[F1] Seizoen 2019 - Deel 1 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 3 ... 156 Laatste
Acties:
  • 1.146.050 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlauweFles
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Is er iemand die bij de top10 van autosport.com kan?

https://www.autosport.com/top-50-drivers-of-2018/page/1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13:21

sjaool

Every life should have 9 cats

@BlauweFles

spoiler:
Top 10
Lewis Hamilton (Formule 1)
Fernando Alonso (Formule 1, Le Mans, WEC)
Jean-Eric Vergne (Formule E)
Ott Tänak (Autorally)
Max Verstappen (Formule 1)
Scott Dixon (IndyCar)
Sebastien Ogier (Autorally)
Sebastian Vettel (Formule 1)
Charles Leclerc (Formule 1)
George Russell (Formule 2)

[ Voor 13% gewijzigd door sjaool op 22-12-2018 19:16 ]

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlauweFles
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
sjaool schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 19:06:
@BlauweFles

spoiler:
Top 10
..
Sebastian Vettel (Formule 1)
Charles Leclerc (Formule 1)
..
Top! Dank.

Deze twee vind ik wat hoog. De rest kan ik me wel in vinden.

Maar een van deze twee zakte volledig door het ijs tweede helft. Dan deed een Hulk het wmb bijvoorbeeld al beter.

Die ander. Tja. Mooie dingen laten zien. Maar is allemaal wel erg walhalla allemaal. Moet het nog zien. Goed, voordeel van de twijfel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:15

Mystikal

It never hurts to help!

Zo ik meld me ook al weer!

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasphur
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 21-09 16:13
@nachtnet ik ben best wel benieuwd naar Hanoi, eigenlijk.

Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:04
Ik ook, dacht bij maken topic dat het dit seizoen al zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasphur
nachtnet schreef op zondag 23 december 2018 @ 13:09:
Ik ook, dacht bij maken topic dat het dit seizoen al zou zijn.
Mwah. Als je dat F1 promo filmpje hebt gezien, dan had je kunnen zien dat er nog heel veel werk aan de winkel is. Hadden ze aankomend seizoen al willen deelnemen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• P.K.
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-09 18:53
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 19:22:
[...]

Ik denk dus juist dat ze de druk in de turbo omlaag moeten schroeven omdat die anders ontploft, a.k.a Mexico 2017 met Renault. Brandstofmengsel in Mexico zal ook veel meer brandstof dan lucht zijn. De voornaamste uitlaatgassen zijn CO2, SO2 (zwaveldioxide) en verschillende NOx (stikstofdioxides). Allen hebben in principe een grotere massa per cm2 dan gewone lucht. Nee, mijn chemische kennis gaat niet zover dat ik het precies weet voor de hoogte noch temperatuur, maar ze zouden zwaarder moeten zijn. Hoeveelheid uitlaatgassen zal redelijk constant zijn waardoor de grotere massa voor meer druk zou moeten zorgen in de turbo. Zo denk ik in ieder geval.

Mocht ik verifieerbare onzin uitkramen, zeg maar. :P

Waarom zowel Renault als Honda teruggingen naar een vorige spec weet ik niet. Ik vermoed dat naarmate de verbranding efficienter word, de turbo ook wat groeit omdat het mengsel van uitlaatgassen meer lucht zal bevatten en dus minder druk zou moeten uitoefenen. Is het mengsel dan opeens voorzien van gassen met meer massa, dan kan die turbo het niet aan.

Ik weet ook niet wat Ferrari of Mercedes precies hebben gedaan. Die zeggen namelelijk nooit wat. Ergens zou het mij niet heel erg verbazen als ze ook een oudere spec hebben gedraaid op een lager vermogen omdat de nieuwste toch niet voluit kan draaien. Die kan je dan sparen voor de andere races. Dat zullen we waarschijnlijk nooit weten.
Poeh, op scheikundige vlak durf ik er weinig van te zeggen. :X
Ik heb ook geen idee of er uberhaupt meer volume door de turbine gaat? Als ze proberen de ideale verhouding tussen brandstof en lucht te behouden bij de verbranding, veranderd de samenstelling van de uitlaatgassen ook niet?
Dan heb je ook gelijk de reden waarom de partymodes van Ferrari en Merc niet werken in Mexico. :)

Ik zat het voornamelijk te benaderen vanaf de compressor kant trouwens. Dat leek mij de limiterende factor. Als de luchtdruk lager is, kan je met meer omwentelingen van de compressor dat nog enigszins compenseren.
Volgens mij is de turbo reglementair gelimiteerd tot 125k rpm, maar ik weet niet tot hoever ze normaal gaan / hoeveel ruimte er is om die dingen harder te laten draaien.
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 19:22:[...]

Ik maak me meer zorgen om Marko en Horner dan om Max hoor. :+
De Verstappen familie (dus Jos ook) heeft natuurlijk heel wat meer ervaring en relaties met Honda, en de overstap naar Honda lijkt ook wel heel erg uit hun kamp te zijn gekomen in verband met Max zijn contractverlenging tot 2020. Verder dat Max kennelijk al maanden wist dat RBR naar Honda zou gaan is ook tekenend. Verder geloof ik Max ook wel als hij zegt dat hij liever een motor heeft die veel vermogen levert en soms ploft dan geen vorderingen. Verder zie ik Honda zeker bij Max erg goed letten op preventief onderhoud. Ik ga er een beetje vanuit dat Honda minstens vier PU's gaat draaien in 2019 voor beide RB15's. Een keer gridstraffen maakt toch weinig uit als het op de juiste baan gebeurd.

Qua techniek onderschat ik die Japanners ook echt niet meer. Ze lijken gebruik te hebben gemaakt van de diensten van Mario Illien, maar verder zijn ze zelf ook niet bepaald onverdienstelijk of incompetent. Genoeg raceklassen die Honda gewoon domineren met hun motorontwerp. Budget of mankracht lijkt ook geen echte beperking te zijn voor Honda waardoor ze werkelijk elk idee kunnen proberen.

Het lijkt er nu ook op dat Honda redelijk tevreden is met de motor zelf en dat de focus meer is komen te liggen op hybride onderdelen, efficiëntie en de turbo. Bijvoorbeeld was er laatst nog deze aankondiging: https://en.hondaracingf1.com/insights/IHI-Partnership.html
Ik denk ook dat die NSX test met een prototype 2019 PU wel plaats heeft gevonden. Alles om de boel maar de testen om klaar te zijn voor RBR. :)
Ik zou dat niet perse opvatten als het verleggen van de focus. De samenwerking met IHI was er al langer, die is nu alleen geformaliseerd / verlengd.
Het is vooral dat Honda nu veel 'breder' denkt dan tijdens de McLaren periode waarbij er slecht gecommuniceerd werd en gedacht werd dat ze het zelf allemaal wel even zouden regelen in Sakura.
Het is nu niet meer één divisie in Sakura die bezig is, het is heel Honda. De luchtvaart tak van Honda wordt erbij betrokken, IHI en Mario Illien zijn betrokken als externe partijen. Ongetwijfeld dat er genoeg testfaciliteiten door Red Bull beschikbaar worden gesteld.
De dingen waar Red Bull meerdere keren op aandrong bij Renault, zeg maar ;)

Daarom ben ik eigenlijk ook niet zo bang dat ze Honda te kakken gaan zetten komend jaar. De frustratie van Red Bull wbt Renault zat hem de laatste jaren (denk ik) vooral in het feit dat ze geen enkele invloed hadden op de ontwikkeling van de motor. Niet luisteren, niet openstaan voor inbreng van Mario Illien, etc.
De situatie zal nu heel anders zijn. Ze zijn op elkaar aangewezen, ze werken samen. Als het niet gaat werken komt dat mede door de keuzes van Red Bull.

Dat Mario Illien erbij zou worden betrokken is niet echt een verrassing, gezien Newey. :P

[ Voor 11% gewijzigd door P.K. op 24-12-2018 01:19 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Jasphur
Zo, voor mij zijn de feestdagen begonnen. Het was weer een gezellig jaar in het 2018 topic, laten we het net zo gezellig maken in dit topic. Ik zal misschien nog wel eens wat lezen tussen nu en 2 januari, maar ga mij vooral focussen op IRL vrienden en familie! Fijne feestdagen mensen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13:03

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Pfoe.
Is wel veel HAR eigenlijk. De crash van Ver in Monaco hoort hier niet in thuis, die in Baku trouwens wel. :)

ping 127.212.23.124

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
Leesvoer: (Franstalig)
Jean-Louis Moncet - Une analyse chiffrée de la saison 2018 de F1 +45min
Jean-Louis Moncet - Chap 2 (deel2) +25min

Afbeeldingslocatie: https://blog.autoplus.fr/moncet/wp-content/uploads/2018/12/Points_MERC_FER.png

Afbeeldingslocatie: https://blog.autoplus.fr/moncet/wp-content/uploads/2018/12/Perfos_pilotes_1.png
Afbeeldingslocatie: https://blog.autoplus.fr/moncet/wp-content/uploads/2018/12/Perfos_equipes.png

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Deze moet je gewoon maar even kijken. Is het waard. :+

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• kevlar01
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

kevlar01

trigger happy 'next' klikker

Heeft hij niet al genoeg cadeautjes weggegeven dit jaar?
:+

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Fijne kerst iedereen. :)

https://streamable.com/ntlgn

Ja dat is kerstman Kimi. :*)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nachtnet

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• iichel
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:16

iichel

Gazoooo

Afbeeldingslocatie: https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/fr/cp0/e15/q65/48411883_2735595583332735_1137432009996500992_o.jpg?_nc_cat=103&efg=eyJpIjoidCJ9&_nc_ht=scontent-amt2-1.xx&oh=826af4feaeaf56f739c60b03eb00de21&oe=5CD494F9

Vrolijk kerstfeest iedereen

"It's called a motor race." - M. Masi 2021

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Wie hebben ze in het pak van Lewis gestopt? Volgens mij klopt de lichaamsbouw totaal niet.

En Merry x-mas iedereen

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Afbeeldingslocatie: https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/48406677_2380868088675299_2191999545208995840_o.jpg?_nc_cat=111&_nc_ht=scontent-ams3-1.xx&oh=aab40f0f7c34a6513585a29a490ab313&oe=5C9A669C

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08:12
8)

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Toch prettig voor Mercedes (en minder voor Bottas), zo'n Oconnetje achter de hand ;)
Persoonlijk hoop ik niet dat deze Bottas al gaat vervangen tijdens het 2019 seizoen.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 24-09 16:08

basvn

Breezand - NHN

hardware-lover schreef op woensdag 26 december 2018 @ 14:42:
Toch prettig voor Mercedes (en minder voor Bottas), zo'n Oconnetje achter de hand ;)
Persoonlijk hoop ik niet dat deze Bottas al gaat vervangen tijdens het 2019 seizoen.

[YouTube: Is Bottas's Mercedes future already doomed?]
Bottas doet het gewoon ´okay´

Hij had een hoop keer dat het door omstandigheden net niet lukte (klapband ect)

En een aantal races dat hij aan de kant moest teamorders
Het is een stabiele rijder, en Mercedes heeft mede door hem het WK binnengehaald.

Hij heeft moeten accepteren dat hij vorig jaar de nr 2 was.
Volgend jaar begint de teller weer op 0, en ze zullen kijken naar de gene die voor staat in het WK.

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
basvn schreef op woensdag 26 december 2018 @ 14:57:
[...]

Hij had een hoop keer dat het door omstandigheden net niet lukte (klapband ect)

Het is een stabiele rijder, en Mercedes heeft mede door hem het WK binnengehaald.

Hij heeft moeten accepteren dat hij vorig jaar de nr 2 was.
Volgend jaar begint de teller weer op 0, en ze zullen kijken naar de gene die voor staat in het WK.
Bottas is een prima rijder in het middenveld of een leuke tweede rijder. Hij is geen Hamilton/Verstappen/Vettel/Alonso/.... Persoonlijk vind ik dat hij zowel niet kan aanvallen als verdedigen. Bij inhalen duurt het altijd lang. En bij verdedigen zie je dat hij zich ook relatief zwak is. Zie bv ook Verstappen in het Ziggo interview van na Abu Dhabi over dat Ricciardo op Bottas in China is verkozen tot beste inhaalactie van het jaar 'Bottas inhalen telt niet'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

[...]
[knip]

[knip]
Ik denk dat vrijwel het gehele 2018 rijdersveld, als 2e rijder in die Mercedes, dat constructeurs kampioenschap mee binnen had kunnen halen. 8)

Testing, one, two ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillerBee
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

KillerBee

This fragster is unstoppable!

hardware-lover schreef op woensdag 26 december 2018 @ 14:42:

[YouTube: Is Bottas's Mercedes future already doomed?]
Eerlijk gezegd zie ik de combi Hamilton-Ocon niet gebeuren (of: wel gebeuren en dat Mercedes ze op een latere termijn weer uit elkaar haalt). Je zet een egotripper naast een diva, daar komt het in feite op neer, dat wordt echt vuurwerk, op een niet positieve manier :P .

Mijn Systeem "Always listen to experts. They'll tell what can't be done and why. Then do it"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

KillerBee schreef op woensdag 26 december 2018 @ 15:19:
[...]
Eerlijk gezegd zie ik de combi Hamilton-Ocon niet gebeuren (of: wel gebeuren en dat Mercedes ze op een latere termijn weer uit elkaar haalt). Je zet een egotripper naast een diva, daar komt het in feite op neer, dat wordt echt vuurwerk, op een niet positieve manier :P .
Wat Ocon bij Verstappen uitvrat, gaat ie never nooit bij Hamilton doen. Ocon is er eentje met geduld en wordt liever op een wat later moment de eerste rijder bij Mercedes. Nu moest ie zich nog steeds bewijzen tegen een teammaat, maar zijn kwaliteiten zijn nu inmiddels wel duidelijk (voor de andere teams). Ocon gaat zijn Mercedes toekomst niet direct op het spel zetten als ie de kans krijgt in de zilveren auto in 2019. Die grijpt de kruimels (kan ie heel goed), en gaat niet in de clinch met Hamilton als daar geen aanleiding voor is.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Bottas is geen goede coureur, maar heeft Mercedes een goede coureur nodig naast Hamilton?

... Mercedes heeft meer aan een harmonieuze coureur die zich inschikt wanneer het moet.

3 jaar Hamilton-Rosberg heeft Toto Wolff het inzicht gegeven dat Ferrari’s strategie mbt 2e coureurs zo gek nog niet is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
  • Laatst online: 12:21
Ha, die is wel echt leuk, daar zitten hele leuke details tussen als je een beetje zoekt :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillerBee
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

KillerBee

This fragster is unstoppable!

hardware-lover schreef op woensdag 26 december 2018 @ 15:28:
[...]

Wat Ocon bij Verstappen uitvrat, gaat ie never nooit bij Hamilton doen. Ocon is er eentje met geduld en wordt liever op een wat later moment de eerste rijder bij Mercedes.
Niet alleen het akkefietje met Verstappen, met Perez ging het vaak ook niet geweldig, tot zelfs teamorders aan toe, dus tja, ik weet niet hoe hij zich zou houden t.o.v. Hamilton. Ocon kan -lijkt wel- niet genoeg respect voor anderen opbrengen.
Ik schat Ocon, qua talent, ook niet zo hoog in als een Hamilton, Vettel, Verstappen. Met een Merc zou hij weliswaar over het juiste materiaal beschikken, maar het maakt hem nog geen top coureur. Slecht is hij niet, maar bij de top hoort hij imho zeker niet.

Mijn Systeem "Always listen to experts. They'll tell what can't be done and why. Then do it"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
KillerBee schreef op woensdag 26 december 2018 @ 18:01:
[...]

Niet alleen het akkefietje met Verstappen, met Perez ging het vaak ook niet geweldig, tot zelfs teamorders aan toe
Je bedoelt in Spa 2017 en Singapore 2018 waar Perez Ocon de muur in reed? :P Uiteindelijk waren het beide geen lievertjes en reden ze elkaar liever de muur in dan dat ze de ander langs lieten. Het is dus zeker niet altijd de schuld van Ocon geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

@KillerBee, als je zowel Euro Formula 3 en GP3 kampioen kunt worden, dan doe je toch iets in ieder geval goed. Dat ie in beide klassen niet werkelijk met kop en schouders boven de rest uitstak, dat zonder twijfel.

Testing, one, two ...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mphilipp
  • Laatst online: 14:22

mphilipp

Romanes eunt domus

[...]
Je ziet aan Bottas dat het geen gegeven is dat je alles wint omdat je in een Mercedes F1 bolide rijdt. Hij heeft gewoon geen excuus. Ja, die lekke band kon ie niets aan doen en in principe had ie die race kunnen winnen. Maar dat had Max ook in Brazilië. Ondertussen scoort Max dus beter in een mindere auto in minder races (Max is vaker uitgevallen). Dan moet je je als Bottas ernstig achter de oren krabben...

Daarmee is dus de 'kritiek' op Hamilton dat ie alleen maar WK kan worden omdat ie in een Mercedes rijdt naar het rijk der fabelen verwezen. Helmut is natuurlijk bevooroordeeld, maar zijn berekening dat Max mee had kunnen doen om het WK als ie in de eerste helft wat slimmer had gereden veelzeggend. Zelf denk ik dat de tweede helft juist het gevolg is van de eerste, waarmee ik bedoel dat ie juist heel veel geleerd heeft van die eerste paar races waar hij het niet goed deed. Juist dáárdoor is ie beter gaan rijden in de tweede helft. Dus het één sluit het ander niet uit. Maar evengoed laat Max zien dat een goede rijder in een iets mindere auto best een bedreiging kan zijn voor een sterker team.
Dat hebben we ook gezien met de Benetton van Schumacher tegen de Williams. Die Renault was in principe sneller.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Ik vind dit wel een opmerkelijke. Tost merkte dat de Honda mensen vrij weinig wisten van de chassis kant van het verhaal. Ze gaan er niet verder op in, maar het is wel veelzeggend:
Toen we onze eerste meeting met Honda hadden vond ik het schokkend om te zien hoe weinig kennis ze hadden van het chassis en zaken die gerelateerd zijn aan de krachtbron.
Daaruit begrijp ik dan dat de samenwerking met McLaren echt strikt gescheiden was: Honda maakt een motor en McLaren het chassis. Klinkt logisch, want Honda maakt het chassis helemaal niet, maar er zijn altijd gebieden die beiden aangaan, en het kan sowieso geen kwaad om wat van elkaars werk te snappen. Dan kun je meedenken als er zich een probleem voordoet. Soms is het verhelderend om de input te horen van iemand die juist géén specialist is op jouw gebied, maar juist onbevangen commentaar geeft. Zolang het ervaren professionals zijn, zullen ze geen commentaar van het nivo 'misschien zit er een draadje los' geven.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• beOnt
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-09 20:53
Ik kwam onlangs een artikel tegen over Stoffel Vandoorne, hierbij enkele stukken die mij interessant leken. Veel bevestiging van hetgeen we al wisten hoe het er aan toe gaat bij McLaren.
Er werd wel geprobeerd de auto beter te maken met kleine dingen, maar er was niets dat werkte. Ondertussen rommelde het in het management
In de paddock is het een publiek geheim: geen personeel dat je zo makkelijk strikt als dat van McLaren. Alsof iedereen er weg wil. Terwijl je bij een team als Renault niemand kunt weglokken. Dat zorgt voor een heel andere sfeer in het team.
Vind je achteraf bekeken niet dat je de factor ‘Alonso’ hebt onderschat.
Ik zou niet zeggen dat ik hem onderschat heb. Iedereen kent zijn reputatie. Ik wist best welk vlees ik in de kuip had. Maar het was wel de allereerste keer in mijn carrière dat ik met die factor te maken kreeg, een teamgenoot die politiek bezig is en je het, heu, …niet bepaald makkelijker maakt. Fernando is een van de beste coureurs ter wereld. Maar ik kan geen twee ex-teamgenoten van hem opnoemen met wie hij vandaag bevriend is. En voor je het me vraagt: neen, ik heb hem geen kerstkaartje gestuurd… (lacht)”
In de pers viel vaak te horen dat je te braaf was. Dat je niet opkwam tegen Alonso, dat je geen vuist op tafel sloeg omdat je niet hetzelfde materiaal kreeg.

“Ja, ik las dat ook een paar keer. Begrijp me alsjeblieft als ik liever niet op de details inga, maar ik kon het me niet permitteren om van mijn neus te maken. Laat het er me bij houden dat Formule 1 een zeer ingewikkeld wereldje is, en dat mijn situatie bij McLaren bijzonder complex was. Geloof me, het was de juiste beslissing om professioneel te blijven en geen stampij te maken…”
Max Verstappen had in dezelfde situatie wel van zijn neus gemaakt.

“Max kan zich dat permitteren met zijn status in de paddock. Hij is de koning van de Formule 1. Max mag doen en zeggen wat hij wil.”
Formule E is geen Formule 1, maar ik heb tenminste weer het gevoel dat ik coureur ben, dat ik weer voor het podium kan racen. De sfeer is er ook helemaal anders, onder de coureurs: we eten allemaal samen in een grote tent, samen met andere teamleden en journalisten. In de Formule 1 zit iedereen in zijn motorhome. Het voelt een beetje alsof ik terug ben in de GP2.
“Je moet begrijpen dat er dingen zijn waarover ik niet vrijuit kan praten. Zoals ik al zei, Formule 1 is zo een complex wereldje. En met natrappen kom je niet vooruit. Meer zelfs: ik ben McLaren dankbaar. Echt waar. Zonder hen had ik nooit twee seizoenen Formule 1 gereden. Hoeveel Belgische coureurs kunnen dat zeggen? Dat mag ik nooit vergeten…”
Is maar een klein stukje uit het volledige artikel; Bron HLN

[ Voor 12% gewijzigd door beOnt op 28-12-2018 08:31 . Reden: Bron toevoegen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scorpie
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:18

scorpie

Supra Addict

Dat zijn toch niet mis te verstane woorden van dhr. Vandoorne. Ik had hem wel wat meer eer gegund in de F1, maarja, dat gun je wel meer jongens in de F1.. Ergens wel jammer dat het veld best wel ver uit elkaar ligt.

wil een Toyota Supra mkIV!!!!! | wil een Yamaha YZF-R{1,6} | wil stiekem ook een Ducati
"Security is just a state of mind"
PSN: scorpie | Diablo 3: scorpie#2470

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Scarabial
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 24-09 20:54

The_Scarabial

MTB for life!

Wordt een interessant seizoen, ben heel erg benieuwd wat de combi Honda-Redbull Racing op het asfalt weet te leggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• basvn

basvn

Breezand - NHN

scorpie schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 17:10:
Dat zijn toch niet mis te verstane woorden van dhr. Vandoorne. Ik had hem wel wat meer eer gegund in de F1, maarja, dat gun je wel meer jongens in de F1.. Ergens wel jammer dat het veld best wel ver uit elkaar ligt.
Ik ben blij dat hij nu ´lekker´ in FE bezig is. en nog een mooie plek bij Mercedes heeft kunnen krijgen!

Het is dan wel simulator werk, maar het is beter als helemaal weg zijn uit de F1 wereld

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

basvn schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 17:46:
[...]

Ik ben blij dat hij nu ´lekker´ in FE bezig is. en nog een mooie plek bij Mercedes heeft kunnen krijgen!

Het is dan wel simulator werk, maar het is beter als helemaal weg zijn uit de F1 wereld
Of hij gaat Bottas gewoon vervangen en Ocon is klaar. ;) >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

DaniëlWW2 schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 18:14:
[...]
Of hij gaat Bottas gewoon vervangen en Ocon is klaar. ;) >:)
Van lijkt me idd meer een schikkende wingman voor lewis.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• P.K.
mphilipp schreef op donderdag 27 december 2018 @ 10:07:
[...]

Je ziet aan Bottas dat het geen gegeven is dat je alles wint omdat je in een Mercedes F1 bolide rijdt. Hij heeft gewoon geen excuus. Ja, die lekke band kon ie niets aan doen en in principe had ie die race kunnen winnen. Maar dat had Max ook in Brazilië. Ondertussen scoort Max dus beter in een mindere auto in minder races (Max is vaker uitgevallen). Dan moet je je als Bottas ernstig achter de oren krabben...

Daarmee is dus de 'kritiek' op Hamilton dat ie alleen maar WK kan worden omdat ie in een Mercedes rijdt naar het rijk der fabelen verwezen. Helmut is natuurlijk bevooroordeeld, maar zijn berekening dat Max mee had kunnen doen om het WK als ie in de eerste helft wat slimmer had gereden veelzeggend. Zelf denk ik dat de tweede helft juist het gevolg is van de eerste, waarmee ik bedoel dat ie juist heel veel geleerd heeft van die eerste paar races waar hij het niet goed deed. Juist dáárdoor is ie beter gaan rijden in de tweede helft. Dus het één sluit het ander niet uit. Maar evengoed laat Max zien dat een goede rijder in een iets mindere auto best een bedreiging kan zijn voor een sterker team.
Dat hebben we ook gezien met de Benetton van Schumacher tegen de Williams. Die Renault was in principe sneller.
Niet om Bottas nou de hemel in te gaan prijzen, want het blijft een enorme tamme qua racen. Maar hij reed absoluut geen slecht seizoen. Iedereen is het een beetje vergeten, maar hij reed een uiterst sterk eerste deel van het seizoen, sterker dan Hamilton. Het zat hem gewoon absoluut niet mee.
In China lag 'ie op winstkoers, tot de SC roet in het eten gooide.
In Baku lag 'ie op winstkoers, tot die band plofte.
In Frankrijk wordt 'ie door Vettel eruit gekegeld in de eerste bocht.
In Silverstone werderom een SC die nadelig voor hem uitpakte, terwijl 'ie vlak achter de leider reed.
In Duitsland mocht ie Lewis niet aanvallen
In Rusland lag ie op winstkoers, tot "it's James".

Het is makkelijk om hem af te serveren op basis van de resultaten, maar het is imho niet terecht.
Als het iets minder tegen had gezeten had ie minimaal 3 overwinningen gepakt en had hij boven Hamilton gestaan bij het ingaan van de zomerstop.
scorpie schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 17:10:
Stoffel is slachtoffer geworden van het politieke spel bij McLaren. Hij was de laatste exponent van Ron Dennis en die wordt nu ook verwijderd. :)

Hij reed idd constant achter Nando, maar wie zouden Alonso wel verslaan? Hij zat er nooit heel ver achter, snelheidstechnisch gezien was het zelfs een van de beste teamgenoten van Alonso gedurende zijn carriere.
Stoffel is een prima coureur, die zeker van waarde had kunnen zijn voor McLaren komend seizoen. Al is het alleen al om te zorgen dat je een constante hebt, om Sainz te beoordelen, iemand die de auto's kan vergelijken en kan helpen bij het oplossen van de problemen. (wat Ross Brawn een tijdje terug ook al zei).
Het is niet dat Lando Norris tot nu toe nou zoveel indruk heeft gemaakt om deze switch te verantwoorden.

Maarja McLaren... De kunst om partijen te slachtofferen en zelf op het pluche te blijven beheerst Zak Brown uiterst goed. Terwijl onder zijn leiding McLaren alleen maar verder afglijdt, hij in 3 jaar nog geen enkele fatsoenlijke sponsor heeft binnen weten te hengelen en 100 miljoen door de plee heeft gespoeld met een motorwissel waar ze komend seizoen wel eens veel spijt van kunnen krijgen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:02

Martinspire

Awesomeness

Maar Stoffel had toch verkering met de dochter van de baas van McLaren? Waarom zou die zijn aanstaande schoonzoon tegen willen werken?

Martinspire - PC, PS5, XSX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.K.
Martinspire schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 19:49:
Maar Stoffel had toch verkering met de dochter van de baas van McLaren? Waarom zou die zijn aanstaande schoonzoon tegen willen werken?
Ik denk niet dat Gil de Ferran erg veel te vertellen heeft bij McLaren. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13:03

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Missen we allemaal de uitspraken van Helmut op mijn geburtstag?

https://www.autobahn.eu/1...1-regels-niet-veranderen/

Zal al wel weer oud nieuws zijn, en hoofdzakelijk voor de buhne, maar goed. Hebben we dan straks nog 8 teams over waarbij er twee echt mee doen en de rest om p5 tot 16 rijdt?

ping 127.212.23.124

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13:21

sjaool

Every life should have 9 cats

pjottum schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 09:21:
Missen we allemaal de uitspraken van Helmut op mijn geburtstag?

https://www.autobahn.eu/1...1-regels-niet-veranderen/

Zal al wel weer oud nieuws zijn, en hoofdzakelijk voor de buhne, maar goed. Hebben we dan straks nog 8 teams over waarbij er twee echt mee doen en de rest om p5 tot 16 rijdt?
Ach niks nieuws. Volgend jaar dreigt Ferrari ook nog wel een keer met opstappen en het opzetten van een eigen klasse. Dit zijn altijd maar weer terugkerende dreigementen. Red Bull zal het flink geld kosten aan promotie als ze de F1 uit stappen. Die investering die ze in de F1 doen verdienen ze volgens mij met gemak terug met de blikjesverkoop. :P

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire

Martinspire

Awesomeness

sjaool schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 12:10:
[...]

Ach niks nieuws. Volgend jaar dreigt Ferrari ook nog wel een keer met opstappen en het opzetten van een eigen klasse. Dit zijn altijd maar weer terugkerende dreigementen. Red Bull zal het flink geld kosten aan promotie als ze de F1 uit stappen. Die investering die ze in de F1 doen verdienen ze volgens mij met gemak terug met de blikjesverkoop. :P
Natuurlijk, maar het is ook de vraag in hoeverre Liberty graag Red Bull erbij heeft. Ze doen namelijk aardig wat promotie voor de F1 en dat is voor hun ook gewoon gratis reclame. Red Bull die zich eruit trekt met een dergelijk plan, lijkt me wat concreter dan Ferrari die wat van de hoge toren staat te blazen.

Het goede nieuws is in ieder geval dat ze minimaal 2 jaar blijven en daarna zien we wel :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Martinspire schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 12:37:
[...]

Natuurlijk, maar het is ook de vraag in hoeverre Liberty graag Red Bull erbij heeft. Ze doen namelijk aardig wat promotie voor de F1 en dat is voor hun ook gewoon gratis reclame. Red Bull die zich eruit trekt met een dergelijk plan, lijkt me wat concreter dan Ferrari die wat van de hoge toren staat te blazen.

Het goede nieuws is in ieder geval dat ze minimaal 2 jaar blijven en daarna zien we wel :P
Gezien de F1 ze heel weinig kost en veel publiciteit oplevert zullen ze RB niet kwijt willen. TR kost ze echter meer dan RB en die staat dan ook al een tijdje soortvan in de etalage.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• basvn

basvn

Breezand - NHN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

P.K. schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 19:13:
[...]
Het is makkelijk om hem af te serveren op basis van de resultaten, maar het is imho niet terecht.
Als het iets minder tegen had gezeten had ie minimaal 3 overwinningen gepakt en had hij boven Hamilton gestaan bij het ingaan van de zomerstop.
As is verbande turf zeggen ze wel eens. As het niet zo had tegen gezeten bij Max was ie 2de in het kampioenschap... As, As, As...maar het is niet zo gebeurd. En daar heeft ie zelf ook een woordje in mee te spreken.
Stoffel is slachtoffer geworden van het politieke spel bij McLaren. Hij was de laatste exponent van Ron Dennis en die wordt nu ook verwijderd. :)
Daar wil ik ook niet zo aan. Stoffel had het niet makkelijk, maar ik geloof pertinent niet erin dat een team een van de rijders bewust benadeeld. Geloof ik gewoon niet. Andersom, dus de een bevoordelen, geloof ik wel. Maar dat wil niet zeggen dat je de een bewust laat verliezen. Omgekeerde logica werkt niet altijd.
Alonso wordt altijd veel toegedicht, maar concreet wordt het nooit. Stoffel kan conveniently zeggen dat hij niet alles mag of kan zeggen, maar dat wil niet zeggen dat alle indianenverhalen waar zijn. Misschien wel, misschien niet. Wie claimt de waarheid te kennen, lult uit zijn nek, want behalve Alonso, Stoffel en Zak is er verder niemand bij geweest.
Het kan ook gewoon zo zijn dat Stoffel wel ok is als rijder, maar gewoon door gebrek aan F1 ervaring niets kom betekenen voor het team met een knuddewagen. Net als het Williams Duo niets kan met die frikandel die ze gebakken hebben.

Je krijgt mij gewoon niet warm voor samenzweringen zonder bewijzen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Martinspire schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 12:37:
[...]
Inderdaad. Red Bull is op geen enkele manier afhankelijk van F1. Ferrari en Mercedes willen graag sportauto's verkopen. Dan is F1 wel een leuk vehikel. Maar blikjes troep verkopen kan ook op andere manieren. Ze kunnen gewoon een ander team gaan sponsoren. Zitten ze er nog steeds in, maar het scheelt ze een paar honderd miljoen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathijs14
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18-09 10:18
Oh jullie zijn al 10 pagina's bezig haha. Ik lees het ff terug :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P.K.
mphilipp schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 14:14:
[...]

As is verbande turf zeggen ze wel eens. As het niet zo had tegen gezeten bij Max was ie 2de in het kampioenschap... As, As, As...maar het is niet zo gebeurd. En daar heeft ie zelf ook een woordje in mee te spreken.
Haha, eerst zijn er geen excuses, ik laat zien dat die er wel waren (en allemaal buiten de invloedssfeer van Bottas). En nu is het as. Oke d:)b

Bottas was gewoon snel genoeg dit seizoen, ondanks dat jij het niet wil zien.
mphilipp schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 14:14:
[...]
Daar wil ik ook niet zo aan. Stoffel had het niet makkelijk, maar ik geloof pertinent niet erin dat een team een van de rijders bewust benadeeld. Geloof ik gewoon niet. Andersom, dus de een bevoordelen, geloof ik wel. Maar dat wil niet zeggen dat je de een bewust laat verliezen. Omgekeerde logica werkt niet altijd.
Alonso wordt altijd veel toegedicht, maar concreet wordt het nooit. Stoffel kan conveniently zeggen dat hij niet alles mag of kan zeggen, maar dat wil niet zeggen dat alle indianenverhalen waar zijn. Misschien wel, misschien niet. Wie claimt de waarheid te kennen, lult uit zijn nek, want behalve Alonso, Stoffel en Zak is er verder niemand bij geweest.
Het kan ook gewoon zo zijn dat Stoffel wel ok is als rijder, maar gewoon door gebrek aan F1 ervaring niets kom betekenen voor het team met een knuddewagen. Net als het Williams Duo niets kan met die frikandel die ze gebakken hebben.

Je krijgt mij gewoon niet warm voor samenzweringen zonder bewijzen
Lees het anders nog een keer wat ik zei.
De enige die er een samenzwering van maakt ben jij, ik zeg nergens dat Stoffel benadeeld is qua auto.
Ik geef verder ook nergens een oordeel over Stoffels ontwikkelkwaliteiten. Alleen dat het een prima constante kan zijn in rommelige tijden. (Mercedes stelt hem overigens niet voor niets aan als simrijder denk ik).

Wel dat Stoffel weer een stukje nalatenschap van Ron Dennis is dat bij McLaren verdwijnt. Sinds Ron Dennis de strijd met Brown/Ojjeh/Al Khalifa verloren heeft, zijn die laatste drie McLaren aan het ontdoen van alles waar Dennis mee te maken had. De lijst is aardig lang aan het worden. Even snel een paar namen: Dennis zelf, Jost Capito, Eric Bouillier, Tim Goss, Honda, Vandoorne.

p.s. Brown is een van de managers van Norris.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08:12
Momenteel het boek van Kimi aan het lezen. Echt een aanrader. :)
Leest fijn weg.

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasphur
VAN wordt sim-rijder bij Mercedes :)

https://www.formula1.com/...ZMhgzUCkm2omIQGgoQao.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demonic
  • Laatst online: 02-08 23:01
Dit is toch al redelijk oud nieuws? :P
dit was bekent toen die weg ging bij McLaren? :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jasphur
demonic schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 20:34:
[...]

Dit is toch al redelijk oud nieuws? :P
dit was bekent toen die weg ging bij McLaren? :P
Ik dacht dat alleen het Formule E nieuws over hem bekend was en (nog) niet dat hij ook sim ging rijden :P

Edit. Ah, ik zie nu dat het artikel al vijf dagen oud is haha. Damn feestdagen.

[ Voor 11% gewijzigd door Jasphur op 29-12-2018 20:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• demonic
  • Laatst online: 02-08 23:01
Jasphur schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 20:47:
[...]

Ik dacht dat alleen het Formule E nieuws over hem bekend was en (nog) niet dat hij ook sim ging rijden :P

Edit. Ah, ik zie nu dat het artikel al vijf dagen oud is haha. Damn feestdagen.
https://www.autosport.com...cedes-f1-simulator-driver

Ik bedoelde dit bericht uit november :D
Maar wel goed nieuws voor Stoffel. Hopelijk zien we hem ooit een keer terug ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

P.K. schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 17:00:
[...]
Haha, eerst zijn er geen excuses, ik laat zien dat die er wel waren (en allemaal buiten de invloedssfeer van Bottas). En nu is het as. Oke d:)b

Bottas was gewoon snel genoeg dit seizoen, ondanks dat jij het niet wil zien.
Nee, want als ie snel genoeg was, was ie 2de geworden. En ik ben nergens van mening veranderd, dus wat ik met je opmerking moet snap ik niet. Hij heeft ook helemaal geen excuus. Hij reedt in de snelste auto, dus moet je consistent bij de snelsten horen. En dat is gewoon niet gebeurd. Ja, hij heeft een paar keer pech gehad, maar pecht noem in klapbanden en mechanische pech. Safety cars zijn er voor iedereen. Dat is geen excuus.
Lees het anders nog een keer wat ik zei.
De enige die er een samenzwering van maakt ben jij, ik zeg nergens dat Stoffel benadeeld is qua auto.
Misschien jij niet persé, maar je hoort steeds dat Stoffel het slachtoffer is bij McLaren en dat Alonso daar achter zit als politicus. Ik vind dat allemaal onzinverhalen. En daar reageerde ik op.
Als Stoffel ergens het slachtoffer van is geworden, is het wel van de omstandigheden bij McLaren. Een rookie moet sowieso leren omgaan met een F1 bolide, want dat is heel wat anders dan de lagere klassen. Daarbij komt dat McLaren een vreselijke auto had gebouwd. Alonso kon er met moeite wat punten uit persen, maar het ging niet van harte. Misschien dat ie bij een Sauber of Haas beter uit de verf zou komen. Maar uiteindelijk is het ook geen grote ster gebleken, maar misschien zijn we verwend met iemand als Max die niet heel veel tijd nodig had om te wennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giesber
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23-09 10:22
mphilipp schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 21:13:
[...]

Nee, want als ie snel genoeg was, was ie 2de geworden. En ik ben nergens van mening veranderd, dus wat ik met je opmerking moet snap ik niet. Hij heeft ook helemaal geen excuus. Hij reedt in de snelste auto, dus moet je consistent bij de snelsten horen. En dat is gewoon niet gebeurd. Ja, hij heeft een paar keer pech gehad, maar pecht noem in klapbanden en mechanische pech. Safety cars zijn er voor iedereen. Dat is geen excuus.
Verkijk je ook niet te veel op die 5e plaats in het kampioenschap, hij staat maar 4 punten achter de 3e plaats. Als je de punten van de klapband OF de eerste plaats die hij moest weggeven gaat meetellen was hij al vlot 3e geweest.

Ik had in de eerste helft van het seizoen de indruk dat hij bijna de evenknie was van Hamilton, maar in de tweede helft was Bottas duidelijk minder. Alsof het allemaal wat liet hangen. Of hij had geen zin om naar het FIA gala te gaan :P .
[...]

Misschien jij niet persé, maar je hoort steeds dat Stoffel het slachtoffer is bij McLaren en dat Alonso daar achter zit als politicus.
Ik denk dat met de politiek bedoelt wordt dat Sainz er gekomen is op advies van Alonso. De Spanjaarden lijken dat onder elkaar geregeld te hebben. Vervolgens is Norris er gekomen om god weet welke reden, hoewel die reden een paar posts hierboven misschien staat: Zak Brown is blijkbaar zijn manager. Dat Norris een Brit is heeft misschien ook geholpen.

Alonso wilde dus niet per sé Stoffel weg bij McLaren, maar de combinatie van het naar voren schuiven van Sainz en de beslissing om Norris te laten rijden maakte dat de plaatsen volzet waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Giesber schreef op zondag 30 december 2018 @ 10:44:
[...]

Verkijk je ook niet te veel op die 5e plaats in het kampioenschap, hij staat maar 4 punten achter de 3e plaats. Als je de punten van de klapband OF de eerste plaats die hij moest weggeven gaat meetellen was hij al vlot 3e geweest.
Als... Verstappen niet van de baan was gereden door Ocon stond hij weer 'ruim' boven Bottas en Räikkönen.
Zo werkt het spelletje nu eenmaal niet.

Bottas is nu eenmaal vijfde geworden en voor hem als coureur vindt ik dat een correcte plaats. Dat hij maar vijfde wordt in een Mercedes is dan weer wel een slecht teken.

Zoals hierboven ook al ergens langs kwam 'pech gehad met SCs'. Nee, die SCs zijn voor iedereen gelijk dus heeft hij geen pech mee. Dat hij vervolgens (na een SC) niet kan verdedigen en dus plaatsen verliest is onkunde en geen pech.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Sommige coureurs slopen hun teammaat nu eenmaal, dat is precies wat Hamilton heeft gedaan, en zo zijn er meer.

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giesber
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23-09 10:22
RobertMe schreef op zondag 30 december 2018 @ 11:09:
[...]

Als... Verstappen niet van de baan was gereden door Ocon stond hij weer 'ruim' boven Bottas en Räikkönen.
Zo werkt het spelletje nu eenmaal niet.

Bottas is nu eenmaal vijfde geworden en voor hem als coureur vindt ik dat een correcte plaats. Dat hij maar vijfde wordt in een Mercedes is dan weer wel een slecht teken.

Zoals hierboven ook al ergens langs kwam 'pech gehad met SCs'. Nee, die SCs zijn voor iedereen gelijk dus heeft hij geen pech mee. Dat hij vervolgens (na een SC) niet kan verdedigen en dus plaatsen verliest is onkunde en geen pech.
De SC's zijn idd voor iedereen gelijk, en je zou kunnen redeneren van de pech ook. De teamorders echter niet, en zonder teamorders was Bottas al zowiezo 3e geweest in het kampioenschap.

Je moet ook niet uit het oog verliezen dat Bottas enkele keren is ingezet als rijdende muur voor Vettel, dat heeft ongetwijfeld ook zijn weerslag gehad op de resultaten.

Dus nee, ik vind nog altijd niet dat je conclusies mag trekken uit die 5e plaats. Of ja, je mag dat wel, maar of die dan juist zijn :+ .

Om nog even iets anders aan te halen, raad eens wie in 2018 de meeste snelste rondes gereden heeft in de races? Een pannekoek krijgt dat niet voor elkaar (ik zie er alleszins niet veel staan in dit lijstje).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Giesber schreef op zondag 30 december 2018 @ 11:53:
[...]

De SC's zijn idd voor iedereen gelijk, en je zou kunnen redeneren van de pech ook. De teamorders echter niet, en zonder teamorders was Bottas al zowiezo 3e geweest in het kampioenschap.
En als Verstappen geen aanvaring met Ocon had gehad was hij ook sowieso 3e geweest in het kampioenschap, point being?
Je moet ook niet uit het oog verliezen dat Bottas enkele keren is ingezet als rijdende muur voor Vettel, dat heeft ongetwijfeld ook zijn weerslag gehad op de resultaten.
Raikkonen is dat ook, voor Hamilton dan, en die wordt wel 3e met net zoveel uitvalbeurten.
Om nog even iets anders aan te halen, raad eens wie in 2018 de meeste snelste rondes gereden heeft in de races? Een pannekoek krijgt dat niet voor elkaar (ik zie er alleszins niet veel staan in dit lijstje).
Ik zeg ook niet dat Bottas niet snel is, maar Bottas is geen goede coureur. Dit zie je aan die momenten waarop die moet inhalen, maar te lang wacht en teveel twijfelt (9/10 keer inhaalt op snelheidsvoordeel uit de Mercedes, niet op racecraft, uitremmen, ...). En op momenten dat die moet verdedigen waarbij die niet goed weet wat te doen (China is dan een mooi voorbeeld waar die op Ricciardo de deur 2x maar half dicht doet).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

[...]
Ik denk dat met de politiek bedoelt wordt dat Sainz er gekomen is op advies van Alonso. De Spanjaarden lijken dat onder elkaar geregeld te hebben. Vervolgens is Norris er gekomen om god weet welke reden, hoewel die reden een paar posts hierboven misschien staat: Zak Brown is blijkbaar zijn manager. Dat Norris een Brit is heeft misschien ook geholpen.

Alonso wilde dus niet per sé Stoffel weg bij McLaren, maar de combinatie van het naar voren schuiven van Sainz en de beslissing om Norris te laten rijden maakte dat de plaatsen volzet waren.
McLaren heeft Norris getekend omdat hij anders vrij was om bij TR te tekenen voor 2019 en dan waren ze hem contractueel kwijt.

[ Voor 23% gewijzigd door YakuzA op 30-12-2018 14:08 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alesandro_46
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12:58
Giesber schreef op zondag 30 december 2018 @ 11:53:
[...]

[knip]

Volgens mij zegt dat nog niet zo heel veel. VZIW komt dat omdat Bottas' banden te vroeg voor het einde van een race op zijn. Dan kan hij een "vers" setje (nieuw danwel gebruikt) onder zijn auto laten schroeven en met een nagenoeg lege tank nog even aanzetten voor de snelste ronde.

Deze ruimte is bewust leeg gelaten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

[...]
Ik had in de eerste helft van het seizoen de indruk dat hij bijna de evenknie was van Hamilton, maar in de tweede helft was Bottas duidelijk minder. Alsof het allemaal wat liet hangen. Of hij had geen zin om naar het FIA gala te gaan :P .
En zo zijn er velen...voor een bepaalde tijd kan 'iedereen' het opbrengen om goed te presteren in F1. Maar dat een heel seizoen (of 10 seizoenen achter elkaar) vol te houden is voor de meesten een brug te ver. Coulthard noem ik vaak in dat verband. Bij vlagen briljant, maar halverwege het seizoen was zijn energie op lijkt het.

F1 rijden is niet alleen die auto over de baan keilen, maar ook keihard trainen en mentaal weerbaar zijn. Dat fysieke aspect is eigenlijk het minst moeilijke, want dat is 'gewoon' een kwestie van doen wat de trainer zegt. Maar hoe je dat doet is wel weer moeilijk. Je moet namelijk de motivatie op kunnen brengen om dat 'gewoon' te doen. Motivatie, focus en vertrouwen in eigen kunnen. Als één van die dingen ontbreekt of onvoldoende is, trek je het niet. Bij Rosbert, die best een stukje kon sturen zoals we hebben gezien, ontbreekt het blijkbaar toch aan een stukje motivatie om het te blijven doen. Hij heeft 3 jaar als een leeuw gevochten met Hamilton, maar waar Lewis zich gewoon weer kan opladen, moest Rosberg het diep uit zijn tenen halen en hij zou nóg een seizoen niet meer trekken. Tenminste, niet zonder dat het ten koste zou gaan van zijn privéleven/huwelijk. Zó belangrijk is dat.

En we hebben er velen gehad. Jean Alesi was ook een wonderkind; het kwam er alleen niet zo uit. Consistent de snelste zijn en jezelf weer kunnen oprapen na een moeilijke race of een aantal moeilijke races valt niet mee. Daarom is het ook goed wat Max meemaakte dit seizoen. Dat heeft hem mentaal denk ik weer wat sterker gemaakt. Daarom zijn Hamilton en Vettel ook zo bang dat Max een keer in een écht snelle auto terecht komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.K.
mphilipp schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 21:13:
[...]

Ik heb ook totaal niet de illusie dat ik jou van je scorebordjournalistiek ga afbrengen hoor. :P

Het enige wat ik wilde aanstippen was dat ik het niet terecht vind dat Bottas wordt afgerekend op zijn vijfde plek in het kampioenschap en "geen zeges". Zelfs Olav Mol maakt er een sport van terwijl die beter zou moeten weten als ie opgelet had de eerste seizoenshelft.

Het is absoluut geen Hamilton, hij trekt geen races naar zich toe die hij eigenlijk niet hoort te winnen en waarschijnlijk is hij het meest makke schaap van de top 6, maar om nou te doen alsof Bottas een belabberd seizoen heeft gedraaid slaat nergens op. Zijn eerste helft was zeer goed. (itt tot iemand die wordt bewierookt in ons land)
Hij was in meerdere weekenden het snelste, alleen het resultaat ontbrak. In China en Rusland was er niks dat hij beter had kunnen doen. Het uitblijven van die teamorder in Rusland was al genoeg geweest voor de derde plek in het kampioenschap.

Max had ook drie keer een "Ocon" tegen kunnen komen, dan was het net zo goed onterecht geweest hem daar op af te rekenen. Maar Bottas heeft geen overwinningen in het putje gegooit a la Max in China en Monaco.

En je kan zeggen dat het voor iedereen gelijk is, dat is absoluut zo. Maar dat wil niet zeggen dat iedereen er evenveel hinder van ondervindt, of dat een SC geen invloed heeft op het resultaat. China was daar een schoolvoorbeeld van. Bottas was zonder SC comfortabel naar de zege gereden. Nu ging de zege naar een team dat het hele weekend de snelheid er eigenlijk niet voor had.

[ Voor 5% gewijzigd door P.K. op 31-12-2018 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Formule 1, en elke sport wat dat aangaat, gáát om resultaten. Niemand herinnert zich de nummer 2 en 3 van 5 jaar geleden. En op de beker voor de tweede plek staat niet gegraveerd dat als ie niet zo'n pech had, hij nr.1 had geweest. Dus ja, je rekent iemand af op de restulaten, niet op wat had kunnen zijn. Daar kopen we niets voor. Net als dat op de beker van Rosberg Sr. niet staat dat ie mazzel had en geen race heeft gewonnen. Hij was gewoon de meest consistente rijders van het seizoen. Resultaat... :+

Bottas is zeker niet slecht, maar het is zeer zeker ook niet de beste man die je in die tweede Benz kunt hebben. Eigenlijk laat hij heel goed zien hoe diep Rosberg indertijd gegaan is. Ik was overigens blij toen Bottas bij Mercedes ging rijden, want ik had het idee dat ie bij Williams onder zijn nivo presteerde. Maar, zoals gezegd: het is geen pannekoek, maar topprestaties komen er ook niet uit. Kan natuurlijk komen omdat ie nu ineens bij een topteam zit en hij die rol niet gewend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Ik denk dat Bottas de perfecte man ws vorig jaar - juist ondat hij niet zo goed is.

Je kunt je afvragen of een Mercedes coureur wereldkampioen geworden was als Rosberg en Hamilton de rijders waren in 2018.

Bottas is te traag, vooral in de race. Maar hij is een teamspeler. Dat is belangrijker voor een 2e rijder.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Jasphur
Als ik die lange lappen tekst zo lees, zijn de mensen hier wel toe aan een nieuw seizoen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.K.
mphilipp schreef op maandag 31 december 2018 @ 10:20:
[...]

Formule 1, en elke sport wat dat aangaat, gáát om resultaten. Niemand herinnert zich de nummer 2 en 3 van 5 jaar geleden. En op de beker voor de tweede plek staat niet gegraveerd dat als ie niet zo'n pech had, hij nr.1 had geweest. Dus ja, je rekent iemand af op de restulaten, niet op wat had kunnen zijn. Daar kopen we niets voor. Net als dat op de beker van Rosberg Sr. niet staat dat ie mazzel had en geen race heeft gewonnen. Hij was gewoon de meest consistente rijders van het seizoen. Resultaat... :+

Bottas is zeker niet slecht, maar het is zeer zeker ook niet de beste man die je in die tweede Benz kunt hebben. Eigenlijk laat hij heel goed zien hoe diep Rosberg indertijd gegaan is. Ik was overigens blij toen Bottas bij Mercedes ging rijden, want ik had het idee dat ie bij Williams onder zijn nivo presteerde. Maar, zoals gezegd: het is geen pannekoek, maar topprestaties komen er ook niet uit. Kan natuurlijk komen omdat ie nu ineens bij een topteam zit en hij die rol niet gewend is.
Tegelijkertijd is autosport een van de weinige individuele sporten waar het resultaat niet 1:1 valt te koppelen aan de individuele prestatie/input van de sporter. Nog afgezien van het prestatieniveau van het materiaal, kijk naar Max vorig jaar of Danny dit jaar. Je kan hun moeilijk afrekenen op dat die auto steeds kapot ging. Bottas valt in dezelfde categorie alleen was het minder zichtbaar omdat het bij hem geen uitvalbeurten betrof.
Uiteindelijk telt het resultaat, maar het eindresultaat vertelt niet het hele verhaal.

Wellicht is het wel de beste tweede man die Mercedes zich kan wensen momenteel.Over het algemeen is ie net niet snel genoeg om Hamilton in de weg te zitten, als ie het op een goede dag wel is gaat ie aan de kant zonder al te veel amok te maken.
Mercedes heeft niet de luxe meer om twee kemphanen met elkaar te laten vechten.
Requiem19 schreef op maandag 31 december 2018 @ 10:25:
Bottas is te traag, vooral in de race. Maar hij is een teamspeler. Dat is belangrijker voor een 2e rijder.
https://www.formula1.com/...ml/2018/fastest-laps.html

[ Voor 6% gewijzigd door P.K. op 31-12-2018 11:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chocoball
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14:07
Bij F1 kun je stemmen op je favoriete coureur na aanleiding van de Top 10 beste coureur van 2018.
https://www.formula1.com/...yax07yDWQom8Ei0mqmum.html

Daarnaast nog een F1 quiz met 20 vragen.
https://www.formula1.com/...eG5wCK762yOqciAcg2u0.html

[ Voor 0% gewijzigd door Chocoball op 01-01-2019 07:47 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

P.K. schreef op maandag 31 december 2018 @ 10:47:
[...]
Tegelijkertijd is autosport een van de weinige individuele sporten waar het resultaat niet 1:1 valt te koppelen aan de individuele prestatie/input van de sporter. Nog afgezien van het prestatieniveau van het materiaal, kijk naar Max vorig jaar of Danny dit jaar. Je kan hun moeilijk afrekenen op dat die auto steeds kapot ging. Bottas valt in dezelfde categorie alleen was het minder zichtbaar omdat het bij hem geen uitvalbeurten betrof.
Uiteindelijk telt het resultaat, maar het eindresultaat vertelt niet het hele verhaal.
Klopt, maar ik kijk ook niet alleen naar de einduitslag, ook al is dat het enige dat telt. Je krijgt immers geen bonuspunten. Mechanische pech kun je niets aan doen, maar Mercedes had geen hopeloze auto afgelopen jaar. Hij had er dichter bij kunnen zitten. Het gaat in deze sport om hondersten van een seconde. Ricciardo had inderdaad een hoop pech, maar in de tijd dat ie nog wél rond reed, was ie bijna nooit sneller dan Max.

Rosberg was wat dat betreft - ook al mag ik 'm niet zo - een betere teammaat. Hamilton had het lekker moeilijk met 'm en hij was soms ook gewoon sneller. Dat maakt het alleen maar leuker. Zo moeilijk heeft Schumacher het nooit gehad met zijn teammaten. Ja, soms vlogen de vonken en brokstukken eraf, maar Rosberg was tenminste in staat om tweede of derde in het kampioenschap te eindigen. En in het jaar dat ie kampioen werd, was dat ook min of meer door een pech geval meer van Hamilton. Maar ook dát staat niet op de beker, en Rosberg won gewoon. Misschien hadden ze minder hard moeten vechten op het scherpst van de snede, maar het gaat het team om winnen. Toen Rosberg nog reed, won Mercedes de titel met bijna 300 punten marge; met Bottas een heel stuk minder. Dus wie is dan de betere teamgenoot?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11:38
Wat wordt er weer een boel kwatschj geschreven zeg. Veel zwart wit denkers...... in de F1 zij geen slechte coureurs , alleen hele goede, extreem goede en buitencategorie. Verschil zal er wezen, maar dat zit het hem voornamelijk in de auto’s en strategieën.

Bottas, Vandoorne, Alonso zelfs Stroll zijn allen heel goed tot extreem goed. (Ok Alonso misschien buitencategorie dan...)

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
P.K. schreef op maandag 31 december 2018 @ 10:47:
[...]

Wellicht is het wel de beste tweede man die Mercedes zich kan wensen momenteel.Over het algemeen is ie net niet snel genoeg om Hamilton in de weg te zitten, als ie het op een goede dag wel is gaat ie aan de kant zonder al te veel amok te maken.
Mercedes heeft niet de luxe meer om twee kemphanen met elkaar te laten vechten.

[...]

https://www.formula1.com/...ml/2018/fastest-laps.html
Weet je waarom hij die snelste rondes zo vaak heeft? :)

Omdat hij keihard z’n banden versleet en dan 10 rondjes voor het einde nieuwe banden eronder mocht gooien. Zie bijvoorbeeld Abu Dhabi...

Ander mooi voorbeeld van snelste rondjes is Ricciardo in Barcelona. 1 ronde langzaam in de race, batterij opladen en bandjes afkoelen en dan supersnelle ronde.

F1 in 2018 (eigenlijk sinds 2014) gaat niet meer om snelste rondes. Het gaat om je gemiddelde race pace en je kwalificatie snelheid.

Op een ander forum is iemand die een mooi model geschreven heeft om racepace te beoordelen. Dit model houdt rekening met bandensoort, slijtage en vrije rondjes zonder verkeer.

In dit model is Bottas 0,28 per ronde langzamer dan Hamilton. Ter vergelijk:

Raikkonen is 0,17 langzamer dan Vettel.
Ricciardo is 0,15 langzamer dan Verstappen

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/1XMZqhn3/2018-yearly-pace-plus-explanation.png

Is dit een perfecte weergave van de realiteit? Nee, maar het is een stuk betere indicatie dan ‘snelste rondes’.

Is Bottas beter in de kwalificatie dan? Ja! Daar is z’n achterstand op Hamilton nog maar 0,16 (gemiddelde over hele seizoen. EDIT: met uitsluiting van kwalificaties waarin een rechtstreekse vergelijking niet mogelijk was - autosport.com forum).

01. Leclerc 0.39s (0.552s) 15-3
02. Alonso 0.38s (0.687s) 19-0
03. Gasly 0.19s (-)* 10-4
04. Verstappen 0.183s (-0.188s) 10-3
05. Vettel 0.178s (0.24s) 14-3
06. Hamilton 0.16s (0.162s) 13-5
07. Grosjean 0.153s (0.577s) 12-6
08. Hulkenberg 0.148s (0.352s) 12-5
09. Sirotkin 0.11s (0.047s) 12-7
10. Ocon 0.05s (0.441s) 13-7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.K.
mphilipp schreef op maandag 31 december 2018 @ 11:01:
[...]

Klopt, maar ik kijk ook niet alleen naar de einduitslag, ook al is dat het enige dat telt. Je krijgt immers geen bonuspunten. Mechanische pech kun je niets aan doen, maar Mercedes had geen hopeloze auto afgelopen jaar. Hij had er dichter bij kunnen zitten. Het gaat in deze sport om hondersten van een seconde. Ricciardo had inderdaad een hoop pech, maar in de tijd dat ie nog wél rond reed, was ie bijna nooit sneller dan Max.

Rosberg was wat dat betreft - ook al mag ik 'm niet zo - een betere teammaat. Hamilton had het lekker moeilijk met 'm en hij was soms ook gewoon sneller. Dat maakt het alleen maar leuker. Zo moeilijk heeft Schumacher het nooit gehad met zijn teammaten. Ja, soms vlogen de vonken en brokstukken eraf, maar Rosberg was tenminste in staat om tweede of derde in het kampioenschap te eindigen. En in het jaar dat ie kampioen werd, was dat ook min of meer door een pech geval meer van Hamilton. Maar ook dát staat niet op de beker, en Rosberg won gewoon. Misschien hadden ze minder hard moeten vechten op het scherpst van de snede, maar het gaat het team om winnen. Toen Rosberg nog reed, won Mercedes de titel met bijna 300 punten marge; met Bottas een heel stuk minder. Dus wie is dan de betere teamgenoot?
Toch zit geen enkel team te wachten op een scenario a la McLaren in 2007. Waar je eigen coureurs elkaar de titel ontnemen.

In het 'tijdperk' Rosberg was Mercedes wel even tussen de 2 (in 2014) en 1 (in 2016) seconde per ronde sneller dan de concurrentie. Nogal een contrast met nu, waar het verschil met Ferrari te verwaarlozen is en Red Bull veel dichterbij zit. Daar gaan je 300 punten. ;)
Puur kijkend naar de head-to-heads maakte Lewis toen ook al gehakt van Nico.

Het verschil tussen Rosberg en Hamilton was in 2014 en 2015 uiteindelijk ongeveer 60 punten. Net zoveel als tussen Bottas en Hamilton vorig jaar. Het verschil is 2016 (waar Rosberg wind mee had) en 2018 (waar voor Bottas veel tegen zat).

Ik heb er ook weinig twijfels over dat Rosberg de betere coureur van de twee is (zeker qua racen op zondag).
Vraag me wel af hoe anders het beeld van Bottas zou zijn als die Mercedes nu nog dominant zou zijn en Lewis en hij met elkaar zouden uitmaken wie er met de overwinning vandoor zou zijn gegaan.
Of andersom, hoe Rosberg het zou doen met deze minder dominante Mercedes. Rosberg kon zich veel meer veroorloven dan Bottas.
Voor de beeldvorming maakt dat veel uit denk ik.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Dafuq. :P

Acties:
  • +26 Henk 'm!

• upschur
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 23-09 21:34
Full time lurker hier... net bevestiging binnen dat ik 10 mei op een privé jet stap om een redbull paddock vip weekend te hebben....
Inclusief meet & greet etc ..👍👍👍

Mag als partner mee met iemand die het als kerstpakket heeft gehad 😜😜

Leuke baas..

Hopen dat ze wifi hebben daar ken ik ziggo kijken 😂😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinda powerrr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13:23

pinda powerrr

Slow down...

Je werkt bij Honda, Tag Heuer, Jumbo of Exact?

Waiting on the world to change

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Jasphur
Beste wensen, mensen.

Afbeeldingslocatie: https://e1.365dm.com/15/04/768x432/formula-1-max-verstappen-toro-rosso-pastor-maldonado-lotus_3293290.jpg?20150421105646

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14:13
Dit topic is nu pas echt actueel :P

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
In before the lock

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Net op tijd. :> ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
  • Laatst online: 13:50
Nieuw jaar, nieuwe ronde F1, nieuw topique... bookmarked. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• albino71
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Beste wensen voor 2019 allemaal en dat het maar een mooi f1 jaar mag worden!

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvn

basvn

Breezand - NHN

Nog even een afsluitertje!

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• thesystem
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 30-07 22:33
Mijn eerste goede voornemen heb ik vandaag al direct laten uitkomen. Na de sport nu al 23 jaar op de tv te volgen ga ik dit jaar voor het eerst een race bijwonen.
Vandaag kaartjes gekocht voor de Grand Prix van Oostenrijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrekDr0p
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 24-09 16:44

TrekDr0p

QR niet scannen

Geinig filmpje van de team radio :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jasphur
Haha. Die 'I am not allowed to drink?' :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• werphengel
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03-09-2024
Rijdt Max nou dit jaar met de zwarte camera of blijft hij met de gele rijden, aangezien de zwarte toch min of meer voor de nr een rijder is.

Ik kan me een paar jaar geleden nog herinneren toen Kvyat van Red Bull naar Toro Rosso ging. Omdat hij degene met de meeste ervaring was switchte hij een keer van camera toen hij een paar keer buiten het team werd gezet en weer terug kwam. Er was toen zo’n stoelendans aan de gang met nieuwe coureurs/ test rijders binnen het team.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
werphengel schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 12:10:
Rijdt Max nou dit jaar met de zwarte camera of blijft hij met de gele rijden, aangezien de zwarte toch min of meer voor de nr een rijder is.

Ik kan me een paar jaar geleden nog herinneren toen Kvyat van Red Bull naar Toro Rosso ging. Omdat hij degene met de meeste ervaring was switchte hij een keer van camera toen hij een paar keer buiten het team werd gezet en weer terug kwam. Er was toen zo’n stoelendans aan de gang met nieuwe coureurs/ test rijders binnen het team.
Toen Kvyat is gedemoveerd van RBR naar STR kwam hij in de auto van Verstappen te zitten en die had een zwarte T-cam. Later is toen Gasly gekomen in plaats voor Sainz (die naar Renault ging). Kvyat reed toen dus nog met de zwarte T-cam (want dezelfde auto & monteurs) en Gasly met de gele T-cam (want de auto van Sainz). Later is Kvyat dan weer het team uit gegooid en Hartley voor hem in de plaats gekomen. Dus Hartley reed toen met de zwarte T-cam en Gasly met de gele. Bij de race van USA was Gasly er niet bij en reed Kvyat in zijn plek. Kvyat zat toen dus in de auto van Gasly en dus de gele T-cam.

De kleur van de T-cam heeft ook niet perse met eerste en tweede rijder te maken. Het is een onderscheid tussen de auto's. De "eerste" auto heeft de standaard/zwarte T-cam en de "tweede"/andere/... heeft een fluorescence sticker erop zitten om de auto's te onderscheiden.

Daarbij vermoed ik dat er ook een standaard volgorde is m.b.t. de auto's in de garage. Waarbij de eerste auto altijd in de pitbox het kortst bij de pit-exit staat. Als Verstappen volgend seizoen dus verschuift naar "de eerste" auto zou hij dus ook in de andere pitbox komen. Terwijl hij vermoed ik wel zijn oude monteurs behoud. Dus dat zou dan een aardige verschuiving voor het team betekenen (alles gespiegeld). Dus dat Verstappen de andere auto/gekleurde T-cam/... krijgt is nog maar even afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
Maar de vraag is natuurlijk, welke T-cam is de snelste? De zwarte of de fluor gele? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

B-Real schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 12:37:
Maar de vraag is natuurlijk, welke T-cam is de snelste? De zwarte of de fluor gele? :P
Door de bank genomen heeft zwart het van geel gewonnen in de 2018 einduitslag? 8)

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:17

Crazy D

I think we should take a look.

B-Real schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 12:37:
Is de zwarte ook geverfd of is dat de standaard plastic kleur? Dan is zwart lichter :-P Kwee niet of fluorescerend nog een apart iets is in de verf, metalic is dat wel in lak dus is niet-metalic wat lichter 8)7

Exact expert nodig?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martinspire

Martinspire

Awesomeness

werphengel schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 12:10:

Gezien Ricciardo de zwarte T-cam kreeg toen Vettel weg ging, denk ik dat Verstappen nu de zwarte T-cam krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scrappy.doo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:46
hardware-lover schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 12:40:
[...]

Door de bank genomen heeft zwart het van geel gewonnen in de 2018 einduitslag? 8)
Behalve bij bijvoorbeeld... Red Bull }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• werphengel
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03-09-2024
@Martinspire Aha, dus toch :)

[ Voor 38% gewijzigd door werphengel op 02-01-2019 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

scrappy.doo schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 13:08:
[...]
Behalve bij bijvoorbeeld... Red Bull }:O
@scrappy.doo, en bij bijvoorbeeld Sauber :+ Maar dat veranderd niets aan de totaaluitslag, door de bank genom..., oh, wacht ;)

Even wat anders dan maar...

Michael Schumacher: Family make statement ahead of 50th birthday

[ Voor 27% gewijzigd door hardware-lover op 02-01-2019 13:42 ]

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
Ach, die T-cams. Het zal mij jeuken welke kleur ze hebben ik let er nooit op, kijk altijd naar de helmen van de coureurs :)

Tja, weer weinig nieuws in het statement van de familie Schumacher maar tussen de regels doorlezend wordt toch de indruk gewekt dat Schumi dagelijks nog veel zorg nodig is en zeker niet 100% de oude is en de vraag is (al zo lang) of hij ooit weer 100% de oude wordt. Ik ben niet heel erg medisch onderlegd, maar nu een aantal jaren na het ongeval wordt die kans op volledig herstel wel een stuk kleiner natuurlijk.

Jammer, had die man graag een goed leven gegund na de F1 en hem, ook al zou het maar zelden zijn, af en toe zien opduiken op het paddock van een GP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
B-Real schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 13:47:
Ach, die T-cams. Het zal mij jeuken welke kleur ze hebben ik let er nooit op, kijk altijd naar de helmen van de coureurs :)
Helaas is dat tegenwoordig weer wat lastiger met de Halo. Bovendien heb ik nooit zo snel verschillen kunnen spotten. Zeker op het circuit, maar ook op TV is de T-Cam het meest zichtbare van het geheel, vanaf elke hoek. Zeker nu de T-Cam helemaal geel is ipv enkel een kleine stukje zoals in eerdere seizoenen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

B-Real schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 13:47:
[knip]
@B-Real, ik ben daar dan schijnbaar weer anders in, ik let beslist op de kleur van de T-cam omdat ik dan, vooral bij de start, goed kan zien waar bijvoorbeeld Verstappen uithangt in het gedrang. Ik kan zo heel snel (op flinke afstand al) zien wie waar rijdt, zonder naar de helm te hoeven zoeken (wat met de Halo alleen nog maar lastiger is geworden).

Het 2018 jaaroverzicht (op DVD, BR volgt nog), is ook uitgekomen (of was deze er al en heb ik deze over het hoofd gezien?).
Afbeeldingslocatie: https://cdn.dukevideo.com/images/productimages/1/6068.jpg?width=440

[ Voor 14% gewijzigd door hardware-lover op 02-01-2019 14:07 ]

Testing, one, two ...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22-09 12:30

Pathogen

Shoop Da Whoop

Ik zie het verschil ook niet mét gele T-cam :P Pas als de nummers leesbaar zijn snap ik het weer...
Pagina: 1 ... 3 ... 156 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Alle weekend-topics van 2019: Topicreeks: [F1] Seizoen 2019

Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan.

Waar Formule 1 te zien op TV of internet: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken?
Bezoek van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
Formule-E: Formule E - Deel 1
Andere racecategorieën: Algemeen race topic Deel 2
GP in Nederland: [F1] Grand Prix van Nederland: Zandvoort
Netflix documentaire: [F1] Netflix documentaire
En voor interesse iRacing is er ook: iRacing 2016-2019
Rich Energy: [F1] Rich Energy
Discussie over de Netflix-serie is hier off-topic, maar kan in [F1] Netflix documentaire