Requiem19 schreef op zondag 3 mei 2020 @ 16:30:
[...]
Als de economie instort, zullen de starters de hardste klappen gaan krijgen. Dan zullen er nog minder flexbanen, 0 uren contracten en reguliere startersbanen komen. Kortom, als starter zul jij aan de zijlijn komen te staan en kan je de woningmarkt wel helemaal vergeten.
De generatie die al een vast contract heeft, heeft meer kans om de crisis goed door te komen. De relatieve baanzekerheid en voor een deel van de mensen ook het opgebouwde vermogen.
De generatie na de starters (zoals ik, 30+), zullen deze leningen het hardste afbetalen. Meer loonbelasting dan starters en ook nog 35-40 jaar aan het werk. Dus wat je zegt is eerder demagogie dan doordacht.
Daar verkijk je je op denk ik. De wereld draait wel door. Er zijn straks juist veel flexbanen, die weliswaar geen zekerheid bieden en slecht betalen, maar de handjes zijn wel degelijk nodig. De flexmarkt draaide juist lekker in 2009-2015.
Het zet juist de jongeren die eerst nog even flexibel werken een paar jaar stil, terwijl degenen met een vast contract een hand boven het hoofd gehouden wordt.
Het is voor jongeren gunstiger als iedereen weer bij 0 begint. Of sterker nog, als een bepaalde groep, met een restschuld, op achterstand wordt gezet.
Heel cru, maar dit is letterlijk de enige mogelijkheid bij een tekort.
Ik vind de originele stelling lastig overigens. Ja, er moet nagedacht worden hoe wij in NL de woningmarkt toegankelijker maken. Maar als je dit door de overheid laat financieren, waar dit op neer komt, geef je een heel selectief voordeel wat door andere mensen voor een groot deel financieel gedragen gaat worden.
Stel je maakt de grond gratis. En je geeft het miljard aan de gemeentes om verloren inkomsten te compenseren. Wie geef je dan precies voordeel?
Die andere mensen hebben toch tienduizenden euro's overwaarde? Het is overduidelijk dat dat omlaag moet. Hoe wou je dat anders na beneden krijgen, dan met goedkoper aanbod elders?
Het hele systeem is zo ontworpen dat het niet omlaag kan, daar ben ik me bewust van

zeker zolang een meerderheid een ander belang heeft. Het is totaal onrealistisch, dat weet ik

Maar hoe oneerlijk is het nou echt?
Het is heel makkelijk om ieder plan af te wijzen met 'ja dat is niet eerlijk voor X'. Maar wat er dan gebeurt is dat er niks veranderd en Y met de gebakken peren zit. Geen keuze maken is ook een keuze maken.
De vraag is niet wat eerlijk is.
De vraag is wat het minst oneerlijk is.
Daarnaast is de woningmarkt nu niet zo dat er mensen op straat onder bruggen slapen omdat het woning tekort zo groot is dat er de facto niet genoeg plek is, dus laten we niet chargeren.
Moeten we het eerst zo ver laten komen voor we actie ondernemen? Die actie duurt 5 jaar. Je kan daar niet op wachten.
Feitelijk:
- het woningtekort is groter dan ooit
- het aantal daklozen stijgt keihard
- het aantal 30ers dat bij ouders woont was nooit zo hoog
En ga zo maar door
Het loopt al vast bij de studentenkamers waar dertigers nu blijven zitten
Woningtekort is niet te meten onder bruggen.