CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 15:22:
[...]
Ja, het is interessant hoe het een soort culture war geworden is. Nette hoogopgeleiden die de airco als een soort tokkie-statussymbool zien (wat het ook wel een beetje is) en dus alleen een "warmtepomp" willen, wat eigenlijk hetzelfde apparaat is.
Andersom, reactionaire conservatieve burgers die "hun buik vol hebben" van het milieugedoe en warmtepompen, maar wel allemaal een airco willen.
En beleidsmakers die meer naar de eerste groep luisteren dan naar de tweede ...
Er zijn wat practische bezwaren aan beide (met een L/W warmtepomp is het minder makkelijk koelen, en met een L/L warmtepomp is je stromend warm water niet opgelost), maar toch ...
Helemaal mee eens, maar ook de BBB ziet in dat het niet lukt hoor - om te doen alsof "er geen stikstofprobleem is". Dus dat duurt niet langmigchiell schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 15:33:
[...]
Om die "grootste rakker" even in perspectief te plaatsen: de gemiddelde Nederlander eet iets meer dan 38 kilo vlees per jaar (bron), dat levert tussen de 170 (als je alleen kip eet) en 1000 (als je alleen rundvlees eet) kilo CO2 op. Per persoon, dus voor een gemiddeld huishouden van 2,1 personen mag je deze getallen nog ruim verdubbelen.
Die uitstoot kun je vrijwel zonder investering fors terugbrengen door minder vlees en meer plantaardig te eten. Daar zou de overheid imho fors meer op kunnen inzetten, maar met de BBB in het kabinet zie ik dat niet zo snel gebeuren.
Wat natuurlijk niet betekent dat je niet óók zou moeten besparen op uitstoot door verwarming en vervoer
Ik hoop dat ik snel een groenliberale partij kan opzetten. Ik heb alleen ideeen genoeg, maar niet de mensen om me heen om dit te bewerkstelligen.
en het zit hem niet eens in de prijs van de vleesvervangers. Want een bakje AH Terra vega shoarma is 1.90 euro ofzo, ik denk dat vlees zelfs duurder is. Maar om het verschil nog groter te maken mag er van mij wel een vleesbelasting komen.
De veehouderij levert ons toch niks op, puur en alleen stront (letterlijk) heel de grond verzuurt en de wereld wordt massaal ontbost, om deze dieren een kutleven te laten leiden. Als we meer plantaardig zouden gaan eten, zouden we de ENIGE industrie die niet met hernieuwbare energie bekrachtigd zou kunnen gaan worden, met een HEEL klein deel van ons landbouwareaal kunnen voorzien van biobrandstof. (namelijk: de luchtvaart!) want elektrisch vliegen gaat NOOOOOOOOOOIT lukken. Tenzij er echt een dusdanige revolutie komt op batterijgebied.
Maar, met een elektrochemische achtergrond als chemisch technoloog kan ik wel stilletjes vertellen dat dat niet gebeurt. En als het zou gebeuren dan zou ik de komende 10 jaar nog verbaasd zijn
3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting