Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

[F1] Seizoen 2019 - Deel 1 Vorige deelOverzichtLaatste deel

Pagina: 1 ... 145 ... 156 Laatste
Acties:
  • 1.117.386 views

• Pyrone89
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 01-12-2019
Taakbalk schreef op woensdag 6 november 2019 @ 08:39:
Deze al langsgekomen?

[YouTube: Future F1 Car First Look | Formula 1's 2021 Car In The Wind Tunnel]

Windtunneltest bij Sauber. Laat mooi zien dat het eerste concept er alweer anders uitziet.
Deze is juist maanden oud. Dit is dus een vorig concept.

Het is ook niet van het F1-team dat voorheen Sauber heette maar van de F1 die de Sauber windtunnel huurde voor hun testen

• basvn
  • Registratie: april 2013
  • Nu online
stoeltjes zijn allemaal al ingedeeld.
zegt niet heel veel (ALB zou er ook gaan rijden, en is op laatste moment ook daar weg geplukt)

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

• Taakbalk
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 10:47

Taakbalk

weergeven

Pyrone89 schreef op woensdag 6 november 2019 @ 09:05:
[...]

Deze is juist maanden oud. Dit is dus een vorig concept.

Het is ook niet van het F1-team dat voorheen Sauber heette maar van de F1 die de Sauber windtunnel huurde voor hun testen
Ah ok. Heb ik even gemist. Ik wist wel dat Sauber de tunnel verhuurt. Thnx!

Computing bit by bit

• Luckeh
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

Luckeh

Lucas

basvn schreef op woensdag 6 november 2019 @ 09:09:
[...]

stoeltjes zijn allemaal al ingedeeld.
zegt niet heel veel (ALB zou er ook gaan rijden, en is op laatste moment ook daar weg geplukt)
Niet alleen zijn de stoeltjes al ingedeeld, het seizoen begint al over twee weken in Saudi Arabië.

CPU's en GPU's ontleed!

• FrankTM
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 16-01 17:03
Fun fact: Max evernaart Jos met 107 starts tijdens de GP van Zandvoort

iRacing Profiel

• Edgenumber
  • Registratie: november 2014
  • Laatst online: 14-01 14:18
Tommy The Cat schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 22:13:
[...]

Als je de auto ontwerpt conform toegestane configuratie en deze blijkt achteraf invloed te hebben op de meting, dan is een diskwalificatie over het verleden niet passend.
Mwa. Als dit waar is wat Ferrari heeft gedaan, dan is dat geen perrongeluk dingetje. En de meting beïnvloeden (expres of perongeluk) is een, maar ook daadwerkelijk deze beïnvloeding gebruiken om te maskeren dat je meer brandstof toevoer is twee.

Ferrari wist dan dondersgoed dat die meting is beïnvloed, en alleen in hun voordeel.

Om hier voordeel uit te halen moet het wel uitgedacht zijn dat die verstoring op de sensor samenvalt met wanneer het uit komt op de baan en gecoördineerd is met het pompen van je brandstof pomp en de hybride systemen. Dus als dit waar is, is het zeker geen perongeluk dingetje en is daar maanden aan gewerkt om dit bewust zo goed te krijgen.

Ik blijf hopen dat Ferrari niet vals heeft gespeeld en dat ze daadwerkelijk een gaatje in de regelgeving hebben gevonden en daar gebruik van maken.

De toekomst zal het ons gaan uitwijzen.

• Pyrone89
In tegenstelling tot wat sommigen hier beweren waait het niet over, het vuurtje over de (toch weer redelijk domme en voorbarige) uitspraken over Ferrari laait alsmaar verder op.

Lees nu dat Ferrari zelfs juridische stappen overweegt.

Max kan echt wel een zitje daar voorlopig vergeten hoor mensen. Zelfs als hij de snelste is. De eer van de Italianen is duidelijk flink gekwetst en mijn ervaring leert dat de Italianen zich daar niet gemakkelijk overheen zetten. En ze hebben al Leclerc. Dus hopen voor Max dat Red Bull eindelijk eens een WK-team wordt of hij naar Mercedes kan, en dat Ferrari niet ineens gaat domineren.

• basvn
  • Nu online
Franz Tost in F1 podcast

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

• Sluuz
  • Registratie: september 2004
  • Nu online
Pyrone89 schreef op woensdag 6 november 2019 @ 12:17:
In tegenstelling tot wat sommigen hier beweren waait het niet over, het vuurtje over de (toch weer redelijk domme en voorbarige) uitspraken over Ferrari laait alsmaar verder op.

Max kan echt wel een zitje daar voorlopig vergeten hoor mensen. Zelfs als hij de snelste is. De eer van de Italianen is duidelijk flink gekwetst en mijn ervaring leert dat de Italianen zich daar niet gemakkelijk overheen zetten. En ze hebben al Leclerc. Dus hopen voor Max dat Red Bull eindelijk eens een WK-team wordt of hij naar Mercedes kan, en dat Ferrari niet ineens gaat domineren.
We zijn nu 3 dagen na de uitspraak. Hoe kan je nu al zeggen dat het niet over gaat waaien en dat Max een zitje kan vergeten? :?

PSN: Sluuz

• Tomcatter_31
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 23-01 11:15
Is dat heel erg? Als ik Max was en weg zou willen bij RB, zou ik eerder mikken op Mercedes dan Ferrari. Ferrari is een wespennest en wat je zegt een team waar hun eer een grote rol speelt. En die eer is denk ik ook een factor wat hun daadwerkelijke succes in de weg staat. Kijk naar hun staat van dienst de afgelopen jaren. Hun enige echte succes periode was in de tijd dat belangrijke posities ingevuld werden door Jean Todt, Ross Brawn en Rory Byrne etc. Sinds zij weg zijn is het team eigenlijk weer langzaam teruggezakt naar het niveau van de jaren 90. ja, bij vlagen zijn ze snel en winnen ze wedstrijden. Maar echte grote successen blijven vooralsnog veelal uit.

• Ankona
  • Registratie: mei 2014
  • Nu online
Edgenumber schreef op woensdag 6 november 2019 @ 12:12:
[...]

Mwa. Als dit waar is wat Ferrari heeft gedaan, dan is dat geen perrongeluk dingetje. En de meting beïnvloeden (expres of perongeluk) is een, maar ook daadwerkelijk deze beïnvloeding gebruiken om te maskeren dat je meer brandstof toevoer is twee.

Ferrari wist dan dondersgoed dat die meting is beïnvloed, en alleen in hun voordeel.

Om hier voordeel uit te halen moet het wel uitgedacht zijn dat die verstoring op de sensor samenvalt met wanneer het uit komt op de baan en gecoördineerd is met het pompen van je brandstof pomp en de hybride systemen. Dus als dit waar is, is het zeker geen perongeluk dingetje en is daar maanden aan gewerkt om dit bewust zo goed te krijgen.

Ik blijf hopen dat Ferrari niet vals heeft gespeeld en dat ze daadwerkelijk een gaatje in de regelgeving hebben gevonden en daar gebruik van maken.

De toekomst zal het ons gaan uitwijzen.
En al was het een perongelukje, dat ze meer brandstof verbruikten is dat niet en nog altijd een overtreding. Dat het niet opgemerkt zou worden zou Ferrari dan ook niet weten.....

Ik vind dit zeer ernstig. Als het is zoals nu overal gesuggereerd wordt dan rest enkel het uit de uitslagen schrappen van alle resultaten dit seizoen. Wordt Williams toch geen laatste.

alles kan off-topic

• Pyrone89
Sluuz schreef op woensdag 6 november 2019 @ 12:32:
[...]

We zijn nu 3 dagen na de uitspraak. Hoe kan je nu al zeggen dat het niet over gaat waaien en dat Max een zitje kan vergeten? :?
Omdat het vuurtje juist alleen maar meer aan het aanwakkeren is in plaats van te gaan liggen, waarmee de kans toeneemt dat het blijft hangen in het geheugen op lange termijn

• DJTimo
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 13:01
Linkje pls?

