoals beloofd - een overzicht van woonverzekeringen (opstal + inboedel) die zonnepanelen ondersteunen die NIET vastgeschroefd zijn op een plat dak. Wel zijn de panelen verzwaard met betonstenen en zitten via stroomleidingen vast aan het woonhuis. Deze laatste 2 lijken voorwaarden te zijn om in aanmerking te komen voor een verzekering - kan me echt niet voorstellen dat dit vaak anders gemonteerd wordt :)

VerzekeraarVerzekerd
HemaJa, onder inboedel
FBTOJa, dit is degene die ik gekozen heb (goedkoop en lijkt goed)
UnivéJa, antwoord via e-mail "Zonnepanelen zijn bij Unive verzekerd als ze door een erkend bedrijf geïnstalleerd zijn. Hoe deze dan zijn geïnstalleerd is niet van belang als dit maar door een erkend bedrijf is gedaan."
ANWBNee
Centraal BeheerJa, onderdeel van opstal. Zie antwoord CB een paar posts lager

Ik zal dit overzicht bijwerken als ik meer antwoorden binnenkrijgt. Vertrouw niet blind op bovenstaand - het kan zomaar zijn dat een verzekeraar zijn voorwaarden aanpast. Dubbelcheck dit dus altijd zelf.
dreamtheater42 schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 08:59:
Ja, dat heb ik. Maar inboedel gaat om zaken in het huis/garage en dat is hier ook niet het geval.

Ik heb inmiddels een verzekering gevonden die dit dekt: FBTO. Tot mijn verbazing is deze ook nog veel goedkoper dan mijn oude verzekering (ANWB) en lijkt betere dekking te hebben. Als antwoord op mijn vraag geven ze aan:
"Dit is hoe het omschreven staat in onze voorwaarden:

Een zonnepaneel/collector moet altijd vastgezet of verzwaard en door middel van leidingen verbonden zijn met het woonhuis. Ze zijn verzekerd tegen dezelfde voorwaarden als het woonhuis op het risico-adres, dus tegen risico´s van brand, storm, bliksem, hagel, diefstal, etc.

Wanneer bovenstaande het geval is vallen de zonnepanelen onder de dekking."

De zonnepanelen zijn verzwaard met betonblokken en via stroomleidingen verbonden met de garage (en via de garage met het woonhuis).

Ik heb dezelfde vraag ook uitgezet bij Hema, Centraal Beheer en Unive. Zodra ik de antwoorden heb zal ik wel een overzichtje plaatsen op dit forum. Hopelijk hebben anderen hier ook wat aan.

[...]

[ Voor 6% gewijzigd door dreamtheater42 op 11-10-2019 12:18 . Reden: Nieuwe informatie van Univé ]

"I think there is a world market for maybe five computers." - Thomas Watson, chairman of IBM, 1943

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel193
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:15
@dreamtheater42 gaat het je om hagelschade of wil je verzekerd zijn als ze van je dak afwaaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamtheater42
Michiel193 schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 19:43:
@dreamtheater42 gaat het je om hagelschade of wil je verzekerd zijn als ze van je dak afwaaien?
Beide bij voorkeur. Heb je er ervaring mee dat er verschil zit in de dekking van verzekeringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel193
dreamtheater42 schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 21:15:
[...]

Beide bij voorkeur. Heb je er ervaring mee dat er verschil zit in de dekking van verzekeringen?
Nee maar kan me voorstellen dat de verzekeraar moeilijk gaat doen over de toegepaste verzwaring als die ontoereikend blijkt... Dat het niet 1 maar 2 betonblokken zouden moeten zijn en je daardoor nalatig bent geweest en ze niet uitkeren.

Of zie ik beren?

[ Voor 15% gewijzigd door Michiel193 op 08-10-2019 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21:56
Michiel193 schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 21:29:
[...]

Nee maar kan me voorstellen dat de verzekeraar moeilijk gaat doen over de toegepaste verzwaring als die ontoereikend blijkt... Dat het niet 1 maar 2 betonblokken zouden moeten zijn en je daardoor nalatig bent geweest en ze niet uitkeren.

Of zie ik beren?
Nee, als ze weg waaien is het vanzelfsprekend ontoereikend.

Opstal dekt storm schade en dus ook hagel.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel193
reneeke1970 schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 21:53:
[...]

Klopt maar in mijn geval Inshared alleen bij panelen die vast zitten aan het huis. Dus de panelen op het pannendak zijn gedekt die op het platte dak van de dakkapel niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Michiel193 schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 22:03:
[...]

Klopt maar in mijn geval Inshared alleen bij panelen die vast zitten aan het huis. Dus de panelen op het pannendak zijn gedekt die op het platte dak van de dakkapel niet.
Vaak zijn pannen op een schuin dak gehaakt, en niet geschroefd, daar kunnen ze ook nog over vallen.
Je zou er ergens 1 schroef door kunnen draaien.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

reneeke1970 schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 21:53:
[...]

Niet helemaal waar, al de massa geplaatst is zoals voorgeschreven volgens de fabrikant, volgens de juiste berekening met ingave van hoogte, windgebied etc, dan kan er alsnog schade ontstaan bij byzonder hoge windbelasting (windhoos etc) en orkaan kracht. 12 bft.. Dan houd je dak het ook niet, maar word wel vergoed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamtheater42
Op zich een goed punt. Ik heb Centraal Beheer aan de telefoon gehad en die gaven aan dat montage via de voorschriften van de leverancier moest plaatsvinden. Een bevestiging van de installateur dat dat gebeurt is zou voldoende moeten zijn. FBTO (degene die ik heb gekozen) noemt hier niks over in de communicatie die ik gehad heb, maar ik zal hun voorwaarden eens doorploeteren of hier iets over in staat (volgens mij niet). Als het er niet in staat, kan men dit ook niet als een argument gebruiken.

Ook heb ik foto's genomen van de installatie, inclusief betonblokken.
Michiel193 schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 21:29:
[...]

Of zie ik beren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 00:24
Andre1973 schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 23:09:
[...]
Meet eens, of bekijk de spanningen eens op een bewolkte dag rond het middag uur, ik begrijp dat ze met 90 graden verschil liggen op ZO en ZW. op zo'n dag moet te verschil miniem zijn.
Het is hier rond Hasselt nu een lichtgrijze dag, zon wil wel doorkomen maar het lukt niet, ideaal weer dus. Ik zal op de middag de omvormer nog eens uitschakelen en nakijken.
Proton_ schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 21:08:
@HyperBart Het zou op zich ook nog wel vals alarm kunnen zijn door meetonnauwkeurigheden in de omvormer en/of paneeltoleranties.
Het makkelijkst schijnt een IR-inspectie te zijn bij heldere koude lucht.
Voorbeeldjes :)
Dit weekend zaterdag zou het fris zijn maar toch zonnig. Zo een dag dus? Ik ben een warmtebeeldcamera aan het regelen maar die dingen zijn in verhuur heel duur en tot nog toe geen mensen in mijn omgeving hebben er eentje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• centraal beheer
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23-04-2020

centraal beheer

Bedrijfsaccount Centraal Beheer
dreamtheater42 schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 08:17:
Op zich een goed punt. Ik heb Centraal Beheer aan de telefoon gehad en die gaven aan dat montage via de voorschriften van de leverancier moest plaatsvinden. Een bevestiging van de installateur dat dat gebeurt is zou voldoende moeten zijn.
Wat je aan de telefoon hebt gehoord klopt inderdaad. Zonnepanelen (eigendom of gehuurd) zijn standaard verzekerd als ze aan de woning of bijgebouw zijn vastgemaakt. Ook als ze geplaatst zijn in de tuin en de leidingen verbonden zijn met de woning. Ze moeten vastgezet zijn conform de montagerichtlijnen die de fabrikant heeft meegegeven.

