In dit topic wilen we een wetenschappelijke discussie voeren over Het Klimaat.
Ik probeer hier wat op te steken en mee te denken over hetgeen er in de populaire pers en wetenschap voor 'het gewone volk' gepubliceerd wordt en het valt me inderdaad op dat een groot deel van de hier gelinkte artikelen en excel grafiekjes, ook al staat er een bron bij, meer vragen oproepen dan antwoorden geven.
Als ik daar dan vragen over stel wordt ik simpelweg weggezet als iemand die NASA iet gelooft.
Allemaal leuk en aardig, maar zo kun je geen discussie voeren. In een wetenschappelijke discussie moet het ook mogelijk zijn (sterker, het is zelfs noodzakelijk) dat je de achtergronden van de beweringen an de kaak stelt, zonder (direct) politieke belangen die er eventueel zouden kunnen zijn, erbij betrekt.
Een mooi voorbeeld zijn de zeespiegelstijgingen. Voor iedereen verifieerbaar (middels het linkje van T_MOB) is dat de zeespiegelstijging nagenoeg alleen op het zuidelijke halfrond plaats vindt. Als ik dat aankaart krijg ik niet de reacties van mensen die de moeite hebben genomen hun eigen gelinkte bronnen serieus onderzocht te hebben.
Voorst komt er een voorbeeld van de Engelse zeespiegelstijging. Ook daar klopt, zogezegd, geen hol van. Praat niet gewoon na, maar, indien je echt een inhoudelijke discussie wilt voeren, verifieer de dta en de aannames en laten we samen begrijpen wat er nu werkelijk gebeurt. En natuurlijk mag en moet iedereen met een 'back of the evelope' berekening kunnen aantonen waarom iets wel of niet aannemelijk is. Dat hoort bij dit soort onderzoek. Je mag dan discussiëren over de aannames en uitgangspunten, niet over het feit dat het 'slechts' back of the envelope berekeningen zijn, want laten we eerlijk zijn, als het echt zo makkelijk was om het gat tussen vraag en aanbod van energie te dichtten, dachten jullie dan niet dat dat al lang gedaan was?
Ik ga het nogmaals proberen, in de hoop dat we hier samen uit onze individuele 'bubbels' kunnen ontsnappen:
1) wat is een goede verklaring voor de preferente zeespiegelstijging op het zuidelijk halfrond (Bron: data analyse tool NASA) terwijl de metingen van de opwarming en de modellen mbt broeikasgas verspreiding aangeven dat de laatste 2 voornamelijk op het noordelijk halfrond plaatsvinden? (Bron: zowat alle linkjes in dit topic, ga ik niet herhalen).
2) in de gepubliceerde dataset van zeespiegelstijging (of is het een delta tussen zeespiegel en land hoogte, is mij uit de linkjes niet duidelijk) voor de kust van Engeland wordt een vreemdsoortige en niet statistisch onderbouwde datamanipulatie losgelaten die nergens in het betreffende artikel wordt onderbouwd. (Het komt er op neer dat alle gemeten zeespiegelstijgingen gemeten vanaf het Engelse vaste land eruit gefilterd worden en een kunstmatige drift op de verkregen data wordt gezet). Wat is hier de onderbouwing van en waarom wordt dit als de waarheid aangenomen? (<-- de bevindingen van deze 'data' worden 100% tegengesproken door de data van NASA)
[
Voor 0% gewijzigd door
Verwijderd op 27-10-2020 08:41
. Reden: typos ]