[F1] Seizoen 2019 - Deel 1 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 156 Laatste
Acties:
  • 1.144.818 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

TheBrut3 schreef op woensdag 19 december 2018 @ 11:06:
Die bandjes hè... Die bandjes... Ik voorzie veel vragen :+
Ach, met mijn vader op de bank komt het toch niet verder dan rood/wit/geel.
Voor hier gelden dan de C1/C5 regels voor het vermelden.

Perfect voor de diepgang wanneer benodigd en het simpele voor je alledaagse situatie :)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09:41

sjaool

Every life should have 9 cats

Destruction schreef op woensdag 19 december 2018 @ 11:54:
[...]

Dit dus. Iedereen gaat er zomaar even vanuit dat Max wel even Gasly in z'n tas gaat stoppen, ik moet het eerst nog maar 's zien.
Gasly is naar mijn mening te aardig, dat merk je ook al in de interviews. Ik moet nog zien of hij het waar kan maken bij Red Bull.

Wat betreft de Brexit zie ik trouwens niet zulke grote problemen. Dan zou het bij landen in het midden-oosten, de beide Amerika's ook grote problemen moet geven.

[ Voor 17% gewijzigd door sjaool op 19-12-2018 13:39 ]

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alesandro_46
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:17
Räikkönen is qua uiterlijk ouder geworden en verstappen juist jonger (curious..) O-) :+

Deze ruimte is bewust leeg gelaten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevlar01
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

kevlar01

trigger happy 'next' klikker

alesandro_46 schreef op woensdag 19 december 2018 @ 13:43:
[...]

Räikkönen is qua uiterlijk ouder geworden en verstappen juist jonger (curious..) O-) :+
Raikonnen beseft zich dat hij zowel tegen Jos als Max heeft geraced :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
sjaool schreef op woensdag 19 december 2018 @ 13:36:
Wat betreft de Brexit zie ik trouwens niet zulke grote problemen. Dan zou het bij landen in het midden-oosten, de beide Amerika's ook grote problemen moet geven.
Het gaat niet per se om de race in Engeland, meer om dat de meeste teams daar gevestigd zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

kevlar01 schreef op woensdag 19 december 2018 @ 13:44:
[...]

Raikonnen beseft zich dat hij zowel tegen Jos als Max heeft geraced :)
RAI gaat gewoon ook nog tegen Max Jr. rijden, F1 is zijn hobby, gaat ie echt niet zomaar mee stoppen :+

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool

sjaool

TheBrut3 schreef op woensdag 19 december 2018 @ 13:47:
[...]

Het gaat niet per se om de race in Engeland, meer om dat de meeste teams daar gevestigd zijn.
Dat hoeft ook geen probleem te zijn natuurlijk. Het wordt alleen anders. Vroeger kon het ook want anders zouden ze daar al niet gesitueerd zijn. Het meer dat Europa vervelend kan doen maar voor de rest voorzie ik dus geen problemen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:11
Chiron schreef op woensdag 19 december 2018 @ 13:22:
[...]

Dat is wel een hele makkelijke dooddoener }:O
Daarom maakte ik hem ook :P
Dat is iets heel anders. Je gaf aan dat de STR 2019 op de RBR van 2018 ging lijken, dat lijkt mij dus niet. Dat ze meer gaan samenwerken en de auto's daardoor volgend jaar meer op elkaar lijken is een stuk logischer (aangezien ze weer eens een "tussen jaar" hebben waarbij beide teams ook dezelfde motor hebben :P ).
Overigens is de gedeelde versnellingsbak ook niet echt nieuw. Dat doen ze al een aantal jaren. Het binnenwerk van de versnellingsbak wordt namelijk ontworpen en gemaakt door Red Bull Technologisch en is gedeeld tussen RBR en STR. Alleen de casing/buitenkant is "op maat" voor de andere motor en ander chassis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Ryur schreef op woensdag 19 december 2018 @ 12:54:
[...]

Hoezo alleen Mercedes & RBR?
Zowat elke team heeft dan flinke problemen (behalve Sauber, STR & Ferrari)

Maar voor de rest zit iedereen (incl Haas voor de Europese races) in GB.
De rest doet gewoon niet mee voor het kampioenschap. Het is niet alsof we tijdens de race nu werkelijk goed kunnen volgen wat de andere zeven teams doen. :> :P
Chiron schreef op woensdag 19 december 2018 @ 12:42:
[...]

Wel als je bedenkt dat de STR voor 2019 verdacht veel lijkt op de RBR van 2018 B) Dat zou ook een mooi 'bedankje' zijn aangezien STR in 2018 min of meer als testhok gefunctioneerd heeft voor RBR/Honda2019.

En het is een publiek geheim dat Marko STR in 2019 het liefst voor Renault ziet eindigen.
Torpederen die Fransen. :+ >:)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
[...]

Dat is wel een hele makkelijke dooddoener }:O

[...]

Bron:
https://www.f1today.net/n...hecht-samenwerken-in-2019

Overigens schijnt er in Sakura op de testbaan een NSX rondgereden te hebben met daarin prototypes van de 2019 MGU-H en MGU-K, en ook daar heeft Honda wat elektrische paardjes gewonnen tov. 2018.

Honda (en de NSX) hebben al een eerdere link met F1 trouwens 8) :

[YouTube: Ayrton Senna NSX R - Full Onboard]

[...]

https://www.roadandtrack....he-acura-nsx-exceptional/
Mooiste aan dat filmpje met Senna in de NSX zijn natuurlijk die bordeelsluipers :+ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeest
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 02-06 16:03
pjlgt schreef op woensdag 19 december 2018 @ 15:18:
[...]

Mooiste aan dat filmpje met Senna in de NSX zijn natuurlijk die bordeelsluipers :+ _/-\o_
En die witte sokjes :o

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik volg op Youtube een paar simracers. Wellicht kennen jullie Jimmy Broadbent, hij heeft met Max Verstappen, Lando Norris en Atze Kerkhof geraced in Formula 3 in iRacing. Zo blij als een klein kind dat hij een "fight" had met Max :D Leuk dat dat soort simfanaten zo'n kans krijgen en leuk dat Max dit soort dingen doet. Hij kan feitelijk alleen verliezen. Als hij niet 1e kwalificeert en wint is hij een prutser, als hij dat wel doet is het volkomen normaal.

Wist niet helemaal waar zoiets zou thuishoren, maar het is toch komkommertijd, dus hopelijk kunnen jullie het waarderen :P

[ Voor 53% gewijzigd door Grrrrrene op 19-12-2018 18:41 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pilskes
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Geen idee waarom, maar ik denk dat Mercedes in 2019 geen kampioen gaat worden. Afgelopen jaren gaat het steeds iets moeizamer, en de tijd dat ze niet meer het WK gaan winnen komt natuurlijk steeds dichterbij.

Ik denk dat Honda echt wel een stap gaat maken, de hebben er in 2018 alles aan gedaan om zoveel mogelijk onderdelen te testen in de STR.

In 2019 zie ik Ferrari het WK pakken, met Vettel. Max wordt 2de....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

RobertMe schreef op woensdag 19 december 2018 @ 13:54:
Dat is iets heel anders. Je gaf aan dat de STR 2019 op de RBR van 2018 ging lijken, dat lijkt mij dus niet. Dat ze meer gaan samenwerken en de auto's daardoor volgend jaar meer op elkaar lijken is een stuk logischer (aangezien ze weer eens een "tussen jaar" hebben waarbij beide teams ook dezelfde motor hebben :P ).
Overigens is de gedeelde versnellingsbak ook niet echt nieuw. Dat doen ze al een aantal jaren. Het binnenwerk van de versnellingsbak wordt namelijk ontworpen en gemaakt door Red Bull Technologisch en is gedeeld tussen RBR en STR. Alleen de casing/buitenkant is "op maat" voor de andere motor en ander chassis.
RBT doet wel meer. ;)
RBR is eigenlijk alleen de pitcrew, hospitaliteit, datamensen in Milton Keyes, coureurs, Horner en Marko. RBT is Newey en de honderden mensen in Milton Keyes die aan de auto werken.

Red Bull als geheel gaat nu eindelijk doen wat ze eigenlijk al jaren wenste te doen, maar steeds niet leek te lukken. Toro Rosso is al sinds 2015 elk seizoen van PU aan het wisselen geweest. Renault, Ferrari, Renault, Honda en nu blijven ze eens bij Honda. Dat opent eindelijk de mogelijkheden om zaken in te kopen bij RBT.

RBT gaat dus nu alles wat ze mogen leveren aan Toro Rosso, ook leveren. Verder zou ik niet verbaast zijn als de STR14 weinig meer dan een opgepoetste RB14 blijkt te zijn die voldoet aan de 2019 reglementen. Doen ze dat echt, dan is P4 in het WCC denk ik niet onmogelijk. Ik zou het in ieder geval hilarisch vinden als ze Renault te snel af blijken te zijn. :+
Grrrrrene schreef op woensdag 19 december 2018 @ 18:28:
Ik volg op Youtube een paar simracers. Wellicht kennen jullie Jimmy Broadbent, hij heeft met Max Verstappen, Lando Norris en Atze Kerkhof geraced in Formula 3 in iRacing. Zo blij als een klein kind dat hij een "fight" had met Max :D Leuk dat dat soort simfanaten zo'n kans krijgen en leuk dat Max dit soort dingen doet. Hij kan feitelijk alleen verliezen. Als hij niet 1e kwalificeert en wint is hij een prutser, als hij dat wel doet is het volkomen normaal.

[YouTube: I Got To Race Against FORMULA 1 Drivers!!!]

Wist niet helemaal waar zoiets zou thuishoren, maar het is toch komkommertijd, dus hopelijk kunnen jullie het waarderen :P
Fake Verstappen want spin en eindigde kapot in de muur. :> :+
Oke, hij was het wel. Vanaf 11:37 zit hij vlak voor Verstappen en die lijnen en trucjes hoe Max er voorbij komt verraden vrij aardig dat hij het echt was. ;)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Renault voelt de warme adem van Honda en laat McLaren een verhaaltje lekken.

https://www.motorsport.co...o-engine-mclaren/4315101/

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Eerst zien, dan geloven. Feitelijk dezelfde houding die ik richting Honda-RBR heb. En zeker uit het Renault-McLaren kamp geloof ik het pas als ik het zie. Dit roept Renault al _jaaaaaaren_ en we weten ook allemaal hoe McLaren jarenlang volgehouden heeft dat het 100% door Honda kwam dat ze niet meekwamen. Vorig jaar zouden ze met RBR strijden om p3 in het kampioenschap.

Ik zie het nog gebeuren dat Renault in een wanhoopsdaad betrouwbaarheid heeft geofferd voor een paar pk extra, dat kan nog leuk worden met de wintertests :P

Wat me trouwens erg opvalt in dat artikel is dat McLaren niet zegt dat Renault meer pk's hebben gevonden, maar dat Renault zegt dat Renault meer pk's hebben gevonden. Zo van "als het niet zo is, hebben wij het in ieder geval niet zelf gezegd" :D Heel slim ook melden dat het niet chique is om de getallen te noemen...

[ Voor 23% gewijzigd door Grrrrrene op 20-12-2018 08:57 . Reden: Laatste alinea vernederlandst :P ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jackson6
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Grrrrrene schreef op donderdag 20 december 2018 @ 06:50:
Eerst zien, dan geloven. Feitelijk dezelfde houding die ik richting Honda-RBR heb. En zeker uit het Renault-McLaren kamp geloof ik het pas als ik het zie. Dit roept Renault al _jaaaaaaren_ en we weten ook allemaal hoe McLaren jarenlang volgehouden heeft dat het 100% door Honda kwam dat ze niet meekwamen. Vorig jaar zouden ze met RBR strijden om p3 in het kampioenschap.

Ik zie het nog gebeuren dat Renault in een wanhoopsdaad betrouwbaarheid heeft geofferd voor een paar pk extra, dat kan nog leuk worden met de wintertests :P

Wat me trouwens erg opvalt in dat artikel is dat McLaren niet zegt dat ze meer pk's hebben gevonden, maar dat ze zeggen dat ze meer pk's hebben gevonden. Zo van "als het niet zo is, hebben wij het in ieder geval niet gezegd" :D Heel slim ook melden dat het niet chique is om de getallen te noemen...
Deze zin snap ik niks van, heb hem 20x gelezen 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jasphur
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 11:00
pilskes schreef op woensdag 19 december 2018 @ 21:12:
Geen idee waarom, maar ik denk dat Mercedes in 2019 geen kampioen gaat worden. Afgelopen jaren gaat het steeds iets moeizamer, en de tijd dat ze niet meer het WK gaan winnen komt natuurlijk steeds dichterbij.

Ik denk dat Honda echt wel een stap gaat maken, de hebben er in 2018 alles aan gedaan om zoveel mogelijk onderdelen te testen in de STR.

In 2019 zie ik Ferrari het WK pakken, met Vettel. Max wordt 2de....
Laten we hopen dat je gelijk hebt. Maar ik denk dat ook dit jaar Mercedes hun zaakjes goed op orde heeft en dat ze stabiel blijven rijden. Ik verwacht dat ze dit zullen blijven doen tot aan de nieuwe motorformule. Als Mercedes dan wel punten verliest is dat de schuld van Bottas die te graag wil laten zien dat hij echt niet het schoothondje van HAM is.

Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie

• RobertMe
Jackson6 schreef op donderdag 20 december 2018 @ 08:21:
[...]

Ze zeggen niet "Renault heeft meer PKs gevonden" maar ze zeggen "Renault zegt dat ze meer PKs hebben gevonden". Ze geven dus expliciet aan "Renault zegt" en niet "wij hebben gezien dat".

Overigens snapte ik het ook pas 5 minuten nadat ik ook dacht "wat schrijft die nu?" :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Jackson6 schreef op donderdag 20 december 2018 @ 08:21:
[...]

Sorry, 't is nog vroeg, de verklaring staat hierboven al :)

Edit: ik heb hem wat verduidelijkt. Ik snap mezelf nu ook weer :+

[ Voor 12% gewijzigd door Grrrrrene op 20-12-2018 08:57 ]

• warp
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Ricciardo vierde in het WDC? In een Renault? Dat is wel opmerkelijk, want dat lukte hem in een Red Bull al niet eens... Denk ook dat het even wennen voor hem zal worden, mede door het gebrek gebrek aan downforce t.o.v. van de Red Bull. Dat zal best wel wat aanpassing vereisen aan zijn rijstijl.
Destruction schreef op woensdag 19 december 2018 @ 10:14:
- Hoe ver komt Kubica nog met 1,5 hand? Wordt het kansloos P20 rijden het hele seizoen, of gaat-ie nog mooie dingen laten zien?
Hij heeft natuurlijk wel het voordeel dat de hedendaagse F1 wagens een stuk makkelijker te besturen zijn. Maar ik ben wel benieuwd.
Het Amerikaanse team gebruikt alle onderdelen van Ferrari die wettelijk mogelijk zijn.
Mag toch hopen dat ze hier regels bedoelen, want lijkt me niet zo best als de FOM en FIA wetgeving gaan bedenken en opleggen. :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:50
Ieder jaar hetzelfde kerstmenu bij Renault:
"Nu hebben we eindelijk extra PK's/KW's gevonden om Mercedes & Ferrari te evenaren!!"

Alleen vergeten ze Altijd dat ze dan vergelijken met de motoren van begin 2018 (vorige seizoen)
Ieder jaar in maart moeten ze toegeven dat de competitie ook Pk's/KW's gevonden heeft en dat ze eigenlijk nog verder achterop staan.

* nachtnet gelooft geen bal van Renault marketing praat.

Oh en op de DYNO kan iedere fabrikant >1000PK halen, omzetten naar een betrouwbare bruikbare motor is de truc. (Renault kent die niet, Mercedes & Ferrari duidelijk wel. (Honda heb ik goede hoop op))

[ Voor 18% gewijzigd door nachtnet op 20-12-2018 08:51 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wom
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:45

Wom

Ergens hoop ik dat de motoren lekker dicht bij elkaar komen te liggen wat betreft vermogen. Hoe spannender, des te beter in mijn ogen!

Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen

• HeAdWaVe74
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14-11-2022
Wom schreef op donderdag 20 december 2018 @ 09:46:
Ergens hoop ik dat de motoren lekker dicht bij elkaar komen te liggen wat betreft vermogen. Hoe spannender, des te beter in mijn ogen!
en dan zien wie de betere coureur is! d:)b

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• warp
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Wom schreef op donderdag 20 december 2018 @ 09:46:
Alleen ben je er dan nog niet. Het chassis is veel belangrijker. Kijk maar naar Red Bull die met dezelfde PU Renault en McLaren op een ronde zet. Of Ferrari hun klantteams. En Mercedes hun klantteams...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 01-06 22:50

Pathogen

Shoop Da Whoop

Toch ook maar even aan de voorspelling:

- Mercedes blijft de grootste kans houden op het WCC. HAM is belachelijk consistent, MER heeft gewoon een hoog niveau en zal niet ineens een dikke uitglijder maken in 2019.
BOT is niet het neusje van de zalm maar zal in een goede auto gewoon gemiddeld P3/4 halen elke race

- Ferrari... Onvoorspelbaar, impulsief. Ik denk dat de rijderswissel niet goed uitpakt voor ze en dat men voor WCC P3 mag gaan. VET komt waarschijnlijk uit op P3 in het WCC

- RBR, ja tuurlijk, het is chauvinistisch en hoopvol, maar ik denk dat VER komend jaar iedere race podiumkansen heeft. GAS is helaas nog erg impulsief en heeft lang niet zoveel aan VER als VER aan RIC heeft gehad. GAS krijgt een erop-of-eronder-seizoen.

Het feit dat ik het maar tot hier interessant vindt zegt natuurlijk wel wat. Maar toch even verder in volgorde van WCC-voorspelling:

- Sauber. Gaan het gehele seizoen gestaag vooruit dankzij de ervaring van RAI.
- Renault. PU blijkt wederom redelijk sterk, maar de betrouwbaarheid valt nog ver te zoeken. RIC gaat veel betekenen voor het team.
- Haas zit een beetje in hetzelfde niemandsland als eind 2018. Helaas voor Haas kopen ze weliswaar Ferrari-spul, maar valt Ferrari een beetje tegen.
- STR komt niet verder dan dit, ondanks dat ze niet meer volledig testkonijn hoeven te spelen. De coureurs vallen gewoon tegen en KVY doet iets waardoor hij vroegtijdig de F1 verlaat.
- Williams herpakt zichzelf (hopelijk) dankzij een schat aan feedback van de Poolse Eenarmige Bandiet
- McLaren heeft wederom een moeizaam seizoen, maar bungelt iets minder laag
- Racing Point gaat nog wat vervelende issues krijgen in de rechtbank en haalt het einde van het seizoen niet als team.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:42

Chiron

Moderator Discord
Grrrrrene schreef op donderdag 20 december 2018 @ 06:50:

Wat me trouwens erg opvalt in dat artikel is dat McLaren niet zegt dat Renault meer pk's hebben gevonden, maar dat Renault zegt dat Renault meer pk's hebben gevonden. Zo van "als het niet zo is, hebben wij het in ieder geval niet zelf gezegd" :D Heel slim ook melden dat het niet chique is om de getallen te noemen...
Ach.. Renault roept weer eens wat.. Als alles wat ze aankondigden waar gemaakt werd het afgelopen seizoen stonden Max en Daniel een stuk hoger in het klassement :z

Wat betreft RBR/Honda zie je gewoon dat er achter de schermen een boel dingen samen gaan komen die weleens voor een grote verrassing kunnen zorgen. Niet alleen het hele gebeuren rond STR/Honda/RBR en het testen, maar ze hebben nu ook geen gedoe met de brandstof meer. De Renault motor was eigenlijk gebouwd voor BP/Castrol brandstof, wat het team van Renault zelf gebruikt, terwijl RBR het met Exxon/Mobile moet doen. Nu wordt het Honda blok gewoon ontworpen op Exxon/Mobile.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:29

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Chiron schreef op donderdag 20 december 2018 @ 10:19:
[...]

Ach.. Renault roept weer eens wat.. Als alles wat ze aankondigden waar gemaakt werd het afgelopen seizoen stonden Max en Daniel een stuk hoger in het klassement :z

Wat betreft RBR/Honda zie je gewoon dat er achter de schermen een boel dingen samen gaan komen die weleens voor een grote verrassing kunnen zorgen. Niet alleen het hele gebeuren rond STR/Honda/RBR en het testen, maar ze hebben nu ook geen gedoe met de brandstof meer. De Renault motor was eigenlijk gebouwd voor BP/Castrol brandstof, wat het team van Renault zelf gebruikt, terwijl RBR het met Exxon/Mobile moet doen. Nu wordt het Honda blok gewoon ontworpen op Exxon/Mobile.
Waarbij het natuurlijk helemaal schitterend was dat Renault zelf moest toegeven dat de C-Spec beter liep op de Exxon brandstof dan op de BP variant _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P.K.
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-06 17:49
Chiron schreef op donderdag 20 december 2018 @ 10:19:
[...]

Wil je feestje niet verstoren, maar tot iets meer dan een jaar geleden was er nog zo'n motorfabrikant die de hele tijd maar wat riep. En die hebben afgelopen jaar opeens flinke vooruitgang geboekt. ;)

Abiteboul is een ongeleid projectiel, dat wil niet zeggen dat ze in Viry allemaal maar wat doen.
Ik wil best geloven dat Renault een stap gaat maken. Dat doen ze elke winter wel namelijk. Ondanks het negativisme rond hun motor hebben ze echt flinke stappen gemaakt ná 2015.
Het blijft afwachten tot Melbourne voordat je er iets over kan zeggen, maar dat is niet anders dan met de droom van Honda, die moet ook nog wel even realiteit worden. ;)

Overigens wordt een motor niet zozeer gebouwd voor brandstof van een bepaalde leverancier, uiteraard is het een samenspel, maar het zal vooral andersom zijn. Dat de brandstof geoptimaliseerd wordt voor een bepaald blok.
Exxon was afhankelijk van de grillen van Renault (qua tijd op de dyno), dat zal nu met Honda wel anders gaan.

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:25
Renault doet dit elk jaar en elk jaar valt het tegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
P.K. schreef op donderdag 20 december 2018 @ 12:32:
[...]

Wil je feestje niet verstoren, maar tot iets meer dan een jaar geleden was er nog zo'n motorfabrikant die de hele tijd maar wat riep. En die hebben afgelopen jaar opeens flinke vooruitgang geboekt. ;)
Als je doelt op Honda, die hadden inderdaad ook verwachtingen geschept die ze niet waar konden maken. Wat er veranderd is, is de manier waarom er met het team samengewerkt wordt. De manier waarop er vanuit McLaren gedirigeerd is werkte gewoon niet. STR/RBR is daar heel anders in. Wat dat betreft is er fundamenteel iets verbeterd, zie de vooruitgang sinds er een Honda blok in de STR ligt.

Diezelfde fundamentele verbetering en verandering van werkwijze zie ik niet bij Renault, anders dan een uit de lucht gegrepen 'we hebben weer ergens wat pk'tjes gevonden' }:O

Eigenlijk bevestig je dus wat ik al zei.

Zelfde als wat je schrijft over de dyno, waar RBR voorheen afhankelijk was van de dyno bij Renault, hebben ze er nu gewoon een staan op 3x koprollen van hun eigen fabriek in MK. Gekoppeld aan de beste simulator van alle teams in het veld. Dat is wel een dingetje.

Begrijp me niet verkeerd, de mensen bij Renault zijn echt geen prutsers.. maar om vooruitgang te boeken zullen er toch echt wat dingen anders moeten. Wellicht dat de intellectuele bagage van RIC wat zoden aan de dijk zet en het team naar een hoger plan trekt.

Ik ben ook benieuwd naar hoe Ferrari het gaat doen nu Leclerc naast Vettel zit. Zal dit Vettel vooruit helpen, of de frustratie alleen maar groter maken? Ferrari is een team wat echt strak geleid moet worden, anders is het chaos en blijven de successen uit. Op technisch vlak zijn ze afgelopen seizoen wel goed vooruit gegaan.

Mercedes zal ook komend seizoen heel sterk blijven, maar ze hebben wel de wet van de remmende voorsprong. Ze zijn al zo sterk dat ze relatief gezien weinig vooruitgang kunnen boeken ten opzichte van een RBR/Honda of Renault. Je merkte dit seizoen al dat het af en toe niet lekker liep, al zal het mij niks verbazen als Lewis ook volgend jaar weer WDC wordt.

Het enige wat ik hoop voor komend seizoen is dat de top dichter bij elkaar komt te zitten met meer teams zodat er wat weer spanning in komt, in plaats van de zoveelste optocht met de top 3 en dan de middenmoot op een ronde achterstand standaard erachteraan.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stefanass
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:37
De wintertests zijn live te volgen:
https://www.f1today.net/n...9-voor-het-eerst-live-uit

• ProudElm
  • Laatst online: 07-06 19:49
Leuk.. Dat zou het nemen van dat F1 pro toch misschien de moeite waard worden.. :-)

Anoniem: 525104

In hoeverre nemen mensen de nabeschouwing bij Ziggo serieus?
Ik ben hier eigenlijk wel benieuwd naar.

9/10 keer verbaas ik mij wederom hoe erg die gasten zich gedragen als huge fanboys i.p.v. professionals. Maar dit kan ook aan mij liggen, vandaar mijn vraag.

• JW1904
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 02-06 21:32
Anoniem: 525104 schreef op donderdag 20 december 2018 @ 13:28:

9/10 keer verbaas ik mij wederom hoe erg die gasten zich gedragen als huge fanboys i.p.v. professionals. Maar dit kan ook aan mij liggen, vandaar mijn vraag.
Eigenlijk exact dit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18:52
Anoniem: 525104 schreef op donderdag 20 december 2018 @ 13:28:
In hoeverre nemen mensen de nabeschouwing bij Ziggo serieus?
Ik ben hier eigenlijk wel benieuwd naar.

In de meeste gevallen ben ik het wel eens. Ligt er een beetje aan wie er zitten. Van de mensen die er vaak of vaker zitten vind ik zelf Robert Doornbos het meest deskundig en professioneel.
Komend jaar ga ik ook eens kijken of ik ander commentaar kan krijgen tijdens de race, via bv. F1 TV Pro, want wat zit Olav Mol er toch vaak langs... 8)7

Even een vraagje nog van mijn kant. Ik had het ook al in 2018 topic gevraagd, maar zag pas later vandaag dat 2019 topic ook al bestaat. Mooie startposts trouwens !

Iemand hier aanraders voor boeken over de formule 1 ? In zijn algemeen of over afgelopen seizoen bv. Het liefst geen biografie achtige boeken (zoals die van Kimi)
Wat ik al op mijn shortlist heb zijn de volgende.

Priestly: The Mechanic, The Secret World of the F1 Pitlane
Newey: How to Build a Car

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 525104

Plenkske schreef op donderdag 20 december 2018 @ 13:35:
[...]

In de meeste gevallen ben ik het wel eens. Ligt er een beetje aan wie er zitten. Van de mensen die er vaak of vaker zitten vind ik zelf Robert Doornbos het meest deskundig en professioneel.
Komend jaar ga ik ook eens kijken of ik ander commentaar kan krijgen tijdens de race, via bv. F1 TV Pro, want wat zit Olav Mol er toch vaak langs... 8)7
Ja vind je?
Vind het namelijk vaak dat het nooit de schuld van Max is, Max is altijd de dupe van anderen en als Max een penalty krijg is het bijna altijd dat Vettel of Hamilton dan ook een penalty hadden moeten krijgen want... in bocht X deden zei 'hetzelfde' etc :9~

Naja, ik vermaak me wel.

• Plenkske
  • Laatst online: 18:52
Anoniem: 525104 schreef op donderdag 20 december 2018 @ 13:38:
[...]

Ja vind je?
Vind het namelijk vaak dat het nooit de schuld van Max is, Max is altijd de dupe van anderen en als Max een penalty krijg is het bijna altijd dat Vettel of Hamilton dan ook een penalty hadden moeten krijgen want... in bocht X deden zei 'hetzelfde' etc :9~

Naja, ik vermaak me wel.
Dat soort discussies zijn vaak ook nutteloos want het draait dan uit op mening tegen mening.
Feit is wel dat de FIA niet consequent is. Dat zou alles wel eenvoudiger maken :)
Doornbos vind ik qua technische kennis etc. wel beter dan de rest.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:28

Crazy D

I think we should take a look.

De Coronels geilen echt op Max. Ik vind Doornbos nog weleens een soort van objectief maar toch ook wel erg fanboy. Ik vond dit jaar de paar keer dat Ho Ping Tung of hoe je zijn naam schrijft, er was, erg leuk (volgens mij bij een paar kwalificaties ?). Ik hoop dat hij komend jaar er vaker is.
Maar serieus nemen? Nee, is gewoon vermakelijke tv, net als de voorbeschouwing. Ik vind het leuk, alvast beetje in de mood komen.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Dit soort discussies is een apart topic voor :Y
[F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken?

Mag in het nieuwe deel overigens ook wel weer in de topicwarning.

Anoniem: 891931

Off season moet ik toch wat doen dus een nieuwe subreddit aangemaakt R/Maxverstappen33 gezien de oude niet meer gebruikt word.

Tevens de tijd genomen om over de eerste winst van Max een verhaaltje te tikken, dus mocht je je vervelen:
https://www.reddit.com/r/...stappen_his_first_win_in/ en als je er toch zit en je hebt een Reddit account, subscribe je dan meteen even.

_/-\o_

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

P.K. schreef op donderdag 20 december 2018 @ 12:32:
[...]

Abiteboul is een ongeleid projectiel, dat wil niet zeggen dat ze in Viry allemaal maar wat doen.
Ik wil best geloven dat Renault een stap gaat maken. Dat doen ze elke winter wel namelijk. Ondanks het negativisme rond hun motor hebben ze echt flinke stappen gemaakt ná 2015.
Het blijft afwachten tot Melbourne voordat je er iets over kan zeggen, maar dat is niet anders dan met de droom van Honda, die moet ook nog wel even realiteit worden. ;)

Overigens wordt een motor niet zozeer gebouwd voor brandstof van een bepaalde leverancier, uiteraard is het een samenspel, maar het zal vooral andersom zijn. Dat de brandstof geoptimaliseerd wordt voor een bepaald blok.
Exxon was afhankelijk van de grillen van Renault (qua tijd op de dyno), dat zal nu met Honda wel anders gaan.
Na 2015 ja, maar ik wil hier wel wat nuance in aanbrengen. :)
In 2016 leek de Renault eindelijk de goede weg op te gaan. Nog steeds niet in de buurt van Mercedes of Ferrari, maar de boel ging tenminste niet meer constant kapot. Toen kwam in 2017 het "nieuwe concept" wat werkelijk een waardeloos onding was. In de loop van het seizoen lijkt er daar ook wel wat vermogen bij te zijn gekomen, maar niet genoeg om de grote sprongen van Ferrari of Mercedes bij te houden. Honda liep nota bene in 2017 al in op Renault terwijl Honda ook echt bizar slecht was in termen van betrouwbaarheid, ongeacht de factor "GP2 chassis".

Dan 2018 waar ik wel hard moet zijn. Renault heeft het afgelopen seizoen botweg gefaald. Het afgelopen seizoen kwamen ze met 12pk tussen A en B spec. Ook kwamen ze met een nieuwe MGU-K die er in begin 2017 al moest zijn en die dusdanig groter was dat die niet paste in de RB14 of MCL33. Als laatste kwamen ze met een 20pk PU upgrade die Renault zelf niet eens durfde te gebruiken vanwege betrouwbaarheid. Voor die 20pk moest een flink deel van de PU installatie opnieuw ontworpen worden en dan waren er nog de serieuze kalibratieproblemen.

Dit is waardeloos, absoluut waardeloos in een seizoen waar Mercedes, Ferrari en Honda met twee grote updates kwamen, en elk van die updates groter was dan Renault in een seizoen heeft gebracht. Bij Mercedes, Ferrari en Honda werkte hun PU upgrades ook nog eens, al dan niet met wat vertraging of aanpassingen.

Als ik vervolgens Abitaboul zijn commentaar over budgetten van de concurrentie of de verwachting dat Mercedes en Ferrari wel tegen een limiet aan zouden lopen erbij pak, dan heb ik vrijwel nul vertrouwen dat Renault in 2019 niet wederom de minste ontwikkeling gaat tonen. De Renault is nu al de slechte van de vier PU's en ik zie het gat alleen maar groter worden in 2019.

De reden is mankracht en budget. Zelfs als Mario Illien zichzelf kon klonen en met 100 Mario Illien's bij Renault zou werken, dan gaan ze alsnog niet inlopen. Kwaliteit van het personeel is het probleem niet, budget is het probleem. Bij Renault kunnen ze bepaalde zaken niet aanschaffen. Ze kunnen geen extra personeel aannemen om het gat werkelijk te dichten. Ook kunnen ze bepaalde zaken voor ontwikkeling niet aanschaffen, want budget. Alles draait op dat krappe budget en ze kunnen eigenlijk alleen maar wat ze nu hebben verbeteren binnen de grenzen van dat krappe budget. Als alles dan goed gaat, dan houden ze net het tempo van Mercedes of Ferrari bij, maar ze gaan nooit inlopen als Mercedes en Ferrari niet tegen een barrière aanlopen.

Zet dat af tegen Honda die de afgelopen twee seizoenen enorme sprongen in vermogen en betrouwbaarheid hebben laten zien. Net zoals Ferrari in de periode 2015-2018 van waardeloos naar uitstekend is gegaan. Ik denk dat Honda qua budget, inzet en ontwikkelingsvermogen veel meer richting Ferrari gaat dan Renault. Verder hebben we al redelijke gegevens van vermogen en is Honda, Renault allang gepasseerd met enkele tientallen kW's. Dus zelfs als Renault met enkele tientallen kW's komt, dan matchen ze misschien net wat Honda dit seizoen al had. ;)

• Woudloper
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Woudloper

« - _ - »

DaniëlWW2 schreef op donderdag 20 december 2018 @ 14:24:
Zet dat af tegen Honda die de afgelopen twee seizoenen enorme sprongen in vermogen en betrouwbaarheid hebben laten zien. Net zoals Ferrari in de periode 2015-2018 van waardeloos naar uitstekend is gegaan. Ik denk dat Honda qua budget, inzet en ontwikkelingsvermogen veel meer richting Ferrari gaat dan Renault. Verder hebben we al redelijke gegevens van vermogen en is Honda, Renault allang gepasseerd met enkele tientallen kW's. Dus zelfs als Renault met enkele tientallen kW's komt, dan matchen ze misschien net wat Honda dit seizoen al had. ;)
Over de betrouwbaarheid van deze cijfers wordt volgen Renault wel getwijfeld.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Woudloper schreef op donderdag 20 december 2018 @ 14:43:
[...]

Tsjah, als ook AMuS dit al publiceert vind ik het raar dat hij Red Bull dan aanvalt ;)

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wom
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:45

Wom

Plenkske schreef op donderdag 20 december 2018 @ 13:35:
[...]

Iemand hier aanraders voor boeken over de formule 1 ? In zijn algemeen of over afgelopen seizoen bv. Het liefst geen biografie achtige boeken (zoals die van Kimi)
Wat ik al op mijn shortlist heb zijn de volgende.

Priestly: The Mechanic, The Secret World of the F1 Pitlane
Newey: How to Build a Car
Total Competition : Lessons in Strategy from Formula One - Ross Brawn die mee laat kijken in zijn brein. Ik vond het een zeer lastig boek om door te komen, maar het is geen slecht boek te noemen. Komt alleen wat traag op gang.

Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen

• Jasphur
Net tijdens het sporten kunnen kijken naar het overzicht per race van het afgelopen seizoen op Ziggo Sport. Ik was de double DNF voor Mercedes in Oostenrijk helemaal vergeten :P

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:28

JB

Cédric roelt!

Woudloper schreef op donderdag 20 december 2018 @ 14:43:
[...]

Sterker nog, RBR had nooit weg moeten gaan bij Renault als we McLaren moeten geloven :+

"Renault heeft Honda weer "ingehaald"" 8)7

https://www.grandprixradi...-extra-vermogen-gevonden/

Mijn boefje is liev!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
JB schreef op donderdag 20 december 2018 @ 15:21:
[...]

Sterker nog, RBR had nooit weg moeten gaan bij Renault als we McLaren moeten geloven :+

"Renault heeft Honda weer "ingehaald"" 8)7

https://www.grandprixradi...-extra-vermogen-gevonden/
Nog sterker, ze gaan er gewoon met 2 gestrekte benen in en menen precies te weten wat er bij Honda achter gesloten deuren gepresteerd wordt:

https://www.grandprixradi...gt-over-honda-krachtbron/

}:O :O

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AzzKickah
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-06 16:48

AzzKickah

06-CENSORED

Alles waar Renault in genoemd wordt, skip ik standaard.

Snap eigenlijk niet dat niet meer mensen dat doen :)

• JB

JB

Cédric roelt!

Chiron schreef op donderdag 20 december 2018 @ 15:24:
[...]

Nog sterker, ze gaan er gewoon met 2 gestrekte benen in en menen precies te weten wat er bij Honda achter gesloten deuren gepresteerd wordt:

https://www.grandprixradi...gt-over-honda-krachtbron/

}:O :O
Op dat artikel reageer ik ook :) Zie iets verder boven.

Mijn boefje is liev!

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 03-06 10:44
Ach, het is maar een spelletje jonks }) :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Ah kijk, de topicwarning is gekopieerd :Y
88 dagen nog he? Sjeez... #duurtlang

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Lensent schreef op donderdag 20 december 2018 @ 15:32:
Ach, het is maar een spelletje jonks }) :+
Tot nu toe credits voor Honda want die mengen zich er niet tussen gelukkig. Volgend seizoen de motor laten spreken :)

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:16
Het is de F1. Ieder jaar hebben alle teams en motorfabrikanten enorme verwachtingen, maar uiteindelijk valt het in de praktijk geregeld tegen. Verstappen is in ieder geval verstandig door gewoon af te wachten en niet mee te gaan met de continue stroom van positieve verhalen over de motor van Honda.

[ Voor 25% gewijzigd door NotSoSteady op 20-12-2018 15:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jasphur
NotSoSteady schreef op donderdag 20 december 2018 @ 15:38:
Het is de F1. Ieder jaar hebben alle teams en motorfabrikanten enorme verwachtingen, maar uiteindelijk valt het in de praktijk geregeld tegen. Verstappen is in ieder geval verstandig door eerst maar gewoon eens af te wachten.
Mwah. Verstandig is naar mijn mening niet het juiste woord. Eerder vooruitziend denk ik.

• sjaool

sjaool

JB schreef op donderdag 20 december 2018 @ 15:35:
[...]

Tot nu toe credits voor Honda want die mengen zich er niet tussen gelukkig. Volgend seizoen de motor laten spreken :)
Moddergooien zit niet zo in de cultuur van onze vrienden uit Japan. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Pathogen schreef op donderdag 20 december 2018 @ 15:34:
Ah kijk, de topicwarning is gekopieerd :Y
88 dagen nog he? Sjeez... #duurtlang
Ja dat moest ik nog doen, maar ik vergat het steeds. :P

• MuVo
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 07-06 20:17
DaniëlWW2 schreef op donderdag 20 december 2018 @ 15:55:
[...]

Ja dat moest ik nog doen, maar ik vergat het steeds. :P
Ah die komt dus alleen met een harde F5 naar voren, niet met er zijn nieuwe reacties (gele) balk.

• toolkist
  • Niet online
sjaool schreef op donderdag 20 december 2018 @ 15:43:
[...]

Moddergooien zit niet zo in de cultuur van onze vrienden uit Japan. ;)
Of misschien weten ze wel dat wat Renault zegt klopt, wie zal het zeggen.

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

MuVo schreef op donderdag 20 december 2018 @ 16:01:
[...]

Ah die komt dus alleen met een harde F5 naar voren, niet met er zijn nieuwe reacties (gele) balk.
Kennelijk ja. Maar als het goed is staat die er nu weer om het einde van de pagina te markeren. :P

• MuVo
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 07-06 20:17
DaniëlWW2 schreef op donderdag 20 december 2018 @ 16:02:
[...]

Kennelijk ja. Maar als het goed is staat die er nu weer om het einde van de pagina te markeren. :P
Het bericht is "duidelijk" leesbaar. ;)

• JB

JB

Cédric roelt!

toolkist schreef op donderdag 20 december 2018 @ 16:01:
[...]

Of misschien weten ze wel dat wat Renault zegt klopt, wie zal het zeggen.
Slechter kan niet :+

Mijn boefje is liev!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

We hebben het hier over McLaren hoor. Daar kan het al sinds 2012 niet slechter meer worden. :>

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• P.K.
[...]

Na 2015 ja, maar ik wil hier wel wat nuance in aanbrengen. :)
In 2016 leek de Renault eindelijk de goede weg op te gaan. Nog steeds niet in de buurt van Mercedes of Ferrari, maar de boel ging tenminste niet meer constant kapot. Toen kwam in 2017 het "nieuwe concept" wat werkelijk een waardeloos onding was. In de loop van het seizoen lijkt er daar ook wel wat vermogen bij te zijn gekomen, maar niet genoeg om de grote sprongen van Ferrari of Mercedes bij te houden. Honda liep nota bene in 2017 al in op Renault terwijl Honda ook echt bizar slecht was in termen van betrouwbaarheid, ongeacht de factor "GP2 chassis".
Laat ik voorop stellen dat ik ook absoluut geen fan ben van Renault, laat staan Abiteboul, maar dan hoef je nog niet alles wat ze doen verkeerd uit te legen. :P
Ja, Abiteboul is een flapdrol.
Ja, Renault levert de minst goede motor onderhand.
Ja, Renault heeft de minst gunstigste vooruitzichten om de beste motor te worden.
Ja, Honda heeft het beter gedaan (zeker de afgelopen anderhalf jaar).
Ja, Red Bull heeft een goede keuze gemaakt met de overstap.
Maar Renault heeft weldegelijk een enorme vooruitgang geboekt tijdens de turbo periode. De motoren zitten momenteel qua prestaties veel dichter bij elkaar dan 4 jaar geleden. Afgelopen seizoen is dan misschien niet het beste voorbeeld, maar over langere periode gezien komen ze zeker wel dichterbij. (remmende voorsprong enzo)
Stel dat ze dit blijven volhouden, dan hebben ze in 2021 niet de beste motor, maar wel eentje die waarschijnlijk binnen 2 a 3 procent van de beste motor zit. Genoeg om met een goed chassis mee te doen voor het kampioenschap.
[...]
Dan 2018 waar ik wel hard moet zijn. Renault heeft het afgelopen seizoen botweg gefaald. Het afgelopen seizoen kwamen ze met 12pk tussen A en B spec. Ook kwamen ze met een nieuwe MGU-K die er in begin 2017 al moest zijn en die dusdanig groter was dat die niet paste in de RB14 of MCL33. Als laatste kwamen ze met een 20pk PU upgrade die Renault zelf niet eens durfde te gebruiken vanwege betrouwbaarheid. Voor die 20pk moest een flink deel van de PU installatie opnieuw ontworpen worden en dan waren er nog de serieuze kalibratieproblemen.

Dit is waardeloos, absoluut waardeloos in een seizoen waar Mercedes, Ferrari en Honda met twee grote updates kwamen, en elk van die updates groter was dan Renault in een seizoen heeft gebracht. Bij Mercedes, Ferrari en Honda werkte hun PU upgrades ook nog eens, al dan niet met wat vertraging of aanpassingen.
Niet helemaal mee eens; Honda had met de C-spec ook grote problemen met de mappings / vibraties. Zo erg dat er in Amerika een C2 spec kwam en in Mexico werd teruggegrepen naar de B-spec, omdat ze deze motor nog niet goed genoeg begrepen in ijle lucht.
De vooruitgang in vermogen was er zeker, maar dat ging -al dan niet gepland- ten koste van de betrouwbaarheid.

De keuzes die gemaakt zijn, zijn allemaal logisch te verklaren, maar dat maakt het tegenovergestelde nog niet perse waar. Er zijn genoeg verklaringen waarom eind 2018 niet betrouwbaar was van Honda, maar dat bewijst nog niet dat 2019 wel betrouwbaar gaat worden.
Ik heb er ook veel meer vertrouwen in dan bij Renault, maar daar koop je vooralsnog niks voor.
[...]
Als ik vervolgens Abitaboul zijn commentaar over budgetten van de concurrentie of de verwachting dat Mercedes en Ferrari wel tegen een limiet aan zouden lopen erbij pak, dan heb ik vrijwel nul vertrouwen dat Renault in 2019 niet wederom de minste ontwikkeling gaat tonen. De Renault is nu al de slechte van de vier PU's en ik zie het gat alleen maar groter worden in 2019.
Het getuigd van weinig ambitie om de beste te willen zijn en geeft weinig vertrouwen qua ontwikkeling idd. Maar feitelijk spreekt Abiteboul hier ook geen onzin. Hoe langer deze motoren in ontwikkeling zijn, hoe dichter ze bij elkaar zullen komen (dat zie je nu al). Voor een achtervolger als Renault is het relatief simpel om de oplossingen van Ferrari en Mercedes te kopieren.
Daarmee ga je niet de beste motor bouwen, maar na een tijdje heb je wel een motor die mee kan doen, omdat de ontwikkelingen steeds minder hard zullen gaan.
[...]
De reden is mankracht en budget. Zelfs als Mario Illien zichzelf kon klonen en met 100 Mario Illien's bij Renault zou werken, dan gaan ze alsnog niet inlopen. Kwaliteit van het personeel is het probleem niet, budget is het probleem. Bij Renault kunnen ze bepaalde zaken niet aanschaffen. Ze kunnen geen extra personeel aannemen om het gat werkelijk te dichten. Ook kunnen ze bepaalde zaken voor ontwikkeling niet aanschaffen, want budget. Alles draait op dat krappe budget en ze kunnen eigenlijk alleen maar wat ze nu hebben verbeteren binnen de grenzen van dat krappe budget. Als alles dan goed gaat, dan houden ze net het tempo van Mercedes of Ferrari bij, maar ze gaan nooit inlopen als Mercedes en Ferrari niet tegen een barrière aanlopen.

Dat Honda veel meer op Ferrari begint te lijken denk ik ook. Sterker nog, ik denk dat Honda de enige is die Mercedes van de troon kan stoten. Maar het zal allemaal nog moeten blijken. De ingredienten zijn aanwezig, maar het gerecht moet nog op tafel komen.

Overigens, dat laatste is dus precies wat ik bedoel te zeggen. Abiteboul kan prima gelijk hebben met z'n opmerkingen, maar de anderen blijven zich ook ontwikkelen waardoor het lijkt alsof Renault stilstaat.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• pinda powerrr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14:18

pinda powerrr

Slow down...

Verder beetje late reactie, maar @nachtnet thanks voor de headsup! wordt erg gewaardeerd _/-\o_

Heerlijk om weer wat te lezen, laat de speculatie maar weer beginnen :P
  • Laat ik zeggen dat ik niet verwacht dat Mercedes zwaar terugvalt,
  • Ferrari begint weer sterk.
  • LEC gaat een paar grove fouten maken, maar ook Vettel een paar keer flink voor l*l zetten.
  • Gasly heeft maar kort de tijd nodig om te wennen aan het hogere niveau.
  • Verstappen gaat op dezelfde voet verder, heeft weer wat geleerd, ouder en wijzer.
  • Bottas gaat het einde niet halen, ondanks dat Toto heel lang blijft geloven in zijn pupil.
  • Ricciardo raakt meer en meer gefrustreerd van het "amateurisme".
  • Raikonen blijft "cool as always" en krijgt Sauber langzaam maar zeker op de rit naar het middenveld.
  • Magnussen gaat de eer krijgen om sinds lange tijd weer eens met een zwarte vlag te zwaaien tijdens een race.

Waiting on the world to change

• RobertMe
P.K. schreef op donderdag 20 december 2018 @ 16:41:
Zo erg dat er in Amerika een C2 spec kwam en in Mexico werd teruggegrepen naar de B-spec, omdat ze deze motor nog niet goed genoeg begrepen in ijle lucht.
Precies hetzelfde als met de Renault C spec dus? ;) Renault wou er überhaupt niet mee rijden omwille van de betrouwbaarheid, hetzelfde voor McLaren, en RBR nam hem dan wel, maar moest er in Mexico en Brazilië ook vanaf zien omdat de motor niet (zo goed) tegen de ijle lucht kon.

STR en RBR hebben wat dat betreft hetzelfde gedaan: een experimentele motor installeren en kijken hoeveel vermogen erin zat. Vervolgens liepen ze beiden tegen hetzelfde probleem aan in de vorm van de ijle lucht. Renault en Honda waren wat dat betreft gelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

P.K. schreef op donderdag 20 december 2018 @ 16:41:
[...]

Laat ik voorop stellen dat ik ook absoluut geen fan ben van Renault, laat staan Abiteboul, maar dan hoef je nog niet alles wat ze doen verkeerd uit te legen. :P
Ja, Abiteboul is een flapdrol.
Ja, Renault levert de minst goede motor onderhand.
Ja, Renault heeft de minst gunstigste vooruitzichten om de beste motor te worden.
Ja, Honda heeft het beter gedaan (zeker de afgelopen anderhalf jaar).
Ja, Red Bull heeft een goede keuze gemaakt met de overstap.
Maar Renault heeft weldegelijk een enorme vooruitgang geboekt tijdens de turbo periode. De motoren zitten momenteel qua prestaties veel dichter bij elkaar dan 4 jaar geleden. Afgelopen seizoen is dan misschien niet het beste voorbeeld, maar over langere periode gezien komen ze zeker wel dichterbij. (remmende voorsprong enzo)
Stel dat ze dit blijven volhouden, dan hebben ze in 2020 of 2021 niet de beste motor, maar wel eentje die waarschijnlijk binnen 2 a 3 procent van de beste motor zit. Genoeg om met een goed chassis mee te doen voor het kampioenschap.
Ik ontken ook niet dat ze in de periode 2014-2017 grote vorderingen hebben gemaakt. Van constante spontane, ongecontroleerde ontbranding en hopeloze achterstand in vermogen, naar iets middelmatigs is flinke vordering. Ik kijk alleen naar het grote plaatje en dan moet ik constateren dat ze weliswaar enkele honderden pk's gevonden zullen hebben, maar dat ze nog steeds meer dan een seizoen aan ontwikkeld achterstand op Mercedes hebben. Dat definieer ik als Mercedes die eind 2017 bijvoorbeeld zoveel vermogen had, en Renault er eind 2018 nog niet op dat punt is.
Niet helemaal mee eens; Honda had met de C-spec ook grote problemen met de mappings / vibraties. Zo erg dat er in Amerika een C2 spec kwam en in Mexico werd teruggegrepen naar de B-spec, omdat ze deze motor nog niet goed genoeg begrepen in ijle lucht.
De vooruitgang in vermogen was er zeker, maar dat ging -al dan niet gepland- ten koste van de betrouwbaarheid.
Daarom zei ik ook:
Bij Mercedes, Ferrari en Honda werkte hun PU upgrades ook nog eens, al dan niet met wat vertraging of aanpassingen. ;)
Mercedes had ook problemen met hun eerste update en loste dat ook op. Honda heeft besloten dat ze in Japan iets moesten laten zien en die C spec kwam toen net te vroeg. Vervolgens hebben ze dat vrij snel opgelost.

Mexico is ook een lastige omdat RBR daar ook de B-spec reed. Verder weten we helemaal niks over Mercedes of Ferrari. Die zullen ongetwijfeld flink wat aan hebben gepast aan mappings, brandstogmengsel en de druk in hun turbo's hebben verlaagd. Daar liet de downforce van de RB14 zich wederom zeer duidelijk gelden toen iedereen vermogen had ingeleverd. Die baan als benchmark voor vermogen nemen lijkt me wat onhandig. Er gebeurd daar gewoon veel meer dan alleen kleine aanpassingen die voor elk circuit gemaakt zullen worden.
De keuzes die gemaakt zijn, zijn allemaal logisch te verklaren, maar dat maakt het tegenovergestelde nog niet perse waar. Er zijn genoeg verklaringen waarom eind 2018 niet betrouwbaar was van Honda, maar dat bewijst nog niet dat 2019 wel betrouwbaar gaat worden.
Ik heb er ook veel meer vertrouwen in dan bij Renault, maar daar koop je vooralsnog niks voor.

Het getuigd van weinig ambitie om de beste te willen zijn en geeft weinig vertrouwen qua ontwikkeling idd. Maar feitelijk spreekt Abiteboul hier ook geen onzin. Hoe langer deze motoren in ontwikkeling zijn, hoe dichter ze bij elkaar zullen komen (dat zie je nu al). Voor een achtervolger als Renault is het relatief simpel om de oplossingen van Ferrari en Mercedes te kopieren.
Daarmee ga je niet de beste motor bouwen, maar na een tijdje heb je wel een motor die mee kan doen, omdat de ontwikkelingen steeds minder hard zullen gaan.
[...]
Dat Honda veel meer op Ferrari begint te lijken denk ik ook. Sterker nog, ik denk dat Honda de enige is die Mercedes van de troon kan stoten. Maar het zal allemaal nog moeten blijken. De ingredienten zijn aanwezig, maar het gerecht moet nog op tafel komen.

Overigens, dat laatste is dus precies wat ik bedoel te zeggen. Abiteboul kan prima gelijk hebben met z'n opmerkingen, maar de anderen blijven zich ook ontwikkelen waardoor het lijkt alsof Renault stilstaat.
Ik denk dat RBR-Honda als enige Mercedes van de troon kan stoten. ;)
Apart gaat het denk ik geen van beiden het lukken. Mercedes heeft onderhand 1800 mensen in dienst en daar zitten een aantal van de allergrootste technische namen in de sport bij. Die hebben naar verluid ook allemaal een wurgcontract met extreme wachtperioden als ze het team willen verlaten.

Ferrari heeft Binotto die de technische kant aardig lijkt te leiden, nu nog. Ik betwijfel of het nog lang gaat duren als Ferrari echt weer politiek gaat doen. Verder is Binotto ook verantwoordelijk voor race strategie, en dat is gewoon belabberd. Ferrari in haar huidige vorm zie ik zichzelf gewoon systematisch in de voet schieten. Coureurs of de kwaliteit van de auto maakt dan niks uit.

De enige mogelijkheid die ik zie is dat "team Newey" een PU krijgt die dichtbij genoeg komt en dat de auto de rest moet overbruggen in combinatie met een absolute ster van een coureur. Die hebben ze ook al binnen, hoewel dat diamantje hier en daar nog wat slijpwerk nodig had en misschien nog wat werk nodig heeft. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kevlar01
  • Niet online

kevlar01

trigger happy 'next' klikker

Kwam deze tegen, wel geinige crib en gave race sim setup!

[ Voor 6% gewijzigd door kevlar01 op 20-12-2018 19:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

pinda powerrr schreef op donderdag 20 december 2018 @ 16:53:
Verder beetje late reactie, maar @nachtnet thanks voor de headsup! wordt erg gewaardeerd _/-\o_

Heerlijk om weer wat te lezen, laat de speculatie maar weer beginnen :P
  • Laat ik zeggen dat ik niet verwacht dat Mercedes zwaar terugvalt,
  • Ferrari begint weer sterk.
  • LEC gaat een paar grove fouten maken, maar ook Vettel een paar keer flink voor l*l zetten.
  • Gasly heeft maar kort de tijd nodig om te wennen aan het hogere niveau.
  • Verstappen gaat op dezelfde voet verder, heeft weer wat geleerd, ouder en wijzer.
  • Bottas gaat het einde niet halen, ondanks dat Toto heel lang blijft geloven in zijn pupil.
  • Ricciardo raakt meer en meer gefrustreerd van het "amateurisme".
  • Raikonen blijft "cool as always" en krijgt Sauber langzaam maar zeker op de rit naar het middenveld.
  • Magnussen gaat de eer krijgen om sinds lange tijd weer eens met een zwarte vlag te zwaaien tijdens een race.
Eens op Gasly na. Die zal stressbestendiger moeten worden, want die wordt nogal snel zenuwachtig als het niet helemaal lekker loopt. Ben benieuwd hoe dat aankomend seizoen gaat uitpakken want dan zal ie nog/veel beter met de druk om moeten leren gaan.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iichel
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:15

iichel

Gazoooo

nachtnet schreef op woensdag 19 december 2018 @ 09:15:
Leesvoer:
The Guardian - McLaren stun formula one by signing Alonso from Renault (20-12-2005)

offtopic:
Iemand @Jasphur, @pinda powerrr, @TommyGun & @iichel ergens gezien? Die hebben dit topic nog niet gevonden.
Sorry, druk met de rest van het leven :p

"It's called a motor race." - M. Masi 2021

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pjottum
  • Laatst online: 22:26

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

#87 dagen! *O* *O*

ping 127.212.23.124

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sh0ckTr00per
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:05
Kan niet wachten tot het seizoen start. Vooral alle rijderswijzigingen. De nieuwe jongens, maar ook de oude garde die van team is gewisseld en wellicht niet meer op de plek mee kan rijden die ze gewend waren. Ben benieuwd of we daar nog een paar leuke divebombs van gaan zien, een RIC die ondanks dat hij weet dat het eigenlijk niet kan bijvoorbeeld een GAS 'moet' inhalen om wat aan zichzelf te bewijzen en ze daarna samen langs de kant staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:29

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Geloof alleen niet dat ik het een heel aimabel persoon vind. Die gaat het nog zwaar krijgen volgend jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldMcDonald
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-06 12:42
Vraag me af wat de echte racers van VR vinden. Heb al best wat simmers er lovend over horen spreken maar elke keer als ik filmpjes zie met F1 coureurs dan zitten ze met een groot scherm of multimonitor setup.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P.K.
RobertMe schreef op donderdag 20 december 2018 @ 17:04:
[...]

Precies hetzelfde als met de Renault C spec dus? ;) Renault wou er überhaupt niet mee rijden omwille van de betrouwbaarheid, hetzelfde voor McLaren, en RBR nam hem dan wel, maar moest er in Mexico en Brazilië ook vanaf zien omdat de motor niet (zo goed) tegen de ijle lucht kon.

STR en RBR hebben wat dat betreft hetzelfde gedaan: een experimentele motor installeren en kijken hoeveel vermogen erin zat. Vervolgens liepen ze beiden tegen hetzelfde probleem aan in de vorm van de ijle lucht. Renault en Honda waren wat dat betreft gelijk.
Absoluut niet hetzelfde als met de Renault C-spec. Om ook dit weer even te nuanceren:
De brandstof van BP/Castrol was niet geschikt voor de C-spec. Daarom konden Renault en McLaren er niet mee rijden (te groot betrouwbaarheidsrisico).
De brandstof van Exxon was er wel geschikt voor. Red Bull heeft toen de keuze gemaakt hem te gaan gebruiken omdat er iets meer vermogen was. Zij wisten vanaf het eerste moment dat dat ding z'n nukken had (driveability / engine mappings / niet werkend in Mexico).
Dat vervolgens Max zich daar aan openlijk aan ergert en Cyril op z'n staart getrapt is veranderd niks aan de feiten.

Honda heeft een compleet andere route gekozen, nogmaals; er zijn logische verklaringen voor wat ze gedaan hebben. Maar het ging absoluut niet van een leien dakje.
Ik heb nog steeds het idee dat de C spec niet volledig af was rond Sochi, maar gerushed is om er iig in Suzuka mee te kunnen rijden. Dat bleek stiekem ook wel toen in Amerika de C2-spec kwam.
In Mexico hebben ze het op vrijdag geprobeerd met de C2-spec, maar hebben uiteindelijk teruggegrepen naar de B (dat was dus niet volgens plan). In de laatste races zijn er ook weer een aantal nieuwe onderdelen geprobeerd en in Abu Dhabi plofte dat ding zelfs.
Terwijl het C-blok van Renault uit Monza gewoon het seizoen heeft af gemaakt (ex Mexico).
DaniëlWW2 schreef op donderdag 20 december 2018 @ 17:07:

[...]

Mercedes had ook problemen met hun eerste update en loste dat ook op. Honda heeft besloten dat ze in Japan iets moesten laten zien en die C spec kwam toen net te vroeg. Vervolgens hebben ze dat vrij snel opgelost.

Mexico is ook een lastige omdat RBR daar ook de B-spec reed. Verder weten we helemaal niks over Mercedes of Ferrari. Die zullen ongetwijfeld flink wat aan hebben gepast aan mappings, brandstogmengsel en de druk in hun turbo's hebben verlaagd. Daar liet de downforce van de RB14 zich wederom zeer duidelijk gelden toen iedereen vermogen had ingeleverd. Die baan als benchmark voor vermogen nemen lijkt me wat onhandig. Er gebeurd daar gewoon veel meer dan alleen kleine aanpassingen die voor elk circuit gemaakt zullen worden.
Door die ijle lucht in Mexico kan je idd je normale engine mapping en ontstekingtijdstip wegkieperen. Die zal je compleet opnieuw moeten opbouwen, omdat je met een ander lucht/brandstofmengsel zit.
Dat is een kwestie van begrijpen hoe je motor werkt en voorbereiding. Waarschijnlijk schortte het bij Honda en Renault aan dat eerste wbt hun C-spec. (al kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat het voor Renault geen hele hoge prioriteit had al dat werk voor één race en dan ook nog alleen voor Red Bull te moeten doen)

Ik denk trouwens dat ze die turbo's juist harder laten draaien dan normaal (voor zo ver mogelijk) om nog enigszins de lagere luchtdruk te compenseren. Alleen zit daar een maximum aan waardoor Ferrari en Mercedes hun party modi niet maximaal konden gebruiken.

Overigens wilde ik Mexico zeker niet als benchmark aanhalen. in de eerste sector (puur motorvermogen) waren Ferrari/Merc dat weekend alsnog 2 tiende sneller dan Red Bull. ;)
DaniëlWW2 schreef op donderdag 20 december 2018 @ 17:07:

[...]

Ik denk dat RBR-Honda als enige Mercedes van de troon kan stoten. ;)
Apart gaat het denk ik geen van beiden het lukken. Mercedes heeft onderhand 1800 mensen in dienst en daar zitten een aantal van de allergrootste technische namen in de sport bij. Die hebben naar verluid ook allemaal een wurgcontract met extreme wachtperioden als ze het team willen verlaten.

Ferrari heeft Binotto die de technische kant aardig lijkt te leiden, nu nog. Ik betwijfel of het nog lang gaat duren als Ferrari echt weer politiek gaat doen. Verder is Binotto ook verantwoordelijk voor race strategie, en dat is gewoon belabberd. Ferrari in haar huidige vorm zie ik zichzelf gewoon systematisch in de voet schieten. Coureurs of de kwaliteit van de auto maakt dan niks uit.

De enige mogelijkheid die ik zie is dat "team Newey" een PU krijgt die dichtbij genoeg komt en dat de auto de rest moet overbruggen in combinatie met een absolute ster van een coureur. Die hebben ze ook al binnen, hoewel dat diamantje hier en daar nog wat slijpwerk nodig had en misschien nog wat werk nodig heeft. :P
Niet alleen daarom, ze schijnen in Sakura best wel een aantal innovatieve technieken te ontwikkelen. (ze wilden niet voor niets geen 'hulp' van Mercedes in 2017, die wilden ze niet in de keuken hebben)
Voor mij is het geen vraag of Honda een competitieve motor gaat neerzetten, het is vooral de vraag wanneer ze de ontwikkelachterstand op Mercedes hebben in gelopen. In het huidige tempo kan dat wel eens vrij snel zijn, maar nog niet in 2019. Het valt alleen wel te hopen dat Max volgend jaar iets diplomatieker weet om te gaan met het product "in the back of this car". ;)

[ Voor 47% gewijzigd door P.K. op 21-12-2018 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

RonaldMcDonald schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 11:09:
[...]

Vraag me af wat de echte racers van VR vinden. Heb al best wat simmers er lovend over horen spreken maar elke keer als ik filmpjes zie met F1 coureurs dan zitten ze met een groot scherm of multimonitor setup.
sponsoring van de streamer, vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finraziel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:35
RonaldMcDonald schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 11:09:
[...]

Er is nogal een verschil met welk doel ze het gebruiken denk ik, en mogelijk ook het budget. Zo'n setup als van Lando is super, maar ook duur, duurder dan VR. Maar het grote nadeel van VR is momenteel nog het (gebrek aan) oplossend vermogen. De resolutie is gewoon nog niet hoog genoeg. Je kunt er heel leuk mee racen voor entertainment, maar als je aan het trainen bent en je moet alle details zo goed mogelijk kunnen zien dan heb je meer aan zo'n multi monitor setup denk ik. Als je in vr in de verte kijkt dan zie je gewoon alleen maar pixels waar je op de monitor nog behoorlijk wat detail kunt onderscheiden.

Gamertag: FinrazielNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Finraziel schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 15:56:
[...]

Er is nogal een verschil met welk doel ze het gebruiken denk ik, en mogelijk ook het budget. Zo'n setup als van Lando is super, maar ook duur, duurder dan VR. Maar het grote nadeel van VR is momenteel nog het (gebrek aan) oplossend vermogen. De resolutie is gewoon nog niet hoog genoeg. Je kunt er heel leuk mee racen voor entertainment, maar als je aan het trainen bent en je moet alle details zo goed mogelijk kunnen zien dan heb je meer aan zo'n multi monitor setup denk ik. Als je in vr in de verte kijkt dan zie je gewoon alleen maar pixels waar je op de monitor nog behoorlijk wat detail kunt onderscheiden.
van de andere kant: op 2d kun je qua training de baan en je snelheid etc voor geen meter inschatten. in vr wel, en daar heb je die details niet zo heel erg voor nodig. :)

in dat filmpje zag je ook alle merken, populaire youtubers worden vaak gesponsord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanKupers
  • Registratie: Juli 2018
  • Niet online

JohanKupers

Würüm? Dürüm!

is 87 dagen te lang. :+

⛔ Trackers of betalen ⛔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:18

Martinspire

Awesomeness

Ben benieuwd hoe en wanneer het Red Bull team Gasly gaat introduceren. Voorheen kwam er nog een kerstvideo van Max en Danny maar dat lijkt er dit jaar niet in te zitten en voor Gasly zou het raar zijn om daar ineens mee te beginnen. Misschien in januari al of toch pas in februari bij de tests?

Martinspire - PC, PS4, X1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
max - gasly gaat toch nooit zulke leuke situaties opleveren als Max - Daniel vrees ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
Laten we hopen dat Mercedes, Ferrari en Red Bull bijna identieke auto's aan de start weten te brengen zodat we echt zien wie de beste rijder is.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

P.K. schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 14:25:
Door die ijle lucht in Mexico kan je idd je normale engine mapping en ontstekingtijdstip wegkieperen. Die zal je compleet opnieuw moeten opbouwen, omdat je met een ander lucht/brandstofmengsel zit.
Dat is een kwestie van begrijpen hoe je motor werkt en voorbereiding. Waarschijnlijk schortte het bij Honda en Renault aan dat eerste wbt hun C-spec. (al kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat het voor Renault geen hele hoge prioriteit had al dat werk voor één race en dan ook nog alleen voor Red Bull te moeten doen)

Ik denk trouwens dat ze die turbo's juist harder laten draaien dan normaal (voor zo ver mogelijk) om nog enigszins de lagere luchtdruk te compenseren. Alleen zit daar een maximum aan waardoor Ferrari en Mercedes hun party modi niet maximaal konden gebruiken.

Overigens wilde ik Mexico zeker niet als benchmark aanhalen. in de eerste sector (puur motorvermogen) waren Ferrari/Merc dat weekend alsnog 2 tiende sneller dan Red Bull. ;)
Ik denk dus juist dat ze de druk in de turbo omlaag moeten schroeven omdat die anders ontploft, a.k.a Mexico 2017 met Renault. Brandstofmengsel in Mexico zal ook veel meer brandstof dan lucht zijn. De voornaamste uitlaatgassen zijn CO2, SO2 (zwaveldioxide) en verschillende NOx (stikstofdioxides). Allen hebben in principe een grotere massa per cm2 dan gewone lucht. Nee, mijn chemische kennis gaat niet zover dat ik het precies weet voor de hoogte noch temperatuur, maar ze zouden zwaarder moeten zijn. Hoeveelheid uitlaatgassen zal redelijk constant zijn waardoor de grotere massa voor meer druk zou moeten zorgen in de turbo. Zo denk ik in ieder geval.

Mocht ik verifieerbare onzin uitkramen, zeg maar. :P

Waarom zowel Renault als Honda teruggingen naar een vorige spec weet ik niet. Ik vermoed dat naarmate de verbranding efficienter word, de turbo ook wat groeit omdat het mengsel van uitlaatgassen meer lucht zal bevatten en dus minder druk zou moeten uitoefenen. Is het mengsel dan opeens voorzien van gassen met meer massa, dan kan die turbo het niet aan.

Ik weet ook niet wat Ferrari of Mercedes precies hebben gedaan. Die zeggen namelelijk nooit wat. Ergens zou het mij niet heel erg verbazen als ze ook een oudere spec hebben gedraaid op een lager vermogen omdat de nieuwste toch niet voluit kan draaien. Die kan je dan sparen voor de andere races. Dat zullen we waarschijnlijk nooit weten.
Niet alleen daarom, ze schijnen in Sakura best wel een aantal innovatieve technieken te ontwikkelen. (ze wilden niet voor niets geen 'hulp' van Mercedes in 2017, die wilden ze niet in de keuken hebben)
Voor mij is het geen vraag of Honda een competitieve motor gaat neerzetten, het is vooral de vraag wanneer ze de ontwikkelachterstand op Mercedes hebben in gelopen. In het huidige tempo kan dat wel eens vrij snel zijn, maar nog niet in 2019. Het valt alleen wel te hopen dat Max volgend jaar iets diplomatieker weet om te gaan met het product "in the back of this car". ;)
Ik maak me meer zorgen om Marko en Horner dan om Max hoor. :+
De Verstappen familie (dus Jos ook) heeft natuurlijk heel wat meer ervaring en relaties met Honda, en de overstap naar Honda lijkt ook wel heel erg uit hun kamp te zijn gekomen in verband met Max zijn contractverlenging tot 2020. Verder dat Max kennelijk al maanden wist dat RBR naar Honda zou gaan is ook tekenend. Verder geloof ik Max ook wel als hij zegt dat hij liever een motor heeft die veel vermogen levert en soms ploft dan geen vorderingen. Verder zie ik Honda zeker bij Max erg goed letten op preventief onderhoud. Ik ga er een beetje vanuit dat Honda minstens vier PU's gaat draaien in 2019 voor beide RB15's. Een keer gridstraffen maakt toch weinig uit als het op de juiste baan gebeurd.

Qua techniek onderschat ik die Japanners ook echt niet meer. Ze lijken gebruik te hebben gemaakt van de diensten van Mario Illien, maar verder zijn ze zelf ook niet bepaald onverdienstelijk of incompetent. Genoeg raceklassen die Honda gewoon domineren met hun motorontwerp. Budget of mankracht lijkt ook geen echte beperking te zijn voor Honda waardoor ze werkelijk elk idee kunnen proberen.

Het lijkt er nu ook op dat Honda redelijk tevreden is met de motor zelf en dat de focus meer is komen te liggen op hybride onderdelen, efficiëntie en de turbo. Bijvoorbeeld was er laatst nog deze aankondiging: https://en.hondaracingf1.com/insights/IHI-Partnership.html
Ik denk ook dat die NSX test met een prototype 2019 PU wel plaats heeft gevonden. Alles om de boel maar de testen om klaar te zijn voor RBR. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
The F1 2019 car launch schedule so far:
February 12 – Renault
February 13 – Racing Point
February 15 – Ferrari

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nickrsd
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 07-06 22:43

Nickrsd

Psn: rsdnik ; Uplay: jagerNL

Waar ik dan weer eigenlijk na uitkijk zijn de liveries.. hopelijk zien we weer flitsende vernieuwde liveries.. doet goed voor het oog!

Psn: rsdnik ; Uplay: jagerNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Laatst online: 13:54
Nickrsd schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 22:03:
Waar ik dan weer eigenlijk na uitkijk zijn de liveries.. hopelijk zien we weer flitsende vernieuwde liveries.. doet goed voor het oog!
Straks wordt het de superbowl, waar de reclame interessanter is dan de sport.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Clavat
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22:03
Ik hoop op de Livery van de test RBR van dit jaar de blauw zwarte.

Die zag er geweldig uit

PSN: McMillan0984

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinspire
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:18

Martinspire

Awesomeness

Clavat schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 23:17:
Ik hoop op de Livery van de test RBR van dit jaar de blauw zwarte.

Die zag er geweldig uit
Denk dat iets soortgelijks wel weer als test-livery gebruikt gaat worden maar dat ze daarna weer normale livery pakken. Al zal ze de reacties niet ontgaan zijn denk ik, dus wie weet

Martinspire - PC, PS4, X1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

#Wintertesting - Lekker racen op de skipiste :D

https://twitter.com/redbu.../1076084870302978049?s=21

[ Voor 8% gewijzigd door JB op 22-12-2018 10:01 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nachtnet
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/Du9NAGyWwAEsUTU.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21:25
Haha ja tof hé ze komen elk jaar met zo'n video volgens mij, paar jaar geleden ook al gezien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• U123456
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 18:27
De uitleg van Robert zelf:
YouTube: Why has Robert Kubica chosen 88 as his race number?

[ Voor 12% gewijzigd door U123456 op 22-12-2018 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

LopendeVogel schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 10:40:
[...]

Haha ja tof hé ze komen elk jaar met zo'n video volgens mij, paar jaar geleden ook al gezien :)
Ik mis misschien veel van Mercedes en Ferrari omdat je die anders volgt, maar volgens mij is Red Bull wel echt het gaafste label om voor te racen met alles eromheen!

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopendeVogel
JB schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 11:02:
[...]

Ik mis misschien veel van Mercedes en Ferrari omdat je die anders volgt, maar volgens mij is Red Bull wel echt het gaafste label om voor te racen met alles eromheen!
RBR=Marketing hé dus dan krijg je automatisch dit soort marketing stunts. Persoonlijk weet ik niet of Max dit allemaal leuk vind, vast wel.. Maar ik kan mij ook indenken dat je in deze periode meer tijd voor puur jezelf wilt hebben ipv alsnog werkgerelateerd bezig te zijn, dusja de ene coureur zal dit helemaal tof vinden en de ander zal zoiets hebben van: nah, ik wil bij mijn gezin zijn nu dat kan.

Persoonlijk denk ik dat Max het niet erg vind, hij = racen hoe ik dat van mijn kennis verneem (hun hebben jarenlang met de Verstappen familie in de kart wereld gezeten en kopen zo nu en dan ook de auto's van Max op, waaronder een Mercedes AMG ''aangepast voor Max'' circa een jaar geleden).. Mja om hun na te laten vragen wat Max van deze marketing stunts vind, nah dat gaat mij (en hun ook denk ik) net wat tever :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 19:22:
[...]
Ik maak me meer zorgen om Marko en Horner dan om Max hoor. :+
De Verstappen familie (dus Jos ook) heeft natuurlijk heel wat meer ervaring en relaties met Honda, en de overstap naar Honda lijkt ook wel heel erg uit hun kamp te zijn gekomen in verband met Max zijn contractverlenging tot 2020.
Denk je echt dat RB alles helemaal om gaat gooien omdat 1 rijder voor 2 jaar bijtekent? Lijkt me hoogst onwaarschijnlijk. Daarbij hebben Jos en Max al eerder bewezen nou niet echt diplomatieke wonderen te zijn, terwijl je van Horner naar buiten toe weinig geks hoort.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Finraziel
  • Laatst online: 09:35
Jingle bells, Jingle bells, Jingle all the way...
Oh what fun, it is to ride, in a thousand horses open wheel... Hey!

Gamertag: FinrazielNL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:32
LopendeVogel schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 10:40:
[...]

Dit zijn toch ook dezelfde beelden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopendeVogel
BlackMonkey schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 13:29:
[...]

Dit zijn toch ook dezelfde beelden?
Ow dat weet ik niet, zou kunnen (dezelfde sponsor borden aan de zijkant), dezelfde handschoenen en etc als in 2016 (voor zover dat iets zegt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Datazor
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17-03-2021
Om toch nog al die dagen door te komen...

Link
Pagina: 1 2 ... 156 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Alle weekend-topics van 2019: Topicreeks: [F1] Seizoen 2019

Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan.

Waar Formule 1 te zien op TV of internet: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken?
Bezoek van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
Formule-E: Formule E - Deel 1
Andere racecategorieën: Algemeen race topic Deel 2
GP in Nederland: [F1] Grand Prix van Nederland: Zandvoort
Netflix documentaire: [F1] Netflix documentaire
En voor interesse iRacing is er ook: iRacing 2016-2019
Rich Energy: [F1] Rich Energy
Discussie over de Netflix-serie is hier off-topic, maar kan in [F1] Netflix documentaire