• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Joris748 schreef op maandag 29 september 2025 @ 22:47:[...]Maar wat zijn die afspraken? Wat als Tata na 10 jaar besluit om te vertrekken? Terwijl de verduurzaming net afgerond is. Tata zal die 2 tot 4 miljard als sunken costs zien.
Sowieso bijzonder dat de investering van de overheid niet afhankelijk is van de investering van Tata.
Misschien nuttig om ook de bron even door te nemen.
Tata investeert ook, anders zou de investering van de overheid niet eens kunnen vanwege Europese regels (ongeoorloofde staatssteun en zo).

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former


  • Pexow
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 08-10-2025
Joris748 schreef op maandag 29 september 2025 @ 22:47:
[...]

Maar wat zijn die afspraken? Wat als Tata na 10 jaar besluit om te vertrekken? Terwijl de verduurzaming net afgerond is. Tata zal die 2 tot 4 miljard als sunken costs zien.

Sowieso bijzonder dat de investering van de overheid niet afhankelijk is van de investering van Tata.
Omdat deze investering niet over zo zeer belangrijk is voor Tata, maar belangrijk is voor Nederland. Ook als Tata er geen zin meer in heeft is deze fabriek belangrijk en staat fysiek hier. Daar komt wel een andere koper voor en anders wordt deze desnoods genationaliseerd. Dit is van nationaal belang in tegenstelling tot een stel varkensboeren die vlees exporteren naar China.

  • skimine
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 11:08
DropjesLover schreef op maandag 29 september 2025 @ 22:39:
[...]

Nationaliseren en binnen Europa plaatsen waar een overschot aan zonnestroom te realiseren is. Zuid Spanje bijvoorbeeld. Nog nagenoeg leeg ook nog eens.
Met een nieuwe fabriek neerzetten zijn miljarden gemoeid, maar dan kan je ook in 1 keer afscheid nemen van al de antieke machines, manieren van werken, etc. Want stapje voor stapje zonder productieonderbrekingen is altijd duurder.

Hetzelfde voor meer energie-intensieve industrieën overigens.

Of een heule dikke kabel naar hier leggen, maar dan moet alsnog de halve fabriek aangepast worden.
Of daar waterstofgas maken en dat hierheen verschepen, maar ook daar zitten natuurlijk haken en ogen aan.

Er zit IJmuiden nog wel de nodige expertise die het dan weer zinvol maakt om de boel daar te houden. Hoewel ik me kan voorstellen dat het daar met pensioneringen e.d. ondertussen ook intellectueel enigszins leegloopt.

  • Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 12:55
Yaksa schreef op maandag 29 september 2025 @ 22:53:
[...]

Misschien nuttig om ook de bron even door te nemen.
Tata investeert ook, anders zou de investering van de overheid niet eens kunnen vanwege Europese regels (ongeoorloofde staatssteun en zo).
Ik heb je bron doorgenomen. Ik lees alleen dat minister Hermans denkt dat er voldoende waarborgen zijn. Dat komt erg naïef op me over. Bij zulke plannen moet je dat zeker weten.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?


  • HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09:42
Joris748 schreef op maandag 29 september 2025 @ 23:16:
[...]

Ik heb je bron doorgenomen. Ik lees alleen dat minister Hermans denkt dat er voldoende waarborgen zijn. Dat komt erg naïef op me over. Bij zulke plannen moet je dat zeker weten.
dit is pas het voorstadium van echte contracten, een intentieverklaring....

  • Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 12:55
HvdBent schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 08:11:
[...]

dit is pas het voorstadium van echte contracten, een intentieverklaring....
Misschien ben ik aan het mierenneuken, maar ik vind de communicatie inconsistent. Aan de ene kant zeggen dat je als minister denkt dat er voldoende waarborgen zijn, maar nog niet eens contracten afgesloten hebben.
Met de reputatie van de neo-liberale overheid is mijn scepsis misschien niet onterecht. De maatschappij is er niet bij gebaat dat er over een aantal jaren ineens lijken uit de kast beginnen te vallen.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?


  • HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09:42
Joris748 schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 09:10:
[...]

Misschien ben ik aan het mierenneuken, maar ik vind de communicatie inconsistent. Aan de ene kant zeggen dat je als minister denkt dat er voldoende waarborgen zijn, maar nog niet eens contracten afgesloten hebben.
Met de reputatie van de neo-liberale overheid is mijn scepsis misschien niet onterecht. De maatschappij is er niet bij gebaat dat er over een aantal jaren ineens lijken uit de kast beginnen te vallen.
Oh daar heb je zeker gelijk in, maar als je 2 miljard uitgeeft laat je niets aan toeval over. Hier zit een leger juristen achter die het contract van alle kanten uitpluizen en dichttimmeren. Heb een keer wat van dergelijke juristen gesproken bij een ander overheidsorgaan waar miljarden omgaan, die laten niets aan toeval over

  • Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Joris748 schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 09:10:
[...]
Misschien ben ik aan het mierenneuken, maar ik vind de communicatie inconsistent.
En toch, een stapje hoger is de communicatie juist wel duidelijk. Wat er ook gebeurt, er blijft een staalfabriek in Nederland.

Globaal is er een discussie in hoeverre een land zijn strategische industrie in eigen land houdt en bv de UK heeft de boel genationaliseerd, zodat ze altijd hun eigen staal kunnen produceren. Het lijkt erop dat Nederland dat dus ook doet, alleen nou de vraag gaat invullen hoe. En die hoe zal duur worden en niet bekend wie dat gaat betalen en hoeveel vervuiling erbij mag blijven komen, maar Nederland heeft over 25 jaar nog steeds een staalfabriek.
En mocht Tata een andere gedachte hebben, geld vangen en alsnog de boel sluiten, dan wordt de boel vrijwel zeker alsnog genationaliseerd, want die staalfabriek blijft.

  • NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 11:19

NMH

Moderator General Chat
Joris748 schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 09:10:
[...]

Misschien ben ik aan het mierenneuken, maar ik vind de communicatie inconsistent. Aan de ene kant zeggen dat je als minister denkt dat er voldoende waarborgen zijn, maar nog niet eens contracten afgesloten hebben.
Met de reputatie van de neo-liberale overheid is mijn scepsis misschien niet onterecht. De maatschappij is er niet bij gebaat dat er over een aantal jaren ineens lijken uit de kast beginnen te vallen.
Het zou ook zeker niet de eerste keer zijn, ik kan me zo twee pijnlijke voorbeelden herinneren:
De uitkoopregeling, die de afgelopen jaren aan de Tweede Kamer is verkocht als maatregel voor geuroverlast, broeikasgassen en stikstof, is voor al die doelen extreem duur of niet efficiënt, blijkt verder uit het onderzoek. [...] ‘Geur, klimaat en stikstof: allemaal prachtig, maar daar was het mij niet om te doen.’ zegt Uri Rosenthal, oud-minister en tot eind 2019 voorzitter van de commissie. ‘Ik wilde de boeren meer rendement geven’.
Hier hebben de marktpartijen feitelijk samen met het ministerie de Tweede Kamer bedot. En meer recent:
KLM werd eind 2020 door de overheid van een faillissement behoed. Het door corona in nood verkerende bedrijf kreeg toen 3,4 miljard euro staatssteun. In ruil daarvoor moest KLM zich aan een reeks afspraken houden, die in allerijl werden vastgelegd in een 24 pagina’s tellend contract. Daarin stonden voorwaarden over bezuinigingen en loonoffers.
Aan belangrijke afspraken heeft KLM zich niet gehouden, concludeerde Jeroen Kremers, de ‘staatsagent’ die namens de overheid meekeek over de schouder van de directie. Zo werd het salaris van piloten verhoogd en kregen medewerkers een winstdeling uitgekeerd, beide tegen de afspraken in. Ook voerde het bedrijf onvoldoende bezuinigingen door, terwijl KLM volgens het contract kosten zou besparen.
KLM kreeg miljardensteun van de overheid om het hoofd boven water te houden. In ruil daarvoor moest het aan een aantal voorwaarden voldoen, die vervolgens met voeten zijn getreden. En de consequenties?
Het kabinet onderneemt geen stappen tegen KLM vanwege het overtreden van de staatssteunregels. Volgens demissionair minister van Financiën Sigrid Kaag hebben juridische procedures ‘geen reële kans van slagen’.
Geen. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat het dit keer weer zo loopt, maar scepsis en een kritische blik zijn zeker op hun plaats.

  • phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12:53
Delerium schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 14:50:
Globaal is er een discussie in hoeverre een land zijn strategische industrie in eigen land houdt en bv de UK heeft de boel genationaliseerd, zodat ze altijd hun eigen staal kunnen produceren. Het lijkt erop dat Nederland dat dus ook doet, alleen nou de vraag gaat invullen hoe. En die hoe zal duur worden en niet bekend wie dat gaat betalen en hoeveel vervuiling erbij mag blijven komen, maar Nederland heeft over 25 jaar nog steeds een staalfabriek.
En mocht Tata een andere gedachte hebben, geld vangen en alsnog de boel sluiten, dan wordt de boel vrijwel zeker alsnog genationaliseerd, want die staalfabriek blijft.
Je bent als land gewoon gekke henkie als je in de vervuiling gaat zitten terwijl het produkt nauwelijks iets oplevert.

Dat is niet strategisch. Dat betekent gewoon dat de belanghebben een mooi verhaaltje hebben verzonnen.

  • Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
phicoh schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 21:53:
[...]Je bent als land gewoon gekke henkie als je in de vervuiling gaat zitten terwijl het produkt nauwelijks iets oplevert.
Dat is niet strategisch. Dat betekent gewoon dat de belanghebben een mooi verhaaltje hebben verzonnen.
Tata Steel draagt jaarlijks ongeveer 1 miljard euro bij aan de Nederlandse schatkist.
Da's niet nauwelijks iets, dat is een aardig bedrag.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former


  • phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12:53
Yaksa schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 22:49:
[...]

Tata Steel draagt jaarlijks ongeveer 1 miljard euro bij aan de Nederlandse schatkist.
Da's niet nauwelijks iets, dat is een aardig bedrag.
Ik neem aan dat je het nu niet hebt over winstbelasting.

Als Tata morgen de deuren zou sluiten dat zouden de werknemers zo weer ergens anders werken. Dus al dat geld aan loonbelasting heeft weinig met Tata te maken.

Er is een enorm tekort aan technisch geschoolde werknemers. Die kunnen wel wat beters doen dan werken in een fabriek die zo weinig winst maakt dat alle installaties volstrekt verouderd zijn en die de ongeving vergiftigd met uitstoot.

  • Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12:45
Ze hebben onlangs toch dat hele gebied aangewezen als de plek waar ze alle vervuilende industrie willen concentreren? Dus de uitstoot in de directe omgeving maakt ze weinig uit.

  • TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11:19
De EU gaat nu ook staal van eigen grond aanmoedigen, heffingsvrije quotum omlaag, importheffingen omhoog. Vooral om het overspoelen van de markt vanuit China tegen te gaan.

Lijkt mij dat dit al meespeelde over de beslissingen rondom Tata.

https://www.nu.nl/economi...rtheffingen-op-staal.html

  • phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12:53
TheBrut3 schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 18:31:
De EU gaat nu ook staal van eigen grond aanmoedigen, heffingsvrije quotum omlaag, importheffingen omhoog. Vooral om het overspoelen van de markt vanuit China tegen te gaan.

Lijkt mij dat dit al meespeelde over de beslissingen rondom Tata.

https://www.nu.nl/economi...rtheffingen-op-staal.html
Tata is al decennia bezig met vervuilen en niet investeren. Dat is niet iets van de laatste tijd. Verder exporteert Tata staal naar de VS ondanks de importheffingen. Dus blijkbaar kunnen ze goedkoop genoeg werken om dat mogelijk te maken.

Nu is het niet zo erg als de overheid Tata subsidie geeft voor de energietransitie. Het grote probleem is dat de vervuiling nog decennia zal blijven. Tata is Europees gezien gewoon een van de meest vervuilende staalfabrieken.

  • Spookelo
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 12:44
phicoh schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 07:56:
[...]
Verder exporteert Tata staal naar de VS ondanks de importheffingen. Dus blijkbaar kunnen ze goedkoop genoeg werken om dat mogelijk te maken.
Niet zo zeer dat ze goedkoop genoeg zijn, maar Tata maakt ook gespecialiseerde staalsoorten die niet ergens anders gemaakt worden, zeker niet in de VS. De productiebedrijven die deze staalsoorten nodig hebben, hebben dus geen keus. De productie van deze staalsoorten alleen is niet genoeg om Tata draaiend te houden, daar moeten ook goedkopere stalen voor worden gemaakt.

  • skimine
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 11:08
Even in een passender topic verder
Yaksa schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 20:26:
Het ziet er inderdaad somber uit.
Temeer omdat de overheid het klimaatfonds wil gaan aanspreken indien er door de rechter dwangsommen worden opgelegd vanwege het niet halen van de vastgelegde klimaatdoelen. (Bron: NOS.nl nav artikel Trouw)

Het moet niet veel gekker worden.....
In dat artikel zelf wordt het nog mooi samengevat:
"Het is niet de bedoeling dat dwangsommen uit het klimaatfonds worden betaald. In de klimaatfondswet staat dat dat geld bedoeld is voor maatregelen die klimaatverandering tegengaan", zegt Dupont-Nivet. "Een van de klimaatjuristen die we spraken, praat van een 'omgekeerde wereld'. Dit is om klimaatverandering tegen te gaan, maar nu ga je het het gebruiken om problemen af te kopen, omdat je niet genoeg hebt gedaan."
Wat een kansloos gebeuren weer. Het past wel goed bij het huidige (demissionaire) kabinet.
Daarnaast zou dit alleen maar uitstel van executie zijn. Want zolang er niks wordt gedaan om het doel te halen lopen de dwangsommen door. Dan is vanzelf het potje leeg.
Daarnaast voorspel ik in zo'n geval ook nog wel weer rechtszaken over het onrechtmatig leegtrekken van het potje.

Jongens, jongens, jongens...

  • D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Scheurbuik schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 10:25:
[...]

Denken dat je de klimaatverandering tegen kan gaan is helemala een utopie.
Onzin. We veroorzaken het zelf dus kunnen ook zelf voorkomen dat de verandering grenzen overschrijdt waarbij we echt de sjaak zijn als mensheid

  • nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:38

nwagenaar

God, root. What's the differen

Geen idee of dit echt het goede topic is, maar Dhr. Pols (voormalig roerganger van Milieudefensie) moet na amper 24 uur vertrekken als directeur duurzaamheid en communicatie bij Tata Steel.

Door de overstap naar Tata Steel was er al enorm veel kritiek (hoe kan iemand die zich inzet voor milieu en klimaat de overstap maken naar een organisatie als Tata Steel dat verantwoordelijk is voor veel milieu gerelateerde problemen en uitstoot), maar hij is dus ontslagen omdat hij in zijn jeugd (al dan niet jong volwassene) lid was van een extreem-rechtste studentenbeweging (ASF) toen ie woonde in Zuid-Afrika. Hij was - volgens het artikel - niet alleen lid van deze vereniging, maar ook echt daadwerkelijk actief in publieke zin.

Bij deze de link naar het NRC artikel (cadeaulink): https://www.nrc.nl/nieuws/2026/06/02/het-verzwegen-verleden-van-donald-pols-ik-koos-een-weg-waar-ik-nu-met-walging-op-terugkijk-a4928625?utm_source=clipboard&utm_medium=clipboard&utm_campaign=share&utm_term=share-modal&gift_token=4928625~1781006370~8AqFM5jfTymTwVJbzBDK3Q~GiLratYkvaQqjY20rvQBy4kEqtZlpAvUTSDYvauj0Cs

Mijn Neo Geo MVS collectie


  • FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:41

FunkyTrip

Funky vidi vici!

nwagenaar schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 14:03:
Geen idee of dit echt het goede topic is, maar Dhr. Pols (voormalig roerganger van Milieudefensie) moet na amper 24 uur vertrekken als directeur duurzaamheid en communicatie bij Tata Steel.

Door de overstap naar Tata Steel was er al enorm veel kritiek (hoe kan iemand die zich inzet voor milieu en klimaat de overstap maken naar een organisatie als Tata Steel dat verantwoordelijk is voor veel milieu gerelateerde problemen en uitstoot), maar hij is dus ontslagen omdat hij in zijn jeugd (al dan niet jong volwassene) lid was van een extreem-rechtste studentenbeweging (ASF) toen ie woonde in Zuid-Afrika. Hij was - volgens het artikel - niet alleen lid van deze vereniging, maar ook echt daadwerkelijk actief in publieke zin.

Bij deze de link naar het NRC artikel (cadeaulink): https://www.nrc.nl/nieuws/2026/06/02/het-verzwegen-verleden-van-donald-pols-ik-koos-een-weg-waar-ik-nu-met-walging-op-terugkijk-a4928625?utm_source=clipboard&utm_medium=clipboard&utm_campaign=share&utm_term=share-modal&gift_token=4928625~1781006370~8AqFM5jfTymTwVJbzBDK3Q~GiLratYkvaQqjY20rvQBy4kEqtZlpAvUTSDYvauj0Cs
Dus hij is min of meer opgevoed met apartheid, lid geworden van zo'n club en door zijn karakter daar ook echt actief geweest (hij zit niet voor niets overal in het bestuur) en dat achtervolgt hem nu? Lijkt me juist dat hij een hele andere kant uitgegaan is. Lullig als je in je jeugd geindoctrineerd bent en dat nu tegen je gebruikt wordt. Ongeacht wat er verder op de man aan te merken is. Waarschijnlijk zochten ze iets. Benieuwd of hij inderdaad iets te graag Tata van binnenuit wilde veranderen.

Dit dus.


  • Plint
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10:17
Bijzonder dat een Tata Steel opeens een soort moraal heeft met wat goed en fout is in- en voor de mens :X
Uiteindelijk een geniale? set van TS; de leider weghalen bij de partij die je het meeste dwarszit. Dan hem op straat zetten. D.Pols kan nu geen kant op.

  • nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:38

nwagenaar

God, root. What's the differen

FunkyTrip schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 14:14:
[...]

Dus hij is min of meer opgevoed met apartheid, lid geworden van zo'n club en door zijn karakter daar ook echt actief geweest (hij zit niet voor niets overal in het bestuur) en dat achtervolgt hem nu? Lijkt me juist dat hij een hele andere kant uitgegaan is. Lullig als je in je jeugd geindoctrineerd bent en dat nu tegen je gebruikt wordt. Ongeacht wat er verder op de man aan te merken is. Waarschijnlijk zochten ze iets. Benieuwd of hij inderdaad iets te graag Tata van binnenuit wilde veranderen.
Ik ben het persoonlijk met je eens, afgezien dat we allemaal wel een wat als jong volwassenen dingen hebben gedaan die niet door de beugel konden; heeft hij middels actie laten zien dat hij daar afstand van nam.

Dat vind ik meer noemenswaardiger, aanvullend heeft hij expliciet laten zien (in woorden en daden) dat hij geen affiniteit meer heeft met de gedragingen uit zijn verleden ten tijde van een situatie dat voor ons niet te bevatten is (de bubbel van Afrikaners was erg beperkt tot Afrikansers zelf en ze kenden vaak niet anders).

Wat betreft de overstap naar Tata Steel; ik kan mij de kritiek enorm goed voorstellen dat je enorme vraagtekens zet. Simpelweg omdat Tata Steel al zo vaak heeft laten zien dat ze A zegggen (als het gaat om milieu/klimaat verbeteringen) maar toch B doen (dat wil zeggen: het minimale realiseren in het meest gunstigste geval) waardoor je eigenlijk kunt zeggen dat dit gewoon een beleid van handelingen is wat door Tata Steel wordt gehanteerd. Ik dacht wel dat hij het echt wilde en dat ie echt verandering wilde, maar dat Tata Steel uiteindelijk hem heeft binnengehaald oor green washing en niet zo zeer om echt de verandering te realiseren (want ja, dat kost geld) op eigen kosten (maar wel als de overheid gaat bijspringen natuurlijk).

Mijn Neo Geo MVS collectie


  • Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
FunkyTrip schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 14:14:
[...]

lid geworden van zo'n club
Lid of lead?
Zie artikel: "voorzitter".

Dat zit wel Schnorr.


  • wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09:58
Plint schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 14:25:
Bijzonder dat een Tata Steel opeens een soort moraal heeft met wat goed en fout is in- en voor de mens :X
Uiteindelijk een geniale? set van TS; de leider weghalen bij de partij die je het meeste dwarszit. Dan hem op straat zetten. D.Pols kan nu geen kant op.
Dit. Wat een waanzinnige actie van tata steel. Ik ben onder de indruk. Netjes gewacht tot zijn 2e dag en vervolgens de "zojuist verkregen informatie" naar buiten halen om hem de deur te wijzen. Hahahaha! Wat zal ie balen. Uitgegaan van goede bedoelingen en daarin te naief gebleken.

Jammer voor Donald, ik was lid van milieu defensie vanwege zijn acties en inzet. Ben het eens met de rest dat als hij publiekelijk afstand van zijn jeugdzonden heeft gedaan hem dit nu niet meer valt aan te rekenen. Of hij dat ook heeft gedaan is me onduidelijk.

Hopelijk gaat ie een club oprichten tegen Tata steel hun milieuhouding. Ik wordt stante pede lid! Wat een boevenbende.

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw


  • alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04:03
FunkyTrip schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 14:14:
[...]

Dus hij is min of meer opgevoed met apartheid, lid geworden van zo'n club en door zijn karakter daar ook echt actief geweest (hij zit niet voor niets overal in het bestuur) en dat achtervolgt hem nu? Lijkt me juist dat hij een hele andere kant uitgegaan is. Lullig als je in je jeugd geindoctrineerd bent en dat nu tegen je gebruikt wordt. Ongeacht wat er verder op de man aan te merken is. Waarschijnlijk zochten ze iets. Benieuwd of hij inderdaad iets te graag Tata van binnenuit wilde veranderen.
Tata heeft hem aangenomen, is dus niet logisch dat die partij hem gaat besmeuren zodat ze op dag 1 van hem af kunnen komen.

Lijkt me waarschijnlijker dat dit vanuit z'n voormalige 'kringen' komt. Die waren toch niet bepaald blij met deze move. En ze waren al op de hoogte van dit feit.

Alonso over het inhalen in 2026: "it’s more of an evasive manoeuvre than an overtake.”


  • Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-06 17:19

Maasluip

Kabbelend watertje

Interessant artikel. Het is altijd lastig om iemands daden met de ogen van nu te beoordelen, maar ik zie hem hetzelfde als blanken in het gesegregeerde zuiden van de VS of als een Duitse meeloper (of iets meer) in de 2e wereldoorlog.
En dan moet ik denken aan wat Traudl Junge (secretaresse van Hitler) zegt aan het einde van Der Untergang
Aber eines Tages ging ich an einer Gedenktafel von Sophie Scholl in der Franz-Joseph-Straße vorbei. Ich sah, dass sie etwa in meinem Alter war und im selben Jahr, in dem ich zu Hitler kam, hingerichtet wurde. Und in diesem Moment wurde mir tatsächlich klar, dass ein junges Alter keine Entschuldigung ist. Und dass es vielleicht möglich gewesen wäre, Dinge kennenzulernen.
Je kunt je niet met onwetendheid of met "iedereen deed het zo" verontschuldigen voor misdaden als racisme, zelfs als dat zo geïnstitutionaliseerd is als bij Apartheid of de Amerikaanse rassenscheiding. Want het waren niet alleen de zwarten die ertegen streden. In Zuid-Afrika waren er ook blanken die er tegen streden.

En
De commotie die zijn overstap naar Tata veroorzaakte, had hij niet voorzien.
geeft toch wel aan dat hij nog altijd een beetje naïef is.

Signatures zijn voor boomers.


  • MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

alexbl69 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 15:46:
[...]

Tata heeft hem aangenomen, is dus niet logisch dat die partij hem gaat besmeuren zodat ze op dag 1 van hem af kunnen komen.

Lijkt me waarschijnlijker dat dit vanuit z'n voormalige 'kringen' komt. Die waren toch niet bepaald blij met deze move. En ze waren al op de hoogte van dit feit.
*knip*, graag niet teveel speculeren zonder onderbouwing.

[ Voor 11% gewijzigd door NMH op 03-06-2026 20:07 ]


  • alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04:03
*knip*, reactie op geknipte reactie.

[ Voor 34% gewijzigd door NMH op 03-06-2026 20:04 ]

Alonso over het inhalen in 2026: "it’s more of an evasive manoeuvre than an overtake.”


  • robotomizer
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 17-06 13:51
Inderdaad hard gespeeld van Tata Steel, maar wel erg hard "op de man". Het niet zo dat Milieudefensie gaat ophouden nu Pols vertrokken is...

*knip*, graag dergelijke stellingen onderbouwen.

Milieubescherming wordt vaak als links geframed, maar eigenlijk is dat niet logisch. Het is iets wat in principe los zou moeten staan van het hele links vs. rechts, er zitten best wel wat eng rechtse stromingen (stroompjes) in de milieubeweging. Ongebreideld kapitalisme/extractivisme daarentegen....

[ Voor 21% gewijzigd door NMH op 03-06-2026 20:11 ]


  • Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-06 17:19

Maasluip

Kabbelend watertje

*knip*, reactie op geknipte reactie.

[ Voor 66% gewijzigd door NMH op 03-06-2026 20:10 ]

Signatures zijn voor boomers.


  • Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12:45
*knip*, reactie op geknipte reactie.

[ Voor 53% gewijzigd door NMH op 03-06-2026 20:07 ]


  • MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

*knip*, reactie op geknipte reactie.

[ Voor 52% gewijzigd door NMH op 03-06-2026 20:07 ]


  • alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04:03
Blijf het heel onwaarschijnlijk vinden dat dit een masterplan van Tata is.

Ten eerste: waarom zou je in vredesnaam iemand voor veel geld aannemen om 'van binnenuit het verschil te maken' als je dat helemaal niet wilt?

Ten tweede: Het scenario dat ze pas na het aannemen van deze persoon er achter zijn gekomen dat hij van plan is van binnenuit het verschil te maken, dat ze daarom van hem af willen, en dat er dan ineens een perfecte reden daarvoor in de vorm van een bruin-rechts verleden beschikbaar is is nog veel ongeloofwaardiger.

Ten derde: dit 'lost' niets op voor Tata. Het is niet dat Milieudefensie nu van de kaart verdwenen is nu hun voormalige voorzitter er niet meer is.

Zie geen enkel realistisch scenario waarin dit een door Tata vooropgesteld plan zou kunnen zijn. Ze winnen hier helemaal niks mee.

[ Voor 5% gewijzigd door NMH op 03-06-2026 20:07 ]

Alonso over het inhalen in 2026: "it’s more of an evasive manoeuvre than an overtake.”


  • CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 25-06 21:35
alexbl69 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 13:27:
[...]

Ten derde: dit 'lost' niets op voor Tata. Het is niet dat Milieudefensie nu van de kaart verdwenen is nu hun voormalige voorzitter er niet meer is.
Het wekt natuurlijk cynisme in de hand. "Zie je wel, al die milieu-activisten zitten er alleen maar voor zichzelf." De overstap van Pols beschadigde de (behoorlijk sterke) campagne van Milieudefensie wel. Z'n extreemrechtse verleden is natuurlijk de kers op de taart.

Bovenop de sterke campagne van Milieudefensie was er natuurlijk de perfecte storm van volksgezondheid, de afhankelijkheid van Tata van het Nederlandse industriebeleid, en de vraag of je dit soort activiteiten moet willen in een dichtbevolkt gebied waar je ook heel goed huizen zou kunnen bouwen. Ik weet niet in hoeverre dit een vooropgezet plan is, maar ik denk wel dat er wat PR-bureaus zijn ingeschakeld.

  • dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Pols volgde de omgekeerde weg als Dilan Yesilgöz. Van extreemrechts naar voorman van de klimaatbeweging. Yesilgöz van bestuur van de SP naar radicaal-rechts waarin ze de PVV evenaart.

Toch liever de eerste weg zou ik zeggen. :+

It’s the economy, stupid!


  • evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Hij wilde Tata van binnenuit opschudden of zo en dat is nu alsnog wel een beetje gelukt: https://www.nu.nl/economi...an-toezicht-stapt-op.html

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|


  • alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04:03
evilution schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 18:57:
Hij wilde Tata van binnenuit opschudden of zo en dat is nu alsnog wel een beetje gelukt: https://www.nu.nl/economi...an-toezicht-stapt-op.html
De Raad van Toezicht van Milieudefensie stapt op. Niet die van Tata.

Alonso over het inhalen in 2026: "it’s more of an evasive manoeuvre than an overtake.”


  • evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

alexbl69 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 19:05:
[...]

De Raad van Toezicht van Milieudefensie stapt op. Niet die van Tata.
Ok, ik moet gaan slapen denk ik, drukke dag gehad 8)7

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Pagina: 1 ... 51 52 Laatste

Let op:
Nee, dit is ook niet de plek om het bestaan of niet bestaan van klimaatverandering te gaan bediscussiëren. De wetenschappelijke consensus omtrent het bestaan van klimaatverandering en de rol van de mens hierin is dusdanig overweldigend dat die discussie niet meer gevoerd hoeft te worden.

Voor de algemene Nederlandse politiek hebben we: [ZT] Kabinet Rutte-III en de Nederlandse politiek - Deel 2
Voor de wetenschap achter het klimaatbeleid hebben we: Klimaat: wetenschap en achtergronden
Voor de stikstofproblematiek is er: De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
En voor specifiek kernenergie is er: Kernenergie, ontwikkelingen en techniek