44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L
Ik zou niet zomaar afgaan op 1 installateur. Ik ken namelijk ook 1 die niks met de chinezen te maken wilt hebben omdat de support slecht is als er (wel) onderdelen kapot gaan. Met SMA is dit uitstekend geregeld.
Je kan er voor kiezen om hem online aan te melden. SMA kan hem dan ook op afstand bijhouden/uitlezen. Als er dan iets fout gaat, krijg je een mailtje om eventueel de omvormer te vervangen / repareren.
Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live
nop, wat je zegt dat zal werken, is alleen een beetje grofjes, maar zal wel aardig werken.traders schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 12:34:
2500 euro voor een hybride omvormer? Waarom is er eigenlijk een hybride omvormer nodig. Het enige wat ik nodig heb is een interface om een batterij te laten starten met opladen met een bepaald vermogen. Ik kan meten dat de zonnepanelen X opleveren. Ik kan meten dat het verbruik Y is. Als X > Y dan kan Y-X laten lopen naar de batterij. Of werkt dit niet?
maar: je gebruikt zonnepanelen.
stel het zijn er 10 van 300Wp.
dan leveren die 10x32Vmpp=320Vmpp, die word door de mpp omgezet naar 350V, en dan gaat het naar de DC/AC omzetter en die maakt er weer 230Vac van.
dan gaat het naar je batterij oplader, die maakt van de 230Vac weer 48Vdc of 350Vdc van.
ga je dan gebruiken uit de batterij, dan gaat het door een dc/dc omvormer en word het weer 350Vdc.
dan naar een dc/ac convertor om er weer 230Vac van te maken.
flink wat stapjes dus, met elk een verlies van een 1 of 2%.
een hele leuke hybride omvormer gaat het ongeveer zo:
stel het zijn er 10 van 300Wp.
dan leveren die 10x32Vmpp=320Vmpp, die word door de mpp omgezet naar 350V.
en levert dit rechtstreeks aan een 350V batterij pack of word omgezet naar 230Vac.
wil je uit de accu gebruiken, dan heb je meteen 350Vac voor de ac/dc convertor.
flink wat minder stapjes, dus minder verlies.
ook heb je dan aardig wat minder componenten nodig als jouw idee.
maar, dat neemt nog niet weg dat die dingen gewoon weg nog veel te duur zijn.
worden maar gemaakt in kleine oplagen en dat maakt ze duur.
wacht maar 5 tot 10 jaar, dan worden die wel een stuk goedkoper.
dat heb je eigenlijk nog niet nodig en zelfs na 2030 valt het nog te betwijfelen of je het nodig hebt.
maar toekomst, in beweging hij is.
tja RS485 is gewoon niet het zelfde als RS485.traders schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 07:44:
De eerste schouw is geweest. Deze installateur geeft de voorkeur aan Growatt want die zijn "goed en goedkoop" en "ik heb al meer kapotte SMAs gezien dan Growatt" (als SMA marktleider was voor de opkomst van de chinezen dan is dit nogal logisch, als niemand 3 jaar geleden een Growatt had heb je ook geen kapotte Growatts van 3 jaar oud).
Is er iemand bekend met problemen rond Growatt? Wel moet er bij de Growatt weer een losse RS232->LAN / WIFI stick gekocht worden. RS232 is dan bezet. Ik kan dan nog zelf data pullen via RS485.
Ook weet ik dat @AUijtdehaag een SMA fan is o.a. vanwege RS485 etc maar dat biedt Growatt ook. Ik ben erg gecharmeerd van de Open API van Fronius (REST Server met JSON response). Echter zo'n omvormer is al gauw 20% (200 euro) duurder.
ik zelf gebruik ook RS485 op mijn power-one PVI 3.6.
was lastig een goede convertor voor RS232(usb)->RS485 te vinden.
via alibaba heb ik er 1 gevonden met de juiste chip er in. (voor 8€)
en heb het werkend gekregen.
dus RS485 kan lastig uitlezen zijn, bij iedere omvormer is dat toch weer anders.
het is geen vaste standaard die altijd werkt.
(en is zeker niet altijd zomaar stabiel.)
bedenk je altijd eerst wat je wil loggen.
ik gebruik eigenlijk als hoofd logging een simpele kWh meter in de meterkast.
geeft mij een kWh stand per dag, en dit is voldoende om je set bij te houden.
je ziet dan alleen niet alle gegevens die je omvormer wel geeft.
(ik verder ook geen grote voorstander van SMA of goodwe.
maar heb er ook niks tegen, het is vaak meer wat je nodig hebt dat soms SMA of soms goodwe beter uit komt of soms fronius.
wat je nodig hebt hangt weer van je dak af, de logging is daar voor mij ondergeschikt aan.
[ Voor 33% gewijzigd door migjes op 22-11-2019 13:38 ]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
RS485 is een hardware ding, heel simpel gezegd een gebalanceerde / differentiële seriële verbinding vergeleken met RS232 die dat niet is.migjes schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 13:23:
[...]
tja RS485 is gewoon niet het zelfde als RS485.![]()
ik zelf gebruik ook RS485 op mijn power-one PVI 3.6.
was lastig een goede convertor voor RS232(usb)->RS485 te vinden.
via alibaba heb ik er 1 gevonden met de juiste chip er in. (voor 8€)
en heb het werkend gekregen.
dus RS485 kan lastig uitlezen zijn, bij iedere omvormer is dat toch weer anders.
het is geen vaste standaard die altijd werkt.![]()
(en is zeker niet altijd zomaar stabiel.)
RS485 is veel minder gevoelig voor storingen van buitenaf en kan vele grotere lengtes overbruggen dan RS232. En bij iets langere afstanden (kan al bij een paar meter kabellengte) vele malen sneller.
Een voorbeeld van RS485 is bijvoorbeeld DMX. Het protocol wat bij DMX over RS485 loopt is compleet anders als bijvoorbeeld modbus. Maar een fabrikant kan makkelijk zijn eigen protocol gemaakt hebben over dezelfde hardware.
Weet je zeker dat je RS485 parallel kan doen terwijl er een wifi stick in zit?traders schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 07:44:
Is er iemand bekend met problemen rond Growatt? Wel moet er bij de Growatt weer een losse RS232->LAN / WIFI stick gekocht worden. RS232 is dan bezet. Ik kan dan nog zelf data pullen via RS485.
Ik dacht dat dit niet kon.
Die heb ik ook. Heeft ook als voordeel dat deze zelf direct naar pvoutput kan loggen (als je dat belangrijk vindt). Je kunt ook nog (parallel) naar een usb stick loggen.traders schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 07:44:
Ik ben erg gecharmeerd van de Open API van Fronius (REST Server met JSON response). Echter zo'n omvormer is al gauw 20% (200 euro) duurder.
Overigens trek je er met modbus over tcp/ip nog meer uit dan via Open Api.
Daarnaast heb je eenvoudig alle rechten over het apparaat. Je geeft de installateur rechten om online mee te kijken ipv andersom. Uiteraard moet die je wel alle accounts met passwords op het apparaat geven (had ik vooraf besproken; zijn er 3: service/admin/user).
Ik dacht dat dit bij SMA anders was maar ik ben geen SMA kenner.
[ Voor 20% gewijzigd door jobr op 22-11-2019 20:13 ]
DjAntoon schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 14:06:
.......
RS485 is een hardware ding, heel simpel gezegd een gebalanceerde / differentiële seriële verbinding vergeleken met RS232 die dat niet is.
RS485 is veel minder gevoelig voor storingen van buitenaf en kan vele grotere lengtes overbruggen dan RS232. En bij iets langere afstanden (kan al bij een paar meter kabellengte) vele malen sneller.
Een voorbeeld van RS485 is bijvoorbeeld DMX. Het protocol wat bij DMX over RS485 loopt is compleet anders als bijvoorbeeld modbus. Maar een fabrikant kan makkelijk zijn eigen protocol gemaakt hebben over dezelfde hardware.
Mag ik hier als absolute n00b even op inhaken?jobr schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 20:11:
.....
Die heb ik ook. Heeft ook als voordeel dat deze zelf direct naar pvoutput kan loggen (als je dat belangrijk vindt). Je kunt ook nog (parallel) naar een usb stick loggen.
Overigens trek je er met modbus over tcp/ip nog meer uit dan via Open Api.
.....
Ik ben nu serieus van plan om panelen te leggen, nadat dit plotseling mogelijk werd. Nu heb ik een Saia Burgess 3 fasen meter met "integrated Serial Modbus interface.
[Stupid question:] wat moet hierachter komen om die modbus =, dacht ik hetzelfde als RS385 uit te lezen en aan PV Output te koppelen?
Of anders: waar kan ik hierover meer uitvinden?

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Heeft die een RS485 interface?Naalroc schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 20:21:
[...]
[...]
Mag ik hier als absolute n00b even op inhaken?
Ik ben nu serieus van plan om panelen te leggen, nadat dit plotseling mogelijk werd. Nu heb ik een Saia Burgess 3 fasen meter met "integrated Serial Modbus interface.
[Stupid question:] wat moet hierachter komen om die modbus =, dacht ik hetzelfde als RS385 uit te lezen en aan PV Output te koppelen?
Of anders: waar kan ik hierover meer uitvinden?
Zo ja, dan heb je een RS485 naar TTL of USB interface nodig. En natuurlijk een device (bijv raspberry pi) die de uitlezing elke x seconden gaat uitvoeren.
Afhankelijk van het device is dat een usb naar rs485, bijv deze.
Of als je direct de I/O pinnen gebruikt, deze.
Dan moet je het nog naar PVoutput sturen.
Ik weet niet of er iets is kant en klaar of dat je dat zelf aan elkaar moet knopen (software matig).
Bovendien is niet elke meter gelijk qua uitlezen. Er is een kans dat je zelf wat moet programmeren.
Een voorbeeld staat hier. Dat is een andere meter en de kans is groot dat deze niet out-of-the-box werkt.
Ik zou eerst even kijken of je voor jouw meter software kunt vinden voor modbus uitlezing. En afhankelijk hoe handig je bent verder gaan.
Installatie van 5,49 kWp, 18 x 305Wp waarvan 3 panelen op plat dak:
20-11-2019 = 14,69 kWh
21-11-2019 = 2,64 kWh
22-11-2019 = 13,44 kWh
Nu was het gister wel een érg grijze dag natuurlijk. Ik ben wel erg benieuwd nu wat ik op een mooie zomerse dag in het hoogseizoen ga opwekken.