Zonnepanelen zijn bij ons verzekerd onder de Opstaldekking. Wanneer je een koopappartement bij ons verzekert dan valt het onder de Inboedeldekking als het niet op de Opstalverzekering van de Vereniging van Eigenaren verzekerd is. Hetzelfde geldt voor een huurwoning. Als je hier je zonnepanelen op bevestigt dan is het gedekt op de Inboedelverzekering.

In alle gevallen is 'niet zichtbare schade' aan zonnepanelen uitgesloten van dekking bij ons. Deze uitsluiting geldt waarschijnlijk bij meerdere verzekeraars.

Ik hoop in ieder geval dat ik je verder op weg heb kunnen helpen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dreamtheater42
Bedankt voor deze info! Ik heb het tabelletje ook bijgewerkt.
centraal beheer schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 10:54:
[...]

Wat je aan de telefoon hebt gehoord klopt inderdaad. Zonnepanelen (eigendom of gehuurd) zijn standaard verzekerd als ze aan de woning of bijgebouw zijn vastgemaakt. Ook als ze geplaatst zijn in de tuin en de leidingen verbonden zijn met de woning. Ze moeten vastgezet zijn conform de montagerichtlijnen die de fabrikant heeft meegegeven.

Zonnepanelen zijn bij ons verzekerd onder de Opstaldekking. Wanneer je een koopappartement bij ons verzekert dan valt het onder de Inboedeldekking als het niet op de Opstalverzekering van de Vereniging van Eigenaren verzekerd is. Hetzelfde geldt voor een huurwoning. Als je hier je zonnepanelen op bevestigt dan is het gedekt op de Inboedelverzekering.

In alle gevallen is 'niet zichtbare schade' aan zonnepanelen uitgesloten van dekking bij ons. Deze uitsluiting geldt waarschijnlijk bij meerdere verzekeraars.

Ik hoop in ieder geval dat ik je verder op weg heb kunnen helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-09 17:25
B2 schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 10:24:

Ik heb al via een lokale coöperatie een bedrijf op de koffie gehad wat met een verhaal over Chinese vs Amerikaanse SunPower panelen kwam, met een prijs waar je U tegen zegt.
Ik wil nog eens aan panelen en neem ook SunPower in overweging. Ja, ze zijn een stuk duurder, maar daar staat tegenover dat ze in hogere capaciteit te krijgen zijn (375 of zelfs 400Wp), een hogere opbrengst hebben, een lagere degradatie hebben en een lager temperatuurcoëfficient hebben dan 'de Chinese panelen'. Dat maakt dat het voor mij toch een serieuze kandidaat is.

Maar goed, in een afweging hoor ik graag alle argumenten, dus waarom moet ik me niet met bovenstaande argumenten laten overtuigen?

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-10 12:40

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

coelho schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 20:02:
[...]

Ik wil nog eens aan panelen en neem ook SunPower in overweging. Ja, ze zijn een stuk duurder, maar daar staat tegenover dat ze in hogere capaciteit te krijgen zijn (375 of zelfs 400Wp), een hogere opbrengst hebben, een lagere degradatie hebben en een lager temperatuurcoëfficient hebben dan 'de Chinese panelen'. Dat maakt dat het voor mij toch een serieuze kandidaat is.

Maar goed, in een afweging hoor ik graag alle argumenten, dus waarom moet ik me niet met bovenstaande argumenten laten overtuigen?
375 of 400wp is volgens mij ook 2m lang.. wel handig als je gaat rekenen.
Lang niet iedereen monteert ze ivm arbo regels (te zwaar)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coelho
ApC_IcE schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 20:44:
[...]

375 of 400wp is volgens mij ook 2m lang.. wel handig als je gaat rekenen.
Lang niet iedereen monteert ze ivm arbo regels (te zwaar)
1690x1046mm bij 19kg, dus dat valt wel mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Laatst online: 22:42
Zo, met zonnepanelen weer ~ € 625,- bespaart op onze energierekening*. Vorig jaar ~ € 500,-. Dus van de ~ € 5400,- installatiekosten hebben we nog ~ € 4250 te gaan. Als dit zo doorgaat betekent dit een TVT van 9 jaar.

*Dus hoeveel zou ik hebben betaald met ons bruto gebruik t.o.v. onze eindafrekening

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-10 12:40

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

coelho schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 20:52:
[...]

1690x1046mm bij 19kg, dus dat valt wel mee
valt zeker mee!
8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:14

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

HyperBart schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 09:53:
[...]
Dit weekend zaterdag zou het fris zijn maar toch zonnig. Zo een dag dus? Ik ben een warmtebeeldcamera aan het regelen maar die dingen zijn in verhuur heel duur en tot nog toe geen mensen in mijn omgeving hebben er eentje.
Ik ken alleen de theorie :)
Er zijn behoorlijk wat clubs die een drone met IR-camera hebben, wellicht wil er eentje op een zaterdag langsrijden?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
HyperBart schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 09:01:
@traders volleggen, helemaal. Zoals @Jazsie zegt, productie spreiden over de dag en jullie in NL krijgen er nog extra voor terug.
[...]
Neen, huizen staan vrijstaand en het symptoom stelt zich continu, ook over een heel jaar over een hele maand net even zitten kijken. Metingen gebeuren trouwens instant en per seconde gelijktijdig. Dan zou ik toch wat verschillen moeten zien?

Oorspronkelijk lagen ze in een configuratie 14p ZO en 9p ZW, maar dit is moeten aangepast worden, ik heb er eentje bij aangeschaft en ben op 12/12 uitgekomen. De string met het probleem is die van 9p oorspronkelijk waar ik 2p (die ik van ZO heb afgehaald) en 1p (bijgekocht) heb bij laten aangesloten.

De 3 panelen die er bij zijn gekomen op ZuidWest die liggen wel op een lager gelegen dak (een verdiep lager als de 9p erboven of de 12p die aan de andere kant liggen) maar die dakstructuur, helling en orientatie is exact hetzelfde en ook het dakbevestigingsmateriaal.
Ik heb hier identieke panelen op micro-omvormers op een laag afdakje, en op het schuurdak.
Het schuurdak krijgt echter veel meer schaduw en heeft minder strooilicht instraling.
Ik heb de logging nog niet op orde maar weet al wel de het schuurdak later "wakker word", en eerder "gaat slapen".

Ik zou zelf die 3 panelen op het andere dakje een aparte omvormer geven.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

coelho schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 20:02:
[...]

Neem ook in overweging wat de kosten zijn om na 15 jaar simpelweg alle panelen vervangen voor modellen die dan courant zijn.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loepoog
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18-10 14:39
Ik heb zojuist een apart topic geopend met een specifieke vraag over een aan te leggen PV-installatie. Kortgezegd of er persee optimizers nodig zijn op mijn dak op het zuiden met verschillende hellingshoeken.

Zou iemand bij gelegenheid wat meer inzicht kunnen bieden?
Ik waardeer de hulp

Optimizers nodig of een omvormer met dubbele MPP tracker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:54

Pazo

Mroaw?

Ik heb een korte vraag tussendoor: Maakt het nog uit waar je de omvormer plaatst? Dicht bij de zonnepanelen, of is dichter bij de meterkast ook goed?

Langere versie: ik ben mij ook aan het verdiepen in zonnepanelen. Maar ik heb 2 locaties waar ze op komen te liggen: waarschijnlijk een 6 tal stuks op het platte dak van een vrijstaande garage in de achtertuin, en 4 of 6 stuks op het platte dak van de dakkapel van het huis. Ik neem aan het dan wel met 1 omvormer kan? Maar als ik die in het huis plaats, heb ik lange een weg te gaan vanaf de garage (onder de grond en via de kruipruimte van het huis naar binnen). In dat geval zou ik de omvormer in de buurt of in de meterkast willen hebben, waar beide kabels vanaf zowel garage als dakkapel uit komen. Of is dat niet mogelijk?

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 23:54
CurlyMo schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 21:48:
Zo, met zonnepanelen weer ~ € 625,- bespaart op onze energierekening*. Vorig jaar ~ € 500,-. Dus van de ~ € 5400,- installatiekosten hebben we nog ~ € 4250 te gaan. Als dit zo doorgaat betekent dit een TVT van 9 jaar.

*Dus hoeveel zou ik hebben betaald met ons bruto gebruik t.o.v. onze eindafrekening
Hoeveel Wp heb je dan? En het is 5400,- ex btw?

Misschien ook wat meer verbruik, zodat de vergelijking niet helemaal eerlijk is...

Tvt van 9 jaar is flink vind ik, het ligt er 2 jaar op nu?

[ Voor 7% gewijzigd door DjAntoon op 10-10-2019 11:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
DjAntoon schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 11:24:
[...]
Hoeveel Wp heb je dan? En het is 5400,- ex btw?
2475Wp Zuid
3300Wp Noord

€ 5400,- ex. BTW.
Misschien ook wat meer verbruik, zodat de vergelijking niet helemaal eerlijk is...
Tuurlijk wel, want dat meerverbruik had ik zonder PV gewoon moeten betalen. Nu niet, dus dat is dan gelijk de besparing,
Tvt van 9 jaar is flink vind ik, het ligt er 2 jaar op nu?
Ja, 2 jaar. Het was toch < € 0,99 / Wp ex. BTW. Alleen Noord rendeert natuurlijk minder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coelho
Tsurany schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 23:34:
[...]

Neem ook in overweging wat de kosten zijn om na 15 jaar simpelweg alle panelen vervangen voor modellen die dan courant zijn.
Maar als je nu gaat besparen omdat er over 15 jaar betere panelen zijn, dan gaat die redenatie toch altijd op en hoef je nooit meer voor de 'betere' keuze te gaan? Want over 15 jaar zijn er ook betere vaatwassers, auto's, noem maar op. Als een belangrijk argument voor de keuze van panelen het milieu is, dan zou je toch juist niet voor de wegwerpeconomie moeten gaan? Dan zou ik nu panelen kiezen voor in ieder geval de garantieperiode van 25 jaar (in geval van SunPower, die daar ook nog eens een opbrengstgarantie van 92% na 25 jaar aan plakken).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:34

twain4me

CurlyMo schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 11:45:

Tuurlijk wel, want dat meerverbruik had ik zonder PV gewoon moeten betalen. Nu niet, dus dat is dan gelijk de besparing,
Ik kom met een besparing van 625 uit op een jaaropbrengst van nog geen 3000kWh
dat lijkt me met jouw setup redelijk weinig, heb je het directe verbruik (dus niet door de meter maar direct de verbruikers in) ook meegerekend?

[ Voor 0% gewijzigd door twain4me op 10-10-2019 12:07 . Reden: kWh :) ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

coelho schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 11:50:
[...]

Maar als je nu gaat besparen omdat er over 15 jaar betere panelen zijn, dan gaat die redenatie toch altijd op en hoef je nooit meer voor de 'betere' keuze te gaan? Want over 15 jaar zijn er ook betere vaatwassers, auto's, noem maar op. Als een belangrijk argument voor de keuze van panelen het milieu is, dan zou je toch juist niet voor de wegwerpeconomie moeten gaan? Dan zou ik nu panelen kiezen voor in ieder geval de garantieperiode van 25 jaar (in geval van SunPower, die daar ook nog eens een opbrengstgarantie van 92% na 25 jaar aan plakken).
Dat gaat inderdaad voor heel veel apparaten op. Het is lang niet altijd rendabel om het duurste van het duurste te kopen voor die 25 jaar levensduur, soms is na 15 jaar vervangen echt de voordeligste optie.
En dan komt het milieu aspect wellicht ook naar voren, dan moet je ook weer naar recycling kijken bijvoorbeeld, in hoeverre is dat goed te doen? Of zijn er initiatieven om oude zonnepanelen nieuw leven in te blazen? Dat zou ideaal zijn op locaties waarbij de grondprijs laag is en het financieel rendabel is "oude" panelen te gebruiken.

Ik heb geen idee wat het antwoord gaat zijn, maar bij echt een eerlijke vergelijking zou ik dit wel meenemen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DjAntoon
coelho schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 11:50:
[...]

Maar als je nu gaat besparen omdat er over 15 jaar betere panelen zijn, dan gaat die redenatie toch altijd op en hoef je nooit meer voor de 'betere' keuze te gaan? Dan zou ik nu panelen kiezen voor in ieder geval de garantieperiode van 25 jaar (in geval van SunPower, die daar ook nog eens een opbrengstgarantie van 92% na 25 jaar aan plakken).
Ik had ook een aanbieding voor sunpower panelen, 6400Wp ongeveer €10000,- ex btw
Ik heb nu 8400Wp piek gelegd voor <€6000,- ex btw.

Minder garantie, minder rendement op de lange termijn (word beweerd) maar ik heb nu 2000Wp om dat te compenseren. En €4000,- over. Als mijn tuinhuis klaar is leg ik er daar ook nog op, dat had ik anders niet gedaan...

Leuk dat de sunpower aanbieder mij 7 jaar tvt voorspelt, maar of dat dan reëel is...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
twain4me schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 12:05:
[...]
Ik kom met een besparing van 625 uit op een jaaropbrengst van nog geen 3000kWh
dat lijkt me met jouw setup redelijk weinig, heb je het directe verbruik (dus niet door de meter maar direct de verbruikers in) ook meegerekend?
Elektra:
- Bruto verbruik: ~ 3500kWh
- Netto verbruik: ~ 2250kWh
- Opgewerkt: ~ 4250kWh
- Teruggeleverd: ~ 2250kWh
- Teruggeleverd: ~ 3000kWh

Gas ~775m3

[ Voor 3% gewijzigd door CurlyMo op 10-10-2019 22:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjAntoon
CurlyMo schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 12:11:
[...]

