Dat zou goed kunnen. Op dit moment is CO2 echter wel een prima indicator van niet duurzame processen (waar rook is, is vuur) dus voor de time-being lijkt me een focus op CO2 prima. In de toekomst zal er meer nuance komen verwacht ik aangezien we er dan ook weer meer kennis en technologie bij hebben.
Verwijderd schreef op maandag 8 juli 2019 @ 09:46:
[...]
En ik verwed dat dit voor vrijwel iedereen geld ook degenen die het hardst schreeuwen dat ze het allemaal "voor hun kinderen (die ze vaak niet hebben) en voor de mensheid doen". Want zeker in de klimaatdiscussie viert hypocrisie de hoogtij.
Ik vind zulke reacties persoonlijk onbegrijpelijk. 'eigen portemonnee eerst'. Is dat nu de wereld waar je in wilt leven? Veel mensen schijnen ook te stemmen op de partij die voor henzelf het voordeligst is.
Ik zie liever een wereld waarin zowel de armen als de rijken het goed hebben, en met zo min mogelijk vervuiling. Daar betaal ik graag voor, ook als dat voor mijzelf niet voordelig uit pakt.
Dat klopt. Je hebt maar beperkte invloed. Echter is het wel deze groep die de feiten accepteert zoals ze zijn, de wetenschap erkent, open staat voor innovatie en verandering van levensstijl. Dat lijkt me op dit moment het belangrijkste om stappen vooruit te kunnen zetten. Kop in het zand en/of vluchten daar schiet niemand iets mee op.
[...]
Zeker!
We wonen in een samenleving die gewoon erg veel CO2 verbruikt.
Als je echt minder CO2 wil verbruiken is verhuizen naar een land met minder welvaart één van de snelste opties.
Dat is geen oplossing, maar symptoombestrijding. Beter blijf je hier en zorgen we dat met jouw belastinggeld er maatregelen genomen worden en er geinvesteerd wordt in wetenschap en innovatie.
Wat mij betreft wordt het tijd dat we ons gaan beseffen dat we het probleem met 7 miljard aardbewoners (and counting) en/of onze welvaart niet gaan oplossen.
Dat is een sombere kijk op de wereld. Wellicht realistisch. Zelf denk ik dat als de nood maar hoog genoeg wordt, er serieuze stappen gezet zullen worden. We lopen wel achter de feiten aan uiteraard.
We hebben op heel veel vlakken gigantische stappen gezet met behulp van biotech. Kijk eens hoe efficient we voedsel kunnen maken tegenwoordig en ook daar zijn nog veel innovaties te verwachten (kweekvlees, insecten eiwit etc..)
Alles wat wij nu doen, is duurbetaald, zonder enig resultaat!
Dat wil -nogmaals- niet zeggen dat we dan maar niets moeten doen. Maar het is verstandig rekening te gaan houden met een plan B...
Ja Euro's worden waarschijnlijk echt niet optimaal besteedt helaas. En plan B is altijd goed. Ik denk zelf dat we gaandeweg meer inzicht gaan krijgen en dat we daarop moeten anticiperen. Het is erg moelijk om 30 jaar vooruit te kijken.
In de tussentijd kunnen we niuewbouw met bouwbesluiten best aanscherpen. I.p.v. twee zonnepaneeltjes is 0 op de meter prima te verplichten voor nieuwbouw.
Dat sowieso! Daar zullen de meesten het wel over eens zijn. Ik vind wel dat er een mooie stap gezet is met nieuwbouwhuizen die allemaal gasloos zijn vanaf nu.
Hrugnir schreef op maandag 8 juli 2019 @ 09:59:
ik denk dat iedereen ten alle tijden voornamelijk zijn eigen belang voorop stelt. Bij mij is het ook besparen op 1 milieu op 2 als ik heel eerlijk ben. Ik probeer mijn vaste lasten zo laag mogelijk te krijgen en probeer van mijn huis mn hobby te maken zodat ik een 'nuttige' hobby heb die liefst geld oplevert. Daarnaast vind ik dat je niet meer moet verspillen dan absoluut nodig en vind ik het hypocriet om niets voor het milieu te doen terwijl je daarmee ook je eigen belangen kan behartigen(comfort en kosten)
Het mooie is nu juist dat besparen en milieu steeds vaker hand in hand gaan. Ik ben stukken goedkoper uit qua energie omdat ik PV en warmtepompen heb genomen. Ik heb zonder auto veel minder maandelijkse kosten en een gezonder leven (pak de fiets).
Ik verwacht dat de samenleving steeds meer zal gaan richting 'de vervuiler betaalt' en dan wordt het pas echt interessant en in mijn ogen eerlijker.
Nu is het helaas nog te vaak zo dat vervuilen de goedkopere optie is, en nog de standaard is. Maar dat gaat veranderen.
Jouw voorkeur voor efficientie is een mooi voorbeeld. Onbewust ben je dan al heel zuinig en milieubewust bezig. In mijn ogen is dat de juiste mindset.
[
Voor 14% gewijzigd door
de Peer op 08-07-2019 10:24
]