Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 87 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.023.731 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maahes
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 16:52
MaStar schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 17:16:
[...]

Maar als alle investeerders uitstappen,omdat ze een prijsdaling verwachten waarom wachten starters dan nog niet even? ;)
Bij een echt liquide en efficiente markt kun je de markt niet timen omdat alles direct ingeprijsd is. Het feit dat DNB aangeeft een 5% daling te verwachten en daarna weer een stijging geeft al aan hoe bizar inefficient de prijsvorming op de woningmarkt is inderdaad. 8)7

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09:09
MaStar schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 17:16:
[...]

Maar als alle investeerders uitstappen,omdat ze een prijsdaling verwachten waarom wachten starters dan nog niet even? ;)
Omdat starters desperate zijn en denken even een paar tientjes per maand op hun vaste lasten te kunnen besparen? Plus dat niet iedereen 'even' kan wachten; je moet toch wonen.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maahes
Richh schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 17:19:
[...]

Omdat starters desperate zijn en denken even een paar tientjes per maand op hun vaste lasten te kunnen besparen? Plus dat niet iedereen 'even' kan wachten; je moet toch wonen.
Ik blijf erbij dat starters met zulke prijzen beter af zijn met een hoge huur. Het verhuurrendement is echt niet zo hoog. De vergelijking van rente met huur gaat mank. Hier een goede uitleg daarover: YouTube: Renting vs. Buying a Home: The 5% Rule

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Richh schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 17:10:
Zo gek is het toch niet dat starters meer hypotheken afsluiten?

Investeerders met hun buy-to-let panden stappen nu blijkbaar massaal uit. Lekker de gestegen woningwaarde cashen terwijl je de hypotheek altijd hebt kunnen financieren met de verhuur aan een startersstel. Nu koopt datzelfde startersstel de woning op de top van de markt.

Het geeft alleen maar aan dat de buy-to-let investeerders een daling in de prijzen verwachten. Die kiezen nu eieren voor hun geld. En deze generatie starters is ingekocht op de top van de woningmarktbubbel.

Overigens heel benieuwd naar de gemiddelde koopsom in deze periode.
Dit topic gaat in enorm hoog tempo dus wellicht heb ik het gemist, maar waaruit blijkt dat investeerders met buy-to-let panden nu masaal uitstappen? :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Maahes schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 17:41:
Het verhuurrendement is echt niet zo hoog.
Net als bij aandelen zorgt de prijsstijging voor veel meer winst dan de opbrengsten.
Huuropbrengst is vergelijkbaar met dividend, maar daar bovenop leidt geldcreatie tot een enorme bubbel van zowel vastgoed als aandelen. En omdat centrale banken wereldwijd het waanzinnige beleid alleen maar verergeren, moet al dat geld ergens naartoe "om rendement te maken". Tot de bubbel klapt, of tot we gierende inflatie hebben. Geen van deze twee opties is goed voor ons, dus wordt de bubbel alsmaar verder opgeblazen. Maar rijkdom komt niet uit een geldprinter, dus het gaat gegarandeerd een keer mis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aidix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07:23

Aidix

Geluidspietlut

SquareOne schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 17:47:
[...]

Dit topic gaat in enorm hoog tempo dus wellicht heb ik het gemist, maar waaruit blijkt dat investeerders met buy-to-let panden nu masaal uitstappen? :)
Aan de vrachtwagen lading appartementen die op Funda verschijnen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Maahes
RemcoDelft schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 18:01:
[...]

Net als bij aandelen zorgt de prijsstijging voor veel meer winst dan de opbrengsten.
Huuropbrengst is vergelijkbaar met dividend, maar daar bovenop leidt geldcreatie tot een enorme bubbel van zowel vastgoed als aandelen. En omdat centrale banken wereldwijd het waanzinnige beleid alleen maar verergeren, moet al dat geld ergens naartoe "om rendement te maken". Tot de bubbel klapt, of tot we gierende inflatie hebben. Geen van deze twee opties is goed voor ons, dus wordt de bubbel alsmaar verder opgeblazen. Maar rijkdom komt niet uit een geldprinter, dus het gaat gegarandeerd een keer mis.
Ja, mee eens. Maar als je geen huurder meer kunt vinden die de (door jou gewenste) huurverhoging kan betalen, dan stijgt het pand ook niet meer in waarde. Dan gaat het wellicht 'mis'. Wil je op het moment dat het goed mis gaat huurder zijn of eigenwoningbezitter?

Bedenk dat starters van nu beslissingen moeten maken op basis van de wereld van nu. Dat anderen de afgelopen jaren hun zakken hebben gevuld is irrelevant voor de financiele keuze waar starters nu voor staan. Zij moeten zich niet laten leiden door gebeurtenissen uit het verleden (zoals een dalende rente tot 0%).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aidix

Aidix

Geluidspietlut

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jXyRCjCvjZ7nmksN186gp_x4GzI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z0Iu3L5lZaLHM7MudCIAWh7Z.jpg?f=fotoalbum_large

Even een voorbeeldje van een complete buurt die in de uitverkoop staat. (stationsbuurt Weesp. Van die typische net na de oorlog achterstandsbuurt flatjes)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jopie035
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 01-07 10:51
Aidix schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 18:32:
[Afbeelding]

Even een voorbeeldje van een complete buurt die in de uitverkoop staat. (stationsbuurt Weesp. Van die typische net na de oorlog achterstandsbuurt flatjes)
Die gaan in Hilversum ook hard, jaren 50-60 portiekflats, worden wel weer net zo snel verkocht als 6 maanden geleden gek genoeg.

Al zijn de hutten in Hilversum ca. 35 - 40k goedkoper dan weesp.

[ Voor 5% gewijzigd door Jopie035 op 11-06-2020 19:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
SquareOne schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 17:47:
[...]

Als het totale aantal hypotheken gelijk blijft, maar het aandeel van starters veel groter is... Dan hebben ze geen huis van een doorstromer gekocht (een doorstromer sluit doorgaans een nieuwe hypotheek af, zeker met deze rentes).

Verder kan je het ook zien op Funda. Het aanbod neemt merkbaar toe, wat ook zichtbaar is in de cijfers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superpolm
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19-09 11:01
[Afbeelding]

maar hoeveel is normaal? misschien staan er altijd wel zoveel te koop daar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gijsje22
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Aidix schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 15:50:
[...]

+Snachts lekker donker
+Goed tegen inbrekers
+Zomers verander je niet in uitgebakken spek
+Bestand tegen ruig weer
En lelijk, lelijk, lelijk... oh en bij brand zit je opgesloten, wordt je alsnog uitgebakken spek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 09:26
superpolm schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 20:04:
[...]

maar hoeveel is normaal? misschien staan er altijd wel zoveel te koop daar.
Het zal wel wat hoger liggen dan normaal. Starters die doorstromen in komende twee jaar, nu maar alvast verkopen om geen risico te lopen. Je ziet het hier in Utrecht ook veel in die categorie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aidix

Aidix

Geluidspietlut

Het aantal te koop bestaande woningen in onze stad op Funda was pre corona <70 en is nu >100. Ik heb nog nooit zo snel zoveel woningen erbij te koop zien komen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Aidix

Aidix

Geluidspietlut

Gijsje22 schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 20:08:
[...]

En lelijk, lelijk, lelijk... oh en bij brand zit je opgesloten, wordt je alsnog uitgebakken spek.
Excusez moi maar ik heb die rolluiken voor mijn eigen comfort. Wat de buurman er van vindt zal me worst wezen. Dat is ook weer typisch Nederlands. Liever in 40 graden gaar zitten bakken en mooi te wezen dan iets installeren dat werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 13:36
[Afbeelding]

Diezelfde flatjes gingen in 2010 nog net voor 125-135k over de toonbank.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 15:10
Aidix schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 20:32:
Het aantal te koop bestaande woningen in onze stad op Funda was pre corona <70 en is nu >100. Ik heb nog nooit zo snel zoveel woningen erbij te koop zien komen.
Ach, 1 nieuwbouwproject en je hebt er zo 40-60 bij. Zie het hier ook.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Hoe was dat vorig voorjaar? Het is namelijk wel gebruikelijk dat het aanbod in de winter veel lager is en in het voorjaar flink stijgt.
Señor Sjon schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 20:39:
[...]

Ach, 1 nieuwbouwproject en je hebt er zo 40-60 bij. Zie het hier ook.
Goh, zouden ze toevallig in de buurt van station Weesp flink aan het bouwen zijn...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aidix

Aidix

Geluidspietlut

Ja, een villa buurt met woningen van 6 ton. Dat loopt al jaren en precies in de corona uitbraak gaat een enorme lading flatjes in een niet zo fraaie buurt in de verkoop. De meeste kopers van de nieuwe buurt komen uit Amsterdam (80%) en de paar Weespers die doorstromen laten een bestaande eengezinswoning achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Aidix schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 21:28:
Ja, een villa buurt met woningen van 6 ton. Dat loopt al jaren en precies in de corona uitbraak gaat een enorme lading flatjes in een niet zo fraaie buurt in de verkoop. De meeste kopers van de nieuwe buurt komen uit Amsterdam (80%) en de paar Weespers die doorstromen laten een bestaande eengezinswoning achter.
Ideaal dus voor de bewoners van die flats om nu door te stromen naar de vrijkomende eengezinswoningen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
MaStar schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 12:01:
[...]

Die redenatie is helemaal correct. Zelfs ook bij mij het geval om te kopen. Maandlasten voor huur zijn hier in de Randstad superhoog.

Een (vast) contract is de belangrijkste eis voor een koophuis. Als je die kwijt raakt kan je niet meer of voor minder waarde kopen ben je geboden aan huur. Dat is zonde, dus waarom wachten met kopen?

Ookal heb je 50k spaargeld, zou je 3 jaar hypotheek kunnen betalen zonder baan, dan nog is zo'n contract nodig om iets te kopen.

Uiteindelijk zijn veel starters het ook wel zat om te blijven huren.

Het kan wel degelijk een reden zijn om nu toe te slaan als er onzekerheid is dus.

Verder kan de rente stijgen of leenvormen worden aangescherpt.

Ik heb nu een jaarcontract en mooi salaris. Mocht ik over een jaar wisselen tegen minder salaris, kan ik nu beter kopen op dit contract.
Kan je dat toelichten? Als je als starter bang bent volgend jaar je baan te verliezen en nu met moeite een huis kan kopen, dan heb je volgend jaar een probleem.

DNB verwacht dat we als economie vijf jaar teruggeworpen worden. Het herstel is gebaseerd op het idee dat Corona onder controle komt. Het is de vraag of dat mondiaal gaat lukken. Als je daar je best voor gaat doen ga je nog lang schade toebrengen aan de economie. Het is niet ondenkbaar dat in de komende jaren 20-30% van de bubbel leegloopt.

Ik adviseer iedereen om een waardedaling vermeerderd met aankoopkosten, verkoopkosten en rente aan de ene kant te vergelijken met huur aan de andere kant.
Beide kanten van de weegschaal betreffen weggooi-kosten. Je eigen huis kan je naar smaak verbouwen, je huurhuis geeft in economisch onrustige tijden flexibiliteit.

Waar nog niet over gesproken wordt is dat na stevige crises sommige banen permanent niet meer terugkomen. Bedrijven die overleven hebben geleerd om efficiënter te werken. In het verleden hebben we grote innovaties gehad die nieuwe banen creëren. Na de dotcomcrisis vonden bedrijven als Twitter het licht, vanonder het puin van omgevallen reuzen daan. En hierop floreert een nieuwe soort werknemers: "social media managers" en andere organismen. Dat zijn ontwikkelingen die jaren kosten.

Deze crisis is er niet een van een beetje tekort aan vertrouwen, dat met lagere rente omhoog geduwd kan worden. Ik voorspel dat het een structuurveranderende crisis is, en dat we in 2023 niet boven jan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aidix

Aidix

Geluidspietlut

(Nevermind)

[ Voor 89% gewijzigd door Aidix op 11-06-2020 21:50 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Ivow85 schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 20:38:
[...]

Diezelfde flatjes gingen in 2010 nog net voor 125-135k over de toonbank.
Ja, en het zou logisch zijn als ze nu nog steeds geen cent meer waard waren. Gemiddelde grafkist is nog luxer en beter geisoleerd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MaStar
  • Laatst online: 17:15
bulle bas schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 21:31:
[...]

Kan je dat toelichten? Als je als starter bang bent volgend jaar je baan te verliezen en nu met moeite een huis kan kopen, dan heb je volgend jaar een probleem.
Hoezo heb je dan een probleem? :? Kosten voor de hypotheek zijn soms lager dan huren. Zeker als je 1:1 hetzelde wilt in de randstad.

Als je nu iets kan kopen waar je (Samen) kan wonen, kan je daar over 5 jaar ook nog wonen, dan is dat toch geen probleem? Ja, als je je baan verliest, maar dan heb je ook een probleem met huren.

De rente is nu nog laag, als je kan kopen zou ik dat sowieso doen.

Kijk eens naar de huurprijzen in grote steden. Die zijn +1200 euro voor een beetje ruimte. Terwijl je
datzelfde bedrag betaalt voor een hypotheek van 400k.

En als je je baan verliest hebben de meeste mensen nog 2 jaar een uitkering + je kan ook weer op zoek naar nieuw werk. Zeker als je samen woont zie ik dat niet als zo'n probleem.

Een in het ergste geval ga je je eigen huis 2 jaar verhuren, zodat je tijdelijk ergens anders kan wonen. Wonen moet je toch :)

En we gaan zien of de bubbel gaat leeglopen.. Zelf verwacht ik dat het wel mee gaat vallen. De rente staat zo absurd laag dat mensen gewoon willen kopen momenteel. Crisis of geen crisis. We kunnen ook snel weer op het "oude niveau" zijn. Er blijven ook veel banen, sterker nog: er komen ook weer banen bij.

[ Voor 21% gewijzigd door MaStar op 11-06-2020 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
Ik zag dat in Utrecht vooral tijdens de heftige Corona periode. Nu lijkt het aanbod serieus weer te stagneren.
En vergelijk het ook eens met mei - juni in 2019. Dit zijn normaliter ook de drukste maanden om huizen te verkopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaStar
nel!s schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 14:08:
[...]

Ik zou het ook doen. Keuze: nu €1200 per maand betalen aan hypotheek *met de zekerheid dat dit bedrag nominaal vast staat voor 20jr, dus reëel stel afneemt* of €1400 per maand aan huur betalen voor hetzelfde huis, met stijgende reële (i.e. inflatie + x%) huurprijs EN de kans dat de huizenprijzen helemaal niet dalen...

Hop, max hypotheek (want de max hypotheek is met huidige rente PRIMA betaalbaar!!!) en dan maar overbieden..
Dit is (serieus) mijn redenering geweest om nu gewoon te kopen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaStar
nel!s schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 14:29:
[...]

Huis hier tegenover ons in Utrecht, in categorie 500-600k, vorige week verkocht tegen een bod dat 25% boven vraagprijs lag.

Wanneer houdt het op? Als de geldkraan dicht gaat. Wanneer is dat? Misschien in 2040 of als we geluk hebben in 2035. Ik chargeer. Maar je snapt het punt :)
Ja, als je beide een goed inkomen hebt , kan je dit soort bedragen (makkelijk) betalen. Dat zal ook de komende jaren blijven. Zeker in Utrecht wonen veel artsen, apothekers, beleidsmakers, advocaten, managers, en die raken echt niet allemaal hun baan kwijt. Als je als stel dan iets koopt, overwaarde hebt, blijf je tegen elkaar opbieden.

Dus een huis van 500k gaat weg voor 625k

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 16-09 20:06
Ivow85 schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 12:16:
[...]

Misschien is er bezuinigd op de dauwpunt-voeler van een paar tientjes?

Elke fatsoenlijke warmtepomp (dus ook elke airco) is voorzien van een inverter, ofwel kan het proces van warmte opnemen en afgeven omdraaien. Dat betekent dat warmte ontrokken kan worden binnenshuis en afgegeven kan worden buitenshuis (dus het huis koelen), én dat warmte ontrokken kan worden buitenshuis die binnenshuis wordt afgegeven (dus het huis verwarmen).

Dat is gewoon simpele eerlijkheid.

En wat warm water betreft: dat is gewoon afhankelijk van je keuzes bij installatie. Met kleine buffer is het inderdaad snel op. Met grote buffer, douche-WTW en/of een aanvullende doorstroomverwarmer kun je langdurig tot oneindig van warm water gebruik maken.

De keuzes van je broer lijken dus vooral gemaakt op basis van budget, in plaats van comfort en wensen als uitgangspunt te nemen. En ja, dan zul je bij elk product tegen beperkingen of nadelen aanlopen.
Er werden hem geen keuzes voorgelegd, en er werd ook niks over geïnformeerd over de nadelen ervan. Het werd zo gesteld alsof het een 1 op 1 alternatief was voor gas. Daar gaat hij nu ook zijn beklag over doen.

Keuze 1: Gas
Keuze 2: Warmtepomp

Ontopic:
Daarnaast: Ik voel me altijd zo buiten de rest van de wereld staan als mensen hier praten over 300k tot 600k als een normaal bedrag voor een huis. Echt heel raar voel ik me bij zulke bedragen. Daar zit je dan met je hypotheekje van 148k, met een modaal salaris waar ik zoiets heb van... dat vind ik al duur. (Bruto mandlasten 670 euro)

[ Voor 11% gewijzigd door Immutable op 11-06-2020 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
nel!s schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 20:20:
[...]

Het zal wel wat hoger liggen dan normaal. Starters die doorstromen in komende twee jaar, nu maar alvast verkopen om geen risico te lopen. Je ziet het hier in Utrecht ook veel in die categorie.
Wat zie je? Verkopen en dan tijdelijk huren?
Of wat is "doorstromen" in je voorbeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 16-09 20:06
nel!s schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 15:26:
@Maahes op een gegeven moment komt een klaver of Rutger Bergman met een zware meerderheid aan het hoofd van de regering en dan zien we hoe dat zou kunnen gaan.

Maar wat er echt zou moeten gebeuren is dat banen en leuke dingen wat beter verdeeld worden over het land. Met louter de overwaarde die ik in 4jr wonen in Utrecht heb opgestreken kan ik inmiddels hypotheekvrij wonen in Drenthe. Geen haar op mijn hoofd die daar over piekert overigens, en dat heeft te maken met carrière, de leeftijd van de buren, actie op fietsafstand etc :) dat kan anders, bv met hyperloop verbindingen. Welke politicus wil de geschiedenisboeken in als degene die het groene hart vol bouwde net voordat zo'n systeem mogelijk en betaalbaar werd, en iedereen weer net zo lief in Jelsum als de Jordaan ging wonen?
Er was ooit een plan om een supersnelle treinverbinding te maken tussen het zuiden en het noorden. Hebben ze stopgezet. Hadden ze nooit moeten stopzetten. Volgens mij heette dat de Zuiderzeelijn.

En dan heb je nog dit: https://www.lelylijn.nl/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jopie035
MaStar schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 22:03:
[...]

Wat zie je? Verkopen en dan tijdelijk huren?
Of wat is "doorstromen" in je voorbeeld?
Niet dat je het aan mij vraagt :) ...

Ik ken wel de nodige mensen die nieuwbouw gekocht hebben (oplevering 2021), die voor de zekerheid nu al hun huis verkopen en dan maar een jaar gaan huren (ipv huis gewoon aanhouden tot oplevering)... dat zal zeker wel wat extra aanbod hebben gegeven de afgelopen 2 maanden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17-09 15:42
Immutable schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 22:15:
[...]

Er was ooit een plan om een supersnelle treinverbinding te maken tussen het zuiden en het noorden. Hebben ze stopgezet. Hadden ze nooit moeten stopzetten. Volgens mij heette dat de Zuiderzeelijn.

Alles is relatief natuurlijk, maar als je 3 dagen in de week thuis zou kunnen werken is het nog te overzien. MOet de afgelopen weken redelijk vaak naar de randstad in de spits, en het is exact 1 uur en 58 minuten van mijn huis naar de amsterdam zuid WTC, en ik woon in oost-groningen. Nog lang, maar als eht 2 keer in de week zou zijn zou het nog wel te doen zijn.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Immutable schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 22:00:
[...]
Ontopic:
Daarnaast: Ik voel me altijd zo buiten de rest van de wereld staan als mensen hier praten over 300k tot 600k als een normaal bedrag voor een huis. Echt heel raar voel ik me bij zulke bedragen. Daar zit je dan met je hypotheekje van 148k, met een modaal salaris waar ik zoiets heb van... dat vind ik al duur. (Bruto mandlasten 670 euro)
Ik snap wat je bedoelt, maar dat heeft ook te maken met het feit dat je je hier niet in een gemiddele afspiegeling van de maatschappij bevindt.

