Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 66 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.023.544 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:30
In 2008-2013 eindigde het piramidespel, maar in 2019 zaten we alweer boven de oude prijzen, toch?

Dus zelfs als je gelijk hebt, waarom zou de daling (die nu best kan komen), niet tegen 2030 weer omgezet zijn in een stijging?

Het tekort aan woningen blijft in NL echt een probleem. Pas als ze daar stappen in maken, lijkt mij dat de huizenprijzen op langere termijn of minder stijgt of langer blijft dalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
GeeMoney schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 17:37:
[...]

Lol, daar zitten we in :+ . Ik dacht dat dit het topic was van wat voor huis er nu weer te koop staat :) .

Als de huizenprijzen drastisch gaan dalen dan gaan de rentes (historisch gezien) weer omhoog.
En vraag en aanbod wijzigt voorlopig niet en zeker binnen stadsringen is grond/ruimte schaars en ook dat wordt niet snel beter dus wellicht gaan we wat stabiliteit krijgen maar echt drastisch zakken zie ik niet gebeuren.
De hypotheekrente volgt de kapitaalmarktrente. 8% kan je wel vergeten, maar waarom denk je dat de kapitaalmarktrente heel hard gaat stijgen?
Langzaam aan zakt de leen capaciteit al en moet er ook steeds meer eigen geld bij. Dat kan echter niet in 1 klap doorgevoerd worden. HRA bouwt ook al langzaam af dus de regering is er mee bezig.
Een leraar zal straks (maar kon ook 30 jaar geleden) geen woning kopen in het centrum van Amsterdam.
Over de snelheid van het zakken van de leencapaciteit heb ik nu geen data. Ik weet dat er zware druk wordt uitgeoefend vanuit het buitenland omdat NL nu een risicofactor is. Dat blijkt ook weer uit de schattingen die het IMF voor Nederland maak: zwaarste krimp en dan met name door de enorme particuliere schulden (= ~100% hypothecair van aard in NL).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:13
Requiem19 schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 17:46:
In 2008-2013 eindigde het piramidespel, maar in 2019 zaten we alweer boven de oude prijzen, toch?

Dus zelfs als je gelijk hebt, waarom zou de daling (die nu best kan komen), niet tegen 2030 weer omgezet zijn in een stijging?

Het tekort aan woningen blijft in NL echt een probleem. Pas als ze daar stappen in maken, lijkt mij dat de huizenprijzen op langere termijn of minder stijgt of langer blijft dalen.
Maar dan nog. Kijk naar een stad als Utrecht of Amsterdam. Binnen de ring is er gewoon geen plek meer. Dat zit soort van zeg maar "vast" en kan je niets bijbouwen. Mensen willen daar toch wonen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
Requiem19 schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 17:46:

Nee dat is een belangrijke misvatting. Ik ben het eens dat er gebouwd moet worden, maar houd er ook rekening mee dat dit de bouwlobby is die dit voor het voetlicht brengt.

Maar dan zijn we er nog niet. Alle internationale instituties wijzen NL erop dat de LTV heel hard naar beneden zal moeten gaan om in overeenstemming te komen met de rest van de EU. De sleutel is de LTV, die moet omlaag. Als heel NL straks tussen 50k en 300k kan lenen, dan houd je weinig nieuwbouwwoningen over die 430K eur moeten gaan kosten.

Het woningtekort is er, maar heeft niet de relatie met de huizenprijs als wat je zou verwachten op een vrije markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Mesque schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 17:26:
[...]

Zelfs dan zitten we met inflatie (a 2%/jaar) nog op min of meer dezelfde prijs als vandaag de dag. Of bedoel je 20% ervan af inclusief inflatie? Dus in totaal +/- 40% waardedaling?
En zelfs als je zeker zou weten dat het 40% is heb je nog allerlei andere factoren. Wat en waar ga je huren, wat kost dat? Hoe ontwikkelt de huur zich in die 10 jaar? Hoe zorg je ervoor dat je geld niet met 2% per jaar verdampt en wat worden de nieuwe belastingregels? Wat verandert er op hypotheekgebied? Wat gaat de overheid en de economie nog meer doen en welke invloed heeft dat?

Ik zit zelf in de situatie dat ik starter ben, nu vrije sector huur en me aan het oriënteren ben op kopen. Ik heb geen haast en verwacht op korte termijn niet veel stijging of daling, dus kijk nog een even aan hoe de situatie zich gaat ontwikkelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
MaStar schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 17:54:
[...]

Maar dan nog. Kijk naar een stad als Utrecht of Amsterdam. Binnen de ring is er gewoon geen plek meer. Dat zit soort van zeg maar "vast" en kan je niets bijbouwen. Mensen willen daar toch wonen...
Pas erop dat je geen dingen door elkaar haalt. Natuurlijk zal Amsterdam altijd duurder zijn dan Uden.

Maar overal gaat de boel zakken, vanwege de vrachtlading aan redenen die ik heb genoemd. (Noot: als DNB aangeeft dat er extra kapitaalbuffers moeten worden aangehouden mbt de hypotheekportfolio is dat niet omdat het zo grappig lijkt).

Mensen die nu nog aan het overbieden zijn: lekker laten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jopie035
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 01-07 10:51
[...]

De wens (van de overheden) om vooral binnenstedelijk te bouwen (dus niet buiten de stadsgrenzen) draagt hier sterk aan bij. Bouwen op kleine perceeltjes midden in een stad is een stuk duurder dan in een knollenveld net buiten het plaatsnaambordje.

In Amsterdam gaan ze Sloterdijk volgooien met woningen, heb ik me laten vertellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basdej
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13-09 13:26

basdej

OutSystems Consultant

Wij hebben ook op een huis van rond de 3 ton geboden. Kregen een mailtje dat ons bod is afgewezen en dat het winnende bod "ver boven de vraagprijs" was. Ging om een woning van 85 m2 in de regio den haag. Makelaar vertelde al bij de bezichtiging dat er 50 geinteresseerden langskwamen in 2 dagen. Iedereen een kwartiertje.

Hoi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maahes
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 20:30
Sport_Life schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 10:17:
De lage rente is gunstig voor iedereen, maar de gevolgen alleen voor mensen die goedkoper gaan wonen :)
Vergeet ook niet dat die lage rente niet alleen hogere woningprijzen geven, maar ook (veel) lagere pensioenen als gevolg heeft. Dat verlies aan pensioen is misschien wel net zo groot als de winst op de woning. Het zou interessant zijn om dat eens na te rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
basdej schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 18:01:
Wij hebben ook op een huis van rond de 3 ton geboden. Kregen een mailtje dat ons bod is afgewezen en dat het winnende bod "ver boven de vraagprijs" was. Ging om een woning van 85 m2 in de regio den haag. Makelaar vertelde al bij de bezichtiging dat er 50 geinteresseerden langskwamen in 2 dagen. Iedereen een kwartiertje.
Thanks voor het delen. Dat is toch niet normaal meer? Die gaan gewoon rond de 380k weg. En 50 geïnteresseerden....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
Erik1 schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 17:58:
[...]

En zelfs als je zeker zou weten dat het 40% is heb je nog allerlei andere factoren. Wat en waar ga je huren, wat kost dat? Hoe ontwikkelt de huur zich in die 10 jaar? Hoe zorg je ervoor dat je geld niet met 2% per jaar verdampt en wat worden de nieuwe belastingregels? Wat verandert er op hypotheekgebied? Wat gaat de overheid en de economie nog meer doen en welke invloed heeft dat?

Ik zit zelf in de situatie dat ik starter ben, nu vrije sector huur en me aan het oriënteren ben op kopen. Ik heb geen haast en verwacht op korte termijn niet veel stijging of daling, dus kijk nog een even aan hoe de situatie zich gaat ontwikkelen.
De woningmarkt wordt gedreven door de vraag: wat kan je aan huur betalen/hypotheek lenen. Met de crisis die er aankomt: gaat het mediaaninkomen omhoog of omlaag de komende 10 jaar? Die schaarste is er nu, die was er op het dieptepunt dan de huizenprijzen en die is er straks ook. Je gaat dus in alle gevallen het maximum betalen.
De vraag is dus alleen: wat is het gemiddelde maximum straks tov nu }:O

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:27
Maahes schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 18:02:
[...]

Vergeet ook niet dat die lage rente niet alleen hogere woningprijzen geven, maar ook (veel) lagere pensioenen als gevolg heeft. Dat verlies aan pensioen is misschien wel net zo groot als de winst op de woning. Het zou interessant zijn om dat eens na te rekenen.
@Sport_Life de fetisch met lage rente snap ik niet en zal ik nooit snappen. Hele hoge rente is ook zeker niet fijn, maar hele lage rente ook niet.

Een voorbeeld:
Liever 5% over 200k betalen dan 2,5% over 400k. Waarom? 200k los je sneller af dan 400k. Simpel als dat.

En met hogere rente gaat de leencapaciteit omlaag, wat in een land als NL de waardebepaler van je woning is. Er gaan nu serieus huizen met een woz van 130k 7-8 jaar geleden voor 230k weg. En dan woon je op 60 min spitsreistijd van de randstad in een jaren 70 doortochtwoning van 60-80m2 in de slechtste buurt. Dat is bizar.

Maargoed, van die dingen. Mede dankzij dit krijg je ook enorme waarde fluctuaties. Want, die 230k kan dus met een paar jaar weer 130k zijn en een paar jaar later weer 230k. Dat tussenliggende geld worden restschulden als het mis gaan en een blok aan het been als je nu kocht en over een paar jaar zou willen verkopen.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Maahes
bulle bas schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 18:05:
[...]

De woningmarkt wordt gedreven door de vraag: wat kan je aan huur betalen/hypotheek lenen. Met de crisis die er aankomt: gaat het mediaaninkomen omhoog of omlaag de komende 10 jaar? Die schaarste is er nu, die was er op het dieptepunt dan de huizenprijzen en die is er straks ook. Je gaat dus in alle gevallen het maximum betalen.
Je zou wel eens gelijk kunnen krijgen: https://www.research.unic...76682.ashx?M=D&R=78920476

Het is geen voorspelling. Er kan van alles gebeuren, ook politiek gezien, waardoor het allemaal heel anders gaat lopen. Maar het is niet ondenkbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:34
bulle bas schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 17:51:
[...]

De hypotheekrente volgt de kapitaalmarktrente. 8% kan je wel vergeten, maar waarom denk je dat de kapitaalmarktrente heel hard gaat stijgen?

[...]

Over de snelheid van het zakken van de leencapaciteit heb ik nu geen data. Ik weet dat er zware druk wordt uitgeoefend vanuit het buitenland omdat NL nu een risicofactor is. Dat blijkt ook weer uit de schattingen die het IMF voor Nederland maak: zwaarste krimp en dan met name door de enorme particuliere schulden (= ~100% hypothecair van aard in NL).
Hij gaat niet naar 8% natuurlijk en zeker niet op korte termijn maar de huizenprijzen gaan net zo min niet 30-40% dalen wat jij voorstelt.
En in buurlanden is volgens mij een LTV van rond de 80% “normaal” en wij schuiven nu voor bestaande woningen langzaam naar de 90% toe. Dat gaat volgens mij nu in een gematigd behapbaar tempo. Het is niet zo dat de EU dit van vandaag op morgen zomaar naar 80% kan brengen. Dan stel ik voor dat we ook de pensioenleeftijden compleet gelijk trekken :p .
De grote stijging lijkt nu af te vlakken maar hard dalen verwacht ik echt niet want daarvoor spelen er teveel andere factoren mee die (nog) niet wijzigen.
Overigens gaan de rentes (hetzij minimaal) al ietsje omhoog. (Ook die daling lijkt dus te stagneren en/of zelfs dus weer om te keren)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jopie035
Hogere rente? D'r hoeft maar een onbenul op te staan in Den Haag die akkoord gaat met Eurobonds, en we zitten zo 100 basispunten hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
Jopie035 schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 18:24:
Hogere rente? D'r hoeft maar een onbenul op te staan in Den Haag die akkoord gaat met Eurobonds, en we zitten zo 100 basispunten hoger.
En wat betekent dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jopie035
De Nederlandse rente flink (1%) zal stijgen op moment dat er Eurobonds uit gegeven gaan worden (alle Europese landen lenen samen geld, en staan in voor elkaars verliezen, en ja dat plannetje ligt er in Brussel)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

bulle bas schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 18:05:
[...]

Er is ook een ontwikkeling die tegenstrijdig werkt in een simpel vraag / aanbod-spel; huishoudens worden steeds kleiner (steeds meer alleenstaanden) dus meer vraag, maar in je eentje koop je nu meestal net een garagebox… Ik ben geen econoom maar iets zegt mij dat de toegenomen vraag dan tóch niet leidt tot hogere prijzen wanneer de raders vastlopen omdat een huis een luxeproduct wordt.

Ik denk dat ik maar winnebago’s ga importeren voor al die leraren en serveersters in de stad… gouden handel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
Maahes schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 18:16:
[...]

Je zou wel eens gelijk kunnen krijgen: https://www.research.unic...76682.ashx?M=D&R=78920476

Het is geen voorspelling. Er kan van alles gebeuren, ook politiek gezien, waardoor het allemaal heel anders gaat lopen. Maar het is niet ondenkbaar.
Interessante link!

Nou volgens mij is het wel een voorspelling:
In contrast,banks expect a strong deterioration in household demand for mortgages in the second quarter, to a net percentage comparable to that recorded in 2H08. The black line shows this.
Alles kan gebeuren, maar waarschijnlijk is het wel. Minder baanzekerheid of zekerheid over de economie in het algemeen is minder grote aankopen.
Dat geldt volgens die link ook voor de gestegen kredietvraag van bedrijven:
Our chart shows that banksexpecta further significant rise in firms’ loan demand in the current quarter (red line), to the highest net percentage since the beginning of the survey. The main factor underlying firms’ loan demand in the first quarter was financing needs for inventories and working capital, while financing needs for fixed investment deteriorated significantly.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NNCi
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 24-06-2023
een ander probleem van NL is dat het vermogen ongelijk over de generaties verdeeld is. Senioren in riante afbetaalde huizen en aan de onderkant de starters met alle tijdelijke contracten die voor veel geld een woning huren en amper kunnen sparen...

Ik ben benieuwd wat de positie van de nieuwe middenklasse wordt.
Wordt een woning van € 400.000 straks voor hen onbereikbaar. Dat zal enorm impact hebben op de gehele woningmarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:09

Sport_Life

Solvitur ambulando

Maahes schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 18:02:
[...]

Dat komt volgens mij ook door de enorm conservatieve beleggingsinstelling van dergelijke pensioen fondsen.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
bulle bas schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 17:55:
[...]

Nee dat is een belangrijke misvatting. Ik ben het eens dat er gebouwd moet worden, maar houd er ook rekening mee dat dit de bouwlobby is die dit voor het voetlicht brengt.

Maar dan zijn we er nog niet. Alle internationale instituties wijzen NL erop dat de LTV heel hard naar beneden zal moeten gaan om in overeenstemming te komen met de rest van de EU. De sleutel is de LTV, die moet omlaag. Als heel NL straks tussen 50k en 300k kan lenen, dan houd je weinig nieuwbouwwoningen over die 430K eur moeten gaan kosten.

Het woningtekort is er, maar heeft niet de relatie met de huizenprijs als wat je zou verwachten op een vrije markt.
Ik denk dat het niet onverstandig is om de LTV naar beneden te brengen (echter, dat bemoeilijkt vooral de starters om woningen te kopen!) vanuit een risico perspectief.

Maar je doet nu net alsof dat de enige factor is. Volgens mij zijn praktisch alle experts het eens dat een ander grote component van de stijgende woningprijzen de schaarste is.

Dus dat zal je ook moeten oplossen wil je de markt stabiliseren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
Wilf schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 18:32:
[...]
Er is ook een ontwikkeling die tegenstrijdig werkt in een simpel vraag / aanbod-spel; huishoudens worden steeds kleiner (steeds meer alleenstaanden) dus meer vraag, maar in je eentje koop je nu meestal net een garagebox… Ik ben geen econoom maar iets zegt mij dat de toegenomen vraag dan tóch niet leidt tot hogere prijzen wanneer de raders vastlopen omdat een huis een luxeproduct wordt.

Ik denk dat ik maar winnebago’s ga importeren voor al die leraren en serveersters in de stad… gouden handel!
De vraagkant is het probleem inderdaad niet, mensen zijn al bereid het maximum te betalen, dus die factor doet al niet meer mee. Het is meer een wanhoopsvraag/aanbod-verhouding. Met dito irrationaliteit -> zeepbel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

bulle bas schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 18:44:
[...]

De vraagkant is het probleem inderdaad niet, mensen zijn al bereid het maximum te betalen, dus die factor doet al niet meer mee. Het is meer een wanhoopsvraag/aanbod-verhouding. Met dito irrationaliteit -> zeepbel.
Wanhoop verhoogt je maximale hypotheek niet. Something’s got to give.

Men is niet beréíd het maximum te betalen; men betáált al het maximum. En dat maximum zakt voor steeds meer mensen steeds verder weg. Starters zonder rijke ouders zullen vette pech hebben. Ik heb ook een hard hoofd dat ik ooit nog starter wordt.

[ Voor 3% gewijzigd door Wilf op 28-04-2020 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
GeeMoney schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 18:18:
[...]

Hij gaat niet naar 8% natuurlijk en zeker niet op korte termijn maar de huizenprijzen gaan net zo min niet 30-40% dalen wat jij voorstelt.
En in buurlanden is volgens mij een LTV van rond de 80% “normaal” en wij schuiven nu voor bestaande woningen langzaam naar de 90% toe. Dat gaat volgens mij nu in een gematigd behapbaar tempo. Het is niet zo dat de EU dit van vandaag op morgen zomaar naar 80% kan brengen. Dan stel ik voor dat we ook de pensioenleeftijden compleet gelijk trekken :p .
Hoe langer de LTV hoog blijft, hoe groter de schade voor de NLse economie. Hier heeft NL zelf ook wel een beetje baat bij, en de DNB lijkt van 2008 iets geleerd te hebben.

Een starterswoning van 300k bestaat niet, en al helemaal niet met de starters in de komende 10 jaar. Dus die mensen gaan domweg geen kopers meer vinden straks. Alles wijst erop dat het spelletje straks afgelopen is.
De grote stijging lijkt nu af te vlakken maar hard dalen verwacht ik echt niet want daarvoor spelen er teveel andere factoren mee die (nog) niet wijzigen.
Overigens gaan de rentes (hetzij minimaal) al ietsje omhoog. (Ook die daling lijkt dus te stagneren en/of zelfs dus weer om te keren)
Als de rente gaat stijgen, dan wordt de leenruimte kleiner en dan gaan de huizenprijzen dalen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

NiGeLaToR schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 18:12:
[...]

@Sport_Life de fetisch met lage rente snap ik niet en zal ik nooit snappen. Hele hoge rente is ook zeker niet fijn, maar hele lage rente ook niet.

Een voorbeeld:
Liever 5% over 200k betalen dan 2,5% over 400k. Waarom? 200k los je sneller af dan 400k. Simpel als dat.

En met hogere rente gaat de leencapaciteit omlaag, wat in een land als NL de waardebepaler van je woning is. Er gaan nu serieus huizen met een woz van 130k 7-8 jaar geleden voor 230k weg. En dan woon je op 60 min spitsreistijd van de randstad in een jaren 70 doortochtwoning van 60-80m2 in de slechtste buurt. Dat is bizar.

Maargoed, van die dingen. Mede dankzij dit krijg je ook enorme waarde fluctuaties. Want, die 230k kan dus met een paar jaar weer 130k zijn en een paar jaar later weer 230k. Dat tussenliggende geld worden restschulden als het mis gaan en een blok aan het been als je nu kocht en over een paar jaar zou willen verkopen.
Mee eens :). Alhoewel je rekensom niet helemaal eerlijk is eigenlijk. 2,5% over 400k is niet gelijk aan 5% over 200k, gecorrigeerd met aflossing (bij gelijke netto lasten) zou de rente 2,5% vs ~7% zijn ;).
Wij kochten ons appartement voor 218k tegen 5,5% en verkochten een paar jaar later voor 335k tegen ~2%.

Nog een nadeel is de woz waarde en alle lasten die daarmee samenhangen (oa IB). Het is zeer vervelend dat een buurman z'n huis voor de hoofdprijs verkoopt jij "ineens" volgens de belastingdienst veel vermogen hebt en dus veel mag afdragen aan eigenwoningforfait. Die belasting zit eigenlijk verstopt in de korting op de HRA, dus je hoort er niemand over. Maar als ze dit zouden lostrekken van HRA en jaarlijks op 1 januari zouden incasseren, gaat iedereen de straat op...

[ Voor 24% gewijzigd door Sport_Life op 28-04-2020 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
Wilf schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 18:50:
[...]
Wanhoop verhoogt je maximale hypotheek niet. Something’s got to give.

Men is niet beréíd het maximum te betalen; men betáált al het maximum. En dat maximum zakt voor steeds meer mensen steeds verder weg. Starters zonder rijke ouders zullen vette pech hebben. Ik heb ook een hard hoofd dat ik ooit nog starter wordt.
Ehm ja, dat zei ik ook. Mijn pointe is dat het maximum gaat zakken. Als jouw maximum gaat stijgen in de crisis heb je mss toch geluk.

Maar ik sluit niet uit dat bij een crisis die stevig genoeg is er zoveel angst en onzekerheid ontstaat dat men niet meer bereid is tot hun echte maximum te gaan. Dat wordt dan een zichzelf versterkend effect neerwaarts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
bulle bas schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 18:55:
[...]

Hoe langer de LTV hoog blijft, hoe groter de schade voor de NLse economie. Hier heeft NL zelf ook wel een beetje baat bij, en de DNB lijkt van 2008 iets geleerd te hebben.

[...]
Schade is een groot woord (tot nu toe vaarde die er wel bij namelijk en het is dat Corona ertussen kwam), ze zijn al bezig dit naar beneden te brengen maar dat kan je beter in het huidige tempo doen dan in 1 grote klap.
Als de rente gaat stijgen, dan wordt de leenruimte kleiner en dan gaan de huizenprijzen dalen.
Precies, maar dalen gaan ze niet met 30% dus de rente gaat ook niet plots naar 8.
Huidige rentes zijn absurd laag dus die zal langzaam weer op een iets acceptabeler niveau komen en huizen prijzen zullen daardoor iets stabiliseren tot heel licht dalen.
Nogmaals om heel hard te dalen zoals jij voorstelt moeten er veel en grote factoren wijzigen en dat gebeurt dus niet.

[ Voor 4% gewijzigd door GeeMoney op 28-04-2020 19:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:27
@GeeMoney het feit dat we allemaal thuis zitten en zo’n beetje iedereen zich afvraagt of hij/zij, vrienden en familie volgend jaar nog werk heeft speelt geen rol denk je?

Hoe hard de regering ook geld gaat bijdrukken, het sentiment is lastig te beïnvloeden.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
NiGeLaToR schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 19:30:
@GeeMoney het feit dat we allemaal thuis zitten en zo’n beetje iedereen zich afvraagt of hij/zij, vrienden en familie volgend jaar nog werk heeft speelt geen rol denk je?

Hoe hard de regering ook geld gaat bijdrukken, het sentiment is lastig te beïnvloeden.
Kijken wij dezelfde nieuwsberichten?
De samenleving zal voorlopig veranderen natuurlijk maar er is een lichtje aan het einde van de tunnel, dit is een externe oorzaak en er zijn gigantische maatregelen ingezet om dit “uit te zingen” . Horeca en luchtvaart worden het hardst getroffen maar die laatste krabbelt straks alweer op en krijgt een giga injectie/lening. Horeca is nog afwachten maar die zullen straks met maatregelen ook weer open gaan. China, Scandinavische landen en zelfs Spanje en Italië laten in aantallen ziektegevallen en overledenen gelukkig weer een lichte daling zien. Dit wordt er een van de lange adem maar niet onmogelijk en heel anders natuurlijk dan de crisis van 2008.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
GeeMoney schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 19:07:
[...]

Schade is een groot woord (tot nu toe vaarde die er wel bij namelijk en het is dat Corona ertussen kwam), ze zijn al bezig dit naar beneden te brengen maar dat kan je beter in het huidige tempo doen dan in 1 grote klap.

[...]

Precies, maar dalen gaan ze niet met 30% dus de rente gaat ook niet plots naar 8.
Huidige rentes zijn absurd laag dus die zal langzaam weer op een iets acceptabeler niveau komen en huizen prijzen zullen daardoor iets stabiliseren tot heel licht dalen.
Nogmaals om heel hard te dalen zoals jij voorstelt moeten er veel en grote factoren wijzigen en dat gebeurt dus niet.
Ik zie dat jouw begrip op een paar misverstanden steunt. De rente stijgt niet omdat de huizenprijzen dalen.
Als de rente stijgt, is dat omdat de kapitaalmarktrente stijgt.
Als de rente stijgt, is het zeer ws. dat de prijzen dalen.
Het kan zijn dat de rente relatief laag blijft staan, maar dat de huizenprijzen dalen.

Je verwart een implicatie met een bi-implicatie.

Je vergeet hele belangrijke vraagstukken:
1. hoeveel eigen centjes moet de starter straks meenemen van de bank,
2. hoeveel centjes kan hij sparen op de huurmarkt in een recessie,
3. en hoeveel is de bank bereid om uit te lenen aan deze starter.
3a. wat mag de bank op basis van LTV-ratio's uitlenen
3b. hoe zonnig ziet de bank de toekomst van deze jonge starter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
@bulle bas en hoeveel van die punten speelden het afgelopen jaar ook alweer niet? (In die stijgende markt)
Ik zeg ook niet dat er niets aan de hand is maar zakken met tientallen procenten zie ik gewoon echt niet gebeuren.
Hij zal afvlakken en mogelijk iets dalen.

[ Voor 42% gewijzigd door GeeMoney op 28-04-2020 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maahes
NiGeLaToR schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 19:30:

Op de beurs is het sentiment anders behoorlijk positief. edit: correctie: De MSCI world index heeft veel verlies alweer goedgemaakt.

[ Voor 8% gewijzigd door Maahes op 28-04-2020 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:59
GeeMoney schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 19:40:
[...]

Kijken wij dezelfde nieuwsberichten?
De samenleving zal voorlopig veranderen natuurlijk maar er is een lichtje aan het einde van de tunnel, dit is een externe oorzaak en er zijn gigantische maatregelen ingezet om dit “uit te zingen” . Horeca en luchtvaart worden het hardst getroffen maar die laatste krabbelt straks alweer op en krijgt een giga injectie/lening. Horeca is nog afwachten maar die zullen straks met maatregelen ook weer open gaan. China, Scandinavische landen en zelfs Spanje en Italië laten in aantallen ziektegevallen en overledenen gelukkig weer een lichte daling zien. Dit wordt er een van de lange adem maar niet onmogelijk en heel anders natuurlijk dan de crisis van 2008.
Het is een self fulfilling prophecy. Marktsentiment is helemaal niet goed. Je ziet het al terug in de autoverkopen, het eerste waar mensen op gaan besparen.

Dan roept ABN dat de huizenprijzen gaan dalen. De overheid praat over een schuld die nog nooit zo groot is geweest, om toch maar de grote bedrijven te redden en politieke partijen over een recessie(waarvan sommige nog een sterker woord gebruiken). Maar de kapper op de hoek is niet too-big-to-fail en kan zo omklappen. Dat zien mensen wel gebeuren van dichtbij. Uiteindelijk zal iemand die schuld en injecties moeten betalen en dat is de burger, want bij die bedrijven is niets te halen.

We zien nu een opleving. Is dat een opluchting? Of zijn dat koopjesjagers die nu denken in te moeten stappen? Hoe lang kunnen die geld in de beurs blijven stoppen om de koersen zo te houden?

Ik ben nog steeds van mening dat het wel even mag afkoelen. Op de beurs, maar ook op de huizenmarkt.

[ Voor 11% gewijzigd door LED-Maniak op 28-04-2020 20:01 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Maahes schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 19:54:
[...]

Op de beurs is het sentiment anders behoorlijk positief. edit: correctie: De MSCI world index heeft veel verlies alweer goedgemaakt.
Dat heeft er alles mee te maken dat particuliere beleggers massaal zijn ingestapt. Die kijken niet naar de onderliggende waarde (toekomstige cash flow), maar naar een grafiekje en zien sinds februari een forse daling van 20-30%. Het zijn dezelfde lui die op zaterdag met het hele gezin naar de bouwmarkt gaan (ja ze zijn er echt). Na de Q2 resultaten dendert alles als een kaartenhuis in elkaar en dan komt men erachter dat de sterke daling in februari een stijging was in november/december 2019.
Degiro heeft een wachtlijst van 29.000 (!) mensen. Link https://www.degiro.nl/reg...d&utm_medium=cpc#/account

Trouwens, ook op het GoT beleggers topic is het echt enorm druk sinds de crisis ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 28-04-2020 20:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maahes
Sport_Life schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 18:42:
[...]

Dat komt volgens mij ook door de enorm conservatieve beleggingsinstelling van dergelijke pensioen fondsen.
Of, anders geformuleerd, dat er heel risicovol belegd moet worden om een kans op een acceptabel pensioen te houden.

Onder aan de streep is die lage rente heel nadelig voor pensioenfondsen, ook als zij beleggen in aandelen en vastgoed. Als de risicvrije rente 0% is, dan kun je verwachten dat het rendement op aandelen en vastgoed ook slechts 2% is. De risico opslag van aandelen en vastgoed is over het algemeen altijd 2%-punt meer dan risico vrij rendement.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:59
Sport_Life schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 20:03:
[...]

Dat heeft er alles mee te maken dat particuliere beleggers massaal zijn ingestapt. Die kijken niet naar de onderliggende waarde (toekomstige cash flow), maar naar een grafiekje en zien sinds februari een forse daling van 20-30%. Het zijn dezelfde lui die op zaterdag met het hele gezin naar de bouwmarkt gaan (ja ze zijn er echt). Na de Q2 resultaten dendert alles als een kaartenhuis in elkaar en dan komt men erachter dat de sterke daling in februari een stijging was in november/december 2019.
Degiro heeft een wachtlijst van 29.000 (!) mensen. Link https://www.degiro.nl/reg...d&utm_medium=cpc#/account
Was er niet zo'n gezegde? Als men druk gaat adverteren gericht op particuliere beleggers(zowel huizen als aandelen), dan moet je uitstappen? :P

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maahes
[...]

Je zou best gelijk kunnen hebben, maar ik durf er niet op te speculeren. Ga jij nu short? (sorry, slightly offtopic).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jopie035
LED-Maniak schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 19:58:
[...]

We zien nu een opleving. Is dat een opluchting? Of zijn dat koopjesjagers die nu denken in te moeten stappen? Hoe lang kunnen die geld in de beurs blijven stoppen om de koersen zo te houden?

Ik ben nog steeds van mening dat het wel even mag afkoelen. Op de beurs, maar ook op de huizenmarkt.
Dat zijn institutionele beleggers die aan het 'rebalancen' zijn... De verhouding tussen Aandelen en Fixed Income is scheef gegroeid en die moet (op/na kwartaal einde) hersteld worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anniedrew
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13-09 12:20
[...]

Trouwens, ook op het GoT beleggers topic is het echt enorm druk sinds de crisis ;)
Dit vermoed ik ook inderdaad; dat de beurs hoog wordt gehouden door particuliere instappers die ergens eens hebben gehoord ''instappen als het bloed door de straten loopt''. Op BNR hoor de Kees de Kort al maanden schreeuwen dat er dikke klappen gaan vallen en hoor je meermaals dat professionele beleggingsinstellingen hun portefeuille aan het her-balanceren zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Maahes schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 20:06:
[...]

Je zou best gelijk kunnen hebben, maar ik durf er niet op te speculeren. Ga jij nu short? (sorry, slightly offtopic).
Niemand kan de gevolgen van de crisis inschatten. Professionele beleggers gaan uit van een economische crisis min of meer, of in ieder geval economische achteruitgang (en dus vroeg of laat een flinke daling) , en particuliere beleggers denken dat de economie "plots" weer op volle toeren draait zodra de lockdown in Nederland ( :F ) voorbij is.
Wat de schade echt gaat zijn dat weet niemand. Alleen dat het toerisme flink last gaat krijgen, maar of al die werkeloze mensen straks impact hebben op de bestedingen in binnen en buitenland?
Dus met mijn gezonde boerenverstand ga ik er niets van zeggen. Mijn gevoel zegt alleen dat de beurzen wel te hoog staan, dus heb ik een deel verkocht voor een mooie geluidsinstallatie Aankoopadvies Receiver i.c.m. Dali Oberon 7 :P (het gaat mij niet overkomen dat ik niets doe en dat ik straks 2k verlies :+ )
En verder laat ik de maandelijkse inleg bij NT World gewoon doorlopen. Timen van de markt is niet mijn sterkste kant ;) dus short gaan doe ik niet.

[ Voor 9% gewijzigd door Sport_Life op 28-04-2020 20:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MoshiMoshi84
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 18-09-2022
Anniedrew schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 20:09:
Dit vermoed ik ook inderdaad; dat de beurs hoog wordt gehouden door particuliere instappers die ergens eens hebben gehoord ''instappen als het bloed door de straten loopt''.
Direct particuliere aandeelhouders zijn maar een relatief klein percentage van aandeelhouders in beursgenoteerde bedrijven; te weinig om een grote invloed op indexen uit te kunnen oefenen. Specifieke data van NL heb ik niet kunnen vinden, maar bijvoorbeeld in het VK is het maar 12% (uiteraard veel meer via pensioenfondsen, beleggingsfondsen, levensverzekeringen etc.). https://www.ons.gov.uk/ec...shipofukquotedshares/2016

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
MoshiMoshi84 schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 20:56:
[...]

Direct particuliere aandeelhouders zijn maar een relatief klein percentage van aandeelhouders in beursgenoteerde bedrijven; te weinig om een grote invloed op indexen uit te kunnen oefenen. Specifieke data van NL heb ik niet kunnen vinden, maar bijvoorbeeld in het VK is het maar 12% (uiteraard veel meer via pensioenfondsen, beleggingsfondsen, levensverzekeringen etc.). https://www.ons.gov.uk/ec...shipofukquotedshares/2016
Jup, de stijging op de beurzen hebben te maken met een vlucht voor de grote hoeveelheden geld die bijgedrukt gaan worden. Indekken tegen de printlawine. Bij de eerste paniek is het uit de beurs gestapt, en toen het enorme steunprogramma werd aangekondigd is het weer de beurs opgevlucht. Ik begreep dat vastgoedinvesteringen juist zwaar aan het teruglopen zijn.

EDIT: ik meen dat met name TECH aardig de lucht is ingeschoten, maar ik ben geen professionele belegger.

[ Voor 5% gewijzigd door bulle bas op 28-04-2020 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maahes
[...]

Ja. Ik heb ook wel wat moeite met het verhaal dat het allemaal particulieren zijn die nu kopen. Vooral omdat institutionele beleggers wel short zouden gaan als zij het beter denken te weten, waardoor de marktprijs weer in balans is. Verder lijkt al deze discussie misschien offtopic, maar heden ten dage is de beurs en de vastgoedmarkt verweven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:20

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Mijn N=1.......

maar vandaag gebeld voor een bezichtiging

525K, te koop sinds 16 april

"Helaas, er zijn veel gegadigden, we plannen geen bezichtigingen meer in" |:(

Mooi balen, op Koningsdag even langsgereden om de locatie en omgeving te bekijken en dat huis paste ons perfect.

[ Voor 4% gewijzigd door Fraggert op 28-04-2020 21:23 ]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• .GoO
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-08 17:35
Vandaag winnend bod uitgebracht op een huis. Er waren nog 10 andere biedingen, wij zaten er net een paar duizend boven.

Nu ons eigen huis in de verkoop zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Requiem19 schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 18:43:
[...]

Ik denk dat het niet onverstandig is om de LTV naar beneden te brengen (echter, dat bemoeilijkt vooral de starters om woningen te kopen!) vanuit een risico perspectief.

Maar je doet nu net alsof dat de enige factor is. Volgens mij zijn praktisch alle experts het eens dat een ander grote component van de stijgende woningprijzen de schaarste is.

Dus dat zal je ook moeten oplossen wil je de markt stabiliseren.
Waarom zo zwart/wit. Zou een betere oplossing niet zijn:

Woning < 200k ; LTV 100% (want als de prijs zakt, valt de schade in absolute euro's mee + hebt NHG nog)
Woning > 200k : LTV 90% (want als de prijs zakt, valt de schade harder uit wat je ook niet met een minimumloonbaantje meer kan opvangen).

Neem je een goedkope woning dat kun je maximale financiering krijgen, neem je een dure woning dan is een deel voor eigen risico (bijv. 10% eigen inleg). Zou houdt je de startersmarkt ook gewoon op gang. Zo werkt het op de sociale huurmarkt ook: huur je boven de aftoppingsgrens dan betaal je dat deel zelf (geen toeslag meer).

[ Voor 21% gewijzigd door CyberMania op 28-04-2020 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

.GoO schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 21:26:
Vandaag winnend bod uitgebracht op een huis. Er waren nog 10 andere biedingen, wij zaten er net een paar duizend boven.

Gefeliciteerd, maar even voor mijn/onze beeldvorming....zaten jullie dan ook al ver boven de vraagprijs? Welke regio en prijsklasse?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Maahes schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 21:12:
[...]

Ja. Ik heb ook wel wat moeite met het verhaal dat het allemaal particulieren zijn die nu kopen. Vooral omdat institutionele beleggers wel short zouden gaan als zij het beter denken te weten, waardoor de marktprijs weer in balans is. Verder lijkt al deze discussie misschien offtopic, maar heden ten dage is de beurs en de vastgoedmarkt verweven.
Mja ik weet het niet hoor, maar bijvoorbeeld VWRL staat nu op 73,66. Op 31 mei 2019 stond 'ie op 73,37. Toen had nog helemaal niemand van Covid-19 gehoord :P. Dus amper een jaar later krijg je voor hetzelfde geld een economie die bijna volledig tot stilstand is gekomen ..
Ik kan me echt niet voorstellen dat er veel professionele beleggers zijn die op dit moment kopen :).

[ Voor 7% gewijzigd door Sport_Life op 28-04-2020 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
CyberMania schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 21:27:
[...]

Woning < 200k ; LTV 100% (want als de prijs zakt, valt de schade in absolute euro's mee)
Woning > 200k : LTV 90% (want als de prijs zakt, valt de schade harder uit wat je ook niet met een minimumloonbaantje meer kan opvangen).

Neem je een goedkope woning dat kun je maximale financiering krijgen, neem je een dure woning dan is een deel voor eigen risico (bijv. 10% eigen inleg). Zou houdt je de startersmarkt ook gewoon op gang. Zo werkt het op de sociale huurmarkt ook: huur je boven de aftoppingsgrens dan betaal je dat deel zelf (geen toeslag meer).
Mijn 2ct:

gezin A: goedkope woning à 150k, schade 10k
gezin B: dure woning à 400k, schade 30k

De schade voor gezin A zou wel eens heftiger gevoeld kunnen worden (waar haalt de heftruckchauffer 10k vandaan). Het probleem met de NL-markt is dat de huiswaarde enorm effect heeft op de reële economie. Gezin A stopt met geld uitgeven, ook al hadden ze 'maar' 10K schuld.

Twee: als er heel veel gezinnetjes A zijn, wil je alsnog niet dat ze daarin terecht komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
Sport_Life schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 20:14:

Wat de schade echt gaat zijn dat weet niemand.
De zorgkosten zullen wel gecompenseerd worden door loslaten bevriezing eigen risico en die wat te verhogen. De huurtoeslag en zorgtoeslag zullen ook wel bevroren worden tot dit via de inkomstenbelasting geregeld is (afschaffing toeslagen en verrekenen IB).

Pensioenen zullen jaren niet meer stijgen en mogelijk zelfs weer gekort gaan worden, ouderen die nog schulden hebben zullen hier ook de pijn van voelen.

Premies voor sociale zekerheid zullen ook wel stijgen om de ww kosten en alles te compenseren van 2020.

BTW staat al op 21% die zullen ze niet omhoog gooien, want dan help je echt het herstel om zeep. Verwacht wel dat de lage btw van 9% naar 10% zal stijgen wellicht.

Het zullen vast geen flinke bezuinigingen worden want Ned stond er behoorlijk goed voor in de boekhouding, maar het kan net genoeg zijn om al die mensen die maar net konden rondkomen (en dat zijn er behoorlijk veel) over de rand te gooien.

[ Voor 8% gewijzigd door CyberMania op 28-04-2020 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
bulle bas schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 21:36:
[...]

Mijn 2ct:

De schade voor gezin A zou wel eens heftiger gevoeld kunnen worden (waar haalt de heftruckchauffer 10k vandaan). Het probleem met de NL-markt is dat de huiswaarde enorm effect heeft op de reële economie. Gezin A stopt met geld uitgeven, ook al hadden ze 'maar' 10K schuld.

Twee: als er heel veel gezinnetjes A zijn, wil je alsnog niet dat ze daarin terecht komen.
Snap ik, maar mensen met een dure woning zullen vaak ook goed betaalde banen hebben. Als je die kwijt raakt is het maar de vraag of je snel een soortgelijk verdienende baan kunt krijgen om de maandelijkse hypotheeklasten op te brengen. Ben je een laag inkomen dan is er altijd wel werk te vinden om de maandelijkse lasten te kunnen blijven betalen en omhoog te klimmen op de langere termijn. Dat bedoelde ik meer. Plus op "goedkope" huizen zitten ook nog eens NHG.

[ Voor 3% gewijzigd door CyberMania op 28-04-2020 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
CyberMania schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 21:38:
[...]

Snap ik, maar mensen met een dure woning zullen vaak ook goed betaalde banen hebben. Als je die kwijt raakt is het maar de vraag of je snel een soortgelijk verdienende baan kunt krijgen om de maandelijkse hypotheeklasten op te brengen. Ben je een laag inkomen dan is er altijd wel werk te vinden om de maandelijkse lasten te kunnen blijven betalen en omhoog te klimmen op de langere termijn. Dat bedoelde ik meer. Plus op "goedkope" huizen zitten ook nog eens NHG.
Mensen met een laag inkomen zijn eerder een risicogroep, tenzij je een starter bent met een hoge opleiding.
Maar de heftruckchauffeur zit al wel gauw aan de max, en die zit zit nou net in huis A.

Bij veel werkloosheid zie je juist dat hoogopgeleiden laagopgeleiden verdringen, ook uit lagere functies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyberMania
bulle bas schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 21:47:
[...]

Mensen met een laag inkomen zijn eerder een risicogroep, tenzij je een starter bent met een hoge opleiding.
Maar de heftruckchauffeur zit al wel gauw aan de max, en die zit zit nou net in huis A.

Bij veel werkloosheid zie je juist dat hoogopgeleiden laagopgeleiden verdringen, ook uit lagere functies.
Zo iemand kan morgen aan de slag als callcentermedewerker, pakketbezorger, beveiliger, magazijnmedewerker, vuilnismedewerker etc. en veel verschil in salaris zal het allemaal niet uitmaken. Iemand als Sales Marketing Manager met 6k bruto p/maand zal toch veel moeilijker een soort gelijke baan gaan vinden om z'n hypotheeklasten te kunnen blijven betalen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
CyberMania schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 21:49:
[...]

Zo iemand kan morgen aan de slag als callcentermedewerker, magazijnmedewerker, vuilnismedewerker etc. en veel verschil in salaris zal het allemaal niet uitmaken. Iemand als Sales Marketing Manager met 6k bruto p/maand zal toch veel moeilijker een soort gelijke baan gaan vinden om z'n hypotheeklasten te kunnen blijven betalen?
De praktijk wijst uit dat hoogopgeleid laagopgeleid verdringt, ook bij de lage magazijnfuncties.
Het klopt dat de sales marketing manager even zal moeten slikken, maar die kan zijwaarts (commerciële functie), of naar beneden. De heftruckchauffeur zit eerder op de bank.

Maar als de shit de fan hard genoeg raakt (en de ingrediënten zijn nu aanwezig) dan zal de Sales Marketing Manager over een poosje inderdaad zijn huis te koop moeten zetten. Zijnoot: de heftruckchauffeur had met zijn salaris nooit een koophuis moeten krijgen omdat hij die niet kan aflossen, maar in de vorige generaties gebeurde dat wel met behulp van aflossingsvrije hypotheken.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• mister_S
  • Laatst online: 20:50
Ik heb nog nooit meegemaakt dat een hoogopgeleid persoon een laagopgeleide heeft verdrongen op de werkplaats, en ik heb in behoorlijk veel magazijnen gewerkt in mijn jongere jaren. Het is juist zeer moeilijk om dat voor elkaar te krijgen gezien de werkgever aanneemt dat zo'n persoon snel weer kan vertrekken. Als de shit de fan hit worden juist de kantoormensen het eerst geraakt. Ik heb meermaals meegemaakt dat zelfs een hele laag management eruit werd geknikkerd.

[ Voor 16% gewijzigd door mister_S op 28-04-2020 22:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .GoO
Fraggert schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 21:31:
[...]

Gefeliciteerd, maar even voor mijn/onze beeldvorming....zaten jullie dan ook al ver boven de vraagprijs? Welke regio en prijsklasse?
Thanks :) Regio Alkmaar, ongeveer 30k boven vraagprijs (die heel scherp ingestoken was om veel kijkers te trekken). Uiteindelijk iets boven de marktwaarde gekocht, waar dat is oké gezien de overwaarde op ons huidige huis. Prijsklasse 400-450k.

[ Voor 19% gewijzigd door .GoO op 28-04-2020 22:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

mister_S schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 22:06:
Ik heb nog nooit meegemaakt dat een hoogopgeleid persoon een laagopgeleide heeft verdrongen op de werkplaats, en ik heb in behoorlijk veel magazijnen gewerkt in mijn jongere jaren. Het is juist zeer moeilijk om dat voor elkaar te krijgen gezien de werkgever aanneemt dat zo'n persoon snel weer kan vertrekken. Als de shit de fan hit worden juist de kantoormensen het eerst geraakt. Ik heb meermaals meegemaakt dat zelfs een hele laag management eruit werd geknikkerd.
Precies dit heb ik ook vaak meegemaakt; dan wilde ik in m’n vakantie werk er bij doen maar dan werd ik meestal afgewezen ivm HBO-diploma…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-08 21:46
Anniedrew schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 20:09:
[...]

Dit vermoed ik ook inderdaad; dat de beurs hoog wordt gehouden door particuliere instappers die ergens eens hebben gehoord ''instappen als het bloed door de straten loopt''. Op BNR hoor de Kees de Kort al maanden schreeuwen dat er dikke klappen gaan vallen en hoor je meermaals dat professionele beleggingsinstellingen hun portefeuille aan het her-balanceren zijn.
Dat klopt allemaal niet. Particuliere beleggers zijn slechts een klein deel van de totale markt, niet meer dan 5%. Die hebben helemaal geen invloed op de beurs. Het zijn institutionele beleggers en pure trading partijen (b.v. market makers) die koersen bewegen. Piet particulier kan massaal willen instappen, maar zelfs tienduizenden particulieren met pak hem beet tussen de 500 en 2000 inleg gemiddeld stelt helemaal niets voor qua handelsvolume.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
Wilf schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 22:45:
[...]
Precies dit heb ik ook vaak meegemaakt; dan wilde ik in m’n vakantie werk er bij doen maar dan werd ik meestal afgewezen ivm HBO-diploma…
Dat zal je persoonlijke ervaring inderdaad zijn, en natuurlijk ben je niet de enige. Maar onderzoek wijst voor de algehele trend anders uit:
We vinden in dit boek voor de meeste groepen geen aanwijzingen dat er sprake is van ver-dringing op de arbeidsmarkt, behalve voor mensen aan de onderkant daar van. Ouderen en jongeren lijken elkaar niet te verdringen, maar juist aan te vullen op de arbeidsmarkt.
(...)
Dat wil niet zeggen dat er helemaal nooit sprake is van verdringing: het kan wel spelen aan de onderkant van de arbeidsmarkt. In enkele studies zien we aanwijzingen voor verdringing door laagopgeleide migranten en mensen met een middelbaar of hoog opleidingsniveau.
(...)
Uit de literatuur blijkt dat vooral in een periode van laagconjunctuur, als er niet snel nieuwe vacatures bijkomen, een toename in het arbeidsaanbod tot verdrin-ging kan leiden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

.GoO schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 21:26:

Bied je dan nog met de voorwaarde dat het je lukt om je eigen huis te verkopen? Of kan dat niet meer in deze tijd. Ik kan me namelijk voorstellen dat een koper dan iemand anders kiest die die voorwaarde niet stelt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 17:18
[...]

Dat is onjuist. Pensioenfondsen beleggen helemaal niet zo conservatief en hebben de afgelopen jaren ook behoorlijk goede resultaten behaald. Alleen de verplichtingen die daar tegenover staan moeten ze tegen de risicoloze marktrente (ufr) waarderen. Het probleem zit dus vooral in het verschil in waardering tussen assets en liabilities. Omdat pensioenfondsen voor zo lange termijn beleggen en hun verplichtingen ook daarvoor moeten waarderen, betekent een daling van de rentestand met een procent dat de verplichtingen voor over 30 jaar met meer dan 1/3 toenemen. Dus zelfs als je dan als pensioenfonds 30% rendement maakt, zal de dekkingsgraad alsnog dalen. En aangezien de rente de afgelopen jaren behoorlijk gedaald is, kun je wel nagaan wat het effect op de verplichtingen (een de dekkingsgraad) is.

Andersom zou een stijging van de rente voor pensioenfondsen een zege zijn, omdat daarmee de verplichtingen op analoge wijze ontzettend zullen dalen.
[...]

Mee eens. Maar je weet hoe dat gaat, het ene moment is het verhaal dat de beurskoersen vooral gebaseerd zijn op institutionele beleggingen en zich weinig aantrekken van particulieren. Maar als het je beter uitkomt, dan is het verhaal dat de beurs juist stijgt vanwege de 'domme' particulieren die als kuddedieren massaal in de beurs stappen.

[ Voor 3% gewijzigd door Rubbergrover1 op 29-04-2020 08:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Verwijderd schreef op woensdag 29 april 2020 @ 08:02:
[...]

Bied je dan nog met de voorwaarde dat het je lukt om je eigen huis te verkopen? Of kan dat niet meer in deze tijd. Ik kan me namelijk voorstellen dat een koper dan iemand anders kiest die die voorwaarde niet stelt.
Ik ga dat in elk geval wel zo doen.

Het lijkt mij juist ook wel vertrouwen geven dat mijn huis, ten eerste, al zo snel verkocht wordt en ten tweede ruim over de vraagprijs.

Dan zou dat met het huis van de potentiële koper ook wel goed komen, IMHO.

Ten derde, ik wil niet nu mijn huis verkopen en gokken dat ik er in september uit moet terwijl er gewoon geen tot amper aanbod is, dan sta ik straks met zooi op de stoep bij mijn ouders zeker 8)7 :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Fraggert schreef op woensdag 29 april 2020 @ 08:52:
[...]

Ik ga dat in elk geval wel zo doen.

Het lijkt mij juist ook wel vertrouwen geven dat mijn huis, ten eerste, al zo snel verkocht wordt en ten tweede ruim over de vraagprijs.

Dan zou dat met het huis van de potentiële koper ook wel goed komen, IMHO.

Ten derde, ik wil niet nu mijn huis verkopen en gokken dat ik er in september uit moet terwijl er gewoon geen tot amper aanbod is, dan sta ik straks met zooi op de stoep bij mijn ouders zeker 8)7 :+
Als je echt in een competitieve markt zit, maak je wel veel meer kans door zo'n voorbehoud te laten varen denk ik.

Donderdag sluit de inschrijving van mijn appartement dat te koop staat. Als ik dan moet kiezen tussen een hoger bod met bepaalde voorbehouden of een iets lager bod met minder voorbehouden, denk ik dat ik toch sneller voor dat lagere bod met meer zekerheid ga.

Tenzij het verschil in prijs natuurlijk heel groot is :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Requiem19 schreef op woensdag 29 april 2020 @ 08:54:
[...]

Als je echt in een competitieve markt zit, maak je wel veel meer kans door zo'n voorbehoud te laten varen denk ik.

Donderdag sluit de inschrijving van mijn appartement dat te koop staat. Als ik dan moet kiezen tussen een hoger bod met bepaalde voorbehouden of een iets lager bod met minder voorbehouden, denk ik dat ik toch sneller voor dat lagere bod met meer zekerheid ga.

Tenzij het verschil in prijs natuurlijk heel groot is :).
Vanuit welk oogpunt bedoel je? Koper of verkoper?

En het ligt er ook maar net aan.....je schetst zelf al een mogelijk prijsverschil, 2 biedingen bijna gelijk dan kies je de veiligste. Pak je echter 10K extra met het voorbehoud dan wist ik het wel, woningen gaan nog als warme broodje, dus ik wist het wel ;)

Die 2de partij wil echt nog wel mocht de boel niet door gaan, en anders staat er wel een volgende in de rij.

Ik schetste echter alleen maar dat de huidige markt je juist vertrouwen mag geven om voor een extra opbrengst het kleine risico van de verkoop met voorbehoud te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

bulle bas schreef op woensdag 29 april 2020 @ 07:39:
[...]

Dat zal je persoonlijke ervaring inderdaad zijn, en natuurlijk ben je niet de enige. Maar onderzoek wijst voor de algehele trend anders uit:

[...]
Yup, n=1 :) ligt wellicht ook echt aan wëlke onderkant. Ik heb fabriekswerk, schoonmaak en vuilnis gedaan; denk niet dat élke hoogopgeleide dat zou doen. En ik deed dat natuurlijk in de tijd dat de vaste medewerkers op vakantie waren (dus geen verdringing).

Back on topic: op NOS wordt nu vermeld dat het producentenvertrouwen historisch laag is. Nou is vertrouwen slechts een indicator van gevoelens maar de markt is ook niet rationeel. Dat kan dus nog wel een staartje gaan krijgen.

[ Voor 26% gewijzigd door Wilf op 29-04-2020 14:26 . Reden: No worries :) ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
Fraggert schreef op woensdag 29 april 2020 @ 09:01:
[...]

Vanuit welk oogpunt bedoel je? Koper of verkoper?

En het ligt er ook maar net aan.....je schetst zelf al een mogelijk prijsverschil, 2 biedingen bijna gelijk dan kies je de veiligste. Pak je echter 10K extra met het voorbehoud dan wist ik het wel, woningen gaan nog als warme broodje, dus ik wist het wel ;)

Die 2de partij wil echt nog wel mocht de boel niet door gaan, en anders staat er wel een volgende in de rij.

Ik schetste echter alleen maar dat de huidige markt je juist vertrouwen mag geven om voor een extra opbrengst het kleine risico van de verkoop met voorbehoud te pakken.
Vanuit het oogpunt van de koper heb je meer kans met minder voorbehouden denk ik.

Ik ben niet zo negatief over de woningmarkt als sommigen hier, maar er is natuurlijk wel een flink onzekere factor in de wereld nu die alle kanten kan op springen. Als iemand zo een voorbehoud zou maken, zou ik die woning ook wel even willen zien en willen weten welke vraagprijs er gehanteerd gaat worden etc. Want miss is de markt nog wel goed, maar hoe courant is die woning en wil de verkoper een realistisch bedrag vragen?

Kortom, het prijsverschil van die extra onzekerheid en extra beslommeringen + extra tijd zal je toch moeten verdisconteren in je bieding dan. Bij verkoopprijzen van 500k+ is een 10k verschil dan wellicht niet genoeg...

Wij gaan iig niet dat voorbehoud opnemen wanneer we zelf gaan kopen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Biggg
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 15-09 14:53
CyberMania schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 21:27:
[...]

Woning < 200k ; LTV 100% (want als de prijs zakt, valt de schade in absolute euro's mee + hebt NHG nog)

bulle bas schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 21:36:
[...]

Mijn 2ct:

Dit is de verkeerde discussie. We moeten banken niet een LTV opleggen, we moeten zorgen dat consumenten makkelijker failliet kunnen gaan en daarna niet jarenlang aan een restschuld vast zitten. Dit is in veel andere landen ook zo.

Dan gaan banken zelf wel nadenken welke LTV hun eigen risico het best afdekt, en consumenten zijn beter beschermd.
Nederland:
'Voortleven' schulden natuurlijk persoon
Tenzij de gefailleerde natuurlijk persoon erin slaagt een akkoord gehomologeerd te krijgen, betekent het einde van het faillissement niet dat de schulden vervallen. Elke schuldeiser kan na het faillissement dus weer trachten zijn vordering bij de ex-gefailleerde te innen.
Wikipedia: Faillissement (Nederland)
Belgie:
Kwijtschelding en bevrijding
Gefailleerden, voor zover het gaat om natuurlijke personen, hebben recht op kwijtschelding van hun restschulden (art. XX.172 WER).
Wikipedia: Faillissementswet (België)

[ Voor 18% gewijzigd door Biggg op 29-04-2020 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Requiem19 schreef op woensdag 29 april 2020 @ 09:11:
[...]

Vanuit het oogpunt van de koper heb je meer kans met minder voorbehouden denk ik.

Ik ben niet zo negatief over de woningmarkt als sommigen hier, maar er is natuurlijk wel een flink onzekere factor in de wereld nu die alle kanten kan op springen. Als iemand zo een voorbehoud zou maken, zou ik die woning ook wel even willen zien en willen weten welke vraagprijs er gehanteerd gaat worden etc. Want miss is de markt nog wel goed, maar hoe courant is die woning en wil de verkoper een realistisch bedrag vragen?

Kortom, het prijsverschil van die extra onzekerheid en extra beslommeringen + extra tijd zal je toch moeten verdisconteren in je bieding dan. Bij verkoopprijzen van 500k+ is een 10k verschil dan wellicht niet genoeg...

Wij gaan iig niet dat voorbehoud opnemen wanneer we zelf gaan kopen.
ik snap je ook wel, ik liet alleen even een tegengeluid horen dat de woningmarkt in zijn algemeenheid nu mij voldoende vertrouwen zou bieden om een voorbehoud te accepteren in de onderhandleingen.

Dit vanwege jouw algemene opmerking:
Requiem19 schreef op woensdag 29 april 2020 @ 08:54:
[...]

Ik ben natuurlijk ook niet gek en wil dan ook het hoe en wat weten, maar dergelijke discussies moet je hier niet zo in de diepte willen trekken door allerlei randvoorwaarden te gaan bespreken.

[ Voor 9% gewijzigd door Fraggert op 29-04-2020 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
@Fraggert Misschien niet het juiste topic inderdaad.

Aan de andere kant, zou het best een ontwikkeling in de huizenmarkt kunnen zijn dat kopen + voorbehoud verkoop eigen woning pre-corona makkelijker voor elkaar te krijgen is dan in de huidige corona situatie.

Ik heb daar natuurlijk geen cijfers van (wie wel?), maar kan me zo voorstellen dat verkopers sneller geneigd zullen zijn om risico's uit te sluiten ten opzichte van de situatie voor corona.

Nog even wat anders, stukje van de correspondent over de woningmarkt:

https://decorrespondent.n...kt/2292031769027-97dfdd49

[ Voor 19% gewijzigd door Requiem19 op 29-04-2020 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Requiem19 schreef op woensdag 29 april 2020 @ 09:31:

Aan de andere kant, zou het best een ontwikkeling in de huizenmarkt kunnen zijn dat kopen + voorbehoud verkoop eigen woning pre-corona makkelijker voor elkaar te krijgen is dan in de huidige corona situatie.

Ik heb daar natuurlijk geen cijfers van (wie wel?), maar kan me zo voorstellen dat verkopers sneller geneigd zullen zijn om risico's uit te sluiten ten opzichte van de situatie voor corona.
poe, ik weet niet of zulke data te generen is.

Allicht wel, maar ik denk niet dat we dat staatje gaan terugvinden op de site van de NVM :+ ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Requiem19 schreef op woensdag 29 april 2020 @ 09:31:

Ik denk dat zulke clausules tot voor kort nauwelijks voorkwamen. Want mensen gaan pad aan zulke risico's denken als ze het idee hebben dat die zich ook voor zou kunnen gaan doen. En tot voor kort was de houding in een groot deel van het land toch vooral dat je elke huis wel zo kwijt kon raken.

Als de verkoper de keus heeft uit tien gegadigden, dan zou je denken dat jij, als potentiële koper, je huis ook wel snel kwijt raakt. Als je dan met zo'n clausule komt, dan zal hij waarschijnlijk denken dat er iets met je huis aan de hand is, omdat je twijfelt of je het kwijt raakt. Als verkoper zou ik dan voor een ander kiezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• x280
  • Laatst online: 12-09 10:45
[...]

Stamp dan alles vol tussen Amsterdam en Utrecht. Ik wil daar best wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
x280 schreef op woensdag 29 april 2020 @ 10:26:
[...]

Stamp dan alles vol tussen Amsterdam en Utrecht. Ik wil daar best wonen.
Dat is niet de oplossing voor het gebrek aan ruimte binnen de ring. Er is op zich nu al een hoop ruimte buiten de stad (zie bijvoorbeeld ook Almere), maar dat is voor veel mensen dan toch niet de wens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Rubbergrover1 schreef op woensdag 29 april 2020 @ 10:57:
[...]

Dat is niet de oplossing voor het gebrek aan ruimte binnen de ring. Er is op zich nu al een hoop ruimte buiten de stad (zie bijvoorbeeld ook Almere), maar dat is voor veel mensen dan toch niet de wens.
Het probleem met Almere is natuurlijk ook gewoon dat vervoer slecht geregeld is. Op het moment dat er gewoon een metro gaat naar Amsterdam CS (onder het IJmeer) is het al een heel ander verhaal.

Met de auto naar Amsterdam in de spits is gewoon ruk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacecowboy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-09 20:28

Spacecowboy

XBL: Biggmans

[...]

Veel pensioenfondsen willen groen en correct beleggen. Dat zijn helaas niet de sectoren waar je de meeste winst behaald. Wapens, sigaretten en (nu nog) fossiele brandstoffen zijn gewoon de hoogste rendementen te halen, maar daar wil men niet meer in investeren.

Daarnaast: Ik denk dat in de komende recessie (en die komt er) het beleid van de ECB zal zijn om de rente zo laag mogelijk te houden. Zodra de rente in de EU significant stijgt, zijn landen als Italië en Spanje de pineut. Dat is naast bizarre QE zo ongeveer de enige truck die ze hebben. Gezien de hypotheekrente de marktrente volgt, zal deze de komende paar jaar ook nog aan de lage kant blijven. Misschien hooguit een paar procentpunten omhoog, maar heel veel meer geloof ik gewoon niet. Dat krijgt een bank niet uitgelegd. Als die stijging er al voor zorgt dat je in de problemen komt bij het aanschaffen van een huis of bij het herfinancieren van je hypotheek, moet je je afvragen of het wel zo slim is om een huis te willen kopen...

[ Voor 43% gewijzigd door Spacecowboy op 29-04-2020 11:45 ]

HENG HENG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
PWM schreef op woensdag 29 april 2020 @ 11:39:
[...]

Het probleem met Almere is natuurlijk ook gewoon dat vervoer slecht geregeld is. Op het moment dat er gewoon een metro gaat naar Amsterdam CS (onder het IJmeer) is het al een heel ander verhaal.

Met de auto naar Amsterdam in de spits is gewoon ruk.
Dat geldt natuurlijk voor een hoop plaatsen buiten Amsterdam. Heeft dus weinig met specifiek Almere te maken. (En het hangt er ook vanaf waar je naartoe moet.)

Volgens mij is de situatie vanuit Almere de afgelopen jaren trouwens flink verbeterd. En het zit voor een groot deel ook 'tussen de oren'. Ik ken heel wat mensen die vanuit Almere in een halfuur-drie kwartier op het werk in Amsterdam zijn en daarmee niet echt later op het werk zijn dan mensen die binnen de ring wonen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Spacecowboy schreef op woensdag 29 april 2020 @ 11:41:
[...]

Veel pensioenfondsen willen groen en correct beleggen. Dat zijn helaas niet de sectoren waar je de meeste winst behaald. Wapens, sigaretten en (nu nog) fossiele brandstoffen zijn gewoon de hoogste rendementen te halen, maar daar wil men niet meer in investeren.
Uit diverse onderzoeken blijkt dat beleggingen met duurzame criteria het in het algemeen niet slechter doen dan beleggingen zonder duurzame criteria. Uiteraard zullen er bedrijven of sectoren zijn die (soms) beter renderen, maar dat zelfde zie je ook bij sommige duurzame bedrijven en sectoren. In een goed gespreide portefeuille is het rendement met duurzame criteria zeker niet slechter dan zonder duurzame criteria.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
Weer even de N=1 update, ik kan uit 1e hand bevestigen dat de woningmarkt in Amsterdam inderdaad nog als een malle gaat :).

Echt een heel goed bod gehad, wat zelfs stuk hoger is dan ik gedacht had, maar morgen sluit de inschrijving pas. Dus we wachten nog even af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacecowboy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-09 20:28

Spacecowboy

XBL: Biggmans

Requiem19 schreef op woensdag 29 april 2020 @ 13:32:
Weer even de N=1 update, ik kan uit 1e hand bevestigen dat de woningmarkt in Amsterdam inderdaad nog als een malle gaat :).

Echt een heel goed bod gehad, wat zelfs stuk hoger is dan ik gedacht had, maar morgen sluit de inschrijving pas. Dus we wachten nog even af.
Op zich natuurlijk mooi dat je kan profiteren. Ga je ook in A'dam iets terugkopen?

HENG HENG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Spacecowboy schreef op woensdag 29 april 2020 @ 13:36:
[...]

Op zich natuurlijk mooi dat je kan profiteren. Ga je ook in A'dam iets terugkopen?
Het plan is om buiten Amsterdam wat te zoeken, maar ook daar is eigenlijk alles wel echt flink gestegen. Dus de vraag is inderdaad wat ik er nu per saldo op vooruit ga.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scr33x0r
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:50
LED-Maniak schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 19:58:
[...]

Het is een self fulfilling prophecy. Marktsentiment is helemaal niet goed. Je ziet het al terug in de autoverkopen, het eerste waar mensen op gaan besparen.

Dan roept ABN dat de huizenprijzen gaan dalen. De overheid praat over een schuld die nog nooit zo groot is geweest, om toch maar de grote bedrijven te redden en politieke partijen over een recessie(waarvan sommige nog een sterker woord gebruiken). Maar de kapper op de hoek is niet too-big-to-fail en kan zo omklappen. Dat zien mensen wel gebeuren van dichtbij. Uiteindelijk zal iemand die schuld en injecties moeten betalen en dat is de burger, want bij die bedrijven is niets te halen.

Iets te simpel gedacht denk ik? Autoverkopen, zeker nieuwe, liggen stil omdat fabrieken ook stil liggen. Daarnaast hoef je nu minder te reizen, dus gevolg daarvan.

Ik heb niemand in mijn omgeving die zich zorgen maakt of zijn/haar baan er volgend jaar nog is eigenlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Requiem19 schreef op woensdag 29 april 2020 @ 13:41:
[...]

Het plan is om buiten Amsterdam wat te zoeken, maar ook daar is eigenlijk alles wel echt flink gestegen. Dus de vraag is inderdaad wat ik er nu per saldo op vooruit ga.
Ik weet nog een leuke hoekwoning, onder de rook van Amersfoort :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• icarus007
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 15-09 14:54

Percentages van 10% of zelfs nog meer? Spannend. Welke prijsklasse?

Ik zie ook op Fund ook heel veel onder bod of VoV, in max 2 weken tijd. 80% is in 2 weken, rest doet er wat lager over, meestal mankeert er wat aan de woning in die gevallen (prijs, courant, locatie etc).

Ik zag alleen tussen 15 en 31 Maart dat woningen langer stonden op Funda, toen de maatregelen net waren ingegaan, maar vanaf april is het weer back to normal.
Veel success en plezer met de verkoop :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Als er al iets gaat dalen of afkoelen, dan begint het natuurlijk ook niet in Amsterdam, Utrecht, Den Haag of Rotterdam. Het zal beginnen in de gemeentes waar Amsterdammers heen gaan, omdat ze in Amsterdam geen woning meer kunnen vinden om naar door te stromen. Wat ik zie is dat de grote steden nog nergens last van hebben, maar de Vinex steden al wel langere verkooptijden tonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar

Kan je een update geven over de prijsklasse / wat voor soort biedingen? Hoeveel overbieding

Utrecht ben ik ook benieuwd naar overigens

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MoshiMoshi84
Z___Z schreef op woensdag 29 april 2020 @ 14:49:
Als er al iets gaat dalen of afkoelen, dan begint het natuurlijk ook niet in Amsterdam, Utrecht, Den Haag of Rotterdam. Het zal beginnen in de gemeentes waar Amsterdammers heen gaan, omdat ze in Amsterdam geen woning meer kunnen vinden om naar door te stromen. Wat ik zie is dat de grote steden nog nergens last van hebben, maar de Vinex steden al wel langere verkooptijden tonen.
Het afkoelen is juist vorig jaar in Amsterdam al begonnen. Amsterdam is van alle gemeenten met meer dan 5000 koopwoningen de gemeente waar de prijzen het minste stegen: https://www.calcasa.nl/me...df/calcasa_wox_2019k4.pdf

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z1QniaMlG6esJ-lvZeaQiHDzq1Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/enVPa1TLSu7W39iFuTVSZj9M.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mesque
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 08-09 00:54
MoshiMoshi84 schreef op woensdag 29 april 2020 @ 15:00:
[...]

Het afkoelen is juist vorig jaar in Amsterdam al begonnen. Amsterdam is van alle gemeenten met meer dan 5000 koopwoningen de gemeente waar de prijzen het minste stegen: https://www.calcasa.nl/me...df/calcasa_wox_2019k4.pdf

[Afbeelding]
Waar is dit op gebaseerd, gemiddelde verkoopprijs? Zoja, dan is een verklaring hiervoor wellicht dat in Amsterdam veel ontwikkeling is geweest in bijv. Overtoomse veld en Bos en Lommer waardoor dit voor veel Amsterdammers aantrekkelijk is geworden. Daar lagen/liggen de prijzen wat lager dan in het centrum centrum, wat de gemiddelde verkoopprijs drukt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MoshiMoshi84
Mesque schreef op woensdag 29 april 2020 @ 15:03:
[...]

Waar is dit op gebaseerd, gemiddelde verkoopprijs?
De woningprijsindex wordt berekend op basis van de landelijke transactiegegevens vanaf 1993, de woningkenmerken, de locatiekenmerken en overige gegevens uit de database. De brongegevens worden modelmatig getoetst op integriteit, zodat niet-representatieve gegevens worden weggelaten bij de indexberekening. In de ontwikkelde methodiek wordt rekening gehouden met onder- of oververtegenwoordiging van de verkochte woningen ten opzichte van de bestaande woningvoorraad in het gebied. In tegenstelling tot de meeste huisprijsindexen brengt de WOX van Calcasa dus niet simpelweg de toevallige ontwikkeling van de verkoopprijzen in kaart, maar de prijsontwikkeling van de totale woningenvoorraad.

https://www.calcasa.nl/huisprijsindex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mesque
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 08-09 00:54
MoshiMoshi84 schreef op woensdag 29 april 2020 @ 15:09:
[...]

De woningprijsindex wordt berekend op basis van de landelijke transactiegegevens vanaf 1993, de woningkenmerken, de locatiekenmerken en overige gegevens uit de database. De brongegevens worden modelmatig getoetst op integriteit, zodat niet-representatieve gegevens worden weggelaten bij de indexberekening. In de ontwikkelde methodiek wordt rekening gehouden met onder- of oververtegenwoordiging van de verkochte woningen ten opzichte van de bestaande woningvoorraad in het gebied. In tegenstelling tot de meeste huisprijsindexen brengt de WOX van Calcasa dus niet simpelweg de toevallige ontwikkeling van de verkoopprijzen in kaart, maar de prijsontwikkeling van de totale woningenvoorraad.

https://www.calcasa.nl/huisprijsindex
Thanks, interessant. De prijzenstijgingen die ik over het afgelopen jaar zag (op basis van verkoopprijzen via het kadaster en vraag/verkoopprijzen op dit moment) waren in mijn zoekcriteria helaas echt wel een stuk forser. Wij keken met name naar redelijke nieuwe appartementen/huizen in de prijsklasse 450-600k, met name in de gebieden van Amsterdam waarin je daar nog wat moois van 90m2+ kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoshiMoshi84
Mesque schreef op woensdag 29 april 2020 @ 15:24:
[...]

Thanks, interessant. De prijzenstijgingen die ik over het afgelopen jaar zag (op basis van verkoopprijzen via het kadaster en vraag/verkoopprijzen op dit moment) waren in mijn zoekcriteria helaas echt wel een stuk forser. Wij keken met name naar redelijke nieuwe appartementen/huizen in de prijsklasse 450-600k, met name in de gebieden van Amsterdam waarin je daar nog wat moois van 90m2+ kan krijgen.
Niet significant natuurlijk, maar ik heb net een woning in jouw categorie verkocht voor 2% meer dan de bijna identieke woning van de buurman ongeveer een jaar geleden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .GoO
Verwijderd schreef op woensdag 29 april 2020 @ 08:02:
[...]

Nee die voorwaarde hebben we niet gesteld. Is ook niet nodig denk ik. Ons huidige huis is heel netjes afgewerkt, dus ik verwacht dat we die zo kwijt zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
.GoO schreef op woensdag 29 april 2020 @ 19:22:
[...]

Nee die voorwaarde hebben we niet gesteld. Is ook niet nodig denk ik. Ons huidige huis is heel netjes afgewerkt, dus ik verwacht dat we die zo kwijt zijn.
"Famous last words" :P
Hoe gek je ook op je eigen huis bent, objectief ben je natuurlijk niet helemaal.
De markt bepaald uiteindelijk al moet het in de huidige markt wel heel scheef zijn als je niet van je woning af komt maar goed, het kan.

[ Voor 26% gewijzigd door GeeMoney op 29-04-2020 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .GoO
GeeMoney schreef op woensdag 29 april 2020 @ 20:04:
[...]

Hoe gek je ook op je eigen huis bent, objectief ben je natuurlijk niet helemaal.
De markt bepaald uiteindelijk al moet het in de huidige markt wel heel scheef zijn als je niet van je woning af komt maar goed, het kan.
Haha klopt, gelukkig hebben een tijdje terug al een waardebepaling door twee makelaars laten doen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Thomas19903
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 23:00
We zouden morgen een bezichtiging hebben waar we erg naar uit keken in utrecht rond de 400-450K.
Helaas zojuist bericht gekregen dat het huis onvoorwaardelijk is verkocht, voor de kijkdagen uit, zonder voorbehoud van financiering en bouwkundige keuring voor minimaal 10% boven de vraagprijs.

Gekkenhuis!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
GeeMoney schreef op woensdag 29 april 2020 @ 20:04:
[...]

Als de boel qua verkoopprijzen nu opeens in zou storten (of eigenlijk net iets eerder ingestort was) zat jij natuurlijk wel heel gunstig met ~een jaar huren voor je nieuwbouwwoning ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
kabeltjekabel schreef op donderdag 30 april 2020 @ 16:16:
[...]

Als de boel qua verkoopprijzen nu opeens in zou storten (of eigenlijk net iets eerder ingestort was) zat jij natuurlijk wel heel gunstig met ~een jaar huren voor je nieuwbouwwoning ;)
Ik heb persoonlijk beide keren zsm verkocht omdat ik:
* Geen blok aan mijn been wilde hebben op geen enkel moment.
* Ik geen overbruggingskrediet wilde hebben/nemen.
* Huren ook wel prettig was, geen druk om eruit te moeten, per maand opzegbaar en in de tussentijd ook nog eens geen zorgen om rotte kozijnen of verf wat bladdert aangezien ik al genoeg te doen kreeg in de nieuwe woning :P .

Ik had blijven zitten en wachten met verkoop als huren veel duurder zou zijn geweest dan hypotheek aanhouden (zelfs aflossen en sparen meegerekend) . In het puntje van Noord-Holland is huren nog relatief goedkoop en was het dus ook goedkoper dan mijn hypotheek aanhouden.
Uiteraard leverde ik wel in op comfort en ruimte maar omdat dat tijdelijk van aard is, best te overbruggen.

[ Voor 5% gewijzigd door GeeMoney op 30-04-2020 16:23 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:07

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Een paar reacties zijn verplaatst naar Ervaringen met het verkopen van je woning

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
Door de in 2013 ingevoerde verhuurdersheffing hebben woningcorporaties de helft minder sociale huurwoningen kunnen bouwen. In totaal gaat het om 93.500 woningen. Dat staat in een onderzoek dat is uitgevoerd in opdracht van branchevereniging van woningcorporaties Aedes, Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) en huurdersvereniging Woonbond.

Sinds 2013 betalen verhuurders een belasting over sociale huurwoningen. In de periode 2013-2023 betaalt de corporatiesector een bedrag van meer dan 16,7 miljard euro aan verhuurdersheffing. Corporaties hadden daarmee twee keer zo veel nieuwbouwwoningen kunnen bouwen, wat neerkomt op ongeveer 93.500 extra woningen. Of hun huurders gemiddeld een 70 euro lagere huur, een besparing van 840 euro per jaar per huishouden, kunnen bieden, staat in het rapport.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MoshiMoshi84
Dat ze daar een onderzoek voor hebben moeten doen. _O- Dat als ze voor gemiddeld ~E 180.000 een woning neer kunnen zetten er met 16 miljard 90.000 extra hadden kunnen worden gebouwd had ik ze ook wel op een bierviltje kunnen voorrekenen. Zal ze meer om een beetje aandacht gaan de die uitkomst van dat onderzoek waarbij ze nog vergeten dat geld vaak niet het probleem is, maar ruimte en vergunningen.

Nu is mijn vraag, hoeveel woningen hadden ze extra kunnen bouwen als ze dat dure onderzoek niet hadden laten doen?

[ Voor 16% gewijzigd door MoshiMoshi84 op 01-05-2020 11:53 ]

Pagina: 1 ... 66 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, vragen rondom de keuze kopen of huren, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbreteffende topics worden geplaatst.