goldmemberf1 schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 18:21:
Uitgaande van een instortende woningmarkt: welke woningen zijn dan het meest gevoelig voor waardedaling?
Ik ben aan het kijken naar 2 nieuwbouwprojecten, waarvan een in de prijsklasse 280k en de ander 350. In deze tijd hoop ik wel iets te kopen wat enigszins waardevast is...
De duurste woningen dalen het eerst en het meest.
De categorie die je noemt is, hoe erg dat ook is, tegenwoordig de "onderkant" van de markt (en ja, ik woon daar zelf ook in).
Als je:
- het goed kunt betalen, dus niet op het uiterste randje van wat je mag lenen
- geen bui ziet hangen dat je baan ophoud te bestaan dit jaar (of die van je partner)
- van plan bent er zeker 5, maar liever 10 jaar te wonen
Dan zou ik het absoluut gewoon doen.
Er is nog steeds een schrijnend tekort aan woningen. Met een nieuwbouwhuis van nu heb je bijna geen verwarming nodig, eerder lichte (paar kw) airco om er warmte uit te krijgen in de zomer.
Die categorie is absoluut de laatste die een probleem gaat krijgen.
Let wel: ik zeg niet dat 'ie niet kan dalen. Maar durf de stelling wel aan dat elke andere categorie op de koopmarkt harder geraakt gaat worden. En nee, huren zie ik zo 1-2-3 niet goedkoper worden nog van de huidige crisis, zeker niet als je dus voor 5-10 jaar gaat.
Bedenk wel even dat je er met die 280-320k nog niet bent hè! V.o.n. kosten, keuken, badkamer, er is altijd meerwerk (uitbouw?), tuin als die mooier moet dan bouwgrond (meestal wel), inrichting. Tel er maar zo nog 20-50k bij, sterk afhankelijk van hoe gek je het maakt. Spaargeld helpt dan veel.