Virtuozzo schreef op maandag 3 maart 2025 @ 02:27:
[...]
Autocratie beslist niet eens sneller

De magische wannabe leider ja, zeker. En dan duurt het maanden en jaren voordat er iets volgt want hij heerst over een afbraak systeem.
Geduld, ja. Vertrouwen? Ik zie dat anders. Democratie is een stelsel van georganiseerd wantrouwen waar politiek volgt of perceptie en participatie. Vertrouwen in proces en potentieel? Ja. Maar waar het op politiek aankomt? Nee. Dat is altijd een oefening van op zijn minst vinger aan de pols houden. Laat ik het zo zeggen.
Oh maar dat vertrouwen bedoel ik ook bij de centrumlinkse en centrumrechtse partijen binnen EU. Niet die van Nederland, hier is radicaal-rechts aan de macht, die hebben het kabinet in de tang. Qua Nederland moeten we blij zijn met alles dat dit kabinet op dit vlak weet klaar te spelen. Want veel
kunnen ze niet (pure onkunde).
Kernenergie is een vaatje, en ja, er zijn inmiddels serieuze vragen over de weg naar het tegen kernenergie - SüdDeutsche had enige maanden geleden aan publicatie waar ze in hun onderzoek vragen op tafel legden over verbindingen tussen specifieke adviseurs bij de Groenen, en personen die bij nadere inspectie wel heel veel verbindingen met vreemde denktanks en ondernemingen buiten Duitsland hadden - in Rusland.
Dat terzijde, alle gekheid op een stokje, aan de overkant van de Middellandse Zee liggen flink wat landen met gigantisch potentieel, zowel voor zonne energie als reguliere energie, en flink wat van die landen zijn nu afgesneden van soft power, laat ik het zo zeggen. Tevens landen waar bij belang bij stabilisatie hebben.
Ik heb het eerder opgemerkt, het is niet eens een kwestie van omdenken, maar gewoon van draaivoe toepassen. En die liggen er.
Wat radicaal / extreem aangaat, het wordt tijd om er niet langer naar te luisteren, om ze niet langer aan tafel te laten, om hun geblaat en talking heads van de tafel weg te halen. En consistent overal in beeld uitleggen hoe het manipuleert en waarom en wat dat persoonlijk op korte afstand voor gevolgen heeft.
Zoals een onderzoeksassistent recent op botte wijze zei, “we zitten in de shit omdat we naar rechts luisterden, waarom zouden we dan naar extreem rechts luisteren, het is enkel verder op hetzelfde hellend vlak”. Simplistisch, bot, maar ze had wel een punt.
Zij moeten het hebben van ons reageren. Tijd dus om de spies om te draaien.
Ah, Groenen ook al. Niet geheel verbazingwekkend.
Even, qua energie, hoe zie je dat dan voor je qua zonne-energie. Zeg je we moeten bandbreedte hebben om het via Afrika te importeren en ze hebben aldaar toch flink zonuren die wij niet hebben? Want wij hebben dat toch wel als groot nadeel. Panelen hebben we zat, maar ze wekken niet 24/7 op, en zelfs niet 365. Dan ga je pieken in de zomer. Ga je veel energie draaien in de zomer, leuk wordt het allemaal nog warmer.
De rest van Europa zit ongeveer met hetzelfde probleem, m.u.v. Noorwegen en ik dacht Zwitserland i.v.m. hydro. Daarnaast heeft vooral Noorwegen het slim aangepakt met hun staatsfonds. Al mogen we aannemen dat die wat gaan morren met investeringen binnen VS. Ik bedoel, ik zou wegwezen...
De VS heeft dat probleem niet met hun relatief goedkope olie en gas waar ze ook nog 'ns nauwelijks tot niet op heffen.
China heeft het probleem niet omdat ze niets om milieu geven (en ook e.e.a. hebben aan kernenergie).
Willen we concurreren met Chinese maak-industrie, nou ja pick your battles allereerst. Ten tweede, de VS heeft dat denk ik als doel en vandaar hun protectionisme met tariffs?
Een zwak punt van kernenergie is de veiligheid in situatie van oorlog. Volgens mij was juist kernfusie op dit punt relatief veiliger, maar hoe dan ook: ook dat kan stuk, en dat is nog steeds toekomstmuziek.
Alternatieven zie ik niet. Je zou lokaal zonne-energie op kunnen slaan middels batterijen. Zoiets zou je lokaal per gemeente kunnen regelen (HAHA, goeie grap). Maar dat is dan vooral leuk in de nacht. In de winter is de opbrengt gewoonweg veel te laag, te weinig zonuren. Dus dan moet je richting de evenaar waar de dagen langer zijn (gemiddeld genomen). Kleine klapjes zou je nog wel oost-west op kunnen vangen maar dat lijkt me gerommel in de marge.
Maar ik zie geen alternatieven, en om die reden is dat eeuwige uitstellen van een nieuwe kerncentrale zo tenenkrommend. Ik kom er ook niet bij waarom centrumrechtse kabinetten dit niet kunnen regelen in Nederland. Kijk, Duitsland snap ik nog wel, SPD en Groenen hebben daar meer te zeggen. Maar Nederland daar is het toch vooral CVVDA geweest.