Harrie_ schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 07:40:
@
Fraggert allemaal waar maar het blijft natuurlijk dubieus (los van mogelijkheden tot bouwen) dat mensen het liefste gewoon een huis met een tuin hebben terwijl beleidsmakers en hoge ambtenaren jarenlang maar ingezet hebben op zoveel mogelijk mensen op een vierkante meter rammen met het idee dat daar behoefte aan is. Dat terwijl ze zelf vaak niet in een appartement wonen met 4m² balkon...
Ik viel er even over dat er gezegd wordt dat het alleen ligt aan de keuze van de ambtenarij. En dat is echt grote onzin.
Daarbij ben ik van mening dat er ook echt wel behoefte is aan dergelijke woningen, ik ken er genoeg die graag een appartement zouden willen kopen. Mijn broertje is daar één van.
Daarnaast vind ik het een gezondere constructie in de woningmarkt en de levensfases van mensen.
Na school/opleiding beginnen met werk en dan eens een lekker op je zelf gaan wonen (of dat nu een koopflatje is, of sociale of betaalbare vrije sector huur, dat boeit niet) dat is ook nog eens goed voor je persoonlijke groei. Leer iemand kennen en bouw een relatie op.
Daarna start je de levensfase op van samenwonen en je gezinswoning.
disclaimert:
ik besef met dat het laatste stukje wel erg geitewollensok kan overkomen, maar zo ben ik opgegroeid en heb ik het mogen ervaren. En nee, ik ben nog lang geen 50
Ik zie om me heen dat er (even overdreven gesteld

) een keer naar rechts (of is het links?) geswiped wordt op één of andere vage app en 3,2,1, hatsikidee, men zit samen tot de strot in de maandlasten in een (haast te dure) koopwoning.
Ook nog maar even terug naar het onderwerp
Gemeentes zijn gebonden aan landelijke regelgeving, dan kunnen ze wel willen bouwen maar ja, die regeltjes he.
Zit er geen hagedis in het zand, dan is het wel een locatie waar ook zonnepanelen kunnen komen om weer een of ander groen streven te behalen. Ow wacht, panelen, dat kan zo maar niet......want dan kunnen de roofvogels hun prooien niet meer pakken. Dat veroorzaak mogelijk weer een plaagdierenplaag. Hoog tijd voor weer een onderzoek van minsters een jaar voor we ook maar kunnen gaan denken aan wat we voor ander doel aan dat stukje weiland kunnen geven.
Het is niet makkelijk meer om in Nederland grote wijken uit de grond te stampen. Kijk maar eens wat voor wijken om je heen gebouwd worden, dat is redelijk kleinschalig en ook op locaties waar met kunst- en vliegwerk het allemaal maar mogelijk gemaakt wordt.
Trust me, ik zit dicht genoeg op deze zaken om iets meer te overzien

Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 07:41:
[...]
Ik hou mijn hart vast voor de bouwsector en huizenmarkt. Aan de ene kant wordt een prijsdaling van 6% verwachting hoorde ik gisteren bij Beau, aan de andere kant zal er veel te weinig gebouwd kunnen worden door de stikstofmaatregelen. Geen idee wat dat met de huizenmarkt doet maar het kan niet best zijn.
Ja, het is echt niet goed dit hoor.
Ik snap ook die berichten over prijsdalingen niet zo goed. Dat gaat in deze markt alleen gebeuren als er een prblem gaat ontstaan met de betaalbaarheid. Het woning tekort is zo groot dat dat de enige reden kan zijn dat de woningmarkt in elkaar zakt.
En die betaalbaarheid komt onder vuur te liggen door de mogelijke economische gevolgen van deze corona-crisis.
En dan nog zijn er genoeg mensen die blijven verdienen. En in plaats van dat 2 x schaal 10 lekker vrijstaand 600K VON gaat bewonen zullen dit paar allicht de hoek- of eindwoning (ik heb opgelet @
Harrie_ ) pakken.
Dus een deel zal worden opgevangen door een verschuiving in de markt.
Mensen zullen een woonwens blijven houden en er zullen altijd mensen blijven die 250K, 500K, 750K of meer hypotheek kunnen ophoesten.
Ik krijg de indruk dat de woningmarkt iets minder hard loopt, het aanbod fluctueert wat meer, de ene week meer en de andere week minder nieuwe huizen op de e-mail en ik zie dat de status van huizen langer onveranderd blijft. Hoewel dit laatste een discutabele factor kan zijn omdat je afhankelijk bent of makelaars uberhaupt nog de moeite nemen in de markt tot nu/tot voor kort.
Poe, weer een heel verhaal, sorrie guys
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison