Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thomastvd
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:06
Graag zou ik wat advies willen over het plaatsen van zonnepanelen. Ik zou dit op het platte dak wat makkelijk toegankelijk is zelf kunnen plaatsen.
Het aansluiten in de meterkast zou ik graag aan een prof over willen laten.

Situatie is als volgt:

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/ldtdavuvdr.jpg

Alle nummers 1 zijn pijpjes van 30 cm hoog. Nummers 2 zijn lichtkoepels. Nummer 3 is een schoorsteen van ongeveer 1 meter hoog. Nummer 4 is een pijpje van 60 cm hoog.

Mijn verbruik ligt op 4500kWh op dit moment. Er is een 3x 25 ampere aansluiting.

Er is een mogelijkheid om de panelen op het zuiden te leggen. Is dit handig? of is een oost/west opstelling verstandiger?
Hoeveel kWh is verstandig om te plaatsen met het oog op de toekomst?(minder gas meer stroom?)

Welk merk panelen icm met omvormer heeft jullie voorkeur?

[ Voor 4% gewijzigd door thomastvd op 13-11-2019 10:25 ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deheij1
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 29-10-2024
Leuk dat je overweegt zelf te gaan leggen. Ik heb dit ook gedaan en met een beetje inlezen gaat dit uitstekend en bespaar je dure leg kosten.

Ik zelf heb gekozen op mijn platte dak voor enphase micro omvormers en zonnepanelen maakt niet zoveel uit, in mijn geval trina solar 300 wp. Met een stroom kabel verbind je de enphase Q-cable op de Q-cable zitten slots deze je prikt op de micro-omvormer en klaar is kees. Het meterkast gedeelte zou ik inderdaad uit besteden. Ik ken een elektricien die dit goedkoop kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomastvd
deheij1 schreef op woensdag 13 november 2019 @ 11:26:
Leuk dat je overweegt zelf te gaan leggen. Ik heb dit ook gedaan en met een beetje inlezen gaat dit uitstekend en bespaar je dure leg kosten.

Ik zelf heb gekozen op mijn platte dak voor enphase micro omvormers en zonnepanelen maakt niet zoveel uit, in mijn geval trina solar 300 wp. Met een stroom kabel verbind je de enphase Q-cable op de Q-cable zitten slots deze je prikt op de micro-omvormer en klaar is kees. Het meterkast gedeelte zou ik inderdaad uit besteden. Ik ken een elektricien die dit goedkoop kan doen.
Ik heb geen last van Schaduw. Dan zijn Micromvormers voor mij niet interessant toch? Welke opstelling heb jij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deheij1
Micro omvormers hebben de volgende voordelen.

- geen omvormer in huis.
- geen hoogspanning op dak
- geen brandgevaar ivm laagspanning.
- per paneel monitoren
- probleem met 1 paneel geen degradatie van overige panelen.
- makkelijker bijplaatsen panelen
- hogere opbrengst dan met normaal systeem. ( https://www.solar-bouwmar.../enphase-groter-is-beter/)

Ik heb een zuid opstelling met 10 graden schans

[ Voor 5% gewijzigd door deheij1 op 13-11-2019 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FD2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16-10 12:02

FD2

thomastvd schreef op woensdag 13 november 2019 @ 10:19:
Graag zou ik wat advies willen over het plaatsen van zonnepanelen. Ik zou dit op het platte dak wat makkelijk toegankelijk is zelf kunnen plaatsen.
Het aansluiten in de meterkast zou ik graag aan een prof over willen laten.

Situatie is als volgt:

[Afbeelding]

Alle nummers 1 zijn pijpjes van 30 cm hoog. Nummers 2 zijn lichtkoepels. Nummer 3 is een schoorsteen van ongeveer 1 meter hoog. Nummer 4 is een pijpje van 60 cm hoog.

Mijn verbruik ligt op 4500kWh op dit moment. Er is een 3x 25 ampere aansluiting.

Er is een mogelijkheid om de panelen op het zuiden te leggen. Is dit handig? of is een oost/west opstelling verstandiger?
Hoeveel kWh is verstandig om te plaatsen met het oog op de toekomst?(minder gas meer stroom?)

Thomas, kijk of je die pijpjes gemarkeerd met '1' kan inkorten.
Zo ja, dan kan je de panelen er overheen leggen en als afdekking gebruiken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/eJIAVNZ29JfZy10qfmFSJiTf/full.jpg

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomastvd
deheij1 schreef op woensdag 13 november 2019 @ 14:15:

- geen omvormer in huis.
- per paneel monitoren
- hogere opbrengst dan met normaal systeem. ( https://www.solar-bouwmar.../enphase-groter-is-beter/)

Is het enige nadeel de prijs? Of zijn er ook nog voordelen voor een normale omvormer? Ik heb namelijk wel prima ruimte voor een omvormer in huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thomastvd
FD2 schreef op woensdag 13 november 2019 @ 14:39:
[...]

[Afbeelding]
Er is een groot deel zelfs oud maar weghalen lijkt me ook weer lastig. maar inkorten moet wel kunnen. Heb jij ze ook ingekort? En elke opstelling zou jij adviseren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
FD2 schreef op woensdag 13 november 2019 @ 14:39:
[...]

Wel even een stukje gaas eroverheen anders gaan er vogels onder je plafond wonen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lbreman
  • Registratie: November 2018
  • Niet online
Wanneer je geen last hebt van schaduw en zoveel mogelijk panelen kwijt wilt is een oost/west opstelling het beste. Je hebt dan een omvormer nodig met 2 MPPTs/strings.
Mocht je minder panelen willen plaatsen dan alles op zuid met voldoende ruimte tussen de rijen ivm schaduwval. Een omvormer met 1 string zou theoretisch al voldoen, maar kent een maximum aantal Amperes (lees: panelen).
Microomvormers zou ik enkel doen bij schaduwval, het levert een complexere installatie op en wat er niet op zit kan niet kapot.

www.opnaargasloos.nl: 9900Wp, 2x30HP 500l buffer, Atlantic WPB, Ravelli Alfa S, Panasonic monobloc J-series 5kW, Model 3 LR

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FD2

FD2

thomastvd schreef op woensdag 13 november 2019 @ 14:54:
[...]

Er is een groot deel zelfs oud maar weghalen lijkt me ook weer lastig. maar inkorten moet wel kunnen. Heb jij ze ook ingekort? En elke opstelling zou jij adviseren?
Ja, bij mij stond op die flens een pijp van 50 cm hoog.
Die hebben we er af gehaald, en toen bleef die flens over. Hoort bij de dakdoorvoer.

Na 2023 heeft een Oost-West opstelling de voorkeur, maar dat is tevens de opstelling die de grootste dichtheid aan panelen per m2 geeft.
Geld en zonnepanelen zijn er genoeg, de schaarste zit 'm in "geschikte daken", en in goede installateurs.
No Hands schreef op woensdag 13 november 2019 @ 14:55:
[...]
Wel even een stukje gaas eroverheen anders gaan er vogels onder je plafond wonen.
Gaas over het pijpje heb ik vergeten !

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Kijk ook eens naar betonvoeten. https://www.sun-solar.nl/...en-hellingshoek-sunsolar/

Maak een exacte meting op je dak, om te kijken hoe het uit komt.
Misschien vallen dan de panelen gewoon over (sommige) pijpjes heen.

Je kan ze ook zelf maken eventueel.
Pakhaas in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 8"
..

Log je naar pvoutput? Dan kunnen we dat vergelijken.

Edit:
deheij1 in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 8"
Laat maar. Je hebt veel schaduw zeker als ik hiermee vergelijk?
https://pvoutput.org/aggr...sp?id=59615&sid=53046&t=y

[ Voor 15% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-11-2019 18:11 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomastvd
Met mijn verbruik van 4500 nu. Hoeveel Wp zal ik dan op mijn dak leggen? Die beslissing bepaalt veel voor de volgende stappen volgens mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@thomastvd Gewoon vol leggen.
Als je het nu niet doet, ligt het een paar maanden later wel vol (lees: verslaving slaat toe)
Hou nog wat ruimte voor de L/W warmtepomp.

Zelf puzzelen:
sunnydesignweb Kies nieuw project, vul lokatie gegevens in en ga naar de configuratie van de pv installatie.

[ Voor 77% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-11-2019 20:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Mijn tip: Oost-west voor gelijkmatige opbrengst over de dag.
Bij oost-west haal je ongeveer 85% van het aantal wp in kwh per jaar.
Dus 4500/0,85=5300 wp leggen.
Met de huidige panelen van ca. 330 wp zijn dat er dus 16.
Bij oost-west onder kleine hoek is een omvormer op ongeveer 70% van het aantal wp optimaal.
Dus 5300*0,70 = 3710 W.

Dan zou een 1-fase omvormer van 3600W dus kunnen.
Deze willen graag een voltage rond de 360 volt, maar meer of minder kan ook.
8 panelen per richting is 8x32=256 volt. iets aan de lage kant, maar gaat prima.

Als je een 3-fase aansluiting hebt, wordt het iets lastiger. 3-fase omvormers willen namelijk graag 720 volt hebben en dan is 256 volt wel erg veel afwijking.
Dan kun je kijken naar meer panelen (dak genoeg) of een systeem met micro-omvormers.
Of de minder optimale situatie voor lief nemen en goedkoop werken met standaard onderdelen.

Maar met zo'n dak zou ik zelf veel meer panelen neerleggen en met die opbrengst het gasverbruik verminderen en elektrisch gaan rijden. (32-40 panelen op een 8 of 10kw 3-fase omvormer)

Voor de ligging: Het systeem hierboven op de foto is oost-west op 13* helling. Heb ik zelf ook en dan regenen de panelen niet echt goed schoon.
Dus ik zou je adviseren naar een systeem te gaan met een hellingshoek van rond de 20 graden.
Dat kan met die betonvoeten, als het dak zo'n gewicht kan hebben. Maar je kunt ook kijken naar een aluminium frame als gewicht lastig is.

Voor de precieze indeling zijn wat meer maten in de tekening handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomastvd
KifArU schreef op woensdag 13 november 2019 @ 20:33:
Mijn tip: Oost-west voor gelijkmatige opbrengst over de dag.
Bij oost-west haal je ongeveer 85% van het aantal wp in kwh per jaar.
Dus 4500/0,85=5300 wp leggen.
Met de huidige panelen van ca. 330 wp zijn dat er dus 16.
Bij oost-west onder kleine hoek is een omvormer op ongeveer 70% van het aantal wp optimaal.
Dus 5300*0,70 = 3710 W.

Dan zou een 1-fase omvormer van 3600W dus kunnen.
Deze willen graag een voltage rond de 360 volt, maar meer of minder kan ook.
8 panelen per richting is 8x32=256 volt. iets aan de lage kant, maar gaat prima.

Als je een 3-fase aansluiting hebt, wordt het iets lastiger. 3-fase omvormers willen namelijk graag 720 volt hebben en dan is 256 volt wel erg veel afwijking.
Dan kun je kijken naar meer panelen (dak genoeg) of een systeem met micro-omvormers.
Of de minder optimale situatie voor lief nemen en goedkoop werken met standaard onderdelen.

Maar met zo'n dak zou ik zelf veel meer panelen neerleggen en met die opbrengst het gasverbruik verminderen en elektrisch gaan rijden. (32-40 panelen op een 8 of 10kw 3-fase omvormer)

Voor de ligging: Het systeem hierboven op de foto is oost-west op 13* helling. Heb ik zelf ook en dan regenen de panelen niet echt goed schoon.
Dus ik zou je adviseren naar een systeem te gaan met een hellingshoek van rond de 20 graden.
Dat kan met die betonvoeten, als het dak zo'n gewicht kan hebben. Maar je kunt ook kijken naar een aluminium frame als gewicht lastig is.