• SinergyX
  • Nu online

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

http://scuderiafans.com/m...rari-taking-legal-action/

Wordt allemaal een hoog 'he said she said' verhaal, waait wel weer over.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• zonoskar
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 12:15

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ankona schreef op woensdag 6 november 2019 @ 12:35:
[...]

En al was het een perongelukje, dat ze meer brandstof verbruikten is dat niet en nog altijd een overtreding. Dat het niet opgemerkt zou worden zou Ferrari dan ook niet weten.....

Ik vind dit zeer ernstig. Als het is zoals nu overal gesuggereerd wordt dan rest enkel het uit de uitslagen schrappen van alle resultaten dit seizoen. Wordt Williams toch geen laatste.
Die sensor gebruiken ze natuurlijk om de brandstoftoevoer te regelen. Als die kabel ernaast de meting van de sensor beïnvloed zodat deze te weinig aangeeft, kan er dus 'legaal' meer ingespoten kan worden. Je kan nooit bewijzen dat dit opzettelijk gedaan is, dus Ferrari blijft gewoon in de uitslagen staan. Want dan zeggen ze gewoon dat die kabel daar het beste kon liggen en dat ze niets gemerkt hebben van teveel brandstof verbruik.

Niettemin was het een domme uitspraak van Max en ik zie hem ook niet meer rijden voor Ferrari komende jaren.Misschien in 2040.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output.

• DaniëlWW2
  • Registratie: november 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Ergens vind ik het wel prachtig dat kennelijk iedereen in de Formule 1 wereld het beter weet en over elkaar valt in hun mening door te drukken, alweer. Zeker iedereen die maar een mening eruit gooit zonder enige data te hebben, zijn laten we zeggen, opvallend te noemen...

Wie je niet hoort zijn Mercedes en RBR die onderhand in de terabytes aan data over Ferrari SF-90 zullen hebben liggen en elke vrije training, kwalificatie en race, alle gegevens van acceleratie, rempunten, niveaus neerwaartse druk, snelheden door de bochten etc etc loggen, de auto's modelleren en alles doorrekenen. Voor zover dat nog een publiek geheim was, nou Hamilton heeft dat afgelopen weekend mooi verklapt bij Olav Mol.

Overigens hebben we die wel gehoord. Hamilton met zijn implicaties na de kwalificatie en Max die er gewoon een schepje bovenop deed. Misschien niet handig om het zo te zeggen, maar ongetwijfeld onderbouwd met een enorme hoeveelheid data en een zekere mate van opgebouwde frustratie. Uiteraard valt het hele Ferrari kamp daarover, want het leid mooi af van hun schrikbarende instorting tijdens de race. Ferrari rijdt in de regel ook met veel vleugel, dus ik weet niet hoe ze precies met nog meer neerwaartse druk gingen rijden.

Maar ik hou bewust nog een slag om de arm omdat ik me besef dat ik bij lange na niet genoeg gegevens heb om te oordelen. In plaats van twee weken lang maar beschuldigingen en meningen rond te gooien, kan je ook wachten wat Ferrari doet in Brazilië. Ferrari was bij monde van Binotto goed op elk type circuit, bewijs het maar. ;)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• DJTimo
  • Laatst online: 13:01
SinergyX schreef op woensdag 6 november 2019 @ 12:59:
[...]

http://scuderiafans.com/m...rari-taking-legal-action/

Wordt allemaal een hoog 'he said she said' verhaal, waait wel weer over.
Dat soort jankverhalen doen het vast goed bij de rechter idd. :P

• SinergyX
  • Nu online

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

zonoskar schreef op woensdag 6 november 2019 @ 13:00:

Niettemin was het een domme uitspraak van Max en ik zie hem ook niet meer rijden voor Ferrari komende jaren.Misschien in 2040.
Wat is dat opeens allemaal met Max bij Ferrari? Serieus, so what dat hij daar niet zou meer kunnen rijden.

Alsof F1 zo statisch is dat hele playfield over 5 jaar niet compleet anders is? Voorlopig zit hij happy bij RBR, over paar jaar zien we wel weer waar hij dan heen gaat.

Maargoed, dit wordt volgende week natuurlijk weer helemaal opgepakt als Ferrari gewoon weer aan kop rijd, andere cheatmethode hebben gevonden, of whatever.. Dit wordt nog erger opgepakt dan hele Haas/Rich gebeuren.

SinergyX wijzigde deze reactie 06-11-2019 13:11 (17%)

Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• Jory
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 12:08
Ankona schreef op woensdag 6 november 2019 @ 12:35:
[...]

Als het is zoals nu overal gesuggereerd wordt dan rest enkel het uit de uitslagen schrappen van alle resultaten dit seizoen. Wordt Williams toch geen laatste.
Jawel, want de afgelopen race zou wel gewoon blijven staan. Daar heeft Leclerc 13 punten gehaald, waarmee Ferrari alweer op ruime voorsprong boven Williams (1 punt) zou staan. :+
En als Vettel en Leclerc beide allebei de volgende races redelijk rijden dan zouden ze Haas en Alfa Romeo ook nog wel voorbijgaan.

Voor de spanning in de strijd om #3 in het coureur klassement (ja ja, je moet iets) hoop ik dat Vettel en Leclerc hun punten gewoon houden.

• Maasluip
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 13:07

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Max kan echt wel een zitje daar voorlopig vergeten hoor mensen.
Max wil helemaal niet weg bij RBR en als hij gaat moet hij bij McLaren aankloppen. 2021 weer Mercedes motoren en je ziet nu al dat ze hun zaakjes goed voor elkaar hebben.
Straks verslaat McLaren niet alleen het fabrieksteam van Renault maar ook dat van Mercedes. >:)
Als je ook denkt aan wat Russell zei: als de motor slecht is kun je goed werken aan de auto. De Mercedesmotor was heel goed en ze hebben de auto een beetje verwaarloosd. Straks komt die motor in een chassis wat beter is dan dat van Mercedes zelf.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• hardware-lover
  • Registratie: augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Waar lees jij dat van die juridische stappen?

Of hebben we het over dit verhaal? https://www.grandprix.com...ll-with-legal-action.html

Natuurlijk moet Ferrari nu steigeren en met de hakken (hoeven?) in het zand, dat zou iedere renstal doen als er iemand ergens wat roept waarmee men zich aangevallen voelt. Of het nu waar is of niet, de reactie van Ferrari is niet meer dan logisch. Echt volwassen vind ik deze echter niet, waarom zo heftig reageren op de uitspraak van een coureur? Ik zou het lachend hebben weggewuifd met als reden, "het manneke is nog jong en spreekt wel vaker onzin" :+

A smile a day.... [The end is there]

• sjaool
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 13:19

sjaool

Every life should have 9 cats

Je doet hier nu allemaal uitspraken maar onderbouwd het nergens met bronnen (die heb ik namelijk bij anderen uit de posts moeten halen). ;)

Ik denk dat je het allemaal toch net wat te zwart-wit ziet. Als Ferrari een plekje heeft en Max kan weg en wil weg bij Red Bull dan zie ik ze hem nog met open armen ontvangen. Het enige wat ze misschien tegen zal houden is dat Max een coureur met een mening is en daar zijn ze vaak niet zo van gediend.

Voor de rest hou ik wel van dit geouwehoer over en weer in de F1. Vorige jaren hadden we Red Bull en Renault, nu hebben we Red Bull en Ferrari. Daaruit blijkt wel dat Red Bull graag de boel op scherp zet. :P

Dat stuk op motorlat.com komt van een journalist die heel onbeschaamd heeft zitten afluisteren en daarna zijn eigen draai aan het verhaal gegeven. Zonder fact-checking bij Horner en Binotto kun je daar verder ook niks mee.

sjaool wijzigde deze reactie 06-11-2019 13:30 (10%)

"When you grow up your heart dies"

• Pyrone89
Maasluip schreef op woensdag 6 november 2019 @ 13:15:
[...]

Max wil helemaal niet weg bij RBR en als hij gaat moet hij bij McLaren aankloppen. 2021 weer Mercedes motoren en je ziet nu al dat ze hun zaakjes goed voor elkaar hebben.
Straks verslaat McLaren niet alleen het fabrieksteam van Renault maar ook dat van Mercedes. >:)
Als je ook denkt aan wat Russell zei: als de motor slecht is kun je goed werken aan de auto. De Mercedesmotor was heel goed en ze hebben de auto een beetje verwaarloosd. Straks komt die motor in een chassis wat beter is dan dat van Mercedes zelf.

• Vuvuzela
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 12:09

Vuvuzela

My spire is forming

Voor de achterban moet Ferrari ook wel van zich af bijten. Dat hoort bij het hele spelletje.

I served in a company of heroes.

• The_Butler
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 20-01 14:51
Ik volg de discussie over de brandstof sensor nauwkeurig en wilde me toch even bij @Edgenumber aansluiten. Een sensor verstoren kan iedereen; maar dit zal direct zichtbaar zijn op de telemetrie (verstoren betekend meestal dat het kreng niks meer leest). Het lijkt er in dit geval op (hoewel ik uiteraard niet over hard bewijs beschik) dat Ferrari maanden lang aan een systeem heeft gewerkt dat precies op het juiste moment precies de benodigde hoeveelheid stroom / frequentie door een paar kabels heeft gegooid om de brandstof meting precies op de voor Ferrari op dat moment benodigde manier te beinvloeden. Eigenlijk een knap staaltje engineering / programmeren maar als het waar is uiteraard volstrekt illegaal.

at your service

• jip_86
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 13:13
Kan niet anders dat er een onderbouwd verhaal ligt, anders had Red Bull dat verzoek niet ingediend of dat zou mogen.

• Ankona
  • Registratie: mei 2014
  • Nu online
Het is ook wel erg toevallig dat na weken lang verrassend goed presteren Ferrari afgelopen weekend ineens veel snelheid tekort kwam.

Maar, wat mij dan weer wel bevreemd is dat ze in de Q nog aardig mee konden komen. Juist daar zou dat vals spelen veel effect moeten hebben.

alles kan off-topic

• Luckeh
  • Niet online

Luckeh

Lucas

Ik denk meer en meer dat die kabel überhaupt een broodje aap verhaal is. Dat dit niet de performance van Ferrari verklaart.

De winsten die ze pakken zijn met name in het eerste stuk van accelereren. Op een stuk van 800m pakken ze de extra snelheid met name in de eerste 100-150 meter en hebben daar dan het hele rechte stuk voordeel van.

Ik vermoed dat het eerder in de deployment van de hybride systemen zit; dat zij het vermogen van de hybride systemen sneller kunnen deployen dan andere teams. Snelheid dat je er mee aan het begin van het accelereren wint; heb je het hele rechte stuk profijt van.

In de LMP1 klasse is dit precies hoe de Toyota's hun verschil maken. Accelereren bocht uit pakken ze het verschil. Op topsnelheid zitten de LMP1 en LMP2 veel dichter bij elkaar.

CPU's en GPU's ontleed!

• RobertMe
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 13:12
Ankona schreef op woensdag 6 november 2019 @ 13:47:
Maar, wat mij dan weer wel bevreemd is dat ze in de Q nog aardig mee konden komen. Juist daar zou dat vals spelen veel effect moeten hebben.
Ferrari deed voor de zomerstop ook al aardig mee met de kwalificaties? Alleen waren ze na de zomerstop nog beter en stonden ze echt boven Mercedes waar het normaal wat meer nek aan nek was. Nu zijn ze dus weer terug naar dat niveau.

De oorzaak daarvan zou wellicht kunnen zijn dat Ferrari sowieso een trucje heeft om benzine na de sensor op te slaan. Bij de kwalificatie konden ze daarmee dus in de out lap wat benzine opsparen en gebruiken. Daarmee zouden ze dan dus net een beetje voordeel kunnen behalen waarmee ze gelijk aan Mercedes waren. En in de race leek het toen ook al erop dat ze met 'een rondje opladen' dat extraatje hadden. Alleen konden ze het toen niet langere tijd toepassen. Wat dus weer samen hong met 'opladen'. Mogelijk dus dat ze pas van na de zomerstop het trucje met manipuleren van de sensor hebben en daardoor het 'opladen' niet meer nodig is/onzichtbaar is geworden. Door de fuel flow sensor te manipuleren konden ze dan dus ook net dat beetje extra benzine gebruiken/opsparen.

Note: dit hele verhaal heb ik dus nu uit de duim gezogen, maar zou wel een verklaring kunnen zijn.

• sjaool

sjaool

jip_86 schreef op woensdag 6 november 2019 @ 13:44:
Kan niet anders dat er een onderbouwd verhaal ligt, anders had Red Bull dat verzoek niet ingediend of dat zou mogen.
Red Bull hoeft natuurlijk helemaal niks te onderbouwen als ze alleen maar aan de FIA hebben gevraagd of zij een kabel met elektrische pulsen die de meting kunnen beïnvloeden langs de fuel flow meter mogen leggen. Mag dat niet dan vaardigt de FIA gewoon een decreet uit naar alle teams met de vermelding dat dit niet mag en dat er op gecontroleerd gaat worden. Dit laatste weet ik natuurlijk niet zeker maar je mag ervan uitgaan dat ze het vanaf dit moment wel in de gaten houden.

Maar goed we zullen in Brazilië mee gaan maken of Austin een uitzondering was of niet. :)

sjaool wijzigde deze reactie 06-11-2019 19:39 (6%)

• RobertMe
Luckeh schreef op woensdag 6 november 2019 @ 13:50:
Ik denk meer en meer dat die kabel überhaupt een broodje aap verhaal is. Dat dit niet de performance van Ferrari verklaart.

De winsten die ze pakken zijn met name in het eerste stuk van accelereren. Op een stuk van 800m pakken ze de extra snelheid met name in de eerste 100-150 meter en hebben daar dan het hele rechte stuk voordeel van.

Ik vermoed dat het eerder in de deployment van de hybride systemen zit; dat zij het vermogen van de hybride systemen sneller kunnen deployen dan andere teams. Snelheid dat je er mee aan het begin van het accelereren wint; heb je het hele rechte stuk profijt van.

In de LMP1 klasse is dit precies hoe de Toyota's hun verschil maken. Accelereren bocht uit pakken ze het verschil. Op topsnelheid zitten de LMP1 en LMP2 veel dichter bij elkaar.
Ik meen gelezen te hebben dat het trucje werd toegepast om bij het remmen meer benzine naar de motor te sturen en daardoor bij acceleratie net dat beetje extra benzine te hebben wat die extra 'boost' in acceleratie geeft. In principe is het gevolg dan gelijk aan extra PKs uit het elektrische systeem. Ergens halen ze uitkomen bocht extra PKs vandaan, en dat kan komen uit de hybride systemen, of uit de ICE met extra benzine.

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Luckeh schreef op woensdag 6 november 2019 @ 13:50:

Maar je kan de sensor echt niet twintig seconden verstoren want dat gaat opvallen. Het zou er juist om gaan dat ze met een specifieke combinatie van fuel flow, dus zoveel brandstof uitgedrukt in gram, gecombineerd met een bepaalde frequentie van stroompulsen door de kabel, de sensor net even kunnen verstoren en er dan een zeer geringe hoeveelheid brandstof extra kunnen laten passeren.

Als dit het is, dan denk ik dat het niet veel meer zal zijn dan een gram. Dat is al voldoende voor die acceleratie aan de start van een recht stuk. Het doel is immers om het rechte stuk kunstmatig langer te maken. Als je eerder op een bepaalde snelheid komt, dan kan je die laatste paar kilometers extra ook behalen. Immers neemt de acceleratie heel snel af als je in de buurt van de 300km/h komt. :)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• DataGhost
  • Registratie: augustus 2003
  • Nu online

DataGhost

iPL dev

RobertMe schreef op woensdag 6 november 2019 @ 13:55:
[...]

Ferrari deed voor de zomerstop ook al aardig mee met de kwalificaties? Alleen waren ze na de zomerstop nog beter en stonden ze echt boven Mercedes waar het normaal wat meer nek aan nek was. Nu zijn ze dus weer terug naar dat niveau.