Elektra:

Gas ~775m3
Wat bedoel je precies met bruto / netto?
Waarom is verschil bruto-netto verbruik niet gelijk aan opgewekt-teruggeleverd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

CurlyMo schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 12:11:
[...]

Elektra:

Gas ~775m3
dan is je besparing dus 4250 - 1% leiding verlies = 4200 kWh
4200*0,21 cent = 882 euro
5400/882 = 6,1 jaar tvt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DjAntoon
Pazo schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 11:15:
Ik heb een korte vraag tussendoor: Maakt het nog uit waar je de omvormer plaatst? Dicht bij de zonnepanelen, of is dichter bij de meterkast ook goed?
Het grootste verschil is (meestal) de hogere (DC) spanning op de aansluiting van de panelen.
Als je de draden ver genoeg uit elkaar houd, en het liefst in aparte PVC buizen legt, dan zie ik geen probleem. Als je een hele vochtige kruipruimte hebt, dan zou ik wel oppassen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Pazo schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 11:15:

Langere versie: ik ben mij ook aan het verdiepen in zonnepanelen. Maar ik heb 2 locaties waar ze op komen te liggen: waarschijnlijk een 6 tal stuks op het platte dak van een vrijstaande garage in de achtertuin, en 4 of 6 stuks op het platte dak van de dakkapel van het huis. Ik neem aan het dan wel met 1 omvormer kan? Maar als ik die in het huis plaats, heb ik lange een weg te gaan vanaf de garage (onder de grond en via de kruipruimte van het huis naar binnen). In dat geval zou ik de omvormer in de buurt of in de meterkast willen hebben, waar beide kabels vanaf zowel garage als dakkapel uit komen. Of is dat niet mogelijk?
opzich is dichterbij de meterkast beter omdat je dan minder leiding verliezen hebt, echter is in de meterkast niet altijd het beste idee omdat het daar snel heel erg warm wordt en dan juist het rendement (en eventueel levensduur) van de omvormer mogelijk omlaag gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
DjAntoon schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 12:15:
[...]

Wat bedoel je precies met bruto / netto?
Waarom is verschil bruto-netto verbruik niet gelijk aan opgewekt-teruggeleverd?
Bij het bruto verbruik is het direct verbruik meegenomen dat de energiemeter niet terug ziet.
twain4me schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 12:17:
[...]
dan is je besparing dus 4250 - 1% leiding verlies = 4200 kWh
4200*0,21 cent = 882 euro
5400/882 = 6,1 jaar tvt
Zo werkt het niet. Een deel van die 4200 kWh wordt maar gesaldeerd. Ik ontvang dus € 0,22 voor dat deel. Voor de rest ontvang ik maar € 0,14 excl. BTW.

Wat ik gedaan heb is gewoon vrij simpel. Ik heb alle specificaties van mijn jaaroverzicht overgenomen in een spreadsheet. Alle teruglevering op 0 gezet en het kWh verbruik vervangen door het bruto verbruik i.p.v. het netto verbruik. Als ik daar vervolgens de kosten voor het gasverbruik bij op tel, dan levert dat een bruto energierekening op. Deze bruto energierekening kan ik afzetten tegen mijn netto energierekening om de winst te bepalen. Dat was dus € 625,-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Je maakt het veel ingewikkelder door met de termen bruto en netto te strooien. Vergelijk gewoon de opbrengst van de panelen met de terug geleverde stroom en laat daar je berekening op los. Enkel indien je energieleverancier gebruik maakt van salderen per telwerk wordt het wat lastiger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coelho
DjAntoon schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 12:10:
[...]

Ik had ook een aanbieding voor sunpower panelen, 6400Wp ongeveer €10000,- ex btw
Ik heb nu 8400Wp piek gelegd voor <€6000,- ex btw.

Minder garantie, minder rendement op de lange termijn (word beweerd) maar ik heb nu 2000Wp om dat te compenseren. En €4000,- over. Als mijn tuinhuis klaar is leg ik er daar ook nog op, dat had ik anders niet gedaan...

Leuk dat de sunpower aanbieder mij 7 jaar tvt voorspelt, maar of dat dan reëel is...
Dat scheelt behoorlijk! Mijn enige beperking is ruimte. Ik kan waarschijnlijk 18 panelen kwijt en mijn jaarlijks verbruik is nu al 6500kWh, met plannen om ooit nog eens naar een warmtepomp te gaan en wie weet een electrische auto. Dat zou weer pleiten voor maximaliseren van de opbrengst op de beschikbare meters.

Ook wil ik all black panels vanwege de esthetische aanblik. Ik heb ooit onder architectuur een huis gebouwd, dan kan ik het niet over mijn hart verkrijgen om daar blauwe panelen met witte randen op te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Tsurany schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 13:39:
Je maakt het veel ingewikkelder door met de termen bruto en netto te strooien. Vergelijk gewoon de opbrengst van de panelen met de terug geleverde stroom en laat daar je berekening op los. Enkel indien je energieleverancier gebruik maakt van salderen per telwerk wordt het wat lastiger.
Omdat niet alle delen evenveel besparing realiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

CurlyMo schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 13:55:
[...]

Omdat niet alle delen evenveel besparing realiseren.
Je hebt, indien de leverancier saldeert per telwerk, vier posten om uit te rekenen:
- Teruglevering laag tarief
- Teruglevering hoog tarief
- Interne consumptie laag tarief
- Interne consumptie hoog tarief

Dat bij elkaar opgeteld is je besparing. Je maakt het enkel verwarrend door te strooien met bruto en netto verbruik en bruto en netto energierekeningen.
De enige uitdaging is de interne consumptie op te splitsen in laag en hoog tarief maar dan kan je er eigenlijk simpelweg vanuit gaan dat weekend consumptie altijd laag tarief is en week consumptie altijd hoog tarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Tsurany schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 14:00:
[...]
Je maakt het enkel verwarrend door te strooien met bruto en netto verbruik en bruto en netto energierekeningen.
Ik vind de berekening die ik doe juist veel zuiverder. Als ik weet wat ik zou heb moeten betalen zonder PV. Dus voor de 3500 kWh die ik daadwerkelijk in huis verstookt heb, dan weet ik ook wat ik bespaard heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

CurlyMo schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 14:06:
[...]

Ik vind de berekening die ik doe juist veel zuiverder. Als ik weet wat ik zou heb moeten betalen zonder PV. Dus voor de 3500 kWh die ik daadwerkelijk in huis verstookt heb, dan weet ik ook wat ik bespaard heb.
Er is geen verschil in zuiverheid, de uitkomst moet in beide gevallen identiek zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Tsurany schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 14:08:
[...]

Er is geen verschil in zuiverheid, de uitkomst moet in beide gevallen identiek zijn.
Dan heeft deze discussie toch geen zin :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

CurlyMo schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 14:13:
[...]

Dan heeft deze discussie toch geen zin :)
Het punt is dat het een stuk makkelijker discussiëren is wanneer je gewoon de juiste termen gebruikt en niet met allerlei rare termen komt als een netto en bruto energierekening. Dan zorg je enkel voor verwarring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

[...]

Er vanuit gaande dat de volgende info juist is:

4200 kWh opwek
3500 kWh verbruikt ( afgenomen en gesaldeerd + direct verbruikt)
0,22 cent kostprijs
0,14 cent terugleververgoeding

4200- 3500= 700 kWh teruggeverd (niet gesaldeerd)
3500 * 0,22 = 770 euro
700* 0,14 = 98 euro (btw laat ik even voor wat het is, omdat ik jouw nota niet ken.)
totaal: 770+98= 868 euro besparing
5400/868 = 6,2 tvt.

het verschil met jouw 625 is dan wel enorm te noemen want zo onzuiver is deze snelle berekening niet.
en ik ben wel benieuwd waar dat verschil dan inzit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Tsurany schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 14:26:
[...]

Het punt is dat het een stuk makkelijker discussiëren is wanneer je gewoon de juiste termen gebruikt en niet met allerlei rare termen komt als een netto en bruto energierekening. Dan zorg je enkel voor verwarring.
Ik vind niks raars aan een netto en bruto energieverbruik.
twain4me schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 14:36:
[...]
het verschil met jouw 625 is dan wel enorm te noemen want zo onzuiver is deze snelle berekening niet.
en ik ben wel benieuwd waar dat verschil dan inzit.
Ik heb je verteld hoe ik het heb berekend.

Ik heb mijn energienota gepakt. Daarbij heb ik bij "leveringskosten normaal" en "leveringskosten hoog" mijn bruto ( ;) ) kWh ingevuld. Ik heb de verdeling gekozen van 2000kWh hoog en 1500kWh laag.

Mijn tarief was € 0,06298 normaal en € 0,0502 laag (excl. belastingen). Was dus neerkomt op € 125,96 normaal en € 75,30 laag. Vaste leveringskosten betaal je altijd, net als de netbeheerkosten. Die worden berekent naar het aantal afgenomen dagen. Daar heb ik dus niks aan veranderd. Vermindering energiebelasting en teruglevering heb ik beide op 0 gezet.

Dan rolt daar een bedrag uit van ~ € 475,-. Daar heb ik mijn gasverbruik bij opgeteld van ~ € 750,-. Dat geeft een totaal van € 1225,- wat ~ € 102,- p/m geeft aan maandelijks voorschotbedrag. Ik heb ~ € 52,- moeten betalen wat dus een besparing oplevert van ~ € 50,-. Dat komt dan neer op ~ € 600,- bespaart voor dit jaar door mijn PV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19:05
[...]

Die 3500kWh klopt dan toch gewoon niet!?
Als je evenveel afneemt uit het net (netto verbruik?) als dat je terugleverd, na salderen dus 0.
Dan is je bruto verbruik hetzelfde als de opwek van de panelen.
Verbruik=afname+(opwek-teruglevering)

De besparing is dan de gehele opwek keer je kWh tarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Rouske schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 16:36:
[...]

Die 3500kWh klopt dan toch gewoon niet!?
Ik ga even kijken of mijn bruto berekening goed tot stand komt. Volgens mij wel namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-10 23:45

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

CurlyMo schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 16:43:
[...]

Ik ga even kijken of mijn bruto berekening goed tot stand komt. Volgens mij wel namelijk.
Verbruik van de meters plus totaal opwek waar de teruglevering van de meters af is.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Rol-Co schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 16:53:
[...]

Verbruik van de meters plus totaal opwek waar de teruglevering van de meters af is.
Ik snap hoe het werkt :)

Nog eens ruw in mijn database gekeken.
- Netto verbruik: 2265kWh
- Teruggeleverd: 3038kWh
- Opgewekt: 4266kWh
- Eigen verbruik (opgewekt - teruggeleverd): 1228kWh
- Bruto verbruik (netto verbruik + eigen verbruik): 3494kWh
- Overschot (teruggeleverd - opgenomen): 772kWh

Ik heb in mijn vorige situatie inderdaad overschot en teruggeleverd niet goed vermeld, waardoor de verhouding tussen de getallen niet logisch was :)

Mijn bruto verbruik klopte dus gewoon, maar mijn teruggeleverde kWh was te laag.

Ik heb mijn fout gevonden. Ik had in mijn query die het totaaloverzicht genereerde niet de teruggeleverde laag tarief kWh zitten.

[ Voor 8% gewijzigd door CurlyMo op 10-10-2019 17:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
CurlyMo schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 17:16:
[...]

Ik snap hoe het werkt :)

Nog eens ruw in mijn database gekeken.
- Netto verbruik: 2265kWh
- Teruggeleverd: 3038kWh
- Opgewekt: 4266kWh
- Eigen verbruik (opgewekt - teruggeleverd): 1228kWh
- Bruto verbruik (netto verbruik + eigen verbruik): 3494kWh
- Overschot (teruggeleverd - opgenomen): 772kWh

Ik heb in mijn vorige situatie inderdaad overschot en teruggeleverd niet goed vermeld, waardoor de verhouding tussen de getallen niet logisch was :)

Mijn bruto verbruik klopte dus gewoon, maar mijn teruggeleverde kWh was te laag.
Vul gewoon je oude energie verbruik in bij gaslicht,daaruit volgt een berekening inclusief welkomst korting, dat is het goedkoopste wat je gehad zou kunnen hebben.
Daar leg je huidige factuur naast en het verschil is de winst.
Zonder pv zou ik namelijk ieder jaar switchen voor de goedkoopste, vandaar deze methode.
Huidige prijzen bij je huidige leverancier doen er dus niet toe.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
reneeke1970 schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 17:22:
[...]
Daar leg je huidige factuur naast en het verschil is de winst.
Dat zou € 1366 p/j zijn. Dat gedeeld door 12 is € 113,- p/j dat afgezet tegen mijn huidige voorschot van € 50 p/j geeft een besparing van € 766 p/j.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

@reneeke1970 dan moet je wel de prijzen nemen van een jaar geleden ;)
Wat jij berekend is de besparing voor komend jaar met de opbrengst van afgelopen jaar. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
twain4me schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 17:43:
Wat jij berekend is de besparing voor komend jaar met de opbrengst van afgelopen jaar. :+
Dat doe ik inderdaad in januari vanwege belasting wijzigingen etc.
Mijn factuur komt aan eind van het jaar dus overlapt elkaar mooi.

@CurlyMo een voorschot is geen factuur....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
reneeke1970 schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 17:57:
[...]
@CurlyMo een voorschot is geen factuur....
In dit geval kwam dat overeen ;)
twain4me schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 17:43:
Dan kom ik dus gewoon weer terug op mijn methode, want die gebruikt concreet de huidige jaarafrekening :)

[ Voor 4% gewijzigd door CurlyMo op 10-10-2019 18:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• insomniac
zijn de koppelstukken en eindkappen van het clickfit evo systeem ook makkelijk te verwijderen?
Ik lees alleen dat de koppelstukken handig vastklikken, maar over losklikken kan ik niets vinden.