Voor de precieze indeling zijn wat meer maten in de tekening handig.
Bedankt voor je uitleg! Ik zal morgen even de exacte maten in de tekening zetten!

• deheij1
Dat zijn maar 3 panelen. Ik heb er 9 vol op zuid op het hoogste punt van dak. ;)
AUijtdehaag schreef op woensdag 13 november 2019 @ 17:56:
Kijk ook eens naar betonvoeten. https://www.sun-solar.nl/...en-hellingshoek-sunsolar/

Maak een exacte meting op je dak, om te kijken hoe het uit komt.
Misschien vallen dan de panelen gewoon over (sommige) pijpjes heen.

Je kan ze ook zelf maken eventueel.
Pakhaas in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 8"

[...]

Log je naar pvoutput? Dan kunnen we dat vergelijken.

Edit:
deheij1 in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 8"
Laat maar. Je hebt veel schaduw zeker als ik hiermee vergelijk?
https://pvoutput.org/aggr...sp?id=59615&sid=53046&t=y

• AUijtdehaag
  • Niet online
deheij1 schreef op donderdag 14 november 2019 @ 06:22:
Dat zijn maar 3 panelen. Ik heb er 9 vol op zuid op het hoogste punt van dak. ;)

[...]
Dan begreep ik het niet. Ik dacht dat je de opwek had met alle 11 panelen. ;)
745 Wh/Wp opwek op jaarbasis, hoort bij een oost/west, niet bij een zuid opstelling

code:
1
2
3
4
Totaal opgewekt: 2460 kwh.

Zonnepanelen totaal WP = 3300 WP (11x 300 WP)

[ Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-11-2019 07:20 ]

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Je hebt 11x15m -> gebruik 10x14m voor ~2x1m panelen -> 5 achter elkaar in landscape, 14 rijen. O-W.
Laat de lichtkoepels vrij, kort de pijpjes in waar mogelijk, en je houdt je legplan over.
Vermeidt de schaduw van de schoorsteen in de strings en gebruik daar micro's.
Wel goed nameten en met de exacte maten controleren of je genoeg loopruimte overhoudt.
Laat maar weten hoeveel panelen er dan op Oost en op West passen. Graag foto's van je dak.

Dan kan het gas de deur uit en heb je nog wat over voor de auto.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• deheij1
Hoe kan ik die data vergelijken met pv output?
AUijtdehaag schreef op donderdag 14 november 2019 @ 07:18:
[...]

Dan begreep ik het niet. Ik dacht dat je de opwek had met alle 11 panelen. ;)
745 Wh/Wp opwek op jaarbasis, hoort bij een oost/west, niet bij een zuid opstelling

code:
1
2
3
4
Totaal opgewekt: 2460 kwh.

Zonnepanelen totaal WP = 3300 WP (11x 300 WP)

• AUijtdehaag
  • Niet online
@deheij1
Misschien weet @Zuluman of @Leon T wel hoe je de data van enphase naar PVoutput krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leon T
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Leon T

Ni!

Deze instructie volgen. Appeltje eitje!
https://pvoutput.org/help.html#autoupload-enphase

Edit:

- geen omvormer in huis.
- per paneel monitoren

Voor mij was de belangrijkste reden dat je op (in ieder geval de Enphase) micro-omvormers 20 jaar garantie krijgt t.o.v. iets van 5 jaar op normale omvormers.
Daarnaast heb ik op basis van internet-discussies begrepen dat je er als stelregel van uit moet gaan dat in de levensduur van je zonnepanelen je 1x een normale omvormer moet vervangen.

Voor mij was de "plaatsen en niet meer naar omkijken"-factor in combinatie met de dan redelijk overeenkomende prijzen de doorslag voor Enphase.

[ Voor 85% gewijzigd door Leon T op 15-11-2019 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deheij1
waar kan ik de the PVOutput Authorize link vinden?
Leon T schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 19:17:
Deze instructie volgen. Appeltje eitje!
https://pvoutput.org/help.html#autoupload-enphase

Edit:

[...]