Ik heb sowieso het idee dat de gemiddelde Tweaker meer verdient en/of vermogender is dan de gemiddelde Nederlander en dan trekken de langlopende topics in WVB ook nog eens díé Tweakers die zelfs voor Tweaker-maatstaven veel te besteden hebben.

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:47
[...]

Ontopic:
Ik had ook een hypotheekje van 150k. Woning moest weg (265k in feb) omdat ik ging samenwonen in een andere stad. Nu huur ik voor 1300+. :')

Wanneer ik kijk naar eengezinswoningen hier in de buurt, dan beginnen ze toch vanaf 350k (+ opknappen). Instapklare woning kost meer dan 400k. Dat is dan alleen de vraagprijs...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
Jopie035 schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 22:36:
[...]

Niet dat je het aan mij vraagt :) ...

Ik ken wel de nodige mensen die nieuwbouw gekocht hebben (oplevering 2021), die voor de zekerheid nu al hun huis verkopen en dan maar een jaar gaan huren (ipv huis gewoon aanhouden tot oplevering)... dat zal zeker wel wat extra aanbod hebben gegeven de afgelopen 2 maanden.
Ja, dit. Heel leeuwesteyn wordt dit jaar en 2021 opgeleverd, en nog een aantal andere projecten. Die mensen wonen nu in de arbeiders woningen rond het centrum van Utrecht in hun eerste woning en kiezen ervoor om tijdelijk te gaan huren ergens. Ze hebben immers hun hypotheek gebaseerd op een flinke verwachte opbrengst, en nu is het echt nog steeds een verkopers markt.

Wij zitten in dezelfde boot, oplevering nieuwbouw over precies een jaar. Maar we gaan niet nu al verkopen. Ik zie de prijzen om e heen gewoon omhoog *janken* sinds de tweede week van de crisis. Alle makelaars beamen dit. Het is gekkenhuis nu. Wie weet hoe het er in februari uitziet, maar veel omlaag zal het tegen die tijd niet zijn gegaan, dus dan ga ik niet 2x verhuizen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nel!s
Immutable schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 22:15:
[...]

Zou ik, als politicus, veel zwaarder op inzetten dan het groene hart volbouwen. Dat is zo'n wespennest. Terwijl dit soort infrastructuur win-win-win is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
nel!s schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 09:46:
[...]

Ja, dit. Heel leeuwesteyn wordt dit jaar en 2021 opgeleverd, en nog een aantal andere projecten. Die mensen wonen nu in de arbeiders woningen rond het centrum van Utrecht in hun eerste woning en kiezen ervoor om tijdelijk te gaan huren ergens. Ze hebben immers hun hypotheek gebaseerd op een flinke verwachte opbrengst, en nu is het echt nog steeds een verkopers markt.

Wij zitten in dezelfde boot, oplevering nieuwbouw over precies een jaar. Maar we gaan niet nu al verkopen. Ik zie de prijzen om e heen gewoon omhoog *janken* sinds de tweede week van de crisis. Alle makelaars beamen dit. Het is gekkenhuis nu. Wie weet hoe het er in februari uitziet, maar veel omlaag zal het tegen die tijd niet zijn gegaan, dus dan ga ik niet 2x verhuizen.
Bedoel je de vraagprijs? Dat zou me niet verbazen. Als zelfs starters nu kunnen kopen, dan kan je niet meer teveel rekenen op overbieden. Dan zou ik ook hoog inzetten als verkoper.

Als het doorstroomwoningen betreft kan ik me er iets bij voorstellen, als mensen bang zijn dat de rente gaat stijgen is dit mss wel een fijn moment om je huidige overwaarde te gelde maken en een meer gunstige hypotheeklening te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 13:36
[...]

Er werden hem geen keuzes voorgelegd, en er werd ook niks over geïnformeerd over de nadelen ervan. Het werd zo gesteld alsof het een 1 op 1 alternatief was voor gas. Daar gaat hij nu ook zijn beklag over doen.

Tja, dan is het dus niet inherent aan de warmtepomp dat de bewoners ontevreden zijn over de werking, maar het gevolg van een installatie die gewoon niet past bij de behoeften en verwachtingen. Dat is min of meer hetzelfde als een CW4 gasketel ophangen in een huis waar 2 badkamers komen met elk een regendouche: dan krijgt de bewoner ook niet wat hij er van verwacht door verkeerde keuzes.
Ontopic:
Troost je. Hier idem. Ik heb na een aantal jaren huren begin 2015 als alleenstaande starter een kluswoning gekocht met een hypotheek van oorspronkelijk 137k.
Maar kijk ik nu wat we eventueel te besteden zouden hebben als we zouden verhuizen, dan komen we met anderhalf inkomen en overwaarde toch op een bestedingsruimte van meer dan 4 ton.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Luuk
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
[...]

Ontopic:
Vergeet niet dat door de lage rente een hypotheekje van 148k op dit moment rond de 450 euro en 300k nog geen 1000 euro p/m kost. (10 jaar vast) Dat scheelt wel wat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mark31
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 15-01-2022
[...]

Ontopic:
Herkenbaar, ik sta hier exact hetzelfde zoals jij hier instaat.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Richh
Deze week is in ieder geval de week dat de publieke opinie volledig is omgeslagen in deze vertrouwensmarkt. DNB verwacht daling, ING verwacht daling, Rabo verwacht daling. Dit maal staat Onno Hoes / NVM niet vooraan om alles te downplayen - wat ook een stuk lastiger is na het artikel van FTM over die belangen en nadat EenVandaag dat artikel nog extra uitlichtte.

https://www.rtlnieuws.nl/...otheekrente-huizenprijzen

Voor de volledigheid, waarom er verwacht wordt dat de prijzen dit jaar nog 4% stijgen... die stijging hebben we namelijk nu al zo'n beetje gehad sinds 1 januari.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CxSKcIJ_eO6VMc98jRPiG8ZWqD4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MJ6tGkargGRyUaJv2gaCH7KR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Totale N=1 maar ik hoorde vanavond een makelaar off the record beweren dat binnen de Amsterdamse ring de daling van huizen in de middencategorie (rond 6 ton) al is ingezet. Maar goed, ik weet niet of deze kennis dit vertelde uit eigenbelang of uit zijn N=1 of dat het gewoon lekker klinkt om te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twisterNL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19-09 17:55
Wilf schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 23:12:
Totale N=1 maar ik hoorde vanavond een makelaar off the record beweren dat binnen de Amsterdamse ring de daling van huizen in de middencategorie (rond 6 ton) al is ingezet. Maar goed, ik weet niet of deze kennis dit vertelde uit eigenbelang of uit zijn N=1 of dat het gewoon lekker klinkt om te zeggen.
Dat zou best wel eens kunnen.
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/EaSxQ4RXYAA7yvu?format=png&name=small

Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Die stond op 12 januari al voor teveel te koop :-).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Richh schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 17:39:
Deze week is in ieder geval de week dat de publieke opinie volledig is omgeslagen in deze vertrouwensmarkt.
Dat is al 1-2 maanden geleden gebeurd, een persberichtje van de ING, DNB of NVM verandert daar niks aan.

Een paar indicatoren:
Enorme wachttijden bij hypotheekaanvragen -> blijkbaar hebben veel mensen het idee dat ze nu nog snel moeten oversluiten.
Het aanbod is snel opgelopen met anekdotisch bewijs dat mensen die later zouden kunnen verkopen nu de zekerheid willen van een verkoop (b.v. bij nieuwbouw)

Dat de huizenmarkt een 'hobbel' zou krijgen is ook niet echt verrassend. We hebben een crisis waar we het nog wel een generatie over hebben.
Maar structureel zijn de problemen alleen maar groter aan het worden:
Nog meer QE (dat geld moet 'ergens heen')
Bouwproductie nog verder ingestort, geen vergunningen & geen werknemers (Polen naar huis)

Dus persoonlijk baal ik wel van deze crisis. Het 'klinkt leuk' dat we even een kleine correctie hebben. Maar PAS, PFAS, QE en alle andere 'ellende' zorgt ervoor dat de huizenmarkt verslechtert. En dat betekent hoogstwaarschijnlijk dat de bereidheid van de politiek om constructief/stevig in te grijpen dus ook afneemt.
Ik had gehoopt dat 10-15 jaar lage rente & hoge prijzen de nieuwbouw zou aanzwengelen en de markt zou herstellen. Maar daar kunnen we weer een jaar of 5-10 bij tellen. Ik sta niet te juichen van een paar jaar iets lagere prijzen als de onderliggende markt verslechtert.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
TheGhostInc schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 09:09:
[...]

En dat betekent hoogstwaarschijnlijk dat de bereidheid van de politiek om constructief/stevig in te grijpen dus ook afneemt.
Ik had gehoopt dat 10-15 jaar lage rente & hoge prijzen de nieuwbouw zou aanzwengelen en de markt zou herstellen. Maar daar kunnen we weer een jaar of 5-10 bij tellen. Ik sta niet te juichen van een paar jaar iets lagere prijzen als de onderliggende markt verslechtert.
Ik houd het nog voor mogelijk dat de overheid nu het voortouw gaat nemen in de woningbouw. Dat is misschien uiterst naïef en tegen beter weten in. Als in maart volgend jaar D66 van het bouwdossier wordt weggehaald, bestaat er kans dat een kundige bestuurder die plaats gaat opvullen.

Ik denk dat de keuze straks wordt of je de bouwvakker aan het bijstandsloket hebt staan of op de werkplaats. De VVD heeft nog steeds als doel om de woningcorporaties te laten slinken (https://www.vvd.nl/standpunten/woningcorporaties/). De markt gaat het klusje ook niet klaren, maar ik zie de VVD er voor aan om deze tegenspraak te negeren.

Voor mij is de vraag wie de coalitiepartner van de VVD gaat worden, en hoe zwaar zetten zij in op de woningcrisis. Wordt dat de PvdA, dan zie ik wel meer beweging ontstaan op dat dossier. Bij mijn weten zijn zij de enige partij die concrete woonplannen formuleren. Wordt het GroenLinks, dan zullen die eerder inzetten op zonnepaneelvelden dan woningbouw. Het CDA heeft Verhage als bouwlobbyist in de gelederen--mocht het CDA meedoen in een coalitie dan zit daar wat licht. Bij FVD, 50+/PvdT, en PVV is wonen geen groot thema. PvdD wilt vooral kantoren ombouwen tot woonruimte.

Wat ik me kan voorstellen is dat woningcorporaties meer middelen gaan krijgen, maar dat tegelijkertijd voorwaarden en toezicht strenger worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
CrazyOne schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 09:09:
[...]

Alles is relatief natuurlijk, maar als je 3 dagen in de week thuis zou kunnen werken is het nog te overzien. MOet de afgelopen weken redelijk vaak naar de randstad in de spits, en het is exact 1 uur en 58 minuten van mijn huis naar de amsterdam zuid WTC, en ik woon in oost-groningen. Nog lang, maar als eht 2 keer in de week zou zijn zou het nog wel te doen zijn.
Ik sprak een keer een man in de trein die dagelijks vanaf station Beilen naar WTC ging. Heel bewuste keuze: hij wou ruim wonen op een mooie lap grond en in de rust. Wat je in de Randstad voor 1 miljoen koopt kan in Drenthe voor 400k. Half zeven in de trein, half negen op kantoor. Kwart voor vijf weer de trein terug, kwart voor zeven was 'ie thuis. Ik zit zelf ook een beetje in dat schuitje (maar werk nu 5 dagen thuis). Het is een keuze, wat vind je belangrijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Kalentum schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 12:09:
[...]

Ik sprak een keer een man in de trein die dagelijks vanaf station Beilen naar WTC ging. Heel bewuste keuze: hij wou ruim wonen op een mooie lap grond en in de rust. Wat je in de Randstad voor 1 miljoen koopt kan in Drenthe voor 400k. Half zeven in de trein, half negen op kantoor. Kwart voor vijf weer de trein terug, kwart voor zeven was 'ie thuis. Ik zit zelf ook een beetje in dat schuitje (maar werk nu 5 dagen thuis). Het is een keuze, wat vind je belangrijk.
Ik denk daarom dat het langetermijnbeleid niet zozeer zou moeten zitten in kijken hoe je zo veel mogelijk mensen leefbaar op de zelfde paar kilometer kwijt kunt, maar in hoe je ervoor kunt zorgen dat er meer vierkante kilometer aantrekkelijk is om op te wonen. Dus zowel het werk goed bereikbaar maken (dicht bij intercity stations in plaats van achteraf op een industrieterrein), OV verbindingen verbeteren en woningen in de buurt van stopplaatsen van snelle verbindingen. Dat is natuurlijk lang niet voor iedereen de gewenste oplossing, maar het scheelt al een stuk als ook maar een deel van de mensen op die manier iets meer gespreid over het land gaat wonen.

En dan hoeft het niet meteen over Beilen of oost Groningen te gaan, maar ook dichter bij de grote steden kun je op die manier meer aantrekkelijke locaties krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
De coronacrisis zal naar verwachting leiden tot minder verkochte woningen en dalende huizenprijzen. Dit komt door de werkloosheid, die naar verwachting oploopt van 3 procent aan het begin van het jaar, tot 6,8 procent aan het einde van dit jaar. Baanverlies kan daardoor een sterk effect hebben op de vraag naar koophuizen. We gaan uit van zo’n 24.000 minder woningverkopen dan vorig jaar en verwachten dat de huizenprijzen volgend jaar met gemiddeld 2,9 procent zullen dalen. Starters en doorstromers zullen hun verhuiswensen vaker in de ijskast zetten. De gemiddelde verkooptijd en het aanbod te koop staande huizen kunnen daardoor snel oplopen.

Bron: https://lnkd.in/d7n4Uit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 12:21:
[...]

Ik denk daarom dat het langetermijnbeleid niet zozeer zou moeten zitten in kijken hoe je zo veel mogelijk mensen leefbaar op de zelfde paar kilometer kwijt kunt, maar in hoe je ervoor kunt zorgen dat er meer vierkante kilometer aantrekkelijk is om op te wonen. Dus zowel het werk goed bereikbaar maken (dicht bij intercity stations in plaats van achteraf op een industrieterrein), OV verbindingen verbeteren en woningen in de buurt van stopplaatsen van snelle verbindingen. Dat is natuurlijk lang niet voor iedereen de gewenste oplossing, maar het scheelt al een stuk als ook maar een deel van de mensen op die manier iets meer gespreid over het land gaat wonen.

En dan hoeft het niet meteen over Beilen of oost Groningen te gaan, maar ook dichter bij de grote steden kun je op die manier meer aantrekkelijke locaties krijgen.
Het lijkt me het mooist als we niet de mensen naar het werk brengen maar het werk naar de mensen. Dus dat het voor bedrijven op de 1 of andere manier aantrekkelijker wordt om niet te clusteren in de Randstad maar bv ook een vestiging te hebben in andere regio's. Dan moeten die bedrijven natuurlijk wel voldoende personeel kunnen vinden dus ergens zit je in een kip-ei situatie. Maar krijg je wel dat mensen en werk beter verdeeld is over het land.

Maar goed, als ik hier in Noord Nederland kijk, dan zijn er niet eens genoeg woningen om dat te faciliteren. Je kan niet zomaar 300.000 mensen extra hier huisvesten. Dan zul je ook bij moeten bouwen. Maar je krijgt dan wellicht wel dat de extreme verschillen in vierkantemeter prijs in Nederland wat afvlakken en mensen meer ruimte krijgen om andere keuzes te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Over tijd gaat alles altijd naar steady state. Dat betekent in economie en politiek (geld en macht) dat alles accumuleert. Of dat nou gestuurd (communisme) of organisch (kapitalisme) gaat.

Praktisch betekent dat alle brillenzaken in dezelfde straat gaan zitten, mensen dicht bij elkaar willen wonen (ook uit sociaal punt) en tertiaire sectors aan de rand van een stad clusteren.

Je hebt dan staatsinterventie nodig om mensen en bedrijven te distribueren. Naast dat dat ongewenst is wordt dat in ons land ook een onbegonnen strijd. Anders zat de marine nu wel in Zeeland. :+

Ik ben opgegroeid in een klein plaatsje in het noorden en daar waren de voetballertjes allemaal fan van Ajax of Feyenoord. Van veel van de mensen die ik van vroeger nog ken zitten de meesten in grote(re) steden; Amsterdam, Rotterdam, Utrecht, Groningen, Zwolle.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Wilf schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 13:59:
Je hebt dan staatsinterventie nodig om mensen en bedrijven te distribueren. Naast dat dat ongewenst is wordt dat in ons land ook een onbegonnen strijd. Anders zat de marine nu wel in Zeeland. :+

Ik ben opgegroeid in een klein plaatsje in het noorden en daar waren de voetballertjes allemaal fan van Ajax of Feyenoord. Van veel van de mensen die ik van vroeger nog ken zitten de meesten in grote(re) steden; Amsterdam, Rotterdam, Utrecht, Groningen, Zwolle.
Dat mensen (of bedrijven) in of nabij 'de stad' willen wonen is geen probleem. Het probleem is dat tot nu toe te veel mensen in de zelfde steden willen zitten.

Vanuit, bijvoorbeeld, Zwolle ben je binnen een uur in Amsterdam of Utrecht. Maar als je eerst nog een half uur van je woning naar het station moet en bij je werk ook nog een half uur in de bus tot je bij een onooglijk bedrijventerrein bent, dan is dat geen optie. Maar als je werk naast het station is, je binnen een kwartier van je huis op het station bent en daarna binnen drie kwartier in de juiste stad bent, dan is Zwolle (of een andere stad) ineens voor een hoop mensen toch wel een reële optie.
(Zeker als thuiswerken nog meer ingeburgerd raakt.)

Ik noem nu maar een willekeurige stad, maar er zijn natuurlijk een hoop andere steden die best wel geschikt zouden kunnen zijn/worden voor mensen die stadse voorzieningen willen, maar niet per definitie in Amsterdam of Utrecht hoeven te wonen. Maar dan moet je wel ervoor zorgen dat die afstand (in tijd) beter wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Dan nog; hoe dwing je mensen ergens te wonen waar ze dat niet willen? Alleen betere wegen of OV plus lagere huizenprijzen zijn niet de motivaties die mensen (die überhaupt genoeg verdienen om te kopen) zullen overhalen. Nu ook wonen veel mensen liever in een klein studiootje in Amsterdam dan een riant huis in Hoofddorp terwijl ze soms dan nog eerder bij hun werk zijn ook.

(Uit mijn eigen ervaring: toen ik in Noord moest werken was ik vanuit m’n Utrechtse stadsie eerder op locatie dan mensen uit hartje Amsterdam).

[ Voor 3% gewijzigd door Wilf op 13-06-2020 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Hogere dichtheid verhoogd natuurlijk de kans dat er meer geschikte banen 'in de buurt' zijn.

Maar jakkes zeg; 40 uur werken + 10 uur forenzen... doe mij maar 45 uur werken en 5 uur forenzen ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
kabeltjekabel schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 16:01:
Hogere dichtheid verhoogd natuurlijk de kans dat er meer geschikte banen 'in de buurt' zijn.

Maar jakkes zeg; 40 uur werken + 10 uur forenzen... doe mij maar 45 uur werken en 5 uur forenzen ;)
Of je combineert het: mijn werkdag begint om 08.00 op de laptop in de IC (op het werk rond 09.00).. Om 16.00 stopt mijn werkdag weer en doe ik nog wat mails/documenten lezen op de weg terug in de trein. Vindt mn werkgever prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wadam
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 13:38
Als ik het topic zo lees is er veel onduidelijkheid op de markt en ik ben benieuwd wat jullie kijkwijze op het volgende is. Wij zijn nu aan het oriënteren op een andere koopwoning (groter, meer slaapkamers). Is dit een goed tijdstip om de huidige woning te verkopen en te gaan verhuizen? (lage rente en hebben nu een huis gevonden wat past bij onze wensen). Feit is wel dat we momenteel prima zitten hier (lees: hebben twee kinderen en drie slaapkamers, maar willen eigenlijk meer kamers i.v.m. thuiswerkplek en eigen bedrijfje vrouw). Maar uiteindelijk willen we het huis wat we nu op het oog hebben. Daarnaast krijgen wij aardig wat overwaarde op ons huidige huis.

Dus geen vraag of het verstandig is om als starter nu te kopen, maar als je al een koopwoning hebt en naar een grotere/duurdere woning wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jopie035
Kalentum schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 13:02:
[...]

Het lijkt me het mooist als we niet de mensen naar het werk brengen maar het werk naar de mensen. Dus dat het voor bedrijven op de 1 of andere manier aantrekkelijker wordt om niet te clusteren in de Randstad maar bv ook een vestiging te hebben in andere regio's. Dan moeten die bedrijven natuurlijk wel voldoende personeel kunnen vinden dus ergens zit je in een kip-ei situatie. Maar krijg je wel dat mensen en werk beter verdeeld is over het land.
Probleem hierbij is dat de infrastructuur onbetaalbaar wordt, stedelijke verdichting maakt/houdt OV betaalbaar bijv. Ga je mensen spreiden over het land dat zal het voorzieningen niveau in bepaalde gevallen dalen. Geen OV, alles met de auto. Dat is een keuze die NL niet zal maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .GoO
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-08 17:35
Wadam schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 16:40:
Als ik het topic zo lees is er veel onduidelijkheid op de markt en ik ben benieuwd wat jullie kijkwijze op het volgende is. Wij zijn nu aan het oriënteren op een andere koopwoning (groter, meer slaapkamers). Is dit een goed tijdstip om de huidige woning te verkopen en te gaan verhuizen? (lage rente en hebben nu een huis gevonden wat past bij onze wensen). Feit is wel dat we momenteel prima zitten hier (lees: hebben twee kinderen en drie slaapkamers, maar willen eigenlijk meer kamers i.v.m. thuiswerkplek en eigen bedrijfje vrouw). Maar uiteindelijk willen we het huis wat we nu op het oog hebben. Daarnaast krijgen wij aardig wat overwaarde op ons huidige huis.

Dus geen vraag of het verstandig is om als starter nu te kopen, maar als je al een koopwoning hebt en naar een grotere/duurdere woning wil.
Je kunt je nieuwe hypotheek verlagen met de overwaarde uit je huidige huis en de rentes (en daarmee maandlasten) zijn nog steeds laag. Dus in mijn ogen wel.

Gaan de prijzen dalen dan heb je ook minder overwaarde, dus daar zou ik bij doorstromen niet per se op wachten of hopen. Als starter zou ik nu wel even wachten wat de markt gaat doen, al heb je dan altijd het risico dat ook de rentes omhoog gaan.

[ Voor 4% gewijzigd door .GoO op 13-06-2020 17:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
.GoO schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 17:05:
[...]

Je kunt je nieuwe hypotheek verlagen met de overwaarde uit je huidige huis en de rentes (en daarmee maandlasten) zijn nog steeds laag. Dus in mijn ogen wel.

Gaan de prijzen dalen dan heb je ook minder overwaarde, dus daar zou ik bij doorstromen niet per se op wachten of hopen. Als starter zou ik nu wel even wachten wat de markt gaat doen, al heb je dan altijd het risico dat ook de rentes omhoog gaan.
@Wadam Eens met bovenstaande. Als starter zal je nu extra goed moeten nadenken of kopen op de top van de markt zinvol is. Maar jij gaat ook verkopen op de top van de markt dus m.i. doe je er niet verkeerd aan om nu de stap te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wilf schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 15:50:
Dan nog; hoe dwing je mensen ergens te wonen waar ze dat niet willen? Alleen betere wegen of OV plus lagere huizenprijzen zijn niet de motivaties die mensen (die überhaupt genoeg verdienen om te kopen) zullen overhalen. Nu ook wonen veel mensen liever in een klein studiootje in Amsterdam dan een riant huis in Hoofddorp terwijl ze soms dan nog eerder bij hun werk zijn ook.

(Uit mijn eigen ervaring: toen ik in Noord moest werken was ik vanuit m’n Utrechtse stadsie eerder op locatie dan mensen uit hartje Amsterdam).
Je hoeft ze niet te dwingen, maar je kunt het alternatief wel een stuk aantrekkelijker maken. Kijk, een geboren en getogen Amsterdammer of inwoner van Utrecht zul je niet snel naar een andere stad krijgen. Maar er zijn een hoop mensen die daar niet van oorsprong vandaan komen (of er hebben gestudeerd) en die geen binding met een van die steden hebben, maar die wel graag in of bij een 'stad' wonen. Die zullen niet blij worden van een of andere eengezins-groeikern of Vinex-dorp, waar je alsnog ver van het centrum woont. Maar die zouden best in een andere stad kunnen/willen wonen.

Ik herken je beeld ook wel. Mensen die 'binnen de ring' wonen, maar wel even lang of langer onderweg zijn naar het werk als mensen die in Almere wonen. Maar tegelijk zouden die doodongelukkig worden in Almere. Terwijl het best kan zijn dat andere steden wel aantrekkelijk zouden kunnen zijn om te wonen. Mits binnen normale reistijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Wadam schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 16:40:
Mijn uitgangspunt is dat je een huis vooral hebt om in te wonen. En niet voor de waardeontwikkeling.

Zou het een probleem zijn als de markt zou instorten en als het huis waar jij je zinnen op hebt gezet over een jaar bv. een ton goedkoper zou zijn geworden? Zou je een slechte koop hebben gehad als je nu een ton meer betaalt voor het huis dat je graag wilt hebben? Terwijl de verkoopopbrengst van je huidige woning over een jaar misschien ook wel een ton lager zou zijn geweest?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:49
[...]

Ontopic:
Wees blij, veel mensen hebben de neiging om met materiële dingen te laten zien hoe het gaat, maar schijn bedriegt vaak. Zeker zijn er mensen die in die prijsklasse zonder problemen kunnen kopen, maar ook genoeg die het nu alleen kunnen omdat de rente zo laag is. Wat gebeurd er met die woningen als de rentevastperiode is afgelopen en de rente toch behoorlijk is gestegen? Ik gun iedereen alles, maar mijn visie is; neem niet een hypotheek op twee inkomens, neem dan een die gebaseerd is op het hoogste inkomen. Mocht het in de toekomst minder worden om welke reden dan ook heb je speling.

Ik ken mensen die een pracht van een woning hebben, maar als je binnen komt (en vooral boven) is het armoe troef. Dus alleen voor de buitenwereld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Rubbergrover1 schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 17:30:
[...]

Je hoeft ze niet te dwingen, maar je kunt het alternatief wel een stuk aantrekkelijker maken. Kijk, een geboren en getogen Amsterdammer of inwoner van Utrecht zul je niet snel naar een andere stad krijgen. Maar er zijn een hoop mensen die daar niet van oorsprong vandaan komen (of er hebben gestudeerd) en die geen binding met een van die steden hebben, maar die wel graag in of bij een 'stad' wonen. Die zullen niet blij worden van een of andere eengezins-groeikern of Vinex-dorp, waar je alsnog ver van het centrum woont. Maar die zouden best in een andere stad kunnen/willen wonen.

Ik herken je beeld ook wel. Mensen die 'binnen de ring' wonen, maar wel even lang of langer onderweg zijn naar het werk als mensen die in Almere wonen. Maar tegelijk zouden die doodongelukkig worden in Almere. Terwijl het best kan zijn dat andere steden wel aantrekkelijk zouden kunnen zijn om te wonen. Mits binnen normale reistijd.
Ik denk dat het eerder andersom is. Hoeveel échte Amsterdammers wonen nog ín Amsterdam? Die wonen nu in Purmerend of Almere. Het is juist de import die in de stad (willen) wonen (en als ze er twee jaar wonen iedereen buiten de ring “provincialen” noemen). Sommige steden zijn net als een conservatorium; daar willen mensen kosten wat het kost naartoe en als ze er eenmaal binnen zijn kijken ze op anderen neer. Dan is het logisch dat ook alle hippe te dure horeca en shopping daar ook blijft natuurlijk.

En zoals eerder ook al aangekaart; het beleid voor NL is juist al jaren gericht op wonen dichtbij je werk (tegen files en uitstoot). Steden zijn nou eenmaal efficiënt. Het is niet voor niets dat urbanisatie een wereldwijd fenomeen is.

offtopic:
Het doet me ergens wel wat dat je zo’n grote verplichte volksverhuizing ziet; dat jonge mensen van het platteland vertrekken omdat ze geen huis en werk kunnen betalen waar ze zitten en dan de stad opzoeken. Andersom gaan stadse pensionado’s juist dat platteland op (en dan zeuren om herrie en stank van de boeren). Hele culturen gaan zo verloren.

[ Voor 9% gewijzigd door Wilf op 13-06-2020 18:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NNCi
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 24-06-2023
BernardV schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 17:44:
[...]

Ik ken mensen die een pracht van een woning hebben, maar als je binnen komt (en vooral boven) is het armoe troef. Dus alleen voor de buitenwereld.
op funda vind je voldoende voorbeelden waarbij men de hoofdprijs vraagt.

Het verbaast mij altijd dat ook die woningen binnen luttele weken verkocht zijn :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 15:09:
[...]

Dat mensen (of bedrijven) in of nabij 'de stad' willen wonen is geen probleem. Het probleem is dat tot nu toe te veel mensen in de zelfde steden willen zitten.

Vanuit, bijvoorbeeld, Zwolle ben je binnen een uur in Amsterdam of Utrecht. Maar als je eerst nog een half uur van je woning naar het station moet en bij je werk ook nog een half uur in de bus tot je bij een onooglijk bedrijventerrein bent, dan is dat geen optie. Maar als je werk naast het station is, je binnen een kwartier van je huis op het station bent en daarna binnen drie kwartier in de juiste stad bent, dan is Zwolle (of een andere stad) ineens voor een hoop mensen toch wel een reële optie.
(Zeker als thuiswerken nog meer ingeburgerd raakt.)

Ik noem nu maar een willekeurige stad, maar er zijn natuurlijk een hoop andere steden die best wel geschikt zouden kunnen zijn/worden voor mensen die stadse voorzieningen willen, maar niet per definitie in Amsterdam of Utrecht hoeven te wonen. Maar dan moet je wel ervoor zorgen dat die afstand (in tijd) beter wordt.
Hey, das wat ik doe :P

Dat hebben mensen prima door trouwens. Lelystad is een mooi voorbeeld. Daar kan je gewoon huizen onder de 2000/m2 vinden.
Met uitzondering van het gebied rondom het treinstation, daar betaal je 50% meer voor.

In Zwolle is het exact zo. De appartementen aan het Lubeckplein gaan voor 3 ton weg, maar een kwartiertje fietsen verderop haal je daar wel een woonhuis voor.

Het zou inderdaad een hoop schelen als we meer OV en sneller OV naar meerdere stadskernen kunnen regelen. Zou een zeer goede investering kunnen zijn vanuit de overheid. Plannen genoeg (lelylijn!) maar ja... Voer ze maar uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Videopac

Rommelt wat aan.

CyberMania schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 16:29:
[...]

Of je combineert het: mijn werkdag begint om 08.00 op de laptop in de IC (op het werk rond 09.00).. Om 16.00 stopt mijn werkdag weer en doe ik nog wat mails/documenten lezen op de weg terug in de trein. Vindt mn werkgever prima.
Minder reistijd, zeker voor werk, is echte welvaart / kwaliteit van leven, vind ik.
Zoek een baan in de buurt van waar je woont of vice versa.

Toevoeging: Lelylijn: gewoon(?) een HSL Amsterdam-Groningen-Bremen-Hamburg. Dan kan Eelde dicht en hoeft Lelystad niet open.

Maar ik dwaal af.

Hoewel ik zelf in de stad woon vind ik wonen in steden wel wat overgewaardeerd. Goed, er zijn mooie buurten en er is meer werk, maar er zijn ook meer mensen voor dat werk, veel buurten zijn niet bijzonder en het is er duur.

[ Voor 27% gewijzigd door Videopac op 13-06-2020 21:41 ]

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Videopac schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 21:39:
[...]

Minder reistijd, zeker voor werk, is echte welvaart / kwaliteit van leven, vind ik.

Toevoeging: Lelylijn: gewoon(?) een HSL Amsterdam-Groningen-Bremen-Hamburg. Dan kan Eelde dicht en hoeft Lelystad niet open.

Maar ik dwaal af.

Hoewel ik zelf in de stad woon vind ik wonen in steden wel wat overgewaardeerd. Goed, er zijn mooie buurten en er is meer werk, maar er zijn ook meer mensen voor dat werk, veel buurten zijn niet bijzonder en het is er duur.
Jup, daarom ben ik voorstander van meer hoogbouw bij het centrum. Maar toch wordt veel binnenstedelijke vernieuwing laagbouw voor laagbouw vervangen. Echt zonde van de ruimte. Beter vervangen voor hoogbouw en meer openbaar groen. Een beetje zoals Manhattan. Een mooi groot park met appartementen eromheen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
[...]

Ik denk dat heel veel mensen een huis zoeken in de buurt waar ze werken (jouw vice versa). Regel jij een een huis in Amsterdam of Utrecht? Denk je werkelijk dat half Almere voor de lol elke dag naar Amsterdam reist?

[ Voor 10% gewijzigd door CyberMania op 13-06-2020 21:50 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BernardV
CyberMania schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 21:50:
[...]

Ik denk dat heel veel mensen een huis zoeken in de buurt waar ze werken (jouw vice versa). Regel jij een een huis in Amsterdam of Utrecht? Denk je werkelijk dat half Almere voor de lol elke dag naar Amsterdam reist?
Ik woon zelf in Drenthe en heb jaren in Amsterdam gewerkt. Veel ook vanuit huis, maar als je op locatie zit is het toch ruim 4 uur per dag reizen. Ik vond het niet erg, omdat ik hier heerlijk woon en dan dat voor lief neem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

BernardV schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 17:44:
[...]
Wat moet ik me erbij voorstellen dat het bovenhuis armoe uitstraalt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Z___Z schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 21:48:
[...]

Jup, daarom ben ik voorstander van meer hoogbouw bij het centrum. Maar toch wordt veel binnenstedelijke vernieuwing laagbouw voor laagbouw vervangen. Echt zonde van de ruimte. Beter vervangen voor hoogbouw en meer openbaar groen. Een beetje zoals Manhattan. Een mooi groot park met appartementen eromheen.
Je kunt ook niet overal zomaar hoogbouw plaatsen, omdat dat wel behoorlijke impact heeft op de leefomgeving en de overige huizen. En dan niet alleen het subjectieve NIMBY, maar ook bv voor infrastructuur en vanwege schaduwen en wind.

(Nog los van het punt dat er ook best nieuwe laagbouw in de buurt van het centrum van de stad mag zijn. Maar dat je daar wat mij betreft ook wel een fors prijskaartje aan mag hangen.)

Maar ik ben zeker ook voor geconcentreerde hoogbouw dicht bij stations. Zoiets als wat er bij de Zuidas gebouwd is vind ik niet verkeerd. Daarbij zou je het trouwens in sommige steden ook andersom kunnen aanpakken, geen nieuwbouw bij het huidige hoofdstation, maar juist een ander station promoveren tot intercitystation. Een station met meer ruimte en betere bereikbaarheid iets meer aan de rand van het centrum.

[ Voor 9% gewijzigd door Rubbergrover1 op 14-06-2020 07:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Maar ik dwaal af.
Volgens mij dwaal je helemaal niet af. Door een echt snelle spoorverbinding zorg je er namelijk voor dat meer plaatsen wat betreft reistijd "in de buurt" van je werk komen te liggen. En dat is volgens mij juist waar we naartoe zouden moeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Harrie_ schreef op zondag 14 juni 2020 @ 00:11:
[...]

Badkamer uit 1987 met roestende leidingen en schimmel in de douche. Bad al jaren niet gebruikt vanwege lekkage. Slaapkamers die niet zo strak in de verf zitten als de benedenverdieping met een Ikea bed wat je elke drie weken weer in elkaar moet zetten. :P
Ik ben ook niet zo snel met het plakken van de plinten na een verbouwing O-) maar bovenstaande omschrijving is het andere uiterste. Zeker als je beneden de bekende overpriced visgraadvloer met Piet Boon keuken laat installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Wilf schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 15:50:

Na drie maanden huisarrest zonder restaurants en andere sociale bijeenkomsten hoor ik van een aantal mensen in zo'n studio dat ze toch wel iets als een rijtjeshuis buiten de stad willen hebben. Waar ze er eerst alleen kwamen om te slapen moeten ze er nu in leven en dat valt toch een beetje tegen. Zowel de beperkte ruimte als de hoeveelheid buren en daarmee herrie om je heen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op zondag 14 juni 2020 @ 07:16:
[...]

Je kunt ook niet overal zomaar hoogbouw plaatsen, omdat dat wel behoorlijke impact heeft op de leefomgeving en de overige huizen. En dan niet alleen het subjectieve NIMBY, maar ook bv voor infrastructuur en vanwege schaduwen en wind.

(Nog los van het punt dat er ook best nieuwe laagbouw in de buurt van het centrum van de stad mag zijn. Maar dat je daar wat mij betreft ook wel een fors prijskaartje aan mag hangen.)

Maar ik ben zeker ook voor geconcentreerde hoogbouw dicht bij stations. Zoiets als wat er bij de Zuidas gebouwd is vind ik niet verkeerd. Daarbij zou je het trouwens in sommige steden ook andersom kunnen aanpakken, geen nieuwbouw bij het huidige hoofdstation, maar juist een ander station promoveren tot intercitystation. Een station met meer ruimte en betere bereikbaarheid iets meer aan de rand van het centrum.
Hoogbouw hoeft natuurlijk niet meteen 20 verdiepingen te zijn. Met 8 verdiepingen heb je bijna geen last van alle nadelen die je noemt, behalve misschien uitzicht. Maar goed als je de luxe hebt om in laagbouw te wonen in het centrum heb je sowieso niet te klagen imho.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

jadjong schreef op zondag 14 juni 2020 @ 08:43:
[...]

Na drie maanden huisarrest zonder restaurants en andere sociale bijeenkomsten hoor ik van een aantal mensen in zo'n studio dat ze toch wel iets als een rijtjeshuis buiten de stad willen hebben. Waar ze er eerst alleen kwamen om te slapen moeten ze er nu in leven en dat valt toch een beetje tegen. Zowel de beperkte ruimte als de hoeveelheid buren en daarmee herrie om je heen.
Het zou best kunnen dat huisarrest dat ideale stadsplaatje tijdelijk twijfels doet zaaien maar yuppen zijn nou eenmaal ‘verliefd’ op de stad en trekken toch meestal pas weg als óf er meer dan 1 kind in de familie komt óf juist als die kinderen de deur uit zijn (want Sem, Fleur, Sanne en Mees hebben immers al vriendjes gemaakt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:08

Oekol

waka waka hey hey

Zaten gisteren even te kijken naar funda huizen in de buurt (regio Utrecht) en ons huis vorig jaar gekocht voor ~2290 de m2. We zien nu huizen er op staan voor 2800 de m2. Dat zou echt een aanzienlijke prijsstijging zijn ook nu we met een uitbouw van 15m2 bezig zijn. Stel je voor dat je dat door trekt is de boel 100k meer waard geworden (uitbouw zou sowieso al voor stijging van ~30k zorgen).

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mark31
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 15-01-2022
Oekol schreef op zondag 14 juni 2020 @ 10:09:
Zaten gisteren even te kijken naar funda huizen in de buurt (regio Utrecht) en ons huis vorig jaar gekocht voor ~2290 de m2. We zien nu huizen er op staan voor 2800 de m2. Dat zou echt een aanzienlijke prijsstijging zijn ook nu we met een uitbouw van 15m2 bezig zijn. Stel je voor dat je dat door trekt is de boel 100k meer waard geworden (uitbouw zou m
sowieso al voor stijging van ~30k zorgen).
Je betaalt voor grond het meeste.
Een uitbouw maken heb je niet meer grond maar wel een grotere huis, daarentegen word je tuin kleiner.
Een uitbouw is niet altijd zaligmakend, ik ken iemand die heeft een groot huis omdat hij echt flink veel heeft uitgebouwd maar daarom heeft hij bijna geen tuin.
Krijgt nu zijn huis niet meer verkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Mark31 schreef op zondag 14 juni 2020 @ 11:38:
[...]

Een uitbouw maken heb je niet meer grond maar wel een grotere huis, daarentegen word je tuin kleiner.
Een uitbouw is niet altijd zaligmakend, ik ken iemand die heeft een groot huis omdat hij echt flink veel heeft uitgebouwd maar daarom heeft hij bijna geen tuin.
Dat is helemaal waar. Echter blijft er redelijke tuin (van 9m diep gaan we naar 7,5m diep en 5,5m breed) over en wanneer de zon onder gaat kunnen we verplaatsen naar balkon van 5,5m breed en 2m diep. Dat zit wel snor ga ik van uit!

[ Voor 3% gewijzigd door Oekol op 14-06-2020 11:44 ]

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernardV
Harrie_ schreef op zondag 14 juni 2020 @ 00:11:
[...]

Kleding in kratten, want geen kast. Matrassen op de grond zonder enige bodem en ga zo maar door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Oekol schreef op zondag 14 juni 2020 @ 11:43:
[...]

Dat is helemaal waar. Echter blijft er redelijke tuin (van 9m diep gaan we naar 7,5m diep en 5,5m breed) over en wanneer de zon onder gaat kunnen we verplaatsen naar balkon van 5,5m breed en 2m diep. Dat zit wel snor ga ik van uit!
Als je een uitbouw combineert met een balkon of dakterras op de eerste verdieping, dan zal dat zeker een hoop meerwaarde geven. Maar ik neem aan dat dit ook een flink stuk duurder is? (Anders begrijp ik niet dat zo weinig mensen dat doen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Rubbergrover1 schreef op zondag 14 juni 2020 @ 12:20:
[...]

Als je een uitbouw combineert met een balkon of dakterras op de eerste verdieping, dan zal dat zeker een hoop meerwaarde geven. Maar ik neem aan dat dit ook een flink stuk duurder is? (Anders begrijp ik niet dat zo weinig mensen dat doen.)
Dakterras/balkon zat er al op 2e verdieping en verder is uitbouw puur ter uitbreiding van 1e verdieping. Voor de bouwdepot is het huis bij voorbaat al getaxeerd voor de prijs van huis+uitbouw. Die is heel makkelijk op de prijs getaxeerd waar de buurman zijn huis met zelfde uitbouw voor verkocht heeft. Tussen de 20 en 30k meer. Maargoed de uitbouw is duurder dan dat. Alleen met de huidige m2 prijzen in de buurt dachten we echt van holy, dat kan nog wel eens flink gestegen zijn. Binnenkort (nu en 1 jaar) wordt huis naast ons op de hoek verkocht. Benieuwd wat daar de m2 prijs is en hoe snel 't gaat.

Edit: en om je vraag terug te komen denk ik niet dat dat veel gebeurd omwille van buren en privacy? Ja je moet het allemaal dichtmaken en dan mag het, maar dan heb je er relatief weinig aan in mijn opzicht.

[ Voor 9% gewijzigd door Oekol op 14-06-2020 12:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:07
Mark31 schreef op zondag 14 juni 2020 @ 11:38:
[...]

Staat dat huis op Funda ? 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• absurdsmash
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17-02 14:48
[...]

Uitbouw kan vergunning vrij. Met een balkon erop niet lijkt me (niet gecheckt maar lijkt me sterk). Dan heb je dus wel wat extra kosten.

[ Voor 3% gewijzigd door absurdsmash op 14-06-2020 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:33

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

absurdsmash schreef op zondag 14 juni 2020 @ 12:55:
[...]

Uitbouw kan vergunning vrij. Met een balkon erop niet lijkt me (niet gecheckt maar lijkt me sterk). Dan heb je dus wel wat extra kosten.
Als de uitbouw betreedbaar en een dakkterras als functie heeft dan is dat vergunningplichtig.
Exact dezelfde uitbouw zonder die functie is vergunningvrij.*

*Even uitgaande van reeds vergunningvrije bouw.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:55
[...]

Dat zou bij veel bestaande woningen ook betekenen dat je de gevel moet openbreken om er een deur in te zetten op de eerste verdieping, en idealiter ook nog iets van een ballustrade. En vergunning. Zeker als mensen ook al een tuintje hebben zullen ze wel drie keer nadenken of ze in praktijk ook echt op dat dakterras gaan zitten, voor ze ook daar nog kosten gaan maken. Zeker als je op begane grond, in verlengde van woonkamer/keuken, een buiten hebt zal je niet snel naar boven gaan en daar het terras pakken. Of je moet echt voor de zonne-uren gaan.

In mijn woonblok zijn bijna alle huizen uitgebouwd waardoor de tuinen van gemiddeld 30 naar 20m2 zijn gegaan. Bijna iedereen vindt dat een nuttige investering want die 10m2 woonkamer heb je het hele jaar iets aan, itt die tuin. Maar qua dakterassen zie je die hier maar weinig, eigenlijk alleen bij de woningen die gesplitst zijn tot onder en bovenwoning. Dan wordt het interessanter want die bovenwoningen hebben anders geen buiten.

Zelf gekozen voor lage lasten en geen uitbouw. Woon alleen dus ruimte zat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlapJacks
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 06-02 13:48
Na maanden hier alle draadjes gevolgd te hebben, een flink dilemma van mijn kant.
Situatie: als starter al jaren aan het zoeken, alles was het net niet. Nu twee weken geleden ons droomhuis gevonden terwijl we net hadden besloten even af te wachten wat er gaat gebeuren. Zelfde huis waar we nu in wonen, 140m2, energielabel A, hoekhuis, in Utrecht, maar voor een bizar hoog bedrag, 455.000 (voor locatie en grootte valt het mee, neemt niet weg dat het eng veel geld is). We zitten net iets onder onze leencapaciteit, wel op twee salarissen en houden in de nieuwe situatie zo'n €700 per maand over om te sparen mits de huidige financiële situatie en werkgelegenheid zo blijft. Desondanks begint de twijfel toe te slaan, dinsdag tekenen, maar doen we hier wel verstandig aan? Een van ons heeft een hele vaste baan (vitaal) een de ander vast genoeg voor dit moment. Kinderen hebben we al, en komen er geen meer bij, we kopen het voor de komende 20/30 jaar (hopen we ;-)) ervoor gaan, of toch nog even uitstellen, dat is de grote vraag. Qua vaste lasten gaan we er zo'n €400 op achteruit tov onze huurwoning (onderhoud niet meegenomen). Grootste reden van twijfel? Één wat gaat de crisis doen, twee, met een beetje pech is het huis over 2jaar een ton minder waard en je weet nooit hoe het leven loopt (met een beetje pech raakt een iemand een jaar werkloos dankzij corona, je weet het niet).

Oops, I did it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Valorian schreef op zondag 14 juni 2020 @ 16:25:
[...]

In mijn woonblok zijn bijna alle huizen uitgebouwd waardoor de tuinen van gemiddeld 30 naar 20m2 zijn gegaan. Bijna iedereen vindt dat een nuttige investering want die 10m2 woonkamer heb je het hele jaar iets aan, itt die tuin. Maar qua dakterassen zie je die hier maar weinig, eigenlijk alleen bij de woningen die gesplitst zijn tot onder en bovenwoning. Dan wordt het interessanter want die bovenwoningen hebben anders geen buiten.
Ik had er niet bij stilgestaan dat een dakterras/balkon vergunningplichtig is en een gewone uitbouw niet.
Wat verdere bouwkundige aanpassingen betreft zou het bij nieuwbouw geen extreem grote veranderingen hebben. Raam, Frans balkon of deur lijken mij niet extreem verschillend bij nieuwbouw.

Bij zulke mini tuintjes van 20 m2 lijkt het mij trouwens wel een grote waardeverhogende verbetering als je er nog 10 m2 balkon of dakterras bij zou hebben. Dan heb je de helft meer buitenruimte. Maar dan moet je daar wel toestemming voor krijgen natuurlijk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Flappiewappie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16-09 10:05

Flappiewappie

Hier nog meer

FlapJacks schreef op zondag 14 juni 2020 @ 17:35:
Na maanden hier alle draadjes gevolgd te hebben, een flink dilemma van mijn kant.
Situatie: als starter al jaren aan het zoeken, alles was het net niet. Nu twee weken geleden ons droomhuis gevonden terwijl we net hadden besloten even af te wachten wat er gaat gebeuren. Zelfde huis waar we nu in wonen, 140m2, energielabel A, hoekhuis, in Utrecht, maar voor een bizar hoog bedrag, 455.000 (voor locatie en grootte valt het mee, neemt niet weg dat het eng veel geld is). We zitten net iets onder onze leencapaciteit, wel op twee salarissen en houden in de nieuwe situatie zo'n €700 per maand over om te sparen mits de huidige financiële situatie en werkgelegenheid zo blijft. Desondanks begint de twijfel toe te slaan, dinsdag tekenen, maar doen we hier wel verstandig aan? Een van ons heeft een hele vaste baan (vitaal) een de ander vast genoeg voor dit moment. Kinderen hebben we al, en komen er geen meer bij, we kopen het voor de komende 20/30 jaar (hopen we ;-)) ervoor gaan, of toch nog even uitstellen, dat is de grote vraag. Qua vaste lasten gaan we er zo'n €400 op achteruit tov onze huurwoning (onderhoud niet meegenomen). Grootste reden van twijfel? Één wat gaat de crisis doen, twee, met een beetje pech is het huis over 2jaar een ton minder waard en je weet nooit hoe het leven loopt (met een beetje pech raakt een iemand een jaar werkloos dankzij corona, je weet het niet).
Ik zou gewoon een excel sheet maken met worst case, huidige situatie, en best case scenario inkomen/uitgaven naar beste weten nu. Daar samen een avondje over praten en dan wel/niet. Baseer het op wat je wel weer ipv wat je niet weet. Angst is een slechte raadgever.

Persoonlijk zou ik zeggen droomhuis + kunnen betalen nu en komende zeg 10 jaar -in de worst case scenario- + uit je huur huis al een vrij positieve business case is.

Hier staat wat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16-09 10:32
Als jullie er blij van worden, is dat al een goed argument. Ik zou een worst-case scenario maken en dat doornemen. Wat is er dan nodig en zijn jullie bereid om die keuzes te maken? Voor een nieuw huis zul je altijd meer gaan betalen, maar je doet wel aan vermogensopbouw. Ga je slecht slapen als je bepaalde keuzes moet maken? Die waardedaling voel je alleen als je vertrekt. Ik zie dat jullie niet van plan zijn om dat snel te doen, ook omdat diverse levensparameters al bepaald en stabiel zijn. Merk je dan iets van die virtuele waarde?

Wij hebben ook zo'n afweging moeten maken. Het nieuwe huis kost ons per maand serieus veel meer dan wat we nu hebben (ruim meer dan jullie 400 euro) en daarmee zitten we een tijdje krap. Echter, levert het ons op korte en lange termijn meer op in de vorm van vrijheid, geluk, en prettigere woonomgeving, verwachten we. Dus we nemen dat risico. In het ergste geval moeten we voortijdig verhuizen. We hebben gecalculeerd dat we dat zelfs met een dip van 25% tov de aankoopprijs nog kunnen redden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

@FlapJacks Je bent starter maar hebt ook al kinderen (meervoud)? Lang gestudeerd of vroeg begonnen? :+

Zonder dollen; ik vind zelf € 400,- per maand meer op twee salarissen nog wel te overzien. Zeker als je in ogenschouw neemt dat je als starter straks op termijn die € 400,- wel bij je salaris bijgeplust gaan krijgen. Dat laatste is natuurlijk wel een beetje afhankelijk van je achtergrond en baan.

Ik neem aan dat je de hypotheekrente voor ten minste 20 jaar vastzet?
Pannencouque schreef op zondag 14 juni 2020 @ 18:37:
[...]
We hebben gecalculeerd dat we dat zelfs met een dip van 25% tov de aankoopprijs nog kunnen redden.
Dat volg ik niet helemaal? Al wordt je huis 1/10e waard van de aankoopprijs, je maandlast blijft toch hetzelfde? Ik zie niet in hoe een dip in de huizenmarkt van invloed kan zijn op je draagkracht qua hypotheek?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Harrie_ schreef op zondag 14 juni 2020 @ 18:48:
@FlapJacks Je bent starter maar hebt ook al kinderen (meervoud)? Lang gestudeerd of vroeg begonnen? :+
Starter zegt niks over leeftijd, zeker tegenwoordig niet. Ik verwacht op m’n 42e te gaan starten bijvoorbeeld.
Zeker als je in ogenschouw neemt dat je als starter straks op termijn die € 400,- wel bij je salaris bijgeplust gaan krijgen.
Dit ook weer: waar komt dat vandaan? Na je 23e21e stijgt je loon niet meer zomaar. Dit soort vooroordelen zijn gewoon jammer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Laatst online: 16:15
Stel dat je in het worst case geval niet meer kan betalen is er heel vaak ook wel wat met de bank te regelen.
Alleen tijdelijk rente betalen in plaats van rente + aflossing, of desnoods alles geheel stop tijdelijk.
Maar mocht het zover zijn: wees voor dat de bank jou moet bellen met de boodschap "waar blijft ons geld?".
Als je open en eerlijk bent, kan er veel, heel veel.
Kennissen van ons hebben het ook gehad, weliswaar zakelijk. Zaten in zwaar weer, zeker 2 jaar alleen rente betaald en geen aflossing, toen het beter ging ook zelf weer aan de bel getrokken dat er weer aflossing geïncasseerd mocht worden. Bank verdient toch niks aan aflossing, als de rente maar betaald word ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mesque
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 17-09 01:13
Wilf schreef op zondag 14 juni 2020 @ 19:27:
[...]
Starter zegt niks over leeftijd, zeker tegenwoordig niet. Ik verwacht op m’n 42e te gaan starten bijvoorbeeld.

[...]
Dit ook weer: waar komt dat vandaan? Na je 23e21e stijgt je loon niet meer zomaar. Dit soort vooroordelen zijn gewoon jammer.
Hij zegt er toch ook netjes bij dat het aan je achtergrond ligt? Er zijn veel hoogopgeleide banen waarbij je dergelijke bedragen in je eerste aantal jaar als salaris hoging mag verwachten. Bij mij is er in de afgelopen vier jaar zo ook elk jaar 10%+ bijgekomen en dat is (in mijn beroepsgroep) zeker geen uitzondering.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ybos
  • Laatst online: 16:15

Deze is wel heel kort door de bocht.
Jij zegt hiermee dat het dus meer aannemelijk is dat iemand van 21 al aan de max van zijn salaris zit, dan dat er nog groei is te verwachten als starter...
Dit is geen vooroordeel, dit is over het algemeen genomen gewoon hoe het werkt, enkele uitzondering daar gelaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

[...]
Er zijn volgens mij weinig mensen die kort voor hun pensioen evenveel verdienen als toen ze 21 of 23 waren. Dus geen enkele indexatie, cao stijging of baanverandering. Zo'n groot vooroordeel is dat dus niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nel!s
@FlapJacks je begrijp dat die €400 verschil geen constante is, toch? Huur stijgt met inflatie + max verhoging. Je hypotheek lasten blijven altijd gelijk. Dus die €400 wordt steeds kleiner.

Stel je betaalt nu €1000 huur en straks €1400 hypotheek. Stel je huur stijgt met een gemiddelde inflatie van 2% + 2% huur verhoging, dus 4% per jaar. Dan is het verschil in 8jr ingelopen, als huur en hypotheek beide op 1400 zitten, en het verschil loopt dan in de jaren erop steeds meer op in jouw voordeel.

En het mooie is dat het meeste van die €1400 hypotheek per maand min of meer in je eigen zak komt: het is immers afbetalen, geen rente. Je moet voor de grap eens kijken hoe alleen de rentelasten zich verhouden tot de huurprijs..

Als je al weet dat je basis scenario 20-30jr daar wonen is, is het wat mij betreft een no brainer. Het negatiefste scenario is in feite dat je blijft huren en geen eigen vermogen opbouwt in een huis; dat is, tegen pensioenleeftijd, een veel vervelender situatie dan als je over de gehele periode een paar maanden aflossingsvrije moet regelen bij de bank.

Maar, van ons moet je echt niets aannemen. Wij zijn geen gekwalificeerde financieel adviseurs. Zoek er eentje op die morgen beschikbaar is en met jou de slechte scenario's in kaart kan brengen als je volledige peace of mind wilt. Dat zal enorm opluchten denk ik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
Mijn advies is om niet naar de aflossing te kijken, want dat stop je in stenen die van jou zijn.

Wat je m.i. moet doen is het "weggooigeld" vergelijken aan beide zijden.

De linkerkant is de huur, die is bekend.
De rechterkant is een van de koopscenario's. Wat tel je daar?
  1. netto rentekosten (o.a. berekenhet.nl kan voor jou uitrekenen wat je netto kwijt bent over je hypotheeklening, trek de hypotheeklening vanaf en je hebt de netto rentekosten)
  2. aankoop vd woning: kosten koper.
  3. verkoop vd woning (later): verkoopkosten
  4. cosmetische aanpassingen: badkamer, keuken,vloer etc. NIET: extra woonoppervlakte dmv uitbouw bijv.
  5. extra belastingen
  6. onderhoud
  7. waardedaling: maak hiervoor verschillende scenario's 10%, 20%, 30% etc
Als je hiervoor vier verschillende scenario's hebt, zou je van elk scenario weer scenario's kunnen maken waarbij je over 3 jaar moet verkopen, 5 jaar etc.

De grootste ramp zou natuurlijk zijn dat de waardedaling en snel gaat, en dat jij al weer snel moet verkopen. Dan gaan die vaste kosten zwaar drukken omdat je de nieuwe keuken niet over 20 jaar kan uitsmeren.

Ik kan me voorstellen dat het niet lekker voelt om met zijn tweeën tot de max te gaan in een markt die op zijn top staat. Het klinkt wel alsof je heel zeker bent over dat huis zelf.
As je er lang genoeg blijft zitten heb je meer mogelijkheden om een waardeknik op te vangen.

Bestaat er een reële kans dat er over een jaartje of twee een vergelijkbaar droomhuis op de markt komt?
Is de deal heel goed? Dus vraagprijs per m² bijzonder gunstig?

Er staat nu een fantastisch huis in Utrecht te koop voor 4,5 miljoen. Zo'n speciaal huis komt in de binnenstad maar eens in de zoveel tijd op de markt. Jouw prijsklasse klinkt minder speciaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

ybos schreef op zondag 14 juni 2020 @ 19:41:
[...]

Deze is wel heel kort door de bocht.
Jij zegt hiermee dat het dus meer aannemelijk is dat iemand van 21 al aan de max van zijn salaris zit, dan dat er nog groei is te verwachten als starter...
Dit is geen vooroordeel, dit is over het algemeen genomen gewoon hoe het werkt, enkele uitzondering daar gelaten.
Na je 21e is er geen verplichting meer (geen hogere schaal minimum loon) dus is het aan de markt.

Maar nogmaals; er vanuit gaan dat een woningmarktstarter een net afgestudeerd genie is vind ík dan weer kort door de bocht en dat lijkt hier wel normaal in deze topic (filterbubbel). Starten op de markt gebeurt ook later (collega begon op 55e).

[ Voor 21% gewijzigd door Wilf op 15-06-2020 00:47 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

[...]
[...]
Student zegt ook niets over je leeftijd, maar de meeste studenten zijn begin 20.
Pensionado zegt ook niets over je leeftijd, maar de meeste pensionado's zijn 65+.
See where I'm going?

Tijdens de booming woningmarkt van de afgelopen paar jaar zijn er kranten en boeken volgeschreven over waarom het zo moeilijk is voor starters om in te breken op de woningmarkt. Dan worden telkens dezelfde zaken aangehaald; geen spaarvermogen opgebouwd, studieschuld en dat in combinatie met de hoge prijzen op de woningmarkt. Dus ja, technisch gezien kun je met 55 ook starter zijn op de woningmarkt, maar als we praten over starters dan bedoelen we over het algemeen toch die groep van mensen om en nabij de dertig die te maken hebben met bovengenoemde problemen.
[...]
De reden dat ik de moeite neem om mijn posts op te knippen in alinea's is zodat je kunt reageren op een hele alinea, i.p.v. alleen die eerste zin eruit te knippen. Zo zag het in ieder geval eruit:
Harrie_ schreef op zondag 14 juni 2020 @ 18:48:
[...]
Zeker als je in ogenschouw neemt dat je als starter straks op termijn die € 400,- wel bij je salaris bijgeplust gaan krijgen. Dat laatste is natuurlijk wel een beetje afhankelijk van je achtergrond en baan.
[...]
Ik snap dan ook totaal je reactie niet m.b.t. 'waar komt dat vandaag?' en 'vooroordelen'. Ik zit er toch duidelijk een disclaimer achter 'afhankelijk van je achtergrond en baan'. Ik ga er in deze even gemakshalve vanuit dat de meeste Tweakers hier toch wel iets van een opleiding genoten hebben en niet in een pindafabriek pinda's lopen te pellen.
Wilf schreef op maandag 15 juni 2020 @ 00:38:
[...]
Na je 21e is er geen verplichting meer (geen hogere schaal minimum loon) dus is het aan de markt.

Maar nogmaals; er vanuit gaan dat een woningmarktstarter een net afgestudeerd genie is vind ík dan weer kort door de bocht en dat lijkt hier wel normaal in deze topic (filterbubbel). Starten op de markt gebeurt ook later (collega begon op 55e).
Je hoort mij niet zeggen dat de gemiddelde woningmarktstarter een afgestudeerd genie is, ik berust me wel op mijn ervaring hier op Tweakers waarbij ik er dus vanuit ga dat de meeste mensen hier hoger opgeleid zijn en dus zeker in de eerste 10 jaar van hun werkende leven nog wel wat financiële stappen zullen maken.

Maar sorry dat ik in de disclaimer de mensen niet heb meegenomen die de mavo niet hebben afgemaakt, want die zitten hier kennelijk ook tegenwoordig. :X

[ Voor 17% gewijzigd door Harrie_ op 15-06-2020 06:37 ]

Pagina: 1 ... 87 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, vragen rondom de keuze kopen of huren, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbreteffende topics worden geplaatst.