Flauw hoor, woorden van een ander in mijn mond proberen te leggen. Probeer eventjes niet in uitspraken van dit forum te denken, maar gewoon logisch na te denken.
De aankoop van een woning duurt 1 tot 2 maanden en kadaster is de hekkensluiter van het proces, dus loopt altijd 1-2 maanden achter. De eerste gevolgen krijg je dus 1-2 maanden na maart. Een trend kan je pas eind dit jaar tekenen.
De vergelijking moet juist tov zelfde maand voirga jaar zijn, alleen dan vergelijk je appels met appels. Je kunt Maart niet met Februari vergelijken omdat er in Maart, door oa het weer meer wordt verkocht, tussen Maart en September worden meestal de meeste woningen verkocht.
Ja, er is feitelijk ook helemaal niks mis mee en is het logisch om met een jaar terug te rekenen. Toch doet het veel met de beeldvorming.
Denkbeeldige woning hier

7% waardestijging per jaar, maar nu een 2% waardestijging in mei.
- Maart 2019: 200k
- April 2019: 201k (immers, 7% stijging per jaar is 0,6% stijging per maand)
- Mei 2019: 202k
- Maart 2020: 214k (7% hoger dan een jaar eerder)
- April 2020: 215k
- Mei 2020: 206k ("2% hoger dan een jaar eerder")
Zo kan de headliner prima 'we stijgen keihard door, nothing to see here' zijn terwijl de prijzen feitelijk 3 maandsalarissen lager liggen dan een paar weken geleden.
Overigens voordat je me over een maand hierop citeert, van 6% stijging naar 2% stijging is dus ook om die reden onmogelijk, dit is een denkbeeldige situatie. Om aan te tonen dat de kop 'prijzen stijgen' ook kan betekenen dat prijzen dalen, omdat je kijkt na 1 jaar geleden.Consumentenvertrouwen is inderdaad gedaald, maar dat geldt niet voor alles, supermarkten merken er ook niets van, dus dat geldt niet voor alles.
Wat is dit voor rare opmerking dan?
Volgens mij zijn huizen 'grote aankopen'. Die indicator staat niet op -22 zoals het gemiddelde, maar op -38. Als jij het zo graag toegespitst op sector wil hebben, bij deze.
[
Voor 9% gewijzigd door
Richh op 22-04-2020 10:33
]