De installateur had net 30 a 35 cm rail te kort en heeft een stukje verlengd. Iets met "hé die panelen zijn breder dan standaard, wat stom dat ik niet even gemeten hebt" situatie.

Net 3 kuro's 325Wp bij besteld (a 209,- incl btw), en wat evo materiaal.
Wil dan dat korte stukje ertussen uit halen en een langere rail terug plaatsen met, uiteraard, daarop een kuro-tje :P
Handig om alvast even op een rijtje te zetten wat ik allemaal tegen kan komen als ik eenmaal op het dak zit.

[ Voor 55% gewijzigd door insomniac op 11-10-2019 15:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

insomniac schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 12:25:
zijn de koppelstukken en eindkappen van het clickfit evo systeem ook makkelijk te verwijderen?
Ik lees alleen dat de koppelstukken handig vastklikken, maar over losklikken kan ik niets vinden.

De installateur had net 30 a 35 cm rail te kort en heeft een stukje verlengd. Iets met "hé die panelen zijn breder dan standaard, wat stom dat ik niet even gemeten hebt" situatie.

Net 3 kuro's 325Wp bij besteld (a 209,- incl btw), en wat evo materiaal.
Wil dan dat korte stukje ertussen uit halen en een langere rail terug plaatsen met, uiteraard, daarop een kuro-tje :P
Handig om alvast even op een rijtje te zetten wat ik allemaal tegen kan komen als ik eenmaal op het dak zit.
Op het dak zal dat lastig zijn, hij zit er in geslagen met een soort weerhaak. Op de grond zal het wel te doen zijn. misschien parallel met het dak heen en weer bewegen en trekken?
Eindklemmen zijn geen probleem, gewoon los draaien, er in zou dan de bovenkant met schroef er uit halen en daarna de onderkant apart. Kunststof eindkapje beetje wrikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insomniac
@Andre1973 bedankt voor de verduidelijking. Dus lekker laten zitten dat verbindingsstuk, en gewoon de rail verlengen. Voor de stevigheid zou het toch niet uit moeten maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sven2912
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 01-10 10:09
Een vraag over terugleververgoedingen! Ik heb een berekening gemaakt voor energiekosten aangezien in maart mijn contract af gaat lopen en ik net zonnepanelen heb. Komende jaren verwachten we 300-500kWh terug te leveren. Gezien prestaties van vergelijkbare systemen van buren misschien zelfs iets meer. Een van de aanbieder biedt een terugleververgoeding van 14,5cent per kWh (contract van 5 jaar) . Dit lijkt fors hoger dan bij andere leveranciers. Ons verbruik is momenteel 2800kWh maar zal wat afnemen in verband met vervangen van elektrische apparatuur voor energiezuinige apparaten.

Met het oog op verdwijnen van saldering klinkt dit erg aantrekkelijk. Zijn er mensen met een (beperkt) energieoverschot die kunnen adviseren over een aanbieder?

11x Jinko cheetah 325wp/SE3000HD op zzo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

insomniac schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 17:20:
@Andre1973 bedankt voor de verduidelijking. Dus lekker laten zitten dat verbindingsstuk, en gewoon de rail verlengen. Voor de stevigheid zou het toch niet uit moeten maken.
Oplengen met en klein stukje is lastig bij Evo, gezien het kleine aantal haken. Eigenlijk wil je op elk stuk rail op 2 haken hebben, of ergens tussen in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thesaxofonist
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 20-10 10:42
Sven2912 schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 17:24:
Een vraag over terugleververgoedingen! Ik heb een berekening gemaakt voor energiekosten aangezien in maart mijn contract af gaat lopen en ik net zonnepanelen heb. Komende jaren verwachten we 300-500kWh terug te leveren. Gezien prestaties van vergelijkbare systemen van buren misschien zelfs iets meer. Een van de aanbieder biedt een terugleververgoeding van 14,5cent per kWh (contract van 5 jaar) . Dit lijkt fors hoger dan bij andere leveranciers. Ons verbruik is momenteel 2800kWh maar zal wat afnemen in verband met vervangen van elektrische apparatuur voor energiezuinige apparaten.

Met het oog op verdwijnen van saldering klinkt dit erg aantrekkelijk. Zijn er mensen met een (beperkt) energieoverschot die kunnen adviseren over een aanbieder?
Ik zou me daar niet teveel door laten leiden. Tot 2023 mag je nog salderen. Dat betekent in jouw geval nog drie jaar met je nieuwe contract. Je verwacht 300-500 kWh terug te leveren. Bij diverse energiemaatschappijen krijg je 10 of 11 cent terug. Dan lijkt 14,5 cent behoorlijk meer. Maar om het even in perspectief te plaatsen: dat is in jouw geval ongeveer twee tientjes per jaar (tot 2023).

Na 2023 mag je niet meer salderen. Dan zul je dus veel meer gaan terugleveren. Hoeveel hangt af van je installatie. Bij een zuid-opstelling zul je verhoudingsgewijs meer terugleveren dan een oost-west-opstelling. Waarschijnlijk zul je (behoorlijk) meer dan de helft van je jaarverbruik gaan terugleveren. Kijk eens hoeveel je maximaal mag terugleveren tegen 14,5 cent. Waarschijnlijk kom je daar boven. Voor de rest krijg je veel minder. Dan is dit aanbod niet meer zo interessant.

Ik zou me niet voor 5 jaar vastleggen bij dit geringe voordeel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nimoleda
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22-09 18:39
Eindelijk, afgelopen week 12 Kuro's op het dak gelegd i.c.m. Enphase Micro's. Werkt schtterend!

Vanmiddag zag ik alleen iets vreemds. Alle panelen waren nat van de regen, op één na. Nu kan ik binnen Enphase zien dat de panelen allemaal ongeveer gelijk presteren maar ik ben erg benieuwd waarom nu juist dit paneel volledig droog is. Heeft iemand enig idee? 8)7

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/WBPRnTuh.jpg

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Sven2912 maak die kWh overschot eventueel op met een waterkoker als je nu nog een fluitketel op het gas zet. Of iets anders dat gas uitspaart.

@zxop4932
komt er toevallig een ontluchtingspijp onder uit waardoor het paneel warmer is en het water snel verdampt?

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nimoleda
onetime schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 19:32:
@Sven2912 maak die kWh overschot eventueel op met een waterkoker als je nu nog een fluitketel op het gas zet. Of iets anders dat gas uitspaart.

@zxop4932
komt er toevallig een ontluchtingspijp onder uit waardoor het paneel warmer is en het water snel verdampt?
Zat ik ook al aan te denken, maar nee. Geen ontluchtingspijpjes, ventilatie o.i.d.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
zxop4932 schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 19:33:
[...] Zat ik ook al aan te denken, maar nee. Geen ontluchtingspijpjes, ventilatie o.i.d.
Weet je zeker dat het droog is, en niet egaal nat? Zoals de panelen bij de buren? Dan komen de druppels door de coating. En zou dat ene paneel "vies" zijn misschien? Of minder hydrofoob door slechtere coating?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nimoleda
onetime schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 19:54:
[...]

