Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Glashelder schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 13:04:
[...]

Er zijn nu blijkbaar 7,52 miljard mensen. De voorspelling is 11,2 miljard in 2100 (https://www.un.org/develo...ation-prospects-2017.html).

Waar heb je het over?

Volgens mij zijn jouw cijfers niet gebaseerd op feiten :X

Dat is gewoon een toename van 48% :X. Hoe gaan alle maatregelen die hier verzonnen zijn in hemelsnaam iets bijdrage met zo'n groei van het aantal mensen?

Het is gewoon compleet zinloos. We zijn gewoon verdoemd :).
Uit je eigen bron:
More and more countries now have fertility rates below the level required for the replacement of successive generations (roughly 2.1 births per woman), and some have been in this situation for several decades. During 2010-2015, fertility was below the replacement level in 83 countries comprising 46 % of the world’s population.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:52

drooger

Falen is ook een kunst.

[...]

Er zijn nu blijkbaar 7,52 miljard mensen. De voorspelling is 11,2 miljard in 2100 (https://www.un.org/develo...ation-prospects-2017.html).

Waar heb je het over?

Dat is gewoon een toename van 48% :X. Hoe gaan alle maatregelen die hier verzonnen zijn in hemelsnaam iets bijdrage met zo'n groei van het aantal mensen?

Het is gewoon compleet zinloos. We zijn gewoon verdoemd :).
Als je normaal twee hele broden elke week weggooit omdat ze over de datum zijn, maar elke week twee hele broden en een half brood bakt, dan groeit je broodvoorraad met een half brood per week.
Maar na verloop van tijd kan je je brood steeds langer houdbaar maken en hoef je het wellicht pas na anderhalve week of twee weken weg te gooien.

Dan heb je nog steeds een nieuwe aanwas van 2,5 brood per week, maar je bestaande voorraad is groter dan eerst en plots past het niet meer in je broodbak. :+

Disclaimer: brood weggooien is natuurlijk wel zonde

[ Voor 2% gewijzigd door drooger op 05-07-2019 14:54 . Reden: disclaimer ]

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:05
[...]

Waar heb je het over?

Wijlen Hans Rosling kon dit altijd heel mooi uitleggen, deze video "Don't Panic" duurt een uur maar kan ik iedereen aanraden voor een elegante uiteenzetting:

Heb je niet zoveel tijd hier in 10 minuten (5 minuten op dubbele snelheid) een video over bevolkingsgroei

Duurt dat allemaal te lang mijn samenvatting:
  • Door toenemende welvaart neemt kindersterfte en levensverwachting toe
  • Door toenemende levensverwachting neemt aantal kinderen af
  • Tussen het toenemen van levensverwachting en afnemen van aantal kinderen zit enige tijd. Tijdelijk is er daardoor een overshoot, er zijn nog het oude aantal kinderen dat nu langer blijft leven.
Het grootste deel van de bevolkingsgroei die ons nu nog te wachten staat is daar het gevolg van. Precies hetzelfde effect heeft in Nederland ook plaatsgevonden alleen al decennia geleden.

Nog korter: Er worden niet teveel mensen geboren, er gaan er te weinig dood.

Mand.

Afbeeldingslocatie: https://i.vimeocdn.com/video/518309887.webp?mw=1100&mh=619&q=70
arbraxas schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 23:00:
Zolang er tenminste 2 grote geloofsstromingen zijn die nog steeds "gaat heen en vermenigvuldigt u" of iets in de trend prediken, zie ik die wereldbevolkingstabilisatie nog niet zitten.
Dat gaat alleen met chinese praktijken. En of dat geslikt word buiten China durf ik ook wel te betwijfelen.
Met de informatie van nu lijkt het vrij duidelijk dat de Chinese praktijken zijn dus eigenlijk nauwelijks effectief geweest zijn. Het enige wat dat bereikt heeft is dat de reductie die anders vanzelf plaats zou vinden (door toenemende welvaart) nu geforceerd plaatsgevonden heeft.

[ Voor 45% gewijzigd door assje op 05-07-2019 15:35 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:42
Ik las trouwens dat er ook demografen zijn die een lagere groei danwel krimp op langere termijn voorspellen. In veel van de bestaande modellen is welvaart een belangrijke voorspellende factor voor dalende geboortecijfers. Maar je ziet nu ook terugloop in nog steeds arme landen. De verklaring wordt dan gezocht in urbanisatie: in een stad heb je minder leefruimte en moet je voedsel kopen in plaats van verbouwen. Dan is het onpraktisch om veel kinderen te hebben.

Maar hoezeer bevolkingsomvang ook interessant is, en zeker een belangrijke factor is in de omvang van uitstoot (en mischien nog wel meer als het gaat om het uitputten van de aarde). Als oplossingshoek voor klimaatproblematiek is het niet zo interessant. Uiteindelijk moeten we naar nihil-uitstoot in 2050. Daar kom je met bevolkingsbeperking alleen door de totale mensheid uit te roeien. Dat lijkt me wenselijk noch realistisch.
Of we nou met één, vijf of negen miljard mensen zijn in 2050, we moeten hoe dan ook een transitie door om naar een situatie te gaan waarin welvaart kan bestaan zonder uitstoot.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13:22
T-MOB schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 15:38:
Ik las trouwens dat er ook demografen zijn die een lagere groei danwel krimp op langere termijn voorspellen. In veel van de bestaande modellen is welvaart een belangrijke voorspellende factor voor dalende geboortecijfers. Maar je ziet nu ook terugloop in nog steeds arme landen. De verklaring wordt dan gezocht in urbanisatie: in een stad heb je minder leefruimte en moet je voedsel kopen in plaats van verbouwen. Dan is het onpraktisch om veel kinderen te hebben.

Maar hoezeer bevolkingsomvang ook interessant is, en zeker een belangrijke factor is in de omvang van uitstoot (en mischien nog wel meer als het gaat om het uitputten van de aarde). Als oplossingshoek voor klimaatproblematiek is het niet zo interessant. Uiteindelijk moeten we naar nihil-uitstoot in 2050. Daar kom je met bevolkingsbeperking alleen door de totale mensheid uit te roeien. Dat lijkt me wenselijk noch realistisch.
Of we nou met één, vijf of negen miljard mensen zijn in 2050, we moeten hoe dan ook een transitie door om naar een situatie te gaan waarin welvaart kan bestaan zonder uitstoot.
Geen uitstoot hoeft ook geen doel op zich te zijn, zolang de hoeveelheid CO2 maar gelijk blijft/ afneemt. Het voordeel van bijv. hout verbranden (en ja, dat heeft ook best wat nadelen) is dat zolang je voor elke boom die je omhakt er 1 terug plant en dat in eeuwigheid blijft doen je op termijn geen netto CO2 uitstoot meer hebt, omdat 't allemaal in de korte koolstofcyclus zit. We moeten zorgen dat er geen CO2 uitstoot vanuit de lange koolstofcyclus is en zorgen dat we op een milieuvriendelijke manier de korte koolstofcyclus kunnen benutten én daarbij ook de verstoring daarvan van de afgelopen 100/150 jaar weer corrigeren.

En bij een kleinere wereldbevolking kan de korte koolstofcyclus een zinnig deel van de energievraag leveren, hoe groter de bevolking, hoe lastiger dat wordt

[ Voor 4% gewijzigd door rik86 op 05-07-2019 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Laatst online: 14:42
rik86 schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 15:54:
[...]
Geen uitstoot hoeft ook geen doel op zich te zijn, zolang de hoeveelheid CO2 maar gelijk blijft/ afneemt.
Ja, ik bedoel uiteraard netto uitstoot, anders is het lastig ademhalen - om maar iets te noemen.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Detonator
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-08 19:35
Glashelder schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 08:54:
Ja, en dit dan: https://www.nu.nl/klimaat...ing-in-amazonegebied.html

Straks 20% minder CO2 uitstoot, maar ook 20% minder bossen om die CO2 op te nemen :)
Het planten van een biljoen bomen is de beste manier om de opwarming van de aarde tegen te gaan, schrijven Zwitserse wetenschappers in het vakblad Science. Het initiatief zou twee derde van alle CO2-uitstoot sinds het begin van de negentiende eeuw, in totaal zo'n 300 gigaton, compenseren.

De aarde zou door de ingreep niet in 2030, maar pas in 2050 met 1,5 graden zijn opgewarmd.

Onderzoekers stellen, na het analyseren van bijna 80.000 satellietbeelden, dat er in Rusland, Canada, Australië, Brazilië, China en de VS voldoende ruimte is om de nieuwe bomen te planten. Dat zou zo'n 300 miljard dollar of 266 miljard euro kosten, zo'n 27 cent per boom

:)

[ Voor 19% gewijzigd door Mr. Detonator op 05-07-2019 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Laatst online: 12:05
Mr. Detonator schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 16:47:
[...]
Het initiatief zou twee derde van alle CO2-uitstoot sinds het begin van de negentiende eeuw, in totaal zo'n 300 gigaton, compenseren.
2/3 van alle uitstoot sinds het begin van de 19e eeuw klinkt inderdaad alsof het heel wat oplost. Echter de genoemde 200Gt reductie is met huidige jaarlijke uitstoot van 37Gt/jaar slechts 5,4 jaar respijt.

Dit dan alleen als we er ook in slagen de huidige ontbossing een halt toe te roepen. Er moet dus meer gebeuren dan alleen bomen planten.

Maar, als dit de meest kosteneffectieve methode is laten we dan direct hiermee beginnen (maar ons niet af laten leiden van de kern; het reduceren van uitstoot)

[ Voor 4% gewijzigd door assje op 05-07-2019 17:13 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:01
Die bomen vind ik een heel tof idee. Lage instap, meteen tastbaar profijt en kan niet bedenken dat er ook maar iemand tegen meer bomen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:59

de Peer

under peer review

Basekid schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 17:08:
Die bomen vind ik een heel tof idee. Lage instap, meteen tastbaar profijt en kan niet bedenken dat er ook maar iemand tegen meer bomen is.
Zo lang we maar realiseren dat het geen oplossing is maar een tijdelijke noodmaatregel (pleister op wond).
Al die bomen moeten ook voor de eeuwigheid (of tot we een oplossing hebben) blijven staan en dat is best lastig te garanderen. (bij dood gaan van de boom komt alle CO2 weer vrij).
assje schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 17:07:
[...]

2/3 van alle uitstoot sinds het begin van de 19e eeuw klinkt inderdaad alsof het heel wat oplost.
Sowieso klopt dat volgens mij niet.
https://informationisbeau...how-many-gigatons-of-co2/
Volgens deze link hebben we sinds 1850 tot nu meer dan 1600 gigaton 'toegevoegd' aan de atmosfeer. Lijkt me een reëler getal.

Ik denk dat het begin van de 20e eeuw moet zijn, en niet 19e eeuw. Nu.nl artikelen zitten sowieso vaak vol onjuistheden. Ze zullen wel verkeerd vertaald hebben. Valt me mee dat ze billion/miljard eens een keer goed doen. :)

[ Voor 39% gewijzigd door de Peer op 05-07-2019 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-09 11:15
de Peer schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 17:25:
[...]

Zo lang we maar realiseren dat het geen oplossing is maar een tijdelijke noodmaatregel (pleister op wond).
Al die bomen moeten ook voor de eeuwigheid (of tot we een oplossing hebben) blijven staan en dat is best lastig te garanderen. (bij dood gaan van de boom komt alle CO2 weer vrij).
Dan plant je toch weer een nieuwe. Maar het hout kan beter eerder gebruikt worden voor onder andere, de huizenbouw. Dan snijdt het mes aan twee kanten. Geen bakstenen en beton nodig en hout vergaat een stuk langzamer. Ook andere bouwwerken kunnen goed van hout icm met staal gemaakt worden.

Plant de woestijnen in Afrika vol bomen, plek zat....

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

drielp schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 17:49:
[...]

Dan plant je toch weer een nieuwe. Maar het hout kan beter eerder gebruikt worden voor onder andere, de huizenbouw. Dan snijdt het mes aan twee kanten. Geen bakstenen en beton nodig en hout vergaat een stuk langzamer. Ook andere bouwwerken kunnen goed van hout icm met staal gemaakt worden.

Plant de woestijnen in Afrika vol bomen, plek zat....
Klopt, maar dat is wel simpel gezegd. je zult moeten kunnen garanderen dat het aantal bomen op de wereld constant blijft. Dat lijkt me politiek gezien een uitdaging en geen wenselijke optie.
Bovendien gaan we dan naar 'het houten tijdperk' toe als we opeens gedwongen worden álles met hout te doen.

Het is gewoon geen oplossing, maar een tijdelijke noodmaatregel totdat we een manier vinden om de vastgelegde CO2 weer voor miljoenen jaren de grond in te krijgen, of een andere plek waar het lang blijft zodat het niet terug komt in de korte koolstofcyclus. Idealiter zetten we de natuur zelf in om dit te doen op de 1 of andere manier.

Woestijn beplant je overigens niet zo maar even, dat zou mooi zijn :D

[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 05-07-2019 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Detonator
de Peer schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 17:53:
[...]

waarom persé woestijn beplanten als er genoeg andere (meer vruchtbare) grond is die niet word gebruikt ?

maw...waarom moeilijk doen als het makkelijk kan :)

Als zoiets relatief simpels al niet gerealiseerd kan worden door de mensheid.... hoe wil je dan diezelfde mensheid zover krijgen om op een compleet andere manier te gaan leven :X

[ Voor 20% gewijzigd door Mr. Detonator op 05-07-2019 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
de Peer schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 17:53:
[...]

Klopt, maar dat is wel simpel gezegd. je zult moeten kunnen garanderen dat het aantal bomen op de wereld constant blijft. Dat lijkt me politiek gezien een uitdaging en geen wenselijke optie.
Bovendien gaan we dan naar 'het houten tijdperk' toe als we opeens gedwongen worden álles met hout te doen.

Het is gewoon geen oplossing, maar een tijdelijke noodmaatregel totdat we een manier vinden om de vastgelegde CO2 weer voor miljoenen jaren de grond in te krijgen, of een andere plek waar het lang blijft zodat het niet terug komt in de korte koolstofcyclus. Idealiter zetten we de natuur zelf in om dit te doen op de 1 of andere manier.

Hout is prima bouw materiaal, maar dat is nog niet direct terug naar het houten tijdperk. Juist nu zijn de mogelijkheden legio. De technieken om hout te verduurzamen zijn een stuk beter dan een eeuw terug. En daarbij komt dat de beton- en baksteenproductie veel energie en CO2 uitstoot kosten. Ik zie hout niet echt als een tijdelijke oplossing, maar juist als een mooi alternatief. CO2 opslag en bouwmateriaal tegelijkertijd.

En waarom zou de CO2 voor miljoenen jaren opgeslagen moeten worden? Dat is wel heel erg ver vooruit.

De vwb de woestijn beplanten Er zijn al projecten gaande. Just dig it

Dit laatste lijkt me een veel beter plan dan de ouderen van Nederland het leven zuur te maken omdat ze "het klimaat kapot maken". Het klimaatplan van de overheid is er m.i. meer op gericht om de BV Nederland te laten profiteren van de energie transitie. De burger betaald wel, linksom of rechtsom. Of dat nou wenselijk is valt te betwijfelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

drielp schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 19:39:
[...]

Hout is prima bouw materiaal, maar dat is nog niet direct terug naar het houten tijdperk. Juist nu zijn de mogelijkheden legio. De technieken om hout te verduurzamen zijn een stuk beter dan een eeuw terug. En daarbij komt dat de beton- en baksteenproductie veel energie en CO2 uitstoot kosten. Ik zie hout niet echt als een tijdelijke oplossing, maar juist als een mooi alternatief. CO2 opslag en bouwmateriaal tegelijkertijd.
Oh maar het kan ook prima. Het idee staat me alleen niet aan dat we dit als oplossing zien, terwijl we juist gedwongen worden om voortaan voor alles hout te gaan gebruiken. Hout dat we nooit meer weg mogen gooien want het mag niet opnieuw CO2 worden.
Hoe meer CO2 we uitstoten, hoe meer hout we dan straks actief moeten 'beheren' zodat het niet in de korte koolstofkringloop belandt. 'Hout' is dan slechts een sink om de CO2 tijdelijk op te slaan.
En waarom zou de CO2 voor miljoenen jaren opgeslagen moeten worden? Dat is wel heel erg ver vooruit.
Dat is waar. Als we met houtopslag een paar honderd jaar kunnen winnen, zou dat ons misschien genoeg tijd geven om een structurele oplossing te vinden. Ik noemde miljoenen jaren omdat dat de cyclus is waar het vandaan komt en idealiter zou je de CO2 uitstoot volledig ongedaan maken. Maar een tijdelijke (honderden jaren) oplossing kan een acceptabele middenweg zijn.
Dit laatste lijkt me een veel beter plan dan de ouderen van Nederland het leven zuur te maken omdat ze "het klimaat kapot maken". Het klimaatplan van de overheid is er m.i. meer op gericht om de BV Nederland te laten profiteren van de energie transitie. De burger betaald wel, linksom of rechtsom. Of dat nou wenselijk is valt te betwijfelen.
Hoezo specifiek de ouderen? Lijkt mij juist dat de volgende generatie het zwaar krijgt. Nederlandse ouderen zijn (gemiddeld!) een van de rijkste generaties die er ooit geweest is, en hebben niet zo veel te klagen lijkt me. Ik maak me meer zorgen om mijn toekomstige kinderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
drielp schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 12:20:
[...]

Voor veel kleine huishoudens, en daar komen er steeds meer van, is een enkele L/L warmtepomp voldoende. Zeker als je huis redelijk geïsoleerd is. Ik heb jarenlang CV gehad, maar de radiatoren boven zijn nooit aan geweest. Lees de ervaringen van gebruiker hier. Als je toch op meer plekken verwarming wilt is een multi-split een oplossing.

En voor de prijs voor een "normale" warmtepomp kan je bijvoorbeeld hier terecht.

De vloerisolatie zelf doen is inderdaad best wel een klus, maar je kan het ook uitbesteden. Afgezien wat je vindt van pur of tonzon, het is niet onmogelijk. en de comfort verbetering is best prettig. En een zolder van binnenuit isoleren is ook geen reuzeklus.

[...]

Goedkoop is het zeker niet, maar oudere huizen kosten gewoon wat meer onderhoud dan een nieuw huis. Die keuze maak je zelf. Mijn woning is van 1956.
Hier de spouw laten vullen met iso-parels. De kozijnen voor en achter vervangen met HR++ glas, ook op bovenverdieping en zolder. De vloer zelf van 15 cm EPS voorzien. 42 m2 meter zonnepanelen neerlegt, grotendeels ook zelf. Houtkachel geplaatst (stookt op goed droog hout uit eigen bos*).

De gaskraan is hier overigens al dichtgezet en gascontract opgezegd. De energierekening is momenteel negatief. Dus ja, gasloos kan wel in een oudere woning. Over dat opzeggen doet Stedin wel wat moeilijk.
Na de zomer komt hier een L/L warmtepomp als backup voor de houdkachel.

* Veelal omgewaaide/omgevallen bomen.
Leuk als je de ruimte hebt.
Ik heb zitten kijken naar een warmtepomp in onze eengezinswoning. Ironisch genoeg zijn wij al van het gas af, maar onze hele wijk zit op stadswarmte. Dat vind ik te duur...

Maar het probleem is gebrek aan technische ruimte met leidingen. Alles zit bij ons in een kleine meterkast. De enige plek waar misschien een 300 liter vat past is op zolder, maar de warmtepomp en units? Geen idee waar ik het zou moeten laten.

Ik heb zitten kijken naar schoorsteen units, maar leidingen naar zolder trekken en voldoende rendement waren beide issues. Daarnaast zijn er partijen die de schoorsteenunit ontwikkelen en projectmatig plaatsen, maar nog geen partij gevonden die het bij een enkele particulier plaatst.

Volvgens mij moest er voor tap en douchewater sowieso een naverwarmer op in de keuken en badkamer.

Blijft erg veel gedoe en door het ontbreken van een WTW installatie was het lastig.

Veel partijen zeiden dat het als ondersteuning kon naast gas. Maar dat is geen optie.
Naast stadswarmte is kostentechnisch geen optie. Dan zitten we nog steeds aan het hoge vastrecht vast. Dan haal ik de kosten er van mijn leven niet meer uit.

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18-09 16:12
drielp schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 19:39:
Er is geen enkel plan dat alle problemen in 1 keer op zichzelf gaat oplossen, daar is het probleem veel te groot, complex en divers voor.

Als er al een groep buiten schot moet houden zou ik niet weten waarom dat de rijkste groep die de grootste verantwoordelijkheid draagt en het minste van de gevolgen gaat merken zou moeten zijn.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
dfrenner schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 21:55:
[...]

Ik heb zitten kijken naar een warmtepomp in onze eengezinswoning. Ironisch genoeg zijn wij al van het gas af, maar onze hele wijk zit op stadswarmte. Dat vind ik te duur...

Maar het probleem is gebrek aan technische ruimte met leidingen. Alles zit bij ons in een kleine meterkast. De enige plek waar misschien een 300 liter vat past is op zolder, maar de warmtepomp en units? Geen idee waar ik het zou moeten laten.

Ik heb zitten kijken naar schoorsteen units, maar leidingen naar zolder trekken en voldoende rendement waren beide issues. Daarnaast zijn er partijen die de schoorsteenunit ontwikkelen en projectmatig plaatsen, maar nog geen partij gevonden die het bij een enkele particulier plaatst.

Volvgens mij moest er voor tap en douchewater sowieso een naverwarmer op in de keuken en badkamer.

Blijft erg veel gedoe en door het ontbreken van een WTW installatie was het lastig.

Veel partijen zeiden dat het als ondersteuning kon naast gas. Maar dat is geen optie.
Naast stadswarmte is kostentechnisch geen optie. Dan zitten we nog steeds aan het hoge vastrecht vast. Dan haal ik de kosten er van mijn leven niet meer uit.
Je hebt ook kleinere WP boilers. Icm met een gewone e-boiler van 80 liter en de douche wtw kom je als gezin een heel eind. Voor twee-persoons huishoudens is een kleinere prima. Neem eens een kijkje op DED forum.
Ik heb zelf een 50 liter e-boiler. Samen met een douche wtw werkt dat al 4 jaar. Geen gas meer voor warm water nodig gehad.
De verwarming kan dan met een l/l warmtepomp.

@ph4ge en @de Peer ik doelde op een aantal posts van een stukje terug waar de ouderen de schuld kregen van de huidige klimaatsverandering. Dat ging redelijk grof en ongenuanceerd.

Bomen planten: https://nos.nl/artikel/22...dering-aan-te-pakken.html

[ Voor 8% gewijzigd door drielp op 06-07-2019 00:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
drielp schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 00:28:
[...]

Je hebt ook kleinere WP boilers. Icm met een gewone e-boiler van 80 liter en de douche wtw kom je als gezin een heel eind. Voor twee-persoons huishoudens is een kleinere prima. Neem eens een kijkje op DED forum.
Ik heb zelf een 50 liter e-boiler. Samen met een douche wtw werkt dat al 4 jaar. Geen gas meer voor warm water nodig gehad.
De verwarming kan dan met een l/l warmtepomp.

@ph4ge en @de Peer ik doelde op een aantal posts van een stukje terug waar de ouderen de schuld kregen van de huidige klimaatsverandering. Dat ging redelijk grof en ongenuanceerd.

Bomen planten: https://nos.nl/artikel/22...dering-aan-te-pakken.html
80 liter is echt veeeeel te weinig. We zijn met z’n vieren en soms hebben we 100 liter pp met douchen. In de zomermaanden iets minder dan in de wintermaanden.

Maar blijf ik met ruimte zitten.

Waar laat ik de warmtepomp?!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
dfrenner schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 00:52:
[...]

80 liter is echt veeeeel te weinig. We zijn met z’n vieren en soms hebben we 100 liter pp met douchen. In de zomermaanden iets minder dan in de wintermaanden.

Maar blijf ik met ruimte zitten.

Waar laat ik de warmtepomp?!
@drielp bedoeld wss een “traditionele” E-boiler @ 80gr, daar komt zeker met doucheWTW een hoop water van 40gr uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:41
[...]

Waarom stel je de beslissing niet uit? Voor veel wijken/ huizen is een warmtenet (technisch) een goede oplossing om van het gas te gaan. De komende jaren zal er meer duidelijkheid komen over de financiële kant voor de gebruikers van warmtenetten. De huidige wet is hopeloos achterhaald.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drooger

drooger

Falen is ook een kunst.

[...]

Als je wegens financiële redenen wilt overstappen van stadswarmte naar een warmtepomp dan kan je veel beter gaan verhuizen.
Er zijn genoeg mensen te vinden die minder problemen hebben met stadswarmte en dan kan jij verhuizen naar een nieuwbouwwoning die al voorzien wordt van een warmtepomp.

Vanuit klimaatoogpunt zie ik de noodzaak ook niet zo, want ze hoeven voor jouw wijk enkel die centrale groen(er) te krijgen.

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

ph4ge schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 22:04:

Als er al een groep buiten schot moet houden zou ik niet weten waarom dat de rijkste groep die de grootste verantwoordelijkheid draagt en het minste van de gevolgen gaat merken zou moeten zijn.
Het begint hier erg vervelend te worden met dat gezever over "rijkste groep".

Merendeel gepensioneerden moeten rondkomen van AOW + gemiddeld 500 euro bruto pensioen. Dat pensioen is de laatste 10 jaar niet verhoogd, erger in de meeste gevallen zelfs verlaagd.

En van geld wat in stenen zit kun je niet leven. Dat gaat naar de kinderen. Die dar niets voor gedaan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hrugnir
  • Laatst online: 10-12-2023
ik zie verduurzamen zelf als iets wat je met je verbouwingsplannen meeneemt. De groep ouderen of ze nou geld hebben of niet hebben vaak geen zin meer in verbouwingen. Echt plug & play oplossingen die super effectief zijn bestaan imho niet

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thatanas
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 13:14
Verwijderd schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 08:39:
[...]

Merendeel gepensioneerden moeten rondkomen van AOW + gemiddeld 500 euro bruto pensioen. Dat pensioen is de laatste 10 jaar niet verhoogd, erger in de meeste gevallen zelfs verlaagd.

En van geld wat in stenen zit kun je niet leven. Dat gaat naar de kinderen. Die dar niets voor gedaan hebben.
En ging met hun 52e met de VUT of prepensioen, hebben alle lusten gehad, en kunnen sinds die stenen vrijwel altijd afgelost zijn, met een AOW van 2*800 euro plus 2*500 bruto pensioen = 2000 euro netto niet rondkomen?

Ik ken mensen met een HBO-opleiding die het met minder dan dat netto moeten doen.

Of alleenstaanden, 1158 euro netto + 250 uit dat pensioen wat je net noemt, niet rondkomen?

Oké dan. Ik begin te begrijpen waarom de klimaatproblemen die we nu kennen ontstaan zijn bij die generatie. Iets met verspilling.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ph4ge
Kennelijk vinden mensen het niet fijn om de waarheid te horen. Des te belangrijker is het om het te blijven herhalen.
Hoe je het ook wendt of keert, hebben ze het beter dan de rest. Het is een flauw en onterecht trucje dat alle rijke ouderen naar het kleine groepje niet rijke armen wijst. Binnen andere groepen is veel meer armoede.

Ten eerste zit er zoveel geld in stenen omdat jongeren gedwongen worden veel meer te betalen voor huizen dan dat ze ooit gekost hebben, ten tweede is het - daar komt hij weer - een kleine moeite om wat geld uit de stenen te halen, maar kennelijk is dat teveel gevraagd.

En inderdaad, als het alleen maar staat te wachten om geërfd te worden kan het beter gebruikt worden. De erfenis daalt niet als het geïnvesteerd wordt in het huis.
LlamaWereldOver schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 08:45:
ik zie verduurzamen zelf als iets wat je met je verbouwingsplannen meeneemt. De groep ouderen of ze nou geld hebben of niet hebben vaak geen zin meer in verbouwingen. Echt plug & play oplossingen die super effectief zijn bestaan imho niet
Zonnepanelen bijv zijn echt heel makkelijk. Bij de installatie heb je daar nauwelijks last van.

[ Voor 13% gewijzigd door ph4ge op 06-07-2019 08:52 ]

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlakHawk
drooger schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 08:16:
[...]

Als je wegens financiële redenen wilt overstappen van stadswarmte naar een warmtepomp dan kan je veel beter gaan verhuizen.
Er zijn genoeg mensen te vinden die minder problemen hebben met stadswarmte en dan kan jij verhuizen naar een nieuwbouwwoning die al voorzien wordt van een warmtepomp.

Vanuit klimaatoogpunt zie ik de noodzaak ook niet zo, want ze hoeven voor jouw wijk enkel die centrale groen(er) te krijgen.
Zo lang de koppeling aan de gasprijs zit en ik hier mensen hoor roepen dat gasprijs 300% omhoog moet, is het uiterst relevant!

Het ontkoppelen van de gasprijs is zelfs niet in de herziening van de wet gebeurd, dus ik gok dat Eneco een grote vinger in pap heeft in de politiek! Zo werkt corruptie in Nederland. We kopen gewoon de eerste kamer leden om, door ze een nevenfunctie in ons bedrijf te bieden. Vreemd dat dat vaak pas gebeurt als ze eerstekamer lid zijn geworden.

Ik zie het ontkoppelen van de prijs baseren op gas dus niet zo snel gebeuren...

Dat verhuizen is in deze tijden nog niet zo makkelijk. Vanwege de kinderen wil ik graag in onze wijk blijven. Nieuwbouw is schaars, duur en veel meer vraag dan aanbod!
thatanas schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 08:48:
[...]

En ging met hun 52e met de VUT of prepensioen, hebben alle lusten gehad, en kunnen sinds die stenen vrijwel altijd afgelost zijn, met een AOW van 2*800 euro plus 2*500 bruto pensioen = 2000 euro netto niet rondkomen?

Ik ken mensen met een HBO-opleiding die het met minder dan dat netto moeten doen.

Of alleenstaanden, 1158 euro netto + 250 uit dat pensioen wat je net noemt, niet rondkomen?

Oké dan. Ik begin te begrijpen waarom de klimaatproblemen die we nu kennen ontstaan zijn bij die generatie. Iets met verspilling.
Probeer jij maar eens rond te komen met 2000 netto. Met 2 kinderen is het met het dubbele al geen vetpot :+

Daarnaast kennen de huidige ouderen vaak maar één pensioen. Veel bij die generatie werkte alleen de man.

Je kunt er opkeek vanuit gaan dat ze allemaal afgeloste huizen hebben, maar mijn ouders hebben nog een aflossingsvrij deel en mijn schoonouders huren al hun hele leven. Ieder jaar stijgt de huur en staat indexatie van pensioen stil.

Mijn schoonvader is met 62 verplicht eruit gegooid bij PostNL. Keuze: ander werk zoeken of pre-pensioen. Heeft het laatste maar gekozen. Dan eet je gewoon een aantal jaar je eigen pensioen alvast op...

Ik zou met beide niet willen ruilen...

[ Voor 34% gewijzigd door BlakHawk op 06-07-2019 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Voldoende mogelijkheden om geld uit de stenen te krijgen tegenwoordig:

https://www.eigenhuis.nl/...-werkt-een-opeethypotheek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
eamelink schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 09:24:
[...]

Jongeren klagen over een studieschuld waar 80% van hun leerkosten nog gratis aan ze gegeven wordt.

(Ja ik had ook een studieschuld en het is de beste investering ooit geweest! Dus iedereen die dat niet inziet kan misschien maar beter niet gaan studeren!)

Maar ouderen moeten extra geld gaan lenen, waardoor geld verdampt met als grote winnaar de bank.

Echt soms snap ik niets meer van onze samenleving. Zo egoïstisch!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

thatanas schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 08:48:
[...]

Sorry, maar wat een dombo gel*l.

Merendeel heeft nog vroegpensioen gehad en degenen die het wel hadden hebben daar vrijwel altijd zelf voor betaald. Niet alle 65-plussers hebben een eigen woning. Meeste huren gewoon. Ook is er geen sprake van 2*500 bruto pensioen maar het merendeel krijgt alleen de man pensioen. Het was de generatie van "de man brengt het geld binnen en de vrouw bestiert het huishouden".

Het is de generatie die ervoor gezorgd heeft dat jij nu lekker riant hier tekeer kan gaan.
Merendeel verdient meer en allemaal hebben ze volop mogelijkheden om meer te gaan verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

eamelink schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 09:24:
[...]

En jij denkt dat ze die zo uitdelen? Forget it. Je moet voldoen aan de normen en dat betekent dat veel ouderen best in staat zijn hun nog lopende hypotheek te betalen maar niet meer voldoen aan de eisen voor een dergelijke hypotheek.

Dus het kan gebeuren dat je bijvoorbeeld 2 ton overwaarde hebt maar omdat je volgens de norm onvoldoende inkomsten hebt en dus de overwaarde niet kunt cashen en de enige mogelijkheid verkopen is. Helaas zijn er vrijwel geen woningen specifiek voor 65-plussers waar ze naar toe kunnen verhuizen en ook dan gelden de normen weer.

Kortom, lees eerst de kleine lettertjes alvorens gemakkelijke conclusies te trekken.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 06-07-2019 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drooger

drooger

Falen is ook een kunst.

dfrenner schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 09:12:
[...]

Zo lang de koppeling aan de gasprijs zit en ik hier mensen hoor roepen dat gasprijs 300% omhoog moet, is het uiterst relevant!
Dat is nog steeds een financiële reden, de stijging van de gasprijs maakt jouw stadswarmte niet groener of minder groen.
Dat verhuizen is in deze tijden nog niet zo makkelijk. Vanwege de kinderen wil ik graag in onze wijk blijven. Nieuwbouw is schaars, duur en veel meer vraag dan aanbod!
Dat is een persoonlijke keuze, maar financieel gezien moet het zeker mogelijk zijn als je al 10 jaar o.i.d. aan het aflossen bent op je hypotheek.
Sterker nog, redelijke kans dat je dan ook een goede overwaarde hebt doordat je je vorige huis voor een relatief goedkope prijs hebt kunnen kopen.

Ja, de vlieger gaat enkel op in specifieke gevallen, maar wie slimme keuzes maakt wordt beloond.
Prima dat je niet wilt verhuizen, maar theoretisch zou het wel kunnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

@Verwijderd Hoe je het ook bekijkt, ouderen zijn de laatste groep waar je medelijden mee hoeft te hebben. Tuurlijk zijn er uitzonderingen, zoals in elke groep. Maar we gaan het waarschijnlijk nooit meer zo goed krijgen als de huidige generatie 65 plussers.
https://www.cbs.nl/nl-nl/...ermogen-65-plussers-na-95

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hrugnir
ik denk dat we er meer aan hebben om in oplossingen proberen te denken door middel van introspectie. Ik word er zelf altijd een beetje kippig van als mensen beginnen te sparren met not in my backyard achtige sentimenten of de schuld bij iemand anders neerleggen om vervolgens te gaan klagen over corruptie in de politiek en algemene negativiteit.

uiteindelijk schiet helemaal niemand daar wat mee op. Natuurlijk komt onze welvaart en vervuiling ergens vandaan dat klopt. Ik vind niet dat we als samenleving perse dingen verplicht zijn naar de mensen die voor ons kwamen. Wij proberen de eindjes aan elkaar te knopen voor onszelf op onze manier net als de mensen die dat voor ons hebben gedaan. Alleen weten we nu meer dan in bijvoorbeeld de jaren 50 dus is het een goed idee om de vaak dure lessen die getrokken zijn in de praktijk te brengen.

Misschien red je er niet de wereld mee, Maar als iedereen nou een steentje bij draagt en zijn eigen verantwoordelijkheid neemt zonder teveel negativiteit dan word de wereld misschien toch een beetje mooier

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Derby
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
dfrenner schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 09:32:
[...]

Jongeren klagen over een studieschuld waar 80% van hun leerkosten nog gratis aan ze gegeven wordt.
Het gaat er niet om wat ze gratis krijgen, het gaat er om waar ze mee opgezadeld worden. Een aanzienlijke studie schuld. Kunnen ze dan een huis kopen, zal het negen van de tien keer een huis zijn wat gemoderniseerd moet worden, lees bijzonder slechte energie prestaties, maar waarvan...?
In 2015 lag het vermogen van 65-plushuishoudens in doorsnee op 86,5 duizend euro. Dit is vijfmaal zo hoog als van een doorsnee huishouden (17,3 duizend euro in 2015). In 1995 was het vermogen van ouderen juist iets kleiner (22 duizend euro) dan van de doorsneebevolking (23 duizend euro)
bron

Het vermogen is dus voor ouderen tot 2015 alleen maar toegenomen. En dat zal sindsdien echt niet afgenomen zijn,
dfrenner schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 09:32:
[...]
Echt soms snap ik niets meer van onze samenleving. Zo egoïstisch!
En wat zeggen die ouderen dan. 'het zal mijn tijd wel duren, ik ga niet meer investeren in dit huis'. De samenleving is inderdaad door en door egoïstisch. Wel het vermogen hebben, wel de lusten van economische groei hebben genoten en als er dan wat terug gevraagd wordt met de dooddoener komen dat zij het land weer hebben op gebouwd na de oorlog :r Oftewel wij hebben ons steentje bijgedragen :F

En het niet investeren is al een bedenkelijk actie, maar het daarmee extra uitstoten van CO2 is dan helemaal schofterig. Dat is het dubbel naaien van de samenleving. Over egoïstisch gesproken.

En dan heb ik het nog niet over de pensioenen gehad die nu weer verhoogd gaan worden, want dat hebben ze zo hard nodig ;(
Ben het helemaal met je eens dat de focus leggen op een ander niet verder helpt. Ik heb ook zonnepanelen liggen die mijn verbruik afdekken, en zelfs een beetje meer voor toekomstige aanpassingen. Alleen woon ik dus in een jaren 70 woning (70k gulden toen het gebouwd werd, ik heb er 180k euro voor betaald toen de 82 jarige eerste bewoner ging verhuizen naar een aanleunwoning, oftewel hele rijke oudere). Zonder isolatie, met het eerste dubbelglas. Daar moet nu voor 30k aan verbouwd worden om een warmtepomp rendabel te maken, maar ik weet niet waarvan. En als ik dan lees dat de meest vermogende generatie besluit dat het voor henzelf niets oplevert en dat zij dan vrijgesteld zijn van meewerken aan een betere wereld vind ik het moeilijk om daar het positieve van in te zien.

[ Voor 20% gewijzigd door Derby op 06-07-2019 10:53 ]

If liberty means anything at all it means the right to tell people what they do not want to hear - Eric Arthur Blair

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Derby schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 10:34:
En dan heb ik het nog niet over de pensioenen gehad die nu weer verhoogd gaan worden, want dat hebben ze zo hard nodig ;(
Zo, dat is nieuws. Vreemd, want ik lees juist dat er weer een golf van verlagingen aankomt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlakHawk
drooger schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 10:25:
[...]

Dat is nog steeds een financiële reden, de stijging van de gasprijs maakt jouw stadswarmte niet groener of minder groen.
Dan moeten ze Eneco aanpakken en regels daaromtrent maken.
De klant heeft hier 0,0 invloed op. En Eneco installeert nog altijd de ouderwetse warmtewisselaar van 20 jaar geleden. Zo goedkoop mogelijk is het motto.
Ik ben tevens verplicht die unit te huren en kan heen andere unit kopen, al zou ik dat willen.

Het verhogen van prijzen omdat het op gas opgewekt wordt is geen enkele stimulans om het weer te verlagen. Sterker nog, het kan Eneco niet hoog genoeg zijn, want die winst gaat in hun zakken.
Dat is een persoonlijke keuze, maar financieel gezien moet het zeker mogelijk zijn als je al 10 jaar o.i.d. aan het aflossen bent op je hypotheek.
Sterker nog, redelijke kans dat je dan ook een goede overwaarde hebt doordat je je vorige huis voor een relatief goedkope prijs hebt kunnen kopen.

Ja, de vlieger gaat enkel op in specifieke gevallen, maar wie slimme keuzes maakt wordt beloond.
Prima dat je niet wilt verhuizen, maar theoretisch zou het wel kunnen.
Grappig dat iedereen de situatie perfect weet.
Idd nu 11 jaar een hypotheek, gekocht in hoogtijdagen met nog hoge overdrachtsbelasting. We hebben nu eindelijk een kleine overwaarde. Maar door verhuizen zouden we dan direct 10 jaar aflossing kwijt zijn...
Derby schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 10:34:
Het gaat er niet om wat ze gratis krijgen, het gaat er om waar ze mee opgezadeld worden.
En wat zeggen die ouderen dan. 'het zal mijn tijd wel duren, ik ga niet meer investeren in dit huis'. De samenleving is inderdaad door en door egoïstisch. Wel het vermogen hebben, wel de lusten van economische groei hebben genoten en als er dan wat terug gevraagd wordt met de dooddoener komen dat zij het land weer hebben op gebouwd na de oorlog :r Oftewel wij hebben ons steentje bijgedragen :F

En het niet investeren is al een bedenkelijk actie, maar het daarmee extra uitstoten van CO2 is dan helemaal schofterig. Dat is het dubbel naaien van de samenleving. Over egoïstisch gesproken.
Dan ga je er wederom vanuit dat het een substantiële bijdrage levert aan de uitstoot.

Dat is gewoon niet waar.

Zet de uitstoot van huishoudens maar eens tegen die van heel Nederland.

En daarna die van Nederland tegen de wereld...

Al zouden we nu allemaal van het gas af zijn, het maakt geen verschil voor de opwarming.

Ga maar eens naar die cijfers kijken!

Duurbetaalde symboolpolitiek!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:26

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@dfrenner substantieel <> proportioneel.
Denk daar eens over na.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drooger

drooger

Falen is ook een kunst.

dfrenner schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 12:00:
[...]
Grappig dat iedereen de situatie perfect weet.
Idd nu 11 jaar een hypotheek, gekocht in hoogtijdagen met nog hoge overdrachtsbelasting. We hebben nu eindelijk een kleine overwaarde. Maar door verhuizen zouden we dan direct 10 jaar aflossing kwijt zijn...
Dat kan een investering zijn, maar aan jou de keuze of je het rendabel acht en uberhaubt wil investeren.
Dan ga je er wederom vanuit dat het een substantiële bijdrage levert aan de uitstoot.

Dat is gewoon niet waar.

Zet de uitstoot van huishoudens maar eens tegen die van heel Nederland.

En daarna die van Nederland tegen de wereld...

Al zouden we nu allemaal van het gas af zijn, het maakt geen verschil voor de opwarming.

Ga maar eens naar die cijfers kijken!

Duurbetaalde symboolpolitiek!
In de winter vinden we het een morele verplichting om de eigen stoep sneeuwvrij te maken.
Als iedereen dat doet in de straat, dan kan je zorgeloos wandelen in de straat.
Maar...nu is het niet enkel onderdeel van jouw straat, maar ook van de wijk, de stad, gemeente etc.
En omdat we ineens gaan beoordelen dat ons stoepje maar zo'n klein onderdeel is van alle stoepen in de gemeente, dan hoeft het ineens niet meer.

Een beter milieu begint bij jezelf, maar blijkbaar enkel als je significant bent op grote schaal. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlakHawk
drooger schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 12:44:
[...]

Dat kan een investering zijn, maar aan jou de keuze of je het rendabel acht en uberhaubt wil investeren.

[...]

In de winter vinden we het een morele verplichting om de eigen stoep sneeuwvrij te maken.
Als iedereen dat doet in de straat, dan kan je zorgeloos wandelen in de straat.
Maar...nu is het niet enkel onderdeel van jouw straat, maar ook van de wijk, de stad, gemeente etc.
En omdat we ineens gaan beoordelen dat ons stoepje maar zo'n klein onderdeel is van alle stoepen in de gemeente, dan hoeft het ineens niet meer.

Een beter milieu begint bij jezelf, maar blijkbaar enkel als je significant bent op grote schaal. 8)7
Leuk voorbeeld!
Als het doel is Nederland sneeuwvrij krijgen en iedereen zegt: ieder stukje Nederland helpt, dus iedereen moet zijn eigen stoep schoonhouden. Dan kom je bij sneeuwval tot de conclusie dat al die stukjes stoep marginaal zijn. We rijden voor goede moed de straat uit en opeens blijkt dat het allemaal niet zo heel veel zin had.

Het was uiteindelijk efficiënter om alle wegen vrij te maken net grote sneeuwschuivers met al dat geld. Geld kun je immers maar één keer uitgeven.

En opeens achteraf bleek het minder relevant en slechts marginale impact...

Maar dat blijkt over 30 jaar pas, als we erachter komen dat alle doelen niet gehaald zijn. Mark my words...
Proton_ schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 12:42:
@dfrenner substantieel <> proportioneel.
Denk daar eens over na.
Inderdaad volledig buiten proportie!

Een huishouden met een jonge cv ketel doet 1500 kg CO2 per jaar voor verwarming en 1250 kg CO2 voor tapwater voor 4 personen. Is totaal 2750 kg CO2 per jaar.
Gemiddelde huishouden zal geen 4 personen zijn, maar met 8 miljoen huishoudens: 22 miljard kg CO2 uitstoot. Zit ik alleen op 32 miljoen inwoners in NL. Klopt niet helemaal, maar goed...
Nederland doet 180 miljard kg CO2
De hele wereld 37,1 miljard ton CO2

De totale uitstoot van cv ketels is ongeveer gelijk als aan die van vliegverkeer van Schiphol.

Als we dan kijken naar kosten, zou een vliegreis via Schiphol ongeveer 7500 euro per passagier moeten kosten!

Dus de kosten voor van het gas af zijn buiten proporties!

[ Voor 24% gewijzigd door BlakHawk op 06-07-2019 14:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

dfrenner schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 14:06:
[...]

Maar dat blijkt over 30 jaar pas, als we erachter komen dat alle doelen niet gehaald zijn. Mark my words...
Doelen zijn er om bij te stellen ;) . Bij de volgende crisis (die vast geen jaren mee gaat duren) mogen politieke partijen weer met de hand op de knip. Kijken of de beslissing dan valt op het bezuinigen op politie, (ouderen)-zorg en uitkeringen.... of toch een paar maatregelen even uitstellen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drooger

drooger

Falen is ook een kunst.

dfrenner schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 14:06:
[...]

Leuk voorbeeld!
Als het doel is Nederland sneeuwvrij krijgen en iedereen zegt: ieder stukje Nederland helpt, dus iedereen moet zijn eigen stoep schoonhouden. Dan kom je bij sneeuwval tot de conclusie dat al die stukjes stoep marginaal zijn. We rijden voor goede moed de straat uit en opeens blijkt dat het allemaal niet zo heel veel zin had.

Het was uiteindelijk efficiënter om alle wegen vrij te maken net grote sneeuwschuivers met al dat geld. Geld kun je immers maar één keer uitgeven.

Voor de grootste delen van de stoep kan je grote sneeuwschuivers inzetten, maar voor elke stoep naar een voordeur niet bruikbaar.

De grootste winst ga je ook niet behalen bij het co2-neutraal maken van woningen, maar dat betekend niet dat dit overgeslagen kan worden.

Als je wilt dat de ecologische voetafdruk van ons als mensheid op een acceptabel niveau komt, dan helpt echt elk beetje.
We zijn al tientallen jaren aan het verzuimen om slimme zetten voor de lange termijn aan het maken, maar laten we gerust nog wat meer zaken uitstellen om later ooit eens aan te pakken.

Liever nu geleidelijk, dan later geforceerd met een big bang.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
dfrenner schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 00:52:
[...]

80 liter is echt veeeeel te weinig. We zijn met z’n vieren en soms hebben we 100 liter pp met douchen.
Ik weet waarop je kunt besparen :+ 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
drooger schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 14:54:
[...]

Voor de grootste delen van de stoep kan je grote sneeuwschuivers inzetten, maar voor elke stoep naar een voordeur niet bruikbaar.

De grootste winst ga je ook niet behalen bij het co2-neutraal maken van woningen, maar dat betekend niet dat dit overgeslagen kan worden.

Als je wilt dat de ecologische voetafdruk van ons als mensheid op een acceptabel niveau komt, dan helpt echt elk beetje.
We zijn al tientallen jaren aan het verzuimen om slimme zetten voor de lange termijn aan het maken, maar laten we gerust nog wat meer zaken uitstellen om later ooit eens aan te pakken.

Liever nu geleidelijk, dan later geforceerd met een big bang.
Het gaat mij niet om overslaan, het gaat mij om rendement op investeringen.

We focussen ons nu op de stoep, terwijl het vrijmaken van snelwegen veel efficiënter en goedkoper is.

Schiphol doet ongeveer evenveel CO2 als alle huishoudens aan gas verbruiken. Als je de kosten van het ombouwen van alle huizen per passagier zou omrekenen, kom je op €7.500 per passagier uit.

Het ombouwen van huizen forceren is gewoon erg duur en levert relatief weinig op. Terwijl als je nieuwe bouwbesluiten verplicht 0 op de meter te bouwen. Heb je automatische afwaardering van bestaande bouw en daarmee stimulans bij verkoop om er iets aan te doen.
TvanW schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 17:47:
[...]

Ik weet waarop je kunt besparen :+ 8)
Zou kunnen, maar ik weet niet of ik dat wil.
Het is een stuk comfort, waar ik in de winter om de dag het huis verwarm, douche ik in de winter wat langer en warmer. Netto zal het voordeliger zijn dan iemand die iedere dag het huis verwarmt. Met 135m2 zit ik met 4 personen op 13GJ stadswarmte. Gemiddeld zegt Eneco voor onze huizen: 35GJ...

Ik vind het wel best zo. Alleen het vastrecht is een bitch...

In de zomer douche ik weer relatief koud en kort...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08:36
Philip Ross schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 16:12:
[...]

Ah, daar komt de aap uit de mouw. Jij sloopt liever de planeet voor je eigen gemak en luxe leventje dan dat je ook maar enigzins je best doet om die te delen met de andere 7 miljard mensen die er wonen. Puur egoisme is dus de grondslag voor dit standpunt.

Wie ben jij dat je denkt recht te hebben om de wereld te slopen en anderen daardoor dood te laten gaan of met enorme kosten op te zadelen?
Wie ben jij dat je denkt het recht te hebben om mij te vertellen wat ik wel of niet mag doen op deze wereld?
Dat jij een van de (weinige) *knip* op deze wereld bent, betekent nog niet dat de overgrote meerderheid daar naar moet luisteren. Iets met democratie.

De wereld sloopt zichzelf wel met overbevolking en kappen van regenwouden en nog ontelbare andere dingen, daar doet mijn gedrag helemaal niets aan af. We zitten hier niet "Under the Dome".

Het is fijn dat je me een schuldgevoel probeert aan te praten, maar dat werkt niet. ;w

Ook al ben je het oneens, we gaan de ander niet diskwalificeren.

[ Voor 4% gewijzigd door defiant op 07-07-2019 21:41 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ph4ge
Trichoglossus schreef op zondag 7 juli 2019 @ 08:59:
[...]

Wie ben jij dat je denkt het recht te hebben om mij te vertellen wat ik wel of niet mag doen op deze wereld?
Dat jij een van de (weinige) klimaatgekkies op deze wereld bent, betekent nog niet dat de overgrote meerderheid daar naar moet luisteren. Iets met democratie.

De wereld sloopt zichzelf wel met overbevolking en kappen van regenwouden en nog ontelbare andere dingen, daar doet mijn gedrag helemaal niets aan af. We zitten hier niet "Under the Dome".

Het is fijn dat je me een schuldgevoel probeert aan te praten, maar dat werkt niet. ;w
Er zijn zoveel dingen die je niet mag van anderen, omdat anderen ook of meer last kunnen hebben van jouw gedrag.

Het punt is niet dat er geen rots meer door de ruimte zal vliegen genaamd aarde, de vraag is of die nog leefbaar is voor mensen. Met de wereld slopen wordt niet bedoeld dat de rots niet meer bestaat, maar dat de een prettige leefbare wereld voor de mensheid niet meer bestaat. Dat bijv. Nederland onder de zee verdwenen is.

En dat schuldgevoel hoeven we je niet aan te praten. De felle reacties onderstrepen dat het er al is en dat het vervelend is om daarop aangesproken te worden. Als er rationele argumenten aan ten grondslag lagen, dan zouden mensen niet telkens zo emotioneel en boos reageren als ze er simpelweg op aangesproken worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thatanas
dfrenner schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 09:12:

Probeer jij maar eens rond te komen met 2000 netto. Met 2 kinderen is het met het dubbele al geen vetpot :+
Ik heb twee kinderen, en kom met 2200 netto rond, met een hypotheek van 3.3 ton. De rest sparen wij.

Laat staan als we oud zijn, het huis al afbetaald is en de kinderen de deur uit. Waar the hell geef je 2000 euro aan uit als je met zijn tweeën bent?
Daarnaast kennen de huidige ouderen vaak maar één pensioen. Veel bij die generatie werkte alleen de man.

Je kunt er opkeek vanuit gaan dat ze allemaal afgeloste huizen hebben, maar mijn ouders hebben nog een aflossingsvrij deel en mijn schoonouders huren al hun hele leven. Ieder jaar stijgt de huur en staat indexatie van pensioen stil.

Mijn schoonvader is met 62 verplicht eruit gegooid bij PostNL. Keuze: ander werk zoeken of pre-pensioen. Heeft het laatste maar gekozen. Dan eet je gewoon een aantal jaar je eigen pensioen alvast op...

Ik zou met beide niet willen ruilen...
Valt natuurlijk veel voor te zeggen. Toch is het de rijkste generatie die rondloopt in ons land, en dat is en blijft een feit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thatanas
Verwijderd schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 10:01:
[...]

Sorry, maar wat een dombo gel*l.

Merendeel heeft nog vroegpensioen gehad en degenen die het wel hadden hebben daar vrijwel altijd zelf voor betaald. Niet alle 65-plussers hebben een eigen woning. Meeste huren gewoon. Ook is er geen sprake van 2*500 bruto pensioen maar het merendeel krijgt alleen de man pensioen. Het was de generatie van "de man brengt het geld binnen en de vrouw bestiert het huishouden".

Het is de generatie die ervoor gezorgd heeft dat jij nu lekker riant hier tekeer kan gaan.

[...]

Merendeel verdient meer en allemaal hebben ze volop mogelijkheden om meer te gaan verdienen.
Hartstikke leuk, het blijft gemiddeld genomen de rijkste generatie. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
thatanas schreef op zondag 7 juli 2019 @ 09:44:
[...]
Laat staan als we oud zijn, het huis al afbetaald is en de kinderen de deur uit. Waar the hell geef je 2000 euro aan uit als je met zijn tweeën bent?
Vakanties helpen :+
Valt natuurlijk veel voor te zeggen. Toch is het de rijkste generatie die rondloopt in ons land, en dat is en blijft een feit.
Eerste stap: (verder) fiscaliseren van de AOW.
AOW alleen grotendeels betaald door het inkomen van werkenden over eerste twee schalen (tot 34.300) is gegeven de vermogensverdeling onterecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
thatanas schreef op zondag 7 juli 2019 @ 09:44:
[...]
Ik heb twee kinderen, en kom met 2200 netto rond, met een hypotheek van 3.3 ton. De rest sparen wij.

[...]

Hoe doe je dat?!
3,3 ton is zo 1100 netto per maand
Zorgverzekering: 300 Pm
Kleding voor 4 personen: 300 Pm
Eten: 500 Pm

Dan heb je geen geld meer over voor:
Gas water licht (160 Pm)
Zwemles/sport (120 Pm)
Vervoer
Verzekeringen
Eventueel eigen risico zorgverzekering
Huisdieren

En ik vergeet nog tal van dingen.

Ik vind het heel knap en snap echt niet hoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
thatanas schreef op zondag 7 juli 2019 @ 09:47:
[...]

Hartstikke leuk, het blijft gemiddeld genomen de rijkste generatie. :)
Gemiddelden zijn niet echt handig om mee te rekenen.

Ik heb wel eens begrepen dat als we al het geld verdelen, iedere wereldbewoner 70 miljoen zou hebben. Dus gemiddeld zou iedereen 70 miljoen hebben.

De rijkste 3% heeft evenveel als de overige 97%...

Dat maken gemiddelden niet echt handig mee te rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

dfrenner schreef op zondag 7 juli 2019 @ 10:14:
[...]

Gemiddelden zijn niet echt handig om mee te rekenen.

Ik heb wel eens begrepen dat als we al het geld verdelen, iedere wereldbewoner 70 miljoen zou hebben. Dus gemiddeld zou iedereen 70 miljoen hebben.

De rijkste 3% heeft evenveel als de overige 97%...

Dat maken gemiddelden niet echt handig mee te rekenen.
Kijk dan naar de mediaan. Ook dan blijkt deze generatie ouderen 1 van de rijkste ooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
de Peer schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 10:25:
@Verwijderd Hoe je het ook bekijkt, ouderen zijn de laatste groep waar je medelijden mee hoeft te hebben. Tuurlijk zijn er uitzonderingen, zoals in elke groep. Maar we gaan het waarschijnlijk nooit meer zo goed krijgen als de huidige generatie 65 plussers.
https://www.cbs.nl/nl-nl/...ermogen-65-plussers-na-95
Al die 65+ ers gaan ook dood en laten dat vermogen na aan de kinderen. Ik denk dat wij er over een jaar of 20-30-40 best lekker warmpjes bij zitten als dat vermogen vrij komt bij het overlijden van onze ouders.
Op dit moment zijn de lasten wat hoger, maar straks als jij met pensioen gaat en de erfenis van je ouders krijgt zit je lekker ruim in je afbetaalde huis.

De ouderen nu, zijn inderdaad de rijkste ooit en dat zullen wij ook zijn op die leeftijd.

[ Voor 5% gewijzigd door Ernemmer op 07-07-2019 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Ernemmer schreef op zondag 7 juli 2019 @ 10:26:
[...]

Al die 65+ ers gaan ook dood en laten dat vermogen na aan de kinderen. Ik denk dat wij er over een jaar of 20-30-40 best lekker warmpjes bij zitten als dat vermogen vrij komt bij het overlijden van onze ouders.
Op dit moment zijn de lasten wat hoger, maar straks als jij met pensioen gaat en de erfenis van je ouders krijgt zit je lekker ruim in je afbetaalde huis.

De ouderen nu, zijn inderdaad de rijkste ooit en dat zullen wij ook zijn op die leeftijd.
In geval van 1 kind gaat er mogelijk (na belasting) een aanzienlijk bedrag over van de ene generatie op de andere. Dat klopt. Maar dan nog verkleint dat het verschil tussen de generaties alleen. We zullen de welvaart van de huidige 65+ers niet evenaren. Dat kan namelijk niet met alleen een bedrag overhevelen. Het gaat om het gehele plaatje, incl. de koopkracht.

Bovendien komt die erfenis (meestal) pas op late leeftijd. Terwijl hier ging het er nu juist om bij wie de kosten voor klimaatakkoord terecht zouden komen. Als ik (volgens jou) er pas over 30 jaar warmpjes bij zit, dan zou ik nu dus relatief hard geraakt worden, financieel gezien.

Praktijk is overigens anders hoor. Ik heb het juist beter dan mijn ouders, ik ga geen cent erven, ik ga voor mijn vijftigste met pensioen, en ik doe meer aan mijn CO2 footprint. Ik heb geen auto, ik heb mijn huis van gas af gehaald, heb veel zonnepanelen etc... Ik vind dat een kleine moeite zeker met alle subsidies die er momenteel zijn. Het levert me juist geld op

[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 07-07-2019 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 18-09 14:57
ph4ge schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 08:48:
[...]
Kennelijk vinden mensen het niet fijn om de waarheid te horen. Des te belangrijker is het om het te blijven herhalen.

[...]

Hoe je het ook wendt of keert, hebben ze het beter dan de rest. Het is een flauw en onterecht trucje dat alle rijke ouderen naar het kleine groepje niet rijke armen wijst. Binnen andere groepen is veel meer armoede.

[...]

Ten eerste zit er zoveel geld in stenen omdat jongeren gedwongen worden veel meer te betalen voor huizen dan dat ze ooit gekost hebben, ten tweede is het - daar komt hij weer - een kleine moeite om wat geld uit de stenen te halen, maar kennelijk is dat teveel gevraagd.

En inderdaad, als het alleen maar staat te wachten om geërfd te worden kan het beter gebruikt worden. De erfenis daalt niet als het geïnvesteerd wordt in het huis.

[...]

Zonnepanelen bijv zijn echt heel makkelijk. Bij de installatie heb je daar nauwelijks last van.
Enige correctie lijkt me wel op zijn plaats. Het is jouw waarheid en jouw blik op de situatie, dat wil niet zeggen dat iedereen er zo tegenaan kijkt.

Het is zowiezo logisch dat ouderen meer bezitten, ze hebben immers langer kunnen sparen en meer hebben kunnen profiteren van inflatie.
dfrenner schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 17:57:
[...]

Het gaat mij niet om overslaan, het gaat mij om rendement op investeringen.

We focussen ons nu op de stoep, terwijl het vrijmaken van snelwegen veel efficiënter en goedkoper is.

Schiphol doet ongeveer evenveel CO2 als alle huishoudens aan gas verbruiken. Als je de kosten van het ombouwen van alle huizen per passagier zou omrekenen, kom je op €7.500 per passagier uit.

Het ombouwen van huizen forceren is gewoon erg duur en levert relatief weinig op. Terwijl als je nieuwe bouwbesluiten verplicht 0 op de meter te bouwen. Heb je automatische afwaardering van bestaande bouw en daarmee stimulans bij verkoop om er iets aan te doen.

[...]

Zou kunnen, maar ik weet niet of ik dat wil.
Het is een stuk comfort, waar ik in de winter om de dag het huis verwarm, douche ik in de winter wat langer en warmer. Netto zal het voordeliger zijn dan iemand die iedere dag het huis verwarmt. Met 135m2 zit ik met 4 personen op 13GJ stadswarmte. Gemiddeld zegt Eneco voor onze huizen: 35GJ...

Ik vind het wel best zo. Alleen het vastrecht is een bitch...

In de zomer douche ik weer relatief koud en kort...
Dan lijkt me een douche wtw een goede investering voor je of nog veel goedkoper een douche wekker. Het beter isoleren van alle huizen gaat wel degelijk helpen. Tov een behoorlijk aantal arme gebieden in deze wereld is het knap arrogant om dat niet te doen. Wij zijn in hun ogen enorme verspillers en dus niet alleen deoudere generatie. Het is iets wat je in ieder geval als burger zelf in de hand hebt en kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

jerh schreef op zondag 7 juli 2019 @ 11:16:
[...]

Enige correctie lijkt me wel op zijn plaats. Het is jouw waarheid en jouw blik op de situatie, dat wil niet zeggen dat iedereen er zo tegenaan kijkt.

Het is zowiezo logisch dat ouderen meer bezitten, ze hebben immers langer kunnen sparen en meer hebben kunnen profiteren van inflatie.
Er zijn op deze pagina wat linkjes voorbij gekomen (o.a. van het CBS) dus ik hoop dat we af kunnen spreken dat dat de feiten zijn. Daar mag iedereen vervolgens anders naar kijken, maar het blijven keiharde getallen.

Inderdaad. Mensen zijn over het algemeen het rijkst als ze ouder zijn. Maar vergelijk je alle generaties van de afgelopen decennia, dan is de huidige groep ouderen, rijker dan ooit. We vergelijken dus ook ouderen met ouderen. De ouderen van 20 jaar geleden, hadden het minder goed dan de huidige ouderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 18-09 14:57
de Peer schreef op zondag 7 juli 2019 @ 11:25:
[...]

Er zijn op deze pagina wat linkjes voorbij gekomen (o.a. van het CBS) dus ik hoop dat we af kunnen spreken dat dat de feiten zijn. Daar mag iedereen vervolgens anders naar kijken, maar het blijven keiharde getallen.

Inderdaad. Mensen zijn over het algemeen het rijkst als ze ouder zijn. Maar vergelijk je alle generaties van de afgelopen decennia, dan is de huidige groep ouderen, rijker dan ooit. We vergelijken dus ook ouderen met ouderen. De ouderen van 20 jaar geleden, hadden het minder goed dan de huidige ouderen.
In het linkje wat jij van het cbs doorgeeft staat in ieder geval dat de laatste 10 jaar de ouderen voornamelijk inleveren.....

Ik vind het heel logisch dat de ouderen een behoorlijke vooruitgang hebben gerealiseerd. AOW is in 1956 ingevoerd als vervolg op Drees zijn plannen en het pensioen in Nederland heeft via de diverse CAO's en de pensioenwet en zijn voorganger een enorme participatiegraad gekregen. Dus het is heel logisch dat de "rijkdom" van ouderen fors is gestegen. Het is algemeen bekend dat (de meerderheid van de) mensen niet zelf in staat zijn om te sparen voor hun pensioen.

Dus ja, ouderen zijn relatief rijker geworden qua inkomen en bezit. Ik vraag me af of het ook absoluut is als het afgezet wordt tegen inflatie en daadwerkelijke koopkracht. Maar ongetwijfeld is dat ergens terug te vinden.

En daar je dan tegen in brengen dat ouderen feitelijk te lage premies hebben betaald, omdat hun levensverwachting harder is gestegen dan de premies. Maar je kunt denk ik wel verwachten dat het inmiddels stabiliseert en door de toename van de participatiegraad van vrouwen waarschijnlijk nog iets verder stijgt. Mi is dat heel normaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

de Peer schreef op zondag 7 juli 2019 @ 11:25:
[...]

De ouderen van 20 jaar geleden, hadden het minder goed dan de huidige ouderen.
De ouderen die één of twee wereldoorlogen en de crisisjaren doorgemaakt hebben, zeg maar.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ph4ge
jerh schreef op zondag 7 juli 2019 @ 11:16:
[...]

Het is niet mijn waarheid, het is wetenschappelijk vastgesteld.

Het is helemaal niet logisch dat ouderen het oudst zijn. Tot en met +-40 jaar geleden waren oudere generaties het armst. Het verschil is dat de huidige ouderen oa. de huizenmarkt en pensioenstelsel naar hun hand hebben gezet ten kosten van de rest. Plus natuurlijk ongekende economische groei en verbruik van natuurlijk hulpbronnen (vervuiling). Nergens blijkt dat ze spaarzamer waren dan de generaties voor of na hen.

[ Voor 5% gewijzigd door ph4ge op 07-07-2019 12:34 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Mr. Detonator
ph4ge schreef op zondag 7 juli 2019 @ 12:34:
[...]

Het is niet mijn waarheid, het is wetenschappelijk vastgesteld.

Het is helemaal niet logisch dat ouderen het oudst zijn. Tot en met +-40 jaar geleden waren oudere generaties het armst. Het verschil is dat de huidige ouderen oa. de huizenmarkt en pensioenstelsel naar hun hand hebben gezet ten kosten van de rest. Plus natuurlijk ongekende economische groei en verbruik van natuurlijk hulpbronnen (vervuiling). Nergens blijkt dat ze spaarzamer waren dan de generaties voor of na hen.
het aantal extreem rijke ouderen trekt dat ''gemiddelde'' behoorlijk omhoog.... zoals eerder gezegd 3% van alle mensen hebben 97% van alle vermorgen....

ongekende economische groei ?.... kun je ze dat serieus kwalijk nemen 8)7... zelfde als verbruik van natuurlijke hulpbronnen...

als ik in mijn omgeving kijk, zit er echt niet veel geld bij de ouderen die ik ken...mijn ouders bijvoorbeeld hebben een gedeeltelijk aflossingsvrije hypotheek, een renault clio van 15 jaar oud die ze al 10 jaar in bezit hebben, en sinds kort een pensioen van zon 1800euro netto... ik kan de situatie bij de rest van mijn familie niet goed inschatten, maar het zal er allemaal niet ver vanaf zitten...

owja , en in het huis van mijn ouders zijn pas enkele maanden terug dubbele ramen ingezet de hele bovenverdieping, en een nieuwe verwarmingsketel >> weg spaargeld..

een warmtepomp gaat niet werken in dat huis met de huidige isolatie...dan moet er voor minimaal ca 20k aan verbouwd worden (spouwmuur/zolder/vloer isoatie).... geld wat er niet is, en waar ze ook geen rendement van terug gaan zien

hier zitten een aantal mensen die een behoorlijk scheef beeld van de werkelijkheid hebben, ondanks dat het ''wetenschappelijk bewezen '' is

[ Voor 4% gewijzigd door Mr. Detonator op 07-07-2019 13:02 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Mr. Detonator schreef op zondag 7 juli 2019 @ 13:01:
[...]

het aantal extreem rijke ouderen trekt dat ''gemiddelde'' behoorlijk omhoog.... zoals eerder gezegd 3% van alle mensen hebben 97% van alle vermorgen....

ongekende economische groei ?.... kun je ze dat serieus kwalijk nemen 8)7... zelfde als verbruik van natuurlijke hulpbronnen...
Je kan het natuurlijk (vrijwel) niemand persoonlijk kwalijk nemen maar de oudere generaties hebben er ruim 400 miljard aan aardgasbaten doorheen gejast. Dat betekent niet dat ze nu maar moeten boeten maar enige nuance in 'wij hebben het land opgebouwd en hebben recht op onze rijkdom' is wel op z'n plaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Detonator
emnich schreef op zondag 7 juli 2019 @ 13:13:
[...]

Je kan het natuurlijk (vrijwel) niemand persoonlijk kwalijk nemen maar de oudere generaties hebben er ruim 400 miljard aan aardgasbaten doorheen gejast.
vertel dat de ouderen in Groningen maar :P (265miljard btw)

verder is dat een beslissing van de overheid om Groningen leeg te trekken....er is geen referendum geweest oid van leegtrekken die gasbel ja of nee.. daar hebben de ouderen van nu 0,0 invloed op gehad, dus kun je het ze imo ook niet kwalijk nemen natuurlijk

en de 265 miljard inkomsten zijn natuurlijk gewoon voor de nederlandse economie geweest, iets waar jij nou nog net zo veel profijt van hebt, dan de ouderen van nu of toen... en misschien wist je het niet, maar er word nog steeds veel gas omhoog gehaald uit groningen, dus wij ''profiteren'' er nou ook nog steeds van.. ik zou maar alvast wat geld opzij leggen voor de rekening straks :)

[ Voor 11% gewijzigd door Mr. Detonator op 07-07-2019 13:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlakHawk
[...]

Je kan het natuurlijk (vrijwel) niemand persoonlijk kwalijk nemen maar de oudere generaties hebben er ruim 400 miljard aan aardgasbaten doorheen gejast. Dat betekent niet dat ze nu maar moeten boeten maar enige nuance in 'wij hebben het land opgebouwd en hebben recht op onze rijkdom' is wel op z'n plaats.
De aardgasbaten worden ieder jaar weer gebruikt om de begroting sluitend te maken. In dat opzicht hebben wij ze net hard verbruikt. Ieder jaar weer...

Sociale zekerheid kost ons jaarlijks 85 miljard en inkomstenbelastingen leveren 45 miljard op ieder jaar.

Dus zou je ervoor open staan fors te korten in sociale zekerheid, als daar minder gasbaten tegenover zouden staan?

AOW deels inkomstenafhankelijk, zodat de echt rijkste groep ouderen minder AOW hoeft te ontvangen. Maar dan wel écht rijken en niet de rijken volgens SP en GL.

Nieuwkomers krijgen de eerste 10 jaar geen ondersteuning, zoals in andere landen ook wordt gehanteerd.

Sowieso een stuk minder bijstand, immigranten en “vluchtelingen”.

De sociale zekerheid is in NL de pan uit gegroeid. Zeker in verhouding tot de inkomsten uit loonbelasting.

In een ideaal Nederland zou inkomstenbelastingen voldoende moeten zijn om de sociale zekerheid omhoog te houden. Als dat niet meer lukt, is het systeem kapot...

Dat is mijn mening.

[ Voor 6% gewijzigd door BlakHawk op 07-07-2019 13:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Mr. Detonator schreef op zondag 7 juli 2019 @ 13:21:
[...]

vertel dat de ouderen in Groningen maar :P

verder is dat een beslissing van de overheid om Groningen leeg te trekken....er is geen referendum geweest oid van leegtrekken die gasbel ja of nee.. daar hebben de ouderen van nu 0,0 invloed op gehad, dus kun je het ze imo ook niet kwalijk nemen natuurlijk

en de 400 miljard inkomsten zijn natuurlijk gewoon voor de nederlandse economie geweest, iets waar jij nou nog net zo veel profijt van hebt, dan de ouderen van nu of toen... en misschien wist je het niet, maar er word nog steeds veel gas omhoog gehaald uit groningen... ik zou maar alvast wat geld opzij leggen voor de rekening straks :)
Natuurlijk kan je het die generaties indirect kwalijk nemen, en mijn generatie ook nog(!). Het is democratisch zo gedaan maar dat is echt de verantwoordelijkheid van die generatie. Het is onzin dat er 0.0 invloed op was, het was gewoon lekker comfortabel gratis geld.

Uiteraard is er ook geld in de economie gekomen maar er is ook heel veel weggevloeid naar het buitenland. Als we een fonds hadden opgericht hadden we daar voor altijd een comfortabel bedrag uit kunnen halen, elk jaar weer.
dfrenner schreef op zondag 7 juli 2019 @ 13:30:
[...]

De aardgasbaten worden ieder jaar weer gebruikt om de begroting sluitend te maken. In dat opzicht hebben wij ze net hard verbruikt. Ieder jaar weer...

Sociale zekerheid kost ons jaarlijks 85 miljard en inkomstenbelastingen leveren 45 miljard op ieder jaar.

Dus zou je ervoor open staan fors te korten in sociale zekerheid, als daar minder gasbaten tegenover zouden staan?
Ja daar zou ik zeker vóór zijn. Wat mij betreft gaan alle aardgasbaten alsnog per direct in een fonds. Dat betekent wel dat we moeilijke keuzes moeten maken maar nu schuiven we die keuzes voor ons uit en laten we het over aan de volgende generatie. Waarmee we weer terug zijn bij het klimaat....
AOW deels inkomstenafhankelijk, zodat de echt rijkste groep ouderen minder AOW hoeft te ontvangen. Maar dan wel écht rijken en niet de rijken volgens SP en GL.
Ja, ook voor.
Nieuwkomers krijgen de eerste 10 jaar geen ondersteuning, zoals in andere landen ook wordt gehanteerd.
Dit ligt bij mij genuanceerder. Als je wil dat ze integreren in ons land en meedoen dan moet je ze daar ook alle kansen toe geven en ze volwaardig behandelen. Dat neemt niet weg dat er misschien op sommige vlakken minder migranten zouden mogen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlakHawk
emnich schreef op zondag 7 juli 2019 @ 13:35:
Dit ligt bij mij genuanceerder. Als je wil dat ze integreren in ons land en meedoen dan moet je ze daar ook alle kansen toe geven en ze volwaardig behandelen. Dat neemt niet weg dat er misschien op sommige vlakken minder migranten zouden mogen zijn.
Dit soort voorstellen liggen altijd lastig.
Het is niet zo alsof we ieder jaar miljarden aan overschotten hebben liggen.

Uiteindelijk zal het ergens vandaan moeten komen en er zijn 2 zaken die gigantisch veel geld kosten in Nederland.

Zorg : 100 miljard per jaar
Sociale zekerheid : 85 miljard per jaar
En dat op de totale inkomsten van 285 miljard.

Vanaf onderwijs cultuur en wetenschap worden de uitgaven met 35 miljard al een stuk minder. Dus vanaf daar kun je minder grote slagen slaan.

En zeg nu zelf, de studenten klagen nu al over een relatief kleine studieschuld. Laten we dat maar niet meer richting de werkelijke kosten van hun studie brengen. Ben ik overigens ook geen voorstander van hoor. Zoals nu is het goed. Al zou OV gratis moeten zijn om inwonend studeren te stimuleren. Uitwonen zou een vrijwillige keuzen moeten zijn. Zelf bekostigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
Mr. Detonator schreef op zondag 7 juli 2019 @ 13:21:
[...]
en de 265 miljard inkomsten zijn natuurlijk gewoon voor de nederlandse economie geweest, iets waar jij nou nog net zo veel profijt van hebt, dan de ouderen van nu of toen... en misschien wist je het niet, maar er word nog steeds veel gas omhoog gehaald uit groningen, dus wij ''profiteren'' er nou ook nog steeds van.. ik zou maar alvast wat geld opzij leggen voor de rekening straks :)
Aardgasbaten zijn ook gebruikt om een stuk inrichting van de economie te scheppen dat niet haalbaar was.

Een stuk wat huidige generaties niet krijgen en zelfs nadelen van ondervinden. Bijvoorbeeld de huidige indeling van flex/vaste contracten is gevormd onder een periode met aardgasbaten waar de 1.2 miljoen mensen in de WAO grotendeels van betaald werd.

Of het ontbreken van de prikkels om energiezuinig te wonen. Bij een volatiele en/of hoge energieprijs is dat een beslissing die je een stuk eerder neemt.
dfrenner schreef op zondag 7 juli 2019 @ 14:04:
[...]
Al zou OV gratis moeten zijn om inwonend studeren te stimuleren. Uitwonen zou een vrijwillige keuzen moeten zijn. Zelf bekostigd.
Studentenreisproduct is een gift bij behalen diploma binnen tien jaar. Het doel van studeren is overigens het vormen van volwassenen. Bij WO studenten is het vaak niet mogelijk om inwonend te studeren. Wat nu inderdaad via lening zelf betaald wordt.
offtopic:
Overigens zijn WO-studenten die thuisgewoond hebben voor mij vrijwel allemaal un-hirable. Leven in een studentenhuis is anders dan het volpension wat men inwonend gewend is. Dat scheelt een paar jaar levens/werkervaring…

[ Voor 26% gewijzigd door ANdrode op 07-07-2019 14:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlakHawk
ANdrode schreef op zondag 7 juli 2019 @ 14:08:
Studentenreisproduct is een gift bij behalen diploma binnen tien jaar. Het doel van studeren is overigens het vormen van volwassenen. Bij WO studenten is het vaak niet mogelijk om inwonend te studeren. Wat nu inderdaad via lening zelf betaald wordt.
offtopic:
Overigens zijn WO-studenten die thuisgewoond hebben voor mij vrijwel allemaal un-hirable. Leven in een studentenhuis is anders dan het volpension wat men inwonend gewend is. Dat scheelt een paar jaar levens/werkervaring…
Wat een onzin dat studentenhuis verplicht is bij WO.

Ik woon in de randstad en alles is prima met OV te doen. Dan kun je vast wennen als je later aan het werk gaat (nuttige levenservaring).

Leiden, Delft, Rotterdam, Den Haag en zelfs Amsterdam prima te doen met OV.

Op het HBO zag je het ook al veel verschijnen: studentenhuizen.

Wat dat betreft is het bij beide echt de grootste onzin. Tenzij je mensen wil leren elkaar het handje boven het hoofd te houden en incapabele personen op de verkeerde posities. Klein voordeel is een netwerk, maar dat brengt zoals gezegd ook nadelen met zich mee.

Nee hoor ik zie een beter Nederland zonder die onzin. Gewoon naar school om te leren.

Ik zal er met mijn huidige werkgever (universiteit) niet al te diep op ingaan. :+

Maar ik zie het niet...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

jerh schreef op zondag 7 juli 2019 @ 12:13:
[...]

In het linkje wat jij van het cbs doorgeeft staat in ieder geval dat de laatste 10 jaar de ouderen voornamelijk inleveren.....
En dan nog de rijkste generatie zijn ;). Die correctie zal er niet voor niets gekomen zijn. Was het meest uit balans.
Dus ja, ouderen zijn relatief rijker geworden qua inkomen en bezit. Ik vraag me af of het ook absoluut is als het afgezet wordt tegen inflatie en daadwerkelijke koopkracht. Maar ongetwijfeld is dat ergens terug te vinden.
Alle vergelijkingen zoals die van CBS nemen uiteraard inflatie mee, anders valt er niets te vergelijken.
[quote]
ph4ge schreef op zondag 7 juli 2019 @ 12:34:
[...]
Het is helemaal niet logisch dat ouderen het oudst zijn.
euhhhh :+ Gemiddeld gezien (en ook mediaan) zijn ouderen ouder dan jongeren :)
Mr. Detonator schreef op zondag 7 juli 2019 @ 13:01:
[...]

Daarom beter naar de mediaan kijken en ook dan zijn huidige ouderen het rijkst.
als ik in mijn omgeving kijk, zit er echt niet veel geld bij de ouderen die ik ken...mijn ouders bijvoorbeeld hebben een gedeeltelijk aflossingsvrije hypotheek, een renault clio van 15 jaar oud die ze al 10 jaar in bezit hebben, en sinds kort een pensioen van zon 1800euro netto... ik kan de situatie bij de rest van mijn familie niet goed inschatten, maar het zal er allemaal niet ver vanaf zitten...
Maar ze bezitten een huis met waarschijnlijk veel overwaarde en hebben mogelijk/vermoedelijk een wooncarrière achter de rug en kunnen profiteren van de woningprijzen die 5 x over de kop gingen.

En zo niet, dan zijn jouw ouders misschien de armen van hun generatie, of de middenmoot. De jongeren van nu gaan het in ieder geval niet zo luxe krijgen als ze dezelfde keuzes maken en hetzelfde leven ongeveer zouden doorlopen.

Als ze een huis hebben gekocht toen ze rond de 30 waren, dan zouden ze nu toch minimaal 2 tot 3 ton aan vermogen (incl. huis) moeten hebben, en in de wat gunstigere gevallen véél meer.
owja , en in het huis van mijn ouders zijn pas enkele maanden terug dubbele ramen ingezet de hele bovenverdieping, en een nieuwe verwarmingsketel >> weg spaargeld..
Als het goed is 10-20 jaar de tijd gehad om te budgetteren lijkt me.
een warmtepomp gaat niet werken in dat huis met de huidige isolatie...dan moet er voor minimaal ca 20k aan verbouwd worden (spouwmuur/zolder/vloer isoatie).... geld wat er niet is, en waar ze ook geen rendement van terug gaan zien.
Isolatie rendeert juist zeer goed. En nu niet investeren betekent over X jaar een moeilijk verkoopbaar huis hebben want 'achterstallig onderhoud'.
hier zitten een aantal mensen die een behoorlijk scheef beeld van de werkelijkheid hebben, ondanks dat het ''wetenschappelijk bewezen '' is
Dus wat wetenschappelijk is aangetoond is niet de werkelijkheid? Het gaat om interpretatie van de gegevens, maar de feiten staan vast. Jouw omgeving is toch ook niet per definitie representatief voor heel Nederland?

[ Voor 58% gewijzigd door de Peer op 07-07-2019 16:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Die aardgasbaten zijn vrijwel volledig opgegaan aan de sociale voorzieningen voor hen die (al dan niet vrijwillig) niet hebben gewerkt en totaal niets hebben bijgedragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Detonator
11% van de ouderen heeft meer dan een half miljoen op de bank....dat trekt het gemiddelde behoorlijk omhoog lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Mr. Detonator schreef op zondag 7 juli 2019 @ 16:47:
11% van de ouderen heeft meer dan een half miljoen op de bank....dat trekt het gemiddelde behoorlijk omhoog lijkt me.
Nogmaals :Daarom beter naar de mediaan kijken en ook dan zijn huidige ouderen het rijkst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Laatst online: 15:41
Mr. Detonator schreef op zondag 7 juli 2019 @ 16:47:
Op de bank? Vrij besteedbaar?

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Detonator
de Peer schreef op zondag 7 juli 2019 @ 16:49:
[...]

Nogmaals :Daarom beter naar de mediaan kijken en ook dan zijn huidige ouderen het rijkst.
dat neemt nog steeds niet weg dat je ze niks kwalijk kan nemen voor de beslissingen die de overheid destijds voor ze heeft gemaakt...

of als over x aantal jaren blijkt dat vluchtelingen/asielzoekers toch een grotere (financiele) stempel op de samenleving drukken dan vantevoren gedacht...dan kun je dat de huidige generatie ook niet aanrekenen...ja dan hadden ze ergens anders op moeten stemmen kun je dan wel zeggen, maar dat is ook al eens gebeurd zonder resultaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Detonator
alexbl69 schreef op zondag 7 juli 2019 @ 16:56:
[...]

Op de bank? Vrij besteedbaar?
nee sorry meer dan half miljoen totaal vermogen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Mr. Detonator schreef op zondag 7 juli 2019 @ 16:59:
[...]

dat neemt nog steeds niet weg dat je ze niks kwalijk kan nemen voor de beslissingen die de overheid destijds voor ze heeft gemaakt...

of als over x aantal jaren blijkt dat vluchtelingen/asielzoekers toch een grotere (financiele) stempel op de samenleving drukken dan vantevoren gedacht...dan kun je dat de huidige generatie ook niet aanrekenen...ja dan hadden ze ergens anders op moeten stemmen kun je dan wel zeggen, maar dat is ook al eens gebeurd zonder resultaat
Niet persoonlijk kwalijk nemen, maar je zou wel een proportionele bijdrage kunnen vragen voor het klimaatakkoord, aangezien die generatie (ouderen) veel gratis geld heeft gekregen en de huidige niet of minder.
Arme ouderen uiteraard wel proberen te ontzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
[...]

Jawel, dat reken ik alle D’66, SP en GL stemmers persoonlijk aan 😬

Geintje, maar ik sluit niet uit dat ik mijn heil elders zoek, dan neem ik uiteraard mijn geld mee en zal NL geen inkomstenbelasting meer zien!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

de Peer schreef op zondag 7 juli 2019 @ 17:04:
[...]

Niet persoonlijk kwalijk nemen, maar je zou wel een proportionele bijdrage kunnen vragen voor het klimaatakkoord, aangezien die generatie (ouderen) veel gratis geld heeft gekregen en de huidige niet of minder.
Dat “gratis” geld wat hun volgens jou hebben gekregen waren veelal voorzieningen gefinancierd door de opbrengst van de aardgas baten, eigenlijk gewoon door de linkse PVDA van den Uyl en Kok weg gegeven, hetzelfde type mensen dat nu bij Groen Links, D’66, PVDA en PVDD aan de macht is.
Moeten de ouderen van nu bijdragen aan de klimaat voorzieningen? Ja natuurlijk maar niet alleen zij, maar hou AUB op met roepen dat ze alles voor niks hebben gekregen. ( niet persoonlijk aan jou gericht maar algemeen)

Naamverbasteringen zijn nog steeds niet toegestaan op GoT en zeker niet in AWM.

[ Voor 7% gewijzigd door defiant op 07-07-2019 21:43 ]

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gws24
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-09 20:28

gws24

Thinking is hard!

de Peer schreef op zondag 7 juli 2019 @ 17:04:
[...]

Oh, welk gratis geld hebben die ouderen die gewoon gewerkt hebben dan gekregen?

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

gws24 schreef op zondag 7 juli 2019 @ 18:03:
[...]

De aardgasbaten. Ze hadden minder welvaart gehad als het gratis geld er niet was geweest.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

de Peer schreef op zondag 7 juli 2019 @ 20:05:
[...]

De aardgasbaten. Ze hadden minder welvaart gehad als het gratis geld er niet was geweest.
Uhuh, gratis geld tegenwoordig, zorgtoeslag, kindgebonden budget, kinderopvangtoeslag, huurtoeslag en dan nog allemaal regelingen voor gescheiden ouders met kinderen die 8 opa's en oma's hebben.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• incaz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15-11-2022
de Peer schreef op zondag 7 juli 2019 @ 20:05:
[...]

En het Marshall-plan waarmee na de oorlog West-Europa weer is opgebouwd. Ook goed om niet te vergeten.

Never explain with stupidity where malice is a better explanation

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

incaz schreef op zondag 7 juli 2019 @ 20:13:
[...]

En het Marshall-plan waarmee na de oorlog West-Europa weer is opgebouwd. Ook goed om niet te vergeten.
Verdiep je eerst in de details en je zult zien dat het Marshall plan uiteindelijk de Amerikanen ten goede kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drooger

drooger

Falen is ook een kunst.

[...]

Want in een democratie zijn de kiezers niet verantwoordelijk voor de gekozen partijen?
Als er in die tijd een groter geluid was om een fonds á la Noors oliefonds aan te leggen, dan was dat misschien ook serieus overwogen.
Maar nee, de regering zag geld voor de begroting en de rest is geschiedenis.

Sterker nog, als je het ergens roerend oneens mee bent, dan kan je ook proberen een kamervraag te realiseren. Of ga flink demonstreren of zelfs staken.
Het is wel erg gemakkelijk om te zeggen dat ze helemaal geen blaam treft.

In een vergelijkende situatie... is het Britse volk dan niet (deels) verantwoordelijk voor de huidige chaos rondom Brexit?
klump4u schreef op zondag 7 juli 2019 @ 18:02:
[...]

Dat “gratis” geld wat hun volgens jou hebben gekregen waren veelal voorzieningen gefinancierd door de opbrengst van de aardgas baten, eigenlijk gewoon door de linkse PVDA van den Uyl en Kok weg gegeven, hetzelfde type mensen dat nu bij Groen Links, D’66, PVDA en PVDD aan de macht is.
Moeten de ouderen van nu bijdragen aan de klimaat voorzieningen? Ja natuurlijk maar niet alleen zij, maar hou AUB op met roepen dat ze alles voor niks hebben gekregen. ( niet persoonlijk aan jou gericht maar algemeen)
Name calling is nergens voor nodig...
Ook knap dat je partijen in een kwaad daglicht wilt zetten die weinig tot geen invloed hebben gehad op aanpak van klimaat en het huidige klimaatakkoord. (met name GL en PvdD)
dfrenner schreef op zondag 7 juli 2019 @ 17:17:
[...]

Jawel, dat reken ik alle D’66, SP en GL stemmers persoonlijk aan 😬

Geintje, maar ik sluit niet uit dat ik mijn heil elders zoek, dan neem ik uiteraard mijn geld mee en zal NL geen inkomstenbelasting meer zien!
Want als gevolg van hun beleid is het zover gekomen? :?
Verder wel erg tekenend dat het 'eigen portemonnee eerst' is.

[ Voor 0% gewijzigd door defiant op 07-07-2019 21:45 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ph4ge
gws24 schreef op zondag 7 juli 2019 @ 18:03:
[...]

Middels de pensioenfondsen zijn de huidige gepensioneerden een slordige 100 miljard euro gesubsidieerd door jongeren, en via de huizenmarkt waarschijnlijk nog een bedrag in die orde van grote. Tel daar de aardgasbaten bij op en je hebt het over gigantisch veel 'gratis' geld.

Daarmee zeg ik niet dat ouderen alles maar moeten oplossen, maar het stort me wel als ze pertinent weigeren om bij te dragen of dat ze ontzien zouden moeten worden.

[ Voor 15% gewijzigd door ph4ge op 07-07-2019 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadRespawn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:05
Als ik het goed begrijp zit de discussie over het klimaatakkoord vast op "wie gaat het betalen".

De rijkste groep, dat zijn niet in het algemeen de ouderen maar bestaat uit aandeelhouders/speculanten/investeerders en grote bedrijven, waar inmiddels ook volgens Rutte "de winsten tegen de plinten aanklotsen", waar ook volgens hem werknemers wel wat meer van zouden mogen profiteren.

Trump II - Project 2025 tracker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
drooger schreef op zondag 7 juli 2019 @ 20:54:
Want als gevolg van hun beleid is het zover gekomen? :?
Verder wel erg tekenend dat het 'eigen portemonnee eerst' is.
Wat betreft de kosten van sociale zekerheid? Zeker!

Ja idd, eigen portemonnee eerst, wiens anders?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drooger

drooger

Falen is ook een kunst.

dfrenner schreef op zondag 7 juli 2019 @ 23:46:
[...]

Gaat wel eningszins off-topic, maar hoe hebben twee partijen die nooit in een landelijke coalitie zaten ooit de huidige sociale zekerheid opgezet?
Ik vermoed eerder dat je gewoon iets tegen die partijen hebt, en dat mag, maar om ze andermans schuld in de schoenen te schuiven is ook weer zo jammer.
In mijn ogen idealiter hetgeen het beste is voor de samenleving.
En als je echt wilt emigreren of ermee wilt schermen, doe het dan op basis van gelukkiger willen zijn. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

klump4u schreef op zondag 7 juli 2019 @ 18:02:
[...]

Dat “gratis” geld wat hun volgens jou hebben gekregen waren veelal voorzieningen gefinancierd door de opbrengst van de aardgas baten, eigenlijk gewoon door de [mbr]linkse PVDA van den Uyl en Kok[/mbr] weg gegeven, hetzelfde type mensen dat nu bij Groen Links, D’66, PVDA en PVDD aan de macht is.
Je moet er zelf maar even diep induiken, maar de meeste besluiten uit die tijd zijn genomen door KVP/VVD-coalities met CHU en ARP-steun. KVP is tegenwoordig CDA. CHU en ARP zijn gefuseerd met het CDA. Een en al ‘rechts’ wat de klok slaat.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Nog even afgezien van wie de beslissingen hebben genomen want dat zal misschien lastig zijn om na te zoeken. De 'rechtse' kabinetten die er zijn geweest (en dat zijn er heel veel meer dan 'linkse' hebben ruim de tijd gehad om al die slechte plannen terug te draaien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hrugnir
Misschien is het een idee om een topic discussie pensioenstelsel en studentenleningen te openen? Ik denk zelf altijd dat eigenlijk iedereen corrupt is. Links of rechts, jong of oud, ambtenaar of industrialist. Iedereen komt uiteindelijk op voor z'n eigen belangen uiteindelijk. We hebben daar met z'n allen een systeem voor bedacht met de rechtstaat en democratie en dat werkt aardig maar is niet feilloos. Dat is ook 1 van de redenen waarom mensen over het hele politieke spectrum het soms niet eens zijn met een bepaalde maatregel of jurisprudentie maar dat hoort er nou eenmaal bij met het polderen.

Mensen zijn over het algemeen niet bezig om vanuit een hoge toren met elkander samen te spannen om andere mensen een oor aan te naaien. Over het algemeen volgen de meeste de normen van het systeem en een aantal doen dat niet maar die proberen we dan te corrigeren.

Daaruit voortvloeiend vind ik dat als je volgens het systeem recht hebt op een uitkering of een pensioen of een subsidie, dat als je daar dan gebruik van wilt maken dat niemand je dat dan kwalijk zou moeten nemen. We hebben immers collectief het systeem bedacht. Je hebt er ook weinig aan om teveel op je naasten te letten. Je kan beter proberen wat te ontzuren en proberen meer met je eigen geluk bezig te zijn.

Terug naar de klimaatakkoorden: ik vind dat als het gebruik van gas duurder wordt en je weigert te innoveren in je eigen huis(ouderen). Dat dat je goed recht is, je draagt dan zelf niet bij aan het milieu maar in theorie doe je dat in monetaire zin dan wel. Nu is het toch ook niet verboden om een dikke Amerikaanse Mustang met V8 te kopen en te rijden? Je betaald je dan scheel maar dat geld komt ons allen weer ten goede

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17-09 14:17

BertV

Handgemaakt

drooger schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 12:44:
[...]

Een beter milieu begint bij jezelf, maar blijkbaar enkel als je significant bent op grote schaal.
Absoluut, zeker als het gaat om de mentaliteit van een verspiller.
(Ik ben cynisch, die is niet te veranderen)

Het huidige klimaat-beleid is ons achter de dijken verstoppen.
Als je echt denkt dat CO2 het belangrijkste is wat we de natuur aan doen dan kun je beter je euro's besteden waar ze het meeste effect hebben.

Zoveel geld stoppen binnen nederland, alleen omdat het nederland is is gekkenwerk.

Zelf denk ik dat "CO2 aandacht" de aandacht is voor de suiker in de port van een alcoholverslaafde.

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

dfrenner schreef op zondag 7 juli 2019 @ 23:46:
[...]

En ik verwed dat dit voor vrijwel iedereen geld ook degenen die het hardst schreeuwen dat ze het allemaal "voor hun kinderen (die ze vaak niet hebben) en voor de mensheid doen". Want zeker in de klimaatdiscussie viert hypocrisie de hoogtij.

Oud Hollandsch spreekwoord "Het Hemd is nader dan de Rok".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlakHawk
BertV schreef op maandag 8 juli 2019 @ 09:39:
[...]

Absoluut, zeker als het gaat om de mentaliteit van een verspiller.
(Ik ben cynisch, die is niet te veranderen)

Het huidige klimaat-beleid is ons achter de dijken verstoppen.
Als je echt denkt dat CO2 het belangrijkste is wat we de natuur aan doen dan kun je beter je euro's besteden waar ze het meeste effect hebben.

Zoveel geld stoppen binnen nederland, alleen omdat het nederland is is gekkenwerk.

Zelf denk ik dat "CO2 aandacht" de aandacht is voor de suiker in de port van een alcoholverslaafde.
Eindelijk iemand die het snapt! _/-\o_

Daarbij is iedere Nederlander een verspiller, ook de genen die denken heel goed voor het milieu te zijn.
Verwijderd schreef op maandag 8 juli 2019 @ 09:46:
En ik verwed dat dit voor vrijwel iedereen geld ook degenen die het hardst schreeuwen dat ze het allemaal "voor hun kinderen (die ze vaak niet hebben) en voor de mensheid doen". Want zeker in de klimaatdiscussie viert hypocrisie de hoogtij.

Oud Hollandsch spreekwoord "Het Hemd is nader dan de Rok".
Zeker!
We wonen in een samenleving die gewoon erg veel CO2 verbruikt.

Als je echt minder CO2 wil verbruiken is verhuizen naar een land met minder welvaart één van de snelste opties.

Wat mij betreft wordt het tijd dat we ons gaan beseffen dat we het probleem met 7 miljard aardbewoners (and counting) en/of onze welvaart niet gaan oplossen.

Alles wat wij nu doen, is duurbetaald, zonder enig resultaat!

Dat wil -nogmaals- niet zeggen dat we dan maar niets moeten doen. Maar het is verstandig rekening te gaan houden met een plan B...

In de tussentijd kunnen we niuewbouw met bouwbesluiten best aanscherpen. I.p.v. twee zonnepaneeltjes is 0 op de meter prima te verplichten voor nieuwbouw.

[ Voor 15% gewijzigd door BlakHawk op 08-07-2019 09:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17-09 14:17

BertV

Handgemaakt

dfrenner schreef op maandag 8 juli 2019 @ 09:53:
[...]

Eindelijk iemand die het snapt! _/-\o_

Daarbij is iedere Nederlander een verspiller, ook de genen die denken heel goed voor het milieu te zijn.

[...]

.
Geef ik direct toe. Mijn voetafdruk is voor een Nederlander extreem klein.
Maar voor een doorsnee Somaliër gigantisch.

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hrugnir
ik denk dat iedereen ten alle tijden voornamelijk zijn eigen belang voorop stelt. Bij mij is het ook besparen op 1 milieu op 2 als ik heel eerlijk ben. Ik probeer mijn vaste lasten zo laag mogelijk te krijgen en probeer van mijn huis mn hobby te maken zodat ik een 'nuttige' hobby heb die liefst geld oplevert. Daarnaast vind ik dat je niet meer moet verspillen dan absoluut nodig en vind ik het hypocriet om niets voor het milieu te doen terwijl je daarmee ook je eigen belangen kan behartigen(comfort en kosten)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

BertV schreef op maandag 8 juli 2019 @ 09:39:
[...]
Dat zou goed kunnen. Op dit moment is CO2 echter wel een prima indicator van niet duurzame processen (waar rook is, is vuur) dus voor de time-being lijkt me een focus op CO2 prima. In de toekomst zal er meer nuance komen verwacht ik aangezien we er dan ook weer meer kennis en technologie bij hebben.
Verwijderd schreef op maandag 8 juli 2019 @ 09:46:
[...]
Ik vind zulke reacties persoonlijk onbegrijpelijk. 'eigen portemonnee eerst'. Is dat nu de wereld waar je in wilt leven? Veel mensen schijnen ook te stemmen op de partij die voor henzelf het voordeligst is.
Ik zie liever een wereld waarin zowel de armen als de rijken het goed hebben, en met zo min mogelijk vervuiling. Daar betaal ik graag voor, ook als dat voor mijzelf niet voordelig uit pakt.
[...]

Dat klopt. Je hebt maar beperkte invloed. Echter is het wel deze groep die de feiten accepteert zoals ze zijn, de wetenschap erkent, open staat voor innovatie en verandering van levensstijl. Dat lijkt me op dit moment het belangrijkste om stappen vooruit te kunnen zetten. Kop in het zand en/of vluchten daar schiet niemand iets mee op.
[...]

Zeker!

Als je echt minder CO2 wil verbruiken is verhuizen naar een land met minder welvaart één van de snelste opties.
Dat is geen oplossing, maar symptoombestrijding. Beter blijf je hier en zorgen we dat met jouw belastinggeld er maatregelen genomen worden en er geinvesteerd wordt in wetenschap en innovatie.
Wat mij betreft wordt het tijd dat we ons gaan beseffen dat we het probleem met 7 miljard aardbewoners (and counting) en/of onze welvaart niet gaan oplossen.
Dat is een sombere kijk op de wereld. Wellicht realistisch. Zelf denk ik dat als de nood maar hoog genoeg wordt, er serieuze stappen gezet zullen worden. We lopen wel achter de feiten aan uiteraard.
We hebben op heel veel vlakken gigantische stappen gezet met behulp van biotech. Kijk eens hoe efficient we voedsel kunnen maken tegenwoordig en ook daar zijn nog veel innovaties te verwachten (kweekvlees, insecten eiwit etc..)
Alles wat wij nu doen, is duurbetaald, zonder enig resultaat!

Dat wil -nogmaals- niet zeggen dat we dan maar niets moeten doen. Maar het is verstandig rekening te gaan houden met een plan B...
Ja Euro's worden waarschijnlijk echt niet optimaal besteedt helaas. En plan B is altijd goed. Ik denk zelf dat we gaandeweg meer inzicht gaan krijgen en dat we daarop moeten anticiperen. Het is erg moelijk om 30 jaar vooruit te kijken.
In de tussentijd kunnen we niuewbouw met bouwbesluiten best aanscherpen. I.p.v. twee zonnepaneeltjes is 0 op de meter prima te verplichten voor nieuwbouw.
Dat sowieso! Daar zullen de meesten het wel over eens zijn. Ik vind wel dat er een mooie stap gezet is met nieuwbouwhuizen die allemaal gasloos zijn vanaf nu.
Hrugnir schreef op maandag 8 juli 2019 @ 09:59:
ik denk dat iedereen ten alle tijden voornamelijk zijn eigen belang voorop stelt. Bij mij is het ook besparen op 1 milieu op 2 als ik heel eerlijk ben. Ik probeer mijn vaste lasten zo laag mogelijk te krijgen en probeer van mijn huis mn hobby te maken zodat ik een 'nuttige' hobby heb die liefst geld oplevert. Daarnaast vind ik dat je niet meer moet verspillen dan absoluut nodig en vind ik het hypocriet om niets voor het milieu te doen terwijl je daarmee ook je eigen belangen kan behartigen(comfort en kosten)
Het mooie is nu juist dat besparen en milieu steeds vaker hand in hand gaan. Ik ben stukken goedkoper uit qua energie omdat ik PV en warmtepompen heb genomen. Ik heb zonder auto veel minder maandelijkse kosten en een gezonder leven (pak de fiets).
Ik verwacht dat de samenleving steeds meer zal gaan richting 'de vervuiler betaalt' en dan wordt het pas echt interessant en in mijn ogen eerlijker.
Nu is het helaas nog te vaak zo dat vervuilen de goedkopere optie is, en nog de standaard is. Maar dat gaat veranderen. :)

Jouw voorkeur voor efficientie is een mooi voorbeeld. Onbewust ben je dan al heel zuinig en milieubewust bezig. In mijn ogen is dat de juiste mindset.

[ Voor 14% gewijzigd door de Peer op 08-07-2019 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:08
Nee, we verbruiken het helemaal niet, we stoten het uit. Dat is het probleem nou juist.
Bomen, die verbruiken CO2 :)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

dreamscape schreef op maandag 8 juli 2019 @ 10:26:
[...]

Nee, we verbruiken het helemaal niet, we stoten het uit. Dat is het probleem nou juist.
Bomen, die verbruiken CO2 :)
Hehe tsja was het maar waar. Helaas komt al die CO2 weer vrij als de boom dood gaat dus het is meer tijdelijke opslag. Maar stel nu dat we een boom zouden kunnen 'maken' die niet afgebroken wordt aan het einde van zijn leven, dan heb je een soort van oplossing. Moet je alleen al die inerte bomen ergens gaan opslaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:08
de Peer schreef op maandag 8 juli 2019 @ 10:30:
[...]

Hehe tsja was het maar waar. Helaas komt al die CO2 weer vrij als de boom dood gaat dus het is meer tijdelijke opslag. Maar stel nu dat we een boom zouden kunnen 'maken' die niet afgebroken wordt aan het einde van zijn leven, dan heb je een soort van oplossing. Moet je alleen al die inerte bomen ergens gaan opslaan.
Als je hout opstookt of laat wegrotten, dan komt er veel CO2 vrij. Maar als je het hout gewoon gebruikt om iets duurzaams van te bouwen (zoals een huis) dan blijft die CO2 mooi opgeslagen in je muren. Ik snap dat zoiets niet overal werkt, maar als we maar bij een fractie van de nieuwbouw zouden kiezen voor hout in plaats van beton en baksteen, is er al een mooie winst te behalen.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

dreamscape schreef op maandag 8 juli 2019 @ 10:34:
[...]

Als je hout opstookt of laat wegrotten, dan komt er veel CO2 vrij. Maar als je het hout gewoon gebruikt om iets duurzaams van te bouwen (zoals een huis) dan blijft die CO2 mooi opgeslagen in je muren. Ik snap dat zoiets niet overal werkt, maar als we maar bij een fractie van de nieuwbouw zouden kiezen voor hout in plaats van beton en baksteen, is er al een mooie winst te behalen.
Mee eens, je verlengt op die manier de tijd dat de CO2 in het hout opgeslagen zit van 30 naar bijvoorbeeld 100 jaar. Op die manier winnen we meer tijd om met een echte oplossing te komen voor het klimaatprobleem.

Probleem blijft dat al die CO2 (na verbranding) afkomstig is uit fossiele brandstoffen diep in de aarde en dat wij het maar ergens moeten zien op te slaan.
Pagina: 1 ... 41 ... 51 Laatste

Let op:
Nee, dit is ook niet de plek om het bestaan of niet bestaan van klimaatverandering te gaan bediscussiëren. De wetenschappelijke consensus omtrent het bestaan van klimaatverandering en de rol van de mens hierin is dusdanig overweldigend dat die discussie niet meer gevoerd hoeft te worden.

Voor de algemene Nederlandse politiek hebben we: [ZT] Kabinet Rutte-III en de Nederlandse politiek - Deel 2
Voor de wetenschap achter het klimaatbeleid hebben we: Klimaat: wetenschap en achtergronden
Voor de stikstofproblematiek is er: De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
En voor specifiek kernenergie is er: Kernenergie, ontwikkelingen en techniek