Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 62 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.024.196 views

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:02
MaStar schreef op maandag 20 april 2020 @ 13:42:
[...]

Mooie stelling, maar kan je dit ook nuanceren? Alle signalen wijzen op een daling van de prijzen namelijk. Vandaar.

Ik heb overigens ook gekocht. Maar toch is het lullig als mijn huis over 2 jaar 100k minder waard is :+ :X (wat ook de stijging was in 3 jaar, regio Utrecht)
Er zijn al verschillende 'kampen' in dit topic voorbij gekomen, ik hoor bij diegenen die een sterke daling niet ziet komen. De huizenmarkt in NL is en blijft verrot, Corona verandert hier niets aan. Er zal een afvlakking komen van de stijging, misschien zelfs een klein dipje in de regio's waar belachelijk wordt overboden, maar 100K waardedaling (tenzij we het over 1 miljoen+ euro markt hebben) zie ik niet gebeuren. Persoonlijk merk ik niets van een grote golf ontslagen of faillissementen in mijn omgeving, voor mij persoonlijk zijn het zelfs gouden tijden financieel gezien. Dat is het probleem, we zien alleen onze kleine wereldje en we hebben geen idee wat hierna gaat gebeuren. Ik denk dat het wel zal loslopen met Corona over een paar weken, dat hoop ik althans, want als volle lockdowns in landen lang gaan duren hebben we veel grotere problemen. Dan maakt de daling van woningprijzen niets meer uit.

De ideale tijd is een huis kopen midden in een grote financiële crisis met 200K op de bank, maar in een meer realistisch scenario ben je net tijdens die grote crisis je baan kwijt en kun je toch niet kopen :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Ik denk los van de woningmarkt, dat als je de algemene berichtgeving volgt, het wel duidelijk is dat Corona nu al voor een enorme lange termijn impact heeft gezorgd bij veel bedrijven en mensen.

Schiphol verwacht pas in 2023 (!) op z'n vroegst terug te zijn op het niveau van 2020. Er zijn enorm veel sectoren die de afgelopen 1,5 maand al zo'n klap hebben gehad dat het herstel meer dan een jaar gaat duren - en dat is dan op basis van een lockdown die vrij snel opgeheven wordt.

De zegen van de huizenmarkt is de ongekende scheefgroei tussen vraag en aanbod.

Als het vroeger bijv 100 vraag en 20 aanbod was, zal het nu misschien 70 vraag en 20 aanbod zijn. Ja natuurlijk loopt het dan nog steeds hard. De grote vraag is dan uiteraard, wat als die 70 vraag zakt naar 40,
en dan naar 30? En wat als die 30 doorzakt naar 15?

Dan krijg je allerlei domino effecten die moeilijk te voorspellen zijn. Gelukkig zakt die 100 nooit van vandaag op morgen zo hard, maar de berichten laat al wel zien dat de vraagkant afneemt... Je hebt nu als verkoper gelukkig wat tijd voordat er echt de klad in komt.

Als koper zul je iig nog wel even moeten wachten voordat de effecen (als die er uberhaupt komen) zichtbaar worden in de prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12-10 19:01
Wat denken jullie hiervan. Bij mij in de straat zijn 4 jaar geleden nieuwbouwhuizen geplaatst a 259.000 von. Nu staat er 1 te koop voor 400.000 zonder enige verbouwing of wat dan ook. Beetje doorgeslagen markt? :D

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reiziger88
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 12-10 10:38
CryptoNL schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 00:47:
Wat denken jullie hiervan. Bij mij in de straat zijn 4 jaar geleden nieuwbouwhuizen geplaatst a 259.000 von. Nu staat er 1 te koop voor 400.000 zonder enige verbouwing of wat dan ook. Beetje doorgeslagen markt? :D
Ik neem aan dat ze tijdens oplevering van alles moesten doen om het bewoonbaar te maken? (Vloeren, muren etc)

Ik zelf heb trouwens een woning gekocht voor 168.000 in 2015 die nu is getaxeerd op 305.000. Wel van binnen cosmetisch helemaal opgeknapt. Maar goed, ik ga nu verhuizen en de woning die ik wil kopen is nog sneller omhoog gegaan, omdat het in een duurdere segment valt. Veel schiet je er dus niet mee op.

[ Voor 26% gewijzigd door Reiziger88 op 21-04-2020 01:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
Reiziger88 schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 01:08:
[...]

Ik neem aan dat ze tijdens oplevering van alles moesten doen om het bewoonbaar te maken? (Vloeren, muren etc)
Dat verklaart nog niet een verschil van bijna 150K. Waanzinnig dit hoor :D

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Culo
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13-10 22:14
In Noord-Limburg in een middel-grote stad aan de rand van het centrum geboden op een mooie rijtjeswoning uit de jaren '90:
- vraagprijs €325.000
- geboden €340.000
- verkocht voor €370.000

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 08:52
Als die in 2016 zijn opgeleverd, dan zijn ze waarschijnlijk in rood 2014 in verkoop gekomen of gepland. Dat was toen we net uit het dal van de bouwcrisis begonnen te komen, waarbij zowel de vraag laag als de bouwkosten laag waren. Dat was ook dé tijd om toe te slaan als je iets nieuws zou willen, maar veel mensen waren toen nog te angstig over de huizenmarkt.

De markt was toen dus de andere kant op doorgeslagen. Dat is in een paar jaar totaal omgeslagen. Ook materialen en manuren zijn nu ineens weer heel wat duurder geworden. Ook voor de nieuwbouwwoningen zijn de prijzen mede daardoor in een paar jaar flink omhoog gegaan. Daar zit voor vergelijkbare woningen zo 1-2 ton verschil in. En dat is dus niet alleen gebakken lucht, maar ook extra kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
.

[ Voor 99% gewijzigd door Rubbergrover1 op 21-04-2020 06:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christoph
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Culo schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 01:22:
[...]

In Noord-Limburg in een middel-grote stad aan de rand van het centrum geboden op een mooie rijtjeswoning uit de jaren '90:
- vraagprijs €325.000
- geboden €340.000
- verkocht voor €370.000
Alles is relatief...

Laatste huis waar wij op geboden hebben (in USD)
Vraagprijs: 900k
Bod: 1.2M
Verkocht: 1.37M

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
CryptoNL schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 01:09:
[...]

Woningprijzen zijn inelastisch: een paar procent meer vraag drijft prijzen op tot het nivea "wat mensen mogen lenen", waarbij de bank zeer grote risico's kan nemen omdat ze "too big to fail" zijn en de overheid ze komt redden als dat nodig is. Dit leidt tot perverse prikkels waarbij risico's leiden tot grotere private winst, maar de bijbehorende klap collectief gedragen wordt. En na elke crisis gaat dat gewoon door.
Een paar procent minder vraag (of meer aanbod) zou ervoor zorgen dat prijzen in elkaar klappen. Of in ieder geval van het slechtste deel van de markt, zoals 60 jaar oude flatjes die nu 2 ton opleveren maar zonder schaarste vrijwel geen enkele waarde meer hebben. Net als vrijwel alle andere overtollige oude producten.

[ Voor 6% gewijzigd door RemcoDelft op 21-04-2020 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Laatst online: 10:00
CryptoNL schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 01:09:
[...]

Mocht je een hypotheek hebben dan kan je met een taxatie waarschijnlijk je LTV flink laten zakken.
Ik heb hier afgelopen jaar hetzelfde gedaan :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijsje22
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
GeeMoney schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 07:56:
[...]
Mocht je een hypotheek hebben dan kan je met een taxatie waarschijnlijk je LTV flink laten zakken.
Alleen 250.000 is wrs met NHG gegaan, dan gaat die vlieger niet op...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

GeeMoney schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 07:56:
[...]

Wij ook, lekker overgesloten, van 1100 euro in de maand naar 745.

En met een kleine extra injectie nog nét onder de 80% financiering uitgekomen wat 0,2% korting opleverde d:)b

Maar het is verbazingwekkend hoe weinig collega's ik hoor aanslaan op het woord "oversluiten". "Gedoe"......"ow, die rente stijgt snel weer hoor, ik laat het wel zo".

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ashy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-10 21:22
Fraggert schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 08:00:
[...]

Wij ook, lekker overgesloten, van 1100 euro in de maand naar 745.

En met een kleine extra injectie nog nét onder de 80% financiering uitgekomen wat 0,2% korting opleverde d:)b

Maar het is verbazingwekkend hoe weinig collega's ik hoor aanslaan op het woord "oversluiten". "Gedoe"......"ow, die rente stijgt snel weer hoor, ik laat het wel zo".
Als ik mij niet vergis is dit alleen interessant als de boete die je dient te betalen (netto boete, na aftrek van belasting), laag genoeg is zodat het onder aan de streep meer oplevert dan dat je dat bedrag nu direct zou aflossen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Laatst online: 10:00
@Ashy we gaan off-topic nu maar je LTV laten zakken en je risico opslag dus verlagen kost je meestal maximaal een taxatie en wellicht wat administratie kosten maar meer ook niet.
Oversluiten kan natuurlijk inderdaad een boete met zich meedragen en dan is het rekenen en kijken hoelang je nog denkt te blijven wonen etc.

Ook hier 2 weken geleden nog een woning in een straat verderop binnen no-time verkocht . (2-onder-1 kapper voor 475k)

[ Voor 16% gewijzigd door GeeMoney op 21-04-2020 08:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Ashy schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 08:03:
[...]

Als ik mij niet vergis is dit alleen interessant als de boete die je dient te betalen (netto boete, na aftrek van belasting), laag genoeg is zodat het onder aan de streep meer oplevert dan dat je dat bedrag nu direct zou aflossen.
ja, dat spreekt voor zich natuurlijk. Die boete verdiende ik in krap 6 maanden terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maahes
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 08:53
Requiem19 schreef op maandag 20 april 2020 @ 14:31:

De zegen van de huizenmarkt is de ongekende scheefgroei tussen vraag en aanbod.

Dan krijg je allerlei domino effecten die moeilijk te voorspellen zijn. Gelukkig zakt die 100 nooit van vandaag op morgen zo hard, maar de berichten laat al wel zien dat de vraagkant afneemt... Je hebt nu als verkoper gelukkig wat tijd voordat er echt de klad in komt.
Dat is een zegen voor een specifieke groep (vastgoedbezitters) en een groot nadeel voor starters. Dit is geen zegen voor de marktwerking, en ook geen reden om het aanbod klein te houden. Dat domino effect is precies wat we enige tijd eerder besproken hebben in dit topic, namelijk dat de woningmarkt in NL veel te procyclisch is. Als meer aanbod zorgt voor lagere prijzen en als dat doorwerkt in de hele economie, dan zijn lage prijzen juist de oplossing, zodat de belangen kleiner zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Maahes schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 08:29:
[...]

Dat is een zegen voor een specifieke groep (vastgoedbezitters) en een groot nadeel voor starters. Dit is geen zegen voor de marktwerking, en ook geen reden om het aanbod klein te houden. Dat domino effect is precies wat we enige tijd eerder besproken hebben in dit topic, namelijk dat de woningmarkt in NL veel te procyclisch is. Als meer aanbod zorgt voor lagere prijzen en als dat doorwerkt in de hele economie, dan zijn lage prijzen juist de oplossing, zodat de belangen kleiner zijn.
Los van de vraag of je wel of niet gelijk hebt, zou een SNEL dalende woningmarkt catastrofaal zijn voor de economie in bredere zin, met allerlei domino effecten.

Een langzaam dalende markt is, economisch gezien, ook ongunstig maar zorgt in ieder geval niet voor paniekreacties en daarbij behorende effecten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online
Ik heb in februari mijn appartement in Rotterdam-Zuid verkocht voor 265k (vraagprijs 250k). In juni 2016 gekocht voor 149k... Dat is +77%. Het enige wat ik heb gedaan is het plaatsen van twee ikea kastjes + inbouwapparatuur (oven + magnetron), voor nog geen € 700.

Eerlijk? Toen ik het zelf kocht was het een ideaal startersappartement (2 slaapkamers, 92m²), nu lijkt het me geen startersappartement meer. Het is dat de makelaar zei dat hij het kwijt kon voor 250+, ik zat zelf te denken aan 210-220k (op basis van een Calcasa-waardebepaling van een halfjaar eerder). Het extra geld was wel meer dan welkom. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online

Theo

moederbord

Vijf jaar geleden heb ik een woning gekocht op de Utrechtse Heuvelrug voor 260k. 20k aan verspijkerd (airco's, nieuwe CV en wat isolatitie/zonnepanelen/warmtepomp), maar ook mijn woning zal nurond de 375k-400k op moeten leveren.

Detail is wel dat er een nieuwbouwwijk achter mij is gebouwd, en dat de vierkantemeterprijs van mijn huis daarmee omhoog gegaan is :)

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
Theo schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 08:47:
[...]

Vijf jaar geleden heb ik een woning gekocht op de Utrechtse Heuvelrug voor 260k. 20k aan verspijkerd (airco's, nieuwe CV en wat isolatitie/zonnepanelen/warmtepomp), maar ook mijn woning zal nurond de 375k-400k op moeten leveren.

Detail is wel dat er een nieuwbouwwijk achter mij is gebouwd, en dat de vierkantemeterprijs van mijn huis daarmee omhoog gegaan is :)
Het huis wat ik hierboven beschreef is overigens in 2017 aangekocht en eind dat jaar pas geplaatst. Dacht 2016, maar het is 2017 zelfs.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFox91
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-10 13:40
[...]
Dat had ik niet verwacht. Ik zou denken, meer huizen in dezelfde postcode betekent meer concurrentie voor huizenverkopers. Hoezo is deze redenatie verkeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
FastFox91 schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 09:14:
[...]

Dat had ik niet verwacht. Ik zou denken, meer huizen in dezelfde postcode betekent meer concurrentie voor huizenverkopers. Hoezo is deze redenatie verkeerd?
Ik zou ook denken dat de prijs per m² van nieuwbouw toch op een ander niveau ligt dan de prijs per m² van oudbouw. Ook is het de vraag of een rustig gelegen woning meer of minder wordt gewaardeerd dan een woning dicht bij een nieuwbouwwijk. Maar dat is waarschijnlijk ook sterk afhankelijk van de doelgroep. Wel kan ik mij voorstellen dat de locatie eerst werd gezien als 'afgelegen', maar dat mensen er nu wel vanwege die nieuwbouwwijk komen kijken en dat beeld van 'afgelegen' wat bijschaven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online
[...]

Opkomende wijk gok ik zo. Plaats een paar relatief dure woningen in een "achterstandswijk"/opkomende wijk, en je drijft daarmee de prijzen op. De wijk wordt dan interessanter voor de mensen die iets meer verdienen.

Dat was in Rotterdam-Zuid in mijn buurt wel het geval in ieder geval. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Van de NOS:
Makelaars: huizenmarkt draait nog steeds goed
De coronacrisis heeft nog weinig negatieve gevolgen op de woningmarkt, stelt makelaarsvereniging NVM. Uit eigen data blijkt dat de verkoopprijs van woningen tussen half maart en half april vergelijkbaar is met die van een maand eerder. Het percentage kopers dat de koop terugdraait, met beroep op het voorbehoud, was toegenomen tot 4 procent, maar daalde afgelopen week weer naar het normale 2,5 procent.

"We hebben te maken met een zeer krappe woningmarkt met een sterk dalend te koop staand aanbod en hard stijgende prijzen", zegt NVM-voorzitter Onno Hoes. Volgens hem wijst niets erop dat er een crisis op de woningmarkt op de loer ligt.

Het aantal verkochte woningen is vorige week wel met 7 procent gedaald ten opzichte van een week eerder, maar dat cijfer is volgens de NVM vertekend doordat de werkweek een dag korter was vanwege Tweede Paasdag.
Ergens blijf je het gevoel hebben dat iedereen extra mooi weer speelt om de rust te houden. Ik bedoel, zelfs het aantal geannuleerde aankopen is weer terug op het normale niveau.

Hoe dan? :D.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Fraggert schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 08:00:
Omdat geld voor de meeste mensen een middel is en geen doel.
Requiem19 schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 09:33:
[...]

Ergens blijf je het gevoel hebben dat iedereen extra mooi weer speelt om de rust te houden. Ik bedoel, zelfs het aantal geannuleerde aankopen is weer terug op het normale niveau.

Omdat de starters als gieren om de markt hangen.
"Oversterfte... YES!!.... meer woningen voor ons."

En omdat er maar 1 ding is wat die huizenprijs omlaag gaat brengen: meer aanbod.
Kijk nog eens naar de bouwcijfers en je ziet gewoon dat de huizenprijzen na deze crisis op een hoger niveau komen dan daarvoor.

De bouw gaat vastlopen de komende maanden, dan zakt de bouwproductie in en missen we waarschijnlijk zo'n 100.000 nieuwbouwwoningen in de komende 2 jaar. We hebben immers nog de stikstofcrisis die niet is opgelost, de Corona crisis verlengt die ellende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mesque
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 10-10 03:59
Van de NOS:

[...]

Niet helemaal vergelijkbaar met de huizenmarkt maar ik zie hetzelfde in meubelwinkels etc. Wij hebben net een nieuwbouwwoning gekocht dus zijn daar helaas erg vaak te vinden de laatste tijd. In de eerste weken van het coronavirus in Nederland was het extreem rustig op locaties met meubelwinkels, keukenwinkels etc, we hadden winkels volledig voor onszelf. Echter sinds +/- twee weken is het weer ouderwets druk en lijken mensen gevoelsmatig over de paniek rondom het virus heen.

Het zou me niet verbazen als een zelfde soort sentiment bij mensen speelt die nadachten over de aankoop van een huis/verhuizing. Dit zegt uiteraard niets over de onderliggende economische situatie dus wellicht blijkt de omslag in het sentiment achteraf onterecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07:19
Mesque schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 09:45:
[...]

Niet helemaal vergelijkbaar met de huizenmarkt maar ik zie hetzelfde in meubelwinkels etc. Wij hebben net een nieuwbouwwoning gekocht dus zijn daar helaas erg vaak te vinden de laatste tijd. In de eerste weken van het coronavirus in Nederland was het extreem rustig op locaties met meubelwinkels, keukenwinkels etc, we hadden winkels volledig voor onszelf. Echter sinds +/- twee weken is het weer ouderwets druk en lijken mensen gevoelsmatig over de paniek rondom het virus heen.

Het zou me niet verbazen als een zelfde soort sentiment bij mensen speelt die nadachten over de aankoop van een huis/verhuizing. Dit zegt uiteraard niets over de onderliggende economische situatie dus wellicht blijkt de omslag in het sentiment achteraf onterecht.
Ik heb wel een beetje hetzelfde. Ik heb het idee dat het ook weer drukker wordt overal. Het aantal besmettingen neemt weer af, dus we kunnen weer de hort op. Ik vind het echt van de pot gerukt dat mensen nog steeds massaal naar de meubelboulevard gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maahes
Van de NOS:

[...]

