☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
Seriematige woningbouw tegenover particulier opdrachtgeverschap? Dat zijn niet eens appels en peren, maar appels en fietsen of zoiets...Immutable schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 20:07:
[...]
Ah eindelijk iemand die mijn mening deelt. De rest houdt hier waarschijnlijk van:
Hij wil.
Maar soms eindigt dat in gedrochten van buurten zoals de waterbuurt in Den Haag/NootdorpNiGeLaToR schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 22:18:
De 'nieuwbouw' wijk (2005 gestart, 2022 klaar) waar ik woon hebben ze elke straat een ander thema, tot de financiele crisis kwam -

https://www.funda.nl/koop...t/sorteer-afmelddatum-af/
Dit dus.
Wat een geluk hebben die investeerders dat midden in de crisis en kort daarna, de overdrachtsbelasting destijds van 6% naar 2% ging. Konden ze zowel profiteren van de crisis als de korting op de overdrachtsbelasting. Kassa!!!Richh schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 22:35:
Ik heb hem hier al vaker geplugdmaar toen zat ie nog achter een Vimeo betaalmuur.
Morgen is de documentaire 'Push' op tv: https://www.2doc.nl/documentaires/series/2doc/2020/push.html
Over hoe wereldwijd de woningmarkt is veranderd sinds de economische crisis, en wat dit betekent voor middeninkomens en de betaalbaarheid van huizen.
Gaat dus niet over Nederlands beleid, maar desondanks is het grote plaatje wat geschetst wordt denk ik erg veelzeggend.
In veel grote steden staan veel panden leeg, sommige lokale overheden lukt het om wetgeving door te voeren door flinke belastingen door te voeren wanneer een pand leeg staat. Eigenlijk zou dit standaard moeten zijn. Ben je als bedrijf of persoon eigenaar van een pand dat niet wordt bewoont? Betaal flinke som geld wat ervoor zorgt dat de investering waardeloos zal worden wanneer er niemand in gaat wonen. Opgelost. Gewoon per vierkante woon oppervlakte o.i.d.
De documentaire is wel beetje over de top, echter ik snap het punt wel. Woonhuizen worden teveel als investering gezien hedendaags. En de overheid heeft niks gedaan om dat minder aantrekkelijk te maken, integendeel. De overheid heeft tot nu toe het alleen maar aantrekkelijk te maken om woon huizen te zien als investering.
Dit kan alleen opgelost worden door goede regulering, en zorgen dat woningen veel minder renderen als investering. Overdrachtsbelasting eerste woning waar je zelf ingeschreven staat, 2% heb je nog een woning dan 6% of zelfs richting de 10% overdrachtsbelasting betalen.
Sowieso, koop je een woning om zelf in de wonen? Dit moet de overheid stimuleren. En 2e en meerdere woning enorm minder aantrekkelijk maken. Maximaal huur bedrag per vierkante meter instellen op basis van WOZ waarde o.i.d. verzin maar wat.
Ik ben voor kapitalisme, alleen losgeslagen kapitalisme zorgt uiteindelijke voor een equilibrium in de vorm van 1 grote monopolie. Je moet reguleren met als doelstelling competitief kapitalistisch speelveld creëren.
Er is maar 1 manier waarop dit soort zaken opgelost kunnen worden: Goede correcte gebalanceerde regulering van het kapitalisme. En woonhuizen uit het investeringsspectrum halen.
Dat Tinyhouses is meestal gewoon onzin. Je kunt ook een flatgebouw neerzetten met "woningen" van 18 vierkante meter... daar; heb je ook je tiny house en nog goedkoper warm te houden.Fraggert schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 13:17:
[...]
wordt weer gewoon een simpele rekensom, ga ik het terugverdienen of niet?
[...]
precies, lekker schoffelen in je moestuin terwijl je allebei minstens 36 uur werkt, als je die plannen ziet van TinyHouses daar zakt je broek in de regel vanaf, torenhoge prijzen (reken maar uit naar de m2) of er zit een beding op van max 5 a 10 jaar.........en dan is 100K nog steeds veel te veel.

Ja, je moet officieel inderdaad 50% landbouw hebben, een doorwaadbare zone en nog meer fratsen. Uiteindelijk mag je 12,5% van je grond als bvo hebben meende ik. Ook zelf voor je riolering en dergelijke zorgen. Oosterwold is niet bedoeld om door te verkopen zo snel... 2 jaar geleden was de grondprijs iets van 40€ de meter (ja, 40 euro), dus reken maar uit wat voor winst je dan maakt voor 750meter en zo’n huisje erop.RemcoDelft schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 17:45:
[...]
Oftewel hier gaat nog steeds 2 ton of meer naar de kavel, en minder dan 1 ton naar het vakantiehuisje dat erop staat. En omdat het al 6+ maanden te koop staat zonder te zijn verkocht, hebben ze de vraagprijs verhoogd van 279.990 naar 305.990 v.o.n. Rare jongens die makelaars!
Servicekosten bij een woning op eigen grond?
En "50% van het erf dient aangewend te worden voor landbouw."? Gaan ze nu serieus in je koopcontract zetten dat je half boer moet worden op een perceel ter grootte van 4 postzegels? Wat een betutteling weer!
Life is what happens while you're busy making other plans
Dit..............Señor Sjon schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 17:06:
[...]
Ik krijg vlekken van mijn nek van de redenatie rond tiny houses. Qua perceeloppervlakte per woning rete inefficiënt. Een appartementenblok krijgt veel meer woningen op een hectare dan tiny houses, terwijl ze wel geplugd worden als oplossing voor woningtekorten.
...en ditkabeltjekabel schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 03:18:
[...]
Dat Tinyhouses is meestal gewoon onzin. Je kunt ook een flatgebouw neerzetten met "woningen" van 18 vierkante meter... daar; heb je ook je tiny house en nog goedkoper warm te houden.
Beetje het Instagram/hipster/manbun/macha-effect.........
Tinyhouses zijn perfect in landen als Amerika. je pakt een trailerchassis of een rijtje betonpoeren, ramt daar een houtskeletding op van 3-5K en voor 7-10K woon je in echt een leuk huisje, alleen of zelfs samen, perfecte start. Doe je dat van spaargeld kun je gewoon doorleren op school of lekker met een baantje flink doorsparen voor je volgende avontuur op de huizenmarkt.
Maar......dat kan alleen alleen als dat huisje in een hoekje op het mega-kavel van paps en mams mag staan, bij oma en opa achter in het weiland, of gewoon ergens op een boskaveltje dat je voor weinig koopt. Een kleine vergoeding of hand/spandiensten en je staat ergens bij een lokale boer onder een fraaie boom midden in de natuur.
Dat land is zo verschrikkelijk groot dat er gewoon grote delen zijn waar ze zeggen...fuck it......bouw maar wat je wilt, er gelden geen regels, zelfs geen basale "code" vanuit veiligheidsoogpunt.
Maar ja, dat moet hier ook natuurlijk dan.......dus bouwen ze een zeecontainerformaat hokje op een kavel van 120K

Maar zomaar neerzetten kan niet...want..bestemmmingsplan...want bouwvergunning...want NL is te klein.
Ik heb genoeg van dat soort plannen bekeken om de boel om te gooien, 10 jaar lang doorwerken en sparen vanuit zo'n fietsenhok en dan met pensioen en rondtrekken met onze 4x4.
Weet je wie die Tiny Houses kopen?.....papa's en mama's met geld die hun kinderen erin duwen en het als investering zien.
[ Voor 4% gewijzigd door Fraggert op 10-06-2020 08:23 ]
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
Die laatste, dat Funenpark, ziet er gewoon dik goed uit.di-Rossi schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 22:05:
[...]
Je pakt er nu wel extremen uit. Het kan ook zo, minder extreem, verschillende stijlen, enorm verdicht maar toch een eenheid.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Amsterdam noord
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Funenpark ook amsterdam.
Dit is waar het volgens mij heen moet. verscheidenheid in huizen, kwaliteit van de buitenruimte en eenheid waarbij het geen ratjetoe wordt.
Maar dat vereist een plan, goede architecten en voldoende budget.
Maar goed door het woningtekort maakt het toch geen reet uit wat er gebouwd wordt. Alles wordt toch wel verkocht. Gemeentes zullen honger houden naar geld waardoor plannen zoveel mogelijk verdicht worden in de wetenschap "we verkopen toch wel"
[ Voor 95% gewijzigd door Jopie035 op 10-06-2020 08:25 ]
Heb eens naar de woningen zitten kijken in dat lijstje, los van hoe e.e.a. eruit ziet, wie verzint dit in hemelsnaam? Welk genie bedenkt er nu dat mensen het echt fijn vinden om hun tuin gescheiden van hun woning te hebben met een weg ertussendoor. Dat er in de zomer visite langs komt en dat je met samen via de voordeur de weg over mag steken om in je tuintje te gaan zitten...FunkyTrip schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 23:35:
[...]
Maar soms eindigt dat in gedrochten van buurten zoals de waterbuurt in Den Haag/Nootdorp

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect
WHAHAHAHAHHAAHAAAAAAAaaaaaaaaHarrie_ schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 08:25:
[...]
Heb eens naar de woningen zitten kijken in dat lijstje, los van hoe e.e.a. eruit ziet, wie verzint dit in hemelsnaam? Welk genie bedenkt er nu dat mensen het echt fijn vinden om hun tuin gescheiden van hun woning te hebben met een weg ertussendoor. Dat er in de zomer visite langs komt en dat je met samen via de voordeur de weg over mag steken om in je tuintje te gaan zitten...![]()
[Afbeelding]

Hier schieten de tranen je toch van in je ogen man.
Heb je een directe link naar dat huis? Of beter nog, wat kost zo'n tent?
Wellicht was die beter op z'n plaats geweest in Wat er nou weer voor een pand te koop staat... - Deel 2, maar ik vond dit wel heel kenmerkend i.v.m. de huizenmarkt-discussie om maar weer eens te laten zien dat er heel veel gebouwd en bedacht wordt door figuren die er zelf voor geen goud gaan wonen...
Dit wordt nu in Hilversum gebouwd... aan een van de drukste straten, omringd door sociale huur, tegenover een winkelcentrum en op 1,5 meter van de straat. Kost 6 ton o.i.d.
"Schitterend wonen in een parkachtige omgeving" het staat er echt...
:strip_exif()/f/image/TY0mvl937uaRngcNduDfD2vm.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 5% gewijzigd door Jopie035 op 10-06-2020 08:46 ]
Harrie_ schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 08:36:
@Fraggert Het gaat om dit pareltje van 3 ton.
Wellicht was die beter op z'n plaats geweest in Wat er nou weer voor een pand te koop staat... - Deel 2, maar ik vond dit wel heel kenmerkend i.v.m. de huizenmarkt-discussie om maar weer eens te laten zien dat er heel veel gebouwd en bedacht wordt door figuren die er zelf voor geen goud gaan wonen...

Zelfs de advertentie in het expats engels opgesteld. Dit is wel tekenend voor hoe de huizenmarkt eraan toe is in al zijn facetten.
Eeeyy..mijn ouwe stomping groundsJopie035 schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 08:37:
misschien meer voor "wat er nu weer te koop staat", maar ter indicatie van dat alles nu verkoopt...
Dit wordt nu in Hilversum gebouwd... aan een van de drukste straten, omringd door sociale huur, tegenover een winkelcentrum en op 1,5 meter van de straat. Kost 6 ton o.i.d.
[Afbeelding]
Ligt wel in lijn met de wanprestaties van de sector Verkeer daar in de gemeente
Het falen van de ambtenarij hier is legendarisch...Fraggert schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 08:40:
[...]
Eeeyy..mijn ouwe stomping grounds![]()
Ik ontwikkel tig woningen waar ik zelf niet wil wonen anders?Harrie_ schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 08:36:
Even zonder dollen, dit is een uitvloeisel van het binnenstedelijk bouwen beleid. Maar nieuwe wetgeving zorgt voor grotere woningen dan de oude meuk die gesloopt wordt. Dus dan krijg je vanzelf dit soort oplossingen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Ik kan anders de vooroorlogse Amsterdamse school woonblokken best wel waarderen. En volgens mij ben ik niet de enige. Het zit hem m.i. niet zozeer in of je een woonblok in één stijl maakt of niet, maar in hoeveel aandacht er wordt besteed aan het uiterlijk van die woonblokken (en de omgeving). Ik word juist een beetje kriegel van de gekunstelde variatie die je soms ziet in een nieuwbouwrijtje. Maar smaken verschillen.NiGeLaToR schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 22:18:
De 'nieuwbouw' wijk (2005 gestart, 2022 klaar) waar ik woon hebben ze elke straat een ander thema, tot de financiele crisis kwam - daarna zijn er vooral 'jaren 30' rijtjes gebouwd zoals in de plaatjes hierboven. Ook wel mooiere delen met vrijstaand en waterspeeltuinen enzo, maar ik vind de achterliggende straten met identieke stempelwoningen niet zo erg boeiend.
Juist die afwisseling in 1 blok maakt de leefbaarheid op den duur enorm beter dan honderden dezelfde identiteitsloze woningen. Gaat om het gevoel, dus als je daar niets mee hebt is een dertien in een dozijn ding natuurlijk prima.
Overigens zijn de prijzen voor tweedehands woningen in onze wijk vergelijken met de rest van de buurten uit de jaren 70,80 en 90 voor dezelfde type woningen 30-50.000,- hoger. Wat ook wel veel is.
Die speelt trouwens niet alleen bij zulke rijtjeshuizen. Je ziet soms ook nieuwbouwwijken met voetbalvelden volgebouwd met identieke "unieke" jaren dertig vrijstaande woningen en tweekappers. Daar word ik ook een beetje verdrietig van.
https://www.eerstekamer.n...r_roept_op_tot_uitvoering
De Eerste Kamer heeft gisteren Kajsa Ollongren opnieuw opgeroepen om een eerdere motie (waar een meerderheid voor stemde) gewoon uit te voeren. Deze motie roept op tot een huurstop.
"Minister Ollongren antwoordde verder dat een generieke maatregel niet doeltreffend is. Ze lichtte toe dat ze voor een stapsgewijze aanpak heeft gekozen en die wil monitoren. In augustus moet dan worden gekeken of er aanvullende maatregelen nodig zijn. Zo'n stapsgewijze aanpak kost tijd, aldus de minister."
Daar gaat senator Kox niet mee akkoord, de motie is opnieuw ingediend.
Imho: het zou fijn zijn als Ollongren niet eeuwig weg kan komen met 'meer onderzoeken' en 'afwachten' zodat een volgend kabinet de puinhoop op kan lossen
[ Voor 9% gewijzigd door Richh op 10-06-2020 09:53 ]
Vooralsnog is er helemaal niks uitgevoerdRubbergrover1 schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 09:57:
Ik ben benieuwd hoeveel nieuwbouwprojecten voor de verhuur er inmiddels afgeblazen zijn door de diverse maatregelen die er zijn genomen en proefballonnetjes die in de lucht hangen. Dat zijn vaak maatregelen die voor de individuele huurder prettig zijn, maar de woningmarkt als geheel weinig goed doen.
Maar inderdaad, er zal waarschijnlijk verdere steun benodigd zijn vanuit de overheid om nieuwbouwprojecten toch door te pushen.
Paar parels uit de tijd dat ik er woonde:Fraggert schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 08:40:
[...]
Eeeyy..mijn ouwe stomping grounds![]()
- Elk jaar het éénrichtingsverkeer de andere kant op leggen rond het station in de zomervakantie (waardoor terugkeerders tegen het verkeer in reden)
- Besluiten dat de ontsluiting naar Hilversumse Meent een rotonde moet worden (dus kruispunt openbreken) maar niet overleggen met gemeente Bussum die tegelijkertijd de andere kant van de weg openbreekt om een rotonde aan te leggen waardoor niemand meer de Meent in of uit kon
- Elk jaar nieuwe wegconstructies maken omdat die van het jaar ervoor niet werkte
En vervolgens nergens meer geld voor overhouden, zeker niet voor huisvesting en onderhoud nutsvoorzieningen.
De aanvragen voor nieuwe projecten lopen bij ons (=architectenbureau) eigenlijk verrassend goed door, gezien Corona en alles wat er in de lucht hangt, en de meeste ervan komen van corporaties.Rubbergrover1 schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 09:57:
Ik ben benieuwd hoeveel nieuwbouwprojecten voor de verhuur er inmiddels afgeblazen zijn door de diverse maatregelen die er zijn genomen en proefballonnetjes die in de lucht hangen. Dat zijn vaak maatregelen die voor de individuele huurder prettig zijn, maar de woningmarkt als geheel weinig goed doen.
Hij wil.
- in dit geval doelende op huilende lobbyisten van de WBV’s die beweren dat maatregelen zorgen voor een absolute stop -
[ Voor 18% gewijzigd door Wilf op 10-06-2020 11:45 ]
In Amsterdam dacht de kneiterlinkse coalitie dat ook. Marktpartijen zijn er toch echt weggebleven, met als resultaat dat er binnenkort nauwelijks nog gebouwd wordt (alles wat nu in aanbouw is loopt al langer).Wilf schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 11:44:
Het is al duizenden malen eerder bewezen in allerlei markten en niches dat, krokodillentranen van lobbyisten ten spijte, ‘de markt’ altijd zijn weg wel weer vindt; als water weet het de kieren tussen beleid te vinden om het grote geld weer naar de directie te dirigeren.
Het lijkt mij toch dat als je als belegger door bepaalde maatregelen een paar procent minder rendement maakt op je investering, je je geld wel in iets anders stopt dan woningverhuur. Of in een ander gebied je geld investeert.Wilf schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 11:44:
Het is al duizenden malen eerder bewezen in allerlei markten en niches dat, krokodillentranen van lobbyisten ten spijte, ‘de markt’ altijd zijn weg wel weer vindt; als water weet het de kieren tussen beleid te vinden om het grote geld weer naar de directie te dirigeren.
- in dit geval doelende op huilende lobbyisten van de WBV’s die beweren dat maatregelen zorgen voor een absolute stop -
Dan gaat het niet zozeer om woningbouwverenigingen (die hebben weinig keus dan hun geld in Nederlandse huurwoningen te stoppen) maar meer om grote investeringsmaatschappijen.
Wow. Daar ontbreekt ook elke vorm van groen aan. Zie vooral veel beton, steen, metaal en water. Oef.FunkyTrip schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 23:35:
[...]
Maar soms eindigt dat in gedrochten van buurten zoals de waterbuurt in Den Haag/Nootdorp
Mee eens hoor. En voor velen boeit het niet, die zitten lekker binnen met de Xenos Home is where you Xenos meuk staat meuk zeg maar. En dat klinkt badinerend, maar eigenlijk is dat helemaal primaRubbergrover1 schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 09:42:
[...]
Ik kan anders de vooroorlogse Amsterdamse school woonblokken best wel waarderen. En volgens mij ben ik niet de enige. Het zit hem m.i. niet zozeer in of je een woonblok in één stijl maakt of niet, maar in hoeveel aandacht er wordt besteed aan het uiterlijk van die woonblokken (en de omgeving). Ik word juist een beetje kriegel van de gekunstelde variatie die je soms ziet in een nieuwbouwrijtje. Maar smaken verschillen.
Die speelt trouwens niet alleen bij zulke rijtjeshuizen. Je ziet soms ook nieuwbouwwijken met voetbalvelden volgebouwd met identieke "unieke" jaren dertig vrijstaande woningen en tweekappers. Daar word ik ook een beetje verdrietig van.
En klassieke bouw is niet per definitie slecht nee, ook dat is persoonlijk en na een goede renovatie ongetwijfeld met modern comfort. En de charme van vaak meer ruimte en groen helpt ook. Want ook in onze wijk worden soms gegantische huizen op een postzegel van niets gebouwd. Vrijstaand met een tuin zo breed als een rolcontainer naast je huis. Tjah, wel vrijstaand, geen fan van tuinieren
Punt is dat vanuit projectontwikkeling gewoon veel invloed is vanuit niet-leef-aspecten op iets waar je 50-150 jaar wilt kunnen wonen. Er worden dan keuzes gemaakt dat je denkt.. waarom.. is geld dan belangrijker nu dan dat mensen er over 30 jaar of langer nog willen wonen? Ze bouwden hier een rij huizen die uitkijkt op de achterkant van de volgende rij woningen, omdat de buitenzijde van het blok blijkbaar de voorkant moest zijn. Dan zit je dus voor met je neus op de parkeerplaats en rolcontainers van de buren. Wellicht veiliger tegen inbraak, maar het ziet er zo raar uit.
Enfin, zo kunnen we topics volmaken: feit is dat de voorbeelden van relatief kleine footprint woningen met 4-5 woonlagen wel effectief gebruik maken van de ruimte die er is. Ik vind dat in ieder geval wel slim, ook al is het niet zo mooi met plat dak. Kies dan op laag 5 nog voor iets wat lijkt op een dak. Oude grachtenpanden waren immers ook al hoog en smal, die sfeer moet toch wel op te roepen zijn in een moderner jasje?
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
De vraag is natuurlijk wat je ermee wint. Als je een woning van 4-5 lagen wilt bouwen met dezelfde m2 als 2 lagen + kap dan wordt dat denk ik aardig lastig qua plattegronden. Om het een beetje functioneel te houden kom je ws op meer m2 en dan heb je daarnaast de meerkosten omdat je minder compact bouwt, extra trappen e.d. Al met al hogere bouwkosten dus. Voeg daarbij dat de aannemers allemaal standaardwoningen hebben die daar niet op aansluiten en je krijgt al snel verkavelingen waarbij jouw voorstel niet zinnig te realiseren is.NiGeLaToR schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 13:55:
[...]
Enfin, zo kunnen we topics volmaken: feit is dat de voorbeelden van relatief kleine footprint woningen met 4-5 woonlagen wel effectief gebruik maken van de ruimte die er is. Ik vind dat in ieder geval wel slim, ook al is het niet zo mooi met plat dak. Kies dan op laag 5 nog voor iets wat lijkt op een dak. Oude grachtenpanden waren immers ook al hoog en smal, die sfeer moet toch wel op te roepen zijn in een moderner jasje?
Hij wil.
Jup, de realist treft dan zo'n visionair die allerlei praktische dingen vergeet. Schuldigklaaas schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 14:21:
[...]
De vraag is natuurlijk wat je ermee wint. Als je een woning van 4-5 lagen wilt bouwen met dezelfde m2 als 2 lagen + kap dan wordt dat denk ik aardig lastig qua plattegronden. Om het een beetje functioneel te houden kom je ws op meer m2 en dan heb je daarnaast de meerkosten omdat je minder compact bouwt, extra trappen e.d. Al met al hogere bouwkosten dus. Voeg daarbij dat de aannemers allemaal standaardwoningen hebben die daar niet op aansluiten en je krijgt al snel verkavelingen waarbij jouw voorstel niet zinnig te realiseren is.
Tis meer de redenatie die ik logischer vind dan allemaal laagbouw en schuine wanden vanaf de eerste verdieping. Laten we de binnenruimte in ieder geval efficienter maken - als dat met 3 bouwlagen kan, prima, maar als het toch soms meer de hoogte in kan of moet - waarom niet.
Linksom of rechtsom is er enorm veel behoefte aan woningen op beperkte hoeveelheid ruimte. Ik ben ook minder 'tegen' flats geworden sinds ik nu de woningnood zo zie oplopen. Ik vind ze lelijk en zou er niet graag wonen, maar het zou voor talloze anderen een uitkomst zijn.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Ik word hier heel verdrietig van... Het is niet 1 straat, dat hele blok in die wijk is zoHarrie_ schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 08:36:
Even generaliserend, door de huidige eisen, verdichten, binnenstedelijk, sociale woningbouw 30-40% etc in combinatie met de hoge grondprijzen is er geen ruimte meer om kwaliteit aan te bieden in de buitenruimte. en dan bedoel ik echte kwaliteit. Volwassen bomen, ruime straten, auto zoveel mogelijk uit zicht, ruime tuinen etc. Het kan niet meer uit wil je de prijzen van de huizen nog enigzins betaalbaar houden
Mooi voorbeeld in Muiden
https://dekrijgsmanmuiden...n-in-muiden/deelgebieden/
Prachtige locatie, mooie architectuur en buitenruimte maar dan zie je de prijzen

Blizzard: Speakerrrr#2714
Qua grondgebonden woningen is 2 lagen + kap nou eenmaal het efficiëntst wat er is. Voldoende ruimte voor verreweg de meeste gezinnen en helemaal uitgekauwd door de aannemers. Zo ongeveer alles wat anders is is duurder (Ok, levensloopbestendige woningen van 1 laag + kap hebben ze ook allemaal in hun assortiment).NiGeLaToR schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 14:25:
[...]
Jup, de realist treft dan zo'n visionair die allerlei praktische dingen vergeet. Schuldig![]()
Tis meer de redenatie die ik logischer vind dan allemaal laagbouw en schuine wanden vanaf de eerste verdieping. Laten we de binnenruimte in ieder geval efficienter maken - als dat met 3 bouwlagen kan, prima, maar als het toch soms meer de hoogte in kan of moet - waarom niet.
Flats bouwen we niet meer hè. Alleen nog appartementengebouwenLinksom of rechtsom is er enorm veel behoefte aan woningen op beperkte hoeveelheid ruimte. Ik ben ook minder 'tegen' flats geworden sinds ik nu de woningnood zo zie oplopen. Ik vind ze lelijk en zou er niet graag wonen, maar het zou voor talloze anderen een uitkomst zijn.
Hij wil.
En ik snap dat iedereen een buitenhuis met speelparadijs wil, maar ook allemaal binnen de ring.
Alternatief is veel betere bereikbaarheid: al is dat eigenlijk contraproductief want vervoer kost energie en daar hebben we ook al geen oneindige hoeveelheden van.
Dus het blijft neerkomen op hogere woondichtheid daar waar mensen willen werken etc.
Als je appartementen combineert met voldoende leefruimte in de vorm van parken verlies je weer wat ruimte, maar gebruik je die wellicht efficienter: de meeste tuinen zijn meestal leeg, een park kun je dan tenminste publiek maken.
New York lijkt vooral leefbaar door de ligging langs water en met een aantal mooie en grote parken. Alsnog voor mij geen optie, maar ik probeer de realiteit van het ruimtegebrek, woningnood en vraag van mensen om ergens knap te wonen maar een beetje bij elkaar te filosoferen.
Iedereen een eensgezinwoning lijkt me in ieder geval onhaalbaar, of zie ik dat verkeerd?
Maar waarom 'moet' er dan zo nodig een schuin dak op? In zie het dan dus juist liever (mooie) architectuur met een plat dak.NiGeLaToR schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 14:25:
[...]
Jup, de realist treft dan zo'n visionair die allerlei praktische dingen vergeet. Schuldig![]()
Nieuwbouw rijtjeshuis, vanaf afgerond 600k v.o.n, dat is dus nog exclusief de ca. 50-100k aan bijkomende kosten voor je er ook echt in kunt wonen. Inderdaad:di-Rossi schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 14:55:
Mooi voorbeeld in Muiden
Prachtige locatie, mooie architectuur en buitenruimte maar dan zie je de prijzen
Moet niet, das mijn persoonlijke voorkeur. Ik vind bij de voorbeelden die ik voorbij zie komen het ramen-doos gehalte heel hoog, dus wellicht een iets andere façade het verschil al zou maken. Voor mijRubbergrover1 schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 15:40:
[...]
Maar waarom 'moet' er dan zo nodig een schuin dak op? In zie het dan dus juist liever (mooie) architectuur met een plat dak.
https://www.nrc.nl/nieuws...n-om-in-te-wonen-a3653976
Hier wat alternatieven qua vormgeving.
NY is niet te vergelijken. De aanloopstraten zijn dan weer bar en boos met geen grasspriet te bekennen. En we hebben al sinds de jaren '70 het functiesplitsing beleid om bedrijven ver weg van woningen te houden. In het begin van de industriële revolutie zag je juist de fabriekswoningen opkomen. Een paar straten woningen vlakbij de fabriek met iedere rang zijn eigen soort woning. Dus de opzichter woonde weer groter dan de arbeider en de directeur in de grootste vrijstaande woning. In de Zaanstreek kom je deze opbouw nog weleens tegen qua woningen, maar dat is nu onmogelijk.NiGeLaToR schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 15:04:
@klaaas ik vind de term intensieve menshouderij passender, maargoed, appartementen dan![]()
En ik snap dat iedereen een buitenhuis met speelparadijs wil, maar ook allemaal binnen de ring.
Alternatief is veel betere bereikbaarheid: al is dat eigenlijk contraproductief want vervoer kost energie en daar hebben we ook al geen oneindige hoeveelheden van.
Dus het blijft neerkomen op hogere woondichtheid daar waar mensen willen werken etc.
Als je appartementen combineert met voldoende leefruimte in de vorm van parken verlies je weer wat ruimte, maar gebruik je die wellicht efficienter: de meeste tuinen zijn meestal leeg, een park kun je dan tenminste publiek maken.
New York lijkt vooral leefbaar door de ligging langs water en met een aantal mooie en grote parken. Alsnog voor mij geen optie, maar ik probeer de realiteit van het ruimtegebrek, woningnood en vraag van mensen om ergens knap te wonen maar een beetje bij elkaar te filosoferen.
Iedereen een eensgezinwoning lijkt me in ieder geval onhaalbaar, of zie ik dat verkeerd?
Kap is veel goedkoper en onderhoudsvriendelijker dan gevel + plat dak. Ik probeer af en toe 1 laag + kap erdoor te drukken, want in geval van krappere kavels oogt dat een stuk vriendelijker dan 6 meter metselwerk. 3 lagen met een plat dak geeft een straat'muur' van 10 meter hoog aan beide kanten. Dat geeft een soort woontunnel... brrrrr.Rubbergrover1 schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 15:40:
[...]
Maar waarom 'moet' er dan zo nodig een schuin dak op? In zie het dan dus juist liever (mooie) architectuur met een plat dak.
Dat is natuurlijk wel sterk afhankelijk van het profiel van de straat. Er zijn zat plekken die het prima kunnen hebben (en waar het ook gebouwd wordt). Alleen als je een straatje hebt met aan weerszijden langsparkeren een een voortuintje waar je overdwars nog niet iemand in kunt begraven, dan wordt het wel brrrr.Señor Sjon schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 16:00:
[...]
. 3 lagen met een plat dak geeft een straat'muur' van 10 meter hoog aan beide kanten. Dat geeft een soort woontunnel... brrrrr.
Hij wil.
Hangt er helemaal vanaf hoe de straat verder is aangelegd. Als ik in Amsterdam in de Rivierenbuurt kijk, dan heb ik in veel straten niet echt zo'n woontunnel-gevoel, omdat de straten er breed genoeg zijn. Ondanks dat je daar vaak vijf woonlagen boven elkaar hebt. Maar kijk je naar de Baarsjes, dan heb ik wel dat tunnelgevoel. Puur omdat de woningen daar te dicht op elkaar staan. Dat gevoel zit hem dus niet zozeer in de architectuur, maar het is de stedenbouwkundige inrichting.Señor Sjon schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 16:00:
Kap is veel goedkoper en onderhoudsvriendelijker dan gevel + plat dak. Ik probeer af en toe 1 laag + kap erdoor te drukken, want in geval van krappere kavels oogt dat een stuk vriendelijker dan 6 meter metselwerk. 3 lagen met een plat dak geeft een straat'muur' van 10 meter hoog aan beide kanten. Dat geeft een soort woontunnel... brrrrr.
Zelf gruwel ik juist van die woningen met 1 laag en daarboven een puntdak.
Volgens mij bedoelt Señor Sjon zoiets:Rubbergrover1 schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 16:35:
[...]
Hangt er helemaal vanaf hoe de straat verder is aangelegd. Als ik in Amsterdam in de Rivierenbuurt kijk, dan heb ik in veel straten niet echt zo'n woontunnel-gevoel, omdat de straten er breed genoeg zijn. Ondanks dat je daar vaak vijf woonlagen boven elkaar hebt. Maar kijk je naar de Baarsjes, dan heb ik wel dat tunnelgevoel. Puur omdat de woningen daar te dicht op elkaar staan. Dat gevoel zit hem dus niet zozeer in de architectuur, maar het is de stedenbouwkundige inrichting.
Zelf gruwel ik juist van die woningen met 1 laag en daarboven een puntdak.
:strip_exif()/f/image/5avAN5JNqciPRLBbtps2TNEw.jpg?f=fotoalbum_large)
Groen? Bomen? hebben wij niet nodig hoor. Leidsche Rijn; Utrecht
Terwijl het hier qua schaal natuurlijk prima kan (ook Leidsche Rijn):di-Rossi schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 16:43:
[...]
Groen? Bomen? hebben wij niet nodig hoor. Leidsche Rijn; Utrecht
/f/image/9RLHrXuVZKbsWncqL4g943br.png?f=fotoalbum_large)
Hij wil.
Ik snap niet hoe, in mijn voorbeeld, dat door de commissie komt. Dit keur je toch niet goed, wie wil daar nou echt wonen?
Pak dan 3 weilanden extra en maak de gehele wijk ruim van opzet. (Waarschijnlijk wilden ze het verschil tussen sociale woningbouw en vrije sector nog even extra benadrukken)
[ Voor 19% gewijzigd door di-Rossi op 10-06-2020 16:56 ]
Even los van de materialen e.d. is de 3 lagen oplossing hier denk ik gekozen vanwege stedenbouwkundige randvoorwaarden. Daar kan een welstandscommissie een plan niet op afkeuren. Ik gok ook dat de architect juist de hoogte heeft willen breken door de verschillende materialen, dus die lijkt het probleem wel onderkend te hebben. Daarbij vermoed ik dat het hier idd om huurwoningen gaat. Dan kunnen 3 weilanden extra vaak niet uit.di-Rossi schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 16:54:
Ja precies dat ziet er veel beter uit.
Ik snap niet hoe, in mijn voorbeeld, dat door de commissie komt. Dit keur je toch niet goed, wie wil daar nou echt wonen?
Pak dan 3 weilanden extra en maak de gehele wijk ruim van opzet. (Waarschijnlijk wilden ze het verschil tussen sociale woningbouw en vrije sector nog even extra benadrukken)
Hij wil.
Rivierenbuurt is wel een grappig voorbeeld, daar is in de woningnood na de oorlog juist overal en nergens een extra laag opgeplakt.
Ik zie ook liever vijf lagen met ruime straten dan drie lagen claustrofobie.Señor Sjon schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 17:17:
Rivierenbuurt is wel een grappig voorbeeld, daar is in de woningnood na de oorlog juist overal en nergens een extra laag opgeplakt.
Dat ziet er van boven dus zo uit:
Verder zie je daar dit:

Maar ook dit

En vooral heel veel van dit:

Volgens mij zitten er in die hele buurt ergens op een pleintje 1 supermarkt, 1 drogisterij en 1 snackbar. Verder hebben ze een stuk of 7 basisscholen/kinderopvang en wat medische voorzieningen (huisarts, apotheek, tandarts). Iedere ochtend zie je een massale file met leasewagens uit die wijk komen, einde middag is het omgekeerd. Dat allemaal in combinatie met het groen (dat is er gelukkig wel) wat nog wat jaren nodig heeft om te groeien maakt het eigenlijk m.i. maar een trieste aanblik. Als je ooit het idee wil hebben dat je maar een nummertje bent en vooral in het keurslijf moet passen moet je zeker daar een woning kopen. #eindeRant
Maar het kan wel uit als de grondprijs wordt verlaagd (aangezien je het niet uit de bouwkosten kan halen) waardoor je bij gelijkblijvend aantal woningen die 3 weilanden wel kan meepakken in de totale wijk. Ruimere opzet, kwaliteit gaat omhoog meer groen dus fijnere buurt om in te wonen etc.Señor Sjon schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 17:17:
Die 3 weilanden mag je juist niet bebouwen en om uit de kosten te komen voor de rest krijg je meer woningen per ha. Dat plaatje van @klaaas zie je vaak alleen langs de buitenranden, het binnengebied is meer als @di-Rossi
Besteed bij een lagere grondprijs nog 10-30k aan de bouwkosten van de woning en de (treurige) huizen uit mijn voorbeeld zijn te voorkomen.
Lijkt op standaard Vinex opzet, door scheiding woon en werkgebieden is forensen niet te voorkomen. Ik blijf het toch altijd vreemd vinden hoe in zo’n wijk geslaagde architectuur waar veel aandacht is besteed aan vorm en detaillering worden afgewisseld met eenheidsworsten waar elk aandacht voor detail is verdwenen.Harrie_ schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 18:50:
Om ook nog maar even een duit in het zakje te doen m.b.t. de stedenbouwkundige inrichting. Hier in de buurt, tussen Rosmalen en den Bosch staat de wijk de Groote Wielen die sinds een jaar of 15(?) terug uit de grond wordt gestampt. In totaal moeten daar dus 4300 woningen komen, geen idee wat de huidige status is maar volgens mij staan er toch wel enkele duizenden woningen.
[Afbeelding]
Verder zie je daar dit:
[Afbeelding]
Maar ook dit
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Volgens mij zitten er in die hele buurt ergens op een pleintje 1 supermarkt, 1 drogisterij en 1 snackbar. Verder hebben ze een stuk of 7 basisscholen/kinderopvang en wat medische voorzieningen (huisarts, apotheek, tandarts). Iedere ochtend zie je een massale file met leasewagens uit die wijk komen, einde middag is het omgekeerd. Dat allemaal in combinatie met het groen (dat is er gelukkig wel) wat nog wat jaren nodig heeft om te groeien maakt het eigenlijk m.i. maar een trieste aanblik. Als je ooit het idee wil hebben dat je maar een nummertje bent en vooral in het keurslijf moet passen moet je zeker daar een woning kopen. #eindeRant
Tja, dat Tiny-houses gaat ook goed samen met de commy-cultuur dat je dan je grasmaaier (en wasmachine) gaat delen met de buren die op hetzelfde veldje staan... soort van wonen op een camping dus. Die mensen beginnen dan ook over de in hun ogen te strenge eisen voor isolatie voor tiny-houses ("want het is toch al kleiner"). Dan vind ik het leuk ze even 1,2,3 voor te rekenen dat hun zo milieuvriendelijk afgeschilderde tiny house meer warmteverlies heeft dan een nieuwbouw rijtjeswoningFraggert schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 08:13:
[...]
Dit..............
[...]
...en dit
Beetje het Instagram/hipster/manbun/macha-effect.........
Tinyhouses zijn perfect in landen als Amerika. je pakt een trailerchassis of een rijtje betonpoeren, ramt daar een houtskeletding op van 3-5K en voor 7-10K woon je in echt een leuk huisje, alleen of zelfs samen, perfecte start. Doe je dat van spaargeld kun je gewoon doorleren op school of lekker met een baantje flink doorsparen voor je volgende avontuur op de huizenmarkt.
Maar......dat kan alleen alleen als dat huisje in een hoekje op het mega-kavel van paps en mams mag staan, bij oma en opa achter in het weiland, of gewoon ergens op een boskaveltje dat je voor weinig koopt. Een kleine vergoeding of hand/spandiensten en je staat ergens bij een lokale boer onder een fraaie boom midden in de natuur.
Dat land is zo verschrikkelijk groot dat er gewoon grote delen zijn waar ze zeggen...fuck it......bouw maar wat je wilt, er gelden geen regels, zelfs geen basale "code" vanuit veiligheidsoogpunt.
Maar ja, dat moet hier ook natuurlijk dan.......dus bouwen ze een zeecontainerformaat hokje op een kavel van 120K![]()
Maar zomaar neerzetten kan niet...want..bestemmmingsplan...want bouwvergunning...want NL is te klein.
Ik heb genoeg van dat soort plannen bekeken om de boel om te gooien, 10 jaar lang doorwerken en sparen vanuit zo'n fietsenhok en dan met pensioen en rondtrekken met onze 4x4.
Weet je wie die Tiny Houses kopen?.....papa's en mama's met geld die hun kinderen erin duwen en het als investering zien.
Schuin dak + pannen is praktisch onderhoudsvrij in tegenstelling tot die platte daken die je veel sneller moet vervangen. Lekkage bij plat dak is vaak ook veel ernstiger dan bij schuin.Rubbergrover1 schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 15:40:
[...]
Dat ‘heel veel van dit’ vind ik eerlijk gezegd wel mooi; het is die jaren dertig stedenbouw uit Den Haag, Utrecht en Amsterdam die tijdloze uitstraling hebben. Behalve dan dat als je te dichtbij kijkt het allemaal nep blijkt…Harrie_ schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 18:50:
Om ook nog maar even een duit in het zakje te doen m.b.t. de stedenbouwkundige inrichting. Hier in de buurt, tussen Rosmalen en den Bosch staat de wijk de Groote Wielen die sinds een jaar of 15(?) terug uit de grond wordt gestampt. In totaal moeten daar dus 4300 woningen komen, geen idee wat de huidige status is maar volgens mij staan er toch wel enkele duizenden woningen.
[Afbeelding]
Verder zie je daar dit:
[Afbeelding]
Maar ook dit
[Afbeelding]
[Afbeelding]
In Amsterdam zijn een hoop bouwers/ontwikkelaars wel klaar met het beleid van Ivens.Rubbergrover1 schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 09:57:
Krijgsman is fantastisch, maar idd erg duur. Wel een voorbeeld van hoe het kan/moet.di-Rossi schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 14:55:
[...]
Ik word hier heel verdrietig van... Het is niet 1 straat, dat hele blok in die wijk is zo![]()
Even generaliserend, door de huidige eisen, verdichten, binnenstedelijk, sociale woningbouw 30-40% etc in combinatie met de hoge grondprijzen is er geen ruimte meer om kwaliteit aan te bieden in de buitenruimte. en dan bedoel ik echte kwaliteit. Volwassen bomen, ruime straten, auto zoveel mogelijk uit zicht, ruime tuinen etc. Het kan niet meer uit wil je de prijzen van de huizen nog enigzins betaalbaar houden
Mooi voorbeeld in Muiden
Ik lees regelmatig dat een gemeenteraad in al haar wijsheid besluit dat er best 10-20% extra woningen in de nieuwbouwwijk passen... Dus een project begint mooi (of acceptabel), en dan moet de woningdichtheid ineens met 10% omhoog.di-Rossi schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 16:54:
Ja precies dat ziet er veel beter uit.
Jopie035 schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 19:01:
Met een blokkendoos heb je beneden te weinig en boven te veel ruimte.
Maar waar heb je die ruimte op zolder dan voor nodig al ik vragen mag? En als je zoveel ruimte nodig hebt; dan is het toch veel praktischer om een woning te hebben waar die extra ruimte zich op de begane grond bevindt?Gijsje22 schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 19:57:
[...] Daarnaast wij hebben nu een blokkendoos, 3 verdiepingen met een plat dak en dat geeft binnen (boven vooral) echt een zee aan ruimte. Ieder ander huis waar we kijken zitten we op zolder te puzzelen.
precies, ik snap die "pakhuis" dingen niet, keuken op de bg, woonkamer op de 1e... lekker handig om 's avonds een bakkie te doenHarrie_ schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 21:32:
[...]
[...]
Maar waar heb je die ruimte op zolder dan voor nodig al ik vragen mag? En als je zoveel ruimte nodig hebt; dan is het toch veel praktischer om een woning te hebben waar die extra ruimte zich op de begane grond bevindt?
Klopt, maar je hebt ook van die blokkendozen die in feite exact hetzelfde zijn als een normaal rijtjeshuis maar waarbij ze dus de zolder (het zadeldak) vervangen hebben door een voltallige verdieping met plat dak. Rest mij nog steeds de vraag wat je dan precies met die ruimte moet (behalve 5 kinderen huisvesten).Jopie035 schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 21:34:
[...]
precies, ik snap die "pakhuis" dingen niet, keuken op de bg, woonkamer op de 1e... lekker handig om 's avonds een bakkie te doen
Die vraag kun je ook andersom stellen. Waar heb je die ruimte op de begane grond dan voor nodig? Ik vind het heerlijk om op de verdiepingen een paar fatsoenlijke kamers te hebben waar je wat mee kunt. En geen kamers die met een bed plus klerenkast al vol zijn. Voor mij moeten de kamers minstens zo'n 15 M2 zijn, liever nog wat meer (zonder schuine stukken...) Dan nog wat sanitair erbij en je verdiepingen zijn al snel vol.Harrie_ schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 21:32:
[...]
[...]
Maar waar heb je die ruimte op zolder dan voor nodig al ik vragen mag? En als je zoveel ruimte nodig hebt; dan is het toch veel praktischer om een woning te hebben waar die extra ruimte zich op de begane grond bevindt?
Eens, dat of het aandeel sociale woningbouw moet omhoog waardoor de projectontwikkelaar wordt gedwongen ergens anders te bezuinigen/verdichten.Jopie035 schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 20:29:
[...]
Ik lees regelmatig dat een gemeenteraad in al haar wijsheid besluit dat er best 10-20% extra woningen in de nieuwbouwwijk passen... Dus een project begint mooi (of acceptabel), en dan moet de woningdichtheid ineens met 10% omhoog.
Maar waar @Rubbergrover1 het over heeft: studeerkamer, berging, dat soort zaken, die heb ik liever op de begane grond. Ik zat vroeger altijd op zolder met mijn studeerkamer/kantoor/gameroom maar ik geniet er nu iedere dag van dat ik dat gewoon op de benedenverdieping heb...
Zo zie je dat smaken kunnen verschillen. Ik vind het juist prettig als je 4 fatsoenlijke kamers boven hebt (ouderslaapkamer, twee kinderkamers en werk/logeerkamer.) En dat je niet onnodig extra kamers op de begane grond hebt, die ook nog eens ruimte van je tuin afsnoepen.Harrie_ schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 22:37:
@Gijsje22 Ik ben het er helemaal mee eens dat je beter 'teveel' ruimte hebt dan te weinig, uiteindelijk krijg je het toch wel vol.
Maar waar @Rubbergrover1 het over heeft: studeerkamer, berging, dat soort zaken, die heb ik liever op de begane grond. Ik zat vroeger altijd op zolder met mijn studeerkamer/kantoor/gameroom maar ik geniet er nu iedere dag van dat ik dat gewoon op de benedenverdieping heb...
(Waarbij ik dan ook nog de wens zou hebben om die kamer als slaap-/ logeerkamer te kunnen gebruiken en ik daarom ook nog een extra derde badkamer beneden zou willen hebben...)
[ Voor 9% gewijzigd door Rubbergrover1 op 10-06-2020 23:21 ]
Ja ik ga er dan wel even gemakshalve vanuit dat je wanneer je een huis koopt met dubbele woonoppervlakte op de begane grond er een overeenkomstige tuin bij zit. Niet zo'n moderne vrijstaande woning op een postzegel-perceel die je de laatste jaren overal ziet oppoppen...Rubbergrover1 schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 23:18:
[...]
Zo zie je dat smaken kunnen verschillen. Ik vind het juist prettig als je 4 fatsoenlijke kamers boven hebt (ouderslaapkamer, twee kinderkamers en werk/logeerkamer.) En dat je niet onnodig extra kamers op de begane grond hebt, die ook nog eens ruimte van je tuin afsnoepen.
Maar ook bij de grote kavels vind ik het gewoon jammer van de ruimte als je een hoop ruimte op de begane grond hebt en vervolgens boven je kont niet kunt keren. Bijvoorbeeld ook vanwege de schuine daken. Mooi voorbeeld dat laatst langskwam in een ander topic is
https://www.funda.nl/koop...is-41867506-wouwbaan-197/
:strip_exif()/f/image/4x0yreISS8S4YhfwJX5VS94c.jpg?f=fotoalbum_large)
Dan denk je in eerste instantie: mooi groot huis. Maar kijk je dan hoe het huis verder is, dan zie je dat er boven naast de fatsoenlijke ouderslaapkamer twee kamers zijn die door het schuine dak maar weinig 'staruimte' hebben. Daar zou ik niet blij van worden.
Als ik dan toch een vrijstaande woning met meer woonruimte op de begane grond zou zoeken, dan zou ik liever iets zoals dit willen
https://www.nieuwwonengro...jstaande-villas/1584#foto.
:strip_exif()/f/image/oIKyyX7HdogG5taHpbfq5oVI.jpg?f=fotoalbum_large)
(Of een wat kleinere versie daarvan.) Vind ik er mooi uitzien, je hebt geen onhandige schuine daken boven en het platte dak kun je als dakterras gebruiken.
[ Voor 46% gewijzigd door Rubbergrover1 op 11-06-2020 06:31 ]
Nou is sneeuw iets uit het verleden maar hebben we daar Floridiaanse buien voor teruggekregen. Dat betekent ook een grote kans op lekkage. We hebben hier een dakterras wat het platte dak is van de onderburen en daar was het vorig jaar of twee jaar geleden met die extreme buien gaan overstromen en naar binnen lekken. Enorme schade; water spoot uit de stopcontacten.
Zelf hebben we een schuin dak en de enige plek waar het bij ons naar binnen kwam was onderaan het dak omdat de goot de grote hoeveelheid water niet weg kon werken.
Wat ik probeer te zeggen; heel leuk al die architectonische hoogstandjes maar er lijkt nog steeds teveel gebouwd te worden met de geschiedenis in ogenschouw; dikke isolatie, donkere muren, alleen maar steen… Allemaal hittestress in the making. Gecombineerd met afwatering die het niet kwijt kan zullen dat soort projecten vanuit het dak én de voordeur voor waterschade zorgen.
Er wordt onvoldoende nagedacht over onze steeds hetere zomers met stortregens en warmere winters.
Bouwstijl heeft een ontzettend grote impact op de woningmarkt. Als al die vierkante blokken in zeeën van steen onbewoonbaar blijken (of stijgen in energieverbruik wegens elke kamer een airco) zal de waarde dalen en moet er toch eens serieus nagedacht worden over een toekomstbestendige woningmarkt. Daar wordt nu totaal niet over nagedacht. Er wordt gebouwd voor het verleden.
[ Voor 43% gewijzigd door Wilf op 11-06-2020 07:26 ]
Verwijderd
niet specifiek aan jou gericht. Maar als je je als starter druk aan het maken bent om de bouwstijl in deze tijd dan liggen de prioriteiten echt verkeerd.
Van wat ik de lees aan berichten hoort dit meer in Wat er nou weer voor een pand te koop staat... - Deel 2 thuis.
En om op je airco opmerking in te springen, woningen worden tegenwoordig dusdanig goed geïsoleerd dat de nadruk meer komt te liggen op koelen als op verwarmen. Energieverbruik is geen issue met de recent gebouwde woningen.
FIFYVerwijderd schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 07:33:
(…)
En om op je airco opmerking in te springen, woningen worden tegenwoordig veel te veel geïsoleerd waardoor de nadruk meer komt te liggen op koelen als op verwarmen.
Serieus, door het overisoleren krijgen moderne huizen veel meer problemen met SBS en hittestress; goede isolatie betekent ook dat als je hitte in je koelbox krijgt deze er niet meer uit wil. Niet dat oude huizen dat veel beter doen (hier komt de hitte binnen van stralingshitte van baksteen en dakpan) maar áls je dan nieuwbouwt, bouw dan met koeling en schaduw en water in ogenschouw ipv tegeltuintjes rondom een koelbox. Dat gaat echt serieuze impact hebben op woongenot en kosten (infra, verzekering) waardoor men toch wellicht weer massaal tochtige jaren zestig-kwaaitaalwoningen in wíl trekken. Sta je daar met je zes ton aan onverkoopbare arctische huizen.
Ik chargeer nu enorm maar het is wel echt een risico. Hoe lang hou je zo’n moderne kist koel bij een week 45 graden (overdag en in de avond 28)? Dan kan je ook niet snachts de ramen open zetten.
@Rubbergrover1 hieronder: True, de infra is eigenlijk het belangrijkste punt. Nadenken over woonwijkinrichtingen. En idd donkere dakpannen zijn ook niet handig. Net als donkere muren buiten. En als je huis supergeisoleerd is moet je wel iets van een warmtepomp / warmtewisselaar gaan hebben. Dan houd je het wel koel.
[ Voor 15% gewijzigd door Wilf op 11-06-2020 08:08 ]
De discussie begint inderdaad wat off-topic te worden. Maar waar het in het kader van de woningmarkt vooral om gaat is in dit kader mijn opmerking:
Even los van of je van schuine daken houdt of niet, op het moment dat je er voor kiest om woningen te bouwen met een bebouwd grondvlak dat bv. twee keer zo groot is als bij een 'blokkendoos', die van binnen ook nog eens meer bruikbare ruimte heeft omdat er geen schuine muren zijn, dan betekent dit dat je wijk ook ongeveer twee keer zo groot moet worden. Of anders gezegd, dat je maar de helft van de mensen op het zelfde oppervlak kwijt kunt. Dan zou het mijn voorkeur hebben als je bij woningbouw 'op fietsafstand' van de stadscentra zoveel mogelijk voor een zo compact mogelijke bouwstijl kiest, zodat je zo veel mogelijk mensen op fietsafstand van het centrum kunt huisvesten. Uiteraard moeten de straten en tuinen dan wel planologisch/stedenbouwkundig voldoende ruimte hebben voor een leefbare wijk. Daar schort het nog regelmatig aan.Rubbergrover1 schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 23:18:
Ik vind het juist prettig als je 4 fatsoenlijke kamers boven hebt (ouderslaapkamer, twee kinderkamers en werk/logeerkamer.) En dat je niet onnodig extra kamers op de begane grond hebt, die ook nog eens ruimte van je tuin afsnoepen.
Die blijven gewoon koel, hoor. (Trouwens, een analoge redenering zou je kunnen houden over donkere schuine daken die alle warme zonnestralen absorberen.)Wilf schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 07:57:
[...]
FIFY
Serieus, door het overisoleren krijgen moderne huizen veel meer problemen met SBS en hittestress; goede isolatie betekent ook dat als je hitte in je koelbox krijgt deze er niet meer uit wil. Niet dat oude huizen dat veel beter doen (hier komt de hitte binnen van stralingshitte van baksteen en dakpan) maar áls je dan nieuwbouwt, bouw dan met koeling en schaduw en water in ogenschouw ipv tegeltuintjes rondom een koelbox. Dat gaat echt serieuze impact hebben op woongenot en kosten (infra, verzekering) waardoor men toch wellicht weer massaal tochtige jaren zestig-kwaaitaalwoningen in wíl trekken. Sta je daar met je zes ton aan onverkoopbare arctische huizen.
Ik chargeer nu enorm maar het is wel echt een risico. Hoe lang hou je zo’n moderne kist koel bij een week 45 graden?
Dat de bijna volledig betegelde leefomgeving een probleem is, dat ben ik zeker met je eens. Dat los je echter niet op met een niet-plat dak.
Verwijderd
Ik zou zeggen, ga je eens verdiepen in hoe er tegenwoordig gebouwd word en welke techniek men in een woning stopt.Wilf schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 07:57:
[...]
Ik chargeer nu enorm maar het is wel echt een risico. Hoe lang hou je zo’n moderne kist koel bij een week 45 graden (overdag en in de avond 28)? Dan kan je ook niet snachts de ramen open zetten.
Als er een warmtepomp inzit met vloerverwarming dan heeft die ook een koelfunctie. Net als de WTW.
Wij hadden voor dit huis een huurhuis, was toen nieuwbouw in 2012 opgeleverd, platdak met zonnenpanelen erop en goed geisoleerd.
In de zomers daar, was het echt heel heel erg heet in huis, de warmte ging maar niet uit huis aangezien het zo goed geisoleerd was, maar daarentegen in de winters ook als het vroor dan ging het niet zakken dan verder dan 17 graden.
Dat is bij ons huis nu tot 14,5 dus dat scheelt wel enorm, maar in de zomers is het niet prettig.
Daarnaast, in 2012 gingen wij daar wonen, in begin 2014 net voordat we gingen overhuizen , was er op een kamer al een flinke lekkage ontstaan aangezien ze het niet goed hadden gebouwt (dat is het grote nadeel van nieuwbouw dat ze het niet meer zorgvuldig bouwen ) alles op snelheid, niet goed in de afwerking... waardoor meer kansen op fouten constructies... een bak ellende.
Daarnaast is een platdak inderdaad niet zo stevig, wij hebben nu ook een uitbouw beneden met platdak, die is al op kan ik deze zomer ga ik binnenkort vervangen, onze schuur ook platdak, ook op, terwijl de dakpannen is er nog niks mis mee...
Nee, nieuwbouwhuizen met platdak, not for me.. dan zoek ik toch echt nieuwbouw met dakpannen, altijd, veel beter en stabieler.
Isolatie werkt twee kanten op. Het gaat warmtetransport tegen. Wel is het bij een goed geïsoleerd huis belangrijk om ook aan (buiten) zonwering te denken. Via zonne instraling komt bij een goed geïsoleerd huis immers de meeste warmte binnen. En inderdaad krijg je die warmte er dan ook weer lastiger uit.Wilf schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 07:57:
[...]
Sinds mijn kap geïsoleerd is en in de schaduw van mijn zonnepanelen ligt, is het aan het eind van een zonnige zomerdag op de slaapkamer zo'n 10 graden koeler dan voordat de kap geïsoleerd was.
En ja, natuurlijk is koeling een aandachtspunt wanneer we vaker zomers krijgen zoals de afgelopen jaren. Zowel actieve koeling van de woning, als passieve koeling van de woonomgeving. Maar koeling met een warmtepomp gaat prima.
Helaas is er bij veel mensen (en gemeenten) nog bar weinig aandacht voor koeling van de woonomgeving. Maar met nog een paar zomers zoals de afgelopen 2 jaar gaat dat vanzelf veranderen. Wijsheid komt met de jaren.
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
2x thuiskantoor, master bedroom, 1x kinderkamer…Harrie_ schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 21:37:
[...]
Klopt, maar je hebt ook van die blokkendozen die in feite exact hetzelfde zijn als een normaal rijtjeshuis maar waarbij ze dus de zolder (het zadeldak) vervangen hebben door een voltallige verdieping met plat dak. Rest mij nog steeds de vraag wat je dan precies met die ruimte moet (behalve 5 kinderen huisvesten).
Deze redenatie slaat toch als een lul op een drumstel??? Gaan mensen nou toch even snel een huis kopen omdat ze misschien hun baan kwijtraken?Ook zou juist het onzekere toekomstbeeld een reden zijn voor starters om nu een woning aan te schaffen. "De onzekerheid over de gevolgen van de coronacrisis is voor veel jonge huizenkopers reden juist nu een hypotheek af te sluiten", stelt de Hypotheker.

Door zo'n uitspraak trek ik zelfs al die statistieken in twijfel
[ Voor 8% gewijzigd door AceAceAce op 11-06-2020 10:18 ]
Verwijderd
Mja een hypotheek krijgen is veel moeilijker als een hypotheek houden financieel gezien.AceAceAce schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 10:17:
https://www.nu.nl/economi...tijgt-met-40-procent.html
[...]
Deze redenatie slaat toch als een lul op een drumstel??? Gaan mensen nou toch even snel een huis kopen omdat ze misschien hun baan kwijtraken?![]()
Als ik mijn eigen situatie er even bij pak, hypotheek afgesloten, niet volledig overigens, ziek geworden, ziektewet, WIA en nu zou ik nooit meer die hypotheek kunnen afsluiten maar alsnog voldoende inkomen om de hypotheek te kunnen betalen.
Is het correct wat men doet wat zoals jij het omschrijft? Nope, maar ergens snap ik het wel.
Voordeel van een plat dak is natuurlijk dat je er een groen dak van kunt maken. Isoleert goed, houdt water langer vast en zorgt voor minder hitte.Wilf schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 07:18:
Schuine daken hebben een bepaalde hellingshoek zodat het dak niet instort met sneeuw. Dat platte daken daar wel gevoelig voor zijn weten we uit het verleden.
Nou is sneeuw iets uit het verleden maar hebben we daar Floridiaanse buien voor teruggekregen. Dat betekent ook een grote kans op lekkage. We hebben hier een dakterras wat het platte dak is van de onderburen en daar was het vorig jaar of twee jaar geleden met die extreme buien gaan overstromen en naar binnen lekken. Enorme schade; water spoot uit de stopcontacten.
Zelf hebben we een schuin dak en de enige plek waar het bij ons naar binnen kwam was onderaan het dak omdat de goot de grote hoeveelheid water niet weg kon werken.
Wat ik probeer te zeggen; heel leuk al die architectonische hoogstandjes maar er lijkt nog steeds teveel gebouwd te worden met de geschiedenis in ogenschouw; dikke isolatie, donkere muren, alleen maar steen… Allemaal hittestress in the making. Gecombineerd met afwatering die het niet kwijt kan zullen dat soort projecten vanuit het dak én de voordeur voor waterschade zorgen.
Er wordt onvoldoende nagedacht over onze steeds hetere zomers met stortregens en warmere winters.
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Starters kopen steeds vaker een huis. Het aantal jonge huizenkopers in de leeftijd tot 35 jaar is sinds het begin van de coronacrisis met 40 procent gestegen, meldt De Hypotheker. Die noemt de sterke toename "opmerkelijk", want juist starters hebben het over het algemeen moeilijk op de huizenmarkt. "Het lijkt erop dat door de coronacrisis een keerpunt is ontstaan", zegt commercieel directeur Menno Luiten van De Hypotheker.
Reden voor de plotselinge stijging van het aantal kopers zou volgens de hypotheekverstrekker kunnen zijn dat het aanbod van woningen sinds het begin van de coronacrisis in maart wat is toegenomen. Ook zouden jongeren financieel geholpen worden door hun ouders en willen de kopers profiteren van de lage hypotheekrente.
"Vooralsnog blijven de woningprijzen stijgen als gevolg van de krapte op de woningmarkt, maar we zien dat deze stijging nu echt begint af te vlakken", zegt Luiten. "Door het groeiende aanbod willen veel starters hun kans grijpen, zeker omdat de economische en financiële gevolgen van de coronacrisis voor iedereen onzeker zijn."
Heel interessante ontwikkeling!
"Erop of eronder", eigen verantwoordelijkheid wordt ontmoedigd en hoe meer schulden je hebt als kale kip, hoe minder ze van je kunnen plukken.AceAceAce schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 10:17:
[...]
Deze redenatie slaat toch als een lul op een drumstel??? Gaan mensen nou toch even snel een huis kopen omdat ze misschien hun baan kwijtraken?![]()
Aantoonbaar vast inkomen is een belangrijke eis voor het verkrijgen van een hypotheek. Velen in deze groep zullen denken "Nu heb ik nog een vast inkomen, maar wat als ik vanwege de (aanstaande) crisis mijn huidige baan kwijt raak en elders aan de slag moet? Dan duurt het zomaar weer twee jaar voordat er opnieuw sprake is van een vast contract. Een eventuele tussenliggende periode van werkloosheid nog niet meegeteld.AceAceAce schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 10:17:
[...]
Wanneer je hier voor kiest is het wel van belang om goed stil te staan bij de gevolgen van een tijdje werkloosheid voor het inkomen. Of dat in alle gevallen ook gedaan wordt, betwijfel ik.
Ook kan het zijn dat men bang is voor stijgende rentes (hogere risico opslag) en aanscherping van leennormen, waardoor lenen duurder en lastiger wordt.
Die redenatie is helemaal correct. Zelfs ook bij mij het geval om te kopen. Maandlasten voor huur zijn hier in de Randstad superhoog.AceAceAce schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 10:17:
[...]
Een (vast) contract is de belangrijkste eis voor een koophuis. Als je die kwijt raakt kan je niet meer of voor minder waarde kopen ben je geboden aan huur. Dat is zonde, dus waarom wachten met kopen?
Ookal heb je 50k spaargeld, zou je 3 jaar hypotheek kunnen betalen zonder baan, dan nog is zo'n contract nodig om iets te kopen.
Uiteindelijk zijn veel starters het ook wel zat om te blijven huren.
Het kan wel degelijk een reden zijn om nu toe te slaan als er onzekerheid is dus.
Verder kan de rente stijgen of leenvormen worden aangescherpt.
Ik heb nu een jaarcontract en mooi salaris. Mocht ik over een jaar wisselen tegen minder salaris, kan ik nu beter kopen op dit contract.
[ Voor 17% gewijzigd door MaStar op 11-06-2020 12:10 ]
Mijn broertje heeft net zo'n gasloze woning. Warmtepomp met vloerverwarming. Kun jij dan even de "koelfunctie" aanwijzen? Die zit er niet op hoor. En je kan maar 22 minuten heet water eruit krijgen, daarna is het over en moet je een behoorlijke tijd wachten totdat er weer heet water is.Verwijderd schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 08:07:
[...]
Ik zou zeggen, ga je eens verdiepen in hoe er tegenwoordig gebouwd word en welke techniek men in een woning stopt.
Als er een warmtepomp inzit met vloerverwarming dan heeft die ook een koelfunctie. Net als de WTW.
Leuk zo'n warmtepomp. Maar laten we wel eerlijk zijn over de nadelen.
Misschien is er bezuinigd op de dauwpunt-voeler van een paar tientjes?Immutable schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 12:02:
[...]
Mijn broertje heeft net zo'n gasloze woning. Warmtepomp met vloerverwarming. Kun jij dan even de "koelfunctie" aanwijzen? Die zit er niet op hoor. En je kan maar 22 minuten heet water eruit krijgen, daarna is het over en moet je een behoorlijke tijd wachten totdat er weer heet water is.
Elke fatsoenlijke warmtepomp (dus ook elke airco) is voorzien van een inverter, ofwel kan het proces van warmte opnemen en afgeven omdraaien. Dat betekent dat warmte ontrokken kan worden binnenshuis en afgegeven kan worden buitenshuis (dus het huis koelen), én dat warmte ontrokken kan worden buitenshuis die binnenshuis wordt afgegeven (dus het huis verwarmen).
Dat is gewoon simpele eerlijkheid.
En wat warm water betreft: dat is gewoon afhankelijk van je keuzes bij installatie. Met kleine buffer is het inderdaad snel op. Met grote buffer, douche-WTW en/of een aanvullende doorstroomverwarmer kun je langdurig tot oneindig van warm water gebruik maken.
De keuzes van je broer lijken dus vooral gemaakt op basis van budget, in plaats van comfort en wensen als uitgangspunt te nemen. En ja, dan zul je bij elk product tegen beperkingen of nadelen aanlopen.
Tsja, alles staat of valt bij de individuele installatie, formaat boiler en gedrag bewoner.Immutable schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 12:02:
[...]
Mijn broertje heeft net zo'n gasloze woning. Warmtepomp met vloerverwarming. Kun jij dan even de "koelfunctie" aanwijzen? Die zit er niet op hoor. En je kan maar 22 minuten heet water eruit krijgen, daarna is het over en moet je een behoorlijke tijd wachten totdat er weer heet water is.
Over die hypotheken. Klopt helemaal, zeker als je niet een max hypotheek nodig hebt is aanvragen met een vast contract zoveel makkelijker dan als je een tijdelijk contract hebt. Zelfs al zou je op één inkomen de lasten kunnen betalen, dan krijg je vaak niet eens de bijbehorende hypotheek.
Het is daarbij de vraag of de broer daar überhaupt enige invloed op had. Bij ons huis (gas) was er weinig inspraak in wat er geïnstalleerd zou worden en volgens mij was het voor de aannemer (of verkoper) zelf ook niet duidelijk. Dan valt er ook weinig te kiezen. Dat betekent dus bijvoorbeeld een in mijn ogen te slap straaltje als je op meerdere plekken warm water tapt. (En een lange tijd voor het bad vol is.)Ivow85 schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 12:16:
[...]
De keuzes van je broer lijken dus vooral gemaakt op basis van budget, in plaats van comfort en wensen als uitgangspunt te nemen. En ja, dan zul je bij elk product tegen beperkingen of nadelen aanlopen.
Dus waarschijnlijk inderdaad keuzes op basis van budget, maar dan vooral het budget van de aannemer.
Ik zou het ook doen. Keuze: nu €1200 per maand betalen aan hypotheek *met de zekerheid dat dit bedrag nominaal vast staat voor 20jr, dus reëel stel afneemt* of €1400 per maand aan huur betalen voor hetzelfde huis, met stijgende reële (i.e. inflatie + x%) huurprijs EN de kans dat de huizenprijzen helemaal niet dalen...AceAceAce schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 10:17:
[...]
Hop, max hypotheek (want de max hypotheek is met huidige rente PRIMA betaalbaar!!!) en dan maar overbieden..
Wat weer kan leiden tot een groter aanbod in starterswoningen (meer aanbod dan vraag). Afhankelijk van hoe lang mensen een loonterugval verwachten.Ivow85 schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 11:50:
[...]
(…)
Wanneer je hier voor kiest is het wel van belang om goed stil te staan bij de gevolgen van een tijdje werkloosheid voor het inkomen. Of dat in alle gevallen ook gedaan wordt, betwijfel ik.
(…)
Ik denk dat je hier gelijk kunt hebben. Maar bedenk ook dat zo'n bericht niet voor niets op nu.nl staat. Dit is verkapte marketing met een nieuwsbericht sausje, geschreven door lobbyclubs die het 'nieuws' aanleveren. Er wordt altijd een invalshoek gekozen die er het meest rooskleurig uitziet.nel!s schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 14:08:
[...]
Ik zou het ook doen. Keuze: nu €1200 per maand betalen aan hypotheek *met de zekerheid dat dit bedrag nominaal vast staat voor 20jr, dus reëel stel afneemt* of €1400 per maand aan huur betalen voor hetzelfde huis, met stijgende reële (i.e. inflatie + x%) huurprijs EN de kans dat de huizenprijzen helemaal niet dalen...
Hop, max hypotheek (want de max hypotheek is met huidige rente PRIMA betaalbaar!!!) en dan maar overbieden..
Overigens wordt de waarde van kleinere woningen vooral bepaald door het te behalen huurrendement. Die huur van 1400 euro lijkt mij onzeker. Er spelen een paar beperkende factoren op de lange termijn:
- De crisis gaat de inkomens (en dus het huurrendement) raken.
- De nieuwe box 3 vermogensbelasting gaat verhuurders raken, vooral vanwege het geleende geld dat niet meer volledig afgetrokken kan worden.
- Het leven van de babyboom generatie is eindig.
- Er gaat veel meer gebouwd worden.
- Er moet tegenwoordig veel meer gespaard worden voor pensioen (lager rendement).
Ik zet mijn geld in op het scenario 'we gaan Japan achterna'.
[ Voor 27% gewijzigd door Maahes op 11-06-2020 14:28 ]
Ik denk dat je dit om kunt draaien. Zoveel instanties zijn direct gaan roepen dat de huizenprijzen hard omlaag gaan. Bv ABN. Klaas knot gisteren in Nieuwsuur alweer een ander verhaal: prijzen gaan pas volgend jaar dalen, als de effecten voor iedereen voelbaar worden. Wat moet de consument hiermee? In plaats van in een huis maar in een index fonds beleggen wat voor de helft uit bedrijven met een p/e van 120 bestaat? There is no alternative (Tina) en er is fear of missing out (FOMO). Gaat nog wel even door zo. Huis hier tegenover ons in Utrecht, in categorie 500-600k, vorige week verkocht tegen een bod dat 25% boven vraagprijs lag.Maahes schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 14:19:
[...]
Ik denk dat je hier gelijk kunt hebben. Maar bedenk ook dat zo'n bericht niet voor niets op nu.nl staat. Dit is verkapte marketing met een nieuwsbericht sausje, geschreven door lobbyclubs die het 'nieuws' aanleveren. Er wordt altijd een invalshoek gekozen die er het meest rooskleurig uitziet.
Wanneer houdt het op? Als de geldkraan dicht gaat. Wanneer is dat? Misschien in 2040 of als we geluk hebben in 2035. Ik chargeer. Maar je snapt het punt
Ja, ik snap je punt, en ik denk dat ik het ook wel met je inschatting eens ben.nel!s schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 14:29:
[...]
Ik denk dat je dit om kunt draaien. Zoveel instanties zijn direct gaan roepen dat de huizenprijzen hard omlaag gaan. Bv ABN. Klaas knot gisteren in Nieuwsuur alweer een ander verhaal: prijzen gaan pas volgend jaar dalen, als de effecten voor iedereen voelbaar worden. Wat moet de consument hiermee? In plaats van in een huis maar in een index fonds beleggen wat voor de helft uit bedrijven met een p/e van 120 bestaat? There is no alternative (Tina) en er is fear of missing out (FOMO). Gaat nog wel even door zo. Huis hier tegenover ons in Utrecht, in categorie 500-600k, vorige week verkocht tegen een bod dat 25% boven vraagprijs lag.
Wanneer houdt het op? Als de geldkraan dicht gaat. Wanneer is dat? Misschien in 2040 of als we geluk hebben in 2035. Ik chargeer. Maar je snapt het punt
De regering zou flankerende maatregelen moeten nemen in het beleid om de effecten va QE te verzachten voor gepensioneerden en woningzoekers. Bijvoorbeeld door grote investeringen te doen. Woningen bouwen, goed onderwijs, infrastructuur. Maar dat is nog steeds politiek niet populair blijkbaar.
Toch zou het mij ook niet verbazen als er op enig moment de komende 10 jaar een generatie komt die het niet meer pikt en het hele beleid omver schopt.
[ Voor 5% gewijzigd door Maahes op 11-06-2020 14:37 ]
Nieuw filmpje van NOS op 3 over de huurmarkt. Blijf het gek vinden dat er überhaupt geen plan is om de huren in het "midden segment" aan te pakken. Wordt alleen gezegd over meer bijbouwen wat door de stikstof en corona crisis ook niet lukt, terwijl dit al een lange termijn strategie is.
Maar wat er echt zou moeten gebeuren is dat banen en leuke dingen wat beter verdeeld worden over het land. Met louter de overwaarde die ik in 4jr wonen in Utrecht heb opgestreken kan ik inmiddels hypotheekvrij wonen in Drenthe. Geen haar op mijn hoofd die daar over piekert overigens, en dat heeft te maken met carrière, de leeftijd van de buren, actie op fietsafstand etc
+Snachts lekker donkerGijsje22 schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 19:57:
Waarom moeten overal van die luiken voor???
+Goed tegen inbrekers
+Zomers verander je niet in uitgebakken spek
+Bestand tegen ruig weer
Aidix schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 15:50:
[...]
+Snachts lekker donker
+Goed tegen inbrekers
+Zomers verander je niet in uitgebakken spek
+Bestand tegen ruig weer

Panden voor verhuur hebben momenteel ook een behoorlijk hoge P/E, vergelijkbaar met aandelen. Als je het zo bekijkt is huren ook helemaal niet zo duur in Amsterdam. Je betaalt vaak een jaarhuur van nog geen 4% van de waarde van de woning. Neem daar nog 1% kosten van die een eigenaar heeft en je verdient slechts 3% per jaar van de waarde aan huur. Dat is ongeveer hetzelfde (of lager) dan het dividend bij waarde aandelen.nel!s schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 14:29:
[...]
In plaats van in een huis maar in een index fonds beleggen wat voor de helft uit bedrijven met een p/e van 120 bestaat?
Investeerders met hun buy-to-let panden stappen nu blijkbaar massaal uit. Lekker de gestegen woningwaarde cashen terwijl je de hypotheek altijd hebt kunnen financieren met de verhuur aan een startersstel. Nu koopt datzelfde startersstel de woning op de top van de markt.
Het geeft alleen maar aan dat de buy-to-let investeerders een daling in de prijzen verwachten. Die kiezen nu eieren voor hun geld. En deze generatie starters is ingekocht op de top van de woningmarktbubbel.
Overigens heel benieuwd naar de gemiddelde koopsom in deze periode.
Maar als alle investeerders uitstappen,omdat ze een prijsdaling verwachten waarom wachten starters dan nog niet even?Richh schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 17:10:
Zo gek is het toch niet dat starters meer hypotheken afsluiten?
Investeerders met hun buy-to-let panden stappen nu blijkbaar massaal uit. Lekker de gestegen woningwaarde cashen terwijl je de hypotheek altijd hebt kunnen financieren met de verhuur aan een startersstel. Nu koopt datzelfde startersstel de woning op de top van de markt.
Het geeft alleen maar aan dat de buy-to-let investeerders een daling in de prijzen verwachten. Die kiezen nu eieren voor hun geld. En deze generatie starters is ingekocht op de top van de woningmarktbubbel.
Overigens heel benieuwd naar de gemiddelde koopsom in deze periode.
Dit topic is gesloten.
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, vragen rondom de keuze kopen of huren, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbreteffende topics worden geplaatst.