Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 65 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.024.159 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacecowboy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-10 22:43

Spacecowboy

XBL: Biggmans

Valorian schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 12:47:
[...]

Hoe weet je dat mensen hier geld voor lenen? In Amsterdam ging 3 jaar geleden al 25% van de huizen van de hand zonder dat daar een hypotheek voor nodig was. Dat was toen al een trend omhoog, denk dat het nu nog meer zal zijn.
Dat klinkt in mijn ogen dan meer als investeerders en speculanten. De gemiddelde Nederlander zal voor een huis vaak toch gewoon een hypotheek moeten afsluiten.

HENG HENG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mesque
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 10-10 03:59
Spacecowboy schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 13:33:
[...]

Dat klinkt in mijn ogen dan meer als investeerders en speculanten. De gemiddelde Nederlander zal voor een huis vaak toch gewoon een hypotheek moeten afsluiten.
Zeker in Amsterdam inderdaad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 17:05
Spacecowboy schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 13:33:
[...]

De gemiddelde Nederlander zal dan ook geen huis van 2 miljoen kopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anniedrew
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 11-10 12:02
Sport_Life schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 12:46:
[...]

Feitelijk ben je nu gewoon aan het speculeren :). De kans dat de prijzen dalen is theoretisch net zo groot als dat de prijzen gaan stijgen. Dat jij daar anders over denkt wil niet zeggen dat er ook daadwerkelijk een daling (op korte termijn) gaat volgen. En als er al een daling gaat volgen, is nog de vraag wanneer begint de daling, wat is het dieptepunt, etc etc.

Dus eigenlijk ben je aan het speculeren met geleend geld. Ervan uitgaande dat je uiteindelijk minimaal dezelfde woning wilt terugkopen en nog een deel lening nodig hebt. Niet dat dat erg is , maar ik heb niet de indruk dat je dat beseft ;).

Overigens ben ik ook van mening dat de kans aanwezig is dat de prijzen gaan dalen in een worst case scenario (recessie). Maar ik zou er niet mijn geld opzetten en zeker niet geleend geld.
Tja, het is maar net hoe je het noemen wilt. Je zou het ook kunnen benaderen als: ik heb mijn EV + winst = overwaarde uit de woning en begin een soort van opnieuw als starter met een grote spaarpot.

Lening op de nieuwe woning zou minimaal tot niet veel groter zijn (nog altijd ruim onder mijn maximale mogelijkheden) waardoor het risico gelijk blijft of zelfs minder omdat het onderpand hoogstwaarschijnlijk meer waard is. Iig zal de nieuwe woning niet onder water komen te staan. Extremiteiten daargelaten.

Bovendien zou het fictief opnieuw kopen van mijn juist verkochte woning voor dezelfde prijs zelfs voordeliger uitpakken. Immers; rente van 2,5% naar ~ 1,0%

[ Voor 5% gewijzigd door Anniedrew op 24-04-2020 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Valorian schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 11:00:
Prijzen in Utrecht in de slechte wijken zijn aantrekkelijker ja. Maar je betaald er nog steeds 200K+ voor een jaren 60 appartement (slechte bouwkwaliteit) van 70m2 in een tien-hoog toren.

Voordeligste optie voor "rond Utrecht" blijven lijken dorpen als Vianen, waar je voor hetzelfde geldt al bijna een rijtjeshuis met tuin hebt. Dat soort dorpen (ook IJsselstein bijvoorbeeld) zijn volgens mij goedkoop omdat ze:
- niet in een mooie omgeving liggen (omgeving Zeist/Houten/Bunnik/etc. is peperduur want nabij het bos/heuvelrug)
- niet in de stad liggen
- geen NS station hebben.

Dat laatste weegt volgens mij erg zwaar. Zodra OV-opties beperkter worden en fietstripje nét te ver naar Utrecht zien veel stedelingen het als een weinig aantrekkelijk alternatief voor de stad zo lijkt het. Of als een "net niet" optie, dan gaan ze liever écht de stad uit naar een plek met meer ruimte en natuur, of kiezen ze voor een plek met optimale verbinding zoals Houten/Zeist/etc waarbij je in 10min treinen in Hoog Catherijne staat.
Ik verbaas mij er ook over dat veel mensen het zoveel belangrijker vinden om in 'de stad' te wonen dan buiten 'de stad', terwijl die woningen in de stad soms zo ver buiten het centrum liggen dat je er vaak toch niet naartoe fietst. Dan zou het voor mij weinig uitmaken of je een kwartier of een halfuur in de trein zit of een kwartier of halfuur in de stadsbus. Dus dan denk ik dat ik liever in een andere plaats zit dan in een opgepropte Vinex-wijk.

Even terzijde, zijn die jaren '60 flats echt bouwkundig zo slecht of is het vooral de buurt en de uitstraling die ze onaantrekkelijk maken? Als ik die flats in Kanaleneiland of in het Noorden van de stad zie, dan gaat mij hart daar ook niet bepaald sneller van kloppen, maar het verbaast mij wel dat die vaak zo veel goedkoper zijn dan andere woningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Windows95
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:59
Wat ik mij afvraag is waarom hebben de mensen zoveel geld over voor een huis in Amsterdam? Als je 1.2 miljoen kunt betalen voor een huis moet je aardig wat verdienen. En dan heb je hetzelfde huisje wat jan modaal buiten de randstad kan betalen. Zijn dat mensen die in Amsterdam zoveel meer kunnen verdienen dan erbuiten? Of hechten ze echt zoveel waarde aan de hippe koffie tentjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anniedrew
Fraggert schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 11:59:
[...]

ik denk zomaar dat, ondanks een iets stijgend aanbod en teruglopende aantallen kijkers/kopers, er een versnelde en verhoogde piek in de prijzen komt alvorens er ook maar gesproken kan worden over een significante prijsdaling.
Die versnelde hoge piek zal naar mijn inzien deels ontstaant doordat het restant van kopers wat nu nog op de markt is nog maximaal gebruik wil maken van de lage rentestanden en inschatten dat deze in de nabije toekomst weer zullen gaan stijgen. Slechts een inschatting natuurlijk :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spacecowboy

Spacecowboy

Rubbergrover1 schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 13:48:
[...]

Ik verbaas mij er ook over dat veel mensen het zoveel belangrijker vinden om in 'de stad' te wonen dan buiten 'de stad', terwijl die woningen in de stad soms zo ver buiten het centrum liggen dat je er vaak toch niet naartoe fietst. Dan zou het voor mij weinig uitmaken of je een kwartier of een halfuur in de trein zit of een kwartier of halfuur in de stadsbus. Dus dan denk ik dat ik liever in een andere plaats zit dan in een opgepropte Vinex-wijk.
Wij wilden juist buiten de stad, want groen & ruimte. Het grappige is dat mijn nichtje daar het commentaar op had (zij kocht net een woning in Rotterdam) dat je vanaf haar huis toch echt in 20 minuten midden in Rotterdam stond, maar daarbij vergat te realiseren dat als ik 15 minuten de trein pak, ik ook midden in Utrecht sta...

Kwestie van persoonlijke voorkeur natuurlijk. Sommige mensen houden van reuring, anderen juist niet

HENG HENG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:31

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Windows95 schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 13:49:
Wat ik mij afvraag is waarom hebben de mensen zoveel geld over voor een huis in Amsterdam? Als je 1.2 miljoen kunt betalen voor een huis moet je aardig wat verdienen. En dan heb je hetzelfde huisje wat jan modaal buiten de randstad kan betalen. Zijn dat mensen die in Amsterdam zoveel meer kunnen verdienen dan erbuiten? Of hechten ze echt zoveel waarde aan de hippe koffie tentjes?
Of het zijn expats, die juist in de stad willen wonen omdat ze daar beter aarden.
Of mensen die het, misschien vanwege locatie, status, etc., het waard vinden om daar te wonen.
Kwestie van prioriteiten en waarde eraan hangen; dat is voor iedereen anders.
Gechargeerd: het huis waar ik nu zit zal een fractie kosten in noordoost-Groningen. Toch heb ik liever dit huis dan in Noordoost groningen

[ Voor 8% gewijzigd door gorgi_19 op 24-04-2020 14:01 ]

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:35
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 13:48:
[...]

Even terzijde, zijn die jaren '60 flats echt bouwkundig zo slecht of is het vooral de buurt en de uitstraling die ze onaantrekkelijk maken? Als ik die flats in Kanaleneiland of in het Noorden van de stad zie, dan gaat mij hart daar ook niet bepaald sneller van kloppen, maar het verbaast mij wel dat die vaak zo veel goedkoper zijn dan andere woningen.
Ik heb te weinig kennis van architectuur en stedenbouw om daar echt iets over te kunnen zeggen. Maar weet wel dat die typische jaren 60 flatwijken allemaal 'uit de grond gestampt' zijn na WO II om de boel weer op te bouwen. Zelf vijf jaar in zo'n flat gewoond en merkte vooral dat het gedateerd was. Voor die tijd waarschijnlijk helemaal niet zo gek, maar probleem is vooral dat veel van die flats nog steeds erg armoedig overkomen. Langzaam maar zeker wordt er gerenoveerd, maar veel is woningbouw. Beton was wisselend: plafonds waren zo hard dat je er als starter ook meteen je eerste echte goede betonboor bij moet kopen, maar muren juist weer zo broos dat elke poging tot een klein gaatje meteen leidde tot ellendige schade. Verder was het allemaal stadsverwarming/blokverwarming en armoedige geisers/boilers. En vaak badkamers midden in de flat, dus zonder goede ventilatie (wel mechanisch, maar niet voldoende om schimmel te weren). Veel problemen worden stapsgewijs wel vervangen natuurlijk. Al met al is een investering in zo'n appartement niet verkeerd, maar wordt het woongenot vooral beperkt door de gemiddelde bewoner daar, wat weer sterk samenhangt met het hoge percentage sociale woningbouw en werklozen en allochtonen.

Dat de kwaliteit relatief slecht is van met name die 10 hoog flats in Utrecht (Kanaleneiland, Overvecht) be-amen overigens ook de woningbouw en gemeente. Die hebben vaak voorgesteld om de boel plat te gooien en iets nieuws neer te zetten. Maar dan moet wel 2/3 van de bewoners zijn fiat geven, en dat lukt vaak niet. Dus dan wordt er gekozen voor een soort plan B waarbij wel een gevel vernieuwd wordt en iedereen weer een nieuwe badkamer en keuken krijgt, maar de basis matig blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icarus007
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 11-10 17:10
Anniedrew schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 08:04:
Hier ook mijn huis overgedragen (lees: verkocht) op 31 maart. Nu hopen op een stevige correctie in de huizenmarkt. Echt niet normaal wat er gevraagd durft te worden hedendagen, dat op zich is al extreem zorgelijk.

Jij hebt je huis dus onder de marktprijs verkocht, om dat je vond dat je het niet normaal vond alle prijzen?

Het sentiment volgens mijn makelaar is dat: "Ach, die 20k boven de vraagprijs met 1% voel ik toch niet over 30 jaar".
Maar jongens, wat als je de toko noodgedwongen moet verkopen, en je naar 3 jaar sanering weer schuldenvrij bent? Dan zal de bank dit moeten ophoesten en uiteindelijk het collectief (maatschappij).

Enfin: soms is het heel lastig om nu te blijven zitten in mijn tijdelijke huurhuisje. Constant wordt je geloof in een correctie op de proef gesteld als je hoort dat de verkoopcijfers weer groener zijn geworden en de huizenprijzen hoger ondanks de corona-crisis. De ratio is soms zwaarder te volgen dan de hartstocht..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Het is handiger je eigen reactie niet binnen de quote tags te schrijven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:31

Wuursj

want worst is al bezet

gold_dust schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 07:40:
[...]
Ik zou nu maar snel verkopen als ik jou was, over een paar jaar is je huis misschien weer 188k waard of nog veel minder.
Euh waarom? En dan? Ergens anders gaan kopen? Dan veranderd er niks. Huren? Dan is de 'winst' snel al weer verdampt aanzien een gemiddelde huur snel 2x mijn netto hypotheek maandlasten zijn. Ik en mijn gezin moeten toch ergens wonen... Ik zie die idiote overwaarde maar gewoon als iets dat in de stenen zit en (nu) niks mee kan.

Als de boel instort en ik zou moeten verhuizen, is mijn toekomstig huis ook gezakt in prijs. Een groter huis waarschijnlijk nog meer. Het brengt alleen iets op als je naar een minder overspannen regio gaat maar het bevalt me prima hier dus dat ben ik niet van plan.

Ik heb nu overgesloten en heb nu een behoorlijk lage LTV (~40%) en erg lage rente voor lange tijd (1,3% voor 20 jaar) en dus laag risico én lage maandlasten. Als de markt instort heeft dat alleen impact op die LTV, niet op de andere zaken. En voor een restschuld moet het wel flink kelderen en ik heb nog NHG. Conclusie: ik zit prima, ook als de boel zou instorten. Nu nog even een verbouwing zodat ik het hier nog even uithoud :P

Overigens zag ik een appartementje in Amsterdam dat ik bijna had gekocht voor 450 van eigenaar wisselen. Achteraf was dat financieel nog een betere keuze geweest...

[ Voor 6% gewijzigd door Wuursj op 24-04-2020 17:09 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piitaa
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15:22
Valorian schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 14:21:
Al met al is een investering in zo'n appartement niet verkeerd, maar wordt het woongenot vooral beperkt door de gemiddelde bewoner daar, wat weer sterk samenhangt met het hoge percentage sociale woningbouw en werklozen en allochtonen.
Een appartement als investering kan ook verkeerd uitpakken, als de markt op een ongunstig moment verandert, en je dan net weg moet / wil. Op het dieptepunt van de prijzen na de financiële crisis (zo rond 2013) waren appartementen nauwelijks in trek (uiteraard afhankelijk van locatie) en was de kans groot dat je geld toe moest leggen.
Dat de kwaliteit relatief slecht is van met name die 10 hoog flats in Utrecht (Kanaleneiland, Overvecht) be-amen overigens ook de woningbouw en gemeente. Die hebben vaak voorgesteld om de boel plat te gooien en iets nieuws neer te zetten. Maar dan moet wel 2/3 van de bewoners zijn fiat geven, en dat lukt vaak niet.
Op een gegeven moment neemt de kwaliteit toch zover af dat die gebouwen gewoon onbewoonbaar verklaard moeten worden? Dan is er misschien wel meer mogelijk, qua gedwongen verhuizing? Maar ik weet niet hoe dat wettelijk geregeld is, en hoe lang het nog duurt voordat zo'n budget jaren-60 appartementencomplex die staat bereikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Piitaa schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 16:52:
[...]

Een appartement als investering kan ook verkeerd uitpakken, als de markt op een ongunstig moment verandert, en je dan net weg moet / wil. Op het dieptepunt van de prijzen na de financiële crisis (zo rond 2013) waren appartementen nauwelijks in trek (uiteraard afhankelijk van locatie) en was de kans groot dat je geld toe moest leggen.

[...]

Op een gegeven moment neemt de kwaliteit toch zover af dat die gebouwen gewoon onbewoonbaar verklaard moeten worden? Dan is er misschien wel meer mogelijk, qua gedwongen verhuizing? Maar ik weet niet hoe dat wettelijk geregeld is, en hoe lang het nog duurt voordat zo'n budget jaren-60 appartementencomplex die staat bereikt.
Probleem is dat het héél lang duurt voor iets echt als onbewoonbaar wordt bestempeld. Voorbeeldje: een vriendin van mij woonde in sociale woningbouw in Lombok, een populaire buurt in Utrecht, maar in een heel slecht jaren 50 appartement. Dat was verwarmd met één gaskachel in de woonkamer en was voorzien van enkel glas. Allemaal woningbouw. Elke poging tot vernieuwing zat gekoppeld aan een bescheiden huurverhoging en dus het recht van bewoners om daar niet mee akkoord te gaan. En omdat het een appartementecomplex was is het alles of niets. Dus meerderheid tegen = geen renovatie. Die bewoners hadden grotendeels geen cent te makken én konden niet de koppeling maken dat hun energiebesparing aan het eind van het jaar na renovatie waarschijnlijk groter zou zijn dan de meerkosten in huur die meteen per maand omhoog zouden gaan. Nog even los van het verschil in wooncomfort. Dus dubbel glas, centrale verwarming, etc. bleef allemaal uit.

Toen die meid op den duur een week op vakantie was in koudste week van vorig jaar liet ze voor de zekerheid dagelijks iemand langskomen om te checken of de leidingen niet gesprongen waren. In de slaapkamer was het nog maar 1 graden boven nul... 8)7 .. Alternatief was gaskachel lichtjes laten branden zonder erbij te zijn. Dat doen wel veel mensen, maar vond ze ook niet echt een fijn idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Valorian schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 14:21:
[...]

Ik heb te weinig kennis van architectuur en stedenbouw om daar echt iets over te kunnen zeggen. Maar weet wel dat die typische jaren 60 flatwijken allemaal 'uit de grond gestampt' zijn na WO II om de boel weer op te bouwen. Zelf vijf jaar in zo'n flat gewoond en merkte vooral dat het gedateerd was. Voor die tijd waarschijnlijk helemaal niet zo gek, maar probleem is vooral dat veel van die flats nog steeds erg armoedig overkomen. Langzaam maar zeker wordt er gerenoveerd, maar veel is woningbouw. Beton was wisselend: plafonds waren zo hard dat je er als starter ook meteen je eerste echte goede betonboor bij moet kopen, maar muren juist weer zo broos dat elke poging tot een klein gaatje meteen leidde tot ellendige schade. Verder was het allemaal stadsverwarming/blokverwarming en armoedige geisers/boilers. En vaak badkamers midden in de flat, dus zonder goede ventilatie (wel mechanisch, maar niet voldoende om schimmel te weren). Veel problemen worden stapsgewijs wel vervangen natuurlijk. Al met al is een investering in zo'n appartement niet verkeerd, maar wordt het woongenot vooral beperkt door de gemiddelde bewoner daar, wat weer sterk samenhangt met het hoge percentage sociale woningbouw en werklozen en allochtonen.

Dat de kwaliteit relatief slecht is van met name die 10 hoog flats in Utrecht (Kanaleneiland, Overvecht) be-amen overigens ook de woningbouw en gemeente. Die hebben vaak voorgesteld om de boel plat te gooien en iets nieuws neer te zetten. Maar dan moet wel 2/3 van de bewoners zijn fiat geven, en dat lukt vaak niet. Dus dan wordt er gekozen voor een soort plan B waarbij wel een gevel vernieuwd wordt en iedereen weer een nieuwe badkamer en keuken krijgt, maar de basis matig blijft.
Bedankt voor de uitgebreide reactie! Ik ken die flats namelijk, waarschijnlijk net als veel mensen, vooral van het imago en niet uit eigen ervaring. Ik heb het idee dat de flats bouwkundig best OK waren, maar dat ze vooral 'sociaal' minder geslaagd waren. Heel simpel gezegd, veel van hetzelfde gebouwd en daarbij ook veel (sociale) huur, wat tot een eenzijdige buurt leidt en niet altijd tot een geslaagde samenstelling. Dat was volgens mij ook het grote probleem bij de Bijlmer: theoretisch prima flats, maar door de eenzijdigheid in bouw en in samenstelling toch niet geslaagd.

Als ik jou zo hoor, dan klinkt het alsof ze, zeker gezien de inzichten van de tijd waarin ze gebouwd zijn, toch niet echt slecht zijn gebouwd, zeker in vergelijking met de jaren '50 wederopbouwwoningen. Maar dat de eisen en wensen van nu toch anders zijn. Maar zoiets als die harde verdiepingsvloeren zouden bv. in principe tot minder geluidsoverlast moeten geven dan de woningen van net na de oorlog? (Ik zie wel overeenkomsten met de huidige nieuwbouw, waarbij verdiepingsvloeren en woningscheidende wanden ook keihard zijn, maar de binnenmuren van gipsbeton.)

Dat ze na een halve eeuw wel flink aangepakt moeten worden klinkt dan ook wel logisch. Maar als het inderdaad niet alleen de woningen zelf zijn (verwarming, ventilatie, sanitair etc.), maar ook/vooral de samenstelling van de wijk en de veranderde wensen van de bewoners, dan kan ik mij voorstellen dat die flats er wel aan zullen moeten geloven. Als 'niemand' eigenlijk in die flats wil wonen en ze alleen bewoond zijn bij gebrek aan beter, dat is natuurlijk niet echt een fijne situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goldmemberf1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:43
Uitgaande van een instortende woningmarkt: welke woningen zijn dan het meest gevoelig voor waardedaling?

Ik ben aan het kijken naar 2 nieuwbouwprojecten, waarvan een in de prijsklasse 280k en de ander 350. In deze tijd hoop ik wel iets te kopen wat enigszins waardevast is...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
goldmemberf1 schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 18:21:
Uitgaande van een instortende woningmarkt: welke woningen zijn dan het meest gevoelig voor waardedaling?

Ik ben aan het kijken naar 2 nieuwbouwprojecten, waarvan een in de prijsklasse 280k en de ander 350. In deze tijd hoop ik wel iets te kopen wat enigszins waardevast is...
Ik zou iets kopen waar je blij en gelukkig van wordt, en voor minimaal 5 tot 10 jaar dan is er weinig aan de hand. Zorg dat je lekker aflost of opspaart en ga vooral genieten.
Kan je dat niet? Dan lekker huren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superpolm
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07-10 11:09
nel!s schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 08:36:
Waar de doemdenkers volledig aan voorbij gaan hier is dat het *beleid* is van de centrale banken om alles wat maar enigszins kredietwaardig is vol te pompen met goedkoop krediet.

Zoals we op dit moment zien in bv de aandelenmarkten in de VS: don't bet against the fed.

In de NL huizenmarkt zou je kunnen zeggen: bied mee met de ECB :)

Ray Dalio heeft er een aantal uitstekende LinkedIn blogs over geschreven - en een fantastisch boek over debt crises.
Maar het beleid van de centrale bank gaat de golf werklozen niet tegenhouden. Die zullen hun huis moeten verkopen. Er zullen vast nog beleggers zijn die huizen willen opkopen met goedkoop geld maar die gaan wachten op goedkopere prijzen, wat meestal gebeurt in een recessie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online

Bij de vorige crisis zag je dat huizen in het hoogste segment het hardst werden geraakt.
Puur op redenatie: ik denk dat een gemiddelde eengezinswoning die ook nog betaalbaar is voor starters het meest waardevast zal zijn. Als je twijfelde tussen 3 ton of 9 ton had ik het eeste gezegd.
Maar bij deze keuze zou ik mijn eigen woonplezier voorop stellen, en daarna voor de laagste prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Daar zal het wel loslopen, de concurrentie op die markt zit grotendeels in loondienst en heeft nog wenig te vrezen. Pas vanaf 6-700K stap je in een markt van niet zo zelfstandige ondernemers en medewerkers die leven op een bonuscultuur. Dat is iets vatbaarder voor plotselinge inkomensdaling en die zullen mogelijk snel willen verkopen of de komende tijd blijven zitten waar ze veilig zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NNCi
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 24-06-2023
@jadjong ,vergeet niet die doelgroep heeft vaak veel belegd op de beurs en laat die nu een flinke dip doorgemaakt hebben...

Deze verwachte economische crisis gaat zeker niet aan de villa wijken voorbij. Die mensen zullen "house rich, cash poor" zijn

[ Voor 10% gewijzigd door NNCi op 24-04-2020 20:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Anniedrew schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 08:04:
Hier ook mijn huis overgedragen (lees: verkocht) op 31 maart.
Heb je het huis nou verkocht of overgedragen, dat zijn wel degelijk twee verschillende dingen 8)7
Valorian schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 12:47:
[...]

Hoe weet je dat mensen hier geld voor lenen? In Amsterdam ging 3 jaar geleden al 25% van de huizen van de hand zonder dat daar een hypotheek voor nodig was.
En daar hoef je niet eens uitzonderljk rijk voor te zijn :P Als wij over een paar jaar hypotheekvrij zijn, dan kunnen wij ons volgende huis ook zonder hypotheek kopen. Of hoogstens (afhankelijk van het bedrag wat ons nieuwe huis gaat kosten :P ) een kleine hypotheek. Maar dat zou dan net zo goed een kleine lening kunnen zijn, dus dat hoeven de verkopers niet te weten. En ons volgende huis zou heel goed in A'dam kunnen staan. Of niet, misschien wel heel ergens anders. Maar idd: Niet elk huis hoeft voorzien te zijn van een hypotheek, en tegelijk hoeft dat ook zeker niet te betekenen dat dit om zeer vermogende partijen gaat. :P
Windows95 schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 13:49:
Wat ik mij afvraag is waarom hebben de mensen zoveel geld over voor een huis in Amsterdam? Als je 1.2 miljoen kunt betalen voor een huis moet je aardig wat verdienen.
Yep, en om dat te verdienen is het toch wel fijn om in de buurt te wonen van waar je werkt :> . En, als je eenmaal zoveel verdiend hebt om een leuk huis te kopen, dan kun je kiezen voor groots en middle of nowhere, of passend en in een bruisende omgeving. Niet iedereen zit te wachten op 1.5ha grond, veel ruimte en nul menselijk contact in de directe omgeving ;)

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
NNCi schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 20:40:
@jadjong ,vergeet niet die doelgroep heeft vaak veel belegd op de beurs en laat die nu een flinke dip doorgemaakt hebben...

Deze verwachte economische crisis gaat zeker niet aan de villa wijken voorbij. Die mensen zullen "house rich, cash poor" zijn
Heb je de beurs de laatste tijd ook gevolgd? De beurs heeft inderdaad een flinke dip doorgemaakt. Maar de koersen zijn ook alweer flink hersteld. En die dip was extra groot omdat de koersen zo veel gestegen waren. De koersen zijn op dit moment maar een paar procent lager dan afgelopen zomer. 'De doelgroep' die fors in de aandelen zit heeft dus momenteel niet echt schokkend veel minder vermogen dan een jaar geleden.

Ik kan mij voorstellen dat die doelgroep wel zorgen heeft over waar ze hun geld in moeten investeren. Wat als de beurzen straks structureel een tijd slecht gaan, wil je daar dan in blijven? Sparen met negatieve rente? Of toch onroerend goed, wat huur oplevert en dat tot nu toe op lange termijn steeds werk zijn waarde heeft behouden? Wie het weet mag het zeggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Net als de bedrijven waar zij in dienst zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

De duurste woningen dalen het eerst en het meest.

De categorie die je noemt is, hoe erg dat ook is, tegenwoordig de "onderkant" van de markt (en ja, ik woon daar zelf ook in).

Als je:
- het goed kunt betalen, dus niet op het uiterste randje van wat je mag lenen
- geen bui ziet hangen dat je baan ophoud te bestaan dit jaar (of die van je partner)
- van plan bent er zeker 5, maar liever 10 jaar te wonen

Dan zou ik het absoluut gewoon doen.

Er is nog steeds een schrijnend tekort aan woningen. Met een nieuwbouwhuis van nu heb je bijna geen verwarming nodig, eerder lichte (paar kw) airco om er warmte uit te krijgen in de zomer.

Die categorie is absoluut de laatste die een probleem gaat krijgen.

Let wel: ik zeg niet dat 'ie niet kan dalen. Maar durf de stelling wel aan dat elke andere categorie op de koopmarkt harder geraakt gaat worden. En nee, huren zie ik zo 1-2-3 niet goedkoper worden nog van de huidige crisis, zeker niet als je dus voor 5-10 jaar gaat.

Bedenk wel even dat je er met die 280-320k nog niet bent hè! V.o.n. kosten, keuken, badkamer, er is altijd meerwerk (uitbouw?), tuin als die mooier moet dan bouwgrond (meestal wel), inrichting. Tel er maar zo nog 20-50k bij, sterk afhankelijk van hoe gek je het maakt. Spaargeld helpt dan veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Als je iets koopt waar je minimaal 10 jaar kunt blijven wonen, is er niet zoveel aan de hand. Met de rente van <2% zijn de lasten bij dergelijke woningen dermate laag dat de enige zorg is dat de woning eventueel te klein wordt. Zou dus wel voor de (maximale) uitbouw gaan.

Het wordt pas een probleem bij leningen van >500k die <10 jaar vast staan in combinatie met een stijgende rente in de komende jaren.
jadjong schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 19:09:
[...]

Daar zal het wel loslopen, de concurrentie op die markt zit grotendeels in loondienst en heeft nog wenig te vrezen. Pas vanaf 6-700K stap je in een markt van niet zo zelfstandige ondernemers en medewerkers die leven op een bonuscultuur. Dat is iets vatbaarder voor plotselinge inkomensdaling en die zullen mogelijk snel willen verkopen of de komende tijd blijven zitten waar ze veilig zitten.
De meeste mensen die ik ken en in dergelijke woningen wonen hebben een hypotheek lening die 50-75% van de woningwaarde is. Veel mensen die een woning bezitten van 600-700k hebben een starters/doorstroomwoning goed kunnen verkopen.
We zitten met 2 loondienstbanen zonder bonussen oid ook in een dergelijke woning, hypotheek is net iets meer dan de helft van de waarde.

[ Voor 48% gewijzigd door Sport_Life op 24-04-2020 23:10 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Rubbergrover1 schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 08:00:
[...]

Inderdaad. Het is mooie beleggerstheorie, dat je moet 'uitstappen' als de prijzen hoog zijn en weer moet 'instappen' als de prijzen gedaald zijn, maar in de tussentijd zul je toch ergens moeten wonen. Voor huizen als woonobject heb je hier dus weinig aan. Ik ben dan ook wel nieuwsgierig waar je dan in de tussentijd zou moeten wonen?
Dat maakt die hele markt zo stupide. Het is puur destructieve hebzucht. Dat noemt men zogenaamd ‘simpel geval van vraag/aanbod’ maar het lijkt meer op een piramidespel. Dat zo uiteindelijk de koopmarkt opdroogt wordt niet over nagedacht. Ook dat al dat ‘rendement’ geen enkel nut heeft omdat men bij verkoop immers ook dat rendement moet inleveren voor aankoop van een ander item. Zo worden alle lasten gedumpt bij de nieuwkomers. Zonder de exorbitante groei zou de snelheid in de markt blijven en kan iedereen opschuiven. Dan is al die fictieve winst uit de markt en wordt wonen bereikbaar voor gewone mensen.

Anders moeten we meer plekken maken waar starters hun De Waard neer kunnen zetten. Gezellig, net als in Amerikaanse binnensteden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anniedrew
naitsoezn schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 21:06:
[...]

Heb je het huis nou verkocht of overgedragen, dat zijn wel degelijk twee verschillende dingen 8)7
Als je het met een juridische bril leest kan ik je vraag begrijpen, maar in deze informele setting hoop ik dat dit geen nadere uitleg behoeft.. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Wilf schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 23:32:
[...]
Dat maakt die hele markt zo stupide. Het is puur destructieve hebzucht. Dat noemt men zogenaamd ‘simpel geval van vraag/aanbod’ maar het lijkt meer op een piramidespel.
O, het is ook wel een gewone markt van vraag en aanbod, waarbij gekeken wordt naar de prijs en wat je ervoor terug krijgt. Alleen wordt bij woningen die prijs niet bepaald door de eenmalige koopsom, maar door de maandelijkse lasten. Niet alleen hoeveel men maximaal mag lenen, maar ook hoeveel men maandelijkse wil betalen. En dan is het een simpel sommetje om de daarbij passende lening te bepalen en daarbij de geschatte verkoopopbrengst op te tellen.

Het dubbele daarbij is dat je enerzijds vanwege de tegenwoordige annuïtaire aflosplicht minder kan of wil lenen, maar dat er anderzijds zeker op termijn steeds meer verkoopwinst ontstaat en in feite 'iedereen' naar een steeds duurder huis kan verhuizen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Maar de vijver van vissen wordt wel steeds leger (hoeveelheid kopers) als je de prijzen blijft verhogen natuurlijk.

Ik heb geen economie gestudeerd maar juist daarom ben ik, mede door schade en schande, en door mensen die wél economisch onderlegd zijn, erg op m’n hoede voor wat mensen ‘basic basisschooleconomie’ noemen. Vaak verwijtend van ‘dat leer je al op de basisschool; meer vraag is hogere prijs, meer aanbod is lagere prijs’. Want zo simpel is de praktijk nooit. Het is niet voor niets basisschoolniveau; daar krijg je de complexe verbanden simpelweg nog niet geleerd. De ‘ja, tenzij’, ‘mits’, ‘nee dat is te simpel gedacht’ et cetera.

Met de huizenmarkt is dat inderdaad grotendeels de psychologie (en indoctrinatie dat kopen == investering == word je rijk van; hypotheek != lening of schuld), regeringsbeleid, gevoel (locatie, inrichting, uiterlijk), trends (ene keer wil iedereen de stad uit, andere keer de stad in), koopkracht (crises óf hoogconjunctuur) et cetera et cetera.

En uit mijn hobby (klassieke auto’s) weet ik ook dat psychologie en gevoel bij heel grote aankopen veel belangrijker zijn dan ratio. Dus het simpele idee van vraag en aanbod gaat dan niet op.

Kijk je naar de VW- en Porschemarkt; vroeger waren ze te geef. Toen werden bepaalde modellen populair in de VS. Daardoor werden die ineens duurder. En daardoor gingen meer mensen ze kopen als investering. Daardoor vlogen de prijzen het dak uit en werden andere modellen ook meer waard omdat die nog wél betaalbaar werden.

Het was op een gegeven moment zó erg dat letterlijk uit de sloot geviste wrakken die €160.000 aan restauratiekosten hadden nog stééds aantrekkelijk waren om op te knappen (want gelijk het driedubbele waard). Tot mensen ineens gingen beseffen dat het wellicht wel wat uit de hand liep dat alsmaar opbieden wegens het geloof dat alles waar Porsche of VW op staat wel meer waard móét worden. En dan loopt de bubbel leeg.

Misschien moet de jeugd eens wat meer leren over de geschiedenis van beurshandel en speculeren en dat ‘wij nuchtere Hollanders’ niet alleen de eerste waren met een georganiseerde handel maar ook de eerste hype (tulpenbollen jeweets).

We zijn echt niet zo rationeel als we denken, en met huizen is dat écht een probleem. Een klassieke auto kan je nog laten staan; dat is geen levensbehoefte. Een huis is toch wat anders. Een De Waard midden in het Vondelpark heeft geen adres en werkgevers & overheid zijn dan minder geneigd je te helpen (dat noemen ze toch ‘zonder vaste woon- of verblijfplaats’).

Of misschien moeten we Winnebagos importeren. Want over psychologie gesproken; door dit spel zijn millenials al gewend geraakt / warm gemaakt voor het concept ‘Tiny house’. Het lijkt schattig maar het komt toch echt voort uit de bizarre markt waar ze niet op kunnen komen. Op 9m2 een gezin stichten…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Wilf schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 08:53:
Een klassieke auto kan je nog laten staan; dat is geen levensbehoefte. Een huis is toch wat anders.
En dat is een van de redenen waarom je die twee niet kunt vergelijken. Bij speculeren met auto's gaat het puur om het inprijzen van potentiële waardestijging én de keus tussen wel of geen investering doen. Of andersom, of je de auto wilt/moet verkopen of niet en het geld voor iets heel anders gebruiken.

Bij huizen gaat het niet zozeer om het inprijzen van potentiële waardestijging, maar om het 'beprijzen' op basis van maandlasten, met daarbij de situatie dat je weinig keus hebt óf je een woning wilt of niet. En dat je bij verkoop je geld/maandlasten niet vrij kunt besteden, maar toch weer in een nieuwe woning 'moet' steken.

[ Voor 15% gewijzigd door Rubbergrover1 op 25-04-2020 09:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Dat maakt het dus toch des te dwazer dat grootschalige speculatie aan de orde van de dag is? Hier staan huizen aan de onderkant van de markt ook alleen theoretisch op papier te koop voor starters; we zijn een paar keer wezen kijken maar had nul zin; loop je rond voor bezichtiging en hoor je doodleuk dat de verkopers geen voorbehoud v financiering willen en dat er al iemand contant kan betalen met 30.000 opbod. Waarom lopen we hier dan? En dan na een tijdje staat het huis te huur of te koop in een veel hoger segment…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anniedrew
Wilf schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 09:11:
Dat maakt het dus toch des te dwazer dat grootschalige speculatie aan de orde van de dag is? Hier staan huizen aan de onderkant van de markt ook alleen theoretisch op papier te koop voor starters; we zijn een paar keer wezen kijken maar had nul zin; loop je rond voor bezichtiging en hoor je doodleuk dat de verkopers geen voorbehoud v financiering willen en dat er al iemand contant kan betalen met 30.000 opbod. Waarom lopen we hier dan? En dan na een tijdje staat het huis te huur of te koop in een veel hoger segment…
Nog even geduld en hoop houden. Er komt een tijd dat mensen niet meer willen/kunnen betalen of door een stevige (corona)recessie waardoor de bezem er weer eens goed doorheen gaat. Mijn mening is om nooit je hand te overspelen bij het kopen van een huis, dat maakt je namelijk vatbaar voor een situatie als een recessie of anderzinds economische onzekerheid. Het "moeten" verkopen is een hele dure aangelegenheid door een levensstijl boven je stand. Die mensen zullen zometeen als eerst vallen.

Daarnaast is er nog een factor huwelijken/relaties wat wellicht op de klippen gaat lopen gedurende deze crisis waardoor die huizen ook weer beschikbaar komen.

Geloof mij; jouw tijd komt nog wel.

Noot: uiteraard is dit mijn visie en geen geldende waarheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Wilf schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 09:11:
Als een huis zonder veel grote aanpassingen in een veel hoger segment verkocht kan worden, dan kun je je sowieso afvragen of het huis niet veel te goedkoop aangeboden was. Kan natuurlijk ook een bewuste keus zijn, lekker laag inzetten zodat er een hoop mensen tegen elkaar op gaan bieden.

En gelukkig zijn er ook woningen die met anti-speculatie beding worden verkocht of die niet verhuurd mogen worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFox91
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-10 13:40
Pelotonvulling, zoals dat bij het wielrennen wordt gebruikt. Vind het een gemene manier om dan te kunnen verkondigingen hoeveel interesse er wel niet was. In het verkooptopic was er iemand die de enige twee biedingen met een paar procent boven de vraagprijs niet voldoende vond. |:( De verkoopmakelaar vindt het vast ook prachtig, die kan dan zeggen "ja, moet je maar verkoopmakelaar inhuren" en zo indirect weer voor meer vriendjespolitiek te zorgen en op langer termijn ook eigen business. [/rant]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Tja, het kan vreemd gaan ja. Met andere tweedehandsgoederen wordt de vraagprijs meestal als een soort bovengrens gezien..

Ik zie hier ook wel huizen die in vraagprijs zakken. En dan weer eens van Funda afgaan en weer terug met een nog lagere vraagprijs, zodat het item "oorspronkelijke vraagprijs" er niet meer bijstaat.

[ Voor 45% gewijzigd door kabeltjekabel op 25-04-2020 14:55 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Spacecowboy

Spacecowboy

Anniedrew schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 10:55:
[...]

Nog even geduld en hoop houden. Er komt een tijd dat mensen niet meer willen/kunnen betalen of door een stevige (corona)recessie waardoor de bezem er weer eens goed doorheen gaat. Mijn mening is om nooit je hand te overspelen bij het kopen van een huis, dat maakt je namelijk vatbaar voor een situatie als een recessie of anderzinds economische onzekerheid. Het "moeten" verkopen is een hele dure aangelegenheid door een levensstijl boven je stand. Die mensen zullen zometeen als eerst vallen.

Daarnaast is er nog een factor huwelijken/relaties wat wellicht op de klippen gaat lopen gedurende deze crisis waardoor die huizen ook weer beschikbaar komen.

Geloof mij; jouw tijd komt nog wel.

Noot: uiteraard is dit mijn visie en geen geldende waarheid.
Hier kan ik me wel in vinden. Het is jammer dat steeds meer mensen worden gedwongenom financieel tot het uiterste gegaan. Wij hebben hier ook bewust niet voor gekozen, en zijn rond de helft van on budget gaan wonen. Hogere maandlasten heb ik er ook gewoon niet voor over. ook niet voor een grotere of mooier huis. De bankmeneer noemde dat "financieel conservatief" of iets dergelijks, en begreep eigenlijk niet waarom wij geen hypotheek van een paar ton meer wilden... 8)7

Ik slaap liever rustig.

HENG HENG

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NNCi
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 24-06-2023
De huizenmarkt heeft veel overweg van een ratrace waarbij de prijs bepaald wordt door wat de :+ - ervoor over heeft. Vervolgens wordt die :+ - prijs de norm voor alle andere huiseigenaren, de gemeente voor de grondprijzen en belastingdienst voor de WOZ.

Als huiseigenaar met een te koop staande huis ben je een dief van je portemonnee als je niet meedoet met die :+ -gekte. De lat voor de nieuwe groep huizenkopers wordt op die manier met elke verkoop door een andere :+ steeds hoger gelegd. De gefrustreerd geraakte kopers verdwijnen noodgedwongen of veranderen in :+ :+ :+
Met als gevolg een verziekte markt met als dieptepunt Amsterdam waar een normale rijtjeswoning aangeboden wordt voor een miljoen.

Pas als de laatste :+ verdwenen is, kan er hopelijk een normalere situatie ontstaan. Helaas hebben teveel spelers (overheid) belang bij de huidige :+ -gekte, waardoor een oplossing tegen alle :+ :+ :+ nog lang uitblijft.

Begrijp me niet verkeerd, maar het verbaast me dat de recente ontwikkelingen op de huizenmarkt van veel overweg lijkt te hebben met de verspreiding van een ziekte :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nel!s
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 07-10 14:23
Jemig, zie net dat ze onze WOZ waarde €140k verhoogd hebben in een jaar naar €570k, peildatum 1-1-2019. In Lombok, Utrecht. In 2016 gekocht voor €430k.
Dit helpt niet echt als je de markt een beetje in bedwang wilt houden als gemeente.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Spacecowboy schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 15:15:
[...]

Hier kan ik me wel in vinden. Het is jammer dat steeds meer mensen worden gedwongenom financieel tot het uiterste gegaan. Wij hebben hier ook bewust niet voor gekozen, en zijn rond de helft van on budget gaan wonen. Hogere maandlasten heb ik er ook gewoon niet voor over. ook niet voor een grotere of mooier huis. De bankmeneer noemde dat "financieel conservatief" of iets dergelijks, en begreep eigenlijk niet waarom wij geen hypotheek van een paar ton meer wilden... 8)7

Ik slaap liever rustig.
Op de helft van het maximum gaan zitten is natuurlijk ook een luxe. Heel wat mensen komen dan in de categorie "garagebox" uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

nel!s schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 15:57:
Jemig, zie net dat ze onze WOZ waarde €140k verhoogd hebben in een jaar naar €570k, peildatum 1-1-2019. In Lombok, Utrecht. In 2016 gekocht voor €430k.
Dit helpt niet echt als je de markt een beetje in bedwang wilt houden als gemeente.
Ja en die WOZ-waarde wordt vervolgens als heilig minimum gezien door verkopers waardoor het het jaar daarop wéér erger wordt…

Weer de analogie van klassieke auto’s even: sommige bezitters zien de taxatiewaarde als minimum vraagprijs ipv de prijs voor een vervangend exemplaar. Dat de auto op de markt wellicht veel minder waard is komt niet in ze op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
  • Laatst online: 12-10 06:44
nel!s schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 15:57:
Tja, prijzen zijn nu eenmaal ook dusdanig geschreven daar. In heel Utrecht trouwens ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 07-10 14:23
MaStar schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 16:53:
[...]

Tja, prijzen zijn nu eenmaal ook dusdanig geschreven daar. In heel Utrecht trouwens ;)
In januari 2019 deden deze huizen echt geen €570k.

Maar goed, wij moeten eind dit jaar verkopen, dus ik ga het niet aanvechten..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gorgi_19
  • Laatst online: 15:31

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Wilf schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 16:43:
[...]
Ja en die WOZ-waarde wordt vervolgens als heilig minimum gezien door verkopers waardoor het het jaar daarop wéér erger wordt…
Dat is ook selectief, wat mensen het beste uitkomt. Als het huis van de buren, of in de buurt, hoger is, dan is dat het referentiekader. Als de huizenprijzen in de wijk gestegen zijn, dan is die het.

Kortom: Veel mensen rekenen altijd het meest optimistische en zoeken de cijfers die daar het beste bij past.

Hier in de buurt zijn weinig huizen die voor een WOZ-waarde zijn verkocht; allemaal zitten ze er (ruim) boven, ook qua vraagprijs.
nel!s schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 17:06:
In januari 2019 deden deze huizen echt geen €570k.

Maar goed, wij moeten eind dit jaar verkopen, dus ik ga het niet aanvechten..
Je kan eens kijken op welke huizen ze gebaseerd zijn. Het kan best dat ze referentiehuizen hebben gebruikt, die bij een goede bestudering niet als referentie kunnen dienen.

[ Voor 23% gewijzigd door gorgi_19 op 25-04-2020 17:10 ]

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:48
[...]

Weer de analogie van klassieke auto’s even: sommige bezitters zien de taxatiewaarde als minimum vraagprijs ipv de prijs voor een vervangend exemplaar. Dat de auto op de markt wellicht veel minder waard is komt niet in ze op.
Is niet heel gek toch... die WOZ waarde is gebaseerd op 1 januari van een jaar eerder. Ervan uitgaande dat je in een stijgende markt zit, is je huis op 1 januari 2020 meer waard (mits het uiteraard een realistische WOZ waarde is..).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Slagschroef
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 08-12-2020
Ik begin het nu ook echt beu te worden op de huizenmarkt tot op een punt dat ik het gevoel heb totaal buiten de maatschappij te staan.

Ik zweef nu al een anderhalf jaar van airB&B naar airB&B omdat m'n vriendin en ik (beide eenmanszaak) maar niet aan een fatsoenlijke woning kunnen komen.

Onze huidige verhuurder heeft aangegeven de huur van 1500 wit te willen verhogen naar 2800 zwart omdat hij veel aanvragen krijgt van mensen die in scheiding liggen en dat bedrag wel even willen neertikken voor een tuinhuis.

Gister op gesprek geweest in een gat bij een ouder vrouwtje waar haar bovenwoning vrij komt. Vorige week zo goed als rond komt er gister de melding dat ze de huur minimaal 500 hoger wilt dan vooraf besproken (800 meer dan de huidige huurder betaalt) en meerdere mensen langs gaat laten komen om de huur tegen elkaar op te laten bieden, heb vriendelijk bedankt.

We zouden het prima kunnen betalen maar ik ben op het punt gekomen dat ik er klaar mee ben en bereid ben terug naar m'n ouders te gaan (welke optie ik gelukkig heb).

Ik heb echt te doen met mensen die in deze tijd geen eigen huur- of koophuis hebben, er hoeft maar iets te gebeuren en je bent dakloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
Slagschroef schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 18:34:
Ik begin het nu ook echt beu te worden op de huizenmarkt tot op een punt dat ik het gevoel heb totaal buiten de maatschappij te staan.

Ik zweef nu al een anderhalf jaar van airB&B naar airB&B omdat m'n vriendin en ik (beide eenmanszaak) maar niet aan een fatsoenlijke woning kunnen komen.
Is er geen huurwoning van 1500 p/m te vinden? Dat is al een stevig budget.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
[...]

Hier kan ik me wel in vinden. Het is jammer dat steeds meer mensen worden gedwongenom financieel tot het uiterste gegaan.
Alleen starters worden “gedwongen”. Doorstromers kiezen bewust voor een groter/mooier/luxer huis en/of een betere-locatie. Als ze daar meer voor willen neerleggen en op max willen zitten is dan een keuze geen dwang, want blijven zitten in hun huidige huis is meestal ook prima mogelijk. Uitzondering als het echt fysiek niet past qua aantal kinderen 😬

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slagschroef
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 08-12-2020
bulle bas schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 18:56:
[...]

Is er geen huurwoning van 1500 p/m te vinden? Dat is al een stevig budget.
Onder de 1500 is er volgens internet genoeg aanbod, maar bel je het na is het 9/10 keer al een geruime tijd verhuurd.

Wat er wel genoeg te huur is zijn omgebouwde winkel panden e.d. van 35m2 voor 1400 en dat vertik ik gewoon. Sommige zelfs via Funda zonder sanitair.

Wel een prima nieuwbouwproject van Vesteda in de regio waar we graag zouden willen wonen, echter zijn ze zo strikt en onbuigbaar met eisen voor zzp'ers dat ik zelfs met een half jaar borg en een jaar huur vooruitbetalen afgewimpeld wordt.

We zijn ons er bewust van dat we financieel in een bevoorrechte positie zijn (daar wonen en werken we ook voor aan de andere kant van het land buiten ons vakgebied). Maar zelfs met zo'n bevoorrechte positie blijft er haast geen stap de maken in de Nederlandse huizenmarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
@Valorian en wat past niet qua kinderen? Ik hoor de oma van mijn vrouw nog vertellen over met zijn 5-en op 1 slaapkamer. (kwam uit een gezin van 12! Met 3 slaapkamers totaal)

@Slagschroef welke omgeving? Lijkt me dat als je je zoek gebied een paar kilometer ruimer maakt er toch wel wat te vinden moet zijn als je voor 2k huur kunt en wilt aftikken.
En neem even een echt financieel adviseur, die kan je prima aan een passende hypotheek helpen, zeker als er aardig wat eigen middelen zijn en je niet pas 2 maanden onderneemt.

@Reiziger88 huren kan duur zijn inderdaad. Ik zat notabene in Den Helder (of all places :p) al voor €900,- per maand met een badkamer en toilet uit 1972 a 90m2. Dus kan mij wel indenken wat het in hartje Utrecht of Amsterdam doet maar dan moet je gewoon je verlies nemen en erbuiten gaan zoeken wat mij betreft.

[ Voor 81% gewijzigd door GeeMoney op 25-04-2020 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reiziger88
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 12-10 10:38
Slagschroef schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 19:42:
[...]

Onder de 1500 is er volgens internet genoeg aanbod, maar bel je het na is het 9/10 keer al een geruime tijd verhuurd.

Wat er wel genoeg te huur is zijn omgebouwde winkel panden e.d. van 35m2 voor 1400 en dat vertik ik gewoon. Sommige zelfs via Funda zonder sanitair.

Wel een prima nieuwbouwproject van Vesteda in de regio waar we graag zouden willen wonen, echter zijn ze zo strikt en onbuigbaar met eisen voor zzp'ers dat ik zelfs met een half jaar borg en een jaar huur vooruitbetalen afgewimpeld wordt.

We zijn ons er bewust van dat we financieel in een bevoorrechte positie zijn (daar wonen en werken we ook voor aan de andere kant van het land buiten ons vakgebied). Maar zelfs met zo'n bevoorrechte positie blijft er haast geen stap de maken in de Nederlandse huizenmarkt.
Ik wist niet dat huren zo duur was:O. Welke regio is dit allemaal?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
GeeMoney schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 19:43:
@Valorian en wat past niet qua kinderen? Ik hoor de oma van mijn vrouw nog vertellen over met zijn 5-en op 1 slaapkamer. (kwam uit een gezin van 12! Met 3 slaapkamers totaal)
De oma van jouw vrouw moest ook naar buiten om in de sloot te schijten en de oma daarvan gooide het gewoon op straat. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
Reiziger88 schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 19:48:
[...]

Ik wist niet dat huren zo duur was:O. Welke regio is dit allemaal?
Dat vraag ik mij ook af. In Utrecht heb je voor die 1500 euro zonder echt zoekwerk een appartement nabij het centrum. De categorie waar je niet tussenkomt is meer die van 700-1250 hier.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mesque
Valorian schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 21:54:
[...]

Dat vraag ik mij ook af. In Utrecht heb je voor die 1500 euro zonder echt zoekwerk een appartement nabij het centrum. De categorie waar je niet tussenkomt is meer die van 700-1250 hier.
Moet dan haast wel Amsterdam zijn ;) betaal hier op dit moment €1700 en dat is echt niet buitensporig veel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
GeeMoney schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 19:43:
[...]
Tja, als je een eeuw geleden geleeft had, had je je zeker verzet tegen de nieuwe regels die voorzagen in 3 slaapkamers in gesubsidieerde woningbouw?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Het is jammer dat steeds meer mensen worden gedwongenom financieel tot het uiterste gegaan. Wij hebben hier ook bewust niet voor gekozen, en zijn rond de helft van on budget gaan wonen. Hogere maandlasten heb ik er ook gewoon niet voor over. ook niet voor een grotere of mooier huis. De bankmeneer noemde dat "financieel conservatief" of iets dergelijks, en begreep eigenlijk niet waarom wij geen hypotheek van een paar ton meer wilden... 8)7
Ik denk dat veel starters wel tot hun maximum zullen gaan en dat dat ook vaak geen probleem hoeft te zijn. Veel starters staan nog (relatief) aan het begin van de carrière en gaan nog behoorlijke stappen in inkomen tegemoet. Bovendien is et nog geen (over) waarde uit een eerdere woning om in de nieuwe woning te stoppen. Een relatief hoge hypotheek is dan vaak niet onverantwoord.

Bij doorstromen ligt mijn voorkeur ook meer op de 'conservatieve' financiën. Met een stuk overwaarde uit waardestijging, een flink deel afgeloste hypotheek en een soms forse inkomensstijging zou je vaak bij verhuizing een heel veel duurdere woning kunnen kopen. Maar zelf zou ik daar ook niet blij van worden en wil ik liever een 'gematigde' groei, zodat je maandlasten te overzien zijn en je ook het vooruitzicht hebt dat je de hypotheek ook op termijn afgelost kunt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goldmemberf1
Weten jullie waar ik de ontwikkeling vd hypotheekrente (10 of 20 jaar) kan zien over de laatste maanden? En overzichtje van nu kan ik wel vinden, maar geen grafiek oid vanaf januari.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mesque
goldmemberf1 schreef op zondag 26 april 2020 @ 10:47:
Weten jullie waar ik de ontwikkeling vd hypotheekrente (10 of 20 jaar) kan zien over de laatste maanden? En overzichtje van nu kan ik wel vinden, maar geen grafiek oid vanaf januari.
https://www.homefinance.n...he-rente-ontwikkeling.asp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goldmemberf1
Dank, alleen laat dit zover ik zie niet de renteontwikkeling bij de banken zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mesque
goldmemberf1 schreef op zondag 26 april 2020 @ 11:37:
[...]

Dank, alleen laat dit zover ik zie niet de renteontwikkeling bij de banken zien
Klopt ja, excuus. Geeft je wellicht wel een indicatie maar als je specifiek op zoek bent naar exacte hypotheekrenten dan heb je hier niets aan. Ik kan we grafiekjes vinden voor periodes t/m eind 2020 maar niets voor in 2020 zelf.

Wat je zou kunnen doen is via het hypotheekrentewijzigingenoverzicht op rentebox.nl voor een specifieke bank terugrekenen wat het verloop in de rente is geweest. Zou niet zoveel moeite moeten kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eepeep
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 23-06-2024
[...]

Sterker nog...

Bij de taxatie van woningen blijkt de taxatie soms een wassen neus, nl dat de taxateur gewoon naar de vraagprijs toe beweegt. Geen idee of t voorkomt dat de taxatie richting bod wordt gedwongen soms.

Laatst werd er in een post hierover lacherig gedaan, terwijl ik zoiets had van "dan is t systeem van binnen toch echt rot".

Tsja en dan zijn er mensen die waarde hechten aan max 100% financiering en LTV..... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacecowboy

Spacecowboy

eepeep schreef op zondag 26 april 2020 @ 11:46:
[...]

Sterker nog...

Bij de taxatie van woningen blijkt de taxatie soms een wassen neus, nl dat de taxateur gewoon naar de vraagprijs toe beweegt. Geen idee of t voorkomt dat de taxatie richting bod wordt gedwongen soms.

Laatst werd er in een post hierover lacherig gedaan, terwijl ik zoiets had van "dan is t systeem van binnen toch echt rot".

Tsja en dan zijn er mensen die waarde hechten aan max 100% financiering en LTV..... :?
Dat idee heb ik ook heel sterk. Ons huis stond initieel te koop op €350k (daar dus ook op getaxeerd, uiteindelijk €365k geboden. En taxa, waar kwam de taxateur van ons op uit (voor de hypotheek) €365k.... 8)7

Zelfde met verkoop appartement. "Waar willen jullie het ongeveer voor verkopen?". Drie keer raden waar onze taxateur op uit kwam? Precies...

HENG HENG

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
Ik weet niet of dit gelijk een teken aan de wand is voor een verrot systeem.

Maar taxateurs zijn inderdaad vrij makkelijk te bewegen om de waarde af te geven die jij wilt hebben. Jij bent immers ook de klant, dus ze zullen geneigd zijn om jou te willen pleasen.

Imo zou het beter zijn als de bank de taxatie laat doen en de kosten verwerkt in het hypotheekproduct.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 19:47
Pas als de taxateur hoger gaat waarderen als wat jij hebt betaald is er iets vreemds aan de hand. Een huis dat te koop is gezet voor 350 en waar jij 365 op bied, dat heeft blijkbaar een marktwaarde van 365. Ik neem aan dat jij niet gek bent en een weloverwogen bod doet. Welke waarde zou je het anders willen geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Jij hebt toch geen idee of 365 een realistische waarde is?

Misschien zijn alle vergelijkbare huizen in die straat/buurt wel voor 300 verkocht afgelopen paar maanden en biedt jij veel te veel omdat je het huis per se wilt hebben.

De bank wilt weten wat de 100% waarde is, zodat ze weten welk bedrag zij je kunnen en mogen lenen. Als die waarde bepaald wordt door jouw bod is er iets ernstig mis, met name voor de bank overigens :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacecowboy

Spacecowboy

MeTooPV schreef op zondag 26 april 2020 @ 12:18:
Pas als de taxateur hoger gaat waarderen als wat jij hebt betaald is er iets vreemds aan de hand. Een huis dat te koop is gezet voor 350 en waar jij 365 op bied, dat heeft blijkbaar een marktwaarde van 365. Ik neem aan dat jij niet gek bent en een weloverwogen bod doet. Welke waarde zou je het anders willen geven?
Klopt absoluut. We hebben moeten overbieden (er waren 3 geintresseerden). We hadden vooraf al een bovengrens afgesproken (zo rond de 370k). Als dit bod niet was geaccepteerd hadden we het waarschijnlijk laten gaan. Doordat we vrij assertief reageerden (als in, veel sneller dan de andere partijen) hebben we heet huis toch kunnen kopen.
Requiem19 schreef op zondag 26 april 2020 @ 12:06:
Ik weet niet of dit gelijk een teken aan de wand is voor een verrot systeem.
Eens. N=1 is natuurlijk een veel te kleine sample, maar ik heb dit vaker zien gebeuren.
Requiem19 schreef op zondag 26 april 2020 @ 12:21:
Jij hebt toch geen idee of 365 een realistische waarde is?

Misschien zijn alle vergelijkbare huizen in die straat/buurt wel voor 300 verkocht afgelopen paar maanden en biedt jij veel te veel omdat je het huis per se wilt hebben.

De bank wilt weten wat de 100% waarde is, zodat ze weten welk bedrag zij je kunnen en mogen lenen. Als die waarde bepaald wordt door jouw bod is er iets ernstig mis, met name voor de bank overigens :).
En daar zou dus de taxateur een stokje voor moeten steken. Nou ligt voor ons huis de initiële taxatie en de uiteindelijk verkoopprijs niet zo heel ver uit elkaar, dus dat is nog wel recht te praten. Pas als het meer als een paar procent gaat zijn is er iets mis denk ik...

[ Voor 43% gewijzigd door Spacecowboy op 26-04-2020 12:33 ]

HENG HENG

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
eepeep schreef op zondag 26 april 2020 @ 11:46:
[...]

Sterker nog...

Heeft niet zozeer te maken met wassen neus, maar met het feit dat "de waarde" geen exact vaststaand gegeven is. Voor de een heeft een vooroorlogs huis bijvoorbeeld meerwaarde, vanwege het karakter. Voor de ander juist niet vanwege het soms mindere comfort. Dus ook als de taxateur niet weet wat jij ervoor hebt geboden kan er zo 10% tussen de taxaties van twee taxateurs zitten.

Bij een bod van 365 op een woning die voor 350 te koop stond, zal de taxateur dan ook zonder problemen ook 365 als taxatiewaarde kunnen geven, omdat dat wel binnen de range ligt. Maar als je 4 ton of 450 had geboden, dan zou het een ander verhaal zijn geweest.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
Rubbergrover1 schreef op zondag 26 april 2020 @ 12:40:
[...]

Heeft niet zozeer te maken met wassen neus, maar met het feit dat "de waarde" geen exact vaststaand gegeven is. Voor de een heeft een vooroorlogs huis bijvoorbeeld meerwaarde, vanwege het karakter. Voor de ander juist niet vanwege het soms mindere comfort. Dus ook als de taxateur niet weet wat jij ervoor hebt geboden kan er zo 10% tussen de taxaties van twee taxateurs zitten.

Bij een bod van 365 op een woning die voor 350 te koop stond, zal de taxateur dan ook zonder problemen ook 365 als taxatiewaarde kunnen geven, omdat dat wel binnen de range ligt. Maar als je 4 ton of 450 had geboden, dan zou het een ander verhaal zijn geweest.
Dan is de assumptie wel dat die 350 al een reële vraagprijs was...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

.

[ Voor 99% gewijzigd door Sport_Life op 29-06-2020 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Requiem19 schreef op zondag 26 april 2020 @ 12:44:
[...]

Dan is de assumptie wel dat die 350 al een reële vraagprijs was...
Uiteraard. Maar volgens mij gaat een taxateur een woning die maar 2 ton waard is echt niet op 365 taxeren als dat toevallig goed uit zou komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
Rubbergrover1 schreef op zondag 26 april 2020 @ 14:15:
[...]

Uiteraard. Maar volgens mij gaat een taxateur een woning die maar 2 ton waard is echt niet op 365 taxeren als dat toevallig goed uit zou komen.
Dat niet, maar misschien wel een woning die 330 waard is, voor 350 te koop staat op 365 taxeren...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12-10 22:59
Rubbergrover1 schreef op zondag 26 april 2020 @ 07:10:
[...]

Ik denk dat veel starters wel tot hun maximum zullen gaan en dat dat ook vaak geen probleem hoeft te zijn. Veel starters staan nog (relatief) aan het begin van de carrière en gaan nog behoorlijke stappen in inkomen tegemoet.
Carrière-starters kopen geen woningen meer hoor. Met een modaal inkomen lukt dat niet meer.

Vroeger klopte het wat je zei. Velen die in de crisis met een modaal carrière-starters inkomen een starterswoning konden kopen, terwijl ze daarna lekker door gegroeid zijn.

Tegenwoordig is dat anders. Mensen van 30-35 kopen nu, na jaren huren of in hotel mama wonen (waar mogelijk) eenzelfde starterswoning.
Daar lukt het juist omdat ze die loonstijging al hebben meegenomen...

En die mensen komen gewoon in een starterswoning (afhankelijk van locatie, <60m2 appartement of <90m2 woning) met beperkte toekomstmogelijkheden uit. Die woning werd vroeger door een carrièrestarter gekocht en nu gekocht door iemand die er 5-10 jaar werkervaring op heeft zitten. Opnieuw op een maximale hypotheek.

Je hebt het regelmatig over maandlasten en dat hogere prijzen komen door de lage rente, dan was het verhaal een stuk minder ernstig geweest inderdaad. Echter is dat dus precies niet meer het geval: starterswoningen worden niet meer door starters gekocht en dat is kwalijk.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

De komende jaren worden stilstand, voor zo'n beetje iedereen. In een recessie is het een stuk lastiger om stappen in je inkomen te maken.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Afgezien van leeftijdsgebonden salarisgroei staan lonen sinds eind jaren tachtig stil. Je weet wel; Reaganomics.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacecowboy

Spacecowboy

Wilf schreef op zondag 26 april 2020 @ 18:58:
Afgezien van leeftijdsgebonden salarisgroei staan lonen sinds eind jaren tachtig stil. Je weet wel; Reaganomics.
Ik weet het niet hoor. Toen mijn ouders op mijn leeftijd waren konden ze een huis als ik nu heb niet veroorloven. En dat terwijl wij (ik IT en m’n vrouw in de zorg) een vergelijkbaar carriérepad volgen.

Ik denk dat het deels ook branche-afhankelijk is. En misschien dat het tegenwoordig normaler is om ook als starter (en dus van overwaarde te profiteren) een huis te kopen. Ondanks dat dat tegenwoordig dus weer lastiger wordt...

HENG HENG

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:23

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Spacecowboy schreef op zondag 26 april 2020 @ 20:26:
[...]En misschien dat het tegenwoordig normaler is om ook als starter (en dus van overwaarde te profiteren) een huis te kopen. Ondanks dat dat tegenwoordig dus weer lastiger wordt...
Hoe kan een starter van overwaarde profiteren? Een starter is iemand die zijn eerste huis koopt.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacecowboy

Spacecowboy

Fraggert schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 09:34:
[...]

Hoe kan een starter van overwaarde profiteren? Een starter is iemand die zijn eerste huis koopt.
Bij de verkoop van z'n eerste huis?

HENG HENG

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Wat heb je aan 20% overwaarde als je volgende (en duurdere) woning ook 20% duurder is geworden in dezelfde tijd?

De lage rente is gunstig voor iedereen, maar de gevolgen alleen voor mensen die goedkoper gaan wonen :)

[ Voor 32% gewijzigd door Sport_Life op 28-04-2020 10:18 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:23

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Spacecowboy schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 10:13:
[...]

Bij de verkoop van z'n eerste huis?
Dat is geen starter, dat is een doorstromer.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark31
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 15-01-2022
Sport_Life schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 10:17:
Wat heb je aan 20% overwaarde als je volgende (en duurdere) woning ook 20% duurder is geworden in dezelfde tijd?

De lage rente is gunstig voor iedereen, maar de gevolgen alleen voor mensen die goedkoper gaan wonen :)
Als je zelf een buffer hebt opgebouwd + deel huis hebt afbetaald.. kan je doorstromen.
Maar inderdaad , echte pure winst nee..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:33
Sport_Life schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 10:17:

Tijdelijk huren en speculeren op een daling van de prijzen. Met wat cash achter de hand kan je de volgende woning wellicht makkelijker financiëren. Niet dat huren in de vrije sector goedkoop is, maar goed.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
Tehh schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 11:23:
Ik las net het artikel op nu.nl dat er steeds meer huizen van >1 mln zijn, daarin stond ook dat er een straat in Amsterdam was waarin 84% van de huizen >1mln kosten terwijl dat 'gewoon' rijtjeshuizen zijn. Ik dus even kijken en inderdaad, als je met google maps door die straat rijd dan kan ik in ons dorp ook wel 10 van zulke straten aanwijzen (met als enige verschil dat die alleen niet uitkijken op hoogbouw). Er staat er zowaar ook één te koop in die straat:
https://www.funda.nl/koop...te-bosmansstraat-38-36-b/.
Zowel perceel als woonoppervlak zijn 5% groter dan het huis waar ik in woon. Hier een vergelijkbare woning als de onze, wij hebben alleen voor en achter geen huizen en 75m² meer grond.
Vraagprijs is wel meer dan het vijfvoudige :X
Afwerkingsniveau van dat huis in Amsterdam is misschien net iets hoger, het heeft 1 badkamer meer en wij hebben geen balkon. Voor circa 50k heb je dat hier ook gerealiseerd. De resterende 1,6 miljoen (€ 1.600.000,-!) betaal je dus voor de locatie... :o
2 mln voor een familiehuis, ik ben benieuwd wat voor familie zoiets kan bekostigen... Dan moet je toch zo'n 350k p.j. verdienen. Netto maandlasten zijn dan >7k!
Inderdaad, heel bizar dit :D 2.000.0000 voor zo'n rijtjeshuis.

Maar is dat niet waar het over 10 - 20 jaar ook heen gaat in steden als Utrecht, Rotterdam en Den-Haag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jopie035
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 01-07 10:51
MaStar schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 16:57:
[...]

Maar is dat niet waar het over 10 - 20 jaar ook heen gaat in steden als Utrecht, Rotterdam en Den-Haag?
> EUR 11,000 per meter is ook voor Amsterdamse begrippen heel heel fors... vraag me af of ze het er voor gaan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
sylvesterrr schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 11:15:
[...]

Tijdelijk huren en speculeren op een daling van de prijzen. Met wat cash achter de hand kan je de volgende woning wellicht makkelijker financiëren. Niet dat huren in de vrije sector goedkoop is, maar goed.
En hopen dat de hypotheekrente niet ineens gaat stijgen natuurlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
[...]

In de periode tussen nu en 10 jaar later (2030) is > 20% van de waarde tov 2020 verdwenen.

[ Voor 8% gewijzigd door bulle bas op 28-04-2020 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
Jopie035 schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 17:02:
[...]

> EUR 11,000 per meter is ook voor Amsterdamse begrippen heel heel fors... vraag me af of ze het er voor gaan krijgen.
Altijd grappig om te weten wat ze er zelf voor betaald hebben en wanneer het voor het laatst gewisseld is van eigenaar.
Grond is ook nog eens erfpacht maar met optie om af te kopen.
Je zit natuurlijk wel pal op de zuidas, dat dan weer wel. (En eigen parkeeplekken)!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jopie035
GeeMoney schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 17:04:
[...]

Altijd grappig om te weten wat ze er zelf voor betaald hebben en wanneer het voor het laatst gewisseld is van eigenaar.
Grond is ook nog eens erfpacht maar met optie om af te kopen.
Je zit natuurlijk wel pal op de zuidas, dat dan weer wel. (En eigen parkeeplekken)!
Ik snap de aantrekkingskracht van het wonen dichtbij de Zuidas niet zo, dat je naar je werk kan lopen? en dat het in het weekend uitgestorven is? ...maar expats denken daar schijnbaar anders over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
Jopie035 schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 17:08:
[...]

Ik snap de aantrekkingskracht van het wonen dichtbij de Zuidas niet zo, dat je naar je werk kan lopen? en dat het in het weekend uitgestorven is? ...maar expats denken daar schijnbaar anders over.
Als je het op de Zuidas wilt maken, moet je het idee van een priveleven vergeten. Dat zijn zulke lange werkweken, dat ik me kan voorstellen dat anderhalf uur reistijd per dag er niet nog even bij kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05 10:30
[...]

Met erfpacht :+
Lage rente veel lenen, wat kan er misgaan? :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
sylvesterrr schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 11:15:
[...]

***members only***
Volgens mij niet zo gek, omdat ik verwacht dat dit zo ongeveer wel de piek is, en er tussen nu en 2030 >20% ervan af moet gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaStar
bulle bas schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 17:17:
[...]

Volgens mij niet zo gek, omdat ik verwacht dat dit zo ongeveer wel de piek is, en er tussen nu en 2030 >20% ervan af moet gaan.
LOL. Pure speculatie. Niemand die het kan voorspellen....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jopie035
[...]

Overigens vind ik het wel wat meer dan gewoon "een rijtjeshuis", want de meeste rijtjeshuizen zijn niet 188meter op een perceel van 363meter. Zeker niet in Amsterdam... Maar het blijft een bak met geld natuurlijk, ik zou het er never nooit niet voor betalen. Maar ik hou dan ook niet van Amsterdam, ik werk er al, das wel genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mesque
[...]

Zelfs dan zitten we met inflatie (a 2%/jaar) nog op min of meer dezelfde prijs als vandaag de dag. Of bedoel je 20% ervan af inclusief inflatie? Dus in totaal +/- 40% waardedaling?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
MaStar schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 17:18:
[...]

LOL. Pure speculatie. Niemand die het kan voorspellen....
Iedereen kan het voorspellen. Ik denk dat je bedoelt: juist voorspellen. En dat kan niemand met 100% zekerheid.

Bij de vorige kredietcrisis reageerde aandelenmarkt snel, en de huizenmarkt traag. Puur op basis daarvan zou je zo rond eind 2024 een dal moeten verwachten. (nrc)

Vanaf 2026 komt het moment dat een hele lading gesecuriseerde hypotheken afloopt. Volgens het rapport van de DNB zit daar een groot deel (herinner 60%) aflossingsvrije hypotheken in. Daar zitten voldoende hypotheken bij waar niet voor is gespaard. Dat gaat effect hebben op de balans van de banken -> minder kredietverlening.

Het IMF heeft ons al voor de crisis van 2008 gewaarschuwd voor de zeepbel op de huizenmarkt. Daar hebben we niets mee gedaan, maar die is inderdaad een paar jaar later met zo'n 30% leeggelopen. In tussen heeft de NLse overheid het weer laten versloffen (alleen leenruimte iets verkleind), waardoor de zeepbel weer vol is gelopen.

Mensen die denken dat de Millenials en Generatie Z wel even de rijtjeshuizen van de babyboomers voor 5 ton gaan overnemen, think again.

Sterker nog, mede onder druk van Europa/IMF moeten de leennormen in NL drastisch naar beneden. Het zou me niet verbazen als we in 2030 nog maar 80% mogen lenen van de woning. Denk nu voor het gemak maar weer even aan die basisschoolleraar van 25 jaar, en wat hij straks kan gaan lenen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
[...]

En tegen een rente van 8% tegen die tijd, die daling bedoel je?
Er is ook een ander topic voor trouwens ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
GeeMoney schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 17:30:
[...]

En tegen een rente van 8% tegen die tijd, die daling bedoel je?
Er is ook een ander topic voor trouwens ;).
:) Vergeet dat maar, of de hele wereld is uit de schulden. Die rente gaat voorlopig niet meer omhoog, omdat dat simpelweg niet kan.

Welk topic btw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
Ik maak me geen ilussies dat de woning-prijzen in bijvoorbeeld Utrecht op korte termijn gaan dalen. De hypotheekrente is nog historisch laag - en dat merk je in de markt.

Zitten hier geen makelaars die iets over de ontwikkelingen kunnen zeggen in de Randstad?

Zie onderstaande woning als voorbeeld. Zou qua vraagprijs uitstekend in mijn budget passen. Erg centrale ligging en mooie ruimte, maar staat gewoon bij:

https://www.funda.nl/koop...t-41853112-oudenoord-435/

Wat lees ik nu:

***VANWEGE HET ENORME AANTAL ENTHOUSIASTE REACTIES IS EEN AFSPRAAK PLANNEN NIET MEER MOGELIJK. WE HANTEREN EEN RESERVELIJST, MOCHT JE ALSNOG GEÏNTERESSEERD ZIJN.***

Daar nemen ze gewoon geen bezichtigingen meer aan 8)7 . Dit gaat zeker weg voor +400.000 euro - ik ken de markt een beetje.

Zo gek is het inmiddels. Het tekort is er, crisis raakt niet iedereen en rente (zeker voor 2 personen) absurd laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
bulle bas schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 17:32:
[...]

:) Vergeet dat maar, of de hele wereld is uit de schulden. Die rente gaat voorlopig niet meer omhoog, omdat dat simpelweg niet kan.

Welk topic btw?
Lol, daar zitten we in :+ . Ik dacht dat dit het topic was van wat voor huis er nu weer te koop staat :) .

Als de huizenprijzen drastisch gaan dalen dan gaan de rentes (historisch gezien) weer omhoog.
En vraag en aanbod wijzigt voorlopig niet en zeker binnen stadsringen is grond/ruimte schaars en ook dat wordt niet snel beter dus wellicht gaan we wat stabiliteit krijgen maar echt drastisch zakken zie ik niet gebeuren.
Langzaam aan zakt de leen capaciteit al en moet er ook steeds meer eigen geld bij. Dat kan echter niet in 1 klap doorgevoerd worden. HRA bouwt ook al langzaam af dus de regering is er mee bezig.
Een leraar zal straks (maar kon ook 30 jaar geleden) geen woning kopen in het centrum van Amsterdam.

[ Voor 17% gewijzigd door GeeMoney op 28-04-2020 17:40 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
MaStar schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 17:33:

Zo gek is het inmiddels. Het tekort is er, crisis raakt niet iedereen en rente (zeker voor 2 personen) absurd laag.
Over de korte termijn heb ik niet gesproken, de banken verwachten volgend jaar krimp, maar als het volgend jaar doorstijgt geloof ik dat ook wel. De banken moeten niet voor niets voor 2026 extra kapitaal aanhouden voor verliezen op de woningmarkt. Knot is alvast begonnen banken te verplichten eerder kapitaal op te bouwen.

Wij voldoen met onze LTV nu al totaal niet aan de Europese normen. Met loonstagnatie en een verarmde nieuwe generatie gaat de verhouding lening - verdienvermogen ook schever lopen. Elk pyramidespel houdt een keertje op. Bereid je voor ;)
Pagina: 1 ... 65 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, vragen rondom de keuze kopen of huren, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbreteffende topics worden geplaatst.