Het is wel de NVM, dat is geen belangenloze club. Je zal de NVM nooit een negatief bericht zien plaatsen. Ook tussen 2009 en 2013 plaatsten zij keer op keer een bericht dat 'het dieptepunt nu echt voorbij is'. NVM zal altijd selectief zijn met de cijfers die ze tonen. Waar ze normaliter vooral focussen op transactieprijzen, hebben ze het nu bijvoorbeeld vooral over transactieaantallen. Ik denk dat je het beste kunt wachten op cijfers van het CBS. Alleen zullen de CBS cijfers niet in een betaald nieuwsbericht komen op nu.nl, zoals NVM dat altijd doet.

[ Voor 6% gewijzigd door Maahes op 21-04-2020 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Van de NOS:

[...]

Mjah, als ik hier in de wijk kijk is zo te zien de afgelopen maand er nog niets veranderd en gaan de huizen nog als warme broodjes over de toonbank.
5 zijn er te koop gezet sinds de lockdown begon en allemaal verkocht.
Ik ben het expres gaan bijhouden vanaf lockdown, omdat ik het wel interessant vond.

Je zou kunnen stellen dat de verkopers misschien met minder genoegen nemen, maar gezien de huizen binnen een week, twee weken gaan lijkt het me nog steeds een verkopersmarkt.

Misschien komt het nog, ik weet het niet. (Ver)kopen heeft natuurlijk een aanloop van een paar maanden.
Maar vooralsnog lijkt er -hier in de buurt- van extra afkoeling nog weinig sprake.

[ Voor 8% gewijzigd door anandus op 21-04-2020 10:18 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• RemcoDelft
Ashy schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 08:03:
[...]

Er is nog een voordeel: je haalt hypotheekrenteaftrek naar voren. Dus zelfs als het netto niets oplevert, ben je beter af mocht de overheid binnenkort besluiten de renteaftrek af te schaffen. En ga er maar vanuit dat er belastingverhogingen komen om de Coronakosten te betalen.
Requiem19 schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 08:36:
[...]

Los van de vraag of je wel of niet gelijk hebt, zou een SNEL dalende woningmarkt catastrofaal zijn voor de economie in bredere zin, met allerlei domino effecten.
Net als snel stijgende woningprijzen dus, maar gek genoeg lijken de meeste mensen dat prima te vinden.
Het is heel simpel: wonen kost geld, en als je winst maakt door een woning na een paar jaar te verkopen, betekent dat dat iemand anders er utieindelijk voor opdraait. Het zou veel beter zijn als iedereen, dus in alle generaties, een eerlijke prijs betaalt om te wonen.
Ergens blijf je het gevoel hebben dat iedereen extra mooi weer speelt om de rust te houden.
Makelaars zeggen ALTIJD dat NU het juiste moment is om een huis te kopen. Dat is namelijk het enige waar ze belang bij hebben. Het is zeg maar de gladjakker autoverkoper waarbij elke auto van een oud dametje is geweest. Het enige wat opvalt is dat ze dit VAKER zeggen naarmate het minder waarschijnlijk is dat het waar is 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Van de NOS:

[...]

Als ik voor mijzelf spreek......ik bel vandaag mijn makelaar om een waardebepaling te doen voor mijn huis zodat ik een indicatie van mijn overwaarde (en de lokale huizenmarkt) kroeg omdat wij willen doorstromen naar landelijk vrijstaand prijsklassse 550K.

Hoe dan?........

ik merk (nog) niet veel van de corona-perikelen. Ik werk (deels gehinderd maar ik kan veel administratief opvangen) gewoon door in een vrijwel leegstaand kantoor bij gebrke aan thuiswerkmogelijkheden.
Mijn salaris wordt betaald, ik ben geen lid van een sportclub, ik heb mijn eigen tondeuse, naar de kroeg en eten doen we niet (want: sparen).

ergo: mijn financiële wereld ziet er redelijk onveranderd uit, ik hoop vandaag goed nieuws te horen wat betreft mijn te verkopen huisje en dan ga ik de bal verder laten rollen en hopelijk onze toekomstige woonboerderij binnenkort eens te bezichtigen <3
TheGhostInc schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 09:44:
[...]

Omdat geld voor de meeste mensen een middel is en geen doel.
die snap ik niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
RemcoDelft schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 10:14:
[...]

[...]

Net als snel stijgende woningprijzen dus, maar gek genoeg lijken de meeste mensen dat prima te vinden.
Het is heel simpel: wonen kost geld, en als je winst maakt door een woning na een paar jaar te verkopen, betekent dat dat iemand anders er utieindelijk voor opdraait. Het zou veel beter zijn als iedereen, dus in alle generaties, een eerlijke prijs betaalt om te wonen.

[...]
Waarom zouden snel stijgende woningprijzen economisch slecht zijn voor Nederland al geheel?

Ik denk dat je bedoeld dat het ongunstig is voor starters, aangezien starters zo moeilijker toegang krijgen tot de woningmarkt.

Als dat het geval is, zou het goed zijn om je bijdrages zorgvuldiger te formuleren. Als mijn aanname niet goed is, hoor ik graag hoe jij dit bedoelt.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-10 22:04
Van de NOS:

[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pr8TWhcRAYTxZrhk2aCYp7fMQpo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/za7SkzfDma6OeBDE0TGtMkj9.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vnyiZ6kn7WfeEQD3KaTLx0QFZCQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/JhdzC32lUP7sUTXDa2MEabTV.png?f=user_large
RemcoDelft schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 10:14:
Het enige wat opvalt is dat ze dit VAKER zeggen naarmate het minder waarschijnlijk is dat het waar is 8)
Precies dit dus.

Hoe vaak heb je die Onno Hoes gehoord in 2019? Die is sinds maart vaker in het nieuws geweest en bij talkshows aangeschoven, dan in de volledige periode sinds hij voor NVM is gaan werken daarvoor.

Morgen komen er cijfers van het kadaster en CBS, daar zullen ook alle positieve krenten uit de pap uit gehaald worden, welke als headliner gebruikt gaan worden. Hoewel de markt op dit moment inderdaad nog gekkenhuis is (zelf aan den lijve ondervonden :) ) - zal dit gegeven maximaal geextrapoleerd worden naar de toekomst, terwijl niemand dat eigenlijk zeker weet.

[ Voor 12% gewijzigd door Richh op 21-04-2020 10:30 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Wij van WC Eend d:)b

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Maahes
Requiem19 schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 10:25:
[...]

Waarom zouden snel stijgende woningprijzen economisch slecht zijn voor Nederland al geheel?

Ik denk dat je bedoeld dat het ongunstig is voor starters, aangezien starters zo moeilijker toegang krijgen tot de woningmarkt.

Als dat het geval is, zou het goed zijn om je bijdrages zorgvuldiger te formuleren. Als mijn aanname niet goed is, hoor ik graag hoe jij dit bedoelt.
Omdat je meer betaalt voor hetzelfde. In eerste instantie is dit goed nieuws voor woningbeziters omdat hun vermogen groeit, maar op langere termijn heeft dit allerlei negatieve effecten op de hele economie en samenleving, waar ook vastgoedbeleggers/bezitters uiteindelijk last van krijgen: Minder arbeidsmobiliteit, groeiende ongelijkheid, sociale onrust.

Hier meer interessante info, vooral gericht op het fiscale aspect: https://www.cpb.nl/sites/...ningmarktmaatregelen-.pdf
Lagere woningprijzen geven meer welvaart aan de samenleving als geheel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo
  • Nu online

Theo

moederbord

[...]

Het was eerst de rand van de stad met woningen van zo'n 1500 euro/meter. Er is (spreekwoordelijk) in de achtertuin een gehele nieuwbouwwijk gekomen met huisjes/huizen van rond de 3.000 euro/meter, en zelfs daarboven. het zijn allemaal rijtjeshuizen en appartementen, en ook allemaal koop. Mijn vrijstaande woning staat daarmee niet echt meer in de rand van de stad. Bovendien is mijn 1935 woning qua oppervlakte, inhoud en energielabel (ik betaal jaarlijks nul euro aan energiekosten, de nieuwbouwwoningen zo'n 1.000 euro per jaar) gelijkwaardig aan de 2018 nieuwbouw, alleen heb ik geen postzegeltuin met een fietsenschuurtje maar een grote lap grond met vrijstaande garage. Mijn woning is daarmee ook zo'n 3.000 euro/meter waard geworden. Misschien iets minder omdat het geen nieuwbouw is, maar wel weer iets meer omdat het vrijstaand is en er een grote tuin en grote garage is.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
Requiem19 schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 10:25:
[...]

Het gaat erom dat geld uit de echte economie wordt onttrokken door meer schulden voor niet-productieve dingen aan te gaan, met als resultaat dat we steeds meer betalen voor hetzelfde product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
RemcoDelft schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 11:45:
[...]

Het gaat erom dat geld uit de echte economie wordt onttrokken door meer schulden voor niet-productieve dingen aan te gaan, met als resultaat dat we steeds meer betalen voor hetzelfde product.
Het schuldenkant verhaal telt eigenlijk alleen voor nieuwe kopers. Want huizenbezitters met overwaarde gaan niet meer schulden aan toch?

Alleen nieuwe kopers zullen een hogere lening aangaan (die overigens nog steeds gemaximeerd is op basis van wat je op je inkomen kunt lenen). Het onderpand is ook echter van hogere waarde.

Dus ik volg echt even niet hoe dit de economie schaadt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Requiem19 schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 11:58:
[...]

Het schuldenkant verhaal telt eigenlijk alleen voor nieuwe kopers. Want huizenbezitters met overwaarde gaan niet meer schulden aan toch?
ik heb een hypotheekschuld van 228K en stroom door naar een huis van 550K, minus 75K overwaarde levert mij dat een nieuwe schuld op van 475K.

