[F1] Seizoen 2019 - Deel 1 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 38 ... 156 Laatste
Acties:
  • 1.146.066 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Bart-Willem schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 19:09:
De grootste fout die de Fia gemaakt heeft m.b.t. achter elkaar rijden is de lage achtervleugel, toen het nog een hoge achtervleugel was een paar jaar terug speelde het probleem van vuile lucht aanzienlijk minder. :X De jaren daarvoor (waar een lage achtervleugel de standaard was) betekende vaak saaie races met weinig/geen inhaalacties. :X
Zonder DRS had die hoge achtervleugel ook niet voldoende effect. Kijk nog maar eens naar de ultieme kampioenrace van het seizoen 2010 in Abu Dhabi. Lange rechte stukken, maar ze kwamen er met hun hoge achtervleugel ook niet voorbij toen, je hebt dan nog steeds DRS nodig voor het laatste zetje.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derby
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Wat ik ervan begrijp is met name de turbulente lucht achter de auto een probleem. De voorvleugel werkt eigenlijk alleen als er laminaire stroming over heen en onderdoor gaat, turbulente lucht is juist chaotische lucht waarbij de voorvleugel heel snel overtrokken (stall) raakt en zijn functie verliest. Dat heeft dus effect in de bochten. Achter een andere auto aanrijden zorgt dus voor een hogere topsnelheid, want de vleugels werken minder en leveren dus minder luchtweerstand, maar remmen is een probleem.
In de LMP1 is de vloer het deel wat de grootste bijdrage levert aan de downforce en dat zorgt er dus voor dat auto's heel dicht op elkaar kunnen rijden zonder prestatie verlies. Alle vleugeltjes en randjes op een F1 auto hebben dus als voordeel/nadeel dat de auto erachter geen kans maakt om er bij in de buurt te komen.
Ross Brawn (notabene een aero engineer) is dus in die werk groep geplaatst om die aero eigenschappen aan te pakken, maar na al die jaren is hem en zijn team dat nog niet gelukt. Mogelijk door tegenwerking van de teams.

If liberty means anything at all it means the right to tell people what they do not want to hear - Eric Arthur Blair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:07

mphilipp

Romanes eunt domus

Derby schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 17:35:
[...]
En een race klasse waar het niet draait om inhalen maar alleen om de kwalificatie. Hoe kun je spreken over de koningsklasse als het gaat om treintje rijden. Of treintje rijden is iets waar we bewondering voor moeten hebben. Dan ken ik nog wel wat baantjes in verschillende pret parken. :*)
Zo erg was het ook weer niet. Overdrijven is een kunst zullen we maar zeggen. Australië is gewoon altijd een drama geweest door de aard van de baan. Maar er waren zat races waar ik op het puntje van mijn stoel heb gezeten.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Derby schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 19:33:
Wat ik ervan begrijp is met name de turbulente lucht achter de auto een probleem. De voorvleugel werkt eigenlijk alleen als er laminaire stroming over heen en onderdoor gaat, turbulente lucht is juist chaotische lucht waarbij de voorvleugel heel snel overtrokken (stall) raakt en zijn functie verliest. Dat heeft dus effect in de bochten. Achter een andere auto aanrijden zorgt dus voor een hogere topsnelheid, want de vleugels werken minder en leveren dus minder luchtweerstand, maar remmen is een probleem.
In de LMP1 is de vloer het deel wat de grootste bijdrage levert aan de downforce en dat zorgt er dus voor dat auto's heel dicht op elkaar kunnen rijden zonder prestatie verlies. Alle vleugeltjes en randjes op een F1 auto hebben dus als voordeel/nadeel dat de auto erachter geen kans maakt om er bij in de buurt te komen.
Ross Brawn (notabene een aero engineer) is dus in die werk groep geplaatst om die aero eigenschappen aan te pakken, maar na al die jaren is hem en zijn team dat nog niet gelukt. Mogelijk door tegenwerking van de teams.
Ik begrijp het juist dat alle vleugeltjes voornamelijk dienen om maar snelle luchtstromen onder de vloer te krijgen waar de downforce voor de achterkant van de auto voornamelijk vandaan komt. De 2009-2018 voorvleugels zouden eigenlijk meer een grote airflow regelaar zijn geweest dan puur downforce genererende objecten. Dat lijkt Brawn te hebben willen veranderen. Of dat echt gelukt is durf ik onderhand wel te betwijfelen. Wat ze verloren lijken te zijn bij de voorvleugel lijkt gewoon teruggewonnen te zijn door een grotere voorvleugel, de Alfa/Ferrari/STR vleugel en nog complexere bargeboards. Verder blijft de enorme muur van energierijke lucht achter de auto gewoon bestaan. Zeker bij de RB15 kan het best wel eens net zo erg blijven als het voor de RB14 al was.

Ik denk dat die nieuwe achtervleugel van Renault het ook niet minder erg zal maken. Dit zie ik ook massaal gekopieerd worden...
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/Dzwo90pXgAAHK7v.jpg
Bart-Willem schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 19:09:
De grootste fout die de Fia gemaakt heeft m.b.t. achter elkaar rijden is de lage achtervleugel, toen het nog een hoge achtervleugel was een paar jaar terug speelde het probleem van vuile lucht aanzienlijk minder. :X De jaren daarvoor (waar een lage achtervleugel de standaard was) betekende vaak saaie races met weinig/geen inhaalacties. :X
Yup, maar daarom is de 2019 achtervleugel dus weer hoger. Helaas is die ook veel breder en lijkt in ieder geval Renault dus al bedacht te hebben dat je het punt waar die breder word, ook kan gebruiken voor nog meer luchtwervelingen. Dadelijk krijgen we dus achtervleugels die nog erger zijn dan de 2018 versies. Dit omdat ze nog meer energie en wervelingen achter de auto gaan dumpen...

[ Voor 16% gewijzigd door DaniëlWW2 op 22-02-2019 20:09 ]

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:12
Derby schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 19:33:
Die werkgroep is er toch pas sinds FOM in handen van liberty media is? En dat is dus sinds 2016 of 2017. Grote aero aanpassingen om de dirty air etc op te lossen vergen tijd en kun je niet eenvoudig op korte termijn doorvoeren.
Daarnaast is de werkgroep niet perse belast met het aero gebeuren, maar met de totaliteit van het racen aantrekkelijker maken. Daarom dat ze ook veel meer onderzoek doen naar hoe racen aantrekkelijker gemaakt kan worden zonder kunstgrepen zoals de huidige DRS.

De resultaten van deze werkgroep zullen grotendeels dus pas in 2021 zichtbaar worden omdat dan de nieuwe Concorde Agreement in gaat incl. een compleet pakket aan nieuwe regels voor de autos, zowel op motorisch als aero gebied.

Alle wijzigingen van 2018 en 2019 zijn dus maar kunstgrepen in de hoop dat het een beetje nut heeft. Maar het zijn niet de wijzigingen waar de werkgroep onder leiding van Brawn zich (alleen maar) mee heeft bezig gehouden. Het zijn gewoon quick fixes die hier en daar misschien een beetje zijn onderbouwd door de onderzoeken voor 2021. Het is dus nog niet de totaaloplossing.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

Bensimpel

Positieve meneer

hyped!

:9~ _/-\o_ :D :Y

😆 - Denk ook eens om ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15:43

basvn

Breezand - NHN

Een 1-2tje voor RBR, met max voor de 3e x winst.
En HAM word weer kampioen in Mexico _/-\o_

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

hardware-lover schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 19:26:
[...]

Zonder DRS had die hoge achtervleugel ook niet voldoende effect. Kijk nog maar eens naar de ultieme kampioenrace van het seizoen 2010 in Abu Dhabi. Lange rechte stukken, maar ze kwamen er met hun hoge achtervleugel ook niet voorbij toen, je hebt dan nog steeds DRS nodig voor het laatste zetje.
In 2010 Abu Dhabi liep elke wagen toch onderhand tegen de revlimiter aan? :P

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franko P.
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 01-10 20:54

Franko P.

Hit it.

Heerlijk, de F1 nieuwsberichten komen weer met grote regelmaat voorbij. Heb er zin in!
Ben zo ontzettend benieuwd wat het nieuwe seizoen weer gaat brengen.

Mooi om te lezen dat Honda er in ieder geval vol voor gaat!

It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoeEensGek
  • Laatst online: 10:58
MikeyMan schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 17:18:
Ik roep het al jaren... En nu nog maar eens...

Ze moeten dat DRS andersom gebruiken. Vrij gebruik van DRS totdat je 0,3 achter je voorganger zit. Dus met hulp dichterbij komen, maar niet inhalen.
Dat wordt nog best leuk, een drs is onbruikbaar in bochten. Dat hebben we vorig jaar gezien. Te laat je drs dicht en je achterkant breekt uit. Ze zouden het voor de grap eens moeten testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derby
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 20:05:
[...]
Ik begrijp het juist dat alle vleugeltjes voornamelijk dienen om maar snelle luchtstromen onder de vloer te krijgen waar de downforce voor de achterkant van de auto voornamelijk vandaan komt. De 2009-2018 voorvleugels zouden eigenlijk meer een grote airflow regelaar zijn geweest dan puur downforce genererende objecten. Dat lijkt Brawn te hebben willen veranderen. Of dat echt gelukt is durf ik onderhand wel te betwijfelen. Wat ze verloren lijken te zijn bij de voorvleugel lijkt gewoon teruggewonnen te zijn door een grotere voorvleugel, de Alfa/Ferrari/STR vleugel en nog complexere bargeboards. Verder blijft de enorme muur van energierijke lucht achter de auto gewoon bestaan. Zeker bij de RB15 kan het best wel eens net zo erg blijven als het voor de RB14 al was. .
De mechanische grip op de vooras is beperkt, alleen al door de gewichts verdeling. De kracht die nodig is om blokkerende wielen te voorkomen tijdens remmen komt van de voorvleugel. Daarbij dient de voorvleugel om zoveel mogelijk lucht om de voorwielen heen te leiden zodat die minder luchtweerstand opleveren. En dan pas komt het voorbereiden van de lucht voor de vloer. Als de rijders klagen over onderstuur is dat veelal omdat de voorvleugel niet meer werkt (door 'vuile' lucht).
Elk randje, friemeltje, onderbroken deel van de auto zorgt voor wervelingen. En ja dat is een voordeel als je vooraan rijd.
Ik denk inderdaad dat die Renault vleugel er niet voor zorgt dat de lucht weer laminair is achter de auto.

If liberty means anything at all it means the right to tell people what they do not want to hear - Eric Arthur Blair

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• SR8
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

SR8

DoeEensGek schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 09:56:
[...]

Te laat je drs dicht en je achterkant breekt uit. Ze zouden het voor de grap eens moeten testen.
Dat heeft Ricciardo al gedaan deze week. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lasmibalsingh
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 14:42
hardware-lover schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 19:26:
[...]

Je kon toen (2009 en 2010) wel langer en dichter andere wagens volgen, misschien ook wel omdat de Bridgestones vrijwel geen tire degradation hadden in vergelijking met Pirelli.

In 2010 had je wel een verstelbare flap op de voorvleugel die de coureurs maximaal ± 2 maal per ronde van angle of attack mocht veranderen. Het idee erachter was om inhalen en volgen van andere auto's te vergemakkelijken.

De coureurs hielden er ook van omdat je per sector op de baan de downforce van je voorvleugel kon afstellen.
Maar meer inhalen en volgen heeft het toen niet gebracht omdat elke wagen op de baan dit mocht doen. Dus iedereen deed uiteindelijk hetzelfde. :')

Wat dat betreft was DRS wat ze het jaar daarop introduceerde inderdaad wel wat beter, dat kan je in de race maar beperkt gebruiken en alleen als je binnen 1 seconden van degene voor je zit.

PSN: KADR777 - Core i7-8750H / GeForce GTX 1060 6GB / 16GB ddr4-2666, dualchannel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Wel de laatste keer in Mexico helaas, de president vindt het te duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Arjantje72 schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 10:53:
[...]

Wel de laatste keer in Mexico helaas, de president vindt het te duur.
Het als feit presenteren dat ze zonder geld van de overheid het niet rond krijgen is wat voorbarig.
Vziw zijn ze nog gewoon bezig met vervangende sponsoren zoeken.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AzzKickah
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:46

AzzKickah

06-CENSORED

Er gaat een gerucht dat Ted Kravitz ontslagen zou zijn...? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:56

Martinspire

Awesomeness

AzzKickah schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 11:49:
Wellicht wat sterk, maar ik heb hem niet gezien nee. Hij was wel bij de presentatie van Haas, maar daarna blijft het leeg. Ik zou eerder verwachten dat het iets met familie is dan dat ie weg is. Anders hadden we ook wel wat meer gehoord dan dat.

Martinspire - PC, PS5, XSX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
YakuzA schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 11:45:
[...]

Het als feit presenteren dat ze zonder geld van de overheid het niet rond krijgen is wat voorbarig.
Vziw zijn ze nog gewoon bezig met vervangende sponsoren zoeken.
De president WIL het niet meer.

bron:mijn Mexicaanse vriendin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grimmie187
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09:45
Lasmibalsingh schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 10:41:
[...]

Je kon toen (2009 en 2010) wel langer en dichter andere wagens volgen, misschien ook wel omdat de Bridgestones vrijwel geen tire degradation hadden in vergelijking met Pirelli.

In 2010 had je wel een verstelbare flap op de voorvleugel die de coureurs maximaal ± 2 maal per ronde van angle of attack mocht veranderen. Het idee erachter was om inhalen en volgen van andere auto's te vergemakkelijken.

De coureurs hielden er ook van omdat je per sector op de baan de downforce van je voorvleugel kon afstellen.
Maar meer inhalen en volgen heeft het toen niet gebracht omdat elke wagen op de baan dit mocht doen. Dus iedereen deed uiteindelijk hetzelfde. :')

Wat dat betreft was DRS wat ze het jaar daarop introduceerde inderdaad wel wat beter, dat kan je in de race maar beperkt gebruiken en alleen als je binnen 1 seconden van degene voor je zit.
Volgens mij heb ik best goed opgelet in 2010 maar ik heb nog nooit gehoord van een verstelbare voorvleugel die 2x per ronde kon worden ingezet. Er was in 2010 KERS en DRS en verder niets afaik?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• groggy
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Arjantje72 schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 12:36:
[...]

De president WIL het niet meer.

bron:mijn Mexicaanse vriendin.
Met alle respect, maar jouw, voor ons anonieme, vriendin als bron aandragen is niet perse heel sterk.

Of vind jij het wel sterk wanneer ik zeg: de aarde is plat. Bron: mijn tante?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pilskes
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
AzzKickah schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 11:49:
Ik vroeg me al af waarom er geen notebook was afgelopen week!

https://thesportsrush.com...rts-according-to-reports/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:49

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Grimmie187 schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 12:36:
[...]

Volgens mij heb ik best goed opgelet in 2010 maar ik heb nog nooit gehoord van een verstelbare voorvleugel die 2x per ronde kon worden ingezet. Er was in 2010 KERS en DRS en verder niets afaik?
Was 2009, maar was er wel degelijk:

https://www.motorsport.co...-good-bad-or-ugly/317012/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jasphur
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 10:53
Scarbs is met een uitlaat project bezig. Benieuwd waar dit naar toe gaat.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/D0FrxJlX4AAenNv?format=jpg&name=large

Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

[...]
@Grimmie187, DRS in 2010, weet je dat zeker?

Testing, one, two ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Bensimpel

Positieve meneer

groggy schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 12:54:
[...]

Met alle respect, maar jouw, voor ons anonieme, vriendin als bron aandragen is niet perse heel sterk.

Of vind jij het wel sterk wanneer ik zeg: de aarde is plat. Bron: mijn tante?
Mijn mexicaanse vriendin zegt dat de president het inderdaad niet meer wilt, (Hij wilt perse een dure trein lijn bouwen). Maar dat het wel waarschijnlijk door kan gaan, er zijn genoeg sponsoren te vinden, voornamelijk omdat de mexicaanse GP echt wel geld in het laadje brengt.

😆 - Denk ook eens om ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grimmie187
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09:45
Interessant, maar hadden alle auto's dit? Ik lees in het artikel alleen over McLaren met een switch op het stuur.
2011 idd.
Wikipedia: Drag reduction system

[ Voor 39% gewijzigd door Grimmie187 op 23-02-2019 15:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Turbo-Puppy
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Turbo-Puppy

Shitcoins are bad.

Jasphur schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 13:13:
Scarbs is met een uitlaat project bezig. Benieuwd waar dit naar toe gaat.

[Afbeelding]
Voor ons ieder geval nergens, voor de aero afdeling mogelijk winst.
De wastegates staan potdicht nu de MGU-H die functie uitstekend ondervangt. Afgelopen jaar waren ze sporadisch waar te nemen in de Q (Renault) bij Mercedes en Ferrari hoor je ze sinds 2017 al niet meer. (Heb evt. Zelf geschoten filmpjes beschikbaar waaruit dat deels blijkt) :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lasmibalsingh
[...]

Sinds de nieuwe regelgeving van 2009 werd dit ingevoerd met het idee om dichter achter elkaar te kunnen rijden. Je kon het op TV ook niet echt zien. Voor degene die de game F1 2010 hebben gespeeld die zullen zich het waarschijnlijk wel herinneren dat het tijdens het rijden afgesteld kon worden. KERS kunnen mensen zich waarschijnlijk beter herinneren want dat werd ook in een TV-graphic weergegeven.

Movable front wing heeft maar 2 seizoenen in F1 gezeten (2009 en 2010) daarna werd DRS ingevoerd in 2011:

autosport artikel hierover uit 2010: FIA announces moveable wing changes

PSN: KADR777 - Core i7-8750H / GeForce GTX 1060 6GB / 16GB ddr4-2666, dualchannel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groggy
  • Niet online
*knip* Je hebt je punt gemaakt. Door blijven drammen en niet terzake doende vergelijkingen trekken is nergens voor nodig.

[ Voor 83% gewijzigd door naitsoezn op 23-02-2019 18:23 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-09 11:31

ATS

Het lijkt er intussen op dat Ted exit is bij Sky.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

DaniëlWW2 schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 20:05:
[...]

Ik begrijp het juist dat alle vleugeltjes voornamelijk dienen om maar snelle luchtstromen onder de vloer te krijgen waar de downforce voor de achterkant van de auto voornamelijk vandaan komt. De 2009-2018 voorvleugels zouden eigenlijk meer een grote airflow regelaar zijn geweest dan puur downforce genererende objecten. Dat lijkt Brawn te hebben willen veranderen. Of dat echt gelukt is durf ik onderhand wel te betwijfelen. Wat ze verloren lijken te zijn bij de voorvleugel lijkt gewoon teruggewonnen te zijn door een grotere voorvleugel, de Alfa/Ferrari/STR vleugel en nog complexere bargeboards. Verder blijft de enorme muur van energierijke lucht achter de auto gewoon bestaan. Zeker bij de RB15 kan het best wel eens net zo erg blijven als het voor de RB14 al was.

Ik denk dat die nieuwe achtervleugel van Renault het ook niet minder erg zal maken. Dit zie ik ook massaal gekopieerd worden...
[Afbeelding]

[...]

Yup, maar daarom is de 2019 achtervleugel dus weer hoger. Helaas is die ook veel breder en lijkt in ieder geval Renault dus al bedacht te hebben dat je het punt waar die breder word, ook kan gebruiken voor nog meer luchtwervelingen. Dadelijk krijgen we dus achtervleugels die nog erger zijn dan de 2018 versies. Dit omdat ze nog meer energie en wervelingen achter de auto gaan dumpen...
Een aantal teams hebben die vleugels al op die manier: Renault, Racing Point, McLaren en volgens mij Alfa ook. :P

Volvotips.com

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

ATS schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 17:16:
Het lijkt er intussen op dat Ted exit is bij Sky.

[Twitter]
Jammer hoor... Erg jammer :(

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Lasmibalsingh
https://streamable.com/e/f1gtz

Team manager Graham Watson van Toro Rosso over de ontwikkeling van de Honda power unit in de afgelopen maanden. Honda heeft voor de winter een performance-winst beloofd en de geboekte winst blijkt, uit de full-car dyno in Milton Keynes en op de baan, volledig overeen te komen met de gemaakte belofte.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:45
Lasmibalsingh schreef op zondag 24 februari 2019 @ 12:40:
https://streamable.com/e/f1gtz

Team manager Graham Watson van Toro Rosso over de ontwikkeling van de Honda power unit in de afgelopen maanden. Honda heeft voor de winter een performance-winst beloofd en de geboekte winst blijkt, uit de full-car dyno in Milton Keynes en op de baan, volledig overeen te komen met de gemaakte belofte.
De motorfabrikant belooft iets. En levert dan precies wat ze beloven.
Dat is toch wel even een cultuurschok als je gewend bent om met Fransen te dealen.
Wel apart dat het met McClaren totaal niet ging.

[ Voor 1% gewijzigd door DaniëlWW2 op 24-02-2019 14:15 ]

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
RocketKoen schreef op zondag 24 februari 2019 @ 13:31:
[...]

De motorfabrikant belooft iets. En levert dan precies wat ze beloven.
Dat is toch wel even een cultuurschok als je gewend bent om met Fransen te dealen.
Wel apart dat het met McClaren totaal niet ging.
Tsja, ligt ook eraan hoe het verder verloopt.
Honda & McLaren:
McLaren eist voor de winter 50PK extra. Vanuit de Japanse cultuur kan Honda geen "Nee" zeggen dus geven ze aan dat ze die 50PK kunnen leveren. Na de winter blijkt echter dat ze maar 5PK extra leveren.

Honda & STR:
Honda heeft 100% vrij spel en STR ziet wel wat ze leveren. Voor de winter beloofd Honda 5PK, en na de winter leveren ze die 5PK.

Beleving van beide kanten is dus compleet anders, terwijl de vooruitgang die Honda boekt/wat ze extra leveren gelijk is.

[ Voor 0% gewijzigd door DaniëlWW2 op 24-02-2019 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turbo-Puppy
  • Niet online

Turbo-Puppy

Shitcoins are bad.

RobertMe schreef op zondag 24 februari 2019 @ 13:34:
[...]

Tsja, ligt ook eraan hoe het verder verloopt.
Honda & McLaren:
McLaren eist voor de winter 50PK extra. Vanuit de Japanse cultuur kan Honda geen "Nee" zeggen dus geven ze aan dat ze die 50PK kunnen leveren. Na de winter blijkt echter dat ze maar 5PK extra leveren.

Honda & STR:
Honda heeft 100% vrij spel en STR ziet wel wat ze leveren. Voor de winter beloofd Honda 5PK, en na de winter leveren ze die 5PK.

Beleving van beide kanten is dus compleet anders, terwijl de vooruitgang die Honda boekt/wat ze extra leveren gelijk is.
Ofwel... verwachtingsmanagement. ;)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• basvn

basvn

Breezand - NHN

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• loekf2
  • Laatst online: 15:18
Man met postuur van Jeremy Clarkson legt uit wat bv Newey met de achtervleugel en brake ducts doet:

https://www.motorsport.co...pments-explained/4343147/

En tja die stangen. Lijkt erop dat ze stevigheid door een iets andere achtervleugel te kort kwamen voor de diffuser/vloer.

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Nou, James Key kan binnenkort (na de race in Australië) dan eindelijk echt beginnen bij McLaren, waar hij zal gaan werken aan de 2020 auto. Bij Toro Rosso wordt hij opgevolgd door Jody Egginton,

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldMcDonald
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-10 10:53
loekf2 schreef op zondag 24 februari 2019 @ 16:59:
Man met postuur van Jeremy Clarkson legt uit wat bv Newey met de achtervleugel en brake ducts doet:

https://www.motorsport.co...pments-explained/4343147/

En tja die stangen. Lijkt erop dat ze stevigheid door een iets andere achtervleugel te kort kwamen voor de diffuser/vloer.
Dat is Gary Anderson, die weet iets meer van F1 wagens dan Jeremy Clarkson. ;)

Wikipedia: Gary Anderson (motorsport)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Jasphur
Bijna!

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/D0PeVBtWoAA6aJ_?format=jpg&name=large
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/D0PeVx1XcAEMLsZ?format=jpg&name=large
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/D0PeULjXQAA8RSR?format=jpg&name=large
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/D0PeTSnWkAA2ujJ?format=jpg&name=large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Ik zie dat ze de paaltjes waar je omheen moet rijden als je van de baan raakt al hebben geplaatst :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:51
Lollig bedoeld effect dat de 'd' van Grand Prix overloopt in de 't' van Australian... maar het geeft wel een morbide resultaat ;).

Is trouwens wel leuk om met Google maps naar het GP circuit in Melbourne te gaan. Sommige delen herken je echt niet als circuit,

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenhas
  • Registratie: Oktober 2006
  • Nu online
loekf2 schreef op zondag 24 februari 2019 @ 16:59:
Gary Anderson omschrijven als "iemand met de postuur van Jeremy Clarckson" is de man toch wel weinig eer aandoen ;)
Hoewel hij op momenten wel de helft van het scherm inneemt. Een video met voice-over had misschien beter geweest :)

Wel interessant filmpje

2x Marstek Venus E 5.12 v153 - CT003 V117 - BMS 213 en 215

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• loekf2
RonaldMcDonald schreef op maandag 25 februari 2019 @ 11:39:
[...]

Dat is Gary Anderson, die weet iets meer van F1 wagens dan Jeremy Clarkson. ;)

Wikipedia: Gary Anderson (motorsport)
Ik vond de quote in AMuS van Newey wel interessant dat de RB15 met beide voor vleugel concepten overweg kan zonder dat de rest van de aero aangepast moet worden:

https://www.auto-motor-un...en-barcelona-erste-woche/
Red Bull-Technikchef Adrian Newey gibt einen kleinen Einblick in das Aerodynamik-Einmaleins: „Du musst dich zwischen den beiden Flügelkonzepten entscheiden. Eine Zwischenlösung gibt es nicht. Wir könnten ohne größere Umbauten auf den Ferrari-Flügel umschwenken, falls es nötig wäre. Mercedes hätte da mehr Probleme. Sie müssten dafür grundlegende Dinge am Auto ändern.“

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

loekf2 schreef op maandag 25 februari 2019 @ 12:51:
[...]

Ik vond de quote in AMuS van Newey wel interessant dat de RB15 met beide voor vleugel concepten overweg kan zonder dat de rest van de aero aangepast moet worden:

[...]
Horner gaf ook al aan dat ze beide concepten 'naturally' al op de testbank hebben gehad. Lijkt erop dat ze in ieder geval hun werk gedaan hebben.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

En de enige persoon binnen Renault F1 die wel rationeel en eerlijk kan zijn tegenover zichzelf en de buitenwereld, Nico Hulkenberg, zegt gewoon weer waar het op staat. Renault gaat RBR of de andere topteams dit seizoen helemaal niet inhalen. De auto voelt volgens Hulkenberg als die van vorig seizoen. Ze hebben de verloren downforce teruggewonnen en dat is het ook wel.
"We know where Red Bull is faster, but we would like to know why,"

"I honestly am not bothered with that. First of all we have to go through our programme and optimise our car."

"It is very closely balanced," said Hulkenberg. "We are by no means comfortably fourth."

"I feel good about the car," said Hulkenberg. "We have managed to recover the downforce that we should actually have lost with the new rules.

"The car actually feels like last year. Like someone pressed the copy-paste button."

"I guess you still have more or less the same things like mid corner understeer and you can never go fast enough and never release the brake fast enough.

"I think with the construction of these tyres as well, when you're really turning in a tight apex, the front does eventually fall away.

"All these things are still quite familiar. Probably just the way the car responds is a bit different, the feeling, but yeah the fundamentals are the same. It doesn't feel scary."
https://www.gpfans.com/en...mains-after-honda-switch/

De Hulk is natuurlijk een "reserve Nederlander" die gewoon zegt waar het op staat. Heerlijk dat er nog mensen zijn die geen spelletjes spelen. :Y

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

loekf2 schreef op maandag 25 februari 2019 @ 12:51:
[...]

[...]
Ook vandaag is er weer AMuS RB15 nieuws te vinden.

Red Bull knapp hinter Ferrari, Upgrade für zweite Testwoche

Ik zal het even kort samenvatten; halleluja

Testing, one, two ...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

hardware-lover schreef op maandag 25 februari 2019 @ 13:13:
[...]

Had ik nou toch maar een beetje opgelet tijdens de duitse lessen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

MikeyMan schreef op maandag 25 februari 2019 @ 13:15:
[...]

Ooit gehoord van machines die computers heten? ;)
https://translate.google.com/?hl=nl
https://www.deepl.com/translator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ja dat leest echt prettig weg :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

MikeyMan schreef op maandag 25 februari 2019 @ 13:17:
[...]

Had je maar op moeten letten ja. :( ;)

Maar DeepL is best goed. Dit is het resultaat:
Het was een soepele eerste week van testen voor Red Bull. De nieuwe Honda motor loopt als een klok. Daarom is het team van Milton Keynes op weg om Ferrari en Mercedes dit seizoen permanent uit te dagen.

Testritten moeten altijd met de nodige voorzichtigheid worden uitgevoerd. Daar is een eenvoudige reden voor. De teams sturen verschillende programma's aan. "Dit jaar zijn ze nog anders dan vorig jaar", aldus de ingenieurs. Tussen volle en lege tanks, tussen harde en zachte banden, tussen minimum en maximum vermogen. Bovendien veranderen de omstandigheden op het circuit: 's morgens koud, 's middags warmer en 's middags warmer en 's avonds weer kouder. Dit heeft invloed op de rondetijd.

De teams voeden hun computers met GPS-gegevens en ervaringen uit het verleden. Ze maken projecties. Wie is echt hoe snel? Zij zijn het daarmee eens. Ferrari is de nieuwe favoriet. Maar wie is de nummer twee in het Formule 1 veld na een testweek in Barcelona? Red Bull ziet zichzelf als de eerste rivaal. "We zijn twee tienden van een tweede short over Ferrari", zegt Red Bull's Motorsport Director Helmut Marko. "Mercedes is achter ons".

Maar Red Bull is daar alleen niet tevreden mee. Het team wil ook Ferrari vangen. Het abonnement wereldkampioen van de jaren 2010 tot en met 2013 wil eindelijk terug naar de top van de top, om eindelijk eindelijk weer de overwinningen in het hybride tijdperk van de eerste klasse te behalen, om eindelijk weer te domineren. En dat ongeacht de baan.

Verstappen zeer tevreden

Red Bull heeft in het verleden vooral getrompetteerd waar motorvermogen een ondergeschikte rol heeft gespeeld: op de kronkelende routes van Monte Carlo en Singapore of in de ijle berglucht van Mexico City. Of waar bandenslijtage een grote invloed had op het resultaat van de race. Dat zou het einde moeten zijn. Met dank aan Honda. Red Bull scheidde bedrijf met Renault vorig jaar en zal haar eerste jaar van het huwelijk met de Japanners in 2019. De nieuwe motorpartner is een bron van enthousiasme voor de teamleiding, ingenieurs en coureurs. "Ik ben erg blij met de manier waarop we samenwerken. Iedereen weet wat te doen", zegt Max Verstappen.

Honda heeft, zoals het er uitziet, alle bouwplaatsen verzorgd. In de eerste testweek waren de V6 Turbo en de MGU-K en MGU-H elektrische motoren kogelvrij. Red Bull reeled meer dan 100 ronden af op drie van de vier testdagen. Alleen het vertrek van Pierre Gasly op dinsdagmiddag comprimeerde de rijtijd. Omdat de turbocompressor enige schade had geleden als gevolg van de achterwaartse impact in de routegrens, heeft Honda de motor 's nachts om veiligheidsredenen vervangen. "We hebben overal vooruitgang geboekt met de power unit," zeggen de ingenieurs. "De motor is sterker en betrouwbaarder. Maar het is niet alleen dat. Honda benadert de zaak met een heel andere ijver. Het is haar toewijding die ons nog optimistischer maakt.

Deze verklaringen bevatten ook kritiek op de oude motorpartner Renault. Men hoort dat Honda zijn V6 turbo rond de klok op de testbank test. Op zoek naar nog meer kracht en nog meer stabiliteit. Red Bull is tevreden over de middelen, faciliteiten zoals testbanken en simulatoren en de manier waarop de Japanners werken. Dingen die altijd bekritiseerd zijn geweest over Renault. Er is geen noodgeval voor reserveonderdelen. Honda heeft verschillende reservekits voor de testritten voorbereid.

Ontwikkeling voor Red Bull

Kortom, het is de status van een fabrieksteam dat het raceteam gelukkig maakt. Red Bull is niet langer een klant die moet zien hoe hij de goederen het beste in de auto kan opslaan. De ontwikkeling van de aandrijfeenheid is nu volledig gericht op de donkerblauwe auto's. Honda en Red Bull coördineren, motor- en chassisafdelingen werken hand in hand in de directe omgeving. De Japanners hebben een filiaal in Milton Keynes, Engeland, waar ook Red Bull is gevestigd.

475 ronden of 2.211 testkilometers in de eerste week getuigen van goede samenwerking. Zelfs als Mercedes (610 ronden) en Ferrari (598) een grotere werkbelasting voltooid: Wanneer was de laatste keer dat Red Bull zo'n goede start maakte? Tot nu toe heeft het Engels-Oostenrijkse raceteam zich geconcentreerd op het verzamelen van aerodynamische gegevens, het vergelijken van de resultaten van de simulator en de windtunnel met de baan, het uitproberen van verschillende opstellingen en het begrijpen van de nieuwe Pirelli-banden in Longruns. De show wordt overgelaten aan de anderen. Red Bull heeft de zachte banden nooit één keer in de eerste week losgemaakt. "Het algemene gevoel in de auto is zeer goed. Dat wordt niet weerspiegeld in de rondetijden, maar het zijn testritten. Het maakt niet uit om vooraan te staan. We weten wat we moeten doen," zegt Pierre Gasly.

Je moet wachten tot de tweede testweek om te zien hoe goed de nieuwe Honda motor echt is. Er wordt gezegd dat Ferrari, ook, heeft verdere vooruitgang geboekt tijdens de winter in termen van prestaties en efficiëntie. Mercedes staat ook niet stil. "Zodra een van hen zich inschakelt, volgen de anderen het voorbeeld. Dan krijgen we een beter beeld", gelooft Marko. Tot nu toe hebben de chauffeurs alleen maar positieve resultaten gerapporteerd. Verstappen kan de vergelijking trekken tussen Renault en Honda, Gasly tussen de Honda-motor van vorig jaar en die van dit jaar. "Ze spreken van merkbaar meer macht. De motor hangt goed op het gaspedaal en ontwikkelt zijn vermogen harmonieus over een brede toerenband. Opvallend: Bij stationair toerental onderscheidt de Honda V6 zich met zijn klankkleur van alle concurrerende producten. Geen motor bromt en rommelt zo laag als de Japanners.

De ingenieurs laten er geen prestatiegegevens uit voortkomen. Maar één stelling maakt dat je rechtop gaat zitten en oplettend bent. "De twee tienden die ontbreken op Ferrari moeten worden gevonden op de chassispagina. Met andere woorden: Met de hulp van consultant Mario Illien is Honda erin geslaagd om een hele goede sprong te maken. De achterstand zou moeten smelten met een belangrijke upgrade in de tweede week van het testen. "Het zal worden gegaan door Melbourne ten laatste," zegt Marko. Red Bull belooft veranderingen op elke hoek van de auto. Aerodynamisch en mechanisch. Je hoort dat er ook een trucje op de schorsingen zou moeten zitten. De spionnen van de andere teams zullen heel goed kijken. Red Bull had al een gewijzigde achtervleugel op de auto op de derde testdag. De specificatie voor meer contactdruk hielp om de RB15 beter in balans te brengen. Dit schept meer vertrouwen bij de bestuurders en leidt tot minder bandenslijtage.

Met de Pirelli nemen de ingenieurs een kijkje. Hoewel de zon scheen in Barcelona tijdens de eerste week van het testen en de temperaturen in de dubbele cijfers waren, was het asfalt nog steeds aan de koudere kant. De ingenieurs moeten hiermee rekening houden in hun berekeningen en projecties. "Het is een nachtmerrie. Het dunnere profiel wordt verondersteld om de korreling te minimaliseren, maar bij lage temperaturen blijven de banden nog steeds korrelig. We moeten uiterst voorzichtig zijn om niet de verkeerde conclusies te trekken en laten dit ons in de verkeerde richting leiden bij de ontwikkeling van voertuigen".

In feestmodus met Honda

Een tekortkoming van de afgelopen jaren moet worden verholpen. De posities van de Polen werden zelden in overweging genomen. In het derde deel van de kwalificatie Red Bull verloren van Mercedes en Ferrari. Omdat de andere twee topteams de naverbrander ontstaken. Dit seizoen Red Bull zal ook een "party mode" met Honda hebben. Extra vermogen voor de beslissende kwalificatieronde.

Vertaald met www.DeepL.com/Translator

[ Voor 95% gewijzigd door DaniëlWW2 op 25-02-2019 13:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

MikeyMan schreef op maandag 25 februari 2019 @ 13:17:
[...]
Hoewel het Duits gesneden koek voor mijzelf is, kun je, bij vertalen, beter voor Engels kiezen ipv Nederlands.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loekf2
MikeyMan schreef op maandag 25 februari 2019 @ 13:15:
[...]

Ja 0.2 secondes geloof ik. Halen ze dat uit GPS data ?

Je gaat als team natuurlijk tijdens de test dagen niet alle aero op de auto schroeven. Las wel ergens dat RB denkt die paar tienden nog uit het chassis te persen, kan best zijn dat ze met de stijfheid van de auto aan het klooien waren (die stangen) om te kijken of het hielp.

Domme vraag btw: die Honda motor schijnt cylinders uit zetten tijdens lage snelheden (in pits of stationair ?) waarom zou je dat in hemelsnaam doen ? Of om zo min mogelijk benzine te verbruiken ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJTimo
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
loekf2 schreef op maandag 25 februari 2019 @ 13:35:
[...]

Domme vraag btw: die Honda motor schijnt cylinders uit zetten tijdens lage snelheden (in pits of stationair ?) waarom zou je dat in hemelsnaam doen ? Of om zo min mogelijk benzine te verbruiken ?
ik kan me ook voorstellen dat een motor dan minder snel te warm aanloopt. De koeling werkt een stuk minder goed op lage snelheid, dus wat je niet aan warmte opbouwt, hoef je ook niet koelen. Dit komt dan de betrouwbaarheid weer ten goede.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
[...]

Ja 0.2 secondes geloof ik. Halen ze dat uit GPS data ?

Je gaat als team natuurlijk tijdens de test dagen niet alle aero op de auto schroeven. Las wel ergens dat RB denkt die paar tienden nog uit het chassis te persen, kan best zijn dat ze met de stijfheid van de auto aan het klooien waren (die stangen) om te kijken of het hielp.

Sowieso brandstof besparing... Wikipedia: Variable Cylinder Management

Maar goed, volgens mij doen alle fabrikanten dat maar bij de Honda valt het op vanwege het geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasphur
Was het zelfs niet zo dat de Honda ook al cilinders uitzet tijdens het aanremmen van een bocht?

Kan ook zijn dat ik een beetje lost in translation was op het moment dat ik het hoorde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Jasphur schreef op maandag 25 februari 2019 @ 13:48:
Was het zelfs niet zo dat de Honda ook al cilinders uitzet tijdens het aanremmen van een bocht?

Kan ook zijn dat ik een beetje lost in translation was op het moment dat ik het hoorde
Ja daar lijkt het wel op, maar heb geen idee hoe dat systeem werkt... heb alleen verstand van m'n eigen LEH motor :P (en die spuit juist extra benzine in bij gas los voor de koeling...)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ATS

ATS

[...]
Ja, brandstof sparen. Brandstof die je niet verbruikt, kan je of op een ander moment inzetten, of - waarschijnlijker - gewoon niet meenemen. Dat is minder gewicht, en dus snellere rondetijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Giesber
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 02-10 19:17
Kan het afkoppelen van cylinders ook niet met een vermindering van de interne weerstand te maken hebben? Hoe minder zuigers er op en neer gaan, hoe minder wrijving in de motor.

Maar aangezien dat alleen tijdens het remmen gebeurt zou dat dan weer onder het kopje brandstofbesparing vallen (of inderdaad thermisch management).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

ArcticWolf schreef op maandag 25 februari 2019 @ 13:46:
[...]

Sowieso brandstof besparing... Wikipedia: Variable Cylinder Management

Maar goed, volgens mij doen alle fabrikanten dat maar bij de Honda valt het op vanwege het geluid.
VTEC is alleen verboden voor de V6 Hybride PU's. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasphur
Giesber schreef op maandag 25 februari 2019 @ 15:02:
Kan het afkoppelen van cylinders ook niet met een vermindering van de interne weerstand te maken hebben? Hoe minder zuigers er op en neer gaan, hoe minder wrijving in de motor.

Maar aangezien dat alleen tijdens het remmen gebeurt zou dat dan weer onder het kopje brandstofbesparing vallen (of inderdaad thermisch management).
Ik ben absoluut geen motordeskundige, maar voor zover ik weer stopt een cilinder niet met bewegen als hij uit staat. Alleen krijgt die cilinder dan geen brandstof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spollie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02-10 18:49
Jasphur schreef op maandag 25 februari 2019 @ 15:08:
[...]

Ik ben absoluut geen motordeskundige, maar voor zover ik weer stopt een cilinder niet met bewegen als hij uit staat. Alleen krijgt die cilinder dan geen brandstof.
Klopt, het is namelijk nogal lastig om een drijfstang on-demand te ontkoppelen van de krukas :+

Het is overigens niet de cilinder die beweegt maar de zuiger O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:41
Jasphur schreef op maandag 25 februari 2019 @ 15:08:
[...]

De cilinder beweegt nooit, de zuiger wel.

Het truucje wat men uithaalt is de ontsteking en inspuiting stoppen. De vraag is of ze ook de klepbediening stoppen. De reden is dat zuiger anders als een pomp gaat werken en dat kan weer nadelig zijn.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jasphur
@asing Ja, dat bedoelde ik. Ik zei toch dat ik geen motordeskundige ben :P :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
asing schreef op maandag 25 februari 2019 @ 15:16:
[...]

De cilinder beweegt nooit, de zuiger wel.

Het truucje wat men uithaalt is de ontsteking en inspuiting stoppen. De vraag is of ze ook de klepbediening stoppen. De reden is dat zuiger anders als een pomp gaat werken en dat kan weer nadelig zijn.
Ze gebruiken "standaard" nokkenassen dus denk niet dat de kleppen kunnen stoppen als de inspuiting en ontsteking stopt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• basvn

basvn

Breezand - NHN

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/D0QfinAWkAADXpd.jpg:large

Lockscreen voor iphonegebruikers

komt er dan zo uit te zien

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/D0Qfim-WkAAoHFv.jpg:large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

ArcticWolf schreef op maandag 25 februari 2019 @ 15:17:
[...]
Ze gebruiken "standaard" nokkenassen dus denk niet dat de kleppen kunnen stoppen als de inspuiting en ontsteking stopt.
Is dat zo? Ik dacht dat ze daar een speciaal systeem voor gebruikten, iets met pneumatische klepbediening oid. Of hoeft dat niet meer zo nodig vanwege de lagere toerentallen? Vroegâh hadden ze 19k rpm, en dan krijg je misschien zwevende kleppen. Ducati heeft ook desmodromische klepbediening met veren. Dat zou nauwkeuriger zijn.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Turbo-Puppy
  • Niet online

Turbo-Puppy

Shitcoins are bad.

mphilipp schreef op maandag 25 februari 2019 @ 15:36:
[...]

Is dat zo? Ik dacht dat ze daar een speciaal systeem voor gebruikten, iets met pneumatische klepbediening oid. Of hoeft dat niet meer zo nodig vanwege de lagere toerentallen? Vroegâh hadden ze 19k rpm, en dan krijg je misschien zwevende kleppen. Ducati heeft ook desmodromische klepbediening met veren. Dat zou nauwkeuriger zijn.
Nokkenas is natuurlijk gewoon aanwezig evenals klepveren, echter zijn zoals je al zegt pneumatisch ondersteund. Heb thuis een doorsnede van een Cosworth V10 kop. Zal die vanavond plaatsen. Zie je de actuator(-assembly) ook in doorsnede.

https://www.f1technical.net/forum/viewtopic.php?t=24821

-edit-
Hier staan de foto’s.. had ik ze ook vandaan. Het verschil is dat bij de V6T dan weer een (hulp)veer aanwezig is.

[ Voor 12% gewijzigd door Turbo-Puppy op 25-02-2019 15:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jasphur
Eigenlijk best indrukwekkend als je er overnadenkt:

Gemiddelde toeren (uit mijn duim gezogen): 8.000 rpm.
Gemiddelde duur F1 race Barcelona: 66 ronden à 80 seconden (gemiddelde ronde 1 minuut 20 seconden) 5.280 seconden / 60 = 88 minuten.

Dat maakt dat de nokkenas gemideld 704.000 omwentelingen per race maakt. Ik snap dat een normale auto hier uit eindelijk ook wel aan komt, maar toch.

[ Voor 11% gewijzigd door Jasphur op 25-02-2019 16:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15:40
Jasphur schreef op maandag 25 februari 2019 @ 15:58:

Gemiddelde duur F1 race Barcelona: 66 ronden à 80 seconden (gemiddelde ronde 1 minuut 20 seconden) 9.240 seconden / 60 = 154 minuten.

Dat maakt dat de nokkenas 704.000 omwentelingen maakt. Ik snap dat een normale auto hier uit eindelijk ook wel aan komt, maar toch.
100.000 kilometer met 80 km per uur en 2500 rpm = 187.500.000 rondjes. Ja, duurt wat langer maar is toch 266 keer zo vaak. En duurt 4.7 uur (of te wel 375 km) voordat je aan dat aantal van een F1 blok zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrekDr0p
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02-10 15:31

TrekDr0p

QR niet scannen

Gemiddelde duur F1 race Barcelona: 66 ronden à 80 seconden (gemiddelde ronde 1 minuut 20 seconden) 5.280 seconden / 60 = 88 minuten.

Dat maakt dat de nokkenas gemideld 704.000 omwentelingen per race maakt. Ik snap dat een normale auto hier uit eindelijk ook wel aan komt, maar toch.
Ongeveer na 1200 km :+
Gemmiddelde snelheid van 60, dan na 20 uur rijden hebben wij die ook binnen :P Met een gemiddelde van 2.000 rpm :+

Of ik zeg weer wat doms, dan zal ik weer mijn hoek in kruipen.

Leuk om te lezen @Jasphur

[ Voor 3% gewijzigd door TrekDr0p op 25-02-2019 16:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pathogen
  • Laatst online: 01-10 18:36

Pathogen

Shoop Da Whoop

Da's 2,5x naar de schoonfamilie op en neer :P

Wist je dat je hart dat aantal hartslagen wel haalt binnen 2 weken1 week? En dat doet ie dan je hele leven lang he!
(met 60bpm, dus ook als je geen reet uitvreet)

[ Voor 3% gewijzigd door Pathogen op 25-02-2019 16:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jasphur
@Holkers en @TrekDr0p jullie hebben mn rekenfout gequote haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappel
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 02-10 21:40
Beetje motorfietsblok draait dat ook, en die is wel voor alledag gemaakt.
Misschien wel iets meer onderhoud nodig dan een auto, maar toch is het echt een consumentenproduct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrekDr0p
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02-10 15:31

TrekDr0p

QR niet scannen

Jasphur schreef op maandag 25 februari 2019 @ 16:04:
Ik weet niet waar je het over hebt :+

* TrekDr0p kruipt weer terug in zijn hoek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15:40
Jasphur schreef op maandag 25 februari 2019 @ 16:04:
Tsss :+

Desalniettemin, 266x zo veel 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:17

Oekol

waka waka hey hey

basvn schreef op maandag 25 februari 2019 @ 15:26:
[Afbeelding]

Lockscreen voor iphonegebruikers

komt er dan zo uit te zien

[Afbeelding]
Leuk is er ook iets in hogere kwaliteit? Wil dit voor 'm android best hebben, alleen is de kwaliteit niet heel scherp.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• basvn

basvn

Breezand - NHN

Leoon. schreef op maandag 25 februari 2019 @ 16:09:
[...]

Leuk is er ook iets in hogere kwaliteit? Wil dit voor 'm android best hebben, alleen is de kwaliteit niet heel scherp.
Heb hem hier vandaan
Twitter van WTF1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Turbo-Puppy schreef op maandag 25 februari 2019 @ 15:41:
[...]

Nokkenas is natuurlijk gewoon aanwezig evenals klepveren, echter zijn zoals je al zegt pneumatisch ondersteund. Heb thuis een doorsnede van een Cosworth V10 kop. Zal die vanavond plaatsen. Zie je de actuator(-assembly) ook in doorsnede.

https://www.f1technical.net/forum/viewtopic.php?t=24821

-edit-
Hier staan de foto’s.. had ik ze ook vandaan. Het verschil is dat bij de V6T dan weer een (hulp)veer aanwezig is.
Ik dacht dat er in het reglement stond dat het hydraulisch moest zijn tegenwoordig, maar kan er naast zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Dat maakt een LMP1 auto eigenlijk nog indrukwekkender. Die rijden gewoon 24u (minus pitstops en pacecar siuaties) plankgas. De Porsche bijvoorbeeld (2L V4) met 500pk@9000rpm, en dat 24 uur, 5000km...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vroem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:32
RobertMe schreef op maandag 25 februari 2019 @ 12:06:
[...]

Ik zie dat ze de paaltjes waar je omheen moet rijden als je van de baan raakt al hebben geplaatst :+
Zal het dit weekend even proberen / controleren :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• oZy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-10 23:25

oZy

Ik had al een mooi rijtje F1 podcasts in de vorm van:

F1.com Beyond the Grid
Autosport.com
F1 Racereporter
Grandprix Radio F1 aan tafel
Missed Apex
BBC 5 Live Checkered Flag

Maar die kunnen de deur uit, want ons favoriete F1 orakel Louis Dekker kruipt namens de NPO voortaan ook achter de microfoon om iedere coureur en zijn moeder te vragen wanneer Max zijn 10e WDC zal scoren :D
NPO Radio 1 F1 podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15:47

Pierre

Van nature lui!

oZy schreef op maandag 25 februari 2019 @ 16:29:
Ik had al een mooi rijtje F1 podcasts in de vorm van:

F1.com Beyond the Grid
Autosport.com
F1 Racereporter
Grandprix Radio F1 aan tafel
Missed Apex
BBC 5 Live Checkered Flag

Maar die kunnen de deur uit, want ons favoriete F1 orakel Louis Dekker kruipt namens de NPO voortaan ook achter de microfoon om iedere coureur en zijn moeder te vragen wanneer Max zijn 10e WDC zal scoren :D
NPO Radio 1 F1 podcast
Leuk inderdaad en grappig om te lezen dat "we" hier het allemaal zo goed weten. Vanaf 17 maart gaan we volgens mij zien hoe alles en iedereen het voor elkaar heeft of volledig de boot gemist heeft.

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oZy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-10 23:25

oZy

mphilipp schreef op maandag 25 februari 2019 @ 16:33:
[...]

Leuk...heb je nog tijd om te eten?
Haha ik wel, heb nog 100 andere podcasts in mijn feed. Luister alleen tijdens het forensen, dat maakt de files een heel stuk draaglijker :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15:47

Pierre

Van nature lui!

oZy schreef op maandag 25 februari 2019 @ 16:40:
[...]

Haha ik wel, heb nog 100 andere podcasts in mijn feed. Luister alleen tijdens het forensen, dat maakt de files een heel stuk draaglijker :')
Je zou in slaap vallen :9

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wom
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

Wom

Wordt helemaal onnozel van al die podcasts die als paddestoelen uit de grond schieten.

Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loekf2
Heeft die petitie toch geholpen dan ? Dacht dat Ted afgelopen weekend bij de uitgang van Sky stond.

(misschien iets met contracten enzo, meer geld, betere kladblokjes)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chocoball
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13:01
Including three F1 world champions, the Sky Sports F1 line-up in full will comprise:
Rachel Brookes
Martin Brundle
Jenson Button
Karun Chandhok
David Croft
Anthony Davidson
Paul Di Resta
Johnny Herbert
Damon Hill
Ted Kravitz
Simon Lazenby
Natalie Pinkham
Nico Rosberg
Ted staat in de line-up voor 2019.

Bron: https://www.skysports.com...r-start-of-formula-1-2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

loekf2 schreef op maandag 25 februari 2019 @ 17:19:
[...]

Heeft die petitie toch geholpen dan ? Dacht dat Ted afgelopen weekend bij de uitgang van Sky stond.

(misschien iets met contracten enzo, meer geld, betere kladblokjes)
Geen idee wellicht. In ieder geval nu duidelijkheid dat hij blijft!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• iichel
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02-10 20:33

iichel

Gazoooo

Zo te zien is er dus niemand verdwenen. Er waren ook wat geruchten om Anthony Davidson te schrappen. Blij dat die blijft, z'n skypad heeft echt meerwaarde.

"It's called a motor race." - M. Masi 2021

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• loekf2
iichel schreef op maandag 25 februari 2019 @ 17:39:
[...]

Zo te zien is er dus niemand verdwenen. Er waren ook wat geruchten om Anthony Davidson te schrappen. Blij dat die blijft, z'n skypad heeft echt meerwaarde.
Mag wat kosten bij Sky. Komt Ziggo met z'n Doornbos (die is nog wel ok) en de broertjes "doei doei" Coronel (die ik echt niet meer pruim).

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Turbo-Puppy
  • Niet online

Turbo-Puppy

Shitcoins are bad.

loekf2 schreef op maandag 25 februari 2019 @ 17:41:
[...]

Mag wat kosten bij Sky. Komt Ziggo met z'n Doornbos (die is nog wel ok) en de broertjes "doei doei" Coronel (die ik echt niet meer pruim).
Doornbos is toch niets mis mee? Het idee van Ziggo om alles weg te lachen en geforceerd leuk te maken hangt mij de neusgaten uit. Als Doornbos serieus uitleg geeft of iets toelicht dan vind dat een dikke prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

weg

[ Voor 95% gewijzigd door ATS op 25-02-2019 18:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinspire
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:56

Martinspire

Awesomeness

Dat Ted weer terug is, is mooi, maar de rest kan gewoon weer in het uitzendingen topic

Martinspire - PC, PS5, XSX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bensimpel

Positieve meneer

loekf2 schreef op maandag 25 februari 2019 @ 17:41:
[...]

Hopenlijk heeft Ziggo voor dit seizoen ook wat meer geld in het budget gestopt. Mag ook wel :9

😆 - Denk ook eens om ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

hardware-lover schreef op maandag 25 februari 2019 @ 13:13:
[...]

Om hier nog even op terug te komen. Ik vroeg me opeens af welke definitie Marko gebruikt voor 0,2sec. Ik kan er namelijk een aantal bedenken.
-Je hebt natuurlijk de inschatting tussen auto's, maar uiteindelijk zijn het de coureurs die de tijden zetten.
-Vervolgens is de vraag welke coureur vs, welke coureur? Vettel vs. Gasly? Leclerc vs. Verstappen of Vettel vs. Verstappen? Dat is een dingetje aangezien je tussen de regels al kon lezen dat Gasly niet geacht word om Verstappen te matchen.
-Tussen de verwachting van de auto en Verstappen zit ook nog wel eens een gat. We mogen er redelijkerwijs vanuit gaan dat Ricciardo het optimale uit de RB14 kon halen, mits deze weer eens in vlammen opging. Toch was Verstappen regelmatig 0,2sec sneller in kwalificatie en races. Rekenen we dus optimaal voor een coureur of Verstappen bizar snel? Verder gaat het hier om rustige Verstappen of boze Verstappen? Boze Verstappen is nog wel eens merkbaar sneller dan rustige Verstappen. Toch zeker 0,1sec, misschien wel meer. :P

Dus Marko, wat bedoel je nu? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Razorbite
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23-09 18:36
DaniëlWW2 schreef op maandag 25 februari 2019 @ 21:52:
[...]

Om hier nog even op terug te komen. Ik vroeg me opeens af welke definitie Marko gebruikt voor 0,2sec. Ik kan er namelijk een aantal bedenken.
-Je hebt natuurlijk de inschatting tussen auto's, maar uiteindelijk zijn het de coureurs die de tijden zetten.
-Vervolgens is de vraag welke coureur vs, welke coureur? Vettel vs. Gasly? Leclerc vs. Verstappen of Vettel vs. Verstappen? Dat is een dingetje aangezien je tussen de regels al kon lezen dat Gasly niet geacht word om Verstappen te matchen.
-Tussen de verwachting van de auto en Verstappen zit ook nog wel eens een gat. We mogen er redelijkerwijs vanuit gaan dat Ricciardo het optimale uit de RB14 kon halen, mits deze weer eens in vlammen opging. Toch was Verstappen regelmatig 0,2sec sneller in kwalificatie en races. Rekenen we dus optimaal voor een coureur of Verstappen bizar snel? Verder gaat het hier om rustige Verstappen of boze Verstappen? Boze Verstappen is nog wel eens merkbaar sneller dan rustige Verstappen. Toch zeker 0,1sec, misschien wel meer. :P

Dus Marko, wat bedoel je nu? :+
Teams werken met een theoretische laptime. En inderdaad, Verstappen en Hamilton verbazen de engineers wel eens door daar (flink) overheen te gaan. (Verstappen en Hamilton Q3 in Singapore bijvoorbeeld)

edit: maximum laptime klinkt onlogisch
Pagina: 1 ... 38 ... 156 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Alle weekend-topics van 2019: Topicreeks: [F1] Seizoen 2019

Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan.

Waar Formule 1 te zien op TV of internet: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken?
Bezoek van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
Formule-E: Formule E - Deel 1
Andere racecategorieën: Algemeen race topic Deel 2
GP in Nederland: [F1] Grand Prix van Nederland: Zandvoort
Netflix documentaire: [F1] Netflix documentaire
En voor interesse iRacing is er ook: iRacing 2016-2019
Rich Energy: [F1] Rich Energy
Discussie over de Netflix-serie is hier off-topic, maar kan in [F1] Netflix documentaire