Om te beginnen: klopt die lekstroom echt? Bijna 1A? Of heb je ergens een comma fout?jogaa schreef op maandag 18 november 2019 @ 10:29:
Heb even geleden de omnik 1500 omvormer vervangen voor mijn 5x Trina solar 275wp panelen met een SMA 3.6-AV1 variant. Dit ter voorbereiding op het uitbreiden van zonnepanelen op mijn garage dak, zodat ik deze op een andere mppt kan aansluiten.
Nu deze een tijd is aangesloten heb ik de indruk dat de omvormer nogal moeite heeft met het lage vermogen wat de panelen leveren begin/eind van de dag. Bijvoorbeeld vandaag begint de dag erg bewolkt en heeft de omvormer nog 0 watt geleverd. In de SMA-webomgeving zie ik onderstaande statistieken. Voltage is ruim boven 130v wat de startspanning zou moeten zijn. Iemand tips? Of is dit het gevolg van oversizing van de omvormer. Zou het veel schelen (qua opstart) om er op het platte dak nog 1 paneel bij te leggen? Plan is eigenlijk om deze 5 panelen uit nieuwbouw van de hand te doen en ook bovenop het platte dag een nieuw vol systeem te leggen.
Aardlekstroom 0,980 A
Isolatieweerstand 3.000,00 kOhm
DC-metingen
Vermogen [A] 0 W
Vermogen [B] 0 W
Spanning [A] 0,00 V
Spanning [B] 171,02 V
Stroom [A] 0,000 A
Stroom [B] 0,000 A
Zo een kleine omnik heeft een laag bereik, begint vanaf een lage spanning, met zijn mppt.
Het zou best kunnen dat je voor de SMA onder het MPPT bereik zit, zoek je dat zelf even op?
Die 170V zit in de buurt van de verwachtte Voc. De Vmp is dus +/- 150V, maar is met weinig licht nog lager.
Startspanning, de omvormer wordt wakker =/= werkspanning ~ opbrengst (begin)
edit: @JustinoFTW Qua vermogen zou ik dan aan een 3,5-4,2kVA omvormer denken.
Maar wat is de orientatie van het schuine dak? En zou je de panelen op het platte dak -exact- het zelfde gericht krijgen?
Zo nee, dan 2,5-3,7kVA omvormer voor die 10 panelen, (passen er niet meer?) en voor de 2e ronde een eigen oplossing.
4 of 5 panelen is een te korte string voor een omvormer in die vermogens klasse. En ze kunnen niet in de zelfde string als die 10 andere omdat ze niet gelijk georienteerd zijn, en je dan meestal over de Vmax van de omvormer gaat.
[ Voor 14% gewijzigd door onetime op 18-11-2019 12:19 ]
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.