Waarom jij een onderpand meerekent is mij volkomen onduidelijk, schuld is schuld. Al helemaal als de zooi crashed en je de helft van de waarde van je onderpand kwijt bent.
Met jouw redenatie zou niemand schuld hebben, want elke huizenbezitter met een hypotheek heeft een onderpand.

[ Voor 25% gewijzigd door Fraggert op 21-04-2020 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Fraggert schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 12:00:
[...]

ik heb een hypotheekschuld van 228K en stroom door naar een huis van 550K, minus 75K overwaarde levert mij dat een nieuwe schuld op van 475K.

Waarom jij een onderpand meerekent is mij volkomen onduidelijk, schuld is schuld. Al helemaal als de zooi crashed en je de helft van de waarde van je onderpand kwijt bent.
Met jouw redenatie zou niemand schuld hebben, want elke huizenbezitter met een hypotheek heeft een onderpand.
Als je onderpand niet meerekent maakt het voor huizenbezitters toch al helemaal geen bal uit wat de huizenprijzen doen? Je hypotheek/schuld verandert niet omdat je huis meer/minder waard wordt.
Daarnaast, als je al een huis hebt stijgt/daalt die mee met de huizenprijzen en verandert de schuld dus net zoveel ongeacht hoeveel de huizenprijzen stijgen/dalen (iig zit dat heel sterk gekoppeld). Wel kan het zijn dat als de huizenprijs onder de hypotheek daalt je problemen krijgt omdat je dat mee moet financieren. En met de huidige regels mag je niet meer financieren dan een huis waard is (dus de onderwaarde moet dan uit eigen middelen betaald worden)

[removed]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Maahes
Requiem19 schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 11:58:
[...]

Alleen nieuwe kopers zullen een hogere lening aangaan (die overigens nog steeds gemaximeerd is op basis van wat je op je inkomen kunt lenen). Het onderpand is ook echter van hogere waarde.

Dus ik volg echt even niet hoe dit de economie schaadt.
De waarde van woningen wordt grotendeels bepaald door de leenruimte (zolang er enig woningtekort is). De waarde van het onderpand en de totale schuld loopt ongeveer gelijk. Zolang de prijzen (hard) stijgen neemt de ongelijkheid daarmee toe: Starters met extreme schulden en daartegenover mensen met extreme overwaardes. Dit gaat slechts goed zolang de cyclus omhoog loopt. Daarmee is de hele Nederlandse economie gevangen in de huizenmarkt. Het is niet voor niets dat de huizenmarkt standaard op NOS en nu.nl in het economisch nieuws staat: Er valt voor mensen meer te verdienen of verliezen dan met arbeid de laatste jaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-05 13:34
@Maahes Juist, het huizentreintje is één van de sleutelfactoren voor de nederlandse economie.

Kijk, dit doet een dure huizenmarkt met de koopkracht:
https://www.gfk.com/insig...hasing-power-europe-2019/

Het blijft verbluffend hoe slecht de koopkracht in Nederland is, ondanks het hoge BNP/inwoner. De hoge woonlasten zijn daarvoor imo de belangrijkste oorzaak.
En als regelmatig bezoeker van een flink aantal europese landen, vind ik de onderzoeken van het GfK nog altijd het beste van wat er gepubliceerd wordt.

[ Voor 70% gewijzigd door Vanoverdegrens op 21-04-2020 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

redwing schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 12:10:
[...]

Als je onderpand niet meerekent maakt het voor huizenbezitters toch al helemaal geen bal uit wat de huizenprijzen doen? Je hypotheek/schuld verandert niet omdat je huis meer/minder waard wordt.
Daarnaast, als je al een huis hebt stijgt/daalt die mee met de huizenprijzen en verandert de schuld dus net zoveel ongeacht hoeveel de huizenprijzen stijgen/dalen (iig zit dat heel sterk gekoppeld). Wel kan het zijn dat als de huizenprijs onder de hypotheek daalt je problemen krijgt omdat je dat mee moet financieren. En met de huidige regels mag je niet meer financieren dan een huis waard is (dus de onderwaarde moet dan uit eigen middelen betaald worden)
Niet helemaal, ik zie mijn financiële beeld simpelweg als een grootboek zoals ik dat op school heb geleerd.

Dat tegen die 228K nu een woning staat van 300K maakt die schuld niet minder. Ik heb óf een schuld en een huis, óf geen schuld en geen huis.

Maar misschien zie ik het allemaal wel verkeerd hoor ;)

Het ging om de opmerking dat een huizenbezitter die verhuist géén nieuwe schuld aangaat, en dat is gewoonweg niet altijd waar. Vandaar het voorbeeld dat mijn schuld zelfs 2 x zo groot wordt.
Vanoverdegrens schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 12:24:
@Maahes
Het blijft verbluffend hoe slecht de koopkracht in Nederland is, ondanks het hoge BNP/inwoner. De hoge woonlasten zijn daarvoor imo de belangrijkste oorzaak.
NL is gewoon godvergeten duur om in te leven, we verdienen goed maar het dagelijkse leven kost aldebarstens veel geld.

Dan krijg ik vast een paar statistieken om mijn hoofd geslingerd dat het allemaal wel meevalt, nou, die mag je houden. Ik vind de balans volkomen zoek hier in NL. Alles kost de hoofdprijs, Vadertje Staat grijpt links en rechts handenvol uit je ouwe sok...et cetera /rant

[ Voor 21% gewijzigd door Fraggert op 21-04-2020 13:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
@Fraggert Yep, met de hoge woonlasten begint het. Dan komt het autorijden en de rest. De overheid in NL heeft een vreselijke geldhonger. (het belangrijkste verschil dat ik na m'n emigratie ervoer)
En wat doen ze ermee? De duitse gezondheidszorg bijv. laat momenteel imo goed zien in geen geval slechter dan de nederlandse te zijn. En die laatste is zelfs geprivatiseerd, de duitse niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

FunkyTrip

Funky vidi vici!

aschja schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 09:59:
[...]

Ik heb wel een beetje hetzelfde. Ik heb het idee dat het ook weer drukker wordt overal. Het aantal besmettingen neemt weer af, dus we kunnen weer de hort op. Ik vind het echt van de pot gerukt dat mensen nog steeds massaal naar de meubelboulevard gaan.
Nou, ik ga het toch echt ook doen. Wel op een doordeweekse ochtend ofzo. Ik ga dat niet online doen en ook niet wachten tot na de crisis, want dan zit ik wekenlang in een leeg huis.

Ik denk eerder dat de 1.5m veel meer genormaliseerd is. Zolang je niets aanraakt, mensen niet in je gezicht hoesten en je een beetje afstand houdt is kans op besmetting nihiel lijkt me.

Dit dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Nu online

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Fraggert schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 13:03:
[...]

NL is gewoon godvergeten duur om in te leven, we verdienen goed maar het dagelijkse leven kost aldebarstens veel geld.
Lol! Het dagelijks leven kost geen drol vergeleken veel andere landen om ons heen. Met dank aan de supermarktconcurrentie hier. Check eens hoeveel je neer moet tikken voor dezelfde boodschappen in Frankrijk of Spanje.

Afbeeldingslocatie: https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/images/7/7b/Price_levels_for_3_subcategories_of_food%2C_2018_%28EU-28%3D100%29-December_update.png

Dit soort grafiekjes zijn best gunstig voor NL.

[ Voor 19% gewijzigd door FunkyTrip op 21-04-2020 13:21 ]

Dit dus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Vanoverdegrens schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 13:13:
@Fraggert Yep, met de hoge woonlasten begint het. Dan komt het autorijden en de rest. De overheid in NL heeft een vreselijke geldhonger. (het belangrijkste verschil dat ik na m'n emigratie ervoer)
En wat doen ze ermee? De duitse gezondheidszorg bijv. laat momenteel imo goed zien in geen geval slechter dan de nederlandse te zijn. En die laatste is zelfs geprivatiseerd, de duitse niet!
offtopic:
De belastingdruk in Duitsland is ook (ietsje) hoger dan Nederland.

Ik wil er vooral even mee zeggen dat Nederland geen uitzondering is.
Wil je in een fatsoenlijk land wonen, dan kost dat gewoon geld.

[ Voor 10% gewijzigd door anandus op 21-04-2020 13:25 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

FunkyTrip schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 13:19:
[...]

Lol! Het dagelijks leven kost geen drol vergeleken veel andere landen om ons heen. Met dank aan de supermarktconcurrentie hier. Check eens hoeveel je neer moet tikken voor dezelfde boodschappen in Frankrijk of Spanje.
Wat zei ik nou net over grafiekjes _O- jij hebt jou mening, ik de mijne.

Als je namelijk goed leest trek ik nergens een vergelijk met andere landen. Dat interesseert me namelijk geen fluit. Ik zeg gewoon dat Nederland duur is om te wonen/leven, alles meegerekend.

En jij komt met een verhaal dat een kilo bananen in Madrid wel zomaar duurder kunnen zijn.

d:)b :w
anandus schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 13:19:
[...]
offtopic:
De belastingdruk in Duitsland is ook (ietsje) hoger dan Nederland.

Ik wil er vooral even mee zeggen dat Nederland geen uitzondering is.
Wil je in een fatsoenlijk land wonen, dan kost dat gewoon geld.
BPM anyone?

maar we zullen maar weer on topic gaan ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
@anandus De inkomstenbelasting soms wel. Hangt echter nogal van de persoonlijke situatie af. Bijkomende gemeentebelastingen, zoals onroerend goed belasting zijn vrijwel alle hoger. Belastingen op autorijden: allemaal hoger. Enz. enz.
GfK neemt alles mee in hun onderzoek. Die werken erg precies en tot in de details.

@FunkyTrip Ik ben iemand die in zowel Duitsland (iedere week) en Nederland (zo'n 5x/jaar) supermarkten bezoekt, en kan de cijfers van jouw tabelletje niet bevestigen. 20 jaar geleden klopte het, maar die tijden zijn voorbij. Ik koop zelden nog producten omwille van de prijs (noten, chocomel, hagelslag in de supermarkt en kaas op de markt zijn als laatste overgebleven), maar meer omdat ze bij ons niet verkocht worden.
Producten die in beide landen identiek worden aangeboden zijn in NL vrijwel altijd (iets) duurder. Bezoek gewoon in een grensstreek 2 Lidl/Aldi's in beide landen, dan weet je genoeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Citroentjuh
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 08:39
Vanoverdegrens schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 13:13:
@Fraggert
Ja want je kunt echt op basis van de Coronacrisis een oordeel over de gehele staat van de gezondheidszorg vellen.... dat is toch echt wat breder dan alleen het omgaan met dit virus. Daarnaast spelen ook andere factoren los van kwaliteit van zorg, bijvoorbeeld de toegankelijkheid ervan.
Daarnaast lijkt mij dat er ook nog wel meer is dan alleen gezondheidszorg wat er van belastinggeld betaald wordt.... Nederland staat in elk geval erg hoog in internationale lijstjes als het gaat om kwaliteit van leven, persvrijheid en democratie/rechtsstaat. Lijkt me ook wat waard. Maar goed iedereen die zijn geluk elders wil zoeken heeft mijn zegen hoor. Maar je zal mij niet snel horen klagen over de hoge lasten, er zijn genoeg plekken op de wereld waar je liever niet zou willen wonen, ook al is het misschien goedkoper.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gold_dust
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 05-08-2021
FunkyTrip schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 13:19:
[...]

[Afbeelding]

Dit soort grafiekjes zijn best gunstig voor NL.
Deze grafieken zijn niet correct. Ik ben eind vorig jaar nog langere tijd in Engeland geweest en ben via Noord Frankrijk gereisd. Mijn ervaring is dat zowel Frankrijk als Engeland veel goedkoper zijn met levensmiddelen. Zo veel dat het eigenlijk verbazingwekkend is hoe duur Nederland geworden is. Dat zelfs Frankrijk inmiddels goedkoper is had ik niet verwacht.

Verder heeft dit niet zo veel met de huizenmarkt te maken. Het algemene prijspijl ligt in Nederland inmiddels wel veel hoger dan de landen om ons heen, inclusief huizenprijzen. Nederland is meer met Scandinavië of Zwitserland te vergelijken dan de landen om ons heen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

gold_dust schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 14:22:
[...]
Nederland is meer met Scandinavië of Zwitserland te vergelijken dan de landen om ons heen.
Serieus? Ik ben om de week in Scandinavië. Daar is echt NIKS qua prijzen vergelijkbaar. Ik ben blij dat ik een corporate creditcard heb.

Mijn laatste etentje in Zwitserland probeer in in 30 maandelijkse termijnen af te lossen :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
@Citroentjuh Ik wist dat deze "verdedigingsreflex" ging komen. Is standaard. Veel nederlanders zijn erg trots op hun land en hoe het georganiseerd is, en verliezen om die reden wat aan objectiviteit.
Ik heb grofweg de helft van m'n bijna 55 jaartjes in NL en Dld geleefd. Ben helaas niet met de allerbeste gezondheid gezegend. Moet dan ook flink gebruik maken van de gezondheidszorg. (zou in NL vrijwel elk jaar aan de volledige eigen bijdrage komen, die wij niet hebben)
Mijn N=1 (daar is ie weer) ervaring is positiever in Dld dan in NL. Zowel de toegankelijkheid als het resultaat van de behandeling. En de kosten.

Democratie/rechtsstaat/persvrijheid: zie je hier NL werkelijk voor Dld? :o 8)7
Verder is het aanbod aan voorzieningen op veel vlakken redelijk vergelijkbaar. De doorgaande wegen in NL zijn beter, maar dat komt imo omdat er meer meters wegennet per inwoner ligt bij ons. En daar rijden ook nog eens allerhand buitenlanders (transitverkeer) op. (dat is in NL slechts op de routes naar Europoort een issue)
Dan is het logisch dat de kwaliteit moeilijker hoog te houden is.
Net even wegenbelasting uitgerekend. Fijstoftoeslag onduidelijk:
Dld.: 160€/jaar
NL: 1582€/jaar, met fijnstoftoeslag: 1808€/jaar
Voor die factor 10 neem ik wat extra hobbeltjes in de weg wel op de koop toe. ;)
(mijn auto/c-segment kost me incl waardedaling/alles ~3000€/jaar bij 15k km, in NL onmogelijk)

Maar om hier offtopic te stoppen: de woonlasten in NL zijn buitengewoon hoog en dat kost koopkracht voor andere uitgaven. Zo simpel is en blijft het. Goedkopere huizen en lagere huren zijn dus zoals @RemcoDelft terecht stelt, positief voor de economie.

[ Voor 5% gewijzigd door Vanoverdegrens op 21-04-2020 20:46 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Veel plezier in Duitsland, misschien ook een topic openen over de Duitse woningmarkt :).

Dan kunnen we hier weer vrolijk verder over de Nederlandse woningmarkt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
@Requiem19 Waarom altijd meteen die hatelijke reacties, als er vergelijkingen getrokken worden, die niet zo fijn in het straatje passen? Dat is toch nergens voor nodig.
Dld heeft 80 --> 83 mln inwoners in de afgelopen 40 jaar. NL in die periode 14 -->17 mln!
In NL moet dus het woningbestand stevig uitgebreid worden. Met het soort woningen dat bij de vraag past. Dat gaat nogal de mist in. Helaas, zoveel nederlands hart heb ik nog, dat ik hier mijn vaderland verbetering toewens. En het is mogelijk. Als de wil er eindelijk op de beslissende stoeltjes eens een keertje is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Omdat het totaal niet boeiend is om te lezen over hoe goed de Duitse gezondheidszorg en de rest van DE is in een topic over de woningmarkt.

Dus, back on track: een collega is naarstig op zoek naar een woning in Amsterdam. Had eergisteren een bezichtiging gepland voor vandaag. Wordt ze 20 minuten voor de bezichtiging afgebeld dat er al een bod geaccepteerd is dat ze niet konden weigeren. Vind ik persoonlijk geen stijl eigenlijk. Of je geeft het ruim van te voren aan (en niet 20 minuten vooraf) of je laat iedereen gewoon komen zodat iedereen een bod kan doen (wie weet had je nog meer kunnen krijgen...).

Maar laat ook weer zien dat het gewoon knallen is nu in Amsterdam en dat makelaars (en verkopers) zich een bepaalde onbeschoftheid kunnen permiteren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nel!s
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 07-10 14:23
Je kunt dit soort discussies beter feitelijk houden. De mediane kosten van een hypotheek zijn 15% van het besteedbaar inkomen in NL. Dat is middenmoot in Europa:
https://www.oecd.org/els/...ing-costs-over-income.pdf

@Requiem19 klinkt alsof iedereen nog even 20jr vast tegen 1,45% wil afsluiten voordat de rentes stijgen... Madness

[ Voor 20% gewijzigd door nel!s op 21-04-2020 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
@Requiem19 Dat soort onbeschoftheid is doorgaans de hoogmoed voor de val. Voor mij allemaal tekenen aan de wand, dat er een keerpunt aankomt. Had dat voor 2022/23 verwacht. Wellicht door corona komt het iets eerder. De huidige idiote gang van zaken is in geen geval "eeuwig" houdbaar. En geenszins wenselijk. En gezien de triomfantelijke ondertoon bij vooral de huizenbezitters ontbreekt dat besef bij teveel mensen. Jammer, want eigenlijk dom.

Nog even reageren op je voorgaande reactie: jij persoonlijk zou na een ellenlange tocht door europa en azie toch moeten weten dat je overal "gelukkig" kan worden (of ongelukkig). Of heb je maandenlang met je ogen dicht rondgereden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-10 22:04
Requiem19 schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 15:39:
Omdat het totaal niet boeiend is om te lezen over hoe goed de Duitse gezondheidszorg en de rest van DE is in een topic over de woningmarkt.

Dus, back on track: een collega is naarstig op zoek naar een woning in Amsterdam. Had eergisteren een bezichtiging gepland voor vandaag. Wordt ze 20 minuten voor de bezichtiging afgebeld dat er al een bod geaccepteerd is dat ze niet konden weigeren. Vind ik persoonlijk geen stijl eigenlijk. Of je geeft het ruim van te voren aan (en niet 20 minuten vooraf) of je laat iedereen gewoon komen zodat iedereen een bod kan doen (wie weet had je nog meer kunnen krijgen...).

Maar laat ook weer zien dat het gewoon knallen is nu in Amsterdam en dat makelaars (en verkopers) zich een bepaalde onbeschoftheid kunnen permiteren.
Haha, dat gebeurd ook gewoon in Zwolle hoor 8)7

Jij hebt toch een mooi appartement te koop in Amsterdam? Misschien kan je iets voor je collega betekenen ;)

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:09

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Misschien geen stijl, maar wel begrijpelijk. Je bent koper in Amsterdam. Je zoekt naar een huis. Je wilt de 'heft in eigen hand houden' als koper. Dan leg je een bod neer, maar wil je wel snel antwoord hebben anders trek je je bod terug. Beetje vergelijkbaar met "wat kost het me om het huis nu van de markt af te halen"?

Waarom zou je als verkoper met een goed bod dan blijven afwachten, met alle onzekerheid die er aan komt? Voor 10.000 meer proberen, of het deksel op je neus kunnen krijgen? Strik eromheen, inpakken en veel plezier ermee.
Vanoverdegrens schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 15:51:
@Requiem19 Dat soort onbeschoftheid is doorgaans de hoogmoed voor de val. Voor mij allemaal tekenen aan de wand, dat er een keerpunt aankomt. Had dat voor 2022/23 verwacht. Wellicht door corona komt het iets eerder. De huidige idiote gang van zaken is in geen geval "eeuwig" houdbaar. En geenszins wenselijk. En gezien de triomfantelijke ondertoon bij vooral de huizenbezitters ontbreekt dat besef bij teveel mensen. Jammer, want eigenlijk dom.
Dit is niet alleen van de afgelopen maand. Als je in dit topic terugkijkt, worden ook in 2015 al mensen last minute afgebeld. Als dit jarenlang verteld wordt, komt de voorspelling uiteindelijk wel een keertje uit.

[ Voor 35% gewijzigd door gorgi_19 op 21-04-2020 16:00 ]

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Hier in delft mag je niet eens kijken in een nieuwbouwcomplex voordat je tekent op het huurcontract. Dit gaat om huren van 1100 euro en hoger per maand. Eerst was er een openhuis maar die was vol en blijkbaar heeft niet genoeg bezoekers van die dag een appartement uitgekozen. De makelaar bedankt en verder aan het zoeken naar koop en anders huurwoning. Momenteel gigantisch aan het scheefwonen maar het is even niet anders..

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Thomas19903
  • Registratie: April 2012
  • Nu online
Ik ben afgelopen vrijdag in zee gegaan met een aankoopmakelaar om een huis te vinden in Utrecht. Er zijn twee belangrijke punten die ik mee heb genomen in mijn beslissing om er toch voor te gaan, de eerste os dat er een volledige disbalans in vraag en aanbod in grote steden (gemiddeld 20.000 vraag vs. 800 aanbod in Utrecht). Dit gaat m.i. niet vandaag of morgen veranderen.

Daarnaast houd ik me vast aan de woorden van mijn vader 'er is geen verkeerd moment om te kopen, alleen om te verkopen'. Het is dus belangrijk om een huis te vinden waar je iets in kan groeien, ook als de tijden wat slechter zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroentjuh
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 08:39
@Vanoverdegrens Het ging mij niet specifiek om de vergelijking met Duitsland, want dat staat uiteraard op die gebieden ook heel hoog aangeschreven. Meer in het algemeen bij mensen die roepen dat het hier allemaal zo duur is in vergelijking met elders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
[b]Thomas19903 in "Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 5"... de woorden van mijn vader 'er is geen verkeerd moment om te kopen, alleen om te verkopen'.
Imo onzinnige woorden.
Heeft ie zelf in 1978/79 z'n 1e koopwoning gekocht?
De nominale(!!!) huizenprijzen van die jaren werden na de volgende crash pas rond 1990 weer bereikt. (en daar zaten nog enkele jaren met hoge inflatie bij!)
Verkeerd moment kopen, betekent evt. lang vastzitten! (+slechte vermogensopbouw)
En nu instappen zou ik iig in een woning voor langere tijd, zodat vastzitten geen onaangename tijd wordt.

@Citroentjuh Met die nuance geef ik je zeker gelijk, dat in andere landen ook veel "mis" is. En dat op verschillende vlakken. In Dld. vind ik bijv. een groot probleem, dat we teveel een goedkoop en tevens lage lonenland geworden zijn. En dat als productiefste en belangrijkste economie binnen de EU. Die scheefgroei kan niet langdurig blijven bestaan. Dat gaat ooit frictie opleveren. (maar heeft direct niets met de NL-huizenmarkt te maken.)

[ Voor 26% gewijzigd door Vanoverdegrens op 21-04-2020 16:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gorgi_19

gorgi_19

Vanoverdegrens schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 16:12:
[...]

Imo onzinnige woorden.
De nominale(!!!) huizenprijzen van die jaren werden na de volgende crash pas rond 1990 weer bereikt. (en daar zaten nog enkele jaren met hoge inflatie bij!)
Verkeerd moment kopen, betekent evt. lang vastzitten! (+slechte vermogensopbouw)
En nu instappen zou ik iig in een woning voor langere tijd, zodat vastzitten geen onaangename tijd wordt.
Inderdaad kan het een waardeloze belegging zijn. Ik lees de woorden meer als een huis om een plek in te wonen, wat een bepaald genot oplevert. Je vind het huis een bepaald bedrag waard, of niet.

Ben je bang om vast te zitten, er kort te blijven, dat de huizenprijzen dalen, of je een restschuld gaat krijgen? Dan ben je waarschijnlijk beter af om te gaan huren en niet te kopen.

[ Voor 13% gewijzigd door gorgi_19 op 21-04-2020 16:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mania-92
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:03
Vanoverdegrens schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 16:12:
[...]

Imo onzinnige woorden.
Dat is precies de kern van de uitspraak van de vader van @Thomas19903... Namelijk dat zolang je koopt om er in te wonen voor een onbepaalde tijd je 'nooit' een miskoop doet, pas als je in de verkeerde tijd (moet) verkopen.

@Thomas19903 Succes. (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas19903
  • Registratie: April 2012
  • Nu online
Mania-92 schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 16:18:
[...]

Dat is precies de kern van de uitspraak van de vader van @Thomas19903... Namelijk dat zolang je koopt om er in te wonen voor een onbepaalde tijd je 'nooit' een miskoop doet, pas als je in de verkeerde tijd (moet) verkopen.

@Thomas19903 Succes. (y)
Precies. Ik denk dat we alleen hetzelfde bedoelen met net andere woorden en invalshoeken.
Het enige voordelen wat wij nu ondervinden met het zoeken naar een huis is dat er minder mensen bezichtigen. De investerdeers en expats blijven op dit moment weg. Er blijft helaas genoeg over...

Daarnaast werkt de tactiek nu niet dat ze veel mensen tegelijkertijd laten langskomen om een psychologisch effect teweeg te brengen dat er heel veel vraag is voor het huis. Je hebt ook wat meer tijd en ruimte om rustig te kijken.

Helaas gaan deze punten niet resulteren in een 10% waarde vermindering..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
@Vanoverdegrens Mijn conclusie na 22 landen te hebben doorkruist op de motor in 8 maanden was dat Nederland toch eigenlijk wel een heel fijn (en vooral ook saai) land is juist :D.

@Richh Die collega zoekt net in een ander prijssegment en zo barmhartig om de prijs te laten zakken ben ik dan ook weer niet.

@gorgi_19 Goed punt, niet bij stilgestaan dat het natuurlijk gewoon een bod onder voorwaarden kan zijn 'ik bied x, maar dan moet je voor 15:00 beslissen ofzo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdiermen
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 13-10 16:38
Mania-92 schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 16:18:
[...]

@Thomas19903 Succes. (y)
Helaas is kopen voor onbepaalde tijd niet echt realistisch. Iedereen zal per levensfase wel een keer (al dan niet gedwongen vanwege gezinsuitbreiding/ziekte) moeten verhuizen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

vdiermen schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 16:33:
[...]

Helaas is kopen voor onbepaalde tijd niet echt realistisch. Iedereen zal per levensfase wel een keer (al dan niet gedwongen vanwege gezinsuitbreiding/ziekte) moeten verhuizen.
Ligt eraan in welke fase je koopt, als je koopt rekening houdende met je gezins uitbereiding dan hoef je niet meer te verhuizen, enkel als je naar het bejaardentehuis gaat..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mania-92
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:03
vdiermen schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 16:33:
[...]

Hoezo niet realistisch? Mijn ouders wonen ook nogsteeds in hun eerste koopwoning, gewoon een eengezinswoning in een dorp. Ik wil niet gelijk zeggen dat iedereen dat moet doen. Maar het is absoluut niet ongewoon.

Ik zelf ben nu ook op zoek naar mijn eerste koopwoning en zoek daarbij ook een huis waar ik, inclusief toekomstige kinderen, in principe tot me dood kan blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13-10 08:22
Ja en mensen blijven ook voor altijd bij elkaar, ahum.
Dan eindig je soms met een gebroken relatie nog in het zelfde huis, omdat je niet weg kan omdat alles zwaar onder water staat.

Maar goed, het klopt wel, er is alleen een slechte tijd om te verkopen. Toch kun je je afvragen, als er een behoorlijke kans op verlaging van woning prijzen is, en je niet op hete kolen zit qua woonruimte zoeken (dus wat tijd hebt) of je nu moet kopen. Want er lijkt toch wel een behoorlijk voorspelbare daling aan te komen, ook al hoeft die niet mega groot te zijn.

Edit: Dat is altijd de paradox. Net als dat je geld hebt zitten in beleggingen die flink lager kunnen staan in een crisis. Helemaal niet erg, maar wel als je ook nog je baan kwijt raakt (want het is crisis), je spaargeld op raakt, en je toch die beleggingen moet gaan verkopen, is het wel dubbel zuur.

[ Voor 21% gewijzigd door !null op 21-04-2020 17:04 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mister_S
Als er een behoorlijk sterke daling komt, kan er toch ook een behoorlijk grote economische klap komen waardoor je je baan verliest? Ik neem aan dat mensen niet een huis van tonnen gaan kopen alleen om een huis te kopen. Je wilt een stap maken of je wilt niet meer huren, dus je bent op zoek. Ik vind het een beetje vreemd om 1-2 jaar te wachten op een mogelijke daling van prijzen terwijl je de andere variabelen niet weet (rente, baan, veranderingen in hypotheekeisen etc.). En dan zit je ook nog eens 1-2 jaar langer in die huis waar je eigenlijk niet meer in wilt zitten. En als je echt pech hebt stijgen de prijzen gewoon gezellig door, al dan minimaal, en heb je die huis gemist die je toch wel wilde kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13-10 08:22
@mister_S Dat klopt, valt zeker wat voor te zeggen.
Maar als je ver van je max leen capaciteit zit en je weet dat je een redelijk zekere baan hebt, kan het betekenen dat er ook meer in je bereik komt te liggen. Elk nadeel heb z'n voordeel zeg maar.

Om maar aan te geven, ons huidige huis zou ik nu absoluut niet zelf kunnen kopen. Is ons 6 jaar geleden wel mooi gelukt. En het verschil is gigantisch.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gold_dust
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 05-08-2021
PWM schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 14:57:
Serieus? Ik ben om de week in Scandinavië. Daar is echt NIKS qua prijzen vergelijkbaar. Ik ben blij dat ik een corporate creditcard heb.

Mijn laatste etentje in Zwitserland probeer in in 30 maandelijkse termijnen af te lossen :+
Ja serieus. Nederland is bijvoorbeeld duurder dan Zweden en Finland en deels ook dan Denemarken. Dat je een etentje moet aflossen ligt hem waarschijnlijk aan je Hollandsche salaris en je Hollandsche werkgever :) .

Hoe meer mensen in de verdediging/ontkenning schieten, over huizenprijzen die niet gaan dalen, zoals ook de NVM vandaag, en andere zaken, des te meer ongelijk ze hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lama83
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 08-10 15:23
[...]

en straks mag je mee betalen omdat de gemeente allerlei voorzieningen en infrastructuur voor die nieuwbouwwijk aanlegt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

!null schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 17:16:
@mister_S Dat klopt, valt zeker wat voor te zeggen.
Maar als je ver van je max leen capaciteit zit en je weet dat je een redelijk zekere baan hebt, kan het betekenen dat er ook meer in je bereik komt te liggen. Elk nadeel heb z'n voordeel zeg maar.

Om maar aan te geven, ons huidige huis zou ik nu absoluut niet zelf kunnen kopen. Is ons 6 jaar geleden wel mooi gelukt. En het verschil is gigantisch.
Ik kom graag en bijna elk jaar in Zweden en zeker met de BTW-verhoging hier en de sterkere euro is zelfs voor een Nederlander de prijs in de super bijna 1 op 1 met supers hier. Behalve bier, wijn en groente & fruit. Glutenvrij is daar zelfs vaak (veel) goedkoper.

Maar goed, on topic: in een (of twee) vandaag waren twee economen die bij het kabinet de urgentie willen benadrukken om snel met een economische visie (haha! Olifant!) te komen. Zij voorzien op de middellange termijn anders grote problemen. Dan gaat er van alles verschuiven en omvallen. Uiteraard de huizenmarkt incluis.

[ Voor 17% gewijzigd door Wilf op 21-04-2020 19:29 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Mesque
Niet zozeer (of volledig niet) van toepassing op de Nederlandse huizenmarkt, maar dit zegt wel wat over de ontwikkelingen aan de andere kant van de oceaan. Ik heb vorig jaar in New York gewoond en krijg nog steeds updates van het appartementcomplex waarin ik woonde. Waar een gemeubileerd 2 bedroom appartement per maand in februari nog USD 10,261 moest kosten, wordt voor eenzelfde soort appartement nu USD 7,719 per maand gevraagd. Vond het wel de moeite waard om even te delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

Je woz waarde zegt denk ik weinig over de onderliggende waarde.

Bij onze nieuwbouwwijk heeft een deel een vrij gunstig tarief , maar anderen zoals wij weer minder gunstig. Soms zit er in de verkoop een uitschieter flink naar boven en als dat dan de referentie is heb je pech.
Mesque schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 19:56:
Niet zozeer (of volledig niet) van toepassing op de Nederlandse huizenmarkt, maar dit zegt wel wat over de ontwikkelingen aan de andere kant van de oceaan. Ik heb vorig jaar in New York gewoond en krijg nog steeds updates van het appartementcomplex waarin ik woonde. Waar een gemeubileerd 2 bedroom appartement per maand in februari nog USD 10,261 moest kosten, wordt voor eenzelfde soort appartement nu USD 7,719 per maand gevraagd. Vond het wel de moeite waard om even te delen.
Wie gaat er dan ook in Manhatten in een huurappartement zitten. Voor een fractie van dat bedrag zit je toch net zo goed in Brooklyn? Zelfs al zou de werkgever betalen zou ik voorstellen om dan maar in aandelen uit te keren.
Een kennis van mij zat buiten Manhatten (ik dacht Brooklyn) en die had daar echt geen kinderachtige baan :P

[ Voor 84% gewijzigd door Sport_Life op 21-04-2020 20:28 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biggg
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13-10 21:16
https://nos.nl/artikel/23...rale-bank-in-de-maak.html
Proef met digitale munt van centrale bank in de maak.

Er moet een digitale munt komen die bestaat naast het geld dat mensen nu in hun portemonnee hebben en op de bank hebben staan.
Dit lijkt misschien niet gerelateerd aan de huizenmarkt op het eerste gezicht, maar dat is het denk ik wel.
Ik zou persoonlijk echt geen geld aan een bank uitlenen voor 0.01% rente als ik een digitaal alternatief zou hebben om het op te slaan. Uiteraard is er met het bestaan van dit alternatief ook geen noodzaak meer voor de overheidsgarantie van het Desposito Garantie Stelsel. Dus die zal in stappen afgebouwd worden.

Dit gaat dus op den duur impact hebben op rentes die banken moeten betalen voor spaargeld en in het kielzog dus ook impact op de hypotheekrentes.

Helaas is het verschil tussen digitaal chartaal geld en digitaal giraal geld nog niet aan mijn ouders uit te leggen, dus het zal met zo'n vaart nog niet lopen..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:19

Wuursj

want worst is al bezet

Requiem19 in "Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 5"

In 2013 was ik in Amsterdam rond aan het kijken. Een keer een bezichtiging gehad waarbij bij binnenkomst werd gemeld dat het eigenlijk al verkocht was maar we nog wel even mochten rondkijken als we wilden. Daar neem je dan een paar uur vrij voor. Makelaar ging in en hoekje op zijn telefoon zitten turen en 'was beschikbaar voor vragen'.

In 2013 (kredietcrisis was net een beetje aan het opdrogen) hadden makelaars daar dus al dergelijk gedrag. En midden in de crisis (van toen en een komende) vast ook.

[ Voor 3% gewijzigd door Wuursj op 21-04-2020 22:37 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo
  • Nu online

Theo

moederbord

lama83 schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 19:04:
[...]

en straks mag je mee betalen omdat de gemeente allerlei voorzieningen en infrastructuur voor die nieuwbouwwijk aanlegt?
Hoe bedoel je?

De kosten die de aannemer/projectontwikkelaar maakt om van het braakliggende stuk grond een woonwijk te maken die worden uiteindelijk betaald door de nieuwe bewoners via hun aankoopprijs. De voorzieningen die ik heb veranderen niet; zo lag er al glas nog voordat het idee er was om een woonwijk uit de grond te stampen. Ik woon niet in the middle of nowhere, het is gewoon de rand van de stad, en de weg waar ik aan woon is de oude weg naar het centrum.

De voorzieningen vallen vies tegen. Het is een kleine Vinex wijk van z'n 100 adressen. Een buurthuis, speeltuin of andere zaken naast woningen worden niet geplaatst. Elk huis heeft een paar schaampanelen, en de parkeerplaatsen zijn exact afgemeten volgens de standaard. Elk huis heeft een klein houten schuurtje achter/voorop de postzegeltuin. Alles is gebouwd met het oog op winstmaximalisatie voor de projectontwikkelaar. Dezelfde ontwikkelaar die vroeg aan mij of ik een stuk van mijn tuin wilde verkopen zodat hij daar 'met een beetje proppen' ook nog twee huisjes op kon bouwen....

Maar indirect zal ik wel meebetalen; de WOZ zal door deze wijk wel gaan stijgen waarmee ik dus indirect extra mag betalen voor de gemeentelijke voorzieningen die niet in die drie straten aanwezig zijn :')

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Nu online

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Brilsmurfffje schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 15:58:
[...]

Hier in delft mag je niet eens kijken in een nieuwbouwcomplex voordat je tekent op het huurcontract. Dit gaat om huren van 1100 euro en hoger per maand. Eerst was er een openhuis maar die was vol en blijkbaar heeft niet genoeg bezoekers van die dag een appartement uitgekozen. De makelaar bedankt en verder aan het zoeken naar koop en anders huurwoning. Momenteel gigantisch aan het scheefwonen maar het is even niet anders..
Die private huurprijzen van die nieuwbouwappartementen en de huizenprijzen van die nieuwbouwwoningen zijn echt bizar in Delft ja.

Dat complex tegen mijn zojuist gekochte woning aan doet 1100-1300E p/m voor 70-80m2 en staat ook nog tegen de drukke weg aan.

Een nieuwbouwhuisje daar aan diezelfde weg was 312k voor 70m2.

Dit dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mesque
Sport_Life schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 20:12:
Wie gaat er dan ook in Manhatten in een huurappartement zitten. Voor een fractie van dat bedrag zit je toch net zo goed in Brooklyn? Zelfs al zou de werkgever betalen zou ik voorstellen om dan maar in aandelen uit te keren.
Een kennis van mij zat buiten Manhatten (ik dacht Brooklyn) en die had daar echt geen kinderachtige baan :P
Het was daar toch niet verkeerd vertoeven :+ Vergis je niet in prijzen voor (corporate) appartmenten op korte reistijd van midtown in brooklyn, jersey etc, dat is echt niet zoveel goedkoper dan een soortgelijk appartement in midtown. Uiteraard kun je flink inleveren op reistijd maar er zijn (gelukkig) toch meer dan genoeg mensen in die stad die daar niet op zitten te wachten.

Overigens wel blij dat ik daar vorig jaar zat en niet nu, moet nu wel echt een vervelende omgeving zijn om uit te hangen..

[ Voor 52% gewijzigd door Mesque op 21-04-2020 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Brilsmurfffje schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 15:58:
[...]

Scheefwonen? Woning kost meer dan je kan betalen? Tja, dat moet je snel oplossen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mesque
kabeltjekabel schreef op woensdag 22 april 2020 @ 00:36:
[...]

Scheefwonen? Woning kost meer dan je kan betalen? Tja, dat moet je snel oplossen
Wikipedia: Scheefwonen

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Maahes
Het fenomeen scheefwonen bestaat alleen maar omdat mensen met een middeninkomen niet kunnen doorstromen naar een betaalbare woning. Het gaat om gezinnen met een jaarinkomen van 50K die hun huurwoning uitgejaagd worden met absurde huurverhogingen van 6% per jaar, omdat ze zogenaamd 'passend' moeten wonen. Dat betekend 'middenhuur' (80 m2 voor 1500 per maand) of een koopwoning die in de tussentijd 200K duurder is geworden. Wat zijn die scheefwoners een stel pofiteurs zeg! 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gorgi_19

gorgi_19

Maahes schreef op woensdag 22 april 2020 @ 08:44:
Het fenomeen scheefwonen bestaat alleen maar omdat mensen met een middeninkomen niet kunnen doorstromen naar een betaalbare woning. Het gaat om gezinnen met een jaarinkomen van 50K die hun huurwoning uitgejaagd worden met absurde huurverhogingen van 6% per jaar, omdat ze zogenaamd 'passend' moeten wonen. Dat betekend 'middenhuur' (80 m2 voor 1500 per maand) of een koopwoning die in de tussentijd 200K duurder is geworden. Wat zijn die scheefwoners een stel pofiteurs zeg! 8)7
Ook komen er maatregelen tegen scheefwoners. Dat zijn mensen die eigenlijk te veel verdienen voor hun sociale huurwoning. De maandhuur van scheefwoners gaat jaarlijks met 50 tot 100 euro omhoog tot de maximale huur van 720 euro is bereikt. Wie twee keer modaal of meer verdient, gaat ook meer dan 720 euro betalen. De opbrengsten moeten corporaties uitgeven aan een huurverlaging voor mensen die juist weinig verdienen.
Wat ik zo lees, is dat een jaarinkomen van 50k versneld naar de maximaal huur van 720,- per maand gaat. Er zit dan dus nog steeds een verschil tussen eruit gejaagd worden met een huur van 720,- per maand in de "sociale huur" en naar de vrije markt moeten van voor 1.500,- per maand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jopie035
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 01-07 10:51
gorgi_19 schreef op woensdag 22 april 2020 @ 08:52:
[...]

[...]

Wat ik zo lees, is dat een jaarinkomen van 50k versneld naar de maximaal huur van 720,- per maand gaat. Er zit dan dus nog steeds een verschil tussen eruit gejaagd worden met een huur van 720,- per maand in de "sociale huur" en naar de vrije markt moeten van voor 1.500,- per maand.
De meeste vrije sector huur is overigens rond de 1000 p/m (met uiteraard verschillen in regio, naar woning type en oppervlakte).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mesque
Maahes schreef op woensdag 22 april 2020 @ 08:44:
Ik heb helaas meer dan een handvol collega’s met een dubbelmodaal+ inkomen die in een sociale huurwoning zitten. Kopen is voor die mensen om religieuze redenen geen optie, maar de volle mep betalen voor huur willen ze ook niet. Profiteurs zijn er echt wel hoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• icarus007
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 11-10 17:10
Richh schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 10:26:
[...]

[Afbeelding]
[Afbeelding]

[...]

Precies dit dus.

Hoe vaak heb je die Onno Hoes gehoord in 2019? Die is sinds maart vaker in het nieuws geweest en bij talkshows aangeschoven, dan in de volledige periode sinds hij voor NVM is gaan werken daarvoor.

Morgen komen er cijfers van het kadaster en CBS, daar zullen ook alle positieve krenten uit de pap uit gehaald worden, welke als headliner gebruikt gaan worden. Hoewel de markt op dit moment inderdaad nog gekkenhuis is (zelf aan den lijve ondervonden :) ) - zal dit gegeven maximaal geextrapoleerd worden naar de toekomst, terwijl niemand dat eigenlijk zeker weet.
De cijfers van CBS en Kadaster zijn uit :) .
Cijfers zijn idd positief, maar het bericht kan je op verschillende manieren interpreteren: Niet de hele maand Maart is meegenomen of in Maart hadden de Coronamaatregelen nog geen impact, of of of. Ondanks de de lockdown vanaf 15 Maart, is er nog steeds een stijging in prijzen en verkoopcijfers.

https://www.nu.nl/geldzak...ent-duurder-geworden.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maahes
gorgi_19 schreef op woensdag 22 april 2020 @ 08:52:
[...]

[...]

Wat in dat artikel staat klopt niet. De huur stijgt tot het maximum op basis van het puntenstelsel. Dat kan hoger liggen dan 720 euro. Het is dan een geliberaliseerde woning.

Voor mensen in de vrije sector is het inderdaad nog ernstiger. De oplossing lijkt mij dan ook om het puntenstelsel (inclusief maximumhuren) door te trekken naar de gehele huursector.

ps. Er is geen sprake van een vrije markt met de grondpolitiek in Nederland. Dan moeten we dus ook niet vanuit dat model naar de volkshuisvesting kijken.

[ Voor 9% gewijzigd door Maahes op 22-04-2020 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maahes
Jopie035 schreef op woensdag 22 april 2020 @ 09:18:
[...]

De meeste vrije sector huur is overigens rond de 1000 p/m (met uiteraard verschillen in regio, naar woning type en oppervlakte).
Heb je het dan over woningen waar mensen een gezin stichten, of over kamerhuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Mesque schreef op woensdag 22 april 2020 @ 09:40:
[...]

Ik heb helaas meer dan een handvol collega’s met een dubbelmodaal+ inkomen die in een sociale huurwoning zitten. Kopen is voor die mensen om religieuze redenen geen optie, maar de volle mep betalen voor huur willen ze ook niet. Profiteurs zijn er echt wel hoor.
Daarom heb ik er ook geen problemen mee als de huur (fors) stijgt. Ik zie het probleem ook niet als je op die manier sneller naar een meer 'marktconforme' huur stijgt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Maahes
Mesque schreef op woensdag 22 april 2020 @ 09:40:
[...]

Als zij profiteurs zijn, wat zijn dan de mensen die 200k winst hebben op hun woning en intussen stemmen op NIMBY partijen die woningbouw frustreren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mesque
Rubbergrover1 schreef op woensdag 22 april 2020 @ 09:46:
[...]

Daarom heb ik er ook geen problemen mee als de huur (fors) stijgt. Ik zie het probleem ook niet als je op die manier sneller naar een meer 'marktconforme' huur stijgt.
Volledig mee eens. Snap eigenlijk ook niet waarom dat nog niet gebeurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luuk
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
https://www.cbs.nl/nl-nl/...onsumentenvertrouwen-ooit

Door dit soort berichten ben ik er van overtuigd dat de huizenmarkt een enorme klap gaat krijgen de komende jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maahes
Mesque schreef op woensdag 22 april 2020 @ 09:47:
[...]

Volledig mee eens. Snap eigenlijk ook niet waarom dat nog niet gebeurt.
Dit gebeurt. Omdat er geen betaalbaar alternatief is kiezen mensen toch die dure koopwoningen. Doordat woningen duurder zijn (WOZ) mag ook de huur (ook in de sociale sector) harder meestijgen. Van een woningmarkt is geen sprake. Gemeenten bepalen of er ergens gebouwd wordt (meestal niet, NIMBY), de markt alleen wie er bouwt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

kabeltjekabel schreef op woensdag 22 april 2020 @ 00:36:
[...]

Nee woning is veel te goedkoop en eigenlijk helemaal niet bedoeld voor mijn situatie, maar verhuizen levert mij een verdriedubbeling van de maandlasten op. En dan woon ik nog niet eens in gesubsidieerde woningbouw..

Ik zou ook makkelijk een huis moeten kunnen kopen op papier maar als ik hier om mij heen kijk zijn alle huizen minimaal 2x zo duur geworden in de laatste 4 jaar. En ergens voelt dat ook heel vreemd om iemand zo een hoog rendement te geven op zijn verkoop alleen maar omdat ik ergens moet wonen..

De generatie die in de afgelopen jaren is afgestudeerd en gaat afstuderen krijgen zo een hoge rekening gepresenteerd. De studieschuld, de enorme inflatie op de huizenprijzen en de marginale stijging van salarissen..

Ook huizen die je kan kenmerken als kluspanden is al de winst die je potentieel kan behalen door de verbouwen al bij de verkopende partij terecht gekomen..
Pagina: 1 ... 62 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, vragen rondom de keuze kopen of huren, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbreteffende topics worden geplaatst.