Weet je zeker dat het droog is, en niet egaal nat? Zoals de panelen bij de buren? Dan komen de druppels door de coating. En zou dat ene paneel "vies" zijn misschien? Of minder hydrofoob door slechtere coating?
Dat kan ik niet helemaal goed zien, maar dat zou wel het één en ander verklaren. Het is het enige paneel wat dit vertoont.

Nu is het wel zo dat dit het eerste paneel is wat we gelegd hebben en hij kwam "boven" van de stapel. Kan dat er nog mee te maken hebben?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
zxop4932 schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 20:03:
[...] Dat kan ik niet helemaal goed zien, maar dat zou wel het één en ander verklaren. Het is het enige paneel wat dit vertoont.

Nu is het wel zo dat dit het eerste paneel is wat we gelegd hebben en hij kwam "boven" van de stapel. Kan dat er nog mee te maken hebben?
Ik denk dat dat de verklaring is; de andere panelen hebben meer beschermd gelegen en zijn helemaal schoon aangekomen, en het bovenste paneel heeft wat stof opgelopen. Ik verwacht eigenlijk dus ook dat al je panelen na verloop van tijd egaal nat zullen worden, zonder druppel vorming op het oppervlak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nimoleda
onetime schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 20:08:
[...]

Ik denk dat dat de verklaring is; de andere panelen hebben meer beschermd gelegen en zijn helemaal schoon aangekomen, en het bovenste paneel heeft wat stof opgelopen. Ik verwacht eigenlijk dus ook dat al je panelen na verloop van tijd egaal nat zullen worden, zonder druppel vorming op het oppervlak.
Dat zou inderdaad een hoop verklaren. Verdwijnt deze coating bij ieder paneel naar een verloop van tijd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
zxop4932 schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 20:42:
[...] Dat zou inderdaad een hoop verklaren. Verdwijnt deze coating bij ieder paneel naar een verloop van tijd?
De coating verdwijnt onder een laagje fijnstof en ander vuil. NIET gaan poetsen, dan poets je de coating eraf. Als de coating een klein beetje vuil is is het makkelijker voor vocht om zich egaal over het oppervlak te verspreiden door de lagere oppervlaktespanning van het water in contact met het vuil.
Denk maar aan je auto net na de wasstraat, of een maand later. Net zoiets.
Maar ook met een klein beetje vuil zorgt die coating ervoor dat het meeste vuil met een klein regenbuitje wegspoelt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:01

RvV

Uit mijn pallet van 30 panelen was de 5e of 6e egaal nat tijdens de regen en had de rest duppels. Het is dus niet per definitie de bovenste of onderste. Misschien dat ze tijdens het coaten ook wel eens een foutje maken of een paneel vergeten.
Ik ben wel benieuwd hoeveel jaar die coating blijft zitten in het Nederlandse weer.

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insomniac
Andre1973 schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 19:06:
[...]

Oplengen met en klein stukje is lastig bij Evo, gezien het kleine aantal haken. Eigenlijk wil je op elk stuk rail op 2 haken hebben, of ergens tussen in.
Dan is het misschien beter om bij de rechtse drie panelen de rail na het begin van het paneel door te zagen (rode streep) en daarna te verlengen. Dan kan er een haak op de oude rail erbij (groene streep) en 3 haken op een nieuwe rail van ong. 2 meter.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/05SteSSvtzqPFcV7ke7MTqt1/thumb.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

insomniac schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 22:57:
[...]

Dan is het misschien beter om bij de rechtse drie panelen de rail na het begin van het paneel door te zagen (rode streep) en daarna te verlengen. Dan kan er een haak op de oude rail erbij (groene streep) en 3 haken op een nieuwe rail van ong. 2 meter.
[Afbeelding]
Yup, dan heb je 2 delen rails die beide gedragen worden door minimaal 2 haken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
thesaxofonist schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 19:10:
[...]

Ik zou me daar niet teveel door laten leiden. Tot 2023 mag je nog salderen. Dat betekent in jouw geval nog drie jaar met je nieuwe contract. Je verwacht 300-500 kWh terug te leveren. Bij diverse energiemaatschappijen krijg je 10 of 11 cent terug. Dan lijkt 14,5 cent behoorlijk meer. Maar om het even in perspectief te plaatsen: dat is in jouw geval ongeveer twee tientjes per jaar (tot 2023).

Na 2023 mag je niet meer salderen. Dan zul je dus veel meer gaan terugleveren. Hoeveel hangt af van je installatie. Bij een zuid-opstelling zul je verhoudingsgewijs meer terugleveren dan een oost-west-opstelling. Waarschijnlijk zul je (behoorlijk) meer dan de helft van je jaarverbruik gaan terugleveren. Kijk eens hoeveel je maximaal mag terugleveren tegen 14,5 cent. Waarschijnlijk kom je daar boven. Voor de rest krijg je veel minder. Dan is dit aanbod niet meer zo interessant.

Ik zou me niet voor 5 jaar vastleggen bij dit geringe voordeel.
Klopt niet helemaal, saladeren stopt niet
in 2023, dit loopt door tot 2031 maar wordt in die tussen tijd afgebouwd
naar nul.
https://www.zelfstroom.nl...deringsregeling-verlengd/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sven2912
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 01-10 10:09
Klopt! Ik wacht tot maart (ga tot die tijd toch niet over mijn max saldering heen). Daarna ga ik denk ik toch met deze partij in zee. Wellicht is tegen die tijd een 3 jarig contract aantrekkelijker

11x Jinko cheetah 325wp/SE3000HD op zzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Tip voor degene die in de buurt van Nijmegen woont, aanstaande vrijdag is er een faillissementsveiling met 60 Ja solars en twee omvormers:
https://www.veilingdeurwaarder.nl/advertentie/?id=104570

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Erasmo schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 15:35:
Tip voor degene die in de buurt van Nijmegen woont, aanstaande vrijdag is er een faillissementsveiling met 60 Ja solars en twee omvormers:
Nou @dunklefaser knal vol dat dak. :+

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-10 06:46
U kunt niet met pin betalen..

Wel met een bon hopenlijk..

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:43

timovd

Voorsprong door techniek

Afgelopen zaterdag de PV-installatie afgemaakt bij een vriend van mij; het werk binnen, zoals meterkast aanpassen en omvormer ophangen. De zaterdag er voor had ik al op Oost en op West twee strings neergelegd. Nu heb ik op één string een mooi voltage van >260V DC gemeten (regenachtige dag), maar op de andere string had ik maar 1V. Wegens het slechte weer ben ik het dak niet opgegaan, maar alle kabels leken verbonden te zijn, dus moet ik een andere keer weer het dak op. Nu draait hij dus maar op één string. Iemand een gouden tip om eerst te onderzoeken? Het gaat om een string van 6 panelen.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:27

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Nee - kommt nicht in die Tüte, bzw. nicht auf's Dach!