In ieder geval vewacht ik dat ik tot 2023 weinig aan elektra hoef te gaan betalen
SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW
26-527_ENG_DS_EnergyMeter-ALE3-with-Modbus_01.pdf
op de site van
https://www.sbc-support.com ›
3 phase energy meters with integrated Serial Modbus interface.
Ik ga al die linkjes nu bekijken
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Iets meer als het dubbele verwacht ik, ik zat de woensdag op de helft ongeveer.Thalaron schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 21:06:
20-11-2019 = 14,69 kWh
Nu was het gister wel een érg grijze dag natuurlijk. Ik ben wel erg benieuwd nu wat ik op een mooie zomerse dag in het hoogseizoen ga opwekken.
In ieder geval vewacht ik dat ik tot 2023 weinig aan elektra hoef te gaan betalen
Elektra kan als je wil echt op hoor, airco etc. etc.
SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW
@jobr Maar Fronius is de enige (althans die ik kan vinden) die nog actief gekoeld wordt. Zijn ze bij Fronius zo slim of is de rest zo dom of zijn zij dom en de rest uberslim ;-) ?jobr schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 20:11:
Die heb ik ook. Heeft ook als voordeel dat deze zelf direct naar pvoutput kan loggen (als je dat belangrijk vindt).
Maakt deze ventilator erg veel lawaai? Ik neem aan dat 's nachts deze ventilator niet draait.
Ze hebben er zelfs een hele video over waarom actief cooling een goed idee is: https://www.youtube.com/watch?v=YwunZSZ6C9c
En: https://www.fronius.com/e...entre/news/active-cooling
[ Voor 6% gewijzigd door traders op 23-11-2019 06:31 ]
Ik heb totaal geen last van de ventilator. Deze gaat alleen sneller draaien als de omvormer warm wordt. Dus per definitie alleen overdag en op piektijden, afhankelijk van de sizing van de omvormer. Als er geen PV spanning meer is dan gaat de omvormer in standby.traders schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 06:30:
[...]
@jobr Maar Fronius is de enige (althans die ik kan vinden) die nog actief gekoeld wordt. Zijn ze bij Fronius zo slim of is de rest zo dom of zijn zij dom en de rest uberslim ;-) ?
Maakt deze ventilator erg veel lawaai? Ik neem aan dat 's nachts deze ventilator niet draait.
Ze hebben er zelfs een hele video over waarom actief cooling een goed idee is: https://www.youtube.com/watch?v=YwunZSZ6C9c
En: https://www.fronius.com/e...entre/news/active-cooling
Dus als je overdag gaat slapen met een bed naast de omvormer, dan is dat misschien niet verstandig.
Ik heb een Symo overigens.
Mijn mechanische ventilatie maakt meer lawaai.
SMA heeft ook actieve koeling bij de grotere omvormers. STP60 en core1 i.i.g..
De groter kasten van SE ook voorheen, of dat tegenwoordig nog zo is weet ik niet.
Ik vind die SMA STP60 (60 kW) i.i.g. veel minder geluid geven dan de fronius 27k.
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
Het betreft een Solaredge installatie met een SE3000H en 11x 315WP paneel van Q-Cells.
Toen ik vandaag eens keek in de monitoring van Solaredge zag ik echter het 11de paneel niet in de "Virtuele Layout", in de "logische layout" zie ik wel 11 panelen, 1 paneel op string 1.0 en 10 panelen op string 1.1 klopt dit wel? Ik heb er namelijk weinig echte kennis van, maar ik dacht altijd dat er een minimum aantal panelen per string zou zijn.
Sofar Solar omvormer
Longi lr6-70phb-305m panelen
Ik kan dit voor een leuke prijs laten leggen, echter vraag ik mij af wat de kwaliteit hiervan is, er is nog weinig over te vinden op het internet
NEN 1010 legt niets op qua selectiviteit, de Netcode Elektriciteit wel.reneeke1970 schreef op donderdag 21 november 2019 @ 12:32:
[...]
Selectief is toch alleen voor afnemers en niet voor invoeden???
Maar het lijkt mij belangrijker om gewoon gezond verstand te gebruiken. Qua selectiviteit mag je van de netcode wel op 1 fase 2 3.6 kW omvormers op 2 verschillende 16A automaten aansluiten, maar niet 1 4 kW omvormer op een 20A automaat...
Komende jaren zal het één en ander wel moeten gaan bewegen, elektrische auto's en warmtepompen die veel energie vragen en aan de andere kant de idiote meerprijs voor 3x35A aansluiting. Ze vragen erom dat iedereen z'n 3x25A aansluiting volpropt. Als je na blijft denken over wat je doet dan gaat het gewoon goed en ga je te ver dan klapt de hoofdzekering eruit.
Waarom worden er kabels verkocht met 2 of 3 sets aan kabels (bv https://webshop.cedel.nl/...1l7Q1HEAQYAiABEgK_u_D_BwE )
Bij modbus kun je toch meerdere apparaten aan 2 aderige kabel hangen dus wat heb je aan een 3 keer 2 draden?
Waar zijn deze 3 paar kabels op de markt?
Ook zonder registratie bij energieleveren.nl handelt Greenchoice alles netjes af en krijg ik geld terug. Inmiddels de jaarafrekening binnen, waar alle saldi keurig op staan.ericplan schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 16:24:
[...]
Je conclusie is, wat mij betreft, te stellig en niet in lijn met je eerdere betoog. Maar binnen drie weken zal ik hier antwoorden. Dan heb ik de jaarafrekening van Greenchoice binnen.
A'dam PVOutput
Dat moet je met je leverancier bespreken.Dennism schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 18:29:
Ik heb sinds juli ook 10 panelen liggen en in augustus is daar een 11de bijgelegd door de leverancier. Nu is de installatie pas sinds kort ook op Internet aangesloten waardoor ik de monitoring kan inzien.
Het betreft een Solaredge installatie met een SE3000H en 11x 315WP paneel van Q-Cells.
Toen ik vandaag eens keek in de monitoring van Solaredge zag ik echter het 11de paneel niet in de "Virtuele Layout", in de "logische layout" zie ik wel 11 panelen, 1 paneel op string 1.0 en 10 panelen op string 1.1 klopt dit wel? Ik heb er namelijk weinig echte kennis van, maar ik dacht altijd dat er een minimum aantal panelen per string zou zijn.
Hij heeft de nieuwe optimizer niet toegevoegd in de portal.
Wellicht doet hij dat nog.
Dat is goed om te horen. Eneco was heel wat minder soepel met de betaling van de (terug)geleverde zonne-kWh.ericplan schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 22:08:
[...]
Ook zonder registratie bij energieleveren.nl handelt Greenchoice alles netjes af en krijg ik geld terug. Inmiddels de jaarafrekening binnen, waar alle saldi keurig op staan.
Aanmelden of anders geen vergoeding.
4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
Ik heb een offerte voor 16x 300Wp panelen met een solis 5000 4g omvormer incl installatie voor 0,88cent Wp
Deze komen in noord-holland op een dak richting zuid-west (240 graden) te liggen.
totaal vermogen 4800 Wp
moet ik gaan voor een solis 4000 of 5000 omvormer ? voor het beste rendement
Ik zou die 5000 pakken. Een factor 0,85 is al erg laag (en daar zit je met die 4000 onder), en in N-H heb je wat vaker een hoge instraling (dus hoge pieken) dan in het oosten.Patrick80 schreef op zondag 24 november 2019 @ 00:40:
Ik heb redelijk door het forum gespit, maar ik ben de weg kwijt.
Ik heb een offerte voor 16x 300Wp panelen met een solis 5000 4g omvormer incl installatie voor 0,88cent Wp
Deze komen in noord-holland op een dak richting zuid-west (240 graden) te liggen.
totaal vermogen 4800 Wp
moet ik gaan voor een solis 4000 of 5000 omvormer ? voor het beste rendement
Bij één oriëntatie van alle panelen zou ik niet te laag gaan zitten meet die 4g (3f misschien) omvormer.
En voor 0,88 CENT wil ik dat ook wel, zelfs als d.h.z. pakket.
[ Voor 6% gewijzigd door Andre1973 op 24-11-2019 01:00 ]
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Beide 100% Chinees... wat moeten we daar over vertellen qua kwaliteit en levensduur van met name de omvormer?bd-casemod schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 20:35:
Wat is jullie ervaring met de volgende omvormer en panelen:
Sofar Solar omvormer
Longi lr6-70phb-305m panelen
Ik kan dit voor een leuke prijs laten leggen, echter vraag ik mij af wat de kwaliteit hiervan is, er is nog weinig over te vinden op het internet
Voorbeeld: 4 jaar geleden heb ik een pc gebouwd met de beste voeding die leverbaar was: hoog rendement, 'Japanse condensatoren', beste reviews enz.... na 2 jaar al kapot! voeding vervangen door een 6 jaar oudere 'no-name' werkt nog steeds prima, leer hiervan dat ook al gebruik je de beste elektronische componenten het kan altijd kapot gaan of...als het elektronische ontwerp niet goed is zijn hoogwaardige componenten ook nutteloos...
Het zwaarste wat voor mij telt is dat de omvormer de diverse data van de opgewekte energie/ werking niet naar de fabrikant van de omvormer zelf worden doorgestuurd. Sofar maakt gebruik van een SD kaart waarop de gegevens worden opgeslagen, dat lijkt betrouwbaarder dan dat je bij de fabrikant moet inloggen om je eigen gegevens te mogen inzien...
De panelen zijn tegenwoordig al zo dóórontwikkeld dat alle in Nederland verkochte panelen met de gebruikelijke maten goed zijn.
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3
Vandaag is een helder dagje, ook in het begin en zonder OptiTrac (hij heeft de instelling inderdaad opgeslagen toen ik het tijdens DC-bedrijf apply'de)AUijtdehaag schreef op woensdag 20 november 2019 @ 19:20:
@HyperBart
Die spanningsdrop op 10 november op 9:30 is optitrac aan het werk. (rode DC lijn)
De spanning komt dan langzaam terug.
Helaas mis je de meeste gegevens van vandaag op dat tijdstip.
Weet je zeker dat optitrac uit stond?
Wat doe ik hier best, OptiTrac aan of uit?
https://snapshot.raintank...rvyvUUvlu7QRsgGpO1O1GTFfI
[ Voor 48% gewijzigd door HyperBart op 24-11-2019 10:27 ]
Dat probeerde ik nu even af te toetsen, of de schaduw in de winterochtenden het verlies van OptiTrac rechtvaardigen(?).AUijtdehaag schreef op zondag 24 november 2019 @ 10:27:
@HyperBart
Met schaduw zet je optitrac aan. Simpel.
Optitrack kost je 0,2% opwek, over de heel linie. Wellicht kan je m alleen in de wintertijd aan zetten en dan weer uit?HyperBart schreef op zondag 24 november 2019 @ 10:37:
[...]
Dat probeerde ik nu even af te toetsen, of de schaduw in de winterochtenden het verlies van OptiTrac rechtvaardigen(?).
Hellingshoek van dak is 35 graden.timovd schreef op zondag 24 november 2019 @ 06:56:
@Patrick80, kun je niet voor wat zwaardere panelen gaan? Persoonlijk zou ok wel voor de 4000 omvormer gaan. Wat is de hellingshoek van het dak?
Dak is richting zw 240 graden.
Ik ben al tijdje bezig met offertes en daarom kwam ik op 300Wp maar elke maand loopt je weer achter de feiten aan

Wat is de reden dat je voor een 4000 zou gaan ?
Andre1973 zegt juist weer voor de 5000 gaan.
Iedereen zegt wat anders, ik snap het niet meer.
Ik zou die 5000 pakken. Een factor 0,85 is al erg laag (en daar zit je met die 4000 onder), en in N-H heb je wat vaker een hoge instraling (dus hoge pieken) dan in het oosten.
Bij één oriëntatie van alle panelen zou ik niet te laag gaan zitten meet die 4g (3f misschien) omvormer.
En voor 0,88 CENT wil ik dat ook wel, zelfs als d.h.z. pakket.
ik neem aan ex btw?Patrick80 schreef op zondag 24 november 2019 @ 00:40:
offerte voor 16x 300Wp panelen met een solis 5000 4g omvormer incl installatie voor 0,88cent Wp
Ik heb vorige week nog 18 x 295W Trina panelen met Solax 3 fase omvormer inclusief bevestingsmateriaal etc. geleverd voor 3750 inclusief BTW (via een vriend)
Haal daar een paar paneeltjes vanaf en doe daar montage kosten bij dan kan dat maar zo inclusief btw zijn
30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw
Dit ziet er netjes uit! Heb je dit via solar-bouwmarkt besteld en laten installeren? De Denim is in de aanbieding daar, ik vraag mij alleen af waarom, gewoon opruiming of gaat Denim eruit qua merk/kwaliteit. Weet jij hier misschien meer over?Thalaron schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 20:42:
Zo(!), sinds vandaag is het dan eindelijk zover;
[Afbeelding: Overzicht PV]
Close-up van de voor- en achterzijde DENIM 305WP glas-glas paneel voor de liefhebbers;
[Afbeelding: PV Voorzijde]
[Afbeelding: PV Achterzijde]
Toen ze de boel vanmiddag aansloten rond een uur of 14:00 gaf de software aan dat er 1.7Kw van de panelen afkwam.
Het zijn 18 panelen waarvan 15 op het schuindak en 3 op het plat dak á 305WP p/s = 5.490WP totaal. De opbrengst straks in de zomer geloof ik wel, ik ben wel benieuwd wat het in de nu wat mindere periode nog gaat opleveren
Nope, aangekocht via http://www.helios-solar.nl/ en die hebben het laten plaatsen door www.wedak.nlTHxZ0NE schreef op maandag 25 november 2019 @ 10:40:
[...]
Dit ziet er netjes uit! Heb je dit via solar-bouwmarkt besteld en laten installeren? De Denim is in de aanbieding daar, ik vraag mij alleen af waarom, gewoon opruiming of gaat Denim eruit qua merk/kwaliteit. Weet jij hier misschien meer over?
Goede communicatie, niet de goedkoopste maar ook zeker niet de duurste. Installatie is ook allemaal netjes en vlot verlopen. Ook riep men mij erbij om te vragen hoe/wat met de bekabeling van het platte dak naar de zolder / rekening gehouden met de nog te bouwen extra wand op de zolder. Extra lastig logen doen in de meterkast om de aparte aardlekgroep op een afwijkende plek op te hangen zodat het nergens in de weg voor zit. Al met al zéér tevreden
Ik zie dat de panelen die ik heb - Denim glas-glas 305WP - inderdaad van 229 euro naar 199 euro zijn afgeprijsd.
Maar goed; Ik heb het aanbod van Helios Solar als totaal offerte vergeleken met anderen. Prijzen staan niet los per onderdeel vermeld dus het is wat lastig inschatten of het echt een leuke aanbieding is.
Edit: Ik wil nog een keer vergelijken met mensen in mijn straat (dezelfde omstandigheden) om na te gaan hoeveel hun panelen per stuk opleveren om na te gaan in hoeverre die van ons efficiënt werken.
Inmiddels liggen ze er bijna 1 week op;

[ Voor 28% gewijzigd door Thalaron op 25-11-2019 20:21 ]
Mainstream panelen kosten nu 100 euro ex bij de groothandel. Heeft het nut om voor duurdere/andere panelen te gaan voornamelijk om de opbrengst te verhogen in de winter, of is er weinig voordeel en als het er wel is ga je dit nooit eruit halen?
Y'24
Hmm hoe zou dat kunnen, dan zou je dus van 96.5% (IQ7+) naar 98.x% rendement van een micro inverter naar een string inverter het verschil moeten zien ?RvV schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 11:36:
Ik zou eerder kijken naar de omvormer. De panelen op mijn microinverters doen het met "donker" weer een stuk slechter dan de string inverter. Kan een Enphase gebruiker dit bevestigen of ontkrachten?
Volgens de documentatie moet het al vanaf een volt of 20 starten. Maar de mpp tracker zou zoch inregelen op de I V curve en toch een redelijk voltage uit een paneel halen met lage stroom.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Als je een hogere opbrengst in de winter wilt moet je het vooral van kwantiteit hebben, zo veel mogelijk panelen neerleggen.traders schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 11:33:
Vraagje over *WINTEROPBRENGST*. Zit er veel verschil tussen zonnepanelen qua opbrengst in de winter? Leveren bepaalde panelen meer op (Poly, perc, glas/glas?) in de winter?
Mainstream panelen kosten nu 100 euro ex bij de groothandel. Heeft het nut om voor duurdere/andere panelen te gaan voornamelijk om de opbrengst te verhogen in de winter, of is er weinig voordeel en als het er wel is ga je dit nooit eruit halen?
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
nop, ik kan niet aantonen dat poly/mono/dunnefilm/hit of wat voor techniek meer winteropbrengst heeft.traders schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 11:33:
Vraagje over *WINTEROPBRENGST*. Zit er veel verschil tussen zonnepanelen qua opbrengst in de winter? Leveren bepaalde panelen meer op (Poly, perc, glas/glas?) in de winter?
glas/glas/bifacial of een gewone achterkant , het maakt geen bal uit voor winter opbrengst.
en als het wel zo is, dan zijn de verschillen zo klein, dat het niet aan te tonen is.
de plaatsing van de panelen dat helpt dan weer wel een leuk stuk.
zoals, hoe hoger de gemakelijker het ook nog licht vangt in de winter met die lage zon.
en natuurlijk steiler dak/bevestiging materiaal helpt ook met de lagere zon.
maar het grootste probleem blijft, de weinig uren dat er zon is.
24-12-2019 zon op 8:44 zon onder 16:34, dus nog geen 8 uur licht.
28-06-2019 zon op 5:24 zon onder 22:00, dus een flinke 16:37 uur licht.
hier komt nog bij:

dat als de zon laag staat, dan moet het licht door 2x zoveel atmosfeer schijnen.
dit filtert flink wat kracht uit het licht.
wat helpt wel een beetje:

deze grafiek is kWh/kWp, dus je ziet geen verschil tussen december van alle jaren.
maar de laatste 2 jaar zijn wel gedaan met panasonic panelen(hit).
in de zomer zie je duidelijk dat het meer oplevert, maar de winter lijkt geen verschil te hebben.
toch is er een verschil, en dat zie je in februari goed:
februari 2013 = 93kWh.
februari 2014 = 101kWh.
februari 2015 = 78kWh.
februari 2016 = 135kWh.
februari 2017 = 113kWh.
februari 2017 = 221kWh.
februari 2018 = 244kWh.
er is dus een stijging, maar dat komt door dat het aantal Wp ook +/- 3x zoveel is geworden in al die tijd.
dus meer Wp = ook meer winteropbrengst.
(december en januari blijft huilen met de pet op, hoeveel Wp je ook hebt, meer van erg weinig blijft gewoon weg weinig.)
dus neem een 3kW omvormer en hang daar 6kWp aan zonnepanelen aan, en je winter opbrengst (en dagen met bewolking) zijn gewoon beter.
of je daar nu dure of goedkope panelen voor neemt, dat maakt geen bal uit.
dat heeft alleen maar te maken met je hoeveelheid dak ruimte.
de zin en onzin van onderdimensioneren zie ook:
antonboonstra in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)"
edit:
oost-west draaien helpt trouwens niet voor meer winteropbrengst.
het werkt een beetje tegen zelfs. (de zon komt in de winter eigenlijk nooit recht op de panelen. door oost-west plaatsing)
maar door oost-west heb ik wel 6,43kWp op een 4kW omvormer, en dat verbloemt het tegen werken een beetje.
[ Voor 5% gewijzigd door migjes op 26-11-2019 13:29 ]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Met bewolkt weer doen poly panelen het een stuk beter, maar je moet wel zorgen dat je met spanning en stroom in een goed werk gebied van de omvormer komt.traders schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 11:33:
Dus in praktijk betekend dat meerdere string parallel hangen.
Dunne film doet het met felle zon beter vanwege ander kleuren spectrum, zwarte mono koop je voor het uiterlijk, blinken verder nergens uit.
1 PVoutput . Dongen NB
Vandaag een offerte gekregen met het volgende:
7 x Trina solar 320 honey black
Solaredge HD wave SE2200H
7 x solaredge P370 optimizer
Nu is mijn vraag zijn de 7 panelen genoeg om de omvormer te starten of moet ik echt vragen om de p404 optimizers?
Dak is op het zuiden, sochtends minimale schaduw op 1 paneel door dakkapel van buren.
Ik heb zelf ook SolarEdge en dat werkt superfijn, maar als het niet nodig is, is het zonde van het geld.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Ik wist dat deze vraag ging komen.timovd schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 20:06:
@Badpete, waarom dan SolarEdge en niet een "normale" omvormer (eventueel met een Tygo optimiser)?
Ik heb zelf ook SolarEdge en dat werkt superfijn, maar als het niet nodig is, is het zonde van het geld.
Ik heb verschillende bedrijven benaderd, de meeste reageren niet eens. Als je goede bedrijven weet die plaatsen in zuid Holland hou ik me aanbevolen.
