Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 85 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.023.776 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gijsje22
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Rapport van de DNB gaat uit van de daadwerkelijke transactie prijzen. Dat is ook het enigste houvast dat ze hebben. Punt is dat ze daar voor die rapporten heel de transactieprijzen gelijk stellen aan de marktwaarde.

Feitelijk hetzelfde wat de gemeente bij de WOZ ook doet in het geval van een verkoop wordt de waarde daarna op die prijs gesteld, immers er is iemand die dat bedrag wou betalen dus de verkoopprijs is de waarde van de woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fredericm
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 19-09 20:53
MaStar schreef op maandag 8 juni 2020 @ 13:40:
[...]

10% is inderdaad geen ramp.
Dan moet je nog wel de 9 tot 12% daling erbij optellen van het nieuwe fiscale stelsel. Zie cpb rapport kansrijk woonbeleid

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Fredericm schreef op maandag 8 juni 2020 @ 18:37:
[...]

Dan moet je nog wel de 9 tot 12% daling erbij optellen van het nieuwe fiscale stelsel. Zie cpb rapport kansrijk woonbeleid
Ik denk dat je het effect overschat:
Het effect van de coronacrisis is in dit basispad nog niet verwerkt omdat dit nog niet bekend is. In
het basispad zit een stijging van huizenprijzen met ongeveer 15% tussen 2021 en 2025. Een prijsdaling ten
opzichte van dit basispad kan dus ook een kleinere stijging betekenen.

&
Bij de doorrekening van de maatregelen is geen rekening gehouden met een terugsluis van eventuele
budgettaire opbrengsten. De terugsluis kan zodanig worden ingericht, dat gevolgen voor koopkracht en
herverdelingseffecten worden verzacht of ongedaan worden gemaakt.

Bijvoorbeeld het afschaffen van de HRA zal waarschijnlijk gedeeltelijk worden gecompenseerd via de IB. Besteedbaarinkomen omhoog betekent ook meer hypotheek. Daarmee haal je nooit dergelijke percentages.
Ook 'moet' je eerst 15% prijsstijgingen inlopen, dus zelfs -10% door aanpassing is +5% prijsstijging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fredericm
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 19-09 20:53
TheGhostInc schreef op maandag 8 juni 2020 @ 18:56:
[...]

Ik denk dat je het effect overschat:
Het effect van de coronacrisis is in dit basispad nog niet verwerkt omdat dit nog niet bekend is. In
het basispad zit een stijging van huizenprijzen met ongeveer 15% tussen 2021 en 2025. Een prijsdaling ten
opzichte van dit basispad kan dus ook een kleinere stijging betekenen.

&
Bij de doorrekening van de maatregelen is geen rekening gehouden met een terugsluis van eventuele
budgettaire opbrengsten. De terugsluis kan zodanig worden ingericht, dat gevolgen voor koopkracht en
herverdelingseffecten worden verzacht of ongedaan worden gemaakt.

Bijvoorbeeld het afschaffen van de HRA zal waarschijnlijk gedeeltelijk worden gecompenseerd via de IB. Besteedbaarinkomen omhoog betekent ook meer hypotheek. Daarmee haal je nooit dergelijke percentages.
Ook 'moet' je eerst 15% prijsstijgingen inlopen, dus zelfs -10% door aanpassing is +5% prijsstijging.
Het basispakket was 3% per jaar structureel. Dat wordt nu voor 1 jaar -5% in het gunstige scenario.
Wat het basispad ook is cpb gaat uit van 10% daling daarvan en daar zit de terugsluis al bij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-09 20:24
Overbieden gebeurt vooral in tijden van snelle prijsstijgingen. Dat zal nu rap minder worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Was net ook bij Beau. Econoom van de ING verwacht prijsdalingen van 6% of meer de komende 2 jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Ik denk dat het wel mee gaat vallen, kijkt de hardste klappen zullen vallen bij de flexwerkers en lager geschoolden (de kenniseconomie zal wel blijven draaien) en die kwamen over het algemeen toch al niet snel in aanmerking voor een koophuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Gijsje22 schreef op maandag 8 juni 2020 @ 18:20:
Rapport van de DNB gaat uit van de daadwerkelijke transactie prijzen. Dat is ook het enigste houvast dat ze hebben. Punt is dat ze daar voor die rapporten heel de transactieprijzen gelijk stellen aan de marktwaarde.

Feitelijk hetzelfde wat de gemeente bij de WOZ ook doet in het geval van een verkoop wordt de waarde daarna op die prijs gesteld, immers er is iemand die dat bedrag wou betalen dus de verkoopprijs is de waarde van de woning.
Ja, en als je voor minder verkoopt komen ze langs voor schenkbelasting ;) // extra erfbelasting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Rubbergrover1 schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 06:33:
[...]

Dat bedoel ik, volgens mij zijn er best veel mensen geïnteresseerd in enigszins hiermee vergelijkbare appartementen of lofts of hoe je ze maar wilt noemen, maar toch worden er vooral zulke rijtjes ruimteverslindende eengezinswoningen gebouwd. Of voetbalvelden vol met Vinex woningen met een betegelde tuin van 20 m2.

(Overigens denk ik dat je met een iets kleiner balkon ook al veel bereikt, want de meeste gewone terrassen zijn ook geen 20-30m2 maar eerder iets van 12 m2)
Ik reageer even hier i.p.v. in Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 2 waar deze post van origine stond.

@Señor Sjon riep hier een tijdje terug al iets over maar ik krijg die post niet meer teruggevonden; na jarenlang beleid waarbij er continu werd ingezet op andere woonvormen dan de standaard grondgebonden woning met tuin begint men nu eindelijk tot de realisatie te komen dat mensen gewoon een voordeur op de begane grond willen en een tuin. Snelle google search levert je al snel dit soort artikelen op.

Ik begrijp het sentiment dat je het een positieve ontwikkeling vindt wanneer mensen in dit drukke land vooral boven elkaar gaan wonen i.p.v. naast elkaar, maar keer op keer blijkt dat mensen dat dus eigenlijk niet willen...

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:29
Zo waren wij op zoek naar een nieuwbouw hoek woning met ruimte voor een oprit +garage. Met toeval is dat gelukt. Maar de nieuwbouw hoekwoningen met meer grond dan een tussenwoning worden ook steeds schaarser in de nieuwbouw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Dacuuu schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 07:31:
Zo waren wij op zoek naar een nieuwbouw hoek woning met ruimte voor een oprit +garage. Met toeval is dat gelukt. Maar de nieuwbouw hoekwoningen met meer grond dan een tussenwoning worden ook steeds schaarser in de nieuwbouw.
Als er net zoveel grond bij zit als de tussenwoningen in de rij, dan is het geen hoekwoning maar een eindwoning O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19:30
Sowieso zijn 'nieuwbouw' en 'meer grond' twee termen die vaak lastig samen gaan. Wij zitten ook verder te kijken met als grootste eis een grotere tuin, dan vallen 90% van de nieuwbouwprojecten al af. Zo niet 100%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17:12

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Harrie_ schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 07:22:
[...]

Ik reageer even hier i.p.v. in Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 2 waar deze post van origine stond.

@Señor Sjon riep hier een tijdje terug al iets over maar ik krijg die post niet meer teruggevonden; na jarenlang beleid waarbij er continu werd ingezet op andere woonvormen dan de standaard grondgebonden woning met tuin begint men nu eindelijk tot de realisatie te komen dat mensen gewoon een voordeur op de begane grond willen en een tuin. Snelle google search levert je al snel dit soort artikelen op.

Ik begrijp het sentiment dat je het een positieve ontwikkeling vindt wanneer mensen in dit drukke land vooral boven elkaar gaan wonen i.p.v. naast elkaar, maar keer op keer blijkt dat mensen dat dus eigenlijk niet willen...
mja......deze boodschap

" Provincies en gemeenten kiezen vaak voor de bouw van appartementen vanuit de gedachte dat mensen midden in het centrum willen wonen."

uit het bericht, vind ik wel heel kort door de bocht.

Een van de grootste boosdoeners is ruimte. Waarom denk je dat er zoveel inbreidingsplannen worden gemaakt, domweg omdat er buiten de bestaande ruimte niet gebouwd kan worden vanwege allerlei beperkende factoren. Zijn het geen hagedissen, dan zit je wel binnen 200 meter van een snelweg of moet er eerst een jarenlange bestemmingsplanprocedure gedraaid worden en weet ik wat nog voor regels we hier allemaal hebben.

En Remkes gaat er nog even een schepje bovenop doen.

"In haar wetsvoorstel stelt Schouten dat de stikstofuitstoot in 2030 26 procent lager moet liggen. Volgens Remkes is dat niet realistisch en moet dat 50 procent zijn – en het moet wat hem betreft ook nog eens écht juridisch afdwingbaar zijn".

Als dat ook nog doorgaat dan staat ook de bouw voor een nog grotere uitdaging.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:29
Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 07:34:
Sowieso zijn 'nieuwbouw' en 'meer grond' twee termen die vaak lastig samen gaan. Wij zitten ook verder te kijken met als grootste eis een grotere tuin, dan vallen 90% van de nieuwbouwprojecten al af. Zo niet 100%.
Het is ook maar net wat je zoekt natuurlijk. De tussenwoningen hebben 125m² oppervlak, de hoekwoningen 250m², en 250m² vinden wij prima voor ons.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

@Fraggert allemaal waar maar het blijft natuurlijk dubieus (los van mogelijkheden tot bouwen) dat mensen het liefste gewoon een huis met een tuin hebben terwijl beleidsmakers en hoge ambtenaren jarenlang maar ingezet hebben op zoveel mogelijk mensen op een vierkante meter rammen met het idee dat daar behoefte aan is. Dat terwijl ze zelf vaak niet in een appartement wonen met 4m² balkon...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
Ik hou mijn hart vast voor de bouwsector en huizenmarkt. Aan de ene kant wordt een prijsdaling van 6% verwachting hoorde ik gisteren bij Beau, aan de andere kant zal er veel te weinig gebouwd kunnen worden door de stikstofmaatregelen. Geen idee wat dat met de huizenmarkt doet maar het kan niet best zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Ze zijn er wel maar niet in de randstad.
Ik heb zelf nu een perceel van 760m2 in Heerhugowaard, 5 minuutjes van het AZ-stadion en dus zo op de A9.
Ik heb ook in de buurt van Haarlem gekeken maar dat kan je dus al vergeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
GeeMoney schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 08:01:
[...]
Ze zijn er wel maar niet in de randstad.
Ik woon 15 minuten van de Duitse grens en hier komt een nieuwbouwproject voor huizen van 5 ton (ruim, dat wel) maar op een postzegel van een perceel. Ook hier begint grond schaars te worden helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jopie035
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 01-07 10:51
Richh schreef op maandag 8 juni 2020 @ 17:35:
[...]

Mijn ervaring is dat de vraagprijs vaak overeen komt met de marktwaarde die een Kadaster-rapport ook aangeeft.
Kadaster baseert deze prijs grofweg op 'oude prijsniveau' * prijsindex en doet nog wat middeling over dezelfde berekening voor gelijkwaardige huizen in de wijk :P

Ik zie marktwaarde in de context van de berekeningen van CPB als de wiskundige onderbouwing van de waarde van een woning. De laatste tijd was men daar zo 5% aan het overbieden.
Als de prijsindex negatief wordt, is overbieden ook minder logisch.
zo dus:

"De prijsindex wordt berekend door de verkoopprijzen in de verslagperiode te vergelijken met de meest recente WOZ-waarden van deze verkochte woningen."

Verkoopprijs verkochte huizen in relatie tot WOZ en die ratio toepassen op de hele voorraad? Dan zit overbieden daarbij ingebakken, lijkt me...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:08
Sbakker1982 schreef op maandag 8 juni 2020 @ 23:32:
Was net ook bij Beau. Econoom van de ING verwacht prijsdalingen van 6% of meer de komende 2 jaar.
Interessant. 6% of meer de komende 2 jaar. Wachten of kopen - wat is wijsheid :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
MaStar schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 08:26:
[...]

Interessant. 6% of meer de komende 2 jaar. Wachten of kopen - wat is wijsheid :)
Ze gaven verder aan dat er al meer verkopers zijn dan kopers momenteel, dus dat het voor starters interessanter wordt. Minder overbieden etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
Sbakker1982 schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 08:28:
[...]
Ze gaven verder aan dat er al meer verkopers zijn dan kopers momenteel, dus dat het voor starters interessanter wordt. Minder overbieden etc.
Is dat zo? Minder overbieden heb ik wel meegekregen, maar niet dat er meer verkopers dan kopers zijn. Misschien heb ik het gemist maar volgens mij is de vraag nog altijd groter dan het aanbod.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Harrie_ schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 07:40:
@Fraggert allemaal waar maar het blijft natuurlijk dubieus (los van mogelijkheden tot bouwen) dat mensen het liefste gewoon een huis met een tuin hebben terwijl beleidsmakers en hoge ambtenaren jarenlang maar ingezet hebben op zoveel mogelijk mensen op een vierkante meter rammen met het idee dat daar behoefte aan is. Dat terwijl ze zelf vaak niet in een appartement wonen met 4m² balkon...
Ik viel er even over dat er gezegd wordt dat het alleen ligt aan de keuze van de ambtenarij. En dat is echt grote onzin.

Daarbij ben ik van mening dat er ook echt wel behoefte is aan dergelijke woningen, ik ken er genoeg die graag een appartement zouden willen kopen. Mijn broertje is daar één van.

Daarnaast vind ik het een gezondere constructie in de woningmarkt en de levensfases van mensen.
Na school/opleiding beginnen met werk en dan eens een lekker op je zelf gaan wonen (of dat nu een koopflatje is, of sociale of betaalbare vrije sector huur, dat boeit niet) dat is ook nog eens goed voor je persoonlijke groei. Leer iemand kennen en bouw een relatie op.
Daarna start je de levensfase op van samenwonen en je gezinswoning.

disclaimert:
ik besef met dat het laatste stukje wel erg geitewollensok kan overkomen, maar zo ben ik opgegroeid en heb ik het mogen ervaren. En nee, ik ben nog lang geen 50 :P
Ik zie om me heen dat er (even overdreven gesteld :P ) een keer naar rechts (of is het links?) geswiped wordt op één of andere vage app en 3,2,1, hatsikidee, men zit samen tot de strot in de maandlasten in een (haast te dure) koopwoning.

Ook nog maar even terug naar het onderwerp :P
Gemeentes zijn gebonden aan landelijke regelgeving, dan kunnen ze wel willen bouwen maar ja, die regeltjes he.
Zit er geen hagedis in het zand, dan is het wel een locatie waar ook zonnepanelen kunnen komen om weer een of ander groen streven te behalen. Ow wacht, panelen, dat kan zo maar niet......want dan kunnen de roofvogels hun prooien niet meer pakken. Dat veroorzaak mogelijk weer een plaagdierenplaag. Hoog tijd voor weer een onderzoek van minsters een jaar voor we ook maar kunnen gaan denken aan wat we voor ander doel aan dat stukje weiland kunnen geven.

Het is niet makkelijk meer om in Nederland grote wijken uit de grond te stampen. Kijk maar eens wat voor wijken om je heen gebouwd worden, dat is redelijk kleinschalig en ook op locaties waar met kunst- en vliegwerk het allemaal maar mogelijk gemaakt wordt.

Trust me, ik zit dicht genoeg op deze zaken om iets meer te overzien ;)
Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 07:41:
[...]

Ik hou mijn hart vast voor de bouwsector en huizenmarkt. Aan de ene kant wordt een prijsdaling van 6% verwachting hoorde ik gisteren bij Beau, aan de andere kant zal er veel te weinig gebouwd kunnen worden door de stikstofmaatregelen. Geen idee wat dat met de huizenmarkt doet maar het kan niet best zijn.
Ja, het is echt niet goed dit hoor.

Ik snap ook die berichten over prijsdalingen niet zo goed. Dat gaat in deze markt alleen gebeuren als er een prblem gaat ontstaan met de betaalbaarheid. Het woning tekort is zo groot dat dat de enige reden kan zijn dat de woningmarkt in elkaar zakt.
En die betaalbaarheid komt onder vuur te liggen door de mogelijke economische gevolgen van deze corona-crisis.

En dan nog zijn er genoeg mensen die blijven verdienen. En in plaats van dat 2 x schaal 10 lekker vrijstaand 600K VON gaat bewonen zullen dit paar allicht de hoek- of eindwoning (ik heb opgelet @Harrie_ ) pakken.
Dus een deel zal worden opgevangen door een verschuiving in de markt.

Mensen zullen een woonwens blijven houden en er zullen altijd mensen blijven die 250K, 500K, 750K of meer hypotheek kunnen ophoesten.

Ik krijg de indruk dat de woningmarkt iets minder hard loopt, het aanbod fluctueert wat meer, de ene week meer en de andere week minder nieuwe huizen op de e-mail en ik zie dat de status van huizen langer onveranderd blijft. Hoewel dit laatste een discutabele factor kan zijn omdat je afhankelijk bent of makelaars uberhaupt nog de moeite nemen in de markt tot nu/tot voor kort.

Poe, weer een heel verhaal, sorrie guys :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

MaStar schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 08:26:
[...]

6% over 3 ton is 18k. Tegen de huidige rente resulteert dat in een marginaal hogere maandlast. Het ligt natuurlijk een beetje aan je situatie; woon je nog thuis en kun je nog even wachten dan loont het misschien de moeite. Niet zozeer vanwege die maandlast maar meer dat je bij verkoop in de toekomst dan harder zou kunnen cashen.

Als je nu gehuurd zit moet je jezelf heel sterk afvragen of het echt loont om dan nog 2 jaar door te huren zodat je die woning van 300k over 2 jaar kunt kopen voor 280k. En wat doet de rente tegen die tijd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:08
Harrie_ schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 08:42:
[...]

6% over 3 ton is 18k. Tegen de huidige rente resulteert dat in een marginaal hogere maandlast. Het ligt natuurlijk een beetje aan je situatie; woon je nog thuis en kun je nog even wachten dan loont het misschien de moeite. Niet zozeer vanwege die maandlast maar meer dat je bij verkoop in de toekomst dan harder zou kunnen cashen.

Als je nu gehuurd zit moet je jezelf heel sterk afvragen of het echt loont om dan nog 2 jaar door te huren zodat je die woning van 300k over 2 jaar kunt kopen voor 280k. En wat doet de rente tegen die tijd?
Ja, dat zijn de overwegingen inderdaad. Thanks!
En als de rente stijgt, je contract verbroken wordt etc.

Wel interessant of de Randstad juist harder gaat dalen t.o.v. de provincie - of niet. Bijvoorbeeld een stad als Utrecht. Daar ben ik wel benieuwd naar de komende jaren. In 2014 was het ook daar enorm gedaald.

[ Voor 15% gewijzigd door MaStar op 09-06-2020 08:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

@MaStar disclaimer: ik en anderen hier hebben geen glazen bol :)

Maar wat zijn jouw persoonlijke overwegingen dan? Misschien wil je iets meer kwijt over je eigen situatie; waar wil je wonen en in welke prijsklasse ben je aan het kijken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15:44
Harrie_ schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 07:22:
[...]

Wellicht goed om ook even de context van die post te benoemen. De opmerking was naar aanleiding van 'verandawoningen' bij een nieuwbouwproject. Woningen met de woonkamer op de verdieping en waarbij je buitenruimte bestaat uit een dakterras van 17 m2 boven de parkeerplaats. Dat is dus niet bepaald een tuin, maar eerder een groot balkon. In die context vind ik het jammer dat ze kostbare ruimte opofferen aan het verspreid bouwen van woningen zonder tuin, waarbij je leeftuimte sowieso ook al niet op de begane grond is. Dan zou ik liever zien dat ze meer van zulke woningen met een redelijk balkon zouden stapelen.

En dat hoeft dan niet meteen het andere uiterste te zijn, zoals bv. www.thecooltower.nl in Rotterdam, waar je meteen 150 m hoog bouwt (even ter vergelijking: die verandawoning is 116 m2 en 17 m2 buitenruimte, appartement L1a heeft 111 m2 en 16 m2 buiternuimte, vind ik dus wel redelijk vergelijkbaar.) Maar het kan ook in een veel lagere variant.
Harrie_ schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 07:40:
Het punt is dat 'iedereen' tegelijk én een huis met ruime tuin wil, én dicht bij de stad wil wonen. Dat is een combinatie die je niet voor elkaar kunt krijgen omdat de steden dan automatisch zo uitgesterkt zouden worden dat het gros van de mensen feitelijk niet meer in de stad zou wonen. Dus je moet simpelweg fysiek concessies doen. Wil je in of dicht bij de stad, dan zul je compact moeten bouwen. Wil je ruime tuinen, dan zul je uitgestrekte woongebieden zoals in de Amerikaanse suburbs krijgen. In Nederland had je die variant eigenlijk al in de vorm van Almere, wat volgens die Amerikaanse maatstaf gewoon een suburb van Amsterdam is. Maar dat willen veel mensen toch niet zien als een deel van Amsterdam.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Ik heb liever een huis van 60m2 dan een huis van 150m2 op een stuk grond van 250m2. Waarom gewoon niet kleinere huizen op hetzelfde stukje grond? We gaan echt tuinen en bomen nodig hebben tegen overstromingen en hittestress…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:44

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Wilf schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 09:37:
Ik heb liever een huis van 60m2 dan een huis van 150m2 op een stuk grond van 250m2. Waarom gewoon niet kleinere huizen op hetzelfde stukje grond? We gaan echt tuinen en bomen nodig hebben tegen overstromingen en hittestress…
Wat is er mis met bijvoorbeeld waterrecuperatiesystemen? Groene tuinen icm afkoppeling van regenwater is in de meeste gevallen een van de eenvoudige oplossingen; voor nieuwbouw (of grote renovatie) kan je ook efficienter met de bronnen omgaan.

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Meh, dan liever 9 hoog en een airco :+

serieuser: ik denk niet dat er ook maar één woningproject rekening gaat en kan houden met de factoren die jij nu benoemt. Ja, in Zeewolde, 600K VON en een steiger ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 18:47
Iets minder traditioneel bouwen kan ten aanzien van hittestress en overstromingen al veel veranderen. Groene daken, een waterberging in elke tuin. Verplicht minimaal xx% van de kavel onverhard of met waterdoorlatende verharding etc...

Daarbij scheelt het niet zoveel bebouwd oppervlak wanneer je het hebt over 60m2 verdeeld over 2 bouwlagen en 150m2 over 4 bouwlagen.

[ Voor 10% gewijzigd door Ivow85 op 09-06-2020 10:28 ]

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
kabeltjekabel schreef op maandag 8 juni 2020 @ 23:56:
[...]

Ja, en als je voor minder verkoopt komen ze langs voor schenkbelasting ;) // extra erfbelasting.
Waar komt die opmerking vandaan? Ik heb ons huis gekocht voor 60k onder de WOZ (zo'n 25%). Daar hoeft echt helemaal niemand schenkbelasting over te betalen. Toen wij het huis kochten waren er ook mensen die het over schenkbelasting hadden, maar dat is 100% lariekoek, zeker als de taxateur de waarde ongeveer gelijk inschat als de verkoopprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Het 'probleem' zit hem vaak niet zozeer in de woning zelf, maar in de buitenruimte. Vinex tuintjes die voornamelijk bedekt zijn met ieder zijn eigen terras, pad en schuurtje en de openbare ruimte die bestaat uit brandgang, straat en parkeerplaatsen. Dan houd je heel weinig groene ruimte over.

Bij een kleinere woning heb je trouwens vaak niet heel veel minder bebouwd oppervlak, maar dan gaan ze in de regel gewoon minder ver de lucht in. Scheelt dan wel flink in de prijs, zodat je voor het zelfde geld wel weer meer grond kunt kopen.

Er zijn ook wel wat projecten met kleinere woningen op grotere kavels. Zoals in Almere Oosterwold. Bijvoorbeeld https://www.funda.nl/koop...89983-isaac-newtonstraat/ . 81 m2 wonen op 760 m2 grond voor iets meer dan 3 ton. Ik denk dat je zulk soort projecten wel steeds meer zult gaan vinden, maar dan wel wat verder weg van de grote steden. Of dat voor de 'doelgroep' een bezwaar is valt dan nog te bezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jopie035
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 10:49:
[...]

Er zijn ook wel wat projecten met kleinere woningen op grotere kavels. Zoals in Almere Oosterwold. Bijvoorbeeld https://www.funda.nl/koop...89983-isaac-newtonstraat/ . 81 m2 wonen op 760 m2 grond voor iets meer dan 3 ton. Ik denk dat je zulk soort projecten wel steeds meer zult gaan vinden, maar dan wel wat verder weg van de grote steden. Of dat voor de 'doelgroep' een bezwaar is valt dan nog te bezien.
Oosterwold is een geval apart, daar moet je zelf je weg aanleggen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Jopie035 schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 11:24:
[...]

Oosterwold is een geval apart, daar moet je zelf je weg aanleggen etc.
en meteen zo'n plan waar bewoners standslandbouw moeten bedrijven op een of ander stukje bosgrond en dat soort onzin.

Heb je ruimte om te bouwen, ga je het dit soort invullingen geven |:(

als ik dat wil dan koop ik wel een boerderij in Noorwegen :P

[ Voor 9% gewijzigd door Fraggert op 09-06-2020 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Tehh schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 10:37:
[...]

Waar komt die opmerking vandaan? Ik heb ons huis gekocht voor 60k onder de WOZ (zo'n 25%). Daar hoeft echt helemaal niemand schenkbelasting over te betalen. Toen wij het huis kochten waren er ook mensen die het over schenkbelasting hadden, maar dat is 100% lariekoek, zeker als de taxateur de waarde ongeveer gelijk inschat als de verkoopprijs.
Ervaring met verkoop van het 'huis' van oma, waar de deuren dragend deel waren geworden maar de WOZ gebaseerd was op de duurste straat van het dorp...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gijsje22
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Dan heb je het over een verkoop binnen de familie. Daar kan het schenkingsascpect idd wel een rol spelen. Als er voor een te lage prijs verkocht wordt (onder de marktwaarde) is er een bevoordeling en die is belast.

Bij een onafhankelijke derde zal daar geen sprake van zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
kabeltjekabel schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 12:30:
[...]

Ervaring met verkoop van het 'huis' van oma, waar de deuren dragend deel waren geworden maar de WOZ gebaseerd was op de duurste straat van het dorp...
Wie kocht het huis? Iemand uit de familie? Onderhandse verkoop zonder taxateur?
Als jouw oma schenkbelasting moest betalen omdat haar WOZ te hoog was is dat toch heel eenvoudig aan te vechten met een taxatierapport? Dat gaat echt geen stand houden dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Gijsje22 schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 12:35:
Dan heb je het over een verkoop binnen de familie. Daar kan het schenkingsascpect idd wel een rol spelen. Als er voor een te lage prijs verkocht wordt (onder de marktwaarde) is er een bevoordeling en die is belast.

Bij een onafhankelijke derde zal daar geen sprake van zijn.
Nee niet binnen familie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Tehh schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 12:35:
[...]

Wie kocht het huis? Iemand uit de familie? Onderhandse verkoop zonder taxateur?
Als jouw oma schenkbelasting moest betalen omdat haar WOZ te hoog was is dat toch heel eenvoudig aan te vechten met een taxatierapport? Dat gaat echt geen stand houden dan.
Zelf verkocht, niet binnen familie, niet oma maar de erfgenamen. Was inderdaad aan te vechten.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20-09 09:09
Dit is vrij huge als je het mij vraagt:

Kabinet komt met WOZ-maatregel tegen huurstijging
https://nos.nl/artikel/23...l-tegen-huurstijging.html

De WOZ-waarde mag, mocht deze wet doorgezet worden, straks tot 33% van het aantal punten bepalen. Veel kleine huurappartementjes op A-locaties ontvangen meer punten op basis van de WOZ-waarde dan op basis van de 'features', waardoor zeer kleine appartementjes snel meer dan 1000 euro aan huur mogen kosten.
Als dit doorgezet zou worden, beperkt dat de invloed van de WOZ waarde en wordt de maximale huurprijs voor dergelijke appartementjes fors verlaagd.

Even snel doorgerekend met mijn appartementje, maar dan zou ik opeens op een huur uitkomen die onder de sociale huurgrens ligt :+ da's ruim 200 euro per maand.

De uitzondering zit in Amsterdam en Utrecht voor micro-appartementen met een bouwjaar van na 2018, daar geldt de regel niet op. Die vastgoedbeleggers wil je natuurlijk niet tegen je hebben :P

Je mening geven kan hier https://www.internetconsultatie.nl/woningwaarderingsstelsel

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Fraggert schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 12:05:
[...]

en meteen zo'n plan waar bewoners standslandbouw moeten bedrijven op een of ander stukje bosgrond en dat soort onzin.

Heb je ruimte om te bouwen, ga je het dit soort invullingen geven |:(

als ik dat wil dan koop ik wel een boerderij in Noorwegen :P
Maar dat is waar Wilf naar zocht, een klein huis op een groot stuk grond. En dus geen ruimte om te bouwen... En dat gewoon dicht bij huis en niet in Noorwegen. Ik denk dat veel mensen die een groot stuk grond met klein huis willen dat juist ook willen voor een deel 'stadslandbouw' (ruim begrip, lijkt me heerlijk om een eigen boomgaard te hebben). En dat die doelgroep juist liever niet wil dat de buurman ineens een kast van 250 m2 gaat bouwen of de halve tuin bestraat wordt voor terrassen en parkeerplaats voor vier auto's.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Rubbergrover1 schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 12:49:
[...]

Maar dat is waar Wilf naar zocht, een klein huis op een groot stuk grond. En dus geen ruimte om te bouwen... En dat gewoon dicht bij huis en niet in Noorwegen. Ik denk dat veel mensen die een groot stuk grond met klein huis willen dat juist ook willen voor een deel 'stadslandbouw' (ruim begrip, lijkt me heerlijk om een eigen boomgaard te hebben). En dat die doelgroep juist liever niet wil dat de buurman ineens een kast van 250 m2 gaat bouwen of de halve tuin bestraat wordt voor terrassen en parkeerplaats voor vier auto's.
Das mooi, ik vind het een beetje zonde van de schaarse ruimte om te gaan zitten bouwen voor een kleien select doelgroepje. Hier werdt net de hele ambtenarij gebashed dat ze bouwen voor een ,s schijnbaar, niet bestaande doelgroep :P

Dat soort gedeelde tuinen en boomgaardterreintjes zijn dan van iedereen die op dat stukje woont. Dat is een recept voor ellende, ik zie dat hier met de TinyHouses verderop, rond die huisjes is het één grote teringzooi omdat er geen ruimte is, overal fietsen, ladders, aanhangers, kruiwagens en losse rommel want een tuinhuis mag niet én is geen plek voor.
Eén geval maakt het al enorm bont en heeft een groot hek rondom de hele keet voor zijn grote hond, want dat is wel erg proppen in die kleine woonkamer _O-
Die buitenruimte is ook deels gezamelijk, nou, dat is niet echt te merken aan de hoeveelheid zooi en wildgroei.

Nederland is gewoon veel te vol voor allerlei idealistische oplossingen.

[ Voor 3% gewijzigd door Fraggert op 09-06-2020 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jopie035
Richh schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 12:42:

De WOZ-waarde mag, mocht deze wet doorgezet worden, straks tot 33% van het aantal punten bepalen. Veel kleine huurappartementjes op A-locaties ontvangen meer punten op basis van de WOZ-waarde dan op basis van de 'features', waardoor zeer kleine appartementjes snel meer dan 1000 euro aan huur mogen kosten.
Als dit doorgezet zou worden, beperkt dat de invloed van de WOZ waarde en wordt de maximale huurprijs voor dergelijke appartementjes fors verlaagd.

Even snel doorgerekend met mijn appartementje, maar dan zou ik opeens op een huur uitkomen die onder de sociale huurgrens ligt :+ da's ruim 200 euro per maand.

De uitzondering zit in Amsterdam en Utrecht voor micro-appartementen met een bouwjaar van na 2018, daar geldt de regel niet op. Die vastgoedbeleggers wil je natuurlijk niet tegen je hebben :P

Je mening geven kan hier https://www.internetconsultatie.nl/woningwaarderingsstelsel
Ja, dat is een behoorlijk ding inderdaad voor kleine woningen op goede lokaties in de G5.

Pas op voor verhuurders die punten gaan sprokkelen, een nieuwe thermostaat, HR++ ramen etc. kan zomaar weer extra punten opleveren, om zo boven de liberalisatiegrens uit te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

De blokhutten...
Ik wil niet opzoeken wat zijn huidige functie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jopie035
Fraggert schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 12:59:
[...]

Das mooi, ik vind het een beetje zonde van de schaarse ruimte om te gaan zitten bouwen voor een kleien select doelgroepje. Hier werdt net de hele ambtenarij gebashed dat ze bouwen voor een ,s schijnbaar, niet bestaande doelgroep :P

Dat soort gedeelde tuinen en boomgaardterreintjes zijn dan van iedereen die op dat stukje woont. Dat is een recept voor ellende, ik zie dat hier met de TinyHouses verderop, rond die huisjes is het één grote teringzooi omdat er geen ruimte is, overal fietsen, ladders, aanhangers, kruiwagens en losse rommel want een tuinhuis mag niet én is geen plek voor.
Eén geval maakt het al enorm bont en heeft een groot hek rondom de hele keet voor zijn grote hond, want dat is wel erg proppen in die kleine woonkamer _O-
Die buitenruimte is ook deels gezamelijk, nou, dat is niet echt te merken aan de hoeveelheid zooi en wildgroei.

Nederland is gewoon veel te vol voor allerlei idealistische oplossingen.
Is volgens mij ook vooral een mislukking (op een paar projectjes na). Veel burenruzies, gesteggel over voorzieningen, puinhoop omdat riolering niet geregeld is etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
Jopie035 schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 13:10:
[...]

Ja, dat is een behoorlijk ding inderdaad voor kleine woningen op goede lokaties in de G5.

Pas op voor verhuurders die punten gaan sprokkelen, een nieuwe thermostaat, HR++ ramen etc. kan zomaar weer extra punten opleveren, om zo boven de liberalisatiegrens uit te komen.
Dat is inderdaad wat er gaat gebeuren natuurlijk - maar dan heeft de huurder op z'n minst een beetje voordeel hiervan :P

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoshiMoshi84
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 18-09-2022

Een zinloos plan. Gevolg is dat de verhuur van kleine appartementen in bijvoorbeeld Amsterdam gewoon ophoud te bestaan omdat het rendement veel te laag is. Voor veel woningen van rond de 300.000 zou je nog maar ~E 9.000,- per jaar mogen vragen, dus 3,3% inkomsten, en zelfs zonder financiering na belastingen minder dan 1% rendement.

Expats en andere mensen met een goed inkomen die niet willen kopen worden daardoor aangewezen op grotere woningen die met het nieuwe puntenstelsel niet onder de sociale huur vallen, terwijl ze misschien helemaal geen behoefte hebben aan die extra ruimte. Heel inefficiënt gebruik van woonoppervlak is dus het gevolg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jopie035
MoshiMoshi84 schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 13:12:
[...]

Een zinloos plan. Gevolg is dat de verhuur van kleine appartementen in bijvoorbeeld Amsterdam gewoon ophoud te bestaan omdat het rendement veel te laag is. Voor veel woningen van rond de 300.000 zou je nog maar ~E 9.000,- per jaar mogen vragen, dus 3,3% inkomsten, en zelfs zonder financiering minder dan 2% rendement.

Expats en andere mensen met een goed inkomen die niet willen kopen worden daardoor aangewezen op grotere woningen die met het nieuwe puntenstelsel niet onder de sociale huur vallen, terwijl ze misschien helemaal geen behoefte hebben aan die extra ruimte. Heel inefficiënt gebruik van woonoppervlak is dus het gevolg.
Za me niks verbazen dat die huurwoningen uitgepond (verkopen zodra de huurder eruit is) gaan worden.

Ollengren nog nooit betrapt op enige intelligentie, dus het verbaast me niet dat ze dit besloten heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Jopie035 schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 13:10:
[...]

wordt weer gewoon een simpele rekensom, ga ik het terugverdienen of niet?
Jopie035 schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 13:11:
Is volgens mij ook vooral een mislukking (op een paar projectjes na). Veel burenruzies, gesteggel over voorzieningen, puinhoop omdat riolering niet geregeld is etc.
precies, lekker schoffelen in je moestuin terwijl je allebei minstens 36 uur werkt, als je die plannen ziet van TinyHouses daar zakt je broek in de regel vanaf, torenhoge prijzen (reken maar uit naar de m2) of er zit een beding op van max 5 a 10 jaar.........en dan is 100K nog steeds veel te veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jopie035
Bij Oosterwold moeten ze zelf afval ophalen regelen, komt erop neer dat ze het een wijk verderop neer flikkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Jopie035 schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 13:18:
Bij Oosterwold moeten ze zelf afval ophalen regelen, komt erop neer dat ze het een wijk verderop neer flikkeren.
dit soort dingen dus........ :N hoe verzin je het |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]

Een zinloos plan. Gevolg is dat de verhuur van kleine appartementen in bijvoorbeeld Amsterdam gewoon ophoud te bestaan omdat het rendement veel te laag is. Voor veel woningen van rond de 300.000 zou je nog maar ~E 9.000,- per jaar mogen vragen, dus 3,3% inkomsten, en zelfs zonder financiering na belastingen minder dan 1% rendement.

Volgens mij is dit (zeker voor expats) redelijk eenvoudig te omzeilen door bijvoorbeeld gestoffeerd of gemeubileerd te verhuren. Dan kan de kale huurprijs netjes volgens de regels worden bepaald en tel je er een fors bedrag bij op voor stoffering of 'meubels'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MoshiMoshi84
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 13:22:
[...]

Volgens mij is dit (zeker voor expats) redelijk eenvoudig te omzeilen door bijvoorbeeld gestoffeerd of gemeubileerd te verhuren. Dan kan de kale huurprijs netjes volgens de regels worden bepaald en tel je er een fors bedrag bij op voor stoffering of 'meubels'.
Ook dan is het een zinloos plan omdat de regels heel makkelijk te omzeilen zijn. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
[...]

COROP-regio's Amsterdam en Utrecht worden uitgesloten van de regeling.

In de rest van Nederland zal het gevolg zijn dat de kleine appartementjes een hogere kwaliteit gaan krijgen en dat de huren een klein beetje lager gaan worden. Volgens mij is daar helemaal niks mis mee.
Die expats zitten vooral in Amsterdam en Utrecht, waar deze regeling niet voor geldt.
Jopie035 schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 13:15:
[...]

Za me niks verbazen dat die huurwoningen uitgepond (verkopen zodra de huurder eruit is) gaan worden.

Ollengren nog nooit betrapt op enige intelligentie, dus het verbaast me niet dat ze dit besloten heeft.
Lijkt me prima. Ik had mijn appartementje graag willen kopen voor de WOZ-waarde die er nu op staat :P da's nog gunstiger voor mijn maandlast dan een eventuele huurverlaging :+

Onze mening over Ollongren komt overeen trouwens.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BoB_HenK
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17-09 19:49
Richh schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 13:24:
[...]
Die expats zitten vooral in Amsterdam en Utrecht, waar deze regeling niet voor geldt.
Kan geen (recente) cijfers vinden, maar aandeel expats in Leiden, Voorburg-Leidschendam en Den Haag zijn volgens mij minimaal van het niveau Amsterdam/Utrecht. Ben benieuwd wat dit voor de Haagsche markt gaat betekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoshiMoshi84
[...]

Alleen nieuwbouwwoningen gebouwd na 2018, dat is maar een heel klein gedeelte van het aanbod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
MoshiMoshi84 schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 13:38:
[...]

Alleen nieuwbouwwoningen gebouwd na 2018, dat is maar een heel klein gedeelte van het aanbod.
Daarmee valt de nieuwbouw dus nog prima op peil te houden, waar je aangeeft bang voor te zijn. Vastgoedinvesteringen kunnen in Amsterdam en Utrecht zonder problemen doorgaan.

Dat er wat beleggers met hun 2017 pand nu een stuk minder rendement behaalden dan verwacht is natuurlijk heel vervelend voor ze, maar ik leg de rekening liever daar neer dan bij de huidige startende generatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoshiMoshi84
Richh schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 13:41:
[...]

Daarmee valt de nieuwbouw dus nog prima op peil te houden, waar je aangeeft bang voor te zijn. Vastgoedinvesteringen kunnen in Amsterdam en Utrecht zonder problemen doorgaan.

Dat er wat beleggers met hun 2017 pand nu een stuk minder rendement behaalden dan verwacht is natuurlijk heel vervelend voor ze, maar ik leg de rekening liever daar neer dan bij de huidige startende generatie.
Ik verwacht vooral dat kleine particuliere huurwoningen massaal verkocht gaan worden. Daar heeft een starter die flexibel wil wonen niets aan. Voor de woningmarkt als geheel is het resultaat ook twijfelachtig want huurders worden gedwongen groter te gaan wonen dan hun voorkeur. Qua prijzen heeft het ook een wisselend effect: woningen die onder de liberalisatiegrens vallen worden goedkoper wegens veel aanbod en geen vraag van beleggers, woningen daarboven juist duurder omdat dat een interessantere belegging wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
BoB_HenK schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 13:29:
[...]

Kan geen (recente) cijfers vinden, maar aandeel expats in Leiden, Voorburg-Leidschendam en Den Haag zijn volgens mij minimaal van het niveau Amsterdam/Utrecht. Ben benieuwd wat dit voor de Haagsche markt gaat betekenen.
Afbeeldingslocatie: https://www.cbs.nl/-/media/imported/images/2015/01/4242-c1.gif
Ouder artikel van het CBS (2015) maar dit geeft de gebieden (De meesten wonen en werken in de Randstad waar de grote internationaal georiënteerde bedrijven gevestigd zijn. De buitenlandse kenniswerkers zijn te vinden in universiteitssteden als Groningen, Wageningen, Utrecht, Enschede, Nijmegen, Eindhoven en Maastricht.) wel goed genoeg aan, gok dat daar niet een bijzonder grote verschuiving in zal zitten.

De usual suspects ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:09
Toevallig afgelopen Woensdag bij precies zo een huisje wezen kijken.
En in mijn geval maar 54Km ( 40 min ) van mijn werk ( = Den helder ).
Dit ; https://www.funda.nl/koop/zurich/huis-41400646-it-leech-8/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Richh schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 13:41:
d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
MoshiMoshi84 schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 13:45:
[...]

Ik verwacht vooral dat kleine particuliere huurwoningen massaal verkocht gaan worden. Daar heeft een starter die flexibel wil wonen niets aan.
Maar een starter die goedkoop wil wonen wél. En laat daar nou op dit moment het grootste tekort aan zijn: een betaalbare woning.
Voor de woningmarkt als geheel is het resultaat ook twijfelachtig want huurders worden gedwongen groter te gaan wonen dan hun voorkeur
Ze kunnen die kleine particuliere huurwoning dan toch gewoon kopen? Kost nog minder geld ook, want je hoeft de winst van de belegger niet te financieren.
Overigens heb ik geen enkele starter horen zeggen 'nou, dit is mij te groot' :+ laat staan tegen een appartement van 70m2. Daar is echt niks mis mee, tenzij je natuurlijk blijft focussen op onmogelijke binnenstedelijke groei met beperkte hoogbouw.
Qua prijzen heeft het ook een wisselend effect: woningen die onder de liberalisatiegrens vallen worden goedkoper wegens veel aanbod en geen vraag van beleggers, woningen daarboven juist duurder omdat dat een interessantere beleggingen wordt.
Alle woningen worden minder interessant voor beleggingen als starters niet meer gedwongen worden om je aflossing mee te betalen, maar ze gewoon iets kleiner maar betaalbaar kunnen wonen in die woning ónder de liberalisatiegrens.
Los van dat is het juist fijn als je ervoor zorgt dat de eerste trede op de woningmarkt makkelijk te bereiken is, en een eventuele volgende trede lastiger is. Dat zorgt voor meer gelijke kansen, onafhankelijk van je generatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

WiLLoW_TieN schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 13:50:
[...]

6+maand te koop......poe....zou haast een bod doen, met mijn overwaarde hoeven we elk nog maar 2 dagen in de week te werken, kan ik mooi uitrusten van het forenzen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
[...]

Maar 54km inderdaad met in het vooruitzicht (zeker in de zomer) dat die reis regelmatig langer duurt vanwege de bruggen of werkzaamheden op de afsluitdijk :P .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Napo schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 13:49:
[...]

[Afbeelding]
Ouder artikel van het CBS (2015) maar dit geeft de gebieden (De meesten wonen en werken in de Randstad waar de grote internationaal georiënteerde bedrijven gevestigd zijn. De buitenlandse kenniswerkers zijn te vinden in universiteitssteden als Groningen, Wageningen, Utrecht, Enschede, Nijmegen, Eindhoven en Maastricht.) wel goed genoeg aan, gok dat daar niet een bijzonder grote verschuiving in zal zitten.

De usual suspects ;)
Je hebt natuurlijk expats en expats. Kenniswerkers bij grote bedrijven verdienen in die rol vaak goed, maar Nederlanders zouden in zo'n rol ook goed verdienen. In de regio Den Haag (en mindere mate Amsterdam) heb je heel veel internationale organisaties waarbij de werknemers diplomatieke status genieten. Die hebben een heel goed salaris en zijn ook nog eens vrijgesteld van belasting. Die hebben een veel grotere invloed op de lokale huizenprijzen dan wat het CBS allemaal als expat classificeert.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]

offtopic:
Ha, ondanks de kritiek in 'Wat er nou weer voor een pand te koop staat...' dus toch wezen kijken? Leek mij ook niets mis met dat huisje, maar anderen hadden er een heel andere mening over. Prima, toch? Hoe minder concurrerende kopers, hoe lager de prijs :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoshiMoshi84
Richh schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 13:54:
[...]
Maar een starter die goedkoop wil wonen wél. En laat daar nou op dit moment het grootste tekort aan zijn: een betaalbare woning.

Ze kunnen die kleine particuliere huurwoning dan toch gewoon kopen? Kost nog minder geld ook, want je hoeft de winst van de belegger niet te financieren.
Ook aan huurwoningen is een groot tekort, niet iedereen wil kopen en dat zou ook helemaal niet moeten hoeven. Bijvoorbeeld als je niet van plan bent ergens lang te blijven wonen of geen vermogen hebt om de kosten koper te betalen. Dus met duurdere huurwoningen en goedkopere koopwoningen schiet je niet per se iets op.
Overigens heb ik geen enkele starter horen zeggen 'nou, dit is mij te groot' :+ laat staan tegen een appartement van 70m2. Daar is echt niks mis mee, tenzij je natuurlijk blijft focussen op onmogelijke binnenstedelijke groei met beperkte hoogbouw.
Daar is mis mee dat als er een tekort is aan woonruimte het laatste wat je moet doen is mensen dwingen groter te gaan wonen ook als ze daar helemaal geen behoefte aan hebben. En duurder natuurlijk, straks zijn in Amsterdam de enige woningen die je kunt huren ~E 400.000+, en de particuliere markt daaronder verdwijnt helemaal.
Alle woningen worden minder interessant voor beleggingen als starters niet meer gedwongen worden om je aflossing mee te betalen, maar ze gewoon iets kleiner maar betaalbaar kunnen wonen in die woning ónder de liberalisatiegrens.
‘Iets kleiner’ wonen in Amsterdam voor ~E 700,- per maand in een particuliere woning is een utopie, dat is niet rendabel te krijgen met de huidige (of iets lagere) woningwaarden. Ook nu al maken vastgoedbeleggers hoge rendementen omdat de huizenprijzen zijn gestegen, niet omdat het rendement op de verhuur zelf zo enorm is. En aan die stijging lijkt volgens alle voorspellingen sowieso al een eind te komen dus daarvoor zijn geen extra maatregelen nodig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Richh
MoshiMoshi84 schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 14:14:
[...]

Ook aan huurwoningen is een groot tekort, niet iedereen wil kopen en dat zou ook helemaal niet moeten hoeven. Bijvoorbeeld als je niet van plan bent ergens lang te blijven wonen of geen vermogen hebt om de kosten koper te betalen. Dus met duurdere huurwoningen en goedkopere koopwoningen schiet je niet per se iets op.
Er is dan toch niks mis met een kleine 'bonus' betalen om flexibel te kunnen wonen?
Je schiet er wél mee op dat de starters die wél zekerheid hebben en betaalbaar kunnen wonen, een kans krijgen. Dat lijkt mij een ontzettend groot voordeel, in plaats van ze te dwingen om een te dure, kleine huurwoning te kiezen puur omdat er geen alternatief is.

Het is natuurlijk nutteloos als we meer gaan bouwen, maar dat mensen dat alsnog niet kunnen betalen. Er is daarom niks mis met een maximalisatie op basis van kwaliteit (het puntensysteem) en dat er grenzen gesteld worden aan de invloed van de WOZ-waarde.

Laten we niet vergeten dat onze overheid oorspronkelijk had bedacht dat het WOZ-aandeel zo'n 25% zou worden, waar dit nu regelmatig het dubbele is. Overigens staat Vastgoed Belang en andere grote partijen al achter deze aanpassing.

Deze wetgeving zou per definitie niks in de weg moeten zitten, want wat anders gebouwd werd, was sowieso al veel te duur.
Ik ben er principieel ook op tegen om de rekening van het woningtekort volledig bij de huidige startersgeneratie neer te leggen. Zij hebben niks verkeerd gedaan.

Als na invoering blijkt dat er te weinig huurwoningen ontstaan in Nederland, dan moet je dat met een andere doeltreffende regeling oplossen. Ik denk dat de laatste 5 jaar woningmarkt het perfecte voorbeeld zijn dat 'meer geld voor vastgoedbeleggers' het probleem niet oplost.
Daar is mis mee dat als er een tekort is aan woonruimte het laatste wat je moet doen is mensen dwingen groter te gaan wonen ook als ze daar helemaal geen behoefte aan hebben. En duurder natuurlijk, straks zijn in Amsterdam de enige woningen die je kunt huren ~E 400.000+, en de particuliere markt daaronder verdwijnt helemaal.
En als je helemaal niks doet is die woning van ~€200.000 een paar tientjes per maand goedkoper in huur dan die van ~€400.000. Daar is ook niemand mee geholpen. Sowieso ontstaat in Amsterdam het probleem niet, omdat beleggingspanden daar nog altijd prima te bouwen zijn, omdat een nu startende bouw ná 2018 is.
‘Iets kleiner’ wonen in Amsterdam voor ~E 700,- per maand in een particuliere woning is een utopie, dat is niet rendabel te krijgen met de huidige (of iets lagere) woningwaarden. Ook nu al maken vastgoedbelegger hoge rendementen omdat de huizenprijzen zijn gestegen, niet omdat het rendement op de verhuur zelf zo enorm is.
In andere plekken in Nederland, zoals rond de steden in Brabant, Gelderland en Overijssel, zou dat geen utopie moeten zijn met de huidige modale inkomens. De Nibud-richtlijnen rondom woonlasten worden door het gehele land genegeerd, en dat is voor niemand goed. Zeker in een recessie wil je dat mensen geld uitgeven ipv alles in het woningmarkt-piramidespelletje te drukken.
En aan die stijging lijkt volgens alle voorspellingen sowieso al een eind te komen dus daarvoor zijn geen extra maatregelen nodig.
Oh, en na een 'perfect storm' van mislukte regelgeving waardoor betaalbaar wonen volledig is verdwenen in Nederland, waarin alle mogelijke maatregelen eeuwig met 'onderzoekjes' jaren zijn uitgesteld.. kan ik alleen maar extra genieten van een 'perfect storm' de andere kant op, nu die regeltjes eigenlijk niet meer nóg langer uitgesteld kunnen worden :)
Deze maatregel had 2 jaar geleden uitgevoerd moeten worden, dan was de klap niet zo hard geweest inderdaad.

[ Voor 3% gewijzigd door Richh op 09-06-2020 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maahes
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 13:43
fsfikke schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 14:00:
[...]

Je hebt natuurlijk expats en expats. Kenniswerkers bij grote bedrijven verdienen in die rol vaak goed, maar Nederlanders zouden in zo'n rol ook goed verdienen.
Nee, want expats maken gebruik van de 30% regel: https://www.belastingdien...rken/30_procent_regeling/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jopie035
[...]

In de rest van Nederland zal het gevolg zijn dat de kleine appartementjes een hogere kwaliteit gaan krijgen en dat de huren een klein beetje lager gaan worden. Volgens mij is daar helemaal niks mis mee.
Voor het aanpakken van echte huisjesmelkers is dit natuurlijk een prima plan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
fsfikke schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 14:00:
[...]

Je hebt natuurlijk expats en expats. Kenniswerkers bij grote bedrijven verdienen in die rol vaak goed, maar Nederlanders zouden in zo'n rol ook goed verdienen. In de regio Den Haag (en mindere mate Amsterdam) heb je heel veel internationale organisaties waarbij de werknemers diplomatieke status genieten. Die hebben een heel goed salaris en zijn ook nog eens vrijgesteld van belasting. Die hebben een veel grotere invloed op de lokale huizenprijzen dan wat het CBS allemaal als expat classificeert.
Hoeveel Nederlanders werken er voor zo'n EU organisatie?

Dat zijn er in Nederland vlgs mij vrij weinig dacht ik? Dat is met name ECB in Frankfurt, of Brussel bijv. Voor die mensen gelden inderdaad speciale inkomstenbelasting regels (die echt vrij gunstig zijn :)).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Laatst online: 19-09 15:10
Dacuuu schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 07:31:
Dat komt omdat alleen al de kopgevel zomaar 15-20.000 euro meer kost om te maken, maar vrijwel niemand zoveel meer wil betalen voor een hoekwoning. :)
Fraggert schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 07:34:
[...]

mja......deze boodschap

" Provincies en gemeenten kiezen vaak voor de bouw van appartementen vanuit de gedachte dat mensen midden in het centrum willen wonen."

uit het bericht, vind ik wel heel kort door de bocht.

Een van de grootste boosdoeners is ruimte. Waarom denk je dat er zoveel inbreidingsplannen worden gemaakt, domweg omdat er buiten de bestaande ruimte niet gebouwd kan worden vanwege allerlei beperkende factoren. Zijn het geen hagedissen, dan zit je wel binnen 200 meter van een snelweg of moet er eerst een jarenlange bestemmingsplanprocedure gedraaid worden en weet ik wat nog voor regels we hier allemaal hebben.

En Remkes gaat er nog even een schepje bovenop doen.

"In haar wetsvoorstel stelt Schouten dat de stikstofuitstoot in 2030 26 procent lager moet liggen. Volgens Remkes is dat niet realistisch en moet dat 50 procent zijn – en het moet wat hem betreft ook nog eens écht juridisch afdwingbaar zijn".

Als dat ook nog doorgaat dan staat ook de bouw voor een nog grotere uitdaging.
En daarom moeten we 80(!)% reduceren ipv 50% zoals de rest.

@Harrie_ Dat roep ik inderdaad al vele jaren en heb er ook al menig discussie met architecte, gemeenten en stedenbouwers opzitten hierover. Rond de milleniumwisseling werd verwacht/gehoopt/gepromoot dat de babyboomer wel een flat in het centrum zou willen hebben, dicht bij voorzieningen. Maar die blijven ook liever in hun eigen huis wonen in een bekende buurt. Nu met corona was het nog erger, aangezien ze alleen door hun raampje naar die voorzieningen konden kijken.

Startende gezinnen hebben ook door dat de stad leuk is als je 25-30 bent, maar een kinderwagen 3 trappen opslepen elke dag wordt toch wat vervelend. Een kind leren fietsen op de Ceintuurbaan of Coolsingel is ook niet altijd een even goed idee. Dus je ziet al jaren achter elkaar hetzelfde resultaat uit CBS onderzoek: Jonge gezinnen zoeken ruimte buiten de stad. En de tendens was al jaren voor de grote prijsstijgingen zichtbaar.

Maar zoals hierboven al gemeld. Het is via de SER-ladder/Ladder Duurzame Verstedelijking vrijwel niet toegestaan een weiland te bebouwen. Oude rechten raken langzaam op en inbreiden in de stad is traag, duur en eigenlijk wordt niemand er echt blij van. Ontwikkelaars worden bekeken op de marge/prijzen bij nieuwbouw, maar vaak wordt vergeten dat de 15-20 jaar in aanloop naar zo'n project ook betaald moeten worden.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Bij ‘liever een klein huis met veel grond dan andersom’ denk ik niet aan Tiny houses hoor; dat heeft iets weg van het Stockholmsyndroom vind ik; doordat je gegijzeld wordt als starter ga je de schoonheid zien van het wonen in een kartonnen doos onder een brug, dat is immers in je eentje te financieren (vanafprijs van €160.000 afhankelijk van welke brug en of de doos om een LG of Samsung zat).

Mijn ideaal is niet in de stad, maar wel binnen een uur rijden van de stad. In principe is mijn ideaal provincie Utrecht maar dat kan ik vergeten. Een huisje met bomen op je erg en verder alle normale voorzieningen. Ik heb geen stinkende oude kleding, dreadlocks, herdershond en ME-bus dus hou me graag aan de burgerlijke norm.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Dat verschilt ook per werkgever, sommige grote bedrijven houden het voordeel van die 30% regeling in eigen zak. Daarbij geldt die regeling ook nog maar max. 5 jaar. Nederlanders zouden iets meer belasting betalen, maar het zijn geen enorme verschillen. Dat is er wel met de duizenden expats die in Den Haag rondlopen die makkelijk €15k netto verdienen en vrijgesteld zijn van OZB/BTW/BPM/MRB etc.
Requiem19 schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 15:16:
[...]

Hoeveel Nederlanders werken er voor zo'n EU organisatie?

Dat zijn er in Nederland vlgs mij vrij weinig dacht ik? Dat is met name ECB in Frankfurt, of Brussel bijv. Voor die mensen gelden inderdaad speciale inkomstenbelasting regels (die echt vrij gunstig zijn :)).
ESA/ESTEC, Eurojust, EMA, OPCW, EPO, NAVO, Europol, Internationaal Gerechtshof, Internationaal Strafhof, Ambassades, consulaten en ga zo maar door :p

[ Voor 35% gewijzigd door fsfikke op 09-06-2020 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Wilf schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 15:54:
Ik heb geen stinkende oude kleding, dreadlocks, herdershond en ME-bus dus hou me graag aan de burgerlijke norm.
_O- _O- _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
fsfikke schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 16:28:
[...]

Dat verschilt ook per werkgever, sommige grote bedrijven houden het voordeel van die 30% regeling in eigen zak. Daarbij geldt die regeling ook nog maar max. 5 jaar. Nederlanders zouden iets meer belasting betalen, maar het zijn geen enorme verschillen. Dat is er wel met de duizenden expats die in Den Haag rondlopen die makkelijk €15k netto verdienen en vrijgesteld zijn van OZB/BTW/BPM etc.

[...]

ESA/ESTEC, Eurojust, EMA, OPCW, EPO, NAVO, Europol, Internationaal Gerechtshof, Internationaal Strafhof, Ambassades, consulaten en ga zo maar door :p
Tjah, veel EU organisaties zijn er kennelijk wel, maar hoeveel Nederlanders daar dan werken ben ik wel benieuwd naar. Dat zullen imo ook veel niet-Nederlanders zijn die bij andere werkgever dan weer 30% ruling hadden gehad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Requiem19 schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 16:38:
[...]

Tjah, veel EU organisaties zijn er kennelijk wel, maar hoeveel Nederlanders daar dan werken ben ik wel benieuwd naar. Dat zullen imo ook veel niet-Nederlanders zijn die bij andere werkgever dan weer 30% ruling hadden gehad.
Dat is dus mijn punt, iemand die €100k verdient en 5 jaar lang van de 30% regel gebruik kan maken verdient dan een tijdlang grof gezegd €70k netto tov een Nederlander die €50k zou overhouden. Bij die organisaties werken letterlijk duizenden mensen waarbij de secretaresses al €70k netto verdienen, for life. Welke van de twee heeft een groter effect op de huizenmarkt? ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Laatst online: 19-09 15:10
Wilf schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 15:54:
Bij ‘liever een klein huis met veel grond dan andersom’ denk ik niet aan Tiny houses hoor; dat heeft iets weg van het Stockholmsyndroom vind ik; doordat je gegijzeld wordt als starter ga je de schoonheid zien van het wonen in een kartonnen doos onder een brug, dat is immers in je eentje te financieren (vanafprijs van €160.000 afhankelijk van welke brug en of de doos om een LG of Samsung zat).

Mijn ideaal is niet in de stad, maar wel binnen een uur rijden van de stad. In principe is mijn ideaal provincie Utrecht maar dat kan ik vergeten. Een huisje met bomen op je erg en verder alle normale voorzieningen. Ik heb geen stinkende oude kleding, dreadlocks, herdershond en ME-bus dus hou me graag aan de burgerlijke norm.
Ik krijg vlekken van mijn nek van de redenatie rond tiny houses. Qua perceeloppervlakte per woning rete inefficiënt. Een appartementenblok krijgt veel meer woningen op een hectare dan tiny houses, terwijl ze wel geplugd worden als oplossing voor woningtekorten.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14:10
Señor Sjon schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 17:06:
[...]

Ik krijg vlekken van mijn nek van de redenatie rond tiny houses. Qua perceeloppervlakte per woning rete inefficiënt. Een appartementenblok krijgt veel meer woningen op een hectare dan tiny houses, terwijl ze wel geplugd worden als oplossing voor woningtekorten.
De reden dat ze als zodanig geplugd worden is natuurlijk ook niet dat er zoveel op een hectare passen. Dat weet jij ook wel.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assassin85
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 10:09
Señor Sjon schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 15:53:
[...]

Dat komt omdat alleen al de kopgevel zomaar 15-20.000 euro meer kost om te maken, maar vrijwel niemand zoveel meer wil betalen voor een hoekwoning.
Ook zat projecten waarbij de hoekwoning exact hetzelfde is als de tussenwoning ernaast, maar wel 20-25k duurder in prijs omdat het een hoekwoning is
https://www.gouwpark.nl/woningen/fase-2/

Bouwnummers 18 en 19 bijvoorbeeld zit 20k verschil tussen

[ Voor 9% gewijzigd door assassin85 op 09-06-2020 17:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05 10:30
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 10:49:
Oftewel hier gaat nog steeds 2 ton of meer naar de kavel, en minder dan 1 ton naar het vakantiehuisje dat erop staat. En omdat het al 6+ maanden te koop staat zonder te zijn verkocht, hebben ze de vraagprijs verhoogd van 279.990 naar 305.990 v.o.n. Rare jongens die makelaars!
Servicekosten bij een woning op eigen grond?
En "50% van het erf dient aangewend te worden voor landbouw."? Gaan ze nu serieus in je koopcontract zetten dat je half boer moet worden op een perceel ter grootte van 4 postzegels? Wat een betutteling weer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

RemcoDelft schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 17:45:
[...]

Oftewel hier gaat nog steeds 2 ton of meer naar de kavel, en minder dan 1 ton naar het vakantiehuisje dat erop staat. En omdat het al 6+ maanden te koop staat zonder te zijn verkocht, hebben ze de vraagprijs verhoogd van 279.990 naar 305.990 v.o.n. Rare jongens die makelaars!
Servicekosten bij een woning op eigen grond?
En "50% van het erf dient aangewend te worden voor landbouw."? Gaan ze nu serieus in je koopcontract zetten dat je half boer moet worden op een perceel ter grootte van 4 postzegels? Wat een betutteling weer!
Dat gaat alleen over de gezamenlijke grond.

Raarder vind ik ‘villa met bungalowsfeer’.
Alsof je zegt: “De nieuwe Opel Vectra is een limousine met campersfeer”.

Ook mooi:

“ Wonen op de vruchtbaarste grond ter wereld (bron: gebiedsregisseur Oosterwold)”

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 13:20
Je moet gewoon Nederland vol bouwen met dit soort woningen:
https://www.funda.nl/koop...3554-kea-boumanstraat-82/

Afbeeldingslocatie: https://cloud.funda.nl/valentina_media/125/637/052_1440.jpg

Perceel is maar 159 vierkante meters. En heb nu veeeeel meer grond, maar zou dat prima kunnen inleveren als de vierkante meters veel efficiënter gebruikt kunnen worden.

Nederland moet gewoon slim efficient met grond omgaan. Gewoon ook gezinswoningen ziek de hoogte in, ik heb geen rijtjes woning. Maar zo'n woning zou ik prima mee willen ruilen ook al is het een rijtjes woning.

Gewoon 5 woon nivea's. Keihard de hoogte in. Rijtjes huis betekend ook minder stoken, goed voor het milieu. Goede geluidsisolatie.

Whopaaaa bouwen die hap. Overal rijtjesvilla's bouwen.

En als je zegt jaaaa, maar dat is locatie. Nee, ook in Oost Groningen zou ik daar in wonen met zo weinig vierkante meters grond.

[ Voor 8% gewijzigd door Immutable op 09-06-2020 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Immutable schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 18:22:
[...]

[Afbeelding]

Perceel is maar 159 vierkante meters. En heb nu veeeeel meer grond, maar zou dat prima kunnen inleveren als de vierkante meters veel efficiënter gebruikt kunnen worden.

Nederland moet gewoon slim efficient met grond omgaan. Gewoon ook gezinswoningen ziek de hoogte in, ik heb geen rijtjes woning. Maar zo'n woning zou ik prima mee willen ruilen ook al is het een rijtjes woning.

Gewoon 5 woon nivea's. Keihard de hoogte in. Rijtjes huis betekend ook minder stoken, goed voor het milieu. Goede geluidsisolatie.

Whopaaaa bouwen die hap. Overal rijtjesvilla's bouwen.

En als je zegt jaaaa, maar dat is locatie. Nee, ook in Oost Groningen zou ik daar in wonen met zo weinig vierkante meters grond.
Allemaal 1.3miljoen uitgeven voor een postzegel :P of verwacht je dan een daling in de huizenprijs op gewilde locaties.... (want je gaat omhoog, dus meer ruimte voor de huishoudens, maar er worden niet meer woningen beschikbaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
Vorkie schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 18:26:
[...]

Allemaal 1.3miljoen uitgeven voor een postzegel :P of verwacht je dan een daling in de huizenprijs op gewilde locaties.... (want je gaat omhoog, dus meer ruimte voor de huishoudens, maar er worden niet meer woningen beschikbaar)
Tsja wat voor tekort hebben we? Woonruimte, of het aantal woningen te kort? Nummer 1 kun je hier mee oplossen, nummer 2 moet je heel veel kleine containers op elkaar stoppen. Soort studio's, en zo goedkoop mogelijk zodat men ook een beetje kan sparen en doorgroeien na hun studie.

Qua locatie, ja het is Amsterdam. Dat kopt dat ga je niet oplossen. Maar verder in Nederland kun je ook dit soort woningen bouwen. Dat wordt niet gedaan, en dat is een gemis.

[ Voor 12% gewijzigd door Immutable op 09-06-2020 18:31 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:00

Metro2002

Memento mori

Immutable schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 18:22:
[...]

Alsjeblieft niet, wat een oogzeer. Lelijker wordt het niet volgens mij :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
Metro2002 schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 18:36:
[...]

Alsjeblieft niet, wat een oogzeer. Lelijker wordt het niet volgens mij :X
De voorgevel kan inderdaad stukken beter, maar het gaat om het idee he? Ben je een vrouw ofzo? :>
Het gaat om het principe, de ruimte die je hebt binnen + een tuin OP het dak! Meerdere balkons.

Ik vind het idee persoonlijk geniaal. Je levert geen luxe in, maar wel vierkante(dure perceel) meters.
Eigen oprit, kan voor 2 auto's. Een garage onderin als je zou willen of 2. Achterin een schuur + tuin.
Eerste woninglaag woonkamer + keuken, tweede laag slaapkamers voor de kids + badkamer, 3e laag slaapkamers voor ouders. 4e laag zolder, zoals relax of office achtige zaken. Tuin op het dak.

[ Voor 23% gewijzigd door Immutable op 09-06-2020 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:00

Metro2002

Memento mori

Immutable schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 18:38:
[...]

De voorgevel kan inderdaad stukken beter, maar het gaat om het idee he? Ben je een vrouw ofzo? :>
Mannen hebben door de eeuwen heen anders behoorlijk mooie steden met oog voor detail weten te creeeren. Dit is gewoon het ontwerp van een luie millenial die graag naar huis wilde. :P
Het gaat om het principe, de ruimte die je hebt binnen + een tuin OP het dak! Meerdere balkons.

Ik vind het idee persoonlijk geniaal. Je levert geen luxe in, maar wel vierkante meters.
Eigen oprit, kan voor 2 auto's. Een garage onderin als je zou willen of 2. Achterin een schuur + tuin.
Eerste woninglaag woonkamer + keuken, tweede laag slaapkamers voor de kids + badkamer, 3e laag slaapkamers voor ouders. 4e laag zolder, zoals relax of office achtige zaken. Tuin op het dak.
Het is inderdaad wel praktisch maar ook een beetje vlees noch vis. Wil je efficient mensen op elkaar stapelen dan bouw je legbatterijen (aka flats), wil je wat meer ruimte dan kom je in de rijtjeshuizen met tuin en wil je nog meer ruimte dan kom je bij vrijstaand. Dit valt ergens tussen en flat en eensgezinswoning in en ik weet niet of hier nou heel veel markt voor is of welk probleem het precies moet oplossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Immutable
Metro2002 schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 18:43:
[...]

Mannen hebben door de eeuwen heen anders behoorlijk mooie steden met oog voor detail weten te creeeren. Dit is gewoon het ontwerp van een luie millenial die graag naar huis wilde. :P

[...]

Het is inderdaad wel praktisch maar ook een beetje vlees noch vis. Wil je efficient mensen op elkaar stapelen dan bouw je legbatterijen (aka flats), wil je wat meer ruimte dan kom je in de rijtjeshuizen met tuin en wil je nog meer ruimte dan kom je bij vrijstaand. Dit valt ergens tussen en flat en eensgezinswoning in en ik weet niet of hier nou heel veel markt voor is of welk probleem het precies moet oplossen.
Ik bedoelde ermee te zeggen dat het om het idee gaat, de uitvoering kan zeker veel beter. Daar ben ik het mee eens. Ik vind de voorgevel ook niet echt bepaald mooi. En ja ik ben een millenial, en ook lui ja. Potverdorie hoe wist je dit? Ik hou gewoon van efficiëntie, en slim werken zodat ik lui kan zijn dat klopt. :)
Ben ook fan van moderne design. (Makkelijk schoon te houden etc, robot stofzuiger.)

Woon nu in een woning, waar ik regelmatig op mijn knieën zit het onkruid tussen de tegels te krabben. En omdat ik lui was heb ik echt van alles geprobeerd om het onkruid te doden. Door alles uit te proberen van stomen, tot schoonmaakazijn tot aan wegbranden. Wat was het succes? Steenzout, echt en iedereen in mijn straat vragen "Wat doe je? zout strooien?" Maar, het werkt wel. Ik ben lui. En hoef niks geen onkruid meer te krabben.

Je hebt me door, respect. Het design kan beter, het idee hou ik van. Ik wil veel vierkante woon oppervlakte. Ben tevreden met mijn eigen woning hoor, ik vind het gewoon jammer voor de generatie na ons. Die verdienen ook gewoon flinke woonruimte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jopie035
Immutable schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 18:38:
[...]

Ik vind het idee persoonlijk geniaal. Je levert geen luxe in, maar wel vierkante(dure perceel) meters.
Ga zoeken in Lelystad, dat staat vol met dat soort lelijkheid. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jopie035
Immutable schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 18:50:
[...]

Je hebt me door, respect. Het design kan beter, het idee hou ik van. Ik wil veel vierkante woon oppervlakte. Ben tevreden met mijn eigen woning hoor, ik vind het gewoon jammer voor de generatie na ons. Die verdienen ook gewoon flinke woonruimte.
Met een blokkendoos heb je beneden te weinig en boven te veel ruimte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
assassin85 schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 17:35:
[...]

Ook zat projecten waarbij de hoekwoning exact hetzelfde is als de tussenwoning ernaast, maar wel 20-25k duurder in prijs omdat het een hoekwoning is
https://www.gouwpark.nl/woningen/fase-2/

Bouwnummers 18 en 19 bijvoorbeeld zit 20k verschil tussen
Die hoekwoning zijn wel anders. Even los van die 6 M2 extra grond, wat niet zo spannend is, hebben de hoekwoning bijvoorbeeld een paar zijramen die de tussenwoningen niet hebben.

Maar ik ben het met je eens, veel mensen betalen graag extra voor aan één kant geen buren, zelfs als dit verder geen toegevoegde waarde biedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Jopie035 schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 19:01:
[...]

Met een blokkendoos heb je beneden te weinig en boven te veel ruimte.
Dat hangt er maar net van af wat je wensen zijn. Ik ben juist blij dat wij ook een beetje ruime kamers boven hebben. En ik verbaas me over hoe benauwend het soms boven voelt in woningen waar na de begane grond meteen al een schuin dak begint. Ik zou dus juist nooit in zo'n woning willen wonen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dejeroen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:47
Immutable schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 18:30:
[...]

Dat wordt niet gedaan, en dat is een gemis.
Ze worden wel degelijk op andere plekken in Nederland gebouwd.

https://www.funda.nl/koop...61-lonnekerspoorlaan-248/
Bijvoorbeeld in Enschede, daar staan ze vooral op de plek waar de vuurwerkramp heeft plaatsgevonden.
De makelaars noemen het een "stadsvilla" of "modern herenhuis".

Al betekent het niet altijd dat het 4 woonlagen bevat.
https://www.funda.nl/koop...816660-boddenkamplaan-75/
Deze heeft gewoon begane grond, 1e, en 2e verdieping en gaat ook gewoon weg voor bijna 600k (in Enschede, zonder eigen oprit voor een auto |:( ).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:03

Wuursj

want worst is al bezet

Metro2002 schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 18:43:
[...]

Dit is gewoon het ontwerp van een luie millenial die graag naar huis wilde. :P
Dit soort rijtjes zijn vaak resultaat van een groepje mensen die zelf gaan (laten) ontwerpen. Basisblok is bepaald van je huisje, er zijn wat regels opgesteld maar qua indeling en gevel ontwerp mag je los. Met wisselende resultaten (luie en minder luie millenials?)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/6p98HFy.jpg

Mooi? Imho beter te pruimen dan menig woonkazerne waarbij alleen door met je plantjes in de voortuin te variëren je eigen huisje kan terug vinden.

Het is dat de plek van dit rijtje een beetje mistroostig is en ik een paar jaar geleden een ton te kort kwam. Anders had mijn geveltje hier tussen gestaan :P

[ Voor 6% gewijzigd door Wuursj op 09-06-2020 22:15 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Immutable
Wuursj schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 19:56:
[...]

Mooi? Imho beter te pruimen dan menig woonkazerne waarbij alleen door met je plantjes in de voortuin te variëren je eigen huisje kan terug vinden.
Ah eindelijk iemand die mijn mening deelt. De rest houdt hier waarschijnlijk van:
Afbeeldingslocatie: https://dh1hpfqcgj2w7.cloudfront.net/media/images/Amsterdam_Tuindorp_Frankendaal_Jer.2e16d0ba.fill-890x360.jpg
of dit:
Afbeeldingslocatie: https://d2z1a14d3feyr7.cloudfront.net/app/uploads/2017/05/woonwijk_rijtjeshuizen-560x394.jpg
of:
Afbeeldingslocatie: https://vaneesterenmuseum.nl/wp-content/uploads/2014/09/Nieuw_Sloten_Antwerpenbaan_Oudenaardeplantsoen_MarkAhsmann-417x278.jpg
Afbeeldingslocatie: https://ssl.c.photoshelter.com/img-get/I0000suWl3AR_bJM/s/600/600/zaandam-huizen-064-kg.jpg

Met dit soort huizen kun je niet meer alcohol nuttigen. Dat wordt je roes uitslapen in de speeltuin.

[ Voor 5% gewijzigd door Immutable op 09-06-2020 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:25

Sport_Life

Solvitur ambulando

.

[ Voor 103% gewijzigd door Sport_Life op 29-06-2020 23:18 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• di-Rossi
  • Laatst online: 19-09 15:58
Immutable schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 20:07:
[...]

Ah eindelijk iemand die mijn mening deelt. De rest houdt hier waarschijnlijk van:
[Afbeelding]
of dit:
[Afbeelding]
of:
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Met dit soort huizen kun je niet meer alcohol nuttigen. Dat wordt je roes uitslapen in de speeltuin.
Je pakt er nu wel extremen uit. Het kan ook zo, minder extreem, verschillende stijlen, enorm verdicht maar toch een eenheid.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ezv04bC4z6A4iZ2_cox3baicG4I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kBajsCeBWFrpabIT0drV4Y5J.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vbHXrNo4KONDiX2Sp3aGUYhFqW4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1a0pHaTcyLnZGso8DrLVLFLy.jpg?f=fotoalbum_large

Amsterdam noord

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jBRZcxxaMXTxxQz9Tt_L1jUFOYQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uMTSEcP7rUfgHQ8iI7288dlx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZbVYlqcBml5D_kcP9LlI-8OosYg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4QY8RZks9twQ6LYVTR9qn7tF.jpg?f=fotoalbum_large

Funenpark ook amsterdam.

Dit is waar het volgens mij heen moet. verscheidenheid in huizen, kwaliteit van de buitenruimte en eenheid waarbij het geen ratjetoe wordt.
Maar dat vereist een plan, goede architecten en voldoende budget.

Maar goed door het woningtekort maakt het toch geen reet uit wat er gebouwd wordt. Alles wordt toch wel verkocht. Gemeentes zullen honger houden naar geld waardoor plannen zoveel mogelijk verdicht worden in de wetenschap "we verkopen toch wel"

[ Voor 6% gewijzigd door di-Rossi op 09-06-2020 22:20 ]

Blizzard: Speakerrrr#2714

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:24
De 'nieuwbouw' wijk (2005 gestart, 2022 klaar) waar ik woon hebben ze elke straat een ander thema, tot de financiele crisis kwam - daarna zijn er vooral 'jaren 30' rijtjes gebouwd zoals in de plaatjes hierboven. Ook wel mooiere delen met vrijstaand en waterspeeltuinen enzo, maar ik vind de achterliggende straten met identieke stempelwoningen niet zo erg boeiend.

Juist die afwisseling in 1 blok maakt de leefbaarheid op den duur enorm beter dan honderden dezelfde identiteitsloze woningen. Gaat om het gevoel, dus als je daar niets mee hebt is een dertien in een dozijn ding natuurlijk prima.

Overigens zijn de prijzen voor tweedehands woningen in onze wijk vergelijken met de rest van de buurten uit de jaren 70,80 en 90 voor dezelfde type woningen 30-50.000,- hoger. Wat ook wel veel is.

[ Voor 6% gewijzigd door NiGeLaToR op 09-06-2020 22:23 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Pagina: 1 ... 85 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, vragen rondom de keuze kopen of huren, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbreteffende topics worden geplaatst.