Advies voor 44 PV panelen full black panelen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FireStarter
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-10 17:18
Voor de overzichtelijkheid een eigen topic aangemaakt.

Ik wil op de Z/ZW kant van mijn dak 44 PV panelen plaatsen, 4x11 panelen.
Dit om de warmtepomp te voorzien van voldoende power, en om de rekening omlaag te krijgen 8)
Het dak is redelijk steil, 60 graden.
Om het esthetisch mooi te houden wil ik best wat extra's betalen zodat het dak wordt voorzien van mooie full black panelen.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Ik heb een 3 fase aansluiting in de meterkast.
Ik heb wat offertes en opties ontvangen, maar de meeste komen allemaal rond de +1,20 WP uit.

Optie 1
PV: LG NEON full black 325WP = 14300 WP
SolarEdge SE15K 3 fase
44 optimisers P370-5R
18073 ex btw
1,26/WP

Optie 2
PV Sunpower SPR-P19-BLK 325 WP = 14300 WP
SolarEdge SE15K 3 fase
44 optimisers P370-5R
17374 ex btw
1,21/WP

Wat zou nu een goede optie zijn om te nemen?

w00t

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17-10 15:50
@FireStarter
netjes, met foto's en zo, cool. ;)

stap 1.
opbrengst.
een steildak levert minder op als een platter dak.
zie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/IWBMZqgqVgRGEX601F18EaSx/full.jpg
(en ik ben het niet 100% eens met dit tabelletje, mijn persoonlijke metingen geven aan dat platter vaak beter is. ;) )
ik weet geen richting van het dak, dus die mag je zelf uit puzzelen. ;)
(of geef mij ook even de richting van het dak. en +/- de lokatie in het land, kan ik het vrij precies uit rekenen. ;) )

stap 2.
zwart en zwart.
je hebt zwarte dakpannen, maar dat is mat zwart (eigenlijk meer grijs).
leg je daar zwarte panelen op, dan zul je merken dat die glanzend zwart zijn en vaak zwarter als je dakpannen.
dus dat valt goed op, hoe je het ook draait of keert.
wat je mooier vind is persoonlijk, mijn mening is: leg op zwart dak:
panelen met een witte achterkant, een zwart frame, en gebruik hele cellen mono.
dit geeft het rustigste beeld in mijn beleving. ;)
maar nogmaals persoonlijk. ;)

stap 3.
solaredge? waar voor?
maakt het nodeloos over ontworpen, en daar kan meer mis mee gaan als nodig.
gewoon 1x14 als lage string gebruiken en 1x14 parallel er boven, en je vangt al schaduw af.
de 1x 16 hang je dan hoger zonder schaduw. ;)

stap 4.
ik raad je aan om even winkelman te gebruiken:
https://www.winkelman-zonnepanelen.nl/
niet dat je daar moet kopen, maar die geven wel correcte prijzen ook als het om losse onderdelen gaat.
moet niet al te moeilijk zijn om een materiaal lijst te maken met die website.
post die hier, en dan check ik hem wel even.
heb je te minste een idee hoeveel het materiaal kost en wat de installatie dan nog kost. ;)
(Winkelman maakt gewoon een gezonde winst, een installateur koopt alles nog eens een 10 tot 20% lager in.)

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 15-11-2019 13:27 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:49
Dat zijn best veel panelen... Heb je ook nog een electrische auto ofzo, adners ga je toch een gigantische overproductie hebben?

En zoals @migjes al zegt, waarom SolarEdge?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-10 10:53
aan de garage te zien staat het huis van de buren vrij dichtbij op zuidwest? Is dat even hoog?

@borft ik denk omdat hij de warmtepomp vooral gebruikt in de maanden dat de opbrengst van de panelen erg laag is

[ Voor 38% gewijzigd door Rrob op 15-11-2019 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireStarter
Rrob schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 13:31:
aan de garage te zien staat het huis van de buren vrij dichtbij op zuidwest? Is dat even hoog?
Mijn dak is iets hoger. De afstand is een meter of 5/5,5.

Ik heb de winkelwagen gevuld:

44x LG LG330N1K-V5 NeON 2 FullBlack 330Wp: 10384 ex
1x SolarEdge SE15k-EUR - 3-fase: 1361 ex
4x Clickfit EVO complete set rij van 11 panelen portret pannendak met zwarte klemmen: 1079
1x Eaton Moeller Installatieautomaat 16A C-kar 3P+N PLS6-C16/3N-MW: 45

Totaal: 10685 ex btw ex montage

Volgens hun schatting zijn de montagekosten het verschil tussen 23 en 24 panelen, 42 ex btw.
De schatting montagekosten zijn dan 1442 + 20x42 = 2282.

Dan zou ik uitkomen op 12967 ex btw. 0,90/WP. /rijk-reken-modus-off

Dit is dan ook zonder de optimisers. Die optimisers is ook door mijn onderbuik gevoel. Ik weet dat het dak een heel groot deel van de dag geen schaduw heeft. Wellicht nu in het voor en najaar wel deels door de buren?
borft schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 13:24:
Dat zijn best veel panelen... Heb je ook nog een electrische auto ofzo, adners ga je toch een gigantische overproductie hebben?

En zoals @migjes al zegt, waarom SolarEdge?
Een hybride wagen o.a. Verbruik zit nu rond de 1400 kwh per maand :o

[ Voor 0% gewijzigd door FireStarter op 15-11-2019 15:55 . Reden: De berekening is zonder optimisers ]

w00t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:49
FireStarter schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 13:39:
[...]

4x Clickfit EVO complete set rij van 11 panelen portret pannendak met zwarte klemmen: 1079

Volgens hun schatting zijn de montagekosten het verschil tussen 23 en 24 panelen, 42 ex btw.

Dit is dan ook zonder de optimisers. Die optimisers is ook door mijn onderbuik gevoel. Ik weet dat het dak een heel groot deel van de dag geen schaduw heeft. Wellicht nu in het voor en najaar wel deels door de buren?

[...]

Damn, ik verbruik amper meer per jaar ;)

SE kan volgens mij niet zonder optimizers.... Bij zo'n grote installatie moet je ook even checken hoe het zit met de BTW-teruggave. Dat gaat, volgens mij, op basis van de KOR, daar zit ergens een limiet, die in 2020 ook nog es verandert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
borft schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 13:44:
[...]

Damn, ik verbruik amper meer per jaar ;)

SE kan volgens mij niet zonder optimizers.... Bij zo'n grote installatie moet je ook even checken hoe het zit met de BTW-teruggave. Dat gaat, volgens mij, op basis van de KOR, daar zit ergens een limiet, die in 2020 ook nog es verandert.
Klopt, als de BTW onder de 2500 euro blijft gaat het wel goed. Maar daarboven wordt het een ander verhaal.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireStarter
No Hands schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 13:46:
[...]

Klopt, als de BTW onder de 2500 euro blijft gaat het wel goed. Maar daarboven wordt het een ander verhaal.
Ik ga daar sowieso boven komen. Want dat zou betekenen dat ik 11600 ex maximaal kwijt zou zijn. Dan zou ik rond de 0,81 / WP zitten.
Ik kom dus sowieso boven de 2500.

w00t

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
[...]

dat geeft al een leukere prijs zou ik zeggen.
scheelt een goede 4000€. >:)
dit zijn in mijn ogen al meer prijzen die het eigenlijk behoren te zijn. ;)

de omvormer moet je nog vervangen voor iets anders als solaredge.
met 14520Wp heb je geen 15kW omvormer nodig.
dit mag gerust 10% meer zijn, maar ook 30% minder.
verschil in opbrengst is dan eigenlijk niet zo groot.
(oke liever geen 30% minder, maar dit op een 12kW omvormer hangen, no prob ruim binnen marges.
even kijken wat het leukste uit komt. ;) )
FireStarter schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 13:52:
[...]

Ik ga daar sowieso boven komen. Want dat zou betekenen dat ik 11600 ex maximaal kwijt zou zijn. Dan zou ik rond de 0,81 / WP zitten.
dat haal je wel als je wil. ;)
geen zwarte panelen, dan zit je er +/- wel.

maar mischien een idee, 2 rekeningen vragen, 1x december 1x januari.
en dan 2x BTW aangifte doen.
(ik heb een 6x BTW aangifte moeten doen, lol was een hele puzzel, maar heb alles tot de laatste cent terug gekregen.)

maar ik weet ook niet hoe het nu precies zit met de nieuwe regelingen rond de kor.
moet ik nog eens in duiken. ;)

of vervang eens de LG voor AEG:
https://www.winkelman-zon...lack/51743/?display=tiles
ook "mooi" zwart en een stukje goedkoper. ;)
of de q-cell. (iets minder mooi zwart door kleine glinsterende streep, maar dat zie je van een afstandje toch niet)
https://www.winkelman-zon...lack/51797/?display=tiles

[ Voor 8% gewijzigd door migjes op 15-11-2019 14:09 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@FireStarter
even voor de duidelijkheid.
winkelman verkoopt dit natuurlijk met winst.
dat mag, no prob.
hier reken ik in dit voorbeeld 10% voor.

neem ik dit paneel als voorbeeld:
https://www.winkelman-zon...50wp/51853/?display=tiles
dan kost die 250€ inc BTW per stuk bij winkelman.
maar koop je die bij de groothandel, dan is die al snel 10% goedkoper uit.

maar neemt de installateur meer panelen af, dan betaalt die ook minder per paneel
(vaak gaat dit in bij 3 pallets, dus 3x24stuks of een hele container)
dus een installateur die die veel setjes aan legt krijgt de panelen vaak wel een 25€ goedkoper als wat je bij Winkelman ziet + de 25€ winst. (zie ook de goedkopere prijzen bij afnamen van meer stuks.)

dus een installateur vinden die veel van het door jouw gekozen type paneel veel installeert geeft vaak een lagere prijs. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Die AEG zit toch nog wel een wit stikkertje.
Afbeeldingslocatie: https://www.innodura.nl/data/lp/public/8_x_aeg_300wp_solaredge_optimizers_se_2200hd_wave.jpg
Foto van internet geplukt

Sunpower is wel mooi zwart.
(weet alleen niet welk type deze zijn, echter is het wel sunpower)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/7gyYTtCCe9mbVYlL2T1hN2X5/thumb.jpg

Zijn er wel installateurs die op zo een schuin dak willen werken?

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:04
[...]

[...]

Dit kan een beetje aanvallend overkomen, maar het is heus niet zo bedoeld maar waarom blijf je zo halstarrig aan die SolarEdge vasthouden?

Een aantal Tweakers (en dan nog niet de minste qua kennis van PV) hebben je het hier en in dit topic al eens gevraagd, maar zou je toch eens niet beter naar een stringomvormer à la SMA kijken? Je gaat een PAK minder geld uitgeven en een duurzamer systeem hebben omdat je geen optimizers hebt.

Zowel ik als een paar goede vrienden hebben indertijd naar SMA vs SE gekeken en tenzij je echt graag geld uitgeeft aan per paneel de opbrengst te zien of een heel specifieke schaduw hebt van een mast/antenne oid dan is het sop de kolen imo eigenlijk niet waard.

Laat een paar medetweakers hier eens uitrekenen wat je met over/onderdimensioneren zou kunnen bereiken...

Mogen jullie trouwens boven de 10kW gaan met omvormers in NL? In België moet je dan een specifieke studie laten doen of het is toch een soort grens hier bij ons...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-10 14:11
HyperBart schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 15:43:
[...]

Dit kan een beetje aanvallend overkomen, maar het is heus niet zo bedoeld maar waarom blijf je zo halstarrig aan die SolarEdge vasthouden?

Een aantal Tweakers (en dan nog niet de minste qua kennis van PV) hebben je het hier en in dit topic al eens gevraagd, maar zou je toch eens niet beter naar een stringomvormer à la SMA kijken? Je gaat een PAK minder geld uitgeven en een duurzamer systeem hebben omdat je geen optimizers hebt.

Zowel ik als een paar goede vrienden hebben indertijd naar SMA vs SE gekeken en tenzij je echt graag geld uitgeeft aan per paneel de opbrengst te zien of een heel specifieke schaduw hebt van een mast/antenne oid dan is het sop de kolen imo eigenlijk niet waard.

Laat een paar medetweakers hier eens uitrekenen wat je met over/onderdimensioneren zou kunnen bereiken...

Mogen jullie trouwens boven de 10kW gaan met omvormers in NL? In België moet je dan een specifieke studie laten doen of het is toch een soort grens hier bij ons...
Ik zie de optimizers ook niet in de rekensom?
Of heeft lg die standaard ingebouwd??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FireStarter
migjes schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 13:59:
[...]

dat geeft al een leukere prijs zou ik zeggen.
scheelt een goede 4000€. >:)
dit zijn in mijn ogen al meer prijzen die het eigenlijk behoren te zijn. ;)

de omvormer moet je nog vervangen voor iets anders als solaredge.
met 14520Wp heb je geen 15kW omvormer nodig.
dit mag gerust 10% meer zijn, maar ook 30% minder.
verschil in opbrengst is dan eigenlijk niet zo groot.
(oke liever geen 30% minder, maar dit op een 12kW omvormer hangen, no prob ruim binnen marges.
even kijken wat het leukste uit komt. ;) )

[...]

dat haal je wel als je wil. ;)
geen zwarte panelen, dan zit je er +/- wel.

(ik heb een 6x BTW aangifte moeten doen, lol was een hele puzzel, maar heb alles tot de laatste cent terug gekregen.)

maar ik weet ook niet hoe het nu precies zit met de nieuwe regelingen rond de kor.

of vervang eens de LG voor AEG:
https://www.winkelman-zon...lack/51743/?display=tiles
ook "mooi" zwart en een stukje goedkoper. ;)
of de q-cell. (iets minder mooi zwart door kleine glinsterende streep, maar dat zie je van een afstandje toch niet)
https://www.winkelman-zon...lack/51797/?display=tiles
Goed punt, ik heb de heren daar al naar een offerte gevraagd :) .
De andere merken zitten op 10 en 12 jaa garantie. Al weet ik niet of dat 25 jaar garantie iets zegt...
[...]

Ow geen probleem :) , ik snap je punt. Ik wil het ook wel loslaten, als het (onnodig) geld scheelt dan ben ik ook eerder uit de kosten.
thefox154 schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 15:53:
[...]

Nee de berekening is zonder optimisers, ik denk dat ik het laat varen.

[ Voor 5% gewijzigd door FireStarter op 15-11-2019 15:56 ]

w00t

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:40

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

FireStarter schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 15:54:
[...]

Goed punt, ik heb de heren daar al naar een offerte gevraagd :) .
De andere merken zitten op 10 en 12 jaa garantie. Al weet ik niet of dat 25 jaar garantie iets zegt...

[...]

Ow geen probleem :) , ik snap je punt. Ik wil het ook wel loslaten, als het (onnodig) geld scheelt dan ben ik ook eerder uit de kosten.

[...]

Nee de berekening is zonder optimisers, ik denk dat ik het laat varen.
Maak eens op een zonnige dag een paar foto's.
Kijk eens wat voor schaduw je al dan niet hebt. Dan kan je zien of het zin heeft om optimizers te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
thefox154 schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 15:53:
[...]

In zijn startpost wel maar hij is ze ook vergeten mee te tellen bij Winkelman.

@FireStarter bij SE heb je sowieso die optimizers nodig, vergeet die er dus telkens niet bij te tellen.

Wat betreft je terugverdientijd, des te goedkoper je installatie des te sneller terugverdiend. Goedkoop is duurkoop, je moet daar ook de middenweg in kiezen. Je mag gemiddeld tellen dat bij een "normale" prijszetting (niet diegene die je eerst postte in het algemene PV topic) dat SE per WattPiek ongeveer 0.2 à 0.3 EUR duurder is. Op een EUR/Wp prijs van 1 tot 1.4 is dat toch wel wat lijkt me, niet?

Je hebt leuke mooie foto's gepost, maar kan je eens aangeven hoe je huis georienteerd staat? Hou je Android of iPhone eens tegen de muren die overeenkomen met je dakhelften en schrijf de kompas graden eens op. En meet eens wat de hoek is van je dak, wel een steil dakje precies, dat is toch ook niet onbelangrijk voor rendementsberekeningen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FireStarter
HyperBart schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 17:16:
[...]

In zijn startpost wel maar hij is ze ook vergeten mee te tellen bij Winkelman.

@FireStarter bij SE heb je sowieso die optimizers nodig, vergeet die er dus telkens niet bij te tellen.

Wat betreft je terugverdientijd, des te goedkoper je installatie des te sneller terugverdiend. Goedkoop is duurkoop, je moet daar ook de middenweg in kiezen. Je mag gemiddeld tellen dat bij een "normale" prijszetting (niet diegene die je eerst postte in het algemene PV topic) dat SE per WattPiek ongeveer 0.2 à 0.3 EUR duurder is. Op een EUR/Wp prijs van 1 tot 1.4 is dat toch wel wat lijkt me, niet?

Je hebt leuke mooie foto's gepost, maar kan je eens aangeven hoe je huis georienteerd staat? Hou je Android of iPhone eens tegen de muren die overeenkomen met je dakhelften en schrijf de kompas graden eens op. En meet eens wat de hoek is van je dak, wel een steil dakje precies, dat is toch ook niet onbelangrijk voor rendementsberekeningen...
179 graden. Compleet zuid dus. De hellingshoek is 60 graden.

w00t

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
migjes schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 13:59:

Kan niet meer met de nieuwe KOR, alleen in hetzelfde jaar kun je de 2de set aftrekken. Bovendien moet je volledige geïnstalleerde hoeveelheid Wp dan bij de 2de opgegeven. Forfait van de eerste betaal je dan weer (als je netjjes opgeeft:-)).
FireStarter schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 13:52:
[...]

Je weet ook dat boven de 10.000 Wp de aftrek van de btw anders gaat ?
Kun je geen forfait meer toepassen.
Zie site van de belastingdienst.

[ Voor 44% gewijzigd door jobr op 15-11-2019 18:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-10 06:46
De Sunpower P19 panelen kunnen ook iets meer opbrengen met schaduw omdat ze in portrait en landscape met schaduw om kunnen gaan.

P19 normal

Hieronder dus minder opwek omdat de op de hierboven 295 en 335 panelen zij.
p19 portrait shading

P19 landscape shading

Denk dat de efficientie wat lager is bij LG
P19-325: 19.3%
LG NeON2 LG325N1K-V5 325WP Full Black Cello: 19.0

[ Voor 16% gewijzigd door jacovn op 15-11-2019 21:52 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Nu online
[...]

een duurzamer systeem hebben omdat je geen optimizers hebt.
Ik weet niet waar deze zin op doelt maar dat optimizers eens systeem minder duurzaam maken vind ik een vreemde conclusie. Ze maken een systeem wel duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:13
Optimizers gaan nogal eens kapot. Als deze dus niet nodig zijn dan is dat niet erg duurzaam.
Er moet weer een busje komen (op diesel), een nieuwe verscheept worden vanuit China, defecte weer retour etc. Als ze wel nodig zijn zijn ze nodig natuurlijk.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
@FireStarter
Hoe zit de dak van het huis naast je ?

Als dat er haaks naar jou dak zit lijkt het een beetje op onze opzet. Wij hebben ook 60 graden zijdak en dan komt er een driehoek schaduw op jou dak. Ik heb het deztijds proberen uit te rekenen en tekenen..

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
No Hands schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 23:27:
[...]

Ik weet niet waar deze zin op doelt maar dat optimizers eens systeem minder duurzaam maken vind ik een vreemde conclusie. Ze maken een systeem wel duurder.
Wat @Jim423 dus zei. Niet zo zeer milieutechnisch maar gewoon ook economisch duurzamer. Je lijst met actieve componenten is bij SE veel groter, dus er kan meer stuk gaan en meer herstellingen of vervangingen nodig hebben. Minder duurzaam dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Nu online
Jim423 schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 23:52:
Optimizers gaan nogal eens kapot. Als deze dus niet nodig zijn dan is dat niet erg duurzaam.
Er moet weer een busje komen (op diesel), een nieuwe verscheept worden vanuit China, defecte weer retour etc. Als ze wel nodig zijn zijn ze nodig natuurlijk.
Ik denk dat dat wel meevalt met dat kapot gaan. Vergelijk het aantal optimizers en het aantal omvormers eens wat geplaatst wordt. bij 10 panelen heb je 1 omvormer maar 10 optimizers. 10 keer meer kans dat er wat stuk gaat, maar als je 100 omvormers plaatst of 100 optimizers dan zullen er procentueel niet meer optimizers stukgaan dan omvormers denk ik. En wat er dan stuk gaat is iets wat veel minder materiaal bevat dan een omvormer dus minder grondstoffen. Een optimizer krijgt ook 25 jaar garantie en een omvormer 10, bij SMA zelfs maar 5 geloof ik.
Maar inderdaad, als ze niet nodig zijn zijn ze niet nodig, maar soms zijn ze nodig omdat de eigenaar van het systeem zich er beter bij voelt of graag elk paneel wil monitoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FireStarter
No Hands schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 08:23:
[...]
..maar soms zijn ze nodig omdat de eigenaar van het systeem zich er beter bij voelt of graag elk paneel wil monitoren.
:D

Zie het als een digitaal dashboard in de auto. Analoog voldoet ook :P
jacovn schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 00:06:
@FireStarter
Hoe zit de dak van het huis naast je ?

Als dat er haaks naar jou dak zit lijkt het een beetje op onze opzet. Wij hebben ook 60 graden zijdak en dan komt er een driehoek schaduw op jou dak. Ik heb het deztijds proberen uit te rekenen en tekenen..
Het dak staat net als mijn huis met de punt naar de weg toe. Ik zal geen last hebben van een driehoek.

w00t

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jacovn
FireStarter schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 08:29:
[...]

:D

Zie het als een digitaal dashboard in de auto. Analoog voldoet ook :P

[...]

Het dak staat net als mijn huis met de punt naar de weg toe. Ik zal geen last hebben van een driehoek.
Mooi, als het dak dan ook nog iets hoger is en zuid gericht staat zal de schaduw als bijna rechte lijn over je dak komen.
Als je nu foto’s maakt van je eigen dak met de schaduw van buurhuis om zeg 10:00, 11:00, 12:00, 13:00 etc dan kun je wel een inschatting maken hoeveel de schaduw stijgt per maand (je zit nu al aardig op weg naar laagste punt natuurlijk)

Hoe plan je de 4x11 panelen ?

Als dat in portrait is gaat een horizontale schaduw gelijk een hele rij panelen uitschakelen als de schaduw er een beetje op komt.
Met bijvoorbeeld die Sunpower P19 zou dat in 3 delen gaan.

Als je panelen in landscape plaatst kunnen alle panelen in 3,4,5,6 banen omgaan met schaduw.

Met 11 stuks in portrait zou je dak zeg maar 12 meter lang zijn. En met 4 rijen hoog een meter of 7 hoog
Met een max 1.7 meter paneel zouden er in landscape 7 passen en dan 6 rijen boven elkaar.
Dan kom je op 42 panelen.

Als je 60 cel panelen hebt is de Vmpp vaak rond de 33 volt, met een 15 kW 3 fase string omvormer heb je bij een SMA 600 volt nodig wat dan 18 panelen zijn.
11 in portrait worden dan 2 strings van 22 panelen ~726 volt
7 in portrait worden of 2 strings van 3x 7 panelen = 21 panelen. ~693 volt
Of 3 strings van 2x 7 = 14 panelen ~ 462 volt

Edit: de Sunpower p19 hebben een Vmpp van 44.7 volt.
Dan heb je dus strings van 600/44.7 = 14 stuks nodig. Dat zou met de 42 stuks in landscape mooi uitkomen.
Dus 2 rijen 7 boven in een string, en 2 rijen 7 onder in een andere string.

Met schaduw die horizontaal over je dak komt schakelen ze wel per die strings uit als er te veel schaduw op treed (met een string omvormer)
Dus in portrait mode halveert je aantal panelen wellicht als de schaduw over de onderste rand van paar panelen komt aan de onderkant. Maar daar kun je tigo modules voor plaatsen..

Met Solaredge heb je dat niet maar een paneel in de (harde) schaduw remt wel een paneel in dezelfde string welke in de zon zit af. Hier zou je het bovenste en onderste stuk dak op 2 strings met elk 22/22 optimizers kunnen doen.
Dan is die beïnvloeding van schaduw op zon panelen een stuk minder.

[ Voor 5% gewijzigd door jacovn op 16-11-2019 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelzadh
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18-10 21:51
@jacovn, dan zijn half cell panelen wel een voordeeltje. Sowieso een hoge en lage string maken zodat de hoge in de wintermaanden het opstarten verzorgt.

Heb hier 16 + 8, waarvan de onderste 8 in de 3 maanden met de laagste zonstand regelmatig in de schaduw liggen. Zonder optimizers doen ze dan ongeveer 50% van de schaduwloze panelen

PUHZ-SW100YAA & 7440wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

Misschien moeten we even wachten op de fotos met schaduw, en evt foto van buurmans huis.
Dan kunnen we verder ipv speculeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Kijk, hier is een video van je schaduw :
https://ufile.io/0lmeq49x
Er van uitgaand dat de tussenruimte zo groot is als de huisbreedte ongeveer. Als je precieze maten hebt kan ik het wel invoeren, deze was ook in 15 min gemaakt.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
  • Laatst online: 16:38
Kan je dak eenzijdig die continue extra belasting wel aan? Nog even los van sneeuw en wind. 44 panelen a 23kg per stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@No Hands om de een of andere reden heeft solaredge nogal wat uitval, zoek maar eens...

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
roelzadh schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 09:12:
@jacovn, dan zijn half cell panelen wel een voordeeltje. Sowieso een hoge en lage string maken zodat de hoge in de wintermaanden het opstarten verzorgt.

Heb hier 16 + 8, waarvan de onderste 8 in de 3 maanden met de laagste zonstand regelmatig in de schaduw liggen. Zonder optimizers doen ze dan ongeveer 50% van de schaduwloze panelen
Topic starter kan ook panasonic hit kuro overwegen.
Die doen iets van 58 volt Vmpp dus dan kunnen er 4 strings van 11 parallel op zijn dak en zit je netjes rond de 600 volt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Nu online
onetime schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 10:22:
@No Hands om de een of andere reden heeft solaredge nogal wat uitval, zoek maar eens...
Ik weet het, ik heb het jarenlang verkocht. Maar daarnaast ook gewone omvormers en daar valt toch ook flink wat van uit.
Procentueel valt die uitval wel mee van die optimizers naar mijn mening.

[ Voor 10% gewijzigd door No Hands op 16-11-2019 14:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
jacovn schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 11:17:
[...]

Topic starter kan ook panasonic hit kuro overwegen.
Die doen iets van 58 volt Vmpp dus dan kunnen er 4 strings van 11 parallel op zijn dak en zit je netjes rond de 600 volt..
Alstu.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/zczFbiDfeY4uZrLb1sspLhed/thumb.jpg

Weet TS ook dat LG, Panasonic en Sunpower allemaal verschillende maten hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
Sunpower P19: 1690 mm x 998 mm Vmpp 44.4 volt https://www.sunpower.nl/s...nce-paneel-p19-blk-du.pdf

LG: 1686 mm x 1016 mm Vmpp 31.5 volt https://www.lg.com/nl/dow...82061/CT20182061_2486.pdf

Panasonic hit kuro:1590 mm x 1053 mm Vmpp 59,2 volt https://eu-solar.panasoni...J01_KURO_Datasheet_NL.pdf

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:07
No Hands schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 14:56:
[...]

Ik weet het, ik heb het jarenlang verkocht. Maar daarnaast ook gewone omvormers en daar valt toch ook flink wat van uit.
Dat kan zijn, maar straks liggen er wel 44 op je dak. Bij een uitval van 3% kun je dan 2x je dak op, en panelen loshalen (het zijn altijd de panelen in het midden...)

Solaredge is leuk, maar als er amper schaduw is zie ik meer nadelen dan voordelen.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FireStarter
joozzt schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 09:32:
Kijk, hier is een video van je schaduw :
https://ufile.io/0lmeq49x
Er van uitgaand dat de tussenruimte zo groot is als de huisbreedte ongeveer. Als je precieze maten hebt kan ik het wel invoeren, deze was ook in 15 min gemaakt.
Ik kom hier morgen op terug. Maar het filmpje ziet er goed uit! :*)

Ook @jacovn voor de foto's. Het was een bewolkte dag vandaag.

w00t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
FireStarter schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 19:31:
[...]

Ik kom hier morgen op terug. Maar het filmpje ziet er goed uit! :*)

Ook @jacovn voor de foto's. Het was een bewolkte dag vandaag.
Voor foto’s moet je een zon zonder schaduw hebben om contrast genoeg te hebben op een zwarte ondergrond is mijn ervaring

Maar dat filmpje doet het beter verklaren denk ik. Je kunt enkel met wat foto’s kijken of die animatie klopt.

Ik heb laatste jaar foto’s van platte daken gemaakt om te zien hoe veel uur potentiële zon ik heb. Dat is ook geluk hebben met mooi weer en thuis zijn. En dan ben ik een keer thuis en komt er wat tussen, toch nog tijdstip gemist :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
No Hands schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 14:56:
[...] Ik weet het, ik heb het jarenlang verkocht. Maar daarnaast ook gewone omvormers en daar valt toch ook flink wat van uit.
Heb zelf nog geen omvormer uitval meegemaakt. N=6. En dan nog, die liggen niet onder de panelen op het dak. Ik heb begrepen dat SE-optimizers 10-15% uitval zouden hebben. Bij de enige kennis die SE heeft is dus ook iets kapot gegaan en vervangen, dat wel....

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireStarter
Geen idee waarom het kompas beneden iets anders aangeeft. Ik heb net het kompas tegen de dakplaten aangehouden. Daar geeft ie aan 210 graden ZW :)

Ik heb updates met foto's eindelijk, bijna geen zon gezien:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

w00t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

Als ik het zo inschat is er om 11.00 een bouwkraan te zien die daar niet vast staat voor de rest van de levensduur van de panelen.

Ik als hele grote Solar Edge fan zeg dat hier optimizers niet nodig zijn voor de schaduw.
De schaduw is namelijk nu met deze lage zon al erger dan tijdens de maanden waar het om draait.

Sorry jongens maar 10-15% uitval is wel erg hoog hoor. Er is alleen een productieprobleem met p405 optimizers geweest. Daar hangt iedereen nog aan.
Dat is niet meer van deze tijd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jacovn
TIk ook als Solaredge bezitter zou ook geen SolarEdge systeem nemen voor je huis met deze schaduw nu in November. De zon zakt nog een maand en daarna wordt het weer beter.

Wel zou ik de panelen in (tenminste) 2 aparte strings op een omvormer invoeren. zodat je met dat beetje schaduw op de onderste rij niet alles in een keer naar beneden trekt.

Als je 4 x 11 panelen legt zou alleen de onderste rij van 11 panelen schaduw krijgen tijdens deel van dag waar de opbrengst er echt toe doet.
Dus zou je die onderste string los moeten koppelen van de andere.

Alleen met 3 sub strings van 11 op een input moet je wel oppassen dat een inverter de stroom kan hebben. De meeste zullen de 3 x 7-9 A niet trekken.
Maar dat hangt ook weer van je paneel en omvormer keuze af.

Edit:
Sunpower P19 325 heeeft Impp 8.80A, 11x 36,9 = 405,9 volt
Pansonic HIT 325 heeft Impp 5.55A, 11x 59,2 = 651 volt
LG Neon 325heeft Impp 9,65 A, 11x33,7 = 370 volt

Dus als je met Pansonic HIT Kuro panelen gaat gebruiken kun je wel:
3 x rij van 11 panelen op een SMA omzetter parallel aansluiten op de A input aansluiting
En 1 x rij van 11 panelen op de andere B aansluiting zetten.

Je hebt dan 11 x 59,2 = 651 volt en max 16,65 A op aansluting A
En 651 volt en max 5,55 A op aansluting B

De SMA Tripower 15 kW kan 33 A op poort A hebben en 11A op input B
De SMA Tripower 10 kW kan 20A op poort A hebben en 12 A op input B

Dus je kunt kiezen tussen al die 3 panelen en alles zou moeten werken op de SMA Tripower 15 kW
Met de panasonc hit Kuru wordt het het beste omzet met de spanning denk ik, en dat kan ook op de SMA Triopower 10 kW (~ €400 minder dan de 15 kW unit)

44x 325 Wattpeak panelen = 14300 wattpeak wat je haalt in Mei met koud weer en zon vanachter een wolk.

Die SMA Tripowef 15 kW is iets van. €2300. Met een Solaredge 15 omzetter van €1500 komt er 44x €50 = €2200 aan optimizers bij.

Als toevoeging:
Je moet de zaak ook nog af kun en zekeren, maar dit is een bron en geen verbruiker.
De tripower 10 kW heeft dan 3x16A aansluiting nodig.
De tripower 15 kW heeft dan 3x30A (standaard 21.9 A)

[ Voor 48% gewijzigd door jacovn op 20-11-2019 20:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joezzt
  • Niet online
Kijk, is wel handig als je de GPS coordinaten in de jpg laat zitten :-)
https://ufile.io/mtcautox

Je zit dus op exact 190 graden en lijkt geen last te hebben van de kolom van de buren en nog minder schaduw als gedacht !

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireStarter
Ik heb 3x25A in de meter kast. Dus de tripower 15KW valt dus af?
Verschillende strings heeft dus de voorkeur. Is een extra string direct ook duurder? Omdat ik het geld bespaar van de optimizers kan dit geïnvesteerd worden in een goede omvormer. Of twee. Of kan het geen kwaad om een 3x30 omvormer te nemen zonder een 3x35A aansluiting?

w00t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
@FireStarter

De meeste inverters hebben 2 inputs met eigen mptt tracker. Dus die kunnen verschillende strings bedienen.

Wat betreft de keuze voor een 10 of 15 kW unit..

Daar moet iemand anders antwoord op geven.
Als je de datasheet leest: https://files.sma.de/dl/2...0TL-30-DEN1742-V31web.pdf
Dan staat daar voor de AC kant maximale stroom 29A en rated stroom 21.9 A

De rated power staat dan vast voor de DC rated power van 15000 watt

3 x 29 x 230 = 20010
3 x 21.9 x 230 = 15111

Je 3x25A zekering is een type C waarschijnlijk, dus dan zou je nog een 20A B zekering in kunnen zetten.
Die moet pieken van boven de 20A wel even aan kunnen, maar lijkt me wel op randje.
Aan de andere kant is een 10 kW en een 5 kW unit ook zo wat, dat kost je gelijk veel meer

Het blijft de vraag hoe vaak je met een 60 graden dakhoek STC van je panelen af krijgt, eigenlijk STC + 5% meer.

[ Voor 16% gewijzigd door jacovn op 20-11-2019 08:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireStarter
joozzt schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 17:48:
Kijk, is wel handig als je de GPS coordinaten in de jpg laat zitten :-)
https://ufile.io/mtcautox

Je zit dus op exact 190 graden en lijkt geen last te hebben van de kolom van de buren en nog minder schaduw als gedacht !
:+ , ik dacht door de jpeg's te verkleinen dat Apple het er wel uit zou halen. Good to know hehe.
Bedankt voor de animatie, ziet er goed uit, en komt ook heel betrouwbaar over. De schaduwvlakken komen me bekend voor. Well done :*)

@jacovn , het zal op het randje zitten inderdaad.
Ik heb nog een rekensom gemaakt. Ik heb nu een hybride auto, maar wil eind volgend jaar een EV kopen.
Deze heeft ipv 9KW accu een 99KW. Potentieel gaat mijn verbruik dan over de 20.000 KWH heen ( 20MWH 8)7 ).

Ik zal dus in ieder geval nooit meer opwekken dan ik verbruik. Uiteraard wel op piekmomenten..
Maar stel nu dat ik het systeem zo ontwerp dat ik later in de tuin ook nog wat panelen kan installeren. Nog 6 erbij. Dan kan het zeker niet meer passen. Wat nu als ik 2x een 10 tripower installeer. En eventuele uitbreidingen kan koppelen aan de tweede tripower?

Of werkt het dan minder efficient, en moet je dat eigenlijk niet willen?

Ik wil niet dat de hoofdzekering eruit klapt juist tijdens de ideale dagen. Ik wil mooie boogjes zien in de grafieken :)

w00t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Als je nog wilt uitbreiden zouden 2 losse inverters wellicht beter zijn.
Op de 1e kun je dan 1 x 11 + 1 x 11 panelen parallel op input A doen
En dan op input B van de 1e de 3e string met 11 panelen.

Op de 2e unit A input krijg je dan je 4e rij met 11 panelen (die soms in de schaduw ligt) en op die B input de plat dak uitbreiding.
Let wel op dat je met ‘maar’ 6 panelen dan eigenlijk wel vast zit aan 96 cell panelen om de string spanning hoog genoeg te krijgen. (Dus de panasonic hit kuro lever dan 6x59,2=355 volt, met LG panelen haal je dan net 200 volt)

Dan kom je wel weg met 1 x 10 kW en een keer 5 kW denk ik.

Je zit met 3x25A wel aan max teruglevering van 3x25x230=17250 watt.
Alleen is de netspanning in veel wijken al boven de 230 volt (hier eerder 237+ bijvoorbeeld) en dan is het al weer 500 watt erbij.

Er zijn wel tweakers die meer wattpeak op een 3x25A net aansluiting hebben zitten.

[ Voor 3% gewijzigd door jacovn op 20-11-2019 08:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
FireStarter schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 22:38:
Ik heb 3x25A in de meter kast. Dus de tripower 15KW valt dus af?
Verschillende strings heeft dus de voorkeur. Is een extra string direct ook duurder? Omdat ik het geld bespaar van de optimizers kan dit geïnvesteerd worden in een goede omvormer. Of twee. Of kan het geen kwaad om een 3x30 omvormer te nemen zonder een 3x35A aansluiting?
op een 3x25A hoofd groep hang je gewoon als het moet een 17kW omvormer.
(even een paar kleine aanpassingen doen, en checken hoe je aansluiting loopt en dan is dat meestal geen probleem, alleen situaties kunnen wisselen per lokatie.)

maar je wil maar 44x+/-300Wp= +/-13200.
dit kan al met gemak op een 13kW omvormer, maar een 300Wp paneel levert 300W met STC omstandigheden.
er zijn ook NOCT omstandigheden. ;)
en dan zie je dat bij zomer temperaturen het paneel een 30% minder levert.
dus hang je het aan een 10kW omvormer, tja dan heb je maar 1 tot 2 % minder opbrengst.
onderdimensioneren van de omvormer noemen we dat.
(het heeft meer met de bloeddruk van de eigenaar te maken of hij dat erg vind.
dan dat het echt verlies oplevert die relevant is. ;) )

om gewoon niet te gek te onderdimensioneren geef ik je een midden weg als voorbeeld:
https://www.winkelman-zon...isplay=tiles&merk=Fronius
of:
https://www.winkelman-zon...isplay=tiles&merk=Fronius
maar veel meer leuke opties mogenlijk, kies zelf maar. ;)

een 10 tot 13 kW 3 fase omvormer heeft vaak(bijna altijd) wel 2x een mpp.
dus per mpp moet je het opnieuw uitrekenen of het past.
nu is wel 22 panelen per mpp een beetje veel, dus opletten dat je niet te pittige panelen er aanhangt.
maar een mpp heeft geen maximum aan aantal Wp, maar wel een maximum aan Vmpp/Voc.
de Vmpp en de Voc worden beïnvloed door de temperatuur van de cellen.
dus die moet wel uitgerekend worden of het kan met het gekozen type panelen.
veel verder hoef je er eigenlijk niet over na te denken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireStarter
Ik heb 3 smaken offertes ontvangen. Alleen gebaseerd nu voorlopig op de LG 330WP (235 euro p.s.) (overigens werd me verteld dat de 325 WP variant in de aanbieding 205 euro kost) Dus ik ga voor de 325 WP variant.
Ik zie wel wat fouten in de offertes, want het totaal bedrag die ik uitreken komt hoger uit als wat op de offerte staat? Ik hou de totaalprijs gebaseerd op stuk prijzen aan, heb me al vaker gestoten aan die steen :+

44x LG 325 WP = 9020
Installatie = 2675
Clickfit = 1439,14
Clickfit kabelclip = 48,40
Sunny tripower 8KW 3 fase = 1631
Sunny tripower 5KW 3 fase = 1234
16047,54

44x LG 325 WP = 9020
Installatie = 2675
Clickfit = 1439,14
13134,14
2x SolarEdge SE7k 3 fase = 2458
44x P370 optimizers = 1980
17572,14

44x LG 325 WP = 9020
Installatie = 2675
Clickfit = 1439,14
13134,14
Goodwe GW5000-DT 3 fase 2MPPT in wifi = 989
Goodwe GW8000-DT 3 fase 2MPPT in wifi = 1199

15370,54

Deze snap ik niet. Ik denk dat ze hier de Goodwe als optie hebben willen neerzetten. 4 omvormers is teveel van het goede :o . Ik heb de SolarEdge en optimizers niet meegenomen.

1 = E1,12/WP
2 = E1,22/WP
3 = E1,07/WP

Oke vooruit, ik reken ook uit nu op basis van de totaal bedragen die ik heb ontvangen. Dan geef ik daarop akkoord :D

1* = E1,00/WP
2* = E1,09/WP
3* = E1,21/WP

w00t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

Ik vind die 3e oplossing ook een mooie met 2 goodwe omvormers.
Ik ben niet perse SMA fan namelijk.
Goodwe heeft in de nieuwe series ook utp aansluiting (en wifi).

Scheelt weer 700 euro hier.

(stiekem zou ik voor de Solar Edge kiezen) maar waarom ze 2x een 7K pakken ipv een 15/16k snap ik even niet of ik zie wat over het hoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireStarter
ApC_IcE schreef op woensdag 20 november 2019 @ 18:19:
Ik vind die 3e oplossing ook een mooie met 2 goodwe omvormers.
Ik ben niet perse SMA fan namelijk.
Goodwe heeft in de nieuwe series ook utp aansluiting (en wifi).

Scheelt weer 700 euro hier.

(stiekem zou ik voor de Solar Edge kiezen) maar waarom ze 2x een 7K pakken ipv een 15/16k snap ik even niet of ik zie wat over het hoofd.
Dit is gedaan vanwege de 3x25 hoofdzekering die ik heb. En daarna dacht ik, als ik dan toch misschien nog een kleine uitbreiding doe later op het tuinhuis dan heb ik nog ruimte.

Optie 1 zou mooi zijn als de totaalprijs ook echt die prijs is. De verkoper zei wel dat ik bij de uitbreiding met optimizers moet werken. Maar dat is voor later een zorg. En dan misschien 2x 8Kw nemen zodat ik later nog de string van de tuin erop kan aansluiten?

[ Voor 17% gewijzigd door FireStarter op 20-11-2019 20:00 ]

w00t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Optie 1:
De SMA 8k kan 20A op input A en 12A op input B.
Neem dus aan dat ze inderdaad 2 x string van 11 op input A zetten, en 1 string van 11 op input B.
Maar dan wordt het max voltage laag.
Dus maar strings van 16 en 17 panelen op input A en B, dan wordt voltage 540 en 570 volt
En dan op de SMA 5k op input A 12A de laagste string 11 panelen denk ik. 370 volt voltage

Op de input B van die 5 K inverter zou je dan je uitbreiding moeten zetten.

Optie 3:
Goodwe GW8000-DT 3 fase Heeft volgens de pdf: https://images.libra.energy/Documents/180002.pdf
Max 11A per input mogelijk.. (ook voor de 5K unit)

Dus dan kunnen ze niet 2 strings van de 11 panelen paralel op je dak zetten. Dus de stringen zullen wel langer worden. Met 33.7 volt per paneel naar 750 volt voor de optimizer worden de stringen dan 22 panelen..

Zeer benieuwd hoe ze je strings indelen, gezien de onderste rij van 11 panelen in de schaduw komt en dus op de 5k omzeter zou moeten komen. Dan zijn de 3 x 11 rijen = 33 panelen. Die zou je dan moeten delen in 16 en 17 panelen in een string. Dan komt het voltage op 540 en 570 volt.
Voor die laatste string van 11 maar op 370 volt

Ik zou gaan kijken hoe je die Sunpower P19 panelen vindt. Hebben iets hogere spanning, wellicht iets efficienter door dat de spanning wat hoger wordt. Per paneel 36,9 en dat bij 16/17 panelen 590/627 volt
Ook die onderste rij krijgt dan ook 410 volt

[ Voor 5% gewijzigd door jacovn op 20-11-2019 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
FireStarter schreef op woensdag 20 november 2019 @ 18:04:
Ik heb 3 smaken offertes ontvangen. Alleen gebaseerd nu voorlopig op de LG 330WP (235 euro p.s.) (overigens werd me verteld dat de 325 WP variant in de aanbieding 205 euro kost) Dus ik ga voor de 325 WP variant.
Ik zie wel wat fouten in de offertes, want het totaal bedrag die ik uitreken komt hoger uit als wat op de offerte staat? Ik hou de totaalprijs gebaseerd op stuk prijzen aan, heb me al vaker gestoten aan die steen :+

44x LG 325 WP = 9020
Installatie = 2675
Clickfit = 1439,14
13134,14
Goodwe GW5000-DT 3 fase 2MPPT in wifi = 989
Goodwe GW8000-DT 3 fase 2MPPT in wifi = 1199
Wat tips met ons eigen systeem als basis:

22 panelen is perfect op een 3-fase omvormer: Normaal 22x 31 = 680 volt, vrijwel optimaal.
En max. 22x40 = 880 volt, lager dan het maximum bij SMA (en mogelijk ook anderen)
Schaduw heeft geen hele grote invloed op "de rest van de string". Als er op de onderste rij schaduw valt, heb je in een string van 22 panelen nog 11 panelen in de zon over. Die doen samen 11x31=340 volt. Dat draait prima op de meeste stringomvormers. (hier een SMA 7K en ons systeem draait standaard rond de 420 volt)

En bij 60 graden dakhoek ga je nooit de STC-waarden halen. Dus je kunt een wat / veel kleinere omvormer nemen. Mijn gevoel zegt dan 1 x een SMA tripower 10k met 2 strings van 22 panelen op 1 groep van 3x16A.
Check maar even in Sunny design wat zij ervan vinden. (anders 2 x 7K of 8K)

En dit met gewone standaard panelen rond de 330-340wp, want 340wp uit een duur of goedkoop paneel maakt niets uit. Met 44x340wp leg je dan 15.000 wp neer * 94% efficientie = 14.000 kWh op jaarbasis.
Als je veel geld over hebt voor de uitstraling kun je natuurlijk meer uitgeven, maar voor hogere voltages moet je het volgens mij juist niet doen.

Dan heb je voor weinig geld een technisch simpele installatie, die ook bij schaduw gewoon doordraait met normaal gesproken vrijwel perfecte voltages op beide trackers.
Met een 340Wp paneel voor rond de 160 euro en een SMA rond de 2000 euro, kun je dan voor rond de 13.000 euro klaar zijn. Als er dan ooit uitbreiding komt, kun je dan een tweede groep aanleggen en een extra omvormer ophangen.

• FireStarter
Nu weet ik ook direct waar ze alle grafieken van hebben in de offertes, die komen van Sunny design :)

Nu weet ik niet of ze daar ook door beinvloed zijn, maar de config generator geeft aan dat STP-15000TL-30 het beste zou zijn. Ook qua rendament, opzich ook logisch.
Maar dan zit je met het probleem dat je alleen 2 strings kan hebben voor A en B. Dus 2x22 panelen. Toch?

Pro's STP-15000TL-30
Hoog rendament
Maar 1 omvormer

Cons:
Eventueel problemen met de groep in de meterkast, of zal het wel loslopen?
Schaduwval?

1x [X] STP4.0-3AV-40 en 1x [Y] STP10.0-3AV-40
De bovenste 2x 11 panelen komen op de [Y] op B, en 7 panelen komen op de A
De onderste rij panelen + 5 panelen van de laag erboven komt op [X] op A||B

Pro's
Eventueel meer opbrengst
Past goed in de meterkast, maargoed, ook twee groepen. En eventueel lastig om naar de meterkast te komen.

Cons
Twee omvormers, dubbele kosten

w00t

• AUijtdehaag
  • Niet online
Met 2 mptt’s op 1 omvormer, kan je, als je zelf logt, de twee geafieken over elkaar leggen. Zo zie je meteen of er iets mis is.
Of twee identieke omvormers, maar dat maakt het duurder.
Keuze stress.

• FireStarter
AUijtdehaag schreef op donderdag 21 november 2019 @ 08:13:
Met 2 mptt’s op 1 omvormer, kan je, als je zelf logt, de twee geafieken over elkaar leggen. Zo zie je meteen of er iets mis is.
Of twee identieke omvormers, maar dat maakt het duurder.
Keuze stress.
De vraag is meer of 1 omvormer verantwoord is?

w00t

• ApC_IcE

ApC_IcE

FireStarter schreef op donderdag 21 november 2019 @ 08:27:
[...]

De vraag is meer of 1 omvormer verantwoord is?
Ja,

Als je 3x25A hebt kan je gewoon 3x16 of 3x20A aansluiten O-)

• jacovn
@FireStarter
Een SMA tripower heeft 580 volt nodig voor beste rendement voor omzetting.
Dus de strings moeten zo dicht mogelijk bij de 580 volt zijn voor beste opbrengst.

En de A input kan meer (~2x zo veel) ampera aan dan B input..(maar in een string ongeacht de lengte is de stroom hetzelfde als 1 pabeel)

Wat je schrijft lijkt me dan een rare oplossing.

22 panelen op input B (740 volt)
7 panelen op input A (235 volt)
(Of is het 22+7) -977 volt, gaat niet,

En dan op omvormer 2 - 16 panelen (539 volt)

Ik zou eerder strings willen hebben die het dichts bijn 580/33.7=17 panelen liggen.
Dus vandaar dat ik schreef om 16 en 17 panelen op een tripower aan te sluiten, en dan de onderste rij, dus de onderste rij van 11 met een lager voltage op een 2e inverter, wellicht persteerd dan de onderste sting in de schaduw dan wel minder. De rest draait dan voor zover het gaat optimaal

Zie efficiency plaatje (welliswaar van een 17k maar als ik de datasheet bekijk van 8k en 10 k units is het dezelfde grafiek)
Afbeeldingslocatie: https://www.solarelectricsupply.com/media/product-images/Inverters/sunny_boy/sunny-tripower-efficiency-curve-17000tl.png

Je zou ook 16, 16, 12 kunnen overwegen.

[ Voor 17% gewijzigd door jacovn op 22-11-2019 07:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireStarter
jacovn schreef op donderdag 21 november 2019 @ 21:55:
@FireStarter
Een SMA tripower heeft 580 volt nodig voor beste rendement voor omzetting.
Dus de strings moeten zo dicht mogelijk bij de 580 volt zijn voor beste opbrengst.

En de A input kan meer (~2x zo veel) ampera aan dan B input..(maar in een string ongeacht de lengte is de stroom hetzelfde als 1 pabeel)

Wat je schrijft lijkt me dan een rare oplossing.

22 panelen op input B (740 volt)
7 panelen op input A (235 volt)
(Of is het 22+7) -977 volt, gaat niet,

En dan op omvormer 2 - 16 panelen (539 volt)

Ik zou eerder strings willen hebben die het dichts bijn 580/33.7=17 panelen liggen.
Dus vandaar dat ik schreef om 16 en 17 panelen op een tripower aan te sluiten, en dan de onderste rij, dus de onderste rij van 11 met een lager voltage op een 2e inverter, wellicht persteerd dan de onderste sting in de schaduw dan wel minder. De rest draait dan voor zover het gaat optimaal

Zie efficiency plaatje (welliswaar van een 17k maar als ik de datasheet bekijk van 8k en 10 k units is het dezelfde grafiek)
[Afbeelding]

Je zou ook 16, 16, 12 kunnen overwegen.
En als ik voor 1 omvormer zou gaan, de STP 15000TL-30? Is volgens Sunny design de beste optie.
Dan maar een 3x20A zekering in de meterkast. Ook de MTBF is lager omdat het maar 1 component is.
Ik zit dan alleen met de strings. 2x22 is 983V waar 1000V de max is. 2x22 past dus perfect, maar zou op dagen zoals deze ervoor zorgen dat 1 string niet optimaal werkt. Of zal ik de onderste string van optimizers voorzien? Of 1 optimizer per 2 panelen?

w00t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• traders
  • Laatst online: 16-10 07:36
@FireStarter @AUijtdehaag kunnen jullie uitleggen hoe dit werkt met de volts?

Naar welk getal kijken jullie in de datasheet om de minimum voltage te weten? Stel dat dit X is.

Als je dan zeg 5 panelen in serie per string hebt dan is de totale minimum voltage 5*X.

Naar welk getal van de datasheet van de omvormer wordt daarna gekeken (minimum voltage).

Dit minimum voltage moet dan kleiner zijn dan 5X ??? Als ik zo redeneer is een zo laag mogelijk minimum voltage het gunstigst?

Zit er naast een max voor vermogen ook een max voltage voor de omvormer? Hoe heet dit? Dus je kunt niet 100 panelen op 1 string aansluiten. Niet alleen vanwege vermogen maar ook qua volt?

Ik had pas een installateur die beweerde dan 1 fase omvormers bij een lager voltage aanslaat dan een 3 fase . Klopt dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@traders
Je hoeft niet meer in de datasheets te zoeken.
Je hebt een online tool: https://www.sunnydesignweb.com/sdweb/#/
Kies nieuw project, vul lokatie gegevens in, en ga naar de configuratie van de PV installatie.
Die zal aangeven of iets wel of niet mag/kan.

In het kort:
Een paneel heeft een Voc en een Vmpp.
Voc is de onbelaste spanning. Net voor de omvormer start en net na de omvormer gestopt is.
Bij een 3-fase sma van het type xxxx TL-30 is dat max. 1000 Voc
De spanning wisselt met de temperaturen van het paneel. (kouder = hoger, warmer = lager)

Vmpp is de belaste spanning, als de panelen leveren.
Het is belangrijk binnen de grenzen te blijven, die de omvormer fabrikant in de datasheet heeft staan, om problemen te voorkomen.
De ideale Vmpp voor een 1-fase omvormer ligt meestal rond de 350 Vmpp en voor 3-fase rond de 590 Vmpp (bij SMA)

Kijk anders eens bij frits
https://fritts.nl/zonnepaneel-datasheet/

[ Voor 14% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-11-2019 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireStarter
Ik ben er zo goed als uit :) Ik heb gekozen voor een tussenoplossing. Sommige rijen hebben 2 of meer panelen op 1 optimiser. De onderste rij meestal heeft een optimiser per paneel.

44x LG 325 WP
1x SE16KW 3 fase
16x P370 optimisers

13622 ex

Dus kom ik uit op 0,95 per WP :*)

Over 5 jaar zal het er wel hopelijk uit zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door FireStarter op 25-11-2019 16:39 ]

w00t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Ehhh 44 panelen en maar 16 optimizers ?
Je schrijft duidelijk een SE16 als in een solaredge 16 KiloWatt. Dan heeft elk paneel een optimizer nodig als je p370 units neemt.

Enkel met p700 optimizers kun je 2 panelen in serie zetten op een >15 kW inverter.
Maar dan heb je er ook 22 nodig..

Of heb je 16 x p370 voor de onderste panelen, en dan 14 x p700 voor de resterende 28 panelen ?

Ik raad je aan om nog een paar foto’s na 15:00 te maken hoe die schaduw verder beweegt, om dan daar de 5 extra p370 units te plaatsen. Als de zon zakt beweegt de schaduw schuin omhoog. Dat is links onder naar rechtsboven op je dak. Dus de schaduw is dan iets van onderste rij en de resterende 5 aan de rechter kant, iets van 3 in de rij boven de onderste en dan 2 in de rij daarboven (aan de rechter kant)

Bij Solaredge remt een paneel in de schaduw het paneel in de zon af (dat lees je niet in hun reclame)
Je krijgt denk ik 2 strings, gebruik dat dan slim.

Of Bedoel je niet een SMA met 16 tigo optimizers ?

[ Voor 49% gewijzigd door jacovn op 26-11-2019 06:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireStarter
jacovn schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 06:23:
Ehhh 44 panelen en maar 16 optimizers ?
Je schrijft duidelijk een SE16 als in een solaredge 16 KiloWatt. Dan heeft elk paneel een optimizer nodig als je p370 units neemt.

Enkel met p700 optimizers kun je 2 panelen in serie zetten op een >15 kW inverter.
Maar dan heb je er ook 22 nodig..

Of heb je 16 x p370 voor de onderste panelen, en dan 14 x p700 voor de resterende 28 panelen ?

Ik raad je aan om nog een paar foto’s na 15:00 te maken hoe die schaduw verder beweegt, om dan daar de 5 extra p370 units te plaatsen. Als de zon zakt beweegt de schaduw schuin omhoog. Dat is links onder naar rechtsboven op je dak. Dus de schaduw is dan iets van onderste rij en de resterende 5 aan de rechter kant, iets van 3 in de rij boven de onderste en dan 2 in de rij daarboven (aan de rechter kant)

Bij Solaredge remt een paneel in de schaduw het paneel in de zon af (dat lees je niet in hun reclame)
Je krijgt denk ik 2 strings, gebruik dat dan slim.

Of Bedoel je niet een SMA met 16 tigo optimizers ?
Nee ik bedoelde een SolarEdge omvormer, met SE 370 optimizers. Hij zei dat je redelijk vrij bent in het inzetten van de optimizers. Je zit alleen met een minimaal aantal optimizers in een string. In dit geval 16 bij een 3 fase omvormer.

Het prijsverschil tussen deze (tussen)oplossing en een enkele SMA zonder optimizers is 400 ex.
Vandaar dat ik voor deze ben gegaan. De optimizers had ik hoe dan ook nodig, ook bij de SMA. En bij SE heb je wat langer garantie. En daarbij ook wat meer inzicht, zonder in te leveren op rendement.

[ Voor 9% gewijzigd door FireStarter op 26-11-2019 07:05 ]

w00t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
@FireStarter
Je zou kunnen overwegen in de onderste string van 16 stuks p404 te nemen.
Die zijn marginaal duurder maar kunnen 80 volt i.p.v. 60 volt uitsturen.
Ze moeten in een string 750 volt maken. Met p370 is dan 750/60 = 13 stuks.
Met p404 is dat 750/80=10 stuks.

Dus je hebt dan met 2 panelen meer in de schaduw toch nog bijna volle opbrengst met de panelen in de zon van die string. De andere string kun je dan gewoon met p370 maken (28 stuks)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireStarter
Hoe zijn de optimizers dan gegroepeerd?
Rij 1: P404 string. 1 of 2 per paneel?
Rij 2: ook P404 met meerdere panelen
Rij 3 en 4 op een 370?

w00t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

Met 44 stuks kan je gewoon 2 stringen maken van 22 P370 in dit geval.
Ik zie dan ook geen reden om P404 te gebruiken.
Dit doe je alleen bij kleine strings of gekke aantallen.

Al zouden er nu 4 panelen uitvallen (dus helemaal 0) dan heb je er nog 18 in het licht om te functioneren.
Wat al 2 meer is dan het minimum. (stiekem werkt het met 15 P370 ook)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
FireStarter schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 08:05:
Hoe zijn de optimizers dan gegroepeerd?
Rij 1: P404 string. 1 of 2 per paneel?
Rij 2: ook P404 met meerdere panelen
Rij 3 en 4 op een 370?
onderste rij met P404 (per paneel)
2e rij van onder rechter hoek 3 x p404 rest naar links met p370
3e rij van onder rechter hoek 2 x p404 rest naar links met p370
4e rij van onder alles met p370

Op je foto van 15:00
Afbeeldingslocatie: https://tweakimg.net/g/forum/templates/tweakers_ng/html/showimage.html?https%3A%2F%2Ftweakers.net%2Fext%2Ff%2Fi8RwSc497UzH12JrcEJYkOc4%2Ffull.jpg
zie je dat de schaduw omhoog komt. Die gaat zich meer naar rechts boven bewegen, schuine lijn naar de nok punt. Als die panelen zijn dan geheel of gedeeltelijk in de schaduw.

Ik zou zo veel mogelijk die panelen in een string duwen en de andere panelen in een andere string.

Nogmaals, een schaduw paneel remt een ander paneel in de zon af in een string. Dat is niet wat ze adverteren, maar in de praktijk is dat wel zo. De stroom door schaduw paneel is hetzelfde als een zon paneel per definitie, zo werkt het systeem. Dus als een schaduw paneel 10 watt doet en en zon paneel 80 watt (we zitten in November einde van de dag dus zo veel zal het niet eens zijn) dan is de stroom gelijk.

Hoe veel de stroom is hangt af van alle panelen in de string en welk vermogen ze samen produceren.
Stel 10 panelen met 80 watt en 6 panelen met 10 watt. samen 860 watt op een 3 fase inverter is het 750 volt samen. Met P = U x I krijg je dan 860/750=1.14 A

een schaduw (10 watt) paneel levert dan 10/1.14= 8,77 volt
een zon (80 watt) paneel levert dan 80/1.14 = 70,175 volt <= met een p404 mogelijk, met een P370 niet

6x8,77 + 10 x 70,175 = 750...

Als je een p370 hebt is een zon paneel gelimiteerd tot 60 volt, hij kan niet hoger dus in dit voorbeeld kan een zon paneel dan maar 50-60 watt leveren dus je verliest dan toch 20-30% op dat paneel.

Maar nogmaals het is nu November met laag staande zon, voor 4 van de 12 maanden heb je denk ik wat schaduw. Maar echt veel geld meer hoef je er niet in te steken met een aantal P404 en als je ze dan slim inzet en niet de ' makkelijke manier' neemt om het gewoon in 2 x 22 te hakken.

Blijkbaar heeft de aanbieder al gemeend 1 string van 16 te moeten maken en de ander van 28.
Hij zal dat ook doen vanwege de schaduw neem ik aan. Hij kan dan 11 van de onderste rij, en nog 5 uit de rij erboven nemen.

Ik zou wachten op zonnige dag en om 15:00, 15:15, 15:30, 15:45 en 16:00 nog een foto maken.
Dan zie je de schaduw baan op het dak.
Dan moet je volgens mij zo veel mogelijk in die schaduw in een string zetten en maar accepteren dat die dan op gegeven moment niets meer levert (als er een aantal panelen te veel in de schaduw komen)

De andere keuze is 2 string met allebeide paar panelen in de schaduw. Maar stop het in een excel file en kijk maar eens hoe veel impact een schaduw paneel heeft op zon paneel bij Solaredge.

Pagina: 1