De oorzaak daarvan zou wellicht kunnen zijn dat Ferrari sowieso een trucje heeft om benzine na de sensor op te slaan. Bij de kwalificatie konden ze daarmee dus in de out lap wat benzine opsparen en gebruiken. Daarmee zouden ze dan dus net een beetje voordeel kunnen behalen waarmee ze gelijk aan Mercedes waren. En in de race leek het toen ook al erop dat ze met 'een rondje opladen' dat extraatje hadden. Alleen konden ze het toen niet langere tijd toepassen. Wat dus weer samen hong met 'opladen'. Mogelijk dus dat ze pas van na de zomerstop het trucje met manipuleren van de sensor hebben en daardoor het 'opladen' niet meer nodig is/onzichtbaar is geworden. Door de fuel flow sensor te manipuleren konden ze dan dus ook net dat beetje extra benzine gebruiken/opsparen.

Note: dit hele verhaal heb ik dus nu uit de duim gezogen, maar zou wel een verklaring kunnen zijn.
Brandstof opslaan na de fuelflow-sensor, ook al gebeurt het oprecht per ongeluk, is al ondubbelzinnig verboden. Vloeistoffen comprimeren ook niet, dus daar heb je op de een of andere manier een opslagtankje voor nodig en dat wordt bij scrutineering wel duidelijk. Ik ga er eigenlijk ook vanuit dat de plaatsing van die sensor het onmogelijk maakt om dat ongemerkt te doen. Ik zou zo'n sensor namelijk direct of zo dicht mogelijk op de injectorrails laten zetten.

Workstation specs Server specs Laptop specs Linux op 5.5G 80GB iPod

• B-Real
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 12:58
DaniëlWW2 schreef op woensdag 6 november 2019 @ 14:32:
[...]

Maar je kan de sensor echt niet twintig seconden verstoren want dat gaat opvallen. Het zou er juist om gaan dat ze met een specifieke combinatie van fuel flow, dus zoveel brandstof uitgedrukt in gram, gecombineerd met een bepaalde frequentie van stroompulsen door de kabel, de sensor net even kunnen verstoren en er dan een zeer geringe hoeveelheid brandstof extra kunnen laten passeren.

Als dit het is, dan denk ik dat het niet veel meer zal zijn dan een gram. Dat is al voldoende voor die acceleratie aan de start van een recht stuk. Het doel is immers om het rechte stuk kunstmatig langer te maken. Als je eerder op een bepaalde snelheid komt, dan kan je die laatste paar kilometers extra ook behalen. Immers neemt de acceleratie heel snel af als je in de buurt van de 300km/h komt. :)
Precies.
Als je het in cijfers uitdrukt lijkt het peanuts, maar maakt blijkbaar net even dat verschil.

Het maximale verbruik is 100 liter per uur, op welk moment dan ook.
Dat is 27,78 milliliter per seconde. (als mijn wiskunde nog fris genoeg is).

Ik vraag me af of of Ferrari de sensor langer dan een seconde stoort en een milliliter extra inspuiten lijkt me al aardig veel.

We hebben het denk ik dus over een paar druppels gedurende fracties van seconden op bepaalde momenten. Minimaal, maar een gigantisch verschil in snelheid op de rechte stukken.

• DeKaerften
  • Registratie: december 2007
  • Niet online
B-Real schreef op woensdag 6 november 2019 @ 14:50:
[...]

Precies.
Als je het in cijfers uitdrukt lijkt het peanuts, maar maakt blijkbaar net even dat verschil.

Ik vraag me af of of Ferrari de sensor langer dan een seconde stoort en een milliliter extra inspuiten lijkt me al aardig veel.

We hebben het denk ik dus over een paar druppels gedurende fracties van seconden op bepaalde momenten. Minimaal, maar een gigantisch verschil in snelheid op de rechte stukken.
Brandstof wordt voor de F1 in massa uitgedrukt, niet in volume, omdat met temperatuur de dichtheid van de brandstof kan varieren, maar de hoeveelheid energie in brandstof bepaald wordt door de grootte van de massa van de brandstof. ;)

Verder had @DaniëlWW2 dit gisteren ook uitgerekend.
DaniëlWW2 schreef op maandag 4 november 2019 @ 20:48:
...

edit: zelf maar eens doorgerekend. Nou:
100 kg : 60 minuten : 60 seconden ≈ 27,7gram/s.
Gaan we uit van 850 pk voor de motor, een redelijke schatting voor kwalificatie, dan zou met lineaire schalen, 29 gram/s het volgende doen.

29 gram x 100 : 27,7 gram = 104,7%.
104,7% x 850 pk : 100 ≈ 890 pk

Ja, dat zou heel wat verklaren. Het is nauwelijks meer dan een gram, maar het kan zoveel schelen als het ook maar een beetje lineair schaalt.

...

• TakeAway
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 09:40
B-Real schreef op woensdag 6 november 2019 @ 14:50:
[...]

Precies.

Hoe zit het dan met de max van 105kg die ze mogen meenemen?
Betekend dit dat er nooit de max aan brandstof meegenomen wordt, en door FER wel?
Zodat ze meer kunnen verbruiken?

• B-Real
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 12:58
DeKaerften schreef op woensdag 6 november 2019 @ 14:57:
[...]

Brandstof wordt voor de F1 in massa uitgedrukt, niet in volume, omdat met temperatuur de dichtheid van de brandstof kan varieren, maar de hoeveelheid energie in brandstof bepaald wordt door de grootte van de massa van de brandstof. ;)

Verder had @DaniëlWW2 dit gisteren ook uitgerekend.

[...]
Mijn natuur/scheikunde is niet goed genoeg om een liter brandstof om te rekenen in massa, dus ik heb het eenvoudig gehouden.
De berekening van gisteren had ik even gemist, heb niet ver genoeg terug gescrold helaas. Excuus!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

TakeAway schreef op woensdag 6 november 2019 @ 15:07:
[...]

Betekend dit dat er nooit de max aan brandstof meegenomen wordt, en door FER wel?
Maximaal 100kg per uur, maar zelfs Monza duurt langer dan een uur. ;)

• ThomasG
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 12:29
TakeAway schreef op woensdag 6 november 2019 @ 15:07:
[...]

Het is dit seizoen naar 110kg gegaan. Over de gehele race mogen ze niet meer dan 110kg brandstof verbruiken, maar de fuel flow mag nooit hoger zijn dan 100kg per uur. Waar Ferrari van verdacht wordt is een loop-hole te gebruiken zodat ze 1 á 2 rondes en fuel flow hoger hebben dan 100kg per uur.

Met races van zo'n 1.5 á 2 uur en een max van 110kg kunnen ze dus nooit de gehele race flat out rijden.

ThomasG wijzigde deze reactie 06-11-2019 15:17 (8%)

• TakeAway
DaniëlWW2 schreef op woensdag 6 november 2019 @ 15:12:
[...]

Okee, lees nu dat ze 110kg mee mogen nemen, max flow is 105kg p/u.
Maar dan nog blijft de vraag:
Heeft FER dan ook meer brandstof in de tanks gehad dan andere teams?
Dat moet volgens mij wel anders kom je aan het eind van de race toch tekort?

• melcon
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 08:35
Meer brandstof inspuiten betekent niet automatisch meer vermogen, je moet dan ook meer lucht de motor in zien te krijgen (zonder alle mogelijke ongewenste bijeffecten die daarbij op zouden kunnen treden). Daarnaast is de berekening niet lineair, je kan niet zwart wit stellen 29 gram extra brandstof is xx pk meer. Daarnaast speelt uiteraard ook mee op welk moment spuit je die extra brandstof in, bij lagere toerentallen of hogere toerentallen?

• Krankenhausen
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 23-01 18:52
DataGhost schreef op woensdag 6 november 2019 @ 14:37:
Brandstof opslaan na de fuelflow-sensor, ook al gebeurt het oprecht per ongeluk, is al ondubbelzinnig verboden. Vloeistoffen comprimeren ook niet, dus daar heb je op de een of andere manier een opslagtankje voor nodig en dat wordt bij scrutineering wel duidelijk. Ik ga er eigenlijk ook vanuit dat de plaatsing van die sensor het onmogelijk maakt om dat ongemerkt te doen. Ik zou zo'n sensor namelijk direct of zo dicht mogelijk op de injectorrails laten zetten.
Dat valt dus wel mee aangezien een paar gram al een significant verschil maakt en dan heb je het over een volume van enkele milliliters. Dat valt vermoed ik wel weg te werken in de leidingen.

• Franko P.
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 23-01 20:50

Franko P.

Hit it.

Wat mij dan weer het meeste verbaasd is dat we nu met zijn allen aan het speculeren zijn wat er gaande was.
Terwijl Renault laatst met hun rembalans dingetje gewoon alle behaalde punten van de race in Japan zagen verdwijnen.
Waarom word er niet gewoon verteld wat de constatering van de FIA was? Of is er alleen gezegd, dit mag niet en nadien is Ferrari op magische wijze snelheid kwijt? Want dan is de meest logische conclusie dat ze dus wel degelijk iets met die fuel flow sensor hebben gedaan.

It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses.

• Holkers
  • Registratie: februari 2013
  • Nu online
Franko P. schreef op woensdag 6 november 2019 @ 15:42:
Wat mij dan weer het meeste verbaasd is dat we nu met zijn allen aan het speculeren zijn wat er gaande was.
Terwijl Renault laatst met hun rembalans dingetje gewoon alle behaalde punten van de race in Japan zagen verdwijnen.
Waarom word er niet gewoon verteld wat de constatering van de FIA was? Of is er alleen gezegd, dit mag niet en nadien is Ferrari op magische wijze snelheid kwijt? Want dan is de meest logische conclusie dat ze dus wel degelijk iets met die fuel flow sensor hebben gedaan.
Omdat Racing Point er met een 1X pagina dik document met bewijzen kwamen waaruit onomstotelijk vast kwam te staan dat Renault illegaal bezig was. Ferrari is niet nooit en te nimmer bewezen betrapt op een illegaal systeem. Daarom is een TD ook zo mooi systeem, omdat het vermoedens van illegale systemen kan oplossen zonder dat er iemand gezichtsverlies hoeft te hebben

• Holkers
  • Nu online
DaniëlWW2 schreef op woensdag 6 november 2019 @ 15:12:
[...]

Was het niet zo dat het 110 kilo maximaal is? Maar het is logica, je gaat niet overal vol gas en als je remt verbrandt je geen benzine..

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

melcon schreef op woensdag 6 november 2019 @ 15:19:
Meer brandstof inspuiten betekent niet automatisch meer vermogen, je moet dan ook meer lucht de motor in zien te krijgen (zonder alle mogelijke ongewenste bijeffecten die daarbij op zouden kunnen treden). Daarnaast is de berekening niet lineair, je kan niet zwart wit stellen 29 gram extra brandstof is xx pk meer. Daarnaast speelt uiteraard ook mee op welk moment spuit je die extra brandstof in, bij lagere toerentallen of hogere toerentallen?
Het zou dan ook wat meer zijn dan stiekem extra brandstof doorvoeren en verbranden. Het lijkt verbonden te zijn aan een specifieke engine mapping, K1+ en dat zal gepaard gaan met een andere turbosnelheid, bijbehorende aanpassingen aan de compressor, aangepast detonatiepunt etc. Ik mag toch hopen dat ze dit allemaal wel kunnen bij Ferrari. ;)
Holkers schreef op woensdag 6 november 2019 @ 15:50:
[...]

Was het niet zo dat het 110 kilo maximaal is? Maar het is logica, je gaat niet overal vol gas en als je remt verbrandt je geen benzine..
Volgens mij was het inmiddels 110kg voor de race, maar de limiet van 100kg/h staat daar los van en die blijft, ook na 2020. :)

• Franko P.
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 23-01 20:50

Franko P.

Hit it.

Holkers schreef op woensdag 6 november 2019 @ 15:49:
[...]

Omdat Racing Point er met een 1X pagina dik document met bewijzen kwamen waaruit onomstotelijk vast kwam te staan dat Renault illegaal bezig was. Ferrari is niet nooit en te nimmer bewezen betrapt op een illegaal systeem. Daarom is een TD ook zo mooi systeem, omdat het vermoedens van illegale systemen kan oplossen zonder dat er iemand gezichtsverlies hoeft te hebben
Ik vind dat juist geen mooi systeem. Want los van het feit of ze nu wel of niet wat gedaan hebben, het moet gewoon onderzocht worden en gepubliceerd. En dan niet alleen bij Ferrari, maar bij alle teams.
Hebben ze niets gedaan, top.
Hebben ze wel wat gedaan, doei behaalde punten.

It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses.

• Spookelo
  • Registratie: juni 2017
  • Laatst online: 13:23
Wat ik me vooral af vraag: Hoe zijn RedBull en Mercedes er achter gekomen dat er bij Ferrari een andere kabel langs de sensor kabel loopt en dat die zorgt voor een "storing" in de sensor data. Met alleen de GPS data kom je daar niet achter.

Iemand dit toevallig mee gekregen?

• Holkers
  • Nu online
Franko P. schreef op woensdag 6 november 2019 @ 15:57:
[...]

Ik vind dat juist geen mooi systeem. Want los van het feit of ze nu wel of niet wat gedaan hebben, het moet gewoon onderzocht worden en gepubliceerd. En dan niet alleen bij Ferrari, maar bij alle teams.
Hebben ze niets gedaan, top.
Hebben ze wel wat gedaan, doei behaalde punten.
bewijslast. Is niet te bewijzen en was alleen een vermoeden

@Spookelo Mensen praten, mensen praten met elkaar, mensen die niet tevreden zijn praten meer etc etc.

• RobertMe
ThomasG schreef op woensdag 6 november 2019 @ 15:16:
Met races van zo'n 1.5 á 2 uur en een max van 110kg kunnen ze dus nooit de gehele race flat out rijden.
Goh :p Ik denk dat er überhaupt al relatief weinig mensen zijn die volgas op een bocht af rijden, laat staan vol gas door een bocht gaan. En in de racerij zullen er nog minder coureurs zijn die dat doen. Volgens mij is het 'maximale' aan vol gas tijdens een ronde op de F1 circuits iets van 80% of zo, dus dat levert al een besparing op. Daarnaast wordt er ook lang niet continu in de hoogste engine modes gereden. En lift and coast om de remmen te koelen helpt uiteraard ook mee om het verbruik nog iets omlaag te brengen.

Maar volgens mij rijden de teams sowieso al met minder dan de maximale benzine. Het meeslepen van die extra benzine is 'duurder' in tijd dan net even wat langer ietsjes langzamer rijden.

• ThomasG
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 12:29
RobertMe schreef op woensdag 6 november 2019 @ 16:27:
[...]

Goh :p Ik denk dat er überhaupt al relatief weinig mensen zijn die volgas op een bocht af rijden, laat staan vol gas door een bocht gaan. En in de racerij zullen er nog minder coureurs zijn die dat doen. Volgens mij is het 'maximale' aan vol gas tijdens een ronde op de F1 circuits iets van 80% of zo, dus dat levert al een besparing op. Daarnaast wordt er ook lang niet continu in de hoogste engine modes gereden. En lift and coast om de remmen te koelen helpt uiteraard ook mee om het verbruik nog iets omlaag te brengen.

Maar volgens mij rijden de teams sowieso al met minder dan de maximale benzine. Het meeslepen van die extra benzine is 'duurder' in tijd dan net even wat langer ietsjes langzamer rijden.
Tijd voor ovale circuits in de Formule 1 :+

• sjaool

sjaool

ThomasG schreef op woensdag 6 november 2019 @ 16:31:
[...]
Tijd voor ovale circuits in de Formule 1 :+
Roger Penske wil graag weer een F1 race organiseren op de Indianapolis Motor Speedway... :P

sjaool wijzigde deze reactie 06-11-2019 19:42 (3%)

• DataGhost
  • Nu online

DataGhost

iPL dev

Spookelo schreef op woensdag 6 november 2019 @ 16:05:
Wat ik me vooral af vraag: Hoe zijn RedBull en Mercedes er achter gekomen dat er bij Ferrari een andere kabel langs de sensor kabel loopt en dat die zorgt voor een "storing" in de sensor data. Met alleen de GPS data kom je daar niet achter.

