Martinspire schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 12:58:
[...]
Je leest blijkbaar weer selectief want dat zeg ik ook niet. Wel dat ie weinig hoeft te vrezen van de meeste teamgenoten (ergo: hij kan dus het hele team achter zich krijgen) en dat ie mazzel heeft in een hele betrouwbare auto te zitten. Dat ie mazzel heeft daar waar andere fouten maken. Dat de concurrentie veel laat liggen. Ja hij rijdt goed, maar in een Ferrari wordt ook hij geen WDC.
Je schreef letterlijk dit:
"wat mij betreft heeft ie met veel mazzel zijn wereldkampioenschappen gewonnen en zie ik hem wel eens goed op zijn plaat gaan als het effe tegen zit."
Dus leg mij maar uit hoe ik selectief gelezen heb. Je claimt hier letterlijk dat Hamilton met veel mazzel zijn kampioenschappen gewonnen heeft. En nu draai je het naar dat hij weinig hoeft te vrezen van zijn teamgenoten. Iets wat naar mijn idee ook onjuist is. En ja, hij heeft misschien mazzel gehad dat hij in een heel betrouwbare auto zit. Maar het gaat vaak zo in F1 dat de beste coureur ook in het beste team komt te zitten. Dit gold voor Senna, Prost, Schumacher etc. ook. Toen zij kampioen werden, beschikten ze ook veelal over de beste auto van het veld.
Iedere coureur staat onder druk. Dat het bij hem lukt is echt niet alleen aan hem te danken. Met zulk materiaal en zo'n team is het een stuk makkelijker om goed te presteren dan in een Ferrari.
Waarom? De Ferrari was lange tijd de betere auto dan de Mercedes in 2018. Dus waarom is het dan makkelijker om goed te presteren in de Mercedes dan in de Ferrari? Hamilton heeft gewoon een heel sterk seizoen gereden. Dat Hamilton op de juiste plek reed toen anderen fouten maakte, kan je hem moeilijk aanrekenen. Hamilton had in Hockenheim geluk dat Vettel de fout maakte, maar tegelijk reed hij die race een geweldige inhaalrace vanaf P14.
Maar ze hebben het vaak door domme fouten laten liggen waar Mercedes er met de winst vandoor ging. Niet alleen fouten van Vettel maar bv ook slechte pitstops of brakke strategie had ze meerdere malen doen verliezen. Zie een Haas en hoeveel punten die bv al lieten liggen in Australië. Was Renault terecht op P4 gekomen dit jaar of was dat toch wel erg veel mazzel van pech van de concurrentie?
Mercedes heeft ook fouten gemaakt in de strategie. Zie de races dat ze buiten bleven tijdens de virtual safety car waar anderen naar binnen kwamen en dus veel betere banden hadden. En zo zijn er wel meer voorbeelden. Ferrari heeft misschien meer laten liggen, maar Mercedes was ook echt niet perfect met hun strategie.
Kul. Elk jaar een race winnen doe je niet als je auto niet vooruit te branden is. Elk seizoen heeft verschillende banen waar de ene beter gaat dan de ander. En elk jaar heeft ie meerdere races gehad welke hij kon winnen.
Ik zeg ook niet dat de auto niet vooruit te branden was. Maar hij heeft wel degelijk races gewonnen in auto's die zeker niet tot de beste van het veld behoorden en die eigenlijk niet in staat waren om races te winnen. Zie ook McLaren. Sinds Hamilton daar weg is, heeft het team geen race meer gewonnen.
Zoals hij al eerder heeft aangegeven: als het niet om een kampioenschap gaat, geeft Verstappen er weinig om. P2, 3 of 4 boeit hem werkelijk niks dus zeggen dat ie dat niet had moeten doen of dat het komt door emotie is irrelevant.
Als P2, 3 of 4 hem weinig boeit, waarom raakt hij dan zo over de kook als hij die penalty krijgt?

Ok, dat is misschien beetje flauwe opmerking, maar die plekken boeien hem echt wel en hij roept dit soort dingen ook alleen maar omdat hij een winnersmentaliteit uit wil stralen. Daarbij boeit het het team ook wel denk ik of je de punten van P2 pakt of de punten van P4 of P5...
Volgens mij neem je zijn uitspraken te serieus. En als je voor de 30e keer op een dag een dergelijke kutvraag krijgt, gaat niemand er nog serieus op in.
Dus als Hamilton klaagt is het een zeikerd die niet stevig in zijn schoenen staat, als Verstappen loopt te klagen, moeten we hem minder serieus nemen. ok....

Nee, maar zijn opmerkingen waren idd op zich niet heel serieus. Maar mijn punt was dat al die dingen Verstappen wel degelijk raken en hij het net zo min allemaal 'makkelijk naast zich neerlegt'. En dat blijkt wel uit die opmerkingen en ook uit hoe die af en toe over de kook raakt in de auto.
En kijk naar Brazilië waar menig coureur had aangegeven dat ze wel wat meer hadden gedaan met Ocon.
Ik heb het ook niet over het incident met Ocon. Aan andere kant vond ik ook dat Hamilton daar wel degelijk een punt had. Ja, het was 100% Ocon zijn fout, maar waarom ga je op dat moment zo de strijd aan met een achterligger? Had hem gewoon ruimte gegeven en er was niks gebeurd. Verstappen had idd het meeste te verliezen en had zelf de situatie ook wat slimmer aan kunnen pakken. Hamilton merkte op dat Verstappen altijd fel het duel aan gaat ook als het niet nodig is. En daar heeft hij wel een punt. Verstappen kan daarin nog wel wat groeien en slimmer worden.
Ik meen dat ie aan het eind van het seizoen weer meer onderdelen had waardoor Rosberg voorzichtig moest doen, dus dat heft zich wel weer op. Bovendien kon ie altijd weer van achter op het podium komen dus echt veel schade was er niet.
Hij kon idd wel weer terug in de punten rijden of op podium, maar hij verloor er wel punten door tov Rosberg. Hij heeft er dus wel degelijk last van gehad.
Nou boehoe. Het helpt niet, maar laten we niet doen alsof 1 uitvalbeurt je meteen kansloos maakt. Daar is meer voor nodig.
Ik zeg ook niet dat het hem kansloos maakte. De strijd ging immers door tot de laatste race. Maar achteraf kan je wel stellen dat die uitvalbeurt in combinatie met grid penalties in begin van het seizoen hem zijn titel gekost hebben. Rosberg reed een goed seizoen, maar Hamilton was ook dat seizoen gewoon de snellere van de twee. Ik snap je redenering niet helemaal. Je claimt dat Hamilton met veel mazzel zijn titels gewonnen heeft, maar Rosberg is wel de terechte kampioen van 2016, terwijl die in zekere zin door mazzel die titel gewonnen heeft. Dus waarom is Rosberg wel terecht kampioen en Hamilton niet? Lijkt er meer op dat je Hamilton gewoon niet de credits wil geven omdat je hem niet mag.
Hamilton heeft anders meer spelletjes gespeeld. Vooral in de paddock veel mindgames aan het spelen. Rosberg bleef vriendelijk, maar de vriendschap tussen de twee is duidelijk opgezegd door Hamilton.
Kan je dat onderbouwen met bronnen? Zoals ik het altijd begrepen heb, begon de ruzie tussen beide doordat Rosberg tegen de afspraken in met een hogere engine mode reed.