Of dat ze er niet 1 konden 'lenen' van TR, zijn toch identiek dit jaar?DaniëlWW2 schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 21:49:
[...]
Volgens mij is die beide keren dan ook vervangen. Zeker de tweede maal want toen zal die echt kapot zijn geweest. Maar Verstappen had ook wat incidentele hick ups. Verder ben ik eigenlijk meer verbaast dat ze er niet nog eentje hadden liggen bij RBR.
Gisteren zocht hij eerder de grenzen van het circuit op dan van de autosjaool schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 21:36:
[...]
Gebruik die naam dan ook niet. Gasly mocht fouten maken van Red Bull. Dan liever dat hij ze nu tijdens de test maakt. Het is ook beter dat hij nu de grenzen van de wagen op zoekt dan dat hij het tijdens een race doet.
En van de ene kant lijkt het een domme fout. Je ziet duidelijk dat hij met het voorwiel op het gras zit, en wetende dat het achterwiel nog breder is.... Maar tegelijkertijd hebben wij achteraf makkelijk praten met alle camera beelden erbij. Maar de T-cam en echte blikveld van de coureur zijn in dit geval niet te vergelijken. De coureur zit immers een stuk lager en zal alleen de bovenkant van de wielen zien en dus niet zien of die precies over de streep gaan of er overheen gaan en in het gras rijden. Het gaat immers maar om centimeters en dus om een (kostbare) inschattingsfout (m.b.t. plek wielen ten opzichte van het asfalt).
Hij zit daar om een bijzondere reden. Namelijk dat hij die centimeters juist wél goed kan inschatten. Daarom mogen we hem er op af rekenen.RobertMe schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 21:52:
[...]
Gisteren zocht hij eerder de grenzen van het circuit op dan van de auto
En van de ene kant lijkt het een domme fout. Je ziet duidelijk dat hij met het voorwiel op het gras zit, en wetende dat het achterwiel nog breder is.... Maar tegelijkertijd hebben wij achteraf makkelijk praten met alle camera beelden erbij. Maar de T-cam en echte blikveld van de coureur zijn in dit geval niet te vergelijken. De coureur zit immers een stuk lager en zal alleen de bovenkant van de wielen zien en dus niet zien of die precies over de streep gaan of er overheen gaan en in het gras rijden. Het gaat immers maar om centimeters en dus om een (kostbare) inschattingsfout (m.b.t. plek wielen ten opzichte van het asfalt).
Helmut Marko zal nu wel tegen hem gezegd hebben; "Jongen, je weet nu hoe je die bocht niet moet nemen, niet meer zo doen dus".RobertMe schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 21:52:
[...]
Gisteren zocht hij eerder de grenzen van het circuit op dan van de auto
Als ik de tijd van Max op C3 banden zie en dan het verschil met Vettel op de C5 banden dan zitten de topteams echt niet zover bij elkaar uit de buurt als wij denken. Op 16 maart na de kwalificatie zien we waar iedereen staat. Ik heb er in ieder geval weer zin in.
"When you grow up your heart dies"
We gaan zien of het overdreven wasMalt007 schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 14:56:
[...]
Overdrijven is ook een vak, tot gisteren hadden ze bijna evenveel rondes als Merc en Ferrari. Gewoon het 3e team qua aantal rondes met dinsdag nog 150+ ronden. Sowieso al stukken beter dan voorgaande jaren waarbij RB met het slappe excuus kwam dat ze 'hun eigen programma' deden maar stiekem gewoon problemen hadden. Dit jaar gaat het op de crashes na redelijk vlekkeloos en ziet de betrouwbaarheid er stukken beter uit dan de afgelopen jaren.
Ik houd er nooit zo van, die doomsday profetieën. Als het wat tegenvalt straks met RBR “zie nou wel, IK zei het toch”. En als het wel gewoon meevalt “mooi, dat valt mee”
Zo win je altijd. Ik denk zelf wel dat het goed zit.
En mocht ik het onverhoopt mis hebben, dan baal ik een weekend enorm en kijken we dan weer hoe Max zich erdoorheen knokt. Maar hopelijk is dat niet nodig.
Zo win je altijd. Ik denk zelf wel dat het goed zit.
En mocht ik het onverhoopt mis hebben, dan baal ik een weekend enorm en kijken we dan weer hoe Max zich erdoorheen knokt. Maar hopelijk is dat niet nodig.
een treffende spreuk
Om 22:45 uur een special op het open kanaal 14. Een half uur later komt het beschikbaar op YouTube.Dacuuu schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 22:24:
Komt Ziggo nog vanavond met een video?
Kwartiertje later dus vanaf 23:30 op jijbuis.sjaool schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 22:26:
[...]
Om 22:45 uur een special op het open kanaal 14. Een half uur drie kwartier later komt het beschikbaar op YouTube.
Plenkske in "[F1 2019] Barcelona Testdagen"
Wie weet er waarom het zo lang duurt voordat ze een auto kunnen bouwen.
Ik snap niet zo goed wat het probleem is, en zeker niet in deze sport. Je geeft miljoenen uit, maar als je in VT3 crashed, kun je niet aan de Q mee doen...
Als ik een SLA afsluit van 8 uur, dan zorg ik toch dat dit te doen is. Als je weet dat er tussen VT3 en Q1 maar een korte tijd zit, dan ga je daar de boel toch op inregelen.
Nu ook met Gasly...Wat zorgt er letterlijk voor dat dit zo lang duurt? Is het het aantal kabeltjes wat fysiek aangesloten moet worden? Of druppelt de olie langzaam de eerste keer? Of zijn er veel schroefjes?
Wat kost nou zoveel tijd?
Je zet toch wat modules klaar die je aan elkaar schroeft... software laden en gaan? Althans... zo bouw ik een drone in het veld die ook mega stabiel moet zijn. Het is niet de snelste natuurlijk, maar ik kan de Q in ieder geval rijden.
Ik snap niet zo goed wat het probleem is, en zeker niet in deze sport. Je geeft miljoenen uit, maar als je in VT3 crashed, kun je niet aan de Q mee doen...
Als ik een SLA afsluit van 8 uur, dan zorg ik toch dat dit te doen is. Als je weet dat er tussen VT3 en Q1 maar een korte tijd zit, dan ga je daar de boel toch op inregelen.
Nu ook met Gasly...Wat zorgt er letterlijk voor dat dit zo lang duurt? Is het het aantal kabeltjes wat fysiek aangesloten moet worden? Of druppelt de olie langzaam de eerste keer? Of zijn er veel schroefjes?
Je zet toch wat modules klaar die je aan elkaar schroeft... software laden en gaan? Althans... zo bouw ik een drone in het veld die ook mega stabiel moet zijn. Het is niet de snelste natuurlijk, maar ik kan de Q in ieder geval rijden.
FreeReef.nl
Eeuh,? Ik weet niet precies wat je zegt maar ik ben er behoorlijk zeker van dat het RBR team niet zo massief is dat de tijd dicht bij hen vertraagd. Het kost nu eenmaal tijd om schade te repareren en zo aan het begin van het seizoen is niet alles in vijfvoud aanwezig.
een treffende spreuk
Met zo’n redenatie bouw je ook cruise schepen in een dag? Wolkenkrabbers in een week?World Citizen schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 22:36:
Float like a butterfly, sting like a bee.
Morgen een rapport en foto’s ik ben echt gebroken nu. 😁 moet op tijd weer in het vliegtuig zitten.

Je zou een auto zo kunnen bouwen dat hij sneller te maken is. Bijv eenvoudigere ophanging, 1 groot bargeboard etc.World Citizen schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 22:36:
MAAR, dat maakt je auto langzamer. Alle afzonderlijke onderdelen zijn er omdat ze soecifiek de auto sneller maken. Anders zou het er niet op zitten.
Zou je dan kiezen voor een auto die sneller te maken is voor de 2/3x dat het nodig is tussen FP3 en Q, of een auto die het snelste is?
Om de hoogst simpele reden dat men zo lang als maar mogelijk is wil doorontwikkelen.World Citizen schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 22:36:
Dat betekend dat er alleen 1 a 2 chassis en een minimale hoeveelheid reserve onderdelen beschikbaar is.
Bij het testen na de eerste week/dagen komen er altijd fouten/onvolkomendheden uit. Die onderken je dan vaak in de eerste 2 dagen. Met pijn en moeite kan je dan vaak 1 of hooguit 2 vervangende onderdelen opleveren welke ook niet de goedkoopste zijn voor de 2e week.
De grotere Aero aanpassingen ga je pas doorvoeren in Australië als je zeker weet dat je correlatie in de windtunnel overeenkomt met de praktijk.
Vrij vertaald: Je vloer, voorvleugel, achtervleugel, Aero elementen gaan linea recta de prullenbak in na het testen. Motor, versnellingsbak idem al worden die 100% gedemonteerd om de slijtage te bekijken.
[YouTube: Overzicht wintertests F1 | Wintertest Barcelona | Formule 1]
YouTube: Overzicht wintertests F1 | Wintertest Barcelona | Formule 1World Citizen schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 22:36:
[ Voor 68% gewijzigd door Humma Kavula op 02-03-2019 00:03 ]
Mooie post waar ik alleen maar mee in kan stemmen. ( al zie momenteel STR mogelijk nog 1 of 2 plaatsen naar voren staan..p De STR ziet er gewoon snaarstrak uit..gelijk met de Alfa. Daar verwacht ik dan ook wel wat van.DaniëlWW2 schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 20:48:
[...]
Ik dus ook. Week een was gewoon uitstekend van Ferrari, Mercedes en RBR daar waar McLaren, Renault en Haas al problemen hadden. Week twee was erg wisselvallig.
Waarom markeer ik Haas nu? Nou omdat Haas werkelijk alles niet aerodynamisch of anders beperkt, koopt van Ferrari. Een van de dingen die ze kopen van Ferrari is de elektronica, en dat ging steeds kapot. In de tweede week liet Ferrari dit ook zien. Dat is een aandachtspuntje voor Ferrari. Kwam de uitlaat er nog eens bij en natuurlijk de voorwielophanging.
RBR haar aandachtspunt lijkt de versnellingsbak te zijn. Eerste week was goed, maar daarna minder. Ik kan me alleen geen STR problemen herinneren met de versnellingsbak, en dit seizoen zijn ze 100% identiek. Vraag me echt af wat er mis gaat. Het helpt natuurlijk niet als ze echt door de versnellingsbakken waren, maar een team zoals RBR hoort er gewoon meer dan drie of vier te hebben liggen. Ze gebruiken toch het hele seizoen dezelfde.
Daarnaast was het een uitstekende twee weken voor ze, beter dan ik had verwacht. Ik was ergens wel bezorgt dat er alsnog wat PU's zouden gaan branden, maar nee, Honda was perfect. Voor STR kennelijk twee gebruikt, RBR vermoed ik drie, mede vanwege Gasly zijn crashes. De PU lijkt gezien de gegevens van STR in staat tot zeker vier raceweekenden, potentieel veel meer. Dat lijkt dus wel goed te zitten.
Desondanks hadden het er zonder de domme crashes van Gasly en de problemen vandaag, richting de 1000 kunnen en moeten zijn. Zeker vandaag heeft pijn gedaan want Verstappen had er nog honderd extra moeten doen. Nu is RBR in de eindstand opeens heel erg ver teruggezakt in aantal ronden. Verder net zoals in 2018 hebben ze tot het laatst met de zandzakken gereden. We hebben eigenlijk geen flauw idee hoe snel die RB15 echt is in kwalificaties.
Mercedes was eigenlijk verrassend slecht. Het is alsnog een stereotype Duitser en ze hebben alsnog extreem veel gereden, maar sinds wanneer gaat er überhaupt iets kapot bij een Mercedes? Die lijken toch ook langzaam steeds extremer te moeten gaan in hun auto ontwerp en lijken niet langer meer extreem veilig te kunnen zijn in hun constructie. Qua snelheid lieten ze pas in de laatste uren wat zien. Denk niet dat ze zich echt zorgen hoeven te maken. Zeker niet omdat Mercedes vrij typerend meestal sneller ontwikkeld dan Ferrari. In die Mercedes zit potentieel ook meer omdat die nog niet perfect lijkt te zijn.
[...]
Nog eens goed gekeken en je hebt gelijk. De top drie gaat ook naar het uiterste van bocht 11 en dan naar het midden van de baan om met veel hogere snelheid bocht 12 te pakken. De "veldvulling" moet aan de binnenkant blijven in bocht 12 om niet van de baan te schieten.
Allemaal hartstikke bedankt voor de afgelopen paar weken!
Weer veel geleerd, en een hoop nieuwe mensen gezien
Leuk dat er in dit topic 50%! meer als vorig jaar is gepost
Tot in Melbourne!
Leuk dat er in dit topic 50%! meer als vorig jaar is gepost

Tot in Melbourne!

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org
EDIT: Max gaf in een interview aan dat ze letterlijk hebben zitten wachten op onderdelen die ingevlogen moesten worden. Betekend dat dan ook dat die nog gemaakt moesten worden? Of lagen die wel gewoon klaar maar op de verkeerde plek?
Oke dus we hebben heel veel kleine onderdelen. En die moeten we aan elkaar schroeven of lijmen. Maar puur dat schroeven kan toch niet zo lang duren? Althans, als ik kijk wat ik en mijn pa in een avond weg geschroeft krijgen aan auto's met 2 man in een semi-garage, dan verwacht ik dat RB best veel schroeven weggedraait krijgt met zo een team in een uur.
Dus ik verwacht niet dat de daadwerkelijke uren met 12 man besteed worden aan schroefjes.
Maar wat dan wel? Moet lijm drogen, verf drogen, of duurt het uitlijnen van elk onderdeeltje heel lang?
Of moeten ze echt bepaalde onderdelen daar on-track maken?
Ik geloof best dat ze niet te veel onderdelen bij hebben, maar je maakt en vliegt ook geen onderdeel in naar Brazilië binnen 18 uur lijkt me. Dus als er echt carbon delen oid gebakken moeten worden dan zou het langer duren dan 18 uur toch?
Het is gewoon een serieuze vraag. Waar gaat de tijd inzitten bij het bouwen van die auto's?
Iemand moet daar toch wel eens een glimp van opgevangen hebben... . en wat zag je dan? Staan er 2 monteurs een beetje met laptops 2 uur omheen te dansen, of staan er echt 5 monteur constant schroefjes vast te draaien?
Best grappig +1
Thanks voor een wat serieuzer antwoordRequiem19 schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 23:17:
[...]
Je zou een auto zo kunnen bouwen dat hij sneller te maken is. Bijv eenvoudigere ophanging, 1 groot bargeboard etc.
MAAR, dat maakt je auto langzamer. Alle afzonderlijke onderdelen zijn er omdat ze soecifiek de auto sneller maken. Anders zou het er niet op zitten.
Zou je dan kiezen voor een auto die sneller te maken is voor de 2/3x dat het nodig is tussen FP3 en Q, of een auto die het snelste is?
Oke dus we hebben heel veel kleine onderdelen. En die moeten we aan elkaar schroeven of lijmen. Maar puur dat schroeven kan toch niet zo lang duren? Althans, als ik kijk wat ik en mijn pa in een avond weg geschroeft krijgen aan auto's met 2 man in een semi-garage, dan verwacht ik dat RB best veel schroeven weggedraait krijgt met zo een team in een uur.
Dus ik verwacht niet dat de daadwerkelijke uren met 12 man besteed worden aan schroefjes.
Maar wat dan wel? Moet lijm drogen, verf drogen, of duurt het uitlijnen van elk onderdeeltje heel lang?
Ik geloof best dat ze niet te veel onderdelen bij hebben, maar je maakt en vliegt ook geen onderdeel in naar Brazilië binnen 18 uur lijkt me. Dus als er echt carbon delen oid gebakken moeten worden dan zou het langer duren dan 18 uur toch?
Het is gewoon een serieuze vraag. Waar gaat de tijd inzitten bij het bouwen van die auto's?
Iemand moet daar toch wel eens een glimp van opgevangen hebben... . en wat zag je dan? Staan er 2 monteurs een beetje met laptops 2 uur omheen te dansen, of staan er echt 5 monteur constant schroefjes vast te draaien?
pro_6or schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 22:46:
Eeuh,? Ik weet niet precies wat je zegt maar ik ben er behoorlijk zeker van dat het RBR team niet zo massief is dat de tijd dicht bij hen vertraagd.
[ Voor 12% gewijzigd door World Citizen op 02-03-2019 09:24 ]
FreeReef.nl
Heb je het nu over wat er track-side gebeurt of in de fabriek? In de fabriek zal gewoon best veel tijd gaan zitten in de fabricage qua bv drogen van spul. En als je bv kijkt naar elektronica, en dan voornamelijk de kabelbomen, zal daar heel veel handwerk in zitten. En ook 'metaalbewerking' zal veel tijd in gaan zitten lijkt mij. Zo maken ze denk ik tot aan de schroeven alles zelf. En lijkt mij dat zoiets ook per stuk gebeurt.World Citizen schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 09:10:
[...]
Thanks voor een wat serieuzer antwoord
[...]
Best grappig +1
V.w.b. track-side. Als er veel schroefjes aangedraaid moeten worden kun je dat niet delen door het aantal monteurs. Immers kunnen 9 vrouwen ook geen kind krijgen in tijd van 1 maand. Het los en vastdraaien van bv de engine cover zal ook niet de tijd in gaan zitten. Wel het loshalen van de motor en/of versnellingsbak. Dat zal lijkt mij ook nog eens een vrij precies werkje. Je wilt immers niet iets beschadigingen door te ruw ergens mee om te gaan. Voor het vervangen van een motor kun je dan ook zomaar makkelijk een uur tot anderhalf uur uittrekken (dat was de tijd die de McLaren monteurs er aan het eind van de Honda periode erover deden)
Ik kan de boeken van Steve Matchett (monteur bij Benetton in de jaren 90) aanraden, zowel 'Life in the fast lane' als 'The mechanics tale'. In zijn boeken beschrijft hij bevoordeeld dat het routeren van de kabelboom ontzettend veel werk is, en hij dit elke keer optimaliseert. Het past allemaal maar net, er is zeer weinig ruimte en marge voor fouten.World Citizen schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 09:10:
EDIT: Max gaf in een interview aan dat ze letterlijk hebben zitten wachten op onderdelen die ingevlogen moesten worden. Betekend dat dan ook dat die nog gemaakt moesten worden? Of lagen die wel gewoon klaar maar op de verkeerde plek?
[...]
[...]
Best grappig +1
Hiernaast wordt ook elk onderdeel gecontroleerd op minuscule gebreken, bijvoorbeeld door naar haarscheurtjes te zoeken. Onderdeel uitbouwen, helemaal nalopen en dan het volgende onderdeel. Zeker na een crash kan dit uren duren.
De auto's zijn geoptimaliseerd om hard te gaan, sleutelbaarheid is ondergeschikt. Het is prototype engineering, wat betekent dat elke opbouw uniek is. Consumenten auto's worden gebouwd om (relatief) goedkoop te kunnen onderhouden. Dit is een specifieke requirement bij het design. Vergelijk alleen al een supercar met bijv. een middenklasser. Riemen/kettingen vervangen bij een supercar betekent uitbouwen motor, bij een middenklasser is er gewoon genoeg ruimte om dit te doen.
Dit werd smiddags ingevlogen.World Citizen schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 09:10:

Ik vermoed dat ze er vier hebben meegenomen, net zoveel als de motoren. In het uiterste geval van 1200 testlaps is dat ongeveer 20 GPs en met vijf events (fp3 t/m race) per bak verplicht volgens de regels zouden ze dat makkelijk vol moeten kunnen houden.DaniëlWW2 schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 21:49:
[...]
Volgens mij is die beide keren dan ook vervangen. Zeker de tweede maal want toen zal die echt kapot zijn geweest. Maar Verstappen had ook wat incidentele hick ups. Verder ben ik eigenlijk meer verbaast dat ze er niet nog eentje hadden liggen bij RBR.
Pierre schreef de eerste bak af in week 1. Dan vlieg je nog niets nieuws in.
Daarna hadden ze op woensdag een tweede bak gewisseld en voor analyse teruggestuurd na afbreken longruns en vervolgens donderdag weer een crash van Piere (3) en vrijdag nr4 na 29 ronden. Achteraf hadden ze misschien na woensdag een bak op moeten sturen, maar wie verwacht nou 3 versnellingbakken in de laatste drie dagen.
Heb je gezien hoe de auto eruit zag nadat Gasly gecrashed was? :-).World Citizen schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 09:10:
[...]
[...]
Best grappig +1
Ik denk, hypothese, dat ze vaste protocollen hebben voor zo’n situatie.
1) auto demonteren en alle onderdelen controleren. Inclusief versnellingsbak, PU (zo’n Power Unit is bizar complex, die heeft meer onderdelen dan in heel de garage van jou en je vader bij elkaar te vinden zijn, waarbij de marges op micro millimeters van toepassing zijn)
2) onderdelen vervangen / repareren
3) auto in elkaar bouwen
4) systeem checks
Een F1 auto heeft meer dan 16.000 onderdelen (aldus bron van paar jaar terug - zal nu nog meer zijn). Ik denk dat de vergelijking tussen jouw gesleutel en F1 beetje mank gaat 😉
Daarnaast is er het probleem van aero onderdelen. Ze willen zo lang mogelijk in de windtunnel testen - zie bijv Mercedes die pas in 2e week testen haar echte aero pakket brengt. Elke dag langer ontwikkelen scheelt een paar hondersten..van windtunnel naar echt onderdeel duurt wat langer dan de 18 uur die jij inschat...
Ja vette Pic ! Dit is tastbare info (al staat op 1 doos "passengers luggage", maar wellicht betekend dat niet letterlijk wat er staat gezien we het verhaal van vorig jaar hebben waar iemand met een onderdeel het vliegtuig ingestapt was.Turbo-Puppy schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 09:32:
[...]
Dit werd smiddags ingevlogen.(rond13:00 op het circuit)
[Afbeelding]
En was dit dan de donderdag of vrijdag middag?
Want als het donderdag was dan waren de carbon delen dus al gebakken en moesten ze enkel verplaatst worden. Als ze dan donderdag middag al binnen zijn... en de auto vrijdag ochtend weer klaar stond dan hebben ze dus in ruwweg 18 uur het ding fysiek opgebouwd (wellicht nog niet gechecked of uitgelijnd)
Hoeveel % van de onderdelen van die auto zaten er vrijdag op denk je? Want ik kan me amper voorstellen dat er meer dan 5% onderdelen van die auto afkwam en herbruikt zijn. Zeker in testdagen ga je niet in-field onderzoeken of er haarscheurtjes inzitten. Of althans, je gaat daar niet op wachten. Je vervangt het onderdeel NAAST dat je gaat uitzoeken wat er met het oude deel gebeurd is.Requiem19 schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 10:08:
[...]
Heb je gezien hoe de auto eruit zag nadat Gasly gecrashed was? :-).
1) auto demonteren en alle onderdelen controleren. Inclusief versnellingsbak, PU (zo’n Power Unit is bizar complex, die heeft meer onderdelen dan in heel de garage van jou en je vader bij elkaar te vinden zijn, waarbij de marges op micro millimeters van toepassing zijn)
3) auto in elkaar bouwen
4) systeem checks
Natuurlijk is dat niet hetzelfde. Maar een auto in of uit elkaar schroeven is in princiepen helemaal niet zo spannend. En een F1 auto heeft een stuk minder onderdelen dan een straat auto. 16.000 klinkt veel maar een straat auto zit boven de 30.000.... Dus pas op met wat je zegt, want juist in de F1 is het veel makkelijker dan bij een straat auto. Tevens heeft de monteur elk onderdeel exact in zijn hoofd, en zijn er monteurs die maar een bepaald deel van de auto doen en specialist zijn. Je ziet ook geen 100.000 soorten gereedschap omdat over het algemeen alles met 4 soorten schroefjes vast zit.Een F1 auto heeft meer dan 16.000 onderdelen (aldus bron van paar jaar terug - zal nu nog meer zijn). Ik denk dat de vergelijking tussen jouw gesleutel en F1 beetje mank gaat 😉
Dit proces moet JUIST heel efficiënt in te richten zijn. Je kunt tot in de treuren processen inrichten gezien alles 100% naar tekening moet ingericht worden. Dit is simpel...
Alle onderdelen zijn natuurlijk ook al getest en hoeven enkel gemonteerd te worden. Ik geloof niet dat ze track-side een spiegel die geleverd is gaan testen op haarscheurtjes. Die komt gewoon binnen met een sticker erop "tested an ready". Dat is monteren en gaan. Waarom zou je hele onderzoeken track-side gaan doen als je dat de week voor de test ook had kunnen doen?
Ja dat geloof ik. Maar als die foto van @Turbo-Puppy van donderdag is, dan lagen die onderdelen dus gewoon klaar. Je bakt niet even een carbon spiegeltje... daar gaat veel tijd in zitten. Ik geloof niet dat donderdag iemand naar de fabriek heeft gebeld met een bestel lijstje onderdelen die even gebakken moesten worden.Daarnaast is er het probleem van aero onderdelen. Ze willen zo lang mogelijk in de windtunnel testen - zie bijv Mercedes die pas in 2e week testen haar echte aero pakket brengt. Elke dag langer ontwikkelen scheelt een paar hondersten..van windtunnel naar echt onderdeel duurt wat langer dan de 18 uur die jij inschat...
Met die 18 bedoel ik te zeggen dat hij donderdag stuk was, en vrijdag ochtend er een auto stond met alle onderdelen. Dus ze hebben er 18 uur maximaal over gedaan om alle onderdelen aan elkaar te schroeven. Ik kan niet zeggen of hij toen al door alle checks is gegaan en helemaal uitgelijnd is, maar de onderdelen waren er. En binnen 18 uur bouw/bak en vlieg je geen onderdeel in... dus die lagen klaar op de verkeerde plek.
FreeReef.nl
Kans dat het nog niet klaar was op het moment dat de shipment voor test week 2 vanaf de fabriek klaargemaakt werd, maar inmiddels wel.World Citizen schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 09:10:
Mag ik suggereren dat je die vraag stelt aan Mark Priestley (@f1elvis) via de socials en dan #askElvis toevoegt? Goede kans dat als je een goed antwoord krijgt: de beste man is jaren F1 monteur geweest en reageert meestal wel op vragen. Ook kans dat hij het behandelt in een van zijn maandagse Ask Elvis vlogs dan, maar zelfs als dat niet zo is krijg je meestal wel respons.[...]
Overigens, ik herinner me een eerdere anekdote van hem waarbij hij een keer aan Newey (die destijds nog bij McLaren werkte) had gevraagd (of waar iemand anders had gevraagd, dat weet ik niet meer) in hoeverre ze bij de design afdeling rekening hielden met hoe de monteurs er mee zouden moeten werken. "Not at all." was geloof ik het antwoord.
[ Voor 7% gewijzigd door ATS op 02-03-2019 10:40 ]
My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant
@World Citizen
Dat was een radiator, iets van een stang, iets van de ophanging en versnellingsbak deel “A” ... en dat die er in zat was zeker, want die doos was doordrenkt met olie. Dat was gistermiddag overigens.
“Dat TP na de nodige champagne zo leuk was die doos op te tillen laten we maar even in het midden”
Stond overigens net buiten de paddock ook nog zo’n vliegtuig kist. (2x2x2 meter met zo’n afgeknotte kant) daar stond met koeienketters “HONDA” op, en die stond er smorgen nog niet.
Dat was een radiator, iets van een stang, iets van de ophanging en versnellingsbak deel “A” ... en dat die er in zat was zeker, want die doos was doordrenkt met olie. Dat was gistermiddag overigens.
“Dat TP na de nodige champagne zo leuk was die doos op te tillen laten we maar even in het midden”
Stond overigens net buiten de paddock ook nog zo’n vliegtuig kist. (2x2x2 meter met zo’n afgeknotte kant) daar stond met koeienketters “HONDA” op, en die stond er smorgen nog niet.
https://racingnews365.nl/...rty-modus-blijft-mogelijk
Zijn van de overige teams ook bekend hoeveel motors ze gebruikt hebben. Ben wel benieuwd.
Had niet verwacht dat Renault F1 team zoveel motors gebruikt had.
916 ronden met 5 motoren dat is nog geen 200 ronden per motor, dan gaan ze ook de 3 motoren per jaar halen. Zijn er eerder 5 gok ik zo.
Zijn van de overige teams ook bekend hoeveel motors ze gebruikt hebben. Ben wel benieuwd.
916 ronden met 5 motoren dat is nog geen 200 ronden per motor, dan gaan ze ook de 3 motoren per jaar halen. Zijn er eerder 5 gok ik zo.
Paddy Lowe noemde 20.000 onderdelen voor de Williams van dit jaar.Requiem19 schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 10:08:
[...]
Heb je gezien hoe de auto eruit zag nadat Gasly gecrashed was? :-).
3) auto in elkaar bouwen
4) systeem checks
Een F1 auto heeft meer dan 16.000 onderdelen (aldus bron van paar jaar terug - zal nu nog meer zijn). Ik denk dat de vergelijking tussen jouw gesleutel en F1 beetje mank gaat 😉
Daarnaast is er het probleem van aero onderdelen. Ze willen zo lang mogelijk in de windtunnel testen - zie bijv Mercedes die pas in 2e week testen haar echte aero pakket brengt. Elke dag langer ontwikkelen scheelt een paar hondersten..van windtunnel naar echt onderdeel duurt wat langer dan de 18 uur die jij inschat...
een treffende spreuk
Het zou kunnen dat ze een blok op standje 80% 200 ronden laten doen, en een blok op standje 90% en eentje op standje 99%, om ze daarna uit elkaar te halen en te onderzoeken waar slijtage optreed.TrekDr0p schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 11:08:
https://racingnews365.nl/...rty-modus-blijft-mogelijk
Je wilt hem eigenlijk uit de auto trekken NET voordat hij stuk gaat zodat je redelijk makkelijk kunt zien wat er fout gaat. Misschien schuurt er wel iets, of brokkelt iets af, of laat er een lijm los of is er een keerring net iets te klein.
Ik zou hem er in iedergeval liever uittrekken als hij bijna stuk gaat, dan dat alles al stuk is. En wellicht was er helemaal niks stuk en waren alle 3 de blokken gewoon on orde. Dan nog zou ik niet blok 1 weer gaan testen maar met een vers blok een vers test formulier invullen op nieuwe instellingen. Je wilt constant vanaf een blanco motor starten met testen lijkt me.
Maar dat is een wilde gok.
FreeReef.nl
Interessante discussie, ik denk ook dat zoals world citizen zegt dat er weldegelijk rekening wordt gehouden met efficiëntie van (de)montage. Idd zonder al te veel speciaal gereeedschap, maar uiteindelijk moet natuurlijk bijna alles wijken voor performance, dus idd zitten zaken zo dicht mogelijk op en door elkaar gepakt.
Ik denk overigens niet dat RBR verwijtbaar is geweest, er is gewoon te veel schade gereden in deze vroege fase, kan gebeuren. Horner wilde toch al de kaarten tegen de borst houden, max leek het ook niet al te erg te vinden.
Ik denk overigens niet dat RBR verwijtbaar is geweest, er is gewoon te veel schade gereden in deze vroege fase, kan gebeuren. Horner wilde toch al de kaarten tegen de borst houden, max leek het ook niet al te erg te vinden.
een treffende spreuk
Ik vermoed dat er ook een zekere mate culpability bij komt kijken. Verantwoordelijkheid. Het onderdeel is in de fabriek getest, gaat vervolgens via een voertuig naar een vliegtuig, naar een ander voertuig, en via een niet geheel nuchtere Puppy in een F1 wagen. Nou kun je vertrouwen dat alles in orde is en het onderdeel gewoon monteren...maar ja, als dat onderdeel achteraf de schuld is van een fatale crash...
Dus check...check...double check, triple check. Fluwelen handschoentjes, stof vrije omgeving, oppassen met statische elektriciteit. Passen en meten, elke specialist wacht netjes op z'n beurt.
Een vliegtuig kun je ook heel snel in elkaar zetten en alles simplificeren tot Lego blokje, omdat het kan betekend niet dat je het ook moet willen.
Dus check...check...double check, triple check. Fluwelen handschoentjes, stof vrije omgeving, oppassen met statische elektriciteit. Passen en meten, elke specialist wacht netjes op z'n beurt.
Een vliegtuig kun je ook heel snel in elkaar zetten en alles simplificeren tot Lego blokje, omdat het kan betekend niet dat je het ook moet willen.
Dat dicht op elkaar zitten probeer ik dan mijzelf logisch voor te stellen. Je kunt dus niet makkelijk bij een schroefje, maar dat tref ik zelf zo vaak aan. Je kunt er bij of je kunt er niet bij. Als je eenmaal heb uitgevogeld in welke volgorde je iets los/vast maakt of als je eenmaal weet hoe je over de auto moet hangen in welke stand je arm moet staan om het schroefje los te krijgen, dan is de tijd die het kost veel minder.pro_6or schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 11:19:
Interessante discussie, ik denk ook dat zoals world citizen zegt dat er weldegelijk rekening wordt gehouden met efficiëntie van (de)montage. Idd zonder al te veel speciaal gereeedschap, maar uiteindelijk moet natuurlijk bijna alles wijken voor performance, dus idd zitten zaken zo dicht mogelijk op en door elkaar gepakt.
Al zit een schroefje nog ze diep... als je weet waar hij zit (oefenen) dan moet je hem simpelweg los kunnen draaien. Ik kan me niet zo goed inbeelden hoe het dan ineens van 10 sec naar 10 min gaat.
Bij mijn Alfa zitten ook moeilijke schroefjes.. maar dat weet ik na de eerste keer en nu draai ik ze ook binnen 10sec los.
Dus ja doordat alles zo nauw komt zal het best iets langer duren. Maar ik vermoed dan eerder dat uitlijnen meer tijd gaat kost ivm nauwe marges, dan dat het daadwerkelijk vastdraaien van schroefjes langer duurt.
Dat is met computers bouwen ook. De eerste paar keer snij je je handen wellicht open om de juiste hoek te vinden waarop je een schroevendraaier ergens op moet zetten, maar na 1/2x.... kost het je niet ineens veel meer tijd.
Ik ben ooit de IT ingegaan om te automatiseren. En taak 1 bij mij is altijd naast iemand gaan staan en letterlijk kijken wat hij met zijn muis en toetsenbord doet. Waar klik je precies op, wat lees je heel de tijd, hoeveel handelingen kost iets... Om dan vervolgens daar stappen uit te schrappen of dingen simpeler te maken/ standaardiseren.
Als ik naast een auto van RB sta die opgebouwd word... dan zou ik letterlijk gaan kijken wie zijn armen beweegt naar welk onderdeel, en waarom die beweging gemaakt word, en hoeveel tijd dat kost.
Het is geen Magie... wil ik zeggen.
- Monteur zit op knie bij linkervoorwiel en moet de remschijf monteren.
- Monteur staat op en loop naar kast
- Monteur lees etiketen en pakt schroef
- Monteur loopt terug en gaat op knieen zitten.
- Monteur pakt remschijf en houd deze op de plek
- Monteur schroeft schroefje vast.
Uiteindelijk moeten er zo talloze schroefjes vast gedraaid worden. net als bij een computer zit er een fysiek limiet aan hoe snel je dit kunt doen. Bij een computer is het alleen zo dat het schroeven je helemaal niet zo veel tijd kost, maar het wachten tot windows gekopieerd is van de CD naar de installatie folder veel tijd kost. Dit is tijd waarin je stil zit en dit had je niet echt eerder over later kunnen doen om dat je niet in een productie proces van 1000 computers zit, maar omdat je maar 1 zo een computer bouwt.
Gezien F1 meer richting productie gaat dan jouw enkele thuis computer, kun je de HDD bv al preloaden.
Maar wellicht is dat wel een antwoord op de vraag. Wellicht moet er letterlijk iemand die kan programmeren een uur lang aanpassingen in de code typen omdat een onderdeel een nieuwe spec heeft. En dan ga je dus naast die monteur staan om te kijken wat zijn snelheid is met code typen, of dat hij bijvoorbeeld telkens in een boek moet zoeken welke code hij moet typen...
Waar exact zit tijd in?
FreeReef.nl
Haha, priceless dit... Een willekeurige Tweaker gaat wel even aan een formule 1 team uitleggen hoe het werkt...
De F1 teams bestaan uit de crème de la crème op hun gebieden. En deze beroepsidioten laten er ook nog een hoop voor schieten. Familieleven, vrije tijd en ook geld zijn niet om over naar huis te schrijven. Er zijn F1 teams betrokken geweest bij ruimtevaart, luchtvaart en ook de medische wereld. Volgens mij was het Williams die de operatiekamers van een ziekenhuis efficiënter heeft gemaakt.
Waar jij uit standaard spul een pctje of alfa in elkaar knutselt, is alles hier custom made. Niet om snel in en uit elkaar te halen, maar om zo snel of zo licht mogelijk te zijn.
Geloof het nou maar, ze gaan echt zo snel als mogelijk.

De F1 teams bestaan uit de crème de la crème op hun gebieden. En deze beroepsidioten laten er ook nog een hoop voor schieten. Familieleven, vrije tijd en ook geld zijn niet om over naar huis te schrijven. Er zijn F1 teams betrokken geweest bij ruimtevaart, luchtvaart en ook de medische wereld. Volgens mij was het Williams die de operatiekamers van een ziekenhuis efficiënter heeft gemaakt.
Waar jij uit standaard spul een pctje of alfa in elkaar knutselt, is alles hier custom made. Niet om snel in en uit elkaar te halen, maar om zo snel of zo licht mogelijk te zijn.
[ Voor 39% gewijzigd door MikeyMan op 02-03-2019 11:50 ]
Je hoeft maar naar pitstops te wijzen om dat punt te makenMikeyMan schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 11:46:
Haha, priceless dit... Een willekeurige Tweaker gaat wel even aan een formule 1 team uitleggen hoe het werkt...![]()
De vraag is waarom het zo lang duurt, en dat lijkt mij inderdaad een combinatie van custom made en afdekken van elke variabel, je wilt geen verrassingen.
Met alle respect. Wat een kut post.MikeyMan schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 11:46:
Haha, priceless dit... Een willekeurige Tweaker gaat wel even aan een formule 1 team uitleggen hoe het werkt...![]()
Ik vraag een wat diepgaandere vraag en ben op zoek naar informatie en je loopt een beetje stoer te doen en mij te denegreren.
Vervolgens kom je met antwoorde die het weer wegzetten als magie of ongrijpbaar.
Reageer dan gewoon niet. Ik zit hier F1 niet af te branden of te vertellen dat ik het wel beter weet. Ik vraag juist wat ik niet weet.
FreeReef.nl
Kom op WC, het is een leuke discussie, je betrekt het alleen iets te veel op je eigen ervaringen denk ik, of iig stoort dat weer anderen.
een treffende spreuk
De motor en versnellingsbak zijn dragende onderdelen. De hele achterkant hangt vast aan de versnellingsbak, die weer zit vastgeschroefd op de ICE, die weer vastzit aan de monocoque.
De enige manier om het anders te doen is met een frame te gaan werken, maar dat kost gewicht en beperkt de aerodynamica. Dat kan je dus vergeten.
Wil je alleen een bak of ICE vervangen, moet die hele achterkant uit elkaar.
Het is niet te vergelijken met een personenauto waar alles is opgehangen in een geraamte. En ook geen PC waar je even snel een geheugenbankje vervangt.
Ja sorry. Maar dat stoort me.
Van die dooddoeners die niemand helpt.
Ik trek de vergelijking om het wat minder magisch te maken.
Als iemand mij vraagt hoe lang ik bezig ben met het losschroeven van een wiel zeg ik bv 5 min.
Maar dit kan langer duren omdat de bout is vastgeroest of afbreekt. Tijd zit hem dus in tegenslag.
Of ik schroef iets vast en kom erachter dat ik daardoor ergens niet meer bij kan en het weer los moet schroeven. Dit is kennis tekort.
Dit zie ik bij een F1 niet echt als obstakel. Iedereen weer exact de volgorde van monteren en niks zit vastgeroest.
Het daadwerkelijk in ellaar schroeven kost dus x tijd. Daarnaast heb je afstellen, uitlijnen, benchmarken etc
Een benchmark die 4 uur moet lopen kost je dus best veel tijd van je 18 uur. Dat zou dus een antwoord zijn op waar tijd in gaat zitten.
Hoe is dat dan verdeeld? Als je die 18 uur deelt door de grootste taken.
Als iemand mij vraagt hoe lang ik bezig ben met het losschroeven van een wiel zeg ik bv 5 min.
Maar dit kan langer duren omdat de bout is vastgeroest of afbreekt. Tijd zit hem dus in tegenslag.
Of ik schroef iets vast en kom erachter dat ik daardoor ergens niet meer bij kan en het weer los moet schroeven. Dit is kennis tekort.
Dit zie ik bij een F1 niet echt als obstakel. Iedereen weer exact de volgorde van monteren en niks zit vastgeroest.
Het daadwerkelijk in ellaar schroeven kost dus x tijd. Daarnaast heb je afstellen, uitlijnen, benchmarken etc
Een benchmark die 4 uur moet lopen kost je dus best veel tijd van je 18 uur. Dat zou dus een antwoord zijn op waar tijd in gaat zitten.
FreeReef.nl
Over dooddoeners gesproken...?World Citizen schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 12:18:
[knip]
Als jij met deze wijze van vragen stellen(en het trekken van conclusies), in een Pitbox zou staan dan had je er allang één te pakken gehad. Ik begrijp ook niet helemaal (en dit zal beslist aan mij liggen hoor), welke kant je nu eigenlijk op zou willen gaan met je "discussie"?
Er staan daar geen doorsnee monteurs hun werk te doen, die rustig naar een rek met onderdelen lopen om eens op te zoeken welk schroefje waarin moet. Dat is top of the bill materiaal, the best of the best. Die werken allemaal kei en keihard als het er op aan komt en kunnen in enkele uren waar een doorsnee monteur dagen mee bezig zou zijn. Het is ook niet één monteur, het is een team van monteurs, die als een klokwerk samenspelen. Misschien moet je gewoon eens wat beeldmateriaal opzoeken van monteurs die koortsachtig aan het werk zijn om op tijd een auto nog aan de start (proberen) te krijgen.
Bakje met etiketje

Testing, one, two ...
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Je standaard automobilist laat z'n banden uitlijnen "omdat dat schijnt te moeten", en dat is dan ook alles wat men aan laat passen aan de auto.
Een formule 1 coureur heeft iets meer eisen, en aan die eisen moet tijdens de opbouw worden voldaan omdat sommige dingen diep in de auto verstopt zitten en je niet even terug kan naar stap #1402 in je stappenplan. Je kunt ook niet zeggen "3x linksom met een kruiskop en je balans klopt", dat is passen en meten, en zoals met klussen kun je beter 2x meten, 1x zagen, een plank langer zagen is lastig.
Wat dingen om rekening me te houden tijdens de opbouw :
YouTube: How Do Setups Work On An F1 Car?
Een formule 1 coureur heeft iets meer eisen, en aan die eisen moet tijdens de opbouw worden voldaan omdat sommige dingen diep in de auto verstopt zitten en je niet even terug kan naar stap #1402 in je stappenplan. Je kunt ook niet zeggen "3x linksom met een kruiskop en je balans klopt", dat is passen en meten, en zoals met klussen kun je beter 2x meten, 1x zagen, een plank langer zagen is lastig.
Wat dingen om rekening me te houden tijdens de opbouw :
YouTube: How Do Setups Work On An F1 Car?
Nice! Voor de GP of werk/wonen?
Komt natuurlijk ook omdat we de test in de eerste week hebben kunnen kijken.basvn schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 08:49:
Allemaal hartstikke bedankt voor de afgelopen paar weken!
Leuk dat er in dit topic 50%! meer als vorig jaar is gepost![]()
Tot in Melbourne!![]()

Karun Chandock heeft een overzicht gemaakt van hoe hij denkt hoe de flag er voor hangt voor de verschillende teams. Volgens hem is, op Williams na, close, heel close. Hij heeft het over 9 teams binnen de seconde.
Als dat klopt, dan kon het nog wel eens een heel spannend seizoen gaan worden!
My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant
Verwijderd
Top 3 graag als spoilerATS schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 13:00:
Karun Chandock heeft een overzicht gemaakt van hoe hij denkt hoe de flag er voor hangt voor de verschillende teams. Volgens hem is, op Williams na, close, heel close. Hij heeft het over 9 teams binnen de seconde.
Gok Ferrari 1, 2 Mercedes 0.3 seconde en Red Bull 0.5 seconde achterstand.
Zijn meest recente Twitter reactie? Ik zie die ene seconde voor 9 teams echter niet terug?Verwijderd schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 13:06:
[...]
Top 3 graag als spoiler![]()
![]()
Gok Ferrari 1, 2 Mercedes 0.3 seconde en Red Bull 0.5 seconde achterstand.
Top 7 misschien dan?

[ Voor 6% gewijzigd door hardware-lover op 02-03-2019 13:12 ]
Testing, one, two ...
Niemand weet waar RBR nu echt staat. Ze hebben geen échte low fuel runs gedaan. We kunnen alleen wat zeggen over de racepace van Max in de RB15. Die was blistering snel. Zeker on par met Mercedes en Ferrari. Ik verwacht dat de tyre wear dit jaar weer het verschil gaat maken, dus extra voordeel voor RBR.hardware-lover schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 13:10:
[...]
Zijn meest recente Twitter reactie? Ik zie die ene seconde voor 9 teams echter niet terug?
Top 7 misschien dan?
[Afbeelding]
Er stond vorig jaar / 2 jaar terug een docu (ergens) op YTWorld Citizen schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 12:18:
Ook de docuserie over McLaren ( bij introductie van vanDoorne, meen ik ) wordt een stuk pit/mechanicwerk uitgelicht
Bij uit elkaar halen van het voertuig worden alle onderdelen stuk voor stuk opnieuw bekeken, tot microscopisch aan toe.
Veiligheid boven alles, het team wil echt niet verantwoordelijk gehouden worden voor ongelukken door losse of afgesleten schroefjes.
Jouw vader kan een boutje best nog wel een keer gebruiken, maar zo'n team neemt een nieuwe, m alles uit te sluiten.
( ongeluk van Ratzenberger en Senna, herinner je je dat nog, moet je eens nazoeken wie er verantwoordelijk zou zijn, en wie dat zo gevoeld heeft )
@World Citizen Het kan zomaar zijn dat ze in de F1 zich liever niet haasten maar juist alles zo precies mogelijk om het op zeker in 1 keer goed te doen. (kwantiteit < kwaliteit)
Daarbij kan zijn dat een normale auto in een paar redelijk hapklare stukken gerepareerd zou kunnen worden waarbij twee ervaren monteurs de standaard onderdelen vrij soepel kunnen vervangen. Als in de F1 letterlijk alles uit elkaar moet om 1 specifiek onderdeel te vervangen gaat daar vanzelfsprekend meer tijd inzitten.
En tot slot, met hoeveel man kan je aan éénzelfde onderdeel werken voordat je elkaar in de weg staat?
Daarbij kan zijn dat een normale auto in een paar redelijk hapklare stukken gerepareerd zou kunnen worden waarbij twee ervaren monteurs de standaard onderdelen vrij soepel kunnen vervangen. Als in de F1 letterlijk alles uit elkaar moet om 1 specifiek onderdeel te vervangen gaat daar vanzelfsprekend meer tijd inzitten.
En tot slot, met hoeveel man kan je aan éénzelfde onderdeel werken voordat je elkaar in de weg staat?
Dat denk ik ook, maar ik denk niet dat ze een onderdeel van de auto van Gasly afhalen, dan checken en een aantal uur later terug plaatsen. Het onderdeel word uiteraard compleet gechecked, maar er gaat voorlopig een ander onderdeel op de auto. Dat dit niet je beste onderdeel is ala, maar als je moet kiezen tussen wel of niet rijden, zou ik liever met een wat oudere spec spiegel ten minste rijden. (ik doel hier op Monaco VT3/Q1)Gimmick schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 13:34:
[...]
Er stond vorig jaar / 2 jaar terug een docu (ergens) op YT
Ook de docuserie over McLaren ( bij introductie van vanDoorne, meen ik ) wordt een stuk pit/mechanicwerk uitgelicht
Bij uit elkaar halen van het voertuig worden alle onderdelen stuk voor stuk opnieuw bekeken, tot microscopisch aan toe.
Veiligheid boven alles, het team wil echt niet verantwoordelijk gehouden worden voor ongelukken door losse of afgesleten schroefjes.
Jouw vader kan een boutje best nog wel een keer gebruiken, maar zo'n team neemt een nieuwe, m alles uit te sluiten.
( ongeluk van Ratzenberger en Senna, herinner je je dat nog, moet je eens nazoeken wie er verantwoordelijk zou zijn, en wie dat zo gevoeld heeft )
En vooraf de test worden die checks natuurlijk ook gedaan, maar na het vervoeren toch niet meer? Dus vanaf de fabriek naar Barcelona... worden ze dan track-side nog eens rigoureus getest voor montage?
Hmm.. ik zou dat andersom zien. 2 F1 monteurs op een auto die ze door en door kennen doen alles sneller dan een monteur bij renault die 20 modellen moet doen. Juist het feit dat je al je gereedschap, onderdelen en processen zo kunt beheren in een kleine omgeving maakt het volgens mij eenvoudiger tijdens montage en demontage. De monteur weet vanaf de eerste seconden al exact welke schroef hij als 24ste gaat losdraaien en weet ook op wie hij moet wachten (@P.K. wat jij bedoelde dus, dat dingen in volgorde moeten en niet allemaal tegelijk kan).Hippocampus schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 15:25:
@World Citizen Het kan zomaar zijn dat ze in de F1 zich liever niet haasten maar juist alles zo precies mogelijk om het op zeker in 1 keer goed te doen. (kwantiteit < kwaliteit)
Ook als een onderdeel ontworpen word, kun je de uitlijning exact voor jouw auto maken. Je hoeft niet net als VAG een onderdeel te maken wat op 50 modellen past en dus veel uitlijning vraagt.
Ik snap wat je zegt dat het een complexere auto is, maar het lijkt me juist heerlijk eenvoudig monteren op 1 standaard auto.
Die filmpjes ken ik ja en 1 van die voorgaand genoemde boeken heb ik net besteld. Wellicht dat ik die van Mark ook bestel.
Als we het dan proberen te destilleren welke grove categorieën zien jullie dan
- Onderdelen bij elkaar krijgen
- Onderdelen fysiek monteren
- Onderdelen uitlijnen
- Hele auto uitlijnen
- Drogen van lijmen/kitten of seals
- Software laden
- Software instellen
- Software testen en benchmarken
- Test belasting op motor
- Keuring
- Stickers
Als je ruwweg inschat wat elk zo een doel kost aan tijd en even negeert dat sommige dingen tegelijk kunnen. Dus puur kijkende naar wat al die dingen los van elkaar aan tijd kosten.
FreeReef.nl
Oke om de vrede te bewaren wil ik hier eigenlijk wel op in gaan gezien je wel iets interessants zegt.
(niet slecht bedoeld, maar waar jij zegt "geloof me nou maar... begin ik vragen te stellen")
Als ik die filmpjes kijk dan zou ik me inderdaad niet druk maken over de monteurs. Die bewegen enorm efficiënt en super snel. Dus als een monteur aaneengesloten 3 dingen moet doen, dan zit daar een fysiek tijdlimiet aan waarop dat gaat. Hij moet dus wel 3x een onderdeel halen (of laten brengen), en dat kun je op een bepaald moment niet sneller doen.
Ze zullen in de F1 ook geen lijm gebruiken die 12 uur nodig heeft om te drogen. Maar mocht er lijm gebruikt worden, dan zit daar een tijd aan vast.
Als je dat allemaal optelt, dan zijn F1 monteurs geen elfjes onder maanlicht die op magische wijze onderdelen aan elkaar toveren, maar moeten er fysiek letterlijk mensen bewegen naar rekken/dozen, of een x aantal uur wachten op hun software benchmark die draait.
Mocht je een discussie willen, dan vind ik persoonlijk het ongelofelijk dat je in zo een miljoenen industrie niet tussen VT3 en Q1 op zijn minst een rijdbare auto neer kunt zetten. Daaruit zal voortkomen de antwoorden op mijn bovenstaande vragen, gezien ze in de korte tijd dus enorm snel en efficiënt werken, maar simpelweg te veel moeten doen. Ik wil ze dan niet afkraken en uitlachen, ik wil gewoon weten wat allemaal zo veel tijd kost.
Ik zoek niet echt een discussie, ik zoek tijden... En info over wat er allemaal precies gebeurt als die auto van de trailer afgetakeld word voor de pitbox, en het zeiltje eraf gaat.hardware-lover schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 12:27:
[...]
Ik begrijp ook niet helemaal (en dit zal beslist aan mij liggen hoor), welke kant je nu eigenlijk op zou willen gaan met je "discussie"?
(niet slecht bedoeld, maar waar jij zegt "geloof me nou maar... begin ik vragen te stellen")
Ik probeer het iets letterlijker te zien. Je zegt wel dat een monteur niet naar een rek met onderdelen moet lopen... maar effectief moet hij dat wel. Dat jij in die filmpjes ziet dat monteurs druk aan het werk zijn, snel bewegen, bedrukte gezichten hebben en precies als een operatie te werk zijn, betekend juist exact dat ze fysiek gelimiteerd zijn in hoe snel ze het kunnen bouwen. Dat is juist wat ik vraag.Er staan daar geen doorsnee monteurs hun werk te doen, die rustig naar een rek met onderdelen lopen om eens op te zoeken welk schroefje waarin moet. Dat is top of the bill materiaal, the best of the best. Die werken allemaal kei en keihard als het er op aan komt en kunnen in enkele uren waar een doorsnee monteur dagen mee bezig zou zijn. Het is ook niet één monteur, het is een team van monteurs, die als een klokwerk samenspelen. Misschien moet je gewoon eens wat beeldmateriaal opzoeken van monteurs die koortsachtig aan het werk zijn om op tijd een auto nog aan de start (proberen) te krijgen.
Bakje met etiketje
Als ik die filmpjes kijk dan zou ik me inderdaad niet druk maken over de monteurs. Die bewegen enorm efficiënt en super snel. Dus als een monteur aaneengesloten 3 dingen moet doen, dan zit daar een fysiek tijdlimiet aan waarop dat gaat. Hij moet dus wel 3x een onderdeel halen (of laten brengen), en dat kun je op een bepaald moment niet sneller doen.
Ze zullen in de F1 ook geen lijm gebruiken die 12 uur nodig heeft om te drogen. Maar mocht er lijm gebruikt worden, dan zit daar een tijd aan vast.
Als je dat allemaal optelt, dan zijn F1 monteurs geen elfjes onder maanlicht die op magische wijze onderdelen aan elkaar toveren, maar moeten er fysiek letterlijk mensen bewegen naar rekken/dozen, of een x aantal uur wachten op hun software benchmark die draait.
Mocht je een discussie willen, dan vind ik persoonlijk het ongelofelijk dat je in zo een miljoenen industrie niet tussen VT3 en Q1 op zijn minst een rijdbare auto neer kunt zetten. Daaruit zal voortkomen de antwoorden op mijn bovenstaande vragen, gezien ze in de korte tijd dus enorm snel en efficiënt werken, maar simpelweg te veel moeten doen. Ik wil ze dan niet afkraken en uitlachen, ik wil gewoon weten wat allemaal zo veel tijd kost.
FreeReef.nl
Om het heel eenvoudig te stellen: bij een F1 wagen wordt eerst de buitenkant ontworpen en moet men achteraf maar zien hoe alles binnenin in elkaar wordt gestoken. Bij een gewone auto gaat men eerst het onderstel en de motor ontworpen om er daarna een cabine bovenop te bouwen. Een F1 auto is dus vorm voor functie terwijl een gewone auto vaak functie voor vormgeving is.World Citizen schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 12:18:
En doordat in een F1 wagen alles zo licht en compact mogelijk gemaakt moet worden is er maar zeer weinig dat je zeer snel kan aanpassen of onderhouden. Probleem met de versnellingsbak? Dan moet heel dat achterste van de wagen uit elkaar. Olielek? Begin maar alles te demonteren.
Je ziet ook direct het resultaat. Terwijl jij 5 minuten nodig hebt om een wiel te wisselen doen ze dat in de F1 op 2 seconden. Aan de andere kant, als jij het nodige materiaal hebt kan jij wel een pak sneller je versnellingsbak vervangen dan dat ze dat op een F1 wagen kunnen. Gewoon omdat die op een veel toegankelijkere manier gemonteerd is in je wagen.
Sauber heeft enkele jaren terug filmpjes gemaakt met een middendoor gesneden F1 wagen waarin je perfect kunt zien hoe alles op een compacte manier bij elkaar wordt gestoken. Je kan daar eens gaan kijken wat het grote verschil is tussen je eigen wagen en een F1 wagen.
No keyboard detected. Press F1 to continue.
Is het dan zo moeilijk te bevatten dat zo'n auto lichtelijk anders is samengesteld dan een reguliere fiat panda ( of dergelijke )World Citizen schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 17:20:
Als die lui de auto in 3u in elkaar kunnen krijgen, gebeurt dat echt wel.
Maar vergeet ook niet dat alle onderdelen in een vrachtwagen zitten, of in air-containers, dus gelimiteerd in ruimte
Ze hebben ( in de raceweekends ) 2 auto's bij zich, en de voorkomende onderdelen die kapot zouden kunnen gaan.
Draait een coureur zijn auto 360graden de muur in, moet die helemaal uit elkaar, wat is er beschadigd, en waar is dat aan bevestigd
Het is een doos lego, en iedereen weet waar welk stukje moet komen, maar dan moeten de andere stukjes nog wel passend zijn
@Gimmick @Blokker_1999
Wellicht moet ik dan toch gaan vermelden dat ik al zeker 29 jaar F1 kijk en motorconcepten, ontwerpen en verschillen per team mij het meest interesseren. Ik kijk het liefst naar blokken en hoe die ontworpen zijn.
Coureurs kunnen me min of meer gestolen worden... het gaat mij om de boutjes en de moertjes. Ik heb ze aangeraakt, naast gestaan.. naakt gezien en gezien hoe monteurs te werk gaan, al moest ik na 2 min weg.
Ik snap echt wel dat men kei en kei hard werkt.... Maar het is mij compleet onduidelijk wat ze allemaal doen na zo een crash van Gasly. Ik kan die info niet vinden, ik kan het zelf niet zien... maar wellicht kunnen we samen wat bij elkaar puzzelen.
Uiteindelijk blijven het onderdelen boutjes en moertjes en software.
Please please laat los dat ik hier de boel zit te bagatelliseren. Ik wil gewoon weten wat er allemaal in die tijd gebeurt.
En F1 monteurs, zijn nog steeds gewoon mensen die dingen moeten doen. Een monteur van een andere race klasse is dat ook, en de monteur van een straatauto is dat ook. Natuurlijk zijn die van de F1 het aller aller beste, maar het blijven mensen die al bewegend dingen uitvoeren. Ik wil ze daar niet mee beledigen... maar praktisch bekijken..
Het maakt me zeg maar niet uit dat F1 monteurs het beste of snelste zijn... dat snap ik ook wel. Maar hoe lang duurt het dan, en wat doen ze dan zo snel en als beste?
Stel je anders voor dat je baas bent van een F1 team, dan gaat het gesprek toch op deze manier:
Team: De auto is total
Baas: Oke bouw maar op
Team: Sorry maar dat halen we niet voor Q1
Baas: Waarom niet
Team: We zijn te lang bezig met bouwen
Baas: Wat kost er zo veel tijd dan
Team: """Geeft antwoord waarin hij tijd in relatie tot werk zet""""
Baas: Oke dat is vervelend, maar het is niet anders
Nu, dat eenna laatste... Daar hoeft de baas niet boos om te worden... dat is verder helemaal niet perse een probleem, en wil ik echt niet afzeiken, maar wat is daar het antwoord?
Wellicht moet ik dan toch gaan vermelden dat ik al zeker 29 jaar F1 kijk en motorconcepten, ontwerpen en verschillen per team mij het meest interesseren. Ik kijk het liefst naar blokken en hoe die ontworpen zijn.
Coureurs kunnen me min of meer gestolen worden... het gaat mij om de boutjes en de moertjes. Ik heb ze aangeraakt, naast gestaan.. naakt gezien en gezien hoe monteurs te werk gaan, al moest ik na 2 min weg.
Ik snap echt wel dat men kei en kei hard werkt.... Maar het is mij compleet onduidelijk wat ze allemaal doen na zo een crash van Gasly. Ik kan die info niet vinden, ik kan het zelf niet zien... maar wellicht kunnen we samen wat bij elkaar puzzelen.
Uiteindelijk blijven het onderdelen boutjes en moertjes en software.
Please please laat los dat ik hier de boel zit te bagatelliseren. Ik wil gewoon weten wat er allemaal in die tijd gebeurt.
En F1 monteurs, zijn nog steeds gewoon mensen die dingen moeten doen. Een monteur van een andere race klasse is dat ook, en de monteur van een straatauto is dat ook. Natuurlijk zijn die van de F1 het aller aller beste, maar het blijven mensen die al bewegend dingen uitvoeren. Ik wil ze daar niet mee beledigen... maar praktisch bekijken..
Het maakt me zeg maar niet uit dat F1 monteurs het beste of snelste zijn... dat snap ik ook wel. Maar hoe lang duurt het dan, en wat doen ze dan zo snel en als beste?
Stel je anders voor dat je baas bent van een F1 team, dan gaat het gesprek toch op deze manier:
Nu, dat eenna laatste... Daar hoeft de baas niet boos om te worden... dat is verder helemaal niet perse een probleem, en wil ik echt niet afzeiken, maar wat is daar het antwoord?
[ Voor 23% gewijzigd door World Citizen op 02-03-2019 17:53 ]
FreeReef.nl
In tegenstelling tot de virtuele wereld, heb je in het echt een aantal obstakelsWorld Citizen schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 17:44:
@Gimmick @Blokker_1999
Je kan een wiel aan het chassis schroeven, maar zoals je al ergens anders hebt opgemerkt, moeten eerst de remblokken / versnellingsbak / waterpomp - noem maar op aangebracht zijn.
Zo'n monteur neemt ook plek in, waar jantje zit te schroeven, kan met wat moeite pietje zijn schroefje indraaien, maar dat betekend dat klaas er niet meer bij kan tot één van de anderen klaar is.
Je zal nooit het 100% antwoord vinden, omdat er zoveel bedrijfsgeheimen in zo'n garage slingeren, en gebeuren.
Documentaires als die over Mclaren, clips waarin teams kleine onthullingen doen ( instagram, twitter / FB ) maken het verhaal wat completer, maar uiteindelijk brengen die nog meer vragen met zich mee.
Oke stel dat er onderdelen van Milton Keynes naar Spanje moeten dan kost dat aan tijd:
Pakken en laden onderdelen: 30 min?
Fabriek naar vliegveld rijden: 23 minuten (google maps)
Boarden: 30 min?
Vliegtijd: 2 uur 27 min (google)
Uitladen: 30 min?
Naar circuit brengen: 40 min
Dan ga ik van de meest ideale situatie uit.
Wat kan betekenen dat als je het allereerste onderdeel wat je nodig hebt niet op voorraad is, dan kun je
ongeveer 6 uur later gaan bouwen.
Nou, dat verklaart al een hoop. Als ze in Monaco wat niet veel vliegtijd meer is een onderdeel niet hadden, dan duurde het dus op zijn allerminst (als het een van de laatste onderdelen is) 6 uur voor de auto weer kon rijden.
Daardoor haal je dus Q1 niet.
Pakken en laden onderdelen: 30 min?
Fabriek naar vliegveld rijden: 23 minuten (google maps)
Boarden: 30 min?
Vliegtijd: 2 uur 27 min (google)
Uitladen: 30 min?
Naar circuit brengen: 40 min
Dan ga ik van de meest ideale situatie uit.
Wat kan betekenen dat als je het allereerste onderdeel wat je nodig hebt niet op voorraad is, dan kun je
ongeveer 6 uur later gaan bouwen.
Nou, dat verklaart al een hoop. Als ze in Monaco wat niet veel vliegtijd meer is een onderdeel niet hadden, dan duurde het dus op zijn allerminst (als het een van de laatste onderdelen is) 6 uur voor de auto weer kon rijden.
FreeReef.nl
Ok.. Een filmpje van 2 jaar geleden, maar toch.
Volgens Williams duurt het opnieuw opbouwen van de auto 8 uur. Dit is in geval dat er niets is gebeurd en er geen schade is.
Als er wel schade is, zoals bij Gasly, zal men toch echt de onderdelen gaan checken. Ik heb het hier dan niet alleen over zichtbare schade, maar ook over haarscheurtjes. Waarbij het vooral belangrijk is dat de monocoque schadevrij is. Als hier iets mee is, mag de auto de baan niet op.
Nu kun je aanvoeren dat ze wel vervangende onderdelen hebben, maar dat hoeft natuurlijk niet zo te zijn bij tests. Natuurlijk schroeven ze er een ouder spec onderdeel op, mocht de nieuwste spec er niet meer zijn. Maar dat lijkt mij niet gewenst en zullen misschien toch proberen of het beschadigde onderdeel gemaakt kan worden.
Voor de rest hebben we het hier over een sport waar elke tiende van een seconde telt. Dus als je hier met de Franse slag aan het werk gaat, weten we allemaal hoe dat afloopt.
De gehele auto zal nagemeten moeten worden, alles op spec worden vastgezet, controles die plaatsvinden en er zullen waarschijnlijk ook wel procedures ingesteld zijn om te zorgen dat de auto precies hetzelfde is als voor de crash. Voorspelbaarheid is hierbij belangrijk.
Daarnaast zal de FIA ook nog wel een oogje in het zeil houden en af en toe wat willen zien.
Even over het onderdelen invliegen. Het moet natuurlijk wel op voorraad zijn. De onderdelen die tijdens testen zijn gebruikt worden in beperkte oplage gemaakt.
Maar misschien is het een idee om te gaan solliciteren bij een van de teams als monteur, dan kun je ons daarna vertellen hoe het werkt
Volgens Williams duurt het opnieuw opbouwen van de auto 8 uur. Dit is in geval dat er niets is gebeurd en er geen schade is.
Als er wel schade is, zoals bij Gasly, zal men toch echt de onderdelen gaan checken. Ik heb het hier dan niet alleen over zichtbare schade, maar ook over haarscheurtjes. Waarbij het vooral belangrijk is dat de monocoque schadevrij is. Als hier iets mee is, mag de auto de baan niet op.
Nu kun je aanvoeren dat ze wel vervangende onderdelen hebben, maar dat hoeft natuurlijk niet zo te zijn bij tests. Natuurlijk schroeven ze er een ouder spec onderdeel op, mocht de nieuwste spec er niet meer zijn. Maar dat lijkt mij niet gewenst en zullen misschien toch proberen of het beschadigde onderdeel gemaakt kan worden.
Voor de rest hebben we het hier over een sport waar elke tiende van een seconde telt. Dus als je hier met de Franse slag aan het werk gaat, weten we allemaal hoe dat afloopt.
De gehele auto zal nagemeten moeten worden, alles op spec worden vastgezet, controles die plaatsvinden en er zullen waarschijnlijk ook wel procedures ingesteld zijn om te zorgen dat de auto precies hetzelfde is als voor de crash. Voorspelbaarheid is hierbij belangrijk.
Daarnaast zal de FIA ook nog wel een oogje in het zeil houden en af en toe wat willen zien.
Even over het onderdelen invliegen. Het moet natuurlijk wel op voorraad zijn. De onderdelen die tijdens testen zijn gebruikt worden in beperkte oplage gemaakt.
Maar misschien is het een idee om te gaan solliciteren bij een van de teams als monteur, dan kun je ons daarna vertellen hoe het werkt
-
Je doelt op het debacle wat Verstappen had afgelopen jaar in FP3? Ik heb nog even de prè kwalificatie beelden bekeken en eigenlijk kon je al zien dat er geen overtuiging was dat de auto voor Q1 klaar zou zijn, niet bij de monteurs in ieder geval. De tegenslag was mogelijk al geaccepteerd door het team en was men bezig om de auto (goed) op te bouwen voor een inhaal-race de volgende dag.World Citizen schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 18:10:
[knip]
Alle hoeken van de auto moesten opnieuw worden opgebouwd, buiten het vervangen van de versnellingsbak, het was gewoonweg niet te doen in zo'n korte tijd. Al hadden ze alle onderdelen ruimschoots op voorraad.
Testing, one, two ...
Ik wil het ook niet als een fout van het team afzetten. Wellicht vind ik het een fout van de FIA.hardware-lover schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 19:00:
[...]
Je doelt op het debacle wat Verstappen had afgelopen jaar in FP3? Ik heb nog even de prè kwalificatie beelden bekeken en eigenlijk kon je al zien dat er geen overtuiging was dat de auto voor Q1 klaar zou zijn, niet bij de monteurs in ieder geval. De tegenslag was mogelijk al geaccepteerd door het team en was men bezig om de auto (goed) op te bouwen voor een inhaal-race de volgende dag.
Alle hoeken van de auto moesten opnieuw worden opgebouwd, buiten het vervangen van de versnellingsbak, het was gewoonweg niet te doen in zo'n korte tijd. Al hadden ze alle onderdelen ruimschoots op voorraad.
Het moet mogelijk zijn om bij een totale crash in VT3 toch mee te doen aan de Q. Geef de teams meer tijd, materiaal of desnoods een halve reserve auto.
(overigens hebben we dan een discussie, en staat wel los van de vraag
[ Voor 3% gewijzigd door World Citizen op 02-03-2019 19:05 ]
FreeReef.nl
Die tijd hebben we gehad (een reserve auto om zo in te stappen), dat gaat echter (met het zicht op kosten-besparing) niet meer komen. Ik kan mij daar wel in vinden, het zou anders voor nog een grotere kloof tussen de arme en rijke teams zorgen.World Citizen schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 19:03:
[...]
Ik wil het ook niet als een fout van het team afzetten. Wellicht vind ik het een fout van de FIA.
Het moet mogelijk zijn om bij een totale crash in VT3 toch mee te doen aan de Q. Geef de teams meer tijd, materiaal of desnoods een halve reserve auto.
Afijn, de testdagen zitten erop. Let's close it here
Testing, one, two ...
Waarom? Ze hebben ook de 107%-regel: je moet maar snel en goed genoeg zijn, anders doe je niet mee. Je kan niet met alle mogelijkheden rekening houden en het beste is als een coureur gewoon niet crasht. Als je overal rekening mee gaat houden duurt elk raceweekend een week en een seizoen drie jaar. Je kan het ook omdraaien: als team kan je je auto ook zo ontwerpen dat 'ie binnen 2 uur op te bouwen is. Daarmee moet je echter een aantal concessies doen op het vlak van performance, dus de teams kiezen voor de performance en zorgen dat hun rijders goed genoeg zijn dat ze zo min mogelijk crashen.World Citizen schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 19:03:
[...]
Ik wil het ook niet als een fout van het team afzetten. Wellicht vind ik het een fout van de FIA.
(overigens hebben we dan een discussie, en staat wel los van de vraag)
Vroeger hadden alle teams een derde wagen mee die ook gewoon klaargemonteerd stond (de zogenoemde T-car). Dit is jaren terug afgeschaft en sindsdien verboden omdat zo een derde wagen ook geld kost om te transporteren, mankracht om op te bouwen enzoverder. Alle teams mogen sindsdien nog maar 2 gemonteerde wagens klaar hebben staan. Als men in VT3 de wagen zo zwaar beschadigd dat Q is uitgesloten is dat ook in de eerste plaats de schuld van de man achter het stuur die blijkbaar de limieten van zijn wagen niet correct wist in te schatten. En als het dan zo eenvoudig is om een derde wagen klaar te hebben gaan ze weer vaker dat soort foutjes maken in de zoektocht naar het maximale waardoor de kost weer stijgt en midfield teams weer in meer problemen komen. Het is voor de kleinere teams nu al zoeken naar geld om een seizoen te kunnen volbrengen.World Citizen schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 19:03:
[...]
De enige echte oplossing voor wat jij wil? De VT op zaterdagochtend afschaffen. Vergeet ook niet dat ze enkele jaren terug hebben bepaald dat teams ook 's nachts niet meer mogen werken (met 2 uitzonderingen per jaar). En ook dat was om te voorkomen dat men in VT2 te vaak de wagen aan stukken zou rijden om dan alsnog een wagen klaar te hebben tegen VT3. Of om te voorkomen dat men elk weekend tussen VT2 en VT3 de hele wagen ging ombouwen.
No keyboard detected. Press F1 to continue.
hardware-lover schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 19:07:
[...]
Die tijd hebben we gehad (een reserve auto om zo in te stappen), dat gaat echter (met het zicht op kosten-besparing) niet meer komen. Ik kan mij daar wel in vinden, het zou anders voor nog een grotere kloof tussen de arme en rijke teams zorgen.
Afijn, de testdagen zitten erop. Let's close it here
Ja daar ben ik het mee eens, maar toch.. tussen Vt3 en Q moet er iets mogelijk zijn. Anders gaan ze nooit voluit in VT3, en is de show eigenlijk ook minder.DataGhost schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 19:08:
[...]
Waarom? Ze hebben ook de 107%-regel: je moet maar snel en goed genoeg zijn, anders doe je niet mee. Je kan niet met alle mogelijkheden rekening houden en het beste is als een coureur gewoon niet crasht. Als je overal rekening mee gaat houden duurt elk raceweekend een week en een seizoen drie jaar. Je kan het ook omdraaien: als team kan je je auto ook zo ontwerpen dat 'ie binnen 2 uur op te bouwen is. Daarmee moet je echter een aantal concessies doen op het vlak van performance, dus de teams kiezen voor de performance en zorgen dat hun rijders goed genoeg zijn dat ze zo min mogelijk crashen.
Ik wil ook niet dat er een reserve auto is voor tijdens de Q of Race. Maar VT sessies moeten onbelemerd gedaan kunnen worden. Daar moet je juist een fout kunnen maken en zo af en toe een bocht over het randje testen.
FreeReef.nl
Tsja, IMO heb je daar VT1 of evt VT2 voor, en natuurlijk de simulator. In VT3 hoor je de track echt al wel met je ogen dicht te kunnen rijden.
De auto opnieuw opbouwen was het probleem volgens mij niet direct. Alleen kwamen ze vrij kort voor de start van de kwalificatie erachter dat er ook nog iets met de versnellingsbak aan de hand was. En die zo kort tegen de kwalificatie nog vervangen was geen beginnen aan. Als ze dat issue eerder hadden gezien was het dus misschien wel gelukt (bij versnellingsbak vervangen vs alleen de achterkant heb je waarschijnlijk toch al 90% van de onderdelen aan de achterkant van de wagen af)hardware-lover schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 19:00:
Kijk bv ook naar ik meen China? Waar in VT3 de motor van Ricciardo * plof * zei. De pitcrew van Verstappen heeft toen nog meegeholpen en uiteindelijk hadden ze de auto 5 minuten voor het einde van Q1 klaar en kon die nog met de hakken over de sloot door naar Q2.
Wel of geen T-car zal lijkt mij qua transportkosten niet veel uitmaken. Nu hebben ze ook voldoende onderdelen om 3 of 4 volledige auto's te bouwen. Hoogstens geen extra monocoque die ze bij zich hebben? Qua tijd/kosten van in elkaar zetten bespaart het ontbreken van de T-car uiteraard weer wel.Blokker_1999 schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 19:10:
[...]
Vroeger hadden alle teams een derde wagen mee die ook gewoon klaargemonteerd stond (de zogenoemde T-car). Dit is jaren terug afgeschaft en sindsdien verboden omdat zo een derde wagen ook geld kost om te transporteren, mankracht om op te bouwen enzoverder. Alle teams mogen sindsdien nog maar 2 gemonteerde wagens klaar hebben staan.
Was dat in principe niet om ervoor te zorgen dat de crew ook rust heeft? Volgens mij was het niet zo dat de rijke teams dan met twee shiften gingen werken. Wel werd er toen tot later doorgewerkt / vroeger weer begonnen. Dus slecht voor de gezondheid. Maar een echte kostenbesparing was het instellen van de avondklok volgens mij niet.De enige echte oplossing voor wat jij wil? De VT op zaterdagochtend afschaffen. Vergeet ook niet dat ze enkele jaren terug hebben bepaald dat teams ook 's nachts niet meer mogen werken (met 2 uitzonderingen per jaar). En ook dat was om te voorkomen dat men in VT2 te vaak de wagen aan stukken zou rijden om dan alsnog een wagen klaar te hebben tegen VT3. Of om te voorkomen dat men elk weekend tussen VT2 en VT3 de hele wagen ging ombouwen.
Ik moet ook telkens terug denken aan dat verhaal over Renault vs Honda
Renault motoren zouden na installatie eerst nog allerlei tests moeten ondergaan, waar een Honda na installatie gestart kon worden en wegreed.
Dit vind ik interessant. Stel dat die Renault dus 2 uur extra kost, dan is RB dat nu kwijt. 2 uur is best veel tijd voor de beste monteurs ter wereld.
Ondertussen weten we dat enkel een check van de auto (@Edd Thanks voor het filmpje) 8 uur duurt.
Wellicht kost het bij RB nu ook nog maar 7 uur om die check te doen dankzij de Honda die zo simpel werkt.
Dat is interessant toch?
Renault motoren zouden na installatie eerst nog allerlei tests moeten ondergaan, waar een Honda na installatie gestart kon worden en wegreed.
Dit vind ik interessant. Stel dat die Renault dus 2 uur extra kost, dan is RB dat nu kwijt. 2 uur is best veel tijd voor de beste monteurs ter wereld.
Ondertussen weten we dat enkel een check van de auto (@Edd Thanks voor het filmpje) 8 uur duurt.
Wellicht kost het bij RB nu ook nog maar 7 uur om die check te doen dankzij de Honda die zo simpel werkt.
Dat is interessant toch?
FreeReef.nl
@World Citizen Het verhaal was volgens mij dat de Renault ter plekke nog in elkaar geschroefd moest worden en de Honda al kant en klaar stond om ingebouwd te worden..
-
Nu voel ik me verplicht te gaan zoeken, dus geef me tijd. Ik dacht echt begrepen te hebben dat naast het makkelijker installeren van de motor, ook het proces daarna veel eenvoudiger was. Ik meen me te herinneren dat ik Olav die uitspraak heb horen doen, maar daar hou ik een slag om de arm.Edd schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 19:51:
@World Citizen Het verhaal was volgens mij dat de Renault ter plekke nog in elkaar geschroefd moest worden en de Honda al kant en klaar stond om ingebouwd te worden..
Ik ga zoeken.
FreeReef.nl
Kijk even de filmpjes van de wintertesten door Ziggo in de eerste week naWorld Citizen schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 20:04:
[...]
Nu voel ik me verplicht te gaan zoeken, dus geef me tijd. Ik dacht echt begrepen te hebben dat naast het makkelijker installeren van de motor, ook het proces daarna veel eenvoudiger was. Ik meen me te herinneren dat ik Olav die uitspraak heb horen doen, maar daar hou ik een slag om de arm.
Ik ga zoeken.
[YouTube: Sebastian Vettel on board Ferrari on Day 8 | F1 Testing 2019 | 1:16.221 Record]
Wat een balans zeg.
Wat een balans zeg.
[ Voor 61% gewijzigd door fynrd1 op 02-03-2019 20:59 ]
||| F1-aeroblog || Battlelog |||
Dat ziet er wel heel goed uit! Als een blok op de weg, alleen op lagere snelheden wat minder grip op de voorwielen.
| live and give like no one else |
Oneerlijk dit zeg. Ferrari hoort een goede motor te hebben en de auto te verpesten ja. Dit is gewoon goede motor en goede auto. Wat moet RBR nu doen aangezien die een goede auto en minder goede motor horen te hebben?
Oke, serieus. Die auto is echt heel erg strak en vloeiend. Lijkt wel alsof Kimi achter het stuur zit, zo soepel stuurt Vettel die auto. Ik zat ook al te kijken of ik beelden van de RB14 of RB15 kon vinden uit Barcelona. Nog geen geluk want ik zou het wel eens naast elkaar willen zien. Het beste dat ik kon vinden was Verstappen zijn ronde in Monaco. Hij had toen ook wel wat te bewijzen, maar blijft prachtig.
Denk dat als het gaat om stabiliteit, zowel RBR als Ferrari het dit seizoen een stuk beter voor elkaar hebben dan Mercedes. Ik begin me ook langzaam aan hardop af te vragen of RBR niet al in Melbourne met een Ferrari stijl voorvleugel gaat komen. Het lijkt behoorlijk te werken en de STR-13 heeft er al eentje. Betwijfel of het voor RBR dan zo'n enorm obstakel zal blijken.
[ Voor 10% gewijzigd door DaniëlWW2 op 02-03-2019 21:48 ]
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Geweldig gereden door Verstappen hoor, maar niet te vergelijken met Vettel 3 posts hierboven.DaniëlWW2 schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 21:46:
[...]
Oneerlijk dit zeg. Ferrari hoort een goede motor te hebben en de auto te verpesten ja. Dit is gewoon goede motor en goede auto. Wat moet RBR nu doen aangezien die een goede auto en minder goede motor horen te hebben?
Oke, serieus. Die auto is echt heel erg strak en vloeiend. Lijkt wel alsof Kimi achter het stuur zit, zo soepel stuurt Vettel die auto. Ik zat ook al te kijken of ik beelden van de RB14 of RB15 kon vinden uit Barcelona. Nog geen geluk want ik zou het wel eens naast elkaar willen zien. Het beste dat ik kon vinden was Verstappen zijn ronde in Monaco. Hij had toen ook wel wat te bewijzen, maar blijft prachtig.![]()
[YouTube: DHL Fastest Lap Award: FORMULA 1 GRAND PRIX DE MONACO 2018]
Denk dat als het gaat om stabiliteit, zowel RBR als Ferrari het dit seizoen een stuk beter voor elkaar hebben dan Mercedes. Ik begin me ook langzaam aan hardop af te vragen of RBR niet al in Melbourne met een Ferrari stijl voorvleugel gaat komen. Het lijkt behoorlijk te werken en de STR-13 heeft er al eentje. Betwijfel of het voor RBR dan zo'n enorm obstakel zal blijken.
Vettel ziet eruit alsof hij daar met hartslag 60 in de auto zit.
Tja, Monaco of Barcelona... het is een beetje appels met peren vergelijken. In Monaco wordt elk foutje genadeloos afgestraft terwijl je in Barcelona toch nog wel wat foutjes kunt maken.Smultie schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 21:49:
[...]
Geweldig gereden door Verstappen hoor, maar niet te vergelijken met Vettel 3 posts hierboven.
Vettel ziet eruit alsof hij daar met hartslag 60 in de auto zit.
Ik moet trouwens zeggen dat Max die Red Bull ook behoorlijk strak door Monaco stuurde. Dat zal dit jaar vast nog sneller gaan. Hij heeft weer een jaar langer kunnen oefenen op zijn scooter.
[ Voor 17% gewijzigd door sjaool op 02-03-2019 22:09 ]
Vergeet niet dat vettel hier echt nog niet met het mes tussen zijn tanden rijdt. Ze willen niet alles prijs geven en hun test vroegtijdig beëindigen dus hij zit nog niet op de echte limiet.
12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput
Ja maar het blijft wel Vettel en als de druk te hoog wordt.........
Al rijdt de Ferrari nog zo snel, Mercedes wint het kampioenschap wel?
2017/2018 was Ferrari ook koning van de tests in Barcelona.
Nee dit wordt een mooi seizoen hoop ik. Waar Ferrari hard uit de startblokken zal schieten. Ik zie ze wel solide 1-2's neerzetten in de eerste 3 races.
Ik hoop dat daarna de top 3 wel veel dichter op elkaar zitten, elk team kans maakt om een wedstrijd te winnen en dat we qua strategie en inhaalacties veel vuurwerk mogen meemaken.
Als de teams zo dicht op elkaar zitten, wordt het ook wel het jaar waar secundanten het verschil gaan maken. Kan Bottas breed genoeg rijden om strategisch een Ferrari of RedBull achter zich te houden? Wie wordt er de Nr.1 bij Ferrari? En is Gasly topteam-materiaal?
2017/2018 was Ferrari ook koning van de tests in Barcelona.
Nee dit wordt een mooi seizoen hoop ik. Waar Ferrari hard uit de startblokken zal schieten. Ik zie ze wel solide 1-2's neerzetten in de eerste 3 races.
Ik hoop dat daarna de top 3 wel veel dichter op elkaar zitten, elk team kans maakt om een wedstrijd te winnen en dat we qua strategie en inhaalacties veel vuurwerk mogen meemaken.
Als de teams zo dicht op elkaar zitten, wordt het ook wel het jaar waar secundanten het verschil gaan maken. Kan Bottas breed genoeg rijden om strategisch een Ferrari of RedBull achter zich te houden? Wie wordt er de Nr.1 bij Ferrari? En is Gasly topteam-materiaal?
De_Bastaard schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 22:24:
Ja maar het blijft wel Vettel en als de druk te hoog wordt.........

Dat ziet er goed uit zeg! Ik ga 2 even een kleine 2 weken in winterslaap

PSN: xMaurice93
Voor werk maar ga helaas vrijdag weer naar huis... Rij in de loop van de week nog wel een keer langs
Vet !!
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Overigens, dat RAI visor filmpje is niet van de echte testweken, maar volgens mij van de filmdag. Ze rijden het korte circuit namelijk. Desalniettemin gaaf filmpje.
Vincere Per Belli
Vettel zijn rondje vs. Hamilton's pole. 
https://streamable.com/29mr8
De W09 was wel wat lastiger. Aan de andere kant reed Vettel effectief op HS banden en Hamilton op SS. Zo groot zal het verschil dus ook weer niet zijn qua rauwe laptimes. Het is meer dan de Ferrari SF90 gewoon erg stabiel lijkt te zijn op die zeer zachte banden.
https://streamable.com/29mr8
De W09 was wel wat lastiger. Aan de andere kant reed Vettel effectief op HS banden en Hamilton op SS. Zo groot zal het verschil dus ook weer niet zijn qua rauwe laptimes. Het is meer dan de Ferrari SF90 gewoon erg stabiel lijkt te zijn op die zeer zachte banden.
3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org
Beelden van de extra filmdag die RBR deed op zaterdag:
[Instagram: Filming day 2019 done ✅ @maxverstappen1 running with the drone, try and keep up boys 🎥🏎 #filmingday #dronesinf1 #redbullracing #maxverstappen]
[Instagram: Filming day 2019 done ✅ @maxverstappen1 running with the drone, try and keep up boys 🎥🏎 #filmingday #dronesinf1 #redbullracing #maxverstappen]
PSN: KADR777 - Core i7-8750H / GeForce GTX 1060 6GB / 16GB ddr4-2666, dualchannel
Denk dat Gasly ook niet meer mocht instappen.Lasmibalsingh schreef op zondag 3 maart 2019 @ 21:11:
Beelden van de extra filmdag die RBR deed op zaterdag:
[Embed: Filming day 2019 done ✅ @maxverstappen1 running with the drone, try and keep up boys 🎥🏎 #filmingday #dronesinf1 #redbullracing #maxverstappen]
Was er niet ook een maximum snelheid op zo'n filmdag? Zou wel knap zijn om dan nog de muur in te rijden.DaniëlWW2 schreef op zondag 3 maart 2019 @ 21:20:
[...]
Denk dat Gasly ook niet meer mocht instappen.
Alhoewel de filmbanden natuurlijk ook 'minder' zijn (minder grip etc).
Volgens mij maximaal 100 kilometer rijden op speciale demonstriebanden als ik het goed heb.RobertMe schreef op zondag 3 maart 2019 @ 22:38:
[...]
Was er niet ook een maximum snelheid op zo'n filmdag? Zou wel knap zijn om dan nog de muur in te rijden.
Alhoewel de filmbanden natuurlijk ook 'minder' zijn (minder grip etc).
[ Voor 7% gewijzigd door sjaool op 04-03-2019 00:22 ]
Yep, 10 punten voor jou.sjaool schreef op maandag 4 maart 2019 @ 00:20:
[...]
Volgens mij maximaal 100 kilometer rijden op speciale demonstriebanden als ik het goed heb.

De testdagen zitten erop, nu is het wachten op de eerste echte kilometers.
't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht
Dit topic is gesloten.
Let op:
Testdagen zeggen niks.
Officiële Live timing stream: YouTube: Pre-Season Test Timing Screen Track live van 9.00-13.00 en 14.00-18.00.
Nee, week twee wordt niet live uitgezonden.
Live-blogs:
https://www.formula1.com/...kAyTYvHmHm4gUBCPVn74.html
https://www.skysports.com/f1/live-blog
https://www.gptoday.net/n...ede-testweek-in-barcelona
https://www.gpupdate.net/...e-catalunya-1-maart-2019/
https://www.autosport.com...f1-test-two-day-four-2019
Testdagen zeggen niks.
Officiële Live timing stream: YouTube: Pre-Season Test Timing Screen Track live van 9.00-13.00 en 14.00-18.00.
Nee, week twee wordt niet live uitgezonden.
Live-blogs:
https://www.formula1.com/...kAyTYvHmHm4gUBCPVn74.html
https://www.skysports.com/f1/live-blog
https://www.gptoday.net/n...ede-testweek-in-barcelona
https://www.gpupdate.net/...e-catalunya-1-maart-2019/
https://www.autosport.com...f1-test-two-day-four-2019