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:01
timovd schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 20:37:
Afgelopen zaterdag de PV-installatie afgemaakt bij een vriend van mij; het werk binnen, zoals meterkast aanpassen en omvormer ophangen. De zaterdag er voor had ik al op Oost en op West twee strings neergelegd. Nu heb ik op één string een mooi voltage van >260V DC gemeten (regenachtige dag), maar op de andere string had ik maar 1V. Wegens het slechte weer ben ik het dak niet opgegaan, maar alle kabels leken verbonden te zijn, dus moet ik een andere keer weer het dak op. Nu draait hij dus maar op één string. Iemand een gouden tip om eerst te onderzoeken? Het gaat om een string van 6 panelen.
Een inkoppertje, maar er zal wel ergens een stekker los liggen onder een paneel.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:53
hesselbeertje schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 20:45:
[...]

Een inkoppertje, maar er zal wel ergens een stekker los liggen onder een paneel.
Of een verlengkabel gemaakt en ergens de mist ingegaan met de polariteit, dan krijg je ook "rare" metingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Er is altijd wel iemand die meer dan de 4k euro bied die het waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Rol-Co schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 20:59:
[...]

Er is altijd wel iemand die meer dan de 4k euro bied die het waard is.
Dit is niet zo'n BVA veiling he, hier moet je er fysiek naar toe en ouderwets met je mond bieden. Ik ben wel eens naar vergelijkbare veilingen geweest en als er niemand interesse in een kavel heeft kun je het soms voor een bijzonder leuk prijsje meenemen.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

hesselbeertje schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 20:45:
[...]

Maar waarom meet ik dan wel iets? Vanaf de dakgoot gezien lijkt alles aangesloten.
205Gutmann schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 20:49:
[...]

Of een verlengkabel gemaakt en ergens de mist ingegaan met de polariteit, dan krijg je ook "rare" metingen.
Hoe bedoel je dat? Ik heb Oost gespiegeld van West (dus plus op Noord bij West en min op Noord bij West; of net andersom), zodat je net zo lange rode als zwarte kabel hebt.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Erasmo schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 21:15:
[...]

Dit is niet zo'n BVA veiling he, hier moet je er fysiek naar toe en ouderwets met je mond bieden. Ik ben wel eens naar vergelijkbare veilingen geweest en als er niemand interesse in een kavel heeft kun je het soms voor een bijzonder leuk prijsje meenemen.
Ja dat zag ik inderdaad, en dat zal best het geval kunnen worden, 270Wp poly SE only zijn vast niet zo in trek.
Kan een voordeel zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:14

Proton_

Team Welles

@timovd
Sanity check 1: meet de omvormer de spanning goed, is jouw multimeter het er mee eens? Verhuist het probleem mee als je de strings omwisselt?

Sanity check 2: wat is de kortsluitstroom? Dit moet in ieder geval een paar honderd mA zijn als je geen kabel los hebt liggen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Proton_ schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 22:02:
@timovd
Sanity check 1: meet de omvormer de spanning goed, is jouw multimeter het er mee eens? Verhuist het probleem mee als je de strings omwisselt?

Sanity check 2: wat is de kortsluitstroom? Dit moet in ieder geval een paar honderd mA zijn als je geen kabel los hebt liggen.
Pas wel op voor vlambogen als je kortsluitstroom gaat meten,
kortsluiting met snelle, grote beweging onderbreken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Goed kijken onder de panelen, of daar wat los ligt. eventueel voelen aan waar de kabels uit het kasje komen.
In je geheugen graven waar je een paneel hebt neergelegd op de rail zonder gelijk aan te sluiten. (ik leg m dan altijd scheef of te hoog, of met de kabels in zicht, dat je m niet kan vergeten aan te sluiten.
heb je verlengkabels gemaakt? staan ze niet tegen elkaar in te hijgen?
Hoe heb je gemeten? beide met dezelfde multimeter in de juiste stand?
die ene volt kan komen omdat er bekabeling parallel loopt aan elkaar.

[ Voor 6% gewijzigd door Andre1973 op 13-10-2019 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01:49
Nou maar hopen dat ze normaal van het dak zijn gehaald zonder krassen en niet in 5 minuten van het dak gerost zijn.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
habbekrats schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 07:30:
[...]

Nou maar hopen dat ze normaal van het dak zijn gehaald zonder krassen en niet in 5 minuten van het dak gerost zijn.
En alles goed werkt. Geen idee hoe het zit met garantie. Op zich kan het interessant zijn, die omvormer zijn nieuw rond de 1200. x 2 en 60 panelen van 100.
8.5k nieuwprijs?

Ik denk rond de 1000 euro mooie deal. Je moet echter wel ff 60 panelen (1000 kg?) weten te vervoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Proton_ schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 22:02:
@timovd
De omvormer meet ook iets van 1V. Het zit echt in de string; niet in de omvormer.
Die ga ik nog een keer meten. Uit mijn hoofd wordt wel iets gemeten, maar <1A.
Andre1973 schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 22:49:
[...]
...
Hoe heb je gemeten? beide met dezelfde multimeter in de juiste stand?
die ene volt kan komen omdat er bekabeling parallel loopt aan elkaar.
Alles met mijn fluke op de zelfde stand. De kabels van string 1 en 2 lopen vlak voor de dakdoorvoer een meter langs elkaar. Is dat wat je bedoelt met parallel aan elkaar?

[ Voor 27% gewijzigd door timovd op 14-10-2019 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01:49
Viper® schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 08:55:
[...]

En alles goed werkt. Geen idee hoe het zit met garantie. Op zich kan het interessant zijn, die omvormer zijn nieuw rond de 1200. x 2 en 60 panelen van 100.
8.5k nieuwprijs?

Ik denk rond de 1000 euro mooie deal. Je moet echter wel ff 60 panelen (1000 kg?) weten te vervoeren.
De vraag is of je elk paneel mag bekijken of alleen de stapel. Moet echt een hele mooie prijs zijn wil ik zoiets nemen. Je koopt op een veiling de staat zoals aangeboden. De omvormers garantie zou misschien nog wel lukken zonder bonnetje

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
habbekrats schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 09:17:
[...]
De vraag is of je elk paneel mag bekijken of alleen de stapel. Moet echt een hele mooie prijs zijn wil ik zoiets nemen. Je koopt op een veiling de staat zoals aangeboden. De omvormers garantie zou misschien nog wel lukken zonder bonnetje
Ja daar zat ik ook aan te denken. Ik zou er zelf niet mee dan 1000 euro voor geven denk ik. Die omvormers raak je nog wel kwijt voor 400 euro p/stk denk ik, maar die panelen zou je eigenlijk allemaal moeten testen en nalopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Je had meteen moeten meten toen je had gelegd, maar daar heb je nu niets aan.
Ik heb al eens gehad ( in de hitte van de strijd ) dat de string in kortsluiting was aangesloten
op het dak en even zo de plus en min naar de omvormer op het dak in elkaar had gestoken
= allekabels waren ingeklikt ........... direct gemeten en weer het dak op :+
Ook kan een al "ingeklikte" connector mc4 weer los raken als deze niet echt goed is aan gedrukt
en los hangt onder de panelen.
Pagina: 1 ... 68 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

~[font size=20]~[bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic~[/bgcolor]~[/font]. :Y
Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
Loggen naar PV output? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
en hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw