Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 61 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.024.203 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moonborne
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 02-08 07:38
Tijdelijke waarderingscorrecties in de huizenmarkt kunnen altijd voorkomen, gebeurt nu ook in de aandelenmarkten (waar je het afgelopen decennium ook een enorme 'asset inflatie' zag door verruimend monetair beleid, nog vele malen meer dan in de huizenmarkt). Voor de Nederlandse huizenmarkt geldt wel dat er een erg scheve vraag/aanbod verhouding is (wat wellicht meer de langere termijn prijsontwikkeling zal beïnvloeden).

Als het overbieden begint op te drogen, en huizen op/onder vraagprijs worden verkocht, dan krijg je waarschijnlijk wel een vraag/aanbod verhouding die nog schever wordt dan die er al is. Verkopers die niet noodgedwongen hoeven te verkopen blijven eerder zitten, kopers zien wellicht kansen en de mogelijkheid om nu toch wel dat ene huis te kopen. Dat laatste is wel afhankelijk hoe afwachtend die groep gaat zijn (deflatie scenario).

Tot zover mijn glazen bol. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twisterNL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-10 11:10
Deze woning zou toch niet op airbnb te vinden zijn?

Nee, dat kan niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 13:32
Gold_dust, je legt zelf de link tussen hyperinflatie en de situatie in Zwitserland. Maar dat zal ook wel een ontwijkende reactie van mij zijn, dus ik laat het hier bij. "Ja hoor, je hebt gelijk."

[ Voor 3% gewijzigd door Rubbergrover1 op 18-04-2020 15:29 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

twisterNL schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 14:41:
[...]

Deze woning zou toch niet op airbnb te vinden zijn?

Nee, dat kan niet.
€304 per nacht…

Wat haat ik Airbnb en vergelijkbare shit. Dit soort grijsprofessionele toeristenverhuur zou echt per direct verboden moeten worden. Het verkracht de huurmarkt, het verkracht de koopmarkt, het vernielt huizen (normale huizen worden destructief omgebouwd tot kippenhokjes met bedden), het verpaupert buurten, het zorgt voor problemen en werkloosheid in de reguliere professionele ho(reca) en witprofessionele bnb’s en het maakt grote steden tot pretparken. Verbieden. Nu. Kappen met vermarkten van je toko. Ook niet 30 dagen. Gewoon nul. Je woont er of je verhuurt het aan bewoners. Geen tijdelijke verhuur meer. Klaar er mee.

En nee ik heb inderdaad nog nooit ergens met Airbnb gelogeerd, uit principe dus. Liever een hostel of motel als de hotels duur zijn, maar Airbnb? Never!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:40
Zonde, want je kunt er onwijs leuk mee logeren in het buitenland bij mensen die het niet-professioneel doen.

Veel persoonlijker dan zo’n groot hotel keten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danslo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:26
Requiem19 schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 15:58:
Zonde, want je kunt er onwijs leuk mee logeren in het buitenland bij mensen die het niet-professioneel doen.

Veel persoonlijker dan zo’n groot hotel keten.
Daarom moet je het IMO ook oplossen op gemeentelijk niveau.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twisterNL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-10 11:10
Wilf schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 15:50:
[...]
€304 per nacht…

Wat haat ik Airbnb en vergelijkbare shit. Dit soort grijsprofessionele toeristenverhuur zou echt per direct verboden moeten worden. Het verkracht de huurmarkt, het verkracht de koopmarkt, het vernielt huizen (normale huizen worden destructief omgebouwd tot kippenhokjes met bedden), het verpaupert buurten, het zorgt voor problemen en werkloosheid in de reguliere professionele ho(reca) en witprofessionele bnb’s en het maakt grote steden tot pretparken. Verbieden. Nu. Kappen met vermarkten van je toko. Ook niet 30 dagen. Gewoon nul. Je woont er of je verhuurt het aan bewoners. Geen tijdelijke verhuur meer. Klaar er mee.

En nee ik heb inderdaad nog nooit ergens met Airbnb gelogeerd, uit principe dus. Liever een hostel of motel als de hotels duur zijn, maar Airbnb? Never!
Ik zal het je sterker vertellen. Vakantieverhuur zonder vergunning is al verboden! Het was altijd al verboden maar vanwege de wildgroei is er door verschillende gemeentes geprobeerd om het te reguleren, naar wat nu blijkt dus niet rechtsgeldig is.

Het komt nu uiteindelijk aan op strikt handhaven en dat kan wat mij betreft vandaag nog beginnen. Airbnb (en ook booking) speelt in deze illegale verhuurderij een belangrijke rol als facilitator. Het kan niet anders dat die ook stevig aangepakt moeten worden. Om een simpel begin te maken moet het adressenbestand van airbnb-locaties maar opgeëist worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

twisterNL schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 17:10:
[...]

Ik zal het je sterker vertellen. Vakantieverhuur zonder vergunning is al verboden! Het was altijd al verboden maar vanwege de wildgroei is er door verschillende gemeentes geprobeerd om het te reguleren, naar wat nu blijkt dus niet rechtsgeldig is.

Het komt nu uiteindelijk aan op strikt handhaven en dat kan wat mij betreft vandaag nog beginnen. Airbnb (en ook booking) speelt in deze illegale verhuurderij een belangrijke rol als facilitator. Het kan niet anders dat die ook stevig aangepakt moeten worden. Om een simpel begin te maken moet het adressenbestand van airbnb-locaties maar opgeëist worden.
Ehrm,

https://www.airbnb.nl/s/A...&search_type=search_query

Hoezo opeisen? Staat gewoon online.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

twisterNL schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 17:10:
[...]

Uit dat zelfde stukje:
Nog dit jaar wil de regering de Wet toeristische verhuur woningen door de Eerste en Tweede Kamer loodsen. Daarin krijgen gemeenten wél bevoegdheden om toeristische verhuur te regelen. Zo geeft de wet hun de mogelijkheid om woningbezitters ertoe te verplichten verhuur te registreren en te melden. En mogelijk zien gemeenten alsnog ruimte voor een vergunningstelsel.
Ofwel: de regering zorgt er wel voor dat het tóch legaal wordt… Een gemiste kans, maar ja, de arm van Silicon Valley zit al diep…

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 15:12
Wilf schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 15:50:
[...]
€304 per nacht…

Niks mis met Airbnb an sich. Zolang het gaat om een tuinhuis, verbouwde schuur, een kamer die is omgebouwd tot studio. Allemaal prima gebruik van ruimte en mogelijkheden, zolang het adres ook nog als hoofdverblijf geldt voor de eigenaar of een huurder die er permanent woont.

Waar het mis gaat, is dat met name in steden volledige woningen aan de markt onttrokken worden voor inwoners van de stad/regio. Dat ontwricht zowel de woningmarkt als toerisme sector en moet verboden worden.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

aschja schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 09:21:
[...]

Jezus. Ook goedemorgen. Ik bedoel er helemaal niks mee joh. Ik geef gewoon een schets van onze situatie. Chill, man man.

Wij gaan ons niet compleet onder water zetten. Leuk man, samen 100 uur in de week werken om in een kast van een huis te wonen waar je ‘s avonds een paar uurtjes en in het weekend zit. Of heb je hier ook een hekel aan?
Jezus man, ook goede avond. Ik bedoel er helemaal niks mee joh. Ik geef gewoon een schets van jouw uitspraken. Chill, broh broh.

Ik ga wat thuis de hele dag niks zitten doen kijkend naar een slapend kind al vet wordend en mentaal nergens uitdaging vindend.

Oh wacht er zijn nog vele tussenvormen mogelijk zonder insinuerende uitspraken. Maar je reactie spreekt boekdelen.

Je kunt prima met 2 man zeg 50-70 uur werken en je kinderen goed zien opgroeien en opvoeden.....en dat heeft helemaal niks te maken met een maximale hypotheek nemen.....doe je dat namelijk niet met 2 werkenden dan kun je een baan verliezen zonder gevolgen.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:19

Sport_Life

Solvitur ambulando

Verwijderd schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 19:04:
[...]

Jezus man, ook goede avond. Ik bedoel er helemaal niks mee joh. Ik geef gewoon een schets van jouw uitspraken. Chill, broh broh.

Ik ga wat thuis de hele dag niks zitten doen kijkend naar een slapend kind al vet wordend en mentaal nergens uitdaging vindend.

Oh wacht er zijn nog vele tussenvormen mogelijk zonder insinuerende uitspraken. Maar je reactie spreekt boekdelen.

Je kunt prima met 2 man zeg 50-70 uur werken en je kinderen goed zien opgroeien en opvoeden.....en dat heeft helemaal niks te maken met een maximale hypotheek nemen.....doe je dat namelijk niet met 2 werkenden dan kun je een baan verliezen zonder gevolgen.....
Een middenweg is imo ideaal, 2 of 3 dagen creche en vrouw die zich buiten huis ook kan ontwikkelen en uitdagen. Hoeft niet per se 2X 40 uur te zijn.

Maargoed ieder z'n ding natuurlijk :)

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• matthewk
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08-04 12:39

matthewk

Ubernoob

Ik zie hier veel loze statements over wat de huizenmarkt gaat doen. Ik werk intern bij een van de grote hypotgeekverstrekkers:

Er is niets afgekoeld, sinds maart zien we zelfs een 25% stijging van het aantal nieuwe aanvragen tov de vorige maanden
Loan to value blijft onveranderd
Bedragen op regioniveau zijn tot nu toe onveranderd

De verwachting is een maximale daling van 8 a 10%, waar we nu ook rekening mee willen gaan houden bij het verstrekken van hypotheken.

Consultant - Autogek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
matthewk schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 20:52:
Ik zie hier veel loze statements over wat de huizenmarkt gaat doen. Ik werk intern bij een van de grote hypotgeekverstrekkers:

Er is niets afgekoeld, sinds maart zien we zelfs een 25% stijging van het aantal nieuwe aanvragen tov de vorige maanden
Er werd gerapporteerd dat dit vooral om oversluiten gaat. Kan je aangeven welk deel van de 25% betrekking heeft op verhuizingen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

We zijn nog geen maand verder hè, ik denk niet dat veel mensen nu al maandenlang geen inkomen plus betalingsachterstanden hebben…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

De verwachting is een maximale daling van 8 a 10%, waar we nu ook rekening mee willen gaan houden bij het verstrekken van hypotheken.
Je geeft (onbewust) zelf eigenlijk al een statement voor wat betreft de huizenmarkt. Wanneer hypotheekverstrekkers rekening gaan houden met een maximale daling van 8-10% dan betekent dat de LTV dus wel gaat wijzigen. En fors ook, met maximaal 10%, ofwel 35k op een gemiddelde woning.

De stijging van 25% in nieuwe aanvragen wordt ook niet alleen veroorzaakt door de nieuwe huizenkopers; een deel zal de hypotheek oversluiten voor de lage rente (en bang voor een stijging). Dus wellicht voor jullie nieuw, maar niet voor de huizenmarkt.

Amerikaanse banken zijn nu al massaal geld aan het reserveren voor slechte leningen (m.n. aan bedrijven). Vrijwel alle Nederlandse banken incl. de Rabobank met hun certificaten hebben dividend geschrapt.

[ Voor 10% gewijzigd door Sport_Life op 18-04-2020 21:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jopie035
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 01-07 10:51

Er zijn regiepartijen die in maart dubbel zoveel productie gedraaid hebben (omdat de spreads gunstig waren), wel een hoop oversluiters. Schijnbaar is de verwachting bij de NL-Consument dat de hypotheekrente vanaf hier vooral nog omhoog gaat. Ik moet zeggen dat ik momenteel niet goed kan overzien wat nu harder gaat... het uitgeven van nieuw papier door overheden of het opkopen door de ECB. Ooit komt de vraag opborrelen hoe de centrale banken hier nog uitkomen... De econoom in mij zegt: of inflatie, of wegstrepen (met alle gevaar van dien). Ik zie Italië binnen 2 jaar wel op 180% schuld.

Vanuit vastgoedbeleggers zijn er niet heel veel zorgen om de NL-se woning markt. Tekort aan goede woningen is simpelweg te groot, betaalbaarheid is vooralsnog prima. Zij maken zich wel mega veel zorgen over winkelvastgoed (m.u.v. supermarkten)...

Op korte termijn zal er vast wel 'een dipje in de markt' zichtbaar zijn, maar of dat minder transacties gaat zijn, minder aanbod, lagere transactieprijzen of alledrie is nog maar de vraag... Zal vooral afhangen van 2e orde effecten (m.n. werkloosheid, economische onzekerheid (bij ZZP-ers vooral)). Voor structureel lagere prijzen moet ofwel de vraag omlaag (minder migratie?) of aanbod omhoog (niks dat wijst op snel meer aanbod) of kosten nieuwbouw omlaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biggg
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 15:45

Wat was jullie verwachting in 2008? (serieuze vraag)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 06:57

Stijging van nieuwe hypotheekaanvragen of aanvragen van bestaande hypotheken die overgesloten worden, i.v.m. stijgende rente.

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jopie035
Biggg schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 21:21:
[...]

Wat was jullie verwachting in 2008? (serieuze vraag)
Wat ik me herinner van die tijd (werkte destijds meer met bedrijfsobligaties) is dat de spreads op NL hypotheken flinterdun waren... banken waren volle bak aan het concurreren voor marktaandeel. Ik vermoed dan ook dat niemand rekening hield met fikse dalingen van woningprijzen.

Overigens hebben hypotheekverstrekkers heel erg weinig verliezen geleden in die tijd. Dat zou je misschien niet verwachten bij de hoge LTV's, de flinke werkloosheid en de daling van woningprijzen. Maar de verliezen zijn echt maar een paar basispuntjes geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Jopie035 schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 21:29:
[...]
Overigens hebben hypotheekverstrekkers heel erg weinig verliezen geleden in die tijd. Dat zou je misschien niet verwachten bij de hoge LTV's, de flinke werkloosheid en de daling van woningprijzen. Maar de verliezen zijn echt maar een paar basispuntjes geweest.
Wat een logisch gevolg van hoe we hier met schulden omgaan (prive aansprakelijk tot je dood bij voldoende opvolging). Dit is ook één van de drivers is voor de hoge LTV (naast HRA).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moonborne
[...]

Wat ik me herinner van die tijd (werkte destijds meer met bedrijfsobligaties) is dat de spreads op NL hypotheken flinterdun waren... banken waren volle bak aan het concurreren voor marktaandeel. Ik vermoed dan ook dat niemand rekening hield met fikse dalingen van woningprijzen.

Nederlanders staan er toch om bekend om gemiddeld genomen netjes hun hypotheek te blijven betalen. Mede daarom denk ik ook veel interesse van buitenlandse en binnenlandse partijen die de markt op zijn gegaan met nieuwe labels. Ook pensioenfondsen die soms 5% tot 10% van de portefeuille in Nederlandse woninghypotheken zitten. Geen hoge spreads maar wel laag default risico en de spreads lopen nu ook minder hard op dan bedrijfsobligaties met vergelijkbare rating (waarvan deels een smoothing effect).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Biggg
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 15:45
[...]

Ik heb hele andere herinneringen. ING, ABN AMRO en SNS waren failliet, zijn genationaliseerd of met staatssteun overeind gehouden, toch?

Maar goed, uitgezoomd, de reden dat banken zo weinig verliezen lijden is vanwege constructies zoals NHG en - zoals net genoemd - de rechtspositie van mensen met schulden. Daarom kan het de banken ook niet schelen dat mensen met 100% LTV lenen, met een rente die ongeveer op inflatieniveau ligt. Zelfs als de markt klapt, dan kost het de banken maar heel weinig.

In een wereld, waarin je geen NHG had en waar failliete particulieren gewoon de sleutels van hun huis konden inleveren zonder met een restschuld van 5 of 6 cijfers te blijven zitten, zouden banken dit natuurlijk never nooit doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
Biggg schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 21:50:
[...]

Ik heb hele andere herinneringen. ING, ABN AMRO en SNS waren failliet, zijn genationaliseerd of met staatssteun overeind gehouden, toch?
Lag dat aan de hypotheekleningen, of aan andere leningen? De namen die je noemt zijn grootbanken, hoe zat dat voor andere hyptheekaanbieders?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jopie035
Biggg schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 21:50:
[...]

Maar goed, uitgezoomd, de reden dat banken zo weinig verliezen lijden is vanwege constructies zoals NHG en - zoals net genoemd - de rechtspositie van mensen met schulden. Daarom kan het de banken ook niet schelen dat mensen met 100% LTV lenen, met een rente die ongeveer op inflatieniveau ligt. Zelfs als de markt klapt, dan kost het de banken maar heel weinig.

In een wereld, waarin je geen NHG had en waar failliete particulieren gewoon de sleutels van hun huis konden inleveren zonder met een restschuld van 5 of 6 cijfers te blijven zitten, zouden banken dit natuurlijk never nooit doen.
De grote verliezen hebben ze niet geleden op particuliere NL hypotheken in ieder geval. Wel overigens op zakelijke hypotheken, daar zijn ze wel aardig op leeggelopen (leningen waarmee winkelpanden of Kantoren werden gefinancierd).

Ergens wel eens met je stelling, eigenlijk bizar dat banken een risico-opslag berekenen maar als puntje bij paaltje komt dat ze niet bereid zijn om zo nu en dan wat verlies te nemen (immers daar zijn ze jarenlang voor beloond, via de spread bovenop staats). Of anders gesteld... waarom betaal ik een risico premie aan de bank, als ik uiteindelijk nooit van mijn schuld af kan komen? Voor welk risico moet ik precies de bank betalen? Het collateral zou voldoende moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijsje22
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Vandaag een stuk in de krant van wakker Nederland dat de huizenprijzen nog niet gedaald zijn, nogal wiedes -> de verkopen die nu doorkomen zijn nog grotendeels van voor de lock-down. Staat tegenover dat er wel flink meer huizen te koop zijn gezet en er flink minder huizen verkocht zijn. Die combinatie kan op termijn niet anders dan tot lagere prijzen leiden.

Ik zie in deze regio (Arnhem/Nijmegen) dat woningen tot € 350.000 nog wel een beetje gaan, maar zeker alles boven de € 400.000 op courante locaties, wat eerder direct verkocht was, nu al weken te koop staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moonborne
Jopie035 schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 22:26:
[...]
Of anders gesteld... waarom betaal ik een risico premie aan de bank, als ik uiteindelijk nooit van mijn schuld af kan komen? Voor welk risico moet ik precies de bank betalen? Het collateral zou voldoende moeten zijn.
Snap je punt, er spelen verschillende aspecten daarin. Een is regelgeving/kapitaaleisen vanuit Basel III, dus risicobudgettering/allocatie van kapitaal vereist hogere buffers, daar dient een beloning tegenover te staan.

Maar specifieker gericht op je punt: de risicopremie voor kredietrisico op Nederlandse woninghypotheken is vrij laag. De opbouw van de totale spread bestaat daarnaast o.a. uit offerterisico (sommige banken bieden daarom verkorte offerteduur aan tegen spreadkorting), aflossingsrisico (wanneer vervroegd wordt afgelost bij dalende spreads), liquiditeitsrisico, overige beheerskosten.

Ten aanzien van aflossingsrisico: het is leuk dat we 10% boetevrij per jaar mogen aflossen, maar voor die optie betaal je dus ook een premie (misgelopen rendement voor de bank).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• matthewk

matthewk

Ubernoob

bulle bas schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 20:57:
[...]

Er werd gerapporteerd dat dit vooral om oversluiten gaat. Kan je aangeven welk deel van de 25% betrekking heeft op verhuizingen?
Het gaat voor 25% nieuwe aanvragen tov nieuwe aanvragen. Oversluitingen rapporteren we apart, en deze zijn constant gebleven.

Consultant - Autogek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:39
matthewk schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 23:10:
[...]

Het gaat voor 25% nieuwe aanvragen tov nieuwe aanvragen. Oversluitingen rapporteren we apart, en deze zijn constant gebleven.
Dan is het regionaal toch anders vermoed ik.
Een goede kennis van mij heeft namelijk de afgelopen 2 maanden zijn drukste periode ooit gehad. (financieel advies bureau al 18 jaar) en voornamelijk met veel oversluitingen. (Ruim 3x meer dan dezelfde periode vorig jaar)
Ik heb net mijn schoonouders ook over laten sluiten :).

[ Voor 5% gewijzigd door GeeMoney op 18-04-2020 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matadores
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 08:19
Wanneer zou je je huis te koop zetten als je in juni 2021 in je nieuwe huis zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gijsje22 schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 22:56:
Staat tegenover dat er wel flink meer huizen te koop zijn gezet en er flink minder huizen verkocht zijn.
Is dat een eigen observatie of.........?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onne
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:40
Nog een n=1. Mijn 2-kapper in Veghel, midden in crisis (2 weken geleden) in verkoop gezet, binnen 1,5 week verkocht voor vraagprijs. Merk wel dat alleen écht geïnteresseerden kwamen kijken, geen “dagjes mensen”.

Verwacht zelf wel een dipje in de prijzen overigens, precies de reden dat ik nu verkocht heb (mijn nieuwbouw is volgend jaar klaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
onne schreef op zondag 19 april 2020 @ 07:18:
Nog een n=1. Mijn 2-kapper in Veghel, midden in crisis (2 weken geleden) in verkoop gezet, binnen 1,5 week verkocht voor vraagprijs. Merk wel dat alleen écht geïnteresseerden kwamen kijken, geen “dagjes mensen”.

Verwacht zelf wel een dipje in de prijzen overigens, precies de reden dat ik nu verkocht heb (mijn nieuwbouw is volgend jaar klaar).
Wanneer is de overdracht dan? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

.

[ Voor 103% gewijzigd door Sport_Life op 29-06-2020 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Als je 100% zeker weet dat je in juni 2021 in een (mooi) nieuw huis zit, zou ik nu verkopen :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gorgi_19
  • Laatst online: 15:39

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Matadores schreef op zondag 19 april 2020 @ 01:10:
Wanneer zou je je huis te koop zetten als je in juni 2021 in je nieuwe huis zitten?
Bij wijze van spreken: vanaf welk moment heb je geen nachtrust meer als het huis niet verkocht is. En vanaf welk niveau raak je paniek vanwege te hoge kosten / te lage opbrengsten? Zoals de engelsen zeggen: "if you can't stand the heat get out of the kitchen", en anders afwachten.

Houd ook rekening met de omstandigheden: hoe courant is de woning, de locatie, de prijsklasse. Hoe is je eigen financiele situatie. Heb je de mogelijkheid om 2x te verhuizen op (korte) termijn, of moet er juist een iets langere termijn tussen zitten? Hoe zeker is het oplevermoment van juni? Beperkingen met hypotheek meenemen qua voorwaarden en termijn, of niet? Wat zou je kunnen rekken aan oplevertermijn?

Kortom: het is volledig persoonlijk. Niemand heeft een glazen bol en je wilt een gok nemen. Die kan twee kanten op vallen.

[ Voor 15% gewijzigd door gorgi_19 op 19-04-2020 09:15 ]

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
En het hangt er ook vanaf of je tijdelijk ergens anders wilt en kunt wonen. Als je nu kopers vindt, dan zullen die waarschijnlijk namelijk niet meer dan een jaar willen wachten op de overdracht. Als je je huis uit moet, maar geen andere tijdelijke woonruimte hebt, dan zit je met een probleem. Ook als je bv. kinderen hebt en alleen een tijdelijke huurwoning op grote afstand kunt vinden zit je met een probleem. Om nog maar te zwijgen van de vraag of je dan twee keer zou willen verhuizen.

Er is dus niet zomaar te zeggen wat 'slim' is om te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roodey
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11:56

Stel ik kon in maart 300.000 lenen corrigeren jullie dit met 8 a 10%?
Kan een hypotheekverstrekker dit bepalen of is dit wettelijk/landelijk geregeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijsje22
  • Niet online
Wat ze bij ons aangaven is dat meerdere hypotheekverstrekkers (in ieder geval de Rabobank) bij een taxatiewaarde van x voor de verkoop rekenen met x-10% indien de huidige woning nog niet verkocht is. Zo hebben ze wat extra zekerheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

.

[ Voor 110% gewijzigd door Sport_Life op 29-06-2020 23:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gijsje22
  • Niet online
Sport_Life schreef op zondag 19 april 2020 @ 09:54:
[...]

Dat was altijd al en heeft niet met de crisis te maken.

Bank rekende bij ons met een opbrengst van 240k en de verkoopprijs was uiteindelijk 335k. In 2017.
Klopt, maar ik reageer ook enkel op de vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webgangster
  • Laatst online: 11:29

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icarus007
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 11-10 17:10
Jopie035 schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 22:26:
[...]

De grote verliezen hebben ze niet geleden op particuliere NL hypotheken in ieder geval. Wel overigens op zakelijke hypotheken, daar zijn ze wel aardig op leeggelopen (leningen waarmee winkelpanden of Kantoren werden gefinancierd).

Ergens wel eens met je stelling, eigenlijk bizar dat banken een risico-opslag berekenen maar als puntje bij paaltje komt dat ze niet bereid zijn om zo nu en dan wat verlies te nemen (immers daar zijn ze jarenlang voor beloond, via de spread bovenop staats). Of anders gesteld... waarom betaal ik een risico premie aan de bank, als ik uiteindelijk nooit van mijn schuld af kan komen? Voor welk risico moet ik precies de bank betalen? Het collateral zou voldoende moeten zijn.
Voor het stukje niet inbare schuld die de banken afschrijven (onderpand brengt te weinig op, en debiteur is een kale kip.....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• icarus007

Je spreekt jezelf een beetje tegen, door eerst te beweren dat er geen afkoeling plaats vind en daarna met een verwachting dat er een daling van 10% komt? Meestal begint een daling met een afkoeling.
In ieder geval zie ik om mij heen nog niets van afkoeling, woningen worden nog steeds flink overboden (utrecht, appt rond 250K) ook zie ik op Funda weer dat woningen snel weer onder bod of verkocht onder voorbehoud, ook voor de hogere prijsklassen....maar goed dat zegt niets over wat er over een aantal maanden gaat gebeuren, maar denk niet dat het in een keer van flink overbieden naar daling gaat, daar zit meestal wel flik wat maanden tussen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maahes
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 12:32
Het gaat om slechts een geval. Daar moeten geen algemene conclusies uit getrokken worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

icarus007 schreef op zondag 19 april 2020 @ 10:27:
[...]

Je spreekt jezelf een beetje tegen, door eerst te beweren dat er geen afkoeling plaats vind en daarna met een verwachting dat er een daling van 10% komt? Meestal begint een daling met een afkoeling.
In ieder geval zie ik om mij heen nog niets van afkoeling, woningen worden nog steeds flink overboden (utrecht, appt rond 250K) ook zie ik op Funda weer dat woningen snel weer onder bod of verkocht onder voorbehoud, ook voor de hogere prijsklassen....maar goed dat zegt niets over wat er over een aantal maanden gaat gebeuren, maar denk niet dat het in een keer van flink overbieden naar daling gaat, daar zit meestal wel flik wat maanden tussen...
Waarin spreekt wat hij zecht zichzelf tegen?
-Er is nog geen afkoeling
-Toekomstige verwachting is een max. teruggang van 8-10%

Het duurt natuurlijk altijd even voordat effecten hun uitwerking hebben. Ik denk dat vooral de grote vraag op dit moment reden is voor hypotheekverstrekkers om de rente te verhogen.

[ Voor 9% gewijzigd door fsfikke op 19-04-2020 10:54 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:28

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Nog een N=1. Deze week ga ik ook mijn huis in de verkoop gooien. Zal wel iets tussen 225 en 240 op moeten brengen. Laatste woning in mijn maisonette had vraagprijs 239 en ging weg voor 250. De woningen op de begane grond met tuin en iets groter gaan voor 269 de markt op. In 2008 was dat 210 en kocht ik mijn woning voor 185, dus als het nog steeds ongeveer 25k scheelt hoop ik dus stiekem op 245. Maar dat huis voor 250 was echt prachtig verbouwd van binnen.

Maar goed, ik ga nu merken wat corona voor invloed gaat hebben.

Dit dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onne
Requiem19 schreef op zondag 19 april 2020 @ 08:31:
[...]

Wanneer is de overdracht dan? ;)
1 oktober, huurhuis gevonden voor oktober tot april 👍

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13-10 08:22
Wij hebben ook ons huis te koop gezet nu, wat we anders over een 3 tot 6 maanden hadden gedaan.
Met 1 week verkocht, maar moet nog allemaal op papier komen en voorbehoud etc.
Ik ben tevreden maar ik weet zeker dat we al over het hoogtepunt heen zijn.

@onne Dit is echt niet midden in de crisis. Ja van Corona, maar niet van alle economische uitwerkingen daarvan.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onne
!null schreef op zondag 19 april 2020 @ 12:29:
Wij hebben ook ons huis te koop gezet nu, wat we anders over een 3 tot 6 maanden hadden gedaan.
Met 1 week verkocht, maar moet nog allemaal op papier komen en voorbehoud etc.
Ik ben tevreden maar ik weet zeker dat we al over het hoogtepunt heen zijn.

@onne Dit is echt niet midden in de crisis. Ja van Corona, maar niet van alle economische uitwerkingen daarvan.
Helemaal mee eens, ik doelde op het zwaartepunt van de NL lockdown (hopelijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 07-10 14:23
@matthewk dank voor de nuchtere rapportage uit de loopgraven ;)

Wat ik niet goed begrijp is dat mensen roepen dat hypotheekrentes hard omhoog schieten door de corona crisis en huizenprijzen doen crashen. Zoals hierboven al gezegd, zijn juist NL hypotheek betalingen zeer stabiel gebleken gedurende de gfc en eurocrisis. En de ECB maakt geen aanstalten om rentes omhoog te duwen - het tegenovergestelde zelfs. Waarom zouden, in de huidige kapitaalmarkten, de banken dan hypotheekrentes (sterk) omhoog gooien? Ik zie ook gewoon geen opslag in de huidige rentes, maar goed ik heb daar geen gedetailleerde tijdsreek van.

Ik heb zelf een tamelijk grote hypotheek met rente risico spreiding, dat wil zeggen opgeknipt in delen 1, 2, 5 en 10jr rentevaste periodes, vorig jaar afgesloten, zodat ik eventueel mee profiteer van verder dalende (negatieve?) rente. Echter nu zie ik een iets groter risico van stijgende rente dan die ik eerder zag - en derhalve is het misschien beter om de 1 en 2jr rentevast in een 20jr vast deel te zetten. Heeft iemand ervaring met kosten van dit soort veranderingen? Gaat om Triodos..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10:48

Interesting :)
Hoeveel aanvragen zijn voor nieuwe woningen, hoeveel zijn oversluitingen?
En Loan to Value is onveranderd zeg je, maar wat is eigenlijk (bij starters) de gemiddelde ltv?

Da's een mooie self fullfilling prophecy trouwens :+ als hypotheekverstrekkers 10% minder geld laten lenen, gaan woningen 10% in waarde dalen.

Het mooie is dat dit het hardste terecht komt bij de onderste trede in de piramide; de starter. Deze zal minder geld inleggen, waardoor de overwaarde krimpt, waardoor dit een exponentieel effect omhoog heeft op de duurdere woningen.

Zet maar snel door dus ;)

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
Richh schreef op zondag 19 april 2020 @ 16:36:
[...]

Interesting :)
Hoeveel aanvragen zijn voor nieuwe woningen, hoeveel zijn oversluitingen?
Matthew heeft die vraag eerder beantwoord:
matthewk schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 23:10:
[...]

Heel prettig dat dit gemeld wordt, het wijkt af van wat we via de media vernemen. Natuurlijk is dit een onbekende N, maar mooi dat iedereen hier zijn ervaringen deelt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matadores
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 08:19
Rubbergrover1 schreef op zondag 19 april 2020 @ 09:15:
En het hangt er ook vanaf of je tijdelijk ergens anders wilt en kunt wonen. Als je nu kopers vindt, dan zullen die waarschijnlijk namelijk niet meer dan een jaar willen wachten op de overdracht. Als je je huis uit moet, maar geen andere tijdelijke woonruimte hebt, dan zit je met een probleem. Ook als je bv. kinderen hebt en alleen een tijdelijke huurwoning op grote afstand kunt vinden zit je met een probleem. Om nog maar te zwijgen van de vraag of je dan twee keer zou willen verhuizen.

Er is dus niet zomaar te zeggen wat 'slim' is om te doen.
Nee, we willen niet tijdelijk ergens anders wonen. Zou dan tegen oktober het huis in de verkoop zetten de juiste zet zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-10 21:19

Interessant. Ook bevestigd bij Funda:
*Op dit moment worden er dus nog steeds veel huizen verkocht. Huizenwebsite Funda laat ook nog altijd goede bezoekerscijfers zien. Maar de manier waarop de transacties tot stand komen is inmiddels wel veranderd, zegt makelaar Ter Haar.'

Al is 10% op een huis van 400k natuurlijk wel veel in het komende jaar. Dan praat je even over 40.000 euro waardevermindering.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• MaStar
Ik heb vandaag een huis gekocht in Utrecht met tuin ( Wijk Tuinwijk). Het bod is geaccepteerd. Ja, relatief duur. 3 jaar geleden nog verkocht voor 100k minder.

Maar wel een eigen plek over 6 maanden. Waar ik in kan groeien en voorlopig niet meer weg hoef.

Overwegingen om toch te kopen:.

1. Ik wilde graag een eigen huis, was het huren inmiddels wel zat;
2. Ik had overwaarde uit mijn vorige woning - hiermee demp ik risico;
3. De rente is nog historisch laag, maandlasten echt prima terecht dragen en goedkoper dan huur. Zelfs al zou ik 50% minder verdienen kan ik dit nog betalen;
4. Ik heb momenteel een jaarcontract met dito salaris waarmee ik deze hoge hypotheek kan krijgen. Maandlasten zoals gezegd prima te dragen.
5. Ik wil woonplezier :) Huizenprijzen zullen altijd dalen en stijgen.
6. Het is koffiedik kijken. Er lijkt iets te dalen maar vooralsnog werden er enorm veel huizen verkocht de afgelopen maand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Matadores schreef op zondag 19 april 2020 @ 19:25:
[...]

Nee, we willen niet tijdelijk ergens anders wonen. Zou dan tegen oktober het huis in de verkoop zetten de juiste zet zijn?
In dat geval zou ik het nog niet te koop zetten. Er zijn namelijk weinig mensen die nu iets willen kopen en daarna meer dan een jaar op de overdracht willen wachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• icarus007
MaStar schreef op zondag 19 april 2020 @ 20:01:
Ik heb vandaag een huis gekocht in Utrecht met tuin ( Wijk Tuinwijk). Het bod is geaccepteerd. Ja, relatief duur. 3 jaar geleden nog verkocht voor 100k minder.

Maar wel een eigen plek over 6 maanden. Waar ik in kan groeien en voorlopig niet meer weg hoef.

Overwegingen om toch te kopen:.

3. De rente is nog historisch laag, maandlasten echt prima terecht dragen en goedkoper dan huur. Zelfs al zou ik 50% minder verdienen kan ik dit nog betalen;
4. Ik heb momenteel een jaarcontract met dito salaris waarmee ik deze hoge hypotheek kan krijgen. Maandlasten zoals gezegd prima te dragen.
5. Ik wil woonplezier :) Huizenprijzen zullen altijd dalen en stijgen.
6. Het is koffiedik kijken. Er lijkt iets te dalen maar vooralsnog werden er enorm veel huizen verkocht de afgelopen maand.
Gefelicteerd, uiteindelijk toch maar gekocht! Inderdaad, zlang je de kosten kunt dragen niets aan het handje, zoals al eerdre gezegd, je moet ook je huur betalen, anders wordt ej daar ook uit gegooid. Het andere alteratief is aan de zijlijn staan en wachten tot de huizenprijzen dalen, dat zal ooit gebeuren,maar over het algemaan stijgen de huizenprijzen veel lnager met af en toe een dipje. Het is netals de beurs, beurs gaat 6 a 7 jaar omhoog,enheeft dan some een dipje een paar maanden, maar pakt daarna de draad weer op,je kunt jarenlang wachten op de dip, of instappen en meeliften.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

MaStar schreef op zondag 19 april 2020 @ 20:01:
overwaarde uit je huurwoning? :?

Maar even serieus en on topic: Op NOS wordt nu ook gerapporteerd over een aan de ene kant versnelling op de hypotheekmarkt en aan de andere kant prijsmatiging en toch hoge verkoopscijfers.

https://nos.nl/l/2331010

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
Wilf schreef op zondag 19 april 2020 @ 21:16:
[...]

Maar even serieus en on topic: Op NOS wordt nu ook gerapporteerd over een aan de ene kant versnelling op de hypotheekmarkt en aan de andere kant prijsmatiging en toch hoge verkoopscijfers.

Had mijn woning al verkocht... Ivm scheiding. Nu huurde ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Junia
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14:39
[...]

Ik vermoed dat er momenteel een flinke toename is doordat:
- Aanbod is (kortdurig) aan het toenemen. Veel mensen die nu 'eerder dan gepland' hun huis te koop zetten i.v.m. toekomstige oplevering nieuwbouwproject.
- Berichten over eventuele rentestijgingen, waardoor mensen/starters nog snel 'zogenaamd' hun slag willen slaan

Persoonlijk heb ik het vermoeden dat momenteel alle enthousiaste vragers snel aan het toeslaan zijn, mocht deze golf binnenkort voorbij zijn, dan lijkt het mij dat er toch een redelijke dip in het aantal vragers verwacht kan worden, met als gevolg een dip in de waarde.

/einde bericht glazen bol >:)

[ Voor 5% gewijzigd door Junia op 19-04-2020 21:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:52
Junia schreef op zondag 19 april 2020 @ 21:26:
[...]

Ik vermoed dat er momenteel een flinke toename is doordat:
- Aanbod is (kortdurig) aan het toenemen. Veel mensen die nu 'eerder dan gepland' hun huis te koop zetten i.v.m. toekomstige oplevering nieuwbouwproject.
- Berichten over eventuele rentestijgingen, waardoor mensen/starters nog snel 'zogenaamd' hun slag willen slaan

Persoonlijk heb ik het vermoeden dat momenteel alle enthousiaste vragers snel aan het toeslaan zijn, mocht deze golf binnenkort voorbij zijn, dan lijkt het mij dat er toch een redelijke dip in het aantal vragers verwacht kan worden, met als gevolg een dip in de waarde.

/einde bericht glazen bol >:)
Punt is, huizenprijzen volgen de rente, niet andersom. Oftewel, als de rente stijgt zullen huizenprijzen dalen. De rente zit verdisconteerd in de prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Junia
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14:39
Michielgb schreef op zondag 19 april 2020 @ 21:34:
[...]

Punt is, huizenprijzen volgen de rente, niet andersom. Oftewel, als de rente stijgt zullen huizenprijzen dalen. De rente zit verdisconteerd in de prijs.
Correct, normaliter. Ik heb echter het vermoeden dat de huidige drukte tijdelijk wordt onstaan door mensen/starters die nog snel zogenaamd een 'slag' willen slaan en zich dus niet realiseren dat een stijgende rente nadeliger lijkt te zijn voor de aanbod kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
Ik verwacht binnen een tot anderhalf jaar een vrij stevige ontslaggolf. Waar ik benieuwd naar ben is de impact die dit heeft op huizenbezitters, en dan met name of zij hun huis moeten verkopen.

Ik vond dit rapport van het Nibud uit 2019.

Wat al meteen opvalt in dat rapport is dat huurders al op scherp staan op het economische hoogtepunt voorafgaand aan de Corona-uitbraak:
Het Nibud vindt het zorgwekkend dat er zoveel huurders zijn, 800.000 huishoudens,met een dusdanig hoge huur dat de basisuitgaven niet meer gedaan kunnen worden.Vooral die groep die te weinig buffers heeft om tegenvallers op te kunnen vangen en geen mogelijkheden heeft om vermogen voor de toekomst op te bouwen, heeft het zwaar. Dit onderzoek toont aan dat veel huishoudens uit deze groep al verstandige keuzes maken en minder besteden aan uitgaven die niet onvermijdbaar zijn.
Kopers staan er beter voor:
Slechts zeer weinig kopers hebben te maken met te hoge woonlasten, 2 procent heeft voor de overige uitgaven minder beschikbaar dan de basisbedragen en 8 procent minder dan de normbedragen.Ook ziet het Nibud dat het kopers beter lukt om voldoende spaargeld apart te leggen. Van de kopers heeft 79 procent een hoger vermogen dan de minimale buffer die het Nibud adviseert. Van de huurders beschikt 56 procent over de minimale buffer. Kopers die het financieel moeilijk hebben, zijn vooral alleenstaanden, gepensioneerden, en kopers met laag inkomen en kopers met een WW/WIA-uitkering. Om te voorkomen dat deze groep groeit, raadt het Nibud het af om de criteriavoor het afsluiten van een hypotheek te versoepelen.
Ik zou een modellering willen zien waarbij er een salaris wegvalt bij een hypotheekhouder.

Op basis hiervan zou je iig in de groep huurders een toename van daklozen dan wel een daling van huurprijzen moeten verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-09-2022
MaStar schreef op zondag 19 april 2020 @ 19:31:
Al is 10% op een huis van 400k natuurlijk wel veel in het komende jaar. Dan praat je even over 40.000 euro waardevermindering.
Domme stemmingmakerij. Hij heeft het over een percentage maar vindt het ene wel veel en het ander niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moonborne
bulle bas schreef op zondag 19 april 2020 @ 21:46:

Kopers staan er beter voor:

[...]

Ik zou een modellering willen zien waarbij er een salaris wegvalt bij een hypotheekhouder.

Op basis hiervan zou je iig in de groep huurders een toename van daklozen dan wel een daling van huurprijzen moeten verwachten.
Ook qua financiële huishouding / kennis zou ik een betere positie van kopers verwachten. Bijv. bij mijn hypotheekadvies zijn ook scenario's doorgerekend zoals werkeloosheid (70% inkomen), arbeidsongeschiktheid e.d. o.b.v. regelingen via de werkgever. Dan zie je of je in die scenario's het kunt uitzingen met je inkomen/vermogen. Als je huurt heb je dat niet, tenzij je zelf actief daar onderzoek naar gaat doen.

[ Voor 3% gewijzigd door Moonborne op 19-04-2020 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
Ik verwacht binnen een tot anderhalf jaar een vrij stevige ontslaggolf. Waar ik benieuwd naar ben is de impact die dit heeft op huizenbezitters, en dan met name of zij hun huis moeten verkopen.
Totdat je zelf ontslagen wordt. Kan je niet meer kopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Ik verwacht binnen een tot anderhalf jaar een vrij stevige ontslaggolf.
Je mag je verwachtingen gaan aanscherpen. Wat dacht je van “vanaf deze maand tot ....”. Eerste faillissementen zijn al een feit en weet even niet hoeveel werklozen bij het uwv hebben aangeklopt afgelopen maand..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Requiem19
[...]

2 elementen die in dit topic al ruim besproken zijn komen in dit bericht terug:

- expats zitten op dit moment niet meer op de koop-woningmarkt (daar hadden we hier laatst een flinke discussie over waarin redelijk wat mensen niet begrepen hoe groot de impact van expats is in de randstad)
- investeerders zijn momenteel minder actief op de koop-woningmarkt

Het topje van de vraag kant is er af. Maar onder dit topje zit nog steeds een vraagblok van de reële markt, waar ook nog steeds een te laag aanbod tegenover staat.

Die reële kopers voelen nu dat ze meer kans hebben omdat de rijke expats en investeerders nu niet meedoen, dus die zullen in grotere getalen actief zijn - voorlopig.

Deze 2e golf kopers draait de markt dus nog even door. Zij het met minder overbieden. En, wat doet deze groep zodra ook zij financieel geraakt worden?

Voor nu lijk je als je verkoper (in de randstad) nog wel even safe te zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

Moonborne schreef op zondag 19 april 2020 @ 22:01:
[...]

Ook qua financiële huishouding / kennis zou ik een betere positie van kopers verwachten. Bijv. bij mijn hypotheekadvies zijn ook scenario's doorgerekend zoals werkeloosheid (70% inkomen), arbeidsongeschiktheid e.d. o.b.v. regelingen via de werkgever. Dan zie je of je in die scenario's het kunt uitzingen met je inkomen/vermogen. Als je huurt heb je dat niet, tenzij je zelf actief daar onderzoek naar gaat doen.
Even advocaat van de duivel:
als huurder kun je ook gewoon paraciteren op de woningmarkt:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

| live and give like no one else |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Heb je ooit geprobeerd in aanmerking te komen voor een sociale huurwoning though? Als je geen asielzoeker of 65+er of gehandicapte bent is het nog knap lastig… het is urgentie wat de klok slaat en echte wachttijden zijn makkelijk 15 tot 20 jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

mierenfokker schreef op zondag 19 april 2020 @ 22:31:
[...]

Je mag je verwachtingen gaan aanscherpen. Wat dacht je van “vanaf deze maand tot ....”. Eerste faillissementen zijn al een feit en weet even niet hoeveel werklozen bij het uwv hebben aangeklopt afgelopen maand..
Vooral in de horeca, retail en flexwerkers.

D'r zullen natuurlijk wel veel mensen tussen zitten die nog student zijn, of sowieso niet zoveel inkomens-potentie hebben dat ze in de markt zijn voor een koopwoning.

Woningen onder de NHG grens zullen nog wel gewoon een maand of twee gewoon goed verkocht worden.

| live and give like no one else |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
MaStar schreef op zondag 19 april 2020 @ 22:10:
[...]

Totdat je zelf ontslagen wordt. Kan je niet meer kopen...
Klopt, het is ook een hele nare insteek eigenlijk. Maar zolang de overheid het vertikt om te bouwen¹ zijn wij als burgers erop aangewezen om elkaar op te eten.
mierenfokker schreef op zondag 19 april 2020 @ 22:31:
[...]

Klopt, maar met zo'n ruime band heb ik grotere kans er niet naast te zitten. ;) Ik houd er rekening mee dat de overheid nog even tegen de klippen op compleet Nederland op de rug te nemen. Maar dat grapje zal gauw genoeg moeten stoppen, en dan heeft vadertje staat ook nog eens een gebroken rug.
Ik maak me vooral zorgen om wat er in de US gebeurt, daar loopt het werkloosheidscijfer op naar waarden die met de jaren '30 concurreren. Dat gaat hier ook heel veel omduwen, met vertraging.

__
1. Provincie Utrecht heeft polder Rijnenburg gekregen voor woningbouw. Wil er nu niet bouwen maar er een energiepark van maken 'want voldoende plancapaciteit tot 2030'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Over Rijnenburg, dan moet je ook wel even zo eerlijk zijn om te zeggen dat dat niet echt een interessante en goede locatie is om te bouwen, zoals in dat document ook al staat. ;)

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
bulle bas schreef op zondag 19 april 2020 @ 22:54:
[...]
1. Provincie Utrecht heeft polder Rijnenburg gekregen voor woningbouw. Wil er nu niet bouwen maar er een energiepark van maken 'want voldoende plancapaciteit tot 2030'.
Even heel simpel gezond verstand maar totaal out of the Nederlandse box: verlaag de grondprijs naar het prijsniveau van grond voor "zonnevelden", bouw ruime lage woningen waarbij 100% van het dakoppervlak verplicht vol ligt met PV in de juiste richting, verbiedt schaduwval van bomen op het dak voor de komende 100 jaar zodat mensen hun tuininrichting een beetje plannen, verplicht 2 parkeerplaatsen op eigen terrein voor elektrisch laden en maak de tuinen groot genoeg zodat er ook nog gras in kan om regenwater te bergen. Voeg dan ook warmte/koude-opslag toe (zeg 2 kelders vol water) en zorg dat het "0 op de energierekening" i.p.v. "0 op de meter" woningen worden door meer terug te leveren dan je zelf verbruikt.
De schaarse grond in Nederland volleggen met zonnepanelen zonder er een huis onder te zetten is zonde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

RemcoDelft schreef op maandag 20 april 2020 @ 07:58:
[...]

Even heel simpel gezond verstand maar totaal out of the Nederlandse box: verlaag de grondprijs naar het prijsniveau van grond voor "zonnevelden", bouw ruime lage woningen waarbij 100% van het dakoppervlak verplicht vol ligt met PV in de juiste richting, verbiedt schaduwval van bomen op het dak voor de komende 100 jaar zodat mensen hun tuininrichting een beetje plannen, verplicht 2 parkeerplaatsen op eigen terrein voor elektrisch laden en maak de tuinen groot genoeg zodat er ook nog gras in kan om regenwater te bergen. Voeg dan ook warmte/koude-opslag toe (zeg 2 kelders vol water) en zorg dat het "0 op de energierekening" i.p.v. "0 op de meter" woningen worden door meer terug te leveren dan je zelf verbruikt.
De schaarse grond in Nederland volleggen met zonnepanelen zonder er een huis onder te zetten is zonde.
Er is grond zat. Kijk maar naar de boeren. Probleem is dat die er geen zak voor krijgen. Totdat de gemeente het overneemt en er bouwgrond van maakt.
Met dat hele stikstofverhaal is het mij dan ook een raadsel waarom ze daar niet eens samen met de boeren een oplossing voor vinden. Boeren verkopen hun grond voor een reële prijs. Die kunnen vervolgens eerder stoppen en de gemeente heeft plek voor zonnevelden en meer bouwgrond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EWtH8V0Y9WOGyPJCQJcPnT20qMU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IIOCEMzG8NlGsJZD1dw31CVb.jpg?f=fotoalbum_large

Deze had ik 2 weken geleden al voorspeld :p Een positief bericht over het aantal verkochte huizen. Terwijl dit de huizen zijn die in januari/februari verkocht zijn. Natuurlijk zie je nu. Of geen effect. Alles om de sfeer er in te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:21
*snip* Dit is natuurlijk geen aankoopadviestopic.

[ Voor 91% gewijzigd door Señor Sjon op 20-04-2020 11:34 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• matthewk

matthewk

Ubernoob

Mooie nieuwe statistiek:

Landelijk gezien 38 procent meer nieuwe hypotheken voor starters dan vorig jaar in dezelfde maand. De huizenmarkt blijft ontzettend oververhit.

Wij hebben een ongekende boost in het aantal nieuwe aanvragen (dus geen oversluitingen, al zijn deze ook ongekend hoog). We overwegen op dit moment zelfs, contra-cyclisch, om nieuw personeel aan te nemen om de groei aan te kunnen. Op dit moment krijgen we nieuwe aanvragen niet tijdig verwerkt. In april zullen we de 25% MoM groei tov nieuwe aanvragen WÉÉR kunnen overstijgen als dit zich voortzet.

[ Voor 3% gewijzigd door matthewk op 20-04-2020 09:03 ]

Consultant - Autogek

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mathijs14
  • Laatst online: 18-09 10:18
PWM schreef op maandag 20 april 2020 @ 08:23:
[Afbeelding]

Deze had ik 2 weken geleden al voorspeld :p Een positief bericht over het aantal verkochte huizen. Terwijl dit de huizen zijn die in januari/februari verkocht zijn. Natuurlijk zie je nu. Of geen effect. Alles om de sfeer er in te houden.
Holy shit, zijn er nog mensen die teletekst gebruiken :P

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

CFC-Mathijs schreef op maandag 20 april 2020 @ 09:27:
[...]

Holy shit, zijn er nog mensen die teletekst gebruiken :P
Elke ochtend het eerste waar ik kijk :p Nog steeds 3.5 miljoen unieke gebruikers per dag ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 07-10 14:23
matthewk schreef op maandag 20 april 2020 @ 08:54:
Mooie nieuwe statistiek:

Landelijk gezien 38 procent meer nieuwe hypotheken voor starters dan vorig jaar in dezelfde maand. De huizenmarkt blijft ontzettend oververhit.

Wij hebben een ongekende boost in het aantal nieuwe aanvragen (dus geen oversluitingen, al zijn deze ook ongekend hoog). We overwegen op dit moment zelfs, contra-cyclisch, om nieuw personeel aan te nemen om de groei aan te kunnen. Op dit moment krijgen we nieuwe aanvragen niet tijdig verwerkt. In april zullen we de 25% MoM groei tov nieuwe aanvragen WÉÉR kunnen overstijgen als dit zich voortzet.
Toename aanvragen heeft misschien te maken met een toename in aanbod, omdat verkopers denken dat we p see piek zitten nu..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eepeep
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 23-06-2024
Intredasting artikel ook qua timing:

https://www.nrc.nl/nieuws...ingnood-creeerde-a3996946

Bij t begin vh artikel had ik iets van: uhh, no sh*t sherlock / surprisee pikachu face.

Maar op zich wel goed:
- Te zien wat het beleidsfalen is geweest de afgelopen 40 jaar. Niet te geloven wat een gepruts op nationaal niveau.
- Te lezen dat projectontwikkelaars lichtelijk hand in eigen boezem steken. Kan de politiek iets van leren.

Die tu delft prof. heb ik echter al altijd een raar figuur gevonden.

En ik vraag me af of dit artikel gezien moet worden ihkv lobbyistisch marketing.

Ik snap t bestaansrecht vh artikel gewoon niet gegeven de opening ervan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
Joopieboy schreef op maandag 20 april 2020 @ 07:20:
Over Rijnenburg, dan moet je ook wel even zo eerlijk zijn om te zeggen dat dat niet echt een interessante en goede locatie is om te bouwen, zoals in dat document ook al staat. ;)
Ik ben bereid om alle smoesjes te accepteren, zolang de schop dan maar elders in de grond gaat. We hebben ook na 2030 nog een probleem.
Ook zal de politiek duidelijke maken waarom Rijnenburg, eerst zo belangrijk voor de noodzakelijke woningbouw, bij de gemeente Utrecht getrokken moest worden. Laat het dan aan de oorspronkelijke gemeenten, die daar wel willen bouwen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mania-92
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:26
PWM schreef op maandag 20 april 2020 @ 08:23:
[Afbeelding]

Was te verwachten.

Denk persoonlijk dat een negatief effect zich pas manifesteert als de economische malaise die we nu zien ook bij een fors deel van de werkenden pijn doet. Faillissementen, gedwongen ontslagen, niet verlengde contracten etc. En dat punt komt denk ik, als het komt, pas laat in de zomer of het najaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:53
Mania-92 schreef op maandag 20 april 2020 @ 10:34:
[...]

Was te verwachten.

Denk persoonlijk dat een negatief effect zich pas manifesteert als de economische malaise die we nu zien ook bij een fors deel van de werkenden pijn doet. Faillissementen, gedwongen ontslagen, niet verlengde contracten etc. En dat punt komt denk ik, als het komt, pas laat in de zomer of het najaar.
Dat sowieso. Maar los daarvan was het nieuwsbericht van Kadaster wel érg voorspelbaar, want die werken ook met data van verkopen van even geleden. Daar zit minimaal een paar maanden tussen, en logisch dat in januari/februari nog niemand in NL met Corona bezig was en dit dus ook geen invloed had op huizen waar mensen in dec/jan zo'n beetje naar gekeken / op geboden / gekocht hebben. Gewoon weer een gevalletje name-dropping maar niets nieuws onder de zon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijsje22
  • Niet online
matthewk schreef op maandag 20 april 2020 @ 08:54:
Mooie nieuwe statistiek:

Ook hier geldt feitelijk N=1. Wat jullie aan meer nieuwe aanvragen krijgen kan juist bij de concurrent minder zijn. Dus het aantal van 1 aanbieder an sich zegt niet zoveel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wimjongil
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Gijsje22 schreef op maandag 20 april 2020 @ 10:58:
[...]

Ook hier geldt feitelijk N=1. Wat jullie aan meer nieuwe aanvragen krijgen kan juist bij de concurrent minder zijn. Dus het aantal van 1 aanbieder an sich zegt niet zoveel.
Offtopic: het valt me op dat er in dit topic heel creatief wordt omgegaan met de "n = 1" uitspraak. Zo kun je wel elke statistiek wegzetten: "het onderzoek is maar gedaan met 1 sample dus n = 1". Zo werkt het natuurlijk niet. Wel zou je vraagtekens kunnen stellen bij de samenstelling van de sample, of die een goede weerspiegeling van de populatie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icarus007
[...]

Dit is dus geen N=1, maar N= X+38%.
Hij vergelijkt aanvragen deze maand, met aanvragen voirge jaar deze maand, dus appels met appels.
Zeg dat de concurrentie, 25% doet, of 20% of 15%, dat is dan nog steeds een stijging. Ik begrijp niet waarom men feiten probeert te verdraaien, ja maar de concurrentie zal wel een daling laten zien, really??? Op basis waarvan denk je dat? Omdat jou onderbuik zegt dat alles moet dalen?

Leer eens de feiten te interpreten zoals ze zijn, ook al klopt het niet met jou beeld of verwachtingen of wensen. Vooralsnog loopt alles zoals te voren, ik merk dat aan den lijve met biedingen op appt in Utrecht (yup, dat is wel N=1), maar ik zie ook op Funda nog steeds veel onder bod of VOV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijsje22
  • Niet online
icarus007 schreef op maandag 20 april 2020 @ 11:48:
[...]Dit is dus geen N=1, maar N= X+38%.
Hij vergelijkt aanvragen deze maand, met aanvragen voirge jaar deze maand, dus appels met appels.
Zeg dat de concurrentie, 25% doet, of 20% of 15%, dat is dan nog steeds een stijging. Ik begrijp niet waarom men feiten probeert te verdraaien, ja maar de concurrentie zal wel een daling laten zien, really??? Op basis waarvan denk je dat? Omdat jou onderbuik zegt dat alles moet dalen?

Leer eens de feiten te interpreten zoals ze zijn, ook al klopt het niet met jou beeld of verwachtingen of wensen. Vooralsnog loopt alles zoals te voren, ik merk dat aan den lijve met biedingen op appt in Utrecht (yup, dat is wel N=1), maar ik zie ook op Funda nog steeds veel onder bod of VOV
Nee dat is het dus wel. Hij heeft van 1 hypotheekverstrekker de cijfers. Dat zegt an sich weinig. Je kan uit 1 verstrekker (tenzij er sprake is van een monopolie) geen algemene conclusies trekken. Dat er 1 een stijging heeft zegt niet dat ze het allemaal hebben.
Het feit is dat bij 1 hypotheekverstrekker het aantal aanvragen toeneemt en dat is dan ook het enige dat je eruit kan concluderen.

Wat je onder in je post aangeeft dat is inderdaad je eigen onderbuik gevoel “ maar ik zie”. Dat ze verkocht zijn zegt immers niets over de bedragen waarvoor ze verkocht zijn. En of die hoger of lager zijn dan waarvoor ze eerder ook weggingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:21
barry86 schreef op maandag 20 april 2020 @ 08:46:
[mbr]*snip* Dit is natuurlijk geen aankoopadviestopic.[/]
Met de beste bedoelingen dacht ik in deze topic mijn vraag te kunnen stellen.
Apart een topic openen leek me oveebodig.

Als dit niet mag kan ik bovenstaande actie verwachten. Maar dan verwacht ik ook een doorverwijzing en niet dat mijn tekst wordt verwijderd maar verplaatst.

[ Voor 6% gewijzigd door barry86 op 20-04-2020 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Laatst online: 10:48
Dat hele "N=1" in dit topic komt omdat er heel veel Tweakers opeens zeiden 'nou mijn huis was binnen een week weg' / 'mijn huis verkocht niet' etc.

1 hypotheekverstrekker is nog altijd een fors grotere sample size dan de N=1 Tweaker die de situatie rond zijn ene stekkie op die specifieke plek tegen die specifieke prijs een huis wil (ver)kopen.

De betrouwbaarheid blijft echter altijd minder dan de cijfers uit een persbericht.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
Weer even de N=1 kaart.

Zaterdag mijn huis op Funda laten zetten (appartement in Amsterdam), vanochtend om 11 uur een email dat er al 7 bezichtigingen zijn ingepland op woe / vrijdag....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:28

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Er zijn een zwik posts verplaatst naar de TrashCan, houd het ontopic aub

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heph84
  • Registratie: Februari 2015
  • Niet online
icarus007 schreef op maandag 20 april 2020 @ 11:48:
[...]

Dit is dus geen N=1, maar N= X+38%.

Ik vind het persoonlijk best logisch dat de hypotheekaanvragen flink stijgen. Voor elke woning die verkocht wordt, komt vaak ook weer een andere woning vrij. En het is inmiddels weer gebruikelijk geworden om eerst je nieuwe woning aan te kopen en dan pas je oude woning te verkopen. Dat verkopen van je oude woning was immers een stuk makkelijker dan een nieuw huis vinden.

Daar kan je in de huidige situatie best zenuwachtig van worden. Als ik op dit moment in de woningmarkt zou zitten, zou ik er óf voor kiezen om het allemaal uit te stellen, óf flink haast maken om het allemaal zo snel mogelijk rond te krijgen.

De echte klap in de aanvragen komt vermoedelijk pas als die hele keten stilgevallen is. Mensen zetten voor de zekerheid eerst hun oude woning te koop, maar kopen tot die tijd ook weer geen nieuwe woning, waardoor ook die verkopers niet doorstromen etcetera etcetera.

[ Voor 10% gewijzigd door Heph84 op 20-04-2020 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

[...]

Aangezien niemand hier alle wereldwijde data tot z’n beschikking heeft kunnen we wel stoppen met het hele topic. Overal is wel een “ja, maar misschien” op te verzinnen.
Dat er 1 een stijging heeft zegt niet dat ze het allemaal hebben.
Dat beweert ook niemand, maar meer data hebben is altijd beter dan geen data.

[ Voor 15% gewijzigd door fsfikke op 20-04-2020 13:10 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mister_S
  • Laatst online: 15:50
99% van opmerkingen in dit topic zeggen natuurlijk niet veel :) Dan kun je inderdaad gewoon dit topic op slot gooien. Het blijft een verzameling van meningen en voorspellingen, met hier en daar wat voorspellingen van "de experts".
Ik vind persoonlijk dat de beste tijd om te kopen is als je kunt en wilt kopen. Best simpel.

[ Voor 17% gewijzigd door mister_S op 20-04-2020 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
mister_S schreef op maandag 20 april 2020 @ 13:05:
Ik vind persoonlijk dat de beste tijd om te kopen is als je kunt en wilt kopen. Best simpel.
Mooie stelling, maar kan je dit ook nuanceren? Alle signalen wijzen op een daling van de prijzen namelijk. Vandaar.

Ik heb overigens ook gekocht. Maar toch is het lullig als mijn huis over 2 jaar 100k minder waard is :+ :X (wat ook de stijging was in 3 jaar, regio Utrecht)

[ Voor 21% gewijzigd door MaStar op 20-04-2020 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 07:43
MaStar schreef op maandag 20 april 2020 @ 13:42:
[...]

Mooie stelling, maar kan je dit ook nuanceren? Alle signalen wijzen op een daling van de prijzen namelijk. Vandaar.

Ik heb overigens ook gekocht. Maar toch is het lullig als mijn huis over 2 jaar 100k minder waard is :+ :X (wat ook de stijging was in 3 jaar, regio Utrecht)
Ik snap de stelling wel hoor. Hoeft naar mijn mening weinig aan genuanceerd te worden. Als je kunt kopen wat je wil kopen, moet je het gewoon doen. Het zal mij echt niet uitmaken als woning in waarde daalt. Het zit uiteindelijk allemaal in stenen en als bij mijn woning de lucht eruit gaat gaat het ook in de rest van de markt ook. Dus onder aan de streep maakt het allemaal niet zo veel uit.

Nu heb ik wel gekocht met een direct LTV van minder 80% dit los ik ook gewoon lineair verder af.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brik
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-10 16:44
Ik vraag me af of die huizenmarkt echt in gaat storten. Er blijft een tekort de komende jaren. Ondanks dat er nu misschien wat minder kopers zijn door baanonzekerheid ivm corona is er nog een hele groep wel op zoek. Ook de rente is licht gestegen wat maakt dat mensen misschien juist nu nog willen toeslaan voordat deze mogelijk nog verder stijgt...

Wij hebben iig ons huis (brabant) afgelopen zaterdag op funda gezet. Hadden over het weekend 5000 views en nu >15 bezichtigingen en daarnaast een reserverlijst......

Ik ben benieuwd :)
Pagina: 1 ... 61 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, vragen rondom de keuze kopen of huren, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbreteffende topics worden geplaatst.