[F1] Seizoen 2019 - Deel 1 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 37 ... 156 Laatste
Acties:
  • 1.146.066 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Extigo
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08:50

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
DRaakje schreef op maandag 18 februari 2019 @ 11:00:
F1 TV Pro is nu beschikbaar, code F1TV25 geeft 25% korting op jaarlijkse abo.

//alleen kijken van de stream geeft nog een foutmelding _/-\o_
€48.74

Prijspunt is vanuit hun perspectief goed gekozen. Dit is het waard voor engelstalig commentaar :X

[ Voor 6% gewijzigd door ANdrode op 18-02-2019 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasphur
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 21-09 16:13
verkeerde topic

[ Voor 91% gewijzigd door Jasphur op 18-02-2019 11:56 ]

Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRaakje
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
vectormatic schreef op maandag 18 februari 2019 @ 11:20:
Enig idee hoe lang die code geldig is?
Nee, ergens op internet een lijst met codes gevonden. Er was een code met 50% korting, maar die is niet meer geldig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trixi
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 30-09 14:55
*knip* mislukte troll, ook nog eens in het verkeerde topic.

[ Voor 83% gewijzigd door naitsoezn op 18-02-2019 13:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Extigo
  • Nu online
Trixi schreef op maandag 18 februari 2019 @ 13:04:
[mbr]*knip* mislukte troll, ook nog eens in het verkeerde topic. [/]
_O- _O- _O-

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• G_Dragon
  • Registratie: April 2007
  • Nu online

G_Dragon

Whatever you do, do it well.

Iets met tijd over op het werk, heb hier een overzicht gemaakt van het nieuwe seizoen met tijden van de vrije trainingen , kwalificaties en races :). Hopelijk kan ik er meer mensen blij mee maken,

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/BqdYcNH/F1-Schema2.png

[ Voor 5% gewijzigd door G_Dragon op 18-02-2019 14:38 ]

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faraga
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 30-09 15:19
Pfff is de Australische GP al om 6 uur 's morgens? Dat wordt een wekker zetten dan. Of juist uitslapen en terugkijken, maar ik weet niet of ik dat voor de eerste race wil doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CrazyFool
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:09
G_Dragon schreef op maandag 18 februari 2019 @ 13:54:
Iets met tijd over op het werk, heb hier een overzicht gemaakt van het nieuwe seizoen met tijden van de vrije trainingen , kwalificaties en races :). Hopelijk kan ik er meer mensen blij mee maken,

[Afbeelding]
Mooi gedaan, maar je hebt je zelf wel erg veel werk op de hals gehaald ;)

Zie ook: https://www.f1calendar.com/#!/timezone/Europe-Amsterdam
Kan je erg makelijk toevoegen aan de agenda van je smartphone :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G_Dragon
  • Nu online

G_Dragon

CrazyFool schreef op maandag 18 februari 2019 @ 13:57:
[...]

Thanks voor de tip, ik heb het al in mijn agenda op mijn mobiel staan haha ;).
Was meer uit verveling :P

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-10 15:01

beany

Meeheheheheh

Geen error, werkt prima!

Binnenkort ook maar eens het archief opentrekken... vanaf 1980 alle races als ik het zo snel bekijk :D

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G_Dragon
  • Nu online

G_Dragon

faraga schreef op maandag 18 februari 2019 @ 13:57:
Pfff is de Australische GP al om 6 uur 's morgens? Dat wordt een wekker zetten dan. Of juist uitslapen en terugkijken, maar ik weet niet of ik dat voor de eerste race wil doen.
Haha dat word zeker vroeg op de zondag, maar mijn vriendin en ik zitten er gewoon om 6:10 met warme broodjes van de lidl :).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:15
G_Dragon schreef op maandag 18 februari 2019 @ 14:14:
[...]

Haha dat word zeker vroeg op de zondag, maar mijn vriendin en ik zitten er gewoon om 6:10 met warme broodjes van de lidl :).
Dan moet je ze wel zelf opwarmen/afbakken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G_Dragon
  • Nu online

G_Dragon

nachtnet schreef op maandag 18 februari 2019 @ 14:17:
[...]

Dan moet je ze wel zelf opwarmen/afbakken..
Zeker , we halen altijd als de F1 vroeg begint zo'n mix met allemaal kleine broodjes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pinda powerrr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21:48

pinda powerrr

Slow down...

CrazyFool schreef op maandag 18 februari 2019 @ 13:57:
[...]

Deze had ik vorig jaar toegevoegd en heeft nu automatisch heel 2019 er ook in staan :)

Waiting on the world to change

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrekDr0p
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02-10 15:31

TrekDr0p

QR niet scannen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jasphur
Geen probleem, VET zal zo rond de helft van het seizoen onder de druk bezwijken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrekDr0p
  • Laatst online: 02-10 15:31

TrekDr0p

QR niet scannen

Jasphur schreef op maandag 18 februari 2019 @ 15:13:
[...]

Geen probleem, VET zal zo rond de helft van het seizoen onder de druk bezwijken :P
Ja maar dit soort uitspraken kan je toch gewoon niet doen, mits ze natuurlijk gemaakt zijn.
En Vettel die doet nu snelste ronden, en kan dan zeggen zie je dat het niet aan mij ligt :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Blijkbaar zijn er toch nog mensen die truukjes uithalen met fuel:
https://www.motorsport.co...-physical-checks/4339766/

Ze gaan nu met de fuel flow sensor terug rekenen hoeveel brandstof er verbruikt is, en of dat overeenkomt met het nivo van de benzine in de tank voor en na de race.
(ook de temperatuur van de benzine zal worden gecheckt)
Tssk heeft @nachtnet zo lang zitten zwoegen op de TS en dan lees je die niet, Foei!!! :+

[ Voor 43% gewijzigd door YakuzA op 18-02-2019 15:31 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:33

mphilipp

Romanes eunt domus

YakuzA schreef op maandag 18 februari 2019 @ 15:27:
Blijkbaar zijn er toch nog mensen die truukjes uithalen met fuel:
https://www.motorsport.co...-physical-checks/4339766/

Ze gaan nu met de fuel flow sensor terug rekenen hoeveel brandstof er verbruikt is, en of dat overeenkomt met het nivo van de benzine in de tank voor en na de race.
(ook de temperatuur van de benzine zal worden gecheckt)
Dit snapt toch niemand, zo'n ingewikkelde procedure?

Kan het niet gewoon simpel met een verzegelde en geijkt brandstofdistributiesysteem die elke auto van brandstof voorziet voorafgaand aan de race? Kiep er maximaal 110 liter in en laat ze lekker rijden. Klaar. Boeien als iemand de brandstof koelt. Dan gaat iedereen het op enig moment doen en is het voordeel weg. Dit soort ingewikkelde zaken gaat ongetwijfeld tot problemen leiden als er een vergissing wordt gemaakt of een meetfout. Net als dat er problemen waren met de fuel flow meter in het begin. Red Bull is toen meen ik 1 of 2 x gediskwalificeerd.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

mphilipp schreef op maandag 18 februari 2019 @ 16:03:
[...]

Dit snapt toch niemand, zo'n ingewikkelde procedure?

Kan het niet gewoon simpel met een verzegelde en geijkt brandstofdistributiesysteem die elke auto van brandstof voorziet voorafgaand aan de race? Kiep er maximaal 110 liter in en laat ze lekker rijden. Klaar. Boeien als iemand de brandstof koelt. Dan gaat iedereen het op enig moment doen en is het voordeel weg. Dit soort ingewikkelde zaken gaat ongetwijfeld tot problemen leiden als er een vergissing wordt gemaakt of een meetfout. Net als dat er problemen waren met de fuel flow meter in het begin. Red Bull is toen meen ik 1 of 2 x gediskwalificeerd.
Als het goed is snappen de teams het.
Net zoals dat er in het 1e jaar iemand had bedacht om een kleine buffer achter de fuelflow sensor te bouwen waardoor tijdelijk dus de motor meer kreeg dan bij de fuelflow sensor langs kwam.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:54
YakuzA schreef op maandag 18 februari 2019 @ 16:23:
[...]

Als het goed is snappen de teams het.
Net zoals dat er in het 1e jaar iemand had bedacht om een kleine buffer achter de fuelflow sensor te bouwen waardoor tijdelijk dus de motor meer kreeg dan bij de fuelflow sensor langs kwam.
Ze controleren niet of je tijdelijk extra fuel geeft. Wel of je stiekem iets anders verbrandt dan de brandstof uit je tank. Of dat je meer dan de toegestane hoeveelheid brandstof in de tank hebt zitten. En een klein deel niet langs de flow meter gaat.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:47

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Nee, dat is Renault.
Ferrari is Forza bela grande bambambam bam bam bambam.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turbo-Puppy
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Turbo-Puppy

Shitcoins are bad.

SinergyX schreef op maandag 18 februari 2019 @ 20:37:
[...]

Nee, dat is Renault.
Ferrari is Forza bela grande bambambam bam bam bambam.
Hij kan er nog even geen genoeg van krijgen. O-)

Afbeeldingslocatie: https://static.afbeeldinguploaden.nl/1902/525372/33TYk6Gj.png

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

In ander nieuws. AMuS heeft weer eens wat pk getallen opgeduikeld. Goed ingelichte bronnen vertellen ze dat de huidige Honda motor dichtbij de 790pk zou zitten. Dat zijn de waarden waar eind 2018 de Ferrari en Mercedes ongeveer zaten. :o
https://www.auto-motor-un...erster-testtag-barcelona/

Nu is het dus de vraag hoeveel Mercedes en Ferrari hebben gewonnen over de winter.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

RocketKoen schreef op maandag 18 februari 2019 @ 20:28:
[...]

Ze controleren niet of je tijdelijk extra fuel geeft. Wel of je stiekem iets anders verbrandt dan de brandstof uit je tank. Of dat je meer dan de toegestane hoeveelheid brandstof in de tank hebt zitten. En een klein deel niet langs de flow meter gaat.
Ja dat gat is allang gedicht na het 1e jaar, was meer als voorbeeld.

Ze controleren idd of er niet stiekem iets bijgemengd is dat niet uit de benzine tank komt en of je stiekem gekoelde benzine hebt wat een iets hogere dichtheid heeft en misschien dus voor afwijkingen bij de berekening van de fuelflow max van 100 kg/ uur zorgt.
Afbeeldingslocatie: https://qph.fs.quoracdn.net/main-qimg-7520b7b9f7f8f17037128c880c428996-c

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Niet online
Nu op Canvas, een documentaire over Onyx grand prix....

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:00

Oekol

waka waka hey hey

Racing Point is in Melbourne veeel beter!

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HeAdWaVe74
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14-11-2022
Zeker geen jonge kinderen!!

Ik ga er van uit dat mijn 3 jarige zoon mij net als ieder weekend gewoon om 6 uur wekt!

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lochpatje
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 29-09 20:44
HeAdWaVe74 schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 08:38:
[...]

Zeker geen jonge kinderen!!

Ik ga er van uit dat mijn 3 jarige zoon mij net als ieder weekend gewoon om 6 uur wekt!
Heb je iig wel wat aan je weekend haha.

Die van mij is nu 15 maanden en die slaapt tot nu toe nog netjes tot 9.00/9.30 in het weekend.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nachtnet

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 01-10 18:36

Pathogen

Shoop Da Whoop

Boo! Laat F1 nou toch geen spec-klasse worden he...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DaniëlWW2 schreef op maandag 18 februari 2019 @ 20:49:
In ander nieuws. AMuS heeft weer eens wat pk getallen opgeduikeld. Goed ingelichte bronnen vertellen ze dat de huidige Honda motor dichtbij de 790pk zou zitten. Dat zijn de waarden waar eind 2018 de Ferrari en Mercedes ongeveer zaten. :o
https://www.auto-motor-un...erster-testtag-barcelona/

Nu is het dus de vraag hoeveel Mercedes en Ferrari hebben gewonnen over de winter.
Nice, bljift de vraag natuurlijk hoe zuinig de Honda is t.o.v de Mercedes, we gaan het binnenkort zien :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeKaerften
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Pathogen schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 09:55:
[...]

Boo! Laat F1 nou toch geen spec-klasse worden he...
Mjah, het heeft zijn voors en tegens. Er zijn nu ook al een aantal spec-onderdelen (ECU, banden). Het maakt F1 nog geen spec-klasse als er een antal onderdelen gestandaardiseerd worden en een versnellingsbak is nu niet een onderdeel waar recentelijk enorme technische vernieuwingen of voorsprongen mee behaald zijn in de F1. Aan de andere kant drukt het de kosten wel, wanneer het een gestandaardiseerd onderdeel is. Bovendien kunnen dan wellicht de grid-straf regels voor versnellingsbakken versoepeld worden.

[ Voor 12% gewijzigd door DeKaerften op 19-02-2019 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Gary Anderson denkt er het zijne van:
The idea of Formula 1 switching to a common gearbox sounds good on paper, but to give the manufacturers until March 15 to tender is ridiculous because to do it properly and understand it takes far more time than that. It seems somebody doesn’t realise the scale of the job.

Setting that aside Haas, Alfa Romeo, Racing Point and Toro Rosso use gearboxes manufactured by someone else so there is something in it because not all teams make their own gearboxes. But it does take away some of the challenge of being an F1 team and we don’t want it to become a kit car formula.

If I was still a technical director, I would be arguing against this solution. Every team thinks their design is the bee’s knees and won’t want to give that up. And I can’t see this happening because of the time constraints.
Ik kan me daar wel in vinden. F1 is nu eenmaal een klasse waarin je constructeurs kent, en constructeurs maken nu eenmaal hun eigen spullen. Dat is zelfs in de regels opgesloten. Ze mogen een deel inkopen, maar als je denkt dat je er voordeel uit haalt, maak je het zelf. Ik weet niet of Red Bull, McLaren, Ferrari en Mercedes alleen maar uit eigenwijzigheid zelf hun bak maken. Ze denken waarschijnlijk dat zij het beter kunnen en meer uit hun motor kunnen halen.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

DeKaerften schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 11:30:
[...]
[...]
Mjah, het heeft zijn voors en tegens. Er zijn nu ook al een aantal spec-onderdelen (ECU, banden). Het maakt F1 nog geen spec-klasse als er een antal onderdelen gestandaardiseerd worden en een versnellingsbak is nu niet een onderdeel waar recentelijk enorme technische vernieuwingen of voorsprongen mee behaald zijn in de F1. Aan de andere kant drukt het de kosten wel, wanneer het een gestandaardiseerd onderdeel is. Bovendien kunnen dan wellicht de grid-straf regels voor versnellingsbakken versoepeld worden.
Klinkt niet zo lekker, wat als je continu uitvalt met een kapotte bak of als er rotte clutch in zit zoals ze al een heel seizoen in de F2 last van hebben gehad waarbij de helft van het veld gewoon niet van zijn plek komt bij de start.
En dan als bonus krijg je grid straffen voor een standaard compenent wat ruk is? :+

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Razorbite
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23-09 18:36
https://www.auto-motor-un...es-red-bull-ferrari-2019/

Wat zeggen we hiervan? de strekking is:d at omdat ze minder downforce hebben aan de voorkant, ze ook minder downforce nodig hebben aan de achterkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06:32
Razorbite schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 15:11:

Wat zeggen we hiervan? de strekking is:d at omdat ze minder downforce hebben aan de voorkant, ze ook minder downforce nodig hebben aan de achterkant.
Er moet een balans zijn tussen de downforce voor en achter. Dat is mede bepalend voor het grip niveau. Teveel grip voor en de achterkant zwabbert alle kanten uit en vice versa. Aangezien ze voor verliezen door de nieuwe vleugel moeten ze achter wat eraf halen. Dat levert rechte lijn snelheid op maar in de bochten lever je weer wat in want je kan er niet zo hard doorheen. Komt bij dat de auto's wat zwaarder zijn dus reken uit je winst. :)

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bakvis
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:43

bakvis

Tweakers.Nerd

Is behoorlijk logisch en goed te verklaren. Je wilt natuurlijk dat de auto op alle fronten in balans is, dan stuurt deze het beste. Wanneer de down-force voor minder is zal deze achter ook minder moeten worden om de auto goed in te laten sturen.

Heb je achter meer down-force dan voor dan zal de auto voor "lichter" worden en aanvoelen waardoor het insturen van de bocht beïnvloed kan worden.

Of ze ook daadwerkelijk minder down-force nodig hebben vraag ik me af. Ze zullen altijd zo veel mogelijk down-force willen krijgen als ze dit kunnen op sommige circuits, de enige manier om minder down-force van je vleugels nodig te hebben is door meer down-force uit je vloer en diffuser te halen.

Mijn Specs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Ik heb deze even naar het algemene topic geschopt omdat het anders verloren gaat. ;)

Sinds wanneer hebben ze fors minder downforce vooraan? De 2019 voorvleugels zijn juist bedoeld om outwash tegen te gaan zonder groot verlies van downforce. Ze zijn ook nog eens fors groter waar een goed ontwerp al snel op 2018 standaarden zou moeten zitten.

Sauber en Ferrari hebben nu een vleugel die outwash maximaliseert, ten koste van downforce vooraan. Of en waar ze het terughalen is niet duidelijk. Het tweede vraagstuk is balans. Een auto met een gebalanceerde downforce zal sneller zijn door bochten dan een auto die alleen sterk is voor of achteraan. Verder zorgt een gebalanceerde maar forse hoeveelheid downforce er ook voor dat je banden goed blijven. Zie RB14.

Staat tegenover dat als je een downforce balans maakt die gebaseerd is op minder voor en achteraan, je natuurlijk snelheid gaat verliezen in de bochten.

Ik kijk het dus rustig aan. Misschien blijkt de Ferrari extra snel te zijn op rechte stukken, maar ze kunnen het zomaar verliezen in bepaalde bochten of in een race met hun bandenmanagement. Daar wijst AMuS ook op. :)

[ Voor 6% gewijzigd door DaniëlWW2 op 19-02-2019 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Laatst online: 22:49

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Klinkt logisch toch. Je kunt wel zoveel mogelijk downforce aan de achterkant hebben, maar als je dat vooraan niet op de straat krijgt, krijg je een zwaar overstuurde auto. Balans is misschien nog wel belangrijker dan zoveel mogelijk downforce van elk onderdeel.

@Williams discussie....

Dat er wat onderdelen niet in elkaar passen is slordig, maar dan hadden we toch wel een FW42 zonder remmen in de garage zien staan toch?
Een paar onderdelen verstuurt makkelijker dan een hele auto zou je zeggen.

I call bullshit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 24-09 16:11
MikeyMan schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 16:08:
[...]

Klinkt logisch toch. Je kunt wel zoveel mogelijk downforce aan de achterkant hebben, maar als je dat vooraan niet op de straat krijgt, krijg je een zwaar overstuurde auto. Balans is misschien nog wel belangrijker dan zoveel mogelijk downforce van elk onderdeel.

@Williams discussie....

Dat er wat onderdelen niet in elkaar passen is slordig, maar dan hadden we toch wel een FW42 zonder remmen in de garage zien staan toch?
Een paar onderdelen verstuurt makkelijker dan een hele auto zou je zeggen.

I call bullshit...
Veel downforce achter en weinig voor = onderstuur (je stuurt, maar wielen voor hebben minder grip dus gaat rechtdoor)
Veel downforce voor en weinig achter = overstuur (je stuur, maar wielen achter hebben te weinig grip dus gaat in een drift)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKaerften
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
MikeyMan schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 16:08:
[...]

[..]
Als je achter veel grip hebt en voor weinig, krijg je juist onderstuur...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Lensent @DeKaerften Excuus, dat wist ik uiteraard...

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Om nog even in te haken op Ferrari haar voorvleugel. Het is gewoon een andere filosofie dat Ferrari lijkt te hebben. Ferrari lijkt voor maximale topsnelheid te gaan, RBR voor maximale downforce. Nu weten we uit wat GPS gegevens dat de RB14 tegen eind 2018 wel eens 0,5sec sneller kon zijn over een ronde in de bochten, maar het steeds aflegde op vermogen op rechte stukken. De inschatting van RBR is dat een gebrek 20kW, ongeveer 27pk afdoende zou moeten zijn om op gelijke hoogte te komen. Dat is dan ook de taak voor Honda en die taak lijken ze ook te begrijpen. Zie: kevlar01 in "[F1 2019] Barcelona Testdagen"

RBR haar taak is om de RB15 relatief net zo goed te maken als de RB14. Nou lijkt het erop dat de RB15 wederom extreem strak bochtenwerk zou laten zien in Barcelona.
The view from trackside: Red Bull impressing
Reports new Sky F1 signing Karun Chandhok:

"The Red Bull has massively impressed me. They have a sharpness on turning, especially into Turn One. They are able to turn really sharply but the rear end keeps up with the front. They have fantastic grip on the front end."
https://www.skysports.com/f1/live-blog

RBR heeft met de RB15 gewoon de lijn van de RB14 doorgetrokken. Tot dusver zie ik weinig reden om aan te nemen dat de RB15 niet weer de auto zal zijn met de meeste downforce. Blijven de verhoudingen dan een beetje vergelijkbaar, dan is het de vraag hoe de verhoudingen qua PU's precies liggen.

Daarna is het kijken wat er in Melbourne gebeurd. :)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Rivanov
Datum F1 show op Netflix 'gelekt' in Australië. 8 Maart it is!

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/JN7mOuY.jpg

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• roda_djavulen
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 07:50
@Rivanov Thanks dat is al bijna, en weet ik meteen wanneer ik de nieuwe peaky blinders kan verwachten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappel
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 21:40
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 16:49:
Om nog even in te haken op Ferrari haar voorvleugel. Het is gewoon een andere filosofie dan Ferrari lijkt te hebben. Ferrari lijkt voor maximale topsnelheid te gaan, RBR voor maximale downforce. Nu weten we uit wat GPS gegevens dat de RB14 tegen eind 2018 wel eens 0,5sec sneller kon zijn over een ronde in de bochten, maar het steeds aflegde op vermogen op rechte stukken. De inschatting van RBR is dat een gebrek 20kW, ongeveer 27pk afdoende zou moeten zijn om op gelijke hoogte te komen. Dat is dan ook de taak voor Honda en die taak lijken ze ook te begrijpen. Zie: kevlar01 in "[F1 2019] Barcelona Testdagen"

RBR haar taak is om de RB15 relatief net zo goed te maken als de RB14. Nou lijkt het erop dat de RB15 wederom extreem strak bochtenwerk zou laten zien in Barcelona.

[...]

RBR heeft met de RB15 gewoon de lijn van de RB14 doorgetrokken. Tot dusver zie ik weinig reden om aan te nemen dat de RB15 niet weer de auto zal zijn met de meeste downforce. Blijven de verhoudingen dan een beetje vergelijkbaar, dan is het de vraag hoe de verhoudingen qua PU's precies liggen.

_/-\o_ bedankt voor deze heldere uitleg weer *O*

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Vuvuzela
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:16

Vuvuzela

My spire is forming

HYPE *O*

[ Voor 6% gewijzigd door Vuvuzela op 20-02-2019 13:16 ]

I served in a company of heroes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jasphur
Ik verwacht en hoop dat met deze serie er een lading fans bijkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

DaniëlWW2 schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 16:49:
Om nog even in te haken op Ferrari haar voorvleugel. Het is gewoon een andere filosofie dat Ferrari lijkt te hebben. Ferrari lijkt voor maximale topsnelheid te gaan, RBR voor maximale downforce. Nu weten we uit wat GPS gegevens dat de RB14 tegen eind 2018 wel eens 0,5sec sneller kon zijn over een ronde in de bochten, maar het steeds aflegde op vermogen op rechte stukken. De inschatting van RBR is dat een gebrek 20kW, ongeveer 27pk afdoende zou moeten zijn om op gelijke hoogte te komen. Dat is dan ook de taak voor Honda en die taak lijken ze ook te begrijpen. Zie: kevlar01 in "[F1 2019] Barcelona Testdagen"

[...]

Verder is het ook duidelijk dat TR met de 'Ferrari-style' voorvleugel rond rijdt.
Als die echt veel beter was had er allang iemand van TR met Newey gebeld over dat ze ook de andere eens moesten simuleren.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erik91
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 28-09 06:33
YakuzA schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 13:32:
Verder is het ook duidelijk dat TR met de 'Ferrari-style' voorvleugel rond rijdt.
Waarom is het eigenlijk de Ferarri-style voorvleugel? TR en Alfa presenteerde hun wagen toch eerder? Of zat daar die vleugel nog niet op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Hype: https://www.auto-motor-un...ntfluegel-barcelona-test/

RBR vs Ferrari ipv Ferrari vs Mercedes als titel kanshebbers :Y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Zullen we dat Duitse bedrijf met Britse werknemers en Oostenrijks leiderschap met hun warpdrive lekker eens niet onderschatten? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
DaniëlWW2 schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 14:33:
[...]

Zullen we dat Duitse bedrijf met Britse werknemers en Oostenrijks leiderschap met hun warpdrive lekker eens niet onderschatten? :+
Eensch. Mercedes is en blijft Mercedes, die dat stereotype "Duitse kwaliteit" altijd waar weten te maken. Dat gezegd hebbende, zou het wel leuk zijn als Red Bull en Ferrari in een echt three-way kampioenschap terecht komen. Of enkel Mercedes en Ferrari zelfs.

Wanneer gaan ze nou eens echt hard rijden zodat we weer lekker kunnen genieten zeg...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Extigo
  • Nu online
Stoelpoot schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 14:37:
[...]
Wanneer gaan ze nou eens echt hard rijden zodat we weer lekker kunnen genieten zeg...
In het weekend van 17 maart :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
Stoelpoot schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 14:37:
[...]

Eensch. Mercedes is en blijft Mercedes, die dat stereotype "Duitse kwaliteit" altijd waar weten te maken. Dat gezegd hebbende, zou het wel leuk zijn als Red Bull en Ferrari in een echt three-way kampioenschap terecht komen. Of enkel Mercedes en Ferrari zelfs.

Afgelopen seizoen was Ferrari in de eerste helft zeer competatief en RBR de tweede helft. Merdedes won omdat ze het hele jaar mee konden doen om de knikkers :)

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Ankona schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 15:00:
[...]

Afgelopen seizoen was Ferrari in de eerste helft zeer competatief en RBR de tweede helft. Merdedes won omdat ze het hele jaar mee konden doen om de knikkers :)
Ferrari was inderdaad het halve seizoen competitief, en als je halverwege bent be je er nog steeds niet. Uiteindelijk hadden we hetzelfde resultaat als vorig jaar, op hetzelfde circuit. Veel veranderde er dus niet, behalve dat we iets meer hoop hadden in de eerste helft van het seizoen. RBR... heb ik niet echt competitief gevonden. Ja, aan het eind van het seizoen konden ze wat verder in de top 6 doordringen, maar daar konden ze ook geen substantieel puntenaantal meer mee behalen. Die hadden vorig jaar niet voor P1 kunnen gaan, ook niet als ze direct al die prestaties hadden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• StealthyPeanut
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 25-09 13:57
En waar baseren ze het op? Op 3 testdagen waar nog niks, maar dan ook helemaal niks te winnen valt. o<:)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Jasphur
Uit de oude doos van Giedo

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/Dz3tDIlW0AEHDW7?format=jpg&name=large
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/Dz3tDIjWwAEw8rQ?format=jpg&name=large
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/Dz3tDIfWkAM2I5w?format=jpg&name=large

[ Voor 30% gewijzigd door Jasphur op 20-02-2019 21:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rivanov

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 01-10 18:36

Pathogen

Shoop Da Whoop

Zeldzaam, beelden van een rijdende Caterham :P

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07:11
is er ook nog een topic voor f1 managers dit seizoen? Bijvoorbeeld de officiele f1 https://fantasy.formula1.com/ ?

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• erik91
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 28-09 06:33
Snowhite0901 schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 11:59:
is er ook nog een topic voor f1 managers dit seizoen? Bijvoorbeeld de officiele f1 https://fantasy.formula1.com/ ?
[F1] Racemanagers/pools 2019

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

StealthyPeanut schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 15:21:
[...]
En waar baseren ze het op? Op 3 testdagen waar nog niks, maar dan ook helemaal niks te winnen valt. o<:)
Nou, als je er een beetje verstand van hebt, kun je op de juiste plek op het circuit gaan staan en kijken hoe de auto zich gedraagt. Wat meerdere observators al is opgevallen, is dat de Red Bull heel erg makkelijk stuurt en als op rails door de bochten gaat. En dat Ferrari nog geen echte long runs heeft gedaan.

Iedereen realiseert zich uiteraard dat het vroeg dag is, maar als je weet waar je op moet letten, kun je best wel wat zien. Ze rijden niet voor de grap rond natuurlijk. Ze testen specifieke zaken. Vandaag is een dag waarop de meesten wel zullen gaan proberen een fijne snelle ronde neer te zetten.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Stoelpoot schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 15:08:
[...]

Ferrari was inderdaad het halve seizoen competitief, en als je halverwege bent be je er nog steeds niet. Uiteindelijk hadden we hetzelfde resultaat als vorig jaar, op hetzelfde circuit. Veel veranderde er dus niet, behalve dat we iets meer hoop hadden in de eerste helft van het seizoen. RBR... heb ik niet echt competitief gevonden. Ja, aan het eind van het seizoen konden ze wat verder in de top 6 doordringen, maar daar konden ze ook geen substantieel puntenaantal meer mee behalen. Die hadden vorig jaar niet voor P1 kunnen gaan, ook niet als ze direct al die prestaties hadden.
In het eindklassement niet, maar ze zaten er een paar races toch wel erg goed bij voor P1.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jasphur
Tim Holmes heeft het idee van Buxton om de vinnen te voorzien van de vlag van de rijder wat meer uitgewerkt.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/Dz4I7nlWkAgZ-w-?format=jpg&name=large

• powah33
  • Laatst online: 27-07 16:04
Jasphur schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 18:07:
Tim Holmes heeft het idee van Buxton om de vinnen te voorzien van de vlag van de rijder wat meer uitgewerkt.

[Afbeelding]
Hoort de vlag van Sainz dan niet geel met rood te zijn ... ipv oranje met blauw?
Of mis ik iets?

https://f1manager.info/ranking/4605

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Jasphur schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 18:07:

[Afbeelding]
Brr, hopelijk wordt dit nooit werkelijkheid :o

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

powah33 schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 18:38:
[...]

Hoort de vlag van Sainz dan niet geel met rood te zijn ... ipv oranje met blauw?
Of mis ik iets?
Die designer is vast fan van McL want ook de Britse vlag heeft twee versies qua kleuren :+

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

En wat doe je met de auto's die amper sharkfins hebben? :P Klein vlagje? :P

Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• wontcachme
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08:55

wontcachme

You catch me? No you wont

SinergyX schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 19:29:
En wat doe je met de auto's die amper sharkfins hebben? :P Klein vlagje? :P
Afbeeldingslocatie: https://cdn.webshopapp.com/shops/247210/files/223176377/veiligheidsvlag-ghost-def.jpg

:+ :+ Nog goedkoop ook ;)

GamePC (AMD Ryzen 5900x - Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G - Gigabyte Aorus X570 ELITE - 32GB Corsair Vengeance 3600C18 - 1.5TB Samsung 970 EVO NVME - 500GB Samsung 950 EVO Sata - Fractal Design Define 7 - Corsair RM750x - 2x Asus VG27AQ 1440p@144hz)

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Nu online

basvn

Breezand - NHN

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/Dz8zmaNWsAAOe2u.jpg:large

Bandentestdagen voor 2020 met de 18´´ velgen

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nachtnet

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• nachtnet
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/Dz6zDhlW0AAi5sd.jpg

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Even wat algemen info die ik tegen kwam.
Uitleg over het stuur van Hamilton. Weliswaar het 2018 stuur maar relevant genoeg lijkt mij.
Afbeeldingslocatie: https://blog.autoplus.fr/moncet/wp-content/uploads/2018/12/M152387.jpg
Alles is in het frans dus ik heb het even simpel met google vertaald.
Our engineer Irfane continues his full retrospective of the 2018 season with an analysis of the Lewis Hamilton steering wheel on the W09. Each order is listed, and this analysis -exclusive for you, friends bloggers- concretely demonstrates all the operations that the world champion in title could operate in practice and race. It's finally an operating manual that you have to archive because most of these instruments, controls, switches and pushbuttons will still be in use this year. Here is the second of the three chapters on this incomparable piloting tool.

Rotary "STRAT": Global Strategy for Energy Use. The modes available and their numbering can change from one season to another (changes are even made during the season). In summary, for the 2018 season:

STRAT 1: "Recharge" - A mode that facilitates fast battery charging but is not performance-oriented (used for example behind the SAFETY CAR or VSC).
STRAT 2: "Quali" - The famous "party mode" reserved for qualifying rounds (or sometimes for EL2 or EL3 qualification simulations). Depending on the competitiveness of the competitors and the circumstances, this mode is sometimes only used in Q3. Its use is limited for reasons of reliability. The maximum mileage allowed for using this mode is set in the "document phase".
Mercedes then has 3 ranges of STRAT to juggle absolute performance, energy management and reliability. Rows of the most efficient to the most economical:
- The "Race Plus" (STRAT 3 to STRAT 5)
- The "Race" (6 to 8)
- The "Race Save" (9 to 11 *)
Each of these ranges has 3 sub-modes:
- A standard balanced mode (the most used in each range) "High SOC" (State Of Charge), with a sufficiently charged battery. These are modes # 3, 6 and 9. On the wheel of Hamilton, these modes are associated with the word "ATACK" (spelled well). In race mode 3 is the most used. Mode 6 is also used especially when the pilot is in race management phases.
An example: at the Spanish GP, Hamilton switched to STRAT6 at his own initiative on lap 49 when he was 16 seconds ahead of Bottas, 2nd. On lap 54, while Bono tells him that the gap is now 18 seconds, Hamilton goes into STRAT9 which is the most conservative 3. During free practice, during long relay, modes 6 and 9 are the ones that are most used.
- A "Low SOC" mode (n ° 4, 7, and 10 *) which makes it possible to use electrical energy sparingly. This allows for example to avoid de-rating when the battery is low. On the wheel of Hamilton, these modes are associated with the word "DFENSE". Indeed, it may be wise to deploy only little energy in the sinuous sections in which it is difficult to overtake in order to reserve the electrical energy exclusively for the sections that promote overtaking. Although this strategy is not optimal for lap time, it can facilitate the defense of a position, or conversely an overtaking.
At the Spanish GP, Tony Ross suggested to Bottas, stuck behind Vettel in the first stint, to select the STRAT4 to save power on a lap, and try to fully deploy it on the straight stands. This strategy did not work, Bottas went back to STRAT3 the next turn.
* The STRAT10 has been modified in the 2nd half of the season.
- A "Deploy" mode (modes 5, 8, 11): these modes promote an aggressive deployment of electrical energy and are used when the driver must sign a performance on a lap or two, even if the battery is discharged substantially. These modes are not viable over time, they are used in particular for the simulations of qualifying during free practice (the choice is made according to the circumstances), for the start of the race (mode 5, the most efficient) after a period of Safety Car (5), or during decisive moments during the race (undercut, etc.). In Q1 and Q2, Mercedes may use STRAT8 or STRAT5 depending on circumstances, and keep STRAT2 only for Q3.
An example: this mode was used to allow Lewis Hamilton to overtake Sebastian Vettel after the pit stop at the Russian GP. After passing, Bonnington asked Hamilton to stay in STRAT 5 until he was more than a second off Vettel (outside the DRS zone).
"OK Lewis, you can go back to STRAT mode 3. Be careful, it'll take 2 or 3 laps to reload. "
At the same GP of Russia, this mode was suggested to Bottas in order to attempt an overtaking on Verstappen. It was also suggested to Hamilton on the last lap of the US GP (to help him double Verstappen): it does not matter if the battery is substantially unloaded at the checkered flag.
There are other modes in addition to these 3 ranges:
STRAT 10 * (PSI): In the second half of the season, the STRAT10 became an aggressive mode, used around a pit stop (previous or next round). For example, it has been used effectively by Bottas in Hungary to prevent Vettel from overcutting him (well helped, it is true, by an uncooperative Sainz vis-à-vis Vettel, and by a slow shutdown of Ferrari).
STRAT 14: Mode 14 is an aggressive mode that can only be used in very special moments and in a limited period of time.
Example of use of this mode during the Australian GP, ​​after Hamilton found himself behind Vettel after the VSC period:
"Lewis, if you need the maximum of the engine, you can use STRAT 14 ... but be careful: STRAT 14 is not a sustainable mode ... STRAT14 can only be used in the pit straight, so before turn no. 1. "
Bron en

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevlar01
  • Niet online

kevlar01

trigger happy 'next' klikker

Afbeeldingslocatie: https://i.redd.it/939af5dl33i21.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nachtnet
Frank Dernie spent 33 years in Formula One with Hesketh, Williams, Benetton, Ligier, Arrows and Toyota in leading engineering positions.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Niki is vandaag 70 jaar geworden *O*
Afbeeldingslocatie: https://preview.redd.it/gp14xa0tp2i21.jpg?width=640&crop=smart&auto=webp&s=7d8eddb71131825b2a10258b786935b8f9b62c66
Niki Lauda – 22 februari 1949
Races: 170
Pole positions: 24
Zeges: 25
Wereldtitels: 3
Eerste race: 1971 Oostenrijk
Eerste zege: 1974 Spanje
Laatste zege: 1985 Nederland
Laatste race: 1985 Australië
Afbeeldingslocatie: https://i.redd.it/bf85gb05s2i21.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.motoroids.com/wp-content/uploads/2014/07/Hunt-and-Lauda-image-1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.rolexencyclopedie.nl/dutch/wp-content/uploads/2013/05/Niki-Lauda-1976F1.jpg

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmtsjmftsch
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 01:29
Zwartgoude Williams in the making?
https://paultan.org/2019/...s-up-new-ev-hypercar-due/

No matter the age, never lose the Kramer inside

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Überholproblem nicht gelöst, Situation eher schlimmer als besser
...
Sebastian Vettel und Lewis Hamilton traten am dritten Testtag den Beweis an, dass sich nichts geändert hat. Vettel fuhr rundenlang hinter dem McLaren von Carlos Sainz her, Hamilton eine gefühlte Ewigkeit hinter dem Sauber von Kimi Räikkönen. Der Ferrari-Pilot hatte zuvor zwei Sekunden pro Runde auf Sainz aufgeholt. Vettel berichtete: „Keine Chance an ihm vorbeizufahren. Ich bin einfach nie nah genug an ihn herangekommen“
...
Overtaking problem not solved, situation rather worse than better
Sebastian Vettel and Lewis Hamilton presented on the third day of testing the proof that nothing has changed. Vettel drove for laps behind the McLaren of Carlos Sainz, Hamilton a felt eternity behind the clean of Kimi Raikkonen. The Ferrari driver had previously caught up with Sainz two seconds per lap. Vettel reported: "No chance to pass him. I just never got close enough to him"

Toch mooi een hoop geld kapotgeslagen voor 2019 8)

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
hardware-lover schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 16:38:
Überholproblem nicht gelöst, Situation eher schlimmer als besser
...
Sebastian Vettel und Lewis Hamilton traten am dritten Testtag den Beweis an, dass sich nichts geändert hat. Vettel fuhr rundenlang hinter dem McLaren von Carlos Sainz her, Hamilton eine gefühlte Ewigkeit hinter dem Sauber von Kimi Räikkönen. Der Ferrari-Pilot hatte zuvor zwei Sekunden pro Runde auf Sainz aufgeholt. Vettel berichtete: „Keine Chance an ihm vorbeizufahren. Ich bin einfach nie nah genug an ihn herangekommen“
...
Overtaking problem not solved, situation rather worse than better
Sebastian Vettel and Lewis Hamilton presented on the third day of testing the proof that nothing has changed. Vettel drove for laps behind the McLaren of Carlos Sainz, Hamilton a felt eternity behind the clean of Kimi Raikkonen. The Ferrari driver had previously caught up with Sainz two seconds per lap. Vettel reported: "No chance to pass him. I just never got close enough to him"

Toch mooi een hoop geld kapotgeslagen voor 2019 8)
Als het niet werkt is dat ook waardevolle informatie voor 202, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Misschien moeten ze de coureurs en designers eens betrekken in het oplossen van het inhaalprobleem.

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

albino71 schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 16:51:
Misschien moeten ze de coureurs en designers eens betrekken in het oplossen van het inhaalprobleem.
Oorzaak -> gevolg.
Probleem zit niet bij het inhalen, maar bij het dicht volgen van je voorganger.

Dat probleem is al jaren op te lossen, maar met een resultaat welk geen enkel team wil hebben, flinke concessies op de prestaties van de auto zelf. Niemand gaat z'n auto negatief aanpassen enkel voor het voordeel van de persoon achter je, of ze moeten gewoon keiharde regels gaan opstellen in style van de lagere Formule classes of een Indiecars.

Het zal me niets verbazen dat veel teams juist een design hebben die de lucht achter hun auto nog erger maakt, om zo niemand achter hun te krijgen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ik roep het al jaren... En nu nog maar eens...

Ze moeten dat DRS andersom gebruiken. Vrij gebruik van DRS totdat je 0,3 achter je voorganger zit. Dus met hulp dichterbij komen, maar niet inhalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

MikeyMan schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 17:18:

Ze moeten dat DRS andersom gebruiken. Vrij gebruik van DRS totdat je 0,3 achter je voorganger zit. Dus met hulp dichterbij komen, maar niet inhalen.
Dat klinkt eigenlijk verdomd logisch. :> :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

DaniëlWW2 schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 17:21:
[...]

Dat klinkt eigenlijk verdomd logisch. :> :P
Ja, ik plug het ook telkens, maar het wil nog niet echt aanslaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derby
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Of eens kijken hoe de LMP1 dat doet. Daar is de vloer het belangrijkste deel van de auto. Die wagens kunnen op een halve meter van elkaar een bocht door zonder verlies van grip. Maar dan moet je in de F1 die zo typerende achtervleugel weg mieteren. Dat raakt aan de basis vorm van de auto dus gaat niet gebeuren. Formule Ford had helemaal geen vleugels. Daar ging het dus om rijders kwaliteiten. Maar ja dan kan je weer minder sponsors kwijt.

If liberty means anything at all it means the right to tell people what they do not want to hear - Eric Arthur Blair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

SinergyX schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 17:05:
[...]
Het zal me niets verbazen dat veel teams juist een design hebben die de lucht achter hun auto nog erger maakt, om zo niemand achter hun te krijgen.
Dat zou ik ook doen. Je hebt maar een heel klein flapje of bobbeltje op je bodywork nodig om een hele nare luchtwerveling achter je te veroorzaken. Helaas ben ik geen aerodynamicus dus ik weet niet of je dat straffeloos kunt doen. Maar ik ben ervan overtuigd dat ze dat aan hun hoofdontwerper vragen om in het ontwerp op te nemen indien mogelijk.

Ergo: wie je ook bij het proces betrekt, oplossen kun je het alleen met hele strakke regels tav het ontwerp van de auto. En ik weet niet of 'we' zitten te wachten op een kitcar concept voor F1...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derby
  • Niet online
mphilipp schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 17:28:
[...]

Ergo: wie je ook bij het proces betrekt, oplossen kun je het alleen met hele strakke regels tav het ontwerp van de auto. En ik weet niet of 'we' zitten te wachten op een kitcar concept voor F1...
Dan gaat het weer om rijders kwaliteiten. Dat is alleen voor het publiek leuk. Minder voor de merken.

If liberty means anything at all it means the right to tell people what they do not want to hear - Eric Arthur Blair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Derby schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 17:29:
[...]
Dan gaat het weer om rijders kwaliteiten. Dat is alleen voor het publiek leuk. Minder voor de merken.
Punt is dat er al genoeg kitcar concepten zijn. Dan is F1 gewoon nóg zoiets. F1 is juist wat F1 onderscheidt van de andere series. Eigen ontwerp, eigen spullen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Derby
  • Niet online
mphilipp schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 17:31:
[...]

Punt is dat er al genoeg kitcar concepten zijn. Dan is F1 gewoon nóg zoiets. F1 is juist wat F1 onderscheidt van de andere series. Eigen ontwerp, eigen spullen.
En een race klasse waar het niet draait om inhalen maar alleen om de kwalificatie. Hoe kun je spreken over de koningsklasse als het gaat om treintje rijden. Of treintje rijden is iets waar we bewondering voor moeten hebben. Dan ken ik nog wel wat baantjes in verschillende pret parken. :*)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Hmtsjmftsch
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 01:29
Ik heb afgelopen seizoen op een paar races na nou niet echt het gevoel gehad dat ik naar een optocht aan het kijken was. Eigenlijk een erg mooi seizoen. Kampioenschap was minder spannend omdat Ferrari de bal liet vallen, maar races waren prima te doen!

No matter the age, never lose the Kramer inside

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01:10

DataGhost

iPL dev

MikeyMan schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 17:18:

Ik kan het verkeerd begrijpen maar dan rijdt iedereen dus met DRS open en komt er alsnog niemand dichterbij z'n voorganger. Of is het dan alleen de nummer 1 die geen DRS krijgt? Hoe zit het dan als die auto's wil lappen? En het uiteindelijke inhalen maak je alleen maar lastiger omdat je voorganger z'n DRS wel open mag houden en jij niet 8)7

Het probleem is gewoon dat de lucht vlak achter de auto's verrot is om mee in te halen, en dat niet makkelijk in regelgeving vast te leggen of te voorkomen is. Omdat het nu zo is zal iedereen juist die cirkel in stand houden, want je wilt niet dat je auto makkelijker in te halen wordt dan andere auto's. Daarom hebben ze juist DRS in het leven geroepen, zodat je een stuk van je aero uit kan schakelen, omdat je per definitie niet tegen turbulentie aan kan engineeren. Het is niet primair bedoeld om een auto sneller te maken, maar om de "rem van je voorganger" te vermijden. Je moet dus de magische regel vinden waarmee vast te leggen is dat de lucht achter een auto clean moet zijn alsof 'ie er niet was, maar dat is zo goed als onmogelijk, en nog lastiger om te enforcen.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

mphilipp schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 17:28:
[...]

Dat zou ik ook doen. Je hebt maar een heel klein flapje of bobbeltje op je bodywork nodig om een hele nare luchtwerveling achter je te veroorzaken. Helaas ben ik geen aerodynamicus dus ik weet niet of je dat straffeloos kunt doen. Maar ik ben ervan overtuigd dat ze dat aan hun hoofdontwerper vragen om in het ontwerp op te nemen indien mogelijk.
Ik denk dat in het geval van RBR het niet eens een extra verzoek meer is, maar een functie van ontwerp dat toevallig goed uitkomt. ;)

Denk eens terug aan 2018 en situaties tussen de top drie. Het moet toch opgevallen zijn dat een RB14 vaak tot ongeveer 1,4 a 1,5sec kon naderen voordat het tempo er opeens uit was? Andersom was het bij 2sec wel afgelopen voor een Ferrari of Mercedes die dichtbij een RB14 kwam. Mij viel het in ieder geval enorm op en ik heb het ook een aantal keer publiekelijk duidelijk gemaakt dat die RB14 van Verstappen niet ingehaald ging worden terwijl iedereen al in de doemstand was want podium weg. Kreeg ook elke keer gelijk.

Er is een reden waarom ik dat dacht. Ik begreep het effect niet goed, en doe het nog steeds niet helemaal, maar denk ik goed genoeg om ongeveer te verklaren wat er lijkt te gebeuren.

Eerst wat is een diffuser? Dit somt het wel goed op tot een punt dat ik het ook nog begrijp. :)
Afbeeldingslocatie: https://4.bp.blogspot.com/-Dix2PgnQfsM/UXLKrNjwDMI/AAAAAAAAFXI/UEip-_7DZXc/s1600/An+F1+Aerodynamic+Diagram+Diffuser.png

Afbeeldingslocatie: https://3.bp.blogspot.com/-xJHwehmqlMA/UXLK03-DEeI/AAAAAAAAFXQ/xI1wvfuMuaE/s1600/F1+Aerodynamics+-+Venturi+Diffuser.png

Het doel van de diffuser is dus om snelle luchtstromen met lage druk, om te zetten in langzame luchtstromen met een hogere druk, ongeveer de gemiddelde luchtdruk in de omgeving. Dat doet de diffuser door de snelle lucht onder de vloer te mengen met de langzamere luchtstromen van boven de vloer.

De reden dat een diffuser de luchtdruk vergroot is omdat lage luchtdruk direct achter de auto zou dienen alsof je een anker uitgooit. De auto zou tegengehouden worden omdat de lucht naar dat lagedrukpunt wil stromen.

Wat moet er met de luchtstromen nadat ze de diffuser hebben verlaten en geen hindernis meer vormen. Well who cares? :P
Achter de auto zal je dus een enorme muur van energierijke lucht hebben. Dat komt omdat de luchtstromen van de diffuser zich zal mengen met de luchtwervelingen van de achtervleugel. Dat wordt allemaal beschreven in dit opvallend goed leesbare stuk over F1 auto's die elkaar volgen. "Geheel toevallig" stamt het artikel uit april 2017.

Zie: http://dro.dur.ac.uk/22302/

Komt in het geval van de RB14 nog eens de extreme rake bij. De RB14 probeerde bewust nog eens de luchtdruk te verlagen vlak voor de diffuser met de rake angle. Dat is het venturi effect in actie wat als doel heeft om de luchtstromen nog eens te versnellen voor nog meer downforce. Daarnaast worden er bewust nog eens extra krachtige luchtwervelingen gecreëerd langs de randen van de vloer die ook achter de auto uitkomen. Alles bij elkaar krijg je een mengeling van luchtwervelingen van onder de vloer en de achtervleugel die een relatief lage luchtdruk hebben en dus met relatief hoge snelheid door blijven wervelen.

Let bij deze op de relatief hogere luchtdruk bij de diffuser terwijl de rest lage luchtdruk is. De luchtdruk loopt naarmate de afstand oploopt meer op, maar de wervelingen van de achtervleugel maken er nog even extra wervelingen van.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/G5MA4izYgwFBthfWLOTVRmxX/full.jpg

De tweede laat een normaal situatie zien en de situatie van een volgende auto. Het is een publiek geheim dat Formule 1 auto's vrij snel zijn. De luchtstromen horen dus snel te zijn en de luchtdruk dus laag. Nou mooi niet voor de volgende auto. Die krijgt gewoon te maken met tragere lucht met een hogere luchtdruk. Dat remt ze enorm af want de studie die ik linkte benadrukte dat naast het verlies van downforce, er ook flink wat extra drag ontwikkeld word voor de volgende auto.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/sf9UgOMiRzphRqmXrotSYMbd/full.jpg

De RB14 had zeker de meeste downforce van alle auto's in 2018. De RB14 had zeker ook de krachtigste diffuser om de luchtdruk opeens wat te verhogen. Dat betekent niet dat ze de luchtstromen stabiliseerden. Nee, de RB14 zal waarschijnlijk een gigantische muur van zeer energierijke lucht achter hebben gelaten waar gewoon geen doorkomen aan was. Dat zagen we gewoon gebeuren in races als een Ferrari of Mercedes dichtbij kwam. Andersom zullen de SF-71 of W09 minder extreme luchtverstoring hebben ontwikkeld waardoor de RB14 waarschijnlijk dichterbij kon komen zonder dezelfde problemen te ervaren. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

De grootste fout die de Fia gemaakt heeft m.b.t. achter elkaar rijden is de lage achtervleugel, toen het nog een hoge achtervleugel was een paar jaar terug speelde het probleem van vuile lucht aanzienlijk minder. :X De jaren daarvoor (waar een lage achtervleugel de standaard was) betekende vaak saaie races met weinig/geen inhaalacties. :X

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Voucher werkt hier niet

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• knol_02
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 29-05 09:48
Hmtsjmftsch schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 18:37:
Ik heb afgelopen seizoen op een paar races na nou niet echt het gevoel gehad dat ik naar een optocht aan het kijken was. Eigenlijk een erg mooi seizoen. Kampioenschap was minder spannend omdat Ferrari de bal liet vallen, maar races waren prima te doen!
Silverstone had afgelopen jaar een top climax! Helaas kunnen de huidige auto's niet langere tijd zo kort achter elkaar rijden, met plezier kijk ik dan nog naar deze beelden:

In de schumacher periode waren er veel minder inhaal acties statistisch gezien. Daarentegen wordt er nu vaak niet verdedigd of is het met DRS eenvoudig om de auto heen waardoor een actie relatief kort duurt of kort volgen na een ronde of 2/3 gestaakt wordt.
Pagina: 1 ... 37 ... 156 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Alle weekend-topics van 2019: Topicreeks: [F1] Seizoen 2019

Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan.

Waar Formule 1 te zien op TV of internet: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken?
Bezoek van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
Formule-E: Formule E - Deel 1
Andere racecategorieën: Algemeen race topic Deel 2
GP in Nederland: [F1] Grand Prix van Nederland: Zandvoort
Netflix documentaire: [F1] Netflix documentaire
En voor interesse iRacing is er ook: iRacing 2016-2019
Rich Energy: [F1] Rich Energy
Discussie over de Netflix-serie is hier off-topic, maar kan in [F1] Netflix documentaire