100 huizen, 120 huishoudens. Structureel tekort lijkt me, tenzij je het standaard gaat vinden dat mensen maar bij hun ouders langer blijven wonen, of samen met andere huishoudens een huis delen. Dan verklein je inderdaad het benodigde aanbod. Wellicht kan je me uitleggen waarom deze theorie geen stand houdt?
Vraag en aanbod is slechts een fractie de voorspeller van hoge huizenprijzen. Ja deze zijn gelieerd zoals in elke markt, maar er is een factor die ten grondslag ligt aan de vraagkant en deze wordt structureel door mensen die elkaar napraten vergeten.
Het gaat om vertrouwen. En juist vertrouwen is wat hoge vraag of aanbod veroorzaakt. Nog zo’n andere verklarende factor: financieringsruimte.
Jouw redenatie gaat compleet mank en je wil het volgens mij niet zien. Maar in 2012 was er ook, zoals jij het kan zeggen, structureel niks veranderd. Toch een klap van 30%.
30% eraf. Inhaalslag is ondertussen al ruimschoots weer gemaakt. Mensen blijven zitten, zijn tijdelijk niet vrager op de markt, maar zodra de kans er is, is de behoefte er wel. In jouw verhaal kunnen we ook gaan stoppen met nieuwbouw; immers, dalende vraag laat zien dat er meer dan genoeg huizen beschikbaar zijn?
Laat ik het simpeler stellen. Er komen meer huishoudens dan er nieuwe huizen beschikbaar komen. Deze mensen zullen niet op zoek gaan naar een huis?
Dus nee. Ik wil het niet zien.
Zomaar een paar van die voorspellende vertrouwensmechanismen:
(1) Vertrouwen zorgt ervoor dat mensen eerst gaan kopen/verkopen en later verkopen/kopen. Is er vertrouwen in de markt, dan eerst kopen. Geen vertrouwen, dan eerst verkopen.
(2) Heeft de bank vertrouwen dat je de lening terug kan betalen? Dan krijg je een grote zak geld. Heeft de bank geen vertrouwen in jou of de economie? Dan geen geld.
(3) Heb je als koper vertrouwen dat een woning in prijs blijft stijgen? Dan wil je best 10% boven de vraagprijs bieden. Denk je als koper dat de markt straks minder voor je huis geeft als nu, dan ga je niet eens bieden
(4) Heb je als koper het vertrouwen dat je volgend jaar een betere baan hebt, dan ga je nu voor de maximale hypotheek (doet iedereen dat betaalt iedereen meer voor hetzelfde huis). Denk je als koper dat je volgend jaar geen baan meer hebt dan daalt de bereidheid om een maximale hypotheek te nemen naar nul.
(5) Denk je dat de wereld er volgend jaar hetzelfde uit ziet als vorig jaar, plus een beetje groei? Dan ga je mee in hoe men vorig jaar handelde. Ging het vorig jaar goed? Dan handel je alsof het straks ook goed gaat. Ging het vorig jaar niet goed, dan denk je dat de paniek nog wel even blijft hangen. Dit is de versterkende negatieve spiraal, de reden waarom deflatie zo’n ellende veroorzaakt.
Nu, op dit moment, is het vertrouwen zeer ernstig in verval. En dat is de reden waarom de prijzen hard zullen dalen. En dan heb ik het nog maar niet gehad over de enorme schuldencrisis die we opnieuw zullen gaan beleven, want sinds 2007 is er - zoals jij het zou zeggen - niks structureel veranderd in het bankwezen. Sterker nog: we hebben alleen maar veel en veel meer schuld.
Allemaal tijdelijk, wat ik ook aangaf. Structureel is er nog steeds een tekort. Zodra mensen weer de kans hebben, komen ze weer terug op de markt. En met meer vragers, relatief minder aanbod, corrigeert die huizenprijs zich weer even hard.
Kunnen mensen niet verhuizen in jouw verhaal? Blijven ze zitten waar ze zitten. Komt het aanbod ook niet beschikbaar. Niet alleen de vraag kan dalen, ook het aanbod zal dalen. 'Verhuistreintjes' komen dan minder voor.
Mensen die angstig zijn, haken af. Mensen die in paniek raken over overwaarde, gooien snel een huis op de markt. Effect effent zich ook wel weer uit. Er bestaan immers niet opeens voldoende huizen, of het aantal huishoudens daalt ook niet opeens dat dit overeenkomt met het aantal bestaande huizen.
Daarnaast: Een afname van vraag wil niet zeggen dat er geen vraag is. Gechargeerd: 10.000 woningen, 30.000 mensen die een woning zoeken. Daalt het aantal woningzoekenden met 60%, heb je nog steeds meer vragers dan aanbod.
[
Voor 7% gewijzigd door
gorgi_19 op 23-04-2020 11:11
]