Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Omdat deze investering niet over zo zeer belangrijk is voor Tata, maar belangrijk is voor Nederland. Ook als Tata er geen zin meer in heeft is deze fabriek belangrijk en staat fysiek hier. Daar komt wel een andere koper voor en anders wordt deze desnoods genationaliseerd. Dit is van nationaal belang in tegenstelling tot een stel varkensboeren die vlees exporteren naar China.Joris748 schreef op maandag 29 september 2025 @ 22:47:
[...]
Maar wat zijn die afspraken? Wat als Tata na 10 jaar besluit om te vertrekken? Terwijl de verduurzaming net afgerond is. Tata zal die 2 tot 4 miljard als sunken costs zien.
Sowieso bijzonder dat de investering van de overheid niet afhankelijk is van de investering van Tata.
Of daar waterstofgas maken en dat hierheen verschepen, maar ook daar zitten natuurlijk haken en ogen aan.DropjesLover schreef op maandag 29 september 2025 @ 22:39:
[...]
Nationaliseren en binnen Europa plaatsen waar een overschot aan zonnestroom te realiseren is. Zuid Spanje bijvoorbeeld. Nog nagenoeg leeg ook nog eens.
Met een nieuwe fabriek neerzetten zijn miljarden gemoeid, maar dan kan je ook in 1 keer afscheid nemen van al de antieke machines, manieren van werken, etc. Want stapje voor stapje zonder productieonderbrekingen is altijd duurder.
Hetzelfde voor meer energie-intensieve industrieën overigens.
Of een heule dikke kabel naar hier leggen, maar dan moet alsnog de halve fabriek aangepast worden.
Er zit IJmuiden nog wel de nodige expertise die het dan weer zinvol maakt om de boel daar te houden. Hoewel ik me kan voorstellen dat het daar met pensioneringen e.d. ondertussen ook intellectueel enigszins leegloopt.
Ik heb je bron doorgenomen. Ik lees alleen dat minister Hermans denkt dat er voldoende waarborgen zijn. Dat komt erg naïef op me over. Bij zulke plannen moet je dat zeker weten.Yaksa schreef op maandag 29 september 2025 @ 22:53:
[...]
Misschien nuttig om ook de bron even door te nemen.
Tata investeert ook, anders zou de investering van de overheid niet eens kunnen vanwege Europese regels (ongeoorloofde staatssteun en zo).
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
dit is pas het voorstadium van echte contracten, een intentieverklaring....Joris748 schreef op maandag 29 september 2025 @ 23:16:
[...]
Ik heb je bron doorgenomen. Ik lees alleen dat minister Hermans denkt dat er voldoende waarborgen zijn. Dat komt erg naïef op me over. Bij zulke plannen moet je dat zeker weten.
Let op:
Nee, dit is ook niet de plek om het bestaan of niet bestaan van klimaatverandering te gaan bediscussiëren. De wetenschappelijke consensus omtrent het bestaan van klimaatverandering en de rol van de mens hierin is dusdanig overweldigend dat die discussie niet meer gevoerd hoeft te worden.
Voor de algemene Nederlandse politiek hebben we: [ZT] Kabinet Rutte-III en de Nederlandse politiek - Deel 2
Voor de wetenschap achter het klimaatbeleid hebben we: Klimaat: wetenschap en achtergronden
Voor de stikstofproblematiek is er: De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
En voor specifiek kernenergie is er: Kernenergie, ontwikkelingen en techniek
Nee, dit is ook niet de plek om het bestaan of niet bestaan van klimaatverandering te gaan bediscussiëren. De wetenschappelijke consensus omtrent het bestaan van klimaatverandering en de rol van de mens hierin is dusdanig overweldigend dat die discussie niet meer gevoerd hoeft te worden.
Voor de algemene Nederlandse politiek hebben we: [ZT] Kabinet Rutte-III en de Nederlandse politiek - Deel 2
Voor de wetenschap achter het klimaatbeleid hebben we: Klimaat: wetenschap en achtergronden
Voor de stikstofproblematiek is er: De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
En voor specifiek kernenergie is er: Kernenergie, ontwikkelingen en techniek