FlapJacks schreef op zondag 14 juni 2020 @ 17:35:
Na maanden hier alle draadjes gevolgd te hebben, een flink dilemma van mijn kant.
Situatie: als starter al jaren aan het zoeken, alles was het net niet. Nu twee weken geleden ons droomhuis gevonden terwijl we net hadden besloten even af te wachten wat er gaat gebeuren. Zelfde huis waar we nu in wonen, 140m2, energielabel A, hoekhuis, in Utrecht, maar voor een bizar hoog bedrag, 455.000 (voor locatie en grootte valt het mee, neemt niet weg dat het eng veel geld is). We zitten net iets onder onze leencapaciteit, wel op twee salarissen en houden in de nieuwe situatie zo'n €700 per maand over om te sparen mits de huidige financiële situatie en werkgelegenheid zo blijft. Desondanks begint de twijfel toe te slaan, dinsdag tekenen, maar doen we hier wel verstandig aan? Een van ons heeft een hele vaste baan (vitaal) een de ander vast genoeg voor dit moment. Kinderen hebben we al, en komen er geen meer bij, we kopen het voor de komende 20/30 jaar (hopen we ;-)) ervoor gaan, of toch nog even uitstellen, dat is de grote vraag. Qua vaste lasten gaan we er zo'n €400 op achteruit tov onze huurwoning (onderhoud niet meegenomen). Grootste reden van twijfel? Één wat gaat de crisis doen, twee, met een beetje pech is het huis over 2jaar een ton minder waard en je weet nooit hoe het leven loopt (met een beetje pech raakt een iemand een jaar werkloos dankzij corona, je weet het niet).
Mijn advies is om niet naar de aflossing te kijken, want dat stop je in stenen die van jou zijn.
Wat je m.i. moet doen is het "weggooigeld" vergelijken aan beide zijden.
De linkerkant is de huur, die is bekend.
De rechterkant is een van de koopscenario's. Wat tel je daar?
- netto rentekosten (o.a. berekenhet.nl kan voor jou uitrekenen wat je netto kwijt bent over je hypotheeklening, trek de hypotheeklening vanaf en je hebt de netto rentekosten)
- aankoop vd woning: kosten koper.
- verkoop vd woning (later): verkoopkosten
- cosmetische aanpassingen: badkamer, keuken,vloer etc. NIET: extra woonoppervlakte dmv uitbouw bijv.
- extra belastingen
- onderhoud
- waardedaling: maak hiervoor verschillende scenario's 10%, 20%, 30% etc
Als je hiervoor vier verschillende scenario's hebt, zou je van elk scenario weer scenario's kunnen maken waarbij je over 3 jaar moet verkopen, 5 jaar etc.
De grootste ramp zou natuurlijk zijn dat de waardedaling en snel gaat, en dat jij al weer snel moet verkopen. Dan gaan die vaste kosten zwaar drukken omdat je de nieuwe keuken niet over 20 jaar kan uitsmeren.
Ik kan me voorstellen dat het niet lekker voelt om met zijn tweeën tot de max te gaan in een markt die op zijn top staat. Het klinkt wel alsof je heel zeker bent over dat huis zelf.
As je er lang genoeg blijft zitten heb je meer mogelijkheden om een waardeknik op te vangen.
Bestaat er een reële kans dat er over een jaartje of twee een vergelijkbaar droomhuis op de markt komt?
Is de deal heel goed? Dus vraagprijs per m² bijzonder gunstig?
Er staat nu een fantastisch huis in Utrecht te koop voor 4,5 miljoen. Zo'n speciaal huis komt in de binnenstad maar eens in de zoveel tijd op de markt. Jouw prijsklasse klinkt minder speciaal.