Daarbij vind de vriendin het uitlezen per paneel leuk en wil ik graag alles bij 1 bedrijf houden ivm garantie en aansprakelijkheid.
Geeft verder geen antwoord op de vraag die ik stelde natuurlijk
Hallo,Badpete schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 19:43:
Vraagje,
Nu is mijn vraag zijn de 7 panelen genoeg om de omvormer te starten of moet ik echt vragen om de p404 optimizers?
Dak is op het zuiden, sochtends minimale schaduw op 1 paneel door dakkapel van buren.
Heb een beetje dezelfde situatie, panelen zijn vorige week geplaatst:
9 x Sunpower p19 320 wp full black
Solaredge se2200 hd wave omvormer
Solaredge p500 mc4 optimizers
Toevallig ook dak op het zuiden en sochtends minimale schaduw door dak van de buren. Als je vragen hebt hoor ik het wel.
Mvg
Volgens mij zijn optimizers verplicht bij SolarEdge, dat is ook een van de reden dat dergelijke systemen een stuk duurder zijn dan gewone stringomvormers. Of het nodig is, en/of je het de moeite waard vindt, moet je zelf besluitenBadpete schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 19:43:
Vraagje,
ook ik vind het vaak meer problemen toevoegen als oplossingen geven.Badpete schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 20:19:
[...]
Ik wist dat deze vraag ging komen.
Ik heb verschillende bedrijven benaderd, de meeste reageren niet eens. Als je goede bedrijven weet die plaatsen in zuid Holland hou ik me aanbevolen.
Daarbij vind de vriendin het uitlezen per paneel leuk en wil ik graag alles bij 1 bedrijf houden ivm garantie en aansprakelijkheid.
Geeft verder geen antwoord op de vraag die ik stelde natuurlijk
maar: niks doen is ook geen optie.
7xp370, dat is wel minder als 8x die solaredge aanraad.
nu is solaredge wel wat ruim met zijn minimum eis, en is er toch een goede kans dat het zal werken.
de P404, P405, P505 gebruiken geeft wel wat meer ruimte want die is minimaal 6x per string.
dus dat zou verstandiger zijn.
maar goed, laat je solaredge los, en vervang je de panelen voor dit:
https://www.winkelman-zon...brid/51646/?display=tiles
of
https://www.winkelman-zon...30wp/50996/?display=tiles
met een gewone omvormer (die bijna de helft goedkoper is als solaredge en geen optimizers nodig).
dan heb je vrijwel een perfect uitgebalanceerde set, die een paar % meer oplevert.
net iets meer Wp, dus meer opbrengst.
en panelen die HIT zijn, dit levert ongeveer 6-8% meer kWh op per jaar.
en dit is dan niet eens duurder en heeft boven staande nadelen niet.
[ Voor 7% gewijzigd door migjes op 27-11-2019 10:08 ]
Bedankt voor je antwoord.migjes schreef op woensdag 27 november 2019 @ 10:03:
[...]
ook ik vind het vaak meer problemen toevoegen als oplossingen geven.
maar: niks doen is ook geen optie.![]()
7xp370, dat is wel minder als 8x die solaredge aanraad.
nu is solaredge wel wat ruim met zijn minimum eis, en is er toch een goede kans dat het zal werken.
de P404, P405, P505 gebruiken geeft wel wat meer ruimte want die is minimaal 6x per string.
dus dat zou verstandiger zijn.
maar goed, laat je solaredge los, en vervang je de panelen voor dit:
https://www.winkelman-zon...brid/51646/?display=tiles
of
https://www.winkelman-zon...30wp/50996/?display=tiles
met een gewone omvormer (die bijna de helft goedkoper is als solaredge en geen optimizers nodig).
dan heb je vrijwel een perfect uitgebalanceerde set, die een paar % meer oplevert.
net iets meer Wp, dus meer opbrengst.
en panelen die HIT zijn, dit levert ongeveer 6-8% meer kWh op per jaar.
en dit is dan niet eens duurder en heeft boven staande nadelen niet.
Nogmaals ik heb bij meerdere bedrijven offertes opgevraagd en van 2 bedrijven daadwerkelijk een offerte ontvangen. Allebei werken ze uitsluitend met solaredge (zal wel de meeste marge op zitten). Blijkbaar is mijn locatie (regio leiden) niet optimaal om voor 7 panelen langs te komen. Dus als iemand een goed bedrijf weet die wat anders aan te bieden heeft hoor ik het nog steeds graag. Ik ga niet zelf panelen of onderdelen kopen, wil het graag allemaal onderbrengen bij 1 bedrijf zodat daar ook de garantie en aansprakelijkheid ligt.
Begrijp me niet verkeerd ik wil best een andere oplossing maar die moet iemand wel aanbieden en uitvoeren
Heb momenteel een plan om 10x 320Wp panelen op mijn schuine dak (West) te leggen en dan nog 4x 320Wp op het platte dak (Zuid) (beide gevallen Munchen Solar 320WP) op aparte strings i.c.m een SolarEdge SE3000H (incl P370 Optimizers i.v.m schaduw)
Nu begreep ik van iemand dat de omvormer een bepaald opstart voltage nodig heeft? Kan iemand mij uitleggen hoe dit precies zit en of de 4 panelen voldoende "opstart" hebben op de aparte string?
[ Voor 5% gewijzigd door JustinoFTW op 27-11-2019 16:54 ]
5120Wp Oost/West - PV Output
lol, een solaredge kan niet werken met maar 4 optimizers.JustinoFTW schreef op woensdag 27 november 2019 @ 16:54:
Ik kom er helaas even niet uit maar wellicht kunnen jullie mij hier helpen.
Heb momenteel een plan om 10x 320Wp panelen op mijn schuine dak (West) te leggen en dan nog 4x 320Wp op het platte dak (Zuid) (beide gevallen Munchen Solar 320WP) op aparte strings i.c.m een SolarEdge SE3000H (incl P370 Optimizers i.v.m schaduw)
Nu begreep ik van iemand dat de omvormer een bepaald opstart voltage nodig heeft? Kan iemand mij uitleggen hoe dit precies zit en of de 4 panelen voldoende "opstart" hebben op de aparte string?
daar heeft hij er 8 (of 6) voor nodig.
een optimizer kan maar een maximaal aantal V leveren en de omvormer zelf moet 350V krijgen.
en optimizers starten pas als het paneel levert.
gedeeltelijke oplossing:
in plaats van 2 stringen te maken, maak je er 1 string van.
dit kan met solaredge, want elke optimizers is een mpp.
(en zo hoor je het eigenlijk ook te gebruiken.)
maar dan heb je nog 1 probleem over:
zie mijn set:

die 4 panelen liggen dus in de ochtend wel in de zon, maar kunnen niet genoeg V leveren.
dus de omvormer zal pas rond 8-10 uur ergens pas echt gaan starten met leveren.
is dit een grote ramp, het valt wel mee, maar tof is het niet.
kun je iets anders verzinnen, dan zou ik zeggen graag.
edit:
oplossing is erg simpel.
koop 10x het paneel wat je nu op het oog hebt.
en koop 4x een panasonic paneel.
dat levert meer Vmpp, dus geen probleem.
en hang dit aan een gewone TL omvormer met 2x een mpp (sma/goodwe/omnik/hosola etc etc) en je bent niet duurder uit.
en het werkt allemaal wel.
of zoals @AUijtdehaag hier onder ook zegt.
[ Voor 9% gewijzigd door migjes op 27-11-2019 17:49 ]
4x 96 cell panelen, is wel voldoende spanning. Leg ze op betonvoeten ofzo.JustinoFTW schreef op woensdag 27 november 2019 @ 16:54:
En dan 10x gewone panelen erbij.
Op een gewone string omvormer met 2x mppt ingang.
Probleem opgelost.
[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-11-2019 17:48 ]
Even ervanuit gaande dat er geen schaduw is.AUijtdehaag schreef op woensdag 27 november 2019 @ 17:47:
[...]
4x 96 cell panelen, is wel voldoende spanning. Leg ze op betonvoeten ofzo.
En dan 10x gewone panelen erbij.
Op een gewone string omvormer met 2x mppt ingang.
Probleem opgelost.
Iets meer uitleg:JustinoFTW schreef op woensdag 27 november 2019 @ 16:54:
Elke optimizer heeft een ingangs en uitgangs spec. en je moet naar de uitgangs spec. kijken om te zien of je aan de vereiste spanning kan komen met die optimizers. Voor een 1 fase omvormer is dat een (dikke) 350V.
En dan zi eje dat er zijn met en maximale uitgangs spanning van 60 en van 85 Volt. Deel je die 350 door die 60 of 85 dan zie je het minimale aantal panelen dat enige opwek moet maken, zodat de omvormer aan gaat.
@AUijtdehaag sterker nog er staat wel bij dat er schaduw is nu ik het herlees.
Dan zou je die 10 panelen op optimizers kunnen zetten en als die 4 ook wat schaduw hebben op micro's.
Of het geheel op een string omvormer met Tigo's waar nodig.
misschien kan @JustinoFTW even aangeven waar ie schaduw heeft. Is wat gerichter schieten.
[ Voor 12% gewijzigd door Andre1973 op 27-11-2019 19:14 ]
14 panelen gewoon op 1 string hangen bij Solaredge, hoe meer panelen/optimizers op een string, hoe beter het werkt.JustinoFTW schreef op woensdag 27 november 2019 @ 16:54:
Met 14 panelen red je het denk ik wel met de P370, op het moment dat alleen Zuid in de zon ligt heb je dan 4 x 60 = 240V en dan moeten de overige panelen nog 370-240=130/10 is 13Volt per optimizer leveren.
Wil je op safe spelen dan pak je de P404-optimizers, dan is er zeker geen enkel probleem en doet Solaredge waar het goed in is.
Dat zou ik niet durven adviseren. Ik ben wel eens terug geweest (niet mijn plan & niet mijn verkoop) om extra P405's bij te plaatsen, zodat elk (zuid) SF 155 paneel een P405 kreeg, i.p.v. met z'n 2& parallel, omdat het systeem pas laat aan ging als er ook wat opwek was van het 10 graden O-W dak.ocaj schreef op woensdag 27 november 2019 @ 19:15:
[...]
14 panelen gewoon op 1 string hangen bij Solaredge, hoe meer panelen/optimizers op een string, hoe beter het werkt.
Met 14 panelen red je het denk ik wel met de P370, op het moment dat alleen Zuid in de zon ligt heb je dan 4 x 60 = 240V en dan moeten de overigen panelen nog 370-240=130/10 is 13Volt per optimizer leveren.
Wil je op safe spelen dan pak je de P404-optimizers, dan is er zeker geen enkel probleem en doet Solaredge waar het goed in is.
Bij die 13 V moet ook dezelfde stroom worden gehaald als de rest, en als dat echt een schuin West dak is, kan dat wel ff duren.
Als hij panelen op Zuid + West heeft, dan start het sowieso op, omdat ze in de ochtend voordat er direct licht op Zuid valt alle 14 panelen indirect licht hebben. Dan is de totale productie en dus ook de stroomsterkte erg laag, dus dat lukt heel snel.
Die 13V voor de West-panelen is een beetje op het randje, ik schat in dat het met die 14 panelen wel meevalt (mijn eigen ervaring is op basis van 8 panelen, waarvan 4 Oost en 4 West). Voor de zekerheid zou P404 wel een veiligere gok zijn, maar of het dat waard is....
Houd je van een optimaal systeem, dan kies je de P404. Het prijsverschil tussen P404 en P370 zal iets van €75 zijn, als je de dat er niet voor over hebt dan is de P370 ook prima.
https://salderenvanstroom.petities.nl/
[ Voor 10% gewijzigd door drielp op 27-11-2019 20:12 ]
4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
Aangezien de vraag 'algemeen' is met een persoonlijk tintje. weet ik niet of het nu de bedoeling is om een eigen topic aan te maken of hierin de vraag te stellen. Mocht het anders moeten, dan hoor ik het graag.
Wanneer met kiest voor een oost / west opstelling in combinatie met zuid wat zou dan een wijs besluit zijn met het wattage van de omvormer. Ik hoor dat onder dimensioneren verstandig kan zijn.
Maar, en nu komt de vraag. Ik hoor dat een oost / west opstelling 80 procent van zuid opleveren.
Betekent dit dat 4 west en 4 oost 80 procent van 8 op zuid leveren? Of is dit in verhouding tot 4 op zuid?
En hebben mensen voorbeelden van een soortgelijke opstelling mbt de opbrengsten?
Uiteraard wil ik de kunst zoveel mogelijk daadwerkelijke opbrengsten voor de bestede euro's.
Opstelling solar edge en optimizer.
-Oost 6 panelen (325wp per paneel) (1950 )
-West 5 panelen (325wp per paneel) (1625 )
-Zuid 7 panelen (325wp per paneel) (2275 )
Totaal 5850 wp
[ Voor 4% gewijzigd door Moffin op 27-11-2019 22:11 ]
[ pvoutput | 5760 wp @ O 45° - Z 10° - W 45°]
Klopt 1 O of W paneel op 10-15 graden hellingshoek geeft zo'n 80% t.o.v ideale zuid (30-36 gradenMoffin schreef op woensdag 27 november 2019 @ 20:41:
aankomende week wil ik een van mijn offertes tekenen om zonnepanelen aan te schaffen. Maar nu zit ik met een vraagstuk waar ik allerlei verschillende antwoorden op krijg.
Aangezien de vraag 'algemeen' is met een persoonlijk tintje. weet ik niet of het nu de bedoeling is om een eigen topic aan te maken of hierin de vraag te stellen. Mocht het anders moeten, dan hoor ik het graag.
Wanneer met kiest voor een oost / west opstelling in combinatie met zuid wat zou dan een wijs besluit zijn met het wattage van de omvormer. Ik hoor dat onder dimensioneren verstandig kan zijn.
Maar, en nu komt de vraag. Ik hoor dat een oost / west opstelling 80 procent van zuid opleveren.
Betekent dit dat 4 west en 4 oost 80 procent van 8 op zuid leveren? Of is dit in verhouding tot 4 op zuid?
En hebben mensen voorbeelden van een soortgelijke opstelling mbt de opbrengsten?
Uiteraard wil ik de kunst zoveel mogelijk daadwerkelijke opbrengsten voor de bestede euro's.
-Oost 6 panelen
-West 5 panelen
-Zuid 7 panelen
hellingshoek.)
Kijk maar op dit plaatje.
let wel op, dit is opwek over 1 jaar gezien. Dus het is niet zo dat een O of W paneel altijd 80% geeft van een Zuid.
http://www.induurzaam.nl/...ninstraling-en-orientatie
oost: 3430migjes schreef op woensdag 27 november 2019 @ 17:41:
In je onderschrift zie ik dat je :
west: 3000
Op delen van de dag zal je waarschijnlijk dik boven de 4kw opwekken. Wat is je overweging geweest om toch
voor een 4kw omvormer te kiezen?
Met zo'n opstelling ga je niet 'dik' boven de 4000W produceren en een beetje aftoppen kan geen kwaad.Moffin schreef op woensdag 27 november 2019 @ 21:24:
[...]
oost: 3430
Op delen van de dag zal je waarschijnlijk dik boven de 4kw opwekken. Wat is je overweging geweest om toch
[ Voor 5% gewijzigd door GioStyle op 27-11-2019 22:04 ]
Ben wel benieuwd wat jullie mening is welke omvormer het beste past bij de volgende opstelling past:
Opstelling solar edge omvormer en optimizer.
-Oost 6 panelen - 40 graden - (325wp per paneel) (1950 )
-West 5 panelen - 40 graden -(325wp per paneel) (1625 )
-Zuid 7 panelen - 10 graden* - (325wp per paneel) (2275 )
Totaal 5850 wp
*10 graden is mij geadviseerd ivm 35 cm rijafstand.
[ Voor 15% gewijzigd door Moffin op 27-11-2019 22:15 . Reden: typo ]
'Kant-en-klare' oplossingen partijen (Zonneplan, enz.) hebben geadviseerd om een (prijzige) SolarEdge oplossing te nemen ivm een pijpje op mijn dak (dak op WZW, pijpje ongeveer 60cm hoog, dak precies 45 graden). De week daarvoor tot de conclusie gekomen dat op het meest ongunstige moment (lage zonhoogte precies om 12:00) de maximale schaduw ongeveer 1.50m lang is en dat dit ongeveer 30 minuten duurt. Daarna komt de schaduw vrijwel zeker niet meer op de panelen. Om hier nou optimizers of een SolarEdge te nemen is prijstechnisch niet rendabel. (Dan kan ik bijna beter 2 panelen extra nemen qua investering.)
Uiteindelijk ben ik bij Solar-outlet.nl uitgekomen en heb een offerte laten maken voor:
- Longi Solar Mono 320WP Black White PERC x12
- SMA Sunnyboy 3.6 incl. Wifi/LAN
- Clickfit EVO 4 panelen portrait x3
- Volledige installatie (in Friesland)
Oftewel precies €1,00 in de btw. Wat vrij netjes is volgens mij.
Gisteren de aanvraag voor een duurzaamheidslening aangevraagd, dit wordt dan €35 in de maand. Dit alles bij een verbruik van ongeveer 3100kWh per jaar (55 euro in de maand).
Ik ben tevreden!
@GioStyle waarom is aftoppen niet erg? Ik heb nu een offerte voor piek X waarbij de helft op oost en de andere helft op west. Ze hebben er een omvormer bij gedaan van X. Dit lijkt me wat overkill. @AUijtdehaag @Rol-Co wat denken jullie? Kun je bij oost west de string omvormer onderdimensioneren of beter niet?GioStyle schreef op woensdag 27 november 2019 @ 22:03:
[...]
Met zo'n opstelling ga je niet 'dik' boven de 4000W produceren en een beetje aftoppen kan geen kwaad.
Je moet even wat posts van Migjes opzoeken. Hij legt prima uit waarom aftoppen niet altijd erg hoeft te zijn. Als je niet wil aftoppen, dan heb je een zwaardere omvormer nodig. Zwaardere omvormers zijn vaak duurder. Als de meerprijs van de duurdere omvormer niet opweegt tegen het verlies dat je hebt wegens aftoppen dan kan je voor een lichtere omvormer kiezen. Je moet alleen 'uitrekenen' wat de kosten en baten zijn en dat is eigenlijk een beetje koffiedik kijken.traders schreef op woensdag 27 november 2019 @ 22:46:
[...]
@GioStyle waarom is aftoppen niet erg? Ik heb nu een offerte voor piek X waarbij de helft op oost en de andere helft op west. Ze hebben er een omvormer bij gedaan van X. Dit lijkt me wat overkill. @AUijtdehaag @Rol-Co wat denken jullie? Kun je bij oost west de string omvormer onderdimensioneren of beter niet?
80 procent van je maximale opwekking, maar wel meer verspreid over de dag zodat na het salderen je waarschijnlijk meer direct verbruik hebt.Moffin schreef op woensdag 27 november 2019 @ 20:41:
-Oost 6 panelen (325wp per paneel) (1950 )
-West 5 panelen (325wp per paneel) (1625 )
-Zuid 7 panelen (325wp per paneel) (2275 )
Totaal 5850 wp
Zoveel mogelijk opbrengst voor je euro's en solar edge, is enkel bij veel schaduw rendabel. De verdeling is gebaseerd op de beschikbare ruimte, misschien alles vol?
Alweer... Ik vind het ondanks dat ik veel panelen heb liggen het afschaffen wel terecht. Tenminste in deze vorm, de stroom prijs moet reëel zijn, transport belasting etc.drielp schreef op woensdag 27 november 2019 @ 20:12:
Even off-topic maar wel met raakvlak:
https://salderenvanstroom.petities.nl/
Een belasting teruggave afhankelijk van je geïnstalleerde vermogen zou mijn inziens een beter instrument zijn. Salderen had waarschijnlijk nooit bestaan als er niet een technische oorzaak aan ten grondslag lag.
tja het was niet 100% mijn keuze om een 4kw omvormer te nemen.Moffin schreef op woensdag 27 november 2019 @ 21:24:
[...]
oost: 3430
maar ik kon hem gratis krijgen of ruilen voor mijn oude 3kW, dus dan er maar mee doen.
toevallig komt een 4kW omvormer wel erg gaaf uit hoor.
een beetje uitleg:
de omvormer zelf is eigenlijk 4000VA en geen 4000W.
is bijna het zelfde maar net niet helemaal.
4000VA levert bij 230V ongeveer 17,4A.
een 16A groep die klapt er niet uit met 16,0001A daar is nog een aardige marge in, je kunt 17,8A er door heen duwen voor meer als 6000seconde voor dat die reageert.
dus ik kon gewoon mijn 16A groep behouden, was wel zo simpel voor mij.
ook is dit een omvormer die geen enkel probleem heeft met een 30mA aardlek.
dus ik draai zonder problemen op een gedeelde aardlek van het huis.
dus de installatie was voor mij zo erg simpel te doen.
(het ging toch een beetje fout.
normaal kan je dit nog doen met een 2,5mm kabel, maar door dat de kWh meter niet een goede aansluiting had, kreeg ik allemaal knetter geluiden uit de meter kast.
dus ik heb de kabel toch moeten vervangen voor een 4mm kabel, maar ach dat was geen ramp.)
de omvormer mag dan wel 4000VA zijn met 2x een mpp, maar per mpp kan hij maar 3000VA verwerken.
en dan heb je oost met zijn 2x7x245Wp= 3430Wp.
dan denk je aftoppen, nop vrijwel niet.
1 string op het platte dak heeft +/-15 graden en 1 string op het schuine dak met 45 graden.
de 45 graden string begint vroeger in de ochtend, en pas als de zon hoger staat komt de 15 graden er bij, en dan als die zijn top begint te halen dan zakt de 45 graden string al weer.
in de juiste omstandigheden schraap ik rond de 2900VA op die mpp.
en dan heb je natuurlijk ook nog de west panelen, maar die komen pas in het licht na een uur of 11.
zie grafiek (deze grafiek is nog van voor de vervanging panasonic. 245Wp = 190Wp):

en zo blijf je nog wel onder de 4000VA.
er is soms wel iets van aftopping, maar veel is het niet.
in ieder geval niet waard om er een duurdere omvormer voor te kopen.
kijk ik naar jouw plan.
solaredge is meestal niet de oplossing hier voor.
(het lijkt zo flexibel, maar praktijk valt het juist erg tegen, sting omvormers zijn flexibeler.)
maar mischien door de verschillende richtingen is het wel mogelijk om het te gebruiken.
ik raad je aan om er een apart topic van je dak er voor te maken.
met foto's van de dakvlakken en het huis en omgeving en zo er bij.
gewoon omdat het om de hele kleine dingen gaat of het een goed of slecht plan is om het zo te doen.
kunnen we rustig en eens goed er over hebben.
edit:
ik zit er wel eens aan te denken om mijn 10x300Wp te gaan uit rusten met tigo optimizers.
dan kan ik in plaats van 12 panelen er een goede 14 panelen maximaal van maken.
dus een 4 panelen extra, en ik kan er dan nog 4 ophangen op mijn oost muur (dit kan met optimizers).
in de ochtend heb ik wel een ruime 1000VA over, en zo nog meer met een 4kVA omvormertje halen.
maar denk niet dat ik die uitbreiding ooit nog ga doen.
ach de gedachte is wel leuk.
(tigo in plaats van solaredge kan ook wel eens leuk zijn voor jouw.
en @JustinoFTW doe jij dat ook eens, kan ook voor jouw een leuke zijn om tigo te gebruiken.
@traders
ook voor u duidelijk zo?
[ Voor 9% gewijzigd door migjes op 28-11-2019 12:46 ]
en @drielpDjAntoon schreef op donderdag 28 november 2019 @ 07:38:
[...]
Alweer... Ik vind het ondanks dat ik veel panelen heb liggen het afschaffen wel terecht. Tenminste in deze vorm, de stroom prijs moet reëel zijn, transport belasting etc.
Een belasting teruggave afhankelijk van je geïnstalleerde vermogen zou mijn inziens een beter instrument zijn. Salderen had waarschijnlijk nooit bestaan als er niet een technische oorzaak aan ten grondslag lag.
tsja ik eigenlijk ook wel.
ik kijk naar de prijzen van zonnepanelen, en denk ook dat we op dit moment eigenlijk te veel geld krijgen van onze setjes.
het is vooral de teruggaven van de BTW die er hard inhakt.
er mag van mij gerust een stuk TVT overblijven en dit hoeft echt niet korter te zijn als 5 jaar.
dit is gewoon omdat over subsidiëring (bij gebrek aan beter woord.) ook erg gevaarlijk kan zijn.
(dit soort meningen hebben is wel gevaarlijk op dit soort forum's, genoeg zuurpruimen en dom praters die graag je de huid vol willen schelden. laat staan autisten die vast zitten in hun eigen gelijk.
maar ook aan de nieuwe regeling zitten dingen die mij erg veel pijn doen.
dat b.v. de EB word verlaagt voor alles wat je huis verlaat, oke niet fijn maar kan ik wel mee leven.
deze stap kan ik goed begrijpen.
dat de ODE er ook in mee genomen word en die dus ook gaan verliezen, AUW, dit voelt aan als een mes in mijn rug, en er word ook nog even lekker mee heen en weer bewogen.
wij kleine zonnepaneel bezitters worden dus wel gezien als bedrijf, voor de BTW.
maar de ODE gaat alleen naar de grote bedrijven, en wij als bedrijfsmatige kleine zonnepaneel bezitters mogen de ODE niet houden.
in mijn ogen is de ODE, Opslag Duurzame Energie.
hoeveel meer duurzaam willen jullie dat ik produceer en hoeveel meer bedrijf moet ik zijn.
om ook recht te hebben op de ODE.
DIT MAAKT MIJ WEL BOOS.

(relatief dan, kan dit gewoon met een glimlach schrijven.
@AUijtdehaagmigjes schreef op woensdag 27 november 2019 @ 17:41:
[...]
lol, een solaredge kan niet werken met maar 4 optimizers.
daar heeft hij er 8 (of 6) voor nodig.
een optimizer kan maar een maximaal aantal V leveren en de omvormer zelf moet 350V krijgen.
en optimizers starten pas als het paneel levert.
gedeeltelijke oplossing:
in plaats van 2 stringen te maken, maak je er 1 string van.
dit kan met solaredge, want elke optimizers is een mpp.
(en zo hoor je het eigenlijk ook te gebruiken.)
maar dan heb je nog 1 probleem over:
zie mijn set:
[Afbeelding]
die 4 panelen liggen dus in de ochtend wel in de zon, maar kunnen niet genoeg V leveren.
dus de omvormer zal pas rond 8-10 uur ergens pas echt gaan starten met leveren.![]()
is dit een grote ramp, het valt wel mee, maar tof is het niet.
kun je iets anders verzinnen, dan zou ik zeggen graag.
edit:
oplossing is erg simpel.
koop 10x het paneel wat je nu op het oog hebt.
en koop 4x een panasonic paneel.
dat levert meer Vmpp, dus geen probleem.
en hang dit aan een gewone TL omvormer met 2x een mpp (sma/goodwe/omnik/hosola etc etc) en je bent niet duurder uit.
en het werkt allemaal wel.
of zoals @AUijtdehaag hier onder ook zegt.
Het feit dat ik dit vraag is omdat ik met een ander vraagstuk in mijn hoofd zit. Ik heb nu nog geen 3 fase nodig, maar op ten duur is het wellicht nodig. Als ik nu dus de panelen, alle 14, op 1 groep zet heb ik een 25A groep nodig. Daardoor kan ik jammergenoeg niet naar 3-fase 3x 25A, als ik het goed heb.
Hoger gaan dat die 3x 25A is flink bijbetalen wat de besparing dan weer aardig verminderd.
Wellicht dat ik het compleet fout heb, maar ik ben wat betreft meterkasten een semi-leek.
Werkt het overigens wel, dat een deel op zuid en een deel op west staat met 1 string?
Zuid & west hebben wellicht een half uur schaduw, aangezien de zon dan net even langs het puntje van een flatgebouw langs gaat. Dit is in de zomer. Zodra de zon lager gaat staan is deze schaduw langer (begreep van de buren dat ze los daarvan dan nog aardig lekker opwekken)
Ik zal eens kijken naar die P404 optimizers, ga morgen even langs Solar-Bouwmarkt dus dat moet goed komen. Vraag mij ook af of 14x 320Wp panelen goed is voor een SE3000H SolarEdge omvormer, maar ook dat staat op mijn vragenlijstje
ik denk dat je beter naar tigo of gewone string omvormer kunt kijken als naar solaredge.JustinoFTW schreef op donderdag 28 november 2019 @ 13:53:
[...]
Het feit dat ik dit vraag is omdat ik met een ander vraagstuk in mijn hoofd zit. Ik heb nu nog geen 3 fase nodig, maar op ten duur is het wellicht nodig. Als ik nu dus de panelen, alle 14, op 1 groep zet heb ik een 25A groep nodig. Daardoor kan ik jammergenoeg niet naar 3-fase 3x 25A, als ik het goed heb.
Hoger gaan dat die 3x 25A is flink bijbetalen wat de besparing dan weer aardig verminderd.
Wellicht dat ik het compleet fout heb, maar ik ben wat betreft meterkasten een semi-leek.
Werkt het overigens wel, dat een deel op zuid en een deel op west staat met 1 string?
Zuid & west hebben wellicht een half uur schaduw, aangezien de zon dan net even langs het puntje van een flatgebouw langs gaat. Dit is in de zomer. Zodra de zon lager gaat staan is deze schaduw langer (begreep van de buren dat ze los daarvan dan nog aardig lekker opwekken)
Ik zal eens kijken naar die P404 optimizers, ga morgen even langs Solar-Bouwmarkt dus dat moet goed komen. Vraag mij ook af of 14x 320Wp panelen goed is voor een SE3000H SolarEdge omvormer, maar ook dat staat op mijn vragenlijstje
ook de p404 gaat niet genoeg zijn ben ik bang.
dus doe dat eens eerst, dat lost je problemen eigenlijk wel op.
(en kost waarschijnlijk niks extra, maar precies uitrekenen mischien een 100€ + of -, het boeit niet veel)
kijk dan ook eens naar tigo LS (longstring), dit lost het perfect op, met een goedkope omvormer en hoog rendement uit de omvormer.
https://www.tigoenergy.com/nl/
je meter kast:
mmm, je wil voor 10x320Wp gaan met 4x320Wp ondersteuning.
dit kun je al doen met een 16A omvormer, dat is ruim genoeg.
en een 16A omvormer kan gewoon op een 3fase aansluiting, geen probleem.
(ook het verrekenen is geen probleem, en ook niet na afschaffing van salderen.)
er is zelfs nog wel meer mogenlijk als het moet.
(denk dan aan mijn truk om 4000VA op een 16A groep te gooien, of zelfs gewoon 24A omvormer te gebruiken, het kan allemaal met de juiste aansluitmethodes. dus eigenlijk is dat geen probleem.
edit:
ik bedoel dus de TS4-L van tigo.
https://www.google.com/ur...Vaw3JdGCWNzXIQpn_TPWFgovj
kun je dus 14 panelen in 1 string zetten en die op een goedkope goodwe/omnik/hosola etc etc omvormer zetten.
al je problemen opgelost.
maar mischien is een gewone string omvormer, ook mogenlijk.
edit2:
mischien is dit wat, lees in ieder geval even?
https://natec.nl/producten/goodwe-d-ns-serie/
ik heb er geen ervaring mee, maar dit valt wel uit te zoeken.
(ik denk dat het zelfs nog beter kan als met een goodwe, mijn omvormer kan al starten met 90V.
en als het moet kan dit zelfs lager gezet worden. dus die kan het nog beter als een goodwe.
[ Voor 15% gewijzigd door migjes op 28-11-2019 14:23 ]
Vanwaar gaat het niet genoeg zijn? Andere tweakers geven aan dat de p370 kan maar de p404 wellicht beter is en de solaredge beter van gaat werken. Puur uit interesse, geen aanval of iets.migjes schreef op donderdag 28 november 2019 @ 14:04:
[...]
ik denk dat je beter naar tigo of gewone string omvormer kunt kijken als naar solaredge.
ook de p404 gaat niet genoeg zijn ben ik bang.
dus doe dat eens eerst, dat lost je problemen eigenlijk wel op.![]()
(en kost waarschijnlijk niks extra, maar precies uitrekenen mischien een 100€ + of -, het boeit niet veel)
kijk dan ook eens naar tigo LS (longstring), dit lost het perfect op, met een goedkope omvormer en hoog rendement uit de omvormer.
https://www.tigoenergy.com/nl/
je meter kast:
mmm, je wil voor 10x320Wp gaan met 4x320Wp ondersteuning.
dit kun je al doen met een 16A omvormer, dat is ruim genoeg.
en een 16A omvormer kan gewoon op een 3fase aansluiting, geen probleem.
(ook het verrekenen is geen probleem, en ook niet na afschaffing van salderen.)
er is zelfs nog wel meer mogenlijk als het moet.![]()
(denk dan aan mijn truk om 4000VA op een 16A groep te gooien, of zelfs gewoon 24A omvormer te gebruiken, het kan allemaal met de juiste aansluitmethodes. dus eigenlijk is dat geen probleem.)
edit:
ik bedoel dus de TS4-L van tigo.
https://www.google.com/ur...Vaw3JdGCWNzXIQpn_TPWFgovj
kun je dus 14 panelen in 1 string zetten en die op een goedkope goodwe/omnik/hosola etc etc omvormer zetten.
al je problemen opgelost.![]()
maar mischien is een gewone string omvormer, ook mogenlijk.
edit2:
mischien is dit wat, lees in ieder geval even?
https://natec.nl/producten/goodwe-d-ns-serie/
ik heb er geen ervaring mee, maar dit valt wel uit te zoeken.
(ik denk dat het zelfs nog beter kan als met een goodwe, mijn omvormer kan al starten met 90V.
en als het moet kan dit zelfs lager gezet worden. dus die kan het nog beter als een goodwe.)
14 panelen a 320Wp komt op 4480Wp wat ik dan deel door 230v. Dan kom ik op 19,5A (15 panelen kom ik op 20,9 indien het kan/past) dus dat gaat toch niet goed op 16A? Of heb ik het dan compleet mis

de P404 maakt het wel beter, maar dan heb je miniaal 6x nodig om het goed te laten werken.JustinoFTW schreef op donderdag 28 november 2019 @ 15:47:
[...]
Vanwaar gaat het niet genoeg zijn? Andere tweakers geven aan dat de p370 kan maar de p404 wellicht beter is en de solaredge beter van gaat werken. Puur uit interesse, geen aanval of iets.
(dit is alleen wel met wat marge, maar wil je in de marge gaan werken.
jep, 14x320Wp = 4480Wp14 panelen a 320Wp komt op 4480Wp wat ik dan deel door 230v. Dan kom ik op 19,5A (15 panelen kom ik op 20,9 indien het kan/past) dus dat gaat toch niet goed op 16A? Of heb ik het dan compleet mis
nop, 14x320Wp = 4480W
dit is tussen de 0 en de 4550W in werkelijkheid.
de zon schijnt niet altijd even hard, en recht op de panelen.
een 320Wp paneel, levert alleen in de lente een 320W, als hij warm word (in de zon) dan zal hij eerder blijven hangen rond de 250W.
dus ruimte genoeg.
(zoek eens op wat de STC waarde van je panelen zijn en de NOCT waarde.
met 2 verschillende richtingen heb je als dit:

dus je kunt al niet gewoon 14x320Wp doen.
hoeveel precies, is wat lastig te vertellen, is een lange berekening.
een string omvormer(of solaredge) van 3680W, zal altijd maximaal 3680W leveren, hoeveel panelen er ook aan hangen.
hij topt gewoon netjes of op dat getal, dat kleine verlies dat boeit niet.
maar hij gaat er ook niet kapot van.
en 3680W / 230V =
(kijk nu eens serieus naar tigo, dat is waarschijnlijk je oplossing.
ik denk dat je dit moet koppelen met een growatt, maar dat is nog even uit zoeken.)
Het wordt inmiddels wel eens tijd dat je die grafiek gaat updaten hoor, heb hem in al die tijd al zeker 50x gezien
Hier een van oost-west 7310 Wp https://i.imgur.com/abfaK2O.jpg en de curve van die dag https://i.imgur.com/6Wxkdzb.jpg 😉jogaa schreef op donderdag 28 november 2019 @ 17:24:
[...]
Het wordt inmiddels wel eens tijd dat je die grafiek gaat updaten hoor, heb hem in al die tijd al zeker 50x gezienNo offence
PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....
Voordeel
-Is dat de omvormer dan eerder in het 'hogere' belastbare deel komt en daardoor efficiënter draait.
Nadeel
-Meer piekbelasting zorgt wellicht ook voor meer slijtage.
Nu zie ik in de volgende bron van solar edge dat de se4000H en se5000H helemaal niet veel verschillen in efficiëntie vs kva.
Sterker nog. De se5000H is bij 1000KVA efficienter dan het lagere model. (namelijk
SE5000H - 99%
SE4000H - 98,7%
Mis ik iets?
Bron:
https://www.solaredge.com..._inverters_efficiency.pdf
[ Voor 13% gewijzigd door Moffin op 29-11-2019 09:56 ]
Nu viel het @Possible en mij gister op dat in de raspberry bij het uitlezen van de SMA de dagwaarde op 0 blijft staan, terwijl de totale standen en de rest wel gewoon wordt getoond. Ook de sma-app en online doet alles het gewoon prima.
Vanavond ga ik nog eens goed de parameters van de sma nalopen. Heeft iemand hier misschien hetzelfde gehad of heeft iemand nog suggesties wat het kan zijn?
Gasloos sinds 2020.
Etoday wordt niet gebruikt voor de upload naar pvoutput of domoticz, dus dat is geen probleem. Er wordt geken naar totaalstand.
Een bugje in sbfspot (of eigenlijk heeft SMA dat gewijzigd in hun omvormers). Op github is daar ook wel iets over te vinden.
Welke versie sbfspot gebruik je?
Zit de sma ook op de lastste firmware?
Of teveel vragen? @Possible
[ Voor 13% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-11-2019 10:41 ]
Ik zal als ik tijd heb wel even opnieuw erin duiken en alles opnieuw installeren. Er gaat vast iets fout in de scripts.AUijtdehaag schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 10:38:
@HerkeLWD
Etoday wordt niet gebruikt voor de upload naar pvoutput of domoticz, dus dat is geen probleem. Er wordt geken naar totaalstand.
Een bugje in sbfspot (of eigenlijk heeft SMA dat gewijzigd in hun omvormers). Op github is daar ook wel iets over te vinden.
Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live
Firmware is up to date denk ik:AUijtdehaag schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 10:38:
@HerkeLWD
Softwarepakket 3.00.08.R 29-11-2019 08:21:23
of is het deze?
ObjPara.Usr.WebConn.SwRev 1.05.02.R 29-11-2019 08:18:39
Versie sbfspot moet ik vanavond even nakijken
[ Voor 6% gewijzigd door Herkz op 29-11-2019 11:04 ]
Gasloos sinds 2020.
Het is maar onder welke condities deze rendementen gemeten worden, neem van mij aan, dat het niet jouw gemiddelde gebruik is. Het kan goed dat onder andere omstandigheden het verhaal andersom is...Moffin schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 09:51:
Nu zie ik in de volgende bron van solar edge dat de se4000H en se5000H helemaal niet veel verschillen in efficiëntie vs kva.
Sterker nog. De se5000H is bij 1000KVA efficienter dan het lagere model. (namelijk
SE5000H - 99%
SE4000H - 98,7%
Mis ik iets?
Ik ben hier ook tegenaan gelopen. Oudere SMA's gaven EToday wel correct door; bij de nieuwe serie moet je het uitrekenen door de ETotal aan het begin van de dag van de ETotal aan het eind van de dag af te trekken. EToday is zelfs via ModBus niet meer uit te lezen. Ik heb dit probleem gemeld bij SMA maar heb - ondanks toezeggingen - geen antwoord gekregen.HerkeLWD schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 09:56:
Ik ben al een tijdje bezig om mijn SMA tripower 5.0 uit te laten lezen door PV output. onder andere @AUijtdehaag en @Possible hebben mij geholpen waarvoor dank. We zijn al zover dat er wat data is geüpload van een paar dagen, maar live wil maar niet lukken.
Nu viel het @Possible en mij gister op dat in de raspberry bij het uitlezen van de SMA de dagwaarde op 0 blijft staan, terwijl de totale standen en de rest wel gewoon wordt getoond. Ook de sma-app en online doet alles het gewoon prima.
Vanavond ga ik nog eens goed de parameters van de sma nalopen. Heeft iemand hier misschien hetzelfde gehad of heeft iemand nog suggesties wat het kan zijn?
12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV
https://www.solaredge.com...r-setapp-datasheet-nl.pdf
zie ik
Maximaal DC spanning van 480 volt
Wanneer je 18 panelen van 40 volt aansluit kom je op 720 volt.
Het lijkt me dat je dit dan dient uit te splitsen in twee strings (bij de solar edge is dit een verloop van single naar parallel.
Dat betekent 7 maal zuid is 280
En 11 maal oost/west is 440.
De nominale DC spanning is 380 volt.
Nu wordt dit veelal op 1 string aangeboden. Is dit niet wat gek?
Ik zie overigens in de datasheet staan de maximale DC stroom 11,5 ampere is. Terwijl de panelen al 10 ampere doen. Dan zie je met een parallelle situatie toch altijd rond de 20 ampere. Of is in de datasheet dit per string bedoeld?
Waarom niet in één string?