Voor mij was de belangrijkste reden dat je op (in ieder geval de Enphase) micro-omvormers 20 jaar garantie krijgt t.o.v. iets van 5 jaar op normale omvormers.
Daarnaast heb ik op basis van internet-discussies begrepen dat je er als stelregel van uit moet gaan dat in de levensduur van je zonnepanelen je 1x een normale omvormer moet vervangen.

Voor mij was de "plaatsen en niet meer naar omkijken"-factor in combinatie met de dan redelijk overeenkomende prijzen de doorslag voor Enphase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@thomastvd Ik krijg het idee dat je topic een beetje gekaapt is, maar ik wacht op jouw vervolg...
Zie mijn reactie hier boven...

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomastvd
onetime schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 00:09:
@thomastvd Ik krijg het idee dat je topic een beetje gekaapt is, maar ik wacht op jouw vervolg...
Haha geen probleem. Ik ben zelf nog niet met een update gekomen. Druk met werk dus nog niet gemeten. Maar ik kom er op terug!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Belangrijkste vraag:
Is je dak klaar?
Ik lees het niet terug in je bericht, maar ik neem aan dat je max. isolatie hebt aangebracht op het dak (12cm?), dat er een nieuwe daklaag is aangebracht en dat alle trim/dakranden zijn vervangen?

Zo niet, bedenk dan dit:
Je gaat meestal uit van 20 jaar zonnepanelen, je dak moet dat aankunnen.
Duurzaamheid begint met verbruik verminderen.
Als je dak nu lek gaat moet alles eraf en er weer op, dat is dagen werk.
Pijpjes van 30cm hoog, worden 18cm hoog met 12cm isolatie of kunnen makkelijk verwijderd worden.
Je huidige daklaag is ideaal als onderlaag, dus isolatie erop en nieuwe daklaag daarop.
De primaire functie van je dak is je huis laten werken als huis, daarop bezuinigen is zelden verstandig.
Maximaal.
De nieuwe terugleverregels worden op een paar momenten gunstiger als je maximaal legt:
- Als de opwek krap is (begin/einde dag, herst/winter), is elke kWh extra meteen volle mep besparen. (Itt nu, waarbij dat wegstreept)
- Overproductie wordt nu 'slecht' betaald, dadelijk mogelijk beter.
- Je mag dadelijk minder salderen, zoals de regels nu liggen als percentage v.d. opwek die is teruggeleverd, als je dus al flink terugleverd op het totaal dan verandert er pas iets als het stuk dat je niet mag salderen hoger is als je overproductie.
Begin eerst met de maten van de panelen, ze zijn er van 1.6x1m & 2x1m.
Zodra je legplan of legplannen klaar zijn is het inkleuren.

Omvormers zijn het laatste stapje, daarbij kun je ook nog mixen. Maar dat volgt uit je legplan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thomastvd
onetime schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 00:09:
Nou ik ben vanochtend even gaan meten. 15*11 is de exacte maat van het dak maar er zit rondom een dakrand waar ik natuurlijk een beetje moet wegblijven. Vanochtend viel de schaduw me nog vies tegen. Uiteraard lange schaduwen van de pijpjes maar die zal ik inkorten dus daar zit het probleem niet. Er staat een boom in de buurt die nu een aardige schaduw maakt:
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/crvjqn68w.png

De betreffende boom (van google streetview):

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/b43im3bg.png

En hier nog wat foto's van het dak:

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/fnwiz35ecsv7.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/4qbxxs.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/zcuh2vvw5r.jpg

En om het idee van de schaduw een beetje te krijgen 09:15 vanochtend:

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/g81p9dip.jpg

Een zuid opstelling leek mij makkelijker te leggen. Dan leg ik linksboven 3 rijen van 8 panelen. Maar door de schaduw die ik vanochtend zag zou dat zo worden:

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/1idcyj2.png

Maar Oost west is na het lezen van jullie reacties waarschijnlijk beter. Zoiets?:

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/0e9thweupb2c.png

Uiteraard 2 om 2 dus 2 rijen op oost en 2 op west. Ik hoor graag jullie ideeën.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FD2

FD2

thomastvd schreef op woensdag 20 november 2019 @ 11:03:
[...]

Nou ik ben vanochtend even gaan meten. 15*11 is de exacte maat van het dak maar ....
In de onderste tekening maak je een tekenfout Thomas, of een ontwerpfout.
In Oost-West opstellingen maak je 'dakjes'. De dakjes die jij tekent zijn veel te smal, of je hebt domweg stukjes van de zuidopstelling gecopieerd.

Dit is een Oost-West opstelling met FlatFix-Fusion.
Heel compact, en weinig loopruimte tussen de dakjes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/kq86pAcpESd3Z2HmifAW31TS/full.jpg

Jij hebt de mazzel dat je een overvloed aan 'geschikt dak' hebt. Je kan nog veel meer panelen kwijt, maar daar zal het budget wel niet toereikend voor zijn.

En staar je niet blind op de productie in de tweede helft van november. Wat je binnenhaalt is meegenomen, en je produceert tussen 9:00 en 15:00. 6 uurtjes maar !

Produktie op 20-nov.

Succes !

[ Voor 6% gewijzigd door FD2 op 05-12-2019 22:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thomastvd
FD2 schreef op woensdag 20 november 2019 @ 19:50:
[...]

In de onderste tekening maak je een tekenfout Thomas, of een ontwerpfout.
In Oost-West opstellingen maak je 'dakjes'. De dakjes die jij tekent zijn veel te smal, of je hebt domweg stukjes van de zuidopstelling gecopieerd.

Dit is een Oost-West opstelling met FlatFix-Fusion.
Heel compact, en weinig loopruimte tussen de dakjes.

[Afbeelding: Dakjes en de tussenruimte]

Jij hebt de mazzel dat je een overvloed aan 'geschikt dak' hebt. Je kan nog veel meer panelen kwijt, maar daar zal het budget wel niet toereikend voor zijn.

En staar je niet blind op de productie in de tweede helft van november. Wat je binnenhaalt is meegenomen, en je produceert tussen 9:00 en 15:00. 6 uurtjes maar !

[Afbeelding: Produktie op 20-nov.]

Succes !
Ja klopt dat zag ik later dat het dan met dakjes werkt. Onderstaande is met de "dakjes"

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/rne9ykgvjyhet.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FD2

FD2

Ok, nu liggen er al 32 panelen.
Ik zie nog wel ruimte voor nog eens 20 panelen.
In deze aantallen word het gewicht van betonvoeten een serieuze belasting; ik zou bij FlatFix blijven.
En denk ook eens aan meerdere systemen op 1 dak, zodat niet alles uitvalt wanneer er ergens iets fout zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomastvd
FD2 schreef op woensdag 20 november 2019 @ 21:32:
Ok, nu liggen er al 32 panelen.
Ik zie nog wel ruimte voor nog eens 20 panelen.
In deze aantallen word het gewicht van betonvoeten een serieuze belasting; ik zou bij FlatFix blijven.
En denk ook eens aan meerdere systemen op 1 dak, zodat niet alles uitvalt wanneer er ergens iets fout zit.
Dat is deels een keuze door budget maar met dit aantal kom ik ook al aan ruim 2x m'n verbruik. En dat lijkt me ook voldoende voor de toekomst toch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FD2

FD2

Stel, je kan nu het hele dak vol leggen met 60 goedkope 330 Wp panelen.
Die leveren (per jaar) ongeveer (330 * 60) * 0,80 = 15.840 KWh op.
Van die opbrengst gebruik je ongeveer 2.500 KWh zelf.
De rest, 13.340 KWh, kan je voorlopig nog salderen, en moet je later verkopen.

Ik weet niet wat nu jouw verwarmingskosten zijn, maar als die laag zijn dan zou ik nu nog niet gaan stoeien met een warmtepomp. Je hebt dan stroom zat om met IR-verwarmingen te gaan werken.
Later, als het salderen bijna verleden tijd is, dan overschakelen op een warmtepomp.

voorbeeldje:
https://solargarant.nl/zo...ch-330-wp-half-cell-mono/

Edit :
Ik heb even wat boodschappen bij elkaar geklikt.
Als je het zelf doet kan je 60 panelen met FlatFix op het dak leggen met 2 omvormers voor € 13.000,=
Veel leuker kunnen we het niet maken ! 8)

[ Voor 13% gewijzigd door FD2 op 20-11-2019 23:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thomastvd
FD2 schreef op woensdag 20 november 2019 @ 22:07:
Stel, je kan nu het hele dak vol leggen met 60 goedkope 330 Wp panelen.
Die leveren (per jaar) ongeveer (330 * 60) * 0,80 = 15.840 KWh op.
Van die opbrengst gebruik je ongeveer 2.500 KWh zelf.
De rest, 13.340 KWh, kan je voorlopig nog salderen, en moet je later verkopen.

Ik weet niet wat nu jouw verwarmingskosten zijn, maar als die laag zijn dan zou ik nu nog niet gaan stoeien met een warmtepomp. Je hebt dan stroom zat om met IR-verwarmingen te gaan werken.
Later, als het salderen bijna verleden tijd is, dan overschakelen op een warmtepomp.

voorbeeldje:
https://solargarant.nl/zo...ch-330-wp-half-cell-mono/

Edit :
Ik heb even wat boodschappen bij elkaar geklikt.
Als je het zelf doet kan je 60 panelen met FlatFix op het dak leggen met 2 omvormers voor € 13.000,=
Veel leuker kunnen we het niet maken ! 8)
13K is met iets te gortig. Stel ik doe er 32 van 310-330 wp met een Oost West opstelling. Met wat voor omvormer kan ik dan werken? Maak ik dan 2 strings? (1 Oost 1 West)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FD2

FD2

In omvormers heb ik mij niet echt verdiept, maar er dolen hier een paar specialisten rond die je dat prima kunnen vertellen.

Het zal vermoedelijk uitdraaien op een 3-fase 9 KW omvormer.
Let er wel op dat beide strings even zwaar belast mogen worden. Ik heb begrepen dat er ook a-symetrische omvormers in de markt zijn.
Ik zal eens zoeken, en je hoort het wel als ik iets te melden heb.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KifArU
  • Niet online
thomastvd schreef op donderdag 21 november 2019 @ 19:36:
[...]

13K is met iets te gortig. Stel ik doe er 32 van 310-330 wp met een Oost West opstelling. Met wat voor omvormer kan ik dan werken? Maak ik dan 2 strings? (1 Oost 1 West)
Met flatfix oost-west (op 13 graden dus) kun je ca. 70% van het aantal WP aanhouden.
Makkelijke vuistregel: Reken gewoon met de NOCT-waarde.
Dan ben je op de allermooiste dagen een beetje aan het aftoppen, maar dat verlies is een paar euro per jaar. Minder dan het verschil in aanschaf met een duurdere omvormer over de hele levensduur.

Meeste 330wp panelen hebben een maximale opbrengst bij NOCT van ongeveer 245wp. Makkelijk rekenen: 250 wp per paneel. Dus 32 panelen past perfect op een 8kw omvormer.
Ga je een stapje groter naar een 10kw omvormer (max. op 3x16A groep), dan kun je dus 40 panelen kwijt.
Dan heb je per richting 20 panelen * 35 volt (bij NOCT) = 700 volt, redelijk optimaal voor de meeste omvormers. En max. 20 * 47 volt (Voc bij STC) is nog onder de 1000 volt die meestal als maximum wordt aangehouden.

Lijkt mij een mooi afgestemd systeem! ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thomastvd
KifArU schreef op donderdag 5 december 2019 @ 21:23:
[...]

Met flatfix oost-west (op 13 graden dus) kun je ca. 70% van het aantal WP aanhouden.
Makkelijke vuistregel: Reken gewoon met de NOCT-waarde.
Dan ben je op de allermooiste dagen een beetje aan het aftoppen, maar dat verlies is een paar euro per jaar. Minder dan het verschil in aanschaf met een duurdere omvormer over de hele levensduur.

Meeste 330wp panelen hebben een maximale opbrengst bij NOCT van ongeveer 245wp. Makkelijk rekenen: 250 wp per paneel. Dus 32 panelen past perfect op een 8kw omvormer.
Ga je een stapje groter naar een 10kw omvormer (max. op 3x16A groep), dan kun je dus 40 panelen kwijt.
Dan heb je per richting 20 panelen * 35 volt (bij NOCT) = 700 volt, redelijk optimaal voor de meeste omvormers. En max. 20 * 47 volt (Voc bij STC) is nog onder de 1000 volt die meestal als maximum wordt aangehouden.

Lijkt mij een mooi afgestemd systeem! ;)
Bedankt voor je reactie! Ik ben hierop uitgekomen :

28x 325wp (14oost 14west)
8000 growatt

Komt dat ook een beetje in de buurt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KifArU
  • Niet online
thomastvd schreef op donderdag 5 december 2019 @ 21:32:
[...]

Bedankt voor je reactie! Ik ben hierop uitgekomen :

28x 325wp (14oost 14west)
8000 growatt

Komt dat ook een beetje in de buurt?
28 x 325wp x 75% = 6825. Dus 7kw omvormer is dan al voldoende.
Hier ligt 28x 285 = 8000WP op een 7kW omvormer en de allerhoogste piek die ik ooit heb gezien, was 6600W (paar seconden). Maar normaal gesproken piekt dit systeem op de topdagen rond de 5600W. Dus ruimte genoeg. Als ik plek had, gingen er nog een paar panelen bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomastvd
KifArU schreef op donderdag 5 december 2019 @ 21:39:
[...]

28 x 325wp x 75% = 6825. Dus 7kw omvormer is dan al voldoende.
Hier ligt 28x 285 = 8000WP op een 7kW omvormer en de allerhoogste piek die ik ooit heb gezien, was 6600W (paar seconden). Maar normaal gesproken piekt dit systeem op de topdagen rond de 5600W. Dus ruimte genoeg. Als ik plek had, gingen er nog een paar panelen bij.
Dit zei ik ook tegen leverancier maar die gaf aan dat het voor de garantie (?) beter was om voor 8kw omvormer te gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KifArU
  • Niet online
thomastvd schreef op donderdag 5 december 2019 @ 21:41:
[...]

Dit zei ik ook tegen leverancier maar die gaf aan dat het voor de garantie (?) beter was om voor 8kw omvormer te gaan.
Op de 7K wordt max. 8400wp aangeraden door de fabrikant. (gebaseerd op zuid-ligging)
En dat volgt hij waarschijnlijk blind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thomastvd
KifArU schreef op donderdag 5 december 2019 @ 21:45:
[...]

Op de 7K wordt max. 8400wp aangeraden door de fabrikant. (gebaseerd op zuid-ligging)
En dat volgt hij waarschijnlijk blind.
Ok duidelijk. Maar is er nog een nadeel aan de 8000 variant? Behalve de prijs dan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chielos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-10 12:21

Chielos

Inno Mini Cooper

Nee. Ze hebben dezelfde opstart wattage. Dus zal net zo snel opstarten. Ik heb zelf 8000 wp OW op een 5000 omvormer.
Ja ik top af, flink ook. Maar een 6000 zou het bij mij al fixen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomastvd
Volgende week zaterdag gaat alles het dak op. Ik zal een paar foto's plaatsen! Bedankt iedereen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KifArU
  • Niet online
thomastvd schreef op donderdag 5 december 2019 @ 23:04:
Volgende week zaterdag gaat alles het dak op. Ik zal een paar foto's plaatsen! Bedankt iedereen!
Goed opletten hoe ze het doen. Dan kun je zelf de uitbreiding plaatsen ;)
Pagina: 1