Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Verbouwing vrijst '60 woning + elektrificeren

Pagina: 1
Acties:

• Appie Heijn
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 12:05
Wij staan op het punt om volgend jaar een redelijke verbouwing te gaan doen:
  • Uitbreiding begane grond circa 35m2
  • Platdak keuken/bijkeuken gaat er af en wordt gelijk getrokken met uitbouw
  • Schuine dak wordt ontdaan van pannen, zal geïsoleerd worden, dan dakplaten erop.
  • Uitbreiding PV op hoofdgebouw , 2x14 panelen (schuin dak op west en oost) = +/- 8400 WP op een 3 fase omvormer (omvormer moet ik nog uitkiezen)
  • Resterende houten vloer hoofdgebouw+schelpen iso gaat eruit, wordt vervangen door een broodjesvloer icm vloerverwarming
  • Nieuwe kozijnen boven (HR+++ ivm tegengaan koudeval)
  • Aanbrengen dual split airco, boven (overloop) + beneden met als hoofddoel koelen, mss een multiunit (met 4x binnenunit 3 slaapkamers+beg grond) zowel koelen als verwarmen.
  • Nieuwe keuken met inductie (we gebruiken nu nog 15-18m3 gas, alleen voor het koken)
  • Vervangen/verplaatsen vloerverwarmingsverdeler voor een open verdeler
  • Aanbrengen WTW-D ventilatie (type nog niet gekozen)
Waar ik nog vragen/twijfel over heb:
  • Uitbreiding/upgraden meterkast naar 3 fasen, met wat voor specs moet ik rekening houden? Ik verwacht dat wij binnen nu en 5 jaar ook onze eerste EV zullen gaan rijden, zijn er nog zaken waar ik rekening mee moet houden (meterkast).
  • Wat zal ik doen met de huidige PV set, 3315Wp ligt op dit moment op Oost (13x255Wp) op SMA SB3600 met nog garantie tot 2023), vanaf 2013 een kleine 20k kWh opgewekt tot op heden. Vraag mij zowieso af of een dergelijk formaat PV >10k Wp nog aan te raden valt met de salderingswijzigingen op handen. Het komt er bij ons toch op neer dat de auto 80% van de tijd in avond/nacht wordt opgeladen. Een hoge laadsnelheid is wel een pré omdat ik rond avondeten meestal 2-3 uurtjes thuis ben en dan weer onderweg ben.
  • Wel of niet volledig overgaan op L/L WP bovenverdieping? De radiatoren op slaapkamers kunnen dan evt weg, ze kunnen het nu tot circa 20 graden op de slaapkamer brengen, ik heb een tijdje(ivm thuiswerken) aangevuld met elek kachel, dat ging prima. Slapen doen we het liefst bij 16-17gr maar de oudste(5jr) zal binnen nu en 10 jaar in toenemende mate gebruik gaan maken van z'n slaapkamer buiten het slapen om. Ik wil eigenlijk de watertemp van de L/W naar beneden bijstellen omdat we beg grond volledig overgaan op vloerverwarming. Aanvoertemp is nu bij Ta=36gr bij buitenT onder 0. Dat moet na de verbouwing fors omlaag kunnen.
  • Wel of niet de zonnecollectoren houden? Wellicht overgaan op landscape vlakke plaat (ivm estethisch).
  • Goede verspreiding van de zwaardere stroomverbruikers over de 3 fasen:
  • Ev laden over alle 3 fasen(?)[/li] 3 buitenunits verdelen over de 3 fasen? (L/L Tuinkantoor, Multisplit LL Huis, L/W WP huis) Quoocker 3KW boilerelement
Wat we nu al hebben:
  • Spouwiso
  • Helft beg grond voorzien van vloerverwarming
  • 3315WP PV
  • 6KW L/W WP Hitachi RWD-2.5NWSE-260S = 260L SWW met solarspiraal
  • 36 buizen zonnecollector
  • Slimme meter, gekregen tijdens de 25A>35A verzwaring.
  • L/L Mitsubishi 2.5KW L/L voor tuinkantoor (moet nog geplaatst worden)
Extra toelichting:
Qua stroomverbruik heb ik op dit moment af en toe 6500-W aan piekafname maar 8200W zie ik in een snelle scan terug komen.
Even theoretisch heb ik 35A x 230V = 8050W qua hoofdaansluiting. De pieken van 6500W op dit moment zijn met enige regelmaat echter verwacht ik dat de kookplaat nog wel eens een stevige duit in het zakje kan doen qua piek.
3x25A=17.250W geeft natuurlijk veel meer ruimte.
De (inpandige) bedrading kan tijdens de verbouwing makkelijk geoptimaliseerd worden , volgens mij kan die kookplaat zowel op enkel als op 3 fasen als ik de sheet goed bekijk?

De L/W heeft op zich niet zo'n extreem opname, ik kan nu met 2KW input bij flink onder nul toch 5-6KW aan warmte genereren met de L/W WP. Echter zit er ook nog een 3KW element in de boiler (260L) welke daar nog overheen kan komen in enkele gevallen (anti legionellarun tijdens fors lage buitentemperaturen), dan kom je toch op 5KW voor alleen de L/W WP, tot op heden geen probleem gelukkig.

14 om 14 dan ligt het aan de voorkant (W) vol, de achterkant (O) zou nog plaats kunnen bieden aan 4 extra panelen. We weten alleen nog niet of we evt nog een dakkapel plaatsen op dat verlengde gedeelte op het oostdak.

ps, panelen staan op tekening niet goed, wordt 14/14, dak is 7,9mtr breed(nok)
Dakhoek zit om en nabij de 45gr dakhelling. Ik heb nog een plat dak op zuid vrij

Eigenverbruik hoop ik met O-W PV icm de (grotendeels) alleen overdag draaiende warmtepompen wel flink te optimaliseren t.o.v. nu.

Zouden jullie eens willen meedenken?

13x ET-M660255 @ SB3600-TL21; 32x vacuumbuis @ Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

• traders
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 08:21
Als je een zolder/bergvliering hebt kun je daar ook een kanaal airco aanleggen. Je hebt dan maar 1 binnenunit nodig voor heel de verdieping. Je krijgt dan in iedere kamer een rooster ipv een kast. Dit is veel goedkoper en bespaart ruimte (een kanaal unit is duurder dan een binnenunit, maar 1 kanaal unit is veel goedkoper dan 3-4 binnenunits). Wel verlies je de mogelijkheid om de temperatuur per kamer te regelen. Als je de boel goed geisoleerd hebt kun je het af met een hele kleine buitenunit.

Bij Mitsubishi kun je b.v. een WTW met lucht in/uitlaat (Mitsubishi Lossnay) aansluiten op de airco Normaal doet een airco bestaande binnenlucht rondpompen.

Als je beneden genoeg plafondhoogte hebt kun je daar ook een kanaal unit in een verlaagd plafond/koof kwijt.

Maak een integraal plan voor koeling/ventilatie/verwarming.

traders wijzigde deze reactie 22-11-2019 09:07 (9%)

• M2M
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 00:53

M2M

medicijnman

Als je heel simpel kijkt naar het stroomverbruik over de laatste jaren, zie je dat het electriciteitsverbruik nauwelijks toeneemt.

https://www.clo.nl/indica...bruik-door-de-huishoudens

Echter zal de totale energieverbruik in de toekomst van de huishoudens in NL, van het gas af gaan en overgaan op electriciteit. Die grafiek gaat dus kwa electriciteit een gigantische sprong omhoog maken. Achteraf alsnog de meterkast ombouwen kan, maar kost wat euro's. Het belangrijkste is dat je op dit moment al rekening houdt met alle benodigde buizen voor bekabeling. Meterkast vervangen kan achteraf nog prima, extra buizen de muur in frezen is een ramp.

-_-

• traders
Ja zoveel mogelijk loze leidingen 19 mm overal in. Je mag maar 1 groep per leiding. Zorgen dat je vanaf overal naar de meterkast kunt.

• Appie Heijn
@traders dat kanaal airco idee stond mij ook wel aan, alleen het niet goed individueel kunnen regelen van de vertrekken vind ik toch wel een gemis, 17 graden voor slapen en een 21-22 voor verblijf in de ruimte. Het airzone systeem kan dit wel regelen maar is ontzettend kostbaar, dan ga je de kosten van wandunits ver te boven.
Wanneer ik in italy op shopclima.it wat configureer kom ik op:
MITSUBISHI ELECTRIC MXZ-4F72VF
3x MITSUBISHI ELECTRIC MSZ-AP15VG DC (slaapkamers)
1x MITSUBISHI ELECTRIC MSZ-AP35VG DC (woonkamer(is eigenlijk alleen voor koeling ivm L/W WP+VVW)
3137 + verzendkosten

Een ander nadeel van een kanaalunit(ook lossnay) is dat hij wel een redelijke luchthoeveelheid moet verplaatsen, dus alleen maar 1 kamer opwarmen gaat hem niet worden. Wanneer ik geen L/W met vloerverwarming had was de kanaalunit wel een super oplossing geweest.

Wat betreft klimaat/koeling heb ik eigenlijk 2 keuzes voor zover ik nu kan bedenken.
Qua ventilatie:
Inventum Modul-AIR Solo + WTW-D klik al met al 3-4k min subsidie €1500
Wanneer ik voor een budgetoplossing moet gaan, ga ik denk ik voor een savent die kost iets meer dan 1500 euro en zit ook 100 euro subsidie op. Alleen zal ik dan ook ergens verse lucht moeten toevoeren. Roosters icm de nogal veel houtstokende buurtgenoten is niet echt fantastisch en ergens blijf ik het vreemd vinden, HR+++ met roosters.

Qua koeling wordt het een keuze tussen 1 binnenunit boven of 3 + die in de woonkamer. Ik ga kijken of ik in de woonkamer een cassette of een kanaalunit kwijt kan geraken op een nette manier.

Goede tip van die 19mm buizen, ik ga proberen een bosje 19mm buizen van meterkast naar garage en bijkeuken te krijgen.

Appie Heijn wijzigde deze reactie 22-11-2019 13:54 (15%)

• traders
@Appie Heijn als jij koopt in Italië moet je wel iemand vinden in NL dit wil aansluiten (STEK). Meestal kun je in NL ook "korting" bij deze veredelde keukenboeren.

Je kunt natuurlijk ook boven een kanaal airco doen en beneden iets anders (multisplit).

Persoonlijk zou ik nooit voor hybride gaan. Ik snap de business case voor de consument niet: als consument melk je de gas infra nu maximaal uit (net zo lang mee doen tot het kapot gaat en afwachten wat de markt doet) of je switched. Ik snap heel hybride niet in dit plaatje. Er gaat zeker massaproductie komen en dit gaat de prijzen relatief verder naar beneden duwen dan de subsidie nu.

Er gaat de komende jaren de pleuris uitbreken met de salderingsregeling die eraf gaat en de verplichte koppeling aan warmte netten en dat is een probleem als jij voor 10K net een warmtepomp hebt geïnstalleerd.

Verder gaan ze nu de gasaccjjns opschroeven om iedereen van het gas "af te treiteren". Maar als dit een beetje lukt dan is er een belasting gat en dat gaat opgelost worden door de belasting op electriciteit flink te verhogen. Daar ga je met je warmtepomp die je niet meer kunt hedgen met zonnepanelen.

• frisianstar
  • Registratie: maart 2008
  • Nu online
traders schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 17:44:
@Appie Heijn als jij koopt in Italië moet je wel iemand vinden in NL dit wil aansluiten (STEK). Meestal kun je in NL ook "korting" bij deze veredelde keukenboeren.

Je kunt natuurlijk ook boven een kanaal airco doen en beneden iets anders (multisplit).

Persoonlijk zou ik nooit voor hybride gaan. Ik snap de business case voor de consument niet: als consument melk je de gas infra nu maximaal uit (net zo lang mee doen tot het kapot gaat en afwachten wat de markt doet) of je switched. Ik snap heel hybride niet in dit plaatje. Er gaat zeker massaproductie komen en dit gaat de prijzen relatief verder naar beneden duwen dan de subsidie nu.

Er gaat de komende jaren de pleuris uitbreken met de salderingsregeling die eraf gaat en de verplichte koppeling aan warmte netten en dat is een probleem als jij voor 10K net een warmtepomp hebt geïnstalleerd.

Verder gaan ze nu de gasaccjjns opschroeven om iedereen van het gas "af te treiteren". Maar als dit een beetje lukt dan is er een belasting gat en dat gaat opgelost worden door de belasting op electriciteit flink te verhogen. Daar ga je met je warmtepomp die je niet meer kunt hedgen met zonnepanelen.
Misschien wel wat erg negatief maar niets is zo onzeker als het beleid in Den Haag;
Saldering, hoe wordt dat in de toekomst? waterstof ipv gas?
Subsidies komen en gaan als paddenstoelen, komt er een algemeen Europees beleid? Linkse of rechtse regering in Nederland?

@ ts:
Tja wat te doen met wat oudere PV installaties of zonnecollectoren? weet je er goede plek voor? dan weg ermee, maar iemand anders zal geheel wat anders adviseren, dus doe maar wat jij wil :P

E auto thuis opladen in 2.5 uur? denk ik niet!, dan zit je wel in het donker omdat de lader alle beschikbare stroom opeist en de hoofdzakering eruit vliegt.

Maak je maar NIET druk over gelijke verdeling over de fasen, krijg je toch nooit goed, hindert nauwelijks.

• Appie Heijn
@traders
Klopt dat gaat wel lukken. Ik ben al 3 jaar gasloos op het koken na. 1e jaar was met alleen een LW voor CV. Die 15m3 op jaarbasis zijn heel erg prijzig ivm vastrecht e.d.

Zowieso komt er geen gaskookplaat in de keuken. Gasloos wordt het zeker, ik probeer dan ook zo veel mogelijk rekening te houden met elek verbruik.
  • WIFI wasmachine welke dmv power management (PV) gestart kan worden.
  • Zonnecollectoren (is door overheid helemaal niets van te maken qua saldering)
  • Oost West PV ipv alles op zuid.
  • A+++ apparatuur
Tot nog toe heb ik altijd de goede keuzes weten te maken met duurzame maatregelen. Heel vaak met de neus in de boter qua subsidie.

@frisianstar woon werk is bij mij 20km, die zou ik op zich wel graag rap weer willen bijladen(alhoewel dat laatste stukje >75% altijd langzaam gaat) ivm vaak in de avond toch ook wel een 80-100KM, een 2e hands Zoë gaat volgens mij niet enorm ver (moet ik nog eens uitzoeken).

• ppatrick
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 13:07
Vraagje waarom kies je voor zo super duur en isolerend glas een jaren 60 huis heeft toch altijd maar een hele dunne spouw? ( geen kritiek hoor)

• Appie Heijn
ppatrick schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 22:59:
Vraagje waarom kies je voor zo super duur en isolerend glas een jaren 60 huis heeft toch altijd maar een hele dunne spouw? ( geen kritiek hoor)
De spouw is reeds geïsoleerd. Verder krijgt de uitbouw en het dak RC6
We krijgen overal vloerverwarming, hr+++ scheelt met name in koudeval, oftewel het is meer comfort dan besparing wat mij voor hr+++ doet kiezen. Tenminste dit heb ik mij laten vertellen :)
Tot slot worden toch (bijna) alle kozijnen vervangen.

• ppatrick
Ben voor me zelf ook beetje aan kijken maar nieuwe kozijnen is duur en best zonde al hout is nog in top staat. Maar ga het hier volgen altijd leuk.

• anboni
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 13:36
frisianstar schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 21:21:

E auto thuis opladen in 2.5 uur? denk ik niet!, dan zit je wel in het donker omdat de lader alle beschikbare stroom opeist en de hoofdzakering eruit vliegt.
Overdrijven is ook een kunst. Ik laad m'n EV (Model 3) met 3 fase op, gemaximeerd op 13A. Daarmee laad ik 50km per uur bij en de kans dat de hoofdzekering er daarmee uitvliegt is wel heel minimaal (is in onze all-electric woning in ieder geval nog niet gebeurd, ongeacht tijdstip waarop laden begint). Met de dagelijkse afstanden die @Appie Heijn noemt, klinkt dat best haalbaar, aangenomen dat er naast die 2 a 3 uur in de avond ook 's nachts weer opgeladen kan worden.

En mocht een vast ingesteld amperage toch voor problemen zorgen, dan kan er altijd nog een loadbalancer overwogen worden.

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 10:31
ppatrick schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 22:59:
Ja, en? Dat een deel slecht is wil niet zeggen dat je alles slecht moet houden 8)7

R-waarde van triple glas is alsnog maar iets van 1,1 2,0. Zelfs een spouwmuur met 5cm EPS parels is al Rc 1,8

kabeltjekabel wijzigde deze reactie 23-11-2019 01:40 (14%)

• GodDamage
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 08:47
Triple glas kost ten opzichte van HR++ niet veel meer. Ten minste op de offerte die ik kreeg voor kunststof kozijnen voor mijn jaren 60 woning, scheelde het €650.
Zelf ben ik nu anderhalve maand bezig met mijn woning. Houd er maar rekening mee dat je van die bouwkundige juweeltjes tegenkomt als 'in het werk gestorte lateien' Oftewel boven elk raam zit een joekel van een koudebrug. Deze heb/ga ik allemaal inpakken met pirplaat, anders krijg je vocht en schimmel problemen als je er triple glas inzet.

• Simpel78
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 10:35
GodDamage schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 08:16:
Triple glas kost ten opzichte van HR++ niet veel meer. Ten minste op de offerte die ik kreeg voor kunststof kozijnen voor mijn jaren 60 woning, scheelde het €650.
Zelf ben ik nu anderhalve maand bezig met mijn woning. Houd er maar rekening mee dat je van die bouwkundige juweeltjes tegenkomt als 'in het werk gestorte lateien' Oftewel boven elk raam zit een joekel van een koudebrug. Deze heb/ga ik allemaal inpakken met pirplaat, anders krijg je vocht en schimmel problemen als je er triple glas inzet.
Dat valt wel mee. Vocht en schimmel betekend geen goede ventilatiestroming en vochtgehalte in de ruimte. Heb zelf ook een jaren 60 woning 2 jaar verbouwd en heb geen problemen met mijn lateien boven mijn houten kozijnen met triple glas.
Ik heb ventilatieroosters, MV en een combi 50 Inventum systeem, vloerverwarming op alle bouwlagen (4) en zit dit jaar waarschijnlijk op 250m3 gas verbruik en 6000Kwh electra, wat redelijk wordt afgedekt met 20 zonnepalen. Op dit moment heb ik een gigantische koudebrug van een balkon die ik aan de bovenkant nog moet inpakken, aan de onderkant is het een uitbouw. Totaal geen last van vocht.

Voor de rest heb ik een nieuwe dakopbouw gemaakt, waarbij mijn RC waarde van het dak richting de 8 gaat. De muren zijn voorzien van grijze isolatieparels en een geïsoleerde voorzet wand. Nieuwe kozijnen met HR+++ glas. Waarbij de gevel een RC van 5 haalt. De houten vloeren zijn allemaal geïsoleerd met 10 cm steenwol met daarboven een droog systeem van vloerverwarming met fermacell platen. De aanvoer temp van de CV is 45 graden. Bij verwarming is het verschil ruim 15 graden, waardoor het heel efficient werkt. Voor de rest heeft de CV en de combi 50 een aparte thermostaat. waarbij de combi 50 continu draait en de CV een beetje bij springt wanneer nodig.

Simpel78 wijzigde deze reactie 23-11-2019 11:58 (29%)

• Appie Heijn
@ppatrick hier zijn de kozijnen boven aan de matige kant, de grotere vlakken zijn dubble, de uitzet en kiepramen enkel glas. Dit aanpassen naar HR++ kost relatief veel. Mij de investering niet meer waard. Dus boven zowieso nieuwe kozijnen, de meerprijs van HR+++ is dan niet eens zo heel veel meer. TVT kijk ik even niet naar, kan maar zo 10 jaar zijn. Omdat wij lage temperatuurverwarming hebben en krijgen vind ik koudeval wel een dingetje. HR+++ staat bekend dat het op dat gebied veel beter doet dan HR++

@anboni dat bijladen mag idd zo snel als mogelijk, dat wil ik graag voorbereiden. Loabalancer kan volgens mijn tijdens de installatie van de laad"paal". Alleen een extra 3 fasen groep zou wellicht wel handig zijn om meteen te doen?
Kookplaat is volgens mij 2 fasen, omvormer 3fasen en de later aan te knopen laad"paal" ook 3 fasen. Vraag is even of dat allemaal past naast de standaard groepjes voor alle apparatuur/verlichting e.d.

@GodDamage we hebben hier ook al van alles meegemaakt. Platdak is matig geïsoleerd. Lekkende kozijnen omdat er geen loodslab was aangebracht boven de kozijnen. Betonvloer met afwijkende diktes (5-10cm), laats genoemde is er al uitgesloopt 6-7 jaar geleden.

@Simpel78
Voorzetwanden denk ik ook nog over na, beneden kan het zo zijn dat we niet alle kozijnen vervangen om de kosten wat te beperken, het gebruik van voorzetwanden zou wel aardig wat meerwerk qua afwerking rondom die kozijnen opleveren. Heb je damopen geïsoleerd? Hoe ziet jouw wandopbouw eruit?
Doet die inventum dat stroomverbruik zo hoog opstuwen? Mijn eigen L/W is namelijk al grootverbruiker maar verbruikt dat nog niet. Ik twijfel nog of ik voor een pure WTW-D moet gaan of voor een WTW met teruglevering op het CV gedeelte en ventilatie (Modul-Air + WTW)
Ik had bedacht dat ik de modulair voor de makkelijke dagen kon gaan inzetten dan blijft de hitachi stil en blijft toch de vloer warm ivm constante toevoeging van warmte. Wanneer de Modul-Air het niet meer trekt kan de hitachi bijspringen, en hoeft voor de rest alleen warm water te doen.

++ voor WTW-D is het filteren van de inkomende lucht wat met roosters niet echt gaat. Als ik zie wat voor zooi er door die dingen hier naar binnenkomt op de begane grond... we wonen landelijk maar er zijn best veel houtkachels in de buurt.

Appie Heijn wijzigde deze reactie 23-11-2019 12:53 (7%)

• anboni
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 13:36
Appie Heijn schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 12:50:
@anboni dat bijladen mag idd zo snel als mogelijk, dat wil ik graag voorbereiden. Loabalancer kan volgens mijn tijdens de installatie van de laad"paal".
Klopt. En dan kan als het moet ook nog daarna.
Alleen een extra 3 fasen groep zou wellicht wel handig zijn om meteen te doen?Kookplaat is volgens mij 2 fasen, omvormer 3fasen en de later aan te knopen laad"paal" ook 3 fasen. Vraag is even of dat allemaal past naast de standaard groepjes voor alle apparatuur/verlichting e.d.
Ik zou vooral zorgen dat je voldoende ruimte hebt in je groepenkast. Ik heb bij de aanleg van de meterkast een groepenkast laten plaatsen met een stuk of 20 groepen en flink veel ruimte voor uitbreiding:

Op de een-na-onderste rail zijn inmiddels een 3 fase groep en 3 fase ALS voor de laadpaal bijgeplaatst.

• Simpel78
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 10:35
@Simpel78
Voorzetwanden denk ik ook nog over na, beneden kan het zo zijn dat we niet alle kozijnen vervangen om de kosten wat te beperken, het gebruik van voorzetwanden zou wel aardig wat meerwerk qua afwerking rondom die kozijnen opleveren. Heb je damopen geïsoleerd? Hoe ziet jouw wandopbouw eruit?
Doet die inventum dat stroomverbruik zo hoog opstuwen? Mijn eigen L/W is namelijk al grootverbruiker maar verbruikt dat nog niet. Ik twijfel nog of ik voor een pure WTW-D moet gaan of voor een WTW met teruglevering op het CV gedeelte en ventilatie (Modul-Air + WTW)
Ik had bedacht dat ik de modulair voor de makkelijke dagen kon gaan inzetten dan blijft de hitachi stil en blijft toch de vloer warm ivm constante toevoeging van warmte. Wanneer de Modul-Air het niet meer trekt kan de hitachi bijspringen, en hoeft voor de rest alleen warm water te doen.

++ voor WTW-D is het filteren van de inkomende lucht wat met roosters niet echt gaat. Als ik zie wat voor zooi er door die dingen hier naar binnenkomt op de begane grond... we wonen landelijk maar er zijn best veel houtkachels in de buurt.
[/quote]

Wandopbouw:

buitenmetselwerk
isoparel grijs 5-7 cm dik
kalkzandsteen binnenmetselwerk
oude stuclaag
5cm pir platen van het oude platte dak
5cm steenwol met rachelconstructie
dampdichte folie. van dat dikke plastic. 2mu volgens mij. minimale dikte volgens bouwbesluit
18mm osb plaat
9mm gipsplaat
stucwerk
latex.

verbruik combi 50 is volgens mij 2500kwh per jaar. Bij mijn ouders heb ik er een boiler naast hangen.(30 zonnepanelen) bij mij zelf een combi ketel. (Nefit proline NxT HRC 24 CW3) Heb trouwens ook een douche wtw. Dat merk je wel wanneer je er een emmer koud water doorheen spoelt tijdens het douchen. Die combi dingen kosten op marktplaats rond de 1000 euro.

https://gathering.tweaker...message/60270140#60270140 dit is bij mijn ouders, daar zit nog een heteluchtverwarming ook aan vast.

• ppatrick
Had zelf op internet gekeken en voor dubbel glas ++ kwam ik op 48 euro uit per 2m en bij trippel 91 euro. Vandaar dat ik de vraag stelde.

• kabeltjekabel
ppatrick schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 16:34:
Had zelf op internet gekeken en voor dubbel glas ++ kwam ik op 48 euro uit per 2m en bij trippel 91 euro. Vandaar dat ik de vraag stelde.
In je vraag had je de dunne spouw erbij betrokken. Dat is een hardnekkige fabel; dat als een deel geen perfecte isolatie heeft het voor andere delen geen zin heeft.

HR+++ doe je voornamelijk voor comfort, ook qua geluid. Dat het dan nog wat op de stookkosten bespaard is mooi meegenomen.

• MTBreak
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 06-12 16:23
HR+++ zit overigens momenteel 100€/m2 subsidie op tegenover 50 bij HR++

• Appie Heijn
@traders ik heb toch nog even gekeken naar de kanaalunits wellicht dat 1-2 kanaalunits icm airzone zou kunnen werken. Echter is dat airzone (aangestuurde kleppen op een plenum is zo ontzettend duur... 3k ben je zo kwijt voor 4 zones. Tel daar nog een forse kanaalunit bij dan ga je zo over de geraamde 4k heen van een multisplit (4) met losse binnenunits.

• kabeltjekabel
MTBreak schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 17:43:
HR+++ zit overigens momenteel 100€/m2 subsidie op tegenover 50 bij HR++
Dat is als je ook de kozijnen doet, toch?

• MTBreak
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 06-12 16:23
kabeltjekabel schreef op zondag 24 november 2019 @ 11:01:
[...]

Dat is als je ook de kozijnen doet, toch?
Volgens mij hoeft het niet maar meestal ontkom je er niet aan omdat het glas zo dik is. En als je draairamen hebt worden de vleugels ook een stuk zwaarder.

https://www.rvo.nl/subsid...rende-isolatiemaatregelen

• kabeltjekabel
MTBreak schreef op zondag 24 november 2019 @ 22:46:
[...]

Volgens mij hoeft het niet maar meestal ontkom je er niet aan omdat het glas zo dik is. En als je draairamen hebt worden de vleugels ook een stuk zwaarder.

https://www.rvo.nl/subsid...rende-isolatiemaatregelen
Dus wel met kozijn en dan €100 per m2

HR++ glas (zonder kozijn) voor €35 per m2

Maarja, weer wel minimaal x m2

Toch wel maf. Als je een hoekwoning hebt, ook al heb je geen ramen aan de zijkant, moet je dan minstens 12m2 doen, heb je een tussenwoning dan is het minimum 10 m2
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True