Om dat ik niet zo goed weet of dat mag. De optimizers zorgen dat de spanning P370 bijv 60 volt is. Dat betekent 480 volt max (ingang-DC Maximale ) / 60 is 8 panelen per string?
bij solaredge 1fase.Moffin schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 12:38:
@AUijtdehaag Ik realiseer me idd dat er optimizers bij zitten. Aanvankelijk van het aantal panelen in de string wil ik de p370 of p404 erbij kopen.
Waarom niet in één string?
Om dat ik niet zo goed weet of dat mag. De optimizers zorgen dat de spanning P370 bijv 60 volt is. Dat betekent 480 volt max (ingang-DC Maximale ) / 60 is 8 panelen per string?
moet de omvormer +/-350V krijgen van de optimizers, anders doet hij gewoon weg niks.
met minder stopt hij vrijwel met werken, en met meer ook.
350V/60=5,8 afgerond 6 optimizers moeten eerst starten, en dan pas kan de omvormer starten.
(solaredge raad 8 optmizers minimum aan, en dat is waarschijnlijk niet onverstandig, ze nemen iets van marge die waarschijnlijk wel nodig is.)
met 6 optimizers, moeten die de 32Vmpp die van de panelen komt wel uppen naar 60V.
de meer er geconverteerd moet worden, de minder effectief dit is.
hang je dus 12 optimizers in een string met 32Vmpp panelen.
dan heb je 350V/12=29V nu hoeven de optimizers maar een paar V te converteren, dit gaat met meer rendement.
dan moet je er ook nog rekening mee houden, dat als panelen warm zijn, ze een stukje zakken in de hoeveelheid Vmpp die ze leveren, dat zakt naar +/-29V.
een optimizer die niks hoeft te converteren is het effectiefst.
(solaredge werkt gewoon het zelfde als met string omvormers.
alleen dan minder flexibel over het algemeen. maar goed die discussie is hier al zo vaak langs geweest.
Je kunt toch 2 strings invoeren op de A en B input van SE4000HMoffin schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 12:13:
Als ik kijk naar de datasheet van de solar edge SE4000H
https://www.solaredge.com...r-setapp-datasheet-nl.pdf
zie ik
Dat betekent 7 maal zuid is 280
En 11 maal oost/west is 440.
De nominale DC spanning is 380 volt.
7 panelen op zuid met p404 (als er schaduw is)
5 of 6 panelen op oost of west ook maar op p404.
Dan heb je met 11 of 5 p404 units 380 volt op de aansluitingen.
Als de zon oost opkomt en er nog geen licht op de zuid panelen zit kan de omzetter al starten met 5 of 6 p404 optimizers.
Dat gaat dan over op zuid (op andere input en andere string) en in de avond weer op west.
Oost/west heeft dan samen geen volle opbrengst nodig.
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Super duidelijk. Dus in de basis draait het op 1 string heel effectief. Er vanuit gaande dat altijd 1 deel in de schaduw ligt. namelijk op 13 of 12 panelen.
Ik weet even niet hoe je op 350 komt. (dit zie ik niet terug in de datasheet), wel nominaal 380 en maximaal 480)
Dus als je theoretisch 18 panelen opwerkt. Gaat de spanning dus op de panelen naar beneden, waardoor 380/18, dit op 21 volt draait en dit 18 keer moet terugzetten naar 32 volt.
Voor mij is helder wat ik wil.
Alleen 1 of 2 strings ideaal is en dus welke optimizers. (Alles in een string p370 of alles op 2 strings en daarbij de p404.)
Wat is het meest efficiënt en/of uberhaupt kan. Ik wil niet in de discussie met de leverancier terecht komen als het een of het anders uiteindelijk toch niet werkt naar verwachting.
Ik vindt het gewoon super interessant en wil het graag begrijpen voordat ik zomaar op de leverancier af ga. Ik denk dat de gemiddelde tweaker dit wel herkend
[ Voor 19% gewijzigd door Moffin op 29-11-2019 13:26 ]
Ik zou het niet in 1 string zetten. Als er harde schaduw op een paneel komt dan produceert het haast niets en remt de panelen in de string. De Stroom door de string moet overal gelijk zijn en de spanning wordt verschillend. Nog meer reden op een p404 te nemen omdat de spanning tot 80 i.p.v. 60 volt stijgen kan.Moffin schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 13:21:
Super duidelijk. Dus in de basis draait het op 1 string heel effectief. Er vanuit gaande dat altijd 1 deel in de schaduw ligt. namelijk op 13 of 12 panelen.
Ik weet even niet hoe je op 350 komt. (dit zie ik niet terug in de datasheet), wel nominaal 380 en maximaal 480)
Een optimizer doet DC naar DC omzetten en kan tussen de ~3.5 en 60 of 80 volt uitsturen.
Rendement gegevens van de omzetting geven ze niet (alleen gegevens hoe veel rendement bij vermogen ze levern)
5 west / 6 oost
en 7 zuid string
[ Voor 17% gewijzigd door Moffin op 29-11-2019 13:34 ]
het is een beetje veranderd met de HD wave serie van solaredge.Moffin schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 13:21:
@migjes
Dus als je theoretisch 18 panelen opwerkt. Gaat de spanning dus op de panelen naar beneden, waardoor 380/18, dit op 21 volt draait en dit 18 keer moet terugzetten naar 32 volt.
dat is een heel ander soort omvormer, en dat kan mischien wel de iets hogere V van 380V verklaren.
maar je hebt ook nog deze:
krijg je van de netbeheerder 220Vac, dan heeft de omvormer geen 350 maar +/-338V nodig,
krijg je van de netbeheerder 240Vac, dan heeft de omvormer geen 350 maar +/-362V nodig,
(of om rekenen naar 380V,de HD wave dat is iets te nieuwe techniek, die ik nog niet ken.)
sorrie, nu schrijf je toch wel aardige B.S.jacovn schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 13:29:
[...]
Ik zou het niet in 1 string zetten. Als er harde schaduw op een paneel komt dan produceert het haast niets en remt de panelen in de string. De Stroom door de string moet overal gelijk zijn en de spanning wordt verschillend. Nog meer reden op een p404 te nemen omdat de spanning tot 80 i.p.v. 60 volt stijgen kan.
Een optimizer doet DC naar DC omzetten en kan tussen de ~3.5 en 60 of 80 volt uitsturen.
Rendement gegevens van de omzetting geven ze niet (alleen gegevens hoe veel rendement bij vermogen ze levern)
of je nu 1 string of 2 strings neemt, de optimizers zorgen er voor dat het gewoon de juiste V is.
daar heb je die optimizers voor, die lossen juist dat schaduw probleem op en word er dus juist niks afgeremd.
dus totale onzin om dan 2 stringen te maken.
(wat in een gewone string zonder optimizers ook niet gebeurt trouwens, daar zorgen juist de diodes in het paneel weer voor, dit koppelen met iets van pvsweep/optitrack/mppscanning en werkt bijna net zo goed als een optimizer.)
@migjesMoffin schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 13:21:
@migjes
Maar klopt mijn denk trant wel een beetje?
Ik ben zoals je kan merken enorm zoekende wat de beste keuze is.
1
Alles op 1 string met p370 optimizers (gelet op min / maximale DC voltage)
2
Of juist om die reden 2 strings met p404. Je zet daarmee de optimizers aan het werk. ivm de zuid/oost opstelling 5 of 6 panelen die naar boven geoptimaliseerd moeten worden.
ik zou alles gewoon op 1 string zetten.Moffin schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 13:59:
[...]
@migjes
Maar klopt mijn denk trant wel een beetje?
Ik ben zoals je kan merken enorm zoekende wat de beste keuze is.
1
Alles op 1 string met p370 optimizers (gelet op min / maximale DC voltage)
2
Of juist om die reden 2 strings met p404. Je zet daarmee de optimizers aan het werk. ivm de zuid/oost opstelling 5 of 6 panelen die naar boven geoptimaliseerd moeten worden.
door dat het niet alleen oost-west is maar ook zuid, is de kans gewoon erg groot dat het wel werkt.
die paar momenten dat het toch niet zo is, dat verlies is niet al te groot.
2 stringen ondanks andere optimizers maakt het probleem alleen maar groter.
maar ik vind al je plannen tot nu toe aardig suboptimaal.
gooi solaredge er uit, en vervang dat voor tigo optimizers.
dan als omvormer b.v. een fronius primo nemen.
dan kun je alles in 1 string zetten.
voordeel is dat de fronius primo al werkt bij 80Vmpp, dus 3 panelen die werken en je hebt al opbrengst.
en hij gaat gewoon door tot de 800Vmpp (1000Voc) dus je kunt gewoon alles in 1 string hebben.
ook duur, net zo als solaredge, maar dan niet suboptimaal.
en ook logging per paneel. (voor als dat iets uit maakt, voor mij niet meer als een speeltje wat even leuk is.
maar mischien nog slimmer.
probeer eens een eigen topic te maken, met de juiste gegevens bij elkaar.
met foto's van je dak en zo.
dan is er vast iets te verzinnen met een gewone string omvormer.
dat is gewoon weg goedkoper, kan minder aan kapot.
en om de korte stringen voor elkaar te krijgen kun je zelfs panasonic gebruiken.
je kunt beter geld in goede panelen stoppen als in optimizers, dus het hoeft niet te duur te zijn.
(en niet te vergeten dat er onder aan dit toptic staat:
Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic.

in toch vrij grote letters. )
o, ik snap het wel, het is nooit helemaal zwart/wit zijn vaak meer grijsgebieden waar de vraag over gaat.Moffin schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 14:19:
Ik had me er al voor geëxcuseerd, omdat het los van mijn eigen situatie vooral ook gaat om de werking, maar ik begrijp dat ik toch beter een eigen topic kan maken, dan ga ik dat doen!
maar het probleem hier is: er zijn ook veel mensen die reageren via de telefoon op een stukje van je bericht.
en lezen dan niet al je berichten helemaal terug.
en dan kun je nog al tegenstrijdige of zelfs verkeerde antwoorden krijgen, omdat de beantwoorder niet alle facetten terug heeft gelezen en jij ze ook niet elke post weer opnieuw schrijft.
dus ben je wat specifiek met de vraag, dan is alles bij elkaar houden in 1 topic.
met een duidelijk overzicht. (dus ook je start post aanpassen als er extra info nodig blijkt te zijn, en niet los in het topic pleuren, het overzicht bij elkaar houden.)
geeft gewoon betere antwoorden.
Dit topic is gesloten.
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.
~[font size=20]~[bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic~[/bgcolor]~[/font].

Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.
elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
Loggen naar PV output? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
en hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw