Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 74 ... 101 Laatste
Acties:
  • 635.964 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
jogaa schreef op maandag 18 november 2019 @ 10:29:
Heb even geleden de omnik 1500 omvormer vervangen voor mijn 5x Trina solar 275wp panelen met een SMA 3.6-AV1 variant. Dit ter voorbereiding op het uitbreiden van zonnepanelen op mijn garage dak, zodat ik deze op een andere mppt kan aansluiten.
Nu deze een tijd is aangesloten heb ik de indruk dat de omvormer nogal moeite heeft met het lage vermogen wat de panelen leveren begin/eind van de dag. Bijvoorbeeld vandaag begint de dag erg bewolkt en heeft de omvormer nog 0 watt geleverd. In de SMA-webomgeving zie ik onderstaande statistieken. Voltage is ruim boven 130v wat de startspanning zou moeten zijn. Iemand tips? Of is dit het gevolg van oversizing van de omvormer. Zou het veel schelen (qua opstart) om er op het platte dak nog 1 paneel bij te leggen? Plan is eigenlijk om deze 5 panelen uit nieuwbouw van de hand te doen en ook bovenop het platte dag een nieuw vol systeem te leggen.

Aardlekstroom 0,980 A
Isolatieweerstand 3.000,00 kOhm
DC-metingen
Vermogen [A] 0 W
Vermogen [B] 0 W
Spanning [A] 0,00 V
Spanning [B] 171,02 V
Stroom [A] 0,000 A
Stroom [B] 0,000 A
Om te beginnen: klopt die lekstroom echt? Bijna 1A? Of heb je ergens een comma fout?

Zo een kleine omnik heeft een laag bereik, begint vanaf een lage spanning, met zijn mppt.
Het zou best kunnen dat je voor de SMA onder het MPPT bereik zit, zoek je dat zelf even op?
Die 170V zit in de buurt van de verwachtte Voc. De Vmp is dus +/- 150V, maar is met weinig licht nog lager.

Startspanning, de omvormer wordt wakker =/= werkspanning ~ opbrengst (begin)

edit: @JustinoFTW Qua vermogen zou ik dan aan een 3,5-4,2kVA omvormer denken.
Maar wat is de orientatie van het schuine dak? En zou je de panelen op het platte dak -exact- het zelfde gericht krijgen?
Zo nee, dan 2,5-3,7kVA omvormer voor die 10 panelen, (passen er niet meer?) en voor de 2e ronde een eigen oplossing.
4 of 5 panelen is een te korte string voor een omvormer in die vermogens klasse. En ze kunnen niet in de zelfde string als die 10 andere omdat ze niet gelijk georienteerd zijn, en je dan meestal over de Vmax van de omvormer gaat.

[ Voor 14% gewijzigd door onetime op 18-11-2019 12:19 ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JustinoFTW
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10-10 09:32
onetime schreef op maandag 18 november 2019 @ 12:09:
[...]

edit: @JustinoFTW Qua vermogen zou ik dan aan een 3,5-4,2kVA omvormer denken.
Maar wat is de orientatie van het schuine dak? En zou je de panelen op het platte dak -exact- het zelfde gericht krijgen?
Zo nee, dan 2,5-3,7kVA omvormer voor die 10 panelen, (passen er niet meer?) en voor de 2e ronde een eigen oplossing.
4 of 5 panelen is een te korte string voor een omvormer in die vermogens klasse. En ze kunnen niet in de zelfde string als die 10 andere omdat ze niet gelijk georienteerd zijn, en je dan meestal over de Vmax van de omvormer gaat.
Dank voor de info. Dus voor nu gewoon richten op die 10 panelen.
De panelen liggen op het westen en vangen, in principe, na een uur of 13:00 volle zon tot het einde van de dag.
De 5 panelen op het platte dak staan naar het zuiden toe, even als aanvulling

@onetime ik zie verder in je handtekening dat je het netjes bij kan houden via een webpaneel. Is dit iets wat je bijvoorbeeld met een Growatt of SolarEdge omvormer kan doen?

[ Voor 8% gewijzigd door JustinoFTW op 18-11-2019 12:28 ]

5120Wp Oost/West - PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr3MrsSmith
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 03-10 16:55
Ik zit hier even met een vraagstuk waar ik niet uitkom.

Ik ga voor een vriend van mij een PV installatie aanleggen
Nu wil ik gaan voor een Sunny Boy 6.0

Nu begrijp ik dat je 25A mag invoeden op een 1 fase installatie met 40A hoofdzekering.
De SB 6.0 kan het volgende produceren 6kw AC @ 230V = 26.1 Ampere
Normaal zou ik zeggen omdat de spanning altijd gebumpt wordt naar 240 of 242 dat je net onder de 25A blijft.

Gaat dit dan goed ?
En installeer ik dan een C-kar 25A ALA of 32A ALA (natuurlijk met 30mA foutstroom)
Infeite duurt het lang voordat de 25A eruit zou moeten gaan.

Wat denken jullie ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 14-10 03:19
onetime schreef op maandag 18 november 2019 @ 12:09:
[...]

Om te beginnen: klopt die lekstroom echt? Bijna 1A? Of heb je ergens een comma fout?

Zo een kleine omnik heeft een laag bereik, begint vanaf een lage spanning, met zijn mppt.
Het zou best kunnen dat je voor de SMA onder het MPPT bereik zit, zoek je dat zelf even op?
Die 170V zit in de buurt van de verwachtte Voc. De Vmp is dus +/- 150V, maar is met weinig licht nog lager.

Startspanning, de omvormer wordt wakker =/= werkspanning ~ opbrengst (begin)
Ja het is gewoon copy/paste uit de SMA-webomgeving. De panelen liggen niet geaard, alleen rood/zwart DC kabels. Ik weet niet wat deze aardlekstroom dan inhoudt. De omvormer is uiteraard wel op de aarding aangesloten.
Vraag me af of het heel veel gaat uitmaken om er een paneel bij ga leggen. Die zal er hooguit 1 jaar bijliggen omdat ik de hele set wil aanpassen. De SMA heb ik al vervangen omdat ik naast een evt nieuwe set op het dak later, nu al een set op garage kan aanleggen die dan op een 2e MPPT zit. Geldt de startspanning per mppt trouwens? Zoniet ,dan is het waarschijnlijk al verbeterd als ik op de 2e mppt een grotere set aanknoop (8x 405wp 2m panelen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Mr3MrsSmith schreef op maandag 18 november 2019 @ 12:43:

Nu begrijp ik dat je 25A mag invoeden op een 1 fase installatie met 40A hoofdzekering.
Normaal zou ik zeggen omdat de spanning altijd gebumpt wordt naar 240 of 242 dat je net onder de 25A blijft.

Gaat dit dan goed ?
En installeer ik dan een C-kar 25A ALA of 32A ALA (natuurlijk met 30mA foutstroom)

Wat denken jullie ?
Goed begrepen dat bij veel teruglevering de spanning omhoog gaat. En de stroom naar verhuoding omlaag.
Zolang je teruglevering zeker onder de grens van je hoofdzekering blijft kan het geen kwaad.
De netbeheerder wil bij een 1fase aansluiting liever minder dan 5kVA teruggeleverd zien.
Kijk hier: Eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen (autonomie?) eens of je ze kunt helpen...
Bij een 3fase aansluiting is ook volgens Liander de grens voor totale teruglevering de hoofdzekering.

Uit de tijd van de smeltzekeringen komt de factor 1,6. Is een aardige richtlijn voor selectiviteit, maar geen garantie. Zeker als je een automaat als hoofdzekering hebt zou ik het gewoon doen.

ik zou gewoon een B25 alamat nemen. Wel minstens 4mm2.!!! 20A kan nog net op 2,5, maar vanaf een 2kVA omvormer is 4mm2 al een aanrader, als je het meteen bij aanleg doet.
Er zijn genoeg voorbeelden van 4-4,5kVA op een B16 wat goed gaat.

@JustinoFTW Logging gaat anders per omvormer, ik heb die FP4ALL logging naar web en USB-stick gedaan. SolarEdge heeft iets van een webportaal, Growatt weet ik niet zoek even het logging topic op, bijvoorbeeld via topicstart
jogaa schreef op maandag 18 november 2019 @ 13:27:
[...] Ja het is gewoon copy/paste uit de SMA-webomgeving. De panelen liggen niet geaard, alleen rood/zwart DC kabels. Ik weet niet wat deze aardlekstroom dan inhoudt. De omvormer is uiteraard wel op de aarding aangesloten.
Vraag me af of het heel veel gaat uitmaken om er een paneel bij ga leggen. Die zal er hooguit 1 jaar bijliggen omdat ik de hele set wil aanpassen. De SMA heb ik al vervangen omdat ik naast een evt nieuwe set op het dak later, nu al een set op garage kan aanleggen die dan op een 2e MPPT zit. Geldt de startspanning per mppt trouwens? Zoniet ,dan is het waarschijnlijk al verbeterd als ik op de 2e mppt een grotere set aanknoop (8x 405wp 2m panelen).
Zit je omvormer op een aardlekschakelaar of alamat? Anders moet er echt eens iemand naar kijken.
1A lekstroom is echt teveel. Hopen dat de m van mili is weggevallen...

De startspannig is niet echt interessant, het gaat om het MPPT-bereik...

[ Voor 27% gewijzigd door onetime op 18-11-2019 15:46 ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tejoh
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 02-08 22:49
ApC_IcE schreef op maandag 18 november 2019 @ 10:23:
[...]

Leg eens uit wat je precies nodig hebt,
Hoe je situatie is,
Wat voor lijstje met bedragen heb je zelf gevonden.

Dat ze met hun eigen materiaal willen werken lijkt me logisch, daar hebben ze ervaring mee en ze geven installatiewerk garantie.
Ze hebben ook een naam hoog te houden.
Wilt overigens niet zeggen dat jouw keuze verkeerd is hoor. Maar wellicht hebben ze contracten of kopen ze bulk in.

