Huh? Nee? Dat zeg ik dus helemaal niet. Er zijn
blijkbaar gewoon zoveel Nederlanders die niet genoeg verdienen om mee te kunnen doen op de woningmarkt.
Je kan beargumenteren dat starters dat ook niet doen, maargoed, daar denkt de politiek anders over.
Als je een goede (of gemiddelde) studie hebt afgerond, ben jij niet meer 1 van die 1.3 miljoen Nederlanders die huursubsidie kan ontvangen.
Achteraf kan je beargumenteren dat je beter pas kan studeren als je een sociale huurwoning hebt (of helemaal niet studeren). Maar welke 16/17 jarige met havo/vwo afgerond denkt daar nou aan?Plus, ook niet iedereen heeft HRA. Dus het ene wel meenemen in de vergelijking en het andere niet is op z'n minst iets waar je over na moet denken.
Gezien de financiële situatie van een starter waar we het nu over hebben en de hypotheekvormen waar je anno 2018 de keuze uit hebt, kan ik niet echt een situatie verzinnen waarbij je geen recht hebt op HRA.
Maar zoals ik al zei: reken het gerust uit met bruto hypotheeklasten hoor. Zo groot is het gat namelijk daadwerkelijk.
Nu moet het huis ook al in de randstad staan. Het zou fijn zijn als je er geen zaken bij verzint om je gelijk aan te tonen, OK?
Ik zei: 'in een straal van 100km ROND de randstad'. Dat is er dus... buiten! Sowieso begon @
ApexAlpha hier zelf over een woning ín de Randstad
ApexAlpha in "Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 5"
Van dingen erbij verzinnen is dus helemaal geen sprake.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Het is dus geen 60 euro, volgens mijn berekening is het veel meer.
Jouw berekeningen zijn een beetje raar als je via
deze link gewoon ziet dat het anders is, zoals @
ApexAlpha al stelde.
Maar dan nog: reken anders gerust met de bruto hypotheeklast, zoals ik al zei.
Met een startershypotheek kom je onmogelijk boven de sociale huurprijs aan maandlast met een bovengemiddeld inkomen.
Als je wil huren, is er niks beschikbaar waar je aanspraak op mag maken, onder de sociale huurprijs. Wat daar vlakboven zit zijn studio's van 40 vierkante meter. Wil je een klein appartementje met een losse slaapkamer, dan zit je boven de 850 per maand. Wil je een plek waar je ooit nog een gezin zou kunnen beginnen, dan zit je veel hoger.
Als je er niet van overtuigd bent dat het startersprobleem bestaat, dan heb je echt boter op je hoofd. Als je het van je mede-Tweakers en tevens ervaringsdeskundigen niet wil aannemen
Een discussie gebaseerd op feiten, niet op aannames.
- Jij bent hier degene die aanneemt dat je als huurder wel eventjes op huursubsidie kan rekenen.
- Jij bent hier degene die met vage edge cases komt zoals geen recht hebben op HRA.
- Jij bent hier degene die de goalposts zit te verschuiven en probeert met grensgevallen je gelijk te halen. Ja: in noord-oost Groningen gaat het je allemaal wel lukken.
Maar vertel eens, toen jij starter was, heb jij toen ook je vrienden, familie en je huidige werkgever gedag gezegd, ben je verhuisd naar een uithoek van Zeeland en heb je een woning gekocht tussen de sociale huurders in een achterstandswijk, omdat je ook eens de woningmarkt wou betreden?