Iemand dit toevallig mee gekregen?
Dat weten ze niet. Wel hebben ze meermaals gezegd "we zien wat er gebeurt, maar we weten niet hoe we dat legaal na kunnen maken". Dat is dus bijvoorbeeld te zien aan de GPS-data, acceleratiecurves tov hun eigen motor (daar hebben ze volgens mij ook wat vreemds in gezien), en dan kan je ook nog met geluidsmetingen aan de gang. Zo heeft iemand bijvoorbeeld beredeneerd dat het stationair-geluid van de Honda-motor komt door een aparte firingorder van de cylinders door naar de geluidsgolven te kijken. Als ze bij RBR/Merc allerlei informatie hebben kunnen ze gericht gaan zoeken naar dingen die ervoor zouden kunnen zorgen dat je het doel bereikt maar nog binnen de geschreven reglementen blijft. Als je zoiets hebt gevonden kan je dus de FIA vragen of dat mag en als ze ja zeggen heb je daar zelf een voordeel van (ze zeggen het namelijk niet publiek), als ze nee zeggen wordt dat wel publiek en mag niemand het meer doen. Als je vervolgens ziet dat Ferrari langzamer wordt kan je al snel 1+1=2 gokken.
Het kan trouwens ook zo simpel zijn als het bestuderen van een van de vele foto's die uitlekken, ondanks de pogingen van de teams om dat af te schermen. Maar in dat geval verwacht ik wel een formeel protest aangezien er bewijs is :+

• Lonestander
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 12:54
DataGhost schreef op woensdag 6 november 2019 @ 16:55:
[...]
Maar in dat geval verwacht ik wel een formeel protest aangezien er bewijs is :+
Een formeel protest doen ze liever niet, omdat ze Ferrari niet tegen de haren in willen strijken. Ze hebben Ferrari nodig bij bepaalde beslissingen erdoorheen te drukken. Anders gebruikt Ferrari gewoon het veto recht.

Op deze manier hebben ze misschien het trucje geblokkeerd, zonder officieel Ferrari in een kwaad daglicht te stellen.

Dat het nu wel gebeurd, komt doordat de media en Max het prestatie verschil hieraan gelijk toeschrijven. (wat heel goed zou kunnen).
Echter in de race had Leclerc ook een Spec 2 motor

PSN: Lonestander, Steam: Lonestander / Lone

• DataGhost
  • Nu online

DataGhost

iPL dev

leekers schreef op woensdag 6 november 2019 @ 06:55:
[...]

Geduld is een schone zaak vraag het me nog maar eens om 17.00
En, al nieuws?

• RobertMe
Hij heeft natuurlijk niet gezegd welke datum. Mooi loophole.

• Destruction
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 11:34

Destruction

(ex-)Automonteur

Hulkenberg heeft volgens mij overal vrij duidelijk aangegeven dat er niets van de geruchten klopt. Ik denk dat we er dan vanuit kunnen gaan dat Hulkenberg niet naar de DTM gaat ;)

Waar hij wel heen moet? Geen idee, ik houdt me niet zo bezig met andere raceklassen dat ik dat kan invullen. Dat-ie echt wel een potje kan sturen is zeker, hij gaat ook echt nog wel races winnen e.d.. Maar hij is klaar in de F1. Jammer, maar het is zo.

Ford Focus Wagon 1.6 16v '03 | Honda CBR600F '91 | Gravity is a myth, earth sucks.

• DataGhost
  • Nu online

DataGhost

iPL dev

Destruction schreef op woensdag 6 november 2019 @ 17:15:
[...]

Hulkenberg heeft volgens mij overal vrij duidelijk aangegeven dat er niets van de geruchten klopt. Ik denk dat we er dan vanuit kunnen gaan dat Hulkenberg niet naar de DTM gaat ;)
Dat snap ik, en dat weet ik. Het was meer een call om de grote mond eens te onderbouwen.
RobertMe schreef op woensdag 6 november 2019 @ 17:15:
[...]

Hij heeft natuurlijk niet gezegd welke datum. Mooi loophole.
En strikt genomen was ik 10 minuten te laat met vragen.

• Emielvanputten
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 13:26
DataGhost schreef op woensdag 6 november 2019 @ 17:20:
En strikt genomen was ik 10 minuten te laat met vragen.
Morgen weer een kans. Of gewoon over 24min een andere tijdzone gebruiken...

• SinergyX
  • Nu online

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Emielvanputten schreef op woensdag 6 november 2019 @ 17:26:
[...]

Morgen weer een kans. Of gewoon over 24min een andere tijdzone gebruiken...
ico Hulkenberg says rumors of his move to the DTM series with BMW have not only been greatly exaggerated, they are simply "fake news"
En anders lang genoeg wachten tot het 'echte' nieuws komt en dat ipv daarvan neerzetten.

Journalistiek is een mooie vorm van tactisch liegen :P

• Bra1niac
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 18-01 12:59
Wat zal Hulkenberg er spijt van hebben dat hij voor Renault koos destijds. Vlak daarna stopte Rosberg geheel onverwacht. Mercedes had graag een Duitse coureur gehad, zodat hij in plaats van Bottas nu meervoudig grand prix winnaar was geweest en voor volgend jaar verzekerd van een stoeltje bij een top team.

• pro_6or
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 11:42

pro_6or

amateur_60r

Spotmatic schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 15:51:
[...]

Lokale zender? Ik heb van diverse posts op Reddit begrepen dat hij in alle andere interviews (dus niet alleen bij die van Ziggo) min of meer hetzelfde zei.
Nee. Daar was hij weldegelijk politieker. Je kan beter zelf de 1e hand interviews kijken dan vertrouwen op nieuwsgaring of fanbased / social media.

een treffende spreuk

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

DaniëlWW2 schreef op woensdag 6 november 2019 @ 13:02:
Ergens vind ik het wel prachtig dat kennelijk iedereen in de Formule 1 wereld het beter weet en over elkaar valt in hun mening door te drukken, alweer. Zeker iedereen die maar een mening eruit gooit zonder enige data te hebben, zijn laten we zeggen, opvallend te noemen...

Wie je niet hoort zijn Mercedes en RBR die onderhand in de terabytes aan data over Ferrari SF-90 zullen hebben liggen en elke vrije training, kwalificatie en race, alle gegevens van acceleratie, rempunten, niveaus neerwaartse druk, snelheden door de bochten etc etc loggen, de auto's modelleren en alles doorrekenen. Voor zover dat nog een publiek geheim was, nou Hamilton heeft dat afgelopen weekend mooi verklapt bij Olav Mol.

Overigens hebben we die wel gehoord. Hamilton met zijn implicaties na de kwalificatie en Max die er gewoon een schepje bovenop deed. Misschien niet handig om het zo te zeggen, maar ongetwijfeld onderbouwd met een enorme hoeveelheid data en een zekere mate van opgebouwde frustratie. Uiteraard valt het hele Ferrari kamp daarover, want het leid mooi af van hun schrikbarende instorting tijdens de race. Ferrari rijdt in de regel ook met veel vleugel, dus ik weet niet hoe ze precies met nog meer neerwaartse druk gingen rijden.

Maar ik hou bewust nog een slag om de arm omdat ik me besef dat ik bij lange na niet genoeg gegevens heb om te oordelen. In plaats van twee weken lang maar beschuldigingen en meningen rond te gooien, kan je ook wachten wat Ferrari doet in Brazilië. Ferrari was bij monde van Binotto goed op elk type circuit, bewijs het maar. ;)
Nou, ik durf de voorspelling wel aan dat Ferrari het volgende race veel beter doet. Nu is ineens in het weekend zelf de mogelijkheid om de meting te beïnvloeden weggevallen. Al hun mappings waren hier natuurlijk volledig op afgesteld, de versnelling bij oprijden rechte stuk, de latere ERS en het gebruiken hiervan weer. Nu hebben ze twee weken om weer echte mappings te schrijven die passen bij hun verder gewoon sterke PU. Et voila, magische wederopstanding. Zie nou wel, Max loog, wij spelen niet vals.

een treffende spreuk

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

pro_6or schreef op woensdag 6 november 2019 @ 21:03:
[...]

Nou, ik durf de voorspelling wel aan dat Ferrari het volgende race veel beter doet. Nu is ineens in het weekend zelf de mogelijkheid om de meting te beïnvloeden weggevallen. Al hun mappings waren hier natuurlijk volledig op afgesteld, de versnelling bij oprijden rechte stuk, de latere ERS en het gebruiken hiervan weer. Nu hebben ze twee weken om weer echte mappings te schrijven die passen bij hun verder gewoon sterke PU. Et voila, magische wederopstanding. Zie nou wel, Max loog, wij spelen niet vals.
Ik weet het nog niet. Niet alle mappings draaien om de absolute topprestaties en K1+ werd zeker niet elke ronde gebruikt. Wat ik Ferrari potentieel wel zie doen is met twee nieuwe PU's komen en die gewoon helemaal aan gort rijden de laatste twee races.

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

DaniëlWW2 schreef op woensdag 6 november 2019 @ 21:23:
[...]

Ik weet het nog niet. Niet alle mappings draaien om de absolute topprestaties en K1+ werd zeker niet elke ronde gebruikt. Wat ik Ferrari potentieel wel zie doen is met twee nieuwe PU's komen en die gewoon helemaal aan gort rijden de laatste twee races.
Ik denk dat ze wel overal (bij uitaccelereren trage bocht) gebruikt werden. Zet die extra benzine maar in bij het begin van accelereren en coast evt maar iets eerder (of iets minder gas in de bocht zelf). Bovendien. Dit jaar mag je ineens 5kg meer brandstof gebruiken dan vorig jaar.

Frappant.

een treffende spreuk

• Nhz
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 21-01 14:49

Nhz

Deventer

En wat nou als Ferrari helemaal geen extra brandstof gebruikt en gewoon legaal is? Waar ik eigenlijk op hoop. Dat geeft voor volgend jaar tenminste nog iets hoop.

Nhz wijzigde deze reactie 06-11-2019 21:33 (6%)

Groetjes Bas

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Nhz schreef op woensdag 6 november 2019 @ 21:33:
En wat nou als Ferrari helemaal geen extra brandstof gebruikt en gewoon legaal is? Waar ik eigenlijk op hoop. Dat geeft voor volgend jaar tenminste nog iets hoop.
Dat kan natuurlijk ook. Bovenstaande is allemaal speculatief.

Of het zijn nog totaal andere trucs dan degene die nu uitgesloten zijn.

Maar zo’n groot verschil. Terwijl ze alles van elkaar zien (wat op de weg wordt gelegd) dat kan eigenlijk niet kloppen.

een treffende spreuk

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

DaniëlWW2 schreef op woensdag 6 november 2019 @ 21:23:
[...]
Maar dan ook een gridstraf op de koop toenemen volgende race? Onder normale omstandigheden wordt dat toch minimaal plek 5 en 6, maar dan nog?

hardware-lover wijzigde deze reactie 06-11-2019 22:47 (9%)

• YakuzA
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 12:06

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

hardware-lover schreef op woensdag 6 november 2019 @ 22:44:
[...]

Maar dan ook een gridstraf op de koop toenemen volgende race? Onder normale omstandigheden wordt dat toch minimaal plek 5 en 6, maar dan nog?

[YouTube: A History of F1's On Screen Graphics]
Hangt er vanaf wat er mis ging bij lec zijn motor plof in fp3. Als dat erg genoeg was moeten ze bij hem sowieso een nieuwe steken.

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

YakuzA schreef op woensdag 6 november 2019 @ 22:59:
[...]
Hangt er vanaf wat er mis ging bij lec zijn motor plof in fp3. Als dat erg genoeg was moeten ze bij hem sowieso een nieuwe steken.
Of ze doen het nog met de spec2 (voor hem) die laatste paar races. Maar die is ook al aardig uitgeleefd, en het zou minimaal 10pk schelen met de laatste spec. Al denk ik dat ze koste wat kost nu Verstappen terug naar plek 5 willen hebben in het kampioenschap :+

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Nhz schreef op woensdag 6 november 2019 @ 21:33:
Dat geeft geen hoop. Leclerc en Vettel gaan elkaar dan in de weg zitten en dan gaat Hamilton alsnog met de titel er vandoor. Onze hoop is RBR-Honda want daar is tenminste een duidelijke hiërarchie wie mag en moet winnen. ;)

• Bartske
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 23-01 16:49

Bartske

Valar Morghulis

[...]

Ik denk dat Ferrari echt wel andere mappings klaar had liggen voor het geval ze gesnapt zouden worden. Zo'n groot bedrijf met zo'n budget denkt echt wel over elk scenario na.

"A tale is never so good that ale won't make it better."

• Loondijke
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 12:25
[...]

Een topteam heeft honderden scenario's tot in detail uitgeschreven voor een raceweekend. Zeker als je weet dat je iets doet wat niet volgens de regels is en je dus het risico loopt om het één en ander aangepast moet gaan worden tijdens het weekend.

iRacing stats

• Giesber
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 23-01 17:48
pro_6or schreef op woensdag 6 november 2019 @ 22:07:
[...]
Dat kan natuurlijk ook. Bovenstaande is allemaal speculatief.
Dat vooral. Hier al 20 pagina's of zo een discussie aan de gang over vage geruchten waar nog geen enkel serieuze aanwijzing voor is gekomen. Enkel een stuiptrekking van Red Bull waarvan niemand weet of het zelfs iets met Ferrari te maken heeft.

Misschien hebben ze wel iets geniaals gevonden: een mini vliegwiel in de MGU-K of zo. Of een andere manier van inspuiting die wat extra PK's geeft redelijk onderaan in de toeren. Of een geniaal aero truukje zoals het F-duct destijds.

Of een hamster in een molentje dat meehelpt. Of een gat in de vloer om op zijn Flintstones mee te lopen. Eigenlijk weten we nog niks.

• TakeAway
Bartske schreef op donderdag 7 november 2019 @ 09:13:
[...]

Ik denk dat Ferrari echt wel andere mappings klaar had liggen voor het geval ze gesnapt zouden worden. Zo'n groot bedrijf met zo'n budget denkt echt wel over elk scenario na.
Als ze net zo goed nadenken als de strategie in de race... Dan hadden ze geen andere mapping klaarliggen :+

• ppbruins
  • Registratie: november 2015
Nog geen nieuws over de Hulk?

• TakeAway
Hulk heeft iedereen gefopt 8)

• melcon
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 08:35
Misschien dat @leekers rond 17.00 een antwoord heeft ;)

• Grimmie187
  • Laatst online: 11:46
Giesber schreef op donderdag 7 november 2019 @ 09:55:
[...]

Dat vooral. Hier al 20 pagina's of zo een discussie aan de gang over vage geruchten waar nog geen enkel serieuze aanwijzing voor is gekomen. Enkel een stuiptrekking van Red Bull waarvan niemand weet of het zelfs iets met Ferrari te maken heeft.

Misschien hebben ze wel iets geniaals gevonden: een mini vliegwiel in de MGU-K of zo. Of een andere manier van inspuiting die wat extra PK's geeft redelijk onderaan in de toeren. Of een geniaal aero truukje zoals het F-duct destijds.

Of een hamster in een molentje dat meehelpt. Of een gat in de vloer om op zijn Flintstones mee te lopen. Eigenlijk weten we nog niks.
Technische trucjes in de koningsklasse van de autosport, analyse o.b.v. feiten en duidelijke bewijslast bij overtredingen? Wat is dat nou weer voor onzin?..

Het is toch al lang duidelijk dat het gewoon stiekeme valsspelers zijn? Vraag maar aan Olav en Max.. :+

• TrekDr0p
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 23-01 16:24

TrekDr0p

QR niet scannen

Grimmie187 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 11:37:
[...]

Technische trucjes in de koningsklasse van de autosport, analyse o.b.v. feiten en duidelijke bewijslast bij overtredingen? Wat is dat nou weer voor onzin?..

Het is toch al lang duidelijk dat het gewoon stiekeme valsspelers zijn? Vraag maar aan Olav en Max.. :+
Eindelijk een Ferrari kenner die het kan weten en durft toe te geven :+

• Grimmie187
TrekDr0p schreef op donderdag 7 november 2019 @ 11:42:
[...]

Eindelijk een Ferrari kenner die het kan weten en durft toe te geven :+
Als ik naar de stand in het WK kijk hebben ze kennelijk niet vals genoeg gespeeld.. ;)

Daarom is het ook zo jammer dat uitgerekend RBR hierover aan het miepen is, volgens mij is het gezamenlijke target Mercedes. >:)

• TrekDr0p

TrekDr0p

QR niet scannen

Grimmie187 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 11:58:
[...]

Als ik naar de stand in het WK kijk hebben ze kennelijk niet vals genoeg gespeeld.. ;)

Daarom is het ook zo jammer dat uitgerekend RBR hierover aan het miepen is, volgens mij is het gezamenlijke target Mercedes. >:)
Ze speelde wel genoeg vals, alleen de strategie kan je niet vervalsen :+

Ik denk dat het gewoon een directe wraak actie van RBR is tegen FER :+
Arrogante LEC, die denkt beter te zijn dan VER, en arrogante SEB die een wereld titel door de neus van RBR heeft geboord omdat hij zo nodig naar FER wilde :+

• Help!!!!
  • Registratie: juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

De pijn zit hem er niet in dat ze betrapt zijn, maar dat de FER fans dachten dat ze het lek boven hadden en op eigen kracht de strijd met MER aan konden gaan. Het moment dat je erachter komt dat je jezelf voor de gek hebt gehouden is pijnlijk.

Erg benieuwd of ze de komende race gaan laten zien dat RBR en MER maar wat zaten te bazelen.

PC Specs-Gallery
Asus Crosshair VI Hero 370X | AMD 3700X | 16GB DDR4 3200C14 B-die | MSI 1080Ti Gaming X | Crucial M500 240GB SATA | BenQ XL2730Z 1440p 144Hz| Corsair AX760 |

• Grimmie187
Help!!!! schreef op donderdag 7 november 2019 @ 12:44:
De pijn zit hem er niet in dat ze betrapt zijn, maar dat de FER fans dachten dat ze het lek boven hadden en op eigen kracht de strijd met MER aan konden gaan. Het moment dat je erachter komt dat je jezelf voor de gek hebt gehouden is pijnlijk.

Erg benieuwd of ze de komende race gaan laten zien dat RBR en MER maar wat zaten te bazelen.
Wederom, guilty until proven innocent?..

Sinds invoering van de V6 is Ferrari (op 2 seizoenen na) het enige team wat Mercedes heeft kunnen uitdagen, ik denk dat die realisatie voor RBR nog veel pijnlijker is gezien alle loze beloftes en het vingerwijzen..

• Bloodclot
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 08:04

Bloodclot

Jawier!

Hoe zit het trouwens met de contracten?
Alle toprijders hebben contracten tot en met 2020?
Dus een grote stoelendans einde seizoen 2020?

Komen iig wel plaatsjes vrij bij ferrari of mercedes, en mocht Max ontevreden zijn einde seizoen2020, dan heeft hij het natuurlijk voor het uitkiezen, al betwijfel ik of Max ooit bij ferrari wil rijden, tenminste de komende 5 jaar:)

• Edd
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 13:21
Er is nog geen 2021-topic.. Dus post ik het hier maar :+

-

• Loondijke
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 12:25
Edd schreef op donderdag 7 november 2019 @ 13:33:

[Afbeelding]
Ik vind hem er stoer uitzien om eerlijk te zijn :) .

iRacing stats

• TrekDr0p

TrekDr0p

QR niet scannen

Loondijke schreef op donderdag 7 november 2019 @ 14:03:
[...]

Ik vind hem er stoer uitzien om eerlijk te zijn :) .
Volgens mij willen ze er toch ook nog een deksel op zetten?
Zodat je ook de spaken niet meer ziet?

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Bloodclot schreef op donderdag 7 november 2019 @ 13:13:
Hoe zit het trouwens met de contracten?
Alle toprijders hebben contracten tot en met 2020?
Dus een grote stoelendans einde seizoen 2020?

Komen iig wel plaatsjes vrij bij ferrari of mercedes, en mocht Max ontevreden zijn einde seizoen2020, dan heeft hij het natuurlijk voor het uitkiezen, al betwijfel ik of Max ooit bij ferrari wil rijden, tenminste de komende 5 jaar:)
"..natuurlijk voor het uitkiezen..", dat valt nog wel te bezien volgens mij.

Hij zal eerst willen zien wat de eerste helft van 2020 hem gaat brengen. Achter de schermen zal zijn manager beslist al weten of er interesse is van andere teams en of Verstappen de keuze gaat krijgen bij één van de andere top-teams. Maar daar zullen wij vooralsnog helemaal niets van meekrijgen verwacht ik. Misschien vind er wel een 360° switch plaats voor 2021. Met Vettel, Hamilton en Verstappen als hoofdpersoon in dat carrousel.

• ppbruins
  • Registratie: november 2015
Het ziet er veel beter uit dan het Indycar concept voor volgende jaar.

• sjaool

sjaool

TrekDr0p schreef op donderdag 7 november 2019 @ 14:21:
[...]

Volgens mij willen ze er toch ook nog een deksel op zetten?
Zodat je ook de spaken niet meer ziet?
Daar is wel sprake van, maar ik hoop dat dat niet gaat gebeuren. De vorige keer dat ze dat deden vond ik het ook al geen gezicht.

• basvn
  • Nu online
sjaool schreef op donderdag 7 november 2019 @ 14:32:
[...]

Daar is wel sprake van, maar ik hoop dat dat niet gaat gebeuren. De vorige keer dat ze dat deden vond ik het ook al geen gezicht.
Doen ze toch zoiets?

• FrankTM
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 16-01 17:03
sjaool schreef op donderdag 7 november 2019 @ 14:32:
[...]

Zoiets is het idee

iRacing Profiel

• Maasluip
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 13:07

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Wat, LED's erop die in de juiste frequentie aangaan zodat je kunt zien op welke plek een auto ligt?

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• Joris748
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 12:17
Maasluip schreef op donderdag 7 november 2019 @ 15:26:
Wat, LED's erop die in de juiste frequentie aangaan zodat je kunt zien op welke plek een auto ligt?
Zolang mensen hun vrachtwagens veranderen in complete kerstbomen of RGB shit in hun PC bouwen ... zal er vast een doelgroep zijn die LED's in de wielen cool vindt 8)7

• basvn
  • Nu online

• sjaool

sjaool

Maasluip schreef op donderdag 7 november 2019 @ 15:26:
Gaat op die manier niet werken. De meesten hebben nu al moeite om reclame van die grootte op de wagens te kunnen zien. :P

• Luckeh
  • Niet online

Luckeh

Lucas

Edd schreef op donderdag 7 november 2019 @ 13:33:

[Afbeelding]
Ziet er wel fraai uit.
Maar een 2021 McLaren met Renault op de motorkap... :s

CPU's en GPU's ontleed!

• Joris748
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 12:17
Luckeh schreef op donderdag 7 november 2019 @ 15:47:
[...]

Ziet er wel fraai uit.
Maar een 2021 McLaren met Renault op de motorkap... :s
Een 2019 McLaren met wat 2021 onderdelen erop ;)

• G.Scholtens
  • Nu online
Zijn er een hoop bij elkaar, dacht dat alleen bottas en hamilton meededen 8)7
Pagina: 1 ... 145 ... 156 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Alle weekend-topics van 2019: Topicreeks: [F1] Seizoen 2019

Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan.

Waar Formule 1 te zien op TV of internet: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken?
Bezoek van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
Formule-E: Formule E - Deel 1
Andere racecategorieën: Algemeen race topic Deel 2
GP in Nederland: [F1] Grand Prix van Nederland: Zandvoort
Netflix documentaire: [F1] Netflix documentaire
En voor interesse iRacing is er ook: iRacing 2016-2019
Rich Energy: [F1] Rich Energy
Discussie over de Netflix-serie is hier off-topic, maar kan in [F1] Netflix documentaire

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True