Vertel eens wat er precies in de offertes staat. Dan kunnen we er een oordeel over geven.
Wat ik denk dat ik nodig heb:
  • Degelijke zonnepanelen (zwart, x10 of x12 (hier twijfel ik nog over) land van herkomst maakt me niet zoveel uit) met ongeveer 3300 WP totale opbrengst
  • SolarEdge HDWave SE3000H + monitoring
  • SolarEdge P370 optimizers (x10 of x12)
  • + montagemateriaal + installatie.
Hoe je situatie is,
Ik woon in een nieuwbouwhuis uit 2016, Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/557c4R0Cw5YGayXBvrpscFxJ/thumb.png ligging is ongeveer WZW, zoals te zien op de foto. De zon op het dak gaat in de zomer weg zodra de zon achter de huizen van de overburen verdwijnt.
Afmeting van het dak is ongeveer 5,7 meter breed en een metertje of 6 in de lengte, de hoek van het dak is bijna exact 45 graden (uitgerekend). Er loopt een loze leiding van de meterkast naar zolder en er is ruimte voor een omvormer. Er staat wel een pijpje op het dak op een ongunstige plek, maar dat is het wel qua schaduw. Ik kom qua aanbod bijna altijd uit op SolarEdge + optimizers.
Ons verbruik ligt rond de 3100p/j, omdat we stadsverwarming hebben.

Ik heb bij 4 bedrijven verschillende offertes aangevraagd.
Bedrijf 1 (Awizon)
Aanbieding 1
10 panelen (Q-Cells Q.Peak DUO-BLK-G6) met 335WP met 2x een Tigo TS4-R-0 Optimalisatie 375W en Growatt 3000MTL-S incl. monitoring en incl. installatie: €4359,88 incl. BTW (1,30p/WP)
Aanbieding 2
10 panelen (Q-Cells Q.Peak DUO-BLK-G6) met 335WP incl. installatie en SolarEdge+optimizers: €5029,71 inc. BTW (€1,50p/WP)
Bedrijf via internet gevonden, heeft een breed scala aan keurmerken e.d.

Bedrijf 2 (Greenguys)
10 panelen (Q-Cells Q.Peak DUO-BLK-G6) met 320WP incl. installatie en SolarEdge+optimizers: €4931,52 incl. BTW (€1,54p/WP)
Namen contact op na het maken doen van een aanvraag via een website om opbrengst te berekenen (paar weken terug, toen ik nog niet wist wat ik wilde).

Bedrijf 3 (Zonneplan)
Aanbieding 1
12 panelen (Trina Solar of DMEGC) met 320WP incl. installatie en SolarEdge+optimizers: €5497,49 incl. BTW (€1,43p/WP)
Aanbieding 2
10 panelen (Trina Solar of DMEGC) met 320WP incl. installatie en SolarEdge+optimizers: €4853,00 incl. BTW (€1,52p/WP)
Buren hebben hier goede ervaringen mee, maar ik vind ze nogal duur.

Bedrijf 4 (Solar-outlet)
10 panelen (Q cells Q-Cells Q-Peak Duo Mono PERC All Black) met 335WP incl. installatie en SolarEdge+optimizers: €4374,90 incl. BTW (€1,31p/WP)
Gewoon op internet gevonden en zelfde dingen aangeklikt als op de offertes (er vanuit gaande dat ik dit nodig heb).

Vertel eens wat er precies in de offertes staat. Dan kunnen we er een oordeel over geven.
Dit dus. Zonneplan wilde mij per se een 10-jaren plan aansmeren met service, maar mijn zonnepanelen zijn via mijn woonverzekering verzekerd, dus hier zit ik niet echt over in. Maar die prijs konden ze niet lager maken.

Nu is mijn vraag of de SolarEdge+optimizers nodig is en of iemand nog tips over heeft. Ik heb het gevoel een beetje op een muur te stuiten bij het aanvragen van goedkopere offertes. Er is één lokale aanbieder langs geweest, maar die kwam met 10x300WP panelen op de proppen met een totale prijs van bijna €6000,-. :/ Nu had die ook tot eind december allerlei aanvragen nog staan, dus die stond niet te springen om extra werk dit jaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@Tejoh
15 panelen op west (net als de buren O-) )
En dan op oost nog wat panelen.
3-fase omvormer met shade-fix
@Possible ?

[ Voor 96% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-11-2019 19:05 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 23:09
Tejoh schreef op maandag 18 november 2019 @ 18:18:
[...]

Wat ik denk dat ik nodig heb:
  • Degelijke zonnepanelen (zwart, x10 of x12 (hier twijfel ik nog over) land van herkomst maakt me niet zoveel uit) met ongeveer 3300 WP totale opbrengst
  • SolarEdge HDWave SE3000H + monitoring
  • SolarEdge P370 optimizers (x10 of x12)
  • + montagemateriaal + installatie.
Hoe je situatie is,
Ik woon in een nieuwbouwhuis uit 2016, [Afbeelding] ligging is ongeveer WZW, zoals te zien op de foto. De zon op het dak gaat in de zomer weg zodra de zon achter de huizen van de overburen verdwijnt.
Afmeting van het dak is ongeveer 5,7 meter breed en een metertje of 6 in de lengte, de hoek van het dak is bijna exact 45 graden (uitgerekend). Er loopt een loze leiding van de meterkast naar zolder en er is ruimte voor een omvormer. Er staat wel een pijpje op het dak op een ongunstige plek, maar dat is het wel qua schaduw. Ik kom qua aanbod bijna altijd uit op SolarEdge + optimizers.
Ons verbruik ligt rond de 3100p/j, omdat we stadsverwarming hebben.

Ik heb bij 4 bedrijven verschillende offertes aangevraagd.
Bedrijf 1 (Awizon)
Aanbieding 1
10 panelen (Q-Cells Q.Peak DUO-BLK-G6) met 335WP met 2x een Tigo TS4-R-0 Optimalisatie 375W en Growatt 3000MTL-S incl. monitoring en incl. installatie: €4359,88 incl. BTW (1,30p/WP)
Aanbieding 2
10 panelen (Q-Cells Q.Peak DUO-BLK-G6) met 335WP incl. installatie en SolarEdge+optimizers: €5029,71 inc. BTW (€1,50p/WP)
Bedrijf via internet gevonden, heeft een breed scala aan keurmerken e.d.

Bedrijf 2 (Greenguys)
10 panelen (Q-Cells Q.Peak DUO-BLK-G6) met 320WP incl. installatie en SolarEdge+optimizers: €4931,52 incl. BTW (€1,54p/WP)
Namen contact op na het maken doen van een aanvraag via een website om opbrengst te berekenen (paar weken terug, toen ik nog niet wist wat ik wilde).

Bedrijf 3 (Zonneplan)
Aanbieding 1
12 panelen (Trina Solar of DMEGC) met 320WP incl. installatie en SolarEdge+optimizers: €5497,49 incl. BTW (€1,43p/WP)
Aanbieding 2
10 panelen (Trina Solar of DMEGC) met 320WP incl. installatie en SolarEdge+optimizers: €4853,00 incl. BTW (€1,52p/WP)
Buren hebben hier goede ervaringen mee, maar ik vind ze nogal duur.

Bedrijf 4 (Solar-outlet)
10 panelen (Q cells Q-Cells Q-Peak Duo Mono PERC All Black) met 335WP incl. installatie en SolarEdge+optimizers: €4374,90 incl. BTW (€1,31p/WP)
Gewoon op internet gevonden en zelfde dingen aangeklikt als op de offertes (er vanuit gaande dat ik dit nodig heb).

Dit dus. Zonneplan wilde mij per se een 10-jaren plan aansmeren met service, maar mijn zonnepanelen zijn via mijn woonverzekering verzekerd, dus hier zit ik niet echt over in. Maar die prijs konden ze niet lager maken.

Nu is mijn vraag of de SolarEdge+optimizers nodig is en of iemand nog tips over heeft. Ik heb het gevoel een beetje op een muur te stuiten bij het aanvragen van goedkopere offertes. Er is één lokale aanbieder langs geweest, maar die kwam met 10x300WP panelen op de proppen met een totale prijs van bijna €6000,-. :/ Nu had die ook tot eind december allerlei aanvragen nog staan, dus die stond niet te springen om extra werk dit jaar.
Schaduw heb je niet dus waarom solar edge?
En wat dacht je van twee daken vol, een zogenaamde oost west opstelling waarbij je met een veel kleinere omvormer af kan?
Wat kost aanbieder 4 met gewonne string omvormer, en dan tien panelen links en tien rechts met een 4 kW omvormer?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17-10 14:33
@Tejoh grappig.. ik woon 5 min van je vandaan (zuiderburen)

Solar edge is niet nodig op je dak. Ik heb mijn panelen ook deels zelf gelegd .

Ga eens naar Solar bouwmarkt punt nl om te kijken wat je daar kwijt bent. Zelf zou ik voor de nieuwe 310 longhi panelen gaan . Prima panelen en zien eruit als LG panelen.

En ik zou gewoon beiden kanten vol leggen met een mooie sma tripower zoals @AUijtdehaag al aangaf.

Uiteraard mag je ook wel een keertje kijken hoe het bij mij is :)

[ Voor 21% gewijzigd door Possible op 18-11-2019 19:09 ]

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Possible

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tejoh
AUijtdehaag schreef op maandag 18 november 2019 @ 19:03:
@Tejoh
@Possible ?
Ik denk niet dat mijn budget reikt tot 15 panelen + nog een paar op oost.. :P

Maar als ik dit goed begrijp zou je met een SMA omvormer (+optimizer?) geen last hebben van het pijpje?
reneeke1970 schreef op maandag 18 november 2019 @ 19:03:
[...]

Schaduw heb je niet dus waarom solar edge?
En wat dacht je van twee daken vol, een zogenaamde oost west opstelling waarbij je met een veel kleinere omvormer af kan?
Wat kost aanbieder 4 met gewonne string omvormer, en dan tien panelen links en tien rechts met een 4 kW omvormer?
Er is toch schaduw van dat ene pijpje? Of is dit verwaarloosbaar?

Twee daken vol is ook twee daken vol betalen. Ik ben nu ongeveer 55 euro in de maand kwijt aan energie en die wil ik graag zelf opwekken. Ivm toekomstige salderings- en terugleverregelingen kan het niet echt uit om nog meer op te wekken toch?

En je laatste vraag; geen idee, zo diep zit ik er nog niet echt in. Ik begrijp nu wel ongeveer hoe zonnepanelen werken, maar ben nog best wel een leek. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tejoh
Possible schreef op maandag 18 november 2019 @ 19:06:
@Tejoh grappig.. ik woon 5 min van je vandaan (zuiderburen)

Solar edge is niet nodig op je dak. Ik heb mijn panelen ook deels zelf gelegd .

Ga eens naar Solar bouwmarkt punt nl om te kijken wat je daar kwijt bent. Zelf zou ik voor de nieuwe 310 longhi panelen gaan . Prima panelen en zien eruit als LG panelen.

En ik zou gewoon beiden kanten vol leggen met een mooie sma tripower zoals @AUijtdehaag al aangaf.

Uiteraard mag je ook wel een keertje kijken hoe het bij mij is :)
Ik ga kijken hoe ver ik kom op die website.

En ik kom graag een keer langs, ik stuur je een PB! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Tejoh
Als je die prijzen aan houdt uit je offertes, houd het met 10 panelen al op inderdaad, hahaha.
Dus ff verder zoeken.
Dat pijpje is niet belangrijk idd. Shade-fix is prima.

Wat betaal je aan stadsver(w)arming? Warmtepomp erin en stadsver(w)arming eruit.

@Possible
Datasheet

[ Voor 21% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-11-2019 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tejoh
AUijtdehaag schreef op maandag 18 november 2019 @ 19:03:
@Tejoh
@Possible ?
Hoe weet jij dat onze buren 15 hebben? :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Tejoh schreef op maandag 18 november 2019 @ 19:18:
[...]

Hoe weet jij dat onze buren 15 hebben? :o
Ik keek op funda....met jou info uit het plaatje >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tejoh
AUijtdehaag schreef op maandag 18 november 2019 @ 19:17:
@Tejoh
Als je die prijzen aan houdt uit je offertes, houd het met 10 panelen al op inderdaad, hahaha.
Dus ff verder zoeken.
Dat pijpje is niet belangrijk idd. Shade-fix is prima.

Wat betaal je aan stadsver(w)arming? Warmtepomp erin en stadsver(w)arming eruit.

@Possible
Datasheet
Ongeveer 1100 euro per jaar is de stadsverwarming voor een verbruik van bijna 13000GJ.

[ Voor 3% gewijzigd door Tejoh op 18-11-2019 19:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@Tejoh
Dat kost een warmtepomp ook. (na aftrek subsidie)
Dus knal vol dat dak. ;)

[ Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-11-2019 19:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Possible
@Tejoh

Ik zou inderdaad gewoon je dak vol leggen als het kan. Het scheelt natuurlijk behoorlijk in de installatiekosten als je dit in 1 x goed laat doen.

Het voordeel van Oost/West is dat je verspreiding hebt over de hele dag = dus ideaal als saldering gaat verdwijnen.

Maar goed wat je natuurlijk zelf al aangaf, het moet wel binnen het budget liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-10 20:59

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Tejoh schreef op maandag 18 november 2019 @ 18:18:
[...]
- knip-
Lange post
-knip-
Goede post met een heleboel info.
Erg blij mee. Hier kunnen mensen een voorbeeld aan nemen.
Ik kan niet goed inschatten of de schaduw veel effect heeft, mede door de hoogte van de pijp.
Neem eens een foto rond 1200-1300-1400.
Inschatten of Solar Edge (heb ik al vermeld dat dit een heel mooi product is? O-) ) een goede optie is is daarom lastig te zeggen.
Ik vind het te kort door de bocht om maar te roepen dat het geen probleem is.

10 panelen van 320Wp zullen denk ik voor jullie gebruik net aan zijn en mijn voorkeur op een WZW dak zou dan 12 zijn mocht dit binnen het budget passen.

[ Voor 8% gewijzigd door ApC_IcE op 18-11-2019 20:23 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Catzjes
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18-10 06:34
Ongeveer 1100 euro per jaar is de stadsverwarming voor een verbruik van bijna 13000GJ.
Ergens klopt iets niet in je getallen, ik betaal voor stadsverwarming in Utrecht voor 26GJ ruim €1.200,00 per jaar. Overigens als je fout in de door jou vermelde getallen een factor 1000 is en je €1.100,00 per jaar voor 13GJ betaalt, dan is dat omgerekend 3611 kWh per jaar. Je betaalt dan uitgedrukt in "elektraprijs" het "belachelijk hoge bedrag" van €0,30 per kWh voor de stadsverwarming, ik zou als ik jou was heeeeel snel een warmtepomp kopen. Als je van een "slechte" COP van 3,0 uitgaat bij een warmtepomp dan gebruikt een warmtepomp 1/3 van 3611 kWh is 1203 kWh per jaar, bij een stroomprijs van € 0,20/kWh ben je dan aan stroom € 240,00 per jaar kwijt en heb je de warmtepomp in no-time terugverdiend ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Kennen jullie dit document al? Over de aansluitwaarde van PV omvormers.
https://www.liander.nl/si...chtlijnenzonnepanelen.pdf

@onetime
Kan je deze in TS verwerken. Is wel een richtlijn, dus men hoeft zich er niet aan te houden.

[ Voor 41% gewijzigd door Dre op 18-11-2019 21:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-10 22:04

Pixelmagic

Ubergeek

Even een algemene vraag over een 3 fase omvormer, verdeelt iedere omvormer de load gelijkmatig over de drie fases of zijn er ook omvormers waar je per fase of zo iets kunt regelen of beperken ?

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tejoh
Catzjes schreef op maandag 18 november 2019 @ 21:04:
[...]

Ergens klopt iets niet in je getallen, ik betaal voor stadsverwarming in Utrecht voor 26GJ ruim €1.200,00 per jaar. Overigens als je fout in de door jou vermelde getallen een factor 1000 is en je €1.100,00 per jaar voor 13GJ betaalt, dan is dat omgerekend 3611 kWh per jaar. Je betaalt dan uitgedrukt in "elektraprijs" het "belachelijk hoge bedrag" van €0,30 per kWh voor de stadsverwarming, ik zou als ik jou was heeeeel snel een warmtepomp kopen. Als je van een "slechte" COP van 3,0 uitgaat bij een warmtepomp dan gebruikt een warmtepomp 1/3 van 3611 kWh is 1203 kWh per jaar, bij een stroomprijs van € 0,20/kWh ben je dan aan stroom € 240,00 per jaar kwijt en heb je de warmtepomp in no-time terugverdiend ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/VmsLS8pPDnj2nLMZGLfWdqkl/thumb.jpg
Uhhh, dat is nogal een verschil. Ik lees de tabel wel goed toch? :/

Oh wacht. Ik zie al dat het opgedeeld is per jaar. Wel 26gj ongeveer dus :)

[ Voor 3% gewijzigd door Tejoh op 18-11-2019 22:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Catzjes
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18-10 06:34
Dan is jouw verbruik vergelijkbaar aan mijn verbruik en is het zeker de moeite waard om over te schakelen van stadsver(w)arming naar een warmtepomp. Ik overweeg zelf zeer serieus om over te stappen aangezien ik het belachelijk vind dat de prijs van de stadsverwarming gekoppeld is aan de gasprijs dus dat de prijs van de warmte alleen maar verder gaat stijgen en in Utrecht wordt de warmte ook nog eens opgewekt door het verbranden van biomassa (lees houtsnippers) met de bijbehorende fijnstof etcetera.
Excuse me for being off-topic ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07-10 19:15

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Mr3MrsSmith schreef op maandag 18 november 2019 @ 12:43:

Gaat dit dan goed ?

Wat denken jullie ?
De omvormer maakt de spanning zo, totdat ie het vermogen kwijt kan op het net. Als het net erg laag is, (en de kabel dik en kort genoeg) dan kan ie best laag blijven. Ik zou een B32 ALA pakken, een automaat moet je niet lang op 100% belasten, daar hebben wij ervaring mee opgedaan.

Die B32 gaat er waarschijnlijker uit dat die 40A smeltzekering, en dat gebeurt eigenlijk alleen maar als er een kortsluiting is, en dat kom je heeeel weinig tegen.
En dan liever er een verse zekering in stoppen dan een gesmolten automaat in de MK.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Pixelmagic schreef op maandag 18 november 2019 @ 21:15:
Even een algemene vraag over een 3 fase omvormer, verdeelt iedere omvormer de load gelijkmatig over de drie fases of zijn er ook omvormers waar je per fase of zo iets kunt regelen of beperken ?
Er zijn 3f omvormers die als er erg weinig word opgewekt over gaan op levering op 1 fase. En je kan met een homemanager van SMA het vermogen dat door de hoofdzekering gaat beperken door de opwek te beperken, als je een omvormer hebt die groter is dan de hoofdzekering aan kan. Maar dat gaat volgens mij altijd om de stroom op alle fasen van de omvormer.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Andre1973 schreef op maandag 18 november 2019 @ 23:08:
[...] De omvormer maakt de spanning zo, totdat ie het vermogen kwijt kan op het net. Als het net erg laag is, (en de kabel dik en kort genoeg) dan kan ie best laag blijven. Ik zou een B32 ALA pakken, een automaat moet je niet lang op 100% belasten, daar hebben wij ervaring mee opgedaan.

Die B32 gaat er waarschijnlijker uit dat die 40A smeltzekering, en dat gebeurt eigenlijk alleen maar als er een kortsluiting is, en dat kom je heeeel weinig tegen.
En dan liever er een verse zekering in stoppen dan een gesmolten automaat in de MK.
Ik volg je gedachten gang, maar wil je ze in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 even opvoeden met jouw praktijk ervaring? Ze hameren daar naar mijn mening te veel op regels mbt o.a. selectiviteit... }:O :+ 8) O-)
edit: en waarschijnlijk zonder solar ervaring...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

onetime schreef op maandag 18 november 2019 @ 23:44:
[...]

Ik volg je gedachten gang, maar wil je ze in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 even opvoeden met jouw praktijk ervaring? Ze hameren daar naar mijn mening te veel op regels mbt o.a. selectiviteit... }:O :+ 8) O-)
Selectiviteit word aangeraden, en is geen must, zolang er geen gevaar is voor sabotage van veiligheden, of er door het uitvallen van de verkeerde zekering een gevaarlijke situatie kan ontstaan (denk aan het uitvallen van al het licht in een bedrijfshal met machines)
Dat mag je gerust doorzetten.
Een 6 kW omvormer aansluiten op 1 fase is naar mijn idee, en dat van de netbeheerder, niet zo'n goed idee.
Maar ja, de race om de klant gaat schijnbaar voor. En een 3f omvormer is E300 duurder en als daar ook nog een MK ombouw bij komt van snel E1000,00 (al 200+ voor de netbeheerder die er zeker 20 minuten mee bezig is incl. een kop koffie, een verse 3f hoofdschakelaar en nog wat spulletjes in de MK) dan kan je wel bedenken wat de klant (niet) gaat doen.
Gewone ouderwetse schroefzekeringen kunnen wel tegen die 100% belasting over langere tijd, maar dat kost een boel meer ruimte en ziet er wat raar uit in en moderne MK, maar wij plaatsen die veel, ook meszekeringen plaatsen we veel.

[ Voor 9% gewijzigd door Andre1973 op 18-11-2019 23:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Andre1973 Kijk maar in / via de topicstart, staat in de netcode... selectiviteit t.o.v. hoofdzekering.

edit: https://wetten.overheid.n...z=2019-02-01&g=2019-02-01

[ Voor 36% gewijzigd door onetime op 18-11-2019 23:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

volgens mij gelijkmatig altijd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

onetime schreef op maandag 18 november 2019 @ 23:44:
[...]

edit: en waarschijnlijk zonder solar ervaring...
Bij dat topic mocht je eerst je bij een 40A hoofdzekering niet eens een 25A aansluiten.
Bij een 35A moest je al naar 20A.
Dat is allemaal leuk met verbruikers maar met opwekkers heeft dat wat minder effect.
Zelfs bij een oost west opstelling met 2500kWh per kant (hellingshoek van 50 graden) begonnen ze al over 25A en een 5000 omvormer. (moet natuurlijk een 3000 max zijn met 16A
Dan haak ik al af.

Maar de regels zijn niet heel makkelijk. En een installateur moet zich aan de NEN1010 houden maar een thuisprutser niet.

Tot nu toe heeft niemand de precieze passage weten te kopiëren waar het nou echt staat m.b.t. omvormers.

[ Voor 13% gewijzigd door ApC_IcE op 19-11-2019 08:44 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18-10 00:32
@Tejoh

een kennis van me kreeg dit aanbod (zitten wel 6x optimizer bij ivm schaduw) voor 12 panelen:

12 x Jinko 310W mono full black

6 x Tigo optimizer
1 x Solax X1 3,6
1 x Solax Wifi module
1 x pandak montage set voor 12 panelen (2 x 6) zwart
1 x 10 M solar kabel rood
1 x 10 M solar kabel zwart
2 x set Weidmuller MC4 stekkers

inclusief BTW € 3124,96

Exclusief plaatsen,

Het kan dus veel goedkoper (vooral als je zelf plaats)

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 14-10 03:19
onetime schreef op maandag 18 november 2019 @ 15:26:
[...]

Zit je omvormer op een aardlekschakelaar of alamat? Anders moet er echt eens iemand naar kijken.
1A lekstroom is echt teveel. Hopen dat de m van mili is weggevallen...

De startspannig is niet echt interessant, het gaat om het MPPT-bereik...
De omvormer zit op een B16 groep die achter een aardlekschakelaar zit (4 groepen), geen alamat. Nu de omvormer teruglevert is het lekstroom weinig, 0,010A. Wat ik zie is dat als er wel licht is, maar de panelen niet terugleveren (kan niet starten), dat er dan zo'n hoge lekstroomwaarde is. Gaat de omvormer werkelijk leveren, dan is deze nagenoeg weg.

DC-zijde
Isolatiebewaking
Aardlekstroom 0,010 A
Isolatieweerstand 2.938,70 kOhm
DC-metingen
Vermogen [A] 0 W
Vermogen [B] 69 W
Spanning [A] 0,00 V
Spanning [B] 151,95 V
Stroom [A] 0,000 A
Stroom [B] 0,457 A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tejoh
Speedfightserv schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 09:30:
@Tejoh

een kennis van me kreeg dit aanbod (zitten wel 6x optimizer bij ivm schaduw) voor 12 panelen:

12 x Jinko 310W mono full black

6 x Tigo optimizer
1 x Solax X1 3,6
1 x Solax Wifi module
1 x pandak montage set voor 12 panelen (2 x 6) zwart
1 x 10 M solar kabel rood
1 x 10 M solar kabel zwart
2 x set Weidmuller MC4 stekkers

inclusief BTW € 3124,96

Exclusief plaatsen,

Het kan dus veel goedkoper (vooral als je zelf plaats)
Zelf plaatsen zie ik niet zitten op ons platte dak. Toch bedankt voor je voorbeeld. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
@Tejoh Check even je PM bericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr3MrsSmith
@onetime @Andre1973

Bedankt voor jullie reactie,

Ik heb nog even wat onderzoek gedaan.

Volgens de Wet Netcode Electriciteit
https://wetten.overheid.nl/BWBR0037940/2019-10-22

**** EDIT *********************************************************************************
Het is uit het 2017 netcode mijn excuses

https://wetten.overheid.nl/BWBR0037940/2017-07-01#Hoofdstuk2
*********************************************************************************************
Sectie 2.2.1.8 beschrijft dat Vermogenselektronische omzetters met een nom. vermogen hoger dan 5kW tenzij individueel overeengekomen op 3 fasen aangesloten dient te worden.

Ik vraag me dan ook af of de openings post dan wel correct is of dat ik de 5kW dan verkeerd heb geïnterpreteerd.

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1908900

Quote ##
Als u weet hoe groot uw groepenkastzekering is kunt u uitrekenen hoeveel omvormervermogen u mag installeren. Hiervoor gebruiken we de volgende formule: W = A x V

Hoofdzekering Groepenkastzekering Max. omvormervermogen
1 × 25A 16A 3.680 W
1 × 35A 25A 5.750 W
1 × 40A 25A 5.750 W
3 × 25A 3 × 16A 3 × 3.680 W = 11.040 W
3 × 35A 3 × 25A 3 × 5.750 W = 17.250 W
3 × 40A 3 × 32A 3 × 7.360 W = 22.080 W
3 × 63A 3 × 40A 3 × 9.200 W = 27.600 W
3 × 80A 3 × 50A 3 × 11.500 W = 34.500 W

Rekenvoorbeeld 1 fase
Uw hoofdzekering is 1 x 40A
De groepenkastzekering mag zijn: 40/ 1,6 = 25A
Het maximale omvormer vermogen is: 25A x 230V = 5.750 Wp

Einde Quote ###

Dit verklaard in NL dat de SMA de SB6.0 niet gelist heeft staan en in duitsland bv. wel.

Ook verklaard dat sectie 2.1.1.1. de netbeheerder jouw dan kan verplichten je systeem anders aan te sluiten tbv net onbalans.

Het is dus wel even een dingetje net even die 26A ampere legaal te willen aantikken. De vraag is of dat dit het wel waard is. tenzij er op 30graden zuid 8 of 10 kWp op het dak ligt

ps. Waarom geen C-karakteristiek ALA. ? geen zware ohmse belasting piek belasting ?
Bedankt voor de tip van de iets grotere ALA,

Zelf heb ik 4500kWP met een ABB 4kw omvormer en 20A ALA en vollast nog nooit storingen gehad.

[ Voor 37% gewijzigd door Mr3MrsSmith op 19-11-2019 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustinoFTW
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10-10 09:32
Iemand ervaring met Munchen Solar 320WP panelen?
Zojuist een offerte ontvangen, maar kom het merk verder niet echt tegen.

5120Wp Oost/West - PV Output

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• traders
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16-10 07:36
@AUijtdehaag @Rol-Co en alle andere zonne gurus ;-) Ik heb een paar vragen over omvormers.

Wat zijn de meest TWEAKERS vriendelijke omvormers? En met tweakers vriendelijk bedoel ik: standaard PVOutput integratie en de mogelijkheid om via een API/bus data uit de omvormer te pullen (niet via een APi via hun Cloud want dan is het risico dat dat ineens niet meer werkt). Qua PVOutput heb ik de vraag al eerder gesteld en daar kwam Fronius op terug. Is dat de enige die dit kan?

Verschillen tussen omvormers? Verder heb ik het idee dat omvormers echt een commodity is. Koop dus de goedkoopste. Ik heb tests gelezen en daaruit blijkt dat b.v. qua rendement het allemaal niet zoveel uitmaakt, en dat bij dezelfde fabrikant kan het schelen van omvormer tot omvormer schelen.

dus: welke merken zijn over het algemeen troep/minder, en welke hebben features die voor jou een extra premium waard zijn en waarom?. Ik heb wat opmerkingen gelezen van @AUijtdehaag over schaduw management bij SMA maar ik neem aan dat de rest dit gekopieerd heeft inmiddels?

Enphase gaat het in ieder geval niet worden. Naast de micro-omvormers heb je ook nog voor honderden euros proprietary Enphase kabels nodig, en hun monitoring module komt verhoogd het nog verder met een paar honderd euro. Bij Enphase ben je dus helemaal niet klaar voor zeg 110 per paneel voor omvorming, maar eerder ergens richting 140-150 per paneel!

Bedankt,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

Mr3MrsSmith schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 13:11:
@onetime @Andre1973

Bedankt voor jullie reactie,

Ik heb nog even wat onderzoek gedaan.

Volgens de Wet Netcode Electriciteit
https://wetten.overheid.nl/BWBR0037940/2019-10-22

Sectie 2.2.1.8 beschrijft dat Vermogenselektronische omzetters met een nom. vermogen hoger dan 5kW tenzij individueel overeengekomen op 3 fasen aangesloten dient te worden.

Ik vraag me dan ook af of de openings post dan wel correct is of dat ik de 5kW dan verkeerd heb geïnterpreteerd.

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1908900

Quote ##
Als u weet hoe groot uw groepenkastzekering is kunt u uitrekenen hoeveel omvormervermogen u mag installeren. Hiervoor gebruiken we de volgende formule: W = A x V

Hoofdzekering Groepenkastzekering Max. omvormervermogen
1 × 25A 16A 3.680 W
1 × 35A 25A 5.750 W
1 × 40A 25A 5.750 W
3 × 25A 3 × 16A 3 × 3.680 W = 11.040 W
3 × 35A 3 × 25A 3 × 5.750 W = 17.250 W
3 × 40A 3 × 32A 3 × 7.360 W = 22.080 W
3 × 63A 3 × 40A 3 × 9.200 W = 27.600 W
3 × 80A 3 × 50A 3 × 11.500 W = 34.500 W

Rekenvoorbeeld 1 fase
Uw hoofdzekering is 1 x 40A
De groepenkastzekering mag zijn: 40/ 1,6 = 25A
Het maximale omvormer vermogen is: 25A x 230V = 5.750 Wp

Einde Quote ###

Dit verklaard in NL dat de SMA de SB6.0 niet gelist heeft staan en in duitsland bv. wel.

Ook verklaard dat sectie 2.1.1.1. de netbeheerder jouw dan kan verplichten je systeem anders aan te sluiten tbv net onbalans.

Het is dus wel even een dingetje net even die 26A ampere legaal te willen aantikken. De vraag is of dat dit het wel waard is. tenzij er op 30graden zuid 8 of 10 kWp op het dak ligt

ps. Waarom geen C-karakteristiek ALA. ? geen zware ohmse belasting piek belasting ?
Bedankt voor de tip van de iets grotere ALA,

Zelf heb ik 4500kWP met een ABB 4kw omvormer en 20A ALA en vollast nog nooit storingen gehad.
Ik zie helemaal geen 2.2.1.8
Ik zit op mijn telefoon onderweg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr3MrsSmith
ApC_IcE schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 16:42:
[...]

Ik zie helemaal geen 2.2.1.8
Ik zit op mijn telefoon onderweg
Mijn Excuses ik zie dat dit het artikel is uit 2017 en die laatste link uit 2019...
Zou dit zijn opgeheven ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

Mr3MrsSmith schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 16:46:
[...]

Mijn Excuses ik zie dat dit het artikel is uit 2017 en die laatste link uit 2019...
Zou dit zijn opgeheven ?

En die quote over je selectiviteit is een norm.
Geen wet. Tevens heb je ook nog 32A zekeringen. Om bijvoorbeeld een sma 6.0 of solar edge 6000h aan te sluiten op een 40A zekering. (Tuurlijk is dan 3 fasen aan te raden)

En op 35A hoofdzekering kan ook lachend een 25A groep.
Het is allemaal niet zo zwart wit

[ Voor 4% gewijzigd door ApC_IcE op 19-11-2019 16:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-10 23:45

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

traders schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 16:19:
@AUijtdehaag @Rol-Co en alle andere zonne gurus ;-) Ik heb een paar vragen over omvormers.

Wat zijn de meest TWEAKERS vriendelijke omvormers? En met tweakers vriendelijk bedoel ik: standaard PVOutput integratie en de mogelijkheid om via een API/bus data uit de omvormer te pullen (niet via een APi via hun Cloud want dan is het risico dat dat ineens niet meer werkt). Qua PVOutput heb ik de vraag al eerder gesteld en daar kwam Fronius op terug. Is dat de enige die dit kan?
Zover ik weet wel.
Wil je echt onafhankelijk neem dan een youless met een kWh meter in de meterkast, dan kan je ophangen en wisselen van omvormer wat jij wilt, je logging veranderd nooit daardoor. En je meet netto opwek.
Verschillen tussen omvormers? Verder heb ik het idee dat omvormers echt een commodity is. Koop dus de goedkoopste. Ik heb tests gelezen en daaruit blijkt dat b.v. qua rendement het allemaal niet zoveel uitmaakt, en dat bij dezelfde fabrikant kan het schelen van omvormer tot omvormer schelen.

dus: welke merken zijn over het algemeen troep/minder, en welke hebben features die voor jou een extra premium waard zijn en waarom?. Ik heb wat opmerkingen gelezen van @AUijtdehaag over schaduw management bij SMA maar ik neem aan dat de rest dit gekopieerd heeft inmiddels?
Er zit echt wel verschil in, het is meer waar jij vertrouwen in hebt en of je er heel lang mee wilt doen of na 10 jaar weer wat anders wilt.
Fronius, sma, stecagrid, kostal zijn de duurdere merken, goodwe, growatt, omnik, solax, ginglong zijn al weer wat meer de B merken. Dit gaat over string omvormers.
Enphase gaat het in ieder geval niet worden. Naast de micro-omvormers heb je ook nog voor honderden euros proprietary Enphase kabels nodig, en hun monitoring module komt verhoogd het nog verder met een paar honderd euro. Bij Enphase ben je dus helemaal niet klaar voor zeg 110 per paneel voor omvorming, maar eerder ergens richting 140-150 per paneel!

Bedankt,
Soms moet je micro als je het over weinig panelen hebt, dan vallen de kosten ook mee, met 4-8 panelen tikt het nog niet hard aan.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

Bedankt,
Voor het rechtstreeks naar PVoutput loggen kun je ook een FP4all logger nemen
die zijn voor veel omvormer verkrijgbaar.
https://www.fp4all.com/nl/10-pv-monitor

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Even wachten op blackfriday en een Pi 3b+ aanschaffen. (met orig. voeding)
Goedkoper dan een youless en de SMA kan je uitlezen met SBFspot (incl mqtt) en naar pvoutput.
Of via modbus TCP/IP.
En dan mooie eigen grafiekjes maken in grafana.

Welke omvormer je moet kiezen?
Geheel afhankelijk van de persoon die hem koopt.....
Wat had je zelf al gevonden qua mogelijkheden van de verschillende fabrikanten? ;)

[ Voor 17% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-11-2019 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:16

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Stadsverwarming, biomassa, warmtepomp, selectiviteit, loggen....

* teacher kijkt vertwijfeld naar de titel van dit topic...

[ Voor 3% gewijzigd door teacher op 19-11-2019 19:23 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18-10 11:35
Zo(!), sinds vandaag is het dan eindelijk zover;

Overzicht PV

Close-up van de voor- en achterzijde DENIM 305WP glas-glas paneel voor de liefhebbers;
PV Voorzijde

PV Achterzijde

Toen ze de boel vanmiddag aansloten rond een uur of 14:00 gaf de software aan dat er 1.7Kw van de panelen afkwam.

Het zijn 18 panelen waarvan 15 op het schuindak en 3 op het plat dak á 305WP p/s = 5.490WP totaal. De opbrengst straks in de zomer geloof ik wel, ik ben wel benieuwd wat het in de nu wat mindere periode nog gaat opleveren :)

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marc O.
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 08-09 16:32
Thalaron schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 20:42:
ik ben wel benieuwd wat het in de nu wat mindere periode nog gaat opleveren :)
Ik heb sinds vorige week zonnepanelen (21x 370Wp) en merk dat het (logisch ook wel) heel erg afhankelijk is van de dikte van de bewolking (en of het überhaupt bewolkt is uiteraard). Zo was mijn opwek gisteren slechts 1.7kWh maar vandaag (ook niet echt heel fraai weer, maar wel wat 'opener') toch zo'n 10kWh. Zondag zelfs ca. 17kWh.

Tesla Model 3 LR 2022 | PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-10 17:32
Weet iemand hoe het belastingtechnisch werkt als ik extra zonnepanelen wil plaatsen? Moet ik dan weer het totale aantal Wp rekenen voor de forfait, of alleen hetgeen ik ga toevoegen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

Thalaron schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 20:42:
Zo(!), sinds vandaag is het dan eindelijk zover;

[Afbeelding: Overzicht PV]

Close-up van de voor- en achterzijde DENIM 305WP glas-glas paneel voor de liefhebbers;
[Afbeelding: PV Voorzijde]

[Afbeelding: PV Achterzijde]

Toen ze de boel vanmiddag aansloten rond een uur of 14:00 gaf de software aan dat er 1.7Kw van de panelen afkwam.

Het zijn 18 panelen waarvan 15 op het schuindak en 3 op het plat dak á 305WP p/s = 5.490WP totaal. De opbrengst straks in de zomer geloof ik wel, ik ben wel benieuwd wat het in de nu wat mindere periode nog gaat opleveren :)
Mooie panelen. Glimmen nog prima!
Gefeliciteerd en welkom bij de verslaafden >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedfightserv
Solax verdeelt het netjes over de 3 fase

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

fRiEtJeSaTe schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 22:08:
Weet iemand hoe het belastingtechnisch werkt als ik extra zonnepanelen wil plaatsen? Moet ik dan weer het totale aantal Wp rekenen voor de forfait, of alleen hetgeen ik ga toevoegen?
Volgens mij gaat dit over de BTW.

Nieuws: Zonnepanelen en de btw

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 18-10 11:49
Mijn Kostal Piko verdeeld netjes over de fasen, alleen als de opwek onder een bepaalde waarde komt, gaat alles naar 1 (random) fase.

Solar edge heeft de mogelijkheid tot het aansluiten van meet spoelen in de meterkast.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• traders
Vraagje. Stel je hebt 3 fasen, maar je groepen kast zit vol. Nu komt er een 3 fase omvormer aan te hangen.

Wat komt er na de 3 fase/krachtgroep (hendeltje over 4 automaten) te hangen specifiek voor die zonnepanelen:

- Krijgen zonnepanelen groep een eigen aardlek? Zo ja hoe breedt is zo'n aardlek (4 modulen zo te zien)
- Worden deze zonnepanelen direct op de 3 fase/kracht groep in de hoofdkast aangesloten, of krijgen deze (naast al dan niet naast aardlek) ook nog een eigen automaat? Dat is dan ook 4 module breed!?
-> Een eigen 3 fase kWh meter is 4 module breedt.

Het probleem is dat ik in de meterkast geen plek heb voor 12U lege kast. Ik neem aan dat dit ook kan worden opgesplitst in 3 kastjes van 4 of een van 8 en 4?

Dus is het:

Omvormer -> eigen kWh Meter -> Krachtgroep automaat -> hoofdzekering
Omvormer -> eigen automaat -> eigen kWh meter -> krachtgroep automaat -> hoofdzekering
Omvormer -> eigen automaat -> eigen kWh meter -> eigen aardlek -> krachtgroep automaat -> hoofdzekering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• traders
AUijtdehaag schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 19:16:
Wat had je zelf al gevonden qua mogelijkheden van de verschillende fabrikanten? ;)
@AUijtdehaag De laatste in de race zijn SMA Triopower en Fronius. Zitten hier nog veel verschillen tussen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m_rick
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 22:14
traders schreef op woensdag 20 november 2019 @ 12:06:
Vraagje. Stel je hebt 3 fasen, maar je groepen kast zit vol. Nu komt er een 3 fase omvormer aan te hangen.

Wat komt er na de 3 fase/krachtgroep (hendeltje over 4 automaten) te hangen specifiek voor die zonnepanelen:

- Krijgen zonnepanelen groep een eigen aardlek? Zo ja hoe breedt is zo'n aardlek (4 modulen zo te zien)
- Worden deze zonnepanelen direct op de 3 fase/kracht groep in de hoofdkast aangesloten, of krijgen deze (naast al dan niet naast aardlek) ook nog een eigen automaat? Dat is dan ook 4 module breed!?
-> Een eigen 3 fase kWh meter is 4 module breedt.
Je hebt ook een gecombineerde aardlek + beveiligingsautomaat. Ook wel alamat genoemd. Denk aan bijvoorbeeld zoiets. Je herkent zo'n alamat aan een testknopje.

Een 3-fase omvormer heeft prima mogelijkheden om de opgewekte stroom te meten, waarom denk je dan een aparte stroommeter nodig te hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 00:37
HyperBart schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 17:48:
@migjes @AUijtdehaag @reneeke1970
Heeft OptiTrac voor mij dan zin? Ik heb het nu bij wijze van test uitgezet maar ik wil specifiek even weten wanneer en op wat ik moet letten om een verschil te zien.
Heeft er iemand hier nog wat zinnigs over te vertellen? Ik zie niet echt verschil... Helaas heb ik vandaag geen meetdata van voor 10h00 omdat ik gisteren wat onderhoud heb gedaan aan de server hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Laatst online: 23:10
traders schreef op woensdag 20 november 2019 @ 12:12:
[...]

@AUijtdehaag De laatste in de race zijn SMA Triopower en Fronius. Zitten hier nog veel verschillen tussen?
Ja zeker. Kijk maar eens naar de reviews op Solar Review. SMA en Fronius.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
Ik wil in mijn string van 5 300WP trina panelen nog 2 a 3 panelen er bij zetten.
Inmiddels zijn er al weer 320 WP panelen,als ik die met Tigo optimizers in de zelfde string zet, kan dat kwaad? of toch beter de 300 WP pakken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• insomniac
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 17:55
traders schreef op woensdag 20 november 2019 @ 12:12:
[...]

Let even op dat de fronius aktief gekoeld is, de 1 fase hoor je erg goed. Deze heeft de fan snelheid gekoppeld aan het opgewekte vermogen. De 3 fase daarentegen is redelijk stil, ondanks z'n fans.
De 3 fase heeft z'n fans namelijk gekoppeld aan de daadwerkelijke temperatuur. Ook bij langdurige hoge vermogens hoor je hem nauwelijks. Na het wisselen van de 1 fase naar de drie fase heb ik een fantest gedaan om te checken of ze het eigenlijk wel deden.

Ik heb beide fronius-sen draaiende gehad op een open zolder, de 1 fase hoorde je duidelijk 1 verdieping lager.

voorbeeld van de json die je uit de omvormer haalt.
Je kan ook een pagina opvragen met alle Volt,Ampere's, Wattage's etc per string en fase. Dit gaat met 5 minuten interval.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
Body    
Data    
DAY_ENERGY  
Unit    "Wh"
Value   14851
DeviceStatus    
ErrorCode   0
LEDColor    2
LEDState    0
MgmtTimerRemainingTime  -1
StateToReset    false
StatusCode  7
FAC 
Unit    "Hz"
Value   49.99
IAC 
Unit    "A"
Value   6.33
IDC 
Unit    "A"
Value   3.53
PAC 
Unit    "W"
Value   1492
TOTAL_ENERGY    
Unit    "Wh"
Value   519154
UAC 
Unit    "V"
Value   233.4
UDC 
Unit    "V"
Value   524.3
YEAR_ENERGY 
Unit    "Wh"
Value   519055.72
Head    
RequestArguments    
DataCollection  "CommonInverterData"
DeviceClass "Inverter"
DeviceId    "1"
Scope   "Device"
Status  
Code    0
Reason  ""
UserMessage ""
Timestamp   "2019-11-20T14:33:43+01:00"

::. PVOutput: Zuid 4875Wp :: Noord 5406Wp :: Totaal 10281Wp .::

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:12

timovd

Voorsprong door techniek

Laatst bij een vriend panelen geinstalleerd in Oost/West (op een helling van ca 15 graden). Het zijn 72 (half-)cell panelen van JA Solar (395WP) en 6 panelen per string op een Growatt 3600 (2 MPPT's).
De opbrengsten vallen mij tegen

Openklemspanning per paneel is 49,21V (* 6 panelen is 295V per string). Het voltage loopt gedurende dag rond de 230V (Oost) en 240V (West). Op 17 november was het een zonnige dag en is een piekvermogen gehaald van minder dan 880Wp. Totale opbrengst was zo'n 2,7kWh. Zelfs met de laagstaande zon op Oost/West heb ik het gevoel dat de set behoorlijk slecht presteert.
Kan iemand dat bevestigen, of zijn er dingen die ik nog moet checken? Er zijn wel hoge bomen verderop op gemeentegrond en alleen in de vroege ochtend op Oost zit een RGA in de weg (en die zie je ook wel terug in de grafieken).

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-10 16:14
timovd schreef op woensdag 20 november 2019 @ 14:47:
Laatst bij een vriend panelen geinstalleerd in Oost/West (op een helling van ca 15 graden). Het zijn 72 (half-)cell panelen van JA Solar (395WP) en 6 panelen per string op een Growatt 3600 (2 MPPT's).
De opbrengsten vallen mij tegen

Openklemspanning per paneel is 49,21V (* 6 panelen is 295V per string). Het voltage loopt gedurende dag rond de 230V (Oost) en 240V (West). Op 17 november was het een zonnige dag en is een piekvermogen gehaald van minder dan 880Wp. Totale opbrengst was zo'n 2,7kWh. Zelfs met de laagstaande zon op Oost/West heb ik het gevoel dat de set behoorlijk slecht presteert.
Kan iemand dat bevestigen, of zijn er dingen die ik nog moet checken? Er zijn wel hoge bomen verderop op gemeentegrond en alleen in de vroege ochtend op Oost zit een RGA in de weg (en die zie je ook wel terug in de grafieken).
Ik heb ook een oost-west (eigenlijk meer ZO/NW), plat dak, 15 graden, met 2*6*320Wp. Op 17 november haalde ik 3.7KWh, max vermogen was 927W (zie ook https://pvoutput.org/intr...689&sid=60163&dt=20191117). Je zou zeggen dat je met 4.74Wp minstens even veel moet halen als met 3.84.

That said, met van die lage opbrengsten kan lokale bewolking een hoop verschil maken. De spanning die je in je omvormer ziet is natuurlijk onder belasting (je MPPT bepaalt dat), en zal dus altijd lager zijn dan de open klemspanning.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• exroosje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17-10 12:24
Speedfightserv schreef op woensdag 20 november 2019 @ 14:02:
Ik wil in mijn string van 5 300WP trina panelen nog 2 a 3 panelen er bij zetten.
Inmiddels zijn er al weer 320 WP panelen,als ik die met Tigo optimizers in de zelfde string zet, kan dat kwaad? of toch beter de 300 WP pakken?
Als je 320Wp panelen opneemt in een string die dominant 300Wp panelen heeft zal de string optimaliseren op de iets lagere Impp stroom van de 300Wp panelen, maar je 320Wp leveren dan wel een iets hoger voltage, dus zullen ze toch nog meer dan de 300Wp panelen op gaan leveren. Vast ongeveer in het midden er tussen in.
Dus wat dat betreft niet voor 300Wp maar 320Wp gaan en waarschijnlijk zijn optimisers ook niet nodig. Die laatste 10Wp krijg je er nooit rendabel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
HyperBart schreef op woensdag 20 november 2019 @ 13:27:
[...]

Heeft er iemand hier nog wat zinnigs over te vertellen? Ik zie niet echt verschil... Helaas heb ik vandaag geen meetdata van voor 10h00 omdat ik gisteren wat onderhoud heb gedaan aan de server hier.
Alleen @AUijtdehaag heeft optitrack,ik denk dat je het alleen kunt testen met twee strakke dagen zon en dus ook schaduw achter elkaar. Op zulke kwakkel dagen is dat niet te testen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
reneeke1970 schreef op woensdag 20 november 2019 @ 16:30:
[...]

Alleen @AUijtdehaag heeft optitrack,ik denk dat je het alleen kunt testen met twee strakke dagen zon en dus ook schaduw achter elkaar. Op zulke kwakkel dagen is dat niet te testen
Vandaag was een strakke dag met zon, alleen heb ik vandaag helaas voor 10h00 geen data omdat ik gisterenavond onderhoud heb gepleegd aan mijn server.

Dit was vandaag, zonder OptiTrac/ShadeFix:
https://snapshot.raintank...h53IPCjE9fghmVGKXPW785j9y

Dit was op 10 november, met OptiTrac:
https://snapshot.raintank...fxy5XImX7mQdg0XGYGoAIXIt5

Maar mij valt niet echt iets op qua verschil?

[ Voor 3% gewijzigd door HyperBart op 20-11-2019 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@HyperBart
Die spanningsdrop op 10 november op 9:30 is optitrac aan het werk. (rode DC lijn)
De spanning komt dan langzaam terug.

Helaas mis je de meeste gegevens van vandaag op dat tijdstip.
Weet je zeker dat optitrac uit stond?

[ Voor 16% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-11-2019 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
AUijtdehaag schreef op woensdag 20 november 2019 @ 19:20:
@HyperBart
Die spanningsdrop op 10 november op 9:30 is optitrac aan het werk. (rode DC lijn)
De spanning komt dan langzaam terug.

Helaas mis je de meeste gegevens van vandaag op dat tijdstip.
Mjaaaa, ik heb al gevloekt vandaag dat ik het niet sneller door had dat de monitoring down was, zijn we nu aant fixen :*)
Weet je zeker dat optitrac uit stond?
Verhip, je hebt nog gelijk ook. Er staat nog steeds een zandlopertje langs OptiTrac. Ik ben net gaan kijken in Sunny Explorer en hij lijkt het nog niet geapplied te hebben, hoe komt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@HyperBart
Don't try to fix it if it ain't broken.

Probeer het eens als de omvormer levert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
AUijtdehaag schreef op woensdag 20 november 2019 @ 20:08:
@HyperBart
Don't try to fix it if it ain't broken.

Probeer het eens als de omvormer levert?
Hmmm, mag blijkbaar niet via Sunny Explorer maar moet via de web interface. Die meldt ook dat er geen DC spanning is, morgen even kijken, thanks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:54
Zo, de 3 fase meterkast ligt klaar.

Wat is het gemakkelijkste met uitwisselen van deze met de oude 1 fase? Tijdelijk de 3 fasen aan elkaar leggen tot dat Enexis langs komt voor aanpassing?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:18
Noord27 schreef op woensdag 20 november 2019 @ 21:17:

Wat is je het gemakkelijkste met uitwisselen van deze met de oude 1 fase? Tijdelijk de 3 fasen aan elkaar leggen totdat Enexis langs komt voor aanpassing?
Zolang je eventuele krachtgroepen maar uit laat (want overbelasting van de nul ligt op de loer als je alles vanuit 1 fase voedt) kan dat prima.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marc O.

Wat is je het gemakkelijkste met uitwisselen van deze met de oude 1 fase? Tijdelijk de 3 fasen aan elkaar leggen totdat Enexis langs komt voor aanpassing?
Ik heb de omwisseling gedaan toen Enexis aanwezig was. Ze hebben eerst de (1 fase) zekering verwijderd, daarna hebben we de groepenkast vervangen, daarna heeft de monteur van Enexis de hoofdschakelaar aangesloten en de 3 hoofdzekeringen geplaatst. Daarna (toen Enexis weer vertrokken was) hebben we de groepenkast aangesloten op de woning. Als je het vriendelijk vraagt en een kopje koffie aanbiedt dan doen ze niet al te moeilijk, is mijn ervaring.

Edit: Ik geloof dat je ook in de Reeshof in Tilburg woont, dus met een beetje geluk heb je dezelfde monteur. Zeg 'm maar dat ie de aardedraad niet te kort afknipt (got the T-shirt, zijn collega mocht het komen fixen :) )

[ Voor 14% gewijzigd door Marc O. op 20-11-2019 21:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noord27
hesselbeertje schreef op woensdag 20 november 2019 @ 21:20:
[...]

Zolang je eventuele krachtgroepen maar uit laat (want overbelasting van de nul ligt op de loer als je alles vanuit 1 fase voedt) kan dat prima.
Ik ga de krachtstroom nog niet afnemen van het net. Ben er wel op voorbereid met een 3 fase aardlekautomaat.

Gaat vooral om het terug leveren dat ik waarschijnlijk in mei anders de 1 fase 35A hoofd zekering eruit zou kunnen krijgen met de PV..

;)

@Marc O. Klopt. Woon in de Dokkumstraat. Heb nog niet gehoord eigenlijk van Enexis wanneer ze tijd hebben..

[ Voor 9% gewijzigd door Noord27 op 20-11-2019 21:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hesselbeertje
@Noord27 Zolang er geen 3 fasen omvormer aan hangt, gaat dat goed.

Vervelend wordt het als er bijvoorbeeld een krachtgroep naar de garage loopt, waar je een 9kw krachtstroom kachel aan knoopt. Die zal het prima doen, maar....

Met de fases doorverbonden loopt er dan 9000w door de onbeveiligde nul. Die krijgt het dan aardig warm. Zodra de 3 fase aansluiting gereed is, loopt er door de faseverschuivimg helemaal geen stroom meer door de nul bij gebruik van dezelfde kachel.

[ Voor 75% gewijzigd door hesselbeertje op 20-11-2019 21:45 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marc O.
Noord27 schreef op woensdag 20 november 2019 @ 21:38:
@Marc O. Klopt. Woon in de Dokkumstraat. Heb nog niet gehoord eigenlijk van Enexis wanneer ze tijd hebben..
Je kunt online een datum prikken (en meteen betalen). Later krijg je dan volgens mij per mail het definitieve tijdstip door.

Overigens: Renkumlaam hier, dus redelijk in de buurt inderdaad :)

[ Voor 8% gewijzigd door Marc O. op 20-11-2019 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Marc O. schreef op woensdag 20 november 2019 @ 21:48:
[...]

Je kunt online een datum prikken (en meteen betalen). Later krijg je dan volgens mij per mail het definitieve tijdstip door.
Echt? Ik heb al wel het geheel doorlopen en betaald. Maar kon geen voorkeursdatum opgeven. Zou gebeld gaan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hesselbeertje
@Marc O. Dan heb je geluk gehad. Heb al meermalen gehoord dat de monteur direct weer in de bus stapte, nadat hij geen 3-fasen hoofdschakelaar aantrof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Amai.. volgens mij schrijft SMA voor de 5000-TL 21 modellen een aardlekautomaat van 25A met 300mA voor? Ik zie dat de geleverde een aardlek hebben van 30mA.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Noord27 schreef op woensdag 20 november 2019 @ 21:50:
[...]

Echt? Ik heb al wel het geheel doorlopen en betaald. Maar kon geen voorkeursdatum opgeven. Zou gebeld gaan worden.
Reken maar op maandje of twee.... En indien nieuwe kabel nodig nog langer.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marc O.
Noord27 schreef op woensdag 20 november 2019 @ 21:59:
Amai.. volgens mij schrijft SMA voor de 5000-TL 21 modellen een aardlekautomaat van 25A met 300mA voor? Ik zie dat de geleverde een aardlek hebben van 30mA.
Klopt, moet een 300mA zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Wat is het gemakkelijkste met uitwisselen van deze met de oude 1 fase? Tijdelijk de 3 fasen aan elkaar leggen tot dat Enexis langs komt voor aanpassing?
Gewoon de kast helemaal inrichten als 3 fasen, en dan de 3f hoofdschakelaar aansluiten door de fasen aan de onderkant door te verbinden (netjes met dezelfde diameter massief draad als dat ie nu mee gevoed word). De monteur haalt dan die doorverbinding weg en plaatst daar de nieuwe draden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Andre1973 schreef op woensdag 20 november 2019 @ 22:03:
[...]

Gewoon de kast helemaal inrichten als 3 fasen, en dan de 3f hoofdschakelaar aansluiten door de fasen aan de onderkant door te verbinden (netjes met dezelfde diameter massief draad als dat ie nu mee gevoed word). De monteur haalt dan die doorverbinding weg en plaatst daar de nieuwe draden.
Zo had ik het ook in gedachte. Alleen dan doorverbinden met een kammetje ipv draad.

[ Voor 5% gewijzigd door Noord27 op 20-11-2019 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Zo heb ik het bij mij gedaan ergens in 2017, en dat was prima volgens de monteur. Ik had ook de hele MK vernieuwd, dat zal ook vast geholpen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 00:20

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
@Noord27

Bij mij stond er 300 mA of wat de regels van het land voorschrijven.. mijn sma 10.0 draait al maanden probleemloos op een 3x 16A 30 mA alamat.
Hou je er rekening mee dat je 22A gaat invoeden op een 25 A aansluiting ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noord27
twain4me schreef op woensdag 20 november 2019 @ 22:21:
@Noord27

Bij mij stond er 300 mA of wat de regels van het land voorschrijven.. mijn sma 10.0 draait al maanden probleemloos op een 3x 16A 30 mA alamat.
Hou je er rekening mee dat je 22A gaat invoeden op een 25 A aansluiting ;)
Past prima toch? Blijft ruim onder maximum van die 25A C karakteristieke zekeringen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 00:20

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Noord27 schreef op woensdag 20 november 2019 @ 22:40:
[...]

Past prima toch? Blijft ruim onder maximum van die 25A C karakteristieke zekeringen.
Dat hang er vanaf welk kamp selectief zijn t.o.v. de hoofdaansluiting je support :+

• NielsOo
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 18-10 10:12
Noord27 schreef op woensdag 20 november 2019 @ 22:40:
[...]

Lijkt mij wel verstandig dan even goed te kijken naar de inhoud (bekabeling en componenten) van je meterkast, aangezien je de mogelijkheid creëert dat er 47A gaat lopen...

• ApC_IcE

ApC_IcE

twain4me schreef op woensdag 20 november 2019 @ 23:07:
[...]

Dat hang er vanaf welk kamp selectief zijn t.o.v. de hoofdaansluiting je support :+
Haha echt he.
Zijn veel spookverhalen.
Bij Solar Edge kan je als je bang bent de output begrenzen op wat je wilt. Bijvoorbeeld 3x19.9A of 3x24A ;)

• Noord27
twain4me schreef op woensdag 20 november 2019 @ 23:07:
[...]

Volgens de richtlijnen van de netbeheerder mag je 5000W per fase terug leveren aan het net bij een 3-fase aansluiting. Bij mij komen er op 2 (van de 3) fasen een aparte omvormer die dan maximaal 5000W (misschien 250W met pieken meer) kan doen. Maar die moeten wel zelf een 25A zekering hebben. PV is toch al tegenstrijdig selectief met je afname bovendien. :? Geadviseerde selectiviteit is in mijn optiek bedoeld voor terug levering.

Natuurlijk moet je geen 32A in de zekeringenkast hebben zitten als je hoofdzekeringen 25A zijn. 8)7 Los daarvan zijn hoofdzekeringen altijd van het C-type. Waarmee een B-type al selectief is, Die B-type moet men toepassen in de groepenkast zelf?

[ Voor 23% gewijzigd door Noord27 op 21-11-2019 11:34 ]

• fjux
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10-10 14:23
Noord27 schreef op donderdag 21 november 2019 @ 11:28:
[...]

Volgens de richtlijnen van de netbeheerder mag je 5000W per fase terug leveren aan het net bij een 3-fase aansluiting. Bij mij komen er op 2 (van de 3) fasen een aparte omvormer die dan maximaal 5000W (misschien 250W met pieken meer) kan doen. Maar die moeten wel zelf een 25A zekering hebben. PV is toch al tegenstrijdig selectief met je afname bovendien. :? Geadviseerde selectiviteit is in mijn optiek bedoeld voor terug levering.

Natuurlijk moet je geen 32A in de zekeringenkast hebben zitten als je hoofdzekeringen 25A zijn. 8)7 Los daarvan zijn hoofdzekeringen altijd van het C-type. Waarmee een B-type al selectief is, Die B-type moet men toepassen in de groepenkast zelf?
ik zal heel heerlijk zijn, ik zit me nog een beetje in te lezen over de mogelijkheid van alles. maar die selectiviteit maakt het wel wat ingewikkeld voor me.

ik ga straks over naar 3x25A voor het laden van mijn elektrische auto.

met selectiviteit zou dat betekenen dat ik dus max 16A groepen mag hebben.
dus 3.7Kw max.

Als je dan een redelijk wat panelen hebt liggen moet je al over op een 3 fase wil je aan selectiviteit houden.

kun/mag je nu met zonnepanelen afwijken van de selectiviteit?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reneeke1970
fjux schreef op donderdag 21 november 2019 @ 12:02:
[...]

ik zal heel heerlijk zijn, ik zit me nog een beetje in te lezen over de mogelijkheid van alles. maar die selectiviteit maakt het wel wat ingewikkeld voor me.

ik ga straks over naar 3x25A voor het laden van mijn elektrische auto.

met selectiviteit zou dat betekenen dat ik dus max 16A groepen mag hebben.
dus 3.7Kw max.

Als je dan een redelijk wat panelen hebt liggen moet je al over op een 3 fase wil je aan selectiviteit houden.

kun/mag je nu met zonnepanelen afwijken van de selectiviteit?
Selectief is toch alleen voor afnemers en niet voor invoeden???

1 PVoutput . Dongen NB

• fjux
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10-10 14:23
reneeke1970 schreef op donderdag 21 november 2019 @ 12:32:
[...]

dat lijkt met sterk. het gaat om beveiliging van alles. Dus hoeveel A er door de kabel gejaagd wordt.
welke kant die op gaat zou dan toch niet uit moeten maken?

Hier ook een heel stuk over gevonden:
https://fritts.nl/selectiviteit-zonnepanelen/
(weet niet hoe betrouwbaar de bron is though....)

maar daar komen ze ook gewoon neer op de 1.6 regel...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-10 06:46
Het argument voor de bedrading is denk ik meer waar je op moet passen.
Als er 25A vanuit het net op een fase komt, en je hebt ook nog eens 25A vanuit je inverter op die fase, dan heb je 50A max naar een afnemer toe. Die zal wel afgezekerd zijn met 16A of 20A maar de bedrading zal het kortstondig moeten kunnen hebben.

Alhoewel het maar om weinig meerprijs gaat past men niet zo maar zwaardere bedrading toe.
De electricien niet in de meterkast zelf, en de solar boer niet op het dak.

Zo hebben ze mijn DC overspanning beveiliging met een 2.5 mm2 aarde draad op de aarde rail gehangen die met 50 mm2 naar de aardpen (ook 50 mm2) loopt

Waarom er nu niet een 4 mm2 of 6 mm2 leiding aan zit ? (waarschijnlijk omdat ze anders alleen potentiaal vereffening doen)
Zelf maar een 16 mm2 gekocht die ik er tussen ga zetten. Paar euro en goed voor de rust dan maar.

[ Voor 27% gewijzigd door jacovn op 21-11-2019 12:52 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noord27
reneeke1970 schreef op donderdag 21 november 2019 @ 12:32:
[...]

Dat dacht ik dus ook. Alle afnemers komen dus achter 16A ALS, 30mA (8*1 fase en 1*3 fase) te zitten. Terug leveren achter 2*25A, 300mA.

• SkyFlyer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06-10 20:05
zwembroek schreef op woensdag 13 november 2019 @ 22:50:
[...]

Ben benieuwd bij welke bedrijven jij deze offertes hebt opgevraagd.
Dijkman Energy systems en Ice Energy

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DARKviper123
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15-07 12:33
jacovn schreef op donderdag 21 november 2019 @ 12:49:
Het argument voor de bedrading is denk ik meer waar je op moet passen.
Als er 25A vanuit het net op een fase komt, en je hebt ook nog eens 25A vanuit je inverter op die fase, dan heb je 50A max naar een afnemer toe. Die zal wel afgezekerd zijn met 16A of 20A maar de bedrading zal het kortstondig moeten kunnen hebben.
2,5mm² kan kortstondig makkelijk 50A hebben. Het gaat juist om de continu belasting. Daarbij warmt de draad op en gloeit hij uit of veroorzaakt brand.

Kortsluiting daarvoor moet hij kortsluitvast zijn. Verder moet je er rekening mee houden dat er door invoeding een hogere gezamenlijke stroom kan lopen die weleens hoger kan zijn dan weer de interne bekabeling in je meterkast (of de componenten) voor geschikt is (>40A)
Alhoewel het maar om weinig meerprijs gaat past men niet zo maar zwaardere bedrading toe.
De electricien niet in de meterkast zelf, en de solar boer niet op het dak.

Zo hebben ze mijn DC overspanning beveiliging met een 2.5 mm2 aarde draad op de aarde rail gehangen die met 50 mm2 naar de aardpen (ook 50 mm2) loopt

Waarom er nu niet een 4 mm2 of 6 mm2 leiding aan zit ? (waarschijnlijk omdat ze anders alleen potentiaal vereffening doen)
Zelf maar een 16 mm2 gekocht die ik er tussen ga zetten. Paar euro en goed voor de rust dan maar.

2170Wp Oost - 3410Wp Zuid - Growatt 5000MTL-S

• Scandic2008
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22-08 15:54
Dank dat is BTW specifiek als het goed gelezen heb.

• Scandic2008
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22-08 15:54
Wie heeft er als thuiswerkende ZZP'er recentelijk zonnepanelen laten plaatsen of zelf geplaatst en heeft kennis van de huidige subsidieregelingen die er zijn los van het BTW vraagstuk.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:08
Volgens mij zijn er voor de thuiswerkende ZZP'ers (of andere particulieren) geen andere subsidieregelingen dan de BTW en de salderingsregeling.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• traders
De eerste schouw is geweest. Deze installateur geeft de voorkeur aan Growatt want die zijn "goed en goedkoop" en "ik heb al meer kapotte SMAs gezien dan Growatt" (als SMA marktleider was voor de opkomst van de chinezen dan is dit nogal logisch, als niemand 3 jaar geleden een Growatt had heb je ook geen kapotte Growatts van 3 jaar oud).

Is er iemand bekend met problemen rond Growatt? Wel moet er bij de Growatt weer een losse RS232->LAN / WIFI stick gekocht worden. RS232 is dan bezet. Ik kan dan nog zelf data pullen via RS485.

Ook weet ik dat @AUijtdehaag een SMA fan is o.a. vanwege RS485 etc maar dat biedt Growatt ook. Ik ben erg gecharmeerd van de Open API van Fronius (REST Server met JSON response). Echter zo'n omvormer is al gauw 20% (200 euro) duurder.
Pagina: 1 ... 74 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

~[font size=20]~[bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic~[/bgcolor]~[/font]. :Y
Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
Loggen naar PV output? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
en hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw